Indeling nieuwbouw appartement

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G33st
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:31
Ik ben voornemend een nieuwbouwappartement te kopen. De oppervlakte van dit appartement is met 77m2 niet bijzonder groot, maar leuk voor een starter. Vanwege het formaat van het appartement is een goede indeling dus zeer belangrijk. Zelf vind ik het moeilijk om een andere indeling te bedenken dan degene die ik van de tekenaar van het appartementencomplex gezien heb. Ik was benieuwd of er zo op de zondag middag nog enkele mede-tweakers konden voorzien van nieuwe inzichten.

De indeling van het appartement zoals deze nu ingetekend is:
Ingetekend appartement

Leeg appartement:
Leeg appartement

Zouden jullie, indien jullie nog een klein beetje tijd over hebben op deze zondag middag, nog een kleine poging willen doen om mij te voorzien van nieuwe inzichten?
Een grove schets is voldoende, dan kan ik het verder uitwerken.

Ik heb er even een apart topic voor geopend
Indeling nieuwbouw appartement

[ Voor 4% gewijzigd door G33st op 07-01-2018 14:30 . Reden: Nieuw topic ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:44

Reinier

\o/

Kan het leidingwerk compleet anders? Mogen de binnenmuren echt allemaal weg?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:15
Observaties:

2 badkamerdeuren voor een relatief kleine badkamer is zonde van de ruimte. Die tussen de slaap en badkamer laten vervallen, dan past daar ook evt een kast.
- berging lijkt grooooot. Als 2e slaapkamer al nuttiger, op het oog lijkt hij zelfs groter dan je slaapkamer. Zonde.

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G33st
Hmmbob schreef op zondag 7 januari 2018 @ 13:57:
Observaties:

2 badkamerdeuren voor een relatief kleine badkamer is zonde van de ruimte. Die tussen de slaap en badkamer laten vervallen, dan past daar ook evt een kast.
- berging lijkt grooooot. Als 2e slaapkamer al nuttiger, op het oog lijkt hij zelfs groter dan je slaapkamer. Zonde.
Slaapkamer is 12,5 en de berging 12,7 vierkante meter. Je hebt gelijkt. Persoonlijk zou ik ze inderdaad al omdraaien gezien de ligging. De berging wordt dan slaapkamer, gezien deze aan een rustigere straat ligt.

Badkamer ben ik met je eens, 1 deur en naar buiten toe open draaien.

Daarnaast zou ik zelf het toilet iets langer maken (met de ruimte van de meter kast), en dan de meterkast in de breedte tussen het toilet en berging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G33st
Crosspost

[ Voor 98% gewijzigd door Señor Sjon op 08-01-2018 09:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Toilet naar de badkamer en berging+meterkast op die plek? Of heb je zo'n grote berging nodig? Keuken zou dan ook in die hoek kunnen evt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:52
How about:

- Keuken op de plaats van de berging (ik bedoel je verspilt nu kostbare licht (raam) aan de berging.)
- Slaapkamer in "landschapformaat" aansluitend op linkerkant van het het terras (waar nu je keuken is dus)
- Badkamer op plaats waar nu de slaapkamer is (dan heb je daar natuurlijk licht en dat is erg fijn!)
- Berging op de plaats waar nu de badkamer is (donker hol mag donker blijven)

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thommich
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22:54

thommich

Belg

Waar ligt het zuiden op jouw tekening? Sowieso maar 1 deur in de badkamer steken...
Ik zie een dubbele wasbak in de badkamer, heb je die nodig?
Mag je de badkamer verplaatsen? Vaak ligt deze tegen een technische schacht aan om met de afvoeren gemakkelijk weg te kunnen...
Berging is groter dan de slaapkamer? Is dat nodig? (diepvries, wasmachine, droogkast?)
Zoals je zelf aangeeft is de ruimte tussen je toilet en berging verloren... Ik zou hier een ingemaakte kast van maken, waar je tellers en zekeringskast dan in hangen (dus niet nog eens apart...)
Een toilet van 1m60 lijkt me ruim genoeg...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Is het een koop of huur appartement?
En kan je alles wel omgooien? Als het huur is, mag en kan je dit niet zomaar doen

Os het koop, dan moet je je afvragen of je het de investering waard vind

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G33st
Dank @wagenveld , @Ramon, @BastaRhymez en @thommich voor jullie reacties.

Bij de informatie avond hebben ze me aangegeven dat de tussenmuren allemaal nog verplaatst kunnen worden. Er waren al andere potentiele kopers van andere appartementen die al heftig hadden zitten scheten. Ik heb gisteren bericht gehad dat ik de eerste optie heb op dit appartement, dus ben mijzelf vanaf gisteren pas verder aan het verdiepen.

Het betreft een koopappartement, en er is mij aangegeven dat de tussenmuren puur gezet zijn ter illustratie. Of de badkamer en dergelijke verplaatst kan worden zal ik morgen even navragen met de bouwadviseur.

Het noorden is ook daadwerkelijk de bovenkant in het plaatje, het zuiden dus de onderkant.

De ingemaakte kast tussen berging en toilet is inderdaad een goede optie. Ik ga eens even kijken hoe ik die keuken naar een andere kant kan krijgen, met het behoud van een degelijke woonkamer met een muur voor een televisie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drfrisbee
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 12-05 12:54
Als het vrij indeelbaar is:
afgesloten hal met daarin toegang tot badkamer, 2e slaapkamer/berging, wc. Verder optimaliseren van leefruimte door verkleinen van slaapkamer 2 (bijv. 3 meter breed ipv 3,3), meterkast in kleine gangkast zetten door muur wc door te trekken naar slaapkamer 2 waardoor bijv. wc en stofzuiger hierin opgeslagen kunnen worden.

Koop een rol overtrekpapier en ga schetsen. Dit is leuk, er is veel mogelijk en je kan het maar 1x goed doen.
Succes :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• G33st
drfrisbee schreef op zondag 7 januari 2018 @ 15:12:
Als het vrij indeelbaar is:
afgesloten hal met daarin toegang tot badkamer, 2e slaapkamer/berging, wc. Verder optimaliseren van leefruimte door verkleinen van slaapkamer 2 (bijv. 3 meter breed ipv 3,3), meterkast in kleine gangkast zetten door muur wc door te trekken naar slaapkamer 2 waardoor bijv. wc en stofzuiger hierin opgeslagen kunnen worden.

Koop een rol overtrekpapier en ga schetsen. Dit is leuk, er is veel mogelijk en je kan het maar 1x goed doen.
Succes :-)
Ik heb mijn leeggemaakte tekening 20x geprint. Heb er ondertussen al 10 'verprutst', maar nog geen eureka moment gevonden. Vind die berging die 16% van het totale oppervlak inneemt inderdaad zonde, maar heb zo nog niet direct de oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik zou de gang kleiner maken en afsluitbaar. De meterkast net naast de voordeur aan de linkerkant. Ik zou naast de WC het hok maken van de wasmachine en de kachel eventueel. Waar nu de berging 1 of 2 slaapkamers maken, afhankelijk of je nog een studeerkamer/werkkamer wilt hebben. De badkamer zou ik iets veranderen met een bad en douche, eventueel ook nog een toilet erin te zetten. Het bad tegen de voordeur en ernaast de douche. Aan de kant van de gang de wastafel. Eventueel nog een ruimte uit de badkamer halen voor een inbouwkast in de slaapkamer. De keuken zou ik aan de andere kant zetten want als je slaapt en iemand wilt in de keuken zijn, dan heb je de herrie. Woonkamer dus draaien naar de keuken en misschien een stuk berging opofferen voor de eetkamer maar wel nog een kamer/berging laten staan.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 28-05 19:34

Saven

Administrator

Persoonlijk zou ik de hal dichtmaken (zoals anderen ook al aangeven). Da's het enige wat ik echt noemenswaardig vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 03:50
Slapen in de "berging". Dan kun je de bestaande slaapkamer "verdelen" in een berging/washok van ca. 2x3 meter naast de badkamer, en een open keuken van ook ca. 2x3 meter met een hoekkeuken er in bij het oude slaapkamerraam.

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Beter. Hoek van de hoekbank aan de andere kant en je woonkamer lijkt nog groter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Dat zeer zeker, bank had ik er even snel los ingetekend. Je zit alleen dan met de plaatsing van je tv, tv meubel en/of speakers in de ruimte. :)

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• G33st
Joopieboy schreef op zondag 7 januari 2018 @ 15:20:
@G33st Ik zou idd de slaapkamer beneden maken, de muur iets naar links en boven zetten en een halletje maken (al is het met een glazendeur) vanwege tocht en warmte.

Badkamer iets andere indeling, wc beneden wat breder met de meterkast erboven, Ben je die ook mooi kwijt.

[afbeelding]

De keuken had ik wat groter moeten tekenen naar boven toe, maar zo heb je een idee. Ik zou er voor kiezen om even langs de badkamer tussen de keuken een meter breed een berging te maken. Kun je veel zooi en bv je afzuiging in kwijt.

Edit: zo dus:
[afbeelding]
Zoiets?
Tekening

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G33st
Ondertussen heb ik de hal dicht gemaakt, de slaapkamer verplaatst en de nieuwe berging kleiner gemaakt zodat er ruimte ontstaat voor een open hoekkeuken.

Volgens mij sluit dit aan bij jullie bovenstaande adviezen. Het is ook deels gebaseerd op de tekeningen die @Joopieboy heeft gemaakt.

Jullie ook bedankt voor de inbreng @Saven , @Oekiejoekie en @itsalex !

Mijn tekening:
Tekening

Wat vinden jullie hier van?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Ik denk dat je daar de basis best goed hebt. :)

De meterkast kan niet verplaatst worden zeker? Zo niet dan heb je hier een mooie oplossing, anders zou ik de meterkast plaatsen zoals in mijn tekening, alhoewel die best diep wordt anders.

Bij de badkamer zou ik de indeling anders doen, dubbele wastafel apart kost teveel ruimte, een extra wc is wel fijn. Zet die tegen de andere wand aan met anders een bredere wastafel en dan ben je er ook. Anders heb je ook echt veel verloren ruimte. Ik zou de inloopdouche 180 graden draaien met de uitstap aan de kant van de deur.

Deur naar het berghok is totaal onpraktisch en kost je kostbare ruimte in de keuken, je hebt een looppad in de kamer die je daarvoor kunt gebruiken, kun je de keuken ook ruimer maken en eventueel in een grotere hoekopstelling met eventueel een of 2 hoge kasten voor je koelkast en oven/magnetron. Die ruimte ga je wel heel fijn vinden ook met opslag en alles. :)

Plaatsing van de bank zou ik nog even mee spelen, of een kwart draaien en tv laag op de grond op een laag meubel, of 180 graden draaien dat je meer contact met je kamer hebt. Een ronde eettafel meer richting de hoek is ook veel fijner en gebruik je meer van je ruimte en staat ook minder snel in de weg. :)

[ Voor 3% gewijzigd door Joopieboy op 07-01-2018 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
Die keuken bedoelde ik inderdaad zo. De eethoek had ik op de bestaande plaats gelaten, en de keuken de volle lengte gegeven, zodat je meer ruimte krijgt voor bijvoorbeeld een vaatwasser en andere inbouwapparatuur. Maar ik weet niet of je die als alleenstaande wilt/nodig hebt. Maar bespreek zoiets ook eens met de keukenleverancier (ik weet niet of je die zelf mag kiezen of dat het via het project loopt)

Die meterkast, die duw je nu weg in een opbergkast ? Bedenk wel dat als je er moet zijn (stroomuitval) dat het niet makkelijk is om eerst de stofzuiger/kerstspullen etcetera in het donker aan de kant te zetten, om dan pas de deur van de meterkast te kunnen openen...

Edit: En ik zou de wasbak en de kookplaat omwisselen. Je badkamer heeft afzuiging. Je washok/berging heeft afzuiging nodig, en je kookplaat ook. Op die manier concentreer je die locaties allemaal rond de berging, waar je makkelijk een MV-unit kunt hangen en zichtbare ventilatiepijpen geen probleem zijn. Dat scheelt je een lelijke koof in de keuken.

[ Voor 17% gewijzigd door Oekiejoekie op 07-01-2018 17:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 28-05 16:30

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

G33st schreef op zondag 7 januari 2018 @ 16:42:
Ondertussen heb ik de hal dicht gemaakt, de slaapkamer verplaatst en de nieuwe berging kleiner gemaakt zodat er ruimte ontstaat voor een open hoekkeuken.

Volgens mij sluit dit aan bij jullie bovenstaande adviezen. Het is ook deels gebaseerd op de tekeningen die @Joopieboy heeft gemaakt.

Mijn tekening:
[afbeelding]

Ik vind deze inderdaad veel beter dan de eerste indeling.

- Extra berging in de hal, zonder rare hoekjes, alleen wel zorgen dat de elektra daar toegankelijk blijft
- Slaapkamer is lekker groot, ik zou ook even tekenen hoe je hem wil indelen met het best en bergruimte. Je zou misschien zelfs een inloopkast kunnen maken verbonden met de bergruimte er naast.
- Bergruimte zonder ramen is goed, makkelijk toegankelijk vanuit de keuken dus kan je hem als voorraadkast gebruiken. Nadeel is dat het nu geen tweede slaapkamer meer kan worden.
- Badkamer lijkt me onnodig ruim, als de wasmachine in de bergruimte komt en er geen toilet of bad, of bidet in de badkamer komt heb je erg veel ruimte over.
- De werkruimte in de keuken lijkt me goed, beter dan in de eerste concept.

Ik zou even proberen wat meer meubilair er in te te tekenen. Mijn gevoel zegt dat de berging en badkamer iets kleiner kunnen (zoals in eerste concept), dan kan de slaapkamer en woonkamer groter en dan een inloopkast in de slaapkamer maken.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G33st
Joopieboy schreef op zondag 7 januari 2018 @ 16:47:
Ik denk dat je daar de basis best goed hebt. :)

De meterkast kan niet verplaatst worden zeker? Zo niet dan heb je hier een mooie oplossing, anders zou ik de meterkast plaatsen zoals in mijn tekening, alhoewel die best diep wordt anders.

Bij de badkamer zou ik de indeling anders doen, dubbele wastafel apart kost teveel ruimte, een extra wc is wel fijn. Zet die tegen de andere wand aan met anders een bredere wastafel en dan ben je er ook. Anders heb je ook echt veel verloren ruimte. Ik zou de inloopdouche 180 graden draaien met de uitstap aan de kant van de deur.

Deur naar het berghok is totaal onpraktisch en kost je kostbare ruimte in de keuken, je hebt een looppad in de kamer die je daarvoor kunt gebruiken, kun je de keuken ook ruimer maken en eventueel in een grotere hoekopstelling met eventueel een of 2 hoge kasten voor je koelkast en oven/magnetron. Die ruimte ga je wel heel fijn vinden ook met opslag en alles. :)

Plaatsing van de bank zou ik nog even mee spelen, of een kwart draaien en tv laag op de grond op een laag meubel, of 180 graden draaien dat je meer contact met je kamer hebt. Een ronde eettafel meer richting de hoek is ook veel fijner en gebruik je meer van je ruimte en staat ook minder snel in de weg. :)
Meterkast
Geen idee of de meterkast verplaatst kan worden, ik vond alleen de toilet anders zo groot terwijl er ook een stofzuiger etc kan staan.

Berging
De deur naar het berghok zit daar, zodat ik de boodschappen als ik aan het koken ben snel kan pakken. Hij kan inderdaad ook precies aan de korte zeide van de berging, dus tegen de woonkamer aan. Praktischer als er chips in de woonkamer nodig is, haha.

Keuken
Ik weet niet of een grotere keuken mogelijk is, en wat er nu standaard ingecalculeerd is. Volgens mij is de keuken zoals hij was ingetekend meegenomen in de huidige koopprijs. Als de deur verplaatst is zou deze inderdaad groter kunnen.

De eettafel heb ik lukraak ergens geplaatst. Afhankelijk van hoe de keuken wordt zal ik de tafel plaatsen. Ben zelf geen fan van ronde tafels, maar snap je beredenatie.

Woonkamer
De bank 180 graden draaien is naar mijn idee geen optie. Dan komt de televisie voor de glazen terrasdeuren. Dan kunnen kabels nooit mooi weggewerkt worden. Kwartslag draaien is ook niet handig, dan hangt de tv in het looppad. Ik denk dat de huidige plek de beste optie is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scr33x0r
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16:38
Ik zou de deur van de badkamer ook de andere kant op laten draaien.. En inderdaad nog wat aan je keuken doen, kookeiland met bijv je tafel eraan vast? Je hebt nog wat in die lengte richting van de tafel over lijkt het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G33st
@Johnny Ik denk inderdaad dat die rechtermuur van de berging en badkamer nog wat naar links kan. Ik ga nog wel wat dingen intekenen, maar dit kan ik beter met een programma doen, zodat ik meteen kan zien hoeveel ruimte er daadwerkelijk is.

@Scr33x0r Kookeiland met tafel is nog niet eens zo'n heel gek plan. Dan is er vanaf daar zicht op de woonkamer, wel zo gezellig. Weet alleen niet hoe dat kostentechnisch zit.

Heeft iemand nog tips voor een tekenprogramma?
Het liefst met een library met meubels/apparatuur etc. Geen idee of ik gekke dingen zeg.

[ Voor 14% gewijzigd door G33st op 07-01-2018 17:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Toilet te groot is idd niet handig, verkeek ik mijn eigen ook een beetje op. Denk dat dat zo mooi is.
Deur naar de berging zou ik iig zo laten openen dat je vanaf de keuken makkelijk naar binnen kan, is een meter verder maar levert wel een praktische muur op. Of je nu de keuken uitbreid of niet, stuk praktischer ook met verloren ruimte. Kijk ook even naar de afzuiging of dat in het plafond wordt verwerkt of in de kastje kan, anders aan de kant van het berghok/ketelhok laten plaatsen. :)

Met het draaien van de woonkamer, ik bedoelde meer met een kwartslag niet de tv in het looppad maar aan de kant van het raam. :)

[ Voor 13% gewijzigd door Joopieboy op 07-01-2018 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G33st
Joopieboy schreef op zondag 7 januari 2018 @ 17:29:
Toilet te groot is idd niet handig, verkeek ik mijn eigen ook een beetje op. Denk dat dat zo mooi is.
Deur naar de berging zou ik iig zo laten openen dat je vanaf de keuken makkelijk naar binnen kan, is een meter verder maar levert wel een praktische muur op. Of je nu de keuken uitbreid of niet, stuk praktischer ook met verloren ruimte.

Met het draaien van de woonkamer, ik bedoelde meer met een kwartslag niet de tv in het looppad maar aan de kant van het raam. :)
Je hebt gelijk, ga die deur verplaatsen. Deur van de badkamer iig anders draaiend maken, nu draait hij midden de badkamer in. Kookplaats aan de berging (was handiger met afzuiging volgens @Oekiejoekie , want geen koof). Dan waarschijnlijk de rechtermuur van de badkamer en berging nog iets naar links, vooral de badkamer is nu onnodig groot.

Optioneel nog een kookeiland met tafel in het verlengde, en dan keuken alleen aan de linkermuur en geen hoekkeuken. Maar dit zal hoogstwaarschijnlijk onnodig hoge kosten met zich meebrengen.

Weet iemand een degelijk tegenprogramma?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
@G33st : Kleine domper voor je. Die meterkast mag zo niet...

https://www.liander.nl/si...Richtlijnen-meterkast.pdf
Positie meterruimte
Positie ten opzichte van de voordeur
De meterruimte moet vanaf de toegangsdeur direct door de hal
of gang bereikbaar zijn. De afstand tussen toegangsdeur en
meterruimte is maximaal 3 meter*.
Je mag dus geen meterkast binnen een opslagkast maken.

Je mag uiteraard wel een hele grote meterkast maken, en die vervolgens als je er woont als opslag misbruiken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Haha zie mijn edit idd, maar gelijk. :) Badkamer zou ik ook rekening houden met de verloren ruimte en een soort looppad te maken van de deur naar de inloop van de douche, deur naar binnen toe open langs de muur, andere kant de wc en wastafel en een muurtje van de douche dan.

Kookeiland zou ik niet doen, je hebt al een mooie L vorm van een keuken en zo houdt je het wat opener. :)
Plus de kosten idd... Zo de keuken uitbreiden zal al genoeg kosten ben ik bang. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• G33st
Oekiejoekie schreef op zondag 7 januari 2018 @ 17:34:
@G33st : Kleine domper voor je. Die meterkast mag zo niet...

https://www.liander.nl/si...Richtlijnen-meterkast.pdf

[...]

Je mag dus geen meterkast binnen een opslagkast maken.

Je mag uiteraard wel een hele grote meterkast maken, en die vervolgens als je er woont als opslag misbruiken :+
Haha, dan misbruik ik hem. Het is namelijk slechts 1 deur. Maar vond die open ruimte daar ook niet mooi. Njah, of je moet er een mooie grote plant in een pot neer zetten. Maar dan is een grotere 'meterkast' waar toevallig een stofzuiger en dweil staan misschien makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Ik zou de berging iets minder breed maken, met een deurbreedte ofzo. Krijg je een soort nis aan de woonkamer kant waar een kast / dressoir / wijnrek in past maar uit de loop naar de hal.

Dus de deur naar de berging iets naar links schuiven, de muur van de berging mee schuiven. Badkamer en hal met de deur zo laten.

[ Voor 34% gewijzigd door Hmmbob op 07-01-2018 17:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Dat is ook nog het overwegen waard idd, goed idee. Alleen dan zeker, zoals ik hierboven al aangaf, de indeling van de badkamer spiegelen vanwege de loop met de iets beperktere ruimte, en je zit met de openslaande deur. :)

[ Voor 101% gewijzigd door Joopieboy op 07-01-2018 18:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
@G33st : Voor je heel erg enthousiast gaat tekenen:

- Hoe krijg je het appartement opgeleverd ? Is dat casco ? Dus zonder binnenmuren ? Is dat standaard zoals in de tekening van de architect, met een standaard-keuken ? Bedenk je wel dat als het op meerwerk aankomt, aannemers met een vork schrijven. Het zou bij wijze van spreke goedkoper kunnen zijn om het appartement standaard op te laten leveren en zelf het tussenwandje tussen slaapkamer en open keuken weg te zagen, en het tussenwandje van de berging en keuken zelf te zetten...

- Om diezelfde reden is het dus ook goedkoper om alle aansluitingen (water, riool, afzuiging) te concentreren rond plaatsen waar die al aanwezig zijn. Dat was ook de reden waarom ik het advies gaf om je kookplaat/afzuigkap tegen de berging aan te doen, dat is het minste aantal meters, en de waterleiding/afvoer kunnen dan allemaal keurig tegen de linker-zijmuur achter de kastjes door lopen.

- Appartementen moeten opgeleverd worden met een waterdichte vloer in de badkamer. Wijzigen van de badkamer kan dus vrij lastig uitpakken. Die badkamer moet je dus denk ik als vast gegeven zien, tenzij je aannemer heel soepel is...

[ Voor 11% gewijzigd door Oekiejoekie op 07-01-2018 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G33st
Oekiejoekie schreef op zondag 7 januari 2018 @ 17:52:
@G33st : Voor je heel erg enthousiast gaat tekenen:

- Hoe krijg je het appartement opgeleverd ? Is dat casco ? Dus zonder binnenmuren ? Is dat standaard zoals in de tekening van de architect, met een standaard-keuken ? Bedenk je wel dat als het op meerwerk aankomt, aannemers met een vork schrijven. Het zou bij wijze van spreke goedkoper kunnen zijn om het appartement standaard op te laten leveren en zelf het tussenwandje tussen slaapkamer en open keuken weg te zagen, en het tussenwandje van de berging en keuken zelf te zetten...

- Om diezelfde reden is het dus ook goedkoper om alle aansluitingen (water, riool, afzuiging) te concentreren rond plaatsen waar die al aanwezig zijn. Dat was ook de reden waarom ik het advies gaf om je kookplaat/afzuigkap tegen de berging aan te doen, dat is het minste aantal meters, en de waterleiding/afvoer kunnen dan allemaal keurig tegen de linker-zijmuur achter de kastjes door lopen.
Ga ik allemaal morgen navragen. Bedankt voor het meedenken. Wat de architect me verteld heeft, is dat ze lukraak de binnenmuren hebben gezet, omdat ze dit nooit voor iedereen goed konden doen. Ik krijg het opgeleverd inclusief basis keuken en badkamer. Dus je vragen zijn terecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joppybt
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:09
Het lijkt me in ieder geval heel sterk dat je de meterkast mag verplaatsen. Er komen vast leidingen van/via je onderburen binnen dan wel lopen door naar je bovenburen. Als die meterkasten niet recht boven elkaar zitten wordt het heel lastig bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G33st
joppybt schreef op zondag 7 januari 2018 @ 18:05:
Het lijkt me in ieder geval heel sterk dat je de meterkast mag verplaatsen. Er komen vast leidingen van/via je onderburen binnen dan wel lopen door naar je bovenburen. Als die meterkasten niet recht boven elkaar zitten wordt het heel lastig bouwen.
Heb in ieder geval de badkamer, toilet en meterkast niet verplaatst. Hoofdzakelijk vanwege die gedachtegang. Dus volgens mij moet het goed gaan.

Dankje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scoutertje
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 17:28
Johnny schreef op zondag 7 januari 2018 @ 17:11:
[...]
Mijn gevoel zegt dat de berging en badkamer iets kleiner kunnen (zoals in eerste concept), dan kan de slaapkamer en woonkamer groter en dan een inloopkast in de slaapkamer maken.
Zeker proberen. Dat kruispunt met drie deuren is ook wat claustrofobisch dus wellicht dat je daar anderhalve meter ofzo van kan maken eventueel met een smal raam naast de deur of anders deur met glas. Dat maakt het wat ruimtelijker daar.

Extra bergruimte in gang zou ik alleen doen als je de netbeheerder zover krijgt dat de meterkast in een grotere kast mag. Heb daar zelf ervaring mee en dat was een heeel moeilijk traject wat achteraf met een sisser is afgelopen (Liander wilde de keutel intrekken maar gelukkig waren de betonvloeren al besteld...) Als de netbeheerder niet wil zou ik zelf iets van een kast of planken in die nis zetten.

Keukeneilandje tegen eettafel is hierboven al genoemd, zou ik zeker uitproberen. En wijzig dan de hoekkeuken in een rechte keuken. Hoeken in keukens zijn relatief duur.

Bergruimte hoeft meestal niet breder te zijn dan looppad met aan weerszijde een stellingrek dus iets van 1,80 breed.

Badkamer wat inkorten ten gunste van doorloop tussen gang en woonkamer als da tenminste kan met je badkamerwensen.

Omdat je je appartement ooit ook een keer wilt verkopen zou ik voor een bed een 180x220 intekenen en dan een nette kledingkast. Als dat mooi past, heb je straks zeker een selling point ten opzichte van veeel andere appartementen. Inloopkast is hip maar eigenlijk lijkt je vloeroppervlak daar wat te klein voor. Dan zou ik de ruimte lekker ruim houden en de flexibiliteit daarvan behouden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:47

orf

https://floorplanner.com/ is een makkelijk (online) tekenprogramma, die plaatjes zie je ook altijd op Funda.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Der Rudi
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:04
Ik mis een ruimte voor CV, mechanische ventilatie ed. Of wordt dat anders geregeld?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:44

Reinier

\o/

G33st schreef op zondag 7 januari 2018 @ 15:12:
Er waren al andere potentiele kopers van andere appartementen die al heftig hadden zitten scheten.
Dat moet een lekker avondje geweest zijn :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Laatst online: 00:17

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik zou de 2e deur naar de slaapkamer weghalen, naast de toilet /mk een ruimte voor wasmachine en droger (op elkaar).

Keuken zou ik een L keuken van maken met bar, heb ik ook in mijn appartement en wordt heel veel gebruik van gemaakt!

Tweede slaapkamer / berging is imo essentieel voor de verkoopwaarde, maar ik zou hier achteraf een gipswandje plaatsen, veel makkelijker weg te halen en wellicht in eerste instantie niet eens nodig, dan heb je ook grote woonkamer!

[ Voor 64% gewijzigd door Sport_Life op 07-01-2018 22:58 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

@G33st Neem ruitjes papier en knip van karton vel meubels uit .. bv tafel (4 persoons), bed (1 en 2 persoons) bank en keukenblok. en kasten.
Neem per blok 50cm en leg nu alles neer zonder muren, 50cm doorgang is vrij smal en je verkijkt je snel op maten (eerder te groot of te klein) bij het uit tekenen.

Waarom zit de berging daar ? heb je geen fietsen stalling / kelder ?
hoe hoog is je plafond ? hoe hoger hoe meer "speel ruimte"

De tekening van @Joopieboy ziet er beter uit alleen ik zou op zekers in zijn tekening een extra deur plaatsen in het portiek als de voordeur "tocht" zal alleen je halletje koud worden.

Al nagedacht over je
- (thuis)werkplek (pc/console oid)
- koelkast/vaatwasser/vriezer
- huisdieren ?
- kerst ? (versiering alsin boom) je woont nu nog alleen maaruh ooit partner ?
- prullenbak/vuilnisbak
- Vergeet niet dat een open keuken erg "geur' gevoelig is als je bv iets aan laat branden of frituurpan aanzet

* vso weet uit ervaring dat je snel de dagelijkse gemakken over het hoofd ziet als je een huis gaat her indelen en ontwerpen. Dus
Vergeet niet je opberging (extra wc rollen, pak koffie/thee(voorraad) handdoeken in de badkamer?, strijkplank en vuile was.

Kijk eens op bv pintrest voor "small homes" en storage solutions .. ikea hackers ofzo

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drfrisbee
Probeer eens gebruik te maken van minimale afmetingen (zie bijv boekje de menselijke maat). 2e overweging wat vind je belangrijk? Ben je van 5 min douchen of een half uur in bad? Als 1 dan een minimLe badkamer,
Anders wat ruimer. Idem voor je slaapkamer, slapen en aankleden of ook werkruimte oid. En een berging van >4 m2 waarvoor? Is een serieus deel van je woning. Wellicht kan je naast de wc een kleine bergruimte maken voor wasmachine en wat opslag (2, max 3 m2). Enz. Probeer je wensen iets helderder te formuleren, daaruit volgt vanzelf de meest logische optie
Meterkast even bespreken, net als natte ruimtes. Bij hoogbouw worden net andere normen gebruikt en bij een volledig flexibel plan is nog veel mogelijk.
Volgens mij een nooroostelijke ligging. Ochtendzon in de keuken is een vrij standaard ontwerp uitgangspunt, nslaapkamer in iets mindere mate. Zit je ochtends wel eens in de woonkamer? Zo niet dan kan je denken over ruilen zitgedeelte en keuken

[ Voor 25% gewijzigd door drfrisbee op 07-01-2018 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Joopieboy schreef op zondag 7 januari 2018 @ 15:20:
@G33st Ik zou idd de slaapkamer beneden maken, de muur iets naar links en boven zetten en een halletje maken (al is het met een glazendeur) vanwege tocht en warmte.

Badkamer iets andere indeling, wc beneden wat breder met de meterkast erboven, Ben je die ook mooi kwijt.

[afbeelding]

De keuken had ik wat groter moeten tekenen naar boven toe, maar zo heb je een idee. Ik zou er voor kiezen om even langs de badkamer tussen de keuken een meter breed een berging te maken. Kun je veel zooi en bv je afzuiging in kwijt.

Edit: zo dus:
[afbeelding]
Ik zou er niet gelukkig van worden in een badkuip te moeten douchen. Wat mij betreft is dat een erg oncomfortabele oplossing. Rest van de indeling lijkt prima al vind ik een slaapkamer naast de woonkamer zoals in de oorspronkelijke schets ook niet een slecht idee.
Een inpandige berging dicht bij de voordeur lijkt mij erg handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Builtim
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 01-08-2023
G33st schreef op zondag 7 januari 2018 @ 16:42:

Mijn tekening:
[afbeelding]

Ziet er goed uit, ik zou persoonlijk de deur van de badkamer richting de wastafels laten scharnieren ivm een betere doorloop.
En zoals eerder al aangegeven badkamer en berging zou ik ook kleiner doen.

Verder ziet het er top uit! Veel plezier met je aankooptraject:D

Wanneer staat de oplevering gepland?

EDIT:
Nog een ideetje om natuurlijk licht in de berging te krijgen, bovenaan de muur smalle raampjes te maken naar de woonkamer toe, is het niet zon donker hok.

[ Voor 8% gewijzigd door Builtim op 08-01-2018 08:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G33st
Der Rudi schreef op zondag 7 januari 2018 @ 18:40:
Ik mis een ruimte voor CV, mechanische ventilatie ed. Of wordt dat anders geregeld?
Hiervoor is op iedere verdieping een centrale ruimte.
Sport_Life schreef op zondag 7 januari 2018 @ 20:47:
Ik zou de 2e deur naar de slaapkamer weghalen, naast de toilet /mk een ruimte voor wasmachine en droger (op elkaar).

Keuken zou ik een L keuken van maken met bar, heb ik ook in mijn appartement en wordt heel veel gebruik van gemaakt!

Tweede slaapkamer / berging is imo essentieel voor de verkoopwaarde, maar ik zou hier achteraf een gipswandje plaatsen, veel makkelijker weg te halen en wellicht in eerste instantie niet eens nodig, dan heb je ook grote woonkamer!
Had je deze tekening ook gezien? Hierbij heb ik een L keuken en de berging wat verkleint. De tweede slaapkamer ontbreekt wel.

Tekening
drfrisbee schreef op zondag 7 januari 2018 @ 22:24:
Probeer eens gebruik te maken van minimale afmetingen (zie bijv boekje de menselijke maat). 2e overweging wat vind je belangrijk? Ben je van 5 min douchen of een half uur in bad? Als 1 dan een minimLe badkamer,
Anders wat ruimer. Idem voor je slaapkamer, slapen en aankleden of ook werkruimte oid. En een berging van >4 m2 waarvoor? Is een serieus deel van je woning. Wellicht kan je naast de wc een kleine bergruimte maken voor wasmachine en wat opslag (2, max 3 m2). Enz. Probeer je wensen iets helderder te formuleren, daaruit volgt vanzelf de meest logische optie
Meterkast even bespreken, net als natte ruimtes. Bij hoogbouw worden net andere normen gebruikt en bij een volledig flexibel plan is nog veel mogelijk.
Volgens mij een nooroostelijke ligging. Ochtendzon in de keuken is een vrij standaard ontwerp uitgangspunt, nslaapkamer in iets mindere mate. Zit je ochtends wel eens in de woonkamer? Zo niet dan kan je denken over ruilen zitgedeelte en keuken
Omdat het appartement vrij open is, komt er veel licht van de woonkamer de keuken in (denk ik?). De bergruimte komen ook de wasmachine en droger te staan en verder wat opslag van spullen. Wel denk ik dat de rechtermuur van de berging en badkamer (zie tekening hierboven) inderdaad nog wat naar links kan.

In de meest ideale situatie pruts ik ergens nog een logeerkamer tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G33st
nokiaan958GB schreef op zondag 7 januari 2018 @ 23:34:
[...]

Ik zou er niet gelukkig van worden in een badkuip te moeten douchen. Wat mij betreft is dat een erg oncomfortabele oplossing. Rest van de indeling lijkt prima al vind ik een slaapkamer naast de woonkamer zoals in de oorspronkelijke schets ook niet een slecht idee.
Een inpandige berging dicht bij de voordeur lijkt mij erg handig.
De berging zal gebruikt worden voor wasmachine, droger, vrieskist. Hier kunnen ook de boodschappen worden opgeslagen. Vandaar dat het me wel handig vond deze in de buurt van de keuken en woonkamer te hebben. Daarbij paste deze daar mooi.

Zie onderstaande tekening.

Aan deze tekening wil ik nog veranderen:
  • Rechtermuur van de berging en keuken iets naar links, zodat deze ruimten iets kleiner worden.
  • Deur van de berging aan het 'looppad' in de woonkamer
  • Deur badkamer open draaien naar andere kant
  • Kookplaat en wasbak omdraaien, schijnt voor de afzuiging handiger te zijn. Dan is er geen koof nodig in de keuken.
Ik heb nog het plan inderdaad om alle meubels in te tekenen.
In de ideale situatie zou ik nog ergens ruimte hebben voor een logeerkamer.

Tekening

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frumper
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21:21
@G33st is de berging ook daadwerkelijk de enige berging die je hebt, of heb je ook nog een andere berging?
Ik zou hem ander niet al te klein maken zodat je er een extra kamer van kan maken die je 'deels' ook voor berging gebruikt. En wat voor voordeur krijg je? Als er iets van glas is, wil je niet je badkamer binnen via je hal denk ik...

[ Voor 18% gewijzigd door frumper op 08-01-2018 09:35 ]

Life is what happens while you're busy making other plans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 28-05 15:49
Volgens mij moet een badkamerdeur naar buiten scharnieren. Maar dat is in de originele tekening ook niet zo. (na nazoeken blijkt de verplichte draairichting in het bouwbesluit van 2012 te zijn vervallen).

Met de keuken/eethoek op de plek van de woonkamer heb je 's ochtends bij het ontbijten goed daglicht (vanuit het oosten). Daar heb je in je woonkamer in principe weinig aan, tenzij je op de bank voor de tv ontbijt. Om die reden kun je overwegen deze om te wisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frumper
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21:21
loeberce schreef op maandag 8 januari 2018 @ 09:46:
Volgens mij moet een badkamerdeur naar buiten scharnieren. Maar dat is in de originele tekening ook niet zo. (na nazoeken blijkt de verplichte draairichting in het bouwbesluit van 2012 te zijn vervallen).
In de originele tekening ging 1 van de twee deuren naar buiten toe. Ik zou badkamer sowieso naar buiten open laten gaan ivm veiligheid. Snap ook niet dat die verplichte draairichting er helemaal uit gehaald is :o
(risico uitglijden in de badkamer, tegen de deur aanliggen en alarmdienst kan er vervolgens niet bij omdat jij zelf de deur barricadeert... wil je niet hebben!)

Life is what happens while you're busy making other plans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 00:01

Amphiebietje

In de blubber

- Afhankelijk van de kwaliteit van de muren tussen flats en of jij een lichte of diepe slaper bent, overwegen of de slaapkamer aan een andere flat laten grenzen een goed idee is (behalve als je zeker weet dat je buren hun woonkamer niet naast je slaapkamer komt te zitten).
- Afgesloten gang.
- Voor de leidingen kan het handig zijn om badkamer en keuken een muur te laten delen. Je zou de berging en de badkamer kunnen omwisselen om dit te bereiken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• drfrisbee
Nog een opmerkinf: doorverkoop. Een berging met raam is om te toveren tot 3 kamer appartement. Een berging zonder raam zal zonder verbouwing altijd twee kamer blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

G33st schreef op maandag 8 januari 2018 @ 09:19:
De berging zal gebruikt worden voor wasmachine, droger, vrieskist. Hier kunnen ook de boodschappen worden opgeslagen. Vandaar dat het me wel handig vond deze in de buurt van de keuken en woonkamer te hebben. Daarbij paste deze daar mooi.

Zie onderstaande tekening.

Aan deze tekening wil ik nog veranderen:
  • Rechtermuur van de berging en keuken iets naar links, zodat deze ruimten iets kleiner worden.
  • Deur van de berging aan het 'looppad' in de woonkamer
  • Deur badkamer open draaien naar andere kant
  • Kookplaat en wasbak omdraaien, schijnt voor de afzuiging handiger te zijn. Dan is er geen koof nodig in de keuken.
Ik heb nog het plan inderdaad om alle meubels in te tekenen.
In de ideale situatie zou ik nog ergens ruimte hebben voor een logeerkamer.

[afbeelding]
Wasmachine /droger worden WARM en vochtig, niet handig te combineren met voedsel en opslag ...
Als je toch een douche wilt, zet dan je wasmachine/droger in de badkamer (op elkaar)
Badkamer deur draaien naar de voordeur is niet handig .. slaat tegen voordeur of wc deur) ..

Voordeur is altijd tochtig en gehorig .. dus een extra deur tussen slaapkamer/badkamer op je tekening maat het minder gehorig

Heb je al de ruimte en je meubels op schaal getekend (neem maten van bestaande objecten) en geplaatst op een rooster papier ?

Houd je rekening met een rolstoel en/of krukken ? 90cm oid breed.
drfrisbee schreef op maandag 8 januari 2018 @ 19:42:
Nog een opmerkinf: doorverkoop. Een berging met raam is om te toveren tot 3 kamer appartement. Een berging zonder raam zal zonder verbouwing altijd twee kamer blijven.
Als je de berging en keuken met plek verwisseld, bereik je exact dat,

Overgens al gekeken naar oplossingen voor "small living spaces" er zijn bijzonder veel ruimte besparende leuke oplossingen te vinden.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G33st
@vso , ik heb er inderdaad opgezocht, daar zie je dat ze veel dingen op een wat hoger niveau verwerken. Ik ga eens kijken hoe ik dat toe kan passen.

Ik heb ondertussen mijn handgetekende tekening omgezet naar een tekening via Floorplanner. Op enkele centimeters naar zijn de meters gelijk aan de aan mij geleverde sfeerimpressie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/OR0yQl90lKu8LyIpAIXp21eN/thumb.jpg

Totaal 74,9m2
  • Living: 35.3m2
  • Bedroom: 14.7m2
  • Storage: 7.1m2
  • Bathroom: 6.8m2
  • Hallway: 5.7m2
  • Toiliet: 1.7m2
  • Utility: 1.6m2
@frumper , draairichting van de badkamer deur is nog steeds naar binnen toe, ik deel de mening dat dit bij uitglijden mogelijk gevaarlijk is. Maar anders slaan alle deuren daar tegen elkaar aan (praktisch versus risico.. ik maak eigenlijk de verkeerde keuze).

@drfrisbee , de afweging blijft inderdaad óf een slaapkamer/kantoortje óf een ruimer leefgedeelte... zal deze vanavond eens proberen in te tekenen.

[ Voor 10% gewijzigd door G33st op 09-01-2018 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 28-05 16:30

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

G33st schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 14:48:
@frumper , draairichting van de badkamer deur is nog steeds naar binnen toe, ik deel de mening dat dit bij uitglijden mogelijk gevaarlijk is. Maar anders slaan alle deuren daar tegen elkaar aan (praktisch versus risico.. ik maak eigenlijk de verkeerde keuze).
Ik heb ook wel eens een badkamer met een schuifdeur gezien, dat was wel in België, maar misschien een idee? De andere deuren in die hoek zouden ook schuifdeuren kunnen zijn. Op Google Images zag ik diverse voorbeelden.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G33st
Johnny schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 15:06:
[...]

Ik heb ook wel eens een badkamer met een schuifdeur gezien, dat was wel in België, maar misschien een idee? De andere deuren in die hoek zouden ook schuifdeuren kunnen zijn. Op Google Images zag ik diverse voorbeelden.
In de tekeningen die ik ontvangen heb, waren de getekende binnenmuren slechts 7 centimeter. Ik weet niet of dit puur ter illustratie is, of dat dit daadwerkelijk zo is (Het lijkt mij namelijk aardig dun). Maar in een muur van 7 centimeter passen iig geen schuifdeuren.

Wel moet ik toegeven dat schuifdeuren eigenlijk overal praktischer zouden zijn.
Zal het meenemen! Dank!

(Zal ook eens kijken naar de prijs, want een ding is zeker. Het zal duurder zijn dan een standaard deur.)

[ Voor 7% gewijzigd door G33st op 09-01-2018 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Ga je veel zelf doen ? dan zou ik me wat minder richten op "inrichting" maar bv kosten

Badkamer is relatief duurste, en dan praten we 50% arbeid en 50% materiaal kosten en 10k is niet ongewoon.

Keuken kan je nieuw doen maar goedkoper kan ook, 2de hands ophalen bij iemand die hem voor bv 500,- wegdoet, nieuw keukenblad, gootsteen bij de bouwtoko scheelt je 2k tot 3k versus nieuwprijs bij een gemiddelde cheap keuken aanbod (inclusief apparatuur)

cv ketel (expansievat), vloerverwarming, watermeter (wtw installatie?) en afzuigkap (ventilatie naar buiten?) en WC zijn ruimte vreters.

Als je een "plan" hebt,
- zou ik bv elke verwarming apart "aansturen" of in serie.
- elektra aansluitingen
- loze leidingen (extra stopcontact/netwerk)
- domotica (bedraad??)
Vergeet niet dat inductie bv 2x een stopcontact (perilex aansluiting) nodig heeft. (2 fasen)

je wc zit aardig "vast" wegens de riool afvoer, 120/160mm maar douche/bad kan al af met 60mm? en wasmachine/droger/vaatwasser en gootsteen met 40mm je hoeft niet alles gelijk uit de grond te laten komen. maar bv doppen met een laagje (dekvloer) cement zorgt ervoor dat je met een schroevendraaier en een hamer de keuken zou kunnen verplaatsen .. of de badkamer van de huidige locatie naar andere locatie ..

flexibliteit in je woning betreft mogelijk "locaties" van keuken/badkamer/wasmachine en gipswanden en ander nodig geneuzel maakt je woning enorm verkoopbaar

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G33st
@vso , @frumper en @drfrisbee , op basis van jullie berichten heb ik nog even gekeken naar de mogelijkheden met betrekking tot een andere locatie voor opslag/plaatsing van de wasmachine en droger.

Met oog op eventuele doorverkoop is een potentiële extra slaapkamer inderdaad handig. Slapen met een droger/wasmachine is niet handig, dus deze moet naar een andere ruimte. Aangezien ik dit hoofdzakelijk koop voor NU, vind ik het jammer om hier nu al ruimte van mijn living voor in te moeten leveren. Dus mijn idee is om een gedeelte van de slaapkamer te verkleinen. En hier kastruimte van te maken, zodat er hier een inbouwkast gevormd kan worden welke vanuit de hal (en dus niet vanuit de slaapkamer te benaderen is).

In deze kast kunnen dan links en rechts naast elkaar de wasmachine en de droger. Daarboven is er dan totaal het plafond ruimte voor opslag.

Door deze verkleining van de slaapkamer, is de slaapkamer ter hoogte van het bed nog 3 meter breed. Uitgaande van een bed van 1.80 meter breed, hou ik dus aan beide zijden nog circa 60 centimeter over. Dit schijnt voldoende te zijn (?), maar ik heb hier geen ervaring mee.

Het komt er dan uit te zien als hier onder:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/uh5ihPFKV4C5DP8uUwu6Uj8o/thumb.png

Waar ik nu dus weer mee zit, is die overige ruimte tussen meterkast en de kastruimte. Mijn inziens weer zonde, helemaal omdat hij niet mooi uitlijnt met de rest van de hal. Het gaat dus om het blauw omcirkelde gedeelte:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/nbdnSWqa9X0ryAtKsB524jUX/thumb.jpg

Ik heb direct geen goede invulling voor deze dode hoek. Mijn eerste 'oplossing' om de meterkast te vergroten. Dit zodat er in de rechterkant van de meterkast ooit nog ruimte is voor een droogrek/stofzuiger/dweil. Verder zal deze leeg blijven.

Mijn idee is dus dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/24MzA82admbw7LUuw90LHdlj/thumb.png

Kort samengevat:
  • Slaapkamer verkleind
  • Inbouwkast van 80 centimeter diep, 180 cm breed. Ruimte voor droger en wasmachine naast elkaar en daarboven opslag ruimte.d
  • Ruime meterkast die eigenlijk niet echt gebruikt wordt
  • De grote storage ruimte is nu potentiële tweede slaapkamer, zodat ik of toekomstige kopers er een kinderkamer van kunnen maken. Nadeel: geen raam.
Met het oog op de toekomst en verkoopwaarde is het hebben van een eventuele tweede slaapkamer best belangrijk heb ik de indruk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Dat wel maar dan moeten de ruimtes wel bruikbaar zijn. :) Nu heb ik het idee dat allebei de kamers aardig proppen wordt. Op zijn minst moet je dat van de masterslaapkamers vergeten en het hok van de meterkast verkleinen. Mooiste is om dan langs de muur in de slaapkamer een kastenwand te maken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

G33st schreef op zondag 21 januari 2018 @ 17:11:
Met het oog op de toekomst en verkoopwaarde is het hebben van een eventuele tweede slaapkamer best belangrijk heb ik de indruk.
Je luistert half, je doet wel met je tips maar probeert je eigen draai eraan te geven (wat op zich niet erg is)

Kijk nu eens op "small living" of tiny homes .. probeer daar eens inspiratie op te halen hoe ze creatief met ruimte omgaan.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 23:08
G33st schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 16:59:
(Zal ook eens kijken naar de prijs, want een ding is zeker. Het zal duurder zijn dan een standaard deur.)
Met verschillende scheufdeursystemen hang je standaarddeuren zo in het systeem. Zal niet opgaan bij elke standaarddeur, en eigenlijk wil je bij een schuifdeur platte zijden hebben. Als je toch nog zelf deuren wil uitzoeken, maakt het qua prijs voor de deuren niet uit. Enkel het ophangsysteem.

Een schuifdeur is alleen dan ruimtebesparend als die in een muur kan verdwijnen, als dat niet zo is, moet je bij de muur waar de schuifdeur is, wel de deurbreedte over hebben. Hier kan je dan geen schilderij o.i.d. ophangen (of je moet een stuk van de muur wegfrezen en het schilderij daarin hangen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Road-runner83
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 28-05 12:22
@G33st Zojuist even de verschillende plattegronden bekeken :). Ik zou de al ingetekende (1e) plattegrond pakken en met 2 aanpassingen:
- Berging laten aansluiten bij het raam om de woonkamer iets te vergroten (elke 10cm is meegenomen).
- Muur + deur tussen hal en woonkamer (tussen de badkamer en de berging)

Voor verkoop ooit zijn 2 slaapkamers toch wel aan te raden (ook al gebruik je er nu 1 als berging).

EDIT
- Deur tussen de slaapkamer en badkamer weghalen, badkamer wellicht ook iets anders indelen

[ Voor 10% gewijzigd door Road-runner83 op 23-01-2018 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G33st
Ik heb jullie feedback genomen, en ben eigenlijk grotendeels bij terug bij af haha. Ik heb de oorspronkelijke berging wel omgewisseld voor de slaapkamer. En de berging nu is eigenlijk een kleinere slaapkamer met voldoende kastruimte.

De kleine slaapkamer ('storage') zou wat mij betreft wat kleiner kunnen. Maar ik zit met die deur. Ik heb het nu als volgende getekend:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/VgKIikZbVjPHawoewuOohy8P/thumb.png

En in 3D:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Zdu65lpKncgyWDvwkjmz8r0t/thumb.png

Grootste struikelblokken zijn wat mij betreft de deur naar de 'storage' die relatief weinig ruimte overlaat voor een keuken. Ik heb me nog niet verdiept in keukenmaten, maar 3 meter lijkt me vrij klein.

Volgens mij lijkt het nu al met al veel op wat je bedoelde @Road-runner83 .

[ Voor 4% gewijzigd door G33st op 30-01-2018 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Consigliere
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 20-02 17:08

Consigliere

Engineer

@G33st de maten die je in de badkamer gebruikt de 279cm heb je hier rekening gehouden met tegelwerk en optisch zicht?

Bim Engineer Sanitaire Technieken PvOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• G33st
Consigliere schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 12:31:
@G33st de maten die je in de badkamer gebruikt de 279cm heb je hier rekening gehouden met tegelwerk en optisch zicht?
De maten zoals ze nu zijn zijn natuurlijk niet 100% exact. Gaat meer over de algehele indeling voor mijn gevoel, en de muren t.o.v. het raam. Een badkamer van 2.80 en een kamer van 4.00 zijn inderdaad logischer dan een badkamer van 2.79 en kamer van 4.01. Ik kan alleen de ramen nu nog niet exact intekenen, omdat ik het moet doen met een plaatje uit een informatiememorandum (zie startpost).
Het appartement wordt geleverd met standaard badkamer, maar hier heb ik ook nog geen informatie van. Dus maten van tegels ben ik ook niet bekend mee.

[ Voor 10% gewijzigd door G33st op 30-01-2018 12:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Road-runner83
Yep ziet er goed uit zo!

Succes ermee :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Ik denk dat je daarmee een goeie indeling hebt! Eventueel kijken met de indeling van de badkamer wat je echt aan ruimte nodig hebt daar, dat komt de keuken en de 2e slaapkamer wel ten goede. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G33st
@Road-runner83 , @Joopieboy , hebben jullie nog tips wat ik kan doen met de deur van de 'storage' om toch een iets meer volwaardige keuken te kunnen krijgen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Consigliere

Consigliere

Engineer

G33st schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 13:15:
@Road-runner83 , @Joopieboy , hebben jullie nog tips wat ik kan doen met de deur van de 'storage' om toch een iets meer volwaardige keuken te kunnen krijgen?
bedroom en storage omdraaien? zodat je via de badkamer je bedroom in kan?
deur vervalt bij keuken en zo dus grotere keuken.?

8)7 Zou ik doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• G33st
Consigliere schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 13:42:
[...]

bedroom en storage omdraaien? zodat je via de badkamer je bedroom in kan?
deur vervalt bij keuken en zo dus grotere keuken.?

8)7 Zou ik doen.
Scherp! Nooit over nagedacht (omdat 2 deuren in een kleine badkamer me een no-go leken). Het overwegen zeker waard.

Dank!
Nieuwe inzichten, prettig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Road-runner83
Hmmm das een lastige....evt. dan toch keuken en woonkamer omdraaien alleen zit je dan met je TV. Wellicht die deels voor 1 openslaande deur bovenin + de pilaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G33st
Road-runner83 schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 14:14:
Hmmm das een lastige....evt. dan toch keuken en woonkamer omdraaien alleen zit je dan met je TV. Wellicht die deels voor 1 openslaande deur bovenin + de pilaar?
Die 'pilaar' is naar aller waarschijnlijkheid ook glas, echter kan ik dat in Floorplanner niet anders tekenen. Ik moet voor mezelf ook dat boek even door om te kijken op welke hoogte de andere ramen zitten.

Maar ik zou tv hoek en keuken om kunnen draaien. Betwijfel alleen of de televisie hoek dan voldoende ruimte heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Consigliere

Consigliere

Engineer

G33st schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 14:12:
[...]
Scherp! Nooit over nagedacht (omdat 2 deuren in een kleine badkamer me een no-go leken). Het overwegen zeker waard.

Dank!
Nieuwe inzichten, prettig.
Excuus voor de misschien domme vraag maar zag de TL;DR nergens ;)

In die badkamer die je nu gemaakt hebt? komt een douche en wastafel? of heb je allemaal wilde plannen? aangezien je misschien wel in de diepte kunt zoeken.. waardoor er een NIS onstaat voor je deuren richting storage en badkamer.

Edit: waar mag jij naartoe met je leidingwerk? aangezien je het qua afschot niet haalt om naar je standleiding van je wc te gaan. zo ook als de keuken daarbij op moet nog..... :/

[ Voor 13% gewijzigd door Consigliere op 30-01-2018 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G33st
Consigliere schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 14:22:
[...]

Excuus voor de misschien domme vraag maar zag de TL;DR nergens ;)

In die badkamer die je nu gemaakt hebt? komt een douche en wastafel? of heb je allemaal wilde plannen? aangezien je misschien wel in de diepte kunt zoeken.. waardoor er een NIS onstaat voor je deuren richting storage en badkamer.

Edit: waar mag jij naartoe met je leidingwerk? aangezien je het qua afschot niet haalt om naar je standleiding van je wc te gaan. zo ook als de keuken daarbij op moet nog..... :/
Ik ben niet zo heel erg thuis in de wereld van het leidingwerk. In de originele tekening die ik van de makelaar ontving was het als volgt getekend:
Ingetekend appartement

Weinig anders dus t.o.v. mijn huidige tekening.

Zou je mij de vraag in n00b-taal nog eens proberen duidelijk te kunnen maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22-05 13:38
:N weer een niet toegankelijk toilet... They will never learn.

Mag je de WC verplaatsen? Die zou ik naar boven doen, waar oorspronkelijk de wastafels zijn getekend. De meterkast spiegelen als dat kan en daar gelijk je garderobe in de nis tussen toegangsdeur en mk. Dan kan je de achterkant van de meterkast als wand en kan je vanaf daar naar de woonkamer. Zo heb je in ieder geval een compactere basis om de rest van de ruimtes groter in te vullen. Rechts heb je dus meer ruimte voor een slk + berging en naar boven toe ook voor slk + badkamer.

[ Voor 8% gewijzigd door Señor Sjon op 30-01-2018 15:02 ]

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Ik ziet net dit topic pas voorbijkomen dus wil ook ff 'my 2 cents' geven. Het was hierboven al geopperd om een deur te houden van slaapkamer naar badkamer. Dat zou ik zeker doen; dan heb je een 'en suite' en is altijd waarde verhogend. Op het moment dat jij (of een toekomstige koper na je) met vrienden voetbal aan het kijken is kan vrouw/vriendin gewoon van slaapkamer naar badkamer op en neer en hoeft niet met een badjas door het appartement heen te lopen. Ik zou dan weer niet (zoals hierboven werd gezegd) de toegang tot de slaapkamer via de badkamer laten lopen => gewoon een deur naar de slaapkamer en van daaruit een deur naar de badkamer.

Verder weet ik niet wat @Señor Sjon bedoelt met een 'niet toegankelijk toilet'; ik zie in je tekeningen dat je al een muur + deur hebt gezet tussen het halletje en de woonkamer => dat is iets wat je zeker wil want anders horen mensen in de woonkamer de persoon op het toilet kletteren/kakken >:)

[ Voor 10% gewijzigd door Harrie_ op 30-01-2018 15:08 ]

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
bij een toegankelijk toilet zit de kruk aan de kant van de pot, zodat iemand met een rolstoel makkelijk naar de wc kan. :) Op de HTS kreeg je bijna stokslagen als je het verkeerd tekende. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Harrie_ schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 15:07:
Ik ziet net dit topic pas voorbijkomen dus wil ook ff 'my 2 cents' geven. Het was hierboven al geopperd om een deur te houden van slaapkamer naar badkamer. Dat zou ik zeker doen; dan heb je een 'en suite' en is altijd waarde verhogend. Op het moment dat jij (of een toekomstige koper na je) met vrienden voetbal aan het kijken is kan vrouw/vriendin gewoon van slaapkamer naar badkamer op en neer en hoeft niet met een badjas door het appartement heen te lopen. Ik zou dan weer niet (zoals hierboven werd gezegd) de toegang tot de slaapkamer via de badkamer laten lopen => gewoon een deur naar de slaapkamer en van daaruit een deur naar de badkamer.
Ik begrijp het voordeel, maar het gaat volgens mij wel ten koste van een hoop effectieve ruimte in de badkamer, en zou het dus zelf ook niet snel blij mee zijn als potentiele koper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeltedForest
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07-05 10:35

MeltedForest

Lenny-t

Ik vind je badkamer nu wel groot in verhouding met de rest. Er hoeft toch alleen maar een douche en een wastafel in?
G33st schreef op zondag 7 januari 2018 @ 15:12:
Dank @wagenveld , @Ramon, @BastaRhymez en @thommich voor jullie reacties.

Er waren al andere potentiele kopers van andere appartementen die al heftig hadden zitten scheten.
Ik weet niet of je daar naast wil wonen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

@Señor Sjon Goede opmerking, daar had ik zelf helemaal niet naar gekeken of aan gedacht!

@Sissors Waarom gaat dat ten koste van effectieve ruimte van de badkamer? De badkamer heeft maar 1 deur nodig en die kan gewoon toegankelijk zijn vanuit de slaapkamer.

Volgens mij heb je bij een appartement de volgende 3 opties, althans dat is wat ik allemaal voorbij heb zien komen:
• Badkamerdeur vanuit de hal of algemene ruimte => Indien er bezoek is moet je (of je partner) je omkleden in de badkamer of gewoon de badkamer niet gebruiker
• Badkamerdeur vanuit de master bedroom => Bovenstaande probleem opgelost, maar als er iemand blijft logeren en deze wil gebruik maken van de badkamer de volgende ochtend moet dat via jouw slaapkamer
• Badkamerdeur vanuit de hal of algemene ruimte èn via de master bedroom

Als de ruimte het toelaat zit je met optie 3 altijd veilig. Laat de ruimte het niet toe dan _lijkt_ mij optie 1 het meest waarde verhogend.

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Harrie_ schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 15:26:
@Sissors Waarom gaat dat ten koste van effectieve ruimte van de badkamer? De badkamer heeft maar 1 deur nodig en die kan gewoon toegankelijk zijn vanuit de slaapkamer.

Volgens mij heb je bij een appartement de volgende 3 opties, althans dat is wat ik allemaal voorbij heb zien komen:
• Badkamerdeur vanuit de hal of algemene ruimte => Indien er bezoek is moet je (of je partner) je omkleden in de badkamer of gewoon de badkamer niet gebruiker
• Badkamerdeur vanuit de master bedroom => Bovenstaande probleem opgelost, maar als er iemand blijft logeren en deze wil gebruik maken van de badkamer de volgende ochtend moet dat via jouw slaapkamer
• Badkamerdeur vanuit de hal of algemene ruimte èn via de master bedroom

Als de ruimte het toelaat zit je met optie 3 altijd veilig. Laat de ruimte het niet toe dan _lijkt_ mij optie 1 het meest waarde verhogend.
Ik ging er vanuit dat je bedoelde om de deur naar slaapkamer te houden naast de deur naar de gang. Als je hem wil terug verplaatsen dan begrijp ik dat het het geen ruimte kost.

Maar drie kost dus inderdaad ruimte, en laten we wel wezen, zoveel ruimte heb je niet over bij een appartement van dit formaat. En met 2 hoef je niet net te doen alsof die berging een slaapkamer ook is, want het is erg onpraktisch als dat via jouw slaapkamer naar de badkamer moet. Dat is eigenlijk alleen dan nog relevant als babykamer oid.

Als je voor 2 gaat zou ik toch nog eens serieus overwegen of je een berging wil die echt zo groot is, of dat je die extra ruimte niet beter gedeeltelijk bij de woonkamer kan betrekken en het als twee kamer houden. Als je het als drie kamer wil kunnen verkopen dan zou ik toch voor optie 1 gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Consigliere

Consigliere

Engineer

G33st schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 14:50:
[...]
Zou je mij de vraag in n00b-taal nog eens proberen duidelijk te kunnen maken?
De afvoeren van jou douche en wastafels moet ergens naar beneden. De afvoeren van de keuken moet naar beneden. Zo ook die van de Toilet en het fonteintje.

Op je bijgevoegde tekening is de toilet en fontein gedekt. Alleen zie ik het somber in voor je keuken en douche.

Aangezien dit onder afschot moet worden gelegd van minimaal 5mm de meter leiding. Komt je keuken te vlak te liggen waardoor het verstoppings gevoelig word. Vandaar de vraag hoevaak en waar zitten de standleidingen in je appartement.
Señor Sjon schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 15:01:
:N weer een niet toegankelijk toilet... They will never learn.

Mag je de WC verplaatsen? Die zou ik naar boven doen, waar oorspronkelijk de wastafels zijn getekend.
Je wilt toch niet dat je visite in jou badkamer de grote boodschap gaat zitten doen..??
Señor Sjon schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 15:09:
bij een toegankelijk toilet zit de kruk aan de kant van de pot, zodat iemand met een rolstoel makkelijk naar de wc kan. :) Op de HTS kreeg je bijna stokslagen als je het verkeerd tekende. :P
Als een rolstoel gebruiker al in dat appartement wil gaan zitten, dan heb je toch ook minimaal een 2200x1650mm ruimte nodig zodat je met rolstoel en al erin kan?

[ Voor 17% gewijzigd door Consigliere op 30-01-2018 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Nee, het toilet blijft dan los. Door de meterkast 180 graden te draaien heb je een mooie nis voor je garderobe en je bent van die dode hoek achter de huidige meterkast af. Je hebt daardoor meer ruimte om de badkamer/slk combinatie rechts of boven te maken.

Edit
Dat is een mindervalide toilet, dat is wat anders dan een toegankelijk toilet. ;)

[ Voor 15% gewijzigd door Señor Sjon op 30-01-2018 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G33st
Señor Sjon schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 16:27:
Nee, het toilet blijft dan los. Door de meterkast 180 graden te draaien heb je een mooie nis voor je garderobe en je bent van die dode hoek achter de huidige meterkast af. Je hebt daardoor meer ruimte om de badkamer/slk combinatie rechts of boven te maken.

Edit
Dat is een mindervalide toilet, dat is wat anders dan een toegankelijk toilet. ;)
Een toegankelijk toilet is dit?
http://www.joostdevree.nl...toilet_www_zetopen_nl.pdf

Conclusie: de toilet zoals die nu ingetekend is is te klein?
De deur zou dus aan de korte zijde moeten komen, en deze zou ook breder moeten zijn dan nu getekend is?

Mijn laatste tekeningen zijn dit, ik heb het idee dat jij nog naar de oude kijkt. Het probleem met de toiletten zit in beide.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/VgKIikZbVjPHawoewuOohy8P/thumb.png

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Zdu65lpKncgyWDvwkjmz8r0t/thumb.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Consigliere

Consigliere

Engineer

G33st schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 16:37:
[...]

Een toegankelijk toilet is dit?
http://www.joostdevree.nl...toilet_www_zetopen_nl.pdf

Conclusie: de toilet zoals die nu ingetekend is is te klein?
De deur zou dus aan de korte zijde moeten komen, en deze zou ook breder moeten zijn dan nu getekend is?

Mijn laatste tekeningen zijn dit, ik heb het idee dat jij nog naar de oude kijkt. Het probleem met de toiletten zit in beide.

[afbeelding]

[afbeelding]
@Señor Sjon Excuses.. te snel gelezen
@G33st nee je deur spiegelen dus de deurklink naar de pot

Edit: toiletruimte niet te klein voor een toegankelijk toilet. daar alleen de deur voor omdraaien zodat de deur richting de ulitityroom draait.

[ Voor 8% gewijzigd door Consigliere op 30-01-2018 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G33st
Consigliere schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 16:38:
[...]

@Señor Sjon Excuses.. te snel gelezen
@G33st nee je deur spiegelen dus de deurklink naar de pot

Edit: toiletruimte niet te klein voor een toegankelijk toilet. daar alleen de deur voor omdraaien zodat de deur richting de ulitityroom draait.
Op die manier draait de deur volledig de gang in. Als het goed begrijp kan ik ook (indien mogelijk) WC zelf spiegelen. Wasbak links en wc rechts.

Of de WC deur helemaal naar links (zit je weer met die voordeur)?

Edit: niet dus. Het gaat er voor de toegankelijkheid om dat een WC deur vanuit het midden te openen is, omdat iemand met een rolstoel bijvoorbeeld er anders niet bij kan?

[ Voor 38% gewijzigd door G33st op 30-01-2018 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Consigliere

Consigliere

Engineer

G33st schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 16:41:
[...]

Op die manier draait de deur volledig de gang in. Als het goed begrijp kan ik ook (indien mogelijk) WC zelf spiegelen. Wasbak links en wc rechts.

Edit: niet dus. Het gaat er voor de toegankelijkheid om dat een WC deur vanuit het midden te openen is, omdat iemand met een rolstoel bijvoorbeeld er anders niet bij kan?
Jou linkje gaf een Invalide/mindervalide toilet aan . dan moet je ook een draaicirkel hebben voor de complete rolstoel. ( ik zat ook fout. ) Wat @Señor Sjon bedoelt is wat anders en dat is:

Zorg dat de deur andersom zit zodat je makkelijker naar binnen kunt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Idee is dat iemand de deur open doet en vanuit de rolstoel makkelijk op de wc kan zitten of ermee geholpen kan worden.

Anyhow, de WC zou in mijn plan een deur aan de voorkant krijgen, dus dan is dat niet van toepassing. ;)

Maar een badkamer van 2,8x3? Dat is echt enorm. Je zal veel slimmer moeten ontwerpen.

Bv een kast van 70x70 kan je wasmachine/droger op elkaar kwijt en blokkeer je gelijk geluid.

Even quick & dirty.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/WL465oms9XcWmjHDQAR1bGSg/full.jpg

Rechts kan je de boel nog opdelen in een badkamer en suite met slaapkamer. Kamer is er meer dan groot genoeg voor.

[ Voor 10% gewijzigd door Señor Sjon op 30-01-2018 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G33st
Señor Sjon schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 16:57:
Idee is dat iemand de deur open doet en vanuit de rolstoel makkelijk op de wc kan zitten of ermee geholpen kan worden.

Anyhow, de WC zou in mijn plan een deur aan de voorkant krijgen, dus dan is dat niet van toepassing. ;)

Maar een badkamer van 2,8x3? Dat is echt enorm. Je zal veel slimmer moeten ontwerpen.

Bv een kast van 70x70 kan je wasmachine/droger op elkaar kwijt en blokkeer je gelijk geluid.

Even quick & dirty.
[afbeelding]

Rechts kan je de boel nog opdelen in een badkamer en suite met slaapkamer. Kamer is er meer dan groot genoeg voor.
Ik heb je tekening even vrij geïnterpreteerd en er onderstaande van geknutseld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/AndIqtQ4Es6npEvGGI1SyaWn/thumb.png

Wat vinden jullie van dit idee?
Zelf vind ik 2 badkamers voor 1 appartementje relatief veel (feit & mening, haha).

Door het verplaatsen van het toilet kwam ik nog wel op een ander idee, zal ik vanavond even uittekenen.

[ Voor 8% gewijzigd door G33st op 02-02-2018 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Ik zou de wasmachine/wasdroger aan de andere kant van utility doen en in die slaapkamer geen badkamer. Eventueel maak je er een extra bergruimte van, maar dan moet die andere kamer vanuit de woonkamer ontsloten worden. Kan ook als het een soort werkkamer is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G33st
@Señor Sjon , ik heb in mijn volgende tekeningen die ik in de lunchpauze even hebt gemaakt de ruimte voor de wasmachine en droger naar de utility verplaatst.

Ik heb 2 versies, 1 met (relatief veel) hal naar de slaapkamer. En 1 zonder hal, waarbij de tweede slaapkamer te benaderen is via de living. Deze deur beperkt de keuken / beperkt de mogelijkheid om daar het tv gedeelte te maken.

Met hal, zonder deur in woonkamer:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/WYLE6p33B8zkbVmKNmY6XIiK/thumb.png

Kleinere hal, met deur in woonkamer:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/PktJLD91SPNNTmalgVmFrgjk/thumb.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
deur in woonkamer ziet er veel beter uit. Geeft je ook gelegenheid om er gewoon een werkkamer van te maken naast de keuken. Doe bv een deur met glas erin. De andere is dan een slaapkamer.

Je vertieft je badkamer door het langere halletje, de vorm van de slaapkamer wordt een tunnel, etc.

Ik zou utility hernoemen tot wardrobe ofzo. ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Señor Sjon op 02-02-2018 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G33st
Señor Sjon schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 14:51:
Ik zou utility hernoemen tot wardrobe ofzo. ;)
Utility moet mijn meterkast voorstellen. En die is wat groter, zodat de muur t.o.v. de storage/washok wat ruimer is.

Ik denk dat de indeling van het appartement qua muren zoals die nu is wel aardig staat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/PktJLD91SPNNTmalgVmFrgjk/thumb.png

Waar ik dan nog mee zit is voornamelijk de indeling van de 'living'. Wat is de beste plek voor de keuken en waar kan de tv het best hangen?

Nog mensen tips?

Tot dusver: mede-tweakers bedankt voor alle input!
Ik doe mijn best om jullie feedback zo veel mogelijk mee te nemen, dan wel er een eigen interpretatie aan te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Trek een cirkel en plaats daarin de 4 hoekspeakers. Waar komen zij het beste tot hun recht? Dan weet je ook waar de TV moet. ;) Kijk ook waar de zon vandaan komt om schittering en reflectie in je beeld te voorkomen.

Je zou de entree naar de woonkamer nog af kunnen schuinen, dan wordt die hoek wat meer open.

[ Voor 16% gewijzigd door Señor Sjon op 02-02-2018 16:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
G33st schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 10:41:
[...]

Ik heb je tekening even vrij geïnterpreteerd en er onderstaande van geknutseld:
[afbeelding]

Wat vinden jullie van dit idee?
Zelf vind ik 2 badkamers voor 1 appartementje relatief veel (feit & mening, haha).

Door het verplaatsen van het toilet kwam ik nog wel op een ander idee, zal ik vanavond even uittekenen.
Uhm, ik vind 2 badkamers met toiletten en nog een apart toilet ook wel een beetje veel.

Zeker voor een appartement wat allemaal gelijkvloers is.

[ Voor 4% gewijzigd door Viper® op 02-02-2018 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G33st
Viper® schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 16:35:
[...]

Uhm, ik vind 2 badkamers met toiletten en nog een apart toilet ook wel een beetje veel.

Zeker voor een appartement wat allemaal gelijkvloers is.
Volledig eens, maar het gaf wel weer nieuwe inzichten.

Ik denk dat dit qua muren de beste indeling is?

Volgens mij is het nu van belang de 'living' netjes in te richten. Maar waar passen de keuken, televisie en eettafel het meest optimaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G33st
Na maanden van goedkeuring en overeenstemming, uiteindelijk een bericht van de installateur dat de indeling toch niet kon.

Er zit schijnbaar een cv en de mv (opzich logisch wel), maar deze stond op geen enkele eerdere tekening aangegeven. Sterker nog, in het informatie memorandum waarover ik beschik staat op deze plek zelfs een bureau met bureaustoel...

Terug bij af.

Ik heb de tekening inclusief MV en CV opgevraagd. Waar er de vorige keer volgens de architect geen vereisten waren, en ieder dun muurtje vrij gezet kon worden, is nu het vereiste CV/MV op dezelfde plek en de meterkast op dezelfde plek.

Nadelen van de oorspronkelijke indeling vind ik:
  1. De berging is te groot voor een appartement van deze oppervlakte
  2. Badkamer veel te groot voor een appartement van deze oppervlakte
  3. Afgesloten woonkamer, om tocht vanuit buiten te voorkomen
Onderstaand de huidige indeling vs. de nieuwe indeling die voldoet aan de vereisten.

Mijn vragen aan jullie?
  • Wat vinden jullie van deze indeling, wat zouden jullie veranderen?
  • Is een CV/MV in de slaapkamer een optie (mits ik deze wegwerk in een kast (en eventueel beter isoleer?)
De tekening
Links: de indeling van de architect
Rechts: mijn huidige opzet van de indeling

Plan

[ Voor 3% gewijzigd door G33st op 18-07-2018 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Wut? Die positie is in geen enkele variant handig. Een CV is alleen qua rookgasafvoer/luchttoevoer kritisch, maar waarom zo in het midden van het appartement?

Ik zou er niet aan beginnen om dit in je slaapkamer in te gaan bouwen. Dat moet je gewoon niet willen. Wat moet je met een berging van 4x3 in de schaarse ruimte van een appartement?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicyder
  • Laatst online: 22:01
@G33st
Ik snap je idee van een hal, echter tocht zal niet snel een probleem zijn bij nieuwbouw. Daarbij zal je woonkamer een stuk groter ogen bij een open situatie.

CV in een slaapkamer zou ik persoonlijk niet doen. Mensen zullen zich oncomfortabel voelen in de ruimte (al maakt een tussenwandje het niks veiliger). Lees ook even https://nieman.nl/wp-cont...06.15.VraagenAntwoord.pdf voor meer eisen omtrent een CV in verblijfsruimte.

En dan persoonlijk, ik vind jouw badkamer/wc inrichting mooier (ik zou de badkamer daarvan spiegelen en deur naar slaapkamer). En ik zou de berging/reserve slaapkamer iets smaller maken (grotere woonkamer). Meterkast/wasruimte omwisselen en MK ondieper maken.

Passen de CV + verdeler + MV niet in de wasruimte? Ben je die gelijk kwijt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lethalnl
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16-02 18:04
wow wat een ontzettende rotplek voor die CV/MV, het verplicht je eigenlijk een veel te grote berging te maken.

is dit een standaard CV ketel? gas verwarming dus?

dan zou ik hem ook niet in een slaapkamer willen, niet dat het veel gebeurd ofzo maar koolmonoxide moet je wel aan denken.

kan je nog van de koop afzien :+ ?
Pagina: 1 2 3 Laatste