Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 40 ... 272 Laatste
Acties:
  • 2.621.049 views

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 10:49
mistaoutlaw schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 12:18:
Hi allemaal,

Dank voor jullie reacties.
Van een vriend van me heb ik bevestiging dat die buizen het probleem niet zullen zijn.
Ook hij heeft ze in zijn breedplaatvloer zitten.
En hij heeft dezelfde spotjes toegepast.

Qua hittebestendige kabels heb ik nog een vraag:

"Op 8 januari heb jij mij de vraag gesteld over de hittebestendige kabels voor de spots. Ik had toen aangegeven dat wij de juiste materialen gebruiken voor de spots en dus ook de kabels. Voor de gekozen LED spots heb je geen hittebestendigde kabels nodig. juist LED spots geven juist nauwelijks warmte af."

De aannemer zegt dus dat het niet nodig is....?
Terwijl de aannemer van mijn vriend ze niet zonder hittebestendige kabels wilde plaatsen...

Wie kan hier een gepast antwoord op geven?
Of het wel of niet nodig is?
Aan de ene kant krijg ik te horen dat inbouw led lampen erg warm worden.
Maar de aannemer zegt juist dat led lampen niet warm worden.

Mijn eigen ervaring is dat led lampen wel degelijk warm worden.
Al die energie moet toch omgezet worden in warmte?
Artbij schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 12:20:
[...]

Led wordt niet warm. Voordeel van led is juist dat er geen warmte gegenereerd owrdt volgens mij. Vandaar dat ze zo zuinig zijn.
Led wordt ook wel degelijk warm, maar verstookt in tegenstelling tot een ouderwetse gloeilamp geen 50W op in warmte maar iets van 3W.
Ze worden normaal gesproken inderdaad niet zo heet/warm als een gloeilamp maar wel degelijk warm dus ;)

Met betrekking op de bedrading is hitte-bestendig (siliconen)snoer niet echt een verplichting hoor @mistaoutlaw, dit kan prima met VMVL snoer worden uitgevoerd, de keuze (en evt. meerprijs) ligt in dit geval nu bij jezelf of je dit wenst of niet.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16-09 14:02
Annuk schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 12:29:
[...]

[...]

Led wordt ook wel degelijk warm, maar verstookt in tegenstelling tot een ouderwetse gloeilamp geen 50W op in warmte maar iets van 3W.
Ze worden normaal gesproken inderdaad niet zo heet/warm als een gloeilamp maar wel degelijk warm dus ;)

Met betrekking op de bedrading is hitte-bestendig (siliconen)snoer niet echt een verplichting hoor @mistaoutlaw, dit kan prima met VMVL snoer worden uitgevoerd, de keuze (en evt. meerprijs) ligt in dit geval nu bij jezelf of je dit wenst of niet.
Vergeleken met halogeen of een gloerlamp wordt led echt niet warm.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
@Artbij dat zeg ik toch ook? ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10:27
1 van de eerste hits op google
AANSLUITSNOER VOOR SPOTS
Bestel hier uw aansluitsnoer voor Rocalux en LEDline inbouwspots. Wij verkopen hittebestendige siliconensnoer, welke in het verleden voornamelijk gebruikt werd bij halogeenspots. Bij LED-lampen, wanneer de kabel niet tegen de lamp aan ligt, kan ook het witte snoer gebruikt worden.
bron: https://www.sandervunderi...chting/inbouwspots/kabel/

Ik was er niet zo bang voor, volgens mij worden LED spots niet warm.

Als ik foto's terugkijk hoe het bij ons gegaan is (destijds niet op gelet) zitten daar ook gewoon "PVC buizen" in het plafond.

Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/2wp2fip.jpg

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dewil1990
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09:47
De ervaringen met onze electricien. Hij heeft overal hitte bestendige kabels toegepast. Zijn motivatie; met LED spots is het inderdaad niet nodig, maar stel dat jij een kapotte spot vervangt door een halogeen?
(Ik heb overigens als tijdelijke lichtbron (ruwbouw) ook enkele halogeen spots gebruikt i.p.v. LED, daar ik deze nog had liggen.)

Kleine edit: Kan het dus kwaad? Nee, zolang je LED gebruikt volgens mij niet.

[ Voor 7% gewijzigd door dewil1990 op 08-03-2018 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Grolsch schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 13:08:

Als ik foto's terugkijk hoe het bij ons gegaan is (destijds niet op gelet) zitten daar ook gewoon "PVC buizen" in het plafond.

[afbeelding]
Zijn dat niet gewoon ronde centraaldozen?

Afbeeldingslocatie: https://cdn.attema.com/images/1031_large.jpg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grolsch
Cheesy schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 14:13:
[...]

Zijn dat niet gewoon ronde centraaldozen?

[afbeelding]
Dat betwijfel ik nu ik de foto's van de ruimte erboven bekijk :P

Toch niet geheel nutteloos om overal foto's van te maken :+

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/2vxpxk3.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Artbij
Vandaag de gietvloer besteld. Liepen tegen een restpartij aan, die was net voldoende voor de bovenverdieping. Wilde er eigenlijk laminaat leggen, had €12,50 per m2 in de begroting staan. Gietvloer is €37,50 per m2. Huis is bijna klaar maar uiteindelijk toch de eerste echte budget overschrijding te pakken :(.

Met gestrekt been.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16-09 19:09
Wij hebben dinsdag eindelijk onze vergunningsaanvraag bij de gemeente in kunnen dienen. Erg blij ook met het feit dat we een fundering zonder palen kunnen toepassen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mistaoutlaw
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19-03 14:47
Artbij schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 17:52:
Vandaag de gietvloer besteld. Liepen tegen een restpartij aan, die was net voldoende voor de bovenverdieping. Wilde er eigenlijk laminaat leggen, had €12,50 per m2 in de begroting staan. Gietvloer is €37,50 per m2. Huis is bijna klaar maar uiteindelijk toch de eerste echte budget overschrijding te pakken :(.
Hoe werkt dat nou weer?
Een "restpartij gietvloer"?
Ga je het dan zelf leggen?
Ben benieuwd want wij zijn nog op zoek :+

I was born intelligent - education ruined me

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Artbij
mistaoutlaw schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 22:06:
[...]

Hoe werkt dat nou weer?
Een "restpartij gietvloer"?
Ga je het dan zelf leggen?
Ben benieuwd want wij zijn nog op zoek :+
Ze hadden die verkeerd besteld. Ding is 6 maanden houdebaar en staat er nu al 4 :).

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iRobert
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 08:50
Artbij schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 17:52:
12,5 euro is ook niet ruim voor vloeren om eerlijk te zijn, maar gietvloer is een mooi reden om iets boven budget te komen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
bacardicoconut schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 23:20:
[...]

12,5 euro is ook niet ruim voor vloeren om eerlijk te zijn, maar gietvloer is een mooi reden om iets boven budget te komen :P
Ikea laminaat bijvoorbeeld of bij van die vloerendumps is genoeg te krijgen voor €12,50.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aikink
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 16-09 21:13
Nog even terugkomen op de centraaldozendiscussie, bij ons ziet het er zo uit in de verdiepingsvloer:

Afbeeldingslocatie: https://1jbpow.bn.files.1drv.com/y4mkB-XHen2LQmLN1HLbxtC2Q4byHYPsLJqVO_UH6r7z84KGvAgGtgTavjsABJyiLsDG58AaB-RngoHD6gpd8-QjKnfFyj6EoGVzhLcy34YZ8mY95ykSI-e20sjbb6k-uHiAnB_krcMEpnAdpYx8vOuA9CjH1LjaJX18Z6xukgk7M7hW5FaOO0xAR4uMuIKr9wMNq33wK_TSbobijfILUaXeA?width=1024&height=681&cropmode=none

Blik met blauwe doppen zijn spots met gaten ø50, door de installateur in het werk geboord. De centraaldozen (eentje min of meer zichtbaar) zijn ingestort bij de betonplatenboer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16-09 16:14
Artbij schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 23:24:
[...]

Ikea laminaat bijvoorbeeld of bij van die vloerendumps is genoeg te krijgen voor €12,50.
Artbij schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 16:06:
[...]

Zo is het maar net. Je koopt ook geen porsche met wieldoppen en de motor uit een panda.
Is dit dan een Porsche met een plastic achterspoiler _O- _O-
:>

Wij zitten inmiddels in de afbouwfase maar de stuccer laat het nu afweten... Onze eerste tegenvaller qua planning sinds de start van de bouw. Afspraken maken en communiceren is bij sommige van dit soort lui een onbekende :X

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Artbij
MrFl0ppY schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 08:30:
[...]

[...]

Wij zitten inmiddels in de afbouwfase maar de stuccer laat het nu afweten... Onze eerste tegenvaller qua planning sinds de start van de bouw. Afspraken maken en communiceren is bij sommige van dit soort lui een onbekende :X
Yup... Maar net op tijd toch gewoon die keramische remklauwen van Brembo besteld :P.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
MrFl0ppY schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 08:30:
[...]

[...]

Dan mag je al heel blij zijn dat het met de installateur(s) wel goed gegaan is :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-09 12:04
Cheesy schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 09:05:
[...]

Mee eens, wij hebben enkele jaren geleden ook voor deze kleurstelling gekozen. Was een leuke tijd, veel woningen in de buurt bezocht om een goede totaalindruk te krijgen met de kleur van de voeg etc.
De steen van jacovn lijkt iets gladder / moderner, maar dat kan ook aan de foto liggen.

Dit was proefstukje:
[afbeelding]
Detailopname
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/4xcFdNw9cDvZA6r6vhr9cbRM/medium.jpg

Iets strakkere steen denk ik.

Bovenste steen: https://wienerberger.nl/p...pse-collapse1366232660562

Onderste steen: https://wienerberger.nl/p...8813;Colour:1366209183377

Het ziet er gelijk heel anders uit dan die kalkzandsteen muren :)

zijmuur grage klaar, achterkant klaar, andere zijmuur half en dan moet nog de zijkant huisdeel waar garage wel al klaar is en de voorkant, maar de kzs elementen van 1e en 2e etage staan in de weg voor de steiger.
Dus het is wachten op de verdiepingsvloer nu. De metselaars kunnen nog 2 dagen verder en dan schijnen ze klaar te zijn voor zover als ze verder kunnen.

[ Voor 35% gewijzigd door jacovn op 09-03-2018 14:24 ]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• the-edge
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16-09 14:31
Over onze gevelstenen krijg ik bijzonder weinig gevonden (zwart: 99.CRII (of qq.CRII) en de 'paarse' qq.cn of 99.cn). Ik had gehoopt online wel een voorbeeld te kunnen zien ofzo. We hebben wel een 'referentie adres'. Maar online kun je vaak met verschillende voegen zien..

Helaas, niets gevonden :(
-

En wat foto's van het overige leidingwerk en elektra:
-
-
-

[ Voor 40% gewijzigd door the-edge op 14-03-2023 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
@the-edge

Gaan bij jou leidingen door dat I profiel heen ?

Dat scheen bij ons problemen te geven, en het gaat nu heen en weer tussen constructeur en gemeente controleur die het blijkbaar niet echt eens zijn. En zo wachten we nog even...

Edit: foto met gat niet goed gezien.. jammer dat dat bij ons niet kan blijkbaar

[ Voor 17% gewijzigd door jacovn op 11-03-2018 17:49 ]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-edge
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16-09 14:31
jacovn schreef op zondag 11 maart 2018 @ 17:47:
@the-edge

Gaan bij jou leidingen door dat I profiel heen ?

Dat scheen bij ons problemen te geven, en het gaat nu heen en weer tussen constructeur en gemeente controleur die het blijkbaar niet echt eens zijn. En zo wachten we nog even...
Ja, de balk is daardoor wat zwaarder zodat het 'gat' in de balk geen constructieve consequenties heeft.

Maar de gemeente moet bij ons ook nog komen controleren.. :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
the-edge schreef op zondag 11 maart 2018 @ 17:49:
[...]

Ja, de balk is daardoor wat zwaarder zodat het 'gat' in de balk geen constructieve consequenties heeft.

Maar de gemeente moet bij ons ook nog komen controleren.. :|
Blijkbaar bij ons vooraf controle. En dan ook nacontrole of je je aan advies houd vrees ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sturgeon22
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 10:42
Onz kavel moet straks ongeveer een halve meter opgehoogd worden aan de achterzijde, aan de voorzijde minder. Voor die tijd wil ik mantelbuizen aanbrengen voor elektra. Daarnaast wil ik alvast een aantal waterleidingen aanbrengen voor een pop-up sproei installatie. Hebben jullie nog tips voor waar ik op moet letten? Wat zijn handige/strategische plekker voor de mantelbuizen, zaken om rekening mee te houden?
Iemand ook ervaring met aanleggen van een sproeiinstallatie? Hoeveel sproeiers zijn er ongeveer nodig voor 300m2 gras? En hoeveel sproeiers kunnen op 1 "zone" worden geplaatst om voldoende druk te houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Sturgeon22 schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 12:19:
Onz kavel moet straks ongeveer een halve meter opgehoogd worden aan de achterzijde, aan de voorzijde minder. Voor die tijd wil ik mantelbuizen aanbrengen voor elektra. Daarnaast wil ik alvast een aantal waterleidingen aanbrengen voor een pop-up sproei installatie. Hebben jullie nog tips voor waar ik op moet letten? Wat zijn handige/strategische plekker voor de mantelbuizen, zaken om rekening mee te houden?
Iemand ook ervaring met aanleggen van een sproeiinstallatie? Hoeveel sproeiers zijn er ongeveer nodig voor 300m2 gras? En hoeveel sproeiers kunnen op 1 "zone" worden geplaatst om voldoende druk te houden?
Ik ben hier zelf ook mee bezig geweest. Met een beetje googlen kun je alles wel vinden. Exacte groepen etc voor jouw installatie kan niemand je zo geven. Daar moet je druk, debiet en de tekening voor hebben.

Je bewatering komt 10 a 15 cm in de grond, dat kun je dus het beste achteraf met een schop erin doen volgens mij.

[ Voor 5% gewijzigd door Artbij op 13-03-2018 12:33 ]

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xminator
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online
jacovn schreef op zondag 11 maart 2018 @ 18:10:
[...]

Blijkbaar bij ons vooraf controle. En dan ook nacontrole of je je aan advies houd vrees ik.
Dat lijkt mij toch zeer goed? Zouden alle gemeentes maar zo strikt zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
xminator schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 14:22:
[...]

Dat lijkt mij toch zeer goed? Zouden alle gemeentes maar zo strikt zijn.
Hoe wil je een nacontrole doen mbt wapening?

Met gestrekt been.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10:34
Artbij schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 23:24:
[...]

+ ondervloer 2-5/m2 (prutfolie tot extra geïsoleerde, neem de laatste).
+ plinten ca 6-10/m1.
+ montagekit ca 8 per 15-20m1.
+ eventueel acrylaatkit als je de plinten nog afkit tussen vloer-plint en wand-plint.
+ eventueel afwerkprofielen als je niet doorlegt in ruimtes.

12,50 is eigenlijk te krap. Ben er nu ook achtergekomen dat die fijne stille ondervloer met zijn goudlaagje ook erg goed Wifi-signalen blokkeert. :X En als het even kan eerst vloer, daarna binnenkozijnen.

[ Voor 7% gewijzigd door Señor Sjon op 13-03-2018 14:45 ]

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Artbij schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 14:40:
[...]

Boorhamer er in en open bikken 8)

Controle vooraf bij het bouwen van een woning is al best "netjes" van de gemeente. Meestal krijgen dit soort bouwprojecten niet zoveel prioriteit.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaxMcFadden
  • Laatst online: 21-06-2022
Señor Sjon schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 14:41:
[...]
Ben er nu ook achtergekomen dat die fijne stille ondervloer met zijn goudlaagje ook erg goed Wifi-signalen blokkeert. :X
Das lijkt me geen probleem als je op elke verdieping een access point hebt hangen (which you should).

[ Voor 28% gewijzigd door JaxMcFadden op 13-03-2018 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Helaas is mijn huis uit 1992, dat kost nog wat denkwerk om dat uit het zicht te houden zonder breekwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xminator
  • Nu online
[...]

Het gaat mij ook meer om de voorcontrole.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sturgeon22
Artbij schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 12:23:
Je bewatering komt 10 a 15 cm in de grond, dat kun je dus het beste achteraf met een schop erin doen volgens mij.
Ik had dieper verwacht. Heb je bij 10-15cm geen kans op bevriezing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08:39
Als ik snel google, zie ik inderdaad 60-80cm diepte staan om veilig te zijn voor vorst, maar aangezien je in de winter toch niet sproeit, kun je er natuurlijk voor kiezen de leiding af te tappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Sturgeon22 schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 15:58:
[...]

Ik had dieper verwacht. Heb je bij 10-15cm geen kans op bevriezing?
Als het vriest, beregen je ook niet. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sturgeon22
Señor Sjon schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 16:08:
[...]
Als het vriest, beregen je ook niet. ;)
Kan kijken of ik er een sneeuwkanon van kan maken >:) . Maar ik doelde meer op het stilstaande water in de slangen zelf dat achterblijft als ik de kraan dicht draai.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
Goed, het voortvarende wat we had tijdens de bouw is nu wel voorbij. De stukadoor laat me in de steek en dan loopt mijn hele planning in de soep. Nu gelukkig een nieuwe gevonden die deze week nog kan beginnen. Kan gelukkig volgende week de keuken komen. Moet ik alleen goed afplakken bij het schilderen.

Verder zijn we erachter gekomen dat één muurtje niet goed stond op de eerste verdieping... Stond 20 cm teveel 1 kamer in. Maar omdat dit net een nisje vormde voor een kast op de andere kamer is dit wel een issue. Gelukkig pakt de aannemer het meteen goed op en hoopt het deze week nog te fixen! Erg netjes zo na de oplevering.

Verder zijn ze nu bezig met het tegelwerk beneden. "Normale" 60x60 tegels in de keuken en keramisch parket in de woonkamer. Komt er erg mooi uit te zien! Doet echt heel veel voor de ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Wij lopen nu tegen de maximale maat/gewicht voor draai-/valramen met tripel glas aan. Volgens een kozijnenleverancier van houten kozijnen is bij een hoogte van 2600 mm de maximale buitenwerkse breedte 900 mm (dagmaat 766 mm). Dit in verband met het gewicht van tweezijdige gelaagd, tripel glas.

We zouden graag kozijnen met een buitenwerkse breedte van 1200 mm hebben. Wat zijn de alternatieven? Opdelen of is er bijvoorbeeld beslag wat hier wel op toegerust is?

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
En als je geen draai/kiepramen neemt? Maar eerder. waarom zou je het hele element van 2.600x1.200 te openen willen hebben? Dat is (veel) groter dan een deur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Nu online
Señor Sjon schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 16:37:
En als je geen draai/kiepramen neemt? Maar eerder. waarom zou je het hele element van 2.600x1.200 te openen willen hebben? Dat is (veel) groter dan een deur.
Omdat het ontwerp met hoge ramen (van vloer tot plafond) het beste tot zijn recht komt en we op enkele plekken de mogelijkheid willen hebben om te spuien. Daarnaast willen we op de 1e verdieping het raam open kunnen zetten om de buitenkant te kunnen wassen.

Volgens de kozijnenleverancier gebruik je voor draai-/val en voor uitsluitend val in principe hetzelfde beslag.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Joris748 schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 16:18:
Wij lopen nu tegen de maximale maat/gewicht voor draai-/valramen met tripel glas aan. Volgens een kozijnenleverancier van houten kozijnen is bij een hoogte van 2600 mm de maximale buitenwerkse breedte 900 mm (dagmaat 766 mm). Dit in verband met het gewicht van tweezijdige gelaagd, tripel glas.

We zouden graag kozijnen met een buitenwerkse breedte van 1200 mm hebben. Wat zijn de alternatieven? Opdelen of is er bijvoorbeeld beslag wat hier wel op toegerust is?
Ik zou persoonlijk ander glas nemen voor het draai/kiepraam om toch het gevelbeeld hetzelfde te laten.
[...]

Hilti heeft daar wel een mooie oplossing voor.

YouTube: Hilti PROFIS Detection Software

[ Voor 58% gewijzigd door Ernemmer op 13-03-2018 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Nu online
Ernemmer schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 16:51:
[...]

Ik zou persoonlijk ander glas nemen voor het draai/kiepraam om toch het gevelbeeld hetzelfde te laten.
Dat is inderdaad 1 van de overwegingen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Sturgeon22 schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 16:15:
[...]

Kan kijken of ik er een sneeuwkanon van kan maken >:) . Maar ik doelde meer op het stilstaande water in de slangen zelf dat achterblijft als ik de kraan dicht draai.
Die blaas je in de herfst leeg met een compressor.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Zo'n lel van een raam is helemaal niet praktisch, je kan er eerder een frans balkon van maken met een glasplaat ipv hekje.

Maar ik kom in je post historie geen plaatjes tegen. ;)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• NDF82
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-09 20:55

NDF82

Doomed Space Marine

Jeeuuuuuhh, gisteren eerste stenen geplaatst! *O*
Zonder raam

Maar... Er mist een raam -O-

Gelukkig vandaag direct opgelost.
Met raam

Pentium 233MHz MMX + Diamond Monster 3D 3DFX Voodoo II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
[...]

Mijn begrip kijken voor beton gestort wordt, dan zouden extra staal dingen zichtbaar moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
Sturgeon22 schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 12:19:
Je kunt gewoon tyleen door je tuin leggen voor beregening ervan :)
Als je de optie hebt zou ik een bron laten spuiten en die gebruiken voor de beregening van je tuin. Ga evt. eens naar Wildkamp (of soortgelijke winkel), daar kunnen ze je van gedegen advies en materiaal voorzien.
Als je naar een dergelijke zaak gaat neem dan bij voorkeur even een globale plattegrond mee van je tuin (inc. de buitenmaten en de evt. afstand tot je buitenmuren en andere objecten in je tuin).
Als je evt. een bron laat spuiten voor grondwater, kijk dan ook of je evt. een los tapkraantje plaatst, dan kan je b.v. je gieter daar ook vullen voor de plantenbakken oid die je her en der mogelijk nog hebt staan.

M.b.t. je elektra, je kunt wel tig mantelbuis in de grond werken maar heeft naar mijn mening weinig toegevoegde waarde ;)
Zou naar 1 centraal punt (schuurtje/overkapping) of als je meerdere dergelijke dingen plaatst een mantelbuis leggen, en vanaf daar gaan verdelen voor b.v. je verlichting e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Nu online
Señor Sjon schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 17:08:
Zo'n lel van een raam is helemaal niet praktisch, je kan er eerder een frans balkon van maken met een glasplaat ipv hekje.

Maar ik kom in je post historie geen plaatjes tegen. ;)
We gaan erover nadenken. Bedoeling is dat het raam normaal opent in de valstand om te spuien. Met een sleutel kan de draaistand ontgrendeld worden om schoon te maken. Frans balkon met glasplaat of iets dergelijks vinden we minder mooi.

Foto’s komen zodra we gaan bouwen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Je hebt toch wel gevels/plattegronden? Dat geeft ons een wat beter beeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mistaoutlaw
NDF82 schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 19:38:
Jeeuuuuuhh, gisteren eerste stenen geplaatst! *O*
[afbeelding]

Maar... Er mist een raam -O-

Gelukkig vandaag direct opgelost.
[afbeelding]
Een raam vergeten..... Huh? _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Nu online
Señor Sjon schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 20:46:
Je hebt toch wel gevels/plattegronden? Dat geeft ons een wat beter beeld.
Zou ze heel graag willen laten zien, maar onze architect heeft gevraagd ze niet op internet te delen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Señor Sjon
Ah. Je kan eventueel mo tags gebruiken. Maar is hij bang dat zijn ontwerp gejat wordt? Of dat de originele ontwerper erachter komt. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Artbij
Señor Sjon schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 22:02:
Of dat de originele ontwerper erachter komt. ;)
Haha precies wat ik dacht :).

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sturgeon22
@Annuk Bedankt voor je reactie! Bron schijnt bij ons niet echt te werken, vanwege kwaliteit van het bronwater. Ik zit wel te denken aan een ondergrondse tank van 3m3 om regenwater in op te vangen en dat te gebruiken.

Elektra gaat inderdaad naar 1 centraal punt (de vrijstaande garage). Zo komt de volledige buitenboel op een aparte groep, zodat we in geval van een storing geen problemen hebben in ons huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Water kost volgens mij zo'n € 1,00 per m3 (1000 liter) dus als je zo'n ondergrondse tank wilt plaatsen moet je dat doen vanuit een groen hart, of voor de water kwaliteit, maar niet voor de portemonnee. Als je de ROI zal berekenen wordt je daar niet vrolijk van :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.SPE
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 06-09 08:41
Grolsch schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 09:34:
Water kost volgens mij zo'n € 1,00 per m3 (1000 liter) dus als je zo'n ondergrondse tank wilt plaatsen moet je dat doen vanuit een groen hard, of voor de water kwaliteit, maar niet voor de portemonnee. Als je de ROI zal berekenen wordt je daar niet vrolijk van :)
Het verschilt wellicht per gemeente, maar als ik alle kosten die worden berekend aan de hand van het verbruikte water samen voeg wordt het toch snel duurder, ik betaal bijvoorbeeld ook aan de gemeente 2 euro per kuub verbruiktwater aan riool heffing. En er was nog iets maar uiteindelijk kost mij die kuub totaal ruim 4 euro door belastingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Niet sproeien is het beste remedie :P Van veel sproeien / bewateren krijg je "lui/verwend" gras. De wortel schiet niet diep genoeg de aarde in.

Als je eenmaal begint met sproeien moet je blijven sproeien.

Het was mij de hoeveelheid werk / kosten niet waard om het aan te leggen, maar deze keuze is persoonlijk natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Grolsch schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 11:17:
Niet sproeien is het beste remedie :P Van veel sproeien / bewateren krijg je "lui/verwend" gras. De wortel schiet niet diep genoeg de aarde in.

Als je eenmaal begint met sproeien moet je blijven sproeien.

Het was mij de hoeveelheid werk / kosten niet waard om het aan te leggen, maar deze keuze is persoonlijk natuurlijk.
Van sproeien krijg je niet alleen lui gras, maar ook groen gras :).

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Artbij schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 15:07:
[...]

Van sproeien krijg je niet alleen lui gras, maar ook groen gras :).
Dat klopt, als je elke dag sproeit ziet het er groener uit, het is maar net waar je de grens legt, voor mij persoonlijk is groen gras goed, hoeft niet super groen te zijn :P

De laatste tijd aardig last van allerlei "beesten" in de tuin. In ieder geval mollen, en volgens mij ook konijnen of ander ongedierte wat allerlei gaten maakt in onze tuin :(

Vorige week een lading verdwaalde kippen :? Blijkbaar had een buurman een hek kapot :P

Buitenaf wonen heeft dus ook nadelen :P

Binnenkort de Robomow maar eens uit de winterstalling halen :P

Aanstaande zaterdag gaan we bij ons de beukenhaag planten, jij had hem er al in zitten @Artbij :?

[ Voor 10% gewijzigd door Grolsch op 14-03-2018 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Grolsch schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 15:29:
[...]

Dat klopt, als je elke dag sproeit ziet het er groener uit, het is maar net waar je de grens legt, voor mij persoonlijk is groen gras goed, hoeft niet super groen te zijn :P

De laatste tijd aardig last van allerlei "beesten" in de tuin. In ieder geval mollen, en volgens mij ook konijnen of ander ongedierte wat allerlei gaten maakt in onze tuin :(

Vorige week een lading verdwaalde kippen :? Blijkbaar had een buurman een hek kapot :P

Aanstaande zaterdag gaan we bij ons de beukenhaag planten, jij had hem er al in zitten @Artbij :?
Komende woensdag. Zaterdag eerst hekwerk plaatsen.

Waar heb jij ze gehaald?

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Artbij schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 15:36:
[...]

Komende woensdag. Zaterdag eerst hekwerk plaatsen.

Waar heb jij ze gehaald?
Ik heb het de tuinman laten regelen, het was goedkoper als directplant.nl gaf hij aan, en dat zou € 0,87 p/stuk kosten (80-100cm hoog)

Zelf regel ik de potgrond en de betonbandjes (5x15x100CM)

Kben bang dat zaterdag een zware dag voor mij wordt :P Ik ben dat niet gewend dat fysieke werk >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
[...]

Wij hebben ook last van mollen! :( . Die beesten laten zich nog niet makkelijk vangen heb ik vernomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
MrFl0ppY schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 15:41:
[...]

Wij hebben ook last van mollen! :( . Die beesten laten zich nog niet makkelijk vangen heb ik vernomen.
Carbid helpt. Van die piepers die je in de grond kunt steken ook.

[ Voor 9% gewijzigd door Artbij op 14-03-2018 16:00 ]

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NDF82
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-09 20:55

NDF82

Doomed Space Marine

Elon Musk heeft hier ook (zoals voor alles) een oplossing voor...

spoiler:
Afbeeldingslocatie: https://i.ytimg.com/vi/rcjS1knnaBg/maxresdefault.jpg

Pentium 233MHz MMX + Diamond Monster 3D 3DFX Voodoo II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Grolsch schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 15:39:
[...]

Ik heb het de tuinman laten regelen, het was goedkoper als directplant.nl gaf hij aan, en dat zou € 0,87 p/stuk kosten (80-100cm hoog)

Zelf regel ik de potgrond en de betonbandjes (5x15x100CM)

Kben bang dat zaterdag een zware dag voor mij wordt :P Ik ben dat niet gewend dat fysieke werk >:)
Zodra je meer dan 10m moet zijn ze even duur.... Maar via je tui man is handiger.

Potgrond is trouwens volgens mijn tuinman niet voldoende. Moet echt compost of vivimus bij.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sturgeon22
Hier kun je ze nog goedkoper halen: https://goedkopebeukenhaa...us-sylvatica-groene-beuk/. 0,83 per stuk en bij meer dan 350 stuks (en daar kom je volgens mij wel aan) krijg je nog 10% extra korting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Sturgeon22 schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 16:01:
Hier kun je ze nog goedkoper halen: https://goedkopebeukenhaa...us-sylvatica-groene-beuk/. 0,83 per stuk en bij meer dan 350 stuks (en daar kom je volgens mij wel aan) krijg je nog 10% extra korting.
Heb je ervaring met dat bedrijf?

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Artbij schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 15:59:
[...]

Zodra je meer dan 10m moet zijn ze even duur.... Maar via je tui man is handiger.

Potgrond is trouwens volgens mijn tuinman niet voldoende. Moet echt compost of vivimus bij.
Een goede bekende van me die heeft een eigen potgrond bedrijf, dus die heeft wel een "gezond" mixje voor de haag, dat gaat goed komen
Sturgeon22 schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 16:01:
Tnx voor de tip, maar mijn tuinman heeft ze nu al geregeld.

Ik heb zo'n 90 strekkende meter nodig x 4,5 = 405 boompjes, al zou het 10 cent schelen is het nog "geneuzel" in de marge :P

[edit] dat bedrijf rekent € 40,00 transportkosten, dus niet goedkoper bij aantallen van rond de 400

De kosten voor de betonbandjes zijn hoger :P

[ Voor 44% gewijzigd door Grolsch op 14-03-2018 16:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sturgeon22
@Artbij nee, gevonden bij Google. Bij mij moeten ze nog gaan starten met bouw, dus puur aan het oriënteren.

@Grolsch Je moet wel goed rekenen. Boven de 350 stuks zijn ze 0,75 per stuk, dus scheelt 12 cent per haag is 48,60 goedkoper -/- 40 euro transportkosten nog altijd 8,60 goedkoper 😉.
Per saldo dus geneuzel in de marge en zo is je tuinman ook tevreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

Wailing_Banshee

You're Next

[...]

Zolang het maar kippen zijn... Ik trok de grens echt bij ponies en koeien!

Volgens mij is het voordeel van je eigen huis bouwen, tegen een huis aan de binnenkant strippen en opnieuw opbouwen, dat je de tuin automatisch meeneemt. Je moet wel. Bij een bestaand huis met een flinke tuin is de druk een heel stuk minder om de tuin helemaal glad te trekken en overnieuw te beginnen... Ondanks dat je ook bij een grondige verbouwing van een bestaand huis mogelijk gaten in je tuin moet graven (voor bijv. nieuwe riolering)

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Sturgeon22
We zijn weer een stapje verder, gisteren eind van de dag hebben we de omgevingsvergunning ontvangen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mistaoutlaw
Sturgeon22 schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 08:40:
We zijn weer een stapje verder, gisteren eind van de dag hebben we de omgevingsvergunning ontvangen!
Congrats! Altijd fijn :-)

Bij ons is de dakvloer gestort eergisteren! Ook een mooie mijlpaal 8)

[ Voor 13% gewijzigd door mistaoutlaw op 15-03-2018 09:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09:06
T.SPE schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 11:09:
[...]

Het verschilt wellicht per gemeente, maar als ik alle kosten die worden berekend aan de hand van het verbruikte water samen voeg wordt het toch snel duurder, ik betaal bijvoorbeeld ook aan de gemeente 2 euro per kuub verbruiktwater aan riool heffing. En er was nog iets maar uiteindelijk kost mij die kuub totaal ruim 4 euro door belastingen.
het scheelt veel per gemeente (of waterschap)
mij kost water een 0,65€ per m3 (1000l).
gebruik er best veel van tussen de 80 en de 100, dus dat kost mij 65€.
(tuin + vijver lust het wel)

daar na komt er een flinke bak vastrecht kosten op(iets meer als 200€), en daar voor maakt het niet uit of 1m3 of 100m3 gebruik. :-(
dit maakt een regenopvang voor mij dus totaal on economische.
(maar ik heb het wel, heb ook planten die alleen maar water willen zonder kalk, dat is goedkoper met regenwater als met flessen uit de winkel. ;)
het is maar een tonnetje van 50liter en dat is niet veel.
ik zou graag mijn WC met regen water willen spoelen.
mijn stront spoel ik nu weg met perfect goed drinkwater, hoe stom is dat. 8)7
ik kan er maar 10 tot 30€ per jaar mee besparen, maar heb dan wel een 3m3 water opslag nodig en dat is echt te duur voor mij. :-( )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
Even terugkomend op het sproeien met grondwater. Ik ken mensen die last hebben van roestvlekken op hun (terras)tegels vanwege het ijzergehalte in het grondwater. Dus houd daar rekening mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Waarom kiezen jullie voor een beukenhaag? Ik heb daar ook een voorkeur voor, maar mijn buurman dacht aan een hedera.

Ik heb zelf niet beste ervaring met hedera, groeit enorm hard en komt uiteindelijk in alle hoeken en gaten van de tuin omhoog.

Beukenhaagjes zijn toch een veel betere optie dan een hedera? (Naast dat ik een beukenhaagje mooier vind)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• virtualJac
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 10:13
Denk ook eens aan laurier (tegenwoordig ook mooie variant met kleine bladeren). Is ook in de winter mooi groen en is ook bij te houden met 1x snoeien per jaar.

[ Voor 10% gewijzigd door virtualJac op 15-03-2018 10:24 ]

there's no tweak without the tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Nu online
stefijn schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 10:10:
Waarom kiezen jullie voor een beukenhaag? Ik heb daar ook een voorkeur voor, maar mijn buurman dacht aan een hedera.

Ik heb zelf niet beste ervaring met hedera, groeit enorm hard en komt uiteindelijk in alle hoeken en gaten van de tuin omhoog.

Beukenhaagjes zijn toch een veel betere optie dan een hedera? (Naast dat ik een beukenhaagje mooier vind)
Hedera zou ik ook niet aan beginnen. Valt niet tegenop te snoeien (3x per jaar) en de wortels kruipen over op, in en tussen. Categorie onkruid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sturgeon22
Ik heb ook nog mijn twijfels bij de beukenhaag. Er wordt gesproken over bladhoudend in de winter, maar bij ons in de buurt staan er momenteel een aantal die vrij kaal zijn (of zouden dat haag beuken zijn). Op internet staat er bij de Fagus sylvatica over blad in de winter:
"In het najaar eerst geel daarna bruin verkleurend. Bij de haagvormen blijft het blad gedurende winter aan de plant. Het blad laat pas los in het voorjaar als de knoppen uitlopen."

Hoe ziet dat er dan uit in het voorjaar als het blad los laat omdat de knoppen uitlopen? Toch vrij kaal of niet? Iemand misschien een foto ter verduidelijking?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Wat een hedera/klimop rechtop gaat, gaat ie ook horizontaal. :X

[ Voor 7% gewijzigd door Señor Sjon op 15-03-2018 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
Sturgeon22 schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 10:30:
Hoe ziet dat er dan uit in het voorjaar als het blad los laat omdat de knoppen uitlopen? Toch vrij kaal of niet? Iemand misschien een foto ter verduidelijking?
Dat valt mee, hooguit een paar weken. Op dit moment groeien bij ons de knoppen en bijna al het blad zit er nog aan.
Señor Sjon schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 10:40:
Wat een hedera/klimop rechtop gaat, gaat ie ook horizontaal. :X
Ik snap niet dat hier meerdere negatief over een Hedera zijn. Wij hebben zowel beukenhaag als Hedera in de tuin, maar aan de beukenhaag heb ik meer werk.

[ Voor 30% gewijzigd door Cheesy op 15-03-2018 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Ik doe er ook niks aan, ik hoor alleen mijn vrouw elke keer foeteren. We zijn van 10+5 meter naar ~30m hoog en 30m halfhoog gegaan + 30 m conifeer. Oftewel 6x zoveel. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
stefijn schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 10:10:

Heel de straat staat vol beukenhaag, wellicht wil hij daarom hedera....

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

Wailing_Banshee

You're Next

Sturgeon22 schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 10:30:
Nee hoor, hij blijft heel lang het blad vasthouden. Ik heb volgens mij geen foto van het vroege voorjaar van onze beukenhaag... Ik zal vandaag eens kijken of er al knoppen in zitten. Hij is nooit kaal (in tegenstelling tot de haagbeuk in de achtertuin)

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xminator
  • Nu online
Zoals eerder gezegd, misschien kan er een algemene tuintopic oid geopend worden. Een tuin heeft m.i. weinig te maken met zelfbouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
xminator schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 11:39:
Zoals eerder gezegd, misschien kan er een algemene tuintopic oid geopend worden. Een tuin heeft m.i. weinig te maken met zelfbouw.
Knock yourself out.;) We hebben alvast: Gazon tweaking: hoe krijgen we optimaal gras

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
xminator schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 11:39:
Tuin heeft inderdaad weinig te maken met zelfbouw. Echter gaat dit topic over "Ervaringen met het bouwen van een huis" en daar hoort gewoon een tuin bij.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sturgeon22
@mistaoutlaw Zeker fijn! Was even spannend ivm bodemonderzoek en aantal m3.

@Cheesy @Wailing_Banshee Bedankt. Een foto zou fijn zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 02-09 20:33

mark-k

AKA markkNL

Misschien een beetje een aparte vraag, maar denk dat hij hier het beste thuis hoort: Heeft er toevallig iemand ervaring met het bouwen/wonen in een geisoleerde loods? Als ik zo kijk dan lijkt het dat een loods echt nauwelijks iets kost vergeleken met een huis van dezelfde afmetingen. Het enige waar je dan mee zit is dat je huis eruit ziet als een loods (duh :P ), en mogelijk dat de isolatie toch niet voldoet.

Mijn idee was namelijk om een geisoleerde loods neer te zetten en dan binnenin de helft als huis te gebruiken (metalstud wanden etc.) en de andere helft als garage. Je kunt ze laten neerzetten met een goothoogte van 6m, dus ook meer dan genoeg plek om 2 verdiepingen te maken (geluidsisolatie en draagvermogen daarmee misschien wel een puntje). Anders is een volledig gelijkvloerse woning ook nog altijd een optie.

Zie ik hiermee nou iets over het hoofd (sowieso vast wel, maar iets baanbrekends bedoel ik), of is het inderdaad een haalbaar idee? Uiteraard zijn er geen welstandseisen op de plek waar ik zou willen bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Artbij schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 10:47:
[...]

Heel de straat staat vol beukenhaag, wellicht wil hij daarom hedera....
Als hij hedera neemt staat de straat binnenkort vol hedera ;)

Anyway, moet er nog een keer met hem over hebben, maar ik neig hedera naar de nogo-opties te verplaatsen.

Wij hebben 1,5 week geleden onze vergunning aangevraagd, nu kom ik er achter dit ik het huis te ver naar voren heb geprojecteerd |:( Wel binnen alle regels en bouwvlak, en we zijn vrij om het huis naar achteren te plaatsen, maar mijn gevoel zegt dat een gemeente niet blij is als je wijzigingen aanvraagt (al is het maar de kleur van een regenpijp die niet zichtbaar is ... )

[ Voor 34% gewijzigd door Stefke op 15-03-2018 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrashOne
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

mark-k schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 13:13:
Misschien een beetje een aparte vraag, maar denk dat hij hier het beste thuis hoort: Heeft er toevallig iemand ervaring met het bouwen/wonen in een geisoleerde loods? Als ik zo kijk dan lijkt het dat een loods echt nauwelijks iets kost vergeleken met een huis van dezelfde afmetingen. Het enige waar je dan mee zit is dat je huis eruit ziet als een loods (duh :P ), en mogelijk dat de isolatie toch niet voldoet.

Mijn idee was namelijk om een geisoleerde loods neer te zetten en dan binnenin de helft als huis te gebruiken (metalstud wanden etc.) en de andere helft als garage. Je kunt ze laten neerzetten met een goothoogte van 6m, dus ook meer dan genoeg plek om 2 verdiepingen te maken (geluidsisolatie en draagvermogen daarmee misschien wel een puntje). Anders is een volledig gelijkvloerse woning ook nog altijd een optie.

Zie ik hiermee nou iets over het hoofd (sowieso vast wel, maar iets baanbrekends bedoel ik), of is het inderdaad een haalbaar idee? Uiteraard zijn er geen welstandseisen op de plek waar ik zou willen bouwen.
Het probleem is de EPC, je gaat echt niet zomaar een EPC van 0,4 bereiken met utiliteitsbouw: https://www.bouwadviesned...at-u-doen/epc-berekening/

Los daarvan, je wilt toch niet in een loods wonen.

Huur mij in als freelance SEO consultant!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k

mark-k

AKA markkNL

CrashOne schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 13:21:
[...]

Het probleem is de EPC, je gaat echt niet zomaar een EPC van 0,4 bereiken met utiliteitsbouw: https://www.bouwadviesned...at-u-doen/epc-berekening/

Het kan mij echt niet interesseren hoe mijn huis er van buiten uit ziet, en sommige bedrijfshallen zien er nog best aardig uit vind ik. Daar krijg je dan wel weer veel plek voor terug.

die EPC waarde, is die niet te beinvloeden met bijvoorbeeld zonnepanelen? Het gaat om het energieverbruik, als het ff kan zou ik sowieso een warmtepomp en zonnepanelen willen, wat je huis natuurlijk weer een stuk energie neutraler maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sturgeon22
stefijn schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 13:19:
Wij hebben 1,5 week geleden onze vergunning aangevraagd, nu kom ik er achter dit ik het huis te ver naar voren heb geprojecteerd |:( Wel binnen alle regels en bouwvlak, en we zijn vrij om het huis naar achteren te plaatsen, maar mijn gevoel zegt dat een gemeente niet blij is als je wijzigingen aanvraagt (al is het maar de kleur van een regenpijp die niet zichtbaar is ... )
Je kunt gewoon wijzigingen uploaden op het omgevingsloket en als je weet wie je aanvraag in behandeling heeft genomen kun je die ook informeren. Mijn aannemer had een paar zaken onjuist opgenomen en ik heb de EPC berekening laten aanpassen, gemeente deed hier niet moeilijk over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
[...]

Anyway, moet er nog een keer met hem over hebben, maar ik neig hedera naar de nogo-opties te verplaatsen.

Nu doen, later krijg je er 100% spijt van. Als alles in het bestemmingsplan e.d. past, gaat de gemeente echt niet zeuren.

@loods
Het kan. Zo wordt in boerenschuren ook wel e.e.a. aan metalstud domino geplaatst. EPC blijft wel een uitdaging natuurlijk. Ook kan het de bank vaak wel interesseren hoe het huis eruit ziet. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
CrashOne schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 13:21:
[...]

Je wil ook niet een epc halen met utiliteitsbouw want je bouwt een woning. Die berekening is anders. Je gaat die loods dus zo isoleren en/of installatietechnisch uitvoeren dat je 0,4 gaat halen. De minimale Rc waarden van vloer, wand en dak zijn bij utiliteitsbouw trouwens net zo zwaar als bij woningbouw.

Grootste probleem met wonen in een loods lijkt me de welstand wanneer je wil bouwen in een niet welstandsvrij gebied.

@indienen bij gemeente
boeiend of ze er blij van worden of niet. Gewoon als aanvulling indienen via het OLO en er eventueel achteraan bellen met uitleg.

[ Voor 9% gewijzigd door Kaasplank op 15-03-2018 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
Zoals anderen aangeven nu indienen. Bij ons kwam de gemeente de hoeken van de bebouwing uitzetten, krijg je later discussie over.

Ik ken ook gevallen dat een buurman/vrouw de bouw stil liet leggen door de gemeente. Achteraf wellicht onterecht, maar je hebt wel te maken met verloren tijd en bijbehorende kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xminator
  • Nu online
Artbij schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 12:01:
[...]

Tuin heeft inderdaad weinig te maken met zelfbouw. Echter gaat dit topic over "Ervaringen met het bouwen van een huis" en daar hoort gewoon een tuin bij.
Bij nieuwbouw hoort ook een tuin. Bij elke huis hoort een tuin.

Dan kunnen we net zo goed keukens en badkamers hier ook gaan discussiëren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k

mark-k

AKA markkNL

Señor Sjon schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 13:40:
[...]

Nu doen, later krijg je er 100% spijt van. Als alles in het bestemmingsplan e.d. past, gaat de gemeente echt niet zeuren.

@loods
Het kan. Zo wordt in boerenschuren ook wel e.e.a. aan metalstud domino geplaatst. EPC blijft wel een uitdaging natuurlijk. Ook kan het de bank vaak wel interesseren hoe het huis eruit ziet. ;)
Ja, de bank is waarschijnlijk ook nog wel een uitdaging ja. Ik had wel het idee dat er tegenwoordig steeds beter geisoleerde loodsen zijn, maar daar ben ik nog wat aanvragen voor aan het doen.
Kaasplank schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 13:42:
[...]

Je wil ook niet een epc halen met utiliteitsbouw want je bouwt een woning. Die berekening is anders. Je gaat die loods dus zo isoleren en/of installatietechnisch uitvoeren dat je 0,4 gaat halen. De minimale Rc waarden van vloer, wand en dak zijn bij utiliteitsbouw trouwens net zo zwaar als bij woningbouw.

Grootste probleem met wonen in een loods lijkt me de welstand wanneer je wil bouwen in een niet welstandsvrij gebied.

@indienen bij gemeente
boeiend of ze er blij van worden of niet. Gewoon als aanvulling indienen via het OLO en er eventueel achteraan bellen met uitleg.
Daar had ik inderdaad al aan gedacht, dus ik kijk alleen naar kavels zonder welstandseisen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaxMcFadden
  • Laatst online: 21-06-2022
Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/b68xzb.jpg

Komt al dat plastic bij jou vandaan @Artbij ???
(zie boom)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjakieZulu
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 16-09 16:09
[...]

Word je niet bijgestaan door een architect of bouwtechnisch bureau? Of heb je zelf een bouwkundige achtergrond?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
jawel, maar door een misverstand hebben wij vanaf het begin van het traject als voorgrens de minimale vereiste 13,5m aangehouden. Dat leek een prima afstand. Alleen is dat nooit door onszelf echt uitgezet op de kavel (we hebben de kavel pas 6 dagen in bezit nu) en op alle tekeningen/3d beelden leek dat óók een prima afstand. Er staat echter een rij bomen voor op de kavel en nu ik nog eens goed op de kavel ging rondlopen kwam ik er achter dat in de praktijk ons huis veel te dicht op die bomen kwam te staan en op zo'n grote kavel is 13,5m eigenlijk niet zo heel groot.... Ik wil nu 3 meter naar achteren. Dat kan dus gewoon binnen het bouwvlak, geen enkele regel of richtlijn die ons in de weg staat.

Uiteraard wil ik het ook gewoon bij de gemeente doorgeven (en dus op laten nemen in de vergunning), maar de ambtenaar daar had al aangegeven dat hij al diverse incomplete aanvragen had gekregen de afgelopen tijd (m.a.w. "wee je gebeente als je niet compleet indient...") en een week geleden hebben we een mooi - naar ons idee - compleet pakket ingeleverd (met wat vertraging om alles compleet te hebben)

En krap een week later moeten we de boel al weer wijzigen....daar baal ik dus gewoon van - want ik was net blij dat we alles mooi op orde hadden - en ik maak me dan gelijk zorgen dat ik dan net degene ben die er last mee krijgt (bijv. een hoop extra vragen/eisen/vertraging)

[ Voor 4% gewijzigd door Stefke op 15-03-2018 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
JaxMcFadden schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 15:13:
[afbeelding]

Komt al dat plastic bij jou vandaan @Artbij ???
(zie boom)
Nope.

Heb net staan kijken, is van kavel 2.

@JaxMcFadden Stond jij net met een stok in die boom te vissen?

[ Voor 10% gewijzigd door Artbij op 15-03-2018 15:44 ]

Met gestrekt been.

Pagina: 1 ... 40 ... 272 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.

Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic