"Don't blow out my candle if you want yours to shine brighter..."
Er moeten genoeg metingen gedaan worden om die 100% te krijgen.....Rtificial schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 15:18:
Het sonderingsrapport is ook maar gebaseerd op een beperkt aantal sonderingen. Dat geeft je nooit 100% zekerheid. In de meeste gevallen is dit natuurlijk prima
Met gestrekt been.
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
De kleine aannemer die kijkt even op dinoloket wat voor grond het is en als het merendeel zand is dan gaan ze graven tot de harde laag en doen dan een handsondering om de draagkracht te bepalen.Artbij schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 14:36:
[...]
Ik hoop mag toch hopen dat ze niet zomaar afgraven tot ze denken dat er wel voldoende draagvermogen is. Ik zou altijd het sonderingsrapport aanhouden.
Als er ergens iets op palen moet komen wordt er als het goed is altijd een sondering gedaan.
Maar graven tot de goede grond en dan een handmeting is in veel gevallen goed genoeg.
Het gaat denk ik meer om het soort zand dat ze tegenkwamen. Als je mooi geel zand opgraaft, wat voor zin heeft het dan dat weg te halen en te vervangen door ander geel zand?
Verwijderd
Precies dit dus, hoe kan een bouwvakker/aannemer/graver nou weten wanneer de grond wel goed is? Buiten uitzonderlijke gevallen, zal enkel een sondering dat toch kunnen aangeven?Artbij schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 14:36:
[...]
Ik hoop mag toch hopen dat ze niet zomaar afgraven tot ze denken dat er wel voldoende draagvermogen is. Ik zou altijd het sonderingsrapport aanhouden.
Hier nu wat input van de architect en die gaf aan dat bij grondverbetering tot 1,70 onder maaiveld feitelijk betekent rond de 70cm verbeteren, want de fundering start al een meter onder het maaiveld. Dat zou (flink) schelen in de kosten.
Yep, in ons geval werd er tijdens het uitgraven nog een oude gedempte sloot ontdekt. Natuurlijk precies op de plek waar geen sondering gedaan was. Is gewoon verder uitgegraven en gevuld met geel zand.stefijn schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 16:46:
Een sondering met 3 punten is ook maar een indicatie van de gemiddelde grondsamenstelling.
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
tot aan waar de aannemer dacht dat het wel konJoris748 schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 16:55:
[...]
Yep, in ons geval werd er tijdens het uitgraven nog een oude gedempte sloot ontdekt. Natuurlijk precies op de plek waar geen sondering gedaan was. Is gewoon verder uitgegraven en gevuld met geel zand.
Verwijderd
Mijn aannemer neemt die verantwoordelijkheid echt niet op zich. Hoeft maar iets te gebeuren in de toekomst en dan weet je meteen naar wie gewezen wordt.stefijn schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 16:55:
[...]
tot aan waar de aannemer dacht dat het wel kon
Nog los van de kosten, je betaalt gewoon per kuub voor afvoer en aanvoer grond, die post wil je redelijk helder vooraf hebben.
Zo'n situatie waar je een onvoorziene situatie tegenkomt is daar uiteraard een uitzondering op, want onvoorzien....
Snap best dat lang niet overal en iedereen zo strikt daarin is, maar als het een keer mis gaat loopt het ook meteen flink in de papieren.
Alleen had ik een beetje verwacht dat het uit zou stralen naar de rest van de vloer maar er is best wel een temperatuur verschil op een warmtebeeld opname

Zou dat een slecht punt in de vloer isolatie kunnen zijn ?
Het is een broodjesvloer en voldoet aan de bouw norm.
Of is het simpelweg: in de hoek sta je niet dus het is normaal.
De andere hoeken staan objecten en kan ik niet makkelijk een foto maken.
[ Voor 11% gewijzigd door jacovn op 15-03-2019 08:50 ]
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
Sorry jong, maar dat gebeurt echt niet. Er worden gemiddeld 3 metingen gedaan, en dat biedt in het algemeen voldoende zekerheid. Om dat beetje extra zekerheid te bieden wordt het funderingsadvies over het algemeen nog iets overdreven. Maar dat betekent niet dat je gegarandeerd geen verrassingen tegenkomt, en ingenieur die het rapport afgeeft zal je ook zeker niet die garantie geven.Artbij schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 15:21:
[...]
Er moeten genoeg metingen gedaan worden om die 100% te krijgen.....
Bij ons gaf de ABN AMRO aan te kunnen financieren op basis van een kostenraming van de aannemer zolang je nog minimaal 20% van de aanneemsom aan extra leencapaciteit hebt. Dit om zekerheid te hebben dat als de bouwsom uiteindelijk tegenvalt je alsnog in staat bent dat deel bij te lenen.Verwijderd schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 09:52:
Mensen hier ervaring met hypotheek voor de grond krijgen (waarvan ik zelf bijna 59% van het benodigde bedrag zelf inbreng) voordat je volledig rond bent met de aannemer?
Om een voorbeeld te geven:
Kosten grond 150k
Kostenraming aannemer: 400k
Als je in dit geval een leencapaciteit hebt van minimaal 150+400+(20%*400=100) = 650k kan het.
Wel zeiden ze tegen ons dat in zo'n constructie het bouw-deel van de hypotheek wordt geblokkeerd totdat er een getekende aanneemovereenkomst ligt. Je kunt er dan dus geen geld uit opnemen.
* Je zou eigenlijk de temperatuur van punt 1 moeten bepalen bij een binnentemperatuur van 18ºC, dan heb je het netjes gedaan volgens de NEN-norm. Als die waarde dan 11,7 of hoger is: bouwbesluitwaardig.
Verwijderd
Mag je dan wel je eigen inbreng aftrekken? Dus als je een ton zelf meeneemt die aftrekken van de grond?Daniel schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 09:17:
[...]
Bij ons gaf de ABN AMRO aan te kunnen financieren op basis van een kostenraming van de aannemer zolang je nog minimaal 20% van de aanneemsom aan extra leencapaciteit hebt. Dit om zekerheid te hebben dat als de bouwsom uiteindelijk tegenvalt je alsnog in staat bent dat deel bij te lenen.
Om een voorbeeld te geven:
Kosten grond 150k
Kostenraming aannemer: 400k
Als je in dit geval een leencapaciteit hebt van minimaal 150+400+(20%*400=100) = 650k kan het.
Wel zeiden ze tegen ons dat in zo'n constructie het bouw-deel van de hypotheek wordt geblokkeerd totdat er een getekende aanneemovereenkomst ligt. Je kunt er dan dus geen geld uit opnemen.
De ruimte temperatuur naar 18 celcius brengen is niet echt handig, graad erbij kost relatief veel tijd en energie. Het is verder aangenaam in huis, en bij de punten waar ik een koudebrug verwacht had (lateien op 2 plekken om doorkruip gaten in de fundering te realiseren) die ik niet deze temperatuur verschillen (slechts 0.4 graden in de woonkamer bij voorgevel en 1.1 graad bij overgang keuken naar geisoleerde garage).aikink schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 11:37:
@jacovn Een hoek heeft veel verliesoppervlak in vergelijking met een vierkante meter vloer. Met de f-factor kun je bepalen hoe goed een bouwknoop geïsoleerd is. Uitgaande van een buitentemperatuur van 0ºC kom ik met het plaatje in je post op een f-factor van 0,78. Het Bouwbesluit vereist ten minste 0,65 bij woningbouw.
* Je zou eigenlijk de temperatuur van punt 1 moeten bepalen bij een binnentemperatuur van 18ºC, dan heb je het netjes gedaan volgens de NEN-norm. Als die waarde dan 11,7 of hoger is: bouwbesluitwaardig.
Maar inderdaad heeft die hoek natuurlijk veel verlies oppervlakte met buiten.
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
Uiteraard, wat je zelf meeneemt gaat af van je financieringsbehoefte. De prijs van de grond ligt (neem ik aan) vast dus daar heeft de bank geen onzekerheid meer over. De regel is dat je 20% meer moet kunnen lenen dan wat je nu denkt nodig te hebben voor de aannemer.Verwijderd schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 12:36:
[...]
Mag je dan wel je eigen inbreng aftrekken? Dus als je een ton zelf meeneemt die aftrekken van de grond?
In mijn rekenvoorbeeld moet je bij 150k grondprijs en 400k raming aannemer dus 530k kunnen lenen als je zelf een ton inbrengt.
Reden van mijn vraag is dat onze nieuwe HSB woning bij alle gipswanden een kier van 1,5-2 cm heeft tussen de onderkant van de gipsplaat en de vloer. Ik vraag mij af of ik dat af moet dichten om de wand luchtdicht te houden voor de isolatie.
----
Bij de Rabobank mochten we na de taxatie van onze oude woning ook de verwachte overwaarde aftrekken van de financieringsbehoefte. Je krijgt daarvoor een overbruggingshypotheek, let wel op dat je daar dan weer rente over betaald over de periode tussen start bouw en overdracht van je huidige woning. Dat laatste had ik bijvoorbeeld vergeten op te nemen in de begroting. Want hypotheek is xDaniel schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 16:07:
[...]
Uiteraard, wat je zelf meeneemt gaat af van je financieringsbehoefte. De prijs van de grond ligt (neem ik aan) vast dus daar heeft de bank geen onzekerheid meer over. De regel is dat je 20% meer moet kunnen lenen dan wat je nu denkt nodig te hebben voor de aannemer.
In mijn rekenvoorbeeld moet je bij 150k grondprijs en 400k raming aannemer dus 530k kunnen lenen als je zelf een ton inbrengt.

---
Wij hebben op dit moment nog geen verwarming op zolder, wanneer ik het nodig vind zal ik infraroodpanelen plaatsen.Bor schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 11:48:
Welke keuze hebben jullie gemaakt bij gasloos bouwen en verwarming op zolder? Deze vraag speelt hier momenteel; er is bij een plan waar wij naar kijken een warmtepomp en vloerverwarming op de beneden- en eerste verdieping maar op zolder is er niets geregeld. Hier zal een extra slaapkamer en werkkamer worden gerealiseerd waarvoor verwarming noodzakelijk is.
[ Voor 60% gewijzigd door SonicFC op 16-03-2019 14:35 . Reden: meer ]
Wat mij betreft zou de luchtdichting achter de leidingspouw opgelost moeten zijn, niet ervoor, maar goed. Als je dit nu nog goed wil dichten moet je gaan afplakken met luchtdichtingstape. In dit geval zou ik net als bij de ramen kiezen voor een voorgevouwen tape, dan maak je een mooie scherpe hoek met de vloer. Daarna een plint er overheen.SonicFC schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 14:27:
Ik herinner mij dat er een aantal maanden geleden in dit topic gesproken werd over het afdichten van de kier tussen de onderkant van gipswanden en de vloer. Ik heb me rotgezocht maar ik kan deze posts nergens meer vinden, zegt het misschien iemand iets? Het ging niet over kimband, want dat is specifiek voor de natte cellen.
Reden van mijn vraag is dat onze nieuwe HSB woning bij alle gipswanden een kier van 1,5-2 cm heeft tussen de onderkant van de gipsplaat en de vloer. Ik vraag mij af of ik dat af moet dichten om de wand luchtdicht te houden voor de isolatie.
----
[...]
Bij de Rabobank mochten we na de taxatie van onze oude woning ook de verwachte overwaarde aftrekken van de financieringsbehoefte. Je krijgt daarvoor een overbruggingshypotheek, let wel op dat je daar dan weer rente over betaald over de periode tussen start bouw en overdracht van je huidige woning. Dat laatste had ik bijvoorbeeld vergeten op te nemen in de begroting. Want hypotheek is x
---
[...]
Wij hebben op dit moment nog geen verwarming op zolder, wanneer ik het nodig vind zal ik infraroodpanelen plaatsen.
`Rtificial schreef op zondag 17 maart 2019 @ 07:41:
[...]
Wat mij betreft zou de luchtdichting achter de leidingspouw opgelost moeten zijn, niet ervoor, maar goed. Als je dit nu nog goed wil dichten moet je gaan afplakken met luchtdichtingstape. In dit geval zou ik net als bij de ramen kiezen voor een voorgevouwen tape, dan maak je een mooie scherpe hoek met de vloer. Daarna een plint er overheen.
Check, ik verwacht ook dat dit voor de spouw afgedicht is. Maar dit is niet iets wat ik eenvoudig later alsnog kan doen. Tx voor de tip!
Het wordt een traditioneel gebouwde bungalow van 170m2, 4 slaapkamers (zonder kelder) met een glazen hoekpui/gevel richting tuin. We gaan uit van 550€ per m3 excl. keuken, vloeren en tuin. Incl BTW. Excl. leges, hypotheekkosten, architectkosten en natuurlijk excl. grond van 633m2 die ons 126k incl btw kost.
Heel anders dan we in eerste instantie wilden maar we willen geen bestaand huis ivm slechte isolatie, oude technieken, rare indelingen, lelijke keukens enz. Dan maar duurder en zelf bouwen.
Tekeningen zal ik zsm delen!
Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum
Dit is niet nodig als er al een garage is.Bor schreef op maandag 18 maart 2019 @ 09:14:
Wat rekenen jullie als stelpost voor een buitenberging? Ik begrijp dat deze volgens het bouwbesluit verplicht is. Geldt dit ook wanneer er al een garage is? Kosten voor iets als een berging vind ik erg lastig in te schatten. De bouwer laat het plaatsen van een berging over aan de koper in een plan waar bij naar kijken. Er lijkt wel een verplichting te zijn om dit binnen 6 maand na oplevering te doen. Is dat gebruikelijk?
Wij hebben een berging waar een auto in kan staan volgens de tekening,Bor schreef op maandag 18 maart 2019 @ 09:14:
Wat rekenen jullie als stelpost voor een buitenberging? Ik begrijp dat deze volgens het bouwbesluit verplicht is. Geldt dit ook wanneer er al een garage is? Kosten voor iets als een berging vind ik erg lastig in te schatten. De bouwer laat het plaatsen van een berging over aan de koper in een plan waar bij naar kijken. Er lijkt wel een verplichting te zijn om dit binnen 6 maand na oplevering te doen. Is dat gebruikelijk?
Enige eis die ik had was een parkeer vak voor 1 auto op eigen terrein, en dat mag dan geen berging/garage zijn.
Dus als er nu op de tekening “garage” staat, is dat niet te vervangen door “beging” ?
Garage is vervanging van berging. Wij hebben alleen een inpandige garage, geen buitenberging.jacovn schreef op maandag 18 maart 2019 @ 10:20:
[...]
Wij hebben een berging waar een auto in kan staan volgens de tekening,
Enige eis die ik had was een parkeer vak voor 1 auto op eigen terrein, en dat mag dan geen berging/garage zijn.
Dus als er nu op de tekening “garage” staat, is dat niet te vervangen door “beging” ?
Als de eis is dat er een auto op eigen terrein geparkeerd moet kunnen worden, dan telt de garage inderdaad niet als zodanig. Het is dan dus een parkeervak (al dan niet onder carport) EN een garage.
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
Als je garage (= overige gebruiksfunctie voor het stallen van motorvoertuigen) aan bovenstaand voldoet, dan is een aparte buitenberging niet verplicht.Artikel 4.30. Aansturingsartikel
1. Een te bouwen woonfunctie, … ..., heeft een afsluitbare bergruimte om fietsen of scootmobielen beschermd tegen weer en wind te kunnen opbergen.
Artikel 4.31. Aanwezigheid, bereikbaarheid en afmetingen
1. Een woonfunctie heeft als nevenfunctie een niet-gemeenschappelijke afsluitbare bergruimte met een vloeroppervlakte van ten minste 5 m² bij een breedte van ten minste 1,8 m en een hoogte daarboven van ten minste 2,3 m.
2. Niet van toepassing.
3. Een bergruimte als bedoeld in dit artikel is vanaf de openbare weg rechtstreeks bereikbaar via het aansluitende terrein of een gemeenschappelijke verkeersruimte.
4. Niet van toepassing.
Artikel 4.32. Regenwerend
De uitwendige scheidingsconstructie van een bergruimte als bedoeld in artikel 4.31 is, … ..., regenwerend.
Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum
Verwijderd
Iemand een idee welke systemen wel geschikt zijn om later te egaliseren? Scheelt aanzienlijk.
Edit: Scratch that, komt overal anhydriet op dus geen issues.
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 19-03-2019 22:05 ]
Wij hebben dit redelijk recent nog geregeld bij Nationale Nederlanden. Zelf een verklaring opgesteld dat we binnen 2 jaar de bouw zouden afronden.Verwijderd schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 09:52:
Mensen hier ervaring met hypotheek voor de grond krijgen (waarvan ik zelf bijna 59% van het benodigde bedrag zelf inbreng) voordat je volledig rond bent met de aannemer?
We bouwen in eigen beheer en moesten wel een schriftelijke begroting overleggen die door onze bouwkundige onderbouwd en akkoord bevonden is. We hebben hiervoor dus zelf een begroting opgesteld aan de hand van een eerste calculatie van een aannemer (deze hebben we als referentie voor ons project gebruikt). De calculatie hebben we naar eigen wens aangepast en op verzoek van NN laten accorderen door onze adviseur. Dit is gebeurd op basis van de gebruikelijke m3 prijs tov het aantal m3 van onze woning. Dit totaalbedrag is dan vergeleken met onze begroting.
We hebben de grond gepasseerd zonder onherroepelijke omgevingsvergunning maar mét akkoord vooroverleg gemeente en bewijs van aanvraag van de vergunning. De depotgelden zijn bevroren totdat de definitieve omgevingsvergunning binnen is maar een aanneemovereenkomst was niet nodig.
We hebben hierbij wel gebruik gemaakt van een zelfstandige tussenpersoon als hypotheekadviseur. Ik heb het gevoel dat het ons zelf rechtstreeks bij de bank niet gelukt was. Desondanks wel gewoon een hypotheekrente van 2,79% voor 30 jaar vast. Alleen de advieskosten zijn iets hoger.
[ Voor 10% gewijzigd door RayMotix op 19-03-2019 22:38 ]
Verwijderd
Verder is het nu even druk met regelen, aansluitingen voor de bouw zijn aangevraagd, start bouw staat gepland voor eind april voor de grondwerkzaamheden, einde jaar zou alles wel afgerond moeten zijn als er niet teveel vertraging optreedt.
Eind goed, al goed.twain4me schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 11:44:
Waarom dwing je de kozijnenboer niet om zich aan de wet te houden?
De persoon wegsturen die zijn werk wel doet, lijkt mij de wereld op zijn kop.
Als ik de lezing goed herinner is dat attest een verzekering op het werk van de aannemer en gewoon wettelijk verplicht, het niet aanleveren geeft de aannemer een oneerlijke voorsprong op de concurentie in zijn prijsopgave. (hij heeft immers de kosten van de verzekering niet)
Misschien kan de orde van architecten een tip geven, die hebben vast vaker met dit bijltje gehakt.
Ramenleverancier heeft uiteindelijk gisteren gebeld dat hij toch de verzekering gaat nemen.
Blijkbaar is deze regelgeving nog vrij nieuw binnen België (juli 2018), waardoor er nog niet veel precedenten zijn. Niemand kon een eenduidig antwoord geven.
Onze architect had ondertussen ook wat navraag gedaan bij andere aannemers, die op hun beurt met andere architecten hadden gepraat. Waarschijnlijk was dat ook al tot bij de ramenboer geraakt (is uiteindelijke een kleine wereld), en heeft die schrik gekregen op mogelijks negatief advies dat architecten aan hun klanten zouden kunnen geven.
Al bij al veel assumpties, maar blij dat het goed komt en de werken kunnen vorderen.
De stucadoor is bij ons bijna klaar. Nu nog laten drogen (gaat snel met dit weer) en dan verven. Ondertussen moet wij het plafond nog afmaken. We willen in mei verhuizen.
Het werd wel eens tijd

Warp systemsVerwijderd schreef op maandag 18 maart 2019 @ 19:12:
Ik moet nog doorkrijgen welk droogbouw vvw systeem er komt, maar de vloerenman meldde dat niet elk systeem geschikt is voor egalisatie. Bij zo'n systeem moet je nog een mdf ondervloer plaatsen voor het marmoleum erop kan.
Iemand een idee welke systemen wel geschikt zijn om later te egaliseren? Scheelt aanzienlijk.
Edit: Scratch that, komt overal anhydriet op dus geen issues.

Dat wordt met een aggregaat werken (kost natuurlijk weer extra geld) en water bietsen van de buren.
Ja, ze hebben lange aanlooptijden. Ik heb vorig jaar oktober met ze om tafel gezeten, en moest voor de Kerst alle definitieve tekeningen inleveren met leidingstroken. Dan stond ik in week 14 geplandDaniel schreef op maandag 25 maart 2019 @ 10:52:
Nou, het gezanik begint al. 28 november vorig jaar bouwaansluiting aangevraagd bij Alliander voor levering week 7. In de bevestiging stond al dat ze niets konden beloven, maar soit. Factuur komt keurig 4 weken voor de leverdatum, dus week 3, dat kunnen ze wel op tijd. Vervolgens komen ze nu pas volgende week (week 14) schouwen en geven ze aan te streven naar aansluiting 6-8 weken later, dus week 20 tot 22. Een f*****g half jaar voor een stroomkast. En dan maar verbaasd doen dat het niet opschiet met de woningbouw. Als het nu een veld in de middle of nowhere was maar nee, het is rondom al volledig bebouwd en aangesloten.
Dat wordt met een aggregaat werken (kost natuurlijk weer extra geld) en water bietsen van de buren.
De bouw schiet intussen al wel hard op bij ons!

Deze week wordt de andere zijde afgetimmerd, en dan komen volgende week de pannen erop.

Close-up van het metselwerk. Zeer blij met de voegloze steen!

Binnen ook al een heel eind, deze week komt de elektra man even zijn leidingen over de vloer leggen, en dan kan de dekvloer erin.
Moet je dat zelf doen / waarom doet de aannemer dit niet voor je? Dat is toch veel makkelijker plannen?Daniel schreef op maandag 25 maart 2019 @ 10:52:
Nou, het gezanik begint al. 28 november vorig jaar bouwaansluiting aangevraagd bij Alliander voor levering week 7. In de bevestiging stond al dat ze niets konden beloven, maar soit. Factuur komt keurig 4 weken voor de leverdatum, dus week 3, dat kunnen ze wel op tijd. Vervolgens komen ze nu pas volgende week (week 14) schouwen en geven ze aan te streven naar aansluiting 6-8 weken later, dus week 20 tot 22. Een f*****g half jaar voor een stroomkast. En dan maar verbaasd doen dat het niet opschiet met de woningbouw. Als het nu een veld in de middle of nowhere was maar nee, het is rondom al volledig bebouwd en aangesloten.
Mooi! Wat een ruimte ook. Staan je plattegronden/tekeningen ook ergens op het forum?hierynomus schreef op maandag 25 maart 2019 @ 11:49:
[...]
De bouw schiet intussen al wel hard op bij ons!
[Afbeelding]
Deze week wordt de andere zijde afgetimmerd, en dan komen volgende week de pannen erop.
[Afbeelding]
Close-up van het metselwerk. Zeer blij met de voegloze steen!
[Afbeelding]
Binnen ook al een heel eind, deze week komt de elektra man even zijn leidingen over de vloer leggen, en dan kan de dekvloer erin.
Pentium 233MHz MMX + Diamond Monster 3D 3DFX Voodoo II
Wel ergens ja, voor het gemak hier nog eens. Let op, indelingen van keuken en badkamer zijn anders dan op de plattegrondNDF82 schreef op maandag 25 maart 2019 @ 13:02:
[...]
Mooi! Wat een ruimte ook. Staan je plattegronden/tekeningen ook ergens op het forum?

Mooie woning inderdaad @hierynomus!NDF82 schreef op maandag 25 maart 2019 @ 13:02:
[...]
Mooi! Wat een ruimte ook. Staan je plattegronden/tekeningen ook ergens op het forum?
@NDF82 als je in dit topic zoekt naar posts van hierynomus dan staan de tekeningen in de eerste post
Hoeder van het Noord-Meierijse dialect
Aannemer heeft het ook gedaan, maar ik krijg die updates welNDF82 schreef op maandag 25 maart 2019 @ 13:02:
[...]
Moet je dat zelf doen / waarom doet de aannemer dit niet voor je? Dat is toch veel makkelijker plannen?
Het is en blijft een gekut inderdaad (deels ook afhankelijk van welke regio je bouwt) maar de netbeheerders etc. hebben een chronisch te kort aan personeel, dan af en toe ook nog wat weersinvloeden etc. en je bent zo een poosje verder inderdaad (en een 3 weken later is dan niets).Daniel schreef op maandag 25 maart 2019 @ 10:52:
Afgelopen weekend nog een monteur/graver gesproken voor dergelijke klussen, ze hadden her en der nog klussen staan die al in december 2018 afgerond hadden moeten zijn "volgens planning" maar ze nog niet aan toe gekomen zijn.
En het is niet per definitie wie het eerst komt, die het eerst maalt. Als ze bijv. bij een aantal woningen achter elkaar kunnen die bijna in het verloop van elkaar liggen, maar die hebben later aangevraagd (de laatste woning(en) dan) dan doen ze eerst die voordat ze toch naar jou toe komen.
Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!
Een kale gestucte muur trekt alle vocht/vuil direct in. Een (voorgestreken en) gesausde muur is makkelijk(er) schoon te maken met een vochtige doek. Het zal ook iets kras/stootvaster zijn verwacht ik. Verder geeft onbehandelde stuc wit poeder af als je er langs wrijft.anboni schreef op maandag 25 maart 2019 @ 16:20:
Onze aannemer levert de wanden zowel beneden als boven sausklaar gestuct op. Is daarna sausen alleen nog maar een visueel dingetje, of heeft het ook nog een beschermende functie? We twijfelen of we bijkeuken, berging en washok ook moeten (laten) sausen.
Conclusie: ik zou het even in de voorstrijk en latex zetten.
Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926
Bij ons zijn ze, weliswaar op tijd-ish, 3x langs geweest voor het in orde was. Als ze nu iets meer tijd in voorbereiding hadden gestoken, dan hadden ze in dezelfde tijd 3 aansluitingen kunnen realiseren.Annuk schreef op maandag 25 maart 2019 @ 16:27:
[...]
Het is en blijft een gekut inderdaad (deels ook afhankelijk van welke regio je bouwt) maar de netbeheerders etc. hebben een chronisch te kort aan personeel, dan af en toe ook nog wat weersinvloeden etc. en je bent zo een poosje verder inderdaad (en een 3 weken later is dan niets).
Afgelopen weekend nog een monteur/graver gesproken voor dergelijke klussen, ze hadden her en der nog klussen staan die al in december 2018 afgerond hadden moeten zijn "volgens planning" maar ze nog niet aan toe gekomen zijn.
En het is niet per definitie wie het eerst komt, die het eerst maalt. Als ze bijv. bij een aantal woningen achter elkaar kunnen die bijna in het verloop van elkaar liggen, maar die hebben later aangevraagd (de laatste woning(en) dan) dan doen ze eerst die voordat ze toch naar jou toe komen.
Hebben meer mensen vergelijkbare ervaringen?
Wij hebben ook flink moeten bellen.Joris748 schreef op maandag 25 maart 2019 @ 16:47:
[...]
Bij ons zijn ze, weliswaar op tijd-ish, 3x langs geweest voor het in orde was. Als ze nu iets meer tijd in voorbereiding hadden gestoken, dan hadden ze in dezelfde tijd 3 aansluitingen kunnen realiseren.
Hebben meer mensen vergelijkbare ervaringen?
Uiteindelijk heeft mn zwangere vriendin een mede-zwangere aan de telefoon bij Heijmans zover gekregen om ons(ze woonunit) voorrang te geven. Deze indruk had ik iig omdat ik al >6x gebeld werd en redelijk van het kastje naar de muur gestuurd werd. M'n vriendin belt 2x en week later kwamen ze schouwen... Deze man zei ook letterlijk: "ik moest van telefoniste x snel hier langs".
Weet van onze buren dat ze hier ook flink aan hebben lopen trekken, die hebben zelfs nog een weekje op een generator gezeten.
Uiteindelijk was de vertraging enkele weken tov gepland en op tijd voor onze verhuizing.
[ Voor 5% gewijzigd door bbbrumbrum op 25-03-2019 17:05 ]
The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?
Haha, vergelijkbare situatie. Mijn vrouw (34 weken zwanger) is naast de weg gestopt bij een busje van Enexis en heeft de gebruiker van de bedrijfsbus aangesproken. Binnen een mum van tijd had ze een projectleider aan de lijn, was er begrip en hebben ze voor ons het vuur uit de sloffen gelopenbbbrumbrum schreef op maandag 25 maart 2019 @ 16:59:
[...]
Wij hebben ook flink moeten bellen.
Uiteindelijk heeft mn zwangere vriendin een mede-zwangere aan de telefoon bij Heijmans zover gekregen om ons(ze woonunit) voorrang te geven. Deze indruk had ik iig omdat ik al >6x gebeld werd en redelijk van het kastje naar de muur gestuurd werd. M'n vriendin belt 2x en week later kwamen ze schouwen... Onze buren hebben hier ook flink aan moeten trekken, die hebben zelfs nog een weekje op een generator gezeten.
Uiteindelijk was de vertraging enkele weken tov gepland en op tijd voor onze verhuizing.
Voor de twijfelaars over woonunits:
We wonen nu bijna 9 maanden in de unit, met onze twee kinderen. We hebben er nog geen moment spijt van dat we naar een woonunit verhuisd zijn. Natuurlijk kunnen we niet wachten om naar het nieuwe huis te gaan, maar het wonen op het bouwkavel in een woonunit bevalt boven verwachting goed.
Beseffen ons wel dat we in een luxepositie zitten:
- We wonen nu op onze droomstek, genieten iedere dag van de ruimte om ons heen
- Woonunit 108 m2
- Gasgestookte CV-ketel voor verwarming (radiatoren) en warm water.
- Airco units
- Kavel is 1800 m2. We hebben een stuk van ca 300 m2 omheind, zodat onze oudste veilig buiten kan spelen.
Ja, morgen maar even zien wat de aannemer voorstelt. Om ons heen wordt gebouwd dus we kunnen vast wel ergens bietsen voor de tussentijd. De eerste weken zullen ze niet zo veel nodig hebben inderdaad.MrFl0ppY schreef op maandag 25 maart 2019 @ 17:07:
@Daniel Gezeik hadden wij ook. Echter was de buurman al wel voorzien. Toen met hem de afspraak gemaakt dat we daar even mochten tappen voor een vergoeding. De eerste weken werd er toch nog niet zo veel gebruik van gemaakt. Was een stuk goedkoper dan een aggregaat e.d.
Mocht de netbeheerder toch lastig blijven doen vraag de aansluiting dan aan op het NABIJ adres. Dan is er in principe geen excuus meer mogelijk.
Laat je niet afpoeieren door de netbeheerder. Blijf drammen en pushen. Er is nog steeds een aansluitverplichting.
Ik heb ondertussen een 06-nummer van een regiomanager onder een voorkeur knop staan en schakel de probleem gevallen gewoon door. Ondanks de tientallen verzoeken omdat niet te doen.
Je zegt nu 2 verschillende dingen: enerzijds dat er geen postcode nodig is voor het aansluiten, anderszijds dat deze postcode & huisnummer er pas is als de omgevingsvergunning is verleend.gumtree schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 21:27:
Laat je bij het aansluiten van de NUTS niet afscheppen door de netbeheerder dat je adres nog incompleet is. Ik krijg de laatste tijd redelijk wat telefoontjes van toekomstige bouwers die aangeven dat de NUTS bedrijven geen postcode hebben en zonder postcode geen aansluitingen kunnen maken. Dit is stierenpoep. Zodra je omgevingsvergunning is verleend is er een adres. Dat kun je opzoeken in de BAG (https://bagviewer.kadaster.nl) Met de BAG-id's kan een netbeheerder iedere aansluiting voor je regelen. Het is alleen de laatste maanden een perfect smoesje om wat ruimte en rust te creëren in de drukke planning.
Mocht de netbeheerder toch lastig blijven doen vraag de aansluiting dan aan op het NABIJ adres. Dan is er in principe geen excuus meer mogelijk.
Laat je niet afpoeieren door de netbeheerder. Blijf drammen en pushen. Er is nog steeds een aansluitverplichting.
Ik heb ondertussen een 06-nummer van een regiomanager onder een voorkeur knop staan en schakel de probleem gevallen gewoon door. Ondanks de tientallen verzoeken omdat niet te doen.
Beide zijn waar. Wij zijn aangesloten enkele maanden voordat de vergunning gepasseerd was.
Nummerbesluit lag er al wel, maar dat is zover ik weet enkel intern voor de gemeente.
Gelukkig zijn we dat traject voorbij, ons SIP cascopakket zal nu over 2 weken geleverd worden en dan beginnen we 15 april met bouwen. Spannend!
Nog even hier op terugkomen. In het verleden had ik veel projecten in Brabant en bij grondverbeteting werd door de constructeur altijd aangegeven dat de dragende zandlaag gecontroleerd moest worden met kleine handsonderingen. Niet dat alle aannemers dat dan zullen doen maar er werd zeker gemeld dat het geen kwestie is van blind tot minus zoveel graven.stefijn schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 15:42:
Die draagkracht kun je meten toch? Net als dat de draagkracht van mijn zandbed gemeten is en twee keer hoger dan vereist bleek (zelf aangetrild)
Het gaat denk ik meer om het soort zand dat ze tegenkwamen. Als je mooi geel zand opgraaft, wat voor zin heeft het dan dat weg te halen en te vervangen door ander geel zand?
Als de dragende grond te diep zit is er overigens nog een alternatief: zogenaamde open gat palen. Dat zijn niet echt palen maar meer putten (diameter 60 a 80cm) die je (soms met behulp van ringen dacht ik) een paar meter uitgraaft. Daar komt dan weer een balken fundering op.
Wij hebben het vorig jaar hier ook gehad.Joris748 schreef op maandag 25 maart 2019 @ 17:09:
[...]
Haha, vergelijkbare situatie. Mijn vrouw (34 weken zwanger) is naast de weg gestopt bij een busje van Enexis en heeft de gebruiker van de bedrijfsbus aangesproken. Binnen een mum van tijd had ze een projectleider aan de lijn, was er begrip en hebben ze voor ons het vuur uit de sloffen gelopen. Ze was 36 weken zwanger toen we stroom hadden en de woonunit in konden.
Voor de twijfelaars over woonunits:
We wonen nu bijna 9 maanden in de unit, met onze twee kinderen. We hebben er nog geen moment spijt van dat we naar een woonunit verhuisd zijn. Natuurlijk kunnen we niet wachten om naar het nieuwe huis te gaan, maar het wonen op het bouwkavel in een woonunit bevalt boven verwachting goed.
Beseffen ons wel dat we in een luxepositie zitten:
- We wonen nu op onze droomstek, genieten iedere dag van de ruimte om ons heen
- Woonunit 108 m2
- Gasgestookte CV-ketel voor verwarming (radiatoren) en warm water.
- Airco units
- Kavel is 1800 m2. We hebben een stuk van ca 300 m2 omheind, zodat onze oudste veilig buiten kan spelen.
Weken aan het bellen naar Heimans, maar voorbij de mevrouw aan de telefoon kom je niet.
Toen ik 2 dagen voor aansluiten van de woonunit begon te melden dat er een woonunit bij kwam en dat het zonder stroom en water lastig wonen is ging het ineens snel.
Donderdag schouwen, vrijdag aansluiten, vrijdag woonunit plaatsen en meteen op water en stroom
En dan denk je dat je omdat je 4 weken vooraf het aan laat sluiten je op tijd bent, niks is minder waar.
De datum op mijnaansluiting.nl is voor heijmans een wensweek, alleen geloven ze daar zelf niet in sprookjes.
Tijd van werken, tijd van rusten
Verwijderd
Water binnen 1 dag erdoor, kan ingepland worden. Elektra pas na een belletje kwam de offerte en die is nu getekend retour. Beiden worden door eenzelfde uitvoerder aangesloten, maar die heeft wel een opdracht nodig eer die in beweging komt.
Ook moest ik dan voor week 16 foto's doorsturen van de kavel met waterput en bouwkast anders haalden ze week 21 voor de aansluiting sowieso niet. Waarop m'n aannemer terecht zegt, best vroeg dan staat al dat spul daar een beetje diefstalgevoelig te wezen.
Heb voorgesteld de foto te maken en het gevoelige spul weg te laten tot een week voor aansluiting ofzo. Snap dit soort omslachtige processen niet helemaal.
Volgens NEN2555 is het verplicht rookmelders op het lichtnet te hebben. Kan hier van worden afgeweken? Hoe doen jullie dat? En hebben jullie misschien alternatieve rookmelders die met een relais informatie sturen danwel geactiveerd kunnen worden?
https://duurzamehuizenroute.nl/woning/vrijstaande-woning-2019-ommen
Op tekening laten zetten dat het 230V rookmelders zijn volgens NEN2555, en lekker plaatsen wat je wilt. Klaar.Vantage92 schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 12:13:
Ik zou graag de GIRA Dual Q rookmelders willen hebben, omdat ik ze kan koppelen met mijn Loxone en dan ook als alarm kan gebruiken en omdat ze zowel hitte als rook detecteren. Echter zijn ze batterij gevoed. Er is een 230V sokkel beschikbaar maar die is erg lelijk..
Volgens NEN2555 is het verplicht rookmelders op het lichtnet te hebben. Kan hier van worden afgeweken? Hoe doen jullie dat? En hebben jullie misschien alternatieve rookmelders die met een relais informatie sturen danwel geactiveerd kunnen worden?
Deze regels zijn er gekomen om de burger die geen weet van de zaken heeft te beschermen zodat ze nooit met niet werkende melders zitten en in de veronderstelling zijn van wel.
Jij kiest bewust voor een bepaald type en neem aan dat dit type ook zichzelf meldt zodra de accu's leegraken.
(laat wel een loze leiding leggen zodat ze altijd nog geplaatst kunnen worden, just to be sure)
(Het zou me niet verbazen dat wanneer je de nen er op naslaat dat ze niet per se 230V gevoedt moeten zijn maar dat wanneer ze actief melden wanneer de accu bijna leeg is dat het ook voldoet) -> Let op: aanname!
[ Voor 3% gewijzigd door ybos op 27-03-2019 20:37 ]
Ik vind het nogal veel eigenlijk, als ik online zoek zie ik meeprijzen van ongeveer 30 tot 40 euro per m2 tussen triple glas en zonwerend triple glas met verder dezelfde specificaties.
Iemand hier ervaring mee?
Qua keuze is weglaten overigens bijna geen optie, de andere - en natuurlijk effectievere - optie is zonwering aan de buitenkant van de gevel maar omdat we deels schuine glaspartijen hebben kom je dan al snel uit bij een combinatie van vaste shutters en normale screens. Dat is nog veel duurder (voor 1 raam van 5 m2 kwam ik al op 2.000 euro)
Niet mijn bouwer maar mijn kozijnen/glas leverancier adviseerde om het niet te doen. Hij vond het te duur voor wat het biedt: weinig en in de zomer te weinig om effectief iets te betekenen.Daniel schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 12:29:
Mijn bouwer adviseert zonwerend glas in de achtergevel te zetten. Deze ligt bij ons op het zuiden en is grotendeels van glas. De meerprijs zou 2250 euro ex btw zijn. Totaal is het ongeveer 40 m2 aan glas, dus dat komt neer op 56 euro per m2 meerprijs. Het is puur materiaal, qua zetten is het niet meer werk.
Ik vind het nogal veel eigenlijk, als ik online zoek zie ik meeprijzen van ongeveer 30 tot 40 euro per m2 tussen triple glas en zonwerend triple glas met verder dezelfde specificaties.
Qua keuze is weglaten overigens bijna geen optie, de andere - en natuurlijk effectievere - optie is zonwering aan de buitenkant van de gevel maar omdat we deels schuine glaspartijen hebben kom je dan al snel uit bij een combinatie van vaste shutters en normale screens. Dat is nog veel duurder (voor 1 raam van 5 m2 kwam ik al op 2.000 euro)
Onze situatie is anders (enkel beneden verdieping, oppervlakte +-20m2) en hebben daarom gekozen voor een knikarmscherm. Weliswaar duurder (+-5500 euro) maar vonden het wel waard omdat we er ook onder kunnen zitten (heeft meer functies).
Wij zitten daar ook een beetje mee. Ons huis blijkt meer naar het zuidwesten te staan dan we dachten plus onze bomen geven meer schaduw. Daardoor is niet de voorzijde de kant waar zonwering moet komen, maar de hele rechterkant (3 ramen gaat het dan om)Daniel schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 12:29:
Mijn bouwer adviseert zonwerend glas in de achtergevel te zetten. Deze ligt bij ons op het zuiden en is grotendeels van glas. De meerprijs zou 2250 euro ex btw zijn. Totaal is het ongeveer 40 m2 aan glas, dus dat komt neer op 56 euro per m2 meerprijs. Het is puur materiaal, qua zetten is het niet meer werk.
Het enige "probleem" daarbij is een schuipui van 4x2,4m. We overwegen daar zonwerend glas, maar waarschijnlijk doet dat niet voldoende.
Een andere optie is een vaste zonwering met houten lamellen van 1-1,2 diep, precies uitgekiend op de hoge zomerzon (*). Misschien is dat voor jullie ook een idee.
Ons hele huis wordt met houten vertical latten bekleed dus in ons geval past dit ook best goed bij het ontwerp.
(*) of misschien zelfs een openslaande "garagedeur" met houten lamellen, als dat enigzins betaalbaar is. Als die dicht is loopt de houten gevel door, als ie open is heb je meteen een afdak.
Ja zonwerend glas is zeker geen zonwering. Als je ook hoogzomer de warmte buiten wil houden ontkom je niet aan een echte vorm van zonwering die voorkomt dat er zonlicht en -warmte binnen komen. Waar wij een beetje op hopen is dat het zonwerend (triple) glas + dakoverstek + de koeling van de WP voldoende is om 340 van de 365 dagen per jaar comfortabel te houden. Dat het op die paar dagen per jaar dat het 30+ graden is wat warmer wordt binnen is niet zo'n groot probleem. We hebben een houten huis dat weinig warmte vasthoudt in de massa, dus het is niet zoals bij mijn huidige betonnen appartement waar een beetje zomerdag inhoudt dat het tot eind oktober warm is binnen.stefijn schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 12:54:
[...]
We overwegen daar zonwerend glas, maar waarschijnlijk doet dat niet voldoende.
Een normaal zonnescherm kan bij ons niet omdat we een veranda hebben, de palen daarvan staan in de weg. Wat wel zou kunnen is een lamellenplafond maken tussen de achtergevel en de palen van de veranda, ter hoogte van de 1e verdiepingsvloer. Dit houdt dan de hoge zon weg uit de woonkamer maar je houdt wel gewoon licht. Dit kan ook makkelijk achteraf.

Wij denken aan zoiets:

Of, ws iets minder betaalbaar :

Inderdaad achteraf aan te brengen en past goed bij de stijl van onze woning
Verwijderd
Kijken wat er aan het eind van de rit over is aan budget.....
Ik vind screens niet bijster mooi
[ Voor 5% gewijzigd door Stefke op 28-03-2019 13:50 ]
Verwijderd
Een screen verduistert gewoon het raam en heeft (zeker bij inbouw) nauwelijks impact op de uitstraling van je buitengevel. Een aanbouw, of andere oplossing op jouw plaatjes is altijd zichtbaar. Ongeacht of het bij de stijl past, dat is een overweging.stefijn schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 13:49:
Smaken verschillen. Ik vind beide foto's er prachtig uitzien. Zoals gezegd, het past bij de uitstraling van ons huis (bekleed met verticaal onbehandeld hout)
Ik vind screens niet bijster mooi
Daarom zorgen overstekken bij ons voor zonwering en rolgordijnen voor lichtwering.
De overstekken hebben een functie als de zon hoog staat, de rolgordijnen als de zon laag staat.
De aansluitingen zijn bij ons allemaal goed gegaan, wel ruim van tevoren aangevraagd. Inmiddels is de aansluiting van water en elektra (we hebben geen gas) naar binnen getrokken, vandaag wordt de riolering aangesloten. Niemand had ons trouwens van tevoren verteld dat je 2 keer de volledige aansluitkosten moet betalen. Eerst voor de bouwaansluiting en daarna voor het naar binnen verplaatsen.
Over een maand hopen we te kunnen verhuizen. De stukadoor is klaar en het is super snel gedroogd. Over een paar weken wordt het nog gespoten/geverfd. Momenteel wordt aan het plafond gewerkt. Een gevaarlijk karweitje omdat we een enorme vide hebben en het hoogste punt bijna 9 meter is.
Inderdaad, wij hebben daarom, voor onze nieuwbouw, gekozen voor raffstores (buitenjaloezieen) die de zon tegen houden maar het licht op het plafond projecteren. Zo houd je het licht binnen, de warmte buiten en de verbinding met buiten.Joris748 schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 13:58:
Het mooiste is om lichtwering en zonwering te scheiden. In de zomer wil ik niet in een donker huis zitten, om de zon buiten te houden.
Daarom zorgen overstekken bij ons voor zonwering en rolgordijnen voor lichtwering.
De overstekken hebben een functie als de zon hoog staat, de rolgordijnen als de zon laag staat.
Op de begane grond hebben we 10 meter glas op het zuiden. Hiervoor hebben we een veranda van drie meter diep met overstek. De lamellen zijn zo geplaatst dat er in de zomer geen zon op de ramen valt en in de winter juist wel. Ik had offertes gevraagd voor beweegbare lamellen maar dat is voor 10*3 tussen de 15K en 22K..

We krijgen overigens ook een houten (passief)huis.
https://duurzamehuizenroute.nl/woning/vrijstaande-woning-2019-ommen
Denk dat je daar bij onze woningen niet veel aan hebt. Alleen de ochtendzon komt via de achterkant binnen.stefijn schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 13:35:
Wij hebben ook een houten huis (straks), SIP
Wij denken aan zoiets:
[Afbeelding]
Of, ws iets minder betaalbaar :
[Afbeelding]
Inderdaad achteraf aan te brengen en past goed bij de stijl van onze woning
Met gestrekt been.
We krijgen ook nog een glazen gevel op het noordoosten in de woonkamer en een schuifpui in de slaapkamer, daar komt inderdaad 's ochtends een paar uur zon naar binnen. Dat wil ik zo houden
[ Voor 10% gewijzigd door Stefke op 28-03-2019 16:19 ]
Rechterkant is inderdaad de zonkant. Daar moet je echt iets mee doen.stefijn schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 16:16:
Wij krijgen 2 grote ramen aan de rechterkant (plus 1 kleine), daar staat van 8 tot ergens 16u de zon op zonder onderbreking. Daar moeten we echt wel wat met zonwering doen, tenminste dat verwacht ik voor 95%. Eerst maar eens een casco bouwen met ramen erin
We krijgen ook nog een glazen gevel op het noordoosten in de woonkamer en een schuifpui in de slaapkamer, daar komt inderdaad 's ochtends een paar uur zon naar binnen. Dat wil ik zo houden
Met gestrekt been.
Wij hebben dit lamellendak. Het werkt prachtig, is degelijk en heel mooi, Maar, erg arbeidsintensief om het mooi en schoon te houden. De bovenkant kun je eigenlijk alleen open, en dus enkel per lamel, schoonmaken. Als jet het niet doet ziet het er niet uit als je'm open zet. Plus valt dan alle vuil op je tafels en stoelen.Daniel schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 13:22:
[...]
Wat wel zou kunnen is een lamellenplafond maken tussen de achtergevel en de palen van de veranda, ter hoogte van de 1e verdiepingsvloer. Dit houdt dan de hoge zon weg uit de woonkamer maar je houdt wel gewoon licht. Dit kan ook makkelijk achteraf.
[Afbeelding]
Achteraf denk ik dat ik voor een praktischer oplossing zou kiezen.
Mijn huis is slimmer dan ik...
Zonder al teveel offtopic te gaan, maar kan je niet gewoon eens in de zoveel tijd met een ladder en een telescopisch schoonmaak iets vanaf de randen (dus niet erop gaan lopenConrado schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 20:18:
[...]
Wij hebben dit lamellendak. Het werkt prachtig, is degelijk en heel mooi, Maar, erg arbeidsintensief om het mooi en schoon te houden. De bovenkant kun je eigenlijk alleen open, en dus enkel per lamel, schoonmaken. Als jet het niet doet ziet het er niet uit als je'm open zet. Plus valt dan alle vuil op je tafels en stoelen.
Wij hebben dit ook overwogen maar vonden het veel te duur (tegen de 20K). Daarnaast waren we bang voor geluidsoverlast bij regen. Hoe ervaren jullie geluid bij regen?Conrado schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 20:18:
[...]
Wij hebben dit lamellendak. Het werkt prachtig, is degelijk en heel mooi, Maar, erg arbeidsintensief om het mooi en schoon te houden. De bovenkant kun je eigenlijk alleen open, en dus enkel per lamel, schoonmaken. Als jet het niet doet ziet het er niet uit als je'm open zet. Plus valt dan alle vuil op je tafels en stoelen.
Allemaal geprobeerdRUFFNECK schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 20:27:
[...]
Zonder al teveel offtopic te gaan, maar kan je niet gewoon eens in de zoveel tijd met een ladder en een telescopisch schoonmaak iets vanaf de randen (dus niet erop gaan lopen) aan de slag gaan, terwijl ze dicht zijn?
De onderkant van het dak is glad, maar aan de bovenkant haken de lamellen in elkaar, met kanaaltjes er tussen en dat is met een afdichting gedaan. Maakt de boel echt waterdicht, maar natte bladeren en vuil gaat er wel in die kanalen en tussen de randen zitten. Dat krijg je niet weggespoten bij een dicht dak.
Ja, je hoort de regen. Het is duidelijk luider dan als je onder glas zit, maar veel minder als bij voorbeeld onder kunststof kanaalplaat. Ik vind het niet hinderlijk.NDF82 schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 20:31:
[...]
Wij hebben dit ook overwogen maar vonden het veel te duur (tegen de 20K). Daarnaast waren we bang voor geluidsoverlast bij regen. Hoe ervaren jullie geluid bij regen?
Ik zoek ook zonwering voor mijn nieuw te bouwen huis. Het worden inbouwscreens of zonwerend glas.Daniel schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 12:29:
Van zonwerend glas kan ik nog weinig vinden en heb om testrapporten gevraagd, want de ontwikkelingen op dit gebied staan ook niet stil.
Ik probeer hier een oplossing voor te vinden dmv natuurlijke beplanting. Op een subtiele manier zonder gelijk een bos aan te leggen.el frikandel schreef op maandag 1 april 2019 @ 13:45:
[...]
Ik zoek ook zonwering voor mijn nieuw te bouwen huis. Het worden inbouwscreens of zonwerend glas.
Van zonwerend glas kan ik nog weinig vinden en heb om testrapporten gevraagd, want de ontwikkelingen op dit gebied staan ook niet stil.
Wellicht heeft iemand dit ook zo toegepast?
Nadeel van veel (groot?) groen dicht op je huis is veel meer vocht en dus mos en groenaanslag op dak en wanden en vaker schoonmaken dakgoten.SjakieZulu schreef op maandag 1 april 2019 @ 13:50:
[...]
Ik probeer hier een oplossing voor te vinden dmv natuurlijke beplanting. Op een subtiele manier zonder gelijk een bos aan te leggen.
Informatie over zonwerend (sonnenschütz) glas op Wikipedia
Wikipedia: Sonnenschutzglas – Wikipedia
Een berkenboom is daar erg goed voor, die heeft een niet al te dicht bladerdek, zodat het niet te donker wordt en trekt ook geen vogels aan. Een aantal op een rij, een paar meter van je huis en je hebt goede zonwering in de zomer.SjakieZulu schreef op maandag 1 april 2019 @ 13:50:
[...]
Ik probeer hier een oplossing voor te vinden dmv natuurlijke beplanting. Op een subtiele manier zonder gelijk een bos aan te leggen.
Berkenbomen laten een bende achter. En mensen met allerchien kunnen er ook niet goed tegen schijnbaar.Ernemmer schreef op maandag 1 april 2019 @ 15:05:
[...]
Een berkenboom is daar erg goed voor, die heeft een niet al te dicht bladerdek, zodat het niet te donker wordt en trekt ook geen vogels aan. Een aantal op een rij, een paar meter van je huis en je hebt goede zonwering in de zomer.
Met gestrekt been.
200 jaar geleden had ze al leidlindes
En tegewoordig heb je heel veel keuze is leivorm bomen.
Een plataan kun hier ook voor gebruiken. Je moet wel jaarlijks snoeien maar heeft vrijwel geen last van insecten.
Gewoon ZHR++ glas dus.el frikandel schreef op maandag 1 april 2019 @ 14:44:
Voor degene die de Duitse taal machtig zijn:
Informatie over zonwerend (sonnenschütz) glas op Wikipedia
Wikipedia: Sonnenschutzglas – Wikipedia
Als je er tijdelijk woont en of eerst wilt proberen en of de ruiten niet wilt vervangen kun je ook zonwerende folie kopen. Ik heb waar ik nu woon wat van deze folie geplakt;
https://www.webshop-raamf...ilver-80x-hc-zonwering-82
Werkt uitermate prima. Naja, als het je hobby is door die ruit te zitten en van de buitenwereld te genieten kom je wel van een koude kermis thuis, want lichtdoorlaat en kleuren zijn wel wat minder. Maar in de praktijk zit daar toch altijd een gordijn voor, dus meh. Warmtewering is uitstekend nu en 's zomers klemt de deur niet meer en worden m'n gordijnen niet geroosterd
Lagere mate van zonwerendheid met hogere LTA is er ook trouwens. Maar als je nieuwbouwd kun je natuurlijk direct ZHR++ glas kopen. Ik zou sowieso nooit ramen op het zuiden doen zonder overstek of externe zonwering.
Ik zie die folie bijna nergens gebruikt worden, terwijl er gezien de hoeveelheid permanente gordijnen, blinderingsfolie en mobiele airco's veel meer mensen het zouden moeten opplakken.
[ Voor 8% gewijzigd door kabeltjekabel op 01-04-2019 23:47 ]

Volgende stappen zijn grondkabels ingraven, frezen en egaliseren :-)
Daarna plaatsen we een hekwerk om de kindjes op de luchtplaats te houden
Beregeningsinstallatie willen we later doen.
De folie zit aan de buitenkant van de spouw, dat is een stuk efficiëntere plaatsing dan achter je isolerende spouw.kabeltjekabel schreef op maandag 1 april 2019 @ 23:43:
[...]
Gewoon ZHR++ glas dus.![]()
Als je er tijdelijk woont en of eerst wilt proberen en of de ruiten niet wilt vervangen kun je ook zonwerende folie kopen. Ik heb waar ik nu woon wat van deze folie geplakt;
https://www.webshop-raamf...ilver-80x-hc-zonwering-82
Werkt uitermate prima. Naja, als het je hobby is door die ruit te zitten en van de buitenwereld te genieten kom je wel van een koude kermis thuis, want lichtdoorlaat en kleuren zijn wel wat minder. Maar in de praktijk zit daar toch altijd een gordijn voor, dus meh. Warmtewering is uitstekend nu en 's zomers klemt de deur niet meer en worden m'n gordijnen niet geroosterd![]()
Lagere mate van zonwerendheid met hogere LTA is er ook trouwens. Maar als je nieuwbouwd kun je natuurlijk direct ZHR++ glas kopen. Ik zou sowieso nooit ramen op het zuiden doen zonder overstek of externe zonwering.
Ik zie die folie bijna nergens gebruikt worden, terwijl er gezien de hoeveelheid permanente gordijnen, blinderingsfolie en mobiele airco's veel meer mensen het zouden moeten opplakken.
Uit de Duitse Wiki blijkt dat zonwerendglas 18 tot 48% van de ingevallen energie doorlaat, terwijl triple HR+++ glas op 55% zit en gewoon HR++ glas op 55-60%. Oftewel als je zonwerendglas koopt wat op 48% zit dan gaat dat totaal geen effect hebben t.o.v. 'standaard' HR+++ glas.
Daarnaast verlies je nog 10-20% aan licht dat doorlaten wordt. Met onze grijze Hollandse winters zou ik dat effect zeker niet direct negeren.
Ik zou nu meteen alles doen. Niet achteraf nog beregening. Ik moet zelf nu nog stroom door de tuin leggen, maar dat is niet handig als gras er al ligt en planten er al staan.NDF82 schreef op dinsdag 2 april 2019 @ 09:12:
Jeeeeuh, onze grond is eindelijk afgevoerd![]()
[Afbeelding]
Volgende stappen zijn grondkabels ingraven, frezen en egaliseren :-)
Daarna plaatsen we een hekwerk om de kindjes op de luchtplaats te houden, zaaien we gras en planten we een haag.
Beregeningsinstallatie willen we later doen.
[ Voor 9% gewijzigd door Artbij op 02-04-2019 09:44 ]
Met gestrekt been.
Ja, dat is waar. De reden is dat we nog niet goed weten hoe de tuin "uiteindelijk" gaat worden (nu wordt het met name gras). Dus dat we tzt sowieso nog structureel werk hebben. Aan de andere kant, de mini graver gaat toch sleuven graven voor de elektriciteit, dus waarom beregening niet meenemen.Artbij schreef op dinsdag 2 april 2019 @ 09:38:
[...]
Ik zou nu meteen alles doen. Niet achteraf nog beregening. Ik moet zelf nu nog stroom door de tuin leggen, maar dat is niet handig als gras er al ligt en planten er al staan.
Ik vond dat de moeilijkste periode: de bouwvakkers zijn weg, de boel net over en ingericht en dan liggen er nog tal van klussen. Voordat je het weet blijven ze lang liggen.
Als ik die wiki zo lees zit de zonwerende laag daar van buitenaf gezien ook gewoon voor de spouw. Met folie zit hij inderdaad nog verder naar buiten. Die 10-20% zou mij niks uitmaken. 's winters overdag ben ik toch niet thuis, maar door de folie wordt het airco-seizoen fors ingekort.Oilman schreef op dinsdag 2 april 2019 @ 09:36:
[...]
De folie zit aan de buitenkant van de spouw, dat is een stuk efficiëntere plaatsing dan achter je isolerende spouw.
Uit de Duitse Wiki blijkt dat zonwerendglas 18 tot 48% van de ingevallen energie doorlaat, terwijl triple HR+++ glas op 55% zit en gewoon HR++ glas op 55-60%. Oftewel als je zonwerendglas koopt wat op 48% zit dan gaat dat totaal geen effect hebben t.o.v. 'standaard' HR+++ glas.
Daarnaast verlies je nog 10-20% aan licht dat doorlaten wordt. Met onze grijze Hollandse winters zou ik dat effect zeker niet direct negeren.
De folie die ik heb heeft een LTA van 0,16 volgens opgave van de fabrikant. De varianten met hogere LTA maar lagere zonwering heb ik geeneens geprobeerd.
De woning heeft een bruto inhoud van 700 m3, 7 toevoer ventielen en 7 afvoer ventielen.
Zou je misschien een foto van jouw vloer kunnen posten? De reden dat ik t vraag is dat wij bij meerdere leveranciers zijn geweest voor een belgisch hardstenen vloer en dat de tegels bij zowat alle leveranciers er flink anders uit zagen.Sturgeon22 schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 08:54:
@SjakieZulu Wij hebben 35 euro excl. btw per m2 betaald voor het leggen van onze belgisch hardstenen vloer. Hierbij is uitgegaan van het daadwerkelijke vloeroppervlak (dus zonder snijverlies) en was inclusief tegellijm, voegsel ed.
Daar liepen wij ook tegenaan. Sommige neigen naar bruin, andere grijs, andere blauw. De afwerking scheelt ook heel erg in de uitstraling. Ik heb even gekeken, maar heb niet echt een goede foto van de vloer na goed schoonmaken van cementsluier en dergelijke. Dit is de beste foto die ik kon vinden:assassin85 schreef op donderdag 4 april 2019 @ 12:11:
[...]
Zou je misschien een foto van jouw vloer kunnen posten? De reden dat ik t vraag is dat wij bij meerdere leveranciers zijn geweest voor een belgisch hardstenen vloer en dat de tegels bij zowat alle leveranciers er flink anders uit zagen.
Wij hebben een een antiek verouderde versie. Als je wilt kan ik vannavond wel een betere foto maken.
Thx, ziet er mooi uitSturgeon22 schreef op donderdag 4 april 2019 @ 13:04:
[...]
Daar liepen wij ook tegenaan. Sommige neigen naar bruin, andere grijs, andere blauw. De afwerking scheelt ook heel erg in de uitstraling. Ik heb even gekeken, maar heb niet echt een goede foto van de vloer na goed schoonmaken van cementsluier en dergelijke. Dit is de beste foto die ik kon vinden:
[Afbeelding]
Wij hebben een een antiek verouderde versie. Als je wilt kan ik vannavond wel een betere foto maken.
Waar heb je deze gekocht als ik vragen mag? Lvast bedankt
Niet te vergelijken systeem met Itho QualitflowJefstaal schreef op dinsdag 2 april 2019 @ 22:42:
Ik heb een offerte binnen gekregen voor de ventilatie van onze nieuwe woning, met een Zehnder Q600 WTW unit. Op internet kan ik wel wat vergelijkende prijzen vinden maar de vraag is of de installaties vergelijkbaar zijn. Heeft iemand een vergelijkbare installatie en zijn deze prijzen marktconform?
De woning heeft een bruto inhoud van 700 m3, 7 toevoer ventielen en 7 afvoer ventielen.
Heb je bewust gekozen voor Burgerhout hybalans ivm met het geluid?jacovn schreef op donderdag 4 april 2019 @ 14:04:
[...]
Niet te vergelijken systeem met Itho Qualitflow
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Nee dat was de instalateur. Makkelijker te leggen door de breedplaatvloer. Het moest om trapgaten etc heen, en er ligt ook riool etc in de vloer. Mooie kleur buizen, welliswaar niets van te zien, maar tochJefstaal schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 09:24:
[...]
Heb je bewust gekozen voor Burgerhout hybalans ivm met het geluid?
Dit topic is gesloten.
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.
Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic