Toon posts:

Het Luchtvaart Topic - Deel 4 Vorige deelOverzichtVolgende deelLaatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 3 ... 101 Laatste
Acties:
  • 633.411 views
Het Luchtvaart Topic - Deel 4

Voorgaande delen

Het Luchtvaart Topic
Het Luchtvaart Topic - Deel 2
Het Luchtvaart Topic - Deel 3
Introductie

Het was vele honderden jaren geleden dat mensen probeerden te vliegen, net zoals zij het de vogels zagen doen. Pas in 1675 kwam men erachter dat wij nooit kunnen vliegen, omdat de armspieren van de mens hiervoor veel te zwak zijn. Men wilde de lucht in, dus moesten er andere manieren gevonden worden.

In 1782 ontdekten twee broers (Etienne en Joseph Montgolfer) in Frankrijk, die een papierfabriek bezaten, dat één met warme lucht gevulde papieren zak in de lucht kan gaan. Dit gingen zij in het groot doen en in 1783 steeg hun eerste luchtballon op. Later kwamen zij erachter dat ze alleen ervoor konden zorgen dat de ballon omhoog of omlaag ging, maar dat het niet te besturen was. De ballon ging mee met de richting van de wind.Men moest weer eens iets anders verzinnen om in de lucht te gaan.

In 1880 maakte een Duitser (Otto Lilienthal) een zweefvlucht met zijn zweeftoestel die uit een geraamte van wilgentakken bestond. Daaromheen had hij katoen gespannen dat in was gedoopt was. Voor zijn zweefvlucht beklom hij met zijn toestel een heuvel, nam een aanloop heuvelafwaarts en zweefde dan een tijdje door de lucht. Door met zijn armen te zwaaien kon hij het zweeftoestel een beetje sturen. Bij zijn 2000ste zweefvlucht (in 1890) vond hij de dood.

Ondertussen probeerden andere mensen toch een echt vliegtuig te bouwen. Uiteindelijk lukte het de broers Wilbur en Orville Wright uit Amerika om een vliegtuig te bouwen van houten latten en twee met linnen beklede vleugels, die door een groot aantal ijzeren draden bij elkaar werden gehouden.
Op 17 december 1903 maakte Wright de eerste vlucht met dit toestel met motor, dat de naam “Flyer” had. Met deze vlucht, die 12 seconden duurde en waarbij 36 meter werd afgelegd begon de luchtvaart pas echt. De broers hadden bewezen dat een mens met een toestel met motor van een vlak terrein de lucht in kon komen en blijven.

Vanaf dit moment ging de ontwikkeling van het vliegtuig heel erg snel. Reeds in 1927 kon Charles Lindbergh de oceaan oversteken met zijn eenmotorige “Spirit of St. Louis”
In 1930 begon men met de bouw van metalen vliegtuigen. Sinds die tijd is de ontwikkeling nog sneller gegaan.

Op Aruba begon de geschiedenis van de luchtvaart 76 jaar geleden, toen op 24 juli 1925 de eerste hydro-aircraft (vliegtuig dat op het water landt) bij de Paardenbaai landde. Bijna 10 jaren later, op 23 december 1934, landde de eerste Fokker vliegtuig genaamd de “Snip” in Savaneta en was Aruba ook sindsdien via de lucht te bereiken. Op dit moment landden dagelijks tientallen vliegtuigen op onze luchthaven.

In de wereld was de Boeing 747 (ook wel Jumbo Jet genoemd) het grootste passagiersvliegtuig. Inmiddels kan de Airbus A380 tot een recordaantal mensen van 800 te vervoeren. Momenteel (15 oktober 2007) is Singapore Airlines de enige en de eerste luchtvaartmaatschappij die de Airbus A380 in dienst heeft, in een 3-klasse uitvoering voor 471 passagiers.
Het vervoer per lucht is in onze tijd het meest populaire vervoermiddel geworden als het gaat om het maken van verre afstanden.
Luchthavens in Nederland
Amsterdam Airport Schiphol
Rotterdam-The Hague Airport
Eindhoven Airport
Groningen Airport Eelde
Maastricht Aachen Airport
Enschede Airport
Luchtvaartmaatschappijen in Nederland
KLM
Transavia.com
Martinair
TUI
Corendon Dutch Airlines
Vliegtuigfabrikanten
Boeing
Airbus
Embraer
Bombardier
ATR Regional Aircraft
Saab
Tupolev
Nuttige links
KNMI
Eurocontrol
Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL)
Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW)
[url=http//www.jaa.nl]Joint Aviation Authorities[/url]
Met dank aan
Reanimation - Voor de vorige topicstart tekst.
En anderen die ik nog ben vergeten :)
Noot
Openingspost wordt nog bijgewerkt.

Aanvulling zijn welkom via een message.

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17:24
gop1 schreef op maandag 15 juni 2015 @ 12:07:
Garyu, bedankt.
Ik denk dat de lage kruissnelheid een trucje is om een lager verbruik op te kunnen geven.Overigens zijn 'nieuwe, zuinigere motoren' niet de verdienste van de vliegtuigbouwer lijkt me.
De meeste technische verbeteringen zijn natuurlijk nie tde verdienste van de vliegtuigbouwer zelf, maar van zijn toeleveranciers. Die composites worden ook niet door Bombardier ontwikkeld of geproduceerd, net zo min als de avionics. Alles komt van tier-1 en tier-2 leveranciers, de OEM schroeft het vervolgens in elkaar en zorgt voor maintenance, etc., maar de innovaties komen nauwelijks van de OEM zelf. Aangezien die er uiteindelijk wel voor moet betalen hebben ze er wél veel over te zeggen hoe en wat er ontwikkeld wordt, maar zelf doen ze dat eigenlijk niet.

Om te beginnen zal ik de al bekend gemaakte orders/toezeggingen e.d. van PAS 2015 hier noemen.
Gedurende de week zal ik de post aanpassen bij nieuwe bekendmakingen.
(Tenminste, als ik zolang deze post kan aanpassen op Tweakers)

ITP (Intent to purchase)
LOI (Letter of intent)
Firm (Firm order)
Commitment
CTP: (commitment to purchase)
MOU (Memorandum of Understanding)

Maandag 16-06:
- Garuda: 30 extra 737-8 MAX 8’s (ITP, totale order is nu 50 stuks), 30 787-9 (ITP), 30 A350 XWB (LOI)
- Saudi Arabian Airlines: 20 A330-300 Regional (firm, word launch customer), 30 A320ceo (firm)
- ALC (Leasemaatschappij): 1 A350-900, 1 A321ceo, 3 A320ceo (firm)
- Eva Air: 5 777 Freighters (ITP)
- GECAS (leasemaatschappij): 60 A320neo-familie (firm)
- Qatar: 10 777-8X's, 4 777 freighters (firm)
- ATR heeft op de PAS 2015 46 firm orders en 35 opties getekend. Gedurende de week worden de betrokken partijen bekend gemaakt.
- Japan Air Commuter: 8 ATR 42-600's (firm) + 14 purchase rights + 1 option.
- Swiss Global Air Lines heeft 30 Bombardier CS100 besteld. Op de PAS '15' is de tweede deel veranderd in de grotere CS300. De laatste 10 is nog onbekend of het de CS100 of CS300 wordt.
- Binter Canarias : 6 extra ATR 72-600's (firm, naast hun bestaande order van 6 stuks)
- De Chinese fabrikant Comac heeft commitments voor 64 vliegtuigen; 57 C919's en 7 ARJ21's.
- Westjet Encore: 6 Bombardier Q400 (firm)
- Colorful Guizhou (maatschappij in China): 7 Embraer E190 (firm) + 10 options.
- Skywest: 8 Embraer E175 options worden firm.
- United Airlines: 10 Embraer E175 (firm) + 18 options.
- Air Castle (leasemaatschappij): 15 Embraer E190-E2 (firm) + 15 options, 10 Embraer E195-E2 (firm) + 10 options.
- Bahamasair: 3 ATR42-600 + 2 ATR72-600 (firm, ter vervanging van 5 Bombardier Dash 8-300's)
- Qatar (de regering, niet de airline): 4 Boeing C-17 Globemaster III (firm, al 4 in gebruik, blijft 1 white-tail C-17 over)
- Alpha Star: 1 Airbus ACJ319neo. (commitment, launch customer)

Dinsdag 17-06:
- Cebu Pacific: 16 ATR 72–600 (firm) + 10 options.
- Braathens Aviation: 5 ATR 72-600 (firm) + 10 options.
- Peach Aviation (Japanse LCC): 3 A320ceo (firm)
- AerCap (leasemaatschappij): 100 737 MAX 8 (firm)
- SMBC Aviation Capital (leasemaatschappij): 10 737 MAX 8 (firm, naast bestaande order van 80 van vorig jaar; totaal 90)
- Air Lease Corporation (leasemaatschappij): 8 787-9 orders veranderd in 787-10's voor Vietnam Airlines -> Vietnam Airlines een nieuwe klant voor de 787-10.
- Sriwijaya Air: 2 737-900ER (Next Generation) (firm)
- Ruili Airlines: 30 737 MAX's. (CTP)
- Minsheng Financial Leasing : 30 737's; mix van NG's en MAX's. (MOU)
- Eva Air: 4 A330-300ceo's (MOU)
- ALC (leasemaatschappij): 2 A320neo, 4 A321neo, 4 A321neoLR (firm, voor Air Astana; launch customer A321neoLR)
- Korean Air: 30 Airbus A320neo (firm) + 20 options, 2 777-300ER (ITP), 30 737 MAX (ITP) + 20 options.
- Yakutia Airlines : 3 Sukhoi Superjet 100 (firm, naast huidige 2 in vloot)
- Aeroflot schrapt hun order voor 22 Boeing 787-8's.
- Air New Zealand: 1 ATR 72-600 (firm)

Woensdag 17-06::
- Een onbekende Aziatische maatschappij: 60 A320neo (MOU)
- VietJetAir: 6 A321ceo (firm)
- Volga-Dnepr Group (AirBridgeCargo): 20 747-8F (MOU)
- Ethiopian Airlines: 6 787-8 (firm, "terrible teens")
- Onbekende Europese klant: 1 737 BBJ MAX 9 (firm; hiermee de lancering van de BBJ MAX 9)
- Synergy Aerospace Corporation (eigenaar van Avianca Brazil): 62 a320neo (MOU)
- Reignwood Aviation: 50 Twin Otter Series 400 (commitment)

Donderdag 18-06:
- Wizz Air: 110 A321neo (MOU) + 90 options.

[Voor 96% gewijzigd door Piet91 op 18-06-2015 13:49]

• Die Bolle14
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 06-01-2021
Piet91 schreef op maandag 15 juni 2015 @ 13:19:
[afbeelding]

Om te beginnen zal ik de al bekend gemaakte orders/toezeggingen e.d. van PAS 2015 hier noemen.
Gedurende de week zal ik de post aanpassen bij nieuwe bekendmakingen.
Goed begin :)

Toevoeging van de Parijs Air Show:

Qatar Airways besteld 10 7778x en nog eens 4 777F

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Easyjet zou ook minimaal 100 A320's willen bestellen: https://twitter.com/dominicgates/status/610365581724905472

[Voor 35% gewijzigd door wildhagen op 15-06-2015 13:46]

Virussen? Scan ze hier!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:56
Als ik dat zo lees vind ik het ergens best jammer dat de vliegtuigbouw wordt gedomineerd door 2 aanbieders. 40 jaar geleden had je volgens mij veel meer 'andere' aanbieders. Ja, ik zie ATR, Bombardier en Embraer ook, maar dat zijn relatief kleine aantallen.
Garyu schreef op maandag 15 juni 2015 @ 13:12:
[...]

De meeste technische verbeteringen zijn natuurlijk nie tde verdienste van de vliegtuigbouwer zelf, maar van zijn toeleveranciers. Die composites worden ook niet door Bombardier ontwikkeld of geproduceerd, net zo min als de avionics. Alles komt van tier-1 en tier-2 leveranciers, de OEM schroeft het vervolgens in elkaar en zorgt voor maintenance, etc., maar de innovaties komen nauwelijks van de OEM zelf. Aangezien die er uiteindelijk wel voor moet betalen hebben ze er wél veel over te zeggen hoe en wat er ontwikkeld wordt, maar zelf doen ze dat eigenlijk niet.
Ik zou verwachten dat het voor een deel ook andersom gaat. Airbus verzon 31 jaar geleden* dat ze een A320 gingen ontwikkelen. Vervolgens bellen ze pak-em-beet Rolls Royce dat ze efficiente motoren nodig hebben die X KW kunnen leveren, en gaat Rolls Royce die ontwikkelen.
Motoren worden nog wel eens 'hergebruikt'. Voor andere onderdelen heb je zeker gelijk dat ze ontwikkeld worden door anderen, maar wanneer iemand het computersysteem voor avionics ontwikkeld is dat zeker op instructies van Airbus, het is niet zo dat je dat zomaar ergens inkoopt.

*) ja, dat is te simplistisch voor de A320 als ik wikipedia lees, maar er zijn vast toestellen waar dat wel zo voor ging :)
Er komen veel aan! _O-
Toevoeging van de Parijs Air Show:

Qatar Airways besteld 10 7778x en nog eens 4 777F
Terwijl ik dit al aanpaste postte jij dit bericht. :P
Bij de lijst houd ik het bij bevestigde berichten of in ieder geval betrouwbare berichten.
Vooral bij Easyjet heb ik zo m'n twijfels. ;)

Nu helemaal wat anders. Kennen jullie deze kist nog (B-16722 voor Eva Air)?
Kwam eerder dit jaar uit de fabriek rollen in Everett:

Sommigen waren heel even bang dat het een nieuwe livery zou worden (en aangezien zo ongeveer elke maatschappij op dit moment haar livery lijkt te vernieuwen en allemaal lelijker en witter was dat niet eens zo'n gekke gedachte) maar gelukkig is het gewoon de basis voor hun nieuwe Hello Kitty kist genaamd
"Shining Star".
De paintjob (een echte paintjob is makkelijker te onderhouden is dan stickers en bovendien geeft het meer levendige en verzadigde kleuren dan stickers) heeft zo'n 2 weken in beslag genomen.
Het is de 7e en laatste Kitty Jet voor Eva Air (ze willen niet Kitty Air worden; naast deze kist beschikken 2 A330-200's, 3 A330-300's en een 777-300ER ook over een dergelijke livery).
Dit alles is niet beperkt tot alleen de livery; ook het interieur en zelfs maaltijden worden aangepast.

Vanmorgen (lokale tijd) vloog ze haar eerste commerciële vlucht van Taipei naar Singapore, op dit moment vliegt ze weer terug.
Vertrek in Taipei:

Aankomst in Singapore:

Komende vrijdag zal het de inaugurale vlucht van Taipei naar Houston uitvoeren; een vlucht van ruim 12.700 kilometer welke 14 uur en 25 minuten duurt waarmee het op plaats 19 komt van de langste non-stop vluchten ter wereld.
Hierna zal deze kist vooral worden ingezet op de routes naar Singapore en Houston. Af en toe zal deze ook wel eens op andere bestemmingen opduiken. (af en toe wil een Kitty Jet ook wel op Schiphol komen)

• oohh
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20:31
Livestream vanaf Le Bourget:
[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=xwA6MxxHj_Y]

[Voor 6% gewijzigd door oohh op 15-06-2015 15:21]

• Die Bolle14
Piet91 schreef op maandag 15 juni 2015 @ 15:15:

Terwijl ik dit al aanpaste postte jij dit bericht. :P
Sorry hè ;)
Hierna zal deze kist vooral worden ingezet op de routes naar Singapore en Houston. Af en toe zal deze ook wel eens op andere bestemmingen opduiken. (af en toe wil een Kitty Jet ook wel op Schiphol komen)
Ik vind het niet zo'n hele spectaculaire livery om eerlijk te zijn.

Geloof jij in toeval??
Morgen komt namelijk de Hello Kitty Sanrio Family weer naar Schiphol, dat is dus de oude.
Ik heb gelezen dat deze Hello Kitty een andere indeling heeft qua business en dat het daardoor onwaarschijnlijk is dat deze naar Schiphol komt.

• Garyu
MBV schreef op maandag 15 juni 2015 @ 15:13:
Als ik dat zo lees vind ik het ergens best jammer dat de vliegtuigbouw wordt gedomineerd door 2 aanbieders. 40 jaar geleden had je volgens mij veel meer 'andere' aanbieders. Ja, ik zie ATR, Bombardier en Embraer ook, maar dat zijn relatief kleine aantallen.

[...]

Ik zou verwachten dat het voor een deel ook andersom gaat. Airbus verzon 31 jaar geleden* dat ze een A320 gingen ontwikkelen. Vervolgens bellen ze pak-em-beet Rolls Royce dat ze efficiente motoren nodig hebben die X KW kunnen leveren, en gaat Rolls Royce die ontwikkelen.
Motoren worden nog wel eens 'hergebruikt'. Voor andere onderdelen heb je zeker gelijk dat ze ontwikkeld worden door anderen, maar wanneer iemand het computersysteem voor avionics ontwikkeld is dat zeker op instructies van Airbus, het is niet zo dat je dat zomaar ergens inkoopt.

*) ja, dat is te simplistisch voor de A320 als ik wikipedia lees, maar er zijn vast toestellen waar dat wel zo voor ging :)
Laten we zeggen dat het een beetje van beide is natuurlijk. Er heerst genoeg concurrentie tussen leveranciers dat er flink tegen elkaar opgeboden wordt voor nieuwe opdrachten, waardoor de innovaties ook zonder directe opdrachten al ontwikkeld worden, vaak in samenwerking met de OEMs maar ook wel zonder. Airbus wil snellere efficientere motoren, en kijkt naar zijn toeleveranciers. Hoe die efficienter gemaakt worden is voor Airbus bijzaak, en die innovaties komen dus voor rekening van de toeleverancier. Natuurlijk met inspraak van Airbus, het is immers wel belangrijk dat de boel uiteindelijk ook aan de klant (Airbus) verkocht kan worden, en uiteindelijk via de EASA/FAA gecertificeerd kan worden.
Zoveel nieuwe orders en bekendmakingen, ik kon het niet bijhouden. :P
Ik vind het niet zo'n hele spectaculaire livery om eerlijk te zijn.
Eigenlijk best wel lelijk maar aan de andere kant vindt ik het ook wel grappig. Sowieso wel geinig als ze op die populariteit inspelen.
Ik heb gelezen dat deze Hello Kitty een andere indeling heeft qua business en dat het daardoor onwaarschijnlijk is dat deze naar Schiphol komt.
De enige andere 777 met Hello Kitty (B-16703 die dus morgen komt) heeft 38 Royal Laurel (First Class),
64 Elite (Premium Economy) en 211 Economy, totaal 313 stoelen.
Deze nieuwe heeft 39 First, 56 Premium Economy en 238 Economy; totaal 333 stoelen.

Dus veel verschil zit daar niet in. Het gaat meer om het eerder genoemde Hello Kitty concept wat niet echt aanspreekt hier. Plus het bijbehorende hard- en softproduct wat hierbij komt.

• Die Bolle14
Piet91 schreef op maandag 15 juni 2015 @ 16:13:
[...]

De enige andere 777 met Hello Kitty (B-16703 die dus morgen komt) heeft 38 Royal Laurel (First Class),
64 Elite (Premium Economy) en 211 Economy, totaal 313 stoelen.
Deze nieuwe heeft 39 First, 56 Premium Economy en 238 Economy; totaal 333 stoelen.

Dus veel verschil zit daar niet in. Het gaat meer om het eerder genoemde Hello Kitty concept wat niet echt aanspreekt hier. Plus het bijbehorende hard- en softproduct wat hierbij komt.
Dus er is nog hoop, Yes.

Nog meer Boeings (McDonnel-Douglas eigenlijk) naar Qatar:
De Qatar Armed Forces hebben nog eens 4 C-17's besteld. Dit zijn dan zogenoemde white tails, Boeing heeft deze al gemaakt zonder een bekende afnemer te hebben, zoals Piet wel eens gemeld heeft is de C-17 productie lijn bezig met het bouwen van de laatste C-17.

Mijn wens; spuiten in Qatar Airways kleuren en lekker een paar keer naar Schiphol sturen :) .
Die Bolle14 schreef op maandag 15 juni 2015 @ 16:25:
Nog meer Boeings (McDonnel-Douglas eigenlijk) naar Qatar:
De Qatar Armed Forces hebben nog eens 4 C-17's besteld. Dit zijn dan zogenoemde white tails, Boeing heeft deze al gemaakt zonder een bekende afnemer te hebben, zoals Piet wel eens gemeld heeft is de C-17 productie lijn bezig met het bouwen van de laatste C-17.
De laatste C-17 is al gebouwd. 4 van de 5 hangars op Long Beach Airport zijn al gesloten en aan het eind van de maand heeft Boeing een veiling voor de fabrieksinstallatie.
Mijn wens; spuiten in Qatar Airways kleuren en lekker een paar keer naar Schiphol sturen :) .
Na de uitspraken van Akbar Al Baker die ronduit als dreigementen/chantage gekwalificeerd kunnen worden, sturen ze nu ook maar militaire kisten naar Schiphol?
Even deze uitspraken kracht bijzetten. _O-

Ook leuk; optische vertekening. De GE90 die bijna groter lijkt dan de romp :P
De nieuwste 777-300ER van China Airlines (B-18002) die ook in Parijs staat.

• BeefHazard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 20:23
Jeetje, die kittyjet. Je moet er toch niet aan denken dat je zakelijk op reis bent en in een Hello Kitty-interieur zit waar je een Hello Kitty-maaltijd geserveerd krijgt :/

80D | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:06

franssie

Save the albatross

BeefHazard schreef op maandag 15 juni 2015 @ 19:34:
Jeetje, die kittyjet. Je moet er toch niet aan denken dat je zakelijk op reis bent en in een Hello Kitty-interieur zit waar je een Hello Kitty-maaltijd geserveerd krijgt :/
Als ik lekker languit kan slapen (dus niet de KLM 98% schuif opstelling) dan zal het mij werkelijk helemaal roesten welke livery de kist heeft, sterker nog, als ik een hello kitty tas krijg met een hello kitty tandenborstel dan kan ik daar ook nog een nichtje blij mee maken, dus kom maar op :+

🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• aerofreak
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 15:55

aerofreak

Steve Jobs

Ach het is weer eens anders dan de golvende lijnen en de witte liveries. :+

"When once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return"
~Leonardo Da Vinci~

Ach, als je voorin zit merk je er weinig van, op subtiele hints na; kussen, menu, IFE en schilderij op bulkhead na.

En wat betreft Economy; valt ook wel mee.

En over die China Airlines 777 hierboven; moet je de Business Class zien; is toch veel smaakvoller dan bijvoorbeeld Emirates:

• oohh
Piet91 schreef op maandag 15 juni 2015 @ 20:47:
[...]
En over die China Airlines 777 hierboven; moet je de Business Class zien; is toch veel smaakvoller dan bijvoorbeeld Emirates:

[afbeelding]
Haha, vind die van Emirates dan toch net wat beter, al is die ook een beetje simpel qua kleurgebruik. Over smaak valt niet te twisten :9
oohh schreef op maandag 15 juni 2015 @ 23:01:
Haha, vind die van Emirates dan toch net wat beter, al is die ook een beetje simpel qua kleurgebruik. Over smaak valt niet te twisten :9
Wanstaltige kitsch. http://i.fokzine.net/s/we.gif

Anywho:

Vandaag is PH-BFV weer teruggekomen op Schiphol. Landde om 18:08 uur op Schiphol vanuit Xiamen waar het sinds 3 mei stond voor een D-check. Het is teruggekomen met de nieuwe livery en is hiermee de 2e 747 met de deze livery (naast PH-BFT).
Piet91 schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 22:19:
Als je morgenvroeg in de buurt van Schiphol komt; deze dame komt kort langs:

N757HW, testbed van Honeywell International Inc.
Komt om 08:00 uur aan vanuit Birmingham en vertrekt een half uur later naar Genève.
Denk ik wel zonder die extra motor.
Die Bolle14 schreef op vrijdag 12 juni 2015 @ 09:59:
Helaas niet naar Schiphol gegaan, gisteravond waren de tijden als anders al anders dan de verwachtte 8 uur, is van Birmingham naar Frankfurt gevlogen.
Morgen waarschijnlijk een herhaling.

Deze kist staat momenteel in Geneve en zou morgen rond 10:35 uur op Schiphol moeten landen.
Om 11:15 uur weer vertrekken naar Geneve.
Foto van gisteren in Frankfurt:

Morgen nog meer nieuwe kisten; over een kleine 8 uur starten de motoren van onderstaande dame op de luchthaven van Doha.

A7-BCG vertrekt om 08:25 uur lokale tijd (07:25 uur morgenvroeg Nederlandse tijd) naar Amsterdam.
Om 14:00 uur zou deze 787-8 op Schiphol moeten aankomen.
Om 16:10 uur vertrekt ze weer naar Doha waar ze om 23:15 uur zou moeten landen.

Qatar komt de komende weken elke dag op Schiphol, behalve dinsdag. De vlucht van morgen is dus eenmalig.
Pas vanaf 27 oktober zal de 787 dagelijks naar Schiphol komen.
Zou je het willen volgen; verslaggever Doron Sajet van RTV Noord-Holland zal erbij zijn en het zal live te volgen zijn op hun website.

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:44
Vliegmaatschappij Air France gaat routes schrappen

(....)

Air France gaat verlieslatende vluchten op Stavanger, Verona, Vigo en Kuala Lumpur schrappen en het aantal vluchten op routes naar Japan, Brazilië en Rusland wordt gereduceerd. Ook gaan kleinere toestellen op die routes vliegen. Deze maatregelen moeten samen met andere initiatieven een besparing opleveren van 80 miljoen euro.

Daarnaast bestudeert Air France mogelijkheden voor het uitstel van de levering van langeafstandsvliegtuigen (Airbus A350 en Boeing 787).

(....)

Eind april kondigde Air France aan tot en met 2017 ruim 1,1 miljard euro te willen bezuinigen, onder meer door onrendabele routes te schrappen.
(....)

Sometimes you need to plan for coincidence

• shdx
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09:46
Piet91 schreef op maandag 15 juni 2015 @ 23:37:
[...]

Deze kist staat momenteel in Geneve en zou morgen rond 10:35 uur op Schiphol moeten landen.
Om 11:15 uur weer vertrekken naar Geneve.
Foto van gisteren in Frankfurt:

[afbeelding]
Dit is een testvliegtuig van Honeywell? Weet je toevallig ook wat ze aan het testen zijn? Ik zie iets dat lijkt op een extra vleugel... :P (ik wist overigens niet dat Honeywell ook in aerospace actief is)

• Die Bolle14
Sjoerd_87 schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 08:44:
[...]

Dit is een testvliegtuig van Honeywell? Weet je toevallig ook wat ze aan het testen zijn? Ik zie iets dat lijkt op een extra vleugel... :P (ik wist overigens niet dat Honeywell ook in aerospace actief is)

Het is geen vleugel maar een extra engine pod zoals je in bovenstaande foto kan zien.

• Garyu
Sjoerd_87 schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 08:44:
[...]

Honeywell is stiekem één van de grote spelers als Tier-1: https://aerospace.honeywell.com/ en bouwt alles van IFE, tot cockpit displays tot FMS en communicatie, en zoals je hierboven al kan zien, motoren. Overigens zitten ze ook in de ruimtevaart, helicopters en defense.

• wildhagen
  • Niet online
Ze bouwen zowat alles van vliegtuigen, behalve het toestel als geheel. Zo maken ze ook APU's, vliegtuigremme, landinggestellen, boordverlichting etc etc. Honeywell is een industriele gigant :)

En qua motoren zitten ze vooral in de businessjet-markt. Hun TFE731 motor drijft een groot aantal modellen aan, zoals diverse Dassault Falcon's, Gulfstreams, Cessna Citations, Learjets, Lockheed JetStars etc :)

Virussen? Scan ze hier!

• shdx
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09:46
Die Bolle14 schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 08:53:
[...]

[afbeelding]

Het is geen vleugel maar een extra engine pod zoals je in bovenstaande foto kan zien.
Wauw, dat ziet er vreemd uit :)
Weegt zo'n (kleine) motor zo weinig dat het geen onbalans veroorzaakt? Aan de andere kant lijkt er namelijk geen gemonteerd te zijn:
Garyu schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 08:56:
[...]

Honeywell is stiekem één van de grote spelers als Tier-1: https://aerospace.honeywell.com/ en bouwt alles van IFE, tot cockpit displays tot FMS en communicatie, en zoals je hierboven al kan zien, motoren. Overigens zitten ze ook in de ruimtevaart, helicopters en defense.
wildhagen schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 09:37:
Ze bouwen zowat alles van vliegtuigen, behalve het toestel als geheel. Zo maken ze ook APU's, vliegtuigremme, landinggestellen, boordverlichting etc etc. Honeywell is een industriele gigant :)

En qua motoren zitten ze vooral in de businessjet-markt. Hun TFE731 motor drijft een groot aantal modellen aan, zoals diverse Dassault Falcon's, Gulfstreams, Cessna Citations, Learjets, Lockheed JetStars etc :)

[afbeelding]
Leuke info, bedankt! En dan te bedenken dat ik Honeywell alleen van mijn termostaat ken 8)7

• Die Bolle14
Sjoerd_87 schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 09:43:
[...]

Weegt zo'n (kleine) motor zo weinig dat het geen onbalans veroorzaakt? Aan de andere kant lijkt er namelijk geen gemonteerd te zijn: [afbeelding]
Klopt op die moment is er geen motor gemonteerd, maar die onbalans is natuurlijk op te lossen in een voor de rest bijna leeg vliegtuig.

Het is tot nu toe een leasemaatschappij/737 Max 8 ochtendje in Parijs.
SMBC heeft er 10 besteld en AerCap heeft er 100 besteld

Airbus komt vandaag met aankondigingen om 11 uur 3 uur en half 4 's middags.

[Voor 4% gewijzigd door Die Bolle14 op 16-06-2015 09:52]

• wildhagen
  • Niet online
[...]

Weegt zo'n (kleine) motor zo weinig dat het geen onbalans veroorzaakt? Aan de andere kant lijkt er namelijk geen gemonteerd te zijn: [afbeelding]
Geen idee, maar het zal denk ik wel meevallen, ze gebruiken die 757 al een hele tijd.

Voor deze 757 gebruikten ze trouwens een Boeing 720B (ex-TWA) voor hun motorentests:

En heel vroeger hebben ze een ex-WO2 Lancaster-bommenwerper (normaal aangedreven door 4 propellermotoren) omgebouwd tot hybride-vliegtuig, zoals hieronder uitgerust met 2 Rolls-Royce Nene-straalmotoren uit de jaren 40 :)

Airbus doet het anders, die hangt hun motoren gewoon onder een ander toestel, zoals deze A340 met een A380-motor eronder:

[Voor 9% gewijzigd door wildhagen op 16-06-2015 09:52]

Virussen? Scan ze hier!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Zo jammer dat het Nederlandse KLM vastzit aan die vastgeroeste organisatie. Waar de KLM nieuwe routes wilt openen schrapt AF de routes. Zuid-Amerika is een enorme groei markt voor de KLM en hetzelfde geldt voor China. Hence KLM heeft/had meer directe routes naar China dan Lufthansa en BA.

• Die Bolle14
Mooiste foto van een engine testbed is toch wel deze van GE:

Het verschil in grootte en kracht is zo verschrikkelijk goed te zien. De sterkste GE90 op een Boeing 747-100. Die ene motor is sterk genoeg om die hele 747 in de lucht te houden.

• wildhagen
  • Niet online
Die is afaik niet meer in gebruik, die -100 is (of iig, wordt) vervangen door een -400, zie http://www.flightglobal.c...as-leap-x-testbed-353834/

Wordt o.a. gebruikt voor de test van de Leap-X motoren van CFM die straks onder de A320neo, de 737MAX en de Comac C919 komen te hangen :)

[Voor 35% gewijzigd door wildhagen op 16-06-2015 10:17]

Virussen? Scan ze hier!

• Die Bolle14
wildhagen schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 10:14:
Die is afaik niet meer in gebruik, die -100 is (of iig, wordt) vervangen door een -400, zie http://www.flightglobal.c...as-leap-x-testbed-353834/

Wordt o.a. gebruikt voor de test van de Leap-X motoren van CFM die straks onder de A320neo, de 737MAX en de Comac C919 komen te hangen :)

[afbeelding]
Klopt ze gebruiken nu deze:

Morgen, 17 juni komt een Xiamen 787 om 7:30 aan op Schiphol en vertrekt op 18 juni om 17 uur naar Xiamen. De vlucht komt vanaf Charleston en is dus een delivery flight. Ik gok dat deze via Schiphol gaat om de afhandeling van dit toestel vast te oefenen.

[Voor 14% gewijzigd door Die Bolle14 op 16-06-2015 10:27]

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Die Bolle14 schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 10:24:
[...]

Morgen, 17 juni komt een Xiamen 787 om 7:30 aan op Schiphol en vertrekt op 18 juni om 17 uur naar Xiamen. De vlucht komt vanaf Charleston en is dus een delivery flight. Ik gok dat deze via Schiphol gaat om de afhandeling van dit toestel vast te oefenen.
Is die afstand niet te vergelijken met AMS-AKL dus moet het toestel wel ergens een tussenlanding maken?

• Die Bolle14
Brilsmurfffje schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 11:04:
[...]

Is die afstand niet te vergelijken met AMS-AKL dus moet het toestel wel ergens een tussenlanding maken?
Over welke afstand heb je het precies?
De afstand Charleston-Amsterdam is: 4,270 miles / 6 871 km.
en Amsterdam-Xiamen is 5,796 miles / 9 328 km en deze route wordt al gevlogen door KLM met een 772ER en binnenkort dus ook door Xiamen met hun 787.

Max range fully loaded van een 787 is 7,850 nmi (14,500 km; 9,030 mi) dus dat gaat ie zeker redden. Op een delivery flight ga ik er vanuit dat een 787 Charleston-Xiamen wel zou redden zonder stop.

Airbus 11 uur update:
Het Japanse Peacht Aviation heeft 3 A320ceo besteld.

En bij Boeing ook een Mega order :P
Sriwijaya Air, een maatschappij uit Indonesië heeft 2 Boeing 737-900ER besteld

Chinese Carries Ruili Airlines heeft 30 737 Max 8 besteld
Ze bestaan sinds 2014 en willen binnen 6 jaar 60 737's hebben.

[Voor 48% gewijzigd door Die Bolle14 op 16-06-2015 13:21]

• wildhagen
  • Niet online
En nog meer orders voor Airbus (althans, hun dochter ATR):

Cebu Pacific (uit de Filipijnen) bestelt 16 ATR 72-600's, plus een optie op nog eens 10 stuks.
Braathens Aviation uit Zweden bestelt 5 ATR 72-600's, met een optie op nog eens 10 stuks.

Zie http://www.luchtvaartnieu...braathens-shoppen-bij-atr

Virussen? Scan ze hier!

• Die Bolle14
Het zijn toch de Chinese carriers die aardig wat bestellen op die moment:

Minsheng Leasing heeft 30 737's besteld. Een mix tussen de MAX en NG versie.
De brandweer staat al klaar bij de gate: http://www.rtvnh.nl/nieuw...qatar-airways-op-schiphol

EDIT:

[Voor 49% gewijzigd door Piet91 op 16-06-2015 14:26]

• Die Bolle14
Misschien moet ie even naar rechts kijken :P
Nu live met de camera het vliegtuig in :P

• Die Bolle14
Piet91 schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 14:42:
Nu live met de camera het vliegtuig in :P
Thanks, nog eventjes gekeken. _/-\o_

Yeah, toch nog grote vliegtuigen:
EVA Air heeft 4 A333 besteld bij Airbus.
Aangezien alle A333 van EVA Hello Kitty's zijn ben ik benieuwd of deze dat ook worden.

[Voor 44% gewijzigd door Die Bolle14 op 16-06-2015 15:00]

Die Bolle14 schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 14:49:

Thanks, nog eventjes gekeken. _/-\o_

Yeah, toch nog grote vliegtuigen:
EVA Air heeft 4 A333 besteld bij Airbus.
Aangezien alle A333 van EVA Hello Kitty's zijn ben ik benieuwd of deze dat ook worden.
Nee:
Piet91 schreef op maandag 15 juni 2015 @ 15:15:
Het is de 7e en laatste Kitty Jet voor Eva Air (ze willen niet Kitty Air worden; naast deze kist beschikken 2 A330-200's, 3 A330-300's en een 777-300ER ook over een dergelijke livery).
En qua PAS 2015, hier zet ik alles nog steeds neer: Piet91 in "Het Luchtvaart Topic - Deel 4"

• Die Bolle14
Piet91 schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 15:19:
[...]

Nee:

[...]

En qua PAS 2015, hier zet ik alles nog steeds neer: Piet91 in "Het Luchtvaart Topic - Deel 4"
Oh, beide gemist. :o

• Liliuokalani
  • Registratie: Oktober 2013
  • Niet online
Piet91 schreef op maandag 15 juni 2015 @ 18:56:
[...]

Ook leuk; optische vertekening. De GE90 die bijna groter lijkt dan de romp :P
De nieuwste 777-300ER van China Airlines (B-18002) die ook in Parijs staat.

[afbeelding]
Wow, flinke vertekening... Fuselage height van de 777 is 8,39 en de diameter van de GE90 3,40m. Blijft indrukwekkend de grootte van die motoren. Maar ja, als je dan bedenkt dat zo'n ding 514kN aan thrust kan genereren... :Y

• DVDL
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 19:38
[quote]Die Bolle14 schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 10:24:
[...]

Klopt ze gebruiken nu deze:

Maar dan weer zonder Winglets.. :O

• SayWhatAgain!
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 05-06 20:21

SayWhatAgain!

I dare you, I double dare you!

Weet iemand toevallig of het programma voor de flying display voor vrijdag a.s. op PAS15 al ergens te vinden is? De website word ik niks wijzer van en de app biedt ook geen uitkomst.

• TVH7
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 04-06 12:54

TVH7

Tango Victor Hotel Seven

Interesting:
http://www.luchtvaartnieu...aartmaatschappij-van-2015
LE BOURGET - En de meest gewaarde luchtvaartmaatschappij van 2015 is....Qatar Airways. Tot die climax kwam het dinsdag tijdens de bekendmaking van de jaarlijkse Skytrax Awards. De luchtvaartmaatschappij uit Qatar neemt de eerste plaats over van Cathay Pacific. Vorig jaar eindigde Qatar Airways op de tweede plek.

[Voor 84% gewijzigd door TVH7 op 16-06-2015 16:56]

• wildhagen
  • Niet online
Ook annuleringen in Parijs voor Boeing: Aeroflot cancelled een order (uit 2007) voor 22 787-8's, ze hebben ze niet meer nodig: http://www.bloomberg.com/...se-in-boeing-show-setback

[Voor 4% gewijzigd door wildhagen op 16-06-2015 18:26]

Virussen? Scan ze hier!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Hierin zou ook moeten meewegen hoe het personeel zich voelt bij de maatschappij..

Zo, de 2e dag van de Paris Air Show is erop. De volgende aankondigen zijn vandaag gemaakt:

ITP (Intent to purchase)
LOI (Letter of intent)
Firm (Firm order)
Commitment
CTP: (commitment to purchase)
MOU (Memorandum of Understanding)

- Cebu Pacific: 16 ATR 72–600 (firm) + 10 options.
- Braathens Aviation: 5 ATR 72-600 (firm) + 10 options.
- Peach Aviation (Japanse LCC): 3 A320ceo (firm)
- AerCap (leasemaatschappij): 100 737 MAX 8 (firm)
- SMBC Aviation Capital (leasemaatschappij): 10 737 MAX 8 (firm, naast bestaande order van 80 van vorig jaar; totaal 90)
- Air Lease Corporation (leasemaatschappij): 8 787-9 orders veranderd in 787-10's voor Vietnam Airlines -> Vietnam Airlines een nieuwe klant voor de 787-10.
- Sriwijaya Air: 2 737-900ER (Next Generation) (firm)
- Ruili Airlines: 30 737 MAX's. (CTP)
- Minsheng Financial Leasing : 30 737's; mix van NG's en MAX's. (MOU)
- Eva Air: 3 A330-300ceo's (MOU)
- ALC (leasemaatschappij): 2 A320neo, 4 A321neo, 4 A321neoLR (firm, voor Air Astana; launch customer A321neoLR)
- Korean Air: 30 Airbus A320neo (firm) + 20 options, 2 777-300ER (ITP), 30 737 MAX (ITP) + 20 options.
- Yakutia Airlines : 3 Sukhoi Superjet 100 (firm, naast huidige 2 in vloot)
- Aeroflot schrapt hun order voor 22 Boeing 787-8's.
- Air New Zealand: 1 ATR 72-600 (firm)

Dit toegevoegd aan post #2 van dit topic. Ook de lijst daar wat aangepast zodat het wat duidelijker is.
Moet het nog wel meer aanpassen maar daar heb ik op dit moment geen zin in. :P
Die Bolle14 schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 10:24:
Vandaag bij delivery center op Charleston:

Gezien de aankomsttijd op Schiphol zal deze wel ergens in het komende uur vertrekken.

• Thetallguy
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Brilsmurfffje schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 19:07:
[...]

Hierin zou ook moeten meewegen hoe het personeel zich voelt bij de maatschappij..
Maakt voor de Skytrax 'Awards' niet zo heel veel uit. Gaat er voornamelijk om wie het diepste in de buidel tast.

In boven staande foto van PAS lijkt het trouwens alsof een derde van de Qatar vloot nu op Le Bourget staat :P

• Automark
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 14:44
Zijn er ook nog Europese bestellingen? Of is het geld in Europa echt op?

• wildhagen
  • Niet online
Automark schreef op woensdag 17 juni 2015 @ 08:48:
Zijn er ook nog Europese bestellingen? Of is het geld in Europa echt op?
Swiss staat er toch tussen? Is Europees.

Ook Braathens Aviation en AerCap (deze zit zelfs in NL met het hoofdkantoor!) zijn Europese (lease)maatschappijen die besteld hebben :)

Virussen? Scan ze hier!

• Die Bolle14
Grote potentiele order opent de woensdag:

Volga-Dnepr oftewel Air Bridge Cargo wil 20! 747-8f bestellen Dat is niet verkeerd voor de 747 productielijn die wel wat bestellingen kan gebruiken.
Ethiopian heeft 6 extra 787-8 besteld bij Boeing Dit zijn zogenaamde terrible teens, vroeg gebouwde 787's die hier en daar niet volledig aan de productiestandaard voldoen, met name het gewicht is een probleem. Veel uit deze serie zijn BBJ geworden of gedoneerd aan musea.
Boeing lanceert de 737 MAX 9 Business Jet met sowieso 1 order
Een nog onbekende Aziatische airline heeft 60 A320neo besteld

[Voor 65% gewijzigd door Die Bolle14 op 17-06-2015 12:18]

• wildhagen
  • Niet online
VietJetAir bestelt 6 extra Airbus A321ceo's: http://www.military-techn...s-six-additional-a321ceo/

Virussen? Scan ze hier!

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Rapport Onderzoeksraad voor Veiligheid is uit.

Negen vliegtuigen opgestegen van niet-vrijgegeven baan Schiphol

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Nu online

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Lekker vlot, drie jaar en één dag na het voorval.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Die Bolle14 schreef op woensdag 17 juni 2015 @ 09:46:
Grote potentiele order opent de woensdag:

Volga-Dnepr oftewel Air Bridge Cargo wil 20! 747-8f bestellen Dat is niet verkeerd voor de 747 productielijn die wel wat bestellingen kan gebruiken.
Ethiopian heeft 6 extra 787-8 besteld bij Boeing Dit zijn zogenaamde terrible teens, vroeg gebouwde 787's die hier en daar niet volledig aan de productiestandaard voldoen, met name het gewicht is een probleem. Veel uit deze serie zijn BBJ geworden of gedoneerd aan musea.
Boeing lanceert de 737 MAX 9 Business Jet met sowieso 1 order
Een nog onbekende Aziatische airline heeft 60 A320neo besteld
Toegevoegd en...
toegevoegd. :P

Die order van de Volga-Dnepr Group verbaas ik mij totaal niet over. Wel een klein beetje over het grote aantal.
Maar goed, het is dan ook een Memorandum of Understanding dus helemaal vast ligt het nog niet.

• Die Bolle14
Goed bezig
Die order van de Volga-Dnepr Group verbaas ik mij totaal niet over. Wel een klein beetje over het grote aantal.
Maar goed, het is dan ook een Memorandum of Understanding dus helemaal vast ligt het nog niet.
Inderdaad het aantal is ook iets wat mij verbaasd, maar aan de andere kant krijgen zijn natuurlijk ook nog zat werk van Boeing dan. Lijkt een win-win situatie te zijn voor beiden.

• oohh
Die Bolle14 schreef op woensdag 17 juni 2015 @ 09:46:
Ik was wel benieuwd naar wat meer achtergrondinformatie, dus heb nog wat opgezocht:

Boeing Places Remaining Overweight 787 ‘Teens’ With Ethiopian
Boeing Co. sold the remainder of its early, overweight 787 Dreamliners that have been in storage for years to meet demand from buyers eager to obtain jetliners that are otherwise sold out through the end of the decade.

Ethiopian Airlines is acquiring six of the models in a transaction valued at £1.3 billion at list prices, Boeing said in a statement on Wednesday. Air Austral already agreed to buy two of the jets nicknamed “terrible teens” for their assembly struggles and places near the start of the 787’s production run.

“The Dreamliners complement the airline’s existing 13 787s currently operating in the fleet and are part of Ethiopian’s long-term strategy to increase capacity and provide greater route flexibility to and from its hub in Addis Ababa, Ethiopia,” Boeing said in the release.

The early-build aircraft had been symbols of the delays that clouded the start of Dreamliner program and left Boeing struggling to profit from one of its best-selling models.

The teens had been parked for five years nose-to-tail on a taxiway near the planemaker’s Everett, Washington factory with black plastic shrouding their windows and 17,000-pound (7,700-kilogram) counterweights dangling from the wings in place of engines to keep the jets balanced.

Late Debut
The 787 is the world’s first airliner built mainly from composites instead of traditional aluminum. It debuted in 2011, more than three years late, as Boeing worked through kinks with its design, on-board systems and supply-chain.

The teens required extensive work, including heavy structural reinforcements to bolster their composite hulls, and were set aside while Boeing focused resources on later models that it could get more quickly to customers.

Once the modifications are completed, the planes’ range will be about 1,000 nautical miles (1,850 kilometers) shorter than the 7,850-mile range advertised by Boeing, Avitas has estimated. Passengers aren’t likely to notice since they’ll still feature the same creature comforts as other Dreamliners, including higher humidity to ease jet leg.

Ethiopian was Africa’s first Dreamliner customer.

• wildhagen
  • Niet online
Synergy Aerospace Corporation (Brazilie) gaat 62 A320neo's aanschaffen: http://www.airbus.com/new...-a320neo-family-aircraft/

[Voor 49% gewijzigd door wildhagen op 17-06-2015 17:11]

Virussen? Scan ze hier!

• gop1
  • Laatst online: 04-06 11:46
oohh schreef op woensdag 17 juni 2015 @ 14:57:
[...]

Ik was wel benieuwd naar wat meer achtergrondinformatie, dus heb nog wat opgezocht:
[afbeelding]

Boeing Places Remaining Overweight 787 ‘Teens’ With Ethiopian

[...]
Weet je toevallig wat exact het probleem is bij deze toestellen? Waarom zijn ze bijvoorbeeld te zwaar en welke problemen spelen er nog meer?

Dag 3 van PAS 2015 zit erop; dit is vandaag bekend gemaakt:

Woensdag 17-06::
- Een onbekende Aziatische maatschappij: 60 A320neo (MOU)
- VietJetAir: 6 A321ceo (firm)
- Volga-Dnepr Group (AirBridgeCargo): 20 747-8F (MOU)
- Ethiopian Airlines: 6 787-8 (firm, "terrible teens")
- Onbekende Europese klant: 1 737 BBJ MAX 9 (firm; hiermee de lancering van de BBJ MAX 9)
- Synergy Aerospace Corporation (eigenaar van Avianca Brazil): 62 a320neo (MOU)
- Reignwood Aviation: 50 Twin Otter Series 400 (commitment)

De "order" voor de 747-8F's en dat Boeing eindelijk van hun terrible teens 787's lijkt af te komen is toch wel het meest opmerkelijke nieuws van vandaag.

Vandaag kwam de 5e Xiamen 787-8 langs op Schiphol (waar het dus nog steeds staat) en ook de Honeywell 757 kwam weer langs:

In other news: dit is ook niet hoe je je vliegtuig wil zien tijdens het boarden:

Accident: Scat B733 at Aktau on Jun 16th 2015, aircraft burned at gate
A Scat Airlines Boeing 737-300, registration LY-FLB performing flight DV-742 from Astana to Aktau (Kazakhstan), had completed an uneventful flight, the passengers had disembarked and the aircraft was being prepared for the next sector, when an oxygen cylinder exploded and started a fire in the forward cabin, that caused substantial damage to the aircraft before emergency services were able to put the fire out.

En dan wel vanuit de terminal :
[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=AF1PQSsfzwo]

• oohh
gop1 schreef op woensdag 17 juni 2015 @ 21:40:
[...]

Weet je toevallig wat exact het probleem is bij deze toestellen? Waarom zijn ze bijvoorbeeld te zwaar en welke problemen spelen er nog meer?
Buiten wat er in dat artikel staat, weet ik er ook niet veel meer van. Het ging, volgens mij, er voornamelijk om dat deze vroege 787's gebruikt zijn om het productieproces te verbeteren. Er waren problemen met de nieuwe materialen die werden gebruikt (composites) waardoor men uiteindelijk meer materiaal heeft gebruikt om het vliegtuig de juiste sterkte te geven. Hierdoor is de actieradius kleiner dan bij latere versies.

• CyBeR
  • Niet online
Oh shit nieuw topic.
[...]

Leuke info, bedankt! En dan te bedenken dat ik Honeywell alleen van mijn termostaat ken 8)7
Dat had ik juist andersom. Ik ken Honeywell als maker van… wel… heel veel en toen ik een thermostaat met hun naam erop zag dacht ik 'holy shit die gasten maken ook écht alles'.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• wildhagen
  • Niet online
FrankGuthrie schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 23:29:
Ik heb dus een setje nieuwe koffers gekocht, maar lees nu tot mijn verbazing dit:

http://nos.nl/artikel/204...dbagage-in-vliegtuig.html

Lekker bezig......Heb ik dus niks aan mijn trolley bij de meeste maatschappijen, of ik moet voor extra ruimbagage betalen. Daar zit ik niet op te wachten.
No worries, het plan is voorlopig in de diepvries verdwenen:
Het initiatief dat luchtvaartorganisatie IATA op 9 juni lanceerde voor een standaardmaat voor handbagage, blijkt onvoldoende voorbereid. De organisatie heeft dan ook laten weten het Cabin OK-initiatief tijdelijk stop te zetten. IATA spreekt over een 'herbeoordeling' nadat vanuit Noord-Amerika kritiek was gekomen op het initiatief.

IATA meldt nu eerst met alle betrokkenen opnieuw om tafel te gaan zitten om het project te opnieuw te evalueren.

Het doel van Cabin OK was om passagiers meer zekerheid te geven over het kunnen meenemen van de bagage in de juiste afmetingen in de cabine van lijndienstvluchten. Er is zelfs een Cabin OK label ontwikkeld die fabrikanten van koffers op hun artikelen kunnen plaatsen als deze voldoen aan het afgesproken standaardformaat van 55 x 35 x 20 cm.

Daarbij werd er vanuit gegaan dat het grootste deel van de luchtvaartmaatschappijen dit label als industriestandaard zou accepteren. De mededeling van het Cabin OK programma deed het erg goed in de internationale media, wat aantoont dat IATA een initiatief nam waarvoor veel belangstelling bestaat.

Nu blijk dat Cabin OK in Noord-Amerika minder enthousiast werd ontvangen. Welke zorgen er in Noord-Amerika zijn over het initiatief heeft IATA niet bekendgemaakt.
Bron: http://www.luchtvaartnieu...ge-ondoordacht-gelanceerd

Virussen? Scan ze hier!

• franssie

franssie

Save the albatross

wildhagen schreef op donderdag 18 juni 2015 @ 08:00:
[...]

[...]

Even een stukje.
Just when you thought flying couldn't get any more annoying, some major international airlines and their trade association have decided your carry-on bag is too big for their overhead bins. They'd like you to buy a new, smaller one.
Dus eigenlijk dezelfde reactie als hier :)

🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Garyu
Ach, ik moet beter leren lezen :).

[Voor 96% gewijzigd door Garyu op 18-06-2015 10:09]

• ValHallASW
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Piet91 schreef op woensdag 17 juni 2015 @ 22:57:
In other news: dit is ook niet hoe je je vliegtuig wil zien tijdens het boarden:

Accident: Scat B733 at Aktau on Jun 16th 2015, aircraft burned at gate

[...]

[afbeelding]
[afbeelding]
Ik heb me ook wel eens afgevraagd wat je moet als het vliegtuig nog aan de gate staat, je in het vliegtuig zit en er voorin brand uitbreekt. De slides zijn op dat moment immers niet 'armed', en met een beetje pech staat er sowieso nog een bevoorradingsvrachtwagen voor de achteruitgang. Waar moet je dan heen?

• Garyu
ValHallASW schreef op donderdag 18 juni 2015 @ 10:14:
[...]

Ik heb me ook wel eens afgevraagd wat je moet als het vliegtuig nog aan de gate staat, je in het vliegtuig zit en er voorin brand uitbreekt. De slides zijn op dat moment immers niet 'armed', en met een beetje pech staat er sowieso nog een bevoorradingsvrachtwagen voor de achteruitgang. Waar moet je dan heen?
Uit het raam springen :).

Nee serieus, het beste is waarschijnlijk om via de vleugel zo ver mogelijk naar beneden te komen en dan het laatste stukje te springen. Daarnaast kan het oppompen van de slide met de hand getriggered worden:
The slide can be manually inflated by the cabin crew by pulling a manual inflation handle at the top of the slide. Should this also fail, standard operating procedures require the cabin crew to send passengers away from the door and to one that has a functioning escape slide.

[Voor 36% gewijzigd door Garyu op 18-06-2015 10:40]

• wildhagen
  • Niet online
Idd, zoiets is al eens gebeurd op de grond, bij China Airlines Flight 120, een 5 jaar oude Boeing 737-800 (reg B-18616).

Daar was ook een klein fikje, en de passagiers zijn toen ook met de slides (nog zichtbaar op onderstaande foto) geevacueerd. Gelukkig goed afgelopen, geen doden, maar wel 5 gewonden (4 passagiers, plus een groundcrew-member):

Virussen? Scan ze hier!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Zal wel niet permanent van tafel zijn. De luchtvaartmaatschappijen zien een kans om ons voor meer koffers te laten betalen onder het mom van "we houden ons aan de internationale standaard".
Nog nooit zo'n lui initiatief gezien. Ze hebben gewoon in alle 3 dimensies de kleinste maat gekozen die door een maatschappij gehanteerd wordt en hebben daar de nieuwe standaard van gemaakt. Dat het volume van die nieuwe standaard stukken kleiner is dan zelfs de kleinste bestaande normen, en dat vrijwel elke bestaande koffer er wel in één van de dimensies overheen gaat, komt alle partijen behalve de reizigers zelf heel goed uit.

Gok eerlijk gezegd dat de bezwaren uit "Noord Amerika" iets met de schijn van prijsafspraken te maken hebben.

• Freee!!
  • Nu online

Freee!!

[...]
Garyu schreef op donderdag 18 juni 2015 @ 10:35:
[...]
Uit het raam springen :).

Nee serieus, het beste is waarschijnlijk om via de vleugel zo ver mogelijk naar beneden te komen en dan het laatste stukje te springen. Daarnaast kan het oppompen van de slide met de hand getriggered worden:
[...]
Daarnaast is die 'arm'-knop/hendel vrij duidelijk gemarkeerd en kan je die ook omzetten. Direct toegegeven dat je dat als passagier in paniek niet direct ziet, maar met een paar keer bij de nooduitgang zitten en opletten leer je een hoop.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
[...]

Er is natuurlijk altijd nog cabine bemanning aan boord een redelijk in de buurt van bepaalde deuren.
Zeker als ze aan het tanken zijn (grootste kans op brand) zijn er allerlei regels een procedures.
Freee!! schreef op donderdag 18 juni 2015 @ 11:14:
[...]

[...]

Daarnaast is die 'arm'-knop/hendel vrij duidelijk gemarkeerd en kan je die ook omzetten. Direct toegegeven dat je dat als passagier in paniek niet direct ziet, maar met een paar keer bij de nooduitgang zitten en opletten leer je een hoop.
Dus jij kent alle mogelijkheden uit je hoofd? Kan wel een paar moderne vliegtuigen opnoemen waarbij het systeem redelijk verstopt zit een ook nog eens niet heel intuïtief is.

[Voor 30% gewijzigd door Fly-guy op 18-06-2015 11:22]

• Die Bolle14
Laatste echte dag van de Parijs Air Show:

Wizzair wil 110 A321neo bestellen

Er zijn schijnbaar ook nog 90 optierechten aan deze order verbonden.

[Voor 15% gewijzigd door Die Bolle14 op 18-06-2015 11:42. Reden: juiste aantal doorgekregen]

• wildhagen
  • Niet online
110 stuks zelfs, geen 100 (artikel is bij Airbus inmiddels ook aangepast) ;)

Virussen? Scan ze hier!

• Die Bolle14
wildhagen schreef op donderdag 18 juni 2015 @ 11:27:
110 stuks zelfs, geen 100 (artikel is bij Airbus inmiddels ook aangepast) ;)
Thanks, is aangepast. Ze schijnen de hele nacht onderhandelt te hebben, want Boeing pushte hun 737 MAX 200 ook hard. Het is toch Airbus geworden, wat mij ook logischer leek puur als je naar hun huidige vloot kijkt.

Tijdens de afsluitende persco van Airbus slaan ze zichtzelf aardig op de borst door te zeggen dat ze deze beurs meer orders en commitments hebben dan de rest. De dag is nog niet voorbij, zou ik zeggen.

• Scotix
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:29

:) :)

edit; vergeten te melden dat ik deze op Reddit tegen kwam :D

[Voor 30% gewijzigd door Scotix op 18-06-2015 19:07]

Die Bolle14 schreef op donderdag 18 juni 2015 @ 11:38:
Tijdens de afsluitende persco van Airbus slaan ze zichtzelf aardig op de borst door te zeggen dat ze deze beurs meer orders en commitments hebben dan de rest. De dag is nog niet voorbij, zou ik zeggen.
In hun afsluitende persconferentie gaven ze het volgende aan qua orders en commitments
(precies dus zoals ik in de lijst heb staan):

A320ceo: 36
A321ceo: 7
ACJ319neo: 1
A320neo: 182
A321neo: 140
A330: 24
A350 XWB: 1
Totaal: 391

En daar komen dan nog 110 options bij: Korean Air met 20 voor de A320neo en Wizz Air met 90 voor de A321neo.

Boeing heeft tot nu toe 312 orders en commitments en 20 options voor de 737 MAX's (Korean Air).
En daar staat dan ook nog eens de annulering van 22 787-8's tegenover van Aeroflot.

Kijk je puur naar firm orders dan staat het op 135 voor Boeing en 164 voor Airbus.
De andere fabrikanten (ATR, Bombardier, Embraer, Sukhoi) komen niet eens in de buurt van deze getallen.

Dus tenzij er nog een flinke Boeing order/commitment bijkomt kan Airbus zichzelf inderdaad op de borst kloppen.

EDIT: sh*t; heb per ongeluk de opname van aflevering 1 van X-Ray Mega Airport gewist op de Humax. :(
Zou Discovery deze aflevering/serie nog een keer uitzenden?

[Voor 6% gewijzigd door Piet91 op 18-06-2015 14:52]

• Njay
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:54

PSN: NjayNL | Star Citizen Referal code | Oculus Quest

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 20:25
Njay schreef op donderdag 18 juni 2015 @ 13:50:
[...]

Very nice ! me love the 747 _/-\o_
Sowieso een erg gave foto, zo een maak je 1x in je leven.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• Njay
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:54
Amen !

PSN: NjayNL | Star Citizen Referal code | Oculus Quest

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Zet je naam in de foto en uploaden naar de Facebook van KLM :)

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Piet91 schreef op donderdag 18 juni 2015 @ 13:48:
EDIT: sh*t; heb per ongeluk de opname van aflevering 1 van X-Ray Mega Airport gewist op de Humax. :(
Discovery zendt vrijwel alles meerdere keren uit.

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:56
[...]

Ik wilde je voor de gein een link naar thepiratebay sturen, staat hij niet :S Dan help ik je hopen dat Discovery nog een keertje herhaalt :) En zoals al gezegd: zoek iets op discovery wat niet 10x herhaald wordt :P
Wow! Dat zie je niet elke dag, gave foto! :)

• TVH7
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 04-06 12:54

TVH7

Tango Victor Hotel Seven

• Die Bolle14

• Jelte,89
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 27-05 16:07

Jelte,89

Woodworking

[...]

En Youtube?

Revive the guild!

• LongBowNL
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:16
Je kan trouwens een live stream volgens op Youtube. Zoek maar naar Le Bourget en filter op Live.

Dit is dag 4 for at long as it lasts: https://www.youtube.com/watch?v=4ko5NA-6MWo

• FrankGuthrie
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-06 22:06

FrankGuthrie

I Wanna Be Kate

[...]

[...]

Pfff, ja, ik las het gister toevallig ook. Ben er heel blij mee. Had een setje Samsonite koffers gekocht, en was al aan het afwegen om de trolley terug te sturen, maar dan heb je straks 2 koffers uit 2 verschillenden lijnen.

Russian Blue Neji
Kate Bush
Blue Horizon(a website about Star Trek & Babylon 5)

• DOA
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
[...]

Zaterdag 17:50

edit.

o, zie nu dat je afl1 bedoelt..
maar het zou vast nog eens voorbij komen, als discovery zelf de producent is dan zeker.

[Voor 17% gewijzigd door DOA op 18-06-2015 17:57]

Thanks voor de suggesties.
Dat Discovery Channel het nog een keer gaat uitzenden lijkt mij ook zeer waarschijnlijk inderdaad. :+
Tot die tijd denk ik maar even een Youtube-versie binnenhalen. :P

• Hmmbob
  • Laatst online: 16:44
KLM in de rechtszaal om inkrimping Martinair

De ondernemingsraad (or) van Martinair heeft donderdag geprobeerd de rechter te overtuigen dat KLM de aangekondigde reorganisatie bij zijn vrachtdochter moet heroverwegen.
De Ondernemingskamer van het gerechtshof Amsterdam doet over zes weken uitspraak.

Bij Martinair wordt drastisch gesaneerd. Dit jaar en in de loop van volgend jaar wordt de vloot in stappen teruggebracht van tien naar vier toestellen.

Voor meer dan honderd piloten dreigt gedwongen ontslag. In totaal verdwijnen bij het bedrijf 330 banen, werd in maart bekend.

Volgens de or leiden de plannen tot een ''sterfhuisconstructie''. De or zegt het onbegrijpelijk te vinden dat de directie van Martinair niet wil ingaan op zijn alternatieve plan waarbij een vloot van zes vliegtuigen behouden blijft. Dit zou veel werkgelegenheid kunnen behouden.

KLM houdt vast aan de aangekondigde ingreep en verdedigde deze donderdag opnieuw.

Volgende week moet de luchtvaartmaatschappij weer naar de rechtszaal vanwege de inkrimping bij Martinair. Een groep vrachtpiloten die hun baan dreigen te verliezen, wil via de rechter een overstap naar moederbedrijf KLM-Air France afdwingen. Die andere zaak dient dinsdag bij de rechtbank Amsterdam.
Geen idee of het gaat lukken, maar gelet op de eerdere uitspraken over vracht via Schiphol door andere maatschappijen maken ze wellicht nog wel een aardige kans...

Sometimes you need to plan for coincidence

• Liliuokalani
  • Niet online
gop1 schreef op woensdag 17 juni 2015 @ 21:40:
[...]

Ik meen ooit ergens gelezen te hebben dat de stukken composiet van de romp niet goed op elkaar aansloten. Krijg je weer allemaal extra materiaal om het alsnog dicht te maken. Kan alleen geen bron meer vinden... :-(

• Moortn
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12-04 09:06

Moortn

Hallo

Ze zullen wel een vrij hoge korting hebben gekregen, want een ~13% hoger brandstofverbruik is niet niks (tenzij de range omlaag is gegaan om andere redenen).

Jeej wat moet hier nou staan. Flickr

• franssie

franssie

Save the albatross

Moortn schreef op donderdag 18 juni 2015 @ 22:16:
Ze zullen wel een vrij hoge korting hebben gekregen, want een ~13% hoger brandstofverbruik is niet niks (tenzij de range omlaag is gegaan om andere redenen).
Ik denk dat die 13% wel klopt, dus ja ze zullen een forse korting hebben gekregen, maar parkeren of zelfs slopen kost ook geld dus lijkt mij win win.

• kamstra
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

kamstra

ipso iure

Gisteravond eens naar LCY gereden om te kijken hoe dicht ik nou eigenlijk op de runway kon komen...

Result:

Ernstig dichtbij :X :D

http://bit.ly/1ReZrKw

[Voor 8% gewijzigd door kamstra op 19-06-2015 10:35]

Huh..?? Neuh...bedankt | Qui habet aures audiendi audiat

• Scotix
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:29

• Freee!!
  • Nu online

Freee!!

kamstra schreef op vrijdag 19 juni 2015 @ 10:34:
Gisteravond eens naar LCY gereden om te kijken hoe dicht ik nou eigenlijk op de runway kon komen...

Result:
[afbeelding]

Dat is inderdaad wel vrij extreem. En met een roeiboot ben je daar over voordat er iemand anders in de buurt kan komen.

• kamstra
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

kamstra

ipso iure

Freee!! schreef op vrijdag 19 juni 2015 @ 12:35:
[...]

Dat is inderdaad wel vrij extreem. En met een roeiboot ben je daar over voordat er iemand anders in de buurt kan komen.
Denk dat je t fierljeppend ook nog wel haalt :P

(al weet ik niet hoe diep t is..)

Huh..?? Neuh...bedankt | Qui habet aures audiendi audiat

kamstra schreef op vrijdag 19 juni 2015 @ 10:34:

Result:
[afbeelding]

Mwah, bij Schiphol heb je ook genoeg plekken waar je ook zo op het terrein/banen staat.
En bij luchthavens heb je wel zoveel camera's hangen dat voordat je je goed en wel aan de overkant van het water heb de beveiliging al bij je staan.

Wel jammer dat je daar dan geen 777/747/A380 over je heen hebt bulderen. :9

EDIT:
Freee!! schreef op vrijdag 19 juni 2015 @ 13:14:
Kwa afstand waarschijnlijk wel (als je het kunt).
Mag je eerst het record verbreken.
Record zit onder de 22 meter; dat stuk daar is zo'n 30 meter.

En dan is het water waarschijnlijk ook nog te diep voor fierljeppen.

[Voor 20% gewijzigd door Piet91 op 19-06-2015 13:21]

Pagina: 1 2 3 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee