Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 3 ... 272 Laatste
Acties:
  • 2.609.313 views

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zygapophysis
  • Registratie: Juni 2012
  • Niet online
JaMaaT schreef op zaterdag 15 juli 2017 @ 09:49:
True, en zelfs dan denk ik dat 200k zeer ambitieus is
Ambiteus, zeker. Maar zie Rtificial als real-world voorbeeld dat je voor rondom de 200k iets leuk kan neerzetten in de Benelux.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaMaaT
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 29-05 19:40
Vergis niet wat Rtificial over onze woning zei;

Rtificial in "Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 1"

[ Voor 46% gewijzigd door JaMaaT op 15-07-2017 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zygapophysis
  • Registratie: Juni 2012
  • Niet online
JaMaaT schreef op zaterdag 15 juli 2017 @ 09:55:
Vergis niet wat Rtificial over onze woning zei;

Rtificial
Appels - peren.

In diezelfde quote staant ook " Althans, zeker niet als je niet heel veel zelf doet. "

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FireStarter
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07-05 07:57
RUFFNECK schreef op maandag 10 juli 2017 @ 21:18:
Even een elektra/verlichting vraagje.

Ik laat wat buiten lichtpunten aanbrengen tijdens de bouw (7 punten) met vaste voeding, dus geen schakelaar vanuit binnen. De gedachte hierbij was dat ik dan verlichting zou plaatsen met een schemer (dag/nacht) sensor etc. Geen gedoe, hoef niet eraan te denken etc etc.

Echter kan ik maar geen mooie lampen vinden met zo'n sensor :P

Het alternatief is (denk ik) zo'n (digitale) schakelklok, zoals hier te zien en welke bijv in je meterkast kunnen: https://www.shopelektro.n...ouw-legrand-hager-paladin
Dan stel ik gewoon een eigen dag/nacht schema in.

Zit ik op de goede weg? Waar moet ik verder allemaal nog rekening mee houden met zoiets? Iemand ervaring of tips?
Wat ik straks weer ga doen is Philips spaarlampen gebruiken voor de tuinlampen met smartlink. Te koop voor 13 euro ps.
Deze koppel je met de Hue bridge.
Dan stel je in met IFTTT dat je lampen 10 minuten voor zonsondergang aangaan en iedere dag om 22.30u uitgaan.
Ideaal, tijdens de seizoenen en zomer/wintertijd.
In de winter gaan ze rond 16.15u aan tot 22.30u, en rond deze tijd van het jaar gaan ze rond 21.55u aan tot 22.30u.

Geen gedoe.

w00t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochemd13
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 29-05 09:26
FireStarter schreef op zaterdag 15 juli 2017 @ 10:41:
[...]

Wat ik straks weer ga doen is Philips spaarlampen gebruiken voor de tuinlampen met smartlink. Te koop voor 13 euro ps.
Dan stel je in met IFTTT dat je lampen 10 minuten voor zonsondergang aangaan en iedere dag om 22.30u uitgaan.
In de winter gaan ze rond 16.15u aan tot 22.30u, en rond deze tijd van het jaar gaan ze rond 21.55u aan tot 22.30u.

Geen gedoe.
Wij hebben hetzelfde systeem maar dan met 5 Hue Whites buiten, je kan hierbij ook een motion sensor van Hue de lichtsterkte laten meten en bij een bepaalde waarde zal hij ook het systeem aanzetten.

Overigens begreep ik dat het met de Smartlink soms lastig kan zijn om binnen het bereik te blijven, je zal de Bridge dus erg dicht bij de lampen moeten plaatsen voor een goede werking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08:01
[...]

Geen gedoe.
Beetje tuinverlichting is toch gewoon 12 volt en led? Waarom nog ouderwetse spaarlampen gebruiken?

Daarnaast zijn buitenlampen en tuinverlichting 2 verschillende dingen. Mijn buitenlamp moet gewoon aan als het donker is, mijn tuinverlichting alleen als het nodig vind.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RUFFNECK
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 29-05 17:18

RUFFNECK

Poentje

Dat dus.

Voor m'n buitenverlichting dacht ik ook aan de hue optie, maar de gloeilampen passen gewoon niet mooi in het soort armatuur wat we in gedachten hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rspoe
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 06-03 13:53
Wat is het beste moment om te starten met de bouw? Okt-nov-dec-jan-feb-maart ?

Ik kan me voorstellen dat maart ideaal is omdat je dan niet meer met vorst etc zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TLer
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 29-05 14:21
Als de aannemer tijd heeft denk ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RUFFNECK

RUFFNECK

Poentje

Kijkend naar de seizoenen de afgelopen paar jaren, maakt het idd niet zo heel veel uit....Je zou in december kunnen beginnen, zodat je (hopelijk) in maart, als het ook nog kan vriezen, al wind/waterdicht bent en ben je ruim op tijd klaar voor de bouwvak. En dan lekker verhuizen in de zomer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-12-2024

Rtificial

as fake as can be

Wij hebben in februari de grondwerken gedaan, in maart de kelder gestort en in april het casco gebouwd. Voordeel was dat je de rest van de afwerking in de zomertijd doet, dus lange dagen om aan het huis te werken.
Als je laat bouwen door een aannemer maakt het niets uit.

"Don't blow out my candle if you want yours to shine brighter..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-05 21:50
Bij ons gaat het helaas wel oktober worden. Nu week 6 van de vergunnings aanvraag. Zit al te wachten op de uitstel brief. Hier zit dan de vakantie periode ook nog in. En nog 6 weken bezwaarperiode.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sturgeon22
  • Registratie: April 2017
  • Nu online
artbij schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 21:23:
Makkelijk binnen het budget? Lijkt mij heel lastig worden.
Volgens mij schrijf ik "is makkelijker" en dat is niet hetzelfde als "is makkelijk". De prijs van een huis met 1 rechte verdieping en een puntdak is lager dan een huis van dezelfde afmeting met 2 rechte verdiepingen en een puntdak. Daarnaast zijn binnen minder materialen benodigd om van casco tot sleutelklaar te komen. Totale kosten zijn dan dus lager en dus past het eerder (= makkerlijker) binnen budget.

Je zult veel zelf moeten doen, slim moeten inkopen, creatief moeten zijn en niet voor de meest luxe uitstraling gaan, maar dan zou het wel moeten lukken lijkt me. Voorbeelden van woningen:
- Endurowoningen laagbouw woning met zadelkap 7,15x10,30 voor 157K sleutelklaar (http://www.endurowoningen.nl/prijzen/laagbouw/)
- Groothuisbouw GL1 7,5x11,3 voor 168K sleutelklaar, 131K casco.
- Selekthuis Silberhorn 7,15x10,15 voor 189K sleutelklaar, 116K casco
- Selekthuis Eiger 7,65x10,75 voor 192K sleutelklaar, 119K casco

[ Voor 4% gewijzigd door Sturgeon22 op 17-07-2017 08:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DancePlaza
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-05 21:25

DancePlaza

ninja

ben ook wel benieuwd of dit mogelijk is om voor 200K te bouwen. Zit nu ook in soortgelijk traject, 200k sleutel klaar zonder keuken, vloer en tuin.

Ziet ook te kijken bij Hof, nu nog een afsrpaak maken. Desaunois en Kuin zijn helaas te druk.

Iemand nog een tip qua aannemer, liefst tradionele bouw met als werkgebied Flevoland.

Van het kastje naar de muur lopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RUFFNECK

RUFFNECK

Poentje

DancePlaza schreef op maandag 17 juli 2017 @ 15:19:
ben ook wel benieuwd of dit mogelijk is om voor 200K te bouwen. Zit nu ook in soortgelijk traject, 200k sleutel klaar zonder keuken, vloer en tuin.

Ziet ook te kijken bij Hof, nu nog een afsrpaak maken. Desaunois en Kuin zijn helaas te druk.

Iemand nog een tip qua aannemer, liefst tradionele bouw met als werkgebied Flevoland.
Paar (toekomstige) buren van ons zijn te spreken over hun aannemers, de ene heeft Tap Bouw en de ander heeft Van Pijkeren.

Ik zit zelf bij Desaunois, maar goed, die heb je al gesproken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DancePlaza
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-05 21:25

DancePlaza

ninja

van pijkeren ommen of dalfsen, ben iig met ommen in gesprek.

Van het kastje naar de muur lopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22-05 13:38
[...]

Geen gedoe.
Ik heb gewoon deze: https://www.theben.de/nl/.../Analoog/LUNA-120-top2-EL
Kijk er al 5 jaar niet naar om. Regelt zelf zomer/wintertijd en gaat bij schemer aan en rond 23.30 weer uit. Wil je meer aansluiten, dan kan je er altijd nog een relais tussenzetten.
artbij schreef op zaterdag 15 juli 2017 @ 19:39:
[...]

Beetje tuinverlichting is toch gewoon 12 volt en led? Waarom nog ouderwetse spaarlampen gebruiken?

Daarnaast zijn buitenlampen en tuinverlichting 2 verschillende dingen. Mijn buitenlamp moet gewoon aan als het donker is, mijn tuinverlichting alleen als het nodig vind.
Ik heb al mijn lampen uitgezocht op vervangbaarheid. 12V = trafo = gaat stuk. Ook kan je niks met die vastgesoldeerde Ledjes. Ik heb GU10 en G9 tuinverlichting. Bron stuk = nieuwe erin en weer door. Maar ik ben het met je eens dat spaarlampen vrij zinloos zijn. Ikea LED-lampen zijn goed zat. Ik heb 16 grondspots en 5 paaltjes branden op iets van 60W.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RUFFNECK

RUFFNECK

Poentje

Om 23:30 weer uit; heb je het dan over tuinverlichting of buitenverlichting (dus aan de buitengevel)? Buiten(gevel)verlichting lijkt me handig om gewoon aan te laten tot zonsopkomst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Dit is oprit + tuin. De voordeurverlichting draait op schemer+IR-sensor in de lamp zelf (Steinel plafondarmatuur). Wederom een fire+forget systeem.

@200k discussie.
Alles kan, alleen je zal concessies moeten doen in ruimte en afwerking (goedkoop laminaat) of slim moeten faseren (geen garage bv.). Dan kan je later de boel nog opwaarderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 00:19
RUFFNECK schreef op maandag 17 juli 2017 @ 15:42:
Om 23:30 weer uit; heb je het dan over tuinverlichting of buitenverlichting (dus aan de buitengevel)? Buiten(gevel)verlichting lijkt me handig om gewoon aan te laten tot zonsopkomst?
Waarom zou je je verlichting aanlaten tot zonsopkomst? Kan me voorstellen dat als jezelf/je partner/je kids (als ze de leeftijd hebben) gaan stappen dat je verlichting aanzet/laat aan de gevel, maar in andere gevallen is het toch niet nodig? Of bekijk ik dat verkeerd.
+ Het feit dat als je mogelijk aan je voorgevel slaapt (of iig de kant waar je gevelverlichting hebt) dat jezelf last gaat hebben van de verlichting ;)
En na 23.30u verwacht je normaal gesproken geen bezoek meer toch? Je kan altijd je verlichting overrulen (als je dat wilt) als je nog bezoek hebt en die wil je niet in het donker de deur uit sturen ;) :P

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RUFFNECK

RUFFNECK

Poentje

Ik bekeek het meer vanuit "security" oogpunt, helemaal donker rondom de woning ben ik zelf niet echt gewend. Ook nu in de huidge woning blijft het buitenlicht (naast de schuifpui) aan gedurende de hele nacht.

Tuurlijk, ik moet lekker doen wat ik zelf wil, maar was benieuwd naar hoe anderen het doen en waarom :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borgoe72
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20-05 10:53
Is het mogelijk (lees toegestaan) je huis op te laten leveren zonder groepenkast?
Idee is om gelijk na oplevering externe installateur een compleet nieuwe kast te laten plaatsen waardoor ik meteen op m'n 12 groepen zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
borgoe72 schreef op maandag 17 juli 2017 @ 19:23:
Is het mogelijk (lees toegestaan) je huis op te laten leveren zonder groepenkast?
Idee is om gelijk na oplevering externe installateur een compleet nieuwe kast te laten plaatsen waardoor ik meteen op m'n 12 groepen zit.
Nee dit is niet toegestaan, omdat je NUTS aangesloten moet gaan worden, en deze mannen vereisen dat er een groepenkast hangt waar zij de ingaande elektra monteren, deze groepenkast moet ook voldoen aan de huidige eisen m.b.t. de NEN1010 en het bouwbesluit.

Je kan wel proberen te overleggen met je externe installateur of hij er evt. belang bij heeft om de kasten om te ruilen zodat je wat korting krijgt (sommige installateurs staan daar wel voor open).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 29-05 19:37
Ik snap trouwens het nut van buitenverlichting niet zo als ik zelf niet buiten ben.

Lamp in de wc doe ik ook altijd uit als ik er niet zit, en als de buren het mooi vinden moeten ze zelf maar een lamp kopen ;)

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karazz
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 29-05 18:38
edit: bij nader inzien toch maar mijn vraag in het WP topic gesteld...

[ Voor 93% gewijzigd door karazz op 17-07-2017 19:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
Annuk schreef op maandag 17 juli 2017 @ 18:38:
[...]

Waarom zou je je verlichting aanlaten tot zonsopkomst? Kan me voorstellen dat als jezelf/je partner/je kids (als ze de leeftijd hebben) gaan stappen dat je verlichting aanzet/laat aan de gevel, maar in andere gevallen is het toch niet nodig? Of bekijk ik dat verkeerd.
+ Het feit dat als je mogelijk aan je voorgevel slaapt (of iig de kant waar je gevelverlichting hebt) dat jezelf last gaat hebben van de verlichting ;)
En na 23.30u verwacht je normaal gesproken geen bezoek meer toch? Je kan altijd je verlichting overrulen (als je dat wilt) als je nog bezoek hebt en die wil je niet in het donker de deur uit sturen ;) :P
Ik heb een 0-1-Auto schakelaar voor als we een keer langer in de tuin zitten. 0 is ook wel handig bij het vervangen van een lampje. ;)

En het is deels ook gewoon sierverlichting. Als je naar buiten kijkt in het donker, dan kijk je niet in een zwart gat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Geen buitenverlichting zien inbrekers erg graag.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaMaaT
Annuk schreef op maandag 17 juli 2017 @ 19:28:
[...]

Nee dit is niet toegestaan, omdat je NUTS aangesloten moet gaan worden, en deze mannen vereisen dat er een groepenkast hangt waar zij de ingaande elektra monteren, deze groepenkast moet ook voldoen aan de huidige eisen m.b.t. de NEN1010 en het bouwbesluit.

Je kan wel proberen te overleggen met je externe installateur of hij er evt. belang bij heeft om de kasten om te ruilen zodat je wat korting krijgt (sommige installateurs staan daar wel voor open).
Laat je je nuts toch later opleveren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RUFFNECK

RUFFNECK

Poentje

Señor Sjon schreef op maandag 17 juli 2017 @ 20:31:
[...]

En het is deels ook gewoon sierverlichting. Als je naar buiten kijkt in het donker, dan kijk je niet in een zwart gat.
Dit dus..(en wat @artbij zegt). Misschien is het schijnveiligheid, maar het is gewoon handig om naar buiten te kunnen kijken..en dat aanlaten 's nachts (zij het continu of dmv bewegingssensor); lijkt me beter dan dat een inbreker niet op z'n gemak in een donker buitenhoekje iets aan het doen is. Buren of mensen die langs rijden/lopen valt zo'n ongenode gast dan ook makkelijker op als er enige buitenverlichting is (denk ik) :)

Maar genoeg hierover denk ik.. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
JaMaaT schreef op maandag 17 juli 2017 @ 21:15:
[...]

Laat je je nuts toch later opleveren?
Zou indd evt een optie zijn maar het lijkt er bijna op dat @borgoe72 ergens aan vast zit.
Iets als projectbouw of installateur via bouwbedrijf?

Want je hebt kans dat als het iets als project is dat de hoofdaannemer alles geregeld heeft en als je later zou willen dat je dus nog een smak geld neer mag leggen.

Als @borgoe72 dit evt nader zou kunnen en willen verklaren Hoe dit zit ;)
Want anders ben je imo geen externe installateur nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borgoe72
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20-05 10:53
Nee ik bouw gewoon volgens particulier opdrachtgeverschap. Mijn punt is dat ik in sommige gevallen het meerwerk te hoog geprijsd vind. Bepaalde zaken regel ik dan met andere partijen. Dit is niet even gemakkelijk als je bedenkt dat ik de badkamer laat opleveren via de aannemer maar de vloerverwarming 1e verdieping door andere partij laat uitvoeren (meerwerk ruim 4000 tegen 1800). Dit zijn zaken waar ik al doende tijdens het project tegenaan loop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Divak
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 27-05 14:20
Buitenverlichting aan laten staan ben ik binnen een paar dagen mee gestopt. Had binnen no-time een slakkenkolonie en veel te veel andere insecten in de tuin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

@borgoe72 Zonder kast kan de definitieve aansluiting inderdaad nog niet voorzien worden, maar je zou met de aannemer wel af moeten kunnen stemmen dat je dit zelf laat verzorgen, net als de kast en eventuele afwerking. Of daarvoor een relevante kost in mindering gebracht wordt valt natuurlijk te bezien, maar het is allicht iets.

Voor wat betreft de buitenverlichting;
Wij hebben een deel basisverlichting, die gedurende de hele nacht brand. De lampen bij de voordeur branden momenteel tot 23:30uur, maar schakel ik in de komende weken op een combinatie van tijdklok en bewegingsmelder. Bij de deur van de bijkeuken, die aan de oprit grenst, hangt een floodlight met bewegingsmelder. Dat is handig als ik 's winters de container aan de straat moet zetten :) Of als we in het donker thuis komen natuurlijk ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
borgoe72 schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 02:36:
Nee ik bouw gewoon volgens particulier opdrachtgeverschap. Mijn punt is dat ik in sommige gevallen het meerwerk te hoog geprijsd vind. Bepaalde zaken regel ik dan met andere partijen. Dit is niet even gemakkelijk als je bedenkt dat ik de badkamer laat opleveren via de aannemer maar de vloerverwarming 1e verdieping door andere partij laat uitvoeren (meerwerk ruim 4000 tegen 1800). Dit zijn zaken waar ik al doende tijdens het project tegenaan loop.
1 tip van mij, haal niet teveel onder de supervisie van de aannemer weg.

Vooral zaken als vloerverwarming en elektrisch buiten het zicht van de aannemer gaan regelen is vragen om problemen.

Vooral de elektricien en de aannemer moeten erg nauw samenwerken, vooral in de planning.

Daarom hadden wij destijds met de aannemer afgesproken dat wij keuzevrijheid hadden in onderaannemers, en hebben van te voren een opslag afgesproken welke de aannemer krijgt op onderaannemers. Zo blijft hij verantwoordelijk voor de planning en het totaalplaatje.

Als er iets verkeerd gaat straks om welke reden dan ook (en de vraag is niet of er iets verkeerd gaat, maar wanneer er iets verkeerd gaat) wil jij daar niet tussen staan, want dan ben jij de dupe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 28-05 15:10

Wailing_Banshee

You're Next

RUFFNECK schreef op maandag 17 juli 2017 @ 21:41:
[...]

Dit dus..(en wat @artbij zegt). Misschien is het schijnveiligheid, maar het is gewoon handig om naar buiten te kunnen kijken..en dat aanlaten 's nachts (zij het continu of dmv bewegingssensor); lijkt me beter dan dat een inbreker niet op z'n gemak in een donker buitenhoekje iets aan het doen is. Buren of mensen die langs rijden/lopen valt zo'n ongenode gast dan ook makkelijker op als er enige buitenverlichting is (denk ik) :)

Maar genoeg hierover denk ik.. ;)
Wat valt beter op denk je?
1. Iemand die bij een deur iets staat te doen
2. Iemand die bij een deur iets staat te doen onder het licht van een zaklantaarn.

Wij hebben ook buiten verlichting. Zo'n heel klein lampje wat aan gaat op beweging en daarna weer heel snel uit gaat. En een mooie lamp bij de voordeur die gewoon aangezet kan worden als we gasten verwachten.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Divak schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 07:09:
Buitenverlichting aan laten staan ben ik binnen een paar dagen mee gestopt. Had binnen no-time een slakkenkolonie en veel te veel andere insecten in de tuin.
Ik wil niet weten wat voor een stadionverlichting je had dan. :+
Wailing_Banshee schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 07:56:
[...]

Wat valt beter op denk je?
1. Iemand die bij een deur iets staat te doen
2. Iemand die bij een deur iets staat te doen onder het licht van een zaklantaarn.

Wij hebben ook buiten verlichting. Zo'n heel klein lampje wat aan gaat op beweging en daarna weer heel snel uit gaat. En een mooie lamp bij de voordeur die gewoon aangezet kan worden als we gasten verwachten.
3. iemand die bij een deur iets staat te doen, maar vol in het zicht van de gevelverlichting staat en dus aftaait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Señor Sjon schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 09:18:
[...]

3. iemand die bij een deur iets staat te doen, maar vol in het zicht van de gevelverlichting staat en dus aftaait.
Als ik iemand bij een voordeur iets zie doen, ga ik ervan uit dat hij z'n sleutel aan het zoeken is. Als ik iemand bij een voordeur iets zie doen met een zaklantaarn ga ik ervan uit dat hij daar niets te zoeken heeft. En met gevelverlichting maak je het ze heel makkelijk. Want ze kunen alles goed zien, hebben geen zaklantaarn nodig (dus lijken eerder onschuldig) en zullen nooit over losliggende dingen in de tuin struikelen...

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Wailing_Banshee schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 09:24:
[...]

Als ik iemand bij een voordeur iets zie doen, ga ik ervan uit dat hij z'n sleutel aan het zoeken is. Als ik iemand bij een voordeur iets zie doen met een zaklantaarn ga ik ervan uit dat hij daar niets te zoeken heeft. En met gevelverlichting maak je het ze heel makkelijk. Want ze kunen alles goed zien, hebben geen zaklantaarn nodig (dus lijken eerder onschuldig) en zullen nooit over losliggende dingen in de tuin struikelen...
Uit onderzoek blijkt dat inbrekers niet van licht houden. Advies van politie: zorg dat het niet donker is naast je huis.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WNT
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 01-05 15:48

WNT

Wat doen jullie nog meer om inbraken te voorkomen? Wij komen in een nieuwbouwwijk te wonen en onze overbuurman heeft al een keer een poging tot inbraak gehad en van de week iemand die aan het observeren was midden in de nacht.
We moeten de elektra door vastleggen dus kunnen nu nog met e.e.a. rekening houden.

[ Voor 15% gewijzigd door WNT op 18-07-2017 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jipsy
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 29-05 10:01
Wat verlichting betreft komt er bij de entree (zijgevel) en garage 2x een Steinel met bewegingssensor, Voor- + achtergevel met schuifpui LED-breedstraler met sensor. Eenmaal instellen en voor de rest geen omkijken meer naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RUFFNECK

RUFFNECK

Poentje

WNT schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 10:47:
Wat doen jullie nog meer om inbraken te voorkomen? Wij komen in een nieuwbouwwijk te wonen en onze overbuurman heeft al een keer een poging tot inbraak gehad en van de week iemand die aan het observeren was midden in de nacht.
We moeten de elektra door vastleggen dus kunnen nu nog met e.e.a. rekening houden.
Goeie sloten uiteraard :) Maar verder zoals eerder vermeld buiten(gevel)verlichting, waarvan ik een deel de hele nacht gewoon aan laat (zoals artbij het zegt hierboven, zit ik er dus zelf ook in). Alarmsysteem en camera's komen er ook.

Verder is het meer een gevoelskwestie lijkt mij, als ze echt bij je willen inbreken dan doen ze dat vaak ook gewoon..

Maar goed, gerelateerd is er dit topic natuurlijk: Hoeveel tijd heeft een inbreker nodig?

[ Voor 6% gewijzigd door RUFFNECK op 18-07-2017 10:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Artbij
Camera's zijn achteraf leuk. Die stoppen de inbraak niet, weet van de politie dat ze met veel beelden niets kunnen omdat de kwaliteit slecht is. Wil je dus de beelden gebruiken zorg dan voor goede kwaliteit.

Ook kun je natuurlijk bewegingsmeldingen gebruiken van je camera om zelf een melding op je telefoon te krijgen.

Advies is ook om te zorgen dat je huis beter beveiligd is dan dat van je buren. Dan gaan ze daar inbreken en niet bij jou.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Ik vertik het om als een angsthaas te leven in mijn eigen huis.

Misschien komt dat omdat er bij ons niet zoveel ingebroken wordt, maar ik vertik het om allerlei maatregelen te nemen omdat andere mensen blijkbaar niet met de poten van andermans spullen af kunnen blijven.

Ik bind niet de kat op het spek (dure spullen aan de straat zetten zonder toezicht) maar ik wil ook niet in een super beveiligde bunker wonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qosmic
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:31
Ik ben ook wel benieuwd naar inbraakbeveiliging.

Zelf heb ik in mijn boeidelen spots zitten op +/- 6meter hoogte die de hele nacht branden (op een schemerschakelaar)
Gaan dus aan wanneer het donker wordt en uit wanneer het licht wordt.
Mijn huis is 13.5 lang en heb verdeeld over die 13.5 meter 4 spots in de kap zitten. Daarnaast heb ik een uitbouw in de achterkant waar 2 spots zitten en voor mijn garage zitten er 2 en in mijn luifel 1.
Zo is de entree en rondom het huis goed beveiligd.
Uiteraard ook goede sloten met kerntrekbeveiliging, 3 punts meuk en alles skg3.

Ik blijf erbij als ze binnen willen komen, komen ze toch wel binnen. Maar dan liever bij de buren.
Daarnaast neem ik nog wel een alarmsysteem want ik slaap aan de voorkant en als ze binnenkomen achter bij de uitbouw ga ik dat nooit horen. Zit ongeveer 16 meter tussen en een verdieping.
Dus dan vind ik het prettig om wakker te worden en naar beneden te gaan, daarnaast denk ik dat een inbreker ook wel afschrikt als hij een alarm af hoort gaan.

Stop chasing the dream, you're already living it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Nieuwe epc berekening met warmtepomp, douche wtw, qualityflow en 16 pv panelen: - 0.0261

Dat lijkt er meer op :)

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Afgezien van de buitenverlichting, waarover meningen verdeeld zijn als het aankomt op veiligheid, bestaat onze primaire beveiliging uit 3-puntssluiting op alle buitendeuren en meerpuntssluiting op alle ramen.
Wij hebben beveiligingscameras hangen, goed in het zicht. Deels om het minder interessant te maken om het perceel te betreden, deels ook om geinformeerd te worden als er iemand op het perceel aanwezig is, en om te zien wat er gebeurt. Maar het belangrijkste is goed hang- en sluitwerk. Gelegenheidsdieven zijn weg als ze niet binnen 1-2 minuten binnen zijn. We hebben er ook voor gezorgd dat er voldoende zicht op de deuren is vanaf de weg, zodat mensen goed in het zicht staan. Wij wonen in een kleine gemeenschap met veel sociale controle, dus vreemdelingen vallen sowieso op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
Wellicht ten overvloede, maar we hebben al een inbraaktopic. ;) Hoeveel tijd heeft een inbreker nodig?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rspoe
De schetsen zijn naar de welstand gestuurd :)

[ Voor 255% gewijzigd door Moonsugar op 13-08-2024 14:14 . Reden: Op verzoek van gebruiker ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
Geeft niet, ik kan in je historie spieken. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rspoe
Muren baksteen (vormbak) zwart /antraciet
Bekleding van de muren keralite gevelpanelen naturel/bruin
Dakbedekking: Stonewold vlakke dakpannenblauw/grijs op noord - zonnepanelen op zuid
Dakgoten volkern gebr. wit
Kozijnen kunststof antraciet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
Ik zou toch echt je wc in de entreehal uit laten komen. Daar word je bijkeuken ook een stuk beter van. Nu heb je aan drie kanten deuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tollo71
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
rspoe schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 14:19:
Muren baksteen (vormbak) zwart /antraciet
Bekleding van de muren keralite gevelpanelen naturel/bruin
Dakbedekking: Stonewold vlakke dakpannenblauw/grijs op noord - zonnepanelen op zuid
Dakgoten volkern gebr. wit
Kozijnen kunststof antraciet
Het is zeker niet toegestaan het huis 90 graden te draaien op het perceel? Nu heb je een relatief erg ondiepe achtertuin en een enorme lap aan de zijkant van het huis.

Je hebt bewust gekozen voor een aparte eetkeuken, neem ik aan? Persoonlijk houd ik juist van het meer ruimtelijke idee van het weglaten van de muur tussen eetkeuken en woonkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rspoe
Señor Sjon schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 14:24:
Ik zou toch echt je wc in de entreehal uit laten komen. Daar word je bijkeuken ook een stuk beter van. Nu heb je aan drie kanten deuren.
De deuren zitten elkaar niet in de weg toch? Als de wc in de entreehal komt dan heb je juist 3 deuren erg dicht bij elkaar (wc, meterkast, deur naar de woonkamer).
tollo71 schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 14:46:
[...]

Het is zeker niet toegestaan het huis 90 graden te draaien op het perceel? Nu heb je een relatief erg ondiepe achtertuin en een enorme lap aan de zijkant van het huis.
Dit mag wel, en was ook ons eerste idee. Voordeel van deze (huidige) situatie is dat de zonnepanelen op zuid liggen. Qua indeling kwam het ook beter uit, zo konden we de ingang + achterom achterelkaar plaatsen zodat we aan de westkant veel ruimte hebben voor de keuken + woonruimte.

Als we het huis 90 graden draaien is de ondiepe achtertuin +/ 4 meter ipv 6 meter en de lap grond aan de zijkant 11 meter ipv 9 meter.

9 meter is voldoende voor ons zeker met de mooie hoek waar we tot laat zon hebben. Ook is de ruimte achter het huis dan nog voldoende om iets leuks mee te doen. We willen in het verlengde van de garage wellicht een overkapping maken in de toekomst.
Je hebt bewust gekozen voor een aparte eetkeuken, neem ik aan? Persoonlijk houd ik juist van het meer ruimtelijke idee van het weglaten van de muur tussen eetkeuken en woonkamer.
Yes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob Z
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 29-05 21:24
Wil je de garage met opzet los van het huis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rspoe
Rob Z schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 15:04:
Wil je de garage met opzet los van het huis?
Ja. Het is niet zeker dat we budget hebben om deze meteen te bouwen. We vragen hem wel aan voor de welstand. Na het calculeren zal blijken of er budget voor is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
rspoe schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 15:02:
[...]

De deuren zitten elkaar niet in de weg toch? Als de wc in de entreehal komt dan heb je juist 3 deuren erg dicht bij elkaar (wc, meterkast, deur naar de woonkamer).

[...]

Dit mag wel, en was ook ons eerste idee. Voordeel van deze (huidige) situatie is dat de zonnepanelen op zuid liggen. Qua indeling kwam het ook beter uit, zo konden we de ingang + achterom achterelkaar plaatsen zodat we aan de westkant veel ruimte hebben voor de keuken + woonruimte.

Als we het huis 90 graden draaien is de ondiepe achtertuin +/ 4 meter ipv 6 meter en de lap grond aan de zijkant 11 meter ipv 9 meter.

9 meter is voldoende voor ons zeker met de mooie hoek waar we tot laat zon hebben. Ook is de ruimte achter het huis dan nog voldoende om iets leuks mee te doen. We willen in het verlengde van de garage wellicht een overkapping maken in de toekomst.

[...]

Yes.
De meterkast deur gebruik je <1/jaar. De andere deuren een stuk meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBorg
  • Laatst online: 28-05 16:48

TheBorg

Resistance is futile.

Señor Sjon schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 14:24:
Vind ik ook. Echt praktisch lijkt het zo niet om de visite via de berging naar het toilet te laten gaan.

Verder is de indeling best wel efficient. Alleen de slaapkamerers hebben wel erg kleine ramen. Of lijkt dat alleen?

Ik zou de mogelijkheid open laten om via een gang naar de garage te gaan. Misschien wil je van de garage wel een kantoor maken, of een hobby ruimte. Dan ga je natuurlijk niet door de regen.

Veel succes. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• headhunter1985
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08:37
TheBorg schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 15:13:
[...]

Ik zou de mogelijkheid open laten om via een gang naar de garage te gaan. Misschien wil je van de garage wel een kantoor maken, of een hobby ruimte. Dan ga je natuurlijk niet door de regen.

Als alternatief hierop een eventuele toekomstige doorgang van de garage naar de woning. Je zou hierop alvast kunnen inspelen door de deur naar buiten in de bergingsruimte aan de zijgevel te positioneren i.p.v. de achtergevel.

Via berging naar toilet zou ik ook niet doen. Mijzelf kennende zal de bergruimte niet altijd even netjes zijn en gasten via deze ruimte naar toilet laten gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Je kan ook het raam in de linkerzijgevel uitvoeren als deurkozijn, maar dan met glas. Dan vervang je dat als je de twee ooit gaat verbinden. Ik zou sowieso wel de palen slaan als dat nodig is, die klappen kan je zonder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rspoe
TheBorg schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 15:13:
[...]

Vind ik ook. Echt praktisch lijkt het zo niet om de visite via de berging naar het toilet te laten gaan.

Verder is de indeling best wel efficient. Alleen de slaapkamerers hebben wel erg kleine ramen. Of lijkt dat alleen?

In de berging zullen inderdaad wel wat schoenen slingeren maar we waren nou ook niet van plan om hier een rommelhok van te maken.

Slaapkamer 1 heeft 2 redelijk grote ramen + 1 in de 'garderobe'
Slaapkamer 2 heeft een heel groot raam in de erker.
Slaapkamer 3 heeft enkel een dakraam.

Overdekt naar de garage gaan is inderdaad wel erg fijn. Dan zouden we de achterom inderdaad aan de zijkant kunnen maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Waarschijnlijk al te laat; maar wat mij opvalt:

- Wat zie ik op het aanzicht van de voorgevel wat ik niet in het aanzicht van de achtergevel zie?
(tussen woning en garage)
Tevens ziet het aanzicht van de linkergevel er anders uit dan de plattegrond doet vermoeden.

- Toiletdeur sowieso naar de gang verplaatsen. Misschien speelt het voor jou niet zo erg als bij the-edge maar wil je mensen door je bijkeuken (met was e.d.) laten lopen?

- Bijkeuken is 175 centimeter breed. Een wasmachine/droger is zo'n 70 centimeter diep waardoor je maar erg weinig speling over houdt tussen deur (o.a. toilet en buitendeur) en de apparatuur.

- Had persoonlijk de meterkast elders geplaatst (bijv. direct naast voordeur) en een deur tussen keuken en hal geplaatst.

- Zal nu nog niet spelen; maar had de keuken niet op die manier geplaatst. Ik had deze 90 graden rechtsom gedraaid. Kun je naar buiten kijken én een bar aan je eiland maken.

- Had persoonlijk de hele hal/trappen/toilet e.d. anders gemaakt waardoor het IMHO logischer in elkaar zat; maar dat ben ik.

- Ben zelf geen fan van vaste inbouwkasten op deze manier; maar hoe boven nu is ingedeeld ontkom je er bijna niet aan.

- Situering van woning/garage op de grond is inderdaad niet slecht. Op deze manier heb je een tuin op het zuiden (anders op het noord-oosten) en inderdaad; ook praktisch voor de zonnepanelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rspoe
Piet91 schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 15:44:
[...]

Waarschijnlijk al te laat; maar wat mij opvalt:

- Wat zie ik op het aanzicht van de voorgevel wat ik niet in het aanzicht van de achtergevel zie?
(tussen woning en garage)
Tevens ziet het aanzicht van de linkergevel er anders uit dan de plattegrond doet vermoeden.

- Toiletdeur sowieso naar de gang verplaatsen. Misschien speelt het voor jou niet zo erg als bij the-edge maar wil je mensen door je bijkeuken (met was e.d.) laten lopen?

- Bijkeuken is 175 centimeter breed. Een wasmachine/droger is zo'n 70 centimeter diep waardoor je maar erg weinig speling over houdt tussen deur (o.a. toilet en buitendeur) en de apparatuur.

- Had persoonlijk de meterkast elders geplaatst (bijv. direct naast voordeur) en een deur tussen keuken en hal geplaatst.

- Zal nu nog niet spelen; maar had de keuken niet op die manier geplaatst. Ik had deze 90 graden rechtsom gedraaid. Kun je naar buiten kijken én een bar aan je eiland maken.

- Had persoonlijk de hele hal/trappen/toilet e.d. anders gemaakt waardoor het IMHO logischer in elkaar zat; maar dat ben ik.

- Ben zelf geen fan van vaste inbouwkasten op deze manier; maar hoe boven nu is ingedeeld ontkom je er bijna niet aan.

- Situering van woning/garage op de grond is inderdaad niet slecht. Op deze manier heb je een tuin op het zuiden (anders op het noord-oosten) en inderdaad; ook praktisch voor de zonnepanelen.
- Vieze was kan weggewerkt worden in een kast. Ik ken overigens heel veel huizen waar de situatie zo is en ik heb me daar nooit aan geërgerd.
- Bijkeuken is niet heel groot, hoeft ook niet. Het is een doorgang waar een wasmachine in staat + de toegang naar het toilet.
- Keuken is nog niet definitief. We vonden de opzet zo opzich wel tof.
- Boven zijn we wel tevreden over. Genoeg ruimte in de kamers en inbouwkasten vinden we ook mooi

Ik vind de tip om een deur/mogelijkheid om een deur te maken aan de oostkant wel een hele goede tip :) Dit was eerst het idee van de architect ook maar vanwege de vraag om de achterom echt achterom te willen zal hij wel gewoon naar ons geluisterd hebben 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buiter
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:04
Het ontwerp vind ik in de de loop van de tijd wel verbeterd.

De enige opmerking die ik wil maken (zoals iedereen dat doet) is het toilet:
Sommige mensen vinden het leuk om de WC te verstoppen ;-)
In alle tekeningen zie ik terugkomen,die keuze zal wel vastliggen.

In alle huizen waar dat voor geldt zijn gewoonweg niet handig ingedeeld.
Door het toilet uit de berging te halen creëer je meteen meer ruimte in de berging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rspoe
buiter schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 16:12:
Het ontwerp vind ik in de de loop van de tijd wel verbeterd.

Door het toilet uit de berging te halen creëer je meteen meer ruimte in de berging.
En minder ruimte in de hal bij de voordeur? 8)7 Of bedoel je het vanwege de deuren die dan nooit naar buiten open slaan? Het heeft inderdaad zijn voordelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
rspoe schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 15:55:
- Bijkeuken is niet heel groot, hoeft ook niet. Het is een doorgang waar een wasmachine in staat + de toegang naar het toilet.
Ik zeg ook niet dat deze veel groter moet worden; alleen dat je qua diepte niet/nauwelijks overhoudt.
- Keuken is nog niet definitief. We vonden de opzet zo opzich wel tof.
Geloof me; een leuk uitzicht in de keuken is ook 'tof'. :P
Anywho; vraag me altijd af waar men altijd zaken als de koffiezetapparaat laten als ze zo'n wandkast en eiland nemen; aangezien een inbouw koffieautomaat ook niet altijd de voorkeur geniet.
- Boven zijn we wel tevreden over. Genoeg ruimte in de kamers en inbouwkasten vinden we ook mooi
Vaste inbouwkasten kosten vaak veel ruimte en limiteert je in de indeling. Maar hier zitten al zoveel hoeken in dat die kasten ook niet veel uitmaken.
Ik vind de tip om een deur/mogelijkheid om een deur te maken aan de oostkant wel een hele goede tip :) Dit was eerst het idee van de architect ook maar vanwege de vraag om de achterom echt achterom te willen zal hij wel gewoon naar ons geluisterd hebben 8)7
Persoonlijk had ik gekeken of:

- De trap verplaatst kon worden naar waar nu het toilet/meterkast zit.
- Toilet/meterkast verplaats je naar waar nu de trap zit. D
- Dat kan zo gemaakt worden dat je daar een raam/deur kunt maken in de zijgevel zodat je daar ooit nog eens een deur naar de garage kunt maken.
- Doordat de trappen nu boven elkaar kunnen scheelt dat boven een klap ruimte die je daar prima kunt gebruiken.

Overigens; hoe zit het dus met die aanzichten?
rspoe schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 16:20:
En minder ruimte in de hal bij de voordeur? 8)7
En waarom zou dit ruimte kosten in de hal? Het kost je nu juist veel praktische ruimte in de bijkeuken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Die WC-deur naar de hal laten draaien kost je nul ruimte? In de berging win je juist veel ruimte omdat je daar een blok kan maken met de wasmachine/droger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Piet91 schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 16:43:
[...]

Anywho; vraag me altijd af waar men altijd zaken als de koffiezetapparaat laten als ze zo'n wandkast en eiland nemen; aangezien een inbouw koffieautomaat ook niet altijd de voorkeur geniet.
Eens met het uitzicht. Ben blij dat wij naar buiten kunnen kijken als we in de keuken bezig zijn.

Koffiezetapparaat staat in de voorraadkast :p Ik zou me juist afvragen waar je die stand mixer neer zet :D

@rspoe ik schaar me ook in de groep die zegt dat je de wc in de hal moet laten uitkomen. Die wc komt me nu een beetje over als: oh ja, we moeten ook nog ergens een wc hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rspoe
Piet91 schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 16:43:

Nu kijk je toch rechts weg over de tuin vanwege het hoekraam? Ik zat wel te denken om de kastenwand misschien tegen de muur van de woonkamer te zetten.
Zoiets zou kunnen. Kookeiland kan ook los uiteraard. 4 kasten met tussenin een open ruimte voor o.a. een koffiezetapparaat:
Afbeeldingslocatie: https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/564x/d6/07/c6/d607c6ce18165ed0f8bfe856ced5d2dc.jpg
- De trap verplaatst kon worden naar waar nu het toilet/meterkast zit.
- Toilet/meterkast verplaats je naar waar nu de trap zit. D
- Dat kan zo gemaakt worden dat je daar een raam/deur kunt maken in de zijgevel zodat je daar ooit nog eens een deur naar de garage kunt maken.
- Doordat de trappen nu boven elkaar kunnen scheelt dat boven een klap ruimte die je daar prima kunt gebruiken.
Hier kan ik inderdaad nog eens naar kijken met de architect :).
Overigens; hoe zit het dus met die aanzichten?
Hij heeft inderdaad de plattegrond niet bijgewerkt 8)7 Het zijaanzicht klopt zoals we het wilden hebben, de plattegrond niet.
En waarom zou dit ruimte kosten in de hal? Het kost je nu juist veel praktische ruimte in de bijkeuken.
Ik snap hem. Ik ga het eens bekijken, thanks!

[ Voor 5% gewijzigd door rspoe op 19-07-2017 09:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
Wailing_Banshee schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 07:52:
Koffiezetapparaat staat in de voorraadkast :p Ik zou me juist afvragen waar je die stand mixer neer zet :D
Potato potatoe. :P
Kun je voor elkaar inwisselen. Maar ik bedoel dus keukenapparatuur wat je op een blad neerzet zoals een koffiezetapparaat.
In een kast zetten kan maar niet elk keuken is zo ontworpen dat dat kan. En om zo'n apparaat dan maar pontificaal op een eiland te zetten...

Krijg je dan overigens geen last met stoom/vocht in je kast? (snap dat je de deur open laat bij gebruik maar toch)
BIj ons staat de waterkoker onder de bovenkast en dat stoom/vocht kan geloof ik ook niet goed zijn voor je kasten.
rspoe schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 09:10:
Nu kijk je toch rechts weg over de tuin vanwege het hoekraam? Ik zat wel te denken om de kastenwand misschien tegen de muur van de woonkamer te zetten.
Hoe nu jullie keuken is getekend kijk je altijd naar een blinde muur (want je staat aan het eiland te werken tussen eiland/kastenwand).
Als je dit spiegelt (dus inderdaad kastenwand tegen woonkamer) dan kijk je al wat meer naar buiten.

Mijn idee was je huidige keukenindeling 90 graden rechtsom draaien zodat je werkblad heb met uitzicht naar buiten en je je eiland ook kunt gebruiken als bar.
Maar goed; een dergelijke indeling bedenken is nu nog niet belangrijk.
Zoiets zou kunnen. Kookeiland kan ook los uiteraard. 4 kasten met tussenin een open ruimte voor o.a. een koffiezetapparaat:
Inderdaad, dat kan. Maar niet elke kastenwand leent voor zoiets, daarom vroeg ik het mij af.
Hier kan ik inderdaad nog eens naar kijken met de architect :).
Ik zeg zeker niet dat idee een stuk beter is; maar het is IMHO wel waard om even naar te kijken.
Ik vind namelijk dat er nu wel heel veel ruimte verloren gaat aan trappen.

Zeg maar ruwweg dit idee:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Zitten nog genoeg fouten en onvolkomendheden in; maar misschien een ruw uitgevoerd idee.
Hij heeft inderdaad de plattegrond niet bijgewerkt 8)7 Het zijaanzicht klopt zoals we het wilden hebben, de plattegrond niet.
Duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fazer013
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 28-05 23:31
Hoop kennis en bruikbare tips in dit topic. We zijn op zoek naar een ander huis in regio Breda / Tilburg. Bij toeval kwamen we in contact met een kennis die een bouwkavel wil verkopen. Druk aan het inlezen en kijken of het voor ons interessant / haalbaar is om te gaan bouwen.

Het kavel is rond de 700m2 en niet langwerpig. Aan de voorkant smal en achter breder, maar wel heel diep. Het gaat een grote voortuin worden van denk ik 200m2 gezien het bestemmingsplan. Bij de gemeente navraag gedaan over grondprijzen, we hebben een idee wat een normaal rechthoekig perceel kost. Beinvloed de vorm van een kavel en de bouw mogelijkheden de prijs? Ik kan hier zelf niet veel over terugvinden of ik zoek op de verkeerde termen.

De woning hoeft niet groot te worden, liever een normaal formaat woning (120m2 gebruiksoppervlak) en een goede garage. Heb “standaard” bouwprijzen per m2 (1400 euro) en prefab prijzen gevonden op het internet voor normale kwaliteit bouw. Is het mogelijk om voor < 175k euro een casco woning (excl. Keuken / badkamer) met garage te laten bouwen?

Bovenstaande is een eerste verkenning of het voor ons haalbaar is. Iemand nog goede tips voor grondprijzen / prefab website / etc ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Grondprijzen is niet te voorspellen. Eerder kijken wat een vergelijkbare woning kost. Breedte, ligging, oriëntatie en gebruiksmogelijkheden bepalen de prijs.

En qua bouwkosten is niet te voorspellen wat je voor 175k kan kopen. Een casco woning is overigens een woning zonder binnenmuren, zonder E+W installaties etc. In de projectbouw bedoel je zonder keuken/badkamer/toilet, Dat is in de particuliere bouw wel anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Fazer013 schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 16:09:
Hoop kennis en bruikbare tips in dit topic. We zijn op zoek naar een ander huis in regio Breda / Tilburg. Bij toeval kwamen we in contact met een kennis die een bouwkavel wil verkopen. Druk aan het inlezen en kijken of het voor ons interessant / haalbaar is om te gaan bouwen.

Het kavel is rond de 700m2 en niet langwerpig. Aan de voorkant smal en achter breder, maar wel heel diep. Het gaat een grote voortuin worden van denk ik 200m2 gezien het bestemmingsplan. Bij de gemeente navraag gedaan over grondprijzen, we hebben een idee wat een normaal rechthoekig perceel kost. Beinvloed de vorm van een kavel en de bouw mogelijkheden de prijs? Ik kan hier zelf niet veel over terugvinden of ik zoek op de verkeerde termen.

De woning hoeft niet groot te worden, liever een normaal formaat woning (120m2 gebruiksoppervlak) en een goede garage. Heb “standaard” bouwprijzen per m2 (1400 euro) en prefab prijzen gevonden op het internet voor normale kwaliteit bouw. Is het mogelijk om voor < 175k euro een casco woning (excl. Keuken / badkamer) met garage te laten bouwen?

Bovenstaande is een eerste verkenning of het voor ons haalbaar is. Iemand nog goede tips voor grondprijzen / prefab website / etc ?
Lees even dit topic, dan lees je vanzelf antwoord op je vragen. Volgens mij kan het niet, maar is wel een flinke discussie.

Let er ook op dat je een goede bestemming op de grond hebt en houd rekening met 21% BTW. Ben overigens wel benieuwd wat voor m2 prijs je van de gemeente te horen hebt gekregen.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaxMcFadden
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 21-06-2022
artbij schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 16:22:
Ben overigens wel benieuwd wat voor m2 prijs je van de gemeente te horen hebt gekregen.
Voor een behoorlijk groot kavel in een dorpje nabij Tilburg op een mooie lokatie kwam het voor ons neer op ~€200 per m2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Naja, principieel zou 120m2 voor ongeveer 180.000€ moeten lukken.
Ik zou het kunnen in ieder geval, ook als ik het echte werk uitbesteed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rspoe
Hier ook een dorp rondom Tilburg/Eindhoven en daar is de meterprijs 300~335 per m2 exc btw 21%. Vrije sector. Ligt aan het dorp binnen de gemeente.

Edit: bouwrijpe kavels en de vorm maakt niet uit.

[ Voor 35% gewijzigd door rspoe op 19-07-2017 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
JaxMcFadden schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 16:26:
[...]

Voor een behoorlijk groot kavel in een dorpje nabij Tilburg op een mooie lokatie kwam het voor ons neer op ~€200 per m2.
Dat is niet duur. Waar zitje precies?

Ik heb zelf €255,- von betaald eind 2014.

[ Voor 7% gewijzigd door Artbij op 19-07-2017 17:42 ]

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 893965

Alweer een tijd geleden heb ik hier onze eerste ontwerpen voor ons nieuw te bouwen huis gepost, waarop veel nuttige feedback kwam. Weer heel wat weken, plannen, gesprekken met architect en diverse bouwers verder is er een ontwerp geschetst wat begint te lijken op wat wij willen. Dus bij deze onze nieuwste plannen en feedback is weer erg welkom!

Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/ng972g.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 893965 op 19-07-2017 17:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 893965

En de gevel aanzichten

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/wljqd.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/svqvq1.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-05 16:58
Fazer013 schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 16:09:

Nabij Tilburg/Breda is een erg breed begrip. Bavel of Berkel-Enschot ga je niet vinden voor 200,-. Dan moet je toch echt richting de 350-450 gaan rekenen. Gilze/Rijen of nog kleiner zal wellicht lukken maar dan moet wordt het nog krap. En bedenk goed wat casco inhoudt. Dat is niet alleen exclusief de badkamer/keuken.

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
MrFl0ppY schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 20:23:
[...]

Nabij Tilburg/Breda is een erg breed begrip. Bavel of Berkel-Enschot ga je niet vinden voor 200,-. Dan moet je toch echt richting de 350-450 gaan rekenen. Gilze/Rijen of nog kleiner zal wellicht lukken maar dan moet wordt het nog krap. En bedenk goed wat casco inhoudt. Dat is niet alleen exclusief de badkamer/keuken.
Als je kavels koopt van 5000 meter lukt het zonder problemen om onder die 200 te duiken. Voor een stuk van 500m2 wordt dat lastig. Op www.ruimtevoorruimte.com vind je wel het een en ander aan prijzen in brabant.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Heb ik weer: buurman whats apped mij of wij al begonnen zijn met bouwen. Nee want geen omgevings vergunning en de grond nog niet in eigendom.

Maar ze graven op ons kavel wel de grond 70 cm diep af op een foto die hij stuurde.
Zijn ze de ontsluitende bouw weg aan het maken, staat er waarschijnlijk een piket paaltje verkeerd, en ze graven rustig door. Snel 45 m2 grond die weg lijkt te zijn.

Nu wilde ik op een heel stuk toch wel afgraven, maar de hele voortuin is wat veel :)

Nu maar hopen dat ze er netjes geel zand in brengen en de gemeente niet moelijk gaat doen.
We mochten geen schep de grond in zetten of zouden btw plichtig worden. Nou dit is snel 40 m3 grond die weg is gehaald, dus een flinke schep..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Maar die grond heb jij niet gegraven, die is gestolen. Aangifte doen dus. Serieus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Artbij
Rtificial schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 21:49:
Maar die grond heb jij niet gegraven, die is gestolen. Aangifte doen dus. Serieus.
Waarvan? Het is (nog) niet zijn grond. :)

Met gestrekt been.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Road-runner83
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 28-05 12:22
Na dit topic doorgenomen te hebben (helaas wel 1-2jr te laat) dacht ik laat ik onze zelf gebouwde 2-kapper ook maar eens posten :).

Dit project kwam zo'n 3jr geleden voorbij toen we aan het kijken waren naar een nieuwe stap qua huis (we hebben ook naar bestaande huizen gekeken). M'n broer was toen ook aan het rondijken om te bouwen (weliswaar in Limburg en ik in het westen des lands dus nogal grote prijsverschillen qua grond en nogal is een understatement ;)) maar daardoor ook meer gaan verdiepen in het zelf bouwen :).

Zoals bij iedereen zaten er bij ons ook eisen/wensen aan de te bouwen woning:
- Goothoogte max 4,5m
- Nokhoogte max 11m
- Eerste 6m mag niet bebouwd worden
- Max 35% bebouwen (excl. bijgebouwen)
- Hoofdgebouw tot max 3m van de erfafscheiding

Met bovenstaande eisen ben ik in Floorplanner bezig geweest (ik heb de begane grond getekend en m'n broer de 1e verdieping). Vervolgens zijn we via de gemeente gekoppeld aan onze buren (eerst gekeken of het klikte :)) en daarna naar een aantal aannemers geweest met de floorplanner, kavelpaspoort en voorbeeld 2-kapper.

Nu eerst even tijd voor wat plaatjes, de Floorplanners:

Begane grond:
Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4307/35988873326_6f562182d3_o.jpg

1e verdieping:
Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4328/35988868476_d0b255d6fb_o.jpg

Voorbeeld 2kapper:
Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4311/35989544496_44cd99141a_o.jpg

Uiteindelijk hebben we gekozen (na schetsen/offertes te vergelijken) voor Allurebouw die de volgende tekeningen heeft gemaakt:

Schets:
Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4324/35215376813_9946c5e6fa_z.jpg

Begane grond:
Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4291/35186256974_3affcda5ba.jpg

1e verdieping:
Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4327/35984164116_1b653aa777.jpg

Zolder:
Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4291/36025846615_a821bd57c1.jpg

Veel zeggen je bouwt maar 1x een huis (omdat je er daarna klaar mee bent) maar wij hebben het traject als erg leuk ervaren :). Tuurlijk heb je hier en daar wel een minpuntje maar zolang het maar een puntje is en geen punt ;). En het is gewoon super dat je je eigen indeling kan bepalen, zo wilde we graag een speelkamer beneden (hebben ze een eigen plekje en blijft de woonkamer ook een woonkamer :)) en 4 slaapkamers op de 1e verdieping (momenteel 2 kids van 4 en 2 en wellicht nog een 3e) omdat we de zolder als speelzolder willen gebruiken (bios, tafeltennis, kantoor) :).

Nog even wat SPECS van het huis:
- Kavel is 321m2
- 2kapper van 11,2 bij 8m + garage van ong. 6 bij 3m (wordt gebruikt als berging)
- Woonoppervlakte is circa 210m2
- Inhoud is circa 750m3
- Boven voorzien van elektrische rolluiken
- Voorkant voorzien van elektrische screens
- Gashaard (loopt via de badkamer, zolder naar buiten)

Bouwkosten van het huis (even zonder de luxe zaken zoals rolluiken, screens en gashaard) kwamen uit op 347 euro per m3.Dit is ook excl. badkamer, keuken en afwerking. Bouw is begonnen in Nov 2015 en in Mei 2016 kregen we de sleutel.

En zo ziet het er nu uit (straks even wat foto's gemaakt :)):
Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4319/35896662031_64626cd520_z.jpg

Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4301/35641009330_7760595fa9_z.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaMaaT
Gaaf hoor! Best bak ruimte!

Hoe groot is je kavel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Road-runner83
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 28-05 12:22
Ik zag dat ik dat vergeten was maar net nog even toegevoegd ;). Kavel is 321m2.

En idd heerlijke bak ruimte, doet niet onder de gemiddelde vrijstaande woning hier in de wijk :). Jouw 2-kapper heb ik ook voorbij zien komen en is ook erg nice! Hoe ver ben je nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaMaaT
Begint nu schot in de zaak te komen. Bezig met de Ensuite deuren, badmeubel saucen van een aantal wanden etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

artbij schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 21:58:
[...]

Waarvan? Het is (nog) niet zijn grond. :)
Oh my bad, ik dacht dat ie op de omgevingsvergunning zat te wachten. Maar als het niet zijn grond is hoeft ie zich geen zorgen te maken over wat er mee gebeurt.

[ Voor 16% gewijzigd door Rtificial op 20-07-2017 05:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Rtificial schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 05:58:
[...]

Oh my bad, ik dacht dat ie op de omgevingsvergunning zat te wachten. Maar als het niet zijn grond is hoeft ie zich geen zorgen te maken over wat er mee gebeurt.
Ja nu 7 weken, ze hebben nog een week. Waarschijnlijk uitstel van 6 weken voor de potloodlikkers.
Als het dan eindelijk klaar is, 6 weken bezwaar termijn.

Daarna pas is het grond passeren en mag je dan beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Ah, maar als je grond nog moet passeren hoef je je helemaal geen zorgen te maken. Voorlopig is de grond dus niet je eigendom :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrFl0ppY
Tenzij er gewerkt wordt met de "Groninger akte". Dan kan het zijn dat al eigenaar bent voor dat je hebt betaald :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeka
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08:20

jeka

Support your local club.

Heeft iemand hier ervaring met zonnepanelen in je dak (dus ipv dakpannen)?
Is dit duurder dan het over de dakpannen heen te leggen?

FCG

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
We hebben hier een heel subforum voor: Duurzame Energie & Domotica

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10-05 18:03
jeka schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 12:31:
Heeft iemand hier ervaring met zonnepanelen in je dak (dus ipv dakpannen)?
Is dit duurder dan het over de dakpannen heen te leggen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/1gAHTZRmpvOcxAQ0Tz3a5iIq/full.jpg

Gewoon op dak, maar nauwelijks van indak te onderscheiden. Scheelt je gewoon je dakpannen. Echter indak systemen zijn duurder dan dakpannen+zonnepanelen erop. Maar indak hoeft helemaal niet om een vergelijkbaar effect te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 15-05 10:20
Mooie woning, @Road-runner83! Slim ook om twee onder een kap te bouwen. Scheelt fors in de kosten (of meer m2 :+).

Normaal gaan we helemaal los op wat er allemaal niet handig is aan je indeling op papier. In jouw geval kunnen we het gewoon vragen ;) Wat zou je anders doen als je hetzelfde huis nog een keer zou bouwen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Harmsen
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:46
Yes! Vanochtend oplevering gehad van onze nieuwe woning :D

We hadden gelukkig al een tijdje een sleutel, dus we hebben qua afwerking al veel gedaan.
Onderverdieping is klaar op de vloer na, deze wordt morgen en maandag gelegd.
De bovenverdieping moeten nog een aantal kozijnen en plinten afgelakt worden, behang geplakt in 2 slaapkamers en de laminaat vloer leggen.

De verhuizing komt in zicht!

What a fine day for Science! | Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 15-05 10:20
Gefeliciteerd, @Harmsen!

Foto's! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmsen
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:46
Ik wacht even op maandag als de vloer erin ligt :)

What a fine day for Science! | Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
Wij hebben een mogelijke tegenvaller met de bouw. Enkele weken (7) terug een bouwaansluiting aangevraagd want we beginnen over een week of 5. Netjes de offertes binnen gekregen. Maar nu meldt de uitvoerder ineens dat Enexis heeft aangegeven dat de "hoofdkabel" aan zijn limiet zit en dat er geen aansluitingen meer op mogen. De hoofdkavel uitbreiden zou 4 maanden kosten... Morgen moet ik nog bellen maar ik vraag me af of dat iets gaat opleveren. Maar dat gaat leuk worden want ik zeker dat er nog minstens 15 andere van ons project een aanvraag gaan indienen...

Gelukkig heeft de aannemer al aangegeven te kunnen werken met aggregaten e.d. Maar dat gaat ons wel €400 per week kosten :(.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jacovn
Rtificial schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 07:23:
Ah, maar als je grond nog moet passeren hoef je je helemaal geen zorgen te maken. Voorlopig is de grond dus niet je eigendom :)
Wat het nu was: gemeente doet normaal bij een kavel aan de voorkant 5 meter geel zand vanaf de bouw weg je kavel op.

Dat waren ze bij de andere huizen vergeten, maar overal waar nog niet gebouwd wordt is het nu gedaan.
Ben nu wel 60 m3 van die klei rommel kwijt.

Pagina: 1 ... 3 ... 272 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.

Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic