Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 30 ... 272 Laatste
Acties:
  • 2.621.320 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrogeR
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 05-06-2024
Je kan het ook in combinatie doen. Eerst de aannemer op het grove ontwerp op budget selecteren en vervolgens in bouwteam verder.

Het voordeel van een bouwteam is dat bij alles wat bedacht wordt door de architect de aannemer aan de bel zou moeten trekken als dit te duur wordt. En dat er bouwkundige oplossingen worden gekozen waar de aannemer achter staat, in plaats van dat hem vanuit bestek bepaalde zaken worden opgedrongen.

Edit: ik geloof dat Artbij hier net iets eerder mee was...

[ Voor 6% gewijzigd door DrogeR op 17-01-2018 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18-09 17:04
Zelf ons bedrijfspand en fabriekshallen ook gebouwd in bouwteam met open calculatie.

Vooraf duidelijk besproken met de aannemer en architect bouwbegeleider wat het max.bedrag was (iets met 6-nullen) en uiteindelijk binnen 3% van de begroting gebleven, en dat is mij destijds wel goed bevallen.

Erg nauwe samenwerking met Architect, aannemer, installateur en diverse onderaannemers.

Heel transparant uurprijzen afspreken, werken met begrotingen en waarschuwen waar het verkeerd dreigt te gaan. Het kan dus zeker wel goed gaan :P
pirke schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 15:36:
@Grolsch Ivm zwangerschap vrouw (en gebrek aan lege slaapkamers in oude huis en dus tijdsdruk) zijn we van zelf bouw afgestapt naar iets bestaands. Wel ~1000m3 op bijna 1000m2, zwembad komt nog wel een keer ;)
Dan ben je nu waarschijnlijk goedkoper uit als dat je nieuw gebouwd zou hebben vermoed ik.

[ Voor 28% gewijzigd door Grolsch op 17-01-2018 15:47 ]

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DypFrys
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 15-01 21:04
anboni schreef op maandag 15 januari 2018 @ 12:15:
Hoe zijn jullie ervaringen met opties op kavels? Ik heb vorige week dus een optie gekregen op 'n kavel, maar met de opmerking erbij dat dat echt voor max 4 weken is. En zelfs dan stellen ze dat als ze concrete interesse krijgen (gedefinieerd als: iemand wil het direct kopen), ze ons nog wel de mogelijkheid willen geven het te kopen, maar als we dat niet doen gaat het aan ons voorbij. Is dit normaal? Of is de markt (of deze omgeving) gewoon zo overspannen?

Op zich hebben we de middelen om het kavel te kopen, maar da's nog wel een risico als je nog niet eens precies weet hoeveel de daadwerkelijke bouw gaat kosten. Aan de andere kant, als er inderdaad zoveel interesse is voor deze kavels, is het wellicht ook wel weer door te verkopen als we er echt niet uit komen.
Wij hadden vorig jaar een optie op een kavel voor 3 maand (kosten 225,-) en konden maximaal nog eens 3 maand verlengen voor hetzelfde bedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 08:41
Artbij schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 15:41:
[...]

Daar neem je aan dat je voor een bouwteam meteen in je ontwerp een aannemer nodig hebt. Je kunt ook een ontwerp maken en dan verschillende aannemers een offerte uit laten brengen en kennis maken met ze. Vervolgens kies je op prijs en klik met welke je in zee gaat.

Je bouwteam heb je dan voor de details (waar een aannemer zijn waarde bewijst) en voor de uitvoering.

Bij mijn uitvoering is de architect eigenlijk niet meer betrokken. details bepaal ik samen met de aannemer. Vandaar ook dat een goede klik me je aannemer misschien wel belangrijker is dan de prijs.
Ik denk dat juist de betrokkenheid van de aannemer bij het ontwerp de grote meerwaarde is van het vanaf de start werken met een bouwteam. Als je de aannemer later betrekt, zijn er waarschijnlijk al een aantal belangrijke keuzes gemaakt.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10:35
Joris748 schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 16:12:
[...]

Ik denk dat juist de betrokkenheid van de aannemer bij het ontwerp de grote meerwaarde is van het vanaf de start werken met een bouwteam. Als je de aannemer later betrekt, zijn er waarschijnlijk al een aantal belangrijke keuzes gemaakt.
Kun je een voorbeeld geven van de keuze waarvoor een aannemer belangrijk is? Ik kan ze zelf namelijk niet zo makkelijk bedenken.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
Artbij schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 15:33:
@Joris748 @jacovn Volgens mij is het voor je portemonnee een stuk beter om later in het traject voor een aannemer te kiezen. Ik snap dat het fijn werkt, maar zoals @Grolsch ook al zegt. Aannemers zijn moeilijk te vertrouwen, niet omdat het slechte mensen zijn, maar het is gewoon de manier waarop de bouw werkt.

Hoe gaat jouw aannemer trouwens om met prijsverhogingen, als ik mijn aannemer moet geloven zit er tussen nu en afgelopen februari 20% prijsverschil. Hoe rekent jouw aannemer?
Wij hebben onlangs het budget hierop aangepast en enkele andere posten in overleg naar beneden bijgesteld (=onze eisen en wensen aangepast) om een deel van de stijging te compenseren.
Artbij schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 16:14:
[...]

Kun je een voorbeeld geven van de keuze waarvoor een aannemer belangrijk is? Ik kan ze zelf namelijk niet zo makkelijk bedenken.
We hebben o.a. tijdens het ontwerp veel opties besproken: van traditionele bouw tot houtskeletbouw en combinaties daarvan. Dat zijn belangrijke keuzes, waar ik graag ook de aannemer in betrek.

Ik heb het dus over belangrijke keuzes, niet over keuzes waarbij de aannemer belangrijk is. Hopelijk zie je de nuance.

Ook merk ik dat de aannemer de architect scherp houdt en de architect de aannemer uitdaagt. Dat levert interessante resultaten op.

[ Voor 30% gewijzigd door Joris748 op 17-01-2018 16:32 ]

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09:50
Artbij schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 15:41:
[...]
Je bouwteam heb je dan voor de details (waar een aannemer zijn waarde bewijst) en voor de uitvoering.

Bij mijn uitvoering is de architect eigenlijk niet meer betrokken. details bepaal ik samen met de aannemer. Vandaar ook dat een goede klik me je aannemer misschien wel belangrijker is dan de prijs.
Dat kan maar dan moet je wel een goede aannemer hebben en zeker voor een leek valt het niet altijd mee de juiste aannemer voor jou te vinden. En in mijn ervaring zijn er ook hele goede architecten/bouwkundigen die zodanig detailleren en begeleiden dat de aannemer ook echt alleen maar moet uitvoeren.

Wat dat betreft kun je het van twee kanten benaderen.

Ik zou in elk geval zorgen dat je ofwel de architect ofwel de aannemer goed vertrouwt zodat je hem of haar leidend kunt laten zijn.
Grolsch schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 15:46:
Erg nauwe samenwerking met Architect, aannemer, installateur en diverse onderaannemers.
Installateur erbij kan wel heel nuttig zijn. Want als er iets in het bouwtraject killing kan zijn is het allerlei buizen die op allerlei onmogelijke plekken door constructieve onderdelen "moeten".

[ Voor 5% gewijzigd door D-e-n op 17-01-2018 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-09 00:33
Grolsch schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 15:46:

[...]

Dan ben je nu waarschijnlijk goedkoper uit als dat je nieuw gebouwd zou hebben vermoed ik.
Dat kun je wel zeggen ja, scheelt zo'n 200-300k op de uiteindelijke totaalprijs grove schatting als ik een vergelijkbaar nieuwbouwhuis op een vergelijkbaar kavel neer zou zetten (beetje afhankelijk welke regio precies, een buurgemeente is net wat duurder/goedkoper voor de grond). Zelfs met 50k kosten om het in te richten naar onze smaak blijft er genoeg over voor een leuk zwembad straks :) Al heb ik nu dan geen energielabel A, maar voordat ik 100k extra heb opgestookt zijn we wel een paar jaar verder...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 18-09 14:57
Artbij schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 16:14:
[...]

Ik heb zelf gezien dat de aannemer veel beter kan inschatten of iets bouwkundig kwalitatief en goedkoop te maken is. Hij heeft een andere blik dan de architect en vanuit die optiek kan hij wezenlijk bijdragen.

En architecten hebben, zie hier dat ook regelmatig voorbij komen, soms geen benul van de daadwerkelijke uitvoeringskosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaxMcFadden
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 21-06-2022
jerh schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 18:00:
[...]
En architecten hebben, zie hier dat ook regelmatig voorbij komen, soms geen benul van de daadwerkelijke uitvoeringskosten.
Dit wil ik wel onderschrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-08 21:46
Ik geloof in een hard bestek. Als een architect niet kan inschatten of houtskeletbouw evenveel kost als traditioneel is die geen knip voor zijn neus waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankwopereis
  • Registratie: September 2009
  • Nu online

frankwopereis

Eerst denken, dan doen

Grolsch schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 14:12:
Ik ben trouwens benieuwd hoe het met de ambitieuze plannen van @pirke is afgelopen.

Een huis van >1000m2 op een kavel van 511m2 inclusief een groot zwembad in de kelder voor € 350,00 / m3 vonden velen ambitieus :P

pirke in "Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 1"

Zover ik kan zien is @pirke (nog) niet actief in deel 2 :?
Ik schrok al, een hele kavel bebouwen, maar het gaat uiteraard om m3 en niet m2 O-)

PC 2x27", 9850X3D, x870, 5070TI, 64GB | Sonos | HomeAssistant | Samsung TV's & mobiel | Speciaalbier, wijn & likeur | doet Hardlopen & Fitness | kijkt Voetbal, F1 | Koken & BBQ | Kamperen & vliegen | informatieanalist in ziekenhuis | EHBO'er Rode Kruis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
jerh schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 18:00:
[...]

Ik heb zelf gezien dat de aannemer veel beter kan inschatten of iets bouwkundig kwalitatief en goedkoop te maken is. Hij heeft een andere blik dan de architect en vanuit die optiek kan hij wezenlijk bijdragen.

Dat klopt zeker. Maar daar laat je een prijs voor opstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
D-e-n schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 20:02:
[...]

Dat klopt zeker. Maar daar laat je een prijs voor opstellen.
Die begrijp ik. Er werd gevraagd wat het voordeel is als een aannemer vroeg betrokken raakt. Dit vind ik er typisch een van, sneller schakelen en betere keuzes of andere keuzes maken voor het ontwerp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
jerh schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 20:09:
[...]

Die begrijp ik. Er werd gevraagd wat het voordeel is als een aannemer vroeg betrokken raakt. Dit vind ik er typisch een van, sneller schakelen en betere keuzes of andere keuzes maken voor het ontwerp.
Als je zeker bent van welke aannemer je wilt en je dat als uitgangspunt neemt wel. Maar dat is niet voor iedereen zo.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jacovn
  • Laatst online: 18-09 18:32
Artbij schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 15:33:
@Joris748 @jacovn Volgens mij is het voor je portemonnee een stuk beter om later in het traject voor een aannemer te kiezen. Ik snap dat het fijn werkt, maar zoals @Grolsch ook al zegt. Aannemers zijn moeilijk te vertrouwen, niet omdat het slechte mensen zijn, maar het is gewoon de manier waarop de bouw werkt.

Hoe gaat jouw aannemer trouwens om met prijsverhogingen, als ik mijn aannemer moet geloven zit er tussen nu en afgelopen februari 20% prijsverschil. Hoe rekent jouw aannemer?
Mijn aannemer is wel aardig, maar ze hebben het ook erg druk.
In begin traject alle aandacht, maar toen bouw starte een projectleider met tig huizen die tegen overspannen aanzit.

We hebben nu een opperhoofd uitvoering die 2 huizen doet, en dat is een geweldige kerel.
Alleen op kantoor is het nog wel wat stroperig.

Ze moeten een beetje op weg geholpen worden:

2 kavels willen de uitgegraven grond af laten voeren (klei met riet erin, niet geschikt om te gebruiken als afdekgrond) en ze rekenen 2 x 450 euro schoonmaak kosten bij depot (weg wordt vies gereden, depot is 250 meter van bouw)
Dus maar gevraagd of ze niet beide afvoeracties als 1 kunnen doen en dat we dan voor elk kavel de helft aan schoonmaak kosten dragen. Oh ja, dat kan ook wel..

Dus het is even zelf opletten. Anders nemen ze een loopje met je.

Vandaag zijn de buizen voor onder de vloer overigens erin gemaakt

Leidingen bij meterkast

Die rode slangen zijn voor de sensoren die ik in de tuin wil hebben. Komen aan de kant van het huis uit de fundatiestrook waar de sensor zit. Dus paar meter slang eraan koppelen en dan ben ik op de juiste plaats.

[ Voor 13% gewijzigd door jacovn op 18-01-2018 05:50 ]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireStarter
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18-09 17:15
@ @jacovn , wat voor sensoren wil je in de tuin plaatsen? Vocht/zon?

w00t

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jacovn
FireStarter schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 16:25:
@ @jacovn , wat voor sensoren wil je in de tuin plaatsen? Vocht/zon?
Voor mensen die over de schutting klimmen om een ptz camera in die richting te richten. Andere voor een PIR/radar sensor om minder vals alarm op cameras te krijgen.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
jacovn schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 16:40:
[...]

Voor mensen die over de schutting klimmen om een ptz camera in die richting te richten. Andere voor een PIR/radar sensor om minder vals alarm op cameras te krijgen.
Jij hebt in China geshopt toch voor een PTz camera? Welke is het geworden?

Met gestrekt been.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jacovn
Artbij schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 17:55:
[...]

Jij hebt in China geshopt toch voor een PTz camera? Welke is het geworden?
Alles van Dahua met een dahua NVR.
Voor achtertuin (daar waar de sensoren langs schutting komen) dahua SD49225T-HN
http://www.dahuasecurity.com/products/productDetail/6681

Voorkant huis SD22204T-GN
http://www.dahuasecurity.com/Products/ProductDetail/3761

Rest: IPC-HDW5231R-Z
http://www.dahuasecurity.com/Products/ProductDetail/3651

Sensoren schutting zijn optex ax100
https://www.optex-europe....rusion-detection/ax-100tf

Sensoren voorkant huis zijn optex vxi-dam
https://www.optex-europe....trusion-detection/vxi-dam

[ Voor 34% gewijzigd door jacovn op 18-01-2018 21:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 17-09 07:42
Een tip voor de camera's. 2 MP is mooi, maar probeer de camera's zo te hangen dat je echt dicht bij degene bent die je wilt filmen. Doel is een herkenbaar beeld. Vanuit de dakgoot kan je vaak wel je eigen huisgenoten herkennen, maar dat is onvoldoende voor identificatie. Kijk als huiswerk 2 weken opsporing verzocht en je ziet wat een waardeloos beeld veel camera's geven.
Valse meldingen zou ik me minder zorgen over maken. Bij mij gaat alles naar een NAS en wordt het 2 maanden bewaard. Door valse meldingen uit te sluiten zou ik wellicht de helft van de opslag capaciteit kunnen uitsparen, dat is niet zo interessant. Terugkijken doe je toch maar hoogst zelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Ik heb inmiddels ervaring hoe het niet goed werkt met mijn huidige systeem.

Dus de ptz cameras komen iets hoger, buis over breedplaat vloer, op ongeveer 270 cm.
De 5231 camera's op elk choke point op 180 cm hoogte.

En je mag helemaal geen maand video opslaan, maar er mag meer niet..
Het is een 4 disc nvr, dus de opslag wordt geen probleem.

[ Voor 23% gewijzigd door jacovn op 19-01-2018 05:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
Gratis tip ;)

Wij hebben in 2016 een perceel landbouwgrond gekocht en zitten nu nog in de procedure om er een woonbestemming op te krijgen via Ruimte voor Ruimte (RvR). De enige zekerheid die we hadden was een intentieverklaring van de gemeente om mee te willen werken aan een RvR-procedure.

De procedure en alle benodigde onderzoeken hebben we uit eigen middelen betaald, voor de aankoop van de grond en aankoop van de RvR-titel zijn we afhankelijk van een hypotheek. Daar begon een kastje-muur traject. De banken kunnen pas een hypotheek vestigen als de bestemmingsplanwijziging en de omgevingsvergunning onherroepelijk zijn. Echter voor de bestemmingsplanwijziging moet een RvR titel aangekocht zijn.

We hebben dit op kunnen lossen via Groninger aktes. De grond staat inmiddels op onze naam en de RvR-titel is aangekocht. We hoeven beide echter pas af te rekenen zodra de bestemmingsplanwijziging en de omgevingsvergunning onherroepelijk zijn. Mocht het hele traject stuk lopen, dan gaan het kavel en de RvR titels terug naar de verkopers. Wij zijn dan alleen het geld van de procedure, opstellen bestemmingsplan en onderzoeken kwijt.

Het is een hele zit geweest, maar naar verwachting kunnen we in mei beginnen met bouwen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18-09 16:37
Een hele zit kan ik geloven. Zeker als het ook nog eens met een hypotheek moet. Maar als ik moet inschatten ben je wel een stuk goedkoper uit dan direct bouwgrond kopen. Maar wat heeft RvR precies gedaan dan? Want die zorgen meestal voor verkoop van bouwgronden en hebben zij alle procedures al doorlopen.

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
RvR heeft niets voor ons gedaan ;) Wij hebben hebben de RvR-titel van een rentmeester gekocht. Hij heeft de sanering begeleid en het dossier samengesteld. Dossier is vervolgens getoetst door de provincie. Op deze manier ben je aanzienlijk goedkoper uit dan dat je RvR titel rechtstreeks bij de provincie afneemt.
  • Kavel gekocht van particulier
  • Rentmeester A opdracht gegeven voor het begeleiden en documenteren van de bestemmingsplanwijziging.
  • Van rentmeester B een RvR titel gekocht.
  • Onderzoeken tbv bestemmingsplanwijziging uitbesteed aan derden
Scheelt veel geld. De kosten zullen naar verwachting 20-25% lager zijn dan van een vergelijkbaar bouwkavel van ca 1000 m2 bij ons in de omgeving.

[ Voor 21% gewijzigd door Joris748 op 19-01-2018 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
jacovn schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 18:28:
[...]

Alles van Dahua met een dahua NVR.
Voor achtertuin (daar waar de sensoren langs schutting komen) dahua SD49225T-HN
http://www.dahuasecurity.com/products/productDetail/6681

Voorkant huis SD22204T-GN
http://www.dahuasecurity.com/Products/ProductDetail/3761

Rest: IPC-HDW5231R-Z
http://www.dahuasecurity.com/Products/ProductDetail/3651

Sensoren schutting zijn optex ax100
https://www.optex-europe....rusion-detection/ax-100tf

Sensoren voorkant huis zijn optex vxi-dam
https://www.optex-europe....trusion-detection/vxi-dam
Je hebt flink wat camera's nodig. Wat gebruik je om inbrekers te weren? Lampen of een sirene?

Ik zelf wil camera's om als je iets hoort te kunnen kijken en natuurlijk wanneer er iemand bij de poort staat dan kun je kijken wie het is zonder naar voor te hoeven lopen.

Maar afschrikken van inbrekers doet het niet, daar heb je volgens mij bijvoorbeeld lampen voor nodig.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rsw85
  • Laatst online: 28-01 10:07
Joris748 schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 10:00:
RvR heeft niets voor ons gedaan ;) Wij hebben hebben de RvR-titel van een rentmeester gekocht. Hij heeft de sanering begeleid en het dossier samengesteld. Dossier is vervolgens getoetst door de provincie. Op deze manier ben je aanzienlijk goedkoper uit dan dat je RvR titel rechtstreeks bij de provincie afneemt.
  • Kavel gekocht van particulier
  • Rentmeester A opdracht gegeven voor het begeleiden en documenteren van de bestemmingsplanwijziging.
  • Van rentmeester B een RvR titel gekocht.
  • Onderzoeken tbv bestemmingsplanwijziging uitbesteed aan derden
Scheelt veel geld. De kosten zullen naar verwachting 20-25% lager zijn dan van een vergelijkbaar bouwkavel van ca 1000 m2 bij ons in de omgeving.
Ik lees hier al wel langer maar nu maar eens een profiel aangemaakt. Wat een mooie regeling en wat gaaf om te zien dat je op deze manier ook aan bouwgrond kan komen. Als je dat hier bij mij in de omgeving zou kunnen doen dan is dat goud geld waard zo'n stuk grond!

www.zelfeenhuisverbouwen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirtbiter
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16-09 21:57
Heeft er iemand hier ervaring met Stork / Zender WHR (950 luxe) WTW-systemen?

En dan met name het toevoegen van extra CO2 sensoren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Rsw85 schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 11:10:
[...]

Ik lees hier al wel langer maar nu maar eens een profiel aangemaakt. Wat een mooie regeling en wat gaaf om te zien dat je op deze manier ook aan bouwgrond kan komen. Als je dat hier bij mij in de omgeving zou kunnen doen dan is dat goud geld waard zo'n stuk grond!
Je moet je niet vergissen in hoelang dit proces kan duren. Hier kunnen jaren overheen gaan.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
Rsw85 schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 11:10:
[...]

We hebben dan ook ca 8-9x de prijs voor landbouwgrond betaald.
Artbij schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 11:13:
Je moet je niet vergissen in hoelang dit proces kan duren. Hier kunnen jaren overheen gaan.
Dat kan inderdaad erg lang duren. Wij hadden het geluk dat het gebied waar het kavel in ligt al aangewezen was als zoekgebied voor RvR en dat er een intentieverklaring van de gemeente was voor ons kavel. Dat heeft het proces aanzienlijk verkort.

Desondanks zit er nog altijd 2 jaar tussen het moment dat we met enig toeval en geluk tegen dit kavel aanliepen en het moment dat we verwachten dat de bestemmingsplanprocedure onherroepelijk is.

Bij een vriend duurde het bijna 10 jaar voordat de gemeente mee wilde werken voor een kavel wat al jaren in hun familie is. Hij is onlangs gestart met de procedure voor de bestemmingsplanwijziging. Daar gaat dus ook nog wel 1,5 jaar overheen tot hij kan gaan bouwen.

[ Voor 19% gewijzigd door Joris748 op 19-01-2018 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Artbij schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 11:06:
[...]

Je hebt flink wat camera's nodig. Wat gebruik je om inbrekers te weren? Lampen of een sirene?

Ik zelf wil camera's om als je iets hoort te kunnen kijken en natuurlijk wanneer er iemand bij de poort staat dan kun je kijken wie het is zonder naar voor te hoeven lopen.

Maar afschrikken van inbrekers doet het niet, daar heb je volgens mij bijvoorbeeld lampen voor nodig.
Goed hang en sluitwerk, en buitenverlichting.

Geen alarm, daar wordt ik alleen maar zenuwachtig van. Er komen 10 cameras, en wat is veel of weinig..
Ik heb er nu 4 aan een kant van een rijtjes huis (andere kant is water)

Nu een vrijstaand huis, dus een paar meer :)

Maar het idee is bij de poort en deuren een camera die goede identificatie heeft, en de ptz cameras voor globaal overzicht.

Ptz cameras met wat zoom zet je dan zo in dat je voor de gevel langs naar elkaar toe filmt.
Dan is de hele tuin gedekt, niemand kan door een dode hoek lopen. En met een sensor kun je een ptz dan ergens anders naar toe laten draaien en daar waar iets gebeurd vanuit een andere hoek ook nog wat filmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
jacovn schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 11:28:
[...]

Goed hang en sluitwerk, en buitenverlichting.

Geen alarm, daar wordt ik alleen maar zenuwachtig van. Er komen 10 cameras, en wat is veel of weinig..
Ik heb er nu 4 aan een kant van een rijtjes huis (andere kant is water)

Nu een vrijstaand huis, dus een paar meer :)

Maar het idee is bij de poort en deuren een camera die goede identificatie heeft, en de ptz cameras voor globaal overzicht.

Ptz cameras met wat zoom zet je dan zo in dat je voor de gevel langs naar elkaar toe filmt.
Dan is de hele tuin gedekt, niemand kan door een dode hoek lopen. En met een sensor kun je een ptz dan ergens anders naar toe laten draaien en daar waar iets gebeurd vanuit een andere hoek ook nog wat filmen.
Het lijkt wel Fort Knox _/-\o_ _/-\o_

Wat is de reden voor zo'n zwaarbeveiligde woning :? Puur hobby :?

Wij hebben 2 IP CAM's op de slaapkamers van onze kinderen hangen, en voor de rest sloten op de deur :P

Je bent straks al zo'n 200 Watt continu verbruik aan camera's kwijt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Hobby, vervelende ex van vrouw, vlak bij tbs kliniek, veel auto inbraken.
Er zijn ook wel insluipingen hier in woningen.

Ze zijn iets van 5 watt per stuks van 5231 units en 15 watt voor 2 x ptz. NVR zal ook watt of 10 zijn met 1 spinning hdd (de rest is down , er loopt alleen die hdd waar opname of afspelen vanaf loopt)
In de nacht iets meer door ir, maar ik weet niet hoe veel ir ik nodig zal hebben. De meeste hebben 0.006 lux chips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
jacovn schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 11:48:
Hobby, vervelende ex van vrouw, vlak bij tbs kliniek, veel auto inbraken.
Er zijn ook wel insluipingen hier in woningen.

Ze zijn iets van 5 watt per stuks van 5231 units en 15 watt voor 2 x ptz. NVR zal ook watt of 10 zijn met 1 spinning hdd (de rest is down , er loopt alleen die hdd waar opname of afspelen vanaf loopt)
In de nacht iets meer door ir, maar ik weet niet hoe veel ir ik nodig zal hebben. De meeste hebben 0.006 lux chips.
Je hebt in ieder geval wat er ook gebeurt alles op camera staan :)

Ik (De Tweaker in mij) heb er in het begin ook nog wel ff over nagedacht, maar ik wil niet leven als een angsthaas met alles vol in de camera's.
Ik vergeet zelfs regelmatig de buitendeuren dicht te doen, ook mijn auto zit vaak niet op slot en tot nu toe gaat het altijd nog goed :P

Ligt waarschijnlijk ook aan de regio waar je woont, als we bij ons ergens last van hebben zijn het oostblokkers (Regio Twente). Ze zitten zo in Duitsland (5,8KM vanaf mijn huis).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Die auto inbrekers zijn ook geen locals van uit de stad maar waarschijnlijk dezelde
Oostblok mensen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xminator
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10:15
jacovn schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 20:46:
[...]

Mijn aannemer is wel aardig, maar ze hebben het ook erg druk.
In begin traject alle aandacht, maar toen bouw starte een projectleider met tig huizen die tegen overspannen aanzit.

We hebben nu een opperhoofd uitvoering die 2 huizen doet, en dat is een geweldige kerel.
Alleen op kantoor is het nog wel wat stroperig.

Ze moeten een beetje op weg geholpen worden:

2 kavels willen de uitgegraven grond af laten voeren (klei met riet erin, niet geschikt om te gebruiken als afdekgrond) en ze rekenen 2 x 450 euro schoonmaak kosten bij depot (weg wordt vies gereden, depot is 250 meter van bouw)
Dus maar gevraagd of ze niet beide afvoeracties als 1 kunnen doen en dat we dan voor elk kavel de helft aan schoonmaak kosten dragen. Oh ja, dat kan ook wel..

Dus het is even zelf opletten. Anders nemen ze een loopje met je.

Vandaag zijn de buizen voor onder de vloer overigens erin gemaakt

[afbeelding]

Die rode slangen zijn voor de sensoren die ik in de tuin wil hebben. Komen aan de kant van het huis uit de fundatiestrook waar de sensor zit. Dus paar meter slang eraan koppelen en dan ben ik op de juiste plaats.
Netjes bezig met die sensoren. Maar misschien een rare vraag maar hadden wij niet ongeveer op hetzelfde moment de palen erin laten slaan?

Bij ons gaat het super snel op dit moment. 1e verdiepingsvloeren zijn vandaag al geplaatst. We lopen gelukkig nog voor op de planning.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Artbij
Even een update.

Rietdekker zegt nog een weekje nodig te hebben :).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/lW5siJSKUaiR1Gc4o4zmIiJn/full.png

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Road-runner83
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online
Ziet er goed uit @Artbij! Heb je de plattegrond al weleens gepost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
xminator schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 18:23:
[...]

Netjes bezig met die sensoren. Maar misschien een rare vraag maar hadden wij niet ongeveer op hetzelfde moment de palen erin laten slaan?

Bij ons gaat het super snel op dit moment. 1e verdiepingsvloeren zijn vandaag al geplaatst. We lopen gelukkig nog voor op de planning.
Mooi voor jullie, wij hadden maandje stil staan, keuze van aanneemer.
Weet nu wel waarom. De breedplaatvloeren worden week 6 geleverd. Dus ze kunnen wel als hazen de boel opbouwen tot de 1e verdieping en dan staat dat zo een maand te niksen. Beter maar de palen en/of vloer alleen dan zullen ze gedacht hebben.

De binnenmuren opbouwen was 3 dagen werk werd me verteld, dus dat lijkt geen probleem te worden.
In inmiddels ligt 2/3e van de broodjesvloer erin. Maandag de rest en dinsdag beton erover werd me verteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Road-runner83 schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 19:55:
Ziet er goed uit @Artbij! Heb je de plattegrond al weleens gepost?
Yes. :)

Met gestrekt been.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JaxMcFadden
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 21-06-2022
Ik denk dat ie graag een link heeft :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Road-runner83
  • Nu online
@JaxMcFadden Hehe dat is wel een stuk handiger ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Road-runner83
  • Nu online
Heb hem al gevonden ;). Altijd leuk om te zien hoe anderen hun huis indelen.

@Artbij Nice een tafeltennistafel en pool in de kelder, wij hebben ook een tafeltennistafel op zolder staan :). Daarnaast hangt er ook een beamer + groot elektrisch scherm (hobby had ik ik in het vorige huis al en kon ik meenemen), zo te zien heb jij daar ook wel ergens plek voor in de kelder om er echt een man-cave van te maken :D.

En heb je geen zolder? Op de foto van de vorige pagina lijk je daar toch ook nog wel ruimte te hebben?

Wel grappig wij hebben ook soortgelijke ruimtes/keuzes gemaakt:
- 4 slaapkamers op de 1e verdieping
- Speelkamer op de begane grond die aan de woonkamer en keuken grenst (ideaal om speelgoed van de kids in te dumpen en schuifdeuren dicht te doen als je geen zin hebt om op te ruimen)
- Tafeltennis op zolder

[ Voor 23% gewijzigd door Road-runner83 op 19-01-2018 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Road-runner83 schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 21:24:
Heb hem al gevonden ;). Altijd leuk om te zien hoe anderen hun huis indelen.

@Artbij Nice een tafeltennistafel en pool in de kelder, wij hebben ook een tafeltennistafel op zolder staan :). Daarnaast hangt er ook een beamer + groot elektrisch scherm (hobby had ik ik in het vorige huis al en kon ik meenemen), zo te zien heb jij daar ook wel ergens plek voor in de kelder om er echt een man-cave van te maken :D.

En heb je geen zolder? Op de foto van de vorige pagina lijk je daar toch ook nog wel ruimte te hebben?

Wel grappig wij hebben ook soortgelijke ruimtes/keuzes gemaakt:
- 4 slaapkamers op de 1e verdieping
- Speelkamer op de begane grond die aan de woonkamer en keuken grenst (ideaal om speelgoed van de kids in te dumpen en schuifdeuren dicht te doen als je geen zin hebt om op te ruimen)
- Tafeltennis op zolder
Denk dat daar nog niet de goede plattegrond van de kelder op staat. Daar hebben wel nu 2 werkkamers met daglicht gemaakt. Er is dan nog een open ruimte van bijna 50m2 waar nog geen bestemming voor is. Beamer en tafeltennistafel zijn wel goede kanshebbers :).

Zit wel een grote zolder op. Daar zit echt veel ruimt in. Maar dat is gewoon een lange pijp, dus geen tekening van nodig.

De echte manvace zal waarschijnlijk op de zolder van de garage komen. Plaats genoeg voor bar en beamer :).

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Road-runner83
  • Nu online
@Artbij Space enough :). Heb je wel een vaste trap naar zolder? Hier in de wijk hebben veel dat niet omdat ze een goothoogte van 3m hebben. Wij hebben het maximale gebruikt van 4,5m en mooi een vaste trap naar zolder. Vlizo is toch wel een heel stuk minder lijkt me...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Road-runner83 schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 23:03:
@Artbij Space enough :). Heb je wel een vaste trap naar zolder? Hier in de wijk hebben veel dat niet omdat ze een goothoogte van 3m hebben. Wij hebben het maximale gebruikt van 4,5m en mooi een vaste trap naar zolder. Vlizo is toch wel een heel stuk minder lijkt me...
Nee geen vaste trap. Nergens voor nodig en zou moeilijk passen. Die zolder is echt alleen voor de zooi die ik eigenlijk wel zou moeten doen :).

In de kelder hebben we ook nog twee bergruimtes....

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Road-runner83
  • Nu online
@Artbij Dan ga je de zolder niet veel gebruiken waarschijnlijk (tenminste dat is de ervaring van m'n ouders en broer die een vlizotrap hebben ;)) maargoed met een kelder eronder met daar ook nog bergruimte is dat in principe ook niet nodig :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Artbij
Road-runner83 schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 23:23:
@Artbij Dan ga je de zolder niet veel gebruiken waarschijnlijk (tenminste dat is de ervaring van m'n ouders en broer die een vlizotrap hebben ;)) maargoed met een kelder eronder met daar ook nog bergruimte is dat in principe ook niet nodig :).
Ik heb wel een vaste trap naar de zolder op de garage :).

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 08-09 13:47
Wat hebben jullie richting aannemer/installateur gevraagd mbt balansventilatie? Dat het bouwbesluit echt het minimum is, dat is vrij snel te vinden. Maar ik krijg niet goed helder wat dan een goed niveau van ventilatie en geluid zou zijn.

Heb wel deze gevonden:
http://www.binnenmilieu.n...Es%20Woningventilatie.pdf
Dat lijkt behoorlijk in de buurt te komen maar maakt alles ook weer ingewikkelder (en dat betekent al snel fors duurder bij de installateur). Staan op zich geen spannende dingen in maar is wel een document van 30 pagina's :)

Vraag me af hoe jullie dat hebben gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
bartvb schreef op zaterdag 20 januari 2018 @ 08:19:
Wat hebben jullie richting aannemer/installateur gevraagd mbt balansventilatie? Dat het bouwbesluit echt het minimum is, dat is vrij snel te vinden. Maar ik krijg niet goed helder wat dan een goed niveau van ventilatie en geluid zou zijn.

Heb wel deze gevonden:
Dat lijkt behoorlijk in de buurt te komen maar maakt alles ook weer ingewikkelder (en dat betekent al snel fors duurder bij de installateur). Staan op zich geen spannende dingen in maar is wel een document van 30 pagina's :)

Er is voor scholen een goed document gemaakt, misschien kan je daar iets uit halen en op je woning toepassen.

https://www.rvo.nl/sites/...sse%20Scholen%202015..pdf

Ik heb zelf een Qualityflow in mijn huurwoning en bevalt mij erg goed.
YouTube: Werking QualityFlow ventilatie Itho Daalderop

[ Voor 9% gewijzigd door Ernemmer op 20-01-2018 08:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn

Heb wel deze gevonden:

Ik heb gewoon aangegeven dat ik een itho qualityflow wil omdat ik denk dat het het beste systeem voor ons is. De instalateur die de bouwer wilde gebruiken hield vol een zehnder te moeten gaan plaatsen.
Dus exit instalateur en ik heb er zelf een aangebracht die het nu gaat doen.

Itho rekent ook met bouwbesluit eisen. Maar dat zijn de eisen dat al de ruimtes tegelijk die mate van ventilatie nodig hebben. Dus in de max stand moet volgens mij het systeem de norm uit bouwbesluit halen.
De qualityflow is co2 en vocht gestuurd, dus verblijfruimtes waar niemand is, zullen veel minder geventileerd worden.

Voor wat grotere woning kun je zo helaas wel uitkomen op 2 systemen :|
Ik schat in dat ze bij ons normaal beide in ECO mode kunnen draaien zonder problemen, en bij verjaardagen wel de boel bij kunnen houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xminator
Met de qualityflow kom je al heel snel erop uit dat je 2 systemen nodig hebt bij de epc berekening. Dat is jammer, want volgens de epc berekeningen scoort zo een qualityflow dus slechter dan een goedkope wtw unit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
xminator schreef op zaterdag 20 januari 2018 @ 10:42:
Met de qualityflow kom je al heel snel erop uit dat je 2 systemen nodig hebt bij de epc berekening. Dat is jammer, want volgens de epc berekeningen scoort zo een qualityflow dus slechter dan een goedkope wtw unit.
Inderdaad jammer. Een prettig en gezond binnenklimaat vinden wij belangrijk. Daarom kiezen wij voor vraaggestuurde type C ventilatie. Dat betekent wel dat we andere keuzes moeten maken om op een acceptabele EPC uit te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
Qualityflow is niet verkeerd, maar nu ook weer niet de top, ze zijn wel goed in marketing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireStarter
Ik ben benieuwd of het kabinet met aanvullende stimuleringsmaatregelingen gaat komen om Nederland van het gas af te halen.

Alle investeringen in duurzame energie uit een pot met 1,6% rente bijvoorbeeld? Zou ideaal zijn :)

w00t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij

Heb wel deze gevonden:

Haha de wtw discussie, dat is een van de mooiste in dit topic.....

Als je terugleest vind je heel veel meningen....

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
FireStarter schreef op zaterdag 20 januari 2018 @ 11:24:
Ik ben benieuwd of het kabinet met aanvullende stimuleringsmaatregelingen gaat komen om Nederland van het gas af te halen.

Alle investeringen in duurzame energie uit een pot met 1,6% rente bijvoorbeeld? Zou ideaal zijn :)
Allereerst zorgen dat er geen nieuwe huizen met een gasaansluiting bij komen ;)

Ik vind het idee van een huisgebonden lening (bv tegen die 1.6% rente) wel interessant. Bij verkoop blijft de lening bij het huis.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Artbij
Jammer dat de doelstelling is om gasloos te gaan, niet om duurzamer te worden.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
xminator schreef op zaterdag 20 januari 2018 @ 10:42:
Bij ons komt Pnom op 100 Watt (2 x HRU300 unit)
Dan gaan ze naar Peff van 36.4 (met een factor f regfan van 0.364)

De eerste EPC had een Zehnder 930 met Pnom 240 Watt
Komt uit op Peff van 87,36 (weer met een f regfan van 0.364)

Dus de qualityflow oplossing komt er (veel) beter uit voor de EPC.

Maar het klopt volgens mij niet want de HRU300 is 100 watt per stuk, dus dan kom je met die factor op Peff 72.8 uit.

[ Voor 8% gewijzigd door jacovn op 20-01-2018 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
Artbij schreef op zaterdag 20 januari 2018 @ 12:13:
Jammer dat de doelstelling is om gasloos te gaan, niet om duurzamer te worden.
De doelstelling zou moeten zijn om gasloos te gaan EN duurzamer te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireStarter
Van het gas af is toch per definitie duurzaam? Welk alternatief is dan slecht?

w00t

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Artbij
FireStarter schreef op zaterdag 20 januari 2018 @ 13:09:
Van het gas af is toch per definitie duurzaam? Welk alternatief is dan slecht?
Stroom opgewekt door steenkool bijvoorbeeld of door verbranding van afval.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
@Artbij wat meningen betreft; wij zijn er al lang uit, het wordt hier 100% zeker balansventilatie. Nu op zoek naar feiten/normen/standaarden om te zorgen dat dat ook zo comfortabel mogelijk wordt.

@LittleTycoon wat zijn betere systemen? In Nederland is Itho Daalderop met QualityFlow marktleider (gok ik) als het gaat over regelbare ventilatie per ruimte.

EPC interesseert me niet, die halen we ruimschoots. Zou b.v. handig zijn als er een ISSO publicatie is, daarvan wordt een installateur minder zenuwachtig. 'Frisse scholen' en het Aedes document zijn zeker handig en geven bruikbare handvatten maar zijn te vaag/breed voor de installateur schat ik in.

Op dit moment heb ik dit:

Geluid installaties: LI;A;k < 25 dB
Ventilatie WTW met 2 zones of per ruimte regelbaar
Ventilatiecapaciteit:
Stand laag: 30% van ventilatieeisen in Bouwbesluit 2012
Stand midden: 100% van BB 2012
Stand hoog: 150% van BB 2012
Onbenoemde ruimte/berging wordt voor minimaal 14 dm3/s meegerekend

Heb een tekening met de BB ventilatiedebieten en kom daarbij op 525 m3/uur voor onze woning. Dat 1,5x = 788 m3/uur en dat is meer dan de consumenten balansventilatieunits die ik kan vinden. Of reken ik dan te simpel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
bartvb schreef op zaterdag 20 januari 2018 @ 13:49:
@Artbij wat meningen betreft; wij zijn er al lang uit, het wordt hier 100% zeker balansventilatie. Nu op zoek naar feiten/normen/standaarden om te zorgen dat dat ook zo comfortabel mogelijk wordt.

@LittleTycoon wat zijn betere systemen? In Nederland is Itho Daalderop met QualityFlow marktleider (gok ik) als het gaat over regelbare ventilatie per ruimte.

EPC interesseert me niet, die halen we ruimschoots. Zou b.v. handig zijn als er een ISSO publicatie is, daarvan wordt een installateur minder zenuwachtig. 'Frisse scholen' en het Aedes document zijn zeker handig en geven bruikbare handvatten maar zijn te vaag/breed voor de installateur schat ik in.

Ventilatiecapaciteit:

Heb een tekening met de BB ventilatiedebieten en kom daarbij op 525 m3/uur voor onze woning. Dat 1,5x = 788 m3/uur en dat is meer dan de consumenten balansventilatieunits die ik kan vinden. Of reken ik dan te simpel?
Dat klopt volgens mij wel. Wij hadden qua berekening er ook twee nodig en ook nog op een ongelukkige plek qua buizen. Hier hangt nu dus type c. Het verschil in geld was dermate groot en dan nog de horrorverhalen die je af en toe bij type d leest, dat het niet heel ingewijjkeld kiezen was.

En ondanks type c zijn wij per saldo energieterugleverend over het hele jaar gezien. Van de zomer eens nakijken of we dat voor de winter ook kunnen worden.....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bartvb
We huren nu een behoorlijk goed geisoleerde woning met LTV en warmtepomp en de roosters in het raam tbv ventilatie zijn echt een ramp wat comfort betreft. Nieuwe huis wordt zo dicht mogelijk tegen passief aan dus daar voel je ieder klein beetje tocht nog een stuk beter. Wordt echt systeem D dus :)

Maar wel met flink wat geluiddempers en ruim voldoende capaciteit. Maar dat laatste wordt nog even puzzelen. Prettig om met 1 unit uit te kunnen en lijkt me dat dat ook goed te doen is als je per ruimte of per verdieping kan regelen. 's nachts hoef je alleen de slaapverdieping te ventileren, overdag over het algemeen alleen de overige verdiepingen. Op die manier moet je wel binnen de 600m3/h kunnen blijven lijkt me.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LittleTycoon
Ik heb ook type C, mijn architect en aannemer geloofden niet in D. Maar als ik nogmaals mocht kiezen zou het D worden, c is reuze irritant bij wind

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LittleTycoon
bartvb schreef op zaterdag 20 januari 2018 @ 13:49:

Ventilatiecapaciteit:

http://www.sixways.nl/features

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
LittleTycoon schreef op zaterdag 20 januari 2018 @ 14:53:
Ik heb ook type C, mijn architect en aannemer geloofden niet in D. Maar als ik nogmaals mocht kiezen zou het D worden, c is reuze irritant bij wind
Wat voor ventilatieroosters heb je?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jacovn
LittleTycoon schreef op zaterdag 20 januari 2018 @ 14:53:
Allemaal mensen die het moeilijk met de beng normen gaan krijgen. Opeens kun je het niet meer oplossen met een paar zonnepaneeltjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LittleTycoon
Joris748 schreef op zaterdag 20 januari 2018 @ 16:03:
[...]

Wat voor ventilatieroosters heb je?
Olgens mij ducoflat 80 ZR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
jacovn schreef op zaterdag 20 januari 2018 @ 19:17:
[...]

Allemaal mensen die het moeilijk met de beng normen gaan krijgen. Opeens kun je het niet meer oplossen met een paar zonnepaneeltjes.
Kun je wat specifieker zijn? Wij gaan waarschijnlijk voor zelfregelende roosters icm zonale mechanische afvoer met CO2 / H2O sensoren. Maar er is op dit moment nog niets besloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
Joris748 schreef op zondag 21 januari 2018 @ 14:16:
[...]

Kun je wat specifieker zijn? Wij gaan waarschijnlijk voor zelfregelende roosters icm zonale mechanische afvoer met CO2 / H2O sensoren. Maar er is op dit moment nog niets besloten.
Beng normen zijn nu niet van toepassing, heel misschien in 2020. EPC 0,4 is de norm waar je aan moet voldoen, gaat prima met zelfregulerende roosters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
LittleTycoon schreef op zondag 21 januari 2018 @ 14:20:
[...]

Beng normen zijn nu niet van toepassing, heel misschien in 2020. EPC 0,4 is de norm waar je aan moet voldoen, gaat prima met zelfregulerende roosters
Dat gedeelte begrijp ik ook nog ;)

Wij hebben nu een snelle EPC berekening laten doen en zitten zonder aanvullende maatregelen al net onder de 0,4. Ben benieuwd waar we uiteindelijk op uitkomen. In deze berekening zit nog geen tripple glas en maar ca 40% van het uiteindelijke oppervlakte zonnepanelen. Ook is de zonale afvoer nog niet meegenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TLer
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08:29
Joris748 schreef op zondag 21 januari 2018 @ 15:04:
[...]

Dat gedeelte begrijp ik ook nog ;)

Wij hebben nu een snelle EPC berekening laten doen en zitten zonder aanvullende maatregelen al net onder de 0,4. Ben benieuwd waar we uiteindelijk op uitkomen. In deze berekening zit nog geen tripple glas en maar ca 40% van het uiteindelijke oppervlakte zonnepanelen. Ook is de zonale afvoer nog niet meegenomen.
En wat geeft die berekening zonder panelen? Hoeveel Wp zit er nu in de berekening?
Als je een EPC waarde wilt verlagen is een aantal PV panelen goud waard. Als je echt iets aan je energieverbruik wilt doen voegen ze niets toe.

Ik heb gemerkt dat het best lastig is om onder de 0,4 te komen zonder aanvullende maatregelen. Zaken zoals luchtdicht bouwen en isolatie doen heel weinig in een dergelijke berekening. Ze kunnen in de praktijk wel heel veel doen.

De vraag is dus, wat is het doel. Energiezuinig wonen, of de norm halen. Is het laatste het doel. Vergeet isolatie, drievoudig glas, WTW en luchtdicht bouwen en koop gewoon veel meer PV-panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
De laatste opmerking hieboven is precies waarom Beng komt denk ik. Wij zitten op EPC van 0.026 met lucht wtw, douche wte, warmtepomp en 16 zonne panelen.
Beng 2 ’en Beng 3 voldoen we aan, Beng 1 niet.

Die 1e eis is ook de moeilijkste om te halen.

1) De maximale energiebehoefte in kWh per m2 gebruiksoppervlak per jaar
2) Het maximale primair fossiel energiegebruik, eveneens in kWh per m2 gebruiksoppervlak per jaar
3) Het minimale aandeel hernieuwbare energie in procenten

1) moet op 25 zitten, wij zitten op 45

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
Ik denk niet dat Beng komt. Maakt nieuwbouw (zeker vrijstaande zelfbouw) nog vele procenten duurder dan de prijshike van 30% in de afgelopen 2,5 jaar. Dat gaat de markt niet meer trekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TLer
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08:29
Beng komt. Of het er ook zo uit gaat zien is een tweede. Mijn bouwer welke houtskelet bouwt gaf aan dat ze in de toekomst ook veel meer gaan kijken naar het bouwsysteem bij het vaststellen van de beng norm. Het kan dus gebeuren dat er andere kerngetallen per bouw systeem komen.

Ik weet er het fijner ook niet van, maar net zoals @LittleTycoon hierboven halen wij van de 3 Beng pijlers alleen de tweede en derde. De eerste was eigenlijk onmogelijk. Ik heb e.e.a. laten doorrekenen waarbij ik naar isolatiewaardes van 9 moest, en zelfs dan kwam ik nog niet onder de 31,9 kWh/m^2 uit. Ook de kierdichtheid is daarbij naar Qv 0,2.

Zoals wij de woning gaan bouwen zitten we op 41,9 kWh/m^2.

Die 10kWh/m^2 verschil had een meerprijs van ±30K euro. Dat hebben we maar niet gedaan. Dat is echt nooit meer terug te verdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
TLer schreef op zondag 21 januari 2018 @ 15:24:
[...]

En wat geeft die berekening zonder panelen? Hoeveel Wp zit er nu in de berekening?
Als je een EPC waarde wilt verlagen is een aantal PV panelen goud waard. Als je echt iets aan je energieverbruik wilt doen voegen ze niets toe.
Daarvoor heb ik nog niet genoeg inzicht in de berekening. Heb hem donderdag pas voor het eerst gezien. De berekening is in eerste instantie gemaakt om een soort baseline te bepalen, hierna gaan we uitzoeken waar de verbeteringen zitten.

BENG indicatoren volgens huidige berekening
  • energiebehoefte 89,3 kWh/m²
  • primair energiegebruik 52,5 kWh/m²
  • aandeel hernieuwbare energie 58 %
Er is nog veel werk aan de winkel, maar er zit zeker nog verbetering op de volgende gebieden:
  • Nu is meegenomen "20 m2 PV-panelen met een Wattpiekvermogen van minimaal 180 W/m2" Daarmee kunnen we 3.213 kWh per jaar opwekken. Met het huidige dakontwerp zouden we uit kunnen komen op max 50-60 m2. (8000-9500 kWh per jaar).
  • Nu is gerekend met HR++ glas (U-waarde 1,1), waarschijnlijk kiezen we voor HR+++ glas (U-waarde 0,6). We hebben een glazen pui van 50m2 op het zuiden (is 60% van gevel oppervlakte).
  • Nu is gerekend met vraaggestuurde ventilatie waarin het hele huis als 1 zone wordt gezien. Bedoeling is om per zone te gaan ventileren om het debiet te beperken.
Ik heb gemerkt dat het best lastig is om onder de 0,4 te komen zonder aanvullende maatregelen. Zaken zoals luchtdicht bouwen en isolatie doen heel weinig in een dergelijke berekening. Ze kunnen in de praktijk wel heel veel doen.

De vraag is dus, wat is het doel. Energiezuinig wonen, of de norm halen. Is het laatste het doel. Vergeet isolatie, drievoudig glas, WTW en luchtdicht bouwen en koop gewoon veel meer PV-panelen.
Het doel voor ons is energiezuinig wonen. Het liefst zouden wij de regelgeving 5-10 jaar voor willen zijn, zodat ons huis lang up-to-date blijft. Helaas is ons budget eindig ;)

Vrijdag zitten we weer met de architect. Kijken aan welke knoppen we kunnen gaan draaien.

[ Voor 5% gewijzigd door Joris748 op 22-01-2018 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
Het BENG gebeuren wil ook ook nog eens goed naar gaan kijken. De berekeningen volgens de PHPP/NZEB en EPC (Uniec) verschillen nogal heel erg sterk met ongeveer dezelfde uitgangspunten. PHPP komt uit op ongeveer 16 kWh/m2, EPC op 57 :+ Erg benieuwd waar die verschillen vandaan komen.

@LittleTycoon dank! Interessant concept die ventilatievloer, vooral voor het toevoeren van lucht. Itho Daalderop QualityFlow lijkt vooral gericht op het kunnen regelen van de hoeveelheid ventilatie per ruimte. Dat is iets dat me erg aanspreekt (groot verschil in ventilatiebehoefte tussen dag en nacht), in die hoek ben ik echter nog niet veel alternatieven tegen gekomen. Brink heeft wel een twee zone systeem maar dat is wat beperkt en in ons geval ook onhandig omdat de zolder een kantoor is. Logistiek handig om dat bij de slaapverdieping te pakken, maar overdag juist een ruimte die je goed wilt ventileren.

Qualityflow lijkt behoorlijk betaalbaar. Lijkt er ook op dat ik dat spul zelf aan kan sturen op basis van de domoticainstallatie. Alleen is dat helemaal ingericht op het centraal toevoeren (b.v. in de hal/trappenhuis) en per ruimte afvoeren. Op de slaapkamers heb ik bij voorkeur toevoeren en afvoeren in dezelfde ruimte ivm geluid (open verbinding van woonkamer naar overloop).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
Joris748 schreef op maandag 22 januari 2018 @ 10:57:
[...]

Daarvoor heb ik nog niet genoeg inzicht in de berekening. Heb hem donderdag pas voor het eerst gezien. De berekening is in eerste instantie gemaakt om een soort baseline te bepalen, hierna gaan we uitzoeken waar de verbeteringen zitten.

BENG indicatoren volgens huidige berekening
  • energiebehoefte 89,3 kWh/m²
  • primair energiegebruik 52,5 kWh/m²
  • aandeel hernieuwbare energie 58 %
Er is nog veel werk aan de winkel, maar er zit zeker nog verbetering op de volgende gebieden:
  • Nu is meegenomen "20 m2 PV-panelen met een Wattpiekvermogen van minimaal 180 W/m2" Daarmee kunnen we 3.213 kWh per jaar opwekken. Met het huidige dakontwerp zouden we uit kunnen komen op max 50-60 m2. (8000-9500 kWh per jaar).
  • Nu is gerekend met HR++ glas (U-waarde 1,1), waarschijnlijk kiezen we voor HR+++ glas (U-waarde 0,6). We hebben een glazen pui van 50m2 op het zuiden (is 60% van gevel oppervlakte).
  • Nu is gerekend met vraaggestuurde ventilatie waarin het hele huis als 1 zone wordt gezien. Bedoeling is om per zone te gaan ventileren om het debiet te beperken.
[...]

Het doel voor ons is energiezuinig wonen. Het liefst zouden wij de regelgeving 5-10 jaar voor willen zijn, zodat ons huis lang up-to-date blijft. Helaas is ons budget eindig ;)

Vrijdag zitten we weer met de architect. Kijken aan welke knoppen we kunnen gaan draaien.
Ik zou ook eens kritisch kijken naar de energiebehoefte van 89,3 Kwh/m2. Dit is wel erg veel, lijkt wel een tochtgat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
bartvb schreef op maandag 22 januari 2018 @ 11:33:
Qualityflow lijkt behoorlijk betaalbaar. Lijkt er ook op dat ik dat spul zelf aan kan sturen op basis van de domoticainstallatie. Alleen is dat helemaal ingericht op het centraal toevoeren (b.v. in de hal/trappenhuis) en per ruimte afvoeren. Op de slaapkamers heb ik bij voorkeur toevoeren en afvoeren in dezelfde ruimte ivm geluid (open verbinding van woonkamer naar overloop).
Je kunt een deur rooster toepassen welke een 30 dB demping heeft maar helaas maar 25 m3/uur doetals een SILENDO

Denk ik meer bedoeld voor een ruimte waar lawaaimakers staan die wel lucht nodig hebben stiller te krijgen

Volgens mij zou je ook wel een invoerbuis kunnen maken met een demper erin naar een slaapkamer en dan in de deur van een valdorpel voorzien. Dan zou je de invoer voor die buis op een zo stil mogelijk punt moeten maken.

[ Voor 13% gewijzigd door jacovn op 22-01-2018 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
@jacovn op die manier kom je eigenlijk bijna op een systeem met toe- en afvoer in dezelfde ruimte. Ik zie, afhankelijk van de sturing in de WTW-unit, ook niet echt waarom je het Qualityflow/Demandflow systeem niet zou kunnen gebruiken met toe- en afvoer in dezelfde ruimte?

Als Qualityflow de afvoer in b.v. een slaapkamer vrijwel helemaal dichtknijpt dan wordt er toch automatisch minder toegevoerd als je WTW-unit stuurt op volumestroom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
bartvb schreef op maandag 22 januari 2018 @ 13:03:
@jacovn op die manier kom je eigenlijk bijna op een systeem met toe- en afvoer in dezelfde ruimte. Ik zie, afhankelijk van de sturing in de WTW-unit, ook niet echt waarom je het Qualityflow/Demandflow systeem niet zou kunnen gebruiken met toe- en afvoer in dezelfde ruimte?
Ik denk niet dat het een eenvoudig systeem wordt als je in alle slaapkamer dus een aanvoer buis legt.
Er zal ook nog wel wat lucht via de lekken in de deur afsluiting naar de slaapkamer komen. De aanvoer via de buis zal verder meer weerstand hebben en niet te lang moeten zijn.

Ik heb het systeem ook nog niet draaien dus geen echte ervaring. Het loopt normaal denk ik net in balans en als je lucht aan moet zuigen door een rietje ademt het ook moelijker dan gewoon. Alleen moet je denk ik kijken naar de oppervlakte van de spleet onder de deur en de buis oppervlakte (en lengte voor de weerstand) en als die gelijk zouden zijn in oppervlakte zou het moeten werken.

Je moet het niet af willen tappen van de inblaasbuis neem ik aan, want dan krijg je te veel lawaai vrees ik.

Bij ons komt er een bak in plafond op 2 hoog (of 2 bakken) waarin ingeblazen wordt Die bak zal dan iets dempen of difuseren heb ik begrepen. De lucht valt dan op 2 hoog uit die bak naar beneden (bak zit boven trap) en in een open trappenhuis met overloop 1e verdieping en gang op bg.

Geluid gaat in een rechte lijn in basis en als het een paar hoeken om moet (die niet hard en weerkaatsend zijn) demp het iets. Wij krijgen een beklede trap.
Als Qualityflow de afvoer in b.v. een slaapkamer vrijwel helemaal dichtknijpt dan wordt er toch automatisch minder toegevoerd als je WTW-unit stuurt op volumestroom?
Er is alleen een regeling op de benodigde afvoer, en de invoer ventialator levert datzelfde debiet voor zover als ik het begrijp. Dus als de afvoer minder wordt zal er ook minder lucht aangevoerd hoeven te worden.

Dus systeem werkt op onderdruk zeg maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Hier een kleine discussie met de aannemer. We krijgen een gietvloer en daarvoor moet de vloer helemaal droog zijn, droogtijd een week of 8 in totaal. Nu wil de aannemer de vloer pas later storten, hij wil eerst alles stucen. Om dan nog de droogtijd te halen wil hij snelverharder toevoegen aan de cementdekvloer. Volgens mij is dit niet handig omdat:

- Een gestucte muur nooit mooi blijft als je daarna cement gaat storten.
- De versneld verharde vloer niet zo sterk is als wanneer die normaal droogt.
- De versneld verharde vloer kan gaan scheuren, waardoor ook de gietvloer scheurt.

Kloppen mijn overdenkingen hierboven?

Wie weet hier meer over?

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarz
  • Laatst online: 18-09 21:13
Ik heb een vraag over de fundering van een te bouwen huis door een catalogusbouwer. Wij zijn momenteel aan het kijken naar opties en via de gemeente heb ik opgevraagd wat de ervaring van hen of van andere bewoners is (voor zover zij dat weten) voor het wel of niet moeten heien van funderingspalen.

Nu geeft de gemeente aan dat in de meeste gevallen van vergunde/gerealiseerde bouwplannen schroefmortelpalen zijn toegepast. Mijn vraag is nu of dat betekent dat er geen extra kosten zijn voor het heien van palen, of zit dit niet bij de prijs in van de catalogusbouwer? Ik kan het niet echt ergens terugvinden, alleen over diepte van heipalen...

Iemand die dit heeft gehad of weet wat het antwoord is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-09 12:19
Artbij schreef op maandag 22 januari 2018 @ 13:50:
Hier een kleine discussie met de aannemer. We krijgen een gietvloer en daarvoor moet de vloer helemaal droog zijn, droogtijd een week of 8 in totaal. Nu wil de aannemer de vloer pas later storten, hij wil eerst alles stucen. Om dan nog de droogtijd te halen wil hij snelverharder toevoegen aan de cementdekvloer. Volgens mij is dit niet handig omdat:

- De versneld verharde vloer kan gaan scheuren, waardoor ook de gietvloer scheurt.

Wie weet hier meer over?
Cement storten gaat spatten, zeker op een vers gestucte muur denk ik dat je dat snel ziet, tenzij hij daar maatregelen voor heeft. Versneld uitharden/drogen geeft idd risico op scheuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18-09 16:37
Artbij schreef op maandag 22 januari 2018 @ 13:50:

Wie weet hier meer over?
Gaat volgens mij zeker spatten, dus mij lijkt (sausklaar) stucen niet verstandig. Want ga je daarna schuren zie je dat weer vanwege de andere structuur. Ervaring met sneldroger heb ik niet.
Tarz schreef op maandag 22 januari 2018 @ 13:53:
Ik heb een vraag over de fundering van een te bouwen huis door een catalogusbouwer. Wij zijn momenteel aan het kijken naar opties en via de gemeente heb ik opgevraagd wat de ervaring van hen of van andere bewoners is (voor zover zij dat weten) voor het wel of niet moeten heien van funderingspalen.

Nu geeft de gemeente aan dat in de meeste gevallen van vergunde/gerealiseerde bouwplannen schroefmortelpalen zijn toegepast. Mijn vraag is nu of dat betekent dat er geen extra kosten zijn voor het heien van palen, of zit dit niet bij de prijs in van de catalogusbouwer? Ik kan het niet echt ergens terugvinden, alleen over diepte van heipalen...

De catalogusbouwers die ik ken boren allemaal tot een bepaalde diepte. Groothuisbouw zet het transparant op de website. Let echter op bij de andere, dan heb je namelijk niet alleen de kosten van de palen maar ook van een ander type fundering. Tel er maar zo'n 5k bij op t.o.v. de prijs van Groothuisbouw.

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarz
MrFl0ppY schreef op maandag 22 januari 2018 @ 14:03:
[...]

Gaat volgens mij zeker spatten, dus mij lijkt (sausklaar) stucen niet verstandig. Want ga je daarna schuren zie je dat weer vanwege de andere structuur. Ervaring met sneldroger heb ik niet.

[...]

De catalogusbouwers die ik ken boren allemaal tot een bepaalde diepte. Groothuisbouw zet het transparant op de website. Let echter op bij de andere, dan heb je namelijk niet alleen de kosten van de palen maar ook van een ander type fundering. Tel er maar zo'n 5k bij op t.o.v. de prijs van Groothuisbouw.
Ja wij zitten begin februari bij hen, maar wilde alvast wat voorwerk weten. Op de website van Groothuisbouw staat het volgende:

Aanlegdiepte fundering tot 935 mm -/- peil

Betekent dus dat de fundering met die palen (niet heien maar de schroefpalen) standaard in de prijs zit tot 935mm diepte als ik jou goed begrijp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrogeR
Tarz schreef op maandag 22 januari 2018 @ 13:53:

Catalogusbouwers (die ik ken) gaan standaard uit van een fundering op staal. Als het een palenfundering moet worden is dat sowieso extra, waarbij mortelschroefpalen waarschijnlijk nog duurder zijn dan heipalen.
Tarz schreef op maandag 22 januari 2018 @ 14:12:
[...]

Ja wij zitten begin februari bij hen, maar wilde alvast wat voorwerk weten. Op de website van Groothuisbouw staat het volgende:

Aanlegdiepte fundering tot 935 mm -/- peil

Betekent dus dat de fundering met die palen (niet heien maar de schroefpalen) standaard in de prijs zit tot 935mm diepte als ik jou goed begrijp?
Dit is de fundering op staal, oftewel bij Groothuisbouw een betonbalk met een brede betonvoet die op voldoende draagkrachtige zandgrond staat.

Als er geen draagkrachtige grond direct onder de fundering zit wordt het extra investeren voor een paalfundering.

[ Voor 26% gewijzigd door DrogeR op 22-01-2018 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarz
DrogeR schreef op maandag 22 januari 2018 @ 14:15:
[...]

Catalogusbouwers (die ik ken) gaan standaard uit van een fundering op staal. Als het een palenfundering moet worden is dat sowieso extra, waarbij mortelschroefpalen waarschijnlijk nog duurder zijn dan heipalen.

[...]

Dit is de fundering op staal, oftewel bij Groothuisbouw een betonbalk met een brede betonvoet die op voldoende draagkrachtige zandgrond staat.

Als er geen draagkrachtige grond direct onder de fundering zit wordt het extra investeren voor een paalfundering.
Ok, maar dat is dus niet te achterhalen tot er een sondering gedaan is? En dan moet er al een akkoord zijn voor de rest van het verhaal (huis, kavel etc). Dus je moet dit eigenlijk al in je budget opnemen als realistische kosten voordat je weet of het nodig is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrogeR
Tarz schreef op maandag 22 januari 2018 @ 14:26:
[...]

Ok, maar dat is dus niet te achterhalen tot er een sondering gedaan is? En dan moet er al een akkoord zijn voor de rest van het verhaal (huis, kavel etc). Dus je moet dit eigenlijk al in je budget opnemen als realistische kosten voordat je weet of het nodig is...
Tot je sonderingen hebt laten maken blijft het een gok, je kan de gok wel zo klein mogelijk maken door bijvoorbeeld de gemeente of buren om sonderingen of funderingstekeningen met paallengten te vragen. Waar gaat de woning gebouwd worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07:32
Tarz schreef op maandag 22 januari 2018 @ 14:26:
[...]

Je hebt al informatie bij de gemeente opgevraagd. Op basis van die informatie kunnen de diverse bouwers natuurlijk wel al een realistische indicatie geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarz
DrogeR schreef op maandag 22 januari 2018 @ 14:37:
[...]

Tot je sonderingen hebt laten maken blijft het een gok, je kan de gok wel zo klein mogelijk maken door bijvoorbeeld de gemeente of buren om sonderingen of funderingstekeningen met paallengten te vragen. Waar gaat de woning gebouwd worden?
Ik heb het de gemeente gevraagd, die geven aan dat er bij meerdere projecten dus gebruik is gemaakt van die schroefpalen, maar dat het afhankelijk is van het onderzoek van de sonderingen... iets met kastje/muur. Ik heb het gevoel dat het enige dat we kunnen doen is de kosten in de offerte opnemen en hopen dat het niet nodig is (qua geld dan). Maar je weet het dus nooit. 2 percelen naast ons zijn aan beide kanten nog leeg, dus ook daar kan ik het niet vragen.

Wij gaan hopelijk in Gilze wonen (vlakbij Tilburg). Ik kan ook nergens iets vinden van de gemeente waarin men iets als advies aangeeft of ervaringen met vorige woningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xminator
Tarz schreef op maandag 22 januari 2018 @ 14:41:
[...]

Ik heb het de gemeente gevraagd, die geven aan dat er bij meerdere projecten dus gebruik is gemaakt van die schroefpalen, maar dat het afhankelijk is van het onderzoek van de sonderingen... iets met kastje/muur. Ik heb het gevoel dat het enige dat we kunnen doen is de kosten in de offerte opnemen en hopen dat het niet nodig is (qua geld dan). Maar je weet het dus nooit. 2 percelen naast ons zijn aan beide kanten nog leeg, dus ook daar kan ik het niet vragen.

Wij gaan hopelijk in Gilze wonen (vlakbij Tilburg). Ik kan ook nergens iets vinden van de gemeente waarin men iets als advies aangeeft of ervaringen met vorige woningen.
Zo gek is dat toch niet? Straks zegt de gemeente iets en stel je hen verantwoordelijk als je huis zakt 8)7 .

Wat laat je om een sondering te laten uitvoeren? Heb je direct zekerheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarz
xminator schreef op maandag 22 januari 2018 @ 14:52:
[...]

Zo gek is dat toch niet? Straks zegt de gemeente iets en stel je hen verantwoordelijk als je huis zakt 8)7 .

Wat laat je om een sondering te laten uitvoeren? Heb je direct zekerheid.
Nee dat is ook niet gek natuurlijk, alleen niet het antwoord dat je wilt horen. Ik heb geen ervaring met bouwen en kavels, dus ik moet ontdekken wat er allemaal bij komt kijken. Om een sondering te laten uitvoeren neem ik aan dat je de kavel in bezit moet hebben, iets dat we graag pas beslissen als we er qua huis/budget/opties uitkomen. Nu is dit onderdeel van het budget, maar denk niet dat een gemeente je zo'n onderzoek laat doen op hun grond?

(ik bedoel het niet vreemd, maar ik weet het gewoon echt niet...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Tarz schreef op maandag 22 januari 2018 @ 15:02:
[...]

Nee dat is ook niet gek natuurlijk, alleen niet het antwoord dat je wilt horen. Ik heb geen ervaring met bouwen en kavels, dus ik moet ontdekken wat er allemaal bij komt kijken. Om een sondering te laten uitvoeren neem ik aan dat je de kavel in bezit moet hebben, iets dat we graag pas beslissen als we er qua huis/budget/opties uitkomen. Nu is dit onderdeel van het budget, maar denk niet dat een gemeente je zo'n onderzoek laat doen op hun grond?

(ik bedoel het niet vreemd, maar ik weet het gewoon echt niet...)
Wat is het prijsverschil? Maakt wel of niet hei-en het onbetaalbaar voor je? Dan zou ik niet gaan bouwen, het wordt altijd duurder dan je denkt.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarz
Artbij schreef op maandag 22 januari 2018 @ 15:09:
[...]

Wat is het prijsverschil? Maakt wel of niet hei-en het onbetaalbaar voor je? Dan zou ik niet gaan bouwen, het wordt altijd duurder dan je denkt.
Het prijsverschil is afhankelijk van de diepte en soort palen, maar reken snel op 5K+ extra. Dat maakt het niet onmogelijk, maar ik zou 5K beter kunnen besteden, dus zou het graag vooraf willen weten. We zijn gewoon alles aan het inventariseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NDF82
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-09 20:55

NDF82

Doomed Space Marine

DrogeR schreef op maandag 22 januari 2018 @ 14:37:
[...]

Hoeft ook niet veel te zeggen hoor. Onze palen gaan 4,5 meter en bij de buren 30 meter verder 12,5m!

Pentium 233MHz MMX + Diamond Monster 3D 3DFX Voodoo II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Tarz schreef op maandag 22 januari 2018 @ 15:13:
[...]

Het prijsverschil is afhankelijk van de diepte en soort palen, maar reken snel op 5K+ extra. Dat maakt het niet onmogelijk, maar ik zou 5K beter kunnen besteden, dus zou het graag vooraf willen weten. We zijn gewoon alles aan het inventariseren.
Laat het idee van alles inventariseren maar snel varen. Je gaat tegen veel dingen aanlopen tijdens de bouw die onvoorspelbaar zijn.

Als is goed voorbereid zijn natuurlijk nooit verkeerd :).

[ Voor 7% gewijzigd door Artbij op 22-01-2018 15:44 ]

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07:32
Bij ons kavel gaat de aankoop via een "kavelcoach". Die heeft me een lijstje met posten gegeven waar ik rekening mee moet houden, daar ben ik zelf wat bedragen bij gaan zoeken. Zo staat dat nu in m'n financieen sheet:

Afbeeldingslocatie: https://image.prntscr.com/image/cGuHtYLeTEin_oCyheJqsQ.png

Daar staat een tabelletje met spaargeld, overwaarde, mee te nemen hypotheek etc tegenover. Het verschil is voor ons de richtprijs voor de daadwerkelijke bouw (met nog aanzienlijke ruimte om bij te financieren)
Pagina: 1 ... 30 ... 272 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.

Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic