Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 32 ... 272 Laatste
Acties:
  • 2.621.304 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18-09 14:23
Sturgeon22 schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 15:30:
@Grolsch Niet op jou, maar op de opmerkingen van Artbij en Senor Sjon hierboven over wat minimaal gekozen zou moeten worden bij een vrijstaande woning.
Als jij alleen dat leest zou ik even een brilletje gaan halen 8).

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Road-runner83
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18-09 18:35
Helemaal mee eens, iedereen moet lekker zelf weten waar hij/zij zijn geld aan uitgeeft :).

Daarnaast zie ik veel liever posts met daarin ontwerpen en foto's van huizen, dat vond ik zelf het leukste aan het hele traject (je eigen indeling bepalen :)).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanvv78
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 01-03-2021
Grolsch schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 15:03:
[...]

Van sommige prijzen ben ik nogal geschrokken die jij hierboven aangeeft.

Wij hebben uiteindelijk betaald:

Keramisch parket hebben wij +- 35 € /m2 voor betaald excl. BTW
PVC vloer hebben wij € 13,50 / m2 voor betaald (excl. BTW)
PVC vloer leggen hebben wij € 14,00 / m2 voor betaald (incl. BTW)

Vooral keramisch parket is gouden handel blijkbaar. We hebben echt niet het goedkoopste, en de eerste offerte begon met € 60,00 / m2, gewoon een kwestie van goed uitonderhandelen :P
Nou wij ook hoor :-). Dat hadden wij in eerste instantie ook echt niet gebudgetteerd. Maar we hebben veel winkels gehad, en ik kan best onderhandelen, maar ze zakken gewoon echt niet, voldoende winkels die na gebeld hebben of we nog interesse hadden, en ik vertelde dat ik het toch echt te duur vond, was het steeds, dat ze helaas niet scherper konden.

Uiteraard heeft het een en ander te maken met de merken die wij dan mooi vinden. PVC kwam ik uit op Therdex en dan lange stroken in visgraat met band en bies bijvoorbeeld. Maar leggen was veelal minimaal €15 en egaliseren ook nog eens €15 per m2 dan heb je het nog niet over de vloer zelf.

Keramisch parket kan ook vast goedkoper, maar legkosten, de goedkoopste was €25 per m2 en qua vloer is de goedkoopste die ik heb gezien €25 per m2 (waarvan de kwaliteit er ook vanaf spatte helaas) Dus ik ben best jaloers op jouw tarieven :-). Geloof mij, voor dit soort dingen willen wij ook niet de hoofdprijs betalen, maar hier in het westen ben ik ze niet tegen gekomen. Wij hebben voor keramisch parket trouwens gekozen voor het merk Venis Starwood Tanzania Almond. Deze kwam het dichtstbij echt houtlook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• G33st
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:59
Road-runner83 schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 15:37:
Helemaal mee eens, iedereen moet lekker zelf weten waar hij/zij zijn geld aan uitgeeft :).

Daarnaast zie ik veel liever posts met daarin ontwerpen en foto's van huizen, dat vond ik zelf het leukste aan het hele traject (je eigen indeling bepalen :)).
Mocht je nog goede ideeën hebben m.b.t. die indelingen voor een appartementje, laat het dan even weten. (Indeling nieuwbouw appartement).

:$

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sturgeon22
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 18-09 16:55
Señor Sjon schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 10:34:
[...]
The horror. :P Op de kosten van een huis (zeg 300k bouwkosten) zijn keramische pannen, stompe deuren zonder bovenlicht of hardhouten trappen (vaak één in villabouw) klein bier. ;)
Artbij schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 10:41:
[...]
Hehe precies wat ik dacht :).
Artbij schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 11:27:
[...]

Plastic kozijnen zitten bij mij in het rijtje opdekdeuren, getegelde vensterbanken en betonnen pannen. No-go dus :).

[...]

Waarom moet je kiezen? Gewoon alles luxe uitvoeren. Je hebt er 50 jaar plezier van.
Bovenstaande quotes blinken niet echt uit in nuance. Alle minder luxe opties zijn niks en je moet gewoon maar alles luxe uitvoeren.

Ik voel me overigens niet persoonlijk aangevallen hoor, want 99% van je uitspraken zijn niet van toepassing op mijn eigen huis. Ik dacht bij het lezen vooral: "Leuk als je met eindelijk je droom kunt verwezelijken om huis te bouwen waar je zelf heel blij mee bent en vervolgens lees je dergelijke opmerkingen die denigrerend overkomen" (al dan niet zo bedoelt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanvv78
DrogeR schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 14:33:
[...]

Dank je, inderdaad een GL6 variant. Volgens mij zijn keramische pannen standaard, hebben ze wel betonpannen?
Wij hebben ook hardstenen raamdorpels (en ook de meeste andere opties die jullie standaard in de notarisstijl erbij krijgen), de deuren hebben wij wel opdek gelaten, als ik nog een keer zou kiezen had ik op de begane grond wellicht ook toch stomp willen hebben.
Overigens zijn alle (binnendeur)kozijnen in de standaard wel gewoon hardhout.

Voor de keuken had ik mijn zinnen gezet op een Next125, de iets mooiere/robuustere versie van standaard Schüller keukens. Maar het frontje dat mijn wederhelft mooi vond was helaas niet in Next te krijgen, alleen in standaard Schüller/Contur uitvoering. Dus ook daar hebben wij geen extra luxe.
Betonnen pan was blijkbaar een optie zag ik later in de showroom. Dan gaan jullie ook al snel starten? Aangezien je dus niet meer kan switchen voor de deuroptie? Was trouwens ook belachelijk geprijsd die optie. €230 per deur, nu hebben wij 2x dubbele openslaande deuren, dus 4x€230 en dan ook nog de toiletdeur en de meterkast deur 8)7

Op de eerste verdieping vind ik de opdekkozijnen eigenlijk best mooi, doordat het hsb-wanden zijn komt er een extra rand omheen waardoor de deur toch in een rand valt, dus uiterlijk lijkt niet op standaard opdek. Daarom daar die 9 deuren maar niet gedaan.

Next125 is mooi, maar om nu te zeggen dat je niet direct voor luxe hebt gekozen, heel veel keukens zijn mooi tegenwoordig, en voor een deel bepaald het apparatuur ook of je het luxe maakt of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 18-09 13:28
Sturgeon22 schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 15:50:
[...]

[...]

[...]

Bovenstaande quotes blinken niet echt uit in nuance. Alle minder luxe opties zijn niks en je moet gewoon maar alles luxe uitvoeren.

Ik voel me overigens niet persoonlijk aangevallen hoor, want 99% van je uitspraken zijn niet van toepassing op mijn eigen huis. Ik dacht bij het lezen vooral: "Leuk als je met eindelijk je droom kunt verwezelijken om huis te bouwen waar je zelf heel blij mee bent en vervolgens lees je dergelijke opmerkingen die denigrerend overkomen" (al dan niet zo bedoelt).
Het gaat mij er meer om dat iemand makkelijker voor een telefoon kiest van 1k dan zijn/haar huis net dat beetje extra te geven. :)

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Road-runner83
G33st schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 15:47:
[...]

Mocht je nog goede ideeën hebben m.b.t. die indelingen voor een appartementje, laat het dan even weten. (Indeling nieuwbouw appartement).

:$
Ga ik zo even doen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CrashOne
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

In april worden er foto's van onze keuken (en deel van ons huis) gemaakt voor in een magazine en op de site van de leverancier. Zal de foto's hier ook posten :)

Huur mij in als freelance SEO consultant!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18-09 16:37
DrogeR schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 14:04:
Misschien moeten wij ons huis dan maar afzeggen ;) . En catalogusbouw én in het goedkoopste deel van het land...

Gelukkig hebben wij in ieder geval geen bovenlichten boven de opdekdeuren, dat geeft al een beetje hoop >:) .

Dit zou 'm moeten worden trouwens.

[afbeelding]
Nice! Wij zijn ook eens bij Groothuisbouw geweest en hebben dit soort woning ook als voorbeeldwoning staan. Leuke woning.

Wat ik me wel afvroeg; hoeveel keus is er in de gevelsteen? In ons project worden er 2 huizen gezet door GHB maar ze hebben beide voor een hele saaie steen gekozen. Een mooie afwijkende steen lijkt mij nu juist iets waardoor de woning toch wat unieker wordt. Wij bouwen ook een cataloguswoning maar hadden wel totale vrijheid in de steen/voeg etc.

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
[...]

[...]

[...]

Je leest het zoals je wilt.

Met gestrekt been.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• WNT
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 03-08 09:26

WNT

Hier komt de oplevering in zicht, hij is met een week uitgesteld omdat NUTS nog niet is aangesloten. Kan me nog niet echt voorstellen dat het bijna zover is, na al die (inmiddels jaren) van wachten en nadenken en in tijdelijke huizen wonen gaan we toch echt bijna verhuizen. Op dit moment is de schilder aan het afwerken, dan kan daarna de badkamer erin + de NUTS dus. Daarna afmonteren elektra en in bedrijf stellen van de WTW etc. Dan schoonmaken en over ruim twee weken opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 06:28
[...]

[...]

[...]

Sommige opmerkingen zijn inderdaad met gestrekt been ;)

Maar ik ben het op zich wel met de strekking eens. Mijn verwachting is als je een woonhuis bouwt, dat er een balans nodig is tussen kwaliteit en kosten. Zou toch zonde zijn als je veel geld in de bouw van je huis hebt gestoken en uiteindelijk niet tevreden bent met het eindresultaat of zelfs spijt hebt van bepaalde keuzes? Als je streeft naar een afwerking op projectbouwniveau, kun je misschien beter kiezen voor projectbouw. Anders ben je een dief van je portemonnee.

Mijn motto voor zelfbouw: doe het goed of doe het niet. IMHO zitten er nog een paar grote stappen tussen kwalitatief goede afwerking en luxe.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sanvv78
MrFl0ppY schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 15:55:
[...]

Nice! Wij zijn ook eens bij Groothuisbouw geweest en hebben dit soort woning ook als voorbeeldwoning staan. Leuke woning.

Wat ik me wel afvroeg; hoeveel keus is er in de gevelsteen? In ons project worden er 2 huizen gezet door GHB maar ze hebben beide voor een hele saaie steen gekozen. Een mooie afwijkende steen lijkt mij nu juist iets waardoor de woning toch wat unieker wordt. Wij bouwen ook een cataloguswoning maar hadden wel totale vrijheid in de steen/voeg etc.
Bij GHB heb je in principe ook vrije keuze in alle gevelstenen. Maar dan moet je wel zelf uitzoeken welke het dan moeten worden en hangt er natuurlijk een prijskaartje aan. Wij hebben denk ook voor de saaie steen gekozen :) , de steen zoals op hun site op de GL2 modelwoning zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Joris748 schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 15:59:
[...]

Sommige opmerkingen zijn inderdaad met gestrekt been ;)

Maar ik ben het op zich wel met de strekking eens. Mijn verwachting is als je een woonhuis bouwt, dat er een balans nodig is tussen kwaliteit en kosten. Zou toch zonde zijn als je veel geld in de bouw van je huis hebt gestoken en uiteindelijk niet tevreden bent met het eindresultaat of zelfs spijt hebt van bepaalde keuzes? Als je streeft naar een afwerking op projectbouwniveau, kun je misschien beter kiezen voor projectbouw. Anders ben je een dief van je portemonnee.

Mijn motto voor zelfbouw: doe het goed of doe het niet. IMHO zitten er nog een paar grote stappen tussen kwalitatief goede afwerking en luxe.
Zo is het maar net. Je koopt ook geen porsche met wieldoppen en de motor uit een panda.

Met gestrekt been.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-09 18:32
En toen was de betonvloer er:
Beton gegoten bg vloer

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-09 18:08
.

[ Voor 98% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 18:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
sanvv78 schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 15:45:
[...]
Uiteraard heeft het een en ander te maken met de merken die wij dan mooi vinden. PVC kwam ik uit op Therdex en dan lange stroken in visgraat met band en bies bijvoorbeeld. Maar leggen was veelal minimaal €15 en egaliseren ook nog eens €15 per m2 dan heb je het nog niet over de vloer zelf.
Ik ben ook wel benieuwd waar wij met de vloer op uitkomen. Het loopt voor keramisch parket van 17.50 tot wat de gek ervoor geeft. Die 17.50 lijken meer restpartijen te zijn en dat is wel een risico met kleuren en leverbaarheid wellicht.

Egaliseren hoop ik niet nodig te hebben want we krijgen een gegoten afwerkvloer die volgens de W instalateur helemaal vlak en egaal zal zijn.

Ik heb eerst andere dingen om me druk over te maken. We moeten ook nog een keuken uitzoeken en die zal wel meer levertijd dan de vloer hebben.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrogeR
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 05-06-2024
sanvv78 schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 15:51:
[...]
... Dan gaan jullie ook al snel starten? ....
Opbouw (afronden kap etc) is week 11, er wordt geheid in week 8, eind volgende week wordt de woning in overleg met/door de gemeente uitgezet.
sanvv78 schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 15:59:
[...]

Bij GHB heb je in principe ook vrije keuze in alle gevelstenen. Maar dan moet je wel zelf uitzoeken welke het dan moeten worden en hangt er natuurlijk een prijskaartje aan. Wij hebben denk ook voor de saaie steen gekozen :) , de steen zoals op hun site op de GL2 modelwoning zit.
Wij hebben ook deze steen voor het hoofdvolume, de donkere steen komt uit de koker van de architect waar GHB mee samenwerkt.
Artbij schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 16:06:
[...]

Zo is het maar net. Je koopt ook geen porsche met wieldoppen en de motor uit een panda.
Eens wat betreft de mogelijkheid in afwerking, maar voor mij is de bouwkwaliteit bepalend. Ik zie hier heel veel woningen kantoren appartementen stadhuizen etc. langskomen waarbij het uiterlijk belangrijker is voor de architect dan dat het bouwkundig een beetje fatsoenlijk en robuust in elkaar steekt (koudebruggen, gootdetails waar de spatkracht uit de kap er letterlijk van afspat etc.). Er kan dan een hele mooie breedplaatvloer in liggen, fantastische deurafwerkingen, maar de constructieve basis wordt wel eens afgeraffeld.
Dat is in mijn ogen een Porsche met Pandamotor, ik wil graag een panda met porschemotor ;) .

Natuurlijk worden er ook Porsche's met authentieke motoren gebouwd :) en laten we ervan uitgaan dat dat voor de meeste zeflbouw architectenwoningen geldt.

En uiteraard ben ik weer beperkt in mijn mening door mijn vakgebied, wat betreft de installaties ben ik een leek en overgelaten aan wat er voor mij gemaakt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-08 21:46
Artbij schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 16:06:
[...]

Uiteindelijk bepaalt de markt, mocht je ooit willen verkopen.

Degenen die in 1e helft 2016 zijn gestart met offertetrajecten zitten relatief goed. Zou op dit moment niet graag willen beginnen, goede kans dat ik zou afhaken o.b.v. huidig prijspeil, met opdekdeuren notabene

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
[b]DrogeR schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 16:30:[/b
Natuurlijk worden er ook Porsche's met authentieke motoren gebouwd :) en laten we ervan uitgaan dat dat voor de meeste zeflbouw architectenwoningen geldt.
Kom eens langs in Almere zelfbouwcapital van NL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrogeR
LittleTycoon schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 16:38:
[...]

Kom eens langs in Almere zelfbouwcapital van NL.
En dan? Ga ik mij dan qua beeld het meest ergeren aan de projectmatige (zelf)bouw of de 'volledig op elkaar afgestemde' architectuurbolwerken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Waar wij bouwen is het een verschil van bouwstijlen. Er is geen schoonheids commisie of zo. Dus er wordt alleen getoetst op de bouweisen en niet op uiterlijk.

Wij bouwen in lint bebouwing stuk en de buren bouwen min of meer gelijke steil. Eiland overkant straat 2 strakke huizen met plat dak, en een huis met een puntdakje erop en nog een vrij kavel.
Ga je de straat door gaat het van jaren 30 tot erg modern.

En huizen van architecten en catalogus bouwers staan door elkaar.

Fase 1 kun je met streetview door heen:
https://www.google.co.uk/...!2e0!7i13312!8i6656?hl=nl

[ Voor 5% gewijzigd door jacovn op 23-01-2018 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
DrogeR schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 16:41:
[...]

En dan? Ga ik mij dan qua beeld het meest ergeren aan de projectmatige (zelf)bouw of de 'volledig op elkaar afgestemde' architectuurbolwerken?
Gewoon veel vrijstaande woningen op basis van catalogus, verder niets mis mee. Ik denk alleen dat bij vrijstaand zelfbouw % catalogus hoger is dan architect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Jammer dat hij niet klopt, 0-1 euro voor Almere, Dan was ik met 450 euro klaar geweest :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
jacovn schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 16:55:
[...]

Jammer dat hij niet klopt, 0-1 euro voor Almere, Dan was ik met 450 euro klaar geweest :)
Heb jij on 2013 al gekocht? Van die datum is deze kaart namelijk. :) denk dat het in grote lijnen nog wel klopt.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Artbij schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 17:17:
[...]

Heb jij on 2013 al gekocht? Van die datum is deze kaart namelijk. :) denk dat het in grote lijnen of wel klopt.
Niet goed gekeken. Gekocht in 2017, en naar wat ik las hier een koopje met wat het nu moet kosten per m2 (tegen de 500 euro)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
Artbij schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 17:17:
[...]

Heb jij on 2013 al gekocht? Van die datum is deze kaart namelijk. :) denk dat het in grote lijnen nog wel klopt.
Voor flevoland, Almere specifiek is die kaart 100% fout. De kaart is gebaseerd op funda. In Almere gaan kavels via de kavelwinkel van de gemeente, met eigen site, die komen nooit op funda. Rest van flevoland ook nauwelijks via Funda, zo oud is flevopolder niet, verkoopkanalen primair via gemeenten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TLer
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19:34
WNT schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 15:56:
Hier komt de oplevering in zicht, hij is met een week uitgesteld omdat NUTS nog niet is aangesloten. Kan me nog niet echt voorstellen dat het bijna zover is, na al die (inmiddels jaren) van wachten en nadenken en in tijdelijke huizen wonen gaan we toch echt bijna verhuizen. Op dit moment is de schilder aan het afwerken, dan kan daarna de badkamer erin + de NUTS dus. Daarna afmonteren elektra en in bedrijf stellen van de WTW etc. Dan schoonmaken en over ruim twee weken opleveren.
Top! Dan kunnen ze snel bij ons beginnen :+ . Deze week wordt de fundering gelegd.

Ik ben ook wel een beetje bang voor de leegte die achter blijft als hij dan eindelijk af is. Het is zo'n lang proces, dat je bijna niet kan voorstellen dat er een einde aan komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16-09 19:09
Heeft iemand ervaring met het afsluiten van een CAR verzekering (i.v.m. zelfbouw en inhuren van onderaannemers) en misschien ook een goede verz. maatschappij?

Ik heb daarnaast een interessante offerte van een aannemer voor prefab zaken, maar daarbij moet ik 30% vooruitbetalen. Als de aannemer tussen de vooruitbetaling en de 1e deellevering failliet gaat ben ik dat geld kwijt. De aannemer geeft aan dat hij daar niet echt iets voor geregeld heeft (of kan in ieder geval niet goed duidelijk maken wat mijn zekerheid is).
Kan ik voor zoiets ergens een verzekering afsluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WNT

WNT

TLer schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 19:26:
[...]

Top! Dan kunnen ze snel bij ons beginnen :+ . Deze week wordt de fundering gelegd.

Ik ben ook wel een beetje bang voor de leegte die achter blijft als hij dan eindelijk af is. Het is zo'n lang proces, dat je bijna niet kan voorstellen dat er een einde aan komt.
Leuk dat ze bij jou ook aan de slag gaan deze week!

En wij vragen ons ook inderdaad af wat we straks met al onze tijd gaan doen ;) Dit is echt een project dat mijn man en ik samen hebben gedaan en wat ook echt leuk was om samen te doen.

@Grolsch en @Quindor hoe hebben jullie dat ervaren?

@stefijn ooit ook gezocht naar een CAR die een particulier kon afsluiten. Zijn ooit in het oude topic twee namen voorbij gekomen, toe ik ze belde konden ze niets voor ons betekenen. De ene sloot wel af voor particulieren maar vanaf een bedrag van >1mln bouwkosten (of 2 zelfs, in ieder geval veel meer dan wij gingen doen).
Zo'n verzekering die je zoekt heb ik ook niet gevonden, en 30% is best een gok. Weet niet of je een hypotheek nodig hebt maar kan ook nog wel zo zijn dat de hypo verstrekker hier een probleem van maakt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• the-edge
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16-09 14:31
Hier word overmorgen eindelijk bouwstroom en water aangesloten. Aannemer heeft zijn kraan staan en is good to go.

Verwachting is binnen nu en 2-2,5 week de binnenmuren op hoogte. Breedplaatvloeren komen week 8-9.

En met deze zachte winter, ideaal :). Gas erop! :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quindor
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-09 14:50

Quindor

Switching the universe....

WNT schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 20:57:
[...]
Een erg leuke tijd! Maar je leert ook dat je vervolgens nog een hoop te doen hebt aan het huis. Wij hebben dat verdeelt in "noodzakelijk" en "nice to have".

Maar dat komt wellicht ook deels door alles wat we in het huis verwerkt hebben wat we zelf wilde doen. Zaken zoals "basis verlichting"(iets aan het plafond) moet zsm werken, maar luxere zaken zoals de spotjes, buiten verlichting, domotica, etc. dat komt later wel.

Hetzelfde met netwerk en internet zaken, WiFi en een paar bekabelde aansluitingen waren meteen belangrijk, de rest doe je daarna op je gemak over het jaar heen.

Maar ook stomme dingen zoals deurstoppers of andere kleine zaken zijn dan pas echt duidelijk en kun je mee aan de slag.

Dus mijn ervaring, je bent er nog niet helemaal van af. Ik verwacht dat "normale mensen" niet zoveel projecten in hun huis hebben verwerkt dat ze er nog jaren mee zoet zijn, maar toch.

Daarna? Poeh? Tijd voor andere hobbies? Bij ons was dat de tuin (vakantie geld) en daarna een kippenhok, etc. En als dat allemaal klaar en done is? Tijd voor onderhoud! 8) Nee, dan is het tijd voor je andere hobbies?

Wij zijn 2 maanden nadat we in het huis woonden wel enkele weken gestopt met iets er aan doen en gewoon eventjes geleefd er ook van genieten. Als de laatste rekening daadwerkelijk betaald is, alle puntjes afgewerkt zijn, geeft iig een goed gevoel van rust. :)

Intermit.Tech YouTube Kanaal, Intermit.Tech Blog, QuinLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaxMcFadden
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 21-06-2022
Artbij schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 11:27:
[...]

Plastic kozijnen zitten bij mij in het rijtje opdekdeuren, getegelde vensterbanken en betonnen pannen. No-go dus :).
'Plastic' (kunststof) of aluminium kozijnen is natuurlijk wel een beetje poteeeeto potaaaato he... allebei geen hout...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18-09 17:04
Het is allemaal een kwestie van smaak, persoonlijk vind ik het grote nadeel van houten kozijnen het onderhoud. Wij hebben op alle fronten geprobeerd onze maandelijkse lasten zo laag mogelijk te houden (0 op de meter bijvoorbeeld) en houten kozijnen goed onderhouden kost toch veel geld aan onderhoud.

Ik zie het verschil tussen houten kozijnen en kunststof kozijnen niet, aluminium daarentegen zie ik wel weer en vind ik bij onze woning niet passen.

@WNT De eerste periode in ons nieuwe huis voelde als een soort van "vakantie".
Natuurlijk moeten er direct na de verhuizing nog allerlei klusjes gebeuren zoals de tuin en inrichting, maar wij hebben eigenlijk direct een grote pauze ingelast.
Wel elke week 1 á 2 klusjes gedaan (dozen opruimen, schilderij ophangen, dat soort werk) maar vooral genoten van de rust :P

Wij wonen er alweer 7 maand, maar nog steeds genoeg te doen :) Binnenkort gaan we weer een afdakje maken, en er moet nog een keukenblokje komen in de garage, en dan nog dit en dan weer dat.

Ik heb al wel geleerd dat je voor elk klusje wat je oplost de vrouw weer 2 nieuwe klusjes bedenkt, dus rustig blijven is het beste advies :+

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
WNT schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 20:57:
[...]

Leuk dat ze bij jou ook aan de slag gaan deze week!

En wij vragen ons ook inderdaad af wat we straks met al onze tijd gaan doen ;) Dit is echt een project dat mijn man en ik samen hebben gedaan en wat ook echt leuk was om samen te doen.

@stefijn ooit ook gezocht naar een CAR die een particulier kon afsluiten. Zijn ooit in het oude topic twee namen voorbij gekomen, toe ik ze belde konden ze niets voor ons betekenen. De ene sloot wel af voor particulieren maar vanaf een bedrag van >1mln bouwkosten (of 2 zelfs, in ieder geval veel meer dan wij gingen doen).
Zo'n verzekering die je zoekt heb ik ook niet gevonden, en 30% is best een gok. Weet niet of je een hypotheek nodig hebt maar kan ook nog wel zo zijn dat de hypo verstrekker hier een probleem van maakt.
Ik heb vanmiddag Centraal Beheer gesproken en die leveren zo'n CAR verzekering als het goed is, documentatie en aanvraagformulier ontvangen (maar daarmee kun je niet zo'n "leverrisico" afdekken). Maar altijd goed om meer partijen te vragen natuurlijk ;)

Ik zal eens informeren bij de hypotheekadviseur, maar er zijn toch wel meer aannemers die flinke vooruitbetalingen vereisen (het gaat overigens om het casco)? Neem aan dat ik niet de eerste ben die iets vooruit moet betalen....In principe maakt het ook niet uit, ik kan het prima voorfinancieren en later uit het bouwdepot halen.

Net nog even wat zitten googlen: het lijkt erop dat ik zelf een bouwgarantverzekering zou kunnen afsluiten hiervoor? https://www.bouwgarant.nl/garantie/nieuwbouwgarantie/

[ Voor 7% gewijzigd door Stefke op 23-01-2018 21:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
@stefijn je hebt onderstaande opmerking gelezen :?
U kunt een BouwGarant Nieuwbouwgarantie alleen afsluiten als u werkt met een BouwGarant-aannemer.
Nogal een lastige voorwaarde als je aannemer daar niet aan voldoet.

En ik heb het al eerder aangegeven, maar ik zou niets vooruit betalen zonder zekerheid, en al helemaal niet aan een aannemer. Ik had destijds 4 offertes aangevraagd met de duidelijke eis dat ik niets ga aanbetalen en alle 4 hebben ze een offerte gemaakt en gingen ze akkoord met mijn voorwaarde, dus zo gek is dat blijkbaar niet.

Zelfde als de keukenboer, die probeerde het ook nog ff of ik 50% wou aanbetalen :P Wat denk je zelf :+

[ Voor 47% gewijzigd door Grolsch op 23-01-2018 21:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WNT

WNT

stefijn schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 21:38:
[...]

Ik heb vanmiddag Centraal Beheer gesproken en die leveren zo'n CAR verzekering als het goed is, documentatie en aanvraagformulier ontvangen (maar daarmee kun je niet zo'n "leverrisico" afdekken). Maar altijd goed om meer partijen te vragen natuurlijk ;)

Ik zal eens informeren bij de hypotheekadviseur, maar er zijn toch wel meer aannemers die flinke vooruitbetalingen vereisen (het gaat overigens om het casco)? Neem aan dat ik niet de eerste ben die iets vooruit moet betalen....In principe maakt het ook niet uit, ik kan het prima voorfinancieren en later uit het bouwdepot halen.

Net nog even wat zitten googlen: het lijkt erop dat ik zelf een bouwgarantverzekering zou kunnen afsluiten hiervoor? https://www.bouwgarant.nl/garantie/nieuwbouwgarantie/
Het is al weer even geleden maar volgens mij had ik twee dingen door elkaar gehaald 8)7. Die CAR kan je inderdaad als particulier ook afsluiten, zo'n bouwgarantieverzekering (of insolventieverzekering als ik het goed onthouden heb) was degene die moeilijk was. Maar dat kwam ook door onze aannemer, die was niet aangesloten bij bouwgarant of woningborg en ook niet van plan dat te doen. Uiteindelijk zijn we toch voor deze aannemer gegaan en hebben we het risico geaccepteerd.

Edit: wat @Grolsch dus zegt, daar liepen wij tegen aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
JaxMcFadden schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 21:06:
[...]

'Plastic' (kunststof) of aluminium kozijnen is natuurlijk wel een beetje poteeeeto potaaaato he... allebei geen hout...
Inderdaad en riet is geen betonnen dakpan.

Wilde dat mijn vrouw het verschil tussen hout, kunststof en aluminium ook niet zag, zou me veel geld gescheeld hebben.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Grolsch schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 21:52:
@stefijn je hebt onderstaande opmerking gelezen :?

[...]

Nogal een lastige voorwaarde als je aannemer daar niet aan voldoet.

En ik heb het al eerder aangegeven, maar ik zou niets vooruit betalen zonder zekerheid, en al helemaal niet aan een aannemer. Ik had destijds 4 offertes aangevraagd met de duidelijke eis dat ik niets ga aanbetalen en alle 4 hebben ze een offerte gemaakt en gingen ze akkoord met mijn voorwaarde, dus zo gek is dat blijkbaar niet.

Zelfde als de keukenboer, die probeerde het ook nog ff of ik 50% wou aanbetalen :P Wat denk je zelf :+
Nee nog niet gezien, ik wilde ze morgen eens bellen. Maar zou moet ik nog een verzekering afsluiten als ik al een bouwgarantaannemer heb...?
Anyway, ik moet nog de "onderhandelingsfase" in. Ik heb de aannemer al aangegeven dat ik hier iets aan gedaan wil zien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• whoami
  • Laatst online: 23:16
[...]

Eh nee.
Tussen PVC en aluminium zit er een heel klasse-verschil vind ik. Aluminium is véél mooier dan plastic. Strakker, mooier, gewoon een mooi materiaal.
PVC, en dan zeker PVC met een motief of houtnerf is gewoon zo fake en nep. Kies dan echt hout en neem het onderhoud erbij vind ik :P

[ Voor 14% gewijzigd door whoami op 23-01-2018 22:12 ]

https://fgheysels.github.io/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quindor
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-09 14:50

Quindor

Switching the universe....

Ik heb het hetzelfde als @Grolsch aangepakt. Onderhandeld met de aannemer en steeds vooruit laten werken en achteraf voor dat deel betaald. Eerste rekening kwam pas toen de vloer platen er, door omstandigheden, na enkele maanden lagen. Al die tijd heeft de aannemer dus geen cent gezien.

En zo zijn we verder gegaan, eerste verdiepingsvloer, kap erop, etc. etc. we hadden of 5 of 6 termijnen in het totaal volgens mij. Daarna als laatste de meerwerk factuur (die er altijd gaat komen, trust me). Hierdoor hebben we ook geen bouwgarant of iets anders genomen aangezien het risico naar onze mening vrij laag was. Ging de aannemer failliet, dan hadden wij in principe altijd voordeel aangezien ze dan werk hadden verricht wat nog niet betaald was en dan zouden we wel iemand anders zoeken om het af te maken.

Qua kozijnen ook hetzelfde doorgegaan als jullie allemaal. Uiteindelijk zit er *geen* hout aan het huis. Kozijnen zijn kunstof (vind ik tegenwoordig net zo mooi als hout, zeker als je binnen ook nerf zou aanbrengen) geworden, shop wel goed rond, kan 2.5x de prijs schelen voor iets wat uit dezelfde fabriek komt!.

Hout kwam uiteindelijk op 12k zonder schilderen, kunstof op 16k waar geen schilderen (ooit) voor nodig is! Alu was 25k en hoewel mooi, niet voor gegaan. Al het "hout" aan het huis is gemaakt van rockpanel, dus behoeft ook geen onderhoud.

[ Voor 47% gewijzigd door Quindor op 23-01-2018 22:11 ]

Intermit.Tech YouTube Kanaal, Intermit.Tech Blog, QuinLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
stefijn schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 22:02:
[...]

Nee nog niet gezien, ik wilde ze morgen eens bellen. Maar zou moet ik nog een verzekering afsluiten als ik al een bouwgarantaannemer heb...?
Anyway, ik moet nog de "onderhandelingsfase" in. Ik heb de aannemer al aangegeven dat ik hier iets aan gedaan wil zien.
Yup, 3% of zoiets kost je dat.

Met gestrekt been.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
Wij (met name ik :+ )hebben ook nog riet overwogen in het begin (toen nog een ander ontwerp van het huis) maar ik kreeg mijn vrouw absoluut niet zover.

Ze vroeg aan mij 1 huis met een rieten kap op te zoeken ouder als 10 jaar die er nog wel mooi uit zag, en ik ben uiteindelijk ook overstag gegaan, want ik heb er geen 1 kunnen vinden.
Het verweert, groene aanslag, etc.

Bij ons met veel bomen in de omgeving dus een no-go.

2 buren van mij hebben ook een rieten kap, 1 huis is een jaar of 6 oud en de nieuwigheid is er duidelijk vanaf.
Een ander huis is 30 jaar oud, en daar mag volgens mij de hele rieten kap van vervangen worden ondertussen.

Maar eerlijk is eerlijk, een nieuwe rieten kap bij de juiste woning ziet er prachtig uit _/-\o_

@stefijn Zo'n verzekering kost (net zoals een CAR verzekering) gewoon x % van de aanneemsom. Ik zou jezelf wel indekken tegen zoiets, maar dat kan ook door de aannemer te laten factureren na gereed werk van een fase en een betalingstermijn van 30 dagen na factuurdatum. Als je dit goed aanpakt heb je normaal gesproken altijd voldoende speelgeld om bij een faillissement van je aannemer (want daar doe je het voor) een andere aannemer te vinden die het huis voor je afbouwt. een bouwgarantverzekering geeft waarschijnlijk minder "gezeur en geregel" maar ik vermoed dat dit nog wel een paar cent kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Grolsch schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 22:10:
Wij (met name ik :+ )hebben ook nog riet overwogen in het begin (toen nog een ander ontwerp van het huis) maar ik kreeg mijn vrouw absoluut niet zover.

Ze vroeg aan mij 1 huis met een rieten kap op te zoeken ouder als 10 jaar die er nog wel mooi uit zag, en ik ben uiteindelijk ook overstag gegaan, want ik heb er geen 1 kunnen vinden.
Het verweert, groene aanslag, etc.

Bij ons met veel bomen in de omgeving dus een no-go.

2 buren van mij hebben ook een rieten kap, 1 huis is een jaar of 6 oud en de nieuwigheid is er duidelijk vanaf.
Een ander huis is 30 jaar oud, en daar mag volgens mij de hele rieten kap van vervangen worden ondertussen.

Maar eerlijk is eerlijk, een nieuwe rieten kap bij de juiste woning ziet er prachtig uit _/-\o_

@stefijn Zo'n verzekering kost (net zoals een CAR verzekering) gewoon x % van de aanneemsom. Ik zou jezelf wel indekken tegen zoiets, maar dat kan ook door de aannemer te laten factureren na gereed werk van een fase en een betalingstermijn van 30 dagen na factuurdatum. Als je dit goed aanpakt heb je normaal gesproken altijd voldoende speelgeld om bij een faillissement van je aannemer (want daar doe je het voor) een andere aannemer te vinden die het huis voor je afbouwt. een bouwgarantverzekering geeft waarschijnlijk minder "gezeur en geregel" maar ik vermoed dat dit nog wel een paar cent kost.
Goed riet blijft mooi. Het donkere is juist de charme van het riet. Als je heel veel schaduw hebt is het inderdaad niet de beste dakbedekking, al kun je daar wel tegen spuiten.

[ Voor 5% gewijzigd door Artbij op 23-01-2018 22:16 ]

Met gestrekt been.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
Artbij schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 22:13:
[...]

Goed riet blijft mooi. Het verweerde donkere is juist de charme van het riet.

Riet blijft wel een duur grapje, heb uitgerekend dat het me €60,- per maand kost aan onderhoud.
Dat zal dan wederom een kwestie van smaak zijn, wij vinden "oud verweerd riet" niet fraai om te zien of charmant , en inderdaad € 60,00 per maand is ook niet niets.

Maar ondertussen wel voor € 100,00 per maand aan shag oproken, dus waar hebben we het over :+

Maar ff zonder gekkigheid, vroeger nam men aluminium kozijnen uit zuinigheid vanwege de prijs, en tegenwoordig is het blijkbaar weer helemaal hip :P

Technisch gezien natuurlijk gewoon een goede / degelijke oplossing (aluminium)

Gelukkig maar dat we allemaal onze eigen smaak hebben, anders hadden we allemaal moeten vechten om dezelfde vrouw >:)

[ Voor 4% gewijzigd door Grolsch op 23-01-2018 22:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Artbij
Grolsch schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 22:19:
[...]

Dat zal dan wederom een kwestie van smaak zijn, wij vinden "oud verweerd riet" niet fraai om te zien of charmant , en inderdaad € 60,00 per maand is ook niet niets.

Maar ondertussen wel voor € 100,00 per maand aan shag oproken, dus waar hebben we het over :+

Maar ff zonder gekkigheid, vroeger nam men aluminium kozijnen uit zuinigheid vanwege de prijs, en tegenwoordig is het blijkbaar weer helemaal hip :P

Technisch gezien natuurlijk gewoon een goede / degelijke oplossing (aluminium)

Gelukkig maar dat we allemaal onze eigen smaak hebben, anders hadden we allemaal moeten vechten om dezelfde vrouw >:)
Riet was vroeger ook de dakbedekking van de armen. Dat is nu ook anders.

We hebben het geluk dat we in grote lijnen kunnen bouwen wat we willen.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mistaoutlaw
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19-03 14:47
Voor de liefhebber, ter referentie de posten in mijn begroting met afgeronde bedragen.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Hoop dat dit iemand helpt :-)

[ Voor 4% gewijzigd door mistaoutlaw op 23-01-2018 22:52 ]

I was born intelligent - education ruined me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
mistaoutlaw schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 22:49:
Voor de liefhebber, ter referentie de posten in mijn begroting met afgeronde bedragen.

***members only***

Ik ben zelf aan het kijken naar sproeiers, wil ze gebruiken voor het gras, wat besproei jij? En met welke apparatuur.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mistaoutlaw
Artbij schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 22:52:
[...]

Ik ben zelf aan het kijken naar sproeiers, wil ze gebruiken voor het gras, wat besproei jij? En met welke apparatuur.
Moet ik nog uitzoeken.
Ik denk dat jij er eerder aan toe bent :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanvv78
mistaoutlaw schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 22:49:

***members only***

Heb je voor die beschoeiing al een offerte? En om hoeveel meter en welke hoogte gaat het? Wij zijn nog zoekende maar voor 2x 17.5m (etages) kom ik op 8K uit (1 meter hoog elk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:13
whoami schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 22:03:
[...]

Eh nee.
Tussen PVC en aluminium zit er een heel klasse-verschil vind ik. Aluminium is véél mooier dan plastic. Strakker, mooier, gewoon een mooi materiaal.
PVC, en dan zeker PVC met een motief of houtnerf is gewoon zo fake en nep. Kies dan echt hout en neem het onderhoud erbij vind ik :P
Van een afstand kun je bij goed kunststof het verschil niet eens zien met hout. No way dat wij ooit nog kozijnen gaan schilderen, behoudens de voordeur en het raampje boven de keuken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mistaoutlaw
sanvv78 schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 23:00:
[...]

Heb je voor die beschoeiing al een offerte? En om hoeveel meter en welke hoogte gaat het? Wij zijn nog zoekende maar voor 2x 17.5m (etages) kom ik op 8K uit (1 meter hoog elk)
Ben er nog niet uit. Zit er sterk aan te denken om het zelf te doen, want ik wil eigenlijk zo'n 46m1 beschoeiing.
Toekomstig buurman heeft zelf de beschoeiing geplaatst. Materiaal voor 15m1 was volgens hem 1500 euro.

Offerte gebaseerd op 31.2m1
31.2 m1 Plaatsen beschoeiing € 3345.00
De beschoeiing wordt opgebouwd uit:
-hh palen 70x70x3000, geplaatst naast de bestaande
palen.
-hh beschoeiingschot 80 cm hoog, bevestigen aan de
palen met slotbouten
-beschoeiingschot voorzien van gronddoek.
-verankeren met hh palen 70x70x2000 mm in de oever
hoh ca 100 cm en draadeinden M10.
-hh dekplank 28x145 mm, bevestigen op de palen.
2 st haaks opsluiten in de kant lengte ca 150 cm. € 317.00

[ Voor 7% gewijzigd door mistaoutlaw op 23-01-2018 23:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Artbij
mistaoutlaw schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 22:53:
[...]

Moet ik nog uitzoeken.
Ik denk dat jij er eerder aan toe bent :-)
Eind februari ;).

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 18-09 14:57
stefijn schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 20:37:
Heeft iemand ervaring met het afsluiten van een CAR verzekering (i.v.m. zelfbouw en inhuren van onderaannemers) en misschien ook een goede verz. maatschappij?

Ik heb daarnaast een interessante offerte van een aannemer voor prefab zaken, maar daarbij moet ik 30% vooruitbetalen. Als de aannemer tussen de vooruitbetaling en de 1e deellevering failliet gaat ben ik dat geld kwijt. De aannemer geeft aan dat hij daar niet echt iets voor geregeld heeft (of kan in ieder geval niet goed duidelijk maken wat mijn zekerheid is).
Kan ik voor zoiets ergens een verzekering afsluiten?
Delta Lloyd had een verzekering, was iets minder dan 1 procent toen ik in 2014 keek.

Ik zou overigens bij zo'n vooruitbetaling in ieder geval een Graydon rapport laten opstellen en recente jaarcijfers willen zijn. En een bankgarantie als tegendekking zou helemaal aardig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankwopereis
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 06:37

frankwopereis

Eerst denken, dan doen

D-e-n schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 23:03:
[...]

Van een afstand kun je bij goed kunststof het verschil niet eens zien met hout. No way dat wij ooit nog kozijnen gaan schilderen, behoudens de voordeur en het raampje boven de keuken.
Ik heb hier de voordeur, grote garagedeur, achterdeur van garage en dubbele schuifpui van 4m van hout.. kortom, alles beneden wat je evt kapot kunt stoten. Hout kun je een oudig repareren. Echter is het alsnog een hoop schilderwerk (vooral de schuifpui ivm roedes “32 vakjes”)..

PC 2x27", 9850X3D, x870, 5070TI, 64GB | Sonos | HomeAssistant | Samsung TV's & mobiel | Speciaalbier, wijn & likeur | doet Hardlopen & Fitness | kijkt Voetbal, F1 | Koken & BBQ | Kamperen & vliegen | informatieanalist in ziekenhuis | EHBO'er Rode Kruis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
[...]

Waarom de voordeur wel ?

Onze aanneemer kwam met kunstof of aluminum, maar wel met een houten voordeur en garage openslaande deuren.

Ik heb hem toch maar gevraagd daar ook kunstof te plaatsen.

Aluminium kan wel erg mooi zijn bij het juiste huis. Kennis van ons bouwt een vrij modern huis met enorme glasoppervlaktes, en die zijn erg mooi in aluminium. En waarschijnlijk niet te maken in kunstof of hout.

Wij krijgen jaren 30 stijl huis, en dan is een kunstof kozijn in juiste model prima voor ons.

Waarschijnlijk voor deze reden:
frankwopereis schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 05:44:
[...]

Ik heb hier de voordeur, grote garagedeur, achterdeur van garage en dubbele schuifpui van 4m van hout.. kortom, alles beneden wat je evt kapot kunt stoten. Hout kun je een oudig repareren. Echter is het alsnog een hoop schilderwerk (vooral de schuifpui ivm roedes “32 vakjes”)..
Is dit het grootste risico met kunstof ? Stoten en afbreken ?

Woon nu in 10 jaar oud huis met alles kunstof en nog nergens last van.

[ Voor 26% gewijzigd door jacovn op 24-01-2018 05:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WNT

WNT

Wij hebben idd ook de deuren van hout en de rest van kunstof. Een compromis voornamelijk omdat ik de scharnieren bij kunststof deuren lelijk vind. Vind hout echt het mooiste ook voor de ramen maar de kosten van onderhoud waren voor ons gevoel te hoog. We hebben 14 ramen boven en 6 beneden in ral7016 die elke 4/5 jaar geschilderd moet worden. De kozijnen man zei zelfs elke 2/3 jaar omdat het een donkere kleur is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TLer
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19:34
Zeker kozijnen op het zuiden zul je met een donkere kleur vaker dan eens in de 5 jaar moeten schilderen. In ons vorige huis kwamen we op een interval van 3 jaar uit ongeveer. Op noord was er dan nog helemaal niets te zien.

Ook wij hebben voor kunststof gekozen, inclusief de voordeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
Kunstof is met name binnen anders qua uitstraling

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bartvb
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 08-09 13:47
Artbij schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 22:09:
[...]Bouwgarant[...]

Yup, 3% of zoiets kost je dat.
Niet overdrijven :) Bouwgarant is 0,45% van de bouwsom. Voordelen zijn een extra check op constructie/bouwwijze/tekenwerk en iets meer checks op bedrijfsvoering van de aannemer zelf. Ook is het (schijnbaar) een heel stuk makkelijker om een andere aannemer te vinden voor het overnemen van de bouw na een faillisement. Ook makkelijker om een hypotheek te krijgen, toch best wat hypotheeknemers die een afbouwgarantie verplicht stellen (of dat iig noemen).

Nadelen; kosten en je bent iets minder flexibel in het ontwerp. Als je af gaat wijken van standaard traditionele bouw dan gaat Bouwgarant schijnbaar al snel moeilijk kijken.

@mistaoutlaw dank voor het overzicht! Altijd prettig om een extra check te hebben voor de stichtingskosten. Misschien moet ik het budget voor de tuin toch wat verhogen als ik zie wat voor een bedragen voorbij komen. Dat hebben wij nu super minimaal gehouden, eerst maar eens zorgen dat de woning er staat en dat we een beetje gevoel krijgen bij zon e.d. in de tuin voor we daar serieus mee aan de slag gaan. En nu twee hele kleine kids, dus wat bestrating en een berg gras is voor nu ook helemaal prima.
NUTS hebben wij voor 1,5k in de begroting staan trouwens, E+W, geen gas. 6k is nogal wat hoger?

Heb je al helder wat je met de berging gaat doen? Daar hebben we nu ook 5k voor staan, maar nog geen idee hoe/wat/waar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mistaoutlaw
bartvb schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 08:44:
[...]

Niet overdrijven :) Bouwgarant is 0,45% van de bouwsom. Voordelen zijn een extra check op constructie/bouwwijze/tekenwerk en iets meer checks op bedrijfsvoering van de aannemer zelf. Ook is het (schijnbaar) een heel stuk makkelijker om een andere aannemer te vinden voor het overnemen van de bouw na een faillisement. Ook makkelijker om een hypotheek te krijgen, toch best wat hypotheeknemers die een afbouwgarantie verplicht stellen (of dat iig noemen).

Nadelen; kosten en je bent iets minder flexibel in het ontwerp. Als je af gaat wijken van standaard traditionele bouw dan gaat Bouwgarant schijnbaar al snel moeilijk kijken.

@mistaoutlaw dank voor het overzicht! Altijd prettig om een extra check te hebben voor de stichtingskosten. Misschien moet ik het budget voor de tuin toch wat verhogen als ik zie wat voor een bedragen voorbij komen. Dat hebben wij nu super minimaal gehouden, eerst maar eens zorgen dat de woning er staat en dat we een beetje gevoel krijgen bij zon e.d. in de tuin voor we daar serieus mee aan de slag gaan. En nu twee hele kleine kids, dus wat bestrating en een berg gras is voor nu ook helemaal prima.
NUTS hebben wij voor 1,5k in de begroting staan trouwens, E+W, geen gas. 6k is nogal wat hoger?

Heb je al helder wat je met de berging gaat doen? Daar hebben we nu ook 5k voor staan, maar nog geen idee hoe/wat/waar :)
Was het maar zo goedkoop qua nuts. Het zijn echt oplichters.
Kan 100x goedkoper als die Baas monopolie er niet was.
Komen 20x langs zonder uit te voeren.
Bij onze hele wijk is dat het geval, moet je nagaan echt bizar.

Dan weer een vergunning niet op orde.
Dan heeft stedin iets niet klaar gezet.
Dan Dunea.
Baas wijst naar dunea / stedin en die wijzen weer terug.
En qua vergunning wijzen ze allemaal naar de gemeente.
Verschrikkelijk.
Anyway mijn facturen waren:
- stedin bouw elektra €1726 (incl vergunning)
- stedin permanent elektra 3x25 en gas 6m3/h €2524
- dunea €892.52
- en dan heb ik nog een post van €574.52 waar ik geen factuur 1,2,3 kan vinden...
Dus bijna 6k
Verschrikkelijk.

Berging nog aan het orienteren.
Hardhout of geimpregneerd vuren.
Duurzaam met hoge initiele kosten of wat minder duurzaam en lagere initiele kosten.
Heb een goed gesprek gehad bij Brand Timmerfabriek in Hardinxveld-Giessendam

[ Voor 3% gewijzigd door mistaoutlaw op 24-01-2018 09:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xminator
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23:19
Iemand ervaring met cape-cod en de bijbehorende kleuren? Twijfel tussen semi-transparant en normaal.

Semi-transparant heb je maar 8 jaar garantie op de verf en op normaal 15 jaar.

Overigens houden wij zelf niet ervan om continu te moeten onderhouden, dus gekozen voor kunstof kozijnen. Deuren zijn wel van hout. V

[ Voor 27% gewijzigd door xminator op 24-01-2018 09:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
[...]

Aluminium is net als hout een 'puur' materiaal. Heb je een moderne woning met grote puien, dan zou ik daar een strakke vliesgevel met aluminium kozijnen zeker overwegen. Dat kan je slanker modelleren dan hout.
[...]

Als je de andere kant op kijkt, zie je gelukkig ook het kunststof niet. :P

@mistaoutlaw helaas stijgen aansluitkosten elk jaar en de hufters (sorry, heb er geen ander woord voor), rekenen af in het jaar van aansluiten. Dus je kan zomaar 10-20% meer kwijt zijn het jaar erop.

Qua berging. Ik heb bij mijn vorige huis hier http://www.theunissentuinhuisjes.nl/Tuinhuizen.aspx een tuinberging in elkaar laten zetten. Was een aangepaste versie van een bestaand model van hun. Binnen een paar uur geplaatst en het is geïmpregneerd hout. Veel blokhutbouwers leveren alleen onbehandeld grenen of vuren. Geïmpregneerd kost dan een fortuin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Road-runner83
mistaoutlaw schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 09:00:
[...]

Was het maar zo goedkoop qua nuts. Het zijn echt oplichters.
Kan 100x goedkoper als die Baas monopolie er niet was.
Komen 20x langs zonder uit te voeren.
Bij onze hele wijk is dat het geval, moet je nagaan echt bizar.

Dan weer een vergunning niet op orde.
Dan heeft stedin iets niet klaar gezet.
Dan Dunea.
Baas wijst naar dunea / stedin en die wijzen weer terug.
En qua vergunning wijzen ze allemaal naar de gemeente.
Verschrikkelijk.
Anyway mijn facturen waren:
- stedin bouw elektra €1726 (incl vergunning)
- stedin permanent elektra 3x25 en gas 6m3/h €2524
- dunea €892.52
- en dan heb ik nog een post van €574.52 waar ik geen factuur 1,2,3 kan vinden...
Dus bijna 6k
Verschrikkelijk.

Berging nog aan het orienteren.
Hardhout of geimpregneerd vuren.
Duurzaam met hoge initiele kosten of wat minder duurzaam en lagere initiele kosten.
Heb een goed gesprek gehad bij Brand Timmerfabriek in Hardinxveld-Giessendam
Damn dat is flink aan de prijs (geworden?)!

Wij waren het volgende kwijt:
CAI €0 (Ziggo)
Elektra €733
Gas €1.000
Water (Oasen) €966

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sanvv78
bartvb schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 08:44:
[...]

en @mistaoutlaw

Hier net eindelijk de Stedin offerte binnen (en gelijk moeten betalen trouwens, dus afrekenen in jaar van afsluiting? is mij niet bekend, want deze prijs is nog van 2017 toen er wat mis ging bij onze aanvraag.

Ziggo trouwens €0 !
Stedin electra 3x25 ampere incl25 meter: €1190 incl BTW
Stedin gas max 6m3/h incl 25 meter: €1546 incl BTW
Dunea water: nog niet binnen maar zou €898 moeten zijn

Dit is in de omgeving Zoetermeer. Bouwstroom gaat via bouwer met een aggregaat en water via een watertank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:13
Señor Sjon schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 09:55:
[...]
Als je de andere kant op kijkt, zie je gelukkig ook het kunststof niet. :P
Dat is mijn ogen een beetje nostalgie fetisjisme :) Kunststof is echt niet meer alleen die platte glanzende profielen. Maar ieder zijn ding natuurlijk.
Ten eerste praktisch: wij wonen in een bestaand huis en de stijl van de voordeur konden we met een paar honderd euro nog fiksen. Die krengen zijn ook super duur. Daarnaast is zo'n deur natuurlijk nog wel wat anders dan alleen wat stijlen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
D-e-n schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 10:57:
[...]

Dat is mijn ogen een beetje nostalgie fetisjisme :) Kunststof is echt niet meer alleen die platte glanzende profielen. Maar ieder zijn ding natuurlijk.

[...]

Ten eerste praktisch: wij wonen in een bestaand huis en de stijl van de voordeur konden we met een paar honderd euro nog fiksen. Die krengen zijn ook super duur. Daarnaast is zo'n deur natuurlijk nog wel wat anders dan alleen wat stijlen.
Voor kunststof met houtnerf en houtverbindingen betaal je dan ook de hoofdprijs. ;) Helemaal als je vrijheid in kleuren wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
@mistaoutlaw

Hier in Brabant kost water en licht aansluiten in totaal 3K. Dat is zowel voor de tijdelijke aansluiting als voor de verplaatsing van de definitieve.

Voor ziggo zou ik 2300,- moeten betalen. Dat heb ik neit gedaan, heb nu glasvezel voor 2500,-, maar daardoor betaal ik geen kosten voor de glasvezel op zich, alleen voor het internet abbo.
D-e-n schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 10:57:
[...]

[...]

Niet altijd meer glanzend inderdaad, het is er tegenwoordig ook in matte profielen (die er nog steeds niet uitzien ;).

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xminator
Señor Sjon schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 11:00:
[...]

Voor kunststof met houtnerf en houtverbindingen betaal je dan ook de hoofdprijs. ;) Helemaal als je vrijheid in kleuren wilt.
Ja, wij hadden in het verleden wat offertes gevraagd. Bij een aantal partijen werd het echt schrikbarend duurder.

Maar ik merkte wel dat tussen deze partijen nog flinke prijsverschil zat. Dus als er goed rondgekeken wordt hoeft dit niet veel duurder te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 06:28
Artbij schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 11:08:
@mistaoutlaw

Hier in Brabant kost water en licht aansluiten in totaal 3K. Dat is zowel voor de tijdelijke aansluiting als voor de verplaatsing van de definitieve.

Voor ziggo zou ik 2300,- moeten betalen. Dat heb ik neit gedaan, heb nu glasvezel voor 2500,-, maar daardoor betaal ik geen kosten voor de glasvezel op zich, alleen voor het internet abbo.
Dat kan ik bevestigen. Wij komen ook op vergelijkbare kosten uit. Hebben echter wel een meevallertje voor glasvezel, aangezien op dit moment het netwerk in onze gemeente nog in aanleg is. Tijdelijke aansluiting is gratis, verplaatsen naar definief zal 300,- kosten.

Riool was voor ons wel een tegenvaller omdat er een extra put (á 6000,- euro) nodig was voor het vacuumriool. Gelukkig de kosten wel kunnen delen met een buurman die tegelijk met ons gaat bouwen.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Joris748 schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 11:50:
[...]

Dat kan ik bevestigen. Wij komen ook op vergelijkbare kosten uit. Hebben echter wel een meevallertje voor glasvezel, aangezien op dit moment het netwerk in onze gemeente nog in aanleg is. Tijdelijke aansluiting is gratis, verplaatsen naar definief zal 300,- kosten.

Riool was voor ons wel een tegenvaller omdat er een extra put (á 6000,- euro) nodig was voor het vacuumriool. Gelukkig de kosten wel kunnen delen met een buurman die tegelijk met ons gaat bouwen.
Bij ons is het ook in aanleg, maar omdat ik liever nu 2500,- betaal dan de rest van mijn leven 30,- p/m heb ik het zo gedaan.

Met gestrekt been.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mistaoutlaw
Road-runner83 schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 10:15:
[...]

Damn dat is flink aan de prijs (geworden?)!

Wij waren het volgende kwijt:
CAI €0 (Ziggo)
Elektra €733
Gas €1.000
Water (Oasen) €966
@Señor Sjon @Road-runner83 Een vriend van me heeft in 2014 in rotterdam voor dezelfde aansluitingen 2000 euro minder betaald.
Ik heb zijn offertes gekregen om verhaal te halen bij Stedin.
Daar zit namelijk het verschil.
Water aansluiting is minimaal qua stijging kosten.
Toen ik stedin vroeg wat ik "meer" krijg voor die 2000 was het antwoord "dit zijn de prijzen die we voor dit jaar hebben afgesproken met de gemeente".
Hufters en oplichters.
En weet je wat nou helemaal mooi is?
Ik heb mijn bouwaansluiting in juni 2017 aangevraagd.
Vandaag kwamen ze dan ein-de-lijk weer langs, zogenaamd voor de laatste keer om de bouwaansluiting daadwerkelijk te realiseren.
Nou, electra is gelukt, water niet.
Dunea was vergeten een graafmelding te maken. wateraansluiting wordt nu op woensdag 7 februari aangebracht.
Het is toch om van te huilen zo triest.

Mijn aannemer moet nu 2 weken een watervat gebruiken.
Gelukkig rekent hij die niet aan mij door....
Zijn loods staat in de wijk waar we bouwen dus valt ook wel mee.

@Artbij Nou wees blij dat het zoveel goedkoper is! Mooie meevaller. En als je er uit bent qua sproeiers ed houd ik me aanbevolen O-)

[ Voor 17% gewijzigd door mistaoutlaw op 24-01-2018 17:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mistaoutlaw
Vraagje over de verdiepingsvloer / droogtijd (breedplaatvloer).
In week 7 zal op donderdag de 1e verdiepingsvloer gestort worden.
De week erna
- maandag zal het kalkzandsteen op de 2e verdieping geopperd en gelijmd worden.
- dinsdag het stempelwerk voor de 2e verdiepingsvloer
- donderdag storten leggen 2e verdiepingsvloer.

Is dat niet te kort dag?
Moet de eerste verdiepingsvloer niet langer uitharden?
Ik lees net op deze site dat je 2 weken moet wachten?
https://wetenschap.infonu...-een-breedplaatvloer.html

Edit: werkschema verkeerd begrepen.
Er zit gewoon 2 weken tussen

[ Voor 9% gewijzigd door mistaoutlaw op 28-01-2018 07:34 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DrogeR
mistaoutlaw schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 22:09:
De week erna
- donderdag storten 2e verdiepingsvloer.

Is dat niet te kort dag?
Ja dat lijkt mij erg kort dag.

Het zou wel kunnen, maar dan:
- moeten de stempels onder de eerste verdiepingsvloer blijven staan totdat de tweede verdiepingsvloer is uitgehard, en daarna van boven naar beneden de stempels verwijderen.
- moeten deze stempels ook zijn uitgerekend op twee x de stortbelasting
- en de begane grondvloer moet ook zijn berekend op twee lagen stortbelasting

Vooral dat laatste zal zeer waarschijnlijk niet gebeurd zijn. De begane grondvloer wordt standaard op een belasting naast het eigen gewicht van 225-255 kg/m2 berekend inclusief een toeslag voor lichte scheidingswanden. Een beetje breedplaat weegt 550 kg/m2 met nog 50 kg aan stortbelasting. De begane grondvloer zal dan voor één laag stortbelasting al fors zwaarder uitgevoerd moeten worden dan noodzakelijk gedurende de gebruiksperiode. Vier keer zo zwaar door het tijdelijk opvangen van twee lagen breedplaat zal niet gaan.
Als de vloer een ribcassettevloer is met een overspanning van 6,5 a 7 meter gaat dat al helemaal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xminator
mistaoutlaw schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 22:09:
De week erna
- donderdag storten 2e verdiepingsvloer.

Is dat niet te kort dag?
Wie is je aannemer?

Ik heb nu precies hetzelfde. Echter mijn aannemer komt er nu zelf mee om het proces voor de 2e verdiepingsvloer later te beginnen zodat het beton goed kan uitharden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
DrogeR schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 22:24:
[...]

- moeten de stempels onder de eerste verdiepingsvloer blijven staan totdat de tweede verdiepingsvloer is uitgehard, en daarna van boven naar beneden de stempels verwijderen.

Vooral dat laatste zal zeer waarschijnlijk niet gebeurd zijn. De begane grondvloer wordt standaard op een belasting naast het eigen gewicht van 225-255 kg/m2 berekend inclusief een toeslag voor lichte scheidingswanden. Een beetje breedplaat weegt 550 kg/m2 met nog 50 kg aan stortbelasting. De begane grondvloer zal dan voor één laag stortbelasting al fors zwaarder uitgevoerd moeten worden dan noodzakelijk gedurende de gebruiksperiode. Vier keer zo zwaar door het tijdelijk opvangen van twee lagen breedplaat zal niet gaan.
Als de vloer een ribcassettevloer is met een overspanning van 6,5 a 7 meter gaat dat al helemaal niet.
Kun je dit soort gegvens in de constructie berekening vinden ?

Wij hebben een ribcasette vloer die maar 4 meter overspanned. (Huis is 8 meter breed met een fundatiebalk ook midden door huis in lengterichting)
De 1e verdieping breedplaatvloer krijgt een H profiel (HEB240) die ook de 8 meter breedte halveert, of althans gaat helpen.
Deze loopt over de kamer en eetkamer heen, is voor beide plaatsen 4 meter lang en rust op een muur die weer boven op een fundatiebalk staat.

Dit wordt niet herhaald in de breedplaat vloer voor de 2e verdieping. Dus er moet een reden zijn dat het wel in de 1e verdieping zit.

Nu staat de slaapkamer scheidene wand redelijk boven op dat H profiel, dus ik neem aan dat deze reden is dat de de 2e verdieping vloer weer op die muur rust, en ook niet hetzelfde soort profiel krijgt.

Die hele constructie berekenening is voor mij als, leek op dat gebied, overkilll aan informatie.

[ Voor 1% gewijzigd door jacovn op 25-01-2018 07:53 . Reden: Spelling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
DrogeR schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 22:24:
[...]

Volgens mij moet je altijd doorstempelen, vanaf wanneer dat kan weet ik niet, maar doorstempelen is erg gebruikelijk.

Met gestrekt been.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DrogeR
jacovn schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 06:04:
[...]

Kun je dit soort gegvens in de constructie berekening vinden ?

Wij hebben een ribcasette vloer die maar 4 meter overspanned. (Huis is 8 meter breed met een fundatiebalk ook midden door huis in lengterichting)
De 1e verdieping breedplaatvloer krijgt een H profiel (HEB240) die ook de 8 meter breedte halveert, of althans gaat helpen.
Deze loopt over de kamer en eetkamer heen, is voor beide plaatsen 4 meter lang en rust op een muur die weer boven op een fundatiebalk staat.

Dit wordt niet herhaald in de breedplaat vloer voor de 2e verdieping. Dus er moet een reden zijn dat het wel in de 1e verdieping zit.

Nu staat de slaapkamer scheidene wand redelijk boven op dat H profiel, dus ik neem aan dat deze reden is dat de de 2e verdieping vloer weer op die muur rust, en ook niet hetzelfde soort profiel krijgt.

Die hele constructie berekenening is voor mij als, leek op dat gebied, overkilll aan informatie.
Ja dat kan je in de berekening van de vloeren vinden, en waarschijnlijk staat de gerekende belasting ook op de productietekeningen van de vloeren.

Ik denk dat jou aannames redelijk kloppen, de stalen liggers in de eerste verdiepingsvloer dragen waarschijnlijk de wanden en tweede verdiepingsvloer.
Hoe dik is je vloer en wordt de HEB240 in de vloer of onder de vloer aangebracht? Het mooiste is in de vloer, waarbij de onderflens van de stalen ligger iets hoger van de onderzijde vloer wordt aangebracht. Dan zou je installateur wel op de hoogte moeten zijn dat ter plaatse van die balken nauwelijks of geen leidingen versleept kunnen worden in de vloer.
Artbij schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 07:32:
[...]

Volgens mij moet je altijd doorstempelen, vanaf wanneer dat kan weet ik niet, maar doorstempelen is erg gebruikelijk.
Het is wel gebruikelijk om door te stempelen, alleen de onderste vloer hoeft er dan op berekend te worden. Dan blijft het wel altijd noodzaak dat er maar één laag net gestorte breedplaat tegelijk op de stempels en begane grondvloer staat.
Na het storten van de eerste verdieping zal deze moeten uitharden totdat hij zichzelf fatsoenlijk kan dragen. Dan worden de stempels op de begane grond los gedraaid zodat het gewicht van de eerste verdiepingsvloer eraf is. Vervolgens stempels weer net aandraaien, zodat de eerste verdieping zichzelf draagt, maar alle overige belasting naar de stempels gaat. Dit zou ook pas het moment zijn dat er nieuwe belasting (opperen, nieuwe stempels etc) op de vloer geplaatst kan worden. In de regel duurt dat minimaal een dikke week (vrijdag storten, de week erna ergens anders bezig zijn, de volgende maandag vloer laten 'schrikken'. In die week stempels plaatsen, breekplaten, voegnetten, dagje installateur, afwapenen en vrijdags weer storten. Na twee weken zou de volgende vloer dan gestort kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
DrogeR schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 08:26:
[...]

Ja dat kan je in de berekening van de vloeren vinden, en waarschijnlijk staat de gerekende belasting ook op de productietekeningen van de vloeren.

Ik denk dat jou aannames redelijk kloppen, de stalen liggers in de eerste verdiepingsvloer dragen waarschijnlijk de wanden en tweede verdiepingsvloer.
Hoe dik is je vloer en wordt de HEB240 in de vloer of onder de vloer aangebracht? Het mooiste is in de vloer, waarbij de onderflens van de stalen ligger iets hoger van de onderzijde vloer wordt aangebracht. Dan zou je installateur wel op de hoogte moeten zijn dat ter plaatse van die balken nauwelijks of geen leidingen versleept kunnen worden in de vloer.
Ter leering en vermaak:

De HEB240 zit in de vloer :
HEB240 in vloer

en de 1e verdiepingsvloer:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/w26NOUyDpkDncEHQSn5qgMLe/medium.jpg

Inderdaad is het ietwat moeilijk om een van de afzuig lucht slangen in de kamer te krijgen..
Hij loopt nog wel door de vloer maar aan de rand net om de trap uitsparing heen.

luchtbuis over randje

Hoe de E buizen er komen weet ik nog niet, maar die zijn veel dunnen natuurlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mistaoutlaw
@DrogeR Dank voor je info, dat was voor mij genoeg aanleiding om mijn constructeur te bellen. Die is het met mij eens dat het vrij kort dag is maar geeft ook aan dat dit het moet kunnen.
De aannemer gaat inderdaad doorstempelen.
De begane grondvloer is niet berekend op 2x stortbelasting.
Maar volgens mijn constructeur zal de eerste verdieping voldoende uitgehard zijn om de volgende verdieping er op te zetten.
Ik zal mijn aannemer nog een keer dringend verzoeken om goed na te gaan of de 1e verdiepingsvloer voldoende uitgehard is voordat ze verder gaan.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DrogeR
jacovn schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 09:34:
[...]

Ter leering en vermaak:

[afbeelding]

[afbeelding]

Inderdaad is het ietwat moeilijk om een van de afzuig lucht slangen in de kamer te krijgen..
Hij loopt nog wel door de vloer maar aan de rand net om de trap uitsparing heen.

[afbeelding]

Dat is netjes opgelost en de constructieopzet inderdaad zoals verwacht. De E buizen zullen wel in de afwerkvloer komen denk ik.
mistaoutlaw schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 09:41:
@DrogeR Dank voor je info, dat was voor mij genoeg aanleiding om mijn constructeur te bellen. Die is het met mij eens dat het vrij kort dag is maar geeft ook aan dat dit het moet kunnen.
De aannemer gaat inderdaad doorstempelen.
De begane grondvloer is niet berekend op 2x stortbelasting.
Maar volgens mijn constructeur zal de eerste verdieping voldoende uitgehard zijn om de volgende verdieping er op te zetten.
Ik zal mijn aannemer nog een keer dringend verzoeken om goed na te gaan of de 1e verdiepingsvloer voldoende uitgehard is voordat ze verder gaan.
Dan zal de aannemer de eerste verdiepingsvloer naar mijn idee wel moeten laten schrikken (stempels even los) voordat er doorgestempeld kan worden, dat zal toch een weekje of op zijn minst een aantal dagen na storten moeten zijn. Maar als je constructeur daar achter staat moet het goed komen :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
jacovn schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 09:34:
[...]

Ter leering en vermaak:

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

Geen idee hoe breed je huis is maar de stalen balk zit er volgens mij alleen om de vloerdikte te beperken.
Je zou een langere breedplaat kunnen pakken en dan de HEB boven op de schil leggen. Je ziet dan van de onderkant een doorlopende plaat ipv een overgang tussen de 2 platen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/0M9T5joxg7nfMGqfw4nSPKey/full.jpg?nohitcount=1

[ Voor 4% gewijzigd door Ernemmer op 25-01-2018 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Ernemmer schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 09:58:
[...]

Geen idee hoe breed je huis is maar de stalen balk zit er volgens mij alleen om de vloerdikte te beperken.
Je zou een langere breedplaat kunnen pakken en dan de HEB boven op de schil leggen. Je ziet dan van de onderkant een doorlopende plaat ipv een overgang tussen de 2 platen.
8060 mm buitenkant
7300 mm binnenkant

Achterste gedeelte is 11840 mm breed buitenkant. Geen idee of het daar een plaat in die lengte is of 2 losse. Waar het breder wordt is het waar de garage naast zit, en dan is er weer een dubbele muur tussen huis en garage voor steun (die staan weer op de fundatiebalk)

Niet zo bijzonder breed denk ik.

De dikte is volgens de constructive berekening:

Uitgangspunt: dikte 250mm. definitieve dikte volgens leverancier

Als ik de tekening van de HEB balk in de vloer bekijk is er 10 mm hoogte over (vloer 250 HEB 240)
Dat zullen ze wel aansmeren, en dat lijkt me inderdaad minder..

Verder staat daar dat er 1500 mm lange staven van 12 mm elke meter ofwel aangelast, ofwel doorgeboord zitten. Die zullen wel met de bwapening van de breedplaat(en) verbonden worden

[ Voor 16% gewijzigd door jacovn op 25-01-2018 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Dan moet het kunnen aangezien de maximale lengte van een breedplaatvloer 10m is.

[ Voor 17% gewijzigd door Ernemmer op 25-01-2018 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrogeR
Ernemmer schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 10:13:
Dan moet het kunnen aangezien de maximale lengte van een breedplaatvloer 10m is.
Zou kunnen, deze oplossing het ik nog niet gezien. Voor het hijsen en transport van de vloer moeten de tralieliggers met bovenstaaf wel door lopen, anders krijg je het niet heel op de bouw. Daarna wegflexen en de stalen ligger erop.

Met de HE240B van 24 cm en een schildikte van de breedplaat van waarschijnlijk 6 à 7 cm zal de totale vloerhoogte dan minimaal 30 cm moeten worden. Dat is wel weer 5 cm extra over het gehele oppervlak, en de ruimte tussen onderkant ligger en bovenzijde schil zal slecht hechten/open ruimtes geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
DrogeR schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 10:27:
[...]

Zou kunnen, deze oplossing het ik nog niet gezien. Voor het hijsen en transport van de vloer moeten de tralieliggers met bovenstaaf wel door lopen, anders krijg je het niet heel op de bouw. Daarna wegflexen en de stalen ligger erop.

Met de HE240B van 24 cm en een schildikte van de breedplaat van waarschijnlijk 6 à 7 cm zal de totale vloerhoogte dan minimaal 30 cm moeten worden. Dat is wel weer 5 cm extra over het gehele oppervlak, en de ruimte tussen onderkant ligger en bovenzijde schil zal slecht hechten/open ruimtes geven.
2x een HEB 200 naast elkaar kan ook, het is inderdaad wat duurder en wat meer werk maar wel de mooiste oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Even doorzoeken en ik kom deze tegen..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/MeoUFqZrrG6Fczl1Ch8CWDnx/medium.jpg

Daar ligt de HE240B OP de breedplaat en de vloer is met 70 mm dekvloer 320 mm dik.
Dan zit er 250 mm vloer in de breedplaat en zo schuift de HEB240B de dekvloer in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
jacovn schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 10:51:
Even doorzoeken en ik kom deze tegen..

[afbeelding]

Daar ligt de HE240B OP de breedplaat en de vloer is met 70 mm dekvloer 320 mm dik.
Dan zit er 250 mm vloer in de breedplaat en zo schuift de HEB240B de dekvloer in.
Die kan eventueel ook maar wel even rekening houden dat er dan helemaal geen leidingwerk meer over de HEB kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Ernemmer schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 10:54:
[...]

Die kan eventueel ook maar wel even rekening houden dat er dan helemaal geen leidingwerk meer over de HEB kan.
Ik heb de bouwbegeleider gemaild of hij tenminste uit zoekt WAT ze gaan maken en dan de consequenties met de E en W instalateur afkaart.
De W instalateur is al buitenom gegaan omdat hij de luchtbuis niet over die HEB204b kon krijgen.

Er moet natuurlijk een vloerverwarmingsgroep heen, en naar ik aan neem ook alle zakkende electraleidingen voor de BG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankwopereis
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 06:37

frankwopereis

Eerst denken, dan doen

jacovn schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 05:48:
Is dit het grootste risico met kunstof ? Stoten en afbreken ?

Woon nu in 10 jaar oud huis met alles kunstof en nog nergens last van.
Onder andere. Hier wordt geleeft, en ook iets lomper dan gemiddeld gok ik..
WNT schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 08:04:
Wij hebben idd ook de deuren van hout en de rest van kunstof. Een compromis voornamelijk omdat ik de scharnieren bij kunststof deuren lelijk vind. Vind hout echt het mooiste ook voor de ramen maar de kosten van onderhoud waren voor ons gevoel te hoog. We hebben 14 ramen boven en 6 beneden in ral7016 die elke 4/5 jaar geschilderd moet worden. De kozijnen man zei zelfs elke 2/3 jaar omdat het een donkere kleur is.
Dat was ook een goede reden! Bij de buren zit er een mega kunstof scharnier aan...

PC 2x27", 9850X3D, x870, 5070TI, 64GB | Sonos | HomeAssistant | Samsung TV's & mobiel | Speciaalbier, wijn & likeur | doet Hardlopen & Fitness | kijkt Voetbal, F1 | Koken & BBQ | Kamperen & vliegen | informatieanalist in ziekenhuis | EHBO'er Rode Kruis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avvd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
We hebben inmiddels bestektekeningen gekregen van onze woning, ik kon echter een paar afkortingen niet thuisbrengen, kan iemand mij verstellen wat onderstaande afkortingen betekenen? De ventilatiepunten staan al aangegeven met m.v. (mechanische ventilatie). De m.t. en m.a. kan ik echter niet thuisbrengen, hebben deze ook te maken met de ventilatie?

mt

afkortingen 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Blueone schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 19:35:
We hebben inmiddels bestektekeningen gekregen van onze woning, ik kon echter een paar afkortingen niet thuisbrengen, kan iemand mij verstellen wat onderstaande afkortingen betekenen? De ventilatiepunten staan al aangegeven met m.v. (mechanische ventilatie). De m.t. en m.a. kan ik echter niet thuisbrengen, hebben deze ook te maken met de ventilatie?

[afbeelding]

[afbeelding]
Mechanische Toevoer
Mechanische Afvoer

En de stl zal wel een stijggleiding zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door jacovn op 25-01-2018 19:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avvd
  • Niet online
jacovn schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 19:43:
[...]

Mechanische Toevoer
Mechanische Afvoer

En de stl zal wel een stijggleiding zijn.
Oke duidelijk, logisch :+ . We gingen eigenlijk voor een type C ventilatie met raamroosters, dus maar eens even bespreken wat precies het idee is :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Blueone schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 19:45:
[...]

Oke duidelijk, logisch :+ . We gingen eigenlijk voor een type C ventilatie met raamroosters, dus maar eens even bespreken wat precies het idee is :P
Die mt en ma horen bij een klasse d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avvd
  • Niet online
jacovn schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 19:46:
[...]

Die mt en ma horen bij een klasse d.
Ik heb het idee dat ze het niet helemaal goed hebben ingetekend. Ik zie namelijk dus wel de ma standleiding maar geen m.a. punten enkel mt en mv punten, ik vermoed dat ze niet helemaal hebben opgelet. De details van het ventilator systeem moeten overigens nog uitgewerkt worden met de installateur die we op dit moment nog niet hebben.

[ Voor 15% gewijzigd door Avvd op 25-01-2018 19:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Ik heb een vraag over de E instalateur.

De man stelt voor dat ik met de bouwbegeleider even om tafel ga zitten en de E installatie van het huis op papier teken. Dan krijgt hij dat en gaat het officieeel intekenen.

Toen had ik iets van: huh ???

En hem maar voorgesteld om met zijn 3en te gaan zitten, en het hele huis door te lopen en dat hij de aantekeningen maakt voor zijn werk tekening.

Ik heb daar nu al een dikke week niets op terug gehoord, maar is dat zo'n rare vraag ?
Hij mag ook iets doen voor de 10% aanbetaling (ok hij heeft ook offertes gemaakt)

[ Voor 7% gewijzigd door jacovn op 26-01-2018 06:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mistaoutlaw
jacovn schreef op vrijdag 26 januari 2018 @ 06:52:
Ik heb een vraag over de E instalateur.

De man stelt voor dat ik met de bouwbegeleider even om tafel ga zitten en de E installatie van het huis op papier teken. Dan krijgt hij dat en gaat het officieeel intekenen.

Toen had ik iets van: huh ???

En hem maar voorgesteld om met zijn 3en te gaan zitten, en het hele huis door te lopen en dat hij de aantekeningen maakt voor zijn werk tekening.

Ik heb daar nu al een dikke week niets op terug gehoord, maar is dat zo'n rare vraag ?
Hij mag ook iets doen voor de 10% aanbetaling (ok hij heeft ook offertes gemaakt)
Het is inderdaad een rare vraag.
Bij ons heeft de installateur obv de tekeningen / afwerkstaat zijn werk tekeningen gemaakt.
Die hebben wij daarna persoonlijk met hem besproken.
Hij heeft weer het e.e.a. verwerkt.
En daarna nog wel ene paar heen en weer communicatie over het e.e.a. die hij weer verwerkt heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aikink
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 06:41
Een E-installateur is nog niet automatisch een E-adviseur, net zoals dat een architect geen aannemer is.

Ik geef er de voorkeur aan om alles hoe wij het willen hebben direct vast te leggen / in te tekenen. Binnenkort maken we met de installateur dan de rondgang door het huis om de posities op de wanden te zetten en definitief te maken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• the-edge
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16-09 14:31
We hebben stroom en water oOo

Aannemer is al het eea aan het stellen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/45lfPz6KL1lxCCDxNkOnYE3O/medium.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door the-edge op 26-01-2018 08:59 ]

Pagina: 1 ... 32 ... 272 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.

Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic