RUFFNECK schreef op zondag 30 juli 2017 @ 10:09:
Wie heeft er ervaring met dunpleister werk in nieuwbouw?
In m'n zoektocht naar een stucadoor is dit enkele keren genoemd als keuze tussen dunpleisterwerk en traditioneel stucen. Voor nieuwbouw schijnen veel mensen voor het eerste te kiezen o.a. door de kortere doorlooptijd en prijs. Een genoemd 'nadeel' van dunpleisterwerk is dat als je muur niet recht loopt dit ook zo blijft, terwijl met traditioneel stucwerk de muur vaak wel recht wordt gereid.
Maar maakt dit veel uit in nieuwbouw, maw zijn de wanden niet vrij 'recht', enige plekken nagelaten die nog opgevuld en vlakgeschuurd zullen worden. (Mijn woning wordt bijv. behangklaar opgeleverd).
Voorbeeld en uitleg (heb niks met deze site verder):
http://www.pro-painters.nl/nieuwbouw-woning/
Geheel afhankelijk van de ondergrond.
Is er gewerkt met kalkzandsteen lijmelement (grote blokken van ca 90x60cm) volstaat meestal een pleisterlaag. Dit omdat met de blokken redelijk maatvast gewerkt kan worden.
Is er gewerkt met blokken/ stenen, dan kom je al snel aan traditioneel stucwerk, omdat hier vaak wat meer tolerantie tussen de elementen zit.
Qua afwerking wordt vaak gesproken over Q1 tm Q4.
Q1 is afgereden
Q2 is behangklaar
Q3 is sausklaar
Q4 is sausklaar+
Waar je op moet letten is het verschil tussen behang- en sausklaar.
Een goed voorbeeld zijn Ytong binnenwanden. Deze hebben een poreuze oppervlakte. De naden afwerken is genoeg om behangklaar te zijn.
Om de wand sausklaar te krijgen moet de hele wand gespachteld worden.
Hetzelfde geldt voor betonwanden (luchtbellen)
.
Markprinsen schreef op maandag 31 juli 2017 @ 13:04:
Dunpleister is vaak de laatste afwerklaag ook over raapwerk en zo. Bij ons is na raapwerk Branderplast KV aangebracht. Die mag maximaal 2 mm dik worden aangebracht en kunnen ze heel fijn 'affilmen' zodat je een spiegel gladde muur krijgt. Ik ben blij dat ik dat heb laten doen want ik zie echt verschil bij vrienden die dat niet hebben (en dus gewoon op de MP75 texen).
Dat ligt dan aan de stucadoor!
Bij ons in de aanbouw is gestucd met MP75 en dat is zo glad dat ik 's ochtends mijn haren kan doen.
Verschil is dat er een extra arbeidsgang voor nodig is (nogmaals gladmaken), en die tijd nemen de meeste stucadoors niet.
Overigens kan ik iedereen aanraden om de wand ook te schuren met een "giraffe" (telescopische schuurmachine). Kleine oneffenheden ben je dan kwijt... dus nog strakker resultaat!