Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 88 ... 272 Laatste
Acties:
  • 2.615.287 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 22:54
LittleTycoon schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 23:03:
[...]

Ik weet niet waar je dat vandaan haalt, maar die gesuggereerde warmteontwikkeling valt allemaal wel mee. Al die extra kosten van die oplossingen.
Op een hete zomerdag wordt dat echt wel warm. Je panelen zelf ook... In de winter niet dus snap ook niet zo goed waarom je dat naast je meterkast zou willen doen.

[ Voor 12% gewijzigd door Artbij op 04-01-2019 23:18 ]

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
LittleTycoon schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 23:03:
[...]

Ik weet niet waar je dat vandaan haalt, maar die gesuggereerde warmteontwikkeling valt allemaal wel mee. Al die extra kosten van die oplossingen.
Ik denk hier niet aan omvormer voor 6 paneeltjes of zo, op het dak zonder dakramen, pijpen of schaduw kunnen er 40 op, precies op het zuiden, er komen eerst 20 op , als het rendement van de omvormer 95% is dan is dat dus al ruim 300 wat warmte ontwikkeling in de zomer in een kast van 0.5m2... dat wordt knap warm dan, komt de andere apparatuur nog bij op.

Met Saldering is 20 genoeg, wordt die regeling (sterk) versobert ga ik meer plaatsen, mogelijk uitgebreid met thuis accu's (zijn nu nog veel te duur).

Technische kast en de naast gelegen meterkast komen recht onder het pannendak, de ruimte recht boven die twee kasten -op de verdieping- wordt ook technische ruimte.

[ Voor 10% gewijzigd door frisianstar op 05-01-2019 09:24 ]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 03-07 19:47
frisianstar schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 08:55:
[...]

Ik denk hier niet aan omvormer voor 6 paneeltjes of zo, op het dak zonder dakramen, pijpen of schaduw kunnen er 40 op, precies op het zuiden, er komen eerst 20 op , als het rendement van de omvormer 95% is dan is dat dus al ruim 300 wat warmte ontwikkeling in de zomer in een kast van 0.5m2... dat wordt knap warm dan, komt de andere apparatuur nog bij op.

Met Saldering is 20 genoeg, wordt die regeling (sterk) versobert ga ik meer plaatsen, mogelijk uitgebreid met thuis accu's (zijn nu nog veel te duur).

Technische kast en de naast gelegen meterkast komen recht onder het pannendak, de ruimte recht boven die twee kasten -op de verdieping- wordt ook technische ruimte.
Ik debk ook niet aan 6 paneeltjes, heb er zelf 33 liggen. Maar ik heb een techische ruimte van 4m2, dus dan merk je dat minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vantage92
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 11-01 12:31
Mijn hypotheekverstrekker vraagt om een afbouwplan indien de aannemer failliet gaat. Aannemer is niet bij bouwgarant of woningborg aangesloten dus daarom vragen ze dit.
Zijn jullie hier bekend mee? Heeft iemand wellicht een voorbeeld van zo’n afbouwplan?

https://duurzamehuizenroute.nl/woning/vrijstaande-woning-2019-ommen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sanvv78
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 01-03-2021
Vantage92 schreef op maandag 7 januari 2019 @ 13:55:
Mijn hypotheekverstrekker vraagt om een afbouwplan indien de aannemer failliet gaat. Aannemer is niet bij bouwgarant of woningborg aangesloten dus daarom vragen ze dit.
Zijn jullie hier bekend mee? Heeft iemand wellicht een voorbeeld van zo’n afbouwplan?
Ik denk dat je de aannemer betaald wat er af is, dus niet een vast bedrag per periode. Zodat er nog over is om af te bouwen mocht de aannemer failliet gaan. Ik denk een soort staatje van de termijnen en wat er dan af moet zijn, getekend door de aannemer en jullie? De bank wenst natuurlijk zekerheid en dat de hut afgebouwd gaat worden met voldoende middelen. Wellicht ook nog opnemen een potje eigen geld?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Anme
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 09-07 17:31
Bij ons wordt morgen op beide verdiepingen de betonvloer gestort, gevlinderd en geïmpregneerd. Dat is dan meteen de finale vloer. Ik ben benieuwd.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 10:30
De fundering is op peil. Volgende week gaat de installateur aan de slag (en zelf ga ik nog extra mantelbuizen naar buiten leggen).

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 20% gewijzigd door Joris748 op 09-01-2019 12:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 07:34
Vantage92 schreef op maandag 7 januari 2019 @ 13:55:
Wij zaten in het zelfde schuitje, en ondanks dat mijn bank er niet om vroeg wou ik het zelf geregeld hebben om mijn eigen risico af te dekken.

We hadden onderstaand betalingsschema.

Voor start werk 5% van de aanneemsom
Vervolgens in fases 15+20+20+20+15% (maakt totaal tot nu toe 95%)
Na oplevering 5%

Die aanbetaling hebben wij af laten dekken door een bankgarantie van de aannemer (qua liquiditeit had hij hier dus niets aan).

De overige termijnen werden gefactureerd NA het afronden van een meetbare fase (bijv. B.G.G. vloer, pannen, etc.).

Facturen moeten binnen 30 dagen betaald worden.

Hiermee heb ik naar mijn idee ons risico aardig beperkt mocht de aannemer failliet gaan.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:49
Grolsch schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 13:42:
[...]

Wij zaten in het zelfde schuitje, en ondanks dat mijn bank er niet om vroeg wou ik het zelf geregeld hebben om mijn eigen risico af te dekken.

Na oplevering 5%

Die aanbetaling hebben wij af laten dekken door een bankgarantie van de aannemer (qua liquiditeit had hij hier dus niets aan).

De overige termijnen werden gefactureerd NA het afronden van een meetbare fase (bijv. B.G.G. vloer, pannen, etc.).

Hiermee heb ik naar mijn idee ons risico aardig beperkt mocht de aannemer failliet gaan.
Maar dat is toch niet het probleem? Ook al regel je de betalingen zo. Als de aannemer niet lid is van het woningborg fonds dan heeft de bank niet de garantie dat een andere aannemer het werk over kan nemen (binnen een bepaalde tijd en budget.) Volgens mij is dat de zekerheid die ze willen. (correct me if i'm wrong)

PSN: DutchTrickle PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Maverick schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 14:05:
[...]

Maar dat is toch niet het probleem? Ook al regel je de betalingen zo. Als de aannemer niet lid is van het woningborg fonds dan heeft de bank niet de garantie dat een andere aannemer het werk over kan nemen (binnen een bepaalde tijd en budget.) Volgens mij is dat de zekerheid die ze willen. (correct me if i'm wrong)
Ze (lees bank) willen dat het huis afgebouwd gaat worden, en als je maar betaalt komt dat vanzelf goed :P

In mijn geval is mijn "wisselgeld" dus in het ongunstigste geval 30 dagen werk van de aannemer.

Stel B.G.G. vloer ligt er in, aannemer verstuurt factuur en gaat na 3 weken failliet. Dan betaal ik natuurlijk die factuur niet, en heb ik dat geld als wisselgeld om een andere aannemer het huis af te laten maken. Dat zal vast en zeker duurder zijn als mijn huidige aannemer bedacht had.

Bij ons trouwens allemaal goed verlopen hoor, geen problemen gehad met de aannemer, maar dit zijn wel zaken om over na te denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Joris748 schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 12:46:
De fundering is op peil. Volgende week gaat de installateur aan de slag (en zelf ga ik nog extra mantelbuizen naar buiten leggen).

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Ziet er goed uit, maar mis je nu niet de vloerventilatiekokers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick
Grolsch schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 14:07:
[...]

Ze (lees bank) willen dat het huis afgebouwd gaat worden, en als je maar betaalt komt dat vanzelf goed :P

In mijn geval is mijn "wisselgeld" dus in het ongunstigste geval 30 dagen werk van de aannemer.

Stel B.G.G. vloer ligt er in, aannemer verstuurt factuur en gaat na 3 weken failliet. Dan betaal ik natuurlijk die factuur niet, en heb ik dat geld als wisselgeld om een andere aannemer het huis af te laten maken. Dat zal vast en zeker duurder zijn als mijn huidige aannemer bedacht had.
Dat begrijp ik wel. En ben ik ook helemaal met je eens allemaal. Maar blijkbaar is dat voor de bank niet genoeg, want anders zouden ze niet vallen op het ontbreken van een woningborg certificaat.
Vind dat overigens opmerkelijk, want ondanks dat mijn aannemer hier wel lid van is en de betaling idd ook na meetbare momenten plaatsvinden in termijnen heeft mijn bank hier allemaal nooit naar geïnformeerd.
Ik vraag me ook af wat voor meerwaarde zo'n afbouwgarantie nu daadwerkelijk biedt. Maar de bank is hier blijkbaar nogal van overtuigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
Ernemmer schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 14:08:
[...]

Ziet er goed uit, maar mis je nu niet de vloerventilatiekokers?
Bedoel je ventilatie van de kruipruimte? Dat is niet van toepassing, de vloer komt direct op het zand. Fundering wordt aangevuld met geel zand, daarop komen 2 lagen EPS en daarop wordt de vloer gestort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Joris748 schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 14:17:
[...]

Bedoel je ventilatie van de kruipruimte? Dat is niet van toepassing, de vloer komt direct op het zand. Fundering wordt aangevuld met geel zand, daarop komen 2 lagen EPS en daarop wordt de vloer gestort.
Dan zijn ze inderdaad niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Maverick schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 14:15:
[...]

Dat begrijp ik wel. En ben ik ook helemaal met je eens allemaal. Maar blijkbaar is dat voor de bank niet genoeg, want anders zouden ze niet vallen op het ontbreken van een woningborg certificaat.
Vind dat overigens opmerkelijk, want ondanks dat mijn aannemer hier wel lid van is en de betaling idd ook na meetbare momenten plaatsvinden in termijnen heeft mijn bank hier allemaal nooit naar geïnformeerd.
Ik vraag me ook af wat voor meerwaarde zo'n afbouwgarantie nu daadwerkelijk biedt. Maar de bank is hier blijkbaar nogal van overtuigd.
Jij kreeg er geen vragen over omdat jullie aannemer wel het woningborg certificaat had.
Ik vind het niet zo'n gekke vraag (vanuit het oogpunt van de bank) en ik snap dat hun geborgd willen hebben dat de woning wordt afgebouwd tegen een bepaald budget, anders hebben hun een hypotheek verstrekt op iets (half huis bijvoorbeeld) wat de waarde van de verstrekte hypotheek niet vertegenwoordigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick
Grolsch schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 14:28:
[...]

Jij kreeg er geen vragen over omdat jullie aannemer wel het woningborg certificaat had.
Maar dat had ik ze niet verteld.
Goed, nu ik er over nadenk konden ze dit wellicht ook weten via een andere weg. Dus je zult in die zin wel gelijk hebben denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Maverick schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 14:35:
[...]

Goed, nu ik er over nadenk konden ze dit wellicht ook weten via een andere weg. Dus je zult in die zin wel gelijk hebben denk ik.
Ze willen toch een aanneemovereenkomst zien, dus ik neem aan dat de bank wist wie je aannemer was, wellicht hebben ze dat inderdaad elders geverifieerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 224360

Maverick schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 14:35:
[...]

En het is een wassen neus als ik mijn aannemer moet geloven. Die heeft vaker gewerkt met clubs die dan in mogen vallen onder die woningborg en dat was me een gepruts. Hij is zelf ook geen lid, dus ik ben benieuwd wat ik daar nog van ga horen. Wat heb je aan een woningborg als niet fatsoenlijk wordt afgebouwd? Die garantie biedt het namelijk niet echt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Artbij
[...]

Bij ons trouwens allemaal goed verlopen hoor, geen problemen gehad met de aannemer, maar dit zijn wel zaken om over na te denken.
Denk niet dat je wegkomt met het niet betalen van die factuur. De curator zal dat geld echt wel op komen halen.

Ik heb ook een aannemer zonder woningborg. Geen vragen over gehad van de bank.

[ Voor 4% gewijzigd door Artbij op 09-01-2019 14:59 ]

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Artbij schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 14:58:
[...]

Denk niet dat je wegkomt met het niet betalen van die factuur. De curator zal dat geld echt wel op komen halen.
Nee hoor, zolang ik aannemelijk kan maken dat de aannemer geen recht heeft op dat geld omdat ik dat geld nodig heb om schade ontstaan door het faillissement van de aannemer te betalen gaat dat heel lang goed.

Zo'n curator wil ook alleen maar "snel geld" en als er verder niet zoveel te halen valt zijn ze snel weer weg.

Als de aannemer volledig geleverd heeft wat afgesproken is, dan is het een ander verhaal, dan moet er gewoon betaald worden (niet meer als redelijk, ook al een aantal keren meegemaakt).

Maar bij het failliet gaan van de aannemer tijdens de bouw is het product (huis) nog niet opgeleverd. en moet opdrachtnemer (wij dus) extra kosten maken om het huis afgebouwd te krijgen.

Zelf meerdere malen met dit bijltje moeten hakken, en tot nu toe elke keer met succes.

Het onderhandelt wat makkelijker met een curator op het moment dat hij geld van jou moet krijgen. Andersom kun je er gewoon naar fluiten (ook al meegemaakt :+ ).
Daarom doe ik niet aan aanbetalingen, zelf (helaas) leergeld moeten betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick
Anoniem: 224360 schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 14:55:
[...]

En het is een wassen neus als ik mijn aannemer moet geloven. Die heeft vaker gewerkt met clubs die dan in mogen vallen onder die woningborg en dat was me een gepruts. Hij is zelf ook geen lid, dus ik ben benieuwd wat ik daar nog van ga horen. Wat heb je aan een woningborg als niet fatsoenlijk wordt afgebouwd? Die garantie biedt het namelijk niet echt.
Dat is ook een beetje mijn aanname. Maar ik snap ook dat een aannemer die niet lid is dit een beetje moet "goedpraten" richting zijn klanten. Zonder dat je zoiets echt een keer meemaakt blijft het lastig oordelen vrees ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Maverick schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 15:10:
[...]

Dat is ook een beetje mijn aanname. Maar ik snap ook dat een aannemer die niet lid is dit een beetje moet "goedpraten" richting zijn klanten. Zonder dat je zoiets echt een keer meemaakt blijft het lastig oordelen vrees ik.
Uiteraard, het is ook deels een vertrouwenskwestie. Ik ken de aannemer als voldoende integer, maar iedereen praat altijd zijn eigen gedrag wel goed dus dat realiseer ik me wel.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Mijn zelfgemaakte Hectar fundering. Vandaag water en deel van het electra dat in de vloer komt gelegd en de hectarelementen verder afgemaakt. Naar verwachting komt volgende week het beton :) Er resten nog wat kleinere klusjes nu, o.a. een laag zand rond de fundering leggen.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/tsshmmPP/IMG-20190109-162808.jpg

[ Voor 12% gewijzigd door Stefke op 09-01-2019 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
[...]

Stel B.G.G. vloer ligt er in, aannemer verstuurt factuur en gaat na 3 weken failliet. Dan betaal ik natuurlijk die factuur niet, en heb ik dat geld als wisselgeld om een andere aannemer het huis af te laten maken.
De curator komt gewoon het geld vorderen, dus dat wisselgeld heb je niet zomaar. Tenminste een goede, die schade moet je wel heel goed hard kunnen maken.

Maar......er zijn voldoende minder goede curatoren

[ Voor 12% gewijzigd door LittleTycoon op 09-01-2019 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vantage92
Grolsch schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 13:42:
[...]

Na oplevering 5%

Bedankt voor je reactie. Vandaag even met de bank (Triodos) gebeld en ze vragen inderdaad zoiets.
Moet documentje maken met wat we gaan doen als de aannemer failliet gaat.
We hebben nog wat eigen geld en een groot netwerk in de bouw mocht het echt zover komen, dat plus het betaalschema moet voldoende zijn volgens de bank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rockster
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
Lister_Storm schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 21:25:
Zijn er mensen met recente ervaringen met hypotheken icm afbouwgarantie (zoals BouwGarant)? We zijn voornemens om met een kleine aannemer in zee te gaan die niet is aangesloten bij BouwGarant en die dat ook niet gaat doen. Onze hypotheekadviseur meldt ons nu dat, mede gelet op het hypotheekbedrag (600k+), het onmogelijk is geworden om een dergelijke financiering te krijgen zonder afbouwgarantie. Dit lijkt me wel heel erg sterk, is dit recent veranderd?
@Lister_Storm wij (gaan) zitten in het zelfde schuitje (ons hypotheekbedrag is wel 100K lager). Zijn jullie uiteindelijk zonder afbouwgarantie toch aan een hypotheek gekomen? Mag ik vragen bij welke geldverstrekker?

Mitsu PUHZ-SHW112YAA + ERSC-VM2C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vantage92
@Rockster Lees even voorgaande reacties van @Grolsch en mij.
Ons hypotheekbedrag is 400K, hoeven geen afbouwgarantie te hebben. Hypotheek bij Triodos. Uit de overige reacties valt op te maken dat er nog andere hypotheekverstrekkers zijn die ook niet harde eis stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xminator
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online
Je zou toch gewoon een bouwverzekering a hypotheeksom kunnen afsluiten....

Uiteindelijk gaat het erom wat voor hypotheekadviseur tegenover je zit. Als het een domme/slechte adviseur is (of juist een die de andere kant opkijkt) dan zal ie dit niet opmerken. Meer dan terechte vraag van de hypotheekverstrekkers imo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berriedebouwer
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 14-01 08:02
Wij werken met een bouwgarant aannemer, maar onze hypotheekverstrekker (nationale nederlanden) heeft er geen vragen of eisen over gesteld. Ook bij een bouwgarant aannemer is afbouwgarantie niet vanzelfsprekend, daar moet je dan een aanvullende verzekering voor afsluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Toch blijf ik het apart vinden, al die papieren eisen van de banken.

Dingen als spaargeld en groot netwerk in de bouw zeggen niet zoveel. Spaargeld kun je opmaken en met.je vrienden kun je ruzie krijgen. Letterlijk de dag nadat je e.a. bij de bank hebt ingediend. En toch is dit wat de bank wil zien.

Net als wat Grolsch zei, termijn die je.nog.niet betaald hebt inhouden, die termijn moet er wel zijn. De aannemer kan ook failliet gaan net nadat je betaald hebt en wellicht heeft hij voor volgende termijn nog niets gedaan bijvoorbeeld. Ga je dan met je buffer.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Maar zo werkt een hypotheek in het algemeen @Artbij een risicoanalyse van wat jij de komende 30 jaar kunt betalen. Alleen niemand kan 30 jaar in de toekomst kijken. Daarom worden huizen ook wel eens noodgedwongen verkocht. Bij zelfbouw is dat risico groter, maar ook over een veel kortere tijdsspanne. En omdat het met bouwdepot werken is blijft het risico enigszins beperkt voor de bank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-07 14:59
Het heeft ook met verslaglegging te maken. De bank moet later aan kunnen tonen dat ze op de toen beschikbare informatie de juiste afweging heeft gemaakt. Bovendien moeten ze iets. Anders zou het aankomen op de blauwe ogen van de klant, dan zou het helemaal verkeerd gaan.

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nou we zijn verhuisd, alles onder de 500 euro gebleven en nu vol de focus op het nieuwe project! Wat zijn een beetje normale prijzen voor een constructeur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Anoniem: 224360 schreef op zondag 13 januari 2019 @ 00:13:
Nou we zijn verhuisd, alles onder de 500 euro gebleven en nu vol de focus op het nieuwe project! Wat zijn een beetje normale prijzen voor een constructeur?
Zou de zoekfunctie even gebruiken ;).

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Artbij schreef op zondag 13 januari 2019 @ 08:34:
[...]

Zou de zoekfunctie even gebruiken ;).
In de laatste 3 pagina's van de 5 als je daarop zoekt vindt je niks over prijzen. Is 2, 3 of 5k gangbaar voor een gemiddelde woning? Dat het per project verschilt snap ik wel, maar zijn er bepaalde stelregels?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twodigits
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 09:57
Bij ons ligt de vloer erop, nu binnenmuren metselen, in februari het dak erop. Het weer zit ons bouwers nu mee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Laatst online: 09:54
Anoniem: 224360 schreef op zondag 13 januari 2019 @ 09:41:
[...]

In de laatste 3 pagina's van de 5 als je daarop zoekt vindt je niks over prijzen. Is 2, 3 of 5k gangbaar voor een gemiddelde woning? Dat het per project verschilt snap ik wel, maar zijn er bepaalde stelregels?
Bij ons 2.2k incl BTW, geen idee of dat te veel of te weinig is, toen we dit afspraken leek het een redelijk bedrag.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Wij hebben 1275 excl. Btw betaald destijds (2016)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Het ligt een beetje aan je bouwstijl en hoe ingewikkeld je huis is maar 1500-2500 is een normale prijs voor een complete woning exclusief sonderingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anme
Wij hebben 2100 betaald voor constructeur.
Heeft hier iemand ervaring met Fermacell? Wij wilden het laten stucen, maar één van de stukadoors waar wij offerte hebben opgevraagd zegt dat je Fermacell niet (zonder meer) kunt stucen. Ik lees op Internet dat je na een voorstrijk te gebruiken direct kunt verven(met verf die geschikt is voor gipsplaat). Ben benieuwd of dat inderdaad kan en er fatsoenlijk resultaat mee valt te bereiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rspoe
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 03-07 22:08
rspoe schreef op dinsdag 25 december 2018 @ 11:04:
Bij ons is gevoegd. Erg tevreden.

Steen: Morvan Zwart
Voeg: Cantillana

[Afbeelding]
Ik was heel tevreden over de voeg. Tot dat het op was gedroogd. Alles is wit geworden ;(

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/1cKNJCJ.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/JxU5Iyb.jpg

Ik was bang voor uitbloeing, maar dit is echt bizar. Alle gevels zijn wit geworden, ook op plekken waar de muren droog waren.

Nu het veel regent trekt het weg, maar zodra het opdroogt wordt het weer wit.

Maandag neemt de groothandel contact op met de leverancier (Cantillana). Ik ben benieuwd hoe ze het gaan oplossen.

Blijkbaar hebben ze een middeltje wat het kan verhelpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08:54
Anme schreef op zondag 13 januari 2019 @ 14:21:
Wij hebben 2100 betaald voor constructeur.
Heeft hier iemand ervaring met Fermacell? Wij wilden het laten stucen, maar één van de stukadoors waar wij offerte hebben opgevraagd zegt dat je Fermacell niet (zonder meer) kunt stucen. Ik lees op Internet dat je na een voorstrijk te gebruiken direct kunt verven(met verf die geschikt is voor gipsplaat). Ben benieuwd of dat inderdaad kan en er fatsoenlijk resultaat mee valt te bereiken.
Je kan het ook prima stuccen na voorbehandeling. Ook verven kan. In ons huis hebben we zowel gestucte als geverfde delen en er geen problemen mee gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Laatst online: 09:54
<verplaatst naar Domoticz topic>

[ Voor 92% gewijzigd door Andrehj op 13-01-2019 20:34 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anme
Terpen Tijn schreef op zondag 13 januari 2019 @ 15:50:
[...]

Je kan het ook prima stuccen na voorbehandeling. Ook verven kan. In ons huis hebben we zowel gestucte als geverfde delen en er geen problemen mee gehad.
Heb je misschien foto's van beide bewerkingen? Daar zou ik erg mee geholpen zijn. Wij moeten nl. beslissen wat we gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• echthard
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 07-07 19:53
Zou je wat details willen delen: aannemer, type woning, afmetingen, volume en evt kosten? Ik kan ze zo gauw niet in het topic vinden. Wij hebben een optie op een kavel en willen ook een notaris herenhuis er op laten bouwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
Anoniem: 224360 schreef op zondag 13 januari 2019 @ 09:41:
[...]

Constructeur kostte ons €3000 ex.

Maar is zeker geen standaard werk: grote overspanningen, glazen pui over de gehele achtergevel en bijzondere kapconstructie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10:27
We zitten al een hele tijd te dubben over verhuizen of verbouwen.
Eerst dachten we aan verhuizen, toen aan verbouwen en ondertussen ben ik aan het denken over zelf een huis bouwen.

TL:DR? de vraag lees je onderaan

Er liggen meerdere redenen ten grondslag aan het idee. Ik wil er geen ellenlange post van maken. Maar zou hier graag even polsen of mijn ideeën grofweg financieel haalbaar zijn.

De gedachtegang is als volgende: 4 jaar geleden woning gekocht voor 273.000, daar ondertussen nog 250.000 van open staan tegen 4.05% rente. Ondertussen wordt de woning getaxeerd op zo'n 350.000 euro.

Met bovenstaande overwaarde zijn we van plan om te gaan verbouwen, er zou een aanbouw van 18m2 moeten komen die hoogwaardig is afgewerkt, met veel glas, jaloezieën in glas, nieuwe keuken, nieuwe vloer voor de hele woonkamer. Begrote kosten ca. 90.000 eu. Hierdoor zou onze netto hypotheek last stijgen naar zo'n 1350 euro.

Het dilemma is dat dit type woning zichzelf buiten de markt zou prijzen als de vraagprijs boven de 400.000 zou komen te liggen (waarde na verbouwing) daarbij betekent dit dat we zo'n 40.000 euro aan kapitaal vernietigen door de woning aan te passen, maar dit er achteraf niet voor terug zullen krijgen. Ik ben er overigens mee bekend dat verbouwen altijd zo'n grove 30 tot 40 % afschrijft op de investering.

Nu wil het geval dat er een mooi kavel in de buurt beschikbaar is. Oppervlakte 880 m2, kosten 200.000 euro. Wanneer we een lening van 450.000 euro zouden aanvragen voor de bouw van een huis, kunnen we 100.000 euro overwaarde inbrengen aan eigen geld (mits ons huidige huis voor de genoemde prijs wordt verkocht)

Hierdoor ontstaat er een netto hypotheek last van zo'n 1250 euro tegen 2.79 rente op basis van 30 jaar. Mede hierdoor kunnen we de zo gewenste aanpassing in ons huis, meenemen in een nieuw huis. We wilden namelijk meer leefruimte in en rondom de keuken.

De hamvraag is: Bouw ik een huis bestaande uit een kelder, begane grond en een eerste verdieping met plat dak, van zo'n 200m2 leefruimte voor 250.000 euro incl. leges, architect/constructeur of is dat budget veel te krap?

discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08:30
De algemene tendens in dit topic is dat je moet rekenen met tenminste E500 per m3. Als ik heel erg kort door de bocht jouw 200m2 vermenigvuldig met 2.65 om op een volume te komen, zit je al boven die 250k. En waarschijnlijk ben je er dan nog niet. Dat wil niet zeggen dat het niet gaat lukken, maar houd in gedachten dat je budget echt aan de onderkant zit van wat reeel is (zeker als je ook een kelder wilt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@loewie1984 volgens mij mis je een ton in je berekening en heb je dus 350k om te bouwen. Daarmee zou ik de kelder weghalen en dan zou je een eind moeten komen. Ik wil voor iets minder mijn huis bouwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09-07 22:10
anboni schreef op maandag 14 januari 2019 @ 14:35:
De algemene tendens in dit topic is dat je moet rekenen met tenminste E500 per m3. Als ik heel erg kort door de bocht jouw 200m2 vermenigvuldig met 2.65 om op een volume te komen, zit je al boven die 250k. En waarschijnlijk ben je er dan nog niet. Dat wil niet zeggen dat het niet gaat lukken, maar houd in gedachten dat je budget echt aan de onderkant zit van wat reeel is (zeker als je ook een kelder wilt).
Reken met bruto inhoud. Een verdieping is dan 3 meter.

250k/(200x3)=417 euro/m3. Volgens de 500/m3 berekening kom je op 3 ton uit. Dat is krap tegenwoordig en dan moet je relatief sober afwerken.

Afhankelijk van de regio is 880m2 voor 200k een koopje. Daar kan je altijd wel wat op maken, eventueel bereid je alleen een fundering voor als de woning te duur wordt om in één keer helemaal te bouwen.

[ Voor 12% gewijzigd door Señor Sjon op 14-01-2019 14:42 ]

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10:27
Dus als 500m3 al krap is, waarom wordt het dan nog gehanteerd als stelregel. In ieder geval, ik heb de oppervlakte wat ruim aangezet. Onze huidige woning is 150m2 verdeeld over 3 verdiepingen. Totale inhoud 450m3.

We wilden 18m2 erbij voor de keuken, brengt het totaal op 170m2. Dus ik denk als je nieuw gaat bouwen, wil je (toch altijd) groter gaan bouwen, dus ronde ik hem af op 200m2.

Als ik reken met 600 ekkermannen per kuub, kom ik dus op 360.000 eu uit voor de bouw van de woning. De prijs van 500m3 is neem ik aan zonder grond toch?

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08:30
loewie1984 schreef op maandag 14 januari 2019 @ 16:11:
Als ik reken met 600 ekkermannen per kuub, kom ik dus op 360.000 eu uit voor de bouw van de woning. De prijs van 500m3 is neem ik aan zonder grond toch?
Ja, da's puur de bouw. Dan moet je daarnaast nog een 10-20k rekenen voor dingen als bouwleges, stroom/water. En dan staat je huis midden in een modderpoel (dwz: tuin en bestrating is dan ook nog niet gedaan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• echthard
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 07-07 19:53
Ik kom op 450 per m3 uit voor 1000m3, maar denk dat ik voor enkele posten iets te weinig heb gerekend. Maar dat is dan wel inclusief zaken die niet per se direct hoeven (berging, veranda, ingedeelde 2e verdieping, 2e toilet apart)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Artbij
Leuk, weer een bouwkosten discussie :9~ .

Als je alles laat doen en niet het onderste uit de kan wilt ben je meer kwijt dan 500,- per m3.

Je zou eens bij bijvoorbeeld groothuisbouw kunnen kijken of daar iets bij staat wat je mooi vind. De prijs die daar staat komt nog wel iets bij voor leges e.d. maar niet zo gek veel. Dan heb je een idee of het haalbaar is.

Ik zou zelf nooit 90k investeren in een huis van 270k. De woningmarkt is nu gek, vandaar dat je wellicht nu 350k voor je huis krijgt. Maar als de gekte weg is zakt het in en is je extra investering nog minder waard.

Een half huis bouwen omdat je nu onvoldoende budget hebt zou ik ook niet doen.

Kijk wel uit wat je allemaal wel en niet gaat rekenen bij die kuubsprijs, zeker als je het wilt vergelijken met anderen in dit topic. In en ex btw loopt hier bijvoorbeeld al flink door elkaar.

[ Voor 12% gewijzigd door Artbij op 14-01-2019 16:43 ]

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
Dus als 500m3 al krap is, waarom wordt het dan nog gehanteerd als stelregel. In ieder geval, ik heb de oppervlakte wat ruim aangezet. Onze huidige woning is 150m2 verdeeld over 3 verdiepingen. Totale inhoud 450m3.

We wilden 18m2 erbij voor de keuken, brengt het totaal op 170m2. Dus ik denk als je nieuw gaat bouwen, wil je (toch altijd) groter gaan bouwen, dus ronde ik hem af op 200m2.

Daar boven komen dan nog diverse zaken, van architect (indien catalogusbouw) tot en met keuken, tuin,, nutsaansluitingen, etc. Ook niet vergeten dat je nu gasloos moet bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vantage92
Vergis je niet met de kuubs. Bouwers rekenen strikt buitenmaten. Dat zijn heel wat meer kuubs dan dat je vloeroppervlakte rekent maal plafondhoogte. Een huis van 150m2 met drie volledige verdiepingen zit al snel aan 550-600 kuub.
600 kuub maal 500 is al 300.000 euro.

Onze nieuwbouw woning, 110m2 en 460m3 inhoud gaat 235.000 euro kosten ex keuken, vloeren, sanitair, raambekleding etc en leges en architectkosten. Vergis je daar dus niet in. Om kosten te drukken kun je ook kleiner bouwen natuurlijk ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rockster
  • Nu online
Berriedebouwer schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 21:59:
Wij werken met een bouwgarant aannemer, maar onze hypotheekverstrekker (nationale nederlanden) heeft er geen vragen of eisen over gesteld. Ook bij een bouwgarant aannemer is afbouwgarantie niet vanzelfsprekend, daar moet je dan een aanvullende verzekering voor afsluiten.
Onze hypotheekadviseur heeft er maar even achteraan gebeld; het blijkt dat (bij ING in ieder geval) een afbouwgarantie voor zelfbouw niet noodzakelijk is (zelfbouw is in dit geval ook het bouwen met een aannemer). Voor projectbouw is het daarentegen wel een vereiste... weer een zorg minder :)
Vantage92 schreef op maandag 14 januari 2019 @ 20:20:
Vergis je niet met de kuubs. Bouwers rekenen strikt buitenmaten. Dat zijn heel wat meer kuubs dan dat je vloeroppervlakte rekent maal plafondhoogte. Een huis van 150m2 met drie volledige verdiepingen zit al snel aan 550-600 kuub.

Onze nieuwbouw woning, 110m2 en 460m3 inhoud gaat 235.000 euro kosten ex keuken, vloeren, sanitair, raambekleding etc en leges en architectkosten. Vergis je daar dus niet in. Om kosten te drukken kun je ook kleiner bouwen natuurlijk ;-)
Wij zitten op 766 m3 (209 m2 volgens BAG/kadaster) en we blijven waarschijnlijk onder de 500 euro per kuub (definitieve offerte van de aannemer moeten we nog ontvangen). Dat is exclusief keuken, stucwerk en vloeren overigens. Wij bouwen in Overijssel vlakbij Zwolle, wellicht dat dat de prijs wat drukt. De offerte voor de keuken schrok ik wel van (leverancier uit Duitsland die ook onze huidige keuken heeft geplaatst), in Duitsland hebben ze de prijzen ook aardig verhoogd zo lijkt het.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JaxMcFadden
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 21-06-2022
dhhdante schreef op maandag 14 januari 2019 @ 11:33:
[...]

Zou je wat details willen delen: aannemer, type woning, afmetingen, volume en evt kosten? Ik kan ze zo gauw niet in het topic vinden. Wij hebben een optie op een kavel en willen ook een notaris herenhuis er op laten bouwen.
Aannemer: lokale aannemer uit het zuiden van het land.
Type woning: geheel onderkelderde notariswoning
Afmetingen: 10m x 12m hoofdgebouw + uitbouw serre + uitbouw bijkeuken + uitbouw erker
Volume: ~1140m3 geloof ik.
Kosten: Schat zo'n 575k … dit is zonder het bijgebouw (garage / buitenkeuken)… inclusief bodemwarmtepomp, keuken, vloer, etc...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09-07 22:10
Vantage92 schreef op maandag 14 januari 2019 @ 20:20:

Formeel is de hoogte vanaf onderkant begane grondvloer t/m onderkant panlat/bovenkant dakbedekking plat dak (niet zijnde grind/tegels). De BVO (buitenste lijn is maatgevend).

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 09-07 22:27

Daniel

Kapitein NCC-1701

Is altijd zonder grond ja. 500 euro per m3 is ook maar gewoon een vuistregel. Je kan afhankelijk van wat en waar je bouwt hoger of lager uitkomen. Mijn advies zou zijn om in het begin altijd aan de conservatieve kant te gaan zitten als je gaat bepalen of zelf bouwen überhaupt een goed idee is. In de huidige markt zijn er waarschijnlijk meer tegenvallers dan meevallers.

Een paar factoren die meespelen:
- Waar: de prijzen in de Randstad liggen hoger dan in het oosten, noorden en zuiden van het land. Reken zeker 10% per m3 meer. Niet hoeven heien maakt ook een behoorlijk verschil (nog los van de bezopen levertijden op heipalen op dit moment)
- Wat: catalogusbouw is vrijwel zeker goedkoper dan een eigen ontwerp. Een beetje architect kost makkelijk 10-15k, stel jezelf de vraag of dat nodig is. Als je heel dicht bij een standaardwoning van Groothuisbouw of Selekthuis en dergelijke blijft: -15% goedkoper is zeker mogelijk.
- Houtskeletbouw/staalskeletbouw kán goedkoper zijn dan traditioneel maar hoeft zeker niet. Hangt voornamelijk van je ontwerp af.
- Groter bouwen = relatief goedkoper. Hoe simpeler, hoe beter: een rechthoekige doos met een puntdak is veel goedkoper dan allerlei ingewikkelde gevel- en dakvormen en zal veel makkelijker binnen 500 euro per m3 te passen zijn.
- Kan je veel zelf? Relaties in de bouw? Niet alle ruimtes direct nodig? Je kan overwegen (deels) casco te laten opleveren en de rest zelf of later te doen. Wil je het woonklaar laten opleveren incl. stuc/schilderwerk/vloeren etc? Dan kom je vrijwel zeker niet uit met 500 per m3.
- Zou me niet blindstaren op oppervlakte. Het is maar net hoe bruikbaar het is: hoe veel gang/overloop heb je, zijn je ruimtes regelmatig van vorm of juist niet etc. Mijn huidige appartement is 30 m2 kleiner dan mijn vorige huis maar voelt als half zo groot door de indeling (en ik ben niet van 60 naar 30 m2 gegaan :P)
- Maak een goed overzicht van alle bijkomende kosten. Er komen aardig wat bedragen om de hoek kijken die bij elkaar behoorlijk optellen. Niet alleen de bouwleges, ook aansluitlkosten nuts, riool, bodemonderzoek, eventueel geluidsonderzoek, funderingsadvies, architect, constructeur, EPC-berekening etc. Kan makkelijk oplopen tot ~25k en meer zonder dat je hele gekke dingen aan het verzinnen bent.

[ Voor 3% gewijzigd door Daniel op 15-01-2019 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rspoe
rspoe schreef op zondag 13 januari 2019 @ 15:19:
[...]

Ik was heel tevreden over de voeg. Tot dat het op was gedroogd. Alles is wit geworden ;(

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik was bang voor uitbloeing, maar dit is echt bizar. Alle gevels zijn wit geworden, ook op plekken waar de muren droog waren.

Nu het veel regent trekt het weg, maar zodra het opdroogt wordt het weer wit.

Maandag neemt de groothandel contact op met de leverancier (Cantillana). Ik ben benieuwd hoe ze het gaan oplossen.

Blijkbaar hebben ze een middeltje wat het kan verhelpen.
Vertegenwoordiger is geweest. We moeten het laten uitharden en als het droog is FHB 11 erop spuiten: http://www.fhbgevelproducten.nl/

Afbeeldingslocatie: https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/t31.0-8/14206042_1748524945401364_5338196649025788988_o.png?_nc_cat=106&_nc_ht=scontent-amt2-1.xx&oh=736cd501994c4fad00f0555fa449083f&oe=5CCC5DF3

Kan nog wel even duren misschien, iedere keer als het regent wordt het namelijk weer nat. Gelukkig komen de kozijnen er a.s. vrijdag in.

Ik ben benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rspoe
Daniel schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 13:15:
[...]

- Wat: catalogusbouw is vrijwel zeker goedkoper dan een eigen ontwerp. Een beetje architect kost makkelijk 10-15k, stel jezelf de vraag of dat nodig is. Als je heel dicht bij een standaardwoning van Groothuisbouw of Selekthuis en dergelijke blijft: -15% goedkoper is zeker mogelijk.
Hier ben ik het niet mee eens. Onze architect was 4500,-.
En door juist veel zelf in te kopen (wat mogelijk is bij zelfbouw en niet bij catalogusbouw) zijn we een stuk goedkoper uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rockster
  • Nu online
rspoe schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 14:31:
[...]

Hier ben ik het niet mee eens. Onze architect was 4500,-.
En door juist veel zelf in te kopen (wat mogelijk is bij zelfbouw en niet bij catalogusbouw) zijn we een stuk goedkoper uit.
Wij waren inderdaad 7000 euro incl. BTW kwijt aan ons tekenbureau (geen architect, ik heb zo'n vermoeden dat dat ook gaat schelen ;) ).

Dit bedrag is inclusief tekeningen, welstandstoets/vooroverleg, aanvraag bouwvergunning, EPC berekeningen, bouwbesluit toets, constructuctieberekeningen en verwerken berekeningen constructeur in de tekeningen.

We hebben geen beknopt bestek laten maken, dit scheelde ruim 2000 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vantage92
Rockster schreef op maandag 14 januari 2019 @ 21:55:
[...]

Onze hypotheekadviseur heeft er maar even achteraan gebeld; het blijkt dat (bij ING in ieder geval) een afbouwgarantie voor zelfbouw niet noodzakelijk is (zelfbouw is in dit geval ook het bouwen met een aannemer). Voor projectbouw is het daarentegen wel een vereiste... weer een zorg minder :)

[...]

Wij zitten op 766 m3 (209 m2 volgens BAG/kadaster) en we blijven waarschijnlijk onder de 500 euro per kuub (definitieve offerte van de aannemer moeten we nog ontvangen). Dat is exclusief keuken, stucwerk en vloeren overigens. Wij bouwen in Overijssel vlakbij Zwolle, wellicht dat dat de prijs wat drukt. De offerte voor de keuken schrok ik wel van (leverancier uit Duitsland die ook onze huidige keuken heeft geplaatst), in Duitsland hebben ze de prijzen ook aardig verhoogd zo lijkt het.
Tof, dat scheelt weer. Wij wonen nu in Zwolle, gaan bouwen in Ommen. Prijs per m3 wellicht iets hoger omdat we gaan bouwen volgens passiefhuis standaard. Waar ga je bouwen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rockster
  • Nu online
Vantage92 schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 16:35:
[...]

Tof, dat scheelt weer. Wij wonen nu in Zwolle, gaan bouwen in Ommen. Prijs per m3 wellicht iets hoger omdat we gaan bouwen volgens passiefhuis standaard. Waar ga je bouwen?
Wij bouwen in Nieuwleusen, wonen nu ook in Zwolle :) We hebben ook gekeken naar Ommen, maar voor mij is dat iets te ver van de snelweg helaas. Wat is de reden dat je een passiefhuis bouwt?

Iemand nog tips voor de overweging tussen HR++ en Triple glas? Het gaat om 42 m2, meerprijs voor triple is 1200 excl. BTW, de U-waarde voor het glas gaat dan van 1,2 naar 0,7. Op wikipedia staat dat de U-waarde het warmtetransport per graad temperatuurverschil per seconde aangeeft. Klopt dat wel? Dan kom ik namelijk op de volgende rekensom:

(1,2 - 0,7) * 10 graden verschil gemiddeld * 3600 = 18 kwh verliesbesparing per m2, dat kan niet kloppen (hoop ik :+ ) dus ergens maak ik een fout denk ik

(ook met dunklefaser in "Het grote HR +++ glas en kozijn topic" kom ik niet op een getal wat mij logisch lijkt)

[ Voor 3% gewijzigd door Rockster op 15-01-2019 21:57 . Reden: Veruidelijking ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrashOne
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

Voor €1200 had ik het zeker gedaan. Je hebt er naast de stookkostenbesparing ook meer comfort van, vooral als je raampartijen hebt waar je naast of dichtbij zal zitten.

Huur mij in als freelance SEO consultant!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
@Rockster Wij hebben ook voor driedubbel glas gekozen met een u waarde van 0,7. De voornaamste reden was dat we een grote glaspartij op het noorden hebben waar ook ons salon komt te staan. In ons huidige huis hebben we ons bankstel bij een raam met oud dubbelglas staan en dat voel je wel in je nek in de winter. Modern dubbelglas zal wel stukken beter zijn maar de meerprijs was bij ons ook relatief klein en dan moest ik er niet lang over nadenken.

In de slaapkamers heb ik wel gekozen voor driedubbel glas met verschillende glasdikte omdat dat iets beter tegen geluid zou isoleren. De buurt is wel rustig maar toch.

Ervaringen moeten nog later komen want het huis is nog in aanbouw :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Artbij
Rockster schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 21:48:
[...]

Wij bouwen in Nieuwleusen, wonen nu ook in Zwolle :) We hebben ook gekeken naar Ommen, maar voor mij is dat iets te ver van de snelweg helaas. Wat is de reden dat je een passiefhuis bouwt?

Iemand nog tips voor de overweging tussen HR++ en Triple glas? Het gaat om 42 m2, meerprijs voor triple is 1200 excl. BTW, de U-waarde voor het glas gaat dan van 1,2 naar 0,7. Op wikipedia staat dat de U-waarde het warmtetransport per graad temperatuurverschil per seconde aangeeft. Klopt dat wel? Dan kom ik namelijk op de volgende rekensom:

(1,2 - 0,7) * 10 graden verschil gemiddeld * 3600 = 18 kwh verliesbesparing per m2, dat kan niet kloppen (hoop ik :+ ) dus ergens maak ik een fout denk ik

(ook met dunklefaser in "Het grote HR +++ glas en kozijn topic" kom ik niet op een getal wat mij logisch lijkt)
Voor 1200 zou ik het altijd doen. Ik heb dubbel en triple glas in huis en je merkt echt verschil in koudeval.

Met gestrekt been.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Stefke
  • Nu online
Vandaag beton laten storten, fundering is nu gereed 8)

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/fJGcKwL1/IMG-20190117-105908.jpg

Nu is het denk ik een maand of 2 wachten op ons bouwpakket...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08-07 19:47
stefijn schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 14:15:

[Afbeelding]

Netjes hoor maar dat NO STEP, hoe ga je dat voorkomen en wat is de gevelopbouw dan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stefke
  • Nu online
No step...dat was om te voorkomen dat mensen op de rand van de piepschuim bak gingen staan vóór het beton er in zat. Dan kan die rand namelijk instorten omdat deze hol is en vol beton stroomt bij het betonneren. Dat creeert een horizontale vorstrand (Hectar.nl) Nu er beton in zit kan ik die letters wel weghalen ;)

Er komt SIP op, met houten gevelbekleding. De wanden staan straks deels over de rand van het beton. De gevelbekleding hangt boven de rand van het piepschuim (die witte strook). Dat vergt nog wel wat aandacht m.b.t. isolatie, maar daar hebben we over nagedacht. De piepschuim fundering zit straks net onder de grond. Op de plek van het "no step" komt grind te liggen met afwatering.

[ Voor 5% gewijzigd door Stefke op 17-01-2019 17:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twodigits

[Afbeelding]

Mooi, wordt een flink huis zo te zien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• falconz
  • Laatst online: 21-11-2023
[Afbeelding]
Nice! Net voor de vorst beton erin, prima! Je had toch nog wat getouwtrek met de SIP bouwer? Dat is inmiddels allemaal helder zodat je de levertermijn nu eindelijk vast hebt staan? Gaan ze helpen overeind zetten? Nu verplicht vrij, heerlijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Nu online
Ja gelukkig wel! Beton stond eigenlijk voor afgelopen maandag maar ik had het idee dat ik dat niet ging halen dus laten verplaatsen naar vandaag. Kom net goed weg met het weer, phew O-) de komende 10 dagen best wat vorst

Pakket blijft ellende qua voortgang, maar ligt er een belofte dat ik vrijdag weer een nieuwe set tekeningen krijg. Weinig vertrouwen in die belofte (of de tekeningen) maar ik hoop maar op het goede. Als het positief uitvalt is mijn eigen inschatting dat ik in maart het pakket krijg.... Dat is prima, meer licht en betere temperaturen. Proces heeft dan bijna een jaar (!) geduurd
Ik ga het waarschijnlijk ook zelf in elkaar zetten
twodigits schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 18:04:
[...]
Mooi, wordt een flink huis zo te zien
Nou, dat zegt iedereen :+ maar dat is eigenlijk niet de bedoeling ;) Maar het lijkt langzaam steeds groter te worden.... Binnenruimte is volgens mijn berekening nu 675m3, als ik van de buitenmuren uitga (ik las afgelopen week hier dat dat eigenlijk de "norm" is als het gaat om m3 prijzen), dan is het 775m3...niet klein i.i.g. Ik had het huis direct na de vergunningsaanvraag in alle richitingen vergroot omdat de uitgezette maten zo klein leken...
Netto vloeroppervlakte beneden is 107m2, we hebben nog een open bovenverdieping van netto zo'n 35m2 (bruto 50m2). De betonplaat is ong 12,2x12,2m (met een van 7x5m eruit)

[ Voor 4% gewijzigd door Stefke op 17-01-2019 22:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrFl0ppY
Als ze de woning gaan uitzetten lijkt het altijd klein. Als daarna de buitenmuren staan dan lijkt het al iets groter maar nog steeds niet van wauw. Pas als alle binnenmuren staan krijg je een aardig idee van de ruimte vond ik. En na de afwerking lijkt het nog groter. Grappig om te zien hoe je optisch elke keer "bedrogen" wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDuke
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
MrFl0ppY schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 09:40:
Als ze de woning gaan uitzetten lijkt het altijd klein. Als daarna de buitenmuren staan dan lijkt het al iets groter maar nog steeds niet van wauw. Pas als alle binnenmuren staan krijg je een aardig idee van de ruimte vond ik. En na de afwerking lijkt het nog groter. Grappig om te zien hoe je optisch elke keer "bedrogen" wordt.
Klopt helemaal. Ik heb de afgelopen maanden alleen maar geroepen tegen mijn vrouw dat we alles te klein gemaakt hadden, maar nu het geheel er staat (op afwerking na) kan ik alleen maar tevreden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Is dat optisch bedrog of een menselijk onvermogen om correct te visualiseren? Tekeningen naar realiteit vertalen kun je al hoofdpijn van krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Nu online
Optisch bedrog volgens mij. Ik denk dat het komt omdat als je alleen de maten uitzet (al dan niet met draden of zo zodat je wel echt de lijnen zien) het er klein uitziet omdat er "buiten" zoveel ruimte is. De omgeving beinvloed je beeld nogal naar mijn idee

Zo was het voor ons vrij lastig om te bepalen of onze voorgevellijn nou haaks op de kavel stond: het huis van de buren staat scheef, en ondanks dat onze lijn haaks is lijkt ie scheef te staan omdat als je langs die lijn kijkt je erachter alleen maar scheve lijnen ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buiter
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:31
Spijt van een te grote woning hoor je nooit, spijt van een te kleine woning daarentegen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twodigits
Herkenbaar, eerste gedachte was dat het te klein was. Ik heb hetzelfde met de tuin, die is op zich niet erg klein maar zo braakliggend oogt het ook maar krap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twodigits
stefijn schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 22:23:
[...]

Nou, dat zegt iedereen :+ maar dat is eigenlijk niet de bedoeling ;) Maar het lijkt langzaam steeds groter te worden.... Binnenruimte is volgens mijn berekening nu 675m3, als ik van de buitenmuren uitga (ik las afgelopen week hier dat dat eigenlijk de "norm" is als het gaat om m3 prijzen), dan is het 775m3...niet klein i.i.g. Ik had het huis direct na de vergunningsaanvraag in alle richitingen vergroot omdat de uitgezette maten zo klein leken...
Netto vloeroppervlakte beneden is 107m2, we hebben nog een open bovenverdieping van netto zo'n 35m2 (bruto 50m2). De betonplaat is ong 12,2x12,2m (met een van 7x5m eruit)
12 bij 12 is natuurlijk ook behoorlijk.

En die NEN2580 norm is de norm waarmee ment rekent, die vertekent ook behoorlijk. Zo is de woonoppervlakte van ons huis zo'n 250m2 maar de NEN2580 norm gaat dik door de 300m2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
buiter schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 11:08:
Spijt van een te grote woning hoor je nooit, spijt van een te kleine woning daarentegen ;)
Spijt is een groot woord maar een keer mopperen dat het stofzuigen nu toch echt wel meer werk is dan in ons rijtjeshuis doe ik wel eens hoor :P .

Nu met kinderen heb je niet te snel teveel ruimte. Als je met z'n tweeën bent heb je al vaak loze ruimte die je wel moet bijhouden.

Groter staat voor mij niet gelijk aan beter.
twodigits schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 11:09:
[...]

Herkenbaar, eerste gedachte was dat het te klein was. Ik heb hetzelfde met de tuin, die is op zich niet erg klein maar zo braakliggend oogt het ook maar krap.
Jep, ik vond het op het begin ook wel meevallen. Totdat ik een keer met de handmaaier aan de gang moest omdat het gras te lang was voor de robotmaaier...

[ Voor 29% gewijzigd door MrFl0ppY op 18-01-2019 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Nu online
Als ik mijn droom had uitgevoerd woonde ik in een tinyhouse in het bos (we hadden ook bijna een stuk bos van 20000m2 met bouwdeel gekocht 1,5jr geleden, het is dat het voor minder dan ons bod binnen de familie was verkocht :'( )

Blij met ons huidige project overigens hoor, maar het is zeker een stuk groter dan ik eigenlijk voor ogen had

(12x12 - 35m2)

[ Voor 76% gewijzigd door Stefke op 18-01-2019 12:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joris748
Hoppa, fundering is peil. Koudwaterleidingen liggen erin, mantelbuizen liggen erin. Vandaag en maandag wordt de fundering aangevuld.

Hopelijk duurt de vorstperiode niet al te lang (al geeft het wel even rust om de vloer voor te bereiden (incl warmwaterleidingen en electra).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twodigits
Joris748 schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 12:28:
Hoppa, fundering is peil. Koudwaterleidingen liggen erin, mantelbuizen liggen erin. Vandaag en maandag wordt de fundering aangevuld.

Hopelijk duurt de vorstperiode niet al te lang (al geeft het wel even rust om de vloer voor te bereiden (incl warmwaterleidingen en electra).
Mooi, van mij hoeft de vorst ook niet. Binnenmuren moeten erin en later deze maand de verdiepingsvloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anme
Voor ons hoeft de vorst ook niet. De vloer is gestort en die moet rusten, dus we kunnen op het moment alleen buiten verder en dat is niet prettig werken (zacht uitgedrukt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

buiter schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 11:08:
Wat @MrFl0ppY zegt. Heb het zelf wel al vaker gehoord, spreek maar eens een ouder koppel dat nog met z'n 2 over is in een te groot huis. Al zal andersom zeker vaker voorkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twodigits
Anoniem: 224360 schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 14:34:
[...]

Wat @MrFl0ppY zegt. Heb het zelf wel al vaker gehoord, spreek maar eens een ouder koppel dat nog met z'n 2 over is in een te groot huis. Al zal andersom zeker vaker voorkomen.
Huis van mijn ouders was altijd lekker ruim met 3 kinderen. Maar nu ze echt ouder worden is het eigenlijk te groot. Op de bovenverdieping komen ze nooit want ze hebben alles wat ze nodig hebben gelijkvloers. Eigenlijk zouden ze moeten cashen en wat kleins terug kopen, maar ja, emoties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
twodigits schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 15:09:
[...]

Huis van mijn ouders was altijd lekker ruim met 3 kinderen. Maar nu ze echt ouder worden is het eigenlijk te groot. Op de bovenverdieping komen ze nooit want ze hebben alles wat ze nodig hebben gelijkvloers. Eigenlijk zouden ze moeten cashen en wat kleins terug kopen, maar ja, emoties.
Bij mijn ouders speelt hetzelfde, maar cashen komt niet in ze op. Weten ook niet wat ze met dat geld zouden moeten doen.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twodigits
Artbij schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 15:45:
[...]

Bij mijn ouders speelt hetzelfde, maar cashen komt niet in ze op. Weten ook niet wat ze met dat geld zouden moeten doen.
Die generatie heeft het best goed ja, huis afbetaald, genoeg financiële middelen, dus het moet niet en die druk speelt dan niet mee. Wel al die herinneringen, 3 kinderen zijn er geboren en opgegroeid. Mijn ouders hebben (de basis van) het huis een kleine 50 jaar geleden zelf nog gebouwd dus er is gewoon veel emotionele binding.

Overigens is dit wel een andere situatie dan zelf als relatief jong mens een nieuw huis bouwen en dan kort daarna spijt krijgen omdat het te groot zou zijn. Die situatie lijkt me amper voor te komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
twodigits schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 16:20:
[...]

Overigens is dit wel een andere situatie dan zelf als relatief jong mens een nieuw huis bouwen en dan kort daarna spijt krijgen omdat het te groot zou zijn. Die situatie lijkt me amper voor te komen.
Ik denk dat het wel degelijk voor komt dat een relatief jong mens een nieuw huis bouwt en dan kort daarna spijt krijgt omdat de hypotheek veel te hoog is ;)

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twodigits
_eLMo_ schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 16:27:
[...]

Ik denk dat het wel degelijk voor komt dat een relatief jong mens een nieuw huis bouwt en dan kort daarna spijt krijgt omdat de hypotheek veel te hoog is ;)
Dat denk ik zeker! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blubbers
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 09-07 17:03
Dit hadden wij ook elke keer :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gumtree
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-07 20:54
De keren dat ik als uitzetter werd teruggestuurd naar de klant omdat het "verkeerd" is uitgezet kan ik niet meer tellen. Als je dan vervolgens met een lange (30 meter) meetband en wat jalons (de rood/witte stokken) de boel wel een beetje weet te visualiseren dan valt het kwartje wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piper
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08:57

Piper

No guts, no glory

Hier bezig met het bestek opstellen en proberen aannemers te vinden die een calculatie willen maken. Die nieuwsberichten over dat aannemers het druk hebben lijken wel te kloppen :+

- We krijgen ventilatie systeem D, er staan nu 2 roosters gepland in een hoge vensterbank(op ca 2,5 meter hoogte) waar ca. 200m3/hr volgens de bouwbesluit norm uit zou moeten komen. De bank komt onder die vensterbank te staan, ik ben (ondanks voorverwamde lucht..) toch bang dat ik dat ga voelen. Iemand ideeën hierover? Zijn er ook mogelijkheden om bij laag bij de vloer in te blazen?

- Boven heeft de architect 1 lange inblaasleiding gepland waar de inblaaspunten vanaf getakt worden. Ik ben er nog niet uit of ik liever zo'n systeem heb of vanaf 1 verdeelunit aparte leidingen naar de verschillende kamers toe. Dit zijn dan meestal dunnere leidingen en dan heb je weer met meer drukval te maken wat je WTW weer harder laat werken..

- Ik gaf aan dat ik eigenlijk in het bestek op wilde nemen om de vvw 10 cm h-o-h te laten leggen. Architect gaf aan dat 'ie dit liever bij de installateur liet liggen en dat je op die manier wel heel veel slang in je vloer kreeg liggen wat misschien helemaal niet nodig is. Wat hebben jullie gedaan? Ik heb wel de maximale toevoertemperatuur(30c) laten specificeren.

Nog andere tips om in het bestek op te nemen qua WTW/warmtepomp/vloerverwarming?

Misschien ben ik iets te perfectionistisch om een huis te laten bouwen. Als ik alles mág(of moet..) kiezen dan moet ook alles perfect. Vast herkenbaar voor sommigen. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 09:07
.

[ Voor 99% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 17:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joris748
Vandaag 10 vrachtwagens á 25 kuub zwarte grond op het kavel gelost. Rondom de fundering is nu grotendeels aangevuld. Voordat alles op hoogte is, hebben we nog wel een dikke 300 kuub extra nodig :X
Deleon78 schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 20:30:
10cm HoH vv bij warmtepomp / LT verwarming lees je overal als must. Wij hebben uiteindelijk alleen beneden 10cm aangehouden. De installateur gaf aan dat het niet nodig was ivm beperkte warmtebehoefte.
@Piper Wij hebben boven ook voor 10 cm hoh gekozen ivm hoger koelvermogen.

Overigens wel overal op (isolerende) tackerplaat, niet op betonmatten gemonteerd. Hiermee verwachten we een sneller reagerend systeem te krijgen.

Wij hebben een onafhankelijk adviseur mee laten kijken.

[ Voor 20% gewijzigd door Joris748 op 18-01-2019 20:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Piper schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 20:00:

- We krijgen ventilatie systeem D, er staan nu 2 roosters gepland in een hoge vensterbank(op ca 2,5 meter hoogte) waar ca. 200m3/hr volgens de bouwbesluit norm uit zou moeten komen. De bank komt onder die vensterbank te staan, ik ben (ondanks voorverwamde lucht..) toch bang dat ik dat ga voelen. Iemand ideeën hierover? Zijn er ook mogelijkheden om bij laag bij de vloer in te blazen?
wij hebben een inblaasventiel een halve meter naast de bank in het plafond en dat zou ik anders doen als het opnieuw kon. ondanks dat het voorverwarmde lucht is voelt een luchtstroming als kou.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piper
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08:57

Piper

No guts, no glory

Joris748 schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 20:40:
Vandaag 10 vrachtwagens á 25 kuub zwarte grond op het kavel gelost. Rondom de fundering is nu grotendeels aangevuld. Voordat alles op hoogte is, hebben we nog wel een dikke 300 kuub extra nodig :X

[...]

@Piper Wij hebben boven ook voor 10 cm hoh gekozen ivm hoger koelvermogen.

Overigens wel overal op (isolerende) tackerplaat, niet op betonmatten gemonteerd. Hiermee verwachten we een sneller reagerend systeem te krijgen.

Wij hebben een onafhankelijk adviseur mee laten kijken.
Thnx allen voor de antwoorden.

Heeft jullie adviseur nog andere zaken aangedragen die mogelijk nuttig zijn om in ons bestek op te nemen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joris748
Piper schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 21:55:
[...]

Thnx allen voor de antwoorden.

Heeft jullie adviseur nog andere zaken aangedragen die mogelijk nuttig zijn om in ons bestek op te nemen?
Verblijfsruimtes 10 cm hoh, niet verblijfsruimtes 15 cm hoh. Minimaal leidingen 18x2. Beperk de lengte van de groepen. Bij grote verschillen in zoninstraling kun je zoneregeling overwegen.

Type d ventilatie, luchtdicht bouwen. Denk na over de mogelijkheden tot spuien (ramen/luiken tegenover elkaar openzetten). Gebruik van overstekken om in de zomer geen direct zonlicht op glas te hebben.

Hij is ook een voorstander van zoveel mogelijk massa in het huis. De platte daken liggen bij ons op beton i.p.v. houten balklaag.

Denk ook na over topkoeling (hebben wij uiteindelijk niet gedaan, vanwege extra kosten).

[ Voor 7% gewijzigd door Joris748 op 18-01-2019 22:28 ]

Pagina: 1 ... 88 ... 272 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.

Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic