Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 91 ... 94 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Daniel
  • Registratie: juli 1999
  • Laatst online: 07:28

Daniel

Kapitein NCC-1701
Tommy The Cat schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 12:19:
Aannemers (leveranciers, etc.) hebben de prijzen in 2019 wederom verhoogd. Wij hebben inmiddels besloten een streep door ons project te trekken (fase: grond aangekocht, schetsontwerp en ramingen).

Het is lastig voorspellen hoe de markt er over een paar jaar uit ziet, maar wij hebben de afweging gemaakt dat de prijs betalen die nu gevraagd wordt niet een goede investering is. Er komt een keer een moment dat bedrijven zichzelf de markt uit prijzen en wat ons betreft is dat nu.

Wat vinden de tweakers? Kan het niet gek genoeg of zijn er nog meer die gewoon ‘nee’ zeggen?
Het is mij ook al duidelijk geworden dat een deel van de bouw-wereld niets geleerd heeft van de vorige bonanza-periode. Onderaannemers die niet eens een prijsopgave willen doen maar gewoon zeggen 'geef maar opdracht, dan vertel ik je later wel wat het gekost heeft' 8)7 Dat is meestal niet de manier om langdurige vruchtbare relaties te maken.
Gelukkig heeft mijn bouwer afspraken met vaste onderaannemers waardoor de prijzen qua arbeidsloon nog wel enigszins redelijk blijven, maar alsnog is het niet om vrolijk van de worden. Daarnaast hebben we een type woning waarbij de factor arbeidsloon een stuk beperkter is.

Toen ons eerste bouwplan onhaalbaar bleek hebben we ook wel serieus overwogen het hele plan af te zinken en de optie terug te geven aan de gemeente - mede wetende dat we met de 9 maanden vertraging die dat op zou leveren de prijzen alleen nog maar meer op zouden lopen. Uiteindelijk hebben we er wel voor gekozen door te gaan - mede omdat de grond zelf op prijspeil 2016 is aangekocht en dus al wel wat waardestijging heeft meegekregen - en het woningontwerp sterk te reduceren. De alternatieven waren niet bepaald aantrekkelijker: we wilden niet blijven huren, en bestaande woningen zijn net zo veel in prijs gestegen.

In algemene zin geloof ik niet zo in de mogelijkheid de markt te timen. Wie zegt dat het over 3-5 jaar goedkoper is? De druk op de bouw- en woningmarkt zal de komende jaren nog wel blijven bestaan, zeker gezien de ambitie om het bouwtempo alleen maar op te schroeven. Er lijkt ook voorlopig nog geen einde te komen aan de beschikbaarheid van goedkoop geld. Ik verwacht weliswaar een vertraging van de economische groei in de komende paar jaar maar een 2008/2009-achtige depressie zie ik niet gebeuren.

Uiteindelijk moet je zelf kwantificeren wanneer iets een goede investering is. Met een horizon van 15+ jaar maakt het over het algemeen niet zo veel uit op welk moment je de aankoop hebt gedaan. Om het een goede investering te laten zijn moet je immers niet alleen de aankoop doen in een laagconjuctuur, maar de verkoop ook in een hoogconjuctuur. Maar er vanuitgaande dat je érgens moet wonen, is in een hoogconjuctuur je volgende woning weer net zo duur.

Daniel wijzigde deze reactie 02-02-2019 10:09 (3%)

Twitter | Met Nerds om Tafel Podcast

• jacovn
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 09:23
Grolsch schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 09:27:
[...]

Een SCOP van 6 lijkt mij wel heel erg positief, wat ik er zo van lees zal het zo'n 4,5 zijn, maar voor jouw berekening natuurlijk rekenen met 6 >:)

Krijg je er ook een warmtemeter tussen :? Ik ben wel benieuwd wat de daadwerkelijke SCOP zal zijn.

Wel prettig voor jou dat hun de extra verbruikskosten betalen _/-\o_
We hebben een complete warmtepomp afgenomen, en niet een zonder bron. Hij heeft een jaar de tijd gehad nu in totaal. Dus slechte planning aan zijn kant is niet mijn probleem.
De originele aanvraag was niet helemaal goed gegaan, en daarna is het een wazig verhaal met andere boorders, veranderde aanvraag methodes en weet ik niet wat meer.

Ik heb geen warmtemeter geplanned.
De afgifte draait op dit moment met 26 graden de vloer in en een delta van 4 graden naar de uitgang volgens mij. Maar de analoge meters vertrouw ik niet helemaal.

Overigens krabbelde hij al terug met de opmerking: even kijken als de bron draait wat verbruik dan is. Dus ik heb ook maar alle buiten temperaturen gelogged zodat ik vergelijkbare dagen kan zoeken uit nogember, december en januari.

• Grolsch
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 09:08
jacovn schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 10:19:
[...]

We hebben een complete warmtepomp afgenomen, en niet een zonder bron. Hij heeft een jaar de tijd gehad nu in totaal. Dus slechte planning aan zijn kant is niet mijn probleem.
De originele aanvraag was niet helemaal goed gegaan, en daarna is het een wazig verhaal met andere boorders, veranderde aanvraag methodes en weet ik niet wat meer.

Ik heb geen warmtemeter geplanned.
De afgifte draait op dit moment met 26 graden de vloer in en een delta van 4 graden naar de uitgang volgens mij. Maar de analoge meters vertrouw ik niet helemaal.

Overigens krabbelde hij al terug met de opmerking: even kijken als de bron draait wat verbruik dan is. Dus ik heb ook maar alle buiten temperaturen gelogged zodat ik vergelijkbare dagen kan zoeken uit nogember, december en januari.
En zo moet je ze aanpakken >:) _/-\o_ _/-\o_

Met een WW WP maakt de buitentemperatuur niet zo heel veel uit, de brontemperatuur blijft vrij stabiel.

Een Ta van 26 is wel erg laag, wel goed voor de COP, maar ik ben bang dat je last gaat krijgen van het "kille vloer" fenomeen. Maar dat is een kwestie van proberen / testen.

Jammer dat je geen warmtemeter neemt, nu kun je nog niet bepalen wat je COP is, of zit er misschien in de WP unit een energiemeter :? In mijn Mitsu in ieder geval wel.

• jacovn
Grolsch schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 10:21:
[...]

Met een WW WP maakt de buitentemperatuur niet zo heel veel uit, de brontemperatuur blijft vrij stabiel.

Een Ta van 26 is wel erg laag, wel goed voor de COP, maar ik ben bang dat je last gaat krijgen van het "kille vloer" fenomeen. Maar dat is een kwestie van proberen / testen.

Jammer dat je geen warmtemeter neemt, nu kun je nog niet bepalen wat je COP is, of zit er misschien in de WP unit een energiemeter :? In mijn Mitsu in ieder geval wel.
Er zit wel een urenteller in van Eletriche element(en)
Die staat al op 1750 uur. De WP is in week 3 van september aangegaan. Maar mij werd verteld dat de WP efficienter stookt. En het is nu relatief te warm en dat helpt ook niet voor verbruik.

Zal moeten zoeken of er ook een energie meter op zit. Heb wel naar een kamstrup mbus unit gekeken. Maar het zijn DN32 leidingen en ik was bang voor gezeur met flow restrictie etc.

Edit: heb een voorstel voor een systeem van Nathan gezien en daar gaan ze van 1600 uur vollast uit.
Ik heb dus in een (winter) kwartaal al meer uren gehad met 6.6 kW energie wat huis in ging. Dus ik vraag me echt af of een bron die ze voortellen (120 meter met rond de 6 kW opbrengst) het wrl trekt.

jacovn wijzigde deze reactie 02-02-2019 10:38 (12%)

• Grolsch
jacovn schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 10:27:
[...]

Die staat al op 1750 uur. De WP is in week 3 van september aangegaan. Maar mij werd verteld dat de WP efficienter stookt. En het is nu relatief te warm en dat helpt ook niet voor verbruik.

Zal moeten zoeken of er ook een energie meter op zit. Heb wel naar een kamstrup mbus unit gekeken. Maar het zijn DN32 leidingen en ik was bang voor gezeur met flow restrictie etc.
Als je de juiste warmtemeter uitzoekt die in de range van jouw flow zit geeft deze geen restrictie, maar juist inzicht. Maar verder redelijk offtopic hier :P Even geduldig afwachten tot de boel geïnstalleerd is!

Wanneer gaan jullie trouwens inhuizen :?

• jacovn
Grolsch schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 10:30:
[...]

Als je de juiste warmtemeter uitzoekt die in de range van jouw flow zit geeft deze geen restrictie, maar juist inzicht. Maar verder redelijk offtopic hier :P Even geduldig afwachten tot de boel geïnstalleerd is!

Wanneer gaan jullie trouwens inhuizen :?
We wonen er al meer dan 4 maanden

• Grolsch
jacovn schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 10:39:
[...]

We wonen er al meer dan 4 maanden
|:( |:( Als je ook even niet oplet mis je van alles in dit topic 8)

• Piper
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 08:51

Piper

No guts, no glory

Tommy The Cat schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 12:19:
Aannemers (leveranciers, etc.) hebben de prijzen in 2019 wederom verhoogd. Wij hebben inmiddels besloten een streep door ons project te trekken (fase: grond aangekocht, schetsontwerp en ramingen).

Het is lastig voorspellen hoe de markt er over een paar jaar uit ziet, maar wij hebben de afweging gemaakt dat de prijs betalen die nu gevraagd wordt niet een goede investering is. Er komt een keer een moment dat bedrijven zichzelf de markt uit prijzen en wat ons betreft is dat nu.

Wat vinden de tweakers? Kan het niet gek genoeg of zijn er nog meer die gewoon ‘nee’ zeggen?
Wij zijn nu bezig met het zoeken naar een aannemer maar dat is inderdaad echt (bijna..) geen doen. Als ze al reageren is het antwoord bijna altijd 'geen tijd', laat staan dat ze nog iets verder doorvragen naar hoe en wat..

Wij hebben ook wel getwijfeld, maar niemand geeft mij de garantie dat het over 3 of 5 jaar goedkoper is. Bovendien hebben we geluk gehad met de koop en verkoop van ons (nu nog..) huidige huis dat we dat aardig weg kunnen strepen tegen de bizarre prijsstijgingen.

Uiteindelijk spelen er ook nog zaken zoals de leeftijd v/d kids mee waarom we het nu wel doorzetten en het niet over een aantal jaar pas willen gaan proberen. We'll see. :+

• EdwinV
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 07-02 17:04
Wat een geweldig topic is dit zeg _/-\o_ ! Na heel veel uurtjes lezen, meng ik mij ook graag in de discussie. Sinds kort hebben wij een reservering voor een bouwkavel hier in de buurt. De financiële haalbaarheid lijkt goed en onze architect is net zo enthousiast als ons over de mogelijkheden van ons kavel, dus we hebben besloten om ons droomhuis te gaan bouwen.

De ruwe plannen zijn vooralsnog: compact passiefhuis (~220 m2) op basis van HSB of CLT met de vorm van een schuurwoning. De gemeente vereist een zo ecologisch mogelijke woning en geeft ons daar advies en subsidie voor. Zo krijgen we geen rioolaansluiting maar een IBA met helofytenfilter en gaan we regenwater opvangen voor hergebruik (toilet en wasmachine).

In het topic kwam ik veel interessante nieuwe technieken tegen. Zaken zoals de Hectar funderingen, QualityFlow ventilatie en douche warmtewisselaars waren voor mij nieuw en zien er veelbelovend uit. Zijn er nog andere innovaties in de bouwwereld die ik zeker moet onderzoeken volgens jullie?

Verder ben ik nieuwsgierig hoe jullie in huis iets geregeld hebben voor de was. Wij willen een bijkeuken, maar omdat de meeste wasgoed op de verdieping ontstaat, hebben we liever de wasmachine boven. De ruimte voor een aparte washok lijkt beperkt te zijn. En als in zo'n hok was wilt drogen heb je al snel een goed formaat ruimte nodig. We willen geen droger en krijgen geen trapgat naar een zolder waarin je was kunt drogen. Hoe hebben jullie in het ontwerp van jullie huis rekening gehouden met de locatie van de wasmachine en het drogen van was?

• Hoijong
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 22:28
@EdwinV ik denk dat de meeste mensen die een eigen huis bouwen ook gewoon een droger plaatsen......ongefundeerde gok.

• jacovn
H
EdwinV schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 20:42:

Verder ben ik nieuwsgierig hoe jullie in huis iets geregeld hebben voor de was. Wij willen een bijkeuken, maar omdat de meeste wasgoed op de verdieping ontstaat, hebben we liever de wasmachine boven. De ruimte voor een aparte washok lijkt beperkt te zijn. En als in zo'n hok was wilt drogen heb je al snel een goed formaat ruimte nodig. We willen geen droger en krijgen geen trapgat naar een zolder waarin je was kunt drogen. Hoe hebben jullie in het ontwerp van jullie huis rekening gehouden met de locatie van de wasmachine en het drogen van was?
Wij hebben een aparte was/droog ruimte.

Maar door hoe de qualityflow werkt en hoe nu de naverwarming afgesteld is , is het huis per verdieping naar boven iets kouder. (Als in 21,2, 20,5, 18,9) dit komt doordat de inblaas van de qualityflow op 2 hoog zit en dit met werkelijk rendement van rond de 80-85% natuurlijk iets koeler binnenkomt dan naar buiten gaat. (Afhankelijk van T buiten dus, en dan met Tbuiten van -5 iets van 14 graden invoer gezien.

De wasruimte zit op 2 hoog en met lucht van nog geen 19 graden kan de vloerverwarming het daar niet voldoende verwarmen om er voldoende drogende werking te krijgen.
De naregeling staat wel op 21 graden, maar systeem werkt nog niet als beoogt, dus die ruimte haalt de 21 zelden.
Ook gaat de qualitflow niet echt op vocht aan van wasgoed, blijkbaar brengt dat niet de luchtvochtigheid omhoog zodat de (standaard ingestelde) vochtsensor van de qualityflow erop reageerd.

Zelfde issue in de badkamer, qualityflow haalt wel de lucht vochtigheid omlaag (na douchen is die vrij hoog)
En zelfs de temperatuur is wel hoger (21+) drogen daar natte handoeken minder.
Dit heb ik opgelost met een IR paneel. Half uurtje 700 watt paneel aan en handdoeken zijn droog.
De extra warmte komt dan >80% weer van terug door de lucht WTW reken ik maar.

Ik vrees dat ik de droogruimte ook maar voorzie van een of twee Ir panelen direct gericht op wasrek.
Wij werken allebeide en alles wordt op vaste tijden gedaan, dus vrouw baalt als was niet droog is.

Nadeel van ZLT stoken in een geisoleerd huis met WTW. De vloer wordt met 26 graden water verwarmt, dus huis is wel warm genoeg maar het is toch anders dan vorige huis waar de was/droog ruimte bij de CV installatie was en er 70 graden water door ongeisoleerde buizen door die ruimte liepen.

• jerh
  • Registratie: mei 2015
  • Laatst online: 10:11
Grolsch schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 10:21:
[...]

De bron temperatuur zakt bij lange runs wel, op 1 februari had ik een run van ruim 11 uur, begon op 9.2 graden en eindige op 8.7 graden. Je raakt dus wel wat vermogen kwijt. Dit stookseizoen als laagste 8.1 graden gezien.

@jacovn Die lage Ta zie ik ook hier, regelmatig nog lager ook. Je krijgt dan idd geen warme vloer, hij is lauw, je merkt eigenlijk pas dat er warmte inzit als je op iets koud buiten stapt....

En ik denk dat voor verwarmen een cop van 6 wel haalbaar is.
jacovn schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 10:27:
[...]

Edit: heb een voorstel voor een systeem van Nathan gezien en daar gaan ze van 1600 uur vollast uit.
Ik heb dus in een (winter) kwartaal al meer uren gehad met 6.6 kW energie wat huis in ging. Dus ik vraag me echt af of een bron die ze voortellen (120 meter met rond de 6 kW opbrengst) het wrl trekt.
Bij mijn bronberekening gingen ze uit van 1600 uur voor cv, 400 uur voor SWW en 500 uur voor koelen. Ik blijf die bron erg klein vinden. Kunnen ze er niet nog een bij maken, de aan- en afvoer kosten zijn aanzienlijk, dus een extra bron is relatief goedkoop. Je moet er niet aan denken dat ze terug moeten komen als je tuin etc al op orde is. Ik heb hier voor een 6 kW 2x 110 meter liggen (erg gunstige ook qua bodemgesteldheid) en houd dus hoge brontemperaturen, die zich ook nog goed herstellen.

Je hebt nog wel te maken met bouwvocht in huis, dus je heb straks wel minder verwarming nodig.
Wat een geweldig topic is dit zeg _/-\o_ ! Na heel veel uurtjes lezen, meng ik mij ook graag in de discussie. Sinds kort hebben wij een reservering voor een bouwkavel hier in de buurt. De financiële haalbaarheid lijkt goed en onze architect is net zo enthousiast als ons over de mogelijkheden van ons kavel, dus we hebben besloten om ons droomhuis te gaan bouwen.

De ruwe plannen zijn vooralsnog: compact passiefhuis (~220 m2) op basis van HSB of CLT met de vorm van een schuurwoning. De gemeente vereist een zo ecologisch mogelijke woning en geeft ons daar advies en subsidie voor. Zo krijgen we geen rioolaansluiting maar een IBA met helofytenfilter en gaan we regenwater opvangen voor hergebruik (toilet en wasmachine).

In het topic kwam ik veel interessante nieuwe technieken tegen. Zaken zoals de Hectar funderingen, QualityFlow ventilatie en douche warmtewisselaars waren voor mij nieuw en zien er veelbelovend uit. Zijn er nog andere innovaties in de bouwwereld die ik zeker moet onderzoeken volgens jullie?

Wij hebben hier een aparte waskamer op de 1ste verdieping. Zo handig, deur dicht, alle was uit het zicht en gesleep met was van boven naar beneden in huis. De ruimte is 2,5 bij 4 meter. Er staan een droger en een wasmachine in, de wasmanden voor de vieze was en de strijkplank. Mijn vrouw vind het geweldig, er staat ook een stereotje in, zodat ze muziek bij het strijken heeft. Punten om nog op te letten, zover mogelijk weg van slaapkamers, een wasmachine maakt altijd geluid als hij centrifugeert; genoeg licht, dat is met strijken en sokken sorteren heel fijn; en afvoer en aanvoer voor zowel droger als wasmachine.

• Fable
  • Registratie: juli 2009
  • Nu online
jacovn schreef op zondag 3 februari 2019 @ 07:37:
H
[...]

Maar door hoe de qualityflow werkt en hoe nu de naverwarming afgesteld is , is het huis per verdieping naar boven iets kouder. (Als in 21,2, 20,5, 18,9) dit komt doordat de inblaas van de qualityflow op 2 hoog zit en dit met werkelijk rendement van rond de 80-85% natuurlijk iets koeler binnenkomt dan naar buiten gaat. (Afhankelijk van T buiten dus, en dan met Tbuiten van -5 iets van 14 graden invoer gezien.

De wasruimte zit op 2 hoog en met lucht van nog geen 19 graden kan de vloerverwarming het daar niet voldoende verwarmen om er voldoende drogende werking te krijgen.
De naregeling staat wel op 21 graden, maar systeem werkt nog niet als beoogt, dus die ruimte haalt de 21 zelden.
Ook gaat de qualitflow niet echt op vocht aan van wasgoed, blijkbaar brengt dat niet de luchtvochtigheid omhoog zodat de (standaard ingestelde) vochtsensor van de qualityflow erop reageerd.

Zelfde issue in de badkamer, qualityflow haalt wel de lucht vochtigheid omlaag (na douchen is die vrij hoog)
Dit heb ik opgelost met een IR paneel. Half uurtje 700 watt paneel aan en handdoeken zijn droog.

Ik vrees dat ik de droogruimte ook maar voorzie van een of twee Ir panelen direct gericht op wasrek.
Wij werken allebeide en alles wordt op vaste tijden gedaan, dus vrouw baalt als was niet droog is.

Nadeel van ZLT stoken in een geisoleerd huis met WTW. De vloer wordt met 26 graden water verwarmt, dus huis is wel warm genoeg maar het is toch anders dan vorige huis waar de was/droog ruimte bij de CV installatie was en er 70 graden water door ongeisoleerde buizen door die ruimte liepen.
Je zou ook kunnen kijken of het met een klein ventilatortje sneller droogt. Ik zet hier ook wel eens een ventilator op de was en dan is het een stuk sneller droog.

• jacovn
jerh schreef op zondag 3 februari 2019 @ 08:00:

@jacovn Die lage Ta zie ik ook hier, regelmatig nog lager ook. Je krijgt dan idd geen warme vloer, hij is lauw, je merkt eigenlijk pas dat er warmte inzit als je op iets koud buiten stapt....

Net gekeken een aanvoer is 24 en retour 21 voor de BG.
Bij mijn bronberekening gingen ze uit van 1600 uur voor cv, 400 uur voor SWW en 500 uur voor koelen. Ik blijf die bron erg klein vinden. Kunnen ze er niet nog een bij maken, de aan- en afvoer kosten zijn aanzienlijk, dus een extra bron is relatief goedkoop. Je moet er niet aan denken dat ze terug moeten komen als je tuin etc al op orde is. Ik heb hier voor een 6 kW 2x 110 meter liggen (erg gunstige ook qua bodemgesteldheid) en houd dus hoge brontemperaturen, die zich ook nog goed herstellen.

Je hebt nog wel te maken met bouwvocht in huis, dus je heb straks wel minder verwarming nodig. .
Te kleine bron is ook iets waar ik me wel zorgen over maak.
Er moet hier uit 120 meter 6.7 kW gaan komen volgens de Nathan formule uit de W/W warmtepomp thread (rekenen ze met helft ventilatie verlies - omdat mensen raamroosters dichtdoen als het koud is - maar wat als je die niet hebt)
En de algemen tendens lijkt te zijn dat Nathan de bron dan naar beneden afrondt omdat piekvermogen alleen nodig is als het -10 is en dan moet je maar electrisch bijverwarmen...

Op mijn vraag om de berekening van de bron blijft het nog steeds stil. Elke keer te druk, of informatie nog niet binnen, of gecombineerd met andere klanten dus kan ik niet doorsturen. Het lijkt er een beetje op dat ik toch aan het lijntje gehouden wordt.

Verder was de redenatie dat als de bron te groot zou worden de warmtepomp niet meer goed zou werken.
Dat is iets wat ik niet snap. De afgifte kant kan moduleren tot 2.1 kW. Dus als er minder vraag dan dat is gaat hij als een aan/uit werken neem ik voor gemak aan.

Maar de bron zijde gaat neem ik aan draaien als er warmte vraag is. Die kan op 3 snelheden draaien bij onze WP.

Uit de handleiding:

Wärmequelle
Volumenstrom: minimal ı nominal B0/W35 nach EN 14511 ı maximal
l/h. 300 ı 1050 ı 2000

Heizkreis
Volumenstrom: minimal ı nominal B0/W35 nach EN 14511 ı maximal
l/h 200 ı 720 ı 1500

De middenstand lijkt B0/W35 te zijn, en dat is zeg maar halve snelheid.

Dan is de vraag natuurlijk, zijn het gescheiden regelkringen, of lopen ze 1:1 dus minimale flow afgiftekant is ook minimale flow bron.
Ik snap wel dat als de bron 20 kW leveren zou en de afgifte maar 2 kW op zou nemen er 18 kW overblijft, maar gaat die niet gewoon weer de bron in ? (Als in retour water wordt stuk minder koud)

Dat soort vragen krijg ik niet duidelijk beantwoord, ik kan het niet vinden online, en de instalateur zegt dat het zo niet werkt, maar betere uitleg krijg ik ook niet. Zal het de Nathan engineer wel vragen als die de zaak komt afregelen.

Edit: na wat zoeken lijkt het meest aannemelijk dat het een platenwisselaar is.
Met de koelgas met zeer laag kookpunt heb je aan de afgiftekant min of meer een airco draaien met compressor en expander en de bron zijde zal wel gewoon water rondpompen zijn.

jacovn wijzigde deze reactie 03-02-2019 09:17 (5%)

• buiter
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 07:53
[...]
[...]
Hoewel het een beetje offtopic is...
Bij gebrek aan bewijs (meetresultaten van een warmtemeter & stroommeter) neig ik meer in de richting van een COP tussen de 3 en 4,5 bij een WW WP.
Dit baseer ik op een WW WP die dit zelf aangeeft. (en dat is geen betrouwbare informatie)

Ook het gebrek aan installateurs die dit standaard mee installeren + ontbreken van openheid/vrijgeven van informatie over rendement in combinatie met een bron beloofd niet veel goeds.
Je zou als installateur dit toch bij één van je eerste installaties willen doen om ook praktisch te kijken wat het rendement is? (wellicht doen ze dit allemaal en weten ze iets wat jij niet moet weten)

Zolang praktische informatie ontbreekt blijf ik van mening dat de COP van een WW WP niet in de buurt komt van de 6. (beetje tricky, I know)
Hopelijk kan iemand mij wijzen op meetresultaten en zit ik er gruwelijk naast. (want dan zou een WW WP een betere optie zijn)

• Artbij
  • Registratie: augustus 2006
  • Nu online

Wij wassen en droge gewoon in de bijkeuken. Je kunt wel zeggen dat je veel moet slepen, maar als je elke keer naar boven moet om te kijken of je was al klaar is, of om de volgende er in te doen. Of omdat de droger piept dat hij klaar is enz, verwacht ik minder te moeten lopen door beneden te wassen en drogen. Buiten dat mijn slaapkamers nu wat groter zijn,

Om de was te drogen heb ik een wasrek tegen het plafond gemonteerd dat je met touwtjes kunt laten zakken, Met de plafondhoogte van tegenwoordig kun je er gewoon onderdoor lopen en hangt er niets in de weg.

Waarom eigenlijk geen droger?

Met gestrekt been.

• AUijtdehaag
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online

AUijtdehaag

Oost-west zuid-noord is ook ok

Waarom past niemand een warmtemeter toe op een W/W warmtepomp?
Dan kan dat "ik denk" vervangen worden door "ik weet"

We zijn toch tweakers die alles willen w(m)eten ?
Heel lastig is het niet:
Kamstrup Multical 302 met Pi uitlezen en domoticz
Voor de L/w warmtepompen, hebben we al een mooi lijstje bij elkaar (met dank aan Tomexergie)

AUijtdehaag wijzigde deze reactie 03-02-2019 09:38 (12%)

Live PVoutput - Panasonic Hit Kuro/Solar Frontier - 5 kW Mitsubsidie

• Road-runner83
  • Laatst online: 07:35
Wij wassen en drogen ook in de bijkeuken/berging (die is 6x3m maar staat ook nog een 2e koelkast, wat fietsen en voorraad). Naast een droger ook nog voldoende ruimte voor 2 grote wasrekken en droogt gewoon prima!

Je kunt ook nog overwegen om een waskoker te gebruiken mochten de plattegronden zich daarvoor lenen :). Dat hebben onze 2-kapper buren (die hebben de bijkeuken op de plek zitten waar wij de speelkamer hebben en kunnen zo de was van de 1e verdieping (kleine hap uit een slaapkamer) vanuit de gang naar de bijkeuken verplaatsen ;).

• EdwinV
H
[...]

Wat ik op internet kan vinden over het drogen van was, heeft het vooral te maken met lage luchtvochtigheid en ventilatie. Was drogen zou je ook goed kunnen doen met een ventilator en een luchtontvochtiger. Ik twijfel dus of de lage temperatuur op jouw zolder de oorzaak is van de lange droogtijd nu. IR panelen om te drogen had ik nog niet aan gedacht, goed idee!

Ik had zelfs het idee om een soort droogkast te maken waarin precies 2 wasrekken passen. Die kast laten we dan afzuigen op de balansventilatie. Als we dan een wtw zouden hebben die ook vocht overzet naar de inkomende lucht, zouden we dus gratis een luchtbevochtiger hebben als we gewassen hebben. Maar dit idee is volledig op mijn boerenverstand beredeneert en zal vast anders uitpakken...
Artbij schreef op zondag 3 februari 2019 @ 09:27:
[...]

Wij wassen en droge gewoon in de bijkeuken. Je kunt wel zeggen dat je veel moet slepen, maar als je elke keer naar boven moet om te kijken of je was al klaar is, of om de volgende er in te doen. Of omdat de droger piept dat hij klaar is enz, verwacht ik minder te moeten lopen door beneden te wassen en drogen. Buiten dat mijn slaapkamers nu wat groter zijn,

Om de was te drogen heb ik een wasrek tegen het plafond gemonteerd dat je met touwtjes kunt laten zakken, Met de plafondhoogte van tegenwoordig kun je er gewoon onderdoor lopen en hangt er niets in de weg.

Waarom eigenlijk geen droger?
Dat heen-en-weer lopen als de was klaar is hadden wij nog niet meegenomen in de overweging. Goed inzicht! Heb je toevallig een foto / linkje van je wasrek?

We zijn niet principieel tegen een droger, maar we missen hem tot nu toe ook nog niet. Ons appartement heeft er nu weinig ruimte voor, maar bij de komst van onze dochter 4 maand geleden hebben we het wel overwogen (iedereen met kinderen heeft een droger toch...?). Toen we gingen kijken wat wel en niet in de droger mag, kwamen we tot de conclusie dat we nog steeds veel op de lijn moeten drogen. We vonden het de investering toen niet waard en hebben er sindsdien geen spijt van gehad. Dat zien we niet heel snel veranderen in de toekomst, zeker omdat de was ook minder gaat worden als we uit de babywas zijn.
Road-runner83 schreef op zondag 3 februari 2019 @ 09:38:
[...]

Wij wassen en drogen ook in de bijkeuken/berging (die is 6x3m maar staat ook nog een 2e koelkast, wat fietsen en voorraad). Naast een droger ook nog voldoende ruimte voor 2 grote wasrekken en droogt gewoon prima!

Je kunt ook nog overwegen om een waskoker te gebruiken mochten de plattegronden zich daarvoor lenen :). Dat hebben onze 2-kapper buren (die hebben de bijkeuken op de plek zitten waar wij de speelkamer hebben en kunnen zo de was van de 1e verdieping (kleine hap uit een slaapkamer) vanuit de gang naar de bijkeuken verplaatsen ;).
Een waskoker hadden we nog niet aan gedacht. Klein nadeel is dat wij nu onze was al scheiden zodra we het in de wasmand doen. Dat zouden we dan achteraf nog moeten doen in de bijkeuken.

• jacovn
AUijtdehaag schreef op zondag 3 februari 2019 @ 09:36:

Heel lastig is het niet:
Voor de L/w warmtepompen, hebben we al een mooi lijstje bij elkaar (met dank aan Tomexergie)
Tja een Kamsgrup 301 is nog te betalen maar gaat tot dn20
Voor dn32 heb je een 60x nodig en die is snel €1000.

Dat is toch wel een drempel..

Edit:
de WP uit is DN40 en dat splitst naar DN32 per vloerverwarming verdeler.
Boiler zit ook met DN40 aangesloten op de WP.
Dus ik zou al 2 warmtemeters moeten nemen (er is wel 1 retour, maar iets doet me vermoeden dat je de uitgang van de WP moet hebben)

Een multical 403 kan op DN40 zie ik.

jacovn wijzigde deze reactie 03-02-2019 11:33 (15%)

• jerh
jacovn schreef op zondag 3 februari 2019 @ 08:56:
[...]

Net gekeken een aanvoer is 24 en retour 21 voor de BG.

[...]

Te kleine bron is ook iets waar ik me wel zorgen over maak.
Er moet hier uit 120 meter 6.7 kW gaan komen volgens de Nathan formule uit de W/W warmtepomp thread (rekenen ze met helft ventilatie verlies - omdat mensen raamroosters dichtdoen als het koud is - maar wat als je die niet hebt)
En de algemen tendens lijkt te zijn dat Nathan de bron dan naar beneden afrondt omdat piekvermogen alleen nodig is als het -10 is en dan moet je maar electrisch bijverwarmen...

Op mijn vraag om de berekening van de bron blijft het nog steeds stil. Elke keer te druk, of informatie nog niet binnen, of gecombineerd met andere klanten dus kan ik niet doorsturen. Het lijkt er een beetje op dat ik toch aan het lijntje gehouden wordt.
Hier was de Ta net 24.4

Uit 120 meter 6.7 kW halen, dat lukt volgens mij nooit. Je mag blij zijn met 30 watt per meter boring. Akmere was het toch, is dat zandgrond? Ik zou nog eens in de buurt kijken of er iemand met een w/w wp is en wat die heeft.

En een te grote bron bestaat toch niet. Je ziet hier ook bronnen die bij 10 graden beginnen en naar onder nul terugzakken. En dat werkt ookt. Je bron wordt echt niet veel warmen dan ergens tussen de 10 en 15 graden, maar een grote bron zal minder afkoelen.
buiter schreef op zondag 3 februari 2019 @ 09:17:
[...]

Hoewel het een beetje offtopic is...
Bij gebrek aan bewijs (meetresultaten van een warmtemeter & stroommeter) neig ik meer in de richting van een COP tussen de 3 en 4,5 bij een WW WP.
Dit baseer ik op een WW WP die dit zelf aangeeft. (en dat is geen betrouwbare informatie)

Ook het gebrek aan installateurs die dit standaard mee installeren + ontbreken van openheid/vrijgeven van informatie over rendement in combinatie met een bron beloofd niet veel goeds.
Je zou als installateur dit toch bij één van je eerste installaties willen doen om ook praktisch te kijken wat het rendement is? (wellicht doen ze dit allemaal en weten ze iets wat jij niet moet weten)

Zolang praktische informatie ontbreekt blijf ik van mening dat de COP van een WW WP niet in de buurt komt van de 6. (beetje tricky, I know)
Hopelijk kan iemand mij wijzen op meetresultaten en zit ik er gruwelijk naast. (want dan zou een WW WP een betere optie zijn)
Er is op een duits forum wel wat gemeten en daar zie je ongeveer een cop punter hoger dan l/w. Ik heb ze daar met een score van boven de 5 gezien.
AUijtdehaag schreef op zondag 3 februari 2019 @ 09:36:

Heel lastig is het niet:
Tja, ik ben zelf niet handig hiermee, dus ik moet er iemand voor laten komen en dan ben ik zo 400 euro bij elkaar kwijt als ik het daaral voor red. Dat is hier ongeveer 2 jaar stookkosten... Ik houd wel het elektraverbruik bij om een gevoel te hebben of de wp goed werkt.

• Andrehj
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 21-02 19:50
H
[...]

Ik denk dat jij tegen het fundamentele probleem van de Qualityflow aanloopt: Dat systeem is gebouwd op het principe van minimaal ventileren, en alleen in de ruimtes waar je bent. Door het centrale inblazen worden de sanitaire ruimtes nauwelijks geventileerd wanneer jij verblijft in woon- of slaapkamer, waardoor bij jou je droogruimte en badkamer te vochtig blijven en was en handdoeken niet drogen.
Bovendien worden de sanitaire ruimtes voorzien van lucht die nauwelijks de kans heeft gehad om te worden opgewarmd door andere ruimtes. Deze toevoerlucht is dus relatief koel.

Gelukkig ben ik door een passiefhuisdeskundige tijdig op het juiste spoor gezet en gaan we in onze nieuwe woning voor maximale overstroomventilatie. Inblazen zo veel mogelijk in de slaapkamers, die laten overstromen naar de woonkamer/keuken, en afzuigen in toiletten, badkamers en bijkeuken.
Dit systeem heeft volgens mij louter voordelen:
  • Je hele huis wordt altijd geventileerd, waar je ook bent.
  • De sanitaire ruimtes hebben altijd voorverwarmde lucht uit de rest van het huis, en dus de maximale temperatuur toevoerlucht, met de laagste relatieve luchtvochtheid. Daar is het dus nooit koud.
  • De slaapkamers hebben de koelste lucht.
  • Het kan met elke balansventilatieunit. Als die ooit vervangen moet worden zit je niet vast aan Itho.
  • Geen capaciteitsproblemen: De grotere WTW-units kunnen probleemloos de grootste huizen aan, terwijll je bij Itho al bij een beetje woning te krap zit en twee units moet aanschaffen.

Andrehj wijzigde deze reactie 03-02-2019 10:26 (7%)

• jacovn
Andrehj schreef op zondag 3 februari 2019 @ 10:09:
[...]

Ik denk dat jij tegen het fundamentele probleem van de Qualityflow aanloopt: Dat systeem is gebouwd op het principe van minimaal ventileren, en alleen in de ruimtes waar je bent. Door het centrale inblazen worden de sanitaire ruimtes nauwelijks geventileerd wanneer jij verblijft in woon- of slaapkamer, waardoor bij jou je droogruimte en badkamer te vochtig blijven en was en handdoeken niet drogen.

Gelukkig ben ik door een passiefhuisdeskundige tijdig op het juiste spoor gezet en gaan we in onze nieuwe woning voor maximale overstroomventilatie. Inblazen zo veel mogelijk in de slaapkamers, die laten overstromen naar de woonkamer/keuken, en afzuigen in toiletten, badkamers en bijkeuken.
Badkamer blijft helemaal niet vochtig, die gaat na minuut of 40 terug van ? % naar waar de rest van het huis op zit.

De luchtvochtigheid in wasruimte is 67% nu.
De rest van het huis is 44/45%

• Andrehj
jacovn schreef op zondag 3 februari 2019 @ 10:18:
[...]
Badkamer blijft helemaal niet vochtig, die gaat na minuut of 40 terug van ? % naar waar de rest van het huis op zit.
Je schrijft hierboven zelf dat je handdoeken in de badkamer slecht drogen, dat je extra IR-heaters moest installeren om die wel te laten drogen en dat je hetzelfde probleem bij je wasgoed hebt.
Dat zijn typisch problemen die optreden bij onvoldoende ventilatie. Kun je in je Qualityflow niet bepaalde kanalen handmatig extra ventilatiecapaciteit toewijzen?

• No Hands
  • Registratie: maart 2016
  • Laatst online: 21-02 21:22
[...]

Zo handig, deur dicht, De ruimte is 2,5 bij 4 meter. Mijn vrouw vind het geweldig, er staat ook een stereotje in, zodat ze muziek bij het strijken heeft.
Ik weet het niet maar deze zin is niet meer van deze tijd ofzo >:) ;) O-)

SE5k, 16x255Wp zuid, 6x240Wp en 2x300Wp oost, gasloos, Fujitsu L/W.

• jacovn
Andrehj schreef op zondag 3 februari 2019 @ 10:23:
[...]

Je schrijft hierboven zelf dat je handdoeken in de badkamer slecht drogen en dat je extra IR-heaters moest installeren om dat voor elkaar te krijgen en dat je hetzelfde probleem bij je wasgoed hebt.
Dat zijn typisch problemen die optreden bij onvoldoende ventilatie. Kun je in je Qualityflow niet bepaalde kanalen handmatig extra ventilatiecapaciteit toewijzen?
De handoeken drogen wel, maar te langzaam naar de zin van mijn vrouw. Zelfde voor de was.
Zoals iemand anders al schreef is ventilatie een noodzakelijk onderdeel. Tevens moet die lucht dan tussen de items door stromen. Dus een droogladder/rack zoals @Grolsch heeft zal ongetwijfeld helpen.
Dat wilde mijn vrouw niet, dus hing het over de badrand en droogde slecht.
IR paneel met 2 handdoek beugels en half uurtje en zaak is droog.
Ondertussen ventileert de QF wel de badkamer droog,

Voor de was/droog ruimte kan iets meer ventilatie wel helpen denk ik. Er zit op het afzuigpunt van deze ruimte een vocht sensor, maar ik denk niet dat deze veel doet. De relatieve lucht vochtigheid is niet hoog genoeg (geen waterdamp zoals in de douche) denk ik.

Je kunt elk kanaal instellen op minimale hoeveelheid ventilatie en dat doet hij dan zo lang er nog capaciteit is in het systeem.

Ons systeem zit nog in de mode “stelt zichzelf af” en dat gaat voor de meeste dingen wel redelijk goed.

Maar inderdaad zou het iets gerichter afstellen wel beter zijn. Het is echter een interface uit jaar nul met knipperende ledjes en een paar druk knoppen. En je moet een anemo meter gebruiken als je het echt wilt afstellen.

• jerh
No Hands schreef op zondag 3 februari 2019 @ 10:30:
[...]

Ik weet het niet maar deze zin is niet meer van deze tijd ofzo >:) ;) O-)
Tja, wellicht. Zij doet de was en het strijken. Ik kook het meest., doe de boodschappen, stofzuigen en dweilen. Het is best eerlijk verdeeld in onze huishouding. Ik ben niet handig in strijken en mijn vrouw wel, maar die vind boodschappen doen heel vervelend....

• gumtree
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 07:51
Road-runner83 schreef op zondag 3 februari 2019 @ 09:38:
[...]

Wij hebben in ons nieuwe huis wat nog gebouwd gaat worden het washok gepland in de kelder Daar staat ook de installatie voor de aardwarmte. Het is nog even de vraag of de waskamer gescheiden moet zijn van de technische ruimte. Bij kennissen van ons is dit nu wel zo en daar is het washok altijd aangenaam warm en de was in no-time droog. We hebben nu ook een droger alleen die gebruiken we misschien 1 x per maand als de zolder echt volhangt en alleen voor handdoeken en beddenhoek. Overige kleding gaat er niet in.

De waskoker hebben wij ook meegenomen in het plan. In de badkamer komt een ronde pvc buis (Ø 25-30 cm) welke in het washok terecht komt.

• bbbrumbrum
  • Registratie: november 2003
  • Niet online
jerh schreef op zondag 3 februari 2019 @ 10:05:
[...]

Hier was de Ta net 24.4

Uit 120 meter 6.7 kW halen, dat lukt volgens mij nooit. Je mag blij zijn met 30 watt per meter boring. Akmere was het toch, is dat zandgrond? Ik zou nog eens in de buurt kijken of er iemand met een w/w wp is en wat die heeft.

En een te grote bron bestaat toch niet. Je ziet hier ook bronnen die bij 10 graden beginnen en naar onder nul terugzakken. En dat werkt ookt. Je bron wordt echt niet veel warmen dan ergens tussen de 10 en 15 graden, maar een grote bron zal minder afkoelen.

[...]

Er is op een duits forum wel wat gemeten en daar zie je ongeveer een cop punter hoger dan l/w. Ik heb ze daar met een score van boven de 5 gezien.

[...]

Tja, ik ben zelf niet handig hiermee, dus ik moet er iemand voor laten komen en dan ben ik zo 400 euro bij elkaar kwijt als ik het daaral voor red. Dat is hier ongeveer 2 jaar stookkosten... Ik houd wel het elektraverbruik bij om een gevoel te hebben of de wp goed werkt.
Tsja, als ik 10-20k zou uitgeven aan een WWWP dan zou ik iig eisen dat de installateur die COP6 (oid) ook aantoont! Op dat geld is een warmtemeter natuurlijk niets. Heb de mijne (DN25) voor €125 nieuw van Ebay.
1 obstructie qua diameter doet niet veel met de flow.

Wel raar dat iedereen met zulke bedragen de leverancier op zn blauwe ogen geloofd, terwijl er aan bronkant ook blijkbaar twijfels zijn, die vanuit leverancier niet (goed) beargumenteerd worden.

• jerh
bbbrumbrum schreef op zondag 3 februari 2019 @ 11:05:
[...]

Tsja, als ik 10-20k zou uitgeven aan een WWWP dan zou ik iig eisen dat de installateur die COP6 (oid) ook aantoont! Op dat geld is een warmtemeter natuurlijk niets. Heb de mijne (DN25) voor €125 nieuw van Ebay.
1 obstructie qua diameter doet niet veel met de flow.

Wel raar dat iedereen met zulke bedragen de leverancier op zn blauwe ogen geloofd, terwijl er aan bronkant ook blijkbaar twijfels zijn, die vanuit leverancier niet (goed) beargumenteerd worden.
Toen ik in 2014 de ww w/p liet doen, wist ik niet eens dat er een warmtemeter bestond. Maar ik heb nu een laag verbruik en niet heel handig, dus om dan 400 euro = 2 jaar stookkosten daaraan uit te geven, vind ik niet economisch.

Bij een nieuwe zou ik het gelijk laten meenemen.

• sanvv78
  • Registratie: mei 2017
  • Laatst online: 10:01
[quote]EdwinV schreef op zondag 3 februari 2019 @ 09:59:
[...]

Wat ik op internet kan vinden over het drogen van was, heeft het vooral te maken met lage luchtvochtigheid en ventilatie. Was drogen zou je ook goed kunnen doen met een ventilator en een luchtontvochtiger. Ik twijfel dus of de lage temperatuur op jouw zolder de oorzaak is van de lange droogtijd nu. IR panelen om te drogen had ik nog niet aan gedacht, goed idee!

Ik had zelfs het idee om een soort droogkast te maken waarin precies 2 wasrekken passen. Die kast laten we dan afzuigen op de balansventilatie. Als we dan een wtw zouden hebben die ook vocht overzet naar de inkomende lucht, zouden we dus gratis een luchtbevochtiger hebben als we gewassen hebben. Maar dit idee is volledig op mijn boerenverstand beredeneert en zal vast anders uitpakken...

[...]

Even over die droger, daar gooien wij alles in!! Mss een enkele mohair trui oid niet. En die babywasjes worden straks zindelijkheidstraining wasjes en daarna 3x in de week sporten wasjes van de kids. Ik zou het serieus nog eens overwegen ;-). Ps neem dan wel een warmtepompdroger, die doen er wat langer over, maar op een lagere temperatuur, zodat er dus ook meer soorten stoffen in kunnen, en die verbruiken veel minder stroom. Wel iets duurder in aanschaf. Ik zou echt niet zonder een droger kunnen met 4 personen en al die handdoeken witte shirts, onderbroeken en meer. (Beddengoed uit de droger is zoveel zachter)
--- Einde verkoopbericht ---- (Nee ik heb geen aandelen in drogers) Hier trouwens ook droger en wasmachine in de bijkeuken beneden en die is 6x3 en staat nog een amerikaanse koelkast in en een rij ikea pax kasten voor voorraad en vazen en potten.

• Admiral Freebee
  • Registratie: februari 2004
  • Niet online
Hier ook het was gedeelte op het gelijkvloers. Vooral voor het lawaai en omdat mijn vrouw liever strijkt en was opvouwt in de woonkamer.

Je zou ook kunnen overwegen om een waskoker te voorzien. Dit hadden wij ook graag gewild maar het kwam in elk plan nooit goed uit.

• kabeltjekabel
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 02:10
EdwinV schreef op zondag 3 februari 2019 @ 09:59:
[...]

[...]

Dat heen-en-weer lopen als de was klaar is hadden wij nog niet meegenomen in de overweging. Goed inzicht! Heb je toevallig een foto / linkje van je wasrek?

We zijn niet principieel tegen een droger, maar we missen hem tot nu toe ook nog niet. Ons appartement heeft er nu weinig ruimte voor, maar bij de komst van onze dochter 4 maand geleden hebben we het wel overwogen (iedereen met kinderen heeft een droger toch...?). Toen we gingen kijken wat wel en niet in de droger mag, kwamen we tot de conclusie dat we nog steeds veel op de lijn moeten drogen. We vonden het de investering toen niet waard en hebben er sindsdien geen spijt van gehad. Dat zien we niet heel snel veranderen in de toekomst, zeker omdat de was ook minder gaat worden als we uit de babywas zijn.

[...]

Een waskoker hadden we nog niet aan gedacht. Klein nadeel is dat wij nu onze was al scheiden zodra we het in de wasmand doen. Dat zouden we dan achteraf nog moeten doen in de bijkeuken.
Hoezo geen ruimte voor een droger? Een droger neemt net zo veel of minder ruimte in als een wasrek. Qua kosten is het ook een non-argument. Hier in de familie hoor ik dat ook maar ondertussen stoken ze wel een zolderkamer warm om de was te drogen. Uiteraard wel met een raampje open, anders werkt het alsnog niet... gas is tenslotte gratis weet je.

Drogen... ofwel het verdampen van vocht heeft te maken met het oppervlak, de luchtsnelheid en de delta X (het verschil tussen hoeveel vocht er in de lucht kan zitten en wat er nu in zit). Delta x is te verhogen door de temperatuur op te voeren of reeds aanwezig vocht te verwijderen. Directe straling (bijv. van de zon) op je wasgoed helpt het verdampingsproces ook, maar is dan weer desastreus voor de kleuren. Zo'n wasdroger doet een combinatie; het verhogen van de luchtsnelheid, het verhogen van de temperatuur en het verwijderen van aanwezig vocht. Maar dan voor een kleine goed geisoleerde ruimte in plaats van een heel hok. Als je vocht gaat verdampen kost dat ook gewoon energie.

Verdampingswarmte van water is 2256 kJ/kg ofwel 0,63 kWh per kg. Hiermee kun je ook gewoon uitrekenen dat je 2,2 kW waterkoker er minstens een half uur over doet om die 1,7L water die er in zit droog te koken. ;)

Heel nobel van de mensen die denken zonder droger te kunnen en daarmee van energiebesparing uit gaan. Maar het droogstoken van het vocht met de CV ketel kost net zo goed energie. Met die wasdroger gooi je het vocht als vloeistof het riool in. De enthalpie daarvan is veel en veel lager dan van waterdamp je die anders laat afzuigen / door een raampje laat waaien... samen met de warmte.

's zomers buiten aan de lijn drogen is ook allemaal heel leuk, tenzij je (/ je partner / kinderen) hooikoorts hebben... dan is dat er ook niet bij. Slapen in een bed waarvan het beddegoed vol in de pollenwind is gedroogd is voor mij een variant van de hel op aarde en als ik dat kan afkopen met een halve kWh doe ik dat met plezier.

Die waslabels zou ik grotendeels negeren. Mijn bamboo T-shirts staat ook op dat ze niet gecentrifugeerd mogen worden. Alles goed en aardig... maar die worden gewoon gecentrifugeerd. Welliswaar op een wat lager toerental, maar gecentrifugeerd worden ze.

kabeltjekabel wijzigde deze reactie 03-02-2019 13:14 (6%)

• Andrehj
kabeltjekabel schreef op zondag 3 februari 2019 @ 13:05:
[...]
Heel nobel van de mensen die denken zonder droger te kunnen en daarmee van energiebesparing uit gaan. Maar het droogstoken van het vocht met de CV ketel kost net zo goed energie.
Je vergeet voor het gemak even dat in een goed geïsoleerde nieuwbouwwoning (veel) minder dan 150 dagen per jaar de verwarming aan staat. De rest van de tijd droogt je was aan de waslijn dus gratis, terwijl drogen in een droger altijd energie kost.

• kabeltjekabel
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 02:10
Andrehj schreef op zondag 3 februari 2019 @ 14:00:
[...]

Je vergeet voor het gemak even dat in een goed geïsoleerde nieuwbouwwoning (veel) minder dan 150 dagen per jaar de verwarming aan staat. De rest van de tijd droogt je was aan de waslijn dus gratis, terwijl drogen in een droger altijd energie kost.
In het licht van dit topic is dat inderdaad zo, maar over het algemeen in Nederland wordt er flink wat gestookt.

• TLer
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 23:32
H
[...]

Wij hebben ook een QualityFlow en deze reageert al op een natte scheet als je in de badkamer bent. Daarnaast heeft de was bij ons nog nooit zo snel gedroogd. Wat volgens mij wel zo is dat de QualityFlow enkel op de afvoer van de badkamer vocht meet. Als je dat ook op een andere ruimte zou willen, dan moet de mogelijk een extra vocht sensor geplaatst worden. Vanmiddag om 16:30 nog een handdoeken was opgehangen en die is nu vrijwel droog. Nu helpt het wel dat wij op zolder de was drogen, direct voor de centrale uitblaas. Wij stoken met een Ta van 25 graden Celsius. De zolder verdieping heb ik op 17 graden ingesteld. Meestal is het wel wat warmer, maar nooit kouder.

Onze wasmachine staat in de bijkeuken (de droger op zolder, maar die gebruiken we max. 5 keer per jaar). In de winter moeten we dus naar boven met de natte was. Zodra het weer kan gaat hij echter naar buiten. Dan is de bijkeuken op de b.g. perfect!

• EdwinV
sanvv78 schreef op zondag 3 februari 2019 @ 12:44:
[...]

Even over die droger, daar gooien wij alles in!! Mss een enkele mohair trui oid niet. En die babywasjes worden straks zindelijkheidstraining wasjes en daarna 3x in de week sporten wasjes van de kids. Ik zou het serieus nog eens overwegen ;-). Ps neem dan wel een warmtepompdroger, die doen er wat langer over, maar op een lagere temperatuur, zodat er dus ook meer soorten stoffen in kunnen, en die verbruiken veel minder stroom. Wel iets duurder in aanschaf. Ik zou echt niet zonder een droger kunnen met 4 personen en al die handdoeken witte shirts, onderbroeken en meer. (Beddengoed uit de droger is zoveel zachter)
--- Einde verkoopbericht ---- (Nee ik heb geen aandelen in drogers) Hier trouwens ook droger en wasmachine in de bijkeuken beneden en die is 6x3 en staat nog een amerikaanse koelkast in en een rij ikea pax kasten voor voorraad en vazen en potten.
Warmtepompdrogers kende ik nog niet, we hebben ons er nooit echt in verdiept omdat we het nog nooit gemist hebben. Ziet er wel interessant uit en de energiebelasting is stukken minder van de condensdrogers. Niet gek!
kabeltjekabel schreef op zondag 3 februari 2019 @ 13:05:
[...]

Hoezo geen ruimte voor een droger? Een droger neemt net zo veel of minder ruimte in als een wasrek. Qua kosten is het ook een non-argument. Hier in de familie hoor ik dat ook maar ondertussen stoken ze wel een zolderkamer warm om de was te drogen. Uiteraard wel met een raampje open, anders werkt het alsnog niet... gas is tenslotte gratis weet je.

Drogen... ofwel het verdampen van vocht heeft te maken met het oppervlak, de luchtsnelheid en de delta X (het verschil tussen hoeveel vocht er in de lucht kan zitten en wat er nu in zit). Delta x is te verhogen door de temperatuur op te voeren of reeds aanwezig vocht te verwijderen. Directe straling (bijv. van de zon) op je wasgoed helpt het verdampingsproces ook, maar is dan weer desastreus voor de kleuren. Zo'n wasdroger doet een combinatie; het verhogen van de luchtsnelheid, het verhogen van de temperatuur en het verwijderen van aanwezig vocht. Maar dan voor een kleine goed geisoleerde ruimte in plaats van een heel hok. Als je vocht gaat verdampen kost dat ook gewoon energie.

Verdampingswarmte van water is 2256 kJ/kg ofwel 0,63 kWh per kg. Hiermee kun je ook gewoon uitrekenen dat je 2,2 kW waterkoker er minstens een half uur over doet om die 1,7L water die er in zit droog te koken. ;)

Heel nobel van de mensen die denken zonder droger te kunnen en daarmee van energiebesparing uit gaan. Maar het droogstoken van het vocht met de CV ketel kost net zo goed energie. Met die wasdroger gooi je het vocht als vloeistof het riool in. De enthalpie daarvan is veel en veel lager dan van waterdamp je die anders laat afzuigen / door een raampje laat waaien... samen met de warmte.

's zomers buiten aan de lijn drogen is ook allemaal heel leuk, tenzij je (/ je partner / kinderen) hooikoorts hebben... dan is dat er ook niet bij. Slapen in een bed waarvan het beddegoed vol in de pollenwind is gedroogd is voor mij een variant van de hel op aarde en als ik dat kan afkopen met een halve kWh doe ik dat met plezier.

Die waslabels zou ik grotendeels negeren. Mijn bamboo T-shirts staat ook op dat ze niet gecentrifugeerd mogen worden. Alles goed en aardig... maar die worden gewoon gecentrifugeerd. Welliswaar op een wat lager toerental, maar gecentrifugeerd worden ze.
Mijn vraag ging dan ook niet over wasdrogers, maar het over drogen van was op de lijn. We bouwen een nieuw huis, als ik het zou willen zouden er wel 10 drogers in passen!

Onze was staat nu gewoon op een slaapkamer, daar staat de verwarming nauwelijks aan en de ventilatieroosters staan open. Op een winterse dag zoals we nu hebben, is de was binnen 2 dagen zeker droog. In de zomer nog veel sneller. Daar gaat dus nauwelijks extra energie naar toe, terwijl een wasdroger één van de minst energiezuinige apparaten van het hele huishouden is.

In een passiefhuis zal het drogen waarschijnlijk wel iets anders gaan vanwege de balansventilatie, misschien dat er dan een droger gaat komen. Daar zullen we ook altijd rekening mee houden in het ontwerp. Dat neemt niet weg dat we ruimte willen houden om was aan de lijn te drogen en goed willen nadenken over de locatie van de wasmachine/droger.

• Oilman
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 06:39
kabeltjekabel schreef op zondag 3 februari 2019 @ 15:10:
[...]

In het licht van dit topic is dat inderdaad zo, maar over het algemeen in Nederland wordt er flink wat gestookt.
De vraagsteller heeft het over een passiefhuis met allerhande milieubesparende maatregelen, misschien dat even in het achterhoofd houden voor je gaat preken voor een droger.

Hier staat overigens het droogrek vaak overdag in de woonkamer, niet altijd ideaal voor de WAF, maar de was droogt wel snel en als bonus blijft de luchtvochtigheid een beetje op pijl in de winter.

• Hoijong
Oilman schreef op maandag 4 februari 2019 @ 10:01:
[...]

De vraagsteller heeft het over een passiefhuis met allerhande milieubesparende maatregelen, misschien dat even in het achterhoofd houden voor je gaat preken voor een droger.

Hier staat overigens het droogrek vaak overdag in de woonkamer, niet altijd ideaal voor de WAF, maar de was droogt wel snel en als bonus blijft de luchtvochtigheid een beetje op pijl in de winter.
Hij geeft in z'n quote aan dat hij dat over het hoofd gezien heeft (in het licht van dit topic), wat wil je nog meer, dat ie op z'n knieën gaat en bid voor vergiffenis?
Leuk allemaal ruimtes in je mooie nieuwe huis volhangen met was, maar dat zijn persoonlijke keuzes en ook in mijn nieuw te bouwen huis komt er gewoon een warmtepompdroger die het merendeel van de was gaat drogen.

De discussie omtrent afzuiging, ventilatie en luchtvochtigheid vond ik wel interessant.

• blubbers
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 20-02 18:14
Normaal kwam de dakwerker vorige zaterdag maar het heeft enorm geregend die dag. Dan heb ik zondag al maar wat verder gemetst, op de gelijkvloers zijn alle inbouw doosjes voor de elektriciteit ook al geplaatst.

De snelbouw is verankerd in de betonnen balken, op vraag van de dakwerker.

• Artbij
  • Nu online
EdwinV schreef op zondag 3 februari 2019 @ 09:59:
[...]

[...]

[...]

Wasrek:

Met gestrekt been.

• Anme
  • Registratie: november 2018
  • Laatst online: 09:42
Wij hebben een aparte wasruimte boven. Ik haat het om met een mand was over de trap te moeten, eerst naar beneden met de vuile was en daarna naar boven met de schone was! Als je pech hebt en boven moet drogen, ook nog eens een mand natte was. Wasmachine boven was dus één van de eisen. De wasruimte zit tussen de slaapkamer en de badkamer en recht boven de technische ruimte beneden. Hij is precies zo getekend dat er een droogrek in past. Nooit (behoeft aan) een droger gehad, maar die past er wel in. Weet niet of de wtw dit als een natte ruimte ziet. Zal het eens navragen.

• xminator
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 10:04
Wij hebben een lift in huis laten plaatsen voor de schone was en vuile was. Erg fijn zo.

spoiler:
hebben we het al genoeg over wasruimte's gehad 8)7

• hierynomus
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 09:28
Bij ons zit de wasruimte juist beneden in de bijkeuken. Dan kan die na het wassen meteen buiten aan de drooglijn als het lekker weer is. En ik ben zelf blij dat ik de wasmachine bij de verhuizing straks niet nog eens een trap op hoef te tillen ;)

En eens een bouwupdate van ons erbij... Nadat de sloop van de oude boerenschuren eindelijk was opgeruimd, en de oude vuilstort was afgegraven, zijn ze 8 januari begonnen met bouwen!

Afgelopen weekend zag het er zo uit... http://i66.tinypic.com/2ewee74.jpg

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
Nieuwe vraag: mijn bouwer komt wederom met de vraag of ik écht écht zeker weet dat ik vloerverwarming op de 1e verdieping wil. De woning is houtbouw (paal&balk-systeem) en zij zeggen vrijwel nooit vloerverwarming op de verdieping aan te leggen omdat dat niet nodig is. Als het beneden warm is, is het in het hele huis warm (genoeg) en op je slaapkamers wil je het toch niet te heet hebben. De badkamer zou verwarmd worden met elektrische vloerverwarming.

Wij denken dat het comfortabeler is overal vloerverwarming te hebben, zeker omdat we dan ook vloerkoeling kunnen toepassen. IR-platen of ltw-radiatoren vind ik lelijk. Zij zijn wat huiverig voor de constructieve gevolgen van de zware dekvloer die ervoor zorgt dat de balkconstructie zwaarder uitgevoerd moet worden.

Nu zou een droogbouw vloerverwarming een alternatief kunnen zijn (https://www.warp-systems.nl/speetherm-systeem/ of https://www.variotherm.nl...roogbouw-vloerverwarming/ bijvoorbeeld)
Voordelen zijn een veel lager gewicht en een lagere opbouwhoogte. Enige nadeel dat ik zo snel kan vinden is dat door de veel dunnere buizen de groepen niet zo groot kunnen zijn, en er dus waarschijnlijk meer verdelers nodig. Iemand hier ervaring mee?

• Deleon78
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 22:45
Slaapkamers worden niet in alle gevallen alleen als slaapkamer gebruikt. Denk aan kantoor/werkplek maar vooral ook kinderkamers :)
Ik zou voor verwarming zorgen, maar doe je het niet: je kunt altijd nog een elektrisch IR paneel plaatsen (bijvoorbeeld).

• Joris748
  • Registratie: januari 2018
  • Nu online
Daniel schreef op maandag 4 februari 2019 @ 16:59:
Nieuwe vraag: mijn bouwer komt wederom met de vraag of ik écht écht zeker weet dat ik vloerverwarming op de 1e verdieping wil. De woning is houtbouw (paal&balk-systeem) en zij zeggen vrijwel nooit vloerverwarming op de verdieping aan te leggen omdat dat niet nodig is. Als het beneden warm is, is het in het hele huis warm (genoeg) en op je slaapkamers wil je het toch niet te heet hebben. De badkamer zou verwarmd worden met elektrische vloerverwarming.

Wij denken dat het comfortabeler is overal vloerverwarming te hebben, zeker omdat we dan ook vloerkoeling kunnen toepassen. IR-platen of ltw-radiatoren vind ik lelijk. Zij zijn wat huiverig voor de constructieve gevolgen van de zware dekvloer die ervoor zorgt dat de balkconstructie zwaarder uitgevoerd moet worden.

Nu zou een droogbouw vloerverwarming een alternatief kunnen zijn (https://www.warp-systems.nl/speetherm-systeem/ of https://www.variotherm.nl...roogbouw-vloerverwarming/ bijvoorbeeld)
Voordelen zijn een veel lager gewicht en een lagere opbouwhoogte. Enige nadeel dat ik zo snel kan vinden is dat door de veel dunnere buizen de groepen niet zo groot kunnen zijn, en er dus waarschijnlijk meer verdelers nodig. Iemand hier ervaring mee?
Koeling was voor ons de reden om ook op de verdieping voor vloerverwarming te kiezen ipv voor LTV radiatoren.

Electrische vloerverwarming (COP 1) op de badkamer lijkt me een no-go. Je WP heeft een veel hogere rendement.

• DeadLock
  • Laatst online: 10:08

DeadLock

Vastlopen is relatief....

Hier in houtskeletbouw was een droge vvw ook een mogelijke piste. Uiteindelijk vanaf gezien omdat de kostprijs toch behoorlijk heftig was. Je vraagt dus best eerst wat offertes om te kijken of het binnen je voorziene budget past.

Strava

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
DeadLock schreef op maandag 4 februari 2019 @ 17:31:
[...]

Hier in houtskeletbouw was een droge vvw ook een mogelijke piste. Uiteindelijk vanaf gezien omdat de kostprijs toch behoorlijk heftig was. Je vraagt dus best eerst wat offertes om te kijken of het binnen je voorziene budget past.
Ik weet niet hoe lastig het is twee systemen te combineren. Beneden zouden we normale vloerverwarming hebben. Het droge systeem is alleen nodig in 3 slaapkamers + badkamer boven, de oppervlakte daarvan is te overzien.

Het hele huis met droog systeem uitvoeren wordt vermoed ik veel te kostbaar.

• stefijn
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 21-02 16:59

stefijn

DBlogic

Iemand met verstand van HSB/Kozijnen/isolatie?

Dit is een detail van ons huis

Nu heb ik een energieberekening ontvangen via de WP-leverancier, en degene die dat gemaakt heeft geeft aan dat onze detaillering vochtproblemen gaat geven vanwege de thermische lijn in dit detail, en dat dat vanwege condensatie zeker tot kozijnrot zal leiden op niet al te lange termijn (lees, langer dan de std. 5jr garantie op kozijnen)
Hij geeft aan dat e.e.a. beter zal zijn wanneer de glaslijn in het midden van de wand komt te liggen (m.a.w. het kozijn moet naar binnen geschoven).

Nu wil ik daar op zich best naar kijken, maar ik heb het overlegd met de architect en die geeft aan dat dit toch wel de standaardwijze van bouwen is in Nederland, zeker voor HSB zonder buitenwand.
Ik zie ook in bouwdetails van spouwmuren (zowel steenbouw als HSB met spouw) dat de glaslijn vaak buiten de isolatie gemonteerd is, meestal valt de glaslijn in de lijn van de spouwmuur.

Ik geloof het verhaal van deze man op zich best en wil ook wel kijken naar het naar binnen plaatsen van het kozijn, maar in hoeverre is zoiets eigenlijk een nogal theoretisch verhaal (m.n. aangezien in NL iig deze detaillering vrij standaard lijkt te zijn in HSB)?

stefijn wijzigde deze reactie 04-02-2019 18:12 (4%)

www.dblogic.nl MS Office-automatisering

• anboni
  • Registratie: maart 2004
  • Nu online
Zelfgemaakt? of kun je zoiets kant en klaar kopen?

• No Hands
  • Registratie: maart 2016
  • Laatst online: 21-02 21:22
Als het beneden warm is, is het in het hele huis warm (genoeg) en op je slaapkamers wil je het toch niet te heet hebben.
Dat werkt niet helemaal zo, ik had bij ons huis ook bedacht dat de warmte wel naar boven zou trekken maar ondanks dat het beneden lekker 20 graden is wordt het boven maar net 15 graden met zulk koud weer.
Maar een klein elektrisch kacheltje heeft in 10 minuten de kou eruit voor je naar bed gaat of als je uit de douche komt oid.

SE5k, 16x255Wp zuid, 6x240Wp en 2x300Wp oost, gasloos, Fujitsu L/W.

• Maverick
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 10:17
anboni schreef op maandag 4 februari 2019 @ 18:57:
[...]

Zelfgemaakt? of kun je zoiets kant en klaar kopen?
https://plafonddroogrek.nl/ je verwacht het niet :P (oprecht ;) )

PSN: DutchTrickle PVoutput

• Maverick
stefijn schreef op maandag 4 februari 2019 @ 18:09:
Iemand met verstand van HSB/Kozijnen/isolatie?

Dit is een detail van ons huis
[Afbeelding]

Nu heb ik een energieberekening ontvangen via de WP-leverancier, en degene die dat gemaakt heeft geeft aan dat onze detaillering vochtproblemen gaat geven vanwege de thermische lijn in dit detail, en dat dat vanwege condensatie zeker tot kozijnrot zal leiden op niet al te lange termijn (lees, langer dan de std. 5jr garantie op kozijnen)
Hij geeft aan dat e.e.a. beter zal zijn wanneer de glaslijn in het midden van de wand komt te liggen (m.a.w. het kozijn moet naar binnen geschoven).

Nu wil ik daar op zich best naar kijken, maar ik heb het overlegd met de architect en die geeft aan dat dit toch wel de standaardwijze van bouwen is in Nederland, zeker voor HSB zonder buitenwand.
Ik zie ook in bouwdetails van spouwmuren (zowel steenbouw als HSB met spouw) dat de glaslijn vaak buiten de isolatie gemonteerd is, meestal valt de glaslijn in de lijn van de spouwmuur.

Ik geloof het verhaal van deze man op zich best en wil ook wel kijken naar het naar binnen plaatsen van het kozijn, maar in hoeverre is zoiets eigenlijk een nogal theoretisch verhaal (m.n. aangezien in NL iig deze detaillering vrij standaard lijkt te zijn in HSB)?
Ik heb er geen verstand van, maar dit zijn details van onze woning. Ook HSB.

De glaslijn lijkt idd wat verder naar binnen te liggen, maar weet niet of dit een goed vergelijk is. Maar wellicht kun je er iets mee :)

• buiter
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 07:53
Daniel schreef op maandag 4 februari 2019 @ 17:43:
[...]

Ik weet niet hoe lastig het is twee systemen te combineren. Beneden zouden we normale vloerverwarming hebben. Het droge systeem is alleen nodig in 3 slaapkamers + badkamer boven, de oppervlakte daarvan is te overzien.

Het hele huis met droog systeem uitvoeren wordt vermoed ik veel te kostbaar.
Dat inregelen lijkt me te overzien.
Als je ziet dat naregelen (dus warmtevraag per vetrek) al mogelijk is, dan moet een hele verdieping ook wel kunnen.

Als het budgetair haalbaar is zou ik zeggen: je zal er nooit spijt van hebben dat je het wel hebt gedaan.
De kans dat je het niet hebt gedaan is en daarvan spijt krijgt acht ik veel groter.

• Joris748
  • Nu online
buiter schreef op maandag 4 februari 2019 @ 21:18:
[...]

Dat inregelen lijkt me te overzien.
Als je ziet dat naregelen (dus warmtevraag per vetrek) al mogelijk is, dan moet een hele verdieping ook wel kunnen.

Als het budgetair haalbaar is zou ik zeggen: je zal er nooit spijt van hebben dat je het wel hebt gedaan.
De kans dat je het niet hebt gedaan is en daarvan spijt krijgt acht ik veel groter.
Dat inregelen lijkt me inderdaad het probleem ook niet. Zeker als je voor een zoneregeling kiest, die zichzelf inregelt.

• nokiaan958GB
  • Registratie: augustus 2008
  • Niet online
Radiatoren, deze ophangen, leidingen, thermostaatknoppen etc kosten ook geld.
Het hier eens de stelling gelezen dat het kostentechnisch om het even is of je radiatoren of vloerverwarming doet.

Zou vloerverwarming niet zo snel voor koeling gebruiken maar huisgenoten die studeren of andere hobbies beoefenen zitten ook graag lekker warm. Ik zou het nooit achterwege laten.

• Joris748
  • Nu online
nokiaan958GB schreef op maandag 4 februari 2019 @ 23:21:
Radiatoren, deze ophangen, leidingen, thermostaatknoppen etc kosten ook geld.
Het hier eens de stelling gelezen dat het kostentechnisch om het even is of je radiatoren of vloerverwarming doet.

Zou vloerverwarming niet zo snel voor koeling gebruiken maar huisgenoten die studeren of andere hobbies beoefenen zitten ook graag lekker warm. Ik zou het nooit achterwege laten.
In ons geval scheelde het 200 euro op de offerte. 100 m2, betonnen vloer, LTV convectoren vs vloerverwarming 10 cm hoh.

Bedenk wel dat VVW ivm ZLTV zeer traag reageert. Even een kamer warm stoken is er niet bij. Maar dat kan zomaar anders zijn voor een droog systeem.

• SonicFC
  • Registratie: september 2010
  • Niet online
Joris748 schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 07:06:
[...]

In ons geval scheelde het 200 euro op de offerte. 100 m2, betonnen vloer, LTV convectoren vs vloerverwarming 10 cm hoh.

Bedenk wel dat VVW ivm ZLTV zeer traag reageert. Even een kamer warm stoken is er niet bij. Maar dat kan zomaar anders zijn voor een droog systeem.
Bij ons kostte de upgrade van radiatoren in de slaapkamers naar ZLTV VVW circa € 700 per slaapkamer. Zal duurder zijn dan normaal omdat ik dan ook iedere slaapkamer op een aparte zone wil hebben zodat ik het separaat kan regelen.

De downgrade van radiatoren naar totaal geen verwarming leverde € 250 per slaapkamer op.

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
No Hands schreef op maandag 4 februari 2019 @ 18:59:
[...]

Dat werkt niet helemaal zo, ik had bij ons huis ook bedacht dat de warmte wel naar boven zou trekken maar ondanks dat het beneden lekker 20 graden is wordt het boven maar net 15 graden met zulk koud weer.
Maar een klein elektrisch kacheltje heeft in 10 minuten de kou eruit voor je naar bed gaat of als je uit de douche komt oid.
Ja, daar ben ik ook bang voor. Alsnog losse verwarmingselementen op gaan hangen vind ik nogal een noodgreep :) Vooralsnog laten we de vvw er maar in zitten. Als het constructief te lastig wordt kan ik altijd nog naar de droogvloer-optie kijken.

• Artbij
  • Nu online
Daniel schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 11:39:
[...]

Ja, daar ben ik ook bang voor. Alsnog losse verwarmingselementen op gaan hangen vind ik nogal een noodgreep :) Vooralsnog laten we de vvw er maar in zitten. Als het constructief te lastig wordt kan ik altijd nog naar de droogvloer-optie kijken.
Wanneer gaan ze bouwen, ze weten toch ruim op tijd of het wel of niet kan?

Met gestrekt been.

• Grolsch
SonicFC schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 10:59:
[...]

Bij ons kostte de upgrade van radiatoren in de slaapkamers naar ZLTV VVW circa € 700 per slaapkamer. Zal duurder zijn dan normaal omdat ik dan ook iedere slaapkamer op een aparte zone wil hebben zodat ik het separaat kan regelen.

De downgrade van radiatoren naar totaal geen verwarming leverde € 250 per slaapkamer op.
Dan ben ik bang dat je genaaid bent met de broek aan :P

De meerkosten van v.v.w. i.p.v. LTV waren bij ons iets van 300 euro, en dat zat hem vooral in het feit dat ik nogal een dure (composiet) v.v. verdeler hebt.

Thermostaat kost € 80,00 per stuk, en een regelaar is ook wel betaald met 200 euro. Tel er nog een paar motortjes bij, dan kom ik bij ons voor 4 slaapkamers en een badkamer op 5*80 + 10*30 + 200 op 900 €.

+ 300 voor de verdeler = 1100 € voor 5 na te regelen ruimtes. / 5 = 220 euro per kamer extra, en geen € 700,-- :)

• Artbij
  • Nu online
Grolsch schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 12:31:
[...]

De meerkosten van v.v.w. i.p.v. LTV waren bij ons iets van 300 euro, en dat zat hem vooral in het feit dat ik nogal een dure (composiet) v.v. verdeler hebt.

Thermostaat kost € 80,00 per stuk, en een regelaar is ook wel betaald met 200 euro. Tel er nog een paar motortjes bij, dan kom ik bij ons voor 4 slaapkamers en een badkamer op 5*80 + 10*30 + 200 op 900 €.

+ 300 voor de verdeler = 1100 € voor 5 na te regelen ruimtes. / 5 = 220 euro per kamer extra, en geen € 700,-- :)
En die apparatuur installeerd zichzelf? Meeste installateurs willen ook graag iets voor de uurtjes die ze werken ;).

Bij mij was het ook duur, iets van 2200 voor 10 ruimtes. Puur voor de zoneregeling.

Met gestrekt been.

• SonicFC
  • Niet online
Grolsch schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 12:31:
[...]

Artbij schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 12:36:
[...]

En die apparatuur installeerd zichzelf? Meeste installateurs willen ook graag iets voor de uurtjes die ze werken ;).

Bij mij was het ook duur, iets van 2200 voor 10 ruimtes. Puur voor de zoneregeling.
Beiden waar, maar uiteindelijk dus geen verwarming gedaan op de slaapkamers. Altijd nog het goedkoopste :P

• Artbij
  • Nu online
SonicFC schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 12:38:
[...]

[...]

Beiden waar, maar uiteindelijk dus geen verwarming gedaan op de slaapkamers. Altijd nog het goedkoopste :P
Heb je een betonnen vloer? Met wat erop?

Met gestrekt been.

• MikeyMan
  • Registratie: februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Zou echt zonder twijfel altijd vloerverwarming door het hele huis heen leggen. Sowieso is het comfort ongeëvenaard. Daarnaast zit je niet tegen radiatoren aan te kijken.
En uiteraard, als je het nu niet doet doe je het nooit meer. M.i. ook waardeverhogend.

• Blueone
  • Registratie: november 2003
  • Niet online
MikeyMan schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 12:43:
Zou echt zonder twijfel altijd vloerverwarming door het hele huis heen leggen. Sowieso is het comfort ongeëvenaard. Daarnaast zit je niet tegen radiatoren aan te kijken.
En uiteraard, als je het nu niet doet doe je het nooit meer. M.i. ook waardeverhogend.
Je kan ook sowieso alleen de slangen leggen zodat je altijd nog de mogelijkheid hebt. De slangen zijn vrij goedkoop.

• Grolsch
Artbij schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 12:36:
[...]

dat is € 220,00 per ruimte, en daar kwam ik ook op.

@SonicFC kwam met € 700,00 per ruimte, en dat is heel wat anders, namelijk ruim een factor 3 duurder, en in mijn ogen diefstal.

Zelf hebben wij in totaal 9 nageregelde ruimtes, en dat heeft ons ook wel iets van 2K gekost.
SonicFC schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 12:38:
[...]

[...]

Ga je spijt van krijgen, ik zou in ieder geval de buizen erin laten leggen, en dan die maar afdoppen tot dat de geldboom weer op peil is.

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Blueone schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 12:58:
[...]

Je kan ook sowieso alleen de slangen leggen zodat je altijd nog de mogelijkheid hebt. De slangen zijn vrij goedkoop.
Je kunt het sowieso redelijk modulair aanleggen.
Nu slangen, volgend jaar verdeler, jaar erna een paar zones etc...

• JaxMcFadden
  • Registratie: april 2017
  • Laatst online: 07:54
Grolsch schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 13:11:
[...]

dat is € 220,00 per ruimte, en daar kwam ik ook op.

@SonicFC kwam met € 700,00 per ruimte, en dat is heel wat anders, namelijk ruim een factor 3 duurder, en in mijn ogen diefstal.

Zelf hebben wij in totaal 9 nageregelde ruimtes, en dat heeft ons ook wel iets van 2K gekost.

[...]

Ga je spijt van krijgen, ik zou in ieder geval de buizen erin laten leggen, en dan die maar afdoppen tot dat de geldboom weer op peil is.
Wij hebben zowel beneden, als boven, als (deels) in de kelder vloerverwarming. We hebben een bodemwarmtepomp en balansventilatie dus we hebben de naregeling per kamer achterwege gelaten omdat de temperatuur in de verschillende verwarmde/geventileerde vertrekken van het huis toch behoorlijk naar elkaar toe zal gaan convergeren.

• Grolsch
JaxMcFadden schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 13:17:
[...]

Wij hebben zowel beneden, als boven, als (deels) in de kelder vloerverwarming. We hebben een bodemwarmtepomp en balansventilatie dus we hebben de naregeling per kamer achterwege gelaten omdat de temperatuur in de verschillende verwarmde/geventileerde vertrekken van het huis toch behoorlijk naar elkaar toe zal gaan convergeren.
Wij hebben ook een WP (LW), maar geen balansventilatie, maar wij hebben (lees willen) toch echt verschillende temperaturen in de ruimtes.

Keuken / woonkamer 21,5, garage + slaapkamers 18, overige ruimtes 20,5 á 21 graden.

20 graden op de slaapkamers vinden wij echt te warm, dat slaapt toch niet lekker :?

1 slaapkamer is nu ingericht als kantoor, als ik daar werk (gebeurt 3 x in het jaar) zet ik de dag van te voren de thermostaat ff op 21 graden.

Ik ben er reuze blij mee dat wij deze keuze gemaakt hebben, alles is perfect te regelen, en factoren die niet zonder naregeling zijn te regelen (zoninstraling/houtkachel) worden perfect afgevangen op deze manier.

Maar ik ben het met jullie eens dat het geen goedkope oplossing is, het kost zeker 2K extra, maar wat is nu 2K op het hele bouwbudget :P

Grolsch wijzigde deze reactie 05-02-2019 13:50 (3%)

• NovapaX
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 00:13
Dat lijkt me, persoonlijk, op zich wel een beetje nadelig gevolg van goede isolatie en balansventilatie met warmteterugwinning: Dat het in je slaapkamers automatisch bijna net zo warm wordt als in je woonkamer.

Ik heb het op de slaapverdieping liever wat koeler. In de woonkamer is 20 graden prima, maar op de slaapverdieping vindt ik 17-18 graden een stuk lekkerder.

Hoe groot is dat effect? Zijn er mensen die daar een voorziening voor hebben getroffen? (bijvoorbeeld de WTW op de begane grond en de slaapverdieping scheiden?)

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

• SonicFC
  • Niet online
Grolsch schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 13:48:
[...]

Wij hebben ook een WP (LW), maar geen balansventilatie, maar wij hebben (lees willen) toch echt verschillende temperaturen in de ruimtes.

Keuken / woonkamer 21,5, garage + slaapkamers 18, overige ruimtes 20,5 á 21 graden.

20 graden op de slaapkamers vinden wij echt te warm, dat slaapt toch niet lekker :?

1 slaapkamer is nu ingericht als kantoor, als ik daar werk (gebeurt 3 x in het jaar) zet ik de dag van te voren de thermostaat ff op 21 graden.

Ik ben er reuze blij mee dat wij deze keuze gemaakt hebben, alles is perfect te regelen, en factoren die niet zonder naregeling zijn te regelen (zoninstraling/houtkachel) worden perfect afgevangen op deze manier.

Maar ik ben het met jullie eens dat het geen goedkope oplossing is, het kost zeker 2K extra, maar wat is nu 2K op het hele bouwbudget :P
Volledig waar, net zoals je eerder post. Maar ik kies hier toch bewust voor, ik zal 1 a 2 infraroodpanelen plaatsen indien nodig. Zal nog ff duren, de oudste zit nog maar net op de basisschool dus echt stilzitten in de slaapkamer is er nog niet bij. Stilzitten überhaupt zal nog een tijdje duren... ;)

Mijn ouders denken er over na om infraroodverwarming als hoofdverwarming naast heteluchtverwarming te gaan plaatsen. Als dat doorgaat zal ik in een ander topic ervaring over delen.

SonicFC wijzigde deze reactie 05-02-2019 13:59 (3%)
Reden: excessieve vocabulaire exercitie

• Grolsch
SonicFC schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 13:57:
[...]

Volledig waar, net zoals je eerder post. Maar ik kies hier toch bewust voor, ik zal 1 a 2 infraroodpanelen plaatsen indien nodig. Zal nog ff duren, de oudste zit nog maar net op de basisschool dus echt stilzitten in de slaapkamer is er nog niet bij. Stilzitten überhaupt zal nog een tijdje duren... ;)

Mijn ouders denken er over na om infraroodverwarming als hoofdverwarming naast heteluchtverwarming te gaan plaatsen. Als dat doorgaat zal ik in een ander topic ervaring over delen.
Als je de keuze maar bewust maakt :P Ik ben er van overtuigd dat je spijt gaat krijgen, en dat het de verkoopbaarheid van de woning ook niet ten goede komt. Maar het is jullie huis en jullie geld. En waarschijnlijk kun je net zoals wij het geld maar 1 x uitgeven jammer genoeg >:)

Voor CV gebruiken wij het nog niet eens zoveel op de slaapkamers, maar die koeling zomers _/-\o_ _/-\o_ Geeft een boost aan je sexleven >:) :>

Grolsch wijzigde deze reactie 05-02-2019 14:02 (7%)

• SonicFC
  • Niet online
Grolsch schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 14:01:
[...]

Als je de keuze maar bewust maakt :P Ik ben er van overtuigd dat je spijt gaat krijgen, en dat het de verkoopbaarheid van de woning ook niet ten goede komt. Maar het is jullie huis en jullie geld. En waarschijnlijk kun je net zoals wij het geld maar 1 x uitgeven jammer genoeg >:)
yup, ik laat het je weten wanneer ik vind dat je gelijk hebt :9

on-topic:

M'n vrouw stuurde net een foto dat de steiger om ons huis weg is :) erg netjes in (ff tellen) 31 werkdagen na plaatsen houtskelet. De aannemer heeft nog 40 werkdagen over om:

- wp plaatsen en inregelen
- gips op wanden en plafonds uitvlakken
- plafonds spacken
- wcd's plaatsen
- binnendeuren plaatsen
- buitendeuren vervangen door definitieve exemplaren
- zonnewering plaatsen
- horren plaatsen
- vensterbanken

en tig kleine dingetjes die ik over het hoofd zie. We beginnen met aftellen :o

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
Artbij schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 12:23:
[...]

Wanneer gaan ze bouwen, ze weten toch ruim op tijd of het wel of niet kan?
Ja, daar moet de constructeur even aan gaan rekenen. For some reason dacht de bouwer dat de vvw nog optioneel was en dus heeft de constructeur er bij de belastingen geen rekening mee gehouden. Zo'n smeervloer weegt wel wat, dus mogelijkerwijs moet de houten vloer zwaarder worden uitgevoerd, wat weer duurder is. In dat geval zou het kunnen dat een droogvloersysteem uiteindelijk all-in voordeliger is. Nu is de post die er nu al voor is opgenomen aardig pittig, 4k zonder de dekvloer en 6k all-in.

Radiatoren etc. zijn voor mij een no-go en achteraf ga je het niet meer doen, dus ik denk dat we deze maar ff moeten doorslikken :P

• BvG88
  • Registratie: november 2016
  • Laatst online: 21-02 20:26
NovapaX schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 13:49:
Dat lijkt me, persoonlijk, op zich wel een beetje nadelig gevolg van goede isolatie en balansventilatie met warmteterugwinning: Dat het in je slaapkamers automatisch bijna net zo warm wordt als in je woonkamer.

Ik heb het op de slaapverdieping liever wat koeler. In de woonkamer is 20 graden prima, maar op de slaapverdieping vindt ik 17-18 graden een stuk lekkerder.

Hoe groot is dat effect? Zijn er mensen die daar een voorziening voor hebben getroffen? (bijvoorbeeld de WTW op de begane grond en de slaapverdieping scheiden?)
Ik woon op dit moment in een redelijk recente nieuwbouw woning (2012) met balansventilatie. Ik heb het nooit opgemeten, maar de slaapkamer is echt niet "bijna net zo warm" als de woonkamer.

Hoe het tegenwoordig zit met efficiëntere WTW units en beter isolatie/beglazing durf ik niet te zeggen. Maar volgens mij hebben nieuwe WTW balans ventilatie units nog steeds geen 100% rendement. Boven de 80% rendement lijkt mij zeer hoog. Bij een buitentemperatuur van 0 graden, en 20 graden in de verwarmde ruimtes/ ruimtes waar afvoer ventielen hangen, blaast het systeem dus lucht van 18 graden in de slaapkamer. Daarnaast is dit natuurlijk niet te vergelijken met een andere vorm van verwarming. Van echt opwarmen van deze ruimtes kan je denk ik niet spreken.

Natuurlijk het zal iets warmer zijn dan een onverwarmde slaapkamer in een huis met mechanische ventilatie en roosters in de ramen.

Ik verwacht dat je met 20 graden in de woonkamer wel zo rond de 17/18 graden in de slaapkamers boven zal uitkomen. En dan veracht ik dat de grootste verwarming door het plafond/vloer zal komen.

• Maverick
Daniel schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 15:16:
[...]

Ja, daar moet de constructeur even aan gaan rekenen. For some reason dacht de bouwer dat de vvw nog optioneel was en dus heeft de constructeur er bij de belastingen geen rekening mee gehouden. Zo'n smeervloer weegt wel wat, dus mogelijkerwijs moet de houten vloer zwaarder worden uitgevoerd, wat weer duurder is. In dat geval zou het kunnen dat een droogvloersysteem uiteindelijk all-in voordeliger is. Nu is de post die er nu al voor is opgenomen aardig pittig, 4k zonder de dekvloer en 6k all-in.

Radiatoren etc. zijn voor mij een no-go en achteraf ga je het niet meer doen, dus ik denk dat we deze maar ff moeten doorslikken :P
Goh, heb je mijn aannemer? :P Hier echt precies hetzelfde verhaal. Was idd rond de 2 extra kwijt voor de vloer toen hij verzwaard moest worden voor de dekvloer. Maar hangt natuurlijk helemaal af van de woning.

• Piper

Piper

No guts, no glory

En wie heeft z'n WTW (D) in zones verdeeld zodat je de slaapvertrekken kan scheiden van de leefgedeeltes? Ik moet nog kiezen of ik nog iets met zones doen, maarja, dat kost ook vast weer extra ;-)

• Rtificial
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 21-02 16:36

Rtificial

as fake as can be

In zones verdelen? Wat bedoel je daar precies mee?
In een balansventilatie ga je uit van de ventilatiebehoefte per vertrek, en is het dus, met uitzondering van bijvoorbeeld Qualityflow, altijd gescheiden. Mijn slaapkamers krijgen uiteraard een andere hoeveelheid lucht dan m'n woonkamer. Door het slim afstemmen van afvoer en aanvoerbehoefte krijg je vervolgens in alle ruimtes de juiste hoeveelheid ventilatie, en zorg je door de stroming van aanvoer naar afvoer voor een goede verdeling van de frisse lucht.

"Don't blow out my candle if you want yours to shine brighter..."

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Rtificial schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 07:50:
In een balansventilatie ga je uit van de ventilatiebehoefte per vertrek, en is het dus, met uitzondering van bijvoorbeeld Qualityflow, altijd gescheiden. Mijn slaapkamers krijgen uiteraard een andere hoeveelheid lucht dan m'n woonkamer. Door het slim afstemmen van afvoer en aanvoerbehoefte krijg je vervolgens in alle ruimtes de juiste hoeveelheid ventilatie, en zorg je door de stroming van aanvoer naar afvoer voor een goede verdeling van de frisse lucht.
Jij hebt het over onafhankelijk inregelen. Dat is daarmee een vaste waarde.

De vraag ging over aansturen per kamer. Ofwel kamers wel/niet ventileren op basis van behoefte, ofwel actief regelen per kamer.

• Artbij
  • Nu online
Piper schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 20:42:
En wie heeft z'n WTW (D) in zones verdeeld zodat je de slaapvertrekken kan scheiden van de leefgedeeltes? Ik moet nog kiezen of ik nog iets met zones doen, maarja, dat kost ook vast weer extra ;-)
Er komt geen hete lucht uit je WTW.... De lucht is bij mij 1 a 1,5 graad lager dan de binnentemperatuur. Je merkt het niet. Anders dan bij type c, daar voel je de kou wel. De slaapkamers blijven bij mij gewoon lekker fris.

Met gestrekt been.

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

MikeyMan schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 08:18:
[...]

Jij hebt het over onafhankelijk inregelen. Dat is daarmee een vaste waarde.

De vraag ging over aansturen per kamer. Ofwel kamers wel/niet ventileren op basis van behoefte, ofwel actief regelen per kamer.
Ah okay, en met welk doel?
Sorry, voor mij zijn dat gewoon mooie commerciële producten, maar ik heb het liefst de hele dag in huis een gezond klimaat :+
Maar zonder dollen, wat is nu het echt doel hiervan?

• Artbij
  • Nu online
Rtificial schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 07:50:
Je behoeftes veranderen door gebruik van de kamer, hoeveelheid mensen in de ruimte, jaargetijde, etc. Heb jij ze eenmalig ingesteld, of heb je echt een systeem dan waardes meet en aan de hand daarvan e.a. instelt.

Met gestrekt been.

• Joris748
  • Nu online
Piper schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 20:42:
Wij hebben ook voor de keuze gestaan. Uiteindelijk hier niet voor gekozen. Weet niet meer wat de meerkosten waren, maar vonden ze te hoog in vergelijking met de meerwaarde.

Naar mijn mening is een WTW type D dermate efficiënt, dat zoneregeling niet veel extra rendement brengt. Qua comfort zal het niet uitmaken als je bepaalde ruimtes op bepaalde momenten beter ventileert dan nodig.

Wel hebben we gekozen voor een ventilatiebox met 0-10v aansturing. Ik wil wel mbv domotica kunnen sturen op bepaalde gebeurtenissen.

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Artbij schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 08:35:
[...]

Je behoeftes veranderen door gebruik van de kamer, hoeveelheid mensen in de ruimte, jaargetijde, etc. Heb jij ze eenmalig ingesteld, of heb je echt een systeem dan waardes meet en aan de hand daarvan e.a. instelt.
Nee, eenmalig ingesteld. Ik zie echt geen enkel doel in wat je beschrijft. Die nuance levert toch gewoon niets op? Of het moet je gaan om dat laatste beetje energiebesparing, om de ventilatie nog lager te laten werken als je er niet bent.
Ik zie het alleen maar als verkooppraatjes om dat soort sturing te verkopen.

• Artbij
  • Nu online
Rtificial schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 08:56:
[...]

Nee, eenmalig ingesteld. Ik zie echt geen enkel doel in wat je beschrijft. Die nuance levert toch gewoon niets op? Of het moet je gaan om dat laatste beetje energiebesparing, om de ventilatie nog lager te laten werken als je er niet bent.
Ik zie het alleen maar als verkooppraatjes om dat soort sturing te verkopen.
Als je je slaapkamer veranderd in een fitnessruimte veranderd de behoefte aan frisse lucht. Beetje extreem geval, maar zulke dingen bedoel ik. En als je dan niet in die fitnessruimte aan de gang bent hoeft die afzuiging dus niet zo hard te werken.

Ik zou er geen systeem voor aanschaffen, maar de behoefte fluctueert wel.

Artbij wijzigde deze reactie 06-02-2019 09:19 (5%)

Met gestrekt been.

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Een slaapkamer wordt over het algemeen al behoorlijk geventileerd. Als je daar in je eentje of met twee gaat sporten, dan kan je er voor kiezen je ventilatie in een hogere stand te schakelen. Het enige argument dat ik kan bedenken is de mogelijke energie-efficientie van een vraaggestuurd systeem. Dat zal nog niet eenvoudig zijn om in de praktijk aan te tonen ben ik bang. De extra investering zie ik in ieder geval niet opwegen tegen het potentieel lagere energiegebruik.
Comfort zie ik er niet echt van verhogen, anders dan dat je wellicht niet meer met de hand de ventilatie in een hogere stand hoeft te zetten bij het douchen enzo.

• blubbers
  • Laatst online: 20-02 18:14
Ik kan moeilijk stil zitten. Gisteren nog snel bekisting gemaakt op de garage. Nu kan ik een van de volgende dagen de voegvulling gieten. :)

• Hoijong
Voor alle zelfbouwers wat heeft jullie voorkeur genoten en waarom bij sanitair?
Alles via de aannemer? Alles zelf regelen (online of bij een speciaalzaak)? Een mix?

Ik denk dat je al snel op een mix uitkomt, omdat de aannemer met vast partijen werkt en graag wilt werken, maar niet overal de beste opties voorhanden heeft? Prijs en specifieke producten denk ik dan aan.

Ben op zoek naar kranen, regendouche, thermostaat etc. Willen graag koperkleurig en inbouw ziet er mooi uit, maar daar mis ik misschien weer nadelen? Gezien dit topic dus vooral de vraag hoe je dit aangepakt hebt in de fase van zelf je huis inrichten op detailniveau met spullen die toch wel een goede 5 tot 15 jaar (grosso modo) aanwezig zullen zijn. De websites in het badkamertopic wordt ik niet bijzonder veel wijzer van.

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Wij hebben zelfgebouwd, dus zonder aannemer, dus dan doe je de inkoop zelf.
Het meeste sanitair hebben wij op veilingen gekocht, en zelf ingebouwd en gemonteerd. Nadelen van inbouwkranen heb ik niet echt gevonden, anders dan dat de inbouwdiepte nog wel eens dieper kan zijn dan je verwacht, en daardoor de verankering moeilijker kan zijn. Maar als je bouwt in steen dan speelt dat niet zo.

Met een vrijstaande kraan bij het bad was het ook nog wel lastig om de aansluiting goed in te bouwen onder de sokkel.

Eigenlijk was vooral de vrijstaande kraan moeilijker dan normale opbouwkranen.

Voor wat betreft de selectie van het sanitair hebben we ons gewoon gericht op de grote merken, en specifieke modelreeksen gezocht die wij mooi en duurzaam vonden. Dan is het verder vooral een kwestie van geduld voordat je een keer de juiste tegenkomt voor de juiste prijs.

• stefijn

stefijn

DBlogic

Ben wel beniewud naar hoe je dat opgelost hebt met die staande kraan. Krijgen wij ook nl. en het is mij nog niet helemaal duidelijk hoe dat in zijn werk gaat: wij krijgen op onze betonnen Hectarfundering nog een dekvloer. Afgewerkt met een beton of cement eindvloer (bij cement met tegels, anders beton), afhankelijk van wat we in de badkamer op de vloer willen hebben - beton is lastig waterdicht te krijgen - .
Nu komen de W/K leidingen op ongeveer de juiste plek uit de fundering. Ik heb met mijn vaste "klusser" afgesproken dat we later deze leidingen door de dekvloer naar de juiste plek leiden en de kraan aansluiten, maar ik heb wat kranen zitten bekijken en het lijkt alsof sommige kranen de aansluiting in de vloer zit en niet in de kraanvoet zelf.
Rtificial schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 13:20:
Wij hebben zelfgebouwd, dus zonder aannemer, dus dan doe je de inkoop zelf.
Wij ook - dwz er moet nog gebouwd worden, de fundering ligt er inmiddels . Met een aannemer ben je ook imho geen zelfbouwer ;)

stefijn wijzigde deze reactie 06-02-2019 14:10 (8%)

• Joris748
  • Nu online
Hoijong schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 12:48:
Voor alle zelfbouwers wat heeft jullie voorkeur genoten en waarom bij sanitair?
Alles via de aannemer? Alles zelf regelen (online of bij een speciaalzaak)? Een mix?

Ik denk dat je al snel op een mix uitkomt, omdat de aannemer met vast partijen werkt en graag wilt werken, maar niet overal de beste opties voorhanden heeft? Prijs en specifieke producten denk ik dan aan.

Ben op zoek naar kranen, regendouche, thermostaat etc. Willen graag koperkleurig en inbouw ziet er mooi uit, maar daar mis ik misschien weer nadelen? Gezien dit topic dus vooral de vraag hoe je dit aangepakt hebt in de fase van zelf je huis inrichten op detailniveau met spullen die toch wel een goede 5 tot 15 jaar (grosso modo) aanwezig zullen zijn. De websites in het badkamertopic wordt ik niet bijzonder veel wijzer van.
Zelf een installateur gekozen, die veel samenwerkt met de aannemer. Wij maken de afspraken, aannemer en installateur doen de afstemming. De installateur werkt weer samen met een vaste sanitairleverancier, waar we dan ook ons sanitair uitgekozen hebben.

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

stefijn schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 13:43:
Ben wel beniewud naar hoe je dat opgelost hebt met die staande kraan. Krijgen wij ook nl. en het is mij nog niet helemaal duidelijk hoe dat in zijn werk gaat: wij krijgen op onze betonnen Hectarfundering nog een dekvloer. Afgewerkt met een beton of cement eindvloer (bij cement met tegels, anders beton), afhankelijk van wat we in de badkamer op de vloer willen hebben - beton is lastig waterdicht te krijgen - .
Nu komen de W/K leidingen op ongeveer de juiste plek uit de fundering. Ik heb met mijn vaste "klusser" afgesproken dat we later deze leidingen door de dekvloer naar de juiste plek leiden en de kraan aansluiten, maar ik heb wat kranen zitten bekijken en het lijkt alsof sommige kranen de aansluiting in de vloer zit en niet in de kraanvoet zelf.

[...]

Wij ook - dwz er moet nog gebouwd worden, de fundering ligt er inmiddels . Met een aannemer ben je ook imho geen zelfbouwer ;)
Ah, de meeste staande kranen sluit je het beste aan in de vloer, niet in de kraan (te lange slang, te weinig ruimte).
Dus, zorg dat je de maat van de voet van de kraan kent, zodat je een zo groot mogelijk potje kan laten plaatsen in de dekvloer, waarbij je nog wel de kraan netjes kan monteren. Dus niet te groot, maar wel zo groot dat je de koppelingen in het potje weg kan werken. Bij ons is het een houten vloer, dat werkt net iets gemakkelijker. Achteraf de dekvloer uitslijpen of wegkappen rondom de waterleidingen zou niet mijn hobby zijn. Afgezien van de hoeveelheid stof die dat geeft, is het ook nogal tricky rond de leidingen.

• Hoijong
@stefijn de gemiddelde hypotheekverstrekker spreekt over zelfbouw als je in eigen beheer bouwt. Of je dat zelf doet of een aannemer is dat enkel interessant voor de terminologie.....waarbij de hypotheekverstrekker nog iets strikter is met zaken aanleveren als je echt zelf bouwt. Maar merci voor je mening :+

• stefijn

stefijn

DBlogic

Vandaar een ;)

;)
Rtificial schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 14:15:
[...]

Ah, de meeste staande kranen sluit je het beste aan in de vloer, niet in de kraan (te lange slang, te weinig ruimte).
Dus, zorg dat je de maat van de voet van de kraan kent, zodat je een zo groot mogelijk potje kan laten plaatsen in de dekvloer, waarbij je nog wel de kraan netjes kan monteren. Dus niet te groot, maar wel zo groot dat je de koppelingen in het potje weg kan werken. Bij ons is het een houten vloer, dat werkt net iets gemakkelijker. Achteraf de dekvloer uitslijpen of wegkappen rondom de waterleidingen zou niet mijn hobby zijn. Afgezien van de hoeveelheid stof die dat geeft, is het ook nogal tricky rond de leidingen.
Ah oke, moet nog eens goed in de details van die kranen duiken, maar ik had al bedacht om een stuk 110mm PVC (of andere maat) te laten meestorten in de dekvloer om inderdaad een mooi ronde montageruimte te krijgen. Tnx voor de info

stefijn wijzigde deze reactie 06-02-2019 14:18 (96%)

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Hoijong schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 14:15:
@stefijn de gemiddelde hypotheekverstrekker spreekt over zelfbouw als je in eigen beheer bouwt. Of je dat zelf doet of een aannemer is dat enkel interessant voor de terminologie.....waarbij de hypotheekverstrekker nog iets strikter is met zaken aanleveren als je echt zelf bouwt. Maar merci voor je mening :+
Voor wat het waard is, ik ben het eens met Stefijn :+ Als je de shit zelf in je handen hebt gehad, dan ben je een zelfbouwer :+

• Hoijong
Leuk voor een TS polletje.......Maar zelf gaan bouwen naast een full-time baan vind ik drama tenzij je daar echt van houdt. Als ik zie hoe langzaam sommigen van die huizen in de wijk hier omhoog gaan. Je zult maar jaren een bouwput als buurman hebben.

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Naast een fulltime baan zou ik het ook niet doen. Maar de ervaring is priceless!

• Piper

Piper

No guts, no glory

Dank voor de reacties over WTW zonering. Laten we er dus maar uit.

Voorlopig is het plan om met een Zehnder Q450 te gaan werken met een CO2 sensor in de woonkamer en 1 in de ouderslaapkamer. (Mijn) idee is dat als we 's nachts liggen te ademen met de ramen dicht het systeem vanzelf opschakelt als dat nodig is. En aangezien we met 2 volwassen meer CO2 uitademen dan die koters lijkt me 1 zo'n sensor boven meer dan genoeg.

Zonering zou er dan nog voor zorgen dat er dan alleen boven zwaarder afgezogen wordt(goeie zin wel.. ;) ) maar die extra kosten voor dat beetje energiebesparing lijkt me inderdaad niet opwegen.
Pagina: 1 ... 91 ... 94 Laatste

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True