Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• PWM
  • Registratie: oktober 2000
  • Niet online

PWM

Moderator General Chat
Topicstarter
Een nieuw topic, met een oude start :) Als uplocker terug is van zijn vakantie zal hij de TS opfrissen. Wil iemand daarmee helpen, horen we dat natuurijk graag.

Voor tickets. FF vragen, punten, etc etc, kan je je hier vervoegen:

Reizen met het Vliegtuig - Deel 1

PWM wijzigde deze reactie 15-08-2017 09:45 (94%)

• Arrne
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 11-10 23:37
Ah, hier is het nieuwe topic dus. Vroeg me al af waarom het vorige topic gesloten was zonder berichtje o.i.d.

• CyBeR
  • Registratie: september 2001
  • Niet online
Kunnen we in beide topics tenminste nog 'Luchtvaart' in de titel krijgen?

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• FastFred
  • Registratie: maart 2009
  • Nu online
quote:
CyBeR schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 11:36:
Kunnen we in beide topics tenminste nog 'Luchtvaart' in de titel krijgen?
Noem het van mij part "Luchtvaart: techniek" en "Luchtvaart: reizen en tickets" of iets in die strekking.

Ik ben zo gewend om in VV te zoeken naar een topic dat "Luchtvaart" heet :+

Everything that is, sprang from what was | iRacing Profiel

• _serial_
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 11-10 09:28

_serial_

and there was silence

Het was misschien handig geweest nog een linkje te plaatsen voor het topic gesloten werd.

somewhere there was silence

• Angeloonie
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 01:11

Angeloonie

The Division 2 Addict

Uplay: Angeloonie - Battletag: Angeloonie#2758 - Steam: Angeloonie

• wildhagen
  • Registratie: juni 1999
  • Niet online
Moet volgens mij nog wel te repareren zijn, zo te zien is het een vrij cleane landing, en een Caralina is best stevig gebouwd.

Virussen? Scan ze hier!

• wildhagen
  • Niet online
quote:
franssie schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 17:22:
[...]

Wat ik dus afvraag is het volgende technische ;) aspect; het is een watervliegtuig - had ze niet beter op het water kunnen landen dan op tarmac?
Sommige Catalinas kunnen alleen op water landen, maar je hebt ook amphibische Catalina's die zowel wielen hebben als waterlandings-apparatuur.

De Catalina in kwestie is er daar één van, en kan dus op zowel water als land landen:

Waarom in dit specifieke geval voor een land-landing is gekozen weet ik niet, maar daar zal ongetwijfeld een goede reden voor zijn.

wildhagen wijzigde deze reactie 15-08-2017 17:31 (9%)

Virussen? Scan ze hier!

• CaptJackSparrow
  • Registratie: februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

En toen was het Luchtvaarttopic op slot zonder link naar het nieuwe topic. :o

Ik vind 'Vliegtuigen en Techniek' ook wat nodeloos beperkend qua omschrijving. De oude naam dekte de lading prima en kan wat mij betreft gewoon behouden blijven.

Wat ik hier al (onvolledig) opsomde is beduidend ruimer dan wat de huidige titel suggereert:
CaptJackSparrow in "Luchtvaart topic splitsen?"
quote:
Toen dit topic oorspronkelijk begon met het eerste deel ging het puur over de vliegtuigen. De techniek, historie, het vliegen an sich door de piloten, opmerkelijke aspecten van luchthavens, (technische) ontwikkelingen o.a. bij vliegtuigfabrikanten en luchtvaartmaatschappijen, opmerkelijke gebeurtenissen/incidenten/ongevallen en evt. eigen ervaringen met specifieke vermeldenswaardige vliegtuigen waarbij dan niet zozeer de reis zelf het onderwerp was maar het feit dat die met dat specifieke vliegtuig werd gemaakt. Lees nog maar eens terug.
Er is nu een topic voor het reizen per vliegtuig en als daar alle individuele alledaagse luchtreiszaken heen verhuizen dan kan hier alles gepost worden dat niet alledaags is maar vermeldenswaard, als het maar met de luchtvaart te maken heeft, in de ruimste zin van het woord.
quote:
franssie schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 17:22:
[...]

Wat ik dus afvraag is het volgende technische ;) aspect; het is een watervliegtuig - had ze niet beter op het water kunnen landen dan op tarmac?
Het verbaasde mij ook dat die Catalina niet op het water geland is. Nu is er toch enige schade vermoed is. Ben ik benieuwd waarom men die schade dan toch voor lief heeft willen nemen boven een waterlanding. Nou weet ik niet wat er voor een waterlanding vereist is qua veiligheidsmaatregelen en misschien was dat niet zo 1-2-3 te regelen. We zullen het nog wel horen neem ik aan.

• CyBeR
  • Niet online
quote:
CaptJackSparrow schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 17:27:
En toen was het Luchtvaarttopic op slot zonder link naar het nieuwe topic. :o

Ik vind 'Vliegtuigen en Techniek' ook wat nodeloos beperkend qua omschrijving. De oude naam dekte de lading prima en kan wat mij betreft gewoon behouden blijven.

Wat ik hier al (onvolledig) opsomde is beduidend ruimer dan wat de huidige titel suggereert:
CaptJackSparrow in "Luchtvaart topic splitsen?"

[...]

Er is nu een topic voor het reizen per vliegtuig en als daar alle individuele alledaagse luchtreiszaken heen verhuizen dan kan hier alles gepost worden dat niet alledaags is maar vermeldenswaard, als het maar met de luchtvaart te maken heeft, in de ruimste zin van het woord.
Juist. Zoiets als Air Berlin wat failliet is of wildhagen's idee over luchthavens e.d., kan prima hier terecht (net als in het oude topic). Alleen dingen over tickets, ff programma's, etc. wat direct verband heeft met een persoonlijke reis dus in dat andere topic.

• Thijs8472
  • Laatst online: 21-09 17:35
Over die Catalina, het neuswiel kwam niet naar buiten maar de kleppen stonden wel al open waardoor ze niet op het water konden landen, ik kan de bron even niet vinden maar ik heb het ergens gelezen. EDIT, zie http://www.ed.nl/binnenla...elystad-airport~af747e3d/

Thijs8472 wijzigde deze reactie 15-08-2017 17:38 (23%)

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Ik zou van een oud toestel als die Catalina eigenlijk verwachten dat er daar ook een voorziening zou zijn om het landingsgestelmechanisme, wiel en wielkleppen, handmatig te bedienen. Ik dacht dat dat bij vliegtuigen uit die periode redelijk gangbaar was. Weet iemand daar meer over?

• Thijs8472
  • Laatst online: 21-09 17:35
@CaptJackSparrow hier staat de piloten handleiding voor het ding, lees em even door en laat het ons weten (ik ben te lui sorry) ;). Vanaf pagina 51 over emergency landings. http://www.seawings.co.uk...-%20Catalina%20PBY-6A.pdf

Thijs8472 wijzigde deze reactie 15-08-2017 17:56 (9%)

• wildhagen
  • Niet online
quote:
CaptJackSparrow schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 17:47:
Ik zou van een oud toestel als die Catalina eigenlijk verwachten dat er daar ook een voorziening zou zijn om het landingsgestelmechanisme, wiel en wielkleppen, handmatig te bedienen. Ik dacht dat dat bij vliegtuigen uit die periode redelijk gangbaar was. Weet iemand daar meer over?
Als ik het originele Pilots Hand Book Catalina PBY-6A op pagina 51 zie (bij "Emergency Operations of Landing Gear") zou dat wel moeten kunnen :)

Maar misschien zit dat niet op dit specifieke model, of misschien wilde men er niet op vertrouwen :)

edit: schijt, net 2 minuten te laat :+

wildhagen wijzigde deze reactie 15-08-2017 18:00 (6%)

Virussen? Scan ze hier!

• wildhagen
  • Niet online
Trouwens, over Catalina's gesproken, dit klassieke filmfragment kwam weer ff bij me naar boven (beetje low-res, maar ok):

Blijft een klassieker hoor. Je doet het dan wel ff in je broek in je visserbootje, als er zo'n Catalina op je af komt stormen :P

Voor de liefhebbers, de film waaruit dit komt: Wikipedia: Always (1989 film) :)

Virussen? Scan ze hier!

• CyBeR
  • Niet online
quote:
franssie schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 18:32:
[...]

Luchtvaartuig.
Schiphol
etc etc.

edit:
Welkom aan boord
Onze Kapitein (al hoor je in NL meestal gezagvoerder - wat een raar woord is voor een kapitein ;) )

@Goner ik wist niet dat ze verschil maakten tussen winter en zomer vwb de gemiddelde gewichten

[...]

Zou dat nu nog zo zijn?
Natuurlijk. Kleding.

• Piet91
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 00:14
Hmm, ook topic weer gevonden nadat vorige zonder mededeling was gesloten....
quote:
wildhagen schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 18:17:
Trouwens, over Catalina's gesproken, dit klassieke filmfragment kwam weer ff bij me naar boven (beetje low-res, maar ok):

[video]

Blijft een klassieker hoor. Je doet het dan wel ff in je broek in je visserbootje, als er zo'n Catalina op je af komt stormen :P

Voor de liefhebbers, de film waaruit dit komt: Wikipedia: Always (1989 film) :)
En die van jou doet mij weer hier aan denken _/-\o_ :

Lijkt me spectaculairder dan de landing over het strand.

• wildhagen
  • Niet online
quote:
Dr. Strangelove schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 16:49:
[...]

Always ja... leuke vliegtuigbeelden daarin van A-26 Avengers, mijn favoriete twin uit de oorlog.
Zeker mooie kist, maar mijn favoriete twin-boomer uit WO2 is toch wel de Lockheed P-38 Lightning. Heb dat altijd een machtig mooie kist gevonden, en heb hem één keer live in actie gezien, en vooral: gehoord. Brute kist _/-\o_ _/-\o_

Meteen ook één van de beste en succesvolste fighters uit de Tweede Wereldoorlog. Vooral actief geweest in de Pacific, en wat minder in Europa (hier waren het meer P-47 Thunderbolts en later de P-51 Mustang).

wildhagen wijzigde deze reactie 16-08-2017 18:26 (14%)

Virussen? Scan ze hier!

• ijdod
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 07-10 07:24
Ik vind toestelen uit die tijd sowieso fraai. Ben altijd wel benieuwd geweest hoe de P38 het had gedaan naast de F82 Twin Mustang.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

• wildhagen
  • Niet online
quote:
downtime schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 18:51:
[...]

Je kiest ook niet een categorie met bijzonder veel concurrentie. De P-38, de Fokker G.1, en dan moet ik al hard nadenken om een derde te verzinnen. Telt de F-82 ook mee? En natuurlijk kan er geen andere winnaar dan onze eigen Jachtkruiser zijn.
Of de Fokker D.XXIII natuurlijk, maar die was in mei 1940 nog in ontwikkeling, en alleen het prototype heeft gevlogen, en is nooit in produktie genomen:

Maar er waren meer twin-boomers hoor, zoals de Northrop P-61 Black Widow of de SAAB 21 (hoewel die pas in dienst kwam ná WO2, vloog het prototype wel in 1943).

Overzichtje van alle twin-boomers: Wikipedia: Twin-boom aircraft

Virussen? Scan ze hier!

• wildhagen
  • Niet online
Klopt, ze hebben later wel diveflaps en divebrakes geinstalleerd op een aantal modellen om dat probleem te tacklen, maar helemaal opgelost is het volgens mij nooit.

Een ander punt waar de P-38 afweek t.o.v. de meeste van zijn tijdgenoten was de cockpit:

Zoals te zien is, gebruikt de P-38 een yoke, ipv een meer gangbare stick, om het toestel te besturen.

Een ander bijzonder verhaal is dat van de P-38F Glacier Girl. Dit toestel is in juli 1942 samen met enkele andere P-38's en 2 B-17's, neergestort in Groenland.

In 1992 is het toestel geborgen na 50 jaar onder 82 meter ijs gelegen te hebben. Het toestel bleek in zo'n relatief goede toestand te zijn dat het (vliegwaardig!) is hersteld en hij wordt sinds 2002 op diverse airshows ingezet bij vluchten.

De naam Lightning leeft overigens weer door, want als opvolger van de P-38 Lightning, hebben we nu de F-35 Lightning II (aka JSF), mooi in één plaat:

(De P-38 is overigens wederom de bovengenoemde Glacier Girl)

Virussen? Scan ze hier!

• Dr. Strangelove
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 22:22
Andere toestel op mijn bench is de Lightning II :P Aanzienlijk makkelijker model, recente Hasegawa kit, shake'n bake spul :)
quote:
franssie schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 00:12:
[...]

Nooit geweten dat Fokker een push-pull had, nou bijna dan.
Ook een hele schattige pusher O+

Wikipedia: Fokker F.25

Dr. Strangelove wijzigde deze reactie 17-08-2017 15:09 (13%)

These are my principles. If you don't like them, I have others.

• wildhagen
  • Niet online
quote:
Nog een pusher van Nederlands fabrikaat, namelijk de F.K.30 Toerist van de Nederlandse vliegtuigbouwer Koolhoven, vooral actief in de jaren 20 en 30:

Was alleen niet zo'n succes, er is maar één prototype gebouwd (1927).

wildhagen wijzigde deze reactie 17-08-2017 15:23 (4%)

Virussen? Scan ze hier!

• Goner
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 08-10 11:07

Goner

What can I do you for ?

er zat er nog een Lightning tussen die 2 ...

Gigabyte GA-MA770T-UD3 / AMD Phenom II X4 955e / 8GB DDR3-SDRAM / NVIDIA GeForce GTX 750 Ti / Acer K222HQL / Windows 7 Home Premium SP1 (64-bit)

• Fly-guy
  • Registratie: juni 2000
  • Niet online
quote:
FastFred schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 15:37:
Even antwoorden in het juiste topic :D

[...]

747's zetten toch gewoon nummer 1 en 4 of nummer 2 en 3 uit tijdens het taxiën. Tenminste, dat lijkt mij het meest logisch
Wat logisch lijkt hoeft het niet te zijn. Ik vlieg geen 747 dus weet de details niet, maar het zou goed kunnen dat bepaalde motoren bepaalde (hydraulische) systemen aandrijven die bijvoorbeeld zorgen voor het sturen en/of remmen. Daar zijn vaak wel backup systemen voor, maar niet elke airline zal het afzetten van die motoren toestaan.
Voorbeeld is op de A330, bij KLM mogen we zelf kiezen welke motor uit gaat, maar er zijn airlines waarbij alleen motor 2 uit mag. Zelfde technische systemen, maar andere conclusie.
Daarnaast zijn lokale omstandigheden ook een factor, is bijvoorbeeld de laatste bocht naar de gate naar links of rechts en hoe krap is het? De nog draaiende motor kan net een beetje helpen (of tegenwerken) bij een krappe draai. Is het vlak of taxiën we door een "heuvellandschap"?

• Fly-guy
  • Niet online
quote:
Thetallguy schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 17:30:
Wordt het motorgebruik ook niet eens in de zoveel tijd omgewisseld qua kant? :) of maakt het verschil in uren verder niet zoveel uit op een motorenleven. Elke keer op 1 motor naar de polderbaan kan over een bepaalde periode redelijk wat uurtjes opleveren.
Wordt geen rekening mee gehouden. Voor zover ik weet is vooral het aantal cycles van belang, dus het aantal keer aan-uit, niet het aantal uur.

• franssie
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 01:24

franssie

Save the albatross

quote:
downtime schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 21:09:
<>

Dat noem je karakter en persoonlijkheid!
Dat zeiden we vroegen van Alfa Romeo's ook :+

Keep Calm, Carry On | PD7F | Een goed Probleem komt nooit alleen | Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Fender Guitar, Gibson Guitar, Goddamn Guitar

• Piet91
Weer een 747 operator minder; een paar uur geleden heeft Eva Air haar laatste 747 vlucht ooit gemaakt, van Hong Kong naar Taipei (vlucht BR892); uitgevoerd door B-16411; de enig overgebleven passagiers-747 in hun vloot.

De maatschappij ontving in november 1992 haar eerste twee 747-400's en vloog ook met een aantal 747-400 combi toestellen. Op 5 januari 2015 vloog die haar laatste vlucht voor de maatschappij:
Piet91 in "Het Luchtvaart Topic - Deel 3"
Dit betekent het einde van bijna 25 jaar aan 747's bij Eva Air.
Eva Air heeft de 747-400 ook ingezet naar Amsterdam met een stop in Dubai en later in Bangkok.
De 747-400 is ondertussen vervangen door de 777-300ER op deze route.

Cockpit- en cabincrew:

Bij de maintenance hangar, schijnbaar komt daar donderdag nog een retirement party, maar daarna is het voorgoed voorbij. Hun resterende 747-freighters wachten hetzelfde lot in 2019.

• CyBeR
  • Niet online
quote:
LordSinclair schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 12:09:
[...]

Maar 6 stoelen naast elkaar? Zoiets verwacht ik in een 737 maar niet in een 747.
Dat is het upper deck dus.

• heuveltje
  • Laatst online: 08:17

heuveltje

KoelkastFilosoof

Wel de interesantere version history dan. :)

V12.03.3
-fixed typo in coffeemachine read out.
-fixed display error when switching from swahilli to klingon.
-stopped plane from exploding

Tell me where is gandalf? for i much desire to speak with him!

• Reptile209
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 08:24

Reptile209

- gers -

Heb de melding van EASA er even bijgezocht:
quote:
In the A350 design, the hydraulic fluid cooling system is located in the fuel tanks. Recently, an overheat failure mode of the the A350 hydraulic Engine Driven Pump (EDP) has been found. Such EDP failure may cause a fast temperature rise of the hydraulic fluid.

This condition, if not detected and corrected, combined with an inoperative Fuel Tank Inerting System (FTIS), could lead to an uncontrolled overheat of the hydraulic fluid, possibly resulting in ignition of the fuel-air mixture in the affected fuel tank.
Je hebt dus al een behoorlijke aaneenschakeling van gebeurtenissen nodig: er moet een pomp falen, dat moet niet opgemerkt worden, het inertiseringssysteem van de tank moet niet werken (ook onopgemerkt), hydraulische vloeistof kan oververhitten waardoor mogelijk een brandstof/luchtmengsel in de tank ontsteekt.

Natuurlijk moet dit worden verholpen (zelfs voor de eerstvolgende vlucht na vandaag volgens EASA), maar het klinkt ook niet alsof iedere A350 opeens een tikkende tijdbom is geworden. #clickbait :)

If you're not part of the solution, you're part of the precipitate.

• Piet91
quote:
el ix schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 00:36:
Zijn alle Embraers binnen die in de plaats komen van de Fokker70?
Als ik zeg dat KLM naast 1 777-300ER geen toestellen meer krijgt dit jaar, zegt men hier dat ze nog Embraers krijgen.
Als ik zeg dat KLM dit jaar ook nog Embraers krijgt, zegt men hier dat KLM ze niet krijgt maar KLM Cityhopper.

• CyBeR
  • Niet online
quote:
PWM schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 15:30:
[...]

1-2-1 dus als ik het zo lees. Maar die 190cm heb je net niets aan. Aangezien het gat voor je voeten waarschijnlijk ook klein is, heb je effectief 180cm. Ofwel in het Nederland: Een dwerg :p
Ik lees dat niet als 1-2-1, want dan zouden ze zeggen 'alle stoelen aan het gangpad'. Maar tegelijk is de A330 niet breed genoeg, volgens mij, voor 2-2-2 met exact dezelfde stoelen als in de 777, dus twee opties: 2-1-2 of iets minder brede stoelen.

Die 190cm is overigens ook korter dan de stoelen in de 777/747.
quote:
Piet91 schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 16:07:
[...]

Als ik zeg dat KLM naast 1 777-300ER geen toestellen meer krijgt dit jaar, zegt men hier dat ze nog Embraers krijgen.
Als ik zeg dat KLM dit jaar ook nog Embraers krijgt, zegt men hier dat KLM ze niet krijgt maar KLM Cityhopper.
Oplossing: "KL krijgt alleen nog een 77W dit jaar, WA krijgt nog embraers."

CyBeR wijzigde deze reactie 24-08-2017 16:12 (25%)

• Rannasha
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 08:37

Rannasha

aka "Species5618"

quote:
LordSinclair schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 21:45:
[video]

Drone vs. vliegtuig :X

@CyBeR en nu? Ik was hem vergeten te publiceren :/
Fake news! Video is CGI. Zie ook de comments onder deze video van hetzelfde "incident", maar dan een tijd geleden gepost:
YouTube: DRONE - A drone hits a commercial plane wing while landing

Dutch StarCraft League || Vierkant voor Wiskunde || Olympus OM-D E-M1 MkII, 9-18, 12-40, 40-150, 70-300, 50

• Thetallguy
  • Registratie: november 1999
  • Niet online
Kom je opeens in een Hi Fly 380 terecht als sub voor een Transavia of TUI 737 naar je vakantiebestemming ;) (aantal 380-ready airports van deze twee airlines is alleen vrij minimaal. Skiathos anyone?)

• Piet91
quote:
Dr. Strangelove schreef op zaterdag 26 augustus 2017 @ 22:54:
Ik dacht dat BA een tijdje non-stop London- Sydney geprobeerd had maar vanwege negatieve feedback van de passagiers gestopt was?
Non-stop is er nog nooit geweest.
Maar BA vliegt wel vlucht 15 via Singapore naar Sydney met een 777-300ER. Hoor 'm nog wel eens overvliegen.
Zij zien er nog wel een markt in; helaas een heleboel andere maatschappijen niet meer; gewoon niet lonend omdat je meerdere toestellen voor 1 route nodig hebt.
quote:
CyBeR schreef op zaterdag 26 augustus 2017 @ 23:20:
Afaik is er geen enkel vliegtuig wat die afstand in 1x af kan leggen? (Afgezien van speciale gevallen zoals de KC-10 die 't, afgeladen met brandstof, zou kunnen.)
Normale, commerciële vluchten van London naar Sydney? Nee, dat wordt 'm nog niet.
Daarom vraagt Qantas Boeing en Airbus dus daarom. Zal dus wel een 777-8 of A350-900ULR worden, of een variant daarvan.
quote:
Geschiedenispost hierover: Piet91 in "Het Luchtvaart Topic - Deel 3"

Piet91 wijzigde deze reactie 27-08-2017 00:57 (6%)

• Piet91
quote:
Daniel schreef op zondag 27 augustus 2017 @ 09:13:
Quantas vliegt van London naar Sydney (vlucht 2) en Melbourne (vlucht 10) met een A380, met een tussenstop in Dubai. Er wordt niet van toestel gewisseld maar wel bijgetankt en er komt een nieuwe crew aan boord. Er is een documentaire gemaakt over die vlucht (Secret Life of the Long Haul Flight) maar zo te zien hebben ze die inmiddels van Youtube gehaald.
Klopt, BA aan de Europese kant en Qantas (;) ) aan de Australische kant zijn de enig overgebleven maatschappijen die tussen Europa en Australië vliegen.
Maatschappijen als Emirates, Qatar, Singapore e.d. tel ik niet mee omdat die immers hun hub in het midden hebben.
quote:
Mij lijkt dat er bij een vluchtduur boven de 17-18 uur weer allerlei nieuwe praktische problemen opdoemen: mag je crew zo lang werken zonder grondrust of moet je een 3e crew meenemen, hoe krijg je al die maaltijden mee, hoe zorg je voor voldoende toilet- en afvalcapaciteit, hoe laat je mensen twee nachten in een toestel overleven etc.
Er zijn al vluchten die hier aan voldoen en de 17 uur aantikken of ruim overheen gaan.

• Piet91
Nieuwe foto op Airliners:

Wat had ik daar graag gestaan zeg. Dat ding de lucht in zien bulderen. O+

Helaas nooit in actie mogen zien.

Anywho; morgen maar weer eens wat spotten. Deze keer helaas geen Canon toeter mee ( ;( ) want dat huren wordt nu zo'n gedoe. Moet het met maar 210mm doen...

Gelukkig is de Polderbaan deze week afgesloten; scheelt fietsen. O-)

• Maasluip
  • Registratie: april 2002
  • Nu online

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik heb hem een keer op Heathrow meegemaakt. Ik zat in mijn busje naar DUS, opeens een herrie dat het leek alsof ons vliegtuig full throttle ging en ik dacht "huh? Dat kan helemaal niet? Wij staan nog op de taxibaan in de verkeerde richting!" toen de captain op de PA kwam "Ladies and gentlemen, on your left... Concorde".
Gelukkig zat ik links dus ik had perfect zicht toen hij kwam met 4 vuurspuwende naverbranders langs kwam.

Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart

• Dr. Strangelove
Zien opstijgen vanaf JFK. Nogal een lawaai inderdaad. Het blijft een schitterend futuristisch toestel, een tijdloos ontwerp. Ik denk dat het er over 300 jaar nog steeds modern uitziet.

• Garyu
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 13-10 19:11
En toch blijft dit een van de mooiste vluchten van de Concorde:

When Astronomers Chased a Total Eclipse in a Concorde
In the 1970s, a small group of astronomers used the first prototype of the Concorde to pursue a total eclipse across the Sahara at twice the speed of sound.

• CyBeR
  • Niet online
quote:
Boo.

• Piet91
quote:
Ballebek schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 18:06:
Ik denk dat KLM 3 747s binnenkort laat afzwaaien. De BFB, BFC en BFR staan met grote regelmaat geparkeerd langs de A4. Hetzelfde zag je met de BFE een aantal weken voor ie uit de roulatie ging.
-BFC en -BFR zullen helaas dit jaar niet meer volmaken voor KLM inderdaad. -BFB blijft nog ruim een jaar.
- BFF gaat er dit jaar helaas ook al uit; tegelijk met -BFR.

Gaat overigens een gerucht rond dat KLM nog een 747 door een D-check wil halen voor extra capaciteit.
(naast -BFY die over 2 maand vertrekt voor een D-check).

• Dr. Strangelove
quote:
Als vliegtuigliefhebber, eens. Als reiziger, not so much.

• Piet91
http://australianaviation.com.au/wp-content/uploads/2013/04/IMG_1067.jpg

Vanaf 25 maart 2018 stopt Qantas met vluchten naar Dubai (als stop naar Londen).
Ze gaan de dagelijkse A380 vlucht weer uitvoeren via Singapore zoals ze ook deden voor maart 2013 voordat ze gingen samenwerken met Emirates.
De twee maatschappijen blijven wel samenwerken; deze deal is met 5 jaar verlengd.
De Melbourne - Dubai - Londen vluchten worden straks vervangen door de Melbourne - Perth - Londen route met de 787.
Met kan straks dus via Dubai, Singapore en Perth tussen Europa en Australië vliegen.

• wildhagen
  • Niet online
Klein bijna-akkefietje in Rusland:
quote:
Een passagiersvliegtuig blijkt eergisteren bij de Russische badplaats Sotsji bijna in grote problemen te zijn gekomen. Het toestel was al begonnen aan de landing maar werd boven de Zwarte Zee overvallen door drie reusachtige en extreem krachtige waterhozen. De piloot slaagde er volgens Russische media op het allerlaatste moment in uit te wijken naar een luchthaven in de omgeving.

Een ooggetuige filmde hoe het vliegtuig op grote hoogte tussen de wervelende waterslurven vloog. Op de beelden lijkt het toestel, ondanks de ongetwijfeld extreme turbulentie, in een rechte lijn door te vliegen. Volgens de luchtvaartautoriteiten van het vliegveld in Sotsji is het toestel geen moment in gevaar geweest, omdat het net op tijd een andere koers geadviseerd kreeg. De beelden van het dalende toestel worden nu al de 'heftigste en engste landing ooit' genoemd.

Tijdens het incident hadden zich bij noodweer in totaal twaalf enorme waterhozen voor de kust van Sotsji ontwikkeld. Tenminste negen vluchten moesten uitwijken naar de nabijgelegen vliegvelden in Anapa en Krasnodar. Het vliegtuig dat op het in potentie levensgevaarlijke natuurverschijnsel stuitte heeft een normale landing kunnen maken. De inzittenden zouden aan boord wel door elkaar zijn geschud toen de waterhozen vat leken te krijgen op het straalvliegtuig. Een van de passagiers maakte vanuit een vliegtuig een foto van de hozen en zette die op Instagram.
Bron: https://www.ad.nl/bizar/s...ige-waterhozen~a5b597522/

De genoemde foto vanuit het vliegtuig in kwestie:

Filmpje:

OMG, daar wil je ook niet zijn met je vliegtuig op zo'n moment :X

Virussen? Scan ze hier!

• CyBeR
  • Niet online
Laat henky 't niet zien :X :D

• PWM
  • Niet online

PWM

Moderator General Chat
Topicstarter
quote:
Redhawk schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 07:41:
Ik heb de Concorde op Schiphol gezien, en stond op de oude spottersplaats in Rozenburg toen hij opsteeg vanaf de Kaagbaan. Wat een herrie, maar prachtig om mee te maken. :)

[video]
Stond er gisteren nog naast, bij vertrek vanaf LHR staat ie naast de baan. Wat direct opvalt: Wat een enorm klein toestel.

• Reptile209
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 08:24

Reptile209

- gers -

Ik heb een keer een erg gave proefles gemaakt bij Lion Air op Rotterdam Airport. Was wat mij betreft zeker een aanrader: prettige instructeur, zelf take-off en rondvliegen naar Leiden (op mijn verzoek), hij deed de landing. Als ik nog een keer een bult geld over heb, staat PPL erg hoog op het wensenlijstje!

If you're not part of the solution, you're part of the precipitate.

• Bl@ckbird
  • Registratie: november 2000
  • Niet online
Mijn PPL heb ik gehaald bij Nimbus Air en heb een participatie in twee Katana's bij de Diamond Flyers. Voordat je met PPL begint is het handig om eerst de medische keuring te doen. Dit heb ik bij Aeglia gedaan. Waarschijnlijk ben je geschikt, maar better safe than sorry. (Afgekeurd worden terwijl je wel vlieglessen hebt gedaan/betaald.)

In de winter heb ik 20 avondlessen gevolgd voor de theorie. Lesboeken moet je sowieso kennen, maar met de avondlessen krijg je wat meer ervaringen uit de praktijk. De theorie uit de boekjes kan je zo meer in context plaatsen. We hebben ook wat ATC controllers bij de club vliegen en als afsluiting hebben we bij LVNL op Schiphol Oost gekeken. (Met het idee dat je niet bang hoeft te zijn om ATC op te roepen, want ze zitten daar voor jou.)

Praktijk RT Radiocommunicatie heb ik bij ATC Comm gedaan. (Hij is een ATC controller en vliegt ook bij de club.) 6 Avonden, gewoon thuis via Teamspeak achter m'n laptop. Je voert dan "virtueel" vluchten uit om de radiocommunicatie onder de knie te krijgen. Eerste paar lessen heb je het idee dat je uit een brandslang zit te drinken, maar daarna ga je het systeem zien. Wat radiocommunicatie volgen van een rustig veld als Rotterdam kan ook helpen. (Via ATC box.)

Twee keer per week had ik een les ingepland. Er zal best wat lessen uitvallen vanwege slecht weer en dan val je niet meteen terug met je voortgang. Als je maar één keer per week les hebt en er vallen een paar lessen uit, dan ben je eerst weer 1 of 2 lessen bezig om op niveau te komen. Vooral in de winterperiode zal dit gebeuren. 's Ochtends werkte ik thuis en 's middags had ik les. In het begin ben je bezig om te leren vliegen. Later maak je ook navigatie vluchten en doe je ook vluchtvoorbereiding. (Weer- en Notams checken, vlucht plannetje maken, etc.) Om één uurtje te vliegen ben je zeker 4 tot 6 uur op de grond bezig. (Vluchtvoorbereiding, Pre- en after briefing, toestel checken, logboeken invullen, brandstof tanken, Vliegtuig in/uit de hangaar slepen, etc.) Vooral in de laatste fase met navigatievluchten is dat het geval. Tegenwoordig zet ik een plannetje in Skydemon op m'n iPad en dat scheelt veel werk. (Geen koers meer op een kaart uit tekenen.) Als je dingen voor de eerste keer moet doen, kost het ook gewoon meer tijd.

Voor de theorie nam ik telkens een weekje vrij om te leren en dan op vrijdag had ik examens bij het CBR. (Ik deed telkens twee "zware" vakken, zoals Meteo en Navigatie en een "lichter" vak zoals Human Performance.) Als zakte voor een vak, dan nam ik deze mee naar de volgende maand.

Mijn vlieglessen nam ik op met een GoPro, gemonteerd achterin het vliegtuig. Met een audio kabeltje kon ook onderlinge en communicatie met ATC opnemen. Je kan dan thuis nog een terug kijken hoe de vliegles is gegaan. Ik heb een GoPro met skeleton behuizing. (Een open behuizing zodat je kabels kan aansluiten.) Audio kabel heb ik via de Pilotshop besteld. ( Er is ook een variant met plugs voor helikopters.) Daarnaast heb ik er een Prop filter zodat je de propellor niet in de video ziet. Het maakt het beeld ook wat donkerder, wat bij felle zon handig is.

Afgelopen november ben ik geslaagd :)
Als je concrete vragen hebt, let me know!

Wat handige linkjes:
http://www.nimbusair.nl
http://www.aeglia.nl
http://www.diamondflyers.nl
http://www.atc-comm.com

http://ericje.blogspot.nl
http://www.da40.nl
Blackbird's Blog
http://www.flyda40.nl
http://www.airwork.nl/bulletinboard/

Contactgegevens van wat Flight Instructeurs heb ik je per DM gestuurd.

Bl@ckbird wijzigde deze reactie 05-09-2017 12:28 (4%)

~ Goedkoop Leren Vliegen? ~ Send using RFC1149. Disclaimer: No animals were harmed during this data transfer.. ~

• Piet91
De eerste 747-8F voor Qatar Airways Cargo. Is al meer dan een jaar geleden de fabriek uitgerold en was bedoelt voor Atlas Air maar gaat dus nu naar de Qatarezen.
Toestel is gisteren teruggekomen (op Everett) na de paintjob in Portland.
Na dit toestel volgt nog 1 747-8F.

Het is de eerste 'eigen' 747-freighter voor Qatar Airways Cargo; in het verleden hebben ze wel 747-freighters geleased; waaronder de 747-400F die begin dit jaar in Bisjkek is verongelukt.
(vloog toen al een tijdje voor Turkish Airlines)
Overigens is het niet de eerste 747-8 in deze kleuren; er vliegt ook al een 747-8i in VIP uitvoering rond voor Qatar Amiri Flight en een tweede staat op Paine Field; al is van die laatste nog niet bekend wat voor livery die krijgt.

En vanaf morgen mag je op de luchthaven van Pittsburgh, Pennsylvania ook zonder ticket door security om zo bijvoorbeeld naar de winkels aan airside te gaan of reizigers te brengen/ophalen vanaf de gate.
Je moet nog steeds gewoon door security en een geldig ID hebben en men kan er alleen door op weekdagen tussen 09:00 en 17:00 uur maar het is de eerste luchthaven in de VS die dit toestaat na 9/11.

Ik zal vast weinig medestanders hier treffen; maar dit lijkt mij ook wel erg vet als dit op Schiphol kon.
Panoramaterras is leuk; maar airside is nog veel interessanter.
Helaas heb je daar wel een verbod op foto's maken (binnen een aantal regels is privé toegestaan; maar delen is alsnog verboden zoals op bijvoorbeeld Flickr of hier op Tweakers)

• JeroenH
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 13-10 17:57
Ik werk in het VUmc ziekenhuis, en vele malen per dag vertrekt en landt Lifeliner 1 een paar verdiepingen boven mijn hoofd. Vandaag had ik toevallig mijn D5300 met Tamron 70-300mm bij de hand toen hij aan kwam vliegen:

Blijft toch een imposant apparaat om te zien, al heb ik hem tientallen keren voorbij zien vliegen en vervloek ik soms de herrie en de kerosinegeur in mijn werkkamer ;)

Illusion is the ultimate weapon

• Fly-guy
  • Niet online
quote:
JeroenH schreef op maandag 4 september 2017 @ 20:27:
vervloek ik soms de herrie en de kerosinegeur in mijn werkkamer ;)
Je bedoelt muziek en luchtverfrisser?

:>

• Bl@ckbird
  • Niet online
quote:
FastFred schreef op maandag 4 september 2017 @ 16:27:
[...]

Dus je betaald een lidmaatschap aan die stichting en daarvoor kun je vliegen met de kisten die bij die stichting horen? Ik neem aan excl. brandstof/landingsrechten?

Waar moet ik aan denken qua lidmaatschap kosten? Wat is het totaal plaatje van 'ok ik wil mijn PPL halen' tot 'jeey, ik heb mijn PPL' ?

Lijkt me zelf ook wel gaaf namelijk, op z'n tijd.
Zie ook:
Blackbird's Blog: Bills, Bills, Bills...

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
quote:
JeroenH schreef op maandag 4 september 2017 @ 21:00:
[...]

Vraagje trouwens. Het MMT heeft de beschikking over zowel de helikopter als een snelle auto om naar een ongeval te gaan. Die auto heeft een engine block heater, zodat de motor altijd op bedrijfstemperatuur is, zodat ze er volgas vandoor kunnen zonder de auto op termijn te slopen.

Heeft de heli ook iets dergelijks? Of is dat niet nodig bij gasturbines? Het ding vliegt soms wel meer dan tien keer per dag uit, dat zijn per jaar nogal wat thermische cycli voor de motoren.
Geen idee, maar heli en vliegtuigmotoren krijgen vaker onderhoud dan automotoren. Zo'n Katana krijgt elke 2000 uur een andere, compleet gereviseerde motor. Op Lelystad staat de 5e Traumaheli en ik zie ze soms oefenen. Laatst zag ik (en hoorde op de radio) er eentje opstijgen bij UMC Utrecht.

~ Goedkoop Leren Vliegen? ~ Send using RFC1149. Disclaimer: No animals were harmed during this data transfer.. ~

• JeroenH
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 13-10 17:57
Damn. Dan moet ik misschien maar eens op zoek gaan naar triggers binnen de organisatie zodat ik eerder weet dat er een inzet is.

Thanks.

-edit-

Overigens met verder googlen dit zeer interessante document gevonden met extra uitleg aan controllers over de procedures rondom de Lifeliners.

JeroenH wijzigde deze reactie 05-09-2017 17:01 (45%)

Illusion is the ultimate weapon

• Capacitor
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 22:04
quote:
JeroenH schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 16:47:
Vraagje: ik wil mooie foto's nemen van de traumaheli van het VUmc (ik werk daar dus). Ik heb nu op 112meldingen.nl een geluidsalarmpje staan, en als ik direct naar buiten ren dan hangt hij nét in de lucht als ik in positie ben. Ik zou graag een wat langere waarschuwing willen hebben.

Praat deze heli met ATC van (ik neem aan) Schiphol voordat hij opstijgt? Als ik daar naar google vind ik o.a. dit, maar daar is nogal wat keus. Zou de heli zich op één van deze streams melden voordat hij opstijgt?
Ja, hij neemt contact met op met Schiphol Outbound Planner op 121.655 ;)
Meestal meldt hij daar dat ie opstart dus vraag me af of je dan eerder bent, maar dat zul je uit moeten proberen :)

• Gideon
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 23:17
quote:
[...]
Vraagje trouwens. Het MMT heeft de beschikking over zowel de helikopter als een snelle auto om naar een ongeval te gaan. Die auto heeft een engine block heater, zodat de motor altijd op bedrijfstemperatuur is, zodat ze er volgas vandoor kunnen zonder de auto op termijn te slopen.

Heeft de heli ook iets dergelijks? Of is dat niet nodig bij gasturbines? Het ding vliegt soms wel meer dan tien keer per dag uit, dat zijn per jaar nogal wat thermische cycli voor de motoren.
In zekere zin wordt je vraag door deze kerel beantwoord (vanaf 15:51 om precies te zijn). Van wat ik eruit opmaak, is voluit gas geven geen probleem. Afkoelen daarentegen is een ander verhaal...

Overigens, hier een hele lijst met interessante onderwerpen over gasturbines en bijbehorende video's. Geschikt voor zowel noobs als nerds :)

Is anything as lovely to me as the truth in love... I'll take it over freedom any day!

• Liliuokalani
  • Registratie: oktober 2013
  • Niet online
quote:

quote:
Gideon schreef op woensdag 6 september 2017 @ 00:05:
In zekere zin wordt je vraag door deze kerel beantwoord (vanaf 15:51 om precies te zijn). Van wat ik eruit opmaak, is voluit gas geven geen probleem. Afkoelen daarentegen is een ander verhaal...
18:51 om precies te zijn ;) Hij gaat echter vooral in op de fans zelf, maar niet op de zaken eromheen. Verder zeer interessante video's van AgentJayZ.

Om even meer inhoudelijk erop in te gaan... Voor de turbine zelf maakt het vrij weinig uit dat hij snel opwarmt denk ik, behalve de as dan, want wrijving. Verder zijn het vooral ook de zaken eromheen die misschien minder goed ertegen kunnen. In de EC-135 zitten twee Turbomeca Arrius 2B2's, en die hebben een paar grote tandwielen om de kracht van de turbines op de rotor uit te oefenen. (Zie de foto hierboven.) Daar komt de volledige kracht op te staan, en ik denk dat het wel van belang is voor dergelijke onderdelen dat de olie op temperatuur is en dus wat sneller en beter vloeit om alles te smeren. Daarvoor is ook gewoon een flinke pomp aanwezig denk ik, net zoals bij een normale airliner. Die koelt de olie later weer.

Bij een normale airliner is vaak het advies in de handleiding om toch een zekere tijd vóór take-off de motoren warm te laten draaien in of nabij idle. Bij de A330 zoals hierboven te zien bijvoorbeeld 3 minuten. In de praktijk gaat dit meestal tijdens het taxiën, en lang is het niet nodig bij korte vluchten, omdat alles nooit in 30-60 minuten geheel afkoelt. Ik weet niet hoeveel tijd er gemiddeld tussen vluchten zit van een lifeliner, maar de kans is aanwezig dat alles intern nog redelijk warm blijft en weer geheel opwarmen dus ook vlotter gaat. De turbines in een heli zijn ook iets kleiner, misschien speelt dat ook nog mee.

Neemt niet weg dat het ding waarschijnlijk gewoon vliegt voordat hij geheel op temperatuur is. Misschien met een wat lagere performance. Daarnaast gaat een heli ook wat vaker uit elkaar voor inspectie/onderhoud, dus ik denk dat als het voor extra slijtage zorgt, het weinig uitmaakt. Enkel wat hogere onderhoudskosten in dat geval.

Als laatste denk ik dat een turbine ook sneller opwarmt dan een gemiddeld diesel-motorblok in een auto.

• XWB
  • Niet online

XWB

Clever girl

Als onderdeel van het Clean Sky 2 project heeft Airbus een laminar flow testvliegtuig klaargestoomd. Hiervoor zijn de vleugels van een oude A340 aangepast:

Meer over dit project kan je hier lezen.

It takes two fools to argue.

• Piet91
quote:
deepbass909 schreef op donderdag 7 september 2017 @ 19:19:
[modbreak]
Discussies over vliegen, policies van luchtvaartmaatschappijen en luchthavens horen niet meer in dit topic thuis. Dit topic is bedoeld voor vliegtuigen en techniek, zoals de titel al impliceert.
Voor discussie over de situatie op vliegveld St. Maarten, kunnen jullie in Reizen met het Vliegtuig - Deel 1 terecht.
Ik heb de bewuste berichten verplaatst.[/]
Kan dat ook wat minder rigoureus?

Er zijn posts verplaatst die helemaal niets met "Reizen met het Vliegtuig" te maken hebben en alles met de techniek en wereld er achter. Dat topic is begonnen omdat men niet meer wilde dat zaken als FF-programma's, stoelkeuzes, maaltijden en gesprekken over first, business versus economy class in het luchtvaarttopic werden besproken; ofwel wat de gemiddelde passagiers van vliegen meemaakt.

Posts over hoe een luchthaven is verwoest, hoe de luchtmacht hier werk van maakt (horen posts over militaire KDC-10 en C-130 toestellen nou écht in het 'reizen met het vliegtuig' topic?), posts over een incident met een Boeing 777 etc.

Ik besteed al bewust minder tijd en moeite in posts, maar als men hier als mods al niet weet/houdt aan wat in bepaalde topics hoort (wat ik elders op Tweakers ook merk), dan heb ik het hier snel gezien.
Ik ga hier geen tijd en moeite in steken als er zo willekeurig mee omgegaan wordt.

• CyBeR
  • Niet online
Als je Piet, ondanks dat 'ie volgens mij nog maar 1x gevlogen heeft de grootste enthousiasteling hier, 't topic uit jaagt dan doe je toch iets grondig fout.

Ik weet dat er hier "techniek" in de titel staat, maar dat heeft PWM zelf bedacht en is wat meerdere bezoekers betreft iets te weinig dekkend.

CyBeR wijzigde deze reactie 08-09-2017 00:43 (31%)

• Oekiejoekie
  • Registratie: juli 2016
  • Laatst online: 13-10 09:22
quote:
CyBeR schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 00:40:
Als je Piet, ondanks dat 'ie volgens mij nog maar 1x gevlogen heeft de grootste enthousiasteling hier, 't topic uit jaagt dan doe je toch iets grondig fout.

Ik weet dat er hier "techniek" in de titel staat, maar dat heeft PWM zelf bedacht en is wat meerdere bezoekers betreft iets te weinig dekkend.
Eens. Wat mij betreft wordt 't zo snel mogelijk Vliegen, Techniek en achtergrond. Of als er iemand wat beters weet... ??

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

• franssie

franssie

Save the albatross

* Vliegtuigen en het direct aanpalende (earodromes, routes, opleidingen, technische ontwikkelingen, etc) = {alles zonder ticket}
* Reizen/ervaringen met het vliegtuig(mij) en waar je rekening moet houden (babies, business, FF etc etc) = {alles met ticket}

quote:
Christoph schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 00:54:
Same, FF, vliegtuig bestellingen en configuraties etc zou ik hier verwachten.
Ik weet niet wat je met FF bedoelt, maar Frequent Flyer is juist een van de voornaamste redenen geweest om de topics te splitsen.

franssie wijzigde deze reactie 08-09-2017 01:04 (50%)

Keep Calm, Carry On | PD7F | Een goed Probleem komt nooit alleen | Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Fender Guitar, Gibson Guitar, Goddamn Guitar

• wildhagen
  • Niet online
Deze hele splitsing werkt op deze manier niet imho, zorgt alleen maar voor verwarring. Wat mij betreft wordt gewoon alles weer in één centraal topic gedaan zoals het voorheen was, dan zijn alle gerelateerde zaken tenminste snel terug te vinden ipv steeds in 2 topics te moeten zoeken.

Zeker als de mods dan ook nog eens willekeur gaan toepassen wat in welk topic hoort. Werkt beetje demotiverend, ben dan op zijn allerminst een beetje consequent.

Virussen? Scan ze hier!

• Gideon
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 23:17
quote:
Oekiejoekie schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 00:49:
[...]

Eens. Wat mij betreft wordt 't zo snel mogelijk Vliegen, Techniek en achtergrond. Of als er iemand wat beters weet... ??
Mee eens. Persoonlijk vind ik het technische aspect juist het meest interessant. Berichtgeving over ticketprijzen e.d. vind ik nogal 'ruis op de lijn'. Met de splitsing ben ik daarom wel blij. Als je alles op 1 hoop gooit, sneeuwt het technische deel best wel onder, omdat daarover toch wat minder wordt gepost.

Is anything as lovely to me as the truth in love... I'll take it over freedom any day!

• PWM
  • Niet online

PWM

Moderator General Chat
Topicstarter
We kijken wel even hoe we hiermee uitkomen.

"Vliegen, Techniek en achtergrond"

Overigens had ik niet de titel verzonnen, maar dat werd geopperd in het vorige topic ;)

Verdere discussie over de topicnaam graag niet in het topic zelf.

PWM wijzigde deze reactie 08-09-2017 11:10 (15%)

• Piet91
EMIRATES WIL DERDE A380-VLUCHT OP SCHIPHOL
quote:
SCHIPHOL - Emirates wil uitbreiden met een derde dagelijkse vlucht op Schiphol. Dat meldt topman Tim Clark aan de Telegraaf. Op dit moment vliegt de luchtvaartmaatschappij al twee keer per dag met de Airbus A380 heen en weer naar Dubai.

Emirates vliegt sinds 2012 met de A380 op Schiphol en is sinds 2016 twee keer per dag met de superjumbo op de route naar Dubai actief.

De aanwezigheid van Emirates en collega’s Etihad Airways en Qatar Airways zijn al jaren onderwerp van discussie. Zo zouden de staatsmaatschappijen uit de Golfregio oneerlijk concurreren door miljoenen oliedollars aan subsidie en zeer lage luchthavenkosten op hun thuisbases.

Of de derde vlucht er daadwerkelijk komt is de vraag. Schiphol zit aan haar plafond qua vliegbewegingen, waardoor het moeilijk is om aan start- en landingsrechten te komen. Naast de twee dagelijkse passagiersvluchten voert Emirates ook vrachtvluchten uit op Schiphol.
In het originele artikel in de Telegraaf staat een interessante uitspraak:
quote:
"Schiphol is helemaal niet vol, die 500.000 is een politieke afspraak. Het is aan de Nederlandse regering om hier een besluit over te nemen om dit los te laten". zegt Clark.
Geeft toch wel weer aan hoe de verschillende maatschappijen kunnen opereren op hun home base.

• Garyu
Tuurlijk is dat een politieke afspraak. Namelijk eentje met omwonenden en gemeenten qua geluidsoverlast en emissies. Veel meer dan 500.000 gaat het gewoon niet worden tot 2020.

De vraag is dan ook niet hoeveel vluchten, maar welke vluchten. Ik snap sowieso niet dat al die lowcosts op Schiphol willen vliegen. En Schiphol moet niet zeuren, die hebben -natuurlijk- een sturende hand in welke maatschappijen ze toelaten, ook al doen ze alsof ze geen keus hebben. Ze kunnen met prijspolitiek héél veel bewegen (bijvoorbeeld aan de hand van combi-kortingen). Vlieg je meer dan X vluchten per maand, krijg je korting. Heb je engineering&maintenance on site, krijg je korting. Heb je meer customer service on site, krijg je korting. Zo maak je het vanzelf oninteressant voor een Easyjet of Ryanair om naar Schiphol te vliegen, als ze ook voor de helft van het geld Amsterdam-Oost (Lelystad :P) in plaats van Amsterdam-Zuid aan kunnen doen.

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Nog even over de naam en de inhoud van de topics (want er is door het sluiten van het discussietopic over de splitsing geen andere plaats voor zolang die niet heropend wordt voor deze discussie).

Wat ik hier zei, en daar eigenlijk al herhaalde,

CaptJackSparrow in "Vliegen, Techniek en achtergrond"

is wat mij betreft het simpelst. De oude originele naam dekte de lading prima, en het onderscheid ligt wat mij betreft voornamelijk in de vraag of het primair individuele perikelen m.b.t. reizen per vliegtuig gaat of dat het veel bredere 'achtergronden', 'ontwikkelingen' maar ook 'gebeurtenissen' betreft. Luchtvaart is nou eenmaal een behoorlijk breed onderwerp.

Ik vond dat dit topic een prima start maakte. Het was weer "onder ons". :) Het ging weer als vanouds lekker alleen over niet individuele luchtvaartzaken waar de techniek slechts een onderdeel van is, maar dit bijvoorbeeld ook.

Historisch vliegtuig dringt luchtruim Schiphol binnen. :X (Sukkelpiloten. :F)

Dus een vliegveld dat verwoest wordt door een hurricane is géén individueel luchtreisgerelateerd onderwerp. Tenzij iemand daar een reis heen geboekt had en nu even wil praten over wat nu te doen. Dán hoort dát in dat andere topic thuis. Een béétje overlap zal in zo'n geval denk ik niet helemaal te vermijden zijn maar dat is ook helemaal niet erg als dat zo af en toe eens gebeurt. Dreigt het te veel te gaan overlappen/vervuilen dan is even iets sturends roepen heus wel voldoende om het weer in goede banen te leiden en het weer naar het juiste topic te verwijzen. Liever dat dan twee topics wat uit hun verband rukken met wat al te ingrijpend knip en plakwerk lijkt me.

Dus wat mij betreft werkt de splitsing prima, maar er mag nog even wat aan bijgeschaafd/gecorrigeerd worden. Misschien even een polletje in een heropend splitsingsdiscussietopic over die naam? Liefst na enige voorafgaande mogelijkheid tot discussie. Zet daar dan a.u.b. ook in elk geval de originele oude naam "Het Luchtvaarttopic" bij. ;)

• _serial_
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 11-10 09:28

_serial_

and there was silence

quote:
CaptJackSparrow schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 21:34:
Nog even over de naam en de inhoud van de topics (want er is door het sluiten van het discussietopic over de splitsing geen andere plaats voor zolang die niet heropend wordt voor deze discussie).
En ik vond het juist heerlijk om in 1 topic alles te lezen over vliegen, lekker afwisselend, de praktijk is nu dat ik beiden topics nauwelijks meer lees. enerzijds omdat het volume van 2 losse topics nét te laag is om meerdere keren per dag te kijken, anderzijds omdat ik meer moeite moet doen beide topics te openen om er vervolgens achter te komen dat in het ene topic niets gepost is, en andere maar 1 post.

Nee, van mij mag het originele luchtvaartopic weer terug, maar wie ben ik :)

somewhere there was silence

• PWM
  • Niet online

PWM

Moderator General Chat
Topicstarter
Ik snap dat bewoners allemaal willen dat het veel sneller gaat. En als je als tourist je spullen kwijt bent en 3 dagen op de grond hebt geslapen, zal je ook nog niet staan te applaudisseren.

Maar zo vanaf een afstand bekeken, vind ik het wel mooi dat ons leger/overheid/luchtvaart maatschappij allemaal wel hun stinkende best doen om "onze" mensen te helpen.

• Piet91
quote:
KLM wants to reflect in appropriate style on the end of the 97-year partnership between KLM and Fokker. The phasing out of the Fokker 70 at KLM Cityhopper marks the end of an extraordinary period for the Dutch airline industry.

So many KLM fans would like to be aboard one of the final Fokker flights on 28 October 2017, that we are publishing the flight schedule below. A few seats are still available and can be booked via http://www.klm.com.

Especially for fans
That the very last commercial Fokker flight will depart from London is no coincidence. Soon after the first passenger flights took place on 17 May 1920, two Fokkers joined the KLM fleet as the first passenger aircraft to be owned by KLM: these Fokker IIs bore the registration numbers H-NABC and H-NABD. The first commercial flight with a Fokker II was on 15 September 1920 to London. The arrival of the Fokker 70 from London on 28 October will complete the circle.

KLM will be devoting much social media attention to the departing Fokkers in the run up to 28 October.

Modernising the fleet
KLM Cityhopper began replacing its Fokker fleet with the modern E-Jet, Embraer 190 and Embraer 175+ in 2008. These new aircraft are facilitating further expansion of the existing network, higher flight frequencies, and lower costs. This wide-ranging modernisation means KLM Cityhopper can contribute to a more efficient and environmentally friendly operation in which quality and passenger comfort are top priorities.
quote:
DUS - Düsseldorf KL1862 arrival Amsterdam 19.05 hrs*

NWI- Norwich KL1512 arrival Amsterdam 19.15 hrs*

HAJ - Hannover KL1912 arrival Amsterdam 19.15 hrs*

BRU - Brussel KL1732 arrival Amsterdam 19.15 hrs*

LUX - Luxembourg KL1746 arrival Amsterdam 19.35 hrs*

LHR - London KL1070 arrival Amsterdam 20.30 hrs *

*Local time
http://news.klm.com/the-fokker-70s-final-commercial-flights/

• wildhagen
  • Niet online
Voor de liefhebbers van Old-Skool:

Airbus gaat A320 MSN0001 (F-WWAI) weer terugbrengen in de toestand zoals hij was toen hij als prototype van de A320 fungeerde. Niet alleen uiterlijk, maar ook technisch (lees: o.a. de sharklets worden verwijderd):
quote:
Airbus heeft het eerste prototype van de A320 in Toulouse teruggebracht in de oorspronkelijk staat. Het toestel is voorzien van het kleurenschema uit 1987 zodat het binnenkort tentoongesteld kan worden in luchtvaartmuseum Aeroscopia in de Zuid-Franse stad.

Het toestel kreeg niet alleen een nieuwe verflaag. Ook de vleugeluiteinden zijn in de oorspronkelijke staat teruggebracht. Toestel MSN001 werd onder meer nog vrij recent gebruikt voor het testen van 'Sharklets' aan de vleugeluiteinden. Het toestel heeft als A320-100 niet de kenmerkende ‘wingtip fences’ waaraan later gebouwde A320’s zijn te herkennen.

De A320 is het succesvolste vliegtuig uit de geschiedenis van Airbus. Van het type zijn er - inclusief de kleinere A318 en A319 en de grotere A321 - sinds eind jaren tachtig al meer dan 7.700 gebouwd. Daarnaast staan nog ruim 5.500 A320's in bestelling. Met de A320neo heeft het type een tweede jeugd gekregen.
Bron: https://www.luchtvaartnie...-in-oorspronkelijke-staat

Hij gaat er dus zo uit zien:

Ter vergelijk, nog niet zolang geleden vloog hetzelfde toestel zo rond:

(ja, registratie is anders, maar het is hetzelfde toestel, MSN001)

In 1987 was het toestel ook te bewonderen op een (regenachtige) Le Bourget Airshow:

Dit is 1 van de slechts 21 gebouwde A320-100's. De meeste daarvan zijn verkocht aan Air Inter (later opgegaan in Air France) en British Airways.

Al snel werd de opvolger geintroduceerd, de A320-200 die nu nog steeds rondvliegt en geproduceerd wordt. Voornaamste wijzigingen: winglets toegevoegd en grotere brandstoftanks.

Virussen? Scan ze hier!

• Garyu
Minder geluidsoverlast door hogere vliegroute van vliegveld Lelystad
quote:
De overlast op de noordelijke Veluwe door vertrekkende vliegtuigen van luchthaven Lelystad wordt naar verwachting minder omdat de toestellen hoger gaan vliegen.
https://www.nu.nl/politie...n-vliegveld-lelystad.html

Ehm, lieve mevrouw de staatssecretaris - de kennis omtrent geluidsprofielen is vrij algemeen beschikbaar. Hoewel ze natuurlijk gelijk heeft dat er door een grotere hoogte een minder groot oppervlak te lijden heeft onder geluidsoverlast, is de steilere klim weer minder goed voor direct omwonenden. Anders zou elk vliegtuig wel zo snel mogelijk omhoog gaan, dat is immers ook voor de maatschappijen de meest efficiente manier van vliegen.

• Oekiejoekie
quote:
Fly-guy schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 22:32:
[...]

Probleem is ook wel de fysieke ruimte, taxibanen, gates. Uiteraard is dat alleen overdag, maar wie wil er nu om 2 uur in de nacht vliegen?
Goedkope tickets maken voor mensen die naar een all-inclusive-resort willen een hoop goed :D

Maar ik vraag me af... Wordt Lelystad wel een "volwaardige" luchthaven ? Ik kan me van Eindhoven nog herinneren dat TUI daar vluchten naar de Antillen aan wilde gaan bieden, maar dat dat toen niet mocht, omdat ze daar geen zin hadden in 100%-controles. Dan heb je nog niet al het vakantieverkeer op een plaats...

• Freak187
  • Laatst online: 03-09 16:47
quote:
Oekiejoekie schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 22:36:
[...]

Goedkope tickets maken voor mensen die naar een all-inclusive-resort willen een hoop goed :D

Maar ik vraag me af... Wordt Lelystad wel een "volwaardige" luchthaven ? Ik kan me van Eindhoven nog herinneren dat TUI daar vluchten naar de Antillen aan wilde gaan bieden, maar dat dat toen niet mocht, omdat ze daar geen zin hadden in 100%-controles. Dan heb je nog niet al het vakantieverkeer op een plaats...
Nee, de overheid (KMAR) had geen capaciteit om de controles op Eindhoven te verhogen. Dat is heel knullig gedaan, want de overheid stimuleerde juist intercontinentaal vliegen vanaf Eindhoven, maar toen daadwerkelijk iemand wilde beginnen (TUI) trok de overheid de keutel terug.

• Piet91
Heads-up voor de spotters/fotografen onder ons; vlucht BA438/BA439 van British Airways wordt vanavond uitgevoerd door een Boeing 747-400 (G-CIVO) in plaats van de gebruikelijke Airbus A319/320/321.
Verwachte aankomst is om 17:22 uur, vertrek om 16:15 uur; ofwel dat laatste is nog niet bekend :P.

De 747 wordt ingezet wegens annuleringen van eerdere vluchten.
(Oh, en voor €149 kun je in Business Class in die 747 mee naar London :P)

En gisteravond hebben een Transavia Boeing 737 (PH-HSI) en een Airbus A320 van Vueling (EC-MFM) elkaar geraakt op Schiphol:

Piet91 wijzigde deze reactie 13-09-2017 14:55 (5%)

• Piet91
Icelandair met 737 MAX naar Amsterdam
quote:
Icelandair heeft de planning voor de nieuwe 737 MAX 8 bekend gemaakt. Vanaf mei komt de maatschappij met het toestel naar Amsterdam.

Amsterdam
De eerste vlucht naar Schiphol vindt plaats op 24 mei. In eerste instantie vliegt Icelandair één keer per week met de MAX. Begin juni volgt dan een tweede wekelijkse vlucht.

Parijs
Andere bestemmingen zijn volgens Airlineroute onder andere Parijs Orly, Hamburg, Stockholm, Cleveland en Philadelphia. De allereerste vlucht gaat naar Berlijn Tegel, vanaf 19 maart.

MAX
In 2013 bestelde Icelandair in totaal zestien 737 MAX toestellen, zowel -8 als de -9. Daarnaast heeft de maatschappij nog acht opties. De MAX 8 wordt uitgerust met acht businessclass en 152 economyclass stoelen. Bij de aankondiging zei Icelandair de toestellen te gebruiken voor een uitbreiding van het netwerk, niet zozeer ter vervanging van de 757’s.

Eerste reguliere 737MAX vluchten naar Amsterdam.

En Boeing moest tijdens Orkaan Irma ook wat toestellen opslaan:

Piet91 wijzigde deze reactie 13-09-2017 18:48 (5%)

• Technomania ®
  • Registratie: februari 2003
  • Nu online

Technomania ®

salvis titulis et honoribus

Weet niet of het gewenst is of niet.

Vandaag is er een vliegshow op HDR (Den Helder)

http://www.heldairshowmaritiem.nl/welkom/

(vanaf 11h00 een livestream)

het leven is eindig dus je zal nooit voor eeuwig blijven tobben

• Piet91
KLM voert momenteel hulpvluchten uit van/naar Sint Maarten. De 747-400 Combi (PH-BFT) vloog gisteren naar Curacao en daarna door naar Sint Maarten. Ondertussen doorgevlogen naar Aruba en de 747 zal nog meerdere malen tussen Aruba en Sint Maarten vliegen om toeristen/goederen etc. over te vliegen.
Toestel komt dinsdag weer terug op Schiphol.
Volgens KLM is de vlucht mede tot stand gekomen door de vrijwillige inzet van cabine- en cockpitpersoneel.

• franssie

franssie

Save the albatross

quote:
Piet91 schreef op zaterdag 16 september 2017 @ 22:04:
KLM voert momenteel hulpvluchten uit van/naar Sint Maarten.
Je kan van de KLM veel vinden (en ik heb er ook een mening over) maar in deze zijn ze echt van de 'NL can do' houding en dat is een dikke kudo en plus voor ze.

• Oekiejoekie
quote:
franssie schreef op zaterdag 16 september 2017 @ 22:53:
[...]

Je kan van de KLM veel vinden (en ik heb er ook een mening over) maar in deze zijn ze echt van de 'NL can do' houding en dat is een dikke kudo en plus voor ze.
Mogen ze dat wel van Air France ? Dat land waar ze te beroerd zijn om te werken en waar ze geen werkwoorden kennen ? >:)

• Piet91
quote:
Nl-jeff schreef op zondag 17 september 2017 @ 11:43:
Overigens niet de eerste keer dat BA grotere toestellen in zet op AMS. (collega zat een half jaartje terug tot zijn verbazing in een 777 naar LHR :)
Klopt; BA komt wel vaker met de 777 naar Amsterdam. Maar de 747 is redelijk uniek.

• XWB
  • Niet online

XWB

Clever girl

Nogmaals de eerste A330neo, maar deze keer een zijaanzicht waarop de nieuwe Trent 7000 motoren goed zichtbaar zijn:

Airbus A330-941Neo cn 1795 F-WTTN by Clément Alloing, on Flickr

• Garyu
Ik verwijs maar even naar de betreffende Wikipedia pagina. Ik denk dan ook dat een pendel of een balansarmbandje ongeveer evenveel effect zal hebben.

• Fly-guy
  • Niet online
quote:
alexbl69 schreef op maandag 18 september 2017 @ 21:08:
[...]

Pffff. Dat merk je wel als zo'n kist op goed 100 meter over je huis raast :X .
Avherald heeft wel zo nu en dan een fout in de interpretatie van de ADS info, dus weet niet of het letterlijk 100 meter was, maar als je naar de data kijkt, blijkt wel dat het vliegtuig echt veel en veel te laag zat op dat punt, of het nu 100 of 200 meter was.

Tel daarbij op dat ze op die lage hoogte ook nog eens over gebied vlogen waar best een mast van 500 meter kan staan en een crash was heel goed mogelijk geweest.

• Hmmbob
  • Laatst online: 07:08
Het aanslagveilig zijn is gelukkig niet enkel afhankelijk van de gevel.

"Regard your soldiers as your children, and they will follow you into the deepest valleys;
look on them as your own beloved sons, and they will stand by you even unto death." - Sun Tzu, The Art of War

• Piet91
hehe :P
quote:
HaveIGotNewsForYou‏@haveigotnews

RyanAir find solution to lack of pilots.
https://twitter.com/haveigotnews/status/909817872712597505

Op Eindhoven staat (weer) een Antonov 124 klaar om te vertrekken naar Curacao. Dit maal met 89 ton goederen aan boord waaronder twee vuilniswagens, vier aggregaten, een politieauto en voedselpakketten.

• Hmmbob

"Regard your soldiers as your children, and they will follow you into the deepest valleys;
look on them as your own beloved sons, and they will stand by you even unto death." - Sun Tzu, The Art of War

• CyBeR
  • Niet online
quote:
Piet91 schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 16:54:
Op Eindhoven staat (weer) een Antonov 124 klaar om te vertrekken naar Curacao. Dit maal met 89 ton goederen aan boord waaronder twee vuilniswagens, vier aggregaten, een politieauto en voedselpakketten.

[afbeelding]
[afbeelding]
De fuck, begrijp ik nou goed dat er twee vuilniswagens plus al die andere meuk tegelijk in zo'n AN-124 passen?

• Hmmbob
Affirm - even plaatje zoeken: ze staan zelfs naast elkaar in de buik....

edit:

https://twitter.com/ElanorBoekholt/status/910191818746339329

Hmmbob wijzigde deze reactie 19-09-2017 20:56 (53%)

• franssie

franssie

Save the albatross

quote:
CyBeR schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 20:44:
[...]

De fuck, begrijp ik nou goed dat er twee vuilniswagens plus al die andere meuk tegelijk in zo'n AN-124 passen?
ja - en dat is al heel wat. Maar soms zijn bootjes ook wel gaaf - de Karel Doorman:

Neemt meer politiewagens dan ik hier in een jaar zie, en een communicatie unit mee. En nog meer meuk.

• franssie

franssie

Save the albatross

quote:
downtime schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 21:03:
[...]

Waarom naar Curacao? Ik neem aan dat dit spul daarna naar St Maarten gaat. Dus waarom niet rechtstreeks? Aan de staat van het vliegveld kan het niet liggen. Als een 747 er kan landen dan moet het voor zo'n Antonov toch een makkie zijn? Die landt desnoods op het strand.
Wat ik begreep is het wat complexer. Zo is er geen brandstof/jetfuel op St Maarten momenteel. En het lijkt mij makkelijker op de hand landen met een iets lichter toestel omdat de ILS systemen ook wel niet zullen werken. Dus een hubje is dan wel makkelijk.

edit:// de 747 vloog ook niet direct met de hele lading, dus ook via Curacao maar daarna heeft ze een aantal minivluchtjes gedaan begreep ik - wat gaaf is voor een 747.

franssie wijzigde deze reactie 19-09-2017 21:07 (11%)

• H92!
  • Registratie: januari 2008
  • Niet online
quote:
franssie schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 21:06:
[...]
edit:// de 747 vloog ook niet direct met de hele lading, dus ook via Curacao maar daarna heeft ze een aantal minivluchtjes gedaan begreep ik - wat gaaf is voor een 747.
Lijken mij de leukste vluchten voor piloten :)

https://www.flightradar24.com/data/aircraft/ph-bft

• Piet91
Air Canada heeft onlangs hun eerste Airbus A330-300 in hun nieuwe livery gespoten/onthuld.
Zondag landde deze met de nieuwe livery in Toronto.

Een van haar eerste vluchten met deze livery was naar Amsterdam vandaag, van/naar Toronto.
Dus ook de eerste keer dat deze livery op Schiphol te zien was.

Air Canada Airbus A330-300 C-GFAF by Ewout Pahud de Mortanges, on Flickr
quote:
Piet91 schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 15:46:
Het lijkt erop dat de eerste Airbus A380 uitfasering een feit is.

9V-SKA van Singapore Airlines heeft zondag op maandag 10-11 juni haar laatste vlucht gevlogen voor de maatschappij van London Heathrow naar Singapore als SQ317.

Dit toestel maakte op 25 oktober 2007 de eerst commerciële A380 vlucht als SQ380 van Singapore naar Sydney met 450 passagiers aan boord.
Die betaalden tussen de $560 en $100.380 voor de tickets die de maatschappij op Ebay verkocht.
Het hiermee opgehaalde bedrag van tegen de $1.3 miljoen ging naar het goede doel.

Het toestel is een van de 5 A380's die Singapore van de hand zal doen en zal vervangen door 5 nieuwe A380's.
En op 1 september vloog 9V-SKB haar laatste vlucht voor Singapore Airlines.
Het toestel heeft het dus net geen 10 jaar uitgehouden bij de maatschappij.

Piet91 wijzigde deze reactie 19-09-2017 22:17 (44%)

• Piet91
De eerste 747-8F voor UPS heeft de naam "Spirit of Joe Sutter" gekregen. Dit als hommage naar Boeing en Sutter, naast het feit dat UPS waarschijnlijk de laatste grote order heeft geplaatst voor de 747.
Het is de eerste en enige toestel in de UPS vloot dat een naam draagt.

En het artikel staat achter een paywall; maar Luchtvaartnieuws hint erop dat China Southern in de zomer van 2018 weer met de Airbus A380 naar Schphol komt. :9
De maatschappij vloog in de zomer van 2015 en 2016 ook met het toestel naar Amsterdam vanaf Peking.

• Piet91
Vanaf 16 juni 2018 vliegt Delta Airlines viermaal per week met de Boeing 777-200LR tussen Los Angeles en Amsterdam: DELTA AIR LINES NON-STOP VAN LOS ANGELES NAAR SCHIPHOL

De brandstofleiding tussen de raffinaderij en Auckland Airport is afgelopen zondag beschadigd en lek geraakt. De toevoer is nu gezakt naar 30% en veel vluchten zijn aangetast. Vliegtuigen moeten extra brandstof meenemen of een tussenstop maken.
En dus: Boeing 747 to the rescue! :7

Qantas uses 747 to deliver extra fuel to Auckland
quote:
Qantas has ferried extra fuel from Sydney to Auckland on a Boeing 747-400 as part of efforts to minimise disruption due to fuel shortages at the airport.
(...)
On Wednesday, Qantas Boeing 747-400ER VH-OEG, operating as QF6011, took off from Sydney just before 2000 and landed at Auckland about two hours and 20 minutes later.

Once on the ground, ground staff transferred some 65,000kg of fuel to Qantas and Jetstar aircraft due to operate the following day.

Qantas said the fuel was transferred either directly to aircraft using special hoses, or first to a fuel truck before delivery to other aircraft.

“The preference is for the aircraft to be parked side by side to ensure the fuel transfer is completed as quickly as possible,” a Qantas spokesperson said via email.

“By tankering in fuel from Australia, as well as other measures, Qantas and Jetstar have been able to minimise the impact of the Auckland fuel shortage on customers.”

In addition to the 747-400ER fuel flight, Qantas said one of its regularly scheduled Airbus A330-200 flights from Sydney to Auckland – the QF149 operated by VH-EBP – took on extra fuel on departure from Australia, providing an additional 10,000kg of fuel to the effort.

The spokesperson said the move to deliver extra fuel with a 747-400ER was a one-off, with no further extra services planned at this stage. VH-OEG was scheduled to return to Sydney on Thursday afternoon.

• XWB
  • Niet online

XWB

Clever girl

Sichuan Airlines heeft een speciale Panda livery op de A350 laten schilderen:

1st Airbus A350 Sichuan Airlines by Jujug Spotting, on Flickr

• FastFred
  • Registratie: maart 2009
  • Nu online
quote:
CyBeR schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 20:44:
[...]

Daar gaat debiel veel in in zo'n ding. Heb hier nog wel wat archief foto's van een transport project dat we lang geleden eens gedaan hebben. Veel detail foto's van het vrachtruim etc. Maar denk niet dat ik die hier mag plaatsen.
quote:
franssie schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 20:56:
[...]

ja - en dat is al heel wat. Maar soms zijn bootjes ook wel gaaf - de Karel Doorman:
[afbeelding]
Neemt meer politiewagens dan ik hier in een jaar zie, en een communicatie unit mee. En nog meer meuk.
Heb even de FB pagina van de Karel Doorman bekeken, politieauto's, busjes, tankauto's, bulkwagens, legervoertuigen, voedsel, water, mobiele communicatie unit van de politie, heftrucks, brandstof etc.

FastFred wijzigde deze reactie 22-09-2017 14:24 (38%)

Everything that is, sprang from what was | iRacing Profiel

• Illegal_Alien
  • Registratie: december 2001
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

Hier klein lijstje: https://www.defensie.nl/a...ren-naar-caribisch-gebied
quote:
De lading loopt uiteen: schoolmeubilair en 3 paviljoententen voor 36 schoolklassen, 10 zendmasten voor mobiele telefonie, 18 politieauto’s, 12 kiepvrachtwagens, 8 watertankvrachtwagens, 2 mobiele commando-units, levensmiddelen en toiletpapier. Er is materieel mee zoals bulldozers en graafmachines om rommel op te ruimen.
En ja beetje offtopic ding kan niet vliegen. :p (Of is het stiekem die Helicarrier van S.H.I.E.L.D. ? ;)

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

Pagina: 1 2 3 ... 25

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Apple

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True