Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 89 ... 272 Laatste
Acties:
  • 2.620.093 views

Onderwerpen

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• blubbers
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 02-09 15:06
Wij kunnen aan de zolder beginnen. :)

Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/dvmtmv.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/2uyn4w5.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/2w2kdfp.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 06-09 12:27
Leuke foto's, mooie bekisting. Alleen altijd zo jammer dat die lui geen helm opzetten. Wat kan er ook uit zo'n betonpomp vallen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twodigits
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 16:02
Leuke foto's inderdaad. En ik zie dat het koude weer geen beletsel is. Ik vond dat dat bij een gevoelstemperatuur van -6 wel het geval is. Maar dacht eigenlijk dat vorst sowieso niet goed was voor beton storten, metselen, muren lijmen en dat soort dingen. Weet iemand daar meer over?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17:30
twodigits schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 17:55:
Leuke foto's inderdaad. En ik zie dat het koude weer geen beletsel is. Ik vond dat dat bij een gevoelstemperatuur van -6 wel het geval is. Maar dacht eigenlijk dat vorst sowieso niet goed was voor beton storten, metselen, muren lijmen en dat soort dingen. Weet iemand daar meer over?
Bij een graadje of 2 nachtvorst laten wij een percentage (50% of meer) Portland C cement mengen door de centrale dan heb je een snellere chemische reactie en dus ook droogtijd. Afdekken tegen de koude wind of/en stoken aan de onderzijde mits mogelijk, soms bestellen we verwarmde beton.
Als er geen rijp op de wapening ligt en met wat noodgrepen kan je nog best lang doorgaan met storten.
De remmende factor is meestal de centrale, als de trechter bevroren is dan houd het op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rockster
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13:23
Artbij schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 08:32:
[...]

Voor 1200 zou ik het altijd doen. Ik heb dubbel en triple glas in huis en je merkt echt verschil in koudeval.
We waren vandaag op bezoek bij mensen die ook triple glas in huis hadden en ik was meteen overtuigd :) Wat een verschil is dat zeg! Ik was nog wat twijfelend vanwege de verandering van kleur of minder licht in huis, maar van beide kon ik weinig merken. Triple glas it is!

Mitsu PUHZ-SHW112YAA + ERSC-VM2C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 04-09 11:18
twodigits schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 17:55:
Daar ben ik ook benieuwd naar. Donderdagochtend laten storten bij +5, daarna regende het de hele middag dus stond er een laagje water op het beton. Donderdagavond begon het om een uur of 20-21 al te vriezen (ijzel) en heb ik een laag dekzeil aangebracht (op advies betonleverancier)
Vrijdag nog een laag dekzeilen (omdat ik ze toch heb liggen), maar toch komt er onder de dekzeilen gewoon ijsvorming.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 06-09 16:37
stefijn schreef op maandag 21 januari 2019 @ 16:41:
[...]

Daar ben ik ook benieuwd naar. Donderdagochtend laten storten bij +5, daarna regende het de hele middag dus stond er een laagje water op het beton. Donderdagavond begon het om een uur of 20-21 al te vriezen (ijzel) en heb ik een laag dekzeil aangebracht (op advies betonleverancier)
Vrijdag nog een laag dekzeilen (omdat ik ze toch heb liggen), maar toch komt er onder de dekzeilen gewoon ijsvorming.
Kunnen we bij jou komen schaatsen dan? :P

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twodigits
Nou de aannemer gaat morgen in ieder geval niet aan het werk, vanwege lage temperatuur en sneeuw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Nee, dat lijkt mij logisch, als het zo hard vriest. Maar ons beton is bij een prima temperatuur gestort en was al hard genoeg om over te lopen toen het begon te vriezen.

edit: als ik zoiets lees:
http://betonplaza.nl/Docu...%20Lage%20Temperatuur.pdf
hebben we toch best kans op vorstschade?

[ Voor 33% gewijzigd door Stefke op 21-01-2019 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrashOne
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

Als dat document klopt, dan lijkt me dat wel ja.

Huur mij in als freelance SEO consultant!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Kan me wel voorstellen dat er schade is door het uitzetten van het water als het bevriest. Maar ik weet niet of het echt problemen geeft.

Met gestrekt been.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Afhankelijk van veel factoren. Zal vast een wintersamenstelling zijn geweest met wat vitaminen. Daarnaast scheelt het nogal hoe dik de vloer is i.v.m. warmteontwikkeling.
Maar de toplaag bevriest snel, dan kan je binnenkort gaan vegen als dat zo is ;) Gewoon even afwachten is nu niet echt wat over te zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 05-09 08:32

Daniel

Kapitein NCC-1701
Ik heb eindelijk een offerte van de aannemer. Ik bereidde me al voor op (weer) een paar forse tegenvallers maar wonderlijk genoeg is de offerte vrijwel gelijk aan oorspronkelijke raming, terwijl er wel het e.e.a. aan meerwerk is toegevoegd. Al met al valt het dus aardig mee.

Ik zie 1 post waar ik wat twijfels bij heb: Voor het aanbrengen van vloerverwarming op de verdieping wordt 4k gerekend, plus ruim 2200 euro voor het aanbrengen van een 50mm smeervloer. Voor in totaal ongeveer 65 m2 oppervlakte lijkt me dat nogal pittig, klopt dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 26-08 18:36
@Daniel
Wij hadden €16.20 ex per m2 voor vloerverwarming aanleggen.
En €14.00 dekvloer giet cement per m2

Dat is inclusief BTW €36.50 per m2
Ik vrees alleen dat de prijzen inmiddels wel weer gestegen zullen zijn. En er moet nog voeding naar de verdieping bij in ons aanbod €620 voor 2 verdiepingen was. (Met vuil afscheiders, afsluitkranen etc)

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
jacovn schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 10:33:
@Daniel
Wij hadden €16.20 ex per m2 voor vloerverwarming aanleggen.
En €14.00 dekvloer giet cement per m2

Dat is inclusief BTW €36.50 per m2
Ik vrees alleen dat de prijzen inmiddels wel weer gestegen zullen zijn. En er moet nog voeding naar de verdieping bij in ons aanbod €620 voor 2 verdiepingen was. (Met vuil afscheiders, afsluitkranen etc)
Prijzen hierboven zijn ex btw. Als ik jouw prijs aanhou kom ik op ~2k totaal voor mijn oppervlak. Zelfs met gestegen prijzen lijkt het drievoudige me nogal extreem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 26-08 18:36
Daniel schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 10:35:
[...]

Prijzen hierboven zijn ex btw. Als ik jouw prijs aanhou kom ik op ~2k totaal voor mijn oppervlak. Zelfs met gestegen prijzen lijkt het drievoudige me nogal extreem.
Maar zoals ik schreef was dat nu half jaar geleden. En het was niet de bouwer maar een instalateur die ik zelf opdracht heb gegeven.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
jacovn schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 10:38:
[...]

Maar zoals ik schreef was dat nu half jaar geleden. En het was niet de bouwer maar een instalateur die ik zelf opdracht heb gegeven.
Dat laatste zal iets schelen, maar 200% verschil op basis van die factoren lijkt me nogal stevig. Deze prijs komt rechtstreeks van de onderaannemer, met wat marge voor de bouwer er bovenop. Prijzen die ik online kan vinden komen tussen de 1500 euro en 2k uit voor zo'n 60-70 m2 hoofdverwarming. Ik zal eens even doorvragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anme
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 05-09 14:33
Bij ons is vandaag geboord tbv bodemwarmte. Het is allemaal goed gegaan. 90 meter diep.
Zijn er in dit topic mensen die met bodemwarmte gaan werken? Ik weet dat er een ander topic is, maar daar gaat het meestal over lucht/water warmtepompen.
Die van ons wordt een Daalderop met gewoon water (geen brine water).
Wij hebben gekozen voor dit systeem omdat ik twee collega's heb met een huis met bodemwarmte en die roemen beide het passief koelen. Voor mij is koelen ook heel belangrijk, want ik functioneer niet zo goed boven de 25 graden :) Wij hoefden nog niet gasloos te bouwen maar hebben er dus toch voor gekozen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06-09 21:25

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thebow1987
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 06-07 16:31
Ik ben aan het kijken of het voor ons financieel haalbaar is om een vrijstaand Passiefhuis te laten bouwen.

Zijn er hier mensen die me kunnen vertellen hoeveel euro per kuub zij betaald hebben voor de bouw van hun Passiefhuis? En met welk niveau afwerking etc dit is gedaan en in welke periode.

Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 12:30
.

[ Voor 99% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 17:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vantage92
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 11-01 12:31
thebow1987 schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 21:15:
Ik ben aan het kijken of het voor ons financieel haalbaar is om een vrijstaand Passiefhuis te laten bouwen.

Zijn er hier mensen die me kunnen vertellen hoeveel euro per kuub zij betaald hebben voor de bouw van hun Passiefhuis? En met welk niveau afwerking etc dit is gedaan en in welke periode.

Dank!
Wij zijn een passiefhuis aan het bouwen, houtskeletbouw, alleen biobased materialen en houten gevelbekleding. RC voor vloer, gevel en dak respectievelijk 8,9 en 11.
Prijs per kuub 380 euro inclusief BTW en exclusief installaties, keuken, vloeren, sanitair etc.
Wij komen 'sleutelklaar' op 550-580 euro per kuub. We zijn nog aan het bouwen ;-)

Als je meer wilt weten mag je me een PM sturen!

https://duurzamehuizenroute.nl/woning/vrijstaande-woning-2019-ommen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anme
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 05-09 14:33
Wij bouwen geen passiefhuis, maar het wordt wel 0 op de meter (verschillen?).
Onze kuubprijs komt overeen met die genoemd door Vantage92. Betreft HSB bouw en we doen alles in eigen beheer. Alles zit er bij in, dus ook bouwleges, keuken, afwerking etc.
We zijn nog niet klaar, dus we moeten nog rekening houden met tegenvallers, b.v. mbt kosten voor de tuin, hang en sluitwerk, inbouwkasten moeten we het nog doen met aannames.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-09 11:04

mux

99% efficient!

Wij zijn nog steeds erg in de beginfase, hebben onlangs na wat overtuiging door zekere mensen in dit topic en de nieuwsbrief van Urgenda voor een spantenbouw/hennepbeton bouw (volledig co2-vrije bouw) met Rc=10 en U=0,6 rondom gekozen.

We hebben nog geen volledig budget, maar casco gaat neerkomen op ca. €900/m2 bruto vloeroppervlak. Kuubsprijs zal dan in de buurt van de €350/m3 zitten. Sleutelklaar prijs hebben we nog niet, daar zijn we nog hard mee bezig.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17:02
Anme schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 09:19:
Wij bouwen geen passiefhuis, maar het wordt wel 0 op de meter (verschillen?).
De eerste is echt energie zuinig, de tweede is een marketing term van een redelijk energiezuinig huis, waarbij zonnepanelen (i.c.m. salderen) je energieverbruik afdekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thebow1987
Deleon78 schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 00:09:
Misschien even zoeken, aangeven wat je al hebt gevonden en iets meer info delen (definities zoas niveau van afwerking)? De prijs per kuub discussie komt regelmatig terug. Je kunt ook in het topic voor projectmatig bouwen kijken, daar komt passief ook nog wel eens terug. Wat bedoel je met passief?
Meer vragen dan antwoorden na zo'n generieke vraag ;)
Wat wordt bedoeld met Passiefhuis is volgens mij duidelijk, daar zijn normen voor.

Onze uitdaging is vooral of het financieel haalbaar is. Het budget is bij benadering bepaald en nu is de vraag of we daarvoor een Passiefhuis kunnen laten bouwen. Aangezien ik zeker weet dat we in ieder geval geen ruimte hebben voor luxe afwerking etc. ben ik aan het uitzoeken hoeveel en welke concessies ik moet maken. En daarbij ben ik me aan het verdiepen in welke zaken in zelf zou kunnen uitvoeren om de kosten verder te drukken.

Het kavel is 400m2 voor 215,- per m2.
Architect geeft aan dat we een minimale inhoud van 600m3 / 180m2 moeten aanhouden voor een vrijstaand huis omdat het anders proportioneel scheef loopt.

Ben dus blij met de indicatieve prijzen die genoemd worden door Vantage92, Anme en mux.

[ Voor 5% gewijzigd door thebow1987 op 23-01-2019 15:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Wat een vreemde uitspraak, ik bouw 570m3 (ongeveer, moet precies straks eens laten narekenen) op een kavel van 492m2. Loopt mijn woning nu proportioneel scheef?

Ook is luxe afwerking voor iedereen anders met ditto prijsverschillen. En de genoemde prijzen zijn enkel leuk als jij iemand vindt die het voor hetzelfde geld komt doen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Proportioneel scheef is natuurlijk een beetje onzin, je moet de ruimte bouwen die je wilt hebben en niet je huis maar 30% groter maken zodat de verhouding met je kavel beter is.
Het beste is om eerst zelf een programma van eisen op te zetten en dan mag de architect daarmee een huis ontwerpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Prijsverschillen tussen bouwen zitten hem niet echt in passiefhuis of niet - dat scheelt misschien een paarduizend euro hier en daar en eerlijk gezegd is dat soms zelfs in het voordeel van een passiefhuis (want: minder verwarmen, dus minder buizen leggen, kleinere WP, kleinere aansluiting, enz. enz.). Je kosten zitten in de afwerking en materiaalkeuze!

Daarnaast - casco is 1/3e van onze totaalkosten. De andere zijn bijna precies gelijk verdeeld de grond en afwerking. Zelfs als je casco 25% duurder wordt, op je totaalprijs scheelt het niet eens 10%. Als je daarmee een >10% comfortabeler of 10% goedkoper huis in onderhoud/verbruik krijgt, is het het IMO al waard. Of je maakt hem navenant kleiner; geen mens die een huis van 180m2 *nodig* heeft (als je het geld niet hebt)

Edit: de reacties komen wat aggressief over, maar zo bedoelen we het niet!

[ Voor 4% gewijzigd door mux op 23-01-2019 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buiter
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:10
mux schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 15:37:
Daarnaast - casco is 1/3e van onze totaalkosten. De andere zijn bijna precies gelijk verdeeld de grond en afwerking. Zelfs als je casco 25% duurder wordt, op je totaalprijs scheelt het niet eens 10%.

Ik weet niet waar bovenstaande op gebaseerd is en wat er precies met casco wordt bedoelt.
Maar de volgende verdeling kom ik tegen.
Afbeeldingslocatie: https://www.offerteadviseur.nl/wp-content/uploads/2017/04/prijsopbouw-nieuwbouw.jpg

Op het gebied van afwerking kun je het zo gek maken als je zelf wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17:38
Ernemmer schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 15:37:
Proportioneel scheef is natuurlijk een beetje onzin, je moet de ruimte bouwen die je wilt hebben en niet je huis maar 30% groter maken zodat de verhouding met je kavel beter is.
Het beste is om eerst zelf een programma van eisen op te zetten en dan mag de architect daarmee een huis ontwerpen.
Minimaal volume voor een vrijstaand passiefhuis heeft met de isolatiestandaard te maken, niet met de kavelgrootte. Het gaat om de proportionaliteit tussen warmteverlies van de buitenschil en het binnenvolume.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thebow1987
mux schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 15:37:
Prijsverschillen tussen bouwen zitten hem niet echt in passiefhuis of niet - dat scheelt misschien een paarduizend euro hier en daar en eerlijk gezegd is dat soms zelfs in het voordeel van een passiefhuis (want: minder verwarmen, dus minder buizen leggen, kleinere WP, kleinere aansluiting, enz. enz.). Je kosten zitten in de afwerking en materiaalkeuze!

Daarnaast - casco is 1/3e van onze totaalkosten. De andere zijn bijna precies gelijk verdeeld de grond en afwerking. Zelfs als je casco 25% duurder wordt, op je totaalprijs scheelt het niet eens 10%. Als je daarmee een >10% comfortabeler of 10% goedkoper huis in onderhoud/verbruik krijgt, is het het IMO al waard. Of je maakt hem navenant kleiner; geen mens die een huis van 180m2 *nodig* heeft (als je het geld niet hebt)

Nee ik ben alleen maar blij met jullie mening, daarvoor kom ik hier ook.

Het idee van de architect dat het een "hutje" kan lijken als je een vrijstaand huis te klein bouwt snap ik, maar wanneer dat zo is...
180m2 vind ik persoonlijk ook veel hoor, we zijn maar met z'n 2 (op dit moment).
We hebben inderdaad een programma van eisen (en wensen) geformuleerd en zitten nu in de fase dat we die gaan uitwerken in een ontwerp.
Wat je zegt over prijsverschil vind ik interessant. Uiteraard is veel afhankelijk van afwerking. Maar kan er globaal iets gezegd worden over HSB t.o.v. die EPS blokken (en zijn er nog andere logische keuzes?) ?

Ik focus mij nu nog vooral op of het uberhaupt allemaal wel haalbaar is binnen ons budget van 400k. Dat zou ik graag in beeld hebben voordat we onszelf verder in de kosten jagen door architecten, bouwkundigen, gemeente etc. Maar hoe kom je daar achter?

[ Voor 4% gewijzigd door thebow1987 op 23-01-2019 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
.

[ Voor 99% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 17:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• echthard
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 01-09 13:39
Als je een huis met een 2e verdieping wilt laten bouwen, is het dan nodig om die verdieping dan ook te verwarmen met vvw of zou de balansventilatie al voor voldoende verwarming zorgen? De bg en 1e verdieping hebben dan wel vvw.

Of is het veel goedkoper om het op een andere manier te verwarmen dan ook op de 2e verdieping vvw te plaatsen, wat zo'n 4k kost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Ik zou lekker de verdieping meenemen in de vvw om de systemen gelijk te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
ASW1 schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 15:56:
[...]

Minimaal volume voor een vrijstaand passiefhuis heeft met de isolatiestandaard te maken, niet met de kavelgrootte. Het gaat om de proportionaliteit tussen warmteverlies van de buitenschil en het binnenvolume.
Dat snap ik, maar dat was volgens mij niet waar de architect van thebow1987 op doelde bij een vrijstaand huis icm de grootte van de kavel. En om nu maar meer m3 te bouwen om aan de passiefhuis eis te gaan voldoen is helemaal onzin. Kleiner bouwen verbruikt altijd minder energie.

[ Voor 3% gewijzigd door Ernemmer op 23-01-2019 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

buiter schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 15:50:
Ik weet niet waar bovenstaande op gebaseerd is en wat er precies met casco wordt bedoelt.
Maar de volgende verdeling kom ik tegen.
[Afbeelding]

Op het gebied van afwerking kun je het zo gek maken als je zelf wil.
Ik reken installaties en afwerking dan samen, en dan zeggen we ongeveer hetzelfde. Jij hebt in je grafiekje grond er niet in zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thebow1987
Ernemmer schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 16:11:
[...]

Dat snap ik, maar dat was volgens mij niet waar de architect van thebow1987 op doelde bij een vrijstaand huis icm de grootte van de kavel. En om nu maar meer m3 te bouwen om aan de passiefhuis eis te gaan voldoen is helemaal onzin. Kleiner bouwen verbruik dan altijd minder energie.
Ik ben bang dat ik het ook niet helemaal goed verwoord heb. De bedoeling van de architect ligt denk ik meer bij het huis zelf dan t.o.v. het kavel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
thebow1987 schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 15:58:
[...]
Nee ik ben alleen maar blij met jullie mening, daarvoor kom ik hier ook.

Het idee van de architect dat het een "hutje" kan lijken als je een vrijstaand huis te klein bouwt snap ik, maar wanneer dat zo is...
Kwestie van smaak. Je kavel is voor een vrijstaande woning niet groot, dus je wil ook geen enorme kast neerzetten met zeer weinig ruimte er omheen (buren etc). Dat ziet er net zo goed niet uit. Het hangt ook nogal van vorm af - zowel van het kavel als de woning. Een lage schuurwoning die in de lengte wordt neergezet ziet er op een kleiner kavel al weer heel anders uit dan een notariswoning van 10 meter hoog.
Ik focus mij nu nog vooral op of het uberhaupt allemaal wel haalbaar is binnen ons budget van 400k. Dat zou ik graag in beeld hebben voordat we onszelf verder in de kosten jagen door architecten, bouwkundigen, gemeente etc. Maar hoe kom je daar achter?
400k voor wat? Is dat incl. grond, incl. woonklaar (dus keuken, vloeren, stoffering, tuin etc maar ook adviseurs, bouwleges). Of enkel het huis tot sleutelklaar (casco+installaties). Of ergens ertussen? En hoe groot/luxe moet het zijn? 500 m3 sleutelklaar incl. grond kom je denk ik wel uit als je geen extreme installaties of architectuur gaat bedenken. Moet het (veel) groter dan wordt het al tricky. Is 400k je totaalbudget dan wordt het krap is mijn inschatting. Verkijk je niet wat er allemaal nog bovenop komt om er daadwerkelijk te kunnen gaan wonen. Ik reken na de grond en de sleutelklare oplevering nog met zo'n 90k aan afbouw/afwerking op een huis van ~780 m3.

Een vrijblijvend gesprek met een bouwer is altijd wel mogelijk, en die kan op basis van je wensen waarschijnlijk wel een indicatie geven of je programma van eisen bij benadering haalbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17:38
Ernemmer schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 16:11:
[...]
En om nu maar meer m3 te bouwen om aan de passiefhuis eis te gaan voldoen is helemaal onzin. Kleiner bouwen verbruikt altijd minder energie.
Uiteraard is dat onzin maar zo wordt er wel gerekend om aan passiefnormen te voldoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thebow1987
Daniel schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 16:19:
[...]

Kwestie van smaak. Je kavel is voor een vrijstaande woning niet groot, dus je wil ook geen enorme kast neerzetten met zeer weinig ruimte er omheen (buren etc). Dat ziet er net zo goed niet uit. Het hangt ook nogal van vorm af - zowel van het kavel als de woning. Een lage schuurwoning die in de lengte wordt neergezet ziet er op een kleiner kavel al weer heel anders uit dan een notariswoning van 10 meter hoog.

[...]

400k voor wat? Is dat incl. grond, incl. woonklaar (dus keuken, vloeren, stoffering, tuin etc maar ook adviseurs, bouwleges). Of enkel het huis tot sleutelklaar (casco+installaties). Of ergens ertussen? En hoe groot/luxe moet het zijn? 500 m3 sleutelklaar incl. grond kom je denk ik wel uit als je geen extreme installaties of architectuur gaat bedenken. Moet het (veel) groter dan wordt het al tricky. Is 400k je totaalbudget dan wordt het krap is mijn inschatting. Verkijk je niet wat er allemaal nog bovenop komt om er daadwerkelijk te kunnen gaan wonen. Ik reken na de grond en de sleutelklare oplevering nog met zo'n 90k aan afbouw/afwerking op een huis van ~780 m3.

Een vrijblijvend gesprek met een bouwer is altijd wel mogelijk, en die kan op basis van je wensen waarschijnlijk wel een indicatie geven of je programma van eisen bij benadering haalbaar is.
Kavel dat we nu gereserveerd hebben is 25,5 diep en 16 breed. moet aan voorkant en zijkanten 4 meter van de erfgrens af staan. hou je dus 8 in de breedte over.
Vorm van het huis is nog te bepalen. "Modern Hollands" met puntdak is de omschrijving in het beeldkwaliteitsplan.

400k totaal budget. Grond dus 90k inc btw.
We doen het haalbaarheidsonderzoek samen met de architect en met hem zullen we dus de concessies die we moeten maken bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
thebow1987 schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 16:28:
[...]
We doen het haalbaarheidsonderzoek samen met de architect en met hem zullen we dus de concessies die we moeten maken bekijken.
Dan nog: is de 310k die je overhoudt wat je kan uitgeven om er te gaan wonen, of is dat wat je aan de aannemer/bouwer + adviseurs kunt uitgeven? Want dat maakt nogal een verschil. Een vloer, een keuken, stuc- en schilderwerk, gordijnen en basale tuinaanleg (je wil niet door de modder naar je voordeur) zijn allemaal kosten waar je niet echt omheen kunt. Even uitgaande van het eerste zou je de bouwsom zelf onder de 250k moeten houden en dan moet je voor de afbouw erg scherp gaan inkopen (of heel veel zelf doen). Daar kún je een huis voor bouwen maar dan ben je zeer beperkt in je opties.

Alleen bouwsom + adviseurs voor 310k biedt al een stuk meer mogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thebow1987
Daniel schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 16:55:
[...]

Dan nog: is de 310k die je overhoudt wat je kan uitgeven om er te gaan wonen, of is dat wat je aan de aannemer/bouwer + adviseurs kunt uitgeven? Want dat maakt nogal een verschil. Een vloer, een keuken, stuc- en schilderwerk, gordijnen en basale tuinaanleg (je wil niet door de modder naar je voordeur) zijn allemaal kosten waar je niet echt omheen kunt. Even uitgaande van het eerste zou je de bouwsom zelf onder de 250k moeten houden en dan moet je voor de afbouw erg scherp gaan inkopen (of heel veel zelf doen). Daar kún je een huis voor bouwen maar dan ben je zeer beperkt in je opties.

Alleen bouwsom + adviseurs voor 310k biedt al een stuk meer mogelijkheden.
Nee 310k is het totale budget waarmee alles moet gebeuren, dus ook de vloer, keuken, stucwerk, schilderwerk, gordijnen, tuin etc.
250k dus, zeg jij. bij 600m3 (ja, das veel) kom je op 417,- per m3, met complete afwerking lijkt dat dus niet haalbaar. Bij 500m3, kom je op 500,- per m3 wat al meer haalbaar lijkt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
thebow1987 schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 17:04:
[...]
Nee 310k is het totale budget waarmee alles moet gebeuren, dus ook de vloer, keuken, stucwerk, schilderwerk, gordijnen, tuin etc.
250k dus, zeg jij. bij 600m3 (ja, das veel) kom je op 417,- per m3, met complete afwerking lijkt dat dus niet haalbaar. Bij 500m3, kom je op 500,- per m3 wat al meer haalbaar lijkt.
Met 500 euro per m3 kun je wel wat doen, zeker als je niet in de Randstad bouwt, maar feit blijft dat je met zo'n budget erg beperkt bent in je mogelijkheden qua uitvoering en architectuur. 500 m3 is een buitenmaat dus dat levert geen al te groot huis op. Doordat de component vaste kosten bij kleinere inhoudsmaten zwaarder gaat wegen loopt de m3 van nature op naarmate je kleiner bouwt. Een huis van 1000 m3 neerzetten voor 500 euro per m3 is een stuk makkelijker dan eentje die half zo groot is voor dezelfde kuubsprijs.

Naar mijn bescheiden mening moet je met een zodanig beperkt budget eigenlijk niet aan zelfbouw willen beginnen tenzij je de mogelijkheid hebt veel zelf te doen, veel kunt/wilt faseren (ruimtes in eerste instantie casco laten etc) of scherp kunt inkopen/laten uitvoeren door relaties in de bouwwereld. Een bestaand huis levert doorgaans meer rendement op. 2000 euro voor iets simpels als het laten aansluiten van de nutsvoorzieningen is in dit geval al bijna een procent van je totale budget.

Je zou eventueel nog kunnen kijken naar een ontwerp dat zich eenvoudig laat uitbreiden/vergroten in de toekomst. Als je bijvoorbeeld iets maakt waar je later nog een dikke uitbouw aan kan zetten kun je nu simpel en vooral klein beginnen en naarmate je meer ruimte nodig gaat hebben uitbreiden.

[ Voor 3% gewijzigd door Daniel op 23-01-2019 21:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
[...]

Kavel dat we nu gereserveerd hebben is 25,5 diep en 16 breed. moet aan voorkant en zijkanten 4 meter van de erfgrens af staan. hou je dus 8 in de breedte over.
Vorm van het huis is nog te bepalen. "Modern Hollands" met puntdak is de omschrijving in het beeldkwaliteitsplan.

Ik zou een haalbaarheidsonderzoek niet door een architect laten doen, die zitten er vaak mijlenver naast qua bouwkosten. Of je moet zelf zorgen dat je nog 10-20% extra budget hebt waar de architect niks van weet.

[ Voor 6% gewijzigd door Ernemmer op 24-01-2019 13:01 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 11:51:
Zo kleine update hier. Het definitief ontwerp gaat eind volgende week komen, dan kan de vergunning aangevraagd worden en kan de aannemer de offerte maken na constructieberekeningen. Dan hoop ik ook eind februari de hypotheek rond te krijgen als de vergunning rond is. Kunnen we eind maart starten met de fundering en dan eens kijken wanneer de aannemer de hsb klaar heeft. Zou dan staan in een week.

En tussendoor nog even verhuizen naar de huurwoning.
En met de feestdagen en gewacht op de gemeente (concept akkoord) gaat de vergunning deze week aangevraagd worden. Positief is dat ze in concept wel al akkoord zijn. Al heb ik niet de illusie dat ze daardoor niet de volle 8 weken nemen om te reageren op de vergunning. Tijdslijn fundering is april. We gaan het zien!

Zal kijken of ik later wat plaatjes kan uploaden van het definitief ontwerp en verdere details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novadecasa
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 14-03 14:33
Daniel schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 16:19:
[...]

[...]

Ik ben wel benieuwd wat je hier voor rekent, hoe je tot deze inschatting bent gekomen. Kan je dat toelichten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CrashOne
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

Novadecasa schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 20:44:
[...]

Ik ben wel benieuwd wat je hier voor rekent, hoe je tot deze inschatting bent gekomen. Kan je dat toelichten?
Keuken+sanitair+vloer+tuin+raamstoffering en je budget is weg (bij ons is het zeker opgegaan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novadecasa
CrashOne schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 21:18:
[...]

Keuken+sanitair+vloer+tuin+raamstoffering en je budget is weg (bij ons is het zeker opgegaan).
Ah duidelijk(er), de post 'tuin' geeft in mijn ogen wel een ietswat vertekend beeld. Omdat je het hebt over de afbouw/afwerking op/van je sleutelklare woning.
Dessalniettemin vraag ik me af wat je dan aanneemt voor de andere posten om aan 90k te komen, als je tenminste niet een giga grote tuin hebt natuurlijk. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrashOne
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

Wij zaten zonder tuin al op de €90k voor die posten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-08 21:46
[...]

Lijkt me helaas beetje kansloos in huidige markt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
Novadecasa schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 20:44:

Da's niet zo moeilijk.
Keuken + bijkeuken 30k. Kan goedkoper maar je wil ook wel een beetje normale apparatuur.
Vloer benedenverdieping 10k
Vloer 1e verdieping 3k
Stucwerk 10k
Schilder 10k (kan ik ook wel deel van zelf, dus dit is een kleine bespaarmogelijkheid)
Gordijnen en zonwering 10k (dit zou nog wat lager kunnen uitvallen, ik heb niet zo heel veel ramen)
Tuinaanleg + schuurtje +schutting(categorie simpel, gaat er vooral om dat we niet door de modder hoeven lopen en ergens een bbq kunnen neerzetten) 20k

En dan zit ik al boven de 90k zonder nu ergens uit de band te springen. Sleutelklaar klinkt leuk maar is onbewoonbaar. Je wil ook niet een tof huis op een minimaal budget afwerken want daar krijg je later spijt van. Het enige waarmee je nog een beetje kunt spelen is fasering of zelf dingen oppakken. Dat laatste heb ik echter tijd noch skills voor, dus ik laat het dan liever aan de professionals over.

Sanitair zit bij ons in de aanneemsom, met dien verstande dat ik daar reken met 5k bovenop de stelposten - maar da's op zich niet noodzakelijk, zonder dat te doen heb je ook een functionerende badkamer. Plus dan nog zo'n 5k voor alle kleine restposten die zich gaan voordoen zoals links en rechts een lamp, een brievenbus, wat basic domotica etc.

De 60k die hierboven ergens als minimum noem voor @thebow1987 is écht een minimum in mijn ogen, dan moet je behoorlijk heel zuinig aan gaan doen.

[ Voor 17% gewijzigd door Daniel op 25-01-2019 08:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Daniel schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 08:47:
[...]

Da's niet zo moeilijk.
Keuken + bijkeuken 30k. Kan goedkoper maar je wil ook wel een beetje normale apparatuur.
Vloer 1e verdieping 3k
Stucwerk 10k
Schilder 10k (kan ik ook wel deel van zelf, dus dit is een kleine bespaarmogelijkheid)
Gordijnen en zonwering 10k (dit zou nog wat lager kunnen uitvallen, ik heb niet zo heel veel ramen)
Tuinaanleg + schuurtje +schutting(categorie simpel, gaat er vooral om dat we niet door de modder hoeven lopen en ergens een bbq kunnen neerzetten) 20k

En dan zit ik al boven de 90k zonder nu ergens uit de band te springen. Sleutelklaar klinkt leuk maar is onbewoonbaar. Je wil ook niet een tof huis op een minimaal budget afwerken want daar krijg je later spijt van. Het enige waarmee je nog een beetje kunt spelen is fasering of zelf dingen oppakken. Dat laatste heb ik echter tijd noch skills voor, dus ik laat het dan liever aan de professionals over.

Sanitair zit bij ons in de aanneemsom, met dien verstande dat ik daar reken met 5k bovenop de stelposten - maar da's op zich niet noodzakelijk, zonder dat te doen heb je ook een functionerende badkamer. Plus dan nog zo'n 5k voor alle kleine restposten die zich gaan voordoen zoals links en rechts een lamp, een brievenbus, wat basic domotica etc.

De 60k die hierboven ergens als minimum noem voor @thebow1987 is écht een minimum in mijn ogen, dan moet je behoorlijk heel zuinig aan gaan doen.
Als je een keuken van 30k normaal vind, tsja dan gaat het hard idd. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novadecasa
Daniel schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 08:47:
[...]

Da's niet zo moeilijk.
Vloer 1e verdieping 3k
Stucwerk 10k

Je opbouw is duidelijk. Maar je gaat nu dingen toevoegen, stucwerk wordt hier niet in opgenomen (zie onderstaande opsomming), jij rekent dat er nu wel bij. Net als een schuurtje, allemaal dingen die daar niet bij in zitten, en daarom juist mijn vraag.
En als er voor een keuken 30 of 40k wordt gerekend is dat natuurlijk prima maar geeft het ook meteen duidelijkheid over het totaalbedrag van al deze posten en kunnen anderen dit in perspectief plaatsen.
CrashOne schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 21:18:
[...]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Artbij
Veel bedragen groeien exponentieel. Als je een keuken van 30K plaatst ben je waarschijnlijk ook niet tevreden met een pad van grindtegels om je auto op te zetten. Dan kies je daar ook keramiek of gebakken klinkers zelfde geldt voor de badkamer.

Vind dat sowieso een lastige in dit topic. Sommige mensen bouwen een vrijstaand huis met afwerking die in een huis van de woningbouw niet zou misstaan en die roepen dan die pijzen, anderen kopen keukens van 50K en die vinden dat "normaal". Dat maakt het allemaal zeer lastig om te vergelijken.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Artbij schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 09:57:
Veel bedragen groeien exponentieel. Als je een keuken van 30K plaatst ben je waarschijnlijk ook niet tevreden met een pad van grindtegels om je auto op te zetten. Dan kies je daar ook keramiek of gebakken klinkers zelfde geldt voor de badkamer.

Vind dat sowieso een lastige in dit topic. Sommige mensen bouwen een vrijstaand huis met afwerking die in een huis van de woningbouw niet zou misstaan en die roepen dan die pijzen, anderen kopen keukens van 50K en die vinden dat "normaal". Dat maakt het allemaal zeer lastig om te vergelijken.
Er zit een hoop tussen woningbouw en extreem duur (lees niet perse luxe). Sommigen geven ook geld uit aan verkeerde zaken, maar hebben het geld nou eenmaal, etc. Mijn vloer heb ik voor 6k gelegd en ik had voor de identieke vloer offertes van 8,9 en 11k binnengekregen.......dat is makkelijk geld verdienen als je goed zoekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
bbbrumbrum schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 09:02:
[...]

Als je een keuken van 30k normaal vind, tsja dan gaat het hard idd. :)
Tsja, er wordt gevraagd wat _ik_ reken, en dit is wat wij gebudgetteerd hebben. Dit valt wat mij betreft nog mee, als je naar Bulthaup of Arclinea gaat is 50k zo uitgegeven. Dit is naar mijn mening nog redelijk midrange gecalculeerd gezien het formaat (4,5 meter breed + eiland + 2 meter hoge kasten). 13 jaar geleden kocht ik een ongeveer een iets kleinere keuken van Siematic en die was al 25k. Ik ga er van uit dat het in de tussentijd niet goedkoper is geworden, hoewel ik tegenwoordig wat beter kan onderhandelen dan toen :P
Toen we dat huis na 10 jaar verkochten zag de keuken er nog als nieuw uit, dus een beetje investeren loont ook wel. Je kunt ook naar Ikea of de gemiddelde Mandemakers-toko gaan en minder uitgeven, maar dat vind ik zonde.

Verder moet er nog een (eenvoudige) bijkeuken ingericht worden, dat is zelfs met cheap spul van Ikea 3k.
Novadecasa schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 09:06:
Je opbouw is duidelijk. Maar je gaat nu dingen toevoegen, stucwerk wordt hier niet in opgenomen (zie onderstaande opsomming), jij rekent dat er nu wel bij. Net als een schuurtje, allemaal dingen die daar niet bij in zitten, en daarom juist mijn vraag.
En als er voor een keuken 30 of 40k wordt gerekend is dat natuurlijk prima maar geeft het ook meteen duidelijkheid over het totaalbedrag van al deze posten en kunnen anderen dit in perspectief plaatsen.
Wederom het is mijn budget. Stucwerk kun je ook vervangen door behang. Je kunt ook overal volstaan met een simpele laminaatvloer in plaats van parket of een gietvloer. Je kunt gordijnen van de Kwantum ophangen of maatwerk zonwering laten leveren. Je kunt zelf met een paar maten in een weekend een schutting van Gamma-hout bouwen, of iemand inhuren om het voor je te doen. Je kunt de eerste de beste schilder die een offerte levert aan de slag laten gaan, of 20 figuren op Werkspot afgaan, of zelf een week gaan kwasten. Je kunt voor 15k bij Ikea een complete keuken krijgen, of je kunt naar Arclinea gaan waar je voor dat geld net de onderkasten mag meenemen. Dat is aan jezelf.

Enige wat ik zeg is dat je niet moet onderschatten hoeveel dingen er moeten gebeuren om je huis van sleutelklaar naar woonklaar te krijgen. In de discussie hier krijg ik soms het gevoel dat mensen kijken naar de grondprijs en de aanneemsom en dat de rest in de marge zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NDF82
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 05-09 13:47

NDF82

Doomed Space Marine

Artbij schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 09:57:

Kan me hier volledig in vinden. Ons project is veel duurder geworden dan gedacht. Maar we wilden zelf een huis bouwen omdat we geen bestaande woning vonden zonder dat het een grote verbouwing zou worden. Hierdoor vonden we het lastig om concessies te doen en dat zie je terug in kosten.

Om aan te sluiten bij de voorbeelden van Artbij; We wilden onze luxe keuken niet op een laminaat vloer zetten. Dat doet afbreuk aan het geheel dus kozen we voor en luxe parket vloer. Zelfde voor de oprit, daar werden het tegels van 100*100*8 cm want die sloten een stuk beter aan bij de strakke uitstraling van de woning. Achterin de tuin werden het keramische tegels want die sluiten zo mooi aan bij de hardstenen plinten. En zo gaat het voor ieder onderwerp...

Achteraf zijn we erg bij met het resultaat (al krap ik af en toe nog wel eens achter m'n oren voor wat kosten betreft)! Maar dat is voor ieder een persoonlijke afweging. Wij hebben gekozen voor een bovengemiddelde afwerking van onze woning omdat we daar iedere dag zijn. Mijn zus heeft gekozen voor een mindere afwerking en gekozen voor een vakantiehuisje. Een vriend "spaart"Amerikaanse oldtimers, etc...

Pentium 233MHz MMX + Diamond Monster 3D 3DFX Voodoo II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novadecasa
Daniel schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 10:11:
[...]

Tsja, er wordt gevraagd wat _ik_ reken, en dit is wat wij gebudgetteerd hebben. Dit valt wat mij betreft nog mee, als je naar Bulthaup of Arclinea gaat is 50k zo uitgegeven. Dit is naar mijn mening nog redelijk midrange gecalculeerd gezien het formaat (4,5 meter breed + eiland + 2 meter hoge kasten). 13 jaar geleden kocht ik een ongeveer een iets kleinere keuken van Siematic en die was al 25k. Ik ga er van uit dat het in de tussentijd niet goedkoper is geworden, hoewel ik tegenwoordig wat beter kan onderhandelen dan toen :P
Toen we dat huis na 10 jaar verkochten zag de keuken er nog als nieuw uit, dus een beetje investeren loont ook wel. Je kunt ook naar Ikea of de gemiddelde Mandemakers-toko gaan en minder uitgeven, maar dat vind ik zonde.

Verder moet er nog een (eenvoudige) bijkeuken ingericht worden, dat is zelfs met cheap spul van Ikea 3k.

[...]

Wederom het is mijn budget. Stucwerk kun je ook vervangen door behang. Je kunt ook overal volstaan met een simpele laminaatvloer in plaats van parket of een gietvloer. Je kunt gordijnen van de Kwantum ophangen of maatwerk zonwering laten leveren. Je kunt zelf met een paar maten in een weekend een schutting van Gamma-hout bouwen, of iemand inhuren om het voor je te doen. Je kunt de eerste de beste schilder die een offerte levert aan de slag laten gaan, of 20 figuren op Werkspot afgaan, of zelf een week gaan kwasten. Je kunt voor 15k bij Ikea een complete keuken krijgen, of je kunt naar Arclinea gaan waar je voor dat geld net de onderkasten mag meenemen. Dat is aan jezelf.

Enige wat ik zeg is dat je niet moet onderschatten hoeveel dingen er moeten gebeuren om je huis van sleutelklaar naar woonklaar te krijgen. In de discussie hier krijg ik soms het gevoel dat mensen kijken naar de grondprijs en de aanneemsom en dat de rest in de marge zit.
Je gaat voorbij aan mijn punt wat ik maak. Als ook stucwerk o.i.d. bij die 90k aanzit dan vertegenwoordigd het dus meer dan eerst werd gedacht, en dan verklaart het ook beter waarom je daar 90k noemt. Dan is het ook geen gek bedrag.

Dat mensen hun eigen keuzes kunnen maken hoe iets in te vullen valt en niet iedereen hier dezelfde kwalitetseisen heeft of hetzelfde afwerkingsniveau voor ogen heeft sluit ik mij bij aan. Evenals het punt dat mensen niet moeten vergeten dat de totale kosten bij het bouwen van een eigen woning niet alleen maar bestaat uit, aankoop van een kavel + bouwkosten van een woning via een aannemer.

[ Voor 24% gewijzigd door Novadecasa op 25-01-2019 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
Novadecasa schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 10:16:
Je gaat voorbij aan mijn punt wat ik maak. Als ook stucwerk o.i.d. bij die 90k aanzit dan vertegenwoordigd het dus meer dan eerst werd gedacht, en dan verklaart het ook beter waarom je daar 90k noemt. Dan is het ook geen gek bedrag.
Tsja dat lijstje van CrashOne waar stucwerk niet in staat kwam na mijn post :) dus daar kan ik geen rekening mee houden. De post zelf kan natuurlijk ook bij de aanneemsom zitten maar dat zijn gewoon communicerende vaten. Meeste bouwers leveren wanden standaard behangklaar op, stuccen is dan altijd meerwerk - maar je kan natuurlijk ook voor een goedkopere wandafwerking kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buiter
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:10
Je zou naar mijn mening moeten kijken naar welke posten je:
1: tijdelijk een goedkoper alternatief voor kan vinden (welke veel geld besparen)
2: welke posten kan je makkelijk achteraf upgraden/veranderen (zonder te veel overlast/extra kosten)

Je kunt daarvoor heel makkelijk een "spectrum" opzetten met een schaal van: "zeer goedkoop" tot "zeer duur".
Daar zet je tegenover "zeer lage kwaliteit" en "zeer hoge kwaliteit" (zeer goedkoop is niet automatisch zeer lage kwaliteit)
Voor jezelf afweging wat je acceptabel vindt.

Dan kun je ook nog per post bekijken hoe je daar binnen die post kan besparen (optimaliseren):
1: kan ik het zelf doen (goedkoopst maar kost wel tijd/energie)
2: laten doen: heb ik goede contacten welke het zwart/goedkoop kunnen doen of betaal ik de "hoofdprijs"

Je kunt ook nog rendement halen door goed te zoeken.
Meerdere offertes aanvragen, alternatieven bekijken en beoordelen.
En laat je niet zomaar iets aanpraten, beoordeel elk advies door uit zoeken of het waar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novadecasa
Daniel schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 10:38:
[...]

Tsja dat lijstje van CrashOne waar stucwerk niet in staat kwam na mijn post :) dus daar kan ik geen rekening mee houden. De post zelf kan natuurlijk ook bij de aanneemsom zitten maar dat zijn gewoon communicerende vaten. Meeste bouwers leveren wanden standaard behangklaar op, stuccen is dan altijd meerwerk - maar je kan natuurlijk ook voor een goedkopere wandafwerking kiezen.
Die post van CrashOne waar het stucwerk niet in stond was al eerder gepost, maar het is je vergeven. Het is vrijdag ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrashOne
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

Deleon78 schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 23:05:
[...]

Gefeliciteerd! :+ Je kan aan alles grote hoeveelheden geld uitgeven, dat is de uitdaging van de vragensteller niet.
Mijn uitgaven zijn net zo relevant als de uitgaven van een ander, iedereen geeft aan z'n woning uit wat ze willen. Met alles in zelfbouw kan je de uitersten opzoeken; van ikea tot maatwerk. De vraag is niet hoe je alles het goedkoopst kan doen, maar een verwachting kunnen krijgen van wat je ongeveer kwijt kan zijn aan bepaalde posten.

Los daarvan vind ik helemaal niet dat wij grote hoeveelheden geld hebben uitgeven (in ieder geval niet dat het extreem is). Ja, we hebben overal goede en mooie spullen voor gekozen vooral omdat we veel zaken gelijk goed wilde doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novadecasa
Wie weet wat ik ongeveer moet aanhouden qua maat voor een trapval bij een rechte steektrap bij een standaard verdiepingshoogte (2600+ peil) ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rob-T6
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15:02
https://rijksoverheid.bou...2/afd2-5/par2-5-1/art2-33

Simpel gezegd, hoogte delen door 188, dat afronden naar boven en dan keer 220.

2600 + vloerdikte! = meestal +/- 2900

2900/188=15,4 dus 16 tredes officieel x 220 = 3520 lang als je de bovenste trede voor de volledige lengte reken, maar dat is ook de vloer al 😉

Dus lengte met weldorpel is +/- 3380

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novadecasa
Rob-T6 schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 21:57:
https://rijksoverheid.bou...2/afd2-5/par2-5-1/art2-33

Simpel gezegd, hoogte delen door 188, dat afronden naar boven en dan keer 220.

2600 + vloerdikte! = meestal +/- 2900

2900/188=15,4 dus 16 tredes officieel x 220 = 3520 lang als je de bovenste trede voor de volledige lengte reken, maar dat is ook de vloer al 😉

Dus lengte met weldorpel is +/- 3380
Ah super, dankjewel.
Ja dat van de vloer en de bovenste trede was ik me bewust.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CrashOne
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

Deleon78 schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 20:35:
[...]

Het was niet mijn bedoeling om jouw keuzes ter discussie te stellen, sorry. De vragensteller zocht echter naar een ondergrens, dus dan voegt een veel hogere optie niet echt wat toe. Het kwam op mij daardoor ook beetje pochend over, vandaar het eerste deel van mijn reactie. Was niet echt nodig, maar ik ben ook maar een mens ;)
Geen probleem hoor :) Was niet bedoeld om te pochen, maar juist om aan te geven dat je geld zo op is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 17:15
Vanmiddag lekker buiten bezig geweest met EPS platen leggen voor de vloer. De eerste laag van 80 mm ligt er voor de helft in. Morgen weer verder. Na volgend weekend moet ook de tweede laag erop liggen.

Als het weer meewerkt, kunnen we volgende week donderdag de begane grond vloer storten.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twodigits
Vorst is voorbij, komende week muren begane grond lijmen en volgende week verdiepingsvloer. Voor carnaval zou de kap erop moeten zitten dus laat de winter maar wegblijven voorlopig ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Vraagje:

Wij gaan ons huis bekleden in onbehandeld hout, verticale planken in drie verschillende breedten in een "willekeurige" volgorde.

Zoiets
Afbeeldingslocatie: https://www.architectuur.nl/wp-content/uploads/2018/03/Houten-woonhuis-Amsterdam4.jpg

Ik zal over een maand of 3 moeten gaan bestellen, dat betekent bepalen hoeveel ik nodig heb.

Nu vraag ik me af: hoe bepaal ik voor zoiets hoeveel planken ik van elke breedte heb, en nog meer: hoe zorg ik dat ik in de juiste hoeveelheid wissel van breedte zonder dat ik op het einde met allemaal dezelfde planken overblijf.

Is daar misschien een slim truukje voor in de houtwereld?

[ Voor 17% gewijzigd door Stefke op 28-01-2019 11:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
stefijn schreef op maandag 28 januari 2019 @ 11:51:
Vraagje:

Wij gaan ons huis bekleden in onbehandeld hout, verticale planken in drie verschillende breedten in een "willekeurige" volgorde.

Zoiets
[Afbeelding]

Ik zal over een maand of 3 moeten gaan bestellen, dat betekent bepalen hoeveel ik nodig heb.

Nu vraag ik me af: hoe bepaal ik voor zoiets hoeveel planken ik van elke breedte heb, en nog meer: hoe zorg ik dat ik in de juiste hoeveelheid wissel van breedte zonder dat ik op het einde met allemaal dezelfde planken overblijf.

Voor de verdeling zou je een random mix kunnen maken met deze tool. Ik gebruik de cijfer 1,2,3 voor de verschillende breedtes.
https://www.random.org/in...se=10&format=html&rnd=new
Theoretisch gezien zul je met grote hoeveelheden een evenredige verdeling krijgen.

Je moet dan nog wel even nadenken over resthout, afgekorte delen, te bestellen lengtes en efficiënt zagen.
Dat is een stuk lastiger. Hangt er ook vanaf of je elke lat uit 1 stuk wilt, of dat er ook lassen gebruikt mogen worden.
In timmerfabrieken hebben ze daar computerprogramma's voor zaagsnedes zo efficiënt mogelijk indelen met zo weinig mogelijk afval.

[ Voor 15% gewijzigd door Cheesy op 28-01-2019 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
top, tnx

Ja, ik realiseer me dat het afkorten ook aandacht vergt en materiaal eist. Het worden in principe gewoon planken van bijv. 2,5 of 3m lengte en dan "gelegd" zoals een laminaatvloer, dus reststukken gebruik ik om de volgende baan te leggen (rekening houdend met het feit dat planken voldoende op het regelwerk moeten steunen)
Banen worden verticaal onderbroken door een voeg - onder verstek gezaagd - van dezelfde breedte als de verticale voegen.
Ik zal dan elke plank net iets langer zagen dan nodig, omdat de rand van de oppervlakten strak afgesneden moet worden. Het restant gebruik ik dan voor de volgende baan, en als ik de strakke randen afzaag heb ik hopelijk minimaal verlies.
In dit geval zijn de banen dan onderbroken door de verschillende breedten.

[ Voor 8% gewijzigd door Stefke op 28-01-2019 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 13:42

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Vraagje:

Zoiets
[Afbeelding]

Random is vaak helemaal niet zo heel erg random , maar gewoon ontworpen
er wordt veel gebruik gemaakt van scripts in teken software
waarna het handmatig gecoriceerd wordt indien nodig.
Ze kunnen dan ook de hoeveelheid per soort aanpassen. (bv als je tegels gaat mixen en je wilt minder van de veel duurdre rode tegels gebruiken)

2e manier is plaatsings regels opgeven
je mag niet vaker die plank na elkaar plaatsen etc (ala wildverband in metselwerk)

3e manier, gewoon stelen,
neem een referentie , en maak die gewoon na.

4e manier met een randomiser zoals hierboven. de kans dat je dan toch ergens een patroon krijgt wat er "verkeerd" uitziet is wel aanwezig persoonlijk zou ik het altijd eerst tekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
In Sketchup heb ik de gevelbekleding ook in planken uitgetekend: een component van handmatig willekeurige planken van de 3 breedten en dan ong 15 planken breed. Dat heb ik gerepeteerd over de gevel en je ziet wel dat er een patroon in zit, maar het valt niet heel erg op.
Ik zou dan in de praktijk dit kunnen pakken en dan handmatig de start van het patroon nog kunnen wijzigen door telkens een andere eerste plank te pakken te wisselen met 1 uit het midden van het patroon.

Maar goed, ik zal met jullie tips een plan maken, en dan moet ik me daar ook aan houden :) Als ik uiteindelijk maar met de grootste breedte over blijf, die is altijd nog terug te zagen

Volledig random via bijv. die generator heb ik toch een gevoel dat je eigenlijk niet echt controle hebt en een te gedetailleerd plan

tnx

[ Voor 9% gewijzigd door Stefke op 28-01-2019 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
stefijn schreef op maandag 28 januari 2019 @ 12:30:
top, tnx

Ja, ik realiseer me dat het afkorten ook aandacht vergt en materiaal eist. Het worden in principe gewoon planken van bijv. 2,5 of 3m lengte en dan "gelegd" zoals een laminaatvloer, dus reststukken gebruik ik om de volgende baan te leggen (rekening houdend met het feit dat planken voldoende op het regelwerk moeten steunen)
Banen worden verticaal onderbroken door een voeg - onder verstek gezaagd - van dezelfde breedte als de verticale voegen.
Ik zal dan elke plank net iets langer zagen dan nodig, omdat de rand van de oppervlakten strak afgesneden moet worden. Het restant gebruik ik dan voor de volgende baan, en als ik de strakke randen afzaag heb ik hopelijk minimaal verlies.
Ik zou zoiets alleen doen met hele planken, dat is een stuk mooier dan doorleggen zoals je bij laminaat doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 17:15
Volgende week wordt de begane grond vloer gestort. Ik wil voor die tijd een paar een paar persluchtleidingen in de vloer leggen. Waar op te letten?

En welk materiaal is daar het meest geschikt voor? Koperen leiding met omhulsel? Of iets anders?

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06-09 22:36
stefijn schreef op maandag 28 januari 2019 @ 12:30:
top, tnx

Op de zaak heb ik wel zo'n "speciaal" programma die voor jou uit kan rekenen hoe het gunstigste gezaagd kan worden. Dit is wiskundig gezien nogal complex, en in Excel praktisch niet te bouwen.

Dus als ik je daarmee kan helpen wil ik hem wel eens doorrekenen voor je.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
@Grolsch Welke info heb je daarvoor nodig?
Ernemmer schreef op maandag 28 januari 2019 @ 12:50:
[...]

Ik zou zoiets alleen doen met hele planken, dat is een stuk mooier dan doorleggen zoals je bij laminaat doet.
ben ik het niet mee eens, ik heb voldoende voorbeelden gezien waarbij de planken ook horizontale voegen hebben. Ik vind dat mooi, het geeft ook een heel andere uitstraling dan planken die niet onderbroken zijn. Daarbij zou ik dan planken tot 7m nodig hebben, ga ik niet aan beginnen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
stefijn schreef op maandag 28 januari 2019 @ 12:52:
@Grolsch Welke info heb je daarvoor nodig?

[...]

ben ik het niet mee eens, ik heb voldoende voorbeelden gezien waarbij de planken ook horizontale voegen hebben. Ik vind dat mooi, het geeft ook een heel andere uitstraling dan planken die niet onderbroken zijn. Daarbij zou ik dan planken tot 7m nodig hebben, ga ik niet aan beginnen ;)
7m is inderdaad een beetje lang, maar bij een meter of 3-4 had ik het nog wel gedaan.

Bijkomende uitdaging voor de verdeling van je planken zijn je ramen waar het dan mooi moet aansluiten.

[ Voor 8% gewijzigd door Ernemmer op 28-01-2019 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06-09 22:36
Welke types planken als je hebt
Wat de handelslengte van een plank is
Wat de zaagsnede is
En dan een zaaglijst

Dat programma berekent dan automatisch hoe je dit zo efficiënt mogelijk kunt zagen uit de beschikbare lengtes.

Wij gebruiken onderstaande daarvoor:

http://www.nirvanatec.com/bar_nesting_software.html

Echt superhandig (en scheelt je veel geld) als je veel verschillende lengtes moet zagen van een bepaald type plank. (in ons geval kokers, assen, stripmateriaal, als het maar staal is :P )

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NDF82
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 05-09 13:47

NDF82

Doomed Space Marine

Vraagje:

Zoiets
[Afbeelding]

http://owc.vco.be/tool_vast_pdf_3.asp

En een variant met variabele dikte (naast breedte):
http://owc.vco.be/tool_var_pdf_3.asp

Product pagina: https://www.outdoorwoodco...oducts/woodface-nl-entity

Pentium 233MHz MMX + Diamond Monster 3D 3DFX Voodoo II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vantage92
@Grolsch @stefijn
Ik heb precies hetzelfde probleem, dus haak even aan. Ons huis gaat ook tot 7m, de planken zijn netto 145, 120, 95 en 68 millimeter breed. Tussen de planken moet 10mm ruimte zitten.
De uitdaging zit hem in het perfect aansluiten op de kozijnen. Daar moet je dus omheen bouwen en dan het liefst zo willekeurig mogelijk qua uitstraling.
Is dat programma daar ook kundig in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Ons ontwerp is niet op de plankbreedte ontworpen: ik weet immers nog niet welk hout erop komt, dat maakt nogal veel uit qua prijs en er zullen vast projecten zijn waar dat vooraf allemaal vastgelegd is...

Ik ga er vooralsnog vanuit dat ik planken rond de kozijnen zo uit laat komen dat ik een brede plank inzaag (max de helft), of dat ik met een heel klein beetje spelen van de tussenruimte tussen de planken ernaast (max 1 mm variatie in de tussenruimte) het nét uit laat komen, of door een serie planken net een paar millimeter smaller te maken.
Niet helemaal ideaal, maar dat zijn dingen waarvan ik zeg: dat zie je de 1e en 2e keer, de derde niet meer.

Maar aangezien ik het hout nog moet bepalen en bestellen dan het ook nog wel zijn dat ik wel een breedte krijg waarmee het goed uitkomt.

[ Voor 4% gewijzigd door Stefke op 28-01-2019 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

@Groschl @stefijn @Vantage92 Je kunt toch planken in de lengte langs de zaagtafel trekken waardoor het precies uitkomt bij het kozijn?

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Dat is één van mijn oplossingen, ik denk dat al je tussen 3 verschillende breedten in willekeurige volgorde een paar planken een paar millimeter smaller maakt om beter uit te komen bij een kozijn dat dat niet zichtbaar is (of misschien wel meer dan een paar millimeter)

[ Voor 13% gewijzigd door Stefke op 28-01-2019 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rspoe
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 28-08 08:23
Vraagje:

Zoiets
[Afbeelding]

Dit soort hout willen wij ook gebruiken. Wat voor hout raden jullie aan? Ook ivm verkleuren, het is wel zo mooi als het zijn kleur behoud :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vantage92
@rspoe Wij gebruiken voorbehandeld Siberisch lariks van Foreco. Je hebt ook een versie die al voorvergrijsd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Geen enkel hout behoudt zijn kleur, of je moet het gaan behandelen. Beitsen, olien... Meer weet ik er niet van. Wij laten het gewoon vergrijzen. Weinig trek om elk jaar mijn hele huis in de olie te zetten.

Wij wilden eerst gerecycled Basralocus gebruiken, maar dat werkt enorm en is heel zwaar. Ik ben bang dat dat uiteindelijk de schroeven uit de gevel trekt.

[ Voor 27% gewijzigd door Stefke op 28-01-2019 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrashOne
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

Moet je dan niet om de zoveel jaar al het hout op je huis vervangen? Of valt dat zonder grondcontact erg mee? Hier verderop staat ook een woning met hout aan de buitenzijde, maar ik heb het idee dat dat over een aantal jaar al vervangen moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zag voorbij komen dat mensen hier ook her en der marmoleum hadden? Nu kan ik zo'n prijs van rond de 50-55 eur/m2 vinden en dan ligt die goed. Hadden we in de oude woning ook en was prachtig. Daar lag die met lasnaad, enige storende element, nu willen we eigenlijk een netfit methode dan lijkt ie bijna naadloos mits goed gelegd.

Wie heeft nog goede tips voor een scherpe prijs? Mag ook DM als het niet ontopic genoeg is. Vind Marmoleum ideaal materiaal qua gevoel en look.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefke
Idealiter laat je het hout 20-30cm van de grond af, dus aan de onderzijde zal een strook van ander (beter vochtbestendig) materiaal moeten komen. Verder zorgt bijv. grind voor tegengaan van opspattend water/vuil. Ik las zelfs nog de mogelijkheid om dan de onderste 20-50cm hout als losse "baan" te monteren, dan kun je de onderste rand vervangen als dat nodig is. Niet zo mooi natuurlijk als je hout vergrijst is en je nieuw hout plaatst, maar dan zou je wat planken ergens neer kunnen leggen waar ze wel vergrijzen en niet vergaan

Twee deuren verderop is het gevelhout strak tot op de bestrating gemaakt. Op zich wel mooi, maar dat zou ik niet doen

Afhankelijk van de houtsoort en de exacte lokatie waar het hout zit gaat het 20-70 jaar mee

[ Voor 8% gewijzigd door Stefke op 28-01-2019 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
stefijn schreef op maandag 28 januari 2019 @ 16:21:
Ons ontwerp is niet op de plankbreedte ontworpen: ik weet immers nog niet welk hout erop komt, dat maakt nogal veel uit qua prijs en er zullen vast projecten zijn waar dat vooraf allemaal vastgelegd is...

Ik ga er vooralsnog vanuit dat ik planken rond de kozijnen zo uit laat komen dat ik een brede plank inzaag (max de helft), of dat ik met een heel klein beetje spelen van de tussenruimte tussen de planken ernaast (max 1 mm variatie in de tussenruimte) het nét uit laat komen, of door een serie planken net een paar millimeter smaller te maken.
Niet helemaal ideaal, maar dat zijn dingen waarvan ik zeg: dat zie je de 1e en 2e keer, de derde niet meer.

Maar aangezien ik het hout nog moet bepalen en bestellen dan het ook nog wel zijn dat ik wel een breedte krijg waarmee het goed uitkomt.
Normaliter bepaal je eerst het gevelmateriaal en de werkende maatvoering hiervan en aan de hand daarvan koop en stel je de kozijnen als de maatvoering al vast staat dan ontkom je er niet aan om maatwerk planken te nemen of pas te zagen.
Omdat je het random wil is het natuurlijk goed mogelijk om bij de penant tussen twee kozijnen de planken op maat te schulpen op de zaagtafel. Gewoon de penant meten en wat je over het kozijn heen gaat dit van de planken zagen verdeeld over meerdere planken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D.deJong
CrashOne schreef op maandag 28 januari 2019 @ 17:04:
Moet je dan niet om de zoveel jaar al het hout op je huis vervangen? Of valt dat zonder grondcontact erg mee? Hier verderop staat ook een woning met hout aan de buitenzijde, maar ik heb het idee dat dat over een aantal jaar al vervangen moet worden.
Dat is geheel afhankelijk van de houtsoort en of het goed verwerkt is, bij een houten gevel moet de wind er doorheen kunnen blazen en geen aansluitingen waar water tussen kan blijven staan/plakken.
Naden tussen planken (ook de stuiknaden) moeten minimaal 8mm zijn maar groter is beter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 06-09 12:27
Zoals eerder gezegd, random is helemaal niet zo random. In de foto zie je dat ook goed, heel toevallig komt met wel op de kozijn maten uit. zodat de planken daar mooi doorlopen. Je zult het dus gewoon moeten uittekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
Hier zie je ook dat het systeem gewoon pasgezaagd is

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/82R73Nd/gevel.jpg
https://www.outdoorwoodco...odface%C2%AE-wr-cederhout

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Goed gevonden :) Ja, dat inderdaad kan best, mits je voldoende overhoudt zie ik hier geen probleem in. Natuurlijk is de meest mooie oplossing dat alles precies uitkomt en exacte de juiste maat heeft.... Maar alles hoeft niet perfect te zijn van mij. Het hout zal zowieso gaan werken en de onder verstek gezaagde randen zullen altijd weer afwijkingen gaan zien. Hoort bij een natuurproduct.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Gewoon goed uittekenen in bv CAD en spelen met de marges en/of planken in het werk en je komt altijd wel goed uit.

Pagina: 1 ... 89 ... 272 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.

Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic