jacovn schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 15:02:
[...]
Je kunt in de bouw videos van @
Quindor wel goed zien hoe veel buis hij heeft. En daar lopen volgens mij ethernet naar zijn kantoor. Zijn DC verlichting naar de garage, en naar ik aan neem AC leidingen naar de meterkast. Anders had dat daar ook niet gepast.
Klopt, ik heb bewust electra en netwerk gescheiden. Het had niet in de meterkast gepast, überhaupt al niet in de plafondplaat zeg maar.
In deze video kun je dat duidelijk zien!
Overigens had ik 1x 3/4 buis per netwerkkabel laten leggen omdat het de vraag was of 2x CAT7 door de pijpjes en bochten ging passen, dat was achteraf geen issue dus dat had zo'n 15 a 20 pijpjes kunnen schelen naar het netwerk gedeelte!
Verder heb ik inderdaad een "standaard" AC electra plan, inclusief lampen, centraaldozen, etc., wij zien dit een beetje als "nood" verlichting. Daarnaast aparte pijpjes liggen naar de spotjes, LED strip locaties en buitenverlichting. In de woonkamer betekent dat bijvoorbeeld per 4 spotjes ,1 pijpje. Ik heb daarvoor 3 locaties gekozen die qua constructie in het huis het makkelijkste uitkwamen (Garage, Meterkast, Zolder) waar ik spullen heb weggewerkt voor de aansturing van de verlichting. Overal ligt gewoon 3x2.5mm2 heen zodat het heel flexibel blijft qua wat je er mee wilt in de toekomst.
Verder heb ik ook naast veel schakelaars een blindplaat laten zetten waar per verdieping een soort "ring" van 24v uitkomt. In de toekomst heb ik plannen om sensoren en dergelijke daar in te verwerken en dan heb ik niet per sensor een AC voeding nodig maar gebruik ik 1 centrale.
Het lijkt allemaal heel veel, en kost uiteraard ook wel iets. Echter als ik nu kijk dat ik spotjes gebruik van 12$ per stuk (die naar mijn mening mooier zijn en mooier LED licht geven dan wat er normaal te koop is) en alle verlichting via Domotica gestuurt word met mijn eigen dimmer modules van 5$ per 2 kanalen komt het nog steeds een STUK gunstiger uit dan alles met Philips HUE doen bijvoorbeeld!
Nadeel, je moet er zelf een keer tijd in stoppen om het te bouwen. Ik vond dat ook wel weer leuk om te doen, maar ok. Dit systeem hebben we nu meer dan een jaar in gebruik en werkt eigenlijk feilloos. Het is 1x echt "down" geweest (kom je thuis, zijn de lichten niet aan, super verwarrend omdat je al maanden geen lichtknopje meer hebt aangeraakt

) en dat kwam omdat een SSD in de VMware bak waar ik de Domoticz VM op draai overleden was.