Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 92 93 94 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• anboni
  • Registratie: maart 2004
  • Nu online
Volgende week gaan we met de installateur door het huis om alle WCDs en schakelaars enzo af te tekenen. Dan moeten er ook nog wat loze leidingen naar kozijnen getekend worden om in de toekomst screens te kunnen aansluiten. Hebben jullie nog tips, do's of don'ts in die context?

• MikeyMan
  • Registratie: februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Hoijong schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 14:20:
Leuk voor een TS polletje.......Maar zelf gaan bouwen naast een full-time baan vind ik drama tenzij je daar echt van houdt. Als ik zie hoe langzaam sommigen van die huizen in de wijk hier omhoog gaan. Je zult maar jaren een bouwput als buurman hebben.
Ook als je het uitbesteedt is het een dagtaak om iedereen te laten doen wat ie moet doen is de ervaring helaas :(

• Artbij
  • Registratie: augustus 2006
  • Nu online
MikeyMan schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 14:54:
[...]

Ook als je het uitbesteedt is het een dagtaak om iedereen te laten doen wat ie moet doen is de ervaring helaas :(
Helemaal mee eens. 2 uurtjes per dag ben je er wel mee kwijt....

Met gestrekt been.

• Rockster
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 10:10
Piper schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 14:30:
Dank voor de reacties over WTW zonering. Laten we er dus maar uit.

Voorlopig is het plan om met een Zehnder Q450 te gaan werken met een CO2 sensor in de woonkamer en 1 in de ouderslaapkamer. (Mijn) idee is dat als we 's nachts liggen te ademen met de ramen dicht het systeem vanzelf opschakelt als dat nodig is. En aangezien we met 2 volwassen meer CO2 uitademen dan die koters lijkt me 1 zo'n sensor boven meer dan genoeg.

Zonering zou er dan nog voor zorgen dat er dan alleen boven zwaarder afgezogen wordt(goeie zin wel.. ;) ) maar die extra kosten voor dat beetje energiebesparing lijkt me inderdaad niet opwegen.
Wij zijn aan het kijken naar de Brink Renovent Excellent 450 Plus (heeft een extra regelprint met 0-10V zodat ik hem zelf kan aansturen), waarbij we later een klep kunnen installeren (https://www.brinkclimates.../vraaggestuurd-ventileren) juist om 's nachts alleen de bovenverdieping te ventileren, met het oog op lage geluidsproductie. Ik heb de installateur gevraagd om de ventilatiekanalen zo aan te leggen dat er naast de WTW unit twee buizen uitkomen (zone1 en zone2), zodat ik die klep later toe kan voegen. We hebben ook gekeken naar de Itho QualityFlow, maar vanwege prijs en potentieel slecht leverbare vervangingsonderdelen over 10+ jaar besloten om dat niet te doen.

Marshall VS 100 RH Top - Marshall 4 * 100 SpeakerCabinet - Boss GT-3 - Ibanez Artist 250 - Ibanez Stagestar - Marlin 12-String | Chaintech 7AJA2 - AMD TB 1.2 - GeForce 2MX400 64MB - Realtek 8139

• stefijn
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 21-02 16:59

stefijn

DBlogic

Die Brinkklep kan zo te zien in elk WTW systeem gezet worden? Het is alleen een 3-wegklep met een bepaalde bediening zo te zien, lijkt alsof je die zo ergens op een splitsing tussen het buizenwerk plaatst

Wat kost zo'n set?

stefijn wijzigde deze reactie 06-02-2019 15:21 (20%)

www.dblogic.nl MS Office-automatisering

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

De vraag is wel of je zo'n naregeling moet plaatsen op een unit die zelf ook al regeling heeft.
Als je hem op hoog vermogen laat blazen terwijl de klep dicht is, lijkt me dat niet al te best...

• Piper
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 08:51

Piper

No guts, no glory

Rockster schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 15:05:
[...]

Wij zijn aan het kijken naar de Brink Renovent Excellent 450 Plus (heeft een extra regelprint met 0-10V zodat ik hem zelf kan aansturen), waarbij we later een klep kunnen installeren (https://www.brinkclimates.../vraaggestuurd-ventileren) juist om 's nachts alleen de bovenverdieping te ventileren, met het oog op lage geluidsproductie. Ik heb de installateur gevraagd om de ventilatiekanalen zo aan te leggen dat er naast de WTW unit twee buizen uitkomen (zone1 en zone2), zodat ik die klep later toe kan voegen. We hebben ook gekeken naar de Itho QualityFlow, maar vanwege prijs en potentieel slecht leverbare vervangingsonderdelen over 10+ jaar besloten om dat niet te doen.
Als je het systeem harder laat blazen gaat het meer geluid maken, maar komt dat geluid vooral van de hogere luchtsnelheid in het systeem of gewoon inderdaad van de ventilator die harder gaat draaien? En helpen daar die geluidsdempers dan weer niet juist tegen? Ik weet het oprecht niet.

• Rockster
stefijn schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 15:20:
Die Brinkklep kan zo te zien in elk WTW systeem gezet worden? Het is alleen een 3-wegklep met een bepaalde bediening zo te zien, lijkt alsof je die zo ergens op een splitsing tussen het buizenwerk plaatst

Wat kost zo'n set?
Die klep is echt gruwelijk duur (volgens mij 500+ euro excl.), maar er zijn ook gewoon goedkopere kleppen met servo te koop, dan ben je voor rond de 100 euro klaar.
MikeyMan schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 15:23:
De vraag is wel of je zo'n naregeling moet plaatsen op een unit die zelf ook al regeling heeft.
Als je hem op hoog vermogen laat blazen terwijl de klep dicht is, lijkt me dat niet al te best...
Ik vermoed dat de unit daar wel tegen kan, maar dat de ventilator/motor vanwege de toegenomen weerstand wel harder gaat moeten werken (dus meer lawaai). Vandaar ook de keus voor de PLUS versie, dan kan ik dit zelf sturen :)
Piper schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 15:27:
[...]

Als je het systeem harder laat blazen gaat het meer geluid maken, maar komt dat geluid vooral van de hogere luchtsnelheid in het systeem of gewoon inderdaad van de ventilator die harder gaat draaien? En helpen daar die geluidsdempers dan weer niet juist tegen? Ik weet het oprecht niet.
Ik heb er geen praktijkervaring mee (huidige woning heeft type C ventilatie, de C van toCht zeg maar :P ), vandaar ook dat we dit later gaan doen, maar ik alvast wel de mogelijkheid wil hebben om dit in de toekomst aan te passen. Vereist nu wat meer plan-werk met leidingen, maar dan blijf ik de mogelijkheid in ieder geval houden.

Marshall VS 100 RH Top - Marshall 4 * 100 SpeakerCabinet - Boss GT-3 - Ibanez Artist 250 - Ibanez Stagestar - Marlin 12-String | Chaintech 7AJA2 - AMD TB 1.2 - GeForce 2MX400 64MB - Realtek 8139

• jacovn
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 09:23
anboni schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 14:44:
Volgende week gaan we met de installateur door het huis om alle WCDs en schakelaars enzo af te tekenen. Dan moeten er ook nog wat loze leidingen naar kozijnen getekend worden om in de toekomst screens te kunnen aansluiten. Hebben jullie nog tips, do's of don'ts in die context?
-Afzonderlijke groep voor de screen draden. Bij ons zitten ze op de dichts bijzijnde centraaldoos. Werkt goed maar een keer sluiting gehad in de losbungelende draad die er paar maanden gehangen heeft. (nog een wonder met 10+ van die draden al die maanden)
- ze komen uit de breedplaat vloer bij ons. Ze komen via de spouw naar buiten toe. Bij een raam hebben ze hem tussen een rubber van kozijn doorgestoken. Dat zit erg raar, als ik het eerder had gezien hadden ze het kunnen herstellen. De screen instalateur heeft het netjes weg gewerkt met de zij geleiding overigens.
Ik zou ze niet doorboren uit een doos in de binnenmuur => luchtlek erbij.

- als je ze wel naar centraaldoos of doos in binnenmuur legt: de screen instalateur had de voorkeur gehad om de originele draad door een leiding zelf in de centraaldoos af te monteren i.p.v. de kabel die ik overal bij raam had hangen omdat ze moesten lassen.Dus een loze buis is dan beter voor sommige.

We blij met ons resultaat, nergens opplak gootjes meer aan de binnenmuur zoals bij vorige woning.

• Rockster
jacovn schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 16:11:
[...]

-Afzonderlijke groep voor de screen draden. Bij ons zitten ze op de dichts bijzijnde centraaldoos. Werkt goed maar een keer sluiting gehad in de losbungelende draad die er paar maanden gehangen heeft. (nog een wonder met 10+ van die draden al die maanden)
- ze komen uit de breedplaat vloer bij ons. Ze komen via de spouw naar buiten toe. Bij een raam hebben ze hem tussen een rubber van kozijn doorgestoken. Dat zit erg raar, als ik het eerder had gezien hadden ze het kunnen herstellen. De screen instalateur heeft het netjes weg gewerkt met de zij geleiding overigens.
Ik zou ze niet doorboren uit een doos in de binnenmuur => luchtlek erbij.
Kun je vertellen hoe dit afgewerkt is aan de buitenkant? Met behulp van een inbouwdoos bijvoorbeeld? Ik zit met dezelfde vraag, ik zou graag KNX gebruiken voor het aansturen van de zonnewering, maar potentieel worden dat veel loze leidingen ...

• jerh
  • Registratie: mei 2015
  • Laatst online: 10:11
anboni schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 14:44:
Aan de goede kant van het kozijn monteren, dus daar waar de motor van de screen komt. Anders moet je buiten weer kabels trekken. En als je nog camera's wilt ophangen, gelijk een utp voor poe mee naar buiten laten trekken.

• anboni
  • Nu online
jerh schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 17:40:
[...]

Aan de goede kant van het kozijn monteren, dus daar waar de motor van de screen komt. Anders moet je buiten weer kabels trekken. En als je nog camera's wilt ophangen, gelijk een utp voor poe mee naar buiten laten trekken.
Is de plaats van de motor niet flexibel dan? (We hebben ons nog niet echt verdiept in de screens anders dan een indicatief gesprek bij een leverancier).

We weten bijvoorbeeld ook nog niet of we voor deze serre 1, 3 of 4 screens per kant moeten verwachten (en of we voor beide kanten screens willen, de ramen links op de foto is +/- ZZO):

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

anboni schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 17:49:
[...]

Is de plaats van de motor niet flexibel dan? (We hebben ons nog niet echt verdiept in de screens anders dan een indicatief gesprek bij een leverancier).

We weten bijvoorbeeld ook nog niet of we voor deze serre 1, 3 of 4 screens per kant moeten verwachten (en of we voor beide kanten screens willen, de ramen links op de foto is +/- ZZO):
[Afbeelding]
Jawel, je kunt kiezen tussen links en rechts :)

• GeeMoney
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 08:20
Hoe zit dat met screens en HR+++ glas eigenlijk?
In mijn vorige woning had ik HR++ glas en bij een aantal buren waren de ramen “gesprongen” nadat ze er folie op hadden geplakt.

2017 touchbar MBPr i7-2.8Ghz, 16GB, 1TB SSD, 4GB Radeon 560. LG27UD88-W

• Fabian
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 07:56
jacovn schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 16:11:
[...]de screen instalateur had de voorkeur gehad om de originele draad door een leiding zelf in de centraaldoos af te monteren i.p.v. de kabel die ik overal bij raam had hangen omdat ze moesten lassen.Dus een loze buis is dan beter voor sommige.
Dat is wel een lastig ding. De buismotoren worden standaard geleverd met flexibele kabel. Die mag je niet opnemen in een vaste installatie. Je zou ze dan toch via een buis ergens uit moeten laten komen bij een stopcontact in de buurt, daar een stekker aan de kabel, stopcontact in.
Rockster schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 16:32:
[...]Kun je vertellen hoe dit afgewerkt is aan de buitenkant? Met behulp van een inbouwdoos bijvoorbeeld? Ik zit met dezelfde vraag, ik zou graag KNX gebruiken voor het aansturen van de zonnewering, maar potentieel worden dat veel loze leidingen ...
Voor de screens overweeg ik 24V motoren die dan met flexibel naar een centrale plek kunnen om daar met een somfy/knx oplossing aangestuurd te worden.

• buiter
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 07:53
Fabian schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 18:28:
Dat is wel een lastig ding. De buismotoren worden standaard geleverd met flexibele kabel. Die mag je niet opnemen in een vaste installatie.
Als de aders dik genoeg zijn (1,5mm) dan zijn deze toch gewoon toegestaan?
Spotjes worden meestal met flexibele kabel afgemonteerd (terwijl dit een vast onderdeel is een huisinstallatie)

• jacovn
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 09:23
Rockster schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 16:32:
[...]

Kun je vertellen hoe dit afgewerkt is aan de buitenkant? Met behulp van een inbouwdoos bijvoorbeeld? Ik zit met dezelfde vraag, ik zou graag KNX gebruiken voor het aansturen van de zonnewering, maar potentieel worden dat veel loze leidingen ...
Hier is het gedaan met een 16 mm buis vanuit de centraaldoos over breedplaat vloer. Buis stak uit van de breedplaat vloer en is dan gebogen in de spouw en komt dan met flex buis uit 1 steen onder de latei door een voeg tussen de stenen (alleen de draad)

Ik had liever allemaal buizen naar de meterkast gehad, maar dat zag de electra instaleur niet zitten (te veel leidingen en het was al best druk in de vloer.

We hebben allemaal somfy io motoren, werkt prima.

jacovn wijzigde deze reactie 06-02-2019 18:59 (3%)

• No Hands
  • Registratie: maart 2016
  • Laatst online: 21-02 21:22
GeeMoney schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 18:17:
In mijn vorige woning had ik HR++ glas en bij een aantal buren waren de ramen “gesprongen” nadat ze er folie op hadden geplakt.
Ja HR++ schijnt niet zo goed te werken met gedeeltelijke beschaduwing op het glas oid. dus een half zonnescherm ervoor kan zorgen dat het barst.

SE5k, 16x255Wp zuid, 6x240Wp en 2x300Wp oost, gasloos, Fujitsu L/W.

• GeeMoney
No Hands schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 19:27:
[...]

Ja HR++ schijnt niet zo goed te werken met gedeeltelijke beschaduwing op het glas oid. dus een half zonnescherm ervoor kan zorgen dat het barst.
3x plus zou daar geen last van hebben?
Ik kan me voorstellen dat het pittig warm wordt bij een screen half/volledig gesloten.

• No Hands
  • Registratie: maart 2016
  • Laatst online: 21-02 21:22
GeeMoney schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 19:29:
[...]

3x plus zou daar geen last van hebben?
Ik kan me voorstellen dat het pittig warm wordt bij een screen half/volledig gesloten.
Dat zou ik niet weten, ik heb het alleen gelezen over ++

SE5k, 16x255Wp zuid, 6x240Wp en 2x300Wp oost, gasloos, Fujitsu L/W.

• Deleon78
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 22:45
No Hands schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 20:24:
[...]

Dat zou ik niet weten, ik heb het alleen gelezen over ++
In de praktijk meegemaakt: tijdelijk gordijn door vuilniszak tegen de binnenkant van het raam te plakken. Beetje zon er op en vervolgens knapte het raam.

• aikink
  • Registratie: maart 2017
  • Laatst online: 21-02 11:23
Thermische breuk. Glas vindt grote temperatuurverschillen niet zo leuk. Warmte moet goed weg kunnen, dus een 'spouw' tussen glas en zonwering helpt al voor een deel. Gehard glas toepassen is nog beter.

• Artbij
  • Nu online
Ik heb tijdens de afgelopen warme zomer karton tussen de glaslatten van mijn HR++ glas geklemd. Hier gelukkig geen issues mee gehad. Ook worden er voor glas tussen de glaslatten toch ook gewoon zonweringen als duettes, rolgordijnen etc geplaatst, dit kan toch ook gewoon?

Met gestrekt been.

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Artbij schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 09:04:
Ik heb tijdens de afgelopen warme zomer karton tussen de glaslatten van mijn HR++ glas geklemd. Hier gelukkig geen issues mee gehad. Ook worden er voor glas tussen de glaslatten toch ook gewoon zonweringen als duettes, rolgordijnen etc geplaatst, dit kan toch ook gewoon?

[Afbeelding]
De vraag is hoe hoog de temperatuur oploopt, en hoe de lucht weg kan eventueel.
Een zwarte vuilniszak zal daarin meer kwaad kunnen dan een wit gordijn.

• Artbij
  • Nu online
MikeyMan schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 09:05:
[...]

De vraag is hoe hoog de temperatuur oploopt, en hoe de lucht weg kan eventueel.
Een zwarte vuilniszak zal daarin meer kwaad kunnen dan een wit gordijn.
Vuilniszakken had ik eerst, maar de tape smolt van het glas waardoor de zakken op de grond vielen. Daar ook geen problemen mee gehad. Ook geen opmerkingen van de glasboer trouwens, die heeft ze zien hangen.

Vraag me dus vooral af waardoor ze soms wel knappen en soms niet.

Artbij wijzigde deze reactie 07-02-2019 09:08 (6%)

Met gestrekt been.

• Fable
  • Registratie: juli 2009
  • Nu online
Artbij schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 09:07:
[...]

Vuilniszakken had ik eerst, maar de tape smolt van het glas waardoor de zakken op de grond vielen. Daar ook geen problemen mee gehad. Ook geen opmerkingen van de glasboer trouwens, die heeft ze zien hangen.

Vraag me dus vooral af waardoor ze soms wel knappen en soms niet.
Heel soms knappen ramen door temperatuurverschillen, dus een half raam afplakken of een zwarte vaas achter je raam zetten.

• Road-runner83
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 07:35
GeeMoney schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 18:17:
Hier (nog) geen last van gehad. Wij hebben HR++ glas en (inbouw)screens (aan de zuid/oost kant). We wonen er nu 2,5jr maar nog geen scheur...

• xminator
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 10:04
Je leest verschillende verhalen hierover, ook hangt het van meerdere factoren af. Schijnt dat verschillende diktes van glas ook sneller tot een thermische breuk kunnen leiden.

Iemand ervaring met een mooie zandstraalfolie die je kan plaatsen aan de buitenzijde? Dit schijnt weinig risico's te hebben t.a.v. thermische breuak.

• stefijn

stefijn

DBlogic

stefijn schreef op maandag 4 februari 2019 @ 18:09:
Iemand met verstand van HSB/Kozijnen/isolatie?

Dit is een detail van ons huis
[Afbeelding]

Nu heb ik een energieberekening ontvangen via de WP-leverancier, en degene die dat gemaakt heeft geeft aan dat onze detaillering vochtproblemen gaat geven vanwege de thermische lijn in dit detail, en dat dat vanwege condensatie zeker tot kozijnrot zal leiden op niet al te lange termijn (lees, langer dan de std. 5jr garantie op kozijnen)
Hij geeft aan dat e.e.a. beter zal zijn wanneer de glaslijn in het midden van de wand komt te liggen (m.a.w. het kozijn moet naar binnen geschoven).

Nu wil ik daar op zich best naar kijken, maar ik heb het overlegd met de architect en die geeft aan dat dit toch wel de standaardwijze van bouwen is in Nederland, zeker voor HSB zonder buitenwand.
Ik zie ook in bouwdetails van spouwmuren (zowel steenbouw als HSB met spouw) dat de glaslijn vaak buiten de isolatie gemonteerd is, meestal valt de glaslijn in de lijn van de spouwmuur.

Ik geloof het verhaal van deze man op zich best en wil ook wel kijken naar het naar binnen plaatsen van het kozijn, maar in hoeverre is zoiets eigenlijk een nogal theoretisch verhaal (m.n. aangezien in NL iig deze detaillering vrij standaard lijkt te zijn in HSB)?
Iemand hier nog een mening over? Liefst iemand die meer weet van HSB en dit soort kozijndetails

• blubbers
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 20-02 18:14
En de beton is gegoten. :)
Ik wou dat ik ook een lift had aan de garage..

2 kuipen op de stellen, deze vullen en daarna met een ladder boven op de stelling op de garage met telkens een emmer. ;)

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Het zal door het perspectief komen, maar het muurtje lijkt niet erg recht... ?

• blubbers
MikeyMan schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 16:16:
Het zal door het perspectief komen, maar het muurtje lijkt niet erg recht... ?
Mijn muren staan recht. ;)

• Grolsch
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 09:08
@blubbers lekker aan het "blubberen" met beton, goed bezig _/-\o_ _/-\o_

• nokiaan958GB
  • Registratie: augustus 2008
  • Niet online
Waarom zijn er gaten in het dak niet dichtgemaakt? Staat daar nog iets te gebeuren?

Het lijkt wel dat de specie in de naden niet netjes is vlakgestreken. Hoe ga je de bovenkant afwerken?

• blubbers
nokiaan958GB schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 22:56:
Waarom zijn er gaten in het dak niet dichtgemaakt? Staat daar nog iets te gebeuren?

Het lijkt wel dat de specie in de naden niet netjes is vlakgestreken. Hoe ga je de bovenkant afwerken?
Dat zijn geen gaten maar ronde vormen in de welfsels. Ik vermoed van een mal?

De beton moet niet perfect liggen, beton krimpt ook nog een beetje. Hier komt nog een laag betonblok op gemetseld en daarin komt hellingschape.

• Artbij
  • Nu online
Volgende week komen ze eindelijk mijn zonnepanelen installeren :).

Paar keer uitgesteld ivm regen, wind en sneeuw.

Is het laatste "grote" punt dat nog afgewerkt moet worden....

Met gestrekt been.

• twodigits
  • Registratie: augustus 2017
  • Laatst online: 09:15
Bij ons lag de bouw even stil vanwege het koude weer. Dat zijn ze nu goed aan het inhalen, binnen twee weken van kale vloer tot onder de kap

• jschoorl2
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 09:54
Foutje

jschoorl2 wijzigde deze reactie 08-02-2019 21:40 (94%)
Reden: Foutje

2745 Wp, Suntech SuperPoly STP305-24/Vd, AEG PV2800+, zuid

• NDF82
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 08:31

NDF82

Doomed Space Marine

Artbij schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 11:33:
Volgende week komen ze eindelijk mijn zonnepanelen installeren :).

Paar keer uitgesteld ivm regen, wind en sneeuw.

Is het laatste "grote" punt dat nog afgewerkt moet worden....
Hoe en waar ga je ze plaatsen? Ik neem aan niet op je mooie rieten kap.

...leeg...

• Artbij
  • Nu online
NDF82 schreef op zaterdag 9 februari 2019 @ 08:22:
[...]

Hoe en waar ga je ze plaatsen? Ik neem aan niet op je mooie rieten kap.
Heb op de garage een stuk open gelaten, de panelen komen tussen twee rietstroken.

Met gestrekt been.

• xminator
Artbij schreef op zaterdag 9 februari 2019 @ 08:24:
[...]

Heb op de garage een stuk open gelaten, de panelen komen tussen twee rietstroken.
Hou je er rekening mee dat je dan minder btw teruggaaf mag vragen over de zonnepanelen?

• Artbij
  • Nu online
xminator schreef op zaterdag 9 februari 2019 @ 11:27:
[...]

Hou je er rekening mee dat je dan minder btw teruggaaf mag vragen over de zonnepanelen?
Waarom? Het is geen indaksysteem.

Artbij wijzigde deze reactie 09-02-2019 11:29 (5%)

Met gestrekt been.

• xminator
Artbij schreef op zaterdag 9 februari 2019 @ 11:27:
[...]

Waarom? Het is geen indaksysteem.
Op de manier hoe je het beschrijft lijkt het wel zo vandaar.

• stefijn

stefijn

DBlogic

Het gaat er volgens mij om of je panelen als dakdekking dienen, niet of het een indaksysteem is. Dat is niet hetzelfde.

• Artbij
  • Nu online
xminator schreef op zaterdag 9 februari 2019 @ 11:33:
[...]

Op de manier hoe je het beschrijft lijkt het wel zo vandaar.
Kan ik inkomen. Weet ook niet wat de belastingdienst er van vindt, maar ga het niet als indak opgeven.

Met gestrekt been.

• Artbij
  • Nu online
stefijn schreef op zaterdag 9 februari 2019 @ 11:36:
Het gaat er volgens mij om of je panelen als dakdekking dienen, niet of het een indaksysteem is. Dat is niet hetzelfde.
Volgens mij vraagt de bd of het om een indaksysteem gaat....

Met gestrekt been.

• DrogeR
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 19-02 22:59
Artbij schreef op zaterdag 9 februari 2019 @ 11:37:
[...]

Kan ik inkomen. Weet ook niet wat de belastingdienst er van vindt, maar ga het niet als indak opgeven.
Als je de PV panelen het afgelopen jaar niet als dak nodig had, hebben ze dus alleen maar de functie van PV paneel, en dus volledige BTW teruggave lijkt mij inderdaad.

• twain4me
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 00:38
stefijn schreef op zaterdag 9 februari 2019 @ 11:36:
De vraag is of het paneel meedoet met het waterdicht houden van het dak zoals bv bij het GSE systeem.
of bij dakpannen die ook zonnepaneel zijn.

Ik heb hier straks een vergelijkbare situatie zoals @Artbij en gebruik onder de panelen damwand profiel
links en rechts ernaast in mijn geval gewoon pannen het uitelijk van indak maar technisch gewoon een opdak systeem. en 100% btw teruggave.

• Rockster
Wij kunnen bijna ons bouw avontuur gaan starten; alle offertes zijn binnen en overeenkomst (o.b.v. regie) met aannemer is getekend. Omgerekend kost ons huis van 788m3 netto 546 euro per m3 incl. BTW (dit is inclusief alle stichtingskosten zoals architect, notaris, hypo adviseur, vergunningen e.d., inclusief stucwerk, vloeren, keuken, trappen). Dit is uiteraard wel excl. kavel.

Hypotheekaanvraag ligt nu bij de bank, dat is het enige waar het nog kan stranden, al ga ik daar niet vanuit. Als dat allemaal goed gaat starten we begin april *O*

• Vantage92
  • Registratie: maart 2018
  • Laatst online: 08:48
Rockster schreef op zondag 10 februari 2019 @ 14:24:
Wij kunnen bijna ons bouw avontuur gaan starten; alle offertes zijn binnen en overeenkomst (o.b.v. regie) met aannemer is getekend. Omgerekend kost ons huis van 788m3 netto 546 euro per m3 incl. BTW (dit is inclusief alle stichtingskosten zoals architect, notaris, hypo adviseur, vergunningen e.d., inclusief stucwerk, vloeren, keuken, trappen). Dit is uiteraard wel excl. kavel.

Hypotheekaanvraag ligt nu bij de bank, dat is het enige waar het nog kan stranden, al ga ik daar niet vanuit. Als dat allemaal goed gaat starten we begin april *O*
Gefeliciteerd! Dat zijn nette prijzen ook, stuk goedkoper dan bij ons maar wij bouwen dan ook een derde kleiner.. iets met schaalvoordelen denk ik :P

Heb je al een keer plattegrond of tekeningen van je huis gedeeld? Kon zo niet terugvinden in dit topic.

• Rockster
Vantage92 schreef op zondag 10 februari 2019 @ 14:58:
[...]

Gefeliciteerd! Dat zijn nette prijzen ook, stuk goedkoper dan bij ons maar wij bouwen dan ook een derde kleiner.. iets met schaalvoordelen denk ik :P

Heb je al een keer plattegrond of tekeningen van je huis gedeeld? Kon zo niet terugvinden in dit topic.
De m3 prijs neemt inderdaad niet evenredig toe met het aantal m3 gelukkig :) Dit is ook wel echt onze max (kavel is best groot maar ook prijzig), gelukkig nog de ruimte voor een enorme garage / mancave achter het huis.

Ontwerpen:

BG
http://www.dcteam.nl/tweakers/1_thumb.png

1e
http://www.dcteam.nl/tweakers/2_thumb.png

2e
http://www.dcteam.nl/tweakers/3_thumb.png

En als alles goed gaat ziet het er uiteindelijk als volgt uit:
http://www.dcteam.nl/tweakers/4_thumb.png
http://www.dcteam.nl/tweakers/5_thumb.png

Rockster wijzigde deze reactie 10-02-2019 15:45 (0%)
Reden: typo

• Daniel
  • Registratie: juli 1999
  • Laatst online: 07:28

Daniel

Kapitein NCC-1701
Rockster schreef op zondag 10 februari 2019 @ 14:24:

Dit timing komt me bekend voor, het is alleen bij mij wel wat duurder :P Als ik al die kosten meereken ga ik richting de 650 euro per m3. Waar - en wat - bouw je, want <550 per m3 all-in lijkt me in de huidige markt erg voordelig.

Ik heb inmiddels ook alles binnen, morgen laatste gesprek met de bouwer, donderdag met de bank. Als we ergens volgende week de aanneemovereenkomst tekenen wordt er begin april gestart, oplevering verwacht in de 2e helft van september.

Daniel wijzigde deze reactie 11-02-2019 10:00 (3%)
Reden: Veranda qua inhoud eerst niet meegerekend

Twitter | Met Nerds om Tafel Podcast

• twodigits
  • Registratie: augustus 2017
  • Laatst online: 09:15
Dan hoef je niet lang te wachten op de aannemer, wij hebben aannemingsovereenkomst in december 2017 getekend en in december 2018 zijn ze pas begonnen. Voordeel is wel dat de prijs ook december 2017 is.

• Daniel
  • Registratie: juli 1999
  • Laatst online: 07:28

Daniel

Kapitein NCC-1701
twodigits schreef op maandag 11 februari 2019 @ 09:13:
Dan hoef je niet lang te wachten op de aannemer, wij hebben aannemingsovereenkomst in december 2017 getekend en in december 2018 zijn ze pas begonnen. Voordeel is wel dat de prijs ook december 2017 is.
Dat komt omdat wij een huis afnemen van een partij (Finnhouse) die min of meer projectmatig dit soort trajecten doet. Het huis is maatwerk maar de bouwer heeft vaste afspraken met aannemers, wij krijgen nu simpelweg een vooraf gereserveerd slot.

Twitter | Met Nerds om Tafel Podcast

• Maverick
  • Registratie: oktober 2001
  • Nu online
Ik heb een beetje onenigheid met mijn aannemer over de te volgen volgorde. Over 3 weken zou de cementdekvloer gestort moeten worden. Daarna kunnen er 2 dingen gebeuren. De binnenkozijnen plaatsen en daarna stucen, of eerst stucen en daarna de kozijnen plaatsen.

Mijn aannemer wil dat er eerst gestuukt wordt. Zijn redenatie is namelijk dat het niet verstandig is om de kozijnen al te plaatsen als er nog zo veel vocht in de vloer zit. Is natuurlijk niet ideaal voor het hout. Ik weet niet hoe lang hij dan evt zou willen wachten overigens.

Ik wil dat de kozijnen eerst geplaatst worden. De tegels in de badkamer en toilet moeten ook aansluiten op de kozijnen en de stukadoor moet tegen de tegels en de kozijnen aanwerken is mijn redenering.

Welke werkvolgorde zou jullie voorkeur hebben?

PSN: DutchTrickle PVoutput

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Maverick schreef op maandag 11 februari 2019 @ 13:04:
Ik heb een beetje onenigheid met mijn aannemer over de te volgen volgorde. Over 3 weken zou de cementdekvloer gestort moeten worden. Daarna kunnen er 2 dingen gebeuren. De binnenkozijnen plaatsen en daarna stucen, of eerst stucen en daarna de kozijnen plaatsen.

Mijn aannemer wil dat er eerst gestuukt wordt. Zijn redenatie is namelijk dat het niet verstandig is om de kozijnen al te plaatsen als er nog zo veel vocht in de vloer zit. Is natuurlijk niet ideaal voor het hout. Ik weet niet hoe lang hij dan evt zou willen wachten overigens.

Ik wil dat de kozijnen eerst geplaatst worden. De tegels in de badkamer en toilet moeten ook aansluiten op de kozijnen en de stukadoor moet tegen de tegels en de kozijnen aanwerken is mijn redenering.

Ik vraag me sterk af hoe je de afwerking goed gaat krijgen als je eerst stuct en daarna gaat rommelen.
Beschadiging is zo gemaakt.

Gok zomaar dat je de stucer voor een terugkomdagje kunt inplannen.

• Artbij
  • Nu online

Zit de stucadoor ook bij de aannemer in?

Met gestrekt been.

• Maverick
  • Nu online
MikeyMan schreef op maandag 11 februari 2019 @ 13:07:
[...]

Ik vraag me sterk af hoe je de afwerking goed gaat krijgen als je eerst stuct en daarna gaat rommelen.
Beschadiging is zo gemaakt.

Gok zomaar dat je de stucer voor een terugkomdagje kunt inplannen.
Daar had ik nog niet eens over nagedacht, maar idd daar kun je vergif op innemen.
Artbij schreef op maandag 11 februari 2019 @ 13:11:
[...]

Zit de stucadoor ook bij de aannemer in?
Nee die heb ik zelf geregeld. De stukadoor geeft overigens ook aan dat het wel zo handig is als er kozijnen en tegels aanwezig zijn als hij gaat beginnen.

Ik heb het beetje een vermoeden dat de aannemer deze dagen liever niet op zijn conto heeft, want hij gaat het erg lastig krijgen om binnen de gestelde dagen het werk af te krijgen. (dit is ook grotendeels zijn eigen schuld van de kozijnen waren 2 maanden te laat)

• Artbij
  • Nu online
Maverick schreef op maandag 11 februari 2019 @ 13:17:
[...]

Daar had ik nog niet eens over nagedacht, maar idd daar kun je vergif op innemen.

[...]

Nee die heb ik zelf geregeld. De stukadoor geeft overigens ook aan dat het wel zo handig is als er kozijnen en tegels aanwezig zijn als hij gaat beginnen.

Ik heb het beetje een vermoeden dat de aannemer deze dagen liever niet op zijn conto heeft, want hij gaat het erg lastig krijgen om binnen de gestelde dagen het werk af te krijgen. (dit is ook grotendeels zijn eigen schuld van de kozijnen waren 2 maanden te laat)
Dat lekker je eigen volgorde aanhouden/vertrouwen op je stucadoor.

Overigens gaat er sowieso e.a. beschadigen na het stucen en zal de stucadoor minimaal een keer terug moeten komen, als het goed is heeft hij daar met zijn prijs al rekening mee gehouden

Met gestrekt been.

• Deleon78
Eerst stucen en daarna de binnenkozijnen. Deze vallen dan mooi over het stucwerk.

• Maverick
  • Nu online
Artbij schreef op maandag 11 februari 2019 @ 13:23:
[...]

Dat lekker je eigen volgorde aanhouden/vertrouwen op je stucadoor.
Nouja, ik dacht wellicht is eerst stucen helemaal niet zo ongebruikelijk (Wat weet ik er nu van :P ) dus vandaar de vraag. Heb net de architect/bgeleier gesproken. Die is het ook met me eens, dus ga hem er nog maar eens op aanspreken dat ik het anders wil.
Overigens gaat er sowieso e.a. beschadigen na het stucen en zal de stucadoor minimaal een keer terug moeten komen, als het goed is heeft hij daar met zijn prijs al rekening mee gehouden
Van het weekend komt hij de woning bekijken, dus zal dit meteen eens met hem bespreken.

• Fable
  • Nu online

Jij kan het wel anders willen, maar als straks je kozijnen kromtrekken van het vocht wordt het heel moeilijk om ergens garantie te claimen.

Ik zou eerst de wanden glad stucen, dan de kozijnen plaatsen en daarna het tegelwerk en verdere wandafwerking (behang/sierstuc) plaatsen. Dit is volgens mij ook een beetje de gebruikelijk volgorde.

Fable wijzigde deze reactie 11-02-2019 13:51 (7%)

• Maverick
  • Nu online
Deleon78 schreef op maandag 11 februari 2019 @ 13:38:
Eerst stucen en daarna de binnenkozijnen. Deze vallen dan mooi over het stucwerk.
Dit is ook het argument van de aannemer idd.
Fable schreef op maandag 11 februari 2019 @ 13:47:
[...]

Jij kan het wel anders willen, maar als straks je kozijnen kromtrekken van het vocht wordt het heel moeilijk om ergens garantie te claimen.

Ik zou eerst de wanden glad stucen, dan de kozijnen plaatsen en daarna het tegelwerk en verdere wandafwerking plaatsen. Dit is volgens mij ook een beetje de gebruikelijk volgorde.
Dat begrijp ik. Daarom vind ik het prima als de aannemer 1 of 2 weken wacht met het plaatsen van de kozijnen. Alleen wil ik dan niet in de tussentijd de stukadoor er in, maar pas daarna. Dat moet voor de kozijnen niet uitmaken lijkt me.

Ik heb het idee dat de gebruikelijke volgorde nogal verschilt van persoon tot persoon. Volgens mij wordt 90% van de woningen ongestuukt opgeleverd en zitten er dan wel kozijnen in. Zo ongebruikelijk zal dit dan toch niet zijn likt me

• Artbij
  • Nu online
Maverick schreef op maandag 11 februari 2019 @ 13:53:
[...]

Dit is ook het argument van de aannemer idd.

[...]

Dat begrijp ik. Daarom vind ik het prima als de aannemer 1 of 2 weken wacht met het plaatsen van de kozijnen. Alleen wil ik dan niet in de tussentijd de stukadoor er in, maar pas daarna. Dat moet voor de kozijnen niet uitmaken lijkt me.

Ik heb het idee dat de gebruikelijke volgorde nogal verschilt van persoon tot persoon. Volgens mij wordt 90% van de woningen ongestuukt opgeleverd en zitten er dan wel kozijnen in. Zo ongebruikelijk zal dit dan toch niet zijn likt me
Kozijnen wel of niet over je stucwerk maakt niet uit, je hebt altijd een naad die je af moet werken.

Je krijgt toch wel ramen die open kunnen in je huis?

Met gestrekt been.

• Maverick
  • Nu online
Artbij schreef op maandag 11 februari 2019 @ 13:54:
[...]

Je krijgt toch wel ramen die open kunnen in je huis?
euhm, ja. Maar wat heeft dat met de binnenkozijnen te maken?

• Deleon78
Vergeet ook niet de enorme hoeveelheid vocht van het stucen vs houten kozijnen.

• Noisia
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 09:06
Ik ben blij dat ik dit topic gevonden heb. Het lezen van alle ervaringen hier gaat mij al enorm helpen.

Momenteel ben ik samen met mijn vriendin de opties tot zelf bouwen aan het verkennen. We merkten dat haar wensen (een mooi oud-stijl huis) en mijn wensen (een praktisch goed huis) niet verenigbaar zijn met ons huidige budget wanneer we bestaande bouw zoeken.

We zitten in de gelukkige situatie dat we mogelijk kunnen bouwen op de grond van haar ouders. Haar vader is boer en neemt deel aan een regeling waar hij in ruil voor het afbouwen van zijn bedrijf huizen mag neerzetten. Daarnaast heeft zowel hij als mijn vader de tijd, capaciteit en fitheid om bij te staan in het bouwproces. Al met al ingrediënten waarmee wij denken op een fantastische locatie een prachtig huis te kunnen bouwen.

Nu ben ik aan het oriënteren naar wat er allemaal bij komt kijken en waar ik rekening mee moet houden. Losjes probeer ik een kostenschatting te maken. Echter vind ik het vooralsnog heel lastig om te bepalen wat de prijs van de grond moet zijn. Wanneer ik bouwkavels zoek in onze gemeente dan kom ik enkel bouwprojecten in de stad tegen en geen grond helemaal aan de rand van de gemeente tussen de agrarische velden. Me dunkt dat dat nogal iets doet voor de meterprijs. Is er een plek waar ik die prijs op kan vragen of een methode om vergelijkbare verkopen te bekijken?

Het wordt een hele klus en er zal nog wel wat water door de Rijn en Maas stromen voordat het zover is. Tot die tijd hou ik het topic in ieder geval in de gaten en ga ik hopelijk ook eea posten over onze vorderingen.

Niet gehinderd door enige kennis van zaken

• Hoijong
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 22:28
@Noisia Je schoonouders bepalen toch gewoon wat ze jullie willen laten betalen voor die grond? En dan neem ik aan dat je de meest fiscaal voordelige mogelijkheid zoekt?

• anboni
  • Nu online
Hoijong schreef op maandag 11 februari 2019 @ 14:45:
@Noisia Je schoonouders bepalen toch gewoon wat ze jullie willen laten betalen voor die grond? En dan neem ik aan dat je de meest fiscaal voordelige mogelijkheid zoekt?
Waarschijnlijk moet er vanwege schenkbelasting wel een marktconforme prijs berekend worden (en dat kan dan ongetwijfeld binnen die eenmalige 100k vallen uiteindelijk).

@Noisia Ik vraag me trouwens af of er heel veel verschil in m2 prijs zal zitten in (woning)bouwgrond binnen een gemeente. Houdt trouwens wel in gedachten dat het bouwrijp maken ook voor jullie rekening zal kunnenkomen, en dat zou best wel eens in de papieren kunnen gaan lopen.

• NovapaX
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 00:13
En misschien zijn er ook nog wel 'spelregels' zijn voor de betreffende regeling (afbouwen van het bedrijf en in plaats daarvan mogen bouwen).

Omdat er sprake is van de betreffende regeling zal de grond sowieso belast zijn met BTW (omdat het door die regeling sowieso beschouwd moet worden als bouwgrond).
Wat dat betreft is het dan gunstig om zoveel mogelijk kosten zelf op je te nemen. (niet-bouwrijp gemaakte grond is goedkoper natuurlijk, en dan hoef je dus ook minder BTW te betalen.)

Aan de andere kant moet je over de kosten van het bouwrijp maken weer BTW betalen, en je schoonvader kan dat weer aftrekken als voorbelasting. Al met al zou ik gewoon het een en ander door (laten) rekenen.

NovapaX wijzigde deze reactie 11-02-2019 15:25 (17%)

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

• hierynomus
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 09:28
Dat hoeft niet perse. Als je de grond verkoopt als "sloopgrond", dan kan je zoals ik het heb begrepen het alsnog voor het lage BTW tarief verkopen. De kosten voor sloop opstallen en aanleg nuts dienen dan wel (op papier) betaald te worden door de koper.

Met een dergelijke regeling hebben wij een stuk ruimte-voor-ruimte (rood-voor-rood) grond gekocht.

• Blueone
  • Registratie: november 2003
  • Niet online
Vaak moet je bij de ruimte voor ruimte regeling ook bouwrechten kopen op een stuk grond wat hier in de gemeente rond de 150K was voor een kavel van 3300m2 echter zou dit per gemeente ook gigantisch verschillen. Wellicht dat het ook een ander verhaal is als en van de te slopen gebouwen eigenaar bent en van het nieuw te bouwen stuk grond.

• Rockster
Daniel schreef op maandag 11 februari 2019 @ 08:11:
[...]

Dit timing komt me bekend voor, het is alleen bij mij wel wat duurder :P Als ik al die kosten meereken ga ik richting de 650 euro per m3. Waar - en wat - bouw je, want <550 per m3 all-in lijkt me in de huidige markt erg voordelig.
Wij bouwen in Nieuwleusen (Dalfsen), traditionele bouw, kunststof kozijnen met triple glas, maar verder niet veel bijzonders qua energiezuinigheid. Wel kan de fundering zonder heipalen (dat scheelt ook aardig qua kosten).

• Joris748
  • Registratie: januari 2018
  • Nu online
Blueone schreef op maandag 11 februari 2019 @ 16:13:
Vaak moet je bij de ruimte voor ruimte regeling ook bouwrechten kopen op een stuk grond wat hier in de gemeente rond de 150K was voor een kavel van 3300m2 echter zou dit per gemeente ook gigantisch verschillen. Wellicht dat het ook een ander verhaal is als en van de te slopen gebouwen eigenaar bent en van het nieuw te bouwen stuk grond.
In ons geval maakte de grote van het kavel niet uit, als het maar aan de voorwaarden van de RvR voldeed (> 1000 meter). Een bouwtitel wordt zover ik weet niet door de gemeente geleverd, maar vaak via een tussenpersoon (rentmeester) of rechtstreeks via de provincie.

Verder is het een zaak van vraag en aanbod. €125k-€175k is een goede indicatie. Sommige gemeentes stellen de eis dat het bouwtitel uit de gemeente komt, waar de bouwkavel gerealiseerd wordt. Dat kan de prijs wel opdrijven.
Als je een bouwtitel aan jezelf levert heb je alleen de sloopkosten. Ik ken voorbeelden waar mensen de opstal (de stallen) gekocht hebben en zelf de sanering hebben gefinancieerd.

Daarnaast heb je nu natuurlijk nog de leges, de hoogte daarvan kan per gemeente verschillen. Wellicht dat gemeentes ook nog afwijkende eisen hebben qua uit te voeren onderzoeken. Dit kan ook nog een differentatie in de kosten opleveren.

• Artbij
  • Nu online
Joris748 schreef op maandag 11 februari 2019 @ 17:33:
[...]

In ons geval maakte de grote van het kavel niet uit, als het maar aan de voorwaarden van de RvR voldeed (> 1000 meter). Een bouwtitel wordt zover ik weet niet door de gemeente geleverd, maar vaak via een tussenpersoon (rentmeester) of rechtstreeks via de provincie.

Verder is het een zaak van vraag en aanbod. €125k-€175k is een goede indicatie. Sommige gemeentes stellen de eis dat het bouwtitel uit de gemeente komt, waar de bouwkavel gerealiseerd wordt. Dat kan de prijs wel opdrijven.
Als je een bouwtitel aan jezelf levert heb je alleen de sloopkosten. Ik ken voorbeelden waar mensen de opstal (de stallen) gekocht hebben en zelf de sanering hebben gefinancieerd.

Daarnaast heb je nu natuurlijk nog de leges, de hoogte daarvan kan per gemeente verschillen. Wellicht dat gemeentes ook nog afwijkende eisen hebben qua uit te voeren onderzoeken. Dit kan ook nog een differentatie in de kosten opleveren.
Waarvan is 125 - 175k een goed indicatie? Je hebt geen idee van de locatie in NL, of de ligging van dat fantastische stukje grond.

Met gestrekt been.

• Joris748
  • Registratie: januari 2018
  • Nu online
Artbij schreef op maandag 11 februari 2019 @ 17:51:
[...]

Waarvan is 125 - 175k een goed indicatie? Je hebt geen idee van de locatie in NL, of de ligging van dat fantastische stukje grond.
We hebben het over bouwtitels :z

• mux
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 07:38

mux

99% efficient!

Wij zijn weer twee stadia verder in onze bouwplannen: we hebben een bouwmethode gevonden en we hebben een architect. In deze post wat ervaringen over de architecten en een bouwer. De reviews zijn in een membersonly tag, dus als je meeleest zonder account kun je dit niet lezen.

Om te beginnen de bouwer: Dun Agro - hennepbetonbouw. Dit is wat wij gaan bouwen, met een beetje geluk. Met dank aan @DeadLock zijn we toch maar iets groener gaan kijken, en alsof ze wisten waar we over aan het nadenken waren kregen we in onze eerste Urgenda-nieuwsbrief, als eerste artikel een stukje te lezen over een agrariër in Oude Pekela die van z'n hennephout af wil en dit in kalk propt om er zo een CO2-negatief bouwmateriaal van te maken. In combinatie met houten spanten en schuimbetonnen balansfundament levert dit een zeer lichtgewicht huis op dat zelfs inclusief glas nog net CO2-neutraal uit moet komen, en zeer duurzaam en recyclebaar qua bouwmateriaal. Klinkt goed, gaan we doen. In de membersonly tag nog wat meer notities.

Vervolgens hebben we een lijst gemaakt van architecten in de buurt en hier een schifting in gemaakt. Voor wie geïnteresseerd is:

TPAHG en Sorrentina doen eigenlijk alleen grote projecten. Ronald Schipper, Codocad en Akerveld Architecten hebben geen functionerende websites en geen portfolio om op af te gaan. Jan Kramer (Petten) heeft o.a. het winkelpand en een aantal huizen van van Slageren Keukens (Schagen) gebouwd en bouwt bijna alleen traditioneel. Rob de Vries, Breddels, Kerssens de Ruiter en TBEZA richten zich op de hogere prijssegmenten/architectureler spul.

Breebaart Korver reageert niet op e-mails, J v/d Burg teken- en adviesbureau is een ontzettend aardige, gepensioneerde meneer met een web 1.0 website (Het is vandaag maandag 11 februari 119 :-D ) die alleen nog kleine verbouwingen doet.

Uiteindelijk zijn we op bezoek geweest bij:
- Freco Huis (Schagen)
- Sander Douma Architecten BNA (Stompetoren)
- AVEM Architecten (Schagen)
- Bouwkundig Ontwerp- en Tekenbureau J.R. Volbeda (Zuid-Scharwoude)
- Nico Dekker ontwerp & bouwkunde (Nieuwe Niedorp)

Hieronder onze gedetailleerdere ervaringen over bovenstaande rijtje en Dun Agro

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

• Artbij
  • Nu online
Joris748 schreef op maandag 11 februari 2019 @ 18:03:
[...]

We hebben het over bouwtitels :z
Ik schreef toch "waarvan is het een goede indicatie" :).

Al klopt mijn opmerking nog steeds ;).

Met gestrekt been.

• Artbij
  • Nu online
Maverick schreef op maandag 11 februari 2019 @ 13:57:
[...]

euhm, ja. Maar wat heeft dat met de binnenkozijnen te maken?
Dat je dan kunt luchten....

Met gestrekt been.

• Vantage92
  • Registratie: maart 2018
  • Laatst online: 08:48
@mux Tof zeg! Ben heel benieuwd naar jullie verdere vorderingen.
Wij gaan ook een biobased, duurzaam passiefhuis bouwen. Wordt ‘gewoon’ HSB met houtvezel isolatie. Binnenwanden van CLT dus weinig afwerking nodig. Is een beproefde methode dus ook niet al te duur.

En ik heb de indruk dat je erg op de kosten zit? Wat is jullie budget en voor hoeveel m3?

Vantage92 wijzigde deze reactie 12-02-2019 09:23 (7%)

• blubbers
Bij ons is de aanzet van het dak geplaatst. Ook heb ik ondertussen het eerste plat dak gemetst/gelijmd.
De garage staat ook klaar om de laatste laag te metsen.

• mux

mux

99% efficient!

Vantage92 schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 09:22:
@mux Tof zeg! Ben heel benieuwd naar jullie verdere vorderingen.
Wij gaan ook een biobased, duurzaam passiefhuis bouwen. Wordt ‘gewoon’ HSB met houtvezel isolatie. Binnenwanden van CLT dus weinig afwerking nodig. Is een beproefde methode dus ook niet al te duur.

En ik heb de indruk dat je erg op de kosten zit? Wat is jullie budget en voor hoeveel m3?
We hebben geen hard budget, maar we zijn van die mensen die alles zo goedkoop mogelijk willen doen (het is een aangeboren ziekte, niks aan te doen). We hopen onder de 2 ton uit te komen tegen de tijd dat het casco er staat en de absoluut minimale installaties erin zitten voor 500-600m3, ex grond. Totnogtoe ziet het ernaar uit dat dat wel lukt, maar dan moet er niks misgaan. Vraag me dit nog eens over 2 jaar om te kijken hoe ver we ernaast zaten :P

Leuk dat jullie ook duurzaam biobased bouwen. Heb je een milieuimpactanalyse gedaan/laten doen? Heb je een warmtepomp?

• blubbers
mux schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 09:32:
[...]

We hebben geen hard budget, maar we zijn van die mensen die alles zo goedkoop mogelijk willen doen (het is een aangeboren ziekte, niks aan te doen). We hopen onder de 2 ton uit te komen tegen de tijd dat het casco er staat en de absoluut minimale installaties erin zitten voor 500-600m3, ex grond. Totnogtoe ziet het ernaar uit dat dat wel lukt, maar dan moet er niks misgaan. Vraag me dit nog eens over 2 jaar om te kijken hoe ver we ernaast zaten :P

Leuk dat jullie ook duurzaam biobased bouwen. Heb je een milieuimpactanalyse gedaan/laten doen? Heb je een warmtepomp?
2 ton voor casco? Nu weet ik weer waarom ik voor zelfbouw gekozen heb 8)7

• buiter
mux schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 09:32:
[...]

We hebben geen hard budget, maar we zijn van die mensen die alles zo goedkoop mogelijk willen doen (het is een aangeboren ziekte, niks aan te doen).
Wel mooi dat je hier eerlijk over bent...
Zelf ben ik het misschien ook maar noem ik het "kostenefficiënt".

Waarom iets zo goedkoop mogelijk willen en vervolgens 10K uitgeven aan een architect?
Kun je niet beter zelf een ontwerp maken en deze uitwerken met de gewenste techniek?
Het internet staat vol met ideeën/ontwerpen.

• mux

mux

99% efficient!

buiter schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 09:42:
Waarom iets zo goedkoop mogelijk willen en vervolgens 10K uitgeven aan een architect?
Kun je niet beter zelf een ontwerp maken en deze uitwerken met de gewenste techniek?
Dit is ons eerste project, we hebben een halfslachtige poging gemaakt om zelf dingen uit te zoeken en te tekenen, maar komen er zelf niet echt uit. We hebben ook te weinig tijd om het VO zelf te doen.

Daarnaast weten we inmiddels hoeveel geld het tijdens de afbouw kan schelen als je van tevoren goed hebt nagedacht over alle aspecten van je huis, dus we verwachten dat de meerprijs bij de architect makkelijk terugkomt in lagere kosten tijdens de afbouw. We hebben potentieel de mogelijkheid om met balansfundament en zonder verwarming te werken; dat vereist wel een stuk meer aandacht voor het ontwerp. Maar stel je voor dat we uiteindelijk géén heipalen (€5k+) en geen VV nodig hebben (€10k+). Hoe cool is dat! Maar niet alleen dat, ook simpelweg het volledig van tevoren kunnen plannen van installaties en details gaat ons een hoop kopzorgen besparen wanneer we in onze beperkte tijd het huis zelf gaan afbouwen.

Overigens:
blubbers schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 09:41:
Voor alle duidelijkheid: dit is niet alleen het casco, we rekenen hier alles bij tot het casco staat. Leges, fundament, alle onderzoeken, sloop van bestaande bouw met asbestdak, minimale installaties (zonnepanelendak, verwarming, water/elektra), enz. Het casco zelf zal onder de €150k uitkomen.

Maarja, nog steeds een stuk duurder dan zelfbouw, ben ik met je eens :) De prijsindicatie die we van Bouwzelfeenhuis.nl hadden gekregen was een stuk gunstiger.

• Hoijong
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 22:28
blubbers schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 09:41:
[...]

Als geld je enige drijfveer is zeker, maar bedenk je goed dat de woning die jij aan het bouwen bent (en respect daarvoor, maar dat terzijde) voor 90% van de mensen hier enorm ver verwijderd staat van hun droomwoning/kavel. Nog los van dat je tijd en skills moet hebben die diezelfde 90% niet heeft. Oftewel mensen betalen met liefde voor een droom.

Als ik die foto zie van iemand die op een trapje en wat stenen staat op een bovenverdieping word ik wel een beetje ongelukkig, je zou de eerste niet zijn die zo'n smak maakt.

• blubbers
Hoijong schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 10:00:
[...]

Als geld je enige drijfveer is zeker, maar bedenk je goed dat de woning die jij aan het bouwen bent (en respect daarvoor, maar dat terzijde) voor 90% van de mensen hier enorm ver verwijderd staat van hun droomwoning/kavel. Nog los van dat je tijd en skills moet hebben die diezelfde 90% niet heeft. Oftewel mensen betalen met liefde voor een droom.

Als ik die foto zie van iemand die op een trapje en wat stenen staat op een bovenverdieping word ik wel een beetje ongelukkig, je zou de eerste niet zijn die zo'n smak maakt.
Of je je woning laat bouwen of zelf bouwt, je droomhuis is toch anders dan de woning die gerealiseerd werd. Je moet áltijd keuzes maken.

Je kan een stelling zetten en mooi verankeren, maar als je hiervan naar beneden valt maak je nog steeds een doodsmak.
Die mens op de ladder moest enkel een nagel in het hout timmeren, die had geen gewicht in zijn handen.

• Artbij
  • Nu online
buiter schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 09:42:
[...]

Wel mooi dat je hier eerlijk over bent...
Zelf ben ik het misschien ook maar noem ik het "kostenefficiënt".

De architect overslaan is wat mij betreft een van de minst verstandige dingen die je kunt doen.
blubbers schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 10:05:
[...]

Of je je woning laat bouwen of zelf bouwt, je droomhuis is toch anders dan de woning die gerealiseerd werd. Je moet áltijd keuzes maken.

Je kan een stelling zetten en mooi verankeren, maar als je hiervan naar beneden valt maak je nog steeds een doodsmak.
Die mens op de ladder moest enkel een nagel in het hout timmeren, die had geen gewicht in zijn handen.
Moet wel met @Hoijong meegaan. Twee ton voor een casco vind ik ook niet zo vreemd. De meeste huizen in dit topic zit al voor meer dan twee ton aan materiaal in. Daarnaast zijn mijn rug, knieën, nek en bankrekening erg blij dat ik niet alles zelf heb willen doen.

En je hoeft niet altijd keuzes te maken, denk dat er ook in dit topic mensen zijn die wel degelijk hun droomhuis hebben gerealiseerd.

Wel erg leuk om je voortgang te volgen!

Artbij wijzigde deze reactie 12-02-2019 10:14 (46%)

Met gestrekt been.

• buiter
Artbij schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 10:07:
[...]

De architect overslaan is wat mij betreft een van de minst verstandige dingen die je kunt doen.
Deze opmerking plaatste ik wel in de context van "zo goedkoop mogelijk".

Overigens zijn er genoeg voorbeelden van huizen waarbij WEL is samengewerkt met een architect maar waarbij:
- kosten gruwelijk verkeerd zijn ingeschat
- huis niet mooi is (subjectief)
- het huis geen handige indeling heeft (subjectief)

Ik ben dus niet bij voorbaat TEGEN een architect maar vind wel:
- Dat hij zijn geld meer dan waard moet zijn (toegevoegde waarde)
- Goed kan luisteren naar de wensen van de klant
- Tegengas kan geven en met alternatieven kan komen

Een goedkope optie zou zijn: een andere huis nabouwen

• Artbij
  • Nu online
buiter schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 10:17:
[...]

Deze opmerking plaatste ik wel in de context van "zo goedkoop mogelijk".

Overigens zijn er genoeg voorbeelden van huizen waarbij WEL is samengewerkt met een architect maar waarbij:
- kosten gruwelijk verkeerd zijn ingeschat
- huis niet mooi is (subjectief)
- het huis geen handige indeling heeft (subjectief)

Ik ben dus niet bij voorbaat TEGEN een architect maar vind wel:
- Dat hij zijn geld meer dan waard moet zijn (toegevoegde waarde)
- Goed kan luisteren naar de wensen van de klant
- Tegengas kan geven en met alternatieven kan komen

Een goedkope optie zou zijn: een andere huis nabouwen
Zo goedkoop mogelijk is sociale woningbouw, dan moet je niet zelf willen bouwen. Hoe wil je aan de tekeningen van een ander huis komen?

Maar zoals bij alle diensten/mensen die je inhuurt moet je inderdaad wel goede mensen inhuren.

Artbij wijzigde deze reactie 12-02-2019 10:23 (5%)

Met gestrekt been.

• blubbers
Artbij schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 10:07:
[...]

[...]

Moet wel met @Hoijong meegaan. Twee ton voor een casco vind ik ook niet zo vreemd. De meeste huizen in dit topic zit al voor meer dan twee ton aan materiaal in. Daarnaast zijn mijn rug, knieën, nek en bankrekening erg blij dat ik niet alles zelf heb willen doen.

En je hoeft niet altijd keuzes te maken, denk dat er ook in dit topic mensen zijn die wel degelijk hun droomhuis hebben gerealiseerd.

Wel erg leuk om je voortgang te volgen!
Mensen met bovenmodaal inkomen zouden dat mogelijks kunnen. Maar met een modaal inkomen moet je wel degelijk keuzes maken, of met zeer weinig tevreden zijn.

Hoezo is je bankrekening blij dat je dingen hebt laten doen?

• buiter
Artbij schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 10:21:
[...]
Zo goedkoop mogelijk is sociale woningbouw, dan moet je niet zelf willen bouwen. Hoe wil je aan de tekeningen van een ander huis komen?
Ook bij sociale woningbouw wordt gebruik gemaakt van een architect....
Maar dan: copy paste...

Als je weet welk bouwbedrijf het huis heeft gebouwd heb je al een eerste aanknopingspunt.
En goedkoop is niet hetzelfde als gratis ;-)

• blubbers
Krijg je uberhaupt een bouwvergunning als je geen erkend plan en/of energieverklaring van een archtitect hebt?

• GeeMoney
blubbers schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 10:28:
[...]

Mensen met bovenmodaal inkomen zouden dat mogelijks kunnen. Maar met een modaal inkomen moet je wel degelijk keuzes maken, of met zeer weinig tevreden zijn.

Mensen met een modaal inkomen laten geen huis bouwen ga ik van uit. Met 33k op jaarbasis moet je of alles zelf doen of je hebt een tiny house. Een beetje kavel met woning gaat toch snel richting enkele tonnen.

• Fable
  • Nu online
blubbers schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 10:52:
Krijg je uberhaupt een bouwvergunning als je geen erkend plan en/of energieverklaring van een archtitect hebt?
Je mag zelf alles tekenen en berekenen in NL, daarna wordt het nog wel door de gemeente gecontroleerd tijdens de bouwaanvraag.

Fable wijzigde deze reactie 12-02-2019 10:59 (7%)

• mux

mux

99% efficient!

Moet je wel bij zeggen dat een hoop berekeningen niet met publieke documentatie gedaan kunnen worden; EPC-berekeningen kun je (VZIW) alleen doen met vrij dure referentiedocumenten. Het is dus niet gratis om al het teken- en rekenwerk zelf te doen.

(edit: er zit natuurlijk wel een flink gat tussen, zeg 500-1000 euro voor wat documenten en leges vs. 10k voor een architect)

mux wijzigde deze reactie 12-02-2019 11:00 (20%)

• Artbij
  • Nu online
buiter schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 10:29:
[...]

Ook bij sociale woningbouw wordt gebruik gemaakt van een architect....
Maar dan: copy paste...

Als je weet welk bouwbedrijf het huis heeft gebouwd heb je al een eerste aanknopingspunt.
En goedkoop is niet hetzelfde als gratis ;-)
Een bouwbedrijf die tekeningen weg gaat geven? Denk het niet :)

Goedkoop is wonen in sociale woningbouw....
blubbers schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 10:28:
[...]

Omdat alles nu in een keer goed was en netjes, van een hoog niveau. Iets wat ik zelf niet voor elkaar zou krijgen. Daarnaast ook omdat ik gewoon kon blijven werken.

Artbij wijzigde deze reactie 12-02-2019 11:02 (35%)

Met gestrekt been.

• Fable
  • Nu online
Als je goedkoop en makkelijk aan DO tekeningen wilt komen zou je even in Nijmegen moeten kijken of je een leuk huis ziet en daarna kan je de tekeningen online opvragen in het archief. (niet alle woningen staan in het archief)
https://app4.nijmegen.nl/dgd2

Daarmee zou je dan iets in elkaar kunnen knutselen waarmee je naar een aannemer gaat. Dan laat je de aannemer gewoon de werktekeningen maken (vaak zijn die een stuk beter dan de werktekeningen die een architect maakt)

Fable wijzigde deze reactie 12-02-2019 11:08 (7%)

• Artbij
  • Nu online
Fable schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 11:02:
Als je goedkoop en makkelijk aan DO tekeningen wilt komen zou je even in Nijmegen moeten kijken of je een leuk huis ziet en daarna kan je de tekeningen online opvragen in het archief. (niet alle woningen staan in het archief)
https://app4.nijmegen.nl/dgd2

Daarmee zou je dan iets in elkaar kunnen knutselen waarmee je naar een aannemer gaat. Dan laat je de aannemer gewoon de werktekeningen maken (vaak zijn die een stuk beter dan de werktekeningen die een architect maakt)
Dat kan niet alleen in Nijmegen.

Ben wel benieuwd hoe het zit met de rechten van die tekeningen....

Met gestrekt been.

• Oilman
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 06:39
@Artbij Kan je dat gestrekte been van je misschien iets meer plooien? Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden, de wereld is niet zwart-wit, er zit nog iets tussen sociale woningbouw en een villa met marmeren vloeren.

Zo zijn er ook meer mensen dan enkel architecten die een tekening kunnen maken. Juist alle voorbeelden van Tweakers met een niet-doorsnee aanpak vind ik erg interessant om te volgen.
Pagina: 1 ... 92 93 94 Laatste

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True