Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 94 ... 272 Laatste
Acties:
  • 2.604.393 views

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 26-04 11:50
Anoniem: 224360 schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 11:36:
[...]

Nee, maar voor de veiligheid dit gewoon sowieso met dat soort verf uitvoeren? Zullen de kosten niet voor je zijn ;)
Ik wil wel weten wat ik exact moet hebben. Zijn veel verschillende soorten. Brandvertragend is ook iets anders dan brandwerend volgens mij.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Artbij schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 11:37:
[...]

Ik wil wel weten wat ik exact moet hebben. Zijn veel verschillende soorten. Brandvertragend is ook iets anders dan brandwerend volgens mij.
brandwerendeverfshop.nl :+

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Ook hier gebruiken ze brandwerend en brandvertragend door elkaar. Daarnaast staat hier niet wat er verplicht is in de woningbouw. :+

Met gestrekt been.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:24

Exigence

dnkroz

Artbij schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 11:30:
Ik heb in mijn woning 3 stalen pilaren staan die de achtergevel ondersteunen, deze moeten nog geschilderd worden. Nu heb ik begrepen dat dit met brandwerende/brandvertragende verf moet. Weet iemand hoe dit exact zit?
Is het niet zo dat een dragende stalen constructie sowieso altijd brandwerend (x-aantal minuten) uitgevoerd dient te worden? In dat geval zal dit óf met brandwerende verf dienen te gebeuren óf je moet de stalen constructie inpakken in brandwerende beplating.

Je zult moeten opvragen hoeveel minuten brandwerend je stalen constructie dient te zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door Exigence op 20-02-2019 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Exigence schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 12:05:
[...]

Is het niet zo dat een dragende stalen constructie sowieso altijd brandwerend (x-aantal minuten) uitgevoerd dient te worden? In dat geval zal dit óf met brandwerende verf dienen te gebeuren óf je moet de stalen constructie inpakken in brandwerende beplating.

Je zult moeten opvragen hoeveel minuten brandwerend je stalen constructie dient te zijn.
Waar opvragen? Is het niet een standaard bouwbesluit dingetje? Overigens heb ik het daarin zelf niet kunnen vinden.

Met gestrekt been.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Artbij schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 12:08:
[...]

Waar opvragen? Is het niet een standaard bouwbesluit dingetje? Overigens heb ik het daarin zelf niet kunnen vinden.
Daar kun je bijna een studie aan wijken natuurlijk.

Hier de relevante info van het bouwbesluit. Maar het bouwbesluit heeft het in artikel 2.11 over diverse NEN-normen waar de brandwerendheid per materiaal in wordt bepaald, helaas zijn die NEN-normen dan weer niet openbaar inzichtelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 07:18
[...]

Neem even contact op met je constructeur. Die kan het waarschijnlijk zo uit zijn mouw schudden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Joris748 schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 12:17:
[...]

Neem even contact op met je constructeur. Die kan het waarschijnlijk zo uit zijn mouw schudden.
Die heb ik al 2 jaar niet gesproken, hoopte dat het een standaard bepaling zou zijn.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 224360

Misschien een rare gedachtegang, maar als die dingen brandwerend of vertragend gebouwd zijn, gaat het type verf dan nog wat uitmaken? Ga je met de verkeerde verf die factor aantasten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 19:54

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
[...]

ligt je hoogste vloer boven de 7 meter?

zo ja 60 min voor bezwijken hoofddraagconstructie
zo nee 30 min "korting" op die regel

maar het zou gewoon in de stukken moeten staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Anoniem: 224360 schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 12:28:
Misschien een rare gedachtegang, maar als die dingen brandwerend of vertragend gebouwd zijn, gaat het type verf dan nog wat uitmaken? Ga je met de verkeerde verf die factor aantasten?
De verf maakt staal brandvertragend/brandwerend....
twain4me schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 12:30:
[...]

Welke stukken bedoel je met "de stukken".

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Artbij schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 12:35:
[...]

[...]

Maar dan woon je toch al tijden in een woning die niet voldoet? En zorgen dat die woning voldoet is toch niet jouw pakkie an maar dat van de aannemer/constructeur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Anoniem: 224360 schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 12:36:
[...]

Maar dan woon je toch al tijden in een woning die niet voldoet? En zorgen dat die woning voldoet is toch niet jouw pakkie an maar dat van de aannemer/constructeur?
Schilderwerk is buiten de aannemer gelaten :).

En zo lang voor ik er nog niet....

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Artbij schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 12:36:
[...]

Schilderwerk is buiten de aannemer gelaten :).

En zo lang voor ik er nog niet....
Ach so, bewuste keus daarvoor. Ja dan weet ik het ook niet meer. Staal lijkt me niet het meest brandbare materiaal dus dat zal wel loslopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Artbij schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 12:35:
[...]

[...]

Van wie heb je gehoord dat er brandwerend gecoat moet worden?
in de meeste gevallen zou het op tekening moeten staan, het is toch je hoofddraag constructiue? dus daar controleerd de gemeente op. (of ik moet de situatie niet begrijpen.)

Staal heeft een eigen weerstand tegen bezwijken en die kan je met overdimensioneren verhogen en nog meer verhogen met brandwerende verf. al met al moet je alles bij elkaar optellen en tot 60 of 30 min komen.
het is dus niet zo dat je het staal 30 min of 60 min moet beschermen, dit is wel de makkelijke manier die wordt aangehouden door een staal constructie gewoon met gips in te pakken dan zit alle bescherming dus in het gips en hoef je niet te rekenen,
de laatste veel gebruikte methode is een koker vullen met beton. Staal van buiten, beton van binnen.

edit: ik vergis me, je hebt waarschijnlijk geen hoofddraagconstructie omdat je hoogstwaarschijnlijk maar 1 brandcompartiment hebt. :+ (dat neemt overgens niet weg dat ze niet 30 min moeten kunnen blijven staan)

[ Voor 13% gewijzigd door twain4me op 20-02-2019 13:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Artbij
Anoniem: 224360 schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 12:38:
[...]

Ach so, bewuste keus daarvoor. Ja dan weet ik het ook niet meer. Staal lijkt me niet het meest brandbare materiaal dus dat zal wel loslopen.
Staal verliest zijn kracht bij warmte en in theorie kan dus mijn achtergevel instorten bij brand.

Met gestrekt been.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Anoniem: 224360 schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 12:38:
[...]

brandbaar nee, een noodle worden waneer hij warm wordt ja zeker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• headhunter1985
  • Registratie: December 2012
  • Nu online
twain4me schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 12:30:
[...]

Dit is iets te kort door de bocht. Een woning(brandcompartiment) mag bezwijken, maar mag niet leiden tot bezwijken andere woningen (brandcompartimenten). Is de woning vrijstaand is er geen eis. Is de woning gekoppeld aan andere woningen, is het zelfs mogelijk dat dit deel kan bezwijken maar zonder dat naast gelegen woning bezwijkt.

Voor jouw casus, situatie ken ik niet verder. Maar 30 min brandwerende coating lijkt mij voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

headhunter1985 schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 13:06:
[...]

Dit is iets te kort door de bocht. Een woning(brandcompartiment) mag bezwijken, maar mag niet leiden tot bezwijken andere woningen (brandcompartimenten). Is de woning vrijstaand is er geen eis. Is de woning gekoppeld aan andere woningen, is het zelfs mogelijk dat dit deel kan bezwijken maar zonder dat naast gelegen woning bezwijkt.

Voor jouw casus, situatie ken ik niet verder. Maar 30 min brandwerende coating lijkt mij voldoende.
ja corrigeerde het al in mijn andere post :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Laatst online: 25-04 22:11
In de regel 30 minuten als er een vluchtroute in stand moet blijven bij dit soort laagbouw. Staal heeft van zichzelf iets van 15-20 minuten tot bezwijken. De constructeur heeft in de vergunning aan moeten geven wat de hoofddraagconstructie is. Overigens wel apart van de aannemer, dit hoort niet tot het 'esthetisch' schilderwerk, maar de weerstand van de constructie tegen bezwijken bij brand. Als de kolommen met beton zijn gevuld, dan kan het zijn dat je niks hoeft te doen. Dan houdt hij het in de regel lang genoeg uit. Toch maar even nagaan bij je constructeur.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Señor Sjon schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 13:30:
In de regel 30 minuten als er een vluchtroute in stand moet blijven bij dit soort laagbouw. Staal heeft van zichzelf iets van 15-20 minuten tot bezwijken. De constructeur heeft in de vergunning aan moeten geven wat de hoofddraagconstructie is. Overigens wel apart van de aannemer, dit hoort niet tot het 'esthetisch' schilderwerk, maar de weerstand van de constructie tegen bezwijken bij brand. Als de kolommen met beton zijn gevuld, dan kan het zijn dat je niks hoeft te doen. Dan houdt hij het in de regel lang genoeg uit. Toch maar even nagaan bij je constructeur.
Zitten niet vol beton of zand. Helaas.

Met gestrekt been.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Je zou inderdaad het beste even contact opnemen met je constructeur. Dit soort kolommen worden vaak zwaarder uitgevoerd zodat er geen brandvertragende maatregelen meer nodig zijn.
Als voor de constructie bijvoorbeeld 100x100x4 nodig is, zal de constructeur aangeven 100x100x8 te gebruiken en dan kan het makkelijk 30 minuten brand aan voordat het bezwijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
handige site:
https://www.brandveiligmetstaal.nl/cat/3/sub/31/pagina.html

daar kun je ook verf uitzoeken adhv je eisen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• headhunter1985
  • Registratie: December 2012
  • Nu online
twain4me schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 13:08:
[...]

ja corrigeerde het al in mijn andere post :)
Sorry gemist :)

Señor Sjon, deze eis geldt ook pas als er een vluchtroute van een ander compartiment over deze vloer voert. Bij reguliere eensgezinswoningen is hiervan geen sprake.

Constructeur is inderdaad het beste.

Maar mocht er een eis zijn, is deze maximaal 30 min tenzij hoogste vloer hoger ligt dan 7m. Oftewel indien de hoogste vloer van de woning lager ligt dan 7 meter en je woning is niet vrijstaand, dan 30 minuten brandwerend coaten (tenzij kolommen met beton gevuld). Alternatief brandwerend bekleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xminator
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 25-04 23:07
Doe eens niet

[ Voor 71% gewijzigd door Señor Sjon op 20-02-2019 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Laatst online: 25-04 22:11
headhunter1985 schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 13:44:
[...]

Sorry gemist :)

Señor Sjon, deze eis geldt ook pas als er een vluchtroute van een ander compartiment over deze vloer voert. Bij reguliere eensgezinswoningen is hiervan geen sprake.

Constructeur is inderdaad het beste.

Maar mocht er een eis zijn, is deze maximaal 30 min tenzij hoogste vloer hoger ligt dan 7m. Oftewel indien de hoogste vloer van de woning lager ligt dan 7 meter en je woning is niet vrijstaand, dan 30 minuten brandwerend coaten (tenzij kolommen met beton gevuld). Alternatief brandwerend bekleden.
Vloer van een verblijfsgebied is het overigens. ;) Hoewel de route eronder ook in stand moet blijven.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DarkFire1985
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18-02 07:51
In navolging op de ABN vandaag gesproken met de Rabobank.
Ook zij hebben een limiet van 80% van je leenvermogen bij bouwen in eigen beheer (lees: zonder hoofdaannemer/aanneemovereenkomst).
Ze eisen alleen een uitgebreide taxatie op basis van de bestektekeningen.

Wel gaf hij bij mij duidelijk aan dat de 20% marge niet keihard is en dat een ruime marge eigenlijk wel voldoende is.
Dat biedt perspectief als je daar net binnen zou vallen en toch nog een financiering wilt hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:17
Ernemmer schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 13:39:
Je zou inderdaad het beste even contact opnemen met je constructeur. Dit soort kolommen worden vaak zwaarder uitgevoerd zodat er geen brandvertragende maatregelen meer nodig zijn.
Als voor de constructie bijvoorbeeld 100x100x4 nodig is, zal de constructeur aangeven 100x100x8 te gebruiken en dan kan het makkelijk 30 minuten brand aan voordat het bezwijkt.
Ik zou inderdaad even de constructeur en/of de aannemer raadplegen.

Maar als @Artbij het heeft over schilderen dan vermoed ik dat hij ergens vandaan heeft dat dat hier niet het geval is. In mijn ervaring worden kolommen vaker niet dan wel zwaarder uitgevoerd.

Ik vind het overigens niet verstandig mocht de aannemer dit bewust buiten de opdracht hebben laten houden. Het is toch onderdeel van je constructie. De opdrachtgever kan dit niet goed beoordelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

D-e-n schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 20:49:
[...]

Ik zou inderdaad even de constructeur en/of de aannemer raadplegen.

Maar als @Artbij het heeft over schilderen dan vermoed ik dat hij ergens vandaan heeft dat dat hier niet het geval is. In mijn ervaring worden kolommen vaker niet dan wel zwaarder uitgevoerd.

Ik vind het overigens niet verstandig mocht de aannemer dit bewust buiten de opdracht hebben laten houden. Het is toch onderdeel van je constructie. De opdrachtgever kan dit niet goed beoordelen
Je zou zelfs kunnen stellen dat het huis nu niet voor bewoning geschikt is.

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01:58
Zo, oplevering komt bij ons zachtjes aan in zicht: als alles volgens planning gaat medio mei. Aan een kant klinkt dat nog best ver weg, drie maanden. Aan de andere kant bekruipt me het gevoel dat we nog van alles moeten gaan regelen en plannen zodat we binnen een redelijke termijn kunnen verhuizen. Op zich zijn veel dingen niet noodzakelijk showstoppers voor de verhuizing, maar een paar wel. Kunnen de ervaringsdeskundigen eens meekijken wat we nog vergeten? :)

Door bouwer voor oplevering geregeld:
- Vloer BG
- Keuken
- Sanitair
- Muren BG gesausd / verdieping sausklaar gestuucd
- Kozijnen afgelakt
- Plafonds BG sausklaar / verdieping spack
- Netwerkkabels getrokken

Nog te doen voor verhuizing (met name hier heb ik het gevoel dat ik dingen ga vergeten):
- Vloer verdieping+zolder leggen
- Muren verdieping sausen
- Plafond BG sausen
- Verharding voor parkeerplaats (bouwpuin oid)
- Afvoer grondoverschot
- Internet aansluiting :P

Ook nog te regelen, maar geen showstoppers:
- Zonwering
- Verlichting
- Gordijnen
- Tuinontwerp/aanleg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sanvv78
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 01-03-2021
@anboni wellicht een stomme vraag, maar waarom wel de wanden maar niet het plafond sausen door de aannemer? Zover ik weet werk je het beste van boven naar beneden.

Succes de komende periode! Wellicht nog plinten plaatsen? Of zit dat bij de vloeren in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anboni
sanvv78 schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 21:38:
@anboni wellicht een stomme vraag, maar waarom wel de wanden maar niet het plafond sausen door de aannemer? Zover ik weet werk je het beste van boven naar beneden.
Dat bedacht ik me terwijl ik deze post zat te typen, heb inderdaad al prijsopgave gevraagd ;)
Succes de komende periode! Wellicht nog plinten plaatsen? Of zit dat bij de vloeren in.
Klopt, bij BG vloer zit dat er al in. Verdiepingen moeten we sowieso nog gaan uitzoeken.

Iemand een idee van staalconstructies bij hsb? Hier lijkt het erop dat dit een dure constructie wordt, maar ze gaan nog kijken waar ze kunnen verminderen.

• sanvv78
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 01-03-2021
Voor degene die het wel eens opgezocht hebben maar het niet konden vinden. Renovlies is er simpel af te halen van de wanden!

Door slecht stucwerk en verkeerd schilderwerk zijn onze wanden op de bgg niet bepaald fraai geworden in ons nieuwe huis. Na de verhuizing steeds gedacht dat we er vast aan moesten wennen en dat niet alles perfect kan zijn. Maar na 7 maanden ergernis komt er komende week nieuw renovlies op. Maar het oude moet er dus af, geloof mij met onderaan een stukje los peuteren, je de hele lap er in een keer aftrekt! (Bij de kitranden met plafond en hoeken even met stanley mes lossnijden.

Dus wie beweert dat renovlies niet meer los te krijgen is heeft het mis ;-)
Ps glasvlies is een ander verhaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 23:31
.

[ Voor 99% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 17:52 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Rockster
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:03
Wij kunnen definitief starten met de bouw *O* Gisteren kreeg ik bericht van onze adviseur dat de ING onze hypotheekaanvraag heeft geaccepteerd, de definitieve offerte is inmiddels binnen en getekend.

Voor de potentiële zelfbouwers:
  • Bouwen zonder garantie certificaat was geen probleem en is niet vereist
  • Doorlooptijd aanvraag van indienen tot definitieve offerte: 6 werkdagen
  • Ik ben ZZP-er (2 volledige boekjaren), ook dat was geen probleem
Het enige aanvullende wat ik nog moet aanleveren is de nieuwbouwtaxatie, maar het feit dat het aanvraagformulier een veld "benodigd taxatiebedrag" bevat doet me vermoeden dat het daar niet op gaat stranden :+

Bovenstaande komt geen moment te vroeg trouwens, want 2 weken geleden al de breedplaat vloeren besteld vanwege 14 werkweken (!) levertijd, en ook al het beton i.v.m. prijsverhoging na 1 april.

Mitsu PUHZ-SHW112YAA + ERSC-VM2C

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Artbij
Artbij schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 11:30:
Ik heb in mijn woning 3 stalen pilaren staan die de achtergevel ondersteunen, deze moeten nog geschilderd worden. Nu heb ik begrepen dat dit met brandwerende/brandvertragende verf moet. Weet iemand hoe dit exact zit?
Heb net antwoord van de constructeur:

Voor een vrijstaande woning worden in het bouwbesluit geen eisen gesteld aan de brandwerendheid van de hoofdraagconstructie. De woning is namelijk één brandcompartiment. De kolommen hoeven dus niet brandwerend bekleed te worden.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Deleon78 schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 22:45:
[...]

Ik denk dat je je vraag iets meer moet specificeren. Wat wil je weten?
Of je bij veel stalen balken 20k duurder uit bent dan bij slechts een aantal stalen balken. Meer in het algemeen, kunnen die krengen een dure post zijn? Meende dat staal redelijk betaalbaar was juist.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rtificial
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-12-2024

Rtificial

as fake as can be

Blijft een lastige vraag, zo zonder context, maar ja, veel stalen balken zijn duurder dan weinig stalen balken.
20k kan ook. Afhankelijk van hoeveel stalen balken.

"Don't blow out my candle if you want yours to shine brighter..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkFire1985
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18-02 07:51
Voor de hypotheken van de NN zijn er de volgende voorwaarden:
Members only: title
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

De aannemersovereenkomst is bij zelfbouw geen verplichting en er wordt gefinancieerd tot 100% van de getaxeerde marktwaarde. Eventueel meegefinancierd renteverlies tijdens de bouw dient hierbij in opgenomen te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Rtificial schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 13:23:
Blijft een lastige vraag, zo zonder context, maar ja, veel stalen balken zijn duurder dan weinig stalen balken.
20k kan ook. Afhankelijk van hoeveel stalen balken.
Ik moet zelf nog de details krijgen, vind het redelijk hoog daarom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
Anoniem: 224360 schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 13:22:
[...]

Of je bij veel stalen balken 20k duurder uit bent dan bij slechts een aantal stalen balken. Meer in het algemeen, kunnen die krengen een dure post zijn? Meende dat staal redelijk betaalbaar was juist.
In onze begroting is 3 euro per kg aangehouden. Omdat de volledige kapconstructie (spanten en gordingen) bij ons van staal zijn, gaan wij over de 30k heen. Dat is inclusief een dragende HEM220 over de gehele breedte van de achtergeval om de bovenverdieping te dragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
De kale staalprijs is wel online te vinden, maar dan moet het nog berekend, verwerkt en gemonteerd worden en dan kom je inderdaad aardig in de buurt met 3 euro per kg.

http://www.staalprijzen.nl/balkstaal

Vorige week nog een halletje van ruim 300 ton staal uitgetekend, was best een leuk werkje. :D

[ Voor 18% gewijzigd door Ernemmer op 22-02-2019 15:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 22:47
Anoniem: 224360 schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 13:22:
[...]

Hier is de garage hsb met staal. De kosten waren 7K (9x4 m), ze zijn wel gegalvaniseerd, omdat ze buiten staan en er is gelijk de daktrim meegemaakt. Dus kan hard gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Tnx voor de input. Ik vertrouw mijn aannemer best wel flink, maar wil ook altijd zelf vergelijken en controleren wat gangbaar is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 25-04 22:25

Daniel

Kapitein NCC-1701
Rockster schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 09:49:
Wij kunnen definitief starten met de bouw *O* Gisteren kreeg ik bericht van onze adviseur dat de ING onze hypotheekaanvraag heeft geaccepteerd, de definitieve offerte is inmiddels binnen en getekend.
Hier ook definitief getekend. Nu kan ik echt niet meer terug :P De hypotheekofferte komt pas over een week maar dat komt omdat wij met vakantie zijn en die offerte maar 14 dagen geldig is - en dat hele pakket tekenen vanuit het buitenland is wat lastig :)

De aannemer begint week 15 met de fundering. Levering van de prefab houtbouwdelen week 18, oplevering staat nu voor week 39. Hopelijk eind oktober verhuizen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 07:22
Gefeliciteerd @Daniel & @Rockster !

Welkom bij de club van mensen met een dikke hypotheek :+

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
Die dikke hypotheek heb ik al eens eerder gehad maar dat waren andere tijden. Aflossingsvrij, bijna 5% rente, dat werk 8)7 Achteraf gezien was die constructie echt gestoord...maar ja in 2006 deed iedereen het zo want maximaal fiscaal voordeel.

Over m'n huidige hypotheek voel ik me een stuk lekkerder. Het is de eerste jaren ff doorbijten maar met maar 2% rente gaat de aflossing best hard. Zelfs in het eerste jaar is 2/3e van wat je per netto maand kwijt bent aflossing en dus eigenlijk vermogensopbouw. Over 10 jaar is die verhouding al ruim boven de 70% aan aflossing.

Als je alleen de netto rente als directe out of pocket kosten beschouwt gaan mijn woonlasten meer dan halveren ten opzichte van mijn huidige huurhuis (wat niet helemaal eerlijk is want mijn nieuwe huis moet ik zelf verzekeren en onderhouden natuurlijk). Wat ook alleen maar aangeeft hoe bezopen de huurmarkt is.

[ Voor 24% gewijzigd door Daniel op 23-02-2019 15:33 ]

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• JaxMcFadden
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 21-06-2022
Weer vanalles gebeurd:
- Glas
- Voeger klaar (steigers weg!)
- Vensterbanken
- Hemelwaterafvoer aka regenpijpen
en niet onbelangrijk... er is begonnen aan m'n buitenkeuken BBQ spot :)

Afbeeldingslocatie: http://eindhoven.aceprogrammer.net:8079/huis/2019_02_01.jpg
Afbeeldingslocatie: http://eindhoven.aceprogrammer.net:8079/huis/2019_02_02.jpg
Afbeeldingslocatie: http://eindhoven.aceprogrammer.net:8079/huis/2019_02_03.jpg
Ondertussen zijn de elektricien en de installateur binnen hard bezig om alles gereed te hebben zodat de stucadoors aan de gang kunnen. 't gaat lekker allemaal hier!

[ Voor 6% gewijzigd door JaxMcFadden op 23-02-2019 18:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
JaxMcFadden schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 18:18:
Weer vanalles gebeurd:
- Glas
- Voeger klaar (steigers weg!)
- Vensterbanken
- Hemelwaterafvoer aka regenpijpen
en niet onbelangrijk... er is begonnen aan m'n buitenkeuken BBQ spot :)

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ondertussen zijn de elektricien en de installateur binnen hard bezig om alles gereed te hebben zodat de stucadoors aan de gang kunnen. 't gaat lekker allemaal hier!
Nice!

Je krijgt een smeerplint rondom bij de buitenmuren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaxMcFadden
Joris748 schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 20:16:
[...]

Nice!

Je krijgt een smeerplint rondom bij de buitenmuren?
Klopt! ... vandaar de goedkope stenen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rockster
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:03
Grolsch schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 08:29:
Gefeliciteerd @Daniel & @Rockster !

Welkom bij de club van mensen met een dikke hypotheek :+
Dank! :P

Gelukkig geldt wat @Daniel zegt ook voor ons, we gaan voor ons nieuwe huis even veel betalen als onze huidige rijtjeswoning, waarbij we nog aflossen ook :)

Nu druk bezig met alle details rondom het ontwerp van de installaties in het nieuwe huis en ons huidige huis verkoopklaar krijgen. Verassend hoeveel klusjes dat nog oplevert ;(

Mitsu PUHZ-SHW112YAA + ERSC-VM2C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twodigits
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 20:03
Schitterend huis zeg! In welke regio bouw je?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JaxMcFadden
twodigits schreef op zondag 24 februari 2019 @ 09:58:
[...]

Schitterend huis zeg! In welke regio bouw je?
Dank je! - We zitten in Midden Brabant.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• blubbers
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 24-04 20:07
Mijn metswerk zit er op. Nu al het bouwmateriaal opruimen en de aannemer kan de gevel komen metsen. :)

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/2muxfv.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/76en5lb.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/t1ypbpepzmp.jpg
Platte daken zijn afgewerkt.
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/dk5z4epdm6qx.jpg
Nu we niets meer naar boven moeten sleuren mochten de ramen dicht gemaakt worden.
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/jb4qtnub.jpg

Kunnen we aan de technieken beginnen. :P

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Artbij
Ze liggen erop:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/2wCuot1pC0Ka9sXfulyn1NKE/full.jpg

Met gestrekt been.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blubbers
Is het niet jammer dat alle linkse panelen nu wat schaduw hebben? Of is dat te verwaarlozen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Gaaf gedaan hoor! Ziet er netjes uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
blubbers schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 11:02:
Is het niet jammer dat alle linkse panelen nu wat schaduw hebben? Of is dat te verwaarlozen?
Schaduw waarvan?

Die boom? Is te verwaarlozen, maar had geen andere keus, dit is de enige plek voor mijn panelen.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaboom1555
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 20:08
Artbij schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 11:13:
[...]

Schaduw waarvan?

Die boom? Is te verwaarlozen, maar had geen andere keus, dit is de enige plek voor mijn panelen.
Van het net iets hoger liggende rieten dak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
kaboom1555 schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 11:15:
[...]

Van het net iets hoger liggende rieten dak.
Wel wat natuurlijk, maar de panelen hoger leggen dan het riet is helemaal geen gezicht.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blubbers
Artbij schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 11:13:
[...]

Schaduw waarvan?

Op die foto zie je links over de volledige hoogte een zwarte schaduw. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaboom1555
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 20:08
Artbij schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 11:16:
[...]

Wel wat natuurlijk, maar de panelen hoger leggen dan het riet is helemaal geen gezicht.
Het ligt eraan wat voor systeem je hebt maar anders kan zo'n schaduw de hele installatie negatief beïnvloeden door de schaduw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:26
Artbij schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 11:16:
[...]

Gelijk met het riet was al een optie geweest.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
No Hands schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 11:47:
[...]

Gelijk met het riet was al een optie geweest.
Een optie voor wat?

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
blubbers schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 11:27:
[...]

Op die foto zie je links over de volledige hoogte een zwarte schaduw. :)
Is dat wel schaduw? Lijkt mij eerder weerspiegeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:26
Die rand schaduw in de ochtend of de middag en het uiterlijk was in mijn ogen ook netter geworden als het een beetje gelijk had gelegen.
Maar ik woon er niet.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blubbers
anboni schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 11:58:
[...]

Is dat wel schaduw? Lijkt mij eerder weerspiegeling.
Als dat weerspiegeling is van het riet is dat net zo goed schaduw wanneer de zon er op staat?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Artbij
No Hands schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 11:59:
[...]

Die rand schaduw in de ochtend of de middag en het uiterlijk was in mijn ogen ook netter geworden als het een beetje gelijk had gelegen.
Maar ik woon er niet.
Ik woon er gelukkig wel:). Gelijk ziet er echt niet uit. Al zie ik deze kant nooit. Dit is nl de kant van de buren.

Er valt een minimaal stukje schaduw op. Dat is al afgevangen door optimizers en zal als het riet dunner wordt steeds minder worden. Ook wordt het riet nog schuin weggesneden.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
blubbers schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 12:02:
[...]

Als dat weerspiegeling is van het riet is dat net zo goed schaduw wanneer de zon er op staat?
Niet noodzakelijk. Deze foto is van een hele andere hoek genomen dan de zon inschijnt. Misschien dat door de verdiepte ligging de panelen een paar minuten minder zon vangen, maar tegen die tijd is de hoek toch al dusdanig dat het verschil in opbrengst verwaarloosbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

@Artbij Welke panelen zijn dat ?
Heb je nog iets gedaan om vogels te weren? als ik hier een spleet onder de nokvorst laat zitten heb ik er binnen een paar maanden van die herrie schoppers wonen. -O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
twain4me schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 12:48:
@Artbij Welke panelen zijn dat ?
Heb je nog iets gedaan om vogels te weren? als ik hier een spleet onder de nokvorst laat zitten heb ik er binnen een paar maanden van die herrie schoppers wonen. -O-
Sunpower 350black.

Niets tegen vogels gedaan.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Wat lijken die dingen (in iedergeval op de foto) veel op cis panelen zeg, ik dacht eigenlijk dat de renders in de folders wat overdreven waren. Weet je toevallig ook nog welke bevestiging er is gebruikt? Ik zie niet hoe het onderste paneel vast zit aan de onderkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
twain4me schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 15:15:
[...]

Wat lijken die dingen (in iedergeval op de foto) veel op cis panelen zeg, ik dacht eigenlijk dat de renders in de folders wat overdreven waren. Weet je toevallig ook nog welke bevestiging er is gebruikt? Ik zie niet hoe het onderste paneel vast zit aan de onderkant.
Zitten op een door mij zelfgemaakte constructie.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Artbij schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 15:17:
[...]

Zitten op een door mij zelfgemaakte constructie.
heb je ze dan vanaf onder geschroeft/ gebout? of zit er nog ergens een klem o.i.d.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Artbij
twain4me schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 15:20:
[...]

heb je ze dan vanaf onder geschroeft/ gebout? of zit er nog ergens een klem o.i.d.
Zitten alleen maar met een hoekijzer over de nok.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Daniel schreef op maandag 11 februari 2019 @ 10:02:
[...]

Dat komt omdat wij een huis afnemen van een partij (Finnhouse) die min of meer projectmatig dit soort trajecten doet. Het huis is maatwerk maar de bouwer heeft vaste afspraken met aannemers, wij krijgen nu simpelweg een vooraf gereserveerd slot.
Interessant :) ik heb dit topic even doorgezocht aangezien wij ook een Finnhouse op het oog hebben, en ik probeer me een beetje in te lezen. Heb je enig idee van wat je bij jouw huis in moet schatten voor onderhoudskosten? Ik lees dat er vooral schilderwerk nodig is waarvoor je wat geld opzij moet leggen, maar ik heb er nog niet helemaal een goed beeld van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novadecasa
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 14-03 14:33
Wat is die donkere rand onder de panelen? Is dat een houten gevel of is het open? Door de hoek van de foto en de donkere inkijk kan ik het niet goed inschatten.

Gelijk leggen met het riet is voor nu leuk maar die liggen over x jaren dan alsnog boven het riet.

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
RoD schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 21:20:
[...]

Interessant :) ik heb dit topic even doorgezocht aangezien wij ook een Finnhouse op het oog hebben, en ik probeer me een beetje in te lezen. Heb je enig idee van wat je bij jouw huis in moet schatten voor onderhoudskosten? Ik lees dat er vooral schilderwerk nodig is waarvoor je wat geld opzij moet leggen, maar ik heb er nog niet helemaal een goed beeld van.
Het hangt er nogal vanaf wat voor bouwsysteem en uitvoering je neemt. Ons huis is paal&balk waarbij de metalen dakplaten voor een deel in de gevel doorlopen, en de grote glaspartijen zitten direct in de constructie zonder kozijnen. Daardoor is er relatief weinig houtoppervlak dat onderhouden moet worden. Als je kiest voor een volledig houten gevelbekleding of een logwoning zal je een stuk meer apart moeten zetten voor het schilderwerk.

Tegen ons zeiden ze in ieder geval dat het schilderen van het houtwerk een klus is die je eenvoudig zelf kan, en afhankelijk van de ligging (wind/zon) ongeveer elke 6-8 jaar gedaan moet worden zolang je het verfsysteem van de houtleverancier gebruikt. Het hoeft allemaal niet bijzonder netjes afgelakt te worden, het lijkt meer op het beitsen van een schutting. Ik reken met zo'n 5k per keer aan kosten maar als je het zelf doet lukt het ook wel voor de helft denk ik.

• Artbij
Novadecasa schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 22:39:
[...]

Wat is die donkere rand onder de panelen? Is dat een houten gevel of is het open? Door de hoek van de foto en de donkere inkijk kan ik het niet goed inschatten.

Gelijk leggen met het riet is voor nu leuk maar die liggen over x jaren dan alsnog boven het riet.
Eronder zit een rand epdm. Dakbedekking loopt ook over de muren.

Met gestrekt been.

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:38
Mooi om alle bouwverhalen te lezen!

Ik heb 18 jaar geleden zelf gebouwd, letterlijk ook, met een metselploeg en losse onderaannemers. Is me erg goed bevallen en het begint weer te ‘kriebelen’.
We beginnen dus weer te plannen. Als de bouw straks start ben ik dus 20 jaar verder en heb ik niet meer de behoefte om alles zelf te doen. Echter bij een aannemer voel ik me gebonden, het is lastig om bij te sturen of te wijzigen. Het coördineren en plannen vind ik geen punt. Ik wil ook een scherp budget aanhouden, omdat ik het uiteindelijk zonder bank wil doen.

Wie heeft er ervaring met het bouwen zonder aannemer of met een aannemer maar met veel eigen regie?

Mijn huis is slimmer dan ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Meer mensen de WOZ waarde binnen gehad van de gemeente? Ik had op 1 jan 2018 een stuk grond met een half huis erop. Hebben anderen ervaring hoe ze daarvan de waarde bepalen?

Ik zou zeggen "waarde van de grond-kosten van het afvoeren van het halve huis=marktwaarde"

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Artbij schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 11:17:
Meer mensen de WOZ waarde binnen gehad van de gemeente? Ik had op 1 jan 2018 een stuk grond met een half huis erop. Hebben anderen ervaring hoe ze daarvan de waarde bepalen?

Ik zou zeggen "waarde van de grond-kosten van het afvoeren van het halve huis=marktwaarde"
Zo werkt het bij ons niet, zie hieronder:

Peildatum WOZ-waarde
01-01-2017 439.000 euro
01-01-2016 7.000 euro
01-01-2015 5.000 euro

Wij zijn gestart met bouwen medio september 2016 en het huis is opgeleverd mei 2017.
Blijkbaar wordt de woning dan gewoon "vol" gewaardeerd d.d. 01-01-2017 tijdens de bouw.

Laat ik maar niet klagen met bovenstaande getallen O-) O-) Moet toch ruim 1K afrekenen aan gemeentelijke lasten in 2019 :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Grolsch schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 11:20:
[...]

Zo werkt het bij ons niet, zie hieronder:

Peildatum WOZ-waarde
01-01-2017 439.000 euro
01-01-2016 7.000 euro
01-01-2015 5.000 euro

Wij zijn gestart met bouwen medio september 2016 en het huis is opgeleverd mei 2017.
Blijkbaar wordt de woning dan gewoon "vol" gewaardeerd d.d. 01-01-2017 tijdens de bouw.

Laat ik maar niet klagen met bovenstaande getallen O-) O-) Moet toch ruim 1K afrekenen aan gemeentelijke lasten in 2019 :(
Hoe kan het dat jouw kavel maar voor 5 en 7 k wordt aangeslagen? Bij mij was dat de aanschafprijs. En je hebt dus geen bezwaar ingediend?

Hier is de schade 1,2k.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Artbij schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 11:22:
[...]

Hoe kan het dat jouw kavel maar voor 5 en 7 k wordt aangeslagen? Bij mij was dat de aanschafprijs. En je hebt dus geen bezwaar ingediend?
Ik ga bij de ambtenaren niet vragen hoe dat kan, dus geen flauw idee, maar ik vraag er niet naar. Iets met slapende honden wakker maken ;)

En nee, daar heb ik natuurlijk geen bezwaar op ingediend. De WOZ waarde wordt alleen maar gebruikt om de hoogte van het aanslagbiljet te bepalen, die heb ik het liefst zo laag mogelijk.

Op 01-01-2017 zat bij ons alles onder de kap (pannen erop) en die € 435.000,-- klopte wel aardig qua waarde d.d. 01-01-2017 naar mijn idee.

Nu zie ik dat ze voor 01-01-2018 hem gewaardeerd hebben op € 420.000,-- :? Wederom vraag niet hoe het kan, maar geniet ervan :P De werkelijke waarde ligt fors hoger, dus ik klaag niet.

[ Voor 7% gewijzigd door Grolsch op 01-03-2019 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Grolsch schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 11:24:
[...]

Ik ga bij de ambtenaren niet vragen hoe dat kan, dus geen flauw idee, maar ik vraag er niet naar. Iets met slapende honden wakker maken ;)

En nee, daar heb ik natuurlijk geen bezwaar op ingediend. De WOZ waarde wordt alleen maar gebruikt om de hoogte van het aanslagbiljet te bepalen, die heb ik het liefst zo laag mogelijk.

Op 01-01-2017 zat bij ons alles onder de kap (pannen erop) en die € 435.000,-- klopte wel aardig qua waarde d.d. 01-01-2017 naar mijn idee.

Nu zie ik dat ze voor 01-01-2018 hem gewaardeerd hebben op € 420.000,-- :? Wederom vraag niet hoe het kan, maar geniet ervan :P De werkelijke waarde ligt fors hoger, dus ik klaag niet.
Het gaat er niet om of het klopt, maar of er iets af te krijgen is :P .

Maar is snap het wel, zo lang het aan de lage kant is moet je uiteraard je mond houden.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Artbij schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 11:27:
[...]

Het gaat er niet om of het klopt, maar of er iets af te krijgen is :P .

Maar is snap het wel, zo lang het aan de lage kant is moet je uiteraard je mond houden.
Inderdaad, en ik zou niet weten hoe ik aan moet tonen dat m'n woning (minimaal 10%) minder waard is als 420K, dus pinnen is winnen, betalen en vergeten 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Grolsch schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 11:28:
[...]

Inderdaad, en ik zou niet weten hoe ik aan moet tonen dat m'n woning (minimaal 10%) minder waard is als 420K, dus pinnen is winnen, betalen en vergeten 8)
Je kunt in je rapport zien waar het mee vergeleken wordt. Dan kun je zien of het wel of niet klopt en of het nuttig is. Wellicht is die 420K inderdaad wel een correcte waarde.

Waarom minimaal 10%?

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
Bij ons is de WOZ waarde per 1-1-2018 60k hoger vastgesteld dan wat we er in maart 2018 voor hebben betaald. Taxatierapport is ook niet heel erg behulpzaam in verklaren waarom dat zo iets (alle kavels daar in de buurt zijn rond diezelfde tijd voor ongeveer dezelfde m2 prijs verkocht), maar het zal wel. Voor die 6 tientjes ga ik nu geen stampij maken, en volgend jaar zal de waarde ongetwijfeld weer anders zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Artbij schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 11:31:
[...]

Je kunt in je rapport zien waar het mee vergeleken wordt. Dan kun je zien of het wel of niet klopt en of het nuttig is. Wellicht is die 420K inderdaad wel een correcte waarde.

Waarom minimaal 10%?
Ik dacht dat als je in bezwaar ging, de waarde altijd met minimaal 10% moest zakken. Of dit nog steeds zo is weet ik niet zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

anboni schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 11:41:
Bij ons is de WOZ waarde per 1-1-2018 60k hoger vastgesteld dan wat we er in maart 2018 voor hebben betaald. Taxatierapport is ook niet heel erg behulpzaam in verklaren waarom dat zo iets (alle kavels daar in de buurt zijn rond diezelfde tijd voor ongeveer dezelfde m2 prijs verkocht), maar het zal wel. Voor die 6 tientjes ga ik nu geen stampij maken, en volgend jaar zal de waarde ongetwijfeld weer anders zijn.
Dat idee had ik ook altijd; waarom moeite doen voor een paar tientjes, totdat iemand hier op GoT (weet niet meer wie / welk topic) mij erop wees dat de WOZ-waarde ook invloed heeft op het eigenwoningforfait. Het loont dus wel de moeite om even na te gaan of je door de (te hoge) WOZ-waarde niet alleen 6 tientjes meer betaalt aan de gemeente, maar ook aanzienlijk meer belasting aan de staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Harrie_ schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 13:11:
[...]

Dat idee had ik ook altijd; waarom moeite doen voor een paar tientjes, totdat iemand hier op GoT (weet niet meer wie / welk topic) mij erop wees dat de WOZ-waarde ook invloed heeft op het eigenwoningforfait. Het loont dus wel de moeite om even na te gaan of je door de (te hoge) WOZ-waarde niet alleen 6 tientjes meer betaalt aan de gemeente, maar ook aanzienlijk meer belasting aan de staat.
En die tientjes betaal je jaar op jaar.

Heb net bezwaar gemaakt, nog geen 15min mee bezig geweest. Meestal moet ik ook meer moeite doen om 6 tientjes te verdienen....

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Artbij schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 13:16:
[...]

Heb net bezwaar gemaakt, nog geen 15min mee bezig geweest. Meestal moet ik ook meer moeite doen om 6 tientjes te verdienen....
Klopt, maar kennelijk vind @anboni dat niet boeiend. Mijn post was meer bedoeld om richting anboni op te merken dat, naast die 6 tientjes, de WOZ-waarde ook invloed heeft op het EWF.

Door het EWF hou ik het nauwlettend in de gaten, maar als de WOZ-waarde enkel en alleen invloed had op mijn gemeentelijke belasting zou ik persoonlijk (ook voor die 15 minuten werk) de moeite niet nemen om bezwaar in te dienen, zover kan ik anboni dus wel volgen. Maar het staat iedereen natuurlijk vrij om zelf een grens te trekken van waaraf je het de moeite vind om er iets mee te doen :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
Artbij schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 13:16:
[...]

Wij niet. Volgend jaar gaat de WOZ waarde op z'n minst naar het dubbele, het jaar daarna komt daar nog eens minstens de helft bij. Simpelweg omdat het op 1-1-2018 een braakliggend stuk grond was, 1-1-2019 lag de fundering er, 1-1-2020 staat er een heel huis.
Ohja, dat zit er inderdaad ook aan vast, dat maakt het bedrag inderdaad wat anders (hoewel nog steeds peanuts vergeleken met allerlei andere uitgaven rondom de bouw :P )

[ Voor 48% gewijzigd door anboni op 01-03-2019 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Down
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 26-04 14:35
Rockster schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 09:49:

Voor de potentiële zelfbouwers:
  • Bouwen zonder garantie certificaat was geen probleem en is niet vereist
  • Doorlooptijd aanvraag van indienen tot definitieve offerte: 6 werkdagen
  • Ik ben ZZP-er (2 volledige boekjaren), ook dat was geen probleem
Gaat het om nul-op-de-meter en doel je op woningborg of EPC prestatie garantie? Mijn hypotheekadviseur beweerde vandaag vrij stellig dat een EPC prestatie garantiecertificaat wel nodig is, gaat ook om ING. Wij hebben 25K 'extra' in de hypotheek, maar onze aannemer geeft aan dat het onzinnig is om voor het passeren een certificaat te moeten overleggen, maar de hypotheekadviseur is vrij stellig. Het certificaat zit wel als stelpost in de aanneemsom, maar dat is blijkbaar niet genoeg.

Nu moet ik er bij zeggen dat dezelfde adviseur in eerste instantie ook claimde dat een taxatierapport niet nodig is. Het gaat om zelfbouw (~450K). Toen ik hem er op wees dat het acceptatiebeleid van ING toch echt voorschrijft dat een taxatierapport nodig is ging hij het uitzoeken en toen bevestigde hij dat het inderdaad toch nodig is.

Ik heb in mijn salaris een flink deel keuzebudget (Benefit Budget van 11%) en hij beweerde ook dat dit niet meetelde voor het toetsinkomen. Toen wees ik hem weer op hetzelfde acceptatiebeleid waar expliciet in vermeld staat dat dit volledig meetelt (bij gebrek aan NHG iig). Dat was nieuw voor hem en had hij nog niet eerder meegemaakt. Ik heb maar niet gezegd dat b.v. Obvion het ook volledig meetelt.

Ik begin zo langzamerhand een beetje te denken dat ik het beter allemaal zelf had kunnen regelen. 8)7

[ Voor 3% gewijzigd door Down op 01-03-2019 17:15 ]

Mother north, how can they sleep while their beds are burning?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gumtree
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 25-04 09:02
Grolsch schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 13:01:
[...]

Ik dacht dat als je in bezwaar ging, de waarde altijd met minimaal 10% moest zakken. Of dit nog steeds zo is weet ik niet zeker.
De zogenaamde fierensdrempel is in 2011 afgeschaft. Dus al daalt de waarde maar 1000 euro dan is er geen reden meer om deze niet door te voeren.

Let wel op met je bezwaar: Tegenwoordig zijn daar no-cure/no-pay bureaus voor om een bezwaar voor je regelen. Zij nemen alles van je over en onder aan de streep krijg jij zes tientjes korting op de OZB. Alleen deze bureaus maken aanspraak op de proceskostenvergoeding en de taxatiekosten. Dit zijn vastgestelde tarieven.

Bezwaarschrift: 1 punt: € 246,-
Bijwonen hoorzitting: 1 punt: € 246,-
Bijwonen aanvullende hoorzitting: 0,5 punt: € 123,-

Deze bureaus hebben dus slechts 1 doel en dat de eigen portemonnee. Indirect worden deze kosten het jaar erop gewoon verwerkt in de OZB tarieven. Verder mag een bureau ook nog een taxatie rapportje maken en dat tegen een bedrag van 50 a 60 euro per uur. Deze rapportjes worden gewoon van internet geplukt en door een rekenmodel komt er dan een andere waarde uit. Vervolgens schrijft het bezwaar bureautje daar makkelijk 4 a 5 uur werk voor. Dus tel bij de bovenstaande tarieven nog eens 250 eu voor het taxatieverslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xminator
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 25-04 23:07
Down schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 17:06:
[...]

Gaat het om nul-op-de-meter en doel je op woningborg of EPC prestatie garantie? Mijn hypotheekadviseur beweerde vandaag vrij stellig dat een EPC prestatie garantiecertificaat wel nodig is, gaat ook om ING. Wij hebben 25K 'extra' in de hypotheek, maar onze aannemer geeft aan dat het onzinnig is om voor het passeren een certificaat te moeten overleggen, maar de hypotheekadviseur is vrij stellig. Het certificaat zit wel als stelpost in de aanneemsom, maar dat is blijkbaar niet genoeg.

Nu moet ik er bij zeggen dat dezelfde adviseur in eerste instantie ook claimde dat een taxatierapport niet nodig is. Het gaat om zelfbouw (~450K). Toen ik hem er op wees dat het acceptatiebeleid van ING toch echt voorschrijft dat een taxatierapport nodig is ging hij het uitzoeken en toen bevestigde hij dat het inderdaad toch nodig is.

Ik heb in mijn salaris een flink deel keuzebudget (Benefit Budget van 11%) en hij beweerde ook dat dit niet meetelde voor het toetsinkomen. Toen wees ik hem weer op hetzelfde acceptatiebeleid waar expliciet in vermeld staat dat dit volledig meetelt (bij gebrek aan NHG iig). Dat was nieuw voor hem en had hij nog niet eerder meegemaakt. Ik heb maar niet gezegd dat b.v. Obvion het ook volledig meetelt.

Ik begin zo langzamerhand een beetje te denken dat ik het beter allemaal zelf had kunnen regelen. 8)7
_O-

Ik heb ook niets aan een hypotheekadviseur gehad. Wist uiteindelijk alles beter dan de adviseur zelf.

Gewoon een crappy markt wat geen bestaansrecht verdiend imo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado

Dat idee had ik ook altijd; waarom moeite doen voor een paar tientjes, totdat iemand hier op GoT (weet niet meer wie / welk topic) mij erop wees dat de WOZ-waarde ook invloed heeft op het eigenwoningforfait. .....
De WOZ-waarde kan ook nog invloed op je hypotheekrente hebben. Een hogere WOZ-waarde kan betekenen dat je hypotheekrente omlaag kan, omdat het risico voor de bank kleiner wordt. Soms is het handig geen bezwaar te maken ;)

WOZ-waarden kun je makkelijk vergelijken op wozwaardeloket.nl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Conrado schreef op zaterdag 2 maart 2019 @ 10:25:
[...]

De WOZ-waarde kan ook nog invloed op je hypotheekrente hebben. Een hogere WOZ-waarde kan betekenen dat je hypotheekrente omlaag kan, omdat het risico voor de bank kleiner wordt. Soms is het handig geen bezwaar te maken ;)

WOZ-waarden kun je makkelijk vergelijken op wozwaardeloket.nl.
Welke hypotheekverstrekker werkt met de WOZ-waarde als peiling dan? Het klopt inderdaad dat je bij veel hypotheken in rente-opslag zakt als je onder een bepaald percentage LTV zakt, maar de grondslag daarvoor is de hoogte van de hypotheek t.o.v. de oorspronkelijke taxatie of een nieuwe taxatie.

Het zou natuurlijk kunnen dat een hypotheekverstrekker de WOZ-waarde accepteert maar die ben ik nog niet tegengekomen... Mensen hier die dit kunnen bevestigen of ontkrachten? Op zich wel waardevolle informatie als het mogelijk is om wat rente-opslag te skippen zonder een hele nieuwe taxatie uit te hoeven voeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Nou de ABN-AMRO heeft dat gewoon geaccepteerd. Er is in mijn geval wel een significant verschil tussen hypotheek en WOZ-waarde.

Pagina: 1 ... 94 ... 272 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.

Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic