Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 35 ... 272 Laatste
Acties:
  • 2.621.174 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 06:38
Ben er zelf nog niet over uit waar ik de netwerkaansluitingen onder wil brengen. Een aparte kast naast de meterkast of een patchkast in de technische ruimte waar de WP komt te staan.

Hoe warm wordt het in zo'n technische ruimte?

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:30
Die bouwers kiezen dus voor de veilige route om discussie te voorkomen. Is natuurlijk ook wel wat voor te zeggen. Typisch trouwens dat er zo te zien alleen normen zijn voor de meterkasten inclusief gas of warmte, maar niet voor kasten met alleen elektra en water (terwijl dat toch op vrij korte termijn de norm zal zijn voor nieuwbouw)

Ik denk dat ik inderdaad netwerkaansluitingen maar laat samenbrengen op zolder. Daar komt vermoedelijk toch ook een serverruimte(tje) en dat ontlast de MK weer wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:12
Als je geen gas hebt zou je dan toch aan de voorgeschreven maat zitten (in de boven gelinkte PDF)

Water van 0 - 350 mm
Gas van 350 - 900 mm
Electra van 900 - 1600 mm

Zou je dan electra lager mogen laten beginnen ?

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
@jacovn Goede vraag. Kan me voorstellen dat je een buffer- cq. overgangszone wilt tussen water en elektra.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aikink
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 06:31
Geinig, we zitten nu met dezelfde vragen. Onze meterkast is ook een tikkie groter dan de minimale maten, vooral omdat de toe- en afvoerbuizen (in een ø110 mantelbuis) van de warmtepomp hier ook in binnenkomen, maar zo her en der horen we ook dat een netbeheerder daar niet blij mee is. We wachten de schouw af, als het dan spaak loopt kunnen we nog redelijk simpel een koof timmeren waar het overige leidingwerk achter verscholen zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:06
Joris748 schreef op maandag 5 februari 2018 @ 11:15:
@jacovn Goede vraag. Kan me voorstellen dat je een buffer- cq. overgangszone wilt tussen water en elektra.
Als er wat mis gaat met de waterleiding in de meterkast dan maakt een paar cm'er verschil in de hoogte van de elektro echt niet uit, het water spuit toch alle kanten op.

Volgens mij is het gedoe over de maximale maat een hardnekkig spookverhaal, het is hier ook niet de eerste keer dat het langsgekomen is, terwijl ik er nog nooit bewijs voor heb gezien. Is er hier iemand waar ze de nuts aansluitingen niet wilde doen, omdat de kast te groot was?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Joris748 schreef op maandag 5 februari 2018 @ 11:15:
Jawel, mee eens maar ik wil graag wat meters in de electra kast en dan zou je het meest simple een rij extra kunnen nemen, dan kan er potentieel voor elke groep een meter tussen.

Maar dan heb je 4 rijen nodig, neem ik een hager vision als voorbeeld. De 3 rij versie is met buisinvoer al 695 mm hoog, Koppel je daar nog een keer een 220 mm deel aan kom je al aardig aan de limiet..
Nu zal dat buis deel wel erboven mogen dus het moet wel kunnen denk ik.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16-09 14:02
aikink schreef op maandag 5 februari 2018 @ 11:23:
Geinig, we zitten nu met dezelfde vragen. Onze meterkast is ook een tikkie groter dan de minimale maten, vooral omdat de toe- en afvoerbuizen (in een ø110 mantelbuis) van de warmtepomp hier ook in binnenkomen, maar zo her en der horen we ook dat een netbeheerder daar niet blij mee is. We wachten de schouw af, als het dan spaak loopt kunnen we nog redelijk simpel een koof timmeren waar het overige leidingwerk achter verscholen zit.
Ik heb hier ook een koof. Leidingen van WTW zitten in de zijwand van de meterkast. Wordt dichtgetimmerd.

Hier is de rietdekker klaar:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/MXcDLP6mHLsmIG6lcgiUqPLu/full.jpg

Zal straks eens kijken naar een betere foto.

[ Voor 11% gewijzigd door Artbij op 05-02-2018 11:52 ]

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Road-runner83 schreef op maandag 5 februari 2018 @ 09:10:
@the-edge Lachuh met zo'n drone! Mag dat eigenlijk zomaar? Nu staan de buren er niet goed op maar kan me voorstellen dat ze dit liever niet in hartje zomer hebben ;)
the-edge schreef op maandag 5 februari 2018 @ 09:14:
offtopic:
Het mag wel, maar natuurlijk met respect voor iedereen. In de zomer zal ik daar inderdaad niet zo hoog vliegen. Het is bewust dat de buren er niet goed opstaan ;)
Nee, je vliegt hier over 'aaneengesloten bebouwing' en dat mag niet.
Daarnaast heb je - afhankelijk van waar je woont/vliegt - ook eventueel nog no-fly zones.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• mistaoutlaw
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19-03 14:47
@the-edge @Artbij

Cool!!

Hierbij mijn poging tot een timelapse....
[YouTube: https://youtu.be/HLGBRqMFrj8]
Tot vorige week waren er wat tegenslagen met de camera (statief trilde, storm, etc).
Maar vanaf deze week heb ik goede hoop op een onafgebroken timelapse :-)

@Rtificial thanks nog :-)

[ Voor 25% gewijzigd door mistaoutlaw op 05-02-2018 13:22 ]

I was born intelligent - education ruined me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06:37
@mistaoutlaw echt een supergaaf filmpje!!

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
De resultaten van de grondsondering zijn binnen en blijkbaar is de grond van niet zo'n denderende kwaliteit waardoor er niet met sleuffunderingen gewerkt kan worden. Men adviseert om het huis te bouwen op een algemene funderingsplaat.

Nu heb ik geen kaas gegeten van funderingen en hoewel google mij al wat verder heeft geholpen wil ik het hier ook nog eens vragen: wat zijn de grootste voor- en nadelen van deze methode? Wat zijn de alternatieven? Het gaat om een halfopen bebouwing waarbij de buur zijn huis al staat. Deze is overigens wel met gewone sleuffunderingen gezet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bartvb
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 08-09 13:47
jacovn schreef op maandag 5 februari 2018 @ 11:06:
Als je geen gas hebt zou je dan toch aan de voorgeschreven maat zitten (in de boven gelinkte PDF)
Officieel zit je daaraan vast idd. Ook al is er 0 kans op stadsverwarming of gas. Recent ging het hier ook over in het KNX topic.

Als je geluk hebt is er wel iets te regelen met de monteur die aan komt sluiten maar officieel niet dus :\ Gaat hier behoorlijk wat loze ruimte geven helaas.

@Artbij ziet er goed uit!

En de anderen; ook veel dank voor de update foto's en filmpjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-09 12:56
Dan gebruik je die loze ruimte gewoon waar hij officieel niet voor bedoeld is: opslag van doosjes enzo, of plaatsen van andere apparatuur.

Dus niet vóór je groepenkast, maar eronder, waar anders je gasmeter zou zitten. Eventueel met een (onbrandbaar) gipsvezelplaatje tussen je 'misbruik' en de groepenkast.

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rtificial
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-12-2024

Rtificial

as fake as can be

mistaoutlaw schreef op maandag 5 februari 2018 @ 13:20:
@the-edge @Artbij

Cool!!

[video]
Tot vorige week waren er wat tegenslagen met de camera (statief trilde, storm, etc).

Super! Mooi vergezicht voor timelapse! O+

"Don't blow out my candle if you want yours to shine brighter..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 23:04
.

[ Voor 173% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 18:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NDF82
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-09 20:55

NDF82

Doomed Space Marine

Artbij schreef op maandag 5 februari 2018 @ 11:35:
[...]

Hier is de rietdekker klaar:

[afbeelding]

Zal straks eens kijken naar een betere foto.
Mooi hoor! Zijn je schoorstenen functioneel?

Pentium 233MHz MMX + Diamond Monster 3D 3DFX Voodoo II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 17-09 07:42
Admiral Freebee schreef op maandag 5 februari 2018 @ 14:01:
De resultaten van de grondsondering zijn binnen en blijkbaar is de grond van niet zo'n denderende kwaliteit waardoor er niet met sleuffunderingen gewerkt kan worden. Men adviseert om het huis te bouwen op een algemene funderingsplaat.

Nu heb ik geen kaas gegeten van funderingen en hoewel google mij al wat verder heeft geholpen wil ik het hier ook nog eens vragen: wat zijn de grootste voor- en nadelen van deze methode? Wat zijn de alternatieven? Het gaat om een halfopen bebouwing waarbij de buur zijn huis al staat. Deze is overigens wel met gewone sleuffunderingen gezet.
Funderingen zijn eigenlijk vooral een kosten post. Dus die probeert men laag te houden.
Bij een sleuf fundering is er alleen fundering t.p.v. de bouwmuren en gevels aanwezig. Bij een plaat fundering wordt de belasting van het huis d.m.v. een betonplaat over een groter oppervlag gespreid. Deze plaat is dan ook vaak direct de bgg vloer. Het is meer materiaal, en dus duurder dan een sleuf fundering. Ook heb je dan dus geen kruipruimte meer. Je kan de plaat ook dieper laten leggen, maar dan moet je bovenop de plaat, ook nog een bgg vloer kopen.
Dat iets bij de buren wel is gedaan betekend niet automatisch dat het kan. Wellicht is daar minder goed gekeken.

Bij 2 funderingen op staal, in elkaars invloedsgebied in matige grond krijg ik overigens geen warme gevoelens. Wellicht wil men liever niet naast de bestaande fundering diep graven. Hoe ver zit die fundering bij jouw huis vandaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Admiral Freebee schreef op maandag 5 februari 2018 @ 14:01:

Je zit dus niet op het zand.

Een "funderingsplaat" lijkt mij niet ideaal.
Voor een licht bijgebouw lijkt het me niet zo spannend.

Maar bij een zwaar huis zou het me niet verbazen dat als de grond inklinkt en/of door wijzigingen in het grondwaterpeil het huis op den duur zakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
NDF82 schreef op maandag 5 februari 2018 @ 19:40:
[...]

Mooi hoor! Zijn je schoorstenen functioneel?
Nee, alleen voor de looks.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankwopereis
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:41

frankwopereis

Eerst denken, dan doen

mistaoutlaw schreef op maandag 5 februari 2018 @ 13:20:
@the-edge @Artbij

Cool!!

[video]

Gaaf zo’n timelapse. Gaat af en toe wel erg snel haha.

PC 2x27", 9850X3D, x870, 5070TI, 64GB | Sonos | HomeAssistant | Samsung TV's & mobiel | Speciaalbier, wijn & likeur | doet Hardlopen & Fitness | kijkt Voetbal, F1 | Koken & BBQ | Kamperen & vliegen | informatieanalist in ziekenhuis | EHBO'er Rode Kruis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
@Admiral Freebee
Aanvullend op de anderen. Ook voor een funderingsplaat heb je in principe een zandpakket nodig, in elk geval voor een huis. Ik begrijp de situatie dus niet zo goed.

Als de zandlaag te diep ligt om direct op te funderen maar nog niet zo diep dat je daar palen gaat toepassen heb je normaal gesproken twee alternatieven. De eerste is een "grondverbetering" wat inhoudt dat je de slechte grond vervangt door zand. Dat kan in de papieren lopen en als je teveel zand moet vervangen heb je vervolgens ook nog een zogenaamde fundering op "putten". Dat zijn in feite ronde gaten in de grond die je vult met beton waar je (net als bij palen) funderingsbalken op aanbrengt.

Ik zou eens goed informeren bij de constructeur hoe het nu precies zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mistaoutlaw
frankwopereis schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 06:14:
[...]

Gaaf zo’n timelapse. Gaat af en toe wel erg snel haha.
Ja klopt... Cam staat op 1 foto elke 5 minuten.
Anders wordt het totale filmpje veel te lang.
Echter, als ik de camera op afstand zou kunnen bedienen zou ik af en toe de cam op 1 foto per minuut zetten...
Voor de meest interessante stukjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-edge
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16-09 14:31
Wel gaaf hoor @mistaoutlaw (y)
Hier nu even geen metselaars, het is te koud, althans, de nachten. Men is bang dat de specie kapot vriest in de nacht.

Gelukkig is er voor volgende week wat warmer weer voorspeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
the-edge schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 19:40:
Hier nu even geen metselaars, het is te koud, althans, de nachten. Men is bang dat de specie kapot vriest in de nacht.

Gelukkig is er voor volgende week wat warmer weer voorspeld.
Hier wordt ook niet verder gelijmd, ook te koud.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• iLLEVAiHCAM
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-08 11:10

iLLEVAiHCAM

Zo niet, dan toch.. .

Zoals jullie laatst konden lezen hopen wij voor 31 maart de hypotheek rond te hebben. Inmiddels zijn we al weer geruime tijd bezig met het ontwerpen van onze woning en dienen op korte termijn de vergunningsaanvraag in. We wilden vooral een lichte en ruimtelijke woning. Ik heb lopen rommelen in de tekeningen van de architect, dus het ziet er ietwat smoezelig uit. ;)

Overzicht woning

Wat uitleg:
• De woning van 6,5 bij 16,5 is gesitueerd op een N-Z kavel van 17,5 bij 60 met de tuin op het zuiden.
• De woning wordt met het staalbouwconcept gebouwd, waardoor er een bouwtijd is van ongeveer 4-5 maanden. Daarnaast hebben we geen vensterbanken, omdat de ramen van vloer tot plafond zijn. Ook hebben we geen dakgoten en daar wordt de minimalist in mij blij van! ;)
• Op de eerste verdieping willen we graag nog een sauna in de badkamer en tussenverdiepingen op de kinderslaapkamers. Maar daar moeten we waarschijnlijk nog wel een paar jaar voor moeten sparen.
• Op de begane grond willen we graag een houtkachel. De schoorsteen daarvoor loopt dan door de sauna er boven.
• We willen graag nog een waskoker van de badkamer op de eerste verdieping naar de wasruimte op de begane grond.
• De ramen op de kinderslaapkamers waren eerst nogal klein. Als reminder heb ik ze hier heeeel erg groot getekend, maar ik weet niet hoe groot ze uiteindelijk worden.
• We lopen tegen de grenzen van ons budget aan en hebben de garage daarom terug moeten brengen tot een bijgebouw (en misschien vervalt die zelfs helemaal).

Er is nog gelegenheid dingen te wijzigen en ik kijk dan ook uit naar jullie feedback!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Zo te zien heb of komen er drie kinderen.
Ik zou dan op de eerste verdieping het toilet apart maken, zodat die gebruikt kan worden als de badkamer bezet is.
En op de begane grond zou ik het toilet wat breder maken, dat bankje is alleen maar sier en een breder toilet is toch wel fijn imo.

En als het budget een beetje krap is zou je inderdaad de garage later ooit eens kunnen toevoegen.

[ Voor 16% gewijzigd door Ernemmer op 06-02-2018 22:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochemd13
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 17-09 16:44
Gaaf huis! Paar dingen
Ik zou het bijgebouw niet laten vervallen, want met 2/3 kinderen heb je natuurlijk ook fietsen. Of je zet ergens anders een schuurtje neer.
En waarom staan de wasmachine en de droger in de zithoek? Toch wel de laatste plek waar je die zou willen, of zie ik dat verkeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
iLLEVAiHCAM schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 21:32:
Zoals jullie laatst konden lezen hopen wij voor 31 maart de hypotheek rond te hebben. Inmiddels zijn we al weer geruime tijd bezig met het ontwerpen van onze woning en dienen op korte termijn de vergunningsaanvraag in. We wilden vooral een lichte en ruimtelijke woning. Ik heb lopen rommelen in de tekeningen van de architect, dus het ziet er ietwat smoezelig uit. ;)

[afbeelding]

Wat uitleg:
• De woning van 6,5 bij 16,5 is gesitueerd op een N-Z kavel van 17,5 bij 60 met de tuin op het zuiden.
• De woning wordt met het staalbouwconcept gebouwd, waardoor er een bouwtijd is van ongeveer 4-5 maanden. Daarnaast hebben we geen vensterbanken, omdat de ramen van vloer tot plafond zijn. Ook hebben we geen dakgoten en daar wordt de minimalist in mij blij van! ;)
• Op de eerste verdieping willen we graag nog een sauna in de badkamer en tussenverdiepingen op de kinderslaapkamers. Maar daar moeten we waarschijnlijk nog wel een paar jaar voor moeten sparen.
• Op de begane grond willen we graag een houtkachel. De schoorsteen daarvoor loopt dan door de sauna er boven.
• We willen graag nog een waskoker van de badkamer op de eerste verdieping naar de wasruimte op de begane grond.
• De ramen op de kinderslaapkamers waren eerst nogal klein. Als reminder heb ik ze hier heeeel erg groot getekend, maar ik weet niet hoe groot ze uiteindelijk worden.
• We lopen tegen de grenzen van ons budget aan en hebben de garage daarom terug moeten brengen tot een bijgebouw (en misschien vervalt die zelfs helemaal).

Er is nog gelegenheid dingen te wijzigen en ik kijk dan ook uit naar jullie feedback!
Haha, zo'n huis gaan bouwen en dan jezelf een minimalist noemen _/-\o_ .

Mooi huis, maar zou alleen maar zulke ramen doen als ik zeker weet dat er nooit achterburen komen.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
D-e-n schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 06:38:
@Admiral Freebee
Aanvullend op de anderen. Ook voor een funderingsplaat heb je in principe een zandpakket nodig, in elk geval voor een huis. Ik begrijp de situatie dus niet zo goed.

Als de zandlaag te diep ligt om direct op te funderen maar nog niet zo diep dat je daar palen gaat toepassen heb je normaal gesproken twee alternatieven. De eerste is een "grondverbetering" wat inhoudt dat je de slechte grond vervangt door zand. Dat kan in de papieren lopen en als je teveel zand moet vervangen heb je vervolgens ook nog een zogenaamde fundering op "putten". Dat zijn in feite ronde gaten in de grond die je vult met beton waar je (net als bij palen) funderingsbalken op aanbrengt.

Ik zou eens goed informeren bij de constructeur hoe het nu precies zit.
Dit is wat er staat in het rapport dat we ontvangen hebben:
Gezien de beperkte draagkracht van de grond en de constructie die erbovenop komt kan hier een algemene funderingsplaat, verstevigd met verstijvingsribben overwogen worden.

Bij een aanzet op maaiveldhoogte dient de belasting te worden beperkt tot 0.300 kg/cm².

Bovendien raden we aan de bovenliggende lagen te vervangen door aangedamd gestabiliseerd zand en bij de afgraving dient men na te gaan dat alle lagen worden weggenomen die organische of opgevoerde materialen
bevatten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sturgeon22
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 21:38

[afbeelding]

Wat uitleg:

Wordt dit ook een stalen woning van Hanse Staalbouw (www.stalenwoning.nl). Anders zou je daar misschien ook eens kunnen praten en kijken hoe zich dat qua prijs verhoudt ten opzichte van je huidige plannen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
Admiral Freebee schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 08:23:
[...]
Dit is wat er staat in het rapport dat we ontvangen hebben:
Bovendien raden we aan de bovenliggende lagen te vervangen door aangedamd gestabiliseerd zand en bij de afgraving dient men na te gaan dat alle lagen worden weggenomen die organische of opgevoerde materialen
bevatten.
Dat is dus inderdaad een grondverbetering. Je vervangt de slechte grond.
Bij een aanzet op maaiveldhoogte dient de belasting te worden beperkt tot 0.300 kg/cm².
En belangrijk: een maximaal gewicht/belasting die moet worden aangehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrogeR
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 05-06-2024
D-e-n schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 09:37:
[...]

[...]

Dat is dus inderdaad een grondverbetering. Je vervangt de slechte grond.

[...]

En belangrijk: een maximaal gewicht/belasting die moet worden aangehouden
En die belasting is zo omgerekend 30 kN/m². Dat kan werken bij een los bijgebouwtje als een lichte garage, maar voor een woning met meerdere bouwlagen is dan een hele stijve funderingsplaat nodig om de belasting uit de bovenbouw tot deze lage waarde te spreiden.

In de meeste gevallen dat een volledige woning op staal gefundeerd wordt is toch wel een draagkracht van +/- 60-80 kN/m² aanwezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
@DrogeR
Door geen steen/beton en enkel HSB en bijvoorbeeld alleen lichte gevelbeplating toe te passen kun je nog wel wat doen wellicht. Maar dat is wel een beperking in het ontwerp.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• roelvandew
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 10-05 17:30
Hierbij de (nog niet definitieve) timelapse van de bouw van onze woning :)

[Video: https://photos.google.com/share/AF1QipNAkKHwm_Ym-MGhyWoBFRvbCq5prcsZI1aXkAI5XviC-7guoL6jBXHMtLbUISmn2g/photo/AF1QipM8fSBG6XwH9NOvyNrWaR3f4PjGVYf5u5PwsZD4?key=d3UwOVV4dkNKYmE0T2l0QnJ1dnZiRVkxNHQyU0Z3]

Met foto van de achterkant van de woning hoe het er nu bij staat:

Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/ycnW9Bc8tIQrrBN5UHrzNUsKQQLPWwju78nk6rOimiE7a32NXXSbFrZUncOk_uwQZVLcKVuHnZz3w-Xvcdq6UdZ6wl7MyYzEkemsLqeN5i9HX_zGhRrF7C50E2svuxxQiQ1htZZHqSmz6XtumlIoTIwTnzENfs0ntRv6cZ-0YApkXutqo3EWoxkMwuWDwCUQrs0i1X6XrKpXlxGxU-WkS122hw4xAI4mT6rtBHg5JO9aDvPeFEm9UcgGceI5e6N3c3Y-B7aVe7Ay3-k9WIISqUFCj78MLRSI4_AHASlHX5zDhsZGLA9cFS9aGkYejFkJUvdfBtgLOb4FUF2_SCXb2nsfsCHO_goWwtg2uFXZqymJtAaGCwhrnWX6YSO0Uk_54JeWn6YvxAhJpYOJM5W29pwVhbmRBPO3xtGv0MejAnRbLVcvQCYOXtrUmSqOTU62zqZM_h5HTLjLZkK7EOENv1Qi29RYSl1Y4WBlZP_Jus9ykTR5yuwT9BsTMGUDeSDxSJW5Vrxy6bN2EkykXmc09prY2mBSmW0xj2uCJSrFP4ohi8sI3b9Uq2LyacsEThMxGVOsZ7KER7aX38JNKBTgtoANf4PykdZQvdwqhMU9=w1266-h949-no

PS. vanuit google photo's kan ik de video volgens mij niet direct showen hier, mocht dat wel lukken, laat maar ff weten hoe dat moet ;-)

[ Voor 65% gewijzigd door roelvandew op 07-02-2018 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mistaoutlaw

[afbeelding]

Wat uitleg:

Wat een mooi ontwerp!!
Succes met de bouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
@iLLEVAiHCAM Mooi minimalistisch ontwerp. Mooie, overzichtelijk ingedeelde ruimtes. _/-\o_

Twee dingen om over na te denken:
  • Op welke momenten gebruiken jullie de wasmachine en droger? Kan me voorstellen dat het erg storend is als je in de woonkamer zit. Misschien toch maar ergens anders ruimte in je budget zoeken en kiezen voor die uitbouw, waar ook de wasmachine en droger naartoe kunnen?
  • Ik zou niet zo snel kiezen voor grote ramen in de slaapkamer. Waar kijk je op uit? Wil je de slaapkamers verwarmen? Grote raampartijen zijn duurder: meer glas, meer gordijnen en levert meer warmteverlies op dan een geïsoleerde muur. Wij kiezen voor ramen val-/draairamen van ca 1 meter breed op de slaapkamers (vloer tot plafond).

[ Voor 6% gewijzigd door Joris748 op 07-02-2018 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NDF82

NDF82

Doomed Space Marine

[afbeelding]
...
Heel erg mooi ontwerp! Is dat zinken bekleding? :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
DrogeR schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 09:45:
[...]

En die belasting is zo omgerekend 30 kN/m². Dat kan werken bij een los bijgebouwtje als een lichte garage, maar voor een woning met meerdere bouwlagen is dan een hele stijve funderingsplaat nodig om de belasting uit de bovenbouw tot deze lage waarde te spreiden.

In de meeste gevallen dat een volledige woning op staal gefundeerd wordt is toch wel een draagkracht van +/- 60-80 kN/m² aanwezig.
Ja maar is het doel van die plaat dan niet om de druk van de draagmuren te spreiden over een groter oppervlakte? Bij een fundering op staal concentreer je de belasting wel op een beperkte strook dus ik denk niet dat je dat 1:1 kan vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmsen
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:46

[afbeelding]

Wat uitleg:

Bij ons in de buurt staan ook soortgelijke woningen qua staalbouw en bij je opmerkingen over geen goten moest ik opeens lachen. Afgelopen zaterdagochtend sneeuwde het en dat bleef liggen. Echter begon het al snel te dooien waarbij alle sneeuw van de daken ook weer naar beneden gleed. Toevallig liep ik net langs de woningen op het moment dat er een grote bak sneeuw van zo'n woning net op hoofd van 1 van de bewoners viel die buiten liep :D

sorry, stukje leedvermaak O-)

De woningen lijken er dus op: https://www.in-dokkum.nl/...okkum-naderen-voltooiing/

What a fine day for Science! | Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalevandaal
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17-09 09:01
Joris748 schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 10:56:
@iLLEVAiHCAM Mooi minimalistisch ontwerp. Mooie, overzichtelijk ingedeelde ruimtes. _/-\o_

Twee dingen om over na te denken:
  • Op welke momenten gebruiken jullie de wasmachine en droger? Kan me voorstellen dat het erg storend is als je in de woonkamer zit. Misschien toch maar ergens anders ruimte in je budget zoeken en kiezen voor die uitbouw, waar ook de wasmachine en droger naartoe kunnen?
Of gewoon de deuren in de garage maken. Die is toch geisoleerd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iLLEVAiHCAM
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-08 11:10

iLLEVAiHCAM

Zo niet, dan toch.. .

Ernemmer schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 22:06:
Zo te zien heb of komen er drie kinderen.
Ik zou dan op de eerste verdieping het toilet apart maken, zodat die gebruikt kan worden als de badkamer bezet is. En op de begane grond zou ik het toilet wat breder maken, dat bankje is alleen maar sier en een breder toilet is toch wel fijn imo.
Apart toilet had ik op zich ook wel gewild op de eerste verdieping, maar volgens mij gaat dat vanwege het schuine dak lastig óf het wordt er heel hokkerig van. Je tip over de WC ga ik waarschijnlijk doorvoeren. De voordeuren kunnen (samen) immers 20-30cm smaller.
Jochemd13 schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 22:13:
Gaaf huis! Paar dingen: Ik zou het bijgebouw niet laten vervallen, want met 2/3 kinderen heb je natuurlijk ook fietsen. Of je zet ergens anders een schuurtje neer. En waarom staan de wasmachine en de droger in de zithoek? Toch wel de laatste plek waar je die zou willen, of zie ik dat verkeerd.
Ik denk inderdaad dat we het bijgebouw in de huidige staat maar moeten laten doorgaan. Het was de bedoeling dat wasmachine en droger verborgen zitten in een kastenwand, maar dan nog zou je ze inderdaad kunnen horen vanuit de zitkamer. Met die denkwijze is het dan inderdaad beter om ze vanuit het bijgebouw te benaderen. Nadeel daarvan is echter mogelijk weer dat de fietsen dan in de weg staan..
Artbij schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 22:23:
[...]
Haha, zo'n huis gaan bouwen en dan jezelf een minimalist noemen _/-\o_ .
Mooi huis, maar zou alleen maar zulke ramen doen als ik zeker weet dat er nooit achterburen komen.
_/-\o_ Bedankt voor de spiegel! ;)
Aan de achterkant hebben we trouwens inderdaad geen buren.
Sturgeon22 schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 09:31:
[...]
Wordt dit ook een stalen woning van Hanse Staalbouw (www.stalenwoning.nl). Anders zou je daar misschien ook eens kunnen praten en kijken hoe zich dat qua prijs verhoudt ten opzichte van je huidige plannen.
Nee, wij bouwen onze woning met het DROOOM-concept van de enthousiaste architecten Janssen en Ten Have (Facebook).
mistaoutlaw schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 10:34:
[...]
Wat een mooi ontwerp!!
Succes met de bouw.
Fijn om te horen!! Het is de grootste aankoop van je leven en af en toe slaat de twijfel weer toe. Maar, als ik besef dat ons huis straks (vrijwel) precies naar onze wensen is óf op de kavel sta, dan ben ik weer overtuigd!
NDF82 schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 11:42:
[...]
Heel erg mooi ontwerp! Is dat zinken bekleding? :9~
Nee, de buitenkant wordt van aluminium felsplaat (en red cedar).
Joris748 schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 10:56:
Ik zou niet zo snel kiezen voor grote ramen in de slaapkamer. Waar kijk je op uit? Wil je de slaapkamers verwarmen? Grote raampartijen zijn duurder: meer glas, meer gordijnen en levert meer warmteverlies op dan een geïsoleerde muur. Wij kiezen voor ramen val-/draairamen van ca 1 meter breed op de slaapkamers (vloer tot plafond).
Aan de slaapkamerkant zitten de buren pas op enkele tientallen meters. Zodra de erfafscheiding klaar is zullen we van inkijk dan ook vrijwel geen last hebben.
Hmm, de ramen juist verticaal groter in plaats van horizontaal.. Zeker als we nog een tussenverdieping in die slaapkamers willen maken is dat een interessante tip!

Vergeten over welke woning het ging?
Overzicht woning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrogeR
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 05-06-2024
Admiral Freebee schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 13:14:
[...]

Ja maar is het doel van die plaat dan niet om de druk van de draagmuren te spreiden over een groter oppervlakte? Bij een fundering op staal concentreer je de belasting wel op een beperkte strook dus ik denk niet dat je dat 1:1 kan vergelijken.
Jazeker is dat het doel, maar er wordt volgens mij lastig om een heel huis te kunnen spreiden naar 30 kN/m². Dan moet de plaat wel heel stijf uitgevoerd worden (en de grond heel slap zijn, maar dat lijkt wel het geval).

Heb nog even snel in excel gecijferd aan een semi bungalow van 7x12, begane grondvloer beton, alles daarboven in hout (een volledige verdieping en vliering over de helft van het oppervlak) en dan zou het net kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rtificial
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-12-2024

Rtificial

as fake as can be

mistaoutlaw schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 08:21:
[...]

Ja klopt... Cam staat op 1 foto elke 5 minuten.
Anders wordt het totale filmpje veel te lang.
Echter, als ik de camera op afstand zou kunnen bedienen zou ik af en toe de cam op 1 foto per minuut zetten...
Voor de meest interessante stukjes
Wat je kan doen is laten opnemen per minuut, en dan bijvoorbeeld in iMovie de saaie stukken versnellen. Maar dat is een beetje off-topic.

"Don't blow out my candle if you want yours to shine brighter..."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xargon1004
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 03-02 16:30
Bedankt voor al jullie op-/aanmerkingen!
Milmoor schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 16:24:
[...]
Mooi huis. Een paar kritische vragen:
Begane grond
Kunnen de deuren naar buiten open?
De doorgang naar de keuken lijkt mij erg smal. Daar rent iedereen het huis in en uit.
De deuren gaan naar binnen open. Dat is toch normaal als je je huis binnenwandelt? De doorgang naar de keuken is 90cm.
Kelder
Hoe kom je in de kelder? Vanuit de wasplaats? Gaat dat vluchtplan technisch wel goed?
Zijn de ruimtes wel droog en geventileerd?
En wat doe je er mee? Kangaroe woning, noodopvang?
Kelder gaat een fitness-ruimte voor mezelf bevatten, een werkplaats,.. Voor de rest voornamelijk stockage-ruimte. Wat we er later mee gaan doen weten we nog niet. Waarschijnlijk gaan we wel een en ander voorzien van nutsleidingen.
Het wordt een gegoten kelder in elk geval, dus die zal droog zijn en ventilatie zal voorzien worden.
Toegang is inderdaad via de wasplaats, of langs de buitendeur bij het hellend vlak buiten. Wat zijn de regelgevingen qua vluchtplannen dan?
1e verdieping
De eerste verdieping is erg geoptimaliseerd op zo min mogelijk gang oppervlak. Dat is jammer voor het gevoel van een ruim huis hebben en geeft rare hoekjes aan de kamers. Het is nu alsof iemand een schroevendraaier in de plattegrond heeft gezet en een halve slag heeft gedraaid. Als de deur van het toilet open is kan er niemand meer langs. Maak slaapkamer 3 gewoon rechthoekig en geef de gestolen ruimte terug aan de overloop en slaapkamer 2. Dat ziet er een stuk ruimer uit.
Goed punt over slaapkamer 3, maar dan zitten we een beetje vast met dat we een 2persoonsbed, een kleerkast en een bureau op de 2 slaapkamers kwijt willen kunnen.
En ik weet niet hoe het bij jullie zit, maar de deur van het toilet staat bij ons enkel open als er iemand op of af wil :D
Zolder
Ik zou voor de zolder de ventilatie, isolatie en brandmelders alvast goed regelen. Dus conform leefruimtes. Ja, dat kost geld, maar later is moeilijker/duurder.
Dit wordt inderdaad voorzien. Er zal ook een vaste trap komen, maar zoals al eerder gezegd hoeft vadertje staat dit niet te weten.
Road-runner83 schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 14:46:
@xargon1004 Met de PDF erbij is het een stukje duidelijker qua maten :). Breedtemaat staat er alleen niet direct in maar is iets van 9m zo te zien?

Persoonlijk zou ik het huis heel anders indelen maargoed ik/wij hebben dan ook andere wensen ;). Zoals een berging voor de fietsen\bijkeuken, 4 slaapkamers op 1e verdieping (3e is onderweg :)) en een speelkamer beneden (maar dat zou bij jullie het kantoor kunnen zijn).

Ok als de eetkamer niet elke avond gebruikt wordt dan is het minder erg dat deze verder weg is van de keuken. Woonkamer vind ik toch wel erg klein (20m2) maar als jullie persé keuken en woonkamer aan de tuinkant willen dan zal dit niet veel anders kunnen...

Wanneer gaan ze beginnen met bouwen? En in welke plaats gaan jullie bouwen?

Maar wordt zeker een dikke 2-kapper :)
9.5m om precies te zijn.
We gaan bouwen in Meeswijk, een deelgemeente van Maasmechelen in Belgisch Limburg. Vlakbij de Maas ;) Aangezien het bouwplan nog niet volledig gefinaliseerd is en de aannemers een serieuze wachtlijst hebben, ziet het er momenteel naar uit dat we pas in Q4 van dit jaar kunnen starten.
Piet91 schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 21:18:
[...]

Als ik een duit in het zakje mag doen.
Het valt me op dat je heel erg veel muren hebt en vele hoekjes en muren die eigenlijk niet nodig zouden zijn waardoor het toch vrij hokkerig overkomt terwijl dat hier echt niet nodig zou zijn.

Een aantal punten:
- Je wil de woonkamer en keuken aan de tuinzijde en de eetkamer gebruik je naar eigen zeggen niet veel.
Persoonlijk vind ik dan de eetkamer erg veel ruimte innemen terwijl de woonkamer toch best klein wordt.
Daarnaast zul je heel veel langs het woongedeelte gaan lopen wat erg storend kan zijn.
Zithoek/eethoek lopen in elkaar over natuurlijk. Dat zijn geen afgesloten ruimtes. Qua interieurindeling kan dus de zithoek over de volledige 8m breedte lopen.
- Je hebt een eigen badkamer, maar ook deze heeft een deur naar de overloop? Waarom niet alleen naar de ouderslaapkamer?
Tevens lijkt me is dit een erg grote pijpenla terwijl andere ruimtes op deze verdieping wat hokkerig worden.
Het achterste stuk van de bovenverdieping is een metertje langer geworden doordat we de onderverdieping 1m langer hebben gemaakt ivm het kookeiland. Die deur is inderdaad niet echt nodig.
- De meterkast lijkt me niet op de meest handig plek zitten. Als je deze juist situeert kun je er makkelijker met leidingen komen, sterker nog; je zou bij wijze van spreken een schacht kunnen maken van kelder tot zolder wat enorm handig gaat zijn voor leidingen e.d.
De meterkast is volgens mij niet eens ingetekend. Deze zal vlak aan de voordeur moeten komen in de inkom. De technische ruimte zal zich in de kelder bevinden. Een schacht voor nutsleidingen zit rechtsboven in de wasplaats op het gelijkvloers en op het 1e verdiep vlak boven wc2.
- Ik weet niet wat je - in de toekomst - met de kelder van plan bent; maar als dat een echte gebruiksruimte wordt is ontsluiting via een washok niet echt je-van-het.
Ook langs buiten kunnen we de kelder in, via een buitendeur op het hellend vlak.
- Wat is dat vierkante ding in de wasplaats; direct links van het woord 'wasplaats'? Tenzij het nodig is, zit daar een hele rare hoek in die ruimte die ook onnodig veel ruimte in beslag neemt.
Dat is de aansluiting voor een douche.
Als ik een paar balletjes mag opgooien:

- Wissel eens de keuken met de eetkamer. Je wil graag de keuken aan de tuin zoals die daar getekend is valt dat eigenlijk wel mee (staat achter de Sas - bijkeuken/doorgang is dat?).
Als je dan ook nog een kookeiland neemt (waar nu de tafel staat) heb je prachtig uitzicht op de tuin als je aan het koken bent en - zeker met het grote raam in de zijgevel - is de beleving van keuken <-> tuin misschien nog wel groter dan nu.
Ook kun je dan de hele achterzijde van woning gebruiken voor de woonkamer en eethoek.
De sas is inderdaad een tussenruimte, zodat je je jassen kunt ophangen en vuile schoenen uitdoen voor je de keuken binnenwandelt. Het (kook-)eiland zit momenteel tussen de keuken en de zithoek in. Daar staat ook een tafel van 1m20, waardoor we 95% van de tijd daar zullen eten. Het koken zelf is helaas wel met het gezicht naar de muur gericht.
Aan de zijgevel hebben we helaas enkel uitzicht op een haag. Dat is de 3m brede doorgang voor met de auto langs te kunnen. Aan de achterzijde is er een oude boerderij (momenteel toch nog).
- Kijk eens wat het doet als je de trap naar boven schuift ergens in het gebied waar je nu het washok hebt (en bijvoorbeeld het toilet beneden op de plek van de trap maakt).
Met de trap meer in het midden van de woning kun je boven een prettigere indeling maken met een slaap- of badkamer aan de voorgevel i.p.v. de trap.
- Kijk eens wat het doet als je de dressing en ouderslaapkamer 90 graden linksom draait (dus badkamer tegen achtergevel, dressing langs de muur van de overloop. Die kunnen dan wat meer vierkant i.p.v. rechthoekig worden en je slaapkamer kan dan misschien zelfs nog wat ruimer/groter worden.
De laatste optie kan ik me zo niet direct voor de geest halen? Dan krijg je toch een vreemde inham in de badkamer? En wordt slaapkamer 1 véél groter en de dressing een pak kleiner?
- In jullie situatie past heel goed een waskoker van 1e verdieping naar het washok.
Waskoker is mijn vriendin niet zo'n fan van.
En nog wel wat kleine dingetjes. In ieder geval genoeg om toch nog even het schetspapier erbij te pakken en wat ideeën uit te schetsen. Ook al is misschien lang niet alles een geschikt idee; ik denk wel dat de ruimtes toch wat beter zijn in te delen.
Ik ga het eens bekijken! Bedankt voor je opmerkingen in elk geval!
frisianstar schreef op zondag 4 februari 2018 @ 11:12:
[...]
Al eerder opgemerkt: veel binnenmuren maakt de bouw duurder (metselwerk/ stukadoor).

De installaties voor water, riolering en ventilatie worden erg kostbaar, daar bijvoorbeeld de 2 wc's en de 2 badkamers ruim van elkaar af liggen, dat betekend lange leidingen/ buizen = veel werk.

Ook al eerder op gemerkt; meterkast zou een schacht naar boven/ zolder moet krijgen.
Er komt een technische ruimte in de kelder. En WTW+ventilatie komt op zolder. Lijkt me qua geluidsoverlast een betere oplossing. En zoals hierboven al eens vermeld: er is een schacht ongeveer in het midden van het huis, rechts (tegen de gemeenschappelijke muur dus). Meterkast zal aan de voordeur gaan moeten staan op het gelijkvloers of eventueel (als we dat met de nutsbedrijven geregeld krijgen) in de technische ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-09 12:13

Milmoor

Footsteps and pictures.

(jarig!)
xargon1004 schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 00:17:
Bedankt voor al jullie op-/aanmerkingen!

[...]

De deuren gaan naar binnen open. Dat is toch normaal als je je huis binnenwandelt? De doorgang naar de keuken is 90cm.
Sorry, dat was onduidelijk. Ik bedoel de raampartij bij de eetkamer. Zijn dat deuren of ramen?
[...]

Kelder gaat een fitness-ruimte voor mezelf bevatten, een werkplaats,.. Voor de rest voornamelijk stockage-ruimte. Wat we er later mee gaan doen weten we nog niet. Waarschijnlijk gaan we wel een en ander voorzien van nutsleidingen.
Het wordt een gegoten kelder in elk geval, dus die zal droog zijn en ventilatie zal voorzien worden.
Toegang is inderdaad via de wasplaats, of langs de buitendeur bij het hellend vlak buiten. Wat zijn de regelgevingen qua vluchtplannen dan?
Ik ben geen expert, maar je moet vanaf elke leefruimte in een keer in de gang kunnen komen waar je vandaan kan vluchten. Dus niet eerst door een andere ruimte heen.
Extra punt: daglicht ontbreekt. Je wil misschien een paar koekoeken plaatst voor licht. Dat maakt verblijf daar aangenamer.
[...]

Goed punt over slaapkamer 3, maar dan zitten we een beetje vast met dat we een 2persoonsbed, een kleerkast en een bureau op de 2 slaapkamers kwijt willen kunnen.
En ik weet niet hoe het bij jullie zit, maar de deur van het toilet staat bij ons enkel open als er iemand op of af wil :D
Natuurlijk werkt dit, maar het is duidelijk een compromis. Je hebt de gang van een krap flatje in een villa zitten. Als het 's ochtends spitsuur is zul je dit merken.

Succes en veel plezier met verder puzzelen gewenst. Uiteindelijk is het bij ons ook gelukt, en we zijn er erg blij mee.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJM
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:51

AJM

Ik weet niet of dit het juiste topic is, maar toch benieuwd naar jullie tips. Betreft het verbouwen/opknappen van een bestaande woning waarbij we de wanden en plafonds laten stucen en sausen, kozijnen voorzien van een nieuwe verflaag en een nieuwe vloer laten leggen. Ik heb zelf deze volgorde in gedachte:

1. Kozijnen schuren/voorbereiden
2. Wanden en plafonds glad stucen en vervolgens sausen
3. Kitten
4. Kozijnen schilderen
5. Vloer leggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanvv78
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 01-03-2021
@AJM je zit niet echt in het juiste topic (gaat over het bouwen van je woning). Maar de volgorde klinkt logisch, de stelregel die ik hoorde was van boven naar beneden werken, zowel in je woning als binnen een ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanvv78
Even een vraagje, wij hebben een batterij aan kanaalplaten, waarbij we die v-naden dus op het plafond hebben. Hoe laten jullie die opvullen/afwerken met de minste kans van scheurvorming? (Verlaagd plafond is geen optie omdat de ruimte maar 2.65m hoog is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
In theorie zou de vorm van de kanaalplaten moeten voorkomen dat ze onafhankelijk van elkaar gaan werken, en je dus scheuren zou krijgen.

Helaas is de praktijk wat anders.

Er zijn twee probleempjes:
- de platen kunnen gaan werken zodat je scheuren krijgt.
- de platen zijn nooit identiek, de voorspanning/zeeg is vaak net wat anders. Daardoor liggen ze met de onderzijde niet altijd op dezelfde hoogte, je moet dus soms ook een 'hoogteverschil' overbruggen van soms wel 0,5 cm ofzo.

Er is ook geen enkele stucadoor die je garantie gaat geven op scheurvorming aldaar.

Dat wil niet zeggen dat het niet (met enige kans op succes) mogelijk is. En anders moet je naar een jaar of wat even de haarscheurtjes dichtsmeren en opnieuw het plafond verven. Het is niet anders.

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01:56

[afbeelding]

Wat uitleg:

Cool huis, maar toch heb ik er 2 opmerkingen bij:
- die zijgevel die volledig uit glas bestaat: supercool. En die zonnewering ervoor is goed bedacht maar ik vraag me af hoe je de ramen achter die zonnewering schoon kunt maken. Daar kan je toch niet meer bij ?

- De plaats voor de wasmachine & wasdroger vind ik echt zeer slecht gekozen. Zit je 's avonds gezellig in de zetel een film te kijken terwijl je een halfuurtje ervoor een was hebt ingestoken .... Misschien handiger om ze anders te plaatsen: muurtje waartegen ze staan verplaatsen, zodanig dat die 2 herriemakers in die bergruimte (of wat is die ruimte?) komen. Ik zou ook een deur voorzien tussen de keuken en die ruimte. (Liefst een deur die gelijkligt met die kastenwand)

[ Voor 4% gewijzigd door whoami op 08-02-2018 10:39 ]

https://fgheysels.github.io/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanvv78
NovapaX schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 10:35:
In theorie zou de vorm van de kanaalplaten moeten voorkomen dat ze onafhankelijk van elkaar gaan werken, en je dus scheuren zou krijgen.

Helaas is de praktijk wat anders.

Er zijn twee probleempjes:
- de platen kunnen gaan werken zodat je scheuren krijgt.
- de platen zijn nooit identiek, de voorspanning/zeeg is vaak net wat anders. Daardoor liggen ze met de onderzijde niet altijd op dezelfde hoogte, je moet dus soms ook een 'hoogteverschil' overbruggen van soms wel 0,5 cm ofzo.

Er is ook geen enkele stucadoor die je garantie gaat geven op scheurvorming aldaar.

Dat wil niet zeggen dat het niet (met enige kans op succes) mogelijk is. En anders moet je naar een jaar of wat even de haarscheurtjes dichtsmeren en opnieuw het plafond verven. Het is niet anders.
Klopt garantie geeft niemand, maar op zich hebben we ooit een plafond laten stuccen met v-naden (kleiner plafond) en die begon te scheuren op de uitbouwnaad (die hebben we dan nu niet) en dat plafond hebben we na een paar jaar voorzien van renostuc (niemand heeft dat ooit opgemerkt ;-)) Maar gelijk renostuc gaat niet door die v-naden en het opvullen en bewapenen. Je zit aan stuccen vast. Maar mss heeft iemand nog een gouden tip ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aikink
  • Registratie: Maart 2017
@sanvv78 Wat wordt de eindafwerking van het plafond? Bij stucwerk is wapeningsgaas over de v-naden een beproefd recept.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17-09 16:14
Mag ik een ieder erop wijzen dat dit topic is voor het bouwen van je eigen huis. Voor klussen hebben we [DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 4 en natuurlijk kan je altijd een losse vraag openen in een nieuw topic.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• NDF82

NDF82

Doomed Space Marine

Morgen wapening aanbrengen, maandag storten :)

Beton blokjes

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Piet91
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
xargon1004 schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 00:17:
Zithoek/eethoek lopen in elkaar over natuurlijk. Dat zijn geen afgesloten ruimtes. Qua interieurindeling kan dus de zithoek over de volledige 8m breedte lopen.
Dat klopt. Het is geen afgesloten ruimte. Maar als je zelf al aangeeft de eettafel maar 5% te gebruiken; vind je zelf dan ook niet dat deze ruimte/tafel veel te veel ruimte in beslag neem/prominent in beeld staat?
Als je deze toch niet of nauwelijks wil gebruiken zou ik daar niet zoveel ruimte voor inplannen; dat kan echt beter.
Het achterste stuk van de bovenverdieping is een metertje langer geworden doordat we de onderverdieping 1m langer hebben gemaakt ivm het kookeiland. Die deur is inderdaad niet echt nodig.
Ok, maar je badkamer blijft een pijpenla. Die is zo lang dat je er zelf 3 baden in de lengte naast elkaar kunt zetten. Dat kan beter ingedeeld worden.
De meterkast is volgens mij niet eens ingetekend. Deze zal vlak aan de voordeur moeten komen in de inkom. De technische ruimte zal zich in de kelder bevinden. Een schacht voor nutsleidingen zit rechtsboven in de wasplaats op het gelijkvloers en op het 1e verdiep vlak boven wc2.
Ik dacht dat de meterkast tegenover het toilet zat?
Die schacht bij de toiletten zie ik inderdaad. Voor de mensen met meer ervaring hiermee; is de afstand van de ene badkamer linksonder ook vrij groot naar die schacht (meter of 7-8).
Ook langs buiten kunnen we de kelder in, via een buitendeur op het hellend vlak.
Dat snap ik. Maar als je wat meer met je kelder wil; wil je dan telkens via het washok? Beetje handig ontwerpen kan ervoor zorgen dat je ontsluiting van de kelder mooi via de gang kan.
(Naast eventuele regels voor ontsluiting die ik zo even snel niet ken)
Dat is de aansluiting voor een douche.
Dat snap ik even niet. Een douche in de wasplaats? Is die ruimte niet meer een soort van bijkeuken met wasmachine, droger e.d.?
Als je daar een douche plaatst snap ik helemaal niet waarom je de ontsluiting van de kelder via de doucheruimte wil laten plaatsvinden.
De sas is inderdaad een tussenruimte, zodat je je jassen kunt ophangen en vuile schoenen uitdoen voor je de keuken binnenwandelt. Het (kook-)eiland zit momenteel tussen de keuken en de zithoek in. Daar staat ook een tafel van 1m20, waardoor we 95% van de tijd daar zullen eten. Het koken zelf is helaas wel met het gezicht naar de muur gericht.
Als je toch met de rug naar de tuin/ramen staat; hoeveel blijft dan nog over van jullie idee van
We wilden keuken én living aan de achterkant, zodat we zicht hebben op de tuin".
Aan de zijgevel hebben we helaas enkel uitzicht op een haag. Dat is de 3m brede doorgang voor met de auto langs te kunnen. Aan de achterzijde is er een oude boerderij (momenteel toch nog).
Als jij (bijvoorbeeld) de eethoek met de keuken verwisseld en bijvoorbeeld een kookeiland plaats waar nu de eettafel staat met daarin de kookplaat en/of wasbak, dan sta je tijdens het koken op de tuin/woonkamer gericht en krijg je meer van de tuin mee dan met de huidige keukenopstelling.
De laatste optie kan ik me zo niet direct voor de geest halen? Dan krijg je toch een vreemde inham in de badkamer? En wordt slaapkamer 1 véél groter en de dressing een pak kleiner?
De opmerking dat de badkamer een vreemde inham zou krijgen vind ik ietwat raar, aangezien elke ruime in je woning rare hoeken en inhammen hebben.
Waskoker is mijn vriendin niet zo'n fan van.
Wel handig. ;)
Ik ging er vanuit dat de wasmachine/droger in de wasplaats komen te staan, of komen die elders?
Ik ga het eens bekijken! Bedankt voor je opmerkingen in elk geval!
Ik zal eens kijken of ik mijn opmerkingen eens snel op kladvorm o.i.d. kan tonen voor wat meer duidelijkheid.

EDIT: heel ruw snel geklad wat ik bedoel. Zoiets doe je liever op schetspapier. :P

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/KTVJszM.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/hnR7SMi.jpg

Je ziet ook dat ik hier de trap heb verplaatst waardoor je de kans hebt boven een betere indeling te krijgen.
(Niet zozeer per se deze indeling).
Dan moet je deze uiteraard beneden ook aanpassen maar daar heb je genoeg mogelijkheden voor.

[afbeelding]

Wat uitleg:

Mooi ontwerp. :Y

Wat een enoooorme eettafel. ::P
Wasmachine en droger zou ik absoluut niet daar plaatsen en ik ben benieuwd hoe die badkamers e.d. gaan uitvallen. Zowel van de ouderslaapkamer als boven; die blijkbaar geen deur heeft en een raam met uitzicht op de eetkamer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochemd13
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 17-09 16:44
Piet91 schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 12:58:
Wasmachine en droger zou ik absoluut niet daar plaatsen en ik ben benieuwd hoe die badkamers e.d. gaan uitvallen. Zowel van de ouderslaapkamer als boven; die blijkbaar geen deur heeft en een raam met uitzicht op de eetkamer?
Ja inderdaad, zit er nou geen deur bij de wc boven? En een vlizotrap in de badkamer is dat met vocht etc. wel een goed idee?
Ik zou zelf een van de slaapkamers omwisselen met de badkamer, mocht het mogelijk zijn. Anders is een badkamer die uitzicht heeft op de vide ook wat vreemd.

[ Voor 5% gewijzigd door Jochemd13 op 08-02-2018 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX

[afbeelding]

Wat uitleg:

Waar zit de 'kwaliteit' van het kavel? In de diepe achtertuin neem ik aan?
Waarom maak je aan die zijde de badkamer?
Ik zou de vide iets kleiner maken, en op de plek van de badkamer de 'master bedroom' maken met een mooi venster, zodat je naar achteren kan kijken. (maar wel zodanig dat je niet te veel inkijk vanuit de eetkamer hebt.)
De badkamer dan op de plek van een van de slaapkamers.

Op de begane grond zou ik de wasdroger en wasmachine, zoals zovelen al aangaven, naar de berging verplaatsen.
Deuren tussen keuken en living, heb je die echt nodig? Zo ja, maak ze dan verdiepingshoog en bij voorkeur 'kozijnloos' :)

De slaapkamer op de begane grond, is dat eigenlijk de master bedroom, of is die in het kader van levensloopbestendigheid?
Die zou ik via de hal bereikbaar maken. Of in ieder geval anders indelen. Je staat nu zo'n beetje naast de bank je tanden te poetsen. Ik zou daar gewoon een klein badkamertje in maken in plaats van een losse douche en wasbak.
En om naar het toilet te gaan moet je omlopen.

Als je de deur vanuit woonkamer naar die slaapkamer weg laat ben je ook nog wat flexibeler in de indeling van de woonkamer omdat je dan niet twee looproutes hebt waar je rekening mee moet houden.

Ik zou de ontwerper zeker om wat 3d impressies van het interieur vragen. De plattegronden doen niet helemaal recht aan de uiteindelijke beleving die je hebt in de ruimtes, zeker op de verdieping met de schuine kap.

[ Voor 3% gewijzigd door NovapaX op 08-02-2018 15:32 ]

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Road-runner83
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:22
@Piet91 1e verdieping lijkt mij ook 100x beter zo (bovenste ontwerp) :)

[ Voor 14% gewijzigd door Road-runner83 op 08-02-2018 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
NDF82 schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 12:57:
Morgen wapening aanbrengen, maandag storten :)

[afbeelding]
Als het een beetje mee zit gaan ze ook direct storten, dat willen ze meestal voor het weekend gedaan hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NDF82

NDF82

Doomed Space Marine

Ernemmer schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 16:08:
[...]

Als het een beetje mee zit gaan ze ook direct storten, dat willen ze meestal voor het weekend gedaan hebben.
Dat zou helemaal top zijn :)

Dan kunnen ze volgende week beginnen met de porotherm snelbouw blokken. Iedereen nog bedankt trouwens voor de tips mbt verankering. Heb nu veel holle gips wanden en die vind ik niet zo fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
NDF82 schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 18:57:
[...]

Dat zou helemaal top zijn :)

Dan kunnen ze volgende week beginnen met de porotherm snelbouw blokken. Iedereen nog bedankt trouwens voor de tips mbt verankering. Heb nu veel holle gips wanden en die vind ik niet zo fijn.
Hol gips is wel echt anders dan Porotherm.

Mijn aannemer heeft achter al het gips 22mm hout gedaan zodat ik normaal kan schroeven.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 08-09 13:47
De binnenwanden zijn hier nog steeds een flinke puzzel. Gaat nu vooral tussen kalkzandsteen, cellenbeton (Ytong) of metalstud met OSB meteen achter het gips.

Vooral bij de slaapkamers is geluid een ding, daar komt waarschijnlijk geen cellenbeton. Metalstud kan geluidtechnisch beter zijn dan KZS lijkt het, zeker met dezelfde dikte. Aannemer is er alleen niet heel erg weg van. Nu ook een huurwoning met metalstud (zonder OSB) en dat voelt toch een beetje poppenhuis-achtig.

Benieuwd wat jullie overwegingen zijn geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mistaoutlaw
bartvb schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 21:17:
De binnenwanden zijn hier nog steeds een flinke puzzel. Gaat nu vooral tussen kalkzandsteen, cellenbeton (Ytong) of metalstud met OSB meteen achter het gips.

Vooral bij de slaapkamers is geluid een ding, daar komt waarschijnlijk geen cellenbeton. Metalstud kan geluidtechnisch beter zijn dan KZS lijkt het, zeker met dezelfde dikte. Aannemer is er alleen niet heel erg weg van. Nu ook een huurwoning met metalstud (zonder OSB) en dat voelt toch een beetje poppenhuis-achtig.

Benieuwd wat jullie overwegingen zijn geweest.
@bartvb je kunt ook nog spelen met de variabele dikte.
Bijvoorbeeld 10 cm of 7 cm of 5 cm maakt ook wat uit.

Daarin heb je dan ook nog verschillen:
G2/400: Druksterkte > 2 N/mm² , volumegewicht < 400 kg/m³
G4/600: Druksterkte > 4 N/mm² , volumegewicht < 600 kg/m³
G5/800: Druksterkte > 5 N/mm² , volumegewicht < 800 kg/m³

Ik heb gekozen voor 10 cm ytong verdiepingshoge cellenbeton, voor de niet dragende binnenmuren op de bovenverdieping.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Mijn woning heeft ook metalstud (standaard tussenwoning uit 1994), standaard opbouw van 12,5mm gipsplaat aan beide zijden, totaal 70mm.

Qua (lucht)geluid eigenlijk niet zoveel issues (praten enzo), alleen contactgeluid, maar dat is bij KZS net eender. Het ophangen van spullen is wel een dingetje inderdaad, ik had liever gipsvezelplaat gezien. Maar je wordt snel handig met pluggen (kleinere belasting) of hollewandpluggen.
Maar het is allemaal niet zo ernstig als sommigen je laten geloven.

(Ik vond het zelfs makkelijk bij de verbouwing van de badkamer. Niet de tegeltjes gebikt, maar gewoon de complete gipsplaat met tegeltjes en al eraf getrokken, kon ik ook gelijk de afvoer wegwerken en het lichtpunt verplaatsen zonder hoofdpijn. Dat ging in de betonnen woningscheidende wand toch iets moeilijker :P )

Als ik zou nieuwbouw denk ik er sterk over om wederom metalstud te gebruiken, maar dan wel een iets dikkere (of misschien dubbele opbouw)

[ Voor 3% gewijzigd door NovapaX op 09-02-2018 09:24 ]

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TLer
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22:49
Even een vraag. Voor onze badkamer hebben wij een offerte gekregen voor een T-wand a 5,42m^2. Zonder tegelen kost deze 928 euro. Dit lijkt me toch wel heel duur, of ligt dat aan mij.

Het stapelen en verlijmen van totaal 37 Ytong blokken (60*25*10cm) kan toch nog zoveel kosten?

Ik kom op ±160 euro aan blokken + 30 euro voor een zak lijm. Dat maakt nog geen tweehonderd euro materiaal. Dan blijven de er dus ruim 700 euro over. Als ik reken met 45 euro per uur dan zit er dus ongeveer 16 uur arbeid in...... alles incl. de btw.

Het muurtje is 1,6m x 2,1m + 1m x 2,1m in een T vorm dus.

Ben ik nu een zeikerd, of is dit gewoon duur?

Had dit ook al in het badkamer topic gevraagd, maar daar is het erg stil.

[ Voor 3% gewijzigd door TLer op 09-02-2018 22:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
TLer schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 22:39:
Even een vraag. Voor onze badkamer hebben wij een offerte gekregen voor een T-wand a 5,42m^2. Zonder tegelen kost deze 928 euro. Dit lijkt me toch wel heel duur, of ligt dat aan mij.

Het stapelen en verlijmen van totaal 37 Ytong blokken (60*25*10cm) kan toch nog zoveel kosten?

Ik kom op ±160 euro aan blokken + 30 euro voor een zak lijm. Dat maakt nog geen tweehonderd euro materiaal. Dan blijven de er dus ruim 700 euro over. Als ik reken met 45 euro per uur dan zit er dus ongeveer 16 uur arbeid in...... alles incl. de btw.

Het muurtje is 1,6m x 2,1m + 1m x 2,1m in een T vorm dus.

Ben ik nu een zeikerd, of is dit gewoon duur?

Had dit ook al in het badkamer topic gevraagd, maar daar is het erg stil.
Denk niet dat het gek is. Spullen halen, spullen sjouwen, reistijd, meten, touwtje spannen etc.. En er moet ook iets verdient worden.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TLer
Spullen halen? Die staan gewoon op de bouw en worden gebracht met dezelfde vrachtwagen als de rest. Het is niet dat ze eerst nog even langs de Gamma moeten rijden. Sowieso zijn hun prijzen wel wat lager dan dat ik het bij de Gamma koop en natuurlijk zit er marge op, maar die zitten ook al op de uren en zeker ook bij mijn Gamma prijzen. De werkzaamheden snap ik, maar daar zit echt niet meer dan 4 - 5 uurtjes werk in. Laten we gek doen, 8 uurtjes. Dan nog kom ik er niet. Het is meten, touwtjes spannen, lijm maken en stapelen maar.

Maar misschien ligt dit wel aan mij, maar 40% marge gerekend bij 8 uur arbeid lijkt mij toch echt iets teveel van het goede. Alleen als het alleen dat muurtje was zou ik dat snappen, maar het is een gehele badkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Road-runner83
@TLer Ik zou jouw berekening gewoon voorleggen aan je aannemer...mag hij zelf verklaren waarom hij op 9xx euro uitkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Prijzen zijn soms vreemd. Krijg nu een zwave optie voor heel huis. (17 dimmers)
De dimmers zijn goedkoop (zijn inkoop) maar er zit 4 uur extra werk in ten opzicht van normale verlichting.
€50 ex btw voor een uur (elektricien)

Overigens is het dan installeren van 17 dimmers met 10 bypasses (omdat de lichten nog niet bekend zijn) een relays (voor buitenverlichting) en 3 sensoren.

Al met al niet te duur denk ik, anders betaal ik snel 10 a 12€ meer voor een dimmer, relais en sensor.
Dus een heel stuk heen zijn extra werk kosten worden gedekt door korting op de hardware.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Artbij
TLer schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 00:06:
Spullen halen? Die staan gewoon op de bouw en worden gebracht met dezelfde vrachtwagen als de rest. Het is niet dat ze eerst nog even langs de Gamma moeten rijden. Sowieso zijn hun prijzen wel wat lager dan dat ik het bij de Gamma koop en natuurlijk zit er marge op, maar die zitten ook al op de uren en zeker ook bij mijn Gamma prijzen. De werkzaamheden snap ik, maar daar zit echt niet meer dan 4 - 5 uurtjes werk in. Laten we gek doen, 8 uurtjes. Dan nog kom ik er niet. Het is meten, touwtjes spannen, lijm maken en stapelen maar.

Maar misschien ligt dit wel aan mij, maar 40% marge gerekend bij 8 uur arbeid lijkt mij toch echt iets teveel van het goede. Alleen als het alleen dat muurtje was zou ik dat snappen, maar het is een gehele badkamer.
Als het zo simpel is zou ik het gewoon zelf doen.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TLer
Als ik de tijd had, dan had ik dat zeker gedaan. Daarnaast moeten we door vertragingen in de bouw planning de badkamer mee nemen tijdens de bouw. Anders moet ik dat doen na de bouw, en die tijd heb ik daar helaas niet.

Maar zonder gekheid, dit is echt een doodeenvoudig klusje hoor. Het is gewoon blokken stapelen. Ik heb de vraag bij de badkamerboer liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanvv78
TLer schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 13:09:
Als ik de tijd had, dan had ik dat zeker gedaan. Daarnaast moeten we door vertragingen in de bouw planning de badkamer mee nemen tijdens de bouw. Anders moet ik dat doen na de bouw, en die tijd heb ik daar helaas niet.

Maar zonder gekheid, dit is echt een doodeenvoudig klusje hoor. Het is gewoon blokken stapelen. Ik heb de vraag bij de badkamerboer liggen.
Ik heb even gekeken, voor onze wand van 3,74m2 betalen wij €674,50 incl BTW, dus komt denk ik wel overheen. Ze moeten bij ons wel een stukje zagen nog omdat de wand aan een kant schuin loopt bovenaan.. Er staat hier €175 per m2.

Aangezien ze hier ook alles voor oplevering gaan doen, en we gewoon het totaal bekijken wat de badkamer kost vinden wij het best zo. Op de een op andere manier kost alles gewoon veel ;-). Drainage hier a €500 en vrachtje aarde lozen (100m3) daar a €550 (laten we zeggen dat die laatste een koopje is, gezien we offertes hebben gehad van €2500 en €3400 )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Road-runner83
@sanvv78 Nog zo'n mooie ja grond afvoeren...donderdags te horen gekregen dat ze maandags gingen beginnen met graven en of we al een bestemming hadden...uhhh nee? Ging om flink wat m3 (2-kapper). Vrijdag flink lopen rond bellen en van de bedragen per m3 werd je niet heel vrolijk...'s avonds adv. op MP en de volgende ochtend werd ik gebeld door een boer uit de buurt die het wel wilde hebben :). Vervolgens nog transport moeten regelen maar dat was aanzienlijk minder dan laten afvoeren (scheelde dik 5K per kavel).

Kleine tip dus nog voor de mensen die ermee bezig zijn: maak ook even een adv. op MP :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TLer
@sanvv78 Bij ons vragen ze 170 euro/m^2. Zal dan wellicht normaal zijn.... maar ik blijf het veel geld vinden voor iets eenvoudigs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Road-runner83 schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 19:05:
@sanvv78 Nog zo'n mooie ja grond afvoeren...donderdags te horen gekregen dat ze maandags gingen beginnen met graven en of we al een bestemming hadden...uhhh nee? Ging om flink wat m3 (2-kapper). Vrijdag flink lopen rond bellen en van de bedragen per m3 werd je niet heel vrolijk...'s avonds adv. op MP en de volgende ochtend werd ik gebeld door een boer uit de buurt die het wel wilde hebben :). Vervolgens nog transport moeten regelen maar dat was aanzienlijk minder dan laten afvoeren (scheelde dik 5K per kavel).

Kleine tip dus nog voor de mensen die ermee bezig zijn: maak ook even een adv. op MP :)
Vergeet je de AP04 keuring niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Grond afvoeren is hier 8€ ex per m3 naar gemeente depot. En je moet 450€ ex btw schoonmaak kosten weg betalen..
AP04 is niet nodig omdat de grond door de gemeente aangeleverd is, al kon ik geen AP04 of andere verklaring krijgen bij aankoop kavel..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sanvv78
Road-runner83 schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 19:05:

Klopt uiteindelijk komt deze man ook via Marktplaats. Blijkbaar voert de aannemer dus niet standaard de grond af.....dus de vraag waar ze het mochten leggen herken ik haha. Gelukkig gebeurt er de komende 4 weken nog niets op de kavel achter ons, maar er kwam ruim 200m3 bij ons uit de grond. Bij de buren 30-40m3 kunnen lozen, en we hebben nog zo'n 50-80m3 nodig om de ruimte achter de damwand op te vullen aan de slootkant. Maar voor 100m3 zijn de bedragen rond de €2500 niet ongewoon. Lang leve Marktplaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanvv78
Cheesy schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 19:17:
[...]

Vergeet je de AP04 keuring niet?
AP04 hebben we al, was even zoeken wat je bedoelde, maar de grond hebben we van de gemeente gekocht en daar zit een schoongrond-verklaring bij.

Via MP had ik al wel een boer/man waar ik het gratis mocht lozen.

De man die het nu komt halen gaat het geloof ik ook gebruiken om ergens als opvulling te gebruiken.

[ Voor 22% gewijzigd door sanvv78 op 10-02-2018 19:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanvv78
jacovn schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 19:19:
Grond afvoeren is hier 8€ ex per m3 naar gemeente depot. En je moet 450€ ex btw schoonmaak kosten weg betalen..
AP04 is niet nodig omdat de grond door de gemeente aangeleverd is, al kon ik geen AP04 of andere verklaring krijgen bij aankoop kavel..
Dat is best een nette prijs, of is het dat je het dan zelf daar laat brengen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Road-runner83
@Cheesy Zonder schoongrond verklaring mocht het grondverzetbedrijf er niet mee de weg op dus heb ik ook nog moeten regelen idd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
sanvv78 schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 19:39:
[...]

Dat is best een nette prijs, of is het dat je het dan zelf daar laat brengen?
Aannemer verzorgd dat. Nu is dat depot nog geen 500 meter rijden, dus als je dat erbij neemt is het nog redelijk aan de prijs wellicht. Het is vieze zware kleigrond met riet erin, dus ik ben blij dak ik er vanaf ben.

Ik heb linker kant kavel nog een strook van 1 meter breed, 19 meter lang.
Achter bouwput huis nog 5x 16.5 meter, en rchts nog 1.5x 19 meter.

Er moet ongeveer een 25 cm opgehoogd worden. Ik moet gaan bedenken wat ik wil. Rond om huis een meter steen, en de oprit ook. Voor die oprit (rechterkant) met ik dan nog die strook van 150 cm breed een meter of 2 weg graven en er geel zand op laten brengen. dan ligt er een laag van 90 cm geel zand onder de tegels.

Links wil ik een groestrook met wat laagblijvende struiken tegen de buren aan.
1 meter tegels en 1.5 meter groenstrook. Dus daar zou ik wel de klei onder kunnen houden, echter is me verteld dat riet overal doorheen komt. Dus ik vrees dat ik dat ook nog een cm of 50 af moet graven (worteldoek ?) en dan 80 cm tuinaarde in die strook gooien om op hoogte te komen.

De achterkant wil ik wellicht kunstgras, en ik moet navragen welke ondergrond. Alleen moet daar ook het riet niet doorkomen... Tevens zit er een wel achter het huis, dus te diep weg graven en we hebben weer water wat omhoog komt.

De planning is als de aannemer klaar is met de steigers om dan drainage en hemelwater afvoer te plaatsen.
Dat is in juli of augustus, en hopenlijk is het grondwater dan wat gezakt (het lokale grondwater, en niet absoluut pijl, want dat staat dikke meter onder bouput zels)

Dan heb ik dan een grondwerker met mini graver nodig, kan die wellicht ook die klei prut afvoeren.
De kunst zal dan wel zijn om een adres te vinden om het af te voeren. Wellicht maar meenemen in de onderhandelingen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanvv78
@jacovn ah dat scheelt wel zo dichtbij, maar ja zeker "zonde-geld" vind ik steeds. Maar ok ik hoef het zelf ook niet te hebben. De grondwerkers hier riepen dat je dit echt niet als toplaag wenst te hebben voor de groei van de tuin. (al is het schone grond, klein , aarde en lager veen) Er komt nog twee x hier een grondwerker (na heien/fundering en als ze de damwand gaan plaatsen, dus heb nog even om te bedenken hoe en wat.

Ps. vergeet geen puin/repac onder je parkeerplekken te laten leggen/storten, dacht dat je 20cm laag aan moet houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Hoe schoon wordt bij jullie de omliggende grond opgeleverd? Mijn aannemer heeft het bij mij opgeruimt, maar ik heb zelf vandaag nog 10 kruiwagens riet weggebracht, morgen verder met het puin.Ligt niet veel, maar wel teveel om te laten liggen.

Ik moet 40cm ophogen, dus alle rotzooi ligt 40cm diep, maar wil het toch weg hebben.

Met gestrekt been.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• mistaoutlaw
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 5% gewijzigd door mistaoutlaw op 12-02-2018 20:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Gelukkig vriest het niet meer dan kunnen ze bij ons verder met lijmen binnenmuur.
De vloer zou nu week 8 kunnen komen, maar blijkbaar is niets zeker in vloerenland..
Artbij schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 21:09:
Hoe schoon wordt bij jullie de omliggende grond opgeleverd? Mijn aannemer heeft het bij mij opgeruimt, maar ik heb zelf vandaag nog 10 kruiwagens riet weggebracht, morgen verder met het puin.Ligt niet veel, maar wel teveel om te laten liggen.

Ik moet 40cm ophogen, dus alle rotzooi ligt 40cm diep, maar wil het toch weg hebben.
Geen idee, maar alle rommel werd wel uit de kruipruimte gehaald voordat de broodjesvloer erop ging. Dus ik hoop dat ze een beetje netjes werken.
Ik wil ook geen rommel onder laag zand, je komt het ooit weer tegen.

Als ze niet opruimen spreek ze er op aan denk ik, ze laten thuis waarschijnlijk ook niet alles liggen, dus hoeft bij ons ook niet.

[ Voor 70% gewijzigd door jacovn op 11-02-2018 11:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Kleine update: inmiddels hebben alle 9 huishoudens in ons CPO project de financiering rond en zijn de volmachten getekend bij de notaris. Overmorgen passeren en de week erop start de bouw :) Wat een traject en oneindig respect voor ons bestuur die er een dagtaak aan gehad heeft om alles in goede banen te leiden... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaxMcFadden
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 21-06-2022
Misschien off-topic maar vindt je 't niet vervelend om zo dicht bij een hoogspanningsleiding te wonen en er constant op uit te kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mistaoutlaw
JaxMcFadden schreef op zondag 11 februari 2018 @ 20:19:
[...]

Misschien off-topic maar vindt je 't niet vervelend om zo dicht bij een hoogspanningsleiding te wonen en er constant op uit te kijken?
Nope, anders zou ik er ook niet bouwen.
Ze zijn vanuit het huis niet goed zichtbaar.
Dat lijkt nu maar zo vanwege de hoek en hoge opstelling van de camera.
Achter mijn huis is een groot natuurgebied.
Dat is dan wel weer mooi :-)

In rotterdam is er trouwens altijd iets...
Een vliegveld, snelweg, hoogspanning, metro.
De masten zitten op voldoende afstand voor mijn gevoel (200m), gebaseerd op speurwerk online.
Er is geen eenduidig advies te vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• the-edge
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16-09 14:31
mistaoutlaw schreef op maandag 12 februari 2018 @ 11:20:
[...]

Nope, anders zou ik er ook niet bouwen.
Ze zijn vanuit het huis niet goed zichtbaar.
Dat lijkt nu maar zo vanwege de hoek en hoge opstelling van de camera.
Achter mijn huis is een groot natuurgebied.
Dat is dan wel weer mooi :-)

In rotterdam is er trouwens altijd iets...
Een vliegveld, snelweg, hoogspanning, metro.
De masten zitten op voldoende afstand voor mijn gevoel (200m), gebaseerd op speurwerk online.
Er is geen eenduidig advies te vinden.
offtopic:
Ik ben opgegroeid langs een hoogspanningsmast (20 jaar lang op 200m ervan), behalve dat het een geweldig spektakel was als de bliksem insloeg, heb ik er nooit last van gehad. Voor zover ik weet ben ik ook nog gezond :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• xminator
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:44
Netjes! Gaat hard he?

Hier komt morgen de tweede verdiepingsvloer erop. Wat foto's van de afgelopen week:

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 3% gewijzigd door xminator op 12-02-2018 17:48 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• jacovn
Hier ook een update, ze konden weer lijmen en hebben de bg binnenmuren afgemaakt.

De drone buurman heeft weer opnames gemaakt, dus deze keer een foto vanuit de lucht,

Luchtfoto bg binnenmuren

Gaat om rechtse huis in aanbouw. De buren zouden eind van de maand hun huis opgeleverd moeten krijgen.

Edit: je kunt wel een beetje zien dat de garage geioleerd wordt, en ook de muur tussen garage en huis is een geisoleerde spouwmuur. Ik denk deels omdat hij de breedplaatvloer moet dragen (loopt door boven garage) en ook omdat ik aangegeven had de ruimte voor de wp geisoleerd wilde hebben voor geluid.

Die laatste opmerking sloeg op de deur wat mij betreft, maar goed, het is de noord/oost kant, is het huis daar redelijk tegen koude winterwind bestand.

Edit: de drone buurman heeft ook nog een overzicht foto van groot gedeelte van de straat gemaakt.
Luchtfoto ostraat

Kun je zien dat er best wel verschillende stijlen huizen staan, en er geen welstand meer is.

[ Voor 63% gewijzigd door jacovn op 17-02-2018 22:03 . Reden: Betere luchtfoto ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• frankwopereis
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:41

frankwopereis

Eerst denken, dan doen

Cartman! schreef op zondag 11 februari 2018 @ 13:28:
Kleine update: inmiddels hebben alle 9 huishoudens in ons CPO project de financiering rond en zijn de volmachten getekend bij de notaris. Overmorgen passeren en de week erop start de bouw :) Wat een traject en oneindig respect voor ons bestuur die er een dagtaak aan gehad heeft om alles in goede banen te leiden... :)
Ik denk dat het “bestuur” het meeste plezier heeft gehad ;) Ik heb hier in de buurt ook grotendeels de kar getrokken maar je leert er zo enorm veel van.. Tis af en toe ff flink zuchten, slikken en weer door.. Maar het was een (drukke) top periode!

PC 2x27", 9850X3D, x870, 5070TI, 64GB | Sonos | HomeAssistant | Samsung TV's & mobiel | Speciaalbier, wijn & likeur | doet Hardlopen & Fitness | kijkt Voetbal, F1 | Koken & BBQ | Kamperen & vliegen | informatieanalist in ziekenhuis | EHBO'er Rode Kruis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireStarter
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-09 06:47
Ik wil ff polsen hier hoe jullie dit zouden aanpakken.
Zoals sommige weten ben ik al sinds augustus (toen de omgevingsvergunning rond was) bezig met het vinden van een aannemer.
En dat valt nog niet mee. Ik kan er wel vinden, maar die vragen de hoofdprijs.
Nu in ronde drie inmiddels, heb ik weer 3 aannemers laten rekenen voor alleen de ruwbouw .
Twee prijzen heb ik al binnen. Deze heb ik vergeleken, en 1 is 23k goedkoper t.o.v van tweede.
Met die prijs kan ik wel leven, qua budget is er dan nog ruimte voor eventuele tegenvallers of aanpassingen.

Maar nu komt het, in januari toen de aannemer (nr1) op de koffie kwam voor de kennismaking googlede ik nog eens op zijn bedrijf. En toen kwam er niet een al te beste review naar voren. Die was toen een week oud.
Een klant beweert in 2016 voor 130k in de boot te zijn gegaan. De aannemer was uit een contract gestapt en was niet meer te vinden. Het huis was half af en het was dikke ellende voor hun. Sindsdien loopt er een rechtzaak.
Nu las ik deze review welgeteld 1 minuut voordat de aannemer binnenkwam :o , dus je kan wel voorstellen hoe apart dat geweest is.
Ik heb hem er niet mee geconfronteerd, ik wilde hem eerst laten rekenen. Dat is al heel wat tegenwoordig.

Maar nu we de offerte gaan bespreken moet ik toch ermee verder.

Ik wil tijdens het offerte gesprek eerst het fijne van de situatie weten, en zijn kant van het verhaal horen.
Want kan het verhaal wel kloppen? Waarom ga je voor 130k het schip in. Je spreekt toch bouwtermijnen af?
In het slechtste geval ga je voor 30k de boot in.

Ergens denk ik dat het ook in mijn voordeel kan werken. Als een aannemer ooit een slecht project heeft gehad kan hem dat de kop kosten. Zeker als het online staat. Hij heeft dus nieuwe klanten nodig die iets positiefs over hem te melden hebben.

Maar het is ook een risico natuurlijk, want een uitspraak zou de cashflow van het bedrijf kunnen schaden met alle gevolgen van dien. Wat zouden jullie doen?

w00t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06:37
FireStarter schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 07:59:
Zoals sommige weten ben ik al sinds augustus (toen de omgevingsvergunning rond was) bezig met het vinden van een aannemer.
Nu in ronde drie inmiddels, heb ik weer 3 aannemers laten rekenen voor alleen de ruwbouw .
Twee prijzen heb ik al binnen. Deze heb ik vergeleken, en 1 is 23k goedkoper t.o.v van tweede.
Met die prijs kan ik wel leven, qua budget is er dan nog ruimte voor eventuele tegenvallers of aanpassingen.

Maar nu komt het, in januari toen de aannemer (nr1) op de koffie kwam voor de kennismaking googlede ik nog eens op zijn bedrijf. En toen kwam er niet een al te beste review naar voren. Die was toen een week oud.
Een klant beweert in 2016 voor 130k in de boot te zijn gegaan. De aannemer was uit een contract gestapt en was niet meer te vinden. Het huis was half af en het was dikke ellende voor hun. Sindsdien loopt er een rechtzaak.
Nu las ik deze review welgeteld 1 minuut voordat de aannemer binnenkwam :o , dus je kan wel voorstellen hoe apart dat geweest is.
Ik heb hem er niet mee geconfronteerd, ik wilde hem eerst laten rekenen. Dat is al heel wat tegenwoordig.

Ik wil tijdens het offerte gesprek eerst het fijne van de situatie weten, en zijn kant van het verhaal horen.
Want kan het verhaal wel kloppen? Waarom ga je voor 130k het schip in. Je spreekt toch bouwtermijnen af?

Ergens denk ik dat het ook in mijn voordeel kan werken. Als een aannemer ooit een slecht project heeft gehad kan hem dat de kop kosten. Zeker als het online staat. Hij heeft dus nieuwe klanten nodig die iets positiefs over hem te melden hebben.

Maar het is ook een risico natuurlijk, want een uitspraak zou de cashflow van het bedrijf kunnen schaden met alle gevolgen van dien. Wat zouden jullie doen?
Ik zou inderdaad proberen achter de waarheid te komen.

Vraag de aannemer om recente referentieprojecten die hij in de afgelopen 2 á 3 jaar heeft gebouwd.

Geeft hij deze niet, dan moeten er bij jou alarmbellen gaan rinkelen. Geeft hij die wel vraag dan of je een afspraak mag maken met die mensen en ga er naar toe.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mistaoutlaw

Op de man af vragen, maar wel op een open manier een netjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xminator
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:44

Ik zou eerst hoor en wederhoor toepassen.

Echter het blijft een intensieve periode en je moet nog lange tijd samen 'werken'. Dus zou eigenlijk hier niet verder mee gaan.

Heb zelf ook een aannemer voorbij laten gaan die 25k goedkoper was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TLer
Bedenk wel dat mensen veel sneller een negatieve review plaatsen dan een positieve. Wellicht staan er wel 99 zeer tevreden klanten naast. Dat zal je online nooit terug vinden. Een verhaal kent altijd twee kanten.

Het beste kan je referentie projecten bekijken en die mensen spreken. Dan pas kan je een goed beeld krijgen van wat hij kan en hoe hij werkt.

Wat betref de prijzen, die kunnen flink afwijken van elkaar. Zorg er echter wel voor dat je appels met appels vergelijkt. Een andere afwerking, betere isolatie, kierdichtbouwen, het toepassen van een WP of het kiezen voor metalen of houten deurkozijnen zie je allemaal terug in de prijs, maar je krijgt wel wat anders. Het begint dus bij een duidelijk en zoveel mogelijk eenduidig bestek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:30
mistaoutlaw schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 08:48:
[...]

Op de man af vragen, maar wel op een open manier een netjes.
Dat denk ik inderdaad ook. "joh, ik kwam deze review tegen, maar er zitten altijd twee kanten aan een dergelijk verhaal, kun je wat over jouw kant vertellen?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Voor hetzelfde geld is de betreffende aannemer juist de boot in gegaan voor veel geld (verkeerde inschatting, fout in het contract, wanbetaling, whatever)
Of misschien is het niet eens waar, en is het een soort lasteractie van een beledigde concurrent... je weet het niet.
(Kun je op de een of andere manier contact opnemen met de persoon die die review geplaatst heeft? Dan kun je hem ook een beetje uitvragen. Aan de hand daarvan kun je misschien wel beoordelen welk van de verhalen 'klopt'.)

Waarschijnlijk zal hetgeen ze allebei vertellen wel kloppen, het gaat eigenlijk vaak meer om wat weggelaten wordt.

Sparql TV wiki

Pagina: 1 ... 35 ... 272 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.

Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic