xargon1004 schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 02:20:
Dag medebouwers,
ik ben al een hele tijd het topic in de gaten aan het houden en heb al veel aan jullie tips gehad. We gaan een halfopen huis zetten op een bouwgrond van +-4a. Het voorontwerp is zo goed als klaar, maar hebben jullie nog op- of aanmerkingen over onze indeling? We wilden keuken én living aan de achterkant, zodat we zicht hebben op de tuin. Huis is trouwens volledig onderkelderd en we zullen in de toekomst een vaste trap zetten naar de zolder (pas nadat het huis klaar is ivm kadastraal inkomen

)
Ter situering: tuin ligt in het oosten, gemeenschappelijke muur met de buur ligt in het zuiden.
Bouwplan
Alvast bedankt!
Als ik een duit in het zakje mag doen.
Het valt me op dat je heel erg veel muren hebt en vele hoekjes en muren die eigenlijk niet nodig zouden zijn waardoor het toch vrij hokkerig overkomt terwijl dat hier echt niet nodig zou zijn.
Een aantal punten:
- Je wil de woonkamer en keuken aan de tuinzijde en de eetkamer gebruik je naar eigen zeggen niet veel.
Persoonlijk vind ik dan de eetkamer erg veel ruimte innemen terwijl de woonkamer toch best klein wordt.
Daarnaast zul je heel veel langs het woongedeelte gaan lopen wat erg storend kan zijn.
- Je hebt een eigen badkamer, maar ook deze heeft een deur naar de overloop? Waarom niet alleen naar de ouderslaapkamer?
Tevens lijkt me is dit een erg grote pijpenla terwijl andere ruimtes op deze verdieping wat hokkerig worden.
- De meterkast lijkt me niet op de meest handig plek zitten. Als je deze juist situeert kun je er makkelijker met leidingen komen, sterker nog; je zou bij wijze van spreken een schacht kunnen maken van kelder tot zolder wat enorm handig gaat zijn voor leidingen e.d.
- Ik weet niet wat je - in de toekomst - met de kelder van plan bent; maar als dat een echte gebruiksruimte wordt is ontsluiting via een washok niet echt je-van-het.
- Wat is dat vierkante ding in de wasplaats; direct links van het woord 'wasplaats'? Tenzij het nodig is, zit daar een hele rare hoek in die ruimte die ook onnodig veel ruimte in beslag neemt.
Als ik een paar balletjes mag opgooien:
- Wissel eens de keuken met de eetkamer. Je wil graag de keuken aan de tuin zoals die daar getekend is valt dat eigenlijk wel mee (staat achter de Sas - bijkeuken/doorgang is dat?).
Als je dan ook nog een kookeiland neemt (waar nu de tafel staat) heb je prachtig uitzicht op de tuin als je aan het koken bent en - zeker met het grote raam in de zijgevel - is de beleving van keuken <-> tuin misschien nog wel groter dan nu.
Ook kun je dan de hele achterzijde van woning gebruiken voor de woonkamer en eethoek.
- Kijk eens wat het doet als je de trap naar boven schuift ergens in het gebied waar je nu het washok hebt (en bijvoorbeeld het toilet beneden op de plek van de trap maakt).
Met de trap meer in het midden van de woning kun je boven een prettigere indeling maken met een slaap- of badkamer aan de voorgevel i.p.v. de trap.
- Kijk eens wat het doet als je de dressing en ouderslaapkamer 90 graden linksom draait (dus badkamer tegen achtergevel, dressing langs de muur van de overloop. Die kunnen dan wat meer vierkant i.p.v. rechthoekig worden en je slaapkamer kan dan misschien zelfs nog wat ruimer/groter worden.
- In jullie situatie past heel goed een waskoker van 1e verdieping naar het washok.
En nog wel wat kleine dingetjes. In ieder geval genoeg om toch nog even het schetspapier erbij te pakken en wat ideeën uit te schetsen. Ook al is misschien lang niet alles een geschikt idee; ik denk wel dat de ruimtes toch wat beter zijn in te delen.