Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 97 ... 272 Laatste
Acties:
  • 2.621.164 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Omgevingsvergunning ontvangen, hypotheek rond zodra dat stuk goedgekeurd is, einde maand overdracht grond en start graafwerkzaamheden (binnen bezwaartermijn, maar soit). Het zal allemaal wat duurder worden dan initieel gedacht/gehoopt, maar dat hoort er een beetje bij begrijp ik.

Wat een wachttijden allemaal. Nu eens sanitair gaan uitzoeken, wordt door de aannemer geïnstalleerd, maar die gaf aan niet te kunnen concurreren met internetprijzen. Het badkamer topic schept daar ook weinig helderheid. Nog goede aanbevelingen hier voor alles? Heb 2 toiletten nodig, 2 douches, 1 bad en wat kranen overal. We willen voor een koperlook gaan voor de kranen etc. inbouw mag ook, tenzij iemand dat sterk afraadt. Sowieso een regendouche in de grote badkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Verwijderd schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 11:16:
[...] Nu eens sanitair gaan uitzoeken, wordt door de aannemer geïnstalleerd, maar die gaf aan niet te kunnen concurreren met internetprijzen. [...]
Het argument 'we kunnen niet concurreren met internetprijzen' vind ik altijd zo'n dooddoener. Als jij het als consument voor prijs x kunt bestellen dan kan de aannemer dat toch ook? En ter compensatie van zijn marge op het materiaal kan hij toch iets meer marge rekenen op installatie?

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Harrie_ schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 11:26:
[...]

Het argument 'we kunnen niet concurreren met internetprijzen' vind ik altijd zo'n dooddoener. Als jij het als consument voor prijs x kunt bestellen dan kan de aannemer dat toch ook? En ter compensatie van zijn marge op het materiaal kan hij toch iets meer marge rekenen op installatie?
Oh hij zal het met liefde voor me bestellen als ik daarop sta, maar ik moet nog steeds zelf de modellen uitkiezen. De architect heeft een lijstje gemaakt met spullen dat ik voor 75% kan overnemen, maar zelf rondshoppen levert misschien net een mooier of goedkoper model op.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 00:20
Tussenstand
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Binnenkort komt de breedplaatvloer

[ Voor 4% gewijzigd door Joris748 op 05-04-2019 14:37 ]

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 01:07

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Harrie_ schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 11:26:
[...]

Het argument 'we kunnen niet concurreren met internetprijzen' vind ik altijd zo'n dooddoener. Als jij het als consument voor prijs x kunt bestellen dan kan de aannemer dat toch ook?
Nee dat kan niet,althans het is niet verstandig, ja hij kan ook op internet bij dezelfde winkel het kopen voor prijs X, maar hij neemt door het te leveren garantie verplichtingen op zich. Daar zit een risico aan en dat moet je als consument dus betalen. daarnaast heeft hij er werk aan (administratie etc) en als laatste moet hij het voorschieten en hopen dat zijn geld ooit terug komt en ook daar zitten risico's en kosten aan.
Dus het moet hoe dan ook prijs X plus kosten Y en risico Z zijn.
En ter compensatie van zijn marge op het materiaal kan hij toch iets meer marge rekenen op installatie?
Volgens mij moet je dingen voor meer verkopen dan de inkoop +kosten om winst te maken. niet door je verliezen weg te boeken in de post arbeid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

twain4me schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 12:52:
Nee dat kan niet,althans het is niet verstandig, ja hij kan ook op internet bij dezelfde winkel het kopen voor prijs X, maar hij neemt door het te leveren garantie verplichtingen op zich. Daar zit een risico aan en dat moet je als consument dus betalen. daarnaast heeft hij er werk aan (administratie etc) en als laatste moet hij het voorschieten en hopen dat zijn geld ooit terug komt en ook daar zitten risico's en kosten aan.
Dus het moet hoe dan ook prijs X plus kosten Y en risico Z zijn.
Hier heb je zeker een punt.
twain4me schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 12:52:
Volgens mij moet je dingen voor meer verkopen dan de inkoop +kosten om winst te maken. niet door je verliezen weg te boeken in de post arbeid.
Hier ben ik het niet mee eens. Op welke post een aannemer zijn marge maakt doet er m.i. niet zoveel toe. Ik heb lang voor een (grote) aannemer gewerkt en daar werd gewoon gesteld dat we x% marge op een woning willden draaien. Daar zat verder ook nog een afdeling commercie tussen die bewust de afweging maakte dat we op bepaalde posten weinig of geen marge (en soms zelfs verlies) draaiden om dat op een andere post weer 'terug te pakken'. Uiteindelijk natuurlijk met als doel om het 'product' aantrekkelijker in de markt te kunnen zetten.

[ Voor 3% gewijzigd door Harrie_ op 05-04-2019 13:08 ]

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Harrie_ schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 13:07:
[...]

Hier heb je zeker een punt.

[...]

Hier ben ik het niet mee eens. Op welke post een aannemer zijn marge maakt doet er m.i. niet zoveel toe. Ik heb lang voor een (grote) aannemer gewerkt en daar werd gewoon gesteld dat we x% marge op een woning willden draaien. Daar zat verder ook nog een afdeling commercie tussen die bewust de afweging maakte dat we op bepaalde posten weinig of geen marge (en soms zelfs verlies) draaiden om dat op een andere post weer 'terug te pakken'. Uiteindelijk natuurlijk met als doel om het 'product' aantrekkelijker in de markt te kunnen zetten.
Een aannemer kan idd schuiven met posten zolang het totaal maar het zelfde blijft (jij opperde overegens net om het totaal te verhogen en dat is wezelijk iets anders). Het beste voorbeeld van dat schuiven is duurder materiaal om op de arbeids kosten te besparen (sneller verwerken) of juist visa versa en een iets goedkoper systeem en meer kwijt zijn aan plaatsingskosten (maar wel allemaal aan het werk blijven) Maar dit is niet het zelfde waneer je verlies gaat wegschrijven op de post arbeid en vervolgens de arbeid gaat verhogen om toch aan je inkomsten te komen.
Een wc met verlies duurt net zo lang om te plaatsen als een wc met winst. Dus zonder de arbeid te verhogen kom je dan niet meer uit. Nu kan je zeggen dat het in totaal niet uitmaakt zolang de instalateur maar zijn doel van X inkomen heeft. Maar je arbeid verhogen (met een vork schrijven in de volksmond) om verlies goed te maken lijkt me geen goed plan. (hier in het dorp heb je na 2 maanden geen werk meer)
Dan kan je veel beter eerlijk zijn over je inkoop.
Nu valt er iets te zeggen voor de leverworstmethode (bepaalde producten extreem goedkoop aanbieden om daarmee je klanten te trekken) dat zie je ook bouwtoeleveranciers doen. Hornbach leverd bv metalstud profielen voor minder dan de bouwcentre ze voor kan inkopen. Dat zelfde is met MP 75 geweest. Dus weinig winst of zelfs verlies te pakken op product A en "veel" winst op product B. maar bij een kleine zelfstandige die een toiletpot op komt hangen is er geen product B. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 22:35

Daniel

Kapitein NCC-1701
Omgevingsvergunning ontvangen, hypotheek rond zodra dat stuk goedgekeurd is, einde maand overdracht grond en start graafwerkzaamheden (binnen bezwaartermijn, maar soit). Het zal allemaal wat duurder worden dan initieel gedacht/gehoopt, maar dat hoort er een beetje bij begrijp ik.

Wat een wachttijden allemaal. Nu eens sanitair gaan uitzoeken, wordt door de aannemer geïnstalleerd, maar die gaf aan niet te kunnen concurreren met internetprijzen. Het badkamer topic schept daar ook weinig helderheid. Nog goede aanbevelingen hier voor alles? Heb 2 toiletten nodig, 2 douches, 1 bad en wat kranen overal. We willen voor een koperlook gaan voor de kranen etc. inbouw mag ook, tenzij iemand dat sterk afraadt. Sowieso een regendouche in de grote badkamer.
Je hebt basicly drie opties:

1. Uitzoeken bij de leverancier die de aannemer aangeeft. Nadeel: duurder, mogelijk minder keuze. Voordeel: aannemer heeft alle verantwoordelijkheid, dus minste kans op gedoe.

2. Je aannemer laten bestellen wat jij uitzoekt. Nadeel: meer werk, en je aannemer gaat een stukje opslag rekenen want het is werk voor hem. Voordeel: je profiteert nog wel een deel van de lagere internetprijzen.

3. Directielevering afspreken. Je zoekt zelf uit en koopt zelf in, en zorgt dat alles klaar staat als de aannemer gaat beginnen. Voordeel: goedkoopste manier. Nadeel: grote kans op gehannes van omdat dingen niet op tijd geleverd worden, of je net het verkeerde gekocht hebt etc.

Wij kiezen voor optie 2, is in ons geval het meest praktische compromis.

[ Voor 3% gewijzigd door Daniel op 05-04-2019 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Het eerste grote lijk is uit de kast gevallen bij ons huis.

De architect had onze wensen voor de trap (gesloten onder de trap, zijkant trap zichtbaar) niet correct op plan gezet. In plaats daarvan stond een muurtje getekend naast de trap die ook dienst zou doen als leuning.

De aannemer had dit geïnterpreteerd als een volledig dragende muur waardoor de trap tussen twee muren zou komen te zitten. Dit is naar voor gekomen bij het uitkiezen van een trap. Na wat discussies met de aannemer en architect zijn er aanpassing gebeurd aan het ontwerp van de welfsels zodat de dragende muur niet nodig zou zijn. We hebben een mooie trap uitgekozen en alles leek koek en ei.

Nu is de trap geïnstalleerd en blijkt dat de aannemer alsnog een muurtje als leuning heeft voorzien. De trappenmaker en de aannemer hebben op eigen houtje onze zelf uitgekozen leuning geschrapt omdat dit niet compatibel was met een muurtje als leuning :?

We hebben dus momenteel een trap staan met mooie treden die niet zichtbaar zijn van de zijkant en met een muurtje dat we niet hebben gevraagd als leuning. Ik heb onmiddelijk de aannemer gebeld en gemaild met de vraag om te bekijken hoe we dit gaan oplossen. De directe reactie was niet erg hoopgevend :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:22
Tjonge da's minder.
De vraag is natuurlijk, want heb je over de eerdere aanpassingen vastgelegd?

Mijn huis is slimmer dan ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 23:04
.

[ Voor 105% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 17:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twodigits
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 17-09 12:36
Bij ons gaat het hard. Begin februari lag nog enkel de vloer, nu staat er een huis met pannen erop, alle buitenramen en deuren erin; zijn de buitenmuren bijna klaar; alle leidingen liggen er in zoals utp, coax, stroombedrading, buizensysteem van de WTW, afvoeren en waterleidingen; afgelopen week smeervloer gestort. Later deze maand de steigers weg en dan is het afwerken.

Mijn ervaring is dat je regelmatig moet gaan kijken. Sommige bouwvakkers doen met beste bedoelingen net het verkeerde of doen iets wat precies op de tekening staat maar wat dan in de praktijk net niet handig blijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16-09 14:02
Deleon78 schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 19:28:
Les voor de volgende keer: houd rekening met raambekleding aan de binnenkant, zoals horren en plisé/duettes. Denk hierbij aan kiep/kantelramen, horizontale dwarslatten, en ruimte rondom de kozijnen.
Wij hadden hier ook geen rekening mee gehouden, prachtig slanke kozijnen gekozen, helaas past daar geen fatsoenlijke duette op.

Nu wel een mooie oplossing gevonden, maar wel een jaar naar gezocht.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:30
Artbij schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 20:13:
[...]

Wij hadden hier ook geen rekening mee gehouden, prachtig slanke kozijnen gekozen, helaas past daar geen fatsoenlijke duette op.

Nu wel een mooie oplossing gevonden, maar wel een jaar naar gezocht.
Kun je die oplossing delen? :) We hebben weer een ander probleem waardoor duettes niet passen: plakroeden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Artbij
anboni schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 20:16:
[...]

Kun je die oplossing delen? :) We hebben weer een ander probleem waardoor duettes niet passen: plakroeden.
Wij hebben ook plakroeden. En wilde niet dat er in onze alu kozijnen geboord werd, dus daardoor vielen ook veel systemen af.

Zie hier.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
Artbij schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 20:23:
[...]

Wij hebben ook plakroeden. En wilde niet dat er in onze alu kozijnen geboord werd, dus daardoor vielen ook veel systemen af.

Zie hier.
Da's bijzonder. Wij hebben inderdaad een bestelling geplaatst voor Keje plisses, maar bij het inmeten kregen we daar het bericht dat die niet mogelijk waren vanwege plakroeden. Nou waren we toch al van plan om morgen daar langs te gaan, dus dan gaan we dat maar 'ns aankaarten. Misschien heeft de inmeter niet goed naar het aangeboden merk gekeken en met een ander merk in gedachten afgewezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
anboni schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 20:35:
[...]

Da's bijzonder. Wij hebben inderdaad een bestelling geplaatst voor Keje plisses, maar bij het inmeten kregen we daar het bericht dat die niet mogelijk waren vanwege plakroeden. Nou waren we toch al van plan om morgen daar langs te gaan, dus dan gaan we dat maar 'ns aankaarten. Misschien heeft de inmeter niet goed naar het aangeboden merk gekeken en met een ander merk in gedachten afgewezen.
Ze kunnen zelfs op de rand van het kozijn geplaatst worden, dan is het niet relevant meer of je roedes hebt of niet.

Met gestrekt been.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Conrado schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 18:40:
Tjonge da's minder.
De vraag is natuurlijk, want heb je over de eerdere aanpassingen vastgelegd?
Ik heb na ons telefoongesprek een samenvatting per mail gestuurd en daar is nog op geantwoord. De meeste communicatie daarna is telefonisch gebeurd of ging over de praktische uitvoering van het ontbreken van een draagmuur. Daarvoor is extra bewapening en een betonkolom geplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gumtree
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:27
Yes, gisteren de eerste bouwbespreking gehad. Morgen een bewijs van geen bezwaar halen bij de naaste buren (geen probleem) en dan kan de bouw in principe binnen 14 dagen starten. Alleen moet er nog wel een stroommast (zo'n ouderwetse houten paal) verplaatst worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Admiral Freebee schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 21:05:
[...]

Ik heb na ons telefoongesprek een samenvatting per mail gestuurd en daar is nog op geantwoord....
Prima! Dan ligt je bezwaar - en het gewenste - vast. Altijd handig als het nodig is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 16-09 13:49

Je bent je neem ik aan bewust van het gevaar van binnen de bezwaartermijn te beginnen. Ik zou bij de buren checken hoe ze er tegen aan kijken. En ook checken of je ontwerp echt voldoet aan het bestemmingsplan.

Ik heb bezwaar gemaakt tegen de vergunning van de buren omdat deze niet klopte met het bestemmingsplan, woning werd een meter te hoog en stond een meter te dicht bij de openbare grens. Beide had consequenties voor lichtinval bij ons. En ondanks dat het duidelijk niet klopte was er wel een omgevingvergunning afgegeven en waren ze al begonnen en hebben ze fundering nog gelegd na mijn bezwaar. Heeft ze een boel ellende opgeleverd, omdat het zo duidelijk was, dat het echt niet kon. Ze probeerden hun zin te krijgen. De bouw is bij ze stil gelegd etc. Ik heb uiteindelijk mijn bezwaar aangepast na een nieuw ontwerp van hun zijde zodat hun kosten niet torenhoog werden, maar als ik het had gewild was de omgevingsvergunning vernietigd. En achteraf vraag ik me weleens af of dat ik niet had moeten doen, wij hebben er wel last van. Dus als je de verkeerde treft, kan je dat overkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@jerh heb ik al eens toegelicht in dit topic. De gemeente heeft afwijkingen bestemmingsplan reeds getoetst en akkoord bevonden. De buren zijn ook akkoord en logisch ook, mijn afwijking is voordeliger voor hun.

Bijgebouw mag op de erfgrens, anders moet je 3 meter uit de grens gaan zitten. Ik ga met mijn bijgebouw 2 meter uit de erfgrens zitten, dus afwijkend. Alleen op de erfgrens worden zowel de buren als ik minder blij van. Iedereen akkoord.

Na bezwaar je fundering leggen is gewoon stom, ik ben net klaar met graafwerkzaamheden als de 6 weken om zijn. Dus weinig problemen behalve oponthoud als er onverwacht wel bezwaar komt. Dan staak ik gewoon tijdelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
Verwijderd schreef op zaterdag 6 april 2019 @ 11:02:
@jerh heb ik al eens toegelicht in dit topic. De gemeente heeft afwijkingen bestemmingsplan reeds getoetst en akkoord bevonden. De buren zijn ook akkoord en logisch ook, mijn afwijking is voordeliger voor hun.

Bijgebouw mag op de erfgrens, anders moet je 3 meter uit de grens gaan zitten. Ik ga met mijn bijgebouw 2 meter uit de erfgrens zitten, dus afwijkend. Alleen op de erfgrens worden zowel de buren als ik minder blij van. Iedereen akkoord.

Na bezwaar je fundering leggen is gewoon stom, ik ben net klaar met graafwerkzaamheden als de 6 weken om zijn. Dus weinig problemen behalve oponthoud als er onverwacht wel bezwaar komt. Dan staak ik gewoon tijdelijk.
Prima, ik dacht zal je nog even op de gevaren wijzen. Je plan klinkt logisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@jerh dat is nooit verkeerd met bouwen, je loopt behoorlijk wat risico's. Voor dit geval reken ik ook op de kennis van de architect die het zo ontworpen en doorgesproken heeft.

Is me nog niet duidelijk of ik ook een car verzekering moet afsluiten naast die van m'n aannemer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 6 april 2019 @ 11:08:
@jerh dat is nooit verkeerd met bouwen, je loopt behoorlijk wat risico's. Voor dit geval reken ik ook op de kennis van de architect die het zo ontworpen en doorgesproken heeft.

Is me nog niet duidelijk of ik ook een car verzekering moet afsluiten naast die van m'n aannemer.
Ik zou zelf een CAR verzekering afsluiten, dan weet je precies wat er gedekt is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16-09 19:09
Wij krijgen woensdag ons SIP pakket geleverd. Maandag a.s. start ik met de bouw :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vantage92
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 11-01 12:31
@stefijn Mooi! Post je hier wat foto’s van je bouwproces? Ben benieuwd hoe dat gaat met SIP panelen.
Ga je het echt allemaal zelf doen of ben je een meewerkend opdrachtgever?

https://duurzamehuizenroute.nl/woning/vrijstaande-woning-2019-ommen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stefke
Ik ga het zelf bouwen met een kennis (=timmerman). Voor het dak komt er nog iemand bij voor wat extra handjes, deels omdat de dakplaten vrij groot zijn, en omdat de dakconstructie wat lastig in elkaar zit.
Ik verwacht wel wat problemen met passing van de panelen door vocht. Hopelijk niet teveel.
Ik hoop dat het ong. 4 weken duurt (als we continue door kunnen bouwen)

Timelapsecamera hangt al klaar :)

[ Voor 9% gewijzigd door Stefke op 08-04-2019 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbn_ldp
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 21:52
stefijn schreef op maandag 8 april 2019 @ 11:43:
Wij krijgen woensdag ons SIP pakket geleverd. Maandag a.s. start ik met de bouw :)
Is onze woning ook van gebouwd. Wonen er nu bijna 2 jaar en bevalt prima. Wij hadden unilin panelen.

[ Voor 4% gewijzigd door bbn_ldp op 08-04-2019 13:12 ]

Zubadan 11,2, 50x170Wp SF, WTW Orcon HRC400, Douche WTW Qblue v6, Wijas POW lcd multi doorstromer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbn_ldp
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 21:52
stefijn schreef op maandag 8 april 2019 @ 12:21:
Ik ga het zelf bouwen met een kennis (=timmerman). Voor het dak komt er nog iemand bij voor wat extra handjes, deels omdat de dakplaten vrij groot zijn, en omdat de dakconstructie wat lastig in elkaar zit.
Ik verwacht wel wat problemen met passing van de panelen door vocht. Hopelijk niet teveel.
Ik hoop dat het ong. 4 weken duurt (als we continue door kunnen bouwen)

Timelapsecamera hangt al klaar :)
Wat het grootste probleem bij het dak was zijn de veerlatten die in de sleuven tussen twee dakdelen moesten. Koste veel tijd om ze er tussen te krijgen en gelet op de tijd voor de wegafsluiting ivb kraan zijn ze er niet tussen gezet. Later middels gaatjes de holle ruimtes gevuld met pur, zowel van buitenzijde als binnenzijde. Toen nog dichtingstape erover voor luchtdicht bouwen.

Zubadan 11,2, 50x170Wp SF, WTW Orcon HRC400, Douche WTW Qblue v6, Wijas POW lcd multi doorstromer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SjakieZulu
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 00:45
Verwijderd schreef op zaterdag 6 april 2019 @ 11:08:

Ik heb destijds een kopie van de polis opgevraagd bij de aannemer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avvd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Deze week wordt bij ons het hoogste punt bereikt :*) , wordt er eigenlijk nog steeds verwacht dat je iets "extra's" doet voor de bouwers. Voor mijn gevoel is dit meer iets van vroeger maar kan er volledig langs zitten :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twodigits
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 17-09 12:36
Blueone schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 08:29:
Deze week wordt bij ons het hoogste punt bereikt :*) , wordt er eigenlijk nog steeds verwacht dat je iets "extra's" doet voor de bouwers. Voor mijn gevoel is dit meer iets van vroeger maar kan er volledig langs zitten :X
Ik ben toen met een krat bier langs gegaan, maar er was er maar 1 die bier dronk. Ik tracteer ze nu regelmatig op snacks zoals broodjes en appelflappen. Het zijn ook goeie lui die netjes werken en ze doen ook wel dingen zo buiten de offerte om ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
Ik heb het er met de uitvoerder over gehad, maar hij zei dat het eigenlijk niet meer wordt gedaan en ook geen behoefte aan is. In hun geval speelde natuurlijk ook mee dat de ploegen best ver moeten reizen, en het redelijk not-done is om met bier op achter het stuur te kruipen. We zijn wel een aantal keer met koeken of broodjes kroket langsgegaan, dat wordt in ieder geval gewaardeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xminator
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:44
Wordt altijd wel gewaardeerd. Alleen bier wilde ze niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22:08

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

Ik werk in de bouw, renovatie en nieuwbouw. Het is altijd leuk als we iets fris krijgen te drinken of een koekje. Maar die keren beginnen zeldzaam te worden.

Wat mij vooral opvalt is dat je een stuk meer krijgt van mensen die zelf helemaal niet veel hebben dan van rijke mensen.

Er wordt iig niks verwacht, maar het is wel leuk :)

En bier is idd nogal lastig, liever een cola ofzo :)

De Nederbelg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrashOne
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

Wij hadden broodjes kroket en wat te drinken geregeld toen het hoogste punt was bereikt. Daarnaast nog een paar keer saucijzenbroodjes en koek.

Weet zeker dat het bijna altijd wel gewaardeerd wordt als je wat lekkers haalt, overleg voor de zekerheid even met de verantwoordelijke op de bouw.

Huur mij in als freelance SEO consultant!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJT
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 25-08 23:36

DJT

Ik heb een groep Polen werken en díe halen zelfs hun neus op voor een biertje. Ze worden véél blijer van een gevulde koek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
Net terug van de tegelboer. Hebben een mooie betonlook keramische tegel uitgekozen. Formaat 80x80.

Gehele benedenverdieping, vloer badkamer. Wanden toilet en badkamer tot 1m60 hoog. Alles met dezelfde tegel. Voor het terras gaan we zijn iets dikkere broertje gebruiken.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefke
DJT schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 17:12:
Ik heb een groep Polen werken en díe halen zelfs hun neus op voor een biertje. Ze worden véél blijer van een gevulde koek.
Ik neem denk ik de hele bouwploeg mee uit eten 8) :*)

Morgenvroeg komt t pakket, spannend. Geen idee hoe ik het allemaal ga krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
stefijn schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 20:28:
[...]

Ik neem denk ik de hele bouwploeg mee uit eten 8) :*)

Morgenvroeg komt t pakket, spannend. Geen idee hoe ik het allemaal ga krijgen.
Ze waren goed op tijd zag ik. Hoe ga je die vracht van die vrachtwagen krijgen?

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Ik ben zelf in de nok geklommen om er een vlag in te schroeven, toen hebben we op de bouw een biertje gedronken en toen naar de lokale kroeg. Volledige bouwploeg is meegeweest. En ondanks dat ik een rekening van €400,- had ben ik er van overtuigd dat het een goede investering was.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avvd
  • Niet online
Bedankt voor alle reacties, ik ga in ieder geval iets richting de bouw brengen bij het hoogste punt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17-09 13:33
Op verzoek van de aannemer zelf hebben wij een "bouwfeestje" gehouden toen de bouw klaar was.

Alle betrokken bouwvakkers / vrienden die geholpen hebben waren uitgenodigd,(25 á 30 man) en we hebben het lekker achter in de tuin gedaan met 25 graden en een koelwagen vol bier en BBQ vlees.

De kosten ben ik al lang weer vergeten, de kater kan ik me nog steeds herinneren :X

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• blubbers
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-09 09:58
Update langs onze kant!

De schacht voor de technieken werd tijdens het storten van de gelijkvloers verkeerd geplaatst dus deze heb ik moeten vermaken. De aannemer had zijn bekisten zo geplaatst dat hij moest starten waar de bekisting stopte. 8)7

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/8nzp9ncqz.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/1fecxlk4.jpg

Toen moesten we wachten op de levering van de isolatie, dit liet even op zich wachten. Ondertussen heb ik mij met de afvoeren bezig gehouden.

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/c07rot.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/6h2qio.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/1pzkgz5odvpr.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/yjcnm8.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/11cenx3qniyjc.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/vmv905b.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/pii6xi.jpg

En toen konden we beginnen met isoleren!

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/948v8qjvx0g.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/ixz7kg.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/knb53wi3x.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/6d6u87k7s07.jpg

Hierna alle kieren nog volgespoten met PUR en nadien alle naden nog afgetaped. De aannemer kan starten aan de gevel! :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el frikandel
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13-04 12:37
Hardhouten kozijnen van meranti.

In ons nieuwe huis wat momenteel gebouwd wordt komen hardhouten kozijnen van meranti, nu zijn wij erg gecharmeerd van zwarte kozijnen.
Binnen nu en twee weken moeten we een beslissing nemen of het zwart of wit wordt.
Ik ben alleen bang dat zwart zo heet wordt dat de schilder wel erg vaak moet komen.
Iemand ervaring hiermee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Wij hebben een dubbele voordeur in meranti plaat op het zuiden die donkerblauw is. Ja, dat wordt dus snoeiheet. Voor de lak geen probleem, wel zorgen voor voldoende mogelijkheden dat de deur kan uitzetten en zichzelf vastklemt.
We hebben verder grote raampartijen op het westen - alleen de voordeur is donkerblauw de rest RAL9010 -, onderverdeeld in vakken van 50x100 cm ook in Meranti. Dat komt de schilder om de 2 jaar bijwerken omdat door de werking van het kozijn en de glaslatten de lak na een tijd loskomt.

Sowieso vind ik hardhout veel onderhoud vergen. Om de 2 jaar het westen, om de 6 jaar helemaal, dat loopt hier aardig in de papieren. De volgende keer - druk aan 't plannen - denk ik dat we aluminium kiezen.

[ Voor 3% gewijzigd door Conrado op 10-04-2019 17:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el frikandel
Conrado schreef op woensdag 10 april 2019 @ 17:44:
Wij hebben een dubbele voordeur in meranti plaat op het zuiden die donkerblauw is. Ja, dat wordt dus snoeiheet. Voor de lak geen probleem, wel zorgen voor voldoende mogelijkheden dat de deur kan uitzetten en zichzelf vastklemt.
We hebben verder grote raampartijen op het westen - alleen de voordeur is donkerblauw de rest RAL9010 -, onderverdeeld in vakken van 50x100 cm ook in Meranti. Dat komt de schilder om de 2 jaar bijwerken omdat door de werking van het kozijn en de glaslatten de lak na een tijd loskomt.

Sowieso vind ik hardhout veel onderhoud vergen. Om de 2 jaar het westen, om de 6 jaar helemaal, dat loopt hier aardig in de papieren. De volgende keer - druk aan 't plannen - denk ik dat we aluminium kiezen.
Mijn aannemer zegt dat als je witte verf kiest de onderhoudsinterval een stuk langer is, is ook wel logisch want wit wordt niet heet in de zon. Moeilijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gumtree
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:27
el frikandel schreef op woensdag 10 april 2019 @ 17:28:
Hardhouten kozijnen van meranti.

In ons nieuwe huis wat momenteel gebouwd wordt komen hardhouten kozijnen van meranti, nu zijn wij erg gecharmeerd van zwarte kozijnen.
Binnen nu en twee weken moeten we een beslissing nemen of het zwart of wit wordt.
Ik ben alleen bang dat zwart zo heet wordt dat de schilder wel erg vaak moet komen.
Iemand ervaring hiermee?
Ons werd afgeraden om donkere kleuren te nemen op de zonkant. De temperaturen kunnen oplopen tot 70 graden. Dat heeft niet alleen effect op de lak maar ook op het materiaal. Onze kozijnen aan de zonkant worden dan ook gewoon wit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
Als ik in de nieuwbouw werk, en het hoogste punt is bereikt wordt er soms getrakteerd met luxe gebak.

Lang geleden is bij mijn ouderlijk huis in Friesland een 'Meiboom' (een flinke tak van een boom) op de schoorsteen geplaatst, die werd pas verwijdert als iets was gegeven.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el frikandel
gumtree schreef op woensdag 10 april 2019 @ 18:42:
[...]

Ons werd afgeraden om donkere kleuren te nemen op de zonkant. De temperaturen kunnen oplopen tot 70 graden. Dat heeft niet alleen effect op de lak maar ook op het materiaal. Onze kozijnen aan de zonkant worden dan ook gewoon wit.
Dan ga ik ook voor wit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16-09 19:48
blubbers schreef op woensdag 10 april 2019 @ 12:04:
Update langs onze kant!

De schacht voor de technieken werd tijdens het storten van de gelijkvloers verkeerd geplaatst dus deze heb ik moeten vermaken. De aannemer had zijn bekisten zo geplaatst dat hij moest starten waar de bekisting stopte. 8)7

[Afbeelding]
[Afbeelding]

Toen moesten we wachten op de levering van de isolatie, dit liet even op zich wachten. Ondertussen heb ik mij met de afvoeren bezig gehouden.

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]

En toen konden we beginnen met isoleren!

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Hierna alle kieren nog volgespoten met PUR en nadien alle naden nog afgetaped. De aannemer kan starten aan de gevel! :*)
Netjes hoor.
Geen stelkozijnen om tegenaan te isoleren?
Recticel boren wij altijd minimaal met 3 pluggen dambordgewijs vast bij laagbouw, 4 per vierkante meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blubbers
D.deJong schreef op woensdag 10 april 2019 @ 19:46:
[...]

Netjes hoor.
Geen stelkozijnen om tegenaan te isoleren?
Recticel boren wij altijd minimaal met 3 pluggen dambordgewijs vast bij laagbouw, 4 per vierkante meter.
Na het plaatsen van de ramen worden deze luchtdicht afgewerkt.
Met 2 pluggen hangt deze plaat echt muurvast.
Op de website van recticel worden ook maar 2 pluggen per plaat gebruikt. Zie niet in waarom 3 of zelfs meer nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
blubbers schreef op woensdag 10 april 2019 @ 21:32:
[...]

Op de website van recticel worden ook maar 2 pluggen per plaat gebruikt. Zie niet in waarom 3 of zelfs meer nodig is.
Hoe lang zijn de platen? Ook 120 cm?

Hier hebben we ook 3 pluggen per plaat (Unilin) gebruikt. En ook nog op de hoeken in verband geplaatst. Zal uiteindelijk allemaal niet zoveel uitmaken.

Vind het wel een leuk werkje om te doen :)

[ Voor 3% gewijzigd door Joris748 op 10-04-2019 21:43 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Stefke
Artbij schreef op woensdag 10 april 2019 @ 09:42:
[...]

Ze waren goed op tijd zag ik. Hoe ga je die vracht van die vrachtwagen krijgen?
Zo
YouTube: Levering SIP pakket

Niet erg happy met die 7x3m binnenwand uit 1 stuk. Heel het pakket in hapklare brokken, maar deze lap staat nu rechtop in de tuin. Handig, not |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D.deJong
blubbers schreef op woensdag 10 april 2019 @ 21:32:
[...]

Het gaat niet om de bevestiging van de plaat maar om de hoeveelheid ankers voor je metselwerk, dat moeten er 4 per vierkante meter zijn volgens het bouwbesluit in NL. Een plaat is 0,72 vierkante meter dus drie per plaat.
Heb je een detailtekening van de aansluiting kozijn/gevel/ binnenblad, ik ben altijd wel benieuwd hoe het elders gaat.

[ Voor 13% gewijzigd door D.deJong op 11-04-2019 05:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blubbers
D.deJong schreef op donderdag 11 april 2019 @ 05:35:
[...]

Het gaat niet om de bevestiging van de plaat maar om de hoeveelheid ankers voor je metselwerk, dat moeten er 4 per vierkante meter zijn volgens het bouwbesluit in NL. Een plaat is 0,72 vierkante meter dus drie per plaat.
Heb je een detailtekening van de aansluiting kozijn/gevel/ binnenblad, ik ben altijd wel benieuwd hoe het elders gaat.
Op bouwknopenuitvoeren.be kan je heel veel info vinden. :)

http://www.bouwknopenuitv...q=overzichtbouwknopen/14/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Laatst online: 16:14
D.deJong schreef op donderdag 11 april 2019 @ 05:35:
[...]

Afhankelijk van de spouw en de metselwerk plannen ervoor kom ik ook geregeld 6 tegen. En dan RVS natuurlijk. Na een jaar of 30-40 zijn de meeste gegalvaniseerde ankers wel vergaan. Daarom stort ook weleens een flatkopgeveltje in bij een storm. Die gevel staat nergens meer aan geankerd.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sturgeon22
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 21:38
@el frikandel Toen wij aangaven dat we onze hardhouten voordeur zwart willen hebben werd gelijk gezegd dat de garantie dan vervalt ivm grote kans op problemen door de warmte. Omdat die bij ons op het noord-oosten zit hebben we het toch gedaan. Tot op heden geen problemen, maar het is natuurlijk nog niet echt warm geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gezien het wachten is op definitieve constructeurstukken heeft starten met graven nog geen nut dus zal ergens mei worden. Volgens architect en aannemer kan er veel minder staal gebruikt worden als bepaalde houten wanden gewoon als dragend meegenomen worden. Dat kan ook prima wat ik moet geloven. Gaan het hopelijk deze week afhandelen en dan over een maandje kan ik wat foto's plaatsen als we zijn begonnen.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• hierynomus
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17-09 14:27
En weer even een kleine update van de Veluwe... Dakpannen liggen erop, nog wat aftimmerwerk buitenom, en dan kunnen de steigers weg.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/vZ7fSt3/20190411-080449.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/6Zk3jYw/20190411-080511.jpg

En ook binnen is het nodige gedaan, wanden zijn gestuct, en de dekvloer is over de elektra en vloerverwarming heen gestort. En het glas is gezet!

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/SxxCCfZ/20190410-112440.jpg

De familie begint ongeduldig te worden om erin te gaan...

[ Voor 6% gewijzigd door hierynomus op 11-04-2019 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sturgeon22
  • Laatst online: 21:38
@hierynomus Mega groot huis zeg! Hoe ga je het plafond afwerken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hierynomus
Sturgeon22 schreef op donderdag 11 april 2019 @ 15:29:
@hierynomus Mega groot huis zeg! Hoe ga je het plafond afwerken?
Het plafond van de verschillende ruimtes wordt voor nu gespackt. Alleen in de hal/vide hebben we het laten stucen, omdat daar een dikke stalen ligger zit. Als over een paar jaar de budgetten weer zijn aangevuld, en het huis een beetje is uitgewerkt wordt de woonkamer en speelkamer van de kids ook gestuct....

Vide beneden
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/GcsbVw4/20190317-145840.jpg

Overloop boven
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/FgvvXTq/20190318-174004.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door hierynomus op 11-04-2019 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avvd
  • Niet online
hierynomus schreef op donderdag 11 april 2019 @ 15:59:
[...]

Het plafond van de verschillende ruimtes wordt voor nu gespackt. Alleen in de hal/vide hebben we het laten stucen, omdat daar een dikke stalen ligger zit. Als over een paar jaar de budgetten weer zijn aangevuld, en het huis een beetje is uitgewerkt wordt de woonkamer en speelkamer van de kids ook gestuct....

Vide beneden
[Afbeelding]

Overloop boven
[Afbeelding]
Is het een bewuste keuze om de smeervloer pas na het stuc werk te laten doen? Hier stelt de aannemer het ook voor om het na het stuc werk te doen echter zie ik zelf alleen maar nadelen (stucwerk wat weer vies wordt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
Blueone schreef op donderdag 11 april 2019 @ 16:06:
[...]

Is het een bewuste keuze om de smeervloer pas na het stuc werk te laten doen? Hier stelt de aannemer het ook voor om het na het stuc werk te doen echter zie ik zelf alleen maar nadelen (stucwerk wat weer vies wordt).
Een vloerenlegger maakt minder vuil dan een stucadoor en het voordeel van de stucadoor eerst is dat je dan zeker strakke plintzones krijgt. Ik heb de vloerenlegger wel eens gehad terwijl de wanden al in de spachtelputz zaten (renovatie) en geen centje pijn.
Als je bijv een pvc vloer of tegelvloer neemt dan zijn ze helemaal niet zo blij met al die kalk op de dekvloer, je hebt kans op een veel slechtere hechting.

[ Voor 11% gewijzigd door D.deJong op 11-04-2019 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17-09 07:04

Saven

Administrator

hierynomus schreef op donderdag 11 april 2019 @ 15:59:
[...]

Vide beneden
[Afbeelding]

Overloop boven
[Afbeelding]
Ziet er goed uit! Hoe breed en hoe diep is het huis? Ziet eruit als een flinke keet :)

Ook aardig wat grond volgens mij? Of lijkt dat maar zo door al het zand :P
Blueone schreef op donderdag 11 april 2019 @ 16:06:
[...]

Hangt af of degene die de vloer stort een beetje netjes werkt :P Viezigheid kun je ook wel weer een beetje wegschuren na het stuccen. Na het schilderen zie je er dan niks meer van.

In mijn ervaring viel het reuze mee, maar goed ik heb dan ook alleen tegels laten leggen na het stucwerk. Ik kan me voorstellen dat een smeervloer wat meer rommel geeft. Waarom wil de aannemer de vloer pas erna doen? Grote kans dat ie gewoon in de knoei zit met zn planning, daarom hier ook eerst gestuct en daarna tegels.

[ Voor 36% gewijzigd door Saven op 11-04-2019 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• falconz
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-09 06:17
stefijn schreef op woensdag 10 april 2019 @ 22:00:
[...]

Zo

Niet erg happy met die 7x3m binnenwand uit 1 stuk. Heel het pakket in hapklare brokken, maar deze lap staat nu rechtop in de tuin. Handig, not |:(
Heel tof! Super handig dat je alles zelf kunt manoeuvreren met de verreiker! Ben alleen benieuwd of je de wanden straks precies te plek krijgt zonder de optie om te roteren. Ik heb vorig jaar m'n hsb pakket (ook met wanden van 8*3) met een roterende verreiker opgezet in een week. Maar alle vertrouwen in dat het bij jou ook goed gaat komen. Je hebt het weet in ieder geval reuze mee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
stefijn schreef op woensdag 10 april 2019 @ 22:00:
[...]

Zo

Leuke puzzel :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stefke
falconz schreef op donderdag 11 april 2019 @ 16:52:
[...]

Heel tof! Super handig dat je alles zelf kunt manoeuvreren met de verreiker! Ben alleen benieuwd of je de wanden straks precies te plek krijgt zonder de optie om te roteren. Ik heb vorig jaar m'n hsb pakket (ook met wanden van 8*3) met een roterende verreiker opgezet in een week. Maar alle vertrouwen in dat het bij jou ook goed gaat komen. Je hebt het weet in ieder geval reuze mee!
Alleen die ene binnenwand is zo groot. Ik heb hem nog niet uitgepakt (1 pakket met andere kleinere binnenwanden (max +/- 3x3) ) maar de leverancier zegt dat je hem met een man of 4 moet kunnen oppakken (de binnenwanden zijn kale HSB-wandjes met 1 kant een 9mm OSB plaat). In dat geval hoef ik hem alleen maar ongeveer op de plek te zetten en dan plaatsen we hem met de hand verder.
Als dat niet kan: mijn verreiker is een 12m model, dus kan vrij hoog/ver. Het is inderdaad wat minder handig dat ie niet kan roteren, maar ik denk dat wanneer een SIP wanddeel aan een relatief lange kabel hangt je er nog voldoende mee kunt manouvreren zonder de verreiker te verplaatsen.
Het grootste nadeel is dat ie geen slippende koppeling heeft, het is aan of uit. Dus hangende dingen willen nog wel gaan schommelen ook al is de eerste versnelling heel kort.

De SIP panelen zijn max 1,2m breed, en bij die breedte zijn normale wandpanelen max 3m lang, de langste dakpanelen 5m lang. HIerdoor zijn de panelen ook niet erg zwaar (ik schat 200kg voor een fullsize dakpaneel).
Er zijn ook veel panelen die prima met de hand (met 1 of 2 personen) te plaatsen zijn. Voor de benedenverdieping zouden we de verreiker in principe niet nodig moeten hebben...Hij is in principe bedoeld voor de dakpanelen

Dat is het idee in ieder geval ;) maandag starten we

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hierynomus
Saven schreef op donderdag 11 april 2019 @ 16:35:
[...]

Ziet er goed uit! Hoe breed en hoe diep is het huis? Ziet eruit als een flinke keet :)

Ook aardig wat grond volgens mij? Of lijkt dat maar zo door al het zand :P

[...]
Het is inderdaad een flink vloeroppervlakte beneden. Lengte van 21,7m en breedte van 7,5m.
Het staat op een bouwkavel van 3540m2 met daaraan vast nog een weiland van 5800m2. Dus mooi vrij de ruimte ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hierynomus schreef op donderdag 11 april 2019 @ 21:32:
[...]

Het is inderdaad een flink vloeroppervlakte beneden. Lengte van 21,7m en breedte van 7,5m.
Het staat op een bouwkavel van 3540m2 met daaraan vast nog een weiland van 5800m2. Dus mooi vrij de ruimte ;)
Tering das veel, maar is de woning dan niet relatief smal? Ten opzichte van de lengte en het kavel? Ik bouw op een kavel van 492m2 15,78m lang bij 9,15m breed. Niet dat je ruimtegebrek zult hebben.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:14
Verwijderd schreef op donderdag 11 april 2019 @ 21:41:
[...]

Tering das veel, maar is de woning dan niet relatief smal? Ten opzichte van de lengte en het kavel? Ik bouw op een kavel van 492m2 15,78m lang bij 9,15m breed. Niet dat je ruimtegebrek zult hebben.....
Die 21,7 bij 7,5 is wel puur woning en geen garage denk ik. 7,5m is toch een mooie breedte lijkt me, is je woning 9,15m breed of is dat inclusief je garage? Is dat eigenlijk te overbruggen zonder pilaar in de kamer voor een schappelijke prijs?
Ik heb zelf 14 bij 7 en dat vond ik al pittig :+ .

Edit: ah, @hierynomus speelt vals in de lengte :p . Als de garage meetelt zit ik wel op 14 bij 11 >:) . (Op een kavel van 750m2 a 42,5m bij 18m)
PS. Ik speel sowieso vals want ik heb projectbouw maar vind dit wel gaaf om te volgen.

[ Voor 17% gewijzigd door GeeMoney op 11-04-2019 21:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hierynomus
Verwijderd schreef op donderdag 11 april 2019 @ 21:41:
[...]

De lengte komt ook doordat een 3,5m brede berging (garage) inpandig is gerealiseerd, dus de "woonlengte" is iets minder. De vorm moest van de welstand doen refereren naar de oude burenschuren die er stonden. Vandaar dus ook de lengte in verhouding tot de breedte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Juist mooi, zo'n woningvorm op die ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

GeeMoney schreef op donderdag 11 april 2019 @ 21:46:
[...]

Die 21,7 bij 7,5 is wel puur woning en geen garage denk ik. 7,5m is toch een mooie breedte lijkt me, is je woning 9,15m breed of is dat inclusief je garage? Is dat eigenlijk te overbruggen zonder pilaar in de kamer voor een schappelijke prijs?
Ik heb zelf 14 bij 7 en dat vond ik al pittig :+ .

Edit: ah, @hierynomus speelt vals in de lengte :p . Als de garage meetelt zit ik wel op 14 bij 11 >:) . (Op een kavel van 750m2 a 42,5m bij 18m)
PS. Ik speel sowieso vals want ik heb projectbouw maar vind dit wel gaaf om te volgen.
Heb de eerste schetsen van m'n woning hier in oktober geplaatst, moet definitief ontwerp eens plaatsen. Voorkant is inclusief garage. Achterkant is volledig 1 ruimte met die breedte. Daar plaats ik wel een wand om de ruimte te splitsen in tv en zitgedeelte, maar die is niet dragend.

En boven is niet enorm groot ofzo voor het type woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
@Verwijderd Wat is de inhoud van je woning? Ik vind het een mooie vorm!

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Na wat gesprekken met de aannemer hebben ze voorgesteld om de foutief geplaatste muur naast de trap weg te nemen, de zijkant van de treden af te werken in hetzelfde hout en de onderkant van de trap dicht te maken met gipsplaten. Uiteraard moeten de aanliggende tegels dan ook weggehaald en opnieuw geplaatst worden.

Volgens de aannemer moet dit allemaal netjes uitgevoerd kunnen worden. We hebben dan ook onze toestemming gegeven en hopen nu maar dat alles in orde komt!

Ondertussen is de keuken ook geplaatst met uitzondering van het werkblad en is men gisteren het ventilatietoestel komen installeren en aanzetten. Ik ben even in de verschillende ruimtes gaan horen en het valt mij op het eerste zicht nog goed mee qua geluidsproductie. Op stand 1 kan je het net horen in de slaapkamers. Op stand 2 hoor je het niet boven een stil gesprek uit en op stand 3 is het windgeruis wel duidelijk te horen maar dat is te verwachten. We zullen zien wat het geeft in de praktijk want dat is natuurlijk nog iets anders dan even snel op een avond gaan luisteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el frikandel
hierynomus schreef op donderdag 11 april 2019 @ 21:32:
[...]

Ziet er goed uit. Wat is de inhoud? De donkere kozijnen die ik zie is dat hout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hierynomus
stefijn schreef op donderdag 11 april 2019 @ 22:13:
Juist mooi, zo'n woningvorm op die ruimte.
Thanks, dat vonden wij achteraf ook. Eerst was het even balen dat het eerste ontwerp was afgeschoten door welstand, maar nu meer dan gelukkig met hoe het uiteindelijk is geworden.
Artbij schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 08:15:
@Verwijderd Wat is de inhoud van je woning? Ik vind het een mooie vorm!
800m3 inclusief de berging.
el frikandel schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 11:10:
[...]
Ziet er goed uit. Wat is de inhoud? De donkere kozijnen die ik zie is dat hout?
Kozijnen, deuren en schuifpui zijn hardhout. De voordeur en garagedeuren worden eiken als het goed is (nog mee bezig)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

hierynomus schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 14:47:

800m3 inclusief de berging.

[...]
Ziet er goed uit, hoe regel je de ventilatie? lijkt op type C met toevoer boven het kozijn langs?

[ Voor 72% gewijzigd door twain4me op 12-04-2019 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 23:04
.

[ Voor 99% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 17:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Als jullie praten over inhoud, gaat het dan over bruto of netto m3?

Ons huis is 650m3 netto inhoud (binnenmaat zeg maar), maar 775m3 bruto inhoud. Ik heb het zelf altijd over 650m3 maar ik heb begrepen dat wanneer bijv. gepraat wordt over een m3-prijs van aannemers dat het dan meestal over de bruto inhoud gaat?

Ik vind 650m3 eigenlijk al veel te groot, maar het is misschien dus nog erger O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el frikandel
stefijn schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 16:35:
Als jullie praten over inhoud, gaat het dan over bruto of netto m3?

Ons huis is 650m3 netto inhoud (binnenmaat zeg maar), maar 775m3 bruto inhoud. Ik heb het zelf altijd over 650m3 maar ik heb begrepen dat wanneer bijv. gepraat wordt over een m3-prijs van aannemers dat het dan meestal over de bruto inhoud gaat?

Ik vind 650m3 eigenlijk al veel te groot, maar het is misschien dus nog erger O-)
Volgens Funda wordt bij inhoud altijd de buitenmaat gemeten, dus bruto. Mijn huis wat nu gebouwd wordt is 1600m3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el frikandel
hierynomus schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 14:47:

Kozijnen, deuren en schuifpui zijn hardhout. De voordeur en garagedeuren worden eiken als het goed is (nog mee bezig)
Hmm nu ga ik weer twijfelen, donker is toch wel erg mooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
el frikandel schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 17:04:
[...]

Volgens Funda wordt bij inhoud altijd de buitenmaat gemeten, dus bruto. Mijn huis wat nu gebouwd wordt is 1600m3.
Zo, dat is nogal

Dan is ons huis 775m3... En ik wilde eigenlijk een tinyhouse ;w

[ Voor 3% gewijzigd door Stefke op 12-04-2019 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:14
1600m3 is echt fors inderdaad.
Ik heb 925m3 (binnen inhoud) en dat is toch ook al echt ruim :) .
Hij kan natuurlijk een vide hebben van 10m hoog >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clive
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 29-05 14:42
1600m3 is gigantisch.. ik ben nu samen met mn architect een huis aan het ontwerpen en kom bruto op 844m3 .

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• el frikandel
GeeMoney schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 17:26:
1600m3 is echt fors inderdaad.
Ik heb 925m3 (binnen inhoud) en dat is toch ook al echt ruim :) .
Hij kan natuurlijk een vide hebben van 10m hoog >:)
Komt inderdaad een vide in, maar ik moet wel eerlijk zijn: ongeveer 400m3 is voor mijn ouders die komen bij mij inwonen, die zijn 83 en 80 jaar jong.

[ Voor 7% gewijzigd door el frikandel op 12-04-2019 19:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vantage92
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 11-01 12:31
1200m3 is alsnog enorm..
@stefijn Wij wouden ook een Tiny house, is 450m3 bruto geworden. Ex berging, dat wel. Voor de meesten hier is dat een Tiny house ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Vantage92 op 12-04-2019 19:44 ]

https://duurzamehuizenroute.nl/woning/vrijstaande-woning-2019-ommen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaxMcFadden
  • Laatst online: 21-06-2022
Vantage92 schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 19:44:
1200m3 is alsnog enorm..
@stefijn Wij wouden ook een Tiny house, is 450m3 bruto geworden. Ex berging, dat wel. Voor de meesten hier is dat een Tiny house ;)
Ik heb 1140m3 (ex bijgebouw) en dat vind ik groot maar niet enorm.... 1600m3 vind ik wel enorm als je 't voor jezelf hebt - dan moet je echt denken aan 7 slaapkamers, een privebioscoop en een binnenzwembad volgens mij :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 22:35

Daniel

Kapitein NCC-1701
Voor Nederlandse begrippen is een huis van meer dan 1000 m3 bruto gewoon erg groot. Of het ruim is hangt af van met hoeveel mensen je er moet wonen :) Met z'n 2en is het gigantisch. Als je 4 kinderen hebt wordt dat anders.
Ik heb 775 m3 bruto + nog een veranda van 90 m3. Het bijbehorende GVO is relatief klein, we hebben wat hogere plafonds dan gemiddeld (2.85) en een vide. Groter was altijd leuk geweest maar het is zo al fors zat voor het kavel en het budget kent ook grenzen. Dus voor ons drietjes (tegen die tijd) is het groot zat.

Verder is er op onze bouwplaats nog niks gebeurd. Ik was vrijdag in de buurt en ging even kijken, maar het ligt er nog net zo bij als een week geleden, zelfs nog geen hekken geplaatst (ondanks dat de aannemer de week ervoor nog gezegd had het direct af te gaan zetten 8)7). Blijkbaar had de grondwerker toch geen tijd, die begint nu eind komende week. Die zal wel door moeten werken, want dinsdag week 18 komt het houtpakket al en voor die tijd moet de fundering erin liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jerh
JaxMcFadden schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 21:05:
[...]

Ik heb 1140m3 (ex bijgebouw) en dat vind ik groot maar niet enorm.... 1600m3 vind ik wel enorm als je 't voor jezelf hebt - dan moet je echt denken aan 7 slaapkamers, een privebioscoop en een binnenzwembad volgens mij :)
Dat komt wellicht ook omdat je er aan went. Mijn ouders hadden een huis van 25x25 met 2 verdiepingen, ongeveer 3500 m3. Ik heb dat nooit als enorm ervaren, we hadden als kinderen allemaal een kamer van 5x5. En beneden een woonkeuken, woonkamer en een opkamer met tv, waarin we dan vaak zaten. En dan waren er ook nog een paar bijgebouwen. Dat went zo snel.

Nu heb ik een huis van van ruim 800m3 en we wonen er met zijn 2 in en vind ik toch echt groot. Mijn mancave is 90m2...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Daniel schreef op zaterdag 13 april 2019 @ 08:00:
Voor Nederlandse begrippen is een huis van meer dan 1000 m3 bruto gewoon erg groot.
We bouwen dan weer niet met twee lagen karton, dus wat je hebt is wel beter. ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• assassin85
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16-09 23:05
el frikandel schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 19:23:
[...]

Komt inderdaad een vide in, maar ik moet wel eerlijk zijn: ongeveer 400m3 is voor mijn ouders die komen bij mij inwonen, die zijn 83 en 80 jaar jong.
Tof om dit te horen in een tijd waarin oudjes meestal in een tehuis gestopt worden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Daniel schreef op zaterdag 13 april 2019 @ 08:00:
Voor Nederlandse begrippen is een huis van meer dan 1000 m3 bruto gewoon erg groot. Of het ruim is hangt af van met hoeveel mensen je er moet wonen :) Met z'n 2en is het gigantisch. Als je 4 kinderen hebt wordt dat anders.
Ik heb 775 m3 bruto + nog een veranda van 90 m3. Het bijbehorende GVO is relatief klein, we hebben wat hogere plafonds dan gemiddeld (2.85) en een vide. Groter was altijd leuk geweest maar het is zo al fors zat voor het kavel en het budget kent ook grenzen. Dus voor ons drietjes (tegen die tijd) is het groot zat.

Verder is er op onze bouwplaats nog niks gebeurd. Ik was vrijdag in de buurt en ging even kijken, maar het ligt er nog net zo bij als een week geleden, zelfs nog geen hekken geplaatst (ondanks dat de aannemer de week ervoor nog gezegd had het direct af te gaan zetten 8)7). Blijkbaar had de grondwerker toch geen tijd, die begint nu eind komende week. Die zal wel door moeten werken, want dinsdag week 18 komt het houtpakket al en voor die tijd moet de fundering erin liggen.
Mijn aannemer gaat 75% van het werk zelf uitvoeren met z'n team. Enkel warmtepomp, stucwerk en kozijnen zijn uitbesteed. Dan weet je wel meteen waar het aan ligt als we tegen een vertraging oplopen. Volgende week de bouwput voorbereiden en foto's doorsturen naar de uitvoerder voor aansluitingen.

@jerh je went even snel aan luxe als gebrek aan luxe. Dat maakt enorme huizen niet opeens relatief klein, omdat je eraan went ;) Sowieso zijn de meesten hier enkel met luxeproblemen opgezadeld, we hebben het dan toch wel redelijk goed allemaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
Bruto inhoud zegt lang niet alles. Ruimte-indeling, plafondhoogte, lichtinval en inrichting hebben een hele grote invloed op ruimtelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
[/quote]
el frikandel schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 19:23:
[...]

Dat zal in de toekomst steeds vaker gebeuren, van mijn ouders weet ik wat zorg koste en hoe weinig extra zorg en aandacht mijn moeder kreeg.

[ Voor 27% gewijzigd door frisianstar op 13-04-2019 14:02 ]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
frisianstar schreef op zaterdag 13 april 2019 @ 13:57:
[/quote]

[...]

Dat zal in de toekomst steeds vaker gebeuren, van mijn ouders weet ik wat zorg koste en hoe weinig extra zorg en aandacht mijn moeder kreeg.
We nemen dat ook mee in ons achterhoofd. Mocht het aan de orde zijn, dan zetten wij een mantelzorgwoning op het kavel. Zo’n tijdelijke unit lijkt me echt ideaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jerh
Verwijderd schreef op zaterdag 13 april 2019 @ 12:56:
[...]

Mijn aannemer gaat 75% van het werk zelf uitvoeren met z'n team. Enkel warmtepomp, stucwerk en kozijnen zijn uitbesteed. Dan weet je wel meteen waar het aan ligt als we tegen een vertraging oplopen. Volgende week de bouwput voorbereiden en foto's doorsturen naar de uitvoerder voor aansluitingen.

@jerh je went even snel aan luxe als gebrek aan luxe. Dat maakt enorme huizen niet opeens relatief klein, omdat je eraan went ;) Sowieso zijn de meesten hier enkel met luxeproblemen opgezadeld, we hebben het dan toch wel redelijk goed allemaal.
Ik neem aan dat je de keuken wel uitbesteed is? En badkamer/sanitair ook. En soms is het wel handig om de aannemer de puinbaan in je tuin al te laten doen, dan kunnen ze die gebruiken en ligt er straks snel bestrating oid in.

En idd luxe problemen, ik voel me bijzonder bevoorrecht dat ik mijn huis mag wonen. Ik heb er hard voor moeten werken, maar het is wel een feit dat het een enorme luxe is (wordt je in de 3de wereld geboren, dan is alles anders).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jerh schreef op zaterdag 13 april 2019 @ 14:28:
[...]

Ik neem aan dat je de keuken wel uitbesteed is? En badkamer/sanitair ook. En soms is het wel handig om de aannemer de puinbaan in je tuin al te laten doen, dan kunnen ze die gebruiken en ligt er straks snel bestrating oid in.

En idd luxe problemen, ik voel me bijzonder bevoorrecht dat ik mijn huis mag wonen. Ik heb er hard voor moeten werken, maar het is wel een feit dat het een enorme luxe is (wordt je in de 3de wereld geboren, dan is alles anders).
Keuken is los idd, badkamer en sanitair wordt door de aannemer gedaan, maar ik schaf zelf sanitair aan.

Overal waar bestrating komt legt de aannemer al puin aan. Ik heb een verlaagde woonkamer en terras onder peil, dat wordt meteen fatsoenlijk aangelegd. Bestrating kan dan redelijk snel als er budget is tegen die tijd.
Pagina: 1 ... 97 ... 272 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.

Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic