Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 39 ... 272 Laatste
Acties:
  • 2.610.664 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 21:44
Grolsch schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 10:25:
[...]

Misschien dat iemand met verstand van zaken hier iets nuttigs over kan zeggen, maar in mijn beleving betekent uitgehard dat de vloer op sterkte is, en dit is 28 dagen na het storten. Na die 28 dagen hard de vloer nog verder door, maar dan is de vloer constructief sterk genoeg voor de belasting waar hij op bedacht is.

Dan hebben we het begrip drogen, en dat duurt langer.

Stelregel is de eerste 4CM 1 CM per week, 5+6 CM 2 weken per CM en 7 en meer is 4 weken voor elke CM.

Een voorbeeld: voor een 6 cm dikke betonvloer moet je ten minste (4 x 1 weken) + (2 x 2 weken) = 8 weken droogtijd rekenen. Voor betonvloeren van meer dan 6 cm reken je 4 weken droogtijd per bijkomende cm.

bron: https://www.quick-step.nl...f-chapevloer-mag-plaatsen

Als je dus een 8CM dikke vloer zou hebben is het 4x1 + 2 x 2 + 2 x 4 = 16 weken voor het volledig droog is.
Behalve met versneller, dat is hij in 4 weken DROOG. Of sneller als je andere versneller pakt.

Met gestrekt been.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:17

The Legend

*Plop*

Als je weet dat de vloer na 4 weken droog is met versneller, waarom vraag je hier dan hoe lang het duurt voordat je vloer droog is.

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 07:40
Artbij schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 10:27:
[...]

Behalve met versneller, dat is hij in 4 weken DROOG. Of sneller als je andere versneller pakt.
Ik help het je hopen, alles wat ik erover lees heeft te maken met het versnellen van de sterkte, en heeft versneller niets te maken met het sneller droog maken van je vloer.
Versnellers
Definitie NEN-EN 934, deel 2: 'Hulpstoffen die de binding versnellen door de overgang van de plastische fase naar de vaste fase van het mengsel te verkorten en/of die de uitharding versnellen door de sterktegroei in de beginfase te vergroten'

Versnellers worden gebruikt om de beginsnelheid van de chemische reactie tussen cement en het aanmaakwater te verhogen. Dit resulteert in een snellere binding van het beton (bindtijdversneller) of snellere uitharding en sterkteontwikkeling (verhardings-versneller) of beide.

Voor de op deze wijze bereikte hoge beginsterktes kunnen bindtijdversnel-lers/verhardingsversnellers worden gebruikt om de periode te verkorten dat het vers gestorte beton gevoelig is voor vorstschade. Verhardingsversnellers worden gebruikt om de ontkistingstijd te verkorten of om versnelde betreding van betonnen vloeren en trottoirs mogelijk te maken en zo het bouwproces te versnellen.

Vanwege de corroderende werking van chloriden op de wapening zijn 'chloridevrije' versnellers ontwikkeld voor gebruik in gewapend beton.
Ik lees nergens dat de vloer ook sneller zou drogen, zou ook een beetje gek zijn, er zit gewoon gigantisch veel water/vocht in zo'n vloer wat eruit moet.

Ook deze website geeft duidelijk aan dat de uithardtijd heel wat anders is als de droogtijd van een betonnen vloer:

https://betondirekt.nl/ve...ragen/is-droogtijd-beton/
De droogtijd van net gestort beton is zo’n 4 tot 8 weken. Na 4 weken moet het beton in ieder geval zijn gegarandeerde sterkte hebben. Natuurlijk zal het beton in de zomer met hoge temperaturen eerder uitgehard zijn dan in de koude wintermaanden.
Maar genoeg ervaringsdeskundigen die hier wat zinnigs over kunnen zeggen, ik weet wel dat mijn PVC vloer legger eerst gemeten heeft voor hij begon met egaliseren en leggen van de vloer, en dat was zo'n 3 á 4 maand na het storten van de afwerkvloer.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
The Legend schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 10:33:
Als je weet dat de vloer na 4 weken droog is met versneller, waarom vraag je hier dan hoe lang het duurt voordat je vloer droog is.
Ik heb 3 vloeren, gaat over een andere. Dat geef ik volgens mij ook een paar posts terug aan.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Grolsch schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 10:33:
[...]

Ik help het je hopen, alles wat ik erover lees heeft te maken met het versnellen van de sterkte, en heeft versneller niets te maken met het sneller droog maken van je vloer.

[...]

Ik lees nergens dat de vloer ook sneller zou drogen, zou ook een beetje gek zijn, er zit gewoon gigantisch veel water/vocht in zo'n vloer wat eruit moet.

Ook deze website geeft duidelijk aan dat de uithardtijd heel wat anders is als de droogtijd van een betonnen vloer:

https://betondirekt.nl/ve...ragen/is-droogtijd-beton/

[...]

Maar genoeg ervaringsdeskundigen die hier wat zinnigs over kunnen zeggen, ik weet wel dat mijn PVC vloer legger eerst gemeten heeft voor hij begon met egaliseren en leggen van de vloer, en dat was zo'n 3 á 4 maand na het storten van de afwerkvloer.
http://www.knopp-chemie.c...webcode=beschleuniger15rs dit gaat er volgens mij in.

Waarom is jouw vloer al zo vroeg gestort? Wat werd er allemaal nog gedaan na het storten van die vloer?

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Artbij schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 10:48:
[...]

http://www.knopp-chemie.c...webcode=beschleuniger15rs dit gaat er volgens mij in.

Waarom is jouw vloer al zo vroeg gestort? Wat werd er allemaal nog gedaan na het storten van die vloer?
Om ff e.e.a. duidelijk te hebben, ik heb het over de afwerkvloeren. Als laatste is de afwerkvloer op de 1e verdieping gestort bij ons ergens in januari, omdat deze vloer in ieder geval moet uitharden en drogen wat dus zo'n 8 weken duurt (dat drogen dan).

Na het storten van de vloer is men begonnen met aftimmeren, stuccen, elektra afmaken, etc. etc.

Laat ik de vraag anders stellen, waarom storten ze bij jou zo laat de vloer 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Grolsch schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 10:51:
[...]

Om ff e.e.a. duidelijk te hebben, ik heb het over de afwerkvloeren. Als laatste is de afwerkvloer op de 1e verdieping gestort bij ons ergens in januari, omdat deze vloer in ieder geval moet uitharden en drogen wat dus zo'n 8 weken duurt (dat drogen dan).

Na het storten van de vloer is men begonnen met aftimmeren, stuccen, elektra afmaken, etc. etc.

Laat ik de vraag anders stellen, waarom storten ze bij jou zo laat de vloer 8)
Eerst gestuct. Was een grote wens van de aannemer.

Was meer benieuwd waar je nog 4 maanden voor nodig hebt na het storten van de cementdekvloer.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aikink
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20:33
@Artbij Heb even het productdatablad doorgelezen voor zover m'n Duits dat toelaat (en anders hebben we Translate nog ;) ).

Standaard hebben ze het over een watercementfactor (wcf of w/z-Wert) van 0,7-0,8. Met 1% Contopp (gewichtverhouding) erbij brengen ze die factor terug naar 0,5-0,52. Er moet dus minder water worden toegevoegd, absoluut een aandachtspunt voor de uitvoering.

En de voetnoot is nog wel de belangrijkste: de verhardingstijd van 8-10 dagen geld bij "normale klimatologische omstandigheden van 20ºC en een RV van 65%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08-06 23:25
bij mij is de tegelzetter 4 weken na storten cementdekvloer beginnen te leggen. Hele discussie gehad over droogtijd, waar de aannemer geen weerwoord had m.b.t. droogtijnormen die je op internet tegenkomt. Had had nog nooit problemen gehad bij na weken beginnen (let wel dit was in juni vorig jaar, dus niet te vergelijken qua weersomstandigheden voor als je nu zou moeten kiezen). Ik heb het er uiteindelijk maar bij gelaten, had geen zin om 2 maanden vertraging op te lopen. Geen problemen gehad. Let wel, dit is met LTV . Ook met het huidige weer gaat er < 30 graden de vv in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
@LittleTycoon zoals ik aangaf was het bij ons met de tegels ook geen enkel probleem, maar met de PVC vloer keek men er wel heel kritisch naar.

Wij hadden de tegels en het keramische parket er al in liggen voordat uberhaupt de kozijnen erin zaten :)

@Artbij Er zit meer als 4 maand werk in een woning, wij hebben gekozen om de vloer er gewoon z.s.m. in te storten, klaar is klaar. Je kunt ook de dakpannen er wel een week voor de oplevering ophangen, maar meestal doet men dat ook eerder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
idem voor PVC begon zelfde tijd als tegels, met uitzondering van 1 kamer waar installateur kamer had blank gelegd 3 dagen voordat PVC leggers kwamen. Ik heb wel ondervloer, dus PVC niet direct gelijmd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Grolsch schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 11:11:
@LittleTycoon zoals ik aangaf was het bij ons met de tegels ook geen enkel probleem, maar met de PVC vloer keek men er wel heel kritisch naar.

Wij hadden de tegels en het keramische parket er al in liggen voordat uberhaupt de kozijnen erin zaten :)

@Artbij Er zit meer als 4 maand werk in een woning, wij hebben gekozen om de vloer er gewoon z.s.m. in te storten, klaar is klaar. Je kunt ook de dakpannen er wel een week voor de oplevering ophangen, maar meestal doet men dat ook eerder.
Je hebt de cementdekvloer er al in gedaan toen de bouw nog niet dicht was?

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
LittleTycoon schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 11:14:
idem voor PVC begon zelfde tijd als tegels, met uitzondering van 1 kamer waar installateur kamer had blank gelegd 3 dagen voordat PVC leggers kwamen. Ik heb wel ondervloer, dus PVC niet direct gelijmd
Ben erg benieuwd hoe je ondervloer er nu uitziet. Als ik de verhalen moet geloven zuigt je ondervloer nu het vocht uit de cementdekvloer.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeka
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08:22

jeka

Support your local club.

Nu het toch over vloeren gaat, iemand ervaring met woonbeton? Zoiets:
Woonbeton

FCG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
aikink schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 11:05:
@Artbij Heb even het productdatablad doorgelezen voor zover m'n Duits dat toelaat (en anders hebben we Translate nog ;) ).

Standaard hebben ze het over een watercementfactor (wcf of w/z-Wert) van 0,7-0,8. Met 1% Contopp (gewichtverhouding) erbij brengen ze die factor terug naar 0,5-0,52. Er moet dus minder water worden toegevoegd, absoluut een aandachtspunt voor de uitvoering.

En de voetnoot is nog wel de belangrijkste: de verhardingstijd van 8-10 dagen geld bij "normale klimatologische omstandigheden van 20ºC en een RV van 65%.
Voetnoot is belangrijk inderdaad. Wij houden 4 weken aan, temperatuur en luchtvochtigheid is kunstmatig aan te passen.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Artbij schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 11:24:
[...]

Je hebt de cementdekvloer er al in gedaan toen de bouw nog niet dicht was?
Ze hebben destijds de kozijnen wel dichtgemaakt met zeil etc. maar de kozijnen zaten er nog niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
jeka schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 11:25:
Woonbeton
Wij hebben er naar gekeken, gaf ons een beetje oud schoolgebouw/fabriekservaring. Maar dan niet op de goede manier.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeka

jeka

Support your local club.

Het lijkt ons wel een goeie vervanger van de gietvloer. Ik zal eens wat referentie adressen opvragen.

FCG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
jeka schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 11:33:
Het lijkt ons wel een goeie vervanger van de gietvloer. Ik zal eens wat referentie adressen opvragen.
Beton en gietvloer zijn echt heel anders.

Gietvloer is in kleuren te krijgen en is zacht, rubberachtig. Geeft een warm gevoel, beton vonden wij van niet.

Kijken en vergelijken is de beste manier :).

[ Voor 6% gewijzigd door Artbij op 02-03-2018 11:38 ]

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeka

jeka

Support your local club.

Dat staat mij juist tegen het zachte rubberachtige :)

FCG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-06 12:26
Woonbeton
Wij krijgen een gevlinderde betonnen vloer. Gewoon oldskool zoals Artbij zegt ;) Wij willen juist de uitstraling van een echte betonnen vloer. Zo'n laagje neptroep vind ik fake en het is ook nog eens extreem duur.

Ik heb er al offertes voor liggen (+/- 70/m2) zal dit bedrijf ook eens contacteren. Het is ook de vraag wat zij precies leveren. Er zijn bedrijven die weer allerlei productjes hebben die een vloer op beton moeten doen lijken maar het niet zijn. Dat is dus niet wat wij zoeken.

[ Voor 15% gewijzigd door Stefke op 02-03-2018 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
stefijn schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 12:44:
[...]

Wij krijgen een gevlinderde betonnen vloer. Gewoon oldskool zoals Artbij zegt ;) Wij willen juist de uitstraling van een echte betonnen vloer. Zo'n laagje neptroep vind ik fake en het is ook nog eens extreem duur.

Ik heb er al offertes voor liggen (+/- 70/m2) zal dit bedrijf ook eens contacteren. Het is ook de vraag wat zij precies leveren. Er zijn bedrijven die weer allerlei productjes hebben die een vloer op beton moeten doen lijken maar het niet zijn. Dat is dus niet wat wij zoeken.
Wat kost vlinderen per m2?

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Ook veel meer dan je denkt ;) Overal lees je: als je een gevlinderde betonvloer neemt bespaar je op de eindvloer, maar de praktijk is niet helemaal zo.

Anyway, ik heb een offerte van een monoliet afgewerkte vloer van 8 a 9cm voor ongeveer €70/m2. Dan kun je zelf met een dweil nog impregneer toevoegen of een polymeer (dat kost dan nog € 5-10/m2).
Het beste is een gepolijste vloer maar dan ben je nog een 40-60 eur per m2 extra kwijt (en impregneren moet nog steeds voor zover ik weet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
Artbij schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 11:25:
[...]

Ben erg benieuwd hoe je ondervloer er nu uitziet. Als ik de verhalen moet geloven zuigt je ondervloer nu het vocht uit de cementdekvloer.
llijkt me meevallen voor een 1,2mm dikke onderrvloer van PE-schuim. Dat zuigt niet zo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Even tussendoor, vloer slijpen en polijsten vind ik persoonlijk ook erg gaaf. Mocht er een onvolkomenheid zijn dan zie je het ook minder.

Afbeeldingslocatie: https://www.hardemanvloerbewerking.nl/wp-content/uploads/2017/11/Ardi-Bennekom-012-300x200.jpg
Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
LittleTycoon schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 13:06:
[...]

llijkt me meevallen voor een 1,2mm dikke onderrvloer van PE-schuim. Dat zuigt niet zo
Dan zitten er schimmels onder....

Even serieus, heb je wel eens gekeken naar het vocht?
stefijn schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 12:59:
Ook veel meer dan je denkt ;) Overal lees je: als je een gevlinderde betonvloer neemt bespaar je op de eindvloer, maar de praktijk is niet helemaal zo.

Anyway, ik heb een offerte van een monoliet afgewerkte vloer van 8 a 9cm voor ongeveer €70/m2. Dan kun je zelf met een dweil nog impregneer toevoegen of een polymeer (dat kost dan nog € 5-10/m2).
Het beste is een gepolijste vloer maar dan ben je nog een 40-60 eur per m2 extra kwijt (en impregneren moet nog steeds voor zover ik weet)
Dan ben je een stuk duurder uit dan met een gietvloer. En mis je de strakke warme huiselijke uitstraling.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
Artbij schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 13:27:
[...]

[...]
Ja, geen vocht. Wat misschien scheelt is dat alhoewel de vloeren 1 maand na cementdekvloer zijn gelegd het daarna nog vier maanden duurde totdat de verwarming voor het eerst aan moest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiljums
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08-06 21:35
Rtificial schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 07:29:
[...]

Hoewel niet Nederlands, blijven de basisprincipes gelijk natuurlijk:
https://www.bouw-energie.be/nl/bereken/epb
Heeft iemand ervaring met deze tool? http://www.heatpumpconfig...an-de-slag/warmte-verlies

13420 Wp 44x JA Solar / GW15KN-DT PVOutput - AIT SWCV92K3 W/W warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Artbij schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 13:27:
[...]

[...]

Dan ben je een stuk duurder uit dan met een gietvloer. En mis je de strakke warme huiselijke uitstraling.
Wij willen een industriele uitstraling.

Maar goed, tot nu toe heb ik van gietvloeren alleen nog maar prijzen gehad van RUIM boven de 100/m2, en dan moet er nog een cementdekvloer onder. Bij een volbetonnen vloer vervalt de cementdekvloer (en dat is de reden dat je op internet leest dat een betonnen eindvloer goedkoop zou zijn, maar dat klopt ook niet helemaal)

Woonbeton is een term die je veel tegenkomt maar is meestal "imitatiebeton" (dus e.o.a. kunststoflaag die op beton lijkt)

(Overigens is de prijs die ik opgeef voor ong 105m2. Dat maakt ook nogal een verschil n €/m2)

[ Voor 13% gewijzigd door Stefke op 02-03-2018 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
stefijn schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 14:36:
[...]

Maar goed, tot nu toe heb ik van gietvloeren alleen nog maar prijzen gehad van RUIM boven de 100/m2, en dan moet er nog een cementdekvloer onder. Bij een volbetonnen vloer vervalt de cementdekvloer (en dat is de reden dat je op internet leest dat een betonnen eindvloer goedkoop zou zijn, maar dat klopt ook niet helemaal)

Woonbeton is een term die je veel tegenkomt maar is meestal "imitatiebeton" (dus e.o.a. kunststoflaag die op beton lijkt)
Ik heb al enkele keren gehoord dat men ervoor gekozen heeft om i.p.v. 'woonbeton' een laag egaline als afwerking toe te passen. Maar misschien is dit in jouw ogen oog imitatie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Ja dat heb ik ook wel eens gehoord. Geen idee wat voor uitstraling dat geeft? Ik denk dat mij dat te egaal is (vandaar de naam ;) ).
Lijkt me wel een goedkope oplossing, bovenop je cementdekvloer.

Echt beton heeft imperfecties die je met andere oplossing hooguit kunt imiteren. Hoeft niet slecht te zijn hoor en misschien switchen we nog wel van idee, maar vooralsnog is het plan dat we een betonnen gevlinderde eindvloer krijgen op de hele benedenverdieping m.u.v. de badkamer (omdat beton moeilijk waterdicht te krijgen zou zijn - alleen tegen hoge kosten - komt daar waarschijnlijk gewoon een cementdekvloer met tegels)

[ Voor 8% gewijzigd door Stefke op 02-03-2018 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xminator
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21:54
Moet je voor het toepassen van laminaat eigenlijk ook egaliseren? Boven willen we namelijk laminaat laten leggen. Dit zou gewoon direct op de afwerkvloer kunnen toch. Word niet wijzer van google namelijk.

Afgelopen week vrij rustig op de bouw geweest ivm. vorst. Komende week dus hoogste punt :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Even uitgaand van een normale afwerkvloer, ja, dat kan.

Tenzij je zo'n grapjas heb als bij ons die in de hoek van de kamer de afwerkvloer een heel klein beetje heeft laten oplopen. Dan staat je kast ineens te wiebelen.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
stefijn schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 14:36:
[...]

(Overigens is de prijs die ik opgeef voor ong 105m2. Dat maakt ook nogal een verschil n €/m2)
105m2 is veel. Dan krijg je goede kortingen. Gietvloer tussen de €60 en €70 per meter verwacht ik.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
xminator schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 15:40:
Moet je voor het toepassen van laminaat eigenlijk ook egaliseren? Boven willen we namelijk laminaat laten leggen. Dit zou gewoon direct op de afwerkvloer kunnen toch. Word niet wijzer van google namelijk.

Afgelopen week vrij rustig op de bouw geweest ivm. vorst. Komende week dus hoogste punt :D
@Señor Sjon met ondervloer toch? Of gewoon koud erop?

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DancePlaza
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-05 21:25

DancePlaza

ninja

Ja, we gaan over 3 weken beginnen,zoals het eruit ziet gaan we 19 maart van start.

Wat hebben jullie met de overgebleven grond gedaan, zelf weg gebracht of laten weg brengen. Dat laatste kost me weer 1000 euro extra.

Paar laatste aanpassingen gedaan, ik heb nu een gas cv ketel, maar zit toch te twijfelen naar een hybride oplossing (Intergas Daikin). Deels wil ik gas houden maar eigelijk alleen voor het koken. Maar de keukenboer heeft mij bijna te overtuigen voor een inductie plaat, dus ik zit de noodzaak niet zo erg meer voor gas.

Van het kastje naar de muur lopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merwede
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 27-04 20:56
Wij hebben ook de Intergas Daikin, de versie die ook kan koelen. Op alle slaapkamers hebben geen radiatoren maar convectoren die kunnen verwarmen en in de zomer onafhankelijk van elkaar enkele graden onder de omgevingstemperatuur koelen, dat werkt perfect. Het gasverbruik is laag, hij stookt bij als het te koud is of bij warm water afname. Ondanks dat de buitenunit klein is hadden we achteraf voor een systeem zonder gas gekozen zodat we geen gasaansluiting meer nodig hebben.

Wij kookte altijd op gas en was in dut huis in eerste instantie weer de bedoeling, ze wilde niet anders maar hebben uiteindelijk voor inductie gekozen en zouden niet meer op gas willen koken, bevalt ons zeer goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 21:51
Artbij schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 08:42:
@Rtificial @Grolsch Het gaat mij niet om de sterkte, puur om de droogtijd. Ik krijg een gietvloer en daarvoor moet alles gewoon droog zijn. Overval voor trouwens, behalve voor tegels.
Dat moet echt droog zijn. Wij hebben hier een gietvloer, en de legger deed idd een meeting voordat hij er aan begon. Vocht moest minder dan 2,5 procent zijn.

Bij een gietvloer zie je echt alles, niet te vergelijken denk ik met andere vloeren. Ik zou dus zeker voor maximale droging gaan. Wij hebben ondanks dat het ruim 11 weken heeft gedroogd bij een 7 cm dekvloer, toch op 2 plekken een soort van scheur gekregen. Gelukkig niet echt in het zicht.
Artbij schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 11:37:
[...]

Beton en gietvloer zijn echt heel anders.

Gietvloer is in kleuren te krijgen en is zacht, rubberachtig. Geeft een warm gevoel, beton vonden wij van niet.

Kijken en vergelijken is de beste manier :).
En goed schoon te maken. Wellicht een warm gevoel, maar geen warme voeten. Wij hebben boven marmoleum en dat voelt een stuk warmer aan je blote voeten.

Zijn wel heel tevreden over de gietvloer, hier is op de bgg een volledige witte gietvloer gelegd en in de badkamer een antractiete.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:11
DancePlaza schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 23:25:
Ja, we gaan over 3 weken beginnen,zoals het eruit ziet gaan we 19 maart van start.

Wat hebben jullie met de overgebleven grond gedaan, zelf weg gebracht of laten weg brengen. Dat laatste kost me weer 1000 euro extra.
Gefeliciteerd met de start.

Ik ben blij dat het eindelijk afgevoerd is. Hier is het vieze grond met veel klei en riet resten.
Afvoeren via aannemer, 8€ ex btw per m2 en aanvoeren van schoon wit zand
Bijna 170 m3 afvoeren en 55 m3 aanvoeren inclusief weg schoonmaken 2800€ incl.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijsje
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-06 17:28
Woonbeton
Ik heb er eentje liggen. Ze hebben in een middag een enorme hoeveelheid staalmatten gelegd. Hier heb ik zelf dunne matjes met vloerverwarmingslang op gelegd. Een week later stond om 7 uur in de ochtend een betonwagen met pomp voor de deur. In de middag zijn ze begonnen met vlinderen tot een uur of 4 snachts.
De vloer is toen een aantal weken afgedekt geweest met stucloper en ondertussen hebben we geschilderd en de keuken gezet. Daarna is hij geïmpregneerd.
Nog steeds erg blij met de vloer

[ Voor 11% gewijzigd door Tijsje op 03-03-2018 07:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Artbij schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 22:50:
[...]

105m2 is veel. Dan krijg je goede kortingen. Gietvloer tussen de €60 en €70 per meter verwacht ik.
Ja, dat is mooi, maar ik wil geen gietvloer ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanvv78
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 01-03-2021
xminator schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 15:40:

Voor laminaat hoef je normaal gesproken niet te egaliseren. Tenzij het echt een bobbelgeweld is ;-).

Wel even kijken of je vloerverwarming hebt, dan heb je een andere ondervloer nodig dan als je radiatoren hebt. Bij radiatoren zou ik een ondervloer van dik rubber adviseren, en die het de meeste dB reduceert om een zo min mogelijk laminaat geluid te hebben als je er op loopt.

Dus en ondervloer en daar het laminaat op, en als het even kan zou ik het doorleggen naar alle kamers en geen drempels toepassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Nou, als ik 1 ondervloer niet meer ga gebruiken, dan is het een rubberen. Die ligt hier in de woonkamer. Akoestisch echt top, maar dat spul reageert echt raar op schommelingen in de luchtvochtigheid. Als het hier in de winter de lucht droger wordt, dan gaat die ondervloer samentrekken met alle ellende van dien. En dat terwijl hij nota bene in de winter gelegd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Nou, als ik 1 ondervloer niet meer ga gebruiken, dan is het een rubberen. Die ligt hier in de woonkamer. Akoestisch echt top, maar dat spul reageert echt raar op schommelingen in de luchtvochtigheid. Als het hier in de winter de lucht droger wordt, dan gaat die ondervloer samentrekken met alle ellende van dien. En dat terwijl hij nota bene in de winter gelegd is.
Artbij schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 23:12:
[...]

Uiteraard met ondervloer. Laminaat koud op je dekvloer lijkt mij geen goed plan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mistaoutlaw
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19-03 14:47
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

I was born intelligent - education ruined me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17:27
Artbij schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 23:12:
[...]

Laminaat altijd met ondervloer leggen. Bij beton altijd een vochtscherm toepassen.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimhaw
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:20
Over laminaatvloer als het van hout of vergelijkbare materiaal is zou ik zeggen met ondervloer. Een PVC laminaatvloer kun je volgens mij direct op de afwerk vloer leggen. Wel op letten dat er geen gruis en dergelijke er onder ligt.
Zeker als je vloerverwarming hebt is zo'n ondervloer voor PVC laminaatvloer niet echt bevorderlijk voor de warmte overdracht.

[ Voor 3% gewijzigd door Wimhaw op 03-03-2018 21:57 ]

Fossielbrandstofloos huis en -vervoer vanaf november 2024

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• jacovn
Geen vorst meer dus de metselaars konden beginnen.

Muur kleuren

Was wat discussie over de kleur van de stenen toen ze ingepakt op de pallet stonden, bleek de binnenkant naar buiten verpakt te zitten waardoor alles donker leek te zijn.

Wordt antraciet kleurig gevoegd dus zal nog iets donkerder eruit komen te zien.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Ik vind dat altijd een mooie steen. Het heeft voor mij ook iets tijdloos.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
PaT schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 08:29:
Ik vind dat altijd een mooie steen. Het heeft voor mij ook iets tijdloos.
Mee eens, wij hebben enkele jaren geleden ook voor deze kleurstelling gekozen. Was een leuke tijd, veel woningen in de buurt bezocht om een goede totaalindruk te krijgen met de kleur van de voeg etc.
De steen van jacovn lijkt iets gladder / moderner, maar dat kan ook aan de foto liggen.

Dit was proefstukje:
Afbeeldingslocatie: https://i290.photobucket.com/albums/ll256/Kees_B/th_IMG_0200_zpss6kgt99d.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
jacovn schreef op maandag 5 maart 2018 @ 21:28:
Geen vorst meer dus de metselaars konden beginnen.

[afbeelding]

Was wat discussie over de kleur van de stenen toen ze ingepakt op de pallet stonden, bleek de binnenkant naar buiten verpakt te zitten waardoor alles donker leek te zijn.

Wordt antraciet kleurig gevoegd dus zal nog iets donkerder eruit komen te zien.
Toch de naden van de isolatie niet afgetaped?

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Artbij schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 09:07:
[...]

Toch de naden van de isolatie niet afgetaped?
Nee ze zijn bang dat de tape loslaat, en "dan heeft het geen zin"

Ben de dicussie maar verder niet aangegaan. De kierdichting krijgt nu wel de volle aandacht, dus dat moet goedkomen.

Er zit rockfit mono silver 433BP in van 150 mm, die is 4.86 Rm (m2.K/W)
Dus de muur moet de isolatie wel gaan halen denk ik

En er zitten wel een redelijk aantal ankers in waar ze de isolatie met van die rosetten op aandrukken.

Edit:
nuurisolatie berekening

Als er dan de 150 mm versie gebruikt wordt zou de Rc van de muur op 4.75 moeten komen ?

[ Voor 19% gewijzigd door jacovn op 06-03-2018 10:48 . Reden: spelling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

@jacovn Interessant dat plaatje en dat zet je toch weer aan het denken. "Niet geventileerde luchtspouw", kan dat omdat de isolatie vochtbestendig is? En hoe gaat dat dan met vocht rond (houten) kozijnen?

Ik heb nog old skool geleerd dat je een spouw (zwak) moet ventileren voor vochtafvoer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
Een baksteen is ook niet waterdicht. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
PaT schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 10:34:
@jacovn Interessant dat plaatje en dat zet je toch weer aan het denken. "Niet geventileerde luchtspouw", kan dat omdat de isolatie vochtbestendig is? En hoe gaat dat dan met vocht rond (houten) kozijnen?

Ik heb nog old skool geleerd dat je een spouw (zwak) moet ventileren voor vochtafvoer.
Goede vraag. Ik ben niet gehinderd door veel bouwkundige kennis. Maar ik vraag ze gewoon veel en lees veel zodat ik het steeds beter begrijp.

hier is de link: https://static.rockwool.c...ockfit-mono-silver-nl.pdf

Daarin staat:
"Open stootvoegen bested voor doorgeslagen regenwater worden niet als ventialtie openingen beschouwd."

Dus het water kan er wel uit, maar je mag rekenen als is het een niet geventileerde spouw is blijkbaar,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Hmm, oke. Ergens klinkt mij dat als "we noemen het zo, dan komen onze waarden gunstiger uit". Het zal vast wel toegestaan zijn dit als niet geventileerde spouw te zien, maar door de open stootvoegen is er echt wel sprake van een zwakke ventilatie.

Bedankt voor je reactie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borgoe72
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20-05 10:53
Een vraag over verwarming in badkamer.

Situatie:
Gehele 1e verdieping vloerverwarming. Badkamer maakt onderdeel uit van deze verdieping.
Is het noodzakelijk om naast de vloerverwarming ook nog een (design) radiator te plaatsen?

Of is het slechts een comfortverhogende extra?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirtbiter
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:46
borgoe72 schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 12:15:

Situatie:
Gehele 1e verdieping vloerverwarming. Badkamer maakt onderdeel uit van deze verdieping.
Is het noodzakelijk om naast de vloerverwarming ook nog een (design) radiator te plaatsen?

Soms is dat nodig om aan de eisen te voldoen, omdat er onvoldoende vloerverwarming gelegd kan worden in je badkamer. Dan is een radiator noodzakelijk om aan temperatuureisen te voldoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij

Situatie:

Waar hang je anders natte handdoeken neer? Ligt ook een beetje aan de plaats van je badkamer en of je denk dat die op basis van je thermostaat in de woonkamer op temperatuur kan komen.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn

Situatie:

Ik had deze uitdaging ook ..

In koelmode wordt de groep van badkamer dichtgezet zodat de vloer niet afkoelt normaal.
Dan is er dus geen warmte aanvoer en met een sier radiator heb je ook amper droog vermogen als je met temparaturen van <30 graden invoert.

Dus maar een electrische radiator met een eigen thermostaat en een timer. handoek erop, ding uurtje aan en dan gaat hij weer uit. Althans dat is het basis idee, de juiste electrische radiator moet ik er nog bij zoeken met de instalateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:29

Wailing_Banshee

You're Next

Dirtbiter schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 13:19:
[...]

Soms is dat nodig om aan de eisen te voldoen, omdat er onvoldoende vloerverwarming gelegd kan worden in je badkamer. Dan is een radiator noodzakelijk om aan temperatuureisen te voldoen.
Dat is de reden dat bij ons de radiator afvoer door de vloer is gelegd (dus met flink wat lussen :p). We konden niet een groot genoege radiator plaatsen.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Road-runner83
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:10

Situatie:

Wij hebben alleen vloerverwarming liggen en het is altijd heerlijk 22gr op de badkamer (waar die ook op ingesteld staat) :). Om de handdoeken te drogen hangt er een mooi droogrek, daar gaan designradiator voor nodig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Artbij schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 13:23:
[...]

Waar hang je anders natte handdoeken neer? Ligt ook een beetje aan de plaats van je badkamer en of je denk dat die op basis van je thermostaat in de woonkamer op temperatuur kan komen.
Natte handdoeken hang je niet op een radiator (!!!), die design radiatoren hebben vaak van die horizontale lamellen maar dat is absoluut niet bedoeld om natte handdoeken op te hangen. Louter om droge handdoeken op te leggen zodat je jezelf met een warme handdoek kan afdrogen.
Je hebt speciale (chromen) handdoekenhouders die je aan die (design) radiatoren kan bevestigen zodat je natte handdoek vóór of boven je radiator hangt, maar een natte handdoek rechtstreeks op een radiator leggen is uit den boze.
Je hebt speciale handdoek-droogstangen, die kan je overal plaatsen en die zijn ideaal om je natte handdoek op te leggen. Of je legt het op de rand van de wasmand of waar dan ook.. Maar dus niet op een radiator ;-)

Als je een natte handdoek op een radiator legt kan de radiator zijn warmte niet meer kwijt, ook ontstaat kans dat de beschermlaag barst met roestvorming tot gevolg. Als er bij roestvorming op je dure designradiator vermoeden ontstaat dat dit komt doordat je natte handdoeken op je radiator gelegd hebt valt dit buiten de verzekering.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• xminator
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21:54
Hoogste punt bereikt oOo

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rspoe
  • Laatst online: 06-03 13:53
[...]

Waar hang je anders natte handdoeken neer?
In de wasbak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RUFFNECK
  • Laatst online: 03-06 11:56

RUFFNECK

Poentje

Sommigen gebruiken gewoon bij elke keer douchen of in bad een schone handdoek, dus dan heb je al helemaal de noodzaak niet om natte handdoeken te drogen :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wimhaw
Gefeliciteerd
xminator schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 16:12:
Hoogste punt bereikt oOo

***members only***
Bij ons hebben ze het laagste punt bereikt.
Met andere woorden gestart met de bouw door de grond te hebben afgegraven. :) d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch

Situatie:

Wij hebben in de badkamer (net zoals op de rest van de eerste verdieping) alleen vloerverwarming.

D.m.v. thermostaat wordt de badkamer op 20,5 graden gehouden. Dat is voor ons proefondervindelijk vastgesteld de comfortabele temperatuur. De overige ruimtes op de 1e verdieping staan ingesteld op 18 graden, wat in de praktijk betekent dat ze alleen vorige week met extreme kou zijn verwarmd. Badkamer heeft altijd een lekker warm vloertje.

Om de natte handdoeken op te hangen heeft mijn vrouw zo'n handdoek ladder gekocht, dus zoiets als onderstaande, alleen dan net weer anders natuurlijk ;)

Afbeeldingslocatie: https://static.karwei.nl/medias/sys_master/root/h09/h46/8856810061854.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanvv78
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 01-03-2021
Wij hebben straks ook alleen vloerverwarming in het hele huis, dus designradiator was geen optie volgers de bouwer, omdat we nergens radiatoren hebben, zelfs de garage heeft een vloer-bijverwarming. Maar we hebben wel wat lager op de wand een stopcontact laten plaatsen om eventueel een electrisch design ding op te hangen mocht het toch te koud zijn in de winter.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:32
[...]

Waar hang je anders natte handdoeken neer?
In het washok, dan kunnen ze mee met de volgende was.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
sanvv78 schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 21:10:
Wij hebben straks ook alleen vloerverwarming in het hele huis, dus designradiator was geen optie volgers de bouwer, omdat we nergens radiatoren hebben, zelfs de garage heeft een vloer-bijverwarming. Maar we hebben wel wat lager op de wand een stopcontact laten plaatsen om eventueel een electrisch design ding op te hangen mocht het toch te koud zijn in de winter.
Hier ook dus.. Ook wel gedacht of een ir paneel achter een "lader" trap die @Grolsch hier gepost heeft.
Wellicht dat het met straling van IR paneel de handoek ook droog wordt.

Voor een electrische kwam ik deze tegen:
https://www.zehnder.nl/download/74841/9347.pdf
https://www.zehnder.nl/pr...n-radiatoren/zehnder-zeno

Op de behoeften afgestemde regeling door selecteerbare radiatortemperatuur in drie standen
Op behoeften afgestemd bedrijf door timerfunctie
Droogloopbeveiliging beschermt tegen oververhitting

[ Voor 21% gewijzigd door jacovn op 08-03-2018 06:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimhaw
Dirtbiter schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 13:19:
[...]

We hebben de zelfde situatie bij ons nog nieuw te bouwen huis. Voor badkamer geld een hogere temperatuurnormering en vaak is vloerverwarming te weinig. Bij ons laten we een electrische radiator erbij plaatsen om de normering te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rspoe
  • Laatst online: 06-03 13:53
Zijn er nadelen betreft triple glas?

Wij hebben een offerte voor kozijnen + glas liggen á 30k. Dubbel glas (isolatiewaarde 1,1). Inclusief garagedeur, voordeur, achterdeuren en openslaande terrasdeuren.

De offerte ligt er al een tijdje. Nu krijgen we 5% extra korting + gratis triple glas. De isolatiewaarde gaat dan naar 0,7. Wat mij betreft is dit een nobrainer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrashOne
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

Wat mij betreft een nobrainer. De vraag is hoeveel korting er vanaf kan als er nu op eens 5% korting gegeven kan worden.

Huur mij in als freelance SEO consultant!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
rspoe schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 09:21:

Wij hebben een offerte voor kozijnen + glas liggen á 30k. Dubbel glas (isolatiewaarde 1,1). Inclusief garagedeur, voordeur, achterdeuren en openslaande terrasdeuren.

De offerte ligt er al een tijdje. Nu krijgen we 5% extra korting + gratis triple glas. De isolatiewaarde gaat dan naar 0,7. Wat mij betreft is dit een nobrainer?
Triple komt wat minder licht door en is zwaarder.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22:19
.

[ Voor 100% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 18:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
rspoe schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 09:21:

Dan is het een mooi aanbod.

Bij ons was de offerte met dubbel glas (1.1) 22.000 ext btw
En nu met tripple glass (0.5) net onder de 23.000 ext btw

Wij willen graag tripple glas hebben voor minder geluid in huis, en betere isolatie.

Het glas wordt hier van 24 mm naar 48 mm dik worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-12-2024

Rtificial

as fake as can be

Met triple glas moet je wel opletten dat je geen resonantie krijg. De lagen glas moeten verschillende diktes hebben geloof ik. Anders werkt het als versterker.

"Don't blow out my candle if you want yours to shine brighter..."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Señor Sjon
Tehh schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 15:21:
[...]

Natte handdoeken hang je niet op een radiator (!!!), die design radiatoren hebben vaak van die horizontale lamellen maar dat is absoluut niet bedoeld om natte handdoeken op te hangen. Louter om droge handdoeken op te leggen zodat je jezelf met een warme handdoek kan afdrogen.
Je hebt speciale (chromen) handdoekenhouders die je aan die (design) radiatoren kan bevestigen zodat je natte handdoek vóór of boven je radiator hangt, maar een natte handdoek rechtstreeks op een radiator leggen is uit den boze.
Je hebt speciale handdoek-droogstangen, die kan je overal plaatsen en die zijn ideaal om je natte handdoek op te leggen. Of je legt het op de rand van de wasmand of waar dan ook.. Maar dus niet op een radiator ;-)

Als je een natte handdoek op een radiator legt kan de radiator zijn warmte niet meer kwijt, ook ontstaat kans dat de beschermlaag barst met roestvorming tot gevolg. Als er bij roestvorming op je dure designradiator vermoeden ontstaat dat dit komt doordat je natte handdoeken op je radiator gelegd hebt valt dit buiten de verzekering.
Ik doe al 15-20 jaar niet anders? Ik heb nog nooit gehoord dat een verzekeraar een verroeste radiator gaat vergoeden. Ik zou er niet eens aan denken om het te claimen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimhaw
Señor Sjon schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 20:22:
[...]

Ik doe al 15-20 jaar niet anders? Ik heb nog nooit gehoord dat een verzekeraar een verroeste radiator gaat vergoeden. Ik zou er niet eens aan denken om het te claimen.
Hier idem-dito al 15 doen we dat ook zonder de radiator te beschadigen. Katoen heeft goede isolatie eigenschappen, maar dan moet je de buizen goed en inpakken voordat het goed isoleert en zijn warmte niet kwijt kan. Los erover hangen zou voor elk design radiator geen probleem moeten zijn mits de kwaliteit van de coating goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Señor Sjon schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 20:22:
[...]

Wimhaw schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 21:40:
[...]

Hier idem-dito al 15 doen we dat ook zonder de radiator te beschadigen. Katoen heeft goede isolatie eigenschappen, maar dan moet je de buizen goed en inpakken voordat het goed isoleert en zijn warmte niet kwijt kan. Los erover hangen zou voor elk design radiator geen probleem moeten zijn mits de kwaliteit van de coating goed is.
Ik hing mijn natte handdoek ook altijd gewoon over mijn radiator, ook geen roest gehad. Echter van collega's die wél roest hadden (en dus vervolgens tegen problemen bij de leverancier/fabrikant & verzekeraar aanliepen) dit gehoord. Onlangs hebben wij zelf de badkamer laten verbouwen en tijdens het oriënteren hier tussen neus en lippen door ook even naar geïnformeerd en het schijnt bij die designradiatoren wel een probleempje te zijn. Vooral natte washandjes schijnen funest te zijn...

Maarja, verder is het net als met roken. Dat onze opa wel gewoon 100 is geworden terwijl hij rookte betekend niet dat roken niet slecht is. Ik gaf dus gewoon even het formele antwoord - aan ieder om daarin zijn eigen keus te maken.

[ Voor 18% gewijzigd door Tehh op 07-03-2018 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimhaw
Tehh schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 21:43:
[...]

[...]

Ik hing mijn natte handdoek ook altijd gewoon over mijn radiator, ook geen roest gehad. Echter van collega's die wél roest hadden (en dus vervolgens tegen problemen bij de leverancier/fabrikant & verzekeraar aanliepen) dit gehoord. Onlangs hebben wij zelf de badkamer laten verbouwen en tijdens het oriënteren hier tussen neus en lippen door ook even naar geïnformeerd en het schijnt bij die designradiatoren wel een probleempje te zijn. Vooral natte washandjes schijnen funest te zijn...

Maarja, verder is het net als met roken. Dat onze opa wel gewoon 100 is geworden terwijl hij rookte betekend niet dat roken niet slecht is. Ik gaf dus gewoon even het formele antwoord - aan ieder om daarin zijn eigen keus te maken.
Washandjes zijn zelf niet het probleem, maar de zeep en andere resten die erop/in zitten. Deze blijven hechten aan het oppervlak van design radiator. Had dat ook. Was een opstapeling van 15 jaar gebruik. Met water alleen was dat niet te verwijderen. Met zeep, de zachte kant van een schuursponsje en heet water is deze rotzooi schoongemaakt. Radiator zelf was en is nog steeds in top conditie. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mistaoutlaw
Hulpvraag.
In de dakvloer zijn voorzieningen gemaakt voor inbouwspots.

Het gekke is dat ik bij de overloop dit systeem zie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/xJvbEhSQ9SGXtzd5qNgr4uBa/full.jpg
Dit lijkt wel een gewone elektrapunt?
Het is ook nog eens raar geplaatst ten opzichte van de kzs sparing in de vloer.
En het lijken wel normale elektra kabels, niet hittebestendig.

Bij de badkamer is dit toegepast:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/spZS7rwl3IedVTaZtiMfmC58/full.jpg
Ik zou dit ook op de overloop verwachten?

Ik heb de aannemer gesproken.
Die zegt dat de installateur inderdaad op de verkeerde plek gaten heeft gemaakt op de overloop.
Dus dat ze het morgen zullen verplaatsen.
Maar ik maak me zorgen of dit nou goed gaat...

[ Voor 16% gewijzigd door mistaoutlaw op 07-03-2018 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-12-2024

Rtificial

as fake as can be

Is dat niet voor de rookmelder dan?

"Don't blow out my candle if you want yours to shine brighter..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mistaoutlaw
Rtificial schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 06:01:
Is dat niet voor de rookmelder dan?
Hi, thanks maar nee.
De rookmelder is een zwarte buis.
Dit zijn echt 3x een blauwe buis.

Ik heb inmiddels van een vriend begrepen dat hij ook zo'n sparing heeft voor zijn inbouwspots.
Dus mystery solved.
Moet de aannemer ze alleen wel op de juiste plek zetten en hittebestendige kabels toepassen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
Ziet er uit als een creatieve (goedkope) manier om een inbouwspot in een breedplaatvloer te maken. Lijkt op een een gewone PVC-pijp met deksel. Normaal gesproken worden daarvoor IBTronic dozen ingestort, waar circa 40 euro p/s voor gerekend wordt.

Afbeeldingslocatie: https://www.mepcontent.com/Content/Images/News/58fe3748ff1f407e8549321c37077a58.png

[ Voor 17% gewijzigd door Cheesy op 08-03-2018 07:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mistaoutlaw
Cheesy schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 07:31:
Ziet er uit als een creatieve (goedkope) manier om een inbouwspot in een breedplaatvloer te maken. Lijkt op een een gewone PVC-pijp met deksel. Normaal gesproken worden daarvoor IBTronic dozen ingestort, waar circa 40 euro p/s voor gerekend wordt.

[afbeelding]
OK, maar kan het kwaad?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
Als alles netjes wordt aangesloten neem ik aan van niet. Zo'n instortdoos is natuurlijk bedoeld om netjes, snel en makkelijk te kunnen werken. Staat of valt met de persoon die bezig is. Zoals in elk vakgebied heb je hele handige en serieuze, maar ook mensen die er een potje van maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:24
mistaoutlaw schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 22:13:
Hulpvraag.
In de dakvloer zijn voorzieningen gemaakt voor inbouwspots.

Het gekke is dat ik bij de overloop dit systeem zie:
[afbeelding]
Dit lijkt wel een gewone elektrapunt?
Het is ook nog eens raar geplaatst ten opzichte van de kzs sparing in de vloer.
En het lijken wel normale elektra kabels, niet hittebestendig.

Bij de badkamer is dit toegepast:
[afbeelding]
Ik zou dit ook op de overloop verwachten?

Ik heb de aannemer gesproken.
Die zegt dat de installateur inderdaad op de verkeerde plek gaten heeft gemaakt op de overloop.
Dus dat ze het morgen zullen verplaatsen.
Maar ik maak me zorgen of dit nou goed gaat...
Wat me wel opvalt (en wil je niet bang maken) maar heb nog nooit gezien dat er met flex buis gewerkt wordt op een breedplaatvloer. Tijdens het storten vallen er overal kiezels en lopen ze met zware bouwlaarzen overal overheen (misschien wat overdreven). Flex buisje is dan zo geknikt met risico op vollopen. Nu zit de draad er al in, maar toch. Weet niet wat beton doet met de isolatie van vd draad :?

Daarnaast, hoe gaan ze de spot monteren in deze dop :? De instortdozen die hieronder werden aangehaald zijn top. Redelijk ruim en dus wat marge met plaatsen en daardoor alsnog de spots keurig op 1 lijn te plaatsen. Ook is er ruimte in de bak voor een trafo/led-driver.
De hier gebruikte "bak", lijkt wel gewoon een stuk rioolbuis rechtop gezet, gaan ze hier dan een stukje gips inzetten :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
Cheesy schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 07:41:
[...]

Als alles netjes wordt aangesloten neem ik aan van niet. Zo'n instortdoos is natuurlijk bedoeld om netjes, snel en makkelijk te kunnen werken. Staat of valt met de persoon die bezig is. Zoals in elk vakgebied heb je hele handige en serieuze, maar ook mensen die er een potje van maken.
Eens, maar aan de andere kant, als de dozen á 40 euro per stuk berekend zijn en ze gebruiken dit soort dingen dat wordt er wel iemand genaaid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
ybos schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 08:45:
[...]

Eens, maar aan de andere kant, als de dozen á 40 euro per stuk berekend zijn en ze gebruiken dit soort dingen dat wordt er wel iemand genaaid.
Je komt er nooit achter wat de aannemer gerekend heeft.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
Artbij schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 08:49:
[...]

Je komt er nooit achter wat de aannemer gerekend heeft.
dus als je het niet weet word je niet genaaid :?
Zou graag zaken doen met je ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Artbij
ybos schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 08:50:
[...]

dus als je het niet weet word je niet genaaid :?
:?

Rare conclusie die je trekt. Moet meteen denken aan "zoals de waard is vertrouwd hij zij gasten". Jij zou dus voor een paar tientjes mensen op gaan lichten.....

Je kunt er voor jezelf beter vanuit gaan dat je dit ook betaald hebt.

@mistaoutlaw bij ons zijn vierkante gipsen blokken gebruikt. En die kosten echt geen €40,-.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
Artbij schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 08:58:
[...]

:?

Rare conclusie die je trekt. Moet meteen denken aan "zoals de waard is vertrouwd hij zij gasten". Jij zou dus voor een paar tientjes mensen op gaan lichten.....

Je kunt er voor jezelf beter vanuit gaan dat je dit ook betaald hebt.

@mistaoutlaw bij ons zijn vierkante gipsen blokken gebruikt. En die kosten echt geen €40,-.
En dat vond ik van jouw reactie.

ik: duur gerekend materiaal en goedkoop plaatsen -> iemand word genaaid
jij: je weet toch niet wat gerekend is

Dan zie ik het zo dat jouw conclusie is dat wanneer je niet weet wat berekend is je niet genaaid word. Maar kan verschil van inzicht zijn ;)

"Wij" (bij mijn vorige werkgever) hebben luxe woningen gemaakt waar meer dan 100-150 (luxe) spots in gingen, als je dan dure boxen rekent en er simpele zelfbouw inzet gaat het om meer dan enkele tientjes verschil...

En nee, ik zou dat niet doen (snap niet waar je dat leest :? ), want als dat uitkomt -> weg goeie naam. Beter gewoon marge pakken die je nodig hebt, eerlijk duurt het langst.

[ Voor 8% gewijzigd door ybos op 08-03-2018 09:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
ybos schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 09:05:
[...]

En dat vond ik van jouw reactie.

ik: duur gerekend materiaal en goedkoop plaatsen -> iemand word genaaid
jij: je weet toch niet wat gerekend is

Dan zie ik het zo dat jouw conclusie is dat wanneer je niet weet wat berekend is je niet genaaid word. Maar kan verschil van inzicht zijn ;)
Jouw conclusie is meteen dat je genaaid wordt. Ik schrijf dat je dat niet weet. En je weet het dus ook echt niet.
"Wij" (bij mijn vorige werkgever) hebben luxe woningen gemaakt waar meer dan 100-150 (luxe) spots in gingen, als je dan dure boxen rekent en er simpele zelfbouw inzet gaat het om meer dan enkele tientjes verschil...

En nee, ik zou dat niet doen (snap niet waar je dat leest :? ), want als dat uitkomt -> weg goeie naam. Beter gewoon marge pakken die je nodig hebt, eerlijk duurt het langst.
Je schrijft
ybos schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 08:50:
[...]

daarmee impliceer je dat je dit soort dingen graag fikt.

En daarmee is deze discussie klaar.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japieh
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 21:24
ybos schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 08:43:
[...]

Wat me wel opvalt (en wil je niet bang maken) maar heb nog nooit gezien dat er met flex buis gewerkt wordt op een breedplaatvloer. Tijdens het storten vallen er overal kiezels en lopen ze met zware bouwlaarzen overal overheen (misschien wat overdreven). Flex buisje is dan zo geknikt met risico op vollopen. Nu zit de draad er al in, maar toch. Weet niet wat beton doet met de isolatie van vd draad :?

Daarnaast, hoe gaan ze de spot monteren in deze dop :? De instortdozen die hieronder werden aangehaald zijn top. Redelijk ruim en dus wat marge met plaatsen en daardoor alsnog de spots keurig op 1 lijn te plaatsen. Ook is er ruimte in de bak voor een trafo/led-driver.
De hier gebruikte "bak", lijkt wel gewoon een stuk rioolbuis rechtop gezet, gaan ze hier dan een stukje gips inzetten :?
dit zie ik ook inderdaad, ik mag hopen dat je er nooit geen nieuwe bekabeling in hoeft te doen want dat gaat na het storten niet meer lukken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Japieh schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 09:24:
[...]

dit zie ik ook inderdaad, ik mag hopen dat je er nooit geen nieuwe bekabeling in hoeft te doen want dat gaat na het storten niet meer lukken
Je kunt de nieuwe kabel toch gewoon aan de oude knopen en erdoor trekken?

Al zou ik toch eens overleggen met de aannemer om gewoon 19mm buis te gebruiken.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japieh
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 21:24
Artbij schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 09:27:
[...]

Je kunt de nieuwe kabel toch gewoon aan de oude knopen en erdoor trekken?

Al zou ik toch eens overleggen met de aannemer om gewoon 19mm buis te gebruiken.
probeer hem er maar eens door te krijgen als er een knik in flexibele buis zit, dan gaat je verbinding vastzitten in de knik en is de kans groot dat je hem kapot trekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mistaoutlaw
Hi allemaal,

Dank voor jullie reacties.
Van een vriend van me heb ik bevestiging dat die buizen het probleem niet zullen zijn.
Ook hij heeft ze in zijn breedplaatvloer zitten.
En hij heeft dezelfde spotjes toegepast.

Qua hittebestendige kabels heb ik nog een vraag:

"Op 8 januari heb jij mij de vraag gesteld over de hittebestendige kabels voor de spots. Ik had toen aangegeven dat wij de juiste materialen gebruiken voor de spots en dus ook de kabels. Voor de gekozen LED spots heb je geen hittebestendigde kabels nodig. juist LED spots geven juist nauwelijks warmte af."

De aannemer zegt dus dat het niet nodig is....?
Terwijl de aannemer van mijn vriend ze niet zonder hittebestendige kabels wilde plaatsen...

Wie kan hier een gepast antwoord op geven?
Of het wel of niet nodig is?
Aan de ene kant krijg ik te horen dat inbouw led lampen erg warm worden.
Maar de aannemer zegt juist dat led lampen niet warm worden.

Mijn eigen ervaring is dat led lampen wel degelijk warm worden.
Al die energie moet toch omgezet worden in warmte?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Artbij
mistaoutlaw schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 12:18:
Hi allemaal,

Dank voor jullie reacties.
Van een vriend van me heb ik bevestiging dat die buizen het probleem niet zullen zijn.
Ook hij heeft ze in zijn breedplaatvloer zitten.
En hij heeft dezelfde spotjes toegepast.

Qua hittebestendige kabels heb ik nog een vraag:

"Op 8 januari heb jij mij de vraag gesteld over de hittebestendige kabels voor de spots. Ik had toen aangegeven dat wij de juiste materialen gebruiken voor de spots en dus ook de kabels. Voor de gekozen LED spots heb je geen hittebestendigde kabels nodig. juist LED spots geven juist nauwelijks warmte af."

De aannemer zegt dus dat het niet nodig is....?
Terwijl de aannemer van mijn vriend ze niet zonder hittebestendige kabels wilde plaatsen...

Wie kan hier een gepast antwoord op geven?
Of het wel of niet nodig is?
Aan de ene kant krijg ik te horen dat inbouw led lampen erg warm worden.
Maar de aannemer zegt juist dat led lampen niet warm worden.

Mijn eigen ervaring is dat led lampen wel degelijk warm worden.
Al die energie moet toch omgezet worden in warmte?
Led wordt niet warm. Voordeel van led is juist dat er geen warmte gegenereerd owrdt volgens mij. Vandaar dat ze zo zuinig zijn.

Met gestrekt been.

Pagina: 1 ... 39 ... 272 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.

Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic