Artbij schreef op maandag 22 januari 2018 @ 13:50:
Hier een kleine discussie met de aannemer. We krijgen een gietvloer en daarvoor moet de vloer helemaal droog zijn, droogtijd een week of 8 in totaal. Nu wil de aannemer de vloer pas later storten, hij wil eerst alles stucen. Om dan nog de droogtijd te halen wil hij snelverharder toevoegen aan de cementdekvloer. Volgens mij is dit niet handig omdat:
- Een gestucte muur nooit mooi blijft als je daarna cement gaat storten.
- De versneld verharde vloer niet zo sterk is als wanneer die normaal droogt.
- De versneld verharde vloer kan gaan scheuren, waardoor ook de gietvloer scheurt.
Kloppen mijn overdenkingen hierboven?
Wie weet hier meer over?
Hier een gietvloer. De dekvloer is als eerste erin gegaan, daarna is gestuct, daarna zijn de plinten gedaan.
Stookprotocol uitgevoerd.
Vervolgens kwam de gietvloer man om de hoeveelheid vocht te meten en het nog eens twee weken uit te stellen. En wij hebben ondanks een uitvoerig stookprofiel, precies op een overgang van de vloerplaten een scheur zitten in de gietvloer. Het valt gelukkig niet op, maar als je het weet zie je het.
anboni schreef op maandag 22 januari 2018 @ 16:01:
Bij ons kavel gaat de aankoop via een "kavelcoach". Die heeft me een lijstje met posten gegeven waar ik rekening mee moet houden, daar ben ik zelf wat bedragen bij gaan zoeken. Zo staat dat nu in m'n financieen sheet:
[
afbeelding]
Daar staat een tabelletje met spaargeld, overwaarde, mee te nemen hypotheek etc tegenover. Het verschil is voor ons de richtprijs voor de daadwerkelijke bouw (met nog aanzienlijke ruimte om bij te financieren)
Ik vind je notariskosten aan de hoge kant, daar kun je nog wel wat schoppen.
Fundering kan wellicht goedkoper, maar hangt van de prijs op het moment van bouwen af
Nutsbedrijven is wat hoger dan wij betaald hebben (water en stroom = 4x 600 euro plus 1400 euro stroomkosten, water is zowat niks)
Ontwerpkosten hangt wel af van hoe uitgebreidt je het maakt, is voor een standaard woning aan de hoge kant
Keuken, als je een grote keuken wilt met veel merkapparatuur ga je dat niet makkelijk hiermee redden, zijn al wel discussies over gevoerd, er is geloof ik een keuken thread
Inrichting 10K als dat voor alles is qua vloer afwerking, behang/schilderwerk, gordijnen etc vind ik het aan de lage kant
Qua tuin rekende onze tuinarchitect met 80 tot 100 euro per m2, meer gras maakte het goedkoper. Tuinarchitect zelf was 1200 euro.
Ik denk dat je de meeste bijkomende kosten wel hebt, ik zie niks voor de badkamer, dat kan ook een flinke post zijn als je geen standaard zaken neemt.