Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 38 ... 272 Laatste
Acties:
  • 2.610.984 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08:23
Andrehj schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 19:07:
[...]

Ik ben eerst simpel begonnen. Ook met 1500 m3 gas. Met een COP van 3.5 (gemiddeld van tapwater en verwarming) uitgerekend hoeveel kWh aan elektriciteit hiervoor nodig is:
[afbeelding]
Vervolgens met deze data een vergelijking gemaakt tussen warmtepomp en CV:
[afbeelding]

Daarna een berekening andersom gemaakt, door het stroomverbruik via een aantal richtgetallen op warmtepomp-weetjes.nl te bepalen:
[afbeelding]
en aan de hand van deze energiebehoefte het gasverbruik van een CV-ketel uit te rekenen:
[afbeelding]

Deze data vervolgens weer in de vergelijking gestopt:
[afbeelding]

In beide gevallen gaat het om enkele tientjes verschil, en dat terwijl de bedragen voor de aanschaf nog met een behoorlijke "natte duim" zijn gemaakt.

Mijn voorlopige conclusie is dat de beide opties qua kosten niet al te veel uitmaken. Honderden euro's winst per jaar ga ik er zeker niet op maken.
Je hebt er in ieder geval goed over nagedacht _/-\o_ _/-\o_

Als je inhoudelijk een betere berekening wil zou je beter je casus in het LW WP topic kunnen plaatsen:
Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #5

Naar mijn mening doe je nog wel een aantal verkeerde aannames / berekeningen, maar het is beter / handiger daar een eigen topic voor te openen, of de posten in het eerder genoemde topic.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TLer
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22:48
Artbij schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 20:49:
[...]

@mistaoutlaw heeft gelijk. Er zijn specifieke topics voor WP etc.
Klopt, maar het wordt wel een heel stuk breder getrokken dan enkel warmtepompen. EPC en WTW zijn toch 100% on topic! Warmtepompen discussies over specifieke types wellicht niet, maar de discussie in vergelijk met een traditionele gasketel past hier mijn inziens wel thuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrashOne
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

Hebben jullie wellicht ervaring met het bepalen van de WOZ waarde van je zelf gebouwde huis? Onze WOZ waarde is nu vrij laag, ik vraag me af hoe/of ze die (wellicht nog een keer) gaan bepalen.

Huur mij in als freelance SEO consultant!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:34
Je kunt toch bezwaar maken? Overigens: Als het qua hypotheek niet al te veel uitmaakt, kan het verstandig zijn om de WOZ zo laag mogelijk te houden, dat scheelt erg veel belastinggeld voor de IB, gemeentelijke belastingen en het waterschap.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10:19
CrashOne schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 12:25:
Hebben jullie wellicht ervaring met het bepalen van de WOZ waarde van je zelf gebouwde huis? Onze WOZ waarde is nu vrij laag, ik vraag me af hoe/of ze die (wellicht nog een keer) gaan bepalen.
Die bepalen ze op de standaard manier. Ze zoeken vergelijkbare woningen die verkocht zijn.
Andrehj schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 12:27:
Je kunt toch bezwaar maken? Overigens: Als het qua hypotheek niet al te veel uitmaakt, kan het verstandig zijn om de WOZ zo laag mogelijk te houden, dat scheelt erg veel belastinggeld voor de IB, gemeentelijke belastingen en het waterschap.
Laag houden is inderdaad slim. Het zal alleen tientjes werk zijn. Of de gemeente moet er tonnen naast zitten.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-06 13:11
Zou het ook nog te maken hebben met de Leges waarvoor ze je aangeslagen hebben ?
Ze hebben de grond ook nog verkocht, en die 2 samen kom je ook op een prijs uit toch ?

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Rc waarde van de vloer.

In de discussies over het nut van het isoleren van de diverse delen van de buitenschil van een huis lees ik telkens dat het isoleren van de beganegrondvloer erg weinig oplevert. Ik begrijp dat niet, want op/in die vloer ligt de vloerverwarming. En als het dan hartje winter buiten -10 is, in de kruipruimte +5, binnen +20 en de vloer door de vloerverwarming een temperatuur heeft van +30, dan is de temperatuurgradient door de vloer (25K) maar een beetje kleiner dan die door de muren en het dak (30K).

Mijn idee is dus dat het wel degelijk erg veel zin heeft om die vloer te isoleren. Een en ander blijkt ook al uit mijn voorlopige transmissieberekening. De verplichte Rc 3.5 is wat mij betreft dan ook veel te laag.
Ik zie wel wat in deze VBS PS-isolatievloer met een Rc van 6.5...

Of kan iemand mij uitleggen waar de fout in mijn redenering zit? :?

[ Voor 19% gewijzigd door Andrehj op 21-02-2018 14:09 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Ik ben geen bereken kampioen, maar ik verwacht gezien het natuurkundige feit dat warmte opstijgt dat er eerder warmte door het dak ontsnapt als via de vloer :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Dat geldt voor bewegende lucht (warmteverlies via convectie). In de vloer zit geen bewegende lucht. Door een vloer verdwijnt de warmte via geleiding (conductie) naar de kruipruimte. En geleiding is niet afhankelijk een richting.
Ik denk dat veel standaard transmissiemodellen uitgaan van de ruimtetemperatuur ipv de vloertemperatuur.

P.S. Iemand die toevallig ISSO 51 als pdf beschikbaar heeft? Deze kan ik nergens te pakken krijgen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
jacovn schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 13:33:
Zou het ook nog te maken hebben met de Leges waarvoor ze je aangeslagen hebben ?
Ze hebben de grond ook nog verkocht, en die 2 samen kom je ook op een prijs uit toch ?
Dat is de kostprijs. Die is niet noodzakelijk gelijk aan de marktwaarde.

Met gestrekt been.

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
CrashOne schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 12:25:
Ja, zoals je vast weet loopt de woz-peildatum een dik jaar achter op de huidige datum.
Ik heb ooit bezwaar gemaakt tegen een voorlopige waarde (volgens mij was dat destijds een test in onze gemeente) omdat ons huis (zo goed als) casco is opgeleverd. Dat was met succes en het woz-bedrag is verlaagd.
Ik zag overigens dat onze buren (gespiegelde 2^1-kap, bijna identiek als wij) fors hoger aangeslagen waren. Ik heb dat een keer genoemd en volgens mij hebben ze toen ook bezwaar aangetekend.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Artbij
Artbij schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 16:49:
[...]

De rietdekker zou eind november beginnen en dan tot half december doordekken, dan de twee weken vakantie voor de bouwvak, ergo 8-1 stucen. Dit gaat twee of drie weken doorschuiven. Dus vertraging is door de vakantie beperkt gebleven tot een paar weken.

Al zit het riet er nog niet op, dus je weet nooit.

Overigens heb ik 4 weken uitloop gepland. Daar ben ik er nu 2 of 3 van kwijt. Hopelijk komt daar weer 1 of 1,5 week voor terug.

Mijn vrouw zet de aannemer genoeg onder druk. ben maar niet bang ;). Al kan die man weinig aan het weer veranderen. Als ik straks zie dat er een dag niets gebeurt, dan wordt het een ander verhaal.
@Grolsch En wij zijn weer on track. Oplevering tweede/derde week maart, half april klaar met vloer/keuken/schilderwerk. Dus ruim voor 1 mei verhuizen :).

Wel druk op de aannemer moeten zetten. De wilde steeds maar geen planning afgeven, uiteindelijk hem maar eens uitgenodigd dat we duidelijkheid willen, blijkt hij alles weer op de oude planning te hebben.

[ Voor 10% gewijzigd door Artbij op 22-02-2018 08:18 ]

Met gestrekt been.

• Grolsch
Artbij schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 08:13:
[...]

@Grolsch En wij zijn weer on track. Oplevering tweede/derde week maart, half april klaar met vloer/keuken/schilderwerk. Dus ruim voor 1 mei verhuizen :).

Wel druk op de aannemer moeten zetten. De wilde steeds maar geen planning afgeven, uiteindelijk hem maar eens uitgenodigd dat we duidelijkheid willen, blijkt hij alles weer op de oude planning te hebben.
d:)b d:)b

Dan breekt nu de stress volle periode aan :P Tenminste, bij ons waren de laatste 4 weken voor oplevering de drukste. Ook omdat in die tijd alle dingen die ik buiten de aannemer om had geregeld (afwerking/schilderwerk/inbouwkasten/bestrating) moesten gebeuren.

• Artbij
Grolsch schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 08:36:
[...]

d:)b d:)b

Dan breekt nu de stress volle periode aan :P Tenminste, bij ons waren de laatste 4 weken voor oplevering de drukste. Ook omdat in die tijd alle dingen die ik buiten de aannemer om had geregeld (afwerking/schilderwerk/inbouwkasten/bestrating) moesten gebeuren.
Meest gunstige planning nu is 12-3 schilderen, die is dan 1-4 klaar en 1-5 moet ik uit de huidige woning zijn. Daarnaast heb ik de hele maand april vrij. Alles moet dus wel lukken. Al heb ik nog geen bevestiging van de schilder dat die er ook de 12e staat, dus dat is inderdaad even stress.

Grondwerk/straatwerk is al aan begonnen :). Ben nog op zoek naar een tuinman en een goede leverancier voor mijn planten, tuin moet in maart ook klaar.

April ga ik gebruiken voor het maken van kasten, maken van bureau's etc., aanleggen van tuinverlichting en beregening (voor zover dat niet in maart gedaan is). Inrichten garage etc.

Met gestrekt been.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10:33
Wij hebben gisteren de vooroplevering gehad. Was helaas sinds vorige week niet veel meer gebeurd. De onderaannemers waren druk met andere klussen. Maar goed, de aannemer werd niet zenuwachtig dus over een week krijgen we als het goed is de sleutel *O* *O* !

Maar inderdaad, nu begint de stress. Alle zaken die we zelf moeten regelen. 2x Verhuizen met 2 kleintjes want we moeten net 2 weken overbruggen... En dan net nu bij ons de stratenmaker wil beginnen zitten we met weken vorst -O- .

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

• Artbij
MrFl0ppY schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 08:53:
Wij hebben gisteren de vooroplevering gehad. Was helaas sinds vorige week niet veel meer gebeurd. De onderaannemers waren druk met andere klussen. Maar goed, de aannemer werd niet zenuwachtig dus over een week krijgen we als het goed is de sleutel *O* *O* !

Maar inderdaad, nu begint de stress. Alle zaken die we zelf moeten regelen. 2x Verhuizen met 2 kleintjes want we moeten net 2 weken overbruggen... En dan net nu bij ons de tegellegger wil beginnen zitten we met weken vorst -O- .
Dat was de grootste angst van mijn vrouw, dat je net niet over kunt.

Met gestrekt been.

• MrFl0ppY
Jep. We zijn uitgegaan op de oorspronkelijke planning die ons is afgegeven door de adviseur. Helaas zijn we 1 maand later begonnen dan de planning en heeft de bouw 2 weken langer geduurd. Was overigens al vanaf start bouw duidelijk want het is gewoon veel drukker geworden tussen het moment van tekenen en bouwen zeg maar. Maarja we hebben ons huis in juni 2017 verkocht, dat ging heel snel en we waren al blij dat we er maart uit konden slepen als opleverdatum.

Maar we kunnen wel al onze meubels in de garage stallen. Dus we hoeven maar 1x met de vrachtwagen te rijden gelukkig. Alleen wel 2 weken bij schoonouders logeren... Achja, de voordelen zijn wel 2 weken lang niet koken en 4 handen erbij om de kindjes te doen terwjil pappa klust :+.

• Artbij
MrFl0ppY schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 09:02:
Jep. We zijn uitgegaan op de oorspronkelijke planning die ons is afgegeven door de adviseur. Helaas zijn we 1 maand later begonnen dan de planning en heeft de bouw 2 weken langer geduurd. Was overigens al vanaf start bouw duidelijk want het is gewoon veel drukker geworden tussen het moment van tekenen en bouwen zeg maar. Maarja we hebben ons huis in juni 2017 verkocht, dat ging heel snel en we waren al blij dat we er maart uit konden slepen als opleverdatum.

Maar we kunnen wel al onze meubels in de garage stallen. Dus we hoeven maar 1x met de vrachtwagen te rijden gelukkig. Alleen wel 2 weken bij schoonouders logeren... Achja, de voordelen zijn wel 2 weken lang niet koken en 4 handen erbij om de kindjes te doen terwjil pappa klust :+.
Wij hadden exact hetzelfde scenario. Meuk in de garage en dan bij de ouders logeren. Maar ideaal is dat zeker niet.

Met gestrekt been.

• the-edge
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 30-05 16:29
Er zit schot in bij iedereen! Mooi om te lezen ;) (y)

Hier zijn bijna alle muren op hoogte. Dinsdag worden de breedplaatvloeren gelegd en volgt direct de loodgieter en elektricien.

Vorst zorgt wel een beetje voor problemen, hier hebben ze de bouw overspannen met zeil in de nacht en staat er een kachel in de bouw om het drogen te bespoedigen. Niet wat ik hoopte, maar de aannemer geeft aan dit vaker te hebben toegepast en er geen reden is om zorgen te maken over het metselwerk.

Ik zal later deze week wat foto's posten :)

• Paul Hewson
  • Laatst online: 09:39
Andrehj schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 14:04:
Rc waarde van de vloer.

In de discussies over het nut van het isoleren van de diverse delen van de buitenschil van een huis lees ik telkens dat het isoleren van de beganegrondvloer erg weinig oplevert. Ik begrijp dat niet, want op/in die vloer ligt de vloerverwarming. En als het dan hartje winter buiten -10 is, in de kruipruimte +5, binnen +20 en de vloer door de vloerverwarming een temperatuur heeft van +30, dan is de temperatuurgradient door de vloer (25K) maar een beetje kleiner dan die door de muren en het dak (30K).

Mijn idee is dus dat het wel degelijk erg veel zin heeft om die vloer te isoleren. Een en ander blijkt ook al uit mijn voorlopige transmissieberekening. De verplichte Rc 3.5 is wat mij betreft dan ook veel te laag.

Zoals @Artbij al zegt gaat men uit van de ruimtetemperatuur en niet vloertemperatuur dus je ΔT is kleiner. Maar men gaat in de ISSO 51 wel uit van een ontwerpbuitentemperatuur van -10 °C echter die word weer gecorrigeerd door een correctiefactor fk.

De precieze formules voor het deel van de vloer bij toepassing van een kruipruimte (vloer op zand is anders) zijn als volgt.

ɸt = Ht,ig x (Ɵi- Ɵe)
Ht,ig = Ak x Uk x fk
fk = 0,5 bij kuipruimten

Ɵi is ontwerpbinnentemperatuur
Ɵe is ontwerpbuitentemperatuur (-10 °C)

• Andrehj
Paul Hewson schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 10:25:
[...]
Zoals @Artbij al zegt gaat men uit van de ruimtetemperatuur en niet vloertemperatuur dus je ΔT is kleiner. Maar men gaat in de ISSO 51 wel uit van een ontwerpbuitentemperatuur van -10 °C echter die word weer gecorrigeerd door een correctiefactor fk.

De precieze formules voor het deel van de vloer bij toepassing van een kruipruimte (vloer op zand is anders) zijn als volgt.

ɸt = Ht,ig x (Ɵi- Ɵe)
Ht,ig = Ak x Uk x fk
fk = 0,5 bij kuipruimten
Ɵi is ontwerpbinnentemperatuur
Ɵe is ontwerpbuitentemperatuur (-10 °C)
Bedankt voor deze uitleg! De officiële berekening houdt dus geen rekening met de werkelijke vloertemperatuur. 8)7 Lekker bezig....
Weet je toevallig ook waar Ak en Uk voor staan?
En is het niet zo dat je volgens de nieuwste versie van de ISSO 51 uit mag gaan van een buitentemperatuur van 6° vanwege de grote thermische massa en goede isolatie van moderne woningen?

[ Voor 8% gewijzigd door Andrehj op 22-02-2018 12:10 ]

• Paul Hewson
  • Laatst online: 09:39
Andrehj schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 12:07:
[...]

Bedankt voor deze uitleg! De officiële berekening houdt dus geen rekening met de werkelijke vloertemperatuur. 8)7 Lekker bezig....
Weet je toevallig ook waar Ak en Uk voor staan?
Ak is oppervlakte en Uk is de warmtedoorgangscoëfficiënt waarbij U = 1 : (Ri + Rc + Re).

Ri = 0,13 m2.K/W
Re = 0,04 m2.K/W

• Andrehj
Thanks. Zo had ik het ook uitgerekend (maar dan zonder die symbolen uit de "geheime" ISSO 51...)

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• mistaoutlaw
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19-03 14:47
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 4% gewijzigd door mistaoutlaw op 22-02-2018 20:06 ]

I was born intelligent - education ruined me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-12-2024

Rtificial

as fake as can be

Andrehj schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 14:04:
Rc waarde van de vloer.

Grappig, hier in België isoleert iedereen bij nieuwbouw de vloer. Dat gebeurt ofwel onder de vloer, met xps, of tussen de betonvloer en de dekvloer, onder de vloerverwarming, met pur.
Wordt ook in de EPB berekeningen rekening mee gehouden.

"Don't blow out my candle if you want yours to shine brighter..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Rtificial schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 07:04:
[...]

Grappig, hier in België isoleert iedereen bij nieuwbouw de vloer. Dat gebeurt ofwel onder de vloer, met xps, of tussen de betonvloer en de dekvloer, onder de vloerverwarming, met pur.
Hier in nl gebeurt dat ook gewoon. Tenminste bij mij.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:44

Wailing_Banshee

You're Next

Zelfs onze nieuwe vloer in een bestaande woning is geïsoleerd neergelegd...

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Rtificial schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 07:04:
[...]

Dat doen we in nederland ook wel. De vraag was alleen of het nut heeft de vloer beter te isoleren dan de in het bouwbesluit aangegeven eis van 3,5.

In praktisch elke EPC berekening die ik maak valt dat iig flink tegen. van 3,5 naar 4,5 valt er nog wel een paar honderdsten te halen maar nog beter isoleren levert in de berekening amper tot geen winst op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TLer
Ik heb hem naar een Rc van 5 gebracht. Ook heb ik onder de vloerverwarming nog extra isolatie, maar dat heeft met name met de snelheid van het systeem te maken in koelmodus.

Wellicht levert het niet veel op, het koste ook niet veel extra. Een paar honderd euro. Een Rc van 3,5 had ik ook in mijn huis van 2008. Dat kan echt niet meer :)

@Kaasplank Heel veel waarde hecht ik eigenlijk niet aan een EPC berekening. Als dat het doel is, dan kan je het beste voldoen aan de minimale norm en verder vol plempen met PV.

[ Voor 21% gewijzigd door TLer op 23-02-2018 08:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
TLer schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 08:12:

@Kaasplank Heel veel waarde hecht ik eigenlijk niet aan een EPC berekening. Als dat het doel is, dan kan je het beste voldoen aan de minimale norm en verder vol plempen met PV.
Dat doe ik ook meestal.
99% van onze klanten heeft 0 interesse in energiezuinigheid en wil simpelweg wonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11-06 15:51
Kaasplank schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 08:43:
[...]

Dat doe ik ook meestal.
99% van onze klanten heeft 0 interesse in energiezuinigheid en wil simpelweg wonen.
Klopt, ook de ervaring hier. Laaghangend fruit is natuurlijk mooi meegenomen. Vloerisolatie zonder dat het vloerpakket dikker wordt, dakisolatie als de spanten/gordingen/systeemkap dikkere isolatie toestaan omdat overspanningen maatgevend zijn, etc.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Wij hebben weer een korte planning gekregen.
Week 9: Woensdag grond weg, vrijdag de buitenmuur stenen.
Week 10: metselen buitenmuur bg en breedplaatvloer op vrijdag.
Ik heb hem naar een Rc van 5 gebracht. Ook heb ik onder de vloerverwarming nog extra isolatie, maar dat heeft met name met de snelheid van het systeem te maken in koelmodus.

Wellicht levert het niet veel op, het koste ook niet veel extra. Een paar honderd euro.
.
De dekvloer laag wordt dan minder dik denk ik. Krijg je geen last van een minder egale verdeling in de vloer ?
Wij krijgen 70 mm giet dekvloer. Stel slang is 20 mm uitwendig dan ligt er 50 mm op de slang.
Stop je dan 20 mm isolatie eronder, houd je nog maar 30 mm dekvloer boven de slangen.

Doet dat niet iets met de warmte/koude verdeling ?

Kooltherm K3 is in 20 mm €11 en de dekvloer wordt met 20 mm dunner 4€/m goedkoper.
Zou dan 7€ per m2 meerprijs zijn en wat uren uiteraard.

[ Voor 75% gewijzigd door jacovn op 23-02-2018 09:45 ]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjakieZulu
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 08:59

Wellicht levert het niet veel op, het koste ook niet veel extra. Een paar honderd euro. Een Rc van 3,5 had ik ook in mijn huis van 2008. Dat kan echt niet meer :)

Ik heb hetzelfde gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TLer
jacovn schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 09:26:
Wij hebben weer een korte planning gekregen.
Week 9: Woensdag grond weg, vrijdag de buitenmuur stenen.
Week 10: metselen buitenmuur bg en breedplaatvloer op vrijdag.

[...]

De dekvloer laag wordt dan minder dik denk ik. Krijg je geen last van een minder egale verdeling in de vloer ?
Wij krijgen 70 mm giet dekvloer. Stel slang is 20 mm uitwendig dan ligt er 50 mm op de slang.
Stop je dan 20 mm isolatie eronder, houd je nog maar 30 mm dekvloer boven de slangen.

Doet dat niet iets met de warmte/koude verdeling ?

Kooltherm K3 is in 20 mm €11 en de dekvloer wordt met 20 mm dunner 4€/m goedkoper.
Zou dan 7€ per m2 meerprijs zijn en wat uren uiteraard.
Nee, dekvloer blijft even dik. Daar hebben ze rekening mee gehouden. Het is nieuwbouw, dan is alles nog mogelijk :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Bij ons ook nieuwbouw maar het zou niet nodig zijn toen ik er om vroeg aan de W instalateur.
Zal hem er nog een keer naar vragen of het kan. En wat eventueel het bezwaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Kaasplank schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 08:01:
[...]
Dat doen we in nederland ook wel. De vraag was alleen of het nut heeft de vloer beter te isoleren dan de in het bouwbesluit aangegeven eis van 3,5.
In praktisch elke EPC berekening die ik maak valt dat iig flink tegen. van 3,5 naar 4,5 valt er nog wel een paar honderdsten te halen maar nog beter isoleren levert in de berekening amper tot geen winst op.
Maar met welke vloertemperatuur rekent jouw EPC berekening? Het blijkt dus dat de ISSO 51 norm uitgaat van de ruimtetemperatuur, terwijl die vloer door de vloerverwarming in de praktijk dus veel warmer kan zijn, en het warmteverlies door die vloer dus (veel) hoger...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Kaasplank schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 08:43:
[...]

Dat doe ik ook meestal.
Komt omdat energie te goedkoop is. Mijn B-label tussenwoning van net geen 500m3 doet 100 euro/maand aan GWE. Dan stook ik gewoon hoge temperatuur cv op 75 graden aanvoer en 22 graden op de thermostaat. Als ik zou besparen tot 0 op de meter zou dat maar 1200 euro/jaar opleveren. Dat is relatief tot alle kosten op een huis redelijk verwaarloosbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WNT
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 01-05 15:48

WNT

Wij zijn inmiddels een week geleden verhuisd, heel snel na de oplevering (1wk) dat zou een volgende keer anders doen (al hoop ik niet te gaan verhuizen in de toekomst' O-) ).

De staart van de bouw vond ik heel intensief en stressvol, dat kwam door onze eigen strakke planning en uitloop van de aannemer/problemen met de stadverwarming.

De aannemer en onze eigen stoffeerder/verhuizers hebben zich flexibel opgesteld dus dat was wel heel fijn en daardoor was de verhuizing alsnog haalbaar. Merk wel dat we twijfel tot hoever we willen gaan in 100% perfectie bereiken. We hadden een hele lijst met opleverpunten, waarvan sommige zonder twijfel dienen te worden opgelost (bijv. ontbrekende gevelstenen waar de steiger zat) maar ook punten waar we nog niet helemaal uit zijn hoe belangrijk we dat nu vinden (de wc zit boven 4cm lager dan beneden :?, maar dat oplossen vraagt slopen/opnieuw tegelen en voegen etc).

We balen vooral van de installateur, die bleek de voorbereidingen voor de stadsverwarming verkeerd te hebben aangelegd 8)7. Uiteindelijk via een workaround het systeem toch werkend gekregen maar daar is het laatste woord nog niet over gezegd

Ook de WTW is een twijfelpunt, in de hoogste stand maakt hij hinderlijk geluid (maar of dat hoort weet ik niet), hij gaat niet automatisch harder als we douchen (terwijl dat wel toegezegd was) en volgens de VEH man buigen de buizen te snel gezien de diameter (ze moeten zoveel cm verticaal naar boven gaan voordat ze een bocht mogen maken). Vooral dat laatste is nu moeilijk nog op te lossen, dus we zoeken eigenlijk een second opinion hierover. Iemand die hier een installateur voor kan aanraden? We hebben Zehnder al gebeld maar die weten niet aan wie ze hun producten verkopen (gaat via een tussenhandelaar) en konden ons geen tip geven. Het gaat overigens om een Zehnder Q450 NL L VV ERV. We zijn wel blij met de toegepaste ventielen, iets mooier dan die plastic gevalletjes.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/XUrP9JKl.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/HzXBRU8l.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Is dat een afzuig of een inblaaspunt daar zo strategisch naast de deuropening ?

Ik heb ook met 1 instalateur gesproken die het geen probleem vond een afzuigpunt vlak bij de kamer deur te plaatsen. Blij dat ik die niet heb...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WNT
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 01-05 15:48

WNT

jacovn schreef op zondag 25 februari 2018 @ 13:52:
Is dat een afzuig of een inblaaspunt daar zo strategisch naast de deuropening ?

Ik heb ook met 1 instalateur gesproken die het geen probleem vond een afzuigpunt vlak bij de kamer deur te plaatsen. Blij dat ik die niet heb...
Het is een inblaaspunt. Mijn man heeft daar nog een hele discussie over gevoerd waar die het best geplaatst konden worden en de conclusie was dus hier. Maar ik weet dus niet hoe goed die installateur en zijn advies is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Artbij
Er is onderzoek gedaan naar de locatie van inlaaspunten, het blijkt dat ze zonder problemen bij de deur kunnen.

Met gestrekt been.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• rspoe
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 06-03 13:53
Goed nieuws aan onze kant. Vandaag een belletje gekregen van de gemeente dat we de omgevingsvergunning volgende week kunnen verwachten! Uiteindelijk 1 week vertraging opgelopen. Ook het huisnummer is bekend, dus meteen de bouwstroom aangevraagd. :)

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• the-edge
Hier zijn we op hoogte voor de 1e verdiepingsvloer.
Deze word morgen gelegd. De loodgieter en elektricien zijn voor morgen en overmorgen ingepland. Maar dit gaat ivm weersvoorspellingen niet door (loodgieter kan niet lijmen met deze temperaturen).

Dus dat gaan we een week verschuiven.
Een paar kiekjes ;)

-
-
-
-
-

[ Voor 38% gewijzigd door the-edge op 14-03-2023 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.E
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15-10-2021

T.E

Morgen gesprek bij de makelaar voor een nieuwbouwproject. 2 kapper.
Zijn vorig jaar september hiervoor bij de makelaar geweest maar omdat het ons eerste woning was waar we serieus naar gekeken hadden hebben we bedankt. Ik had er veel zin in maar mijn vriendin niet zo want ze wilde eerst verder verdiepen op de markt. Ook is de oplevering begin 2019 was op dat moment wel erg lang wachten. En ook omdat mijn appartement nog verkocht moest worden vond ze het nog wat tricky. Binnen mum van tijd waren alle 6 de woningen verkocht. Vond het jammer want de locatie was mooi gelegen.

Nu is er 1 vrij gekomen omdat de financiering niet rond gekomen is.
We gaan nu alsnog voor dit project omdat we toch wel gemerkt hebben dat de woningmarkt erg duur is en de omgeving waar we zoeken maar niks tussen zit. Inmiddels al wel 10+ woningen bezocht maar het is het allemaal niet.
Nu ook voor zo'n zelfde prijsklasse gewoon een nieuwbouw woning. Inmiddels ook mijn appartement verkocht.
Dit wordt mijn 2e nieuwbouw. Mijn huidige appartement was ook nieuwbouw dus weet maar al te goed hoe alles in zijn werk gaat en waar ik nu op moet letten etc.

Nadeel is dat deze woning nu 10.000 euro duurder is geworden. Belachelijk maar niks aan te doen.
Heb uiteindelijk ook 10.000 euro meer voor mijn woning gekregen dan verwacht dus dat scheelt.
Spannend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimhaw
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08:48
Wie weet of het mogelijk is om BTW terug te krijgen over de PV panelen, die tot het standaard pakket horen van je huis? Wij krijgen namelijk standaard 9 PV panelen.
Verder laten we het dak volledig vol leggen met nog eens extra 27 PV panelen. Hiermee hopen we de komende jaren de L/W warmtepomp te voorzien van stroom en ongeveer 80% tot 100% voor het standaard stroom verbruik.
In huis leggen we op alle 3 de verdiepingen vloerverwarming die nagenoeg per vertrek op temperatuur gehouden wordt
Wij noemen het bijna 0 op de teller.
De bouwer moest wel overgehaald worden om de L/W warmtepomp te laten installeren, omdat ze gepland hebben om gas te installeren anno 2018. Door de gasleiding niet te laten aansluiten/leggen en geen HR-ketel te installeren besparen we nu ruim €3000 extra. Dus geen gas aansluiting scheelt aardig wat.

[ Voor 66% gewijzigd door Wimhaw op 27-02-2018 22:04 ]

Fossielbrandstofloos huis en -vervoer vanaf november 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Wimhaw schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 21:34:
Wie weet of het mogelijk is om BTW terug te krijgen over de PV panelen, die tot het standaard pakket horen van je huis? Wij krijgen namelijk standaard 9 PV panelen.
Heb je een losse factuur op je eigen naam? Dan kan het.

Anders beter even in het pv topic vragen.

Met gestrekt been.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• aikink
  • Laatst online: 08:11
Het duurt even, eindelijk weer een update van de laatste 2,5 maand.

De installateur kon z'n lol op met kabels, leidingen en buizen. Dit is het knooppunt onder de techniekruimte waar alles zo'n beetje bij elkaar komt. Daarna afstorten, dat was de laatste actie van 2017.
Afbeeldingslocatie: https://2jbpow.bn.files.1drv.com/y4mCgtuMeTwPO09EQrGLbNtMG_lLo8lvWqVtsKJNoYTv7J2zHuryy4aXSwPWrScVBZumGfd84Cyt4dKmWo0__3LZf5Of5QixI4WDGAlmqGn48mi8tXYCHqz4OjKGjMS9nT4zFlpQPxBSsrQsIfzDU5Crh5GwaOjxFd9VebfkDdvZl22gVbCRc0z-RfR6n2kWCP0ASjNPCLZCfkeHdmsO9m9tA?width=1024&height=681&cropmode=none

Vol goede moed het nieuwe jaar in...
Afbeeldingslocatie: https://aavvga.bn.files.1drv.com/y4mgGDi5R0Xwv0mPjkhsaVUYSZ8pfqkobhqISLmGnhCxIeVxY02ju1zLNmGLShB21SiVpo-6TmY0Q9EsBEF96sRuGr3SUkqKJwD4tXUcjz_M9-HRvFUIkYCP0Tsr12jHKHVGIUu3ic6Dwc_Rhsq03StX38-7CuO_EmsSQzht1-Uy7OGWPLQGblrbj6ARqcE2sUIw4NAyxtMCOehAEubbSkxmQ?width=1024&height=768&cropmode=none

...tot het weer weer niet meewerkt. :(
Afbeeldingslocatie: https://catx9q.bn.files.1drv.com/y4mMhTwNvo2z0CRK-6rztnUs5WXinPSWGs4igtToqOz6AuuzkxRAMkocN2rnbbO37BIB94fnB-qlXq-7hNoJTVN2kfn7nxghCNFpP3t5AfYMV9tw5ntvVA9KMDVBUl_EaLwwyCeozqPhI9C2mihp3l2XQRYUSHny8IFtbC4Tuy26a-CQZxtTh0ABfOaoFgYFe_XC-dzRWNIfs240SeNUYhfNQ?width=1024&height=768&cropmode=none

Een beetje metselaar laat zich niet zomaar uit het veld slaan.
Afbeeldingslocatie: https://batq9q.bn.files.1drv.com/y4mc46iTW6NdpiHM4qd4L79ixYG-pKX5coTJVtb1Qju1YLAKIKbO-D2o3O99fonmuPB-me4zmn3klvfY5bbBJXHJGUSV3w5PRmnyQ8wZTejkOhghpMJ6W8hzHNrQSH0XqpWIoFNAKxXn2R0uXKPf5nGczZ-T2WUKaAaxkyVZ7a_6Iig5dJMd2xI_76hTEjMXQi_RE7TPPs7BmHUv6RILCbcFA?width=1024&height=768&cropmode=none

Totdat ook de spanten aan de achterkant klaar liggen voor de kap.
Afbeeldingslocatie: https://casgag.bn.files.1drv.com/y4mxiMAthe98mZWYGqPstzj1IAqDko88gVpUxgnmq6I5LOOX2MoY5avbnpXA72jpoK5Fcw0DS9N4JGnOToaWpgfiwND0rBD9q4cyQb2tTfJqJOn5A1qGEL_4EUYKG197rf4HnRhrCv0tZb3hO-XmcktRQ-9h8t6p9u1d2sJMyvcAaUi6VtBA_op03ltanC0gdvoGIpAHgc__AGkAaBdK6iwSA?width=1024&height=768&cropmode=none

15 februari: de dakplaten kunnen er op, eindelijk een beetje waterdicht.
Afbeeldingslocatie: https://cwsfag.bn.files.1drv.com/y4mvXadubqE2LD4X5KSpQrTJsJkz3RamIVdQfqGuQkxhy_sriytoEXpT-QZgg-rheoNvNYbVT7rFBFx5gn0v1Y2z7v1uX7F_sKxRO6645A-Jqx4QmIv4wVmCvpo89R4b4uLNUw5aDz1FYwLQL7HsNpf0MhDVEm6e38EEX5c7y6mUnKBST0eaPki6ATLzin2BDVEHPVEGS5SBZC4QV9YIE412w?width=1024&height=768&cropmode=none

Afbeeldingslocatie: https://basiag.bn.files.1drv.com/y4m2EoRg0X7t7bANOii2gKnwg7NjqMiqN1GKaMYrfJ1rnOiai7QCNgmZ9kAUYYprz6U6jqjufUlRY73GlR9Q7N0v4kSHG41PFzXvg-zKSGHcaSlLFwIY_a-6N9h7AqOSSKrroI7lWOSOP1mqpo2l4e9MqtPr7SSkZr78GZldnvRed85Ob5bsLxaLNTLMThLGIhXFZNY3k7qG7GnFjNPvkS0tQ?width=1024&height=768&cropmode=none

PV-panelen erop...
Afbeeldingslocatie: https://bqslag.bn.files.1drv.com/y4m9XoKlytNCCKxLjGjv_R3c6Au4TgahtNjqmfhV_xqi74xkmpWVZgLT9OemQxrIr78-E6zKFzvxXGO4VXerri3LoH3ziG4v5qonXPImaniIwhVSNRiOWGnt4u8lM-LsmSPETdstkamTYRoCeVLHLFrI2qARgVnXjJgF7dEmzhwmFKDGKkxiCytVTsB5d02e3CwL1_wP6rBuvEHXGIJtMY81w?width=1024&height=768&cropmode=none

Afbeeldingslocatie: https://bgsfag.bn.files.1drv.com/y4m92jRJc1k2e3P3_-Jz4KCTLNmSfrQ4dk46W43Ixm5Sz6Y1Ia613NfuNK8Zi_KD6xXfJpl3Y2wMNFzumfdFD3f9MyC3i45ViOMqzdYNRU_6yBUh4nLseojqpLaChm1CqODxRr8yLZPP3e1RNjgaLBpPkTrN4-Rx_puNE-bz9YT2_AiO0dr-7pIig7GBQq8yWGKi082q2vWuAhaSsJ7JW_E1Q?width=1024&height=768&cropmode=none

...en alles ligt klaar voor aanstaande zaterdag om het resterende blauw te voorzien van zwarte pannen. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TLer
...
Mijn aannemer factureert PV-panelen via een aparte factuur zodat de btw terug gevraagd kan worden. Dit doet hij standaard zo. Misschien even navragen of dat ook mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaxMcFadden
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 21-06-2022
Iemand bekend met op welke luchtsnelheden jullie installateur de balansventilatie/mv heeft berekend?
Dit i.v.m. geluidsproductie - ik wil 't graag stil hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Minimale hoeveelheid is bij badkamer en keuken volgens mij.
Bouwbesluit :
Keuken: 21 dm3/s per seconde. (Als je een verbrandingstoestel gebruikt)
Badkamer: 14 dm3/s
Slaapkamer: 7 dm3/s (minimaal maar 1 dm/s per m2 verplicht)

Zie pagina met samenvatting: http://www.glasdiverse.nl...tie-eisen_bouwbesluit.pdf

21 dm3/s = 75.6 m3/h
14 dm3/s = 50 m3/h

Dan moet je daan uitrekenen welke luchtsnelheid je door een 80 mm buis hebt, en of je liever een dikkere buis wilt nemen (moeilijker te plaatsen)

edit: hier is een rekentool: https://kennisbank.isso.n...aretool-kanalenberekening

Met 1 x 80 mm buis zit je voor 75.6 m3/h al op goed 4 meter/seconde
Voor je badkamer dan met 50 m3/h op 2.8 meter/seconde

Wij krijgen 2 * 80 mm voor de kamer en keuken, dus die moeten dan rond de 2 meter/seconde komen voor bouwbesluit eis. De badkamer komt dan hoger uit met 1 * 80 mm buis op de boven genoemde 2.8 meter/seconde.

[ Voor 30% gewijzigd door jacovn op 28-02-2018 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Door de gasleiding niet te laten aansluiten/leggen en geen HR-ketel te installeren besparen we nu ruim €3000 extra. Dus geen gas aansluiting scheelt aardig wat.
Is die warmtepomp en de aanleg daarvan gratis dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaxMcFadden
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 21-06-2022
Andrehj schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 09:32:
[...]

Nee, maar de besparing van het niet aanleggen van een gasaansluiting en het niet kopen van een HR ketel kun je alleen bij initiele aanleg realiseren. Als je later de HR ketel eruit gooit voor een warmtepomp heb je die kosten alsnog gemaakt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NDF82
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

NDF82

Doomed Space Marine

JaxMcFadden schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 09:55:
[...]

Nee, maar de besparing van het niet aanleggen van een gasaansluiting en het niet kopen van een HR ketel kun je alleen bij initiele aanleg realiseren. Als je later de HR ketel eruit gooit voor een warmtepomp heb je die kosten alsnog gemaakt.
Dat is wel heel kort door de bocht. Die HR ketel schrijf je af, net als je warmtepomp... Geen enkel apparaat gaat eeuwig mee hoor ;)

Pentium 233MHz MMX + Diamond Monster 3D 3DFX Voodoo II

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MrFl0ppY
Nee niet nog een keer deze discussie :+.

* MrFl0ppY geniet na morgen lekker van zijn gesloten gashaard :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
NDF82 schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 10:00:
[...]

Dat is wel heel kort door de bocht. Die HR ketel schrijf je af, net als je warmtepomp... Geen enkel apparaat gaat eeuwig mee hoor ;)
Wat schrijf je af op je gasaansluiting dan?

Ik haakte de vorige keer met deze discussie af toen iemand vond dat je ook de m2 waar je de apparatuur plaatst mee moest gaan tellen. Omdat je als en een wp pakt 1m2 extra huis moet bouwen :/ .

Dus inderdaad. Niet weer deze discussie.

Vandaag bij ons laatste dagje stucen, begin komende week vv erin. Installateur heeft uit eigen initiatief de slangen op de begane grond al dichter bij elkaar gelegd ivm de grote hoeveelheid glas.

Vrijdag cementdekvloer en dan deuren, plinten en architraven erin.

Nog wel kleine discussie hier of wel board deuren of volle deuren pakken voor kelder en slaapkamers. Verschil is ca 60 per deur.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NDF82
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

NDF82

Doomed Space Marine

Die schrijf je af over de looptijd van het gebruik van je HR ketel. Maar idd, zinloze discussie.

Wij nemen de komende 15 jaar gas voor verwarming dmv een HR ketel. Zien dan wel weer verder. Koken doen we elektrisch en sfeerverwarming dmv een houthaard (vermogen is wel een dingetje maar desnoods een raam open :-P).

Bij ons ligt de bouw al anderhalve week stil vanwege vorst. Vandaag worden de stelkozijnen geplaatst en de hoop is dat we maandag kunnen beginnen met metselen.

Pentium 233MHz MMX + Diamond Monster 3D 3DFX Voodoo II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimhaw
Andrehj schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 09:32:
[...]

Wat denk je zelf....? 8)7 Tuurlijk niet maar bij de bouwer/aannemer kregen we wel het geld als minderwerk terug. Dit kun je deels gebruiken voor de aankoop en installatie van de L/W warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rspoe
Betreft die discussie over het gas, niemand kan in de toekomst kijken. We rekenen nu met variabelen die over 2 jaar anders zijn.

Het is allemaal afhankelijk van de overheid, met enkele regels/subsidies/belastingen kunnen ze ervoor zorgen dat de investering die je nu doet in zonnepanelen en warmtepomp interessant blijft of niet. Als ze willen dat heel Nederland gasloos wordt (zo wordt er nu gedacht) zullen ze de mensen toch moeten aanmoedigen. De vraag is alleen met welke maatregelen ze komen.

Voor mij is het deels een berekening geweest waaruit bleek dat het nu al gunstig is om te investeren. Maar ook met het oog op de toekomst. Ik denk namelijk dat het gas alleen maar duurder gaat worden de komende jaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mistaoutlaw
  • Laatst online: 19-03 14:47
Jeetje bij ons zijn ze gewoon bezig met het stempelwerk en de steigerbouw, gisteren en vandaag. Zou toch denken dat ze lekker thuis blijven...

I was born intelligent - education ruined me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
mistaoutlaw schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 11:50:
Jeetje bij ons zijn ze gewoon bezig met het stempelwerk en de steigerbouw, gisteren en vandaag. Zou toch denken dat ze lekker thuis blijven...
Bij ons hebben ze gisteren stelkozijnen in de gevel geschroefd. Zijn wel bikkels.

Vandaag bleven ze thuis aldus de opzichter. Dat zou dan de 1e dag zijn dat ze echt niet werken. Er waren wel dagen waarop het te koud voor lijmen was, maar toen hadden ze ook stelkozijnen kunnen doen, dus dat was eigen keuze om een werkdag te verknoeien. Bij ons nog ongeveer 100 werkbare dagen te gaan volgens bouwcontract.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Artbij
Jas en handschoenen aan, dan kun je toch gewoon werken.

En als je hebt dan nog koud hebt, werk je gewoon niet hard genoeg.....

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rspoe
Bouwstroom/water komt in week 11 al. Over 2 1/2 week. Niet slecht :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Artbij schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 11:59:
Jas en handschoenen aan, dan kun je toch gewoon werken.

En als je hebt dan nog koud hebt, werk je gewoon niet hard genoeg.....
Ik als koukleum geef ze geen ongelijk. Bij -5 tot -7 buiten stalen gereedshap moeten vasthouden.
We zitten in een gebied met veel wind, dus gevoelstemperatuur is nog lager.

Verder wordt de grond uit de bouwput weg gehaald, die ligt aan achterkant op kavel, en daar moet de bouwkeet en materiaal container komen, en dan ruimte voor de stenen.
Vrijdag komen die gevelstenen. En Maandag komen er 3 metselaars de buitenmuur bouwen. Dus laten we hopen dat die flink door kunnen werken. Dan komt volgende week vrijdag de breedplaatvloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimhaw
NDF82 schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 10:00:
[...]

Inderdaad geen enkel apparaat gaat niet eeuwig mee. Maar als je het niet hoeft aan te schaffen/kopen heb je ook geen afschrijving ervan. Zoals ik al eerder schreef dit kun je uitgeven om deels de L/W warmtepomp te betalen.
Natuurlijk is een l/W warmtepomp een stuk duurder dan de CV ketel met de aansluiting/installatie erbij. En ja, de afschrijving van de L/W warmtepomp zul je ook mee moeten nemen in kosten/baten analyse.

Wij zijn met ons nieuwe huis in ieder geval gasloos. We steunen daardoor indirect de bewoners van Groningen, die last hebben van aardbevingen door het gebruik ervan. Geeft wel een goed gevoel hoor ;)

Helaas hebben we nu stadsverwarming van Eneco. We hebben echt het gevoel dat we belazerd worden.
Als aan de ene kant gas goedkoper wordt gaat vastrecht gemiddeld vergelijkbaar omhoog en als gas duurder wordt gaat vastrecht wederom omhoog. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xminator
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10:16
-- edit -- nvt.

[ Voor 101% gewijzigd door xminator op 28-02-2018 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07:48
xminator schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 12:41:
[...]

Wacht even. Je neemt geen gas maar wel stadsverwarming 8)7 8)7 8)7

Wat is het nut van je warmtepomp als je toch stadsverwarming afneemt.
Huidige vs toekomstige huis wellicht? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimhaw
xminator schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 12:41:
[...]

Wacht even. Je neemt geen gas maar wel stadsverwarming 8)7 8)7 8)7

Wat is het nut van je warmtepomp als je toch stadsverwarming afneemt.
Ons huidig huis heeft stadsverwarming ons nieuw te bouwen huis (september oplevering) zou eerst aan het gasnet komen te hangen. Dit laten we niet doen zoals je hebt gelezen.
Dus geen 8)7 8)7 8)7 , maar _/-\o_ _/-\o_ O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xminator
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10:16
Wimhaw schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 12:55:
[...]

Ons huidig huis heeft stadsverwarming ons nieuw te bouwen huis (september oplevering) zou eerst aan het gasnet komen te hangen. Dit laten we niet doen zoals je hebt gelezen.
Dus geen 8)7 8)7 8)7 , maar _/-\o_ _/-\o_ O-)
Verkeerd gelezen, excuses :D

Vond het al zo vreemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-edge
rspoe schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 12:06:
Bouwstroom/water komt in week 11 al. Over 2 1/2 week. Niet slecht :)
Dat is snel! Bij mij kwamen ze eerst schouwen of alles klaar staat om aangesloten te worden (bouwkast geaard, goed gepositioneerd, waterput in orde etc.).

Na het schouwen duurde het nog 1 week, datum en tijd stond toen wel definitief.

Hier zijn de breedplaatvloeren gelegd, toch wel spannend; zitten alle sparingen op de juiste plek etc. Op het 1e oog ziet dat er goed uit :*)
Hier voorlopig geen actie ivm vorst. Elektricien en loodgieter komen komende week, hopelijk kan er in diezelfde week nog gestort worden.

Dit weer had niemand meer verwacht denk ik..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Januari en februari zijn altijd de slechtste maanden. En echt lang is deze vorstperiode ook niet.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 08:45
Ik wil het effect van extra isolatie (oa vloer, spouwmuur en/of dak) en tripel glas zichtbaar maken. Had gehoopt online een BENG rekenmodule te kunnen vinden, gratis of eventueel voor een paar tientjes. Google heeft me niet kunnen helpen.

Wie kan me helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Even een vraagje wat niet direct met het bouwen van een woning te maken heeft, maar wat hier wel eens besproken is. een aantal van jullie heeft een water ontharder/ontkalker geïnstalleerd. Van welke fabrikant hebben jullie die en hoe bevalt dat?

Ik heb toch wel redelijk last van kalk hier en wil eens gaan onderzoeken of een ontkalker de moeite waard is. Het liefst eentje die ik bij verhuizing mee kan nemen. Dan denk je in eerste instantie aan zo'n magneet, maar daarvan begreep ik dat die eigenlijk niet werken. Dan blijven de oplossingen met zoutblokken over. Maar daar zijn ook weer tig varianten van, dus ik ben benieuwd welke jullie gebruiken.

jacovn schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 09:14:
Minimale hoeveelheid is bij badkamer en keuken volgens mij.
Bouwbesluit :
Keuken: 21 dm3/s per seconde. (Als je een verbrandingstoestel gebruikt)
Badkamer: 14 dm3/s
Slaapkamer: 7 dm3/s (minimaal maar 1 dm/s per m2 verplicht)

Zie pagina met samenvatting: http://www.glasdiverse.nl...tie-eisen_bouwbesluit.pdf

21 dm3/s = 75.6 m3/h
14 dm3/s = 50 m3/h

Dan moet je daan uitrekenen welke luchtsnelheid je door een 80 mm buis hebt, en of je liever een dikkere buis wilt nemen (moeilijker te plaatsen)

edit: hier is een rekentool: https://kennisbank.isso.n...aretool-kanalenberekening

Met 1 x 80 mm buis zit je voor 75.6 m3/h al op goed 4 meter/seconde
Voor je badkamer dan met 50 m3/h op 2.8 meter/seconde

Wij krijgen 2 * 80 mm voor de kamer en keuken, dus die moeten dan rond de 2 meter/seconde komen voor bouwbesluit eis. De badkamer komt dan hoger uit met 1 * 80 mm buis op de boven genoemde 2.8 meter/seconde.
Die slaapkamer is minimaal 7 dm3/s of 0,7 dm3/s per m2 verblijfsruimte of 0,9 dm3/s per m2 verblijfsgebied. Bij een beetje slaapkamer zal je moeten rekenen met die 0,7/0,9 dm3/s waar meestal de 0,9dm3/s maatgevend wordt.

[ Voor 50% gewijzigd door PaT op 01-03-2018 10:22 ]

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
PaT schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 10:12:
Even een vraagje wat niet direct met het bouwen van een woning te maken heeft, maar wat hier wel eens besproken is. een aantal van jullie heeft een water ontharder/ontkalker geïnstalleerd. Van welke fabrikant hebben jullie die en hoe bevalt dat?

Ik heb toch wel redelijk last van kalk hier en wil eens gaan onderzoeken of een ontkalker de moeite waard is. Het liefst eentje die ik bij verhuizing mee kan nemen. Dan denk je in eerste instantie aan zo'n magneet, maar daarvan begreep ik dat die eigenlijk niet werken. Dan blijven de oplossingen met zoutblokken over. Maar daar zijn ook weer tig varianten van, dus ik ben benieuwd welke jullie gebruiken.

[...]

Die slaapkamer is minimaal 7 dm3/s of 0,7 dm3/s per m2 verblijfsruimte of 0,9 dm3/s per m2 verblijfsgebied. Bij een beetje slaapkamer zal je moeten rekenen met die 0,7/0,9 dm3/s waar meestal de 0,9dm3/s maatgevend wordt.
Wij krijgen qualityflow, en zelf mogelijkheden de minimale volumes etc in te stellen aldus instalateur.

We hebben 2 van 14.x m2 en een van 17.8
Dus dan wordt het zeg maar 15 en 18 wat je nodig zou hebben. Heb de tip gekregen het minimaal op 7.5 m3 per slaapkamer te zetten en dan de sturing van de qualityflow het optoeren voor CO2 te laten regelen.

We krijgen een Atag ontkalker. Vrij onbekend hier volgens mij. Keuze van instalateur

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RUFFNECK
  • Laatst online: 03-06 11:56

RUFFNECK

Poentje

Wellicht dat je hier ook wat antwoorden kan vinden: Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeka
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10-06 08:22

jeka

Support your local club.

[...]

Ken je het waterontharder topic niet?
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1562382 :)

FCG

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Dank!
Ik wist niet van dat topic, anders had ik het uiteraard daar gevraagd.

Ik heb weer wat leesvoer.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Wat zijn jullie ervaringen met het drogen van de cementdekvloer? Mijn aannemer geeft aan dat het max 1cm per week is, en met dit weer hoogstwaarschijnlijk meer. De vloerenman geeft aan dat 1 cm per meter altijd wel gehaald wordt. Zeker als je een bouwdroger of iets in je huis zet.

Wie o wie heeft gelijk?

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 08:45
Artbij schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 16:06:
Wat zijn jullie ervaringen met het drogen van de cementdekvloer? Mijn aannemer geeft aan dat het max 1cm per week is, en met dit weer hoogstwaarschijnlijk meer. De vloerenman geeft aan dat 1 cm per meter altijd wel gehaald wordt. Zeker als je een bouwdroger of iets in je huis zet.

Wie o wie heeft gelijk?
Geef de vloerenman gelijk (en de volledige verantwoordelijkheid bij een te vochtige vloer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07:48
Joris748 schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 16:45:
[...]

Geef de vloerenman gelijk (en de volledige verantwoordelijkheid bij een te vochtige vloer)
Da's leuk, dan kun je in ieder geval bij je vloerenman aankloppen als het toch niet goed was en jij nog maanden met de ellende zit. Ik heb er absoluut geen verstand van, maar ik zou bij dit soort dingen toch eerder van de voorzichtige schatting uitgaan. Er hangt me net iets teveel van af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mbedandroid
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 24-05 16:17
normaliter 1 cm/week. Maar er bestaan listige vochtmeters. Iets met 2 pinnen die je op de grond kan drukken, lees je af hoeveel vocht.
Meten=weten
De sterkte komt na ca 4 weken.
En pas stoken na 2 maanden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09:17
Ligt er ook aan wat voor soort vloer er op komt en wat voor lijm er gebruikt wordt in het geval van tegels. Er zijn lijmsoorten verkrijgbaar die je bij een hoger vochtpercentage kunt gebruiken.

Als de tegelzetter te vroeg is voor de gebruikte lijm ben je wel het bokje, want dan komen de tegels weer los.
Voordat je de vloer meet zou ik er eerst een stuk plastic voor een paar uur opleggen.

Uit eigen ervaring, één ding weet je zeker, alle professionals zeggen iets anders als het aankomt op drogen van de vloer en wanneer de vloerverwarming bijvoorbeeld aan mag.

[ Voor 18% gewijzigd door Oilman op 01-03-2018 17:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbedandroid
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 24-05 16:17
Oilman schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 17:28:

Voordat je de vloer meet zou ik er eerst een stuk plastic voor een paar uur opleggen.
zeer goed idee! zie je gelijk of ie nog zweet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Joris748 schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 16:45:
[...]

Welke verantwoordelijkheid?
mbedandroid schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 16:52:
normaliter 1 cm/week. Maar er bestaan listige vochtmeters. Iets met 2 pinnen die je op de grond kan drukken, lees je af hoeveel vocht.
Meten=weten
De sterkte komt na ca 4 weken.
En pas stoken na 2 maanden
Sterkte zou er al naar 7 dagen zijn, stoken moet je ook snel doen. Dan gaat de spanning eraf en scheurt hij tenminste niet als je vloer erop ligt.
Oilman schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 17:28:
Ligt er ook aan wat voor soort vloer er op komt en wat voor lijm er gebruikt wordt in het geval van tegels. Er zijn lijmsoorten verkrijgbaar die je bij een hoger vochtpercentage kunt gebruiken.

Als de tegelzetter te vroeg is voor de gebruikte lijm ben je wel het bokje, want dan komen de tegels weer los.

Uit eigen ervaring, één ding weet je zeker, alle professionals zeggen iets anders als het aankomt op drogen van de vloer en wanneer de vloerverwarming bijvoorbeeld aan mag.
Droogtijd van de vloer heeft weinig te maken met wat er uiteindelijk opkomt :).

Wel wanneer er iets op mag, en dan mag tegels al vrij snel. Voor alle andere manieren moet de vloer echt droog zijn.

Inderdaad veel meningen 8)7 weer en je weet pas achteraf wanneer het goed was.

Met gestrekt been.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jacovn
Wij zijn de bult grond uit de bouwput kwijt.

En de stelkozijnen zijn geplaatst.

Nu een foto van de achterkant:
Achterkant stelkozijn

Je ziet de achterdeur in de garage en het raam van de uitbouw aan de keuken. Aan de rechterkant komt veranda en rest keuken daarvoor. Spullen van de aannemer staan in de weg voor een betere foto.

Voor wat betreft kierdichtheid..

Ik zie in huidig huis (11 jaar geleden gebouwd als projectbouw, de gordijnen heen en weer bewegen door de storm (rooster zit apart) en je voelt de koude wind over de vloer.
Het is ook wel veel wind, en net op die gevel, maar ik zie nu wel wat slechte kierdichtheid is..

Meer motivatie om de zaak dicht te smeren.

[ Voor 43% gewijzigd door jacovn op 02-03-2018 07:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Joris748 schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 10:04:
Ik wil het effect van extra isolatie (oa vloer, spouwmuur en/of dak) en tripel glas zichtbaar maken. Had gehoopt online een BENG rekenmodule te kunnen vinden, gratis of eventueel voor een paar tientjes. Google heeft me niet kunnen helpen.

Wie kan me helpen?
Hoewel niet Nederlands, blijven de basisprincipes gelijk natuurlijk:
https://www.bouw-energie.be/nl/bereken/epb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Artbij schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 17:50:

Sterkte zou er al naar 7 dagen zijn, stoken moet je ook snel doen. Dan gaat de spanning eraf en scheurt hij tenminste niet als je vloer erop ligt.
Snel stoken zou ik niet doen. Dat komt je dekvloer niet ten goede. Je kan wel sneldrogende additieven laten toevoegen aan de dekvloer.
Verder vertelt de fabrikant van de lijm je wat de maximale vochtigheidsgraad is waarop de lijm gebruikt mag worden. Meten dus.
En ja, wel tenminste 1 stookcyclus achter de rug hebben voordat er getegeld wordt, maar pas stoken nadat de vloer gedroogd is, en pas tegelen als de vloer terug afgekoeld is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Vloer drogen en opstookprotocol is ook zo'n tijdrovende bezigheid.
Het ligt een beetje aan je afwerking, maar met name PVC vloer leggers (de vaklui tenminste) leggen de vloer niet eerder of het vochtgehalte moet onder de xx% liggen.

M.b.t. droogtijd van beton, je kunt er na een paar dagen al wel op lopen, maar is pas na 28 dagen echt op sterkte:

Op beton kun je na één dag al lopen/werken maar je wacht beter twee dagen
Pas na 28 dagen is beton volledig uitgehard! Technisch : Deze 28 dagen is het aantal dagen dat nodig is om uit te drogen naar de eindsterkte van beton.
Na die 28 dagen zal het beton nog meer uitharden.

bron: https://www.bouwinfo.be/n...oe-lang-moet-beton-drogen

Het ligt er ook aan wat je wilt met die vloer, maar ik zou er na een week niet mer zwaar spul op gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:44

Wailing_Banshee

You're Next

Grolsch schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 07:42:

M.b.t. droogtijd van beton, je kunt er na een paar dagen al wel op lopen, maar is pas na 28 dagen echt op sterkte:

Op beton kun je na één dag al lopen/werken maar je wacht beter twee dagen
Onze aannemer zei ook dat we het best 2 dagen van het beton af konden blijven. En dat terwijl hij wist dat we buitenom naar de wc moesten :D (midden in een koude winter!) (de vloer tussen onze woonkeuken en het achterhuis is vernieuwd en in het achterhuis was de slaapkamer en de badkamer/toilet)

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Artbij
@Rtificial @Grolsch Het gaat mij niet om de sterkte, puur om de droogtijd. Ik krijg een gietvloer en daarvoor moet alles gewoon droog zijn. Overval voor trouwens, behalve voor tegels.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Artbij schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 08:42:
@Rtificial @Grolsch Het gaat mij niet om de sterkte, puur om de droogtijd. Ik krijg een gietvloer en daarvoor moet alles gewoon droog zijn. Overval voor trouwens, behalve voor tegels.
Wat bedoel je dan exact met droogtijd :? Welke eisen worden er gesteld aan een gietvloer :?

Bij het leggen van PVC op onze bovenverdieping kwam het nogal nauwkeurig, terwijl voor het keramische parket het niet zo nauwkeurig kwam :?

Dit lees ik m.b.t. laminaat:

eerste vier centimeter : 1 week per centimeter
vijfde en zesde week : 2 weken per centimeter
vanaf de zwevende week : 4 weken per centimeter.

Ik denk dat zo'n gietvloer (net zoals PVC dat doet) de vloer afsluit, waardoor het vocht er anders niet meer uit kan :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Grolsch schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 08:50:
[...]

Wat bedoel je dan exact met droogtijd :? Welke eisen worden er gesteld aan een gietvloer :?

Bij het leggen van PVC op onze bovenverdieping kwam het nogal nauwkeurig, terwijl voor het keramische parket het niet zo nauwkeurig kwam :?

Dit lees ik m.b.t. laminaat:

eerste vier centimeter : 1 week per centimeter
vijfde en zesde week : 2 weken per centimeter
vanaf de zwevende week : 4 weken per centimeter.

Ik denk dat zo'n gietvloer (net zoals PVC dat doet) de vloer afsluit, waardoor het vocht er anders niet meer uit kan :?
Jup, dichte laag er overheen. Ik snap de link tussen droogtijd en wat je op de vloer legt niet helemaal. Voor alles behalve tegels moet je zorgen dat je vloer echt droog is.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Artbij schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 08:52:
[...]

Jup, dichte laag er overheen. Ik snap de link tussen droogtijd en wat je op de vloer legt niet helemaal. Voor alles behalve tegels moet je zorgen dat je vloer echt droog is.
Dat ben ik niet met je eens. Als je er bijvoorbeeld vloerbedekking op legt hoeft de vloer niet kurkdroog te zijn. De vloer kan het laatste vocht nog wel kwijt door de vloerbedekking.

Dit zijn bijvoorbeeld de voorschriften voor een PVC vloer:
De samenstelling van de ondervloer Het toelaatbaar vochtgehalte voor de verwerking van pvc vloerbedekking, gemeten met het CM-Gerät
Zand/cement < 2,5%
Anhydriet 0,3 á 0,5%
Magnesiet < 0,3%
Koudbitumen < 2%
Dan moet je de voorschriften opvragen van de gietvloer, dat moet de leverancier je toch kunnen vertellen :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Grolsch schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 08:58:
[...]

Dat ben ik niet met je eens. Als je er bijvoorbeeld vloerbedekking op legt hoeft de vloer niet kurkdroog te zijn. De vloer kan het laatste vocht nog wel kwijt door de vloerbedekking.

Dit zijn bijvoorbeeld de voorschriften voor een PVC vloer:

[...]

Dan moet je de voorschriften opvragen van de gietvloer, dat moet de leverancier je toch kunnen vertellen :?
Ik hoef niet te weten hoe droog hij moet zijn, maar hoelang het in de regel duurt. Is 1cm per week een standaard? Of kan dat afwijken in de winter of natte periodes?

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Artbij schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 09:02:
[...]

Ik hoef niet te weten hoe droog hij moet zijn, maar hoelang het in de regel duurt. Is 1cm per week een standaard? Of kan dat afwijken in de winter of natte periodes?
Dat is inderdaad afhankelijk van het weer, op dit moment is de RV laag, dus gunstig om te drogen, ramen open / deuren open en drogen met die vloer >:)

Gemiddeld 1CM per week, maar meten is weten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Artbij
Grolsch schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 09:21:
[...]

Dat is inderdaad afhankelijk van het weer, op dit moment is de RV laag, dus gunstig om te drogen, ramen open / deuren open en drogen met die vloer >:)

Gemiddeld 1CM per week, maar meten is weten.
Vloer wordt vrijdag gestort. Volgens mij is het die week volop regen. Voor het stucwerk is het nu wel ideaal.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Artbij schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 09:26:
[...]

Vloer wordt vrijdag gestort. Volgens mij is het die week volop regen. Voor het stucwerk is het nu wel ideaal.
Ik dacht dat de woning 2e / 3e week maart werd opgeleverd :?

Hoe dik wordt je afwerkvloer :? Dan wordt de planning toch nog krap :) Waarom zo laat de vloer erin :? Je moet de vloer laten uitharden (28 dagen), Daarna nog het opstookprotocol goed uitvoeren (duurt ook zo'n 1,5 week per keer), en het beste is het opstookprotocol een aantal keren te herhalen, maar de meesten hebben die tijd niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Grolsch schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 09:35:
[...]

Ik dacht dat de woning 2e / 3e week maart werd opgeleverd :?

Hoe dik wordt je afwerkvloer :? Dan wordt de planning toch nog krap :) Waarom zo laat de vloer erin :? Je moet de vloer laten uitharden (28 dagen), Daarna nog het opstookprotocol goed uitvoeren (duurt ook zo'n 1,5 week per keer), en het beste is het opstookprotocol een aantal keren te herhalen, maar de meesten hebben die tijd niet.
Nee planning wordt niet krap, gaat versneller in dus over 4 weken is hij helemaal uitgehard. In principe kun je dan al na 2 weken het opstookprotocol doen blijkbaar.

Maar vind het zonde van het geld om dat ook bij de kelder erin te doen.

[ Voor 5% gewijzigd door Artbij op 02-03-2018 09:55 ]

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Artbij schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 09:51:
[...]

Nee planning wordt niet krap, gaat versneller in dus over 4 weken is hij helemaal uitgehard. In principe kun je dan al na 2 weken het opstookprotocol doen blijkbaar.

Maar vind het zonde van het geld om dat ook bij de kelder erin te doen.
Vrijdag de vloer erin = 09-03-2018
4 weken uitharden = 30-03-2018 vloerhard en start opstookprotocol
13-03-2018 opstookprotocol klaar, en dan maar hopen dat de vloer droog genoeg is :?

Als een vloer hard is wil dit nog niet zeggen dat de vloer voldoende droog is, het drogen duurt veel langer als het uitharden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Grolsch schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 10:06:
[...]

Vrijdag de vloer erin = 09-03-2018
4 weken uitharden = 30-03-2018 vloerhard en start opstookprotocol
13-03-2018 opstookprotocol klaar, en dan maar hopen dat de vloer droog genoeg is :?

Als een vloer hard is wil dit nog niet zeggen dat de vloer voldoende droog is, het drogen duurt veel langer als het uitharden.
Uitgehard is in mijn beleving droog. Versneller zorgt dat je vloer ik 4 weken droog is.

Deadline verhuizen is laatste weekend april. Dus moet geen probleem zijn. Het opstookprotocol zal waarschijnlijk maar 1 of 2 keer uitgevoerd zijn.

Met gestrekt been.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
Artbij schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 10:19:
[...]

Uitgehard is in mijn beleving droog. Versneller zorgt dat je vloer ik 4 weken droog is.

Deadline verhuizen is laatste weekend april. Dus moet geen probleem zijn. Het opstookprotocol zal waarschijnlijk maar 1 of 2 keer uitgevoerd zijn.
Misschien dat iemand met verstand van zaken hier iets nuttigs over kan zeggen, maar in mijn beleving betekent uitgehard dat de vloer op sterkte is, en dit is 28 dagen na het storten. Na die 28 dagen hard de vloer nog verder door, maar dan is de vloer constructief sterk genoeg voor de belasting waar hij op bedacht is.

Dan hebben we het begrip drogen, en dat duurt langer.

Stelregel is de eerste 4CM 1 CM per week, 5+6 CM 2 weken per CM en 7 en meer is 4 weken voor elke CM.

Een voorbeeld: voor een 6 cm dikke betonvloer moet je ten minste (4 x 1 weken) + (2 x 2 weken) = 8 weken droogtijd rekenen. Voor betonvloeren van meer dan 6 cm reken je 4 weken droogtijd per bijkomende cm.

bron: https://www.quick-step.nl...f-chapevloer-mag-plaatsen

Als je dus een 8CM dikke vloer zou hebben is het 4x1 + 2 x 2 + 2 x 4 = 16 weken voor het volledig droog is.

Maar een professionele vloerenlegger zal altijd meten voor hij begint, dus dat zul je toch moeten afwachten.

[ Voor 4% gewijzigd door Grolsch op 02-03-2018 10:27 ]

Pagina: 1 ... 38 ... 272 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.

Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic