Z___Z schreef op maandag 19 februari 2018 @ 22:36:
[...]
Jawel, je verbruik staat er los in voor water en verwarming. Niet uitgerekend, maar je komt totaal op zo’n 3,5 uit?
Je fictieve voorbeeld, als ze voor de rest identiek zijn, en het verschil in energiekosten is 150 euro/maand, dan moeten er dermate veel geïnvesteerd zijn in energiemaatregelen, dat er een vraagprijsverschil zal zijn van wellicht 20k. Dan denk ik dat de meesten toch die 20k in hun zak houden en het gas huis kopen. Misschien niet hier op tweeakers en ikzelf wellicht ook niet, maar dat is voornamelijk door de grotere interesse van het tweakers publiek in vooruitstrevende techniek dan de gemiddelde Nederlander.
Het is overigens geen kritiek op jou. Ik vind wat je hebt (laten) bouwen echt super tof en leuk dat je je ervaringen hiermee met ons deelt!
Ik ben zelf nog een beetje aan het "vogelen" met de instellingen, dit is mijn eerste seizoen, maar je ziet in de sheet dat het gemiddelde van alle Tweakers (+25 stuks) op een jaargemiddelde zit van COP = 4,27. (dus beter als de verhouding 1 op 2.
En voor SWW op een COP van 2,55
Aangezien SWW maar een klein gedeelte is van het jaarverbruik (16%) weeg dit niet zo zwaar door.
Het hele WP verhaal heeft mij nog geen 5K extra gekost, maar eerlijk is eerlijk, ik heb er zelf heel veel aan uitgezocht, als je "lui" bent en alles laat doen kost het zo'n 10K extra.
Extra bonuspunten in het geval van WP
Geen gasaansluiting = -1K
Geen CV ketel = -1,5K
Subsidie RVO = -2,6K
De WP welke ik heb gekocht kostte 5K, die is dus al gedekt door bovenstaande.
Komt nog wel zo'n 2,5K aan materialen, buffervat, SWW vat bij, en nog 2K aan uren en STEK monteur.
Zelfs als je dit doet zonder PV en rekent met de getallen zoals eerder aangegeven ben je goedkoper uit in verbruik met een WP.
Ik had het gasverbruik van mijn woning ingeschat op 1500m3 per jaar
1500*0,61712=925,68 aan verbruikskosten
Kosten gasaansluiting 165,00 per jaar
Maakt totaal 1090,68 per jaar
3000*0,19805=594,15 aan verbruikskosten, dus netto kosten per jaar
1090.68-594.15=496,53 besparing per jaar.
Dus al heb je geen PV, dan bespaar ik al 496.53 per jaar op verbruikskosten.
@
Andrehj hoe reken jij het uit
Nu heb ik wel PV, en kunnen we nog t/m 2020 salderen, dus tot die tijd is de bonus, maar dat salderen ging stoppen had ik ook al wel in mijn achterhoofd zitten.
Ik wek naar verwachting niet voldoende op (zoals ik gepland heb) om helemaal zelfvoorzienend te zijn.
Ik verwacht zo'n 1000kWh per jaar te kort te komen.
Stel ik had gewoon een CV ketel op gehangen, en verbruik 4500kWh stroom en 1500m3 waren mijn jaarlijkse kosten +- € 1800,00 per jaar geweest.
Nu heb ik 13K extra geïnvesteerd (7000WP PV + WP) en wek ik +-6500kWh per jaar op, en mijn totaalverbruik zal zo'n +-7500kWh per jaar zijn verwacht ik.
Kosten € 18,75 per jaar
Beide voorbeelden zojuist berekend via
www.gaslicht.com.
Verschil per jaar is € 1781,00 per jaar, in het geval van salderen een terugverdientijd van 7,3 jaar, maar inderdaad, salderen is niet eeuwig, maar ik heb er wel 4 jaar gebruik van kunnen maken.
Al verwacht ik niet dat het in 1 x stopt, er komt "iets" van een terugleversubsidie voor terug.
Maar ik vertrouw onze vrienden in Den Haag ook voor geen CM, dus we wachten geduldig af
Mijn voorspelling is dat de gasprijzen harder zullen stijgen als de stroomprijzen.
Ook onze overheid wil van het gas af, over 3 jaar kun je denk ik al helemaal geen gas meer krijgen in nieuwbouwwoningen.
Maar het is en blijft een initiële investering die redelijk fors is, en die je ook kunt gebruiken voor andere leuke dingen in je huis, maar dan zul je over 10 jaar alsnog een andere oplossing moeten nemen.