Je hebt er in ieder geval goed over nagedachtAndrehj schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 19:07:
[...]
Ik ben eerst simpel begonnen. Ook met 1500 m3 gas. Met een COP van 3.5 (gemiddeld van tapwater en verwarming) uitgerekend hoeveel kWh aan elektriciteit hiervoor nodig is:
[afbeelding]
Vervolgens met deze data een vergelijking gemaakt tussen warmtepomp en CV:
[afbeelding]
Daarna een berekening andersom gemaakt, door het stroomverbruik via een aantal richtgetallen op warmtepomp-weetjes.nl te bepalen:
[afbeelding]
en aan de hand van deze energiebehoefte het gasverbruik van een CV-ketel uit te rekenen:
[afbeelding]
Deze data vervolgens weer in de vergelijking gestopt:
[afbeelding]
In beide gevallen gaat het om enkele tientjes verschil, en dat terwijl de bedragen voor de aanschaf nog met een behoorlijke "natte duim" zijn gemaakt.
Mijn voorlopige conclusie is dat de beide opties qua kosten niet al te veel uitmaken. Honderden euro's winst per jaar ga ik er zeker niet op maken.
Als je inhoudelijk een betere berekening wil zou je beter je casus in het LW WP topic kunnen plaatsen:
Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #5
Naar mijn mening doe je nog wel een aantal verkeerde aannames / berekeningen, maar het is beter / handiger daar een eigen topic voor te openen, of de posten in het eerder genoemde topic.