Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Het Luchtvaart Topic - Deel 4 Vorige deelOverzichtVolgende deelLaatste deel

Pagina: 1 2 3 ... 11
Acties:
  • 617.559 views

• Piet91
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 12:41
quote:
nielsgaastra schreef op vrijdag 21 augustus 2015 @ 14:34:
Ik ben niet echt een vliegtuigkenner, maar wil morgen met familie richting Schiphol om vliegtuigen te 'spotten' en in ieder geval de aankomst van de Emirates A380 te zien. Nu zag ik dat de Polderbaan buiten gebruik is wegens onderhoud. Waar kan ik het beste naar toe gaan?
Een tip; als je een smartphone hebt; installeer daar Flightradar op. Kun je de kisten exact volgen.
Zeker als je op/bij Schiphol staat is dat zo'n grandioze app; ik kon m'n vader vorige week exact vertellen welke kist dat was, waar die heen ging/vandaan kwam, hoe lang die vlucht zou duren etc. _/-\o_

Daarnaast weet je precies wat er aankomt (en of je dus bijv. nog beter even kunt wachten als een kist naar je toe komt).

Tip #2; ga met de auto. Op die manier kun je i.i.g. al bij de Buitenveldertbaan (McDonalds), Polderbaan (officiële spottersplaats) en Kaagbaan (auto kun je daar iets verder op geloof ik (nog steeds?) kwijt) komen en ook snel verplaatsen indien nodig.

Vergeet overigens ook niet de China Southern A380; die komt weliswaar vroeg aan maar vertrekt pas in de middag (14:50 uur).
Dat betekend dus dat deze kist de gehele morgen en deel van de middag op Schiphol staat en ongeveer tegelijk met de Emirates A380 vertrekt. Ook staat de China Southern voor de terugvlucht aan gate E18; en is hiermee nog net te zien vanaf het Panoramaterras.
(De CZ A380 wordt 's morgens aan gate E09 afgewerkt waar later de Emirates A380 aan wordt afgewerkt)

En natuurlijk de Qatar, Arke en Xiamen 787's. Oh, en pak ook maar even de Kenya Airways 777-300ER mee want 6 september komt die voor het laatst. (vanaf 7 september komt hun 787-8)

• Jelte,89
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 10:09

Jelte,89

Woodworking

En van Malaga naar Hannover moet je lopen?

Revive the guild!

• Napsju
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 11:03
Hier een soortgelijk geval: Air China.

Retourtje Dusseldorf - Singapore via Peking in 2016 voor €409 euro. Vond ik wel een fijne prijs, dus maar geboekt.

Helaas. De vlucht die ik geboekt had voor vertrek op vrijdag is geannuleerd, en mijn ticket is omgezet naar vertrek op de volgende dag. Aankomst Peking op zondag 05:30, om vervolgens de zaterdag er voor om 15:25 door naar Singapore te vliegen??? Ze zijn echt gek daar.

Na veel bellen en meerdere keren uitleggen hebben ze de ticket nu omgeboekt naar vertrek vanuit Frankfurt op vrijdag, met mogelijkheid voor Rail&Fly. Vertrek vanuit IATA code QYG. Nu klopt het weer. :o

Ohja, de helpdesk van Air China (tel +861095583) heeft wel een interessant menu... :+ :+

Lekker!

• Hmmbob
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 16-10 22:28
Voor liefhebbers van ons militair materieel: onze F-35s testen de afgelopen en komende week de interoperabiliteit tussen hun systemen en die van de Nederlandse F-16s en KDC-10 tanker. Dat levert mooie plaatjes op:

Foto afkomstig van https://www.defensie.nl/o...efenen-samen/inhoud/fotos, waar nog meer mooie plaatjes staan.

Daarnaast heeft Frank Crebas weer een prachtplaat van ons vliegtuig gemaakt toen deze low-level door "Starwars Canyon" vloog:

"Regard your soldiers as your children, and they will follow you into the deepest valleys;
look on them as your own beloved sons, and they will stand by you even unto death." - Sun Tzu, The Art of War

• Piet91
quote:
Gaaf! :9

Wel nitpicking; ze hebben "Ed Force One" wel heel letterlijk genomen in die render; zie wingtips en neus. :P

Over 747's gesproken; de eerste 747-8i voor Korean Air is vandaag geleverd.
In totaal zullen ze 10 kisten ontvangen; de 2e kist voerde de afgelopen dagen al wat tests uit en nog een drietal kisten staan op de final assembly line.
Naast de 747-8i hebben ze ook 7 747-8F's besteld waarvan er 6 al zijn geleverd.
Hiermee is het de eerste maatschappij die beide varianten in gebruik heeft.

Daarnaast hebben ze nog 24 747-400 in dienst; 13 passagierskisten en 11 vrachtvliegtuigen.
De nieuwe 747-8i's en 777-300ER's (waarvan nog een deel geleverd moet worden) moeten op termijn de
747-400's vervangen; deze zouden in 2017 de vloot verlaten moeten hebben.

Korean Air is de derde luchtvaartmaatschappij die de 747-8i ontvangt; na Lufthansa (april 2012) en
Air China (september 2014).
Transaero Airlines zou hun eerste 747-8i afgelopen augustus al moeten ontvangen maar dit is uitgesteld tot volgend jaar. De kisten van hen zullen zolang opgeslagen worden.
Als de 10 stuks voor Korean Air en de 4 stuks voor Transaero geleverd zijn ziet het er donker uit voor de passagiersvariant; alle 49 bestelde varianten (op 1 BBJ na) zijn dan geleverd.
Van de vrachtvarianten staan nog 14 orders open volgens de officiéle orderlijst van Boeing (per juli).
Hier staan overigens niet opties e.d. op en dus ook niet de recentelijke Memorandum of Understanding (MoU) van AirBridgeCargo voor 20 747-8F's.

De eerste commerciële vlucht voor de nieuwe 747-8i zal plaatsvinden op 2 september naar Frankfurt.
Vanaf 7 september volgt Singapore.
EDIT: zojuist bekend gemaakt dat vanaf 1 november San Francisco de 3e bestemming wordt.

Over een uur of 2 zou de eerste 747-8i van Korean Air vanuit Paine Field naar Seoul moeten vertrekken.

Nou nog een iets donkere tint blauw en andere title dat met een 'K' begint. :+

Piet91 wijzigde deze reactie 26-08-2015 11:05 (6%)

• Hmmbob
Vertical, omdat het kan:

https://mobile.twitter.co...status/636414809806770176

En op de voorpagina van de Telegraaf van vandaag:
https://mobile.twitter.co...status/636772524286722048

Originele plaat van Frank Crebas:

Hmmbob wijzigde deze reactie 27-08-2015 07:47 (50%)

"Regard your soldiers as your children, and they will follow you into the deepest valleys;
look on them as your own beloved sons, and they will stand by you even unto death." - Sun Tzu, The Art of War

• XWB
  • Registratie: januari 2002
  • Niet online

XWB

Clever girl

Acht dagen :)

It takes two fools to argue.

• FastFred
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 12:29
De A340 is geloof ik gewoon een langere A330 met 2 extra motoren, dus die zijn redelijk gelijk aan elkaar.

Wat er voor de piloten voor verschillen zitten tussen de A350, 380 en 320 heb ik geen idee van, maar die systemen zullen ze wel zo uitgedacht hebben dat het grotendeels hetzelfde werkt.

Dat is voor de fabrikant een kostenbesparing omdat ze niet voor 5 toestellen verschillende systemen hoeven te ontwikkelen, en scheelt voor de luchtvaartmaatschappijen ook kosten vanwege de training van piloten, wat ook ingezet zal worden als selling point als een KLM ofzo de Airbus dealer binnen stapt omdat ze een nieuwe kist willen bestellen :)

Everything that is, sprang from what was | iRacing Profiel

• Bolk
  • Registratie: februari 2001
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

quote:
Sjoerd_87 schreef op donderdag 27 augustus 2015 @ 16:03:
Voor iemand zonder enige cockpit ervaring: dat betekent dat Airbus de cockpit er ongeveer hetzelfde uit laat zien tussen verschillende modellen vliegtuigen? Als in: de knopjes zitten veelal op gelijke plekken en de software is in de basis gelijk aan wat je bij andere Airbus modellen tegenkomt?
En wat moet ik me bij zo'n conversion training voorstellen? Is dat vooral knopjes, instruments en software opnieuw leren? Or reageert zo'n vliegtuig echt heel anders? Ik kan me het verschil tussen een Cessna en een Airbus A380 wel voorstellen, maar ik heb geen idee hoe groot dat verschil is tussen de toch-al-zo-grote vliegtuigen.
Vrijwel geheel zoals je het omschrijft. Alles is gebaseerd op een vaste filosofie (vaste posities in de cockpit). Door middel van fly-by-wire gedragen vrijwel alle Airbussen zich hetzelfde. De conversie cursussen zijn dus met name gebaseerd op systemen, limitaties en overige 'details'. De basis is in principe hetzelfde (met uitzondering van de A300 en A310).

Ander detail: de reden waarom de A380 er zo 'lomp' uitziet aan de voorkant is om de cockpithoogte in de buurt te krijgen van de A330/A340.

Ik bespeur hier een zekere mate van onethische logica.

• PWM
  • Registratie: oktober 2000
  • Niet online

PWM

Moderator General Chat
Topicstarter
quote:
Pinin schreef op donderdag 27 augustus 2015 @ 21:06:
[...]

De upgrade naar confort + is imho laag met 89,- per vlucht lijkt mij wel de moeite voor mijn 1.96
wellicht betaald de baas dat en anders lap ik dat zelf. Of valt het tegen?
Ik ben ook 1m96. Ik neem altijd de upgrade, zeker naar US. Niet over nadenken. Echter, nooduitgang is nog fijner, dan kan je je benen echt vooruit gooien.

Soms kan je last hebben van de WC's (99,9% vrouwen in een rij voor je), maar wat mij betreft is het stuk comfort van benen strekken het waard.

• PWM
  • Niet online

PWM

Moderator General Chat
Topicstarter
quote:
Pinin schreef op donderdag 27 augustus 2015 @ 21:12:
[...]

thanks, maar ik kan geen nooduitgang meer boeken. de vlucht is al in October en best een hoop stoelen zijn al bezet.
Even bellen na het boeken doet wonderen. Meestal is er wel plek over.

• Piet91
quote:
oohh schreef op donderdag 27 augustus 2015 @ 20:55:
Ik zat even na te denken over de energievoorzieningen in een vliegtuig, tijdens het vliegen. Het IFE systeem en bijvoorbeeld stopcontacten verbruiken natuurlijk stroom. Moet men meer kerosine gebruiken als er IFE aan boord is? Of zorgen de motoren sowieso al voor genoeg energie? En hoeveel energie gaat er dan eventueel verloren?

Niet helemaal eerlijk natuurlijk, maar ga er dan even van uit dat het gewicht (met/zonder IFE) gelijk blijft.
quote:
AndRo555 schreef op donderdag 27 augustus 2015 @ 21:45:
Het kost sowieso extra energie/kerosine. Alleen is het slechts heel weinig. Vergelijkbaar met het effect van een tomtom in je auto, op het verbruik.
Ligt wel aan diverse factoren of het effect heeft.

Stroom wordt verkregen door generatoren in de motoren en bleed air. (tijdens de vlucht)
Bij dat laatste wordt (simpel gezegd) lucht uit de motoren weg gehaald en gebruikt voor bijv. airconditioning, cabinedruk, de-icing en zelfs de toiletten.
Doordat er lucht wordt onttrokken van de motoren leveren deze dus wel minder vermogen.
Dit had bijvoorbeeld effect op de oude 747-classics waarvan de motoren eigenlijk niet krachtig genoeg waren. (ze hadden bijvoorbeeld ook soms waterinjectie nodig voor extra vermogen bij takeoff)
En als er dan ook nog extra vermogen afgesnoept werd kon dat problemen opgeven; dus ging bijvoorbeeld soms de airconditioning uit bij de start.

Nu komen er echter ook toestellen die van bleed air afstappen (787). Dit heeft als voordeel dat er minder vermogen van de motoren wordt afgesnoept en de het hele leidingsysteem van kanalen, kleppen e.d. niet nodig is.
Dit zorgt er wel weer voor dat er systemen worden overzet naar elektrische systemen (zoals starten van motoren, bepaalde de-icing etc.).
Dus de vraag naar elektriciteit in de vliegtuigen zal wel steeds groter worden. Niet alleen vanwege genoemde systemen maar ook omdat de passagier dat steeds meer verwacht.
Het is nog niet zo lang geleden dat je alleen een stoel had; nu verwacht men grote IFE schermen, stopcontacten, USB-contacten e.d.

• Streskip
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 08-10 06:33

Streskip

Carlos

The squeeky wheel gets the grease.

• Tr4il
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 16-10 13:49
Je hebt gelijk: https://twitter.com/woody2190/status/638359032021946368
Maar goed, wel een toffe foto

Tadaaa

• Piet91
quote:
KLM Newsroom
‏@KLM_press Work in progress: our first Boeing 787-9!

• Piet91
quote:
Redhawk schreef op woensdag 02 september 2015 @ 18:50:
Ok, maar ik vind het een hele afstand. Wat is de max voor zo'n toestel?
Icelandair vliegt met de Rolls Royce RB211-535E4B motoren en die geven bij MTOW een range van zo'n 6800 kilometer.
Haal er wat vracht/bagage af en je komt nog wat verder; dan kruipt het ruim over de 8000 kilometer.

Hun ene 757-300 (met dezelfde motoren) komt niet zover; die haakt @ MTOW af bij net geen 6000 kilometer en kruipt met minder belading richting de 7400 kilometer.

Als ze er Pratt & Whitney's onder hadden hangen kwamen ze nog net wat verder.
(correct me if I'm wrong)

Deze afstanden (Keflavík naar Amsterdam/Anchorage/Seattle) vallen dus ook prima binnen het bereik;
Seattle is overigens wel de langste vlucht die Icelandair uitvoert.

Piet91 wijzigde deze reactie 02-09-2015 19:19 (218%)

• wildhagen
  • Registratie: juni 1999
  • Niet online
quote:
EektheMan schreef op vrijdag 04 september 2015 @ 15:17:
[...]

Erg cool! Waar zit je als passagier in die Antonov? Ik zie slechts 4 raampjes die behoorlijk naar voor geplaatst zijn. Is achter voor bagage?
Waren bankjes die zijdelings aan de wanden waren bevestigd.

Zoiets (dit is niet het toestel in kwestie, andere kleur interieur, maar de bankjes waren wel identiek):

Bagageruimte was er niet, je mocht ook niks meenemen. Was ook niet nodig, de rondvlucht duurde ook maar 25-30 minuutjes.

Zo'n An-2 maakt een hels lawaai van binnen. Maar wel indrukwekkend idd :)

Virussen? Scan ze hier!

• PeaceNlove
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 13:22
Nee dat is premium economy denk ik :+

• wildhagen
  • Niet online
Mooie mijlpaal voor Airbus vandaag overigens, ze zijn vandaag begonnen met de produktie van het 1e prototype van de A330neo:
quote:
Airbus is van start gegaan met de productie van de A330neo, een nieuwe variant van de A330 met nieuwe motoren en vleugels. De eerste onderdelen die bestemd zijn voor het eerste A330neo-testtoestel zijn geproduceerd in de Airbus-fabrieken in Toulouse en Nantes, zo meldt de Europese vliegtuigbouwer maandag.

De fabricage van de eerste motorpyloon begon deze zomer al in de fabriek van Saint-Eloi, nabij Toulouse. In de Airbus-vestiging in Nantes wordt de eerste centrale vleugelbox gemaakt.

De eerste rib voor de centrale vleugelbox van de A330neo werd in Nantes vervaardigd uit een nieuw zogeheten Isogrid-ontwerp. Dit bestaat volgens Airbus uit 330 driehoekige vakken die voldoen aan alle sterkte-, stijfheid- en laaggewichtvereisten.

Met de motorpyloon is wordt de brandstofefficiënte Rolls-Royce Trent 7000-motor aan de vleugel bevestigd. De A330neo-pyloon wordt vervaardigd uit lichtgewicht titanium volgens de meest geavanceerde aerodynamica, materialen en ontwerptechnologieën, die ook gebruikt werden voor het ontwerp van de A350 XWB. De pyloon wordt bevestigd met een op die van de A350XWB geïnspireerde fairing, gemaakt van composietmaterialen en titanium.

De A330neo-familie zal bestaan uit de A330-800neo en de A330-900neo, gebaseerd op de huidige A330-200 en A330-300. De eerste leveringen zijn voorzien vor eind 2017. De A330neo zal per stoel tot veertien procent minder brandstof verbruiken dan de A330. Het vliegbereik is bovendien ruim 400 zeemijlen groter.
Bron: http://www.luchtvaartnieu...ductie-van-eerste-a330neo

Virussen? Scan ze hier!

• XWB
  • Niet online

XWB

Clever girl

quote:
oohh schreef op dinsdag 08 september 2015 @ 01:08:
[...]

Die bult op het vliegtuig heeft een 787 meestal niet fabriek-af. Zou deze dan toch WiFi hebben?
Boeing heeft satelliet antenne met de introductie van de 787-9 gecertificeerd. Nu hoeven klanten dat niet meer achteraf te laten installeren, en sinds kort is het ook voor de 787-8 beschikbaar.

• PWM
  • Niet online

PWM

Moderator General Chat
Topicstarter
Ik ken ze niet, en ben nu aan het bedenken of het iets positiefs is, of niet :+

• Piet91
quote:
Piet91 schreef op donderdag 03 september 2015 @ 11:45:
En nog iets; het 2e boek over de MD-11 is uit:

https://www.facebook.com/...rmalink/1091659874197297/

[afbeelding]

Lijkt mij wel mooi passen bij het eerste boek (waarvan wij er 2 kregen :9 ) passen.
Dus mensen, even bestellen dus zodat ze het gaan drukken.
Ze zitten nu dus misschien al over de 300 bestellingen binnen 12 uur. d:)b
oOo

Dat wordt weer een leuk kerstcadeau. o<:)

quote:
Charley Valette
Beste MD-11 fans,

Ondanks dat het door ons beoogde minimum aantal voor-verkopen nog niet hebben bereikt willen we het niet spannender maken. We hebben alles nogmaals doorberekend en met de wetenschap dat jullie blijven werven en dat KLM ons gaat promoten voelen wij ons voldoende gesteund om het boek definitief uit te brengen. Dit boek er gewoon komen. Wij zijn trots te mogen zeggen "WE ARE GO FOR LAUNCH!" Hierbij de vooraankondiging:

Na het succes van het eerste KLM MD-11-boek ‘Farewell MD-11’ verschijnt eind dit jaar de opvolger: ‘End of Flightplan’.
In dit tweede boek komen de drie KLM MD-11’s aan bod die als laatste zijn uitgefaseerd: De KCE Audrey Hepburn, de KCB Maria Montessori en de KCD Florence Nightingale.
Deze uitgave beschrijft de tijdspanne van de laatste lijndienstvlucht op 25 & 26 oktober 2014 tot en met het moment dat de KCD op 12 januari 2015 aankomt in de woestijn van Mojave. Uiteraard komen de Farewell Flights uitgebreid aan bod.
De tekst verschijnt in zowel het Nederlands als het Engels.
‘End of Flightplan’ wordt geleverd met een cassette om boek 1 & 2 in te bewaren.

Wie het boek bestelt voor 25 september 2015 krijgt er gratis een driedelige stickerset ter waarde van € 5 bij.
De Stichting Farewell MD-11 heeft ervoor gekozen het boek enkel per post te verzenden.
Klik op de link om het boek ‘End of Flightplan’ te bestellen: http://www.md-11.nl

(foto Mel Whitside)
quote:
Piet91 schreef op maandag 07 september 2015 @ 22:46:
En schijnbaar komt morgen deze reus naar Schiphol. Komt om 14:00 uur aan en zal hier afgehandeld worden.
Vertrekt woensdagavond naar Gander, Newfoundland.

[afbeelding]
_/-\o_

In other news; de eerst gebouwde Boeing 747-400 staat op het punt haar allerlaatste commerciële vlucht te maken.
Begin 1988 rolt N401PW de fabriek in Seattle uit. Op 29 april 1988 maakt het haar eerste vlucht:

De eerste 747-400 vlucht; uitgevoerd door dit toestel:

Nadat het testprogramma was afgerond werd het omgebouwd voor commercieel gebruik en werd het op
8 december 1989 aan Northwest Airlines geleverd en kreeg het de registratie N661US.
Toen deze maatschappij in 2008 fuseerde met Delta Airlines kreeg het de nieuwe livery.

Nu na bijna 26 jaar is het voorbij. Op dit moment vliegt ze naar Honolulu.
Over ruim 5 uur zal ze terugvliegen naar Atlanta waar het om 06:22 uur plaatselijke tijd zal landen om nooit meer op te stijgen.
Op de luchthaven van Atlanta zal ze ontdaan worden van bruikbare onderdelen en omgebouwd worden voor museum gebruikt. In december krijgt ze een nieuwe paintjob en zal ze op een parkeerplaats bij de
Delta Flight Museum gezet worden.

Op de ochtend van 7 augustus kwam ze voor het laatst naar Schiphol waar ze de rotatie Atlanta - Amsterdam - Detroit uitvoerde.
Hier de dag ervoor dat ze de omgekeerde rotatie uitvoerde:

• wildhagen
  • Niet online
Die 1e comment slaat nergens op. Ook een obese iemand heeft recht op leven (hoe verwerpelijk de levensstijl ook moge zijn). Idem voor gehandicapte mensen, die kunnen daar (een enkele uitzondering daargelaten) niks aan doen, en hebben niet minder recht op veiligheid/leven.

Het kan nooit zo zijn dat materiele zaken (zoals laptops, bagage etc) boven iemands leven of de algemene veiligheid gaat, hoe duur het artikel in kwestie ook is.

Materiele zaken zijn vervangbaar, bij levens is dat wat lastiger.

Als iemand zich in die eisen (bagage niet meenemen, geen schoen met hakken etc) niet kan vinden, moeten ze simpelweg niet gaan vliegen. Basis-veiligheidseisen gaan voor materiele zaken.

wildhagen wijzigde deze reactie 09-09-2015 11:09 (24%)

Virussen? Scan ze hier!

• wildhagen
  • Niet online
Nou, MH is er eindelijk uit, hun 777's worden opgevolgd door de A350-900. De eerste 4 exemplaren zijn besteld en worden in 2017 geleverd. Met een optie voor nog eens 2 exemplaren, en 2 opties voor de A330-900neo.

Afvallers zijn dus de 777X en de 787 geworden.

Zie http://www.ausbt.com.au/m...irbus-a350-from-late-2017

wildhagen wijzigde deze reactie 10-09-2015 17:35 (35%)

Virussen? Scan ze hier!

• XWB
  • Niet online

XWB

Clever girl

quote:
Tr4il schreef op donderdag 10 september 2015 @ 22:56:
[...]

A350 en A380 voor de intercontinental routes en de A330 op de regional routes?
Yup, daar lijkt het op.

Over A350's gesproken, het eerste toestel voor Finnair gaat in de komende dagen voor het eerst vliegen.

First engine run msn18 F-WZFM 10/9/2015 by A380_TLS_A350, on Flickr

• XWB
  • Niet online

XWB

Clever girl

quote:
Foto vanuit een andere hoek:

PH-BHA KLM Royal Dutch Airlines Boeing 787-9 Dreamliner - C/N 36113 / LN 356 by Woodys Aeroimages, on Flickr

Hij is inmiddels in de spuithal.

• wildhagen
  • Niet online
Wikipedia: Cervia Air Force Base ligt er een scheet vandaan (28 km ongeveer) :)

Virussen? Scan ze hier!

• Derice
  • Registratie: april 2004
  • Niet online

Derice

Jamaica has a bobsled team!

quote:
XWB schreef op vrijdag 11 september 2015 @ 10:19:
[...]

Yup, daar lijkt het op.

Over A350's gesproken, het eerste toestel voor Finnair gaat in de komende dagen voor het eerst vliegen.

[afbeelding] First engine run msn18 F-WZFM 10/9/2015 by A380_TLS_A350, on Flickr
9 oktober op Schiphol te zien!
Aankomst als AY841 om 09:45.
Vertrekt als AY842 om 11:55.

Beschikbaar als Freelance Fotograaf
Mijn reizen over de wereld
Foto's waar ik trots op ben

• Piet91
Kom ik net (weer) tegen:

N612UA; de Boeing 767-200 van United Airlines. Foto genomen in februari 1993; toestel was ruim 10 jaar oud.
Die maand werd het World Trade Center getroffen door een bomaanslag waarbij 6 doden vielen en 1042 gewonden.

Ruim 8 jaar later vloog dit vliegtuig in de Zuidelijke toren. Het WTC is op deze foto onder de staart te zien.

• LongBowNL
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 01-08 16:28
Ik heb een beetje haat aan het overmatig gebruik van het woord "shock." Shock is een medische toestand bij ernstige verwondingen. Geschokt zijn deze mensen. [/einde rant]

• Piet91
De 787 R2-D2™ ANA JET is zojuist in Seattle in een grootste ceremonie naar buiten gerold:

Piet91 wijzigde deze reactie 12-09-2015 18:51 (10%)

• Piet91

G-DOCX op Schiphol, afgelopen augustus.

Voor degenen die dinsdag in de buurt zijn; dan komt voor de laatste keer een British Airways
Boeing 737 naar Schiphol.

British Airways heeft al hun 737's uitgefaseerd op G-DOCW en G-DOCX na; twee 737-400's.
Deze twee toestellen voeren nu de laatste vluchten uit voor dit type toestel bij BA.
Volgens de planning voert een van de twee komende dinsdag een retour van/naar Gatwick uit;
vluchtnummer is mij (nog) onbekend.
De laatste vlucht voor de 737 bij BA is op 30 september van en naar Turijn.
Let wel; zoals altijd met uitfasering van toestellen is dit alles onder voorbehoud.

Dit betekend na ruim 35 jaar het einde voor de 737 bij British Airways.
Daarnaast betekend dit ook het einde voor Boeing narrow-bodies bij BA.
In juli 1978 plaatste BA 19 nieuwe 737-200's om hun Hawker Siddeley Trident toestellen te vervangen.
Vanaf november 1977 kreeg het ervaring met het type door het leasen van enkele toestellen van Transavia.

In totaal heeft BA 35 737-200's rechtstreeks bij Boeing besteld. Later kwam hier nog een totaal van 27 orders voor de 737-400 bij. Ook heeft het nog met 737-300's en 737-500's gevlogen.
De laatste -200 ging in 2001 uit de vloot.
De -300 werd tussen 1988 en 2009 gevlogen en de -500 tussen 1996 en 2009.

De -400's kwamen in oktober 1991 in de vloot en BA heeft in totaal 37 van dit type in de vloot gehad.
De toestellen waren aanvankelijk gestationeerd op London Heahtrow waar het de oudere -200's verving maar zodra de nieuwe Airbus A319-family toestellen kwamen werden de 737's naar Gatwick verplaatst.

Een aantal zijn door gaan vliegen voor andere maatschappijen, maar velen zijn naar Victorville gegaan.

• Piet91
quote:
Tr4il schreef op maandag 14 september 2015 @ 11:40:
Hebben ze daar nog orders voor staan ook?
quote:
wildhagen schreef op maandag 14 september 2015 @ 11:43:
Volgens Wiki hebben ze nog 13 orders openstaan voor de A320neo. Weet niet of die info nog volledig juist is.
Zoals te verwachten half.
De International Airlines Group (IAG) heeft 20 orders openstaan voor de Neo; 13 A320neo's en 7 A321neo's.
Dus inderdaad 13 A320neo's maar ook A321neo's. En daarom heb ik het ook over de A320-family.

Piet91 wijzigde deze reactie 14-09-2015 11:50 (9%)

• Piet91
Over A320neo's gesproken:
quote:
Piet91 schreef op maandag 15 juni 2015 @ 13:19:
Om te beginnen zal ik de al bekend gemaakte orders/toezeggingen e.d. van PAS 2015 hier noemen.
Gedurende de week zal ik de post aanpassen bij nieuwe bekendmakingen.
(Tenminste, als ik zolang deze post kan aanpassen op Tweakers)

ITP (Intent to purchase)
LOI (Letter of intent)
Firm (Firm order)
Commitment
CTP: (commitment to purchase)
MOU (Memorandum of Understanding)

Donderdag 18-06:
- Wizz Air: 110 A321neo (MOU) + 90 options.
Nu definitief geworden:

Order Wizz Air voor 110 Airbus A321neo’s officieel
quote:
BLAGNAC – Wizz Air plaatst definitief een order voor 110 Airbus A321neo’s. Vliegtuigbouwer Airbus meldt dat de tijdens de Paris Air Show getekende intentieverklaring nu is omgezet in een definitieve bestelling. De order betekent een enorme vlootuitbreiding voor het in Hongarije gevestigde Wizz Air.

Op dit moment beschikt Wizz Air over een vloot van 63 toestellen, allemaal A320’s. De nieuwe toestellen zijn volgens Wizz Air-topman József Váradi nodig om de sterke marktpositie van de maatschappij in Centraal- en Oost-Europa te versterken. De A321neo moet de maatschappij in staat stellen ook nog eens kostenefficiënter te vliegen.

De toestellen zullen worden voorzien van liefst 239 stoelen in een zogeheten Cabin Flex-configuratie. Dat zijn er aanzienlijk meer dan in de huidige A320’s vabn Wizz Air, die plaats bieden aan 180 passagiers. De operationele kosten van de A320neo-serie liggen zo’n twintig procent lager ten opzichte van de huidige A320-serie.

De bestelling van Wizz Air is de grootste ooit voor de A321, de grootste variant van de A320-serie. Op basis van de huidige catalogusprijzen heeft de order een waarde van 13,7 miljard dollar. De levering van de nieuwe vliegtuigen zal volgens Wizz Air plaatsvinden tussen 2019 en 2024.
Daarnaast:

Airbus opent A320-assemblagelijn in VS
quote:
MOBILE - Vandaag opent Airbus zijn nieuwe 530 miljoen euro kostende assemblagefaciliteit in Mobile, Alabama. Hier zullen gemiddeld vier vliegtuigen per maand van de A321 worden geassembleerd voor de Noord-, Midden- en Zuid-Amerikaanse markt. Het is voor het eerst dat Airbus vliegtuigen in Amerika gaat assembleren.

De eerste jaren zullen in Mobile alleen A320’s met de huidige motoren (Current Engine Option) worden gebouwd. Vanaf 2018 zal ook de zuiniger A320neo (New Engine Option) worden geassembleerd. Alle onderdelen worden vanuit de Airbusfabrieken in Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk per schip over de Atlantische oceaan gevaren naar de haven van Mobile, dat een paar kilometer van de Airbus-faciliteit ligt. De laatste kilometers gaan per truck.

De faciliteit is de meeste geavanceerde ter wereld van Airbus. Goedkeuring werd verkregen door veiligheidsinstituten FAA (VS) en EASA (EU). In 2017 moeten maandelijks vier toestellen uit de assemblagehal in Mobile rollen. Dat is een relatief klein deel van de in totaal vijftig toestellen uit de A320-serie die Airbus in 2017 wil bouwen in Frankrijk, Duitsland, China en de VS.

A321
De A321 met 180-200 zitplaatsen is het meest verkochte Airbus-toestel in de VS. Deze grootste telg van de A320-familie vervangt grofweg de jaren geleden uit productie genomen Boeing 757. De helft van de in Mobile te bouwen toestellen zullen A321’s zijn. De meeste Amerikaanse airlines hadden 757’s in hun vloot vanwege de gunstige prijs-kwaliteitverhouding over maximaal 5.000-7.500 km, bijvoorbeeld op transatlantische routes tussen Europa en de oostkust van Noord-Amerika. De A321 neemt deze rol over.

In Mobile is alle ruimte om deze faciliteit te verdubbelen, wat niet kan worden gezegd van de faciliteiten van Airbus in Hamburg en Toulouse. Airbus heeft een dergelijke faciliteit ook in Tianjin, China.

Maandag vindt in Mobile de officiële opening plaats van de Amerikaanse assemblagelijn. Inmiddels is 'Airbus America' al gestart met de assemblage van het eerste toestel, een A321 bestemd voor JetBlue Airways.

Piet91 wijzigde deze reactie 14-09-2015 13:21 (37%)

• franssie
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 09:53

franssie

Save the albatross

quote:
PWM schreef op maandag 14 september 2015 @ 20:26:
[...]

Maar waarom zou je boeken via een Cheaptickets of dat soort aanbieders. Nooit begrepen wat het voordeel zou zijn van zo'n tussenpersoon. Heb het er in ieder geval nog nooit goedkoper gezien, en als er iets is kan je vaak niet direct bij de airline terecht. Die verwijst je lekker naar de tussenpersoon (en terecht).

Ik boek altijd bij de maatschappij zelf, of het nou KLM of Easyjet is.
Ik heb dat éénmaal gedaan want leek de goedkoopste, maar dat was een website fout. Ondertussen is de tijd voorbij (die er 10 jaar geleden wel was) dat je via dit soort brokers reststoelen kon kopen voor weinig.
Dus je kan zo'n site gebruiken om je tarief te conroleren maar direct contact met de carrier is beter en in geval van vluchtwijzigingen een stuk comfortabeler dan via het callcenter van zo'n broker - dat is echt een hel als je het vergelijkt met die van Delta of KLM.
Dus inderdaad, als het kan, boek direct bij de airline of een echt reisbureau.

Keep Calm, Carry On | PD7F | Een goed Probleem komt nooit alleen | Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Fender Guitar, Gibson Guitar, Goddamn Guitar

• Fiber
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 00:00

Fiber

Beaches are for storming.

quote:
Automark schreef op woensdag 16 september 2015 @ 01:58:
[...]

Ik had 2 weken geleden hetzelfde. We moesten naar engeland voor een golf evenement. Mijn koffer en spullen kwijt. Dus ik moest ter plekke alles nieuw kopen (4.5k). Mijn credit card mij, waar ik dus de vliegtickets had besteld heeft alle kosten in engeland vergoedt. En 7 dagen later werden mijn oude spullen netjes thuis afgeleverd.
Zo wordt het bijna lucratief... :)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded.

• gambieter
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Narf! Poit! Egad! Zort!

Koffer is binnen, tijd voor schoon ondergoed :+

Net op tijd, mijn vergadering begint over een uurtje ;)

++?????++ Out of Cheese Error. Redo From Start.

• LongBowNL
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 01-08 16:28
Eerste 737-MAXX staat in assembly.

• Piet91
Voor het eerst in de geschiedenis is er een vliegtuig geland op het eiland Sint-Helena in de Atlantische Oceaan:

PICS: End of an era as first plane touches down on St Helena
quote:
Cape Town - The landing of a Beechcraft King Air 200 aircraft on the Island of St Helen has signaled the end of an era.

St Helena Island Tourism has confirmed that the historic flight landed at 13:50 GMT at St Helena’s new Airport on Tuesday 15 September.

The plane from South African TAB Charters took off on Monday, making its way to Ondangwa, Namibia, then onwards to Namibé on the Angolan coast - performing a series of calibration flights before making the epic first landing at Prosperous Bay airport.

Stepping out of the aircraft, Captain Grant Brighton said, “It feels fantastic and we’re privileged to have flown the first plane to land on St Helena and to be part of your wonderful project.

“The trip over was good. It was interesting landing here, a bit windy on the threshold but a terrific runway, surface, Airport and facility.”

Watching the landing - together with numerous residents at various vantage points - Councillor Lawson Henry said, “First of all this is quite emotional - we’ve waited so long for this moment and it has finally happened. This is history in the making and we’re a part of it.”

The government of Saint Helena announced in March that it was in negotiations with Comair to fly once a week from Johannesburg to the new airport due to be fully operation by February 2016. The flight on the 138-seat Boeing 737 will take four and half hours - in stark contrast to the five days it currently takes on an irregular boat service from Cape Town.

Greeting the crew on the Airport Apron, Governor Mark Capes said, “Today we witnessed an event that will feature prominently in the history of this Island. For the Airport project another important piece of the jigsaw has slotted firmly into place.

"When we launched this work almost four years ago, such were the many obstacles to overcome that there were those who doubted that it would succeed and yet, behold, a plane has landed at St Helena Airport.”

The island has been served by the world’s last regular mail ship and by cargo ships that sometimes anchor there, but the journey took a week from Cape Town and meant that “Saints” have not had regular contact with their relatives in SA, many of whom live in Pietermaritzburg.

The island’s isolation made it a perfect prison, and Britain sent Napoleon Bonaparte there after his defeat in the early 1800s, as well as thousands of captives from the Boer War, and Zulu King Dinuzulu kaCetshwayo.

Hundreds of the island's 5 000 inhabitants were reportedly at the airport to witness the end to the island’s lost-in-time isolation.

Dat betekend dus dat je straks Sint-Helena in zo'n 4.5 uur kunt bereiken vanaf Zuid-Afrika i.p.v. 5 dagen.
Als je deze aflevering van Floortje Naar Het Einde Van De Wereld bekijkt zal dit een enorme verandering teweeg brengen.

• XWB
  • Niet online

XWB

Clever girl

quote:
XWB schreef op vrijdag 11 september 2015 @ 10:19:
[...]

[afbeelding] First engine run msn18 F-WZFM 10/9/2015 by A380_TLS_A350, on Flickr
Eerste testvlucht was vandaag:

1st flight for the first Airbus A350 Finnair | cn 018 | F-WZFM -> OH-LWA by Jujug Spotting, on Flickr

Finnair A350-941 msn 018 by dn280tls, on Flickr

• wildhagen
  • Niet online
quote:
Piet91 schreef op donderdag 17 september 2015 @ 17:38:
Voor mij is dat niet zo zwart wit though...
Er is weinig zwartwits aan uiteraard, het heet niet voor niets een bedrijfsrisico, geen klantrisico ;)

Een bedrijfsrisico is voor rekening van het bedrijf, dat is nu eenmaal het risico wat bij ondernemen hoort. Het is, op zijn allerzachtst gezegd, nogal onfatsoenlijk en onklantvriendelijk om je eigen risico op het bordje van de klant te schuiven. De klant heeft daar immers niks mee te maken.

Gelukkig bevestigt het gerechtshof dat nu ook vrij duidelijk.

Virussen? Scan ze hier!

• Piet91
quote:
shaggy8675 schreef op donderdag 17 september 2015 @ 18:49:
Wat zou zo'n check kosten dan? Indicatie van?
Dat is niet zo 1-2-3 te zeggen. Bij een maatschappij die haar kisten enorm veel in de lucht houdt (zoals bijv. KLM) krijg je natuurlijk ook de gederfde inkomsten; wat bij deze 747SP kunt verwaarlozen.
Maar een check loopt van de tonnen tot in de miljoenen.

Maar blijkbaar heeft deze kist een paar jaar geleden nog nieuwe motoren en interieur gekregen en voor onderhoud gestaan. Koopje dus.

Foto van San Bernardino waar deze kist al jaren staat (wordt wel eens mee gevlogen).
De MD-11 is de bekende PH-KCC (en 1 v.d. 5 KLM MD-11's die nog niet gescrapped zijn)

Piet91 wijzigde deze reactie 17-09-2015 20:17 (11%)

• Shaggy
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 16-10 23:34

Shaggy

Misantroop pur sang

Bedankt Piet :)

Nou, zal ik mezelf eens verwennen dan... Zit alleen met de parking....

• ScoTtix
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 07:48
quote:
_serial_ schreef op donderdag 17 september 2015 @ 18:59:
[...]

Als een maatschappij significant meer vergoedingen moet gaan uitkeren,ondanks het technisch gebrek is door onvoorziene omstandigheden, is de kans heel groot dat het een sigaar uit eigen doos wordt...
Ze moeten doe hele regelgeving omtrent die vergoedingen eens gaan aanpassen. Ze moeten gaan werken met percentages ipv absolute getallen. Slaat toch werkelijk nergens op dat ik 250 euro terug krijg als ik 4 uur vertraagd ben met Ryanair naar Londen op een ticket van 40 euro...

Vertraging is altijd vervelend en moet zo veel mogelijk voorkomen worden maar vergoedingen dienen ook in relatie te staan met het betaalde bedrag voor de ticket.

• wildhagen
  • Niet online
Je zou het niet verwachten, maar de Fransen gaan voor het eerst in lange tijd weer eens staken:
quote:
De Franse overkoepelende vakbonden CGT, Force Ouvrière en UNSA hebben een oproep geplaatst aan het Air France-personeel om op 5 oktober het werk neer te leggen. Dat meldt het Franse nieuwsmedium France Info. De bonden protesteren tegen de mogelijkheid van massaontslagen bij de Franse zustermaatschappij van KLM. De stakingsoproep heeft volgens France Info betrekking op iedereen, zelfs als er geen gesprekken gaande zijn met een vertegenwoordigende vakbeweging.

De reden dat men kiest voor 5 oktober heeft te maken met het feit dat op die dag een overleg plaatsvindt van de centrale ondernemingsraad over het plan van het bestuur, dat drie dagen eerder vergadert, over het verdwijnen van 8.000 banen uit alle geledingen van het bedrijf zodra vluchten worden geschrapt. "Geconfronteerd met deze dreiging, kan deze beslissing niet worden overgelaten aan het management", zegt Mehdi Kemoune van de vakbond CGT.

Het management van Air France heeft gedreigd dat men routes gaat schrappen als er geen spoedig akkoord komt met de piloten. Het schrappen van vluchten heeft grote consequenties voor het gehele personeelsbestand van de Franse luchtvaartmaatschappij.

Vorig jaar legden de piloten van Air France het werk neer, waardoor ze het luchtvaartconcern met een grote kostenpost opzadelden. Air France wil kosten besparen, maar tot dusver komen de partijen niet nader tot elkaar. Vrijdag wordt onderhandeld tussen de piloten en de directie van Air France, aldus SNPL.

Topman Frédéric Gagey waarschuwde eerder deze maand dat het Franse zusterbedrijf van KLM geen andere keus heeft dan hard te snijden in het vluchtaanbod als het personeel niet bereid is harder te werken.
Bron: http://www.luchtvaartnieu...g-air-france-op-5-oktober

Virussen? Scan ze hier!

• Piet91
Wow.

• CyberBomb
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 26-04-2018
Viel mij op dat zowel de KLM als SLM nog niet zijn vertrokken uit PBM.
FlightRadar24 geeft aan dat de KLM vlucht is geannuleerd.
Volgens de KLM website is het onderweg met 3 uren vertraging en een ETA van 10:38uur maar volgens de Schiphol website wordt het verwacht rond 14:00 uur 8)7

Er zou dus iets mis moeten zijn op de luchthaven...en ja hoor...
quote:
Vleugel KLM komt aan tegen die van SLM
[2344 UTC] Het toestel van de KLM is vanavond bij het taxiën om te kunnen vertrekken, met de vleugel tegen die van de SLM aangekomen. De SLM-kist was net geland op de Johan Adolf Pengel luchthaven.

Starnieuws verneemt dat door dit incident de KLM niet meer kan vertrekken vanavond. Het is nog niet zeker of de SLM die terug zou vliegen naar Nederland, de vlucht kan uitvoeren. Technici van de SLM zijn nog bezig om na te gaan of er gevlogen kan worden.

Mensen op de luchthaven zijn geschrokken van het incident. Passagiers zullen weer terug moeten keren naar hun logeeradres. Zoals gebruikelijk moet er gezorgd worden voor overnachting van passagiers die niet bij familie terecht kunnen. De passagiers zijn nog op Zanderij en wachten op een officiële mededeling.
Bron: http://www.starnieuws.com...me/index/nieuwsitem/31326
quote:
Onderdeel navigatielens SLM moet worden ingevlogen
[0301 UTC] e Surinaamse Luchtvaart Maatschappij (SLM) heeft uiteindelijk rond 23.00 uur zaterdagavond besloten de vlucht naar Amsterdam te annuleren. De KLM had eerder op de avond het besluit genomen om niet meer op te stijgen. De vleugel van de KLM kwam bij het taxiën aan tegen die van de SLM, die net was geland op de Johan Adolf Pengel luchthaven. De passagiers van de SLM zaten nog aan boord, toen het incident zich voordeed.

Technici van de SLM hebben diverse controles uitgevoerd op het toestel. De gegevens zijn doorgestuurd naar technici in Frankrijk, antwoordt Clyde Cairo, vicepresident Commercial Affairs van de SLM op een vraag van Starnieuws. Vastgesteld is dat de navigatielens van het toestel is beschadigd. "Die zal vervangen moeten worden, voordat met het toestel gevlogen kan worden," deelt Cairo mee. Het onderdeel moet worden ingevlogen.

Wanneer de gestrande passagiers vervoerd zullen worden, is nog niet duidelijk. Ook over de vlucht die gepland is vanuit Nederland naar Suriname zondag, kan nog niks zinnigs worden gezegd. Cairo verwacht in de loop van de dag meer duidelijkheid. Er wordt gezocht naar mogelijkheden. "Het gaat om een overmachtssituatie," stelt de SLM-topper.
Bron: http://www.starnieuws.com...me/index/nieuwsitem/31330

• wildhagen
  • Niet online
Nou ja, als de levens van de passagiers kennelijk in zo'n groot levensgevaar verkeerd hebben als gezegd wordt, is een vergoeding misschien toch wel op zijn plek denk ik. Het scheelt blijkbaar maar weinig of er waren tientallen of misschien wel 100+ doden geweest...

Virussen? Scan ze hier!

• CyBeR
  • Niet online
Http://giant.gfycat.com/HairySizzlingCapybara.gif

(gfycat, artikel).

gambieter wijzigde deze reactie 24-09-2015 17:01 (71%)

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Freak187
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 03-09 16:47
quote:
Flying-J schreef op donderdag 24 september 2015 @ 20:32:
[...]

Of je kijkt gewoon even naar de KLM vliegers. Nu.nl Die nemen genoegen met een hogere pensioenleeftijd, het bevriezen van de salarissen voor 3 jaar en gaan voor datzelfde bevroren salaris meer vlieguren maken. Zo kun je dus ook met je bedrijf omgaan als werknemer als je weet dat het niet zo lekker gaat in de business, ipv je bedrijf kapot te staken.
Too little, too late.

• Kecin
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 09:32

Kecin

Je keek.

quote:
wildhagen schreef op vrijdag 25 september 2015 @ 04:34:
Maar wordt tegelijkertijd ook de Star Class uitgebouwd, of gebeurt dat later pas?
Enorm jammer dat die class eruit gaat. Was een erg leuke ervaring en gewoon voor een leuke prijs toch dat stukje premium hebben :).
Natuurlijk is het by far geen 1st class Emirates maar voor een poldermaatschappij met relatief lage prijzen is het top, _/-\o_

I am not a number, I am a free man! Kecin's tweakblog! - Kecin.com!

• Piet91
quote:
PWM schreef op zaterdag 26 september 2015 @ 22:56:
Ik vlieg altijd 747 met KLM naar San Francisco. In oktober ga ik ook weer.

Mijn broer gaat echter in november en krijgt een A330 onder zijn kont. Is dat seizoensgebonden?
25 oktober gaat het winterseizoen in.

Zonder even na te zoeken betekent dat inderdaad wisseling van toestellen.
Ook dat de 747's van Delta niet meer komen net als de China Southern A380 en nog wel wat meer zaken.

Misschien moet ik zo langzamerhand maar weer 'ns beginnen aan een Oud en Nieuw post zoals ik afgelopen O&N heb gedaan. Mochten jullie dat interessant vinden...

• EektheMan
  • Registratie: november 2008
  • Laatst online: 16-10 13:04
quote:
Kan je dit boekje aanraden: The Treasures of Angkor - Marilla Albanese (Cultural Travel Guides)
ISBN: 88-544-0117-X White Star Publishers

Lokale Tour guides brengen je meestal naar datgene wat gemakkelijk op de route ligt, maar dit boekje heeft meerdere itineraries die ingedeeld zijn naar de ontwikkeling in architectuur. Zo stijgt je verbazing tempel na tempel. Je ziet duidelijk de veranderingen in architectuur, geloof en macht van Angkor.
Daarnaast heeft ieder van die tempels een plattegrond en staat vermeld waar de belangrijkste zaken te zien zijn in die tempel met uitleg erbij.

Zoals vele van deze boekjes is deze ook rondom de tempels als kopie te verkrijgen, maar omdat deze op duur papier is geprint is het heel moeilijk te verkrijgen. Bestel hem daarom van te voor al.

It never hurts to help | Only those who attempt the absurd will achieve the impossible. I think it's in my basement... let me go upstairs and check. M.C. Escher

• gambieter
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Narf! Poit! Egad! Zort!

Oeps: http://mashable.com/2015/...fb-main-link#dhzyrGot.PqV
quote:
Man mistakes plane exit for toilet door, tries to open it at 30,000 feet

LONDON — A man has been arrested and fined €600 ($671) after confusing a plane door with a toilet door during a flight from Edinburgh to Amsterdam. James Gray has been given a five-year ban from flying with the airline KLM after attempting to open the plane door mid-flight, according to the Telegraph.

++?????++ Out of Cheese Error. Redo From Start.

• Fly-guy
  • Registratie: juni 2000
  • Niet online
quote:
EektheMan schreef op maandag 28 september 2015 @ 12:53:
[...]
Ben ik nog wel benieuwd of stewardessen en piloten weten wie en wat ze aan boord hebben? Een beroemd persoon is misschien wel leuk, maar met soldaten en wapens aan boord zou ik me toch minder fijn voelen.
Sowieso is er voor elke vlucht en lijst met passagiersnamen aan boord, in ieder die passagiers met "speciale" punten, zoals een doorverbinding, maaltijdkeuze, invalideservice, vip service, etc.

Daarnaast sowieso ook van iedereen in bijvoorbeeld businessclass, dus een "beroemdheid" heeft een grote kans op op die lijst te staan. Ook zal bij de wat apartere passagiers (koningshuis bv) er wat extra's geregeld zijn qua brengen en afhalen, wat ook op die lijst staat.

Wapens heb je vaker aan boord dan je denkt, maar (gelukkig) in 99% van de gevallen als vracht/bagage. Als jij gaat jagen in Canada kun je (tegen betaling) prima je wapens en munitie meenemen, maar dan wel in je (speciale) koffers in het vracht ruim.
Wapens voor oorlogsdoeleinden worden niet zomaar (meer) getransporteerd door veel airlines en voor wapens in de cabine zijn extra (minder openbare) regels voor uitgevonden, maar dat gaat wat verder dan een formuliertje invullen en meenemen ;)

Hoe "lager" je rang aan boord, hoe minder je weet van wapens en passagiers. De vliegers weten vrijwel alles, de pursers een boel en de jongste stewardess vrijwel niets. De gezagvoerder moet immers weten wat hij vervoert aan vracht en passagiers, de purser moet de desbetreffende passagiers op de juiste manier behandelen en de stewardess heeft een bepaalde regio in "haar wijk" en hoeft niets te weken van de filmster twintig rijen verderop, laat staan de wapens in het vrachtruim.

• CyBeR
  • Niet online
quote:
ToyotaMR2 schreef op maandag 28 september 2015 @ 21:56:
[...]

Is dit echt?
Je hebt volgens mij deuren die naar buiten, maar ook naar binnen openen toch? Of ben ik nu in de war?
Yep. Alle passagiersdeuren op vliegtuigen zijn zgn. plug doors. Dat betekent dat ze groter zijn dan het gat in het frame. Als ze naar buiten moeten, moeten ze eerst een beetje draaien om erdoor heen te kunnen.
quote:
Hoe dan ook. Als je die hendel helemaal omdraait/induwt kan er totaal niks gebeuren?
Correct, zolang de druk buiten lager is dan binnen. Op lagere hoogte kan 't dus wel wat doen.

Ik weet overigens niet waar de emergency slide die erin zit op reageert en die wil je ook niet in je vliegtuig opgeblazen hebben zitten…

CyBeR wijzigde deze reactie 28-09-2015 22:37 (10%)

• Piet91
quote:
quote:
Nou, dan weet ik wat me de komende weken te doen staat. :P
quote:
ToyotaMR2 schreef op maandag 28 september 2015 @ 21:56:
Is dit echt?
Je hebt volgens mij deuren die naar buiten, maar ook naar binnen openen toch? Of ben ik nu in de war?
Je bent niet in de war:

De MD-11 dus, maar ook de DC-10, Boeing 767, Lockheed L-1011 TriStar en nog wel wat meer toestellen.
Of ze draaien naar buiten (zoals bijv. de 737, 747) of 'schuiven' naar buiten (A380, A330, A340 etc.)
Let ook op de upper deck door van de 747; dat is dus geen plug door. Maar die wordt dus vergrendeld met systemen die voorkomen dat het geopend word.
Maar goed; dat is dan ook niet echt een reguliere deur maar een nooddeur. (en beluchting)

quote:
Hoe dan ook. Als je die hendel helemaal omdraait/induwt kan er totaal niks gebeuren?
Er zijn allerlei veiligheidssystemen ingebouwd die dit voorkomen, maar een deur kan nog steeds geopend worden onder de juiste omstandigheden.

In het verleden is hier bijvoorbeeld door overvallers/kapers gebruik van gemaakt door het vliegtuig lager te laten vliegen waardoor de luchtdrukverschil wegviel en de deur geopend kon worden; bijvoorbeeld bij Philippine Airlines vlucht 812.
Ook is bij de ramp van Suid-Afrikaanse Lugdiens-vlucht 295 mogelijk de deuren geopend op lagere hoogte.
Ook juist iets heel anders is wel eens gebeurd; in Miami zijn 2 personen om het leven gekomen nadat de deur op de grond uit het vliegtuig werd geschoten (door het drukverschil).

Maar over het algemeen kun je wel stellen dat het niet mogelijk is om een deur tijdens de vlucht te openen. Gelukkig...

• PWM
  • Niet online

PWM

Moderator General Chat
Topicstarter
Stoel nog niet geregeld voor trip naar SF (wel van Atlanta terug). Even gebeld. Een upgrade naar business, ja, dat kon wel. Ik in de wacht. Komt ze terug: €7800,-

Stoel 21H it is :+ Overigens: De hele 747 zit gewoon vol. Dat zie ik niet vaak 2 weken van tevoren.

Heb nu een paar interne vluchten staan (LAX-IAD de langste is en MDT-ATL de kortste). Op een gegeven moment moet ik SF-LAX, maar besloten die toch maar in een Mustang over Highway 1 te knallen :p

• Piet91
Om nog een oude post te recyclen:

G-DOCX op Schiphol, afgelopen augustus.

British Airways heeft al hun 737's uitgefaseerd op G-DOCW en G-DOCX na; twee 737-400's.
Deze twee toestellen voeren nu de laatste vluchten uit voor dit type toestel bij BA.
De laatste keer dat de BA 737 op Schiphol kwam was op dinsdag 15 september toen G-DOCX zowel de ochtend- als avondvlucht uitvoerde. (planning was eerst alleen de ochtendvlucht)

De laatste vlucht voor de 737 bij BA is vandaag van en naar Turijn uitgevoerd door G-DOCX.
Het gaat om vlucht BA2578 vertrekkende om 13:10 uur lokale tijd (14:10 uur NL-tijd) en aankomst in Turijn om 16:11 uur.
Terug met vlucht BA2579 vertrekkende om 16:56 lokale tijd en aankomst op Gatwick om 17:34 uur lokale tijd (18:34 uur NL-tijd).
Let wel; zoals altijd met uitfasering van toestellen is dit alles onder voorbehoud.

Gisteren werd voor een select aantal van op Gatwick gebaseerde workforce (d.m.v. loting) een
rondvlucht gemaakt met G-DOCW met vluchtnummer BA737 boven het zuiden van Engeland:

Dit betekend na ruim 35 jaar het einde voor de 737 bij British Airways.
Daarnaast betekend dit ook het einde voor Boeing narrow-bodies bij BA.
In juli 1978 plaatste BA 19 nieuwe 737-200's om hun Hawker Siddeley Trident toestellen te vervangen.
Vanaf 3 november 1977 kreeg het ervaring met het type door het leasen van enkele toestellen van Transavia.

In totaal heeft BA 35 737-200's rechtstreeks bij Boeing besteld. Later kwam hier nog een totaal van 27 orders voor de 737-400 bij. Ook heeft het nog met 737-300's en 737-500's gevlogen.
De laatste -200 ging in 2001 uit de vloot.
De -300 werd tussen 1988 en 2009 gevlogen en de -500 tussen 1996 en 2009.

De -400's kwamen in oktober 1991 in de vloot en BA heeft in totaal 37 van dit type in de vloot gehad.
De toestellen waren aanvankelijk gestationeerd op London Heahtrow waar het de oudere -200's verving maar zodra de nieuwe Airbus A319-family toestellen kwamen werden de 737's naar Gatwick verplaatst.
Een aantal zijn door gaan vliegen voor andere maatschappijen, maar velen zijn naar Victorville gegaan.

• Piet91

Close call for valley-based Mesa Air Group flight
quote:
MCALLEN, Texas (KSAZ) - It was quite an eventful flight for the pilot of a regional jet Tuesday. It was a flight between Dallas-Fort Worth and McAllen Miller Airport near the Texas-Mexico border. The flight was normal up until the final approach, a photographer captured what happened next.

The photo captured the moment the wingtip of a U.S. Airways Express Jet made contact with the runway at McAllen's airport. The man who took the picture is a self-described plane spotter and couldn't believe what he saw through his viewfinder.

"Right now I'm still on a little bit of an adrenaline rush considering what I saw, what I witnessed could have been a lot worse. Thank God nobody was hurt," said Juan Diego DeLaGarza.

Photo Close call for valley-based Mesa Air Group flight
The type of plane involved, a CRJ Regional Jet operated by Phoenix-based Mesa Airlines for US Airways Express holds about 90 passengers. Juan posted the photo to Facebook and Twitter where it quickly went viral.

"I went home half an hour later and started going through my pictures, and that's when I realized what I had taken a picture of," he said.

He said it seemed like a normal landing right up until the plane was a few feet off the ground and believes the pilot may have hit wind shear.

"Considering he was only a few feet off the ground, he did a good reaction and saved the plane and all the lives on board," said DeLaGarza.

Mesa Air Group released the following statement on the incident. "Due to concerns about possible damage incurred on landing, the aircraft was removed from service for inspection. Passengers exited the aircraft normally, and there were no reported injuries. Mesa Airlines is conducting an investigation."

American Airlines, which is merging with US Airways, says the return flight was cancelled, and passengers were accommodated.
En afgelopen maandag in Seattle:

Piet91 wijzigde deze reactie 30-09-2015 16:55 (5%)

• DennusB
  • Registratie: mei 2006
  • Niet online
"Rotterdam airport: Hulpdiensten rukken massaal uit voor een vliegtuig met mogelijk problemen. 4 blusvoertigen, een hoogwerker en een HV team" aldus FlashPhoto op Twitter. Iemand enig idee?
http://nieuwsopbeeld.nl/2...blemen-rotterdam-airport/

Edit :
"Radarbeeld van het vliegtuig dat zo dadelijk een voorzorgslanding gaat maken op Rotterdam The Hague Aiport #EHRD "

Edit2 : Ging mis na het opstijgen!

Edit3 : Gaat om hydraulische problemen met het vliegtuig. Blijkbaar heeft het mayday uitgestuurd, dus het klinkt vrij serieus.

Edit4 : Was te volgen op FlightRadar maar hangt nu stil net naast het Prinses BeatrixPark... vaag

Edit5 (laatste) : "#Rotterdam #Airport: Het vliegtuig is zojuist tot stilstand gekomen op de landingsbaan."

DennusB wijzigde deze reactie 30-09-2015 16:41 (74%)

Is het al bijna vrijdag?

• wildhagen
  • Niet online
Nog een akkefietje vandaag, dit keer in Duitsland (Saarbrucken), een Q400 van Luxair maakte een wat onconventionele landing na een rejected take-off...

wildhagen wijzigde deze reactie 30-09-2015 19:48 (3%)

Virussen? Scan ze hier!

• Hmmbob
quote:
wildhagen schreef op woensdag 30 september 2015 @ 19:47:
Nog een akkefietje vandaag, dit keer in Duitsland (Saarbrucken), een Q400 van Luxair maakte een wat onconventionele landing na een rejected take-off...

[afbeelding]

[afbeelding]
Huh? Take off afbreken en dan zonder landingsgestel op de baan liggen :?

• Piet91
En even op de valreep:

Vandaag rolde in 1968 (dus 47 jaar geleden!) de allereerste 747 uit de fabriek.
Joe Sutter had nog geen 28 maanden eerder pas de eerste sketches gemaakt.
En 2 jaar eerder had Boeing de grond pas gekocht. In die 2 jaar is
- de fabriek gebouwd en werd hiermee direct het grootste gebouw (qua volume) ter wereld; en wat het - dankzij verbouwingen - nog steeds is),
- een mock-up 747 gebouwd (voor o.a. de essentiële evacuatietest); de mock-up werd afgebouwd in de fabriekshal terwijl het dak er nog niet eens op zat
- productielijn opgezet
- en de eerste 747 gebouwd.

De 26e stewardessen; een voor elke maatschappij die de 747 had besteld:
(let op het KLM logo en stewardess, 3e van links)

• oohh
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 11:17
Gisteren is BA296 gecancelled, nadat een van de piloten in de cockpit out was gegaan. Schijnbaar gebeurde dat tijdens de start. Het zal je maar gebeuren...

oohh wijzigde deze reactie 30-09-2015 22:53 (7%)

• Goner
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 14-10 14:40

Goner

What can I do you for ?

quote:
oohh schreef op woensdag 30 september 2015 @ 22:53:
Gisteren is BA296 gecancelled, nadat een van de piloten in de cockpit out was gegaan. Schijnbaar gebeurde dat tijdens de start. Het zal je maar gebeuren...
http://www.flyertalk.com/...-after-push-back-ord.html

Gigabyte GA-MA770T-UD3 / AMD Phenom II X4 955e / 8GB DDR3-SDRAM / NVIDIA GeForce GTX 750 Ti / Acer K222HQL / Windows 7 Home Premium SP1 (64-bit)

• Piet91
quote:
Piet91 schreef op woensdag 30 september 2015 @ 12:26:
En BA neemt geen halve maatregelingen; zowel G-DOCW als G-DOCX vliegen momenteel achter elkaar aan (2 minuten achter elkaar vertrokken) naar hun laatste rustplaats.
Route is London Gatwick - Keflavík - Goose Bay - Chicago Rockford - Victorville.
Beide toestellen zouden morgen moeten aankomen in VCV.

(Beide toestellen op Gatwick; na de laatste vlucht van G-DOCX naar Turijn)

EDIT: ok, als dit doorgaat baal ik als de pest dat ik niet in de buurt van Schiphol Rotterdam woon:
quote:
Laat ik eens wat leuks posten (nog een beetje onder voorbehoud):
1130-2000 (03-10) ODM118/119 NBO-CAO-AMS-ALG-BZV; TT-DBC DC8-73F.
EDIT: schijnt Rotterdam te worden.

Ofwel een 47 jaar oude McDonnell Douglas DC-8 van juli 1968. :9~
Wat zou ik dat wel graag willen zien; dan zou ik überhaubt voor het eerst een DC-8 in het echt zien...

September 1981:

April 2015:

Van de 556 geproduceerde DC-8's (tussen 1958–1972) zijn er nog zo'n 13 stuks in service. Erg bijzonder dus.
Toestel was in april 2003 voor het laatst op Schiphol.

En zoals het er nu uitziet komt ook B-HNR naar Schiphol; de spiksplinternieuwe 777-300ER voor Cathay Pacific die afgelopen zaterdag pas aan Cathay is geleverd.
Het is hun 70e 777, de 53e 777-300ER en wel de laatste 777 voorlopig.
Hun vloot bestaat nu uit 53 777-300ER's, 12 777-300 en 5 777-200.
Verder hebben ze 21 777-9X besteld.

Piet91 wijzigde deze reactie 01-10-2015 16:26 (46%)

• Piet91

Over ongeveer 9 uur starten op de luchthaven van Dubai de 4 Rolls-Royce Trent 500 motoren van A6-ERE voor de korte vlucht naar Kabul, Afghanistan.
Om 08:20 uur zou de Airbus A340-500 moeten vertrekken als EK640 met aankomst om 11:40 uur in Kabul.
Om 13:40 uur moet het weer vertrekken als EK641 naar Dubai met aankomst om 16:20 uur.
(alle tijden lokale tijd)

Hierna is het over en uit voor de Airbus A340-500 bij Emirates.
Nadat Air Canada in januari 2003 failliet ging werd Emirates de launch customer van de A340-500.
Hun eerste toestel werd in oktober 2003 aan hen geleverd.

Op 1 december werd de eerste vlucht uitgevoerd naar Sydney.
Dit toestel met een toen ongekende range opende voor Emirates een compleet nieuwe markt; het continent Amerika. Voor het eerst kon de maatschappij non-stop naar New York vliegen.
Daarnaast introduceerde Emirates met de A340-500 hun nieuwe First en Businessclass product; het was het eerste toestel met de nu bekende suite in First Class.
Emirates heeft in totaal 10 toestellen besteld.

Helaas is het nu na nog geen 12 jaar al weer het einde voor dit type bij Emirates.
Van de eens 10 toestellen heeft het nu nog maar 1 toestel over; A6-ERE.
Tussen 10 oktober 2014 en 5 april 2015 zijn 8 toestellen uit de vloot gehaald en allen op Aéroport de Tarbes-Lourdes-Pyrénées opgeslagen waar ze nog allemaal staan:

Een ander toestel (A6-ERF) werd in mei 2013 al uit de vloot gehaald. Dit toestel voerde slechts 11 jaar eerder op 11 februari 2002 de allereerste vlucht voor de A340-500 uit boven Toulouse;
Piet91 in "Het Luchtvaart Topic - Deel 3"
Dit toestel werd in augustus 2013 op de luchthaven van Ras Al Khaimah opgeslagen waar het ondertussen is gesloopt.

Ook Etihad Airways stopt met de A340-500. Zij hebben nog hun originele vloot van 4 toestellen nog in gebruik.
Op 13 december dit jaar zal hun laatste commerciële A340-500 vlucht plaatsvinden van Tokyo Narita naar Abu Dhabi als EY871 welke daar op 14 december arriveert.

Wanneer A6-ERE van Emirates en de vier toestellen van Etihad gestald zullen worden blijven er van de slechts 34 geproduceerde -500 toestellen slechts 6 over.
- Azerbaijan Airlines vliegt nog met 2 toestellen tussen Baku en New York JFK, wat ad-hoc om de 787 op te vangen en als regeringstoestel
- Qatar heeft er een (A7-HHH) als regeringstoestel
- Net als Algerije (7T-VPP)
- Hi Fly heeft er een (CS-TFX) die als charter wordt ingezet.

De overige 28 toestellen zijn opgeslagen en naast A6-ERF is afgelopen maand ook PT-MSN van TAM Linhas Aéreas gesloopt in op de luchthaven van Rio de Janeiro.
Er komen mogelijk nog een aantal toestellen weer in service als VIP-toestel maar als leek nog op een A340-500 te vliegen moet je dus bij Azerbaijan Airlines zijn of toevallig het toestel van Hi Fly krijgen (Transavia heeft dit toestel afgelopen juli voor een aantal vluchten gebruikt)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• BeefHazard
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 10:21
Relevant :p

BeefHazard wijzigde deze reactie 04-10-2015 10:54 (7%)

80D | EF-S 18-135 IS USM | EF-S 10-18 IS STM | EF 70-300 IS USM | EF 50mm f/1.8 | ZBook Studio G3 | 27UD88-W (4K)

• Freee!!
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 13:19

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

quote:
CyBeR schreef op maandag 05 oktober 2015 @ 18:51:
[...]
Maar dan wel op Air Seychelles ofzo.
Veel te goed for hem, Crash and Burn Airways lijkt me de aangewezen luchtvaartmaatschappij ;) Of natuurlijk Air Chance, goede kans dat die geklapt is voordat hij aan zijn terugvlucht kan beginnen.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT]

• PWM
  • Niet online

PWM

Moderator General Chat
Topicstarter
En dat was weer even genoeg politiek in dit topic ;)

• PolarBear
  • Niet online
http://www.airlive.net/20...irlines-flight-aa550.html

Volledige ATC te horen op: http://boston.cbslocal.co...racuse-medical-emergency/

In ander nieuws, een andere vorm van IFE: http://www.airlive.net/20...dant-reportedly-made.html

PolarBear wijzigde deze reactie 05-10-2015 22:01 (70%)

• London
  • Registratie: oktober 2007
  • Niet online

London

Victoria Concordia Crescit

Aangezien het best wel een succes is op Reddit, en het ook op Fok wel gewaardeerd wordt, zal ik mijn post ook hier even delen.

Een geschiedenisles over deze Boeing 747-200:

Gemaakt in 1981 en op 26 maart 1981 geleverd aan Royal Jordanian (toen nog Alia) als JY-AFS, zien we hier de 514de 747-200 die van de band is gerold op Schiphol:

Na een korte leaseperiode aan Garuda Indonesia begin 1987 werd de kist in september 1987 overgenomen door British Caledonian Airways, met als reg: G-CITB zoals hier te zien op Londen Gatwick in 1988:

Heel lang heeft deze livery niet rondgevlogen, want British Caledonian werd in 1988 overgenomen door British Airways:

Na 2 jaar onder Britse vlag te hebben gevlogen was het wel weer tijd voor een nieuwe eigenaar. Dit keer was het de beurt aan All Nippon Airways om te proeven van deze Queen. Onder de reg JA8192 zien wij haar hier te Hong Kong Kai Tak International:

ANA heeft deze PAX 747-2 dik 7 jaar laten vliegen, waarna een freight convert volgde en de JA8192 voortaan voor Nippon Cargo Airlines (NCA) zou vliegen:

Van augustus 1997 tot en met maart 2007 heeft deze kist voor NCA gevlogen, waarna het einde in zicht begon te komen... ware het niet dat Jett8 Airlines Cargo wel heil zag in deze kist en ze in april 2007 weer de lucht in mocht onder haar nieuwe reg 9V-JEA:

Jett8 heeft dik 5 jaar mogen genieten van deze inmiddels oude dame, en in augustus 2012 was het echt uit met de pret. Ze werd neergezet te Singapore Changi Airport, waar ze in april van 2015 is gesloopt:

Arsenal - Real Madrid - Mercedes AMG Petronas

• Piet91
Deze oude AF/KLM Cargo kist doet fotogeniek zijn...

• CyBeR
  • Niet online
quote:
Redhawk schreef op woensdag 07 oktober 2015 @ 12:16:
@Piet91, ik mis het Vandaag in de geschiedenis al een tijdje, maar dit was er weer 1. Dank daarvoor. d:)b
Dat was alleen niet piet :P

• Fly-guy
  • Registratie: juni 2000
  • Niet online
quote:
exeliser schreef op woensdag 07 oktober 2015 @ 15:23:
[...]

Zijn er nog meer sites die kwaliteits luchtvaartnieuws gratis latenzien
Kwam laatst deze tegen:
http://www.upinthesky.nl

Nog geen oordeel over, maar op het eerste gezicht lijkt het wel wat.

• SRich
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 13:05
Wat anders,

Zou het verstandig zijn om de KLM weer zelfstandig zonder Air France door het leven te laten gaan... straks worden de Frans-Nederlandsch bedrijf om zeep geholpen door het Franse deel ?

Het grote adblocking topic

• TVH7
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 03:29

TVH7

Tango Victor Hotel Seven

Oeps....

@Piet Wat denk je, mocht er structural damage zijn, gaan ze dit dan nog repareren bij een kist van 22 jaar oud? Lijkt me een flinke investering, en dan moeten ze hem waarschijnlijk nog langer doorvliegen ook, en dan heeft hij dus ook de nieuwe cabin layout nodig..

• Sanction
  • Registratie: juli 2006
  • Niet online
Weet iemand of de AF Boeing 777-300 al de nieuwe BC stoelen heeft?

• Hmmbob
Ik heb vorige week AMS-LAX gedaan met KLM en kreeg bij de incheckbalie (want ik reis niet op ESTA) een boardingpass met SSSS erop. Jep, extra security check. Ik kon al niet online inchecken, maar dat had ik gerelateerd aan het ontbreken van de ESTA. Maar, verder niets bijzonders op dat moment.

De centrale security ging razendsnel, dus ik zat 2,5 uur voor vertrek al bij de gate te browsen op GoT. Tot het moment van boarden niets te merken van extra security, maar bij het scannen van mijn boardingpass zijn de computer "unable to board". Ik mocht met een mevrouw mee naar de balie bij de gate (links van de rij incheckende mensen) waar ze verifieerden dat ik op de AQQ lijst stond, een lijst met namen die ze bij de gate krijgen van mensen die nader onderzocht moesten worden. Door de mevrouw werd ik naar een hoekje van de gate gebracht (weer door de rij incheckende mensen heen, lekker efficient) waar ik de schoenen uit moest doen, mijn handbagage moest openen en waar mijn handen, schoenen en bagage werden "geswiped" met een doekje wat de scanner in ging. Al met al 5 minuten vertraging tijdens het boarden, maar verder geen problemen gehad.

Ik heb geen interview gehad, en ook mijn ervaring is dus dat 3u van te voren erg ruim is. Maar, het alternatief was simpelweg een uurtje extra in het hotel doorbrengen, dus dan neem ik het zekere voor het onzekere en ben er 3u van te voren. Ook omdat ik dus altijd langs incheckbalie 16 moet vanwege het visum.

Helpfull?

Hmmbob wijzigde deze reactie 10-10-2015 16:28 (3%)

• exeliser
  • Registratie: juli 2015
  • Laatst online: 16-09 19:09

exeliser

Schaatsen & Reizen

quote:
Ja dat kan gebeuren als je de a330 gebruikt hè. Maar dat het van SQ is vind ik minder grappig.

SQ 323 HEAVY Cleared for take off at RWY 36 L

• wildhagen
  • Niet online
quote:
exeliser schreef op zondag 11 oktober 2015 @ 17:45:
[...]

Ja dat kan gebeuren als je de a330 gebruikt hè.
Wat is dat nou weer voor wazige opmerking? Alsof andere toestellen niet door hun neuswiel (of overige wielen) kunnen zakken?

Speciaal voor jou, even een bewijsje van het tegendeel...

Virussen? Scan ze hier!

• Piet91

Vanavond (22:00 - 23:00 uur) op BBC2; de eerste aflevering van de vierdelige serie

Britain's Ultimate Pilots: Inside the RAF
quote:
The world's most famous pilots - the Red Arrows - reveal the secrets to their spectacular British summer display season. The stakes couldn't be higher as they aim to salute Her Majesty the Queen. But will they pull off the ambitious display over Buckingham Palace? And could they have found a new fan in the young Prince George?
Trailer:

Enne, Saint Martin; eat your heart out! 8)
(Iberia A340-600 op San Jose, Costa Rica)

En als iemand morgenvroeg op Schiphol is (of in de buurt); A6-LRE, een Boeing 777-200LR van Etihad komt vanuit Dallas om 09:30 aan op Schiphol om een uur later door te vliegen naar Abu Dhabi.
Vluchtnummer is EY160; de driewekelijkse vlucht van pak 'm beet 14 uur.
Scramble noemt als reden "crew change en brandstof".

Een Etihad 777-200LR zie je niet vaak op Schiphol; hoewel deze vorige jaar (net als haar 4 zusters) op Schiphol zijn omgespuiten in Etihad kleuren nadat Etihad ze van Air India had overgenomen.

Trouwens; doet bij jullie de site http://www.airplane-pictures.net/ ook raar?
Bij mij laadt het de foto's niet meer sinds een paar dagen. :'(
De foto's op hun eigen pagina; bijv. de foto op deze pagina.

Piet91 wijzigde deze reactie 11-10-2015 22:40 (4%)

• PWM
  • Niet online

PWM

Moderator General Chat
Topicstarter
Nice, Air China en Korean air net voor ons geland. Fijne rij van 3 uur, aangezien er niet 1 Engels spreekt.

• exeliser
  • Registratie: juli 2015
  • Laatst online: 16-09 19:09

exeliser

Schaatsen & Reizen

Over de SQ vlucht. Ik heb zojuist wat verder door gevraagd en het blijkt dat het neuswiel niet is ingezakt maar dat vanwege miscominucatie tussen een engineer en de ground crew. Het neuswiel had een malfunction dus heeft de engineer er een pin in gezet zodat hij niet ingetrokken kon worden en is toen de cockpit in gegaan om tests uit te voeren. Maar op het platform zag iemand een pin zitten en die dacht "Hé die hoort daar niet" dus heeft de pin weer verwijderd met als gevolg dat. Dus het is geen fout van Airbus zelf (wat ik dus wel dacht 8)7 )

SQ 323 HEAVY Cleared for take off at RWY 36 L

• Pinin
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 13-10 15:47
En natuurlijk Cannabis Sativa :')

There is no such thing as too much coriander.

• Piet91
quote:
oohh schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 17:14:
Aan de 'Nederlandse kant' is de sticker aanzienlijk korter. Als je de ramen bekijkt is deze kant ongeveer de helft korter. Maar dan kan het nog wel tulp zijn, alleen moeten ze aan de 'Engelse kant' de latijnse soortnaam neerzetten: Tulipa gesneriana L. 8)7
Misschien plakten ze de Engelse kant het laatst af en was de rol tape bijna op; hebben ze maar even een lang laatste stuk tape gebruikt om het af te plakken. :P

Ben trouwens nu bezig met 3 vrij lange posts voor te bereiden dus haal jullie leesbrillen maar tevoorschijn voor de komende tijd. ;)

• Piet91
quote:
Piet91 schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 18:22:
Ben trouwens nu bezig met 3 vrij lange posts voor te bereiden dus haal jullie leesbrillen maar tevoorschijn voor de komende tijd. ;)
Deel 1:

Over een paar uur verdwijnt de zoveelste naam in de Amerikaanse luchtvaart.

Om 10:05 lokale tijd (16:05 uur Nederlandse tijd) vertrekt een US Airways Airbus A321 (N152UW, hierboven) vanuit Philadelphia naar Charlotte waar het om 12:04 uur aankomt.
Om 14:35 uur vliegt het door naar Phoenix waar het om 16:01 uur (lokale tijd) aankomt.
Om 17:10 vertrekt het naar San Francisco waar het om 19:12 arriveert.
Om 21:55 uur zal het de allerlaatste US Airways vlucht uitvoeren als red-eye terug naar Philadelphia waar het om 06:18 uur (lokale tijd, 12:18 uur NL-tijd) de volgende dag - 17 oktober - arriveert.
Op elke stop (hubs van US Airways) zullen festiviteiten plaatsvinden.

Dan is het na ruim 76 jaar over en uit voor US Airways dat op 7 maart 1939 haar eerste vlucht vloog; vandaar zal deze laatste rondvlucht boven de VS worden uitgevoerd als US1939.
Hierna zal de website op zwart gaan, luchthavenbalies en borden omgebouwd.

American Airlines heeft 1900 extra (full- en part-time) werknemers aangenomen om de omschakeling naar de enkelvoudige reserveringssysteem soepel te laten verlopen en heeft ruim 9600 huidige werknemers speciale training gegeven. Dit om problemen zoals bij de omschakeling bij Continental en United in 2010 en US Airways met America West in 2007 te voorkomen.

Op de foto hieronder het begin van de maatschappij; een Stinson Reliant vliegt laag over de grond en een haak grijpt het touw waarin de post vastgemaakt zit. Afleveren van post gebeurde door het te droppen.

US Airways werd in 1937 opgericht als All American Aviation Company en begon in 1939 met het uitvoeren van vluchten. In 1949 werd de naam veranderd in All American Airways wanneer het overgaat van het vervoeren van post naar passagiers. In 1953 wordt de naam weer veranderd naar Allegheny Airlines.

Hier N745VJ , een Airbus A319 in Allegheny livery. Let op de nieuwe American titles.

Na de Airline Deregulation Act van 1979 (waarbij de controle door de overheid op de airlines en routes werd afgebroken) werd de naam veranderd in USAir en in 1996 kreeg het de huidige naam US Airways.

De wetgeving had enorme gevolgen; een decennium later was US Airways een van de 7 overgebleven legacy-carriers van de VS, naast American, Continental, Delta, Northwest, Trans World Airlines (TWA) en Pan American Airways (Pan Am). Die laatste focuste zich uitsluitend op internationale vluchten en was de onofficiële nationale luchtvaartmaatschappij van de VS.

De hevige concurrentie die uit de deregulering volgde zorgde voor stevige verliezen bij de luchtvaartmaatschappijen, conflicten met vakbonden en in de jaren die volgden gingen talloze maatschappijen failliet (Eastern Airlines, Braniff International Airways, Midway Airlines en het legendarische Pan American Airways (Pan Am) of werden overgenomen of fuseerden (National Airlines, Trans World Airlines (TWA), Northwest Airlines en Continental Airlines) om maar slechts enkelen van de tientallen maatschappijen te noemen.

In de jaren '70 had Allegheny Airlines de grootste vloot van McDonnell Douglas DC-9 ter wereld en nadat McDonnell Douglas geen goede vervanger voor de DC-9-50 kon aanbieden werd de maatschappij de launch customer van de Boeing 737-300.

Nu USAir geheten nam het in die tijd Piedmont Airlines en Pacific Southwest Airlines over.
De overname van Piedmont in 1989 was de grootste fusie tot die tijd en maakte USAir tot een van de grootste maatschappijen ter wereld met meer dan 5000 vluchten per dag.

In de jaren '90 ontving USAir financiële steun van British Airways wat resulteerde in BA 767's die opereerden voor USAir en in een van de eerste trans-Atlantische allianties.
Dit eindigde echter in rechtzaken toen BA een alliantie aanging met American Airlines.

Een BA 767 die voor USAir opereert, afgebeeld in Miami 1993:

Op 6 november 1996 - vlak voor de rebranding naar US Airways - plaatste US Airways een order voor 400 Airbus A320-series toestellen met een firm order van 120 toestellen. Dat was op dat moment de grootste order in de luchtvaartgeschiedenis. Ten tijde van de samenvoering van US Airways en American Airlines begin 2015 had US Airways 263 toestellen van de A320-serie en had hiermee de grootste A320-serie vloot ter wereld, met 114 A321 toestellen de grootste A321 vloot ter wereld en met 287 Airbus toestellen (met ook de A330 erbij) de grootste Airbus vloot ter wereld.

MetroJet en USAir op de luchthaven van Boston; 1999:

De aanslagen van 11 september 2001 had ook voor US Airways grote gevolgen; op 24 september
(13 dagen na de aanslagen) werd aangekondigd dat hun toch al niet goed lopende low-cost dochtermaatschappij MetroJet werd opgeheven. Toen in december dat jaar de laatste 737 uit service ging waren het aantal vluchten op de MetroJet thuishaven Baltimore–Washington Airport door het vertrek van MetroJet met 60% gedaald. Duizenden werknemers kwamen op straat te staan.
US Airways was tevens de grootste maatschappij op Washington National Airport, de luchthaven die dichtbij o.a. het Witte Huis en het Washington Monument ligt. Na de aanslagen ging deze luchthaven wekenlang op slot en daarna waren er restricties opgelegd; als grootste operator op de luchthaven had ook dit grote gevolgen voor de maatschappij.

Ronald Reagan Washington National Airport in 2005 met een vloot van US Airways Express; de regionale tak van US Airways die ruwweg 60% van de vluchten van US Airways uitvoert en vanaf morgen door het leven zal gaan als American Eagle; de regionale tak van American Airlines.

Op 11 augustus 2002 kwam het terecht in Chapter 11 bankruptcy; min of meer vergelijkbaar met uitstel van betaling. Het kreeg een kapitaalinjectie van $900 miljoen, de Air Transportation Stabilization Board stond hier garant voor.
Deze organisatie werd opgericht om de luchtvaartmaatschappijen te helpen na de aanslagen en gevolgen daarvan (o.a. de totale stop op vluchtenbewegingen op de daaropvolgende dagen).
De Air Transportation Safety and System Stabilization Act werd 12 dagen na de aanslagen op 23 september door president Bush ondertekend.
US Airways was niet de enige; de organisatie stond garant voor rond de $1.6 miljard aan leningen aan American Trans Air, Aloha Airlines, Frontier Airlines, US Airways, World Airways en America West Airlines. Aanvragen van meerdere maatschappijen werden geweigerd; onder andere de aanvraag van United Airlines voor een garantie van $1.8 miljard.

In 2003 kwam de maatschappij weer terucht in Chapter 11 bankrupty; de 2e keer in 2 jaar.
In 2005 fuseerden de dan bankroete US Airways met America West Airlines; het management na de fusie lag nu bij America West.

Na jaren van faillissementen, fusies en overnames zijn er in de VS nu nog maar drie legacy
carriers - maatschappijen die voor deze wet hun interstate routes hadden - over; Delta Airlines, United Airlines en nu American Airlines waarin US Airways wordt opgenomen.
Plannen voor deze fusie werden in februari 2013 bekend gemaakt en op 9 december dat jaar fuseerden de holdings. Op 31 maart 2014 verliet US Airways de Star Alliance alliantie en trad het toe tot Oneworld.
Op 8 april 2015 gaf de Federal Aviation Administration (FAA) een enkelvoudig operating certificate waarmee ze vanaf die datum een maatschappij zijn.
Deze laatste vier vluchten vandaag zijn de laatste onder de US Airways branding.

Op 27 september 2014 kwam voor het eerst in jaren weer een vliegtuig in American Airlines livery naar Schiphol; een Boeing 757-200 met registratie N939UW; de eerste US Airways Boeing 757 die omgespoten werd in de nieuwe AA livery. Dit was op de dagelijkse vlucht van/naar Philadelphia:

De American Airlines Group vormt nu de grootste private luchtvaartmaatschappij ter wereld gemeten in omzet, winst en vloot met meer dan 100.000 werknemers, 6700 dagelijkse vluchten naar 339 lokaties in 54 landen wereldwijd en een vloot van 983 mainline jets en 566 regionale jets van dochterbedrijven.

• TheJason
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 11:25
Dat is toch niet gek? Als je zo groot bent dat je 2 stoelen aan ruimte nodig hebt dan vind ik het ook niet gek dat je voor 2 stoelen moet betalen.

• SalimRMAF
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 16-10 19:14

SalimRMAF

4KStudio.nl

quote:
Bastien schreef op maandag 19 oktober 2015 @ 22:20:
[...]
Mooie cleane livery. :Y Beter dan die dolfijn schildering. :P
Heb even nagedacht over een speciale livery, ik noem het "de zwaan". :D O+

http://oi60.tinypic.com/33pfz3d.jpg

Gulfstream G650

• Fiber
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 00:00

Fiber

Beaches are for storming.

Lijkt me toch heel langzaam wel een steeds groter probleem te worden. Mensen worden gemiddeld steeds langer en de seat-pitch wordt over het algemeen steeds korter. En steeds meer mensen gaan vliegen en helaas kan lang niet iedereen zich BC tickets veroorloven.

Mijn oplossing: Maak de seat-pitch in Economy toch maar weer wat groter en de tickets naar verhouding wat duurder... (Uiteindelijk moet het toch uit de lengte of de breedte komen, letterlijk en figuurlijk.)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded.

• PolarBear
  • Niet online
quote:
Van een F15 ;)
quote:
downtime schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 14:26:
[...]

Hoeveel controle heeft AF over KLM? En hoe afhankelijk is KLM van die samenwerking?

Anders gesteld: Zou het realistisch mogelijk zijn dat KLM zich weer los maakt van AF?
Onrealistisch, maar niet onmogelijk. Misschien moeten ze dan toch weer een belletje met BA doen en vragen of ze als 4e vliegveld van Londen kunnen gaan fungeren.

PolarBear wijzigde deze reactie 21-10-2015 15:42 (53%)

• Piet91
Deze week is de laatste week voor toch wel een bijzondere vlucht.

Vlucht SK951/SK952 van SAS Scandinavian Airlines van Stavanger naar Houston en terug; vluchten die voor respectievelijk 10:40 en 09:55 uur in de boeken staan.
Deze olie-vlucht wordt uitgevoerd door HB-JJA; een Boeing 737-700 BBJ1 in all-business class configuratie met 44 stoelen:

Door de verminderde activiteit in de olie-industrie wordt deze vlucht geschrapt; vandaag zal om 16:00 uur de laatste uitgaande vlucht naar Houston plaatsvinden.
Deze komt om 19:30 uur plaatselijke tijd aan en vertrekt daar om 21:35 uur weer.
Zaterdagmiddag om 14:30 uur landt deze vlucht weer voor het laatst op Stavanger.
Ten tijde van posten vertrekt het toestel op Stavanger naar de vertrekbaan:

Het toestel is van PrivatAir; een Zwitserse maatschappij dat een aantal Boeing's, Bombardiers, Dassaults en Gulfstreams in bezit heeft voor lease en charter.
HB-JJA werd begin 2005 op Boeing Field, Washington gebouwd en kreeg later blended winglets; de standaard voor Boeing Business Jet 737's (geen standaard op dezelfde reguliere 737's).
Hierna werd het naar Sussex County in Delaware gevlogen voor interieurbouw en begin september vloog het via Gander naar Hamburg.

Eind oktober 2005 vloog het naar Amsterdam. Vanaf 30 oktober 2005 vloog HB-JJA zesmaal per week (behalve woensdag) non-stop tussen Amsterdam en Houston als KL663/KL664; de langste non-stop reguliere vluchten van een Boeing 737.
Het toestel was nog steeds in eigendom van PrivatAir (zie registratie) maar vloog "On behalf of KLM Royal Dutch Airlines". Het was een wet-lease aan KLM: PrivatAir zorgde voor het toestel; de complete crew, onderhoud e.d.
Ook dit was een zogenaamde olie-route en KLM zette hierop de 737 in die de KLM Boeing 767-300ER verving die te veel was voor de route naast de dagelijkse 747-400 Combi.
KLM had ook nog plannen om meer PrivatAir 737's in te zetten op New York en Dubai; maar die plannen zijn nooit gerealiseerd.

Met het ingaan van het winterseizoen 2011/2012 op 30 oktober 2011 werd de vlucht opgeheven; de vlucht werd overgenomen door de Airbus A330-200 omdat KLM de markt zag groeien op de route en die voortaan ook zesmaal per week naar Houston zou vliegen.

Beide KLM vluchten worden op 17 april 2010 in Houston aan de grond gehouden na de uitbarsting van vulkaan Eyjafjallajokull op IJsland die ervoor zorgde het vliegverkeer in Europa dagenlang plat lag.

De kist werd hierna naar Geneve gevlogen en opgeslagen. Tussen 2013 en 2014 heeft het nog even andere kleuren voor Gama Aviation (een soortgelijke bedrijf als PrivatAir maar gebaseerd op Farnborough) gedragen als VQ-BBS.

Vanaf 20 augustus 2014 vloog het weer als HB-JJA weer naar Houston; nu voor SAS Scandinavian Airlines van/naar Stavanger. De zeswekelijkse vlucht was weer de langste non-stop route voor een Boeing 737.
Nu ruim een jaar later wordt de route geannuleerd.

De 737 zal worden omgebouwd naar 20 business en 66 economy stoelen en SAS zal deze inzetten als tweede vlucht naar Newark Airport, New York vanuit Kopenhagen uitgevoerd als avondvlucht.
Vanaf het zomerseizoen eind maart 2016 zal de 88-zitter (tweemaal zoveel stoelen als eerst) dagelijks naar Boston vliegen.

Hier HB-JJA in Houston in juni dit jaar:

• Piet91
Een tip voor liefhebbers in de buurt van Schiphol; vandaag is de laatste dag dat zowel Delta met de 747 naar Schiphol komt als China Southern Airlines met de A380.

Gisteren vloog de Delta 747 voor het laatst de rotatie Atlanta - Amsterdam - Atlanta (en dus 2 Delta 747's op Schiphol) en vandaag is nog eenmaal de laatste rotatie Detroit - Amsterdam - Detroit.

Vluchtschema van N671US:
Aankomst uit Detroit om 07:57 uur. Vertrek naar Detroit om 10:05 uur.
Vanaf zondag wordt ook deze rotatie (naast de Atlanta rotatie) weer overgenomen door de Airbus A330-300.
(Al staat er voor zondag ook nog een 747 uit Detroit gepland maar ik zie geen terugvlucht daarmee)

Ook landt vandaag voor het laatste de Airbus A380 van China Southern Airlines uit Beijing.
Vluchtschema van B-6136:
Aankomst uit Beijing om 05:15 uur. Vertrek naar Beijing om 14:50 uur.
Vanaf morgen wordt deze rotatie ook overgenomen door de Airbus A330-300.

Meer informatie volgt later dit weekend in een laaaange post.

Piet91 wijzigde deze reactie 24-10-2015 00:04 (4%)

• Thetallguy
  • Registratie: november 1999
  • Niet online
quote:
Napsju schreef op vrijdag 23 oktober 2015 @ 21:29:
Cryptische vraag voor eeuwige roem. Ik vloog vorige week met moeder heen en met vader terug. De maatschappij heeft ook een broer en zus. Met welke maatschappij vloog ik?
Wow Air (TF-MOM en TF-DAD)

• Napsju
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 11:03
Jaaaaa!!!!

(En TF-BRO en TF-SIS)

Lekker!

• Piet91
Turkish Airlines verft momenteel een van haar A330-200's (TC-JNC) in retro-livery:

Ter verduidelijking; zo zag hun livery er ooit uit (A310-200 in Amsterdam, 1989).
Die A330 kan er geloof ik best eens mooi uit gaan zien. :Y
En aangezien we ook wel regelmatig een A330 van Turkish op Schiphol krijgen zul je deze misschien ook wel eens zien langskomen.

Vanavond volgt overigens weer een lange post...

Acties:
  • +10Henk 'm!

• Piet91
Komende nacht kunnen we de klokken een uur achteruit zetten en dat betekent dus ook dat het winterseizoen begint in de luchtvaart. Ik beperk mij in deze post tot wat er op Schiphol gaat gebeuren of veranderen.
(en vooral long-haul)

- Delta Airlines: Vanaf het ingaan van het zomerseizoen 2015 (29 maart) vloog Delta Airlines twee 747's op Schiphol; naar Atlanta (DL72/DL73) en Detroit (DL134/DL135).
Afgelopen vrijdag kwam de 747 van/naar Atlanta voor het laatst naar Schiphol.
Afgelopen zaterdag kwam nog een Delta 747 naar Amsterdam om de Detroit - Amsterdam rotatie te maken. Deze vertrok om 10:05 uur naar Detroit. Hiermee zijn de reguliere Delta 747-vluchten van de zomer afgelopen.

Op dit moment is echter N671US onderweg vanuit Detroit als DL132 die straks om 05:50 uur op Schiphol landt. Daarna gaat deze om 10:20 uur naar Seattle als DL143 (normaal gesproken een A330-vlucht).

Deze winter worden beide vluchten weer teruggeschroefd naar de Airbus A330-300.
Of we ooit nog Delta 747's naar Schiphol krijgen is de vraag; nog voor het einde van dit jaar wil Delta 5 van haar overgebleven 12 747's uit de vloot halen. Eind 2017 moeten de laatste 6 de vloot ook verlaten hebben. Het is nog niet bekend of Delta mogelijk in de zomer van 2016 nog 747's naar Amsterdam wil vliegen.
Vanaf deze zondag vliegen er naast KLM dus geen maatschappijen meer reguliere vluchten met pax-747's naar Schiphol.

- China Southern Airlines: Zaterdag 24 oktober kwam de Airbus A380 uit Beijing voor de laatste keer.
Om 14:50 uur vertrok de A380 naar Beijing. Vanaf zondag wordt de dagelijkse vlucht weer uitgevoerd door de Airbus A330-200; op 20 juni werd de A380 voor het eerst naar Amsterdam ingezet.
De A380 zullen ze nu weer inzetten op Guangzhou - Sydney.
Mogelijk zal China Southern Airlines over een aantal jaar de A380 het hele jaar door dagelijks op Schiphol inzetten.

- United Airlines: Van 17 december tot en met 25 maart zal United eindelijk de Boeing 787-9 inzetten tussen Houston en Amsterdam.
Oorspronkelijk zou United de 787-8 al vanaf 4 december 2013 op deze route inzetten als eerste internationale vlucht met hun 787. Nu wordt het uiteindelijk 17 december 2015 dat ze de 787-9 op Amsterdam zullen vliegen.
Vanaf 26 maart 2016 zal United weer de reguliere Boeing 777-200ER inzetten op deze route.
17 december zal niet de eerste keer zijn dat er een United 787 op Schiphol landt; op 25 oktober lande een 787 op Schiphol vanuit Houston die de volgende dag weer vertrok (was de 2e keer dat er een 787 op Schiphol kwam) en op 5 juli 2014 ook een.

- Korean Air: Vanaf zondag 25 oktober vervangt Korean Air de vierwekelijkse 777-200ER weer door een Airbus A330-200. In het zomerseizoen keert de 777-200ER weer terug en wordt de frequentie mogelijk opgeschroefd naar vijf of zesmaal per week. Ook introduceert Korean Air vanaf komend voorjaar een nieuwe First- en Business-class product op hun vluchten naar (o.a.) Amsterdam.

- Ryanair: Vanaf 27 oktober vliegt Ryanair viermaal per dag tussen Amsterdam en Dublin.
Daarnaast heeft het slots aangevraagd voor drie dagelijkse vluchten naar Londen Stansted maar wanneer/of die gebruikt gaan worden is (mij) onbekend.

- Turkish Airlines: Vanaf 29 oktober heeft de maatschappij slots gekregen voor een wekelijkse vrachtvlucht vanuit Stansted naar Amsterdam. Vluchten vinden elke donderdag plaats en vliegen door naar Istanbul.

- Jet Airways: De maatschappij heeft slots aangevraagd op Schiphol voor drie dagelijkse vluchten.
Nu is het niet de eerste keer dat ze slots hebben aangevraagd en gekregen lijkt de kans op daadwerkelijk vluchten groter nu Delta Airways sinds 28 maart niet meer doorvliegt naar Mumbai vanuit Amsterdam.
De vluchten zouden met Airbus A330-300's worden uitgevoerd; een dagelijkse vlucht tussen Amsterdam en Bombay en een Delhi - Amsterdam - Toronto - Amsterdam - Delhi lijnvlucht.
Deze laatste lijnvlucht zou hiermee hiermee de 2e 5th-freedom vlucht op Schiphol worden, naast de Amsterdam - London Gatwick vlucht van Garuda.
Als de vluchten daadwerkelijk uitgevoerd zullen worden, zullen deze ergens tussen januari en maart beginnen.

- Surinam Airways: De maatschappij vervangt dit winterseizoen hun ruim 21 jaar oude Airbus A340-300
(PZ-TCP) door een bijna 17 jaar oud exemplaar. De nieuwe PZ-TCR dat eerder voor China Southwest Airlines en Air China vloog zal waarschijnlijk op 28 oktober de vluchten overnemen. Maar deze datum kan uiteraard nog veranderen.
PZ-TCP zal teruggaan naar haar eigenaar; leasemaatschappij Aercap dus waarschijnlijk naar Tarbes-Lourdes in Frankrijk waar de nieuwe A340 ook vandaan komt.

- Martinair: Dit winterseizoen verlaten nog eens 3 McDonnell Douglas MD-11 freighters de vloot.
PH-MCS staat nog steeds op Schiphol-Oost zonder een linkermotor, wanneer deze vertrekt is mij nog onbekend. PH-MCY zal in januari de vloot verlaten, PH-MCP in april.
(De laatste 2; PH-MCU en -MCW verlaten in mei - het zomerseizoen - de vloot).
PH-MCY is overigens de enige MD-11(F) van Martinair die een vorige eigenaar heeft gehad; ze vloog eerst als HB-IWC voor Swissair / Swiss en werd in 2004 omgebouwd naar freighter toen het overging naar Martinair.

- KLM: zal de eerste 787-9's in gebruik nemen. Na vertraging in de levering van de toestellen (door waarschijnlijk leveringsproblemen met de WBC-stoelen van Zodiac) zal KLM op halverwege november de eerste 787 toestellen in bezit nemen.
Op 22 november zal het de eerste commerciële 787 vlucht maken naar Abu Dhabi en Bahrain. Hier wordt de 787-9 dagelijks op ingezet. Ook zullen ze dit winterseizoen worden ingezet op Dubai, Rio de Janeiro en Caïro.

- KLM: Na het nucleair akkoord met akkoord met Iran kan het zijn dat Air France en KLM weer naar Teheran gaan vliegen. Begin 2013 stopte KLM met de vluchten naar Teheran (uitgevoerd met de MD-11; naar eigen zeggen leverde het niet meer genoeg op) en Air France stopte in 2008.
KLM zou mogelijk al in januari weer naar Teheran gaan vliegen.

- KLM: zal dit winterseizoen 2 747-Combi toestellen uitfaseren (PH-BFM en -BFO in januari), daarnaast verlaat in december de eerste A330-200 de vloot (PH-AOH) en later dit seizoen in februari PH-AOI en PH-AOL.
De A330's gaan naar het Pakistaanse Shaheen Air, de twee 747's worden opgeslagen op Teruel Airport in Spanje. (Daar staan ook PH-MPP en PH-MPQ, beide 747's van Martinair opgeslagen sinds augustus 2013)

- KLM: Ontvangt dit seizoen ook nog 2 Embraer 190's in december (PH-EXE en PH-EXF) en waarschijnlijk nog net in het winterseizoen in maart hun eerste Embraer 175 (PH-EXG).
Daarnaast ontvangen ze in februari hun 26e Boeing 777 en wel de 11e 777-300ER; PH-BVP.
Mogelijk verlaten dit seizoen ook enkele Fokker F70's de vloot; een deel daarvan zal naar Air Niugini gaan en een deel naar Inselair.

De zomerdienstregeling begint weer op 27 maart 2016.

• Piet91
quote:
Piet91 schreef op zaterdag 24 oktober 2015 @ 22:27:
Turkish Airlines verft momenteel een van haar A330-200's (TC-JNC) in retro-livery:

Ter verduidelijking; zo zag hun livery er ooit uit (A310-200 in Amsterdam, 1989).
Die A330 kan er geloof ik best eens mooi uit gaan zien. :Y
En aangezien we ook wel regelmatig een A330 van Turkish op Schiphol krijgen zul je deze misschien ook wel eens zien langskomen.
En nu in zijn geheel:

Mooi. :Y

Nog iets opvallends; TUI gaat voor Atlantic Star Airlines (een maatschappij die speciaal voor het eiland Sint-Helena opgericht is) op 20 maart en 3 april vanuit London Gatwick naar het eiland vliegen.
De vluchten worden uitgevoerd met een TUI 737-800 en maken een stop in Banjul, Gambia.

Deze vluchten zulllen de eerste ooit zijn tussen het Brits overzees gebiedsdeel en het Verenigd Koninkrijk.
Op 15 september landde voor het eerst in de geschiedenis een vliegtuig op het eiland.
(Piet91 in "Het Luchtvaart Topic - Deel 4")

• Saus
  • Registratie: september 2000
  • Niet online
Heb afgelopen week ook weer eens wat anders gedaan. M'n eerste keer in een rus plaats genomen en de eerste (en waarschijnlijk ook de laatste keer) plaatsgenomen bij de enige luchtvaartmaatschappij met maar 1 SkyTrax ster. Met Air Koryo van Beijing, China naar Pyongyang, Noord Korea. Op de nieuwe terminal van Sunan International Airport (FNJ) aangekomen.

Eerst nog een stopje op Taipei, waar we zowaar langs de Dreamlifter taxi'de die daar stond voor (vermoeddelijk) onderhoud (engine cowlings stonden open, plus er stond meer spul in onderhoud).

Daarna door naar Shenzen. Holy wat een terminal. Wat een gebouw, erg indrukwekkend:

Paar dagen later inchecken voor Air Koryo. Deze foto is meer om aan te geven dat de complete buik van het toestel vol zat met cargo, maar dan wel van de passagiers zelf. Bij het oppikken van de bagage hebben we de crew dozen fruit van de band zien halen, verder kwamen er rijstkokers, kinderspeelgoed, dozen vol Shell motorolie en andere spullen voorbij. Je kunt het zo gek niet bedenken of in Noord Korea is er schaarste. Dus alles wordt meegenomen.

Typisch, zo lastig als Noord & Zuid Korea met elkaar omgaan, zo gebroederlijk staan ze hier op 1 foto (vliegtuig technisch dan ;)). Tevens mijn eerste rus: een Tupolev TU-204-300

Hier issie dan, waarschijnlijk één van de belangrijkere redenen voor die ene ster, wat een beroerde lunch. Denk aan van die supermarkt hamburgers die je opwarmt in de magnetron, maar dan koud en zonder saus. Na 2 happen was ik er toch echt klaar mee. Verder begon de propaganda machine hier al, al was het hier nog vermakelijk (na 2 dagen ben je er klaar mee, 6 dagen Noord Korea en je hoort mij nooit meer iets negatiefs zeggen over ons kleine Nederlandje).

Aankomst in Pyongyang, de nieuwe terminal. 3 gates en alle 3 bezet.... Ons toestel uit Beijing, de tweede gate door een binnenkomende vlucht uit Shenyang en de derde gate stond een IL-62 in storage.

En wat zagen we veel vliegtuigen staan van Air Koryo, allemaal in storage. Ook een tekenend beeld van Noord-Korea, groot qua infrastructuur die uiteindelijk niet of nauwelijks gebruikt wordt. Leegte en 'doodsheid'

Nog eentje vanuit de slurf, ook de reden van m'n eerste waarschuwing van een official. Niet de laatste, maar bijna allemaal zonder consequenties. Uiteindelijk zijn er bij het verlaten van het land +/- 130 foto's van 2 digitale spiegelreflexen verwijderd. Ook moesten we onze telefoons unlocken (geen idee hoeveel foto's daar zijn verdwenen).

Al met al een facinerende ervaring (ook luchtvaarttechnisch ;)). Je moet er wel van houden, ik zou hem niet aan durven raden. En 6 dagen is echt lang zat, 't is veelzeggend dat je blij bent dat je weer in het 'vrije' China bent.
Pagina: 1 2 3 ... 11

Dit topic is gesloten.

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Elektrische voertuigen

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True