Domoticz - open source domotica systeem - deel 4 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 111 112 Laatste
Acties:
  • 573.193 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:42
Peutpeut schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 13:27:
Dank voor je uitgebreide reactie, dat was ook een mooie optie geweest begrijp ik. Ik heb nu een kleine 38 euro betaald. Verder ben ik nieuw met ZigBee dus benieuwd hoe het uitpakt qua functionaliteit.
Ik heb zelf 39 euro voor de Conbee stick betaald, dus dat komt dan uiteindelijk op hetzelfde neer.
DjAntoon schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 13:35:
Zonder dzvents was ik waarschijnlijk al met iets anders begonnen als met domoticz.
Omdat je DzVents zo fijn vind? Of omdat je er inmiddels zoveel in gescript hebt dat overstappen meer tijd kost? En dan vraag ik me ook af of je graag wilt overstappen naar iets anders?
Ik heb zelf ook een kleine image op een Adata SSD gezet gisteren, en ik zag in de log van de rpi dat de partitie aan het expanden was.
Dat heb ik ook gedaan, maar dat koste niet heel erg veel tijd bij mij. Denk nog minder dan één minuut. Ik gebruik een 128GB SSD (lekker overkill), maar die had ik nog liggen.
Ik ben benieuwt wat er gebeurt als ik nu opnieuw opstart. Indien dat weer lang duurt gebruik ik je advies.
Ik had twee SSD's geprobeerd en met beide wilde de PI af en toe niet starten en rebooten werkte helemaal niet. Scherm bleef gewoon zwart. Met aanpassing van de config file was ik van beide problemen af.
Ik denk dat je met de nieuwe C2652 sticks hetzelfde resultaat gehad zou hebben, mijn TI evaluatieboard (beetje groot dat wel) doet het echt heel goed, veel beter als met de CC2531.
Dat was dan ook een prima optie geweest, maar was zelf ook wel een beetje klaar met Zigbee2MQTT en het feit dat er veel nog via config files, terminal moest e.d. Heb een aantal vrienden die ook graag Domoticz e.d. willen gebruiken en die zijn wat minder technisch, dan vallen oplossingen zoals Zigbee2mqtt gauw af.
Ik zou wel nog graag goede routers willen hebben, mooi zou zijn op basis van de nieuwe sticks. Maar heb nog geen software gevonden daarvoor.
Ikea verkoopt toch routers? Werken die niet lekker?

[ Voor 4% gewijzigd door rens-br op 20-10-2020 14:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 26-05 11:10
rens-br schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 13:57:
Omdat je DzVents zo fijn vind? Of omdat je er inmiddels zoveel in gescript hebt dat overstappen meer tijd kost? En dan vraag ik me ook af of je graag wilt overstappen naar iets anders?
Allemaal eigenlijk, inmiddels kan ik best veel met dzvents, ik heb er ook al (te)veel inzitten, en omdat ik geen programmeur van beroep ben, geen linux ervaring had, was de leercurve best steil voor me.
[...]
Dat heb ik ook gedaan, maar dat koste niet heel erg veel tijd bij mij. Denk nog minder dan één minuut. Ik gebruik een 128GB SSD (lekker overkill), maar die had ik nog liggen.

[...]

Ik had twee SSD's geprobeerd en met beide wilde de PI af en toe niet starten en rebooten werkte helemaal niet. Scherm bleef gewoon zwart. Met aanpassing van de config file was ik van beide problemen af.
Bij mij toch veel langer, maar waarschijnlijk omdat ik al mijn images eerst shrink, dan worden ze ongeveer 3,5GB, dat archiveert makkelijker, en ik kan het ook nog eens op een kleine stick zetten. (Al zijn dat helaas wel de traagste...) Door de image op een ander medium te zetten weet ik zeker dat mijn image gewoon goed werkt. Niets vervelender als er achter komen dat je back-ups waardeloos zijn.

Ik ga daar zeker naar kijken als ik nog een issue heb.
[...]

Dat was dan ook een prima optie geweest, maar was zelf ook wel een beetje klaar met Zigbee2MQTT en het feit dat er veel nog via config files, terminal moest e.d. Heb een aantal vrienden die ook graag Domoticz e.d. willen gebruiken en die zijn wat minder technisch, dan vallen oplossingen zoals Zigbee2mqtt gauw af.

[...]

Ikea verkoopt toch routers? Werken die niet lekker?
Ik geef direct toe, ik heb in het begin ook met Zigbee2mqtt zitten kloten, maar laatst met de herinstallatie liep het wel heel soepel.

Ik ben benieuwd waar de ikea routers op gebaseerd zijn, als dat ook op de CC2531 is, dan zal ik daar niet zoveel mee opschieten vrees ik, de ledvance sockets vallen wat dat betreft ook erg tegen.
Ik heb nu 3x CC2531 router, 2x ledvance socket, 1x icasa dimmer, 1x muller rgb lamp, 22x xiaomi PIR en deurcontact. 1 xiaomi deurcontact zit buiten, en signaal kwaliteit / bereik is niet zo best, ik wil met de muller lamp nog wel gaan testen. Die gaat als visuele verklikker werken voor beweging buiten en de deurbel, misschien helpt deze nog wel als router.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-05 18:57
Anoniem: 1460552 schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 11:48:
Vraagje aan de kenners: Bash Script draait om mijn Daikin airco verbruik te meten en de actuele waarde klopt maar de week,maand en jaar waarde kloppen niet. Vandaag heeft de unit 0,3 kWh verbruikt, dat klopt,maar bij de week,maand,jaar waardes staat hij voor vandaag reeds op 2,9. Op de een of andere manier start hij iedere dag niet op 0 maar met een hogere waarde

Nu heb ik middels shift kiezen waardes een voor een aanklikken in week, maand en jaar alles kunnen verwijderen maar de waarde van vandaag krijg ik zo niet verwijderd. Hoe schoon ik de gehele tabel op in de hoop dat alles dan gereset is?
Die van vandaag kun je morgen verwijderen als het goed is.
Gaat je probleem natuurlijk niet oplossen. Waarschijnlijk heb je een type device gekozen die dit gedrag heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1460552

jobr schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 18:13:
[...]

Die van vandaag kun je morgen verwijderen als het goed is.
Gaat je probleem natuurlijk niet oplossen. Waarschijnlijk heb je een type device gekozen die dit gedrag heeft.
Ik gebruik virtuele sensor van type teller, energy. Lijkt me de juiste en is me ook zo geadviseerd door een andere Tweaker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
Anoniem: 1460552 schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 18:35:
[...]

Ik gebruik virtuele sensor van type teller, energy. Lijkt me de juiste en is me ook zo geadviseerd door een andere Tweaker.
Wat staat er precies bij Devices in de kolom type en subtype?
Energy ken ik niet als subtype. Als het kan even domoticz eerst op engels zetten als je dit opzoekt en domoticz op NL staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

jobr schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 18:51:
[...]

Wat staat er precies bij Devices in de kolom type en subtype?
Energy ken ik niet als subtype. Als het kan even domoticz eerst op engels zetten als je dit opzoekt en domoticz op NL staat.
RFXMeter RFXMeter counter 1.200 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
Volgens mij had ik daar ook problemen mee.
Je zou eens electric(instant+counter) er naast kunnen proberen. Dan wordt het in ieder geval niet opgeteld.
Je hebt waarschijnlijk geen power (Watt) maar die laat je dan gewoon 0.

Trouwens voor grafieken kun je veel beter Grafana en influxdb gebruiken. Heb je veel meer mogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

jobr schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 19:31:
[...]

Volgens mij had ik daar ook problemen mee.
Je zou eens electric(instant+counter) er naast kunnen proberen. Dan wordt het in ieder geval niet opgeteld.
Je hebt waarschijnlijk geen power (Watt) maar die laat je dan gewoon 0.

Trouwens voor grafieken kun je veel beter Grafana en influxdb gebruiken. Heb je veel meer mogelijkheden.
Zal die eens proberen. Tnkx. Laat het weten.

Dat laatste weet ik maar ben al blij dat ik dit script in de lucht heb. Ben geen ict-er O-) Zal later er eens naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
Anoniem: 1460552 schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 19:41:
Zal die eens proberen. Tnkx. Laat het weten.
Kan zijn dat deze een oplopende teller nodig heeft trouwens. Weet ik niet zeker meer maar dat merk je wel.
En anders de vorige waarde erbij op tellen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

jobr schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 19:42:
[...]

Kan zijn dat deze een oplopende teller nodig heeft trouwens. Weet ik niet zeker meer maar dat merk je wel.
En anders de vorige waarde erbij op tellen :-)
Geeft geen kWh maar Watt en totaal waarde vandaag blijft dan weer 0. Geen oplossing helaas.

Het is ook vreemd want ik meet ook 2 anderen en die tellen wel gewoon goed. Als ik de huidige kan resetten zou het zijn opgelost. Er zit ergens een hickup. :X

[ Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 1460552 op 20-10-2020 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
Anoniem: 1460552 schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 20:02:
[...]

Geeft geen kWh maar Watt en totaal waarde vandaag blijft dan weer 0. Geen oplossing helaas.
kWh staat achter Today:
Watt staat er ook maar die gebruik je niet.
Bij mij werkt het prima.

Wat gebruik je om het te vullen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rens-br
Zo vandaag een Shelly Plug S toegevoegd en aan de wasmachine gehangen, niet dat ik nu super geinteresseerd ben in het energie verbruik van het ding, maar het staat tegenwoordig op zolder en we vergeten hem nog wel eens leeg te halen.

Ik krijg nu dus netjes een notificatie als de machine klaar is met draaien, zie het script hieronder:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
--*------------------------------------------------------------------------------------*--
--Creator: Rens
--Date: 20-10-2020
--Last update: 
--Changelog: 
--Source: -
--Description: Checks the energyusage and gives messages when device is off
--*------------------------------------------------------------------------------------*--

return {
    on = {
        devices = {
            [442] =  { 'between 07:00 and 23:15' } -- energyusage
        },
    },
    execute = function(domoticz, device)
         --Declarations
        local Energy          = domoticz.devices(442) --Energy usage
        local Notify           = domoticz.variables(5) -- Notification bit
        local Time              = require('Time') --Time function
        local CurrentTime       = Time() --Current time
        --Function

if Energy.actualWatt > 100 then -- set notify bit
            Notify.set(1)
        elseif (Energy.actualWatt < 5 and Notify.value == 1) then -- send notification and reset notify bit
            Notify.set(0)
            domoticz.notify('Wasmachine','De wasmachine is klaar',domoticz.PRIORITY_LOW)
        end
    end
}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
DjAntoon schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 17:29:
Bij mij toch veel langer, maar waarschijnlijk omdat ik al mijn images eerst shrink, dan worden ze ongeveer 3,5GB, dat archiveert makkelijker, en ik kan het ook nog eens op een kleine stick zetten. (Al zijn dat helaas wel de traagste...) Door de image op een ander medium te zetten weet ik zeker dat mijn image gewoon goed werkt. Niets vervelender als er achter komen dat je back-ups waardeloos zijn.
Ah blijkbaar bedoel je iets anders dan ik. Ik heb mijn backup van mijn 16GB kaart teruggezet op mijn 128GB SSD en vervolgens via raspi-config de optie expand filesystem gekozen. Bij de volgende reboot heeft hij dus het filesysteem opgehoogd naar de volledige 128GB. Daar was hij bij mij maar enkele seconden mee bezig.

Wat bedoelde jij precies?

Overigens ben ik wel geintereseerd in het shrinken van de images. Heb je daar een link / voorbeeld van?
Ik ben benieuwd waar de ikea routers op gebaseerd zijn, als dat ook op de CC2531 is, dan zal ik daar niet zoveel mee opschieten vrees ik,
Ik heb eerlijk gezegd geen idee, maar het device die ik gebruik is deze: https://www.zigbee2mqtt.io/devices/E1746.html, daarnaast zal zoiets ook wel werken denk ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 25-05 12:58

icecreamfarmer

en het is

[...]

Ik heb zelf 39 euro voor de Conbee stick betaald, dus dat komt dan uiteindelijk op hetzelfde neer.

[...]
Wat is het voordeel daarvan boven een Hue box?

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

jobr schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 20:14:
[...]

kWh staat achter Today:
Watt staat er ook maar die gebruik je niet.
Bij mij werkt het prima.

Wat gebruik je om het te vullen?
Dit

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
#!/bin/bash

#Get The Power Usage 
PowerInfo=$(curl -s "http://192.168.1.194/aircon/get_week_power_ex")
ToDaysCoolingPower=`echo $PowerInfo | tr '=' ':' | tr ',' ':' | tr '/' ':' | awk -F: '{ print $21 }'`
ToDaysHeatingPower=`echo $PowerInfo | tr '=' ':' | tr ',' ':' | tr '/' ':' | awk -F: '{ print $6 }'`

#Push Last Cooling Power Measurement into Domoticz table for sensor idx414
curl -k -s "http://localhost:8084/json.htm?type=command&param=udevice&idx=414&nvalue=0&svalue=$(echo $ToDaysCoolingPower)00"

#Push Last Heating Power Measurement into Domoticz table for sensor idx420
curl -k -s "http://localhost:8084/json.htm?type=command&param=udevice&idx=420&nvalue=0&svalue=$(echo $ToDaysHeatingPower)00"

Sorry, weet niet hoe ik die code in die nette kolom krijg. :'(

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 1460552 op 21-10-2020 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
Anoniem: 1460552 schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 15:25:
[...]

Dit

#!/bin/bash

#Get The Power Usage
ToDaysCoolingPower=`echo $PowerInfo | tr '=' ':' | tr ',' ':' | tr '/' ':' | awk -F: '{ print $21 }'`
ToDaysHeatingPower=`echo $PowerInfo | tr '=' ':' | tr ',' ':' | tr '/' ':' | awk -F: '{ print $6 }'`

curl -k -s "http://localhost:8084/json.htm?type=command&param=udevice&idx=414&nvalue=0&svalue=$(echo $ToDaysCoolingPower)00"

curl -k -s "http://localhost:8084/json.htm?type=command&param=udevice&idx=420&nvalue=0&svalue=$(echo $ToDaysHeatingPower)00"

Met de [code ] [/ code] tags (zonder spatie)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

rens-br schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 15:34:
[...]

Met de [code ] [/ code] tags (zonder spatie)
Had ze verkeerd geplaatst blijkbaar. Weer wat geleerd. O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br
icecreamfarmer schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 14:06:
Wat is het voordeel daarvan boven een Hue box?
Ik heb geen ervaring met de Hue box, sterker nog, met een snelle Google search komt er niks naar boven wat je bedoeld denk ik. (Alleen de HDMI sync box)

Maar ik kan me voorstellen dat de Hue bridge / box / controller niet alle Zigbee apparaten ondersteund en de Conbee II zal wellicht wat goedkoper zijn.

Gebruik je zelf Hue?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wes46
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20-03 09:38

Wes46

Keep it simple.

Ik gebruik al een tijdje domoticz voor een aantal lampen etc. Dat gaat prima.

Nu willen we graag zoneregeling voor verwarming hebben. Het liefst iets dat aan te sturen is via Domoticz. Nu weet ik helemaal niks van een CV-ketel, hoe zo'n zoneregeling systeem werkt etc. Dus het liefts heb ik een zo simpel mogelijke oplossing die toch kan werken met Domoticz.

Iemand tips of leesvoer?

iRacing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:00
In ieder geval eens kijken welke plugins er zijn voor zone verwarming

evohome
tado
plugwise adam

Vanuit daar kan je vergelijken, tado is volgens mij alleen via internet.
Evohome kan via internet en lokaal (hgi80)
plugwise is geen plugin voor

Ik ben geen domotica gebruiker, maar bovenstaande is voor zover ik weet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Wes46 schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 15:46:
Ik gebruik al een tijdje domoticz voor een aantal lampen etc. Dat gaat prima.

Nu willen we graag zoneregeling voor verwarming hebben. Het liefst iets dat aan te sturen is via Domoticz. Nu weet ik helemaal niks van een CV-ketel, hoe zo'n zoneregeling systeem werkt etc. Dus het liefts heb ik een zo simpel mogelijke oplossing die toch kan werken met Domoticz.

Iemand tips of leesvoer?
Hou ook rekening met het feit dat je op alle radiatoren instelbare thermostatische afsluiters moet hebben. Het lijkt heel leuk lijkt 1 ruimte te verwarmen maar je minimaal vermogen van je ketel is vaak te hoog ( zie cv tuning topic) en of je in de toekomst met water blijft verwarmen, CV of L/W. Ik gebruik hier nu L/L warmtepomp. Anders ben je veel geld kwijt en kan je wel eens teleurgesteld worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjAntoon
rens-br schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 21:38:
[...]
Ah blijkbaar bedoel je iets anders dan ik. Ik heb mijn backup van mijn 16GB kaart teruggezet op mijn 128GB SSD en vervolgens via raspi-config de optie expand filesystem gekozen. Bij de volgende reboot heeft hij dus het filesysteem opgehoogd naar de volledige 128GB. Daar was hij bij mij maar enkele seconden mee bezig.

Wat bedoelde jij precies?
Ik zag in de syslog dat hij daar mee bezig was, geen idee hoe lang dat precies geduurd heeft.
rens-br schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 21:38:
[...]

Overigens ben ik wel geintereseerd in het shrinken van de images. Heb je daar een link / voorbeeld van?

[...]

Ik heb eerlijk gezegd geen idee, maar het device die ik gebruik is deze: https://www.zigbee2mqtt.io/devices/E1746.html, daarnaast zal zoiets ook wel werken denk ik?
Voor het shrinken zie:
YouTube: PiShrink: Step by Step shrink any Pi image/.img - NEW & SIMPLER!!! (...
YouTube: PiShrink: New Pre-made Virtual Appliances Ready To Import & Use!

Bij mij werkte het in eerste instantie moeizaam, maar dat bleek later aan de opstelling te liggen, ik heb het op een laptop met windows en lime draaien. Als je een 2e pi hebt of andere linux opstelling dan gaat het denk ik heel makkelijk.

Misschien ga ik die ikea's nog wel proberen, maar als de rgb lamp nu zijn werk als router goed doet, dan doe ik dat liever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 25-05 12:58

icecreamfarmer

en het is

rens-br schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 15:40:
[...]

Ik heb geen ervaring met de Hue box, sterker nog, met een snelle Google search komt er niks naar boven wat je bedoeld denk ik. (Alleen de HDMI sync box)

Maar ik kan me voorstellen dat de Hue bridge / box / controller niet alle Zigbee apparaten ondersteund en de Conbee II zal wellicht wat goedkoper zijn.

Gebruik je zelf Hue?
Ik bedoel Bridge idd. Heb zelfs alles hue plus z wave voor de rolluiken.

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjAntoon
Anoniem: 1460552 schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 16:11:
[...]

Hou ook rekening met het feit dat je op alle radiatoren instelbare thermostatische afsluiters moet hebben. Het lijkt heel leuk lijkt 1 ruimte te verwarmen maar je minimaal vermogen van je ketel is vaak te hoog ( zie cv tuning topic) en of je in de toekomst met water blijft verwarmen, CV of L/W. Ik gebruik hier nu L/L warmtepomp. Anders ben je veel geld kwijt en kan je wel eens teleurgesteld worden.
Ja evohome mooi denk ik, maar is niet goedkoop.

Als je van tweaken houd, ik stuur via gpio op de rpi en een relais board motoren aan die ik voor weinig op ali gekocht heb, daarmee kan ik vanuit domoticz zelf bepalen welke ruimtes ik verwarmt wil hebben. Werkt op zich goed, maar alles apart sturen, blijkt in de praktijk niet zo hard nodig als je in 1e instantie verwacht. Douche apart, en mijn werkkamer apart vind ik prettig, en dan kan ik met 4 parallelle motoren ook mijn woonkamer / keuken vloerverwarming sturen. Ik heb dus 3 groepen beoogd. Mijn motoren zitten centraal bij de ketel, dus bedraad is geen probleem.

Ik heb ook L/L warmtepomp om de woonkamer (verder) op te stoken. Douche water draait op boilers, keuken heeft een quooker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:00
DjAntoon schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 17:39:
[...]

Ja evohome mooi denk ik, maar is niet goedkoop.

Als je van tweaken houd, ik stuur via gpio op de rpi en een relais board motoren aan die ik voor weinig op ali gekocht heb, daarmee kan ik vanuit domoticz zelf bepalen welke ruimtes ik verwarmt wil hebben. Werkt op zich goed, maar alles apart sturen, blijkt in de praktijk niet zo hard nodig als je in 1e instantie verwacht. Douche apart, en mijn werkkamer apart vind ik prettig, en dan kan ik met 4 parallelle motoren ook mijn woonkamer / keuken vloerverwarming sturen. Ik heb dus 3 groepen beoogd. Mijn motoren zitten centraal bij de ketel, dus bedraad is geen probleem.

Ik heb ook L/L warmtepomp om de woonkamer (verder) op te stoken. Douche water draait op boilers, keuken heeft een quooker.
Ik neem aan dat die motoren of open of dicht zijn?
Zelf zie ik regelmatig dat de mijne open staan voor 30% oid, om o.a. een overshoot te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjAntoon
akatar schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 17:51:
[...]

Ik neem aan dat die motoren of open of dicht zijn?
Zelf zie ik regelmatig dat de mijne open staan voor 30% oid, om o.a. een overshoot te voorkomen.
Ja, om het simpel te houden.
Ik gebruik het niet als temperatuur regeling, maar enkel welke ruimte ik wel of niet wil verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
Anoniem: 1460552 schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 15:25:
[...]

Dit

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
#!/bin/bash

#Get The Power Usage 

Voor het device die ik aangaf is het wel svalue=watt;kWh)
Dus 2 getallen gescheiden door ;

Acties:
  • 0 Henk 'm!

jobr schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 18:42:
[...]

Voor het device die ik aangaf is het wel svalue=watt;kWh)
Dus 2 getallen gescheiden door ;
Eeeeeuh, ik zei al....ben geen ict-er. Maar denk wel dat ik snap wat je bedoelt. Vreemde is dat de andere 2 airco's wel doen wat ze moeten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Jassy schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 17:26:
Ik heb gisteren Domoticz op mijn Synology NAS en vervolgens mijn slimme meter op de NAS aangesloten. Dit ging veel makkelijker dan ik dacht! De informatie die Domoticz laat zien is haast real time, echt perfect.

Ik heb me echter niet bedacht dat het log naar de harde schijf wordt weggeschreven en daardoor constant draait. Een vraag die hier niet perse hoort: is dat slecht voor de levensduur van de schijf?

De hamvraag is: hoe kan ik de locatie waar Domoticz zijn log wegschrijft veranderen? Ik heb een tijdje in dit topic en op google zitten neuzen maar ik kom er niet uit.
Ik zocht wat anders en zag je vraag. Geen enkel probleem. Ik draai hier al ruim 6 jaar met WD Reds en daar schrijft een camera beelden op en dus wordt hier ook niet ge :z

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knielen
  • Laatst online: 20:56
Zo, vanavond ook maar eens de stap gemaakt om over te schakelen naar een SSD. Ik had eerst een goedkope USB naar Sata converter gekocht, troep! Nu een betere van 2 tientjes en redelijk soepel overgestapt. Ik heb een RPI 3b+, dus hoefde geen aanpassingen te doen aan de Rpi zelf.
Image gemaakt met Win32DiskImager van mijn SD kaart en deze weer geschreven naar de SSD. Hierna wel nog de 'bekende' timeout file moeten toevoegen aan de SSD om het opstartproces wat te vertragen.
Opstarten en in een keer werken, heerlijk! Nu nog even kijken of alle mounts kloppen, dat zal wel wat aanpassing nodig hebben.

Edit: Crap, te enthousiast, eerste boot gaat goed, maar na een reboot doet hij niks meer. Al een paar keer de image opnieuw erop gezet, maar probleem blijft erin. Morgen weer een dag om te klooien.

[ Voor 14% gewijzigd door Knielen op 21-10-2020 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjAntoon
[b]Knielen in "Domoticz - open source domotica systeem - deel 4"Hierna wel nog de 'bekende' timeout file moeten toevoegen aan de SSD om het opstartproces wat te vertragen.
Je bedoeld deze?:
program_usb_boot_timeout=1 in config.txt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjAntoon
Knielen schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 20:04:

Edit: Crap, te enthousiast, eerste boot gaat goed, maar na een reboot doet hij niks meer. Al een paar keer de image opnieuw erop gezet, maar probleem blijft erin. Morgen weer een dag om te klooien.
In config.txt staat?:
program_USB_boot_mode=1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knielen
@DjAntoon Nee, ik bedoelde het toevoegen van een bestand met de naam timeout. Dit zorgt ervoor dat de RPi 5 seconden wacht op opstarten van USB devices i.p.v. 2 seconden.

program_USB_boot_mode=1 stond al standaard op de SSD
program_usb_boot_timeout=1 heb ik voor de zekerheid nog toegevoegd, maar geen verbetering.

Na het schrijven van de image start hij 1 keer prima op, daarna niet meer. Als ik dan opnieuw de image erop zet weer hetzelfde, 1 keer booten en daarna klaar. Ik ga eens zoeken op het grote boze internet.

Edit: En lijkt erop dat ik daar al snel de oplossing heb, voor de mensen die hier ook ooit tegen aan lopen:

https://github.com/raspberrypi/firmware/issues/891

Het lijkt er dus op dat bij het afsluiten de SSD niet netjes wordt uitgeworpen, door hem aan te sluiten op een HUB met voeding gebeurd dit wel en blijft de SSD wel booten.
Morgen even verder testen hoe stabiel het nu is, maar we zijn weer een stap verder.

[ Voor 28% gewijzigd door Knielen op 21-10-2020 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
icecreamfarmer schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 17:38:
[...]

Ik bedoel Bridge idd. Heb zelfs alles hue plus z wave voor de rolluiken.
Die is met 60 euro ietjes duurder en volgens mij ondersteund(e) Philips maar heel beperkt andere merken, al kan dat inmiddels anders zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br
Knielen schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 20:04:
Dit had ik dus dit weekend ook de hele tijd, bij mij hielp het toevoegen van program_usb_boot_timeout=1 in config.txt wel.

Mocht ik zelf ook tegen andere problemen aanlopen, weet ik nu in ieder geval waar ik het moet zoeken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lieuwe15
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:33
tsjoender schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 14:27:
[...]

Het zou ook een dendercontact kunnen zijn. Je zou eens de schroefverbindingen van de draad tussen de pulsmeter en de S0PCM na kunnen gaan of die wel goed vastzitten en goed contact maken.
Dit probleem is inmiddels opgelost. De firmware van de S0PCM-5 geupdate zodat de pulsbreedte in te stellen was. Deze is standaard 30ms.
Nu blijkt dat dit dus niet voldoende is voor de eastron sdm120d. Na deze stapsgewijs verhoogd te hebben werd de afwijking steeds minder. En bij 120ms pulsbreedte registreert hij nu goed.

Voor dit had ik de connecties allemaal nagelopen, nieuwe adereindhulsjes om de draden geknepen. Maar dit mocht helaas niet baten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 26-05 13:26
Zijn er DZ vents masters..

Ik heb een script van internet voor graaddagen.
https://ehoco.nl/gasverbr...9338a4d1e8f3#comment-4331
Dit zou werken met de gasmeter, maar ik ben gasloos.

Dus ik zou graag mijn warmtepomp dagverbruik / 2 gebruiken omdat ik dat kan vergelijk met mijn oude M³ gasverbruik.

Nu dacht ik ik pas even het dz vents aan....
Maar dat werkt dus niet niet.
Kan iemand mss kijken waarom ik geen verbruik/2 kan doen?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
return { 
    on = { timer = { "at 18:33"}}, 

execute = function(domoticz)
        local Date = domoticz.time.year..domoticz.time.month..domoticz.time.day
        local meantempOutside = domoticz.devices('Buiten Gemiddeld D').temperature
        local baseTemp = 18
        local factor = 1
        local degreesday = baseTemp - meantempOutside
        if (domoticz.time.month >= 4 and domoticz.time.month <= 9) then factor = 0.8 end
        if (domoticz.time.month >= 11 or domoticz.time.month <= 2) then factor = 1.1 end
        degreesdays = degreesday * factor
        --local warmtePomp = domoticz.devices(13511) -- WP Verbruik Shelly  
        --local Gasugage = warmtePomp.counterToday / 2     -- * 500
        local GasUsage = domoticz.devices('WP Verbruik Shelly' / 2)--.counterToday

--  local GasUsage = domoticz.devices('D.M.: WP Gascounter')--.counterToday
        local GasUsageperDegreesday = domoticz.utils.round((GasUsage / degreesdays),3)
        if (degreesday <= 0) then
            degreesdays = 0
            GasUsageperDegreesday = 0
        end

domoticz.log('Gemiddelde temperatuur buiten (laatste 24u): '..meantempOutside)
        domoticz.log('Gasverbruik vandaag: '..GasUsage..' m3')
        domoticz.log('Aantal graaddagen: '..degreesdays)
        domoticz.log('Gasverbruik: '..GasUsageperDegreesday..' m3 per graaddag')
        domoticz.devices('WP Graaddag').updateCustomSensor(GasUsageperDegreesday)
    end
}

ik heb verschillende geprobeerd....
Log error
code:
1
2
2020-10-22 18:33:00.545 Error: dzVents: Error: (3.0.14) An error occurred when calling event handler WP Gas naar graaddagen DZ
2020-10-22 18:33:00.545 Error: dzVents: Error: (3.0.14) .../dzVents/generated_scripts/WP Gas naar graaddagen DZ.lua:15: attempt to perform arithmetic on a string value

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peutpeut
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 27-05 20:11
Dylantje2 schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 21:03:
Zijn er DZ vents masters..

Ik heb een script van internet voor graaddagen.
https://ehoco.nl/gasverbr...9338a4d1e8f3#comment-4331
Dit zou werken met de gasmeter, maar ik ben gasloos.

Dus ik zou graag mijn warmtepomp dagverbruik / 2 gebruiken omdat ik dat kan vergelijk met mijn oude M³ gasverbruik.

Nu dacht ik ik pas even het dz vents aan....
Maar dat werkt dus niet niet.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
return { 
    on = { timer = { "at 18:33"}}, 

local baseTemp = 18
        local factor = 1
        if (domoticz.time.month >= 4 and domoticz.time.month <= 9) then factor = 0.8 end
        if (domoticz.time.month >= 11 or domoticz.time.month <= 2) then factor = 1.1 end
        --local warmtePomp = domoticz.devices(13511) -- WP Verbruik Shelly  
        --local Gasugage = warmtePomp.counterToday / 2     -- * 500

--  local GasUsage = domoticz.devices('D.M.: WP Gascounter')--.counterToday
            degreesdays = 0
        end

end
}

ik heb verschillende geprobeerd....
Log error
code:
1
2
2020-10-22 18:33:00.545 Error: dzVents: Error: (3.0.14) An error occurred when calling event handler WP Gas naar graaddagen DZ
2020-10-22 18:33:00.545 Error: dzVents: Error: (3.0.14) .../dzVents/generated_scripts/WP Gas naar graaddagen DZ.lua:15: attempt to perform arithmetic on a string value
Het is een string, geen getal, dat staat in je log. Daar kun je niet mee rekenen.

14590 Wp PV | 6 kWh Thuisaccu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
Dylantje2 schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 21:03:
Werkt dit wel:

code:
1
2
local warmtePomp = domoticz.devices(13511) -- WP Verbruik Shelly    
local GasUsage = (warmtePomp.counterToday) / 2

Dat heb ik net bij mij getest en dat werkt gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
Peutpeut schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 21:16:
[...]

Het is een string, geen getal, dat staat in je log. Daar kun je niet mee rekenen.
uhm sorrie, ik weet de verschillen niet
Kan ik daar iets aan veranderen?

Ik heb bijv ook wel een totaalteller van het "gas" wat een tekst sensor is. [ een script zet de wp verbruik om naar een tekst sensor [ die ik weer upload naar mindergas ]
Kan die evt wel meetellen?

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br
Knielen schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 21:54:
Edit: En lijkt erop dat ik daar al snel de oplossing heb, voor de mensen die hier ook ooit tegen aan lopen:

https://github.com/raspberrypi/firmware/issues/891

Het lijkt er dus op dat bij het afsluiten de SSD niet netjes wordt uitgeworpen, door hem aan te sluiten op een HUB met voeding gebeurd dit wel en blijft de SSD wel booten.
Morgen even verder testen hoe stabiel het nu is, maar we zijn weer een stap verder.
Ik had ook te vroeg gejuicht. Ik had mijn SSD opstelling gestest op mijn bureau en dat draaide nu een aantal dagen probleemloos. Het was dus tijd om het weer terug in te bouwen in mijn patchkast, echter liep ik daar tegen exact dezelfde problemen aan. Of Domoticz wilde niet starten of de Pi wilde niet booten.

Nu dus ook een powered USB hub er tussen gezet en nu werkt rebooten / booten wel zoals verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
Dylantje2 schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 21:19:
[...]

uhm sorrie, ik weet de verschillen niet
Kan ik daar iets aan veranderen?

Ik heb bijv ook wel een totaalteller van het "gas" wat een tekst sensor is. [ een script zet de wp verbruik om naar een tekst sensor [ die ik weer upload naar mindergas ]
Kan die evt wel meetellen?
Het probleem zit hem in het feit dat je tijdens de declaratie al wilt delen en je niet meegeeft wat hij moet uitlezen.

code:
1

Het moet dus dit worden:

code:
1
2

En het kan zelfs in één keer: (al vind ik dat zelf niet zo mooi)

code:
1
local GasUsage = domoticz.devices(13511).counterToday / 2

[ Voor 16% gewijzigd door rens-br op 22-10-2020 21:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
rens-br schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 21:20:
[...]

Het probleem zit hem in het feit dat je tijdens de declaratie al wilt delen en je niet meegeeft wat hij moet uitlezen.

code:
1

Het moet dus dit worden:

code:
1
2

En het kan zelfs in één keer: (al vind ik dat zelf niet zo mooi)

code:
1
local GasUsage = domoticz.devices(13511).counterToday) / 2
Je bent sneller dan ik kan testen xxx

Heb dit er dus van gemaakt:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
return { 
    on = { timer = { "at 21:31"}}, 

local baseTemp = 18
        local factor = 1
        local GasUsage = domoticz.devices(13511).counterToday) / 2
            degreesdays = 0
        end

end
}

Krijg toch een error:
code:
1
2
3
Gas naar graaddagen DZ.lua':
2020-10-22 21:33:51.996 .../dzVents/generated_scripts/WP Gas naar graaddagen DZ.lua:13: unexpected symbol near ')'
2020-10-22 21:33:52.771 Error: dzVents: Error: (3.0.14) error loading module 'WP Gas naar graaddagen DZ' from file '/home/pi/domoticz/scripts/dzVents/generated_scripts/WP Gas naar graaddagen DZ.lua':

waarbij voor end een rood kruis staat :'(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br
Je hebt een ')' teveelop regel 13, zoals ook in de error melding staat:

code:
1
graaddagen DZ.lua:13: unexpected symbol near ')'

Het moet dus zijn:
code:
1
 local GasUsage = domoticz.devices(13511).counterToday/ 2

[ Voor 14% gewijzigd door rens-br op 22-10-2020 21:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dylantje2
rens-br schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 21:35:
[...]

Je hebt een ')' teveelop regel 13, zoals ook in de error melding staat:

code:
1
graaddagen DZ.lua:13: unexpected symbol near ')'

Het moet dus zijn:
code:
1
 local GasUsage = domoticz.devices(13511).counterToday/ 2
Love you!!!!
Hij werkt...
Nu kan ik in Grafana mijn graaddagen per dag weergeven..!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peutpeut
Zigbee2mqtt in gebruik genomen en de plugin voor Domoticz, status wordt prima geüpdatet en erg snel!

Ik heb echter geen meldingen in de log van updates van het verbruik en aan/uit schakelingen? Moet hier iets aanvullende voor gebeuren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjAntoon
@Peutpeut misschien moet in de configuratie yaml report = true

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bing69
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:49
Ter lering en vermaak.

Al jaren maak ik gebruik van 2 Xiaomi bewegingssensoren in de gang. Af en toe in de nacht (meestal slaap ik dan) zag ik het licht in de gang aangaan en een paar minuten daarna (zoals het hoort) weer uitgaan.
Script nagekeken, logfile etc. niets kunnen ontdekken... Wellicht een spin of iets dergelijks.....

Nee het bleek heel simpel een batterij te zijn die bijna aan het einde van z'n leven was. Batterij vervangen en problemen weg.

Bing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjAntoon
@bing69 Ik blijf me ook verbazen over de kwaliteit van deze pirren, heb er in huis een stuk of 8, en 1 buiten onder de goot. Blijven maar werken, geen valse triggers, en goede detectie.
Ik heb er inmiddels ook van 2 jaar oud. De laagste waarde die ik zie is 91%.

Hoe laag stond het bij jou toen het problematischer werd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peatsmoke
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Zoals ik al eerder schreef: I'll be back.... ;)

Weet iemand de oplossing om Somfy RTS aan de praat te krijgen? De vorige keer heb ik daar op de NAS ook ontzettend mee lopen te klooien en had gehoopt dat dit een issue zou zijn van de Synology, maar met de RPi lukt het ook voor geen meter. Bij het programmeren gaat het rolluik wel even op en neer als ik op test druk, maar het lukt niet om de rolluiken te bedienen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bing69
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:49
DjAntoon schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 12:30:
@bing69 Ik blijf me ook verbazen over de kwaliteit van deze pirren, heb er in huis een stuk of 8, en 1 buiten onder de goot. Blijven maar werken, geen valse triggers, en goede detectie.
Ik heb er inmiddels ook van 2 jaar oud. De laagste waarde die ik zie is 91%.

Hoe laag stond het bij jou toen het problematischer werd?
2,8 volt

Bing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtince
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 23-01 23:15
Als voorbereiding op het gebruik van Domoticz op mijn Synology NAS heb ik alvast e.e.a. gekocht:

Aeotec Z stick Z wave Plus
Neo coolcam z wave sensoren (deur, water, bewegings, alarm etc.)

Nu wil ik graag mijn Tado radiatorknoppen ook toevoegen aan Domoticz. Aangezien de temperatuur meter in de tado knoppen niet altijd even accuraat zijn, wil ik losse temperatuur sensoren kopen. Maar ik kan nergens echt z wave temperatuur sensoren vinden. Hebben jullie tips?

Als die er niet echt zijn, neig ik dan toch naar de Xiaomi sensoren. Aangezien die op zigbee werken wil ik dan ook een gateway bij kopen. Nu zie ik hier en daar posts dat de gateway v3 nog niet (goed) compatible is met Domoticz. Is dat nog steeds het geval? In de wiki van Domoticz lees ik bij Xiaomi dat “ten minste” gateway v2 nodig is. Door ten minste zou ik toch van uitgaan dat de v3 ook goed werkt.

Maar het liefst ga ik toch voor z wave aangezien de andere sensoren ook z wave sensoren zijn.

Hopelijk kunnen jullie me verder helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
Xtince schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 23:09:
Als voorbereiding op het gebruik van Domoticz op mijn Synology NAS heb ik alvast e.e.a. gekocht:

Aeotec Z stick Z wave Plus
Neo coolcam z wave sensoren (deur, water, bewegings, alarm etc.)

Nu wil ik graag mijn Tado radiatorknoppen ook toevoegen aan Domoticz. Aangezien de temperatuur meter in de tado knoppen niet altijd even accuraat zijn, wil ik losse temperatuur sensoren kopen. Maar ik kan nergens echt z wave temperatuur sensoren vinden. Hebben jullie tips?

Als die er niet echt zijn, neig ik dan toch naar de Xiaomi sensoren. Aangezien die op zigbee werken wil ik dan ook een gateway bij kopen. Nu zie ik hier en daar posts dat de gateway v3 nog niet (goed) compatible is met Domoticz. Is dat nog steeds het geval? In de wiki van Domoticz lees ik bij Xiaomi dat “ten minste” gateway v2 nodig is. Door ten minste zou ik toch van uitgaan dat de v3 ook goed werkt.

Maar het liefst ga ik toch voor z wave aangezien de andere sensoren ook z wave sensoren zijn.

Hopelijk kunnen jullie me verder helpen.
Ik geloof dat je met die neon ellende gekocht hebt.
Kijk in de lijst van openzwave of ze support worden
En zoek op domoticz forum voor welke versies problemen geven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtince
Dylantje2 schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 00:42:
[...]

Ik geloof dat je met die neon ellende gekocht hebt.
Kijk in de lijst van openzwave of ze support worden
En zoek op domoticz forum voor welke versies problemen geven
Ok ik heb juist veel gelezen voordat ik ze heb gekocht. En veel positieve reacties erover. Tuurlijk kunnen er miskopen tussen zitten, maar hoop dat ik dat niet krijg. Maar goed dat heb je ook met hele dure spullen niet? En voorzover ik kan zien bij anderen werkt het met Domoticz.

Maar goed was eigenlijk niet de vraag. Dus hoop nog dat er een tip komt voor een zwave temp sensor of de gateway vraag :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakfdr
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online
afgelopen week een S0 pulse meter aangesloten om zo de opbrengst van de zonnepanelen te meten. De opbrengst (helaas minimaal door de weinige zon..) wordt nu keurig bijgehouden.

Nu wil ik graag de historie ook toevoegen. Is he mogelijk in Domoticz om mijn oude dagopbrengst toe te voegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparksr
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19-12-2020
Hallo,

Ik wil op mijn badkamer overdag mijn ledstrip in het plafond een andere kleur en lichtsterkte geven dan 's avonds. In Domoticz heb ik een blocky aangemaakt om dit te regelen. Zie bijgevoegd plaatje. Voor Group "badkamer overdag" en "badkamer s' avonds" heb ik ingesteld dat overdag de kleur wit en 100% moet zijn en 's avonds 60% en een andere kleur.

Mijn probleem is nu dat de ledstrip 's avonds niet aangaat. En ik kan niet vinden waarom.

De aansturing wordt gedaan door een Fibaro switch met een wipper. De ledstrip is een Philips Hue. Zien jullie toevallig iets in mijn Blocky wat ik niet goed doe?

Groeten SvenAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/okYpiBS25YOV34__aj-9fll-qNI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VNP6qA6CelXJNUbChq6CCBCh.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door Sparksr op 25-10-2020 14:04 . Reden: goede plaatje toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalomania
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 25-05 21:32
rens-br schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 15:40:
[...]

Gebruik je zelf Hue?
Met zo'n zigbee stick is een hue bridge niet meer nodig?

Situatie: Ik ga verhuizen en wil de hue lampen en sensoren meenemen, maar alle Tradfri lampen laten hangen. Dan koop ik voor het nieuwe huis lampen waar nodig, misschien wel Mi-light.

Nu vraag ik me af wat wijsheid is: mijn philips hue bridge meenemen en voor hier een ikea tradfri bridge kopen. Of mijn Hue bridge hier laten en voor het nieuwe huis iets nieuws kopen. Ik zou graag bv de Xiaomi sensoren gaan gebruiken in de toekomst.

Is een Conbee II dan een uitkomst of zie ik wat over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:17
Sparksr schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 14:02:
Hallo,

Ik wil op mijn badkamer overdag mijn ledstrip in het plafond een andere kleur en lichtsterkte geven dan 's avonds. In Domoticz heb ik een blocky aangemaakt om dit te regelen. Zie bijgevoegd plaatje. Voor Group "badkamer overdag" en "badkamer s' avonds" heb ik ingesteld dat overdag de kleur wit en 100% moet zijn en 's avonds 60% en een andere kleur.

Mijn probleem is nu dat de ledstrip 's avonds niet aangaat. En ik kan niet vinden waarom.

De aansturing wordt gedaan door een Fibaro switch met een wipper. De ledstrip is een Philips Hue. Zien jullie toevallig iets in mijn Blocky wat ik niet goed doe?

Groeten Sven[Afbeelding]
Waarschijnlijk omdat je over middennacht (00:00) heen gaat. Probeer eens van 22:00 tot 23:59 en dan van 00:00 tot 05:00

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tozzke
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:04

tozzke

aka tozzert

Sparksr schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 14:02:
Hallo,

Groeten Sven[Afbeelding]
Domoticz bekijkt alle tijdgerelateerde zaken per dag. Op 1 dag kan het NIET tegelijk na 22:00u zijn en voor 5:00u en daarom moet je dat veranderen in 'time >= 22:00 or time <= 5:00'.
De laatste 2 elseif's zou ik ook aanpassen zodat die niet constant getriggerd worden door bijvoorbeeld een variabele toe te voegen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Knielen
Xtince schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 08:10:
[...]

Ok ik heb juist veel gelezen voordat ik ze heb gekocht. En veel positieve reacties erover. Tuurlijk kunnen er miskopen tussen zitten, maar hoop dat ik dat niet krijg. Maar goed dat heb je ook met hele dure spullen niet? En voorzover ik kan zien bij anderen werkt het met Domoticz.

Maar goed was eigenlijk niet de vraag. Dus hoop nog dat er een tip komt voor een zwave temp sensor of de gateway vraag :).
Voor temp sensoren moet je niet bij zwave zijn, veel te duur. Koop inderdaad Xiaomi sensoren samen met een zigbee stick, zoek eens op zigbee2mqtt. Let wel dat temp sensoren vaak batterij gevoed zijn en je dus eerst dekking moet hebben met vaste zigbee apparaten.
Die gateway van Xiaomi zou ik niet nemen, stuur je al je data gelijk naar China.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtince
Knielen schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 16:20:
[...]

Voor temp sensoren moet je niet bij zwave zijn, veel te duur. Koop inderdaad Xiaomi sensoren samen met een zigbee stick, zoek eens op zigbee2mqtt. Let wel dat temp sensoren vaak batterij gevoed zijn en je dus eerst dekking moet hebben met vaste zigbee apparaten.
Die gateway van Xiaomi zou ik niet nemen, stuur je al je data gelijk naar China.
Bedankt voor je reactie en tips. Heb ik het goed dat als ik zigbee2mqtt heb draaien ik niet nog eens aparte zigbee stick nodig heb? Uiteraard dan ook niet de gateway.

Hmm goede tip met de vaste zigbee apparaat. Dus bijv. een zigbee stekker? Dat die dan de zigbee apparaten met batterij kan werken? Ik neem aan dat dit laatste niet geldt als ik toch voor een gateway ga?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knielen
@Xtince Nee, dat klopt niet helemaal. Je hebt altijd een 'gateway' nodig, alleen bij het gebruik van zigbee2mqtt kan dit een goedkope usb stick zijn die je uit china kan halen. Daarnaast zal je wel altijd repeaters nodig hebben zoals stekkers of lampen, tenzij je temperatuur sensoren zo dicht bij je usb stick zijn dat die binnen het bereik liggen. Ikzelf heb goede ervaringen met de repeaters van Ikea, dit zijn stekkers die je kan gebruiken om je USB apparaten op aan te sluiten. Daar heb je er vaak toch op elke verdieping wel 1 van, dus dan kan je die mooi vervangen.

[ Voor 6% gewijzigd door Knielen op 25-10-2020 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtince
Knielen schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 19:23:
@Xtince Nee, dat klopt niet helemaal. Je hebt altijd een 'gateway' nodig, alleen bij het gebruik van zigbee2mqtt kan dit een goedkope usb stick zijn die je uit china kan halen. Daarnaast zal je wel altijd repeaters nodig hebben zoals stekkers of lampen, tenzij je temperatuur sensoren zo dicht bij je usb stick zijn dat die binnen het bereik liggen. Ikzelf heb goede ervaringen met de repeaters van Ikea, dit zijn stekkers die je kan gebruiken om je USB apparaten op aan te sluiten. Daar heb je er vaak toch op elke verdieping wel 1 van, dus dan kan je die mooi vervangen.
Helder! Dank je wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparksr
tozzke schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 15:36:
[...]

Domoticz bekijkt alle tijdgerelateerde zaken per dag. Op 1 dag kan het NIET tegelijk na 22:00u zijn en voor 5:00u en daarom moet je dat veranderen in 'time >= 22:00 or time <= 5:00'.
De laatste 2 elseif's zou ik ook aanpassen zodat die niet constant getriggerd worden door bijvoorbeeld een variabele toe te voegen
Dank je voor je reactie. Ik heb het aangepast. Nu werkt het zoals het moet. Voor dat laatste van de laatste 2 elseif's aan wat voor variabele zat je te denken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bakel
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 09-11-2020
Ik ben ook benieuwd naar de variabelen aangezien bij de Else if ook continu getriggerd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tozzke

tozzke

aka tozzert

Sparksr schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 22:46:
[...]

Dank je voor je reactie. Ik heb het aangepast. Nu werkt het zoals het moet. Voor dat laatste van de laatste 2 elseif's aan wat voor variabele zat je te denken?
Ik ga er even van uit dat 'Badkamer hoofd' een lamp is uit de groep 'Badkamer 's avonds' en 'Badkamer overdag'? (dus de If en eerste Else if triggeren niet steeds opnieuw? Anders moet je de variabele ook nog in de eerste 2 voorwaardes verwerken zoals tussen accolades weergegeven))
Maak een string variabele aan met bijvoorbeeld de naam 'Badkamerverlichting' en verwerk die als volgt:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
If [ [Time >= [22:00]] or [Time <= [5:00]] ] and [ [Badkamer hoofd] = [On] ] {and [ [Var Badkamerverlichting] ≠ [avond] ]}
Do [Set group Badkamer 's avonds = On]
   [Set [Var Badkamerverlichting] = 'avond'
Else if [ [Time > [5:00]] and [Time < [22:00]] ] and [ [Badkamer hoofd] = [On] ] {and [ [Var Badkamerverlichting] ≠ [overdag] ]}
Do [Set group Badkamer overdag = On]
   [Set [Var Badkamerverlichting] = 'overdag'
Else if [ [Badkamer hoofd] = [Off] ] and [ [Var Badkamerverlichting] ≠ [reset] ]
Do [Set group Badkamer 's avonds = Off]
   [Set group Badkamer overdag = Off]
   [Set [Var Badkamerverlichting] = 'reset'

Let op de ≠ in de voorwaardes en dat het een Blockly als tekst is :)

[ Voor 6% gewijzigd door tozzke op 26-10-2020 06:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YaaD
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22-05 09:59
Ik hoop dat iemand mij kan helpen met het volgende probleem:

Ik heb afgelopen weekend een drietal lampen van Action gekocht. De Calex A60 tunable white van 806lumen.
Omdat ik geen fan ben van de Chinese cloud variant heb ik ze met tuya convert omgezet naar de Tasmota firmware.

Ik heb de volgende handleiding gevolgd : https://www.twoenter.nl/b...an-domoticz-tuya-convert/

Ik kom tot het punt dat na de upgrade de Domoticz functie zichtbaar is in Tasmota. Vervolgens maak ik een RGBWW switch aan en gebruik het IDX in Domoticz om die in Tasmota op te voeren. Na het opvoeren van het IDX in tasmota verwachtte ik dat ik de lamp kon schakelen, echter is dat niet het geval.

Ik zie vast iets fundamenteels over het hoofd. Moet ik de lamp nu nog via Zigbee koppelen alvorens de lamp te schakelen is in Domoticz of heb ik dat al gedaan door het IDX toe te kennen aan het device?

Koppelen van andere devices gaat prima (IKEA tradfri lampen) en het schakelen daar tussen ook vanuit domoticz.

Hierdoor ga ik er vanuit dat Zigbee2MQTT goed werkt in Domoticz

Het gaat om deze lamp: https://www.lampenlichtha...TyEwa9EO5fO8aAmvdEALw_wcB

Hoe krijg ik de lamp in pairing mode of koppel ik hem handmatig?

4x uit en aan zetten van de lamp geeft niet het gewenste resultaat.

bl44t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjAntoon
@YaaD tasmota klinkt als esp8266 compatible.
Dat is dan wifi in plaats van zigbee.

Ik heb geen tasmota ervaring, maar sinds een paar dagen wel met espeasy. Daarbij moet je in de switch een on commando geven via een Http opdracht via het ip adres van de lamp.

[ Voor 50% gewijzigd door DjAntoon op 26-10-2020 18:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YaaD
DjAntoon schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 18:41:
@YaaD tasmota klinkt als esp8266 compatible.
Dat is dan wifi in plaats van zigbee.

Ik heb geen tasmota ervaring, maar sinds een paar dagen wel met espeasy. Daarbij moet je in de switch een on commando geven via een Http opdracht via het ip adres van de lamp.
ESPeasy ken ik inderdaad. dat gebruik ik voor mijn temp sensoren en dat werkt prima zoals jij zegt. Echter heb ik bij Tasmota geen Domoticz http zoals ik bij ESPeasy wel heb. Vandaar dat ik het via MQTT probeer.

bl44t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:24

Crazy-

Best life ever

Ik lees al een geruime tijd een S0 kWh meter via de GPIO aansluiting mbv een Python script.

Wat mij echter opvalt de laatste tijd, is dat de waarde de laatste weken sporadisch totaal niet meer kloppen....

Ik meet een Panasonic Warmtepomp en het feit wil dat deze een minimaal stand-by heeft van 30-36Watt; rond pompen van het CV water.

Nu wil het dat ik geconstateerd heb dat er meerdere malen (zoals gistermiddag, maar vandaag opeens ook weer) er een geruime tijd 1Watt/5Watt of iets in die richting berekend wordt. Terwijl de pomp weldegeljjk rond de 250Watt verbruikt. (Hangt aan fase 3; behalve de autolader en een slaapkamer & meterkast hangt er niets aan verder, Geeft een kleine 300Watt. Dat klopt met de 40Watt meterkast apparatuur)

Ik begin langzaam te twijfelen dat de kWh meter pulsen niet meer lekker doorkomen... aangezien dit redelijk sporadisch hebben jullie misschien nog ideeën.

Het script heb ik hier vandaan; https://www.domoticz.com/forum/viewtopic.php?t=17871

Wel aangepast naar 0,5Wh per pulse ivm de 2000imp meter :-)

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparksr
tozzke schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 06:36:
[...]

Ik ga er even van uit dat 'Badkamer hoofd' een lamp is uit de groep 'Badkamer 's avonds' en 'Badkamer overdag'? (dus de If en eerste Else if triggeren niet steeds opnieuw? Anders moet je de variabele ook nog in de eerste 2 voorwaardes verwerken zoals tussen accolades weergegeven))
Maak een string variabele aan met bijvoorbeeld de naam 'Badkamerverlichting' en verwerk die als volgt:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
If [ [Time >= [22:00]] or [Time <= [5:00]] ] and [ [Badkamer hoofd] = [On] ] {and [ [Var Badkamerverlichting] ≠ [avond] ]}
Do [Set group Badkamer 's avonds = On]
   [Set [Var Badkamerverlichting] = 'avond'
Else if [ [Time > [5:00]] and [Time < [22:00]] ] and [ [Badkamer hoofd] = [On] ] {and [ [Var Badkamerverlichting] ≠ [overdag] ]}
Do [Set group Badkamer overdag = On]
   [Set [Var Badkamerverlichting] = 'overdag'
Else if [ [Badkamer hoofd] = [Off] ] and [ [Var Badkamerverlichting] ≠ [reset] ]
Do [Set group Badkamer 's avonds = Off]
   [Set group Badkamer overdag = Off]
   [Set [Var Badkamerverlichting] = 'reset'

Let op de ≠ in de voorwaardes en dat het een Blockly als tekst is :)
Tozzke,

Badkamer hoofd is een schakelaar. Ik heb er 2 in de badkamer zitten. Daar zit een wipper op zodat ik de ledstrip ook handmatig aan en uit kan zetten. Verandert er dan wat aan je "blocky" hierboven?

groeten Sven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 26-05 21:22
Crazy- schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 20:28:
Ik lees al een geruime tijd een S0 kWh meter via de GPIO aansluiting mbv een Python script.

Wat mij echter opvalt de laatste tijd, is dat de waarde de laatste weken sporadisch totaal niet meer kloppen....

Ik meet een Panasonic Warmtepomp en het feit wil dat deze een minimaal stand-by heeft van 30-36Watt; rond pompen van het CV water.

Nu wil het dat ik geconstateerd heb dat er meerdere malen (zoals gistermiddag, maar vandaag opeens ook weer) er een geruime tijd 1Watt/5Watt of iets in die richting berekend wordt. Terwijl de pomp weldegeljjk rond de 250Watt verbruikt. (Hangt aan fase 3; behalve de autolader en een slaapkamer & meterkast hangt er niets aan verder, Geeft een kleine 300Watt. Dat klopt met de 40Watt meterkast apparatuur)

Ik begin langzaam te twijfelen dat de kWh meter pulsen niet meer lekker doorkomen... aangezien dit redelijk sporadisch hebben jullie misschien nog ideeën.

Het script heb ik hier vandaan; https://www.domoticz.com/forum/viewtopic.php?t=17871

Wel aangepast naar 0,5Wh per pulse ivm de 2000imp meter :-)
Toevallig afgelopen weekend dit script ook toegepast voor de zonnepanelen van een collega van mij. Wanneer er geen pulsen binnenkomen, zal het script ook niet de virtuele meter in Domoticz updaten en blijft het laatste vermogen staan. Lijkt mij dan iets dat of je pulsen niet binnenkomen, of je script niet draait. Het script maakt ook logbestanden aan (/var/log/S0power), zie je daar wel vermogen voorbijkomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peutpeut
Gisteren letterlijk de stekker uit mijn Domoticz installatie getrokken. Twee redenen: verhuizing binnenkort en overstap naar Home Assistant. Dus inmiddels ook weer een volledig dom huis op de thermostaat na :)

Dank aan iedereen die me ruim een jaar geleden op weg geholpen heeft, wellicht wandel ik het topic nog wel eens binnen.

Omdat ik ook van een aantal sensoren afscheid neem is het misschien de moeite waard om een kijkje te nemen in de V&A :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:24

Crazy-

Best life ever

Invisible_man schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 11:44:
[...]

Toevallig afgelopen weekend dit script ook toegepast voor de zonnepanelen van een collega van mij. Wanneer er geen pulsen binnenkomen, zal het script ook niet de virtuele meter in Domoticz updaten en blijft het laatste vermogen staan. Lijkt mij dan iets dat of je pulsen niet binnenkomen, of je script niet draait. Het script maakt ook logbestanden aan (/var/log/S0power), zie je daar wel vermogen voorbijkomen?
Reboot, service herstart, maar niks veranderde.

Gisteren de logging uitgeschakeld in het script en Sindsdien loopt het weer, tot nu toe, prima. Logging is sowieso niet echt positief voor de SD kaart

Ik ga het script maar eens herschrijven - zitten wat nukkigheden die ik als software ontwikkelaar niet top vind haha.

Eens zien wat het nu als resultaat heeft.

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DizzyWeb
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-05 09:05

DizzyWeb

Ondertiteld

YaaD schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 10:58:
Ik hoop dat iemand mij kan helpen met het volgende probleem:

Ik heb afgelopen weekend een drietal lampen van Action gekocht. De Calex A60 tunable white van 806lumen.
Omdat ik geen fan ben van de Chinese cloud variant heb ik ze met tuya convert omgezet naar de Tasmota firmware.

Ik heb de volgende handleiding gevolgd : https://www.twoenter.nl/b...an-domoticz-tuya-convert/

Ik kom tot het punt dat na de upgrade de Domoticz functie zichtbaar is in Tasmota. Vervolgens maak ik een RGBWW switch aan en gebruik het IDX in Domoticz om die in Tasmota op te voeren. Na het opvoeren van het IDX in tasmota verwachtte ik dat ik de lamp kon schakelen, echter is dat niet het geval.

Ik zie vast iets fundamenteels over het hoofd. Moet ik de lamp nu nog via Zigbee koppelen alvorens de lamp te schakelen is in Domoticz of heb ik dat al gedaan door het IDX toe te kennen aan het device?

Koppelen van andere devices gaat prima (IKEA tradfri lampen) en het schakelen daar tussen ook vanuit domoticz.

Hierdoor ga ik er vanuit dat Zigbee2MQTT goed werkt in Domoticz

Het gaat om deze lamp: https://www.lampenlichtha...TyEwa9EO5fO8aAmvdEALw_wcB

Hoe krijg ik de lamp in pairing mode of koppel ik hem handmatig?

4x uit en aan zetten van de lamp geeft niet het gewenste resultaat.
Heb je je MQTT broker wel toegevoegd in Domoticz? Ik neem aan dat je voor Z2M de zigbee2mqtt plugin draait, dus je zal wel apart de MQTT broker nog moeten toevoegen bij hardware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YaaD
DizzyWeb schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 14:07:
[...]

Heb je je MQTT broker wel toegevoegd in Domoticz? Ik neem aan dat je voor Z2M de zigbee2mqtt plugin draait, dus je zal wel apart de MQTT broker nog moeten toevoegen bij hardware.
Thanks voor je comment. Ikea Tradfri lampen pairen zonder problemen. In Domoticz heb je de optie om devices te pairen zodra ze in pairing mode staan. Dat werkt zonder problemen.

Ik heb nu via Tasmota commands de optie om via HTTP de lamp uit en aan te zetten. Dat werkt verder prima.
Alleen jammer dat het niet via MQTT lukt.

EDIT: Ik ga ervanuit dat ik de broker heb toegevoegd in Domoticz, Dat is in mijn geval dan een plugin van Zigbee2MQTT. hierdoor krijg ik een optie genaamd "eigen" waarmee ik devices kan pairen.

Is dat wat je bedoelt?

[ Voor 15% gewijzigd door YaaD op 27-10-2020 14:26 ]

bl44t

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DizzyWeb

DizzyWeb

Ondertiteld

YaaD schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 14:25:
[...]

Thanks voor je comment. Ikea Tradfri lampen pairen zonder problemen. In Domoticz heb je de optie om devices te pairen zodra ze in pairing mode staan. Dat werkt zonder problemen.

Ik heb nu via Tasmota commands de optie om via HTTP de lamp uit en aan te zetten. Dat werkt verder prima.
Alleen jammer dat het niet via MQTT lukt.
Zigbee2MQTT gebruik wel MQTT maar als aparte plugin voor Domoticz. Tasmota gebruikt geen zigbee en werkt dus ook niet via de Zigbee2MQTT plugin. Wil je buiten Zigbee2MQTT ook op andere manieren gebruik maken van MQTT zal je apart de MQTT broker moeten toevoegen als hardware in Domoticz.

@YaaD Kijk ook hier eens naar, komt uit die tutorial die je gevolgd hebt.

[ Voor 9% gewijzigd door DizzyWeb op 27-10-2020 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DizzyWeb

DizzyWeb

Ondertiteld

Dat is niet wat hij nu aan het configureren is, hij is nu in Tasmota direct via MQTT naar Domoticz aan het configureren. Niet via een zigbee2tasmota bridge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
DizzyWeb schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 14:53:
[...]

Dat is niet wat hij nu aan het configureren is, hij is nu in Tasmota direct via MQTT naar Domoticz aan het configureren. Niet via een zigbee2tasmota bridge.
Dat klopt, kwam er laatst ook pas achter dat tasmota ook met zigbee bezig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjAntoon
DizzyWeb schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 14:27:
[...]

Wil je buiten Zigbee2MQTT ook op andere manieren gebruik maken van MQTT zal je apart de MQTT broker moeten toevoegen als hardware in Domoticz.

@YaaD Kijk ook hier eens naar, komt uit die tutorial die je gevolgd hebt.
Voor mij is dit ook wel verwarrend, ik heb zigbee2mqtt prima draaiend, als ik nu espeasy via mqtt wil doen dat voeg ik hardware toe in domoticz mqtt with lan interface.
Maar wat voor mij moeilijk is, dan loopt dat wel via dezelfde mosquitto broker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
DjAntoon schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 16:53:
[...]

Voor mij is dit ook wel verwarrend, ik heb zigbee2mqtt prima draaiend, als ik nu espeasy via mqtt wil doen dat voeg ik hardware toe in domoticz mqtt with lan interface.
yep

Iemand Tasmota zigbee werkend?
Of een coordinator geflasht te koop?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DizzyWeb

DizzyWeb

Ondertiteld

DjAntoon schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 16:53:
[...]

De zigbee2mqtt plugin is ook alleen om het makkelijk te maken. Die zorgt er meteen voor dat devices toegevoegd worden en luistert op de juiste topics. Net als de ShellyMQTT plugin, bijvoorbeeld.

Maar de Domoticz MQTT device luistert en stuurt op domoticz/in en domoticz/out en daarmee kan je alles wat met MQTT praat koppelen. Maar dan moet je wel alles handmatig doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tozzke

tozzke

aka tozzert

Sparksr schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 11:29:
[...]

Tozzke,

Badkamer hoofd is een schakelaar. Ik heb er 2 in de badkamer zitten. Daar zit een wipper op zodat ik de ledstrip ook handmatig aan en uit kan zetten. Verandert er dan wat aan je "blocky" hierboven?

groeten Sven
Dan is het zaak de variabele in alle 4 de voorwaarden op te nemen zoals aangegeven :)
Hou even een tabblad open met het log zodat je kunt zien of er dingen mis gaan/blijven triggeren. Zou goed moeten gaan maar met een nieuwe blockly/script houd ik altijd even het log erbij of alles naar wens verloopt en Domoticz niet op zijn bek gaat door de vele triggers/fouten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YaaD
Dank voor de uitleg allen. Heb me nooit gerealiseerd dat je een 2e broker? nodig hebt om die lampen te schakelen. Werkt als een trein!

bl44t

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DizzyWeb

DizzyWeb

Ondertiteld

Je hebt maar 1 broker nodig. Alleen een extra device (die met dezelfde broker verbindt) in Domoticz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YaaD
DizzyWeb schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 17:50:
Je hebt maar 1 broker nodig. Alleen een extra device (die met dezelfde broker verbindt) in Domoticz.
Dan had ik die dus blijkbaar nog niet. Ik ging ervanuit dat ik met de Zigbee2Mqtt plugin er al was.. Blijkbaar niet. weer wat geleerd dus.

bl44t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinse
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 05-05 19:54
vraagje:

Gister is er een stroomuitval geweest in de omgeving hier waarna domotica dus ook was uitgevallen welke op mijn raspberry draai. Nu heb ik deze herstart alleen als ik naar hardware en devices gaan zijn deze lijsten leeg. Gevolg is ook dat niet alles meer werkt uiteraard is er iemand bekend met dit probleem of wat hier de oorzaak van is en hoe op te lossen?

alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkie-Jan
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22-05 18:04
Heeft iemand ervaring met Zigbee thermostaatkranen in Domoticz? Ik heb er een van Tuya aangeschaft. Leuk ding en heel veel attributen. Dus ik weet zo niet welke en hoe ik een programma instel. Er zjn vast meer mensen met een thermostaat, Hoe hebben jullie dat gedaan? :)

Zonnepanelen: 800Wp op oost 80 graden aan balkon met schaduw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knielen
Dinse schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 11:50:
vraagje:

Gister is er een stroomuitval geweest in de omgeving hier waarna domotica dus ook was uitgevallen welke op mijn raspberry draai. Nu heb ik deze herstart alleen als ik naar hardware en devices gaan zijn deze lijsten leeg. Gevolg is ook dat niet alles meer werkt uiteraard is er iemand bekend met dit probleem of wat hier de oorzaak van is en hoe op te lossen?

alvast bedankt
Kan 2 dingen zijn:

1: je browser cache leegmaken en een nieuwe sessie starten
2: corrupte database, terug naar een backup of met een sql editor op zoek naar de foute gegevens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bakel
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 09-11-2020
Ik heb in blockly het volgende event;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6iTjJ1yrEQXrLuXPc5AcjUQjB0k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WBvBh8IiPlPhe6V27JiSPIVj.jpg?f=fotoalbum_large

Alleen nu wil ik dat ik ten alle tijden het script kan overrulen wanneer ik de fysieke schakelaar indruk.

Gebruikte apparatuur;
- Fibaro dimmer 2 ( in blockly Lamp trap)
- Coolcam motion sensor ( in blockly PIR trap motion)

Op de Fibaro heb ik 2 schakelaars aangesloten (hotelschakeling).

Hoe kan ik dit verwezenlijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
Bakel schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 22:20:
Ik
Hoe kan ik dit verwezenlijken?
Geen blocky gebruiken, maar overstappen op dzVents. Die werkt met triggers, waardoor je script niet constant wordt uitgevoerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dinse schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 11:50:
vraagje:

alvast bedankt
Soms is het genoeg om je Rasp nog een keer te herstarten. Wel op de nette manier dit keer >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WheeleE
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:30

WheeleE

Dinges

Omdat ik in mijn nieuwe appartement weer losse radiatoren heb wil ik daar ook een domoticz-compatibele oplossing voor maken. Ik heb straks 3 kamers met elk een radiator, maar geen centrale thermostaat (vanwege blokverwarming).
Een van de systemen die ik heb gevonden is van Tado. Als ik alles goed heb uitgezocht zou ik volgens mij kunnen volstaan met deze startset en 1 extra losse radiatorknop.
Klopt mijn conclusie dat ik hiermee alle radiatoren kan besturen én de boel ook op Domoticz kan aansluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vwtune
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15-11-2024
Gister toch maar mijn rpi en domoticz image geupdated naar de laatste stables versies. Ik draaide nog op Debian en de laatste Domoticz versie die daar op draaide.
Gister dus naar Buster en de volgende Domoticz versie:
Over Domoticz
Version: 2020.2
Build Hash: b63341bc0
Compile Date: 2020-04-26 13:47:55
dzVents Version: 3.0.2
Python Version: 3.4.4 (default, Aug 20 2019, 08:42:52) [GCC 8.3.0]

Alles draait goed, maar in mijn log zie ik constant de foutmelding:
code:
1
2
3
4
2020-10-29 08:15:42.089 Error: Error parsing http request.
2020-10-29 08:26:39.659 Error: Error parsing http request.
2020-10-29 08:31:48.237 Error: Error parsing http request.
2020-10-29 09:48:41.718 Error: Error parsing http request.

Deze meldingen krijg ik dus sinds ik de updates heb uitgevoerd, daarvoor deze meldingen nooit gehad. Aangezien ik jeuk krijg van foutmeldingen, maar geen idee waar deze melding vandaan komt, hier de vraag maar stellen.

Iemand een idee waarom Domoticz deze melding geeft en hoe op te lossen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
@vwtune Je bent niet de enige: https://github.com/domoticz/domoticz/issues/4077 maar niemand heeft een oplossing, zo te zien.

Er was ook iemand die het had, maar daar bleek hij zelf een verkeerde request aan Domoticz te sturen om een virtueel device bij te sturen dus die had het probleem redelijk snel gevonden, zie https://github.com/domoticz/domoticz/issues/3826

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GVR
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:16

GVR

WheeleE schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 09:46:
Omdat ik in mijn nieuwe appartement weer losse radiatoren heb wil ik daar ook een domoticz-compatibele oplossing voor maken. Ik heb straks 3 kamers met elk een radiator, maar geen centrale thermostaat (vanwege blokverwarming).
Een van de systemen die ik heb gevonden is van Tado. Als ik alles goed heb uitgezocht zou ik volgens mij kunnen volstaan met deze startset en 1 extra losse radiatorknop.
Klopt mijn conclusie dat ik hiermee alle radiatoren kan besturen én de boel ook op Domoticz kan aansluiten?
Tado kan je inderdaad in domoticz gebruiken, ik heb nog geen ervaring met meerder dan 2 zones, na dit weekend wel als het goed is. Ikzelf gebruik tado ook voor aan of afwezigheid om op basis van die trigger lampen te schakelen.

En verder, wacht op een goede aanbieding met Tado, scheelt je aardig wat geld. En (wellicht beter om in tado topic te behandelen), zitten je kranen horizontaal, en zitten ze vrij (niet achter gordijn bijv) anders kan je beter met losse temperatuursensor werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:39

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

@Toppe @rens-br ruim tijd voor een deel 5 :Y

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:39

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Wise enough to play the fool

Pagina: 1 ... 111 112 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • Scripts/code graag tussen ~[code] ~[/code] tags voor de leesbaarheid.
  • dzVents vragen? Lees eerst even de wiki door!
  • Lees ook de openingspost door!
  • Sommige vragen kunnen opgelost worden door zelf even Google te gebruiken, probeer dat eerst voordat je een vraag hier stelt!