8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
Ik heb in excel iets voor ze gemaakt. Staatje van 2 kolommen. Dat was voldoende. Kleurvast keuken etc boeide niet.jacovn schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 14:13:
[...]
Voor hypotheek soms wel al een beetje..
Wij moeten precies opgeven wat we waarvoor denken nodig te hebben. Ondersteund met een offerte voor bepaalde dingen.
Met gestrekt been.
Dat zeg ik tochartbij schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 14:05:
[...]
Als je de vergunning hebt kun je gewoon tempo gaan maken. Je hoeft echt geen vloeren en keuken uit te zoeken voordat je gaat bouwen.

Daarom gaf ik ook aan dat wij het destijds parallel hebben laten lopen met de aanvraag.
Voor smaakgevoelige dingen waar je nog geen tijd voor hebt (vloeren/keuken) gewoon rekenen met stelposten.
PVOUPUT - 7000WP - 40 x SF175 - Fronius Symo 8.2-3-M - Twente
Het is bij mij voor een behoorlijke overwaarde van huidige huis die weer in nieuw huis moet worden geinvesteerd om dat je dan niet meer alles mag aftrekken voor belasting teruggave..artbij schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 14:15:
[...]
Ik heb in excel iets voor ze gemaakt. Staatje van 2 kolommen. Dat was voldoende. Kleurvast keuken etc boeide niet.
Dus xxxxx euro voor keuken, schilderen muren, vloeren in huis, screens voor de ramen, bestrating naar huis, hekken voor tuin, nuts koppelingen, leges naar gemeente, bouwbegleiding etc.
Ik wilde dus eerst geld van overwaarde niet in nieuw huis investeren en achterhouden om die dingen hierboven uit te betalen. Werd me afgeraden en nu komt alles in hypotheek. Dat los ik dan meteen af als oud huis verkocht is weer af en kom dan onder de 85% zodat ik lagere rente krijg.
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
Pff iedereen is druk tot het eind van jaar

Van het kastje naar de muur lopen...
Zie ziet het er nu uit:
Deze week het kelderdek erop en volgende week beton storten

Ook de hypotheek deze week geregeld, dat is ook wel handig.....
Met gestrekt been.
Mooie grote kelder! Ideaal voor de mancaveartbij schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 21:48:
@Rtificial Hieronder de koekoek en hoe die waterdicht gemaakt wordt, voor als je er nog in geïnteresseerd bent. Er is betonijzer opgevouwen ingestort en nu uit gebogen. Daar komt nog een zwelband omheen.
[afbeelding]
Zie ziet het er nu uit:
[afbeelding]
[afbeelding]
Deze week het kelderdek erop en volgende week beton storten.

De eerste verdieping heeft een opp van zo'n 70m2. Aanbrengen van vloerverwarming levert een meerprijs op van ruim 4000 euro. Dit lijkt me aan de hoge kant en bijna dubbele wat er voor de bg gerekend wordt. Als motivatie wordt gesteld dat er niet zonder meer geslepen kan worden in de kanaalplaatvloer en men dus meer werk/ kosten heeft. Is dit reeel? Is het mogelijk om dit na oplevering te laten doen of stuit dit dan op forse praktische bezwaren?
Dat kan toch gewoon boven op de kanaalplaten en dan in de deklaag ?borgoe72 schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 04:21:
De eerste verdieping heeft een opp van zo'n 70m2. Aanbrengen van vloerverwarming levert een meerprijs op van ruim 4000 euro. Dit lijkt me aan de hoge kant en bijna dubbele wat er voor de bg gerekend wordt. Als motivatie wordt gesteld dat er niet zonder meer geslepen kan worden in de kanaalplaatvloer en men dus meer werk/ kosten heeft. Is dit reeel? Is het mogelijk om dit na oplevering te laten doen of stuit dit dan op forse praktische bezwaren?
Ze moeten hooguit wat versterkte vezels in die dekvloer gooien.
Ik heb al eerder gepost wat het bij mij moet gaan kosten: €13.50 per m2 voor vloerverwarming, en €14.50 voor giet dek vloer (70 mm). Hierbij vervalt de dekvloer van de aannemer van €9.50.
Dus €18.50 per m2. Hoeveelheid uurloon is me niet duidelijk omdat er 40 uur staat voor heel de verwarming. De helft voor de vloer verwarming buizen wellicht, maar dan kom ik voor 240m2 op 700€ uit
Dat zou dan all in bij mijn instalateur €21.40 ex btw per m2 zijn. Voor 70 m2 kom je dan op €1500.
Als enige losse post heb ik dan nog aanvoer leidingen naar verdiepingen staan voor 600€. Dat lijken er 2 te worden. Maar dan zit ik nog lang niet aan die bedragen die jij noemt.
Overigens had ik ook dat soort bedragen met minimaal 3 bouwers waar ik informerende gesprekken mee had. Het lijken soort van standaard prijzen die ze roepen om er niet bij in te schieten mocht je het toch kiezen.
En als hoofd reden inderdaad om klanten maar af te houden van niet standaard dingen want ze doen het liefst wat ze al jaren doen: VV op BG en de andere verdiepingen met radiatoren, gasketel eraan en klaar. De rest is gezeur en onbekend voor ze

Excuses, heb me even ingelezen en ben nu in ieder geval op de hoogte van de verschillende systemen en de (on)mogelijkheden hiervan.Señor Sjon schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 10:50:
@karazz Dit is echt net uitvoerig besproken. Ik zou je aanraden om die discussie aan het eind van het vorige topic even te lezen. We hebben nu dezelfde discussie als een week geleden.
Wat ik niet terug kan vinden is het verschil in installatie kosten. Komen er meer buizen door mijn woning te liggen bij type d dan bij type c ivm aan- en afvoer? Of heb je bij type c ongeveer net zoveel buizen nodig maar in dat geval dus allemaal afvoer?
Aantal buizen bij d is groter dan bij c. Dit inderdaad door de afvoerbuis. Het maakt echter ook nog uit welk systeem je kiest. Sommige zuigen in elke kamer af, andere alleen in "natte" ruimtes.karazz schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 07:28:
[...]
Excuses, heb me even ingelezen en ben nu in ieder geval op de hoogte van de verschillende systemen en de (on)mogelijkheden hiervan.
Wat ik niet terug kan vinden is het verschil in installatie kosten. Komen er meer buizen door mijn woning te liggen bij type d dan bij type c ivm aan- en afvoer? Of heb je bij type c ongeveer net zoveel buizen nodig maar in dat geval dus allemaal afvoer?
Met gestrekt been.
Wij hebben binnenwanden van 100mm, en gisteren toevallig wat zwaar spul opgehangen aan de binnenmuur, en dan gebruik ik pluggen van 80mm lang, als je een muur van 70 hebt kun je maar pluggen gebruiken van 60mm lang. Dit zal voor de meeste zaken wel voldoende zijn, maar echt zwaar spulborgoe72 schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 04:21:
Standaard worden de binnenwanden van m'n woning in gibo 70mm uitgevoerd. Is er duidelijk verschil merkbaar in akoestiek indien je deze opwaardeert naar 100 mm?

Dat bedrag slaat "als een lul op een drumstel".De eerste verdieping heeft een opp van zo'n 70m2. Aanbrengen van vloerverwarming levert een meerprijs op van ruim 4000 euro. Dit lijkt me aan de hoge kant en bijna dubbele wat er voor de bg gerekend wordt. Als motivatie wordt gesteld dat er niet zonder meer geslepen kan worden in de kanaalplaatvloer en men dus meer werk/ kosten heeft. Is dit reeel? Is het mogelijk om dit na oplevering te laten doen of stuit dit dan op forse praktische bezwaren?
Bij ons was de meerprijs nihil volgens de installateur.
Hij zei letterlijk "of ik nu pijpen moet trekken voor LTV radiatoren (dat stond in het bestek) of 1 dag v.v. leidingen moet knuppen dat maakt geen verschil".
Bij ons 88m2 oppervlakte op de 1e verdieping waar v.v. ligt.
Ook zullen de kosten van LTV radiatoren en aan de andere kant v.v. buis tegen elkaar wegvallen.
Wellicht dat de v.v. verdeler iets duurder is, maar dan praat je over een paar 100 € en niet over 4K!
Dat van die sleuven frezen is ook onzin, want je krijgt toch een deklaag over je kanaalplaat vloeren (wij tenminste wel). v.v. buizen spijkeren ze op de kanaalplaten, en de afwerkvloer komt daar overheen.
Je zou eerder korting moeten krijgen omdat er minder materiaal in de dekvloer zit waar v.v. buis zit

Wij hebben wel een plan, maar geen grond.DancePlaza schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 21:46:
zo we hebben ook een stukje grond en nu maar is uitzoeken welke aannemer we gaan gebruiken. Iemand toevallig ervaring met van pijkeren uit ommen? Hopelijk kunnen we na de bouwvak beginnen met regelen van de vergunning en hopelijk rond december beginnen.
Pff iedereen is druk tot het eind van jaar

Je muur wordt 43% dikker. Tuurlijk merk je dat. Ik zou altijd 100mm nemen. 70 is echt niks. Zeker niet als je een keer een wastafel op moet hangen of inbouwdozen aan beide kanten.borgoe72 schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 04:21:
Standaard worden de binnenwanden van m'n woning in gibo 70mm uitgevoerd. Is er duidelijk verschil merkbaar in akoestiek indien je deze opwaardeert naar 100 mm?
4.000 euro is nog hoger dan überhaupt de prijs van vloerverwarming, laat staan de retourkosten van radiatoren e.d.De eerste verdieping heeft een opp van zo'n 70m2. Aanbrengen van vloerverwarming levert een meerprijs op van ruim 4000 euro. Dit lijkt me aan de hoge kant en bijna dubbele wat er voor de bg gerekend wordt. Als motivatie wordt gesteld dat er niet zonder meer geslepen kan worden in de kanaalplaatvloer en men dus meer werk/ kosten heeft. Is dit reeel? Is het mogelijk om dit na oplevering te laten doen of stuit dit dan op forse praktische bezwaren?
@Grolsch
60mm boren is al niet aan te raden bij dat soort wandjes. Dat stuk vlees aan de andere kant is dan wel heel dun.
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Ziet er goed uit. Met die waterkering aan de onderzijde kan er daar weinig mis gaan. Ziet er goed uit lijkt me!artbij schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 21:48:
@Rtificial Hieronder de koekoek en hoe die waterdicht gemaakt wordt, voor als je er nog in geïnteresseerd bent. Er is betonijzer opgevouwen ingestort en nu uit gebogen. Daar komt nog een zwelband omheen.
[afbeelding]
Zie ziet het er nu uit:
[afbeelding]
[afbeelding]
Deze week het kelderdek erop en volgende week beton storten.
"Don't blow out my candle if you want yours to shine brighter..."
Dit is gegarandeerd waterdicht. Afwatering via een ring van buizen en put met dompelpomp.Rtificial schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 08:55:
[...]
Ziet er goed uit. Met die waterkering aan de onderzijde kan er daar weinig mis gaan. Ziet er goed uit lijkt me!
Met gestrekt been.
Helaas kloppen die 8+6 weken alleen voor waar alles normaal loopt.Señor Sjon schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 08:40:
Wij hebben wel een plan, maar geen grond.Maar rond december beginnen? Good luck with that one. Een vergunning is al 8+6 weken, laat staan het tekenen e.d. aan de voorkant.
Omgevings vergunning is 8 weken.
Bezwaar periode is 6 weken.
Hier (Almere) krijg je vrolijk eind week 8 bericht dat ze het niet halen en er 6 weken bij komen.
Dus dan is het 20 weken totaal voordat je mag beginnen..
Je mag natuurlijk gewoon beginnen na 14 wekenjacovn schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 09:35:
[...]
Helaas kloppen die 8+6 weken alleen voor waar alles normaal loopt.
Omgevings vergunning is 8 weken.
Bezwaar periode is 6 weken.
Hier (Almere) krijg je vrolijk eind week 8 bericht dat ze het niet halen en er 6 weken bij komen.

Als je al je plannen klaar hebt de vergunning aanvraagt en gelijktijdig met aannemers aan de gang gaat duurt het traject 3,5 maand. Als je een aannemer kunt vinden kun je dus in november starten.
[Voor 17% gewijzigd door Artbij op 12-07-2017 09:44]
Met gestrekt been.
@artbij Op grond waarvan? Zonder onherroeplijkheid beginnen is niet altijd even verstandig en sommige aannemers beginnen niet eens zonder onherroepelijke vergunning.
[Voor 41% gewijzigd door Señor Sjon op 12-07-2017 09:41]
Welke bezwaren kunnen er nog komen in die 6 weken dan? Je voldoet aan het bestemmingsplan, welstand etc dus op welke grond nog bezwaar?Señor Sjon schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 09:40:
Jup. En als je per ongeluk een vrijstelling nodig hebt in het bestemmingsplan is het 26+6 weken. Je moet geen haast hebben.
@artbij Op grond waarvan? Zonder onherroeplijkheid beginnen is niet altijd even verstandig en sommige aannemers beginnen niet eens zonder onherroepelijke vergunning.
Met gestrekt been.
@borgoe72 kijk o.a. ook hier:
bartvb in "Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 1"
voor binnenwanden en geluid.
Die boze buren hebben toch geen zaak? Of moet je stoppen als er een bezwaar is?Señor Sjon schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 09:49:
In Almere niet zo snel, maar boze buren die hun uitzicht niet kwijt willen, natuurvereniging het lokale grasje, etc. Je kan het zo gek niet verzinnen.
Met gestrekt been.
Ik ga er van uit dat als er officieel bezwaar wordt ingediend, eea ook wel officieel moet worden onderzocht? Met de kans dat je idd moet stoppen als je al bezig bent en daar hebben meeste aannemers ook geen zin.artbij schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 09:59:
[...]
Die boze huren hebben toch geen zaak? Of moet je stoppen als er een bezwaar is?
Maar los van de aannemers willen sommige hypotheekverstrekkers ook pas laten passeren na deze 6 weken..dus komt er nog een week ofzo bij wellicht als je de notaris een beetje te laat inplant

Klopt, wij kregen in de 7e week dit bericht..echter de vergunning was binnen 2,5 week daarna rond, dus hoeft niet 14 weken te durenjacovn schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 09:35:
[...]

In de wijk/straat waar ik bouw is dit inderdaad om dergelijke redenen gebeurd, maar dat was gelukkig nadat de gemeente bekend had gemaakt wat er met het gebied zou gebeuren (en dus ruim voordat de boel was uitgegraven en bouwrijp was gemaakt). Dus enig bezwaar in die 6 weken na vergunning, zou toch geen zin hebben denk ikSeñor Sjon schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 09:49:
In Almere niet zo snel, maar boze buren die hun uitzicht niet kwijt willen, natuurvereniging het lokale grasje, etc. Je kan het zo gek niet verzinnen.

[Voor 47% gewijzigd door RUFFNECK op 12-07-2017 10:14]
Maar soms is het dan zelfs beter als je al begonnen bent, omdat de bezwaarmaker dan veel meer moeite moet doen en er van afziet. Het kan per locatie en mogelijke bezwaarhebbende uitmaken, wat de beste strategie is.Señor Sjon schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 09:49:
Binnen 6 weken een brief sturen, dat is toch hetzelfde of er nu wel of niet begonnen is?jerh schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 10:35:
[...]
Maar soms is het dan zelfs beter als je al begonnen bent, omdat de bezwaarmaker dan veel meer moeite moet doen en er van afziet. Het kan per locatie en mogelijke bezwaarhebbende uitmaken, wat de beste strategie is.
Met gestrekt been.
Enige nadeel is dat je planning (of de planning van je aannemer) in dat geval in gedrang komt.
Als het bezwaar gegrond wordt verklaard heb je een ander verhaal natuurlijk.
Ik wil er niet teveel op ingaan, maar wat Señor Sjon al aangeeft; buren kunnen genoeg zijn om de boel héél lang op te houden.bartvb schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 11:00:
@Piet91 Waarom wachten dan? Worst case is dat de bouw stil komt liggen tot het bezwaar is afgehandeld. Dat was anders ook gebeurt.
Enige nadeel is dat je planning (of de planning van je aannemer) in dat geval in gedrang komt.
Als het bezwaar gegrond wordt verklaard heb je een ander verhaal natuurlijk.
En in ons geval was de worst case nog veel erger dan ismpelweg even de bouw stil leggen.

Met de gemeente natuurlijk, maar ook met de omwonende. Ben duidelijk over wat je van plan bent, wanneer je dat gaat doen, luister naar de omgeving, geef aan waar ze terecht kunnen met vragen en klachten, etc, etc. Vooral zorgen dat men zich gehoord voelt (en bij voorkeur ook zorgen dat men echt gehoord wordt).
Als de toekomstige buren niet weten wat er gaat gebeuren of wie jij nou eigenlijk bent is de kans op procedures en dwarsliggen fors groter.
Maar helaas is dat niet in alle gevallen voldoende of zelfs maar helpend. In een eerder bouwproject kreeg de gemeente iets van 56 zienswijzen binnen n.a.v. onze bouwplannen

@Piet91 had het bij jullie geholpen als er niet begonnen was met bouwen in die 6 weken termijn?
@RUFFNECK Paladin ken ik niet, Theben is een grote club in dit soort materiaal. Maar voor het schakelen van je tuinverlichting is dit echt totaal niet boeiend. Als tweaker kan je dit ook prima zelf maken met een super simpele schakeling aan je server, Raspberry Pi of Arduino.
Het instellen van zo'n astroklok is een kwestie van de handleiding lezen, daar moet je wel uit komen

Zelf inregelen lijkt met niet zo lastig.RUFFNECK schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 11:13:
Even terugkomend op de astroklok, iemand ervaring met de merken Theben en Paladin? Mijn elektricien doet 'vanuit huis' Theben, maar deze is zo'n 80 eur (ex.btw) duurder. Ik snap dat in verhouding tot het geheel dit niks voorstelt, maar ben toch benieuwd naar evt. ervaringen.En hoe moeilijk zijn die dingen zelf in te regelen?
Wat ik wel "grappig" vind is dat je met dit soort bedragen makkelijk over geld praat. 80,- op een klok van 200,- is veel geld, maar het valt helemaal in het niet bij de andere bedragen.
Hoe doen jullie dat? Zorgen dat je toch op de kleintje blijft letten?
Met gestrekt been.
Paladin al meermalig mee gewerkt en bevalt mij tot dusverre goedRUFFNECK schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 11:13:
Even terugkomend op de astroklok, iemand ervaring met de merken Theben en Paladin? Mijn elektricien doet 'vanuit huis' Theben, maar deze is zo'n 80 eur (ex.btw) duurder. Ik snap dat in verhouding tot het geheel dit niks voorstelt, maar ben toch benieuwd naar evt. ervaringen.En hoe moeilijk zijn die dingen zelf in te regelen?

Evt. heb je ook nog Grasslin tijdsgestuurde klokken

Wil je trouwens ook nog een overrule schakelaar voor je (buiten)verlichting?
Kan me voorstellen dat je bv. de tijdklok instelt op 19.30u (met verloop van zonsondergang) en dat hij uitgaat om b.v. 23.30u, maar dat je bv. als je visite hebt de lampen ook gewoon ingeschakeld kunt laten d.m.v. een schakelaar omdat het toch later wordt dan 23.30u

Overleg dat evt. even met je installateur, is niet zo moeilijk te realiseren, maar mogelijk wel handig.
Net als dat je dan natuurlijk je verlichting eerder aan kunt zetten (dan de ingestelde tijd)

P.S. misschien dan voor die schakelaar wel handig dat hierop goed weer gegeven is dat deze aan is/staat dus d.m.v. 1/0 of zo'n schakelaar met glimlampje erin
Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!
Dat zeg ik dus ook, valt helemaal in het niet bij een huis van meer dan 5 ton, maar voor mij is het ook meer een stukje leren en begrijpen, ook om leveranciers te kunnen 'challengen'. Als ik op alles maar klakkeloos 'ja en amen' zou zeggen lijkt me ook niet goedartbij schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 11:21:
[...]
Zelf inregelen lijkt met niet zo lastig.
Wat ik wel "grappig" vind is dat je met dit soort bedragen makkelijk over geld praat. 80,- op een klok van 200,- is veel geld, maar het valt helemaal in het niet bij de andere bedragen.
Hoe doen jullie dat? Zorgen dat je toch op de kleintje blijft letten?

Als ik al de besparingen verwerk in m'n excel lijstje, dan zie ik gelukkig waar ik het voor doe

bartvb schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 11:15:
@Piet91 had het bij jullie geholpen als er niet begonnen was met bouwen in die 6 weken termijn?
bartvb schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 11:15:
Wat mij in het voortraject al wel geleerd hebben; communicatie, communicatie, communicatie, communicatie.
Met de gemeente natuurlijk, maar ook met de omwonende. Ben duidelijk over wat je van plan bent, wanneer je dat gaat doen, luister naar de omgeving, geef aan waar ze terecht kunnen met vragen en klachten, etc, etc. Vooral zorgen dat men zich gehoord voelt (en bij voorkeur ook zorgen dat men echt gehoord wordt).
Als de toekomstige buren niet weten wat er gaat gebeuren of wie jij nou eigenlijk bent is de kans op procedures en dwarsliggen fors groter.
Nee, als je het dringend vind moet je het werk laten stil leggen. Als je dat niet doet, worden je argumenten minder zwaarwegend.artbij schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 10:44:
[...]
Binnen 6 weken een brief sturen, dat is toch hetzelfde of er nu wel of niet begonnen is?
Wij wonen zelf in de zelfde stad natuurlijk.RUFFNECK schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 10:10:
[...]
Ik ga er van uit dat als er officieel bezwaar wordt ingediend, eea ook wel officieel moet worden onderzocht? Met de kans dat je idd moet stoppen als je al bezig bent en daar hebben meeste aannemers ook geen zin.
Maar los van de aannemers willen sommige hypotheekverstrekkers ook pas laten passeren na deze 6 weken..dus komt er nog een week ofzo bij wellicht als je de notaris een beetje te laat inplant
[...]
Klopt, wij kregen in de 7e week dit bericht..echter de vergunning was binnen 2,5 week daarna rond, dus hoeft niet 14 weken te duren
Waar wij willen bouwen is een losse groenstrook tussen bestaande huizen in een wijk.
Achterkant is een strook met bomen/beplanting Voorkant is waterstrook.
Maar in bestemming plan staat er al jaren dat er bebouwing komt, dus dat konden mensen weten..
Bezwaar zal niet komen in die 6 weken schat ik dus in, en voor mensen die al een vergunning hebben hoor ik dat ook niet.
De 6 weken die er extra bij komen is wel bij de nieuwe buren. Niet altijd 6 weken, maar eigenlijk nooit binnen de standaard 8 weken.
Voor hypotheek moet ik nu wel bouwplan en zelfs een taxatie over bouwplan en bestaande huis indienen.
Die willen toch wel enige zekerheid.
Verder kun je de brond van de gemeente pas kopen als je omgevings vergunning hebt (wellicht als je genoeg geld hebt om het zonder hypotheek te doen ook wel eerder)
Dus het is vergunning binnen, dan hypotheek passeren, en dan grond passeren en daarna bouwen.
Als je begint op de grond voor dat moment komt er BTW bij...
@artbij zeker op de kleintjes letten. Goed budgetteren, excel for the win. Al die tientjes tellen echt bijzonder snel op, al helemaal als je dit bij iedere beslissing doet.
Maar hier is het belangrijkste criterium tijd. Als ik 3 uur uitzoeken, bellen en zoeken nodig heb om mogelijk 50 euro te besparen dan doe ik dat natuurlijk niet. Verder zijn er een aantal zaken die ik zeker goed wil hebben maar bij een hele hoop onderdelen is goed, goed genoeg.
@jacovn die BTW komt er sinds 1 januari sowieso bij.
Echt ?bartvb schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 11:44:
@jacovn die BTW komt er sinds 1 januari sowieso bij.
Waar kan ik dat nalezen, want ze houden me nog steeds voor dat ik niet mag beginnen voor de overdracht.
edit: hier dus: https://www.zelfbouwinned...w-of-overdrachtsbelasting
Hmm 30K extra aftikken aan BTW, f*cking staat, ga ze wel terugnaaien als ik dat kan.
[Voor 24% gewijzigd door jacovn op 12-07-2017 11:48]
Ik heb zelf in 2014 al de grond gekocht met een kleine hypotheek, bouwen en de hypotheek voor het bouwdepot zijn pas dit jaar geregeld.
Met gestrekt been.
Weet je het wel zeker? Voor zover ik weet zijn de prijzen die de kavelwinkel in Almere hanteert (ook op de kavelkaart) al inclusief 21% omzetbelasting. Bij mij was dit in elk geval wel al zo en staat ook zo op de koopovereenkomst.jacovn schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 11:46:
[...]
Echt ?
Waar kan ik dat nalezen, want ze houden me nog steeds voor dat ik niet mag beginnen voor de overdracht.
edit: hier dus: https://www.zelfbouwinned...w-of-overdrachtsbelasting
Hmm 30K extra aftikken aan BTW, f*cking staat, ga ze wel terugnaaien als ik dat kan.
Het woord BTW komt niet voor op concept wat ik heb (en getekend heb)RUFFNECK schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 12:04:
[...]
Weet je het wel zeker? Voor zover ik weet zijn de prijzen die de kavelwinkel in Almere hanteert (ook op de kavelkaart) al inclusief 21% omzetbelasting. Bij mij was dit in elk geval wel al zo en staat ook zo op de koopovereenkomst.
Wel staat er:
Artikel 2: Koop prijs
1 de koopprijs bedraagt: xxxxx (zegge bla bla bla) vrijgesteld van overdrachts- en omzetbelasting
Dus ik nam aan dat ik xxxxx als bedrag moet betalen en niet meer. (geen 6 en geen 21%)
Verder staat er nog een stuk dat zegt:
Neemt koper de kavel dealnietemin toch eerder in gebruik dan dat notariaal transport heeft plaatsgevonden, dan handelt hij daarmee in strijd met deze overeenkomst en vervalt de vrijstelling van overdrachts- en omzetbelasting. Verkoper is dan genoodzaakt de kavel belast met 21% BTW te leveren.
Dus dat is in lijn met wat ze me voorgehouden hebben. We hebben ook toestemming moeten vragen aan gemeente om sondering vooraf te doen. .
k.k. = exclusief BTW.
Let erop dat de regelgeving omtrent bouwterreinen (BTW) per 1-1-2017 veel strenger is geworden. Een bouwer die wat grond koopt is bijna per definitie al de klos. Dus kopen voor woonbestemming of bouwplan is 6% OB. Huis kopen, passeren en dan pas slopen is 2% OB, maar een grasveld of akker met bouwplan of bestemming kopen is 21% BTW.
Almere is een speciaal geval. Die koopt grond van Domeinen/Rijksgebouwendienst en is dus niet BTW-belast. Bij herontwikkelde wijken betaal je overigens wel BTW.
@Grolsch Altijd opletten, ook gemeentes handelen met VON/k.k. en incl/excl. BTW door elkaar.
[Voor 25% gewijzigd door Señor Sjon op 12-07-2017 12:19]
Apart dat sommige wijken vrijgesteld zijn hiervan?...Anyways, voor ons was het dus in dat op zich geen lelijke verassing, aangezien het vanaf het begin dus incl. de btw was.jacovn schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 12:15:
[...]
Het woord BTW komt niet voor op concept wat ik heb (en getekend heb)
Wel staat er:
Artikel 2: Koop prijs
1 de koopprijs bedraagt: xxxxx (zegge bla bla bla) vrijgesteld van overdrachts- en omzetbelasting
Dus ik nam aan dat ik xxxxx als bedrag moet betalen en niet meer. (geen 6 en geen 21%)
Verder staat er nog een stuk dat zegt:
Neemt koper de kavel dealnietemin toch eerder in gebruik dan dat notariaal transport heeft plaatsgevonden, dan handelt hij daarmee in strijd met deze overeenkomst en vervalt de vrijstelling van overdrachts- en omzetbelasting. Verkoper is dan genoodzaakt de kavel belast met 21% BTW te leveren.
Dus dat is in lijn met wat ze me voorgehouden hebben. We hebben ook toestemming moeten vragen aan gemeente om sondering vooraf te doen. .
edit: ik zie het al:
Wel balen zo dan idd...De grondprijs van de kavel is vastgesteld door de gemeente en staat op de digitale kavelkaart en de
reservering- en koopovereenkomst. De grondprijs is vrijgesteld van omzetbelasting (BTW) en
overdrachtsbelasting, behalve in Overgooi en De Laren in Almere Haven.
[Voor 12% gewijzigd door RUFFNECK op 12-07-2017 12:21]
I was born intelligent - education ruined me
In de wijk hier is het zelfs zo dat het onderhand per kavel verschilt (verschillende eigenaren, faillissementen etc), das lekker vergelijken danRUFFNECK schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 12:18:
[...]
Apart dat sommige wijken vrijgesteld zijn hiervan?...Anyways, voor ons was het dus in dat op zich geen lelijke verassing, aangezien het vanaf het begin dus incl. de btw was.
Wel balen zo dan idd...
Daarom vermelde ik ook het woord "meestal" in mijn tekstSeñor Sjon schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 12:18:
@Grolsch Altijd opletten, ook gemeentes handelen met VON/k.k. en incl/excl. BTW door elkaar.

Trouwens wel gek @jacovn dat dit nu als een soort "schrik" over je heen komt, dit had je al lang moeten weten

Bij ons destijds (2016) dezelfde discussie gehad, particulier verkocht de grond aan ons.
Uiteindelijke geen BTW hoeven te betalen (heb ik vast laten leggen in de aktes door verkopende partij om zekerheid te krijgen) maar wel overdrachtbelasting (6%)
Als ik nu hetzelfde zou doen hadden we 21% BTW moeten betalen (En geen overdrachtsbelasting), toch een tegenvaller van meer als 10K ( kun je veel buitenschakelaars voor kopen

Ik ken zelfs bij ons in het dorp een voorbeeld van erfgenamen (moeders was uit de tijd) die het huis van moeders wouden verkopen. Het huis was een sloophuis, dus moest eraf.
Ze vroegen 200K, zou normaal gesproken dus 2% overdracht belasting zijn dus 4K belasting.
Nu konden ze het slecht verkopen, dus hebben ze besloten in de vrije tijd de woning er alvast af te halen en er bouwgrond van te maken. +- 10K aan kosten gemaakt, en de overdracht belasting werd spontaan 6% (12K dus) i.p.v. 2%

Dus ipv 204K waren ze nu 222K kwijt, dus altijd goed nadenken voordat je wat doet.

Ik vind de zijgevel richting bijkeuken wel erg kaal.
@Grolsch Dan hebben ze nog mazzel gehad.

Als ze dit grapje anno 2017 hadden gedaan hadden ze inderdaad 21% belasting moeten betalenSeñor Sjon schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 12:28:
@mistaoutlaw Je WC beneden zou ik spiegelen, dan zitten de schachten boven elkaar en klopt de WC ook weer met de toegankelijkheid.
Ik vind de zijgevel richting bijkeuken wel erg kaal.
@Grolsch Dan hebben ze nog mazzel gehad.Je kan ook BTW krijgen als het als bouwterrein wordt aangemerkt.

Vraag me wel af wat je aan opbergruimte hebt? En waar laat je je fietsen?
Al voor 2017 getekent voor reservering van de bouw grond.RUFFNECK schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 12:30:
Ik neem aan dat in @jacovn 's geval ze zich moeten houden aan de reeds getekende (voor)overeenkomst? Anders hadden ze hem ook wel geinformeerd, lijkt me...
Nu net officieel getekent voor de koop

Nee het is in Almere Buiten Striphelden voor ons.Señor Sjon schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 14:26:
Het moment van overdracht is leidend voor OB/BTW.Maar als je in Poort zit, dan zit je meestal wel goed.
@bartvb Klopt, de opbergruimte is vrij beperkt. Minder materialistisch worden...? we gaan het proberenbartvb schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 13:48:
@mistaoutlaw Nice! Ziet er erg goed en goed doordacht uit :j
Vraag me wel af wat je aan opbergruimte hebt? En waar laat je je fietsen?

- Kasten op alle slaapkamers
- Trapkast onder de trap
- bijkeuken
- kast in de woonkamer
- berging buiten voor tuinspullen & de fietsen
Een trapkast is altijd wel wat jammer voor het ruimtelijk effect. Veel commentaar heb ik bij the-edge al gegeven en dat geld ook wel voor jouw woning. De entree is zo een ruimtevretende 'tunnel' die ik persoonlijk wat zonde van de ruimte vindt.
Je woonkamer is ook te donker. Waar je in de keuken veel (indirect) daglicht hebt, heb je in de woonkamer één smal raam op west en een raam onder de overkapping op zuid.
Wellicht een lichtstraat ter grootte van een trap opnemen op de verdieping. Dan kan je ooit nog een zolder maken als het bestemmingsplan dat toestaat.

Wel, ik las dat het per 1/1 2017 veranderd was en het was me in 2016 verteld. Dus ik zag al een 30K€ budget overschreiding erbij komen. Dat was inderdaad schrikken.Grolsch schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 12:26:
Trouwens wel gek @jacovn dat dit nu als een soort "schrik" over je heen komt, dit had je al lang moeten weten
Maar @Señor Sjon heeft het uitgelegd waarom het zo is. Gewoon niets aan de grond doen en dan hoef je niets anders te betalen dan wat je verteld is.
De aannemer die ook de panden er naast bouwt had wel graag ook palen geslagen, maar dat worden dan erg dure..
Ik gebruik een Eltako astroklok, werkt perfect, heeft ook 2 kanalen om te sturen.RUFFNECK schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 11:13:
Anders zou je nog kunnen kijken naar een Siemens Logo!, daar kan je nog met weer gecompliceerde sturing mee doen.
@artbij Over op de kleintjes letten, een voorbeeld;
De dimmodules die mij aangeboden werden door de leverancier van m'n elektramateriaal waren 2x zo duur als ik deze zelf kon inkopen. Bij 15 gedimde kringen kwam dat op een verschil van 450€ excl BTW.
Omdat ik begrijp dat iemand z'n marge moet hebben, en ik graag wilde dat hij ze inbouwde in de kast die hij ging leveren heb ik afgesproken de modules zelf aan te leveren, een 10€ per stuk te betalen om ze in de kast te klikken. Iedereen tevreden.
Je moet wel op die kleintjes letten, een paar keer zo'n grapje, en je bespaart weer 1000€. Die kan je dan weer mooi gebruiken om toch net weer een mooier stukje afwerking te kiezen.
[Voor 34% gewijzigd door Rtificial op 13-07-2017 07:47]
Volgens mij zit het anders, want aannemers verkopen de grond ook altijd v.o.n. Die betalen misschien wel BTW, maar die krijgen ze ook terug, omdat bedrijven de ontvangen B.T.W. met de betaalde B.T.W. mogen verrekenen.jacovn schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 07:00:
[...]
Wel, ik las dat het per 1/1 2017 veranderd was en het was me in 2016 verteld. Dus ik zag al een 30K€ budget overschreiding erbij komen. Dat was inderdaad schrikken.
Maar @Señor Sjon heeft het uitgelegd waarom het zo is. Gewoon niets aan de grond doen en dan hoef je niets anders te betalen dan wat je verteld is.
De aannemer die ook de panden er naast bouwt had wel graag ook palen geslagen, maar dat worden dan erg dure..
Dat niets aan de grond doen heeft er ook niet zoveel mee te maken.
Een kavel wordt al "bouwrijp" genoemd als er een weg naar toe loopt en er NUTS aansluitingen in de buurt zijn.
Normaal gesproken verkopen projectontwikkelaars/aannemers/gemeentes nieuwbouwwoningen / bouwgrond altijd v.o.n., je moet alleen oppassen als je bouwgrond van een particulier koopt.
Wat er wel veranderd is, is dat particulieren voor 01-01-2017 grond mochten verkopen en dan 6% overdrachtsbelasting van toepassing was. Dit is nu 21% BTW geworden.
Tenminste, dat is wat mij is bij gebleven, als er afgelopen jaar zoveel is veranderd dat bovenstaande verkeerd is, hoor ik het graag

[Voor 6% gewijzigd door Grolsch op 13-07-2017 07:54]
Ik zet dit verhaal op de todo voor de OP, voor veel mensen kan het de eerste budgettaire tegenvaller zijn.

Ik wil dat best even uitzoeken voor de OP. Want ik hen het anders gelezen dan dat jij het schrijft. Ik dacht dat bouwbestemming genoeg was voor 21%.Señor Sjon schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 09:15:
Het ligt aan de bestemming. Als je een weiland koopt, is het nog steeds 6%. Vroeger was zelfs daar nog een vrijstelling voor als er 10 jaar geen herbestemming plaats vond, maar die regeling is geschrapt. Staat er een bouwhek, ligt er een bouwweg of gaat er nuts heen? Goede kans dat de belastingdienst het al als bouwterrein aan gaat merken.
Ik zet dit verhaal op de todo voor de OP, voor veel mensen kan het de eerste budgettaire tegenvaller zijn.
Met gestrekt been.
Wij hebben in december 2016 nog net in overdrachtsbelasting kunnen kopen. Omdat er geen werkzaamheden nodig waren voor onze kavel.
The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?
Daarom heb ik het over weiland. Dan zit er een gras- of agrarische bestemming op.artbij schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 09:45:
[...]
Ik wil dat best even uitzoeken voor de OP. Want ik hen het anders gelezen dan dat jij het schrijft. Ik dacht dat bouwbestemming genoeg was voor 21%.
We hebben gisteren de offerte met de aannemer getekend.mistaoutlaw schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 12:20:
***members only***
Vandaag de omgevingsvergunning indienen.
Voorlopige planning is start bouw in week 49 met oplevering voor de bouwvak van 2018!

Blijkbaar wordt voor de qualityflow de hr eco 3 vervangen door de hr eco 300 unit.
http://zakelijk.ithodaald...ctblad20hru20eco20300.pdf
Deze lijkt bijna de helft zuiniger, echter de druk die het ding kan leveren is wel lager.
Nu ben ik niet gehinderd door veel kennis op dit gebied, maar de referentie druk is 50 pascal in de bovenstaande pdf.
Als je de druk grafiek van de oude en nieuwe unit vergelijkt valt me op dat bij lagere volumes de oude unit meer druk levert. 40 tegen 12 als voorbeeld.
Kan iemand vertellen hoe je dit moet zien in de praktijk als zo een unit aan een plenum hangt met 8 kanalen en daar dan minimaal op moet ventileren ? Is het drukverschil dan erg belangrijk ?

Ook op lagere volumes is het verbruik min of meer de helft. Dus dat is mooi meegenomen. De vraag is meer of het met aanmerkelijk mindere druk op lage volumes net zo goed werkt. Ik neem aan van wel als Itho dit product vervangt, anders schieten ze zichzelf in de voet.
Gefeliciteerd, mooi vooruitzicht!mistaoutlaw schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 06:05:
We hebben gisteren de offerte met de aannemer getekend.
Vandaag de omgevingsvergunning indienen.
Voorlopige planning is start bouw in week 49 met oplevering voor de bouwvak van 2018!
Ze gaan gerichter ventileren, waardoor de capaciteit niet zo hoog hoeft te zijn. Ook maakt ie volgens het label 5 dB minder geluid en je vergelijkt de prijzen met een uitlopende product vs de adviesprijs. Dus 2100 vs 1400 is het eerder. Dan nog is het verschil in prijs wel fors. Maar je krijgt er wel 10kg meer apparaat voor.jacovn schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 09:28:
Ik snap de verbetering ook wel al gaat het wel van 1700 naar 2200€ helaas. (De oude nu voor €888 of zo te koop)
Ook op lagere volumes is het verbruik min of meer de helft. Dus dat is mooi meegenomen. De vraag is meer of het met aanmerkelijk mindere druk op lage volumes net zo goed werkt. Ik neem aan van wel als Itho dit product vervangt, anders schieten ze zichzelf in de voet.

Mijn vrouw en ik willen een huis gaan bouwen. We hebben een bouwkavel op het oog van 375m2 (ong 13m breed x 28m diep). De kavel ligt midden in een woonwijk in de regio Eindhoven, perfecte ligging! De totale kosten voor de bouwkavel en bouwen woning zal maximaal €370.000 mogen bedragen. De bouwkavel kost €170.000, dus dat betekent dat er €200.000 overblijft voor het bouwen. Het huis hoeft niet groot te zijn en zal het ook niet worden.
Onze 'eisen':
Casco of gedeeltelijk Casco oplevering
Jaren '30 bouwstijl
Grootte ongeveer 7m breed x 11m diep
2 woonlagen en kap
minimaal 3 slaapkamers en zolder
Garage aanbouw
Erker aan voorkant
Nu kan ik me de eerste vragen en bedenkingen al voorstellen. Hoe wil je dat doen voor dit budget? Onmogelijk! etc...
Nu ben ik mij een beetje gaan inlezen over Prefab bouwen en kwam ik op verschillende websites van bouwers die een woning voor onder de 2 ton (Casco of gedeeltelijk Casco) aanbieden. Ik heb in mijn familie- en vriendenkring vele handige klussers en vakmensen die de afwerking zouden kunnen doen. Zelf ben ik ook vrij handig, dus ben niet bang om wat mee te bouwen om de kosten te drukken.
Wie heeft ervaring met Prefab bouwen en wilt graag zijn ervaringen delen? Wat zijn de do's and don'ts? Waar moeten we echt rekening mee houden? Wat zijn de valkuilen? Is het überhaupt veel goedkoper als traditioneel bouwen? etc...
Veel vragen, maar dit is allemaal nieuw voor ons en Prefab lijkt een mogelijkheid te zijn om relatief goedkoop een woning te bouwen.
Alvast bedankt voor de reacties!
Groetjes vrefos
[Voor 3% gewijzigd door vrefos op 14-07-2017 10:42]
Lees "ffe" deel 1 van deze reeks daar staat genoeg over prefab.vrefos schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 10:38:
Goeiemorgen allemaal,
Mijn vrouw en ik willen een huis gaan bouwen. We hebben een bouwkavel op het oog van 375m2 (ong 13m breed x 28m diep). De kavel ligt midden in een woonwijk in de regio Eindhoven, perfecte ligging! De totale kosten voor de bouwkavel en bouwen woning zal maximaal €370.000 mogen bedragen. De bouwkavel kost €170.000, dus dat betekent dat er €200.000 overblijft voor het bouwen. Het huis hoeft niet groot te zijn en zal het ook niet worden.
Onze 'eisen':
Jaren '30 bouwstijl
2 woonlagen en kap
Garage aanbouw
Erker aan voorkant
Nu kan ik me de eerste vragen en bedenkingen al voorstellen. Hoe wil je dat doen voor dit budget? Onmogelijk! etc...
Nu ben ik mij een beetje gaan inlezen over Prefab bouwen en kwam ik op verschillende websites van bouwers die een woning voor onder de 2 ton (Casco of gedeeltelijk Casco) aanbieden. Ik heb in mijn familie- en vriendenkring vele handige klussers en vakmensen die de afwerking zouden kunnen doen. Zelf ben ik ook vrij handig, dus ben niet bang om wat mee te bouwen om de kosten te drukken.
Wie heeft ervaring met Prefab bouwen en wilt graag zijn ervaringen delen? Wat zijn de do's and don'ts? Waar moeten we echt rekening mee houden? Wat zijn de valkuilen? Is het überhaupt veel goedkoper als traditioneel bouwen? etc...
Veel vragen, maar dit is allemaal nieuw voor ons en Prefab lijkt een mogelijkheid te zijn om relatief goedkoop een woning te bouwen.
Groetjes vrefos
Daarnaast kun je op de sites van de bouwers exact zien na 10 muisklikken of het e.a. in je budget past. En ik kan je vertellen dat het lastig zal worden....
Met gestrekt been.
Op de site van Groothuisbouw kun je online een prijs berekenen. De GH1 in afmeting 6,8x11,1m kost in de basis 176K casco (huis aan de buitenkant voorzien van metselwerk, dakpannen en ramen). De gevraagde opties garage en erker aan de bovenzijde zorgen voor een totaalprijs van 214K casco. De woning is dan van binnen helemaal leeg. Je moet dus zelf tussenmuren plaatsen, elektra en leidingwerk regelen, afwerkvloeren storten, badkamer en keuken plaatsen en daarna nog gaan afwerken (muren en plafonds verven, vloeren leggen, gordijnen oid ophangen), terwijl de casco prijs al hoger is dan je budget. Casco klinkt leuk en lijkt een grote besparing, maar de benodigde materialen zul je wel moeten kopen. Je bespaart alleen op arbeid. Ik weet niet of je ook moet heien, maar dat kost ook een paar duizend euro.
Is 370K trouwens je totale budget of puur het budget voor het huis en heb je nog een apart budget voor hypotheekkosten, notariskosten, aansluiting nutsvoorzieningen, aansluiting riool, omgevingsvergunning en aankleding van het huis?
Bij Selekthuis hebben ze de Monte Moro (7.15x10.15) vanaf 142K casco. Vergroten naar 11m en inclusief erker en garage zal de prijs ook in de buurt komen van Groothuisbouw, maar waarschijnlijk wel iets lager.
Als je de woning lager maakt (1 woonlaag + zolder) dan wordt het wat makkerlijk om binnen je budget een woning te realiseren.
Edit. Je kunt eens kijken bij www.endurowoningen.nl. Ik heb er persoonlijk geen ervaringen mee, maar op de site wordt een woning met 2 woonlagen en zolder van 7,5x10,3 aangeboden voor 188K sleutelklaar. Misschien dat je daar met casco oplevering je wensen kunt uitvoeren. Maar zoals gezegd, maak eerst een goede berekening, want alle materialen die je nodig hebt om van een leeg casco naar een volledige woning te komen zijn niet gratis.
[Voor 21% gewijzigd door Sturgeon22 op 14-07-2017 14:38]
Dat was inderdaad ook mijn vraag en ook of je budget alleen voor het casco is of voor het geheel (tot sleutelklaar niveau).Sturgeon22 schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 14:31:
@vrefos Bedoel je prefab of bedoel je cataloguswoning?
Wij bouwen een huis van 10,5*8 twee lagen met zadeldak + garage en gaan ruim over dat budget heen voor een sleutelklare woning.
Overigens vind ik zelf bij die afmetingen de zin "Het huis hoeft niet groot te zijn en zal het ook niet worden." niet helemaal passen, je hebt het al snel over meer dan 700m3 bij die afmetingen (als het al niet meer dan 800m3 is) en dat is vergeleken bij het gemiddelde huis in NL echt wel groot.
Wel leuk dat je zo'n mooie locatie hebt kunnen vinden. Als je echt veel zelf wilt doen zou je eens kunnen kijken bij http://www.bouwzelfeenhuis.nl/. Hebben kennisen van ons gedaan op die manier maar het vraagt wel hééél erg veel tijd en doorzettingsvermogen (en vrienden/familie).
Rtificial heeft dacht ik met http://www.scotframe.co.uk/ prefab gebouwd. Je zou eens naar zijn bouwblog kunnen zoeken. Zo uit mijn hoofd heeft hij casco gebouwd en was alles bij elkaar +/- 200k kwijt. Wel voor een aanmerkelijk kleiner huis dan wat jij nu gepland hebt. Bovendien in Belgie waar zelf afbouwen een stuk gebruikelijker is en al een tijdje geleden (prijzen zijn inmiddels gestegen). Maar hij kan je er zelf vast meer over vertellenvrefos schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 10:38:
Goeiemorgen allemaal,
Onze 'eisen':
Jaren '30 bouwstijl
2 woonlagen en kap
Garage aanbouw
Erker aan voorkant
Groetjes vrefos

zoals
- toiletten/badkamer boven elkaar voor gunstig leidingwerk
- muren die logisch op elkaar aansluiten
- technische ruimte efficiënt positioneren
of maakt dit in de praktijk niet veel uit?
Ik denk dat dit vooral het zelf afbouwen makkelijker / sneller maakt. Die paar meter extra leiding zal h'm de kosten niet in zitten. Idem voor de keuze van houtskeletbouw vs massief. Leidingspouw en verlaagd plafond voor ventilatiekanalen b.v.cky schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 15:58:
Ik heb geen praktijk ervaring, maar wanneer je bij het ontwerp van het huis al rekening houd met de bouwkosten moet er toch ook behoorlijk wat te besparen zijn. en inderdaad casco en veel zelf doen.
zoals
- toiletten/badkamer boven elkaar voor gunstig leidingwerk
- muren die logisch op elkaar aansluiten
- technische ruimte efficiënt positioneren
of maakt dit in de praktijk niet veel uit?
Komt het dan echt altijd uit op m3 of m3 wat de prijs bepaald? Als ik een groot huis wil laten bouwen met veel grote open ruimtes is dat aan materiaal duurder maar scheelt weer op arbeid. Een klein huis wat complex is in de bouw bespaard weer op materiaal maar is weer meer in arbeid?Zygapophysis schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 16:04:
[...]
Ik denk dat dit vooral het zelf afbouwen makkelijker / sneller maakt. Die paar meter extra leiding zal h'm de kosten niet in zitten. Idem voor de keuze van houtskeletbouw vs massief. Leidingspouw en verlaagd plafond voor ventilatiekanalen b.v.
Bekijk deze maar: https://www.bouwbedrijfhof.nl/projecten/woning-flyers/ voor €194,5K afgebouwd. Bij deels casco kan er nog wat af. Collega Kuin biedt soortgelijke woningen ook aan. Werden een jaar geleden voor 15K minder aangeboden.
Exclusief:Jipsy schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 17:10:
@vrefos
Bekijk deze maar: https://www.bouwbedrijfhof.nl/projecten/woning-flyers/ voor €194,5K afgebouwd. Bij deels casco kan er nog wat af. Collega Kuin biedt soortgelijke woningen ook aan. Werden een jaar geleden voor 15K minder aangeboden.
- aankoop bouwgrond, evt. bouwrijp maken, legeskosten, notariskosten
- bodemonderzoek, evt. geluidsrapport
- nutsvoorzieningen: aansluitkosten gas, water, elektra, telefoon, c.a.i. stadsverwarming
en leveren van een stadsverwarming- unit
- riool vanaf 1 m1
voorbij voorgevel tot in het gemeenteriool en aansluiting op het gemeenteriool
- aan- en afvoeren grond
- aanvullen van de funderingssleuven / grond rondom de woning
- drainage
- straatwerk, tuinaanleg, erfafscheiding
- binnenschilderwerk
- keuken
Komt dus nog het een en ander bij..... Zit dus ook geen cv/wp bij. Tel er maar 50 a 60k bij op.
Met gestrekt been.
Uiteraard is het geen binaire keuzen. Wanneer je, bij een gelijk aantal m2, voor een "standaard" ontwerp met dito indeling gaat is dat uiteraard goedkoper dan wanneer je custom oplossingen wilt voor een fancy design of bouwkundige constructies. Maar dat is wel iets anders dan optimaliseren van leidingverloop en muren die op elkaar aansluiten.cky schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 16:09:
[...]
Komt het dan echt altijd uit op m3 of m3 wat de prijs bepaald? Als ik een groot huis wil laten bouwen met veel grote open ruimtes is dat aan materiaal duurder maar scheelt weer op arbeid. Een klein huis wat complex is in de bouw bespaard weer op materiaal maar is weer meer in arbeid?
Maar zoals al vaker aangeven is, prijs per m3 of m2 zegt niet zoveel. Een groot huis zal een lagere prijs merr m2 / m3 hebben dan een klein huis. Afwerkingsniveau is ook niet iets dat je vangt met een m2 prijs.
Bedankt voor de informatie! Endurowoningen komen helaas niet in de regio Eindhoven. Selekthuis en Groothuisbouw wel. Prefab had/heeft mijn voorkeur vanwege de lagere kosten, waardoor het eea wel te realiseren is in ons budget. Traditionele bouw is ook een optie gezien onze extra wensen, waardoor de kosten misschien lager uitvallen dan bij Prefab. Het gaat er om dat de kosten tot 200.000 worden beperkt. Dit is eigenlijk wel onze max, dus sleutelklaar. Daarnaast hebben we nog wel een potje voor de extra kosten zoals beschreven (hypotheek, belastingen, vergunningen, etc)Sturgeon22 schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 14:31:
@vrefos Bedoel je prefab of bedoel je cataloguswoning?
Op de site van Groothuisbouw kun je online een prijs berekenen. De GH1 in afmeting 6,8x11,1m kost in de basis 176K casco (huis aan de buitenkant voorzien van metselwerk, dakpannen en ramen). De gevraagde opties garage en erker aan de bovenzijde zorgen voor een totaalprijs van 214K casco. De woning is dan van binnen helemaal leeg. Je moet dus zelf tussenmuren plaatsen, elektra en leidingwerk regelen, afwerkvloeren storten, badkamer en keuken plaatsen en daarna nog gaan afwerken (muren en plafonds verven, vloeren leggen, gordijnen oid ophangen), terwijl de casco prijs al hoger is dan je budget. Casco klinkt leuk en lijkt een grote besparing, maar de benodigde materialen zul je wel moeten kopen. Je bespaart alleen op arbeid. Ik weet niet of je ook moet heien, maar dat kost ook een paar duizend euro.
Is 370K trouwens je totale budget of puur het budget voor het huis en heb je nog een apart budget voor hypotheekkosten, notariskosten, aansluiting nutsvoorzieningen, aansluiting riool, omgevingsvergunning en aankleding van het huis?
Bij Selekthuis hebben ze de Monte Moro (7.15x10.15) vanaf 142K casco. Vergroten naar 11m en inclusief erker en garage zal de prijs ook in de buurt komen van Groothuisbouw, maar waarschijnlijk wel iets lager.
Als je de woning lager maakt (1 woonlaag + zolder) dan wordt het wat makkerlijk om binnen je budget een woning te realiseren.
Edit. Je kunt eens kijken bij www.endurowoningen.nl. Ik heb er persoonlijk geen ervaringen mee, maar op de site wordt een woning met 2 woonlagen en zolder van 7,5x10,3 aangeboden voor 188K sleutelklaar. Misschien dat je daar met casco oplevering je wensen kunt uitvoeren. Maar zoals gezegd, maak eerst een goede berekening, want alle materialen die je nodig hebt om van een leeg casco naar een volledige woning te komen zijn niet gratis.
Misschien is het een optie om de woning 1 woonlaag + zolder te maken. Dat scheelt aanzienlijk in kosten. We wilden eigenlijk een woning met 3 slaapkamers en de mogelijkheid om de zolder in de toekomst om te bouwen tot 4de slaapkamer.
Ben erg benieuwd hoe je bovenstaande wilt gaan doen.vrefos schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 20:24:
[...]
Bedankt voor de informatie! Endurowoningen komen helaas niet in de regio Eindhoven. Selekthuis en Groothuisbouw wel. Prefab had/heeft mijn voorkeur vanwege de lagere kosten, waardoor het eea wel te realiseren is in ons budget. Traditionele bouw is ook een optie gezien onze extra wensen, waardoor de kosten misschien lager uitvallen dan bij Prefab. Het gaat er om dat de kosten tot 200.000 worden beperkt. Dit is eigenlijk wel onze max, dus sleutelklaar. Daarnaast hebben we nog wel een potje voor de extra kosten zoals beschreven (hypotheek, belastingen, vergunningen, etc)
Misschien is het een optie om de woning 1 woonlaag + zolder te maken. Dat scheelt aanzienlijk in kosten. We wilden eigenlijk een woning met 3 slaapkamers en de mogelijkheid om de zolder in de toekomst om te bouwen tot 4de slaapkamer.
Met gestrekt been.
Gefeliciteerd! Tof!mistaoutlaw schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 06:05:
[...]
We hebben gisteren de offerte met de aannemer getekend.
Hoe heb je de aannemer gevonden? En welke regio ga je bouwen?
Tevreden over prijs en startdatum?
[Voor 3% gewijzigd door bartvb op 14-07-2017 20:39]
Met de meerwerk lijst tikt het overigens wel snel aan omhoog..Jipsy schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 17:10:
@vrefos
Had ooit een meerwerk prijslijst gevonden van cj hof, maar kan hem zo niet meer vinden.
Edit: hier dus http://warderpad.nl/wordp.../06/20151103133828585.pdf
[Voor 8% gewijzigd door jacovn op 16-07-2017 21:18]
Dat is wel heel spannend...
Zie mijn post van een tijdje terug voor tarieven en opties.
JaMaaT in "Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 1"
JaMaaT in "Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 1"
Onze kale aanneemsom is 170k. Daar moet dan nog wel een badkamer/keuken etc in.
Grote verschil is dat dit een 2onder1 kapper is.
Voor 200k krijg je wellicht een "karige" vrijstaande met dito afwerking.
Tegenwoordig bouwt hij op verzoek ook verder in het land, Zuid-Holland is in ieder geval geen probleem. Jevrefos schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 20:24:
[...]
Bedankt voor de informatie! Endurowoningen komen helaas niet in de regio Eindhoven.
betaalt dan alleen wel iets meer dan de standaard prijs voor de extra reis- en verblijfskosten.
Een woning met 1 rechte woonlaag en dan een schuin dak is makkelijker te realiseren binnen je budget. Gezien de breedte van je huis gaat het echter niet lukken om op de zolder nog een 4e slaapkamer te realiseren, ook al maak je het dak extra stijl. Je zult het dan dus met 3 slaapkamers en een kleine bergzolder moeten doen.
Makkelijk binnen het budget? Lijkt mij heel lastig worden.Sturgeon22 schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 21:08:
[...]
Tegenwoordig bouwt hij op verzoek ook verder in het land, Zuid-Holland is in ieder geval geen probleem. Je
betaalt dan alleen wel iets meer dan de standaard prijs voor de extra reis- en verblijfskosten.
Een woning met 1 rechte woonlaag en dan een schuin dak is makkelijker te realiseren binnen je budget. Gezien de breedte van je huis gaat het echter niet lukken om op de zolder nog een 4e slaapkamer te realiseren, ook al maak je het dak extra stijl. Je zult het dan dus met 3 slaapkamers en een kleine bergzolder moeten doen.
Met gestrekt been.

7x11 en 2,5 verdiepingen is ongeveer 200m2. Bouwprijs van 200.000 geeft 1000 euro per m2. Dat is niet veel, je zal redelijk creatief moeten worden om dat te halen.
Losse flodder; al naar SIP-panelen gekeken? Als je zelf handig bent of een handig netwerk hebt kan je daar ook behoorlijk wat zelf doen.
Rotterdam.bartvb schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 20:39:
[...]
Gefeliciteerd! Tof!
Hoe heb je de aannemer gevonden? En welke regio ga je bouwen?
Tevreden over prijs en startdatum?
Ik heb 4 aannemers aangeschreven voor een offerte:
1 in de wijk.
1 Brabant
1 Utrecht
1 Vlaardingen
Ze hebben 6 weken gedaan over het maken van een offerte.
Een van de aannemers is na 4 weken afgehaakt. Ze hadden een "fout" gemaakt.
De 3 anderen kwamen met een prijsDe die enorm uit elkaar lag.
Fictief, maar rato wel goed - 1 ton, 2 ton en de duurste zelfs 3,5 ton.
Bizar.
De goedkoopste aannemer hebben we gekozen. Ze zaten echt scherp met hun begroting. Er was vrijwel geen ruimte meer voor korting. Ze dachten wel uitstekend mee over bezuinigingspotentieel.
De gekozen aannemer zit bij ons in de wijk, waar we nu wonen + waar de kavel ligt.
We hadden bij hun ook al het beste gevoel.
Ze hebben al een tiental huizen gebouwd in de wijk.
Uitstekende communicatie, echt een unicum gelet op mijn ervaring inmiddels met andere aannemers.
Startdatum week 49, prima!
Correct.Zygapophysis schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 15:53:
[...]
Rtificial heeft dacht ik met http://www.scotframe.co.uk/ prefab gebouwd. Je zou eens naar zijn bouwblog kunnen zoeken. Zo uit mijn hoofd heeft hij casco gebouwd en was alles bij elkaar +/- 200k kwijt. Wel voor een aanmerkelijk kleiner huis dan wat jij nu gepland hebt. Bovendien in Belgie waar zelf afbouwen een stuk gebruikelijker is en al een tijdje geleden (prijzen zijn inmiddels gestegen). Maar hij kan je er zelf vast meer over vertellennee ik stalk Rtifical niet, heb gewoon met interesse zijn blog gevolgd omdat het hier en op andere fora voorbij kwam
![]()
Nee, ons huis is een soortgelijk formaat, iets groter zelfs.
210.000€ inclusief btw en volledige afwerking, ongeveer 70.000€ voor het casco. Prijzen zijn grote lijnen gelijk gebleven, inieder geval in de UK, maar de wisselkoers is wel minder gunstig.
Blog bestaat nog, zie signature, wachtwoord is XS=A4bi , http://onsnieuwehuis.be
Wij zijn zelfs (ook al is het een 2onder1 kap iets groter.bartvb schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 22:52:
Er zijn niet heel veel dingen onmogelijkAmbitieus is het wel.
7x11 en 2,5 verdiepingen is ongeveer 200m2. Bouwprijs van 200.000 geeft 1000 euro per m2. Dat is niet veel, je zal redelijk creatief moeten worden om dat te halen.
Losse flodder; al naar SIP-panelen gekeken? Als je zelf handig bent of een handig netwerk hebt kan je daar ook behoorlijk wat zelf doen.
Wij hebben 6,5x13,2 beneden en boven en zolder 6,5x12. Dit doen wij dus kaal voor 170k.
Dat is blijkbaar superscherp als ik de verhalen moet geloven. Alleen vergis je niet wat deuren, afbouwmateriaal, keuken, badkamer, meerwerk installatiewerk oprit etc. etc. etc. kost.
Dat zit je als snel over de 200k. Daarom vind ik 200k ambitieus (al dan niet bijna onmogelijk).
Maar zonder keuken en badkamer is wel iets anders dan casco en jij besteed alles uit zo lezen. Wanneer je casco oplevert en de rest zellf doet (wat zo te lezen Vrefos zijn plan is), dan lijkt het mij al een stuk haalbaarder.JaMaaT schreef op zaterdag 15 juli 2017 @ 09:10:
[...]
Wij zijn zelfs (ook al is het een 2onder1 kap iets groter.
Wij hebben 6,5x13,2 beneden en boven en zolder 6,5x12. Dit doen wij dus kaal voor 170k.
Dat is blijkbaar superscherp als ik de verhalen moet geloven. Alleen vergis je niet wat deuren, afbouwmateriaal, keuken, badkamer, meerwerk installatiewerk oprit etc. etc. etc. kost.
Dat zit je als snel over de 200k. Daarom vind ik 200k ambitieus (al dan niet bijna onmogelijk).
Inderdaad had er nog veel meer zelf gekund maar dat wouden we zelf niet om de vaart erin te houden.
Houd er ook rekening mee dat als je alles zelf doet er ook daadwerkelijk langer over doet. De hypotheek en in ons geval tijdelijke woonruimte zijn ook niet gratis.
Er zal altijd ergens een compris gesloten worden natuurlijk. Geld, gemak, tijd, afwerkingsniveau, m3, etc. Maar als prijs een belangrijke factor is je veel zelf wilt doen kan je natuurlijk kiezen voor houtskeletbouw (staat bovendien casco binnen een paar dagen op je fundering). Ben je bang dat afbouw lang duurt en je huurkosten te hoog zijn, Werk eerst 1 verdieping af en kampeer een paar maanden daar, etc. Niet iedereen zal deze compromissen willen maken. Maar dan volgen er ergens anders compromissen (meer geld bv).JaMaaT schreef op zaterdag 15 juli 2017 @ 09:27:
Al het timmerwerk, badkamer en sanitair zelf. De rest doet de aannemer.
Inderdaad had er nog veel meer zelf gekund maar dat wouden we zelf niet om de vaart erin te houden.
Houd er ook rekening mee dat als je alles zelf doet er ook daadwerkelijk langer over doet. De hypotheek en in ons geval tijdelijke woonruimte zijn ook niet gratis.
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.
Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic