Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 33 ... 272 Laatste
Acties:
  • 2.621.268 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RUFFNECK
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:54

RUFFNECK

Poentje

jacovn schreef op vrijdag 26 januari 2018 @ 06:52:
Ik heb een vraag over de E instalateur.

De man stelt voor dat ik met de bouwbegeleider even om tafel ga zitten en de E installatie van het huis op papier teken. Dan krijgt hij dat en gaat het officieeel intekenen.

Toen had ik iets van: huh ???

En hem maar voorgesteld om met zijn 3en te gaan zitten, en het hele huis door te lopen en dat hij de aantekeningen maakt voor zijn werk tekening.

Ik heb daar nu al een dikke week niets op terug gehoord, maar is dat zo'n rare vraag ?
Hij mag ook iets doen voor de 10% aanbetaling (ok hij heeft ook offertes gemaakt)
Ik zou eerder verwachten dat je met hem om de tafel ging zitten, jouw wensen kenbaar maakte en dat hij dat verder ging verwerken. Zo ging dat bij mij in elk geval (2 bezoekjes gedaan op kantoor van die gasten) en was heel prettig zo, ze konden dan meteen hun spul en materiaal showen die ze gebruiken, etc.
Directe lijnen zijn vaak toch wel handiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sturgeon22
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 16:55
Wij zijn ook bij de e-installateur langs geweest in de showroom. Hij had al een basistekening voorbereid. We hebben die aangepast aan onze wensen en konden in de showroom zien welke stopcontacten, schakelaars, spotjes ed we wilden hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirtbiter
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16-09 21:57

De man stelt voor dat ik met de bouwbegeleider even om tafel ga zitten en de E installatie van het huis op papier teken. Dan krijgt hij dat en gaat het officieeel intekenen.

En hem maar voorgesteld om met zijn 3en te gaan zitten, en het hele huis door te lopen en dat hij de aantekeningen maakt voor zijn werk tekening.

Ik heb daar nu al een dikke week niets op terug gehoord, maar is dat zo'n rare vraag ?
Hij mag ook iets doen voor de 10% aanbetaling (ok hij heeft ook offertes gemaakt)
Bij ons (CPO) is het ook zo gegaan.

We mochten onze wensen voor lichtpunten, schakelaars, stopcontacten, enzovoorts gewoon op de plattegronden tekenen, en die naar de kopersbegeleidster sturen.
Sommigen deden dat compleet op schaal met de juiste symbolen in AutoCAD, sommigen gewoon met pen en markerstift op een geprinte plattegrond.

Die kopersbegeleidster zet dan alles volgens haar standaard van tekenen op de optielijst-tekening, die je ter goedkeuring ondertekent. De installateur zal het dan volgens de geldende normen tekenen in zijn tekeningen.

Het maakt dit installateur niet uit waar jij wat wil hebben zitten. Ik zou van hem ook geen advies verwachten. Hij is er om het technisch te maken. Je bouwbegeleider of architect kan evt wel meedenken over plaatsing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 14:23

Gekke vraag niet, behalve als hij met je begeleider afgesproken heeft dat hij dat soort dingen doet. Wellicht dat er dan wat geld van de begeleider naar de installateur moet. En daar zullen ze misschien even over gaan overleggen.

Alles bespreken met toekomstige bewoners kost ook best veel tijd....

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17:04

Is wel gebruikelijk dat jullie definitief moeten aangeven waar wat komt. Zowel de installateur als je architect / bouwbegeleider kunnen natuurlijk niet voor jou bepalen waar jij de lichtpunten/schakelaars/wcd's wilt hebben.

Bij ons zijn we in de offerte uitgegaan van X-aantal aansluitingen (stroom/netwerk/coax/schakelaars) en dan wordt later bepaald waar wat komt.

Bij ons kwam het er op neer dat de architect/bouwbegeleider een voorzet heeft gedaan (in offerte stadium dus al) maar dat wij (bewoners) het definitief gemaakt hebben met de installateur.

Lekker ouderwets in het werk met een viltstift en een spuitbus op de muren gekalkt waar wat moest komen.

[ Voor 5% gewijzigd door Grolsch op 26-01-2018 09:45 ]

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-edge
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16-09 14:31
Grolsch schreef op vrijdag 26 januari 2018 @ 09:45:
[...]

Bij ons kwam het er op neer dat de architect/bouwbegeleider een voorzet heeft gedaan (in offerte stadium dus al) maar dat wij (bewoners) het definitief gemaakt hebben met de installateur.

Lekker ouderwets in het werk met een viltstift en een spuitbus op de muren gekalkt waar wat moest komen.
Zo gaat het hier ook.
Wij hebben een voorzet gedaan op papier vwb aansluitingen en later gaan we met stift en spuitbus door het huis om definitief te maken.

Ik heb hier dan ook alle vertrouwen in. Al is het moment dat je door het huis loopt om te markeren wel het moment dat de 'meerprijzen' teller gaat lopen :), tenminste, dat denk ik :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
the-edge schreef op vrijdag 26 januari 2018 @ 10:11:
[...]

Zo gaat het hier ook.
Wij hebben een voorzet gedaan op papier vwb aansluitingen en later gaan we met stift en spuitbus door het huis om definitief te maken.

Ik heb hier dan ook alle vertrouwen in. Al is het moment dat je door het huis loopt om te markeren wel het moment dat de 'meerprijzen' teller gaat lopen :), tenminste, dat denk ik :+
Bij ons hadden we een totaal aantal aansluitingen, dus als je die fors overschrijd zal het aanzienlijk duurder worden, maar ik neem aan dat je daar in de overeenkomst iets over vermeld hebt :?

Wij hebben ook in het werk buizen laten frezen voor de speakers in de woonkamer bijvoorbeeld en daar berekende de installateur 5 uurtjes á € 40,00 excl. BTW meerwerk voor. Lijkt mij niet zo gek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• the-edge
Grolsch schreef op vrijdag 26 januari 2018 @ 10:15:
[...]

Bij ons hadden we een totaal aantal aansluitingen, dus als je die fors overschrijd zal het aanzienlijk duurder worden, maar ik neem aan dat je daar in de overeenkomst iets over vermeld hebt :?

Wij hebben ook in het werk buizen laten frezen voor de speakers in de woonkamer bijvoorbeeld en daar berekende de installateur 5 uurtjes á € 40,00 excl. BTW meerwerk voor. Lijkt mij niet zo gek.
Klopt, hier is het ook een totaal. Maar een overschrijding van het totaal resulteert in meerwerk (per onderdeel een bedrag over afgesproken).
Waar ik "bang" voor ben is dat als je dadelijk door het huis loopt, je heel snel meer wil dan dat je vanaf tekening had voorspeld. Maar dat gaat de toekomst uitwijzen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:32
Ik heb ook wel tekeningen gemaakt en aangegeven waar ik ethernet punten, lampen en wcd's wil hebben.
Dus we hebben wel precies aangegeven waar de sparingen in de breedplaatvloer moeten komen bijvoorbeeld.

Dus het is niet zo dat ik niets wil doen, maar hij mag het wat mij betreft wel zelf duidelijk in gaan tekenen en dat moet ook kunnen met samen om de tafel zitten.

Meerwerk krijg ik waarschijnlijk wel, want in de badkamer wil ik een extra plafond doos voor IR panelen, en daar hadden we het nog niet over gehad. Maar meerwerk daarvoor zal wel meevallen, 3x 1 meter draad en een buis van de andere plafond doos, of wellicht 10 meter buis en het op een eigen groep zetten.

Andere dingen zijn een sier radiator voor de handoeken. Tja op ltv doet dat niet veel, en als we koelen helemaal niets. Dus die is met de W installateur maar een electrische geworden. Hij regelt dan de aansluiting heeft hij gezegd (ze werken vaker samen)

En ook de dingen als de naregeling per kamer. Of het nu bedraad of draadloos wordt, er komt een loze leiding uit een kamer naar de verdeler ruimte toe. Dat is ook onderling geregeld.

Dus het gaat vast wel goedkomen..

En nog de voortgang:
Vandaag kalkzandsteen blokken op de bg vloer hijsen, maandag beginnen ze de binnen muren te lijmen.
En ook wordt de gond die uit de bouwput gekomen is weg gehaald, en wordt er geel zand aangevuld rondom huis zodat er schoon te werken is.
Week 6 de 1e verdiepingsvloer erop.

Kalkzandsteen op bg vloer

[ Voor 17% gewijzigd door jacovn op 26-01-2018 18:53 ]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-edge
Ik in de voorbereiding de installateur en elektricien de hele ochtend over de gehad om samen per vertrek te kijken wat ze nodig hebben.

De installateur gaf goed aan wat hij van de elektricien verwacht (aansluiting vloerverwarming verdelers, warmtepomp benodigdheden etc. etc.). Even aan tafel, bak koffie erbij en heel veel dingen kunnen heel snel glad gestreken worden.

Op die manier ga je met z'n allen met een goed gevoel de bouw in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sturgeon22
sanvv78 schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 15:51:
[...]
Op de eerste verdieping vind ik de opdekkozijnen eigenlijk best mooi, doordat het hsb-wanden zijn komt er een extra rand omheen waardoor de deur toch in een rand valt, dus uiterlijk lijkt niet op standaard opdek. Daarom daar die 9 deuren maar niet gedaan.
Alleen de buitengevels zijn HSB, maar de binnenmuren op de eerste verdieping zijn ook gewoon zandkalksteen bij Groothuisbouw (vorig jaar in ieder geval nog wel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrogeR
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 05-06-2024
Sturgeon22 schreef op vrijdag 26 januari 2018 @ 11:27:
[...]

Alleen de buitengevels zijn HSB, maar de binnenmuren op de eerste verdieping zijn ook gewoon zandkalksteen bij Groothuisbouw (vorig jaar in ieder geval nog wel).
Nee hoor, alle wanden op de verdieping zijn HSB, wel deels dragend uitgevoerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sturgeon22
@DrogeR Haha je hebt gelijk. Ik had even snel gekeken op een foto van de bouw van mijn collega. De HSB buitenmuur is groen, de binnenmuren hadden eenzelfde grijze kleur als de zandkalkstenen. Nu even ingezoomd en zie idd hout op de kopse kanten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DrogeR
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 05-06-2024
Sturgeon22 schreef op vrijdag 26 januari 2018 @ 11:33:
@DrogeR Haha je hebt gelijk. Ik had even snel gekeken op een foto van de bouw van mijn collega. De HSB buitenmuur is groen, de binnenmuren hadden eenzelfde grijze kleur als de zandkalkstenen. Nu even ingezoomd en zie idd hout op de kopse kanten.
Maar ik was toch iets de snel, voor de GL woningen (laagbouw) geldt mijn verhaal, en dus voor de GL6 woningen van sanvv78 en ons.
De GH woningen en de stadsvilla hebben twee betonnen verdiepingsvloeren en dus ook twee lagen kalkzandsteen. Daarboven pas HSB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avvd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Inmiddels zijn we een tijdje bezig met de voorbereidingen van ons huis. Er zijn diverse tekeningen gemaakt en de constructeur is momenteel bezig. Helaas lijkt het er op dat het door de drukte nog een tijdje gaat duren voordat we de eerste echte prijzen binnen krijgen van aannemers. Ik probeer daarom al een tijdje een begroting rond te krijgen echter durven er maar weinig mensen uitspraken te doen over de kosten. Ik heb eigenlijk alle kosten bij elkaar behalve de kale bouw. Het resterende budget is nu €320 per m3 voor de kale bouw. Het gaat om een tweekapper met een inhoud van ~640m3 (begane grond vloer niet meegeteld), exclusief garage. Het is geen gespiegelde tweekapper, maar eigenlijk twee vrijstaande tegen elkaar zeg maar :P. De vorm is redelijk basic met wel een aangekapte dakkapel aan de voor en achterzijde.

Wat zit er niet bij:
-keuken
-badkamer
-stucwerk
-vloeren (tegels/laminaat)
-schilderwerk
-ontwikkelingskosten zoals bouwleges, architect, constructeur etc.
-schroefpalen, hier heb ik een aparte post voor staan.
-tuinaanleg/erfafscheiding etc.
-losse garage, hier heb ik inmiddels een redelijk nauwkeurige prijs voor

Wat er wel voor de €320 per m3 gedaan moet worden:
-Ruwbouw + glasdicht
-Binnen aftimmering (houten kozijnen + deurbeslag + trap)
-E-installatie
-W-installatie

Ben ik met het budget van €320 per m3 enigszins realistisch of zullen we het budget toch aan moeten passen? Het blijft een beetje koffiedik kijken. Ik hoop dat er met de ervaring in dit topic wel iets van te zeggen is. Ik komt uiteraard veel rekensommetjes tegen voor de bouwkosten incl. de keuken/badkamer enz. echter kan ik maar lastig het ruwbouw component en e en w installatie daar uit vissen. Ik heb bijvoorbeeld echt geen idee wat nu een E en W installatie bijvoorbeeld zou moeten kosten als richtlijn.

[ Voor 8% gewijzigd door Avvd op 26-01-2018 21:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20:23
Blueone schreef op vrijdag 26 januari 2018 @ 20:53:
Inmiddels zijn we een tijdje bezig met de voorbereidingen van ons huis. Er zijn diverse tekeningen gemaakt en de constructeur is momenteel bezig. Helaas lijkt het er op dat het door de drukte nog een tijdje gaat duren voordat we de eerste echte prijzen binnen krijgen van aannemers. Ik probeer daarom al een tijdje een begroting rond te krijgen echter durven er maar weinig mensen uitspraken te doen over de kosten. Ik heb eigenlijk alle kosten bij elkaar behalve de kale bouw. Het resterende budget is nu €320 per m3 voor de kale bouw. Het gaat om een tweekapper met een inhoud van ~640m3 (begane grond vloer niet meegeteld), exclusief garage. Het is geen gespiegelde tweekapper, maar eigenlijk twee vrijstaande tegen elkaar zeg maar :P. De vorm is redelijk basic met wel een aangekapte dakkapel aan de voor en achterzijde.

Wat zit er niet bij:
-keuken
-badkamer
-stucwerk
-schilderwerk

-Ruwbouw + glasdicht
-E-installatie
-W-installatie

Ben ik met het budget van €320 per m3 enigszins realistisch of zullen we het budget toch aan moeten passen? Het blijft een beetje koffiedik kijken. Ik hoop dat er met de ervaring in dit topic wel iets van te zeggen is. Ik komt uiteraard veel rekensommetjes tegen voor de bouwkosten incl. de keuken/badkamer enz. echter kan ik maar lastig het ruwbouw component en e en w installatie daar uit vissen. Ik heb bijvoorbeeld echt geen idee wat nu een E en W installatie bijvoorbeeld zou moeten kosten als richtlijn.
Wij hebben 25.000 voor standaardinstallatie W en 10.000 voor standaardinstallatie E begroot. Beide posten ex BTW.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• atsan
  • Laatst online: 19:56
Blueone schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 19:35:
We hebben inmiddels bestektekeningen gekregen van onze woning, ik kon echter een paar afkortingen niet thuisbrengen, kan iemand mij verstellen wat onderstaande afkortingen betekenen? De ventilatiepunten staan al aangegeven met m.v. (mechanische ventilatie). De m.t. en m.a. kan ik echter niet thuisbrengen, hebben deze ook te maken met de ventilatie?
[afbeelding]

[afbeelding]
Je hebt Mechanische Ventilatie. Deze loopt door je STandLeiding, en bestaat uit Mechanische Afvoer en Mechanische Toevoer.
Succes met de bouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Road-runner83
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18:35
@Blueone Wij hebben ook een 2-kapper laten bouwen (door Allure) :). Wij waren zo'n 340 euro per m3 kwijt maar dat is wel 2jr geleden (inhoud van 750m3). Is wel met rolluiken en screens + renovlies op de muren en plafond begane grond. En met garage maar dat zit bij de inhoud inbegrepen.

Hier nog wat meer info over onze 2kapper voor als je het nog niet gezien had :)
https://gathering.tweaker...message/51965587#51965587

Ik ben bang dat 320 euro per m3 voor dit moment vrij lastig haalbaar is maar wie niet waagt wie niet wint ;)

Heb je je ontwerpen al eens gepost hier?

[ Voor 3% gewijzigd door Road-runner83 op 26-01-2018 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Blueone schreef op vrijdag 26 januari 2018 @ 20:53:

Wat zit er niet bij:
-keuken
-badkamer
-stucwerk
-schilderwerk

-Ruwbouw + glasdicht
-E-installatie
-W-installatie

Volgens mij moet dat kunnen. Er zit echt heel veel niet bij als je ruwbouw vergelijkt met volledig klaar.

De prijzen van @Joris748 kloppen wel. Zoiets ben ik ook kwijt incl WTW type d en l/w warmtepomp.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Wij bouwen op dit moment, maar de prijzen zijn van half 2017 toen we tekenden.
Huis 931 m3 bruto, 265 m2 vloeroppervlak (incl garage)
Alles is geisoleerd volgens de norm (ook garage)

huis inclusief badkamer en wc's (alleen tegelwerk) € 290.000
Installaties (W en E) €82.000 (incl klasse d wtw, W/W WP, sanitair en montage badkamer en wc's, water ontharder, veel loze leidingen, veel groepen, giet dekvloeren, gedeelte drainage, 17 buitenlichtpunten etc.)

Dat komt dan uit op 393€ per m3 dan.
Zonder de (dure) installatiepost zou het dan €311 zijn.

Wij moeten dan nog keuken, vloeren, wanden, raambedekking en verlichting er bij gaan rekenen.
Er is ook nog niks voor de tuin, bestrating, schutting, meer grondwerk bij gerekend..

[ Voor 6% gewijzigd door jacovn op 27-01-2018 09:15 ]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NDF82
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-09 20:55

NDF82

Doomed Space Marine

Neem aan dat alle genoemde M3 prijzen excl. BTW zijn? Dan nog vind ik dat velen het goed voor elkaar hebben. Wij hebben offertes gevraagd bij drie verschillende aannemers en de prijs verschillen waren erg klein (+-15.000 op de totaal som).

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Edit: voortgang
Fundering

[ Voor 15% gewijzigd door NDF82 op 27-01-2018 11:32 ]

Pentium 233MHz MMX + Diamond Monster 3D 3DFX Voodoo II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-edge
Daar gaan we weer met de m3 prijzen. Wat ik tijdens dit traject (nu al) heb geleerd is dat deze vergelijkingen gewoon niet op gaan.

Aannemer, keuze in materialen, prijs fluctuaties in materialen, de markt an sich, geografische ligging etc. etc. Alles, maar dan ook alles heeft invloed op de m3 prijs.

Ga praten met een aannemer, laat hem een offerte opmaken en bepaal dan wat je veel geld vind. Niemand hier kan dat bepalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-08 21:46
NDF82 schreef op zaterdag 27 januari 2018 @ 11:25:
Neem aan dat alle genoemde M3 prijzen excl. BTW zijn? Dan nog vind ik dat velen het goed voor elkaar hebben. Wij hebben offertes gevraagd bij drie verschillende aannemers en de prijs verschillen waren erg klein (+-15.000 op de totaal som).

***members only***

Edit: voortgang
[afbeelding]
Dat lijkt maar zo. Er zit veel verschil in effect afwerking op m3 prijs. En sommige suggesties die worden gedaan zijn kul. Een standaard w-installatie van 25K dan gelijkstellen aan incl. WP en Type D wtw balansventilatie gaat natuurlijk veel meer over wie het verst kan plassen dan dat het ook maar enigzins in de buurt komt van de realiteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
NDF82 schreef op zaterdag 27 januari 2018 @ 11:25:
Bij ons inclusief BTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
LittleTycoon schreef op zaterdag 27 januari 2018 @ 11:53:
[...]

Dat lijkt maar zo. Er zit veel verschil in effect afwerking op m3 prijs. En sommige suggesties die worden gedaan zijn kul. Een standaard w-installatie van 25K dan gelijkstellen aan incl. WP en Type D wtw balansventilatie gaat natuurlijk veel meer over wie het verst kan plassen dan dat het ook maar enigzins in de buurt komt van de realiteit.
Een standaard W installatie voor een vrijstaande wonign is hopelijk altijd incl WTW en minimaal L/W tegenwoordig.

@NDF82 Vind het nogal aan de prijs, zeker apart dat de aannemers binnen 15k zaten. Bj mij zat er 80k en 40k tussen.

[ Voor 6% gewijzigd door Artbij op 27-01-2018 20:12 ]

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
LittleTycoon schreef op zaterdag 27 januari 2018 @ 11:53:
[...]

Wat is volgens jou wel de realiteit? Hoor graag hoeveel ik zou kunnen besparen of dat ik deze posten juist duurder moet begroten.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Het probleem is dat er hier best wel veel mensen zitten die zelf een WP importeren en een instalateur hebben die hem wil installeren.
Veel aannemers willen dat niet, en willen een instalateur die ze zelf kennen en meer mee samenwerken volgens mij.
Alleen als je zelf de hele regie op alles doet kun je die route wel volgen denk ik.

De gemiddelde catelogusbouwer wil er vast niet aan.
De eerste bouwer waar we mee spraken zij letterlijk: we willen niet met eenpitters werken, te veel risico.
Dat was toen ik over onze huidige W instalateur begon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
Artbij schreef op zaterdag 27 januari 2018 @ 19:43:
[...]

Een standaard W installatie voor een vrijstaande wonign is hopelijk altijd incl WTW en minimaal L/W tegenwoordig.

@NDF82 Vind het nogal aan de prijs, zeker apart dat de aannemers binnen 15k zaten. Bj mij zat er 80k en 40k tussen.
Misschien wel. Maar ik moet de 1e w installatie waar vloerverwaming, waterleidingen, afvoer naar riool, wtw (dus balansventilatie), ventilatieleidingen, L/W WP incl. SWW voorziening, alles aangesloten, 25K kost, NOT.

Is wel allemaal onderdeel W-installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
LittleTycoon schreef op zaterdag 27 januari 2018 @ 21:26:
[...]

Misschien wel. Maar ik moet de 1e w installatie waar vloerverwaming, waterleidingen, afvoer naar riool, wtw (dus balansventilatie), ventilatieleidingen, L/W WP incl. SWW voorziening, alles aangesloten, 25K kost, NOT.

Is wel allemaal onderdeel W-installatie.
Kan je 5 offertes laten zijn waar het allemaal rond die prijs zit. Al is dat niet zo relevant.

Ik zou in deze tijd 30K a 35K aanhouden voor de loodgieter en 15K voor de electricien.

Meevallers zijn fijner dan tegenvallers ;).

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
@LittleTycoon kun je duidelijker zijn? Vind je 25k te veel of te weinig?

Ik reken me niet rijk, die 25k is nog zonder wp. Maar dan is wel al het loodgieterswerk gedaan incl aansluiten sanitair. Badkamer en keuken zelf zijn apart begroot.

[ Voor 5% gewijzigd door Joris748 op 27-01-2018 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 20:11
Je kunt (mits je ze evt kent) het E & W deel mogelijk ook door een 'beunhaas' laten doen (gebeurt hier in de regio veel en ook de bazen werken er aan mee).

nu vereist beunhaas enige nuance, meestal (in grote delen van nl) bedoelt men een prutser, maar wat ik bedoel is een zwart werker... overdag de gehele dag bezig voor de baas en na werktijd voor zichzelf. Er zijn hier ook meer dan genoeg bedrijven die er aan meewerken, de 'beun' doet het op eigen tarief maar materialen e.d. via het bedrijf Incl. de garantie, zo kan het netto enorm schelen mits je de juiste connecties hebt die er ook aan mee willen werken.

Buiten dit om kan je je E&W installatie zo gek maken als je zelf wilt, als je maar overleg pleegt en evt zelf met dingen (in de brede zin van het woord)aankomt.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Niet dat ik er ervaring mee heb, maar uit verhalen die ik op de bouwplek hoor is een installatie ook wel een sluitpost voor veel mensen.

Mensen bij dezlfde bouwer die tegelijk bouwen hebben het op een bepaald bedrag uitonderhandeld.
Dat was echt een ding wat ze als winstpunt zagen.

Nu heeft dezlfde bouwer ook een 2 onder 1 kap gebouwd, en die is al wat verder. Onze W instalateur ging daar kijken en vond wasmachine leiding niet onder afschot met zelfs een knik naar boven erin.
De vloerverwarming had hij zoiets van: erg matig. En de rest heeft hij niet gezien want dat zit al in beton.

Als het echt voor (te) weinig moet, en het is rommelwerk heb je er ook niet veel aan lijkt me.

Ik weet wel waarom het bij ons duurder wordt.

W kant: dingen als waterontharder, douche wtw gaan voor adviesprijs (zit relatief veel installatie werk aan denk ik) We krijgen 2 lucht wtw units i.p.v. 1, bijna alle ruimtes naregeling, w/w wp met boiler van zelfde merk. Geen pijpen op dak, maar burgerhout op schuin dak met alles er in (lucht afvoer en riool ontluchting, andere met lucht aanvoer) en ik geen schaduw op zonnepanelen heb. Vorstvrije buitenkraan voor en achter aan huis.

E kant: best wel veel groepen extra (8x 1 fase en 4x 3 fase) naar veel ramen screen leidingen, raltief veel buitenlichtpunten (3 onder veranda en carport, en dan 12 rond huis) redelijk veel loze leidingen (40+) voor ethernet in huis en cameras buiten. Aan de E kant is het elke keer 50 a 60 euro voor een buisje erbij, en dat telt wel door op het eind.

Maar ik hoop straks niet te vaak te moeten zeggen: dat had ik anders moeten doein

[ Voor 40% gewijzigd door jacovn op 28-01-2018 08:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mistaoutlaw
  • Laatst online: 19-03 14:47
Graag jullie advies.
Ik wil graag screens laten inbouwen op 3 plekken in mijn overstek:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/LBFfKHG.jpg
Dit ivm grote glaspartijen en verhitting in de zomer.

De screens worden als volgt ingebouwd:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/DzIs4GZ.jpg
Blauw is sparing, oranje is screen.
Er komt een demontabel plankje oid onder de screen zodat de screen weggewerkt wordt.

Op de bovenverdieping is een sparing van 120 hoog en 120 breed nodig. Dus hou ik nog wat isolatie "over".

Op de benedenverdieping moet de sparing ongeveer 190 hoog bij 140 breed worden ivm een grote kastmaat en stelruimte.
Dit zou betekenen dat ik geen isolatie meer kan plaatsen en dus een koudebrug.

Mijn vraag is:
Hoe erg is dit?
Wat voor mogelijkheden zien jullie nog om dit te isoleren?

I was born intelligent - education ruined me

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jacovn
koudebrug is nooit wat je wilt lijkt me.

.

[ Voor 132% gewijzigd door jacovn op 28-01-2018 07:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grolsch
Juist die koudebruggen en eventueel gemartel bij onderhoud heeft ons doen besluiten ze niet in te bouwen.

Mijn schoonvader is screenmonteur en is absoluut geen fan van inbouw en hij heeft ons overgehaald, wij wouden ze eerst ook laten inbouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mistaoutlaw
Grolsch schreef op zondag 28 januari 2018 @ 07:59:
Juist die koudebruggen en eventueel gemartel bij onderhoud heeft ons doen besluiten ze niet in te bouwen.

Mijn schoonvader is screenmonteur en is absoluut geen fan van inbouw en hij heeft ons overgehaald, wij wouden ze eerst ook laten inbouwen.
OK, maar wat merk ik er van dan als ik ze inbouw?
Gaat mijn comfort omlaag?
Dat het me energie gaat kosten in de verwarming begrijp ik wel.

[ Voor 6% gewijzigd door mistaoutlaw op 28-01-2018 08:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jacovn
Ik vermoed een koudeval, dus op die plaats voelt het dan kouder aan.
Hoe zich dat uit heb ik geen ervaring mee, maar neem aan ongeveer net zo als een 2 laags raam waar je warmte verlies hebt en als je er vlak bij bent kouder aanvoelt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robb.
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 18:24
mistaoutlaw schreef op zondag 28 januari 2018 @ 07:25:
Graag jullie advies.
Ik wil graag screens laten inbouwen op 3 plekken in mijn overstek:
[afbeelding]
Dit ivm grote glaspartijen en verhitting in de zomer.

De screens worden als volgt ingebouwd:
[afbeelding]
Blauw is sparing, oranje is screen.
Er komt een demontabel plankje oid onder de screen zodat de screen weggewerkt wordt.

Op de bovenverdieping is een sparing van 120 hoog en 120 breed nodig. Dus hou ik nog wat isolatie "over".

Op de benedenverdieping moet de sparing ongeveer 190 hoog bij 140 breed worden ivm een grote kastmaat en stelruimte.
Dit zou betekenen dat ik geen isolatie meer kan plaatsen en dus een koudebrug.

Mijn vraag is:
Hoe erg is dit?
Wat voor mogelijkheden zien jullie nog om dit te isoleren?
Voor jouw screen zit een balk (volgens opgave constructeur) en voor de balk is een kruis getekend. Dat kan duiden op klossen. Tussen klossen zit voldoende ruimte om eventueel parallel aan je screen extra te isoleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mistaoutlaw
robb. schreef op zondag 28 januari 2018 @ 08:49:
[...]

Voor jouw screen zit een balk (volgens opgave constructeur) en voor de balk is een kruis getekend. Dat kan duiden op klossen. Tussen klossen zit voldoende ruimte om eventueel parallel aan je screen extra te isoleren.
@robb. dat kruis staat voor een stalen balk. Dat wordt echter een betonnen balk.
Daarvoor zit inderdaad een klos getekend.
Ik zal vragen naar de mogelijkheid om parallel aan de screens te isoleren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
mistaoutlaw schreef op zondag 28 januari 2018 @ 08:32:
[...]

OK, maar wat merk ik er van dan als ik ze inbouw?
Gaat mijn comfort omlaag?
Dat het me energie gaat kosten in de verwarming begrijp ik wel.
Het probleem bij een koudebrug is niet zozeer dat het wat extra energie kost of koudeval. Het grootste probleem is dat dat dan koudste plek in de kamer wordt en dus heel veel vocht aan gaat trekken.

Voor zonwering zou je ook het overstek kunnen vergroten, luiken aan de buitenkant maken of een grote boom die in de zomer vol met blad zit aan die kant van het huis plaatsen.

Extra zonnepanelen met een airconditioner willen ook erg goed helpen.

[ Voor 20% gewijzigd door Ernemmer op 28-01-2018 09:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Road-runner83
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18:35
@mistaoutlaw Wij hebben hier op de 1e verdieping 6 rolluiken en beneden 3 screens, allemaal inbouw. We wonen er nu bijna 2jr en qua energierekening lachen we ons rot vergeleken met onze vorige hoekwoning die 1/3e kleiner was uit 2001 (nu 2 onder 1 kap). We hebben nog 0,0 last gehad van iets van een koudeval oid. Eerder bij het kozijn in de keuken wat op het noorden ligt (zonder screen/rolluik)...

Daarnaast vind ik opbouw rolluiken in deze tijd not done en spuuglelijk maar dat is mijn bescheiden mening ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
Joris748 schreef op zaterdag 27 januari 2018 @ 22:34:
@LittleTycoon kun je duidelijker zijn? Vind je 25k te veel of te weinig?

Ik reken me niet rijk, die 25k is nog zonder wp. Maar dan is wel al het loodgieterswerk gedaan incl aansluiten sanitair. Badkamer en keuken zelf zijn apart begroot.
Met WP te weinig, voor de rest afhankelijk wat je wil erin wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Inbouw is zeker mooier, maar je moet goed de nadelen afwegen, en die zijn naar mijn mening: prijs, evt koude bruggen, bereikbaarheid voor onderhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avvd
  • Niet online
jacovn schreef op zaterdag 27 januari 2018 @ 09:11:
Wij bouwen op dit moment, maar de prijzen zijn van half 2017 toen we tekenden.
Huis 931 m3 bruto, 265 m2 vloeroppervlak (incl garage)
Alles is geisoleerd volgens de norm (ook garage)

huis inclusief badkamer en wc's (alleen tegelwerk) € 290.000
Installaties (W en E) €82.000 (incl klasse d wtw, W/W WP, sanitair en montage badkamer en wc's, water ontharder, veel loze leidingen, veel groepen, giet dekvloeren, gedeelte drainage, 17 buitenlichtpunten etc.)

Dat komt dan uit op 393€ per m3 dan.
Zonder de (dure) installatiepost zou het dan €311 zijn.

Wij moeten dan nog keuken, vloeren, wanden, raambedekking en verlichting er bij gaan rekenen.
Er is ook nog niks voor de tuin, bestrating, schutting, meer grondwerk bij gerekend..
Bedankt voor alle reacties!, uiteraard snap ik dat de prijs erg afhankelijk is van de gemaakte keuzes echter kan een richtlijn nog steeds erg waardevol zijn in het proces. Je kan wel gekke dingen willen maar als uit een richtlijn blijkt dat je er echt langs zit zul je er toch iets mee moeten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-edge
Blueone schreef op zondag 28 januari 2018 @ 11:18:
[...]

Bedankt voor alle reacties!, uiteraard snap ik dat de prijs erg afhankelijk is van de gemaakte keuzes echter kan een richtlijn nog steeds erg waardevol zijn in het proces. Je kan wel gekke dingen willen maar als uit een richtlijn blijkt dat je er echt langs zit zul je er toch iets mee moeten doen.
Dat klopt, maar je hebt te maken met zoveel variabelen en meningen. Wat voor mij "gekke dingen" zijn, zijn misschien in jouw financiële situatie misschien heel normaal/peanuts.

De term "Hoge afwerking" bijv... Wat is dat precies? Maar ik begrijp dat je een richtlijn zoekt, ik deed niet anders.

[ Voor 4% gewijzigd door the-edge op 28-01-2018 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 17-09 07:42
Het zou grappig zijn als mensen de prijzen van auto's ook per m3 zouden vergelijken. En daar dan nog een bruikbare richtlijn bij zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avvd
  • Niet online
MeTooPV schreef op zondag 28 januari 2018 @ 14:08:
Het zou grappig zijn als mensen de prijzen van auto's ook per m3 zouden vergelijken. En daar dan nog een bruikbare richtlijn bij zoeken.
Dat is eigenlijk prima te doen, een auto is perfect te vergelijken als je naar de standaard segmenten kijkt in grootte en luxe, de exoten daargelaten.
the-edge schreef op zondag 28 januari 2018 @ 11:53:
[...]

Dat klopt, maar je hebt te maken met zoveel variabelen en meningen. Wat voor mij "gekke dingen" zijn, zijn misschien in jouw financiële situatie misschien heel normaal/peanuts.

De term "Hoge afwerking" bijv... Wat is dat precies? Maar ik begrijp dat je een richtlijn zoekt, ik deed niet anders.
Op afwerkings niveau is de prijs inderdaad heel erg variabel, vandaar dat ik ook probeer om zo ver mogelijk terug te gaan naar de basis. En ja, daar kan je ook nog makkelijk +/- 10 of 20% afwijking in hebben. Maar ik ga gewoon kijken of het haalbaar is met een mogelijke afwijking, eventueel heb ik nog wat posten waar mee geschoven kan worden of later uitgevoerd kunnen worden. Maar de 320m3 lijkt dus niet onrealistisch te zijn, wat het echt kost ga ik na de bouw zien :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:55
Vraagje voor de ervaringsdeskundigen met een goed geïsoleerde woning (RC >=6) met balansventilatie: Hoe zit het met de slaapkamertemperatuur boven?
Stel dat je de vloerverwarming alleen aan hebt in woonkamer/keuken, de wc's en de badkamer. Hoe warm wordt het dan nu (NL winter, dus ca 10 °C) in je slaapkamers?

Mijn vrouw wil het graag niet te warm hebben op de slaapkamer, maar ik vrees dat door de zeer goede isolatie i.c.m. balansventilatie de temperatuur overal nagenoeg gelijk wordt...

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:32
Dat is bij ons zonder verwarming nu rond de 19graden en ik vind dat best aangenaam. Waarom zou je een koude slaapkamer willen in de winter waar je dan de eerste 5 minuten onder 2 donsdekens ligt te klappertanden?

https://fgheysels.github.io/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18:00
Andrehj schreef op zondag 28 januari 2018 @ 19:09:
Vraagje voor de ervaringsdeskundigen met een goed geïsoleerde woning (RC >=6) met balansventilatie: Hoe zit het met de slaapkamertemperatuur boven?
Je moet natuurlijk wel rekening houden dat de ingeblazen lucht niet de temperatuur krijgt van de afgezogen lucht. In het gunstigste geval is dat het gemiddelde van de twee temperaturen (maar waarschijnlijk dichter bij de laagste van de twee)

Neemt niet weg dat ik dit zeker ook een interessante vraag vind voor 'n ervaringsdeskundige, wij krijgen waarschijnlijk ook offertes met type d

[ Voor 13% gewijzigd door anboni op 28-01-2018 23:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Laatst online: 16-09 19:09
whoami schreef op zondag 28 januari 2018 @ 22:48:
Dat is bij ons zonder verwarming nu rond de 19graden en ik vind dat best aangenaam. Waarom zou je een koude slaapkamer willen in de winter waar je dan de eerste 5 minuten onder 2 donsdekens ligt te klappertanden?
Wij hebben nooit iets van verwarming aan staan op de SK en altijd een raam wijd open. Het wordt zeker regelmatig 10 graden of lager in onze slaapkamer.

Voor ons is dat ook wel een issue. Wij hebben voor ons huis (slaapkamer op begane grond) een gevlinderde betonvloer met vloerverwarming op het oog, maar van ons hoeft de vloerverwarming in de SK eigenlijk helemaal niet aan.
Hooguit zou ik de vloerverwarming heel lichtjes willen laten draaien zodat de vloer enigzins beloopbaar blijft, maar dan heb ik het over max 15 graden?
En hoe zit het dan inderdaad met de balansventilatie... warme lucht in de slaapkamer inblazen? Bah

[ Voor 3% gewijzigd door Stefke op 29-01-2018 09:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
stefijn schreef op maandag 29 januari 2018 @ 08:59:
[...]

Wij hebben nooit iets van verwarming aan staan op de SK en altijd een raam wijd open. Het wordt zeker regelmatig 10 graden of lager in onze slaapkamer.

Voor ons is dat ook wel een issue. Wij hebben voor ons huis (slaapkamer op begane grond) een gevlinderde betonvloer met vloerverwarming op het oog, maar van ons hoeft de vloerverwarming in de SK eigenlijk helemaal niet aan.
Hooguit zou ik de vloerverwarming heel lichtjes willen laten draaien zodat de vloer enigzins beloopbaar blijft, maar dan heb ik het over max 15 graden?
En hoe zit het dan inderdaad met de balansventilatie... warme lucht in de slaapkamer inblazen? Bah
Aparte units voor woonvertrekken en slaapkamers. Evt die voor de slaapkamers zonder WTW?

Kijk ook eens of type c (bijvoorbeeld Duco Comfort of Duco Comfort Plus) iets voor jullie is.

[ Voor 3% gewijzigd door Joris748 op 29-01-2018 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
stefijn schreef op maandag 29 januari 2018 @ 08:59:
[...]

Slang van de vv klein beetje open en je de roosters van je wtw dicht.

Als denk ik dat er best wat warmte in je vloer moet voordat beton lekker aan gaat voelen.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
@stefijn wij hebben geeneens type D ventilatie (WTW) maar type C en ondanks dat de verwarming op de slaapkamers altijd uit staat wordt het met deze buitentemperaturen niet kouder als 18,5 á 19 graden.

Met WTW zal de temperatuur op de slaapkamers in ieder geval niet lager worden verwacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Artbij schreef op maandag 29 januari 2018 @ 10:12:
[...]

Slang van de vv klein beetje open en je de roosters van je wtw dicht.

Als denk ik dat er best wat warmte in je vloer moet voordat beton lekker aan gaat voelen.
Dat is de richting waar ik in denk inderdaad; gewoon in de verdeelunit van de vv de slaapkamer apart aangesloten, dan een klein beetje openzetten. Maar roosters van de WTW dicht, dan is er geen ventilatie (of er moet een raam open. We hebben nu echter alleen voorzien in een schuifpui in de SK, dat is misschien niet zo veilig om die altijd 's nachts open te hebben ivm inbrekers). Misschien kan ik dan beter de WTW op afvoer zetten in de SK ipv aanvoer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
stefijn schreef op maandag 29 januari 2018 @ 11:18:
[...]

Dat is de richting waar ik in denk inderdaad; gewoon in de verdeelunit van de vv de slaapkamer apart aangesloten, dan een klein beetje openzetten. Maar roosters van de WTW dicht, dan is er geen ventilatie (of er moet een raam open. We hebben nu echter alleen voorzien in een schuifpui in de SK, dat is misschien niet zo veilig om die altijd 's nachts open te hebben ivm inbrekers). Misschien kan ik dan beter de WTW op afvoer zetten in de SK ipv aanvoer?
Dan zuigt de wtw toch warme lucht onder je deur door denk ik. '

Wellicht een shuifpui pakken met overmaatse roosters?

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TLer
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19:34
De ideale slaap temperatuur is overigens rond de 18 graden. Dat het kouder moet zit denk ik vooral tussen de oren. Zolang er maar voldoende verse lucht is slaap je echt prima bij die temperaturen. Je moet alleen wel afscheid nemen van je 4-sezoenen dekbed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 08-09 13:47
Schuif-kiepraam een optie ivm inbraakbeveiliging?

Vloerverwarming aan met een raam open of systeem D met roosters in je kozijnen levert hier iig kromme tenen op. Is het niet handiger om gewoon een kleed in de slaapkamer te leggen als die vloer zo koud aanvoelt? Of sloffen? :)

Lijkt me dat het in een goed geïsoleerde woning niet zomaar 10 graden wordt binnen, ook niet met een raam open? @stefijn heb je dat in je huidige (oudere) woning of in een nieuwbouwhuis?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JaxMcFadden
  • Laatst online: 21-06-2022
Is het uberhaupt nuttig om vloerverwarming te leggen op de 1e verdieping (slaapkamers/badkamers)?
Onze architect meent van niet.

Met de huidige isolatie is het klimaat er prima om te slapen. En als je het warmer wilt (bijv: om te studeren/werken) dan is vloerverwarming niet genoeg om het er snel aangenaam te krijgen. Je bent dan beter af met een elektrisch kacheltje of een IR plaat in je badkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
JaxMcFadden schreef op maandag 29 januari 2018 @ 12:41:
Is het uberhaupt nuttig om vloerverwarming te leggen op de 1e verdieping (slaapkamers/badkamers)?

Met de huidige isolatie is het klimaat er prima om te slapen. En als je het warmer wilt (bijv: om te studeren/werken) dan is vloerverwarming niet genoeg om het er snel aangenaam te krijgen. Je bent dan beter af met een elektrisch kacheltje of een IR plaat in je badkamer.
Precies ook wat onze architect aangeeft. We moeten nog kiezen wat we doen, IR of misschien LT convector in de slaapkamers.

Voordeel van LT convectoren/radiatoren is dat je er ook mee kan koelen.

[ Voor 11% gewijzigd door Joris748 op 29-01-2018 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 08-09 13:47
Belangrijkste reden voor ons om het wel te doen is beperkte meerkosten, een kantoor en het kunnen koelen.

Overigens verwacht ik niet dat we 's winters als het buiten -10 of +30 is met een raam open gaan slapen (maar de WAF speelt daar ook nogal een grote rol in, we'll see).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Voor verwarming hoef je het niet te doen, dat is ook onze praktijkervaring.
Wij gebruiken de vloerverwarming ook om zomers te koelen m.b.v. de warmtepomp, daar is het dan wel weer handig voor.

De kosten voor het plaatsen van LT convectoren of het leggen van vloerverwarming was volgens onze installateur nagenoeg gelijk, vandaar dat wij voor vloerverwarming hebben gekozen. Thermostaten staan ingesteld op 17 graden, maar gaan dus bijna nooit aan.

Als het een tijdje echt koud is ( temperaturen onder 0 's nachts) zakt de temperatuur in de slaapkamers terug naar zo'n 17 graden. Wat ons betreft nog warm genoeg om in te slapen. En dan hebben wij nog ventilatieroosters in de ramen (Type C), bij WTW (Type D) wordt de kamertemperatuur alleen maar hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aikink
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 14:05

Wij krijgen op de verdieping alleen vloerverwarming in de toilet en badkamer. Verdere warmte komt uit de opgewarmde gebouwmassa, en wellicht een klein stukje uit de aangevoerde lucht vanaf de balansventilatie. Snel opwarmen moet geen probleem zijn, als we volgens de warmteverliesberekening met 5,8 kW vermogen het hele huis op temperatuur kunnen houden, dan zou een half kW in een ruimte ook te doen moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij

Wat ga je dan doen? Radiatoren?

Geen verwarming is geen optie wat mij betreft. Je weet nooit of slaapkamers altijd slaapkamers blijven, daarnaast moet je ze volgens mij vanuit het bouwbesluit verwarmen.

Daarnaast is koelen op de slaapkamers belangrijker dan verwarmen denk ik.
aikink schreef op maandag 29 januari 2018 @ 13:05:
[...]

Wij krijgen op de verdieping alleen vloerverwarming in de toilet en badkamer. Verdere warmte komt uit de opgewarmde gebouwmassa, en wellicht een klein stukje uit de aangevoerde lucht vanaf de balansventilatie. Snel opwarmen moet geen probleem zijn, als we volgens de warmteverliesberekening met 5,8 kW vermogen het hele huis op temperatuur kunnen houden, dan zou een half kW in een ruimte ook te doen moeten zijn.
Heb je een ouderwetse cv op gas? Anders is "snel opwarmen" sowieso een probleem.
bartvb schreef op maandag 29 januari 2018 @ 12:35:
Schuif-kiepraam een optie ivm inbraakbeveiliging?

Vloerverwarming aan met een raam open of systeem D met roosters in je kozijnen levert hier iig kromme tenen op. Is het niet handiger om gewoon een kleed in de slaapkamer te leggen als die vloer zo koud aanvoelt? Of sloffen? :)

Lijkt me dat het in een goed geïsoleerde woning niet zomaar 10 graden wordt binnen, ook niet met een raam open? @stefijn heb je dat in je huidige (oudere) woning of in een nieuwbouwhuis?
Volgens mij is 10 graden wel mogelijk, de warmteafgifte van je vloer is vrij beperkt dacht ik.

[ Voor 51% gewijzigd door Artbij op 29-01-2018 13:10 ]

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aikink
@Artbij Bouwbesluit zegt niets over rechtstreeks verwarmen. Een verblijfsruimte moet zich binnen de geïsoleerde schil bevinden.

Nee, geen ouderwetse cv, maar een luchtwarmtepomp. Snel opwarmen op de slaapkamer kan wat mij betreft prima met een losse straalkachel als de bewoners daar behoefte aan hebben.

Op de grens van de keuken en woonkamer komt een haard op bio-ethanol te staan die volgens specs een dikke 3 kW aan warmte kan genereren. Zou snel genoeg moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
De SK hoeft niet 10 graden te zijn, ik zei alleen dat hij dat nu is omdat wij 24-7 het raam open hebben staan :) Het huidige huis is inderdaad niet goed geisoleerd. Het nieuwe zal dat wel zijn.

Een dubbele openslaande deur met een kantelraam erboven of ernaast is een optie, maar het 24-7 open zetten van een raam is niet helemaal goed voor de balansventilatie. Een type C lijkt mij minder prettig vanwege de trek bij ramen.
Wij hebben maar één glaspartij in de slaapkamer, liefst een schuifpui. Een extra raam past niet in het ontwerp.

Ik denk zelf nu dat de beste optie is om kijken naar een raam dat open kan (misschien een schuifpui met een kierstand? En zo'n lat om hem te blokkeren) i.c.m. een afgesloten type D aanvoer. Dan is er iig de mogelijkheid om alles dicht te maken en de ventilatie te regelen via het systeem.
En dan de vloerverwarming heel licht laten draaien ter plekke.

Maar ik zal er t.z.t. nog eens naar kijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:55
anboni schreef op zondag 28 januari 2018 @ 23:27:
[...]
Je moet natuurlijk wel rekening houden dat de ingeblazen lucht niet de temperatuur krijgt van de afgezogen lucht. In het gunstigste geval is dat het gemiddelde van de twee temperaturen (maar waarschijnlijk dichter bij de laagste van de twee)
Dat is zeker niet het idee van een WTW unit met een rendement van 94%... Door tegenstrooms te werken (zoals alle warmtewisselaars) is dat rendement veel hoger dan 50%.
whoami schreef op zondag 28 januari 2018 @ 22:48:
Bij welke woonkamertemperatuur haal je die 19 graden? En ik ben het met je eens, ik wil ook graag een iets warmere woonkamer. Voor een nieuw huis is de WAF echter enorm belangrijk. >:)
Qua slaapkamers twijfelen wij ook nog, maar in de badkamer en het toilet boven willen we toch wel erg graag een warme vloer!
aikink schreef op maandag 29 januari 2018 @ 13:05:
[...]
Snel opwarmen moet geen probleem zijn, als we volgens de warmteverliesberekening met 5,8 kW vermogen het hele huis op temperatuur kunnen houden, dan zou een half kW in een ruimte ook te doen moeten zijn.
Die redenering klopt niet. Voor de opwarmtijd is de thermische massa van belang, niet de isolatiewaarde van de schil. En met de zeer grote thermische massa's van veel nieuwbouwwoningen (door bijvoorbeeld breedplaatvloeren met daarop een heel arsenaal aan leidingen) wordt die massa niet bepaald kleiner.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• jacovn
Vandaag bij ons is de eerste laag steen gelegd en de bouwput aangevuld met schoon zand.
Eerste steenlaag

Helaas iemand die in portrait stand foto’s maakt..

[ Voor 10% gewijzigd door jacovn op 29-01-2018 18:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-edge
Mooi @jacovn ! Het lijkt erop dat we redelijk gelijk gaan, iedere dag even de weergoden aanbidden dat het goed weer blijft :+.

Gaan ze nu dan alle kozijnen e.d. stellen bij je?

offtopic:
Ik heb mezelf een kleine DJI Spark gekocht. Binnenkort dus bewegend beeld van de 'bouwplaats' :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
the-edge schreef op maandag 29 januari 2018 @ 19:47:
Mooi @jacovn ! Het lijkt erop dat we redelijk gelijk gaan, iedere dag even de weergoden aanbidden dat het goed weer blijft :+.

Gaan ze nu dan alle kozijnen e.d. stellen bij je?

offtopic:
Ik heb mezelf een kleine DJI Spark gekocht. Binnenkort dus bewegend beeld van de 'bouwplaats' :)
Ze zullen wel van alles moeten doen als de 1e verdieping vloer volgende week komt. Maar volgens zeggen zou de binnenmuur er in 2 a 3 dagen kunnen staan.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• xminator
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16:21
Afgelopen week is de eerste verdiepingsvloer gestort, over circa 3 weken wordt de tweede verdiepingsvloer gestort. Gaat de juiste richting op :9

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Weet iemand hoe dat zit met een energielabel bij zelfbouw? Normaliter dient de aannemer dat op te leveren bij een nieuwbouwwoning, maar hoe zit dit precies met zelfbouw?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-edge
jacovn schreef op maandag 29 januari 2018 @ 20:23:
[...]

Ze zullen wel van alles moeten doen als de 1e verdieping vloer volgende week komt. Maar volgens zeggen zou de binnenmuur er in 2 a 3 dagen kunnen staan.
Zijn dat dan lijmelementen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
the-edge schreef op maandag 29 januari 2018 @ 20:32:
[...]

Zijn dat dan lijmelementen?
Ja kalkzandsteen lijm elementen. 100 en 150 mm dik. Blijkbaar een stuk 150 vanwege de constructuur.
Zou kunne zijn bij de voordeur waar een latei over moet, en ook is daar de trapgat opening, dus al met al een moeilijk stukje om voldoende draagkracht te krijgen wellicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-edge
jacovn schreef op maandag 29 januari 2018 @ 20:56:
[...]

Ja kalkzandsteen lijm elementen. 100 en 150 mm dik. Blijkbaar een stuk 150 vanwege de constructuur.
Zou kunne zijn bij de voordeur waar een latei over moet, en ook is daar de trapgat opening, dus al met al een moeilijk stukje om voldoende draagkracht te krijgen wellicht.
Dan gaat het dadelijk heel snel! Hier worden de binnenmuren van BIA Eco blokken gemetseld. Zal iets minder snel gaan denk ik. Leuk om te zien man!

Mooi om te zien hoe de bouw vordert bij iedereen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rspoe
  • Laatst online: 28-08 08:23
@Andrehj Wij hebben getwijfeld om op de verdieping en vliering voorbereidingen te treffen zodat we in de toekomst altijd nog convectoren kunnen plaatsen. De badkamer is echter boven, dus we wilden boven sowieso vloerverwarming leggen.

Uiteindelijk was het goedkoper om de 3 slaapkamers ook door te leggen met vloerverwarming en aparte zones. Want die zoneregeling zit er toch al in. Voor de convectoren moesten er ook buizen en voorzieningen getroffen worden. Je wil er namelijk niet later achterkomen dat je alsnog verwarming moet gaan plaatsen.

Daarnaast vond ik het wel een aangenaam idee dat de slaapkamer altijd op een bepaalde temperatuur is. Wij hebben in elke slaapkamer een kiepraam, dus de koude lucht binnenlaten is dan geen probleem.

Vliering (hout) hebben we niet voorzien van vloerverwarming. De techniek staat op zolder dus daar hebben we relatief eenvoudig een convector geplaatst als we die ruimte willen gaan gebruiken.

Succes met je keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aikink
Andrehj schreef op maandag 29 januari 2018 @ 17:40:
Die redenering klopt niet. Voor de opwarmtijd is de thermische massa van belang, niet de isolatiewaarde van de schil. En met de zeer grote thermische massa's van veel nieuwbouwwoningen (door bijvoorbeeld breedplaatvloeren met daarop een heel arsenaal aan leidingen) wordt die massa niet bepaald kleiner.
Ik wil met die straalkachel of haard niet de hele massa opwarmen, maar alleen een enkele ruimte. Dat de schil dan heel iets opwarmt, prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
xminator schreef op maandag 29 januari 2018 @ 20:24:

Weet iemand hoe dat zit met een energielabel bij zelfbouw? Normaliter dient de aannemer dat op te leveren bij een nieuwbouwwoning, maar hoe zit dit precies met zelfbouw?
Je lijkt dat pas nodig te hebben bij verkoop.

Maar: https://www.energielabel.nl/woningen/veelgestelde-vragen/
Vraag 14
Als deze wijziging is verwerkt, kun je vervolgens de aanvraag voor het energielabel van de woning doen. Het duurt minimaal 6 weken en maximaal 3 maanden voor de wijziging in de BAG op de website van het energielabel zichtbaar worden.
Dus je pand moet in bagviewer.kadaster.nl staan.

Dan blijkbaar hier aanvragen: https://www.energielabelvoorwoningen.nl/

(Nu even niet, ddos attack)

Wil je een onderzoek en advies moet je hier zijn: https://www.maatwerkadviesvoorwoningen.nl

Maar volgens mij krijg je als je bouwbesluit bouwt en een epc van 0.4 haalt wel standaard een A.
Zie ook antwoord op vraag 15 bij energielabel.nl
15. Komt er een apart label voor energieleverende woningen?
Nee, deze woningen krijgen geen apart label. Energieleverende gebouwen vallen in de hoogste A-klasse van het label.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16:37
Hier komt het einde in zicht, eind februari wordt het hoogstwaarschijnlijk opgeleverd. Tegelwerk badkamer is gedaan en het is nu vooral nog de meterkast, CV en vooral veel aftimmerwerk.

Ben nog wel aan het bijkomen van de eerste offerte voor onze tuin... Had 20k begroot, maar volgens deze offerte ben ik al meer dan 20k kwijt aan alleen de bestrating en omheining... Dan moet de tuin nog komen. Hopelijk wordt de tweede offerte beter :+.

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TLer
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19:34
Hoeveel m2 bestrating heb je? Ben ook net begonnen met het opvragen van offertes. Stiekem hoop ik dat het mee valt....

Omheining hoeft bij mij gelukkig niet direct.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
MrFl0ppY schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 08:35:
Hier komt het einde in zicht, eind februari wordt het hoogstwaarschijnlijk opgeleverd. Tegelwerk badkamer is gedaan en het is nu vooral nog de meterkast, CV en vooral veel aftimmerwerk.

Ben nog wel aan het bijkomen van de eerste offerte voor onze tuin... Had 20k begroot, maar volgens deze offerte ben ik al meer dan 20k kwijt aan alleen de bestrating en omheining... Dan moet de tuin nog komen. Hopelijk wordt de tweede offerte beter :+.
_O- _O- _O- Dat viel mij inderdaad ook vies tegen.

Tuin was bij ons een sluitpost, dus het idee was eerst bestrating en gras te doen en ik had daar 10K voor begroot. Dat bleek achteraf nogal onderschat te zijn :P

Maar 400m2 bestrating en 1000m2 gras ga je niet redden voor 10K ben ik achtergekomen O-) O-)

En toen ik de offerte kreeg voor hard gebakken waaltjes getrommeld viel ik helemaal val mijn stoel af 8)7 8)7

Mijn hele begroting sluit als een bus, alleen de tuin heb ik onderschat, dat is best duur, en dan heb ik nog geen hek of heg of mooie boompjes :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
MrFl0ppY schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 08:35:

Ik ben ook bezig met de tuin. Huis is nu zo goed als klaar aan de buitenkant, dus ga ik de tuin + bestrating aanleggen.

Voor 170m2 gebakken waaltjes
100m2 kleurechte klinkers
70m2 keramische 60x60 tegel

Ben ik rond de 10 k kwijt

Daar komt nog 2k voor de stratenmaker bij.

Dan heb ik nog 20k gereserveerd om de overige 800m2 aan te kleden. Dit kan naar verwachting wel binnen budget. Wel doe ik dan alles zelf.

Omheining wordt hier een beuken haag van 150cm.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13:28
Voor straatwerk (gebakken) ben je al rond de € 50/m2 kwijt aan alleen de stenen. Daar komt nog een laag van 20cm zand onder (€ 6-10/m3) en het leggen (afhankelijk van patroon en hoeveelheid). Gras zit gelegd zo rond de € 7-10/m2, hoogwaardig kunstgras op ca € 40/m2. Alles afhankelijk van oppervlakte natuurlijk. Een betonpalenschutting met houten schermen zit al rond de 70/m1. Een poort is ongeveer 150-200/stuk.

Ga je met elektra en verlichting aan de slag, dan kan je je lol op. Bekabelen, armaturen en aansturing kunnen een aardig rib uit je lijf betekenen.

[ Voor 3% gewijzigd door Señor Sjon op 30-01-2018 09:19 ]

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-09 21:11
lol wat herkenbaar allemaal. Mijn begroting en realisatie klopt ook als een bus. Alleen die tuin begroting is nagenoeg factor 2 gegaan en dan heb ik mijn ambities al sterk terug gebracht. Uiteindelijk heb ik 4 hoveniers op gesprek gehad en ben ik in zee gegaan met een iemand die net voor zichzelf gestart is. Die gaf een open calculatie waarin te zien was waar elk uurtje naar toe gaat en een inkooplijst incl zijn redelijke opslag voor winst en risico. De prijs was min verhouding meer dan redelijk en ik gun het deze jongen door zijn transparante manier van werken ook.

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Señor Sjon schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 09:19:
Voor straatwerk (gebakken) ben je al rond de € 50/m2 kwijt aan alleen de stenen. Daar komt nog een laag van 20cm zand onder (€ 6-10/m3) en het leggen (afhankelijk van patroon en hoeveelheid). Gras zit gelegd zo rond de € 7-10/m2, hoogwaardig kunstgras op ca € 40/m2. Alles afhankelijk van oppervlakte natuurlijk. Een betonpalenschutting met houten schermen zit al rond de 70/m1. Een poort is ongeveer 150-200/stuk.

Ga je met elektra en verlichting aan de slag, dan kan je je lol op. Bekabelen, armaturen en aansturing kunnen een aardig rib uit je lijf betekenen.
Dat zijn inderdaad representatieve prijzen wat jij daar noemt.

Bij ons kwamen ze ook aan met 50/m2 voor die hardgebakken stenen, wat 20K zou betekenen, oh ja, EXCLUSIEF BTW 8)7 8)7 8)7

Dat hebben we dus even anders gedaan :P

offtopic:
Gefeliciteerd met je verjaardag trouwens *O* *O*

@Artbij die 2K voor het leggen van 340m2 straatwerk is niet duur! (€ 5,88 / m2), is dat inclusief knippen, vlakmaken zandbaan, betonbandjes zetten, etc. :? Of ga je zelf helpen / upperen :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Grolsch schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 09:38:
[...]

Dat zijn inderdaad representatieve prijzen wat jij daar noemt.

Bij ons kwamen ze ook aan met 50/m2 voor die hardgebakken stenen, wat 20K zou betekenen, oh ja, EXCLUSIEF BTW 8)7 8)7 8)7

Dat hebben we dus even anders gedaan :P

offtopic:
Gefeliciteerd met je verjaardag trouwens *O* *O*

@Artbij die 2K voor het leggen van 340m2 straatwerk is niet duur! (€ 5,88 / m2), is dat inclusief knippen, vlakmaken zandbaan, betonbandjes zetten, etc. :? Of ga je zelf helpen / upperen :?
Mannetje uit het dorp doet het voor me. In inderdaad incl alles. Kan ook zijn dat het 2500,- is trouwens. Hij komt ook nog een paar dagen met een grote kraan voor het grondwerk,. Daar heb ik een totaalprijs voor. Weet niet precies welk deel waarvoor is.
Señor Sjon schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 09:19:

Hier gebakken waaltjes voor €28,- per m2.
Klinkers met slijtvaste laag €18,- per m2.
Keramische tegel 60x60 €35,- per m2.

We hebben ook veel hogere prijzen gezien. Dit valt nogal mee vond ik.

Gras kost €2,50 per m2. Wel zelf halen en leggen dan.

[ Voor 34% gewijzigd door Artbij op 30-01-2018 09:49 ]

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Dat zijn inderdaad nette prijzen @Artbij

De gebakken waaltjes waar mijn architect mee aan kwam zaten op 50 eur / m2 (excl. BTW)

gras was bij ons veruit het goedkoopste, € 220,00 aan graszaad, en € 100,00 voor het zaaien.
Dat maakt € 0,32 per m2 :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13:28
Prijs die ik gaf was voor de instant gratification zoden. En natuurlijk nog 2k voor de robotmaaier incl. installatie. ;)

Tuurlijk kan het goedkoper. Maar hiermee rekenen geeft weinig verrassingen.

[ Voor 24% gewijzigd door Señor Sjon op 30-01-2018 10:12 ]

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Grolsch schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 09:54:
Dat zijn inderdaad nette prijzen @Artbij

De gebakken waaltjes waar mijn architect mee aan kwam zaten op 50 eur / m2 (excl. BTW)

gras was bij ons veruit het goedkoopste, € 220,00 aan graszaad, en € 100,00 voor het zaaien.
Dat maakt € 0,32 per m2 :P
Ik wil er meteen op kunnen, wilde eerst ook zaaien, maar vind het jammer als we de eerste zomer eigenlijk niet op het gras mogen. Daarnaast wil ik een mooi gazon. Dat kan met zoden beter dan met zaad.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrashOne
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

Wij hebben de grond eerst vlak laten maken en daarna het gras in laten zaaien. Dan mag je er 3 weken niet op, dus dat valt mee. Scheelde bij ons meer dan €500 (op ~500m2).

Huur mij in als freelance SEO consultant!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16:37
@Artbij Voor dat mannetje stuur ik je zo even een PM. Als hij in Moergestel werkt doet hij vast ook niet moeilijk over Berkel-Enschot ;)

Wij willen het liefst 120-130m2 gebakken waaltjes en 40m2 keramiek. De tegels zijn al een flinke kostenpost maar het ophogen met puingranulaat en zand is iets wat me ook flink tegenvalt.

Waaltjes die we hadden gezien gingen voor 36€ incl. btw. Keramiek tussen de 45€ en 50€. Dat zijn redelijke prijzen volgens mij.

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
CrashOne schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 10:15:
Wij hebben de grond eerst vlak laten maken en daarna het gras in laten zaaien. Dan mag je er 3 weken niet op, dus dat valt mee. Scheelde bij ons meer dan €500 (op ~500m2).
Ja maar hoe ziet het gras eruit naar die weken? Geen volle mat toch? En je mag er dan op lopen, maar kun je er ook op voetballen etc?

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrashOne
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

Artbij schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 10:17:
[...]

Ja maar hoe ziet het gras eruit naar die weken? Geen volle mat toch? En je mag er dan op lopen, maar kun je er ook op voetballen etc?
Geen volle mat, maar dat ging ook best snel (ik heb dat nu niet meer scherp). Hou er wel rekening mee dat je graszoden ook pas na 3 weken betreden.

Huur mij in als freelance SEO consultant!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
@Artbij Volgens mij maakt het voor de kwaliteit van het gras niet uit of je zoden legt of gras zaait.
Beide geeft een goed resultaat mits je het goed legt/zaait.

Zoden heeft inderdaad als voordeel dat je er eerder op mag lopen (na een week of 3 al).
Het nadeel van zoden is dat het aanzienlijk duurder is, en flink wat meer werk is bij grotere oppervlaktes.

Wij hebben bewust gekozen voor sportgazon gras omdat wij kleine kinderen hebben die spelen in de tuin.
Als je dat hele mooi siergazon hebt trap je zo kapot als ze daar met 10 kinderen op lopen te banjeren :P

Wij hebben de tuin voor de kids en niet voor de sier :P

Wij hebben 4 weken voor onze verhuizing achter gezaaid en toen we verhuisd waren speelden de kinderen er al op, het weer was toen ook gunstig (warm en vochtig).

Het valt mij 100% mee hoe het gras zich houdt. Wij sproeien niet, gooien geen kalk of andere meststoffen, gras ligt gedeeltelijk in de schaduw voor het huis, maar het is overal groen.

2 x per week "fietst" de Robomow eroverheen en ik heb er geen omkijken naar ;)
Eens in de 2 weken een keer met de strimmer in de ronde en we kunnen er weer tegenaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Grolsch schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 10:21:
@Artbij Volgens mij maakt het voor de kwaliteit van het gras niet uit of je zoden legt of gras zaait.
Beide geeft een goed resultaat mits je het goed legt/zaait.

Zoden heeft inderdaad als voordeel dat je er eerder op mag lopen (na een week of 3 al).
Het nadeel van zoden is dat het aanzienlijk duurder is, en flink wat meer werk is bij grotere oppervlaktes.

Wij hebben bewust gekozen voor sportgazon gras omdat wij kleine kinderen hebben die spelen in de tuin.
Als je dat hele mooi siergazon hebt trap je zo kapot als ze daar met 10 kinderen op lopen te banjeren :P

Wij hebben de tuin voor de kids en niet voor de sier :P

Wij hebben 4 weken voor onze verhuizing achter gezaaid en toen we verhuisd waren speelden de kinderen er al op, het weer was toen ook gunstig (warm en vochtig).

Het valt mij 100% mee hoe het gras zich houdt. Wij sproeien niet, gooien geen kalk of andere meststoffen, gras ligt gedeeltelijk in de schaduw voor het huis, maar het is overal groen.

2 x per week "fietst" de Robomow eroverheen en ik heb er geen omkijken naar ;)
Eens in de 2 weken een keer met de strimmer in de ronde en we kunnen er weer tegenaan
Alleen groens is voor mij niet goed genoeg. Moet een strakke mat zijn. En mijn landroid zal er 5 keer per week over gaan in de zomer :).

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
m.b.t. graszoden.. een bevriende hovenier zei wel eens eerste 3 weken zoden niet betreden (net als gezaaid gazon), en de eerste 6 a 8 weken ook niet te intensief betreden (voetballen e.d.) en puntbelasting (tuinstoelen e.d.) i.v.m. de hechting e.d.

Het voordeel van zoden is natuurlijk wel dat het gelijk redelijk strak en groen is/lijkt :)
Hoe doen jullie hier het eigenlijk met bewatering van het gazon? Laten jullie een beregening systeem installeren (al dan niet met een bron-pomp) of gaat men hier gewoon met tuinslang en sproeiers aan de slag?

----

Nog een totaal andere vraag, ben eigenlijk wel eens benieuwd naar hoe en wat de keuzes hierin zijn bij de mensen in dit topic.
Dit betreft de sloten/cilinders in/om de woning.

Laat iedereen alles gelijk-sluitend uitvoeren (zowel huis als evt. losstaande garage/schuur) of maakt men hier nog een scheiding in (bv. huis gelijk-sluitend en losstaande garage/schuur een ander slot)?

En gebruikt men hiervoor allemaal draai-knop-cilinders of alleen maar sleutel cilinders, en waarom welke keuze?

Dit betreft even niet het vraagstuk SKG 2* of 3* oid maar puur alles of niet gelijk-sluitend en het draai-knop-cilinder verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Artbij schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 10:36:
[...]

Alleen groens is voor mij niet goed genoeg. Moet een strakke mat zijn. En mijn landroid zal er 5 keer per week over gaan in de zomer :).
Dan hoop ik voor jou dat je geen kinderen hebt :P Anders stroomdraadje eromheen :+
Maar ook gazongras/golfbaan gras kun je goed zaaien en minimaal hetzelfde perfecte resultaat mee halen.

Vergeet niet dat gras supermooi houden superveel tijd en aandacht vergt, maar als de bouw straks is afgelopen heb je daar mooi de tijd voor 8) :+

In ons vorige huis heb ik graszoden gebruikt en dat is me eigenlijk vies tegengevallen.

Op gezaaid gras kun je nog voorzichtig op lopen met slippers, op graszoden dus absoluut niet.

Als de rollen komen moeten ze er ook direct op, kun je geen week mee wachten.
Het is een hondskarwei en een zware klus.

Ik heb nu ervaring met beide, maar ik ga nooit geen zoden meer leggen, of het moet om 10m2 gaan :9

Waar ik nog wel last van heb is een overactieve mol :( Gelukkig nog niet achter het huis, maar wel aan de zijkanten :|

@Annuk bij ons alle sloten gelijk, en allemaal sleutelcilinders.
We hebben wel 2 cilinders "extra' besteld voor toekomstige doeleinden (extra schuur ofzo).

[ Voor 12% gewijzigd door Grolsch op 30-01-2018 10:55 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• mistaoutlaw
Jeej *O*
Ze zijn vanochtend begonnen met de kalkzandsteen.
Wat gaat dat snel zeg (voor mij als leek).
Dacht dat er een hele ploeg zou zijn. Ik had twee pakken gevulde koek meegenomen.
Maar 2 mannen met een kzs lift.
Benedenverdieping is in een halve dag gedaan...
B-) ik voelde me zo blij als een kind

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/PrPZnaU7edMxKkKsHuzdlM3F/full.jpg

[ Voor 10% gewijzigd door mistaoutlaw op 30-01-2018 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
Grolsch schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 10:53:
[...]

We hebben wel 2 cilinders "extra' besteld voor toekomstige doeleinden (extra schuur ofzo).
En mag ik vragen waarom je allemaal sleutelcilinders hebt?
Met het oog op veiligheid (raampje doortikken en ze kunnen de knop omdraaien) of vanwege €€?

Deze discussie pas met paar personen gevoerd en ben wel benieuwd naar de drijfveren hier om bepaalde keuzes te maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Annuk schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 11:30:
[...]

En mag ik vragen waarom je allemaal sleutelcilinders hebt?
Met het oog op veiligheid (raampje doortikken en ze kunnen de knop omdraaien) of vanwege €€?

Deze discussie pas met paar personen gevoerd en ben wel benieuwd naar de drijfveren hier om bepaalde keuzes te maken
Ik bedoel hiermee dat wij aan beide kanten met een sleutel de cilinder moeten bedienen, dus geen draaiknoppen.

Wij hebben bewust niet voor draaiknoppen gekozen vanwege de kinderen, die draaien overal aan, de sleutels kunnen ze niet bij.

In het kader van "snel handelen bij brand" zouden "paniek sluitingen" (draaiknoppen) beter werken, maar ik wil niet dat mijn kinderen in deze leeftijd zelf naar buiten kunnen lopen met alle mogelijke gevaren.

Dus het was bij ons een risico afweging tussen brand en kinderen die zonder toezicht naar buiten lopen richting een "heule" diepe sloot en eventueel naar de weg lopen.

De kans op brand is aanzienlijk kleiner :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Grolsch schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 10:53:
[...]

Dan hoop ik voor jou dat je geen kinderen hebt :P Anders stroomdraadje eromheen :+
Maar ook gazongras/golfbaan gras kun je goed zaaien en minimaal hetzelfde perfecte resultaat mee halen.

Vergeet niet dat gras supermooi houden superveel tijd en aandacht vergt, maar als de bouw straks is afgelopen heb je daar mooi de tijd voor 8) :+

In ons vorige huis heb ik graszoden gebruikt en dat is me eigenlijk vies tegengevallen.

Op gezaaid gras kun je nog voorzichtig op lopen met slippers, op graszoden dus absoluut niet.

Als de rollen komen moeten ze er ook direct op, kun je geen week mee wachten.
Het is een hondskarwei en een zware klus.

Ik heb nu ervaring met beide, maar ik ga nooit geen zoden meer leggen, of het moet om 10m2 gaan :9

Waar ik nog wel last van heb is een overactieve mol :( Gelukkig nog niet achter het huis, maar wel aan de zijkanten :|

Rollen leggen kan met een machine, of je gebruikt big slaps. Maar het is inderdaad veel meer werk.

Gras is wel om op te spelen. Spelende kinderen kunnen best op een mooie mat. Moet je af en toe wat stukjes terugleggen, maar ok.

Met gestrekt been.

Pagina: 1 ... 33 ... 272 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.

Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic