Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 90 ... 99 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• loewie1984
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 12:47

loewie1984

music addict! pizza monster!!

Ik ga toch maar eens uitrekenen wat het bouwen van een kubus/rechthoekige woning bestaande uit 2 woonlagen kost.

Als ik zie hoe de project woningen in onze wijk gebouwd zijn geworden. Wil ik het niet onderschatten, maar als je kijkt naar de casco bouw afgezien van de fundering heb je alleen maar:
kalkzandsteenblokken van 6cm dik
rockwool isolatie materiaal
gevelbekleding naar keuze (baksteen of een steen die geschikt is voor een stuclaag)
betonnen lateien (of stalen lateien voor een grotere overspanning)
en de betonnen plafonddelen (heet dat welfselfs, want ik kwam alleen maar op Belgische websites uit?)

De woning moet volgens mij gasloos worden uitgevoerd tegenwoordig. Dan hou je elektra, water en rioolafvoer over. Trap erin en klaar.

Zoals ik al zeg, wil het niet onderschatten maar als je sec kijkt naar de casco bouw is het toch niet veel meer dan dat.

discogs

• Hoijong
  • Registratie: juni 2007
  • Nu online
loewie1984 schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 11:52:
Ik ga toch maar eens uitrekenen wat het bouwen van een kubus/rechthoekige woning bestaande uit 2 woonlagen kost.

Als ik zie hoe de project woningen in onze wijk gebouwd zijn geworden. Wil ik het niet onderschatten, maar als je kijkt naar de casco bouw afgezien van de fundering heb je alleen maar:
gevelbekleding naar keuze (baksteen of een steen die geschikt is voor een stuclaag)
en de betonnen plafonddelen (heet dat welfselfs, want ik kwam alleen maar op Belgische websites uit?)

De woning moet volgens mij gasloos worden uitgevoerd tegenwoordig. Dan hou je elektra, water en rioolafvoer over. Trap erin en klaar.

Zoals ik al zeg, wil het niet onderschatten maar als je sec kijkt naar de casco bouw is het toch niet veel meer dan dat.
Maar wat wil je er nu mee zeggen?
Wij gaan ook 2 lagen (in HSB wel) bouwen met plat dak. Als je dat platslaat in materialen en constructie is dat ook niet extreem ingewikkeld, maar als je denkt dat het daardoor goedkoop is (daarom vraag ik wat je wilt zeggen) dan onderschat je alsnog de kosten van materialen en uren om alles zo in elkaar te zetten.
En met niet extreem ingewikkeld verbaas ik me nog over de lijsten aan materialen en systemen die in een normale woning benodigd zijn. Dat geld gaat echt niet allemaal naar de aannemer zijn winst.
Ieder processtapje is ook niet zo ingewikkeld los van elkaar, maar het is zaak wel al die stapjes op elkaar af te stemmen en van tevoren uit te werken. Ik snap in ieder geval goed waar ik de mensen voor betaal.

• loewie1984

loewie1984

Hoijong schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 12:00:
[...]
Maar wat wil je er nu mee zeggen?
Terechte vraag, ik wil eerst een overzicht van de materiaalkosten hebben en de noodzakelijke kosten zoals sondering etc. en dan inzichtelijk maken wat het arbeidsloon zou zijn en bekijken wat ik eventueel zelf kan doen.

Heb het er laatst ook al in dit topic erover gehad, maar kan me gewoon niet voorstellen dat ik voor een simpele kubuswoning 3 ton aan materiaal en loon kwijt ben. Dus als dat een haalbare kaart is, wil ik het ook fatsoenlijk doorrekenen.

discogs

• Road-runner83
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 13:59
@loewie1984 Ik zou eens beginnen met uittekenen wat je precies wilt (of door een Architect te laten doen uiteraard). Daarmee kun je naar aannemers en weet je ongeveer wat je kwijt bent als je het uitbesteed.

Als dat te hoog is kun je kijken of er mogelijkheden zijn om dingen zelf op te pakken maar dat lijkt me onmogelijk naast een fulltime baan want zelfs met een fulltime baan en de bouw uitbesteed ben je nog genoeg tijd kwijt om beslissingen te nemen / langs te gaan op de bouw / overleg / etc.

Succes ermee :)

• Señor Sjon
  • Registratie: juli 2003
  • Nu online

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Topicstarter
Kalkzandsteen van 6 cm? Succes daarmee. :+ Afhankelijk van positie en functie komt het op 10-12-15-21,4 cm uit.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Hoijong
  • Registratie: juni 2007
  • Nu online
loewie1984 schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 12:15:
[...]

Terechte vraag, ik wil eerst een overzicht van de materiaalkosten hebben en de noodzakelijke kosten zoals sondering etc. en dan inzichtelijk maken wat het arbeidsloon zou zijn en bekijken wat ik eventueel zelf kan doen.

Heb het er laatst ook al in dit topic erover gehad, maar kan me gewoon niet voorstellen dat ik voor een simpele kubuswoning 3 ton aan materiaal en loon kwijt ben. Dus als dat een haalbare kaart is, wil ik het ook fatsoenlijk doorrekenen.
Buiten de vorm is een kubuswoning zo simpel als je hem zelf maakt. Ben benieuwd waar je op uitkomt.

• Artbij
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 14:16
loewie1984 schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 12:15:
[...]

Plat is duurder dan schuin volgens dit topic en mijn eigen aannemer.

En dat er geen gas is hoeft is maar een hele kleine besparing. Naar meer dan 2 plekken werden die leidingen toch niet gelegd.

Met gestrekt been.

• Fable
  • Registratie: juli 2009
  • Nu online

En als je dan met je ontwerp er rekening mee houdt dat je keuken, wc en badkamer een beetje in dezelfde hoek van je huis zitten scheelt dat een hoop leidingwerk.

Graag zou ik wel een ontwerpje willen zien waar je aan zat te denken om uit te rekenen.

• Artbij
Fable schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 15:56:
[...]

En als je dan met je ontwerp er rekening mee houdt dat je keuken, wc en badkamer een beetje in dezelfde hoek van je huis zitten scheelt dat een hoop leidingwerk.

Graag zou ik wel een ontwerpje willen zien waar je aan zat te denken om uit te rekenen.
Heb jij inzichtelijk wat dat scheelt? Die paar meter leidingwerk?

Met gestrekt been.

• stefijn
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 07:11

stefijn

DBlogic

Elke besparing is er één, een heleboel bij elkaar wordt al snel een bedrag waar je wat anders mee kunt doen ;)

www.dblogic.nl MS Office-automatisering

• Señor Sjon
  • Registratie: juli 2003
  • Nu online

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Topicstarter
Artbij schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 15:55:
[...]

Plat is duurder dan schuin volgens dit topic en mijn eigen aannemer.

En dat er geen gas is hoeft is maar een hele kleine besparing. Naar meer dan 2 plekken werden die leidingen toch niet gelegd.
Klopt. Je maakt dan ook sowieso minder kuubs die je vervolgens ook niet hoeft te verwarmen/koelen.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Fable
  • Nu online
Artbij schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 15:58:
[...]

Heb jij inzichtelijk wat dat scheelt? Die paar meter leidingwerk?
Het scheelt vaak ook een stuk in de dikte van de verdiepingsvloer aangezien je (bijna) geen horizontale leidingen hebt. En inderdaad alle kleine beetje helpen als je een project wilt gaan uitrekenen om zo goedkoop mogelijk een simpele kubus te bouwen.
En als je dan je huis ook niet breder maakt dan 7,25 m1 kan je nog net kanaalplaten van 150mm gebruiken ipv 200mm.

Fable wijzigde deze reactie 29-01-2019 16:17 (28%)

• Artbij
Fable schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 16:12:
[...]

Het scheelt vaak ook een stuk in de dikte van de verdiepingsvloer aangezien je (bijna) geen horizontale leidingen hebt. En inderdaad alle kleine beetje helpen als je een project wilt gaan uitrekenen om zo goedkoop mogelijk een simpele kubus te bouwen.
Die vloer is toch al zo dik voor de WTW systemen?

En mijn vraag gaat specifiek over die opmerking. Ik kan me niet voorstellen dat het zoveel scheelt dat je een goede indeling helemaal overhoop gooit en daar concessies in gaat doen.

Met gestrekt been.

• Fable
  • Nu online
Artbij schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 16:16:
[...]

Die vloer is toch al zo dik voor de WTW systemen?

En mijn vraag gaat specifiek over die opmerking. Ik kan me niet voorstellen dat het zoveel scheelt dat je een goede indeling helemaal overhoop gooit en daar concessies in gaat doen.
Welk WTW systeem? goedkoop bouwen doe je imo zonder WTW.

• Vantage92
  • Registratie: maart 2018
  • Laatst online: 14:40

Wij bouwen zo een kubuswoning, in HSB met zo'n 470m3 inhoud. Casco (incl trap, dakbedekking, kozijnen en gevelbekleding) oplevering is de arbeid ongeveer 12 procent van de kosten kan ik uit de opdrachtovereenkomst opmaken. Als ik kijk wat ze daarvoor doen, dan wil ik dat echt niet zelf allemaal gaan doen.
Werk ik liever zelf voor mijn eigen uurtarief, betaal ik daar mijn huis van ;)

• Artbij
Fable schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 16:17:
[...]

Welk WTW systeem? goedkoop bouwen doe je imo zonder WTW.
Goedkope vloeren zijn ook van hout, dus dan lijkt de dikte me helemaal niet van toepassing.

Met gestrekt been.

• Fable
  • Nu online
Artbij schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 16:19:
[...]

Goedkope vloeren zijn ook van hout, dus dan lijkt de dikte me helemaal niet van toepassing.
Een houten vloer is duurder om te bouwen dan een kanaalplaatvloer.

https://www.google.com/ur...Vaw2xfQtlHpLHDhbhw8lV9Hr6

• Artbij
Fable schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 16:22:
[...]

Een houten vloer is duurder om te bouwen dan een kanaalplaatvloer.

https://www.google.com/ur...Vaw2xfQtlHpLHDhbhw8lV9Hr6
Dat document is 10 jaar oud, is dat nu nog?

Volgens mij aannemer is hout goedkoper dan breedplaat.

Artbij wijzigde deze reactie 29-01-2019 16:29 (5%)

Met gestrekt been.

• Fable
  • Nu online
Artbij schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 16:28:
[...]

Dat document is 10 jaar oud, is dat nu nog?

Volgens mij aannemer is hout goedkoper dan breedplaat.
De kosten voor een houten vloer met 75x200 hoh 600 mm zijn 50 euro per m2
De kosten voor een kanaalplaatvloer 200 mm zijn 42,50 per m2, maar daar komt nog een cement dekvloer bij op de verdieping á 7,50 per m2.
De kosten zijn dus bijna gelijk op dit moment voor een houten vloer of een kanaalplaatvloer.

Een breedplaatvloer kost ongeveer 84 euro per m2 en dan komt diezelfde dekvloer er nog weer bij op.

Fable wijzigde deze reactie 29-01-2019 16:42 (13%)

• twain4me
  • Registratie: december 2017
  • Nu online
Als het kan met je leiding werk kan je een breedplaatvloer ook laten vlinderen , dan heb je geen cement dekvloer meer nodig. (en mocht je het mooi vinden na behandeling geen vloer afwerking)

twain4me wijzigde deze reactie 29-01-2019 16:48 (4%)

• stefijn

stefijn

DBlogic

Vantage92 schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 16:18:
[...]
Werk ik liever zelf voor mijn eigen uurtarief, betaal ik daar mijn huis van ;)
Ligt ook maar net aan je uurtarief. Als je €100 per uur rekent betaal je al snel 50% belasting over je gewerkte uren dus hou je er netto €50 aan over. Die €50 mag je vervolgens aan je aannemer betalen en per saldo heb je weinig verdiend, wel gewerkt en had je misschien net zo goed kunnen klussen.

• loewie1984

loewie1984

Fable schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 15:56:
[...]

We zaten aan zoiets te denken:

Voorkant + Garage

Voorkant + Erker

Achterkant (open ruimte is glaspartij al dan niet onderbroken met kozijnen)

Bovenste verdieping

Begane grond (grijze vlak is ruimte bijkeuken)

Totale afmetingen van het huis 8 bij 16 meter zonder uitbouw, en een garage van 4 bij 8 meter.

Meterkast en toilet op begane grond heb ik in de hal geplaatst. De bijkeuken zit dan weer aan de achterkant van de meterkast en de keuken in het verlengde daarvan. Dus leidingwerk zit allemaal aan een kant. Zelfde geld voor boven. De kleine ruimte in de grote kamer is de badkamer.

Ik had stiekem al eens uitgerekend dat met 10cm dikke kalkzandsteenblokken ik 20k kwijt ben aan blokken voor 2 etages. Dat is natuurlijk slechts een fractie van alle kosten, maar daarvoor heb je wel 2 woonlagen overeind staan. Als je kijkt naar de raampartijen, een latei is ook de kosten niet. Het is met name de fundering en de afwerking (glas, kozijnen, gevelbekleding en het dak).

Als ik zie hoe ze hier project huizen bouwen, zodra de fundering ligt en bouwklaar is heb je binnen 3 weken 2 etages overeind staan.

loewie1984 wijzigde deze reactie 29-01-2019 18:58 (3%)

discogs

• SonicFC
  • Registratie: september 2010
  • Niet online
Daniel schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 08:47:
[...]

Da's niet zo moeilijk.
Keuken + bijkeuken 30k. Kan goedkoper maar je wil ook wel een beetje normale apparatuur.
Vloer benedenverdieping 10k
Vloer 1e verdieping 3k
Stucwerk 10k
Schilder 10k (kan ik ook wel deel van zelf, dus dit is een kleine bespaarmogelijkheid)
Gordijnen en zonwering 10k (dit zou nog wat lager kunnen uitvallen, ik heb niet zo heel veel ramen)
Tuinaanleg + schuurtje +schutting(categorie simpel, gaat er vooral om dat we niet door de modder hoeven lopen en ergens een bbq kunnen neerzetten) 20k

...
Bij ons kost dit lijstje, inclusief 2 toiletten en badkamer, circa € 70k. Het is een beetje appels met peren vergelijken maar ik denk dat wij qua gordijnen/zonwering en tuin duurder uit zijn. De rest wat goedkoper, met name omdat we niet gaan stucen maar renovlies toepassen en zelf schilderen. Toiletten en badkamer doen we ook zelf.

Wat je keuken betreft, wij hebben bij Mandemakers de topmodellen van Siemens d'r in en een dure Bora kookplaat. Verder middenklasse afwerking en veel lades. Totaal kwam op € 15k inclusief installatie, ik denk dat je hierop nog wat kan winnen. Keuken is model grote kastenwand + groot kookeiland.

• Vantage92
  • Registratie: maart 2018
  • Laatst online: 14:40
stefijn schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 16:57:
[...]

Ligt ook maar net aan je uurtarief. Als je €100 per uur rekent betaal je al snel 50% belasting over je gewerkte uren dus hou je er netto €50 aan over. Die €50 mag je vervolgens aan je aannemer betalen en per saldo heb je weinig verdiend, wel gewerkt en had je misschien net zo goed kunnen klussen.
Dat kan, en is eigenlijk ook precies mijn punt. Ik doe waar ik goed in ben en de aannemer/schilder etc waar hij/zij goed in is. Voor hetzelfde geld gebeurt het dan waarschijnlijk ook beter en sneller.

• SonicFC
  • Niet online
dhhdante schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 16:07:
Als je een huis met een 2e verdieping wilt laten bouwen, is het dan nodig om die verdieping dan ook te verwarmen met vvw of zou de balansventilatie al voor voldoende verwarming zorgen? De bg en 1e verdieping hebben dan wel vvw.

Of is het veel goedkoper om het op een andere manier te verwarmen dan ook op de 2e verdieping vvw te plaatsen, wat zo'n 4k kost?
Wij hebben er voor gekozen om dit niet te doen.

In ons nieuwe huis komt vvw op de hele benedenverdieping en in de badkamer op de verdieping. In de 4 slaapkamers op de verdieping en op zolder komt geen verwarming.

We doen dit omdat we in ons huidige huis (2009, gemiddeld Rc 3,5 rondom) de radiatoren op de slaapkamers alleen bij de allerkoudste dagen meedraaien. Standje 1,5 op de thermostaatknop.

We gaan nu naar een huis met gemiddeld Rc 6,5 rondom en verwachten dat passieve uitstraling van de betonnen verdiepingsvloer plus de wtw-warmte de kamers op temperatuur houdt. Als de kids later ouder zijn zal ik eventueel een elektrisch convectiepaneel of een infraroodpaneel plaatsen.

• Grolsch
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 14:38
Daniel schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 08:47:
[...]

Da's niet zo moeilijk.
Keuken + bijkeuken 30k. Kan goedkoper maar je wil ook wel een beetje normale apparatuur.
Vloer benedenverdieping 10k
Vloer 1e verdieping 3k
Stucwerk 10k
Schilder 10k (kan ik ook wel deel van zelf, dus dit is een kleine bespaarmogelijkheid)
Gordijnen en zonwering 10k (dit zou nog wat lager kunnen uitvallen, ik heb niet zo heel veel ramen)
Tuinaanleg + schuurtje +schutting(categorie simpel, gaat er vooral om dat we niet door de modder hoeven lopen en ergens een bbq kunnen neerzetten) 20k

En dan zit ik al boven de 90k zonder nu ergens uit de band te springen. Sleutelklaar klinkt leuk maar is onbewoonbaar. Je wil ook niet een tof huis op een minimaal budget afwerken want daar krijg je later spijt van. Het enige waarmee je nog een beetje kunt spelen is fasering of zelf dingen oppakken. Dat laatste heb ik echter tijd noch skills voor, dus ik laat het dan liever aan de professionals over.

Sanitair zit bij ons in de aanneemsom, met dien verstande dat ik daar reken met 5k bovenop de stelposten - maar da's op zich niet noodzakelijk, zonder dat te doen heb je ook een functionerende badkamer. Plus dan nog zo'n 5k voor alle kleine restposten die zich gaan voordoen zoals links en rechts een lamp, een brievenbus, wat basic domotica etc.

De 60k die hierboven ergens als minimum noem voor @thebow1987 is écht een minimum in mijn ogen, dan moet je behoorlijk heel zuinig aan gaan doen.
Je lijstje lijkt mij redelijk goed geschat, alleen die 20K voor tuinaanleg etc. kon je wel eens tegen gaan vallen. Ik ben even kwijt hoeveel m2 grond jullie hebben, maar deze post was bij ons ook een tegenvaller ten opzichte van begroting.

• Grolsch
SonicFC schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 20:03:
[...]

In ons nieuwe huis komt vvw op de hele benedenverdieping en in de badkamer op de verdieping. In de 4 slaapkamers op de verdieping en op zolder komt geen verwarming.

We doen dit omdat we in ons huidige huis (2009, gemiddeld Rc 3,5 rondom) de radiatoren op de slaapkamers alleen bij de allerkoudste dagen meedraaien. Standje 1,5 op de thermostaatknop.

We gaan nu naar een huis met gemiddeld Rc 6,5 rondom en verwachten dat passieve uitstraling van de betonnen verdiepingsvloer plus de wtw-warmte de kamers op temperatuur houdt. Als de kids later ouder zijn zal ik eventueel een elektrisch convectiepaneel of een infraroodpaneel plaatsen.
Je hebt geen koelingsbehoefte :? Ik verwacht namelijk dat dit je grootste probleem gaat zijn met zo'n goed geïsoleerd huis met WTW. Dat wordt broeien in de zomer :P

Bij ons staat de verwarming "slechts" 5 á 10 dagen aan per jaar op de slaapkamers (setpoint 18 graden), maar koeling veel meer! En dan hebben wij nog ventilerende roosters in de ramen om zomers lekker te kunnen luchten :P

• stefijn

stefijn

DBlogic

Vantage92 schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 19:59:
[...]

Dat kan, en is eigenlijk ook precies mijn punt. Ik doe waar ik goed in ben en de aannemer/schilder etc waar hij/zij goed in is. Voor hetzelfde geld gebeurt het dan waarschijnlijk ook beter en sneller.
Sneller wel, beter niet altijd

• twodigits
  • Registratie: augustus 2017
  • Laatst online: 13:49
[...]

Ben je volgens het Bouwbesluit niet verplicht om daar verwarming aan te leggen ?

Update: even opgezocht, blijkbaar is het niet in elke verblijfsruimte verplicht.

twodigits wijzigde deze reactie 29-01-2019 20:36 (4%)

• D-e-n
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 12:45
@loewie1984
Als iemand er echt aan wil rekenen ontbreekt nog wel de plattegrond begane grond zodat duidelijk wordt hoe die verdiepingsvloer ondersteund kan worden. Want als ik naar je open achtergevel kijk lijkt die toch te vragen om een paar flinke stalen balken. Vraag is dan vaak ook wat je acceptabel vindt aan kolommen.

Ps.
Ik heb geen verstand van geld, ik zie wel of iets wel of niet naar beneden komt ;)

Edit:
Welfsels is inderdaad een Belgische benaming.

En ik vind het ontwerp mooi maar ook een simpele doos wordt duurder door bepaalde keuzes. Denk aan dat raam halverwege de vide van de trap (zo lijkt het?). Mooi natuurlijk maar ook een gevel heeft in zo'n geval steun nodig in verband met wind. Zelfs architecten denken daar vaak te licht over.

D-e-n wijzigde deze reactie 29-01-2019 21:16 (29%)

• GeeMoney
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 12:24
[...]

Ik had ten alle tijden gewoon vloerverwarmingsleidingen aangelegd en dan gewoon de lus dicht zetten. Zeker op de bouw van een huis zijn dat de kosten toch niet.
Als je het ooit verkoopt of toch de behoefte krijgt om te verwarmen zit je nu vast een inefficiënte elektra panelen die beperkte stralingswarmte afgeven. Ik kan me niet voorstellen dat zelfs met Rc6,5 geheel niet stoken voldoende lekker aan zal voelen.

Standje 1,5 betekend gewoon dat ze regelmatig warmte afgeven.

2017 touchbar MBPr i7-2.8Ghz, 16GB, 1TB SSD, 4GB Radeon 560. LG27UD88-W

• bbbrumbrum
  • Registratie: november 2003
  • Niet online
twodigits schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 20:34:
[...]

Ben je volgens het Bouwbesluit niet verplicht om daar verwarming aan te leggen ?

Update: even opgezocht, blijkbaar is het niet in elke verblijfsruimte verplicht.
Op tekening een elektrisch kacheltje of IR-paneel et voila.
GeeMoney schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 21:08:
[...]

Ik had ten alle tijden gewoon vloerverwarmingsleidingen aangelegd en dan gewoon de lus dicht zetten. Zeker op de bouw van een huis zijn dat de kosten toch niet.
Als je het ooit verkoopt of toch de behoefte krijgt om te verwarmen zit je nu vast een inefficiënte elektra panelen die beperkte stralingswarmte afgeven. Ik kan me niet voorstellen dat zelfs met Rc6,5 geheel niet stoken voldoende lekker aan zal voelen.

Standje 1,5 betekend gewoon dat ze regelmatig warmte afgeven.
Ik zit met hetzelfde dilemma, we hebben nu ook serieus nooit de verwarming boven aan, zelfs in de winter vaak nog het raam open. In de zomer kan het idd wel warm worden, maar er is dan een geen WP aanwezig, en ook geen zonwering.
In ons nieuwe huis proberen we iig dit met zonwering (overstek) te tackelen, lukt het niet is zorg ik wel dat de voorbereiding er ligt voor een kleine ventilatorconvector.

• Artbij
Grolsch schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 20:11:
[...]

Je hebt geen koelingsbehoefte :? Ik verwacht namelijk dat dit je grootste probleem gaat zijn met zo'n goed geïsoleerd huis met WTW. Dat wordt broeien in de zomer :P

Bij ons staat de verwarming "slechts" 5 á 10 dagen aan per jaar op de slaapkamers (setpoint 18 graden), maar koeling veel meer! En dan hebben wij nog ventilerende roosters in de ramen om zomers lekker te kunnen luchten :P
WTW kan beter koelen dan die ouderwetse roosters ;). Maar denk dat je wel gelijk hebt mbt de koeling.
[...]

De betonnen vloer zal gewoon koud aanvoelen aan je blote voeten.

Ik zou inderdaad gewoon de lussen laten leggen. Kost een paar honderd euro, maar als je het gaat missen heb je een groter probleem.

Artbij wijzigde deze reactie 29-01-2019 21:43 (5%)

Met gestrekt been.

• GeeMoney
@SonicFC ik heb mijn oude woning even opgezocht puur uit nieuwsgierigheid.
Dit betrof een tussenwoning Rc5 waarde en bouw van eind 2011.
3 verdiepingen met elke verdieping op een eigen zoneregeling.
De twee bovenste verdiepingen stonden op 17,5 graden en de CV sloeg meerdere malen per dag aan in de winter.

• Grolsch
Artbij schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 21:40:
[...]

WTW kan beter koelen dan die ouderwetse roosters ;). Maar denk dat je wel gelijk hebt mbt de koeling.

[...]

De betonnen vloer zal gewoon koud aanvoelen aan je blote voeten.

Ik zou inderdaad gewoon de lussen laten leggen. Kost een paar honderd euro, maar als je het gaat missen heb je een groter probleem.
Waarom zou wtw beter koelen in de zomer als type C met roosters? Ik denk juist andersom. Bij WTW is de enige ventilatie WTW, bij roosters ventileert het altijd wat meer, omdat het niet luchtdicht is, daarom ook in de winter meer ventilatie verlies.

En je bovenverdieping voorzien van v.v. ga je niet Redden met een paar 100 euro.

• GeeMoney
Grolsch schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 22:33:
[...]

Waarom zou wtw beter koelen in de zomer als type C met roosters? Ik denk juist andersom. Bij WTW is de enige ventilatie WTW, bij roosters ventileert het altijd wat meer, omdat het niet luchtdicht is, daarom ook in de winter meer ventilatie verlies.

En je bovenverdieping voorzien van v.v. ga je niet Redden met een paar 100 euro.
De vloerverwarming zou ik in zijn geval ook alleen voorbereiden. Dus lussen erin en naar een centraal punt brengen en zorgen dat je vanuit dat centrale punt je hoofdleidingen kan aankoppelen.
Dat gaat op de bouw van een huis niet eens om een procent maar het maakt het achteraf oh zo makkelijk.

• Grolsch
GeeMoney schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 22:45:
[...]

De vloerverwarming zou ik in zijn geval ook alleen voorbereiden. Dus lussen erin en naar een centraal punt brengen en zorgen dat je vanuit dat centrale punt je hoofdleidingen kan aankoppelen.
Dat gaat op de bouw van een huis niet eens om een procent maar het maakt het achteraf oh zo makkelijk.
Dat zou ik ook zeker doen, en als je de verdeler + eventuele thermostaten achterwege laat moet het onder de 1000 euro te realiseren zijn.

• Artbij
Vier slaapkamers, een honderd of vijf a zes denk ik.

WTW verplaatst veel meer lucht, dus kan in potentie meer koelen verwacht ik.

Met gestrekt been.

• bbbrumbrum
  • Niet online
En je moet niet vergeten dat er hier ook HSB woningen in het topic staan, een droogbouwVVW is toch weer heel iets anders dan een paar slangetjes knopen op netten die toch al de vloer ingingen...
Artbij schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 23:00:
Vier slaapkamers, een honderd of vijf a zes denk ik.

WTW verplaatst veel meer lucht, dus kan in potentie meer koelen verwacht ik.
Goeie prijzen! Haalbaar i do not know.

Maar niets zo goed als zomernachtventilatie, als het buiten niet windstil is en je zorgt dat je op je benedenverdieping ergens een flinke (inbraakveilige) opening hebt, en op het hoogste punt een dakraam openknalt, daar kan ook geen WTW tegenop.

bbbrumbrum wijzigde deze reactie 29-01-2019 23:08 (58%)

• Artbij
bbbrumbrum schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 23:06:
En je moet niet vergeten dat er hier ook HSB woningen in het topic staan, een droogbouwVVW is toch weer heel iets anders dan een paar slangetjes knopen op netten die toch al de vloer ingingen...

[...]

Goeie prijzen! Haalbaar i do not know.

Maar niets zo goed als zomernachtventilatie, als het buiten niet windstil is en je zorgt dat je op je benedenverdieping ergens een flinke (inbraakveilige) opening hebt, en op het hoogste punt een dakraam openknalt, daar kan ook geen WTW tegenop.
Een raam open zetten helpt beter ja.....

Met gestrekt been.

• jvanderneut
  • Registratie: augustus 2017
  • Laatst online: 11:00
Grolsch schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 22:33:
[...]

Denk vooral dat je met een WTW minder snel opwarmt, de warmtewisselaar zal overdag de warme buitenlucht koelen met afgezogen binnenlucht. Bij je type C krijg je alle warme lucht binnen.
En minder warmte binnen overdag is minder koelen 's nachts.

• Daniel
  • Registratie: juli 1999
  • Nu online

Daniel

Kapitein NCC-1701
loewie1984 schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 18:57:
[
[url=https://t
Ik had stiekem al eens uitgerekend dat met 10cm dikke kalkzandsteenblokken ik 20k kwijt ben aan blokken voor 2 etages. Dat is natuurlijk slechts een fractie van alle kosten, maar daarvoor heb je wel 2 woonlagen overeind staan. Als je kijkt naar de raampartijen, een latei is ook de kosten niet. Het is met name de fundering en de afwerking (glas, kozijnen, gevelbekleding en het dak).
Nou, met name die achterkant is constructief nogal ingewikkeld als je het helemaal open wil houden. Je zal een zeer substantiële staalconstructie in de achtergevel moeten verwerken om het gewicht van de bovenverdieping op deze manier te vangen, en in je wanden redt je het dan ook zeker niet met 10 cm blokjes. Ik zou er maar op rekenen dat er onder de hoek in ieder geval een pittige kolom moet komen te staan omdat je jezelf het leven anders wel heel moeilijk maakt.
De gigantische raampartijen elders zijn ook duur, niet alleen vanwege de constructieve effecten maar omdat dat soort grote ruiten niet met de hand geplaatst kunnen worden.

Het bouwen is niet alleen materiaal en arbeid: er komt nog een post bij aan bouwplaatskosten (hekken, keet, dat werk) en transport + hijswerk bij. Wij kiezen bijvoorbeeld voor een ander type dakplaat dat zwaarder is en daar moet de aannemer dus een kraan voor laten komen. Dan kan die plaat zelf maar 27 euro per m2 duurder zijn, in totaal kost het ruim 40 euro per m2 extra. Zo tikt het wel aan.
SonicFC schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 19:52:
Wat je keuken betreft, wij hebben bij Mandemakers de topmodellen van Siemens d'r in en een dure Bora kookplaat. Verder middenklasse afwerking en veel lades. Totaal kwam op € 15k inclusief installatie, ik denk dat je hierop nog wat kan winnen. Keuken is model grote kastenwand + groot kookeiland.
Ja, is ook een optie. Die kasten zelf interesseren me niet en zit volgens mij ook weinig verschil tussen. Bij de Ikea kwam ik incl. apparatuur op 9k voor onze keuken (4,5 meter blad + 2 meter hoge kastenwand + 2,5x1.2 meter eiland) als ik de duurste apparatuur nam 8)7 Nu vind ik hun bladen en deuren lelijk maar er zijn ook bedrijven die op Ikea-basis andere designs leveren. Hier kunnen we nog wel een beetje shoppen :)

Grolsch schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 20:08:

[...]
Je lijstje lijkt mij redelijk goed geschat, alleen die 20K voor tuinaanleg etc. kon je wel eens tegen gaan vallen. Ik ben even kwijt hoeveel m2 grond jullie hebben, maar deze post was bij ons ook een tegenvaller ten opzichte van begroting.
Ja daar ben ik ook bang voor. Perceel is ongeveer 460 m2 waar ongeveer 125 m2 huis op komt (+ veranda). Blijft zo'n 330 m2 aan tuin over. Nu heb ik nogal simpele wensen, oprit mag van grind zijn etc, maar er zal al 60 meter schutting/erfafscheiding tegenaan moeten (ook al betalen de buren de andere helft daarvan)
Bij mijn vorige huis heb ik de hele achtertuin laten verbouwen (in totaal ongeveer even veel oppervlak) en dat kostte ±35k. Nu was dat dan ook wel met tuinarchitectuur, drainage, verlichting, nieuwe schuur, veel grondwerk (ouwe zooi er eerst uit) en veel tegelwerk maar het was ook midden in de crisistijd dus de prijzen waren een stuk schappelijker. Bij ons nieuwe huis zullen we een stuk meer zelf moeten doen.

Twitter | Met Nerds om Tafel Podcast

• Artbij
[...]

Voorkant + Garage
[Afbeelding]

Voorkant + Erker
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Bovenste verdieping
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Totale afmetingen van het huis 8 bij 16 meter zonder uitbouw, en een garage van 4 bij 8 meter.

Meterkast en toilet op begane grond heb ik in de hal geplaatst. De bijkeuken zit dan weer aan de achterkant van de meterkast en de keuken in het verlengde daarvan. Dus leidingwerk zit allemaal aan een kant. Zelfde geld voor boven. De kleine ruimte in de grote kamer is de badkamer.

Als ik zie hoe ze hier project huizen bouwen, zodra de fundering ligt en bouwklaar is heb je binnen 3 weken 2 etages overeind staan.
in dit topic zijn mensen die bijna exact dit huis gebouwd hebben. Zoek even en je kunt 1 op 1 bouwkosten achterhalen.
Daniel schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 08:23:
[...]

Nou, met name die achterkant is constructief nogal ingewikkeld als je het helemaal open wil houden. Je zal een zeer substantiële staalconstructie in de achtergevel moeten verwerken om het gewicht van de bovenverdieping op deze manier te vangen, en in je wanden redt je het dan ook zeker niet met 10 cm blokjes. Ik zou er maar op rekenen dat er onder de hoek in ieder geval een pittige kolom moet komen te staan omdat je jezelf het leven anders wel heel moeilijk maakt.
De gigantische raampartijen elders zijn ook duur, niet alleen vanwege de constructieve effecten maar omdat dat soort grote ruiten niet met de hand geplaatst kunnen worden.

Het bouwen is niet alleen materiaal en arbeid: er komt nog een post bij aan bouwplaatskosten (hekken, keet, dat werk) en transport + hijswerk bij. Wij kiezen bijvoorbeeld voor een ander type dakplaat dat zwaarder is en daar moet de aannemer dus een kraan voor laten komen. Dan kan die plaat zelf maar 27 euro per m2 duurder zijn, in totaal kost het ruim 40 euro per m2 extra. Zo tikt het wel aan.

[...]
Open achterkant heb ik ook, 16 meter incl de hoeken. Kost je grote balk en een paar pilaren. De constructiekosten zijn een stuk minder dan de (schiuf)(glas) pui die in dat gat moet....

Met gestrekt been.

• blubbers
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 14:47
Als het weer het toe laat komen de gordingen van het dak deze zaterdag. Wij staan alvast te wachten. :*)

• SonicFC
  • Niet online
Daniel schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 08:23:
[...]

Ja, is ook een optie. Die kasten zelf interesseren me niet en zit volgens mij ook weinig verschil tussen. Bij de Ikea kwam ik incl. apparatuur op 9k voor onze keuken (4,5 meter blad + 2 meter hoge kastenwand + 2,5x1.2 meter eiland) als ik de duurste apparatuur nam 8)7 Nu vind ik hun bladen en deuren lelijk maar er zijn ook bedrijven die op Ikea-basis andere designs leveren. Hier kunnen we nog wel een beetje shoppen :)
Ikea hebben we eerst overwogen, maar de ervaringen van vrienden en kennissen hielden ons tegen. De gemiddelde ervaring die wij hoorden dat zo'n keuken vaak na 10 jaar vervangen wordt en tussentijds periodiek gedoe met de apparatuur. Wij hebben nu een keuken van Superkeukens, daar hebben wij ongeveer ook zo'n ervaring mee. Dat willen we niet weer, we kiezen nu voor een hoger segment met de verwachting dat dit minder gedoe oplevert en de keuken langer mee zal gaan. Apparatuur is afwachten natuurlijk.

Maar ik heb makkelijk praten, ik heb deze keer het budget om hiervoor te kiezen.
Grolsch schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 20:11:
[...]

We hebben flink geïnvesteerd in zonwering, alle ramen behalve de noordkant krijgen automatisch geregelde zonwering. Verder is het afwachten wat de zomerhitte gaat doen met dit huis, maar het is wel een zorgpunt van mij eerlijk gezegd. Ik had op GoT eerder ervaringen gelezen over tegenvallende koelresultaten bij een wp met vvw. Daarom had ik met de warmtepomp niet gerekend op koelvermogen. :/
twodigits schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 20:34:
[...]

Klopt, dit had ik destijds met de installateur ook uitgezocht. Mits je de minimumtemperatuur van 18c kan halen in een slaapkamer hoeft er geen verwarming meegenomen te worden.

• Grolsch
SonicFC schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 11:43:
[...]

We hebben flink geïnvesteerd in zonwering, alle ramen behalve de noordkant krijgen automatisch geregelde zonwering. Verder is het afwachten wat de zomerhitte gaat doen met dit huis, maar het is wel een zorgpunt van mij eerlijk gezegd. Ik had op GoT eerder ervaringen gelezen over tegenvallende koelresultaten bij een wp met vvw. Daarom had ik met de warmtepomp niet gerekend op koelvermogen. :/
De nieuwe woningen zijn goed geïsolleerd, wat betekent dat het wel ff duurt voordat ze echt warm zijn. Maar als ze echt warm zijn blijven ze warm, en koelen ze bijna niet meer af.

Mijn ervaring met vrienden die WTW hebben, is dat vooral de WTW huizen heet blijven en niet meer afkoelen.

Zelf koel ik wel met een (LW) WP, en ben erg tevreden over het resultaat. Waar het bij mijn "WTW Vriend" 30 graden in huis was afgelopen zomer, was bij mij de ruimtetemperatuur 22 á 23 graden, wat HEERLIJK koel is in vergelijking met 30 graden :P

• Artbij
Grolsch schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 11:57:
[...]

De nieuwe woningen zijn goed geïsolleerd, wat betekent dat het wel ff duurt voordat ze echt warm zijn. Maar als ze echt warm zijn blijven ze warm, en koelen ze bijna niet meer af.

Mijn ervaring met vrienden die WTW hebben, is dat vooral de WTW huizen heet blijven en niet meer afkoelen.

Zelf koel ik wel met een (LW) WP, en ben erg tevreden over het resultaat. Waar het bij mijn "WTW Vriend" 30 graden in huis was afgelopen zomer, was bij mij de ruimtetemperatuur 22 á 23 graden, wat HEERLIJK koel is in vergelijking met 30 graden :P
Wat een goed onderzoek!

Bij mij in huis was het toen het buiten 38 graden was hoogstens 21,5. En ik heb WTW. Dus is de conclusie nu dat het met WTW een halve graad koeler is dan huizen met type c? En dan heb ik 40m2 glas op het noordoosten zonder zonwering, dus zon vol in huis tot 10u30.

Even serieus:

Koelen werkt in mijn ervaring echt wel. Maar kost veeeel energie. Dus zou er vooral voor zorgen om geen zon binnen te krijgen.

Artbij wijzigde deze reactie 31-01-2019 09:17 (7%)

Met gestrekt been.

• Grolsch
Artbij schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 13:13:
[...]

Wat een goed onderzoek!

Bij mij in huis was het toen het buiten 38 graden was hoogstens 21,5. En ik heb WTW. Dus is de conclusie nu dat het met ww een halve graad koeler is dan huizen met type c? En dan heb ik 40m2 glas op het noordoosten zonder zonwering, dus zon vol in huis tot 10u30.
Het heeft allemaal redenen / oorzaken, ik hoef je neem ik aan niet uit te leggen dat als een woning met WTW minder warmteverlies (ventilatieverlies) heeft dit in de zomer je tegenwerkt als de warmte eenmaal in je woning zit :? Dat is nu eenmaal natuurkunde. En WTW ventileert wel, maar niet met de bedoeling om te koelen. Ramen / roosters open zetten ventileert veel harder :P

De modernere WTW units hebben een by-pass klep die in de zomer open gaat zodat er in ieder geval niet over de wisselaar (warm) geventileerd wordt. Maar wat zomers gewoon het beste werkt is ramen open zodra de buitentemperatuur lager ligt als de binnentemperatuur.

Google maar eens op WTW te warm zomer dan kom je allerlei mensen die deze klachten ervaren in potdichte / luchtdichte woningen.

Wat ik probeer aan te geven is dat je met moderne goed geïsoleerde woningen op de slaapkamers eerder koelbehoefte hebt als verwarmbehoefte.

Voorkomen is beter als genezen, dus screen/(rol)luiken zijn zeker aan te raden.

Zelf hebben wij in de keuken erg veel glas op zuid, en als we de screens niet zouden hebben wordt het daar ook een sauna.

• Artbij
Grolsch schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 13:22:
[...]

Het heeft allemaal redenen / oorzaken, ik hoef je neem ik aan niet uit te leggen dat als een woning met WTW minder warmteverlies (ventilatieverlies) heeft dit in de zomer je tegenwerkt als de warmte eenmaal in je woning zit :? Dat is nu eenmaal natuurkunde. En WTW ventileert wel, maar niet met de bedoeling om te koelen. Ramen / roosters open zetten ventileert veel harder :P

De modernere WTW units hebben een by-pass klep die in de zomer open gaat zodat er in ieder geval niet over de wisselaar (warm) geventileerd wordt. Maar wat zomers gewoon het beste werkt is ramen open zodra de buitentemperatuur lager ligt als de binnentemperatuur.

Google maar eens op WTW te warm zomer dan kom je allerlei mensen die deze klachten ervaren in potdichte / luchtdichte woningen.

Wat ik probeer aan te geven is dat je met moderne goed geïsoleerde woningen op de slaapkamers eerder koelbehoefte hebt als verwarmbehoefte.

Zelf hebben wij in de keuken erg veel glas op zuid, en als we de screens niet zouden hebben wordt het daar ook een sauna.
Bij een WTW moet je meer nadenken, dat wel. En op de goede manier gebruiken.

Het valt mij alleen op dat je op een vreemde manier weer WTW betrekt in dit verhaal. Terwijl het over vloerkoeling en zonwering moet gaan....

Maar we stoppen met deze discussie.

Met gestrekt been.

• SonicFC
  • Niet online
Grolsch schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 11:57:
[...]

We gaan het ervaren komende zomer.

Een idee dat ik had was het aansluiten van een monoblock airco op de wtw aan- en afvoer. Maar dan zou ik iets moeten verzinnen om het vocht eerst uit de lucht te halen. Anders blaas ik het huis vol met condens...

• Artbij
SonicFC schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 14:15:
[...]

Een idee dat ik had was het aansluiten van een monoblock airco op de wtw aan- en afvoer. Maar dan zou ik iets moeten verzinnen om het vocht eerst uit de lucht te halen. Anders blaas ik het huis vol met condens...
Daar zijn toch kant en klare oplossingen voor? Afhankelijk van je type WTW.

Met gestrekt been.

• Fable
  • Nu online
blubbers schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 10:07:
Als het weer het toe laat komen de gordingen van het dak deze zaterdag. Wij staan alvast te wachten. :*)

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Lekker tempo voor een zelfbouwer (y)

• SonicFC
  • Niet online
Artbij schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 14:18:
[...]

Daar zijn toch kant en klare oplossingen voor? Afhankelijk van je type WTW.
Zover heb ik mij er nog niet in verdiept, we krijgen een Stork WTW 930/950. En inderdaad, daar lijken units beschikbaar voor te zijn. Alleen weet ik nu al zeker dat zo'n unit niet bij ons gaat passen. De WTW staat onder een schuin dak.

Edit: ja dit lijkt inderdaad zo'n Zehnder te zijn, ik vermoed de 930 Basic.

SonicFC wijzigde deze reactie 30-01-2019 14:32 (29%)

• Artbij
SonicFC schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 14:27:
[...]

Zover heb ik mij er nog niet in verdiept, we krijgen een Stork WTW 930/950. Hitting google.
Dat is Zehnder toch? Die hebben daar units voor.

Met gestrekt been.

• Andrehj
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 12:34
@Artbij Al eens naar de prijs van zo'n unit gekeken? En dat vergeleken met de hoeveelheid koelcapaciteit die je ervoor krijgt? Dat was voor mij de reden om die unit heeeeeel snel van het lijstje te schrappen.
Voor hetzelfde geld kan ik in vier slaapkamers (waar ik toch 90% van mijn binnenlucht naar binnen blaas) airco aanleggen, en zo een veel grotere koel- en ontvochtigcapaciteit behalen.

• Artbij
Andrehj schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 14:31:
@Artbij Al eens naar de prijs van zo'n unit gekeken? En dat vergeleken met de hoeveelheid koelcapaciteit die je ervoor krijgt? Dat was voor mij de reden om die unit heeeeeel snel van het lijstje te schrappen.
Voor hetzelfde geld kan ik in vier slaapkamers (waar ik toch 90% van mijn binnenlucht naar binnen blaas) airco aanleggen, en zo een veel grotere koel- en ontvochtigcapaciteit behalen.
Jazeker, daarom heb ik hem ook niet aangeschaft.

Met gestrekt been.

• Admiral Freebee
  • Registratie: februari 2004
  • Niet online
Andrehj schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 14:31:
Idem hier. Zehnder heeft zo'n unit en noemt dat topkoeling. Het haalt dus net het randje van de hitte af maar koelt niet tot een aangename temperatuur. Daar is het volume verplaatste lucht niet groot genoeg voor en men moet ook rekening houden met condens.

• blubbers
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 14:47
Fable schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 14:19:
[...]

Lekker tempo voor een zelfbouwer (y)
Ik wou dat we al verder stonden. >:)

• bbbrumbrum
  • Niet online
SonicFC schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 14:15:
[...]

Kanaalfancoil in de afvoerleiding?

• Fabian
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 08:27
Grolsch schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 13:22:
[...]De modernere WTW units hebben een by-pass klep die in de zomer open gaat zodat er in ieder geval niet over de wisselaar (warm) geventileerd wordt. Maar wat zomers gewoon het beste werkt is ramen open zodra de buitentemperatuur lager ligt als de binnentemperatuur.

Hier nog een praktijkvoorbeeld die dit bevestigd.

7 jaar oude "nieuwbouwwoning" met WTW (en bypass klep). De slaapkamer op de 1e verdieping ligt volledig op het zuiden. Twee redelijk grote ramen. Er kan prima geventileerd worden buiten de WTW om. Twee grote dakramen op zolder. Alle slaapkamer ramen kunnen open evenals enkele ramen benenden. Echter wanneer de woning eenmaal goed is opgewarmd in de zomer dan is het niet meer te houden. Screens voor de ramen vertragen het opwarmen een paar dagen.

Wat wellicht ook niet helpt is dat verse aanvoer van lucht van onder de dakpan wordt gehaald uit een dakdeel dat op het zuid-oosten ligt dus in de ochtend zuigt de WTW opgewarmte lucht van onder de dakpannen waar de zon op staat, vervolgens warmt alles lekker extra op door het oppervlak op het zuiden.

Omdat ik een lichte slaper ben gaan de ramen in de slaapkamer 's nachts dicht.

Ook met de WTW op standje 11 (m3/h) wordt er te weinig lucht verplaatst om de ruimtes ook maar een graad af te koelen. De muren blijven simpelweg te warm.

De volgende woning wordt wel weer met WTW 8) 8)7 Voor de volgende woning ligt de focus nog op het ontwerp en de vergunningen. Nog niet verdiept in technische installaties. Wel wil ik de WTW aanvullen met bevochtiging en koeling, als aanvulling op een w/w warmtepomp.

• gumtree
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 07:15
Wij zijn dus voornemens om te gaan bouwen in Oostenrijk. Na wat gedoe hebben we nu 1 offerte binnen en krijgen we hopelijk deze week nog twee andere offertes binnen voor een gelijkwaardige woning. (1 tekening + pakket van eisen) Nu blijft het natuurlijk appels met peren vergelijken. Dat maakt het best wel lastig.

We hebben van alle bouwers referenties gekregen en ook vanuit de gemeente (lees dorp) ook wat referenties ontvangen (lang leve de AvG ;-) ) van alle drie de bouwers. deze hebben we bijna allemaal gesproken en bijna allemaal is het naar volle tevredenheid gegaan.

Hebben jullie over de prijs nog onderhandeld en hoeveel ruimte zat er nog in. Ook al is AT geen NL onderhandelen moet daar ook.

gumtree wijzigde deze reactie 30-01-2019 20:45 (4%)

• GeeMoney
Fabian schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 20:12:
[...]

7 jaar oude "nieuwbouwwoning" met WTW (en bypass klep). De slaapkamer op de 1e verdieping ligt volledig op het zuiden. Twee redelijk grote ramen. Er kan prima geventileerd worden buiten de WTW om. Twee grote dakramen op zolder. Alle slaapkamer ramen kunnen open evenals enkele ramen benenden. Echter wanneer de woning eenmaal goed is opgewarmd in de zomer dan is het niet meer te houden. Screens voor de ramen vertragen het opwarmen een paar dagen.

Wat wellicht ook niet helpt is dat verse aanvoer van lucht van onder de dakpan wordt gehaald uit een dakdeel dat op het zuid-oosten ligt dus in de ochtend zuigt de WTW opgewarmte lucht van onder de dakpannen waar de zon op staat, vervolgens warmt alles lekker extra op door het oppervlak op het zuiden.

Ook met de WTW op standje 11 (m3/h) wordt er te weinig lucht verplaatst om de ruimtes ook maar een graad af te koelen. De muren blijven simpelweg te warm.

De volgende woning wordt wel weer met WTW 8) 8)7 Voor de volgende woning ligt de focus nog op het ontwerp en de vergunningen. Nog niet verdiept in technische installaties. Wel wil ik de WTW aanvullen met bevochtiging en koeling, als aanvulling op een w/w warmtepomp.
In combinatie met een warmtepomp en vloerverwarming kan er zomers dus ook gekoeld worden vanuit de vloeren. Tenminste zo is mij nu beloofd :P .
Onze nieuwe woning heeft een WTW icm een bodem warmtepomp op eigen bron.
En het is toch zo dat die bypass klep dicht gaat zodra de temp buiten boven de gestelde temp binnen ligt? Dan warmt hij toch niet extra op?

• Fabian
"De bypassklep gaat open, wanneer de binnentemperatuur een instelbare temperatuur (standaard 22 ºC) overschrijdt, terwijl de buitenlucht warmer is dan een instelbare temperatuur (standaard 10 ºC) maar kouder dan de binnenlucht."

• Andrehj
[...]
Welke prutser heeft dat dan verzonnen? 8)7 In elke WTW installatiemanual staat dat je de aanvoer vanaf een gevel moet halen, liefst een noordgevel, maar nooit vanaf het dak. En dan is onder de pannen nog erger.

• Fabian
Projectmatige bouw. Snel snel en goedkoop. Plegt-Vos of een onderaannemer zal het zo bedacht hebben.

• Fable
  • Nu online
Andrehj schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 22:27:
[...]

Welke prutser heeft dat dan verzonnen? 8)7 In elke WTW installatiemanual staat dat je de aanvoer vanaf een gevel moet halen, liefst een noordgevel, maar nooit vanaf het dak. En dan is onder de pannen nog erger.
Het nieuwe wnf kantoor heeft ook een hele mooie gevel met zwarte pannen waar de lucht wordt aangezogen. Mooi ontwerp van de architect maar niet heel erg handig. 8)7

http://www.rau.eu/wp-content/uploads/2016/02/136_N71_extralarge.jpg

Op de foto kan je ze mooi zien zitten.

Fable wijzigde deze reactie 31-01-2019 10:01 (19%)

• Artbij
[...]

Een praktijk voorbeeld van verkeerd installeren inderdaad. Wat een gepruts.

Met gestrekt been.

• Blueone
  • Niet online
[...]

Ik heb de handleiding van de stork 930 er op na geslagen maar daar staat verder niet benoemd dat de de aanvoer vanuit de gevel gehaald moet worden. Tevens zie je veel dakdoorvoeren specifiek voor een WTW unit. Ik ben toevallig momenteel in discussie over de plaatsing van de doorvoeren. In de gevel (westkant) zou ook kunnen, echter moeten de buizen dan over 8 meter met verschillende bochten midden over de zolder versleept worden wat ook niet ideaal is.

Waarom zou een aanvoer niet op het dak (noordkant) mogen zitten als er een schikte doorvoer gebruikt wordt?

• Artbij
Blueone schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 09:42:
[...]

Ik heb de handleiding van de stork 930 er op na geslagen maar daar staat verder niet benoemd dat de de aanvoer vanuit de gevel gehaald moet worden. Tevens zie je veel dakdoorvoeren specifiek voor een WTW unit. Ik ben toevallig momenteel in discussie over de plaatsing van de doorvoeren. In de gevel (westkant) zou ook kunnen, echter moeten de buizen dan over 8 meter met verschillende bochten midden over de zolder versleept worden wat ook niet ideaal is.

Waarom zou een aanvoer niet op het dak (noordkant) mogen zitten als er een schikte doorvoer gebruikt wordt?
Omdat je dan warme lucht naar binnen zuigt. Ook de noordkant van je dat wordt warm in de zomer als de zon hoog staat. Zeker als je hem dan ook nog onder zwarte dakpannen legt.

Met gestrekt been.

• Blueone
  • Niet online
Artbij schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 09:50:
[...]

Omdat je dan warme lucht naar binnen zuigt. Ook de noordkant van je dat wordt warm in de zomer als de zon hoog staat. Zeker als je hem dan ook nog onder zwarte dakpannen legt.
Dat de lucht onder de pannen warmer is snap ik, maar een dakdoorvoer is toch niet anders dan een geveldoorvoer, de zelfde warme of koude lucht wordt dan toch naar binnen getrokken (er vanuit gaande dat er geen andere doorvoeren zoals van de CV of iets dergelijks in de buurt zitten) of mis ik iets?

• Artbij
Blueone schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 09:59:
[...]

Dat de lucht onder de pannen warmer is snap ik, maar een dakdoorvoer is toch niet anders dan een geveldoorvoer, de zelfde warme of koude lucht wordt dan toch naar binnen getrokken (er vanuit gaande dat er geen andere doorvoeren zoals van de CV of iets dergelijks in de buurt zitten) of mis ik iets?
Dak is in de regel heter dan de muur volgens mij. Maar andere reden weet ik ook niet.

Met gestrekt been.

• SonicFC
  • Niet online
[...]

Bij ons is het aanvoerkanaal geplaatst op de noordgevel inderdaad, ik hoop dat we in de zomer daardoor iets meer koele lucht kunnen binnentrekken.

En verder bouwen wij houtskelet, ik verwacht daarmee dat het huis minder warmte vast zal houden in zomer.

• bbbrumbrum
  • Niet online
SonicFC schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 10:54:
[...]

En verder bouwen wij houtskelet, ik verwacht daarmee dat het huis minder warmte vast zal houden in zomer.
Uh, ja maar het warmt daardoor ook sneller op....

• anboni
  • Registratie: maart 2004
  • Nu online
Bij ons is deze week het hoogste punt bereikt!

• aikink
  • Registratie: maart 2017
  • Laatst online: 24-04 08:31
Nog even een klein stukje praktijkresultaat (n = 1) met betrekking tot de combinatie vloerverwarming/-koeling op de begane grond, en balansventilatie door het hele huis. Na drie maanden nu in het huis te wonen blijft is de temperatuur van de slaapkamer nog niet onder de 18º geweest. Thermostaat in de keuken/woonkamer staat dag en nacht op 21ºC.

De koeling hebben we wel in de afbouwperiode kunnen gebruiken en testen. Hoe dat straks in de volle zomer en met bewoning gaat uitpakken weet ik nog niet, maar afgelopen zomer hebben we overal prima in het hele huis onder de 25ºC weten te houden. Dat was ook nog in de situatie dat de screens nog niet werkten, die houden ook een bak straling buiten het huis.

Oh ja, en in dit huis met balansventilatie kunnen de ramen gewoon open. ;)

• Rtificial
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 10:24

Rtificial

as fake as can be

Mijn ervaring is HSB is dat het wel meevalt met de opwarming, en doordat de bypass op de WTW veel effectiever kan laten afkoelen in de nacht, het huis gewoonweg niet zo hard opwarmt. Je moet wel over heel zware massiefbouw gaan praten wil dat echt een factor gaan worden in het tegengaan van de opwarming, zonder last te hebben van het veel langer vasthouden van diezelfde warmte.
Nu even aan de andere kant, over hoeveel dagen per jaar hebben we het? :)

"Don't blow out my candle if you want yours to shine brighter..."

• stefijn

stefijn

DBlogic

Dat kan zomaar 6 weken achter elkaar zjin, zie afgelopen jaar. Niet te harden. Maar ik ben het er ermee eens: een grote massa gaat opwarming tegen, maar ALS het eenmaal warm is krijg je het ook neit meer afgekoeld. Alles hep voor en tegens.
Wij krijgen ook HSB en WTW

• aikink
  • Registratie: maart 2017
  • Laatst online: 24-04 08:31
[...]

Voorkant + Garage
[Afbeelding]

Voorkant + Erker
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Bovenste verdieping
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Bij toeval kwam ik deze reportage tegen. Ik zie heel wat overeenkomsten met jullie ideeën. :)

• loewie1984

loewie1984

aikink schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 17:26:
[...]

Bij toeval kwam ik deze reportage tegen. Ik zie heel wat overeenkomsten met jullie ideeën. :)
als je de sketchup wilt hebben stuur je maar een DM :)

discogs

• Tommy The Cat
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 13:00
Aannemers (leveranciers, etc.) hebben de prijzen in 2019 wederom verhoogd. Wij hebben inmiddels besloten een streep door ons project te trekken (fase: grond aangekocht, schetsontwerp en ramingen).

Het is lastig voorspellen hoe de markt er over een paar jaar uit ziet, maar wij hebben de afweging gemaakt dat de prijs betalen die nu gevraagd wordt niet een goede investering is. Er komt een keer een moment dat bedrijven zichzelf de markt uit prijzen en wat ons betreft is dat nu.

Wat vinden de tweakers? Kan het niet gek genoeg of zijn er nog meer die gewoon ‘nee’ zeggen?

• Deleon78
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 14:01
Tommy The Cat schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 12:19:
Aannemers (leveranciers, etc.) hebben de prijzen in 2019 wederom verhoogd. Wij hebben inmiddels besloten een streep door ons project te trekken (fase: grond aangekocht, schetsontwerp en ramingen).

Het is lastig voorspellen hoe de markt er over een paar jaar uit ziet, maar wij hebben de afweging gemaakt dat de prijs betalen die nu gevraagd wordt niet een goede investering is. Er komt een keer een moment dat bedrijven zichzelf de markt uit prijzen en wat ons betreft is dat nu.

Wat vinden de tweakers? Kan het niet gek genoeg of zijn er nog meer die gewoon ‘nee’ zeggen?
Wat doe je met het kavel? Aanhouden?

• xminator
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 14:45

Tsjah als je een woning ziet als investering kan je beter blijven huren.

Zelfbouw, nieuwbouw of kopen in de huidige markt stijgen alle prijzen en ze ontlopen elkaar allemaal niet qua prijs.

• Artbij

Het is volgens mij al een tijdje zo (ook al in 2016/2017) dat een huis bouwen niet direct een goede investering is. Als je geld wilt verdienen is dit niet de goede weg.

Er zijn al meer mensen die gestopt zijn met de bouwplannen omdat het niet meer te betalen is. Of ze in ieder geval aangepast hebben.

Hoorde afgelopen weekend nog een verhaal van een gezin dat huis verkocht heeft, nu op een kavel woont en eigenlijk de bouw van de woning niet meer kan betalen door de gestegen prijzen.

Ben wel benieuwd wanneer je de grond gekocht hebt, wat je verwachting was mbt de bouwkosten en op welke schattingen je nu uitkomt.

Met gestrekt been.

• CrashOne
  • Registratie: juli 2000
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

En zit er op de grond geen anti-speculatiebeding zodat je het ook niet direct mag verkopen? Dan zit je wel met een grote schuld aan iets waar je niks mee doet.

Huur mij in als freelance SEO consultant!

• Andrehj
Blueone schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 09:42:
[...]Ik heb de handleiding van de stork 930 er op na geslagen maar daar staat verder niet benoemd dat de de aanvoer vanuit de gevel gehaald moet worden.
Je hebt gelijk. Ik de documentatie van Zehnder kom je dit niet tegen, maar telefonisch werd ik er wel met klem op gewezen dat dit nodig was. Ik ben er komende week toch voor een cursus, dan zal ik eens vragen waarom dit niet in hun installatiehandleidingen staat.

In de handleiding van Ubbink staat het wel:
"De buitenluchttoevoer dient plaats te vinden vanuit de beschaduwde zijde van de woning, bijvoorbeeld uit de noordelijke gevel."
En logisch is het uiteraard ook.

• Deleon78
Zoals misschien bekend zou ik bij mijn bijna afgeronde bouwtraject een warmtepomp nemen, echter dit is op het laatste moment niet doorgegaan (opeenstapeling van zaken). Ik ga vooralsnog toch weer aan het gas, maar de gasaansluiting laat nog even op zich wachten (met name gezien de vorst). Zonder gas kan ik niet stoken, en dus ook geen opstookprotocol starten. Het opstookprotocol voor de vloerverwarming zit op het kritieke pad van de planning, dus enige vertraging hierin betekent vanalles herplannen (alles is mogelijk, maar ideaal is het niet).
Heeft iemand een suggestie om nu de (lage temperatuur) vloerverwarming tijdelijk op een andere manier te starten? Het is voor de duratie van een maand (hopelijk).

- Propaan zou evt kunnen, maar de onderdelen om de cv om te bouwen zijn moeilijk te krijgen (2w+ levertijd). Volgens mij verbruikt dat ding zo'n 30 a 40kg per week, dus dat is haalbaar met de grootste fles (en volgens mij dus minder regels voor opslag van propaan, want een tank in de tuin is niet haalbaar).
- Elektrisch?

• buiter
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 10:24
Deleon78 schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 21:11:
Zoals misschien bekend zou ik bij mijn bijna afgeronde bouwtraject een warmtepomp nemen, echter dit is op het laatste moment niet doorgegaan (opeenstapeling van zaken). Ik ga vooralsnog toch weer aan het gas, maar de gasaansluiting laat nog even op zich wachten (met name gezien de vorst). Zonder gas kan ik niet stoken, en dus ook geen opstookprotocol starten. Het opstookprotocol voor de vloerverwarming zit op het kritieke pad van de planning, dus enige vertraging hierin betekent vanalles herplannen (alles is mogelijk, maar ideaal is het niet).
Heeft iemand een suggestie om nu de (lage temperatuur) vloerverwarming tijdelijk op een andere manier te starten? Het is voor de duratie van een maand (hopelijk).

- Propaan zou evt kunnen, maar de onderdelen om de cv om te bouwen zijn moeilijk te krijgen (2w+ levertijd). Volgens mij verbruikt dat ding zo'n 30 a 40kg per week, dus dat is haalbaar met de grootste fles (en volgens mij dus minder regels voor opslag van propaan, want een tank in de tuin is niet haalbaar).
- Elektrisch?
Er zijn elektrische CV's te huur...
@Grolsch heeft ervaring met een opstookprotocol doormiddel van een elektrische boiler:
Grolsch in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 3"

• bbbrumbrum
  • Niet online
buiter schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 21:21:
[...]

@Grolsch heeft ervaring met een opstookprotocol doormiddel van een elektrische boiler:
Warmtepompboiler? Met subsidie voor paar honderd euro.
Zelfs een 5kW pana LWWP oid kan goedkoper zijn dan 1:1 elektrisch stoken, ook al is het maar tijdelijk.

• Deleon78
buiter schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 21:21:
[...]

@Grolsch Heb je wat aanvullende info voor me over wat je daar precies hebt staan en waar je het vandaan had?

• Grolsch
Deleon78 schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 22:06:
[...]

@Grolsch Heb je wat aanvullende info voor me over wat je daar precies hebt staan en waar je het vandaan had?
Er was laatst nog iemand in dit topic of het WP topic die een complete setje wilde verkopen. Gewoon boiler met pompje en drukvat.

• Deleon78
Grolsch schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 22:09:
[...]

Er was laatst nog iemand in dit topic of het WP topic die een complete setje wilde verkopen. Gewoon boiler met pompje en drukvat.
Kan het zo gauw niet vinden, maar ik zal morgen even verder zoeken :) Bedankt voor de tips!

• Grolsch
Deleon78 schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 22:17:
[...]

Kan het zo gauw niet vinden, maar ik zal morgen even verder zoeken :) Bedankt voor de tips!
--Erik-- in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #7"

Weekje geleden.....

Grolsch wijzigde deze reactie 01-02-2019 22:20 (3%)

• Deleon78
Ahh, ik heb alleen in W/W en hier gekeken, L/W volgde ik niet... My bad...

• LittleTycoon
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 24-04 14:16

Goed besluit. De bouw is een bedrijfstak met lage toegevoegde waarde. Als je al EUR 60,- per uur arbeidsloon moet gaan betalen voor wat voor een aanzienlijk deel semi-ongeschoold, maar voornamelijk niet schaalbaar werk is met te weinig innovatie, komt de klap van de markt gewoon een keer. Dat duurt niet nog 5 jaar.

Ik zou wel de grond aanhouden.

• jacovn
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 12:20
@Deleon78 wijhebben het met een 1 kW electrische boiler gedaan (met drukvat, pomp), maar dat was geen success.
Die kon maar 1 vloer per keer doen, en haalde net aan 32 graden.
Ik zou dus wel voor een wat zwaarder model gaan.

Ter vergelijk, heb nu de WP electrisch lopen en met 6 kWh lukt alles prima

jacovn wijzigde deze reactie 02-02-2019 08:39 (3%)

• Grolsch
jacovn schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 07:39:
@Deleon78 wijhebben het met een 1 kW electrische boiler gedaan, maar dat was geen success.
Die kon maar 1 vloer per keer doen, en haalde net aan 32 graden.
Ik zou dus wel voor een wat zwaarder model gaan.

Ter vergelijk, heb nu de WP electrisch lopen en met 6 kWh lukt alles prima
Nog steeds geen bron geboord?

Dat is dan prijzige hobby :'(

• jacovn
Grolsch schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 07:40:
[...]

Nog steeds geen bron geboord?

Dat is dan prijzige hobby :'(
Disndag komen ze, en ja het is 80-150 kWh per dag afhankelijk van weer en gebruik.

• Grolsch
jacovn schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 07:47:
[...]

Disndag komen ze, en ja het is 80-150 kWh per dag afhankelijk van weer en gebruik.
Dat is niet grappig :( De ROI van een WW WP is al niet denderend, maar op deze manier helemaal niet >:)

Wie gaat er op draaien voor de kosten :? Dit "geintje" gaat je minimaal 1 á 2K kosten als ik dit zo hoor.

• jacovn
Grolsch schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 08:55:
[...]

Dat is niet grappig :( De ROI van een WW WP is al niet denderend, maar op deze manier helemaal niet >:)

Wie gaat er op draaien voor de kosten :? Dit "geintje" gaat je minimaal 1 á 2K kosten als ik dit zo hoor.
instalateur gaat de meerpijs van missende bron betalen mbt verbruik.
Aangezien hij opsneerde met een COP van 6 heb ik die aangehouden in mijn Excel model. (Warm water met 2.5)
Maandkosten zijn rond de 450-500 euro nu. Het probleem is ook dat de temperatuur regeling niet goed werkt op electra omdat hij in storing staat vanwege missende bron. Dus je kunt de stooklijn wel aanpassen, maar dat komt uit op of 22.x graden, of 20 graden. Voor de 22.x gekozen om ook bouwvocht kwijt te raken.

Staat rond de 1250€ voor zijn rekening nu, Januari moet er nog bij en ik denk 2 weken Februari, want na de bron boring moet de zaak nog geactiveerd worden.

• Grolsch
jacovn schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 09:21:
[...]

instalateur gaat de meerpijs van missende bron betalen mbt verbruik.
Aangezien hij opsneerde met een COP van 6 heb ik die aangehouden in mijn Excel model. (Warm water met 2.5)
Maandkosten zijn rond de 450-500 euro nu. Het probleem is ook dat de temperatuur regeling niet goed werkt op electra omdat hij in storing staat vanwege missende bron. Dus je kunt de stooklijn wel aanpassen, maar dat komt uit op of 22.x graden, of 20 graden. Voor de 22.x gekozen om ook bouwvocht kwijt te raken.

Staat rond de 1250€ voor zijn rekening nu, Januari moet er nog bij en ik denk 2 weken Februari, want na de bron boring moet de zaak nog geactiveerd worden.
Een SCOP van 6 lijkt mij wel heel erg positief, wat ik er zo van lees zal het zo'n 4,5 zijn, maar voor jouw berekening natuurlijk rekenen met 6 >:)

Krijg je er ook een warmtemeter tussen :? Ik ben wel benieuwd wat de daadwerkelijke SCOP zal zijn.

Wel prettig voor jou dat hun de extra verbruikskosten betalen _/-\o_
Pagina: 1 ... 90 ... 99 Laatste

OnePlus 7 Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True