Het is mij ook al duidelijk geworden dat een deel van de bouw-wereld niets geleerd heeft van de vorige bonanza-periode. Onderaannemers die niet eens een prijsopgave willen doen maar gewoon zeggen 'geef maar opdracht, dan vertel ik je later wel wat het gekost heeft'Tommy The Cat schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 12:19:
Aannemers (leveranciers, etc.) hebben de prijzen in 2019 wederom verhoogd. Wij hebben inmiddels besloten een streep door ons project te trekken (fase: grond aangekocht, schetsontwerp en ramingen).
Het is lastig voorspellen hoe de markt er over een paar jaar uit ziet, maar wij hebben de afweging gemaakt dat de prijs betalen die nu gevraagd wordt niet een goede investering is. Er komt een keer een moment dat bedrijven zichzelf de markt uit prijzen en wat ons betreft is dat nu.
Wat vinden de tweakers? Kan het niet gek genoeg of zijn er nog meer die gewoon ‘nee’ zeggen?

Gelukkig heeft mijn bouwer afspraken met vaste onderaannemers waardoor de prijzen qua arbeidsloon nog wel enigszins redelijk blijven, maar alsnog is het niet om vrolijk van de worden. Daarnaast hebben we een type woning waarbij de factor arbeidsloon een stuk beperkter is.
Toen ons eerste bouwplan onhaalbaar bleek hebben we ook wel serieus overwogen het hele plan af te zinken en de optie terug te geven aan de gemeente - mede wetende dat we met de 9 maanden vertraging die dat op zou leveren de prijzen alleen nog maar meer op zouden lopen. Uiteindelijk hebben we er wel voor gekozen door te gaan - mede omdat de grond zelf op prijspeil 2016 is aangekocht en dus al wel wat waardestijging heeft meegekregen - en het woningontwerp sterk te reduceren. De alternatieven waren niet bepaald aantrekkelijker: we wilden niet blijven huren, en bestaande woningen zijn net zo veel in prijs gestegen.
In algemene zin geloof ik niet zo in de mogelijkheid de markt te timen. Wie zegt dat het over 3-5 jaar goedkoper is? De druk op de bouw- en woningmarkt zal de komende jaren nog wel blijven bestaan, zeker gezien de ambitie om het bouwtempo alleen maar op te schroeven. Er lijkt ook voorlopig nog geen einde te komen aan de beschikbaarheid van goedkoop geld. Ik verwacht weliswaar een vertraging van de economische groei in de komende paar jaar maar een 2008/2009-achtige depressie zie ik niet gebeuren.
Uiteindelijk moet je zelf kwantificeren wanneer iets een goede investering is. Met een horizon van 15+ jaar maakt het over het algemeen niet zo veel uit op welk moment je de aankoop hebt gedaan. Om het een goede investering te laten zijn moet je immers niet alleen de aankoop doen in een laagconjuctuur, maar de verkoop ook in een hoogconjuctuur. Maar er vanuitgaande dat je érgens moet wonen, is in een hoogconjuctuur je volgende woning weer net zo duur.
[ Voor 3% gewijzigd door Daniel op 02-02-2019 10:09 ]