loewie1984 schreef op maandag 14 januari 2019 @ 16:11:
Dus als 500m3 al krap is, waarom wordt het dan nog gehanteerd als stelregel. In ieder geval, ik heb de oppervlakte wat ruim aangezet. Onze huidige woning is 150m2 verdeeld over 3 verdiepingen. Totale inhoud 450m3.
We wilden 18m2 erbij voor de keuken, brengt het totaal op 170m2. Dus ik denk als je nieuw gaat bouwen, wil je (toch altijd) groter gaan bouwen, dus ronde ik hem af op 200m2.
Als ik reken met 600 ekkermannen per kuub, kom ik dus op 360.000 eu uit voor de bouw van de woning. De prijs van 500m3 is neem ik aan zonder grond toch?
Is altijd zonder grond ja. 500 euro per m3 is ook maar gewoon een vuistregel. Je kan afhankelijk van wat en waar je bouwt hoger of lager uitkomen. Mijn advies zou zijn om in het begin altijd aan de conservatieve kant te gaan zitten als je gaat bepalen of zelf bouwen überhaupt een goed idee is. In de huidige markt zijn er waarschijnlijk meer tegenvallers dan meevallers.
Een paar factoren die meespelen:
- Waar: de prijzen in de Randstad liggen hoger dan in het oosten, noorden en zuiden van het land. Reken zeker 10% per m3 meer. Niet hoeven heien maakt ook een behoorlijk verschil (nog los van de bezopen levertijden op heipalen op dit moment)
- Wat: catalogusbouw is vrijwel zeker goedkoper dan een eigen ontwerp. Een beetje architect kost makkelijk 10-15k, stel jezelf de vraag of dat nodig is. Als je heel dicht bij een standaardwoning van Groothuisbouw of Selekthuis en dergelijke blijft: -15% goedkoper is zeker mogelijk.
- Houtskeletbouw/staalskeletbouw kán goedkoper zijn dan traditioneel maar hoeft zeker niet. Hangt voornamelijk van je ontwerp af.
- Groter bouwen = relatief goedkoper. Hoe simpeler, hoe beter: een rechthoekige doos met een puntdak is veel goedkoper dan allerlei ingewikkelde gevel- en dakvormen en zal veel makkelijker binnen 500 euro per m3 te passen zijn.
- Kan je veel zelf? Relaties in de bouw? Niet alle ruimtes direct nodig? Je kan overwegen (deels) casco te laten opleveren en de rest zelf of later te doen. Wil je het woonklaar laten opleveren incl. stuc/schilderwerk/vloeren etc? Dan kom je vrijwel zeker niet uit met 500 per m3.
- Zou me niet blindstaren op oppervlakte. Het is maar net hoe bruikbaar het is: hoe veel gang/overloop heb je, zijn je ruimtes regelmatig van vorm of juist niet etc. Mijn huidige appartement is 30 m2 kleiner dan mijn vorige huis maar voelt als half zo groot door de indeling (en ik ben niet van 60 naar 30 m2 gegaan

)
- Maak een goed overzicht van alle bijkomende kosten. Er komen aardig wat bedragen om de hoek kijken die bij elkaar behoorlijk optellen. Niet alleen de bouwleges, ook aansluitlkosten nuts, riool, bodemonderzoek, eventueel geluidsonderzoek, funderingsadvies, architect, constructeur, EPC-berekening etc. Kan makkelijk oplopen tot ~25k en meer zonder dat je hele gekke dingen aan het verzinnen bent.
[
Voor 3% gewijzigd door
Daniel op 15-01-2019 14:22
]