Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 5 ... 272 Laatste
Acties:
  • 2.620.484 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 11:50
SjakieZulu schreef op donderdag 27 juli 2017 @ 17:38:
[...]

Was je binnen budget gebleven, als je niet groter was gaan bouwen?

Verder vraag ik me af met welk m3 prijs je vooraf bent gaan rekenen.
Binnen mijn originele budget kun je ook mooi bouwen inderdaad.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rspoe
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 28-08 08:23
@Wailing_Banshee Haha inderdaad. Er zijn ergere dingen en we kunnen nog wel wat uitzoeken maar ik had dit graag gewoon parallel door willen laten lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
rspoe schreef op donderdag 27 juli 2017 @ 15:04:
Gisteren zou ons plan door de welstand besproken worden. We hebben het ruim op tijd ingeleverd. Via het digitale loket worden deze verdeeld onder de beschikbare ambtenaren. Nu is het terecht gekomen bij een ambtenaar die op vakantie is. En dus niet in de vergadering van gisteren meegenomen. Ongelooflijk. Nu moeten we weer 5 tot 6 weken wachten voor we überhaupt ons schetsplan kunnen laten goedkeuren.

We hebben wel een factuur ontvangen voor de leges, een week geleden. 8)7

Ambtenaren 8)7
Dan halen ze toch de normale doorlooptijd niet?

Ik heb ook een schetsplan laten keuren, zonde van het geld. Als de regels gewoon duidelijk zijn is het niet nodig.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadLock
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08-09 22:09

DeadLock

Vastlopen is relatief....

De beperking komt er inderdaad door het ruimtelijk uitvoeringsplan 'kleinschalig wonen'. We zijn met 2, zonder kinderwens. Voor het bedrag wat ik kan besteden is dit voor ons een mooie kans om een eigen woning te kunnen veroorloven (met een mooi stukje grond in een rustige buurt). Dit zorgde ervoor dat deze grond voor ons betaalbaar was (denk grootteorde helft tot derde van de prijs van een normale bouwgrond).

80m2 en 240m3 is geen massa ruimte, maar ook niet onoverkomelijk klein. Als vrijstaand huis is het natuurlijk opmerkelijk klein, maar een gemiddeld 2 kamer appartement zit rond vergelijkbare oppervlaktes. Op dit moment huur ik een appartementje van ~45 a 50m2, met een garage voor de fietsen. De rustig gelegen achtertuin, met zicht op bos, kan hopelijk samen met een slim ontwerp van een architect zorgen voor een ruim gevoel in de leefruimte :).

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrashOne
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

Wailing_Banshee schreef op donderdag 27 juli 2017 @ 16:08:
@CrashOne de foto's laden op geen enkele browser die ik tot mijn beschikking heb :(

@rspoe ik neem aan dat die leges nu ook bij een "ambtenaar" terecht komen die op vakantie is?
Ik heb de foto's even op mijn eigen server gezet, blijkbaar gaat Dropbox niet altijd goed. Zijn ze nu zichtbaar?

Huur mij in als freelance SEO consultant!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rspoe
artbij schreef op donderdag 27 juli 2017 @ 17:53:
[...]

Dan halen ze toch de normale doorlooptijd niet?

Ik heb ook een schetsplan laten keuren, zonde van het geld. Als de regels gewoon duidelijk zijn is het niet nodig.
Wie haalt welke normale doorlooptijd niet? De welstand kan nog wel eens wat dingen afkeuren. De architect maakt liever de bestektekening in een keer goed neem ik aan. Het schetsplan is makkelijker aan te passen als er wijzigingen gedaan moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
rspoe schreef op donderdag 27 juli 2017 @ 18:11:
[...]

Wie haalt welke normale doorlooptijd niet? De welstand kan nog wel eens wat dingen afkeuren. De architect maakt liever de bestektekening in een keer goed neem ik aan. Het schetsplan is makkelijker aan te passen als er wijzigingen gedaan moeten worden.
Heb je dingen gedaan die niet mogen? Je hebt geen garantie dat dingen die ze nu door de vingers zien straks ook mogen....

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerjanT
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07:53
Ik twijfel een beetje of ik in dit topic thuis hoor.

We starten namelijk vanuit een project-matige bouw. Deze tweekapper laten we casco opleveren (inclusief binnenmuren, exclusief installaties, dekvloeren en nuts). De bouw van onze woning (± 140m2) is gestart. Verwachting is dat we in oktober de sleutel krijgen en dan kunnen we gaan afbouwen.

Waarom we niet gekozen hebben voor volledige projectbouw? Dat had te maken met een aantal keuzes van de bouwer. Bijvoorbeeld door te kiezen voor een CV-ketel waarbij een warmtepomp niet bespreekbaar was. Daarnaast toch de wens om zaken in deze woning te implementeren als domotica. Daarnaast is de regio waar we wonen het vrij lastig om nu redelijk vrij op de kavel te bouwen door het beperkt aantal woningen dat gebouwd mag worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:11

Wailing_Banshee

You're Next

CrashOne schreef op donderdag 27 juli 2017 @ 17:58:
[...]

Ik heb de foto's even op mijn eigen server gezet, blijkbaar gaat Dropbox niet altijd goed. Zijn ze nu zichtbaar?
Yep. Mooi huis! Is wel even wat anders dan al die rode bakstenen van de rest van de buurt :D Ik moet zeggen dat ik die zwarte stenen erg mooi vind!

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 26-08 18:36
CrashOne schreef op donderdag 27 juli 2017 @ 17:58:
Voor mij nu wel (safari op ipad)

En ik denk gevonden te hebben waar de 4 weken extra vandaan komen: Bibob toets voor huizen > 250.000€ ex bouwsom.

Waanzinnig dat dit sequencieel komt, en niet al direct als je srv indient of zo. Nu is het een afhankelijkheid in de tijdslijn geworden, en hij komt dus aan als:

Dag x: (vrijdag ontvangen) brief met punten die ze onvolledig vinden
Dag x + 3 (maandag ontvangen) brief met aankondiging van 10 weken uitstel. (Normaal maximaal 6 en nu dus 4 extra)
Dag x + 6 Bibob toets. (Daar heb je de 4 weken voor)

Dus zo eerst maar bellen wat dit voor grappen zijn, en ze gelijk maar vragen uitstel voor te bereiden voor overdracht.

Want gisteren waren de originele 8 weken voorbij, maar dat is 6 dagen eerder stopgezet wegen ontbrekende gegevens. (Die overigens ingeleverd zijn gisteren dus nu is de vraag per wanneer de termijn weer loopt)

De gemeente lijkt zichzelf gewoon die 10 weken toe te bedelen.

[ Voor 64% gewijzigd door jacovn op 28-07-2017 08:15 ]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrashOne
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

Bij ons ging het eigenlijk vrij soepel. Uiteindelijk was er 8 weken en 1 dag nodig voor alle vergunningen, waardoor we in week 7 te horen kregen dat er een verlenging van de termijn ging plaatsvinden. Daar werden we dezelfde dag al over gebeld, dat dit waarschijnlijk maar een dag langer ging duren.

Bij ons was eenmalig een kleine aanpassing in de aanvraag nodig, verder was alles goed.

Ook zijn bij ons alle berekeningen van zo ongeveer alles (isolatie, afmetingen) gedaan en in de aanvraag opgenomen. Ook zijn alle certificaten van de gebruikte producten meegestuurd voor de toetsing aan het bouwbesluit (het aangeleverde document voor de toetsing aan het bouwbesluit was bij ons al 100 A4tjes).

Naar mijn idee zit alles in een goede voorbereiding een aanlevering van de documenten/documentatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rspoe
artbij schreef op donderdag 27 juli 2017 @ 20:21:
[...]

Heb je dingen gedaan die niet mogen? Je hebt geen garantie dat dingen die ze nu door de vingers zien straks ook mogen....
Wat zouden we doen wat niet mag? We hebben gewoon een schetsplan gemaakt met tekeningen. En deze willen wel laten goedkeuren door de welstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
rspoe schreef op vrijdag 28 juli 2017 @ 10:08:
[...]

Wat zouden we doen mag niet mag? We hebben gewoon een schetsplan gemaakt met tekeningen. En deze willen wel laten goedkeuren door de welstand.
Ik zeg alleen dat een conceptaanvraag vaak weggegooid geld is. Dat je als je tegen de grens van de regels zit het wellicht handig is om te laten toetsen, maar als je binnen de regels valt het overbodig is.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjakieZulu
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 15:07
artbij schreef op vrijdag 28 juli 2017 @ 10:27:
[...]

Ik zeg alleen dat een conceptaanvraag vaak weggegooid geld is. Dat je als je tegen de grens van de regels zit het wellicht handig is om te laten toetsen, maar als je binnen de regels valt het overbodig is.
Is het niet aan de architect om dat te managen? Dan ga ik ervan uit dat de architect de omgevingsvergunning regelt. De architect heeft er baat bij als als proces efficiënt wordt doorlopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aikink
  • Laatst online: 06:41
jacovn schreef op vrijdag 28 juli 2017 @ 08:04:
Want gisteren waren de originele 8 weken voorbij, maar dat is 6 dagen eerder stopgezet wegen ontbrekende gegevens. (Die overigens ingeleverd zijn gisteren dus nu is de vraag per wanneer de termijn weer loopt)
Procedure stopgezet op 7 weken en 1 dag door een niet-ontvankelijke aanvraag. Vervolgens na vijf/zes dagen de aanvraag compleet gemaakt, de eerstvolgende volledige dag gaat de teller weer lopen voor de laatste 6 dagen. Als vandaag de eerste volle dag is, dan zou er uiterlijk aanstaande woensdag een besluit moeten komen over de aanvraag.

Tenzij dus aangegeven dat er uitstel volgt. :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
aikink schreef op vrijdag 28 juli 2017 @ 11:16:
[...]

Procedure stopgezet op 7 weken en 1 dag door een niet-ontvankelijke aanvraag. Vervolgens na vijf/zes dagen de aanvraag compleet gemaakt, de eerstvolgende volledige dag gaat de teller weer lopen voor de laatste 6 dagen. Als vandaag de eerste volle dag is, dan zou er uiterlijk aanstaande woensdag een besluit moeten komen over de aanvraag.

Tenzij dus aangegeven dat er uitstel volgt. :|
Die brief heb ik ook al: 10 weken..

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
SjakieZulu schreef op vrijdag 28 juli 2017 @ 11:09:
[...]

Is het niet aan de architect om dat te managen? Dan ga ik ervan uit dat de architect de omgevingsvergunning regelt. De architect heeft er baat bij als als proces efficiënt wordt doorlopen.
Mijn archiect heeft dat inderdaad gedaan, volgende keer doe ik het zelf. Dan sla ik de conceptaanvraag over en heb ik zelf de controle. Alle communicatie gaat nu via de architect, dat is niet handig.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rspoe
Ik heb een aantal mensen gesproken die zelfbouwen in de omgeving en iedereen heeft het langs de welstand laten gaan. Het is inderdaad de architect die hiervoor heeft gekozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rspoe
artbij schreef op vrijdag 28 juli 2017 @ 11:21:
[...]
Alle communicatie gaat nu via de architect, dat is niet handig.
Hier ben ik het wel mee eens. Zelf zou ik namelijk nog even bellen of onze aanvraag wel op de agenda staat. Om er zo bovenop te zitten. Nu moeten we weer een maand wachten :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
rspoe schreef op vrijdag 28 juli 2017 @ 11:22:
Ik heb een aantal mensen gesproken die zelfbouwen in de omgeving en iedereen heeft het langs de welstand laten gaan. Het is inderdaad de architect die hiervoor heeft gekozen.
Volgens mij praten we naast erlkaar heen. Je hebt de "concept aanvraag" en de "definitieve aanvraag" bij beide is welstand (in ouderwetse gemeentes) betrokken.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjakieZulu
[...]

Mijn archiect heeft dat inderdaad gedaan, volgende keer doe ik het zelf. Dan sla ik de conceptaanvraag over en heb ik zelf de controle. Alle communicatie gaat nu via de architect, dat is niet handig.
Idd, als het schetsplan (= concept) redelijk veilig binnen de kaders van het BKP valt, dan zou het niet onlogisch zijn om de conceptaanvraag over te slaan. Zal eens afstemmen met mijn architect; de inschatting moet van hem komen.

Maar als de grenzen opgezocht gaan worden, dan lijkt het me niet verstandig om de conceptaanvraag over te slaan. Ik krijg in week 3/4 van sep de eerste schetsen van de architect te zien; spannend!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rspoe
Het gaat nu om de conceptaanvraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
rspoe schreef op vrijdag 28 juli 2017 @ 12:21:
Het gaat nu om de conceptaanvraag.
Die zou ik dus intrekken als je plan binnen de kaders valt.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
De bibob aanvraag was voor de bouwer blijkbaar. Verder loopt die in parallel en volgens de toko die de omgevingsvergubning checked is de termijn gewoon 6 weken en was de brief fout.

Ook de offerte van de persoon voor de bedrading.
17 x cat 6 buiten die eenijdig voor afgemonteerd zijn aan buitenkant en binnen keystone.
34 x cat6a binnen in 30 dozen
2x trunk van 12 verbindiingen elk
Draagramen voor alle keystones in de 3 ruimtes.

Enkel zonder de afdekplaatjes a 12,50 of 17.50'per stuk (vlak/schuin) omdat merk nog niet duidelijk is. Totaal ingebouwd 2000€ inc
Dat scheelt al de btw met de normale installateur en dat was voor 40 kabels binnen.
Wel zal die 40 afdekplaatjes gerekend hebben. Maar ook kosten voor de trunks die er los van stonden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-08 21:46
jacovn schreef op vrijdag 28 juli 2017 @ 15:45:
De bibob aanvraag was voor de bouwer blijkbaar. Verder loopt die in parallel en volgens de toko die de omgevingsvergubning checked is de termijn gewoon 6 weken en was de brief fout.

17 x cat 6 buiten die eenijdig voor afgemonteerd zijn aan buitenkant en binnen keystone.

Enkel zonder de afdekplaatjes a 12,50 of 17.50'per stuk (vlak/schuin) omdat merk nog niet duidelijk is. Totaal ingebouwd 2000€ inc
Dat scheelt al de btw met de normale installateur en dat was voor 40 kabels binnen.
Wel zal die 40 afdekplaatjes gerekend hebben. Maar ook kosten voor de trunks die er los van stonden..
Alleen bedrading of is dit incl. de loze leidingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
jacovn schreef op vrijdag 28 juli 2017 @ 08:04:
[...]

Voor mij nu wel (safari op ipad)

En ik denk gevonden te hebben waar de 4 weken extra vandaan komen: Bibob toets voor huizen > 250.000€ ex bouwsom.

Waanzinnig dat dit sequencieel komt, en niet al direct als je srv indient of zo. Nu is het een afhankelijkheid in de tijdslijn geworden, en hij komt dus aan als:

Dag x: (vrijdag ontvangen) brief met punten die ze onvolledig vinden
Dag x + 3 (maandag ontvangen) brief met aankondiging van 10 weken uitstel. (Normaal maximaal 6 en nu dus 4 extra)
Dag x + 6 Bibob toets. (Daar heb je de 4 weken voor)

Dus zo eerst maar bellen wat dit voor grappen zijn, en ze gelijk maar vragen uitstel voor te bereiden voor overdracht.

De gemeente lijkt zichzelf gewoon die 10 weken toe te bedelen.
Wacht maar totdat je bij de aansluiting van de electra bent, dat is 1 groot drama in Almere. Zou bij mij vandaag worden aangesloten door Baas B.V. (na 4 keer verschuiven, 1e datum was begin Juni). Vandaag te horen gekregen dat het week 36 wordt. Volledige incompetentie en falen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
LittleTycoon schreef op vrijdag 28 juli 2017 @ 16:35:
[...]

Alleen bedrading of is dit incl. de loze leidingen?
Aleen de bedrading, keystones en 19" panelen.
Zijn dan. 68 + 48 = 116 keystones.en stuk of 6 x 24 voudige keystone panelen.
Gemiddeld meter of 15 kabel, dus 17 x 15 = 255 meter cat 6 en 54 x 15 = 810 meter cat 6a

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RUFFNECK
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 04-09 07:54

RUFFNECK

Poentje

LittleTycoon schreef op vrijdag 28 juli 2017 @ 16:50:
[...]

Wacht maar totdat je bij de aansluiting van de electra bent, dat is 1 groot drama in Almere. Zou bij mij vandaag worden aangesloten door Baas B.V. (na 4 keer verschuiven, 1e datum was begin Juni). Vandaag te horen gekregen dat het week 36 wordt. Volledige incompetentie en falen.
Balen zeg! Dus gewoon op de dag van afspraak, deze dan verschuiven...prutsers idd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-09 22:10
[...]

Ik bouw ook in een gemeente waar een conceptaanvraag de standaard is. De gemeente vraag daar een flink bedrag voor, rond de 1500 euro en die krijg je niet terug op je definitieve leges. Nu was ik van plan om de concept aanvraag over te slaan. Vooral ook omdat exact hetzelfde huis 50 meter verderop in hetzelfde gebied is gebouwd en net opgeleverd.

Echter, bedenk ik me opeens. In ons kavelpaspoort staat dat een huis maximaal 10meter hoog mag zijn. Ons huis en dat huis dat al is gebouwd is 10m50 hoog. Er staat in het kabelpaspoort ook dat er marges zijn, maar niet hoeveel. Dat houden ze lekker vaag. Op die 50cm hoogte na voldoet het huis op alle punten met gemak aan alle eisen.

Wat denken jullie, gewoon lekker die omgevingsvergunning in één keer aanvragen, inclusief de vrijstelling om 10.50 hoog te bouwen. Of jaag ik daar de gemeente in het harnas door geen vooroverleg te doen. Het is me ook weer geen 1500 euro waard om om uiteindelijk terug te moeten naar 10m hoog.

[ Voor 3% gewijzigd door GAEvakYD op 28-07-2017 17:46 ]

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerjanT
jacovn schreef op vrijdag 28 juli 2017 @ 15:45:

@jacovn Leggen ze de kabel buiten in een mantelbuis of gebruiken ze outdoorkabel? Gebruiken ze UTP of STP buiten? In opbouwdoosjes IP44? Inclusief het graven? Of zet je ze aan de buitenmuur direct?
LittleTycoon schreef op vrijdag 28 juli 2017 @ 16:50:
[...]

@LittleTycoon Wacht maar totdat je bij de aansluiting van de electra bent, dat is 1 groot drama in Almere. Zou bij mij vandaag worden aangesloten door Baas B.V. (na 4 keer verschuiven, 1e datum was begin Juni). Vandaag te horen gekregen dat het week 36 wordt. Volledige incompetentie en falen.
Wat voor eisen stellen ze eigenlijk aan de installatie? Dient deze in de meterkast "gereed" te zijn of verwachten ze dat de hele huisinstallatie er is? In mijn geval wil ik het liefste zo snel mogelijk stroom in huis hebben voor de afbouwfase maar liever zonder bouwaansluiting. Dus mijn idee is om de groepenkast er zo snel mogelijk in te zetten met een aantal stopcontacten tijdelijk in de meterkast. Bij Liander geven ze er nog niet echt duidelijkheid over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
GerjanT schreef op vrijdag 28 juli 2017 @ 17:51:
[...]

@jacovn Leggen ze de kabel buiten in een mantelbuis of gebruiken ze outdoorkabel? Gebruiken ze UTP of STP buiten? In opbouwdoosjes IP44? Inclusief het graven? Of zet je ze aan de buitenmuur direct?

[...]

Wat voor eisen stellen ze eigenlijk aan de installatie? Dient deze in de meterkast "gereed" te zijn of verwachten ze dat de hele huisinstallatie er is? In mijn geval wil ik het liefste zo snel mogelijk stroom in huis hebben voor de afbouwfase maar liever zonder bouwaansluiting. Dus mijn idee is om de groepenkast er zo snel mogelijk in te zetten met een aantal stopcontacten tijdelijk in de meterkast. Bij Liander geven ze er nog niet echt duidelijkheid over.
Er is toch allang een bouwaansluiting? Waarom zsm in huis brengen?

Of heb je een project en bouw je zelf af?

Met gestrekt been.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LittleTycoon
[...]

[...]

Nee hoor, meterkast hoeft alleen maar "gereed" te zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
@jacovn Leggen ze de kabel buiten in een mantelbuis of gebruiken ze outdoorkabel? Gebruiken ze UTP of STP buiten? In opbouwdoosjes IP44? Inclusief het graven? Of zet je ze aan de buitenmuur direct? .
Dit zijn verbindingen voor ip cameras, ir verlichting en sensoren.

Voor IP cameras komen de buizen uit de muur op 180 cm hoog, of boven op de vloer (270-280 cm of zo denk ik)
Voor IR onder de goot op 2 hoog.

Sensoren moet er 1 komen op de steunpaal van de carport. Moet nog gaan bedenken hoe. Ofwel zakken uit plafond, of onder de bestrating langs en omhoog. Denk dat zakken makkelijkst

Later komt dan de rest bijvoorbeeld >:) voor andere sensoren wil ik door dezelfde als water, electra etc. invoerbuizen naar buiten brengen en dan met pipelife cableflex buizen naar de bestemming brengen. Daar moet ik dan een holle kunstof paal in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerjanT
artbij schreef op vrijdag 28 juli 2017 @ 18:56:
[...]

Er is toch allang een bouwaansluiting? Waarom zsm in huis brengen?

Of heb je een project en bouw je zelf af?
Ik heb een projectwoning die ik zelf afbouw. Vandaar dat ik eerder vandaag postte dat ik dacht dat ik hier wel mocht posten vwb m'n huis en mijn avontuur.
jacovn schreef op vrijdag 28 juli 2017 @ 19:18:
[...]

Dit zijn verbindingen voor ip cameras, ir verlichting en sensoren.

Voor IP cameras komen de buizen uit de muur op 180 cm hoog, of boven op de vloer (270-280 cm of zo denk ik)
Voor IR onder de goot op 2 hoog.

Sensoren moet er 1 komen op de steunpaal van de carport. Moet nog gaan bedenken hoe. Ofwel zakken uit plafond, of onder de bestrating langs en omhoog. Denk dat zakken makkelijkst

Later komt dan de rest bijvoorbeeld >:) voor andere sensoren wil ik door dezelfde als water, electra etc. invoerbuizen naar buiten brengen en dan met pipelife cableflex buizen naar de bestemming brengen. Daar moet ik dan een holle kunstof paal in.
Mocht de buitenkabel STP zijn, hou er dan wel rekening mee dat ze dat op de hele kabel doorvoeren (dus ook op de connector en op de keystone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
GerjanT schreef op vrijdag 28 juli 2017 @ 20:55:

Mocht de buitenkabel STP zijn, hou er dan wel rekening mee dat ze dat op de hele kabel doorvoeren (dus ook op de connector en op de keystone.
Die mannen van de laatste aanbieidng zijn werkvoorbereider en man die hele dag kabels legt voor een vrij groot installatie bedrijf. Ik denk dat deze 2 beter werk leveren dan de instalateur die ik heb.
Ze hebben een duurdere meter dan de auto waarin ze rijden om de kabels na te meten. Krijg dus compleet meet rapport van alle leidingen.

Ik wordt ook verzocht goede aard draden naar de patch racks te leggen op de 3 punten waar de 19" panelen komen. Binnenkabel is pilf, dus geisoleer per aderpaar en dan buitenisolatie.

De buitenkabel is eenzijdig afgemonteerd met een gegoten rj-45. Dat is ook een massive kabel dan maar gewoon cat-6 unshielded. Dat moet de beste oxydatie vrije koppeling opleveren buiten lijkt me.

[ Voor 11% gewijzigd door jacovn op 28-07-2017 21:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RUFFNECK

RUFFNECK

Poentje

Wie heeft er ervaring met dunpleister werk in nieuwbouw?
In m'n zoektocht naar een stucadoor is dit enkele keren genoemd als keuze tussen dunpleisterwerk en traditioneel stucen. Voor nieuwbouw schijnen veel mensen voor het eerste te kiezen o.a. door de kortere doorlooptijd en prijs. Een genoemd 'nadeel' van dunpleisterwerk is dat als je muur niet recht loopt dit ook zo blijft, terwijl met traditioneel stucwerk de muur vaak wel recht wordt gereid.

Maar maakt dit veel uit in nieuwbouw, maw zijn de wanden niet vrij 'recht', enige plekken nagelaten die nog opgevuld en vlakgeschuurd zullen worden. (Mijn woning wordt bijv. behangklaar opgeleverd).

Voorbeeld en uitleg (heb niks met deze site verder): http://www.pro-painters.nl/nieuwbouw-woning/

[ Voor 15% gewijzigd door RUFFNECK op 30-07-2017 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mistaoutlaw
  • Laatst online: 19-03 14:47
Hoi,

Twee vragen:
- Wat zijn ongeveer de kosten voor het omzetten van een tijdelijke bouwaansluiting naar een permanente aansluiting?
- Dit is de offerte die ik krijg van Stedin. Hoe kan ik nou beoordelen of dit een goede prijs is.........?
Bouwaansluiting offerte

I was born intelligent - education ruined me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aikink
  • Laatst online: 06:41
Kun je dat niet opzoeken op de site van Stedin? Volgens mij heb je niet veel keus en zit je vast aan de netbeheerder.

Ik zie wel dat ze BTW heffen op de gemeentelijke leges (€580,90). Voor zover mij bekend zijn leges vrijgesteld van BTW, en dat wordt niet goed in dit plaatje doorgerekend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cai
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-04 09:13

Cai

mistaoutlaw schreef op zondag 30 juli 2017 @ 20:51:
Hoi,

Twee vragen:
- Wat zijn ongeveer de kosten voor het omzetten van een tijdelijke bouwaansluiting naar een permanente aansluiting?
- Dit is de offerte die ik krijg van Stedin. Hoe kan ik nou beoordelen of dit een goede prijs is.........?
[afbeelding]
Op de site van Stedin staat gewoon de prijslijst 2017.

Verplaatsen elektriciteitsaansluiting vanuit de bouwmeterkast naar de
definitieve meterkast met een aansluitcapaciteit van 3x25A
554,46

Eventueel gas kost:
Gasaansluiting maximaal 6 m³/h standaard op lagedruknet, inclusief 25
meter leiding
1.281,71

De tijdelijke aansluiting was bij ons:
Tijdelijke elektriciteitsaansluiting, 3 x 35 Ampère, maximaal 25 kVA
inclusief verwijderingskosten en inclusief 25 meter aansluitkabel
898,79

en vergunning:
Vergunningskosten t.b.v. aan te brengen voorzieningen
293,59

Bij ons waren er nul graafwerkzaamheden nodig, (onderdeel van een groter plan). Waarschijnlijk zijn de graaf/vergunningskosten lager daardoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mistaoutlaw
Cai schreef op maandag 31 juli 2017 @ 09:22:
[...]

Op de site van Stedin staat gewoon de prijslijst 2017.

Verplaatsen elektriciteitsaansluiting vanuit de bouwmeterkast naar de
definitieve meterkast met een aansluitcapaciteit van 3x25A
554,46

Eventueel gas kost:
Gasaansluiting maximaal 6 m³/h standaard op lagedruknet, inclusief 25
meter leiding
1.281,71

De tijdelijke aansluiting was bij ons:
Tijdelijke elektriciteitsaansluiting, 3 x 35 Ampère, maximaal 25 kVA
inclusief verwijderingskosten en inclusief 25 meter aansluitkabel
898,79

en vergunning:
Vergunningskosten t.b.v. aan te brengen voorzieningen
293,59

Bij ons waren er nul graafwerkzaamheden nodig, (onderdeel van een groter plan). Waarschijnlijk zijn de graaf/vergunningskosten lager daardoor.
Dank je wel @Cai, ook voor de kosten voor de gasaansluiting!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 10-09 18:00
RUFFNECK schreef op zondag 30 juli 2017 @ 10:09:
In m'n zoektocht naar een stucadoor is dit enkele keren genoemd als keuze tussen dunpleisterwerk en traditioneel stucen. Voor nieuwbouw schijnen veel mensen voor het eerste te kiezen o.a. door de kortere doorlooptijd en prijs. Een genoemd 'nadeel' van dunpleisterwerk is dat als je muur niet recht loopt dit ook zo blijft, terwijl met traditioneel stucwerk de muur vaak wel recht wordt gereid.

Maar maakt dit veel uit in nieuwbouw, maw zijn de wanden niet vrij 'recht', enige plekken nagelaten die nog opgevuld en vlakgeschuurd zullen worden. (Mijn woning wordt bijv. behangklaar opgeleverd).

Voorbeeld en uitleg (heb niks met deze site verder): http://www.pro-painters.nl/nieuwbouw-woning/
Hier is het met dunplaister gedaan. Keuze van de aannemer en bouwbegeleider, die vonden meer niet nodig. Is gedaan op kalkzandstenen.

Ik heb zelf niet de indruk dat het er anders uitziet dan op andere plekken, dus zou het rustig weer zo laten doen.

Wat wel belangrijk is de afwerking, de ene behangklaar is de andere niet. Dus geheid dat de schilder of jezelf daar nog wat op- of aanmerkingen op heeft. Er zijn volgens de stucadoren afwerkingsklassen en die bepalen hoe goed het is. Ik vond persoonlijk zelfs het niveau van verfklaar opleveren, nog bedenkelijk laat staan behangklaar. Bij ons kon je in ieder geval niet over behangklaar heen behangen en daar heb ik best nog wat gedoe meegehad. De aannemer en de stucadoor bleven naar elkaar wijzen. Ik heb het uiteindelijk door iemand anders laten perfectioneren en van de rekening van de aannemer afgetrokken, ik was er klaar mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RUFFNECK

RUFFNECK

Poentje

jerh schreef op maandag 31 juli 2017 @ 12:02:
[...]

Hier is het met dunplaister gedaan. Keuze van de aannemer en bouwbegeleider, die vonden meer niet nodig. Is gedaan op kalkzandstenen.

Ik heb zelf niet de indruk dat het er anders uitziet dan op andere plekken, dus zou het rustig weer zo laten doen.

Wat wel belangrijk is de afwerking, de ene behangklaar is de andere niet. Dus geheid dat de schilder of jezelf daar nog wat op- of aanmerkingen op heeft. Er zijn volgens de stucadoren afwerkingsklassen en die bepalen hoe goed het is. Ik vond persoonlijk zelfs het niveau van verfklaar opleveren, nog bedenkelijk laat staan behangklaar. Bij ons kon je in ieder geval niet over behangklaar heen behangen en daar heb ik best nog wat gedoe meegehad. De aannemer en de stucadoor bleven naar elkaar wijzen. Ik heb het uiteindelijk door iemand anders laten perfectioneren en van de rekening van de aannemer afgetrokken, ik was er klaar mee.
Lijkt me idd een gedoe zo met dat vingerwijzen. Maar over het dunpleister zelf ben je wel tevreden begrijp ik? Net zo straks als traditioneel stucwerk? Heb je het idee dat het ook sterker is dan traditioneel stucwerk? En geen niet-rechte wanden etc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
RUFFNECK schreef op maandag 31 juli 2017 @ 12:41:
[...]

Lijkt me idd een gedoe zo met dat vingerwijzen. Maar over het dunpleister zelf ben je wel tevreden begrijp ik? Net zo straks als traditioneel stucwerk? Heb je het idee dat het ook sterker is dan traditioneel stucwerk? En geen niet-rechte wanden etc?
Ja, wel tevreden, maar de uitvoering is zoals met elk stucwerk belangrijk.

Geen niet-rechte wanden: is me niet opgevallen

Sterker: lastig te zeggen, bijna alles bij ons is behangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markprinsen
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 28-12-2022
Dunpleister is vaak de laatste afwerklaag ook over raapwerk en zo. Bij ons is na raapwerk Branderplast KV aangebracht. Die mag maximaal 2 mm dik worden aangebracht en kunnen ze heel fijn 'affilmen' zodat je een spiegel gladde muur krijgt. Ik ben blij dat ik dat heb laten doen want ik zie echt verschil bij vrienden die dat niet hebben (en dus gewoon op de MP75 texen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
mistaoutlaw schreef op zondag 30 juli 2017 @ 20:51:
Hoi,

Twee vragen:
[afbeelding]
Dat is altijd de laagste prijs en meteen ook de hoogste. Je hebt helaas geen keus.

Met gestrekt been.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LinkinTED
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 19-08 10:53
RUFFNECK schreef op zondag 30 juli 2017 @ 10:09:

Geheel afhankelijk van de ondergrond.

Is er gewerkt met kalkzandsteen lijmelement (grote blokken van ca 90x60cm) volstaat meestal een pleisterlaag. Dit omdat met de blokken redelijk maatvast gewerkt kan worden.

Is er gewerkt met blokken/ stenen, dan kom je al snel aan traditioneel stucwerk, omdat hier vaak wat meer tolerantie tussen de elementen zit.

Qua afwerking wordt vaak gesproken over Q1 tm Q4.
Q1 is afgereden
Q2 is behangklaar
Q3 is sausklaar
Q4 is sausklaar+

Waar je op moet letten is het verschil tussen behang- en sausklaar.
Een goed voorbeeld zijn Ytong binnenwanden. Deze hebben een poreuze oppervlakte. De naden afwerken is genoeg om behangklaar te zijn.
Om de wand sausklaar te krijgen moet de hele wand gespachteld worden.
Hetzelfde geldt voor betonwanden (luchtbellen)

.
Markprinsen schreef op maandag 31 juli 2017 @ 13:04:
Dunpleister is vaak de laatste afwerklaag ook over raapwerk en zo. Bij ons is na raapwerk Branderplast KV aangebracht. Die mag maximaal 2 mm dik worden aangebracht en kunnen ze heel fijn 'affilmen' zodat je een spiegel gladde muur krijgt. Ik ben blij dat ik dat heb laten doen want ik zie echt verschil bij vrienden die dat niet hebben (en dus gewoon op de MP75 texen).
Dat ligt dan aan de stucadoor!
Bij ons in de aanbouw is gestucd met MP75 en dat is zo glad dat ik 's ochtends mijn haren kan doen.

Verschil is dat er een extra arbeidsgang voor nodig is (nogmaals gladmaken), en die tijd nemen de meeste stucadoors niet.

Overigens kan ik iedereen aanraden om de wand ook te schuren met een "giraffe" (telescopische schuurmachine). Kleine oneffenheden ben je dan kwijt... dus nog strakker resultaat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sturgeon22
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 12:00
CrashOne schreef op donderdag 27 juli 2017 @ 12:02:
Jammer dat ik dit topic nu pas zie, maar deel graag onze ervaring als daar nog behoefte aan is.

Wij hebben in maart 2016 de eerste gesprekken met aannemers gehad en wonen nu sinds 1 april in ons huis in Elst.

Gebouwd door Presolid Home uit Enter, houtskeletbouw dus, op één van de laatste kavels van een wijk waarvan de meeste woningen er al 8-10 jaar staan.

De uiteindelijke bouw is erg snel gegaan: 11 november is de grond afgegraven, 16 maart was de oplevering waarna alleen de vloeren en de keuken nog gedaan moesten worden (overige hadden we via de aannemer al uitbesteed). 1 april zijn we in onze woning gaan wonen, inmiddels wonen we er dus alweer bijna 4 maanden :)
Mooi en ruim huis! Waarom is ervoor gekozen om de schuur/aanbouw aan de linkerkant schuin naar achteren weg te laten lopen en niet "gewoon" haaks op de zijgevel te bouwen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrashOne
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

Sturgeon22 schreef op maandag 31 juli 2017 @ 16:14:
[...]

Mooi en ruim huis! Waarom is ervoor gekozen om de schuur/aanbouw aan de linkerkant schuin naar achteren weg te laten lopen en niet "gewoon" haaks op de zijgevel te bouwen?
Puur om de parkeerplaatsen: We kunnen nu 3 auto's naast elkaar kwijt die individueel van elkaar de oprit op/af kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

CrashOne schreef op maandag 31 juli 2017 @ 16:19:
[...]

Puur om de parkeerplaatsen: We kunnen nu 3 auto's naast elkaar kwijt die individueel van elkaar de oprit op/af kunnen.
Ja, dat is iets waar maar heel weinig mensen aan denken. Wij kunnen er twee naast elkaar zetten (dat is de afstand tussen ons huis en de erfgrens :p), en dat is heerlijk (die derde auto hebben we toch niet :p)

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sturgeon22
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 12:00
@CrashOne Dat is een hele goede reden. Voor de binnenruimte zal het ook geen problem zijn, je hebt toch al een kast van een huis met flinke uitbouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Bezig met het bestellen van de achterpui. Deze wordt 12m breed en zit op het NNO. Ik twijfel of ik daar perse triple glas in moet doen. Als ik dat doe wordt hij een stuk duurder en minder mooi. Ik moet dan nl een ander type pui nemen dan ik eigenlijk wil.

Iemand hiermee ervaring? Is triple perse noodzakelijk voor het comfort?

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrashOne
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

Wij hebben bewust gekozen voor triple glas (overal), voor het comfort. Achter hebben we veel glas en als we in de keuken zitten willen we zo min mogelijk last hebben van de koudeval (vooral omdat wij alleen vloerverwarming hebben, al ligt die bij de ramen veel dichter bij elkaar). Onze kozijnen werden wel dikker, maar niet anders qua aanzicht.

Het is inderdaad een stukje duurder, maar achteraf kan het niet meer in je huidige kozijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
CrashOne schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 12:13:
Wij hebben bewust gekozen voor triple glas (overal), voor het comfort. Achter hebben we veel glas en als we in de keuken zitten willen we zo min mogelijk last hebben van de koudeval (vooral omdat wij alleen vloerverwarming hebben, al ligt die bij de ramen veel dichter bij elkaar). Onze kozijnen werden wel dikker, maar niet anders qua aanzicht.

Het is inderdaad een stukje duurder, maar achteraf kan het niet meer in je huidige kozijnen.
Niet een stukje duurder. Bij ons scheelt het het bijna 4k....

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16:25
Wij hebben gekozen voor dubbelglas, puur vanwege "de looks" i.v.m. de roeden in de kozijnen.

Tripple glas is maar "een klein beetje" zuiniger als dubbelglas, en heeft toch ook nadelen, zoals duurder, minder lichtdoorlatend, zwaarder, eerder kans op ruitbreuk, etc.
Drievoudige beglazing geeft een uitstekende isolatiewaarde. Nog minder koudeval bij de kozijnen. Natuurlijk is de ervaren vooruitgang van enkelglas naar drievoudige beglazing veel groter dan van dubbele beglazing naar drievoudige. Voor een bewoner geeft het toepassen van drievoudig glas het gevoel dat de kozijnconstructie zeer goed geïsoleerd is. Zichtbaar drie ruiten en zwaardere bediening van ramen en deuren. Tegelijk vormt die zwaardere bediening weer een nadeel ten opzichte van dubbele beglazing. De lichtdoorlatendheid is merkbaar minder (artikel Gebouwbeheer). Bij vochtig weer treedt meer condesvorming aan de buitenzijde op. Ook is het risico op thermische breuk bij drievoudige beglazing groter. Zeker bij ruiten die smaller dan ongeveer een halve meter zijn (artikel Gebouwbeheer). Zet voor- en nadelen van beide glassoorten bij toepassing van nieuwe kozijnen zorgvuldig op een rij.
bron: http://atriensis.nl/nieuw...sus_drievoudige_beglazing

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartendd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 10-09 08:09
Grolsch schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 12:30:
Wij hebben gekozen voor dubbelglas, puur vanwege "de looks" i.v.m. de roeden in de kozijnen.

Tripple glas is maar "een klein beetje" zuiniger als dubbelglas, en heeft toch ook nadelen, zoals duurder, minder lichtdoorlatend, zwaarder, eerder kans op ruitbreuk, etc.

[...]

bron: http://atriensis.nl/nieuw...sus_drievoudige_beglazing
artikel uit 2015, techniek staat niet stil.
Daarnaast is ruitbreuk garantie werk, zwaarder hoeft geen probleem te zijn bij nieuwbouw, minder lichtdoorlatend geheel afhankelijk van welk merk en uitvoering en wat wel of niet gewenst is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Er zijn hele goede argumenten om het wel te doen, en ook hele goede argumenten om het niet te doen :)

Ik druk niemand in een bepaalde hoek, ik geef alleen aan dat Tripple glas niet alleen maar voordelen heeft, en ik probeer uit te leggen waarom wij voor dubbelglas hebben gekozen.

Een jaar geleden stonden wij voor dezelfde keuze en na veel zoeken en puzzelen hebben wij voor dubbelglas gekozen.

[ Voor 17% gewijzigd door Grolsch op 01-08-2017 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NDF82
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:19

NDF82

Doomed Space Marine

artbij schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 10:53:
Bezig met het bestellen van de achterpui. Deze wordt 12m breed en zit op het NNO. Ik twijfel of ik daar perse triple glas in moet doen. Als ik dat doe wordt hij een stuk duurder en minder mooi. Ik moet dan nl een ander type pui nemen dan ik eigenlijk wil.

Iemand hiermee ervaring? Is triple perse noodzakelijk voor het comfort?
Wij krijgen ook overal tripple glas. Onze achterpui is 7,5 meter en zijn van plan om er ons kookeiland en eet tafel neer te zetten. De architect raadde tripel glas aan vanuit het oogpunt van comfort; in de winter "straalt" dubbel glas kou uit en trippel glas niet.

Dit werd bevestigd door een kennis die inmiddels zijn derde huis gebouwd heeft. In huis twee wilde hij eten langs een pui van dubbel glas. Dit was in de winter te koud dus hebben ze de eet tafel verplaatst en werd de ruimte naast de pui niet meer gebruikt (toch zonde van de ruimte). In huis drie wilde hij weer eten langs de pui maar dit maal was deze trippel uitgevoerd. Nu is er geen sprake van kou.

Of dit 100% komt door tripel glas is lastig oordelen. Er spelen vast ook andere parameters mee maar zijn ervaring gaf voor ons toch de doorslag om voor trippel te gaan.

Pentium 233MHz MMX + Diamond Monster 3D 3DFX Voodoo II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrashOne
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

Bij ons scheelde het ook wel flink hoor. Maar als je het in de EPC mee laat rekenen, dan scheelt het wellicht weer in andere maatregelen.

En er kleven inderdaad ook nadelen aan. Qua lichtdoorlatendheid: Als ik onze 3-delige pui open zet en er dus 9 lagen glas achterelkaar staan, dan zie je heel goed dat aardig wat licht wegvalt. Bij een enkel triple raam moet je goed kijken om het te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrashOne
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

NDF82 schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 13:28:
[...]

Wij krijgen ook overal tripple glas. Onze achterpui is 7,5 meter en zijn van plan om er ons kookeiland en eet tafel neer te zetten. De architect raadde tripel glas aan vanuit het oogpunt van comfort; in de winter "straalt" dubbel glas kou uit en trippel glas niet.

Dit werd bevestigd door een kennis die inmiddels zijn derde huis gebouwd heeft. In huis twee wilde hij eten langs een pui van dubbel glas. Dit was in de winter te koud dus hebben ze de eet tafel verplaatst en werd de ruimte naast de pui niet meer gebruikt (toch zonde van de ruimte). In huis drie wilde hij weer eten langs de pui maar dit maal was deze trippel uitgevoerd. Nu is er geen sprake van kou.

Of dit 100% komt door tripel glas is lastig oordelen. Er spelen vast ook andere parameters mee maar zijn ervaring gaf voor ons toch de doorslag om voor trippel te gaan.
Het ligt wel wat genuanceerder dan dat. Deze afbeelding laat dat goed zien:

Afbeeldingslocatie: http://uploads.metsander.nl/k-waarde-isolatie-glas.jpg

Je hebt altijd een lagere temperatuur bij een raam, het is alleen minder merkbaar. Je kunt dus dichterbij een triple raam gaan zitten voordat het onbehagelijk gaat voelen.

Ik moet nog een winter achter dit glas mee gaan maken, dus ben zelf ook wel benieuwd naar de uiteindelijke ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
De gevelbouwer zei dat hij dat de binnenste plaat bij dubbelglas koud aanvoelt en bij triple warm. Beetje het idee van @NDF82.

Overigens krijgen alle andere ramen in ons huis gewoon dubbelglas met u waarde 1.1. Triple vind ik daar echt overdreven. Het gaat mij puur om het grote oppervlak en de koude kant. Het gaat om 40m2 aan een stuk op het noorden.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
NDF82 schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 13:28:
[...]

Zo zit het natuurlijk niet helemaal, trippel glas straalt minder kou uit als dubbel glas.

Maar zoals in het plaatje van @CrashOne te zien is, is het dubbelglas van tegenwoordig al bijna 3 x zo isolerend als vroeger. (van 3.0W/m2K naar 1,1W/m2K).

Dus als je van "oud" dubbelglas naar nieuw dubbelglas gaat heb je 63% minder kouval
Als je van "oud" dubbelglas naar trippel glas gaat heb je 76.7% minder kouval

Dus "effectief" is trippel glas 17% effectiever / isolerender als dubbelglas er vanuit gaande dat je het vergelijkt met "oud" dubbelglas.

Wij hebben ook een grote pui, maar deze zit onder een veranda.

Wel hebben we een grote raampartij in de keuken op zuid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Grolsch schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 14:19:
[...]

Zo zit het natuurlijk niet helemaal, trippel glas straalt minder kou uit als dubbel glas.

Maar zoals in het plaatje van @CrashOne te zien is, is het dubbelglas van tegenwoordig al bijna 3 x zo isolerend als vroeger. (van 3.0W/m2K naar 1,1W/m2K).

Dus als je van "oud" dubbelglas naar nieuw dubbelglas gaat heb je 63% minder kouval

Dus "effectief" is trippel glas 17% effectiever / isolerender als dubbelglas er vanuit gaande dat je het vergelijkt met "oud" dubbelglas.

Je hebt kou en je hebt kou. Zoals in het plaatje te zien is voelt 16 graden "koud" aan, maar 17,5 graden niet. Ergens zit het punt dat het comfortabel wordt. En dat is bij 0,7, triple glas dus. Dat was ook de ervaring van mijn gevelbouwer. Overigens is er ook dubbelglas met 0,9. Daar kijk ik ook nog naar.

Ik heb 16 strekkende meters glas, dat is iets anders dan tuindeuren oid. Vandaar dat ik eigenlijk geen risico wil nemen.

Met gestrekt been.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
Ik kom van dubbelglas uit 1990 af, dus ik vermoed dat het dubbele glas uit 2017 al een forse verbetering gaat zijn, maar het is een feit dat trippel glas nog comfortabeler is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Road-runner83
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:31
Wij hebben ook dubbelglas en een flinke pui op het noordwesten in de keuken. Afgelopen winter nog niet koud gehad :).

Triple glas is toen (2jr geleden) eigenlijk niet ter sprake gekomen, wellicht maar goed ook want de nasleep (tuin, afwerking ,etc.) heeft er financieel goed ingehakt ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
Bij een nieuwe woning bouwen kijk je ook naar toekomstbestendigheid. Je moet er bij wijze van spreken 20 jaar mee vooruit kunnen. Dan lijkt het logischer dat je voor triple glas gaat. Ik denk persoonlijk dat het met de gewenste EPC 0 eis voor nieuwbouw vanaf 2020 toch de standaard gaat worden.

Wat mij verbaast is de meerprijzen voor triple t.o.v. dubbel die hier worden genoemd. Ik heb het even nagezocht voor mijn situatie, meerprijs triple (Ug 0,7) t.o.v. dubbel (Ug 1,0) per m2 glasoppervlak was ca. EUR 10,- per m2. Dus dat was ca. 800,- meer in mijn situatie (geen andere specials qua glas zoals b.v. roedes). 80m2 glas in een woning is best veel, dus kan meespelen bij mijn geringe prijsverschil.

[ Voor 3% gewijzigd door LittleTycoon op 01-08-2017 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 02-09 20:33

mark-k

AKA markkNL

Grolsch schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 14:19:
[...]

Buiten het feit dat je "dan" had moeten gebruiken voor je vergelijking kan kou helemaal niet stralen. Door het glas wordt er minder warmte onttrokken, energie/warmte loopt altijd van de warme naar de koude kant, kou doorgeven is onmogelijk.

Het plaatje van CrashOne had dus ook beter de pijltjes anderom kunnen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DarkShadow-
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
DeadLock schreef op donderdag 27 juli 2017 @ 13:43:

De voornaamste beperkingen zijn dat de woning max 80m2 en max 240m3 mag worden.

Het krappe totaalbudget voor de nieuwbouwwoning zal 120 000E zijn. Inclusief btw, architect en alle andere kosten. Schiet mij maar af ;).
Interessant, mag je naast de woning nog wel zaken als een garage, carport en overkapping bouwen?

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
LittleTycoon schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 16:40:
Bij een nieuwe woning bouwen kijk je ook naar toekomstbestendigheid. Je moet er bij wijze van spreken 20 jaar mee vooruit kunnen. Dan lijkt het logischer dat je voor triple glas gaat. Ik denk persoonlijk dat het met de gewenste EPC 0 eis voor nieuwbouw vanaf 2020 toch de standaard gaat worden.

Wat mij verbaast is de meerprijzen voor triple t.o.v. dubbel die hier worden genoemd. Ik heb het even nagezocht voor mijn situatie, meerprijs triple (Ug 0,7) t.o.v. dubbel (Ug 1,0) per m2 glasoppervlak was ca. EUR 10,- per m2. Dus dat was ca. 800,- meer in mijn situatie (geen andere specials qua glas zoals b.v. roedes). 80m2 glas in een woning is best veel.
Wellicht had je dan al duur dubbel glas. 1,0 is nl niet standaard volgens mij. Ik wacht nog op de exacte meerprijs. Verwacht tussen de 40 en 60 per meter.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Ik zit nog te wachten op welke kozijnen ik krijg zelfs.
Als triple glas maar 10€ per m2 is wil ik het wellicht wel.
We hebben 43 m2 glas als ik het goed lees, het hr++ glas staat voor 95€ per m2 nu.

Het is toch ook iets meer geluids isolatie ?

[ Voor 11% gewijzigd door jacovn op 01-08-2017 17:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrashOne
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

Ja, geluidsisolatie is ook beter.

Maar los van de kosten van het glas zelf, zijn ook de kozijnen duurder (meer materiaal en een stevigere constructie, vooral bij puien). Al met al is het best een kostenpost om rekening mee te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Niet alle kozijnen hoeven aangepast te worden. Hang vaak van het formaat af.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NDF82

NDF82

Doomed Space Marine

NDF82 schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 11:59:
[...]

Dat is balen! Wij gaan nu week 8 in; volgende week woensdag verstrijkt de termijn van 8 weken. Ben bang dat het bij ons iets soortgelijks wordt...
En de vergunning is binnen! Anderhalf uur voor het verstrijken van de acht weken :+

@artbij, mag ik vragen wat voor kozijnen jullie nemen? En welke leverancier? Wat waren jullie afwegingen?

Wij hebben gekozen voor aluminium, voornamelijk vanwege de uitstraling. Leverancier wordt Reynaers vanwege goede ervaringen architect en lokale plaatsers. CS86 als raam profiel en CP155 voor de schuifpui.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Grolsch
Een schaamteloze crosspost uit het PV topic :)

Mijn pa had voorlaatst voor de fun zo'n drone met camera gekocht (hoe ouder hoe gekker :+ )

Dus zojuist ff geprobeerd wat foto's te schieten :P

Geen FULL HD Kwaliteit maar toch leuk voor het idee :)

Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/wtjfwl.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/2u4hikz.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/fu17qe.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LittleTycoon
Grolsch schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 20:36:
Een schaamteloze crosspost uit het PV topic :)
zo te zien duurt het nog wel even voordat je onder de veranda met een biertje kan relaxen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
NDF82 schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 20:24:
[...]

En de vergunning is binnen! Anderhalf uur voor het verstrijken van de acht weken :+

@artbij, mag ik vragen wat voor kozijnen jullie nemen? En welke leverancier? Wat waren jullie afwegingen?

Wij hebben gekozen voor aluminium, voornamelijk vanwege de uitstraling. Leverancier wordt Reynaers vanwege goede ervaringen architect en lokale plaatsers. CS86 als raam profiel en CP155 voor de schuifpui.
Wij hebben ook reynears profielen. SL38 en cp130 schuifpui. Eerste instantie ook voor de 155 gekeken, maar die kon niet mooi verzonken geplaatst worden en was duurder. Dus toch maar voor de 130 gegaan.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
jacovn schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 17:27:
Ik zit nog te wachten op welke kozijnen ik krijg zelfs.
Als triple glas maar 10€ per m2 is wil ik het wellicht wel.
We hebben 43 m2 glas als ik het goed lees, het hr++ glas staat voor 95€ per m2 nu.

Het is toch ook iets meer geluids isolatie ?
Hier was het minder dan 1000 euro duurder op 68m2 glas. Aluminium kozijnen, dus het was geen probleem.

Ik vind het echt waard, je kan tegen het glas aanstaan zonder dat het koud aanvoelt.

Ik zie op vochtige dagen wel af en toe condens 's ochtends aan de buitenzijde, meestal trekt dat vrij snel weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
jerh schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 22:04:

Ik zie op vochtige dagen wel af en toe condens 's ochtends aan de buitenzijde, meestal trekt dat vrij snel weg.
Zelfs met dubbel glas hier zie ik wel eens condens op de buitenkant aan de water kant van het huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NDF82

NDF82

Doomed Space Marine

artbij schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 21:48:
[...]

Wij hebben ook reynears profielen. SL38 en cp130 schuifpui. Eerste instantie ook voor de 155 gekeken, maar die kon niet mooi verzonken geplaatst worden en was duurder. Dus toch maar voor de 130 gegaan.
Kan het dan minder diep verzonken worden? M.a.w heb je met cp155 een hogere drempel bij het naar buiten lopen?

In de showroon waren we ook voor cp130 gevallen, cp155 hebben we niet in de showroom gezien. Volgens de architect hebben we cp155 nodig om de isolatienormen te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
LittleTycoon schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 20:44:
[...]

zo te zien duurt het nog wel even voordat je onder de veranda met een biertje kan relaxen.
Haha, khad net al het kinderspeelgoed uit de tuin verzameld i.v.m. grasmaaien :P

Nieuw bouwen en kleine kinderen = af en toe een rotzooi :P
jacovn schreef op woensdag 2 augustus 2017 @ 06:00:
[...]

Zelfs met dubbel glas hier zie ik wel eens condens op de buitenkant aan de water kant van het huis.
Bij ons ook, mijn vrouw had de aannemer al gebeld dat de ruiten "niet goed" waren, nu schijnt het een teken van goede isolatie te zijn :P

[ Voor 33% gewijzigd door Grolsch op 02-08-2017 07:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Grolsch schreef op woensdag 2 augustus 2017 @ 07:49:
[...]
Bij ons ook, mijn vrouw had de aannemer al gebeld dat de ruiten "niet goed" waren, nu schijnt het een teken van goede isolatie te zijn :P
Wij zien dat ook, maar alleen bij de ruit die vervangen is door nieuwe (die oude was lek, zat ook regelmatig condens op, dachten we, bleek aan de binnenkant te zitten :p). In datzelfde kozijn zit nog een raam (het raam wat open kan) en daar zit nooit condens op. Maar nu weet ik dus dat dat niet slecht is :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Wailing_Banshee schreef op woensdag 2 augustus 2017 @ 07:59:
[...]

Wij zien dat ook, maar alleen bij de ruit die vervangen is door nieuwe (die oude was lek, zat ook regelmatig condens op, dachten we, bleek aan de binnenkant te zitten :p). In datzelfde kozijn zit nog een raam (het raam wat open kan) en daar zit nooit condens op. Maar nu weet ik dus dat dat niet slecht is :D
Mits aan de buitenkant, is condens een teken van goede isolatie (heb ik mij wijs laten maken :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Grolsch schreef op woensdag 2 augustus 2017 @ 08:00:
[...]

Mits aan de buitenkant, is condens een teken van goede isolatie (heb ik mij wij laten maken :P )
Ja, het zit aan de buitenkant (getuige die strepen die soms zichtbaar zijn, vanwege die slakkensporen :p)

Maar nu ik weer aan denk, we moeten nog wel één ander raam vervangen, die is ook nog lek (als daar de zon op schijnt kun je niet meer naar buiten kijken :D)

En als dat nieuwe dubbelglas zoveel beter is dan het oude, moeten we misschien toch de ramen in de woonkamer eens laten vervangen, die zitten op het noorden en zijn volgens mij antiek (wat betreft dubbelglas dan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
NDF82 schreef op woensdag 2 augustus 2017 @ 07:47:
[...]

Kan het dan minder diep verzonken worden? M.a.w heb je met cp155 een hogere drempel bij het naar buiten lopen?

In de showroon waren we ook voor cp130 gevallen, cp155 hebben we niet in de showroom gezien. Volgens de architect hebben we cp155 nodig om de isolatienormen te halen.
Op de cp155 zit een schuivend deel buiten de drempel. Je vloer kan dus niet doorlopen tot tegen de drempel aan. Zie hieronder"
Afbeeldingslocatie: https://www.reynaers.nl/sites/default/files/public/styles/square_big/public/products/images/bc31cf9b-1d77-4e07-acab-7961a3c7bdc5.jpg?itok=8k0ys5_5

De cp130 wel:

Afbeeldingslocatie: https://www.reynaers.nl/sites/default/files/public/styles/square_big/public/products/images/ebdb9e25-b90d-48ad-985a-a3b200769c00.jpg?itok=emhVvIoX

De CP 155 heeft inderdaad als enige voordeel de isolatie. Maar volgens mij is het geen probleem om de 155 in de tekening te zetten en uiteindelijk de 130 te plaatsen..... :)

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gait
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11:30
Even een stukje van warmtepomp-info.nl:
De afzuigkap mag, in geval van een WTW-systeem geen eigen motor bevatten, in de nabijheid van of op de afzuigkap komt een afstandschakelaar van de ventilator die op zolder (of elders) hangt. Zodat u tijdens koken meer afzuig capaciteit heeft.
Ergens snap ik dit aangezien de balans weg gaat met een gewone afzuigkap, maar koken zonder afzuigkap is niet te doen. Het is toch wel mogelijk om een normale afzuigkap toe te passen icm balansventilatie? Desnoods even een raam open zetten tijdens het gebruik van de afzuigkap.

Op lente-akkoord.nl staat:
10. Kun je een afzuigkap op de balansventilatie aansluiten?
Bij voorkeur niet. Een afzuigkap met een motor en een eigen afvoer heeft een hogere capaciteit en vervuilt de kanalen van het ventilatiesysteem niet. Het is daarbij belangrijk dat de afzuigkap niet alleen lucht afvoert, maar in gelijke mate ook verse lucht toevoert. Dat kan vaak niet met een standaard afzuigkap, zodat er extra toevoer nodig is. Dat mag ook een klepraampje of iets dergelijks zijn. Als de afzuigkap toch op het ventilatiesysteem moet worden aangesloten, kan dat met een motorloze afzuigkap. Deze fungeert dan in feite als één van de afvoerventielen en moet dus ook in het ontwerp van het ventilatiesysteem als zodanig worden meegenomen. Zijn de eerste twee opties niet mogelijk, dan is een recirculatieafzuigkap een oplossing. Hiermee wordt de lucht afgezogen, gereinigd en weer teruggebracht in de ruimte. Deze heeft dus geen invloed op het ventilatieconcept.
Hier wordt ook niet gesproken dat het niet kan min of meer zelfs afgeraden een motorloze afzuigkap te gebruiken icm balansventilatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CrashOne
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

Recirculatie, het liefst met een plasmafilter is wat je zoekt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
Inderdaad, die blaast de afgezogen lucht na het gefilterd te hebben weer de woning in (in de warme schil).

Ook daarover heb ik minder enthousiaste verhalen gehoord van mensen die er niet tevreden over waren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rtificial
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-12-2024

Rtificial

as fake as can be

Met een plasmafilter heb ik geen ervaring, die dingen zijn behoorlijk duur. Wij recirculeren ook, en dat is meestal prima, maar echt een oplossing voor luchtjes is het niet.
Nu, een actief koolfilter kan daar wel wat aan doen natuurlijk, dat is al een stuk voordeliger dan een plasmafilter, maar ook minder effectief.

"Don't blow out my candle if you want yours to shine brighter..."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dirtbiter
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09-09 14:25
In het Het Grote Keuken topic: verkopers, kwaliteit, prijs - Deel 3 zijn er veel positieve reacties over plasma filters.
Wij gaan er in de nieuwe keuken ook voor, ook vanwege balansventilatie (met WTW). Zelf nog geen ervaring mee.

Een gewone afzuigkap (naar buiten) verstoort de balans van de balansventilatie. Dan kun je een raam open zetten, maar dat is een beetje een houtje-touwtje oplossing.
Je kunt in theorie ook je afzuigkap aansluiten op de balansventilatie, en die dan op standje hoog zetten wanneer je gaat koken. Dan trek je wel al je vieze lucht door je hele systeem.

Daarom is (wat ik kan vinden) de beste oplossing bij balansventilatie: een afzuigkap met recirculatie (met wat voor filter dan ook), en dan die gefilterde lucht daarna via je balansventilatie standje hoog via de normale afzuigventielen in je huis nog naar buiten blazen, als dat nog nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NDF82

NDF82

Doomed Space Marine

artbij schreef op woensdag 2 augustus 2017 @ 09:33:
[...]

Op de cp155 zit een schuivend deel buiten de drempel. Je vloer kan dus niet doorlopen tot tegen de drempel aan. Zie hieronder"
[afbeelding]

De cp130 wel:

[afbeelding]

De CP 155 heeft inderdaad als enige voordeel de isolatie. Maar volgens mij is het geen probleem om de 155 in de tekening te zetten en uiteindelijk de 130 te plaatsen..... :)
Ik snap het niet zo heel goed maar op het plaatje wat je linkt van de CP130 lijkt het dat je vloerdelen dusdanig kunt infrezen zodat ze over de schuifprofielen vallen?
Afbeeldingslocatie: https://www.reynaers.nl/sites/default/files/public/styles/square_big/public/products/images/ebdb9e25-b90d-48ad-985a-a3b200769c00.jpg?itok=emhVvIoX

En bij de CP155 kan dat niet over maar alleen tegen de schuifprofielen? Zie hieronder:
Afbeeldingslocatie: https://www.reynaers.nl/sites/default/files/public/styles/square_big/public/products/images/2e338d8a-03be-4e8e-ac3e-ca478718f142.jpg?itok=U__kjcYv

Is dat het grote esthetische verschil? Weet je toevallig of alle vloerdelen hiervoor geschikt zijn?

Edit: CP155 kun je ook in "vlakke bodem" / "zero threshold" oplossing krijgen:
https://www.reynaers.nl/n...g-schuifsysteem-cp-155-ls
https://www.reynaers.nl/s...155-ls_pocket_01_2015.pdf

Weet alleen nog niet wat dat met de prijs zal doen...

[ Voor 11% gewijzigd door NDF82 op 02-08-2017 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ejdvandenberg
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:02
Het wordt hoog tijd dat ik hier mijn verhaal eens doe.

Sinds 2012 is de oom van mijn vrouw bezig met een bouwvergunning voor een 2 onder 1 kapper zijn achtertuin (Leiden). Zie foto, al zijn buren hebben dat al. Het is een vrij smal perceel, vandaar de 2 onder 1 kapper oplossing samen met de buurman.

Satelliet: Google Maps

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/I6uNWB8cPNRJ8AFkiX603xLY/full.jpg

Destijds heeft hij door Selekthuis tekeningen laten maken en die gingen vrij makkelijk door de gemeente. Daarna heeft een van zijn buren jaren geprocedeerd en fast forward naar 2017: vergunning wordt afgegeven, maar Selekthuis is inmiddels gestopt met het bouwen van 2 onder 1 kappers

Het is dus de bedoeling dat wij daar gaan wonen, maar een nieuwe aannemer/systeembouwer vinden is nog niet zo makkelijk. Heb zo'n 15 aannemers aangeschreven, van degene waarvan ik überhaupt reactie kreeg zaten totaal niet klantvriendelijk erin. Ik kreeg alleen maar vragen over bestek/hoeveel inschrijvingen er zijn. Wij zijn/waren totaal nog zo ver niet. Ik verwachte een reactie om uitgenodigd te worden en dan dat die gasten ons zouden uitleggen wat we moesten doen om dit voor elkaar te krijgen. Maar blijkbaar zijn er niet zo gek veel particulieren die dit soort projecten aan gaan.

Hierna 10 systeem/prefab bouwers aangeschreven, daar nu 1 positieve reactie uit (en eentje die sept 2018 kan beginnen). Die gaan we sowieso verder mee praten, ondanks dat hij vrij duur is.

Ik heb nu de lijst van aannemers/systeem bouwers niet bij de hand. Maar sta open voor referenties en/of goede tips :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanvv78
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 01-03-2021
Beste @edjvandenberg, dat is nog best een lang traject :-). Maar snap dat jullie volgehouden hebben, in Leiden is er gewoon geen tot nauwelijks grond meer beschikbaar.

Ik heb geen ervaring met 2-kappers, maar in de brochure van Allurebouw stonden de naar mijn idee wel. Hun zijn ook niet belacheiljk duur dacht ik.

succes met alles!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrashOne
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

Volgens mij is het weer een markt aan het worden waar de aannemer de scepter zwaait, ipv dat het de klant is die wat meer kan eisen. Ik heb het idee dat er geen aannemer meer om werk verlegen zit. Van vrienden die gaan bouwen hoorde ik al verhalen van +10-15% tov vorig jaar (verlopen offertes die nu letterlijk zoveel duurder zijn). @ejdvandenberg hoop dat jullie daar geen problemen mee gaan krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ejdvandenberg
sanvv78 schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 09:54:
Beste @edjvandenberg, dat is nog best een lang traject :-). Maar snap dat jullie volgehouden hebben, in Leiden is er gewoon geen tot nauwelijks grond meer beschikbaar.

Ik heb geen ervaring met 2-kappers, maar in de brochure van Allurebouw stonden de naar mijn idee wel. Hun zijn ook niet belacheiljk duur dacht ik.

succes met alles!
Dank je, Allure al contact mee gehad maar vanwege geringe afstand naar de buurman kunnen zijn dit niet bouwen.

En verder heb je gelijk, zit al 5 jaar in Leiden te kijken (tussendoor 2 jaar in het buiteland gezeten, ander verhaal...) en behalve paar 'nieuw Leiden' kavels nog nooit stuk bouwgrond gezien in de stad.
CrashOne schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 10:31:
Volgens mij is het weer een markt aan het worden waar de aannemer de scepter zwaait, ipv dat het de klant is die wat meer kan eisen. Ik heb het idee dat er geen aannemer meer om werk verlegen zit. Van vrienden die gaan bouwen hoorde ik al verhalen van +10-15% tov vorig jaar (verlopen offertes die nu letterlijk zoveel duurder zijn). @ejdvandenberg hoop dat jullie daar geen problemen mee gaan krijgen.
Dank je, onze laatste offerte van Selekthuis was uit 2013, maar bij ons is het van 185k sleutelklaar naar 225k Cascoplus (bij andere partij) geëscaleerd inmiddels. Ga uiteraard meer prijzen opvragen, maar aannemers zijn daar nogal terughoudend in (zelfs als je om bandbreedte van 40k vraagt).

De vergunningen en alles is wel ready to go. Dus zodra we een prijs krijgen die ons aanstaat tekenen we gelijk :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Road-runner83
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:31
@ejdvandenberg Ok jammer dat Allure dit niet kan bouwen want wij zijn erg tevreden over ze. Onze 2-kapper in Waddinxveen hebben ze vorig jaar mei opgeleverd en we wonen er nu een jaar :).

(mocht je het nog leuk vinden of iets kan gebruiken uit ons ontwerp zie hier mijn verhaal: Road-runner83 in "Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2")

Succes met het vinden van een goeie/betaalbare bouwer! :duim:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
ejdvandenberg schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 09:38:
Zie foto, al zijn buren hebben dat al. Het is een vrij smal perceel, vandaar de 2 onder 1 kapper oplossing samen met de buurman.

Satelliet: Google Maps

[afbeelding]
De persoon er links van (op de foto) met zijn keurig aangeharkte tuintje wilde liever geen buren dichterbij ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ejdvandenberg
jacovn schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 12:31:
[...]

De persoon er links van (op de foto) met zijn keurig aangeharkte tuintje wilde liever geen buren dichterbij ?
Ik geloof dat dat huis verhuurd wordt en dat het de eigenaar/huurbaas was die moeilijk deed. Wel dat huis dus inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mistaoutlaw
Mocht iemand het willen weten... Bouwaansluiting in Rotterdam:
- Elektra via Stedin €1726
- Water via Dunea €892
Exclusief kosten bouwkast (via aannemer)

Omzetten bouwaansluiting naar permanente aansluiting:
- Dunea €574
- Stedin [nog niet binnen, wordt later aangevuld]
- Gasaansluiting [nog niet binnen, wordt later aangevuld]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jacovn
Onze hypotheek is geaccepteerd. Dus nu maar wachten op de omgevingsvergunning.

Ondertussen nog een bibob verklaring invullen. De gemeente doet dat blijkbaar standaard als de bouwkosten meer dan 250.000 ex btw zijn. Je moet nog meer invullen dan voor de belastingdienst, het is niet leuk..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjakieZulu
jerh schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 10:35:
[...]

Maar soms is het dan zelfs beter als je al begonnen bent, omdat de bezwaarmaker dan veel meer moeite moet doen en er van afziet. Het kan per locatie en mogelijke bezwaarhebbende uitmaken, wat de beste strategie is.
Je kunt toch pas een hypotheek afronden, op het moment dat o.a. de omgevingsvergunning onherroepelijk is? Als de grond niet op je naam staat, dan kan er sowieso niet worden gestart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
SjakieZulu schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 08:37:
[...]

Je kunt toch pas een hypotheek afronden, op het moment dat o.a. de omgevingsvergunning onherroepelijk is? Als de grond niet op je naam staat, dan kan er sowieso niet worden gestart?
Dat verschilt per aanbieder. In mijn geval had ik de grond al op naam laten zetten.
Pagina: 1 ... 5 ... 272 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.

Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic