Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 31 ... 272 Laatste
Acties:
  • 2.621.315 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xminator
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23:19
anboni schreef op maandag 22 januari 2018 @ 16:01:
Bij ons kavel gaat de aankoop via een "kavelcoach". Die heeft me een lijstje met posten gegeven waar ik rekening mee moet houden, daar ben ik zelf wat bedragen bij gaan zoeken. Zo staat dat nu in m'n financieen sheet:

[afbeelding]

Daar staat een tabelletje met spaargeld, overwaarde, mee te nemen hypotheek etc tegenover. Het verschil is voor ons de richtprijs voor de daadwerkelijke bouw (met nog aanzienlijke ruimte om bij te financieren)
Waar staan de kosten van de aannemer?

Misschien wel handig om ook rekening te houden met aftrekbare kosten (scheelt toch weer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18-09 14:23
Bij ons kavel gaat de aankoop via een "kavelcoach". Die heeft me een lijstje met posten gegeven waar ik rekening mee moet houden, daar ben ik zelf wat bedragen bij gaan zoeken. Zo staat dat nu in m'n financieen sheet:

[afbeelding]

Daar staat een tabelletje met spaargeld, overwaarde, mee te nemen hypotheek etc tegenover. Het verschil is voor ons de richtprijs voor de daadwerkelijke bouw (met nog aanzienlijke ruimte om bij te financieren)
Is dat echt een lijstje dat je krijgt van iemand die hier professioneel mee bezig is?

Staat veel niet op.....

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07:32
xminator schreef op maandag 22 januari 2018 @ 16:09:
[...]

Waar staan de kosten van de aannemer?
Da's dus het te besteden bouwbudget ;) we gaan met 'n totaalbouwer aan de slag, dus daar krijgen we een offerte met een totaalsom van (naar ik aanneem). Of ik begrijp je vraag niet ;)
Misschien wel handig om ook rekening te houden met aftrekbare kosten (scheelt toch weer)
Daar had ik inderdaad nog niet aan gedacht (net als eventuele subsidies op dingen als warmtepomp en zonnepanelen). Maar dat zijn op het totaal misschien toch niet zulke significante bedragen, da's dan eerder leuk voor de categorie 'hee, da's een leuk voordeeltje' na oplevering ;)
Artbij schreef op maandag 22 januari 2018 @ 16:13:
[...]

Is dat echt een lijstje dat je krijgt van iemand die hier professioneel mee bezig is?

Staat veel niet op.....
Gaat wel uit van 'n totaalbouwer voor de uitvoering, mis je dan nog steeds veel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
anboni schreef op maandag 22 januari 2018 @ 16:17:
[...]

Da's dus het te besteden bouwbudget ;) we gaan met 'n totaalbouwer aan de slag, dus daar krijgen we een offerte met een totaalsom van (naar ik aanneem). Of ik begrijp je vraag niet ;)

[...]

Daar had ik inderdaad nog niet aan gedacht (net als eventuele subsidies op dingen als warmtepomp en zonnepanelen). Maar dat zijn op het totaal misschien toch niet zulke significante bedragen, da's dan eerder leuk voor de categorie 'hee, da's een leuk voordeeltje' na oplevering ;)

[...]

Gaat wel uit van 'n totaalbouwer voor de uitvoering, mis je dan nog steeds veel?
Dan zal het meevallen denk ik.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18-09 16:37
Tarz schreef op maandag 22 januari 2018 @ 15:13:
[...]

Het prijsverschil is afhankelijk van de diepte en soort palen, maar reken snel op 5K+ extra. Dat maakt het niet onmogelijk, maar ik zou 5K beter kunnen besteden, dus zou het graag vooraf willen weten. We zijn gewoon alles aan het inventariseren.
Maak er maar 10-15K van. Afhankelijk van de diepte. Op de website van Dinoloket kun je wel zien of er boringen in de buurt zijn geweest. Dat heeft een indicatie maar meer ook niet. Alleen een sondering geeft uitsluitsel. Wellicht kan het al op de grond van de gemeente. Die zijn daar niet de moeilijkste in.

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WNT
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 03-08 09:26

WNT

Idd wat anderen zeggen, wij moesten palen gebruiken (mortelschroefpalen) ongeveer 15k. Paar kavels verderop niet, zou rekening houden met 15k kan het altijd meevallen. Maar zoals @artbij al zei het wordt altijd duurder en het blijft een proces waar je niet altijd in control kunt zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Road-runner83
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

[afbeelding]

Volgens mij is het lijstje wel aardig compleet (even vergeleken met m'n excelsheet :)) alleen vraag ik me af of de volgende zaken ook inbegrepen zijn bij de totaal-bouwer:
- Vloeren en wanden
- Badkamer

Daarnaast zou ik zeker nog een post Onvoorzien maken met 10 a 15K erin.

Suc6!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-08 21:46
anboni schreef op maandag 22 januari 2018 @ 16:17:
[...]

[...]

[...]

Tsja, valt of staat met definitie van totaalbouwer. Kom je hopelijk bij offerte achter, zou ik goed doorspitten, en sowieso 10% marge aanhouden voor extra kosten, zeker als je niet alles gespecificeerd hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanvv78
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 01-03-2021
Tarz schreef op maandag 22 januari 2018 @ 13:53:
Ik heb een vraag over de fundering van een te bouwen huis door een catalogusbouwer. Wij zijn momenteel aan het kijken naar opties en via de gemeente heb ik opgevraagd wat de ervaring van hen of van andere bewoners is (voor zover zij dat weten) voor het wel of niet moeten heien van funderingspalen.

Nu geeft de gemeente aan dat in de meeste gevallen van vergunde/gerealiseerde bouwplannen schroefmortelpalen zijn toegepast. Mijn vraag is nu of dat betekent dat er geen extra kosten zijn voor het heien van palen, of zit dit niet bij de prijs in van de catalogusbouwer? Ik kan het niet echt ergens terugvinden, alleen over diepte van heipalen...

Iemand die dit heeft gehad of weet wat het antwoord is?
Is geen uitsluitsel over te geven zolang er geen sonderingen gedaan zijn. Heeft te maken met gebouwen in de buurt, grond etc. een woning van 20 meter verderop kan zo een heel andere situatie zijn.

WIj hebben nu in de totaalprijs staan 11k aan heipalen. Is voor een GL6 (groothuisbouw) volledig vergroot en exra garage aan de zijkant. met 25x25 heipalen met een diepte van 9.5m.

Vanaf het begin hebben ze aangegeven dat wanneer een woning te dicht bij zou staan, ze zouden moeten boren en dat zo'n 5-6K extra zou kunnen kosten.

Voor nu komen we weg met heipalen en €500 extra aan kosten voor een voor- en naopname bij de buren (moet vanuit de verzekering, dat het huis die in aanbouw is er naast geen schade heeft door ons heien)

Sonderingen waren hier dacht €750 en zijn gedaan voordat we de grond in eigendom hadden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 18-09 14:57
Artbij schreef op maandag 22 januari 2018 @ 13:50:
Hier een kleine discussie met de aannemer. We krijgen een gietvloer en daarvoor moet de vloer helemaal droog zijn, droogtijd een week of 8 in totaal. Nu wil de aannemer de vloer pas later storten, hij wil eerst alles stucen. Om dan nog de droogtijd te halen wil hij snelverharder toevoegen aan de cementdekvloer. Volgens mij is dit niet handig omdat:

- Een gestucte muur nooit mooi blijft als je daarna cement gaat storten.
- De versneld verharde vloer niet zo sterk is als wanneer die normaal droogt.
- De versneld verharde vloer kan gaan scheuren, waardoor ook de gietvloer scheurt.

Kloppen mijn overdenkingen hierboven?

Wie weet hier meer over?
Hier een gietvloer. De dekvloer is als eerste erin gegaan, daarna is gestuct, daarna zijn de plinten gedaan.

Stookprotocol uitgevoerd.

Vervolgens kwam de gietvloer man om de hoeveelheid vocht te meten en het nog eens twee weken uit te stellen. En wij hebben ondanks een uitvoerig stookprofiel, precies op een overgang van de vloerplaten een scheur zitten in de gietvloer. Het valt gelukkig niet op, maar als je het weet zie je het.

[afbeelding]

Ik vind je notariskosten aan de hoge kant, daar kun je nog wel wat schoppen.
Fundering kan wellicht goedkoper, maar hangt van de prijs op het moment van bouwen af
Nutsbedrijven is wat hoger dan wij betaald hebben (water en stroom = 4x 600 euro plus 1400 euro stroomkosten, water is zowat niks)
Ontwerpkosten hangt wel af van hoe uitgebreidt je het maakt, is voor een standaard woning aan de hoge kant
Keuken, als je een grote keuken wilt met veel merkapparatuur ga je dat niet makkelijk hiermee redden, zijn al wel discussies over gevoerd, er is geloof ik een keuken thread
Inrichting 10K als dat voor alles is qua vloer afwerking, behang/schilderwerk, gordijnen etc vind ik het aan de lage kant
Qua tuin rekende onze tuinarchitect met 80 tot 100 euro per m2, meer gras maakte het goedkoper. Tuinarchitect zelf was 1200 euro.

Ik denk dat je de meeste bijkomende kosten wel hebt, ik zie niks voor de badkamer, dat kan ook een flinke post zijn als je geen standaard zaken neemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankwopereis
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 06:37

frankwopereis

Eerst denken, dan doen

[afbeelding]

Ik denk dat dit best aardig is aan “overige” kosten, wel mis ik een badkamer.. Wat komt erop voor huis?

Hoe groot is de kavel? De 15K voor tuin kan anders wel aan de lage kant zijn als je het mooi wilt (laten) doen.

Misschien (waarschijnlijk) heb ik een post gemist waarin dit al staat hoor, ik onthoud niet alles O-)

Edit! Ik heb het kopje inrichting even niet opgevat als vloer en schilderwerk etc.
Onze vloer incl leggen koste bijna 5K, gordijnen/raam bekleding kost voor een heel huis ook zo 3K, schilder is niet goedkoop.

Daarnaast krijg je vast eerst een standaard prijs voor de woning. Als je dan extra stopcontacten, rolluiken, ditjes en datjes toevoegt vliegen de euro’s om je oren. Mooie deuren, klinken, spotjes, etc etc.

[ Voor 18% gewijzigd door frankwopereis op 22-01-2018 20:49 ]

PC 2x27", 9850X3D, x870, 5070TI, 64GB | Sonos | HomeAssistant | Samsung TV's & mobiel | Speciaalbier, wijn & likeur | doet Hardlopen & Fitness | kijkt Voetbal, F1 | Koken & BBQ | Kamperen & vliegen | informatieanalist in ziekenhuis | EHBO'er Rode Kruis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij

[afbeelding]

Wat is een all-in bouwer? Is dat een catalogus woning? Of een aannemer die alles voor je regelt?
jerh schreef op maandag 22 januari 2018 @ 20:43:
[...]

Hier een gietvloer. De dekvloer is als eerste erin gegaan, daarna is gestuct, daarna zijn de plinten gedaan.

Stookprotocol uitgevoerd.

Vervolgens kwam de gietvloer man om de hoeveelheid vocht te meten en het nog eens twee weken uit te stellen. En wij hebben ondanks een uitvoerig stookprofiel, precies op een overgang van de vloerplaten een scheur zitten in de gietvloer. Het valt gelukkig niet op, maar als je het weet zie je het.
Zoiets zal bij ons ook moeten, Ga nog eens met de aannemer praten.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
Artbij schreef op maandag 22 januari 2018 @ 20:55:
[...]

Zoiets zal bij ons ook moeten, Ga nog eens met de aannemer praten.
Bij ons gaf de gietvloer man ook expliciet aan dat hij plinten nodig had om tegen aan te werken. Wellicht doet die van jou het anders. De schilder heeft die dus ook nog snel in de juiste kleur gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-09 18:32

[afbeelding]

Afvoeren grond uit bouwput zit hier (bij meerdere mensen nagevraagd) rond de 10€ incl btw per m3.
Dat gaat naar gemeente depot, en die rekenen ook nog eens €450 ex btw storting en schoonmaak kosten.
Geel zand opbrengen rekent de aannemer 11.50€ ex btw per m3 voor.

Dat is bij ons al een post van €3200 voor afvoeren grond bouwput, en met geel zand aanvullen tot iets onder bouwpijl zodat ze schoon kunnen werken.

Daar moet later nog wel wat geel zand bij om de laatste 15 cm of zo aan te vullen, en dan tegels en tuin.

Ik had zand op 5000€ gezet, en tuin op 10.000€. Ik hoop het ervoor te kunnen doen.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
@jerh @frankwopereis dank voor jullie opmerkingen, ik neem ze mee :)

Badkamer deed ik de aanname dat de totaalbouwer die oplevert, dat moet ik inderdaad nog verifieren.
Artbij schreef op maandag 22 januari 2018 @ 20:55:
[...]

Wat is een all-in bouwer? Is dat een catalogus woning? Of een aannemer die alles voor je regelt?
We hebben contacten met een aantal partijen (Presolid, Livingstone, Variahuis, Allure). Beetje afhankelijk van hoe ze werken wordt het een (aangepaste) catalogus woning of een eigen ontwerp.
frankwopereis schreef op maandag 22 januari 2018 @ 20:44:
[...]
Hoe groot is de kavel? De 15K voor tuin kan anders wel aan de lage kant zijn als je het mooi wilt (laten) doen.
Kavel is 433m2, waarvan max 135m2 bouwvlak. De gedachte is om eerst vooral paden en bestrating te regelen en de rest van de tuin later (of direct na bouw, als het financieel allemaal een beetje meezit en oplevering ook in een geschikt jaargetijde gebeurt)
Edit! Ik heb het kopje inrichting even niet opgevat als vloer en schilderwerk etc.
Onze vloer incl leggen koste bijna 5K, gordijnen/raam bekleding kost voor een heel huis ook zo 3K, schilder is niet goedkoop.
Hoeveel vloer oppervlak hebben jullie?
jacovn schreef op maandag 22 januari 2018 @ 21:00:
[...]

Ik had zand op 5000€ gezet, en tuin op 10.000€. Ik hoop het ervoor te kunnen doen.
Thanks, dat was de belangrijkste post waar ik nog geen indicatie voor had. Heb 'm voor nu ook maar op 5k gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
jerh schreef op maandag 22 januari 2018 @ 21:00:
[...]

Bij ons gaf de gietvloer man ook expliciet aan dat hij plinten nodig had om tegen aan te werken. Wellicht doet die van jou het anders. De schilder heeft die dus ook nog snel in de juiste kleur gezet.
Die van ons zei dat ook, plinten zijn kaarsrecht, je gietvloer gaat met de ondervloer mee. Het kan dus zo zijn dat de plint niet goed aansluit als je het anders doet.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
anboni schreef op maandag 22 januari 2018 @ 21:08:
@jerh @frankwopereis dank voor jullie opmerkingen, ik neem ze mee :)

Badkamer deed ik de aanname dat de totaalbouwer die oplevert, dat moet ik inderdaad nog verifieren.

[...]

We hebben contacten met een aantal partijen (Presolid, Livingstone, Variahuis, Allure). Beetje afhankelijk van hoe ze werken wordt het een (aangepaste) catalogus woning of een eigen ontwerp.

[...]

Kavel is 433m2, waarvan max 135m2 bouwvlak. De gedachte is om eerst vooral paden en bestrating te regelen en de rest van de tuin later (of direct na bouw, als het financieel allemaal een beetje meezit en oplevering ook in een geschikt jaargetijde gebeurt)

[...]

Hoeveel vloer oppervlak hebben jullie?

[...]

Thanks, dat was de belangrijkste post waar ik nog geen indicatie voor had. Heb 'm voor nu ook maar op 5k gezet.
Als je niet voor een cataloguswoning kiest, zou ik ook eens met een normale aannemer gaan praten. Dat all-in bouwen is gewoon duur en heeft volgens mij niet zo veel voordelen.

En 10k voor de tuin, mijn bestrating is al meer dan 10k en dan moet ik alles nog beplanten. Ik wil daarmee alleen zeggen dat je niet zo snel bedragen van anderen moet overnemen.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WNT
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 03-08 09:26

WNT

[...]

Ik

Voor een vloer/stoffering en gordijnen in een heel huis zou ik veel meer rekenen als je het uitbesteed. Nu hebben wij misschien veel ramen maar wij waren voor alle vloeren en raambekleding beneden al zo'n 12k kwijt (egaliseren +pvc beneden en novilon boven geeneens de duurste opties dus). Prijs wordt natuurlijk vooral bepaald door de oppervlakte van het huis bij ons gaat het om zo'n 190m2 dat gelegd moest worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankwopereis
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 06:37

frankwopereis

Eerst denken, dan doen

WNT schreef op maandag 22 januari 2018 @ 21:13:
[...]

Voor een vloer/stoffering en gordijnen in een heel huis zou ik veel meer rekenen als je het uitbesteed. Nu hebben wij misschien veel ramen maar wij waren voor alle vloeren en raambekleding beneden al zo'n 12k kwijt (egaliseren +pvc beneden en novilon boven geeneens de duurste opties dus). Prijs wordt natuurlijk vooral bepaald door de oppervlakte van het huis bij ons gaat het om zo'n 190m2 dat gelegd moest worden.
Jaa het gaat hard.. Ik heb het meeste zelf gedaan, tot aan de oprit en tuin aan toe.. Soms lastig om alles te begroten..

PC 2x27", 9850X3D, x870, 5070TI, 64GB | Sonos | HomeAssistant | Samsung TV's & mobiel | Speciaalbier, wijn & likeur | doet Hardlopen & Fitness | kijkt Voetbal, F1 | Koken & BBQ | Kamperen & vliegen | informatieanalist in ziekenhuis | EHBO'er Rode Kruis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
anboni schreef op maandag 22 januari 2018 @ 21:08:

Kavel is 433m2, waarvan max 135m2 bouwvlak.

Beter iets te ruim dacht ik. je kunt een gokje doen over diepte bouwput. Bij ons is kop paal op 92 cm onder bouwpijl. Ze claimen 80 cm diep uitgegraven te hebben. (bouwpijl is 20-30 cm boven maaiveld wat er nu is)
Ik had gerekend met 70 cm diep, en met ongeveer 160 m2 bouwput zit je dan op 16 m3 meer.

Bestrating is rond de 120 m2 hier. Was wat googelen en maar wat neerzetten. Die kan tegenvallen inderdaad als we pech hebben.

Andere post die je wellicht vergeet is drainage mocht het nodig zijn.
wil je dat goed doen ben je ook zo 3000€ verder. (40x40 cm grindbed in worteldoek met de drainagepijp erin en doorspuit en inspectie putten)

Wij hebben dat nodig omdat we een soort wel in de tuin blijken te hebben. De W instalateur helemaal blij, het water is 12 graden, dus als het dieper ook zo is een mooie bron.

[ Voor 31% gewijzigd door jacovn op 22-01-2018 21:27 ]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Het gaat inderdaad echt hard met het geld. Wat me wel opvalt is dat ik in het begin van het traject echt 5 offertes aanvroeg voor alles en goed ging zitten vergelijken. Voor de vloer bijvoorbeeld ben ik naar 1 zaak geweest, daarnaast 4 offertes opgevraagd. Hij zat mbt de prijs al goed, toen gewoon daar verteld dat er 15% af moest en dat hij dan de vloer mocht leggen. Dat is gelukt, zo ook met de keuken en bestrating.

Als ik dit in het begin geweten had, zou het me veel werk en geld gescheeld hebben.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanvv78
WNT schreef op maandag 22 januari 2018 @ 21:13:
[...]

Vloeren ook zo iets, wij gaan uiteindelijk voor keramisch parket, en zijn voor 120m2 11K kwijt (Heel scherp met de legkosten) en dan kwam er nog 2.5K bij voor simpele tegels in de bijkeuken en de garage. Boven 1e verdieping zijn we 2.5K kwijt voor laminaat die we zelf gaan leggen.

Grofweg kan je per m2 rekenen:
Laminaat €25-€30 excl leggen (€10 extra voor laten leggen)
Keramisch parket €50-€75 excl leggen (leggen €25-€50)
Parket €80 - €120 incl leggen
PVC €50-€75 incl leggen

Wanden renovlies €8 - €14 (incl sausen)

Raambekleding is denk heel erg afhankelijk wat je wensen zijn. sundiscount.nl is goedkoop wat betreft vreemde kleine ramen is onze ervaring.

Onze tuin start al met 10-15K voor alleen al een damwand aan de slootkant. Ben bang dat na de oprit en het terras de rest mooi gras voorlopig gaat worden ;-). Gelukkig krijgen we 2 bomen van mijn ouders als cadeau. En bij de gemeente kunnen we een deel declareren voor het hekwerk aan de voorkant met de gemeentegrond. Maar vergeet niet de leuke afscheidingen met de buren, hier resp 24 en 25m1 per buurkant.

Voor de keuken is er een keukentopic hier ergens, ik zie hele mooie grote keukens voorbij komen die bij Ikea zijn gekocht, helaas zijn wij niet zo handig en waren wat duurder uit. Maar de meeste prijzen die ik hoor/lees zijn tussen de 14-25K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
sanvv78 schreef op maandag 22 januari 2018 @ 21:23:
[...]

Vloeren ook zo iets, wij gaan uiteindelijk voor keramisch parket, en zijn voor 120m2 11K kwijt (Heel scherp met de legkosten) en dan kwam er nog 2.5K bij voor simpele tegels in de bijkeuken en de garage. Boven 1e verdieping zijn we 2.5K kwijt voor laminaat die we zelf gaan leggen.

PVC €50-€75 incl leggen

Raambekleding is denk heel erg afhankelijk wat je wensen zijn. sundiscount.nl is goedkoop wat betreft vreemde kleine ramen is onze ervaring.

Onze tuin start al met 10-15K voor alleen al een damwand aan de slootkant. Ben bang dat na de oprit en het terras de rest mooi gras voorlopig gaat worden ;-). Gelukkig krijgen we 2 bomen van mijn ouders als cadeau. En bij de gemeente kunnen we een deel declareren voor het hekwerk aan de voorkant met de gemeentegrond. Maar vergeet niet de leuke afscheidingen met de buren, hier resp 24 en 25m1 per buurkant.

Voor de keuken is er een keukentopic hier ergens, ik zie hele mooie grote keukens voorbij komen die bij Ikea zijn gekocht, helaas zijn wij niet zo handig en waren wat duurder uit. Maar de meeste prijzen die ik hoor/lees zijn tussen de 14-25K
Die heg is een leuke inderdaad. Ik moet 140 m1 hebben.... Aan een kant kan ik dat delen met de buren, aan de andere kant helaas niet....

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanvv78
Artbij schreef op maandag 22 januari 2018 @ 21:20:
Het gaat inderdaad echt hard met het geld. Wat me wel opvalt is dat ik in het begin van het traject echt 5 offertes aanvroeg voor alles en goed ging zitten vergelijken. Voor de vloer bijvoorbeeld ben ik naar 1 zaak geweest, daarnaast 4 offertes opgevraagd. Hij zat mbt de prijs al goed, toen gewoon daar verteld dat er 15% af moest en dat hij dan de vloer mocht leggen. Dat is gelukt, zo ook met de keuken en bestrating.

Als ik dit in het begin geweten had, zou het me veel werk en geld gescheeld hebben.
Klopt, onderhandelen loont! Onze benedenvloer was bij de 1e 18K, nu betalen we bij een ander 11K. Voor hetzellfde merk notabene, en beide goede reviews etc. Waren we bij de 1e gewoon 7K meer kwijt geweest (rest zat rond de 13K)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanvv78
Artbij schreef op maandag 22 januari 2018 @ 21:26:
[...]

Die heg is een leuke inderdaad. Ik moet 140 m1 hebben.... Aan een kant kan ik dat delen met de buren, aan de andere kant helaas niet....
Wauw, ja dat zijn veel m1! Was bij ons een vergeten post zeg maar haha. Slootkant bij ons ook niet direct aangedacht. Maar de wal loopt zo schuin dat het wel snel moet helaas.

gewoon palen met gaas en hedera ;-) zou ik zeggen met 140m1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
sanvv78 schreef op maandag 22 januari 2018 @ 21:30:
[...]

Wauw, ja dat zijn veel m1! Was bij ons een vergeten post zeg maar haha. Slootkant bij ons ook niet direct aangedacht. Maar de wal loopt zo schuin dat het wel snel moet helaas.

gewoon palen met gaas en hedera ;-) zou ik zeggen met 140m1
Veel geld uitgeven voor een mooi huis en dan een lelijke heg eromheen, dat gaan we dus niet doen :).

Wordt waarschijnlijk een beukenhaag (Fagus sylvatica).

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Road-runner83
  • Nu online
@anboni Allure is geen totaal bouwer, tenminste weet niet wat jij eronder verstaat ;). Wij hebben met Allure gebouwd en waren naast alle kosten aan Allure (incl. rolluiken en screens + renovlies) nog eens 85K kwijt aan de rest (Keuken, badkamer, vloeren, schilder, zolderafwerking, tuin, etc. etc.). Ok daar zat dan ook bouwleges bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanvv78
Artbij schreef op maandag 22 januari 2018 @ 21:34:
[...]

Veel geld uitgeven voor een mooi huis en dan een lelijke heg eromheen, dat gaan we dus niet doen :).

Wordt waarschijnlijk een beukenhaag (Fagus sylvatica).
Klopt, die is mooi, gaan wij ook voor hoor, maar gelukkig iets minder m1 ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
Road-runner83 schreef op maandag 22 januari 2018 @ 21:39:
@anboni Allure is geen totaal bouwer, tenminste weet niet wat jij eronder verstaat ;). Wij hebben met Allure gebouwd en waren naast alle kosten aan Allure (incl. rolluiken en screens + renovlies) nog eens 85K kwijt aan de rest (Keuken, badkamer, vloeren, schilder, zolderafwerking, tuin, etc. etc.). Ok daar zat dan ook bouwleges bij.
Met uitzondering van de badkamer hebben we die posten al apart in onze begroting staan, dus wat dat betreft matcht het wel grotendeels met onze verwachtingen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
[...]

Ik denk dat d.......

gordijnen/raam bekleding kost voor een heel huis ook zo 3K, schilder is niet goedkoop.
Ik zou voorzichtig zijn met bedragen noemen. Ik ben alleen al 4,5K kwijt aan gordijnen woonkamer/keuken. Dan heb ik begane grond nog geen eens helemaal te pakken, laat staan verdiepingen. Alleen mijn bg vloer (keramische tegels) komt hoger uit dan die 5K. Smaak heeft nogal een impact op kosten/prijzen.

[ Voor 6% gewijzigd door LittleTycoon op 22-01-2018 21:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Road-runner83
  • Nu online
anboni schreef op maandag 22 januari 2018 @ 21:46:
[...]

Met uitzondering van de badkamer hebben we die posten al apart in onze begroting staan, dus wat dat betreft matcht het wel grotendeels met onze verwachtingen :)
Ik vergeet Gashaard maar weet niet of jullie die willen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
Road-runner83 schreef op maandag 22 januari 2018 @ 21:46:
[...]

Ik vergeet Gashaard maar weet niet of jullie die willen :)
Geen gas, wel open haard ;) (tenminste, die staat op onze nice to have lijst)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
Artbij schreef op maandag 22 januari 2018 @ 21:20:

Ik vroeg 30%, dat lukte niet, dus toen moest het alsnog moeilijk. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
Artbij schreef op maandag 22 januari 2018 @ 21:09:
[...]

Die van ons zei dat ook, plinten zijn kaarsrecht, je gietvloer gaat met de ondervloer mee. Het kan dus zo zijn dat de plint niet goed aansluit als je het anders doet.
Die van ons heeft ook het kitwerk gedaan, dan was hij eindverantwoordelijk voor het geheel.

Voor de overige zaken, zoals kozijnen etc is een aparte kitter langsgekomen.
jacovn schreef op maandag 22 januari 2018 @ 21:19:
[...]

Wij hebben dat nodig omdat we een soort wel in de tuin blijken te hebben. De W instalateur helemaal blij, het water is 12 graden, dus als het dieper ook zo is een mooie bron.
Watervoerende lagen gaan zeker helpen, hier zitten er twee, een op 45 meter en een op 80 meter en stromen ook nog eens hard. Dat helpt goed mee qua brontemperatuur, het is nu januari en ik nog steeds rond de 9 graden. Februari gingen we vorige jaar al weer omhoog, januari is tot nu het laagst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
nu
LittleTycoon schreef op maandag 22 januari 2018 @ 21:56:
[...]

Ik vroeg 30%, dat lukte niet, dus toen moest het alsnog moeilijk. :)
Als ik ergens 30% korting kan krijgen voel ik me genaaid en koop ik daar niet. 15 zit voor mezelf op de grens.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
Artbij schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 00:26:
nu
[...]

Als ik ergens 30% korting kan krijgen voel ik me genaaid en koop ik daar niet. 15 zit voor mezelf op de grens.
Waar heb je je keuken dan gekocht, daar is 30% weinig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Artbij
LittleTycoon schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 08:59:
[...]

Keuken wordt op maat gemaakt. Niet bij een standaard keuken boer.

En die standaard keukenzaken zijn sowieso oplichters.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Gelukkig hebben we een goede meewerkend voorman gekregen. hij vertelde me dat hij de lateien maar had geisoleer omdat ik zo graag een zuinig huis wilde hebben.

Latei isolatie 1

Latei isolatie 2

Verder vertelde hij dat niet overal standaard te doen. Dat vindt ik wel vreemd want het zijn maar kleine dingen en de impact is wellicht wel behoorlijk als aan de onderkant van de broodjes vloer ook alles bij de latei aansluit.

[ Voor 13% gewijzigd door jacovn op 23-01-2018 09:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iLLEVAiHCAM
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-08 11:10

iLLEVAiHCAM

Zo niet, dan toch.. .

Even een vraag van een andere orde: wij moeten voor eind maart onze kavel hebben gekocht, maar hebben vorige week tóch nog ons ontwerp aangepast. Het wordt daardoor kiele-kiele of we vóór die tijd de omgevingsvergunning rond gaan krijgen.. Gisteren ben ik bij de Rabobank geweest, omdat ik had gehoord dat die daar vrij flexibel in zouden zijn. Helaas zijn zij weliswaar in staat binnen een week een hypotheek te verstrekken, maar dan moet je dus wel al het papierwerk rond hebben.

Als iemand tips (DM?) heeft over partijen die wél hypotheken verstrekken zonder omgevingsvergunning, dan houd ik me dus van harte aanbevolen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarz
  • Laatst online: 21:13
Ik zie hier af en toe bedragen voorbij komen voor bepaalde zaken waarvan ik wou dat ik ze te besteden had. Vooral voor inrichting van bepaalde zaken (tegels, tuinen, gordijnen, keukens). Gelukkig valt over smaak niet te twisten en is ieders budget anders, maar hoe meer ik hier lees, hoe minder vertrouwen ik in ons project begin te krijgen haha.

Bedankt voor de berichten en tips over de eventuele heipalen en sonderingen allemaal. Heb de vraag even bij de gemeente geparkeerd over wat mogelijkheden zijn en als we bij de bouwers zitten moeten we dit maar even goed overleggen naast onze andere wensen.

Wellicht is ons budget gewoon niet toereikend voor wat we allemaal willen, maar dat zullen we af moeten wachten. Voor ons huidige huis (projectbouw nieuwbouw van 3,5 jaar terug) hadden we diverse posten in elk geval veel minder ruim bemeten en kwamen we ook onder aan de streep binnen budget uit.

Laten we het hopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avvd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
iLLEVAiHCAM schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 09:28:
Even een vraag van een andere orde: wij moeten voor eind maart onze kavel hebben gekocht, maar hebben vorige week tóch nog ons ontwerp aangepast. Het wordt daardoor kiele-kiele of we vóór die tijd de omgevingsvergunning rond gaan krijgen.. Gisteren ben ik bij de Rabobank geweest, omdat ik had gehoord dat die daar vrij flexibel in zouden zijn. Helaas zijn zij weliswaar in staat binnen een week een hypotheek te verstrekken, maar dan moet je dus wel al het papierwerk rond hebben.

Als iemand tips (DM?) heeft over partijen die wél hypotheken verstrekken zonder omgevingsvergunning, dan houd ik me dus van harte aanbevolen!
Ik zit hier zelf ook mee, tot nu toe heb ik alleen asr gevonden die het doet. Maar wellicht dat er nog wel een paar andere zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij

De rabobank verstrekt een hypotheek voor alleen de grond. Moet je daarna wel terug voor de financiering van de bouw.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjakieZulu
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 23:17
Blueone schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 09:31:
[...]

Ik zit hier zelf ook mee, tot nu toe heb ik alleen asr gevonden die het doet. Maar wellicht dat er nog wel een paar andere zijn.
De meeste banken vragen een getekende koopovereenkomst grond, (voorlopige) omgevingsvergunning en koop aannemingsovereenkomst. Op het moment dat de omgevingsvergunning definitief is, wordt het bouwdepot vrij gegeven.

Ik heb geleerd dat je bij NN en de Rabobank al een hypotheek kunt regelen voor de grond zodra het koopcontract is getekend; hypotheek voor het restant van het benodigde budget wordt later geregeld. Het lastige is dat je op dat moment geen inzicht hebt in de bouwkosten plus dat NN en de Rabobank niet de meest gunstige rente tarieven hanteren.

Heb je al een (concept) koop aannemingsovereenkomst cq heb je al inzicht in de bouwkosten? Dan kun je toch al vrij nauwkeurig het totaal benodigde budget bepalen en een go/no-go beslissing maken?

[ Voor 8% gewijzigd door SjakieZulu op 23-01-2018 09:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Artbij
Tarz schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 09:29:
Ik zie hier af en toe bedragen voorbij komen voor bepaalde zaken waarvan ik wou dat ik ze te besteden had. Vooral voor inrichting van bepaalde zaken (tegels, tuinen, gordijnen, keukens). Gelukkig valt over smaak niet te twisten en is ieders budget anders, maar hoe meer ik hier lees, hoe minder vertrouwen ik in ons project begin te krijgen haha.

Bedankt voor de berichten en tips over de eventuele heipalen en sonderingen allemaal. Heb de vraag even bij de gemeente geparkeerd over wat mogelijkheden zijn en als we bij de bouwers zitten moeten we dit maar even goed overleggen naast onze andere wensen.

Wellicht is ons budget gewoon niet toereikend voor wat we allemaal willen, maar dat zullen we af moeten wachten. Voor ons huidige huis (projectbouw nieuwbouw van 3,5 jaar terug) hadden we diverse posten in elk geval veel minder ruim bemeten en kwamen we ook onder aan de streep binnen budget uit.

Laten we het hopen...
Je kunt bouwen echt heel duur maken als je wilt. Een gietvloer of keramische tegel is nu eenmaal een stuk duurder dan laminaat. Veel dingen zou je natuurlijk ook nog even mee kunnen wachten, nu laminaat leggen en dan over 5 jaar een andere vloer erin bijvoorbeeld.

Je moet wel zorgen dat je bouw goed is, dus goede materialen, isolatie enz. Dan kun je de afwerking wat uitstelen.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avvd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
SjakieZulu schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 09:46:
[...]

De meeste banken vragen een getekende koopovereenkomst grond, (voorlopige) omgevingsvergunning en koop aannemingsovereenkomst. Op het moment dat de omgevingsvergunning definitief is, wordt het bouwdepot vrij gegeven.

Ik heb geleerd dat je bij NN en de Rabobank al een hypotheek kunt regelen zodra het koopcontract van de grond is getekend; restant van het benodigde budget wordt geschat. Het lastige is dat je op dat moment geen inzicht hebt in de bouwkosten plus dat NN en de Rabobank niet de meest gunstige rente tarieven hanteren.

Heb je al een (concept) koop aannemingsovereenkomst cq heb je al inzicht in de bouwkosten?
Dat probleem heb ik inderdaad ook, we hebben een koopovereenkomst voor de grond, nog niet voor de aannemer en we hebben ook nog geen bouwvergunning. De hypotheekofferte heb ik inmiddels liggen met een geschat bedrag waarbij we wat hoger hebben ingezet dan we verwachten. Als we de aanneemoverkomst hebben kunnen we de grond laten passeren, de rest van het bedrag wordt bevroren in het bouwdepot tot de vergunning rond is.

De NN gaf aan het ook te kunnen, tot je ervolgens binnen 6 weken de bouwvergunning moet aanleveren 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrogeR
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 05-06-2024
Artbij schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 09:43:
[...]

De rabobank verstrekt een hypotheek voor alleen de grond. Moet je daarna wel terug voor de financiering van de bouw.
Wij hebben bij de ING wel het geheel kunnen regelen op basis van een concept AOK (maar dat wisten zij niet), de volledige hypotheek is gepasseerd op basis van de net verleende omgevingsvergunning. Deze hoeft dus blijkbaar niet onherroepelijk te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarz
Artbij schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 09:51:
[...]

Je kunt bouwen echt heel duur maken als je wilt. Een gietvloer of keramische tegel is nu eenmaal een stuk duurder dan laminaat. Veel dingen zou je natuurlijk ook nog even mee kunnen wachten, nu laminaat leggen en dan over 5 jaar een andere vloer erin bijvoorbeeld.

Je moet wel zorgen dat je bouw goed is, dus goede materialen, isolatie enz. Dat je de afwerking wat uitstelen.
Ja, ik weet dat het een kwestie van smaak en wensen en eisen en geld is. We gaan eerst eens naar de basis kijken, zien of we er qua grond + huis + meerwerk + extra posten (Leges, hypotheek, NUTS, etc) uitkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 18-09 13:28
Brrr, doet me denken aan de ouderwetse luchtverwarming met vloerpotten en convectorputten. Daar werd en wordt niemand echt blij van.
Tarz schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 09:29:

Laten we het hopen...
Vissersvrouwen hopen, voor de rest hebben we spreadsheets. :Y)

In de regel ga je met zelfbouw vrijstaand wonen en dan heb je grote oppervlaktes en grote percelen. Helaas gaat alles bijna in veelvouden van 5-10k.

Op een kavel van 1.000 m2 bebouw je bijvoorbeeld 200m2. Dan blijft er nog 800m2 te gaan. Bij straatwerk (ca. 50/m2, 200m2 voor oprit en tuin) ben je al 10k verder. Toegangspoort? 10k. Verlichting voor in de tuin? Trek de buidel. Erfafscheiding? Geen lullig gammahekje natuurlijk. Etc.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjakieZulu
BENG indicatoren volgens huidige berekening
  • energiebehoefte 89,3 kWh/m²
  • primair energiegebruik 52,5 kWh/m²
  • aandeel hernieuwbare energie 58 %
Gaat dat goed met de energiebehoefte van 89? Heb je wellicht veel m3, of bijzondere zaken zoals erker e/o dakkapel?

Mijn energiebehoefte is 56 en dan rekenen we nog met de relatief hoge forfaitaire kierdichtheid (0,84 ipv 0,4).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarz
Señor Sjon schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 09:56:
[...]

Brrr, doet me denken aan de ouderwetse luchtverwarming met vloerpotten en convectorputten. Daar werd en wordt niemand echt blij van.

[...]

Vissersvrouwen hopen, voor de rest hebben we spreadsheets. :Y)

In de regel ga je met zelfbouw vrijstaand wonen en dan heb je grote oppervlaktes en grote percelen. Helaas gaat alles bijna in veelvouden van 5-10k.

Op een kavel van 1.000 m2 bebouw je bijvoorbeeld 200m2. Dan blijft er nog 800m2 te gaan. Bij straatwerk (ca. 50/m2, 200m2 voor oprit en tuin) ben je al 10k verder. Toegangspoort? 10k. Verlichting voor in de tuin? Trek de buidel. Erfafscheiding? Geen lullig gammahekje natuurlijk. Etc.
Haha, op zich een leuke gedachte, maar thank god heb ik geen 1000m2 en zeker geen 200m2 bebouwing. Wij houden het een stuk meer bescheiden. Kavel van 350m2 en daarvan denk ik qua huis misschien een grondoppervlak van 90m2 en dan nog een garage.

Wat betreft tegels hoeft het niet zo bijzonder te zijn, veel gras erin (voor kind & hond). Qua keuken en vloer hebben we vorige keer ruim gehaald met stelposten van respectievelijk 10K en 5K (Keukenwand, eiland en alles, zelf gezet). Voor de vloer 60x60 tegels, inclusief leggen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrashOne
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

Qua kosten gaat het hard als je overal mooie spullen wilt en een hoog afwerkingsniveau. Dan kan het erg hard gaan... Voor de inrichting+tuin (vloeren, keuken, sanitair, tuin, oprit, raambekleding, haard, inrichting, verlichting, alarm, etc) waren wij over de €135K kwijt.

Wij wilde alles graag in één keer goed doen, vooral de dingen die vast zitten. Die verander je niet zomaar.

Als je daarnaast nog wat specifieke wensen hebt (keuken), tja, dan kost het allemaal wat meer.

Belangrijkste is dat je dat van te voren een beetje inzichtelijk hebt en vooral goed je eigen budget scherp houden.

Huur mij in als freelance SEO consultant!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjakieZulu
jacovn schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 09:13:
Gelukkig hebben we een goede meewerkend voorman gekregen. hij vertelde me dat hij de lateien maar had geisoleer omdat ik zo graag een zuinig huis wilde hebben.

[afbeelding]

[afbeelding]

Verder vertelde hij dat niet overal standaard te doen. Dat vindt ik wel vreemd want het zijn maar kleine dingen en de impact is wellicht wel behoorlijk als aan de onderkant van de broodjes vloer ook alles bij de latei aansluit.
Had je architect geen detaillering ter voorkoming van koudebruggen in het bestek beschreven? Zo niet, kan kunnen er wellicht meer koudebruggen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Tarz schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 10:06:
[...]

Haha, op zich een leuke gedachte, maar thank god heb ik geen 1000m2 en zeker geen 200m2 bebouwing. Wij houden het een stuk meer bescheiden. Kavel van 350m2 en daarvan denk ik qua huis misschien een grondoppervlak van 90m2 en dan nog een garage.

Wat betreft tegels hoeft het niet zo bijzonder te zijn, veel gras erin (voor kind & hond). Qua keuken en vloer hebben we vorige keer ruim gehaald met stelposten van respectievelijk 10K en 5K (Keukenwand, eiland en alles, zelf gezet). Voor de vloer 60x60 tegels, inclusief leggen...
Daarom moet je je niet gek laten maken in dit topic, ik heb zelf 1100m2 grond. Daarom komt mijn bestrating al op 10K. Hadden er ook 5 kunnen zijn maar willen wel goed spul. Als je 350m2 waarvan 150 bebouwd, heb je nog 200m2 aan tuin over. Ter vergelijk, in mijn tuin ligt 300m2 straatwerk en grint.

Mijn oprit is al 70m2, waarschijnlijk is dat de max die jij uberhaubt bestraat. Dit om het even in perspectief te plaatsen.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarz
Artbij schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 10:10:
[...]

Daarom moet je je niet gek laten maken in dit topic, ik heb zelf 1100m2 grond. Daarom komt mijn bestrating al op 10K. Hadden er ook 5 kunnen zijn maar willen wel goed spul. Als je 350m2 waarvan 150 bebouwd, heb je nog 200m2 aan tuin over. Ter vergelijk, in mijn tuin ligt 300m2 straatwerk en grint.

Mijn oprit is al 70m2, waarschijnlijk is dat de max die jij uberhaubt bestraat. Dit om het even in perspectief te plaatsen.
Ja daarom, het is geen vergelijkingssite ook hoor, dus geen probleem. Ik zal blij zijn als we dit gewoon netjes konden betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 08:41
LittleTycoon schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 08:59:
[...]

Het is maar hoe je het brengt als keukenboer. Waar wij geweest zijn, zijn ze gewoon heel transparant: "De kastjes kosten x, de apparatuur kost y. Over de apparatuur hebben we al gerekend met de standaard korting van 40% op de catalogusprijs. Wil je iets anders, pak de catalogus erbij en je kunt zelf de prijs uitrekenen"

In dat geval kun je nog wel onderhandelen over prijs, maar de te bedingen korting zal nooit meer dan 10-15% bedragen.
SjakieZulu schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 10:01:
[...]

Gaat dat goed met de energiebehoefte van 89? Heb je wellicht veel m3, of bijzondere zaken zoals erker e/o dakkapel?

Mijn energiebehoefte is 56 en dan rekenen we nog met de relatief hoge forfaitaire kierdichtheid (0,84 ipv 0,4).
Haha, nee dat gaat inderdaad niet goed. Heb degene gesproken die de berekening gemaakt heeft. Berekening is snel in elkaar geflanst voor de hypotheek. Als hij er goed voor gaat zitten komen er nog zeker andere waarden uit. Ben wel heel benieuwd waar we op uit kunnen komen.

Totale vloeroppervlak is ca 240 m2 (BG + 1ste), verliesoppervlakte is ca 490 m2. En ik zie al dat hij conservatieve isolatiewaarden genomen heeft.
Het is een interessant ontwerp met 2 rechthoekige, gestapelde bouwlagen, waarvan de onderste bouwlaag met uitbouwen. Op 2de bouwlaag en de uitbouwen komt een plat dak. De 2 bouwlagen worden de buitenschil van de woning. Boven het geheel komt een transparante, zwevende, open dakconstructie, met glazen (deels PV) panelen. De dakconstructie zou juist voor minder opwarming in de zomer en minder warmteverlies in de winter moeten zorgen.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
Tarz schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 10:19:
[...]

Ja daarom, het is geen vergelijkingssite ook hoor, dus geen probleem. Ik zal blij zijn als we dit gewoon netjes konden betalen.
Precies, laat je niet gek maken. Ieder zijn budget en hoewel sommige af en toe anders doen voorkomen ga je echt niet dood als je moet kiezen voor een betonpan, opdekdeuren of een vuren houten trap. Gewoon kiezen wat voor jou echt belangrijk is en of het jouw echt gelukkiger maakt. Kijk, we weten allemaal wat het mooiste is, maar soms is het mooiste prijstechnisch echt niet te verantwoorden. Het zit voor een groot deel tussen de oren. Probeer dat te onthouden.

Bedenk ook dat je waarschijnlijk bij jouw vorige woningen niet eens nadacht over of je verdieping werd opgebouwd uit een breedplaatvloer of kanaalplaten...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
MrFl0ppY schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 10:29:
[...]

Precies, laat je niet gek maken. Ieder zijn budget en hoewel sommige af en toe anders doen voorkomen ga je echt niet dood als je moet kiezen voor een betonpan, opdekdeuren of een vuren houten trap. Gewoon kiezen wat voor jou echt belangrijk is en of het jouw echt gelukkiger maakt. Kijk, we weten allemaal wat het mooiste is, maar soms is het mooiste prijstechnisch echt niet te verantwoorden. Het zit voor een groot deel tussen de oren. Probeer dat te onthouden.

Bedenk ook dat je waarschijnlijk bij jouw vorige woningen niet eens nadacht over of je verdieping werd opgebouwd uit een breedplaatvloer of kanaalplaten...
The horror. :P Op de kosten van een huis (zeg 300k bouwkosten) zijn keramische pannen, stompe deuren zonder bovenlicht of hardhouten trappen (vaak één in villabouw) klein bier. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sturgeon22
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 18-09 16:55
Gisteren ben ik bij de Rabobank geweest, omdat ik had gehoord dat die daar vrij flexibel in zouden zijn. Helaas zijn zij weliswaar in staat binnen een week een hypotheek te verstrekken, maar dan moet je dus wel al het papierwerk rond hebben.

Wij hebben wel de hypotheek bij de Rabobank gekregen nog voordat de omgevingsvergunning zelfs was aangevraagd. Ligt dus kennelijk ook aan de behandelende medewerker. We hadden al wel een getekende aanneemovereenkomst en koopovereenkomst voor de grond.

[ Voor 6% gewijzigd door Sturgeon22 op 23-01-2018 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Señor Sjon schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 10:34:
[...]

The horror. :P Op de kosten van een huis (zeg 300k bouwkosten) zijn keramische pannen, stompe deuren zonder bovenlicht of hardhouten trappen (vaak één in villabouw) klein bier. ;)
Jaja maar een paar honderd hier, een paar duizend daar en je zit alweer tienduizenden euro verder. Je moet ook zelf bepalen hoeveel werk je zelf wil doen. Je kan veel geld sparen en dus mooiere materialen kiezen door veel zelf te doen maar mijn rug en beschikbare tijd laten dat niet toe. Dus toch maar een betonpan bijvoorbeeld :P

Het valt me wel op dat jullie allemaal vrijstaand lijken te bouwen. Zitten andere bouwvormen meestal in een project in Nederland? Bijna heel de wijk waar wij gaan bouwen zijn rijhuizen of twee onder een maar iedereen bouwt zelf. Krijg je ook die mooie Vlaamse kakafonie van huizen :Y)

[ Voor 19% gewijzigd door Admiral Freebee op 23-01-2018 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
[...]

Hehe precies wat ik dacht :).

Maar ja als het het optelt gaat het zo over 10 a 15k. En dan nog niet gesproken over architraven, hoge plinten etc.

Maar niet alle vrijstaande woningen zijn villa's.....

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iLLEVAiHCAM

iLLEVAiHCAM

Zo niet, dan toch.. .

SjakieZulu schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 09:46:
[...]

Ik heb geleerd dat je bij NN en de Rabobank al een hypotheek kunt regelen voor de grond zodra het koopcontract is getekend; hypotheek voor het restant van het benodigde budget wordt later geregeld. Het lastige is dat je op dat moment geen inzicht hebt in de bouwkosten plus dat NN en de Rabobank niet de meest gunstige rente tarieven hanteren.

Heb je al een (concept) koop aannemingsovereenkomst cq heb je al inzicht in de bouwkosten? Dan kun je toch al vrij nauwkeurig het totaal benodigde budget bepalen en een go/no-go beslissing maken?
We weten al vrij nauwkeurig wat de bouwkosten zullen gaan zijn. En, eventueel kunnen we gelukkig de kavel met eigen middelen betalen. Ik kan alleen nog moeilijk overzien wat daar de voor- en nadelen van gaan zijn. Wellicht dat ik daar dus nog met een adviseur over in gesprek ga.
DrogeR schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 09:54:
[...]
Wij hebben bij de ING wel het geheel kunnen regelen op basis van een concept AOK (maar dat wisten zij niet), de volledige hypotheek is gepasseerd op basis van de net verleende omgevingsvergunning. Deze hoeft dus blijkbaar niet onherroepelijk te zijn.
Zal je net zien, stel ik zelf een vraag over hypotheken voor zelfbouwhypotheken, loop ik net tegen de volgende website aan: http://www.hypinfo.nl/zelfbouw.html die een handig overzicht lijkt te bieden. De lay-out is dramatisch, wat mij op een of andere manier echter juist vertrouwen geeft in de betrouwbaarheid! Helaas staat er niet bij hoe recent de informatie is, maar aangezien Rabobank's Groenhypotheek er ook op staat is het in ieder geval niet ouder dan 1 jaar.
Sturgeon22 schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 10:40:
[...]
Wij hebben wel de hypotheek bij de Rabobank gekregen nog voordat de omgevingsvergunning zelfs was aangevraagd. Ligt dus kennelijk ook aan de behandelende medewerker.
Hmm, dat is interessant zeg! Wanneer heb je dat dan geregeld? De medewerker waar ik gisteren mee sprak gaf namelijk aan dat ze dat al geruime tijd ( >1 jaar) niet meer doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:22

Ik heb onlangs een hypotheek afgerond bij NN voor een zelfbouw. Uiteindelijk de grond en de hypotheek gepasseerd bij de notaris op basis van een aangevraagde omgevingsvergunning. Je moet dan wel zelf even wat moeite doen. Standaard deden ze bij ons moeilijk en wilde ze een definitieve omgevingsvergunning zien. Na wat aandringen dat ik voldoende mensen had gehoord waarbij ze dat niet gehanteerd hadden, gingen ze overstag. Ik heb wel dingen aangeleverd dat de vergunning was aangevraagd en in het proces zat incl een taxatie van de nieuwe woning.

Nadeel bij NN is dat als je een hypotheek nodig hebt van 500+ en het is zelfbouw, dan moet je opeens heel veel extra aanleveren. Ik vond ze best lastig en zeuren soms over stukken, maar uiteindelijk is het wel allemaal gelukt.

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
Admiral Freebee schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 10:40:
[...]

Jaja maar een paar honderd hier, een paar duizend daar en je zit alweer tienduizenden euro verder. Je moet ook zelf bepalen hoeveel werk je zelf wil doen. Je kan veel geld sparen en dus mooiere materialen kiezen door veel zelf te doen maar mijn rug en beschikbare tijd laten dat niet toe. Dus toch maar een betonpan bijvoorbeeld :P

Het valt me wel op dat jullie allemaal vrijstaand lijken te bouwen. Zitten andere bouwvormen meestal in een project in Nederland? Bijna heel de wijk waar wij gaan bouwen zijn rijhuizen of twee onder een maar iedereen bouwt zelf. Krijg je ook die mooie Vlaamse kakafonie van huizen :Y)
Zelfbouwprojecten zijn relatief schaars. Vaak alleen in de dorpen of op postzegels in de grotere plaatsen. Zelfbouw beperkt zich daarom vooral tot vrijstaand en klein gedeelte twee-kappers.

Ik weet niet hoe het in Vlaanderen geregeld is, maar we moeten wel aan allerlei regels voldoen (oa vastgelegd in bestemmingsplan en in wijken vaak ook nog met de welstand).

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
[...]

Dit topic gaat over mensen die zelf (laten) bouwen. Rijwoningen of twee onder een kap zijn 99 van 100 keer projectwoningen inderdaad. Geloof wel dat er mensen in dit topic zijn die CPO doen, dan ben je samen met de andere toekomstige bewoners opdrachtgever.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
[...]

In Almere Poort heb je wel rijtjes met zelfbouwers, maar in de regel is het vrijstaand. Overigens kom ik het Homeruskwartier niet door zonder kotszakje, wat een gedrochten staan daar.

Overigens, je kan wel slim handelen. Gewoon bepalen hoeveel moeite en schade iets vervangen kost. Kies dan wel voor de stompe kozijnen, maar neem eerst nog simpele binnendeuren. Die zijn makkelijk te vervangen zonder schade aan het interieur. Een trap weghalen en terugplaatsen is achteraf veel moeilijker met veel meer schade aan muren en vloer. Een dak vervangen doe je ook niet snel, neem daar dan gelijk de goede pannen.

Ook is de zelfbouw (vrijstaande) woningen vaak één van de laatste woningen die men gaat bewonen, dus men wil dan ook all-in qua materialen en wensen.

De eerste keuken kan ook bv vrij goedkoop zijn, als je definitieve keuken maar op dezelfde plek komt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sturgeon22
iLLEVAiHCAM schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 10:45:
Hmm, dat is interessant zeg! Wanneer heb je dat dan geregeld? De medewerker waar ik gisteren mee sprak gaf namelijk aan dat ze dat al geruime tijd ( >1 jaar) niet meer doen.
We zijn in september op gesprek geweest, hebben eind december de offerte getekend en zullen over een maand of 2 waarschijnlijk passeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
[...]

Ja m'n reet! Want in hetzelfde rijtje zitten ook stenen vensterbanken, gebakken klinkers, stenen werkblad, gevelstenen, voegwerk, houtlook in de kunststof kozijnen, zonnepanelen in dak, voordeur, deurbeslag, tegewerk van 60x60, etc. etc. etc.

Kijk het is individueel allemaal klein bier maar het telt serieus op. En het kan allemaal tegen elkaar worden afgewogen. Pak je 1m extra garage of luxere kozijnen? Doe je apart toilet boven of hardstenen vensterbanken? Keuzes keuzes keuzes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
iLLEVAiHCAM schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 10:45:
[...]

We weten al vrij nauwkeurig wat de bouwkosten zullen gaan zijn. En, eventueel kunnen we gelukkig de kavel met eigen middelen betalen. Ik kan alleen nog moeilijk overzien wat daar de voor- en nadelen van gaan zijn. Wellicht dat ik daar dus nog met een adviseur over in gesprek ga.

[...]

Zal je net zien, stel ik zelf een vraag over hypotheken voor zelfbouwhypotheken, loop ik net tegen de volgende website aan: http://www.hypinfo.nl/zelfbouw.html die een handig overzicht lijkt te bieden. De lay-out is dramatisch, wat mij op een of andere manier echter juist vertrouwen geeft in de betrouwbaarheid! Helaas staat er niet bij hoe recent de informatie is, maar aangezien Rabobank's Groenhypotheek er ook op staat is het in ieder geval niet ouder dan 1 jaar.

[...]

Wij hebben gekozen voor een onafhankelijk hypotheekadviseur. Die zijn net wat creatiever dan de banken zelf. En zij kunnen gemakkelijker verschillende aanbieders vergelijken op punten als geldigheidsduur offerte, voorwaarden offerte, uiteindelijk te betalen hypotheekrente (op basis van % gefinancierd bedrag), etc.

De Rabobank is op dit moment niet interessant. Door de lagere maandlasten bij andere aanbieders, heeft onze adviseur zich binnen een jaar terugverdiend.
MrFl0ppY schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 10:50:
[...]

Ja m'n reet! Want in hetzelfde rijtje zitten ook stenen vensterbanken, gebakken klinkers, stenen werkblad, gevelstenen, voegwerk, houtlook in de kunststof kozijnen, zonnepanelen in dak, voordeur, deurbeslag, tegewerk van 60x60, etc. etc. etc.

Kijk het is individueel allemaal klein bier maar het telt serieus op. En het kan allemaal tegen elkaar worden afgewogen. Pak je 1m extra garage of luxere kozijnen? Doe je apart toilet boven of hardstenen vensterbanken? Keuzes keuzes keuzes.
De grootste kostenverschillen zitten minder in het materiaal, maar meer in de hoeveelheden. Meer isolatie, meer stenen, meer dakpannen, meer ruimtes, meer vloerverwarming, meer stucwerk, meer tegels, meer, meer, meer ...

[ Voor 20% gewijzigd door Joris748 op 23-01-2018 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
[...]

Ja, je wil toch wat. Je bent toch je paleisje aan het bouwen. Enne, houtlook kozijnen? Wat dacht je van gewoon hardhouten kozijnen. :P Geen plastic aan mijn huis, dan maar wat meer schilderkosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrFl0ppY
Señor Sjon schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 10:55:
[...]

Ja, je wil toch wat. Je bent toch je paleisje aan het bouwen. Enne, houtlook kozijnen? Wat dacht je van gewoon hardhouten kozijnen. :P Geen plastic aan mijn huis, dan maar wat meer schilderkosten.
"Mijn paleisje" kost waarschijnlijk een nulletje extra als dat ik nu uitgeef :+ . Wij laten gewoon een mooi huis bouwen. En veel plezier met het schilderen! Pak ik van het geld dat je 5 jaarlijks uitgeeft 1000 biertjes in mijn mooie tuin O-) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Tsja, ik doe wel en/en. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
MrFl0ppY schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 10:59:
[...]

"Mijn paleisje" kost waarschijnlijk een nulletje extra als dat ik nu uitgeef :+ . Wij laten gewoon een mooi huis bouwen. En veel plezier met het schilderen! Pak ik van het geld dat je 5 jaarlijks uitgeeft 1000 biertjes in mijn mooie tuin O-) .
Plastic kozijnen zitten bij mij in het rijtje opdekdeuren, getegelde vensterbanken en betonnen pannen. No-go dus :).
[...]

Waarom moet je kiezen? Gewoon alles luxe uitvoeren. Je hebt er 50 jaar plezier van.
Joris748 schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 10:53:
[...]

Wij hebben gekozen voor een onafhankelijk hypotheekadviseur. Die zijn net wat creatiever dan de banken zelf. En zij kunnen gemakkelijker verschillende aanbieders vergelijken op punten als geldigheidsduur offerte, voorwaarden offerte, uiteindelijk te betalen hypotheekrente (op basis van % gefinancierd bedrag), etc.

De Rabobank is op dit moment niet interessant. Door de lagere maandlasten bij andere aanbieders, heeft onze adviseur zich binnen een jaar terugverdiend.

[...]

De grootste kostenverschillen zitten minder in het materiaal, maar meer in de hoeveelheden. Meer isolatie, meer stenen, meer dakpannen, meer ruimtes, meer vloerverwarming, meer stucwerk, meer tegels, meer, meer, meer ...
Met materiaal kun je alles veel duurder maken dan alleen maar met meer materiaal.

Grootste probleem is als je luxe en groot bouwt, dan telt het allemaal dubbel.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Road-runner83
  • Nu online
Artbij schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 10:47:
[...]

Dit topic gaat over mensen die zelf (laten) bouwen. Rijwoningen of twee onder een kap zijn 99 van 100 keer projectwoningen inderdaad. Geloof wel dat er mensen in dit topic zijn die CPO doen, dan ben je samen met de andere toekomstige bewoners opdrachtgever.
Klopt :). Wij hebben een 2-kapper laten bouwen door Allure samen met de buren. Is nog net te betalen hier in het westen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Artbij
Road-runner83 schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 11:36:
[...]

Klopt :). Wij hebben een 2-kapper laten bouwen door Allure samen met de buren. Is nog net te betalen hier in het westen ;)
Of het te betalen is heeft meer met je budget dan met de locatie te maken :).

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Road-runner83
  • Nu online
Artbij schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 11:37:
[...]

Of het te betalen is heeft meer met je budget dan met de locatie te maken :).
Ook maar neem maar van mij aan dat de grond in het westen een heel stuk duurder is dan in het oosten laat staan in Limboland :P

Voor het bedrag van onze kavel (321m2) kan m'n broer 1500m2 kopen in noord-limburg.

[ Voor 11% gewijzigd door Road-runner83 op 23-01-2018 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Road-runner83 schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 11:38:
[...]

Ook maar neem maar van mij aan dat de grond in het westen een heel stuk duurder is dan in het oosten laat staan in Limboland :P

Voor het bedrag van onze kavel (321m2) kan m'n broer 1500m2 kopen in noord-limburg.
Limburg is duurder dan het oosten denk ik. En je met 321m2 met 321m2 vergelijken in dezelfde locatie. Bij mij in het dorp ik 800m2 binnen de bebouwde kom even duur als 1200 erbuiten.

Hier een kaart.

http://woningmarktcijfers...m2-bouwkavel-op-de-kaart/

Ik heb ook gekocht in het oranje :(.

[ Voor 11% gewijzigd door Artbij op 23-01-2018 11:44 ]

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Road-runner83
  • Nu online
Artbij schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 11:42:
[...]

Limburg is duurder dan het oosten denk ik.

Hier een kaart.

http://woningmarktcijfers...m2-bouwkavel-op-de-kaart/

Ik heb ook gekocht in het oranje :(.
Volgens jouw kaart is Limburg vergelijkbaar met het Oosten. Maar m'n broer kon van een particulier kopen voor ik dacht 150 euro per m2 :).

Dat is mooi balen dan als jouw kavel in het oosten ligt, zit je net in 1 van die paar oranje vakjes ;).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrFl0ppY
Dan wil ik jouw excel wel eens bekijken want in mijn excel kan ik elke euro maar 1 keer uitgeven...
Artbij schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 11:27:
[...]

Waarom moet je kiezen? Gewoon alles luxe uitvoeren. Je hebt er 50 jaar plezier van.
Tsja, zo kun je elke discussie wel doodslaan. Feit is dat we allemaal met budget te maken en binnen dat budget maak je keuzes. Ook de grote Artbij :> .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CrashOne
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

MrFl0ppY schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 11:46:
[...]

Dan wil ik jouw excel wel eens bekijken want in mijn excel kan ik elke euro maar 1 keer uitgeven...

[...]

Tsja, zo kun je elke discussie wel doodslaan. Feit is dat we allemaal met budget te maken en binnen dat budget maak je keuzes. Ook de grote Artbij :> .
Zo moeilijk is het toch niet? Ieder zijn budget. En in de een zijn budget passen alle wensen en de ander moeten er veel consessies gedaan worden.

Huur mij in als freelance SEO consultant!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
SjakieZulu schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 10:08:
[...]

Had je architect geen detaillering ter voorkoming van koudebruggen in het bestek beschreven? Zo niet, kan kunnen er wellicht meer koudebruggen zijn?
Er staat 9 meter koudebrug isolatie bij de kalkzandsteen benoemd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Artbij
Road-runner83 schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 11:45:
[...]

Volgens jouw kaart is Limburg vergelijkbaar met het Oosten. Maar m'n broer kon van een particulier kopen voor ik dacht 150 euro per m2 :).

Dat is mooi balen dan als jouw kavel in het oosten ligt, zit je net in 1 van die paar oranje vakjes ;).
Ik woon gelukkig niet in het oosten. Waar het oosten eindigt is discutabel natuurlijk. Specifieker het noordoosten is het goedkoopst in ieder geval.
[...]

[...]

Het gaat niet om dat je een euro twee keer uitgeeft. En of je moet kiezen tussen een opdekdeur of een hardstenen vensterbank.Ik kies ervoor om een huis te bouwen dat op niveau is. Als ik dat niet gekund had, had ik waarschijnlijk niet gebouwd. Of kleiner, maar dan wel met die goede afwerking.

Maar dat is een keus die je maakt. Ik heb gekozen voor een kleiner huis met goede afwerking. Je kunt ook groter bouwen met minder afwerking.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
[...]

[...]

Klopt, maar het is een keuze hoe groot en luxe je wilt. IMO is een vrijstaande woning op een kavel iets wat enigszins luxe moet zijn. Het is je dagelijkse omgeving.

En ja, dan heb ik gemiddeld 1000/jaar aan schilderkosten. Dat is een overweging die bij het huis hoort. We hebben ook een ander huis bekeken, maar die had betonpannen en een jaarproductie trespa voor de boeidelen e.d. Lekker onderhoudsarm... Ik heb nu een huis met keramische pannen, keimwerk, grote dakoverstekken en genoeg kozijnen voor een blokje rijtjeshuizen. Tsja. Dat weet je als je eraan begint. ;) Maar de sfeer is totaal anders dan de eerste woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
[...]
Idd is niet vrijstaand/ 2/1kap vooral projectmatig, is een apart forumtopic voor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LittleTycoon
Señor Sjon schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 10:47:
[...]

In Almere Poort heb je wel rijtjes met zelfbouwers, maar in de regel is het vrijstaand. Overigens kom ik het Homeruskwartier niet door zonder kotszakje, wat een gedrochten staan daar.
Tsja, massale catalogusbouw. En dan moet je eens op funda kijken voor foto's binnen: Lelijke opdekdeuren, toiletten en badkamers ingericht volgens sociale woningbouw, vuren trappen, etc. voor huizen > 200m2. Als het maar groot is (en je je rot geschrokken bent van de meerkosten catalogusbouwers).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RUFFNECK
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18-09 15:54

RUFFNECK

Poentje

LittleTycoon schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 12:07:
[...]

Tsja, massale catalogusbouw. En dan moet je eens op funda kijken voor foto's binnen: Lelijke opdekdeuren, toiletten en badkamers ingericht volgens sociale woningbouw, vuren trappen, etc. voor huizen > 200m2. Als het maar groot is (en je je rot geschrokken bent van de meerkosten catalogusbouwers).
Eeuwig zonde idd, maar uiteindelijk is het in alle gevallen natuurlijk een budget kwestie en de nodige afwegingen. Bij ons in de straat zijn er ook nog wat met bovenlichten bij de (opdek)deuren bijv. Ook behoorlijk jammer...maar ja.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Artbij
Foto van de achterkant vanochtend....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/yxxdO0sLeqsBKXmHUxjHbhCV/full.jpg

Voorkant is al helemaal klaar.

[ Voor 4% gewijzigd door Artbij op 23-01-2018 13:18 ]

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
LittleTycoon schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 12:00:
[...]

Idd is niet vrijstaand/ 2/1kap vooral projectmatig, is een apart forumtopic voor
Ja die ken ik ook. Wij bouwen halfopen aan het einde van een rijtje maar dat is geen projectbouw. Dat zie je wel vaker hier want vrijstaande kavels zijn een zeldzaamheid aan het worden. Verder zijn er wel voorschriften per verkaveling maar die gaan meer over maximale afmetingen dan over de stijl of materiaalkeuze. En zo krijg je dan pastoriestijl naast iets modern staan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
RUFFNECK schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 13:04:
[...]

Bij ons in de straat zijn er ook nog wat met bovenlichten bij de (opdek)deuren bijv. Ook behoorlijk jammer...maar ja.
Ben nog niet bij jou binnen kunnen kijken, maar ziet er van buiten top uit *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RUFFNECK
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18-09 15:54

RUFFNECK

Poentje

Artbij schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 13:12:
Foto van de achterkant vanochtend....

[afbeelding]

Voorkant is al helemaal klaar.
Nice @Artbij, ik moest wel ff denken aan een groot konijnenhok :+
LittleTycoon schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 13:26:
[...]

Ben nog niet bij jou binnen kunnen kijken, maar ziet er van buiten top uit *O*
En omgekeerd! Mocht je me eens een keer buiten zien, gewoon ff stoppen, je rijdt vaker langs dan ik, gok ik ;)

[ Voor 31% gewijzigd door RUFFNECK op 23-01-2018 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
RUFFNECK schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 13:26:
[...]

Nice @Artbij, ik moest wel ff denken aan een groot konijnenhok :+

[...]

En omgekeerd! Mocht je me eens een keer buiten zien, gewoon ff stoppen, je rijdt vaker langs dan ik, gok ik ;)
Zo ruikt het nu wel :).

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrogeR
Misschien moeten wij ons huis dan maar afzeggen ;) . En catalogusbouw én in het goedkoopste deel van het land...

Gelukkig hebben wij in ieder geval geen bovenlichten boven de opdekdeuren, dat geeft al een beetje hoop >:) .

Dit zou 'm moeten worden trouwens.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/hN5rjZ7jUK9PShpSFHjjcHEk/thumb.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanvv78
DrogeR schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 14:04:
Misschien moeten wij ons huis dan maar afzeggen ;) . En catalogusbouw én in het goedkoopste deel van het land...

Gelukkig hebben wij in ieder geval geen bovenlichten boven de opdekdeuren, dat geeft al een beetje hoop >:) .

Dit zou 'm moeten worden trouwens.

[afbeelding]
Haha wij zijn dik tevree met onze cataloguswoning :-). GL6 zo te zien! Mooi!

Overigens staan de meeste van onze familie en vrienden je vreemd aan te kijken als je het hebt over op- of stompedeuren etc. Het boeit heel veel mensen ook gewoonweg niets. Een deur is een deur zeggen ze dan. Wij hebben beneden alles stomp laten doen en de trap ook anders dan standaard puur omdat we een ruime hal hebben met vide en dat vraagt om een mooie entree. Maar was de hal een kleine ruimte dan had ik daar wellicht heel anders over gedacht.

Betonnen dakpannen hebben we niet gedaan omdat ze gevoelig zijn voor groene aanslag, dus keramisch, datzelfde geldt voor vensterbanken buiten, ook natuursteen, puur omdat beton op den duur heel lelijk gaat worden en er "roestvorming" in komt.

Maar wat mooi is is gelukkig voor een anders dan voor een ander. Ik wilde echt geen Ikea keuken in mijn huis, dus er komt eentje van een goed merk. Maar in het keukentopic zag ik laatst een echt mooie grote Ikea keuken voorbij komen die in de meeste grote woningen niet zou misstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrogeR
sanvv78 schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 14:15:
[...]

Haha wij zijn dik tevree met onze cataloguswoning :-). GL6 zo te zien! Mooi!

Overigens staan de meeste van onze familie en vrienden je vreemd aan te kijken als je het hebt over op- of stompedeuren etc. Het boeit heel veel mensen ook gewoonweg niets. Een deur is een deur zeggen ze dan. Wij hebben beneden alles stomp laten doen en de trap ook anders dan standaard puur omdat we een ruime hal hebben met vide en dat vraagt om een mooie entree. Maar was de hal een kleine ruimte dan had ik daar wellicht heel anders over gedacht.

Betonnen dakpannen hebben we niet gedaan omdat ze gevoelig zijn voor groene aanslag, dus keramisch, datzelfde geldt voor vensterbanken buiten, ook natuursteen, puur omdat beton op den duur heel lelijk gaat worden en er "roestvorming" in komt.

Maar wat mooi is is gelukkig voor een anders dan voor een ander. Ik wilde echt geen Ikea keuken in mijn huis, dus er komt eentje van een goed merk. Maar in het keukentopic zag ik laatst een echt mooie grote Ikea keuken voorbij komen die in de meeste grote woningen niet zou misstaan.
Dank je, inderdaad een GL6 variant. Volgens mij zijn keramische pannen standaard, hebben ze wel betonpannen?
Wij hebben ook hardstenen raamdorpels (en ook de meeste andere opties die jullie standaard in de notarisstijl erbij krijgen), de deuren hebben wij wel opdek gelaten, als ik nog een keer zou kiezen had ik op de begane grond wellicht ook toch stomp willen hebben.
Overigens zijn alle (binnendeur)kozijnen in de standaard wel gewoon hardhout.

Voor de keuken had ik mijn zinnen gezet op een Next125, de iets mooiere/robuustere versie van standaard Schüller keukens. Maar het frontje dat mijn wederhelft mooi vond was helaas niet in Next te krijgen, alleen in standaard Schüller/Contur uitvoering. Dus ook daar hebben wij geen extra luxe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iLLEVAiHCAM

iLLEVAiHCAM

Zo niet, dan toch.. .

Sturgeon22 schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 10:40:
[...]
Wij hebben wel de hypotheek bij de Rabobank gekregen nog voordat de omgevingsvergunning zelfs was aangevraagd. Ligt dus kennelijk ook aan de behandelende medewerker. We hadden al wel een getekende aanneemovereenkomst en koopovereenkomst voor de grond.
Zojuist kreeg ik een update van de Rabobank medewerker met wie ik gisteren sprak en die alsnog Sturgeon22's verhaal bevestigt:
[...]
Mogelijkheid offerte onder voorbehoud van omgevingsvergunning
Goed nieuws! Ik heb onze interne informatie verkeerd geïnterpreteerd. Vanochtend heb ik bevestigd gekregen dat het uitbrengen van een offerte wel mogelijk is zonder aanwezigheid van een omgevingsvergunning. Voor de bouw komt dan een bouwdepot beschikbaar, dat geblokkeerd zal zijn totdat de omgevingsvergunning rond is.

Benodigde documenten inzake woning
Om de waarde van de woning (en het te financieren bedrag) vast te stellen, dient het volgende aanwezig te zijn:
· Koopovereenkomst van de grond;
· Aanneemovereenkomst voor de bouw;
· Meerwerkspecificatie

Indien geen aanneemovereenkomst beschikbaar is, dient een taxatie opgesteld te worden op basis van de tekeningen.
Voor wat het waard is, er werd mij ook nog verteld dat een afbouwgarantie (Woningborg, Bouwgarant of bankgarantie) niet vereist is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18-09 17:04
sanvv78 schreef op maandag 22 januari 2018 @ 21:23:
[...]

PVC €50-€75 incl leggen

Van sommige prijzen ben ik nogal geschrokken die jij hierboven aangeeft.

Wij hebben uiteindelijk betaald:

Keramisch parket hebben wij +- 35 € /m2 voor betaald excl. BTW
PVC vloer hebben wij € 13,50 / m2 voor betaald (excl. BTW)
PVC vloer leggen hebben wij € 14,00 / m2 voor betaald (incl. BTW)

Vooral keramisch parket is gouden handel blijkbaar. We hebben echt niet het goedkoopste, en de eerste offerte begon met € 60,00 / m2, gewoon een kwestie van goed uitonderhandelen :P

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sturgeon22
Raar verhaal dat mensen zich hier moeten gaan verdelen voor de keuzes die ze maken. Iedereen heeft zijn eigen eisen, wensen, voorkeuren en budget. Als hij/zij blij is met de keuzen die hij maakt dan is het toch prima? Leven en laten leven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
@Sturgeon22 op wie reageer jij :? Mijn post is puur informatief voor anderen dat iets niet altijd zo duur hoeft te zijn als het lijkt, en dat onderhandelen en meerdere prijzen opvragen vaak loont.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TLer
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08:29
Daar zit inderdaad veel verschil tussen. Voor onze PVC vloer op de verdiepingen zit 2700 euro tussen de eerste en de gekozen aanbieding (verschillende aanbieders). Dat komt neer op 27 euro/m2 verschil (alles in de BTW). Dat is toch serieus geld voor hetzelfde product en service.

We zitten nu in de onderhandelingen van de Keramische vloer. Eens kijken wat daar uit komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sturgeon22
@Grolsch Niet op jou, maar op de opmerkingen van Artbij en Senor Sjon hierboven over wat minimaal gekozen zou moeten worden bij een vrijstaande woning.

[ Voor 3% gewijzigd door Sturgeon22 op 23-01-2018 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
@TLer als je nog een goed(koop) adresje nodig hebt voor keramische tegels moet je me maar ff een PM sturen.

@Sturgeon22 , ik was al bang dat ik op iemand zijn p*k had getrapt :P
Maar een ieder moet zelf doen wat hij leuk vindt en wat zijn portemonnee toe laat.
En je moet niks, alles is vrijblijvend :P
De 1 zweert bij houten kozijnen, de ander wil persé domotica en weer een ander geeft fortuinen uit aan boompjes in zijn of haar tuin.

Met elkaar hebben we 1 ding gemeen, elk budget is eindig en iedereen zal concessies moeten doen tijdens het bouwen van een woning :)

Pagina: 1 ... 31 ... 272 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.

Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic