Ik ben het deels met Arbij eens, voor wat betreft de eenheidsworst. Maar dit verschilt ook per catalogusbouwer, waarvan ik er maar een aantal ken.
Het voordeel is dat je vooraf grotendeels weet wat het kost, alhoewel de bijkomende kosten ook weer per aanbieder variëren.
Wij zijn aan het begin van het traject ook met een architect in de weer geweest. Deze maakte in eerste instantie een ruimtestaat met benodigde vierkante meters op basis van onze woonwensen. En daaruit volgde het (geschatte) bouwbudget volgens mij gebaseerd op +/- 400 euro per kuub. Het aantal kuubs wat dan met ons budget gebouwd kon worden was ongeveer 70% van wat met de cataloguswoning mogelijk was (en dan zouden wij volgens mij nog veel geluk hebben gehad als we een aannemer hadden gevonden die nog binnen de 400 euro/kuub was gebleven). Dat was deel 1 van de beslissing, alhoewel niet doorslaggevend.
Wat voor mij doorslaggevend is is juist de bouwkwaliteit. Bij onze aannemer (Groothuisbouw dus

) weet ik dat ieder onderdeel minimaal 4x per week wordt opgeleverd en waarbij over ieder detail is en wordt nagedacht.
Ik zit zelf in de constructiekant van de bouw. Wij rekenen veel woningen en utiliteitsgebouwen uit, waarbij wij ons verbazen over bouwkundige oplossingen van aannemers en architecten (en dat soms bij de duurste/meest mooie ontwerpen).
Onze woning lijkt wellicht verdacht veel op de andere woningen van hetzelfde type dat her en der in het land worden neergekwakt, voordeel is wel dat wij dit mooi vinden en ons inziens prima past in het beeldkwaliteitsplan dat ons voorgeschreven is. Als wij de woning niet mooi hadden gevonden, was deze uiteraard niet gebouwd.