ybos schreef op zondag 13 augustus 2017 @ 16:07:
[...]
In almere is het los slaan van aardpennen niet zo duur hoor.
Zijn gewoon staven die ze in een soort zware klopboor zetten en de grond indrijven. Dmv koppelbussen te koppelen en dus aardige dieptes mee te halen, al is dat in almere niet nodig.
Ik regelde regelmatig aardpennen voor bouwaansluitingen, had een vast prijs van ik meen rond de 150 ex btw.
(ACN uit Utrecht, was nog weleens drama qua afspraken maar prijs was scherp)
Dat zou wellicht goedkoper zijn inderdaad. Als de heipaal 10 meter lang is moet een voldoende dikke draad ook die lengte minimaal hebben en wellicht is 5 meter ook wel diep genoeg voor correcte aarde. Is natuurlijk ook met de balken fundatie te koppelen.
Ik zie qua looks wel voordeel met de hierboven genoemde hvi kabel door de spouw, maar uiteindelijk moet hij toch naar buiten om over de hoek pannen naar boven te lopen en dan zal het daar blanke draad worden (of het blijft hvi daar)
Zal eens bij die partij informeren. En ook de E-instalateur zal wel iets van aarde moeten maken,
wellicht kan hij het ook doen.
Edit: antwoord voor grove schatting gekregen: 2100€ all inclisief.
Dat is:
- koppelen palen aan balken fundatie ijzer (cu50) 6-7x
- 3 maal cu50 pen door balk heen (2x afleider en 1 x aarde voor meterkast)
- 2 runs van aansluiting op pen uit fundatie naar ring op dak
- ring over de nokvorst die rond het plat dak loopt (25 meter lang of zo)
- 2 bliksem vang palen, een rechts voor. Ander links achter.
-
DC beveiling voor inductie af te vangen voor de vp panelen.
-
AC beveiling voor binnenkomende 3x25A netaansluiting.
Enige nadeel wat ik zie is dat het 2 meter lange sprieten worden.
Edit: al iets uitgewerkt met 15€ kostende 1 meter vangers die op nokpan kunnen met een klem.
Met 6 kan ik dak min of meer compleet dekken (hebben een radius van 2.9 meter ongeveer)
De 2.9 lange vangpalen hebben dan radius van tegen de 6 meter, dus kunnen het met 2 af.
Desnoods ga ik naar een patroon van staaf per 2 meter, kost het nog minder dan die 2 lange palen, maar met 6 is het redelijk symetrisch afgedekt op 2 kleine plekjes na.
De AC en DC beveiliging zat er niet bij.
2e offerte voor €3400 met daarin wel de AC beveiliging op de inkomende kant van net af.
Aangezien ik de AC unit voor rond de 350€ en de DC unit voor €180 online kan vinden zal de eerste naar ik aan neem voordeliger zijn. Maar die zit dan ook lokaal.
[
Voor 37% gewijzigd door
jacovn op 17-08-2017 18:39
]
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase