Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 4 ... 272 Laatste
Acties:
  • 2.609.389 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Chaos
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 10:00
Laat ik ook maar eens iets plaatsen.
Voor de hypotheek moet er een taxatierapport van de nog te bouwen woning worden gemaakt. Netjes een staatje opgestuurd met berekening dat het all-in helemaal klaar van a tot z 415k gaat kosten.
Ja zegt ze, de marktwaarde schat ik op 380k. Wat moet ik daar dan mee? Dan valt de hypotheek gelijk in een stuk hoger rentetarief. Is het bij nieuwbouw niet zo dat stichtingskosten=marktwaarde?
Als het hierbij blijft kan ik net zogoed niet bouwen en gelijk 30k euro affikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WNT
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 01-05 15:48

WNT

Cpt.Chaos schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 00:50:
Voor de hypotheek moet er een taxatierapport van de nog te bouwen woning worden gemaakt. Netjes een staatje opgestuurd met berekening dat het all-in helemaal klaar van a tot z 415k gaat kosten.
Ja zegt ze, de marktwaarde schat ik op 380k. Wat moet ik daar dan mee? Dan valt de hypotheek gelijk in een stuk hoger rentetarief. Is het bij nieuwbouw niet zo dat stichtingskosten=marktwaarde?
Als het hierbij blijft kan ik net zogoed niet bouwen en gelijk 30k euro affikken.
Dat is balen (understatement). Volgens mij is het wel vaak zo dat een taxateur het stichtingskostenoverzicht ongeveer aanhoud maar dat hoeft natuurlijk niet zo te zijn. Denk dat je wel vaker bij zelfbouw gelijk onderwaarde hebt. Bij projectbouw zijn er toch ook wel schaalvoordelen te behalen. Heb je zelf woningen van soortgelijke afmetingen in de buurt in de verkoop zien staan? Hoeveel vroegen ze daarvoor? Of kan je haar vragen wat haar referentie objecten zijn?
Ben benieuwd wat andere ervaringen zijn, in ons geval bouwen we iig duurder dan de projectbouw achter ons. Daar krijg je wel veel meer ontwerpvrijheid en vrijheid in materiaal keuze voor terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-05 21:50
Ik heb ook een taxatie van nieuwbouwplan gehad. Rapport niet gezien, maar de man vertelde me dat hij dit veel vaker deed en huizen van vergelijkbare grote met A label voor energie meestal rond deze prijs uitkomen. Dus ik verwacht daar geen problemen.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 30-05 21:14
@Cpt.Chaos Wij kunnen het ook niet zo vertellen zonder context. ;) Je zal moeten kijken wat vergelijkbare woningen in de omgeving opleveren. En wellicht gewoon de taxateur vragen naar een onderbouwing?

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Road-runner83
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 28-05 12:22
@Cpt.Chaos Bij ons was de woning ook lager getaxeerd dan dat wij gingen uitgeven, nu is onze hypotheek weer een stukje lager dan de taxatie dus is het voor ons minder erg. Ik vond het niet helemaal terecht want de 2-kappers waarmee vergeleken werd zijn een stukje kleiner.

Is het nog verstandig nu alles zo'n beetje af is om nog een nieuwe taxatie te doen om een lagere rente te krijgen? Kan dat überhaupt of hangt dat af van je bank en hypotheek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 30-05 23:34
@Cpt.Chaos Je weet dat ze hier naar gaan kijken, dus je had hier beter voor de tijd over na kunnen denken ;)

Nu weet ik natuurlijk niet welke woning je gaat bouwen, en wat de echte waarde gaat zijn, maar hier is best veel in mogelijk.

Voor je hypotheek moet je zorgen dat je onder de 90% grens komt om een goede rente te krijgen.

Stel je hebt 500K nodig, dan is het zaak om een taxatie/waardebepaling van 570K te krijgen vooraf, zodat je een gunstige rente krijgt bij een hypotheek van 500K.
Dit moet natuurlijk welk redelijk zijn, als alle huizen in de buurt verkocht worden voor 350K krijg je niemand zo gek om jouw huis op 570K te taxeren.

In ons geval hebben wij gewoon heel erg gunstig de grond gekocht door omstandigheden.

Het laste is wel dat de bank dan "bewijzen" wil hebben dat je die 70K hebt, maar ook daar zijn creatieve oplossingen voor ;)

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fazer013
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 28-05 23:31
De grondprijs die de gemeente (groot dorp) hanteert is 305 tot 330 euro per m2 excl. BTW. Dit is bouwrijp incl. de nodige aansluitingen op riool en weg. We hebben het kavel ondertussen bekeken en de eigenaar gesproken. Het kavel ligt tussen 2 bestaande woningen in en er past volgens het bestemmingsplan net een woning op in de breedte. Er moet verplicht 8m breed worden gebouwd excl. bijgebouw, er zitten dus de nodige beperkingen in het soort huis. Ook hebben we het gevoel dat omwonende minder blij gaan worden als we hier een huis tussen bouwen. Om het "basis" huis te bouwen willen we < 200k blijven, gezien we nog andere hobbies hebben.

Grotere uitdaging is dat het kavel nog niet bouwrijp is en de eigenaar het zo wil verkopen. Staat een kleine schuur (geen asbest) op, nodige bomen en een kleine sloot. De eigenaar is niet helder over de vraagprijs en zelf kunnen we de kosten voor bouwrijp maken niet inschatten. Project en tijd investering worden zo steeds groter........... Nog tips?

ps. mooi om de verschillende ontwerpen in dit topic te zien en het uiteindelijke resultaat.
Fazer013 schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 16:09:
Hoop kennis en bruikbare tips in dit topic. We zijn op zoek naar een ander huis in regio Breda / Tilburg. Bij toeval kwamen we in contact met een kennis die een bouwkavel wil verkopen. Druk aan het inlezen en kijken of het voor ons interessant / haalbaar is om te gaan bouwen.

Het kavel is rond de 700m2 en niet langwerpig. Aan de voorkant smal en achter breder, maar wel heel diep. Het gaat een grote voortuin worden van denk ik 200m2 gezien het bestemmingsplan. Bij de gemeente navraag gedaan over grondprijzen, we hebben een idee wat een normaal rechthoekig perceel kost. Beinvloed de vorm van een kavel en de bouw mogelijkheden de prijs? Ik kan hier zelf niet veel over terugvinden of ik zoek op de verkeerde termen.

De woning hoeft niet groot te worden, liever een normaal formaat woning (120m2 gebruiksoppervlak) en een goede garage. Heb “standaard” bouwprijzen per m2 (1400 euro) en prefab prijzen gevonden op het internet voor normale kwaliteit bouw. Is het mogelijk om voor < 175k euro een casco woning (excl. Keuken / badkamer) met garage te laten bouwen?

Bovenstaande is een eerste verkenning of het voor ons haalbaar is. Iemand nog goede tips voor grondprijzen / prefab website / etc ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10-05 18:03
Gunstig voor eigen woning forfait

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Road-runner83
bartvb schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 20:37:
Mooie woning, @Road-runner83! Slim ook om twee onder een kap te bouwen. Scheelt fors in de kosten (of meer m2 :+).

Normaal gaan we helemaal los op wat er allemaal niet handig is aan je indeling op papier. In jouw geval kunnen we het gewoon vragen ;) Wat zou je anders doen als je hetzelfde huis nog een keer zou bouwen?
Nou had opzich ook wel vrijstaand willen bouwen maar dat is in het westen niet haalbaar als je een groot huis wilt (tenminste op dit moment niet aangezien we allebei parttime werken en 2 jonge kids hebben). Maargoed een 2-kapper heeft ook zeker veel voordelen en de buren horen we nooit (alleen toen ze in de muur naar ons toe aan het boren waren in het begin).

Qua indeling zou ik helemaal niks anders doen :). Op de slaapkamers zou ik nog een extra stopcontact plaatsen (nu 2 per slaapkamer). En er is 1 dakraam die nu half boven de trap en half boven de zolder is geplaatst maar die had ik normaal alleen boven de zolder laten plaatsen (kijkt wat mooier)....verder kan ik weinig bedenken gelukkig ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Road-runner83 op 21-07-2017 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xminator
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 00:13
Als stichtingskosten = marktwaarde, dan heeft een taxatie nooit nut.

Is het iemand gelukt om een hogere taxatie te krijgen dan stichtingskosten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Road-runner83
@xminator Ons niet, taxatie ook zo'n 25K onder totale kosten....maar weet wel dat die niet voor onder de 5ton op Funda gaat mochten we ooit verhuizen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10:02
xminator schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 10:01:
[...]

Als stichtingskosten = marktwaarde, dan heeft een taxatie nooit nut.

@Cpt.Chaos

Nieuwbouw kost je meer dan je woning waard is. Overigens wie is "ze"?

Een goede makelaar gaat kijken wat vergelijkbare woningen opbrengen etc, daarop wordt de waarde gebaseerd. Eigenlijk is jouw staatje van wat de woning gekost heeft niet interessant. Daar zou eigenlijk niet naar gekeken hoeven worden.

Wij zitten zelf in het hogere segment. Geven een ton meer uit dan de taxatiewaarde.

[ Voor 20% gewijzigd door Artbij op 21-07-2017 10:20 ]

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 15-05 10:20
xminator schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 10:01:
[...]
Wij :j
Taxatie is ook nog wat laag uitgekomen, taxateur is uit gegaan van te weinig m2. Misschien dat we na de bouw nog een keer een taxatie laten doen met correcte m2 e.d. Handig voor risicoklasse.

Op het moment zit de taxatiewaarde iets van 5% boven de stichtingskosten. Met stichtingskosten inclusief echt alles, ook verlichting, raambekleding, etc. Met wat eigen geld (dat er nu al in zit) blijven we sowieso onder de 90%.

Vraag me wel af hoe projectontwikkelaars dit doen. Neem aan dat ze niet voor 5% marge gaan en lijkt me sterk dat schaalvoordeel 20% is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
De discussie over wat in dit topic hoort staat nu hier: Wonen & Verbouwen Feedback

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danot
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
We hebben een offerte aangevraagd voor balansventilatie ipv standaard mechanische ventilatie. Bij de standaard mechanische ventilatie zijn de afzuigpunten in de keuken, wc en badkamer. Bij de balansventilatie is de unit zelf duurder en moeten er luchttoevoerpunten in elke ruimte extra gemaakt en een extra kanaal van buiten naar de unit. De roosters boven/in de kozijnen kunnen ook vervallen.
De geoffereerde prijs is ongeveer 9k, daar is het niet hoeven maken van de standaard ventilatie al ingerekend. Wat ons betreft is dat veel te duur. De aannemer en installateur kunnen niet echt een verklaring geven, Iemand ervaring met hoe veel balansventilatie extra kost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Grolsch schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 08:43:
Voor je hypotheek moet je zorgen dat je onder de 90% grens komt om een goede rente te krijgen.
Bij de Rabo heb je dan nog geen goede rente, je moet echt onder de 67,5% komen voor geen opslagen en een marktconforme rente.
Fazer013 schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 08:46:
De grondprijs die de gemeente (groot dorp) hanteert is 305 tot 330 euro per m2 excl. BTW. Dit is bouwrijp incl. de nodige aansluitingen op riool en weg. We hebben het kavel ondertussen bekeken en de eigenaar gesproken. Het kavel ligt tussen 2 bestaande woningen in en er past volgens het bestemmingsplan net een woning op in de breedte. Er moet verplicht 8m breed worden gebouwd excl. bijgebouw, er zitten dus de nodige beperkingen in het soort huis. Ook hebben we het gevoel dat omwonende minder blij gaan worden als we hier een huis tussen bouwen. Om het "basis" huis te bouwen willen we < 200k blijven, gezien we nog andere hobbies hebben.

Grotere uitdaging is dat het kavel nog niet bouwrijp is en de eigenaar het zo wil verkopen. Staat een kleine schuur (geen asbest) op, nodige bomen en een kleine sloot. De eigenaar is niet helder over de vraagprijs en zelf kunnen we de kosten voor bouwrijp maken niet inschatten. Project en tijd investering worden zo steeds groter........... Nog tips?

ps. mooi om de verschillende ontwerpen in dit topic te zien en het uiteindelijke resultaat.

[...]
Wat noem jij bouwrijp maken? Zit er wel een bouwbestemming op? Houd ook even rekening met 21%BTW dan.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xminator
artbij schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 16:10:
[...]

Bij de Rabo heb je dan nog geen goede rente, je moet echt onder de 67,5% komen voor geen opslagen en een marktconforme rente.
Verschilt van bank tot bank. De een is het 75%,de ander 65% of zelfs 55%.

Echter rabo is in alle gevallen ongustig >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fazer013
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 28-05 23:31
Sommige banken hanteren meerdere rentestappen, bijv de ING:
https://www.ing.nl/partic...hypotheekrente/index.html

Onder bouwrijp maken versta ik oa:
-slopen schuur
-bomen verwijderen
-bodemonderzoek
-mogelijk afgraven/ophogen
-inrit maken
-aansluiten op riool/etc

Die 21% BTW wist ik, komt bij kopen van particulier volgens mij ook nog overdrachtsbelasting bij (geen von prijs) |:(
artbij schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 16:10:
[...]

[...]

Wat noem jij bouwrijp maken? Zit er wel een bouwbestemming op? Houd ook even rekening met 21%BTW dan.

[ Voor 30% gewijzigd door Fazer013 op 21-07-2017 16:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Artbij
Fazer013 schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 16:34:

-slopen schuur
-bomen verwijderen
-bodemonderzoek
-inrit maken
-aansluiten op riool/etc

Die 21% BTW wist ik, komt bij kopen van particulier volgens mij ook nog overdrachtsbelasting bij (geen von prijs) |:(

[...]
Niet alles wat je noemt valt in de regel onder bouwrijp. Al staat die definitie niet vast. Enige dat ik in jouw lijstje onder bouwrijp vind vallen is het slopen van die schuur.

Rest hoort echt bij de bouw.

Met gestrekt been.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• LittleTycoon
Even een update van mijn projectje: Gisteren zijn de steigers weggehaald:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/T8ZKbrVcL0zY0ubBGGgkzt9r/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/sHxEavKKPqYvO4PruvL4h4ik/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/k4P67CNrGLldME4M4694yHIO/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/hhjo0nGd1Y2P5QZBUT1spgoq/full.jpg

Waar sta ik nu: Helaas gaat oplevering over de bouwvak heen :(
1. Buiten zo goed als klaar (alleen screens nog)
2. Binnen bezig met stuukwerk en betegelen. Wacht nog op de trap. Wel een risicotje genomen met
betegelen. Cementdekvloer zit er 4 weken in, geen opstook protocol voor het betegelen.
3. Elektra wordt volgende week aangesloten.
4. Vorige week WP in Zweden besteld en buffervat + Friwa in Duitsland. Na vele rondes met installateur
aannemer er niet uitgekomen. Een te groot prijsverschil, waardoor zelf importeren gewoon loont, risico's
meegewogen. Nog wel een kraan regelen om WP op dak 2e verdieping te krijgen.
5. Nog te regelen:
- Vloeren 1e en 2e verdieping
- Behangen kamers 1e en 2e verdieping
- Afhangen deuren (dit is wel lastig onderwerp met verdekte scharnieren).

Wordt vervolgd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jacovn
Danot schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 15:28:
We hebben een offerte aangevraagd voor balansventilatie ipv standaard mechanische ventilatie. Bij de standaard mechanische ventilatie zijn de afzuigpunten in de keuken, wc en badkamer. Bij de balansventilatie is de unit zelf duurder en moeten er luchttoevoerpunten in elke ruimte extra gemaakt en een extra kanaal van buiten naar de unit. De roosters boven/in de kozijnen kunnen ook vervallen.
De geoffereerde prijs is ongeveer 9k, daar is het niet hoeven maken van de standaard ventilatie al ingerekend. Wat ons betreft is dat veel te duur. De aannemer en installateur kunnen niet echt een verklaring geven, Iemand ervaring met hoe veel balansventilatie extra kost?
Als je bouwer overgaat naar breedplaat i.p.v. Kanaalplaat is de prijs niet onlogisch.

Mijn offerte voor de ventialtie is €7500. Dat is dan itho qualityflow met 2 x plennum 8 en 2 stuks wtw en 15 afzuigpunten in huis, inclusief complete montage etc. (Wel ex btw) dat is dan in een huis waar breedplaat vloer in zit.

Als ze door kanaalplaat vloer extra buizen moeten leggen met koven etc, zullen de kosten ook wel toenemen.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Danot
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
jacovn schreef op zaterdag 22 juli 2017 @ 11:39:
[...]

Als je bouwer overgaat naar breedplaat i.p.v. Kanaalplaat is de prijs niet onlogisch.

Mijn offerte voor de ventialtie is €7500. Dat is dan itho qualityflow met 2 x plennum 8 en 2 stuks wtw en 15 afzuigpunten in huis, inclusief complete montage etc. (Wel ex btw) dat is dan in een huis waar breedplaat vloer in zit.

Als ze door kanaalplaat vloer extra buizen moeten leggen met koven etc, zullen de kosten ook wel toenemen.
Bij ons is het een kanaalplaatvloer. En mijn genoemde prijs is incl btw, dus is vergelijkbaar met jouw offerte. Dank voor de info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob Z
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 07:07
Mooi werk @LittleTycoon !
Zijn dat vezelcementpanelen van Eternit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cky
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-05 10:18

cky

LittleTycoon schreef op zaterdag 22 juli 2017 @ 10:45:
Even een update van mijn projectje: Gisteren zijn de steigers weggehaald:

4. Vorige week WP in Zweden besteld en buffervat + Friwa in Duitsland.

Wordt vervolgd.
Mijn god is dat 1 huis?! :7
Wat een kast zeg, heel mooi! Mag ik vragen hoeveel m2/m3

Met de prijzen uit het buitenland. Is dat echt zo'n verschil? Je zou denken als je via je installateur besteld en dus niet met transport kosten en dergelijke zit dat het wel zou moeten meevallen. Of heb je een heel exotisch model WP?

En vraagt hij nu niet meer voor de installatie zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Danot schreef op zaterdag 22 juli 2017 @ 18:26:
[...]

Bij ons is het een kanaalplaatvloer. En mijn genoemde prijs is incl btw, dus is vergelijkbaar met jouw offerte. Dank voor de info.
Wij hebben wel een redelijk groot volume huis blijkbaar, dus 2 systemen eigenlijk.
Ik verwacht nog wel wat extra kosten omdat:
- de hr eco 3 eruit lijkt te gaan en de hr eco 300 terug komt, en die is iets van 500 euro duurder per stuk..
- er iets duurdere schoorsteen achtige dingen op schuin dak komen i.p.v. Pijp door plat dak i.v.m. Zonne panelen. (Burgerhout mini delta)
- er een soort van element van 60x60 cm in plafond komt boven traphuis waar de verse lucht uit komt vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
Rob Z schreef op zaterdag 22 juli 2017 @ 18:33:
Mooi werk @LittleTycoon !
Zijn dat vezelcementpanelen van Eternit?
Van cembrit, patina. Was eerst eternit, maar mijn kleur (tectiva) was niet meer leverbaar, dus moest ik over naar cembrit om een beetje in de buurt te blijven van de originele kleur (match stenen en kozijnen)

[ Voor 4% gewijzigd door LittleTycoon op 22-07-2017 21:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LittleTycoon
cky schreef op zaterdag 22 juli 2017 @ 18:42:
[...]

Mijn god is dat 1 huis?! :7
Wat een kast zeg, heel mooi! Mag ik vragen hoeveel m2/m3

Met de prijzen uit het buitenland. Is dat echt zo'n verschil? Je zou denken als je via je installateur besteld en dus niet met transport kosten en dergelijke zit dat het wel zou moeten meevallen. Of heb je een heel exotisch model WP?

En vraagt hij nu niet meer voor de installatie zelf?
220m2 (binnenmaat), ca 270m2 buitenmaat, 830m3.

Nibe f2120. Installateurofferte 22K, zelf kom ik rond 12-13K uit. Installateur aannemer installeert niet. Lang verhaal: zou die eerst wel doen, panasonic die ik zou imporreren. Wilde die 4 maanden later niet meer (kende WP niet). Toen stelde ik Nibe voor (zijn merk). Zei hij ja op. Toen 2 maanden later kon dat niet meer. Waarschijnlijk onder druk gezet door Nibe NL. Daarna verhaal dat hij het tegen kostprijs zou doen met Nibe NL apparatuur. Werd 22K.

Dus nu doe ik het met een zzper voor ca 10K minder met directimport uit zweden. Gewoon belachelijke prijzen hier in NL voor Nibe WP's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cky

cky

LittleTycoon schreef op zaterdag 22 juli 2017 @ 20:14:
[...]

Dus nu doe ik het met een zzper voor ca 10K minder met directimport uit zweden. Gewoon belachelijke prijzen hier in NL voor Nibe WP's.
Hele mooie besparing! En nog veel meer voldoening als je zoiets dan helemaal zelf lukt _/-\o_

Je hebt het vast ergens in dit topic gedeeld maar ik zie zonnepanelen en dus deze mooie WP. Hoeveel kwh aan zonnepanelen en de WP 12 kw ofzo en dan geen gas aansluiting neem ik aan?

En heb je de subsidie hier al afgeteld? Heb je de regeling van voor 1 juli nog kunnen meepakken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
cky schreef op zaterdag 22 juli 2017 @ 21:30:
[...]

Hele mooie besparing! En nog veel meer voldoening als je zoiets dan helemaal zelf lukt _/-\o_

Je hebt het vast ergens in dit topic gedeeld maar ik zie zonnepanelen en dus deze mooie WP. Hoeveel kwh aan zonnepanelen en de WP 12 kw ofzo en dan geen gas aansluiting neem ik aan?

En heb je de subsidie hier al afgeteld? Heb je de regeling van voor 1 juli nog kunnen meepakken?
6000 wp zonnepanelen, wp is f2120 16, effectief 11,5KW, geen gas. Subsidie gaat hier nog van af. Voor dit vermogen, 12KW volgens isde lijst, geen verschil voor en na 1 juli

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Fazer013 schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 16:34:

-slopen schuur
-bomen verwijderen
-bodemonderzoek
-inrit maken
-aansluiten op riool/etc

[...]
Je hebt BTW of OB, niet allebei.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aikink
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 30-05 17:59
@Danot In de offerte voor onze woning staat een bedrag van €8.300 (incl. BTW) opgenomen voor de balansventilatie. Daar krijgen we voor:
- Zehnder ComfoAir Q450 met enthalpiewisselaar;
- Sturing op CO2 in de woonkamer/keuken, en RV in de badkamer;
- Kunststof buizensysteem van Dyka;
- Luchtaanvoer in keuken, woonkamer, berging, slaapkamers en wasruimte;
- Luchtafvoer in keuken, berging, toiletten, badkamer en wasruimte.

Al met al zo goed als ons wensplaatje. De enigste toevoeging die we er zelf nog bij willen zijn een CO2-sensor in de hoofdslaapkamer en een RC-sensor in de wasruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:40
Heeft iemand hier verstand van de buizen die worden gebruikt voor WTW installaties?

In mijn huidige huis heb ik namelijk een WTW en Airco gecombineerd. Daarvoor moesten er toen speciale buizen worden gelegd. Als je de optie koos zonder airco, gingen er minder speciale buizen in ofzo. Deze oplossing werkt wel echt top omdat we hierdoor alle slaapkamers kunnen koelen via de WTW roosters. De airco zetten we af en toe eens aan als het echt te warm en de vloerkoeling het net niet aan kan, een uurtje voor het slapen ofzo.

Nu ben ik met een nieuw huis bezig en sta op het punt om een WTW te nemen. Echter hebben we vermoedelijk nu het geld niet om er direct een airco bij te nemen en te laten combineren. Wel zou ik graag de buizen voorbereiding zien, zodat we later deze optie altijd kunnen realiseren, zonder dat we daarvoor lelijke splitunits etc moeten ophangen.

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merwede
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 27-04 20:56
Je hebt het over vloerkoeling dus neem ik aan dat je een warmtepomp hebt. Wij alleen beneden vloerverwarming en hebben op de slaapkamers convectors van Daikin laten plaatsen, deze kunnen verwarmen en koelen mits de kamerthermostaat hierop staat ingesteld. Ze zijn super stil en bevallen ons tot nu toe goed. https://www.daikin.nl/nl_nl/products/FWXV-A.html. Iedere slaapkamer is afzonderlijk in te stellen met een afstandsbediening zoals bij een airco.
GAEvakYD schreef op maandag 24 juli 2017 @ 08:56:
Heeft iemand hier verstand van de buizen die worden gebruikt voor WTW installaties?

In mijn huidige huis heb ik namelijk een WTW en Airco gecombineerd. Daarvoor moesten er toen speciale buizen worden gelegd. Als je de optie koos zonder airco, gingen er minder speciale buizen in ofzo. Deze oplossing werkt wel echt top omdat we hierdoor alle slaapkamers kunnen koelen via de WTW roosters. De airco zetten we af en toe eens aan als het echt te warm en de vloerkoeling het net niet aan kan, een uurtje voor het slapen ofzo.

Nu ben ik met een nieuw huis bezig en sta op het punt om een WTW te nemen. Echter hebben we vermoedelijk nu het geld niet om er direct een airco bij te nemen en te laten combineren. Wel zou ik graag de buizen voorbereiding zien, zodat we later deze optie altijd kunnen realiseren, zonder dat we daarvoor lelijke splitunits etc moeten ophangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
aikink schreef op maandag 24 juli 2017 @ 08:26:
@Danot In de offerte voor onze woning staat een bedrag van €8.300 (incl. BTW) opgenomen voor de balansventilatie. Daar krijgen we voor:
- Zehnder ComfoAir Q450 met enthalpiewisselaar;
- Sturing op CO2 in de woonkamer/keuken, en RV in de badkamer;
- Kunststof buizensysteem van Dyka;
- Luchtaanvoer in keuken, woonkamer, berging, slaapkamers en wasruimte;
- Luchtafvoer in keuken, berging, toiletten, badkamer en wasruimte.

Al met al zo goed als ons wensplaatje. De enigste toevoeging die we er zelf nog bij willen zijn een CO2-sensor in de hoofdslaapkamer en een RC-sensor in de wasruimte.
Hoeveel aansluitingen heb heb je?

Wij zitten rond de 7000,- incl. Offerte van een loodgieter waar we niet mee in zee gingen was ook rond de €8200,- die was in totaal bijna 10k duurder dan degene die het nu gaat doen.

Comair of Zehnder Q450

2 co2 zenders
Lucht aanvoer in alle ruimtes.
Luchtafvoer in Keuken, kelder, bijkeuken, keuken, badkamer en toilet.

Ben wel benieuwd, ding zou een redement moeten hebben van 95%.....

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aikink
@artbij 8 aanvoer, 8 afvoer. Nog niet berekend op het maximum debiet per rooster, dus daar kan nog wel wat wijzigen. En we zitten nog met de luchtverversing in de kelder. Omdat we zo luchtdicht mogelijk willen bouwen zit ik eigenlijk niet te wachten op twee open buizen die vanuit de kelder de spouw in gaan. Liefst zie ik daar een afvoer, ruimte voor een afvoerbuis is er wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
aikink schreef op maandag 24 juli 2017 @ 10:51:
@artbij 8 aanvoer, 8 afvoer. Nog niet berekend op het maximum debiet per rooster, dus daar kan nog wel wat wijzigen. En we zitten nog met de luchtverversing in de kelder. Omdat we zo luchtdicht mogelijk willen bouwen zit ik eigenlijk niet te wachten op twee open buizen die vanuit de kelder de spouw in gaan. Liefst zie ik daar een afvoer, ruimte voor een afvoerbuis is er wel.
Wij hebben veel meer af en aanvoer. In de keuken/woonkamer/eetkamer (60,m2) daar zitten al 7 afvoeren, wel achter 2 of 3 roosters.

Je zult ergens je frisse lucht moeten halen :).

Wij hebben zuigen zelf ook de lucht aan in de kelder via een koekoek. heb niet het idee dat daar veel valse lucht bij zal zitten.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avvd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
We zijn van plan om een twee-onder-een-kap woning te gaan (laten bouwen). We hebben geprobeerd om een begroting te maken om enigszins de bandbreedte te bepalen voor de prijs van een dergelijke woning.

We hebben zelf ongeveer het volgende in gedachte:
-Twee-kapper met de gevels gericht naar twee kanten (zodat het een vrijstaand huis lijkt)
-De inhoud van de woning zal ongeveer op een (bruto) 650m3 uitkomen, een groot deel komt ook door het feit dat we tot 11meter willen bouwen met verdiepingsvloeren op 2,80m waardoor de inhoud snel oploopt.
-de oppervlakte begane van de begane grond is 85m2, waarbij de binnenmuren, trap etc. allemaal is meegeteld.
-Daarnaast komt er nog een losse garage bij met een buitenafmeting van 4x6.5meter en een hoogte van 5 meter (schuin dak)

De afbouw kan ik prima inschatten (meerder malen gedaan) echter heb ik geen idee hoe je de bouwkosten van een woning het beste kan inschatten. Ik lees hier en op internet verschillende stelregels voor vrijstaande woningen maar ik kan mij voorstellen dat dit bij twee-kappers anders ligt.

Ik kom nu tot de volgende posten (ex badkamer, keuken, vloeren, schilderwerk, zonnepanelen):
Nutsvoorziening: €2500
Architect kosten, constructietekeningen etc: €15.000
Sondering: €700
Bouwleges: €9100
Stucwerk: €6000
Eventueel heipalen: €8000 (zal er om hangen of het nodig is op deze plek)
Bouwkosten woning + garage (aannemer): ???? Het gaat hier om de Ruwbouw, timmerwerk, binnen kozijnen, basis E installatie, W installatie

Uiteraard snap ik dat er veel afhankelijk is van onze specifieke wensen en eisen echter heb ik nu geen idee of de woning zelf 150k, 200k of 250k gaat kosten. Heeft er iemand nog tips om een ruwe inschatting te maken om deze bandbreedte iets smaller te krijgen?

[ Voor 3% gewijzigd door Avvd op 24-07-2017 17:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cky

cky

Blueone schreef op maandag 24 juli 2017 @ 17:06:

Uiteraard snap ik dat er veel afhankelijk is van onze specifieke wensen en eisen echter heb ik nu geen idee of de woning zelf 150k, 200k of 250k gaat kosten. Heeft er iemand nog tips om een ruwe inschatting te maken om deze bandbreedte iets smaller te krijgen?
Ik denk dat je er niet aan ontkomt om offertes aan te vragen bij verschillende aannemers. Ik worstel ook met de gegeven.

Iemand positieve ervaring met een aannemer in Noord-Brabant? Ik sta ook op het punt offertes op te gaan vragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JaMaaT
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 30-05 22:08
Topic goed doorspitten. Zie mijn post van een tijdje terug voor tarieven en opties.

JaMaaT in "Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 1"

Onze kale aanneemsom is 170k. Daar moet dan nog wel een badkamer/keuken etc in

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
cky schreef op maandag 24 juli 2017 @ 17:29:
[...]

Ik denk dat je er niet aan ontkomt om offertes aan te vragen bij verschillende aannemers. Ik worstel ook met de gegeven.

Iemand positieve ervaring met een aannemer in Noord-Brabant? Ik sta ook op het punt offertes op te gaan vragen.
Welke regio?

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cky

cky

Omgeving Eindhoven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
@Blueone Ik schat dat je voor casco excl aftimmeren, wand afwerking, keuken, sanitair, vloeren, tuin, zo'n 300 euro de m3 moet rekenen, in jouw geval 200K.

1 en ander geheel afhankelijk van je eisen en bouwstijl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial
  • Laatst online: 19-12-2024

Rtificial

as fake as can be

Ach, compleet afgewerkt moet je rekenen op 1500€/m2 voor een normaal afgewerkte woning. Dat is in lijn met de cascoprijs zoals @Grolsch die omschrijft.
Voor mij is casco weer iets anders, maar goed, dat maakt alleen uit als je na casco bijvoorbeeld de rest zelf wil doen :)

"Don't blow out my candle if you want yours to shine brighter..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 362510

Hi,

Bij ons is de bouw begonnen, en nu is er wat discussie over de verrekening van stelposten.

We hebben aangegeven te werken met netto stelposten. Maw over de stelposten gaan de algemene kosten en winst & risico. In het bestek staat dat verrekening van stelposten hetzelfde worden behandeld als meer-/minderwerk. (Minderwerk: netto bedrag is besparing vermeerderd met aanneemvergoeding, meerwerk netto bedrag is kosten vermeerderd met aanneemvergoeding)
Dit als uitzondering op de UAV 2005.

In de open begroting gaan over de stelposten ook de aanneemvergoeding (AK + W&R, samen 6%)

Nu hebben we een offerte om een stelpost in te vullen.

netto stelpost: 10.000,-
offerte: 8.000,-

Dan is de verrekening volgens de aannemer:

10.000 - (8.000 * 1,06) = 1.520,-

Maar volgens mij:

(10.000 - 8000) * 1,06 = 2.120,-

Waarbij de in mijn berekening dus gecompenseerd wordt voor te veel gerekende AK en W&R

De aannemer liet al eens vallen dat hij niet had gerekend met netto stelposten.
Maar dan had hij over de stelposten geen AK en W&R moeten rekenen neem ik aan.

Iemand ervaring hiermee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Anoniem: 362510 schreef op maandag 24 juli 2017 @ 21:03:
Hi,

Bij ons is de bouw begonnen, en nu is er wat discussie over de verrekening van stelposten.

We hebben aangegeven te werken met netto stelposten. Maw over de stelposten gaan de algemene kosten en winst & risico. In het bestek staat dat verrekening van stelposten hetzelfde worden behandeld als meer-/minderwerk. (Minderwerk: netto bedrag is besparing vermeerderd met aanneemvergoeding, meerwerk netto bedrag is kosten vermeerderd met aanneemvergoeding)

In de open begroting gaan over de stelposten ook de aanneemvergoeding (AK + W&R, samen 6%)

Maar volgens mij:

Waarbij de in mijn berekening dus gecompenseerd wordt voor te veel gerekende AK en W&R

Iemand ervaring hiermee?
Netto en bruto is altijd lastig. Ik zou denk bij Netto aan wat jij afrekent, dus incl alle kosten van de aannemer en btw. Jij rekent andersom.

Ik reken altijd een bruto bedrag met mijn aannemer, al die bedragen gaan dus nog btw en aanneemvergoeding overheen. Minderprijs is dus ook bruto.

Ik zou ook graag met netto prijzen rekenen, maar die gasten blijven maar komen met ex btw en ex kosten. Ze zeggen het er wel bij, maar ik zit elke keer in mijn hoofd om te rekenen.

In jouw voorbeeld denk ik dat jij gelijk hebt. je rekent met bruto bedragen, dus ook wat eraf gaat.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

artbij schreef op maandag 24 juli 2017 @ 22:19:
[...]

Netto en bruto is altijd lastig. Ik zou denk bij Netto aan wat jij afrekent, dus incl alle kosten van de aannemer en btw. Jij rekent andersom.

Ik reken altijd een bruto bedrag met mijn aannemer, al die bedragen gaan dus nog btw en aanneemvergoeding overheen. Minderprijs is dus ook bruto.

Ik zou ook graag met netto prijzen rekenen, maar die gasten blijven maar komen met ex btw en ex kosten. Ze zeggen het er wel bij, maar ik zit elke keer in mijn hoofd om te rekenen.

In jouw voorbeeld denk ik dat jij gelijk hebt. je rekent met bruto bedragen, dus ook wat eraf gaat.
In dit geval slaat netto ook niet op wel of geen btw. netto in geval van een "netto stelpost" betekend zoveel als: het bedrag dat ik kan uitgeven ex.btw. ex.ak ex.w&r

Als er geen uitzondering op UAV is gemaakt gaat er standaard 10% vergoeding over het bedrag, Benoem je deze niet als netto dan heb je dus 10% minder te besteden dan het genoemde bedrag. Ik had dan echter niet geaccepteerd dat er over de stelpost in de begroting (en dus aanneemsom) ook nog eens AK en W&R zou worden gerekend. Dat lijkt me nogal dubbelop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Anoniem: 362510 schreef op maandag 24 juli 2017 @ 22:25:
[...]

In dit geval slaat netto ook niet op wel of geen btw. netto in geval van een "netto stelpost" betekend zoveel als: het bedrag dat ik kan uitgeven ex.btw. ex.ak ex.w&r

Als er geen uitzondering op UAV is gemaakt gaat er standaard 10% vergoeding over het bedrag, Benoem je deze niet als netto dan heb je dus 10% minder te besteden dan het genoemde bedrag. Ik had dan echter niet geaccepteerd dat er over de stelpost in de begroting (en dus aanneemsom) ook nog eens AK en W&R zou worden gerekend. Dat lijkt me nogal dubbelop.
Ik snap wat je bedoelt.

Om wat voor posten gaat het? Zijn he dingen die je ook ergens anders kunt laten doen?

Met gestrekt been.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snavel
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 25-03 15:08
Anoniem: 362510 schreef op maandag 24 juli 2017 @ 22:25:
[...]

Die 10% voor de aannemer is voor het (extra) risico wat de aannemer loopt. Hij weet bij offreren niet of jij die stelpost gaat gebruiken, hij krijgt later in het proces meer kosten tav het "regelen" van de werkzaamheden/diensten van de stelpost, etc. Dat staat volledig los van AK/WR, welke zoals je al zegt normaal gesproken over de aanneemsom wordt bepaald.

Je stelt dat er een uitzondering op het UAV is gemaakt. Cruciaal is dus wat er exact in het bestek staat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Snavel schreef op maandag 24 juli 2017 @ 22:36:
[...]

Die 10% voor de aannemer is voor het (extra) risico wat de aannemer loopt. Hij weet bij offreren niet of jij die stelpost gaat gebruiken, hij krijgt later in het proces meer kosten tav het "regelen" van de werkzaamheden/diensten van de stelpost, etc. Dat staat volledig los van AK/WR, welke zoals je al zegt normaal gesproken over de aanneemsom wordt bepaald.

Je stelt dat er een uitzondering op het UAV is gemaakt. Cruciaal is dus wat er exact in het bestek staat...
10% extra? Lijkt me onzin, AK zijn voor het regelen en WR zijn voor het risico. Niet nog eens 10%,

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
Hi,

Maar volgens mij:

Iemand ervaring hiermee?
Wat staat er in de aanneemovereenkomst: Accepteert aannemer bestek + definities in het bestek (indien daadwerkelijk vastgelegd) volgens overeenkomst of staat het in de overeenkomst anders.

Overeenkomst is je basis, daar kun je rechten aan ontlenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Hi,

Maar volgens mij:

Iemand ervaring hiermee?
Zoals jij rekent werkt het bij ons ook, en zo staat het ook duidelijk in onze overeenkomst.

Wat staat er bij jullie op papier :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Grolsch schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 00:17:
[...]

Zoals jij rekent werkt het bij ons ook, en zo staat het ook duidelijk in onze overeenkomst.

Wat staat er bij jullie op papier :?
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aikink
In het bestek staat een clausule dat stelposten als meer- en minderwerk verrekend moeten worden, en dat AK, ABK en W&R in de aannemingsvergoeding zitten. Netto stelposten dus, 2k minder is 2k verrekenen bij netto stelposten.

Uit het infoblad "Stelposten" van Bouwend Nederland:
Stelpost in de begroting (netto)50.000
Besteding30.000
Te verrekenen als minderwerk20.000
Aannemersvergoeding zit in staart, die hoeft niet teruggegeven te worden. Geen recht meer op 10% over saldo meer-/minderwerk. Dus teruggeven aan opdrachtgever: €20.000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
@blueone je nutskosten met riool en gas gaan makkelijk richting de 4k
@oof1987 waarom uav-gc? Dat zijn contracten voor turnkey werk en legt veel bij de aannemer neer, iets wat ze in de regel niet doen. Meeste partijen werken met uav2012.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Señor Sjon schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 11:02:
@oof1987 waarom uav-gc? Dat zijn contracten voor turnkey werk en legt veel bij de aannemer neer, iets wat ze in de regel niet doen. Meeste partijen werken met uav2012.
Komt van de architect, ik heb me niet verdiept in alle varianten die er zijn. En turnkey is ook zo ongeveer wat het is bij ons. Alleen de keuken komt van elders, de rest doet de aannemer dus badkamer, vloeren, etc...

En er is voor getekend, dus neem aan dat ze het hebben doorgelezen ;)

PS en bedankt dat je me in de @... even 10 jaar jonger maakt, haha

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 362510 op 25-07-2017 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

aikink schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 10:23:
In het bestek staat een clausule dat stelposten als meer- en minderwerk verrekend moeten worden, en dat AK, ABK en W&R in de aannemingsvergoeding zitten. Netto stelposten dus, 2k minder is 2k verrekenen bij netto stelposten.

Uit het infoblad "Stelposten" van Bouwend Nederland:
Stelpost in de begroting (netto)50.000
Besteding30.000
Te verrekenen als minderwerk20.000
Aannemersvergoeding zit in staart, die hoeft niet teruggegeven te worden. Geen recht meer op 10% over saldo meer-/minderwerk. Dus teruggeven aan opdrachtgever: €20.000
Als dat zo afgesproken wordt is dat prima.

Wij hebben (volgens de tekst) afgesproken dat een verhoging of verlaging bij het invullen van de stelpost wordt behandeld als meer-/minderwerk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aikink
En in de bestektekst staat dat AK, ABK en W&R bij de aannemersvergoeding in zitten, dus geen verrekening.

En turnkey? Aannemer is ook ontwerpende partij, doet DBFMO of een variant daarvan? Volgens mij heb je een architect de boel uit laten werken en dat middels een aanbesteding (of een vorm daarvan) in de markt gezet. Dat is geen turnkey, maar gewoon traditioneel. UAV-gc hoort daar niet bij, veel te complexe contractvorm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

aikink schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 11:59:
En in de bestektekst staat dat AK, ABK en W&R bij de aannemersvergoeding in zitten, dus geen verrekening.

En turnkey? Aannemer is ook ontwerpende partij, doet DBFMO of een variant daarvan? Volgens mij heb je een architect de boel uit laten werken en dat middels een aanbesteding (of een vorm daarvan) in de markt gezet. Dat is geen turnkey, maar gewoon traditioneel. UAV-gc hoort daar niet bij, veel te complexe contractvorm.
Je hebt het over "de bestektekst", maar het gaat om "mijn bestektekst". daarin staat beschreven hoe we om moeten gaan met de stelposten. Wat in andere (standaard) bestekken staat doet er niet toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aikink
Een bestek is altijd uniek, en bedoeld voor een werk, dus ik had het over jouw bestek. ;)
Kosten zoals: algemene kosten (AK), algemene bouwplaats kosten (ABK), winst en risico (W&R) worden niet afzonderlijk verrekend maar worden geacht in bovenstaande aannemersvergoeding te zijn inbegrepen. Het totaal van het meer- en minderwerk zal worden verrekend.
Of ik heb het verkeerd begrepen, maar dit komt toch uit jouw bestek?

Netto-netto. Bij een lagere stelpost houdt de aannemer recht op zijn berekende aannemingsvergoeding, bij een hogere stelpost kan hij geen aanspraak maken op een hogere aannemingsvergoeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

aikink schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 12:29:
Een bestek is altijd uniek, en bedoeld voor een werk, dus ik had het over jouw bestek. ;)

[...]

Of ik heb het verkeerd begrepen, maar dit komt toch uit jouw bestek?

Netto-netto. Bij een lagere stelpost houdt de aannemer recht op zijn berekende aannemingsvergoeding, bij een hogere stelpost kan hij geen aanspraak maken op een hogere aannemingsvergoeding.
Helemaal correct begrepen :+

eerste alinea gaat over stelposten, daarin staat dat stelposten worden verrekend zoals meer-/minderwerk.

Jouw quote komt uit de 2e alinea, dat handelt over meer-/minderwerk. Daarin staat dat er een vast percentage, overeenkomend met de aannemingsvergoeding uit de aanbieding (bv 6%), over meer/-minderwerk gaat. oftewel vragen we om iets meer te doen, dan mag de aannemer de kosten doorberekenen vermeerderd met dat percentage.

Vragen we iets weg te laten, of blijkt dat iets niet nodig is, dan krijgen we de besparing vermeerderd met dat percentage terug.

Omdat stelposten die hoger of lager uitvallen verrekend worden als meer-/minderwerk geld dat daar ook.
hoger, dan betalen we 6% meer. lager, dan krijgen we 6% meer terug.

Dat is volgens mij wat er staat, en volgens mij wat onze intentie was bij het opstellen van die tekst.

Ik ben vooral opzoek naar de antwoord op de vraag of dit gebruikelijk is. @Grolsch gaf al aan dat hij het ook zo doet (of heeft gedaan)

De aannemer rekent nu in ieder geval niet zo, dus dat moet ik even met hem uitpraten.
Altijd lastig, je hoopt het duidelijk en goed te hebben geregeld, maar toch blijven dit soort discussies zich voorvallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Het is niet zo heel erg ingewikkeld bij ons.

Er is een stelpost van stel 10K

Onderaan de streep (staartblad) wordt daar 4% AK overheen geteld en 3% Winst en Risico.

Dus als de stelpost daadwerkelijk 10K blijkt te kosten (netto inkoop) is de prijs 10*1.04*1.03=10712 euro

Stel netto inkoop is 7000, dan betalen wij 7000*1.04*1.03=7498,40 euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aikink
@Anoniem: 362510 Ah, nou vat ik 'm. Ik was in de veronderstelling dat de staartkosten voor het meer- en minderwerk al in de totale aanneemsom moest zitten. "Bovenstaande aannemingsvergoeding" maakt het verschil. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

aikink schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 13:25:
@Anoniem: 362510 Ah, nou vat ik 'm. Ik was in de veronderstelling dat de staartkosten voor het meer- en minderwerk al in de totale aanneemsom moest zitten. "Bovenstaande aannemingsvergoeding" maakt het verschil. 8)
Grolsch schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 13:20:
Het is niet zo heel erg ingewikkeld bij ons.

Er is een stelpost van stel 10K

Onderaan de streep (staartblad) wordt daar 4% AK overheen geteld en 3% Winst en Risico.

Dus als de stelpost daadwerkelijk 10K blijkt te kosten (netto inkoop) is de prijs 10*1.04*1.03=10712 euro

Stel netto inkoop is 7000, dan betalen wij 7000*1.04*1.03=7498,40 euro
Het zou zo simpel moeten zijn als @Grolsch zegt. En volgens mij is dat ook wat ons bestek zegt. Nu alleen de aannemer dat nog laten inzien. komt vast goed, maar heb hier zo geen zin in. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Anoniem: 362510 schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 13:34:
[...]

[...]

Het zou zo simpel moeten zijn als @Grolsch zegt. En volgens mij is dat ook wat ons bestek zegt. Nu alleen de aannemer dat nog laten inzien. komt vast goed, maar heb hier zo geen zin in. |:(
Als het goed is krijgt hij nog geld van jou, i.p.v. andersom, wie betaalt bepaalt in dit geval :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Grolsch schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 14:24:
[...]

Als het goed is krijgt hij nog geld van jou, i.p.v. andersom, wie betaald bepaald in dit geval :P
@Anoniem: 362510 Je hebt toch niet vooruit betaald?

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 24-05 13:31

Jack

MHz Matters

artbij schreef op maandag 24 juli 2017 @ 10:39:
Comair of Zehnder Q450

Ben wel benieuwd, ding zou een rendement moeten hebben van 95%.....
Zie hier een positieve ComfoAir review:
https://www.nulwoning.nl/...meetgrafieken-ventilatie/

[Specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snavel
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 25-03 15:08
artbij schreef op maandag 24 juli 2017 @ 22:43:
[...]

10% extra? Lijkt me onzin, AK zijn voor het regelen en WR zijn voor het risico. Niet nog eens 10%,
Tja toch klopt het wel, zie UAV 2012: (§ 37. Stelposten)
Op de aan te schaffen bouwstoffen en het verrichten van werkzaamheden mag de aannemer 10% provisie rekenen, op uitbetalingen aan derden mag hij 5% rekenen.

In dit geval was er een uitzondering op het UAV (tevens geen uav 2012) dus is dit niet van toepassing. Ook was Oof1978 hiervan al op de hoogte en heeft daarom een andere regeling afgesproken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Snavel schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 22:41:
[...]

Tja toch klopt het wel, zie UAV 2012: (§ 37. Stelposten)
Op de aan te schaffen bouwstoffen en het verrichten van werkzaamheden mag de aannemer 10% provisie rekenen, op uitbetalingen aan derden mag hij 5% rekenen.

In dit geval was er een uitzondering op het UAV (tevens geen uav 2012) dus is dit niet van toepassing. Ook was Oof1978 hiervan al op de hoogte en heeft daarom een andere regeling afgesproken.
Dat klopt niet in de meeste uav. Op mijn tel.kan ik nu even geen bron vinden 😅

Met gestrekt been.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Avvd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
JaMaaT schreef op maandag 24 juli 2017 @ 18:02:
Topic goed doorspitten. Zie mijn post van een tijdje terug voor tarieven en opties.

Onze kale aanneemsom is 170k. Daar moet dan nog wel een badkamer/keuken etc in
Bedankt JaMaat, ik zit in dezelfde regio dus altijd fijn om wat referentie materiaal te hebben.
Grolsch schreef op maandag 24 juli 2017 @ 19:42:
@Blueone Ik schat dat je voor casco excl aftimmeren, wand afwerking, keuken, sanitair, vloeren, tuin, zo'n 300 euro de m3 moet rekenen, in jouw geval 200K.

1 en ander geheel afhankelijk van je eisen en bouwstijl.
Dit soort dingen geven toch een heel ruwe indicatie wat zeer bruikbaar is, we gaan sowieso zo spoedig mogelijk met een aannemer/architect om tafel om het plan verder uit te werken, hopelijk met prijsindicaties welke steeds dichter bij de werkelijkheid komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Blueone schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 09:09:
[...]

Bedankt JaMaat, ik zit in dezelfde regio dus altijd fijn om wat referentie materiaal te hebben.

[...]

Dit soort dingen geven toch een heel ruwe indicatie wat zeer bruikbaar is, we gaan sowieso zo spoedig mogelijk met een aannemer/architect om tafel om het plan verder uit te werken, hopelijk met prijsindicaties welke steeds dichter bij de werkelijkheid komen.
Kleine tip, architecten weten maar heeeeeel weinig van kosten :).

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDuke
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
artbij schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 09:28:
[...]

Kleine tip, architecten weten maar heeeeeel weinig van kosten :).
Klopt. Nadat wij ons budget aangegeven hadden werd ons door de architect verteld dat we daar "een heel mooi huis" van konden bouwen. Nadat dat hele mooie huis eenmaal getekend was kwam een aannemer vrolijk met een offerte van een ton erboven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
TheDuke schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 09:37:
[...]

Klopt. Nadat wij ons budget aangegeven hadden werd ons door de architect verteld dat we daar "een heel mooi huis" van konden bouwen. Nadat dat hele mooie huis eenmaal getekend was kwam een aannemer vrolijk met een offerte van een ton erboven.
Bij mij scheelde het €150.000,-.

Die van ons zei ook "je kunt altijd nog dingen schrappen". Geloof me dat wil je echt niet....

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDuke
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
artbij schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 09:39:
[...]

Bij mij scheelde het €150.000,-.

Die van ons zei ook "je kunt altijd nog dingen schrappen". Geloof me dat wil je echt niet....
Ja je wordt eerst lekker gemaakt en wordt vervolgens gevraagd om genoegen te nemen met minder :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
TheDuke schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 09:40:
[...]

Ja je wordt eerst lekker gemaakt en wordt vervolgens gevraagd om genoegen te nemen met minder :/
Ik had gelukkig de ruimte nog want vertrouwde het niet helemaal. Maar als je op je max zit dan is het wel heel zuur.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireStarter
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07-05 07:57
Maar viel het bedrag hoger uit omdat je alles door de aannemer laat uitvoeren?

w00t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
FireStarter schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 09:54:
Maar viel het bedrag hoger uit omdat je alles door de aannemer laat uitvoeren?
Nee. Dat was ik toch al van plan.

Archtitect: We rekenen met x bedrag per m3. En doe alles maar wat je wilt het kan er altijd nog af.
Wij: Ok, jij hebt er verstand van.

Uiteindelijk was x bedrag niet helemaal toereikend omdat we ook groter zijn gaan bouwen. Maar dat komt dus ook doordat we "er altijd nog iets af konden halen".

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaMaaT
  • Laatst online: 30-05 22:08
[...]

[...]
!

Je bent van harte welkom een keertje te kijken uiteraard

[ Voor 10% gewijzigd door JaMaaT op 26-07-2017 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Wij gaan de verlenging van 6/10 weken in met de gemeente.
Kregen eerst een brief met alle punten die ze niet in orde vinden (6)
2 dagen later dat ze zo gul zijn ons een verlenging toe te staan (want anders moeten we de aanvraag afkeuren)

Ze zijn er echter hard aan vakantie toe want:
1 juni aanvraag vergunning
27 July (8 weken grens)

21 July brief dat het niet in orde is met wat er allemaal mist.
24 July brief met uitstel.

Nu stellen ze maar dat we 4 weken moeten gebruiken om alles aan te passen, en dat ze zich dan voorhouden 6 weken over beoordeling te doen dus dan hebben ze tot 5 oktober.

Overigens waren van de 6 punten er 4 wel ingeleverd maar hadden ze niet bekenen blijkbaar.
Wat nog moet:
- de preciese berekening van de RC gegevens van vloer, muur, dak.
- detail tekening van de trap.

Toch fijn dat de gemeente zich zorgen maakt over de trap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NDF82
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-05 11:22

NDF82

Doomed Space Marine

jacovn schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 11:50:
Wij gaan de verlenging van 6/10 weken in met de gemeente.
Kregen eerst een brief met alle punten die ze niet in orde vinden (6)
2 dagen later dat ze zu gul zijn ons een verlenging toe te staan (want anders moeten we de aanvraag afkeuren)
Dat is balen! Wij gaan nu week 8 in; volgende week woensdag verstrijkt de termijn van 8 weken. Ben bang dat het bij ons iets soortgelijks wordt...

Pentium 233MHz MMX + Diamond Monster 3D 3DFX Voodoo II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
NDF82 schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 11:59:
[...]

Dat is balen! Wij gaan nu week 8 in; volgende week woensdag verstrijkt de termijn van 8 weken. Ben bang dat het bij ons iets soortgelijks wordt...
Ik denk dat ze me 4 weken extra gunnen omdat het bouwvak wordt..
Alleen kan ik die niet gebruiken omdat ik op 15 Oktober grond op naam moet zetten, en dat kan alleen met een goedgekeurde omgevings vergunning. Ook heb ik nog een hypotheek nodig, en wederom kan dat alleen met een goedgekeurde omgevings vergunning.

Zal wel weer uitstel bij gemeente moeten aanvragen voor grond paseren...

De bouwer zal de punten morgen allemaal aanleveren, en dan maar de club bellen die de keruing doet (extern) en hopen dat die hem dan direct op willen pakken.

[ Voor 10% gewijzigd door jacovn op 26-07-2017 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
jacovn schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 12:01:
[...]

Ik denk dat ze me 4 weken extra gunnen omdat het bouwvak wordt..
Alleen kan ik die niet gebruiken omdat ik op 15 Oktober grond op naam moet zetten, en dat kan alleen met een goedgekeurde omgevings vergunning. Ook heb ik nog een hypotheek nodig, en wederom kan dat alleen met een goedgekeurde omgevings vergunning.

De bouwer zal de punten morgen allemaal aanleveren, en dan maar de club bellen die de keruing doet (extern) en hopen dat die hem dan direct op willen pakken.
Moet je nog even checken bij je hypotheekverstrekker of de hypotheek officieel al tijdens of pas na de bezwaartermijn vergunning wordt verstrekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
LittleTycoon schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 12:46:
[...]

Moet je nog even checken bij je hypotheekverstrekker of de hypotheek officieel al tijdens of pas na de bezwaartermijn vergunning wordt verstrekt.
In de regel is dat pas bij een verleende vergunning.

Met gestrekt been.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aikink
@jacovn Zodra je bericht krijgt van de gemeente met de mededeling dat de aanvraag niet volledig (ontvankelijk) is wordt de procedure stopgezet en krijg je een x aantal weken om die gegevens alsnog aan te leveren. Zodra je die stukken heb ingediend gaat de procedure direct weer lopen. Dus niet 4 + 6 weken (+ tijd die nog over is van de reguliere 8 weken), maar de tijd die je nodig hebt om de stukken in te dienen + 6 weken. Die 6 weken verlenging mag overigens niet zomaar worden gegeven, drukte op het eigen gemeentehuis is geen geldige reden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

artbij schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 12:50:
[...]

In de regel is dat pas bij een verleende vergunning.
Bij ons wilde ze echt pas het geld vrijgeven bij een onherroeppelijk vergunning. En dat is 6 weken na verlenen.
artbij schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 14:44:
[...]

@Anoniem: 362510 Je hebt toch niet vooruit betaald?
Slechts de normale termijnen. Maar daar zit deel van het euvel wel. Netto stelposten betekend wel in de aanneemsom en meegenomen in de staartkosten. Dus deels heb ik al wat betaald daarvan.
[...]

[...]

De werkelijkheid blijkt toch steeds weer hoger uit te vallen dan je hoopt ;-)

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 362510 op 26-07-2017 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jipsy
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 29-05 10:01
jacovn schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 12:01:
[...]

Zit je dan al op je max. termijn van 16 maanden na reservering kavel? Zo ja, dan gaat de teller lopen zeg ik (helaas) als "ervaringsdeskundige". :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Jipsy schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 18:05:
[...]

Zit je dan al op je max. termijn van 16 maanden na reservering kavel? Zo ja, dan gaat de teller lopen zeg ik (helaas) als "ervaringsdeskundige". :X
Nee dat nog niet, en de gemeente zal ook wel willen verlengen daarmee.

De bouwer gaat er vandaag weer achter aan want de meeste argumenten in de brief kloppen niet.
Dingen als:
- geen ECP berekening (er zijn er 2 ingediend)
- Geen MPG berekning (ja die is er wel)
- Geen detailtekening trap (die is er en er staat aantrede en optrede maat in, maar wellicht willen ze meer)
- palenplan, sondering, funderingsadvies (hier moet nog wat van aangevuld worden, want ik zie geen palen tekening. Sondering is er wel, maar geen idee of die ingeleverd is)
- warmteweerstanden (die zijn aangeleverd voor de muur en hellend dak, en niet voor vloer en plat dak, zullen vandaag aangevuld worden)
- VO/VG haalt de 55% niet, maar dat hoeft blijkbaar niet bij partikulier opdrachtgever schap (was niet goed ingevuld op omgevings loket). Vluchtroute lijkt de carport te zijn die uitstekende ventilatie en een ruime mate van licht intrede heeft.

Ik ben benieuwd wat de bouwer me vandaag gaat vertellen.

Edit: alles met palen en constuctie (wind en sneeuw belasting etc) is geupload (onduidelijk of dat wel of niet al gedaan was)
Voor de trap is er een maatlijntje gemaakt hoeveel treden er zijn en wat de afstand tussen de tredes is.
En er staan nu RC waardes in de tekening blijkbaar.

[ Voor 64% gewijzigd door jacovn op 27-07-2017 13:21 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• CrashOne
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

Jammer dat ik dit topic nu pas zie, maar deel graag onze ervaring als daar nog behoefte aan is.

Wij hebben in maart 2016 de eerste gesprekken met aannemers gehad en wonen nu sinds 1 april in ons huis in Elst.

Gebouwd door Presolid Home uit Enter, houtskeletbouw dus, op één van de laatste kavels van een wijk waarvan de meeste woningen er al 8-10 jaar staan.

De uiteindelijke bouw is erg snel gegaan: 11 november is de grond afgegraven, 16 maart was de oplevering waarna alleen de vloeren en de keuken nog gedaan moesten worden (overige hadden we via de aannemer al uitbesteed). 1 april zijn we in onze woning gaan wonen, inmiddels wonen we er dus alweer bijna 4 maanden :)

Afbeeldingslocatie: http://uploads.metsander.nl/huis-1-20170727.JPG

Afbeeldingslocatie: http://uploads.metsander.nl/huis-2-20170727.JPG
We wilde graag een vide, deze bevindt zich achter de uitbouw aan de voorkant. Vanaf de eerste verdieping ziet dat er zo uit (tijdens de bouw):

Afbeeldingslocatie: http://uploads.metsander.nl/huis-3-20170727.JPG
Er moet uiteindelijk nog een mooie lamp geplaatst worden, die iedere verdieping van licht kan voorzien.

De trap is op keepboom geplaatst.

Afbeeldingslocatie: http://uploads.metsander.nl/huis-4-20170727.JPG

Afbeeldingslocatie: http://uploads.metsander.nl/huis-5-20170727.JPG

De woning is verder op de gehele benedenverdieping voorzien van vloerverwarming (badkamer ook) en voorzien van triple glas.

De maand nadat we de woning zijn betrokken is de bestrating onder de veranda ook gedaan, is gras ingezaaid, komende week komen er composiet vlonders op het deel wat op de foto's nog zand is (5x10 meter, voor de keuken). Stap voor stap wordt het helemaal ons droomhuis :)

[ Voor 26% gewijzigd door CrashOne op 27-07-2017 17:50 ]

Huur mij in als freelance SEO consultant!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Road-runner83
@CrashOne Erg mooi huis en heerlijke kavel ook! Wat zijn de specs van de kavel en huis (m2/m3)?

Onze buren (en ook nog een ander huis) hebben ook houtskelet bouw. Aannemer weet ik zo even niet. 1e verdieping is wel gewoon van beton toch? En de 2e verdieping?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadLock
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 29-05 06:23

DeadLock

Vastlopen is relatief....

Bij deze kan ik mij ook aanmelden in dit topic :).

Vorige week een aankoopbelofte getekend voor een stuk grond, het compromis is opgestuurd naar de notaris. Hopelijk kan ik snel het compromis gaan tekenen, om de aankoop te verzegelen.

De laatste weken heb ik het topic al wat gevolgd (en delen terug gelezen) om links en rechts wat informatie te absorberen. Alhoewel mijn situatie relatief uniek is in dit topic... Even een korte introductie: ik ben woonachtig in regio Leuven (in België), en woon sinds enkele maanden samen met mijn vriendin (ze heeft geen kapitaal en beperkt inkomen). Als jonge starter in de huizenmarkt kon ik alleen maar neerslachtig worden bij het zoeken naar een mooi appartement of huis, het beperkte budget werd immers al snel overschreden (en er waren vaak grote, kostelijke, verbouwingen nodig bij de goedkopere panden).

Wat doe ik dan in dit topic hoor ik je al denken! In de provincie Vlaams-Brabant is er, sinds enkele jaren, een RUP (ruimtelijk uitvoeringsplan) van toepassing die vroegere zones van 'verblijfsrecreatie' geregulariseerd heeft naar een "RUP kleinschalig wonen". In deze gebieden kan je nu een bouwvergunning krijgen voor woningen die voldoen aan het uitvoeringsplan en een domicilie hebben.

Per toeval stuitte ik op een mooi stuk grond in zo'n RUP. Na wat optimistisch rekenwerk bleek dat het financieel wel net moet lukken. En zo geschiedde, hopelijk ben ik binnenkort eigenaar van een stuk grond van ~750m2 met een erg rustige ligging in landelijk gebied :). Enkele weken geleden had ik niet kunnen bedenken dat ik nu naarstig op zoek zou zijn naar een architect!

De voornaamste beperkingen zijn dat de woning max 80m2 en max 240m3 mag worden.

Het krappe totaalbudget voor de nieuwbouwwoning zal 120 000E zijn. Inclusief btw, architect en alle andere kosten. Schiet mij maar af ;).

Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CrashOne
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

948m3, 252m2, kavel is 895m2.

Alles aan de binnenkant is hout met staal op de stukken waar het nodig is. Op de houten vloeren op de verdiepingen wordt dan een vloer gestort, waardoor we niet het idee hebben dat je op een houten (balken) vloer loopt.

De vloer van de begane grond is gelijk aan een vloer van een reguliere woning. Foto vanaf de steiger op de eerste dag van de opbouw:

Afbeeldingslocatie: http://uploads.metsander.nl/huis-6-20170727.jpg

[ Voor 23% gewijzigd door CrashOne op 27-07-2017 17:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rspoe
  • Laatst online: 06-03 13:53
Gisteren zou ons plan door de welstand besproken worden. We hebben het ruim op tijd ingeleverd. Via het digitale loket worden deze verdeeld onder de beschikbare ambtenaren. Nu is het terecht gekomen bij een ambtenaar die op vakantie is. En dus niet in de vergadering van gisteren meegenomen. Ongelooflijk. Nu moeten we weer 5 tot 6 weken wachten voor we überhaupt ons schetsplan kunnen laten goedkeuren.

We hebben wel een factuur ontvangen voor de leges, een week geleden. 8)7

Ambtenaren 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
  • Laatst online: 12:29
@CrashOne Uit nieuwsgierigheid, wat waren voor jullie overwegingen om voor houtskeletbouw te kiezen? Eis? Mooier? Goedkoper?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial
  • Laatst online: 19-12-2024

Rtificial

as fake as can be

DeadLock schreef op donderdag 27 juli 2017 @ 13:43:

Vorige week een aankoopbelofte getekend voor een stuk grond, het compromis is opgestuurd naar de notaris. Hopelijk kan ik snel het compromis gaan tekenen, om de aankoop te verzegelen.

De laatste weken heb ik het topic al wat gevolgd (en delen terug gelezen) om links en rechts wat informatie te absorberen. Alhoewel mijn situatie relatief uniek is in dit topic... Even een korte introductie: ik ben woonachtig in regio Leuven (in België), en woon sinds enkele maanden samen met mijn vriendin (ze heeft geen kapitaal en beperkt inkomen). Als jonge starter in de huizenmarkt kon ik alleen maar neerslachtig worden bij het zoeken naar een mooi appartement of huis, het beperkte budget werd immers al snel overschreden (en er waren vaak grote, kostelijke, verbouwingen nodig bij de goedkopere panden).

Wat doe ik dan in dit topic hoor ik je al denken! In de provincie Vlaams-Brabant is er, sinds enkele jaren, een RUP (ruimtelijk uitvoeringsplan) van toepassing die vroegere zones van 'verblijfsrecreatie' geregulariseerd heeft naar een "RUP kleinschalig wonen". In deze gebieden kan je nu een bouwvergunning krijgen voor woningen die voldoen aan het uitvoeringsplan en een domicilie hebben.

Per toeval stuitte ik op een mooi stuk grond in zo'n RUP. Na wat optimistisch rekenwerk bleek dat het financieel wel net moet lukken. En zo geschiedde, hopelijk ben ik binnenkort eigenaar van een stuk grond van ~750m2 met een erg rustige ligging in landelijk gebied :). Enkele weken geleden had ik niet kunnen bedenken dat ik nu naarstig op zoek zou zijn naar een architect!

Het krappe totaalbudget voor de nieuwbouwwoning zal 120 000E zijn. Inclusief btw, architect en alle andere kosten. Schiet mij maar af ;).
Grappig, in een min of meer gelijk idee hebben wij onze bouwgrond in Essen ook kunnen kopen, daar dan vanuit een vernieuwd Proviciaal Ruimtelijk Uitvoeringsplan (PRUP). Bij ons zijn de beperkingen wel iets anders, bij ons mag tot 100m2 bebouwd worden, met een bovengronds volume van 550m3. Wij hadden aan 86,5m2 trouwens genoeg, maar het zal ook vooral de volume-beperking zijn die het uitdagend gaat maken voor je.
80m2 bouwen voor 120.000€ incl BTW en kosten is mogelijk, maar niet heel gemakkelijk. Hoe meer je zelf doet, hoe meer je over houdt voor afwerking.

"Don't blow out my candle if you want yours to shine brighter..."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CrashOne
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

anboni schreef op donderdag 27 juli 2017 @ 15:05:
@CrashOne Uit nieuwsgierigheid, wat waren voor jullie overwegingen om voor houtskeletbouw te kiezen? Eis? Mooier? Goedkoper?
Voor ons waren de bouwsnelheid, akoestiek en de isolatiewaarden het belangrijkst. Goedkoper is het zeker niet, althans niet bij de partij die onze woning heeft gebouwd (wij hebben niet specifiek gezocht naar een goedkope manier om onze woning te realiseren). Wel een betrouwbare partij met aantoonbaar veel ervaring en een erg prettige manier van communiceren/betrekken van ons als opdrachtgever. Wij hebben een aantal open huizen bezocht (doet deze aannemer altijd in de maand na oplevering, in overleg met de opdrachtgever), waarbij wij een erg goed gevoel kregen, ook door met de eigenaren van de woningen te spreken over het hele traject. Dat was voor ons erg belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xminator
rspoe schreef op donderdag 27 juli 2017 @ 15:04:
Gisteren zou ons plan door de welstand besproken worden. We hebben het ruim op tijd ingeleverd. Via het digitale loket worden deze verdeeld onder de beschikbare ambtenaren. Nu is het terecht gekomen bij een ambtenaar die op vakantie is. En dus niet in de vergadering van gisteren meegenomen. Ongelooflijk. Nu moeten we weer 5 tot 6 weken wachten voor we überhaupt ons schetsplan kunnen laten goedkeuren.

We hebben wel een factuur ontvangen voor de leges, een week geleden. 8)7

Ambtenaren 8)7
_O- _O- _O- .

Ik denk dat je er over een jaar wel om kan lachen. Maar dit is echt belachelijk.

Gelukkig heb ik (vooralsnog) niet met zulke grappen te maken gehad. Enige wat ze verkeerd hebben gedaan is de legesberekening van de omgevingsvergunning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 28-05 15:10

Wailing_Banshee

You're Next

@CrashOne de foto's laden op geen enkele browser die ik tot mijn beschikking heb :(

@rspoe ik neem aan dat die leges nu ook bij een "ambtenaar" terecht komen die op vakantie is?

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-05 16:58
...

Een mooie uitdaging zou ik zeggen :+ . Maareeh een woning van 240m3 op een kavel van 750m2? Is dat niet erg klein? Het zal waarschijnlijk maar 1 woonlaag worden maar ik vind 240m3 wel erg klein. Ik meen nu al 320 te hebben in mijn "standaard" rijtjeshuis.

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij

Knap als je in 240m3 kunt wonen. Wel met 2 personen denk ik?

1,2ton moet wel lukken denk ik. Mijn garage is iets groter maar wel geïsoleerd en met rieten kap, die kost 40k.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjakieZulu
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 12:22
artbij schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 10:29:
[...]

Nee. Dat was ik toch al van plan.

Archtitect: We rekenen met x bedrag per m3. En doe alles maar wat je wilt het kan er altijd nog af.
Wij: Ok, jij hebt er verstand van.

Uiteindelijk was x bedrag niet helemaal toereikend omdat we ook groter zijn gaan bouwen. Maar dat komt dus ook doordat we "er altijd nog iets af konden halen".
Was je binnen budget gebleven, als je niet groter was gaan bouwen?

Verder vraag ik me af met welk m3 prijs je vooraf bent gaan rekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjakieZulu
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 12:22
Knap als je in 240m3 kunt wonen. Wel met 2 personen denk ik?

1,2ton moet wel lukken denk ik. Mijn garage is iets groter maar wel geïsoleerd en met rieten kap, die kost 40k.
Komt denk ik door de bestemming "RUP kleinschalig wonen", zoals eerder gepost.
Pagina: 1 ... 4 ... 272 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.

Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic