Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 29 ... 272 Laatste
Acties:
  • 2.621.296 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18-09 14:23
Card Nox schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 12:10:
[...]

Het is niet alleen de mix maar zoals Grolsch ook zegt het weer. Als het de ene dag 5 graden warmer is met directe zon ipv bewolking kan het er met een gelijke mix weer anders uit zien.

Wij hebben ook gekozen om met zwarte zand te voegen ipv kleurstoffen omdat het eenvoudiger is met mixen en zwarte zand blijft zwart waar kleurstoffen kunnen verkleuren.

Het algemene advies is in ieder geval het niet gehaast te doen, dat is "eeuwig" zonde.
Onzin. Een voeg gezet met dezelfde mix bij 12 graden ziet er hetzelfde uit als wanneer die gezet wordt bij 17 graden. Als ze droog zijn natuurlijk.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 00:36
Artbij schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 16:37:
[...]
Onzin. Een voeg gezet met dezelfde mix bij 12 graden ziet er hetzelfde uit als wanneer die gezet wordt bij 17 graden. Als ze droog zijn natuurlijk.
Weer kan voor zover ik weet zeker een invloed hebben. Tenminste dat zie ik in mijn omgeving wel vaker. Onze voeger gaf het zelf ook aan. Verschillende voegen zie je niet zo snel tenzij je er op gaat letten. Maar zodra je er op gaat letten is het moeilijk te negeren.

Bron
Kleurverschillen in het voegwerk voorkomen
Om kleurverschil in het voegwerk te voorkomen, is het aan te raden om met één partij cement te werken. Daarnaast kan kleurverschil in het voegwerk komen door verschil van hoeveelheid water bij het aanmaken van de voegmortel, de weersomstandigheden tijdens het uitharden van de voeg en/of wateronttrekking door de stenen.
Mja, ga er verder niet over in. Wij hebben 1 vlak altijd in 1 dag gedaan en de weeromstandigheden waren (gelukkig) allemaal gelijk. Ben dan ook erg blij met onze voegwerk/voeger.

[ Voor 7% gewijzigd door Card Nox op 13-01-2018 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18:48
Hebben mensen hier ervaring met het laten bouwen van een casco woning? Is het goedkoper als je later zelf de volledige afwerking aan de binnenzijde doet? En aan welke m3 prijs moet je bij casco bouw denken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• the-edge
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16-09 14:31
Sunri5e schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 21:05:
Hebben mensen hier ervaring met het laten bouwen van een casco woning? Is het goedkoper als je later zelf de volledige afwerking aan de binnenzijde doet? En aan welke m3 prijs moet je bij casco bouw denken?
Wij laten casco bouwen. De aannemer doet metsel- en timmerwerk. Enige wat de aannemer nog extra regelt is een stucadoor. (Reden hiervan is o.a. dat hij beter kan plannen om de stucadoor in te schakelen dan dat ik dat kan).

Onze m3 is casco ongeveer €290 excl. BTW per m3. Dat is dus metsel- en timmerwerk. Exclusief kozijnen, loodgieter, elektra, stucadoor. Maar incl. bijv. dakbedekking. (Stucadoor heb ik er dus even afgetrokken).

Disclaimer: :+
Is allemaal +/- en uit het blote hoofd.

Om je vraag te beantwoorden of het goedkoper is; alles wat je zelf kan scheelt geld. Punt. :)
Ben je handig en timmer je alles zelf af? Kun je zelf tegels leggen of metselen? Tel uit je winst!

Het zelf regelen (wat ik dus doe), scheelt je wel een beetje geld. De winst&risico en algemene kosten kun je makkelijk voor een deel besparen. Maar besef je wel dat planning en dragen van risico bij jezelf liggen! Kan voor hoofdpijn zorgen :).

Nu heb ik allemaal bekende van elkaar over de vloer en stemmen we geregeld samen met de aannemer alles af. Dat gaat tot nu toe heel erg goed. Bespaar ik ermee? Ja, maar niet veel.

[ Voor 32% gewijzigd door the-edge op 13-01-2018 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
the-edge schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 21:37:
[...]

Wij laten casco bouwen. De aannemer doet metsel- en timmerwerk. Enige wat de aannemer nog extra regelt is een stucadoor. (Reden hiervan is o.a. dat hij beter kan plannen om de stucadoor in te schakelen dan dat ik dat kan).

Onze m3 is casco ongeveer €290 excl. BTW per m3. Dat is dus metsel- en timmerwerk. Exclusief kozijnen, loodgieter, elektra, stucadoor. Maar incl. bijv. dakbedekking. (Stucadoor heb ik er dus even afgetrokken).

Disclaimer: :+
Is allemaal +/- en uit het blote hoofd.

Om je vraag te beantwoorden of het goedkoper is; alles wat je zelf kan scheelt geld. Punt. :)
Ben je handig en timmer je alles zelf af? Kun je zelf tegels leggen of metselen? Tel uit je winst!

Het zelf regelen (wat ik dus doe), scheelt je wel een beetje geld. De winst&risico en algemene kosten kun je makkelijk voor een deel besparen. Maar besef je wel dat planning en dragen van risico bij jezelf liggen! Kan voor hoofdpijn zorgen :).

Nu heb ik allemaal bekende van elkaar over de vloer en stemmen we geregeld samen met de aannemer alles af. Dat gaat tot nu toe heel erg goed. Bespaar ik ermee? Ja, maar niet veel.
Dus je laat ook zelf de kozijnen zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-edge
Sunri5e schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 21:58:
[...]

Ja.
Deze fase zijn we inmiddels door. Goede afstemming tussen aannemer (timmerman, metselaar) en kozijnleverancier zijn cruciaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Sunri5e schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 21:58:
[...]

Dingen als kozijnen zou ik niet zelf doen. Een aannemer zal e.a. goed af moeten stemmen met de kozijnen boer. Hier moet je zelf voor een paar honderd euro niet zelf tussen moeten zitten.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
the-edge schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 21:37:
[...]
Toch flinke bedragen imo. Ik heb mijn huis voor €290,- incl. Btw per m3 compleet klaar, tot aan de deurgrepen en een doosje schroeven en pluggen voor het ophangen van de lampen aan toe.

Nu snap ik dat wij nagenoeg alles zelf hebben gedaan en dat niet iedereen dat kan (en wil). Maar als ik na ga dat de ruwbouw bij mij ~50% van de kosten waren (afhankelijk van wat je onder ruw bouw schaart natuurlijk) zijn dit toch wel hele forse besparingen die je kunt realiseren als je zelf iets kunt en wilt.

@Sunri5e, ja daar kun je redelijk wat mee besparen als je zelf veel kunt en wilt. Als je zelf niets kunt en het regelen wilt overnemen waarschijnlijk ook best wat maar stukken minder.

[ Voor 10% gewijzigd door Card Nox op 14-01-2018 00:21 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Artbij
Card Nox schreef op zondag 14 januari 2018 @ 00:19:
[...]

Toch flinke bedragen imo. Ik heb mijn huis voor €290,- incl. Btw per m3 compleet klaar, tot aan de deurgrepen en een doosje schroeven en pluggen voor het ophangen van de lampen aan toe.

Nu snap ik dat wij nagenoeg alles zelf hebben gedaan en dat niet iedereen dat kan (en wil). Maar als ik na ga dat de ruwbouw bij mij ~50% van de kosten waren (afhankelijk van wat je onder ruw bouw schaart natuurlijk) zijn dit toch wel hele forse besparingen die je kunt realiseren als je zelf iets kunt en wilt.

@Sunri5e, ja daar kun je redelijk wat mee besparen als je zelf veel kunt en wilt. Als je zelf niets kunt en het regelen wilt overnemen waarschijnlijk ook best wat maar stukken minder.
Als in dit topic mbt de prijzen iets duidelijk geworden is, dan is het wel dat de ene kuub de andere niet is.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-edge
Artbij schreef op zondag 14 januari 2018 @ 00:23:
[...]

Als in dit topic mbt de prijzen iets duidelijk geworden is, dan is het wel dat de ene kuub de andere niet is.
En zo is het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
Helemaal met je eens Artbij. Run down the mill is ons huis met kwalitatief goede materialen afgewerkt (beter dan de doorsnee projektbouwer), wat het verschil enkel nog groter maakt.

Wat ik enkel wil aangeven is dat je belachelijk veel kunt besparen indien je zelf wat kunt en wilt. Willen is een groot ding aangezien het ons 23maanden heeft gekost om alles zelf te doen. Ter indicatie van een potentiële besparing; bij ons was 10% van de totale kosten (excl de grond) loon. Vraag een aannemer maar eens aan de verhouding loon / materialen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Card Nox schreef op zondag 14 januari 2018 @ 09:24:
Helemaal met je eens Artbij. Run down the mill is ons huis met kwalitatief goede materialen afgewerkt (beter dan de doorsnee projektbouwer), wat het verschil enkel nog groter maakt.

Wat ik enkel wil aangeven is dat je belachelijk veel kunt besparen indien je zelf wat kunt en wilt. Willen is een groot ding aangezien het ons 23maanden heeft gekost om alles zelf te doen. Ter indicatie van een potentiële besparing; bij ons was 10% van de totale kosten (excl de grond) loon. Vraag een aannemer maar eens aan de verhouding loon / materialen.
Beter dan de doorsnee projectbouwer lijkt me niet zo lastig. Willen is denk ik voor sommige een minder groot ding dan kunnen. Ik zou het graag willen, heb ook de mogelijkheid om bijvoorbeeld een jaar helemaal niet te werken Maar ik weet gewoon dat ik nooit de afwerking zou kunnen halen die ik wil omdat ik gewoon het vakmanschap mis.

Met gestrekt been.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sunri5e
Artbij schreef op zondag 14 januari 2018 @ 00:23:
[...]

Daar heb je zeker gelijk in.

Wij zijn ook aan het kijken naar zo'n "standaard" woning van Groothuisbouw. De BB1 getekend door Bertram Beerbaum.

https://www.groothuisbouw.../bb1/pannen-gedekt/?tab=4

Afbeeldingslocatie: https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/v/t31.0-8/21762603_1532299493473507_5146045106041593903_o.jpg?oh=4d126186a0e0db6429ec52eed1105b1e&oe=5AF0BDA4

Afbeeldingslocatie: https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/22549578_1561218277248295_3265119034921803036_n.jpg?oh=ef65ab671c7f62a3ddf5ad7cd2237416&oe=5AF009CA

Bij deze woning zit je echter aan bijna 400 euro per m3. De keuken, badkamer etc moet er dan nog allemaal in komen. Dat lijkt mij aan de hoge kant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Sunri5e schreef op zondag 14 januari 2018 @ 10:24:
[...]

Wij zijn ook aan het kijken naar zo'n "standaard" woning van Groothuisbouw. De BB1 getekend door Bertram Beerbaum.

[afbeelding]

[afbeelding]

Bij deze woning zit je echter aan bijna 400 euro per m3. De keuken, badkamer etc moet er dan nog allemaal in komen. Dat lijkt mij aan de hoge kant?
Waarom lijkt dat je duur?

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
Artbij schreef op zondag 14 januari 2018 @ 10:41:
[...]

Waarom lijkt dat je duur?
Als er dan nog een keuken, badkamer en verdere afwerking in moet kom je hoog in de 500 euro de m3 te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrogeR
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 05-06-2024
Sunri5e schreef op zondag 14 januari 2018 @ 10:24:
[...]

[afbeelding]

[afbeelding]

Het is veel geld, maar of het duur is?

Dit lijken mij woningen die meeliften op de basis van Groothuisbouw, maar die ten opzichte van die standaard wel degelijk optisch naar een hoger niveau getild worden. Ik weet dat Artbij niet zo'n voorstander is van de cataloguswoningen (en wellicht Groothuisbouw in het bijzonder), maar ik vind de BB woningen niet heel alledaags. Maar dat is natuurlijk alleen maar mijn eigen mening :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
DrogeR schreef op zondag 14 januari 2018 @ 10:54:
[...]

Het is veel geld, maar of het duur is?

Dit lijken mij woningen die meeliften op de basis van Groothuisbouw, maar die ten opzichte van die standaard wel degelijk optisch naar een hoger niveau getild worden. Ik weet dat Artbij niet zo'n voorstander is van de cataloguswoningen (en wellicht Groothuisbouw in het bijzonder), maar ik vind de BB woningen niet heel alledaags. Maar dat is natuurlijk alleen maar mijn eigen mening :).
Alledaags zijn ze zeker niet. Ik ben wel benieuwd wat jullie en Artbij in het bijzonder vinden van dit soort cataloguswoningen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Artbij
Sunri5e schreef op zondag 14 januari 2018 @ 11:08:
[...]

Alledaags zijn ze zeker niet. Ik ben wel benieuwd wat jullie en Artbij in het bijzonder vinden van dit soort cataloguswoningen.
BB woningen zien er beter uit dan de standaard in ieder geval. Mijn grootste bezwaar is eigenlijk de eenheidsworst. Koop je een stuk grond waar je helemaal op mag zetten wat je zelf mooi vind (binnen de welstand en je budget) ga je vervolgens toch voor een seriewoning. Ik vind dat zonde. En aan weerzijden 2 huizen verderop staan er ook, bij mijn nieuwe woning. Dat doet echt afbreuk aan de straat in mijn idee.

En wat ik hier hoor zijn ze ook niet meer zo goedkoop. Als ik een rietgedekt BB huis pak, dan kom ik 10k goedkoper uit dan mijn huis bij ongeveer dezelfde afmetingen. Maar ik heb dan geen schuin dak boven, L/W warmtepomp, betere isolatie, alu kozijnen, veel licht boven, schoon metselwerk etc. Maar belangrijkste, ik heb gebouwd wat ik mooi vind en bij ons past.

Aan de andere kant snap ik ook dat mensen voor een seriewoning gaan, je beperkt je keuzes gigantisch en je hoeft eigenlijk alleen maar af te rekenen, de rest wordt voor je gedaan. Ik zit 3 keer per week op de bouw om allerlei details met de aannemer te bespreken en moet zelf kiezen wat ik wil. Dat maakt het ook lastiger om binnen budget te blijven.

Ook vind ik naar wat ik gezien heb de bouwkwaliteit minder dan bij mijn aannemer. Veel keuzes zijn gemaakt op basis van kosten, niet van kwaliteit.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
Artbij schreef op zondag 14 januari 2018 @ 11:18:
[...]

En wat ik hier hoor zijn ze ook niet meer zo goedkoop. Als ik een rietgedekt BB huis pak, dan kom ik 10k goedkoper uit dan mijn huis bij ongeveer dezelfde afmetingen. Maar ik heb dan geen schuin dak boven, L/W warmtepomp, betere isolatie, alu kozijnen, veel licht boven, schoon metselwerk etc. Maar belangrijkste, ik heb gebouwd wat ik mooi vind en bij ons past.
Wij vinden zo'n BB woning erg mooi en past ook precies qua uiterlijk bij onze wensen.

Maar jij geeft dus aan dat ze erg aan de prijs zijn. Zou je bij wijzen van spreken naar een architect kunnen stappen en zeggen: "dit vind ik mooi en teken het maar"? Dan zou je dus goedkoper uit moeten komen als bij zo'n BB woning?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Sunri5e schreef op zondag 14 januari 2018 @ 11:25:
[...]

Wij vinden zo'n BB woning erg mooi en past ook precies qua uiterlijk bij onze wensen.

Maar jij geeft dus aan dat ze erg aan de prijs zijn. Zou je bij wijzen van spreken naar een architect kunnen stappen en zeggen: "dit vind ik mooi en teken het maar"? Dan zou je dus goedkoper uit moeten komen als bij zo'n BB woning?
Geen idee, maar als je 20 a 30k meer besteed heb je een betere woning die nog meer bij je wensen aansluit.

Maar als dit perfect is voor jullie, waarom zou je er dan niet voor gaan?

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrogeR
Sunri5e schreef op zondag 14 januari 2018 @ 11:08:
[...]

Ik ben het deels met Arbij eens, voor wat betreft de eenheidsworst. Maar dit verschilt ook per catalogusbouwer, waarvan ik er maar een aantal ken.
Het voordeel is dat je vooraf grotendeels weet wat het kost, alhoewel de bijkomende kosten ook weer per aanbieder variëren.

Wij zijn aan het begin van het traject ook met een architect in de weer geweest. Deze maakte in eerste instantie een ruimtestaat met benodigde vierkante meters op basis van onze woonwensen. En daaruit volgde het (geschatte) bouwbudget volgens mij gebaseerd op +/- 400 euro per kuub. Het aantal kuubs wat dan met ons budget gebouwd kon worden was ongeveer 70% van wat met de cataloguswoning mogelijk was (en dan zouden wij volgens mij nog veel geluk hebben gehad als we een aannemer hadden gevonden die nog binnen de 400 euro/kuub was gebleven). Dat was deel 1 van de beslissing, alhoewel niet doorslaggevend.

Wat voor mij doorslaggevend is is juist de bouwkwaliteit. Bij onze aannemer (Groothuisbouw dus ;)) weet ik dat ieder onderdeel minimaal 4x per week wordt opgeleverd en waarbij over ieder detail is en wordt nagedacht.
Ik zit zelf in de constructiekant van de bouw. Wij rekenen veel woningen en utiliteitsgebouwen uit, waarbij wij ons verbazen over bouwkundige oplossingen van aannemers en architecten (en dat soms bij de duurste/meest mooie ontwerpen).

Onze woning lijkt wellicht verdacht veel op de andere woningen van hetzelfde type dat her en der in het land worden neergekwakt, voordeel is wel dat wij dit mooi vinden en ons inziens prima past in het beeldkwaliteitsplan dat ons voorgeschreven is. Als wij de woning niet mooi hadden gevonden, was deze uiteraard niet gebouwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrogeR
Artbij schreef op zondag 14 januari 2018 @ 11:32:
[...]

Geen idee, maar als je 20 a 30k meer besteed heb je een betere woning die nog meer bij je wensen aansluit.

Maar als dit perfect is voor jullie, waarom zou je er dan niet voor gaan?
Een woning die beter bij je wensen aansluit zeer waarschijnlijk wel, of de woning beter is durf ik te betwijfelen (afhankelijk van de bouwer, maar dat geldt in beide gevallen).

[ Voor 6% gewijzigd door DrogeR op 14-01-2018 11:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mistaoutlaw
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19-03 14:47
@Skating_vince @jacovn @Artbij thanks voor jullie reacties.
Ik vind op internet allerlei tegenstrijdige statements.

Better safe than sorry, dus ik laat de pompput plaatsen.
Wanneer nodig hang ik er dan wel een pomp in.

I was born intelligent - education ruined me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanvv78
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 01-03-2021
@DrogeR @Sunri5e @Artbij Ik denk dat het ook heel belangrijk is om te kijken waarom men een kavel heeft gekocht. In ons geval puur omdat er geen geschikte bestaande woningen in onze buurt te vinden waren die aan onze (indelings)-wensen voldeden, zonder enorme verbouwingskosten etc. (locatie westen van het land)

Daarom hebben wij voor een "eenheidsworst" gekozen als de GL6 notarisstijlwoning van Groothuisbouw. Voldeed helemaal aan onze wensen met nog wat aanpassingen (er is best veel mogelijk qua breder/smaller andere indeling, garage er aan etc. Wij hebben ook beide 2 linker handen, en zijn niet bekend in de bouw wereld. Dan is dit een hele fijne optie.

Maar als je echt een lijstje wensen hebt en een bepaald idee hoe jouw woning er uit moet komen te zien, dan is het natuurlijk geweldig dat dat kan met een architect.

Over smaak valt gelukkig niet te twisten, veel woningen die door architecten zijn neergezet vinden wij bijvoorbeeld echt heel erg lelijk. Juist omdat het soms zo anders moet dan standaard. En qua kwaliteit valt het ook tegen, in onze straat bouwen een paar zelf, paar catalogusbouwers en soms twijfel ik echt wat nu kwalitatief beter is (lees het betere zelf-bouw-knutselwerk)

De BB1 vind ik ook heel erg mooi! Maar hier had manlief ook inspraak haha, en qua indeling kwamen we daar niet mee uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-08 21:46
[...]

Dat lijkt me niet. In cataloguswoningen zitten seriematige elementen die ze goedkoper maken. Dat is het hele businessmodel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WNT
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 03-08 09:26

WNT

Wij hebben een eigen ontwerp laten uitvoeren door een catalogusbouwer (Presolid). Voor ons het juiste compromis tussen ontzorgen en geen eenheidsworst/eigen indeling kunnen toepassen.
Veel keuzes zijn al gemaakt, soms is dat lastig, vaak heel fijn en in overleg was er veel mogelijk.
Af en toe merkte we wel dat ons eigen ontwerp niet 100% paste in de "standaard" van de aannemer maar dat heeft nergens tot grote problemen geleid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
LittleTycoon schreef op zondag 14 januari 2018 @ 13:30:
[...]

Dat lijkt me niet. In cataloguswoningen zitten seriematige elementen die ze goedkoper maken. Dat is het hele businessmodel.
Dat ligt er maar net aan, denk dat er ook flink wat marge op die woningen zit. Nogmaals, de m3 prijs van die woningen vind ik echt niet vriendelijk meer.
DrogeR schreef op zondag 14 januari 2018 @ 11:45:
[...]

Een woning die beter bij je wensen aansluit zeer waarschijnlijk wel, of de woning beter is durf ik te betwijfelen (afhankelijk van de bouwer, maar dat geldt in beide gevallen).
Van wat ik gezien heb ben ik niet zo gerust op die kwaliteit. Natuurlijk zullen ze dingen echt wel goed uitgezocht hebben en wordt je beter in iets dat je 100 keer gedaan hebt. Maar ik heb het idee dat snelheid belangrijker is dan kwaliteit. Als ik bij mij in de buurt kijk dan kreeg de metselaar bijvoorbeeld een week om een huis te metselen. Die heeft dus geen incentive om het goed te doen, maar om het snel te doen. Zelfde geldt voor stucadoors etc. En door het gebruik van kanaalplaat en gasbeton wandjes zitten er in die huizen boven elke deur al scheuren in het stucwerk. En ga zo door.
sanvv78 schreef op zondag 14 januari 2018 @ 12:43:
@DrogeR @Sunri5e @Artbij Ik denk dat het ook heel belangrijk is om te kijken waarom men een kavel heeft gekocht. In ons geval puur omdat er geen geschikte bestaande woningen in onze buurt te vinden waren die aan onze (indelings)-wensen voldeden, zonder enorme verbouwingskosten etc. (locatie westen van het land)

Daarom hebben wij voor een "eenheidsworst" gekozen als de GL6 notarisstijlwoning van Groothuisbouw. Voldeed helemaal aan onze wensen met nog wat aanpassingen (er is best veel mogelijk qua breder/smaller andere indeling, garage er aan etc. Wij hebben ook beide 2 linker handen, en zijn niet bekend in de bouw wereld. Dan is dit een hele fijne optie.

Maar als je echt een lijstje wensen hebt en een bepaald idee hoe jouw woning er uit moet komen te zien, dan is het natuurlijk geweldig dat dat kan met een architect.

Over smaak valt gelukkig niet te twisten, veel woningen die door architecten zijn neergezet vinden wij bijvoorbeeld echt heel erg lelijk. Juist omdat het soms zo anders moet dan standaard. En qua kwaliteit valt het ook tegen, in onze straat bouwen een paar zelf, paar catalogusbouwers en soms twijfel ik echt wat nu kwalitatief beter is (lees het betere zelf-bouw-knutselwerk)

De BB1 vind ik ook heel erg mooi! Maar hier had manlief ook inspraak haha, en qua indeling kwamen we daar niet mee uit.
Zelf knutselen en catalogusbouw is geen eerlijk vergelijk. Wel kun je aannemer vs catalogusbouwer vergelijken. En dan denk ik dat de aannemer er mbt kwaliteit en prijs goed kan concureren met de catalogusbouwers.

Maar het is zoals je zelf ook al zegt, als een cataloguswoning pas, is het geen verkeerde keus. Maar volgens mij had je zelf ook al gemerkt dat het plaatsen van bv een warmtepomp een gigantische meerpijs heeft. Dit soort dingen zijn bij een aannemer veel goedkoper, wat het verschil bij deze eisen wel erg klein maakt.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrogeR
Artbij schreef op zondag 14 januari 2018 @ 15:00:

Van wat ik gezien heb ben ik niet zo gerust op die kwaliteit. Natuurlijk zullen ze dingen echt wel goed uitgezocht hebben en wordt je beter in iets dat je 100 keer gedaan hebt. Maar ik heb het idee dat snelheid belangrijker is dan kwaliteit. Als ik bij mij in de buurt kijk dan kreeg de metselaar bijvoorbeeld een week om een huis te metselen. Die heeft dus geen incentive om het goed te doen, maar om het snel te doen. Zelfde geldt voor stucadoors etc. En door het gebruik van kanaalplaat en gasbeton wandjes zitten er in die huizen boven elke deur al scheuren in het stucwerk. En ga zo door.
Ik denk dat het verschil in kwaliteit tussen catalogusbouwers even groot kan/zal zijn als het verschil tussen verschillende 'gewone' aannemers en dat een lager werktempo geen garantie geeft voor een hogere kwaliteit.

Er is ook een groot verschil in catalogusbouwers die de woning zelf bouwen, of catalogusbouwers die alleen een boekje met plaatjes van woningen hebben en een lokale aannemer dwingen om een woning voor een bepaalde prijs te bouwen (waarbij de de koper zich alleen bewust is van het plaatje, en niet de bouwwijze/bouwkwaliteit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
DrogeR schreef op zondag 14 januari 2018 @ 15:10:
[...]

Ik denk dat het verschil in kwaliteit tussen catalogusbouwers even groot kan/zal zijn als het verschil tussen verschillende 'gewone' aannemers en dat een lager werktempo geen garantie geeft voor een hogere kwaliteit.

Er is ook een groot verschil in catalogusbouwers die de woning zelf bouwen, of catalogusbouwers die alleen een boekje met plaatjes van woningen hebben en een lokale aannemer dwingen om een woning voor een bepaalde prijs de bouwen (waarbij de de koper zich alleen bewust is van het plaatje, en niet de bouwwijze/bouwkwaliteit).
Mijn aannemer gaat voor kwaliteit, niet voor snelheid. En dat is het verschil met bv groothuisbouw.

Groothuisbouw vond het bijvoorbeeld nooit nodig om e.a. af te stemmen met de gemeente. Rooilijn en hoekpunten zijn niet uitgezet, bewapening niet gecontroleerd etc. En dat allemaal ivm de snelheid.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrogeR
Artbij schreef op zondag 14 januari 2018 @ 15:13:
[...]

Mijn aannemer gaat voor kwaliteit, niet voor snelheid. En dat is het verschil met bv groothuisbouw.

Groothuisbouw vond het bijvoorbeeld nooit nodig om e.a. af te stemmen met de gemeente. Rooilijn en hoekpunten zijn niet uitgezet, bewapening niet gecontroleerd etc. En dat allemaal ivm de snelheid.
Wij bouwen met Groothuisbouw, dus ik kan niet oordelen over een andere werkwijze voor onze woning. Als jij je woning zowel door Groothuisbouw als door een andere aannemer heb laten bouwen weet jij natuurlijk wel het verschil.

Ik weet dat Groothuisbouw de constructieve onderdelen op een hoger niveau maakt en laat uitwerken dan veel andere aannemers waar wij op het werk mee te maken hebben.

Wapening niet gecontroleerd? Door wie is de wapening dan niet gecontroleerd en wat zegt dat over de kwaliteit?
Het kan zijn dat de wapening niet door de gemeente is gecontroleerd (maar dat hadden ze vast mogen doen) omdat de funderingsbalken prefab worden gemaakt. Het controleren door de gemeente geeft echter geen enkele verandering in de kwaliteit, de aannemer zal zelf altijd verantwoordelijk zijn voor de juiste uitvoering.

Wat betreft uitzetten en rooilijn ga ik het nog meemaken, dus daar kan ik niet over oordelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
DrogeR schreef op zondag 14 januari 2018 @ 15:20:
[...]

Wij bouwen met Groothuisbouw, dus ik kan niet oordelen over een andere werkwijze voor onze woning. Als jij je woning zowel door Groothuisbouw als door een andere aannemer heb laten bouwen weet jij natuurlijk wel het verschil.

Ik weet dat Groothuisbouw de constructieve onderdelen op een hoger niveau maakt en laat uitwerken dan veel andere aannemers waar wij op het werk mee te maken hebben.

Wapening niet gecontroleerd? Door wie is de wapening dan niet gecontroleerd en wat zegt dat over de kwaliteit?
Het kan zijn dat de wapening niet door de gemeente is gecontroleerd (maar dat hadden ze vast mogen doen) omdat de funderingsbalken prefab worden gemaakt. Het controleren door de gemeente geeft echter geen enkele verandering in de kwaliteit, de aannemer zal zelf altijd verantwoordelijk zijn voor de juiste uitvoering.

Wat betreft uitzetten en rooilijn ga ik het nog meemaken, dus daar kan ik niet over oordelen.
Het gaat er niet om of een en ander wel of niet gecontroleerd is, het gaat erom dat Groothuisbouw regeltjes niet nakomt om sneller te kunnen werken. Ik zou als koper niet blij zijn als ik elke keer brieven van de gemeente krijg met de medeling dat er weer niet gehouden is aan de regels en dat de gemeente overal de handen vanaf trekt.

Wat ook tekenend is, Groothuis bouw en de onderaannemers hebben het kavel van hun buurman kapot gereden, na 5 brieven en telefoontjes vonden ze het nog steeds niet de moeite om 100 meter om te rijden en van andermans spullen af te blijven.

Ik hoop voor jou dat ze het bij jouw huis beter doen.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrogeR
Artbij schreef op zondag 14 januari 2018 @ 15:29:
[...]

Het gaat er niet om of een en ander wel of niet gecontroleerd is, het gaat erom dat Groothuisbouw regeltjes niet nakomt om sneller te kunnen werken. Ik zou als koper niet blij zijn als ik elke keer brieven van de gemeente krijg met de medeling dat er weer niet gehouden is aan de regels en dat de gemeente overal de handen vanaf trekt.

Wat ook tekenend is, Groothuis bouw en de onderaannemers hebben het kavel van hun buurman kapot gereden, na 5 brieven en telefoontjes vonden ze het nog steeds niet de moeite om 100 meter om te rijden en van andermans spullen af te blijven.

Ik hoop voor jou dat ze het bij jouw huis beter doen.
Aan welke regels wordt technisch gezien dan niet voldaan? Daar ben ik dan heel benieuwd naar.
Overigens hebben wij geen enkele technische aanpassing aan de stukken voor bouwvergunning hoeven doen. Welstand was een ander verhaal, daar hebben ze toch ook een bepaalde kijk op catalogusbouw...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanvv78
Artbij schreef op zondag 14 januari 2018 @ 15:13:
[...]

Apart, hier zet Groothuisbouw samen met iemand van onze gemeente de komende week de woning uit. Is trouwens ook verplicht vanuit onze gemeente. Die zitten er echt op hoor. Denk dat dat dus per gemeente verschillend is.

Groothuisbouw stemt ook af waar alle spullen te mogen zetten, ook in overleg met de gemeente. Wellicht na dit soort incidenten? waar jij het over hebt. Maar ze houden hier er goed rekening mee dat er niet op een andere kavel spullen staan, en alles in overleg.

Klopt dat je beperkt bent in WTW systemen (qua budget dan). Maar het kan wel, je betaald er alleen voor.

[ Voor 22% gewijzigd door sanvv78 op 14-01-2018 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Road-runner83
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18:35
Wij hebben een 2-kapper laten bouwen door Allure, indeling en uiterlijk zelf bepaald dus (voor zover ik weet) vind je er geen 2e van in NL :). Op de site van Groothuisbouw toen weleens geweest om wat prijzen te bekijken.

Over kwaliteitsverschil geen idee maar wat ik een groot verschil vind tussen particuliere bouw (zelfbouw) en projectbouw is dat je bij projectbouw ENORM beperkt wordt in keuze/optie mogelijkheden. Aantal vrienden van ons hebben een nieuwbouwhuis via een projectbouw en altijd maar de keuze uit een standaard lijstje (1,2m of 2,4m aanbouw, stopcontactje verplaatsen etc.). Rolluiken of Screens is totaal niet bespreekbaar dus de meeste hebben die achteraf laten plaatsen wat EN buiten erg lelijk is (niet achter de gevel weggewerkt maar gewoon opbouw) en binnen lelijk weggewerkt is (kabelgoten van elektra naar schakelknop). Ik snap niet dat de project aannemers op dat gebied niet innoveren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
sanvv78 schreef op zondag 14 januari 2018 @ 16:42:
[...]

Apart, hier zet Groothuisbouw samen met iemand van onze gemeente de komende week de woning uit. Is trouwens ook verplicht vanuit onze gemeente. Die zitten er echt op hoor. Denk dat dat dus per gemeente verschillend is.

Groothuisbouw stemt ook af waar alle spullen te mogen zetten, ook in overleg met de gemeente. Wellicht na dit soort incidenten? waar jij het over hebt. Maar ze houden hier er goed rekening mee dat er niet op een andere kavel spullen staan, en alles in overleg.

Klopt dat je beperkt bent in WTW systemen (qua budget dan). Maar het kan wel, je betaald er alleen voor.
Denk niet dat het per gemeente zo verschillend is, bij deze bouw heeft groothuis gewoon de gemeente genegeerd. Terwijl dit ook een strenge gemeente is.

Als groothuis dingen op gemeentegrond wil zetten moeten ze wel. Bij mijn casus gaat het over particuliere grond. Dat maakt het voor mij nog erger. Ook vanuit de bewoner die blijkbaar accepteerde dat groothuis zo handelt.

Wel goed om te horen dat ze het bij jou wel goed aanpakken.
DrogeR schreef op zondag 14 januari 2018 @ 16:40:
[...]

Aan welke regels wordt technisch gezien dan niet voldaan? Daar ben ik dan heel benieuwd naar.
Overigens hebben wij geen enkele technische aanpassing aan de stukken voor bouwvergunning hoeven doen. Welstand was een ander verhaal, daar hebben ze toch ook een bepaalde kijk op catalogusbouw...
Of je leest slecht, of je wilt het niet snappen dus hier de laatste keer een reply.

Het gaat niet om techniek maar om de regels en mindset. En ik snap dat kritiek voor jou moeilijk is, je hebt immers al gekozen voor groothuis.
Road-runner83 schreef op zondag 14 januari 2018 @ 17:04:
Ik snap niet dat de project aannemers op dat gebied niet innoveren...
Ik wel. Er is absoluut geen noodzaak voor. Mensen die in projecten huizen kopen hebben bijna geen keus. Zeker in gebieden waar geloot moet worden moeten mensen toch wel van die aannemers kopen.

Met gestrekt been.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:32
De W instalateur heeft alle benodigde doorvoeren in de fundatiebalk gemaakt vandaag. Paar extra gekregen..

Voor bedrading licht/sensoren:
Doorvoer elektra en sensoren

Voor Warmtepomp leidingen:
Doorvoer warmtepomp

Morgen beton in de fundatiebalken en woensdag maakt hij alle leidingen die onder de vloer moeten en gelijk al mijn pipelife kabelflex 40 mm door die doorvoeren en in de meterkast plaat omhoog.

Die extra buis aan de voorkant ook maar een kabelflex buis in laten maken zodat daar makkelijk een vmvk door naar buiten kan voor de voortuin verlichting mocht ik die willen. Dan is het stuk onder de vloer klaar, en kan ik via een koppelstuk de boel buiten de fundatiebalk verlengen als ik er gebruik van wil maken.

Die pipeflex voor 1€ per meter thuis afgeleverd gekregen, dus daar 20 meter extra of zo van onder de vloer is niet zo erg vind ik. Stuk beter dan wachten op hoogzomer om door de kruipruimte stukken te moeten teigeren en dan door 40 cm brede gewapende fundatiebalk te moeten boren..

Edit: beton gestort in fundatie balken
Fundatiebalken met beton

[ Voor 44% gewijzigd door jacovn op 16-01-2018 18:35 ]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:24
[...]

Kan natuurlijk niet voor deze specifieke woning spreken, maar wij hebben wel bij Selekthuis gezeten voor een catalogus woning. We gingen voor de Matterhorn, deze is (was?) standaard €350,- per kuub. Na het eerste gesprek zaten we op een prijs van €440,- per kuub. En dan hebben we echt ontzettend veel concessies moeten doen om de boel niet nog verder op te laten lopen. In de folder staan mooie plaatjes, maar de standaard uitvoering is echt heel erg basic.
Een architect (waar we uiteindelijk mee in zee zijn gegaan) gaf idd aan dat er geen reden is waarom hij niet een vergelijkbaar huis voor een vergelijkbare prijs zou kunnen bouwen. Nu hebben we een (toekomstige) woning die veel meer onze eigen smaak is en veel beter aansluit bij onze wensen (waar we ook concessies moesten doen omdat het budget nu eenmaal eindig is ;) ) voor € 480,- per kuub. (tussenstand :+ ). Wel ben ik er van overtuigd dat als we voor een catalogusbouwer waren gegaan de boel een stuk minder stressvol was geweest en je eerder had geweten waar je precies aan toe was. Dat hebben we van te voren echt wel onderschat.

PSN: DutchTrickle PVoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DrogeR
Artbij schreef op zondag 14 januari 2018 @ 17:54:
[...]

Of je leest slecht, of je wilt het niet snappen dus hier de laatste keer een reply.

Het gaat niet om techniek maar om de regels en mindset. En ik snap dat kritiek voor jou moeilijk is, je hebt immers al gekozen voor groothuis.
Als er negatieve ervaringen zijn is kritiek terecht, en daar kan ik prima tegen, ook al heb ik al gekozen. En ik heb idd nog geen ervaring hoe ze zich op de bouwplaats gaan gedragen.
Artbij schreef op zaterdag 9 september 2017 @ 20:40:
@sanvv78 Even een tip mbt groothuisbouw, bij mij in de straat zijn ze ook aan het bouwen, hoorde van de inspecteur van de gemeente dat ze zich bijna nooit laten controleren. Er kunnen dus bouwkundige fouten insluipen, zoals te weinig wapening etc. De gemeenten is dan niet verantwoordelijk, die heeft immers niet kunnen controleren.

De bouw van dat huis duurt overigens bijna een jaar. Ik zie het werk soms wel 4 of 5 weken stilliggen.
Hier doelde ik ook op, in jouw ogen mag ik slecht lezen, ik heb wel wat voorwerk in dit topic gedaan.

Overigens is het niet mijn bedoeling jouw van de kwaliteiten van Groothuisbouw te overtuigen. Ik wilde wel graag meer weten waarom ze in jouw ogen zo laag in de pikorde staan. Daar ben ik nu achter, heeft gelukkig geen technische grondslag zoals je net alsnog aangeeft, en is er wat mij betreft ook genoeg over gesproken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gakkethijs
  • Laatst online: 14-07 13:37

gakkethijs

niks

Een gemeente is nooit verantwoordelijk en een controle weigeren is strafbaar. Dus dat is onzin.
Het verschil tussen een 'catalogus' bouwer en de lokale aannemer is qua prijs niet enorm. Immers elk degelijk bouwbedrijf kan een fatsoenlijke woning bouwen. De prijs van een vloer, gemetselde gevel e.d. zijn voor vrijstaande woning liggen niet ver uit elkaar (natuurlijk inkoopvolume e.d. hebben een effect). Het 'voordeel' van een 'catalogus' woning is dat de bouwer vaak een eigen referentie heeft met de werkelijke kosten.

Volgens mij kan een bouwer vooral het verschil maken door de klant goed mee te nemen in het gehele traject. Voor de meeste zal dit de eerste en enige keer zijn dat ze een huis laten bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
gakkethijs schreef op zondag 14 januari 2018 @ 18:51:
Een gemeente is nooit verantwoordelijk en een controle weigeren is strafbaar. Dus dat is onzin.
Het verschil tussen een 'catalogus' bouwer en de lokale aannemer is qua prijs niet enorm. Immers elk degelijk bouwbedrijf kan een fatsoenlijke woning bouwen. De prijs van een vloer, gemetselde gevel e.d. zijn voor vrijstaande woning liggen niet ver uit elkaar (natuurlijk inkoopvolume e.d. hebben een effect). Het 'voordeel' van een 'catalogus' woning is dat de bouwer vaak een eigen referentie heeft met de werkelijke kosten.

Volgens mij kan een bouwer vooral het verschil maken door de klant goed mee te nemen in het gehele traject. Voor de meeste zal dit de eerste en enige keer zijn dat ze een huis laten bouwen.
Haha. Strafbaar.... stoppen ze meneer groothuis in de gevangenis als hij zonder de gemeente de rooilijn uitzet?

En ja, als de gemeente de rooilijn verkeerd uitzet zijn die verantwoordelijk.

En nu is het klaar met groothuis voorlopig in dit topic :).

[ Voor 7% gewijzigd door Artbij op 14-01-2018 19:08 ]

Met gestrekt been.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Road-runner83
@Artbij Voor standaard rijtjeswoningen snap ik het nog maar gaat ook over 2-kappers en vrijstaande woningen van 4 tot 6ton. En dan is het nog steeds niet mogelijk om rolluiken en screens (op een mooie manier) in te laten bouwen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avvd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Road-runner83 schreef op zondag 14 januari 2018 @ 19:08:
@Artbij Voor standaard rijtjeswoningen snap ik het nog maar gaat ook over 2-kappers en vrijstaande woningen van 4 tot 6ton. En dan is het nog steeds niet mogelijk om rolluiken en screens (op een mooie manier) in te laten bouwen...
Ik kwam laatst een huis tegen waar de rolluiken echt uit het houten kozijn kwam, tussen het glas en kozijn. Het zag er erg strak uit en had het op een dergelijke manier nog niet eerder gezien. Normaal zie je bij inbouw rolluiken dat het voor het kozijn zit. Kent iemand dit systeem? We zijn op het moment bezig met een technische omschrijving en dit lijkt ons wel wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xminator
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23:19
Blueone schreef op zondag 14 januari 2018 @ 19:22:
[...]

Ik kwam laatst een huis tegen waar de rolluiken echt uit het houten kozijn kwam, tussen het glas en kozijn. Het zag er erg strak uit en had het op een dergelijke manier nog niet eerder gezien. Normaal zie je bij inbouw rolluiken dat het voor het kozijn zit. Kent iemand dit systeem? We zijn op het moment bezig met een technische omschrijving en dit lijkt ons wel wat.
Al eens op inbouwrolluik gezocht? Of bedoel je iets anders?

Ik begrijp uberhaupt niet het nut van een rolluik. Zie je volgens mij alleen buiten de 'bewoonde' wereld?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• frankwopereis
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:59

frankwopereis

Eerst denken, dan doen

Blueone schreef op zondag 14 januari 2018 @ 19:22:
[...]

Hebben wij ook, prefab kunstof kozijnen hebben dat, zit de rolluikbak er meteen bij aan en het hele ding wordt tegelijk geplaatst bij de bouw.
xminator schreef op zondag 14 januari 2018 @ 20:17:
[...]

Al eens op inbouwrolluik gezocht? Of bedoel je iets anders?

Ik begrijp uberhaupt niet het nut van een rolluik. Zie je volgens mij alleen buiten de 'bewoonde' wereld?
Een rolluik houdt de warmte in de zomer buiten.
In de winter is het een enorm goede isolatie tegen de kou, vooral wind (komt niet direct tegen het glas).
Je kunt de ruimte helemaal donker maken, wat ik persoonlijk fijn vindt slapen.
Het dempt geluid, behalve bij regen en hagel :+
Het is een extra beveiliging tegen inbraak.
Privacy, luikje dicht en niemand ziet wat..

PC 2x27", 9850X3D, x870, 5070TI, 64GB | Sonos | HomeAssistant | Samsung TV's & mobiel | Speciaalbier, wijn & likeur | doet Hardlopen & Fitness | kijkt Voetbal, F1 | Koken & BBQ | Kamperen & vliegen | informatieanalist in ziekenhuis | EHBO'er Rode Kruis

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LittleTycoon
frankwopereis schreef op zondag 14 januari 2018 @ 20:35:
[...]

Hebben wij ook, prefab kunstof kozijnen hebben dat, zit de rolluikbak er meteen bij aan en het hele ding wordt tegelijk geplaatst bij de bouw.

[...]

Een rolluik houdt de warmte in de zomer buiten.
In de winter is het een enorm goede isolatie tegen de kou, vooral wind (komt niet direct tegen het glas).
Je kunt de ruimte helemaal donker maken, wat ik persoonlijk fijn vindt slapen.
Het dempt geluid, behalve bij regen en hagel :+
Het is een extra beveiliging tegen inbraak.
Privacy, luikje dicht en niemand ziet wat..
Het is ook lelijk, vind ik. Maar ja dat is persoonlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sturgeon22
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 16:55
Sunri5e schreef op zondag 14 januari 2018 @ 10:52:
Als er dan nog een keuken, badkamer en verdere afwerking in moet kom je hoog in de 500 euro de m3 te zitten.
Er zit wel een basis badkamer is, maar de vraag is of je dat voldoende vind. Ze bieden voor een relatief beperkte meerprijs 3 luxere varianten en anders kun je de badkamer beter laten vervallen en alles zelf regelen.
DrogeR schreef op zondag 14 januari 2018 @ 11:44:
Wat voor mij doorslaggevend is is juist de bouwkwaliteit. Bij onze aannemer (Groothuisbouw dus ;)) weet ik dat ieder onderdeel minimaal 4x per week wordt opgeleverd en waarbij over ieder detail is en wordt nagedacht.
Ik wil niks negatiefs zeggen over de bouwkwaliteit van Groothuisbouw (heb ze zelf ook serieus overwogen als bouwer voor ons huis), maar het feit dat elk onderdeel minimaal 4x (volgens mij is doelstelling nu om 7 huizen per week te starten) per week wordt opgeleverd zegt helaas weinig over de kwaliteit/doordachtheid. Bij de oplevering van het huis van mijn collega had de man van vereniging eigen huis diverse opmerkingen over standaard zaken van Groothuisbouw, die volgens hem niet in overeenstemming zijn met bouwbesluit (trapleuning niet vrij gehouden van eindpaal trap, radiator onvoldoende capaciteit slaapkamer 1e verdieping, onvoldoende ventilatie in berging, onbreken ventilatie in meterkast en bijkeuken, plaatsing MV unit zo dat deze niet meer gedemonteerd kan worden na plaatsing traphek (en deze was kapot bij oplevering, dus moest worden vervangen). Ik was nog het meest verbaasd over het feit dat oplevering met iemand van vereniging eigen huis standaard wordt aangeboden door Groothuis, maar dat dat de opmerkingen van VEH niet worden meegenomen in aanpassingen in standaard voorzieningen.

Dit is overigens totaal niet de reden waarom wij voor een lokale bouwer hebben gekozen en ik heb niet het gevoel dat alles bij een lokale bouwer altijd beter is. Wij zijn nog niet begonnen met bouwen en ik heb nu al diverse discussies gehad (en er gaan er nog een aantal volgen) die ik van te voren niet had verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Road-runner83
LittleTycoon schreef op zondag 14 januari 2018 @ 21:40:
[...]

Het is ook lelijk, vind ik. Maar ja dat is persoonlijk.
Opbouw rolluiken vind ik ook zeker lelijk maar als ze mooi weggewerkt zijn (zoals bij ons) en het zijn niet van die standaard witte dan vind ik het persoonlijk wel mooi::
Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4291/35220122423_cd60600762_k.jpg

Raam rechtsonder (hal) is ook voorzien van een screen. Dit is uiteraard de zonkant. Boven hebben we overal rolluiken (5 stuks in het totaal), wij hebben het gedaan omdat het heerlijk donker is met slapen en de kids (3e op komst in juni) slapen er beter door :). Maargoed de voordelen zijn al genoemd door @frankwopereis ;).

(voor mijn hele post/huis zie: https://gathering.tweaker...message/51965587#51965587)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cai
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-04 09:13

Cai

Zo zie je maar, meningen verschillen. Het doet mij persoonlijk denken aan een "slechte" straat in een grote stad. Ik zou het afschuwelijk vinden als elke woning in de wijk deze rolluiken zou hebben. Als je dan 's avonds door de wijk heen loopt is het net een spook dorp. Allemaal mensen die zich afsluiten voor de wereld om hen heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrogeR
Sturgeon22 schreef op maandag 15 januari 2018 @ 09:43:

Ik wil niks negatiefs zeggen over de bouwkwaliteit van Groothuisbouw (heb ze zelf ook serieus overwogen als bouwer voor ons huis), maar het feit dat elk onderdeel minimaal 4x (volgens mij is doelstelling nu om 7 huizen per week te starten) per week wordt opgeleverd zegt helaas weinig over de kwaliteit/doordachtheid. Bij de oplevering van het huis van mijn collega had de man van vereniging eigen huis diverse opmerkingen over standaard zaken van Groothuisbouw, die volgens hem niet in overeenstemming zijn met bouwbesluit (trapleuning niet vrij gehouden van eindpaal trap, radiator onvoldoende capaciteit slaapkamer 1e verdieping, onvoldoende ventilatie in berging, onbreken ventilatie in meterkast en bijkeuken, plaatsing MV unit zo dat deze niet meer gedemonteerd kan worden na plaatsing traphek (en deze was kapot bij oplevering, dus moest worden vervangen). Ik was nog het meest verbaasd over het feit dat oplevering met iemand van vereniging eigen huis standaard wordt aangeboden door Groothuis, maar dat dat de opmerkingen van VEH niet worden meegenomen in aanpassingen in standaard voorzieningen.

Dit is overigens totaal niet de reden waarom wij voor een lokale bouwer hebben gekozen en ik heb niet het gevoel dat alles bij een lokale bouwer altijd beter is. Wij zijn nog niet begonnen met bouwen en ik heb nu al diverse discussies gehad (en er gaan er nog een aantal volgen) die ik van te voren niet had verwacht.
Overigens wil ik ook niet zeggen dat Groothuisbouw alles perfect doet, en ook wij hebben wel degelijk discussies gehad over de samenstelling van het contract. Het blijft een aannemer natuurlijk ;) .
Ik denkt sowieso dat het goed is dat bij oplevering door een onafhankelijk deskundige alles gecontroleerd gaat worden. Ik overweeg om dat niet alleen aan het einde van het bouwtraject te doen, maar ook gedurende de bouw een aantal controles te laten uitvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Road-runner83 schreef op maandag 15 januari 2018 @ 09:53:
[...]

Opbouw rolluiken vind ik ook zeker lelijk maar als ze mooi weggewerkt zijn (zoals bij ons) en het zijn niet van die standaard witte dan vind ik het persoonlijk wel mooi::
[afbeelding]

Raam rechtsonder (hal) is ook voorzien van een screen. Dit is uiteraard de zonkant. Boven hebben we overal rolluiken (5 stuks in het totaal), wij hebben het gedaan omdat het heerlijk donker is met slapen en de kids (3e op komst in juni) slapen er beter door :). Maargoed de voordelen zijn al genoemd door @frankwopereis ;).

(voor mijn hele post/huis zie: https://gathering.tweaker...message/51965587#51965587)
Heb je ook details hoe deze rolluiken in de gevel zitten ? Meestal is het dan boven kozijn met aan de binnekant een afneembare plaat. De isolatie is wel een issue voor zover als ik ze online gezien heb.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Cai schreef op maandag 15 januari 2018 @ 10:13:
Zo zie je maar, meningen verschillen. Het doet mij persoonlijk denken aan een "slechte" straat in een grote stad. Ik zou het afschuwelijk vinden als elke woning in de wijk deze rolluiken zou hebben. Als je dan 's avonds door de wijk heen loopt is het net een spook dorp. Allemaal mensen die zich afsluiten voor de wereld om hen heen.
Mooi vind ik het ook niet echt maar in Vlaanderen zijn rolluiken wel zeer goed ingeburgerd. Wij waren sowieso van plan om rolluiken in de slaapkamers te nemen tegen de zon in de zomer en om donker te kunnen slapen. Uiteindelijk hebben we beneden ook gekozen voor rolluiken in plaats van screens tegen de zon met als voordeel dat we ons kunnen afsluiten voor de wereld 's avonds ;)

Ik vind het niet erg dat men in huis kan kijken maar wanneer het donker is en het licht brandt binnen sta je wel héél zichtbaar in je oude pyjama. Gordijnen of andere oplossingen kunnen natuurlijk ook maar daar hou je de zon dan weer niet mee buiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LittleTycoon
[...]

[afbeelding]

deze zijn idd stuk beter dan de gemiddelde rolluikconstructie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:07
Hoe zijn jullie ervaringen met opties op kavels? Ik heb vorige week dus een optie gekregen op 'n kavel, maar met de opmerking erbij dat dat echt voor max 4 weken is. En zelfs dan stellen ze dat als ze concrete interesse krijgen (gedefinieerd als: iemand wil het direct kopen), ze ons nog wel de mogelijkheid willen geven het te kopen, maar als we dat niet doen gaat het aan ons voorbij. Is dit normaal? Of is de markt (of deze omgeving) gewoon zo overspannen?

Op zich hebben we de middelen om het kavel te kopen, maar da's nog wel een risico als je nog niet eens precies weet hoeveel de daadwerkelijke bouw gaat kosten. Aan de andere kant, als er inderdaad zoveel interesse is voor deze kavels, is het wellicht ook wel weer door te verkopen als we er echt niet uit komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
anboni schreef op maandag 15 januari 2018 @ 12:15:
Hoe zijn jullie ervaringen met opties op kavels? Ik heb vorige week dus een optie gekregen op 'n kavel, maar met de opmerking erbij dat dat echt voor max 4 weken is. En zelfs dan stellen ze dat als ze concrete interesse krijgen (gedefinieerd als: iemand wil het direct kopen), ze ons nog wel de mogelijkheid willen geven het te kopen, maar als we dat niet doen gaat het aan ons voorbij. Is dit normaal? Of is de markt (of deze omgeving) gewoon zo overspannen?

Op zich hebben we de middelen om het kavel te kopen, maar da's nog wel een risico als je nog niet eens precies weet hoeveel de daadwerkelijke bouw gaat kosten. Aan de andere kant, als er inderdaad zoveel interesse is voor deze kavels, is het wellicht ook wel weer door te verkopen als we er echt niet uit komen.
4 weken is wel extreem kort. Daar kun je eigenlijk niet veel in doen.

Kavel verkopen lijkt leuk, maar let op dat jij het nu waarschijnlijk VON koopt en dat degene die het van jou koopt belasting met betalen. 6% overdracht of zelfs 21%BTW.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrogeR
Wij hadden drie maanden gratis optie, en daarna konden we iedere keer met drie maanden verlengen voor €1000,- per keer. Deze kosten zijn uiteindelijk verrekend bij de overdracht van het kavel (oftewel vooruitbetaald).
Als we het kavel uiteindelijk niet genomen hadden waren we dit voorschot kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
Artbij schreef op maandag 15 januari 2018 @ 12:17:
[...]

Kavel verkopen lijkt leuk, maar let op dat jij het nu waarschijnlijk VON koopt en dat degene die het van jou koopt belasting met betalen. 6% overdracht of zelfs 21%BTW.
Ohja, da's inderdaad ook nog een goeie. Nou acht ik de kans dat we het weer door moeten verkopen niet heel groot, maar da's wel iets om in te calculeren ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Road-runner83
jacovn schreef op maandag 15 januari 2018 @ 10:49:
[...]

Heb je ook details hoe deze rolluiken in de gevel zitten ? Meestal is het dan boven kozijn met aan de binnekant een afneembare plaat. De isolatie is wel een issue voor zover als ik ze online gezien heb.
Klopt, precies zoals je het zegt :). Die plaat is er helaas al een aantal keer afgegaan (inmiddels bij allemaal) omdat er in het begin wat problemen waren (rolluiken liepen er een keer af of hij haperde wat). Maar nu kun je er dus nog perfect bij, je zult er toch op de 1 of andere manier nog bij moeten kunnen voor als er iets aan de hand is ;).

Qua isolatie? Weet niet of dit mega veel scheelt tov geen rolluiken (en dus geen bak) maar vind onze energierekening in ieder geval FLINK meevallen. We zijn 110 euro per maand kwijt (na afrekening), hebben geen zonnepanelen of WTW systeem. Ons huis is 750m3 en 210m2 woonoppervlakte (incl. berging met vloerverwarming). Onze vorige hoekwoning (in Z'meer) was 130m2 en daar betaalden we 140 euro in de maand. Mij hoor je niet klagen ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Road-runner83
Admiral Freebee schreef op maandag 15 januari 2018 @ 10:54:
[...]

Mooi vind ik het ook niet echt maar in Vlaanderen zijn rolluiken wel zeer goed ingeburgerd. Wij waren sowieso van plan om rolluiken in de slaapkamers te nemen tegen de zon in de zomer en om donker te kunnen slapen. Uiteindelijk hebben we beneden ook gekozen voor rolluiken in plaats van screens tegen de zon met als voordeel dat we ons kunnen afsluiten voor de wereld 's avonds ;)

Ik vind het niet erg dat men in huis kan kijken maar wanneer het donker is en het licht brandt binnen sta je wel héél zichtbaar in je oude pyjama. Gordijnen of andere oplossingen kunnen natuurlijk ook maar daar hou je de zon dan weer niet mee buiten.
Hier in de straat hebben de meeste ook rolluiken of screens en dan uiteraard mooi weggewerkt :). Ik weet niet of je nog moet bouwen of al klaar bent maar in het 1e geval zou ik er zeer goed over nadenken of je wel rolluiken beneden wilt. Dat wilde wij eerst ook maar zijn later hier vanaf gestapt omdat je met screens nog naar buiten kunt kijken (andere mensen niet naar binnen :)) wat ideaal is in de zomer. Dan voel je je tenminste niet afgesloten wat ik bij rolluiken dan wel weer zou hebben (beneden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 18-09 13:28
Sturgeon22 schreef op maandag 15 januari 2018 @ 09:43:
[...]

Er zit wel een basis badkamer is, maar de vraag is of je dat voldoende vind. Ze bieden voor een relatief beperkte meerprijs 3 luxere varianten en anders kun je de badkamer beter laten vervallen en alles zelf regelen.

[...]

Nu is de kwaliteit bij VEH wisselvalliger dan de bouwer denk ik. ;) Ze hebben nog weleens een eigen versie van het bouwbesluit voor mijn gevoel.

1) Trapleuning vrij van eindpaal trap... die is nieuw voor me, bouwbesluit is een stuk vrijer voor particuliere opdrachtgevers. Het ziet er imo juist gek uit als de leuning los zweeft.
2) Hoe weet hij dat? Een radiator heeft geen wattage erop staan. Met de huidige isolatiewaarden heb je erg weinig capaciteit nodig.
3) ventilatie in berging.. .welke? Er zijn verschillende eisen afhankelijk van de functie.
4) ventilatie meterkast is niet verplicht, wordt wel aangeraden.
5) ventilatie bijkeuken kan ik niet zo beoordelen.
6) MV box achter traphek. Welk type? Op zich hoeft het geen drama te zijn.

De verhalen van bij oplevering halen zelden de werkvoorbereiding.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
@Road-runner83 : Er moet nog gebouwd worden maar we zijn sowieso al gewoon om in een huis met rolluiken beneden te zitten. Bovendien blijft er nog wel een grote glaspartij naar de noordelijk gerichte tuin over die geen rolluik krijgt. De zithoek komt ook aan die kant.

Het klopt wel dat je in de zomer soms het gevoel hebt van in een donker hol te leven omdat je niet naar buiten kan kijken. Echter staan onze huidige grote ramen op het westen en het zuiden waardoor je de rolluiken wel naar beneden moet houden maar in onze toekomstige woning gaan we een aantal naar omhoog kunnen doen vanaf een bepaald uur en hebben we sowieso nog licht en zicht naar de tuin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Road-runner83

Ik denk dat je al wel een grove begroting kan maken met wat de totale kosten zullen worden. Als je bij bijv. Groothuisbouw (geen ervaring mee verder en is hier niet heel populair bij sommige ;)) kijkt wat de prijzen zijn of dat je zelf een inschatting maakt ahv gewenste woonoppervlakte bijv. 200 dan kun je op deze site kijken wat je in het totaal kwijt bent: http://www.itx-bouwconsul...iddelde-bouwkosten-per-m2. 200 * 1816 (vrijstaand, 3 lagen) = 363K. Daar komt dan nog wel flink wat kosten bij zoals bouwleges, keuken, badkamer, tuin, etc. Dan nog de kavel erbij en dan zit je zo aan de 6ton ;).

Succes ermee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skating_vince
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Dank voor jullie reacties! We gaan met de bouwvergadering woensdag met de aannemer bespreken of het later kan, wat het gevolg voor de planning is en (indien nodig) hoe hij het achteraf gaat oplossen als hij de volledige verantwoordelijkheid wil nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avvd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

4 weken is erg kort, we hebben zelf een optie van 6 maanden, maar zelfs in die tijd redden we het niet om een echte prijs te hebben. Tot nu toe hebben we enkel zeer grove indicaties waar nog steeds een een marge zit van 20%. Vooral als je het pas gaat aanbesteden na het schrijven van een bestek / technische omschrijving is het lastig om een prijs vroeg in het traject te krijgen. Nu maakt de foutmarge van 20% ons niet heel veel uit waardoor we toch doorgaan, als je echter tegen de max gaat zitten kan het lastig zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door Avvd op 15-01-2018 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 16:29

Daniel

Kapitein NCC-1701

De vraag is wat de optie inhoudt en hoe bindend dat is. In ons geval zijn het vier stappen: toewijzing -> optieovereenkomst -> koopovereenkomst -> levering.
De toewijzing is simpelweg eerste aanspraak kunnen maken op het kavel. Wij hadden 6 weken om te beslissen of we een optieovereenkomst zouden willen sluiten.
De optieovereenkomst zelf liep 7 maanden en was bedoeld om ons de tijd te geven een ontwerp te maken en dit stedenbouwkundig te laten toetsen. Na afloop van optieovereenkomst moesten we binnen 4 weken aangeven of we definitief van de optie gebruik zouden maken. Zouden we dat niet gedaan hebben, dan zouden we de optievergoeding (ruim 4k) kwijt zijn, nu wordt dat bedrag in mindering gebracht op de koopsom. Volgende stap is het sluiten van de koopovereenkomst (enkel nog te ontbinden als de financiering niet rond komt) en uiteindelijk volgt dan na het krijgen van de omgevingsvergunning de daadwerkelijke levering - en betaling - van de grond.

Vier weken om na te denken of je daadwerkelijk een koopovereenkomst gaat sluiten lijkt me onwerkbaar kort, maar als bedenktijd voor een optieovereenkomst is het niet zo gek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
lol,

Net even op de zelfbouw site van gemeente Almere gekeken.

Zelf in oktober 2015 kavel gekocht voor 400,- de m2, was toen de going m2 prijs. Going m2 prijs 2018 in Almere voor zelfbouwkavels, EUR 516,82. Een prijsstijging van maar liefst 29,2% in twee jaar tijd.

Dit kan niet goed gaan deze blinde hebzucht vertroebeld door oneigenlijk lage hypotheekrentes. Benijd de mensen niet die nu aan de slag willen met zelfbouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Laatst online: 23:13
LittleTycoon schreef op maandag 15 januari 2018 @ 14:50:
lol,

Zelf in oktober 2015 kavel gekocht voor 400,- de m2, was toen de going m2 prijs. Going m2 prijs 2018 in Almere voor zelfbouwkavels, EUR 516,82. Een prijsstijging van maar liefst 29,2% in twee jaar tijd.

Dit kan niet goed gaan deze blinde hebzucht vertroebeld door oneigenlijk lage hypotheekrentes. Benijd de mensen niet die nu aan de slag willen met zelfbouw.
Dat heeft denk ik meer met de overspannen markt in A'dam te maken dan met de hypotheekrente. Hier in Haarlem hebben we er ook last van: mensen voor wie het in de hoofdstad veel te duur is wijken uit en dat stuwt de prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
D-e-n schreef op maandag 15 januari 2018 @ 14:55:
[...]

Dat heeft denk ik meer met de overspannen markt in A'dam te maken dan met de hypotheekrente. Hier in Haarlem hebben we er ook last van: mensen voor wie het in de hoofdstad veel te duur is wijken uit en dat stuwt de prijs.
Je hebt het hier wel over gemeente (dus overheid) die prijzen vast stelt. Die zouden op basis van beleid (stimuleren volkshuisvesting) moeten werken in plaats van de pure geldwolf uithangen. Dit staat natuurlijk volledig haaks op het maatschappelijk belang wat een gemeente ook dient na te streven.

De hypotheekrente zorgt ervoor dat mensen hun nek in de strop kunnen blijven steken.

[ Voor 6% gewijzigd door LittleTycoon op 15-01-2018 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
Dan zit ik in Brabant toch tegen vriendelijker prijzen aan te kijken, E330/m2.

Dank voor de reacties over opties zo ver, voorlopig maar afwachten of er ueberhaupt iemand aan komt klopt die direct wil kopen. En ondertussen verder zoeken naar een geschikte bouwer. Gelukkig hebben we behoorlijke financiele speelmogelijkheden (m'n bitcoins hebben het goed gedaan O-) ) dus daar valt wel uit te komen, verwacht ik.

Hoe ziet wat bouwers betreft de markt er nu uit? Van Presolid kreeg ik te horen dat ze pas in Q3-2019 verwachten een nieuwe opdracht te kunnen opleveren, is dat in de hele markt het geval of zijn zij een uitschieter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16:37
Normale aannemers kun je wellicht nog wel geluk mee hebben. Bij de grote catalogusbouwers kun je oplevering in 2018 en ik denk ook wel Q1-2 2019 wel vergeten.

Overigens is 330 per m2 een hele leuke prijs in Brabant. Dan bouw je waarschijnlijk niet in de nabijheid van de steden.

[ Voor 28% gewijzigd door MrFl0ppY op 15-01-2018 16:01 ]

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 16:29

Daniel

Kapitein NCC-1701
lol,

Ik ga er van uit dat mijn kavel nu al ruim meer waard is dan wat ik er voor moet betalen (prijs is bepaald in oktober 2016). Aan de andere kant gaat de realisatie ook weer flink duurder zijn, want alle prijzen stijgen door de schaarste. Ons enige voordeel is dat we - anders dan de eis van de gemeente om binnen 2 maanden na levering van de grond te beginnen en dan binnen 20 maanden klaar te zijn - geen echte tijdsdruk hebben dus we kunnen nog wel een klein beetje rondshoppen.
anboni schreef op maandag 15 januari 2018 @ 15:56:
Hoe ziet wat bouwers betreft de markt er nu uit? Van Presolid kreeg ik te horen dat ze pas in Q3-2019 verwachten een nieuwe opdracht te kunnen opleveren, is dat in de hele markt het geval of zijn zij een uitschieter?
Dergelijke wachttijden hoor ik meer. Het zal bij een catalogusbouwer nog knap lastig worden om dit jaar nog te kunnen starten. Bij gewone aannemers is 6 maanden na opdracht nogal standaard geworden - hoewel je mazzel kan hebben.

[ Voor 5% gewijzigd door Daniel op 15-01-2018 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Ik zou wel nakijken of er geen indexaties of andere vergoedingen in de overeenkomst staan.

Gebrek aan grond, grond met hoge prijzen en sterk gestegen bouwkosten hebben mij juist weer de bestaande markt opgedrukt. Ach, met de huidige kavelprijzen voor het perceel heb ik het huis bijna het huis gratis. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WNT

WNT

anboni schreef op maandag 15 januari 2018 @ 15:56:

Dank voor de reacties over opties zo ver, voorlopig maar afwachten of er ueberhaupt iemand aan komt klopt die direct wil kopen. En ondertussen verder zoeken naar een geschikte bouwer.
Hier was het ook 4wk en daarna gelijk koopovereenkomst tekenen. Levering van de kavel moest dan binnen 6mnd of anders gingen we een boeterente betalen. Uiteindelijk was er geen andere gegadigde en konden we er langer over nadenken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frankwopereis
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:59

frankwopereis

Eerst denken, dan doen

[...]

[afbeelding]

Mooi huis!
Wij hebben gewoon wit, ik heb een tekening laten maken met grijs maar die vond ik bij ons huis niet mooi.
We hebben wel alleen boven, dus we sluiten ons niet af van de buitenwereld zoals hier netwerd genoemd ;)

PC 2x27", 9850X3D, x870, 5070TI, 64GB | Sonos | HomeAssistant | Samsung TV's & mobiel | Speciaalbier, wijn & likeur | doet Hardlopen & Fitness | kijkt Voetbal, F1 | Koken & BBQ | Kamperen & vliegen | informatieanalist in ziekenhuis | EHBO'er Rode Kruis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanvv78
Señor Sjon schreef op maandag 15 januari 2018 @ 13:36:
[...]

Nu is de kwaliteit bij VEH wisselvalliger dan de bouwer denk ik. ;) Ze hebben nog weleens een eigen versie van het bouwbesluit voor mijn gevoel.

1) Trapleuning vrij van eindpaal trap... die is nieuw voor me, bouwbesluit is een stuk vrijer voor particuliere opdrachtgevers. Het ziet er imo juist gek uit als de leuning los zweeft.
2) Hoe weet hij dat? Een radiator heeft geen wattage erop staan. Met de huidige isolatiewaarden heb je erg weinig capaciteit nodig.
3) ventilatie in berging.. .welke? Er zijn verschillende eisen afhankelijk van de functie.
4) ventilatie meterkast is niet verplicht, wordt wel aangeraden.
5) ventilatie bijkeuken kan ik niet zo beoordelen.
6) MV box achter traphek. Welk type? Op zich hoeft het geen drama te zijn.

De verhalen van bij oplevering halen zelden de werkvoorbereiding.
@Sturgeon22 Punt 3 en 5 waren een keuze, tenminste bij ons. Wij hebben die wel laten plaatsen in de kozijnen. Maar blijkbaar volgens bouwbesluit niet verplicht. Nu zal onze garage ook geen echte "auto-garage" worden, dat heeft weer heel andere eisen. Staat bij ons in ieder geval duidelijk in alle papieren. MV box konden we ook de plek van aangeven, maar wl staat deze op de vliering.

Wij hebben reeds 2x eerder een nieuwbouw-oplevering mee mogen maken (projectbouw) maar er zit zeker verschil in per werknemer van VEH. de een loopt alles na met een spiegeltje (of het geverfd is) en loopt alle tegels na in de badkamer, en de ander kijkt allen een beetje rond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WNT

WNT

Heeft iemand een tip hoe ik een goede persoon van de veh/of iets anders kan vinden? Wij komen dagelijks bij het huis maar hebben geen verstand van bouwen, dus dan is een kritisch extra paar ogen bij de oplevering wel fijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Road-runner83
@WNT Bij ons was er ook iemand van VEH aanwezig, dit werd aangeboden door onze aannemer (gratis) omdat zij ook een nette oplevering wilde. Wij hebben er goede ervaring mee (erg ervaren man die zelfs de kleinste krasjes op de ramen zag) maar ik neem aan dat de meeste wel betrouwbaar en zorgvuldig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
lol,

In Almere buiten was de grond dan goedkoper blijkbaar..€368,75 (2017 gekocht)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
jacovn schreef op maandag 15 januari 2018 @ 21:43:
[...]

Ja idd buiten was goedkoper, zijn na 1e helft 2017 geen nieuwe kavels op de markt gekomen, kan zijn dat hrt kavel al een tijd op de markt was. misschien buiten nog steeds goedkoper bij nieuwe kavels. In overige delen van Almere zat er in 2017 al 15% bovenop 2016 prijzen en nu nog eens dus bijna 15% er op.

[ Voor 30% gewijzigd door LittleTycoon op 15-01-2018 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sturgeon22
@Señor Sjon Ik ken niet de details en ben niet aanwezig geweest bij de keuring, heb alleen het rapport gezien. Vond het wel bijzondere zaken. Ik weet alleen dat Groothuisbouw eerst de MV box had geplaatst en daarna het traphekje. Vervolgens bleek de MV box niet te werken en moest deze worden verwijderd, dit kon echter niet zonder de trap te verwijderen. Groothuis wilde dit met een sosrt knullige constructie doen. Op verzoek van VEH hebben ze het gehele traphek toen verwijderd, de unit verplaatst naar een bereikbare ruimte en toen het traphekje weer terug geplaatst.

@sanvv78 Ik weet niet hoe en of dit met mijn collega is besproken. Er is naar aanleiding van het VEH rapport in ieder geval geen aanpassing meer gedaan op deze punten (en tot op heden ook geen schimmel of andere klachten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16-09 19:09
Iemand enige ervaring met PV dakpannen, bijv het Nelskamp G10 PV systeem? Hoe is de prijsverhouding met bijv. normale PV panelen?

Op ons ontwerp komen pannen op het dak en de voorgevel. Dat betekent echter dat posities van ramen en zo in principe ook afhankelijk worden van de gekozen pan... Op het dak heb ik hetzelfde wanneer ik zonnepanelen in het dak wil laten verzinken. Dus best een gepuzzel wat nou de beste pan is qua maatvoering (en ook nog enigzins betaalbaar).
PV dakpannen zou het deels gemakkelijker maken, maar ook een flink stuk duurder?

[ Voor 62% gewijzigd door Stefke op 16-01-2018 18:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 18-09 14:57

Wij hebben geprobeerd om zo snel mogelijk helder te krijgen of we het huis erop konden bouwen wat wij mooi vinden. Dus wij hebben in de aanloop zo snel mogelijk met een architect om tafel gezeten om een ruwe schets te krijgen op basis van het kavelpaspoort en het bestemmingsplan. Als je daar niet een goed gevoel bij krijgt, dan heeft kopen geen zin.

En uiteraard in je overeenkomst straks laten opnemen onder voorbehoud van financiering, definitieve omgevingsvergunning en verklaring dat de grond geschikt is voor de bestemming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjakieZulu
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 23:17
jacovn schreef op maandag 15 januari 2018 @ 21:43:
[...]

Ik ga bouwen in een randgemeente bij Eindhoven. Er zijn duidelijke prijsverschillen tussen kavels die in 2015/2016 en 2017 zijn uitgebracht. De kavel die ik in optie heb (+/- 600 m2) kost 357 EUR incl. BTW per m2. Een even grote kavel 100m verderop kost 434 EUR. Toch een prijsverschil van 46 k-eur!

Ik had het geluk dat de kavel tweemaal lang in optie was en tweemaal is terug gegeven. Dat is zeker niet vanwege de ligging, want die is echt meer dan prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjakieZulu
En uiteraard in je overeenkomst straks laten opnemen onder voorbehoud van financiering, definitieve omgevingsvergunning en verklaring dat de grond geschikt is voor de bestemming.
De gemeente waar ik ga bouwen kun je de grond niet kopen onder voorbehoud van financiering en def. omgevingsvergunning. Wel heb ik de mogelijkheid om 2 x 3 maanden de kavel in optie te nemen. In deze optieperiode heb je alle tijd om een definitieve schetsplan te laten toetsen door de gemeente en de financiële haalbaarheid te toetsen.

Met een optieperiode van slechts 4 weken zou ik verwachten dat de door @jerh genoemde voorbehouden in het koopcontract van de grond staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
stefijn schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 18:34:
Iemand enige ervaring met PV dakpannen, bijv het Nelskamp G10 PV systeem? Hoe is de prijsverhouding met bijv. normale PV panelen?

Op ons ontwerp komen pannen op het dak en de voorgevel. Dat betekent echter dat posities van ramen en zo in principe ook afhankelijk worden van de gekozen pan... Op het dak heb ik hetzelfde wanneer ik zonnepanelen in het dak wil laten verzinken. Dus best een gepuzzel wat nou de beste pan is qua maatvoering (en ook nog enigzins betaalbaar).
PV dakpannen zou het deels gemakkelijker maken, maar ook een flink stuk duurder?
Ik kreeg deze toegestuurd: https://www.dubocasa.nl/product/tijdelijk-aanbod/, maar in principe is het niet de moeite. Een regulier systeem doet makkelijk het dubbele qua vermogen.

Overigens is er dacht ik wel een zonnepaneel topic in Duurzame Energie & Domotica ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:22
SjakieZulu schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 12:17:
[...]

De gemeente waar ik ga bouwen kun je de grond niet kopen onder voorbehoud van financiering en def. omgevingsvergunning. Wel heb ik de mogelijkheid om 2 x 3 maanden de kavel in optie te nemen. In deze optieperiode heb je alle tijd om een definitieve schetsplan te laten toetsen door de gemeente en de financiële haalbaarheid te toetsen.

Met een optieperiode van slechts 4 weken zou ik verwachten dat de door @jerh genoemde voorbehouden in het koopcontract van de grond staan.
Wij waren/zijn in de luxe-positie dat we een bestemmingsplanwijziging moeten doorlopen (Ruimte voor Ruimte). Daardoor hadden we de tijd om met de architect het schetsontwerp en definitieve ontwerp stevig neer te zetten. We hebben er uiteindelijk een jaar over gedaan en hebben we nu ontwerp waar we 100% achter staan.

De 6 maanden die jij aangeeft klinkt ruim, maar je zult er samen met de architect hard aan moeten trekken om alle stappen binnen die tijd te doorlopen.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjakieZulu
Joris748 schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 12:50:
[...]

Wij waren/zijn in de luxe-positie dat we een bestemmingsplanwijziging moeten doorlopen (Ruimte voor Ruimte). Daardoor hadden we de tijd om met de architect het schetsontwerp en definitieve ontwerp stevig neer te zetten. We hebben er uiteindelijk een jaar over gedaan en hebben we nu ontwerp waar we 100% achter staan.

De 6 maanden die jij aangeeft klinkt ruim, maar je zult er samen met de architect hard aan moeten trekken om alle stappen binnen die tijd te doorlopen.
De definitieve schets is goedgekeurd na 4 maanden (zit wel een zomervakantie tussen). 1 maand later is de aanvraag voor de omgevingsvergunning (incl. bestektekening) ingediend. Op dit moment wordt gewerkt aan de beschrijving van het bestek. We hopen deze volgende week definitief te maken zodat (hopelijk) 2 a 3 aannemers gaan rekenen. In mijn geval komt het afgeven van de voorlopige omgevingsvergunning niet binnen 6 maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
SjakieZulu schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 13:30:
[...]

De definitieve schets is goedgekeurd na 4 maanden (zit wel een zomervakantie tussen). 1 maand later is de aanvraag voor de omgevingsvergunning (incl. bestektekening) ingediend. Op dit moment wordt gewerkt aan de beschrijving van het bestek. We hopen deze volgende week definitief te maken zodat (hopelijk) 2 a 3 aannemers gaan rekenen. In mijn geval komt het afgeven van de voorlopige omgevingsvergunning niet binnen 6 maanden.
Klinkt aannemelijk. Hoe heb je die periode ervaren? Veel tijdsdruk? En hoe ervoer je partner hetzelfde traject? Wij zijn erachter gekomen dat percepties van mijn vrouw en van mij aardig van elkaar verschilden (maar we zijn allebei erg blij met het eindresultaat).

Moet er wel bij zeggen dat we, omdat we niet op korte termijn een aanvraag voor een omgevingsvergunning hoefden in te dienen, al een voorschot hebben genomen op de materialisatie. Ook is onze aannemer al vanaf een vroeg stadium betrokken.

Wat dat laatste betreft: wij hebben eerst een aannemer gekozen en pas daarna een architect. Dat kan ik echt iedereen aanbevelen. Door de korte lijntjes tussen architect en aannemer, verwachten we een ontwerp dat relatief gemakkelijk te realiseren is (binnen budget).

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Joris748 schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 13:52:
[...]

Klinkt aannemelijk. Hoe heb je die periode ervaren? Veel tijdsdruk? En hoe ervoer je partner hetzelfde traject? Wij zijn erachter gekomen dat percepties van mijn vrouw en van mij aardig van elkaar verschilden (maar we zijn allebei erg blij met het eindresultaat).

Moet er wel bij zeggen dat we, omdat we niet op korte termijn een aanvraag voor een omgevingsvergunning hoefden in te dienen, al een voorschot hebben genomen op de materialisatie. Ook is onze aannemer al vanaf een vroeg stadium betrokken.

Wat dat laatste betreft: wij hebben eerst een aannemer gekozen en pas daarna een architect. Dat kan ik echt iedereen aanbevelen. Door de korte lijntjes tussen architect en aannemer, verwachten we een ontwerp dat relatief gemakkelijk te realiseren is (binnen budget).
Een belangrijk aspect in het kiezen van een aannemer zijn de kosten. Hoe kun je dansen aannemer kiezen zonder dat je daar een idee over hebt?

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17:04
Ik ben trouwens benieuwd hoe het met de ambitieuze plannen van @pirke is afgelopen.

Een huis van >1000m2 op een kavel van 511m2 inclusief een groot zwembad in de kelder voor € 350,00 / m3 vonden velen ambitieus :P

pirke in "Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 1"

Zover ik kan zien is @pirke (nog) niet actief in deel 2 :?

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sturgeon22
@stefijn Ik heb hier ook wel eens naar gekeken en kwam toen bij Tesla (gemaild en nooit een reactie gehad) en ZEP (http://www.zepbv.nl/nl/). Daar kun je online gegevens invullen en krijg je een indicatie van de kosten. Een snelle berekening kwam in ons geval op 35K meerprijs ten opzichte van normale keramische dakpannen en zonnepanelen op het garagedak, dus heb toen niet verder gekeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
Artbij schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 14:03:
[...]

Een belangrijk aspect in het kiezen van een aannemer zijn de kosten. Hoe kun je dansen aannemer kiezen zonder dat je daar een idee over hebt?
We hebben deze aannemer gekozen op basis van eerder opgeleverde woonhuizen en de ervaringen van de bewoners met deze aannemer.

Uiteindelijk bepaald het ontwerp van de woning wat de woning gaat kosten. Met directe inbreng van de aannemer verwachten wij dat het ontwerp binnen het gestelde budget gerealiseerd kan worden. Op deze manier kunnen we ook rekening houden met de voorkeur van de aannemer voor bepaalde oplossingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 18-09 14:57
Artbij schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 14:03:
[...]

Middels een open begroting en afspraken over start en staartkosten lijkt mij. Dan heb je maximaal inzicht, zeker als je laat bijstaan door iemand met verstand van bouwen en kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17:04
Joris748 schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 14:22:
[...]

We hebben deze aannemer gekozen op basis van eerder opgeleverde woonhuizen en de ervaringen van de bewoners met deze aannemer.

Uiteindelijk bepaald het ontwerp van de woning wat de woning gaat kosten. Met directe inbreng van de aannemer verwachten wij dat het ontwerp binnen het gestelde budget gerealiseerd kan worden. Op deze manier kunnen we ook rekening houden met de voorkeur van de aannemer voor bepaalde oplossingen.
Dat is een hele andere benadering en vereist een betrouwbare / eerlijke aannemer die je voor 100% moet kunnen vertrouwen. Net zoiets als eerlijke autohandelaren, ze bestaan misschien wel, maar er heerst wel een bepaald "gevoel" bij aannemers :P

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 08-09 13:47
Eigenlijk gewoon een bouwteam constructie. Er zijn meer mensen je voorgegaan en dat is ze ook prima bevallen:

https://www.gebiedsontwik...d-bij-zelfbouw-in-almere/

Ik heb het idee dat een deel van het 'gevoel' bij aannemers ook komt door het feit dat ze in een standaard aanbesteding vooral zo hard mogelijk worden uitgeknepen. Als ik aannemer was zou ik daarna ook moeilijk doen over wat er nu precies aan punten en komma's in het bestek staat en zou mijn flexibiliteit vrij laag zijn. In een bouwteam ben je veel meer samen bezig met het zoeken van de beste manier om binnen een budget een woning te bouwen. Je wordt als aannemer een stuk serieuzer genomen, als ik aannemer was zou me dat veel meer aanspreken en aansporen tot echt meedenken met de opdrachtgever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjakieZulu
@Joris748:

Heb geleerd dat zo'n traject (veel) tijd nodig heeft en dat je als opdrachtgever afhankelijk bent ben meerdere partijen: architect, gemeente, constructeur, partijen die EPC/milieuberekening/sondering regelen/uitvoeren, etc. Het is (veel) wachten en zo nu en dan coördineren e/o aanduwen. Ik ben het aanspreekpunt voor wat betreft alle bouwperikelen, mijn vrouw wordt alleen geïnvolveerd als er keuzes gemaakt moeten worden :-).

Leuk om zo'n creatief proces mee te maken (van programma van eisen tot een steeds meer gedetailleerd ontwerp), materialen uit te kiezen (kleine start mee gemaakt) en (hopelijk) de woning te zien ''groeien'' van eerste paal in de grond tot oplevering.

Omdat ik een vrij drukke baan heb, de kids nog vrij jong zijn, en de bouwwereld niet echt de mijne is, word ik van begin tot eind bijgestaan door de architect.

[ Voor 10% gewijzigd door SjakieZulu op 17-01-2018 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
@Joris748 @jacovn Volgens mij is het voor je portemonnee een stuk beter om later in het traject voor een aannemer te kiezen. Ik snap dat het fijn werkt, maar zoals @Grolsch ook al zegt. Aannemers zijn moeilijk te vertrouwen, niet omdat het slechte mensen zijn, maar het is gewoon de manier waarop de bouw werkt.

Hoe gaat jouw aannemer trouwens om met prijsverhogingen, als ik mijn aannemer moet geloven zit er tussen nu en afgelopen februari 20% prijsverschil. Hoe rekent jouw aannemer?

Met gestrekt been.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pirke
  • Laatst online: 18-09 00:33
@Grolsch Ivm zwangerschap vrouw (en gebrek aan lege slaapkamers in oude huis en dus tijdsdruk) zijn we van zelf bouw afgestapt naar iets bestaands. Wel ~1000m3 op bijna 1000m2, zwembad komt nog wel een keer ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
Artbij schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 15:33:
Aannemers zijn moeilijk te vertrouwen, niet omdat het slechte mensen zijn, maar het is gewoon de manier waarop de bouw werkt.
Grappig. Naar aanleiding van die bouwteam opmerking hierboven ben ik gaan googlen, en toen kwam ik dit blog tegen wat onder meer betoogt dat aanbestedingen de reden zijn dat aannemers niet te vertrouwen zijn, en dat in een bouwteam de mentaliteit wel eens anders kan zijn en je met een bouwteam dus goedkoper en beter uit kunt zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
anboni schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 15:37:
[...]

Grappig. Naar aanleiding van die bouwteam opmerking hierboven ben ik gaan googlen, en toen kwam ik dit blog tegen wat onder meer betoogt dat aanbestedingen de reden zijn dat aannemers niet te vertrouwen zijn, en dat in een bouwteam de mentaliteit wel eens anders kan zijn en je met een bouwteam dus goedkoper en beter uit kunt zijn.
Daar neem je aan dat je voor een bouwteam meteen in je ontwerp een aannemer nodig hebt. Je kunt ook een ontwerp maken en dan verschillende aannemers een offerte uit laten brengen en kennis maken met ze. Vervolgens kies je op prijs en klik met welke je in zee gaat.

Je bouwteam heb je dan voor de details (waar een aannemer zijn waarde bewijst) en voor de uitvoering.

Bij mijn uitvoering is de architect eigenlijk niet meer betrokken. details bepaal ik samen met de aannemer. Vandaar ook dat een goede klik me je aannemer misschien wel belangrijker is dan de prijs.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Laatst online: 23:13
Ook in een bouwteam kunnen er natuurlijk discussies over geld ontstaan. Het is niet dat iedereen in een bouwteam plots geen belangen heeft bij zijn eigen bedrijf.
Pagina: 1 ... 29 ... 272 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.

Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic