Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 6 ... 272 Laatste
Acties:
  • 2.621.015 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjakieZulu
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 16-09 16:09
Wat ik heb begrepen, kun je de hypotheek pas rond hebben op het moment dat je een optie of koopovereenkomst hebt op de grond, de omgevingsvergunning is afgegeven (plus onherroepelijk is) en een koopovereenkomst hebt met de aannemer.

@jerh: bedoel je dat je de hypotheek rond had op het moment van afgeven omgevingsvergunning, dus voordat deze onherroepelijk is? Omdat de hypotheek rond is, kun je de grond betalen en starten met de bouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-09 12:04
Voor ons heeft de bank het aanbod goedgekeurd en ze willen inderdaad passeren voor grond etc pas als de vergunning onherroepelijk is.
Maar evengoed is het wel fijn om te horen dat alles goedgekeurd is en je door kunt als de omgevingsvergunning dan uiteindelijk komt.

Met de behandelaar gesproken, en alle informatie is nu compleet. Nu moest en constructeur het narekenen, en dan zal wel een keer het antwoord komen.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 16-09 13:49
SjakieZulu schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 10:53:
Wat ik heb begrepen, kun je de hypotheek pas rond hebben op het moment dat je een optie of koopovereenkomst hebt op de grond, de omgevingsvergunning is afgegeven (plus onherroepelijk is) en een koopovereenkomst hebt met de aannemer.

@jerh: bedoel je dat je de hypotheek rond had op het moment van afgeven omgevingsvergunning, dus voordat deze onherroepelijk is? Omdat de hypotheek rond is, kun je de grond betalen en starten met de bouw.
Ik heb de grond uit eigen middelen betaald, daardoor kon er sneller gestart worden en hoefde ik geen rente over de grond te betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjakieZulu
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 16-09 16:09
@jerh: had al zo'n vermoeden :)

Ga ook bouwen, maar heb er bewust voor gekozen om de huidige woning pas later te koop te zetten. Ik wil het gezin zoveel als mogelijk uit de stress houden. Mijn huidige woning is courant, de markt is goed, dus kans op (langdurige) dubbele lasten zijn nihil.

[ Voor 80% gewijzigd door SjakieZulu op 04-08-2017 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
SjakieZulu schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 15:58:
@jerh: had al zo'n vermoeden :)

Ga ook bouwen, maar heb er bewust voor gekozen om de huidige woning pas later te koop te zetten. Ik wil het gezin zoveel als mogelijk uit de stress houden. Mijn huidige woning is courant, de markt is goed, dus kans op (langdurige) dubbele lasten zijn nihil.
Dat is wel fijn dat je woning courant is. Ik dacht dat die van ons dat niet was. Te koop gezet, zonder verwachtingen en toen was het binnen 3 weken verkocht.... Vandaar tempo gemaakt.

Uiteindelijk 9 maanden in een huurhuis gezeten, op 5 minuten fietsen van de bouwplaats, dat was dan wel fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rspoe
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 28-08 08:23
Wij zijn inmiddels ook aan het kijken naar een keuken, badkamer, tegels etc. Wat zijn jullie ervaringen om dit aan te schaffen bij één leverancier (bijvoorbeeld Brugman).

Of zouden jullie alles los bij een specifieke zaak halen? Ik kan me bijvoorbeeld voorstellen dat we alle tegels + vloeren bij een specifieke zaak bestellen. En zo ook voor de keuken en de badkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 23:56
Wij hebben het als volgt gedaan.

Badkamer:
  • Sanitair online (bad, badkraan, douche deur, douche set, radiator, toilet, WTW)
  • Wastafel meubel, spiegel en paar planken voor een kast bij een custom zaak, toevallig tegenaan gelopen.
  • Wastafel kranen bij lokale zaak
  • Tegels bij een tegelzaak
Keuken:
  • Custom zaak
  • 3 Appliances online (scheelde 700 euro oid) bij de rest was de zaak goedkoper
We hebben wel alles zelf gemonteerd.

[ Voor 17% gewijzigd door Card Nox op 05-08-2017 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigg Balls
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21:24

Bigg Balls

Screw you guys, I'm going

Iemand ervaring met infrarood panelen als verwarming. De installateur heeft het als alternatief voor de bovenverdiepingen aangeprezen ipv de radiatoren. We krijgen beneden LTV vloerverwarming en lopen nu boven aan tegen de plaatsing van de radiatoren ipv de ramen tot de vloer.

Over infrarood lees ik veel verschillende meningen, ook op. GoT. Meerprijs zal rond de 1600 euro zijn.

Ben benieuwd naar de ervaringen hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-12-2024

Rtificial

as fake as can be

Als je woning stevig geïsoleerd is, zijn verwarmingen boven eigenlijk niet nodig. Je zou er voor kunnen kiezen bijvoorbeeld afgedopte leidingen naar boven te leggen, zodat je altijd nog radiatoren of convectoren kan plaatsen, of enkel een stopcontact voorzien, zodat je een elektrisch verwarmingselement of infraroodpaneel kan plaatsen. Wij verwarmen boven enkel de badkamers.

"Don't blow out my candle if you want yours to shine brighter..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigg Balls

Bigg Balls

Rtificial schreef op zaterdag 5 augustus 2017 @ 13:35:
Als je woning stevig geïsoleerd is, zijn verwarmingen boven eigenlijk niet nodig. Je zou er voor kunnen kiezen bijvoorbeeld afgedopte leidingen naar boven te leggen, zodat je altijd nog radiatoren of convectoren kan plaatsen, of enkel een stopcontact voorzien, zodat je een elektrisch verwarmingselement of infraroodpaneel kan plaatsen. Wij verwarmen boven enkel de badkamers.
Op zich een originele oplossing maar dat durf ik nog niet aan, we hebben een kleine van een dik jaar en wellicht komen er nog meer, wil niet dat die het in de winter koud krijgen boven...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iRobert
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 16-09 15:20
Gewoon voor vloerverwarming gaan, met zone-regeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
Bigg Balls schreef op zaterdag 5 augustus 2017 @ 13:21:
Iemand ervaring met infrarood panelen als verwarming. De installateur heeft het als alternatief voor de bovenverdiepingen aangeprezen ipv de radiatoren. We krijgen beneden LTV vloerverwarming en lopen nu boven aan tegen de plaatsing van de radiatoren ipv de ramen tot de vloer.

Over infrarood lees ik veel verschillende meningen, ook op. GoT. Meerprijs zal rond de 1600 euro zijn.

Ik heb in de badkamer een ir paneel van 750 watt opgehangen, nieuwbouwhuis. De badkamer zit op de noordkant en wat toch wat kouder dan we dachten. An sich werkt het goed, zit op een schakelaar en een zwave zodat we een schakelprogramma er op hebben zitten.

Ik heb er al eerder wat over geschreven. Het hangt mede af van de bouw van je huis, hier een massahuis, dus opwarmen duurt lang, afkoelen ook.

Houd er rekening mee dat je er redelijk recht onder moet zitten als het aan het plafond hangt, want dat is de plek waar het beste werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16-09 14:02
Bigg Balls schreef op zaterdag 5 augustus 2017 @ 13:21:

Gewoon boven ook vloerverwarming leggen. Zoneregeling is volgens mij weggegooid geld. Je kunt simpel met een draaiknop op je verdeler je vloerverwarming open en dicht zetten. In een nieuw huis staan ze bijna altijd dicht. Als je de slaapkamer als werkkamer oid gaat gebruiken kun je hem dan wel open zetten.

Overigens is vloer verwarming niet geschikt om een kamer voor een avondje op te warmen.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigg Balls

Bigg Balls

artbij schreef op zaterdag 5 augustus 2017 @ 19:25:
[...]

Gewoon boven ook vloerverwarming leggen. Zoneregeling is volgens mij weggegooid geld. Je kunt simpel met een draaiknop op je verdeler je vloerverwarming open en dicht zetten. In een nieuw huis staan ze bijna altijd dicht. Als je de slaapkamer als werkkamer oid gaat gebruiken kun je hem dan wel open zetten.

Overigens is vloer verwarming niet geschikt om een kamer voor een avondje op te warmen.
Heeft ook onze voorkeur alleen is het belachelijk duur bij onze installateur. Bijna 2,7K voor de bovenverdieping.

Infraroodpanelen zijn een goedkoper alternatief 1600 euro en dan wordt de zolder ook gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigg Balls

Bigg Balls

jerh schreef op zaterdag 5 augustus 2017 @ 17:47:
[...]

Ik heb in de badkamer een ir paneel van 750 watt opgehangen, nieuwbouwhuis. De badkamer zit op de noordkant en wat toch wat kouder dan we dachten. An sich werkt het goed, zit op een schakelaar en een zwave zodat we een schakelprogramma er op hebben zitten.

Ik heb er al eerder wat over geschreven. Het hangt mede af van de bouw van je huis, hier een massahuis, dus opwarmen duurt lang, afkoelen ook.

Houd er rekening mee dat je er redelijk recht onder moet zitten als het aan het plafond hangt, want dat is de plek waar het beste werkt.
Dank maar wat bedoel je met massahuis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Bigg Balls schreef op zaterdag 5 augustus 2017 @ 20:50:
[...]

Heeft ook onze voorkeur alleen is het belachelijk duur bij onze installateur. Bijna 2,7K voor de bovenverdieping.

Infraroodpanelen zijn een goedkoper alternatief 1600 euro en dan wordt de zolder ook gedaan.
Andere installateur dan?

Bij ons was het zo goedkoop dat we ook de hele kelder doen :).

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
Bigg Balls schreef op zaterdag 5 augustus 2017 @ 20:50:
[...]

Ik weet niet hoe groot jouw verdieping is. BIj ons was het 1900 euro ex voor 94 m2 verdiepingsvloer.
Bigg Balls schreef op zaterdag 5 augustus 2017 @ 20:51:
[...]

Dank maar wat bedoel je met massahuis?
Daarmee bedoel ik dat alles in dit huis op massa ingericht is. Dikke muren, vloeren, binnenwanden etc.

Dus bijvoorbeeld de muren zijn van 12 cm kalkzandsteen. Dat is dus iets heel anders dan bijvoorbeeld houtskelet bouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigg Balls

Bigg Balls

jerh schreef op zondag 6 augustus 2017 @ 07:44:
[...]

Ik weet niet hoe groot jouw verdieping is. BIj ons was het 1900 euro ex voor 94 m2 verdiepingsvloer.

[...]

Daarmee bedoel ik dat alles in dit huis op massa ingericht is. Dikke muren, vloeren, binnenwanden etc.

Dus bijvoorbeeld de muren zijn van 12 cm kalkzandsteen. Dat is dus iets heel anders dan bijvoorbeeld houtskelet bouw.
Dank, ja wij bouwen HSB ipv traditioneel. Kende de term massahuis niet.

Oppervlakte bovenverdieping is ongeveer 70m2, de prijs van 2700 is na verrekening radiatoren. Helaas kunnen we geen andere installateur kiezen, deze werkt met de aannemer samen.

Omdat het een cementdekvloer is moeten we eigenlijk direct een LTV vloerverwarming nemen, later wordt lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigg Balls

Bigg Balls

artbij schreef op zaterdag 5 augustus 2017 @ 20:57:
[...]

Andere installateur dan?

Bij ons was het zo goedkoop dat we ook de hele kelder doen :).
Helaas is dit de installateur van de aannemer en hebben we daarin niet zoveel te kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Kun je niet aan die instaleur aangeven dat op dit forum andere instaleurs het goedkoper doen.

Hier als voorbeeld €13.50 voor m2, giet dekvloer van €4.50 meerpijs per m2 (ten opzichte bouwer) en 350€ werkloon geschat. Maakt voor 70m2 die wij ook hebben ongeveer 23€ per m2 en dus €1610 voor verdieping.
Dat is zonder verrekening ltv radiatoren.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rbremmer
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
En anders achteraf in laten frezen, 70 m2 kost ongeveer €1800.

Zoiets: http://www.123vloerverwar...ormatie/65-prijzen-frezen

P.S. een heel ander topic, achteraf is vaak goedkoper.

[ Voor 58% gewijzigd door rbremmer op 06-08-2017 09:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Artbij
Bigg Balls schreef op zondag 6 augustus 2017 @ 08:34:
[...]

Helaas is dit de installateur van de aannemer en hebben we daarin niet zoveel te kiezen.
Projectbouw? Misschien toch gewoon aangeven bij de aannemer dat het niet marktconform is. En dan achteraf doen, of achteraf die panelen. Zou duidelijk maken dat hij een betere prijs moet maken of minder werk krijgt.

[ Voor 16% gewijzigd door Artbij op 06-08-2017 09:46 ]

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mistaoutlaw
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19-03 14:47
rspoe schreef op zaterdag 5 augustus 2017 @ 11:22:
Wij zijn inmiddels ook aan het kijken naar een keuken, badkamer, tegels etc. Wat zijn jullie ervaringen om dit aan te schaffen bij één leverancier (bijvoorbeeld Brugman).

Of zouden jullie alles los bij een specifieke zaak halen? Ik kan me bijvoorbeeld voorstellen dat we alle tegels + vloeren bij een specifieke zaak bestellen. En zo ook voor de keuken en de badkamer.
Niet direct een antwoord op je vraag, maar wellicht toch interessant:
Wij zijn een paar maanden geleden al een eerste verkennende ronde gaan doen bij keukenzaken.
We willen een Next125 keuken.
Brugman gaf een hoog over indicatie van 40.000
Keukenstudio Maassluis wilde wel rekenen en kwam op 30.500
Bruynzeel gaf een compleet open berekening en kwam op 22.000 (verkoopt next125 onder eigen merk)

Wonderbaarlijk genoeg komen ze ook allemaal met net een andere kijk op de keuken die we willen.
Luisteren kunnen ze geen van allen 7(8)7

Je begrijpt dat onze eerste poging tot een deal met Bruynzeel zal zijn.
Ik laat jullie wel weten wat het wordt.

Qua badkamers: ik zie er echt tegen op om langs winkels te moeten.
Ook hier eerste ronde gehad een tijdje geleden, wat een gedoe zeg.......
Allemaal halve waarheden en ondoorzichtige prijzen. |:(

[ Voor 0% gewijzigd door mistaoutlaw op 06-08-2017 11:33 . Reden: Typo ]

I was born intelligent - education ruined me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rspoe
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 28-08 08:23
mistaoutlaw schreef op zondag 6 augustus 2017 @ 11:32:
[...]

Wij zijn een paar maanden geleden al een eerste verkennende ronde gaan doen bij keukenzaken.
Bruynzeel gaf een compleet open berekening en kwam op 22.000 (verkoopt next125 onder eigen merk)

Wonderbaarlijk genoeg komen ze ook allemaal met net een andere kijk op de keuken die we willen.

We willen voor de badkamer gaan kijken bij
Maxone in Roosendaal. En voor de tegels de grens over naar Lommel (België).

Dus op specifieke plekken gaan kijken en prijzen opvragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
mistaoutlaw schreef op zondag 6 augustus 2017 @ 11:32:
[...]

Weet je zeker dat next en bruynzeel hetzelfde zijn? Dat ze er hetzelfde uitzien geloof ik wel, maar is de kwaliteit ook hetzelfde? Lijkt me sterk dat siematic onder de bruynzeel naam exact dezelfde keuken gaat leveren.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigg Balls

Bigg Balls

artbij schreef op zondag 6 augustus 2017 @ 09:24:
[...]

Projectbouw? Misschien toch gewoon aangeven bij de aannemer dat het niet marktconform is. En dan achteraf doen, of achteraf die panelen. Zou duidelijk maken dat hij een betere prijs moet maken of minder werk krijgt.
Nee, wel een op maar gemaakte woning via de aannemer. Hij besteedt alleen alle installatiewerkzaamheden uit aan ewald Boerma, het installatiebedrijf.

kwaliteit oogt goed alleen de meerwerk prijzen zijn niet marktconform.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirtbiter
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:57
rspoe schreef op zaterdag 5 augustus 2017 @ 11:22:

Wij hebben dit gedaan, keuken + badkamer + toiletten + tegels bij Jan van Sundert in Etten-Leur.
We wilden per se alles bij 1 zaak, puur voor het gemak.

Of het echt gemakkelijk is, moet nog blijken. We hebben alles uitgezocht en gekocht, maar het moet nog geleverd en geplaatst worden.
Uiteindelijk hebben we toch 3 adviseurs gehad, maar ik vind het prettig straks bij 1 bedrijf aan te kunnen kloppen.

Als je bodemprijzen wil, dan is dit niet de manier. Los zal altijd goedkoper zijn.
Maar voor gemak ben ik bereid iets te betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigg Balls

Bigg Balls

Wat is de mening over woningborg hier bij 1% van de bouwsom? De aannemer had het nog niet aangevraagd (vergeten) en nu moet het alsnog.

We besparen een aanzienlijk bedrag als we het niet doen maar lopen ook meer risico.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iRobert
Bigg Balls schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 13:06:
Wat is de mening over woningborg hier bij 1% van de bouwsom? De aannemer had het nog niet aangevraagd (vergeten) en nu moet het alsnog.

We besparen een aanzienlijk bedrag als we het niet doen maar lopen ook meer risico.
Bij ons was het een verplichting van de bank. Aannemer vroeg 1% over de bouwsom exclusief grond.

[ Voor 6% gewijzigd door iRobert op 08-08-2017 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Ik heb het niet gedaan.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
bacardicoconut schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 13:10:
[...]

Bij ons was het een verplichting van de bank. Aannemer vroeg 1% over de bouwsom exclusief grond.
Betaal je die aan de aannemer? Ik dacht aan bouwgarant zelf. Zou er wel keuken, badkamer, vloeren, stucwerk etcetera buiten houden.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigg Balls

Bigg Balls

waarom niet precies? Wat heb je tegen elkaar afgewogen? Ik ben bang voor nog wat conflicten met onze aannemer gezien hoe het nu gaat. Daarom dacht ik dat woningborg daar ook in bemiddelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Bigg Balls schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 14:22:
[...]

waarom niet precies? Wat heb je tegen elkaar afgewogen? Ik ben bang voor nog wat conflicten met onze aannemer gezien hoe het nu gaat. Daarom dacht ik dat woningborg daar ook in bemiddelt.
Mijn aannemer is er niet bij aangesloten. En ik vind het veel geld.

Heb wel een rechtsbijstand verzekering afgesloten.....

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-08 21:46
Bigg Balls schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 13:06:

Je kunt ook bankgarantie vragen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iRobert
artbij schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 14:03:
[...]

Betaal je die aan de aannemer? Ik dacht aan bouwgarant zelf. Zou er wel keuken, badkamer, vloeren, stucwerk etcetera buiten houden.
Kwam bovenop de aanneemsom inderdaad, badkamer en dergelijke doe ik toch zelf dus daar heeft de 1% ook niks mee te maken. De overeenkomst is voor er om te zorgen dat er duidelijke afspraken zijn en de bank vindt het prettig omdat wordt afgebouwd mocht de aannemer failliet gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
bacardicoconut schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 18:29:
[...]

Kwam bovenop de aanneemsom inderdaad, badkamer en dergelijke doe ik toch zelf dus daar heeft de 1% ook niks mee te maken. De overeenkomst is voor er om te zorgen dat er duidelijke afspraken zijn en de bank vindt het prettig omdat wordt afgebouwd mocht de aannemer failliet gaan.
Ik snap dat de bank het wil, maar zorg dat je een heel uitgebreid bestek hebt voor mocht het nodig zijn. Anders krijg je niet wat je nu denkt te krijgen. Ook heb je dan geen inspraak in de bouwer die afbouwt.

Was hier ook iemand die een bankgarantie had, dat klinkt aardig maar heb je volgens mij ook weinig aan.

Met gestrekt been.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Artbij
Weet iemand hoe het zit met de leveringen van PIR isolatie? Nog steeds lastig?

Met gestrekt been.

• rbremmer
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
artbij schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 21:23:
Weet iemand hoe het zit met de leveringen van PIR isolatie? Nog steeds lastig?
Ik verwacht nog steeds slecht. http://www.roofs.nl/editi...leidt-tot-prijsstijgingen

• Artbij
Dat is al van juni. Die berichten ken ik, ben benieuwd hoe het in september zal zijn.

Met gestrekt been.

• mistaoutlaw
artbij schreef op zondag 6 augustus 2017 @ 12:37:
[...]

Weet je zeker dat next en bruynzeel hetzelfde zijn? Dat ze er hetzelfde uitzien geloof ik wel, maar is de kwaliteit ook hetzelfde? Lijkt me sterk dat siematic onder de bruynzeel naam exact dezelfde keuken gaat leveren.
Bruynzeel en Next125 zijn niet hetzelfde.
Maar Bruynzeel verkoopt wel Next125 keukens, onder eigen label.

• Artbij
mistaoutlaw schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 21:07:
[...]

Bruynzeel en Next125 zijn niet hetzelfde.
Maar Bruynzeel verkoopt wel Next125 keukens, onder eigen label.
Als ze die onder een andere naam verkopen zij ze toch hetzelfde?

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Even een vraag naar aanleiding van aard discussie van VP panelen.

Hebben mensen hier ervaring met een bliksemafleiding installatie ?

Nu is dat wat anders dan potentiaal verschillen van je VP installatie op te heffen.
Maar als je dus wel je pv systeem gaat aarden, en dat is hoogste punt huis geworden en de bliksem slaat in dan heb je volgens mij toch wel problemen als die energie over een 10 of 16 mm2 draad je huis binnen komt.

Dus ik ga denk ik maar eens een offerte opvragen van een bliksem afleiding systeem. Zal wel weer wit wegtrekken als ik die binnen krijg :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bertvanoosten
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 31-07 12:53
jacovn schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 09:22:
Even een vraag naar aanleiding van aard discussie van VP panelen.

Hebben mensen hier ervaring met een bliksemafleiding installatie ?

Nu is dat wat anders dan potentiaal verschillen van je VP installatie op te heffen.
Maar als je dus wel je pv systeem gaat aarden, en dat is hoogste punt huis geworden en de bliksem slaat in dan heb je volgens mij toch wel problemen als die energie over een 10 of 16 mm2 draad je huis binnen komt.

Dus ik ga denk ik maar eens een offerte opvragen van een bliksem afleiding systeem. Zal wel weer wit wegtrekken als ik die binnen krijg :(
Ik ben zelf geen kenner, noch ervaringsdeskundige, maar vanuit het bedrijf waar ik werk hoor ik goede dingen over Conduct Nederland. En ja, volgens mij is het een prijzige aangelegenheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Ik heb net een locale bliksem afleider instalateur gebeld en die kwam zo met wel interesante tips.
We slaan toch palen 10 a 11 meter de grond in. Als daar de koppen afgaan dan daar koppeling met de bewapening mat voor de fundering en bij de huis hoeken in de buurt een pen omhoog welke door de spouw naar boven loopt en dan onder dakpannen door naar de nokpan loopt.
Dan hoeft er alleen in mijn geval een ringleiding over de nokpannen heen, en kun je de panelen daar ook aan verbinden als je die wil aarden.

Zal hem de pdf van het huis sturen en dan wilde hij wel een inschatting maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-09 15:15
jacovn schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 09:58:
Ik heb net een locale bliksem afleider instalateur gebeld en die kwam zo met wel interesante tips.
We slaan toch palen 10 a 11 meter de grond in. Als daar de koppen afgaan dan daar koppeling met de bewapening mat voor de fundering.....
Normaal wordt er een aardstaaf in de prefab paal toegevoegd t.b.v. Aarding. Of dat voldoende is voor een bliksem afleider weet ik niet. De gewone kopwapening van een prefab paal ud slechts een paar meter lang. Denk dat een koppeling aan de voorspanstrengen niet gaat en dat de diameter van deze strengen onvoldoende is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Op de dehn site kun je wel een soort configurator door.
Aan de AC binnenkomende kant moet een 3 fase dsh TT 255 unit geplaatst worden (rond 500€) en voor de DC kant tussen de inverter en de panelen een dcu ypv sci 1000 (rond 255€)

Dan komen nog de aardings leidingen erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadLock
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-09 19:59

DeadLock

Vastlopen is relatief....

Vorige week een woning (wel, eerder werf) bezocht van een bouwbedrijf waar ik interesse in had. Hoe de kaarten nu liggen acht ik de kans om met dit bedrijf in zee te gaan erg laag, ondanks het gebruik van meer ecologische (alternatieve) bouwmethoden die ons wel interesseren.

Toevallig tijdens ons bezoek waren ze bezig met de vloer. Dit was een soort leem-achtige substantie die in een dunne laag (enkele centimeters) werd aangebracht. Nadien zou deze vloer geolied worden om hem te beschermen.

Met oog op vloerkeuze binnenkort is dit een optie die ik zeker wil onderzoeken. Echter kom ik weinig relevante informatie tegen als ik zoek met google (vermoedelijk zoek ik op de verkeerde termen). Het was duidelijk geen gestampte lemen vloer, het was een dunne (afwerkings)laag bovenop de ondervloer ('chappe'). Iemand een idee?

Verder wel opvallend na een gesprek met 1 architect, en bovengenoemd bouwbedrijf (die ook voorontwerp zou maken, en dan samenwerkt met een architect) hoe zeer die kosten uiteen lopen. Architect wilt voorontwerp maken voor 500E, nadien zou er nog zo'n 3000E aan kosten zijn voor stedenbouwkundige aanvragen/werfbezoeken. Het bouwbedrijf vroeg maar liefst 2500E voor eenzelfde voorontwerp (!) en dan zou de samenwerkende architect nog 5,5% vragen (op ons budget nog eens ruim 5000E).

Volgende week nog een gesprek met een architect, hopelijk geeft dat voldoende indruk om onderling de vergelijking te kunnen maken (en met iemand in zee te gaan).

Het is ook zeer lastig om de bouwmethodes tegen elkaar af te wegen en een objectief lijstje te maken van pro's en contra's. Een traditionele houtskeletbouw? Of toch een volledige houtbouw (CLT panelen)? Of buikgevoel een goede graadmeter is om op verder te gaan betwijfel ik :).

Niet helemaal on-topic hier, maar wat een ramp met de notaris bij het kopen van de grond 8)7 :X. Ze wachten al 2 weken op een e-mail (met documenten) waarvan ze op de hoogte waren dat die verstuurd was, maar even initiatief nemen en bellen/mailen waarom die mail spoorloos is was teveel gevraagd :X.

[ Voor 8% gewijzigd door DeadLock op 12-08-2017 14:24 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
MeTooPV schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 11:04:
[...]

Normaal wordt er een aardstaaf in de prefab paal toegevoegd t.b.v. Aarding. Of dat voldoende is voor een bliksem afleider weet ik niet. De gewone kopwapening van een prefab paal ud slechts een paar meter lang. Denk dat een koppeling aan de voorspanstrengen niet gaat en dat de diameter van deze strengen onvoldoende is.
Ik vrees dat als er geen aardstaaf in de paal zit een upgrade naar palen met aardstaaf geen optie is gezien de krapte op de palenmarkt. Zal wel blij mogen zijn als er palen op tijd geleverd kunnen worden.

We bouwen vrijstaand, dus in principe kan ik rond mijn huis wel een ringleiding leggen met stafen de grond in zoals het ook kan. Is wel een duurdere oplossing vrees ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16-09 17:25
Ik heb de tuinberegeningsdiscussie een eigen topic gegeven, dat is interessant genoeg voor een eigen topic en gaat hier ook wat van het onderwerp af.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mistaoutlaw
artbij schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 22:31:
[...]

Als ze die onder een andere naam verkopen zij ze toch hetzelfde?
Volgens mij praten we langs elkaar heen ;)
De optima lijn van Bruynzeel is inderdaad van Next125.
Ik dacht dat ik dat ook zei in mijn eerdere post.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T.SPE
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 06-09 08:41
jacovn schreef op zaterdag 12 augustus 2017 @ 21:49:
[...]

Ik vrees dat als er geen aardstaaf in de paal zit een upgrade naar palen met aardstaaf geen optie is gezien de krapte op de palenmarkt. Zal wel blij mogen zijn als er palen op tijd geleverd kunnen worden.

We bouwen vrijstaand, dus in principe kan ik rond mijn huis wel een ringleiding leggen met stafen de grond in zoals het ook kan. Is wel een duurdere oplossing vrees ik.
Je kunt ook een aarddraad vast knopen aan de onderkant van de paal, wij hebben dat bij 2 palen gedaan en dat was ruim voldoende. Dat is natuurlijk afhankelijk van de lengte van je palen en de samenstelling van de grond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mistaoutlaw
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jerh
Je weet dat als je een inductieplaat van Novy neemt dat je de afzuiger dan vanaf de kookplaat kan bedienen. IK heb dat hier en dan heb je geen afstandsbediening meer nodig. Werkt erg handig, nooit zoeken naar de afstandsbediening.

En bij de stoomoven zou ik even checken of deze een externe boiler heeft. Siemens had dat in het verleden niet en dat was wel een groot nadeel, op hun website staat er niet echt wat over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
T.SPE schreef op zondag 13 augustus 2017 @ 10:18:
[...]

Je kunt ook een aarddraad vast knopen aan de onderkant van de paal, wij hebben dat bij 2 palen gedaan en dat was ruim voldoende. Dat is natuurlijk afhankelijk van de lengte van je palen en de samenstelling van de grond.
Ik denk dat dat een betere tip is dan proberen palen met een aarde staaf te laten slaan door de bouwer met de huidige markt omstandigheden.

De man die ik sprak had het over om langs de 4 hoeken van het huis naar beneden te gaan, en dan dat aan sluiten op stafen die aan de bewapening van de balken fundatie vast zitten en naar boven uitsteken om in de spouw te komen.
Wellicht is het dan vanaf een met geslagen palen naar onder gedreven aard draad daar eenvoudig op te koppelen.

We krijgen 10 of 11 meter palen en ongeveer op 100-140 cm begint grond water hier al, en het is veelal klei (oude zeebodem in Almere)

De leider moet dan blijkbaar door de spouw kunnen lopen, maar dan zou dat iets als Dehn HVI kabel moeten zijn om te voorkomen dat er naar binnen een sterk inductieveld ontstaat, en die is zo ongeveer 25€ per meter.

[ Voor 10% gewijzigd door jacovn op 13-08-2017 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Ga je een nieuw huis bouwen? Waarom dan een koof? Vind je dat mooi?

Onze keuken is bijna hetzelfde, waar hopen jullie uit te komen mbt het budget?

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:41
jacovn schreef op zondag 13 augustus 2017 @ 12:04:
[...]

Ik denk dat dat een betere tip is dan proberen palen met een aarde staaf te laten slaan door de bouwer met de huidige markt omstandigheden.

De man die ik sprak had het over om langs de 4 hoeken van het huis naar beneden te gaan, en dan dat aan sluiten op stafen die aan de bewapening van de balken fundatie vast zitten en naar boven uitsteken om in de spouw te komen.
Wellicht is het dan vanaf een met geslagen palen naar onder gedreven aard draad daar eenvoudig op te koppelen.

We krijgen 10 of 11 meter palen en ongeveer op 100-140 cm begint grond water hier al, en het is veelal klei (oude zeebodem in Almere)
In almere is het los slaan van aardpennen niet zo duur hoor.
Zijn gewoon staven die ze in een soort zware klopboor zetten en de grond indrijven. Dmv koppelbussen te koppelen en dus aardige dieptes mee te halen, al is dat in almere niet nodig.

Ik regelde regelmatig aardpennen voor bouwaansluitingen, had een vast prijs van ik meen rond de 150 ex btw.

(ACN uit Utrecht, was nog weleens drama qua afspraken maar prijs was scherp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
ybos schreef op zondag 13 augustus 2017 @ 16:07:
[...]

In almere is het los slaan van aardpennen niet zo duur hoor.
Zijn gewoon staven die ze in een soort zware klopboor zetten en de grond indrijven. Dmv koppelbussen te koppelen en dus aardige dieptes mee te halen, al is dat in almere niet nodig.

Ik regelde regelmatig aardpennen voor bouwaansluitingen, had een vast prijs van ik meen rond de 150 ex btw.

(ACN uit Utrecht, was nog weleens drama qua afspraken maar prijs was scherp)
Dat zou wellicht goedkoper zijn inderdaad. Als de heipaal 10 meter lang is moet een voldoende dikke draad ook die lengte minimaal hebben en wellicht is 5 meter ook wel diep genoeg voor correcte aarde. Is natuurlijk ook met de balken fundatie te koppelen.

Ik zie qua looks wel voordeel met de hierboven genoemde hvi kabel door de spouw, maar uiteindelijk moet hij toch naar buiten om over de hoek pannen naar boven te lopen en dan zal het daar blanke draad worden (of het blijft hvi daar)

Zal eens bij die partij informeren. En ook de E-instalateur zal wel iets van aarde moeten maken,
wellicht kan hij het ook doen.

Edit: antwoord voor grove schatting gekregen: 2100€ all inclisief.

Dat is:
- koppelen palen aan balken fundatie ijzer (cu50) 6-7x
- 3 maal cu50 pen door balk heen (2x afleider en 1 x aarde voor meterkast)
- 2 runs van aansluiting op pen uit fundatie naar ring op dak
- ring over de nokvorst die rond het plat dak loopt (25 meter lang of zo)
- 2 bliksem vang palen, een rechts voor. Ander links achter.
- DC beveiling voor inductie af te vangen voor de vp panelen.
- AC beveiling voor binnenkomende 3x25A netaansluiting.

Enige nadeel wat ik zie is dat het 2 meter lange sprieten worden.

Edit: al iets uitgewerkt met 15€ kostende 1 meter vangers die op nokpan kunnen met een klem.
Met 6 kan ik dak min of meer compleet dekken (hebben een radius van 2.9 meter ongeveer)
De 2.9 lange vangpalen hebben dan radius van tegen de 6 meter, dus kunnen het met 2 af.
Desnoods ga ik naar een patroon van staaf per 2 meter, kost het nog minder dan die 2 lange palen, maar met 6 is het redelijk symetrisch afgedekt op 2 kleine plekjes na.

De AC en DC beveiliging zat er niet bij.

2e offerte voor €3400 met daarin wel de AC beveiliging op de inkomende kant van net af.

Aangezien ik de AC unit voor rond de 350€ en de DC unit voor €180 online kan vinden zal de eerste naar ik aan neem voordeliger zijn. Maar die zit dan ook lokaal.

[ Voor 37% gewijzigd door jacovn op 17-08-2017 18:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23:01
Wij hebben ook een Novy afzuigkap in een koof, wel met met novy kook plaat.

Ons gestorte terrazzo aanrechtblad was helaas geknakt :( :(

Nú wij op vakantie zijn wordt het oude blad verwijderd een opnieuw gestort.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WNT
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 03-08 09:26

WNT

jerh schreef op zondag 13 augustus 2017 @ 11:56:
[...]

Je weet dat als je een inductieplaat van Novy neemt dat je de afzuiger dan vanaf de kookplaat kan bedienen. IK heb dat hier en dan heb je geen afstandsbediening meer nodig. Werkt erg handig, nooit zoeken naar de afstandsbediening.

En bij de stoomoven zou ik even checken of deze een externe boiler heeft. Siemens had dat in het verleden niet en dat was wel een groot nadeel, op hun website staat er niet echt wat over.
Goede tip van die Novy, het zit niet standaard op alle kappen en platen, dus even opletten. In de brochure is het duidelijk aangegeven.

Wat bedoel je met die externe boiler? Wij kijken nl ook naar een siemens combi stoomoven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
WNT schreef op zondag 13 augustus 2017 @ 20:41:
[...]

Goede tip van die Novy, het zit niet standaard op alle kappen en platen, dus even opletten. In de brochure is het duidelijk aangegeven.

Wat bedoel je met die externe boiler? Wij kijken nl ook naar een siemens combi stoomoven.
Siemens en AEG maakte gebruik van een druppeltechniek, het water druppelt op de plaat en door de warmte wordt het stoom. Ik weet niet of dat nu nog zo is, maar toen ik in 2014 keek was het wel zo. . Ik heb een kitchenaid (miele, gauggenau en sinds kort Atag doen het ook zo) hebben een boiler in de oven. Die verwarmt eerst voor, zodat de stoom er op de graag precies uitkomt. Dan heb je een veel nauwkeurige sturing en kan je bijvoorbeeld ook sousvide koken.

Ik was nieuwsgierig, maar kon op de site van Siemens niet vinden hoe ze het nu doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WNT
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 03-08 09:26

WNT

Dank je @jerh, in de Siemens brochure staat externe stoomopwekking en het nieuwste model heeft ook een sous vide optie. Dus klinkt alsof ze dat dan aangepast hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
*kuch* we hebben hier een keukentopic voor. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mistaoutlaw
artbij schreef op zondag 13 augustus 2017 @ 16:03:
[...]

Ja het is een zelfbouw woning. Ja, wij vonden een verlaagd plafond sjiek.
Ik hoop rond 16.000 uit te komen.

@jerh thanks voor de tip!! Ga ik zeker naar kijken.

[ Voor 6% gewijzigd door mistaoutlaw op 14-08-2017 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NDF82
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:55

NDF82

Doomed Space Marine

artbij schreef op zondag 13 augustus 2017 @ 16:03:
[...]

Kan dat dan zonder koof? Wij krijgen een breedplaatvloer die 30 cm dik is. Ik begreep dat het dan niet mogelijk is om de afzuig unit volledig te integreren. Gaan vanavond voor het eerst bij de keukenboer langs. Ben benieuwd of hij er iets over kan vertellen of dat ik het aan de aannemer moet voorleggen.

Pentium 233MHz MMX + Diamond Monster 3D 3DFX Voodoo II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
NDF82 schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 09:05:
[...]

Kan dat dan zonder koof? Wij krijgen een breedplaatvloer die 30 cm dik is. Ik begreep dat het dan niet mogelijk is om de afzuig unit volledig te integreren. Gaan vanavond voor het eerst bij de keukenboer langs. Ben benieuwd of hij er iets over kan vertellen of dat ik het aan de aannemer moet voorleggen.
Je hoeft natuurlijk geen afzuiging boven je kookplaat te pakken....

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
NDF82 schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 09:05:
[...]

Lijkt me idd lastig in een breedplaatvloer. Let je er wel op dat je in de vloer elektra en eventueel schakeldraden laat meestorten. En evt ook voor verlichting in je koof. Jammer als je dat achteraf moet doen en nu kan het mooi weggewerkt worden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• cky
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-08 16:44

cky

Aangezien ik aan het wachten ben op nieuws van de gemeente zal ik mijn plannen ook maar eens delen.

Status: wachten op (voorlopige) goedkeuring gemeente voor plannen.
volgende stap: grondaankopen (inc bouwtitel) 32*30 meter.
De start van de bouw gaat nog zeker 2 jaar duren door nog te verrichten sloopwerkzaamheden, onderhandelingen prijs, juiste aannemer vinden etc.
We hebben ook geen haast en kunnen ondertussen lekker doorsparen ;)

Wat ik wel moet gaan doen is offertes opvragen bij aannemers. Dit zodat ik weet hoeveel we aan de grond, leges en alle bijkomende kosten zoals aansluitingen kunnen uitgeven. Het zou zuur zijn als alle partijen rond zijn, de grond in bezit maar een geen budget meer over is voor de bouw van een fatsoenlijk huis.

De woning

afbeeldingen:

overview

begane grond

verdieping

maten:
begane grond
122 m2 (inclusief inpandige schuur) (excl. carport)
verdieping
112 m2

wensen
- hoge plafonds
- ruimte (in iedere ruimte)
- balkon aan slaapkamer
- grote ramen/schuifpuien)
- woonkamer, eetgedeelte en keuken in hetzelfde gedeelte
- trap in woonkamer

energie
- Wp l/w + boiler
- zonnepanelen
- gasloos
- vloerverwarming boven en beneden

Zelf doen (of via andere partij dan de hoofdaannemer)
- Keuken
- badkamer + toiletten
- vloeren
- WP + zonnepanelen
- Spuitwerk/Stucwerk
- zonnewering

Eigenlijk aan jullie de vraag of ik met onderstaande informatie kan aankomen bij de aannemers en een realistische offerte kan opvragen. En op en aanmerkingen op de indeling hoor ik ook graag. De woning heb ik op dit moment getekend op basis van mijn eigen wensen.

[ Voor 22% gewijzigd door cky op 15-08-2017 21:22 . Reden: niet juiste plaatjes ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TLer
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21:41
Ziet er gaaf uit. Wel veel meters maken door het langwerpige ontwerp. Dat brengt mij ook bij een paar puntjes

Het is wel een heel eind lopen van je auto naar de voordeur. Binnen komen via de inpandige schuur kan natuurlijk ook, maar dan moet je weer heel veel deuren door.

Je kan enkel in je techniekruimte komen vanaf buiten? Waarom kies je daarvoor? Als er een probleem is als het donker is met hoosbuien dan moet je altijd buitenom. Niet echt praktisch denk ik.

Badkamer zit wel heel ver weg van de master bedroom. Wellicht een tweede badkamer overwegen?

[ Voor 9% gewijzigd door TLer op 15-08-2017 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Leuk ontwerp, wel erg veel meters, weet je zeker dat je zoveel nodig hebt?

Vind ook dat zo'n huis 4 slaapkamers moet hebben. De ingang van je garage zit die niet aan de verkeerde kant? Of kijken we nu naar de voorkant van je huis?

Nu naar aannemers gaan als je over twee jaar wilt bouwen is wellicht niet zo handig, die gaan echt geen prijs afgeven, ze hebben nl geen idee hoe de prijzen dan zijn.

Mbt de kosten, de aannemer en afwerking zijn de enige waarop je echt kunt onderhandelen/besparen. Kosten grond wellicht ook, maar leges en aansluitingen niet. Was het niet slimmer geweest om eerst te gaan kijken wat het ongeveer zou kosten voordat je naar de gemeente gaat?

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cky

cky

TLer schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 21:38:
Ziet er gaaf uit. Wel veel meters maken door het langwerpige ontwerp. Dat brengt mij ook bij een paar puntjes
Het is wel een heel eind lopen van je auto naar de voordeur. Binnen komen via de inpandige schuur kan natuurlijk ook, maar dan moet je weer heel veel deuren door.

zeker goede punten, de enige kant waar het huis door te benaderen is het zuidwesten. Waar je nu op kijkt is dus zowel de voor als achterkant. Ik dacht aan een oprit links (en dan wij inderdaad door de schuur naar binnen) en een pad naar de deur rechts voor het bezoek. Misschien zelfs een idee om de carport en schuur ook rechts te plaatsen. Ik ga weer eens terug naar de tekentafel kijken hoe dat uitpakt

Je kan enkel in je techniekruimte komen vanaf buiten? Waarom kies je daarvoor? Als er een probleem is als het donker is met hoosbuien dan moet je altijd buitenom. Niet echt praktisch denk ik.

Dit ben ik gewend van mijn ouderlijk huis, Misschien een idee om het toilet op te schuiven en de deur binnen te maken.

Badkamer zit wel heel ver weg van de master bedroom. Wellicht een tweede badkamer overwegen?

ook zeker met je eens. ik heb proberen al het leidingwerk en techniek aan een kant te houden, ik hoop dat dit me gaat helpen met budget. Misschien is een wastafel bij masterbedroom geen slecht idee.

bedankt voor je opmerkingen, ook net de punten waar ik nog mee zit.
artbij schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 21:52:
Leuk ontwerp, wel erg veel meters, weet je zeker dat je zoveel nodig hebt?
Vind ook dat zo'n huis 4 slaapkamers moet hebben. De ingang van je garage zit die niet aan de verkeerde kant? Of kijken we nu naar de voorkant van je huis?

Als het budget het toelaat lijken me dit wel mooie maten. Misschien de slaapkamers en badkamer wat kleiner zodat het er 4 kunnen worden.

Nu naar aannemers gaan als je over twee jaar wilt bouwen is wellicht niet zo handig, die gaan echt geen prijs afgeven, ze hebben nl geen idee hoe de prijzen dan zijn.

Mbt de kosten, de aannemer en afwerking zijn de enige waarop je echt kunt onderhandelen/besparen. Kosten grond wellicht ook, maar leges en aansluitingen niet. Was het niet slimmer geweest om eerst te gaan kijken wat het ongeveer zou kosten voordat je naar de gemeente gaat?

Ik heb de kosten aardig in kaart kunnen brengen. Ik weet ook precies wat we te besteden hebben. Vandaar dan ik eigenlijk een beeld wil hebben wat de bouwkosten ongeveer gaan worden. Dat bepaald namelijk of we nog een paar jaar kleiner blijven wonen, doorsparen en hard doorwerken. of dat we nu het traject ingaan.

[ Voor 0% gewijzigd door cky op 15-08-2017 23:10 . Reden: stijl ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

Wailing_Banshee

You're Next

@cky
Ik vind het een leuk ontwerp! Ik zou hem alleen spiegelen tov de carport. Of de carport aan de rechterkant zetten.
De deur naar de landing aan de carport kant, de deur naar de utility meer naar boven schuiven (naast storage) en een deur tussen storage en utility.

En dan het dak doortrekken tot over de carport. En ik zou een losse toiletruimte maken boven. Dat verdient dit huis wel.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Road-runner83
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16-09 17:04
@cky Leuk ontwerp! Meeste dingen zijn al wel gezegd, ik zou ook zeker voor 4 slaapkamers gaan.

Qua bouwkosten kun je al een goede inschatting maken ahv m2 woonoppervlakte / m3 inhoud. Ik heb toentertijd de volgende site gebruikt: http://www.itx-bouwconsul...iddelde-bouwkosten-per-m2

Voor normale bouw dus 1221 per m2 of 350 per m3. Wij zijn uiteindelijk nog een stukje goedkoper uitgekomen (terwijl het eigenlijk luxe afwerking is) maar dat was nog in de crisis. Tegenwoordig zijn de prijzen weer flink gestegen wat ik hier en daar zo lees.

Succes ermee!

[ Voor 7% gewijzigd door Road-runner83 op 16-08-2017 09:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

Wailing_Banshee

You're Next

@cky ik bedenk ineens waarom ik het een leuk ontwerp vindt: lijkt wel een beetje op ons huis (18m lang en op z'n smalst 6m breed en breedst 10m) Wij hebben echter alleen maar een begane grond en een zolder (boerderijtje uit 1900). Dus wij hebben de meeste slaapkamers beneden (waar jij eigenlijk de keuken en eetgedeeldte hebt getekend)

Maar dat bracht mij op nog een idee: een riolering aansluiting in je fietsenschuur. Waar je nu die grijze balk hebt getekend kun je dan een keukenblad met wasbak neerzetten (die in je landing heb je niet nodig, want daar zit dan een deur naar je carport :p). En je huis wordt ineens heel toekomst bestendig, want als je later oud en kreupel bent, kun je dan een slaapkamer + ensuite maken waar nu de office en shed is! (even ervoor zorgen dat die muur ertussen geen draagmuur is).

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Divak
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12-09 15:00
Ik vind het een erg mooi ontwerp, het langgerekte vind ik ook wel wat moois hebben. Alleen de praktische invulling is idd al hier en daar opgemerkt. Het meeste hangt eigenlijk samen met de plaats van de garage. Buiten dat vind ik het erg mooi :)

De garage staat eigenlijk aan de verkeerde kant, dat is handiger aan de andere kant. De wasbak in de entree-hal zou ik juist erg handig vinden in de schuur. Als de schuur ook verplaatst naar de andere kant hoef je geen lange leidingen e.d. aan te leggen voor de wasbak. Mocht je dan de wasbak nodig hebben kun je vanuit de hal direct naar de wasbak in de schuur, zodat je geen wasbak het beeld in de hal verpest.

Dan kun je óók gelijk de techniek-ruimte combineren en van binnenuit begaan maken via de schuur. Bij het verplaatsen van de garage kun je ook gelijk de master bedroom meeverplaatsen zodat deze nog steeds boven de garage zit. Voordeel; Vanuit je slaapkamer minder ver lopen naar de badkamer (eventueel met directe deur), en als je de trap op komt loop je direct je eigen slaapkamer in, in plaats van dat je eerst de gang door moet langs de andere slaapkamers.

Klinkt allemaal wel leuk, maar ik weet niet hoe dat dan in het ontwerp uitpakt, gezien je nu een mooi schuin dak boven de entree hebt. Als daar dan nog een garage+slaapkamer naast komt te staan met balkon heb je eigenlijk geen mooi uitzicht meer.. Succes met ontwerpen/uitrekenen/sparen!

Ik weet niet hoe hanteerbaar de vuistregel is per m2/m3. Hier heb je bijv. meer buitenmuren t.o.v. een 'normaal' vierkant huis, wellicht meer palen, e.d., maar zit ook alle techniek in dezelfde hoek dus scheelt dat ook weer. Misschien dat een aannemer een idee heeft, maar deze hebben het volgens mij het hele jaar al te druk om zich bezig te hoeven houden met richtprijzen voor toekomstklussen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaxMcFadden
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 21-06-2022
Ben ik de enige die zich irriteert aan dat sukkelige schuine wandje bij de badkamer?

Waarom niet de wand tussen de badkamer en de slaapkamer verticaal doortrekken naar boven, met daarin 2 deuren (1 utility, 1 badkamer). Je krijgt dan een wat langgerekte utility room (misschien te smal, echter wasmachine/droger kunnen bovenop elkaar), maar je krijgt een grotere badkamer en je verliest niet zoveel loze ruimte op de overloop.

[ Voor 69% gewijzigd door JaxMcFadden op 16-08-2017 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinkinTED
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 19-08 10:53
@cky mooi ontwerp, spreekt mij erg aan.

Als je goede (en nog belangrijker vergelijkbare) prijzen van aannemers wilt hebben moet zorgen dat je een statische berekening hebt, zodat ze weet hoe dik de wanden en vloeren worden, dakconstructie, fundatie (grondrapportage nodig??).

En heel belangrijk, een plan van eisen (PVE), die omschrijft welke materialen en afwerkingen je waar verlangt.

Zijn deze gegevens niet bij de aanvraag, dan kun je de prijzen ook niet vergelijken, want dan bieden ze allen hun eigen "standaard" aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mistaoutlaw
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 00:02
De proceduretijd start als de aanvraag wordt ingediend. Als er gevraagd wordt om aanvullende gegevens wordt de termijn opgeschort met het aantal dagen na de dag van het verzoek om aanvulling tot de dag dat de aanvulling is ingediend (of tot de termijn is verstreken).
De teller is dus op 15 juli gestart. Heb je een officieel verzoek om aanvulling gehad?

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jacovn
Ik zou de berichten van een lokale gemeente niet zondermeer aannemen voor waarheid.
In ons gval schrijven ze zonder problemen zo 5 punten op waar er 3 niet van kloppen (EPC, MPG er niet), 1 twijfelachtig (maten van trap niet in tekening, er stond een optrede en aantrede in, maar geen optelsom daarvan) en een die wel klopte: geen palen en belastingsplan.

Die sturen ze op een vrijdag af, en dan sturen ze op maandag de uitstel brief er maar achteraan.
Dus je ontvangt de 1e op dinsdag, en op woensdag de andere, en je hebt eigenlijk geen tijd gekregen punten op te lossen.

Dat was bij ons op 7 weken en 1 dag. De teller is toen stilgezet en na 7 dagen weer gaan lopen. (Aannemer had ontbrekende dingen op donderdag geupload in OLO en dat is op de vrijdag geaccepteerd)
Toen kregen we nog de 6 kalenderdagen uit de oorspronkelijke 8 weken, en 10 nieuwe weken, die bij nader inzien eigenlijk maar 6 weken zijn.
Die nieuwe 6 weken lijken ze wel te gaan gebruiken helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
De gemeente heeft het recht om de procedure eenmaal met maximaal 6 weken te verlengen. Daar kun je verder weinig tot niets tegen doen.

[ Voor 0% gewijzigd door hansvk op 16-08-2017 20:11 . Reden: typo ]

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mistaoutlaw
hansvk schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 19:44:
De proceduretijd start als de aanvraag wordt ingediend. Als er gevraagd wordt om aanvullende gegevens wordt de termijn opgeschort met het aantal dagen na de dag van het verzoek om aanvulling tot de dag dat de aanvulling is ingediend (of tot de termijn is verstreken).
De teller is dus op 15 juli gestart. Heb je een officieel verzoek om aanvulling gehad?
Dank je. Fijn!
Nee geen officieel verzoek om aanvulling gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
mistaoutlaw schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 21:34:
[...]

Dank je. Fijn!
Nee geen officieel verzoek om aanvulling gehad.
Zo te zien mogen ze het niet, maar wat ga je er aan doen?

Met gestrekt been.

• hansvk
artbij schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 22:09:
[...]

Zo te zien mogen ze het niet, maar wat ga je er aan doen?
Wat mogen ze niet? Ik kan je opmerking niet goed plaatsen.

• jacovn
Ze mogen niet verlengen zonder je een bericht te sturen, en ze moeten je denk ik daarvoor in gebreke stellen of hoe je het wilt noemen.

In de facebook groep waar de mensen allemaal in zitten op de locatie waar wij gaan bouwen zijn er mensen bij die een brief na 30 dagen kregen dat er iets miste. Die was dus bijna 4 weken blijven liggen bij gemeente.

Bij ons ging het dan wel zoals het zou moeten, maar dat was weer niet zo mooi omdat we geen kans kregen om de informatie correct te maken doordat de briefen elkaar zo snel opvolgden..

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:22
@cky
Ik sluit me aan bij de positieve en negatieve opmerkingen die hier al voorbij zijn gekomen. Knap dat je dat zelf ontworpen hebt. Of heb je een achtergrond in de bouwkunde of iets dergelijks?

Indien dat niet het geval is zou je allereerst moeten vaststellen welk traject je nu in wilt gaan. Ga je met dit, naar ik aanneem nog niet technisch uitgewerkte plan, naar een aannemer en laat je hem alles verder regelen en uitwerken? Of huur je een architect/bouwkundige in?

Er komt zoveel kijken bij het bouwen van een huis. Het moet aan allerlei uiterlijke en technische voorwaarden voldoen. Een bouwkundige moet een berekening maken met betrekking tot daglicht, isolatie e.d. en je hebt een constructeur nodig die berekent hoe dik wanden en vloeren moeten zijn en hoe het gebouw blijft staan.

Nu werk ik bij een ingenieursbureau wat het laatste doet maar mocht ik ooit zelf een huis bouwen dan zou ik ook absoluut een architect inhuren om mijn ontwerp te toetsen op dat soort zaken waar ik zelf minder kaas van gegeten heb

• g-j-t
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 20:32
De gemeente kan binnen de reguliere voorbereidingsprocedure (paragraaf 3.2. Wabo) eenmalig met 6 weken verlengen tot 8+6 weken. Deze verlening moet echter middels een besluit (inclusief kennisgeving op basis van 3.8 Wabo!) kenbaar worden gemaakt. De procedure gaan in op dag van indienen (bij OLO) of dagstempel, voor zover dit nog gebeurd.

Bij het niet ontvankelijk zijn van de aanvraag geldt dat ze de aanvrager hiervan in kennis moeten stellen en dat de beslistermijn mag worden opgeschort tot de gegevens zijn aangevuld/ de aanvraag ontvankelijk is.

Volgt binnen 8 weken geen besluit tot verlenging of beschikking dan is de vergunning van rechtswege verleend. Ook indien je na de extra 6 weken geen besluit krijgt, ontvang je de vergunning van rechtswege.
De 6 weken verlenging kan helaas en in tegenstelling tot de uitgebreide procedure, zonder opgave van reden.

WP: PUHZ-SW75 YAA + ERST20D-VM2D. PV: 2000 wp +4200 wp

• Divak
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12-09 15:00
Ik dien per jaar ongeveer 300-400 meldingen/aanvragen in bij het OLO, voor verschillende soorten toestemmingen/vergunningen. Hierdoor begin ik steeds meer in de negatieve vooroordelen bij gemeentes te geloven (ambtenaren-vooroordelen). Maar ik kan het ze ook niet altijd kwalijk nemen, en verschilt het énorm per gemeente.

We hebben bijna 400 gemeenten in Nederland dus kunnen we niet van elke gemeente verwachten dat ze voor elke soort vergunning/melding een specialist in dienst hebben die weet hoe de zaken in elkaar steken. Sommige gemeenten vallen bijna van hun stoel als ze iets uit het OLO binnen krijgen, of hebben nog nooit eerder een bepaald type melding gehad. Als je dan 2 weken later belt word je eerst 6 keer doorverbonden tot je eindelijk iemand aan de lijn hebt die de melding langs heeft zien komen, maar vervolgens ergens onderop op de stapel heeft gelegd omdat hij/zij niet zo goed wist wat er mee moet gebeuren.

Ik zou liever zien dat net als het OLO er een landelijk loket/bureau komt dit gespecialiseerd is in dit soort zaken. Van een kleine gemeente kun je niet verwachten dat ze voor elk item in het OLO je direct te hulp kunnen schieten of dit effectief kunnen behandelen (vandaar de vele vertragingstactieken zoals hierboven gemeld).

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:22
En gemeenten besteden tegenwoordig ook steeds meer uit, mede op aandringen van onze overheid. Zie ook de discussie tussen het kabinet en de gemeentes over het bouwtoezicht. Controles van stukken worden dan bijvoorbeeld uitbesteed aan ingenieursbureaus. En daardoor werken er steeds minder mensen met vakkennis bij diensten die over het bouwen gaan.

ps.
Controles door derden zijn overigens vaak ook een ramp. De bureaus die dat doen 'moeten' vaak ook gewoon opmerkingen hebben, ook al is er niks mis met de ingediende stukken. Het is ook altijd lekker om een collega-bureau de maat te nemen natuurlijk...

[ Voor 27% gewijzigd door D-e-n op 17-08-2017 09:29 ]

• Señor Sjon
Ook gemeentes hebben in de crisis anders aardig wat bouiwkundigen aan de straat gezet. Die capaciteit is aardig afgenomen. En ja, ook kennis is weg en in sommige gemeenten ben je aan het bakkeleien over meningen ipv bouwbesluit. :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jacovn
Onze omgevingsvergunning ligt ook ergens in Rotterdam op een buro. Toen dan de constructie berekeningen er dan waren (eind van de 1e 8 weken) hebben ze (van horen vertellen door mevrouw van planning buro gemeente) nog 2 weken om die berekening weer bij een constructeur laten controleren.
Dus die 6 weken uitstel (die ze bij iedereen hier erbij doen) hebben ze dan ook hard nodig.

Wat ik vreemder vindt is dat er een termijn van 8 weken is, waar ze dan blijkbaar in week 7 eindelijk naar de stukken kijken, dan er achter komen dat het niet compleet is, en dan moet de rest wel in de 6 weken uitsel periode. Volgens mij erg in efficient en levert bij bijna iedereen ergenis op.

Van horen zeggen waren er bij ons in de straat mensen die 2 x per dag belde wat de status was. Ik kan me niet voorstellen dat het ingenieurs buro daar erg blij mee is.

Het ziet er al met al niet erg goed georganiseerd uit.

• Artbij
Ik bouw in een straatje waar 6 kavels zijn, 2 kavels verderop wordt nu een huis gebouwd. Hierop liggen van de glimmende dakpannen. Ik vind dat echt spuuglelijk en volgens het beeldkwaliteitsplan mag het ook niet. Had verwacht dat de gemeente daarop geen vergunning zou afgeven, ik mocht immers ook geen overstek van 20cm....

Nu er iets van zeggen is volgens mij niet mogelijk, maar zou ook geen goed begin met de nieuwe buren zijn...

Wil ermee zeggen dat gemeenten onbetrouwbaar en willekeurig werken.

[ Voor 8% gewijzigd door Artbij op 17-08-2017 14:24 ]

Met gestrekt been.

• cky

cky

@Divak @Road-runner83 @Wailing_Banshee @artbij
rechts:
De carport is naar rechts, staat prima en dit is ook beter voor een oplaadpunt in de toekomst. De buitenunit voor de WP kan weer achter de carport wat weer beter is voor de geluidsproductie. Wanneer er een PV uitbreiding nodig is kan dit nu op het zuidoosten op de carport. Ik ga ook nog wat schuiven met de deuren daar. Nog even bedenken hoe precies.

links
De schuur + office blijven links.Hier heb ik 1,35 meter van links weggesnoept. wat resulteert in een kleinere master bedroom, schuur en office.Kamers zijn zo groot genoeg zijn en niet te groot. ook ivm budget uiteraard.
De twee kamers blijven. Wel ipv 2 ramen 3 ramen daar en een iets andere indeling zodat er in de toekomst eventueel drie kamer van gemaakt kunnen worden.

@LinkinTED
ik ga eens aan de slag met dat PVE, thnx!

@D-e-n
Ja ga wel het plan langs een architect/bouwkundige, heb absoluut geen kennis van bouwen. Ik moet zelfs bijna alles uit handen geven aangezien ik niet heel thuis ben in de techniek achter installatie van electra, Pv, Wp etc.
Ik weet wel heel goed wat ik wil, dat is dan wel weer fijn

Iedereen bedankt voor de zeer nuttige aanvullingen. _/-\o_

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

@artbij
Het is natuurlijk niet gezegd dat de gemeente daarop een vergunning heeft afgegeven. Dat hangt af van het detail van de ingediende plannen, en als er vastgelegd is dat glimmende pannen niet mogen, moeilijk verhaal trouwens, wanneer is een dakpan glimmend?, dan verandert dat niet door de afgegeven vergunning dacht ik?

• Artbij
Rtificial schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 11:19:
@artbij
Het is natuurlijk niet gezegd dat de gemeente daarop een vergunning heeft afgegeven. Dat hangt af van het detail van de ingediende plannen, en als er vastgelegd is dat glimmende pannen niet mogen, moeilijk verhaal trouwens, wanneer is een dakpan glimmend?, dan verandert dat niet door de afgegeven vergunning dacht ik?
In de vergunning staat onderstaande pan: (beide plaatjes ter illustratie)

Afbeeldingslocatie: https://www.bouwcenterkoolschijn.nl/images/1600x1600/r/products/4643000505-i.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.dakpannendeal.nl/images/Koramic-Madura/Madura-zwart-edel-dak.jpg

Dit staat er in het beeldkwaliteitsplan:

Daken mogen uitgevoerd worden in riet (natuurlijk riet) of dakpannen. Pannendaken worden uitgevoerd in roodoranje of donkergrijze keramische dakpannen. Een combinatiedak van riet en pannen behoort ook tot de mogelijkheden. Geglazuurde dakpannen passen niet bij de dorpse uitstraling van het plan. Deze worden dan ook niet toegestaan.

Heb even gegoogled. Knuppel van de gemeente heeft het verkeerd opgeschreven. Ik neem aan dat hij geglazuurd glimmend bedoelt, maar ik lees dat je kunt glazuren in glimmend en mat. Daarnaast kun je ook englobe gebruiken (en dat doet de buurman) dat is satijnglazend, maar voldoet dus netjes aan de regeltjes zoals ze opgeschreven zijn, niet zoal ze bedoelt zijn.

[ Voor 15% gewijzigd door Artbij op 17-08-2017 11:59 ]

Met gestrekt been.

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Dit zijn donkergrijze keramische pannen.
De geglazuurde uitvoering van deze pan is
Afbeeldingslocatie: http://wienerberger.nl/afbeeldingen/format1920x1280/20160322151746/madura-738-black-glazed.jpg

Dat is niet de pan die toegepast is, de toegepaste pan is een edel engobe variant als ik het goed kan zien. Dus wat dat betreft zie ik niet direct een afwijking.

edit:

Als ik nog een keer kijk twijfel ik toch. Ik kan het op de foto niet goed zien.

In ieder geval, als het de geglazuurde variant is die er nu op ligt, dan is dat niet de variant die je aanhaalt uit de vergunning, en dan is er dus niet volgens plan gebouwd, en in strijd met de regels.

[ Voor 29% gewijzigd door Rtificial op 17-08-2017 11:37 ]

• Artbij
Rtificial schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 11:35:
Dit zijn donkergrijze keramische pannen.
De geglazuurde uitvoering van deze pan is
[afbeelding]

Dat is niet de pan die toegepast is, de toegepaste pan is een edel engobe variant als ik het goed kan zien. Dus wat dat betreft zie ik niet direct een afwijking.

edit:

Als ik nog een keer kijk twijfel ik toch. Ik kan het op de foto niet goed zien.

In ieder geval, als het de geglazuurde variant is die er nu op ligt, dan is dat niet de variant die je aanhaalt uit de vergunning, en dan is er dus niet volgens plan gebouwd, en in strijd met de regels.
Zit mijn edit, plaatjes zijn ter illustratie....

Zal eens kijken van de week, staat nog een stapeltje met verpakking erom. Ben wel beniwud geworden.

Met gestrekt been.

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

artbij schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 11:58:
[...]

Zit mijn edit, plaatjes zijn ter illustratie....

Zal eens kijken van de week, staat nog een stapeltje met verpakking erom. Ben wel beniwud geworden.
Naja, er zit visueel wel een heel groot verschil tussen engobe en geglazuurd. Geglazuurd geeft al snel een ehm, hoe zeg ik dit netjes, woonwagenkamp-uitstraling. Engobe pannen hebben zeker ook een glans, kan echter ook echt mat uitgevoerd worden, maar hebben wel voordelen toe naar vervuiling van de pannen dacht ik.
Echt geglazuurde pannen herken je direct. Die spiegelen.

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-09 22:26
artbij schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 10:27:
Nu er iets van zeggen is volgens mij niet mogelijk, maar is ook geen goed begin met de nieuwe buren....

Wil ermee zeggen dat gemeenten onbetrouwbaar en willekeurig werken.
Je gaat wat mij betreft toch wel erg kort door de bocht. Wie weet wat de buren wel niet van het huis dat jullie aan het bouwen zijn vinden?

Daarnaast kan je er niets aan doen, bedoel die pannen gaan ze er echt niet afhalen omdat de toekomstige buurman ze niet mooi vind, dus verspil er ook geen (negatieve) energie aan.

• Artbij
Oilman schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 14:14:
[...]

Je gaat wat mij betreft toch wel erg kort door de bocht. Wie weet wat de buren wel niet van het huis dat jullie aan het bouwen zijn vinden?

Daarnaast kan je er niets aan doen, bedoel die pannen gaan ze er echt niet afhalen omdat de toekomstige buurman ze niet mooi vind, dus verspil er ook geen (negatieve) energie aan.
Misschien eerst beter lezen....? Ze mogen niet vanuit de intentie van het beeldkwaliteitsplan. Wat ze van mijn huis vinden interesseert me helemaal niets.

Met gestrekt been.

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-09 22:26
Er staat dat geglazuurde pannen niet mogen en dat is dit niet, dan kan jij wel denken dat de gemeente iets anders bedoeld heeft, maar dat blijkt uit niets.

Wel wat van het huis van een ander vinden, maar wat een ander van jouw huis vind maakt niets uit.. Lekker kortzichtig.
Pagina: 1 ... 6 ... 272 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.

Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic