Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 37 ... 272 Laatste
Acties:
  • 2.621.143 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:12
Dezz schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 10:40:
Wij moeten de bouwstroom inderdaad zelf betalen, daar hebben we ook zelf voor gekozen. Ik ben daarom wel benieuwd wat voor bedrag er geraamd is voor 26 weken bouwstroom bij jullie.
Verzamelpost:

00ALGEMEEN
constructieberekeningen1pst
bouwbesluitberekeningen incl. EPC1pst
car-verzekering1pst
containers4st
chemisch toilet26wk
bouwaansluiting1pst
verbruik bouwstroom26w
verw bouwaansluiting1pst
bouwhekken50m
bouwcoordinatie1pst
plaatsen schaftgelegenheden1pst

ALGEMEEN13.230,00

[ Voor 29% gewijzigd door jacovn op 17-02-2018 12:16 ]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borgoe72
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 26-08 09:17
Mijn huis wordt momentele gebouwd en standaard opgeleverd met stadsverwarming en vloerverwarming. Na oplevering wordt de stadsverwarming afgesloten en ga ik over op een L/W warmtepomp. Ik heb de installateur gevraagd de verdeler van de vloerverwarming geschikt te maken voor LTV. Dit kan volgens hem niet icm stadsverwarming en hij dan de oplevering niet kan doen. Heeft hij hier een punt? In dat geval moet ik dus de verdeler vervangen na oplevering voor een LTV versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:53
borgoe72 schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 12:51:
Mijn huis wordt momentele gebouwd en standaard opgeleverd met stadsverwarming en vloerverwarming. Na oplevering wordt de stadsverwarming afgesloten en ga ik over op een L/W warmtepomp. Ik heb de installateur gevraagd de verdeler van de vloerverwarming geschikt te maken voor LTV. Dit kan volgens hem niet icm stadsverwarming en hij dan de oplevering niet kan doen. Heeft hij hier een punt? In dat geval moet ik dus de verdeler vervangen na oplevering voor een LTV versie.
Klinkt eerder als niet willen. Wat geeft hij als reden?

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16-09 14:02
jacovn schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 10:34:
Moeten jullie dan de bouwstroom zelf betalen?
Ik heb alleen iets gespecificeerd staan als aansluiting voor 26 weken en daar een bedrag bij.
Wie betaald die anders?

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TLer
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22:49
@Joris748 De hoge temperatuur sv water wat dan direct de vloer in loopt waarschijnlijk.
Uiteindelijk is het zonde van het geld. Spreek gewoon af de je de oplevering doet zonder een werkend verwarmingssysteem en dat deze later in eigen beheer word geplaatst. Zonde om een paar 100 euro weg te gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
TLer schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 13:48:
@Joris748 De hoge temperatuur sv water wat dan direct de vloer in loopt waarschijnlijk.
Uiteindelijk is het zonde van het geld. Spreek gewoon af de je de oplevering doet zonder een werkend verwarmingssysteem en dat deze later in eigen beheer word geplaatst. Zonde om een paar 100 euro weg te gooien.
Huis opleveren zonder verwarming kan waarschijnlijk niet.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TLer
Waarom zou dat niet kunnen? Er komt toch een verwarming in, alleen na de bouw. Dat zou je zelfs kunnen vastleggen als je dat zou willen onder straffe van x duizend euro. Sowieso is het van de zotte dat er eerst SV is aangelegd. Voor dat geld kan je al een WP kopen waarschijnlijk.

Voor mij was dat rede om bij een kavel weg te lopen in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borgoe72
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 26-08 09:17
Almere Poort, contractueel SV aan te sluiten om de collectieve investering terug te verdienen..... Ruim 7000 euro. Maar eerlijk is eerlijk, dit was me van te voren bekend en heb ik meegewogen.

Ik krijg idd van de aannemer te horen dat ze eea met verwarming moeten opleveren. Maar concreet; een LTV verdeler op stadsverwarming kan dus niet begrijp ik dat zo goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NDF82
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-09 20:55

NDF82

Doomed Space Marine

rspoe schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 10:40:
Ik ben bezig met een hypotheek via ABN AMRO. Daar krijg je een rentekorting voor energie zuinige woningen.

Nu moet ik een garantieverklaring aanleveren: "De geldnemer dient ten aanzien van de energieprestatie een garantie van van minimaal 10 jaar te overleggern van {kavel}"

Heeft iemand van jullie hier ervaring meem, ivm met zelfbouw? Ik heb namelijk een voorbeeld gezien van een garantieverklaring, maar dat is vanuit een aannemer.

ABN AMRO verwijst me door naar mijn hypotheekadviseur. Maar die weet ook niet hoe dit werkt aangezien dit iets nieuws is. Raar allemaal.

Dus in het kort: Hoe kan ik een energieprestatie garantieverklaring regelen als ik geen aannemer heb maar alleen losse onderaannemers? Tbv de hypotheek.
Wij doen geen zelfbouw, alles wordt gedaan door een aannemer. Het ontwerp is door een architect gedaan. Deze heeft ook een EPC berekening gemaakt. Het overleggen van de EPC berekening was voor de ABN voldoende om de 0,2% korting te krijgen.

Pentium 233MHz MMX + Diamond Monster 3D 3DFX Voodoo II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Aannemer ?

Die rekent genoeg toch, en hij verbruikt het ook voor de oplevering.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandijkmc1980
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 07:41
falconz schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 09:14:
[...]

Mooie hut! Op mijn vorige woning had ik een dakkapel van 3meter (meer water dan bij jou) met verholen goten aan beide zijden. Heeft in de 7 jaar dat ik er gewoond heb nooit problemen gegeven. Als het goed is ligt er ook nog eens een dampopen folie op je dakbeschot dus mocht het zo hard regenen dat voor die ene keer het water niet allemaal over het gootje loopt, dan komt het alsnog probleemloos in je horizontale goot terecht. Ik denk echter dat verholen goten meer werk voor de installateur betekent, dus ik snap dat hij de makkelijke optie kiest. Geen afspraken in je bestek?
De verholen goten zijn al geplaatst nu wil alleen de installateur met een spuwer vanaf de dakkapel afwateren terwijl de aannemer de voorkeur heeft om dit via de verholen goten te laten lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
NDF82 schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 14:12:
[...]

Wij doen geen zelfbouw, alles wordt gedaan door een aannemer. Het ontwerp is door een architect gedaan. Deze heeft ook een EPC berekening gemaakt. Het overleggen van de EPC berekening was voor de ABN voldoende om de 0,2% korting te krijgen.
Wij hadden bij ABN ook voldoende aan een EPC berekening.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• GAEvakYD
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:11
Hier een kleine update van de bouw. Helaas door het slechte weer hebben we vorige week weinig voortgang gemaakt. Afgelopen week was top. Wel wat frisjes in de ochtend maar heerlijk weer met een zonnetje. Er zijn daarom ook mooie stappen gemaakt. De planning van oplevering eind mei blijft voorlopig staan, al zijn we wel wat speling/rek kwijt in de planning.

Afbeeldingslocatie: https://ordelman.org/IMG_0235klein.jpg
Afbeeldingslocatie: https://ordelman.org/IMG_0236klein.jpg
Afbeeldingslocatie: https://ordelman.org/IMG_0241klein.jpg
Afbeeldingslocatie: https://ordelman.org/IMG_0243klein.jpg

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
GAEvakYD schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 18:20:
Hier een kleine update van de bouw. Helaas door het slechte weer hebben we vorige week weinig voortgang gemaakt. Afgelopen week was top. Wel wat frisjes in de ochtend maar heerlijk weer met een zonnetje. Er zijn daarom ook mooie stappen gemaakt. De planning van oplevering eind mei blijft voorlopig staan, al zijn we wel wat speling/rek kwijt in de planning.

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Mooi, kan niet wachten tot wij ook beginnen!

Wat is de Rc waarde van je spouwmuurisolatie? En hoe dik is de isolatie?

Ik ben nog een beetje zoekende. Wat is de meerprijs van het toepassen van isolatie met Rc 6,0 ipv standaard Rc 4,5? Meerprijs van de isolatie an sich is gemakkelijk te bepalen, maar wat is bijvoorbeeld de invloed op technische details?

We hebben binnenkort een afspraak met degene die ons adviseert over het hele energievraagstuk, hij kan me exact voorrekenen wat voor besparing het oplevert.

[ Voor 18% gewijzigd door Joris748 op 17-02-2018 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:11
Joris748 schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 21:07:
[...]

Mooi, kan niet wachten tot wij ook beginnen!

Wat is de Rc waarde van je spouwmuurisolatie? En hoe dik is de isolatie?

Ik ben nog een beetje zoekende. Wat is de meerprijs van het toepassen van isolatie met Rc 6,0 ipv standaard Rc 4,5? Meerprijs van de isolatie an sich is gemakkelijk te bepalen, maar wat is bijvoorbeeld de invloed op technische details?

We hebben binnenkort een afspraak met degene die ons adviseert over het hele energievraagstuk, hij kan me exact voorrekenen wat voor besparing het oplevert.
Dit is Rc6 isolatie. Meerprijs t.o.v. Rc4.5 Wass dacht ik 800 euro ofzo. Dat vond ik meevallen. Net als tripple glas ipv dubbel glas voor 1000 euro. Ik heb geen twee EPC berekeningen waar het verschil te zien is. Wel heb ik twee EPC berekeningen waar de impact van de W/W warmtepomp te zien is, zodat ik subsidie kan aanvragen. Je moet de EPC van 0.4 kunnen halen zonder warmtepomp. Dus aantonen met CV ketel dat de rest de 0.4 haalt. Dan is warmtepomp een extra besparing op de energie eis en krijg je dus subsidie.

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinE
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:39
rspoe schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 10:40:
Ik ben bezig met een hypotheek via ABN AMRO. Daar krijg je een rentekorting voor energie zuinige woningen.

Nu moet ik een garantieverklaring aanleveren: "De geldnemer dient ten aanzien van de energieprestatie een garantie van van minimaal 10 jaar te overleggern van {kavel}"

Heeft iemand van jullie hier ervaring meem, ivm met zelfbouw? Ik heb namelijk een voorbeeld gezien van een garantieverklaring, maar dat is vanuit een aannemer.

ABN AMRO verwijst me door naar mijn hypotheekadviseur. Maar die weet ook niet hoe dit werkt aangezien dit iets nieuws is. Raar allemaal.

Dus in het kort: Hoe kan ik een energieprestatie garantieverklaring regelen als ik geen aannemer heb maar alleen losse onderaannemers? Tbv de hypotheek.
Denk dat ze daar hun huiswerk nog even wat beter moeten doen. Die 10 jaar prestatiegarantie was tot vorig jaar nodig om 25K extra te lenen tbv nul op de meter woning. Het nibud (wat de adviezen over leencapaciteiten geeft) heeft dit trouwens voor dit jaar weer losgelaten. Nu is een EPC < 0 voldoende voor het verkrijgen van de extra lening van 25K.
Voor jou rente korting kan prima volstaan worden met een EPC berekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Je moet echt in gesprek met een bouwer direct al die punten inbrengen.

Ik zit nu te wachten op meerpijs van 3 laags glas bijvoorbeeld.

Ik had ook het liefst een lijstje gehad met dingen als.
- meerprijs muurisolatie van rc 4.5 naar rc6
- meerprijs dakisolatie van rc6 naar rc8 ?
- meerprijs vloerisolatie upgrade.
- meerprijs van 3 laags glas t.o.v. 2 laags.

Maar meestal liijkt de standaard calculatie met bouwbesluit eisen te werken, en is het toch allemaal duurder dan je gehoopt had. Die fase bij ons was eerder gericht om de prijs lager te krijgen dan over upgrades te praten.
Gaandeweg meer gelezen, en dan zijn dingen als 3 laags glas voor redelijke meerpijs wel een optie die ik wil.

Maar onze aannemer was ook niet zo dat hij zeg maar die opties in bracht in de gesprekken.
Ik had wel aangegeven dat ik naar een energie zuinig huis wilde. Maar zal ook met de prijs te maken hebben allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
borgoe72 schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 14:12:
Almere Poort, contractueel SV aan te sluiten om de collectieve investering terug te verdienen..... Ruim 7000 euro. Maar eerlijk is eerlijk, dit was me van te voren bekend en heb ik meegewogen.

Ik krijg idd van de aannemer te horen dat ze eea met verwarming moeten opleveren. Maar concreet; een LTV verdeler op stadsverwarming kan dus niet begrijp ik dat zo goed?
Opleveren mag ook zonder verwarming, je huis voldoet op dat moment gewoon niet aan het bouwbesluit en mag niet bewoond worden. Als jij daarna zelf je verwarming regelt en laat keuren door de gemeente mag je in het huis gaan wonen.
jacovn schreef op zondag 18 februari 2018 @ 08:48:
Je moet echt in gesprek met een bouwer direct al die punten inbrengen.

Ik zit nu te wachten op meerpijs van 3 laags glas bijvoorbeeld.

Ik had ook het liefst een lijstje gehad met dingen als.
- meerprijs muurisolatie van rc 4.5 naar rc6
- meerprijs dakisolatie van rc6 naar rc8 ?
- meerprijs vloerisolatie upgrade.
- meerprijs van 3 laags glas t.o.v. 2 laags.

Maar meestal liijkt de standaard calculatie met bouwbesluit eisen te werken, en is het toch allemaal duurder dan je gehoopt had. Die fase bij ons was eerder gericht om de prijs lager te krijgen dan over upgrades te praten.
Gaandeweg meer gelezen, en dan zijn dingen als 3 laags glas voor redelijke meerpijs wel een optie die ik wil.

Maar onze aannemer was ook niet zo dat hij zeg maar die opties in bracht in de gesprekken.
Ik had wel aangegeven dat ik naar een energie zuinig huis wilde. Maar zal ook met de prijs te maken hebben allemaal.
De eerste offerte is gratis, dan wilt de aannemer natuurlijk zo min mogelijk werk doen. Als hij dan voor extra opties nog extra berekeningen moet maken kost dat extra tijd.

En het aandragen van energiezuinige oplossingen is meer iets voor een architect ipv een aannemer, die maakt namelijk gewoon wat er op papier staat.

[ Voor 48% gewijzigd door Ernemmer op 18-02-2018 09:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Wij hebben een eigen idee aangebracht en de interne architect heeft het opgepakt en toen kwam eerste voorstel eruit. Ze hebben overigens wel ervaring met all electric en NOM huizen.

Helaas was de tijd toen we begonnen met dit proces (en nu nog steeds denk ik) het erg druk en veel aannemers hadden geen tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:19
Inmiddels hier al een stuk verder, als het goed is start het grondwerk half maart en gaan we dan aan de onderbouw beginnen. Helaas heb ik veel tijd verspild met het 'gokken' op 1 aannemer waarbij alles goed leek maar hij ineens van de aardbodem verdwenen was.
Nog even ter referentie het ontwerp: Boeie in "Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2"
Hier wijzigen nog wel een paar kleine zaken in.

Nu gelukkig wel een goeie partij in de hand die weet van aanpakken.

Ik heb alleen nog een paar punten waar we over bezig zijn, onder andere de kozijnen en het glas. Wij willen heel graag aluminium kozijnen met vlakprofiel vanwege de uitstraling, de aannemer claimt echter dat dit veel te duur is en geeft ons alleen een prijs van hardhout (28/30k ex). De eerste alu offerte die ik heb uitgevraagd is 36k maar deze is incl. montage (hout is ex), dus dit laat ik omrekenen. Echter is dit beide met HR++ glas waarbij houten kozijnen een U-waarde van 1.1 hebben en het glas 1, en bij alu de kozijnen U 0.83 zijn en het glas U 1 of 1.1. Mij is verteld dat tripleglas veel zwaarder is en daardoor kozijnen ook groter uitgevoerd moeten worden en duurder worden. Ik weet dat kozijnen een beetje een shady business is maar weet ook dat het best wel wat geld kan kosten, als ik hier dan in het topic lees dat er 17.500 totaal uitgegeven wordt aan kozijnen dan vraag ik mij af of ik iets verkeerd doe, of dat er gewoon heel veel glas in ons huis zit met lastige stukken dat dit gewoon duur wordt?

Hebben jullie misschien tips voor andere kozijn/glasleveranciers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 16-09 13:49
Boeie schreef op zondag 18 februari 2018 @ 09:32:
Inmiddels hier al een stuk verder, als het goed is start het grondwerk half maart en gaan we dan aan de onderbouw beginnen. Helaas heb ik veel tijd verspild met het 'gokken' op 1 aannemer waarbij alles goed leek maar hij ineens van de aardbodem verdwenen was.
Nog even ter referentie het ontwerp: Boeie in "Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2"
Hier wijzigen nog wel een paar kleine zaken in.

Nu gelukkig wel een goeie partij in de hand die weet van aanpakken.

Ik heb alleen nog een paar punten waar we over bezig zijn, onder andere de kozijnen en het glas. Wij willen heel graag aluminium kozijnen met vlakprofiel vanwege de uitstraling, de aannemer claimt echter dat dit veel te duur is en geeft ons alleen een prijs van hardhout (28/30k ex). De eerste alu offerte die ik heb uitgevraagd is 36k maar deze is incl. montage (hout is ex), dus dit laat ik omrekenen. Echter is dit beide met HR++ glas waarbij houten kozijnen een U-waarde van 1.1 hebben en het glas 1, en bij alu de kozijnen U 0.83 zijn en het glas U 1 of 1.1. Mij is verteld dat tripleglas veel zwaarder is en daardoor kozijnen ook groter uitgevoerd moeten worden en duurder worden. Ik weet dat kozijnen een beetje een shady business is maar weet ook dat het best wel wat geld kan kosten, als ik hier dan in het topic lees dat er 17.500 totaal uitgegeven wordt aan kozijnen dan vraag ik mij af of ik iets verkeerd doe, of dat er gewoon heel veel glas in ons huis zit met lastige stukken dat dit gewoon duur wordt?

Hebben jullie misschien tips voor andere kozijn/glasleveranciers?
Hier ook aluminium kozijnen met tripple glas. Was de grootste post van alles. In totaal 69 m2 glas en was 37,5 K, is wel inclusief 3 buitendeuren. Screens erbij was dan nog eens 5K.

Ik zou zeker voor tripple gaan, veel meer comfort. Slanke profielen is wel een utopie met tripple of je moet de hoofdprijs betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mistaoutlaw
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19-03 14:47
Bij mijn woning was het verschil tussen triple en hr++ glas 1680 euro incl++
Op 58m2 glas in aluminium kozijnen Reynaers SL38 hi.

Ben uiteindelijk toch voor hr++ gegaan, 5-15-4

[ Voor 15% gewijzigd door mistaoutlaw op 18-02-2018 09:58 ]

I was born intelligent - education ruined me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:43
Artbij schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 18:43:
[...]En zorg dat je installatieruimte groot genoeg is. WP zijn veel groter dan een cv.
Zie hier één van de grote (en steeds "vergeten") nadelen van een WP: Waar je een CV op ca 0.5 m2 kwijt kan, ben je voor een WP zeker 2 m2 kwijt. En aangezien een m2 vloeroppervlak in je nieuwe woning minimaal € 1200 kost, is de WP bij voorbaat al 1800 euro duurder.
Dan staat er vaak ook nog een buitenunit (1 m2) in de tuin (die je vaak voor bedragen van rond de € 300 / m2 hebt gekocht), wat weer 300 euro aan extra kosten oplevert.
Deze 2K euro aan eenmalige kosten moet je bij het vergelijk tussen de WP en de CV wel meenemen!

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13:33
Andrehj schreef op zondag 18 februari 2018 @ 11:42:
[...]

Zie hier één van de grote (en steeds "vergeten") nadelen van een WP: Waar je een CV op ca 0.5 m2 kwijt kan, ben je voor een WP zeker 2 m2 kwijt. En aangezien een m2 vloeroppervlak in je nieuwe woning minimaal € 1200 kost, is de WP bij voorbaat al 1800 euro duurder.
Dan staat er vaak ook nog een buitenunit (1 m2) in de tuin (die je vaak voor bedragen van rond de € 300 / m2 hebt gekocht), wat weer 300 euro aan extra kosten oplevert.
Deze 2K euro aan eenmalige kosten moet je bij het vergelijk tussen de WP en de CV wel meenemen!
Dat ligt eraan hoe je het bekijkt, de ruimte waar de WP staat was anders voor nood een kast geworden, konden we anders niets mee. En die 1m2 in de tuin mis ik niet met 1750m2.

Áls ik dan toch een nadeel moet bedenken van een lw WP dan is dat het geluid. Ik kan me voorstellen dat in een dicht bebouwde wijk dat voor ergernissen zorgt.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Andrehj schreef op zondag 18 februari 2018 @ 11:42:
[...]

Onzin.

Ik heb nu 1096m2 grond gekocht. Daar komt een buitenunit van 0,5m2 op te staan. Denk je dat ik wanneer ik geen WP zou willen een tuin van 1095m2 gekocht zou hebben?

En denk je echt dat ik een 2m2 meer huis bouw omdat er een WP in staat?

Kosten meerekenen is echt onzin, het maakt wel dat het voor kleinere woningen met kleinere tuinen een onoverkomelijke uitdaging kan zijn om alles kwijt te kunnen.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Artbij schreef op zondag 18 februari 2018 @ 11:50:
[...]
Onzin.

Ik heb nu 1096m2 grond gekocht. Daar komt een buitenunit van 0,5m2 op te staan. Denk je dat ik wanneer ik geen WP zou willen een tuin van 1095m2 gekocht zou hebben?

En denk je echt dat ik een 2m2 meer huis bouw omdat er een WP in staat?

Kosten meerekenen is echt onzin, het maakt wel dat het voor kleinere woningen met kleinere tuinen een onoverkomelijke uitdaging kan zijn om alles kwijt te kunnen.
Volgens mij heb ik iemand op zijn teentjes getrapt....
Je mag uiteraard jezelf best rijk rekenen. Maar bij mij moeten de vierkante meters (of kubieke meters) van mijn huis gewoon betaald worden. En op de meters waar de WP-installatie staat, kan ik niet wonen. En zoals @Grolsch hierboven al schrijft: de ruimte is met 1m75 bij 1m35 al krap. Voor een CV-keteltje heb je alleen een veredelde kast nodig. Zo'n WP ruimte gaat dus gewoon van het oppervlak van een slaapkamer af.
Dat mag jij onzin vinden, maar ik hou niet zo van struisvogelgedrag. En als je vergelijkt, moet je ook eerlijk vergelijken.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Andrehj schreef op zondag 18 februari 2018 @ 11:58:
[...]

Je mag uiteraard jezelf best rijk rekenen. Maar bij mij moeten de vierkante meters (of kubieke meters) van mijn huis gewoon betaald worden. En op de meters waar de WP-installatie staat, kan ik niet wonen. En zoals @Grolsch hierboven al schrijft: de ruimte is met 1m75 bij 1m35 al krap. Voor een CV-keteltje heb je alleen een veredelde kast nodig. Zo'n WP ruimte gaat dus gewoon van het oppervlak van een slaapkamer af.
Dat mag jij onzin vinden, maar ik hou niet zo van struisvogelgedrag. En als je vergelijkt, moet je ook eerlijk vergelijken.
Je mag stoppen met je druk maken, ik ben niet op mijn teentjes getrapt. Kan alleen niet zo goed tegen onzin 8) .

Denk dat de meeste wel snappen wat ik bedoel :).

Zou me eerst eens wat meer verdiepen in wp en hoe die geplaatst worden....

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerjanT
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10:33
Andrehj schreef op zondag 18 februari 2018 @ 11:58:
[...]

Het kan voor mensen ook een bewuste keuze zijn om voor een warmtepomp te kiezen. Ik heb bewust gekozen voor een casco afname van onze woning bij de projectontwikkelaar om op deze manier een W/W-warmtepomp te realiseren. Ja het kost wat meer ruimte. Maar het feit dat ik nu geen gasaansluiting meer heb is mij ook wat waard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
Dat is uiteraard een prima en weloverwogen keuze, die ieder voor zichzelf moet maken. Helaas wordt die keuze hier vaak verantwoord met een kostenberekening waar diverse posten worden vergeten, zoals hierboven in de post van @NovapaX , waar het gas wel geld kost, maar de elektriciteit gratis is...
Maar wellicht dat deze discussie beter op zijn plaats is in het warmtepomptopic.

[ Voor 17% gewijzigd door Andrehj op 18-02-2018 13:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:30
Ik vind eigenlijk de hele CV vs WP kostendiscussie een beetje zinloos. Het is gewoon duidelijk dat gas een doodlopende straat is. De geluiden in de politiek zijn zelfs om gas vanaf volgend jaar niet meer toe te staan bij nieuwbouw. Dan kun je ach en wee blijven roepen en laten zien dat een WP zoveel duurder is, of je kunt je erbij neerleggen en (bijvoorbeeld) de ruimte zo gunstig mogelijk om die WP heen indelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeie
Dat een woning nog gas heeft omdat het nu nog mag is naar mijn mening ook niet een USP.

Ik moet wel zeggen dat het aardig in het budget hakt. Waar je normaal gesproken voor je loodgieterswerk rond de 10k echt wel klaar zijn gaat er bij mij ruim 1,5x meer in zitten, en dan doe ik het echt niet gek. Daarom ben ik ook heel benieuwd hoe dit de komende jaren gaat verlopen aangezien het investeren in een WP echt wel geld kost. Qua nieuwbouw ben ik van mening dat je die investering altijd moet doen, want dan doe je hem in 1x en kun je de uitgaven aan een ketel + aanleg aftrekken van de aanschaf van een WP.

Nog iets over kosten, op mijn begroting staat nu 22k aan 'bouwkundige voorzieningen'. Hieronder valt bouwplaatsinrichting, steigerwerk en een beschikbaarheidsstelling van personeel (ruim 7k). Wat is dit voor post? Zijn dat de daadwerkelijke uren van de bouwvakkers of alleen maar dat ze op het project gepland zijn? Kan niet inschatten van de overige kosten (14.5) of dit nou veel of weinig is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-09 12:56
Andrehj schreef op zondag 18 februari 2018 @ 13:23:
Dat is uiteraard een prima en weloverwogen keuze, die ieder voor zichzelf moet maken. Helaas wordt die keuze hier vaak verantwoord met een kostenberekening waar diverse posten worden vergeten, zoals hierboven in de post van @NovapaX , waar het gas wel geld kost, maar de elektriciteit gratis is...
Maar wellicht dat deze discussie beter op zijn plaats is in het warmtepomptopic.
Die discussie is daar inderdaad beter op zijn plaats. (overigens had ik voor zo'n 3000kWh per jaar aan PV-panelen voorzien in de berekening, die als het goed is het gros van het energieverbruik van de warmtepomp dekken)
De conclusie was overigens ook dat het qua kosten (op basis van de huidige prijspeilen) een beetje lood om oud ijzer is en dat je beter kunt kijken waar de 'toekomst' ligt, en gezien de geluiden lijkt dat toch meer de warmtepomp te zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door NovapaX op 18-02-2018 15:04 ]

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
Ach begin jaren 70 werd de centrale verwarming ook standaard (verplicht). De W-installatie zal daardoor zeker niet goedkoper zijn geworden. Waarschijnlijk zagen veel mensen er het nut niet van in: “heb toch genoeg aan een gashaard in de kamer en een geiser in de keuken” Ik denk dat 10-15 jaar later de meesten daar wel op terug zijn gekomen en blij waren met hun CV. Met de WP zal het net zo gaan.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• xminator
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:44
Boeie schreef op zondag 18 februari 2018 @ 15:02:
Dat een woning nog gas heeft omdat het nu nog mag is naar mijn mening ook niet een USP.
Dan ga je misschien met andere mensen om dan ik. Het is daadwerkelijk een USP.

En €2.000 betalen voor een cv ketel wat mij meer comfort geeft dan een L/W warmtepomp op dit moment. Buiten dat wij het fijner vinden om op gas te koken zonder dat we lelijke dingen in de keuken moeten nemen om dit probleem op te lossen.

Uiteindelijk is het een piece of cake om over 10 a 15 jaar de cv ketel eruit te trekken en een warmtepomp te plaatsen. Alles is al voorbereid ervoor.

Zoveel mensen, zo veel wensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
NovapaX schreef op zondag 18 februari 2018 @ 15:02:
[...]

Die discussie is daar inderdaad beter op zijn plaats. (overigens had ik voor zo'n 3000kWh per jaar aan PV-panelen voorzien in de berekening, die als het goed is het gros van het energieverbruik van de warmtepomp dekken)
De conclusie was overigens ook dat het qua kosten (op basis van de huidige prijspeilen) een beetje lood om oud ijzer is en dat je beter kunt kijken waar de 'toekomst' ligt, en gezien de geluiden lijkt dat toch meer de warmtepomp te zijn.
Helaas leveren die PV-panelen de stroom nou net niet op het tijdstip dat de warmtepomp deze vraagt. Qua warmwatervoorziening valt daar misschien nog iets te optimaliseren, maar qua verwarming niet echt. En aangezien de huidige salderingsregeling niet houdbaar is en binnenkort wordt opgeheven, ga je dat stroomverbruik van de warmtepomp zelf betalen. Bovendien zijn PV-panelen ook niet gratis.
Qua kosten ben ik nog op zoek naar een eerlijke vergelijking. Heeft iemand toevallig een goede Excel-sheet waarmee dit uit te rekenen is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TLer
xminator schreef op zondag 18 februari 2018 @ 17:24:
[...]

Dan ga je misschien met andere mensen om dan ik. Het is daadwerkelijk een USP.

En €2.000 betalen voor een cv ketel wat mij meer comfort geeft dan een L/W warmtepomp op dit moment. Buiten dat wij het fijner vinden om op gas te koken zonder dat we lelijke dingen in de keuken moeten nemen om dit probleem op te lossen.

Uiteindelijk is het een piece of cake om over 10 a 15 jaar de cv ketel eruit te trekken en een warmtepomp te plaatsen. Alles is al voorbereid ervoor.

Zoveel mensen, zo veel wensen.
Van mij hoeft niemand aan de warmtepomp als hij of zij dat niet wil, maar ik ben toch wel benieuwd waarop je dan comfort zou moeten inleveren bij een nieuwbouwwoning? Ook weet ik niet direct welk lelijk ding je bedoelt in de keuken? Bedoel je dan de Inductiekookplaat?

Ik heb zelf enkele jaren in een woning gewoond met een warmtepomp en heb eigenlijk enkel veel comfort ervaren. Een heel stuk meer dan in onze tijdelijke woning met stadsverwarming in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rspoe
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 28-08 08:23
RobinE schreef op zondag 18 februari 2018 @ 08:44:
[...]

Denk dat ze daar hun huiswerk nog even wat beter moeten doen. Die 10 jaar prestatiegarantie was tot vorig jaar nodig om 25K extra te lenen tbv nul op de meter woning. Het nibud (wat de adviezen over leencapaciteiten geeft) heeft dit trouwens voor dit jaar weer losgelaten. Nu is een EPC < 0 voldoende voor het verkrijgen van de extra lening van 25K.
Voor jou rente korting kan prima volstaan worden met een EPC berekening.
Wellicht dat ik het fout heb geïnterpreteerd. Het zal wel om dat extra te lenen bedrag gaan. Morgen even nabellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xminator
TLer schreef op zondag 18 februari 2018 @ 17:52:
[...]

Van mij hoeft niemand aan de warmtepomp als hij of zij dat niet wil, maar ik ben toch wel benieuwd waarop je dan comfort zou moeten inleveren bij een nieuwbouwwoning? Ook weet ik niet direct welk lelijk ding je bedoelt in de keuken? Bedoel je dan de Inductiekookplaat?

Ik heb zelf enkele jaren in een woning gewoond met een warmtepomp en heb eigenlijk enkel veel comfort ervaren. Een heel stuk meer dan in onze tijdelijke woning met stadsverwarming in ieder geval.
Wat voor warmtepomp heb je gehad? W/W is ideaal, echter kostenpost is anders.

Ten aanzien van fornuis, denk bijv. aan een wokplaat. Good luck met inductie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TLer
@xminator Nee, een Waterstage Lucht/water warmtepomp. Uiteraard in combinatie met vloerverwarming. Bij een warmtepomp moet je er wel voor zorgen dat e.e.a. op elkaar afgestemd is. Als dat zo is, dan werkt het heerlijk. Een water/water warmtepomp is heel mooi, zeker. Financieel komt dat echter nooit uit.

Ja, om te wokken is een grote gas brander heerlijk, maar er zijn ook goede alternatieven op een inductieplaat te vinden. Deze oplossing van AEG bijvoorbeeld. Ook heb je leuke combinaties (gas en inductie), bijvoorbeeld van Atag (kost wel wat....).

En je kan er natuurlijk voor kiezen om de verwarming via een warmtepomp te doen en om te koken op gas. Kost je wel geld (aansluiting + jaarlijkse vastrecht), maar het is een optie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Artbij
xminator schreef op zondag 18 februari 2018 @ 21:29:
[...]

Wat voor warmtepomp heb je gehad? W/W is ideaal, echter kostenpost is anders.

Ten aanzien van fornuis, denk bijv. aan een wokplaat. Good luck met inductie.
Er zijn gewoon inductie wokplaten. En wokken met alleen onderwarmte is ook niet zo'n probleem.

Ik verbaas me er echt over dat mensen echt een cv ketel hangen omdat ze graag wokken. Ik kan me daar echt geen voorstelling van maken.

Met gestrekt been.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Wij uiteindelijk uit kostenoverweging ook voor CV (CW6) gegaan ipv W/W + boilervat, het zou rond de 15k meer gaan kosten en dat risico vonden we te groot omdat de bouwkosten lange tijd wat onzeker waren door marktwerking. Nu we het totale plaatje hebben zijn we blij dat we t niet gedaan hebben. Voor 300 euro laten we wel de mantelbuizen al aanleggen zodat de ruimte al geheel voorbereid is voor een WP over ~10 jaar, ruimte zat voor ook gelukkig. We verwachten dat er tegen die tijd nog veel betere/goedkopere oplossingen zijn dan de huidige WP systemen omdat de vraag veel hoger zal zijn en er meer fabrikanten op duiken. Dinsdag start de bouw :)

[ Voor 15% gewijzigd door Cartman! op 18-02-2018 21:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Ik snap het argument van de vierkante meters voor een WP die geld kosten ook niet zo.
Komt er dan ook een badkamer met alleen een wastafel ? Al die vierkante meters voor een bad en douche kun je dan ook beter bij de slaapkamers trekken toch..

Je kunt ook gewoon je huis 2 m2 groter bouwen en de kosten slikken. Er is zoveel wat goedkoper zou kunnen. Niet zelf bouwen wellicht ?

En voor de mensen die nu voor een CV kiezen is er altijd nog de blauwe doos als CV vervanger >:)
(Geen serieuse tip overigens..)

[ Voor 15% gewijzigd door jacovn op 19-02-2018 06:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
TLer schreef op zondag 18 februari 2018 @ 21:41:
@xminator

En je kan er natuurlijk voor kiezen om de verwarming via een warmtepomp te doen en om te koken op gas. Kost je wel geld (aansluiting + jaarlijkse vastrecht), maar het is een optie.
Als je enkel kookt op gas gok ik dat het prijstechnisch beter is om met gasflessen te werken. Wellicht niet zo sexy als een vaste aansluiting maar scheelt wel genoeg mbt netbeheerkosten, aansluiting etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Andrehj schreef op zondag 18 februari 2018 @ 17:29:
[...]

Helaas leveren die PV-panelen de stroom nou net niet op het tijdstip dat de warmtepomp deze vraagt. Qua warmwatervoorziening valt daar misschien nog iets te optimaliseren, maar qua verwarming niet echt. En aangezien de huidige salderingsregeling niet houdbaar is en binnenkort wordt opgeheven, ga je dat stroomverbruik van de warmtepomp zelf betalen. Bovendien zijn PV-panelen ook niet gratis.
Qua kosten ben ik nog op zoek naar een eerlijke vergelijking. Heeft iemand toevallig een goede Excel-sheet waarmee dit uit te rekenen is?
Al heb je geen PV panelen dan nog is "stoken" met een WP in de basis al goedkoper als een gasgestookte CV ketel.

De stelregel is dat je 1m3 gas vervangt door 2kWh stroom. En dat is realistisch. In het L/W WP topic zijn +- 27 tweakers met warmtemeters die de efficiency bijhouden en voor heel 2017 is de SCOP gemiddeld 4,27 ( bron: http://ateliervanwolde.nl...rsforum-jan-2018-def.xlsx )

1m3 gas kost € 0,61712 op dit moment
1kWh kost € 0,19805 op dit moment

Dus bij een verbruik van 1000m3 gas kost dit € 617,12 per jaar
Een WP zal 2000kWh verbruik dus kost dit € 396,10 per jaar

Dus al heb je geen PV, dan bespaar je al 221,02 per jaar op verbruikskosten.
Dan heb ik nog niet meegerekend dat je geen vastrecht voor gas meer nodig hebt, en als je zelf PV hebt wordt het rekensommetje alleen maar gunstiger, vooral zolang we nog mogen salderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Artbij
Afgelopen vrijdag bijna 150 meter UTP kabel onder de grond gelegd, krijg wel extra respect voor die gasten die elke dag dat zware werk doen.....

Huis begint nu erg op te schieten, plafonds moeten nog gestuct worden, de rest is klaar.

Zelf nu wat dingen gaan doen, beregening en verlichting in de tuin en deze aanleggen.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjakieZulu
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 16:48
Grolsch schreef op maandag 19 februari 2018 @ 09:18:
[...]

Al heb je geen PV panelen dan nog is "stoken" met een WP in de basis al goedkoper als een gasgestookte CV ketel.

De stelregel is dat je 1m3 gas vervangt door 2kWh stroom. En dat is realistisch. In het L/W WP topic zijn +- 27 tweakers met warmtemeters die de efficiency bijhouden en voor heel 2017 is de SCOP gemiddeld 4,27 ( bron: http://ateliervanwolde.nl...rsforum-jan-2018-def.xlsx )

Dan heb ik nog niet meegerekend dat je geen vastrecht voor gas meer nodig hebt, en als je zelf PV hebt wordt het rekensommetje alleen maar gunstiger, vooral zolang we nog mogen salderen.
En de jaarlijkse afschrijving van de aanschafkosten dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
SjakieZulu schreef op maandag 19 februari 2018 @ 09:41:
[...]

En de jaarlijkse afschrijving van de aanschafkosten dan?
Een WP is initieel duurder, maar juist bij nieuwbouw kun je de grootste klap maken, namelijk geen gas nodig (-1K) en geen CV ketel nodig (-1,5K).

Qua onderhoud denk ik dat een WP minder onderhoud nodig heeft als een WP.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TLer
@Grolsch vergeet de subsidie niet. Scheelt je ook weer ±2K euro (afhankelijk van het type).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjakieZulu
Grolsch schreef op maandag 19 februari 2018 @ 09:52:
[...]

Een WP is initieel duurder, maar juist bij nieuwbouw kun je de grootste klap maken, namelijk geen gas nodig (-1K) en geen CV ketel nodig (-1,5K).

Qua onderhoud denk ik dat een WP minder onderhoud nodig heeft als een WP.
Dat snap ik, maar als je dan toch een business case voorrekent, neem dan het totale plaatje mee.

Met de berekening zoals jij die toont, kun je net zo goed gelijk een WW WP nemen. Deze is qua comfort sowieso superieur aan een LW WP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
SjakieZulu schreef op maandag 19 februari 2018 @ 10:01:
[...]

Dat snap ik, maar als je dan toch een business case voorrekent, neem dan het totale plaatje mee.

Met de berekening zoals jij die toont, kun je net zo goed gelijk een WW WP nemen. Deze is qua comfort sowieso superieur aan een LW WP.
Welk comfortverschil dan? Volgens mij is dat 0,0. Of je moet een buitenunit oncomfortabel vinden.

WP is duurder dan cv, dus schrijft met dezelfde levensduur meer af.

Met gestrekt been.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NovapaX
Waarom zou een water-water warmtepomp meer comfort geven dan een lucht-water warmtepomp? Dat snap ik niet.
Tenzij je erg last hebt van de buitenunit.

Verder is het vrijwel ondoenlijk om de business case door te rekenen, omdat er over de referentieperiode (15 jaar ofzo) veel te veel variabelen en onzekerheden zijn.
- De gasprijs zou zomaar 50% omhoog kunnen gaan, of het vastrecht met 100% omhoog om de kosten in Groningen te dekken.
- De salderingsregeling zou afgeschaft kunnen worden, of niet.
- Misschien gaat de subsidie voor warmtepompen straks wel enorm omhoog zodat je nu beter eerst een simpele cv-ketel op had kunnen hangen.
- De verschuiving van energiebelasting van stroom naar gas zie je nu al, maar zet dat door? en tot hoe ver?
Veel is van de overheid afhankelijk, en helaas is het daar mode om ieder 4 jaar het beleid compleet om te gooien.

[ Voor 3% gewijzigd door NovapaX op 19-02-2018 10:11 ]

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
SjakieZulu schreef op maandag 19 februari 2018 @ 10:01:
[...]

Is water van 30 graden "comfortabeler" als deze gemaakt wordt door een WW WP als door een LW WP of een gasketel :?

Ik heb al wel vaker een berekening laten zien, samen met subsidie en alle voordelen is een LW WP financieel gezien de beste optie.

Ik heb in totaal nog geen 5K extra kosten gemaakt en dan heb ik een LW WP met alle voorzieningen,en geen gas in de woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjakieZulu
Artbij schreef op maandag 19 februari 2018 @ 10:09:
[...]

Welk comfortverschil dan? Volgens mij is dat 0,0. Of je moet een buitenunit oncomfortabel vinden.

WP is duurder dan cv, dus schrijft met dezelfde levensduur meer af.
Zeker qua geluid buitenunit.

Dat een LW WP met een goed rendement kan opwarmen, dat geloof ik wel. Maar koelen vind ik zeker zo belangrijk. En aangezien een LW WP actief koelt, dienen panelen toegevoegd (= extra investering) te worden om de energienota binnen de perken te houden.

Dan is een WW WP, met passieve koeling, echt superieur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
SjakieZulu schreef op maandag 19 februari 2018 @ 10:30:
[...]

Zeker qua geluid buitenunit.

Dat een LW WP met een goed rendement kan opwarmen, dat geloof ik wel. Maar koelen vind ik zeker zo belangrijk. En aangezien een LW WP actief koelt, dienen panelen toegevoegd (= extra investering) te worden om de energienota binnen de perken te houden.

Dan is een WW WP, met passieve koeling, echt superieur.
Koelen door de vloer is eigenlijk helemaal niet superieur.
Nogmaals, wat is het verschil in comfort tussen water van 14 graden gemaakt door een WW WP, of een LW WP :?

Dat een WW WP dit goedkoper doet, dat klopt, maar wil je echt serieus (superieur) koelen dan heb je toch een LL WP (Airco) nodig, want zowel een LW WP als een WW WP doen niets anders als koud water door de vloer pompen. En dat koelt wel iets, maar het is zeker niet superieur vergeleken met een LL WP (Airco). Wil je goed koelen, dan moet je de luchtvochtigheidsgraad naar beneden halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjakieZulu
@Grolsch : als je het dan toch over energiekosten hebt (gasketel vs LW WP), waarom heb je dan niet voor een type D ventilatie gekozen. om maar iets te noemen. Zo maakt maakt ieder zijn/haar eigen keuzes. Hetzelfde geldt voor tripel glas.

Ik investeer sowieso eerst in een goede basis (verlagen warmtevraag): thermische schil, lucht/kierdichtheid, tripel glas icm alu kozijnen met lage Rc, detaillering ter voorkoming koudebruggen, etc. En als ik geld over heb, dan investeer ik in de installaties. Ik heb niets tegen een LW WP, ben het zelfs nog aan het overwegen. Maar ik twijfel nog steeds :-(.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Ik persoonlijk denk dat bij een zeer goed geïsoleerd huis het integreren van de verwarming en de koeling in een type-D ventilatiesysteem (met een water-lucht of lucht-lucht wp) een van de beste opties is.
(alleen geen plavuizenvloer neerleggen dan, want dat voelt zo koud)
Geen aanvullende installatiekosten voor verwarmingsleidingen etc. zeer snelle reactietijd van de installatie, en direct gelijkmatige en effectieve koeling door het hele huis (wat zeker nodig kan zijn in de zomer als je een beetje een lekkere hoeveelheid glas hebt.)

Helaas zijn we hier in NL een beetje schuw van luchtverwarming, terwijl het met de juiste voorzieningen en uitvoering best heel comfortabel kan zijn. In bijvoorbeeld Noord-Amerika is het heel gangbaar. (daar hangt dan ook bijna standaard een hygrostaat naast de thermostaat)

[ Voor 7% gewijzigd door NovapaX op 19-02-2018 11:33 ]

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Ik was laatst in een woning met hete lucht verwarming. Al een wat ouder huis, maar ik vond het toch echt niet comfortabel.

Met gestrekt been.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
SjakieZulu schreef op maandag 19 februari 2018 @ 10:59:
@Grolsch : als je het dan toch over energiekosten hebt (gasketel vs LW WP), waarom heb je dan niet voor een type D ventilatie gekozen. om maar iets te noemen. Zo maakt maakt ieder zijn/haar eigen keuzes. Hetzelfde geldt voor tripel glas.

Ik investeer sowieso eerst in een goede basis (verlagen warmtevraag): thermische schil, lucht/kierdichtheid, tripel glas icm alu kozijnen met lage Rc, detaillering ter voorkoming koudebruggen, etc. En als ik geld over heb, dan investeer ik in de installaties. Ik heb niets tegen een LW WP, ben het zelfs nog aan het overwegen. Maar ik twijfel nog steeds :-(.
Wij hebben gekozen voor type C vanwege slechte ervaringen van mensen met type D, misschien zelfs wel een stukje onbekend is onbemind.
Ik ben me er van bewust dat dit (aanzienlijk) meer ventilatieverlies met zich meeneemt.

Wij hebben gekozen voor dubbelglas i.p.v. trippleglas omdat met tripple glas de roedes niet mooi geplaatst konden worden.

Wij hebben tot nu toe nog geen spijt van de gemaakte keuze's.
Klachten als dat je van de bank af zou waaien met ventilatie type C, en dat je bevroren wenkbrauwen zou krijgen als je geen tripple glas neemt komen ons niet bekend voor, en wij ervaren het wonen in onze woning als zeer comfortabel, geen koudetrekken of gewaai in de woning.

Ik heb nu 2 x gehad dat de wind zo vervelend stond dat ik in de keuken de roosters voor een avond dicht heb gezet omdat het er precies in waaide. Dat zouden we inderdaad met type D niet gehad hebben, eerlijk is eerlijk, maar voor mij geen halszaak als die 2 x per jaar is.

Het is altijd een moeilijke keuze om te kiezen tussen woongenot/comfort en zo min mogelijk warmteverlies.
Wij hebben grote glaspartijen in de keuken, maar warmteverliestechnisch is glas altijd een slechtere oplossing als een gemetselde muur (ook al heb je tripple glas) maar wij willen toch graag naar buiten kijken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jacovn
Grolsch schreef op maandag 19 februari 2018 @ 11:49:
[...]
Het is altijd een moeilijke keuze om te kiezen tussen woongenot/comfort en zo min mogelijk warmteverlies.
Wij hebben grote glaspartijen in de keuken, maar warmteverliestechnisch is glas altijd een slechtere oplossing als een gemetselde muur (ook al heb je tripple glas) maar wij willen toch graag naar buiten kijken :)
4K weergever van voldoende maat en een 4K camera die de buitenkant filmt ?
De overlay van roedes is wellicht een uitdaging..

Kon wel eens niet kosten efficient zijn >:)

[ Voor 4% gewijzigd door jacovn op 19-02-2018 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Artbij schreef op maandag 19 februari 2018 @ 11:47:
Ik was laatst in een woning met hete lucht verwarming. Al een wat ouder huis, maar ik vond het toch echt niet comfortabel.
Dan neem ik aan dat die woning niet zodanig geïsoleerd was dat verwarming bijna niet nodig was.
Een slecht geïsoleerde woning waar de radiatoren (slecht ingesteld) met een temperatuur van 90 graden de ruimtes aan het verwarmen zijn vindt ik evengoed oncomfortabel.

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
De opinie bij ons begint te kantelen. Van een ingewikkeld type c-systeem, naar een vraaggestuurd type-d systeem. Gelukkig kunnen we het in dit stadium nog wijzigen.

Ik ben op zoek naar een site waarop duidelijk het verschil is uitgelegd en wat de voor- en nadelen van type d zijn. Graag een lekentaal, zodat mijn vrouw er ook een beter beeld bij kan krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjakieZulu
@Joris748 : google geeft heeeeel veel hits :-).

Bv hier staat het mooi in Jip en Janneke taal beschreven: https://www.luchtdichtsho...ilatiesysteem-a-b-c-of-d/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
SjakieZulu schreef op maandag 19 februari 2018 @ 12:31:
@Joris748 : google geeft heeeeel veel hits :-).

Bv hier staat het mooi in Jip en Janneke taal beschreven: https://www.luchtdichtsho...ilatiesysteem-a-b-c-of-d/
Ik ben wel enigszins bekend met Google :P

Tot op dat niveau begrijpt mijn vrouw de verschillen, ik was voor haar eigenlijk op zoek naar meer achtergrond informatie. Meer waarom iets zo is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xminator
NovapaX schreef op maandag 19 februari 2018 @ 11:32:

Geen aanvullende installatiekosten voor verwarmingsleidingen etc.
Wat bedoel je hier precies mee? Uiteindelijk moet je toch nog steeds je leidingen hebben voor vloerverwarming, kranen etcetera?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jacovn
Joris748 schreef op maandag 19 februari 2018 @ 13:15:
[...]

Ik ben wel enigszins bekend met Google :P

Tot op dat niveau begrijpt mijn vrouw de verschillen, ik was voor haar eigenlijk op zoek naar meer achtergrond informatie. Meer waarom iets zo is.
Je kunt reclame filmpjes van fabrikanten gaan bekijken.

Type D
Itho

Zehnder

Brink
[YouTube: https://youtu.be/WFBYV2xUQWw]

Of algemene uitleg bekijken:
[YouTube: https://youtu.be/wr9BkfvlwGE]

En dan type C
Renson

Duco

[ Voor 15% gewijzigd door jacovn op 19-02-2018 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 08-09 13:47
Luchtverwarming was in de jaren 70 oid vrij populair maar dat is niet te vergelijken met de moderne systemen. In die tijd werd de lucht verwarmt tot echt heel warm waarbij zelfs stofdeeltjes verbrandde. Dat is echt alles behalve comfortabel, terecht dat luchtverwarming toen een slechte naam heeft gekregen.

Als je echter echt heel goed isoleert (passiefhuis niveau, max 15kWh/m2/a) dan kan je toe met het verwarmen van de lucht in je systeem D systeem d.m.v. een compacttoestel. Hebben wij naar gekeken maar we komen door de ligging van de woning niet onder die 15 kWh/m2/a.

Systeem D vs C blijft in Nederland een bijzondere discussie, al helemaal met een flinke lobby van systeem C leveranciers (o.a. Buva) bij bouwend Nederland.

Wij gaan iig voor maximaal (binnen het redelijke) isoleren, Uglas ≤ 0,6 en balansventilatie die fatsoenlijk is aangebracht om problemen met geluid/luchtkwaliteit/stroomgebruik te voorkomen.

Overigens ook druk met offertes voor aluminium kozijnen. Op zoek naar een systeem met Uf ≤ 0,8 en natuurlijk een zo smal mogelijke aangezichtsbreedte. Prijzen zijn idd niet perse grappig...

@Boeie hoeveel m2 glas heb je? En hoeveel daarvan bestaat uit schuiframen? Die dingen zijn echt absurd veel duurder dan een normaal draai-kiepkozijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rspoe
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 28-08 08:23
rspoe schreef op zondag 18 februari 2018 @ 20:25:
[...]

Wellicht dat ik het fout heb geïnterpreteerd. Het zal wel om dat extra te lenen bedrag gaan. Morgen even nabellen.
Om mezelf even te quoten 8)7 . Het ging inderdaad om het te lenen bedrag van 25k extra. Probleem is dat er dan installaties aangelegd moeten worden om alles door te meten, zodat je elk jaar met rapporten kunt aantonen dat je voldoet aan de energieprestatie norm over die 10 jaar. Kosten: 5000 euro.

8)7

Feit dat Nibud dit dus heeft laten vallen, maar ABN er wel om vraagt is een vreemde zaak. Ik zal morgen eens gaan praten met de hypotheekadviseur, want dit ga ik natuurlijk niet doen. Dan haal ik het geld wel ergens anders vandaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xminator
Wat hebben jullie gedaan met pannenbier? Volgende week wordt het hoogste punt bereikt *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
xminator schreef op maandag 19 februari 2018 @ 18:44:
Wat hebben jullie gedaan met pannenbier? Volgende week wordt het hoogste punt bereikt *O*
Avond de plaatselijke kroeg in. Kostte me wel €400,- maar is denk ik het geld wel waard geweest.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
Ha, zo leer je nog 'ns wat. Zijn er nog meer van dergelijke tradities of andere tips om straks de jongens die het echte werk gaan doen een beetje blij te houden (regelmatig langsrijden met kano's en fris oid lijkt me vanzelfsprekend, hoewel ietwat tijdrovend in mijn geval omdat het toch 'n kleine 3 kwartier rijden is)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NovapaX
nou, zo vanzelfsprekend is dat niet. Een bezoekje met koek (of als het koud is soep) wordt zeker zeer gewaardeerd. En wat interesse tonen.
Dan onderscheid je je zeker al in positieve zin en kun je de moraal best wat omhoog krijgen. (zo krijg je er ook makkelijker nog een last-minute wijziging doorheen zonder dat er moeilijk over gedaan wordt.)

Sparql TV wiki

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
Gedraag je als klant, niet als koning :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Grolsch schreef op maandag 19 februari 2018 @ 09:18:
[...]

Hoeveel SCOP haal je zelf? Je pakt namelijk het meest gunstige getal, voor alleen verwarming. Als je in dezelfde bron ook warm water meeneemt, daalt de SCOP al naar zo’n 3, waarmee gas en WP nagenoeg even duur zijn.
IMHO als je nu in een wijk met gas bouwt levert een WP geen voordeel op bij de verkoop van je huis en is daarom financieel gezien niet de beste keuze. Gas is schoon, efficiënt en heeft nihil transportverlies. Zolang het gros van de elektriciteit in Nederland met fossiele brandstoffen wordt opgewekt heeft een WP ook geen milieuvoordeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
@Z___Z heb je überhaupt de moeite genomen om mijn link te bekijken :? Blijkbaar niet, want daar staat namelijk precies in wat je vraagt.

En er staan 2 huizen te koop. De ene is 0 op de meter en dus 0 op de rekening, en de 2e betaald 150 per maand. Wat zou dan beter verkopen, ondanks dat de woningen in een gaswijk staan :?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Artbij
Grolsch schreef op maandag 19 februari 2018 @ 21:54:
@Z___Z heb je überhaupt de moeite genomen om mijn link te bekijken :? Blijkbaar niet, want daar staat namelijk precies in wat je vraagt.

En er staan 2 huizen te koop. De ene is 0 op de meter en dus 0 op de rekening, en de 2e betaald 150 per maand. Wat zou dan beter verkopen, ondanks dat de woningen in een gaswijk staan :?
Degene met de mooiste keuken en badkamer.

Er zijn maar weinig mensen die nul op de meter echt mee laten wegen.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
Artbij schreef op maandag 19 februari 2018 @ 21:57:
[...]

Degene met de mooiste keuken en badkamer.

Er zijn maar weinig mensen die nul op de meter echt mee laten wegen.
Dat verandert de komende 5-10 jaar nog wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Bovendien gaat de redenering "0 op de meter en dus 0 op de rekening" alleen op zolang de salderingsregeling bestaat, en dat is niet lang meer. Mensen die zich nu aan het oriënteren zijn, moeten dus rekenen zonder saldering en gewoon met 18 ct/kWh aan stroomkosten.
Toch ben ik momenteel een eerste berekening aan het maken waarbij de warmtepomp en de cv-ketel elkaar qua kosten nauwelijks lijken te ontlopen. To be continued...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Grolsch schreef op maandag 19 februari 2018 @ 21:54:

Jawel, je verbruik staat er los in voor water en verwarming. Niet uitgerekend, maar je komt totaal op zo’n 3,5 uit?

Je fictieve voorbeeld, als ze voor de rest identiek zijn, en het verschil in energiekosten is 150 euro/maand, dan moeten er dermate veel geïnvesteerd zijn in energiemaatregelen, dat er een vraagprijsverschil zal zijn van wellicht 20k. Dan denk ik dat de meesten toch die 20k in hun zak houden en het gas huis kopen. Misschien niet hier op tweeakers en ikzelf wellicht ook niet, maar dat is voornamelijk door de grotere interesse van het tweakers publiek in vooruitstrevende techniek dan de gemiddelde Nederlander.

Het is overigens geen kritiek op jou. Ik vind wat je hebt (laten) bouwen echt super tof en leuk dat je je ervaringen hiermee met ons deelt!

[ Voor 6% gewijzigd door Z___Z op 19-02-2018 22:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Totdat je opeens 0.2% rentekorting krijgt omdat je een zeer duurzame woning hebt...

Al met al blijkt steeds weer dat je het (op basis van de huidige energieprijzen en voorwaarden) vooral niet voor het geld moet doen. Je zal er uiteindelijk niet veel armer van worden, maar zeker ook niet echt rijker. (financieel gezien)

[ Voor 59% gewijzigd door NovapaX op 19-02-2018 22:42 ]

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
Z___Z schreef op maandag 19 februari 2018 @ 22:36:
[...]
Je fictieve voorbeeld, als ze voor de rest identiek zijn, en het verschil in energiekosten is 150 euro/maand, dan moeten er dermate veel geïnvesteerd zijn in energiemaatregelen, dat er een vraagprijsverschil zal zijn van wellicht 20k. Dan denk ik dat de meesten toch die 20k in hun zak houden en het gas huis kopen. Misschien niet hier op tweeakers en ikzelf wellicht ook niet, maar dat is voornamelijk door de grotere interesse van het tweakers publiek in vooruitstrevende techniek dan de gemiddelde Nederlander.
Je kunt best een heleboel vergelijkende berekeningen maken, maar het is allemaal natuurlijk ook sterk afhankelijk van wat de overheid doet en zeker op dit gebied verwacht ik dat 2050 veel sneller dichtbij komt dan de kalender doet vermoeden.

Als de drang om de kraan in Groningen dicht te draaien op korte termijn echt sterk genoeg wordt (waar het wel op lijkt), dan heeft dat allerlei gevolgen. Zeker niet de kleinste is dat de staat dan enorme inkomsten misloopt en het zou me niks verbazen als ze dat in eerste instantie gaan compenseren met heffingen op geimporteerd gas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 21:41
Andrehj schreef op maandag 19 februari 2018 @ 22:35:
Bovendien gaat de redenering "0 op de meter en dus 0 op de rekening" alleen op zolang de salderingsregeling bestaat, en dat is niet lang meer. Mensen die zich nu aan het oriënteren zijn, moeten dus rekenen zonder saldering en gewoon met 18 ct/kWh aan stroomkosten.
Toch ben ik momenteel een eerste berekening aan het maken waarbij de warmtepomp en de cv-ketel elkaar qua kosten nauwelijks lijken te ontlopen. To be continued...
anboni schreef op maandag 19 februari 2018 @ 22:55:
[...]

Je kunt best een heleboel vergelijkende berekeningen maken, maar het is allemaal natuurlijk ook sterk afhankelijk van wat de overheid doet en zeker op dit gebied verwacht ik dat 2050 veel sneller dichtbij komt dan de kalender doet vermoeden.

Als de drang om de kraan in Groningen dicht te draaien op korte termijn echt sterk genoeg wordt (waar het wel op lijkt), dan heeft dat allerlei gevolgen. Zeker niet de kleinste is dat de staat dan enorme inkomsten misloopt en het zou me niks verbazen als ze dat in eerste instantie gaan compenseren met heffingen op geimporteerd gas.
Gas zal ook zeker duurder gaan worden de komende tijd.. maar vergis je niet op de prijzen v/d elektra...

Er moet zo ongeveer (komt bij iemand weg die vrij hoog aan de tafel bij enexis zit) 400 miljard geïnvesteerd gaan worden in het elektra-net in NL om volledig naar de all-elektric toe te kunnen.. en waar denk je dat die kosten vandaan getoverd gaan worden?
De €0,18 per kwh waar nu mee gerekend wordt lijkt hardstikke leuk nog.. maar dat gaat straks ook vast en zeker richting de prijzen wat we nu voor het gas betalen...
En als straks de salderings-regeling er ook af gaat kost het je uiteindelijk alleen maar meer..

Moet eerlijkheidshalve zeggen dat ik vanuit het solidariteit's oogpunt richting Groningen er deels wel mee eens ben.. maar zolang de energie voornamelijk wordt opgewekt d.m.v. gas blijf ik nogal sceptisch in dit hele verhaal om all-elektric te gaan..

Het verhaal van aantal jaar geleden gaat zich nu namelijk ook weer herhalen.... in den beginne was de "groene stroom en gas" zonder belastingheffingen.. aangezien het duurzaam werd gewonnen kreeg men hierop "voordeel" (de prijs was hooguit een cent goedkoper dan de "grijze stroom en gas"), en daar wordt nu ook gewoon braaf de belastingen op geheven..
sorry als dit allemaal beetje als een rant overkomt, maar ben enigszins argwanend naar de "linkse greenpeace schreeuwers" die zich nogal in de politiek gemengd hebben

Punt waar ik het absoluut wel mee eens ben is nu je aan het bouwen bent je moet investeren in je isolatie zodat je zo min mogelijk energie "verbruikt".. uiteindelijk ben ik er wel van overtuigd dat wanneer je dat nu goed doet (en niet idioot doorslaat naar een RC12 e.d.) je er uiteindelijk geld aan overhoud door een laag energie verbruik.. het doet nu alleen even wat meer "pijn" doordat de uitgaves nu groter zijn..

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dezz
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16-09 22:54

Dezz

Dezz's Insomnia

Voor de goede orde; de huidige salderingsregeling zal verdwijnen, maar daar komt wel een andere regeling voor terug. Het is dus niet zo dat je straks helemaal geen vergoeding meer krijgt voor de geleverde stroom. Het is nu alleen nog niet bekend hoe deze nieuwe regeling er precies uit gaat zien. Mocht het echt een gigantische achteruitgang betekenen t.o.v. nu dan loont het tegen die tijd wellicht om te investeren in lokale opslag d.m.v. accupakketten :)

Beam Me Up!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grolsch
Z___Z schreef op maandag 19 februari 2018 @ 22:36:
[...]

Jawel, je verbruik staat er los in voor water en verwarming. Niet uitgerekend, maar je komt totaal op zo’n 3,5 uit?

Het is overigens geen kritiek op jou. Ik vind wat je hebt (laten) bouwen echt super tof en leuk dat je je ervaringen hiermee met ons deelt!
Ik ben zelf nog een beetje aan het "vogelen" met de instellingen, dit is mijn eerste seizoen, maar je ziet in de sheet dat het gemiddelde van alle Tweakers (+25 stuks) op een jaargemiddelde zit van COP = 4,27. (dus beter als de verhouding 1 op 2.

En voor SWW op een COP van 2,55

Aangezien SWW maar een klein gedeelte is van het jaarverbruik (16%) weeg dit niet zo zwaar door.

Het hele WP verhaal heeft mij nog geen 5K extra gekost, maar eerlijk is eerlijk, ik heb er zelf heel veel aan uitgezocht, als je "lui" bent en alles laat doen kost het zo'n 10K extra.

Extra bonuspunten in het geval van WP
Geen gasaansluiting = -1K
Geen CV ketel = -1,5K
Subsidie RVO = -2,6K

De WP welke ik heb gekocht kostte 5K, die is dus al gedekt door bovenstaande.

Komt nog wel zo'n 2,5K aan materialen, buffervat, SWW vat bij, en nog 2K aan uren en STEK monteur.

Zelfs als je dit doet zonder PV en rekent met de getallen zoals eerder aangegeven ben je goedkoper uit in verbruik met een WP.

Ik had het gasverbruik van mijn woning ingeschat op 1500m3 per jaar

1500*0,61712=925,68 aan verbruikskosten
Kosten gasaansluiting 165,00 per jaar
Maakt totaal 1090,68 per jaar

3000*0,19805=594,15 aan verbruikskosten, dus netto kosten per jaar

1090.68-594.15=496,53 besparing per jaar.

Dus al heb je geen PV, dan bespaar ik al 496.53 per jaar op verbruikskosten.

@Andrehj hoe reken jij het uit :?

Nu heb ik wel PV, en kunnen we nog t/m 2020 salderen, dus tot die tijd is de bonus, maar dat salderen ging stoppen had ik ook al wel in mijn achterhoofd zitten.

Ik wek naar verwachting niet voldoende op (zoals ik gepland heb) om helemaal zelfvoorzienend te zijn.
Ik verwacht zo'n 1000kWh per jaar te kort te komen.

Stel ik had gewoon een CV ketel op gehangen, en verbruik 4500kWh stroom en 1500m3 waren mijn jaarlijkse kosten +- € 1800,00 per jaar geweest.

Nu heb ik 13K extra geïnvesteerd (7000WP PV + WP) en wek ik +-6500kWh per jaar op, en mijn totaalverbruik zal zo'n +-7500kWh per jaar zijn verwacht ik.

Kosten € 18,75 per jaar

Beide voorbeelden zojuist berekend via www.gaslicht.com.

Verschil per jaar is € 1781,00 per jaar, in het geval van salderen een terugverdientijd van 7,3 jaar, maar inderdaad, salderen is niet eeuwig, maar ik heb er wel 4 jaar gebruik van kunnen maken.

Al verwacht ik niet dat het in 1 x stopt, er komt "iets" van een terugleversubsidie voor terug.

Maar ik vertrouw onze vrienden in Den Haag ook voor geen CM, dus we wachten geduldig af :P

Mijn voorspelling is dat de gasprijzen harder zullen stijgen als de stroomprijzen.
Ook onze overheid wil van het gas af, over 3 jaar kun je denk ik al helemaal geen gas meer krijgen in nieuwbouwwoningen.

Maar het is en blijft een initiële investering die redelijk fors is, en die je ook kunt gebruiken voor andere leuke dingen in je huis, maar dan zul je over 10 jaar alsnog een andere oplossing moeten nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xminator
NovapaX schreef op maandag 19 februari 2018 @ 22:39:
Totdat je opeens 0.2% rentekorting krijgt omdat je een zeer duurzame woning hebt...

Al met al blijkt steeds weer dat je het (op basis van de huidige energieprijzen en voorwaarden) vooral niet voor het geld moet doen. Je zal er uiteindelijk niet veel armer van worden, maar zeker ook niet echt rijker. (financieel gezien)
Die rentekorting krijg je sowieso omdat je bij nieuwbouw eigenlijk per definitie in het juiste bakje valt volgens epc normen.

Of is er iets veranderd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
xminator schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 09:13:
[...]

Die rentekorting krijg je sowieso omdat je bij nieuwbouw eigenlijk per definitie in het juiste bakje valt volgens epc normen.

Of is er iets veranderd?
Korting ligt aan je hypotheek verstrekker. 25k extra kom ik bij bijnan allemaal tegen, echt korting ook wel. Maar aan de tiendes korting zitten vaak veel te veel voorwaarden.
Joris748 schreef op maandag 19 februari 2018 @ 22:34:
[...]

Denk het niet. Millieu boeit weinig mensen. En als we echt van het gas moeten komen er weer subsidies etc waardoor het prijsverschil nihil wordt.
jacovn schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 16:45:
[...]

Dat dacht ik ook..

Als ik online zoek zie ik dingen als:

https://www.dubbelglas-weetjes.nl/hr-glas/driedubbel-glas/

HR++ € 130 (2 laags)
HR+++ € 170 (3 laags)

Beglazing heb ik als 95 ex btw per m2 in de begroting staan.
Ik heb 43 m2 kozijnen zo te zien.

Dan is de glas component iets van 4000 euro.
De kozijnen zijn met glas 17200 euro

Het 3 laags glas kan in het kozijn, de glaslat wordt kleiner (nagevraagd bij de raam firma en ook bij de plaatser die ik bij de buren vanochtend bezig zag)

Als er dan 40 euro per m2 bij komt, dan zou het een keer 1600 euro ex btw extra moeten kosten als ik simpel reken. Dat lijkt me wel de moeite waard voor het comfort.

Ik ga het wel zien als ze een keer reageren.
Ik betaal voor 35m2 HR+++ tripple 2-zijdig gelaagd 442-12-4-12-442 incl. glaskraan € 1.655,-- excl. BTW extra.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
xminator schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 09:13:
[...]

Of is er iets veranderd?
Bij ABN Armo is in ieder geval niets veranderd. Voor de hypotheekofferte moesten we echter nog steeds een EPC berekening in elkaar flansen laten maken, terwijl het bouwbesluit dezelfde eisen stelt.
Artbij schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 09:24:

Denk het niet. Millieu boeit weinig mensen. En als we echt van het gas moeten komen er weer subsidies etc waardoor het prijsverschil nihil wordt.
Ik verwacht eerder dat het gefinancieerd kan gaan worden met een aantrekkelijke, aan het huis gekoppelde lening. Je verschuift daarmee de vaste lasten van energierekening, naar aflossing en rente.

Verkoop je je huis, dan gaat de lening mee naar de volgende eigenaar.

[ Voor 35% gewijzigd door Joris748 op 20-02-2018 09:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Joris748 schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 09:25:
[...]

Bij ABN Armo is in ieder geval niets veranderd. Voor de hypotheekofferte moesten we echter nog steeds een EPC berekening in elkaar flansen laten maken, terwijl het bouwbesluit dezelfde eisen stelt.
Als het goed is had je die EPC al voor devergunningsaanvraag. 0,2% bij EPC <0,4 is hetzelfde als iedereen korting geven die een nieuwbouw huis koopt.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
Artbij schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 09:28:
[...]

Als het goed is had je die EPC al voor devergunningsaanvraag.
Wij hebben de hypotheek eerder aangevraagd dan de omgevingsvergunning.
0,2% bij EPC <0,4 is hetzelfde als iedereen korting geven die een nieuwbouw huis koopt.
Dat zeg ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xminator
Joris748 schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 09:25:
[...]

Ja dezelfde EPC berekening die je nodig hebt voor je vergunning. Dus in principe haal je die eisen van abn amro altijd bij nieuwbouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanvv78
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 01-03-2021
Joris748 schreef op maandag 19 februari 2018 @ 22:34:
[...]

Ik denk vooral in het midden en laagsegment woningen. Mensen die een villa bouwen en doorgaans dus ook een bepaald inkomen daarbij hebben kijken naar mooi en praktisch. Het moet niet teveel gedoe geven. Is in ieder geval mijn ervaring met de mensen die om ons heen huizen bouwen van 900K en duurder. Die zijn nauwelijks bezig met 0 op de meter. Als het past in het plan prima, maar als de maandlasten hoger zijn door gas ook prima, omdat dat ene gasfornuis juist zo cool is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
sanvv78 schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 11:36:
[...]

Ik denk vooral in het midden en laagsegment woningen. Mensen die een villa bouwen en doorgaans dus ook een bepaald inkomen daarbij hebben kijken naar mooi en praktisch. Het moet niet teveel gedoe geven. Is in ieder geval mijn ervaring met de mensen die om ons heen huizen bouwen van 900K en duurder. Die zijn nauwelijks bezig met 0 op de meter. Als het past in het plan prima, maar als de maandlasten hoger zijn door gas ook prima, omdat dat ene gasfornuis juist zo cool is.
Mijn ervaring is juist andersom, mensen met veel geld die kapitale villa's bouwen willen juist WEL een WP, en dan ook meteen een WW WP als het kan, puur en alleen omdat het stoer is, dan kunnen ze weer mee praten op de golfbaan :P

Ik ken er zelfs 1 persoonlijk die een volledige WW WP heeft laten installeren, en als backup een CV ketel aan heeft laten leggen voor het geval de WP in storing staat :? :+ En ook nog een gashaard ergens in huis, omdat dat zo gezellig is. Die beste man bespaart eigenlijk helemaal niets :P

Op GoT zit user @Oxellaar die monteert/installeert voor zijn werk warmtepompen, en wat ik soms aan plaatjes voorbij zie komen zijn dat meestal luxe villa's en geen rijtjeswoningen 8)

Ik denk dat iemand die een duur huis laten bouwen hier eerder budget voor heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeie
bartvb schreef op maandag 19 februari 2018 @ 15:21:
Wij gaan iig voor maximaal (binnen het redelijke) isoleren, Uglas ≤ 0,6 en balansventilatie die fatsoenlijk is aangebracht om problemen met geluid/luchtkwaliteit/stroomgebruik te voorkomen.

Overigens ook druk met offertes voor aluminium kozijnen. Op zoek naar een systeem met Uf ≤ 0,8 en natuurlijk een zo smal mogelijke aangezichtsbreedte. Prijzen zijn idd niet perse grappig...

@Boeie hoeveel m2 glas heb je? En hoeveel daarvan bestaat uit schuiframen? Die dingen zijn echt absurd veel duurder dan een normaal draai-kiepkozijn.
Begane grond hebben we 2 schuifpuien, 1 van 390x260 en 1 van 315x260.
Totaal glasoppervlak aan het huis is ongeveer 69m2.
Buiten deze 2 schuifpuien, 2 deuren (voordeur achterdeur), 2 ramen in dakkapel en 2 ramen in de wc's, geen ramen die verder open kunnen, afgezien van de dakramen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
bartvb schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 17:28:

@jacovn in mijn ervaring is het prijsverschil tussen 2-voudig en 3-voudig nog een heel stuk minder groot, al helemaal als je kozijnen geschikt zijn voor drievoudig. Kijk b.v. eens op http://www.evofenster.com/fenster-konfigurator of https://fensternorm.com/fenster/ voor wat instant prijsvergelijking.
Nu van de bouwer het antwoord:

755 euro ex btw. iets van 18% van de glas prijs.

Dat is 43 m2 raam. Waarbij 2 buitendeuren, buiten schuifdeur en de rest ramen, ook aantal draai/kiep ramen.

Wellicht moeten er zwaardere schanieren in ?

Dit is het etiket:
3 laags glas

En dit een detail foto:
Raam detail

Lijkt op dit: https://www.pressglass.co...units/low-emission-glass/

[ Voor 39% gewijzigd door jacovn op 20-02-2018 18:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xminator
Artbij schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 09:24:
[...]

Ik betaal voor 35m2 HR+++ tripple 2-zijdig gelaagd 442-12-4-12-442 incl. glaskraan € 1.655,-- excl. BTW extra.
Heb je niet overal HR+++ (op zich ook best slim om op een aantal punten alleen hr++ te nemen) of heb je weinig ramen? Want je woning an sich zag er wel groot uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
xminator schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 18:14:
[...]

Heb je niet overal HR+++ (op zich ook best slim om op een aantal punten alleen hr++ te nemen) of heb je weinig ramen? Want je woning an sich zag er wel groot uit.
Alleen mijn 12m1 schuifpui op het noorden.

Met gestrekt been.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Andrehj
Grolsch schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 07:53:
[...]Dus al heb je geen PV, dan bespaar ik al 496.53 per jaar op verbruikskosten.
@Andrehj hoe reken jij het uit :?
Ik ben eerst simpel begonnen. Ook met 1500 m3 gas. Met een COP van 3.5 (gemiddeld van tapwater en verwarming) uitgerekend hoeveel kWh aan elektriciteit hiervoor nodig is:
Afbeeldingslocatie: https://s9.postimg.org/hiwwrtqof/2018-02-20_17_53_27-_Gas_vs_Warmtepomp.xlsx_-_Excel.jpg
Vervolgens met deze data een vergelijking gemaakt tussen warmtepomp en CV:
Afbeeldingslocatie: https://s9.postimg.org/4zayvzhdb/Kostenvergelijk_Simpel.jpg

Daarna een berekening andersom gemaakt, door het stroomverbruik via een aantal richtgetallen op warmtepomp-weetjes.nl te bepalen:
Afbeeldingslocatie: https://s9.postimg.org/76f7jvk2n/Verbruik_Warmtepomp.jpg
en aan de hand van deze energiebehoefte het gasverbruik van een CV-ketel uit te rekenen:
Afbeeldingslocatie: https://s9.postimg.org/m2dqri5rz/Verbruik_CV.jpg

Deze data vervolgens weer in de vergelijking gestopt:
Afbeeldingslocatie: https://s9.postimg.org/4cc26hurz/Vergelijk_Detail.jpg

In beide gevallen gaat het om enkele tientjes verschil, en dat terwijl de bedragen voor de aanschaf nog met een behoorlijke "natte duim" zijn gemaakt.

Mijn voorlopige conclusie is dat de beide opties qua kosten niet al te veel uitmaken. Honderden euro's winst per jaar ga ik er zeker niet op maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 08-09 13:47
jacovn schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 15:30:
[...]

Nu van de bouwer het antwoord:
Dat valt op zich mee?
Let overigens wel op met een U waarde van 0,5. Dat isoleert weer zo goed dat je erg vaak condens aan de buitenkant van je raam hebt staan :+ Ook bij passiefhuizen wordt aangeraden om niet lager te gaan dan 0,6 voor het glas en niet hoger dan U=1 voor het kozijn (ivm condens binnenzijde).
Ander punt; zorg dat je ook isolerende spacers (rand van het glas) hebt. Anders heb je daar een flink warmtelek.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mistaoutlaw
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19-03 14:47
Ff gestrekt been maar kan al dat EPC / nul op de meter / wtw gedoe in een ander topic?
Ben het een beetje zat om daar steeds langs te moeten scrollen

I was born intelligent - education ruined me

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TLer
Waarom, dat is toch volledig on topic. Of kunnen we alleen praten over bakstenen en indelingen? Ook interessant hoor daar niet van, maar iedere zelfbouwer krijgt met deze keuzes te maken. Dan moeten we dat toch kunnen bespreken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
TLer schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 20:42:
Waarom, dat is toch volledig on topic. Of kunnen we alleen praten over bakstenen en indelingen? Ook interessant hoor daar niet van, maar iedere zelfbouwer krijgt met deze keuzes te maken. Dan moeten we dat toch kunnen bespreken?
@mistaoutlaw heeft gelijk. Er zijn specifieke topics voor WP etc.

Met gestrekt been.

Pagina: 1 ... 37 ... 272 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.

Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic