Bij ons komt de verhuizing in zicht: over 2 weken willen we over. Het huis is dan aan de binnenkant af, er moet alleen nog een schil van platowood omheen dan en de carport moet nog gebouwd worden. Ik kijk heel erg uit naar de verhuizing. Fijn als de dubbele lasten wegvallen en we weer een plek voor onszelf hebben.
Ik heb op 11 februari na 9-10 maanden touwtrekken over de vorm van de constructie, akkoord gegeven op de tekeningen. Vervolgens heb ik qua tekeningen niets meer vernomen.
Toen het pakket geleverd zou worden dacht ik: zou de leverancier nog een setje tekeningen bijleveren? Maar ja, ik moet alles bij die gasten navragen, ze zijn nergens proactief in. Dus ik dacht: ik zie wel of er bij het pakket tekeningen zitten.
Nou die zaten er dus niet bij. Dus toen heb ik direct een aantal tekeningen op A2 besteld op basis van de tekeningen die ik akkoord gegeven heb.
Uiteindelijk bleek dat, verstopt in de pakketten, A3 tekeningen per wand zaten. Dus had ik twee sets en omdat mij niets bekend was van wijzigingen na akkoord heb ik de A2 tekeningen gepakt.
Daarbij bleek ineens dat het pakket anders in elkaar zit, en toen bleken de A3 tekeningen van een versie die ik nooit gezien heb.
Ik heb afgelopen week een forward gehad van de leverancier, waarin de constructeur, zonder overleg met mij of iemand anders, aangeeft - aan de leverancier - dat hij de lateien wilde veranderen. En die zijn dus het pakket gaan aanpassen, en geen van de partijen kwam op het lumineuze idee om de opdrachtgever even op de hoogte te stellen
Het gaat er niet om dat hij iets wil wijzigen of niet. Het gaat er om dat ik er niks over hoor. Hoe moeilijk is het om een CC-tje te sturen.
Te dom voor woorden
Vergunning is al april 2018 verleend, o.b.v. voor start bouw aanleveren van constructieberekeningen.
Toen het pakket geleverd zou worden dacht ik: zou de leverancier nog een setje tekeningen bijleveren? Maar ja, ik moet alles bij die gasten navragen, ze zijn nergens proactief in. Dus ik dacht: ik zie wel of er bij het pakket tekeningen zitten.
Nou die zaten er dus niet bij. Dus toen heb ik direct een aantal tekeningen op A2 besteld op basis van de tekeningen die ik akkoord gegeven heb.
Uiteindelijk bleek dat, verstopt in de pakketten, A3 tekeningen per wand zaten. Dus had ik twee sets en omdat mij niets bekend was van wijzigingen na akkoord heb ik de A2 tekeningen gepakt.
Daarbij bleek ineens dat het pakket anders in elkaar zit, en toen bleken de A3 tekeningen van een versie die ik nooit gezien heb.
Ik heb afgelopen week een forward gehad van de leverancier, waarin de constructeur, zonder overleg met mij of iemand anders, aangeeft - aan de leverancier - dat hij de lateien wilde veranderen. En die zijn dus het pakket gaan aanpassen, en geen van de partijen kwam op het lumineuze idee om de opdrachtgever even op de hoogte te stellen
Het gaat er niet om dat hij iets wil wijzigen of niet. Het gaat er om dat ik er niks over hoor. Hoe moeilijk is het om een CC-tje te sturen.
Te dom voor woorden

Vergunning is al april 2018 verleend, o.b.v. voor start bouw aanleveren van constructieberekeningen.
[ Voor 32% gewijzigd door Stefke op 22-04-2019 21:40 ]
Andere vraag: weet iemand welke PU schuim van Illbruck het meeste uitzet? Ik gebruik nu FM330 voor bij het monteren van de panelen en balken, maar dit schuim zet marginaal uit bij het spuiten wat prima is, want dan krijg ik geen problemen met het samendrukken van elementen.
Ik wil later nog alle kieren en holtes vullen met schuim door gaatjes te boren in de panelen en de holtes vol te spuiten, maar dan moet ik de variant hebben die veel volume geeft wanneer je het inspuit
Iemand een idee welke ik dan moet hebben? FM350? FM310?
Ik wil later nog alle kieren en holtes vullen met schuim door gaatjes te boren in de panelen en de holtes vol te spuiten, maar dan moet ik de variant hebben die veel volume geeft wanneer je het inspuit
@stefijn
Dank voor de verduidelijking. Dat is dus inderdaad gewoon hele slechte communicatie. Als jij iets bestelt bij een leverancier en die leverancier krijgt (van de constructeur of wie dan ook) opdracht het aan te passen behoort die leverancier gewoon een gewijzigde set tekeningen rond te sturen naar degenen die er mee moeten werken. Zeker in het digitale tijdperk niet zo moeilijk: pdfje en alle partijen in de cc.
Ps.
Laatst professioneel ook zoiets meegemaakt: lag de laatse funderingstekening gewoon niet op het werk. Niet doorgestuurd naar de uitvoerder terwijl de werkvoorbereiding de tekening al twee weken had.
Dank voor de verduidelijking. Dat is dus inderdaad gewoon hele slechte communicatie. Als jij iets bestelt bij een leverancier en die leverancier krijgt (van de constructeur of wie dan ook) opdracht het aan te passen behoort die leverancier gewoon een gewijzigde set tekeningen rond te sturen naar degenen die er mee moeten werken. Zeker in het digitale tijdperk niet zo moeilijk: pdfje en alle partijen in de cc.
Ps.
Laatst professioneel ook zoiets meegemaakt: lag de laatse funderingstekening gewoon niet op het werk. Niet doorgestuurd naar de uitvoerder terwijl de werkvoorbereiding de tekening al twee weken had.
Dit is de afgelopen 9 maanden schering en inslag geweest, niet normaal wat een geboorte was dat. Hoe vaak ik die constructeur verzocht heb om met communicatie met andere partijen mij op de hoogte te houden.... Hij deed het pertinent niet.
Twee maanden NADAT de constructeur de berekeningen bij de gemeente had gelegd (en de gemeente akkoord was gegaan) en de leverancier bezig was met het tekenen van het pakket kreeg ik ineens - bij toeval - te horen dat de constructeur het niet eens was met de wijze waarop het huis op de fundering stond.... van een tekenaar die ik toevallig sprak om nog wat wijzigingen door te spreken. Dat had hij een week daarvoor gehoord

Zo kan ik je nog een hele serie lollige verhalen geven, maar dat is misschien beter om dat te doen als het casco in elkaar zit.
Twee maanden NADAT de constructeur de berekeningen bij de gemeente had gelegd (en de gemeente akkoord was gegaan) en de leverancier bezig was met het tekenen van het pakket kreeg ik ineens - bij toeval - te horen dat de constructeur het niet eens was met de wijze waarop het huis op de fundering stond.... van een tekenaar die ik toevallig sprak om nog wat wijzigingen door te spreken. Dat had hij een week daarvoor gehoord

Zo kan ik je nog een hele serie lollige verhalen geven, maar dat is misschien beter om dat te doen als het casco in elkaar zit.
[ Voor 11% gewijzigd door Stefke op 23-04-2019 07:06 ]
Anoniem: 224360
@stefijn Ik dacht dus dat je pas van start kon nadat de gemeente de definitieve stukken van de constructeur had gekregen. Jij spreekt enkel over berekeningen, maar ik meen dat het ook tekeningen zijn.
Zijn bij jou dan na aanlevering berekeningen bij de gemeente nog tekeningen gewijzigd?
Bij mij is het nu zaak tekeningen te krijgen van de constructeur waar iedereen blij mee is. Op dit moment is er dus veel te veel staal verwerkt, omdat geen enkele HSB wand als dragend meegeteld wordt en dat is niet correct als ik m'n aannemer moet geloven.
Zijn bij jou dan na aanlevering berekeningen bij de gemeente nog tekeningen gewijzigd?
Bij mij is het nu zaak tekeningen te krijgen van de constructeur waar iedereen blij mee is. Op dit moment is er dus veel te veel staal verwerkt, omdat geen enkele HSB wand als dragend meegeteld wordt en dat is niet correct als ik m'n aannemer moet geloven.
Maar wat vindt de hoofdconstructeur er dan van?stefijn schreef op maandag 22 april 2019 @ 21:52:
Dit is de afgelopen 9 maanden schering en inslag geweest, niet normaal wat een geboorte was dat. Hoe vaak ik die constructeur verzocht heb om met communicatie met andere partijen mij op de hoogte te houden.... Hij deed het pertinent niet.
Normaal gesproken werkt de constructeur van het SIP pakket de detailuitwerking van het SIP/hout uit op basis van de uitgangspunten van de hoofdberekening (waarin de hoofdconstructeur al heeft nagedacht over de overspanningsrichtingen dimensies, gewichtsberekening stabiliteit, de benodigde lateien plaatsing op de fundering etc.).
Als de hoofdberekening er niet is (oftewel: als er niet vooraf aan het inkopen van het SIP pakket is nagedacht over bovenstaande zaken) kan het inderdaad zo zijn dat er pas wordt begonnen met denken op het moment dat de SIP-constructeur bezig is en dit wijzigingen tot gevolg heeft die je dan niet meer wil.
Ik neem aan dat de constructeur van de SIP toch niet je Hectar fundering heeft berekend, maar op basis van welke uitgangspunten is dat dan wel gebeurd?
Wij gebruiken de 330 (flexibele PUR) voor aansluitingen en de 350 voor vulling.stefijn schreef op maandag 22 april 2019 @ 21:46:
Andere vraag: weet iemand welke PU schuim van Illbruck het meeste uitzet? Ik gebruik nu FM330 voor bij het monteren van de panelen en balken, maar dit schuim zet marginaal uit bij het spuiten wat prima is, want dan krijg ik geen problemen met het samendrukken van elementen.
De hoofdconstructeur is de constructeur van het SIP pakket. En die maakte er zo'n zooitje van. De funderingsberekening is door Hectar gemaakt (op basis van belastingsgegevens van de constructeur), maar de constructeur had opmerkingen over de wijze van plaatsen van het SIP pakket op de fundering, zeg maar de koppeling met de Hectarvloer. Details zal ik je besparen, want uiteindelijk is het gewoon uitgevoerd zoals het vooraf al i.s.m. Hectar en architect bepaald was.DrogeR schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 10:42:
[...]
Maar wat vindt de hoofdconstructeur er dan van?
Normaal gesproken werkt de constructeur van het SIP pakket de detailuitwerking van het SIP/hout uit op basis van de uitgangspunten van de hoofdberekening (waarin de hoofdconstructeur al heeft nagedacht over de overspanningsrichtingen dimensies, gewichtsberekening stabiliteit, de benodigde lateien plaatsing op de fundering etc.).
Als de hoofdberekening er niet is (oftewel: als er niet vooraf aan het inkopen van het SIP pakket is nagedacht over bovenstaande zaken) kan het inderdaad zo zijn dat er pas wordt begonnen met denken op het moment dat de SIP-constructeur bezig is en dit wijzigingen tot gevolg heeft die je dan niet meer wil.
Ik neem aan dat de constructeur van de SIP toch niet je Hectar fundering heeft berekend, maar op basis van welke uitgangspunten is dat dan wel gebeurd?
Het gaat er alleen maar om dat de hoofdconstructeur het totale pakket incl. funderingsberekening bij de gemeente indient, en twee maanden later ineens problemen maakt - toevallig niet alles goed bekeken? - én dat niet bij mij meldt (dat heeft hij nooit gedaan). En de fundering lag er toen inmiddels al...
Dat is gewoon amateuristisch.
@Anoniem: 224360 wij hebben pas de berekeningen ingeleverd een aantal weken voordat we zo ongeveer wilden starten met de fundering. Dat was bij de vergunningsaanvraag zo aangevraagd en het aanleveren van de berekeningen voor start bouw was een eis van de vergunningsverlening.
[ Voor 8% gewijzigd door Stefke op 23-04-2019 21:41 ]
Ik heb juist mot met de gemeente, of beter, het bureau dat door de gemeente wordt ingehuurd om de constructieberekeningen en -tekeningen te controleren. Die zien een kans om uren te schrijven, dus vragen ze de meest absurde detailberekeningen van elke mogelijke verbinding en wand. De berekeningen die we hebben ingediend en die bij elk ander project ruim voldoende zijn worden hier doodleuk afgekeurd. Dat vertellen ze je dan pas een paar dagen voordat je wil gaan beginnen, zodat je geen enkele kans hebt er nog wat aan te doen.
De gemeente zegt nu ook dat we fundering niet mogen storten, terwijl de opmerkingen die ze hebben bij de constructie helemaal niet over de fundering gaan. Je staat feitelijk machteloos, de gemeente kan naar eigen inzicht de spelregels veranderen terwijl je al bezig bent en als je moeilijk gaat doen leggen ze gewoon de bouw stil. Je kunt uiteindelijk wel gelijk hebben maar dat uitvechten is een langdurig en moeizaam proces.
En maar verbaasd dat er zo weinig gebouwd wordt
De gemeente zegt nu ook dat we fundering niet mogen storten, terwijl de opmerkingen die ze hebben bij de constructie helemaal niet over de fundering gaan. Je staat feitelijk machteloos, de gemeente kan naar eigen inzicht de spelregels veranderen terwijl je al bezig bent en als je moeilijk gaat doen leggen ze gewoon de bouw stil. Je kunt uiteindelijk wel gelijk hebben maar dat uitvechten is een langdurig en moeizaam proces.

De machtspositie van de gemeente is sowieso absurd. Ik moest een planschade ovk tekenen, bepalingen daarin slaan echt nergens op (en feitelijk risico is 0 voor mij gelukkig). Teken je niet, dan geen vergunning. En zo zijn er nog wat spelletjes in overheidsland die totaal niet meer voor de burger werken, maar juist enkel alleen voor de instantie (die er voor de burger zou moeten zijn).Daniel schreef op woensdag 24 april 2019 @ 09:44:
Ik heb juist mot met de gemeente, of beter, het bureau dat door de gemeente wordt ingehuurd om de constructieberekeningen en -tekeningen te controleren. Die zien een kans om uren te schrijven, dus vragen ze de meest absurde detailberekeningen van elke mogelijke verbinding en wand. De berekeningen die we hebben ingediend en die bij elk ander project ruim voldoende zijn worden hier doodleuk afgekeurd. Dat vertellen ze je dan pas een paar dagen voordat je wil gaan beginnen, zodat je geen enkele kans hebt er nog wat aan te doen.
Aanrader: http://www.kafkabrigade.nl/
De gemeente lijkt vooral haar eigen belangen te behartigen. Zo hebben ze ook buiten mij om door de notaris de leveringsovereenkomst laten aanpassen om te verdoezelen dat ze zelf in de koopovereenkomst een fout hadden gemaakt door een bepaling te laten staan die niet op mijn perceel van toepassing was, maar mij wel een voordeel had kunnen opleveren. Het ging maar om een klein ding dus ik heb het niet op de spits gedreven, maar het is exemplarisch voor de houding ten opzichte van de burger.Anoniem: 224360 schreef op woensdag 24 april 2019 @ 10:21:
[...]
De machtspositie van de gemeente is sowieso absurd. Ik moest een planschade ovk tekenen, bepalingen daarin slaan echt nergens op (en feitelijk risico is 0 voor mij gelukkig). Teken je niet, dan geen vergunning. En zo zijn er nog wat spelletjes in overheidsland die totaal niet meer voor de burger werken, maar juist enkel alleen voor de instantie (die er voor de burger zou moeten zijn).
Aanrader: http://www.kafkabrigade.nl/
Tussenstand na 4 bouwdagen sinds afgelopen donderdag (klik voor grote versie)

[ Voor 8% gewijzigd door Stefke op 24-04-2019 19:47 ]
Zo, ons huis is (net) uit te steigers

Aan de buitenkant moet nu alleen de schilder nog echt aan de bak. Binnen moet het stucwerk nog gedaan worden, en BG tegels, meterkast+installatie, sanitair en keuken. Oplevering staat nu voor begin juni gepland.

Aan de buitenkant moet nu alleen de schilder nog echt aan de bak. Binnen moet het stucwerk nog gedaan worden, en BG tegels, meterkast+installatie, sanitair en keuken. Oplevering staat nu voor begin juni gepland.
Zo, wij hebben tekeningen en gaan richting een principeverzoek. We staan vrij voor alle kritiek en opmerkingen, heel graag zelfs, als er identificerende informatie in staat graag in een membersonly-tag!
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Mooi ontwerp @mux!
Mijn kap heeft een veel lagere hellingshoek en dus (nog) meer onbeloopbare ruimte. Kamers ogen echter waanzinnig groot door het vloeroppervlak. Door jouw zadeldak hou je in alle SK's toch voldoende hoge muren over voor kledingkasten en zo.
Wat ik mis in de tekeningen is ruimte voor de techniekkoker. Type D ventilatie en riool nemen behoorlijk wat ruimte in beslag die ergens vanaf de vliering tot aan de begane grond zal moeten.
Mijn kap heeft een veel lagere hellingshoek en dus (nog) meer onbeloopbare ruimte. Kamers ogen echter waanzinnig groot door het vloeroppervlak. Door jouw zadeldak hou je in alle SK's toch voldoende hoge muren over voor kledingkasten en zo.
Wat ik mis in de tekeningen is ruimte voor de techniekkoker. Type D ventilatie en riool nemen behoorlijk wat ruimte in beslag die ergens vanaf de vliering tot aan de begane grond zal moeten.
Mijn huis is slimmer dan ik...
Ja, praktisch ontwerp.
Wat ik mij afvraag is:
- waarom de garage niet een metertje breder dan passen er 2 auto's in
- een eigen ingang voor je kantoor is mooi. Heb je ook nagedacht over een bezoekerstoilet?
- komt er een dakkapel thv de overloop? anders is die wel erg donker
- badkamer is behoorlijk klein. Heb je al een indeling om te zien of je er alles in kwijt kan?
- badkamer zit op de zuidkant waar je de zonnepanelen wilt leggen. Zonde dat het geen (dak)raam krijgt. Weet je zeker dat je 4 slaapkamers nodig bent?
Of eventueel daar de logeerkamer zonder (dak)raam?
Wat ik mij afvraag is:
- een eigen ingang voor je kantoor is mooi. Heb je ook nagedacht over een bezoekerstoilet?
- badkamer is behoorlijk klein. Heb je al een indeling om te zien of je er alles in kwijt kan?
- badkamer zit op de zuidkant waar je de zonnepanelen wilt leggen. Zonde dat het geen (dak)raam krijgt. Weet je zeker dat je 4 slaapkamers nodig bent?
Ik zou van de slaapkamer rechts onderin een meter afhalen zodat je een mooie vide krijgt naast de trap. Die slaapkamer is toch groot zat.
Verder mis ik een technische ruimte om je buffervermogen neer te zetten.
Ook vind ik de woonkamer wel erg smal, je zit wel heel dicht op de tv.
[ Voor 14% gewijzigd door Ernemmer op 24-04-2019 23:55 ]
.
[ Voor 98% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 17:45 ]
@mux
Wand in WC iets opdikken voor riool pijp die zakt, dat zit dan dicht bij badkamer.
Deze opmerkingen van andere mensen:
- Wat ik mis in de tekeningen is ruimte voor de techniekkoker. Type D ventilatie en riool nemen behoorlijk wat ruimte in beslag die ergens vanaf de vliering tot aan de begane grond zal moeten.
- Verder mis ik een technische ruimte om je buffervermogen neer te zetten.
Je moet met klasse-d zakken van waarwchijnlijk je zolder naar de vloer van 1e verdieping voor afzuig en inblaas ventielen. Dat zijn meerdere rond 80 mm buizen. Je hebt ook daar breedplaat nodig, of anders moet je kokers door elke ruimte gaan maken. Als je kanaalplaten neemt kun je wel platen nemen met beperkte uitsparingen, maar dat kon wel eens te beperkt zijn voor klasse-d ventilatie buizen.
Op de 1e verdieping moet je dus een koof zien te maken waar die lucht buizen door zakken vanaf de zolder.
Garage niet vergeten.. anders wordt dat een schimmelhok (spreek uit ervaring)
Als je een WP met boiler neemt, zou ik de bijkeuken overwegen. Tegen de wand van de keuken aan, en onder de badkamer. Lekkere korte leidingen voor warmwater.
Wand in WC iets opdikken voor riool pijp die zakt, dat zit dan dicht bij badkamer.
- Wat ik mis in de tekeningen is ruimte voor de techniekkoker. Type D ventilatie en riool nemen behoorlijk wat ruimte in beslag die ergens vanaf de vliering tot aan de begane grond zal moeten.
Je moet met klasse-d zakken van waarwchijnlijk je zolder naar de vloer van 1e verdieping voor afzuig en inblaas ventielen. Dat zijn meerdere rond 80 mm buizen. Je hebt ook daar breedplaat nodig, of anders moet je kokers door elke ruimte gaan maken. Als je kanaalplaten neemt kun je wel platen nemen met beperkte uitsparingen, maar dat kon wel eens te beperkt zijn voor klasse-d ventilatie buizen.
Op de 1e verdieping moet je dus een koof zien te maken waar die lucht buizen door zakken vanaf de zolder.
Als je een WP met boiler neemt, zou ik de bijkeuken overwegen. Tegen de wand van de keuken aan, en onder de badkamer. Lekkere korte leidingen voor warmwater.
[ Voor 7% gewijzigd door jacovn op 25-04-2019 07:16 ]
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
Ehh, je hebt helemaal gelijk.D-e-n schreef op donderdag 25 april 2019 @ 07:28:
@jacovn
Je hebt het over breedplaten en kanaalplaten maar @mux had het over een houten spant als hoofddraagconstructie. De vraag is dan wat voor vloer er in gedachten was? Bij een breedplaat of kanaalplaat heb je dragende wanden (beton of metselwerk) of een staalconstructie.
Feit blijft dat je behoorlijk veel buizen in een vloer moet leggen.
Als alles met houten spanten gemaakt moet worden heb je daar ook diverse rond 80 mm gaten of brede ovale sleuven in nodig.
Wij hadden dat probleem met het platte dak boven. Dat zijn 350 of 400 mm hoge balken en daar mocht geen rond 80 gat in geboord worden. (Voor de afzuig leidingen op de 2e verdieping was er 1 leiding nodig die door een balk ging)
De instalateur heeft hibalance van burgerhout gebruikt, en daar heb je ook ovale buizen van met overgang naar rond. Een 40 mm inkeeping aan de onderkant mocht wel.
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
@jacovn
Ook jij hebt gelijk overigens
Leidingwerk is verraderlijk. Indien niet goed van te voren ingeschat kom je in het verdere verloop soms ernstig in conflict met je constructie. In het geval van een houten vloer (?) lijkt het me verstandig eventueel ruimte te reserveren voor leidingen onder je vloer, boven het plafond.
Ook jij hebt gelijk overigens
Leidingwerk is verraderlijk. Indien niet goed van te voren ingeschat kom je in het verdere verloop soms ernstig in conflict met je constructie. In het geval van een houten vloer (?) lijkt het me verstandig eventueel ruimte te reserveren voor leidingen onder je vloer, boven het plafond.
Liefst hebben we over een paar jaar helemaal geen auto meer, de garage is vooral bemeten op hoopjes gereedschap en dat er dan nog steeds een auto naast past. Uiteraard, grotere garage is beter, maar we zitten ook een beetje op de maximumbreedte die zonder gezeik op het erf kan.nokiaan958GB schreef op woensdag 24 april 2019 @ 23:11:
Ja, praktisch ontwerp.
Wat ik mij afvraag is:
- badkamer zit op de zuidkant waar je de zonnepanelen wilt leggen. Zonde dat het geen (dak)raam krijgt. Weet je zeker dat je 4 slaapkamers nodig bent?Of eventueel daar de logeerkamer zonder (dak)raam?
Ik ontvang te weinig klanten om echt een bezoekerstoilet te rechtvaardigen. M'n bedrijf is in elektronische ontwikkeling, ik doe niet aan sales oid.
Weet niet hoe het licht in de overloop gaat. We hebben in ieder geval een hekel aan vides (ook re: andere opmerking), die zat wel in het vorige ontwerp en hebben we nu bij de slaapkamer getrokken. De techniekkoker zal dan ook achter de benedenWC en door de grote slaapkamer boven lopen, daar is nu nog niet echt over nagedacht.
Badkamer krijgt geen bad, dus voor een douche-only badkamer is dit meer dan ruim genoeg. De manshoge ruimte is nu al (veel) groter dan onze hele huidige badkamer en die voldoet. Er kan gewoon een dakraam in voor licht.
Voor wat betreft het aantal slaapkamers: we hebben nog geen kinderen en weten niet hoeveel we er krijgen, dus de komende tijd wordt het 1 slaapkamer, misschien 1 babykamer, een 3d-printerkamer en een... wat zal ik in de vierde zetten... muziekkamer? Opslag van troep die we na 5 jaar nog steeds niet hebben uitgepakt?
In principe komt er geen WP in, wordt er alleen een paar dagen bijverwarmd in de ventilatie (buisverwarmer of LLWP, afhankelijk van hoe erge koudwatervrees ik krijg). SWW gaat inderdaad de bijkeuken, die is meer dan ruim genoeg bemeten voor alles wat we daar willen. Garage krijgt - denk ik - aparte ventilatie als het aan mij ligt, ivm slechte luchtkwaliteit tijdens het klussen.jacovn schreef op donderdag 25 april 2019 @ 07:12:
@mux
Vloerdelen zijn dikke (ik geloof 250mm?) hennepbetonplaten waarin ventilatiekanalen kunnen worden ingeperst. We hebben op zich veel ruimte voor techniek!
Bedankt voor het meedenken over ventilatie en SWW, daar hebben we nog niet voldoende over kunnen nadenken, mede omdat deze tekeningen nog maar een dag oud zijn.
De overspanning tussen spanten is redelijk groot, je kunt ze 'zien zitten' in het ontwerp: één in de linkermuur, één ter hoogte van de WC/meterkast, één aan de rechtermuur van het kantoor. Met een techniekkoker achter de WC kom je beneden net goed uit (keuken, meterkast, wc, kantoor en bijkeuken kunnen dan met redelijk korte buizen geventileerd worden - woonkamer is het enige pijnpunt). Boven kunnen er leidingen direct vanuit de vliering naar de kamers.
Ik denk dat nokiaan doelt op eventuele fiscale voordelen van het hebben werkruimte in je eigen woning (https://www.belastingdien...s/werkruimte_in_de_woning). Dan is de voorwaarde naast een eigen ingang ook sanitaire voorzieningen.mux schreef op donderdag 25 april 2019 @ 09:27:
[...]
Ik ontvang te weinig klanten om echt een bezoekerstoilet te rechtvaardigen. M'n bedrijf is in elektronische ontwikkeling, ik doe niet aan sales oid.
OOohhh... hm.... dat moeten we dan maar eens bespreken met de architect
Met een balansfundament zonder palen heb je zeker geen kruipruimte? Die komt altijd van pas om leidingen door te trekken, dakpannen op te slaan, riool te ontstoppen, regenwater opslaan etc.
Met een wc in je kantoor naast de huidige wc kan je ook de leidingschacht bereikbaar maken vanuit de bijkeuken. Om één of andere reden lijkt me dat fijn idee
Met een wc in je kantoor naast de huidige wc kan je ook de leidingschacht bereikbaar maken vanuit de bijkeuken. Om één of andere reden lijkt me dat fijn idee
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Je zou de ruimte aan derde moeten kunnen verhuren. Nu verwacht ik wel een discussie met de belastingdienst als je het "kantoor" ziet als te verhuren ruimte.zeroxcool schreef op donderdag 25 april 2019 @ 10:38:
[...]
Ik denk dat nokiaan doelt op eventuele fiscale voordelen van het hebben werkruimte in je eigen woning (https://www.belastingdien...s/werkruimte_in_de_woning). Dan is de voorwaarde naast een eigen ingang ook sanitaire voorzieningen.
Met gestrekt been.
Als zzp-er is dat geen verplichting volgens mij maar wel de regel dat het een eigen ingang/sanitaire ruimte moet hebben.Artbij schreef op donderdag 25 april 2019 @ 12:02:
[...]
Je zou de ruimte aan derde moeten kunnen verhuren. Nu verwacht ik wel een discussie met de belastingdienst als je het "kantoor" ziet als te verhuren ruimte.
Zie de link naar de site van de belastingdienst.GeeMoney schreef op donderdag 25 april 2019 @ 12:16:
[...]
Als zzp-er is dat geen verplichting volgens mij maar wel de regel dat het een eigen ingang/sanitaire ruimte moet hebben.
Met gestrekt been.
@mux mooi en eenvoudig/praktisch ontwerp.
Wat ik me afvraag (zoals meerderen zich afvragen) hoe je het met de technische leidingen allemaal gaat doen.
Je krijgt dus blijkbaar geen WP maar een SWW vat welke je in de bijkeuken wilt plaatsen. Ik neem aan vanuit het CO2 neutrale oogpunt dat dit iets van een WP boiler gaat worden
Deze heeft wel aan/afvoerbuizen naar buiten nodig toch
Wat ik me afvraag (zoals meerderen zich afvragen) hoe je het met de technische leidingen allemaal gaat doen.
Je krijgt dus blijkbaar geen WP maar een SWW vat welke je in de bijkeuken wilt plaatsen. Ik neem aan vanuit het CO2 neutrale oogpunt dat dit iets van een WP boiler gaat worden
Het is geen eis, wel moet het de uiterlijke kenmerken vertonen van:Artbij schreef op donderdag 25 april 2019 @ 12:17:
[...]
Zie de link naar de site van de belastingdienst.
* Een eigen ingang/opgang
* Andere voorzieningen aanwezig zoals bijvoorbeeld water of sanitair.
Als leidraad om bovenstaande te toetsen zou je kunnen gebruiken: De werkruimte zou u ook als zodanig kunnen verhuren aan bijvoorbeeld een onbekende.
En dat zou je dus kunnen. De fictieve huurder heeft jou in persoon of de rest van je woning niet nodig om daar een hele dag te kunnen vertoeven. (mits er dus een eigen ingang/opgang is en een water aansluiting/sanitair voorzieningen. Toilet met een fonteintje is dus voldoende)
[ Voor 22% gewijzigd door GeeMoney op 25-04-2019 12:24 ]
Voor alle duidelijkheden: dit is een voorlopig ontwerp voor een principeverzoek, er is eigenlijk nog niet in-depth nagedacht over deze zaken. Heel erg grofweg is het idee inderdaad om een WP SWW-unit neer te zetten in de (op de tekeningen) linksonderhoek van de bijkeuken, zodat de leidingen kort blijven naar sanitair en keuken. Het is op de tekeningen niet goed te zien, maar er zit een klein stukje platdak als 'brug' tussen het hoofdgebouw en de garage, bovenop de bijkeuken; hier kan de buitenunit staan, zelfs als we de buizen door de muur rondom leggen is dat nog makkelijk binnen de maximumafstand die WP-boilers mogen hebben.Grolsch schreef op donderdag 25 april 2019 @ 12:20:
@mux mooi en eenvoudig/praktisch ontwerp.
Je krijgt dus blijkbaar geen WP maar een SWW vat welke je in de bijkeuken wilt plaatsen. Ik neem aan vanuit het CO2 neutrale oogpunt dat dit iets van een WP boiler gaat wordenDeze heeft wel aan/afvoerbuizen naar buiten nodig toch
Ik zit nog in mn hoofd te spelen met doorstroomboilers, maar gezien het benodigde vermogen en de kosten wordt dat toch een beetje onhaalbaar. Met subsidie is een WP boiler echt ongelooflijk goedkoop, zelfs met STEK-installatiekosten.
Een WP boiler heeft geen buitenunit, alleen lucht aan een afvoer, ook geen STEK handelingen.
Hij maakt wel geluid, er loopt immers een kleine compressor te draaien.
Of je het geluid acceptabel vindt moet je zelf bepalen.
Dit dus.Ernemmer schreef op woensdag 24 april 2019 @ 23:54:
Ik zou van de slaapkamer rechts onderin een meter afhalen zodat je een mooie vide krijgt naast de trap. Die slaapkamer is toch groot zat.
@mux daglicht in je overloop is ontzettend fijn, al komt het bv van de voordeur af. Enkel een trap omhoog vind ik persoonlijk vrij armoedig in een vrijstaand huis. Je krijgt een soort koker met wanden omhoog. Laat de architect (of zelf) het maar eens in Sketchup zetten, dan zie je wat ik bedoel. Ik heb zo'n opgang gehad vroeger en het is niks aan.
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
.
[ Voor 99% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 17:45 ]
Ah, ok, nou dat is zeker geen probleem in de bijkeuken. Er komt ook ander witgoed te staan, en het huis is ook binnen sterk geluidsisolerend.Grolsch schreef op donderdag 25 april 2019 @ 12:38:
Een WP boiler heeft geen buitenunit, alleen lucht aan een afvoer, ook geen STEK handelingen.
@Señor Sjon: dat iets armoedig uitziet kan ons niet zoveel schelen, we weten dat het een smaakdingetje is maar wij hebben allebei echt geen zin in een vide. We zijn het wel eens dat daglicht fijn is in de hal, dus dan zitten we eerder aan een raam naast de voordeur te denken. Het huis van mijn ouders heeft een krappe hal met ramen naast de deuren aan beide kanten, en dit voelt helemaal prima aan.
De ruimte in de hal zullen we meenemen in het volgende gesprek met de architect. Het verneukeratieve aan tekeningen - en dit zagen we ook bij de demohuizen van Groothuisbouw - is dat je er geen goed beeld van krijgt hoe groot iets echt voelt. De hal zoals hij nu getekend is valt prima binnen de maten die wij als 'ruim genoeg' ervaren. Ruimere hallen voelden echt als pure ruimteverspilling in de huizen waar we aantekeningen hebben gemaakt, en deze hal is nog steeds ruimer dan die in menig hal van onze familie. We hoeven niet iedereen af te troeven met luxe
Wil niet zeggen dat we dit advies niet meenemen, we gaan er zeker nog eens aan meten en vergelijken.
Bedankt nog voor de tips over bedrijfsruimte in huis, dat moet ik echt meenemen. Zonde om die mogelijkheid te laten liggen.
In je woonkamer heb zo te zien maar licht van een kant, wel veel, dat is niet altijd even prettig. Wij hebben hier nu licht van 4 kanten en dat is dan weer het andere uiterste.mux schreef op woensdag 24 april 2019 @ 21:19:
Zo, wij hebben tekeningen en gaan richting een principeverzoek. We staan vrij voor alle kritiek en opmerkingen, heel graag zelfs, als er identificerende informatie in staat graag in een membersonly-tag!
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Voor de kamers boven zou je ramen ook in de zijkant kunnen maken ipv in het dak.
Qua dak zou je kunnen kiezen voor een constructie die mij is gebruikt, kijk maar in mijn fotoalbum. Dan moet je daar bij de maatvoering al wel van uitgaan.
En je garage wil je wellicht nog onderkelderen, gezien je auto activiteiten.
En ondanks de overstek heb je denk nog wel iets van screens nodig. Niet in de zomer, maar in het voorseizoen. Wij hebben geen passiefhuis, maar een huis uit 2015 wat goed luchtdicht en geisoleerd is gebouwd en als de zon lager staat komt er veel warmte naar binnen, want dan helpen je oversteks veel minder. Wij hadden ze afgelopen week in ieder geval nodig.
Ik kijk alleen naar de indeling. Kan de omvang van de woonkamer wat moeilijk inschatten maar het zitgedeelte lijkt me wel erg krap. Is misschien 3,5 meter breed? Daar kan je inderdaad een bank en een kast kwijt maar dat is het dan ook. Misschien hal/kantoor in z'n geheel naar rechts schuiven over de entree kantoor heen? Gezien de indeling boven moet dat kunnen en dan win je een dikke meter.mux schreef op woensdag 24 april 2019 @ 21:19:
Woonkamer lijkt niet in proportie te zijn met de (leef)keuken inderdaad.
Ook de hal boven zou ik toch iets ruimer nemen, mochten er kinderen komen en je moet met een wasmand langs de kamers en dan een gangetje van 90 door en de trap af lijkt mij niet fijn aanvoelen.
Het smalste stuk in de hal van mijn aanstaande woning is 110cm.
En de grens van 150cm in de slaapkamers, alles daarachter (en dat lijkt mij nog best veel) heb je natuurlijk vrij weinig aan. Je zet er geen kast neer en een bed ook niet lijkt me? Die grens is niet nog een stuk te verleggen? Uiteraard snap ik dat je inhoud dan toeneemt of het aantal graden van je dak maar dan is het in ieder geval bruikbare ruimte?
En het licht in je woonkamer komt alleen uit de keukenkant nu ? (die ook pal op het zuiden is begrijp ik?)
Lijkt mij ook wel lekker om vanuit je bank direct zicht te hebben naar buiten of in ieder geval licht te krijgen.
En grote raampartijen op het zuiden konden zomers nog weleens voor warmte issues gaan zorgen, je hebt overstek maar is er ook actieve koeling aanwezig?
Ook de hal boven zou ik toch iets ruimer nemen, mochten er kinderen komen en je moet met een wasmand langs de kamers en dan een gangetje van 90 door en de trap af lijkt mij niet fijn aanvoelen.
Het smalste stuk in de hal van mijn aanstaande woning is 110cm.
En de grens van 150cm in de slaapkamers, alles daarachter (en dat lijkt mij nog best veel) heb je natuurlijk vrij weinig aan. Je zet er geen kast neer en een bed ook niet lijkt me? Die grens is niet nog een stuk te verleggen? Uiteraard snap ik dat je inhoud dan toeneemt of het aantal graden van je dak maar dan is het in ieder geval bruikbare ruimte?
En het licht in je woonkamer komt alleen uit de keukenkant nu ? (die ook pal op het zuiden is begrijp ik?)
Lijkt mij ook wel lekker om vanuit je bank direct zicht te hebben naar buiten of in ieder geval licht te krijgen.
En grote raampartijen op het zuiden konden zomers nog weleens voor warmte issues gaan zorgen, je hebt overstek maar is er ook actieve koeling aanwezig?
[ Voor 21% gewijzigd door GeeMoney op 25-04-2019 15:34 ]
Actieve koeling in een passiefhuis is "not done" volgens mij, dus ga daar maar niet van uit
Momenteel gebruiken we de woonkamer als opslag voor auto-accu's en boeken - de woonkamer is geen belangrijke ruimte voor ons, nooit geweest en ik verwacht niet dat dat in de komende 30 jaar gaat veranderen. We komen er af en toe en verbazen ons over hoeveel ruimte we toch niet gebruiken in ons huidige huis
De woonkamer zoals getekend is 380cm breed, da's een fractie minder dan onze huidige woonkamer-breedte. De tekening is niet helemaal correct trouwens; er komen ramen aan de voorkant! Het wordt een doorzonwoongedeelte.
De overloop is 120cm zoals nu getekend, iets breder dan we in ons huidige huis hebben. Voelt totaal niet krap aan. Zoals gezegd: de tekeningen zijn verneukeratief! Alles is groter dan je denkt.
We zullen inderdaad veel moeten doen om de warmte buiten te houden, daar is hier nog maar beperkt rekening mee gehouden. Dit is ook iets voor het detailontwerp, alle suggesties zijn welkom. De muren zijn oneindig dik, dus we kunnen alles doen van (automatische) inbouw-zonwering tot opbouw. Zelfs actieve koeling als Grolsch daar blij van wordt.
De overloop is 120cm zoals nu getekend, iets breder dan we in ons huidige huis hebben. Voelt totaal niet krap aan. Zoals gezegd: de tekeningen zijn verneukeratief! Alles is groter dan je denkt.
We zullen inderdaad veel moeten doen om de warmte buiten te houden, daar is hier nog maar beperkt rekening mee gehouden. Dit is ook iets voor het detailontwerp, alle suggesties zijn welkom. De muren zijn oneindig dik, dus we kunnen alles doen van (automatische) inbouw-zonwering tot opbouw. Zelfs actieve koeling als Grolsch daar blij van wordt.
Tja, veel HR++ glas maakt van alles een kas. 's nachts laat het dan de warmte er ook nog eens niet uit.
Sowieso met elk pand; als het eenmaal is opgewarmd... is het oncomfortabel. Maar met goede isolatie en weinig instraling gaat een airco ook maar heel weinig verbruiken.
Je had toch van die ventilatie met WTW? Kun je daar geen airco bij doen, dat je gekoelde lucht inblaast?
Sowieso met elk pand; als het eenmaal is opgewarmd... is het oncomfortabel. Maar met goede isolatie en weinig instraling gaat een airco ook maar heel weinig verbruiken.
Je had toch van die ventilatie met WTW? Kun je daar geen airco bij doen, dat je gekoelde lucht inblaast?
Dat is inderdaad een optie. Het hangt heel erg af van onze werkelijke warmte- en koudevraag door het jaar heen, en dat weten we pas als we een simulatie doen. Als daaruit blijkt dat we met de juiste maatregelen praktisch niks nodig hebben gooien we er een buisverwarmer op en is het OK. Als blijkt dat we passief niet genoeg kunnen koelen, gaat er een WP op de ventilatie. Er is sowieso geen gebrek aan ruimte om dit in te passen of zelfs om het te retrofitten, dus hier maak ik me niet heel veel zorgen over.
@mux
Ik zou idd nog eens naar de hal kijken, het lijkt er op dat je straks erg veel deuren naast elkaar heb staan (5 als je de buitendeur ook meerekend) dit ziet er doorgaans niet heel erg tof uit. Vooral het rijtje: wc- meterkast- kantoor kan er waardeloos gaan uitzien. De overloop zou ik zeker van eigen natuurlijk licht voorzien zoals o.a. @Señor Sjon opperde, ik lees dat je geen vide wil, maar een lichtstraat boven de trap zou ook kunnen en geeft de wand naast de trap een geweldig uiterlijk. Bovenlichten kan natuurlijk ook, maar dat is wel een beetje vinexerig

Ik moet wel eerlijk zeggen dat toen je over je huis en architect begon ik onderstaande schets zag (op de site van de architect) en erg uitkeek naar het resultaat. Ik zie nu helaas niet veel meer dan een cataloguswoning met hele dikke muren, en ergens ervaar ik dat als een beetje jammer. Maar zoals eerder al werdt geopperd, smaken verschillen (gelukkig)
Ik zou idd nog eens naar de hal kijken, het lijkt er op dat je straks erg veel deuren naast elkaar heb staan (5 als je de buitendeur ook meerekend) dit ziet er doorgaans niet heel erg tof uit. Vooral het rijtje: wc- meterkast- kantoor kan er waardeloos gaan uitzien. De overloop zou ik zeker van eigen natuurlijk licht voorzien zoals o.a. @Señor Sjon opperde, ik lees dat je geen vide wil, maar een lichtstraat boven de trap zou ook kunnen en geeft de wand naast de trap een geweldig uiterlijk. Bovenlichten kan natuurlijk ook, maar dat is wel een beetje vinexerig

Ik moet wel eerlijk zeggen dat toen je over je huis en architect begon ik onderstaande schets zag (op de site van de architect) en erg uitkeek naar het resultaat. Ik zie nu helaas niet veel meer dan een cataloguswoning met hele dikke muren, en ergens ervaar ik dat als een beetje jammer. Maar zoals eerder al werdt geopperd, smaken verschillen (gelukkig)

Oh, ik heb een broertje dood aan dingen die er anders uitzien om er anders uit te zien. Ik rijd een elektrische auto en for some reason moeten ze die allemaal lelijk maken en blauwe accenten aanbrengen - niet omdat dit technische redenen heeft, maar gewoon om ze anders te laten zijn.
Van mij mag een ultragroene passiefwoning er gewoon uitzien als iedere andere woning
Van mij mag een ultragroene passiefwoning er gewoon uitzien als iedere andere woning
Mijn ervaring met "passieve" huizen is dat de verwarming behoefte vaak minimaal is, maar koelen is vaak de grootste uitdaging. Het voorkomen dat de woning opwarmt is vaak de beste oplossing, maar veel ramen in de zon zorgt voor opwarming.
Passieve huizen (zonder “ “) móeten zonwering hebben, dat kan in vele vormen. Dat wordt ook in phpp gesimuleerd... Het hele concept is gebouwd rondom het feit dat er geen (complexe/grote) actieve installaties nodig zijn.Grolsch schreef op donderdag 25 april 2019 @ 19:02:
Mijn ervaring met "passieve" huizen is dat de verwarming behoefte vaak minimaal is, maar koelen is vaak de grootste uitdaging. Het voorkomen dat de woning opwarmt is vaak de beste oplossing, maar veel ramen in de zon zorgt voor opwarming.
@mux, wat als een van jullie onverhoopt slecht ter been wordt? Wij hebben in ons huis een plek gereserveerd voor een huislift. Nog niet geplaatst, maar al wel zwakke plekken in de tussenvloeren laten maken en op de begane grond de vloerverwarming weggelaten. Uit mijn hoofd 1,50 m x 1 m. Ik hoop dat er hem nooit nodig gaan hebben, maar zo ja, dan is hij verhoudingsgewijs makkelijk te plaatsen. Ook zou ik kijken hoe je de begane grond in zou kunnen zetten als je de trap helemaal niet meer op kan/wil. Waar slaap je en waar komt de badkamer? Vaak kan je met beperkte aanpassingen een veel grotere toekomstbestendigheid realiseren. Ja, dat is nog heel ver weg. Jij bent gezond, en dat blijf je tot je 105e. Maar hoe moet het in de 15 jaar daarna?
[ Voor 6% gewijzigd door Milmoor op 14-09-2019 13:27 . Reden: Verkeerde post aangepast ]
Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.
Ik vind het realistischer om als je zo slecht ter been alternatieven te zoeken in woonruimte dan je woning helemaal aanpassen. Zou daar zeker nu totaal geen rekening mee houden met de bouw van een woning als je 30 of 40 bent (of ooit).Milmoor schreef op donderdag 25 april 2019 @ 22:29:
@mux, wat als een van jullie onverhoopt slecht ter been wordt? Wij hebben in ons huis een plek gereserveerd voor een huislift. Nog niet geplaatst, maar al wel zwakke plekken in de tussenvloeren laten maken en op de begane grond de vloerverwarming weggelaten. Uit mijn hoofd 1,50 m x 1 m. Ik hoop dat er hem nooit nodig gaan hebben, maar zo ja, dan is hij verhoudingsgewijs makkelijk te plaatsen. Ook zou ik kijken hoe je de begane grond in zou kunnen zetten als je de trap helemaal niet meer op kan/wil. Waar slaap je en waar komt de badkamer? Vaak kan je met beperkte aanpassingen een veel grotere toekomstbestendigheid realiseren. Ja, dat is nog heel ver weg. Jij bent gezond, en dat blijf je tot je 105e. Maar hoe moet het in de 15 jaar daarna?
Er is toch een kantoor wat je kan ombouwen tot slaapkamer op de begane grond?
En het bezoekerstoilet hoef je alleen nog om te bouwen tot douche
En het bezoekerstoilet hoef je alleen nog om te bouwen tot douche
Ik kies er liever voor om te verhuizen als ik het wil, niet omdat het moet. Dat ik in ieder geval de mogelijkheid hebt om ‘gedwongen’ verhuizing uit te stellen.Anoniem: 224360 schreef op donderdag 25 april 2019 @ 22:47:
[...]
Ik vind het realistischer om als je zo slecht ter been alternatieven te zoeken in woonruimte dan je woning helemaal aanpassen. Zou daar zeker nu totaal geen rekening mee houden met de bouw van een woning als je 30 of 40 bent (of ooit).
Kostte ons nu max 300 euro om voorbereidingen te treffen voor een douche in de speelkamer/werkkamer.
Heb geen glazen bol, dus houdt op deze manier graag wat mogelijkheden open voor de toekomst.
Naast oud worden kan je een ongeluk krijgen, ziek worden, etc. Het hoeft ook niet structureel te zijn. Een vriend van ons is bij het motor rijden gevallen. Revalidatie heeft een jaar gekost. Je bereid het alleen voor, je voert het nog niet uit. Hopelijk heb je het nooit nodig. Je kan het bij nieuwbouw vaak inpassen zonder dat het ten koste gaat van het woongenot. Zie het als een verzekering. Beperkte kosten nu om bij eventuele ondragelijke kosten later niet klem te zitten.Anoniem: 224360 schreef op donderdag 25 april 2019 @ 22:47:
[...]
Ik vind het realistischer om als je zo slecht ter been alternatieven te zoeken in woonruimte dan je woning helemaal aanpassen. Zou daar zeker nu totaal geen rekening mee houden met de bouw van een woning als je 30 of 40 bent (of ooit).
Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.
We hebben gepland om het kantoor om te bouwen naar een slaapkamer als levensloopbestendigheid van dit huis. Het is echter heel onwaarschijnlijk dat we lang genoeg in dit huis blijven; we zijn nu 30, het duurt waarschijnlijk nog 30+ jaar voordat we zover zijn, en dat is met slechte gezondheid.
Ik behoef niet meer uitleg over een business case. Zoals gezegd ga ik daar bij een te bouwen woning geen rekening mee houden. Als anderen dat wel doen (daar reageer ik enkel op) is dat prima.Milmoor schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 07:38:
[...]
Naast oud worden kan je een ongeluk krijgen, ziek worden, etc. Het hoeft ook niet structureel te zijn. Een vriend van ons is bij het motor rijden gevallen. Revalidatie heeft een jaar gekost. Je bereid het alleen voor, je voert het nog niet uit. Hopelijk heb je het nooit nodig. Je kan het bij nieuwbouw vaak inpassen zonder dat het ten koste gaat van het woongenot. Zie het als een verzekering. Beperkte kosten nu om bij eventuele ondragelijke kosten later niet klem te zitten.
Als ik in een rolstoel terecht kom zal ik echt niet denken 'had ik maar' net zoals ik me niet kan voorstellen dat iemand die dat wel gedaan heeft zit te gniffelen 'wat fijn dat ik'. Dit soort gebeurtenissen, zij het ouderdom of iets anders zijn dermate heftig dat je dan wel andere zaken belangrijker vindt. Ieder z'n meug.
@mux
Als ik de eisen van een passiefhuis heb je toch wel wat energie nodig om te verwarmen.
Bij een lucht WTW adverteren ze wel met rendementen van 97%, maar helaas kwam ik maar met (niet al te nauwkeurige) berekeningen op goed 80-85% uit. (Itho qualityflow in mijn geval)
Met een passiefhuis zul je wel minder tansmissieverlies hoeven te verwarmen, maar ventilatie verlies blijft wel noodzakelijk om te compenseren.
Bij ons is ventilatie bijvoorbeeld de helft van transmissie. Voor 680 m3 verwarmd en geventileerd volume is dat 2396 Watt (-10 celcius)
Op donkere winterdagen mag je er niet vanuit gaan dat de zon dat bijverwarmt denk ik.
In deze tijd van het jaar moeten wij ook al de zon buiten houden voor oververhitting, met wat wel binnenkomt houden we de temperatuur redelijk constant.
Als je niet primair verwarmen wilt, of koelen hoeft dan zal er ook geen vloerverwarming komen denk ik ?
Voelt de vloer dan niet koud aan als die totaal onverwarmt is, en maximaal de lucht temperatuur aan neemt ?
Ik mis de verwarmde vloer wel al, nu de WP een paar dagen niet gedraaid heeft. (Vloer water temperatuur is 20.9 en de lucht temperatuur 22.4)
Als ik de eisen van een passiefhuis heb je toch wel wat energie nodig om te verwarmen.
Bij een lucht WTW adverteren ze wel met rendementen van 97%, maar helaas kwam ik maar met (niet al te nauwkeurige) berekeningen op goed 80-85% uit. (Itho qualityflow in mijn geval)
Met een passiefhuis zul je wel minder tansmissieverlies hoeven te verwarmen, maar ventilatie verlies blijft wel noodzakelijk om te compenseren.
Bij ons is ventilatie bijvoorbeeld de helft van transmissie. Voor 680 m3 verwarmd en geventileerd volume is dat 2396 Watt (-10 celcius)
Op donkere winterdagen mag je er niet vanuit gaan dat de zon dat bijverwarmt denk ik.
In deze tijd van het jaar moeten wij ook al de zon buiten houden voor oververhitting, met wat wel binnenkomt houden we de temperatuur redelijk constant.
Als je niet primair verwarmen wilt, of koelen hoeft dan zal er ook geen vloerverwarming komen denk ik ?
Voelt de vloer dan niet koud aan als die totaal onverwarmt is, en maximaal de lucht temperatuur aan neemt ?
Ik mis de verwarmde vloer wel al, nu de WP een paar dagen niet gedraaid heeft. (Vloer water temperatuur is 20.9 en de lucht temperatuur 22.4)
Uiteraard is er wel *wat* warmtebehoefte; het doel is echter om dit uit bijv. een buisverwarmer van 5 tientjes te halen in plaats van VV+WP van ~10k (en dan is het nog erg goedkoop). Ik heb eerder al een berekening gedaan, bij -5C komt ons warmteverlies uit op minder dan 2kW - inclusief ventilatie en bulkverliezen.
Hoe alles 'aanvoelt' is een functie van materiaalgebruik en temperatuurverschillen. Door goede isolatie en met name door goed isolerend glas voelt een passiefhuis comfortabeler aan dan een relatief slecht geisoleerd huis (zeg RC=4 met dubbel glas) met VV. Dit wordt meegenomen in simulaties als je een goede architect/EPC-consulent hebt.
Hoe alles 'aanvoelt' is een functie van materiaalgebruik en temperatuurverschillen. Door goede isolatie en met name door goed isolerend glas voelt een passiefhuis comfortabeler aan dan een relatief slecht geisoleerd huis (zeg RC=4 met dubbel glas) met VV. Dit wordt meegenomen in simulaties als je een goede architect/EPC-consulent hebt.
Ik hoop voor je dat het werkt.
In het verlengde van wat @Señor Sjon al zegt, ik hoop het ook. Maar hoop is wanneer je iets bouwt voor de lange termijn niet zo'n goede raadgever. Ik zou toch minimale voorbereidingen treffen om te kunnen verwarmen als blijkt dat de realiteit anders is dan de theorie.
Dat kan bijvoorbeeld bestaan uit het enkel plaatsen van vloerverwarmingslussen, zonder deze verder aan te sluiten, en een opstelplaats voor een verwarmingstoestel vrij te houden.
Theoretisch heb ik boven ook geen verwarming nodig, maar op de echt koude dagen in de winter verwarm ik daar toch nog elektrisch bij in de badkamer.
Dat kan bijvoorbeeld bestaan uit het enkel plaatsen van vloerverwarmingslussen, zonder deze verder aan te sluiten, en een opstelplaats voor een verwarmingstoestel vrij te houden.
Theoretisch heb ik boven ook geen verwarming nodig, maar op de echt koude dagen in de winter verwarm ik daar toch nog elektrisch bij in de badkamer.
"Don't blow out my candle if you want yours to shine brighter..."
Wij hebben alvast beneden een slaapkamer en badkamer gebouwd voor als we over 30 jaar niet meer naar boven kunnen.
Niet dat er boven slaapkamers en badkamers zijn
(bij ons is alles al beneden, behalve een onbenoemde open bovenverdieping van 45m2)
Niet dat er boven slaapkamers en badkamers zijn
Wat ik me nooit zo gerealiseerd had: voor elke taak is er een specialistische ploeg op de bouw. Huis is nu gemetseld, maar voegen wordt door een andere ploeg gedaan, net als het plaatsten van zinken afdeklijsten, dat ook weer een andere ploeg is dan de dakdekkers.
Dat hele "comfortabele" is nogal een persoonlijke kwestie.mux schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 08:11:
Uiteraard is er wel *wat* warmtebehoefte; het doel is echter om dit uit bijv. een buisverwarmer van 5 tientjes te halen in plaats van VV+WP van ~10k (en dan is het nog erg goedkoop). Ik heb eerder al een berekening gedaan, bij -5C komt ons warmteverlies uit op minder dan 2kW - inclusief ventilatie en bulkverliezen.
Ik heb getest om met een Ta van 25 graden mijn vloer warm te houden (dat kan als ik 24*7 verwarm), maar dat voelt "kil" en niet comfortabel aan, ondanks dat de thermometer aan de muur 21,5 graden aangeeft.
Nu verwarm ik met een Ta van 30~35 graden (afhankelijk van Tbuiten) en voor ons voelt dat vele malen comfortabeler, al staat de thermostaat op 21 graden.
Ik neem aan dat jullie deze woning gaan bouwen met het idee hier de rest van jullie leven te blijven wonen
Dan ga je wel met COP van 1 die 2 kWh bij verwarmen. Ik heb een winter met 6 kW COP 1 verwarmd. Dat zijn dan maanden van €450-€500 geweest.mux schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 08:11:
Wij hebben ook triple glas, lucht WTW, douche WTW en iets betere RC waardes dan bouwbesluit en veel betere lucht dichting dan standaard.
En dan heb ik ook nog onzuinige apparaten die de lucht ook opwarmen. Bij jou gebruikt het volgens mij 10x minder dan bij andere mensen.
Het zou mooi zijn dat je met de zoninstraling het helemaal kan verwarmen en maar een paar keer bijverwarmen hoeft.
Mijn partner laat meestal de screens en rolluiken dicht als het ook maar iets zonnig is. Zon is mooi maar alles verkleurd ook door de zon, en het is al snel te veel na mate je meer isoleert.
[ Voor 6% gewijzigd door jacovn op 26-04-2019 10:16 ]
Ik zou altijd de vloerverwarmingslussen leggen, al is het om het als koeling te kunnen gebruiken. Een passief huis is een enorme warmtetank, dat is in de zomer wat minder tof.
Iemand ervaring met Heroal Alu kozijnen? Hoe verhouden deze zich tot bijv. Reynears?
Nog eens iets van mij laten horen hier, bouwvergunning is binnen en er is begonnen aan de kelder voor het poolhouse (voorlopige woning).
Batterijen waren al verhuist naar tijdelijke onderkomen, enkel werden ze nog niet opgeladen, zonnepanelen zorgen voor nieuw prik. dus we waren al offgrid, maar worden nu ook effectief opgeladen

(ligt overigens maar de helft van het totaal aantal panelen)
kelder uitgegraven

vloerplaat vlinderen:

wanden staan er, bekisting/ panelen zijn zuiver gemaakt en worden volgende week dinsdag weggenomen:

en hopelijk dan toch nog welfsels en druklaag erop (nog groot vraagteken voorlopig) en dan kan er begonnen worden aan HSB.
veeel meer op de blog
Batterijen waren al verhuist naar tijdelijke onderkomen, enkel werden ze nog niet opgeladen, zonnepanelen zorgen voor nieuw prik. dus we waren al offgrid, maar worden nu ook effectief opgeladen

kelder uitgegraven

vloerplaat vlinderen:

wanden staan er, bekisting/ panelen zijn zuiver gemaakt en worden volgende week dinsdag weggenomen:

en hopelijk dan toch nog welfsels en druklaag erop (nog groot vraagteken voorlopig) en dan kan er begonnen worden aan HSB.
veeel meer op de blog
@mux kan natuurlijk ook een kurkenvloer of vloerbedekking nemen. Dan voelt die vloer al heel anders aan. Het is een kwestie van materiaalgebruik. Bijvoorbeeld @Bram-Bos gebruikt wandtemporatie en heeft de thermostaat op 18 graden oid staan. Dat zou hier als te koud aanvoelen, maar bij hem kennelijk niet. Elk huis heeft wat dat betreft een eigen dynamiek.Grolsch schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 10:06:
[...]
Dat hele "comfortabele" is nogal een persoonlijke kwestie.
Ik heb getest om met een Ta van 25 graden mijn vloer warm te houden (dat kan als ik 24*7 verwarm), maar dat voelt "kil" en niet comfortabel aan, ondanks dat de thermometer aan de muur 21,5 graden aangeeft.
Nu verwarm ik met een Ta van 30~35 graden (afhankelijk van Tbuiten) en voor ons voelt dat vele malen comfortabeler, al staat de thermostaat op 21 graden.
Ik neem aan dat jullie deze woning gaan bouwen met het idee hier de rest van jullie leven te blijven wonenJe bouwt de woning wel heel erg "Mux specifiek", ik verwacht niet dat de woning erg courant is mocht je hem ooit willen verkopen.
En qua huizen, op dit moment wordt alles was los en vast zit verkocht. Les een van de gemiddelde makelaar is locatie, locatie, locatie.
Nog even ingaan op een paar opmerkingen van vrijdag:
Je temperatuurervaring is een combinatie van contact-, convectie- en stralingsoverdracht van warmte. De eerste twee zijn een gegeven; wanneer je ruimte isotroop op warmte is is alles wat je aanraakt dezelfde temperatuur en zal dezelfde luchttemperatuur altijd vergelijkbaar aanvoelen. We negeren even het convectieve effect van een warme vloer. Het verschil zit hem grootendeels in de stralingsoverdracht, en dit is vaak wat het verschil tussen kil en warm maakt.
Alle oppervlakken in huis stralen warmte uit, en de temperatuur die je ervaart op je huid is de som van alle stralingsbronnen maal hun relatieve oppervlakte. Zeg dat je in een perfecte kubusruimte staat die op 20 graden is en de vloer is verwarmd op 30 graden, dan is 1/6e van het oppervlak op 30 graden, 5/6e op 20 en is je temperatuurervaring op de huid vanuit stralingswarmte 30 * 1/6 + 20 * 5/6 = 21,66 graden. Or is it?
Er is ook namelijk zoiets als emissiviteit; hoeveel warmte daadwerkelijk wordt uitgestraald ten opzichte van dit ideaal. Een wit geverfde muur heeft een emissiviteit van misschien 0,3, terwijl een keramische vloer een emissiviteit van 0,9 heeft. De werkelijke ervaren temperatuur is in diezelfde kubusvormige ruimte dan een stuk hoger: (0.9 * 30 * 1/6 + 0.3 * 20 * 5/6)/(0.9*1/6 + 0.3 * 5/6) = 23,75 graden.
Die hoge emissiviteit (en gerelateerd: absorptiviteit) van vloeren, met name als dit onderdeel maakt van de minst geisoleerde buitenschil, zorgt ervoor dat een vloer van 16-17 graden in een huis van 21 graden aanvoelt als kil. Hetzelfde met glas; dit heeft net als de meeste keramische materialen een zeer hoge emissiviteit en dus een grote invloed op de gevoelstemperatuur in huis.
Maar de oplossing is dan niet om maar verwarming aan te leggen, daarmee los je het onderliggende probleem niet op. Zowel absorptiviteit als emissiviteit van je grote oppervlakken moet omlaag! 0,1-0,3 is prima haalbaar voor vrijwel alle oppervlakken. Dit is waarom er speciale coatings op HR glas zitten - licht reflectieve coatings meestal (hoge reflectiviteit = lage emissiviteit). Helaas zitten deze coatings op de buitenkant en blijft de binnenkant kil aanvoelen, dus hiervoor heb je speciale plastic films die je kunt aanbrengen. Plafonds en muren kun je met lichte kleuren verven en vloeren kun je bekleden of als je een harde vloer wil kun je zgn. low-e laminaat of parket gebruiken. Als je helemaal niet wilt inboeten op materiaalkeuze kun je zelfs emissiviteit beperken door middel van strategisch geplaatste kasten, banken/stoelen, karpetten, enz.
En kritisch: dit alles heeft uiteindelijk het identieke effect als vloerverwarming aanleggen, zolang de binnentemperatuur maar hetzelfde is. Comfort is lang niet zo subjectief als je denkt, het is gewoon een functie van je gewenste huidtemperatuur en de warmteverliezen aan je omgeving.
De praktijk in andere landen leert dat een passiefwoning echt nooit problemen heeft met verwarmen; dat kun je probleemloos COP=1 doen zonder je wezenloos te betalen. De moeite zit hem in de zomer: hoe houd je de warmte buiten. De laatste jaren zijn er hele weken geweest dat de buitentemperatuur 's nachts BOVEN onze gewenste binnentemperatuur in de zomer ligt, en dan kun je dus niet met een ventilatieshunt 's nachts koelen en overdag de zon buitenhouden om het binnenklimaat te beschermen. Je MOET dan wel actief gaan koelen. En nouja, zodra je toch al airco hebt kun je voor 200 euro extra er een L/L warmtepomp van maken. Dan is de keuze makkelijk gemaakt.
Passief koelen denk ik niet dat haalbaar gaat worden met alleen vloerlussen trouwens. Zeker als we materiaalgebruik op lage emissiviteit uitkiezen; je kunt dan met een grondlus op 12-14 graden <5W/m2 koelen. Bijna compleet nutteloos, zeker gezien een L/L warmtepomp letterlijk 10x zo goedkoop is.
Edit @jerh: jongen, heb ik net een heel lulverhaal over emissiviteit geschreven, zeg jij het in 3 zinnen beter dan ik in 3 A4'tjes. Pff....
Oh edit 2 @Señor Sjon: ja, dit is dus echt wel een nadeel van hennepbeton vs. bijvoorbeeld HSB: het heeft een veel hogere warmtecapaciteit. Dat kan slecht gaan uitpakken 's zomers.
Ik denk dat hier echt een stukje theoretische kennis nodig is, want wat je hier zegt klinkt heel erg als 'we hebben wat geprobeerd en het werkte niet, dus blijkbaar moet het toch zoals iedereen het doet'. En die empirische manier van werken zie ik continu in de bouw, terwijl het toch helemaal niet moeilijk is om dit soort dingen te modelleren en berekenen en daardoor tot een véél beter geoptimaliseerde oplossing te komen.Grolsch schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 10:06:
Dat hele "comfortabele" is nogal een persoonlijke kwestie.
Je temperatuurervaring is een combinatie van contact-, convectie- en stralingsoverdracht van warmte. De eerste twee zijn een gegeven; wanneer je ruimte isotroop op warmte is is alles wat je aanraakt dezelfde temperatuur en zal dezelfde luchttemperatuur altijd vergelijkbaar aanvoelen. We negeren even het convectieve effect van een warme vloer. Het verschil zit hem grootendeels in de stralingsoverdracht, en dit is vaak wat het verschil tussen kil en warm maakt.
Alle oppervlakken in huis stralen warmte uit, en de temperatuur die je ervaart op je huid is de som van alle stralingsbronnen maal hun relatieve oppervlakte. Zeg dat je in een perfecte kubusruimte staat die op 20 graden is en de vloer is verwarmd op 30 graden, dan is 1/6e van het oppervlak op 30 graden, 5/6e op 20 en is je temperatuurervaring op de huid vanuit stralingswarmte 30 * 1/6 + 20 * 5/6 = 21,66 graden. Or is it?
Er is ook namelijk zoiets als emissiviteit; hoeveel warmte daadwerkelijk wordt uitgestraald ten opzichte van dit ideaal. Een wit geverfde muur heeft een emissiviteit van misschien 0,3, terwijl een keramische vloer een emissiviteit van 0,9 heeft. De werkelijke ervaren temperatuur is in diezelfde kubusvormige ruimte dan een stuk hoger: (0.9 * 30 * 1/6 + 0.3 * 20 * 5/6)/(0.9*1/6 + 0.3 * 5/6) = 23,75 graden.
Die hoge emissiviteit (en gerelateerd: absorptiviteit) van vloeren, met name als dit onderdeel maakt van de minst geisoleerde buitenschil, zorgt ervoor dat een vloer van 16-17 graden in een huis van 21 graden aanvoelt als kil. Hetzelfde met glas; dit heeft net als de meeste keramische materialen een zeer hoge emissiviteit en dus een grote invloed op de gevoelstemperatuur in huis.
Maar de oplossing is dan niet om maar verwarming aan te leggen, daarmee los je het onderliggende probleem niet op. Zowel absorptiviteit als emissiviteit van je grote oppervlakken moet omlaag! 0,1-0,3 is prima haalbaar voor vrijwel alle oppervlakken. Dit is waarom er speciale coatings op HR glas zitten - licht reflectieve coatings meestal (hoge reflectiviteit = lage emissiviteit). Helaas zitten deze coatings op de buitenkant en blijft de binnenkant kil aanvoelen, dus hiervoor heb je speciale plastic films die je kunt aanbrengen. Plafonds en muren kun je met lichte kleuren verven en vloeren kun je bekleden of als je een harde vloer wil kun je zgn. low-e laminaat of parket gebruiken. Als je helemaal niet wilt inboeten op materiaalkeuze kun je zelfs emissiviteit beperken door middel van strategisch geplaatste kasten, banken/stoelen, karpetten, enz.
En kritisch: dit alles heeft uiteindelijk het identieke effect als vloerverwarming aanleggen, zolang de binnentemperatuur maar hetzelfde is. Comfort is lang niet zo subjectief als je denkt, het is gewoon een functie van je gewenste huidtemperatuur en de warmteverliezen aan je omgeving.
Ik gok dat passiefwoningen in de toekomst juist veel couranter worden? Wat ik hier doe is geen magie. Misschien in conservatief Nederland, maar het is echt niet vreemd wat ik hier zeg.Ik neem aan dat jullie deze woning gaan bouwen met het idee hier de rest van jullie leven te blijven wonenJe bouwt de woning wel heel erg "Mux specifiek", ik verwacht niet dat de woning erg courant is mocht je hem ooit willen verkopen.
Ja, het gaat dus sterk afhangen van de gebouwsimulatie of een warmtepomp wel of geen zin heeft. Heel erg grof gesteld kunnen we *zonder enige zoninstraling* uitgaan van 355 dagen onverwarmd met deze isolatie, op basis van KNMI-temperatuur- en winddata, maar dat is een extreem grove berekening die vorm en ligging van het huis totaal niet meeeneemt. In de praktijk kun je niet om een volledige simulatie heen om de werkelijke warmte- en koelingsvraag te berekenen, en dus ook te weten hoeveel dagen overschrijding er zijn.jacovn schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 10:13:
Dan ga je wel met COP van 1 die 2 kWh bij verwarmen. Ik heb een winter met 6 kW COP 1 verwarmd. Dat zijn dan maanden van €450-€500 geweest.
Wij hebben ook triple glas, lucht WTW, douche WTW en iets betere RC waardes dan bouwbesluit en veel betere lucht dichting dan standaard.
De praktijk in andere landen leert dat een passiefwoning echt nooit problemen heeft met verwarmen; dat kun je probleemloos COP=1 doen zonder je wezenloos te betalen. De moeite zit hem in de zomer: hoe houd je de warmte buiten. De laatste jaren zijn er hele weken geweest dat de buitentemperatuur 's nachts BOVEN onze gewenste binnentemperatuur in de zomer ligt, en dan kun je dus niet met een ventilatieshunt 's nachts koelen en overdag de zon buitenhouden om het binnenklimaat te beschermen. Je MOET dan wel actief gaan koelen. En nouja, zodra je toch al airco hebt kun je voor 200 euro extra er een L/L warmtepomp van maken. Dan is de keuze makkelijk gemaakt.
Passief koelen denk ik niet dat haalbaar gaat worden met alleen vloerlussen trouwens. Zeker als we materiaalgebruik op lage emissiviteit uitkiezen; je kunt dan met een grondlus op 12-14 graden <5W/m2 koelen. Bijna compleet nutteloos, zeker gezien een L/L warmtepomp letterlijk 10x zo goedkoop is.
Ik betwijfel het, ons elektraverbruik is vergelijkbaar met veel mensen omdat we allebei relatief vaak thuis zijn (ik heb een eigen bedrijf thuis, vriendin werkt 4 dagen).En dan heb ik ook nog onzuinige apparaten die de lucht ook opwarmen. Bij jou gebruikt het volgens mij 10x minder dan bij andere mensen.
Voor alle duidelijkheid: we hebben het hier over minder dan 2 weken per jaar dat er een significante hoeveelheid extra warmte nodig is. De rolluiken mogen het hele jaar dicht behalve 27 januari t/m 8 februariHet zou mooi zijn dat je met de zoninstraling het helemaal kan verwarmen en maar een paar keer bijverwarmen hoeft.
Mijn partner laat meestal de screens en rolluiken dicht als het ook maar iets zonnig is. Zon is mooi maar alles verkleurd ook door de zon, en het is al snel te veel na mate je meer isoleert.
Edit @jerh: jongen, heb ik net een heel lulverhaal over emissiviteit geschreven, zeg jij het in 3 zinnen beter dan ik in 3 A4'tjes. Pff....
Oh edit 2 @Señor Sjon: ja, dit is dus echt wel een nadeel van hennepbeton vs. bijvoorbeeld HSB: het heeft een veel hogere warmtecapaciteit. Dat kan slecht gaan uitpakken 's zomers.
@mux het is een leuk verhaal, maar toch echt niet praktisch.
Nu heb jij geen kinderen, mijn vrouw ziet mij al aankomen met een "absortieve" vloer.... weet je welke vraag ik dan krijg?
Nu heb jij geen kinderen, mijn vrouw ziet mij al aankomen met een "absortieve" vloer.... weet je welke vraag ik dan krijg?
Inderdaad. Dit is waar de theorie en de praktijk misgaan. Stel zo een willekeurig kantoor in en je hebt de grootste onvrede die je kan hebben.
Eh, maar dat is nu ook al vaak zo. De bouw is wel een tak waar weinig innovatie plaatsvindt, of anders gezegd uitgevoerd wordt zoals de gebruiker van een pand dat wil. En ook de kwaliteit laat het nogal eens afweten, gezien vanuit diezelfde gebruiker.Señor Sjon schreef op zondag 28 april 2019 @ 21:01:
Inderdaad. Dit is waar de theorie en de praktijk misgaan. Stel zo een willekeurig kantoor in en je hebt de grootste onvrede die je kan hebben.
Er is nogal wat te verbeteren, in Dld zie je wat dat betreft (vanuit mijn beperkte blik) meer gebeuren.
Hoe duur is hennepbeton in vergelijking met zeg kalkzandsteen + pir isolatie?
Volgens mij ligt het meer er aan dat de opdrachtgever vaak het goedkoopste wilt, of gewoon niet weet wat voor eisen hij kan stellen en alles maar volgens het bouwbesluit (slecht) laat bouwen.jerh schreef op zondag 28 april 2019 @ 21:14:
[...]
Eh, maar dat is nu ook al vaak zo. De bouw is wel een tak waar weinig innovatie plaatsvindt, of anders gezegd uitgevoerd wordt zoals de gebruiker van een pand dat wil. En ook de kwaliteit laat het nogal eens afweten, gezien vanuit diezelfde gebruiker.
Er is nogal wat te verbeteren, in Dld zie je wat dat betreft (vanuit mijn beperkte blik) meer gebeuren.
Ook wordt er heel veel in NL gebouwd puur als investering voor een ontwikkelaar. Dat het voor de klant niet een fijn gebouw is is niet zo heel belangrijk als het gebouw zijn geld maar waard is.
Voor de particuliere woningbouw zoals in dit topic zie je soms wel leuke dingen voorbij komen, maar heel vaak is het een stuk duurder dan standaard bouw. Gewoon omdat heel veel kleine aannemers nu eenmaal traditioneel bouwen, omdat ze dat kennen en garantie op kunnen geven.
Zo, er is bij ons eindelijk wat aan het gebeuren.

Als het goed is is vandaag de fundering gestort. Dat had eigenlijk afgelopen donderdag al gemoeten maar de gemeente lag dwars. Laten gaven ze alsnog toestemming maar daar hadden we toen al niets meer aan.
Tegen het einde van de week moet de vloer er in liggen en dan kan er volgende week gestart worden met de houtbouw.

Als het goed is is vandaag de fundering gestort. Dat had eigenlijk afgelopen donderdag al gemoeten maar de gemeente lag dwars. Laten gaven ze alsnog toestemming maar daar hadden we toen al niets meer aan.
Tegen het einde van de week moet de vloer er in liggen en dan kan er volgende week gestart worden met de houtbouw.
Zo, die fundering gaat niet diep. Dat verrast me wel.Daniel schreef op maandag 29 april 2019 @ 16:09:
Zo, er is bij ons eindelijk wat aan het gebeuren.
[Afbeelding]
Kuubsprijzen zijn praktisch identiek aan HSB in de offertes/aanboden die wij hebben bekeken. Van alles wat we hebben bekeken is eigenlijk alleen Scotframe significant goedkoper dan de rest, we hebben bijna overal vrijwel dezelfde prijsopgaves gekregen. Allemaal zo rond de €250/m3. Kalkzandsteen+pir hebben we geen offertes van, dus kan ik niks over zeggen.LittleTycoon schreef op zondag 28 april 2019 @ 22:36:
Hoe duur is hennepbeton in vergelijking met zeg kalkzandsteen + pir isolatie?
Het is wel iets dieper dan het lijkt op de foto maar het is dan nog relatief ondiep. Het voordeel van stevige zandgrond en een houten huis met een laag gewicht.blubbers schreef op maandag 29 april 2019 @ 16:12:
[...]
Zo, die fundering gaat niet diep. Dat verrast me wel.
Minimaal 60 a 70 cmDaniel schreef op maandag 29 april 2019 @ 16:49:
[...]
Het is wel iets dieper dan het lijkt op de foto maar het is dan nog relatief ondiep. Het voordeel van stevige zandgrond en een houten huis met een laag gewicht.
Onderkant fundering moet inderdaad op 800mm onder het maaiveld liggen (vaak is dit peil -900 op tekening). Op de foto lijkt het wat weinig, maar volgens mij komt er nog heel wat grond op om gelijk met de buren te komen.
[ Voor 19% gewijzigd door Ernemmer op 29-04-2019 17:07 ]
De berg grond geeft aan wat hier al uit gekomen is, en het uiteindelijk peil ligt hoger dan wat het maaiveld nu isErnemmer schreef op maandag 29 april 2019 @ 17:05:
Onderkant fundering moet inderdaad op 800mm onder het maaiveld liggen (vaak is dit peil -900 op tekening). Op de foto lijkt het wat weinig, maar volgens mij komt er nog heel wat grond op om gelijk met de buren te komen.
Je hebt wel een partij ellende gehad met die graafmachine, heeft veel tijd en geld gekost als ik het zo lees. Zou je het met de wetenschap van nu weer zo aanpakken? Blijft natuurlijk wel een ultiem stuk speelgoedvdbeke schreef op zondag 28 april 2019 @ 19:04:
Nog eens iets van mij laten horen hier, bouwvergunning is binnen en er is begonnen aan de kelder voor het poolhouse (voorlopige woning).
[Afbeelding]
kelder uitgegraven
[Afbeelding]
vloerplaat vlinderen:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
veeel meer op de blog
@Oilman Vooral dat laatste maakt wel iets goed, zat toen ook wel in een dipje (of diep dal, tis maar hoe je het bekijkt en dat heeft me er toch wel voor een stuk doorgeholpen). blijft wel handig speelgoed, effe wat zand verzetten, sleutel om en je hoeft op niemand te wachten.
kwa kosten, verkoper is redelijk tegemoet gekomen dus dat scheelt. maar dat verhelpt de stress, ergernis/ frustatratie op dat moment niet.
Maar opnieuw doen, ik denk het wel. Het geeft je toch een bepaalde vrijheid/ luxe. als ik telkens iemand moest laten komen om iets te doen kost uiteindelijk ook geld. kelder uitgraven kost ook rap 3-5000 euro.
kwa kosten, verkoper is redelijk tegemoet gekomen dus dat scheelt. maar dat verhelpt de stress, ergernis/ frustatratie op dat moment niet.
Maar opnieuw doen, ik denk het wel. Het geeft je toch een bepaalde vrijheid/ luxe. als ik telkens iemand moest laten komen om iets te doen kost uiteindelijk ook geld. kelder uitgraven kost ook rap 3-5000 euro.
Wij hadden hetzelfde met onze verreiker, bleek minder goed te werken dan de verkoper had aangegeven en konden vrijwel meteen de startmotor en een aantal electrische delen laten vervangen. Kleine tegemoetkoming gekregen, maar we zijn nog altijd véél goedkoper uit dan wanneer we zo'n ding hadden moeten huren en we hebben er superveel aan.

Ik zou het een volgende keer weer doen. Kan anders zijn wanneer ik hem verkocht heb, want nog maar afwachten wat ik terugkrijg en of we tegen meer problemen aanlopen. Ik hoop/gok op ongeveer de aanschafprijs

Ik zou het een volgende keer weer doen. Kan anders zijn wanneer ik hem verkocht heb, want nog maar afwachten wat ik terugkrijg en of we tegen meer problemen aanlopen. Ik hoop/gok op ongeveer de aanschafprijs
[ Voor 3% gewijzigd door Stefke op 29-04-2019 22:32 ]
Is die 250 m3 een soort van casco prijs? Vliegen zoveel verschillende prijsdefinities rond dat het lastig te vergelijken is.mux schreef op maandag 29 april 2019 @ 16:18:
[...]
Kuubsprijzen zijn praktisch identiek aan HSB in de offertes/aanboden die wij hebben bekeken. Van alles wat we hebben bekeken is eigenlijk alleen Scotframe significant goedkoper dan de rest, we hebben bijna overal vrijwel dezelfde prijsopgaves gekregen. Allemaal zo rond de €250/m3. Kalkzandsteen+pir hebben we geen offertes van, dus kan ik niks over zeggen.
Pardon, ja dat is casco. We doen alle afwerking zelf.
Met prijzen van 250€/m3 zou ik nog elke keer voor Scotframe gaan. Ik meen dat ik daar onder de 175€/m3 uit kwam voor de casco. Das in mijn geval toch de eerste 45.000€ die snel verdiend zijn. Als ik dan ook nog kijken hoeveel meer dan enkel het casco je voor dat geld krijgt, dan is het helemaal een no-brainermux schreef op maandag 29 april 2019 @ 16:18:
[...]
Kuubsprijzen zijn praktisch identiek aan HSB in de offertes/aanboden die wij hebben bekeken. Van alles wat we hebben bekeken is eigenlijk alleen Scotframe significant goedkoper dan de rest, we hebben bijna overal vrijwel dezelfde prijsopgaves gekregen. Allemaal zo rond de €250/m3. Kalkzandsteen+pir hebben we geen offertes van, dus kan ik niks over zeggen.
Zijn dat 2019 prijzen?Rtificial schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 08:46:
[...]
Met prijzen van 250€/m3 zou ik nog elke keer voor Scotframe gaan. Ik meen dat ik daar onder de 175€/m3 uit kwam voor de casco. Das in mijn geval toch de eerste 45.000€ die snel verdiend zijn. Als ik dan ook nog kijken hoeveel meer dan enkel het casco je voor dat geld krijgt, dan is het helemaal een no-brainer
Met gestrekt been.
Jahoor, ik kom daar nu nog steeds op ongeveer diezelfde prijs uit. Ik denk dat het 15€/m3 goedkoper was toen ik bouwde. Maar onder de 200€/m3 blijven is niet moeilijk, inclusief fundering en het opbouwen van het casco.
Zoals altijd hangt het vooral af van de keuzes die je maakt.
Ik had ook voor Scottframe moeten gaan, achteraf gezien. Om alle redenen, zowel financieel als het feit dat dat van alle SIP aanbieders eigenlijk de enige was die als een echt professioneel en klantgericht bedrijf over kwam.
Waarom ik er niet voor gekozen heb uiteindelijk is een te lang verhaal.
Waarom ik er niet voor gekozen heb uiteindelijk is een te lang verhaal.
Anoniem: 174333
@vdbeke Mooie kelder ! Ik lees op je blog dat je een (bijna) passief offgrid huis maakt. Hoort de kelder ook bij je passive schil of staat deze er buiten ? Ik ben wel beniewd hoe je deze gaat isoleren ?
Allereerst: ja, Scotframe is goedkoper, en vrijwel zeker de goedkoopste optie. Wat dat betreft is het 100% een aanrader voor iedereen die gaat bouwen, zeker sinds we bij je langs zijn geweest en zelf de kwaliteit een beetje hebben kunnen zien.Rtificial schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 08:46:
Met prijzen van 250€/m3 zou ik nog elke keer voor Scotframe gaan. Ik meen dat ik daar onder de 175€/m3 uit kwam voor de casco. Das in mijn geval toch de eerste 45.000€ die snel verdiend zijn. Als ik dan ook nog kijken hoeveel meer dan enkel het casco je voor dat geld krijgt, dan is het helemaal een no-brainer
Maar het verschil is niet zó groot. Als wij daarvoor waren gegaan zouden we uitkomen op, om en nabij, €220/m3. Dit komt vooral door de extra kosten van het aanpassen van een bestaand ontwerp; we zouden dan bijv. voor de Tummel zijn gegaan maar dan met een andere garagevorm en binnenindeling. Ze rekenen iets van 15% bovenop de gewone prijs voor die aanpassingen. En niet te vergeten: fundering en dak zitten bij onze kuubsprijs inbegrepen. Als we geen aanpassingen zouden willen zou het op €190/m3 uitkomen denk ik. Puur op basis van een simpele excelsheet die we destijds hebben aangemaakt.
Kort samengevat, met gelijkwaardige inhoud en meegetelde posten, casco:
- Scotframe catalogus: €190/m3
- Scotframe aangepast: €220/m3
- Hennepbeton aangepast: €250/m3 (maar: meer kuubs nodig!)
- Groothuisbouw catalogus €270/m3
- Frecohuis HSB aangepast: €300/m3
- Groothuisbouw aangepast: €300/m3
Da's een beetje de bandbreedte die wij hebben gezien. We hebben elders wel indicaties van prijzen gezien, maar iedereen is te bang om z'n kosten en offertes te delen met de wereld dus eerlijk gezegd is het nog steeds allemaal erg koffiedik kijken voor ons.
Edit 2: Rtificial bouwt overigens ook op aanzienlijk makkelijkere grond dan wij
[ Voor 3% gewijzigd door mux op 30-04-2019 21:52 ]
Het is inderdaad een heel treintje van specialismen waardoor er in de huidige markt en krapte in personeel uitloop en opschuiven van start project helaas niet te voorkomen is.twodigits schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 10:03:
Wat ik me nooit zo gerealiseerd had: voor elke taak is er een specialistische ploeg op de bouw. Huis is nu gemetseld, maar voegen wordt door een andere ploeg gedaan, net als het plaatsten van zinken afdeklijsten, dat ook weer een andere ploeg is dan de dakdekkers.
Het is mijn werk (uitvoerder) om al deze verschillende partijen in de trein te houden en te zorgen dat alles en iedereen op tijd zijn werk kan doen en er dan ook is, als er een wagonnetje tussen uit valt staat de rest er achter ook stil.
Door krapte en gebrek aan instromers in sommige van deze specialismen (bijv metselaar) worden de aannemers gedwongen tot creatieve oplossingen zoals compleet andere gevelconstructies tot zelf een metselploeg in loondienst te nemen om zo de grillen van de markt op te kunnen vangen.
Het is geen optie voor een aannemer om al deze verschillende specialismen (zinkwerk, voegen, metselen) door eigen personeel te laten doen gewoon weg omdat je geen continuïteit kan bieden voor deze werkzaamheden door verschillen in duur van de werkzaamheden.
Lang verhaal, maar ik moest het even kwijt.
Leuk om van een uitvoerder te vernemen @D.deJong Ik begreep van mijn uitvoerder dat er hier en daar wat geschoven werd met de planning door drukte van menigeen maar de geplande opleverdatum gaan ze zoals het er nu bij ligt keurig halen. Wat me verder positief opgevallen is, betreft het vakmanschap. Een genot om naar te kijken voor een leek als ik.
Wat mij opvalt: tegenwoordig zie je vaak dat ook werkzaamheden waarvan je verwacht dat een aannemer ze zelf uitvoert worden uitbesteed. Dan wordt zo'n project aangenomen door enkel een "bureautje" en worden bijvoorbeeld timmerwerk en betonwerk weer door aparte partijen uitgevoerd. Als constructeur soms heel frustrerend voor de communicatie.D.deJong schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 06:55:
[...]
Het is geen optie voor een aannemer om al deze verschillende specialismen (zinkwerk, voegen, metselen) door eigen personeel te laten doen gewoon weg omdat je geen continuïteit kan bieden voor deze werkzaamheden door verschillen in duur van de werkzaamheden.
Vandaag wordt de verdiepingsvloer gestort
Heb de aannemer maar gebeld dat hij gerust een paar kuub beton minder kan bestellen. De vloer ligt al behoorlijk vol met leidingen ...

* Foto's met de complete wapening en betonmatten staan nog op mijn camera
... en met staal (dit is een HEM-220)

Bijzondere van de staalconstructie is dat kolommen assymetrisch onder de HEM balk staan. De kolommen (kokers 80x80x8 en 100x100x10) vallen hierdoor weg tussen de kozijnen. De volledige vloer en achtergevel wordt gedragen door deze balk.

Heb de aannemer maar gebeld dat hij gerust een paar kuub beton minder kan bestellen. De vloer ligt al behoorlijk vol met leidingen ...

* Foto's met de complete wapening en betonmatten staan nog op mijn camera
... en met staal (dit is een HEM-220)

Bijzondere van de staalconstructie is dat kolommen assymetrisch onder de HEM balk staan. De kolommen (kokers 80x80x8 en 100x100x10) vallen hierdoor weg tussen de kozijnen. De volledige vloer en achtergevel wordt gedragen door deze balk.
[ Voor 3% gewijzigd door Joris748 op 01-05-2019 09:06 ]
Heb je een dikke vloer dat dat goed gaat met die leidingen? En heeft de constructeur dit gezien?Joris748 schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 09:05:
Er zal nog best wel wat staal boven op gekomen zijn. Dat was bij ons ook zo. Rond de sparingen en trapgat lagen best wel lange staven die aan de breedplaat ijzers vastgemaakt werden.
Dat is ook een van de veranderingen waar de bouw wereld aan moet wennen denk ik, al die lucht leidingen en veel meer electra/loze buizen, meerdere badkamers, technische ruimte(n) De werkvoorbereider/opperman of hoe hij ook heette had nog nooit zo veel staalwerk op vloeren gezien vertlede hij me. Maar woningen met gebalanceerde lucht verversing bouwden ze ook nog niet heel veel volgens mij. Het hield op met wel een warmtepomp maar klasse C lucht verversing (dat kreeg ik ook aangeboden in de eerste offerte)
Dat is ook een van de veranderingen waar de bouw wereld aan moet wennen denk ik, al die lucht leidingen en veel meer electra/loze buizen, meerdere badkamers, technische ruimte(n) De werkvoorbereider/opperman of hoe hij ook heette had nog nooit zo veel staalwerk op vloeren gezien vertlede hij me. Maar woningen met gebalanceerde lucht verversing bouwden ze ook nog niet heel veel volgens mij. Het hield op met wel een warmtepomp maar klasse C lucht verversing (dat kreeg ik ook aangeboden in de eerste offerte)
Yep, constructeur heeft het gecontroleerd en goedgekeurd. De stortvloer wordt 170 mm dik, de ventilatiekanalen zijn uit mijn hoofd 75 mm.D-e-n schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 09:23:
[...]
Heb je een dikke vloer dat dat goed gaat met die leidingen? En heeft de constructeur dit gezien?
Inderdaad heel veel staal. Ze zijn met twee personen 3 volle dagen bezig geweest om alle wapening aan te brengen.jacovn schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 09:31:
Er zal nog best wel wat staal boven op gekomen zijn. Dat was bij ons ook zo. Rond de sparingen en trapgat lagen best wel lange staven die aan de breedplaat ijzers vastgemaakt werden.
Bij alle grote sparingen ligt dubbele wapening. Aan iedere zijde van de sparing minstens twee staven in de onderwapening (op de breedplaatvloer) en twee staven in de bovenwapening (op de betonmatten). Maakt 16 staven per sparing. Daarnaast veel haarspelden aan de randen van de vloer op de plekken waar deze niet op een dragende muur ligt.
Wat ik ook gaaf vind is dat de stalen balk straks geheel in de vloer ligt. Het plafond loopt bij alle balken strak door.
[ Voor 85% gewijzigd door Joris748 op 01-05-2019 09:49 ]
Belangrijk is ook dat de architect er rekening mee houdt qua hoogte, dus er rekening mee houden dat die vloer wat dikker mag worden.jacovn schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 09:31:
Dat is ook een van de veranderingen waar de bouw wereld aan moet wennen denk ik, al die lucht leidingen en veel meer electra/loze buizen, meerdere badkamers, technische ruimte(n)
Het totale vloerpakket wordt 385 mm dik:D-e-n schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 09:39:
[...]
Belangrijk is ook dat de architect er rekening mee houdt qua hoogte, dus er rekening mee houden dat die vloer wat dikker mag worden.
- 50 mm breedplaatvloer
- 170 mm stortvloer
- 80 mm EPS
- 10 mm tackerplaat (voor de vloerverwarming)
- 75 mm dekvloer
Dit topic is gesloten.
Let op:
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.
Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.
Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic