Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 34 ... 272 Laatste
Acties:
  • 2.621.231 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 06:59
Grolsch schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 11:35:
[...]

Ik bedoel hiermee dat wij aan beide kanten met een sleutel de cilinder moeten bedienen, dus geen draaiknoppen.
Dat snap ik ;)
Wij hebben bewust niet voor draaiknoppen gekozen vanwege de kinderen, die draaien overal aan, de sleutels kunnen ze niet bij.

In het kader van "snel handelen bij brand" zouden "paniek sluitingen" (draaiknoppen) beter werken, maar ik wil niet dat mijn kinderen in deze leeftijd zelf naar buiten kunnen lopen met alle mogelijke gevaren.

Dus het was bij ons een risico afweging tussen brand en kinderen die zonder toezicht naar buiten lopen richting een "heule" diepe sloot en eventueel naar de weg lopen.

De kans op brand is aanzienlijk kleiner :P
Kijk dit is een duidelijke redenatie waarom je kiest/hebt gekozen voor de sleutel cilinders :)

---
Zoals ik hiervoor al noemde deze discussie al met enkele personen gehad en vaak kwam het neer op:
• We hebben glas in/naast de deur, dus ruitje door-tikken en ze kunnen makkelijk naar binnen => onveiliger
• Draaiknop-cilinders zijn (een stuk) duurder dan gewone cilinders

Het punt wat jij hier aanstipt heb ik nog niemand horen zeggen maar is inderdaad wel een hele goede met het oog op kinderen.. (zijn zo vlug als water.. en als ze de kans krijgen zijn ze weg inderdaad).

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 14:23
Annuk schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 11:41:
[...]

Dat snap ik ;)

[...]

Kijk dit is een duidelijke redenatie waarom je kiest/hebt gekozen voor de sleutel cilinders :)

---
Zoals ik hiervoor al noemde deze discussie al met enkele personen gehad en vaak kwam het neer op:
• We hebben glas in/naast de deur, dus ruitje door-tikken en ze kunnen makkelijk naar binnen => onveiliger
• Draaiknop-cilinders zijn (een stuk) duurder dan gewone cilinders

Het punt wat jij hier aanstipt heb ik nog niemand horen zeggen maar is inderdaad wel een hele goede met het oog op kinderen.. (zijn zo vlug als water.. en als ze de kans krijgen zijn ze weg inderdaad).
Ik zet een hek rond mijn kavel, puur voor de veiligheid van de kinderen. Sloten en drukke wegen gaat niet goed samen met kinderen....

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06:37
@Annuk Ik ben best wel van de vrije opvoeding, maar onze "apen" zijn 1 en 3 en kunnen het gevaar niet overzien van een 2 meter diepe sloot, dus ik wil onder geen beding dat ze zelf aan de voorkant/zijkant van onze woning naar buiten toe kunnen lopen. Ze huppelen ff achter een konijn of een eend aan en het is plons.

Wij hebben rondom onze achtertuin een hek gezet zodat ze vrij buiten kunnen spelen, en ook de serredeuren kunnen en mogen ze wel zelf bedienen.

Nu moet ik zeggen dat onze oudste (bijna 4) al wel zo slim is om niet de sloot in te lopen, maar toch geeft het mij geen prettig gevoel als ze alleen daar heen kunnen lopen.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 08-09 13:47
Plan voor onze woning zijn cilindersloten met paniekopening, heb begrepen dat je die laatste vrij makkelijk kan uitschakelen (ivm kleine kinderen idd). Verder zelfde argumenten als @Grolsch :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

Wailing_Banshee

You're Next

Annuk schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 10:49:
Nog een totaal andere vraag, ben eigenlijk wel eens benieuwd naar hoe en wat de keuzes hierin zijn bij de mensen in dit topic.
Dit betreft de sloten/cilinders in/om de woning.

Laat iedereen alles gelijk-sluitend uitvoeren (zowel huis als evt. losstaande garage/schuur) of maakt men hier nog een scheiding in (bv. huis gelijk-sluitend en losstaande garage/schuur een ander slot)?

En gebruikt men hiervoor allemaal draai-knop-cilinders of alleen maar sleutel cilinders, en waarom welke keuze?
Ik zou alles gelijk-sluitend uitvoeren, als we ooit zouden besluiten dat antieke slot van de garage te vervangen. Gewoon om het aantal sleutels te verminderen. Je zult ze toch meestal altijd beide aan je sleutelbos hebben, dus een kleiner risico bij verlies is nul. Nu staat alles in de garage wat waarde heeft toch achter slot en grendel, en daar zit wel een andere slot in. Maar die sleutel heb je niet altijd nodig als je wel in de garage wilt zijn.

En draai-knop-cilinders vs sleutel cilinders, nooit over nagedacht eigenlijk. Achteraf gezien, zou ik waarschijnlijk gewoon weer sleutel cilinders doen. Op de achterdeuren zou een draaiknop misschien wel handig zijn, maar op de voordeur zou het absoluut niet passen (qua stijl). Laat je een mooie voordeur maken, met mooi beslag, en dan zo'n lelijke draaiknop...

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:10
xminator schreef op maandag 29 januari 2018 @ 20:24:
Afgelopen week is de eerste verdiepingsvloer gestort, over circa 3 weken wordt de tweede verdiepingsvloer gestort. Gaat de juiste richting op :9
Goed bezig! Maar wat zijn die ontzettende blauwe buizen? Die lijken wel rond 150mm. Is dat voor de ventilatie? Lijkt wel erg dik, maar dan wel weer gunstig voor de stroomsnelheid (en dus voor het geluid).

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xminator
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13:55
jacovn schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 06:24:
[...]

Je lijkt dat pas nodig te hebben bij verkoop.

Maar: https://www.energielabel.nl/woningen/veelgestelde-vragen/
Vraag 14

[...]

Dus je pand moet in bagviewer.kadaster.nl staan.

Dan blijkbaar hier aanvragen: https://www.energielabelvoorwoningen.nl/

(Nu even niet, ddos attack)

Wil je een onderzoek en advies moet je hier zijn: https://www.maatwerkadviesvoorwoningen.nl

Maar volgens mij krijg je als je bouwbesluit bouwt en een epc van 0.4 haalt wel standaard een A.
Zie ook antwoord op vraag 15 bij energielabel.nl

[...]
Bedankt voor je reactie. Ik werd een beetje getriggered door het voorbeeld opleveringskeuringsrapport van VEH, waarin staat dat de energielabel ontbreekt. En het volgende :

'Alle nieuwbouwwoningen die worden opgeleverd na 1 januari 2015 dienen bij oplevering een definitief energielabel te hebben. Het energielabelcertificaat moet door de verkoper (ontwikkelaar of bouwer) bij oplevering aan de koper worden overhandigd.'

In dit geval heb je geen echte verkoper en zal je het dus als koper moeten aanvragen (lijkt het).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• WNT
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 03-08 09:26

WNT

Een update van onze kant: als het goed is wordt vandaag NUTS aangesloten (vind het zelf nogal spannend en ga zo even kijken of ze zijn komen opdagen). Binnen is het schilderwerk helemaal af, vandaag is het elektra afmonteren, dan volgt deze week nog het sanitair (tegelwerk is al klaar) en het in bedrijf stellen van de vloerverwarming/WTW enzo. De keuken komt ook nog deze week. Volgende week schoonmaken en kitten en dan in de 2e helft van de week opleveren.

@kosten voor de tuin: hier hadden wij ons ook op verkeken, we dachten meer dat komt nog wel een keer maar ik zie nu hoeveel zooi het geeft dus toch maar een hovenier gevraagd om een offerte te maken. Komt er denk ik op neer dat we alleen het straatwerk laten doen en de rest (kunstgras/borders/split) zelf doen.

@draaiknop cillinders: wij wilden graag van die anti-paniek sloten maar die had onze kozijnleverancier (HEBO) niet dus gekozen voor draaiknoppen op de garagedeur uit mijn hoofd. Je kunt vanuit de buitenkant toch niet zomaar zien dat er een draaiknop op zit? Snap wel dat als je een ruitje intikt dat je er dan bij kunt maar dan moet je eerst doorhebben dat dat een optie is.

Edit: we hebben stroom, water, cai en telefonie. Glasvezel deden ze nooit, dus dat wordt denk ik een poosje zonder internet straks |:(. Nu nog de stadsverwarming aansluiten en dan heb ik er vertrouwen in dat het goedkomt. Voor het geval jullie het nog niet doorhadden ben zo'n muts die een beetje gestrest wordt nu het eind in zicht komt, gelukkig blijft mijn man vertrouwen houden.

[ Voor 14% gewijzigd door WNT op 30-01-2018 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xminator
Andrehj schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 12:42:
[...]

Goed bezig! Maar wat zijn die ontzettende blauwe buizen? Die lijken wel rond 150mm. Is dat voor de ventilatie? Lijkt wel erg dik, maar dan wel weer gunstig voor de stroomsnelheid (en dus voor het geluid).
Ja dat is voor de ventilatie.

Om precies te zijn is dat voor de afzuiging van het qualityflow systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrashOne
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

WNT schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 13:38:
Een update van onze kant: als het goed is wordt vandaag NUTS aangesloten (vind het zelf nogal spannend en ga zo even kijken of ze zijn komen opdagen). Binnen is het schilderwerk helemaal af, vandaag is het elektra afmonteren, dan volgt deze week nog het sanitair (tegelwerk is al klaar) en het in bedrijf stellen van de vloerverwarming/WTW enzo. De keuken komt ook nog deze week. Volgende week schoonmaken en kitten en dan in de 2e helft van de week opleveren.

@kosten voor de tuin: hier hadden wij ons ook op verkeken, we dachten meer dat komt nog wel een keer maar ik zie nu hoeveel zooi het geeft dus toch maar een hovenier gevraagd om een offerte te maken. Komt er denk ik op neer dat we alleen het straatwerk laten doen en de rest (kunstgras/borders/split) zelf doen.

@draaiknop cillinders: wij wilden graag van die anti-paniek sloten maar die had onze kozijnleverancier (HEBO) niet dus gekozen voor draaiknoppen op de garagedeur uit mijn hoofd. Je kunt vanuit de buitenkant toch niet zomaar zien dat er een draaiknop op zit? Snap wel dat als je een ruitje intikt dat je er dan bij kunt maar dan moet je eerst doorhebben dat dat een optie is.

Edit: we hebben stroom, water, cai en telefonie. Glasvezel deden ze nooit, dus dat wordt denk ik een poosje zonder internet straks |:(. Nu nog de stadsverwarming aansluiten en dan heb ik er vertrouwen in dat het goedkomt. Voor het geval jullie het nog niet doorhadden ben zo'n muts die een beetje gestrest wordt nu het eind in zicht komt, gelukkig blijft mijn man vertrouwen houden.
Mochten ze graafwerkzaamheden verrichten, maak er foto's van. Bij ons ging de straat een aantal dagen na deze werkzaamheden verzakken, waarbij de vinger naar onze aannemer werd gewezen. Ik had gelukkig foto's van de werkzaamheden, waarbij duidelijk te zien was dat ze een deel onder de weg aan aan het graven waren en dit later gewoon weer volgestort hadden (dus zonder de straat aan te drillen of iets te controleren). Dat heeft Liander dus mogen herstellen.

Huur mij in als freelance SEO consultant!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-09 21:12
xminator schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 18:29:
[...]

Ja dat is voor de ventilatie.

Om precies te zijn is dat voor de afzuiging van het qualityflow systeem.
Krijg je maar 3 afzuigpunten voor de BG, als in woonkamer, keuken en WC ?

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WNT
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 03-08 09:26

WNT

CrashOne schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 18:37:
[...]

Mochten ze graafwerkzaamheden verrichten, maak er foto's van. Bij ons ging de straat een aantal dagen na deze werkzaamheden verzakken, waarbij de vinger naar onze aannemer werd gewezen. Ik had gelukkig foto's van de werkzaamheden, waarbij duidelijk te zien was dat ze een deel onder de weg aan aan het graven waren en dit later gewoon weer volgestort hadden (dus zonder de straat aan te drillen of iets te controleren). Dat heeft Liander dus mogen herstellen.
Goede tip, daar was ik helaas te laat voor, hoop dat het meevalt. De straat is inmiddels een paar keer open en dicht gegaan. Blijkbaar valt dat niet te combineren ofzo, komt op mijn redelijk inefficient over en het komt de kwaliteit van de straat niet echt ten goede.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-08-2023
JaxMcFadden schreef op maandag 29 januari 2018 @ 12:41:
Is het uberhaupt nuttig om vloerverwarming te leggen op de 1e verdieping (slaapkamers/badkamers)?
Onze architect meent van niet.

Met de huidige isolatie is het klimaat er prima om te slapen. En als je het warmer wilt (bijv: om te studeren/werken) dan is vloerverwarming niet genoeg om het er snel aangenaam te krijgen. Je bent dan beter af met een elektrisch kacheltje of een IR plaat in je badkamer.
Helemaal mee eens. Vloerverwarming op 1e etage is echt zonde van de investering.

Er zijn prachtige elektrische radiatoren met timers e.d. te koop die vlot de temperatuur opkrikken voor dat sporadische gebruik.

In onze woning uit 2011 wordt het ook niet onder de 18-19 graden. Huidige nieuwbouw isoleert al zwaarder, dus nog minder verlies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xminator
jacovn schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 19:02:
[...]

Krijg je maar 3 afzuigpunten voor de BG, als in woonkamer, keuken en WC ?
Jup, conform berekeningen gedaan door Itho. Wat dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
xminator schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 20:08:
[...]

Jup, conform berekeningen gedaan door Itho. Wat dan?
Kleiner huis dan van wat wij bouwen qua m2 dus.
Voor ons is het ook door Itho berekend.

Hier komt:

Begaande grond:
2x woonkamer
2x keuken
1x WC
1x technische ruimte

1e verdieping:
1x slk 1
1x slk2
1x slk3
1x inloopkast
1x WC
1x badkamer

2e verdieping:
1x berging 1
1x berging 2
1x was/droog hok
En wellicht in de ruimte waar de unit zelf hangt.

Zit met de woonkamer en keuken net te groot qua m2/m3 voor 1 afzuigpunt.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xminator
jacovn schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 20:40:
[...]

Kleiner huis dan van wat wij bouwen qua m2 dus.
Voor ons is het ook door Itho berekend.

Hier komt:

Begaande grond:
2x woonkamer
2x keuken
1x WC
1x technische ruimte

1e verdieping:
1x slk 1
1x slk2
1x slk3
1x inloopkast
1x WC
1x badkamer

2e verdieping:
1x berging 1
1x berging 2
1x was/droog hok
En wellicht in de ruimte waar de unit zelf hangt.

Zit met de woonkamer en keuken net te groot qua m2/m3 voor 1 afzuigpunt.
Ha, ja. Dat klinkt inderdaad een stuk groter.We wonen gelukkig in de randstad, maar nadeel is dat het een postzegelwoning wordt. Dus 'maar' ~175m2. Daarbuiten nog een van tuintje 80m2 en een dakterras van 30m2.

Misschien dat we bij een volgende zelfbouwproject buiten de randstad groter gaan bouwen. Echter voor nu (2-persoons huishouden, beiden ruim onder de 30 jaar) is dit prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Oh hier is het niet anders, ook postzegel bouwen hoor. Iets van 96 m2’tuin achter huis, en paar stroken langs huis. Dan ook voortuin maar 1/3 daarvan is inrit en de rest wordt betonia’s.

Maar die buizen zien er leuk uit, welk merk is dat ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
En krijgen die een verloop naar rond 80mm? Plenum van QualityFlow heeft aanslutingen van 80mm voor de ruimtes en 120mm voor de verbinding met de WTW-unit, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TLer
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11:15
@WNT Succes met de oplevering!

Maar, waar zijn de foto's :o

en niet zo stressen, het komt goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-08 21:46
Rhaelak schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 19:25:
[...]

Helemaal mee eens. Vloerverwarming op 1e etage is echt zonde van de investering.

Er zijn prachtige elektrische radiatoren met timers e.d. te koop die vlot de temperatuur opkrikken voor dat sporadische gebruik.

In onze woning uit 2011 wordt het ook niet onder de 18-19 graden. Huidige nieuwbouw isoleert al zwaarder, dus nog minder verlies.
WAF vindt hier vloerverwarming op de 1e erg fijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
bartvb schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 21:07:
En krijgen die een verloop naar rond 80mm? Plenum van QualityFlow heeft aanslutingen van 80mm voor de ruimtes en 120mm voor de verbinding met de WTW-unit, toch?
80 mm voor aansluitingen afzuigpunten op plenum, en t80 mm voor verbinding tussen plenum en de wtw box.150 mm van wtw box naar buiten (blaas en zuig)

[ Voor 3% gewijzigd door jacovn op 31-01-2018 06:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

Wailing_Banshee

You're Next

LittleTycoon schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 00:29:
[...]

WAF vindt hier vloerverwarming op de 1e erg fijn
In de badkamer kan ik het nog wel begrijpen (wij hebben daar geen vloerverwarming, maar een verlengde afvoerbuis onder de vloer liggen). Maar in de slaapkamers?

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
Wailing_Banshee schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 07:40:
[...]

In de badkamer kan ik het nog wel begrijpen (wij hebben daar geen vloerverwarming, maar een verlengde afvoerbuis onder de vloer liggen). Maar in de slaapkamers?
Eerst vond ze het niet nodig, toen het koud werd moest ik toch de groepen vv openzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
Hier ook een eega die comfort/warmte bijzonder op prijs stelt. En ook twee kinderkamers die op een gegeven moment ook gebruikt worden voor spelen/hangen/huiswerk, dan is het wel prettig als we het daar makkelijk en efficient boven de 18 graden krijgen. Daarnaast zijn de meerkosten ook relatief beperkt en is het iets dat je later vrijwel niet meer kan veranderen. En verder dus het koelaspect.

@jacovn https://www.ithodaalderop...m_demandflow_jan_2011.pdf
Lijkt iets van 120mm te zijn richting WTW-unit, toch? Uit veel WTW-units komt wel 180mm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
bartvb schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 08:37:

Lijkt iets van 120mm te zijn richting WTW-unit, toch? Uit veel WTW-units komt wel 180mm.
Hier stond die maat:
https://platform.ithodaal...ow/bstk%20QualityFlow.pdf

Paragraaf: 61.32.11-a

Afmetingen (mm):
- diameter 80 mm tussen afvoerpunten en Itho Daalderop QualityFlow plenum type DF.
- diameter 180 mm tussen Itho Daalderop QualityFlow plenum type DF en wtw-unit.
- diameter 180 mm tussen wtw-unit en toevoerrooster centrale hal.
- diameter 150 mm tussen wtw-unit en gevelrooster/dubbelwandige dakdoorvoer (buitenluchtaanzuig)
- diameter 150 mm tussen wtw-unit en dubbelwandige dakdoorvoer (ventilatieafvoer).

In de afbeelding van jou link staat een buis FDG128 en dat lijkt inderdaad een 120 mm te zijn. 128 mm maar het is een flexibele slang..

[ Voor 6% gewijzigd door jacovn op 31-01-2018 08:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceM
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09:28
bartvb schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 08:37:
Hier ook een eega die comfort/warmte bijzonder op prijs stelt. En ook twee kinderkamers die op een gegeven moment ook gebruikt worden voor spelen/hangen/huiswerk, dan is het wel prettig als we het daar makkelijk en efficient boven de 18 graden krijgen. Daarnaast zijn de meerkosten ook relatief beperkt en is het iets dat je later vrijwel niet meer kan veranderen. En verder dus het koelaspect.

Realiseer je wel dat je met vloerverwarming niet snel een kamer warm krijgt, dat gaat heel traag. Wij hebben bewust voor de mogelijkheid gekozen om radiators (met actieve koeling) op te kunnen hangen op de slaapkamers om, zoals je aangaf, een kamer snel op temperatuur te kunnen krijgen. Als het echt koud is lukt je dat met vloerverwarming niet. In de praktijk was het overigens op de gehele bovenverdieping 'warm' deze winter (wtw balansventilatie speelt hier mogelijk een rol in).

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
True. Maar we hoeven het ook niet tussen 21 en 18 graden te laten wisselen van dag naar nacht. Zou dan meer zijn om te zorgen dat het boven 19 ipv 18 graden is op de kinderslaapkamers. En de ruimtes worden voorbereid voor een IR-paneel, b.v. boven een bureau.

Maar ik gok eigenlijk dat we de vloerverwarming niet nodig hebben door isolatie, massa en ventilatie wtw. Vooral handig in de zomer dus als er een koelvraag ontstaat, hoewel ik dat het liefst ook zoveel mogelijk voorkom door fatsoenlijke zonwering e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Chaos
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 15-09 14:59
Kleine vraag tussendoor. Bij ons ligt nu de beganegrondvloer, dit is kanaalplaat. Ik wil dat de kanalen luchtdicht worden gemaakt met bijv fentrim tape. Volgens de bouwer is dat onzin omdat er toch niet luchtdicht wordt gebouwd (we krijgen ventilatieroosters in de kozijnen). Volgens mij is het juist wel zinnig want er komt overal vloerverwarming. Zonder 100% luchtdicht bouwen heb je volgens mij altijd wel tocht door de kanaalplaatvloer.
Opinies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13:28
Aannemer heeft ongelijk. De roosters zijn gereguleerd, de kanalen niet.

Welke Qv-waarde heb je afgesproken, danwel in de EPC staan?

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gakkethijs
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14-07 13:37

gakkethijs

niks

Tocht is probleem niet maar goed afdichten is altijd verstandig. De kanaaluiteinde opvullen met vulblokken is met dit weer waarschijnlijk beter dan met een tape aan de slag gaan. Je kan inderdaad wel warmte verliezen doordat lucht via de spouw door de kanalen kan verplaatsen. Echter de kopse kanten van de kanaalplaten zullen waarschijnlijk achter de isolatie in de spouwmuur verdwijnen. Veelal is dit voldoende afdichting, natuurlijk zoals Senor Sjon terecht aangeeft afhankelijk van de gestelde Qv-waarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjakieZulu
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 13:52
IceM schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 09:14:
[...]

Realiseer je wel dat je met vloerverwarming niet snel een kamer warm krijgt, dat gaat heel traag. Wij hebben bewust voor de mogelijkheid gekozen om radiators (met actieve koeling) op te kunnen hangen op de slaapkamers om, zoals je aangaf, een kamer snel op temperatuur te kunnen krijgen. Als het echt koud is lukt je dat met vloerverwarming niet. In de praktijk was het overigens op de gehele bovenverdieping 'warm' deze winter (wtw balansventilatie speelt hier mogelijk een rol in).
Bij LTV is het toch juist de bedoeling dat de verwarming ''altijd'' aan staat.

Ik ga op heel de 1e verdieping vv aanleggen. Thermostaat toilet en badkamer instellen op 18 graad, de overige ruimtes (slaapkamer, hal en rommelkamer) op 15 graad. En daarna niet meer aankomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Chaos
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 15-09 14:59
Geen Qv waarde afgesproken, wel EPC <0,4. Maar ze willen de doppen laten zitten in de kanalen (stortdoppen met gaten, totaal onzinnig en m.i luiheid) onder het mom van dat is voldoende. Nu kwamen ze met een offerte 1125 euro voor het aftapen....als ik zelf tape bestel ben ik 350 euro verder, als zij het bestellen geen btw dus 300. Anders plak ik ze zelf wel af. Weer even bellen dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceM
SjakieZulu schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 12:00:
[...]

Ik ga op heel de 1e verdieping vv aanleggen. Thermostaat toilet en badkamer instellen op 18 graad, de overige ruimtes (slaapkamer, hal en rommelkamer) op 15 graad. En daarna niet meer aankomen.
Ja, dat klopt maar ik vermoed dat bij een nieuwbouwwoning met balansventilatie en de huidige isolatienormen de vloerverwarming boven niets doet wanneer je die op 15 graden zet omdat het in de gehele woning nooit zo koud zal worden wanneer je op de benedenverdieping de gewenste temperatuur op bijvoorbeeld 20 of 21 graden hebt ingesteld (dat is althans bij ons zo). Ik gok dat het op de slaapkamers een graad of 17 was in de winter. Wanneer je dan op 1 slaapkamer wilt studeren bij 21 graden dan is dit met de vloerverwarming niet snel te bereiken.

Ik vraag me dus af hoe nuttig vloerverwarming is op de 1e verdieping (m.u.v. de badkamer, daar hebben wij wel vv die altijd op 19 graden staat), wij hebben daarom bewust voor de mogelijkheid gekozen om radiatoren te plaatsen die actief kunnen koelen (leidingwerk en riool hiervoor wel aangelegd maar de radiatoren zelf niet laten plaatsen).

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TLer
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11:15
En wij voor vloerverwarming, omdat wij die radiatoren niet willen omdat ze altijd in de weg zitten. Als later blijkt dat er meer warmte nodig is een IR paneeltje zo geplaatst. daarnaast maakt vloerverwarming geen geluid in tegenstelling tot de DBE's welke op die JAGA worden geplaatst.

Daarbij is het prijsverschil tussen die twee verwaarloosbaar. Enkel als je echt niet gaat plaatsen levert het wat op, doe je dat niet dan gooi je dat geld voor leidingen en andere voorbereidingen ook weg. Daarbij hebben Jaga's duidelijk een hogere Ta nodig om voldoende vermogen te hebben dan alles op vloerverwarming. Als je die zelfde Ta door de vloerverwarming op de betredende zone jaagt heb je ook redelijk wat vermogen. Je moet alleen wel een kleine h.oh. waarde kiezen voor je vloerverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NDF82
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-09 20:55

NDF82

Doomed Space Marine

Een radiator laten koelen? Krijg je dan geen condens vorming? Of bedoel je met "actief" dat er dmv een ventilator oid lucht door geblazen wordt waardoor condens vorming voorkomen wordt? Actief lucht verplaatsen lijkt me trouwens ook niet prettig...

Ik kreeg vanmorgen onderstaande email:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Hebben anderen hier ook lange levertijden op KZS?

Pentium 233MHz MMX + Diamond Monster 3D 3DFX Voodoo II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceM
NDF82 schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 12:29:
Een radiator laten koelen? Krijg je dan geen condens vorming?
Ja, daarom is er voor elke radiator ook een 'riool' aangelegd om dit af te voeren.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrogeR
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 05-06-2024
Cpt.Chaos schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 12:11:
Geen Qv waarde afgesproken, wel EPC <0,4. Maar ze willen de doppen laten zitten in de kanalen (stortdoppen met gaten, totaal onzinnig en m.i luiheid) onder het mom van dat is voldoende. Nu kwamen ze met een offerte 1125 euro voor het aftapen....als ik zelf tape bestel ben ik 350 euro verder, als zij het bestellen geen btw dus 300. Anders plak ik ze zelf wel af. Weer even bellen dus.
Het afdoppen van de kanalen is geen luiheid, deze doppen zitten er tijdens het storten niet op, maar worden achteraf geplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
SjakieZulu schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 12:00:
[...]

Niet noodzakelijk, bij LTV praat je primair over vloerverwarming waar je warmte buffert in de cementdekvloer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Een radiator laten koelen? Krijg je dan geen condens vorming? Of bedoel je met "actief" dat er dmv een ventilator oid lucht door geblazen wordt waardoor condens vorming voorkomen wordt? Actief lucht verplaatsen lijkt me trouwens ook niet prettig...

***members only***

Dat is al lang bekend. Beetje slap van je aannemer om net te doen of het een excuus is. Als ze het netje op willen lossen gaat ze aan de gang met poriso.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
IceM schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 09:14:
[...]

Met een ltv radiator kun je volgens mij ook niet snel iets opwarmen.

Je kunt er overigens wel je bureau bijschuiven :).

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:10
IceM schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 12:14:
[...]Ik vraag me dus af hoe nuttig vloerverwarming is op de 1e verdieping (m.u.v. de badkamer, daar hebben wij wel vv die altijd op 19 graden staat)
Hoe regel je eigenlijk die temperatuur? Hangt er een aparte opnemer die communiceert met een regelaar? Welk systeem gebruik je daarvoor? (Sorry, ik ben een vloerverwarming-newbie)
IceM schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 12:14:wij hebben daarom bewust voor de mogelijkheid gekozen om radiatoren te plaatsen die actief kunnen koelen (leidingwerk en riool hiervoor wel aangelegd maar de radiatoren zelf niet laten plaatsen).
Met riool? Is dat voor condenswaterafvoer?

[ Voor 4% gewijzigd door Andrehj op 31-01-2018 15:09 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xminator
bartvb schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 21:07:
Goede opmerking, zou dan wel moeten.. Ik vraag het even aan de installateur wat zijn idee is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanvv78
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 01-03-2021
Mss een vreemde opmerking, maar ik zou sowieso op een 1e en 2e verdieping iets van verwarming aanleggen. Al is het alleen al mocht je de boel ooit verkopen.

Mij zou het afschrikken als er niets zit in de vloer of er geen radiatoren zitten. Ik hou van een warme slaapkamer :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xminator
sanvv78 schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 15:33:
Mss een vreemde opmerking, maar ik zou sowieso op een 1e en 2e verdieping iets van verwarming aanleggen. Al is het alleen al mocht je de boel ooit verkopen.

Mij zou het afschrikken als er niets zit in de vloer of er geen radiatoren zitten. Ik hou van een warme slaapkamer :-)
Ja, datzelfde geldt ook voor ons. We hebben op de BG, 1e verdieping en zolder volledig vloerverwarming liggen. Misschien is het een overkill gezien hoeveelheid isolatie. Echter vinden zelf een warme temperatuur aangenamer. Tevens mooier dan een radiator die in de weg ligt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IceM
Andrehj schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 14:54:
[...]

Hoe regel je eigenlijk die temperatuur? Hangt er een aparte opnemer die communiceert met een regelaar? Welk systeem gebruik je daarvoor? (Sorry, ik ben een vloerverwarming-newbie)
Wij hebben een thermostaat in de woonkamer/keuken, bijkeuken en op de badkamer. Die ruimtes worden dus 'apart' verwarmt met vloerverwarming.
Andrehj schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 14:54:

[...]

Met riool? Is dat voor condenswaterafvoer?
Ja, dat was nodig wanneer je er ook actief mee wou kunnen koelen (dat was voor ons ook een belangrijke reden om voor radiatoren te kiezen i.p.v. vloerverwarming boven).

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NDF82

NDF82

Doomed Space Marine

Artbij schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 13:49:
[...]

Dat is al lang bekend. Beetje slap van je aannemer om net te doen of het een excuus is. Als ze het netje op willen lossen gaat ze aan de gang met poriso.
Ze gaan aan de slag met Porotherm. Heb echter geen idee ofdat dat gelijkwaardig is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
NDF82 schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 16:22:
[...]

Ze gaan aan de slag met Porotherm. Heb echter geen idee ofdat dat gelijkwaardig is...
Het is poriso dus beter dan KZS :).

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xminator
Artbij schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 16:30:
[...]

Het is poriso dus beter dan KZS :).
Hangt ervan af in wat voor opzicht je het bekijkt. Qua verwerking is het sneller en qua krimpgevoeligheid is het ook beter. Echter volgens mij is het qua geluidsisolatie een stuk slechter.

Porotherm is prima, als ze maar niet vergeten je constructeur in te lichten :P

[ Voor 4% gewijzigd door xminator op 31-01-2018 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
xminator schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 16:39:
[...]

. Echter volgens mij is het qua geluidsisolatie een stuk slechter.
Nope. Hangt beetje af van de dikte, soms is kzs beter, soms poriso. Maar zit heel dicht bij elkaar.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mistaoutlaw
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19-03 14:47

***members only***

Hier al enige tijd geleden gemeld dat bij ons Kzs 3.5 week later kwam dan verwacht.
Was wel door de aannemer van te voren aangekondigd.

I was born intelligent - education ruined me

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bartvb
xminator schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 15:21:
[...]

Goede opmerking, zou dan wel moeten.. Ik vraag het even aan de installateur wat zijn idee is.
Iig wel erg netjes gedaan. Liever dit formaat slangen naar je afzuigpunten en dan alleen bij het plenum smoren dan alles op 80mm houden.

Overigens net als @jacovn benieuwd welk merk/type slang dat is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
bartvb schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 19:46:
[...]

Iig wel erg netjes gedaan. Liever dit formaat slangen naar je afzuigpunten en dan alleen bij het plenum smoren dan alles op 80mm houden.

Bij onze tekeningen staat dat er een 98 mm slangen komen, maar geen idee welk merk. Kan het vragen natuurlijk. Edit: burgerhout, en zal wel hybalance plus zijn.

Ik denk dan die buizen die op die fotos zijn van: hybalans plus.
Afbeeldingslocatie: http://www.werklust-leens.nl/Werklust-Leens/Bouwen/Binnen/2014_07_JUL_04_wtw_verlengen/13_2014_07_JUL_04_wtw_verlengen.jpg

De hoekstukken lijken daar namelijk echt op.

Die slangen zijn buiten 92 mm en binnen 75 volgens documentatie.

Zal wel een verloop naar qualityflow op komen. Normale spiralo lijkt me 80 mm uitwendig en dan is binnen diameter snel 4-6 mm kleiner door wand dikte en dan is die 75 intern van hybalance gelijk.
Ziet er wel uit als een makkelijker systeem om aan te leggen dan een spiralo opstelling

[ Voor 46% gewijzigd door jacovn op 01-02-2018 07:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NDF82

NDF82

Doomed Space Marine

xminator schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 16:39:
[...]

Hangt ervan af in wat voor opzicht je het bekijkt. Qua verwerking is het sneller en qua krimpgevoeligheid is het ook beter. Echter volgens mij is het qua geluidsisolatie een stuk slechter.

Porotherm is prima, als ze maar niet vergeten je constructeur in te lichten :P
Stukken zijn langs de constructeur geweest dus dat zit goed.
Artbij schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 16:42:
[...]

Nope. Hangt beetje af van de dikte, soms is kzs beter, soms poriso. Maar zit heel dicht bij elkaar.
Het gaat om:
Dit is de Porotherm PM20:
- 100/155
- 120/155
- 140/155
Nu zie ik op de site van Wienerberger dat er verschil zit tussen porotherm
Afbeeldingslocatie: https://wienerberger.nl/images/format720x720/20170126092838/pm20-100/155.jpg

En poriso
Afbeeldingslocatie: https://wienerberger.nl/images/format720x720/20170126104836/porisostuc-s100/140-hd.jpg

Denk dat qua geluid de poriso beter scoort. Maar de aannemer kiest natuurlijk liever voor de grotere Porotherm blokken. Morgen nog eens bellen, wellicht dat de financiële verschillen groot zijn...

Edit: nu lees ik dat verankering ook wel een dingetje is met porotherm: vereist "holle wand pluggen". Iiieuww... Vraag me af of porotherm wel gelijkwaardig is aan KZS. Poriso wellicht, maar porotherm...

[ Voor 5% gewijzigd door NDF82 op 31-01-2018 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaxMcFadden
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 21-06-2022
NDF82 schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 21:43:
[...]
Edit: nu lees ik dat verankering ook wel een dingetje is met porotherm: vereist "holle wand pluggen". Iiieuww...
Wat is er zo erg aan holle wand pluggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NDF82

NDF82

Doomed Space Marine

Die pakken bij mij nooit. Waarschijnlijk door mijn onhandigheid, maar met volle wanden heb ik geen problemen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xminator
bartvb schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 19:46:
[...]

Had de vraag gesteld omtrent de ventilatie, er komt uiteindelijk een verloop. Schijnt volgens installateur beter te zijn voor de geluid..

Kijkend naar het plaatje van Jacovn en kijkend naar de foto's die ik heb geschoten, zie ik daarin terug HB+ staan op de buizen. Dus inderdaad hybalans plus. Mochten jullie nog meer specificaties willen, dan kan ik dat nog opvragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
xminator schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 09:16:
[...]

Had de vraag gesteld omtrent de ventilatie, er komt uiteindelijk een verloop. Schijnt volgens installateur beter te zijn voor de geluid..

Kijkend naar het plaatje van Jacovn en kijkend naar de foto's die ik heb geschoten, zie ik daarin terug HB+ staan op de buizen. Dus inderdaad hybalans plus. Mochten jullie nog meer specificaties willen, dan kan ik dat nog opvragen.
Ik heb ook een whatsapp aan de W instalateur gestuurd en die vertelde dat er burgerhout komt.
In Itho documentatie staat ook dat er m&g flexibele buizen aan kunnen. Burgerhout hoort tot de M&G groep..

Dus er zullen wel meer instalateurs kiezen omdat het systeem er wel makkelijker te installeren uit ziet dan met spiralo. Tijd is ook geld..

Volgens mij heeft @AUijtdehaag ook ooit geschreven dat hybalance op qualityflow past, wellicht heeft hij dat wel zelf geinstalleerd.

En ze lijken de 75 en de 92 mm buizen (buitenwerks) op hetzlfde plenum aan te sluiten. Dikke kans dat dit gaten van 80 mm zijn.

Kijk maar naar deze tekening van een plenum van hb+
Afbeeldingslocatie: http://www.my-electro.be/published/publicdata/MYELECTRO/attachments/SC/products_pictures/HBplus-luchtverdeelkast-maatschets_enl.jpg

Dat zijn geen gaten die veel groter dan 80 mm zijn lijkt me..

[ Voor 23% gewijzigd door jacovn op 01-02-2018 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
Spiralo en andere stalen leidingen worden hard afgeraden voor ventilatie. Meer last van geluid, lastig goed dicht te krijgen, kwetsbaar zolang er nog niet is gestort. Flexibele buis met een gladde afwerking aan de binnenkant is all the rage.

Iemand enig idee hoeveel ruimte er is onder de tralieliggers van een breedplaatvloer? Ik kan wel meer willen dan die 95mm, maar als dat niet in de breedplaatvloer past dan heeft dat weinig zin :+

Ik ben overigens nog in de normen rondom balansventilatie gedoken, ISSO 62 aangeschaft en daar staan op zich wel bruikbare aanwijzingen in. In de technische omschrijving staat nu:

"- Volgens ISSO 62 incl. aanvullende eisen en GIW/ISSO 2008"

Dat betekent o.a. maximaal 25dB installatiegeluid, beperking van tochtklachten, minimale temperatuur van ingeblazen lucht, kwaliteitseisen aan de kanalen, etc. Maar over het algemeen geen heel spectaculaire verbeteringen. Als de installateur normaal z'n werk doet dan moet dit allemaal heel prima haalbaar zijn.

Tijdens het ontwerp nog eens kritisch meekijken mbt luchtsnelheden, drukval, etc. Geluid en verbruik van de WTW-unit neemt nogal hard toe bij het oplopen van die drukval.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• jacovn
Onze achtergevel binnenmuur staat:

Achtergevel

Normaal foto van de voorkant maar ja ze zijn achterkant begonnen..
bartvb schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 14:13:
Iemand enig idee hoeveel ruimte er is onder de tralieliggers van een breedplaatvloer? Ik kan wel meer willen dan die 95mm, maar als dat niet in de breedplaatvloer past dan heeft dat weinig zin :+
110 mm riool ligt er volgens mij nog gewoon onderdoor.
Ik ben overigens nog in de normen rondom balansventilatie gedoken, ISSO 62 aangeschaft en daar staan op zich wel bruikbare aanwijzingen in. In de technische omschrijving staat nu:

Dat betekent o.a. maximaal 25dB installatiegeluid, beperking van tochtklachten, minimale temperatuur van ingeblazen lucht, kwaliteitseisen aan de kanalen, etc. Maar over het algemeen geen heel spectaculaire verbeteringen. Als de installateur normaal z'n werk doet dan moet dit allemaal heel prima haalbaar zijn.

Tijdens het ontwerp nog eens kritisch meekijken mbt luchtsnelheden, drukval, etc. Geluid en verbruik van de WTW-unit neemt nogal hard toe bij het oplopen van die drukval.
Ik neem aan dat drukval te maken heeft met weerstand in de leiding. Dus lengte, bochten en gladheid buis en vast nog wel wat.

Bij ons lijken de lucht leidingen een soort van ster omdat de ruimte waar de WTW en plenum staat central in huis zit.
Voor de BG is de langste buis meter of 15, kortste 7 meter zo geschat.De rest is meerendeel meter of 8.
Voor de 1e verdieping zijn die afstanden ook max 12 meter en minimaal 5 meter.

Het is een beetje een puzzel omdat je geen riool buizen kan kruizen, en het trapgat zit ook in de weg.
Verder krijgen we 2 H profielen in de 1e verdieping vloer, die zitten ook lelijk in de weg.

Wel blij dat er alleen afzuig leidingen in moeten :)

Het inblazen van een qualityflow schijnt overigens een pijnpunt te zijn qua geluid. Bij iemand geweest die eerst een normale buis gebruikte maar het door lawaai moest vervangen door een flexibele geluid dempende buis.

Wij krijgen een soort Dempende bak in plafond trappenhuis waar de lucht in geblazen wordt, en dan recht naar benden moet vallen.

[ Voor 83% gewijzigd door jacovn op 01-02-2018 20:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bluemoon23
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11-06-2024
NDF82 schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 08:28:
Die pakken bij mij nooit. Waarschijnlijk door mijn onhandigheid, maar met volle wanden heb ik geen problemen...
Ik heb ook Porotherm.
Welke pluggen gebruik je ?, ik heb Fischer SX.
De gaten moet je met een klopboormachine boren, niet met een hamerboor want dan worden ze te ruim.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tieske88
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:08
bartvb schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 14:13:
Spiralo en andere stalen leidingen worden hard afgeraden voor ventilatie. Meer last van geluid, lastig goed dicht te krijgen, kwetsbaar zolang er nog niet is gestort. Flexibele buis met een gladde afwerking aan de binnenkant is all the rage.

Richtlijnen leidingen in breedplaatvloeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
bluemoon23 schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 17:48:
[...]
Ik heb ook Porotherm.
Welke pluggen gebruik je ?, ik heb Fischer SX.
De gaten moet je met een klopboormachine boren, niet met een hamerboor want dan worden ze te ruim.
Ook niet met een klopboormachine. Gewoon de normale boorstand gebruiken, niet de klopstand.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluemoon23
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11-06-2024
Dat duurt mij te lang ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Met een goede boor duurt het niet veel langer, is wel de enige manier voor nette gaatjes volgens mij.

Met gestrekt been.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:43
Vandaag met de derde totaalbouwer om de tafel gezeten voor een offerte. Dit was de eerste die meteen begon te schetsen.

Afbeeldingslocatie: https://image.prntscr.com/image/_lAUtBowT52MNdDkR9tN_A.png

Morgen nog eentje, dan begint het wachten op hun ontwerpen en prijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16-09 19:09
Wat is een gangbare lokatie voor een bouwaansluiting. Aan de voorkant van de kavel (bij de straat) en de zijkant? Wij willen ook een woonunit plaatsen, dus wellicht kan ie beter daar in de buurt staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankwopereis
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15:07

frankwopereis

Eerst denken, dan doen

stefijn schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 22:15:
Wat is een gangbare lokatie voor een bouwaansluiting. Aan de voorkant van de kavel (bij de straat) en de zijkant? Wij willen ook een woonunit plaatsen, dus wellicht kan ie beter daar in de buurt staan?
Dat is wel gangbaar ja. Soms wordt er wel van af geweken, ligt aan de omgeving..

PC 2x27", 9850X3D, x870, 5070TI, 64GB | Sonos | HomeAssistant | Samsung TV's & mobiel | Speciaalbier, wijn & likeur | doet Hardlopen & Fitness | kijkt Voetbal, F1 | Koken & BBQ | Kamperen & vliegen | informatieanalist in ziekenhuis | EHBO'er Rode Kruis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 14:35
.

[ Voor 98% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 18:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xargon1004
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 03-02 16:30
Dag medebouwers,

ik ben al een hele tijd het topic in de gaten aan het houden en heb al veel aan jullie tips gehad. We gaan een halfopen huis zetten op een bouwgrond van +-4a. Het voorontwerp is zo goed als klaar, maar hebben jullie nog op- of aanmerkingen over onze indeling? We wilden keuken én living aan de achterkant, zodat we zicht hebben op de tuin. Huis is trouwens volledig onderkelderd en we zullen in de toekomst een vaste trap zetten naar de zolder (pas nadat het huis klaar is ivm kadastraal inkomen ;) )
Ter situering: tuin ligt in het oosten, gemeenschappelijke muur met de buur ligt in het zuiden.
Bouwplan
Alvast bedankt!

[ Voor 13% gewijzigd door xargon1004 op 03-02-2018 02:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jacovn
Het aanvragen van de nuts loopt ook geweldig uit hier locaal (en wellicht overal)
Hoor van buren die in oktober aangevraagd hebben, dat ze vorige week schouw hebben gehad, en dat de aansluitingen dan nog 2-5 weken duren.
Andere buren hebben in November de aanvraag gedaan, en krijgen schouw in week 10. Daarna waarschijnlijk ook weer de 2-5 weken wachten op bouw.

Als ik de eisen zo lees: https://www.liander.nl/si...Richtlijnen-meterkast.pdf

De woning moet ‘glasdicht’ en ‘waterdicht’ zijn.
De voorzieningen en installaties voor gas, elektra en water mogen geen schade kunnen ondervinden van invloeden van buitenaf, bijvoorbeeld van het weer of bouwwerkzaamheden. Ook mogen onbevoegden geen toegang hebben tot uw installaties. Deze regel is bedoeld voor de veiligheid, maar ook om diefstal of het ontstaan van schade te voorkomen.

Staat daar niet meer dan:
-Er moeten ramen in huis zitten
- het dak moet erop zitten
- geen vocht uit bouw die door meterkast loopt
- meterkast afsluitbaar
- geen werkzaamheden boven kabel trace

Als ik ook het 'geluk' heb met 4 maanden wacht tijd tot de schouw moet ik het haast aanvragen..
Nu heb ik aan zijkant huis de toegangsdeur, maar alle kabels naar de meterkast zitten aan voorkant woning i.v.m. Fundatiebalk vlak bij meterkast.

Dus dan neem ik aan als men de meterkast afsluitbaar maakt met een tijdelijke deur, de ramen geplaatst heeft, en voegwerk voorgevel is klaar en dak zit erop, de nuts kan komen aansluiten ?

Ik heb maar om de grove planning gevraagd en heb maar geregistreerd op mijnaansluiting.nl
Daar moet je ook nog van alles invullen ook..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Skating_vince
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
NDF82 schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 08:28:
Alle kozijnen hangen bij Porotherm ook met holle wandpluggen aan de muur, dus dat zal vast wel stevig zijn. Je hebt ook nog speciale injectiemortel als je echt iets zwaars gaat ophangen. Onze aannemer gebruikt Fischer Duopower pluggen. Mocht dit je reden zijn om er niet voor te kiezen, dan helpt dit misschien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 06:42
xargon1004 schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 02:20:
Dag medebouwers,

ik ben al een hele tijd het topic in de gaten aan het houden en heb al veel aan jullie tips gehad. We gaan een halfopen huis zetten op een bouwgrond van +-4a. Het voorontwerp is zo goed als klaar, maar hebben jullie nog op- of aanmerkingen over onze indeling? We wilden keuken én living aan de achterkant, zodat we zicht hebben op de tuin. Huis is trouwens volledig onderkelderd en we zullen in de toekomst een vaste trap zetten naar de zolder (pas nadat het huis klaar is ivm kadastraal inkomen ;) )
Ter situering: tuin ligt in het oosten, gemeenschappelijke muur met de buur ligt in het zuiden.
Bouwplan
Alvast bedankt!
Ik kan op het plan geen enkele letter lezen vanwege een onwijs lage resolutie. Kan aan mijn telefoon liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Road-runner83
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:50
Dag medebouwers,

Bouwplan
Alvast bedankt!
Ik heb ook moeite met het lezen van de maten ;). Buitenmaat (lengte) is 12m90? En hoe breed is de woning?

Ik weet niet of ik de keuken EN de woonkamer aan de achterkant zou doen, woonkamer wordt zo toch wel aan de kleine kant en ik zou liever de eethoek direct bij de keuken willen (anders blijf je veel lopen). Op de 1e verdieping zou ik proberen om de 2e badkamer aan de gang te laten grenzen ipv aan de 2 slaapkamers. Lijkt me praktischer/logischer en heb je ook maar 1 toegangsdeur nodig.

Daarnaast mis ik nog de plattegrond van de kelder en zolder of wordt dat 1 grote ruimte in eerste instantie? Wie is jullie aannemer?

Verder ziet het er goed uit! Wordt een flinke 2-kapper ook! Heb je geen schets (in kleur) van hoe het eruit komt te zien? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 14:41
anboni schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 15:42:
Vandaag met de derde totaalbouwer om de tafel gezeten voor een offerte. Dit was de eerste die meteen begon te schetsen.

[afbeelding]

Morgen nog eentje, dan begint het wachten op hun ontwerpen en prijzen.
Waar hebben jullie het over gehad? Hoe gaat deze bouwer ervoor zorgen dat het huis achter de gevel ook aan jullie eisen en wensen voldoet? Een huis is een grote uitgave, waarschijnlijk de grootste uitgave in je leven. Dan is het wel zo prettig dat het huis je goed past. Nu, over 5 jaar of over 10 jaar.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16-09 19:09
Deleon78 schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 23:13:
Aan de straatkant in de lijn met de meterkast (uitgaande van aansluiting vanaf de straat). Zie ook de site van de netbeheerders.
ok, dus op deze plattegrond
Afbeeldingslocatie: https://s5.postimg.org/mwmzzo8k3/Screenshot_1.png

- meterkast zal tzt op het lichtblauwe kruis komen
- woonunit zal in rode kamer komen
- groene gebied is vrij dicht begroeid met grotere en kleinere bomen
- rode kruis is dan de beste beoogde positie van de bouwaansluitingkast? Want straatkant (buiten het bosje) en in lijn met de meterkast.

[ Voor 7% gewijzigd door Stefke op 03-02-2018 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xargon1004
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 03-02 16:30
President schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 08:10:
[...]

Ik kan op het plan geen enkele letter lezen vanwege een onwijs lage resolutie. Kan aan mijn telefoon liggen?
Road-runner83 schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 13:04:
[...]

Ik heb ook moeite met het lezen van de maten ;). Buitenmaat (lengte) is 12m90? En hoe breed is de woning?

Ik weet niet of ik de keuken EN de woonkamer aan de achterkant zou doen, woonkamer wordt zo toch wel aan de kleine kant en ik zou liever de eethoek direct bij de keuken willen (anders blijf je veel lopen). Op de 1e verdieping zou ik proberen om de 2e badkamer aan de gang te laten grenzen ipv aan de 2 slaapkamers. Lijkt me praktischer/logischer en heb je ook maar 1 toegangsdeur nodig.

Daarnaast mis ik nog de plattegrond van de kelder en zolder of wordt dat 1 grote ruimte in eerste instantie? Wie is jullie aannemer?

Verder ziet het er goed uit! Wordt een flinke 2-kapper ook! Heb je geen schets (in kleur) van hoe het eruit komt te zien? :)
Dat lag aan de host-site denk ik. Rechtstreeks via google drive nu.https://drive.google.com/...Vh1t2eU2/view?usp=sharing

De eethoek gaat eigenlijk enkel/vooral gebruikt worden bij feesten of dergelijke. Aan het kookeiland vast komt een tafel voor 4 personen, zodat we altijd daar eten. De living is momenteel 20m², als je de eethoek niet meetelt. Ik heb er eigenlijk geen idee van of dat te klein is of niet :P
De 2e douchekamer dient enkel voor de kinderen en leek ons het makkelijkste daar te plaatsen vanwege de insprong in de voorgevel.
De kelder gaat hetzelfde vloerplan hebben als het gelijkvloers (vanwege draagstructuur) en zolder volgt min of meer de bovenverdieping.

Wat extra beeldmateriaal: https://imgur.com/a/G3gsF

Bedankt voor de opmerkingen in elk geval! Ik ga ze zeker eens met de vrouw des huizes bespreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Road-runner83
@xargon1004 Met de PDF erbij is het een stukje duidelijker qua maten :). Breedtemaat staat er alleen niet direct in maar is iets van 9m zo te zien?

Persoonlijk zou ik het huis heel anders indelen maargoed ik/wij hebben dan ook andere wensen ;). Zoals een berging voor de fietsen\bijkeuken, 4 slaapkamers op 1e verdieping (3e is onderweg :)) en een speelkamer beneden (maar dat zou bij jullie het kantoor kunnen zijn).

Ok als de eetkamer niet elke avond gebruikt wordt dan is het minder erg dat deze verder weg is van de keuken. Woonkamer vind ik toch wel erg klein (20m2) maar als jullie persé keuken en woonkamer aan de tuinkant willen dan zal dit niet veel anders kunnen...

Wanneer gaan ze beginnen met bouwen? En in welke plaats gaan jullie bouwen?

Maar wordt zeker een dikke 2-kapper :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mistaoutlaw
jacovn schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 07:10:
Het aanvragen van de nuts loopt ook geweldig uit hier locaal (en wellicht overal)
Hoor van buren die in oktober aangevraagd hebben, dat ze vorige week schouw hebben gehad, en dat de aansluitingen dan nog 2-5 weken duren.
Andere buren hebben in November de aanvraag gedaan, en krijgen schouw in week 10. Daarna waarschijnlijk ook weer de 2-5 weken wachten op bouw.

Als ik de eisen zo lees: https://www.liander.nl/si...Richtlijnen-meterkast.pdf

De woning moet ‘glasdicht’ en ‘waterdicht’ zijn.
De voorzieningen en installaties voor gas, elektra en water mogen geen schade kunnen ondervinden van invloeden van buitenaf, bijvoorbeeld van het weer of bouwwerkzaamheden. Ook mogen onbevoegden geen toegang hebben tot uw installaties. Deze regel is bedoeld voor de veiligheid, maar ook om diefstal of het ontstaan van schade te voorkomen.

Staat daar niet meer dan:
-Er moeten ramen in huis zitten
- het dak moet erop zitten
- geen vocht uit bouw die door meterkast loopt
- meterkast afsluitbaar
- geen werkzaamheden boven kabel trace

Als ik ook het 'geluk' heb met 4 maanden wacht tijd tot de schouw moet ik het haast aanvragen..
Nu heb ik aan zijkant huis de toegangsdeur, maar alle kabels naar de meterkast zitten aan voorkant woning i.v.m. Fundatiebalk vlak bij meterkast.

Dus dan neem ik aan als men de meterkast afsluitbaar maakt met een tijdelijke deur, de ramen geplaatst heeft, en voegwerk voorgevel is klaar en dak zit erop, de nuts kan komen aansluiten ?

Ik heb maar om de grove planning gevraagd en heb maar geregistreerd op mijnaansluiting.nl
Daar moet je ook nog van alles invullen ook..
Op advies van mijn aannemer, toekomstige buren en eigen ervaring met de bouwaansluiting heb ik de permanente aansluiting al begin januari aangevraagd.
Met als gewenste uitvoerdatum de eerst beschikbare mogelijkheid (maart).
Met de gedachte: dan hebben ze al het gekloot al gehad qua vergunning / dossier op orde en weet ik veel wat ze nog meer bedenken, tegen de tijd dat we ook daadwerkelijk kunnen aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:20

Milmoor

Footsteps and pictures.

(jarig!)
xargon1004 schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 14:25:
[...]

[...]

Dat lag aan de host-site denk ik. Rechtstreeks via google drive nu.https://drive.google.com/...Vh1t2eU2/view?usp=sharing

De eethoek gaat eigenlijk enkel/vooral gebruikt worden bij feesten of dergelijke. Aan het kookeiland vast komt een tafel voor 4 personen, zodat we altijd daar eten. De living is momenteel 20m², als je de eethoek niet meetelt. Ik heb er eigenlijk geen idee van of dat te klein is of niet :P
De 2e douchekamer dient enkel voor de kinderen en leek ons het makkelijkste daar te plaatsen vanwege de insprong in de voorgevel.
De kelder gaat hetzelfde vloerplan hebben als het gelijkvloers (vanwege draagstructuur) en zolder volgt min of meer de bovenverdieping.

Bedankt voor de opmerkingen in elk geval! Ik ga ze zeker eens met de vrouw des huizes bespreken.
Mooi huis. Een paar kritische vragen:

Begane grond
Kunnen de deuren naar buiten open?
De doorgang naar de keuken lijkt mij erg smal. Daar rent iedereen het huis in en uit.

Kelder
Hoe kom je in de kelder? Vanuit de wasplaats? Gaat dat vluchtplan technisch wel goed?
Zijn de ruimtes wel droog en geventileerd?
En wat doe je er mee? Kangaroe woning, noodopvang?

1e verdieping
De eerste verdieping is erg geoptimaliseerd op zo min mogelijk gang oppervlak. Dat is jammer voor het gevoel van een ruim huis hebben en geeft rare hoekjes aan de kamers. Het is nu alsof iemand een schroevendraaier in de plattegrond heeft gezet en een halve slag heeft gedraaid. Als de deur van het toilet open is kan er niemand meer langs. Maak slaapkamer 3 gewoon rechthoekig en geef de gestolen ruimte terug aan de overloop en slaapkamer 2. Dat ziet er een stuk ruimer uit.

Zolder
Ik zou voor de zolder de ventilatie, isolatie en brandmelders alvast goed regelen. Dus conform leefruimtes. Ja, dat kost geld, maar later is moeilijker/duurder.

[ Voor 14% gewijzigd door Milmoor op 03-02-2018 19:06 ]

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
mistaoutlaw schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 15:27:
[...]

Op advies van mijn aannemer, toekomstige buren en eigen ervaring met de bouwaansluiting heb ik de permanente aansluiting al begin januari aangevraagd.
Met als gewenste uitvoerdatum de eerst beschikbare mogelijkheid (maart).
Met de gedachte: dan hebben ze al het gekloot al gehad qua vergunning / dossier op orde en weet ik veel wat ze nog meer bedenken, tegen de tijd dat we ook daadwerkelijk kunnen aansluiten.
Hoe ver is jouw woning dan nu ?

Bij ons zijn ze nu bezig met de binnenmuren van de begaande grond.
Voordat aan de eisen van de pdf die ik linkte voldoe denk ik wel snel maand of 4 verder te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mistaoutlaw
Zelfde status. Begane grond KZS is van de week opgetrokken.

Nogmaals: vorig jaar heb ik in juni/juli een bouwaansluiting aangevraagd met uitvoerdatum oktober.
Uiteindelijk is elektra pas eind januari gerealiseerd en water komt nog volgende week.....

[ Voor 62% gewijzigd door mistaoutlaw op 03-02-2018 18:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jacovn
Dan hebben wij geluk.
Bouwbedrijf bouwt 2 onder 1 kap ernaast, en die wordt eind van de maand opgeleverd.

Ze gebruiken dus dezelfde bouwstroom en water. Alleen loopt het daar uit met levering permanente nuts, dus zal het wel allemaal op die bouwstroom door gaan draaien denk ik. Geen idee wat die bouw aansluiting isqua amperage, maar dat zouden dan 2 huishoudens en de mixer, bouwlift en blokkenkraan en kleingereedschap zijn.

Ik zal vanavond de tekeningen maar maken die ze vragen en de aanvraag doorzetten.

Edit: aangevraagd voor juli, dan zijn er ruwweg 100 werkbare dagen te gaan.
Dan moet een dak en ramen wel in de woning zitten lijkt me.

[ Voor 11% gewijzigd door jacovn op 03-02-2018 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Dag medebouwers,

Bouwplan
Alvast bedankt!
Als ik een duit in het zakje mag doen.
Het valt me op dat je heel erg veel muren hebt en vele hoekjes en muren die eigenlijk niet nodig zouden zijn waardoor het toch vrij hokkerig overkomt terwijl dat hier echt niet nodig zou zijn.

Een aantal punten:
- Je wil de woonkamer en keuken aan de tuinzijde en de eetkamer gebruik je naar eigen zeggen niet veel.
Persoonlijk vind ik dan de eetkamer erg veel ruimte innemen terwijl de woonkamer toch best klein wordt.
Daarnaast zul je heel veel langs het woongedeelte gaan lopen wat erg storend kan zijn.

- Je hebt een eigen badkamer, maar ook deze heeft een deur naar de overloop? Waarom niet alleen naar de ouderslaapkamer?
Tevens lijkt me is dit een erg grote pijpenla terwijl andere ruimtes op deze verdieping wat hokkerig worden.

- De meterkast lijkt me niet op de meest handig plek zitten. Als je deze juist situeert kun je er makkelijker met leidingen komen, sterker nog; je zou bij wijze van spreken een schacht kunnen maken van kelder tot zolder wat enorm handig gaat zijn voor leidingen e.d.

- Ik weet niet wat je - in de toekomst - met de kelder van plan bent; maar als dat een echte gebruiksruimte wordt is ontsluiting via een washok niet echt je-van-het.

- Wat is dat vierkante ding in de wasplaats; direct links van het woord 'wasplaats'? Tenzij het nodig is, zit daar een hele rare hoek in die ruimte die ook onnodig veel ruimte in beslag neemt.

Als ik een paar balletjes mag opgooien:

- Wissel eens de keuken met de eetkamer. Je wil graag de keuken aan de tuin zoals die daar getekend is valt dat eigenlijk wel mee (staat achter de Sas - bijkeuken/doorgang is dat?).
Als je dan ook nog een kookeiland neemt (waar nu de tafel staat) heb je prachtig uitzicht op de tuin als je aan het koken bent en - zeker met het grote raam in de zijgevel - is de beleving van keuken <-> tuin misschien nog wel groter dan nu.
Ook kun je dan de hele achterzijde van woning gebruiken voor de woonkamer en eethoek.

- Kijk eens wat het doet als je de trap naar boven schuift ergens in het gebied waar je nu het washok hebt (en bijvoorbeeld het toilet beneden op de plek van de trap maakt).
Met de trap meer in het midden van de woning kun je boven een prettigere indeling maken met een slaap- of badkamer aan de voorgevel i.p.v. de trap.

- Kijk eens wat het doet als je de dressing en ouderslaapkamer 90 graden linksom draait (dus badkamer tegen achtergevel, dressing langs de muur van de overloop. Die kunnen dan wat meer vierkant i.p.v. rechthoekig worden en je slaapkamer kan dan misschien zelfs nog wat ruimer/groter worden.

- In jullie situatie past heel goed een waskoker van 1e verdieping naar het washok.

En nog wel wat kleine dingetjes. In ieder geval genoeg om toch nog even het schetspapier erbij te pakken en wat ideeën uit te schetsen. Ook al is misschien lang niet alles een geschikt idee; ik denk wel dat de ruimtes toch wat beter zijn in te delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
xargon1004 schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 14:25:
[...]

[...]

Al eerder opgemerkt: veel binnenmuren maakt de bouw duurder (metselwerk/ stukadoor).

De installaties voor water, riolering en ventilatie worden erg kostbaar, daar bijvoorbeeld de 2 wc's en de 2 badkamers ruim van elkaar af liggen, dat betekend lange leidingen/ buizen = veel werk.

Ook al eerder op gemerkt; meterkast zou een schacht naar boven/ zolder moet krijgen.

In mijn eigen ontwerp voor mijn eigen woning is de meterkast centraal geplaatst: direct onder de technische ruimte op de verdieping; direct achter de keuken(muur); naast de buitenmuur en naast de wc, de tweede wc boven is vrijwel recht boven de onderste wc.
Hierdoor zijn heel veel elektra, waterleidingen, ventilatiekanalen en riolering buizen erg kort en dus heel goedkoop te realiseren.
De meterkast wordt ook extra groot met ruimte voor de zonnepaneel omvormer, vloerverwarming verdeler, kanalen voor de WTW ventilatie, water ontharder en het kruipluik.
In feite is het huis ontworpen rondom de meterkast.
De grootte (l x b) van het huis is bepaald door het aantal zonnepanelen die op het dak (kunnen) worden geplaatst...

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
frisianstar schreef op zondag 4 februari 2018 @ 11:12:
[...]

Al eerder opgemerkt: veel binnenmuren maakt de bouw duurder (metselwerk/ stukadoor).

De installaties voor water, riolering en ventilatie worden erg kostbaar, daar bijvoorbeeld de 2 wc's en de 2 badkamers ruim van elkaar af liggen, dat betekend lange leidingen/ buizen = veel werk.

Ook al eerder op gemerkt; meterkast zou een schacht naar boven/ zolder moet krijgen.

In mijn eigen ontwerp voor mijn eigen woning is de meterkast centraal geplaatst: direct onder de technische ruimte op de verdieping; direct achter de keuken(muur); naast de buitenmuur en naast de wc, de tweede wc boven is vrijwel recht boven de onderste wc.
Hierdoor zijn heel veel elektra, waterleidingen, ventilatiekanalen en riolering buizen erg kort en dus heel goedkoop te realiseren.
De meterkast wordt ook extra groot met ruimte voor de zonnepaneel omvormer, vloerverwarming verdeler, kanalen voor de WTW ventilatie, water ontharder en het kruipluik.
In feite is het huis ontworpen rondom de meterkast.
De grootte (l x b) van het huis is bepaald door het aantal zonnepanelen die op het dak (kunnen) worden geplaatst...
Daar snap ik nu echt niets van. Waarom zou je het besparen van een paar euro leidingwerk leidend laten zijn voor de indeling van je huis?

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:12
Artbij schreef op zondag 4 februari 2018 @ 11:31:
[...]

Daar snap ik nu echt niets van. Waarom zou je het besparen van een paar euro leidingwerk leidend laten zijn voor de indeling van je huis?
Er rekening mee houden hoeft natuurlijk niet te betekenen dat het het gelijk 100% leidend moet zijn.

Maar een logische plaatsing van badkamer, keuken en een logisch leidingverloop kan kosten en vooral veel gezeur in de uitvoering besparen. Want veel van die leidingen moeten vaak door vloeren en liggers wat ook weer problemen kan geven. En installateurs zijn dan niet altijd zo flexibel om één en ander aan te passen aan de constructie.

Hetzelfde verhaal gaat op voor de constructie zelf. Een goed ontwerp heeft een overzichtelijk constructief raamwerk waarbinnen je met de niet dragende tussenwanden kunt spelen. Ik heb al meerdere keren meegemaakt dat een kolom of wand die tijdens het ontwerp proces onbespreekbaar was er uiteindelijk toch in kwam omdat de aannemer een kostenbesparing aan de opdrachtgever kon geven als die er toch in kwam.

[ Voor 4% gewijzigd door D-e-n op 04-02-2018 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frisianstar
Artbij schreef op zondag 4 februari 2018 @ 11:31:
[...]

Ik zit als elektromonteur zelf in dat werk, al dat leiding werk (elektra, waterleidingen warm en koud, riolering, verwarming aanvoer en retour en ventilatie kanalen) moet in de regel allemaal over de verdieping vloer richting schacht of meterkast aangelegd worden, en omdat de dekvloer altijd veel te dun is, mogen leidingen vaak niet over elkaar heen worden aangelegd, dat betekend altijd heel veel breek en kapwerk in de betonnen vloer = veel werk = duur.

Waar ik als elektromonteur ook altijd aan erger is dat de meterkast a) veel te klein is, b) geen schacht heeft naar de verdiepingen, en c) vaak veel te ver van de keuken is gesitueerd.
Een moderne grote keuken heeft soms wel 12 groepen plus buizen voor tv, audio, data e.d. , die moet je allemaal naar de meterkast brengen, het is dan echt zoeken naar ruimte tussen al die andere leidingen om je eigen leidingen op de beton vloer kwijt te raken, kost ook veel elektra draad of elektra kabel.
Is er dan ook nog een ventilatie kanaal die dwars in de vloer is gestort kun je geen kant meer op, als dat al niet het geval was door de vloerverwarming buizen...

In mijn eigen woning wordt de dekvloer 8 cm dik; ik kan heel eenvoudig allerlei leidingen in de vloer aanbrengen, die vloer wordt dan tevens een warmte buffer voor de vloerverwarming.

[ Voor 5% gewijzigd door frisianstar op 04-02-2018 13:17 ]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
frisianstar schreef op zondag 4 februari 2018 @ 13:09:
[...]

dat betekend altijd heel veel breek en kapwerk in de betonnen vloer = veel werk = duur.
Met toestemming van de constructeur hoop ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frisianstar
D-e-n schreef op zondag 4 februari 2018 @ 13:16:
[...]

Met toestemming van de constructeur hoop ik?
In kanaalplaten kun je in de lengte richting een hol kanaal open hakken en daarin je leidingen in aanbrengen... moet je dwars in de richting van een kanaalplaat onder bijvoorbeeld een gasbuis door, pak je gewoon de zware Kango en hak de bovenste helft van de kanaalplaat weg (dat gedeelte onder de gasbuis dus)... een halve meter verderop kom je dan een cv leiding tegen.. doe je weer het zelfde... enzovoort enzovoort, elke woning weer het zelfde :(
Vind je het vreemd dat ik niet in de woning bouw wil werken?
Alleen maar omdat de Aannemer geen dikkere dekvloer wil aanbrengen |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
frisianstar schreef op zondag 4 februari 2018 @ 13:30:
[...]

In kanaalplaten kun je in de lengte richting een hol kanaal open hakken en daarin je leidingen in aanbrengen...
Ik zat met een breedplaat in mijn hoofd. Dat kan bij kanaalplaten inderdaad wat makkelijker maar natuurlijk ook niet onbeperkt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frisianstar
D-e-n schreef op zondag 4 februari 2018 @ 13:35:
[...]

Ik zat met een breedplaat in mijn hoofd. Dat kan bij kanaalplaten inderdaad wat makkelijker maar natuurlijk ook niet onbeperkt :)
Met een breedplaat vloer is het veel gemakkelijk werken, maar dan krijg van de aannemer veel te weinig tijd
om alles op de breedplaat aan te brengen voordat de aannemer de bewapening en het beton wil aanbrengen, er wordt dan wel eens buizen vergeten of niet aangelegd als de tekeningen er nog niet zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Het was hier ook al een punt in de planning. Of de E en W man binnen 2 dagen de leidingen erop kunnen leggen. Ehh nee, 1 week, met uitloop in weekeinde.

En we hebben wel een schacht boven (stukje) meterkast naar technische ruimte 2 hoog. De keuken staat tegen de zijkant tegen de meterkast aan. En de meterkast staat centraal in het huis.

Maar in die schacht wordt het druk. Van 1 naar 2: Voor de lucht wtw 6x een 98 mm buis, en een 75 mm water pijp, voeidngsleidingen voor de vloerverwarming, koud water, warm water.
En dan moet de electra er nog door. De schacht kan echter wel vrij breed maar ondiep worden, en electra is het stuk meest boven meterkast voor gereserveerd en die opening in de vloer loopt wel helemaal door over breedte meterkast (volgens de sparingen tekening) dus de electra leidingen voor de bg kunnen uit de meterkast weg via het stuk wat niet onder de schacht zit (3/4 deel).
Dan moeten wel alle E leidingen in een realtief klein stukje uit de meterkast voor 1e en 2e verdieping, maar wel recht omhoog door de schacht.

De E en W instalateur werken veel samen, dus ik neem aan dat het goed komt.

[ Voor 17% gewijzigd door jacovn op 05-02-2018 07:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Bij ons is afgelopen week alles de muren in gegaan. Loodgieter heeft twee dagen werk gehad denk ik. Electricien ook, maar die moest daarvoor wel met 3 man komen.

Met gestrekt been.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• the-edge
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16-09 14:31
Hier is men bezig het opmetselen van de binnenmuren. Gaat vooralsnog voorspoedig, hopelijk houdt de vorst niet al teveel tegen.

-
-
-

Nog wat 'My first drone' shots, let niet op de niet-zo-vloeiende bewegingen :+

-
-

[ Voor 43% gewijzigd door the-edge op 14-03-2023 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Road-runner83
@the-edge Lachuh met zo'n drone! Mag dat eigenlijk zomaar? Nu staan de buren er niet goed op maar kan me voorstellen dat ze dit liever niet in hartje zomer hebben ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• the-edge
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16-09 14:31
Road-runner83 schreef op maandag 5 februari 2018 @ 09:10:
@the-edge Lachuh met zo'n drone! Mag dat eigenlijk zomaar? Nu staan de buren er niet goed op maar kan me voorstellen dat ze dit liever niet in hartje zomer hebben ;)
offtopic:
Het mag wel, maar natuurlijk met respect voor iedereen. In de zomer zal ik daar inderdaad niet zo hoog vliegen. Het is bewust dat de buren er niet goed opstaan ;)

[ Voor 5% gewijzigd door the-edge op 05-02-2018 09:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:43
Ik heb hier in het topic nu al een paar gelezen dat men een grote meterkast plant. Van twee van de bouwers heb ik tot nu toe te horen gekregen dat dat niet mag, dat een MK naast een minimale maat ook een maximale maat heeft (om te voorkomen dat de stofzuiger er wordt opgeborgen, zeggen ze dan). Interpreteren deze heren de regels te strikt, of zijn die grotere MKs dan uit twee delen opgebouwd zodat het daadwerkelijke "meter" deel aan de regels voldoet en er aangrenzend meer ruimte is voor de leuke dingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Een maximale afmeting van een meterkast heb ik nog nooit van gehoord en in de richtlijnen van Enexis staat ook geen maximale maat gegeven.

https://www.mijnaansluiti...ng%20laagbouwwoningen.pdf

PS, persoonlijk zou ik een extra kast maken voor de andere dingen en dit gescheiden houden van de standaard meterkast.

[ Voor 37% gewijzigd door Ernemmer op 05-02-2018 09:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15:35

The Legend

*Plop*

Dat verhaal heb ik ook gehoord tijdens onze bouw. De netbeheerders schrijven die minimale en maximale maat voor. Tekeningen met zelfs exacte zones waar de verschillende nutsleidingen en meters mogen zitten zijn te vinden op de sites van de netbeheerders. Of ze ook daadwerkelijk kunnen weigeren te installeren als de meterkast groter is zal de vraag zijn. Probleem is wel dat als de metermonteurs komen en direct weer gaan je geen NUTS hebt, en dat risico wil je ook weer niet..

[edit]

Zie hierboven. Geen maximale maat dus. Bij ons was ook nog discussie over de ruimte direct bóven de meterkast, dus tussen het meterkastplafond en de verdiepingsvloer. Volgens aannemer was het niet toegestaan daar een rookgasafvoer van de gashaard door te laten lopen. Uiteindelijk via een mail van Enexis hem zo ver kunnen krijgen dat de ruimte boven de meterkast vrij te gebruiken is, zolang de meterruimte zelf maar voldoet aan de vereisten zoals @Ernemmer die hierboven heeft gepost.

[ Voor 34% gewijzigd door The Legend op 05-02-2018 09:43 ]

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Tegenwoordig met een berg netwerkaansluitingen is een meterkast inderdaad aan de kleine kant. Ik zelf laat alle kabels en leiding van netwerk naar de kelder brengen.

Met gestrekt been.

Pagina: 1 ... 34 ... 272 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.

Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic