Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 87 ... 96 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• mux
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 22:03

mux

99% efficient!

Edit: oeps, topicwaarschuwing.

mux wijzigde deze reactie 23-12-2018 19:14 (87%)

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

• Daniel
  • Registratie: juli 1999
  • Laatst online: 22:32

Daniel

Kapitein NCC-1701
Het is sowieso een zinloze discussie. Als je een vergunning van na juli '18 hebt heb je gewoon geen keuze, je mág geen gas meer. Ik vind de praktijkervaringen met een WP wel interessant maar de rechtvaardigingen van keuzes uit het verleden niet, want ik kan daar toch niks meer mee.

Ik zou persoonlijk nu ook nog liever kiezen voor een normale gasaansluiting - nog meer voor het koken dan voor het verwarmen - maar die keuze heeft de overheid al voor mij gemaakt.

Twitter | Met Nerds om Tafel Podcast

• The Legend
  • Registratie: mei 2000
  • Laatst online: 20:35
Voor zelfbouwers is het misschien een zinloze discussie (toegegeven, daar gaat dit topic over :P), maar je wilt niet weten hoeveel vergunningen er in juni dit jaar nog zijn afgegeven voor nieuwbouwprojecten met gasketels, allemaal om de v.o.n. prijs maar zo laag mogelijk te houden.

Ik ben toch malle pietje niet!

• Artbij
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 23:15
Daniel schreef op maandag 24 december 2018 @ 08:45:
Het is sowieso een zinloze discussie. Als je een vergunning van na juli '18 hebt heb je gewoon geen keuze, je mág geen gas meer. Ik vind de praktijkervaringen met een WP wel interessant maar de rechtvaardigingen van keuzes uit het verleden niet, want ik kan daar toch niks meer mee.

Ik zou persoonlijk nu ook nog liever kiezen voor een normale gasaansluiting - nog meer voor het koken dan voor het verwarmen - maar die keuze heeft de overheid al voor mij gemaakt.
Van de overheid mag je nog wel koken op gas hoor, je mag alleen geen aansluiting.

Met gestrekt been.

• Daniel
  • Registratie: juli 1999
  • Laatst online: 22:32

Daniel

Kapitein NCC-1701
Artbij schreef op maandag 24 december 2018 @ 13:02:
[...]
Van de overheid mag je nog wel koken op gas hoor, je mag alleen geen aansluiting.
Ja i know, maar zo'n tank in je tuin is ook maar weer gehannes :P

Twitter | Met Nerds om Tafel Podcast

• Artbij
Daniel schreef op maandag 24 december 2018 @ 13:26:
[...]

Of flessen in de keuken ;).

Met gestrekt been.

• _Piwi_
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 21:41
Daniel schreef op maandag 24 december 2018 @ 13:26:
[...]

Over de grens is het de normaalste zaak van de wereld (gas of stookolie) ;)

Ben zelf aan een renovatieproject bezig en heb voorbereidingen getroffen voor een warmtepomp. Vooralsnog ben ik van plan om de gasketel uit 2007 te gebruiken, toch ben ik benieuwd wat de investering nog zou zijn voor een warmtepomp.
Alles wordt voorzien van vloerverwarming, zowel op de BG (10 cm hoh) als op de 1e verdieping (15 cm hoh). Leidingwerk voor de warmtepomp (monoblock?) ligt er al (2 x 25mm geisoleerde leidingen en wachtbuis voor elektra etc.). Iemand die mij op weg kan helpen wat ik nog nodig heb en hoeveel het zou kosten? Ik wordt namelijk niet echt wijs uit die subsidieregeling en waar alles aan moet voldoen.

Bekijk mijn blog!

• Artbij
_Piwi_ schreef op maandag 24 december 2018 @ 14:49:
[...]

Over de grens is het de normaalste zaak van de wereld (gas of stookolie) ;)

Ben zelf aan een renovatieproject bezig en heb voorbereidingen getroffen voor een warmtepomp. Vooralsnog ben ik van plan om de gasketel uit 2007 te gebruiken, toch ben ik benieuwd wat de investering nog zou zijn voor een warmtepomp.
Alles wordt voorzien van vloerverwarming, zowel op de BG (10 cm hoh) als op de 1e verdieping (15 cm hoh). Leidingwerk voor de warmtepomp (monoblock?) ligt er al (2 x 25mm geisoleerde leidingen en wachtbuis voor elektra etc.). Iemand die mij op weg kan helpen wat ik nog nodig heb en hoeveel het zou kosten? Ik wordt namelijk niet echt wijs uit die subsidieregeling en waar alles aan moet voldoen.
Ik zou met je post even naar het l/W WP topic gaan.

Met gestrekt been.

• Deleon78
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 21:59
Bij ons is de w/w warmtepomp wat vertraagd omdat we in waterwinningsgebied zitten. Hierdoor mag maar 40m diep geboord worden ipv 100m+, wat betekent dat er nu 8 boringen moeten komen. Hele achtertuin doorboord en leidingen naar het huis. We hebben nu in goed overleg met de loodgieter een oplossing gevonden, dus de warmtepomp wordt in het nieuwe jaar geplaatst en dan kan de oplevering van onze woning plaatsvinden!
Dan beginnen de echte kostenposten pas te lopen ;)

• PolderPloer!
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 23:03
Deleon78 schreef op maandag 24 december 2018 @ 18:07:
Bij ons is de w/w warmtepomp wat vertraagd omdat we in waterwinningsgebied zitten. Hierdoor mag maar 40m diep geboord worden ipv 100m+, wat betekent dat er nu 8 boringen moeten komen. Hele achtertuin doorboord en leidingen naar het huis. We hebben nu in goed overleg met de loodgieter een oplossing gevonden, dus de warmtepomp wordt in het nieuwe jaar geplaatst en dan kan de oplevering van onze woning plaatsvinden!
Dan beginnen de echte kostenposten pas te lopen ;)
Poeh dat wordt dan een flinke verdeelunit in huis. Heb je wel zoveel ruimte qua invoerbuizen? Of plaats je die buiten onder de grond? Zou ik zelf niet willen, want dan kun je je lussen niet controleren op werking.

Waarom mag je niet dieper dan 40 meter? Je krijgt toch een gesloten systeem, dus het enige wat he doet is wat warmte onttrekken. Ook tijdens het boren worden geen chemische zaken of zo toegevoegd.

• hansvk
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 23:05
PolderPloer! schreef op dinsdag 25 december 2018 @ 01:23:
[...]

Waarom mag je niet dieper dan 40 meter? Je krijgt toch een gesloten systeem, dus het enige wat he doet is wat warmte onttrekken. Ook tijdens het boren worden geen chemische zaken of zo toegevoegd.
Zoals al is aangegeven, omdat het in een waterwingebied (grondwaterbeschermingsgebied) is. De redenen voor maximale boordiepte zijn makkelijk te googlen.

• grote_oever
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 22:17
Oilman schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 20:29:
@woekele Heb je zicht op hoe die 20k voor een warmtepomp tot stand is gekomen? Zeker een L-W warmtepomp is zo duur gewoon niet, dus zullen er andere kosten zijn meegenomen.

Een warmtepomp heeft in ieder geval in de zomer een duidelijke meerwaarde boven een CV ketel omdat je kan koelen. Maar goed dan heb je wel moeten investeren in vloerverwarming in de slaapkamers.

Overigens is het natuurlijk geen faire vergelijking om aan de elektra kant van de vergelijking wel vooruit de lopen op het afschaffen van het salderen, maar niet mee te nemen dat gas waarschijnlijk veel duurder zal worden.
Koelen werkt bij warmtepomp helaas alleen met koudwater. Ik ben er nog niet achter af dit echt goed werkt bij warme dagen. Volgens mij blijf je drukkende lucht houden bij benauwde dagen. Wat je wel kan doen is een fancoil nemen. Dit laatste ben ik voor mijn nieuwe huis nog aan het onderzoeken. Een fancoil kan namelijk wel echt koelen.
Daniel schreef op maandag 24 december 2018 @ 08:45:

De grootste ergenis die wij hebben, huis na 1 juli, is de ontwetendheid van installateurs. Kosten kun je rekening mee houden. Ik heb meerdere installateurs gevraagd, maar op het moment dat de termen als COP te sprake komen haken veel bedrijven al af.

grote_oever wijzigde deze reactie 25-12-2018 10:01 (28%)

• rspoe
  • Registratie: maart 2017
  • Laatst online: 27-02 11:36
Bij ons is gevoegd. Erg tevreden.

Steen: Morvan Zwart
Voeg: Cantillana

• jacovn
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 20:24
grote_oever schreef op dinsdag 25 december 2018 @ 09:57:
[...]

Koelen werkt bij warmtepomp helaas alleen met koudwater. Ik ben er nog niet achter af dit echt goed werkt bij warme dagen. Volgens mij blijf je drukkende lucht houden bij benauwde dagen. Wat je wel kan doen is een fancoil nemen. Dit laatste ben ik voor mijn nieuwe huis nog aan het onderzoeken. Een fancoil kan namelijk wel echt koelen.
Onder dauwpunt koelen, dwijlen en buiten uitwringen, dan gaat vocht ook uit huis wellicht :)

Gekheid natuurlijk, ik moet ook nog zien hoe het gaat met koelen, wellicht dat de bron er is voordat het warmer wordt.

• kabeltjekabel
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 14:54
grote_oever schreef op dinsdag 25 december 2018 @ 09:57:
[...]

Koelen zonder condensafvoer wordt gewoon een groot water festijn; dan krijg je overal condens. En het voelt nog steeds vies en plakkerig. We hebben hier ook nooit droge warme zomers. Luchtvochtigheid is altijd hoog in ons landje. Een van de redenen dat een airco-gekoelde ruimte zo fijn is in de zomer is omdat de luchtvochtigheid ook naar beneden gehaald wordt. Als je alleen warmte afvoerd krijg je al snel 100% RV.

• frisianstar
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 21:43
Op mijn huidige werklocatie -een nieuwbouw project- hebben alle lucht na-verwarmers die ook een koelfunctie hebben een condenswater afvoer.

frisianstar wijzigde deze reactie 25-12-2018 14:48 (6%)

• ybos
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 20-03 21:16
rspoe schreef op dinsdag 25 december 2018 @ 11:04:
Bij ons is gevoegd. Erg tevreden.

Steen: Morvan Zwart
Voeg: Cantillana

[Afbeelding]
MOOI! _/-\o_

• grote_oever
kabeltjekabel schreef op dinsdag 25 december 2018 @ 11:15:
[...]

Koelen zonder condensafvoer wordt gewoon een groot water festijn; dan krijg je overal condens. En het voelt nog steeds vies en plakkerig. We hebben hier ook nooit droge warme zomers. Luchtvochtigheid is altijd hoog in ons landje. Een van de redenen dat een airco-gekoelde ruimte zo fijn is in de zomer is omdat de luchtvochtigheid ook naar beneden gehaald wordt. Als je alleen warmte afvoerd krijg je al snel 100% RV.
Ik moet er zelf nog in duiken en heb alleen gevraagd welke optie de installateur heeft. De standaard warmtepompen koelen af op koud water, want inderdaad voor vochtaanslag kan zorgen op onder andere vloeren. Je kunt ook actief de warmtepomp laten koelen, maar daar heb je dan fancoil voor nodig.

Fancoil wat bij mij voorgesteld is: Carisma CRC https://www.sabiana.it/st...cts/29/Carisma_CRC_EN.pdf

Mijn huidig huis is namelijk voorzien van Airco en dan zou mijn nieuwe huis een achteruit gang worden wbt zolder en koeling. Voordeel van fancoil, volgens installateur, is dat je geen aparte airco voor b.v. een zolder moet hebben. Want je warmtepomp is eigenlijk al een airco. Je moet alleen wel een upgrade nemen bij je warmtepomp die ervoor zorgt dat je ook met een fancoil kan koelen. Ik heb geen idee waar hij het water laat bij deze fancoil.

Tenminste; zo is het mij aangepraat. Heb gelukkig nog even tijd om het uit te zoeken.

grote_oever wijzigde deze reactie 25-12-2018 14:41 (6%)

• BushMule
  • Registratie: september 2015
  • Laatst online: 05-01 20:33
Een fancoil... 😀 Dat had ik nog niet eerder voorbii zien komen. Volgens mij is dat namelijk een tamelijk briljante oplossing. Als ik t goed begrijp... (heb even zitten googlen..)

Zo’n ding zet als je warm water aanvoert de boel om in warme lucht (heb je niet nodig, voldoet een vloerverwarming beter voor..) maar voer je koud water aan zet ie dat om in koude lucht zoals een airco! @grote_oever in jouw link zie je dat die dingen gewoon over een condenswaterafvoer beschikken. Dit kan in sommige gevallen dus een hele mooie oploasing zijn als je wilt gaan koelen. Ik neem de optie ook mee in de overwegingen!

Je hebt dan dus op de plek van de fancoil nodig.. aanvoer en retour van je wp, en een condenswaterafvoer. Meer niet toch?

Vind die van Jaga trouwens wel mooier dan die van het linkje van grote oever. En das dan direct het nadeel, je hebt weer zo’n lelijk radiator achtig ding aan de muur hangen..

Edit
offtopic:
@grote_oever al een beetje meer zout in je pizza
gedaan?😉

BushMule wijzigde deze reactie 26-12-2018 09:10 (29%)

Het idee is leuk, maar je blijft met de luchtvochtigheid zitten. Een echte airco (L/L WP) onvochtigt de lucht waardoor deze veel harder kan koelen.

• AUijtdehaag
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online

AUijtdehaag

Oost-west zuid-noord is ook ok

@Grolsch
Jouw Mitsu kan ook prima ontvochtigen hoor.
https://tweakers.net/ext/f/igvsIEZYUVw8pPEiC8bxeWSk/thumb.jpg

Iedereen heeft het over koelen en ontvochtigen. Ik noem het liever "onder controle houden van het doorschieten van ruimte temperatuur".
In mijn rijtjes woning van 1986 werkt dat prima met vloerkoeling (op 3 verdiepingen) en 1 fancoil en een mitsu l/w warmtepomp.

Edit: uiteraard werkt een airco efficienter.
Maar niet iedereen is gecharmeerd van zo een bak aan de muur...

AUijtdehaag wijzigde deze reactie 26-12-2018 09:39 (28%)

PV Output - Panasonic Hit Kuro/Solar Frontier - 5 kW Mitsubsidie

AUijtdehaag schreef op woensdag 26 december 2018 @ 09:24:
@Grolsch
[Afbeelding]

Iedereen heeft het over koelen en ontvochtigen. Ik noem het liever "onder controle houden van het doorschieten van ruimte temperatuur".
In mijn rijtjes woning van 1986 werkt dat prima met vloerkoeling (op 3 verdiepingen) en 1 fancoil en een mitsu l/w warmtepomp.

Wat jij op je foto laat zien is exact de reden waarom een L/L WP (Airco) beter werkt, want die haalt de luchtvochtigheid van de lucht in de ruimte naar beneden waardoor je juist geen condensvorming krijg (dat zie je namelijk op je foto)

Maar ik ben ook dol enthousiast over het koelende vermogen van een L/W WP i.c.m. vloerverwarming. Zelf ook alleen maar vloerverwarming in onze woning, en koelen werkt zeer goed! Afgelopen zomer constant 21 á 22 graden in huize Grolsch terwijl de mussen dood van het dak vielen en het bij vrienden van mij met nieuwe woningen (zowel ventilatie type C als D) toch 30 graden in huis was!

• Novadecasa
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 20-03 23:12
Ik ben benieuwd naar jullie mening, voorkeur en redenen.

Wij zijn bezig met het schetsontwerp voor onze vrijstaande woning. Echter twijfel ik nu over een garage/schuur bij onze woning, of deze nu aangebouwd moet zijn of vrijstaand moet zijn.

Voor beiden is wat te zeggen vind ik, wat zijn jullie voorkeuren of redenen? Wat vinden jullie een meerwaarde, en waarom?

 MacBook Pro Touch Bar 2017  Watch 42 mm  iPod  iPhone X 64GB

• NDF82
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 22:03

NDF82

Doomed Space Marine

Novadecasa schreef op donderdag 27 december 2018 @ 18:25:

Wij zijn bezig met het schetsontwerp voor onze vrijstaande woning. Echter twijfel ik nu over een garage/schuur bij onze woning, of deze nu aangebouwd moet zijn of vrijstaand moet zijn.

Voor beiden is wat te zeggen vind ik, wat zijn jullie voorkeuren of redenen? Wat vinden jullie een meerwaarde, en waarom?
Wij hebben een dubbele garage laten bouwen waarvan de helft is ingericht als bijkeuken (er zit een muur in het midden). Hierdoor moest die van ons aan de woning vast zitten; we hebben geen zin om langs buiten te moeten wanneer we in de bijkeuken moeten zijn.

Daarnaast hebben we een dubbele carport laten plaatsen. Doordat deze voor de garage en naast de woning staat, kunnen we bij slecht weer schoon naar binnen via de deur van de bijkeuken.

Een losse garage heeft ook wel wat. Het maakt je woning"vrijer" qua uitstraling. Maar dat weegt wat on betreft niet op tegen de voordelen van aangebouwd.

...leeg...

Als geld geen issue is een vrijstaande garage + café voor de vrienden :P

Is ook mijn droom nog een keer, maar eerst ff sparen.

Het ligt er natuurlijk aan wat het doel van je garage / schuur is.

• DeepM
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 16-03 22:01
Beste forumleden,

Er leuk om op tweakers een topic te vinden over zelfbouw. Wij hebben eind vorig jaar besloten om voor zelfbouw te gaan. En tot nu toe gaat dat redelijk goed we gaan nu over tot definitief ontwerp en hebben gekozen voor een een modulair bouwsysteem.. Ja ja ons huis wordt gemaakt met zeecontainers! We hebben er laatst een mogen bezichtigen en ik kon niet geloven dat het zeecontainers waren. Maar goed, ik zit nu met een dilemma.. Hoe ga ik mijn huis verwarmen? Ik heb een aantal mensen gesproken sommige raden lucht/water warmtepomp aan en sommige elektrische CV ketel. Ik heb persoonlijk geen ervaring met beide dus wil ik graag hier om raad vragen.

Mijn huis wordt goed geïsoleerd dat wilt zeggen:

- Tripple glas
- Gevel RC waarde 6,35
- Dak en kruipruimte RC waarde 6.0

Tevens wordt de woning voorzien van ca 20-25 zonnepanelen en een zonneboiler.

Ik heb laatst iemand gesproken en die adviseerde me: 4kw elektrische CV, en alle kamers elektrische verwarming (omdat hier niet altijd verwarmd zal worden). Maar graag zou ik willen weten wat jullie bevindingen hierover zijn? Ik wil geen spijt krijgen van mijn keuzes, want het zijn geen goedkope jongens.

Heeft er verder iemand ervaring met fermacell platen of knauf diamond board? Van binnenuit zal er een houtskelet worden gemaakt voor de binnenmuren en plafonds. Deze dien ik dicht te maken met gipsplaten, maar wil nog wel wat kunnen hangen aan de muur :P

Ik kijk uit naar de leerzame reacties!!

• maartendd
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 16:16
DeepM schreef op donderdag 27 december 2018 @ 21:40:

Heeft er verder iemand ervaring met fermacell platen of knauf diamond board? Van binnenuit zal er een houtskelet worden gemaakt voor de binnenmuren en plafonds. Deze dien ik dicht te maken met gipsplaten, maar wil nog wel wat kunnen hangen aan de muur :P

Fermacell vloerplaten wel. Prima product goed dempend massa veer.
de Diamond board platen pas gebruikt voor renovatie. (Eerste keer dit type) Man man wat een verademing,
Platen van 260 lang in het midden optillen en buigen amper door. Erg sterk en stijf maar ook stukje zwaarder als je alle sin je eentje doet. Dit werkt ook goed dempend. In mijn ogen qua gebruik en stoten zeker waard.

• DeepM
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 16-03 22:01
maartendd schreef op donderdag 27 december 2018 @ 21:51:
[...]

Fermacell vloerplaten wel. Prima product goed dempend massa veer.
de Diamond board platen pas gebruikt voor renovatie. (Eerste keer dit type) Man man wat een verademing,
Platen van 260 lang in het midden optillen en buigen amper door. Erg sterk en stijf maar ook stukje zwaarder als je alle sin je eentje doet. Dit werkt ook goed dempend. In mijn ogen qua gebruik en stoten zeker waard.
Erg bedankt voor je snelle reactie! Fermacell en Knauf diamond board schelen wel iets in prijs. Over alle verdiepingen zal de koste plaatje wel schelen!

• Merwede
  • Registratie: januari 2016
  • Laatst online: 22:07

• bbbrumbrum
  • Registratie: november 2003
  • Niet online
Beste forumleden,

Er leuk om op tweakers een topic te vinden over zelfbouw. Wij hebben eind vorig jaar besloten om voor zelfbouw te gaan. En tot nu toe gaat dat redelijk goed we gaan nu over tot definitief ontwerp en hebben gekozen voor een een modulair bouwsysteem.. Ja ja ons huis wordt gemaakt met zeecontainers! We hebben er laatst een mogen bezichtigen en ik kon niet geloven dat het zeecontainers waren. Maar goed, ik zit nu met een dilemma.. Hoe ga ik mijn huis verwarmen? Ik heb een aantal mensen gesproken sommige raden lucht/water warmtepomp aan en sommige elektrische CV ketel. Ik heb persoonlijk geen ervaring met beide dus wil ik graag hier om raad vragen.

- Tripple glas
- Gevel RC waarde 6,35

Ik heb laatst iemand gesproken en die adviseerde me: 4kw elektrische CV, en alle kamers elektrische verwarming (omdat hier niet altijd verwarmd zal worden). Maar graag zou ik willen weten wat jullie bevindingen hierover zijn? Ik wil geen spijt krijgen van mijn keuzes, want het zijn geen goedkope jongens.

Gaat deze “adviseur” ook je E-rekening betalen in een post-salderings situatie?

Er is IMHO maar éen plek voor een E-cv en dat is in een passiefhuis met dus een extreem lage energiebehoefte.
In alle andere gevallen is een WP de betere keus, tenzij je qua ruimte oid niet uitkomt.
Hoe wil hij trouwens SWW voorzien in de winter?

Maar er zijn betere topics voor dit onderwerp, of wellicht een nieuw discussietopic starten.

Heb je meer info over die zeecontainerbouwwijze? Klinkt interressant!

• grote_oever
Is dit de Daikin variant niet van fancoil?

• Oilman
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 20-03 09:50
Dit hang je toch niet vrijwillig in je huis op?

• Artbij

Ik heb een vrijstaande garage, 20meter achter het huis, nadeel is dat deze in het zicht staat en dus een dure garage moest zijn, incl rieten kap etc. Ander nadeel is dat je dus 20 meter moet lopen als je iets uit de garage nodig hebt. Voordeel is wel dat er een mooi terras met overkapping aan vast zit voor de zomeravonden en BBQ's. Ander voordeel is dat mijn huis aan 4 kanten ramen heeft, lekker voor het daglicht, dat vond ik het voornaamste, geen blinde muur omdat er een garage aan vast zit.

Met gestrekt been.

• Sturgeon22
  • Registratie: april 2017
  • Laatst online: 18:01
@Novadecasa Het is een stuk persoonlijke voorkeur en ook afhankelijk van het huis dat je wilt gaan bouwen en de kavel. Door de vorm van onze kavel was het niet mogelijk om een fatsoenlijke garge naast het huis te zetten, dus nu hebben we een dubbele vrijstaande garage aan de achterkant van de kavel. Voordeel is dat die lekker ruim is, nadeel is dat je niet droog vanuit het huis naar de garage kunt lopen om in de auto te komen, patat te bakken of wat dan ook. Als het had gekund dan had ik liever een garage aan het huis gehad.

@DeepM Een elektrische CV/elektrische verwarming heeft een COP van 1, terwijl een warmtepomp gemiddeld over een jaar ongeveer een COP van 4 haalt. Je gebruikerslasten zullen dus een stuk lager zijn bij een warmtepomp.

Een andere optie zou nog een pellet CV ketel kunnen zijn. Heb je ook geen gas nodig, krijg je subsidie op (net als op een warmtepomp, op een elektrische CV zit geen subsidie) en heeft door het hogere vermogen minder last van de beperkingen van een warmtepomp. Een warmtepomp verwarmt trager door lagere aanvoertemperatuur en je hebt een boilervat nodig voor je warmwater voorziening. Nadeel van de pellet CV is dat je pellets bij moet vullen en je verbrand, dus hebt uitstoot. Niet iedereen wil dat.

• hierynomus
  • Laatst online: 20-03 14:58
Bij ons wordt de garage inpandig (dwz onder de kap) gerealiseerd aan de noordzijde. Geen keuze, maar opgelegd vanuit welstand/beeldkwaliteit dat deze inpandig moest komen.

Heeft wel als voordeel dat je inderdaad droog bij je spullen kan komen. Ander voordeel is dat daar nu de technische ruimte met warmtepomp en boiler wordt gemaakt, kunnen de woon-m2's beter worden gebruikt ;)

• stefijn
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 21:24

stefijn

DBlogic

Beste forumleden,

Er leuk om op tweakers een topic te vinden over zelfbouw. Wij hebben eind vorig jaar besloten om voor zelfbouw te gaan. En tot nu toe gaat dat redelijk goed we gaan nu over tot definitief ontwerp en hebben gekozen voor een een modulair bouwsysteem.. Ja ja ons huis wordt gemaakt met zeecontainers! We hebben er laatst een mogen bezichtigen en ik kon niet geloven dat het zeecontainers waren. Maar goed, ik zit nu met een dilemma..
Heel erg benieuwd naar de rest van je project, puur vanwege het "anders dan standaard" vind ik het al interessant om voor zo'n bouwmethode te kiezen. Wij bouwen in SIP, mede om die reden. Helaas is onze leverancier niet vooruit te branden en zijn we nu al sinds april bezig om tot productietekeningen te komen...zeer waardeloos, nog nooit zo'n niet klantgerichte partij meegemaakt.

Een vriend van mij is een jaren 90 woning aan het renoveren, doet verder niet teveel aan isolatie en laat ook 30+ zonnepanelen installeren en krijgt uitsluitend IR-verwarming via panelen. Ik vind het niet verstandig gezien hoe zonne-energie werkt maar hij heeft een kennis de boel laten doorrekenen (zijn schoonpa of zo) en vertrouwt daar volledig op...

www.dblogic.nl MS Office-automatisering

• Joris748
  • Registratie: januari 2018
  • Laatst online: 23:06
stefijn schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 11:45:
[...]

Heel erg benieuwd naar de rest van je project, puur vanwege het "anders dan standaard" vind ik het al interessant om voor zo'n bouwmethode te kiezen. Wij bouwen in SIP, mede om die reden. Helaas is onze leverancier niet vooruit te branden en zijn we nu al sinds april bezig om tot productietekeningen te komen...zeer waardeloos, nog nooit zo'n niet klantgerichte partij meegemaakt.

Een vriend van mij is een jaren 90 woning aan het renoveren, doet verder niet teveel aan isolatie en laat ook 30+ zonnepanelen installeren en krijgt uitsluitend IR-verwarming via panelen. Ik vind het niet verstandig gezien hoe zonne-energie werkt maar hij heeft een kennis de boel laten doorrekenen (zijn schoonpa of zo) en vertrouwt daar volledig op...
Komt hij wel op terug als salderen stopt 8)

• Vantage92
  • Registratie: maart 2018
  • Laatst online: 20:38
Beste forumleden,

- Tripple glas
- Gevel RC waarde 6,35

Gaaf, ben ook erg benieuwd naar hoe dat werkt met zeecontainers. Zelf bouwen we HSB, ook erg goed geïsoleerd. Passiefhuis standaard.
We hebben gekozen voor een warmtepomp omdat dit gewoon de duurzaamste manier van verwarmen is. COP van 4 (1kw stroom is 4kw warmte) en geen fijnstof uitstoot zoals met pellets.
Kosten vallen ook mee, warmtepompen met een wat lager vermogen zijn niet heel duur, 6-9K.
Wat betreft lucht/water of water/water is lucht/water prima voor de wat lagere vermogens. Scheelt je ook weer een dure bronboring.

• rspoe
  • Registratie: maart 2017
  • Laatst online: 27-02 11:36
Echter twijfel ik nu over een garage/schuur bij onze woning, of deze nu aangebouwd moet zijn of vrijstaand moet zijn.

Wij hebben de garage vrijstaand. Als reden dat je dan rond het huis kunt lopen.

De garage mag bij ons op de kavelgrens gebouwd worden. Als mijn toekomstige buurman dit ook doet dan staan de garages tegen elkaar en zou het misschien niet meer als een vrijstaande woning aanvoelen wanneer de garage inpandig is. Dan wordt het een geschakelde woning.

Ik denk wel dat het erg fijn is om een inpandige garage te hebben. Je kunt dan droog/warm naar deze ruimte lopen en hem gebruiken als woonruimte. Het is ook goedkoper om hem inpandig te bouwen. Het scheelt ramen, muren en isolatie.

Het 'vrije' gevoel gaf onze voorkeur. In de toekomst zouden we hem altijd nog bij het huis kunnen betrekken dmv een uitbouw, hij is geisoleerd.

• Novadecasa
Sturgeon22 schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 10:04:
@Novadecasa Het is een stuk persoonlijke voorkeur en ook afhankelijk van het huis dat je wilt gaan bouwen en de kavel. Door de vorm van onze kavel was het niet mogelijk om een fatsoenlijke garge naast het huis te zetten, dus nu hebben we een dubbele vrijstaande garage aan de achterkant van de kavel. Voordeel is dat die lekker ruim is, nadeel is dat je niet droog vanuit het huis naar de garage kunt lopen om in de auto te komen, patat te bakken of wat dan ook. Als het had gekund dan had ik liever een garage aan het huis gehad.
Onze kavel is circa 20m breed, dus dat leent zich niet voor alle opties vind ik omdat deze wat smaller is in mijn ogen.
De kavel krijgt alleen een ontsluiting aan de voorzijde, dus aan de achterkant gaat niet op bij ons.
Wij zouden eerder een carport voor de garage maken voor auto's in dat geval, (lease)auto's zullen niet in de garage komen te staan.

Goed om alle verschillende redenen te lezen :)

• Artbij
Ik heb ook geen pad naar achter, zou een meter of 40 worden, dat ziet er niet uit en is zonde van de ruimte. Die paar keer per jaar dat mijn old timer uit de garage komt gaat hij wel via het gras.

Met gestrekt been.

• Novadecasa
Artbij schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 15:54:
Ik heb ook geen pad naar achter, zou een meter of 40 worden, dat ziet er niet uit en is zonde van de ruimte. Die paar keer per jaar dat mijn old timer uit de garage komt gaat hij wel via het gras.
Dit klinkt herkenbaar, waar ik vooral mee zit nu is het feit dat als wij gaan voor een aangebouwde/inpandige garage/schuur ik daardoor niet meer met de auto naast of achter het huis kan komen. Vanwege de breedte van de woning (ca.12 m + garage/schuur) en de kavel (ca. 20m).
Als we gaan voor een vrijstaande garage zou ik wel met de auto naast of achter het huis kunnen komen.

De leaseauto's gaan dan wel niet de schuur in, de motor en later een oldtimer moeten er wel in kunnen.

Novadecasa wijzigde deze reactie 28-12-2018 16:32 (7%)

• Joris748
Wij hebben een inpandige garage. Handig voor de fietsen en voor de bereikbaarheid vanuit het huis. De auto’s komen naast elkaar, naast de garage te staan.

In de toekomst komt er nog een schuurtje achter in de tuin en mogelijk een carport op de plek waar de auto’s staan. We willen ervoor zorgen dat het altijd een vrijstaand, niet geschakeld, huis blijft.

Kavel is 28 meter breed.

• Asclepius8
  • Registratie: januari 2017
  • Laatst online: 16-03 11:55
PolderPloer! schreef op dinsdag 25 december 2018 @ 01:23:
[...]

Poeh dat wordt dan een flinke verdeelunit in huis. Heb je wel zoveel ruimte qua invoerbuizen? Of plaats je die buiten onder de grond? Zou ik zelf niet willen, want dan kun je je lussen niet controleren op werking.

Weet niet of er al op geantwoord was.. bij ons hebben we de verdeelunit in de grond in de tuin geplaatst in een afgesloten bak een meter diep ingegraven.. als het moet kunnen we er nog bij. Dieptebeperking was hier ook van toepassing (ipv 5x100 nu 8x80).. je hebt gelijk, gesloten systeem maar regels van het hoogheemraadschap zijn de regels..

• vdbeke
  • Registratie: augustus 2008
  • Laatst online: 20:00
Beste forumleden,

- Tripple glas
- Gevel RC waarde 6,35

mag ik vragen waar? BE of NL? in NL is dit al iets makkelijker om te verkopen als in BE. Heb het zelf overwogen, maar bij stedenbouw hadden ze toch maar hun twijfels. en dan zit je nog met het luchtdicht maken

zorg in ieder geval dat je met de juiste architect in zee gaat! containers zijn nl toch net anders als bakstenen.

toevallig contact gehad met green aubergine? anders wel eens de moeite.

https://vdbeke.blogspot.com/

• kabeltjekabel
grote_oever schreef op dinsdag 25 december 2018 @ 14:35:
[...]

Ik moet er zelf nog in duiken en heb alleen gevraagd welke optie de installateur heeft. De standaard warmtepompen koelen af op koud water, want inderdaad voor vochtaanslag kan zorgen op onder andere vloeren. Je kunt ook actief de warmtepomp laten koelen, maar daar heb je dan fancoil voor nodig.

Fancoil wat bij mij voorgesteld is: Carisma CRC https://www.sabiana.it/st...cts/29/Carisma_CRC_EN.pdf

Mijn huidig huis is namelijk voorzien van Airco en dan zou mijn nieuwe huis een achteruit gang worden wbt zolder en koeling. Voordeel van fancoil, volgens installateur, is dat je geen aparte airco voor b.v. een zolder moet hebben. Want je warmtepomp is eigenlijk al een airco. Je moet alleen wel een upgrade nemen bij je warmtepomp die ervoor zorgt dat je ook met een fancoil kan koelen. Ik heb geen idee waar hij het water laat bij deze fancoil.

Tenminste; zo is het mij aangepraat. Heb gelukkig nog even tijd om het uit te zoeken.
Dan heb je geen bak hoog aan de muur, maar laag bij de grond; staat altijd in de weg en de koude lucht komt op de verkeerde hoogte. Koude lucht gaat vanzelf al naar beneden, je wilt het dus in het begin hoog hebben. Ik hoop dat die fan naar boven blaast met de koude lucht?
Maar deze toevoeging heeft tenminste wel condensafvoer, dus dat is weer positief. Inderdaad zo'n 15mm slangetje. Moet op afschot naar buiten / riool of anders is er weer en pompje nodig.
AUijtdehaag schreef op woensdag 26 december 2018 @ 09:24:
@Grolsch
[Afbeelding]

Wat jij op de foto laat zien is nou juist niet de bedoeling. Die fancoil van je heeft condensafvoer? "Onder controle houden van ruimtetemperatuur" is leuk, maar als je de binnentemperatuur onder de buitentemperatuur wilt houden terwijl de luchtvochtigheid buiten ook al hoog is moet je gewoon condens afvoeren. Binnen 22 graden maar met 100% RV is gewoon alsnog vies en plakkerig.

En ja, bij het verwarmen op een droge dag in de winter voeg ik vocht toe met een luchtbevochtiger. Ik haat het om wakker te worden met zweetrug of gescheurde lippen.
Grolsch schreef op woensdag 26 december 2018 @ 10:30:
[...]

Wat jij op je foto laat zien is exact de reden waarom een L/L WP (Airco) beter werkt, want die haalt de luchtvochtigheid van de lucht in de ruimte naar beneden waardoor je juist geen condensvorming krijg (dat zie je namelijk op je foto)

Maar ik ben ook dol enthousiast over het koelende vermogen van een L/W WP i.c.m. vloerverwarming. Zelf ook alleen maar vloerverwarming in onze woning, en koelen werkt zeer goed! Afgelopen zomer constant 21 á 22 graden in huize Grolsch terwijl de mussen dood van het dak vielen en het bij vrienden van mij met nieuwe woningen (zowel ventilatie type C als D) toch 30 graden in huis was!
Nieuwe huizen worden dan ook vaak gebouwd als kas. Maar in plaats van tomaten komen er mensen in. Zoals geen overstek en HR++ glas van vloer tot plafond op het zuiden. Dat is gewoon het roosteren van alles wat binnen zit, ongeacht isolatie. Op het zuiden moet je gewoon overstek hebben of anders ZHR++ glas.

Volgens mij is het energieverbruik voor koeling niet meegenomen in de bepaling van energiebehoefte anders zou een groot deel afgekeurd worden...

• Admiral Freebee
  • Registratie: februari 2004
  • Niet online
@kabeltjekabel in België wordt in de berekening van het energiepeil ook rekening gehouden met een risico op oververhitting. Als dit getal te hoog is dan krijg je strafpunten.

De redenering is dat bijvoorbeeld veel ramen op het zuiden zonder zonwering zullen leiden tot het (in de toekomst) installeren van actieve koeloplossingen die ook energie verbruiken.

Ik weet alleen niet hoe hard dit doorweegt in de uiteindelijke berekening en hoe accuraat het is maar de bouwheer wordt er op z'n minst op gewezen.

Bij ons huis is het moeilijk om oversteken te realiseren door de bouwvoorschriften maar we hebben dan wel rolluiken op alle ramen met uitzondering van het (grote :p) raam op het noorden. Ik hoop dan ook op een acceptabele temperatuur in de zomer want ik ken ook horror verhalen van mensen met een nieuwbouwwoning die in de lente al >25°C hebben zonder te stoken. Wel met grote ramen op het zuiden zonder zonwering. Nu hebben ze airco geïnstalleerd...
kabeltjekabel schreef op maandag 31 december 2018 @ 02:22:
[...]

[...]

Nieuwe huizen worden dan ook vaak gebouwd als kas. Maar in plaats van tomaten komen er mensen in. Zoals geen overstek en HR++ glas van vloer tot plafond op het zuiden. Dat is gewoon het roosteren van alles wat binnen zit, ongeacht isolatie. Op het zuiden moet je gewoon overstek hebben of anders ZHR++ glas.

Volgens mij is het energieverbruik voor koeling niet meegenomen in de bepaling van energiebehoefte anders zou een groot deel afgekeurd worden...
Wij hebben ook veel glas op zuid,en hebben screens voor alle ramen op oost/zuid/west. Voorkomen is beter als genezen :)

• jacovn
kabeltjekabel schreef op maandag 31 december 2018 @ 02:22:

Bij ons in de straat staat ook een huis wat ramen heeft van vloer to dak hoogte op zuid/west die 3 lagen glas heeft wat veel opwarmt in de zomer. Wel iets oversteek, maar niet genoeg in de zomer. Hij dacht dat de 3 lagen glas het wel tegen zouden houden. Maar helaas. Toen al verteld dat hij maar buiten zonwering moest nemen, maar dat kost natuurlijk gelijk ook veel met gevels van bijna compleet glas in je huis.

Wij hebben ook voor zuid/oost en noord/west screens of rolluiken. Op zuid/west `1 van de 3 ramen waar de zon op komt.de andere 2 in schaduw buurhuis. Ik zie veel opwarming ook niet zitten in de zomer.

In NL in de EPC berekening krijg je ook verlaging voor zonwering omdat het inderdaad energie voor afkoeling bespaart.

Hoe veel lager met zonwering is me niet duidelijk, dat heb ik niet mee laten nemen.
1e EPC was het met een CV en Ventilatie C voor 0.39 EPC
2e EPC met WP en Ventilatie D en WTW douche unit en PV panelen voor 0.026 EPC

Hier staat: https://zonex.nl/professi...ersing/epc-herberekening/ dat er 10% af gaat.
Dat zal wel zijn 0.4 naar 0.36, of 0.44 naar 0.4.

En hier: https://leden.romazo.nl/u...ar_08_Bouwwereld_2006.pdf is nog te vinden:

Het toepassen van een buitenzonwering op de zuidgevel levert een reductie van de EPC van gemiddeld 0,02

Dus reken technisch doet het niet heel veel voor wat het kost, en daardoor zie je het waarschijnlijk niet veel op huizen. Of denk ik per abuis dat de gemiddelde architect/ontwerper/bouwer er liever een paar zonnepanelen op gooit om de EPC te halen. >:)

jacovn wijzigde deze reactie 31-12-2018 10:11 (19%)

• kabeltjekabel
Ah, dus die verlaging is veel te weinig, gezien het tempo waarin er nog kassen gebouwd worden. Zeker als er geen mogelijkheid voor split-airco is zouden er flinke strafpunten bij moeten komen. Mobiele airco's vreten als een malle.
jacovn schreef op maandag 31 december 2018 @ 09:51:
[...]

Bij ons in de straat staat ook een huis wat ramen heeft van vloer to dak hoogte op zuid/west die 3 lagen glas heeft wat veel opwarmt in de zomer. Wel iets oversteek, maar niet genoeg in de zomer. Hij dacht dat de 3 lagen glas het wel tegen zouden houden. Maar helaas. Toen al verteld dat hij maar buiten zonwering moest nemen, maar dat kost natuurlijk gelijk ook veel met gevels van bijna compleet glas in je huis.

Wij hebben ook voor zuid/oost en noord/west screens of rolluiken. Op zuid/west `1 van de 3 ramen waar de zon op komt.de andere 2 in schaduw buurhuis. Ik zie veel opwarming ook niet zitten in de zomer.

In NL in de EPC berekening krijg je ook verlaging voor zonwering omdat het inderdaad energie voor afkoeling bespaart.

Hoe veel lager met zonwering is me niet duidelijk, dat heb ik niet mee laten nemen.
1e EPC was het met een CV en Ventilatie C voor 0.39 EPC
2e EPC met WP en Ventilatie D en WTW douche unit en PV panelen voor 0.026 EPC

Hier staat: https://zonex.nl/professi...ersing/epc-herberekening/ dat er 10% af gaat.
Dat zal wel zijn 0.4 naar 0.36, of 0.44 naar 0.4.

En hier: https://leden.romazo.nl/u...ar_08_Bouwwereld_2006.pdf is nog te vinden:

Het toepassen van een buitenzonwering op de zuidgevel levert een reductie van de EPC van gemiddeld 0,02

Dus reken technisch doet het niet heel veel voor wat het kost, en daardoor zie je het waarschijnlijk niet veel op huizen. Of denk ik per abuis dat de gemiddelde architect/ontwerper/bouwer er liever een paar zonnepanelen op gooit om de EPC te halen. >:)
Tja, helaas nog steeds te veel mensen die denken dat HR++ de hitte tegenhoud. De coating die daar op het 3e vlak van buiten zit zorgt ervoor dat hoge-temperatuurstraling (van de zon) wel naar binnenkomt, maar andersom de straling van binnenuit niet naar buiten gaat. Gordijnen gaan daar ook nagenoeg niks tegen helpen, want de hitte is dan al binnen (en wil er niet uit). Het enige wat werkt is externe zonwering; overstek, screens, zonwerende folie, stuk karton er voor zetten, luiken..

Ik heb bij mijn huurhok de raampartij op het zuiden aan de buitenkant beplakt met 82% zonwerende folie.

• blubbers
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 16:18
Wij zijn klaar op het verdiep. Opnieuw plafond stellen!

Happy new year ;)

blubbers wijzigde deze reactie 01-01-2019 18:09 (7%)

• Oilman
kabeltjekabel schreef op maandag 31 december 2018 @ 18:28:
Ah, dus die verlaging is veel te weinig, gezien het tempo waarin er nog kassen gebouwd worden. Zeker als er geen mogelijkheid voor split-airco is zouden er flinke strafpunten bij moeten komen. Mobiele airco's vreten als een malle.
Ook een split-airco blijft gewoon een lapmiddel in Nederland, als je een enorme glas partij op het zuiden hebt zonder fatsoenlijke zonnewering. Valt toch gewoon in dezelfde categorie als slecht isoleren en dan maar meer zonnepanelen op het dak leggen om de EPC laag genoeg te krijgen.

• kabeltjekabel
Een groot deel van het jaar betekend extra isoleren dat je extra moet koelen. En slechts een klein deel dat je extra moet verwarmen. Extra pv panelen schaalt lineair op, extra isolatie leverd steeds minder op.

• twodigits
  • Registratie: augustus 2017
  • Laatst online: 17:28
blubbers schreef op dinsdag 1 januari 2019 @ 18:08:
Wij zijn klaar op het verdiep. Opnieuw plafond stellen!

Happy new year ;)

[Afbeelding]
Leuk om die foto's te zien. Wij zijn ook aan het bouwen, volgende week komt de vloer erop en in februari zou het dak erop moeten zitten mits het weer meezit.

Nou heb ik zelf totaal geen verstand van constructie, maar het verbaast me dat zo'n zware vloer op 2-3 rijen steentjes gelegd wordt.

• bbbrumbrum
  • Registratie: november 2003
  • Niet online
kabeltjekabel schreef op dinsdag 1 januari 2019 @ 21:34:
Een groot deel van het jaar betekend extra isoleren dat je extra moet koelen. En slechts een klein deel dat je extra moet verwarmen. Extra pv panelen schaalt lineair op, extra isolatie leverd steeds minder op.
Het betekend dat je meer met de gehele energiehuishouding rekening moet houden.
Koeling is het laatste redmiddel, er zijn vele vormen van passieve zonwering die zorgen dat de warmte niet eens je huis binnenkomt.
En als dit voor het grootste gedeelte van het jaar geldt, is het er in het ontwerp gewoonweg te weinig rekening mee gehouden.

• anboni
  • Registratie: maart 2004
  • Nu online
twodigits schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 11:46:
[...]
Nou heb ik zelf totaal geen verstand van constructie, maar het verbaast me dat zo'n zware vloer op 2-3 rijen steentjes gelegd wordt.
Daar verbaasde ik me ook al over, helemaal met zijwaartse krachten lijkt het maar een fragiele constructie (maar goed, het wordt al tientallen jaren zo gedaan en volgens mij waaien er maar zelden huizen om :P )

• Joris748
anboni schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 11:57:
[...]

Daar verbaasde ik me ook al over, helemaal met zijwaartse krachten lijkt het maar een fragiele constructie (maar goed, het wordt al tientallen jaren zo gedaan en volgens mij waaien er maar zelden huizen om :P )
Die steentjes vormen dragende muren. Ze zijn niet zo fragiel als het lijkt ;)

• Oilman
kabeltjekabel schreef op dinsdag 1 januari 2019 @ 21:34:
Het heeft niets van doen met extra isoleren, maar voorkomen dat de zon in de warme maanden door glas (met name op het zuiden) het huis in een broeikas veranderd.
In de winter wil je juist wel dat de zon door de ramen het huis op kan warmen. Gelukkig staat de zon dan een stuk lager dan in de zomer, waardoor je mogelijkheden genoeg hebt om dit met een slimme constructie voor elkaar te krijgen.

• Rtificial
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 13:54

Rtificial

as fake as can be

Exact. Ook in de zomer heb je profijt van extra isolatie. Die zorgt ervoor dat de warmte niet binnenkomt.
Ramen daarentegen doen het tegenovergestelde. Die laten de zon, en daarmee warmte, binnen. Als er in de architectuur onvoldoende rekening gehouden wordt met die opwarming, én er overmatig geisoleerd wordt, dan zal je extra moeten koelen.
Ik heb gebouwd aan de rand van het bos, dus heb profijt van wat schaduw van de bomen op en om ons perceel, en heb ook gezorgd dat de ramen niet overmatig groot zijn. Wel is het huis stevig geisoleerd. Het effect is een huis dat betrekkelijk koel is in de zomer, en waar ik in de afgelopen 3 jaar nog niet de neiging heb gehad de airco uit de kelder te halen.
Zijn wel heel veel meer factoren die hierin meespelen. Naast isolatie en ramen, gaat het ook om de materiaalkeuze in de bouw, het landschapsontwerp, zonwering, gebruik van overhangen, ventilatietechnieken, etc. Eigenlijk een eindeloze lijst aan factoren die van invloed zijn.

"Don't blow out my candle if you want yours to shine brighter..."

• Bany
  • Registratie: oktober 2018
  • Laatst online: 18-03 16:51
Hierbij de eerste tekening, nog niet volledig aangepast.
Wat veranderd er nog: de meterkast komt naast de deur en er komt nog een pui linksboven in de woonkamer.

Ik zou graag jullie feedback lezen. Alvast bedankt!

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Bany wijzigde deze reactie 03-01-2019 14:42 (57%)

• Artbij
Bany schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 14:38:
Wat veranderd er nog: de meterkast komt naast de deur en er komt nog een pui linksboven in de woonkamer.

Members only:
Auto en slaapkamers in de kelder? Lijkt me niet fijn om dat zo dicht bij elkaar te hebben en dan ook nog onder de grond. Of wordt het een souterrain?

Met gestrekt been.

• Bany
Nee het is volledig onder de grond.
Waarom zou dat niet fijn zijn? Er zitten gewoon muren tussen en alle slaapkamers hebben voldoende daglichttoetreding.

• Artbij
Bany schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 15:31:
Nee het is volledig onder de grond.
Waarom zou dat niet fijn zijn? Er zitten gewoon muren tussen en alle slaapkamers hebben voldoende daglichttoetreding.
Hoe krijg je die dan?

Het grootste voordeel van slapen in de kelder is dat het er ook bij 40 graden buiten lekker koel is.

Met gestrekt been.

• Bany
Aan de linkerkant zie je de kelderpatio ingetekend en bij de rechterkant (naast ingang garage) is er een groot raam.

• Artbij
Bany schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 15:39:
Aan de linkerkant zie je de kelderpatio ingetekend en bij de rechterkant (naast ingang garage) is er een groot raam.
Dat raam naast de schuine inrit voor je auto? Komt daar genoeg licht door? Weet niet hoe schuin je inrit wordt, maar die moet vrij flauw zijn wil je genoeg licht binnen krijgen.

Het raam van 0.4 is ook minimaal....

Artbij wijzigde deze reactie 03-01-2019 15:43 (4%)

Met gestrekt been.

• bartvb
  • Registratie: oktober 1999
  • Laatst online: 21:11
Leuke woning! Duidelijk over nagedacht :j

Wat zit er naast 0.5?

Goed isoleren/kierdicht krijgen van een garagedeur is nogal een uitdaging, dat zou ik zelf anders doen. Garage lijkt wat krap als je daar spullen op wil slaan en echt je auto wil kunnen parkeren, maar don't take my word for it :)

Veel slaapkamers!
Geen ligbad? Zou ik wel verwachten bij een woning met deze maat (ook al gebruik je deze vrijwel nooit).

Toilet met urinoir; leuk idee maar ik vind dat zelf altijd behoorlijk 'kantoorachtig' aanvoelen. Op een gegeven moment wordt een toiletruimte te groot voor mijn gevoel. Maar dat is vast heel persoonlijk.

Als ik naar mijn eigen situatie kijk; ik mis een ruimte die los is van de woonkamer en geen slaapkamer is. Voor werk of spelen kan je nu alleen in de woonkamer of slaapkamer terecht. Maar weet niet of alles slaapkamers ook echt als slaapkamer worden ingericht? Hangt ook nogal af van jullie situatie natuurlijk. 4 kinderen tussen de 0 en 6 is heel wat anders dan 2 tieners. Of helemaal geen kinderen en veel hobbies of vrienden die ver weg wonen :)

Benieuwd naar de buitenkant :j

• GeeMoney
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 22:42
@Bany, de garage lengte lijkt mij wat "beperkt" . De auto's worden tegenwoordig zeker niet minder lang en je totale binnenmaat is 4.78m? Je zet hem ook niet met de kont tegen de achterzijde ivm spullen uit de klep pakken dus feitelijk houd je een kleine 4.50m over. De huidige Peugeot 3008 zou krap passen.
Ik heb besloten mijn garage daarom te verlengen naar een binnenmaat van 5.20m .
En je washok heeft een rare blinde nis. Wellicht zou ik die zelf bij de slaapkamer trekken en er een inbouwkast van maken.

Je technische ruimte en badkamer zou ik ook anders oplossen.
Je creëert nu een lange gang naar de ingang van de technische ruimte welke je verder dus niet gebruikt en je krijgt een smalle L vormige badkamer daardoor. En omruilen dus de technische ruimte weg van je slaapkamer.
Ik zou beiden meer rechthoekig maken en dan zoveel mogelijk badkamer ruimte.

GeeMoney wijzigde deze reactie 03-01-2019 15:55 (51%)

2017 touchbar MBPr i7-2.8Ghz, 16GB, 1TB SSD, 4GB Radeon 560. LG27UD88-W

• Bany
bartvb schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 15:41:
Wat zit er naast 0.5?

Goed isoleren/kierdicht krijgen van een garagedeur is nogal een uitdaging, dat zou ik zelf anders doen. Garage lijkt wat krap als je daar spullen op wil slaan en echt je auto wil kunnen parkeren, maar don't take my word for it :)

Veel slaapkamers!
Geen ligbad? Zou ik wel verwachten bij een woning met deze maat (ook al gebruik je deze vrijwel nooit).

Toilet met urinoir; leuk idee maar ik vind dat zelf altijd behoorlijk 'kantoorachtig' aanvoelen. Op een gegeven moment wordt een toiletruimte te groot voor mijn gevoel. Maar dat is vast heel persoonlijk.

Als ik naar mijn eigen situatie kijk; ik mis een ruimte die los is van de woonkamer en geen slaapkamer is. Voor werk of spelen kan je nu alleen in de woonkamer of slaapkamer terecht. Maar weet niet of alles slaapkamers ook echt als slaapkamer worden ingericht? Hangt ook nogal af van jullie situatie natuurlijk. 4 kinderen tussen de 0 en 6 is heel wat anders dan 2 tieners. Of helemaal geen kinderen en veel hobbies of vrienden die ver weg wonen :)

Benieuwd naar de buitenkant :j
Naast 0.5 zit de kelder patio.

Urinoir wil ik heel graag voor mijn vriend zodat ik 'snachts niet in de wc pot zak omdat de bril niet omlaag zit... :') familie heeft er een en ik vind het echt heel handig. Persoonlijke keuze denk ik.

We gaan niet alles gebruiken als slaapkamer. In de kelder komt 1 kantoorkamer en 1 bioscoopruimte. Alles is aangeduid als slaapkamer maar we gaan dus zelf boven slapen. (er zijn nog geen kinderen) Wellicht dat we in een hete zomer in de kelder gaan slapen.

Ligbad hebben we aan gedacht maar gebruiken we beide echt nooit, we hebben liever een grote douche.

Garage is idd niet heel groot maar zal in de praktijk ook niet veel gebruikt gaan worden voor een auto, we hebben beide een motor dus daar is hij dan weer ruim genoeg voor.

Bedankt voor je feedback :)

• Bany
GeeMoney schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 15:41:
@Bany, de garage lengte lijkt mij wat "beperkt" . De auto's worden tegenwoordig zeker niet minder lang en je totale binnenmaat is 4.78m? Je zet hem ook niet met de kont tegen de achterzijde ivm spullen uit de klep pakken dus feitelijk houd je een kleine 4.50m over. De huidige Peugeot 3008 zou krap passen.
Ik heb besloten mijn garage daarom te verlengen naar een binnenmaat van 5.20m .
En je washok heeft een rare blinde nis. Wellicht zou ik die zelf bij de slaapkamer trekken en er een inbouwkast van maken.

Je technische ruimte en badkamer zou ik ook anders oplossen.
Je creëert nu een lange gang naar de ingang van de technische ruimte welke je verder dus niet gebruikt en je krijgt een smalle L vorige badkamer daardoor. En omruilen dus de technische ruimte weg van je slaapkamer.
Ik zou beiden meer rechthoekig maken en dan zoveel mogelijk badkamer ruimte.

[Afbeelding: tekening]
Goede opmerking over de badkamer en de techruimte! Dat zijn we vergeten toen we de deuren omzetten maar idd heel goed punt. Bedankt

• Bany
Artbij schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 15:41:
[...]

Dat raam naast de schuine inrit voor je auto? Komt daar genoeg licht door? Weet niet hoe schuin je inrit wordt, maar die moet vrij flauw zijn wil je genoeg licht binnen krijgen.

Het raam van 0.4 is ook minimaal....
Is al aangepast maar ik heb de aangepaste tekening nog niet in bezit :(

• Anme
  • Registratie: november 2018
  • Laatst online: 20-03 17:56
Bany schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 15:48:
[...]

Urinoir wil ik heel graag voor mijn vriend zodat ik 'snachts niet in de wc pot zak omdat de bril niet omlaag zit... :') familie heeft er een en ik vind het echt heel handig. Persoonlijke keuze denk ik.
Hebben wij ook voor gekozen, zowel boven als beneden. Mijn man verheugt zich er nu al op :) Was één van zijn eisen. We moeten deze keuze op de één of andere manier heel vaak "verantwoorden". Gelukkig is het ons huis en kunnen mensen met een andere mening "de pot op". >:)

Anme wijzigde deze reactie 03-01-2019 16:08 (14%)

• bartvb
Ging me overigens niet over urinoir (zou ik ook wel willen, maar heb er de ruimte niet voor over en de directie is geen voorstander), punt was vooral de ruimte. Ook een toiletruimte van 1,4x2,6 o.i.d. vind ik unheimisch groot, op een gegeven moment komt een toiletpot een beetje verloren te gaan en wordt het een nogal klinisch iets dat een beetje het midden houdt tot kantoor-toilet en invaliden-WC. Punt is dus vooral; houd er rekening mee dat een ruim toilet er luxe uitziet op tekening maar in de praktijk niet altijd prettig uitvalt.

Als dit een woning is voor een stel zonder kinderen dan is er idd wel voldoende ruimte voor hobbies idd ;) Nice!

Wat ligbad betreft; snap ik. Maar als ik jullie huis zou willen kopen dan zou de koop hierop afketsen. Ook bij anders indelen van de badkamers past er nu geen ligbad in en een bad staat op de eisen lijst van de directie.

Heb je overigens ook voldoende ruimte voor gereedschap/kerstspullen/koffers/etc? Ik las in een eerder bericht iets over een kap, komt er ook een zolder?

• Bany
bartvb schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 16:22:
Ging me overigens niet over urinoir (zou ik ook wel willen, maar heb er de ruimte niet voor over en de directie is geen voorstander), punt was vooral de ruimte. Ook een toiletruimte van 1,4x2,6 o.i.d. vind ik unheimisch groot, op een gegeven moment komt een toiletpot een beetje verloren te gaan en wordt het een nogal klinisch iets dat een beetje het midden houdt tot kantoor-toilet en invaliden-WC. Punt is dus vooral; houd er rekening mee dat een ruim toilet er luxe uitziet op tekening maar in de praktijk niet altijd prettig uitvalt.

Als dit een woning is voor een stel zonder kinderen dan is er idd wel voldoende ruimte voor hobbies idd ;) Nice!

Wat ligbad betreft; snap ik. Maar als ik jullie huis zou willen kopen dan zou de koop hierop afketsen. Ook bij anders indelen van de badkamers past er nu geen ligbad in en een bad staat op de eisen lijst van de directie.

Heb je overigens ook voldoende ruimte voor gereedschap/kerstspullen/koffers/etc? Ik las in een eerder bericht iets over een kap, komt er ook een zolder?
Ik snap je punt over het bad. Ik zal nog eens balletje opgooien bij de directie aan deze kant. Ik heb er zelf op zich geen moeite als er een bad komt, ook al wordt hij niet gebruikt. Mijn vriend is echter anti-bad en vindt het zonde van de ruimte...

Er komt geen zolder. Beneden is er een bergkast te vinden op de nieuwe tekening die groot genoeg zou moeten zijn voor koffers/winterjassen. Andere troep wil ik niet (meer :') in huis hebben. Bij de verhuizing komt er grote schoonmaak en gaat alle troep van zolder weg. Administratie/boeken mogen op kantoor en gereedschap mag in de garage. (zoals ik al zei zal er in de praktijk waarschijnlijk geen auto in komen te staan ivm motoren en hebben we 2 of 3 parkeerplaatsen op eigen terrein/begane grond) Er komt voor de grasmaaier/BBQ ed een tuinhuisje met overkapping voor meubels.

• Joris748
@Bany Frisse, niet alledaagse indeling. Mooi! Ben benieuwd naar de materialisatie.

Hoe is de daglichtinval in de keuken?
bartvb schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 16:22:
Een hele grote toiletruimte vind ik ook niet prettig. Kun je hem wat kleiner maken door hem anders in te delen? Krijg je ook meer ruimte in je douche.

Als je geen zolder hebt, zou ik overwegen om een slaapkamer op te offeren als bergruimte. In een ruimte met stellingen kun je heel veel spullen kwijt. Wij hebben ook geen zolderverdieping. Maar dat compenseren we met kastenwanden, extra ruimte in de garage en een bergruimte op de bovenverdieping.

ps Bij ons vindt de directie, dat ik het toilet zittend moet gebruiken. De directie bestaat hier uit 3 vrouwen :P

Joris748 wijzigde deze reactie 03-01-2019 16:38 (8%)

• Hoijong
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 23:43
@Joris748 op zich ben ik meer en meer fan van de stelling; Spul wat je jaren in dat soort kastenwanden, bergingen etc. gooit en amper (of meestal niet) gebruikt moet je gewoon niet meer willen. Een ruim huis met minder bergruimte dwingt je bewuster te leven.

• bartvb
Bany schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 15:48:
[...]
(er zijn nog geen kinderen)
Dit is een belangrijke zin :)

Onderschat de implicaties van kinderen niet (zei hij uit eigen ervaring). Hartstikke leuk maar ze betekenen ook een hoop extra zooi en ineens is een ligbad erg handig om die koters schoon te krijgen als ze weer niet snappen tot hoe ver de luier ongeveer komt...

• D-e-n
  • Registratie: februari 2004
  • Nu online
Wat dat bad betreft: als wij een huis zouden laten bouwen kwam er waarschijnlijk ook geen bad in. Zonde als je het toch niet gebruikt. Wel kun je er rekening mee houden dat er makkelijk een bad in kan, mocht de toekomstige koper dat willen.

• Joris748
Hoijong schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 17:14:
@Joris748 op zich ben ik meer en meer fan van de stelling; Spul wat je jaren in dat soort kastenwanden, bergingen etc. gooit en amper (of meestal niet) gebruikt moet je gewoon niet meer willen. Een ruim huis met minder bergruimte dwingt je bewuster te leven.
Helemaal mee eens! Denk dat we netto net zoveel bergruimte hebben in het nieuwe huis (740 m3), als in het oude huis (375 m3).
bartvb schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 17:16:
[...]

Onderschat de implicaties van kinderen niet (zei hij uit eigen ervaring). Hartstikke leuk maar ze betekenen ook een hoop extra zooi en ineens is een ligbad erg handig om die koters schoon te krijgen als ze weer niet snappen tot hoe ver de luier ongeveer komt...
Hebben nu in de woonunit geen bad en dat vinden we met 2 kleine kinderen echt een gemis.

Joris748 wijzigde deze reactie 03-01-2019 19:22 (33%)

• jerh
  • Registratie: mei 2015
  • Laatst online: 12:29

Members only:
Ik vind de keuken en badkamer aan de kleine kant. Badkamer begrijp ik inmiddels, maar keuken ziet er redelijk efficient uit, maar zit weinig kastruimte in. En geen raam, ik vind het altijd wel lekker om naar buiten tekunnen kijken als ik in de keuken sta.

Verder leuk ontwerp.

• Artbij
bartvb schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 17:16:
[...]

Daar heb je geen ligbad voor nodig. Kan ook in een babybadje.

Er zijn trouwens ook grotere badjes voor onder de douche. (Lang) niet zo handig, maar een bad hoeft echt niet perse.

Met gestrekt been.

• bartvb
Ik zeg ook niet dat het perse moet. Wij hebben nu ook geen bad en we krijgen de kinderen echt wel schoon. Maar, zoals je zelf ook zegt, handig is anders in een bak die in de douche staat. Kan prima maar een echt bad is handiger.

Maar wilde vooral zeggen dat er legio kopers zijn die in een huis van dit formaat een ligbad verwachten en willen. Als daar dan geen mogelijkheid toe is dan kan dat flinke minpunten opleveren. Zonde als dat nu relatief makkelijk in te passen is.

• Artbij
bartvb schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 21:52:
Ik zeg ook niet dat het perse moet. Wij hebben nu ook geen bad en we krijgen de kinderen echt wel schoon. Maar, zoals je zelf ook zegt, handig is anders in een bak die in de douche staat. Kan prima maar een echt bad is handiger.

Maar wilde vooral zeggen dat er legio kopers zijn die in een huis van dit formaat een ligbad verwachten en willen. Als daar dan geen mogelijkheid toe is dan kan dat flinke minpunten opleveren. Zonde als dat nu relatief makkelijk in te passen is.
Moet je een huis bouwen voor de volgende koper of voor jezelf?

Als ik dit huis zie denk ik dat het voor hunzelf is. De helft van het huis onder de grond zal een groter issue zijn bij verkoop dan een bad dat mist verwacht ik. Overigens vind ik dat ze groot gelijk hebben, wij hebben ook keuzes voor onszelf gemaakt, niet voor anderen.

Met gestrekt been.

• anboni
  • Registratie: maart 2004
  • Nu online
Afhankelijk van je horizon is verkoopbaarheid natuurlijk ook in je eigen belang. Niet als je verwacht in dit huis dood te gaan, wel als je voor ogen hebt dat je in de toekomst nog eens ergens anders gaat wonen. Niet dat die verkoopbaarheid bij ons nou zo'n grote rol heeft gespeeld overigens...

• Bany
In deze buurt staan meer onderkelderde bungalows, ook weleens te koop en niet absurd lang, voor de verkoopbaarheid ben ik niet bang.
We houden het in ons achterhoofd maar onze eigen wensen zijn belangrijker.

Ramen in de keuken mistten idd, in de nieuwe tekening staan ze er wel op. Ik wil heel graag een U keuken, ik twijfel zelf ook of dit genoeg kastruimte is. Het kan evt verder de kamer in maar ik twijfel nog.

• ASW1
  • Registratie: juni 2013
Die deur in de keuken opent wel onhandig om door te kunnen lopen.

• frisianstar

Members only:
Technisch bekeken:
Voor de riolering in de kelder is een vuilwaterpomp benodigd (WC!).
Ik zie nergens een mogelijke directe verbinding voor techniek tussen kelder en begane grond: recht boven de technische ruimte in de kelder is de badruimte, kun je dus niet doorheen boren ivm mogelijke vloerverwarming, waterleidingen, elektra...en recht onder de meterkast is een slaapkamer...

Je 'moet' gewoon een direct toegankelijke centrale ruimte/ kast hebben waar al die (toekomstige) besturing kasten en andere apparatuur geplaatst kunnen worden zoal de omvormers voor zonnepanelen, thuis accu (maar de accu zelf niet) en laadpaal voor E- auto, voorts (uitbreiding) ventilatie (WTW) boxen, waterontharder, verdeler van de vloerverwarming, 'home-automation' (zoal Domotica/ KNX), inbraak beveiliging...
Wie weet wat er in de toekomst allemaal in een woonhuis moet komen... ik denk dan aan wijk-verwarming en opslag energie/ warmte in de grond.
Daarom pleit ik altijd voor een technische kast naast de meterkast en een directe verbinding/ schacht naar de technische ruimte op de verdiepingen (liefst direct boven de mk) en een gemakkelijke verbinding naar buiten (vanwege de kelder is dat hier zeer kritisch)

• jacovn
Joris748 schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 16:36:
ps Bij ons vindt de directie, dat ik het toilet zittend moet gebruiken. De directie bestaat hier uit 3 vrouwen :P
Ik heb niet de illusie dat bezoek met een urinoir het schoner houdt dan een normale WC. Allemaal mannen die zelf nooit een WC schoon hebben moeten maken denk ik dan.

Hier ook 3 vrouwlijke medebewoners, dus ..

• Artbij
frisianstar schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 09:38:
[...]

Technisch bekeken:
Voor de riolering in de kelder is een vuilwaterpomp benodigd (WC!).
Ik zie nergens een mogelijke directe verbinding voor techniek tussen kelder en begane grond: recht boven de technische ruimte in de kelder is de badruimte, kun je dus niet doorheen boren ivm mogelijke vloerverwarming, waterleidingen, elektra...en recht onder de meterkast is een slaapkamer...

Je 'moet' gewoon een direct toegankelijke centrale ruimte/ kast hebben waar al die (toekomstige) besturing kasten en andere apparatuur geplaatst kunnen worden zoal de omvormers voor zonnepanelen, thuis accu (maar de accu zelf niet) en laadpaal voor E- auto, voorts (uitbreiding) ventilatie (WTW) boxen, waterontharder, verdeler van de vloerverwarming, 'home-automation' (zoal Domotica/ KNX), inbraak beveiliging...
Wie weet wat er in de toekomst allemaal in een woonhuis moet komen... ik denk dan aan wijk-verwarming en opslag energie/ warmte in de grond.
Daarom pleit ik altijd voor een technische kast naast de meterkast en een directe verbinding/ schacht naar de technische ruimte op de verdiepingen (liefst direct boven de mk) en een gemakkelijke verbinding naar buiten (vanwege de kelder is dat hier zeer kritisch)
Technische kast naast de meterkast? Je overdrijft nogal. Alle dingen die jij moet passen in de meterkast. WTW als je dat pakt kun je naast je WP plaatsen, daar zul je toch ruimte voor moeten reserveren. Verder kun je met loze mantelbuizen altijd door de vloer, ook in een badkamer.

Overigens ben ik er wel blij mee dat mijn meterkast recht boven de technische ruimte in mijn kelder zit. Heb toch wat meer buizen in gebruik dan ik gedacht had.

Met gestrekt been.

• frisianstar
Ik overdrijf niet, een 12 x verdeler voor de vloerverwarming en de waterontharder passen echt niet in een klein uitgevallen meterkast, mag ook niet volgens mij.
In mijn eigen woning komt er een technische kast naast de meterkast en die wordt aardig vol met allerlei apparaten, recht-boven die kasten -op de verdieping- komt de technische kast voor de verdieping vandaaruit is elke ruimte op de verdieping toegankelijk zelfs voor luchtkanalen als de woning is bewoond.

• GeeMoney
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 22:42
frisianstar schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 10:22:
Ik overdrijf niet, een 12 x verdeler voor de vloerverwarming en de waterontharder passen echt niet in een klein uitgevallen meterkast, mag ook niet volgens mij.
In mijn eigen woning komt er een technische kast naast de meterkast en die wordt aardig vol met allerlei apparaten, recht-boven die kasten -op de verdieping- komt de technische kast voor de verdieping vandaaruit is elke ruimte op de verdieping toegankelijk zelfs voor grote luchtkanalen.
Mwah, ik heb een meterkast op de begane grond van 45cm diep en 2.2m hoog en hier komen 16 groepen in en 21 loze leidingen. Op de begane grond onder de trap naar de eerste verdieping staat de vloerverwarmingsunit weggewerkt. Verder op de tweede verdieping (andere kant huis ook nog) een technische ruimte van 3m bij 3.5m en daar staan mijn WP/WTW/Boiler/Omvormer Zonnepanelen.

Enige waar ik dus een oplossing voor heb moeten maken is mijn NAS, die komt nu in de garage en daar heb ik dus een extra stroompunt en loze leiding voor laten trekken op 2.2m hoogte zodat ik er nooit last van heb.
Daarvoor was de meterkast te krap. Verder heb ik ook in huis domotica en camera's etc.
Ook heeft elke ruimte zijn eigen luchtkanalen die uiteindelijk op de 2e verdieping in die technische ruimte dus samenkomen.

GeeMoney wijzigde deze reactie 04-01-2019 10:33 (10%)

2017 touchbar MBPr i7-2.8Ghz, 16GB, 1TB SSD, 4GB Radeon 560. LG27UD88-W

• Artbij
frisianstar schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 10:22:
In mijn eigen woning komt er een technische kast naast de meterkast en die wordt aardig vol met allerlei apparaten, recht-boven die kasten -op de verdieping- komt de technische kast voor de verdieping vandaaruit is elke ruimte op de verdieping toegankelijk zelfs voor luchtkanalen als de woning is bewoond.
De verdeler van je vv doe je toch ook niet in de meterkast? En een waterontharder als je die al wilt ook niet.

De locatie van de vv verdelers moet je wel goed over nadenken. Ik vind het ondingen en we hebben goed moeten zoeken naar een geschikte plek hiervoor.

Met gestrekt been.

• frisianstar
[quote] "De verdeler van je vv doe je toch ook niet in de meterkast? En een waterontharder als je die al wilt ook niet."[quote]

Je schrijft in de eerdere post tegen mij zoiets als "alles wat ik opnoem past in een meterkast" en nu in eens niet? :+

overigens, alle (toekomstige ) omvormers en apparaten plaats ik dus centraal in de woning waarbij de warmte van de apparatuur via WTW wordt hergebruikt of (in de zomer) naar buiten wordt afgevoerd.

• Artbij
frisianstar schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 10:50:
[quote] "De verdeler van je vv doe je toch ook niet in de meterkast? En een waterontharder als je die al wilt ook niet."[quote]

Je schrijft in de eerdere post tegen mij zoiets als "alles wat ik opnoem past in een meterkast" en nu in eens niet? :+

overigens, alle (toekomstige ) omvormers en apparaten plaats ik dus centraal in de woning waarbij de warmte van de apparatuur via WTW wordt hergebruikt of (in de zomer) naar buiten wordt afgevoerd.
Ja dat schrijf ik, maar je snapt hopelijk wel wat ik bedoel. Verdelers heb je namelijk vaak meer dan 1 als je meerdere verdiepingen hebt.

Je legt een apart kanaal aan van je WTW vanuit je meterkast? Voor die paar watt verwarming?

Artbij wijzigde deze reactie 04-01-2019 11:33 (6%)

Met gestrekt been.

• frisianstar
WTW: het kanaal loopt door naar de wc die komt naast de technische kast... aan de andere kant van die kast is de meterkast; alles dichtbij.
De keuken komt tegen de muur van de genoemde ruimten; boor door de muur van de technische kast en je zit in de aanrecht kast...alle leidingwerk voor de keuken (E en W) is heel kort.

Overigens is er aardig wat warmte ontwikkeling boven een omvormer voor zonnepanelen, die warmte wil ik in de zomer wel weg hebben.
In de toekomst komt daar mogelijk nog een omvormer voor de thuis accu's en laadpaal bij, wie weet wat er in de toekomst nog komt, door schachten en gemakkelijke verbinding met andere ruimten kan heel veel in mijn woning gemakkelijk achteraf worden gerealiseerd.

frisianstar wijzigde deze reactie 04-01-2019 12:01 (3%)

• Sturgeon22
Bij ons is vanmorgen een blowerdoortest uitgevoerd. Wij hadden geen bijzondere afspraken gemaakt over luchtdichtheid en in de EPC berekening was gewoon de minimale Qv10 waarde uit het bouwbesluit opgenomen van 0,625. Uit de test blijkt dat de werkelijke Qv10 waarde met 0,34 een stuk beter is. Flink boven verwachting!

• Joris748
frisianstar schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 11:56:
WTW: het kanaal loopt door naar de wc die komt naast de technische kast... aan de andere kant van die kast is de meterkast; alles dichtbij.
De keuken komt tegen de muur van de genoemde ruimten; boor door de muur van de technische kast en je zit in de aanrecht kast...alle leidingwerk voor de keuken (E en W) is heel kort.

Overigens is er aardig wat warmte ontwikkeling boven een omvormer voor zonnepanelen, die warmte wil ik in de zomer wel weg hebben.
In de toekomst komt daar mogelijk nog een omvormer voor de thuis accu's en laadpaal bij, wie weet wat er in de toekomst nog komt, door schachten en gemakkelijke verbinding met andere ruimten kan heel veel in mijn woning gemakkelijk achteraf worden gerealiseerd.
Wij hebben ruimte gereserveerd op het dak voor de omvormers. Geen warmteontwikkeling in huis. Bij sommige systemen heb je geen aparte omvormer voor een thuisaccu. Hierbij wordt de thuisaccu geplaatst tussen de PV-panelen en de omvormer.

Hier is ook aardig wat denkwerk in de technische installatie, technische ruimtes en leidingschachten gaan zitten.

• Artbij
Sturgeon22 schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 12:58:
Bij ons is vanmorgen een blowerdoortest uitgevoerd. Wij hadden geen bijzondere afspraken gemaakt over luchtdichtheid en in de EPC berekening was gewoon de minimale Qv10 waarde uit het bouwbesluit opgenomen van 0,625. Uit de test blijkt dat de werkelijke Qv10 waarde met 0,34 een stuk beter is. Flink boven verwachting!
Nice.

Wat heeft die gekost als ik vragen mag?

Met gestrekt been.

• Sturgeon22
Ik heb het laten doen door Certificaat online (https://www.certificaat-online.nl/blowerdoortest/), kost 380 euro.

• jacovn
Bij ons zit ook boven de meterkast een schacht en dan kom je daarboven in de technische ruimte uit.
Er zijn 3x 70 mm riool buizen doorgevoerd voor beton storten, 2 vanuit meterkast naar 2 hoog en 1 van 2 hoog naar schacht 1e verdieping. Ook is er een extra opening van meterkast naar schacht.

Dat was ook om later geen breek werk te hoeven doen. Die schacht is niet echt goed toegangkelijk, er zit wel een luik waar de vloerverwarming verdeler zit, maar dat is denk ik 150 cm van die doorvoeren af, het is een dubbele wand.

• LittleTycoon
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 20-03 20:01
frisianstar schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 11:56:

Ik weet niet waar je dat vandaan haalt, maar die gesuggereerde warmteontwikkeling valt allemaal wel mee. Al die extra kosten van die oplossingen.
Pagina: 1 ... 87 ... 96 Laatste

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True