Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 28 ... 272 Laatste
Acties:
  • 2.611.903 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Nu online
jacovn schreef op zondag 7 januari 2018 @ 10:19:
Wij hebben ook een duidelijk contract waar in staat wanneer we wat moeten betalen.
Verder een open begroting, dus weinig verassingen wat dat betreft.

1) 10% aanvang bouw (50% bij notaris)
2) 20% gereed ruwe bg vloer
3) 10% gereed ruwe 1e verdieping vloer
4) 20% waterdicht maken van dak woning
5) 20% na stuc, spac en teglwerk
6) 10% Voor oplevering woning
7) 10% Na oplevering

Die laatste is natuurlijk een mooie, VOOR oplevering..
Met deze termijnen zou ik dus niet akkoord gaan zonder (bank)garanties of bouwgarant.

Je gaat toch geen bedragen boven de 10K betalen terwijl er nog niets gereed is :?
En punt 6 na oplevering
En punt 7 na afwerking alle afwerkpunten.

Bij ons was het als volgt:

5% bij aanvang (afgedekt door een bankgarantie) betaling per omgaande (na verstrekken bankgarantie)
15% na leggen B.G.G. vloer
20% na leggen verdiepingsvloer
20% na kap inclusief pannen
20% na afwerking boven
15% na afwerking beneden
5% na oplevering

Alle facturen betaling binnen 30 dagen na factuurdatum
Laatste factuur 6 maand na datum nadat de aannemer aan al zijn verplichtingen voldaan heeft.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 21:03
Grolsch schreef op zondag 7 januari 2018 @ 12:50:
[...]

Met deze termijnen zou ik dus niet akkoord gaan zonder (bank)garanties of bouwgarant.

Je gaat toch geen bedragen boven de 10K betalen terwijl er nog niets gereed is :?
En punt 6 na oplevering
En punt 7 na afwerking alle afwerkpunten.

Bij ons was het als volgt:

5% bij aanvang (afgedekt door een bankgarantie) betaling per omgaande (na verstrekken bankgarantie)
15% na leggen B.G.G. vloer
20% na leggen verdiepingsvloer
20% na kap inclusief pannen
20% na afwerking boven
15% na afwerking beneden
5% na oplevering

Alle facturen betaling binnen 30 dagen na factuurdatum
Laatste factuur 6 maand na datum nadat de aannemer aan al zijn verplichtingen voldaan heeft.
Je laat een aannemer een huis bouwen waar je jaren (50 jaar ofzo) wilt wonen, maar je vertrouwd hem niet met 10k?

Mijn eerste termijn was 60k. Die moest voor aanvang betaald worden. Dele factuur pas toen er al voor 60k werk gedaan was, dus gelukkig nooit voor de keus gestaan om dit wel of niet te doen.

Met gestrekt been.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Grolsch
  • Nu online
Artbij schreef op zondag 7 januari 2018 @ 13:52:
[...]

Je laat een aannemer een huis bouwen waar je jaren (50 jaar ofzo) wilt wonen, maar je vertrouwd hem niet met 10k?

Mijn eerste termijn was 60k. Die moest voor aanvang betaald worden. Dele factuur pas toen er al voor 60k werk gedaan was, dus gelukkig nooit voor de keus gestaan om dit wel of niet te doen.
Laat ik de vraag anders stellen, jij laat een aannemer een huis bouwen voor een bedrag van tonnen, terwijl die aannemer zelf geen 10K kan voorschieten :?

Ook al woon ik 100 jaar in dat huis, ik ga niets of niemand 10K vooraf betalen zonder dat ik zekerheid heb dat het goedkomt.

Misschien ben ik wat te wantrouwig, maar zakelijk genoeg voorbeelden meegemaakt waar het verkeerd gegaan is, ik speel liever op safe :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Ik schiet de eerste keer voor, de volgende negen keer schiet de aannemer voor. Niet meer dan standaard volgens mij.

Uiteindelijk heb ik alles achteraf betaald.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-edge
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12-06 11:53
Termijnen zijn hier 19k per keer per gedane werk.
Nu de fundering ligt en de grondwerkzaamheden afgerond zijn zit ik op zo'n 10k. Dit heeft de aannemer 'voorgeschoten'. Wanneer hij nu bijv. de stenen gaat bestellen, dan tikt ie de 19k aan en zal ik een factuur krijgen voor de 1e 19k.

Als mijn aannemer omvalt (trust me, dat doet ie niet), maar stel dat, dan heb ik voor zo'n 19k aan gedane werk en/of materiaal in eigen bezit.
En er zullen in de toekomst zeker meerdere termijnen in 1 keer komen, maar dat is dan van gedaan werk. Voor mij dus 0,0 risico.

Maar ik ben sowieso van het type 'hekel aan aanbetalen'. Maar ook van het type 'geld wat je niet hebt, kun je niet uitgeven'. Misschien sta ik er daarom anders in. Aannemer heeft zo'n 50 jaar ervaring, die weet wat ie doet.

[ Voor 3% gewijzigd door the-edge op 07-01-2018 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xminator
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23:48
the-edge schreef op zondag 7 januari 2018 @ 15:35:
Termijnen zijn hier 19k per keer per gedane werk.
Nu de fundering ligt en de grondwerkzaamheden afgerond zijn zit ik op zo'n 10k. Dit heeft de aannemer 'voorgeschoten'. Wanneer hij nu bijv. de stenen gaat bestellen, dan tikt ie de 19k aan en zal ik een factuur krijgen voor de 1e 19k.

Als mijn aannemer omvalt (trust me, dat doet ie niet), maar stel dat, dan heb ik voor zo'n 19k aan gedane werk en/of materiaal in eigen bezit.
En er zullen in de toekomst zeker meerdere termijnen in 1 keer komen, maar dat is dan van gedaan werk. Voor mij dus 0,0 risico.

Maar ik ben sowieso van het type 'hekel aan aanbetalen'. Maar ook van het type 'geld wat je niet hebt, kun je niet uitgeven'. Misschien sta ik er daarom anders in. Aannemer heeft zo'n 50 jaar ervaring, die weet wat ie doet.
Je hebt wel degelijk risico. Als de aannemer omvalt, dan gaat geen één aannemer het werk overnemen voor hetzelfde bedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
xminator schreef op zondag 7 januari 2018 @ 17:14:
[...]

Je hebt wel degelijk risico. Als de aannemer omvalt, dan gaat geen één aannemer het werk overnemen voor hetzelfde bedrag.
Dat heb je altijd. Met woningborg oid moet je ook maar afwachten wat je krijgt.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-edge
xminator schreef op zondag 7 januari 2018 @ 17:14:
[...]

Daar ken ik ook geen verzekering voor. Desalniettemin denk ik dat er in deze tijd weinig aannemers omvallen. Door aanhoudend personeelstekort wellicht..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankwopereis
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19:27

frankwopereis

Eerst denken, dan doen

Artbij schreef op zondag 7 januari 2018 @ 15:25:
Ik schiet de eerste keer voor, de volgende negen keer schiet de aannemer voor. Niet meer dan standaard volgens mij.

Uiteindelijk heb ik alles achteraf betaald.
Dat is echt alles-behalve standaard.. 10% bij aanvang zie je nog wel eens maar meer niet. Eerst bouwen.

PC 2x27", 9850X3D, x870, 5070TI, 64GB | Sonos one overal | Samsung TV's & mobiel | Speciaalbier, wijn & likeur | doet Hardlopen & Fitness | kijkt Voetbal, F1 | Koken & BBQ | Kamperen & vliegvakantie | informatieanalist in ziekenhuis | EHBO'er Rode Kruis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
frankwopereis schreef op zondag 7 januari 2018 @ 18:53:
[...]

Dat is echt alles-behalve standaard.. 10% bij aanvang zie je nog wel eens maar meer niet. Eerst bouwen.
Van de drie mensen die hiervoor gepost hebbe, moest 100% eerst iets betalen. Blijkbaar dus niet zo alles behalve standaard.....
the-edge schreef op zondag 7 januari 2018 @ 18:41:
[...]

Daar ken ik ook geen verzekering voor. Desalniettemin denk ik dat er in deze tijd weinig aannemers omvallen. Door aanhoudend personeelstekort wellicht..
In principe is woningborg wel zo'n verzekering.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankwopereis

frankwopereis

Eerst denken, dan doen

Artbij schreef op zondag 7 januari 2018 @ 20:18:
[...]

Van de drie mensen die hiervoor gepost hebbe, moest 100% eerst iets betalen. Blijkbaar dus niet zo alles behalve standaard.....
Ik ook, 10% > wat normaal is. Maar wel op de dag dat ze ook beginnen.
Maar 60k vind ik wel veel, zelfs als de woning 6ton zou kosten.. (al is dat natuurlijk nog steeds 10%)

Tekst Bouwgarant:
Mijn aannemer vraagt een aanbetaling, is dat normaal?

Dit is geen vreemde vraag van de aannemer: hij zal immers materiaal in moeten kopen om met uw bouw- of verbouwopdracht te kunnen starten. Hoeveel u aanbetaalt, stemt u zelf met uw aannemer af. In de regel is dit maximaal 10%. Zorg ervoor dat u tijdens de bouw geen grote bedragen vooruit betaalt.

PC 2x27", 9850X3D, x870, 5070TI, 64GB | Sonos one overal | Samsung TV's & mobiel | Speciaalbier, wijn & likeur | doet Hardlopen & Fitness | kijkt Voetbal, F1 | Koken & BBQ | Kamperen & vliegvakantie | informatieanalist in ziekenhuis | EHBO'er Rode Kruis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 23:13
.

[ Voor 99% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 18:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankwopereis

frankwopereis

Eerst denken, dan doen

Deleon78 schreef op maandag 8 januari 2018 @ 01:04:
Hier ook 10%. Ik heb aangeboden het direct te betalen toen we het depot kregen. De aannemer zei zelf: nah joh, komt later wel als we echt starten 8)
Aangezien het uit het bouwdepot komt, maakt het mij niet zoveel uit O-)
Bouwdepot is ook je eigen geld (schuld), dus hetzelfde risico ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NDF82
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-06 15:52

NDF82

Doomed Space Marine

Artbij schreef op zondag 7 januari 2018 @ 20:18:
[...]

Hier niks vooraf. Eerste termijn na storten BG vloer.

Pentium 233MHz MMX + Diamond Monster 3D 3DFX Voodoo II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cai
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-04 09:13

Cai

Ook hier niks vooraf. 1e termijn na heiwerk en storten bg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23:21

The Legend

*Plop*

Hier ook 1e termijn na gereedkomen begane grondvloer.

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23:21

The Legend

*Plop*

Deleon78 schreef op maandag 8 januari 2018 @ 01:04:
Hier ook 10%. Ik heb aangeboden het direct te betalen toen we het depot kregen. De aannemer zei zelf: nah joh, komt later wel als we echt starten 8)
Aangezien het uit het bouwdepot komt, maakt het mij niet zoveel uit O-)
En aangezien je doorgaans dezelfde hypotheekrente ontvangt als dat je betaald over je bouwdepot kost het je niks zolang je bouwdepot nog onaangeroerd is. Zodra je geld opneemt ga je hypotheekrente betalen. Dus het maakt ook in dat opzicht wel wat uit.

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mistaoutlaw
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19-03 14:47
Hoi,
Kunnen jullie adviseren wat goede momenten zijn voor een bouwvergadering?
Mijn aannemer geeft aan dat hij vaste momenten heeft: Rond start bouw, bij het aftekenen van het electra en bij de start van de afbouw.
Wat zijn jullie tips?

I was born intelligent - education ruined me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
mistaoutlaw schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 09:56:
Hoi,
Mijn aannemer geeft aan dat hij vaste momenten heeft: Rond start bouw, bij het aftekenen van het electra en bij de start van de afbouw.
Wat zijn jullie tips?
Ik spreek de aannemer 3 of 4 keer per week. Ik ga ook regelmatig kijken als ze aan het werk zijn. Als we echt ergens voor moeten gaan zitten zoals bij het maken van een planning of grote beslissingen spreken we af. Niet op vaste momenten.

Denk dat je het beste op bovenstaande manier in gesprek kunt blijven.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xminator
Artbij schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 10:26:
[...]

Ik spreek de aannemer 3 of 4 keer per week. Ik ga ook regelmatig kijken als ze aan het werk zijn. Als we echt ergens voor moeten gaan zitten zoals bij het maken van een planning of grote beslissingen spreken we af. Niet op vaste momenten.

Denk dat je het beste op bovenstaande manier in gesprek kunt blijven.
Wat bespreek je eigenlijk 3 of 4 keer per week?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
xminator schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 10:44:
[...]

Wat bespreek je eigenlijk 3 of 4 keer per week?
Vanalles. Prijs van de rietdekker, wanneer de kozijnen komen, of de stopcontacten wel goed afgetekent zijn, dat de koekoek schuin gemetseld is enz.

Wij zijn zeer kritisch op zijn werk (hij zelf trouwens ook). Soms spreek ik hem ook 2 weken niet, maar ik heb afgesproken om niet alles op te sparen en te laten liggen voor bijvoorbeeld een bouwvergadering.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrashOne
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

Hoi,
Wat zijn jullie tips?
Dat dat erg weinig is.

Wij spraken de aannemer dagelijks. Meestal inhoudelijk over eigenlijk alles waar ze mee bezig waren (zij wilde ook altijd graag weten of alles werd zoals we bedacht hadden, dingen waar ze tegen aan liepen of net anders wellicht beter waren, etc) en over de planning.

Wij hebben tijdens de bouw nooit vergaderingen gehad, dat klinkt wat zwaar.

Huur mij in als freelance SEO consultant!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Nu online
Hoi,
Wat zijn jullie tips?
Het is een beetje afhankelijk van de status van de bouw.

In het begin was het eens in de 4 weken, halverwege de bouw elke 2 weken en op het eind bijna elke week.

De bouwvergadering werd voorgezeten door onze bouwbegeleider, die ook alles vastlegde in notulen.

De bouwbegeleider en aannemer hadden regelmatig contact (meerdere keren per week), wij als opdrachtgever werden gebeld door de bouwbegeleider als er persoonlijke keuze's gemaakt moesten worden die hij niet kon/durfde te nemen :)

Allerlei technische en constructieve vraagstukken hebben ze met elkaar overlegd (daar wordt de bouwbegeleider immers ook voor betaald, om ons te ontzorgen ).

Ik zie nu terug dat er 11 "officiële" bouwvergaderingen zijn geweest waar notulen van gemaakt zijn.

Ook is er wel rechtstreeks contact geweest tussen ons en aannemer / installateur. Maar dat ging meer over proefstukjes, locatie van stopcontacten / lampen / etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mistaoutlaw
Dank voor jullie reacties.
3 stuks is dus wat weinig qua formele ontmoetingen...?

Tot nu toe heb ik goed telefonisch contact met mijn aannemer.
Soms wel 2/3 keer per week.
We bespreken van alles en nog wat.
Net nog 30 min aan de lijn gezeten met hem :+
Nu de bouw begonnen is probeer ik in ieder geval elke woensdag even langs te gaan (vrije dag).

Wat zijn nou "momenten" waarop er formele bouwvergaderingen nodig zijn dan?
Los van specifieke punten die gedurende de bouw voorgelegd worden voor besluitvorming?

[ Voor 36% gewijzigd door mistaoutlaw op 09-01-2018 11:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
  • Nu online
mistaoutlaw schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 11:38:

Tot nu toe heb ik goed contact met mijn aannemer.
Soms wel 2/3 keer per week, zelfs voor de start van de bouw.

Los van specifieke punten die gedurende de bouw voorgelegd worden voor besluitvorming?
Het is voor jullie van belang om zaken waar je eventueel discussie over kunt krijgen vastlegt op 1 of andere manier, om achter gezeur en discussies te voorkomen.

Onze vergader agenda had de volgende punten/hoofdstukken:

COORDINATIE.
STAND VAN HET WERK. (dit is dus eigenlijk de planning)
CONTRACTSTUKKEN (verzekeringen/bankgaranties/betalingen/etc.)
OVERHEID (standaard geneuzel over papierwerk)
BOUWKUNDIGE ZAKEN.
CONSTRUCTIEVE ZAKEN.
INSTALLATIES.
INVENTARIS/GEBOUWINRICHTING.
WIJZIGINGEN/AANVULLING OP HET BESTEK.
MEER- EN MINDERWERK. (ook een hele belangrijke om vast te leggen)
ONDERAANNEMERS/ LEVERANCIERS.
RAPPORTAGE/TOEZICHT/UITVOERING/VEILIGHEID/KWALITEIT.
DOCUMENTATIE/BEMONSTERING/PROEFOPSTELLING.
CERTIFICATEN/GARANTIEBEWIJZEN/ONDERHOUDSCONTRACTEN/REVISIE
INGEBRUIKNEMING.
TERREINAFWERKING/TERREININRICHTING.
RONDVRAAG.
VOLGENDE VERGADERING.

Persoonlijk vonden wij het erg prettig om op deze manier te werken. Mijn aannemer gaf in het begin aan niet zo blij te zijn met een bouwbegeleider, maar achteraf is het hem 100% meegevallen. Nu was onze bouwbegeleider een praktische vent, dat scheelt zoveel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Road-runner83
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16-06 11:28
Ook wij hebben geen officiële bouwvergaderingen gehad (hadden ook geen bouwbegeleider) maar een paar x per week/2 weken hadden wij ook wel contact per tel of mail. En zodra je een keuze moet maken (zoals welke voeg) kregen we netjes van te voren te horen dat ze een aantal voorbeeld voegen klaar hadden staan zodat we op een bepaalde datum die konden bekijken :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
mistaoutlaw schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 11:38:

Tot nu toe heb ik goed telefonisch contact met mijn aannemer.
Soms wel 2/3 keer per week.
Nu de bouw begonnen is probeer ik in ieder geval elke woensdag even langs te gaan (vrije dag).

Waarom wil je het zo formeel doen?

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Vergaderingen met een klein groepje zijn prima maar grote vergaderingen waar alle partijen bijzitten schieten meestal niet op. Iedereen bemoeit zich met een bepaald probleem en vaak kom je er later achter dat het toch anders zat dan op de bouwvergadering door iedereen gedacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Nu online
Bij ons "lijkt" het ook overdreven maar in de praktijk was "De vergadering" zelf vaak niet langer als een half uurtje, en omdat ik en mijn vrouw geen tijd hadden om 5 x per week met de bouw bezig te zijn werd er bij ons meer "verzameld" om dan in 1 x te bespreken / beslissen.

Er zaten ook alleen maar onderaannemers bij als dat nodig was, niet standaard. De installateur heeft er maar 2 of 3 x bijgezeten bijvoorbeeld.

Paniekvragen moeten natuurlijk altijd direct opgelost worden, die kunnen niet wachten tot het volgende overleg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mistaoutlaw
@Grolsch thanks voor de kapstok
@Artbij Ik wil alleen wat achtergrond zodat ik weet waar op te letten. De huidige aanpak (bijna om de dag telefonisch contact) bevalt prima.
Besluiten worden tot nu toe door de aannemer netjes voorbereid en via mail gestuurd voor akkoord. Waaronder bijvoorbeeld meerwerk / minderwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Nu online
mistaoutlaw schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 12:17:
@Grolsch thanks voor de kapstok
@Artbij Ik wil alleen wat achtergrond zodat ik weet waar op te letten. De huidige aanpak (bijna om de dag telefonisch contact) bevalt prima.
Besluiten worden tot nu toe door de aannemer netjes voorbereid en via mail gestuurd voor akkoord. Waaronder bijvoorbeeld meerwerk / minderwerk.
Dan heb je een nette aannemer die alles vastlegt, maar zo zijn niet alle aannemers.

Als je 4 contactmomenten / beslismomenten per week hebt, en daarvan niets vast zou leggen weet ik zeker dat je over een half jaar echt niet meer alles tot op detail weet.

En al weet jij het wel, dan is de vraag of de aannemer het zich wel kan/wil herinneren :P

Mooi "praktijkvoorbeeld" bij onze bouw.

Ik heb nog steeds geen overzicht van het meer/minderwerk.

In de contractstukken staat duidelijk "Meerwerk mag alleen uitgevoerd worden na schriftelijke goedkeur van de opdrachtgever".

In elk verslag staat er een "hoofdstukje" meer/minderwerk

Als gedurende 11 vergadermomenten er geen meerwerk is volgens de notulen (die ieder ter goedkeuring toegestuurd krijgt) kan de aannemer niet na een jaar met meerwerk aankomen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-06 13:11
Ze zijn aan de bekisting begonnen. Aldus de voorman maandag storten en de week erna de broodjesvloer.

Bekisting

Er komt ook hout onderin de bekisting op orders van de gemeente.

[ Voor 102% gewijzigd door jacovn op 09-01-2018 12:41 ]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mistaoutlaw
Grolsch schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 12:24:
[...]

Dan heb je een nette aannemer die alles vastlegt, maar zo zijn niet alle aannemers.

Als je 4 contactmomenten / beslismomenten per week hebt, en daarvan niets vast zou leggen weet ik zeker dat je over een half jaar echt niet meer alles tot op detail weet.

En al weet jij het wel, dan is de vraag of de aannemer het zich wel kan/wil herinneren :P

Mooi "praktijkvoorbeeld" bij onze bouw.

Ik heb nog steeds geen overzicht van het meer/minderwerk.

In de contractstukken staat duidelijk "Meerwerk mag alleen uitgevoerd worden na schriftelijke goedkeur van de opdrachtgever".

In elk verslag staat er een "hoofdstukje" meer/minderwerk

Als gedurende 11 vergadermomenten er geen meerwerk is volgens de notulen (die ieder ter goedkeuring toegestuurd krijgt) kan de aannemer niet na een jaar met meerwerk aankomen.
Ik krijg van elk meer/minderwerk een document via email ter ondertekening.
Ik hou zelf een lijst bij in excel van wat ik allemaal heb geaccordeerd.
Daarmee kan ik straks de reconciliatie doen.
Ter info plaatje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/wtdkaoeivl8IYwW19OLn5yqH/thumb.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Nu online
@mistaoutlaw je bent dus net zo'n Excelgoeroe als ik, ik heb ook alles opgeslagen en bewaard en genoteerd in 1 grote Excelsheet inclusief begroting en liquiditeitsprognose :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mistaoutlaw
Grolsch schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 13:07:
@mistaoutlaw je bent dus net zo'n Excelgoeroe als ik, ik heb ook alles opgeslagen en bewaard en genoteerd in 1 grote Excelsheet inclusief begroting en liquiditeitsprognose :P
Ja same here :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Nu online
jacovn schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 12:27:
Ze zijn aan de bekisting begonnen. Aldus de voorman maandag storten en de week erna de broodjesvloer.

[afbeelding]

Er komt ook hout onderin de bekisting op orders van de gemeente.
Waarom niet gewoon een werkvloertje? Als constructeur schrijven we altijd een werkvloer voor of anders zo'n PS-kist.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mistaoutlaw
Vandaag is de drainage gelegd.
Donderdag worden de vloerdelen geplaatst!
Jeej

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/aE9W7mc.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
mistaoutlaw schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 13:04:
[...]

Ik krijg van elk meer/minderwerk een document via email ter ondertekening.
Ik hou zelf een lijst bij in excel van wat ik allemaal heb geaccordeerd.
Daarmee kan ik straks de reconciliatie doen.
Ter info plaatje.

[afbeelding]
Wel grappig dat bij jou tot op de euro gerekend wordt. Als ik een kraantje of contactdoos meer wil kost dat niets.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
D-e-n schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 13:32:
[...]

Waarom niet gewoon een werkvloertje? Als constructeur schrijven we altijd een werkvloer voor of anders zo'n PS-kist.
Er zit een soort wel achter de achterste fundatiebalk. Er blijft water omhoog komen.

Dus ik weet wel zeker dat ik er drainage omheen moet leggen..

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Nu online
Artbij schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 14:14:
[...]

Wel grappig dat bij jou tot op de euro gerekend wordt. Als ik een kraantje of contactdoos meer wil kost dat niets.
Dat was bij ons ook zo, daar werd niet per stuk gekeken, alleen op "hoofdniveau".

Maar volgens mij bouwt @mistaoutlaw een catalogus woning met Groothuis als ik het goed onthouden heb. en daar is bestek = bestek. Iets meer kost meer, iets minder kost iets minder.

Bij ons is een meerwerkpost bijvoorbeeld de hogere fundering als afgesproken + meer draai/kiepramen als besproken, meerwerk calculatie ziet er dan als volgt uit bij onze aannemer:

Zo ziet zijn meerwerkoverzicht er dan uit :)
Betreft extra werk fundering
Kalkzandsteen m100/240 cs 12 1000 stuks prijs 803,40
Uren meerwerk metselen fundering 16 stuks prijs 600,00

Meerwerk kozijnen,
3 stuks draaikiepraam in plaats van vast prijs 349,60
Wiener sprossen schuifdeur /tuindeur prijs 261,60
Op zich transparant en geen prijzen waar ik van schrik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mistaoutlaw
Grolsch schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 14:32:
[...]

Dat was bij ons ook zo, daar werd niet per stuk gekeken, alleen op "hoofdniveau".

Maar volgens mij bouwt @mistaoutlaw een catalogus woning met Groothuis als ik het goed onthouden heb. en daar is bestek = bestek. Iets meer kost meer, iets minder kost iets minder.

Bij ons is een meerwerkpost bijvoorbeeld de hogere fundering als afgesproken + meer draai/kiepramen als besproken, meerwerk calculatie ziet er dan als volgt uit bij onze aannemer:

Zo ziet zijn meerwerkoverzicht er dan uit :)

[...]

Op zich transparant en geen prijzen waar ik van schrik.
Nee hoor, ik bouw gewoon een eigen ontwerp met een eigen aannemer.
Begroting en alles was transparant obv bestek.
Dus logisch dat ik meer moet betalen als ik iets extra wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CrashOne
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

Artbij schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 14:14:
[...]

Dan heb je hem dus al betaald ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Nu online
mistaoutlaw schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 14:39:
[...]

Nee hoor, ik bouw gewoon een eigen ontwerp met een eigen aannemer.
Begroting en alles was transparant obv bestek.
Dus logisch dat ik meer moet betalen als ik iets extra wil.
Dan heb ik iemand anders in gedachten :)

Wij hebben ook wel een bestek, maar een stopcontactje meer of minder deed mijn aannemer/installateur niet moeilijk over (geen meerwerk).

Ook een extra waterpunt links en rechts terwijl dat technisch nog goed kon was ook geen probleem.

Toen wij besloten hebben om in alle ruimtes inbouwspots te plaatsen i.p.v. normale lichtaansluitpunten gaf de installateur wel aan dat dit meerwerk is.

Onze aannemer/installateur heeft wat dat betreft best heel veel extra gedaan zonder dit als meerwerk te bestempelen, denk aan de koof in de keuken, de complete schouw/koof voor de kachel.

Ook is er wel minderwerk (geen gasaansluiting/geen coax aangesluiting) dus ik ben benieuwd naar de definitieve meer/minderwerklijst, maar ik vermoed dat wij daar geen ruzie over gaan krijgen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
mistaoutlaw schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 14:08:
Vandaag is de drainage gelegd.
Donderdag worden de vloerdelen geplaatst!
Jeej

[afbeelding]
Is de drainage te zien op de foto? Dan kijk ik niet goed of weet niet waar te kijken.

Mij werd door een grond bedrijf en de bouw opperman verteld dat ik de drainage zo mogelijk onder de fundatiebalk zou moeten maken.

Weet ook niet of ik er verstandig aan doe een drainagebuis onder huis DOOR de fundatiebalk moet maken, of er dan inderdaad ONDER door als de buitenring op die diepte ligt.
De gedachte van lager leggen dan de fundatiebalk zal zijn dat dan de kruipruimte droog blijft waarschijnlijk.

[ Voor 23% gewijzigd door jacovn op 09-01-2018 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RUFFNECK
  • Laatst online: 03-06 11:56

RUFFNECK

Poentje

jacovn schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 15:33:
[...]

Is de drainage te zien op de foto? Dan kijk ik niet goed of weet niet waar te kijken.

Mij werd door een grond bedrijf en de bouw opperman verteld dat ik de drainage zo mogelijk onder de fundatiebalk zou moeten maken.

Weet ook niet of ik er verstandig aan doe een drainagebuis onder huis DOOR de fundatiebalk moet maken, of er dan inderdaad ONDER door als de buitenring op die diepte ligt.
De gedachte van lager leggen dan de fundatiebalk zal zijn dat dan de kruipruimte droog blijft waarschijnlijk.
Volgens mij voor vrijstaand, sowieso in ring vorm toch?
http://www.ikbouwmijnhuis...rvlakkig_HWA_CK___HKW.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mistaoutlaw
jacovn schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 15:33:
[...]

Om heel eerlijk te zijn weet ik het niet.
Misschien heb ik de aannemer verkeerd begrepen en is dit slechts het leidingwerk?

Er ligt wel een buis onder de funderingsbalken door, loopt schuin van links voor op de kavel naar rechts voor?

[ Voor 7% gewijzigd door mistaoutlaw op 09-01-2018 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Jazeker.

Volgens gemeente moet het qua diepte zo liggen:
drainage volgens gemeente

dit gaat helaas bij ons niet zo op..

We hebben vloerpijl van -4.20
Riool is volgens gemeente op 100-110 cm onder vloerpijl, echter ligt de wijk achter ons 40 cm hoger, dus wellicht ligt riool op 60-70 cm onder bouwpijl.

Fundatiebalk ligt 97 cm onder vloerpijl. Dus als riool wel op 100-110 dieper ligt kan het wel net onder de fundatieblak. Ligt hij stiekem op 60-70 cm dan heeft het minder zin want wanter loopt niet omhoog zonder pomp, sterker nog het riool loopt dan drainage in..

Dus deze opzet voor om het huis heen:
drainage layout

Gemeente maar email gestuurd met vraag over hoe diep riool komt te liggen

[ Voor 31% gewijzigd door jacovn op 09-01-2018 18:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
CrashOne schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 14:47:
[...]

Dan heb je hem dus al betaald ;)
Nee hoor. Aannemer kijkt niet op een paar tientjes op zo’n bedrag. Zoals het hoort.

Weet zeker dat als hij elk schroefje gerekend had, ik duurder uit geweest was.

[ Voor 14% gewijzigd door Artbij op 09-01-2018 17:38 ]

Met gestrekt been.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-06 11:56
Wij hebben een nieuw ontwerp en ook al een conceptaanvraag ingediend.
Afbeeldingslocatie: https://s5.postimg.org/jw468ry5v/180109_aanzichten.png

Afbeeldingslocatie: https://s5.postimg.org/505n17hmb/VINKENBERG_voorzijde_inrit.jpg

Indeling is nagenoeg gelijk aan het vorige, maar de buitenvorm is anders. We zijn hier heel content mee :*)

Weet iemand hoe het in gemeente Oisterwijk werkt met het aanvragen van een tijdelijke woonunit op een bouwkavel? Ik kan er niks over vinden, en pogingen om via de gemeente antwoord te krijgen leveren nog niks op.

En wanneer in het hele proces krijg je een huisnummer voor een nieuwe kavel?

[ Voor 19% gewijzigd door Stefke op 09-01-2018 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Wij kregen huisnummer bij verlenen omgevingsvergunning. Aangezien de buren verder zijn wisten we al wat we zouden krijgen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• the-edge
Wij hebben de dakpannen uitgezocht, het worden de Monier Signy-Finnez pannen:

Afbeeldingslocatie: http://www.monier.nl/typo3temp/_processed_/csm_Signy_Finez_Zwart_01_b883fcecb5.jpg

Voorbeeld van een huis waar ze op liggen:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/LlH9y27.jpg

Wij vinden het een strakke dakpan, was qua prijs ook nog redelijk gunstig. Volgende stap; gevelstenen :Y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JaxMcFadden
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 21-06-2022
stefijn schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 19:29:
De gemeente Oisterwijk heeft ons een huisnummer toegewezen op het moment dat de omgevingsvergunning werd verleend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
stefijn schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 19:29:
Wij hebben een nieuw ontwerp en ook al een conceptaanvraag ingediend.
[afbeelding]

[afbeelding]

Indeling is nagenoeg gelijk aan het vorige, maar de buitenvorm is anders. We zijn hier heel content mee :*)

Weet iemand hoe het in gemeente Oisterwijk werkt met het aanvragen van een tijdelijke woonunit op een bouwkavel? Ik kan er niks over vinden, en pogingen om via de gemeente antwoord te krijgen leveren nog niks op.

Wat voor materiaal zit er tegen de gevels aan?

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
De bedoeling is vlakke pannen (zoals die Monier hierboven bijv.) en verduurzaamd hout. Dezelfde stijl dus als het "zwarte huis" (maar niet zo zwart)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NDF82
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-06 15:52

NDF82

Doomed Space Marine

the-edge schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 07:28:

[afbeelding]

[afbeelding]

Wij vinden het een strakke dakpan, was qua prijs ook nog redelijk gunstig. Volgende stap; gevelstenen :Y)
Leuk! Wij hebben deze ook dakpan gekozen :-) Vonden hem ook strak en is keramisch (dus blijft relatief "schoon").

Gevelsteen wordt bij ons de Vandersanden Livorno.
https://www.vandersandeng...lsteen-steenstrip/livorno

In combinatie met wit stucwerk.

Pentium 233MHz MMX + Diamond Monster 3D 3DFX Voodoo II

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Artbij
stefijn schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 09:35:
De bedoeling is vlakke pannen (zoals die Monier hierboven bijv.) en verduurzaamd hout. Dezelfde stijl dus als het "zwarte huis" (maar niet zo zwart)
Wel echt hout dus, netjes. Blij dat je zoiets bouwt en niet kiest voor een standaard woning.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1026491

Net nieuw op het forum en met veel plezier al jullie toevoegingen gelezen. We zijn ook van plan te bouwen in de provincie Drenthe. We hebben al wat contact gehad met diverse catalogusbouwers, maar zou graag ook een met een lokale aannemer willen spreken. Hebben jullie positieve ervaringen met een bouwaannemers in de provincie Drenthe? We komen zelf uit Almere, maar zijn dus van plan om naar Drenthe te verhuizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 16-06 18:50
Anoniem: 1026491 schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 12:47:
Net nieuw op het forum en met veel plezier al jullie toevoegingen gelezen. We zijn ook van plan te bouwen in de provincie Drenthe. We hebben al wat contact gehad met diverse catalogusbouwers, maar zou graag ook een met een lokale aannemer willen spreken. Hebben jullie positieve ervaringen met een bouwaannemers in de provincie Drenthe? We komen zelf uit Almere, maar zijn dus van plan om naar Drenthe te verhuizen.
Drenthe is groot genoeg ;) maar in welke regio? Kom zelf uit de kop van overijssel bij/met de ondergrens van drenthe.. ;)
Als je in die/deze regio wilt/gaat bouwen weet ik er wel een aantal :)

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1026491

Annuk schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 12:58:
[...]

Drenthe is groot genoeg ;) maar in welke regio? Kom zelf uit de kop van overijssel bij/met de ondergrens van drenthe.. ;)
Als je in die/deze regio wilt/gaat bouwen weet ik er wel een aantal :)
Regio Assen. We hebben daar een optie op een kavel van 660 m2 in de wijk Diepstroeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xminator
NDF82 schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 10:13:
[...]

Leuk! Wij hebben deze ook dakpan gekozen :-) Vonden hem ook strak en is keramisch (dus blijft relatief "schoon").

Gevelsteen wordt bij ons de Vandersanden Livorno.
https://www.vandersandeng...lsteen-steenstrip/livorno

In combinatie met wit stucwerk.
Netjes, wij hebben ook lang getwijfeld tussen livorno en cortona. Uiteindelijk voor cortona gekozen, vonden het uiteindelijk iets te donker worden anders.

https://www.vandersandeng...lsteen-steenstrip/cortona

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-edge
xminator schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 13:37:
[...]

Netjes, wij hebben ook lang getwijfeld tussen livorno en cortona. Uiteindelijk voor cortona gekozen, vonden het uiteindelijk iets te donker worden anders.

https://www.vandersandeng...lsteen-steenstrip/cortona
Mooi!
Wij gaan volgende week voor de gevelstenen op pad, als ik op de website van 'van der Sanden group' zo rondklik dan word ik duizelig van alle keuzes (nog even los van de voegen die de steen maken of breken).

Hoe hebben jullie dit proces aangepakt? Zijn jullie door alle gevelstenen heen gegaan? Of op basis van de stijl van het huis je laten adviseren welke gevelstenen daarbij gebruikelijk zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xminator
the-edge schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 14:23:
[...]

Mooi!
Wij gaan volgende week voor de gevelstenen op pad, als ik op de website van 'van der Sanden group' zo rondklik dan word ik duizelig van alle keuzes (nog even los van de voegen die de steen maken of breken).

Hoe hebben jullie dit proces aangepakt? Zijn jullie door alle gevelstenen heen gegaan? Of op basis van de stijl van het huis je laten adviseren welke gevelstenen daarbij gebruikelijk zijn?
Mijn architect kwam met een aantal aanbevelingen op basis van het totaalplaatje. Vervolgens zijn we naar de showroom van van der sanden geweest en had je daar een medewerker die ons heeft geholpen. Daar een uurtje gekeken en uiteindelijk besloten.

Wat je ook kan doen is mixxen van twee verschillende soorten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
xminator schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 16:01:
[...]

Mijn architect kwam met een aantal aanbevelingen op basis van het totaalplaatje. Vervolgens zijn we naar de showroom van van der sanden geweest en had je daar een medewerker die ons heeft geholpen. Daar een uurtje gekeken en uiteindelijk besloten.

Wat je ook kan doen is mixxen van twee verschillende soorten.
Je architect heeft hier las het goed is al uitgebreid naar gekeken en een voorstel gedaan. Wij zijn bij BMN geweest en hebben tegen die specialist uitgelegd wat we zochten, die heeft ons langs de mogelijkheden geleid. Vervolgens hebben wel er 3 gekozen, daarvan hebben we referentieadressen bezocht.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-edge
Bij ons had/heeft de architect ook wel een paar voorbeelden die heel concreet waren. Alleen wisten we toen nog niet waar de aannemer (we hadden überhaupt nog geen aannemer) zijn spullen en dus de gevelstenen zou gaan kopen.

Het adres vwb de gevelstenen is dus anders als waar we met de architect hebben gekeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
the-edge schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 14:23:
Wij hebben advies aan de architect gevraagd en zijn gaan kijken in de showrooms van de merken waar de aannemer gebruikelijk mee werkt. We wisten wel ongeveer wat we wilden en we hebben dan referentieadressen opgevraagd van een zestal stenen. Deze heb ik ingegeven op een kaart om een optimale route uit te rekenen ;)

We hebben van elke steen een drietal huizen gezien met verschillende voegen. Helaas bleken veel huizen enorme zoutuitbloeiingen te hebben. We wilden het risico hierop verkleinen en zijn niet voor de mooiste steen gegaan maar voor wat volgens onze architect een betere steen is qua kans op uitbloeiingen en vochtopname.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaxMcFadden
  • Laatst online: 21-06-2022
Heeft er iemand ervaring met het gebruik van Philips Hue lampen i.c.m. een nieuwbouwhuis om kosten te besparen?

Het idee is dat de aankoop van de Philips Hue lampen misschien goedkoper is dan het frasen van een goot naar de wandschakelaar en de wcd doos voor de wandschakelaar zelf. De wandschakelaar kan vervallen daar de lampen aan te sturen zijn via een app/tablet.

Weet echter niet hoe viable dit is en of het daadwerkelijk goedkoper uitvalt. Ook overleggen met de installateur natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 03-06 00:24
Een dimmer set (simpele Hue lamp + de Hue dimmer) kost iets van 35 euro. Weet niet wat de exacte kosten zijn die je installateur rekent maar dat zou best tegen elkaar weg kunnen strepen.

Een relevantere vraag lijkt me; wil je dat echt?
Wij zijn al een tijdje bezig met een nieuwbouwhuis, heb redelijk wat plannen voor domotica en daarom flink wat Hue spul gekocht om makkelijk te kunnen experimenteren in onze tijdelijke huurwoning. Dat Hue spul gaat ASAP de deur uit als we zijn verhuisd. Op zich best leuk hoor maar de betrouwbaarheid vind ik ruim onvoldoende voor gebruik in mijn eigen woning. Als ik op een knop duw dan wil ik dat er ook 100% iets gebeurt en niet 95% van de tijd. Ik zou ook geen lichtknop willen waar een batterij in zit.

Ook beperk je je mogelijkheden in de toekomst nogal doordat je vrijwel nooit meer een bedrade optie hebt om een schakelaar oid te maken bij je deuren.

Interessant idee, maar in totaal heb je het over iets van 600 euro. Er zijn denk ik andere zaken in je woning waar je dat geld beter kan besparen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefke
Enige tijd geleden kwam ik https://www.digitalstrom.com/nl/Systeem/Overzicht/ tegen, dat is een systeem waarmee je met (digitale) kroonsteentjes domotica kunt aanleggen in de normale stopcontacten/knoppen, waarbij de signalen gewoon over het stroomnetwerk gaan naar schakelelementen die op je groepen gezet worden. Je maakt dan dus van de conventionele electra domotica.
Lijkt mij handig, want je hoeft bij de bouw geen rekening te houden met domotica. Mijn domoticabehoefte is niet zo groot, dus ik hou dit systeem achter de hand om later gewoon op het conventionele netwerk een paar dingen toe te voegen.

Eerst zorgen dat er uberhaupt een huis komt :) dat is al lastig genoeg

[ Voor 36% gewijzigd door Stefke op 12-01-2018 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:36
Mag ik me hier ook komen melden? Zojuist een optie gekregen op 'n kavel in Noord Brabant, totaal 433m2, bouwvlak 9x15. Nu begint dus het proces van een bouwer zoeken en kijken of die binnen ons budget wat kunnen ontwerpen. We zijn wel gecharmeerd van houtskeletbouw, dus de eerste kandidaat is SelektHuis. Ik ken ook Presolid intussen, maar die zitten een beetje uit de buurt wat misschien in de aanloopfase wat onhandig is. Heeft iemand nog tips voor 'n HSB bouwer die zeg maar in de buurt van de lijn Breda-Rotterdam-Den Haag zit? We willen overigens ook nog ons licht opsteken bij wat meer "traditionele" bouwers zoals Livingstone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rspoe
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 06-03 13:53
@JaxMcFadden Je zou eens kunnen kijken naar Loxone met hun tree oplossing. Dan heb je minder kabel en schakelaars nodig.

Wij hebben gekozen om alles in een ster aan te leggen. Lichtpunten en schakelaars naar de meterkast en daar een op een schakelen. Dan kan ik er over enkele jaren logica tussen zetten. Voor nu willen we daar nog niet teveel in investeren. Dus een mooie tussenoplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
@stefijn; Nadeel is dat je dan toch weer vast zit aan retrofit oplossingen. Zwave en dat soort spul zit ook in die hoek. Leuk als je niet anders kan maar het blijft (in mijn ogen) suboptimaal. Dan nu liever een klein beetje investeren in een oplossing zoals @rspoe.

@rspoe; hoe moeilijk deed jullie installateur daarover? Nederland = centraaldozenland...

@anboni; Leuk! Heel veel plezier (en succes) met dit hele proces! Kan je niet echt helpen aan namen van bouwers in die regio.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sturgeon22
  • Laatst online: 16-06 08:43
@anboni Selekthuis bouwt standaard de muren met zandkalksteen en alleen de schuine topgevels met HSB (net als bijvoorbeeld Groothuisbouw), feitelijk dus ook meer traditionele bouw.

In Zeeland weet ik in ieder geval de volgens HSB bouwbedrijven:
- Van Houte Systeembouw (Sint-Maartensdijk)
- Meerhuis (Heinkenszand)
- Bouwbedrijf van der Schelde (Scharendijke)

Ik heb overigens geen ervaring met deze bedrijven.

[ Voor 39% gewijzigd door Sturgeon22 op 12-01-2018 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rspoe
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 06-03 13:53
bartvb schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 13:11:

@rspoe; hoe moeilijk deed jullie installateur daarover? Nederland = centraaldozenland...
We hebben via via een installeur gezocht die het al een paar keer gedaan heeft op die manier en dus ook achter dit principe staat. Ik merk inderdaad dat sommige installeurs (maar ook loodgieters) hier nog niet veel kaas van hebben gegeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
Sturgeon22 schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 13:20:
@anboni Selekthuis bouwt standaard de muren met zandkalksteen en alleen de schuine topgevels met HSB (net als bijvoorbeeld Groothuisbouw), feitelijk dus ook meer traditionele bouw.
Ja, nu ik er wat meer over lees, kwam ik inderdaad al tot die conclusie :) Hoe dan ook hebben ze vestigingen in de buurt, dus gaan we daar in ieder geval kennismaken.
rspoe schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 13:22:
[...]

We hebben via via een installeur gezocht die het al een paar keer gedaan heeft op die manier en dus ook achter dit principe staat. Ik merk inderdaad dat sommige installeurs (maar ook loodgieters) hier nog niet veel kaas van hebben gegeten.
Hier lees ik ook even met interesse over mee. Heeft dit nog een specifiekere naam dan 'ster'? of zijn er sites (mogelijk van installateurs) die er meer info over geven? Ik heb in het verleden ook wel 'ns zitten denken dat 'n centraaldoos systeem eigenlijk minder flexibel is, dus dit is dan zeker 'n interessant alternatief (hoewel ongetwijfeld duurder)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jacovn
Wij zien eindelijk wat gebeuren..

Bekisting is gemaakt en de bewapening hangt er boven.
Bewapening

En het punt achter het huis waar het water staat. Van links boven op de foto kwam het water achter de fundatiebalk omhoog en daar hebben ze weer klei grond opgegooid om dat te dichten.

Ze hebben wat buizen onder de fundatiebalken door gelegd zodat water wat er in staat eruit kan.
Moet ik daar maar een connectie met de drainage gaan maken wellicht.

Water achter huis
Hier moet een veranda komen, en die moet maar niet wegzakken omdat er zand weg spoelt.

[ Voor 7% gewijzigd door jacovn op 12-01-2018 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
bartvb schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 13:11:
@stefijn; Nadeel is dat je dan toch weer vast zit aan retrofit oplossingen. Zwave en dat soort spul zit ook in die hoek. Leuk als je niet anders kan maar het blijft (in mijn ogen) suboptimaal. Dan nu liever een klein beetje investeren in een oplossing zoals @rspoe.

@anboni; Leuk! Heel veel plezier (en succes) met dit hele proces! Kan je niet echt helpen aan namen van bouwers in die regio.
Ster is leuk, zou het ook graag gehad hebben. Deze discussie is hier ook al eerder gevoerd, je moet ook ruimte hebben waar alles naartoe kan. Een standaard meterkast kan al die kabels niet aan.

En je installateur zal niet moeilijk doen, zolang je maar betaald.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Artbij schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 14:23:
[...]

Ster is leuk, zou het ook graag gehad hebben. Deze discussie is hier ook al eerder gevoerd, je moet ook ruimte hebben waar alles naartoe kan. Een standaard meterkast kan al die kabels niet aan.

En je installateur zal niet moeilijk doen, zolang je maar betaald.
Ik heb dat maar niet gevraagd, al vertelde hij wel ook veel domotica te maken.
Hij begon namelijk te brommen toen ik nog kwam met buizen voor de screens (tappen af van centraaldoos in de buurt) en 12 buiten licht punten in een ringleiding. Er zat iets van 2 km pijp in de woning volgens hem en het zou problemen geven de loop van alles te maken.

En de W instalateur heeft een idee van mij afgeschoten omdat er te veel buizen bij de meterkast lopen en er niet een extra 98 mm luchtpijp bij kon. Ze werken gelukkig veel samen en zullen het wel oplossen.

Maar het zal inderdaad dus niet meevallen om alles in ster te bedraden.

Je kunt in de bouw videos van @Quindor wel goed zien hoe veel buis hij heeft. En daar lopen volgens mij ethernet naar zijn kantoor. Zijn DC verlichting naar de garage, en naar ik aan neem AC leidingen naar de meterkast. Anders had dat daar ook niet gepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarz
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16-06 09:01
anboni schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 11:49:
Mag ik me hier ook komen melden? Zojuist een optie gekregen op 'n kavel in Noord Brabant, totaal 433m2, bouwvlak 9x15. Nu begint dus het proces van een bouwer zoeken en kijken of die binnen ons budget wat kunnen ontwerpen. We zijn wel gecharmeerd van houtskeletbouw, dus de eerste kandidaat is SelektHuis. Ik ken ook Presolid intussen, maar die zitten een beetje uit de buurt wat misschien in de aanloopfase wat onhandig is. Heeft iemand nog tips voor 'n HSB bouwer die zeg maar in de buurt van de lijn Breda-Rotterdam-Den Haag zit? We willen overigens ook nog ons licht opsteken bij wat meer "traditionele" bouwers zoals Livingstone.
Leuk, waar in Noord Brabant als ik vragen mag? Wij gaan ook bij Selekthuis kijken, morgen gaan we ook naar Groothuisbouw (modelwoningen bekijken, geen afspraak) en we hebben contact met Variahuis waar we een afspraak mee hebben. Uit die 3 zouden we wel een keuze moeten kunnen maken. We hebben ook nog een boek liggen van Janssen Bouw in Breda...

Volgens mij bouwen deze alleen met traditionele bouw... (Bij Janssen hadden we overigens wel 2 prijslijsten in de catalogus zitten, een met HSB en een met "gewone" bouw).

Wellicht heb je er iets aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
Tarz schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 15:47:
[...]

Leuk, waar in Noord Brabant als ik vragen mag?
Gemeente Drimmelen. Variahuis ziet er ook nog wel interessant uit, kunnen we ook wel 'ns mee gaan babbelen, thanks :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quindor
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-06 20:04

Quindor

Switching the universe....

jacovn schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 15:02:
[...]
Je kunt in de bouw videos van @Quindor wel goed zien hoe veel buis hij heeft. En daar lopen volgens mij ethernet naar zijn kantoor. Zijn DC verlichting naar de garage, en naar ik aan neem AC leidingen naar de meterkast. Anders had dat daar ook niet gepast.
Klopt, ik heb bewust electra en netwerk gescheiden. Het had niet in de meterkast gepast, überhaupt al niet in de plafondplaat zeg maar. In deze video kun je dat duidelijk zien!

Overigens had ik 1x 3/4 buis per netwerkkabel laten leggen omdat het de vraag was of 2x CAT7 door de pijpjes en bochten ging passen, dat was achteraf geen issue dus dat had zo'n 15 a 20 pijpjes kunnen schelen naar het netwerk gedeelte!

Verder heb ik inderdaad een "standaard" AC electra plan, inclusief lampen, centraaldozen, etc., wij zien dit een beetje als "nood" verlichting. Daarnaast aparte pijpjes liggen naar de spotjes, LED strip locaties en buitenverlichting. In de woonkamer betekent dat bijvoorbeeld per 4 spotjes ,1 pijpje. Ik heb daarvoor 3 locaties gekozen die qua constructie in het huis het makkelijkste uitkwamen (Garage, Meterkast, Zolder) waar ik spullen heb weggewerkt voor de aansturing van de verlichting. Overal ligt gewoon 3x2.5mm2 heen zodat het heel flexibel blijft qua wat je er mee wilt in de toekomst.

Verder heb ik ook naast veel schakelaars een blindplaat laten zetten waar per verdieping een soort "ring" van 24v uitkomt. In de toekomst heb ik plannen om sensoren en dergelijke daar in te verwerken en dan heb ik niet per sensor een AC voeding nodig maar gebruik ik 1 centrale.

Het lijkt allemaal heel veel, en kost uiteraard ook wel iets. Echter als ik nu kijk dat ik spotjes gebruik van 12$ per stuk (die naar mijn mening mooier zijn en mooier LED licht geven dan wat er normaal te koop is) en alle verlichting via Domotica gestuurt word met mijn eigen dimmer modules van 5$ per 2 kanalen komt het nog steeds een STUK gunstiger uit dan alles met Philips HUE doen bijvoorbeeld!

Nadeel, je moet er zelf een keer tijd in stoppen om het te bouwen. Ik vond dat ook wel weer leuk om te doen, maar ok. Dit systeem hebben we nu meer dan een jaar in gebruik en werkt eigenlijk feilloos. Het is 1x echt "down" geweest (kom je thuis, zijn de lichten niet aan, super verwarrend omdat je al maanden geen lichtknopje meer hebt aangeraakt :+ ) en dat kwam omdat een SSD in de VMware bak waar ik de Domoticz VM op draai overleden was. 8)7

Intermit.Tech YouTube Kanaal, Intermit.Tech Blog, QuinLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
@Quindor Nice! Klinkt erg goed doordacht/goed voorbereid!
Welk systeem gebruik je trouwens voor balansventilatie en hoe bevalt dat? Enig idee van het geluidsniveau?

Bergen PVC buis inderdaad. In mijn eerste nieuwbouwwoning had ik een poging tot een sterinstallatie gedaan, alles naar de meterkast die in de aanbouw zit. Dat was geen heel geweldig succes :) Dit resulteerde in erg lange leidingen door de nogal decentrale locatie.

In nieuwbouw nummer 2 komen waarschijnlijk minimaal twee schakelkasten. 1 voor de onderste twee verdiepingen en 1 voor de bovenste twee verdiepingen. Schakelkasten komen ook een stuk centraler in de woning te liggen.
Nu vooral nog met Liander regelen dat de meterkast niet binnen 3 meter van de voordeur moet komen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
bartvb schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 20:22:
Welk systeem gebruik je trouwens voor balansventilatie en hoe bevalt dat? Enig idee van het geluidsniveau?

Bergen PVC buis inderdaad. In mijn eerste nieuwbouwwoning had ik een poging tot een sterinstallatie gedaan, alles naar de meterkast die in de aanbouw zit. Dat was geen heel geweldig succes :) Dit resulteerde in erg lange leidingen door de nogal decentrale locatie.

In nieuwbouw nummer 2 komen waarschijnlijk minimaal twee schakelkasten. 1 voor de onderste twee verdiepingen en 1 voor de bovenste twee verdiepingen. Schakelkasten komen ook een stuk centraler in de woning te liggen.
Nu vooral nog met Liander regelen dat de meterkast niet binnen 3 meter van de voordeur moet komen...
Ben benieuwd of je dat voor elkaar krijgt met Liander. Locatie van de meterkast is niet aan de netbeheerder, maar is vastgelegd in wet en regelgeving.

Ik had hem graag in de kelder gehad.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 16-06 18:50
@bartvb @Artbij In "standaard" situaties is dit indd verplicht, maar er zijn uitzonderingen mogelijk, maar dan moet je dit wel heel goed kunnen aantonen waarom dit zo bij jou is.
Daarbij moet er alsnog een duidelijke en makkelijke route naar je mk toe zijn (en dus niet ergens in het hoekje verstopt ofzo).

Bij familielid van me zit de mk namelijk vanaf de officiele voordeur ruim 6m verwijderd, maar aangezien deze deur nagenoeg niet gebruikt wordt/gaat worden (hooguit om even snel groente afval naar de kliko's te brengen), kregen zij er zonder morren toestemming voor.
De mk zit wel dicht bij de "normale" toegangsdeur v/d woning, het is namelijk een oude boerderij en daarvan weer het achterhuis (stal) die omgebouwd is tot woning.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 18:58
bartvb schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 20:22:

Gewoon kleine ruimte opnemen met alleen meter, kastje met hoofdschakelaar en dan verder borduren en technische ruimte?
Heb je mooi een kleine extra opslagkast in de gang ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
Het is me niet helemaal helder wat nu precies de criteria zijn maar ik heb vaker gehoord over afwijken van de '3m van voordeur' regel. In ons geval wil ik de meterkast idealiter hier:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/RZM6HkgRMCrTfmwwjTH2NA84/thumb.png

De vloer van deze verdieping ligt op het maaiveld. De voordeur ligt een verdieping hoger maar ligt achter een talud. Als daar de MK is dan moet alles eerst naar de entree en van daaruit weer naar beneden. Da's niet heel logisch.

Alternatief is een mini-meterkast in de keuken verwerken. Hoeft eigenlijk alleen een meter te zijn, daarna die 3 fases met 10mm2 naar de schakelkast halen. Maar ook in dat scenario is het prettig als er een beetje flexibiliteit mogelijk is omdat de standaard maten van een meterkast nogal gigantisch veel te groot zijn dan. Er is ook geen gasmeter namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrashOne
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

De afstand van de radiator tot de meterruimte is een aanbeveling en derhalve geen afkeurpunt. * indien de meterkast meer dan 3 meter van de voordeur gepositioneerd is dan zijn er aanvullende eisen van toepassing die in overleg met Liander toegepast moeten worden. eisen aan uw meterruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Positie meterruimte
Positie ten opzichte van de voordeur
De meterruimte moet vanaf de toegangsdeur direct door de hal
of gang bereikbaar zijn. De afstand tussen toegangsdeur en
meterruimte is maximaal 3 meter*. Voordeur en meterruimte
liggen ook op hetzelfde niveau.
Deze regel is er om te zorgen dat
de brandweer bij eventuele calamiteiten ongehinderd in kan
grijpen. Daarnaast heeft een dieper in de woning gelegen
meterkast verschillende nadelen, waaronder de noodzaak voor
langere leidingen en meer kans op problemen met gasdichtheid
van de invoerbuizen. Ook zou het vervangen of repareren
van een aansluiting meer werk opleveren voor liander en ervoor
zorgen dat de monteur verder uw woning in moet.
Volgens mij wil @bartvb de kast op een andere verdieping, dat is volgens mij echt een no-go.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Road-runner83
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16-06 11:28
anboni schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 11:49:
Wat is de reden dat jullie gecharmeerd zijn van houtskeletbouw als ik vragen mag? Onze buurman heeft ook een houtskeletbouw (ik dacht van SelektHuis) maar zijn toch wel wat punten waar hij ontevreden over is zoals schuine muren (is later nog gaan werken) en hier en daar gehorig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mistaoutlaw
Hi. We lopen tegen iets aan, graag jullie input.
De grondwerker die de drainage aanlegt is gisteren ter plaatse geweest. Met een hoog waterpeil als op dit moment staat er toch veel water in de kruipruimte. Daarom adviseert hij om een pompput met pomp toe te passen.

De aannemer adviseert om het advies te volgen en een pompput te nemen.
De opties die hij daarbij schetst zijn :
"Alleen de pompput plaatsen en als je in de kruipruimte moet zijn een pomp er tijdelijk inhangen. Kosten voor alleen een pompput plaatsen is: € 269,- incl. btw
Je kan er voor kiezen om door ons een pompput te laten platen met een voeding erbij zodat je zelf een pompput kan kopen bij een bouwmarkt en deze zelf te plaatsen. Kosten: € 590,-
Er kan voor gekozen worden dat de grondwerker de put plaatst en een vaste pomp. Kosten: € 1100,- incl. btw"

Wat is jullie advies op dit onderwerp?
Niks doen? Wel doen? Welke optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skating_vince
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
the-edge schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 07:28:

[afbeelding]

[afbeelding]

Mooie pannen! Wij vinden ze ook erg mooi te combineren met de zonnepanelen van Monier: http://www.monier.nl/prod...ntegreerd-pv-systeem.html

Dat lijkt me erg gaaf! Geen idee of jullie voor zonnepanelen gaan. Wij hebben uiteindelijk gekozen voor een meer traditionele pan van Monier met hun Indax systeem (past beter bij ons ontwerp).

Ze hebben bij ons net het hele huis gestuukt - wat een verschil is dat! Alle Porotherm, elektra en waterleidingen verdwenen!
mistaoutlaw schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 08:38:

..........

Ik zou wel voor een pompput kiezen met een voeding erbij. Ik vind dit ook nog een lastig onderwerp. Op internet lees je allemaal mensen die nooit een huis zouden kopen met water in de kruipruimte, maar aan de andere kant schijnt het met een betonnen fundering en geïsoleerde vloerdelen eigenlijk geen kwaad te kunnen. Een drijfnatte kruipruimte schijnt qua opstijgende vochtigheid niet erger te zijn dan een kruipruimte met vochtige grond. Als het grondwater hoog staat, kan je wel gaan pompen, maar dan blijf je ook pompen....

Vraagje: ze hebben bij ons drie kleine stukjes gevoegd, zodat we een kleur kunnen kiezen. We hebben voor uitvloeiingsarme voegmortel gekozen, maar er zijn allemaal witte plekjes op delen van de voeg ontstaan. Hierdoor lijkt de zwarte voeg eerder grijs. De aannemer geeft aan dat de proefvoeg niet door een voeger is gedaan, dus dat het daar waarschijnlijk ook mee te maken heeft. De fabrikant van de voegmortel geeft aan dat dit niet hoort te ontstaan en dat dit met de verwerking te maken heeft. De aannemer wil alsnog in deze vochtige periode gaan voegen (anders komt de planning in gevaar). Volgens hem zal de voeger het beter doen, waardoor hij gelooft dat dit niet op het hele huis zal ontstaan. Heeft iemand hier ervaring mee? We zijn verder overigens erg tevreden met de aannemer en misschien moeten we hem gewoon vertrouwen....

[ Voor 42% gewijzigd door Skating_vince op 13-01-2018 09:00 . Reden: Quotes toevoegen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Nu online
Al regent het 2 maanden, ik zou wachten met voegen tot het mooi droog voeg weer is.

Straks haal je de planning maar zit je 20 jaar met slecht voegwerk

[ Voor 7% gewijzigd door Grolsch op 13-01-2018 09:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
De grondwerker die de drainage aanlegt is gisteren ter plaatse geweest. Met een hoog waterpeil als op dit moment staat er toch veel water in de kruipruimte. Daarom adviseert hij om een pompput met pomp toe te passen.

"Alleen de pompput plaatsen en als je in de kruipruimte moet zijn een pomp er tijdelijk inhangen. Kosten voor alleen een pompput plaatsen is: € 269,- incl. btw
Je kan er voor kiezen om door ons een pompput te laten platen met een voeding erbij zodat je zelf een pompput kan kopen bij een bouwmarkt en deze zelf te plaatsen. Kosten: € 590,-
Er kan voor gekozen worden dat de grondwerker de put plaatst en een vaste pomp. Kosten: € 1100,- incl. btw"

Mij werd verteld dat ik het beste de drainage iets lager dan fundatiebalk moet leggen zodat de kruipruimte droog blijft.

Op die diepte moet je dan wel op het riool kunnen lozen, of je moet een pomp put aan de drainage hangen, maar als grondwater hoger komt loopt je pomp veel te veel natuurlijk.

Hier zit grondwater nog 75 cm lager dan bodem fundatiebalken (wordt op dat pijl gehouden omdat het een polder is) Ik zit alleen met vraagstuk hoe diep riool ligt waar we op koppelen. Maar de gemeente kan of wil me dat pas vertellen als de aannemer een aanvraag voor riool aansluiting levert.
Zal dat wel gaan vragen bij buren die verder zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij

Pak de goedkoopste optie. Leg een dompelpomp van de Lidl in je garage met een verlengsnoer voor die ene keer in de 10 jaar dat je in de kruipruimte moet zijn. Volgens mij kun je ook geen pomput doen, er mag toch wel een laagje water in blijven staan?

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankwopereis

frankwopereis

Eerst denken, dan doen

Grolsch schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 09:02:
Al regent het 2 maanden, ik zou wachten met voegen tot het mooi droog voeg weer is.

Daar sluit ik mij bij aan. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 19:31
Grolsch schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 09:02:

Ook ik sluit me daar bij aan. Plus zorg dat ze 1 gevel in 1x pakken. Je ziet zo vaak vlakken/niveaus in het voegwerk wat jammer is. Zie je vaker bij projectbouw waar ze voegen wanneer ze de steiger afbreken en dus verschillende huizen in 1x doen maar dan BV alleen de eerste verdieping.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Card Nox schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 09:40:
[...]

Ook ik sluit me daar bij aan. Plus zorg dat ze 1 gevel in 1x pakken. Je ziet zo vaak vlakken/niveaus in het voegwerk wat jammer is. Zie je vaker bij projectbouw waar ze voegen wanneer ze de steiger afbreken en dus verschillende huizen in 1x doen maar dan BV alleen de eerste verdieping.
Ze hoeven niet alles in een keer te doen, als ze maar zorgen dat ze dezelfde mix maken. Voor een goede voeger moet dat geen probleem zijn.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Nu online
Bij ons hebben ze ook gevoegd met de steiger mee naar beneden, dus niet per vlak.

Ook bij ons gooide het de planning aardig in de war, want de steigers moesten afgebroken worden omdat de kozijnen erin moesten en de dakgoten aan de woning.

Maar zowel de aannemer als de voeger gaven aan met dit weer NIET te voegen, dan moesten we het zelf maar doen, want ze stonden voor kwaliteit en niet voor snelheid was het antwoord wat wij kregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 19:31
Artbij schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 09:47:
[...]

Ze hoeven niet alles in een keer te doen, als ze maar zorgen dat ze dezelfde mix maken. Voor een goede voeger moet dat geen probleem zijn.
Het is niet alleen de mix maar zoals Grolsch ook zegt het weer. Als het de ene dag 5 graden warmer is met directe zon ipv bewolking kan het er met een gelijke mix weer anders uit zien.

Wij hebben ook gekozen om met zwarte zand te voegen ipv kleurstoffen omdat het eenvoudiger is met mixen en zwarte zand blijft zwart waar kleurstoffen kunnen verkleuren.

Het algemene advies is in ieder geval het niet gehaast te doen, dat is "eeuwig" zonde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
Artbij schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 21:49:
Volgens mij wil @bartvb de kast op een andere verdieping, dat is volgens mij echt een no-go.
Klopt. Nice catch, dank!

Maar hmm, dat maakt het wat ingewikkelder. Ik ga eens bellen met Liander. Architect en bouwbegeleider hebben ook niet echt heldere antwoorden op wat er nu wel/niet mogelijk is. Had wel dit gevonden:

http://www.ekbouwadvies.n...terruimte/meterruimte.asp

Maar daar lijken wij niet heel veel aan te hebben omdat de benedenverdieping een keuken is.

[ Voor 3% gewijzigd door bartvb op 13-01-2018 13:32 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Grolsch
  • Nu online
Waarom niet gewoon de meterkast bij de voordeur zoals het hoort, en als je een speciale "Mancave patchruimte" in de kelder wilt maak je die toch recht onder de meterkast :?

Dan maak je de meterkast wat dieper met een grote kabelkoof om alle UTP CAT1 t/m CAT64E + fiber kabels doorheen te trekken. :+

Pagina: 1 ... 28 ... 272 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.

Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic