Sometimes you need to plan for coincidence
Bijzonder dat ze het dus wel kunnen maar niet wilde toepassen voor de andere max-en, zou er dan genoeg ruimte voor de motor zijn geweest?Piet91 schreef op maandag 1 april 2019 @ 14:23:
De MAX 10 krijgt een speciaal landingsgestel dat 24 centimeter hoger is, maar ingeklapt in dezelfde wheel well past:
[Afbeelding]
Ik zie dat er hier al verder op ingegaan wordt.
[ Voor 12% gewijzigd door LordSinclair op 02-04-2019 08:59 ]
There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.
SCHIPHOL - KLM biedt vanaf nu op alle Boeing 747-400’s inflight entertainment aan via AirFi. Reizigers kunnen op verre vluchten op hun eigen laptop, tablet of smartphone films kijken, muziek luisteren of door tijdschriften bladeren.
Het Nederlandse AirFi levert boxen die aan boord een draadloos netwerk creëren, waarop passagiers met hun eigen mobiele apparaat kunnen inloggen om content te gebruiken. KLM blijft daarnaast entertainment aanbieden via de persoonlijke tv-schermen die in de stoelen zitten.
“De kwaliteit van het huidige inflight entertainment in de Boeing 747-400’s is niet meer van het niveau dat het zou moeten zijn. Omdat de toestellen de komende jaren volledig uit de vloot verdwijnen is het investeren in nieuwe systemen niet meer rendabel. Met de routers van AirFi aan boord kunnen we de passagiers via hun eigen mobiele apparaten van hoogwaardige content voorzien”, liet COO René de Groot eerder weten.
KLM vliegt nog met twaalf Boeing 747-400’s. Die moeten eind 2021 allemaal zijn vervangen door modernere toestellen als de Boeing 777-300ER en Boeing 787 Dreamliner.
Toen ik de titel las dacht ik 'huh, het is toch al 2 april'
Anyway. Klinkt potentieel als een goed systeem. Kijk normaal gesproken ook liever op mijn eigen materiaal dan op een matig scherm met slechte resolutie.
Het enige nadeel wat ik een keer met een dergelijk systeem bij United heb ervaren is dat er geen stroomaansluitingen waren in economy. Kon je wel leuk streamen, maar de accu van mijn telefoon vond het wat minder leuk. Hoe is dat bij KLM? Meen mij te herinneren dat Lufthansa wel stopcontacten heeft in hun B744.
KLM 747's hebben geen stopcontact of USB in economy. Business heeft stroom.TheBleeder schreef op dinsdag 2 april 2019 @ 12:43:
Toen ik de titel las dacht ik 'huh, het is toch al 2 april'![]()
Anyway. Klinkt potentieel als een goed systeem. Kijk normaal gesproken ook liever op mijn eigen materiaal dan op een matig scherm met slechte resolutie.
Het enige nadeel wat ik een keer met een dergelijk systeem bij United heb ervaren is dat er geen stroomaansluitingen waren in economy. Kon je wel leuk streamen, maar de accu van mijn telefoon vond het wat minder leuk. Hoe is dat bij KLM? Meen mij te herinneren dat Lufthansa wel stopcontacten heeft in hun B744.
Dus ja; dat wordt een power bank meenemen.
Die groene folie (?) die zichtbaar is op rompen zoals die op de 737 MAX-10 op de vorige pagina, dient dat puur als bescherming van de romp, of is het ook nog voor iets anders bedoeld?
Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.
I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.
+1.TheBleeder schreef op dinsdag 2 april 2019 @ 12:43:
[...]
Toen ik de titel las dacht ik 'huh, het is toch al 2 april'
Maar ik maak me dan ook wel zorgen om de power supply inderdaad, zeker wetende dat de 747's LOOOOONG-haul doen.
PWM schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 18:30:
[...]
Met het nieuwe interieur. Stoelen gemaakt van bakstenen (maar wel lichtgewicht). Ben erg benieuwd hoe het zit, maar erg comfortabel ziet het er niet uit...

Recaro's toch? Terug uit Geneve 2 weken geleden zaten er nog minder dikke Recaro's in de A320 van EasyJet. Ik had er erg m'n bedenken bij maar behalve meer beenruimte vond ik ze niet eens heel beroerd zitten. Al met al heb ik er denk ik ruim 3 uur op gezeten (dik uur vertraging ivm wind op SPL) en ik zat zelfs met mijn 2 meter niet slecht. Wel een nooduitgang plek
Delta heeft dit al even. Je logt in op het wifi netwerk en je hebt meer keuzen dan via het scherm in je stoel. Ik had wel het gezeur dat Firefox niet werd ondersteund op mijn mobiel maar soit dat is een kleinigheid. De meeste tablets en telefoons kunnen wel 5 uur video afspelen op een volle accu (en dan ben ik er zelf ook wel klaar mee) maar stroom zal inderdaad in de 747 een probleem kunnen zijn.TheBleeder schreef op dinsdag 2 april 2019 @ 12:43:
[...]
Toen ik de titel las dacht ik 'huh, het is toch al 2 april'![]()
Anyway. Klinkt potentieel als een goed systeem. Kijk normaal gesproken ook liever op mijn eigen materiaal dan op een matig scherm met slechte resolutie. <>
Het is met name leuk voor videocontent die hier nog niet op Netflix staat. Zelf zet ik meestal een aantal stand-up comedy shoows op mijn tablet, hoef je ook niet steeds naar te kijken.
de hoofdsteunen zien er wel uit als een verbetering. Wat me een verslechtering lijkt is dat de armleuningen niet meer op te klappen zijn.J0YR1D3R schreef op dinsdag 2 april 2019 @ 15:01:
[...]
[Afbeelding]
Recaro's toch? Terug uit Geneve 2 weken geleden zaten er nog minder dikke Recaro's in de A320 van EasyJet. Ik had er erg m'n bedenken bij maar behalve meer beenruimte vond ik ze niet eens heel beroerd zitten. Al met al heb ik er denk ik ruim 3 uur op gezeten (dik uur vertraging ivm wind op SPL) en ik zat zelfs met mijn 2 meter niet slecht. Wel een nooduitgang plek
[ Voor 29% gewijzigd door franssie op 02-04-2019 15:13 ]
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Is dat niet een feature van de 1e rij specifiek wegens bulkhead? Kan me niet voorstellen dat dit door het hele toestel geïnstalleerd word.franssie schreef op dinsdag 2 april 2019 @ 15:10:
[...]
de hoofdsteunen zien er wel uit als een verbetering. Wat me een verslechtering lijkt is dat de armleuningen niet meer op te klappen zijn.
Do not throw Rubbish at the platform | Front Pro eigen foto's in een topic
Lijkt er wel op als je eens goed kijkt.mambo No5 schreef op dinsdag 2 april 2019 @ 17:04:
[...]
Is dat niet een feature van de 1e rij specifiek wegens bulkhead? Kan me niet voorstellen dat dit door het hele toestel geïnstalleerd word.
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT
Nee, TUI gebruikt AirFi al jaren. Ik vond de toegevoegde waarde ervan bijzonder laag, maar dat kwam ook omdat het bij TUI gewoon slecht werkt. Meer geen verbinding dan wel verbinding en verschillende menu opties gaven een 404 pagina.Dreamvoid schreef op dinsdag 2 april 2019 @ 14:02:
Kan je eigenlijk inloggen op dat interne wifi netwerk en vervolgens je Plex library delen met al je reisgenoten?
Ik neem aan dat KLM een doorontwikkeling heeft, want de TUI AirFi biedt ook niet de mogelijkheid om iets te streamen.
Je bekijkt de AirFi via de captative portal van je telefoon. Alles qua delen zit dicht geramd.
De rij achter de eerste rij heeft toch aan het gangpad ook alweer open armsteunen?
Het komt wel vaker voor dat items tijdens assembly in het vliegtuig blijven liggen. Daarom hebben Boeing en Airbus zogenaamde quality control inspectors, maar kennelijk is er bij de KC-46 leveringen iets niet helemaal goed gegaan.The Air Force has stopped accepting deliveries of Boeing Co.’s new refueling tanker aircraft for the second time in a month because of debris found in closed compartments, according to Secretary Heather Wilson.
Elaborating on the trash left behind by workers, Wilson told the House Appropriations Defense subcommittee later in the day that it was a “manufacturing discipline” issue on the assembly line where “we saw a breakdown.”
“If you drop a wrench you have to find a wrench,” she said. “You have to wipe down surfaces so you don’t have pieces of aluminum that over time get in the midst of things and cause serious problems.”
De nieuwe tanker loopt al twee jaar achter op schema en is naar schatting $3 miljard over budget. Daarnaast is de eerste batch KC-46 tankers nog niet in staat om vliegtuigen bij te tanken, omdat de zogeheten refueling pods pas in 2020 gecertificeerd zullen worden.
Die hebben een ontheffing hiervoor? In sommige gevallen zie je wel een signaal op Flicghtradar 24.
Hoe zit dit?
☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️
Staat vrijwel altijd aan alleen geven ze vaak geen hoogte en/of gps positie aan. Met een een driekantspeiling weet het systeem vaak wel waar de bron zit.AW_Bos schreef op dinsdag 2 april 2019 @ 23:54:
Hoe zit het eigenlijk met ADS-B bij heli's? Ik zie dat de politieheli dit niet aan heeft staan tijdens missies?
Die hebben een ontheffing hiervoor? In sommige gevallen zie je wel een signaal op Flicghtradar 24.
Hoe zit dit?
De ene site filtert defensie en politievliegtuigen wel, de andere niet. Adsbexchange.com laat altijd alle bakens zien. Zag laatst nog een V22 Osprey (VS) en twee Cougars (NL) op de kaart staan.
Maar kan ook uit. Zou te leuk zijn als iedereen kan zien wie waar rondloopt en vliegt zoals het met C2000 kan.AW_Bos schreef op dinsdag 2 april 2019 @ 23:54:
Hoe zit het eigenlijk met ADS-B bij heli's? Ik zie dat de politieheli dit niet aan heeft staan tijdens missies?
Hoe zit dit?
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Net stond het tijdens hun missie gewoon aan. Ik kon de heli rustig volgen via Scannernet....franssie schreef op woensdag 3 april 2019 @ 01:28:
[...]
Maar kan ook uit. Zou te leuk zijn als iedereen kan zien wie waar rondloopt en vliegt zoals het met C2000 kan.
☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️
kan ook, als ze de daken van je buren scannen op warmte staat ie misschien wel uit.AW_Bos schreef op woensdag 3 april 2019 @ 01:29:
[...]
Net stond het tijdens hun missie gewoon aan. Ik kon de heli rustig volgen via Scannernet....
Singapore Airlines (SIA) has grounded two of its nine Boeing 787-10 aircraft due to engine issues, the airline said on Tuesday (April 2), confirming a report in The Straits Times.
The planes are all fitted with the latest Rolls-Royce Trent 1000 TEN engines, an improved version of the Trent 1000 engine which has had issues with premature blade cracking.
Sources had told ST that preliminary checks show that the same cracked blade issue is affecting the new TEN engine.

F-WZFH Airbus A350-1000 British Airways by @Eurospot, on Flickr
Is het zo dat een vliegtuig altijd tot stilstand moet komen voordat het mag opstijgen? Wat ik daarmee bedoel is:
- Vliegtuig komt van taxibaan op startbaan
- Vliegtuig wordt op de rem gezet en motorvermogen stijgt
- Remmen los en er wordt vertrokken.
De laatste keer dat ik vloog namelijk (Ryanair, misschien is daar het antwoord al) van EIN naar SKG, ging het vliegtuig de startbaan op en voordat het überhaupt al fatsoenlijk in het midden van de startbaan zat ging het vermogen er al op. Duidelijk te voelen aangezien het vliegtuig wat links-rechts aan het zwenken was daarna om het neuswiel in het midden te houden.
Nog nooit meegemaakt op iedere andere vlucht bij Delta of KLM.
[ Voor 6% gewijzigd door Maarten_E op 04-04-2019 20:24 ]
Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.
Meer info: https://eu.usatoday.com/s...olling-takeoff/670118001/
Q: Why do some pilots, when cleared for takeoff, come to a complete stop on the runway while others will come off the taxiway and immediately take off?
A: Often the ones that stop on the runway have a clearance to “line up and wait.” This clearance means that the captain taxi onto the runway and align it for takeoff, but he must stop. Once the conflicting traffic is clear, then the takeoff clearance is issued and takeoff begins. If there no conflicting traffic, then the rolling takeoff can be used.
[ Voor 34% gewijzigd door Daan XVII op 04-04-2019 20:41 ]
Helemaal helder!Daan XVII schreef op donderdag 4 april 2019 @ 20:41:
Beide opties mogen, heeft o.a. te maken met de soort clearance die je krijgt (bijvoorbeeld 'cleared for takeoff' vs. 'cleared for immediate takeoff') en de beslissing van de piloten.
[...]
Was in de veronderstelling dat er altijd gestopt moest worden.
EIN heeft volgens mij maar 1 startbaan, dus dan is er geen kruisend verkeer.
Op de andere vliegvelden kruisten wij wel telkens andere start/landingsbanen. (JFK, ARN, AMS)
Overigens hangt het denk ik ook nog af of je genoeg startbaan hebt. Als je maar juist genoeg startbaan hebt dan stopt het vliegtuig wel even. (zoals de volle Embraer E190 op ANR met zijn 1510m)Daan XVII schreef op donderdag 4 april 2019 @ 20:41:
Beide opties mogen, heeft o.a. te maken met de soort clearance die je krijgt (bijvoorbeeld 'cleared for takeoff' vs. 'cleared for immediate takeoff') en de beslissing van de piloten.
[...]
Het kan ook nog te maken hebben met het vliegtuigen die voor jou opstijgen of na jou landen.Maarten_E schreef op donderdag 4 april 2019 @ 20:47:
[...]
Helemaal helder!![]()
Op de andere vliegvelden kruisten wij wel telkens andere start/landingsbanen. (JFK, ARN, AMS)
Stel dat het vliegtuig voor je net is opgestegen, dan kan de luchtverkeerleider er voor kiezen om jou alvast klaar te zetten op de startbaan, en na een x aantal seconden de clearance geven om op te stijgen (in dit geval dus eerst stilstaan).
Of wanneer er een vliegtuig aan het landen is, maar er is nog genoeg tijd voor jou om daarvoor op te stijgen zolang je maar wel direct vertrekt. De luchtverkeersleider zal je dan een clearance geven om op te rijden en direct te vertrekken (in dit geval dus niet eerst stilstaan).
Op EIN ligt de startbaan precies tussen de taxi track en de terminal, daar heb je vrijwel altijd kruisend verkeer.Maarten_E schreef op donderdag 4 april 2019 @ 20:47:
[...]
Helemaal helder!![]()
Afhankelijk van het soort toestel wat voor je is opgestegen, moet x tijd gewacht worden voordat jij mag opstijgen omdat je anders in heftige turbulentie terecht komt. Situatie waarin dat fout is gegaan: Wikipedia: American Airlines Flight 587
Dat valt op Eindhoven wel mee, daar vliegen geen grote vliegtuigen.BounceCloud schreef op donderdag 4 april 2019 @ 22:12:
Nog een reden om op de baan te wachten voordat er opgestegen gaat worden: wake turbulence. Dit is de turbulentie die het vliegtuig ervoor heeft veroorzaakt met opstijgen.
Afhankelijk van het soort toestel wat voor je is opgestegen, moet x tijd gewacht worden voordat jij mag opstijgen omdat je anders in heftige turbulentie terecht komt. Situatie waarin dat fout is gegaan: Wikipedia: American Airlines Flight 587
It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future
De KDC-10 met thuisbasis EIN is gewoon een heavy hoor. Daar wil je met je 737 niet al te snel achteraan.Garyu schreef op donderdag 4 april 2019 @ 22:24:
[...]
Dat valt op Eindhoven wel mee, daar vliegen geen grote vliegtuigen.
Ik weet niet welke banen jij kruist in ARN tijdens taxiMaarten_E schreef op donderdag 4 april 2019 @ 20:47:
[...]
Helemaal helder!![]()
Even los van klaringen en wake turbulence, wind kan ook een factor zijn in de takeoff procedure. Wind met een bepaalde kracht en hoek ten opzichte van de takeoff richting kan een andere takeoff methode vereisen volgens de handboeken.
Zelf doe ik doorgaans enkel rollende takeoffs (zonder op de remmen te gaan of tot stilstand te komen dus) als ik zeker ben van de performance voor de lengte van de baan en daarnaast ook als het ons wat tijd kan schelen. Het komt soms voor dat je origineel derde in de volgorde bent ofzo, maar omdat nr.1 nog niet klaar is jij de vraag krijgt of je wel klaar bent en snel weg kan zijn via een eerdere 'oprit' naar de baan. In dat geval kan je 'voordringen' en om dan geen tijd te verspillen kan zo'n rollende takeoff ook wel handig zijn.
Blijkbaar krijgen die JAL A350 toestellen wat fancy stickers opgeplakt:Piet91 schreef op zondag 17 februari 2019 @ 22:36:
Airbus is begonnen met de final assembly van de eerste A350-900 voor Japan Airlines.
Het is de eerste A350 voor een Japanse maatschappij en tevens de allereerste nieuwe Airbus voor Japan Airlines ooit.
In het verleden heeft JAL wel met een aantal A300-600R's gevlogen, maar die waren overgenomen van Japan Air System; destijds Japan's 3e maatschappij die in 2002 met JAL fuseerde.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Meer: https://www.jal.co.jp/en/dom/A350/
De laatste binnenkomende commerciële vlucht was TK2637 vanuit Malatya die daar vannacht om 01:21 landde.
De laatste uitgaande commerciële vlucht was TK54 naar Singapore die om 02:46 uur vertrok:

Beide luchthavens waren sindsdien gesloten; ongeveer een uur geleden zijn de operaties weer beginnen op de nieuwe luchthaven met de eerste vlucht naar Ankara: https://www.flightradar24.com/THY1ZE/20102d32
Voor Turkish Airlines moet de verhuizing vanavond om 23:59 uur klaar zijn.
Tijdens de verhuizing hebben een kleine 100 toestellen van de maatschappij een ferry flight gemaakt naar de nieuwe luchthaven en werden er met 686 vrachtwagens, 1800 man personeel meer dan 10.000 stuks ground equipment verhuisd.

National Geographic is erbij; dus daar kunnen we over een tijdje ook nog wel een documentaire/serie van verwachten.
De laatste grote luchthaven verplaatsing was volgens mij Hong Kong, toch? Trouwens moet "de nieuwe maatschappij" -> "de nieuwe luchthaven" zijn volgens mij.Piet91 schreef op zaterdag 6 april 2019 @ 13:53:
In Istanboel is de grote verhuizing bezig van de oude Istanbul Atatürk Airport naar het nieuwe Istanbul Airport.
De laatste binnenkomende commerciële vlucht was TK2637 vanuit Malatya die daar vannacht om 01:21 landde.
De laatste uitgaande commerciële vlucht was TK54 naar Singapore die om 02:46 uur vertrok:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Beide luchthavens waren sindsdien gesloten; ongeveer een uur geleden zijn de operaties weer beginnen op de nieuwe luchthaven met de eerste vlucht naar Ankara: https://www.flightradar24.com/THY1ZE/20102d32
Voor Turkish Airlines moet de verhuizing vanavond om 23:59 uur klaar zijn.
Tijdens de verhuizing hebben een kleine 100 toestellen van de maatschappij een ferry flight gemaakt naar de nieuwe maatschappij en werden er met 686 vrachtwagens, 1800 man personeel meer dan 10.000 stuks ground equipment verhuisd.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
National Geographic is erbij; dus daar kunnen we over een tijdje ook nog wel een documentaire/serie van verwachten.
Bedankt @Piet91 ik geniet altijd van jouw informatieve posts!
https://valid.x86.fr/xhfd5e
Geen idee wanneer dat was, maar een aantal jaar geleden was er nog de nieuwe Doha luchthaven.Badtothebone schreef op zondag 7 april 2019 @ 09:19:
[...]
De laatste grote luchthaven verplaatsing was volgens mij Hong Kong, toch? Trouwens moet "de nieuwe maatschappij" -> "de nieuwe luchthaven" zijn volgens mij.
Hong Kong was 6 July 1998, Bangkok was 28 September 2006 (praktijk, officieel 15 September 2006), Doha was op 27 Mei 2014.XWB schreef op zondag 7 april 2019 @ 13:59:
[...]
Geen idee wanneer dat was, maar een aantal jaar geleden was er nog de nieuwe Doha luchthaven.
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
P 1 BGV-02 ONG.LUCHTVAART NOODWEG HILVERSUM 147095 142171 147062
(Noodweg is de weg waar aan Vliegveld Hilversum ligt)
En op Twitter meldt een fotograaf dit:
Brandweer G&V en traumaheli onderweg naar vliegveld #hilversum voor ongeval luchtvaart
Ik ben benieuwd wat er is gebeurd...
-edit-
Van de brandweer G&V:
Luchtvaartongeval #Hilversum betreft éénmotorig vliegtuig, dat is neergestort nabij vliegveld. Vermoedelijk twee inzittenden, oorzaak ongeval onbekend. Hulpdiensten zijn aanwezig. Woordvoerder gaat ter plaatse.
[ Voor 25% gewijzigd door JeroenH op 08-04-2019 13:20 ]
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet
Het zou gaan om een instructeur en leerling. Ze waren “noodprocedures” aan het oefenen. Aldus een mede cursist. De brandweer is bezig met een reddingsoperatie. #hilversum pic.twitter.com/SBGsBjTr0T
— Jildou van Opzeeland (@Jilnow) 8 april 2019

en de inzittenden zijn bevrijd en maken het naar omstandigheden goed:
https://nos.nl/artikel/22...-inzittenden-bevrijd.html
[ Voor 9% gewijzigd door gws24 op 08-04-2019 16:36 ]
I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.
Op de website van NOS hebben ze het inmiddels goed over brandstof ipv kerosine. Radio 1 leek wel even RTVNH NHNieuws ... verslaggever ter plekke die er maar niets van begreep (dat doet NHNieuws wel beter) - hoort het bij de klimaat verandering dat het komkommernieuws steeds eerder begint op Radio 1 of zouden ze gewoon blij zijn eens het niet over de Brexit te hoeven hebbenHet vliegtuig, een TL Ultralight TL-3000 Sirius, is daardoor motorproblemen terechtgekomen.
De inzittenden, twee mannen, zijn na enige tijd uit het vliegtuig gehaald. Ze hebben geen ernstige verwondingen en zijn goed aanspreekbaar.
Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet
Nieuwe propeller erop en weer klaar voor gebruik.
Zolang er mensen zijn zal de wereld nooit duurzaam worden.
Zijn er wel genoeg kliffen op de wereld waar 8 miljard mensen zich als lemmingen vanaf kunnen storten?
Nou nou, wat een fout zeg!franssie schreef op maandag 8 april 2019 @ 16:54:
[...]
Op de website van NOS hebben ze het inmiddels goed over brandstof ipv kerosine. Radio 1 leek wel even RTVNH NHNieuws ... verslaggever ter plekke die er maar niets van begreep (dat doet NHNieuws wel beter) -
Ondertussen hebben de 4 toestellen sinds hun repaint zo'n 50.000 passagiers vervoerd.

Boeing 777-9, Boeing Company, N779XW, LN1567 by Huy Do, on Flickr

Bron: https://simpleflying.com/air-france-klm-aircraft-changes/While both Air France and KLM have ordered the A350, only Air France will operate the aircraft. According to The Travellers Club, Air France will receive all of KLM’s A350 orders, while the airline’s remaining 787 orders will be sent to KLM.
Air France and KLM are both held by the same holding company, Air France-KLM. The group has recently been involved in an international dispute, as the Dutch Government recently bought shares in the group to assume more control of the group.
Existing orders
At the moment, the group has a total outstanding order of 28 Airbus A350s. All of the aircraft are the -900 variant of the family. This is currently split with 21 of the aircraft destined for Air France, and seven for KLM. However, this is due to change, as Air France is now expecting all 28 of the aircraft.
On Boeing’s order books, a total of 25 Boeing 787 aircraft have been ordered. This consists of 17 Boeing 787-9 aircraft, and eight Boeing 787-10 aircraft. So far 13 -9s are in operation by KLM, while seven are in operation by Air France. Boeing has only confirmed eight 787-9 deliveries from the groups order at present. This means that some of the aircraft are currently leased.
Au Revoir to the Air France 787?
While Air France will exclusively operate the Airbus A350, it looks as though KLM will not exclusively operate the Boeing 787. Instead, Air France is looking to continue operating the Boeing 787 aircraft which it has already received, however, remaining orders from the American manufacturer will be sent to KLM.
This includes the Boeing 787-10, which will be exclusively operated by the Dutch KLM. KLM is set to receive its first Boeing 787-10 later this year, with flights due to commence on the 1st July. KLM will be the first European operator of -10 variety.
The aircraft will initially operate a triangle route from Amsterdam to Kilimanjaro, to Dar es Salaam, to Amsterdam. The flight will operate four times a week. On the remaining three days, the aircraft will operate a return flight to Dubai from the 3rd of July. A second aircraft will begin five weekly services to Toronto from the 29th of September. Additionally, from 1st of October, the Dubai flight will become five weekly.
Maar uit het oogpunt van een uniforme vloot wel te begrijpen natuurlijk.
Zal wel wat gedoe zijn geweest om al deze vliegtuigen tegelijk bij elkaar te krijgen. Moet zeggen dat ik de huidige livery nog best goed vind (is ook al weer wat jaren oud) maar die BAE doet het ook wel erg goed op een A319.Piet91 schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 17:05:
British Airways heeft vandaag haar 4 heritage-toestellen bij elkaar gezet. (naast een A319 met de huidige Chatham Dockyard livery)
Ondertussen hebben de 4 toestellen sinds hun repaint zo'n 50.000 passagiers vervoerd.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Lufthansa en BA (onder ander) gaan beide met 787 en A350's vliegen. Beide natuurlijk groter dan KLM maar het kan dus wel uit, beide vliegtuigen hebben hun optimale routes. Uniformheid is ook een belangrijk punt maar dat zou je in een groep als Air France-KLM toch op groepsniveau moeten kunnen fixen voorzover het piloten en onderhoud betreft.Evianon schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 20:55:
Maar uit het oogpunt van een uniforme vloot wel te begrijpen natuurlijk.
[ Voor 23% gewijzigd door PolarBear op 09-04-2019 23:35 ]

En als je goed kijkt zie je de eerste Delta A330neo geparkeerd staan, deze keer met motoren:

Puur en alleen om die folding wingtips gaat dit een interessant toestel worden voor de luchtvaartliefhebbers maar ook de leek.XWB schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 18:06:
Enkele openluchtfoto's van de nieuwe 777-9:
In een tijd dat de luchtvaartwereld qua variëteit doodbloed gaat de 777X weer wat leuks toevoegen.
Want die wingtips staan standaard omhoog en gaan pas omlaag wanneer het toestel zo ongeveer de baan opdraait en dat duurt zo'n 20 seconden.
Zo'n 777X bij vertrek is als een vogel die z'n vleugels spreidt voordat het opvliegt.
Dat lijkt me toch wel een gaaf gezicht om dat straks te zien.
Ze zullen wel het beste moment gekozen hebben inderdaad. De BOAC en Landor kwamen vanochtend vroeg aan op Heathrow en gingen pas vanavond laat weer weg.PolarBear schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 23:31:
Zal wel wat gedoe zijn geweest om al deze vliegtuigen tegelijk bij elkaar te krijgen. Moet zeggen dat ik de huidige livery nog best goed vind (is ook al weer wat jaren oud) maar die BAE doet het ook wel erg goed op een A319.
De Negus en BEA stonden er al de hele dag.
Heb het idee dat de 'fusie' tussen AF en KLM er nog altijd één is met de handrem er op. En zeker na de interventie van de Nederlandse overheid vorige maand wil men m.i. ook zeker nu geen onomkeerbare stappen maken.PolarBear schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 23:31:
[...]
Lufthansa en BA (onder ander) gaan beide met 787 en A350's vliegen. Beide natuurlijk groter dan KLM maar het kan dus wel uit, beide vliegtuigen hebben hun optimale routes. Uniformheid is ook een belangrijk punt maar dat zou je in een groep als Air France-KLM toch op groepsniveau moeten kunnen fixen voorzover het piloten en onderhoud betreft.
Dan is het logischer dat elke maatschappij zijn eigen toesteltypes krijgt. En ook de verdeling is logisch gezien het feit dat AF meer Airbus minded is terwijl KLM altijd eerst naar Seattle kijkt
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
Reden dat ooit een order is geplaatst voor de A350, is omdat destijds (dan hebben we het over jaren geleden) de inschatting was dat de 787 niet zoveel passagiers kon vervoeren. Op het moment dat de order was geplaatst voor de A350, wist men zelfs nog niet dat er een 787-10 ging komen. Dus de A350 was toen besteld vanwege zijn aanzienlijk hogere capaciteit.PolarBear schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 23:31:
[...]
Zal wel wat gedoe zijn geweest om al deze vliegtuigen tegelijk bij elkaar te krijgen. Moet zeggen dat ik de huidige livery nog best goed vind (is ook al weer wat jaren oud) maar die BAE doet het ook wel erg goed op een A319.
[...]
Lufthansa en BA (onder ander) gaan beide met 787 en A350's vliegen. Beide natuurlijk groter dan KLM maar het kan dus wel uit, beide vliegtuigen hebben hun optimale routes. Uniformheid is ook een belangrijk punt maar dat zou je in een groep als Air France-KLM toch op groepsniveau moeten kunnen fixen voorzover het piloten en onderhoud betreft.
Nu, jaren later, blijkt de 787 meer passagiers te kunnen vervoeren en is er een 787-10 gekomen, waardoor de hele unique selling point van de A350 (hoge capaciteit t.o.v. de 787) is komen te vervallen. Als je het dan zo bekijkt, dan heeft de A350 meer nadelen dan voordelen, en dan gaat het met name om nadelen qua uniformiteit in de vloot. KLM en AF zijn volledig gescheiden qua uitwisselbaarheid van crew. De A350 order kan je niet meer annuleren zonder stevige boetes dus zullen ze die naar AF doorgeschoven hebben.
NOSIG
Eerste geruchten waren dat de A350 naar KLM zou toegaan omdat AF simpelweg de passagiers volumes niet heeft om zo een kist winstgevend te vliegen._Christiaan_ schreef op woensdag 10 april 2019 @ 10:18:
[...]
Reden dat ooit een order is geplaatst voor de A350, is omdat destijds (dan hebben we het over jaren geleden) de inschatting was dat de 787 niet zoveel passagiers kon vervoeren. Op het moment dat de order was geplaatst voor de A350, wist men zelfs nog niet dat er een 787-10 ging komen. Dus de A350 was toen besteld vanwege zijn aanzienlijk hogere capaciteit.
Nu, jaren later, blijkt de 787 meer passagiers te kunnen vervoeren en is er een 787-10 gekomen, waardoor de hele unique selling point van de A350 (hoge capaciteit) is komen te vervallen. Als je het dan zo bekijkt, dan heeft de A350 meer nadelen dan voordelen, en dan gaat het met name om nadelen qua uniformiteit in de vloot. KLM en AF zijn volledig gescheiden qua uitwisselbaarheid van crew. De A350 order kan je niet meer annuleren zonder stevige boetes dus zullen ze die naar AF doorgeschoven hebben.
https://www.bfmtv.com/eco...iard-d-euros-1669519.html
Toestel zou vanmiddag vlucht 9W231 naar Mumbai moeten uitvoeren maar die is geannuleerd.
Veruit het grootste deel van de Jet Airways vloot staat aan de grond.
Creditors led by State Bank of India had not received any bids for as much as 75 percent of Jet Airways as of Tuesday, though that doesn’t mean that offers won’t come in on the final day, people familiar with the matter said, asking not to be identified discussing a private matter. Questions abound from potential bidders, including debt levels and how much of a stake will actually be available for sale, the people said.
Jet Airways is het enige dat in de buurt komt van een degelijke maatschappij in India. Zou zonde zijn als ze verdwijnen. Air India lijkt vaak niet meer dan een tewerkstellingsproject.
Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje
bron UpInTheSkyNa jaren van speculatie bij JetBlue over het wel of niet uitvoeren van trans-Atlantische vluchten is de knoop doorgehakt. JetBlue meldt dat het in 2021 naar Europa zal vliegen.
Londen
De eerste Europese bestemming voor JetBlue wordt Londen. Vanaf het New York JFK Airport en het Boston International Airport vliegt de Amerikaanse maatschappij met Airbus A321LR’s (Long Range) meerdere keren per dag tussen de Amerikaanse steden en de Engelse hoofdstad. Het is echter nog niet duidelijk naar welk Londens vliegveld JetBlue zal vliegen.
Airbus
Om de route naar Londen te kunnen uitvoeren moet JetBlue haar order bij Airbus aanpassen. De maatschappij heeft daar een bestelling voor A321’s uitstaan. Die bestelling is nu aangepast, en worden dertien vliegtuigen omgeruild voor de langeafstandsvariant; de A321LR.
JetBlue
JetBlue Airways is een Amerikaanse prijsvechter die in februari 2000 werd opgericht. De vloot bestaat uit 253 vliegtuigen waarvan 130 Airbus A320’s en 63 A321’s. Los van de Airbus-toestellen vliegt JetBlue ook nog met 60 Embraer E190’s.
Benieuwd wat dit voor de prijzen gaat doen en of ze nog verder Europa in willen trekken
/post
Jet Airways is helemaal niet winstgevend en heeft naar zeggen $1 miljard aan schulden. Hoezo is dat dan een degelijke maatschappij die zou moeten blijven bestaan?Borromini schreef op woensdag 10 april 2019 @ 20:34:
Jet Airways is het enige dat in de buurt komt van een degelijke maatschappij in India. Zou zonde zijn als ze verdwijnen. Air India lijkt vaak niet meer dan een tewerkstellingsproject.
De enige degelijke luchtvaartmaatschappij in India is IndiGo. Die zijn al jarenlang winstgevend en staan bekend om hun goede service. SpiceJet doet het de laatste jaren ook aardig, maar heeft een heel moeilijke periode gekend.
De rest in India is niet zo bijzonder inderdaad. Air India is een zwart gat waar de overheid geld in blijft gooien.
Waarschijnlijk omdat JetAirways wel een redelijk internationaal netwerk heeft en indigo gewoon een lowcost is zoals AirAsia.XWB schreef op donderdag 11 april 2019 @ 11:52:
[...]
Jet Airways is helemaal niet winstgevend en heeft naar zeggen $1 miljard aan schulden. Hoezo is dat dan een degelijke maatschappij die zou moeten blijven bestaan?
De enige degelijke luchtvaartmaatschappij in India is IndiGo. Die zijn al jarenlang winstgevend en staan bekend om hun goede service. SpiceJet doet het de laatste jaren ook aardig, maar heeft een heel moeilijke periode gekend.
De rest in India is niet zo bijzonder inderdaad. Air India is een zwart gat waar de overheid geld in blijft gooien.
En nog meer:Piet91 schreef op woensdag 10 april 2019 @ 18:41:
De grote problemen bij Jet Airways worden nu ook op Schiphol zichtbaar; een van de 777-300ER's (VT-JEW) is op Schiphol aan de ketting gelegd wegens onbetaalde rekeningen aan vrachtafhandelingsbedrijf WFS.
Toestel zou vanmiddag vlucht 9W231 naar Mumbai moeten uitvoeren maar die is geannuleerd.
Veruit het grootste deel van de Jet Airways vloot staat aan de grond.
JET AIRWAYS STAAKT LIJNDIENST SCHIPHOL-TORONTO
SCHIPHOL - De financiële problemen bij Jet Airways raken nu ook het intercontinentale netwerk. De Indiase maatschappij schrapt door een gebrek aan vliegtuigen de lijndiensten tussen Amsterdam en Toronto en tussen Parijs en Chennai.
De vluchtuitvoering naar Toronto wordt binnen enkele dagen gestaakt, zo meldt Jet Airways in een persverklaring. Ook de lijndiensten van Mumbai en Delhi naar Colombo en Singapore leggen het loodje.
De maatschappij neemt contact op met de getroffen passagiers om te zoeken naar een alternatieve reismogelijkheid of om de ticketprijs terug te storten. Jet Airways vliegt vanaf Schiphol verder naar Mumbai, Delhi en Bangalore.
Oplopende verliezen
Jet Airways balanceert op het randje van de afgrond vanwege steeds verder oplopende verliezen. Omdat de maatschappij haar rekeningen niet meer kan betalen, is ze inmiddels zo’n driekwart van haar vloot kwijt.
Woensdag werd een Boeing 777-300ER van Jet Airways aan de ketting gelegd op Schiphol. Dit gebeurde op last van vrachtafhandelingsbedrijf WFS, dat nog veel geld van de Indiërs tegoed heeft. Andere vliegtuigen zijn door leasemaatschappijen teruggehaald.
(die 777-300ER VT-JEH hangt momenteel met flinke vertraging halverwege de vlucht Amsterdam - Toronto)
Schijnbaar zouden zaterdag de vluchten weer opgepakt moeten worden; maar zoals de ontwikkelingen nu gaan zou het best kunnen zijn dat de bovenstaande 2 Jet Airways vluchten de laatste zullen zijn van/naar Schiphol...
Lijkt mij altijd spannend als crew - er bestaat een kans dat je aan de ketting wordt gelegd op Schiphol, bijvoorbeeld door de verhuurder van de kist die beter recht denkt te kunnen halen in Nederland dan in India ... Sowieso niet fijn om een van de laatste vluchten uit te voeren voor je maatschappij omdat je niet weet waar je mogen mag werken en of je over de afgelopen tijd nog betaald wordt.Piet91 schreef op donderdag 11 april 2019 @ 21:37:
Voor morgen zijn alle Jet Airways vluchten van/naar Schiphol geannuleerd, behalve de vlucht vanuit Toronto die zal doorvliegen naar Delhi.<>Schiphol...
Sterker nog: https://www.ad.nl/economi...-aan-de-ketting~aa60f460/franssie schreef op donderdag 11 april 2019 @ 21:44:
[...]
Lijkt mij altijd spannend als crew - er bestaat een kans dat je aan de ketting wordt gelegd op Schiphol, bijvoorbeeld door de verhuurder van de kist die beter recht denkt te kunnen halen in Nederland dan in India ... Sowieso niet fijn om een van de laatste vluchten uit te voeren voor je maatschappij omdat je niet weet waar je mogen mag werken en of je over de afgelopen tijd nog betaald wordt.
klopt, maar dat was gisteren. Dit is weer een andere kist dus een ander geval. Sowieso is de tweede vraag of een beslag kleeft als de boel failliet gaat, de kist (schip, registergoed) zal waarschijnlijk gehuurd zijn.
Het schijnt dat een (groot) deel van de crew al maandenlang niet is betaald.franssie schreef op donderdag 11 april 2019 @ 21:44:
Lijkt mij altijd spannend als crew - er bestaat een kans dat je aan de ketting wordt gelegd op Schiphol, bijvoorbeeld door de verhuurder van de kist die beter recht denkt te kunnen halen in Nederland dan in India ... Sowieso niet fijn om een van de laatste vluchten uit te voeren voor je maatschappij omdat je niet weet waar je mogen mag werken en of je over de afgelopen tijd nog betaald wordt.
Maar inderdaad; het moet een hele rare gewaarwording zijn...
Piet91 in "Vliegen, Techniek en achtergrond"
De 777's zijn in eigendom van Jet Airways; waarschijnlijk ook de reden waarom die nog wél vliegenfranssie schreef op donderdag 11 april 2019 @ 21:50:
klopt, maar dat was gisteren. Dit is weer een andere kist dus een ander geval. Sowieso is de tweede vraag of een beslag kleeft als de boel failliet gaat, de kist (schip, registergoed) zal waarschijnlijk gehuurd zijn.
(in tegenstelling tot zo ongeveer de hele rest van de vloot)

On Apr. 9, 2019, two Eurofighter Typhoon jets belonging to the 36° Stormo (Wing) of the Aeronautica Militare (Italian Air Force), were scrambled from Gioia del Colle airbase, in southeastern Italy, to intercept a civilian Boeing 737 of the German TUI Fly airline that had lost radio contact with the ATC (Air Traffic Control) as it flew over Montenegro on its way from Frankfurt (Germany) to Hurghada (Egypt).
Is er ergens een statistiek lijstje van dit soort intercepties? Ik heb een (nu nog totaal) ongefundeerd gevoel dat het vaker bij budget maatschappijen zoals Vueling en Tui voorkomt dan andere luchtvaartmaatschappijen.XWB schreef op donderdag 11 april 2019 @ 22:55:
Leuk plaatje van een TUI 737 die twee dagen geleden onderschept werd door de Italiaanse luchtmacht:
[Afbeelding]
[...]
Deze zoekopdracht geeft 98 resultatenfranssie schreef op donderdag 11 april 2019 @ 23:18:
[...]
Is er ergens een statistiek lijstje van dit soort intercepties? Ik heb een (nu nog totaal) ongefundeerd gevoel dat het vaker bij budget maatschappijen zoals Vueling en Tui voorkomt dan andere luchtvaartmaatschappijen.
8x afgelopen jaar, 4x het jaar ervoor, 8x het jaar daarvoor. etc..
Wat betreft maatschappijen maak het niet uit, er worden ook kisten van Delta/Airfrance/Cathay etc. onderschept.

(Op de achtergrond staan een deel van de 737-300's die Southwest eind 2017 massaal naar Victorville vloog en de 737 MAX als vervanger had)
Waarom stoffen ze die niet even af? Voor dit soort tijden worden ze toch in de woestijn neergezet, en niet direct in onderdelen verkocht?Piet91 schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 11:24:
(Op de achtergrond staan een deel van de 737-300's die Southwest eind 2017 massaal naar Victorville vloog en de 737 MAX als vervanger had)
[ Voor 14% gewijzigd door MBV op 12-04-2019 11:26 ]
Bleek dat er steeds een formatie van 6 militaire jets zeer laag (kan nooit meer dan een paar honderd meter geweest zijn) over te bulderen. In één geval zag ik ze zelfs op de afterburner gaan, behoorlijk indrukwekkend om te zien hoe snel ze dan opeens gaan!!!
Kan je wel vertellen dat ze een mega-enorme hoeveelheid herrie maakten met zijn zessen bij elkaar. Tegen de pijn-grens aan zefls, serieus!
Ik kon toen helaas niet zien welk type toestel het was. Ben dus net ff gaan wiki-googlen, en het moeten MiG-21's zijn geweest, dat is namelijk de enige straaljager die de Kroatische luchtmacht heeft, en qua uiterlijk klopt het wel.
Ik zie dat ze maar 12 MiG-21's hebben, dus die formatie was meteen hun halve luchtmacht (qua fighters)

Mijn eerste keer dat ik MiG-21's vliegend heb gezien, alle exemplaren die ik tot nu toe in het echt gezien hebben waren statisch tentoongesteld.
Twee van de kisten waren in Kroatische vlag-kleuren gespoten, de rest in standaard militaire kleuren. Zo laag vlogen ze dat dat goed te zien was.
Wat ze deden weet ik niet, wellicht een training oid.
In Kroatische kleurtjes:

De rest zag er meer traditioneel uit:

Ik las dat ze die MiG-21's recent nog hebben gemoderniseerd. Zoveel geld investeren in een toestel uit de jaren 50 (first flight was immers in 1956)... beetje zonde?

Dit weekend trouwens nog meer Kroatisch luchtvaartnieuws, opgedaan in mijn vakantie. Moet eerst ff de foto's van mijn camera halen
Virussen? Scan ze hier!
Een rioolpijp met een dikke motor d'r in en wat vleugels er aan
Dat uiterlijk hebben meer toestellen uit die tijd. Kijk de planform van bijvoorbeeld een F-102 Delta Dagger, F-104 Starfighter of F-106 Delta Dart maar eens, zie je toch aardige overeenkomsten qua vormFastFred schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 15:39:
[...]
Een rioolpijp met een dikke motor d'r in en wat vleugels er aan
Virussen? Scan ze hier!
Het was de allerlaatste landing van "City of Beijing" op Schiphol.
https://www.flightradar24.com/data/aircraft/ph-bfu#202012f4
De 21 jaar oude dame wordt uitgefaseerd en lijkt volgende maand naar Teruel gevlogen te worden voor ontmanteling.
Hiermee slinkt de KLM 747 vloot naar 10 toestellen; 5 full pax en 5 combi's.
Laatste aankomst op Schiphol:

Bron
Nou, vertel de dame dan maar niet wat er met haar gaat gebeuren....Now it’s time for you to enjoy your retirement. 😢
Voor een land met meer geld is het inderdaad zonde maar als je gewoon geen budget hebt voor iets nieuws dan is het een goeie manier om die jets nog een tijdje te vliegen. Er zijn wel meer landen die nog met de MiG-21 vliegen. India claimt zelfs dat ze dit jaar nog een Pakistaanse F-16 uit de lucht hebben geschoten met een MiG-21 al ben ik heel benieuwd hoe ze dat gedaan hebben.wildhagen schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 14:57:
Ik las dat ze die MiG-21's recent nog hebben gemoderniseerd. Zoveel geld investeren in een toestel uit de jaren 50 (first flight was immers in 1956)... beetje zonde?
Ik had van iemand de tip gekregen dat daar nog een oude luchtmachtbasis lag. Dit ging om Željava Air Base, vroeger dé trots van de Joegoslavische luchtmacht.
Deze basis is in 1948 aangelegd als ondergronds vliegveld, en kostte destijds 6 miljard dollar. Het was één van de grootste militaire bouwwerken van heel Europa. De basis ligt op de grens van Kroatië en Bosnië, waarbij een deel van de runways en faciliteiten zich in Bosnië bevinden, en dus niet meer in Kroatie.
De basis is hier op Google Maps te zien: https://goo.gl/maps/NaqxY79NuVN2. Zoals te zien is, loopt de Bosnisch/Kroatische grens dwars door de basis heen.
De basis was gebouwd zodat hij een direct impact van een kernbom van 20 kiloton (vergelijkbaar met de bom op Nagasaki) kon weerstaan.
De basis bestond grotendeels uit een ondergrondse vliegtuig-opslag, met daarnaast 5 runways en een hoop andere faciliteiten.
Er stonden 3 squadrons van in totaal 60 vliegtuigen (primair MiG-21's) in die ondergronde basis te wachten op inzet:

Toen de Joegoslavische Oorlog uitbarste zijn de runways en de tunnels door de Serviërs opgeblazen met dynamiet. De runways laten dat ook vrij duidelijk zien, de gleuven die je ziet zijn gegraven om explosieven in te stoppen en tot ontploffing te brengen.

Hierdoor werd de basis onbruikbaar, en deze heeft tijdens 1991-1995 dan ook geen rol van betekenis meer gespeeld.
Je kunt de basis bezoeken, als urban explorer, maar het wordt afgeraden, om meerdere redenen: er ligt nog niet-ontplofte munitie, er zitten radioactieve stoffen in de lucht (afkomstig uit de rookdetectoren), en er lagen tot voor relatief (begin 2018) kort ook nog mijnen. Die zijn, met hulp van de EU, overigens wel opgeruimd:

Daardoor ben ik de basis zelf niet opgeweest. Mede ook omdat er door Kroatische én Bosnische militaire politie werd gesurveilleerd. Ze spraken me aan toen ik ook foto's nam (zie hieronder voor dát verhaal), maar maakten wel duidelijk (vriendelijk genoeg overigens, niet intimiderend oid) dat ik beter niet op het terrein kon komen.
Anyway, bij de voormalige ingang (althans, 1 van de 4 ingangen) van de basis, die je gewoon over openbare wegen kunt bereiken, stond nog een ander luchtvaart historisch vliegtuig.
Namelijk een Douglas C-47 SkyTrain, bij de meesten wellicht bekend als de militaire versie van de Douglas DC-3 Dakota.
Dat op zich is nog niet zo bijzonder, er zijn immers 10,174 C-47's gemaakt (en nog eens 607 DC-3's). Echter, het blijkt hier om een C-47B te gaan. Dat is een relatief exotisch model in het Westen/Europa, want dit model was specifiek bedoeld om over de toppen van de Himalaya te kunnen klimmen, voor inzet in de China Burma India Theater tijdens de Tweede Wereldoorlog.
Dit model had voor dat doel iets krachtigere motoren, namelijk Pratt & Whitney R-1830 Twin Wasp van het -90 type, met 1200 PK en 2 turbochargers, ipv de standaard non-turbocharged R-1830-S1C3-G van 1050 pk uit andere DC-3/C-47 modellen.
Van de C-47B zijn er uiteindelijk 3346 exemplaren gebouwd, dus grofweg één-derde van het totaal.
Na de Tweede Wereldoorlog werden de C-47's grotendeels overbodig, en werden ze bijna gratis weggegeven. De Joegoslavische Luchtmacht heeft er ook een aantal van de VS gekocht destijds, als aanvulling op hun eigen voorraad Lisunov Li-2's, dat waren in licentie van Douglas gebouwde DC-3's uit de Sovjet-Unie.
Het gaat hier om de C-47B met als tailnummer 71-212.
Om te zeggen dat het toestel "niet meer in zo'n goede staat verkeerde" is een understatement. Er is weinig meer van over. De motoren zitten er nog in, en de hull staat er nog, maar dan heb je het wel gehad. Het hele interieur is gestript, zelfs de vloer zit er niet meer in, je kijkt direct op de hull....
Zie en oordeel zelf:

Met kogelgaten en al, zie de nose-cone:

Je kon er ook inklimmen via dat houten trappetje, maar dat zag er nou niet heel degelijk uit, dus dat heb ik maar niet gedaan.....
Denk niet dat dit exemplaar ooit nog zal vliegen....
Virussen? Scan ze hier!
Laatst een item op TV over deze basis voorbij zien komen, was volgens mij Abandoned Engineering.wildhagen schreef op zaterdag 13 april 2019 @ 09:32:
Zoals beloofd, nog meer luchtvaarthistorie uit Kroatië
Ik had van iemand de tip gekregen dat daar nog een oude luchtmachtbasis lag. Dit ging om Željava Air Base, vroeger dé trots van de Joegoslavische luchtmacht.
Deze basis is in 1948 aangelegd als ondergronds vliegveld, en kostte destijds 6 miljard dollar. Het was één van de grootste militaire bouwwerken van heel Europa. De basis ligt op de grens van Kroatië en Bosnië, waarbij een deel van de runways en faciliteiten zich in Bosnië bevinden, en dus niet meer in Kroatie.
De basis is hier op Google Maps te zien: https://goo.gl/maps/NaqxY79NuVN2. Zoals te zien is, loopt de Bosnisch/Kroatische grens dwars door de basis heen.
De basis was gebouwd zodat hij een direct impact van een kernbom van 20 kiloton (vergelijkbaar met de bom op Nagasaki) kon weerstaan.
De basis bestond grotendeels uit een ondergrondse vliegtuig-opslag, met daarnaast 5 runways en een hoop andere faciliteiten.
Er stonden 3 squadrons van in totaal 60 vliegtuigen (primair MiG-21's) in die ondergronde basis te wachten op inzet:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Toen de Joegoslavische Oorlog uitbarste zijn de runways en de tunnels door de Serviërs opgeblazen met dynamiet. De runways laten dat ook vrij duidelijk zien, de gleuven die je ziet zijn gegraven om explosieven in te stoppen en tot ontploffing te brengen.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Hierdoor werd de basis onbruikbaar, en deze heeft tijdens 1991-1995 dan ook geen rol van betekenis meer gespeeld.
Je kunt de basis bezoeken, als urban explorer, maar het wordt afgeraden, om meerdere redenen: er ligt nog niet-ontplofte munitie, er zitten radioactieve stoffen in de lucht (afkomstig uit de rookdetectoren), en er lagen tot voor relatief (begin 2018) kort ook nog mijnen. Die zijn, met hulp van de EU, overigens wel opgeruimd:
[Afbeelding]
Daardoor ben ik de basis zelf niet opgeweest. Mede ook omdat er door Kroatische én Bosnische militaire politie werd gesurveilleerd. Ze spraken me aan toen ik ook foto's nam (zie hieronder voor dát verhaal), maar maakten wel duidelijk (vriendelijk genoeg overigens, niet intimiderend oid) dat ik beter niet op het terrein kon komen.
Gewoon een Sikorsky skycrane boven hangenAnyway, bij de voormalige ingang (althans, 1 van de 4 ingangen) van de basis, die je gewoon over openbare wegen kunt bereiken, stond nog een ander luchtvaart historisch vliegtuig.
Namelijk een Douglas C-47 SkyTrain, bij de meesten wellicht bekend als de militaire versie van de Douglas DC-3 Dakota.
Dat op zich is nog niet zo bijzonder, er zijn immers 10,174 C-47's gemaakt (en nog eens 607 DC-3's). Echter, het blijkt hier om een C-47B te gaan. Dat is een relatief exotisch model in het Westen/Europa, want dit model was specifiek bedoeld om over de toppen van de Himalaya te kunnen klimmen, voor inzet in de China Burma India Theater tijdens de Tweede Wereldoorlog.
Dit model had voor dat doel iets krachtigere motoren, namelijk Pratt & Whitney R-1830 Twin Wasp van het -90 type, met 1200 PK en 2 turbochargers, ipv de standaard non-turbocharged R-1830-S1C3-G van 1050 pk uit andere DC-3/C-47 modellen.
Van de C-47B zijn er uiteindelijk 3346 exemplaren gebouwd, dus grofweg één-derde van het totaal.
Na de Tweede Wereldoorlog werden de C-47's grotendeels overbodig, en werden ze bijna gratis weggegeven. De Joegoslavische Luchtmacht heeft er ook een aantal van de VS gekocht destijds, als aanvulling op hun eigen voorraad Lisunov Li-2's, dat waren in licentie van Douglas gebouwde DC-3's uit de Sovjet-Unie.
Het gaat hier om de C-47B met als tailnummer 71-212.
Om te zeggen dat het toestel "niet meer in zo'n goede staat verkeerde" is een understatement. Er is weinig meer van over. De motoren zitten er nog in, en de hull staat er nog, maar dan heb je het wel gehad. Het hele interieur is gestript, zelfs de vloer zit er niet meer in, je kijkt direct op de hull....
Zie en oordeel zelf:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Met kogelgaten en al, zie de nose-cone:
[Afbeelding]
Je kon er ook inklimmen via dat houten trappetje, maar dat zag er nou niet heel degelijk uit, dus dat heb ik maar niet gedaan.....
Denk niet dat dit exemplaar ooit nog zal vliegen....
https://www.flightradar24.com/DAL8821/2023abb3GRONINGEN - Delta Air Lines vliegt zaterdag 13 april eenmalig naar Groningen Airport Eelde. In de loop van de middag landt een Boeing 767-400ER van de Amerikaanse luchtvaartmaatschappij op de regionale luchthaven, op een chartervlucht naar de VS.
Het vliegtuig is ingehuurd om manschappen en materieel op te halen, die in Nederland waren voor de oefening Frisian Flag. Eerder landde ook al een Boeing 747 van Atlas Air in het kader van die oefening op Eelde.
De vliegtuigen die deelnemen aan Frisian Flag, zoals gevechtsvliegtuigen en militaire transporttoestellen, maken standaard gebruik van vliegbasis Leeuwarden. Daar is echter geen materieel voorhanden om passagiersvliegtuigen af te handelen.
Groningen Airport Eelde mag zich dit jaar verheugen op veel opvallende bezoekers, zoals charters van Helvetic Airways uit Zwitserland en van het Griekse Aegean Airlines.
De Boeing 767 van Delta wordt rond 16.00 uur op Eelde verwacht en moet rond 19.00 uur weer vertrekken.
Reken er maar op da AA/BA vol de concurrentie aan gaan, de NYLON route (New York - London) lever ongeveer 1 miljard per jaar op aan omzet voor de AA/BA joint venture reken maar dat ze dat het hand en tand gaan verdedigen. Norwegian wordt door BA al op eenzelfde manier beconcurreerd vanaf Gatwick.Sand0rf schreef op donderdag 11 april 2019 @ 10:45:
JetBlue gaat vanaf 2021 naar Londen vliegen
[...]
bron UpInTheSky
Benieuwd wat dit voor de prijzen gaat doen en of ze nog verder Europa in willen trekken
Stratolaunch Completes Historic First Flight of Aircraft
MOJAVE, CA – April 13, 2019 – Stratolaunch Systems Corporation, founded by Paul G. Allen, today successfully completed the first flight of the world’s largest all-composite aircraft, the Stratolaunch. With a dual fuselage design and wingspan greater than the length of an American football field, the Stratolaunch aircraft took flight at 0658 PDT from the Mojave Air & Space Port. Achieving a maximum speed of 189 miles per hour, the plane flew for 2.5 hours over the Mojave Desert at altitudes up to 17,000 feet. As part of the initial flight, the pilots evaluated aircraft performance and handling qualities before landing successfully back at the Mojave Air and Space Port.
“What a fantastic first flight,” said Jean Floyd, CEO of Stratolaunch. “Today’s flight furthers our mission to provide a flexible alternative to ground launched systems. We are incredibly proud of the Stratolaunch team, today’s flight crew, our partners at Northrup Grumman’s Scaled Composites and the Mojave Air and Space Port.”
The test team conducted standard aircraft testing exercises. Initial results from today’s test points include:
- Performed a variety of flight control maneuvers to calibrate speed and test flight control systems, including roll doublets, yawing maneuvers, pushovers and pull-ups, and steady heading side slips.
The Stratolaunch aircraft is a mobile launch platform that will enable airline-style access to space that is convenient, affordable and routine. The reinforced center wing can support multiple launch vehicles, weighing up to a total of 500,000 pounds.
- Conducted simulated landing approach exercises at a max altitude of 15,000 feet mean sea level.
“We all know Paul would have been proud to witness today’s historic achievement,” said Jody Allen, Chair of Vulcan Inc. and Trustee of the Paul G. Allen Trust. “The aircraft is a remarkable engineering achievement and we congratulate everyone involved.”

Bron: https://www.bndestem.nl/b...veld-ter-wereld~a75376c3/Zeker drie mensen zijn vandaag om het leven gekomen toen een klein vliegtuig bovenop een stilstaande helikopter knalde op het Tenzing-Hillary vliegveld in Lukla, Nepal. Nog eens vier mensen raakten gewond. De kleine luchthaven vlakbij de Mount Everest wordt wel het gevaarlijkste vliegveld ter wereld genoemd.
De crash gebeurde toen het vliegtuigje van Summit Air vanochtend wilde opstijgen voor een vlucht naar hoofdstad Kathmandu. Het toestel slipte van de baan en raakte vol een stilstaande helikopter van Manang Air, ook een private luchtvaartmaatschappij die binnen Nepal vluchten voor toeristen verzorgd.
De co-piloot van het vliegtuig overleefde de crash niet. Dat geldt ook voor twee politieagenten die bij de helikopter stonden. De piloot van de helikopter raakte gewond en werd samen met drie andere gewonden - allen werknemers van Summit Air - naar een ziekenhuis in de hoofdstad vervoerd. Dat ging ook door de lucht.
Het overige luchtverkeer op het vliegveld werd na de fatale botsing geschrapt.
De luchthaven is alleen toegankelijk voor helikopters en hele kleine vliegtuigjes vanwege de korte landingsbaan en de lastige aanvliegroute. Het vliegveld op een hoogte van 2845 meter wordt daarom ook wel het gevaarlijkste vliegveld ter wereld genoemd.
Een runway van 525 meter.... om maar eens optisch aan te geven hoe kort dat is:

Virussen? Scan ze hier!
De eerste vlucht is even geleden vertrokken: https://www.flightradar24.com/CES771/20278dd5
Hiermee wordt de maatschappij de 5e maatschappij die de A350 - structureel - op Schiphol inzet na
(op chronologische volgorde) Singapore Airlines, China Airlines, Delta Airlines en Cathay Pacific.
China Airlines zet sinds 1 april echter de 777-300ER in naar Amsterdam.gedurende het zomerseizoen.

Impressive; na de AN-225 is er weer een hele grote 6-engine jet bij gekomenPiet91 schreef op zaterdag 13 april 2019 @ 23:25:
Vandaag heeft de Stratolaunch haar eerste vlucht gemaakt
Stratolaunch Completes Historic First Flight of Aircraft
[...]
BTW: van de twee KLM MD-11’s op Mojave Airport lijkt weinig over te zijn. Op de tweede foto zie ik nog net één stuk romp met staart.
Op de andere vliegvelden in de USA waar de blauwe MD-11jes naar toe zijn gebracht zijn ze inmiddels compleet verdwenen?
[ Voor 9% gewijzigd door el ix op 14-04-2019 21:54 ]
Bewegende beelden van het ongeluk:wildhagen schreef op zondag 14 april 2019 @ 09:22:
Vliegongeval op (een van) de gevaarlijkste luchthaven ter wereld, Tenzing–Hillary Airport, vlakbij Mount Everest.
De twee MD-11's daar (PH-KCD op voorgrond en -KCE) zijn niet veel veranderd (foto is van 11 februari):el ix schreef op zondag 14 april 2019 @ 21:53:
BTW: van de twee KLM MD-11’s op Mojave Airport lijkt weinig over te zijn. Op de tweede foto zie ik nog net één stuk romp met staart.
Op de andere vliegvelden in de USA waar de blauwe MD-11jes naar toe zijn gebracht zijn ze inmiddels compleet verdwenen?

Er staat daar overigens een hele vloot oude Nederlandse toestellen:

PH-KCC in San Bernardino, Californië verkeert in min of meer gelijke toestand.
PH-KCF, -KCG, -KCH, -KCI en -KCK die in Victorville gestald zijn, zijn helaas allemaal gesloopt en volledig verdwenen.
PH-KCA en -KCB in Crestview, Florida is mij niet geheel zeker; 't is al even geleden dat ik die twee heb bijgehouden/gezien. In die twee is in ieder geval flink geknipt en planespotters zegt dat ze beide gesloopt zijn.
Toevallig paar weken terug langs Mojave gereden, zag ze mooi staanPiet91 schreef op zondag 14 april 2019 @ 23:17:
[...]
Bewegende beelden van het ongeluk:
[YouTube: CCTV Footage : Summit Air 9N-AMH Crash in Lukla Airport]
[...]
De twee MD-11's daar (PH-KCD op voorgrond en -KCE) zijn niet veel veranderd (foto is van 11 februari):
[Afbeelding]
Er staat daar overigens een hele vloot oude Nederlandse toestellen:
[Afbeelding]Aerial view over the Mojave Air and Space Port Mojave Kern County California U.S.A (MHV/KMHV) by shamu28, on Flickr
PH-KCC in San Bernardino, Californië verkeert in min of meer gelijke toestand.
PH-KCF, -KCG, -KCH, -KCI en -KCK die in Victorville gestald zijn, zijn helaas allemaal gesloopt en volledig verdwenen.
PH-KCA en -KCB in Crestview, Florida is mij niet geheel zeker; 't is al even geleden dat ik die twee heb bijgehouden/gezien. In die twee is in ieder geval flink geknipt en planespotters zegt dat ze beide gesloopt zijn.
Rolls-Royce Olympus Turbojet te koop
[ Voor 7% gewijzigd door FastFred op 15-04-2019 16:29 ]
Virussen? Scan ze hier!
Die nieuwe Air Mauritius A350's gaan hier dus nooit komen en blijft Surinam Airways weer als enige A340-operator over op Schiphol (hoewel die laatste al maandenlang niet heeft gevlogen)SCHIPHOL - KLM en Air Mauritius staken na dit zomerseizoen de rechtstreekse vluchten vanaf Schiphol naar Mauritius. De luchtvaartmaatschappijen voeren de vluchten in joint venture uit, maar trekken nu de stekker uit het samenwerkingsverband.
Gedurende het lopende zomerseizoen vliegt Air Mauritius nog wel rechtstreeks op de route. Na 26 oktober komen de vluchten tussen Amsterdam en het vakantie-eiland in de Indische Oceaan te vervallen.
“Vanaf het winterseizoen zijn er geen rechtstreekse vluchten meer te boeken op deze route”, meldt een KLM-woordvoerder desgevraagd aan Reismedia. “Passagiers kunnen wel via Parijs naar het eiland blijven vliegen.”
Dat kan dankzij de samenwerking tussen Air France en Air Mauritius, die wel in stand blijft. Beide luchtvaartmaatschappijen zullen ook in het vervolg tot twee vluchten per dag tussen Parijs en Mauritius aanbieden.
KLM en Air Mauritius openden in het najaar van 2017 de gezamenlijke vluchten van Amsterdam naar Mauritius. In het winterseizoen werd de route onderhouden door KLM, ’s zomers nam Air Mauritius het over. De route leverde echter niet het succes op waarop werd gerekend.
Overigens zijn de rechtstreekse KLM-vluchten voor het winterseizoen 2019/2020 op dit moment nog wel te boeken in het boekingssysteem van KLM. Volgens de woordvoerder zullen deze uiterlijk dinsdag uit het systeem zijn verdwenen.
Passagiers die in het bezit zijn van een ticket voor een vlucht na 26 oktober zullen volgens KLM omgeboekt worden of komen in aanmerking voor restitutie.

EDIT: overigens stopt Delta Airlines per 1 september ook met de Los Angeles - Amsterdam vluchten.
Delta begon met de lijndienst op 18 juni 2018 met vier vluchten per week met de Boeing 777-200LR en sinds 24 september met de Airbus A330-300. Vanaf 19 juni dagelijks maar dus per 1 september word met de vluchten gestopt.
[ Voor 13% gewijzigd door Piet91 op 15-04-2019 22:42 ]
Over drie weken ben ik ook in die contreien, dus ben ook wel benieuwd. Zelf ook wel wat opgezocht, maar volgens mij is het bij beide luchthavens moeilijk om echt in de buurt te komen van de daadwerkelijke opslagplaats.Saus schreef op maandag 15 april 2019 @ 13:10:
Nu we het er hier over hebben: Ik ben over een week of 3 in die buurt, ik vlieg heen op LAX en neem daar een huurauto naar Vegas. Qua detour dacht ik om door Death Valley te rijden. Zowel Victorville of Mojave Space Port zijn dan aan te doen (maar allebei is misschien wat proppen, en ik wil het juist relaxed houden). Welke van die twee is het 'leukste' om even langs te rijden?
Inderdaad: ik heb het in november 2017 geprobeerd over land, achter het oostelijke hek bij Mojave airport.Anoniem: 111246 schreef op maandag 15 april 2019 @ 21:48:
Rondvlucht overheen boeken? Low pass, doen.
Dichterbij kom je niet.
Dichterbij kwam ik niet:
https://1drv.ms/u/s!ApPLR_2e_OoPjngRZbbJdAnmVKyq
En hoewel ik maar een simpele compactcamera heb met superzoom, moet je ook met een profi 500mm lens niet teveel verwachten van het beeld, vanwege de luchttrillingen in de woestijn:
https://1drv.ms/u/s!ApPLR_2e_OoPjnlMZu7RaI-osroH
Tegelijkertijd: het gaf wél een kick om daar te zijn
[ Voor 9% gewijzigd door el ix op 16-04-2019 00:40 . Reden: de gelinkte foto's worden niet zichtbaar ]
Weet je ook de reden? Ik gebruik deze route omdat het goedkoop is en ik de 350 een fijn vliegtuig vind. Wat is anders aan de 777?Piet91 schreef op zondag 14 april 2019 @ 19:30:
China Airlines zet sinds 1 april echter de 777-300ER in naar Amsterdam.gedurende het zomerseizoen.
[Afbeelding]
Dit topic is gesloten.
Let op: Voor vragen over reizen, tickets, frequent flyer programma's, kan je hier terecht:
Reizen met het Vliegtuig - Deel 1
Discussies over de crashes met de 737 Max niet hier, maar in topic Ontwikkelingen omtrent de Boeing 737 Max
Discussie over staatssteun aan luchtvaartmaatschappijen, die passen in KLM AF en andere luchtvaartmijs in tijden van corona-steun?