Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 86 ... 89 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• DeadLock
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 17:05

DeadLock

Vastlopen is relatief....

Naar aanleiding van de recente kelder-discussie hier een relevante update van ons bouwproject: vorige week werd de keldervloer gegoten en enkele dagen later werd de bekisting van de wanden geplaatst en de wanden gegoten (indrukwekkend op 1 werkdag!). Spannend om ook de eerste schijf van de hypotheek te gebruiken, maar ook dat ging van een leien dakje 8).

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

ksw
https://tweakers.net/ext/f/hrRQfai2QqvTRGSD56rl19gs/thumb.jpghttps://tweakers.net/ext/f/VJN0I4IrGBULWUmDcRy2ieX4/thumb.jpghttps://tweakers.net/ext/f/dDcOp2BmZZ6rjNsxlFMutIHP/thumb.jpg
https://tweakers.net/ext/f/T792pCdN7304lMGxkd8rmqji/thumb.jpg

De houtskeletbouwer is reeds even komen verkennen en is druk bezig met de technische tekeningen en uitwerking. De productie van de wanden wordt spoedig gestart en zal naar verwachting (volgens schema) hier geplaatst worden eind januari of begin februari. Zal alvast duimen voor mooi weer.

Fantastisch om eindelijk "echte" vooruitgang te zien *O*.

Strava

• Deleon78
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 10:56
Is die 20k inclusief graven, bronbemaling, belasting voor bronbemaling en evt koekoeks, grindbakken, trap, afwerking (bv stuc / dekvloer), electriciteit en water?

Members only:

Deleon78 wijzigde deze reactie 12-12-2018 18:03 (60%)

• DeadLock
  • Laatst online: 17:05

DeadLock

Vastlopen is relatief....

Dat is enkel de kelder. Graafwerken zit bij een andere aannemer, bronbemaling (gelukkig) niet nodig. De kelder gaat verder geen afwerking krijgen (gepolierde vloer is prima, er komt geen leefruimte dus de wanden blijven voorlopig ook ruw beton).

Grindbakken en trap moet nog bekeken worden en zijn in eigen beheer.

Strava

• Deleon78
DeadLock schreef op woensdag 12 december 2018 @ 17:59:
Dat is enkel de kelder. Graafwerken zit bij een andere aannemer, bronbemaling (gelukkig) niet nodig. De kelder gaat verder geen afwerking krijgen (gepolierde vloer is prima, er komt geen leefruimte dus de wanden blijven voorlopig ook ruw beton).

Grindbakken en trap moet nog bekeken worden en zijn in eigen beheer.
Helder :) Ik maak de lijst met mogelijk bijkomende kosten maar even compleet zodat men niet denkt dat ze voor 20k klaar zijn ;)

• lordyup
  • Registratie: oktober 2006
  • Laatst online: 01-01 22:18
lordyup schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 20:15:
[mbr]Maak geen dubbelposts svp[/]
Excuus, al is het mobiel bijna onmogelijk om posts te bundelen.

• vdbeke
  • Registratie: augustus 2008
  • Laatst online: 08:32
@DeadLock die leveren altijd proper werk, ofja degene die ik gezien heb toch.

Isoleren van kelders, ik snap het nog altijd niet. kruipt vocht tussen en isoleert voor geen meter meer. in mijn ogen weggesmeten geld.

https://vdbeke.blogspot.com/

• CrashOne
  • Registratie: juli 2000
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

vdbeke schreef op woensdag 12 december 2018 @ 20:16:

Isoleren van kelders, ik snap het nog altijd niet. kruipt vocht tussen en isoleert voor geen meter meer. in mijn ogen weggesmeten geld.
Als ze daar een niet poreuze isolatie gebruiken, dan is het toch best zinvol (zolang je geen koudebrug krijgt)? Heb geen kelder en me hier niet in verdiept, maar lijkt ergens toch logisch?

Huur mij in als freelance SEO consultant!

• Fable
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 16:44
vdbeke schreef op woensdag 12 december 2018 @ 20:16:

Als je de platen aan elkaar lijmt met pur dan is de kans op koudebruggen erg klein. Ook kan je bij de kelder B-keuze isolatieplaten nemen wat weer scheelt in de prijs.

Fable wijzigde deze reactie 12-12-2018 20:48 (32%)

• Artbij
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 16:39
Fable schreef op woensdag 12 december 2018 @ 20:46:
[...]

Als je de platen aan elkaar lijmt met pur dan is de kans op koudebruggen erg klein. Ook kan je bij de kelder B-keuze isolatieplaten nemen wat weer scheelt in de prijs.
Niet alleen b-keus. Je kunt ook de goedkoopste soort nemen omdat dikte niet van belang is.

Met gestrekt been.

• nokiaan958GB
  • Registratie: augustus 2008
  • Niet online
DeadLock schreef op woensdag 12 december 2018 @ 17:22:
Naar aanleiding van de recente kelder-discussie hier een relevante update van ons bouwproject: vorige week werd de keldervloer gegoten en enkele dagen later werd de bekisting van de wanden geplaatst en de wanden gegoten (indrukwekkend op 1 werkdag!). Spannend om ook de eerste schijf van de hypotheek te gebruiken, maar ook dat ging van een leien dakje 8).

Members only:

De houtskeletbouwer is reeds even komen verkennen en is druk bezig met de technische tekeningen en uitwerking. De productie van de wanden wordt spoedig gestart en zal naar verwachting (volgens schema) hier geplaatst worden eind januari of begin februari. Zal alvast duimen voor mooi weer.

Fantastisch om eindelijk "echte" vooruitgang te zien *O*.
Super mooi en handig zo'n grote kelder _/-\o_
Wat ik op de 1e foto niet kan zien is of je ook vloerisolatie in je kelder hebt.

• mux
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 09:14

mux

99% efficient!

Dikte is nog steeds van belang voor je isolatiewaarde, grond is lang niet overal zo'n goede isolator. Wel in drogere gebieden, maar daar waar het grondwater hoog staat en de grond zanderig is heb je nog steeds een dikke schil nodig om maximaal te profiteren van bijv. VV in een leefkelder.

Ter vergelijking: kleigrond heeft een U-waarde van ~1-1,5, dus slechter dan je ramen. Droge zandgrond zit eerder op 0,1-0,3, bijna even goed als een matig tot goed geïsoleerde muur.

Voordeel: er staat geen wind tegen je keldermuren en -vloer te blazen, dus je hebt 0 convectiecomponent en dat maakt de bovenstaande waarden nog iets beter. Dus isoleren in een droge grond ver boven grondwaterpeil is bijna compleet zinloos, maar in de kleigrond (waar wij toevallig gaan zitten) heeft het wel degelijk nut.

Farnell-onderdeel nodig maar geen account? - Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

• Fable
Hij bedoeld dat je minder dure isolatie kan kopen omdat je niet speciaal dun spul nodig hebt. Totale rc moet natuurlijk wel gewoon hoog zijn.

Fable wijzigde deze reactie 12-12-2018 22:32 (20%)

• Artbij
mux schreef op woensdag 12 december 2018 @ 21:49:
Dikte is nog steeds van belang voor je isolatiewaarde, grond is lang niet overal zo'n goede isolator. Wel in drogere gebieden, maar daar waar het grondwater hoog staat en de grond zanderig is heb je nog steeds een dikke schil nodig om maximaal te profiteren van bijv. VV in een leefkelder.

Ter vergelijking: kleigrond heeft een U-waarde van ~1-1,5, dus slechter dan je ramen. Droge zandgrond zit eerder op 0,1-0,3, bijna even goed als een matig tot goed geïsoleerde muur.

Voordeel: er staat geen wind tegen je keldermuren en -vloer te blazen, dus je hebt 0 convectiecomponent en dat maakt de bovenstaande waarden nog iets beter. Dus isoleren in een droge grond ver boven grondwaterpeil is bijna compleet zinloos, maar in de kleigrond (waar wij toevallig gaan zitten) heeft het wel degelijk nut.
Dikte is niet van belang. De isolatiewaarde is van belang. En omdat je isolatie niet in een spouw hoeft te passen is de dikte niet relevant en kun je dus gekopere platen pakken.

Mijn kelder heb ik laten isoleren aan de buitenkant. Als ik opnieuw zou bouwen zou ik dat weer doen, maar dan zelf. In een ochtend heb je de hele kelder geisoleerd met 2 man.

Met gestrekt been.

• Stakie
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 11:15
Artbij schreef op woensdag 12 december 2018 @ 22:35:
[...]

Dikte is niet van belang. De isolatiewaarde is van belang. En omdat je isolatie niet in een spouw hoeft te passen is de dikte niet relevant en kun je dus gekopere platen pakken.

Mijn kelder heb ik laten isoleren aan de buitenkant. Als ik opnieuw zou bouwen zou ik dat weer doen, maar dan zelf. In een ochtend heb je de hele kelder geisoleerd met 2 man.
Wij hebben onze kelder zelf geisoleerd aan de buitenkant. Zowel de vloer als de wanden. Is erg goed te doen idd. Twee lagen XPS isolatie. Is volgens mij wel een pak van 18 cm geworden.

• Kees_B
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 14:38
Artbij schreef op woensdag 12 december 2018 @ 21:37:
[...]

Niet alleen b-keus. Je kunt ook de goedkoopste soort nemen omdat dikte niet van belang is.
Daar moet ik een kanttekening bij plaatsen, want druksterkte is ook van belang en dan valt vaak goedkope EPS af en moet duurdere XPS toegepast worden. Regelmatig dat constructeurs een druksterte van 500kPa voorschrijven. Ik heb zelfs een keer gezien dat onder de gehele kelder foamglas toegepast moest worden 8)7

• Señor Sjon
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 18-01 17:11

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Topicstarter
En je kan ook gecacheerde varianten kopen, die kan je waterdicht afwerken.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• blubbers
  • Laatst online: 19-01 16:24
Wij zijn ondertussen op stelling hoogte op het eerste verdiep.

Als eerste wat balken gieten.

Mijn metselwerk is al veel netter dan op het eerste verdieping. Ben er zeer tevreden over.

Vandaag de laatste muur afwerken en dan stelling plaatsen!

• Hoijong
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 14:12
Zo kleine update hier. Het definitief ontwerp gaat eind volgende week komen, dan kan de vergunning aangevraagd worden en kan de aannemer de offerte maken na constructieberekeningen. Dan hoop ik ook eind februari de hypotheek rond te krijgen als de vergunning rond is. Kunnen we eind maart starten met de fundering en dan eens kijken wanneer de aannemer de hsb klaar heeft. Zou dan staan in een week.

En tussendoor nog even verhuizen naar de huurwoning.

• blubbers
Hoijong schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 11:51:
Zo kleine update hier. Het definitief ontwerp gaat eind volgende week komen, dan kan de vergunning aangevraagd worden en kan de aannemer de offerte maken na constructieberekeningen. Dan hoop ik ook eind februari de hypotheek rond te krijgen als de vergunning rond is. Kunnen we eind maart starten met de fundering en dan eens kijken wanneer de aannemer de hsb klaar heeft. Zou dan staan in een week.

Dat zou goed zijn, wij hebben langer dan 2 maanden moeten wachten op de vergunning!

• Artbij

Houd er rekening mee dat je vergunning waarschijnlijk definitief moet zijn voordat je de hypotheek krijgt, volgens mij duurt dat 6 weken na publicatie.

Met gestrekt been.

• Hoijong
Artbij schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 14:11:
[...]

Houd er rekening mee dat je vergunning waarschijnlijk definitief moet zijn voordat je de hypotheek krijgt, volgens mij duurt dat 6 weken na publicatie.
Hou ik rekening mee idd, sommige aanbieders vinden een aanvraag al voldoende om het deel voor de grond vrij te maken anderen willen alles definitief. Ik heb al een principe aanvraag lopen dus ik verwacht weinig problemen met doorloop.

• frisianstar
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 16:55

Ik ben ongeveer even ver met de tekeningen, aanvraag, offerte... :)
Vorige week bij de gemeente aangegeven dat ik de kavel wil kopen, heb jij dat al gedaan?

• Hoijong
frisianstar schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 16:09:
[...]

Ik ben ongeveer even ver met de tekeningen, aanvraag, offerte... :)
Vorige week bij de gemeente aangegeven dat ik de kavel wil kopen, heb jij dat al gedaan?
Kavel is al verkocht en ik koop die over van een koppel. Er moet gewoon een huis op komen conform bestek. Zijn de laatste kavels in de wijk en is allen nieuwbouw. Zolang ik niks afwijkends bouw is de gemeente enkel een last qua doorlooptijd.

Edit:

Vraagje voor de vloer. Ik ga dus voor HSB, waarin veel staal (balken, kokers) nodig zal zijn als ik de tekenaar moet geloven. Ook wil ik een gasloze woning die volledig op een lucht-water warmtepomp zit, overal vloerverwarming met de mogelijkheid enkele graden koelen in de zomer.

Voor de vloeren hebben we nu de volgende opties:

- Alles hout met een droogsysteemvloer.
- Lewisplaatvloeren
- begane grond en verdiepingsvloer traditioneel beton en al de rest HSB.

Gezien mijn wensen wat is wijsheid? Ook kosten meenemend, want ik weet niet welke systemen welke voor- en nadelen hebben en wat de verschillen in kosten zijn.

De vraag ligt uiteraard ook bij tekenaar en aannemer, maar ik hoor graag jullie analyses.

Hoijong wijzigde deze reactie 14-12-2018 19:33 (41%)

• D.deJong
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 13:43
Droogsysteemvloer, met de andere varianten ga je voorbij aan het voordeel wat je hebt met hsb bouw.

• Hoijong
D.deJong schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 21:26:
Droogsysteemvloer, met de andere varianten ga je voorbij aan het voordeel wat je hebt met hsb bouw.
Koelen werkt dan ook en met voldoende isolatie moet geluid geen issue zijn lijkt me?

Zoals het nu uitziet is de begane grond sowieso in beton uitgevoerd en wordt de verdieping dan hsb met droogsysteem.

Hoijong wijzigde deze reactie 14-12-2018 21:56 (16%)

• D.deJong
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 13:43
De begane grond kan je dan eventueel wel in de zandcement doen en de verdieping in droogsysteem.
De eerste hit in Google, zij spreken ook over geluidsisolatie.

https://www.droogbouw-vlo...Rs8M9otvR5BkaApWEEALw_wcB

Bij CV totaal schrok ik van de vierkante meter prijs (56,- ) maar ook dat was een snelle Google actie.

D.deJong wijzigde deze reactie 15-12-2018 05:40 (38%)

• gumtree
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 18-01 17:54
Dit zijn de eerste schetsen voor ons (vakantie)huisje met mantelzorg woning voor schoonpa. Het huis wordt gebouwd in Oostenrijk. We kiezen bewust voor een Ziegelmassivhaus (keramische steen, zoals in de bovenstaande foto's in de post van @blubbers) De buitenkant krijgt nog wel een beetje isolatie zodat een muurdikte van 50cm ontstaat.

Voor de verwarming is onze keuze gevallen op aardwarmte met Flächenkollektoren mits de bodemsamenstelling het toelaat. Op het dak komen dan nog wat Photovoltaik panelen en dan moet ik een heel eind kunnen komen om zo energie neutraal mogelijk te leven.

• blubbers
We zijn bijna op de zolder. >:) ;)

Het is me gelukt 20m² te metsen op 1 dag. Tempo gaat goed omhoog.

• Señor Sjon
  • Laatst online: 18-01 17:11

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Topicstarter
@gumtree heb je echt zoveel kastruimte nodig? Je hebt bijna geen 'kale' muur?

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Harrie_
  • Niet online
@gumtree Mooi dat je een woning laat bouwen in Oostenrijk, maar hier mag je 'Flächenkollektoren' en 'Photovoltaik panelen' gewoon 'warmtepomp' en 'zonnepanelen' noemen hoor... :+

• Fable
blubbers schreef op maandag 17 december 2018 @ 07:49:

[Afbeelding]

Zie er goed uit.

Waarom heb je gekozen voor metselen ipv lijmen? Volgens mij gaat lijmen een stuk sneller.

• JaxMcFadden
  • Registratie: april 2017
  • Laatst online: 18-01 08:31
http://eindhoven.aceprogrammer.net:8079/huis/winterwonderland_01.jpg
http://eindhoven.aceprogrammer.net:8079/huis/winterwonderland_02.jpg

Mooie plaatjes dit weekend...

• Harrie_
  • Niet online
Mooi huis @JaxMcFadden, en lekker flink

Ieder natuurlijk zijn eigen smaak maar ik hou wel van zullke modern-traditionele huizen.

• blubbers
Fable schreef op maandag 17 december 2018 @ 15:35:
[...]

Zie er goed uit.

Waarom heb je gekozen voor metselen ipv lijmen? Volgens mij gaat lijmen een stuk sneller.
Ik denk dat dat gewoon een persoonlijke voorkeur is geweest. Als leek is het makkelijker om te metselen omdat je dan nog ruimte hebt om fouten te corrigeren. Met lijmen moet de eerste steen perfect pas staan.

De muren rond de keldertrap moeten in ytong uitgevoerd worden. Één muur heb ik al gelijmd en hier heb ik de fout gemaakt om niet perfect pas te starten en deze steen niet terug af te breken.
De lijmlaag is maar 1mm dik en krijg dat n maar eens een fout gecorrigeerd. De muur staat mooi pas maar hier en daar heb ik dikkere lijmvoegen moeten maken en dat duurde veel langer dan metselen.

Als je de nodige kennis hebt van lijmen zal het even snel, mogelijk sneller gaan. Wel ben je ook nog eens meer afhankelijk van het weer dan met normaal metselen.

• Arosa
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 17-01 22:49
Metselen zoals blubbers dat doet is minder gevoelig voor scheurvorming, blokkenwanden hebben nog weleens de neiging tot schuurvorming in de hoeken. Het materiaal krimpt minder.

Het nadeel is het stof dat je krijgt bij het frezen van leidingen voor bijvoorbeeld elektra.

• Hoijong
Stukje gezocht in het topic over kozijnen, maar niks specifiek gevonden. Velen hier hebben alu kozijnen, andere hout, etc. Nu ga ik een moderne woning bouwen met flink wat glas aan de achterzijde.
Mij lijkt aluminium het mooiste en meest praktisch bij mijn woning. De aannemer denkt dat het niet binnen budget kan om kwalitatief goede kozijnen te vinden (merk Schuco of Wicona), maar laat me wel (op eigen verantwoordelijkheid dan) elders zoeken. Nu zou ik hout niet onoverkomelijk vinden, maar liefst ga ik voor alu.
Tevens heb ik begrepen dat Profel goede aluminium kozijnen levert voor een goede prijs.

Ik ga dus straks goed offertes opvragen voor hout en alu en laat de aannemer met zijn prijzen via zijn kanalen komen en dan zien we wel.

Wat zijn de aanbevelingen hier? Is alu echt altijd 30%> duurder dan hout of kan dat wel wat minder?
Is een combi van hout met alu erop nog de overweging waard?

• Artbij
Hoijong schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 20:24:
Stukje gezocht in het topic over kozijnen, maar niks specifiek gevonden. Velen hier hebben alu kozijnen, andere hout, etc. Nu ga ik een moderne woning bouwen met flink wat glas aan de achterzijde.
Mij lijkt aluminium het mooiste en meest praktisch bij mijn woning. De aannemer denkt dat het niet binnen budget kan om kwalitatief goede kozijnen te vinden (merk Schuco of Wicona), maar laat me wel (op eigen verantwoordelijkheid dan) elders zoeken. Nu zou ik hout niet onoverkomelijk vinden, maar liefst ga ik voor alu.
Tevens heb ik begrepen dat Profel goede aluminium kozijnen levert voor een goede prijs.

Ik ga dus straks goed offertes opvragen voor hout en alu en laat de aannemer met zijn prijzen via zijn kanalen komen en dan zien we wel.

Wat zijn de aanbevelingen hier? Is alu echt altijd 30%> duurder dan hout of kan dat wel wat minder?
Ik heb Reynaers, ook mooi spul vind ik zelf. Het is duurder inderdaad. Waarom zou je hout en alu combineren?

Met gestrekt been.

• Gait
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 13:33

Misschien is kunststof in combinatie met aluminium een optie voor je?

iRacing

• Hoijong
Artbij schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 20:39:
[...]

Ik heb Reynaers, ook mooi spul vind ik zelf. Het is duurder inderdaad. Waarom zou je hout en alu combineren?
Omdat het goedkoper is dan alu, de alu uitstraling heeft en geen last van schilderen? Ken het enkel van wat websites.

• Artbij
Hoijong schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 21:06:
[...]

Omdat het goedkoper is dan alu, de alu uitstraling heeft en geen last van schilderen? Ken het enkel van wat websites.
Hout dat alu uitstraling heeft en dat je niet hoeft te schilderen? Ben benieuwd....

Met gestrekt been.

• Hoijong
Artbij schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 21:07:
[...]

Hout dat alu uitstraling heeft en dat je niet hoeft te schilderen? Ben benieuwd....
Laag aluminium op een houten kern, zoals die alu op kunststof variant hierboven.

• Artbij
Hoijong schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 21:08:
[...]

Laag aluminium op een houten kern, zoals die alu op kunststof variant hierboven.
Wat is daar het voordeel van? Goedkoper dan alu?

Met gestrekt been.

• Hoijong
Artbij schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 21:19:
[...]

Wat is daar het voordeel van? Goedkoper dan alu?
Ja zit tussen hout en aluminium in qua prijs.

• Harm Jansen
  • Registratie: december 2016
  • Laatst online: 16:05

Wij krijgen novaline kozijnen van finstral dat is kunstig met een alu buiten jasje misschien is dat iets voor je.

• Artbij
Heb je dan aan de binnenkant kunststof? Of zit aan beide kanten alu?

Met gestrekt been.

• AartvZ
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 06:59
Tijd niet online geweest door o.a. de geboorte van mijn zoon :*) . Update: de VO tekeningen lagen ter vooroverleg bij de Welstand (Welstand was naderhand heel positief over ons plan :) ).

We zijn momenteel bezig met de aanvraag voor de nutsvoorzieningen. Voor elektra ben ik bijna 3.000,-- euro kwijt, zie onderstaande figuur. Gevoelsmatig is dit veel te hoog. Bij posts van o.a. vorig jaar zie ik prijzen van 1.500,-- tot 1.700,-- euro voorbij komen (ook nog veel goedkoper). Het betreft Stedin. Ik heb al een mailtje naar ze gestuurd met de vraag of ze o.a. willen toelichten wat de vergunningskosten elektra zijn, waarom de kosten voor de tijdelijk aansluiting niet overeenkomt met hun eigen prijslijst van 2018 en waarom er een verwijderingsbijdrage wordt gevraagd terwijl deze kostenpost eveneens niet in hun prijslijst is opgenomen.

Wat zijn jullie ervaringen met Stedin en wat vinden jullie van de prijs?

• Harm Jansen
  • Registratie: december 2016
  • Laatst online: 16:05
Artbij schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 21:55:
Heb je dan aan de binnenkant kunststof? Of zit aan beide kanten alu?
https://www.finstral.com/...ium-top-90-kab/21-54.html

Alu buiten kunststof binnen.

• Maverick
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 11:00
AartvZ schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 22:27:
We waren ongeveer 2350,- incl btw kwijt dit jaar (ook bij Stedin)

PSN: DutchTrickle PVoutput

• Deleon78
Tijd niet online geweest door o.a. de geboorte van mijn zoon :*) . Update: de VO tekeningen lagen ter vooroverleg bij de Welstand (Welstand was naderhand heel positief over ons plan :) ).

We zijn momenteel bezig met de aanvraag voor de nutsvoorzieningen. Voor elektra ben ik bijna 3.000,-- euro kwijt, zie onderstaande figuur. Gevoelsmatig is dit veel te hoog. Bij posts van o.a. vorig jaar zie ik prijzen van 1.500,-- tot 1.700,-- euro voorbij komen (ook nog veel goedkoper). Het betreft Stedin. Ik heb al een mailtje naar ze gestuurd met de vraag of ze o.a. willen toelichten wat de vergunningskosten elektra zijn, waarom de kosten voor de tijdelijk aansluiting niet overeenkomt met hun eigen prijslijst van 2018 en waarom er een verwijderingsbijdrage wordt gevraagd terwijl deze kostenpost eveneens niet in hun prijslijst is opgenomen.

[Afbeelding]
Vergunningskosten zijn volgens mij de zogenaamde precario kosten, die brengt de gemeente in rekening (verschilt per gemeente, sommige doen dat ook niet). Daarnaast heb je een 3x35 aansluiting en niet 3x25 (want?).
Je kan er vanalles van vinden, maar ze werken met standaard vastgestelde tarieven (muv grote afstanden van huis tot leiding), volgens mij door de overheid.

• Blueone
  • Registratie: november 2003
  • Niet online

[Afbeelding]
Hier waren we €750 kwijt voor een 3x35A bouwaansluiting, een en ander is wel afhankelijk van de afstand tot de weg, hier is het maar 3 meter.

35A kan nodig zijn voor bijvoorbeeld een bouwkraan.

• rspoe
  • Registratie: maart 2017
  • Laatst online: 14:20
Offerte gekregen voor de stucadoor:

€10950,- exc btw.

Alle wanden (304,9 m2) glad pleisterwerk muv wanden van toiletten en badkamer .
Alle plafonds (115,4 m2) glad pleisterwerk. Incl de nodige hoeken en stucstops rond de buiten kozijnen.
Fijn schuurwerk op buitengevel (16,1 m2).

We hebben vorig jaar €9677,- exc. btw begroot.

• Deleon78
(Samengevoegd hieronder)

Deleon78 wijzigde deze reactie 19-12-2018 09:10 (93%)

• Deleon78
Wij zijn nu in afrondende fase en hebben aan 3x25 genoeg gehad incl bronbemaling, elektrisch verwarmen ($$$), kranen etc, maar goed om te leren dat sommige kranen 3x35 nodig kunnen hebben. Kan ik er de volgende keer actief naar vragen :)
rspoe schreef op woensdag 19 december 2018 @ 09:04:
Offerte gekregen voor de stucadoor:

€10950,- exc btw.

Alle wanden (304,9 m2) glad pleisterwerk muv wanden van toiletten en badkamer .
Alle plafonds (115,4 m2) glad pleisterwerk. Incl de nodige hoeken en stucstops rond de buiten kozijnen.
Fijn schuurwerk op buitengevel (16,1 m2).

We hebben vorig jaar €9677,- exc. btw begroot.
Ik lees op de meeste plekken iets van 10 a 15k voor een heel huis, dus dat klinkt redelijk en ook redelijk in de buurt van je begroting toch?
Ik ken vooral sausklaar en behangklaar. Je hebt het over sausklaar dan, neem ik aan?

Deleon78 wijzigde deze reactie 19-12-2018 09:09 (15%)

• rspoe
  • Registratie: maart 2017
  • Laatst online: 14:20
Deleon78 schreef op woensdag 19 december 2018 @ 09:08:
Ik lees op de meeste plekken iets van 10 a 15k voor een heel huis, dus dat klinkt redelijk en ook redelijk in de buurt van je begroting toch?
Ik ken vooral sausklaar en behangklaar. Je hebt het over sausklaar dan, neem ik aan?
Ja is wel binnen budget opzich. Dit is sausklaar.

• twodigits
  • Registratie: augustus 2017
  • Laatst online: 11:21
Ik heb ook nog steeds geen keuze gemaakt voor het stucwerk. Het mooiste vinden we sausklaar en dan gesausd, maar dat is het duurste en het schijnt ook kwetsbaar te zijn en daarmee niet ideaal voor nieuwbouw en een gezin met kleine kinderen.

Fijn schuurwerk is sterker, goedkoper, maar minder strak. Ik zag het laatst ergens, zeer fijn met weinig zand, en dat zag er toch ook prima uit. Best lastig

• Fable
blubbers schreef op maandag 17 december 2018 @ 19:18:
[...]

Ik denk dat dat gewoon een persoonlijke voorkeur is geweest. Als leek is het makkelijker om te metselen omdat je dan nog ruimte hebt om fouten te corrigeren. Met lijmen moet de eerste steen perfect pas staan.

De muren rond de keldertrap moeten in ytong uitgevoerd worden. Één muur heb ik al gelijmd en hier heb ik de fout gemaakt om niet perfect pas te starten en deze steen niet terug af te breken.
De lijmlaag is maar 1mm dik en krijg dat n maar eens een fout gecorrigeerd. De muur staat mooi pas maar hier en daar heb ik dikkere lijmvoegen moeten maken en dat duurde veel langer dan metselen.

Als je de nodige kennis hebt van lijmen zal het even snel, mogelijk sneller gaan. Wel ben je ook nog eens meer afhankelijk van het weer dan met normaal metselen.
Met metselen heb je inderdaad meer ruimte om wat te corrigeren.

• The Legend
  • Registratie: mei 2000
  • Laatst online: 13:59
twodigits schreef op woensdag 19 december 2018 @ 10:11:
Ik heb ook nog steeds geen keuze gemaakt voor het stucwerk. Het mooiste vinden we sausklaar en dan gesausd, maar dat is het duurste en het schijnt ook kwetsbaar te zijn en daarmee niet ideaal voor nieuwbouw en een gezin met kleine kinderen.

Fijn schuurwerk is sterker, goedkoper, maar minder strak. Ik zag het laatst ergens, zeer fijn met weinig zand, en dat zag er toch ook prima uit. Best lastig
Het is kwetsbaar, maar natuurlijk ook eenvoudig zelf te repareren. Beetje muurvuller en wat latex en je bent er. Met goede latex hoef je ook niet perse de hele muur opnieuw te rollen.

Ik ben toch malle pietje niet!

• TheBorg
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 19-01 20:31

TheBorg

Resistance is futile.

blubbers schreef op maandag 17 december 2018 @ 07:49:

[Afbeelding]

Je bent in België aan het bouwen? Ik heb het idee dat die keramische snelbouwblokken in Nederland niet heel veel worden gebruikt terwijl er toch wel voordelen aan zitten.

• blubbers
TheBorg schreef op woensdag 19 december 2018 @ 14:22:
[...]

Je bent in België aan het bouwen? Ik heb het idee dat die keramische snelbouwblokken in Nederland niet heel veel worden gebruikt terwijl er toch wel voordelen aan zitten.
Hier is het de normale gang van zaken, hoewel gelijmde steen ook in opmars is.

• Terpen Tijn
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 13:27
Wat is het voordeel dan van die holle bakstenen? Lage kosten en gewicht? Je offert daarvoor wel stevigheid op, lijkt me. Iets ophangen met een schroef in de muur lijkt me ook problematischer hiermee.

• Joris748
  • Registratie: januari 2018
  • Laatst online: 15:00
Terpen Tijn schreef op woensdag 19 december 2018 @ 15:44:
Wat is het voordeel dan van die holle bakstenen? Lage kosten en gewicht? Je offert daarvoor wel stevigheid op, lijkt me. Iets ophangen met een schroef in de muur lijkt me ook problematischer hiermee.
Inderdaad, lagere kosten en lager gewicht. Stevigheid lijkt me geen probleem vanwege de tand/groefverbinding.

Om dingen op te hangen is het belangrijk om de juiste manier te werk te gaan:
  • Boren, niet kloppen
  • Speciale pluggen voor lichte bevestigingen
  • Lijmankers voor zware bevestigingen
Zolang je je hier aan houdt is het niet problematisch.

Edit: wij bouwen met de Porotherm PM20 metselblok

Joris748 wijzigde deze reactie 19-12-2018 16:24 (7%)

• gumtree
Señor Sjon schreef op maandag 17 december 2018 @ 11:10:
@gumtree heb je echt zoveel kastruimte nodig? Je hebt bijna geen 'kale' muur?
Neuh, dat is de architect. We willen graag een kelder, alleen lukt dat misschien maar deels of helemaal niet vanwege de bouw van het huis op een helling. Hij tekent nu dus overal kasten in zodat we daar rekening mee kunnen houden met deuren, en aansluitingen. Het is inderdaad een beetje over de top.

Gisteren heeft de landmeter een paar hoogte profielen gemaakt. De architect haalde zijn data uit de open data die de overheid gratis beschikbaar stelt. Alleen is dit een digitaal hoogtemodel en zijn de afwijkingen behoorlijk dus niet helemaal betrouwbaar. Wel mooi trouwens dat je in Oostenrijk praktisch alle data zo kunt opzoeken op internet. In Nederland is het ook wel te vinden maar behoorlijk versnipperd en niet gebruiksvriendelijk.

• buiter
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 09:50
gumtree schreef op woensdag 19 december 2018 @ 23:08:
[...]

Neuh, dat is de architect. We willen graag een kelder, alleen lukt dat misschien maar deels of helemaal niet vanwege de bouw van het huis op een helling. Hij tekent nu dus overal kasten in zodat we daar rekening mee kunnen houden met deuren, en aansluitingen. Het is inderdaad een beetje over de top.

Gisteren heeft de landmeter een paar hoogte profielen gemaakt. De architect haalde zijn data uit de open data die de overheid gratis beschikbaar stelt. Alleen is dit een digitaal hoogtemodel en zijn de afwijkingen behoorlijk dus niet helemaal betrouwbaar. Wel mooi trouwens dat je in Oostenrijk praktisch alle data zo kunt opzoeken op internet. In Nederland is het ook wel te vinden maar behoorlijk versnipperd en niet gebruiksvriendelijk.
Wie zoekt, zal vinden: http://www.ahn.nl/index.html

• gumtree
Ook het AHN is in Nederland niet nauwkeurig, deze data bestaat uit een puntenwolk welke wordt gevlogen tijdens de vervaardiging van luchtfoto's. In Nederland is het vaak niet zo spannend. Alleen heb omdat wij gaan bouwen op een helling (berg) wel te maken met een stukje hoogte verschil van ongeveer 5 meter over de diepte van het perceel (33m)

• Tommy The Cat
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 09:43
Voor de houtskeletbouwers onder ons. Wat vinden we van vurenhout klasse C? Dus voor de niet zichtbare delen?

• Harrie_
  • Niet online
Tommy The Cat schreef op donderdag 20 december 2018 @ 11:16:
Voor de houtskeletbouwers onder ons. Wat vinden we van vurenhout klasse C? Dus voor de niet zichtbare delen?
Gewoon gebruiken, maar let wel op bij dragende constructies:
Klasse B = Sterkteklasse C24
Klasse C = Sterkteklasse C18

• stefijn
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 19-01 08:22

stefijn

DBlogic

Ik heb er niet heel veel verstand van, maar C24 wordt bij ons voor dragende delen gebruikt en ik ga GL24c nemen voor zichtbare dragende delen.

http://www.houtdatabase.n...appen-Sterktegegevens.pdf

@Harrie_ wat bedoel je, waar moet je precies op letten? C18 niet voldoende?

stefijn wijzigde deze reactie 20-12-2018 12:56 (41%)

www.dblogic.nl MS Office-automatisering

• Harrie_
  • Niet online
stefijn schreef op donderdag 20 december 2018 @ 12:20:
[...]
@Harrie_ wat bedoel je, waar moet je precies op letten? C18 niet voldoende?
Wat is er niet duidelijk? Vuren klasse C = Sterkteklasse C18

Of dat voldoende is of niet heeft toch te maken met wát je ermee gaat doen?

• stefijn
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 19-01 08:22

stefijn

DBlogic

Ik las het verkeerd, Tommy zijn C-klasse is niet perse de C die ik bedoelde.

www.dblogic.nl MS Office-automatisering

• blubbers
Ik wist dat ze het hout voor het dak al gingen brengen maar had gehoopt dat ze ze ergens anders zouden droppen.

Alles plank voor plank naar de tuin verplaatst. Wat een werk. 😫

Nadien de overspanning ontkist.

• Joris748
Gisteren met de W-installateur gesproken. Hij vertelde dat hij voor 1 januari nog ca 30 warmtepompen ging bestellen. Allemaal voor lopende projecten. Op de vraag hoeveel projecten hij had met een gasketel: "3 projecten." Hij doet hoofdzakelijk projecten voor particuliere opdrachtgevers.

Het kan snel gaan :)

De laatste belangrijke keuzes op gebied van isolatie worden/zijn momenteel gemaakt:
Vloer Rc 5,5
Gevel Rc 6,0
Glas: U-waarde 0,6 of 0,7

Wel al met de bouw begonnen. De fundering is woensdag gestort :)

• anboni
  • Registratie: maart 2004
  • Nu online
Dat is natuurlijk niet bepaald natuurlijk groei, Vergunningen die na 1 juni zijn aangevraagd, mogen tenslotte geen gasaansluiting meer krijgen en juist bij de kleinschalige particuliere projecten is de doorlooptijd laag (onze vergunningsaanvraag is begin juni gedaan en inmiddels ligt de ruwe verdiepingsvloer er al op)

• frisianstar
Het kan snel gaan :)
Ruim een jaar geleden was het nog bijzonder dat je géén gas wilde, nu is het andersom.

Bewust de keuze gemaakt om een huis te laten bouwen i.v.m. met de gewenste warmtepomp, nu heeft elke seriematige bebouwde woning dacht ik al een warmtepomp.

• Deleon78
anboni schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 12:11:
[...]

Dat is natuurlijk niet bepaald natuurlijk groei, Vergunningen die na 1 juni zijn aangevraagd, mogen tenslotte geen gasaansluiting meer
Volgens mij is het enige wat is veranderd dat je gas niet standaard krijgt, niet dat het niet meer mag. Je kan het gewoon aanvragen en dan wordt het beoordeeld.

• anboni
  • Registratie: maart 2004
  • Nu online
Deleon78 schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 17:54:
[...]

Volgens mij is het enige wat is veranderd dat je gas niet standaard krijgt, niet dat het niet meer mag. Je kan het gewoon aanvragen en dan wordt het beoordeeld.
Dan maak je me weer aan het twijfelen ;), dus ff gezocht: "Gemeenten bepalen straks of een netbeheerder een nieuw gebouw mag aansluiten op gas of niet. In principe geldt een aansluitverbod voor nieuwe huizen en gebouwen." (bron)

• Fable
In uitzonderlijke gevallen kan de gemeente toch een gasaansluiting toestaan, maar ik denk dat er maar zeer weinig woningen een uitzonderlijk geval zullen zijn.

• woekele
  • Registratie: juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

frisianstar schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 17:13:
[...]
nu heeft elke seriematige bebouwde woning dacht ik al een warmtepomp.
die van ons niet, gelukkig, vind ik. Begin bouw is begin volgend jaar.

• Joris748
woekele schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 10:39:
[...]

die van ons niet, gelukkig, vind ik. Begin bouw is begin volgend jaar.
Verklaar je nader. Welke voor- en nadelen zie je?

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

Joris748 schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 10:52:
[...]

Verklaar je nader. Welke voor- en nadelen zie je?
voordelen gasaansluiting voor mij:
veeeeeeeeel goedkopere installatie van cv-ketel dan warmtepomp, zowel in aanschaf/installatie als in onderhoud/vervanging t.z.t.

geen enorm stroomverbruik voor de warmtepomp die meestal en sowieso tijdens windstille/bewolkte/donkere (nacht) periodes gewoon op (inefficiënte t.o.v. cv-ketel) gascentrales, (bruin)kolen of kerncentrales draait (hoewel ik met kernenergie eigenlijk niet zo'n problemen heb) en waarvoor het hele elektranet volledig aangepast moet worden om alle huishoudens tegelijk van die enorme stroomvraag te kunnen voorzien

geen lelijke/lawaaiige buitenunit op het dak/gevel/in de tuin, ook geen nog veeeeel duurdere bodemboringen waarvan de lange-termijn-effecten op de bodem nog onduidelijk zijn

geen ruimte verspillen aan enorm boilervat voor douchen

mogelijkheid voor een gashaard

mogelijkheid voor koken op gas (hoewel we zelf toch voor inductie kiezen)

mogelijkheid voor een hybride warmtepomp, dan kan je, als je toch gaat voor een warmtepomp, af met kleinere boiler en warmtepomp met minder vermogen (die ook nog eens efficiënter draait op momenten dat minder vermogen nodig is) en op piekmomenten terugvallen op gas

Mijn ouders wonen trouwens zelf in het gaswinningsgebied en ze zijn meer gebaat bij een eerlijke verdeling van de opbrengsten (op een kostenneutrale manier aanpassingen kunnen doen aan gebouwen om ze te repareren/bestendig te maken, of in extreme gevallen uitkopen) dan in een totaalstop van de gaswinning en er zijn ook andere landen waar gas gehaald kan worden, en dan niet alleen Rusland.

En dan zal ik maar niet verder ingaan op de hypocricie van het beleid voor particulieren vs. industrie en de enorme handel van (buitenlands) gas naar andere landen die juist overstappen naar gas terwijl we er zelf af moeten.

Zie bijvoorbeeld ook https://www.elsevierweekb...code=!bNJ1545479037e-TrF5 (ze hebben een heel dossier, maar achter betaalmuur en ik kan maar een paar artikelen 'cadeau' doen)

• Grolsch
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 16:40
woekele schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 12:52:
[...]

veeeeeeeeel goedkopere installatie van cv-ketel dan warmtepomp, zowel in aanschaf/installatie als in onderhoud/vervanging t.z.t.

geen enorm stroomverbruik voor de warmtepomp die meestal en sowieso tijdens windstille/bewolkte/donkere (nacht) periodes gewoon op (inefficiënte t.o.v. cv-ketel) gascentrales, (bruin)kolen of kerncentrales draait (hoewel ik met kernenergie eigenlijk niet zo'n problemen heb) en waarvoor het hele elektranet volledig aangepast moet worden om alle huishoudens tegelijk van die enorme stroomvraag te kunnen voorzien

geen lelijke/lawaaiige buitenunit op het dak/gevel/in de tuin, ook geen nog veeeeel duurdere bodemboringen waarvan de lange-termijn-effecten op de bodem nog onduidelijk zijn

mogelijkheid voor een hybride warmtepomp, dan kan je, als je toch gaat voor een warmtepomp, af met kleinere boiler en warmtepomp met minder vermogen (die ook nog eens efficiënter draait op momenten dat minder vermogen nodig is) en op piekmomenten terugvallen op gas

Mijn ouders wonen trouwens zelf in het gaswinningsgebied en ze zijn meer gebaat bij een eerlijke verdeling van de opbrengsten (op een kostenneutrale manier aanpassingen kunnen doen aan gebouwen om ze te repareren/bestendig te maken, of in extreme gevallen uitkopen) dan in een totaalstop van de gaswinning en er zijn ook andere landen waar gas gehaald kan worden, en dan niet alleen Rusland.

En dan zal ik maar niet verder ingaan op de hypocricie van het beleid voor particulieren vs. industrie en de enorme handel van (buitenlands) gas naar andere landen die juist overstappen naar gas terwijl we er zelf af moeten.

Zie bijvoorbeeld ook https://www.elsevierweekb...code=!bNJ1545479037e-TrF5 (ze hebben een heel dossier, maar achter betaalmuur en ik kan maar een paar artikelen 'cadeau' doen)
Los van de investering (die is initiëel inderdaad duurder bij een WP) zijn de verbruikskosten lager als op gas. Ik weet niet met welke old-school installateur jij hebt gepraat, maar ruim 30 Tweakers laten maandelijks zien dat het zo is, zie onderstaande link:

http://ateliervanwolde.nl/downloaden-wp/

Zelf heb ik zo'n 12K extra geïnvesteerd in PV en WP tijdens de nieuwbouw, maar nu jaarlijks een energienota tussen de 50 en 100 euro.

Met gas en zonder PV zou dit zo'n 2K per jaar zijn geweest, dus een besparing van 1900 euro per jaar.

Die 12K dus in een kleine 7 jaar weer verdiend. Voor mij voldoende reden geweest om het wel te doen.

• Artbij
Grolsch schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 14:39:
[...]

Los van de investering (die is initiëel inderdaad duurder bij een WP) zijn de verbruikskosten lager als op gas. Ik weet niet met welke old-school installateur jij hebt gepraat, maar ruim 30 Tweakers laten maandelijks zien dat het zo is, zie onderstaande link:

http://ateliervanwolde.nl/downloaden-wp/

Zelf heb ik zo'n 12K extra geïnvesteerd in PV en WP tijdens de nieuwbouw, maar nu jaarlijks een energienota tussen de 50 en 100 euro.

Met gas en zonder PV zou dit zo'n 2K per jaar zijn geweest, dus een besparing van 1900 euro per jaar.

Die 12K dus in een kleine 7 jaar weer verdiend. Voor mij voldoende reden geweest om het wel te doen.
Jij hebt geen seriebouw woning. Daar is de meerprijs van een wp veel hoger. Reken op 20k extra. En dan word er niet gekeken naar isolatie etc.

Met gestrekt been.

• Joris748
woekele schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 12:52:
[...]

Om er 1 element uit te lichten: het is efficiënter om 1 kuub gas te verbranden in een energiecentrale en vervolgens dat via een WP om te zetten in warmte, dan met dezelfde kuub gas je huis te verwarmen via een CV-ketel.

Zie onderstaande post:

Joris748 in "Het Klimaattopic"

Eigenlijk zou ik die berekening nog moeten actualiseren, omdat de transportverliezen veel lager zijn.

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

Grolsch schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 14:39:
Zelf heb ik zo'n 12K extra geïnvesteerd in PV en WP tijdens de nieuwbouw
12K voor PV en WP? Wij moeten per PV-paneel 600 betalen en de WP minimaal 20.000.

En heb je al rekening gehouden met het vervallen van de salderingsregeling? Dan krijgen we voor ongeveer 80% van de jaarlijks opgewekte kWh's (die rond de zomer, wanneer we de WP amper gebruiken) ineens nog maar 5 cent vergoed i.p.v. 20 cent. En in de winter, wanneer we haast niks opwekken, betalen we het volle pond voor diezelfde kWh's. Dat verandert de berekening nogal.
Joris748 schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 15:20:
[...]
Om er 1 element uit te lichten: het is efficiënter om 1 kuub gas te verbranden in een energiecentrale en vervolgens dat via een WP om te zetten in warmte, dan met dezelfde kuub gas je huis te verwarmen via een CV-ketel.

Zie onderstaande post:

Joris748 in "Het Klimaattopic"
Tsjah, 1 element. Berekend met een COP van 4. Wie zegt dat je die gaat halen? Hangt helemaal af van de temperatuur buiten en met welke verwarmingswatertemperatuur je je woning warm kunt krijgen. En dan nog... hoeveel procent van je kWh's komen uit een gascentrale en hoeveel komen er uit (bruin)kool of kernenergie? En wie gaat alle stroomnetten in NL vervangen om al die kW's te kunnen leveren op een koude winterdag? Het gasnet ligt er al en heeft geen upgrade nodig.

Waarom neem je in je berekening trouwens 90% voor een cv-ketel in je berekening? HR107 is toch 107% en zelfs zonder rendement uit afvoergassenhaalt minimaal 96% ?

PS: als je WP hebt gekozen en het past in je situatie en je wensen en het levert je ook financieel wat op: prima! Iemand vroeg mij waarom ik liever gas heb. Dat wil niet zeggen dat het op anderen ook (perse) van toepassing is of dat er met een WP perse iets mis is.

woekele wijzigde deze reactie 22-12-2018 15:45 (20%)

• Artbij
woekele schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 15:24:
[...]

12K voor PV en WP? Wij moeten per PV-paneel 600 betalen en de WP minimaal 20.000.

En heb je al rekening gehouden met het vervallen van de salderingsregeling? Dan krijgen we voor ongeveer 80% van de jaarlijks opgewekte kWh's (die rond de zomer, wanneer we de WP amper gebruiken) ineens nog maar 5 cent vergoed i.p.v. 20 cent. En in de winter, wanneer we haast niks opwekken, betalen we het volle pond voor diezelfde kWh's. Dat verandert de berekening nogal.

[...]

Tsjah, 1 element. Berekend met een COP van 4. Wie zegt dat je die gaat halen? Hangt helemaal af van de temperatuur buiten en met welke verwarmingswatertemperatuur je je woning warm kunt krijgen. En dan nog... hoeveel procent van je kWh's komen uit een gascentrale en hoeveel komen er uit (bruin)kool of kernenergie? En wie gaat alle stroomnetten in NL vervangen om al die kW's te kunnen leveren op een koude winterdag? Het gasnet ligt er al en heeft geen upgrade nodig.

Trouwens: als je WP hebt gekozen en het past in je situatie en je wensen en het levert je ook financieel wat op: prima! Iemand vroeg mij waarom ik liever gas heb. Dat wil niet zeggen dat het op anderen ook (perse) van toepassing is of dat er met een WP perse iets mis is.
Ken jij de nieuwe regeling al? Ben er erg benieuwd naar, waar kan ik die vinden?

Met gestrekt been.

• Joris748
[...]

En heb je al rekening gehouden met het vervallen van de salderingsregeling? Dan krijgen we voor ongeveer 80% van de jaarlijks opgewekte kWh's (die in de zomer, wanneer we de WP amper gebruiken) ineens nog maar 5 cent vergoed i.p.v. 20 cent. En in de winter, wanneer we haast niks opwekken, betalen het volle pond voor die kWh. Dat verandert de berekening nogal.

[...]

Tsjah, 1 element. Berekend met een COP van 4. Wie zegt dat je die gaat halen? Hangt helemaal af van de temperatuur buiten en met welke verwarmingswatertemperatuur je je woning warm kunt krijgen. En dan nog... hoeveel procent van je kWh's komen uit een gascentrale en hoeveel komen er uit (bruin)kool of kernenergie?
COP 4 is prima haalbaar, zie het lucht/water WP topic

Het gaat er niet om hoeveel procent er uit welk soort centrale komt. Het gaat erom dat je voorlopig beter Gronings gas in een energiecentrale kunt verstoken, dan in een particuliere woning.
En wie gaat alle stroomnetten in NL vervangen om al die kW's te kunnen leveren op een koude winterdag? Het gasnet ligt er al en heeft geen upgrade nodig.
Dat is een terechte vraag, er wordt nog steeds geïnvesteerd in het hoogspanningsnet. Ik ben ook benieuwd wanneer we tegen eventuele capaciteitsproblemen op gaan lopen.

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

Artbij schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 15:32:
[...]
Ken jij de nieuwe regeling al? Ben er erg benieuwd naar, waar kan ik die vinden?
Nee, maar het is aannemelijk dat deze minder gunstig wordt. En al zou hij precies hetzelfde blijven.... Tenzij we een hele goede manier vinden om energie op te slaan, is de volle beloning voor opgewekte energie op momenten dat we het niet nodig hebben absurd. Er zal iemand voor moeten betalen. Nu betalen de niet-PV bezitters nog voor de PV-bezitters. Maar als iedereen PV heeft... wie betaalt het dan? Onhoudbaar dus.

Nogmaals: ik wil een WP niet afzeiken of zeggen dat het perse een slechte keuze is. Sterker nog: misschien is een hybride WP wel een prima oplossing voor mij. Maar ik ben blij dat ik nog een gasaansluiting heb. Laten we het weer over huizenbouwen hebben :P

woekele wijzigde deze reactie 22-12-2018 15:48 (17%)

• Artbij
woekele schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 15:43:
[...]

Nee, maar het is aannemelijk dat deze minder gunstig wordt. En al zou hij precies hetzelfde blijven.... Tenzij we een hele goede manier vinden om energie op te slaan, is de volle beloning voor energie op momenten dat we het niet nodig hebben absurd. Er zal iemand voor moeten betalen. Nu betalen de niet-PV bezitters nog voor de PV-bezitters. Maar als iedereen PV heeft... wie betaalt het dan?
Vond het al gek dat je dat zo stellig beweerde...

Je hoeft echt niet bang te zijn dat iedereen straks pv heeft. Als je huurt, geen eigen dak of tuin hebt bijvoorbeeld kun je al geen pv leggen.

Daarnaast zullen deze huizen ook geen wp krijgen. Behalve wellicht vrijstaande huur.

Artbij wijzigde deze reactie 22-12-2018 15:48 (17%)

Met gestrekt been.

• Joris748
woekele schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 15:43:
[...]

Nee, maar het is aannemelijk dat deze minder gunstig wordt. En al zou hij precies hetzelfde blijven.... Tenzij we een hele goede manier vinden om energie op te slaan, is de volle beloning voor energie op momenten dat we het niet nodig hebben absurd. Er zal iemand voor moeten betalen. Nu betalen de niet-PV bezitters nog voor de PV-bezitters. Maar als iedereen PV heeft... wie betaalt het dan?
Maar niet zo ongunstig als jij nu schetst. Je krijgt die 5 cent waarschijnlijk van de energieleverancier, dat is namelijk ongeveer de kale stroomprijs exclusief een terugleververgoeding van de overheid. En zonder terugleververgoeding kom je nooit uit op de genoemde tvt van 7 jaar.

Ik krijg het gevoel dat je bijzonder slecht ingelicht was, voor het maken van zo’n belangrijke keuze.

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

Joris748 schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 15:50:
[...]
Maar niet zo ongunstig als jij nu schetst. Je krijgt die 5 cent waarschijnlijk van de energieleverancier, dat is namelijk ongeveer de kale stroomprijs exclusief een terugleververgoeding van de overheid. En zonder terugleververgoeding kom je nooit uit op de genoemde tvt van 7 jaar.

Ik krijg het gevoel dat je bijzonder slecht ingelicht was, voor het maken van zo’n belangrijke keuze.
Ik wou er over ophouden, maar zo'n trap na vind ik dan weer wat jammer...

Als je goed kijkt, heb ik in mijn waarom-ik-blij-ben-met-gas-aansluiting-lijstje de verbruikskosten van cv-ketel vs. WP, waar jullie nu op focussen, niet eens genoemd, maar alleen de aanschaf/installatie/onderhoud/vervanging. Dit omdat ik weet dat de verbruikskosten afhankelijk zijn van allerlei factoren en ik geloof best dat de WP terugverdiend kan worden (moet je alleen wel animo/geld hebben dit voor te financieren/lenen). Verder sluit het krijgen van een gasaansluiting het installeren van een WP ook helemaal niet uit (het geeft je zelfs nog een extra optie, de hybride). Dus eigenlijk bediscussieren we nu iets wat ik totaal niet eens heb geclaimd, en wordt op basis daarvan geroepen dat ik niet geïnformeerd ben, maar goed.

Zie nu bij Grolsch al een terugverdientijd van 7 jaar, op basis van 12K investering. Bij ons wordt dat minimaal het dubbele bedrag investering, dus 14 jaar tvt. En dan nog afwachten hoe slecht de nieuwe teruglever-regeling gaat worden. Er komt steeds meer PV, de terugleververgoeding gaat zeker slechter worden, ook als niet iedereen PV krijgt. Ik ga dan zo naar 20 jaar terugverdientijd. Ik zie dat niet zitten. Maar dit is een persoonlijke afweging en de berekening kan voor anderen heel anders uitvallen en wordt natuurlijk ook beïnvloed door hoeveel extra belasting er op gas komt in de toekomst.

Voor de goede orde de persoonlijke situatie: mijn gas/elektra-rekening zit momenteel onder de 500/jaar, in een matig geïsoleerde jaren '30-woning. Ik verwacht niet dat deze rekening veel hoger wordt in de te bouwen woning (behalve dan door oplopende belastingen). Meer dan 500-600/jaar kan ik dus niet eens besparen, zelfs met 0 op de meter. Hoe ik dan meer dan 20K investering moet terugverdienen in 20 jaar, geen idee.

Buiten de tvt van een WP blijven de punten die wél in mijn lijstje stonden gewoon staan.

PS: over goed informeren gesproken, kun je nog aangeven waarom je rekent met slechts 90% efficientie voor een hr-ketel? Volgens mij zit een moderne minimaal op 96%?

Wikipedia: Hoogrendementsketel

woekele wijzigde deze reactie 22-12-2018 19:01 (10%)

• twodigits
Woekele,
ben het met je eens. Heb ook nog gekozen voor een CV voor ons huis dat nu gebouwd wordt. Terugverdientijd van zo'n dure WP installatie zou ergens tussen de 15 en 20 jaar zitten, vond ik te lang. En een gasaansluiting vind ik vooral comfortabeler. Afgelopen vorst in maart 2018 toch wel klachten gehoord van vrienden in hun nieuwbouw met WP.
Ik gun ieder zijn WP, maar ben blij dat ik er nog geen hoef.

• Joris748
@woekele Mijn bron staat onder de claim van een rendement 90%.

In de rendementsberekening van een CV ketel, wordt de warmte die verloren gaat via de rookgassen uitgesloten. Stel dat je 15% via de rookgassen verliest, zit je toch op een rendement van 100%. Terwijl het feitelijk een rendement van 85% hebt.

Win je nog wat condensatiewarmte terug, dan kom je cijfermatig toch boven de 100% rendement. Maar het werkelijke rendement, zal toch lager liggen.

Of die 96% is inclusief of exclusief rookgassen is, durf ik niet met zekerheid te zeggen.

• Oilman
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 19-01 21:19
@woekele Heb je zicht op hoe die 20k voor een warmtepomp tot stand is gekomen? Zeker een L-W warmtepomp is zo duur gewoon niet, dus zullen er andere kosten zijn meegenomen.

Een warmtepomp heeft in ieder geval in de zomer een duidelijke meerwaarde boven een CV ketel omdat je kan koelen. Maar goed dan heb je wel moeten investeren in vloerverwarming in de slaapkamers.

Overigens is het natuurlijk geen faire vergelijking om aan de elektra kant van de vergelijking wel vooruit de lopen op het afschaffen van het salderen, maar niet mee te nemen dat gas waarschijnlijk veel duurder zal worden.

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

ik heb daar (nog) geen specificatie van gekregen, alleen een 'ball park figure', de bouwer is nog bezig het verder in kaart te brengen.

het duurder worden van gas in de toekomst had ik wel benoemd in 1 van mn vorige posts. Maar goed, het was dus nooit mijn doel om soort terugverdienberekening te doen. Je zou dan trouwens ook rente voor de extra investering mee moeten nemen in de berekening.

vind het wel belangrijk om te beseffen dat altijd gratis stroom door PV en salderen niet houdbaar is op grote schaal. https://wattsupwiththat.c...ion-has-hit-a-brick-wall/

nu houd ik het echt voor gezien hier. Ik sta open voor DM's of verdere discussie in een specifiek warmtepomp/duurzaamheids-topic. Mention me dan vooral even, zodat ik het doorheb.

• No Hands
  • Registratie: maart 2016
  • Laatst online: 09:07
En wie gaat alle stroomnetten in NL vervangen om al die kW's te kunnen leveren op een koude winterdag?
Dat stroomnet argument is echt zo slecht. Warmtepompen staan in goed geïsoleerde huizen. Als dat huis warm is dan doet die warmtepomp bijna niks. En het is echt niet zo dat die huizen allemaal tegelijk evenveel afkoelen en alle warmtepomp tegelijk op vol vermogen gaan draaien.
Als die pompen dan draaien gaan maken ze(mits goed ingeregeld) allemaal lange runs op laag vermogen. Mijn WP draait vaker en langer op 500W dan op 5kW.

SE5k, 16x255Wp zuid, 6x240Wp en 2x300Wp oost, gasloos, Fujitsu L/W.

• Andrehj
  • Laatst online: 12:49
No Hands schreef op zondag 23 december 2018 @ 08:55:
[...]
Dat stroomnet argument is echt zo slecht. Warmtepompen staan in goed geïsoleerde huizen. Als dat huis warm is dan doet die warmtepomp bijna niks. En het is echt niet zo dat die huizen allemaal tegelijk evenveel afkoelen en alle warmtepomp tegelijk op vol vermogen gaan draaien.
Als die pompen dan draaien gaan maken ze(mits goed ingeregeld) allemaal lange runs op laag vermogen. Mijn WP draait vaker en langer op 500W dan op 5kW.
Sorry, maar hier klopt echt helemaal niets van, want:
  1. Al die goed geïsoleerde huizen hebben ook warmteverlies. Dat is dan misschien niet heel hoog, maar bij -10 gaat dat toch snel richting de 10 kW (bij ventilatiesysteem C). Dat heeft niets met opwarmen te maken.
  2. Bovendien het is wel degelijk zo dat al die huizen tegelijk afkoelen, want als het in Twente -10 met een gure oostenwind is, dan is het in Zeeland echt niet +20!
  3. En als laatste worden er momenteel veel onderbemeten warmtepompen door ondeskundigen geïnstalleerd (lees de probleemgevallen er in dit topic maar op na!). Deze zullen bij -10 bijna allemaal hun elektrisch element inschakelen, waardoor het stroomverbruik niet lineair met de dalende temperatuur stijgt, maar exponentieel.
Ik zorg in ieder geval voor een backup...

• frisianstar
Bij erg koude buitentemperaturen staat een WP langdurig vol te draaien terwijl er weinig warmte wordt verpompt (die is er gewoon niet!), vandaar elektrisch bij-verwarmen.

In de toekomst moet het Net weldegelijk worden verzwaard; een WP is zeker 3000KWh, thuis een EV opladen kost per EV 3000KWh, plus normaal E verbruik gaat dat met gemak richting 10.000 KWh verbruik per jaar.
Oude, matig geïsoleerde woningen met WP verwarmen, gaat gemakkelijk richting 6000 KWh, dus isoleren, +++ glas, WTW ventilatie, enzovoort.
En uiteraard zonnepanelen, in de toekomst kan grote eigen thuis accu's wel eens heel interessant worden.

Daarbij komt nog bovenop dat op je 'gemiddelde' dagelijkse werkplek de gas aansluiting ook vervangen wordt door elektrisch.
Dat het gas door waterstof wordt vervangen zie ik niet zitten, veel te complex voor kleinere gebouwen)

• McGryphon
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 16:47

McGryphon

Moderator General Chat

Flevoland inundanda est

Kunnen we het weer over het bouwen van een eigen huis laten gaan, in plaats van de belasting van het landelijke energienet bij invoeren van warmtepompen in nieuwbouw?

Jij bent een vieze vuile klootzak
Pas maar op of ik sla je voor je smoel
Want jij bent een vieze vuile klootzak
En ik weet zeker, jij begrijpt wat ik bedoel

• twodigits
Deze wil ik de mensen hier niet onthouden:

https://bettyasfalt.tv/watch/27

• LittleTycoon
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 16:08
frisianstar schreef op zondag 23 december 2018 @ 10:51:
Bij erg koude buitentemperaturen staat een WP langdurig vol te draaien terwijl er weinig warmte wordt verpompt (die is er gewoon niet!), vandaar elektrisch bij-verwarmen.
Onzin.

Het lukt prima bij -11, draait ie 13 uur per dag. Die dingen gaat tot-25. Ik heb ook geen elektrisch element in de WP

• frisianstar
Alleen de beste van Nibe gaan tot -25 graden, de T-Cap van Panasonic gaat tot -20 graden, volgens mij gebeurt er dan niks meer.
Bij echt lage temperaturen moet je huis echt goed geïsoleerd zijn.

On topic: nieuwe woningen zijn tegenwoordig goed geïsoleerd, bouwers weten nu precies hoe de isolatie moet worden aangebracht, kunnen redelijk goed berekenen hoeveel warmte een huis nodig heeft.
Nieuwe huizen bezitters zijn zoveel beter af dan bezitters van een tweedehands woning, het wordt in de toekomst net als de huidige gebruikte auto's denk ik; hoe ouder hoe goedkoper en minder.
Een 'doorzon' woning uit 1970, geen denken aan, plat gooien en opnieuw opbouwen.
Pagina: 1 ... 86 ... 89 Laatste

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True