mux schreef op maandag 11 februari 2019 @ 19:59:
Om te beginnen de bouwer:
Dun Agro - hennepbetonbouw. Dit is wat wij gaan bouwen, met een beetje geluk. Met dank aan @
DeadLock zijn we toch maar iets groener gaan kijken, en alsof ze wisten waar we over aan het nadenken waren kregen we in onze eerste Urgenda-nieuwsbrief, als eerste artikel een stukje te lezen over een agrariër in Oude Pekela die van z'n hennephout af wil en dit in kalk propt om er zo een CO2-negatief bouwmateriaal van te maken. In combinatie met houten spanten en schuimbetonnen balansfundament levert dit een zeer lichtgewicht huis op dat zelfs inclusief glas nog net CO2-neutraal uit moet komen, en zeer duurzaam en recyclebaar qua bouwmateriaal. Klinkt goed, gaan we doen. In de membersonly tag nog wat meer notities.
Wat ontzettend gaaf dat je bij zo'n bouwmethode bent uitgekomen. Ik ben heel erg benieuwd naar het verdere proces en de ervaringen daarmee! Met je ingesteldheid en aanpak moet zo'n iets "experimentelere" opbouw wel kunnen werken lijkt me.
Is er een eenvoudige manier om een de co2- en milieubelasting van een nieuwbouw woning te benaderen als leek?
Hier ook weer enkele stappen verder, maar zo ontzettend druk. De houtskeletbouwer is druk bezig de laatste hand te leggen aan de voorbereiding in zijn atelier en volgens de huidige planning komt die volgende week naar hier om alles op zijn plek te zetten! Heel erg spannend!
Zelf coördineren, met architect, en organiseren is met momenten toch nogal intensief proces, temeer omdat het normale werk ondertussen ook doorgaat. Heel erg snel na de houtskeletbouwer komt de dakwerker en komt het buitenschrijnwerk erin (is ook al in productie!). Ondertussen moet ik urgent de dorpels bestellen en afwegen of ik het aan durf ze zelf te plaatsen. En iemand vinden voor de afwerking van de buitengevel, de gevel die de houtskeletbouwer achterlaat mag niet te lang blootgesteld blijven aan de elementen.
Hoe verder in het proces hoe meer ik geneigd ben om werken zelf te gaan uitvoeren, desondanks het heel erg uit mijn comfortzone is. De discussie ivm de financiële kant en dingen zelf doen sta ik duidelijk aan een andere kant van het spectrum dan sommige anderen. De financiële beperkingen hebben toch al een behoorlijke impact gehad op de keuzes die we hebben moeten maken, waar ik na het lezen van Mux zijn post toch twijfel of ik niet te gemakkelijk over de milieu-impact ben heen gegaan. Maar binnen het kleinschalige concept is de grootste negatieve factor (kelder) een must voor de opslagruimte.
Afgelopen weekend voor het eerst echt de handen uit de mouwen mogen steken! De offertes om een Ytong wandje te bouwen vielen erg prijzig uit en het was urgent, dus met de marketing van Ytong in het achterhoofd:
Ytong cellenbeton biedt een veelzijdig assortiment flexibele bouwmaterialen waarmee u snel een goed resultaat boekt. De blokken, lateien en verdiepingshoge panelen zijn arbeidsvriendelijk en kunnen snel worden verwerkt.
besloten om het erop te wagen.
Langs ene kant toch enkele momenten "waar ben ik aan begonnen", maar eenmaal de klus vorderde begon ik er vooral erg veel plezier in te hebben om dit zelf te doen

.
ksw |
 |  | |
Er moeten nog wat kleine details afgewerkt worden (uitstekende randen afzagen, voegen wat bijvullen, etc). De "U" is het trapgat naar de kelder en zal tevens dienen als steunmuur voor de vloer van de verzonken berging. Al bij al een behoorlijke klus geweest voor een piepklein muurtje, zeker alle hoekjes en kantjes zorgen voor veel extra werk (en het afmeten en verzagen van de blokken). Volgens mij is het resultaat best oké voor een eerste keer, hopelijk denkt de HSB'r daar ook zo over

.
Nu dringend een beslissing maken welk ventilatie-systeem, want ik moet de dakdoorvoeren hebben voordat de dakwerker over 2 weken komt

. Zehnder of vent-axia. Eerste is een stuk duurder, maar iets zuiniger, stiller en WTW met hogere efficiëntie.
Idem ditto voor elektriciteit. Heb een offerte, prijslijst, van een groothandel in de buurt. Ook eentje met een formule voor zelfbouwers, met de nodige ondersteuning. De groothandel was een behoorlijk stuk scherper geprijsd, en ik kan er nog wel terecht voor allerlei vragen. Anderzijds is het misschien geen slechte deal om voor 750 tal euro gewoon de zekerheid af te kopen... Keuzes, keuzes, keuzes!