Señor Sjon schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 11:37:
Al die sites rekenen met een prijsstijging van 2%/jaar. Ik betaal nu minder voor elektra dan 10 jaar terug, maar volgens de geleerden had dat het dubbele moeten staan. Veel groene sommen lopen daarop stuk. Voor je nieuw te bouwen huis is de salderingsregeling nog het belangrijkste. En let op hoe je energiebedrijf omgaat met salderen boven de 5.000 kWh. Daar zit ook weleens verschil in. Een nieuw huis heeft sowieso een vierdubbel telwerk voor aanvoer/retour en piek/dal.
Maar goed, DED staat vol met topics hierover.
jep, er is een grote verandering geweest afgelopen jaren.
oude prijzen:
62ct m3 gas en 22ct elektra.
(met hoge olie prijs, van boven de 75$ de barrel)
de belasting op elektra (onder de 10.000kWh per jaar) is 2ct (ex BTW) verlaagt.
de belasting op gas is 5ct (ex BTW) verhoogt.
maar door lage olie prijs is de gas prijs ook laag.
dus die 5ct verhoging die voelt eigenlijk nog niemand, maar de 2ct verlaging van elektra is al wel merkbaar voor veel mensen.
prijzen zitten nu op 18 tot 19 ct per kWh en 54ct tot 58ct per m3 gas
(lage oile prijs, ongeveer 52$ de barrel, is zelfs kort 40$ geweest)
de meeste mensen denken dat het dus goedkoper is geworden, maar dat kan zo maar omslaan in duurder.
(als ik in mijn kristallen bol kijk en probeer zo goed mogenlijk te schatten.
verwacht ik over een paar jaar ongeveer 70ct per m3 gas en 20ct per kWh als gemiddelde prijzen.
maar is erg afhankelijk van wat de olie prijs gaat doen, hij blijft op dit moment hangen rond de 52$ de barrel.
maar die is al hoger geweest in het verleden als 75$ de barrel.
als we echt weer terug gaan naar die prijzen dan is een 75ct per m3 en 21ct per kWh geen vreemde getallen meer.
disclamer: ik weet de toekomst ook niet, dus lees dit als gokjes.)
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)