Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 7 ... 272 Laatste
Acties:
  • 2.610.000 views

Onderwerpen

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13:35
Oilman schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 14:28:
Er staat dat geglazuurde pannen niet mogen en dat is dit niet, dan kan jij wel denken dat de gemeente iets anders bedoeld heeft, maar dat blijkt uit niets.

Wel wat van het huis van een ander vinden, maar wat een ander van jouw huis vind maakt niets uit.. Lekker kortzichtig.
Wat er op het dak ligt weten we nog niet.... Of ben jij er gaan kijken :? ? Daarnaast hebben die twee dingen hebben niets met elkaar te maken 8)7 .

Deze nondiscussie hoort hier niet thuis. Dus dit is de laatste post erover. :')

Met gestrekt been.

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-05 21:50
Wij krijgen ook van die engobe pannen. Dat was de middelmaat qua glans. Er zat er nog 1 boven die spiegelde ons ook te veel. Hopenlijk minder last van mosgroei..

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• Rtificial
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-12-2024

Rtificial

as fake as can be

Dat is inderdaad een goede reden. Bij mij in het bos liggen ze er nu 2 jaar op, en nog geen mos. Maarja, twee jaar is nog niet veel :)

"Don't blow out my candle if you want yours to shine brighter..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:10

Wailing_Banshee

You're Next

@jacovn ach, als ze teveel spiegelen, gewoon een paar zonnepanelen erover leggen, zie je er niets meer van :P (we reden op een gegeven moment langs een huis met spiegelende pannen, er was maar één plek waar je niet door verblind werd, en dat was de plek waar de panelen lagen :D)

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Divak
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 13:47
Misschien erg vroeg, maar is er al iemand die zich in een Tesla dak heeft verdiept, of toekomstplannen heeft?

https://www.tesla.com/nl_NL/solarroof?redirect=no

Overigens zag ik vorige week nog in het nieuws dat een Tesla dak zelfs goedkoper* is dan een conventioneel dak. Tevens >30 jaar garantie op functioneren en sterkte, en adverteert ook sterker te zijn dan gewone dakpannen bij bijvoorbeeld gigantische hagelbuien. Ben alleen benieuwd hoe het 'goedkopere' gaat uitpakken als het in Nederland daadwerkelijk op de markt komt en geïnstalleerd moet worden.

* Met inachtneming van de besparing op stroomkosten.

[ Voor 29% gewijzigd door Divak op 18-08-2017 08:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18:38
Al die vergelijkingen zijn op basis van wat ze in Amerika standaard op het dak leggen, een keramische dakpan zoals in Nederland veel gebruikt haalt die levensduur van 30 jaar met gemak, sterker nog het kan een veelvoud daarvan aan.

De gehele keten is met grote full-size panelen efficiënter, dit product is nog niet eens in Amerika verkrijgbaar laat staan in Europa, ik zou m'n plannen er niet door laten beïnvloeden. En die mogelijke besparing op de kosten zou ik 1e zelf maar eens doorberekenen, het zou me niets verbazen als dat is uitgerekend aan de hand van ergens waar de zon veel schijnt en de airco 7 maanden per jaar staat te blazen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sturgeon22
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 16:39
Divak schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 07:45:
Misschien erg vroeg, maar is er al iemand die zich in een Tesla dak heeft verdiept, of toekomstplannen heeft?

https://www.tesla.com/nl_NL/solarroof?redirect=no

Overigens zag ik vorige week nog in het nieuws dat een Tesla dak zelfs goedkoper* is dan een conventioneel dak. Tevens >30 jaar garantie op functioneren en sterkte, en adverteert ook sterker te zijn dan gewone dakpannen bij bijvoorbeeld gigantische hagelbuien. Ben alleen benieuwd hoe het 'goedkopere' gaat uitpakken als het in Nederland daadwerkelijk op de markt komt en geïnstalleerd moet worden.

* Met inachtneming van de besparing op stroomkosten.
Ik heb ze begin vorige week een bericht gestuurd via de website voor meer informatie. Kreeg een melding dat ze proberen binnen 48 uur te reageren, maar tot op heden nog geen reactie ontvangen.

@Oilman Je krijgt 30 jaar garantie op de werking van de zonnepanelen. Op de dakpannen zelf krijg je levenslange garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-06 12:26
Iemand die hier iets over wil zeggen?

Wij zijn bezig met een huis. De bedoeling is dat we een (sterk) geisoleerde plaatfundering krijgen, waarbij het beton op een geisoleerde laag ligt.
Uiteindelijk willen we een gevlinderde betonnen vloer, omdat we dat mooi vinden, en omdat ik al veel gelezen en gezien heb dat dat geld uitspaart omdat je geen "normale" vloer meer hoeft te leggen.

Nu valt het mij op dat het leggen van een betonnen dekvloer nogal prijzig is. Ik heb links en rechts ook gehoord dat het mogelijk zou moeten zijn om in de betonnen funderingsvloer direct de vloerverwarming te leggen en de fundering te vlinderen en als eindvloer te gebruiken.

Los van wat praktische zaken (zoals dat het beton nogal wat te lijden kan hebben tijdens de bouw), is dat energiewise verstandig? (Zowieso gaat je vloerverwarming dan een massief blok beton opwarmen, maar ik kan me voorstellen dat dat misschien juist een voordeel is, een grote massa houdt immers makkelijk warme vast)

Wat is de normale constructie van een vloer: betonlaag fundering met daarop weer isolatie en dan een gewapende dekvloer?

http://www.joostdevree.nl/shtmls/dekvloer.shtml

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Allereerst de positieve dingen. Ja, je kan natuurlijk voor het storten van het beton al de leidingen voor de vloerverwarming er in brengen, en ja, je kan die vloer, gevlinderd of gepolieerd, gebruiken als afwerkvloer.

Door te verwarmen in de massa wordt de warmte goed gebufferd, en dat is naar energiegebruik toe behoorlijk gunstig. Eens opgewarmd koelt die massa maar langzaam af.

Nu de moeilijkheden;
Je gaat dus als eerste een afwerkvloer maken. Die gaat vrijwel zeker schade oplopen in de rest van het bouwproces.
Gepolierde vloeren zijn behoorlijk kwetsbaar. Je krijgt betrekkelijk snel vlekken, er willen nog wel eens scheurtjes ontstaan in de toplaag, etc. Het ziet er, zeker als het net gedaan is, fantastisch uit, maar ik vind het niet geschikt voor ruimtes waar echt geleefd wordt.

De vloer zoals jij die beschrijft hebben we in de kelder liggen, totdat we daar een definitieve vloer in leggen. Het stoft niet echt, is gemakkelijk "schoon" te houden, maar onze vloer in de kelder is ook echt al niet meer vlek of schadevrij. Voor een kelder geen probleem, voor een leefruimte is dat toch wat jammer.

Op bouwinfo.be ga je nog wel de nodige topics terugzien met heel mooie resultaten, maar ook behoorlijk wat problemen bij dit soort afwerking. Ik zou het in ieder geval niet adviseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Bedankt voor je reactie. Ik zie weinig problemen in een vloer waar (wat) mankementen aan zijn (dat is imo het idee juist van een betonnen/industriele vloer). Misschien dat ik nog eens wat betonnen vloeren ga bekijken links en rechts om daar een betere indruk van te krijgen.

Maar inderdaad, bouwen is lomp (bouwers vaak nog lomper) dus inderdaad een kans op flinke beschadigingen? Misschien is het dan een idee om het vlinderen pas te doen nadat de ruwbouw gedaan is? Ik verwacht dan nl. weinig aannemers meer aangezien ik zeer veel zelf ga doen. Eventuele beschadigingen kunnen dan gerepareerd worden voordat de vloer glad gemaakt wordt.

Impregneren is volgens mij noodzakelijk (zeker als de vloer in de badkamer ligt) tegen stof en inwerking van vloeistoffen (maar houdt niet alles tegen, dat weet ik) en er zijn ook nog mogelijkheden om er bijv. een doorzichtige laag overheen te leggen, maar dat is volgens mij ook vrij prijzig.

Maar....deze nadelen m.b.t. het uiterlijk die je beschrijft gelden ook wanneer ik wel met een extra betonnen gevlinderde dekvloer werk toch? Dat staat los van of ik wel of niet geld kan besparen door de dekvloer achterwege te laten als ik je goed begrijp.
(Een dekvloer zal natuurlijk wel minder beschadigen want na ruwbouw aangebracht)

Een gevlinderde dekvloer gaat me 8-10k euro kosten. Als ik daar een 5-7k op kan besparen door meteen de fundering te gebruiken ...

[ Voor 4% gewijzigd door Stefke op 21-08-2017 12:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18:45
stefijn schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 12:16:
Misschien is het dan een idee om het vlinderen pas te doen nadat de ruwbouw gedaan is?
Nee, dat gaat niet. Het afvlinderen moet gebeuren als de beton nog niet droog is. Gevlinderde vloeren worden vaak toegepast bij grote stalen hallen maar dan wordt die vloer dus ook pas later gestort over of tussen de funderingsbalken. Bij jou is de vloer gelijk ook de fundering dus dat gaat niet.
stefijn schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 09:51:
Wat is de normale constructie van een vloer: betonlaag fundering met daarop weer isolatie en dan een gewapende dekvloer?
Ik werk bij een ingenieursbureau dat bouwconstructies ontwerpt en wij komen zowel isolatie onder als boven de vloer tegen. Dat is vaak gewoon een bouwkundige keuze die ook afhankelijk is van de detaillering die de architect of bouwkundige bedacht heeft.

Maar los daarvan zou ik adviseren geen vloerverwarming in je constructieve vloer op te nemen, never nooit niet. Het is vragen om gezeik. Als er ooit wat met die verwarming aan de hand is moet je dus gelijk in je constructieve vloer gaan hakken.

Dat zou je weer op kunnen lossen door de bovenste laag met wapening lager aan te leggen en daarboven een ruimte "te reserveren" voor de leidingen maar ook dan maak je alles alleen maar nodeloos ingewikkeld. Je gaat de afbouw combineren met de ruwbouw en dat is nooit een goed idee. Die vloer is het eerste wat je gaat maken en op dat moment heb je de definitieve gegevens van de verwarming waarschijnlijk nog helemaal niet. Die mannen komen namelijk pas veel later om alles helemaal aan te leggen.

Het best hou je de constructie zoveel mogelijk gescheiden van de afbouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16:01
Een stuk wapeningsstaaf in een plasje water geeft al genoeg vlekken. In de meeste fabriekshallen wordt een vloer nog gecoat en zo'n hal wordt vaak verwarmd via (gasgestookte) blowers in het plafond. Gemiddelde bouwmarkt wordt op dezelfde manier gebouwd.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Bedankt voor je input. Ik ben zelf ook niet direct enthousiast om direct in de fundering te werken. Maar waar is bijv. zo'n quote van een architect op gebaseerd dan v.w.b vloer?
Ruwbouw = Afbouw
Wij materialiseren op een dusdanige manier dat ruwbouw materialen in de opgeleverde woning in het zicht blijven. In een normale woning wordt ongeveer 1/3 van de bouwkosten aan afwerking besteed. Bij gebruik van dit principe wordt er iets meer geld aan de materialen besteed in de ruwbouwfase en wordt daardoor veel in de afbouwfase bespaard. Een gunstige bijkomstigheid is dat het interieur hierdoor een loftachtige, eerlijke uitstraling krijgt door in dit geval gelamineerd hout als constructie te gebruiken en dit in het zicht te houden.
Een ander goed voorbeeld hiervan is toepassen van gevlinderd beton, dit materiaal is slechts een fractie duurder dan gewoon beton wat toch al nodig is voor de constructie en verdere afwerking is niet meer nodig.
Bedoelt hij eigenlijk dat er nog gewoon een dekvloer ligt...?

NB. Ik weet dat er nog een afwerkingslaag over een gevlinderde vloer moet. Minimaal impregneren, beter nog een kunststof laag oid.

[ Voor 8% gewijzigd door Stefke op 21-08-2017 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
stefijn schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 15:07:
Bedankt voor je input. Ik ben zelf ook niet direct enthousiast om direct in de fundering te werken. Maar waar is bijv. zo'n quote van een architect op gebaseerd dan v.w.b vloer?

[...]
Als je het mooi vindt (en het kan inderdaad mooi zijn) is het een prima idee om bepaalde onderdelen zoals betonnen wanden of gelamineerde liggers in het zicht te houden. Maar vloerverwarming in een constructieve vloer opnemen zou voor mij echt een no-go zijn. Je creëert dan teveel disciplines in één onderdeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Dus het feit dat een gevlinderde vloer goedkoper is dan een normale vloer is in principe een sprookje...je ontkomt immers niet (echt) aan een dekvloer. En vervolgens is de meerprijs van vlinderen 25-30EUR/m2 en een beschermlaag nog eens minstens 15-20EUR/m2 en ben je voor je betonnen vloer tegen de 125 EUR/m2 kwijt.
Oke, als je tegels van 100EUR/m2 wil leggen dan is het goedkoper... Bij een gemiddelde vloer is het prijsverschil marginaal, 10 eur/m2 misschien?

Raar dat je dit overal tegenkomt dan....

[ Voor 21% gewijzigd door Stefke op 21-08-2017 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
@stefijn
Je kunt niet in het algemeen zeggen of het goedkoper is of niet. Als jij een hal bouwt en de vloer er later in kunt storten is het wellicht veel goedkoper, als je er geen vloerverwarming in wilt wellicht ook. Jij wilt een aantal zaken die normaal gescheiden van elkaar worden gerealiseerd in één keer doen: de constructieve funderingsplaat, de vloerverwarming en de afwerking. En die combinatie maakt het te ingewikkeld in mijn ogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 04-06 10:04

Saven

Administrator

Zit een beetje met een onenigheid tussen mij, de gemeente en de anneemer |:( Ik zou graag jullie kijk op de zaak aanhoren.

Het is namelijk als volgt in het gebied waar ik ga bouwen. In het bouwplan van de gemeente staat dat de dakrand maximaal 30cm uit mag steken. Nu is het zo dat volgens de tekening van het huis het dak inderdaad 30cm uitsteekt, maar dat hier nog een goot/regenpijp aan komt (a ~10cm).

De gemeente zegt 'ja hier heeft u uw bouwvergunning, maar de dakrand INCL goot mag maximaal 30cm uitsteken' en ze hebben dat op de vergunning erbij getekent. Het 30cm meet-streepje hebben ze met pen doorgetrokken tot het eind van de dakgoot. De aanneemer niet blij want die moet het dak inkorten en wil de kosten op mij afschuiven. De dakconstructie moet namelijk anders worden gemaakt, en dat is -uiteraard- duurder (~2500 euro).

De aannemer heeft echter de tekeningen zelf gemaakt en heeft ook het bouwplan gezien. Zij zeggen echter 'maar het is niet duidelijk dat die 30cm INCL goot is'. Dat ben ik stiekem met ze eens, maar ja bij de gemeente werken enkel NSB'ers :') dus daar zit sowieso geen rek in ben ik bang.

Aan de andere kant heb ik ook niet zoveel zin in een juridisch trajact tegen de gemeente waarbij de rechter moet bepalen wat de term 'dakrand' inhoudt.

Ik ben opzich geen gelukszoeker hoor, als zij dit vanaf het begin af aan hadden gewist was de totaalprijs van het huis wellicht wat hoger geweest. Maar nu lijken ze extra te willen cashen tegen de hoofdprijs; al het extra werk is natuurlijk belachelijk duur.

Maar goed, ik twijfel een beetje wat ik het beste kan doen. Zowel gemeente als anneemer willen niet echt toegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
D-e-n schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 16:12:
@stefijn
Je kunt niet in het algemeen zeggen of het goedkoper is of niet. Als jij een hal bouwt en de vloer er later in kunt storten is het wellicht veel goedkoper, als je er geen vloerverwarming in wilt wellicht ook. Jij wilt een aantal zaken die normaal gescheiden van elkaar worden gerealiseerd in één keer doen: de constructieve funderingsplaat, de vloerverwarming en de afwerking. En die combinatie maakt het te ingewikkeld in mijn ogen.
Er wordt mij al jaren via woonprogramma's, bladen, websites etc wijsgemaakt dat je met een betonnen gevlinderde vloer een stuk goedkoper uit bent (let wel: in een woonhuis met vloerverwarming, het gaat dan niet om vloeren in fabriekshallen. Ik begrijp het verschil).
Dus in de eerste plaats vind ik het mooi. Maar in de tweede plaats ben ik nu aan het proberen erachter te komen waar die besparing dan vandaan zou moeten komen. Tot nu toe lijkt het niet significant goedkoper te zijn, behalve wanneer je eindvloer extreem duur is >100eur/m2

Tevens mij door leveranciers de in afgelopen weken de mogelijkheid aangegeven om de vloerverwarming direct in de fundering te leggen.

Het is niet perse iets dat ik wil, ik probeer erachter te komen wat wel en niet mogelijk is en of je inderdaad kunt besparen met een betonnen vloer.

Lijkt dus van niet. Voorlopig ga ik nog steeds uit van een betonnen fundering met daarop een betonnen gevlinderde dekvloer (en vloerverwarming).

Bedankt voor de input :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Señor Sjon
Saven schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 16:13:
Zit een beetje met een onenigheid tussen mij, de gemeente en de anneemer |:( Ik zou graag jullie kijk op de zaak aanhoren.

Het is namelijk als volgt in het gebied waar ik ga bouwen. In het bouwplan van de gemeente staat dat de dakrand maximaal 30cm uit mag steken. Nu is het zo dat volgens de tekening van het huis het dak inderdaad 30cm uitsteekt, maar dat hier nog een goot/regenpijp aan komt (a ~10cm).

De gemeente zegt 'ja hier heeft u uw bouwvergunning, maar de dakrand INCL goot mag maximaal 30cm uitsteken' en ze hebben dat op de vergunning erbij getekent. Het 30cm meet-streepje hebben ze met pen doorgetrokken tot het eind van de dakgoot. De aanneemer niet blij want die moet het dak inkorten en wil de kosten op mij afschuiven. De dakconstructie moet namelijk anders worden gemaakt, en dat is -uiteraard- duurder (~2500 euro).

De aannemer heeft echter de tekeningen zelf gemaakt en heeft ook het bouwplan gezien. Zij zeggen echter 'maar het is niet duidelijk dat die 30cm INCL goot is'. Dat ben ik stiekem met ze eens, maar ja bij de gemeente werken enkel NSB'ers :') dus daar zit sowieso geen rek in ben ik bang.

Aan de andere kant heb ik ook niet zoveel zin in een juridisch trajact tegen de gemeente waarbij de rechter moet bepalen wat de term 'dakrand' inhoudt.

Ik ben opzich geen gelukszoeker hoor, als zij dit vanaf het begin af aan hadden gewist was de totaalprijs van het huis wellicht wat hoger geweest. Maar nu lijken ze extra te willen cashen tegen de hoofdprijs; al het extra werk is natuurlijk belachelijk duur.

Maar goed, ik twijfel een beetje wat ik het beste kan doen. Zowel gemeente als anneemer willen niet echt toegeven.
Waar staat dat in de regelgeving? Het bestemmingsplan geeft vaak al aan dat goten ondergeschikte bouwdelen zijn die NIET meegerekend worden. Even op ruimtelijkeplannen.nl je bestemmingsplan opzoeken. Dan nog is er een mogelijkheid tot 10% overschrijding van geschreven maten. De 30cm is dus in werkelijkheid 33 cm.

Ik ga er wel vanuit dat het een simpele bakgoot aan een schuine kap is. Een forse uitgetimmerde goot valt wat meer op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TLer
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 17:57
Saven schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 16:13:

Ik ben op zich geen gelukszoeker hoor, als zij dit vanaf het begin af aan hadden gewist was de totaalprijs van het huis wellicht wat hoger geweest. Maar nu lijken ze extra te willen cashen tegen de hoofdprijs; al het extra werk is natuurlijk belachelijk duur.

Heeft de aannemer ook het vergunning en ontwerp traject gedaan? Zo ja, dan had hij toch moeten weten dat het inclusief goot is? Als het niet duidelijk is had hij de telefoon kunnen oppakken en een belletje naar de gemeente moeten doen. Nu heeft hij de gok genomen dat het zonder is, en legt daarvoor de rekening bij jou neer. Daar zou ik in deze ook geen akkoord voor geven.

Al moet ik de gemeente hierin wel gelijk geven. Bij de dakrand hoort gebruikelijk ook de goot. Mijn inziens ook logisch dat die 30 cm inclusief is.

Je kan er ook voor kiezen om enkel de tekeningen aan te passen en het stiekem gewoon zo bouwen. Het is niet dat ze met een meetlat langs zullen komen. Althans, als je er nu niet te veel ruchtbaarheid aan geeft in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 03-06 12:05

TheBorg

Resistance is futile.

cky schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 21:13:
Aangezien ik aan het wachten ben op nieuws van de gemeente zal ik mijn plannen ook maar eens delen.

Status: wachten op (voorlopige) goedkeuring gemeente voor plannen.
volgende stap: grondaankopen (inc bouwtitel) 32*30 meter.
De start van de bouw gaat nog zeker 2 jaar duren door nog te verrichten sloopwerkzaamheden, onderhandelingen prijs, juiste aannemer vinden etc.
We hebben ook geen haast en kunnen ondertussen lekker doorsparen ;)

Wat ik wel moet gaan doen is offertes opvragen bij aannemers. Dit zodat ik weet hoeveel we aan de grond, leges en alle bijkomende kosten zoals aansluitingen kunnen uitgeven. Het zou zuur zijn als alle partijen rond zijn, de grond in bezit maar een geen budget meer over is voor de bouw van een fatsoenlijk huis.

De woning

afbeeldingen:

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

maten:
begane grond
122 m2 (inclusief inpandige schuur) (excl. carport)
verdieping
112 m2

wensen
- hoge plafonds
- ruimte (in iedere ruimte)
- balkon aan slaapkamer
- grote ramen/schuifpuien)
- woonkamer, eetgedeelte en keuken in hetzelfde gedeelte
- trap in woonkamer

energie
- Wp l/w + boiler
- zonnepanelen
- gasloos
- vloerverwarming boven en beneden

Zelf doen (of via andere partij dan de hoofdaannemer)
- Keuken
- badkamer + toiletten
- vloeren
- WP + zonnepanelen
- Spuitwerk/Stucwerk
- zonnewering

Eigenlijk aan jullie de vraag of ik met onderstaande informatie kan aankomen bij de aannemers en een realistische offerte kan opvragen. En op en aanmerkingen op de indeling hoor ik ook graag. De woning heb ik op dit moment getekend op basis van mijn eigen wensen.
Ik sluit me aan bij de opmerkingen die al zijn gedaan. Had er zelf misschien nog een serre aangemaakt en één zeide volledig van PV panelen voorzien. Beter te veel en dan te weinig stroom. Ook leuk om in de toekomst een auto op te laden. Nu zijn de kosten nog laag. Waar panelen zitten hoeven ook geen pannen gelegd te worden.

Prachtig huis. Veel succes met het bouwen en alvast veel woongenot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
stefijn schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 16:35:
[...]

Er wordt mij al jaren via woonprogramma's, bladen, websites etc wijsgemaakt dat je met een betonnen gevlinderde vloer een stuk goedkoper uit bent (let wel: in een woonhuis met vloerverwarming, het gaat dan niet om vloeren in fabriekshallen. Ik begrijp het verschil).
Je hebt geen link geplaatst dus het is voor mij niet duidelijk over wat voor vloer ze het hebben. Vaak hebben ze het in consumentenprogramma's over een vloer maar dan hebben ze het over de afwerkvloer.
Tevens mij door leveranciers de in afgelopen weken de mogelijkheid aangegeven om de vloerverwarming direct in de fundering te leggen.
Alles kan natuurlijk maar de leverancier redeneert dan vanuit zijn product. Als ik advies zou mogen geven vanuit het constructieve of praktische aspect zeg ik: niet doen :)
Het is niet perse iets dat ik wil, ik probeer erachter te komen wat wel en niet mogelijk is en of je inderdaad kunt besparen met een betonnen vloer.
Snap ik. Is dit iets wat je wellicht ook kunt bespreken met de architect en constructeur van het project?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Jazeker, maar t is vakantie. Weinig mensen echt bereikbaar dus ik kom al enige weken erg moeizaam verder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aikink
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 17:54
@stefijn je hebt het over vlinderen, maar past polijsten niet beter in jullie straatje? Zitten ook een paar haken en ogen aan (toeslagmateriaal gelijkmatig verdelen, dikkere bovendekking op de wapening / vloerverwarming toepassen, maar het grootste voordeel is dat dit een bewerking is die pas op het eind van de bouw toegepast kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Ik dacht dat het allemaal hetzelfde was. Er wordt ook gesproken over monoliet afwerking? En polieren in Belgie?

Bedankt voor de tip, zal daar eens naar informeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
stefijn schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 21:49:
Er wordt ook gesproken over monoliet afwerking?
Monolitisch afwerken is hetzelfde als afvlinderen.

Ik zocht op google nog eens naar verwarming in betonvloer en zie dat er ook veel geadverteerd wordt met "betonvloer" waar het dan eigenlijk gewoon een afwerkvloer betreft. Maar voor veel consumenten is de vloer natuurlijk ook gewoon de afwerking. Een consument zal het een zorg zijn of er een kanaalplaatvloer of breedplaatvloer of gestorte vloer onder ligt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
aikink schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 21:34:
@stefijn je hebt het over vlinderen, maar past polijsten niet beter in jullie straatje? Zitten ook een paar haken en ogen aan (toeslagmateriaal gelijkmatig verdelen, dikkere bovendekking op de wapening / vloerverwarming toepassen, maar het grootste voordeel is dat dit een bewerking is die pas op het eind van de bouw toegepast kan worden.
Is dat polieren slijtvast? Of krijg je dezelfde problemen als @Rtificial hierboven al benoemde?

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aikink
Geen directe ervaring mee, maar verwachting: het valt of staat met de kennis en kunde van de uitvoerende partij. Zoals met alles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Vlinderen is niet echt voldoende denk ik, polieren is eigenlijk hetzelfde als vlinderen, wel met een stof die uitgestrooid wordt over het nog vochtige beton.

Bij polijsten ga je de toplaag wegslijpen, en haal je de kiezels eigenlijk glanzend in het zicht. Dat is wel veel werk, en behoorlijk kostbaar naar materiaal toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Rtificial schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 09:08:
Vlinderen is niet echt voldoende denk ik, polieren is eigenlijk hetzelfde als vlinderen, wel met een stof die uitgestrooid wordt over het nog vochtige beton.

Bij polijsten ga je de toplaag wegslijpen, en haal je de kiezels eigenlijk glanzend in het zicht. Dat is wel veel werk, en behoorlijk kostbaar naar materiaal toe.
Kostbaar? In arbeid? Is het materiaal ook anders?

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Nee, maar je verslijt nog wel wat schijven om zo'n vloer te polijsten verwacht ik. Dus arbeid en materiaal.
En er moet na het polijsten natuurlijk ook nog afgewerkt worden met een beschermende laag.

Polieren is op zich niet heel kostbaar, dat gaat vooral om tijd. Onze keldervloer van 80m2 kostte 750 euro ex BTW om te polieren, dus dat valt mee. Maar dat is niet het soort afwerking dat ik voor een leefruimte zou willen. Mooi resultaat op zich hoor, maar nog altijd redelijk kwetsbaar.

Afbeeldingslocatie: http://onsnieuwehuis.be/wp-content/uploads/2015/02/keldervloer-gepolierd.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Rtificial schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 09:24:
Nee, maar je verslijt nog wel wat schijven om zo'n vloer te polijsten verwacht ik. Dus arbeid en materiaal.
En er moet na het polijsten natuurlijk ook nog afgewerkt worden met een beschermende laag.

Polieren is op zich niet heel kostbaar, dat gaat vooral om tijd. Onze keldervloer van 80m2 kostte 750 euro ex BTW om te polieren, dus dat valt mee. Maar dat is niet het soort afwerking dat ik voor een leefruimte zou willen. Mooi resultaat op zich hoor, maar nog altijd redelijk kwetsbaar.

[afbeelding]
Ik zie in oude schoolgebouwen en bedrijfshallen wek zo'n vloer als ik me niet vergis. Is die dan behandeld met een coating ofzo? In een schoolgebouw lopen er immers honderden leerlingen per dag over.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

In bedrijfshallen is het niet ongebruikelijk, maar ongetwijfeld met een coating. Daar maakt een beschadiging ook iets minder uit. In scholen heb ik dit zelf nog niet gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
  • Laatst online: 18:50
Ik krijg een breedplaatvloer op de eerste verdieping en wil daar bovenop een PVC vloer leggen. Normaal moet je de vloer dan laten egaliseren, zodat alle oneffenheden eruit zijn omdat je die anders goed ziet in de PVD vloer. Is dat vlinderen op polieren een optie om de vloer glad te krijgen zodat ik geen vloer hoef te laten egaliseren of ben ik dan nagenoeg even veel geld kwijt en maakt het weinig verschil.

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Dan ben je evenveel of meer geld kwijt, leggen inclusief egaliseren kostte ons 15 euro / m2. Enkel het polieren van de keldervloer kostte al zo'n 10 euro / m2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
@Rtificial Kun je me misschien laten weten wie dat polieren gedaan heeft bij jou? 10 euro/m2 vind ik erg betaalbaar. Tot nu toe hoor ik alleen prijzen van 25-30 eur/m2 voor vlinderen.
Polijsten is volgens de info die ik kan vinden veel duurzamer als vloer en er zou minder nabehandeling nodig zijn, dus als polijsten/polieren(?) voor minder gedaan kan worden...

Bijv. http://www.borel.nl/beton-polijsten/

Maar het komt "duur" op mij over. Moet nog contact opnemen met dit bedrijf.

Of moet je een vloer vlinderen voor je hem polijst?
http://www.binnenbeton.nl/leveren-en-aanbrengen/

[ Voor 15% gewijzigd door Stefke op 22-08-2017 10:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

stefijn schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 10:11:
@Rtificial Kun je me misschien laten weten wie dat polieren gedaan heeft bij jou? 10 euro/m2 vind ik erg betaalbaar. Tot nu toe hoor ik alleen prijzen van 25-30 eur/m2 voor vlinderen.
Polijsten is volgens de info die ik kan vinden veel duurzamer als vloer en er zou minder nabehandeling nodig zijn, dus als polijsten/polieren(?) voor minder gedaan kan worden...

Bijv. http://www.borel.nl/beton-polijsten/

Maar het komt "duur" op mij over. Moet nog contact opnemen met dit bedrijf.
Polijsten <> polieren. Polieren is vlinderen met een soort kwartszand wat zo over de nog vochtige beton strooien, en resulteert in de foto die ik eerder plaatste. Dat is bij mij gedaan door de kelderbouwer, Nico Put uit Beringen.

Polijsten gebeurt met diamantschijven, en is een veel intensiever proces, veel nauwkeuriger ook, en lijkt me een stuk meer kosten per m2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
Rtificial schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 09:24:
Polieren is op zich niet heel kostbaar, dat gaat vooral om tijd. Onze keldervloer van 80m2 kostte 750 euro ex BTW om te polieren, dus dat valt mee.
Maar daar zat geen vloerverwarming in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

D-e-n schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 10:26:
[...]

Maar daar zat geen vloerverwarming in?
He? Dat heeft helemaal niets met polieren te maken. Het beton zit daar toch ook niet bij in? En de fundering en muren ook niet, laat staan de dakpannen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
Oef, zojuist de meerprijs gehoord voor een breedplaatvloer voor de 1e verdieping. 7300 euro. Dat is het mij toch niet waard.

Andere tegenvaller, we moeten definitief heipalen gaan gebruiken. Meerprijs 12k. Bah bah

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
Rtificial schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 11:32:
[...]

He? Dat heeft helemaal niets met polieren te maken. Het beton zit daar toch ook niet bij in? En de fundering en muren ook niet, laat staan de dakpannen.
Bij de originele vraag van @stefijn ging het om de vraag of hij alles in één keer kon doen: funderingsplaat storten, vloerverwarming meenemen en afwerken. En dat leek mij erg onverstandig. Vandaar de vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
GAEvakYD schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 12:04:
Oef, zojuist de meerprijs gehoord voor een breedplaatvloer voor de 1e verdieping. 7300 euro. Dat is het mij toch niet waard.

Andere tegenvaller, we moeten definitief heipalen gaan gebruiken. Meerprijs 12k. Bah bah
Keldertje maken dan ;).

Weet niet hoeveel m2 het is, maar 7300 extra is echt geen eerlijke prijs. Staan in dit topic redelijk wat prijzen genoemd, maar niet zo hoog.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Ligt aan de oppervlakte, sparingen voor spotjes etc. Je kan een vloer heel snel heel duur maken. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

D-e-n schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 12:07:
[...]

Bij de originele vraag van @stefijn ging het om de vraag of hij alles in één keer kon doen: funderingsplaat storten, vloerverwarming meenemen en afwerken. En dat leek mij erg onverstandig. Vandaar de vraag.
Daar had ik eerder al op gereageerd. Het kan allemaal wel, maar echt verstandig is het niet.
@stefijn zou dat willen doen uit kostenperspectief, en enkel dat is al twijfelachtig, omdat een mooie afwerking gewoon niet goedkoop is, en je dan met bijvoorbeeld een PVC vloer al voordeliger uit gaat zijn.
Zoals hierboven ook al aangehaald, eens het in het beton ligt kom je er nooit meer bij. Nu, dat is misschien nog het minst grote probleem als eenmaal alles af is, maar als tijdens de bouw fouten naar boven komen zou ik ook niet graag het beton open gaan breken voor de vloerverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sturgeon22
Gezien dat bedrag zijn dat best flinke heipalen (of een gigantisch groot huis). Bij Groothuisbouw kosten16m heipalen bij een herenhuis van 13,9x8,7 ongeveer 9,5K. Als jij twijfelde over wel of geen heipalen dan neem ik aan dat de benodigde heipalen korter zijn. 12k is dan echt wel veel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 04-06 10:04

Saven

Administrator

Señor Sjon schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 16:39:
[...]

Waar staat dat in de regelgeving? Het bestemmingsplan geeft vaak al aan dat goten ondergeschikte bouwdelen zijn die NIET meegerekend worden. Even op ruimtelijkeplannen.nl je bestemmingsplan opzoeken. Dan nog is er een mogelijkheid tot 10% overschrijding van geschreven maten. De 30cm is dus in werkelijkheid 33 cm.

Ik ga er wel vanuit dat het een simpele bakgoot aan een schuine kap is. Een forse uitgetimmerde goot valt wat meer op.
TLer schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 16:42:
[...]

Heeft de aannemer ook het vergunning en ontwerp traject gedaan? Zo ja, dan had hij toch moeten weten dat het inclusief goot is? Als het niet duidelijk is had hij de telefoon kunnen oppakken en een belletje naar de gemeente moeten doen. Nu heeft hij de gok genomen dat het zonder is, en legt daarvoor de rekening bij jou neer. Daar zou ik in deze ook geen akkoord voor geven.

Al moet ik de gemeente hierin wel gelijk geven. Bij de dakrand hoort gebruikelijk ook de goot. Mijn inziens ook logisch dat die 30 cm inclusief is.

Je kan er ook voor kiezen om enkel de tekeningen aan te passen en het stiekem gewoon zo bouwen. Het is niet dat ze met een meetlat langs zullen komen. Althans, als je er nu niet te veel ruchtbaarheid aan geeft in ieder geval.
Thanks voor jullie reacties :)! Met bouwplan bedoelde ik bestemmingsplan, maar stond er dus niet bij helaas. Het gaat inderdaad maar om een gootje van 10cm :P

Ik vind ook dat de aannemer had moeten weten hoe of wat, maar naar mijn idee is een goot die er aan wordt gebouwd ook niet specifiek onderdeel van het dak :P ze (aannemer) gaven ook aan dat dit in andere gebieden niet gebruikelijk was. Dus vandaar dat ik me ook een beetje erger aan de gemeente die niet toe wil geven.

Voor nu hebben we het 'opgelost' door de kosten te splitten, wat dus feitelijk neerkomt op 50% korting op de meerkosten. Had het liever anders gezien, maar heb ook niet de zin om hier nog tijd en energie aan te verliezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
@GAEvakYD
Als toevoeging:
Wij hebben opgekregen:
25 heipalen en 79 meter fundatiebalken: 14900€ ex.
Palen zijn dan 10 meter lang.

Dat zijn dan geïsoleerden fundatie balken.

Weet niet wat de onderverdeling in kosten zijn, maar staat me bij dat een extra heipaal voor schuur in de tuin iets van €325 ex btw zou zijn.

Breedplaatvloer staat in begroting voor 95€ per m2

[ Voor 42% gewijzigd door jacovn op 22-08-2017 20:22 ]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WNT
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 01-05 15:48

WNT

Sturgeon22 schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 15:29:
[...]

Gezien dat bedrag zijn dat best flinke heipalen (of een gigantisch groot huis). Bij Groothuisbouw kosten16m heipalen bij een herenhuis van 13,9x8,7 ongeveer 9,5K. Als jij twijfelde over wel of geen heipalen dan neem ik aan dat de benodigde heipalen korter zijn. 12k is dan echt wel veel...
Wij moeten mortelschroefpalen van 8m toepassen, toen het huis nog een andere constructie had waren het palen van 16m. De overbuurman (5m verderop) heeft volgens mij geen palen in de grond. Het kan zo ontzettend verschillen per situatie, snap wel dat het een tegenvaller is. Wij hebben in onze eigen begroting 15K opgenomen, ben benieuwd wat de daadwerkelijke kosten zullen zijn (dat horen we op korte termijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WNT

WNT

Nog over de vloerafwerking, ken mensen die gevraagd hadden om de dekvloer als "zichtwerk" op te leveren. Die hebben ze vervolgens grijs geschilderd (als een soort gietvloer). Uiteindelijk was dat zo'n werk en waren er zoveel lagen verf nodig dat ze weinig geld hebben bespaard (ook omdat ze iemand ingehuurd hadden om het verven over te nemen). Geloof dat ze een primer en 3 of 4 lagen verf nodig hadden voor een egaal dekkende vloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
Hoeveel en hoelang de palen zijn weet ik niet exact. Wel heeft de aannemer een totale prijs gemaakt van 14k incl btw, maar er vervalt ook weer 3k aan kosten die hij had had moeten maken bij fundering op zand. Totaal is het 11.5k ofzo.

Daarin zit voor 5000 aan boorpalen en voor de rest zijn het kosten voor fundering etc, Zoals bekisting incl aanbrengen 1960, beton storten 1190, wapening 2100 en wat kleine posten.

Het gaat trouwens om 108m2 breedplaatvloer. Als ik de dezelfde stelregel als jacovn aanhoud is het 108*95=10260. Waarschijnlijk vervalt dan de kanaalplaatvloer nog wel. Maar dan is de 7300 euro niet zo'n hele gekke prijs is voor zo'n oppervlakte.

[ Voor 22% gewijzigd door GAEvakYD op 22-08-2017 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Ik wil overigens niet zeggen dat dingen bij ons goedkoop of duur zijn. Meer dat er wat vergelijkings priijzen zijn. Het moet nog gebouwd worden bij ons overigens.

Het staat vermeld als:

Breedplaatvloer d=200mm
-incl pasplaten
-incl toeslag leidingvloer max 3 platen
-incl vullen leidingvloeren met zandcement
-incl raveelijzers l=1550mm

[ Voor 36% gewijzigd door jacovn op 23-08-2017 05:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mistaoutlaw
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19-03 14:47

Hi @GAEvakYD

Ter info:
Totaal Breedplaatvloer 1e verdieping 97,5 m2 @ €9.581,00 (incl kraan voorzieningen etc etc. Etc)

Heipalen 23 palen a 17m1 €7.265,00 ex
Totaal heiwerk komt bij mij op €8641 (incl agenderen koppen snellen kraan etc etc)

Misschien dat het je helpt.

Groet

I was born intelligent - education ruined me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
@mistaoutlaw
Die kraan heb je bij een kanaalplaatvloer ook natuurlijk. Ik begreep dat het bij @GAEvakYD een meerprijs betrof?

En had hij geen boorpalen? Die zijn duurder dacht ik. In sommige gemeente mag je niet heien of kan het niet vanwege de buren of een zandlaag.

Wel handig om al die prijzen voorbij te zien komen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WNT

WNT

Wij mogen inderdaad ook niet heien maar moeten boorpalen gebruiken. Als ik die prijzen van heien voorbij zien komen dan heb ik nog hoop dat onze stelpost van 15K positief gaat meevallen, maar als boorpalen echt heel veel duurder zijn dan klopt het gewoon, we zullen zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TLer
WNT schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 10:08:
Wij mogen inderdaad ook niet heien maar moeten boorpalen gebruiken. Als ik die prijzen van heien voorbij zien komen dan heb ik nog hoop dat onze stelpost van 15K positief gaat meevallen, maar als boorpalen echt heel veel duurder zijn dan klopt het gewoon, we zullen zien.
Wij hebben de zelfde stelpost van 15K euro. Als ik het sondering rapport goed lees komen er palen van rond de 8 meter in de grond. 16 boorpalen in totaal. Dit in klei van Duiven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeie
  • Laatst online: 11:20
Wij zijn ook bezig met het bouwen van een huis, nu nog in de (vergevorderde) ontwerpfase, tekeningen en uitgebreide info zal ik later een keer delen. Vooralsnog heb ik een redelijk algemene vraag:

- Wij gaan uit van een RC waarde van 7/8 van de buitenschil.
- Duurzame installaties, maar niet teveel, de schil moet goed zijn en geen installaties nodig hebben om de duurzaamheid te compenseren.

Een idee is nu om de verwarming op te lossen dmv LTV vloerverwarming en een lucht/lucht warmtepomp (of grond warmtepomp). Vloerverwarming op de begane grond. Aangezien ik een woning wil zonder teveel installaties die de boel compenseren wil ik liever geen W-installatie op de verdieping, afgezien van de badkamer (maar ook hier zou bijvoorbeeld ruimtegestuurde electrische vloerverwarming toegepast kunnen worden + infraroodpaneel/radiator) Mijn aanname is dat de warmte van de BG voldoende doortrekt naar boven en hiermee de slaapvertrekken ook op een aangenaam klimaat houden. Daarnaast ben je het grootste deel van het jaar bezig met het koelen/ventileren van het huis aangezien de warmtevraag in NL maar zo'n 4 maanden is.

Zal ik in het ontwerp toch leidingwerk naar de 1e verdieping meenemen? Wat achter de knieschotten (woning krijgt over heel de lengte beide zijden een hellend dak op de 1e verdieping) blijft, zodat ik hier in de toekomst mocht het nodig zijn toch LTV radiatoren zou kunnen plaatsen.

Een andere oplossing, overal een extra stopcontact zodat ik een los infraroodpaneel of een nette elektrische verwarming in de ruimtes die daarvoor behoefte hebben, kan monteren. Dit wordt ook al veel toegepast in bijvoorbeeld Duitsland of Oostenrijk. Hiermee kan er veel beter verwarmd worden op basis van de warmtevraag. In onze eigen slaapkamer zal dit bijvoorbeeld nooit nodig zijn maar in een kinder- of studeerkamer wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mistaoutlaw
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19-03 14:47
D-e-n schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 10:05:
@mistaoutlaw
Die kraan heb je bij een kanaalplaatvloer ook natuurlijk. Ik begreep dat het bij @GAEvakYD een meerprijs betrof?

En had hij geen boorpalen? Die zijn duurder dacht ik. In sommige gemeente mag je niet heien of kan het niet vanwege de buren of een zandlaag.

Wel handig om al die prijzen voorbij te zien komen :)
Hi, was puur bedoeld als referentie.
Kan hij zelf verder uitzoeken hoe het met zijn prijzen vergelijkt.
Groet

I was born intelligent - education ruined me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Boeie schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 10:59:
Wij zijn ook bezig met het bouwen van een huis, nu nog in de (vergevorderde) ontwerpfase, tekeningen en uitgebreide info zal ik later een keer delen. Vooralsnog heb ik een redelijk algemene vraag:

- Duurzame installaties, maar niet teveel, de schil moet goed zijn en geen installaties nodig hebben om de duurzaamheid te compenseren.

Een idee is nu om de verwarming op te lossen dmv LTV vloerverwarming en een lucht/lucht warmtepomp (of grond warmtepomp). Vloerverwarming op de begane grond. Aangezien ik een woning wil zonder teveel installaties die de boel compenseren wil ik liever geen W-installatie op de verdieping, afgezien van de badkamer (maar ook hier zou bijvoorbeeld ruimtegestuurde electrische vloerverwarming toegepast kunnen worden + infraroodpaneel/radiator) Mijn aanname is dat de warmte van de BG voldoende doortrekt naar boven en hiermee de slaapvertrekken ook op een aangenaam klimaat houden. Daarnaast ben je het grootste deel van het jaar bezig met het koelen/ventileren van het huis aangezien de warmtevraag in NL maar zo'n 4 maanden is.

Zal ik in het ontwerp toch leidingwerk naar de 1e verdieping meenemen? Wat achter de knieschotten (woning krijgt over heel de lengte beide zijden een hellend dak op de 1e verdieping) blijft, zodat ik hier in de toekomst mocht het nodig zijn toch LTV radiatoren zou kunnen plaatsen.

Een andere oplossing, overal een extra stopcontact zodat ik een los infraroodpaneel of een nette elektrische verwarming in de ruimtes die daarvoor behoefte hebben, kan monteren. Dit wordt ook al veel toegepast in bijvoorbeeld Duitsland of Oostenrijk. Hiermee kan er veel beter verwarmd worden op basis van de warmtevraag. In onze eigen slaapkamer zal dit bijvoorbeeld nooit nodig zijn maar in een kinder- of studeerkamer wel.
Volgens mij gaat l/l en vloerverwarming neit samen, dam moetje l/w hebben. Volgens mij ben je verplicht verwarming op de verdieping te leggen vanuit het bouwbesluit. En als dat niet verplicht is zou ik het sowieso toch doen, als je ooit je huis gaat verkopen kijkt iedereen gek op als er boven geen verwarming is.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
Boeie schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 10:59:

Rc waarde van 7 of 8 in de buitenschil is volgens mij veel te hoog en onzinnig. Bouwbesluit is 4.5, wij hebben eerst verhoogd naar 5 en nu naar 6 dmv 12 PIR platen. Als je hoger gaat haal de extra investering er nooit meer uit. De verhoging van 4.5 naar 6 was bij ons een meerprijs van 1100 euro, door de stijgende kosten van de PIR platen.

Als je daadwerkelijk zo duurzaam denkt, zou ik sowieso voor een W/w warmtepomp gaan, maar dat vereist wel een hogere investering. Je zou ook voor lucht kunnen gaan en dan je dak helemaal vol leggen met PV panelen. Zelf kies is voor w/w en die zonnepanelen gebruik ik om de EPC van 0.4 (bouwbesluit) zo ver mogelijk naar 0 te krijgen.

Waarom LTV radiatoren plaatsen als je ook vloerverwarming / koeling kunt krijgen voor geringe meerprijs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TLer
GAEvakYD schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 11:09:
[...]

Rc waarde van 7 of 8 in de buitenschil is volgens mij veel te hoog en onzinnig. Bouwbesluit is 4.5, wij hebben eerst verhoogd naar 5 en nu naar 6 dmv 12 PIR platen. Als je hoger gaat haal de extra investering er nooit meer uit. De verhoging van 4.5 naar 6 was bij ons een meerprijs van 1100 euro, door de stijgende kosten van de PIR platen.

Als je daadwerkelijk zo duurzaam denkt, zou ik sowieso voor een W/w warmtepomp gaan, maar dat vereist wel een hogere investering. Je zou ook voor lucht kunnen gaan en dan je dak helemaal vol leggen met PV panelen. Zelf kies is voor w/w en die zonnepanelen gebruik ik om de EPC van 0.4 (bouwbesluit) zo ver mogelijk naar 0 te krijgen.

Waarom LTV radiatoren plaatsen als je ook vloerverwarming / koeling kunt krijgen voor geringe meerprijs?
Eens, ik heb dit met mijn bouwer geheel door laten rekenen. Het optimum kwam uit op 5 voor de vloer, 6 voor de gevel en 6 voor het dak. Als je echt een impact wil maken moet je echt richting de Rc waardes van 10 gaan denken, maar daar hoort een flinke zak geld bij. Dat geld kan je dan beter in een w/wwarmtepomp stoppen waarbij je inderdaad op alle verdiepingen met vloerverwarming zou kunnen gaan koelen en verwarmen. Dat laatste kost je vrijwel niets bij een w/w warmtepomp, enkel de elektra voor de waterpomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sturgeon22
@WNT @GAEvakYD
Boorpalen lijken inderdaad iets duurder te zijn.

Wij zijn weer een stapje verder. Gisteren aangepaste tekeningen ontvangen, die bijna helemaal naar onze zin zijn. Nog een paar kleine aanpassingen en dan gaan ze rekenen aan de aangepaste offerte.

Daarnaast contact gehad met waterschap voor het dempen van de sloot voor onze kavel (doodlopende sloot die het gehele jaar droog staat). Op basis van de regelgeving moeten we helaas toch compenseren voor de gedempte sloot en dat wordt lastig, aangezien wij alleen een slootje aan de voorkant hebben. Kijken hoe we dat op kunnen lossen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WNT

WNT

@Boeie wij denken ook de verwarming boven niet nodig te hebben, maar laten wel LTV aanleggen omdat je dan ook kan koelen (en voor het geval dat het toch heel erg koud wordt). We zullen zien hoe vaak we de verwarming aan hebben staan boven, ga er vanuit dat de koeling wel de hele zomer aan staat. We worden trouwens aangesloten op een collectieve WKO, die we mogelijk gaan aanvullen met een L/W pomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Wij moeten nu gaan beslissen wat we doen met de isolatie. Origineel had ik PIR platen gewild, die zijn echter erg duur geworden.

De aannemer stelt nu onderstaande voor, zitten hier grote nadelen aan? Overigens gaan we dan wel 0,5 terug in rc waarde.

ISOBOUW POLYFORT PRO 4.5 127 MM

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Je zegt het al, je gaat terug in Rc-waarde en je isolatie wordt dikker. Dit kan doorwerken in dikkere fundering, andere neggedetails en aansluitingen met goten/kap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Señor Sjon schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 12:29:
Je zegt het al, je gaat terug in Rc-waarde en je isolatie wordt dikker. Dit kan doorwerken in dikkere fundering, andere neggedetails en aansluitingen met goten/kap.
Isolatiedikte blijft hetzelfde, vandaar de daling in RC.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
artbij schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 12:54:
[...]

Isolatiedikte blijft hetzelfde, vandaar de daling in RC.
Wat is het verschil in prijs dan tussen dit alternatief en PIR? Dan pas kunnen we goed afwegen of dat het waard is. Mijn aannemer geeft aan dat als hij nu PIR besteld, hij dat oktober binnen heeft. Ruim voldoende op tijd omdat de aanvraag voor de vergunning er nu uit gaat.

[ Voor 9% gewijzigd door GAEvakYD op 23-08-2017 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
GAEvakYD schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 13:01:
[...]

Wat is het verschil in prijs dan tussen dit alternatief en PIR? Dan pas kunnen we goed afwegen of dat het waard is. Mijn aannemer geeft aan dat als hij nu PIR besteld, hij dat oktober binnen heeft. Ruim voldoende op tijd omdat de aanvraag voor de vergunning er nu uit gaat.
27,- per m2 tegen 13,- per m2.

Levering is geen issue, maar de prijs.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
De meerprijs van Rc4.5 naar Rc6 is bij ons als volgt opgebouwd:

226m2 isolatie nodig. Rc4.5 is 16 euro per m2 en Rc 6 PIR is 20.95 euro. Meerprijs van 4.95 per m2.
4.95 * 226 = 1119 euro excl btw.

Ik heb hier ook de offerte van de leverancier erbij zitten waar die 20.95 op staat. Onze aannemer is heel transparant in dit soort meerwerk dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
GAEvakYD schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 13:13:
De meerprijs van Rc4.5 naar Rc6 is bij ons als volgt opgebouwd:

226m2 isolatie nodig. Rc4.5 is 16 euro per m2 en Rc 6 PIR is 20.95 euro. Meerprijs van 4.95 per m2.
4.95 * 226 = 1119 euro excl btw.

Ik heb hier ook de offerte van de leverancier erbij zitten waar die 20.95 op staat. Onze aannemer is heel transparant in dit soort meerwerk dingen.
Welke pir platen heb je dan?

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
artbij schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 13:14:
[...]

Welke pir platen heb je dan?
Therma TW50 12000x600x127

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Mijn aannemer komt met 23,32 per m2.

Waar haalt jouw aannemer ze?

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeie
Dank voor de nuttige reacties!
artbij schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 11:07:
[...]

Volgens mij gaat l/l en vloerverwarming neit samen, dam moetje l/w hebben. Volgens mij ben je verplicht verwarming op de verdieping te leggen vanuit het bouwbesluit. En als dat niet verplicht is zou ik het sowieso toch doen, als je ooit je huis gaat verkopen kijkt iedereen gek op als er boven geen verwarming is.
Sorry, ik formuleerde het verkeerd. Het is uiteraard Lucht-Water.

Bouwbesluit is niet bindend, je kunt hier vrijstelling voor aanvragen is mij verteld. Er moet sowieso een methode komen om boven te kunnen verwarmen, vandaar ook de vraag, leidingen aanleggen of elec/ir kachels.
GAEvakYD schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 11:09:
[...]

Ons uitgangspunt is zoveel mogelijk investeren in de buitenschil, waardoor er minder nodig is aan techniek. Een beetje de uitgangspunten van een passiefhuis.
Investering moet uiteraard in balans blijven, maar is niet het hoofddoel.

Op het dak komen sowieso zonnepanelen die voorzien in de energiebehoefte van oa. de klimaattechniek.

W/W warmtepomp is nog een overweging maar ik ben nog aan het afwegen welke keuze we zullen doen.

RC en EPC zijn uitgangswaardes, std waaraan we nu moeten voldoen is 5 maar we denken met relatief eenvoudige ingrepen richting 7 te kunnen gaan. Nogmaals, de schil moet goed zijn.
TLer schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 11:16:
[...]

Eens, ik heb dit met mijn bouwer geheel door laten rekenen. Het optimum kwam uit op 5 voor de vloer, 6 voor de gevel en 6 voor het dak. Als je echt een impact wil maken moet je echt richting de Rc waardes van 10 gaan denken, maar daar hoort een flinke zak geld bij. Dat geld kan je dan beter in een w/wwarmtepomp stoppen waarbij je inderdaad op alle verdiepingen met vloerverwarming zou kunnen gaan koelen en verwarmen. Dat laatste kost je vrijwel niets bij een w/w warmtepomp, enkel de elektra voor de waterpomp.
WNT schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 11:55:
@Boeie wij denken ook de verwarming boven niet nodig te hebben, maar laten wel LTV aanleggen omdat je dan ook kan koelen (en voor het geval dat het toch heel erg koud wordt). We zullen zien hoe vaak we de verwarming aan hebben staan boven, ga er vanuit dat de koeling wel de hele zomer aan staat. We worden trouwens aangesloten op een collectieve WKO, die we mogelijk gaan aanvullen met een L/W pomp.
Vloerverwarming op de bovenverdieping om deze reden (koelen) is zeker een overweging. Ik zal dit ook eens laten calculeren door de W-installateur (W/W warmtepomp tov L/W warmtepomp). Ik weet dat hier ook hele topics over zijn, maar het gaat mij meer om het totaal.

Over het algemeen, ik ben er veel meer op uit om de verwarmings/koelings behoeftes en energiebehoefte van het huis te beperken, dan zaken op te lossen dmv techniek.

[ Voor 3% gewijzigd door Boeie op 23-08-2017 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• headhunter1985
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20:12
Boeie schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 13:22:

Ons uitgangspunt is zoveel mogelijk investeren in de buitenschil, waardoor er minder nodig is aan techniek. Een beetje de uitgangspunten van een passiefhuis.
Investering moet uiteraard in balans blijven, maar is niet het hoofddoel.
Een beetje de uitgangspunten van een passiefhuis.

Houd je rekening met dat hoe beter je isoleert, in de warme maanden je veel meer energie nodig hebt om deze warmte kwijt te raken om oververhitting te komen. Dit kan passief middels zomer/nacht ventilatie of actief middels een koelsyteem.

Passief huis houdt rekening met oriëntatie en overstekken ect ect. Mogelijk dat je hiermee rekening houdt, dit valt niet op te maken uit bovenstaande verhaal.

Op basis van jouw verhaalt sluit ik mij aan op de reacties van hierboven. Een dikkere isolatie geeft niet uitsluitend een meerprijs voor een wat dikkere isolatie plaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TLer
@Boeie Dat zijn wij ook, maar het verschil in energie prestatie tussen een Rc 6 of Rc 7 is heel beperkt. Pas bij een Rc van 8, 9, 10 (vloer, gevel, dak) zagen wij echt sigificante verschillen. Echter, ook in de rekening. Dat kost rustig 20K euro extra. Daar schiet de ballans echt door, althans dat was mijn conclusie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeie
headhunter1985 schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 13:34:
[...]

Een beetje de uitgangspunten van een passiefhuis.

Houd je rekening met dat hoe beter je isoleert, in de warme maanden je veel meer energie nodig hebt om deze warmte kwijt te raken om oververhitting te komen. Dit kan passief middels zomer/nacht ventilatie of actief middels een koelsyteem.

Passief huis houdt rekening met oriëntatie en overstekken ect ect. Mogelijk dat je hiermee rekening houdt, dit valt niet op te maken uit bovenstaande verhaal.

Op basis van jouw verhaalt sluit ik mij aan op de reacties van hierboven. Een dikkere isolatie geeft niet uitsluitend een meerprijs voor een wat dikkere isolatie plaat.
Daar zijn we ons ter dege van bewust. Wij hebben een ontwerp op basis van de kaveloriëntatie, en zaken zoals dakoverstekken etc zijn hier ook in meegenomen. Onze kavel is Oost-West gelegen en het huis komt er in de lengte op te staan. Tekeningen zal ik delen als ze meer definitief zijn en de architect hiermee akkoord is.

Wat betreft koelen/warmte kwijtraken, dit is precies wat ik bedoel. Waarschijnlijk meer nadruk op koeling dan verwarming.
TLer schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 13:34:
@Boeie Dat zijn wij ook, maar het verschil in energie prestatie tussen een Rc 6 of Rc 7 is heel beperkt. Pas bij een Rc van 8, 9, 10 (vloer, gevel, dak) zagen wij echt sigificante verschillen. Echter, ook in de rekening. Dat kost rustig 20K euro extra. Daar schiet de ballans echt door, althans dat was mijn conclusie.
Het is ook een overweging die wij maken, maar we willen wel de opties duidelijk uitgelijnd hebben. Een en ander zal ook tezamen met de aannemer die de woning uiteindelijk gaat bouwen, uitgewerkt worden. Maar een uitgangspunt moet je altijd hebben ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GAEvakYD
Inderdaad de basisbeginselen van een passief huis. Dat je de schil goed wil hebben is mooi maar dat betekent niet dat je niet goed naar de installaties hoeft te kijken. Bijv. Ik laat het huis ook luchtdicht maken met Rc 6 en trippel glas, maar neem daarnaast ook een geavanceerd WTW systeem en een Water Warmtepomp om te verwarmen en koelen. Verder 24 PV panelen op het dak.

Je kunt de PV panelen als extra zien ipv nodig om een eis te halen. Hier in de buurt veel nieuwbouw met een lucht warmtepomp en die het dak vol leggen om de EPC te halen. Ik neem dan liever elders maatregelen om die 0.4 te halen en dan de PV panelen om het verder omlaag te halen. Even los van het feit dat die buitenunit van die lucht warmtepompen niet om aan te zien is en ook nog eens een irritant geluid maakt. Ik ben er niet van zoals je merkt. :)

Overgens maakt onze EPC berekening persoon twee berekeningen. Eentje met en eentje zonder de warmtepomp. Zodat je sowieso aanspraak kunt maken op de 2300 euro subsidie. Als je niet kunt aantonen dat je de warmtepomp niet nodig hebt om de epc van 0.4 te halen heb je formeel geen recht op de subsidie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
@GAEvakYD Ik zit een beetje aan het begin van dit proces. Wij hebben nu een SIP-huis voor ogen i.c.m. een luchtwartmepomp (?), warmteterugwinsysteem en inderdaad een buitenunit. Maar er is nog helemaal niet gekeken naar het totaalplaatje/EPC etc. en ik heb nog weinig verstand van e.e.a.
Wat voor systeem neem jij dan precies? Ik ben bang dat een systeem met boringen toch wel buiten ons budget valt..

[ Voor 6% gewijzigd door Stefke op 24-08-2017 09:03 ]

• jacovn
Hoe krijgen jullie al die aannemers zo ver dat ze goed lucht dicht gaan bouwen?
Ze kunnen wel voorstellen naar een RC van 8 voor een wand te gaan, maar als er dan allemaal warmte bruggen en luchtlekken in zitten heb je er nog weinig aan.

Kun je ze simpelweg naar de infobladen van SBRCURnet wijzen ?

Zoals:
- pijp door dak luchtdicht: http://www.sbrcurnet.nl/p...de-daken-luchtdicht-maken
- dak aansluiten op muur: http://www.sbrcurnet.nl/p...van-dak-en-gevel-bouwmuur
- sparingen en kruipluik: http://www.sbrcurnet.nl/p...ruipluik-luchtdicht-maken

Voor complete aanbvelingen moet je €89 betalen (al is dat relatief niet zo veel op de kosten van een huis)

[ Voor 7% gewijzigd door jacovn op 24-08-2017 05:55 ]

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Dat is betrekkelijk eenvoudig, je moet in de overeenkomst een waarde van luchtdichtheid vastleggen waaronder men moet blijven, en zorgen dat de druktest (blowerdoortest) uitgevoerd wordt op het moment dat verbetering nog mogelijk is.

Dus nog voordat er aan afwerking begonnen wordt. Zodra de ruwbouw wind en waterdicht is, en ramen en deuren geplaatst zijn moet de test uitgevoerd worden. Daarna mogen er geen doorboringen meer naar buiten plaatsvinden.

[ Voor 32% gewijzigd door Rtificial op 24-08-2017 08:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zygapophysis
  • Registratie: Juni 2012
  • Niet online
jacovn schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 05:53:
Ze kunnen wel voorstellen naar een RC van 8 voor een wand te gaan, maar als er dan allemaal warmte bruggen en luchtlekken in zitten heb je er nog weinig aan.

Voor complete aanbvelingen moet je €89 betalen (al is dat relatief niet zo veel op de kosten van een huis)
Gratis technische handleidingen zijn wel te krijgen in Belgie. Misschien ook interessant voor andere trouwens:

http://www.bouwdetails.be/handleidingen.html#hand_res

http://www.bouwdetails.be/2Ddetails.html

[ Voor 3% gewijzigd door Zygapophysis op 24-08-2017 09:06 ]

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 19:15
jacovn schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 05:53:

Zoals:
- pijp door dak luchtdicht: http://www.sbrcurnet.nl/p...de-daken-luchtdicht-maken
- dak aansluiten op muur: http://www.sbrcurnet.nl/p...van-dak-en-gevel-bouwmuur
- sparingen en kruipluik: http://www.sbrcurnet.nl/p...ruipluik-luchtdicht-maken

Bij ons heeft de architect en de bouwbegeleider extra aandacht besteed aan detailleringen ter voorkoming van koudebruggen. En de diverse toeleveranciers, bijvoorbeeld van het dak, stuurde ook detailleringen mee hoe eea zonder koudebrug luchtdicht aangesloten kon worden,

Overigens zei de aannemer in een van de eerste gesprekken dat gegoten beton in de ruwbouwconstructie de makkelijkste manier was om luchtidcht te bouwen, dat kon bij ons niet kosten efficient, omdat er teveel ramen waren

[ Voor 0% gewijzigd door jerh op 24-08-2017 09:16 . Reden: typo ]

• GAEvakYD
stefijn schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 15:23:
@GAEvakYD Ik zit een beetje aan het begin van dit proces. Wij hebben nu een SIP-huis voor ogen i.c.m. een luchtwartmepomp (?), warmteterugwinsysteem en inderdaad een buitenunit. Maar er is nog helemaal niet gekeken naar het totaalplaatje/EPC etc. en ik heb nog weinig verstand van e.e.a.
Wat voor systeem neem jij dan precies? Ik ben bang dat een systeem met boringen toch wel buiten ons budget valt..
Ik neem een water/water warmtepomp met verticale collector (grondboring):
https://www.warmtepomp-info.nl/warmtepomp/brinewater/

Dat systeem is inderdaad duurder en wordt daarom vaak door aannemers niet aanbevolen. Het schrikt mensen snel af als ze horen dat ze 10k extra kwijt zijn. Er zit wel wat extra subsidie op, je verdient het terug op je energiekosten, hebt minder PV panelen nodig en hebt geen irritant gezoem van een lucht warmtepomp.

• Artbij
GAEvakYD schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 09:34:
[...]

Dat systeem is inderdaad duurder en wordt daarom vaak door aannemers niet aanbevolen. Het schrikt mensen snel af als ze horen dat ze 10k extra kwijt zijn. Er zit wel wat extra subsidie op, je verdient het terug op je energiekosten, hebt minder PV panelen nodig en hebt geen irritant gezoem van een lucht warmtepomp.
Het is zeker de mooiste oplossing, maar je w/w pomp ga je nooit terugverdienen. Maar als je budget hebt, is het wel iets om zeker te overwegen.

Met gestrekt been.

• aikink
Rtificial schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 08:25:
Dat is betrekkelijk eenvoudig, je moet in de overeenkomst een waarde van luchtdichtheid vastleggen waaronder men moet blijven, en zorgen dat de druktest (blowerdoortest) uitgevoerd wordt op het moment dat verbetering nog mogelijk is.

Dus nog voordat er aan afwerking begonnen wordt. Zodra de ruwbouw wind en waterdicht is, en ramen en deuren geplaatst zijn moet de test uitgevoerd worden. Daarna mogen er geen doorboringen meer naar buiten plaatsvinden.
In de EPC-berekening (dus vergunningaanvraag) moet het ook al benoemd zijn. Zodra je bij 'meetwaarde voor infiltratie' de ja selecteert moet je de maximale infiltratie, in dit geval 0,300, invullen. Dan komt ook de melding voorbij dat je dat getal moet borgen in de procedure, en dat je verplicht bent die waarde na oplevering te controleren door een meting op basis van de NEN 2686. Blowerdoor dus.

Bij nee rekent het pakket door met forfaitaire normen op het minimale Bouwbesluitniveau.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/RMYMDhB.png

• GAEvakYD
artbij schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 09:43:
[...]

Het is zeker de mooiste oplossing, maar je w/w pomp ga je nooit terugverdienen. Maar als je budget hebt, is het wel iets om zeker te overwegen.
Klopt, dat is lastig. Ik heb één geluk dat ik de bron bijna 50% goedkoper kan realiseren door wat bevriende contacten bij een grondboorbedrijf. Dat is toch 4500 besparing, wat de meerprijs van W/w reduceert.

• Stefke
GAEvakYD schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 09:34:
[...]

En die 10k (incl/excl BTW?) is enkel voor de boringen, dus het pompsysteem is strikte genomen niet (veel) duurder?

Ik lees idd veel over dat dat niet terugverdiend kan worden, anders zou ik die 10k nog wel willen betalen. En anders ben ik wel geinteresseerd in je kennisen ;)

Is een systeem met buizen onder de grond goedkoper? Wij krijgen een stuk grond van 900m2 - en dat zal vnl. gras zijn - dus ruim voldoende om een horizontaal systeem te maken.

• Gait
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 01:30
Hoe zit dat nu dan met het wel of niet terug verdienen van de w/w pomp?
Volgens onderstaande site verdien je het wel makkelijk terug toch?

https://www.warmtepomp-info.nl/rekenen/#Check5

• Artbij
Gait schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 10:40:
Hoe zit dat nu dan met het wel of niet terug verdienen van de w/w pomp?
Volgens onderstaande site verdien je het wel makkelijk terug toch?

https://www.warmtepomp-info.nl/rekenen/#Check5
De berekening staat op warmtepomp.info :) dat zegt genoeg. Kijk eens naar de m3 gas die volgens hen nodig is. Voor die kuubs verwarm je volgens mij de halve straat normaal gesproken.

Met gestrekt been.

• Gait
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 01:30
Ja dat ben ik met je eens. Het is ook niet om te bashen, maar ik vind het interessant en wil er graag meer over weten.

Maar een 1800m³ is een meer realistisch verbruik denk ik zo, maar dan speel je na 15 jaar alsnog weer gelijk.

• Artbij
Gait schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 11:14:
Ja dat ben ik met je eens. Het is ook niet om te bashen, maar ik vind het interessant en wil er graag meer over weten.

Maar een 1800m³ is een meer realistisch verbruik denk ik zo, maar dan speel je na 15 jaar alsnog weer gelijk.
1800 is incl koken meestal. En de prijs van een m3 gas is ook net wat anders als op veel van die sites staat. Ze moeten ook 15 jaar in de toekomst kijken wat gas gaat kosten. En meestal wordt het volgens dat soort sites wel twee keer zo duur.....

Met gestrekt been.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
Al die sites rekenen met een prijsstijging van 2%/jaar. Ik betaal nu minder voor elektra dan 10 jaar terug, maar volgens de geleerden had dat het dubbele moeten staan. Veel groene sommen lopen daarop stuk. Voor je nieuw te bouwen huis is de salderingsregeling nog het belangrijkste. En let op hoe je energiebedrijf omgaat met salderen boven de 5.000 kWh. Daar zit ook weleens verschil in. Een nieuw huis heeft sowieso een vierdubbel telwerk voor aanvoer/retour en piek/dal.

Maar goed, DED staat vol met topics hierover.

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17:46
Señor Sjon schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 11:37:
Al die sites rekenen met een prijsstijging van 2%/jaar. Ik betaal nu minder voor elektra dan 10 jaar terug, maar volgens de geleerden had dat het dubbele moeten staan. Veel groene sommen lopen daarop stuk. Voor je nieuw te bouwen huis is de salderingsregeling nog het belangrijkste. En let op hoe je energiebedrijf omgaat met salderen boven de 5.000 kWh. Daar zit ook weleens verschil in. Een nieuw huis heeft sowieso een vierdubbel telwerk voor aanvoer/retour en piek/dal.

Maar goed, DED staat vol met topics hierover.
jep, er is een grote verandering geweest afgelopen jaren.

oude prijzen:
62ct m3 gas en 22ct elektra.
(met hoge olie prijs, van boven de 75$ de barrel)

de belasting op elektra (onder de 10.000kWh per jaar) is 2ct (ex BTW) verlaagt.
de belasting op gas is 5ct (ex BTW) verhoogt.

maar door lage olie prijs is de gas prijs ook laag.
dus die 5ct verhoging die voelt eigenlijk nog niemand, maar de 2ct verlaging van elektra is al wel merkbaar voor veel mensen. ;)

prijzen zitten nu op 18 tot 19 ct per kWh en 54ct tot 58ct per m3 gas
(lage oile prijs, ongeveer 52$ de barrel, is zelfs kort 40$ geweest)
de meeste mensen denken dat het dus goedkoper is geworden, maar dat kan zo maar omslaan in duurder. ;)

(als ik in mijn kristallen bol kijk en probeer zo goed mogenlijk te schatten.
verwacht ik over een paar jaar ongeveer 70ct per m3 gas en 20ct per kWh als gemiddelde prijzen.
maar is erg afhankelijk van wat de olie prijs gaat doen, hij blijft op dit moment hangen rond de 52$ de barrel.
maar die is al hoger geweest in het verleden als 75$ de barrel.
als we echt weer terug gaan naar die prijzen dan is een 75ct per m3 en 21ct per kWh geen vreemde getallen meer.
disclamer: ik weet de toekomst ook niet, dus lees dit als gokjes.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 47102

Chique woning hoor!

Mijn ideeën zover:
  • Je kunt overwegen om vnauit de garage een deur naar je shed te maken, dan kan je droog uit je auto stappen.
  • Om je utility van binnen benaderbaar te maken kan je de muur tussen storage en utility weglaten. Eventueel de buitendeur daar naar buiten open laten gaan (is eigenlijk altijd bij buitendeuren), dan kan je de apparaten wat meer richting toilet schuiven zodat je effectief meer storage overhoudt.
  • Ik zou proberen de wasruimte en badkamer te verwisselen. Wasmachines maken namelijk redelijk herrie bij centrifugeren. Dat ga je horen gezien er slechts één deur tussen de wasmachine en de living zit.
  • Als je een wastafel op de grote slaapkamer overweegt, overweeg dan een kleine close-in boiler of in-line verwarming om niet tientallen meters (en dus liters) water door te hoeven spoelen om aan warm water te komen. Volgensmij zijn er zelfs kranen die zichzelf elektrisch kunnen verwarmen.

• jacovn
Rtificial schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 08:25:

Bij de bouwer voor ons kon dat niet vastgelegd worden (althans niet echt hard geprobeerd voor elkaar te krijgen door tijdsdruk) In de EPC is 0.6 voor de qvl10 gebruikt, wat ik wat mager vindt en dat heb ik ook aangegeven.
Als antwoord kreeg ik dat ze goed gaan bouwen en we maar aan moeten geven op welke detail punten ze moeten letten. Dus ik heb stukken uit hun. detail tekening gehaald en met circels aangegeven waar ze verbeteren kunnen.
Bijvoorbeeld daar waar de kap op de vloer rust 2 extra naad dichtingen toepassen, en achter F-ijzer isolatiemateriaal aanbrengen.

Ik zal die links uit Belgie ook goed door gaan lezen en mijn verhaal uitbreiden.

[ Voor 3% gewijzigd door jacovn op 24-08-2017 13:48 ]

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 19:15
stefijn schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 10:08:
[...]

En die 10k (incl/excl BTW?) is enkel voor de boringen, dus het pompsysteem is strikte genomen niet (veel) duurder?

Ik lees idd veel over dat dat niet terugverdiend kan worden, anders zou ik die 10k nog wel willen betalen. En anders ben ik wel geinteresseerd in je kennisen ;)

Is een systeem met buizen onder de grond goedkoper? Wij krijgen een stuk grond van 900m2 - en dat zal vnl. gras zijn - dus ruim voldoende om een horizontaal systeem te maken.
Die 10k is een verzinsel.... ik zie dat steeds geroepen worden, maar dat klopt gewoon niet. Ik heb gekocht eind 2014, dus nog voor het subsidie tijdperk en toen was het verschil ongeveer 4500 euro, precies het bedrag van de boringen.

Er wordt hier zo af en toe dan met de berekeningen gebruik gemaakt van de laagste prijzen in frankrijk/spanje, maar dat ga je in een nieuwbouwhuis niet zomaar voor elkaar krijgen.

Je kan verder kijken naar aardkorven of wat in duitsland veel gebruikt worden een grabencollector (zie haustechnik.de), dat is dan weer een stuk goedkoper, maar heb je wel de ruimte voor nodig.

Je kan vaak ook met een kleinere unit af, want weinig vermogensverlies als het vriest. De andere voordelen zijn al eerder genoemd, en zitten vooral in de goedkope koeling, geluidsdruk en rendement onder de 10 graden buitentemperatuur.

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10-05 18:03
jerh schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 19:07:
[...]

Die 10k is een verzinsel.... ik zie dat steeds geroepen worden, maar dat klopt gewoon niet. Ik heb gekocht eind 2014, dus nog voor het subsidie tijdperk en toen was het verschil ongeveer 4500 euro, precies het bedrag van de boringen.

Er wordt hier zo af en toe dan met de berekeningen gebruik gemaakt van de laagste prijzen in frankrijk/spanje, maar dat ga je in een nieuwbouwhuis niet zomaar voor elkaar krijgen.
Dat laagste prijzen stuk ga je in een nieuwbouwhuis gewoon voor elkaar krijgen, geen centje pijn. Je moet erwel wat voor doen, gaat niet vanzelf. Die 10K is absoluut geen verzinsel. Kijk maar in dit topic. Jacovn is gewoon 25K kwijt voor zijn w/w pomp. Ik ben 12K kwijt voor minj zweedse l/w import project, ex subsidie. Dat is al meer dan 10K met volgens mij nauwelijks verschil in wvb. Had ik de de frrankrijk spanje route gedaan zou het <9K zijn geweest, maar ja die merken matchen niet met kleur gevel.

W/W WP verdien je never nooit terug

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 05-06 07:43
De goedkoopste ww offerte die ik heb ontvangen was +- 19K

Het hele lw wp verhaal heeft me nu zeker 10k minder gekost.

Dat zogenaamde vele koelen wordt ook overdreven door ww wp verkopers, sinds mei nog geen 3 dagen aangehad, en maximaal 23 graden in huis geweest.

Ww wp technisch gezien de mooiste oplossing, voor de portomonee absoluut niet.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
LittleTycoon schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 20:38:
[...]

Dat laagste prijzen stuk ga je in een nieuwbouwhuis gewoon voor elkaar krijgen, geen centje pijn. Je moet erwel wat voor doen, gaat niet vanzelf. Die 10K is absoluut geen verzinsel. Kijk maar in dit topic. Jacovn is gewoon 25K kwijt voor zijn w/w pomp. Ik ben 12K kwijt voor minj zweedse l/w import project, ex subsidie. Dat is al meer dan 10K met volgens mij nauwelijks verschil in wvb. Had ik de de frrankrijk spanje route gedaan zou het <9K zijn geweest, maar ja die merken matchen niet met kleur gevel.

W/W WP verdien je never nooit terug
Bij mij was het een prijs onder voorbehoud voor 15 kw unit en bron (12.5 boring, 8 voor de wp en 3k voor losse dingen eromheen, ex btw) de warmteverlies berekening er is, is het een 9 kw unit geworden en een 8 of 9 kw bron.
De exacte prijs moet ik nog horen, maar zou voor de boring 5k minder worden ongeveer. De ww wp zal ook wel iets goedkoper zijn. Echt goedkoop wordt het echter niet. (20 K€ incl btw en ex subsidi denk ik)
Horizontaal buizenstelsel hebben wij op onze postzegel geen ruimte voor.

[ Voor 3% gewijzigd door jacovn op 25-08-2017 02:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borgoe72
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20-05 10:53
Ivm aanleg wtw met kanaalplaat zal ik straks wat leidingen als opbouw hebben die ik moet wegwerken. Wat achten juillie de beste optie:
Regelwerk met gipsplaat en dan stucen?
Met multiplex aftimmeren en dan lakken cq stucen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Zygapophysis schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 09:05:
[...]

Gratis technische handleidingen zijn wel te krijgen in Belgie. Misschien ook interessant voor andere trouwens:

http://www.bouwdetails.be/handleidingen.html#hand_res

http://www.bouwdetails.be/2Ddetails.html
Bedankt, de eerste die ik hier uit haal en wel interessant vindt is de koudebrug van de vloerplaat/fundering naar de binnen muur.

Afbeeldingslocatie: http://static.laatjebouwen.be/hedendaags-bouwen/lage-energie-passief-bouwen/cellenglas-foamglas-perinsul-2-groot.jpg

Dat is dan foamglas of cellenglas.

Nu de vraag: de fundatiebalken worden al geisoleerd van binnen en buiten, en daar komt een ribcasettevloer op te liggen. Op het punt waar de ribcasettevloer op de fundatiebalk ligt staat al iets getekent, en ik hoop dat dat zo een koudebrug oplossing is.
Mocht dat niet zo zijn lijkt me dat HET punt om de koudebrug te voorkomen omdat anders de kalkzandsteen binnenmuur op bet beton van de broodjevloer staat, en die weer direct op de fundatiebalk.

Hoe gaat dit normaal in Nederland ?

De ribcasettevloer zal toch met zijn betondelen op de fundatiebalk komen en niet met zijn isoaltie materiaal, dat ziet er weinig drukvast uit.

[ Voor 6% gewijzigd door jacovn op 25-08-2017 07:05 ]

Pagina: 1 ... 7 ... 272 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.

Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic