Wij kunnen aan de zolder beginnen. 

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.
Bij een graadje of 2 nachtvorst laten wij een percentage (50% of meer) Portland C cement mengen door de centrale dan heb je een snellere chemische reactie en dus ook droogtijd. Afdekken tegen de koude wind of/en stoken aan de onderzijde mits mogelijk, soms bestellen we verwarmde beton.twodigits schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 17:55:
Leuke foto's inderdaad. En ik zie dat het koude weer geen beletsel is. Ik vond dat dat bij een gevoelstemperatuur van -6 wel het geval is. Maar dacht eigenlijk dat vorst sowieso niet goed was voor beton storten, metselen, muren lijmen en dat soort dingen. Weet iemand daar meer over?
We waren vandaag op bezoek bij mensen die ook triple glas in huis hadden en ik was meteen overtuigdArtbij schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 08:32:
[...]
Voor 1200 zou ik het altijd doen. Ik heb dubbel en triple glas in huis en je merkt echt verschil in koudeval.
Mitsu PUHZ-SHW112YAA + ERSC-VM2C
Daar ben ik ook benieuwd naar. Donderdagochtend laten storten bij +5, daarna regende het de hele middag dus stond er een laagje water op het beton. Donderdagavond begon het om een uur of 20-21 al te vriezen (ijzel) en heb ik een laag dekzeil aangebracht (op advies betonleverancier)twodigits schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 17:55:
Leuke foto's inderdaad. En ik zie dat het koude weer geen beletsel is. Ik vond dat dat bij een gevoelstemperatuur van -6 wel het geval is. Maar dacht eigenlijk dat vorst sowieso niet goed was voor beton storten, metselen, muren lijmen en dat soort dingen. Weet iemand daar meer over?
Kunnen we bij jou komen schaatsen dan?stefijn schreef op maandag 21 januari 2019 @ 16:41:
[...]
Daar ben ik ook benieuwd naar. Donderdagochtend laten storten bij +5, daarna regende het de hele middag dus stond er een laagje water op het beton. Donderdagavond begon het om een uur of 20-21 al te vriezen (ijzel) en heb ik een laag dekzeil aangebracht (op advies betonleverancier)
Vrijdag nog een laag dekzeilen (omdat ik ze toch heb liggen), maar toch komt er onder de dekzeilen gewoon ijsvorming.
Met gestrekt been.
[ Voor 33% gewijzigd door Stefke op 21-01-2019 20:37 ]
Met gestrekt been.
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
Prijzen hierboven zijn ex btw. Als ik jouw prijs aanhou kom ik op ~2k totaal voor mijn oppervlak. Zelfs met gestegen prijzen lijkt het drievoudige me nogal extreem.jacovn schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 10:33:
@Daniel
Wij hadden €16.20 ex per m2 voor vloerverwarming aanleggen.
En €14.00 dekvloer giet cement per m2
Dat is inclusief BTW €36.50 per m2
Ik vrees alleen dat de prijzen inmiddels wel weer gestegen zullen zijn. En er moet nog voeding naar de verdieping bij in ons aanbod €620 voor 2 verdiepingen was. (Met vuil afscheiders, afsluitkranen etc)
Maar zoals ik schreef was dat nu half jaar geleden. En het was niet de bouwer maar een instalateur die ik zelf opdracht heb gegeven.Daniel schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 10:35:
[...]
Prijzen hierboven zijn ex btw. Als ik jouw prijs aanhou kom ik op ~2k totaal voor mijn oppervlak. Zelfs met gestegen prijzen lijkt het drievoudige me nogal extreem.
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
Dat laatste zal iets schelen, maar 200% verschil op basis van die factoren lijkt me nogal stevig. Deze prijs komt rechtstreeks van de onderaannemer, met wat marge voor de bouwer er bovenop. Prijzen die ik online kan vinden komen tussen de 1500 euro en 2k uit voor zo'n 60-70 m2 hoofdverwarming. Ik zal eens even doorvragen.jacovn schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 10:38:
[...]
Maar zoals ik schreef was dat nu half jaar geleden. En het was niet de bouwer maar een instalateur die ik zelf opdracht heb gegeven.
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
[ Voor 99% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 17:55 ]
Wij zijn een passiefhuis aan het bouwen, houtskeletbouw, alleen biobased materialen en houten gevelbekleding. RC voor vloer, gevel en dak respectievelijk 8,9 en 11.thebow1987 schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 21:15:
Ik ben aan het kijken of het voor ons financieel haalbaar is om een vrijstaand Passiefhuis te laten bouwen.
Zijn er hier mensen die me kunnen vertellen hoeveel euro per kuub zij betaald hebben voor de bouw van hun Passiefhuis? En met welk niveau afwerking etc dit is gedaan en in welke periode.
Dank!
https://duurzamehuizenroute.nl/woning/vrijstaande-woning-2019-ommen
De eerste is echt energie zuinig, de tweede is een marketing term van een redelijk energiezuinig huis, waarbij zonnepanelen (i.c.m. salderen) je energieverbruik afdekken.Anme schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 09:19:
Wij bouwen geen passiefhuis, maar het wordt wel 0 op de meter (verschillen?).
Wat wordt bedoeld met Passiefhuis is volgens mij duidelijk, daar zijn normen voor.Deleon78 schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 00:09:
Misschien even zoeken, aangeven wat je al hebt gevonden en iets meer info delen (definities zoas niveau van afwerking)? De prijs per kuub discussie komt regelmatig terug. Je kunt ook in het topic voor projectmatig bouwen kijken, daar komt passief ook nog wel eens terug. Wat bedoel je met passief?
Meer vragen dan antwoorden na zo'n generieke vraag
[ Voor 5% gewijzigd door thebow1987 op 23-01-2019 15:18 ]
Verwijderd
[ Voor 4% gewijzigd door mux op 23-01-2019 15:38 ]
Ik weet niet waar bovenstaande op gebaseerd is en wat er precies met casco wordt bedoelt.mux schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 15:37:
Daarnaast - casco is 1/3e van onze totaalkosten. De andere zijn bijna precies gelijk verdeeld de grond en afwerking. Zelfs als je casco 25% duurder wordt, op je totaalprijs scheelt het niet eens 10%.
Edit: de reacties komen wat aggressief over, maar zo bedoelen we het niet!
Minimaal volume voor een vrijstaand passiefhuis heeft met de isolatiestandaard te maken, niet met de kavelgrootte. Het gaat om de proportionaliteit tussen warmteverlies van de buitenschil en het binnenvolume.Ernemmer schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 15:37:
Proportioneel scheef is natuurlijk een beetje onzin, je moet de ruimte bouwen die je wilt hebben en niet je huis maar 30% groter maken zodat de verhouding met je kavel beter is.
Het beste is om eerst zelf een programma van eisen op te zetten en dan mag de architect daarmee een huis ontwerpen.
Nee ik ben alleen maar blij met jullie mening, daarvoor kom ik hier ook.mux schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 15:37:
Prijsverschillen tussen bouwen zitten hem niet echt in passiefhuis of niet - dat scheelt misschien een paarduizend euro hier en daar en eerlijk gezegd is dat soms zelfs in het voordeel van een passiefhuis (want: minder verwarmen, dus minder buizen leggen, kleinere WP, kleinere aansluiting, enz. enz.). Je kosten zitten in de afwerking en materiaalkeuze!
Daarnaast - casco is 1/3e van onze totaalkosten. De andere zijn bijna precies gelijk verdeeld de grond en afwerking. Zelfs als je casco 25% duurder wordt, op je totaalprijs scheelt het niet eens 10%. Als je daarmee een >10% comfortabeler of 10% goedkoper huis in onderhoud/verbruik krijgt, is het het IMO al waard. Of je maakt hem navenant kleiner; geen mens die een huis van 180m2 *nodig* heeft (als je het geld niet hebt)
Edit: de reacties komen wat aggressief over, maar zo bedoelen we het niet!
[ Voor 4% gewijzigd door thebow1987 op 23-01-2019 16:01 ]
[ Voor 99% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 17:54 ]
Dat snap ik, maar dat was volgens mij niet waar de architect van thebow1987 op doelde bij een vrijstaand huis icm de grootte van de kavel. En om nu maar meer m3 te bouwen om aan de passiefhuis eis te gaan voldoen is helemaal onzin. Kleiner bouwen verbruikt altijd minder energie.ASW1 schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 15:56:
[...]
Minimaal volume voor een vrijstaand passiefhuis heeft met de isolatiestandaard te maken, niet met de kavelgrootte. Het gaat om de proportionaliteit tussen warmteverlies van de buitenschil en het binnenvolume.
[ Voor 3% gewijzigd door Ernemmer op 23-01-2019 16:18 ]
Ik reken installaties en afwerking dan samen, en dan zeggen we ongeveer hetzelfde. Jij hebt in je grafiekje grond er niet in zitten.buiter schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 15:50:
Ik weet niet waar bovenstaande op gebaseerd is en wat er precies met casco wordt bedoelt.
Maar de volgende verdeling kom ik tegen.
[Afbeelding]
Op het gebied van afwerking kun je het zo gek maken als je zelf wil.
Ik ben bang dat ik het ook niet helemaal goed verwoord heb. De bedoeling van de architect ligt denk ik meer bij het huis zelf dan t.o.v. het kavel.Ernemmer schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 16:11:
[...]
Dat snap ik, maar dat was volgens mij niet waar de architect van thebow1987 op doelde bij een vrijstaand huis icm de grootte van de kavel. En om nu maar meer m3 te bouwen om aan de passiefhuis eis te gaan voldoen is helemaal onzin. Kleiner bouwen verbruik dan altijd minder energie.
Kwestie van smaak. Je kavel is voor een vrijstaande woning niet groot, dus je wil ook geen enorme kast neerzetten met zeer weinig ruimte er omheen (buren etc). Dat ziet er net zo goed niet uit. Het hangt ook nogal van vorm af - zowel van het kavel als de woning. Een lage schuurwoning die in de lengte wordt neergezet ziet er op een kleiner kavel al weer heel anders uit dan een notariswoning van 10 meter hoog.thebow1987 schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 15:58:
[...]
Nee ik ben alleen maar blij met jullie mening, daarvoor kom ik hier ook.
Het idee van de architect dat het een "hutje" kan lijken als je een vrijstaand huis te klein bouwt snap ik, maar wanneer dat zo is...
400k voor wat? Is dat incl. grond, incl. woonklaar (dus keuken, vloeren, stoffering, tuin etc maar ook adviseurs, bouwleges). Of enkel het huis tot sleutelklaar (casco+installaties). Of ergens ertussen? En hoe groot/luxe moet het zijn? 500 m3 sleutelklaar incl. grond kom je denk ik wel uit als je geen extreme installaties of architectuur gaat bedenken. Moet het (veel) groter dan wordt het al tricky. Is 400k je totaalbudget dan wordt het krap is mijn inschatting. Verkijk je niet wat er allemaal nog bovenop komt om er daadwerkelijk te kunnen gaan wonen. Ik reken na de grond en de sleutelklare oplevering nog met zo'n 90k aan afbouw/afwerking op een huis van ~780 m3.Ik focus mij nu nog vooral op of het uberhaupt allemaal wel haalbaar is binnen ons budget van 400k. Dat zou ik graag in beeld hebben voordat we onszelf verder in de kosten jagen door architecten, bouwkundigen, gemeente etc. Maar hoe kom je daar achter?
Uiteraard is dat onzin maar zo wordt er wel gerekend om aan passiefnormen te voldoen.Ernemmer schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 16:11:
[...]
En om nu maar meer m3 te bouwen om aan de passiefhuis eis te gaan voldoen is helemaal onzin. Kleiner bouwen verbruikt altijd minder energie.
Kavel dat we nu gereserveerd hebben is 25,5 diep en 16 breed. moet aan voorkant en zijkanten 4 meter van de erfgrens af staan. hou je dus 8 in de breedte over.Daniel schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 16:19:
[...]
Kwestie van smaak. Je kavel is voor een vrijstaande woning niet groot, dus je wil ook geen enorme kast neerzetten met zeer weinig ruimte er omheen (buren etc). Dat ziet er net zo goed niet uit. Het hangt ook nogal van vorm af - zowel van het kavel als de woning. Een lage schuurwoning die in de lengte wordt neergezet ziet er op een kleiner kavel al weer heel anders uit dan een notariswoning van 10 meter hoog.
[...]
400k voor wat? Is dat incl. grond, incl. woonklaar (dus keuken, vloeren, stoffering, tuin etc maar ook adviseurs, bouwleges). Of enkel het huis tot sleutelklaar (casco+installaties). Of ergens ertussen? En hoe groot/luxe moet het zijn? 500 m3 sleutelklaar incl. grond kom je denk ik wel uit als je geen extreme installaties of architectuur gaat bedenken. Moet het (veel) groter dan wordt het al tricky. Is 400k je totaalbudget dan wordt het krap is mijn inschatting. Verkijk je niet wat er allemaal nog bovenop komt om er daadwerkelijk te kunnen gaan wonen. Ik reken na de grond en de sleutelklare oplevering nog met zo'n 90k aan afbouw/afwerking op een huis van ~780 m3.
Een vrijblijvend gesprek met een bouwer is altijd wel mogelijk, en die kan op basis van je wensen waarschijnlijk wel een indicatie geven of je programma van eisen bij benadering haalbaar is.
Dan nog: is de 310k die je overhoudt wat je kan uitgeven om er te gaan wonen, of is dat wat je aan de aannemer/bouwer + adviseurs kunt uitgeven? Want dat maakt nogal een verschil. Een vloer, een keuken, stuc- en schilderwerk, gordijnen en basale tuinaanleg (je wil niet door de modder naar je voordeur) zijn allemaal kosten waar je niet echt omheen kunt. Even uitgaande van het eerste zou je de bouwsom zelf onder de 250k moeten houden en dan moet je voor de afbouw erg scherp gaan inkopen (of heel veel zelf doen). Daar kún je een huis voor bouwen maar dan ben je zeer beperkt in je opties.thebow1987 schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 16:28:
[...]
400k totaal budget. Grond dus 90k inc btw.
We doen het haalbaarheidsonderzoek samen met de architect en met hem zullen we dus de concessies die we moeten maken bekijken.
Nee 310k is het totale budget waarmee alles moet gebeuren, dus ook de vloer, keuken, stucwerk, schilderwerk, gordijnen, tuin etc.Daniel schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 16:55:
[...]
Dan nog: is de 310k die je overhoudt wat je kan uitgeven om er te gaan wonen, of is dat wat je aan de aannemer/bouwer + adviseurs kunt uitgeven? Want dat maakt nogal een verschil. Een vloer, een keuken, stuc- en schilderwerk, gordijnen en basale tuinaanleg (je wil niet door de modder naar je voordeur) zijn allemaal kosten waar je niet echt omheen kunt. Even uitgaande van het eerste zou je de bouwsom zelf onder de 250k moeten houden en dan moet je voor de afbouw erg scherp gaan inkopen (of heel veel zelf doen). Daar kún je een huis voor bouwen maar dan ben je zeer beperkt in je opties.
Alleen bouwsom + adviseurs voor 310k biedt al een stuk meer mogelijkheden.
Met 500 euro per m3 kun je wel wat doen, zeker als je niet in de Randstad bouwt, maar feit blijft dat je met zo'n budget erg beperkt bent in je mogelijkheden qua uitvoering en architectuur. 500 m3 is een buitenmaat dus dat levert geen al te groot huis op. Doordat de component vaste kosten bij kleinere inhoudsmaten zwaarder gaat wegen loopt de m3 van nature op naarmate je kleiner bouwt. Een huis van 1000 m3 neerzetten voor 500 euro per m3 is een stuk makkelijker dan eentje die half zo groot is voor dezelfde kuubsprijs.thebow1987 schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 17:04:
[...]
Nee 310k is het totale budget waarmee alles moet gebeuren, dus ook de vloer, keuken, stucwerk, schilderwerk, gordijnen, tuin etc.
250k dus, zeg jij. bij 600m3 (ja, das veel) kom je op 417,- per m3, met complete afwerking lijkt dat dus niet haalbaar. Bij 500m3, kom je op 500,- per m3 wat al meer haalbaar lijkt.
[ Voor 3% gewijzigd door Daniel op 23-01-2019 21:40 ]
Ik zou een haalbaarheidsonderzoek niet door een architect laten doen, die zitten er vaak mijlenver naast qua bouwkosten. Of je moet zelf zorgen dat je nog 10-20% extra budget hebt waar de architect niks van weet.thebow1987 schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 16:28:
[...]
Kavel dat we nu gereserveerd hebben is 25,5 diep en 16 breed. moet aan voorkant en zijkanten 4 meter van de erfgrens af staan. hou je dus 8 in de breedte over.
Vorm van het huis is nog te bepalen. "Modern Hollands" met puntdak is de omschrijving in het beeldkwaliteitsplan.
We doen het haalbaarheidsonderzoek samen met de architect en met hem zullen we dus de concessies die we moeten maken bekijken.
[ Voor 6% gewijzigd door Ernemmer op 24-01-2019 13:01 ]
Verwijderd
En met de feestdagen en gewacht op de gemeente (concept akkoord) gaat de vergunning deze week aangevraagd worden. Positief is dat ze in concept wel al akkoord zijn. Al heb ik niet de illusie dat ze daardoor niet de volle 8 weken nemen om te reageren op de vergunning. Tijdslijn fundering is april. We gaan het zien!Verwijderd schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 11:51:
Zo kleine update hier. Het definitief ontwerp gaat eind volgende week komen, dan kan de vergunning aangevraagd worden en kan de aannemer de offerte maken na constructieberekeningen. Dan hoop ik ook eind februari de hypotheek rond te krijgen als de vergunning rond is. Kunnen we eind maart starten met de fundering en dan eens kijken wanneer de aannemer de hsb klaar heeft. Zou dan staan in een week.
En tussendoor nog even verhuizen naar de huurwoning.
Ik ben wel benieuwd wat je hier voor rekent, hoe je tot deze inschatting bent gekomen. Kan je dat toelichten?Daniel schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 16:19:
[...]
Kwestie van smaak. Je kavel is voor een vrijstaande woning niet groot, dus je wil ook geen enorme kast neerzetten met zeer weinig ruimte er omheen (buren etc). Dat ziet er net zo goed niet uit. Het hangt ook nogal van vorm af - zowel van het kavel als de woning. Een lage schuurwoning die in de lengte wordt neergezet ziet er op een kleiner kavel al weer heel anders uit dan een notariswoning van 10 meter hoog.
[...]
400k voor wat? Is dat incl. grond, incl. woonklaar (dus keuken, vloeren, stoffering, tuin etc maar ook adviseurs, bouwleges). Of enkel het huis tot sleutelklaar (casco+installaties). Of ergens ertussen? En hoe groot/luxe moet het zijn? 500 m3 sleutelklaar incl. grond kom je denk ik wel uit als je geen extreme installaties of architectuur gaat bedenken. Moet het (veel) groter dan wordt het al tricky. Is 400k je totaalbudget dan wordt het krap is mijn inschatting. Verkijk je niet wat er allemaal nog bovenop komt om er daadwerkelijk te kunnen gaan wonen. Ik reken na de grond en de sleutelklare oplevering nog met zo'n 90k aan afbouw/afwerking op een huis van ~780 m3.
Een vrijblijvend gesprek met een bouwer is altijd wel mogelijk, en die kan op basis van je wensen waarschijnlijk wel een indicatie geven of je programma van eisen bij benadering haalbaar is.
Keuken+sanitair+vloer+tuin+raamstoffering en je budget is weg (bij ons is het zeker opgegaan).Novadecasa schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 20:44:
[...]
Ik ben wel benieuwd wat je hier voor rekent, hoe je tot deze inschatting bent gekomen. Kan je dat toelichten?
Ah duidelijk(er), de post 'tuin' geeft in mijn ogen wel een ietswat vertekend beeld. Omdat je het hebt over de afbouw/afwerking op/van je sleutelklare woning.CrashOne schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 21:18:
[...]
Keuken+sanitair+vloer+tuin+raamstoffering en je budget is weg (bij ons is het zeker opgegaan).
Lijkt me helaas beetje kansloos in huidige marktthebow1987 schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 16:28:
[...]
Da's niet zo moeilijk.Novadecasa schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 20:44:
Ik ben wel benieuwd wat je hier voor rekent, hoe je tot deze inschatting bent gekomen. Kan je dat toelichten?
[ Voor 17% gewijzigd door Daniel op 25-01-2019 08:56 ]
Als je een keuken van 30k normaal vind, tsja dan gaat het hard idd.Daniel schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 08:47:
[...]
Da's niet zo moeilijk.
Keuken + bijkeuken 30k. Kan goedkoper maar je wil ook wel een beetje normale apparatuur.
Vloer benedenverdieping 10k
Vloer 1e verdieping 3k
Stucwerk 10k
Schilder 10k (kan ik ook wel deel van zelf, dus dit is een kleine bespaarmogelijkheid)
Gordijnen en zonwering 10k (dit zou nog wat lager kunnen uitvallen, ik heb niet zo heel veel ramen)
Tuinaanleg + schuurtje +schutting(categorie simpel, gaat er vooral om dat we niet door de modder hoeven lopen en ergens een bbq kunnen neerzetten) 20k
En dan zit ik al boven de 90k zonder nu ergens uit de band te springen. Sleutelklaar klinkt leuk maar is onbewoonbaar. Je wil ook niet een tof huis op een minimaal budget afwerken want daar krijg je later spijt van. Het enige waarmee je nog een beetje kunt spelen is fasering of zelf dingen oppakken. Dat laatste heb ik echter tijd noch skills voor, dus ik laat het dan liever aan de professionals over.
Sanitair zit bij ons in de aanneemsom, met dien verstande dat ik daar reken met 5k bovenop de stelposten - maar da's op zich niet noodzakelijk, zonder dat te doen heb je ook een functionerende badkamer. Plus dan nog zo'n 5k voor alle kleine restposten die zich gaan voordoen zoals links en rechts een lamp, een brievenbus, wat basic domotica etc.
De 60k die hierboven ergens als minimum noem voor @thebow1987 is écht een minimum in mijn ogen, dan moet je behoorlijk heel zuinig aan gaan doen.
Je opbouw is duidelijk. Maar je gaat nu dingen toevoegen, stucwerk wordt hier niet in opgenomen (zie onderstaande opsomming), jij rekent dat er nu wel bij. Net als een schuurtje, allemaal dingen die daar niet bij in zitten, en daarom juist mijn vraag.Daniel schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 08:47:
[...]
Da's niet zo moeilijk.
Keuken + bijkeuken 30k. Kan goedkoper maar je wil ook wel een beetje normale apparatuur.
Vloer benedenverdieping 10k
Vloer 1e verdieping 3k
Stucwerk 10k
Schilder 10k (kan ik ook wel deel van zelf, dus dit is een kleine bespaarmogelijkheid)
Gordijnen en zonwering 10k (dit zou nog wat lager kunnen uitvallen, ik heb niet zo heel veel ramen)
Tuinaanleg + schuurtje +schutting(categorie simpel, gaat er vooral om dat we niet door de modder hoeven lopen en ergens een bbq kunnen neerzetten) 20k
En dan zit ik al boven de 90k zonder nu ergens uit de band te springen. Sleutelklaar klinkt leuk maar is onbewoonbaar. Je wil ook niet een tof huis op een minimaal budget afwerken want daar krijg je later spijt van. Het enige waarmee je nog een beetje kunt spelen is fasering of zelf dingen oppakken. Dat laatste heb ik echter tijd noch skills voor, dus ik laat het dan liever aan de professionals over.
Sanitair zit bij ons in de aanneemsom, met dien verstande dat ik daar reken met 5k bovenop de stelposten - maar da's op zich niet noodzakelijk, zonder dat te doen heb je ook een functionerende badkamer. Plus dan nog zo'n 5k voor alle kleine restposten die zich gaan voordoen zoals links en rechts een lamp, een brievenbus, wat basic domotica etc.
De 60k die hierboven ergens als minimum noem voor @thebow1987 is écht een minimum in mijn ogen, dan moet je behoorlijk heel zuinig aan gaan doen.
CrashOne schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 21:18:
[...]
Keuken+sanitair+vloer+tuin+raamstoffering en je budget is weg (bij ons is het zeker opgegaan).
Met gestrekt been.
Verwijderd
Er zit een hoop tussen woningbouw en extreem duur (lees niet perse luxe). Sommigen geven ook geld uit aan verkeerde zaken, maar hebben het geld nou eenmaal, etc. Mijn vloer heb ik voor 6k gelegd en ik had voor de identieke vloer offertes van 8,9 en 11k binnengekregen.......dat is makkelijk geld verdienen als je goed zoekt.Artbij schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 09:57:
Veel bedragen groeien exponentieel. Als je een keuken van 30K plaatst ben je waarschijnlijk ook niet tevreden met een pad van grindtegels om je auto op te zetten. Dan kies je daar ook keramiek of gebakken klinkers zelfde geldt voor de badkamer.
Vind dat sowieso een lastige in dit topic. Sommige mensen bouwen een vrijstaand huis met afwerking die in een huis van de woningbouw niet zou misstaan en die roepen dan die pijzen, anderen kopen keukens van 50K en die vinden dat "normaal". Dat maakt het allemaal zeer lastig om te vergelijken.
Tsja, er wordt gevraagd wat _ik_ reken, en dit is wat wij gebudgetteerd hebben. Dit valt wat mij betreft nog mee, als je naar Bulthaup of Arclinea gaat is 50k zo uitgegeven. Dit is naar mijn mening nog redelijk midrange gecalculeerd gezien het formaat (4,5 meter breed + eiland + 2 meter hoge kasten). 13 jaar geleden kocht ik een ongeveer een iets kleinere keuken van Siematic en die was al 25k. Ik ga er van uit dat het in de tussentijd niet goedkoper is geworden, hoewel ik tegenwoordig wat beter kan onderhandelen dan toenbbbrumbrum schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 09:02:
[...]
Als je een keuken van 30k normaal vind, tsja dan gaat het hard idd.
Wederom het is mijn budget. Stucwerk kun je ook vervangen door behang. Je kunt ook overal volstaan met een simpele laminaatvloer in plaats van parket of een gietvloer. Je kunt gordijnen van de Kwantum ophangen of maatwerk zonwering laten leveren. Je kunt zelf met een paar maten in een weekend een schutting van Gamma-hout bouwen, of iemand inhuren om het voor je te doen. Je kunt de eerste de beste schilder die een offerte levert aan de slag laten gaan, of 20 figuren op Werkspot afgaan, of zelf een week gaan kwasten. Je kunt voor 15k bij Ikea een complete keuken krijgen, of je kunt naar Arclinea gaan waar je voor dat geld net de onderkasten mag meenemen. Dat is aan jezelf.Novadecasa schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 09:06:
Je opbouw is duidelijk. Maar je gaat nu dingen toevoegen, stucwerk wordt hier niet in opgenomen (zie onderstaande opsomming), jij rekent dat er nu wel bij. Net als een schuurtje, allemaal dingen die daar niet bij in zitten, en daarom juist mijn vraag.
En als er voor een keuken 30 of 40k wordt gerekend is dat natuurlijk prima maar geeft het ook meteen duidelijkheid over het totaalbedrag van al deze posten en kunnen anderen dit in perspectief plaatsen.
Kan me hier volledig in vinden. Ons project is veel duurder geworden dan gedacht. Maar we wilden zelf een huis bouwen omdat we geen bestaande woning vonden zonder dat het een grote verbouwing zou worden. Hierdoor vonden we het lastig om concessies te doen en dat zie je terug in kosten.Artbij schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 09:57:
Veel bedragen groeien exponentieel. Als je een keuken van 30K plaatst ben je waarschijnlijk ook niet tevreden met een pad van grindtegels om je auto op te zetten. Dan kies je daar ook keramiek of gebakken klinkers zelfde geldt voor de badkamer.
Vind dat sowieso een lastige in dit topic. Sommige mensen bouwen een vrijstaand huis met afwerking die in een huis van de woningbouw niet zou misstaan en die roepen dan die pijzen, anderen kopen keukens van 50K en die vinden dat "normaal". Dat maakt het allemaal zeer lastig om te vergelijken.
Pentium 233MHz MMX + Diamond Monster 3D 3DFX Voodoo II
Je gaat voorbij aan mijn punt wat ik maak. Als ook stucwerk o.i.d. bij die 90k aanzit dan vertegenwoordigd het dus meer dan eerst werd gedacht, en dan verklaart het ook beter waarom je daar 90k noemt. Dan is het ook geen gek bedrag.Daniel schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 10:11:
[...]
Tsja, er wordt gevraagd wat _ik_ reken, en dit is wat wij gebudgetteerd hebben. Dit valt wat mij betreft nog mee, als je naar Bulthaup of Arclinea gaat is 50k zo uitgegeven. Dit is naar mijn mening nog redelijk midrange gecalculeerd gezien het formaat (4,5 meter breed + eiland + 2 meter hoge kasten). 13 jaar geleden kocht ik een ongeveer een iets kleinere keuken van Siematic en die was al 25k. Ik ga er van uit dat het in de tussentijd niet goedkoper is geworden, hoewel ik tegenwoordig wat beter kan onderhandelen dan toen
Toen we dat huis na 10 jaar verkochten zag de keuken er nog als nieuw uit, dus een beetje investeren loont ook wel. Je kunt ook naar Ikea of de gemiddelde Mandemakers-toko gaan en minder uitgeven, maar dat vind ik zonde.
Verder moet er nog een (eenvoudige) bijkeuken ingericht worden, dat is zelfs met cheap spul van Ikea 3k.
[...]
Wederom het is mijn budget. Stucwerk kun je ook vervangen door behang. Je kunt ook overal volstaan met een simpele laminaatvloer in plaats van parket of een gietvloer. Je kunt gordijnen van de Kwantum ophangen of maatwerk zonwering laten leveren. Je kunt zelf met een paar maten in een weekend een schutting van Gamma-hout bouwen, of iemand inhuren om het voor je te doen. Je kunt de eerste de beste schilder die een offerte levert aan de slag laten gaan, of 20 figuren op Werkspot afgaan, of zelf een week gaan kwasten. Je kunt voor 15k bij Ikea een complete keuken krijgen, of je kunt naar Arclinea gaan waar je voor dat geld net de onderkasten mag meenemen. Dat is aan jezelf.
Enige wat ik zeg is dat je niet moet onderschatten hoeveel dingen er moeten gebeuren om je huis van sleutelklaar naar woonklaar te krijgen. In de discussie hier krijg ik soms het gevoel dat mensen kijken naar de grondprijs en de aanneemsom en dat de rest in de marge zit.
[ Voor 24% gewijzigd door Novadecasa op 25-01-2019 10:23 ]
Tsja dat lijstje van CrashOne waar stucwerk niet in staat kwam na mijn postNovadecasa schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 10:16:
Je gaat voorbij aan mijn punt wat ik maak. Als ook stucwerk o.i.d. bij die 90k aanzit dan vertegenwoordigd het dus meer dan eerst werd gedacht, en dan verklaart het ook beter waarom je daar 90k noemt. Dan is het ook geen gek bedrag.
Die post van CrashOne waar het stucwerk niet in stond was al eerder gepost, maar het is je vergeven. Het is vrijdagDaniel schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 10:38:
[...]
Tsja dat lijstje van CrashOne waar stucwerk niet in staat kwam na mijn postdus daar kan ik geen rekening mee houden. De post zelf kan natuurlijk ook bij de aanneemsom zitten maar dat zijn gewoon communicerende vaten. Meeste bouwers leveren wanden standaard behangklaar op, stuccen is dan altijd meerwerk - maar je kan natuurlijk ook voor een goedkopere wandafwerking kiezen.
Mijn uitgaven zijn net zo relevant als de uitgaven van een ander, iedereen geeft aan z'n woning uit wat ze willen. Met alles in zelfbouw kan je de uitersten opzoeken; van ikea tot maatwerk. De vraag is niet hoe je alles het goedkoopst kan doen, maar een verwachting kunnen krijgen van wat je ongeveer kwijt kan zijn aan bepaalde posten.Deleon78 schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 23:05:
[...]
Gefeliciteerd!Je kan aan alles grote hoeveelheden geld uitgeven, dat is de uitdaging van de vragensteller niet.
Ah super, dankjewel.Rob-T6 schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 21:57:
https://rijksoverheid.bou...2/afd2-5/par2-5-1/art2-33
Simpel gezegd, hoogte delen door 188, dat afronden naar boven en dan keer 220.
2600 + vloerdikte! = meestal +/- 2900
2900/188=15,4 dus 16 tredes officieel x 220 = 3520 lang als je de bovenste trede voor de volledige lengte reken, maar dat is ook de vloer al 😉
Dus lengte met weldorpel is +/- 3380
Geen probleem hoorDeleon78 schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 20:35:
[...]
Het was niet mijn bedoeling om jouw keuzes ter discussie te stellen, sorry. De vragensteller zocht echter naar een ondergrens, dus dan voegt een veel hogere optie niet echt wat toe. Het kwam op mij daardoor ook beetje pochend over, vandaar het eerste deel van mijn reactie. Was niet echt nodig, maar ik ben ook maar een mens
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
[ Voor 17% gewijzigd door Stefke op 28-01-2019 11:52 ]
Voor de verdeling zou je een random mix kunnen maken met deze tool. Ik gebruik de cijfer 1,2,3 voor de verschillende breedtes.stefijn schreef op maandag 28 januari 2019 @ 11:51:
Vraagje:
Wij gaan ons huis bekleden in onbehandeld hout, verticale planken in drie verschillende breedten in een "willekeurige" volgorde.
Zoiets
[Afbeelding]
Ik zal over een maand of 3 moeten gaan bestellen, dat betekent bepalen hoeveel ik nodig heb.
Nu vraag ik me af: hoe bepaal ik voor zoiets hoeveel planken ik van elke breedte heb, en nog meer: hoe zorg ik dat ik in de juiste hoeveelheid wissel van breedte zonder dat ik op het einde met allemaal dezelfde planken overblijf.
Is daar misschien een slim truukje voor in de houtwereld?
[ Voor 15% gewijzigd door Cheesy op 28-01-2019 12:09 ]
[ Voor 8% gewijzigd door Stefke op 28-01-2019 12:33 ]
Random is vaak helemaal niet zo heel erg random , maar gewoon ontworpenstefijn schreef op maandag 28 januari 2019 @ 11:51:
Vraagje:
Wij gaan ons huis bekleden in onbehandeld hout, verticale planken in drie verschillende breedten in een "willekeurige" volgorde.
Zoiets
[Afbeelding]
Ik zal over een maand of 3 moeten gaan bestellen, dat betekent bepalen hoeveel ik nodig heb.
Nu vraag ik me af: hoe bepaal ik voor zoiets hoeveel planken ik van elke breedte heb, en nog meer: hoe zorg ik dat ik in de juiste hoeveelheid wissel van breedte zonder dat ik op het einde met allemaal dezelfde planken overblijf.
[ Voor 9% gewijzigd door Stefke op 28-01-2019 12:42 ]
Ik zou zoiets alleen doen met hele planken, dat is een stuk mooier dan doorleggen zoals je bij laminaat doet.stefijn schreef op maandag 28 januari 2019 @ 12:30:
top, tnx
Ja, ik realiseer me dat het afkorten ook aandacht vergt en materiaal eist. Het worden in principe gewoon planken van bijv. 2,5 of 3m lengte en dan "gelegd" zoals een laminaatvloer, dus reststukken gebruik ik om de volgende baan te leggen (rekening houdend met het feit dat planken voldoende op het regelwerk moeten steunen)
Banen worden verticaal onderbroken door een voeg - onder verstek gezaagd - van dezelfde breedte als de verticale voegen.
Ik zal dan elke plank net iets langer zagen dan nodig, omdat de rand van de oppervlakten strak afgesneden moet worden. Het restant gebruik ik dan voor de volgende baan, en als ik de strakke randen afzaag heb ik hopelijk minimaal verlies.
In dit geval zijn de banen dan onderbroken door de verschillende breedten.
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
Op de zaak heb ik wel zo'n "speciaal" programma die voor jou uit kan rekenen hoe het gunstigste gezaagd kan worden. Dit is wiskundig gezien nogal complex, en in Excel praktisch niet te bouwen.stefijn schreef op maandag 28 januari 2019 @ 12:30:
top, tnx
Ja, ik realiseer me dat het afkorten ook aandacht vergt en materiaal eist. Het worden in principe gewoon planken van bijv. 2,5 of 3m lengte en dan "gelegd" zoals een laminaatvloer, dus reststukken gebruik ik om de volgende baan te leggen (rekening houdend met het feit dat planken voldoende op het regelwerk moeten steunen)
Banen worden verticaal onderbroken door een voeg - onder verstek gezaagd - van dezelfde breedte als de verticale voegen.
Ik zal dan elke plank net iets langer zagen dan nodig, omdat de rand van de oppervlakten strak afgesneden moet worden. Het restant gebruik ik dan voor de volgende baan, en als ik de strakke randen afzaag heb ik hopelijk minimaal verlies.
In dit geval zijn de banen dan onderbroken door de verschillende breedten.
ben ik het niet mee eens, ik heb voldoende voorbeelden gezien waarbij de planken ook horizontale voegen hebben. Ik vind dat mooi, het geeft ook een heel andere uitstraling dan planken die niet onderbroken zijn. Daarbij zou ik dan planken tot 7m nodig hebben, ga ik niet aan beginnenErnemmer schreef op maandag 28 januari 2019 @ 12:50:
[...]
Ik zou zoiets alleen doen met hele planken, dat is een stuk mooier dan doorleggen zoals je bij laminaat doet.
7m is inderdaad een beetje lang, maar bij een meter of 3-4 had ik het nog wel gedaan.stefijn schreef op maandag 28 januari 2019 @ 12:52:
@Grolsch Welke info heb je daarvoor nodig?
[...]
ben ik het niet mee eens, ik heb voldoende voorbeelden gezien waarbij de planken ook horizontale voegen hebben. Ik vind dat mooi, het geeft ook een heel andere uitstraling dan planken die niet onderbroken zijn. Daarbij zou ik dan planken tot 7m nodig hebben, ga ik niet aan beginnen
[ Voor 8% gewijzigd door Ernemmer op 28-01-2019 13:03 ]
Welke types planken als je hebt
http://owc.vco.be/tool_vast_pdf_3.aspstefijn schreef op maandag 28 januari 2019 @ 11:51:
Vraagje:
Zoiets
[Afbeelding]
Pentium 233MHz MMX + Diamond Monster 3D 3DFX Voodoo II
[ Voor 4% gewijzigd door Stefke op 28-01-2019 16:24 ]
[ Voor 13% gewijzigd door Stefke op 28-01-2019 16:34 ]
Dit soort hout willen wij ook gebruiken. Wat voor hout raden jullie aan? Ook ivm verkleuren, het is wel zo mooi als het zijn kleur behoudstefijn schreef op maandag 28 januari 2019 @ 11:51:
Vraagje:
Zoiets
[Afbeelding]
[ Voor 27% gewijzigd door Stefke op 28-01-2019 16:55 ]
Verwijderd
[ Voor 8% gewijzigd door Stefke op 28-01-2019 17:15 ]
Normaliter bepaal je eerst het gevelmateriaal en de werkende maatvoering hiervan en aan de hand daarvan koop en stel je de kozijnen als de maatvoering al vast staat dan ontkom je er niet aan om maatwerk planken te nemen of pas te zagen.stefijn schreef op maandag 28 januari 2019 @ 16:21:
Ons ontwerp is niet op de plankbreedte ontworpen: ik weet immers nog niet welk hout erop komt, dat maakt nogal veel uit qua prijs en er zullen vast projecten zijn waar dat vooraf allemaal vastgelegd is...
Ik ga er vooralsnog vanuit dat ik planken rond de kozijnen zo uit laat komen dat ik een brede plank inzaag (max de helft), of dat ik met een heel klein beetje spelen van de tussenruimte tussen de planken ernaast (max 1 mm variatie in de tussenruimte) het nét uit laat komen, of door een serie planken net een paar millimeter smaller te maken.
Niet helemaal ideaal, maar dat zijn dingen waarvan ik zeg: dat zie je de 1e en 2e keer, de derde niet meer.
Maar aangezien ik het hout nog moet bepalen en bestellen dan het ook nog wel zijn dat ik wel een breedte krijg waarmee het goed uitkomt.
Dat is geheel afhankelijk van de houtsoort en of het goed verwerkt is, bij een houten gevel moet de wind er doorheen kunnen blazen en geen aansluitingen waar water tussen kan blijven staan/plakken.CrashOne schreef op maandag 28 januari 2019 @ 17:04:
Moet je dan niet om de zoveel jaar al het hout op je huis vervangen? Of valt dat zonder grondcontact erg mee? Hier verderop staat ook een woning met hout aan de buitenzijde, maar ik heb het idee dat dat over een aantal jaar al vervangen moet worden.
Dit topic is gesloten.
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq