Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 95 ... 272 Laatste
Acties:
  • 2.621.098 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inkie1
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 09-09 22:09
Een aantal jaren geleden heeft de Rabobank het bij ons ook geaccepteerd. De woz waarde opgestuurd en de rente ging omlaag of nou ja de opslag ging er af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rockster
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:58
Down schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 17:06:
[...]
Gaat het om nul-op-de-meter en doel je op woningborg of EPC prestatie garantie?
[...]
Ik doelde op de woningborg / afbouwgarantie (het gaat gewoon om "reguliere" zelfbouw met aannemer). Een EPC garantiecertificaat heb ik niet nodig gehad voor de hypotheek (althans, -nog- niet. De ING wilde na het tekenen van de hypotheekofferte ook opeens bewijs zien van eigen middelen omdat ze het verschil tussen hypotheek en stichtingskosten toch wel erg hoog vonden 8)7 daar kom je dan achteraf blijkbaar achter als bank)
Down schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 17:06:
[...]
Ik begin zo langzamerhand een beetje te denken dat ik het beter allemaal zelf had kunnen regelen. 8)7
Dat zelfde gevoel heb ik ook, het enige voordeel van de tussenpersoon is dat hij veel aanbieders kan vergelijken i.c.m. verschillende LTV percentages, maar dat is dan ook werkelijk de enige toegevoegde waarde :/

Mitsu PUHZ-SHW112YAA + ERSC-VM2C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 07:42
Harrie_ schreef op zaterdag 2 maart 2019 @ 10:35:
[...]

Welke hypotheekverstrekker werkt met de WOZ-waarde als peiling dan? Het klopt inderdaad dat je bij veel hypotheken in rente-opslag zakt als je onder een bepaald percentage LTV zakt, maar de grondslag daarvoor is de hoogte van de hypotheek t.o.v. de oorspronkelijke taxatie of een nieuwe taxatie.

Het zou natuurlijk kunnen dat een hypotheekverstrekker de WOZ-waarde accepteert maar die ben ik nog niet tegengekomen... Mensen hier die dit kunnen bevestigen of ontkrachten? Op zich wel waardevolle informatie als het mogelijk is om wat rente-opslag te skippen zonder een hele nieuwe taxatie uit te hoeven voeren
Bij Argenta staat letterlijk in de hypotheek acte dat de oorspronkelijke taxatie geldt. Maar een mailtje met de hogere WOZ waarde als attachment werd gewoon geaccepteerd. Dat was snel verdient.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

MeTooPV schreef op zaterdag 2 maart 2019 @ 12:05:
[...]

Bij Argenta staat letterlijk in de hypotheek acte dat de oorspronkelijke taxatie geldt. Maar een mailtje met de hogere WOZ waarde als attachment werd gewoon geaccepteerd. Dat was snel verdient.
Alleen de verwerkingstijd van je aanvraag wordt dan een heel stuk langer. :)

Sowieso ook wel apart als de waarde van je woning lager is dan de WOZ. :P

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 07:42
@Joopieboy
Volgens mij volg ik je niet. Ik heb gewoon een lopende hypotheek, na mijn mailtje werd de hypotheek rente binnen een maand aangepast. Heb niet zoveel te maken met verwerkingstijd.

De WOZ waarde van vandaag is inderdaad hoger dan de waarde van 10+ jaar geleden. Toch niet zo apart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twodigits
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 12:36
Interessante discussie over WOZ. Ik heb tegen mijn verwachting in geen aanslag gehad, en ook op WOZwaardeloket.nl staat geen waarde vermeld. Nu heb ik in juli 2018 de grond aangekocht en 1-1-2019 was de fundering gestort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16:00

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
MeTooPV schreef op zaterdag 2 maart 2019 @ 12:37:

De WOZ waarde van vandaag is inderdaad hoger dan de waarde van 10+ jaar geleden. Toch niet zo apart?
We vergeten wel eens wat het nivo van 2008 was ;)

grafiekje klopt niet helemaal met huidig nivo, dat weet ik

Afbeeldingslocatie: http://www.huizenprijs.com/images/prijsverwachting-nederlandse-koopwoningen.PNG

[ Voor 9% gewijzigd door twain4me op 02-03-2019 15:32 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• McGryphon
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 27-08 14:23

McGryphon

Veul vrouwkes!

Laten we vanaf hier maar weer terugschakelen op het bouwen van een huis, in plaats van de discussie over WOZ-waarde :)

https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gumtree
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16-09 17:43
twodigits schreef op zaterdag 2 maart 2019 @ 15:00:
Interessante discussie over WOZ. Ik heb tegen mijn verwachting in geen aanslag gehad, en ook op WOZwaardeloket.nl staat geen waarde vermeld. Nu heb ik in juli 2018 de grond aangekocht en 1-1-2019 was de fundering gestort.
Een aantal grotere steden heeft problemen gehad met de massale levering van kadaster data. Het kadaster is de bron voor de eigendommen van de woningen en diegene die op 1-1-2019 eigenaar is of was is de belastingplichtige.

in die zelfde massale levering van het kadaster zitten ook de verkoopcijfers van de woningen die als basis dienen voor de berekening van de WOZ waarde. Het kan dus zijn dat jou gemeente gewoon nog niet klaar is.

offtopic:
het leveren van de data aan het wozwaardelokket is nogal een dingetje geweest de laatste tijd. Het was in het verleden nogal foutgevoelig en het geeft vreemde data. Zo spreekt het loket namelijk over vierkante meters (netto) deze komen uit de BAG. Op je taxatieverslag zul je echter de bruto inhoud aantreffen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gumtree
Als we maandag de nieuwe offerte krijgen van de aannemer met de aanpassingen en de juiste prijzen gaat daar maandag de handtekening onder. Dan worden een week later!! De tekeningen en de aanvraag opgestuurd naar de gemeente.

Van beide buren hebben we al een verklaring dat er geen bezwaar is tegen onze bouwplannen. (onder een paar bijzondere voorwaarden maar dat komt wel goed).

Als de netbeheerder dan ook nog wil meewerken om de stroommasten op het grondstuk ASAP te verplaatsen dan kunnen we eind april beginnen met bouwen.

De grond is vooraf nog even gekeurd op stevigheid, en of de aardlagen niet gaan glijden als wij gaan graven. Dat was ook allemaal perfect. Dus niks staat ons meer in de weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 16:46
.

[ Voor 99% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 17:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gumtree
Deleon78 schreef op zaterdag 2 maart 2019 @ 21:34:
[...]

Ik weet niet of je met de netbeheerder al afspraken en een planning hebt gemaakt, maar zo niet: ze zijn ENORM druk.
We zijn al sinds november bezig met de nutsbedrijven. We bouwen niet in Nederland dus het zijn nog van die mooie houten palen met een kabeltje. Er werd eerst doodleuk gezegd dat de masten van de telecom waren en niet onder verantwoording van de energie leverancier vielen.

Voordeel is wel dat we te maken hebben met een vrij kleine en op zich bereidwillige netbeheerder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Krijg een offerte van 3,5k voor een EVOhome systeem waarmee ik elke ruimte afzonderlijk kan regelen (overal vloerverwarming). Is inclusief BTW en alles. Beetje ok of aan de prijs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 17:52
Verwijderd schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 22:04:
Krijg een offerte van 3,5k voor een EVOhome systeem waarmee ik elke ruimte afzonderlijk kan regelen (overal vloerverwarming). Is inclusief BTW en alles. Beetje ok of aan de prijs?
Wij betalen 1500 excl BTW voor naregeling met Uponor Smatrix. Das wel fors minder. Ben benieuwd waar de verschillen zitten.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Joris748 schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 22:24:
[...]

Wij betalen 1500 excl BTW voor naregeling met Uponor Smatrix. Das wel fors minder. Ben benieuwd waar de verschillen zitten.
Dat is een slordige 1700 euro verschil ja. Werkt het systeem ook goed met overal vvw in combinatie met een lucht/water pomp?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16-09 14:02
Even in het topic zoeken, hier hebben we het al een keer over gehad.

Ik blijf het een beetje (erg) onzinnig vinden. Ik heb in huis 1 thermostaat en die gebruik ik eigenlijk al nooit.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
.

[ Voor 99% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 17:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:36

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Harrie_ schreef op zaterdag 2 maart 2019 @ 10:35:
[...]

Welke hypotheekverstrekker werkt met de WOZ-waarde als peiling dan? Het klopt inderdaad dat je bij veel hypotheken in rente-opslag zakt als je onder een bepaald percentage LTV zakt, maar de grondslag daarvoor is de hoogte van de hypotheek t.o.v. de oorspronkelijke taxatie of een nieuwe taxatie.

Het zou natuurlijk kunnen dat een hypotheekverstrekker de WOZ-waarde accepteert maar die ben ik nog niet tegengekomen... Mensen hier die dit kunnen bevestigen of ontkrachten? Op zich wel waardevolle informatie als het mogelijk is om wat rente-opslag te skippen zonder een hele nieuwe taxatie uit te hoeven voeren
ING accepteert ook WOZ waarde. Taxatie mag uiteraard ook ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merwede
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 27-04 20:56
Ons huis is in 2016 gebouwd, het eerste jaar kwamen we met de WOZ een stapje lager uit. We hebben onlangs de makelaar die ons vorige huis heeft verkocht door het huis laten lopen en gevraagd wat de taxatiewaarde ongeveer was en geïnformeerd bij de ING. Het was de moeite waard dus officieel laten taxeren, het scheelt nu zo'n €50,- in de maand.
We Are Borg schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 23:36:
[...]

ING accepteert ook WOZ waarde. Taxatie mag uiteraard ook ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:56
Joris748 schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 22:24:
[...]

Bij ons was het aanbod met Uponor Smatrix voor 1e en 2e verdieping €2450 ex BtW (19 groepen geregeld max)

We hebben dan wel wave plus met style bedienings panelen. Die andere regelpanelen zijn uit de oudheid kwa uiterlijk. De style meten ook de relatieve lucht vochtigheid.

Moet wel bijbetalen voor de U@Home R-167 module., en ik vrees ook nog voor de style panelen, al is dat maar €30 per ding. We hebben er maar 7 van. Kom ook nooit aan die 19 groepen, wel hebben meerdere kamers 2 vv groepen. Maar er is maar een 6 voudige en 8 voudige vloerverdeler

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13:33
Verwijderd schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 22:04:
Krijg je een WP :?
Ik heb regelmatig verhalen gelezen over raar schakel gedrag (PWM) van het evohome systeem.

Zoek ook goed uit met welke hysteresis er gewerkt wordt, 0,5 is veel te grof voor een WP.

zelf heb ik het Danfoss CF2+ systeem, maar 2 jaar later is dat ook alweer "oud".

Tegenwoordig heeft danfoss het Danfoss link systeem.

Qua kosten een stuk lager als 3,5K

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avvd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Grolsch schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 07:22:
[...]

Ik heb regelmatig verhalen gelezen over raar schakel gedrag (PWM) van het evohome systeem.

Zoek ook goed uit met welke hysteresis er gewerkt wordt, 0,5 is veel te grof voor een WP.

zelf heb ik het Danfoss CF2+ systeem, maar 2 jaar later is dat ook alweer "oud".

Ik ben ook aan het kijken naar ruimte regeling, we zorgen er in ieder geval voor dat er per ruimte aparte groepen zitten. Ik weet zo even niet welke WP je hebt echter blijkt het bij een Nefit een probleem te zijn omdat er in de thermostaat (via een ems bus verbonden) ook een vochtsensor zit welke verplicht is als je ook wilt koelen. Volgens mij is er geen enkel zone systeem wat hier rekening mee houd. Hoe heb jij dit probleem opgelost of heb je uberhaupt dit probleem niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

[...]

Wel grappig, ik heb een Danfoss warmtepomp, Alpha, niet eens de 2. :P
Appartement is nu 10 jaar oud, en eigenlijk is de installatie zwaar verouderd. Geen naregeling en zoneregeling is erg simpel. Temperatuur/luchtvochtigheid meten is er niet bij.

Ik zou de badkamer nog wel eens apart willen kunnen regelen, dat zal dan draadloos moeten, maar dat is nu ook niet mogelijk. :P

Ombouwen kan ik zelf wel, pomp wisselen moet ik misschien laten doen maar valt volgens mij wel mee. Maar toch een aardig kostbare investering. :)

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
Blueone schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 08:03:
[...]

Ik ben ook aan het kijken naar ruimte regeling, we zorgen er in ieder geval voor dat er per ruimte aparte groepen zitten. Ik weet zo even niet welke WP je hebt echter blijkt het bij een Nefit een probleem te zijn omdat er in de thermostaat (via een ems bus verbonden) ook een vochtsensor zit welke verplicht is als je ook wilt koelen. Volgens mij is er geen enkel zone systeem wat hier rekening mee houd. Hoe heb jij dit probleem opgelost of heb je uberhaupt dit probleem niet?
Ik heb een Mitsubishi Zubadan, en die heeft een thermostaat ingang (aan/uit).

Ik heb zelf 2 Danfoss CF2+ hoofdregelaars (1 bgg en 1 benedenverdieping).
Die op de 1e verdieping is gekoppeld met een draad aan m'n WP (staat naast de WP) en geeft het verwarmen aan signaal door aan de WP. Mijn secundaire pomp na buffervat wordt aangestuurd door de binnenunit van mijn WP.

De hoofregelaars onderling en alle thermostaten communiceren allemaal draadloos, en dat werkt perfect. Het systeem draait al bijna 2 jaar, en ik heb nog nooit batterijen vervangen, en ook nog nooit 1 storing gehad.

Met een Hysteresis van 0,1 graad regelt hij de boel akelig nauwkeurig.

De Danfoss hoofdregelaar zorgt er dan voor dat de benodigde groepen open of dicht gaan.

Probleem met een vochtsensor heb ik dus niet, alleen met koelen is het wel even opletten dat ik de Ta niet te laag zet i.v.m. mogelijke condensvorming.

[ Voor 14% gewijzigd door Grolsch op 06-03-2019 08:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Artbij schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 22:58:

Ik blijf het een beetje (erg) onzinnig vinden. Ik heb in huis 1 thermostaat en die gebruik ik eigenlijk al nooit.
Gezocht op EVO vond ik amper iets, naregeling was het magische woord. Onzinnig kan ik weinig over zeggen. In ons oude huis hadden we onder vvw en boven radiatoren en op de badkamer vvw en een radiator. Daar was het dus altijd lekker warm wanneer nodig en de slaapkamers hebben in 4 jaar nooit aangestaan.

Nu overal vvw komt is dat met enkel flow op de slaapkamers niet volledig uit te schakelen en met Evohome zou je de slaapkamers wel uit kunnen schakelen. Klopt dat verhaal?
[...]

Die termen ga ik nog opzoeken, maar dus even goed kijken wat ik voor het geld krijg en of het ook de handigste oplossing is proef ik zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
Blueone schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 08:03:
[...]

Ik zal het eens navragen bij de installateur. Wij krijgen Uponor Smatrix naregeling icm een Nefit Enviline WP.
Verwijderd schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 22:38:
[...]

Dat is een slordige 1700 euro verschil ja. Werkt het systeem ook goed met overal vvw in combinatie met een lucht/water pomp?
Nog geen ervaring. Morgen komen de metselaars voor de binnenmuren van de begane grond. Onze installateur doet ca 40 WP installaties per jaar en werkt bijna uitsluitend met dit systeem (indien mensen naregeling wensen).
Artbij schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 22:58:

Is er afhankelijk van je huis. Wij verwachten grote verschillen tussen noord- en zuidkant van het huis. Noordkant weinig ramen, zuidkant bijna volledig glazen pui. Verwacht je veel onbalans door opwarming van de zon, dan is naregeling een goed alternatief. Bijkomend voordeel is dat het systeem zichzelf inregelt en blijft aanpassen.

Wij willen overigens alleen met sensoren gaan werken, omdat ik het bij ZLTV VVW een beetje onzinnig vind om naar behoefte aan de knoppen te gaan draaien. Daar is het systeem te traag voor.
Eenmalig instellen in een app of op een console en eventueel periodiek aanpassen als over langere tijd de behoeftes veranderen.

[ Voor 20% gewijzigd door Joris748 op 06-03-2019 08:55 ]

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Bij ons blijkt wel dat het nodig is (naregeling), zelfde probleem als @Joris748 , keuken op zuid wordt door de zon zo 23,5 graden, terwijl de ruimtes op oost/noord rond de 20 graden blijven.

Nodig is ook een groot woord, het hoeft natuurlijk niet, als je temperatuurschommelingen van 3,5 graad wilt accepteren, maar wij hadden het geld ervoor over.

Een ander dingetje waar wij mee te maken hebben is onze houtkachel. Als deze brand en de thermostaat zou ergens beneden hangen hebben we in de badkamer koude voetjes. Ook niet echt een optie volgens mijn vrouw :P

Als je ventilatiesysteem type D (WTW) hebt zal de temperatuur in de woning wel wat stabieler zijn, omdat de warmte uit de afgezogen lucht van de warmere ruimtes vanzelf de wat koudere ruimtes zullen verwarmen.

Maar dan komen we terecht in de definitie "onzinnig", en die is net zo subjectief als onze mening over vrouwen :P Wat de 1 mooi vindt kan de ander foeilelijk vinden, en wat de 1 als bittere noodzaak beschouwd kan de ander als overbodig beschouwen.

Zo zijn m'n zus & zwager een aangekochte woning flink aan het verbouwen, en als ik kijk wat m'n zwager investeert in Domotica (Loxone) vind ik dat weer "jammer geld".

Maar zo kan iedereen in dit topic zijn €€'s maar eenmaal uitgeven, en hebben we allemaal verschillende wensen.

[ Voor 8% gewijzigd door Grolsch op 06-03-2019 08:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Uiteraard ook van belang is dat vanwege de HSB er bij mij een droogsysteem vvw komt en dat is sneller regelbaar dan reguliere vvw. Zo heb ik het begrepen. Uiteindelijk vind ik het prima te betalen voor een systeem, mits het maar toegevoegde waarde biedt en, belangrijker nog, gewoon probleemloos werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avvd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Joris748 schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 08:52:
[...]

Ik zal het eens navragen bij de installateur. Wij krijgen Uponor Smatrix naregeling icm een Nefit Enviline WP.
Ik heb nog het een en ander gevonden in de systeemwijzer van nefit over naregeling met de enviline. Ik was telkens op zoneregeling aan het zoeken 8)7 Ik ga nog even iets in het nefit enviline topic posten hierover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16-09 19:09
Iemand hier een tip voor?

Wij gaan over een week of 5-6 starten met de bouw van ons casco. Ten behoeve van de bouw hebben we een verreiker gekocht, met name wanneer de dakelementen geplaatst moeten worden.

Met het huidige weer is ons terrein echter onberijdbaar, of, als het in eerste instantie wel berijdbaar is gaat het helemaal naar de klote en zakt de verreiker tot zijn assen in de modder. Afgelopen zaterdag heb ik ong 150m3 zand verplaatst - omdat het toen redelijk droog was - maar op dit moment is de grond zo naar de klote dat het niet meer mogelijk is om rond te rijden. En eigenlijk moet ik nog zo'n hoeveelheid verplaatsen (is de grond die uit onze fundering komt)

Als het rond de bouw dus een natte periode is is onze verreiker onbruikbaar en moet ik alsnog een kraan inhuren :(

Gisteren stond de verreiker bijna vast (4x4!) en de komende twee weken komt er ook geen dag droog weer zo te zien.

Wat voor opties zijn er?
- puin strooien: los van de kosten, dan ligt de komende 20 jaar mijn tuin vol keien. Opruimen lijkt me lastig.
- rijplaten: behoorlijk prijzig om het hele terrein vol te leggen
- underlayment: een flink stuk goedkoper - in ieder geval als ik de platen lang wil laten liggen - maar zou dat sterk genoeg zijn om met de verreiker van 10ton over te rijden?

[ Voor 7% gewijzigd door Stefke op 06-03-2019 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-12-2024

Rtificial

as fake as can be

Steenpuin is prima. ± 30 cm, in een laag of 3, tussentijds telkens goed aantrilen. Vervolgens aan het einde van de bouw met een graver afschrapen, en mooie zwarte grond leggen.

"Don't blow out my candle if you want yours to shine brighter..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Ik kan het eens navragen, maar zeker met het opruimen ben ik waarschijnlijk nog duurder uit dan wanneer ik voor 2 maanden rijplaten moet huren? (Ik ga daar deze week een offerte voor opvragen)
Voordeel is wel dat het zo lang blijft liggen als nodig is en dat de duur nagenoeg geen effect op de kosten heeft. En in principe kan ik zelf met de verreiker de boel opscheppen...

[ Voor 9% gewijzigd door Stefke op 06-03-2019 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-12-2024

Rtificial

as fake as can be

ik vond rijplaten ook niet zo goedkoop eerlijk gezegd.
Wat ik tijdelijk gedaan heb, voordat het puin gelegd was, is dikke rubber matten, eigenlijk afgeschreven lopende banden, leggen, die kunnen behoorlijk gewicht verdelen. Maar met een verreiker kan dat wel eens onvoldoende zijn, als je veel moet manoeuvreren. Plus, die matten zijn bizar zwaar.

Puin was voor mij niet zo'n dure optie, kon daarna ook nog gebruikt worden als fundering voor de oprit en verdere verhardingen.

"Don't blow out my candle if you want yours to shine brighter..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Kunststof rijplaten zijn ook nog een optie, kosten de helft voor het huren en zijn 10x lichter dan stalen platen, daardoor beter te handelen en dus ook qua transport een stuk goedkoper.

Misschien zelfs kunststof rijplaten kopen en later weer verkopen (maar ik heb al erg veel op die manier geinvesteerd, dat stopt ook wel een keer)

Eind vd week komt de "grondwerker" even kijken wat hij er van vindt. Die zou ook t puin eventueel kunnen leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16-09 21:20

WouterB

3680 Wp

stefijn schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 10:55:
- underlayment: een flink stuk goedkoper - in ieder geval als ik de platen lang wil laten liggen - maar zou dat sterk genoeg zijn om met de verreiker van 10ton over te rijden?
Koop een paar platen underlayment en/of OSB (nog een slagje goedkoper) en probeer het zou ik zeggen? In principe verdeel je het gewicht dan wel een stuk beter. Met invloed van het weer zullen ze uiteindelijk wel stukgaan / rotten, maar de bouwperiode zullen ze wel uithouden lijkt me.

Mocht het (voldoende) werken, dan zit je wel na de bouw met een berg niet meer bruikbare platen, ergens is dat wel weer zonde.

Je zou ook nog kunnen combineren, een deel met puin (zeker als je dat na de bouw kunt hergebruiken in de tuin voor opritten en onder de terassen enzo), en daar waar je niet zo vaak met de verreiker hoeft te zijn leg je dan platen neer?

Quatt in hoekhuis (130m2) met radiatoren, 3680Wp PV zie https://ei.tigoenergy.com/p/wouterb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeie
  • Laatst online: 12:19
Joris748 schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 08:52:

[...]

Is er afhankelijk van je huis. Wij verwachten grote verschillen tussen noord- en zuidkant van het huis. Noordkant weinig ramen, zuidkant bijna volledig glazen pui. Verwacht je veel onbalans door opwarming van de zon, dan is naregeling een goed alternatief. Bijkomend voordeel is dat het systeem zichzelf inregelt en blijft aanpassen.

Wij willen overigens alleen met sensoren gaan werken, omdat ik het bij ZLTV VVW een beetje onzinnig vind om naar behoefte aan de knoppen te gaan draaien. Daar is het systeem te traag voor.
Eenmalig instellen in een app of op een console en eventueel periodiek aanpassen als over langere tijd de behoeftes veranderen.
MBT dit, wij hebben hier ook 'last' van. Huis is dicht aan de noordkant, open en veel glas aan de zuidkant. Nu met de laagstaande zon veel zon inval in de keuken (woonkamer heeft overstek en minder last hiervan). Daardoor warmt het snel op, mede door het glasoppervlak in de keuken van 10m2 (schuifpui van 4m, kamerhoog). Op Oost ook nog een ruit van 5m2.

We gaan nu op zoek naar een zonwering om dit deels te voorkomen. Nu hebben we weinig leefruimtes aan de noordkant, maar je merkt wel dat het LTV systeem (L/W WP) door deze natuurlijke opwarming minder goed gaat functioneren, en op het moment dat de warmtebehoefte er is (huis koelt traag af) er hard aan moet trekken om het recht te breien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
WouterB schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 11:37:
[...]

Koop een paar platen underlayment en/of OSB (nog een slagje goedkoper) en probeer het zou ik zeggen? In principe verdeel je het gewicht dan wel een stuk beter. Met invloed van het weer zullen ze uiteindelijk wel stukgaan / rotten, maar de bouwperiode zullen ze wel uithouden lijkt me.

Mocht het (voldoende) werken, dan zit je wel na de bouw met een berg niet meer bruikbare platen, ergens is dat wel weer zonde.

Je zou ook nog kunnen combineren, een deel met puin (zeker als je dat na de bouw kunt hergebruiken in de tuin voor opritten en onder de terassen enzo), en daar waar je niet zo vaak met de verreiker hoeft te zijn leg je dan platen neer?
Ik heb nog een paar oude underlayment platen liggen dus dat ga ik zeker proberen, al was het maar omdat de verreiker nu in een hoekje staat waar ie niet meer wegkomt omdat de grond rond dat hoekje tot 50cm diep prut is. Misschien krijg ik hem met die platen weer uit die plek.

Maar gebruikt underlayment kost ook nog wel snel (oude) een euro of 15-20 per plaat en na de bouw kunnen ze zeker naar de sloop.

Kunststof rijplaten koop je al voor 60 euro (3x1m) en die zijn wel geld waard naderhand.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joris748
@stefijn Heb ook 24 nieuwe rijplaten (1x3 m) gekocht, omdat we in een woonunit op het kavel wonen. Kost inderdaad ca 60 euro per plaat. Maar heb er al voor 60 euro per plaat plezier van gehad. We gebruiken ze als tijdelijke inrit voor onze auto's en voor een pad naar de woonunit. Ik hou er straks een stuk of 4 achter en de rest gaat op Marktplaats.

Ondertussen al 4 of 5 keer moeten verleggen. En dat gaat het door het lage gewicht heel goed.

Stalen rijplaten, gebroken puin of stelcon platen liggen altijd op de verkeerde plek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Zijn die geschikt om er met 10ton over relatief zachte grond (bovenlaag) te rijden denk je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
stefijn schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 10:55:
Iemand hier een tip voor?

Wij gaan over een week of 5-6 starten met de bouw van ons casco. Ten behoeve van de bouw hebben we een verreiker gekocht, met name wanneer de dakelementen geplaatst moeten worden.

Met het huidige weer is ons terrein echter onberijdbaar, of, als het in eerste instantie wel berijdbaar is gaat het helemaal naar de klote en zakt de verreiker tot zijn assen in de modder. Afgelopen zaterdag heb ik ong 150m3 zand verplaatst - omdat het toen redelijk droog was - maar op dit moment is de grond zo naar de klote dat het niet meer mogelijk is om rond te rijden. En eigenlijk moet ik nog zo'n hoeveelheid verplaatsen (is de grond die uit onze fundering komt)

Als het rond de bouw dus een natte periode is is onze verreiker onbruikbaar en moet ik alsnog een kraan inhuren :(

Gisteren stond de verreiker bijna vast (4x4!) en de komende twee weken komt er ook geen dag droog weer zo te zien.

Wat voor opties zijn er?
- puin strooien: los van de kosten, dan ligt de komende 20 jaar mijn tuin vol keien. Opruimen lijkt me lastig.
- rijplaten: behoorlijk prijzig om het hele terrein vol te leggen
Je kunt ook nog drainage aanleggen, wil je uiteindelijk toch, want als je tuin nu een zwembad is wordt die dat straks ook.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Ja dat is ws ook nodig maar dat lijkt me handiger om dat pas te doen wanneer de definitieve grond(hoogte) is aangelegd? Anders rij ik volgens mij alles kaput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
stefijn schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 12:00:
Zijn die geschikt om er met 10ton over relatief zachte grond (bovenlaag) te rijden denk je?
De betonmixers zijn er hier ook gewoon overheen gereden. De 15 mm platen zijn tot 35 ton belastbaar.

We zitten hier wel op zandgrond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Wij zitten hier ook op zandgrond. Ik heb het idee dat met name de bovenste 10-15cm van het achterterrein prutzooi is, want de grond die uit de fundering kwam is is prima om overheen te rijden, zelfs in die natte situatie zijn er meer dan voldoende plekken waar ik nauwelijks 2cm in de "verse" ondergrond zak.
Het gaat om een paar plekken (nu specifiek een stuk van 3x3m) waar ik diep doorzak. Lijkt wel een oude geul of zo - niet dat daar aan de bovengrond iets van de zien is/was

Puin laten storten kost 750 tot 1000 eur en dan heb ik mijn tuin vol stenen gelegd. Vind ik toch niet echt een lekker idee...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
stefijn schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 15:10:
Wij zitten hier ook op zandgrond. Ik heb het idee dat met name de bovenste 10-15cm van het achterterrein prutzooi is, want de grond die uit de fundering kwam is is prima om overheen te rijden, zelfs in die natte situatie zijn er meer dan voldoende plekken waar ik nauwelijks 2cm in de "verse" ondergrond zak.
Het gaat om een paar plekken (nu specifiek een stuk van 3x3m) waar ik diep doorzak. Lijkt wel een oude geul of zo - niet dat daar aan de bovengrond iets van de zien is/was

Puin laten storten kost 750 tot 1000 eur en dan heb ik mijn tuin vol stenen gelegd. Vind ik toch niet echt een lekker idee...
Ik heb ook maar 1 of 2 plekken waar het blubber wordt, de meeste plekken zijn snel droog.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Misschien volstaat het om in eerste instantie een paar kunststof rijplaten te nemen en daar waar het problemen levert er nog een paar te halen. Die dingen kun je op je aanhanger vervoeren dus dat is redelijk goed te doen.

Eerste project wordt de verreiker uit zijn hoek krijgen... misschien de boer maar vragen om hulp met zijn trekker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
stefijn schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 15:14:
Misschien volstaat het om in eerste instantie een paar kunststof rijplaten te nemen en daar waar het problemen levert er nog een paar te halen. Die dingen kun je op je aanhanger vervoeren dus dat is redelijk goed te doen.

Eerste project wordt de verreiker uit zijn hoek krijgen... misschien de boer maar vragen om hulp met zijn trekker
Kan jouw eigen landrover dat niet? En je kunt je afzetten met je verreiker.

Met gestrekt been.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefke
Artbij schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 15:32:
[...]

Kan jouw eigen landrover dat niet? En je kunt je afzetten met je verreiker.
Dat eerste kan ik proberen ;)
het tweede, weet ik, zo heb ik hem ook uit de blubber gekregen. Maar echt afzetten kan alleen achteruit en hij staat in de verkeerde richting en draaien lukt daar niet. Misschien kan ik met de bak ook "trekken", maar dat moet ik maar eens proberen als het iets droger is.

edit: banden slapper gezet, blokken hout in de prut gelegd en met de graafbak getrokken, verreiker staat weer op een berijdbare plek... Nu even zien hoe ik ga fixen dat ik niet weer de hele boel kapot rij

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/V56Tq184/IMG-20190306-172401.jpg

Het gaat echt om die plek in het midden. Daaromheen blijft de verreiker prima "drijven". Misschien moet ik dat stuk maar leeggraven en vullen met zand wat uit de fundering komt. Je ziet ook gewoon tussen de prut droge happen zand vrijkomen, dus er zit daar gewoon een paar kuub shit in de grond.

[ Voor 38% gewijzigd door Stefke op 06-03-2019 17:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier ook veel gelezen over taxatie en vereisten voor een hypotheekverstrekker. Mijn adviseur meldde vandaag dat een taxatie verplicht is bij een investering van meer dan 500k. Ik wil ergens tussen de 400-450k lenen, maar kom met eigen middelen die ik inbreng wel over de 500k.

Dus moeten we laten taxeren wil ik zonder hobbels de centen krijgen......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:27
Verwijderd schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 19:21:
Hier ook veel gelezen over taxatie en vereisten voor een hypotheekverstrekker. Mijn adviseur meldde vandaag dat een taxatie verplicht is bij een investering van meer dan 500k. Ik wil ergens tussen de 400-450k lenen, maar kom met eigen middelen die ik inbreng wel over de 500k.

Dus moeten we laten taxeren wil ik zonder hobbels de centen krijgen......
Dat is dan een eis bij zelfbouw denk ik?
Bij project nieuwbouw hoeft het in ieder geval niet persé. (Koopsom woning 635k hier zonder taxatie en excl meerwerk en eigen geld)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

GeeMoney schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 20:40:
[...]

Dat is dan een eis bij zelfbouw denk ik?
Bij project nieuwbouw hoeft het in ieder geval niet persé. (Koopsom woning 635k hier zonder taxatie en excl meerwerk en eigen geld)
Grappig dat je het zegt, maar volgens mijn adviseur was dat ook bij project nieuwbouw. Hij redeneert natuurlijk wel vanuit een (of enkele) hypotheekverstrekker(s) die hij in gedachten heeft voor mij als klant. Niet iedere verstrekker heeft dezelfde eisen en ook per periode kunnen eisen weer veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaxMcFadden
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 21-06-2022
We hebben onlangs sanitair uitgezocht waarvoor we in het bestek hadden vermeld dat de aannemer daarvoor een stelpost zou opnemen. Nu blijkt dat in de uiteindelijke offerte van de aannemer deze stelpost niet is opgenomen... wat dus neerkomt op een financiële tegenvaller voor ons, want de kosten van het uitgezochte sanitair komen dus geheel bovenop de aannemerssom.

Ik vraag me af wie er nu uiteindelijk verantwoordelijk is. De aannemer of ik? De aannemer is het vergeten, maar ik heb uiteindelijk wel mijn handtekening onder de offerte gezet.

Nu maakt het voor ons niks uit verder want ik ben niet van zins dit hard te gaan spelen met mijn aannemer. We hebben een goede relatie met hem en we zijn erg tevreden over zijn werk, maar voor dit topic is het misschien wel een interessante discussie.

Ik denk overigens dat ik gewoon verantwoordelijk ben - had ik maar de offerte beter moeten controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:06
JaxMcFadden schreef op zondag 10 maart 2019 @ 20:48:
Ik denk overigens dat ik gewoon verantwoordelijk ben - had ik maar de offerte beter moeten controleren.
Dat zou ik inderdaad ook zeggen ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
We hebben onlangs sanitair uitgezocht waarvoor we in het bestek hadden vermeld dat de aannemer daarvoor een stelpost zou opneme. Nu blijkt dat in de uiteindelijke offerte van de aannemer deze stelpost niet is opgenomen... wat dus neerkomt op een financiële tegenvaller voor ons, want de kosten van het uitgezochte sanitair komen dus geheel bovenop de aannemerssom.

Ik vraag me af wie er nu uiteindelijk verantwoordelijk is. De aannemer of ik? De aannemer is het vergeten, maar ik heb uiteindelijk wel mijn handtekening onder de offerte gezet.

Nu maakt het voor ons niks uit verder want ik ben niet van zins dit hard te gaan spelen met mijn aannemer. We hebben een goede relatie met hem en we zijn erg tevreden over zijn werk, maar voor dit topic is het misschien wel een interessante discussie.

Heb je mondeling afgesproken dat in het bedrag van de offerte, deze stelpost zit? Dan zou het erin moeten zitten, maar als het niet op papier staat is het moeilijk je gelijk te krijgen...

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaxMcFadden
Artbij schreef op zondag 10 maart 2019 @ 21:33:
[...]

Heb je mondeling afgesproken dat in het bedrag van de offerte, deze stelpost zit? Dan zou het erin moeten zitten, maar als het niet op papier staat is het moeilijk je gelijk te krijgen...
Staat in het bestek wat destijds is aangeboden bij de verschillende aannemers waar ze hun offerte op gebaseerd hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
JaxMcFadden schreef op zondag 10 maart 2019 @ 21:34:
[...]

Staat in het bestek wat destijds is aangeboden bij de verschillende aannemers waar ze hun offerte op gebaseerd hebben.
"Grappig" is dat Jan bij mij ook wat dingen anders aangeboden heeft dan gevraagd.

Heb je zijn offerte niet grondig doorgenomen dan? Bij mij had hij bijvoorbeeld ander formaat ramen in de kelder aangeboden. Wie weet wat er nog meer anders in staat...

Met gestrekt been.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JaxMcFadden
Artbij schreef op zondag 10 maart 2019 @ 21:36:
[...]

"Grappig" is dat Jan bij mij ook wat dingen anders aangeboden heeft dan gevraagd.

Heb je zijn offerte niet grondig doorgenomen dan? Bij mij had hij bijvoorbeeld ander formaat ramen in de kelder aangeboden. Wie weet wat er nog meer anders in staat...
We zijn gezamenlijk met de architect door de verschillende offertes gelopen. Dingen die veranderd zijn vallen wat sneller op dan dingen die weggelaten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
We hebben onlangs sanitair uitgezocht waarvoor we in het bestek hadden vermeld dat de aannemer daarvoor een stelpost zou opnemen. Nu blijkt dat in de uiteindelijke offerte van de aannemer deze stelpost niet is opgenomen... wat dus neerkomt op een financiële tegenvaller voor ons, want de kosten van het uitgezochte sanitair komen dus geheel bovenop de aannemerssom.

Dat ligt er aan hoe je opdracht hebt gegeven.

Om dit soort gezeur te voorkomen was dit mijn opdracht
De documenten “Technische omschrijving” + “Nota van inlichtingen en wijzigingen.pdf” + bijbehorende tekeningen + 1 1 Lijstbezuinigingen zijn leidend.

Bovengenoemde documenten zijn altijd leidend bij geschillen, de offertes van ... zijn informatief
En ja, mijn aannemer was ook zo'n 20K vergeten mee te nemen in zijn offerte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaxMcFadden
Grolsch schreef op zondag 10 maart 2019 @ 22:22:
[...]
En ja, mijn aannemer was ook zo'n 20K vergeten mee te nemen in zijn offerte.
En je aannemer heeft uiteindelijk die 20K voor zijn rekening genomen? Das lekker verdiend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Artbij
JaxMcFadden schreef op maandag 11 maart 2019 @ 10:01:
[...]

En je aannemer heeft uiteindelijk die 20K voor zijn rekening genomen? Das lekker verdiend.
Als je dat verhalen van Grolsch hier leest lijkt het net of hij er geld bij gekregen heeft van zijn aannemer 😎.

Met gestrekt been.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
@JaxMcFadden / @Artbij

Bij de bouw van onze woning heeft onze architect / bouwbegeleider een bestek geschreven (Het document "technische omschrijving") en 4 aannemers hebben hierop gecalculeerd.

De prijzen lagen niet ver uit elkaar, en we zijn verder gegaan met de goedkoopste aannemer.

Als hij vervolgens bepaalde zaken "vergeet" is dat toch niet ons probleem :?
Het was wel mijn probleem geweest als ik mijn handtekening onder zijn offerte had gezet, maar dat heb ik niet.

Onze opdracht is duidelijk, "leveren conform document Technische omschrijving" voor xx geld.

Het zou toch ook erg oneerlijk zijn geweest voor de andere aannemers die waarschijnlijk wel goed gecalculeerd hebben?

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Maar vinden jullie dit gemeen dan :? Hij heeft gewoon een fout in zijn calculatie zitten, en ik vind dat dit niet mijn probleem is.

Ook hadden wij meerwerk, en dat hebben we gewoon afgerekend. Een man een man, een woord een woord zeggen wij in Twente.

We leven trouwens gewoon op goede voet hoor met de aannemer, gewoon goed communiceren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stefke
Wij krijgen na 9 maanden touwtrekken met een heel erg vervelende constructeur nu eindelijk ons SIP pakket binnenkort geleverd. Vanaf 15 april gaan we bouwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
@Grolsch dat is helemaal niet gemeen in mijn ogen.
Ik ben ook niet van het opzettelijk doemdenken maar die Jan is die 20K natuurlijk "express" vergeten om zodoende op het oog lager uit te komen.
Van een ieder wordt verwacht alle documenten grondig door te nemen en dat is aan zijn kant dus niet gedaan, dan moet hij in dit geval ook op de blaren zitten in mijn ogen.

Als het een voordeel van 20K was geweest dan melden ze dit ook niet :+ .

[ Voor 11% gewijzigd door GeeMoney op 11-03-2019 11:15 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:54
Nou laatste update is al weer een tijdje geleden. Ging allemaal niet helemaal vlekkeloos, hoop vertraging in de levering van de kozijnen, maar ze zitten er allemaal in. Dekvloer is vorige week gestort. Eind van de week gaat de stucadoor beginnen met zijn werk. Het einde komt nu echt in zicht. Hopen voor het eind van Mei te kunnen verhuizen :)

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

PSN: DutchTrickle PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
.

[ Voor 99% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 17:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maverick
Deleon78 schreef op maandag 11 maart 2019 @ 15:07:
[...]

Houd er rekening mee dat de vloeren en stucwerk echt tijd nodig hebben om te drogen. Zeker als je bv een houten vloer neemt.
Wij hebben in ieder geval heel veel meer tijd genomen (ook omdat we nog niet konden stoken) tussen oplevering (gestuct, januari) en verhuizen (april/mei).
Maar gefeliciteerd met de voortgang! Ziet er goed uit!
Ik hoop dat het met iets minder ook wel los zal lopen. We hebben houtskeletbouw, dus wanden zijn op het stucwerk na (wat ook vrij dun is) al droog. En ik wil na het stukadoren ook sowieso gaan stoken. Als dat nog niet kan met de installatie om dat die nog niet werkt dan maar met een bouwventilator(s). Anders geloof ik best dat het een hele tijd kan gaan duren voor er een beetje een acceptabele luchtvochtigheid heerst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderHorn
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-09 15:30
Zijn er hier ook Belgische bouwers in het forum.
Hebben jullie ook problemen met de aannemers ifv de "nieuwe" Wet Peeters? Deze verplicht sinds 1/7/2018 alle aannemers voor de ruwbouwwerken tot winddicht om een verzekering 10 jarige buergerlijke aansprakelijkheid te nemen.

Nu hebben wij, weliswaar in onze verbouwing, problemen met onze raamleverancier. Hier is reeds een voorschot betaald, ramen zijn al in productie. Maar nu vraagt de architect zijn attest op, en weigert de ramenboer deze te leveren. Zonder attest mag deze van de architect niet starten met de werken. Wij staan nu blijkbaar voor de keuze om de aannemer of de architect de deur te wijzen...

Hoe zouden jullie dat aanpakken?

[ Voor 6% gewijzigd door ThunderHorn op 11-03-2019 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:43
@ThunderHorn : Wat is een attest?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThunderHorn
Oei, blijkbaar wat ruis op de Vlaams-Nederlandse lijn :-)

Een soort van bewijs dat hij die verzekering heeft. Ofwel algemeen voor al zijn werven, ofwel voor mijn werf specifiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Een attest kennen we in Nederland ook wel hoor.
Een attest is een schriftelijk bewijs, een (officiële) verklaring die een mondelinge bewering versterkt, ondersteunt, wettigt.
Ik ken het in de staalwereld van de 3.1 attesten, een certificaat / cq bewijs wat aangeeft dat het materiaal een bepaalde herkomst heeft en een bepaalde kwaliteit heeft.

Dan staat er een chargenummer / smeltnummer op het materiaal, en je krijgt een certificaat waar dat nummer op staat zodat je zeker weet dat het materiaal daadwerkelijk het materiaal is waarmee gerekend is (S355J2 / 42CrMo4V bijvoorbeeld).

Vooral constructies die aan de NEN-EN1090 moeten voldoen (woningen vallen daar ook onder) moeten hieraan voldoen, dus als het goed is, heeft elke balk een chargenummer en achterliggend attest.

@ThunderHorn volgens mij is @blubbers ook een belg als ik het goed onthouden heb, en hij bouwt zo ongeveer alles zelf, dus misschien dat hij het weet :?

[ Voor 46% gewijzigd door Grolsch op 11-03-2019 19:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blubbers
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-09 09:58
ThunderHorn schreef op maandag 11 maart 2019 @ 15:37:
Zijn er hier ook Belgische bouwers in het forum.
Hebben jullie ook problemen met de aannemers ifv de "nieuwe" Wet Peeters? Deze verplicht sinds 1/7/2018 alle aannemers voor de ruwbouwwerken tot winddicht om een verzekering 10 jarige buergerlijke aansprakelijkheid te nemen.

Nu hebben wij, weliswaar in onze verbouwing, problemen met onze raamleverancier. Hier is reeds een voorschot betaald, ramen zijn al in productie. Maar nu vraagt de architect zijn attest op, en weigert de ramenboer deze te leveren. Zonder attest mag deze van de architect niet starten met de werken. Wij staan nu blijkbaar voor de keuze om de aannemer of de architect de deur te wijzen...

Hoe zouden jullie dat aanpakken?
Mijn architect heeft laatst ook gevraagd wie mijn buitenschrijnwerk gaat doen. Nu ik dit lees kan het goed zijn dat ze dit vragen om de 10 jarige aansprakelijkheid te controleren van de schrijnwerker.

Dat de raamplaatser geen attest wil opleveren geeft weinig vertrouwen voor als er later problemen zijn.
Maar eist je architect dat je een andere schrijnwerker neemt?! Dit is ook niet wettelijk volgens mij.
Ik zou je architect melden dat je gewoon met je schrijnwerker door gaat ookal levert hij geen attest op. Hij is het toch wettelijk verplicht je 10 jaar verder te helpen met problemen.

[ Voor 6% gewijzigd door blubbers op 12-03-2019 08:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderHorn
blubbers schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 08:47:
[...]

Mijn architect heeft laatst ook gevraagd wie mijn buitenschrijnwerk gaat doen. Nu ik dit lees kan het goed zijn dat ze dit vragen om de 10 jarige aansprakelijkheid te controleren van de schrijnwerker.

Dat de raamplaatser geen attest wil opleveren geeft weinig vertrouwen voor als er later problemen zijn.
Maar eist je architect dat je een andere schrijnwerker neemt?! Dit is ook niet wettelijk volgens mij.
Ik zou je architect melden dat je gewoon met je schrijnwerker door gaat ookal levert hij geen attest op. Hij is het toch wettelijk verplicht je 10 jaar verder te helpen met problemen.
Mijn architect kan dat inderdaad niet eisen. Maar die kan wel het contract met ons opzeggen, omdat architecten blijkbaar controle plicht hebben op die 10j BA van de aannemers, en zij anders in fout zijn...

Hopelijk loopt het bij jou allemaal wat vlotter :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blubbers
ThunderHorn schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 09:49:
[...]

Mijn architect kan dat inderdaad niet eisen. Maar die kan wel het contract met ons opzeggen, omdat architecten blijkbaar controle plicht hebben op die 10j BA van de aannemers, en zij anders in fout zijn...

Hopelijk loopt het bij jou allemaal wat vlotter :)
Dan zou ik er voor kiezen om de architect te laten vallen. Tenslotte de belangrijkste zaken zijn gebeurd, de ramen komen het laatst tijdens de ruwbouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16:00

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Waarom dwing je de kozijnenboer niet om zich aan de wet te houden?
De persoon wegsturen die zijn werk wel doet, lijkt mij de wereld op zijn kop.
Als ik de lezing goed herinner is dat attest een verzekering op het werk van de aannemer en gewoon wettelijk verplicht, het niet aanleveren geeft de aannemer een oneerlijke voorsprong op de concurentie in zijn prijsopgave. (hij heeft immers de kosten van de verzekering niet)
Misschien kan de orde van architecten een tip geven, die hebben vast vaker met dit bijltje gehakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Welke keuze hebben jullie gemaakt bij gasloos bouwen en verwarming op zolder? Deze vraag speelt hier momenteel; er is bij een plan waar wij naar kijken een warmtepomp en vloerverwarming op de beneden- en eerste verdieping maar op zolder is er niets geregeld. Hier zal een extra slaapkamer en werkkamer worden gerealiseerd waarvoor verwarming noodzakelijk is.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
Bor schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 11:48:
Welke keuze hebben jullie gemaakt bij gasloos bouwen en verwarming op zolder? Deze vraag speelt hier momenteel; er is bij een plan waar wij naar kijken een warmtepomp en vloerverwarming op de beneden- en eerste verdieping maar op zolder is er niets geregeld. Hier zal een extra slaapkamer en werkkamer worden gerealiseerd waarvoor verwarming noodzakelijk is.
Ondanks dat ik in projectbouw zit heb ik wel een EPC0 woning met warmtepomp en overal vloerverwarming.
Na een gesprek met de bouwer gaf deze aan bij mij dat als je er echt slaapkamers gaat maken (en dat is bij mij dus ook het geval) het toch wel sterk de aanbeveling had om vloerverwarming aan te leggen en de wtw/mechanische ventilatie ook daar te laten installeren. Ik heb dat dus laten doen, prijzen vielen mij eigenlijk heel erg mee.

Er gaan sommige verhalen rond dat de warmte van beneden toch wel iets doortrekt naar boven en door de hoge isolatie wel blijft "hangen". Die doe ik zelf echter af als onzin, ook in mijn vorige woning uit 2013 met hoge isolatienormen was verwarmen zeker op slaapkamers toch af en toe nodig (zeker met kinderen).

Veel mensen denk ook dat de verwarming op de slaapkamers altijd uit staat maar deze staat als het goed is op minimaal het halve maanstandje en dat betekend dat er gewoon regelmatig opgewarmd wordt om de echte koude uit de vetrekken te houden/halen.

Ook heb ik ervoor gekozen alle ruimtes met een eigen thermostaat uit te laten rusten op aparte groepen zodat mocht het een hobby ruimte worden of geen slaapkamer meer worden in de toekomst je gewoon in bepaalde vertrekken alsnog de temperatuur kan sturen.

[ Voor 31% gewijzigd door GeeMoney op 12-03-2019 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Ik zou ze hetzelfde bekijken als kamers op de 1e verdieping, wil je het er warm hebben, dan zul je toch verwarming moeten hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
stefijn schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 15:42:
[...]

Dat eerste kan ik proberen ;)
het tweede, weet ik, zo heb ik hem ook uit de blubber gekregen. Maar echt afzetten kan alleen achteruit en hij staat in de verkeerde richting en draaien lukt daar niet. Misschien kan ik met de bak ook "trekken", maar dat moet ik maar eens proberen als het iets droger is.

edit: banden slapper gezet, blokken hout in de prut gelegd en met de graafbak getrokken, verreiker staat weer op een berijdbare plek... Nu even zien hoe ik ga fixen dat ik niet weer de hele boel kapot rij

[Afbeelding]

Het gaat echt om die plek in het midden. Daaromheen blijft de verreiker prima "drijven". Misschien moet ik dat stuk maar leeggraven en vullen met zand wat uit de fundering komt. Je ziet ook gewoon tussen de prut droge happen zand vrijkomen, dus er zit daar gewoon een paar kuub shit in de grond.
In het verlengde hiervan: ik overweeg om in ieder geval het oppervlak waar later een (betonnen) terras komt +/- 50m2 te laten verharden. Dat is geen weggegooid geld want daar moet ik toch wat doen als fundering voor het te storten beton (of betonplaten, nog niet gekozen)
Verder koop ik een aantal kunststof rijplaten.

Wat als ik een flink stuk van het gazon laat verharden met puin. Kan ik daarna gewoon een laagje grond over het puin leggen (zeg 10-15cm) en daar gras op inzaaien? Of krijg ik dan een te droge grondlaag (het puin zal mogelijk te goed afwateren?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Nu online

Bor

GeeMoney schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 11:52:
[...]

Ondanks dat ik in projectbouw zit heb ik wel een EPC0 woning met warmtepomp en overal vloerverwarming.
Na een gesprek met de bouwer gaf deze aan bij mij dat als je er echt slaapkamers gaat maken (en dat is bij mij dus ook het geval) het toch wel sterk de aanbeveling had om vloerverwarming aan te leggen en de wtw/mechanische ventilatie ook daar te laten installeren. Ik heb dat dus laten doen, prijzen vielen mij eigenlijk heel erg mee.
Daar zat ik ook aan te denken. Een andere optie is electrisch verwarmen met bv accumulatoren maar dat vind ik ook niet ideaal. Rond welke prijs moet je ongeveer denken (natuurlijk afhankelijk van het oppervlakte)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blubbers
Bor schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 12:57:
[...]

Daar zat ik ook aan te denken. Een andere optie is electrisch verwarmen met bv accumulatoren maar dat vind ik ook niet ideaal. Rond welke prijs moet je ongeveer denken (natuurlijk afhankelijk van het oppervlakte)?
Wij hebben achteraf ook besloten om de eerste verdieping vvw bij te leggen. Dit is ongeveer 80m² extra, wel zonder aparte thermostaat. dat was 800 euro extra. Wel zelf te leggen. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
Bor schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 12:57:
[...]

Ik was totaal inclusief aparte zones, vloerverwarming, thermostaten en mechanische ventilatie/wtw schachten etc. rond de €2800,- kwijt. Totaal ook zo'n 80m2 aan oppervlakte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Nu online

Bor

GeeMoney schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 13:13:
[...]

Ik was totaal inclusief aparte zones, vloerverwarming, thermostaten en mechanische ventilatie/wtw schacten etc. rond de €2800,- kwijt. Totaal ook zo'n 80m2 aan oppervlakte.
Thanks. Het is altijd goed om te kunnen vergelijken of een goede inschatting te kunnen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderHorn
twain4me schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 11:44:
Waarom dwing je de kozijnenboer niet om zich aan de wet te houden?
De persoon wegsturen die zijn werk wel doet, lijkt mij de wereld op zijn kop.
Als ik de lezing goed herinner is dat attest een verzekering op het werk van de aannemer en gewoon wettelijk verplicht, het niet aanleveren geeft de aannemer een oneerlijke voorsprong op de concurentie in zijn prijsopgave. (hij heeft immers de kosten van de verzekering niet)
Misschien kan de orde van architecten een tip geven, die hebben vast vaker met dit bijltje gehakt.
Mijn architect ging verder navraag doen wat de mogelijke stappen zijn, maar raadt voorlopig aan om nog niets te doen. En desnoods de aannemer toch de werken te laten uitvoeren. Natuurlijk moet ik dan een papier tekenen waarop de architect vrijgesteld wordt van mogelijke gebreken.

Ik kan het bijvoorbeeld ook heel hard spelen. De ramen zijn al in productie, dus als ik mijn been stijf houdt, en hij wil dat attest niet voorleggen, pleegt hij in mijn ogen contractbreuk. Zou ik dus voorschot kunnen terugkrijgen, en zal hij zijn geproduceerde ramen in de vuilbak mogen gooien (héél specifiek formaat van ramen, dus moeilijk herbruikbaar op een andere werf).Dus ramenboer gaat denk ik geneigd zijn om te plooien, maar wat voor service krijg je dan nog...

Of ik hij plooit niet, en contract wordt stopgezet. Dan moet ik een nieuwe leverancier zoeken, en verlies ik veel tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Op zolder kan het ook goed warm worden, misschien is een lucht/lucht warmtepomp iets om daar te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwakkies
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 17:46
GeeMoney schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 13:13:
[...]

Ik was totaal inclusief aparte zones, vloerverwarming, thermostaten en mechanische ventilatie/wtw schachten etc. rond de €2800,- kwijt. Totaal ook zo'n 80m2 aan oppervlakte.
Dat is een nette prijs!
Voor 108,48m2 vloerverwarming hebben wij een prijs van € 4.301,77 gekregen. voor de MV installatie €1.699,50.
Is dit veel te hoog?

Tevens vraag ik me af wat wijsheid is omtrent het aanvragen van nutsvoorzieningen. We gaan namelijk een oude defensie loods uit 1926 (casco oplevering) afbouwen. Buitenkant wordt gerenoveerd, binnen geïsoleerd, maar de rest is aan onszelf. Zo ook het aanvragen van de nutsvoorzieningen.
Ergens zou ik een WP willen, maar betwijfel ik of hier in de toekomst geen betere oplossingen voor komen (we nemen ook nog geen zonnepanelen). Het idee nu is om toch een hybride ketel te nemen, maar de keuken verder wel gasloos te laten. Gas aanvraag is toch €1500 euro, maar twijfel of dit nu wel de moeite is. Wat denken jullie ? andere tips omtrent casco afbouwen zijn altijd welkom :) ! We zitten nu met een offerte van 1 ton, dit is inclusief keuken, badkamer, vloeren, al het installatie en stucwerk. Klinkt dit realistisch voor 110m2?
Ik ga sowieso eens even lekker bladeren!

[ Voor 6% gewijzigd door Kwakkies op 13-03-2019 09:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mensen hier ervaring met hypotheek voor de grond krijgen (waarvan ik zelf bijna 59% van het benodigde bedrag zelf inbreng) voordat je volledig rond bent met de aannemer?

Is nu discussie over de sondering en de te gebruiken fundering. Daarmee zal er snel een onzekerheid zijn van 5 tot 25k zuig ik even uit mijn duim, maar het is de vraag of de aannemer dat nu wil vastleggen als onvoorzien.

Zonder aannemingsovk krijg ik geen hypotheek wordt me steeds verteld door de financieel adviseur en een financiering voor enkel de grond gaat niet blijkbaar. Dit is ook het enige punt dat open staat en dat van de fundering is een beetje vervelend.

Er lag een oud sonderingsrapport dat is genomen als uitgangspunt, daarin werd geadviseerd palen te plaatsen. Het zou zo'n beetje de enige woning in de wijk zijn (beide buren en het hele blok achter hebben dit niet) met palen dan. Echter is de constructeur daar nu wel mee verder gegaan en zal een aanpassing van het rapport nodig zijn (mits mogelijk) om plaatfundering toe te passen. Beetje een domper, maar ik probeer in oplossingen te denken en wil vooruit.

Die grond moet ik voor datum x overnemen dus de tijd dringt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick
Verwijderd schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 09:52:
Mensen hier ervaring met hypotheek voor de grond krijgen (waarvan ik zelf bijna 59% van het benodigde bedrag zelf inbreng) voordat je volledig rond bent met de aannemer?

Is nu discussie over de sondering en de te gebruiken fundering. Daarmee zal er snel een onzekerheid zijn van 5 tot 25k zuig ik even uit mijn duim, maar het is de vraag of de aannemer dat nu wil vastleggen als onvoorzien.

Zonder aannemingsovk krijg ik geen hypotheek wordt me steeds verteld door de financieel adviseur en een financiering voor enkel de grond gaat niet blijkbaar. Dit is ook het enige punt dat open staat en dat van de fundering is een beetje vervelend.

Er lag een oud sonderingsrapport dat is genomen als uitgangspunt, daarin werd geadviseerd palen te plaatsen. Het zou zo'n beetje de enige woning in de wijk zijn (beide buren en het hele blok achter hebben dit niet) met palen dan. Echter is de constructeur daar nu wel mee verder gegaan en zal een aanpassing van het rapport nodig zijn (mits mogelijk) om plaatfundering toe te passen. Beetje een domper, maar ik probeer in oplossingen te denken en wil vooruit.

Die grond moet ik voor datum x overnemen dus de tijd dringt.
Misschien begrijp ik je verkeerd. Maar je kunt toch gewoon een nieuwe sondering laten uitvoeren? Daarvoor hoef je de grond niet in bezit te hebben. Dus een hypotheek heb je dan nog niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Kwakkies schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 09:36:
[...]

Dat is een nette prijs!
Voor 108,48m2 vloerverwarming hebben wij een prijs van € 4.301,77 gekregen. voor de MV installatie €1.699,50.
Is dit veel te hoog?
In mijn geval is het wel een uitbreiding op de bestaande situatie waar dus al vloerverwarming was op de andere verdiepingen en mechanische ventilatie/wtw ook.
Daar komt bij dat die technische installaties ook op de 2e verdieping staan die ik dus nu wilde laten meenemen in alles. Relatief dus denk ik een minder grote ingreep dan dat je 2 verdiepingen moet overbruggen of überhaupt nog geen wtw/mechanische ventilatie/vloerverwarming zou hebben.

In mijn vorige woning waren radiatoren de standaard en heb ik ook voor ongeveer €4800,- het hele huis van vloerverwarming laten voorzien, dat strookt een beetje met jouw bedrag waardoor ik het vermoeden heb dat het er nog helemaal niet is in jouw situatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maverick schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 10:04:
[...]

Misschien begrijp ik je verkeerd. Maar je kunt toch gewoon een nieuwe sondering laten uitvoeren? Daarvoor hoef je de grond niet in bezit te hebben. Dus een hypotheek heb je dan nog niet nodig.
Dat zou qua tijd niet gaan lukken, althans mij te krap worden.
Heb net gesprek gehad met iemand van het oorspronkelijke sonderingsrapport en die kon op basis van de grafiek melden dat grondverbetering met plaatfundering voldoende zou zijn bij 2 lagen HSB.

Die rapportaanpassing wordt binnen 2 weken gemaakt voor 400 euro ex. Ik blij als dat allemaal rond is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twodigits
Het lijkt raar als je eigen perceel het enige in een wijk is waar grondverbetering moet plaatsvinden, maar er kan bijvoorbeeld in het verleden net een sloot of zo hebben gelegen waardoor het nodig is. Gelukkig is een 400 euro geen erg grote tegenvaller lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

twodigits schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 09:23:
Het lijkt raar als je eigen perceel het enige in een wijk is waar grondverbetering moet plaatsvinden, maar er kan bijvoorbeeld in het verleden net een sloot of zo hebben gelegen waardoor het nodig is. Gelukkig is een 400 euro geen erg grote tegenvaller lijkt mij.
Het zou nagenoeg het enige huis zijn waar palenfundering zou komen. Dat zou ook waanzin zijn geweest. Zoals het nu uitziet, maximaal 1,70m grondverbetering en dat heb ik bij meerdere woningen in de buurt wel gezien. Al is gevoelsmatig 1,70 nog best diep, maar daar moet ik de specialisten op vertrouwen. Beter dan 4m denk ik maar....en ik heb een woonkamer straks een stuk onder het maaiveld, dus dat hoeft niet aangevuld te worden.

Edit: Tevens even kijken of de meerprijs van meteen een gedeelte onderkelderen de moeite waard is. Als dat genoeg voordelen biedt en de de kosten zijn behapbaar dan wellicht, maar in dit topic zie ik daar zeer uiteenlopende getallen voorbij komen :)

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 14-03-2019 10:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NDF82
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-09 20:55

NDF82

Doomed Space Marine

twodigits schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 09:23:
Het kan erg variëren. Bij ons moesten de palen 4.5m. Bij de buren 30m verder 12+m! Ik zou altijd een sonderingsonderzoek laten doen.

Pentium 233MHz MMX + Diamond Monster 3D 3DFX Voodoo II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twodigits
NDF82 schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 11:58:
[...]

Het kan erg variëren. Bij ons moesten de palen 4.5m. Bij de buren 30m verder 12+m! Ik zou altijd een sonderingsonderzoek laten doen.
Is dat zelfs niet heel dom om niet te doen? Maar dan nog, een onderzoek biedt bij positieve uitslag geen volledige garantie dat er zonder grondverbetering gebouwd kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
twodigits schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 13:18:
[...]

Is dat zelfs niet heel dom om niet te doen? Maar dan nog, een onderzoek biedt bij positieve uitslag geen volledige garantie dat er zonder grondverbetering gebouwd kan worden.
Hoezo geen garantie?

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twodigits
In de zin van ' geen zekerheid'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

twodigits schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 13:55:
[...]

Daar laat je de hele sondering juist voor doen toch? Op basis daarvan maakt de constructeur een beslissing en geeft de gemeente een goedkeuring. Als dat geen zekerheid biedt, wat dan wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
twodigits schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 13:55:
[...]

Dat snap ik, maar zie de reactie van @Verwijderd.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twodigits
Verwijderd schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 13:56:
[...]

Daar laat je de hele sondering juist voor doen toch? Op basis daarvan maakt de constructeur een beslissing en geeft de gemeente een goedkeuring. Als dat geen zekerheid biedt, wat dan wel?
Je weet het pas zeker als je het huis uitgegraven hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
twodigits schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 13:59:
[...]

Je weet het pas zeker als je het huis uitgegraven hebt.
Hoezo dat dan?

De bouwvakkers/loonwekers hebben geen idee van de grond die ze afgraven. En wordt dan echt niet meer gekeken hoe de gesteldheid is.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Jawel, bij de buren hebben ze afgegraven tot op de grond die "goed genoeg" was (oud funderingszand van oude schuur/betonnen) Dat was een heel kraterveld van verschillende hoogtes tot max 1m diep of zoiets. Heeft zeker 1/3 tot de helft minder afgraving tot gevolg gehad.
Bij ons moesten ze echt tot de gemeten 1,2m overal afgraven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Artbij
stefijn schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 14:22:
Jawel, bij de buren hebben ze afgegraven tot op de grond die "goed genoeg" was (oud funderingszand van oude schuur/betonnen) Dat was een heel kraterveld van verschillende hoogtes tot max 1m diep of zoiets. Heeft zeker 1/3 tot de helft minder afgraving tot gevolg gehad.
Bij ons moesten ze echt tot de gemeten 1,2m overal afgraven
Ik hoop mag toch hopen dat ze niet zomaar afgraven tot ze denken dat er wel voldoende draagvermogen is. Ik zou altijd het sonderingsrapport aanhouden.

Met gestrekt been.

Pagina: 1 ... 95 ... 272 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.

Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic