Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 36 ... 272 Laatste
Acties:
  • 2.621.151 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie76
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 16-09 18:12
Ik zou ook eens kijken of deze aannemer aangesloten is bij iets als woningborg of zo, dan kun je wellicht bij narigheid daarop terugvallen.

Ik heb geen signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16-09 14:02
Tja, lopende een rechtzaak online recensies schrijven, slim is dat niet. Daardoor twijfel ik ook wel een beetje aan de echtheid van deze recensie.

Met gestrekt been.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FireStarter
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-09 06:47
Bedankt voor de reacties. Het ligt ook in lijn met mijn gevoel. Mijn gevoel zegt dat ik hem niet direct moet afschrijven zonder tekst en uitleg.

@Artbij , het verhaal rammelt nog meer. Want sinds wanneer maak je meerdere delen over uit het bouwdepot zonder dat je resultaat hebt gezien.
Kwestie van goede afspraken maken en naleven toch?
Zodra de kelder wordt gestort deel 1 van de bouwsom. Zodra de BG vloer is gelegd deel 2, zodra de binnenmuren zijn gemetseld deel 3 enz.

Verder ga ik hem ook in het gesprek vragen hoe het zit, en of dit een risico gaat zijn voor mijn bouw project.
Ook ga ik hem vragen wat hij eraan kan doen om de risico's kleiner te maken.

Tevens zal ik hem om referenties vragen.

Ik denk dat hij als aannemer nu ook positieve reviews nodig heeft. Als hij mijn project tot een goed einde weet te brengen dan zal ik hem daar met alle plezier bij helpen.

w00t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13:33
@FireStarter Ik zou je eigen risico afscherming zelf regelen en niet bij de aannemer neerleggen. Het is jouw geld, dus ook jouw belang dat je dit goed geregeld hebt en jouw probleem als het verkeerd gaat.

Dus niet vragen om risico's te beperken maar gewoon aangeven hoe je het gaat doen. Dan kan hij daar ja of nee op antwoorden.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:12
Ik heb demo stukken raam gekregen.

2 lagen, U 1.1, 24 mm dik. (4 mm glas, 16 mm spouw, 4 mm glas)
3 lagen, U 0.5, 48 mm dik (4 mm glas, 18 mm spouw, 4 mm glas, 18 mm spouw, 4 mm glas)

Nu nog horen wat het 3 laags meer moet kosten :)

Het is om te zien hoe de roedes erin zitten. Bij 3 laags glas in binnenste spouw.
Van buiten zie je het na een paar meter ook niet meer, of althans het valt mij niet hinderlijk op. Maar ja de vrouw wil het, dus die moet maar beslissen.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireStarter
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-09 06:47
@Grolsch
Net maar meteen met VeH gebeld, en tevens ook maar lid geworden dit is overigens geen reclame :P.
De aannemer in kwestie is aangesloten bij bouwgarant.

De man bij de juridische afdeling zei dat zolang het contract voldoet aan de regels die Bouwgarant stelt aan een aanneemovereenkomst de woning altijd wordt afgebouwd. Dit valt dan onder de afbouw garantie die bouwgarant heeft.

Goede afspraken maken en het contract laten checken, daarna kan je risicoloos bouwen.

w00t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
jacovn schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 13:53:
Ik heb demo stukken raam gekregen.

2 lagen, U 1.1, 24 mm dik. (4 mm glas, 16 mm spouw, 4 mm glas)
3 lagen, U 0.5, 48 mm dik (4 mm glas, 18 mm spouw, 4 mm glas, 18 mm spouw, 4 mm glas)

Nu nog horen wat het 3 laags meer moet kosten :)

Het is om te zien hoe de roedes erin zitten. Bij 3 laags glas in binnenste spouw.
Van buiten zie je het na een paar meter ook niet meer, of althans het valt mij niet hinderlijk op. Maar ja de vrouw wil het, dus die moet maar beslissen.
Voor glas is het slim om verschillende dikte van ruiten te nemen ivm demping van verschillende geluidsfrequenties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CrashOne
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

Mijn ervaring (wij hebben triple glas) is dat het sowieso erg veel geluid dempt. In theorie laat het ook minder licht door, in de praktijk valt dat niet op (nu hebben wij best veel glas, dus wellicht dat dat al helpt). Pas als ik de bij de schuifpui 3 delen (dus 9 lagen) voor elkaar schuif zie je duidelijk dat het minder licht doorlaat.

Wij hebben de keuze vooral gemaakt omdat wij in de keuken een hoek van 4x4x1 (2,4 hoog) meter glas hebben en wilden voorkomen dat het in de winter niet comfortabel is door een koudeval. Nu we de eerste winterse dagen hebben gehad kan ik zeggen dat het lekker comfortabel blijft :)

Huur mij in als freelance SEO consultant!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 18:40
FireStarter schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 13:25:
Bedankt voor de reacties. Het ligt ook in lijn met mijn gevoel. Mijn gevoel zegt dat ik hem niet direct moet afschrijven zonder tekst en uitleg.

@Artbij , het verhaal rammelt nog meer. Want sinds wanneer maak je meerdere delen over uit het bouwdepot zonder dat je resultaat hebt gezien.
Zodra de kelder wordt gestort deel 1 van de bouwsom. Zodra de BG vloer is gelegd deel 2, zodra de binnenmuren zijn gemetseld deel 3 enz.

Verder ga ik hem ook in het gesprek vragen hoe het zit, en of dit een risico gaat zijn voor mijn bouw project.

Ik denk dat hij als aannemer nu ook positieve reviews nodig heeft. Als hij mijn project tot een goed einde weet te brengen dan zal ik hem daar met alle plezier bij helpen.
Over het algemeen scoort het beroep aannemer niet heel hoog op de betrouwbaarheidsindex. Verder komen bij mij vooral spreekwoorden naar boven:

1) Een ezel stoot zich geen tweemaal aan dezelfde steen.

2) Men noemt geen koe bont of er zit wel een vlekje op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xminator
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:44
FireStarter schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 13:58:
@Grolsch
Net maar meteen met VeH gebeld, en tevens ook maar lid geworden dit is overigens geen reclame :P.
De aannemer in kwestie is aangesloten bij bouwgarant.

De man bij de juridische afdeling zei dat zolang het contract voldoet aan de regels die Bouwgarant stelt aan een aanneemovereenkomst de woning altijd wordt afgebouwd. Dit valt dan onder de afbouw garantie die bouwgarant heeft.

Goede afspraken maken en het contract laten checken, daarna kan je risicoloos bouwen.
Eh risicoloos? Bouwgarant geeft alleen aan dat het wordt afgebouwd. Ik ken nu iemand die een bouwgarant aannemer heeft gehad, het is afgebouwd. Echter qua kwaliteit viel het nogal tegen. Nog steeds loop dit juridisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
CrashOne schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 14:24:
Mijn ervaring (wij hebben triple glas) is dat het sowieso erg veel geluid dempt. In theorie laat het ook minder licht door, in de praktijk valt dat niet op (nu hebben wij best veel glas, dus wellicht dat dat al helpt). Pas als ik de bij de schuifpui 3 delen (dus 9 lagen) voor elkaar schuif zie je duidelijk dat het minder licht doorlaat.

Wij hebben de keuze vooral gemaakt omdat wij in de keuken een hoek van 4x4x1 (2,4 hoog) meter glas hebben en wilden voorkomen dat het in de winter niet comfortabel is door een koudeval. Nu we de eerste winterse dagen hebben gehad kan ik zeggen dat het lekker comfortabel blijft :)
Kijk dat is ook hier 1 van de redenen.

raam keuken

Eet tafel staat vlak bij 2 redelijk grote raam partijen. (3,65 x 4.20 oppervlak van de uitbouw waar de eet tafel komt te staan. Ramen zelf zijn 240x200 en 280x200.

Ook voor de kinder slaapkamers aan de weg kant lijkt het me fijn om te hebben.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrashOne
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

jacovn schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 15:03:
[...]

Kijk dat is ook hier 1 van de redenen.

[afbeelding]

Eet tafel staat vlak bij 2 redelijk grote raam partijen. (3,65 x 4.20 oppervlak van de uitbouw waar de eet tafel komt te staan. Ramen zelf zijn 240x200 en 280x200.

Ook voor de kinder slaapkamers aan de weg kant lijkt het me fijn om te hebben.
Dat is bijna hoe wij het ook hebben, alleen dan gespiegeld. Wij hebben de delen muur tussen de ramen alleen ook niet. Dus nog wat meer raam.

Huur mij in als freelance SEO consultant!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Aangezien de tuin bij een nieuw huis hoort wordt dat ons project voor 2018

Wij zijn nog op zoek naar een soort haag/heg om onze woning heen.

Eisen/wensen

1. Zo min mogelijk onderhoud
2. Bladhoudend 's winters
3. Zo goedkoop mogelijk (totaal ruim 80 m1)

Hebben jullie nog tips en/of tricks :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _sepulnation_
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16-09 08:17
Ik heb veel gelezen over ZTA40 (zonwerend) glas. De een zegt dat dit veel warmte scheelt in de zomer, de ander zegt dat het dit veel warmte-opbrengst in de winter scheelt en bestempeld het daarom als slecht.

Ik wil dit glas in de slaapkamers toepassen met het idee dat deze in de zomer iets koeler blijven. De helft van de ramen is op oost georiënteerd, de andere helft op west. Ik heb het niet snel koud op de slaapkamer dus kwa opbrengsten-verlies heb ik (verwacht ik) niet veel last.

Iemand ervaringen met dit glas? Scheelt het echt warmte in de zomer?
Ter info: de meerkosten zijn 200 euro voor de gehele bovenverdieping dus niet echt significant.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Artbij
Grolsch schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 17:03:

Eisen/wensen

Ik ga over 2 weken hier 140m1 beukenhaag planten. Niet te duur, blijft dicht en kleurt mooi met de seizoenen mee.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 16-09 13:49
FireStarter schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 13:25:

Ik heb een vriend dievan het oplossen van dit soort zaken leeft..... Het gaat vaker mis dan je denkt. Aannemers kunnen in een bouwproces heel veel druk uitoefenen en zijn gehaaid. Een voorbeeldje: als je deze termijn snel betaald, zijn we drie weken sneller klaar. Daarop kwam uiteraard een nieuwe smoes. Reken je dus niet rijk en doe goed onderzoek en dan nog geeft het geen garanties.
Grolsch schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 17:03:

Eisen/wensen

Ik heb goede ervaringen met het maken van een ontwerp door een tuinarchitect, dan krijg je alles mooi op elkaar afgestemd. En deze blonk uit in het maken van een goed beplantingsschema.

Als je dat via hoveniers doet was onze ervaring, krijg je vooral wat zij handig vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:11
_sepulnation_ schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 17:18:
Ik heb veel gelezen over ZTA40 (zonwerend) glas. De een zegt dat dit veel warmte scheelt in de zomer, de ander zegt dat het dit veel warmte-opbrengst in de winter scheelt en bestempeld het daarom als slecht.

Ik wil dit glas in de slaapkamers toepassen met het idee dat deze in de zomer iets koeler blijven. De helft van de ramen is op oost georiënteerd, de andere helft op west. Ik heb het niet snel koud op de slaapkamer dus kwa opbrengsten-verlies heb ik (verwacht ik) niet veel last.

Ter info: de meerkosten zijn 200 euro voor de gehele bovenverdieping dus niet echt significant.
Goede vraag. Dit speelt ook nog in mijn hoofd. Ik twijfel om het te doen bij de slaapkamers. Echter ben ik ook bang gemaakt met verhalen dat het in de winter de zon buiten houd. Dat klopt natuurlijk, maar vraag is of het in verhouding staat. In de zomer koeler hebben op de kamers of in de winter dat de warmtepomp iets zwaarder moet werken.

Tevens is het glas natuurlijk iets donkerder wat misschien een wat bedrukter beeld geeft. Alsin zonlicht word je vrolijk :*)

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:13
Artbij schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 17:24:
[...]

Ik ga over 2 weken hier 140m1 beukenhaag planten. Niet te duur, blijft dicht en kleurt mooi met de seizoenen mee.
@Grolsch Hier ook een beukenhaag. Kijk wel even goed naar het soort beukenhaag, over het algemeen houden ze blad maar de ene krijgt in de winter een andere kleur dan de andere. Daarnaast kan het erg handig zijn om de plantjes niet enkel te planten maar een dubbele (verspringende) rij te zetten. Daarnaast heb je de keuze uit verschillende lengtes/hoogtes. Koop geen korte lengte met het idee dat het lekker hard groeit, dat doet beukenhaag inderdaad, maar dan wordt het onderste deel erg dun.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Road-runner83
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:22
_sepulnation_ schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 17:18:

Als het finanieel kan zou ik voor inbouw rolluiken of screens gaan. Wij hebben boven overal rolluiken, in de zomer heerlijk koel en in de winter isolerend en altijd donker. Ideaal!

Beneden hebben we screens zodat je nog mooi naar buiten kunt kijken. Vandaag nog naar beneden gehad :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Wij hebben voor die reden ook gekozen voor rolluiken boven én beneden met uitzondering van het grote raam naar het noorden toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17-09 11:14

Wailing_Banshee

You're Next

@Grolsch ik zou ook voor een beukenhaag gaan. Weinig onderhoud, mooi rood in de winter (de bladeren vallen pas af in de lente als de nieuwe blaadjes doorkomen) en prachtig groen in de zomer. Wij hebben ook een haagbeuk, maar die vind ik minder mooi (het liefst zou ik die eruit doen en vervangen door een beukenhaag, maar ik denk dat mijn partner het daar niet helemaal mee eens zou zijn :P)

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-09 12:13

Milmoor

Footsteps and pictures.

(jarig!)
@Grolsch, let op: een beukenhaag is echt wat anders dan een haagbeuk. Je zou niet de eerste zou doe de verkeerde bestelt.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xminator
Iemand ervaring met de permanente aansluitingskosten van Liander?

''Een bouwaansluiting zetten we na het bouwproject om in een definitieve aansluiting. Daarom ziet u in de opdrachtbevestiging een bedrag voor uw bouwaansluiting en de latere definitieve aansluiting.''

Krijg je dus nog een aanslag voor de permanente aansluiting? Zo ja, weet iemand hoeveel dit is? (Stond in een verkeerde topic)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Road-runner83
@xminator Ik zie in mijn excel een totaalbedrag van 1733 staan voor Gas en Elektra....ik weet even niet hoeveel de bouwaansluiting was en de definitieve...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xminator
Road-runner83 schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 08:31:
@xminator Ik zie in mijn excel een totaalbedrag van 1733 staan voor Gas en Elektra....ik weet even niet hoeveel de bouwaansluiting was en de definitieve...
Had je aannemer niet de bouwaansluiting geregeld dan?

Binnenkort even de definitieve aansluitingen aanvragen. Reden van mijn vraag is dat ik las dat het soms goedkoper is om je bouwaansluiting te laten verwijderen en een nieuwe aansluiting te nemen ipv. overzetten van de bouwaansluiting. Lijkt mij erg vreemd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Artbij
@Grolsch Fagus sylvatica moet je hebben. Daarnaast moet je inderdaad eigenlijk ontwerp laten maken door een architect. Of je moet er zelf verstand van hebben.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Bedankt allemaal voor alle tips, wij hebben er een tuinman bij die erg mooie tuinen kan maken, en mij vrouw heeft er ook aardig gevoel voor, dus dat gaat wel goedkomen denk ik.

Iemand nog goedkopere adresjes als deze :?

https://www.directplant.nl/beukenhaag-fagus-sylvatica.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrogeR
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 05-06-2024
xminator schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 08:24:
Iemand ervaring met de permanente aansluitingskosten van Liander?

''Een bouwaansluiting zetten we na het bouwproject om in een definitieve aansluiting. Daarom ziet u in de opdrachtbevestiging een bedrag voor uw bouwaansluiting en de latere definitieve aansluiting.''

Krijg je dus nog een aanslag voor de permanente aansluiting? Zo ja, weet iemand hoeveel dit is? (Stond in een verkeerde topic)
Dat dacht ik ook maar dit heb ik niet terug kunnen vinden in de opdrachtbevestiging. Volgens mij betalen we bij de permanente aansluiting gewoon weer de volle aansluitkosten (iets minder aangezien de bouwaansluiting bij ons 3x35A is en permanent 3x25A).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Road-runner83
xminator schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 08:48:
[...]

Had je aannemer niet de bouwaansluiting geregeld dan?

Binnenkort even de definitieve aansluitingen aanvragen. Reden van mijn vraag is dat ik las dat het soms goedkoper is om je bouwaansluiting te laten verwijderen en een nieuwe aansluiting te nemen ipv. overzetten van de bouwaansluiting. Lijkt mij erg vreemd.
Owjah dat zal dan idd wel...is alweer paar jaar geleden ;). Bovenstaande kosten zijn dan de definitieve...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RUFFNECK
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16-09 17:59

RUFFNECK

Poentje

Grolsch schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 08:55:
Bedankt allemaal voor alle tips, wij hebben er een tuinman bij die erg mooie tuinen kan maken, en mij vrouw heeft er ook aardig gevoel voor, dus dat gaat wel goedkomen denk ik.

Ik heb zelf ook nog niet goedkoper kunnen vinden (ben ook geinteresseerd in deze variant toevallig), dus ik lees mee. Verder is het al bijna zover (seizoen) dat je ze alleen in pot kan kopen, wat weer duurder is.

Voor de mensen reeds met een beukenhaag, hoeveel ruimte is ongeveer nodig voor het inplanten (breedte)? Ik lees daar steeds andere dingen over, de een zegt 35cm, de ander zegt 80cm. Ik snap dat eea ook afhangt van of je een verspringende dubbele rij doet of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
RUFFNECK schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 09:40:
[...]

Ik heb zelf ook nog niet goedkoper kunnen vinden (ben ook geinteresseerd in deze variant toevallig), dus ik lees mee. Verder is het al bijna zover (seizoen) dat je ze alleen in pot kan kopen, wat weer duurder is.

Voor de mensen reeds met een beukenhaag, hoeveel ruimte is ongeveer nodig voor het inplanten (breedte)? Ik lees daar steeds andere dingen over, de een zegt 35cm, de ander zegt 80cm. Ik snap dat eea ook afhangt van of je een verspringende dubbele rij doet of niet.
Sleuf van 30x30.

En als je ze alleen in pot kunt kopen moet je ze niet meer willen zetten.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Artbij schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 08:49:
@Grolsch Fagus sylvatica moet je hebben. Daarnaast moet je inderdaad eigenlijk ontwerp laten maken door een architect. Of je moet er zelf verstand van hebben.
Enkele jaren geleden hebben wij zelf de tuin ontworpen. Ik ben er nog steeds erg blij mee, en als ik eerlijk ben vind ik 'm ook praktischer/fijner dan de tuin van de buren die wel een ontwerper er bij betrokken hebben. Als je het leuk vind, en er een beetje gevoel bij hebt, dan zou ik het gewoon zelf doen.

Afbeeldingslocatie: https://i290.photobucket.com/albums/ll256/Kees_B/th_18121167_1438381496207741_5607746615973132448_o_zpscjdaf52a.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Cheesy schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 10:25:
[...]

Enkele jaren geleden hebben wij zelf de tuin ontworpen. Ik ben er nog steeds erg blij mee, en als ik eerlijk ben vind ik 'm ook praktischer/fijner dan de tuin van de buren die wel een ontwerper er bij betrokken hebben. Als je het leuk vind, en er een beetje gevoel bij hebt, dan zou ik het gewoon zelf doen.

[afbeelding]
Hoe groot is jouw tuin?

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
Circa 170 m2, op de foto is alleen de zithoek te zien.
Vanwaar de vraag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Cheesy schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 11:14:
[...]

Circa 170 m2, op de foto is alleen de zithoek te zien.
Vanwaar de vraag?
Omdat wij het hebben over tuinen van > 1000m2.

Het is net wat lastiger om die in te richten en een archtitect is daarbij dubbel en dwars het geld waard.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
Artbij schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 11:34:
[...]
Het is net wat lastiger om die in te richten en een archtitect is daarbij dubbel en dwars het geld waard.
Daar heb je een punt. Dat kon ik uit de laatste posts niet direct opmaken.

Ik zou wel goed oriënteren en selecteren op ontwerpers, want er zitten er tussen die meer een leuk ontwerp voor hun eigen portfolio maken, dan dat ze de klant er daadwerkelijk mee helpen. Heb onlangs nog een voorbeeld gezien daarvan. De beste man hield niet van auto's in een tuin van een bedrijf. Het gevolg is nu dat bezoekers hun auto ver weg moeten parkeren, en vervolgens de ingang van het bedrijf niet meer kunnen vinden. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17-09 11:14

Wailing_Banshee

You're Next

Artbij schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 11:34:
[...]

Hangt wel een beetje van het doel van de tuin af... Onze tuin van 800m2 was ook niet lastig in te richten: gewoon 650m2 gras en 100m2 oprit (met gras) :p

Maar ik snap wel wat je bedoeld, wij willen het pad van de achterdeur naar voren anders doen, maar ik heb geen idee hoe ik dat het mooist kan doen. Het is best lastig om dat te visualiseren (het gaat dus met name om die 50m2...)

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Wailing_Banshee schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 12:00:
[...]

Hangt wel een beetje van het doel van de tuin af... Onze tuin van 800m2 was ook niet lastig in te richten: gewoon 650m2 gras en 100m2 oprit (met gras) :p

Maar ik snap wel wat je bedoeld, wij willen het pad van de achterdeur naar voren anders doen, maar ik heb geen idee hoe ik dat het mooist kan doen. Het is best lastig om dat te visualiseren (het gaat dus met name om die 50m2...)
Alles gras is geen ontwerp :).

In eerste instantie was dat ook mijn idee, doen veel gras en gaan vervolgens wel eens kijken wat we met de rest doen. Nu toch maar besloten om meteen de tuin aan te planten.

Met gestrekt been.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xminator
Misschien kan er iemand een aparte tuintopic maken? Vind het wel interessant om te volgen maar dit lijkt mij niet inherent aan zelfbouw. Ook voor nieuwbouw geldt dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WNT
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 03-08 09:26

WNT

@xminator wij hebben 769,56 voor zowel de bouwaansluiting als de permanente aansluiting betaald. Twee keer hetzelfde bedrag dus bij Liander.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Wij hebben vorig jaar eerst overal gras ingezaaid (ik schat +- 1000m2).

Wij vonden dat we niet voordat we in het huis woonden op papier kunnen bepalen wat we willen met de tuin.

Dat blijkt maar weer want vorig jaar was het plan nog een houten hek, waar we nu weer op terug zijn gekomen.

Bij ons is ook ruim 700m3 zwarte grond opgebracht, en dat zakt onherroepelijk na het opbrengen vandaar dat we nu (1 jaar na verhuizing) serieus met de tuin beginnen.

En wij willen vooral een praktische tuin met weinig tot geen onderhoud, een mooie tuin met perkjes etc. is mooi als je ook een tuinman hebt :+

Gras vinden wij gewoon mooi om te zien, praktisch voor de kinderen en praktisch met onderhoud (robot) en de rest "opfleuren" met een paar leuke fruitboompjes en planten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xminator
Wat zijn eigenlijk de easy gains om zo veel mogelijk toekomst bestendig te zijn terwijl je nu op gas wil aansluiten?

Huidige situatie willen we nog graag op gas koken en hebben we nog een cv. In mijn opinie wordt het in de toekomst gasloos gaan vrij 'gemakkelijk':
- overal ligt al vloerverwarming;
- aan laten leggen van krachtstroom naar keuken voor inductiekookplaat (toekomst)
- aan laten leggen van krachtstroom naar installatieruimte voor een warmtepomp (toekomst);

Zijn er nog andere dingen te regelen die je beter nu kan meenemen dan later?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Artbij
xminator schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 18:38:
Wat zijn eigenlijk de easy gains om zo veel mogelijk toekomst bestendig te zijn terwijl je nu op gas wil aansluiten?

Huidige situatie willen we nog graag op gas koken en hebben we nog een cv. In mijn opinie wordt het in de toekomst gasloos gaan vrij 'gemakkelijk':
- overal ligt al vloerverwarming;
- aan laten leggen van krachtstroom naar keuken voor inductiekookplaat (toekomst)
- aan laten leggen van krachtstroom naar installatieruimte voor een warmtepomp (toekomst);

Zijn er nog andere dingen te regelen die je beter nu kan meenemen dan later?
Isolatie. En zorg dat je installatie ruimte groot genoeg is. WP zijn veel groter dan een cv.

Met gestrekt been.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SeaniSalvatori
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 29-10-2022
@Grolsch ik heb 200m aan haagplanten bij kwekerij het veld gehaald. Zijn nog wat goedkoper, maar geen transport dienst. Zij zitten bij Apeldoorn

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Grolsch
@xminator Isoleren moet je naar mijn mening altijd goed doen, hoe ver je daar in gaat moet je zelf bepalen. De laatste 5% besparing kost je 50% meer.

En zoals @Artbij aangeeft hou rekening met de ruimte voor een WP. Je hebt een buffer en/of SWW boilervat nodig.

Ik heb een ruimte van 1,75 x 1,35 meter, maar dit is eigenlijk te krap, mede vanwege de schuine kant.

Het past, maar dan houdt het ook op, groter was prettiger geweest.

Ik heb er in staan: Binnenunit, Boilervat SWW 400 liter, Buffervat CV 120 liter, V.V. verdeler, waterontharder.

Op papier zit dat er zo uit:

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/f2i4j.jpg

In werkelijkheid ziet het er zo uit :P

Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/4i2yq.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/x6kg92.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/sziotg.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/333ep2h.jpg

Als je gaat voor een L/W WP dan heb je de krachtstroom niet nodig in je installatieruimte maar bij je buitenunit.

Kies voor een locatie van je technische installatie ruimte zodat je de lengte van de koelleidingen zo kort mogelijk kunt houden t.o.v. de buitenunit.

• xminator
Grolsch schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 09:28:
@xminator Isoleren moet je naar mijn mening altijd goed doen, hoe ver je daar in gaat moet je zelf bepalen. De laatste 5% besparing kost je 50% meer.

En zoals @Artbij aangeeft hou rekening met de ruimte voor een WP. Je hebt een buffer en/of SWW boilervat nodig.

Ik heb een ruimte van 1,75 x 1,35 meter, maar dit is eigenlijk te krap, mede vanwege de schuine kant.

Het past, maar dan houdt het ook op, groter was prettiger geweest.

Ik heb er in staan: Binnenunit, Boilervat SWW 400 liter, Buffervat CV 120 liter, V.V. verdeler, waterontharder.

Op papier zit dat er zo uit:

[afbeelding]

In werkelijkheid ziet het er zo uit :P

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

Als je gaat voor een L/W WP dan heb je de krachtstroom niet nodig in je installatieruimte maar bij je buitenunit.

Kies voor een locatie van je technische installatie ruimte zodat je de lengte van de koelleidingen zo kort mogelijk kunt houden t.o.v. de buitenunit.
Bedankt voor je reactie. Isolatie an sich hebben wij al meer dan benodigd voor de epc richtlijnen. Echter zoals aangegeven zijn we hierin niet doorgeslagen om het laatste stuk te behalen.

Als ik het zo zie, is het qua ruimte op de installatieruimte bij mij wel prima op orde. Een ruimte van 6m2 (zonder schuine wanden).

Kan ik de buitenunit direct op het dak (schuin) plaatsen boven de installatieruimte? Dus:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/USLNNyb.jpg

Dat zou helemaal ideaal zijn. Zo goed als uit het zicht.

• Grolsch
xminator schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 11:02:
[...]

Bedankt voor je reactie. Isolatie an sich hebben wij al meer dan benodigd voor de epc richtlijnen. Echter zoals aangegeven zijn we hierin niet doorgeslagen om het laatste stuk te behalen.

Als ik het zo zie, is het qua ruimte op de installatieruimte bij mij wel prima op orde. Een ruimte van 6m2 (zonder schuine wanden).

Kan ik de buitenunit direct op het dak (schuin) plaatsen boven de installatieruimte? Dus:

[afbeelding]

Dat zou helemaal ideaal zijn. Zo goed als uit het zicht.
Dat zul je een bouwtechnisch iemand moeten vragen, het is een kast van 100~200KG die goed vast moet staan.

Zie bijvoorbeeld deze foto:

Afbeeldingslocatie: https://www.aircogroep.nl/uploads/projects/condensorunit-op-speciale-dakopstelling.jpg

Als je hem maar niet ziet is het goed, ik zou er niet tegenaan willen kijken, dan nog liever tegen een muur aan.

Ik neem aan dat je CV ketel nu ook op zolder komt :? Zorg in ieder geval dat je leidingverloop straks ook mogelijk is.

Waarom doe je het niet in 1 x goed :?

Als je nu direct een WP neemt bespaar je de eerste € 2500,00 al, die bespaar je nooit weer. (1000 aansluitkosten gas + 1500 voor de CV ketel).

[ Voor 13% gewijzigd door Grolsch op 15-02-2018 12:29 ]

• xminator
Grolsch schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 12:27:
[...]

Dat zul je een bouwtechnisch iemand moeten vragen, het is een kast van 100~200KG die goed vast moet staan.

Zie bijvoorbeeld deze foto:

[afbeelding]

Als je hem maar niet ziet is het goed, ik zou er niet tegenaan willen kijken, dan nog liever tegen een muur aan.

Ik neem aan dat je CV ketel nu ook op zolder komt :? Zorg in ieder geval dat je leidingverloop straks ook mogelijk is.

Waarom doe je het niet in 1 x goed :?

Als je nu direct een WP neemt bespaar je de eerste € 2500,00 al, die bespaar je nooit weer. (1000 aansluitkosten gas + 1500 voor de CV ketel).
Reden is omdat wij (m.n. vrouw) erg graag op gas kookt. Dus nu kan het en daar maken wij graag gebruik van. Mochten we het huis verkopen is het ook gewoon een ontzettende plus dat er een gasaansluiting aanwezig is (want nieuwbouwwoningen erna krijgen dat niet :*) ).

Wellicht kost het mij over 10 jaar 2K, echter over 10-15 jaar zou de CV ketel toch vervangen moeten worden. Wie weet waar de techniek dan staat?

Daarom probeer ik nu zo veel mogelijk aan te sluiten om een overgang voorspoedig te laten verlopen (indien benodigd). Echter overgaan doen we nog niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
xminator schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 12:33:
[...]

Reden is omdat wij (m.n. vrouw) erg graag op gas kookt. Dus nu kan het en daar maken wij graag gebruik van. Mochten we het huis verkopen is het ook gewoon een ontzettende plus dat er een gasaansluiting aanwezig is (want nieuwbouwwoningen erna krijgen dat niet :*) ).

Wellicht kost het mij over 10 jaar 2K, echter over 10-15 jaar zou de CV ketel toch vervangen moeten worden. Wie weet waar de techniek dan staat?

Daarom probeer ik nu zo veel mogelijk aan te sluiten om een overgang voorspoedig te laten verlopen (indien benodigd). Echter overgaan doen we nog niet.
Er worden tijdens de bouw wel meer investeringen van € 2500,00 gedaan die niet persé nodig zijn, dus ik kan me dat goed voorstellen. Koken op gas kost je dus € 2500,00, je zult wel duurdere posten in je begroting hebben staan >:)

En inderdaad over 10 jaar zal de techniek verder zijn, en over 20 jaar nog verder :P

Vanaf dag 1 PV + WP is vanaf dag 1 "besparen" :P Maar geld is niet altijd het doel, dat ben ik met je eens.

• Artbij
xminator schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 12:33:
[...]

Wat heeft op gas koken met je cv te maken? Je bent niet verplicht een CV ketel te hangen omdat je toevallig gas hebt liggen.

Daarnaast vind ik perse op gas koken een flauw smoesje. Inductie is in mijn ervaring net zo goed.

[ Voor 5% gewijzigd door Artbij op 15-02-2018 13:24 ]

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-09 12:56
Even voor de beeldvorming van het financiële plaatje:

Stel dat je maar 500 m³ verbruikt voor verwarming en warm water is dat al zo'n €325,- per jaar.
Met een beetje flink huis ga je echter toch snel naar de 1000 m³ -> €650,- per jaar.
Dit is op basis van het huidige prijspeil, het gas wordt nu al steeds ieder jaar duurder.

Zou je de gasaansluiting volledig weglaten steek je behalve de aansluitkosten (€1500,-) ook nog jaarlijks de vastrechtskosten van €175,- in je zak
Kosten van de CV-ketel zullen wel zo'n €1000,- zijn.

Over een periode van 15 jaar genomen kom je dan 'gaskosten' van bijna €15k

Natuurlijk is een warmtepomp met een comfort wat in de buurt komt van een CV-ketel wel prijzig (voldoende vermogen en opslag van warm water)

Maar stel je weet er voor €12k een warmtepomp in te fietsen (inclusief subsidie moet dat echt wel lukken, dan lukt een grondwater-water warmtepomp misschien zelfs nog wel, en eventueel een 7kW elektrische geiser voor het extra comfort.
En voor €3k extra zonnepanelen op het dak, dan stook je verder bijna 'gratis'

Hierin zijn veel factoren nog niet meegenomen:
- gemiste rente-inkomsten of extra rentekosten van het bedrag wat je nu meer zou investeren
- eventuele rentekorting bij de hypotheekverstrekker voor een engergiezuinige woning.
- kosten voor onderhoud van cv-ketel (jaarlijks toch een paar tientjes) en de warmtepomp (nog nooit gehoord dat dat jaarlijks nodig is, maar er zal vast wel wat nodig zijn)

Kortom: voor het geld alleen hoef je het natuurlijk niet echt te doen.
(Maar de signalen zijn wel duidelijk dat er waarschijnlijk met toenemende mate ontmoediging zal zijn van gasgebruik, dus zeker verstandig om er in ieder geval wel rekening mee te houden.

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjakieZulu
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 00:45
Wat is de levensduur van een LW WP?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:30
Ik zou verwachten vergelijkbaar met 'n airco, 12-15 jaar volgens een snelle google. Is dus ook niet heel anders dan een CV ketel, volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjakieZulu
Zoals @NovapaX als schreef, maakt het plat gezegd - financieel gezien - geen ruk uit of je voor een combi gasketel gaat of voor een LW WP. Als je dan toch voor een WP gaat, ga dan gelijk voor een WW WP. Qua efficiency en comfort onovertroffen, maar die terugverdientijd :-(.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 00:20
SjakieZulu schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 11:59:
Zoals @NovapaX als schreef, maakt het plat gezegd - financieel gezien - geen ruk uit of je voor een combi gasketel gaat of voor een LW WP. Als je dan toch voor een WP gaat, ga dan gelijk voor een WW WP. Qua efficiency en comfort onovertroffen, maar die terugverdientijd :-(.
Waarom is het comfort bij een LW WP lager dan bij een WW WP?

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Het comfort zou natuurlijk niet uit moeten maken (de verwarmingsmethode is allebei water)
Maar de efficiency van een water-water warmtepomp in de winter (als hij moet verwarmen) en in de zomer (als hij moet koelen) is een stuk hoger.
Als het -10 is buiten stort de efficiëntie van de lucht-water warmtepomp die moet verwarmen aardig in. Zelfde geldt voor de zomer als het erg warm is buiten en hij moet gaan koelen.
Een water-water warmtepomp heeft als 'bron' altijd water uit de grond van een 'gemiddelde' temperatuur waardoor de efficiëntie een stuk hoger ligt, zeker in de extremen.

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
NovapaX schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 12:14:
Het comfort zou natuurlijk niet uit moeten maken (de verwarmingsmethode is allebei water)
Maar de efficiency van een water-water warmtepomp in de winter (als hij moet verwarmen) en in de zomer (als hij moet koelen) is een stuk hoger.
Als het -10 is buiten stort de efficiëntie van de lucht-water warmtepomp die moet verwarmen aardig in. Zelfde geldt voor de zomer als het erg warm is buiten en hij moet gaan koelen.
Een water-water warmtepomp heeft als 'bron' altijd water uit de grond van een 'gemiddelde' temperatuur waardoor de efficiëntie een stuk hoger ligt, zeker in de extremen.
Dankjewel. Je bevestigt wat ik al dacht. Wij zullen over 2 maanden de beslissing gemaakt moeten hebben.

[ Voor 4% gewijzigd door Joris748 op 16-02-2018 12:20 ]

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17:42
Joris748 schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 12:20:
[...]

Dankjewel. Je bevestigt wat ik al dacht. Wij zullen over 2 maanden de beslissing gemaakt moeten hebben.
klopt helemaal, maar, de extremen in Nederland?

hoeveel dagen hebben we per jaar dat de temperatuur boven de 38 graden komt, waar door lucht/water het moeilijk krijgt om te koelen?

en hoeveel dagen per jaar hebben we temperaturen van onder de -10 dat lucht/water het moeilijk krijgt om te verwarmen?

(de vragen zijn hypothetisch, ik weet de antwoorden al. ;) )

en dat moet je dan weer afzetten tegen de kosten:
dus lucht/water met zijn soms mindere efficiëntie, tegen een duurdere water/water met hogere efficiëntie.
soms beter en soms slechter zijn.

(water/water voor mij is helaas geen optie, zit op een zandbank waardoor ik best diep moet voor grondwater.
op zich is dat diep geen probleem, maar dat betekend ook veel met een zware pomp moeten draaien en dan valt die efficiëntie voordeel een flink eind weg met mijn lage energie vraag. :-(
maar ja woon je in een polder gebied van het land, dan is soms 2x een schop in de grond streken al grond water hebben en dan hoef je niet een diepe bron te maken.)

succes, word een lastige keuze. ;)

edit:
meer foto's van jullie bouwprojecten graag.
ik geniet er van. ;)

vind het erg leuk om een beetje mee te lezen met jullie bouwprojectjes.

vind het wel jammer dat er toch vaak niet echt nagedacht word om leuker te bouwen.
daarmee bedoel ik:
beter gebruik van zon, door meer ramen op het zuiden.
epc, tja die schrijft een leuke isolatie voor, maar eigenlijk is dat het minimaalst wat je moet doen.
het is gewoon het beste te doen als je een nieuw huis bouwt, later toevoegen is eigenlijk maar tobben.
(het is een passieve techniek, die makkelijk 80 of meer jaren mee gaat, dus een heel lange TVT, maar dat kan wel eens de geniaalste oplossing gaan blijken te zijn in de toekomst.
zins ik verhuis ben van een totaal niet isoleert huis, naar 1 met een slechte/matige isolatie weet ik wel hoe geniaal het is.)

[ Voor 24% gewijzigd door migjes op 16-02-2018 13:08 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
migjes schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 12:57:
[...]

hoeveel dagen hebben we per jaar dat de temperatuur boven de 38 graden komt, waar door lucht/water het moeilijk krijgt om te koelen?

en hoeveel dagen per jaar hebben we temperaturen van onder de -10 dat lucht/water het moeilijk krijgt om te verwarmen?

dus lucht/water met zijn soms mindere efficiëntie, tegen een duurdere water/water met hogere efficiëntie.
Klopt, ik zou ook voor lucht-water gaan, maar ik gaf alleen aan waarom de efficiëntie van een water-water hoger zou zijn dan een lucht-water. (wat ook zeker zo is, maar of dat de meerprijs rechtvaardigt in ons klimaat is inderdaad maar de vraag, en helemaal afhankelijk van diverse variabelen waarvan de aanschafprijs de grootste is natuurlijk)
Als je een lucht-water buitenunit niet kwijt kan of wil is water-water wel de volgende keus....
(water/water voor mij is helaas geen optie, zit op een zandbank waardoor ik best diep moet voor grondwater.
op zich is dat diep geen probleem, maar dat betekend ook veel met een zware pomp moeten draaien en dan valt die efficiëntie voordeel een flink eind weg met mijn lage energie vraag. :-(
maar ja woon je in een polder gebied van het land, dan is soms 2x een schop in de grond streken al grond water zijn en dan hoef je niet een diepe bron te hebben.)

edit:
ik geniet er van. ;)

vind het wel jammer dat er toch vaak niet echt nagedacht word om leuker te bouwen.
daarmee bedoel ik:
epc, tja die schrijft een leuke isolatie voor, maar eigenlijk is dat het minimaalst wat je moet doen.
het is gewoon het beste te doen als je een nieuw huis bouwt, later toevoegen is eigenlijk maar tobben.
(het is een passieve techniek, die makkelijk 80 of meer jaren mee gaat, dus een heel lange TVT, maar dat kan wel eens de geniaalste oplossing gaan blijken te zijn in de toekomst.
zins ik verhuis ben van een totaal niet isoleert huis, naar 1 met een slechte/matige isolatie weet ik wel hoe geniaal het is.)
Dat klopt, maar steeds meer isolatie is wel een verhaal van 'diminishing returns'
Als je je stookkosten bij Rc1,5 stelt op 1x
De stap van Rc1,5 naar Rc3 kost bijna niets en levert gigantisch veel op. (0,5x)
De stap van Rc3 naar Rc6 kost aanzienlijk veel meer levert maar de helft op van de eerste stap. (0,25x)
De stap van Rc6 naar bijvoorbeeld Rc12 is enorm (niet alleen in kosten, maar mogelijk ook in uiterlijk en bruikbaarheid met bijvoorbeeld enorm dikke wanden) terwijl het maar 0,125x oplevert.
(op dat moment kan dat geld dan beter naar hevig geïsoleerde kozijnen, of duurzame vormen van opwek)

Ik ben het er ook niet mee eens dat de isolatiewaarde die door het bouwbesluit voorgeschreven wordt (en voor de epc-waarde nodig is) het 'minimale is' en dat meer isolatie zeker nodig en nuttig is.
Tegenwoordig is gewoon een RC van 6,0 nodig op daken. Nog meer is gewoon een beetje zonde van het geld aan het worden.
(en ja, die RC van 6,0 is ook nodig op daken van enorme industriegebouwen die maar zeer beperkt verwarmd worden.. en waar de overhead-deuren heel de dag open moeten staan. Waardoor het eigenlijk gewoon zonde van het geld en van de grondstoffen is.)

[ Voor 8% gewijzigd door NovapaX op 16-02-2018 13:23 ]

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjakieZulu
@migjes: ik ga zorgen dat de basis goed is: goede thermische schil (net iets beter dan bouwbesluit), tripel glas met bijpassende (alu) kozijnen, voorkomen koudebruggen, goede kierdichtheid, overal LT vloerverwarming, vraaggestuurde balansventilatie (type D), etc.

Als ik geld over houd, dan wellicht een WP bij de bouw, anders komt er over 10-15 jaar een WP. Of een beter alternatief tegen die tijd; de techniek staat immers niet stil.

[ Voor 49% gewijzigd door SjakieZulu op 16-02-2018 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
migjes schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 12:57:
[...]

maar ja woon je in een polder gebied van het land, dan is soms 2x een schop in de grond streken al grond water hebben en dan hoef je niet een diepe bron te maken.)

edit:
ik geniet er van. ;)

daarmee bedoel ik:
Het jeukt wel om onze plannen te delen, maar wil nog even wachten tot het ontwerp helemaal definitief is en we starten met de bouw.

Tipje van de sluier: de eerste verdieping krijgt een geisoleerd plat dak en boven het gehele huis komt een glazen (deels zonnepanelen) zadeldak op een stalen spantconstructie. De ruimte waar normaal gesproken de zolder is, is bij ons huis dus buitenruimte.
NovapaX schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 13:16:
Dat klopt, maar steeds meer isolatie is wel een verhaal van 'diminishing returns'
De stap van Rc1,5 naar Rc3 kost bijna niets en levert gigantisch veel op. (0,5x)
De stap van Rc3 naar Rc6 kost aanzienlijk veel meer levert maar de helft op van de eerste stap. (0,25x)
De stap van Rc6 naar bijvoorbeeld Rc12 is enorm (niet alleen in kosten, maar mogelijk ook in uiterlijk en bruikbaarheid met bijvoorbeeld enorm dikke wanden) terwijl het maar 0,125x oplevert.
(op dat moment kan dat geld dan beter naar hevig geïsoleerde kozijnen, of duurzame vormen van opwek)
Daar zijn wij ook langzaam achter gekomen. Wij blijven waarschijnlijk bij de standaard waarden voor het bouwbesluit, misschien met hier en daar nog een quick win. We steken het uitgespaarde geld in kierdichting en triple glas. Dat zet wel zoden aan de dijk, zeker omdat op de begane grond de volledige achterzijde uit glas bestaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17:42
Grolsch schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 08:55:

wil je beuk?
(ik vind het ook gaaf hoor, kleurt mee met het seizoen, maar vind het wel een beetje veel door kijk in de winter maanden.)

zelf heb ik olijfwilg/zilverbes.
http://www.houtwal.be/vak...is/elaeagnus_ebbingei.htm
blijft goed winter groen is leuk te snoeien.
en is door een tuinman/vrouw dus ook leuk zelf te maken.
(heb gewoon in de winter wat bessen geplukt uit een gemeente park en die opgekweekt.
maar stekken kan ook. goedkoper kan ik het niet verzinnen. >:) )
NovapaX schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 13:16:
[...]

Klopt, ik zou ook voor lucht-water gaan, maar ik gaf alleen aan waarom de efficiëntie van een water-water hoger zou zijn dan een lucht-water. (wat ook zeker zo is, maar of dat de meerprijs rechtvaardigt in ons klimaat is inderdaad maar de vraag, en helemaal afhankelijk van diverse variabelen waarvan de aanschafprijs de grootste is natuurlijk)
Als je een lucht-water buitenunit niet kwijt kan of wil is water-water wel de volgende keus....
het is een lastige keus, waren warmtepompen in Nederland maar niet zo duur.
(als ik dan zie dat je soms in Engeland/Frankrijk/Spanje de zelfde apertuur vaak voor 30% minder kan krijgen.
we zijn een land wat verslaaft is aan gas. :-( )
het is. ;)
maar toch vallen 'diminishing returns' wel mee.
het is niet een CV ketel met maar een verwachte levens duur van +/-10 jaar.
80 jaar is dan ineens geen vreemd getal meer.
en dan is wel de vraag, hoe duur is een 1 m3 gas of 1 kWh dan?
en dat kan alles erg anders laten uitvallen. ;)
(ik heb ook geen kristalen bol waar mee ik de toekomst kan voorspellen.
kortere termijn weten we gewoon dat het gas op gaat in Groningen (of dit nu 10 jaar is of 50 jaar, maakt niet uit)
en dan moeten we het gas ergens anders vandaan halen, maar waar.
ik denk zelfs dat als we het gas ergens anders vandaan moeten halen, het niet eens zo veel duurder zal worden.
maar nu gaan veel van de aardgas opbrengsten wel de staats kas in.
dus hebben we geen eigen gas meer, dan gaan we meer belasting betalen ben ik bang.
zuinig aan doen met het te goedkoop aangeboden gas, kan wel een heel slim worden.)

@SjakieZulu
d:)b ;)
Joris748 schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 13:24:
[...]
Tipje van de sluier: de eerste verdieping krijgt een geisoleerd plat dak en boven het gehele huis komt een glazen (deels zonnepanelen) zadeldak op een stalen spantconstructie. De ruimte waar normaal gesproken de zolder is, is bij ons huis dus buitenruimte.
gaaf, ben benieuwd je maakt me nieuwsgierig. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjakieZulu
Daar zijn wij ook langzaam achter gekomen. Wij blijven waarschijnlijk bij de standaard waarden voor het bouwbesluit, misschien met hier en daar nog een quick win. We steken het uitgespaarde geld in kierdichting en triple glas. Dat zet wel zoden aan de dijk, zeker omdat op de begane grond de volledige achterzijde uit glas bestaat.
Goede zet!

Tripel glas, zeker bij relatief veel raampartijen, gaat gewoon veel comfort brengen (in de winter).

En welke type ventilatie gaat het worden? Gezien je keuzes zou ik type D ventilatie verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
SjakieZulu schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 13:39:
[...]

Goede zet!

Tripel glas, zeker bij relatief veel raampartijen, gaat gewoon veel comfort brengen (in de winter).

En welke type ventilatie gaat het worden? Gezien je keuzes zou ik type D ventilatie verwachten.
Gezien de WAF, zeer waarschijnlijk type C met zelf-regelende roosters. Wel zonaal gestuurde afzuiging op CO2 en vochtsensoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjakieZulu
@Joris748: ik zou juist verwachten dat een vrouw kiest voor het optisch meest mooie. En dan kom je niet bij roosters in de kozijnen en muren uit.

Verder maak je je huis zo goed als luchtdicht en in de tussentijd komt er koude lucht binnen via de roosters. Gaat toch ten koste van de efficiency?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
SjakieZulu schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 13:54:
@Joris748: ik zou juist verwachten dat een vrouw kiest voor het optisch meest mooie. En dan kom je niet bij roosters in de kozijnen uit.

Verder maak je je huis zo goed als luchtdicht en in de tussentijd komt er koude lucht binnen via de roosters. Gaat toch ten koste van de efficiency?
De vrouw wil lekker een raampje open kunnen zetten ;) Daar zie ik op de begane grond het nut niet van in, maar vind ik wel een prettig idee op de 1ste verdieping.

De verminderde efficiëntie trachten we deels te compenseren met een vraaggestuurde regeling per vertrek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Balansventilatie type D wil niet zeggen dat je geen raampje open kan zetten....
(waar die fabel toch steeds vandaan komt weet ik niet)

Het idee is juist dat wanneer je niet wilt spuien/doorluchten (wat maar zo'n kwartier per dag nodig is) je juist wel energiezuinig ventileert.

Er bestaan nog heel wat misvattingen over balansventilatie met WTW zo te lezen.
(logisch, want de eerste toepassingen waren zeker niet zonder problemen door slechte installatie en inregeling, waardoor het vrij negatief in het nieuws is geweest)

[ Voor 59% gewijzigd door NovapaX op 16-02-2018 14:28 ]

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjakieZulu
@Joris748: ook bij type D kun je gewoon kiezen voor (draai) kiepramen.

In onze woonkeuken komt een kiepraam, ook omdat ik ga voor een Bora classic afzuiging naar buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
NovapaX schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 14:24:
Balansventilatie type D wil niet zeggen dat je geen raampje open kan zetten....
(waar die fabel toch steeds vandaan komt weet ik niet)

Het idee is juist dat wanneer je niet wilt spuien/doorluchten (wat maar zo'n kwartier per dag nodig is) je juist wel energiezuinig ventileert.

Er bestaan nog heel wat misvattingen over balansventilatie met WTW zo te lezen.
(logisch, want de eerste toepassingen waren zeker niet zonder problemen door slechte installatie en inregeling, waardoor het vrij negatief in het nieuws is geweest)
Ik duik er verder in. Op dit moment kunnen we nog steeds kiezen voor balansventilatie met WTW.

Dankjewel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TLer
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22:49
Sterker nog, dat is zelfs verplicht. Je moet kunnen spuien (ventileren) in geval van aangebakken stukken vlees in de keuken, of schoonmaak middelen in de badkamer en andere ongewenste geuren en dampen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Spuivoorzieningen (te openen ramen) zijn inderdaad verplicht.
Maar alleen in verblijfsgebieden en verblijfsruimten, waar bijvoorbeeld de wc en badkamer niet onder vallen. In o.a. de keuken, woonkamer en slaapkamers (en bijv. werkkamer) zijn wel verblijfsruimten en daar is het dus inderdaad verplicht.
(bouwbesluit artikel 3.42 en 4.43)

[ Voor 5% gewijzigd door NovapaX op 16-02-2018 14:43 ]

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 08-09 13:47
Als je een CV-ketel gebruikt dan heeft isoleren boven de RC6 op dit moment niet heel veel nut.

Maar een CV-ketel is een aflopend ding, warmtepompen worden erg blij van een laag vermogen dat nodig is en als de salderingsregeling weg is dan is iedere kWh die minder nodig is in de winter pure winst.

Ook zijn de kosten van extra isoleren bijzonder beperkt, zeg 30 euro/m2 voor RC6, RC8 komt 33% duurder uit maar betekent ook 33% betere isolatie. Daardoor is minder verwarming nodig, minder koeling, meer comfort. En op een bepaald punt kan je zelfs volstaan met luchtverwarming waardoor je je installatie heel erg fors kan vereenvoudigen.

Overigens wat het koken op gas argument betreft; het is heel prima mogelijk om daarvoor gewoon een gasfles te gebruiken :) Daar heb je geen aansluiting van 1500 euro voor nodig :+

Wat betreft ventilatie; doe jezelf een heel groot plezier en informeer jezelf over balansventilatie. Ik zou zelf nooit systeem C willen in een fatsoenlijk geisoleerde woning. Huurwoning hier (all-electric gebeuren) heeft ventilatieroosters boven de ramen samen met een Inventum Ecolution ventilatiewarmtepomp en dat is geen heel groot feest. Op dit moment komt er lucht van 5 graden naar binnen gestroomd door die roosters.

Overigens naar aanleiding van de BENG discussie eerder in dit topic ben ik wat gaan rekenen. In een eerste grove berekening kwam ik op een EPC van -0,13 voor onze woning met een BENG1 van 58 kWh/m2. Luchtdichtheid aangegeven (qv10<0,15), lineaire warmteverliezen nauwkeurig, zonwering toegevoegd, douche-WTW productspecifiek en betere balansventilatie. Daarmee kom ik, zonder verder iets aan de woning te veranderen op een EPC van -0,23 en BENG1 van 25 kWh/m2. Nauwkeurig werken in je EPC programma loont nogal (op papier anyway).

In een grove PHPP (of eigenlijk NZEB) berekening komt de BENG1 op 16 kWh/m2, de EPC software is nog niet heel geweldig geschikt voor die BENG indicatoren heb ik het idee.

Onder de 25 kWh/m2 komen is dus wel te doen. Hier RC8, zonwering, Uw 0,6, ZTA 60%, goede balansventilatie, behoorlijk wat glas op zuidoosten, niets op noordoosten (en helaas ook vrijwel niets op zuidwesten), vrijwel geen lineaire warmteverliezen, Qv10 < 0,15.

[ Voor 10% gewijzigd door bartvb op 16-02-2018 15:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NovapaX
bartvb schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 14:43:
Als je een CV-ketel gebruikt dan heeft isoleren boven de RC6 op dit moment niet heel veel nut.

Maar een CV-ketel is een aflopend ding, warmtepompen worden erg blij van een laag vermogen dat nodig is en als de salderingsregeling weg is dan is iedere kWh die minder nodig is in de winter pure winst.

Ook zijn de kosten van extra isoleren bijzonder beperkt, zeg 30 euro/m2 voor RC6, RC8 komt 33% duurder uit maar betekent ook 33% betere isolatie. Daardoor is minder verwarming nodig, minder koeling, meer comfort. En op een bepaald punt kan je zelfs volstaan met luchtverwarming waardoor je je installatie heel erg fors kan vereenvoudigen.
...
Het probleem is alleen wel dat die 33% betere isolatie maar voor een klein deel invloed heeft op je warmteverlies. (met ventilatieverliezen en vooral de ramen meegenomen is het misschien maar 5% minder warmteverlies op het totaal)
Vervolgens moet je spouw wel even een paar centimeter dikker worden, waardoor je ruimte verliest of meer muur moet gaan maken. (of je moet een ander soort materiaal pakken, maar vaak wordt dat ook weer exponentieel duurder)

Het is zeker zo dat wanneer je extreem goed isoleert enorm op de installatiekosten kunt besparen, maar dat doe je mijns inziens in de eerste plaats niet door je Rc van 6.0 naar 12.0 te verhogen (van 6 naar 8 is nog wel redelijk inderdaad), maar door een extra goed geïsoleerde voordeur en passiefhuiskozijnen met triple-glas toe te passen. En ergens is het geldpotje leeg.

Ofwel, je kijkt gewoon waar de eerstvolgende euro de meeste impact op het warmteverlies en installatiekosten heeft.

[ Voor 3% gewijzigd door NovapaX op 16-02-2018 14:59 ]

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Wat mij tegenviel is dat het vragen naar iets beters niet automatisch een antwoord opleverd waar je wat mee kunt.
Of het komt niet, of het duurt lang, of het is nietszeggend.

We zullen wel de verkeerde bouwer hebben dan wellicht.

Kan de luchtdichtheid verbeterd worden? Wat leveren jullie standaard ?
Ehh: we bouwen een goed geisoleerd huis.

Ik had er harder in moeten zitten en een waarde moeten laten opnemen. Nu te last en ik smeer het wel af met een flexibel blijvende laag overal waar het lucht kan lekken.

Wat kost 3 laags glas meer dan 2 laags glas.
Daar wcht ik nu een maand op. Heeft de kozijnenkant van het bedrijf de prijs, moet er nog een commerciele prijs van gemaakt worden. Man werkt alleen haast nooit lijkt het, (als je belt is hij er vaak niet)
Spreek je hem wordt beloofd: heb je vanavond (door de telefoon), natuurlijk niets gekregen..

Het grote voordeel is wel dat ze een voorman hebben die zijn werk uitstekend doet. Isoleer latijen onder de vloer extra etc. ("nee dat doen we anders nooit, maar jij wilt een goed geisoleerd en tocht dicht huis hebben, dus dat heb ik maar even gedaan")

Iedereen zal het wel druk hebben ?

[ Voor 4% gewijzigd door jacovn op 16-02-2018 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:24
De mensen op dit forum zijn er ook bovengemiddeld veel mee bezig. De meeste mensen willen gewoon een mooi huis en die denken echt niet na over dat pur wellicht uitdroogt over 10 jaar. Dus het is niet vreemd dat de aannemer dat niet zo uit zijn mouw schud. De vraag over triple glas is natuurlijk wel bijzonder want dat zou hij direct kunnen opvragen bij de leverancier.

Bij ons in project wil iemand energie neutraal bouwen en had daarbij helemaal uitgeplozen wat hij wilde hebben. Uitgekomen op een bouwsysteem uit Duitsland. Bijna geen aannemer hier die eraan wilde beginnen. Of ze zeiden direct af, of ze rekenden de hoofdprijs omdat ze het risico te groot vonden. Zeker in deze tijd bouwen ze liever 10x iets wat ze al 100 gebouwd hebben op hun manier dan 1x voor jou die speciale woning.

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
MrFl0ppY schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 16:30:
De vraag over triple glas is natuurlijk wel bijzonder want dat zou hij direct kunnen opvragen bij de leverancier.
Dat dacht ik ook..

Als ik online zoek zie ik dingen als:

https://www.dubbelglas-weetjes.nl/hr-glas/driedubbel-glas/

HR++ € 130 (2 laags)
HR+++ € 170 (3 laags)

Beglazing heb ik als 95 ex btw per m2 in de begroting staan.
Ik heb 43 m2 kozijnen zo te zien.

Dan is de glas component iets van 4000 euro.
De kozijnen zijn met glas 17200 euro

Het 3 laags glas kan in het kozijn, de glaslat wordt kleiner (nagevraagd bij de raam firma en ook bij de plaatser die ik bij de buren vanochtend bezig zag)

Als er dan 40 euro per m2 bij komt, dan zou het een keer 1600 euro ex btw extra moeten kosten als ik simpel reken. Dat lijkt me wel de moeite waard voor het comfort.

Ik ga het wel zien als ze een keer reageren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:30
MrFl0ppY schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 16:30:
De mensen op dit forum zijn er ook bovengemiddeld veel mee bezig.
Dat merk ik in gesprekken met die totaalbouwers inderdaad ook. Al meerdere keren opmerkingen gekregen als 'goh, dat je die term kent'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
Ofwel, je kijkt gewoon waar de eerstvolgende euro de meeste impact op het warmteverlies en installatiekosten heeft.
Zeker het belangrijkste :j Beter isoleren heeft geen zin als je b.v. je luchtdichtheid niet op orde hebt.

Ik reageerde vooral op de stelling dat isoleren boven RC6 eigenlijk geen zin heeft. Dat klopt als je dat vergelijkt met de stap van RC1,5 naar RC3 en kijkt naar de oude manier van verwarmen (gasketel met 24kW vermogen). Het plaatje wordt anders als je richting passiefhuis gaat. Daar is in totaal 2kW nodig om te verwarmen, daar is het besparen van 500W zeker de moeite.

@jacovn het heeft weinig te maken met druk zijn, meer met desinteresse en onbekendheid bij veel bouwers en bouwende partijen maar ook bij het gros van de afnemers. Zoals @MrFl0ppY ook zegt; veel mensen interesseert het niet. Bouwbesluit is prima en zelfs minder dan dat zouden ze akkoord vinden als ze maar veel m2 voor weinig kopen. Wat dat met comfort of toekomst doet is veel minder relevant. En ondertussen probeert de bouwende partij natuurlijk zijn risico's te drukken door te bouwen wat ze altijd al hebben gebouwd. Afspraken maken over luchtdichtheid zijn in 2018 nog steeds spannend.

Gelukkig zijn er ook uitzonderingen in de markt maar je moet ze zoeken :)

@jacovn in mijn ervaring is het prijsverschil tussen 2-voudig en 3-voudig nog een heel stuk minder groot, al helemaal als je kozijnen geschikt zijn voor drievoudig. Kijk b.v. eens op http://www.evofenster.com/fenster-konfigurator of https://fensternorm.com/fenster/ voor wat instant prijsvergelijking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-08 21:46

Overigens wat het koken op gas argument betreft; het is heel prima mogelijk om daarvoor gewoon een gasfles te gebruiken :) Daar heb je geen aansluiting van 1500 euro voor nodig :+

Wat betreft ventilatie; doe jezelf een heel groot plezier en informeer jezelf over balansventilatie. Ik zou zelf nooit systeem C willen in een fatsoenlijk geisoleerde woning. Huurwoning hier (all-electric gebeuren) heeft ventilatieroosters boven de ramen samen met een Inventum Ecolution ventilatiewarmtepomp en dat is geen heel groot feest. Op dit moment komt er lucht van 5 graden naar binnen gestroomd door die roosters.

Overigens naar aanleiding van de BENG discussie eerder in dit topic ben ik wat gaan rekenen. In een eerste grove berekening kwam ik op een EPC van -0,13 voor onze woning met een BENG1 van 58 kWh/m2. Luchtdichtheid aangegeven (qv10<0,15), lineaire warmteverliezen nauwkeurig, zonwering toegevoegd, douche-WTW productspecifiek en betere balansventilatie. Daarmee kom ik, zonder verder iets aan de woning te veranderen op een EPC van -0,23 en BENG1 van 25 kWh/m2. Nauwkeurig werken in je EPC programma loont nogal (op papier anyway).

In een grove PHPP (of eigenlijk NZEB) berekening komt de BENG1 op 16 kWh/m2, de EPC software is nog niet heel geweldig geschikt voor die BENG indicatoren heb ik het idee.

Onder de 25 kWh/m2 komen is dus wel te doen. Hier RC8, zonwering, Uw 0,6, ZTA 60%, goede balansventilatie, behoorlijk wat glas op zuidoosten, niets op noordoosten (en helaas ook vrijwel niets op zuidwesten), vrijwel geen lineaire warmteverliezen, Qv10 < 0,15.
Moet je zo ongeveer een raamloos huis hebben met RC8 anders heb je wel degelijk issues met koeling, of nog een keertje extra €€€ aftikken voor b.v. screens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
igens naar aanleiding van de BENG discussie eerder in dit topic ben ik wat gaan rekenen. In een eerste grove berekening kwam ik op een EPC van -0,13 voor onze woning met een BENG1 van 58 kWh/m2. Luchtdichtheid aangegeven (qv10<0,15), lineaire warmteverliezen nauwkeurig, zonwering toegevoegd, douche-WTW productspecifiek en betere balansventilatie. Daarmee kom ik, zonder verder iets aan de woning te veranderen op een EPC van -0,23 en BENG1 van 25 kWh/m2. Nauwkeurig werken in je EPC programma loont nogal (op papier anyway).

Hoe kom jij aan een qv;10 van 0.15 ?
Veel afgeplakt of gesmeerd ?

Ze rekenen veelal nu met 0.6 (onze EPC) of zelfs 0.63 (onze WVB)
Als je naar 0.15 zakt heb je zo paar kW warmtebron minder nodig lijkt me,

zoeken :)
@jacovn in mijn ervaring is het prijsverschil tussen 2-voudig en 3-voudig nog een heel stuk minder groot, al helemaal als je kozijnen geschikt zijn voor drievoudig. Kijk b.v. eens op http://www.evofenster.com/fenster-konfigurator of https://fensternorm.com/fenster/ voor wat instant prijsvergelijking.
Dat is daar iets van 13€ voor een basismaat raam, van 230€ naar 243€, dat is 5.5% of zo.

[ Voor 14% gewijzigd door jacovn op 16-02-2018 19:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
@LittleTycoon Raamloos is onze woning niet, zoals ik zei; dat is met zonwering (plan nu = buitenjaloezieën).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/X0VHThPlRGeybyfU6jxbmgx9/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/YneDEcgNUk0sikqx3NeLlqJJ/thumb.jpg

Een woning bouwen met relatief veel glas en isolatie zonder zonwering lijkt mij bijzonder oncomfortabel. Voor de BENG1 mag je het teveel aan zon overigens niet zomaar wegkoelen voor zover ik weet. Als je dat al zou lukken. In de zomer komt er echt een enorme bak warmte binnen als er geen beschaduwing van je ramen is.

@jacovn Een Qv,10 < 0.15 is geen rocketscience. Het is vooral een kwestie van zorgvuldig werken tijdens het bouwen en er van te voren een beetje over nadenken. Vorige woning (2012) was standaard traditioneel jaren-30 stijl, aannemer heeft daar ook met vrij veel gemak die 0.15 dm3/s.m2 gehaald.

Die 0,15 is luchtdichtheidklasse 3, zie o.a.:
https://www.nieman.nl/vak.../eisen-luchtdicht-bouwen/

Met kalkzandsteen is dat niet heel moeilijk te halen, houtskelet heeft wat meer aandacht (en folie en tape) nodig maar met wat compriband bij je kozijnen en nadenken over je dakaansluiting kom je een heel eind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjembecks
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 17-09 10:13
Ik werk bij een aannemer en wij hebben pas de proef op de som genomen en een blowerdoor test uitgevoerd op een standaard woning rijwoning wat was er gedaan:
-Ramen rondom pur isolatie 3cm rondom stelkozijn vrij gehouden en vol gepurd met flexibel blijvende pur.
-Houten kozijnen met dubbele kierdichting
-Behang klaar opgeleverd
-Achitrave rondom de kozijnen
-Overige kieren afgepeur met flexibel blijvende pur

Wij haalde hier mee een Qv10 van 0.42, grootste "lek" zat bij de dakvoet.
Kortom je hoeft niet hele gekke dingen te doen om de Qv laag te houden, goede instructie op de bouwplaats hoe te isoleren is veel belangrijker.

Betreft de Rc discussie, tot Rc 6 is het financieel interessant, daarboven kun je veel beter het glas aanpakken naar Triple glas. Rc waarde van HR++ glas is rond de 1.0 hier valt dus veel te winnen.
Echter houten kozijnen met triple glas van geven veel fabrikanten geen garantie op omdat de scharnieren dat niet heel leuk vinden, daarom zijn aannemers niet zo gelukkig met triple glas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Ik zag vanmorgen de bg raampartij naar de tuin bij de buren geinstalleerd worden.
Er zitten stelkozijnen met van die flappen in. Ik neem aan dat ze die flappen afgekit of geplakt hebben om het daar luchtdicht te maken.
Het kunstof kozijn werd echter zonder compriband of wat dan ook op het stelkozijn geschroefd

Wordt daar dan gewoon pur op gespoten om de ruimte tussen muur en kozijn op te vullen zodat het (houten) stelkozijn niet aan de elementen bloot gesteld wordt ?

De binnenkant komt er blijkbaar een afwerklat over.

Erg lucht dicht zag het er zo niet uit, zal nog maar eens gaan kijken als ze het verder afwerken.

Ik ben zelf van plan om alle overgangen waar luchtlek mogelijk is maar af te smeren met blowerproof liquid. Dan heb ik in ieder geval mijn best gedaan om niet in een tochthok te komen..

[ Voor 13% gewijzigd door jacovn op 16-02-2018 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
jacovn schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 21:20:
Ik zag vanmorgen de bg raampartij naar de tuin bij de buren geinstalleerd worden.
Er zitten stelkozijnen met van die flappen in. Ik neem aan dat ze die flappen afgekit of geplakt hebben om het daar luchtdicht te maken.
Het kunstof kozijn werd echter zonder compriband of wat dan ook op het stelkozijn geschroefd

Wordt daar dan gewoon pur op gespoten om de ruimte tussen muur en kozijn op te vullen zodat het (houten) stelkozijn niet aan de elementen bloot gesteld wordt ?

De binnenkant komt er blijkbaar een afwerklat over.

Erg lucht dicht zag het er zo niet uit, zal nog maar eens gaan kijken als ze het verder afwerken.

Ik ben zelf van plan om alle overgangen waar luchtlek mogelijk is maar af te smeren met blowerproof liquid. Dan heb ik in ieder geval mijn best gedaan om niet in een tochthok te komen..
Die cm wordt gewoon volgepurd. En dat is ook geen probleem. Pur en pir zijn goede isolatie materialen. Een dikke secuur aangebrachte purlaag isoleert beter dan het raam dat ernaast zit.

Met gestrekt been.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:13
RUFFNECK schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 09:40:
[...]

@Grolsch Ik heb ze hier vandaan: https://www.haag-planten....houdende-haag/beukenhaag/

Dubbele rij heeft hier zo’n 25-30cm in gebruik.

[ Voor 3% gewijzigd door Niek_ op 17-02-2018 00:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mistaoutlaw
  • Laatst online: 19-03 14:47
Heeft iemand nog tips voor een goede gietvloer leverancier in de regio Rotterdam?
Die paar bekenden van mij die een gietvloer hebben laten leggen zijn negatief over hun leverancier en zouden die niet aanraden.
Of niet netjes gelegd en dan niks meer gehoord, of dat ze tot 2-3 opnieuw moesten komen om alles overnieuw te doen.

Vandaar even mijn hulpvraag hier.

[ Voor 4% gewijzigd door mistaoutlaw op 17-02-2018 08:04 ]

I was born intelligent - education ruined me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandijkmc1980
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17-09 07:41
Beste tweakers,

We zijn op de Veluwe een zogenaamde notariswoning aan het bouwen. Nu zijn we zover in het bouwproces dat de 6 dakkapellen zijn geplaatst en de pannen zijn gelegd.

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/2jewwwl.jpg

Nu hebben echter de aannemer en de installateur een verschil van inzicht hoe de HWA uitgevoerd dient te worden. De aannemer wil het hemelwater laten afvoeren via de verholen goten aan de zijkanten van de dakkapel, terwijl de installateur aangeeft dat deze niet genoeg capaciteit hebben en het beter is om dit via een spuwer op de pannen te laten lopen.

Vanuit het aanzicht is het natuurlijk mooier om geen spuwer in het zicht te hebben, maar als dit lekkage veroorzaakt moeten we hier denk ik toch voor kiezen.

Wat is jullie ervaring met verholen goten en dakkapellen?

[ Voor 3% gewijzigd door vandijkmc1980 op 17-02-2018 08:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• falconz
  • Laatst online: 07-09 06:17
vandijkmc1980 schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 08:48:
Mooie hut! Op mijn vorige woning had ik een dakkapel van 3meter (meer water dan bij jou) met verholen goten aan beide zijden. Heeft in de 7 jaar dat ik er gewoond heb nooit problemen gegeven. Als het goed is ligt er ook nog eens een dampopen folie op je dakbeschot dus mocht het zo hard regenen dat voor die ene keer het water niet allemaal over het gootje loopt, dan komt het alsnog probleemloos in je horizontale goot terecht. Ik denk echter dat verholen goten meer werk voor de installateur betekent, dus ik snap dat hij de makkelijke optie kiest. Geen afspraken in je bestek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dezz
  • Laatst online: 16-09 22:54

Dezz

Dezz's Insomnia

Ik ben benieuwd wat iedereen hier gemiddeld aan kosten voor bouwstroom heeft gehad. Bij onze woning zijn ze sinds oktober aan het bouwen en tot op heden is er al voor 2000 euro aan kosten gemaakt en daar ben ik toch behoorlijk van geschrokken. Vandaar dat ik graag hoor of dit een beetje gemiddeld is :)

Mooi wordt het wel overigens!

Beam Me Up!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 16-09 13:49
Dezz schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 09:48:
Ik ben benieuwd wat iedereen hier gemiddeld aan kosten voor bouwstroom heeft gehad. Bij onze woning zijn ze sinds oktober aan het bouwen en tot op heden is er al voor 2000 euro aan kosten gemaakt en daar ben ik toch behoorlijk van geschrokken. Vandaar dat ik graag hoor of dit een beetje gemiddeld is :)

9500 kWh bij ons. Meeste gebruikt gedurende het drogen en verwarmen van de woning. Dat ging met een 11 kW en 5 kW unit en dus heel hard per dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gakkethijs
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14-07 13:37

gakkethijs

niks

vandijkmc1980 schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 08:48:
Beste tweakers,

We zijn op de Veluwe een zogenaamde notariswoning aan het bouwen. Nu zijn we zover in het bouwproces dat de 6 dakkapellen zijn geplaatst en de pannen zijn gelegd.

[afbeelding]

Nu hebben echter de aannemer en de installateur een verschil van inzicht hoe de HWA uitgevoerd dient te worden. De aannemer wil het hemelwater laten afvoeren via de verholen goten aan de zijkanten van de dakkapel, terwijl de installateur aangeeft dat deze niet genoeg capaciteit hebben en het beter is om dit via een spuwer op de pannen te laten lopen.

Vanuit het aanzicht is het natuurlijk mooier om geen spuwer in het zicht te hebben, maar als dit lekkage veroorzaakt moeten we hier denk ik toch voor kiezen.

Je zou zelf een berekening kunnen maken.

http://www.nedzink.com/nl...berekening-hwa-capaciteit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-edge
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16-09 14:31
Dezz schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 09:48:

Ben het ook aan het monitoren. €2000 is wel heel veel zeg.
Hier gaat op een dag dat er gemetseld word zo'n €7 verbruikt worden (handig, die slimme meter in de bouwkast). Nu word de kraan (krachtstroom) nog niet zoveel gebruikt. Wellicht dat het dan een stuk harder gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Moeten jullie dan de bouwstroom zelf betalen?
Ik heb alleen iets gespecificeerd staan als aansluiting voor 26 weken en daar een bedrag bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dezz
  • Laatst online: 16-09 22:54

Dezz

Dezz's Insomnia

Wij moeten de bouwstroom inderdaad zelf betalen, daar hebben we ook zelf voor gekozen. Ik ben daarom wel benieuwd wat voor bedrag er geraamd is voor 26 weken bouwstroom bij jullie.

Beam Me Up!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rspoe
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 28-08 08:23
Ik ben bezig met een hypotheek via ABN AMRO. Daar krijg je een rentekorting voor energie zuinige woningen.

Nu moet ik een garantieverklaring aanleveren: "De geldnemer dient ten aanzien van de energieprestatie een garantie van van minimaal 10 jaar te overleggern van {kavel}"

Heeft iemand van jullie hier ervaring meem, ivm met zelfbouw? Ik heb namelijk een voorbeeld gezien van een garantieverklaring, maar dat is vanuit een aannemer.

ABN AMRO verwijst me door naar mijn hypotheekadviseur. Maar die weet ook niet hoe dit werkt aangezien dit iets nieuws is. Raar allemaal.

Dus in het kort: Hoe kan ik een energieprestatie garantieverklaring regelen als ik geen aannemer heb maar alleen losse onderaannemers? Tbv de hypotheek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mistaoutlaw
rspoe schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 10:40:
Ik ben bezig met een hypotheek via ABN AMRO. Daar krijg je een rentekorting voor energie zuinige woningen.

Nu moet ik een garantieverklaring aanleveren: "De geldnemer dient ten aanzien van de energieprestatie een garantie van van minimaal 10 jaar te overleggern van {kavel}"

Heeft iemand van jullie hier ervaring meem, ivm met zelfbouw? Ik heb namelijk een voorbeeld gezien van een garantieverklaring, maar dat is vanuit een aannemer.

ABN AMRO verwijst me door naar mijn hypotheekadviseur. Maar die weet ook niet hoe dit werkt aangezien dit iets nieuws is. Raar allemaal.

Dus in het kort: Hoe kan ik een energieprestatie garantieverklaring regelen als ik geen aannemer heb maar alleen losse onderaannemers? Tbv de hypotheek.
Grote onzin en willekeur.
Wij hebben die korting ook hebben daarvoor nooit zoiets moeten overleggen.
Wat een slechte zaak weer.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mistaoutlaw
Dezz schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 10:40:
Wij moeten de bouwstroom inderdaad zelf betalen, daar hebben we ook zelf voor gekozen. Ik ben daarom wel benieuwd wat voor bedrag er geraamd is voor 26 weken bouwstroom bij jullie.
0 euro....!
Vergeten te begroten dus goed dat ik er even aan herinnerd word.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Dezz schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 10:40:
Ik heb bij ons de rekening gezien die eigenlijk voor de aannemer was, verbruik 2,5 K volgens mij, gelukkig niet zelf hoeven te betalen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TLer
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22:49
Stiekem denk ik dat je die uiteindelijk wel zelf heb betaald. Dat zijn kosten die ze best redelijk op voorhand kunnen inschatten lijkt mij. Die zit dus ergens verwerkt in de totale kosten.

Tot op heden hebben wij 11 kWh verbruikt, dus dat valt wel mee. We bouwen ook met HSB dus geen grote drogers die extreem veel kunnen gebruiken.

[ Voor 28% gewijzigd door TLer op 17-02-2018 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
Hier ook 2500 euro begroot voor bouwstroom (excl bouwkast, die heb ik via marktplaats gekocht).

Pagina: 1 ... 36 ... 272 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.

Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic