Indeling nieuwbouw appartement

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• voske
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 17:17
Het ontbreekt mij aan elke vorm van ruimtelijk inzicht, maar mijn idee op het eerste gezicht zou zijn om in de nieuwe indeling die slaapkamer met daarin de CV/MV te splitsen in een slaapkamer toegankelijk vanuit de woonkamer en een berging toegankelijk vanuit de hal met daarin CV, MV, wasmachine en droger. Afhankelijk van hoe groot de berging moet zijn (en dat valt uit eigen ervaring best mee als je de droger op de wasmachine zet), dan zou die slaapkamer L-vormig kunnen zijn en bijvoorbeeld ruimte kunnen bieden voor een inbouwkast. De plaats waar je nu de wasmachine en de droger hebt getekend, zou je dan kunnen gebruiken voor de droge opslag.

Be yourself, no matter what they say ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G33st
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17:34
@Señor Sjon , eens, wat mij betreft zit die CV/MV echt op de meest slecht gekozen plek. Desnoods had hij in de kleine slaapkamer/oorspronkelijke slaapkamer gekund als noodoplossing. Maar helaas, hij zit op deze positie en schijnbaar kan er niks aan veranderd worden.

@Suicyder , het probleem komt hoofdzakelijk voort de CV/MV die naar mijn idee volledig op een verkeerde plek zit, zo midden in het appartement.

@lethalnl , ik heb geen idee wat voor ketel het exact is. Ik maak me sinds kort vooral druk om de plaatsing ervan.
Op de dag dat ik de koopovereenkomst zou tekenen had ik een ingescheurde spier in mijn rug, waardoor ik alleen kon liggen. Tekenen dus uitgesteld. Dag later kwam men er plots mee dat de indeling toch niet kon, vanwege de MV/CV. Geluk bij een ongeluk dus, feitelijk kan ik nog steeds van de koop afzien.

@voske, nieuwe inzichten, dank! Ik ga er eens mee aan de slag.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22-05 13:38
Ik zou weglopen hiervan, maar goed.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Suicyder
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:04
G33st schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 12:19:
@Suicyder , het probleem komt hoofdzakelijk voort de CV/MV die naar mijn idee volledig op een verkeerde plek zit, zo midden in het appartement.
Die zitten ook op een baggerpositie, dat beaam ik meteen (als installatieadviseur (maar off record ofc :+ )).
Ik vermoed dat ze icm de appartementen eronder en erboven een schacht hebben gemaakt op die locatie, maar dan moeten ze die ook intekenen en duidelijk laten zien waarom het zo gekozen is.

In de huidige situatie weet ik niet eens of ik nog verder met ze in zee zou willen gaan. Wees open, eerlijk en bespreek dingen met de toekomstig eigenaar.

Ofwel -> Waarom is hiervoor gekozen? Waarom zijn er volgens hun geen alternatieve mogelijkheden? etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G33st
Señor Sjon schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 12:22:
Ik zou weglopen hiervan, maar goed.
Naast @lethalnl en @Suicyder geef ook jij dit advies. Ik neem het serieus in overweging.
Suicyder schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 12:25:
[...]

Die zitten ook op een baggerpositie, dat beaam ik meteen (als installatieadviseur).
Ik vermoed dat ze icm de appartementen eronder en erboven een schacht hebben gemaakt op die locatie, maar dan moeten ze die ook intekenen en duidelijk laten zien waarom het zo gekozen is.

In de huidige situatie weet ik niet eens of ik nog verder met ze in zee zou willen gaan. Wees open, eerlijk en bespreek dingen met de toekomstig eigenaar.

Ofwel -> Waarom is hiervoor gekozen? Waarom zijn er volgens hun geen alternatieve mogelijkheden? etc.
Waarschijnlijk is hiervoor gekozen omdat dat prima past binnen de oorspronkelijke indeling zoals de architect dit heeft voorgesteld? De appartementen er boven en onder hebben deze indeling natuurlijk ook.

Jij hebt het vast vaker meegemaakt als installatieadviseur. Als ik al potentieel koper dit zou willen laten verplaatsen, wordt er dan wat meegedaan of wordt ik direct afgewimpeld?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Señor Sjon
Ook de oorspronkelijke indeling is niet zo best. Ik zie ook niet de schacht waar de afvoer van de CV-ketel en de MV zit? Die koker moet ook getekend worden. Als ze dit op die plek willen, dan ga je dat niet verplaatst krijgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Suicyder
G33st schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 12:30:
[...]

Naast @lethalnl en @Suicyder geef ook jij dit advies. Ik neem het serieus in overweging.
Ik zeg niet dat je zo weg moet lopen, maar je moet wel serieus genomen worden, dus eerlijke volledige informatie krijgen.
Waarschijnlijk is hiervoor gekozen omdat dat prima past binnen de oorspronkelijke indeling zoals de architect dit heeft voorgesteld? De appartementen er boven en onder hebben deze indeling natuurlijk ook.

Jij hebt het vast vaker meegemaakt als installatieadviseur. Als ik al potentieel koper dit zou willen laten verplaatsen, wordt er dan wat meegedaan of wordt ik direct afgewimpeld?
In veel situaties zal je worden afgewimpeld. Tenzij je met de andere kopers een blok zou kunnen vormen.

ECHTER:
Wat ik in deze situatie heel erg mis is schachten voor leidingwerk (riool/gas/water/elektra) etc. Deze zijn juist in deze ontwerpfase belangrijk mee te ontwerpen om later kosten te voorkomen. Het huidige ontwerp voorziet hier niet in, evenals het gebrek aan reden voor de keuzes. Het gaat immers om JOU toekomstige woning, je betaald ervoor en dan moet je ook alle informatie krijgen.

Overigens een extra vraag, is het een verbouwing van een pand of volledige nieuwbouw? Indien het 2e, is er al een bouwaanvraag met EPC etc. ingediend?

edit:
Afwimpelen gebeurd iets te vaak in de sector, maar die is in verandering, daar kunnen mensen in de sector slecht tegen :+ _O-

[ Voor 10% gewijzigd door Suicyder op 18-07-2018 12:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• G33st
Suicyder schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 12:36:
In veel situaties zal je worden afgewimpeld. Tenzij je met de andere kopers een blok zou kunnen vormen.

ECHTER:
Wat ik in deze situatie heel erg mis is schachten voor leidingwerk (riool/gas/water/elektra) etc. Deze zijn juist in deze ontwerpfase belangrijk mee te ontwerpen om later kosten te voorkomen. Het huidige ontwerp voorziet hier niet in, evenals het gebrek aan reden voor de keuzes. Het gaat immers om JOU toekomstige woning, je betaald ervoor en dan moet je ook alle informatie krijgen.

Overigens een extra vraag, is het een verbouwing van een pand of volledige nieuwbouw? Indien het 2e, is er al een bouwaanvraag met EPC etc. ingediend?
Het gaat om volledige nieuwbouw, mijn stamkroeg wordt ervoor afgebroken. Ik heb de vraag uitgezet.

Voor mij zou het een oplossing zijn als ze voor de indeling van hetzelfde appartement op alle 3 de verdiepingen, (1) de toilet te verplaatsen naar de badkamer (zoals ik deed) en (2) de CV/MV te verplaatsen naar de voormalige ruimte van de toilet.

Dan valt er voor een ieder echt veel te spelen. De indeling nu is in ieder geval verre weg van optimaal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Suicyder
Goed bezig, mochten er nog geen bouwaanvragen of dergelijke de deur uit gegaan zijn voeg ik namelijk een extra "issue" toe.

Alle nieuwbouwaanvragen (zowel woningen als utiliteit) mogen vanaf 1 Juli 2018 GEEN gasaansluiting meer hebben. Dan zou een CV ketel dus niet meer mogelijk zijn en zouden er wellicht meer aanpassingen nodig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G33st
Suicyder schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 12:53:
Goed bezig, mochten er nog geen bouwaanvragen of dergelijke de deur uit gegaan zijn voeg ik namelijk een extra "issue" toe.

Alle nieuwbouwaanvragen (zowel woningen als utiliteit) mogen vanaf 1 Juli 2018 GEEN gasaansluiting meer hebben. Dan zou een CV ketel dus niet meer mogelijk zijn en zouden er wellicht meer aanpassingen nodig zijn.
Is al ingediend. Gezien deze bouwaanvraag als is ingediend, zijn er dan nog mogelijkheden om de cv/MV te laten verplaatsen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lethalnl
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16-02 18:04
G33st schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 12:19:
[~

@lethalnl , ik heb geen idee wat voor ketel het exact is. Ik maak me sinds kort vooral druk om de plaatsing ervan.
Op de dag dat ik de koopovereenkomst zou tekenen had ik een ingescheurde spier in mijn rug, waardoor ik alleen kon liggen. Tekenen dus uitgesteld. Dag later kwam men er plots mee dat de indeling toch niet kon, vanwege de MV/CV. Geluk bij een ongeluk dus, feitelijk kan ik nog steeds van de koop afzien.
zo, dus de openbaring dat het aanpassen van de indeling ernstig beperkt zou worden wilden ze dus een dag te laat mee komen 8)7
lekkere toko daar.

Persoonlijk zou ik niet tekenen zolang die dingen op die plek staan, die horen tegen de muur naast de meterkast. niet midden in de ruimte, das idioot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Suicyder
G33st schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 13:00:
[...]

Is al ingediend. Gezien deze bouwaanvraag als is ingediend, zijn er dan nog mogelijkheden om de cv/MV te laten verplaatsen?
Ja hoor, CV/MV zijn niet vastgelegd in bouwaanvraag.

Ruimteindeling kan altijd wel een beetje wijzigen en anders kunnen ze een update indienen (blijft dan op oude datum staan).

Maar ik zou niet maar zo tekenen voor CV/MV op een dergelijke locatie zoals aangegeven.

[ Voor 9% gewijzigd door Suicyder op 18-07-2018 13:05 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:52
Ik zou zelf zoiets kiezen (kijk even door de beperkte paint skills heen ;)):

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/5k0o52.png

- Een hele wand tussen de MV en CV in
- Schuifdeur naar de woonkamer
- Schuifdeur over de gehele lengte vooraan bij de Meterkast

Je krijgt nu een bruikbare slaapkamer / kantoor / game room zonder die ventilatie. Daarbij krijg je ook een ruime garderobe in de gang voor jassen, schoenen en andere kleding. Eventueel zou je de hal iets smaller kunnen maken en zodoende een extra berghok kunnen maken voor de wasmachine.

(meterkast heb ik overigens niet ingetekent en het toalet had ik bij de badkamer gedaan).

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeoh
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 12-05 16:34

Jeoh

blaat

Kun je niet kijken of je de keuken in het zuidoosten kan doen, met daarnaast de badkamer?

Wat mij betreft had de installateur die CV-ketel kunnen steken waar de zon niet schijnt, maar ja...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G33st
@Rene dank voor je aanvulling. Op basis van dit heb ik ook twee nieuwe schetsen gemaakt. Paar posts eerder had iemand ook al een extra deur in de woonkamer geopperd, dit heb ik hier verwerkt.

Eerste schets (die ik net al gepost heb):
Plan

Tweede schets (op basis van Rene):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/GgV6sPPmZp1FupYB8wklqIyI/thumb.png

Derde schets (op basis van Rene):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/cpPWYdget25cUcnQpekJ1yNk/thumb.png

[ Voor 11% gewijzigd door G33st op 18-07-2018 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xaero
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22-05 09:34
Op basis van je derde schets zou ik misschien de MK en de voorraad kast omdraaien (vanwege de deuren), en de deur naar de extra slaapkamer verplaatsen naar de hal. Zo hou je aan de muurkant van de TV wellicht wat meer ruimte over.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Señor Sjon
MK is normaal gesproken ook een vast element. En vergeet niet je badkamer deur naar buiten te laten draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G33st
Xaero schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 13:56:
Op basis van je derde schets zou ik misschien de MK en de voorraad kast omdraaien (vanwege de deuren), en de deur naar de extra slaapkamer verplaatsen naar de hal. Zo hou je aan de muurkant van de TV wellicht wat meer ruimte over.
Ook de meterkast zit op een vaste plek, en kan niet van worden afgeweken.
Señor Sjon schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 14:07:
MK is normaal gesproken ook een vast element. En vergeet niet je badkamer deur naar buiten te laten draaien.
Eens, de meterkast zit (helaas) ook op een vaste plek. Ik heb daardoor net niet voldoende ruimte voor de deur (of ze zouden de meterkast circa 20 centimeter smaller moeten maken).

De deur daar zou inderdaad véél mooier zijn. Badkamerdeur zal ik inderdaad anders weg laten draaien.

Opzet met de deur die daar nét niet kan..

Laten we het Schets 3B noemen:
Schets 3B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 26-05 18:29
Mijn idee (met deur naast de tv naar de logeer/kinder/werkkamer:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/qDHOFkXcKjDVvbg7SKBBh8z5/thumb.png

weet alleen niet of het mag: MK in de zelfde ruimte als wasmachine of evt. MK achter 2 deuren. Heb ook nog ff twee wandkasten ingepland, die wil je denk ik ook graag hebben :) En zo past er rechts van de wc deur ook nog een kastje/kapstok oid

edit> ik zou ook de badkamer smaller maken, 2m zodat er een bad in past (goed voor de verkoopwaarde!) Zie schets enige nadeel is dat je vanuit de inloopdouche vol zicht hebt op de WC maar dat is volgens mij minder erg (minder vaak tegelijk gebruik) dan het alternatief dat je vanaf de wastafels de douche inkijkt via de spiegels

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/YTFBUgkZQlqsaGalVQi48FhJ/thumb.png

Daarmee wordt de slaapkamer dus 60cm dieper en past er een mega wandkast (3m * 60cm* 2,5m hoog oid achter de deur. Lijkt me ideaal voor als je er ooit met 2 personen wilt gaan wonen

[ Voor 57% gewijzigd door Rrob op 18-07-2018 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicyder
Veel ideeen om vanaf te werken.

Ik heb ook vlug wat gekliederd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/knwNX9Iz6HLo54rsvr4QkT4i/medium.png

Gezien vanaf de bank zeg maar is dat dat (zonder meubilair
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/uzyDyREiN81MsptpfkOIAttG/medium.png

En als je de hal vervolgens afsluit
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/VerazMwMNuMqz3IcfS5sHzaE/medium.png

Het is een grof idee, meterkast moet binnen 3 meter van entree zitten en bij een extra deur ertussen kunnen ze ook gaan zeuren (kunnen!).

edit:
Even extra, de plafondhoogte was mij onbekend dus die stond nog standaard, kan zijn dan die iets lager uitvallen ;)

edit2:
Overigens is het badkamerplan van @Rrob ook mooi :)

[ Voor 10% gewijzigd door Suicyder op 18-07-2018 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BroodjeGezond
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 16:04
Señor Sjon schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 14:07:
Zoals Señor Sjon al aangeeft is de meterkast bij appartement een vaste element. Deze moeten voor de verschillende verdieping rechtstandig boven elkaar zitten. Dit betekent in jou geval dat de positie van de deur van meterkast ook vast ligt.

Voordat je verder gaat met het bedenken van allerlei indelingen zul je daarnaast eerst de positie en afmeting van de bouwkundige schachten moeten weten.

Daarbij zijn er ook eisen voor de vrije ruimte t.p.v. de cv ketel in verband met het onderhoud.

Intel Core i7-6700K | Asus Z170 Pro Gaming | Kingston HyperX Fury 16GB DDR4 | MSI GTX760 | Corsair RM550x -- 3DS FC - 5043 5758 2761

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G33st
@Rrob dank! Vooral het badkamer plan vind ik heel mooi. Volgens mij is deze meterkast zo niet toegestaan, daarnaast dient hij ook op dezelfde plek te blijven zitten.

@Suicyder , ik denk inderdaad dat ik de open variant mooier vind. Wel is de meterkast verplaatst, die dient ook ook op de plek te blijven zitten.

Volgens mij is de hoogte van het plafond 2.60m, met deuren van 2.30m. Puur interesse, wat had jij getekend?

@BroodjeGezond , ik nam aan dat de meterkast met de nieuwe indeling op precies dezelfde plek kwam te zitten. Alleen de deur zelf is 90 graden gedraaid. Weet inderdaad niet of dit kan.

M.b.t. de CV/MV ga ik er vanuit dat ze daarvoor die ruimte aanhouden van 60x60cm of 70x70cm(op het oog).

In onderstaande tekening zitten meterkast en cv/mv op exact dezelfde plek als oorspronkelijk getekend (wel is de deur van de meterkast gedraaid).
Schets 3B

[ Voor 5% gewijzigd door G33st op 18-07-2018 16:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rrob
heb mijn idee verbeterd, meterkast gewoon in de gang en 2e slaapkamer met deur naar de gang. Stippellijnen zodat je kunt kiezen tussen of een grotere berging of meer kastruimte in de 2e slaapkamer.
Aangezien de breedte van de berging op de oorspr. tekening 3,29 m is zou er precies ruimte moeten zijn voor 2 deuren een kast en een wasmachine 'naast' elkaar
Je tekent steeds een 'droge opslag berging' maar dat kan natuurlijk ook gewoon een kast zijn in de 2e slaapkamer toch? of heb je nog grotere spullen die je op wilt slaan en die niet in een kast (60*50*200) passen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/cr3LZ6x8OgInzAXSxiHnsNKg/thumb.png

edit> een moderne CV ketel voor een appartement is eerder 60*50*30 (hbd) en als je er een wasmachine onder/voor zet is dat voor de (2) jaarlijkse controle geen bezwaar weet ik uit ervaring

[ Voor 11% gewijzigd door Rrob op 18-07-2018 16:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BroodjeGezond
Netbeheerders stellen diverse eisen aan de meterruimte. Als je hier van wilt afwijken moet dit altijd in overleg met je netbeheerder omdat je anders grote kans hebt dat ze weigeren om je aan te sluiten op het net.

Richtlijn meterkasten;
https://www.mijnaansluiti...n%20maximaal%2070%20m.pdf

Intel Core i7-6700K | Asus Z170 Pro Gaming | Kingston HyperX Fury 16GB DDR4 | MSI GTX760 | Corsair RM550x -- 3DS FC - 5043 5758 2761

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G33st
@Rrob wow, dat oogt nagenoeg perfect! Én cv/mv & meterkast blijven op dezelfde plek.

Hiermee zou ik ook weer voldoen aan de richtlijnen m.b.t. de meterkast zoals @BroodjeGezond deze stelt.

Nog te wijzigen:
Deur in de kamerdeur moet rechtsdraaiend zijn in plaats van linksdraaiend.

[ Voor 19% gewijzigd door G33st op 18-07-2018 22:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rrob
G33st schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 16:55:
@Rrob wow, dat oogt nagenoeg perfect! Én cv/mv & meterkast blijven op dezelfde plek.
Hiermee zou ik ook weer voldoen aan de richtlijnen m.b.t. de meterkast zoals @BroodjeGezond deze stelt.
Bedankt :)
Nadeel dat ik nog zou kunnen bedenken is dat je hal/entree een beetje klein/hoekig/deurig is maar goed, hoe veel tijd breng je per dag in de hal door ;)

Ik vind de slaapkamer met 3m wel wat breed trouwens. Ik weet niet hoe lang (en breed) je bent ivm de bedlengte maar met een 210 matras en 20cm extra voor het bed heb je nu nog 70cm loopruimte, volgens mij kan dat ook wel 50 zijn. Dat levert je toch weer 20cm* 4,8m op en dat is bijna 1m2 extra woonkamer

[ Voor 44% gewijzigd door Rrob op 18-07-2018 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G33st
Rrob schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 17:03:
[...]

Bedankt :)
Nadeel dat ik nog zou kunnen bedenken is dat je hal/entree een beetje klein/hoekig/deurig is maar goed, hoe veel tijd breng je per dag in de hal door ;)

Ik vind de slaapkamer met 3m wel wat breed trouwens. Ik weet niet hoe lang je bent ivm de bedlengte maar met een 210 matras en 20cm extra voor het bed heb je nu nog 70cm loopruimte, volgens mij kan dat ook wel 50 zijn. Dat levert je toch weer 20cm* 4,8m op en dat is bijna 1m2 extra woonkamer
Volledig eens! Door die slaapkamer smaller te maken kom je misschien wel weer aan het proppen in de badkamer als ik daar een bad zou willen plaatsen.

Als ik de slaapkamer smaller maak (en dus badkamer ook) lijkt het me het best om het bad te laten vervallen? @Rrob

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rrob
G33st schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 17:12:
[...]
Volledig eens! Door die slaapkamer smaller te maken kom je misschien wel weer aan het proppen in de badkamer als ik daar een bad zou willen plaatsen.

Als ik de slaapkamer smaller maak (en dus badkamer ook) lijkt het me het best om het bad te laten vervallen? @Rrob
Je kunt de badkamer ook gewoon 3m breed laten anders past je deur niet :) en een bad is goed voor de waarde van je huis (geloof ik) Dan heb je een hoekje in je woonkamer maar dat is niet erg toch?
en als je het mooi wilt doen doe je het na de deur van de slaapkamer zodat je keuken een stukje 'in de slaapkamer valt'. Kijk je als je binnenkomt tegen een smallerre keuken aan en heb je meer ruimte om je tafel

[ Voor 6% gewijzigd door Rrob op 18-07-2018 17:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G33st
Rrob schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 17:15:
[...]

Je kunt de badkamer ook gewoon 3m breed laten anders past je deur niet :) en een bad is goed voor de waarde van je huis (geloof ik) Dan heb je een hoekje in je woonkamer maar dat is niet erg toch?
en als je het mooi wilt doen doe je het na de deur van de slaapkamer zodat je keuken een stukje 'in de slaapkamer valt'. Kijk je als je binnenkomt tegen een smallerre keuken aan en heb je meer ruimte om je tafel
Ondertussen jouw idee wat netter uitgewerkt in paint. Het lijkt in paint of ik niet helemaal uit kom in de badkamer om daar ook nog een bad te plaatsen (in iedergeval niet als ik de ingetekende wasbakken meeneem). De berging met droger en wasmachine zou misschien nog wat kleiner kunnen, voordeel bredere gang in de slaapkamer, echt voordeel heeft het verder niet.

De schets, schets 4:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/bioTwPO3GtgwXQNt3ouCLRfZ/thumb.png

Hebben @BroodjeGezond , @Señor Sjon of @Suicyder nog aanvullingen?

Nog te wijzigen:
Slaapkamerdeur rechtsom laten draaien I.p.v linksom zodat deze niet voor de kastenwand (geel vlak) zit.

[ Voor 8% gewijzigd door G33st op 18-07-2018 22:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BroodjeGezond
De toegang tot de badkamer is wel aan de krappe kant door de dubbele wasbak. Maar dit kun je oplossen door een wat smaller model te kiezen.

Zorg er voor de je te weten komt waar de schachten zijn gesitueerd. Deze kunnen nog wat roet in het eten gooien. Dit moet de verkopende partij je kunnen vertellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G33st
BroodjeGezond schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 23:10:
De toegang tot de badkamer is wel aan de krappe kant door de dubbele wasbak. Maar dit kun je oplossen door een wat smaller model te kiezen.

Zorg er voor de je te weten komt waar de schachten zijn gesitueerd. Deze kunnen nog wat roet in het eten gooien. Dit moet de verkopende partij je kunnen vertellen.
Eens, ik zat zelf te denken om de badkamer 15 cm hoger te maken (de slaapkamerkast is nu 75cm, en 60cm is voldoende), dan de douche en wc een kwartslag draaien. En dan vervolgens de wasbakken op de lange muur, dus ook een kwartslag draaien.

Ben ik met je eens, ik wou eerst even een degelijk voorstel hebben om terug te koppelen. Kijken of dit mogelijk, dan zullen zij neem ik aan toch terugkoppelen waar nog schachten zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Suicyder
Heb je perse een toilet nodig in de badkamer? er zitten 2 stappen tussen de ruimtes in.
Heb je dat toilet niet kunnen de wasbakken tegen de achterwand en kan je een kastje kwijt (legplakjes)

Nette indeling, al zou ik persoonlijk het washokje vierkant maken en de wand tussen woonkamer en hal weg laten. Maar ook dit afhankelijk van de schachten :). Maar je hebt een boel materiaal en ideeën gekregen gisteren om verder mee te kunnen d:)b

Over de screens die ik daar had, die waren op 3 meter. Standaard config geweest, deur was 2.15m. Ik heb niet zoveel deuren/kozijnen erin staan, vooral installatiewerk in het pakket bij mij :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
1) toilet in hal heeft de deur verkeerd. Krukzijde moet aan de potkant, niet aan de kant van de meterkast.
2) wasmachine/droger kunnen makkelijk op elkaar staan. Wellicht passen ze naast de MV en ben je die nare hoek ook kwijt uit de kamer. Dan kan de deur naar die kamer ook uit de hoek en past erachter eventueel nog een kast.
3) WC in badkamer is vrij zinloos in zo'n klein appartement met een toilet 3 meter verderop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G33st
Señor Sjon schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 08:44:
1) toilet in hal heeft de deur verkeerd. Krukzijde moet aan de potkant, niet aan de kant van de meterkast.
2) wasmachine/droger kunnen makkelijk op elkaar staan. Wellicht passen ze naast de MV en ben je die nare hoek ook kwijt uit de kamer. Dan kan de deur naar die kamer ook uit de hoek en past erachter eventueel nog een kast.
3) WC in badkamer is vrij zinloos in zo'n klein appartement met een toilet 3 meter verderop.
1)Dat van die kruk heb je mij in januari ook verteld inderdaad, heb het onthouden. Weet de reden niet exact meer, maar dat zal ik even terug lezen.

2)Maar nu is er boven de droger en wasmachine nog ruimte voor een aantal plankjes voor opslag. Als ik deze direct onder de mv (op de tekening dan, gestapeld) plaats, dan heb ik verder geen opslag ruimte meer?
Maar wel een ruimere 'slaap'kamer met ruimte voor een kast.

Berging zou eigenlijk als in onderstaande afbeelding óf groen óf blauw moeten zijn. Waarbij blauw een ruimere slaapkamer geeft, en groen een ruimere hal.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/qyr5vG2hdoAjyS7z6WNVlAKR/full.png

3) Toilet meer toegevoegd vanwege de ruimte die daarvoor is. Ik herinnerde me ineens deze indeling (hotelkamertje), dat wel prima oogde:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/RoJu9uty46DOTVMsjc6tl9JD/thumb.jpg
Dus in mijn tekening wil ik dit nog aanpassen.
Of denk jij dat het toevoegen van een bad, en het toilet hier skippen meerwaarde heeft?
@Rrob dacht dat in iedergeval, moet het nog even Googlen.

Ik heb gisteren in iedergeval een beetje de maten van een en ander er ingezet:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/DXii36S62F9hkCMGqNQ4rFvh/thumb.jpg

@Suicyder, @BroodjeGezond, op basis van jouw schets zeg ik inderdaad open, dus geen deur naar woonkamer.
Ik heb de laatst gemaakte indeling verzonden, met de vraag of dit kan. Bij aangegeven dat deze niet definitief is, maar dat ik wil weten of dit kan m.b.t. mv/cv/mk en eventuele schachten.
Het tot dusver nog buiten jullie nog niemand van de kant van verkoper/installateur/makelaar over schachten horen praten... ben benieuwd.

[ Voor 11% gewijzigd door G33st op 19-07-2018 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rrob
ik zie een hoop dingen in je schets die niet helemaal kloppen, volgens mij moet je beginnen met de juiste maten op te zoeken en een tekening op een logische schaal (bv 1cm = 50 cm) maken.

wat ik anders zou doen:
- deur berging omdraaien en muurtje naast wasmachine iets korter >> muurtje naast deur wordt langer en wasmachine past naast CV en droger kan er boven op >> muur aan de andere kant is vrij voor opslag (wel zorgen dat de aansluitingen voor de wasmachine (kraan, afvoer, wcd) onder de cv komen en niet achter de wasmachine ivm de diepte
- 2,60m is erg smal voor een slaapkamer!
- een kast is geen 75cm diep en een wasmachine en cv ketel ook niet
- zonder bad kan de badkamer kleiner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G33st
Rrob schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 13:02:
ik zie een hoop dingen in je schets die niet helemaal kloppen, volgens mij moet je beginnen met de juiste maten op te zoeken en een tekening op een logische schaal (bv 1cm = 50 cm) maken.

wat ik anders zou doen:
- deur berging omdraaien en muurtje naast wasmachine iets korter >> muurtje naast deur wordt langer en wasmachine past naast CV en droger kan er boven op >> muur aan de andere kant is vrij voor opslag (wel zorgen dat de aansluitingen voor de wasmachine (kraan, afvoer, wcd) onder de cv komen en niet achter de wasmachine ivm de diepte
- 2,60m is erg smal voor een slaapkamer!
- een kast is geen 75cm diep en een wasmachine en cv ketel ook niet
- zonder bad kan de badkamer kleiner
1) Plan is inderdaad om het hokje rechthoekig temaken, dan kan ook de deur aan de onderzijde. Dan passen (i) droger/wasmachine opgestapeld (ii) cv (iii) mv naast elkaar.

2) Hoe diep adviseer je de kamer dan te maken? Ik had uitgerekend: 2 meter bed, heeft een lengte van ongeveer 2.10m + 0.5m loopruimte = 2.6.

3) Eens, standaard 60x60. Voor wat betreft de inbouwkast, veel kasten (ikea pax) zijn 50 breed x 60 diep. Er zou dus precies 3 meter aan kast kunnen. Is het dan nog handig om de kamer net 5 centimeter breder te laten zijn daar?

Voor de berging moet ik nog eens goed nadenken over de benodigde ruimte. Maar de afmetingen voor cv & mv hebben zij zo ingetekend, ook aardig ruim van de muur, dus zal vast niet helemaal 100% waarheidsgetrouw zijn (?).

Ik ben met jullie hulp al een heel stuk dichterbij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rrob
1) ik zou de deur op 0,6 van je woonkamer deur doen aan de linker kant en dan direct onder de deur de muur naar rechts met 0,6 heb je net genoeg ruimte voor een wasmachine en desnoods steekt die een paar cm uit.

2) ik zou voor 2,7 of 2,8 gaan, ik heb zelf 2,55 en dat vind ik krap, en bed dat maar 10cm langer is dan een matras is lastig zoeken kan ik je vertellen, en een hoofdbord past dan sowieso niet

3) nee! je kunt beter dat dat stuk 0,6 maken ipv 0,75 en een kleinere kast kopen (2,5m) zodat je deur net niet helemaal open kan als dat er voor zorgt dat je badkamer iets breder wordt en je dus een bad kwijt kunt, wat heb je liever 0,5 m extra kast of een bad? En op dit moment geef je je bad op voor een 2e wastafel, vind je 2 wastafels echt zo belangrijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G33st
Rrob schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 18:44:
1) ik zou de deur op 0,6 van je woonkamer deur doen aan de linker kant en dan direct onder de deur de muur naar rechts met 0,6 heb je net genoeg ruimte voor een wasmachine en desnoods steekt die een paar cm uit.

2) ik zou voor 2,7 of 2,8 gaan, ik heb zelf 2,55 en dat vind ik krap, en bed dat maar 10cm langer is dan een matras is lastig zoeken kan ik je vertellen, en een hoofdbord past dan sowieso niet

3) nee! je kunt beter dat dat stuk 0,6 maken ipv 0,75 en een kleinere kast kopen (2,5m) zodat je deur net niet helemaal open kan als dat er voor zorgt dat je badkamer iets breder wordt en je dus een bad kwijt kunt, wat heb je liever 0,5 m extra kast of een bad? En op dit moment geef je je bad op voor een 2e wastafel, vind je 2 wastafels echt zo belangrijk?
1) Als ik de deur na 0,6 doe, dan schiet ik te ver uit naar onderen waardoor de afstand tussen muur en meterkast weer te smal wordt.

2) bij 2,70 hou ik een nisje van 30cm in de diepte in de woonkamer, ik zou dan kunnen proberen om de keuken en tv om te draaien (30 cm past natuurlijk uitstekend een tv meubel).
Bij een slaapkamer van 2.70 heb ik in de woonkamer/keuk wel weer 0.30 * 3 = 0.9m2 gewonnen in de woonkamer.

3) Eens, 0.6 gaat het zeker worden. Maar in paint schatten is best lastig, en verder ben ik niet zo goed in tekenen. In mijn eerdere schetsen via Floorplanner weet ik niet of ik de buitenmaten 100% goed heb, dus dat is ook lastig.

Om het moeilijk te maken, ik mag kostenloos de CV/MV verplaatsen naar beneden (gele circel):
Afbeeldingslocatie: https://www.imgdumper.nl/uploads9/5b50a988cc421/5b50a988c8854-WhatsApp_Image_2018-07-19_at_17.07.39.jpeg.

Heb alleen niet de indruk dat mijn indeling daar beter van wordt. @Suicyder gaf wel aan dat bij een verbouwing in de toekomst, dit wel voordelen heeft.

Laatste schets:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/rZULzbmqNq4wMsO5prndpMWC/full.png

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/9hprx4NrOt9zRUzSBAMwePIt/thumb.png

[ Voor 6% gewijzigd door G33st op 20-07-2018 13:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jasperdeman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-05 17:01
Waarom zou je een toilet in de badkamer nemen als je er al één een deur verder hebt? Dat vind ik echt ruimte verspilling. Ik denk dat het verplaatsen van de CV en MV naar het gele vlak wel wat logischere oplossingen kan bieden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Als de CV naar beneden kan, waarom zou je hem dan niet naar de plek van het toilet verplaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G33st
@jasperdeman Eens, het is ook meer dat de ruimte ervoor is. Aan de andere kant zou ik ook gewoon de badkamer kunnen verkleinen, dat er een ruimere slaapkamer is. Of toch een bad in de badkamer. Dat moet ik inderdaad nog eens herzien.

@wagenveld Omdat het appartement boven mij al verkocht is, deze houd de standaard indeling. Voor de indeling kan de MV/CV nog wel naar beneden worden verplaatst (dan blijft deze in de berging), maar niet naar een andere ruimte.

Ik kom nog niet echt tot een betere indeling met de CV/MV naar beneden.
Met CV/MV naar beneden kom ik tot:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/eY65X25jale77pqzguacd4fg/full.png

of

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/5mYlt4iuk2EJyW6xqPaCkeXN/full.png

Dan vind ik de '2e slaapkamer' met de CV/MV hoog toch een betere indeling. Hebben jullie nog ideeën?
Indeling met CV/MV hoog:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/rZULzbmqNq4wMsO5prndpMWC/full.png

Verder waar ik nog naar moet kijken:
- Toilet deur andersom gedraaid, op advies van @Señor Sjon .
- Eventueel de keuken en woonkamer in de living draaien.
- Badkamer zonder toilet, dan óf kleiner óf met bad, op advies van @Rrob , @Suicyder en @jasperdeman ..

[ Voor 16% gewijzigd door G33st op 24-07-2018 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wagenveld
  • Niet online
Ik vind je keuken/woonkamer vrij krap, dus ik zou zoiets bedenken met schuifdeur oid. Dan kun je nog de keuken bijvoorbeeld naar onder doen, of je maakt daar de zithoek van. Meer opties ieg. En idd geen toilet in de badkamer.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/FROYI9mm.png

[ Voor 5% gewijzigd door wagenveld op 24-07-2018 11:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• G33st
wagenveld schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 11:21:
Ik vind je keuken/woonkamer vrij krap, dus ik zou zoiets bedenken met schuifdeur oid. Dan kun je nog de keuken bijvoorbeeld naar onder doen, of je maakt daar de zithoek van. Meer opties ieg. En idd geen toilet in de badkamer.

[afbeelding]
Ik snap je opmerking m.b.t. een ruimere woonkamer/keuken, maarrr.. ik ga hier met mijn vriendin wonen. Ik wil niet het risico lopen dat er geen extra kamer over is voor een potentiële baby (op dit moment geen plannen, maar ik hou er graag rekening mee). Dan zou er direct de noodzaak zijn om te verhuizen, terwijl ik in het dorp veel vraag is en weinig aanbod. Daarnaast lijkt een extra slaapkamer voor de verkoop ook een zeer goede keus (deels vanwege diezelfde reden, maar ook ouderen die een kleinkind willen laten logeren).

Zou ik hem nu moeten inrichten, en nergens rekening mee willen en hoeven houden zou ik dat inderdaad doen. Daarnaast heb ik ook geen toestemming om de meterkast deur te draaien, dit had ik in eerdere schetsen namelijk ook gedaan, maar dit werd afgekeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
G33st schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 11:38:
[...]

Ik snap je opmerking m.b.t. een ruimere woonkamer/keuken, maarrr.. ik ga hier met mijn vriendin wonen. Ik wil niet het risico lopen dat er geen extra kamer over is voor een potentiële baby (op dit moment geen plannen, maar ik hou er graag rekening mee). Dan zou er direct de noodzaak zijn om te verhuizen, terwijl ik in het dorp veel vraag is en weinig aanbod. Daarnaast lijkt een extra slaapkamer voor de verkoop ook een zeer goede keus (deels vanwege diezelfde reden, maar ook ouderen die een kleinkind willen laten logeren).
Je zou natuurlijk ook altijd nu de extra kamer weg kunnen laten en op het moment dat een kleine op komst is een binnenmuur kunnen plaatsen. Dan heb je de voordelen van de grotere open woonkamer op dit moment en alsnog de mogelijkheid om later aan te passen naar een situatie die bij jou op dat moment past.

Enige waar je dan rekening mee dient te houden zijn wandcontactdozen en de plaatsing van bijvoorbeeld de televisie etc. Nadeel is dan wel dat je op dat moment extra kosten hebt voor de binnenwand + afwerking maar dat kan prima opwegen tegen het verhoogde woongenot

Al kan ik mij ook voorstellen dat een werk/hobbykamer sowieso wel fijn is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wagenveld
  • Niet online
Check, nog even een laatste variatie, dan hou ik weer op met painten ;)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/eiQWlJ6m.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G33st
wagenveld schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 12:38:

[afbeelding]
CV/MV hoog:

CV/MV laag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/cr0gXiKCnyNCEsT7wWX1Tu9M/full.png

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/q2n3RZssES0zpmKr6S5t1gNV/thumb.png

Bij CV/MV hoog heb ik een ruimere berging, die iets makkelijker in te richten is m.b.t. opslag.
Bij CV/MV laag heb ik een kleinere berging, maar een overzichtelijkere hal, zonder vreemde hoeken.
(De berging is dan ongeveer 1.65 breed, als ze de cv en mv dan enigzins strak naast elkaar plaatsen, zou er nog een wasmachine droger van 60cm breed naast passen).

In beide gevallen is de extra kamer op gelijke manieren in te richten met kast/bureau/bed.

[ Voor 27% gewijzigd door G33st op 24-07-2018 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voske
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 17:17
Voor zowel hoog als laag is het misschien handig om te weten hoe en waar de MV precies zou komen te hangen, aan de muur of aan het plafond. In mijn appartement hangt ie bijvoorbeeld voor de CV aan het plafond.

Be yourself, no matter what they say ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RUFFNECK
  • Laatst online: 26-05 14:18

RUFFNECK

Poentje

Volgens mij is het al eerder genoemd, maar in dit geval lijkt het mij minder flexibel om de cv/mv tegen een binnenwand te houden? Alleen al voor die reden, zou ik ze 'laag/onder' plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gekkenhuis
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Gekkenhuis

Whatever it takes

Niemand hier die een halletje met 7(!) deuren een beetje overdreven en lelijk vind? Dat moet toch met minder kunnen lijkt mij.

rMBP M3 16"  rMBP M1 13"  iPhone 14 Pro  Watch S7  AirPods Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G33st
Gekkenhuis schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 15:15:
Niemand hier die een halletje met 7(!) deuren een beetje overdreven en lelijk vind? Dat moet toch met minder kunnen lijkt mij.
Maar hoe?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 25-05 18:00

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

@G33st Huis al eens getekend in Sweet Home 3D?
De naam is wat lullig, maar het is een *fijn* programma voor dit soort dingen. Gratis en levert prima bruikbare 3D renders op:

http://www.sweethome3d.com/

Geeft misschien een wat beter beeld want die 7 deuren lijken mij ook erg ongemakkelijk. (Ik wil later nog eens beter kijken naar je tekeningen.)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17:24
Je zit er vast niet op te wachten maar even de hele indeling omgooien geen optie, even wat wilde ideeën.
• Deuren/ramen bij balkon andersom. Dus de deur naar balkon in Merk E. Merk F enkel raam - wellicht zelfs niet over hele hoogte van woning maar raam op 90cm hoogte oid.
• Trek een muur in het verlengde van Merk E door tot aan de de muur van de master bedroom. Kun je bovenin je twee slaapkamer creëren. Deur van master iets verder omhoog
• Doe je onderin de berging voor CV zoals wagenveld voorstelt.
• Deur badkamer aan onderkant
• Keuken tegen wand waar nu deur van badkamer en slaapkamer zit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• G33st
unezra schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 16:19:
@G33st Huis al eens getekend in Sweet Home 3D?
De naam is wat lullig, maar het is een *fijn* programma voor dit soort dingen. Gratis en levert prima bruikbare 3D renders op:

http://www.sweethome3d.com/

Geeft misschien een wat beter beeld want die 7 deuren lijken mij ook erg ongemakkelijk. (Ik wil later nog eens beter kijken naar je tekeningen.)
Ik ga dit vanavond eens testen, zag namelijk ook dat je een afbeelding als achtergrond in kunt stellen, dan hoef je daarna alleen nog de lijntjes over te trekken. Klinkt goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Gekkenhuis schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 15:15:
Hoezo? Vind een ingang die niet nog een deur heeft naar je woonkamer wel lelijk/matig (je staat gelijk in je woonkamer) maar in een appartement heb je dat al snel, vind het ook wel fijn, zit je slaapkamer, toilet en badkamerdeur ook niet direct in je woonkamer. Hoort de visite je minder poepen en piesen op het toilet.

Hoe de hal zelf is, lekker belangrijk tov. de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

wagenveld schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 11:21:
[afbeelding]
Ik vind dat eigenlijk nog wel een van de meest logische indelingen, maar ik zou 'm combineren met dit:
wagenveld schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 12:38:

[afbeelding]
Effectief zoiets:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Xu7VT7euBqZGCFIsVy5AhUco/full.jpg

Nog niet 100%, maar maar mijn gedachten hierover:
  • Deur minder (6 ipv 7)
  • Wat rechtere hal, minder gekke hoekjes
  • Mancave overeind gebleven (eventueel ook te gebruiken als logeerkamer)
  • Meterkast en plek voor je wasmachine/droger gecombineerd (weet alleen niet 100% of dat mag)
  • Toilet en badkamer komen uit op je gang (dus minder toiletgeluiden in je woonkamer, wat écht niet fijn is, zowel voor jou als je bezoek)
Je zou ook kunnen overwegen je wasmachine en droger in de badkamer te zetten en een kleinere meterkast te maken. Wel handig denk ik om 'm ruim genoeg te maken om een NAS en servertje in te hangen, nu of in de toekomst, of zoals wij hebben, een kapstok in te verstoppen. (Bij ons zit de meterkast in de trapkast. Ideaal. Mooi uit het zicht en maar 1 deur voor een ruime kast waar zowel alle NUTS zooi hangt als de groepenkast als plek is voor jassen, apparatuur, etc.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gekkenhuis
  • Niet online

Gekkenhuis

Whatever it takes

unezra schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 07:41:
[...]

Ik vind dat eigenlijk nog wel een van de meest logische indelingen, maar ik zou 'm combineren met dit:

[...]

Effectief zoiets:
[afbeelding]

Nog niet 100%, maar maar mijn gedachten hierover:
  • Deur minder (6 ipv 7)
  • Wat rechtere hal, minder gekke hoekjes
  • Mancave overeind gebleven (eventueel ook te gebruiken als logeerkamer)
  • Meterkast en plek voor je wasmachine/droger gecombineerd (weet alleen niet 100% of dat mag)
  • Toilet en badkamer komen uit op je gang (dus minder toiletgeluiden in je woonkamer, wat écht niet fijn is, zowel voor jou als je bezoek)
Je zou ook kunnen overwegen je wasmachine en droger in de badkamer te zetten en een kleinere meterkast te maken. Wel handig denk ik om 'm ruim genoeg te maken om een NAS en servertje in te hangen, nu of in de toekomst, of zoals wij hebben, een kapstok in te verstoppen. (Bij ons zit de meterkast in de trapkast. Ideaal. Mooi uit het zicht en maar 1 deur voor een ruime kast waar zowel alle NUTS zooi hangt als de groepenkast als plek is voor jassen, apparatuur, etc.)
Hier sluit ik mij bij aan. Zou hierbij zelf nog wel 1 ding serieus in overweging hebben: omdraaien van de deur en wastafels zodat de badkamer bereikbaar is vanuit de slaapkamer ipv het halletje (hoef je ook niet door de woonkamer heen als je even wilt opfrissen terwijl je al gezelschap hebt wat al op de bank zit te wachten).

[ Voor 4% gewijzigd door Gekkenhuis op 26-07-2018 08:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Gekkenhuis schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 08:01:
[...]
Hier sluit ik mij bij aan. Zou hierbij zelf nog wel 1 ding serieus in overweging hebben: omdraaien van de deur en wastafels zodat de badkamer bereikbaar is vanuit de slaapkamer ipv het halletje (hoef je ook niet door de woonkamer heen als je even wilt opfrissen terwijl je al gezelschap hebt wat al op de bank zit te wachten).
Dat lijkt mij dan weer minder fijn. Stel dat je logees hebt die natuurlijk even willen douchen 's ochtends. Persoonlijk zou ik het niet heel fijn vinden als ze door mijn slaapkamer moeten. :)

Ik zou dan eerder voor een 2e deur gaan, dan voor enkel een deur vanuit de slaapkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gekkenhuis
  • Niet online

Gekkenhuis

Whatever it takes

unezra schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 08:10:
[...]

Dat lijkt mij dan weer minder fijn. Stel dat je logees hebt die natuurlijk even willen douchen 's ochtends. Persoonlijk zou ik het niet heel fijn vinden als ze door mijn slaapkamer moeten. :)

Ik zou dan eerder voor een 2e deur gaan, dan voor enkel een deur vanuit de slaapkamer.
Daar heb je dan ook weer een punt. Voor beide is wel iets te zeggen. 2de deur zou dan mijn voorkeur krijgen.

[ Voor 4% gewijzigd door Gekkenhuis op 26-07-2018 08:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 677216

@G33st Geen idee of het al eerder genoemd is, maar waarom heb je een losse WC én een WC in de badkamer, zo vlak bij elkaar? Verspilling van de ruimte, lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17:24
Gekkenhuis schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 08:17:
[...]

Daar heb je dan ook weer een punt. Voor beide is wel iets te zeggen. 2de deur zou dan mijn voorkeur krijgen.
Met een 2e deur blijft er geen kastruimte meer over op de slaapkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gekkenhuis
  • Niet online

Gekkenhuis

Whatever it takes

SquareOne schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 09:01:
[...]

Met een 2e deur blijft er geen kastruimte meer over op de slaapkamer.
Hoezo niet? Zolang er geen vrouw in huis is..
Ik ken geen enkele man die een kast nodig heeft van ~3 meter lang :P
Beetje Pax-kast van 2 meter lang en 2,5 meter hoog voldoet prima, zelfs voor 2 personen. heb je nog genoeg ruimte voor een deur.

[ Voor 17% gewijzigd door Gekkenhuis op 26-07-2018 09:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Laatst online: 16:32

Theo

moederbord

G33st schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 11:01:
@jasperdeman Eens, het is ook meer dat de ruimte ervoor is. Aan de andere kant zou ik ook gewoon de badkamer kunnen verkleinen, dat er een ruimere slaapkamer is. Of toch een bad in de badkamer. Dat moet ik inderdaad nog eens herzien.

@wagenveld Omdat het appartement boven mij al verkocht is, deze houd de standaard indeling. Voor de indeling kan de MV/CV nog wel naar beneden worden verplaatst (dan blijft deze in de berging), maar niet naar een andere ruimte.

Ik kom nog niet echt tot een betere indeling met de CV/MV naar beneden.
Met CV/MV naar beneden kom ik tot:

[afbeelding]

of

[afbeelding]

Dan vind ik de '2e slaapkamer' met de CV/MV hoog toch een betere indeling. Hebben jullie nog ideeën?
Indeling met CV/MV hoog:

Verder waar ik nog naar moet kijken:
- Toilet deur andersom gedraaid, op advies van @Señor Sjon .
- Eventueel de keuken en woonkamer in de living draaien.
- Badkamer zonder toilet, dan óf kleiner óf met bad, op advies van @Rrob , @Suicyder en @jasperdeman ..
Je kan de hal kleiner maken en deze ruimte bij de slaapkamer te betrekken

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/rZDsLcfFUvcNdrgAHrHmImt5/full.png

Edit:

Ik had paint nog open en zag wat opties:
- Inloopkast in slaapkamer.
- badkamer vanuit de slaapkamer vanwege de rede die @willem1509 ook noemt.
- MV en CV tegen naar beneden, meterkast daarvoor. Deur van de meterkast zit naast de voordeur, echter hoef je (bijna) nooit hier te zijn.
- ruimte voor de CV ketel voor onderhoud.
- nis voor een kapstok in de gang
- Toilet verplaatst.
- Tweede slaapkamer vierhoekig waardoor deze effectiever gebruikt kan worden.
- Huiskamer 10% vergroot door de muur naar beneden te verplaatsen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/446kJNoNL7XpPTEplwa0SrME/full.png

[ Voor 27% gewijzigd door Theo op 26-07-2018 13:54 ]

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willem1509
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 07-05 10:43
https://www.dropbox.com/s...1g/indeling-idee.png?dl=0
Ik zou het zo indelen..:)

Waarom?
1. Deuren naar prive vertrekken altijd naar binnen draaiend plaatsen.
2. Om aantal deuren in hal te verminderen, haal de badkamerdeur weg en maak deze toegankelijk via de master-bedroom. Mocht je kinderen hebben, kun je ook een badkamerdeur in de woonkamer plaatsen. Bovendien is het niet logisch om in je nakie door de hal te moeten lopen via de woonkamer naar jouw slaapkamer.
3. Deur tweede slaapkamer in de woonkamer plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hanswfje
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 19-10-2022
Al 7 pagina's aan goede adviezen maar mij schoot het volgende nog te binnen; laat het toilet in de badkamer staan en dan geen heel los toilet?

Ik zou daar niet mee zitten als dat mijn enige toilet was en het levert weer wat speelruimte op.

Ik zou er dus voor kiezen om in bovenstaande tekening het hele losse toilet te laten vervallen. En toegang tot de badkamer via de slaapkamer achter de keuken.

Edit: ik bedoel dus de laatste tekening van Theo

[ Voor 31% gewijzigd door hanswfje op 26-07-2018 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dakong
  • Laatst online: 19:58
De MV en CV installaties kan je zo niet maken. Dan kan je er nooit meer bij voor onderhoud. Ik dacht dat je ongeveer 1 meter voor de CV ketel vrij moet hebben.

Ik zou:
1) Tweede toilet in de badkamer weg doen
2) De verticale muur van de tweede slaapkamer iets naar rechts doen.
3) Berging en toilet naar de onderste muur.
4) Meterkast naar de plek waar nu het toilet getekend staat.

Ik zou de ingang van de badkamer niet vanuit de slaapkamer doen. Als je dan ooit kinderen hebt moeten ze altijd door jouw slaapkamer om in de badkamer te komen 8). Verder lijkt alleen een toilet in de badkamer mij ook niet fijn als je bezoek hebt O-) .

EDIT: toevoeging

[ Voor 26% gewijzigd door dakong op 26-07-2018 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steamwitz
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 27-05 21:30
Zie het topic nu voor het eerst en heb het grotendeels doorgelezen...

Ik denk dat je je goed moet gaan afvragen wat de functie wordt van de tweede slaapkamer (rechtsonder).
Moet dat:
- Een volwaardige slaapkamer zijn voor twee personen; of
- Een slaapkamer voor een kind (één bed) / een hobbykamer / kantoor / een slaapkamer die incidenteel die incidenteel gebruikt zal worden door twee personen (en het niet nodig is om aan beide kanten uit bed te kunnen stappen.

In het tweede geval hoeft de slaapkamer niet zo groot te worden en kun je gekke hoekjes voorkomen.
Op de plek van het bureau komt dan de ingang van de slaapkamer.
En op de plek waarde kast (120x60) staat maak je een opslagruimte die vanuit de gang of vanuit de slaapkamer benaderbaar is. (Of je zet in het midden een verticale wand zodat je in de gang (rood) en in de slaapkamer (groen) een flinke schuifdeurkast kwijt kan. Check wel even de standaard afmetingen van die kasten. ;) )

Als ik het moet verduidelijken, dan hoor ik het graag.

Edit: Zo dus...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/CbvziC6baVQKviMDMiPK4vjU/medium.png
Voorbeeld met de verticale wand. In de rode' kast kun je misschien ook wel je garderobe of wasmachine/droger kwijt. (Wel even checken met de leidingen.)

Edit 2: Ik zou je tweede WC vervangen voor een ligbad, zodat je een ligbad en inloopdouche hebt. :)
Misschien dat je dan nog wel even moet spelen om het passend te krijgen. (Eventueel zou je rechter badkamerwand nog ~30 cm naar rechts kunnen verplaatsen zodat deze gelijk uitkomt met de keuken.)

[ Voor 25% gewijzigd door Steamwitz op 26-07-2018 15:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sdk1985
  • Laatst online: 19:00
Weet niet waar de zon het meeste opstaat maar zo op het eerste gezicht zou ik de berging muur schrappen en daar de keuken plaatsen. Dan kan je aan de bovenzijde nog 2 slaapkamers maken en tussen de badkamer en de linker slaapkamer in een klein berghok voor je jas een voorraad.

In dat geval heb je twee ramen bij je keuken/woonkamer, hebben de 2 bovenste slaapkamers ook elk een eigen raam en zijn alleen je badkamer en berging donker.

Verder zou ik wel even vragen waar de afvoeren lopen (standleidingen).

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eärendil
  • Nu online
Ik zou denk ik ook zoiets doen als sdk1985 zegt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/0TrOQIm0p56xRnNPSx9yVfnJ/medium.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dakong
Eärendil schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 21:18:

[afbeelding]
En dan de terrasdeur naar de andere zijde verplaatsen (in de slaapkamer is niks). De meterkast naar linksboven bij de voordeur en de berging (of keuken) groter maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mokum80
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 18:21
Veel adviezen die zijn gegeven :) Ik heb een nieuwbouw appartement gekocht en zit met de woonkamer indeling te struggelen. Heeft iemand ervaring met extern (betaald) indeling + licht advies bureautjes, of designzaken die die tegen betaling verrichten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G33st

[afbeelding]
Echt top! Ik zou dan inderdaad de berging nog groter maken.

Wat ik wel erg jammer vind en blijf vinden is de meterkast, me de draairichting van de deur deze kant. Hierdoor heb je altijd een weggegooide vierkante meter of een hele rare vorm van de hal.

Ook in de reacties van o.a. @Steamwitz , @Theo , @Gekkenhuis , @Anoniem: 677216 , @SquareOne, @RUFFNECK , @voske zie ik het gepuzzel met de mk/cv/mv terugkomen. (Allen bedankt voor jullie input!!!)

In veel van bovenstaande schetsen zie ik ook dat mensen aan de slag gaan met de mk/cv & mv. Dit is nu dus geen optie, daar deze op een vaste plek moet zitten. Het enige dat ik wel heb weten te regelen is dat de MV/CV nu naar de ondermuur kan, i.p.v. op de binnenmuur.

Mijn plan:
Stap 1. Voorstellen aan verkoper om de standaard voor alle 3 de verdiepingen te laten aanpassen.
Stap 2. Daarna sleutelen aan mijn eigen indeling.

Mijn argumenten voor stap 1
Nadelen van de standaard indeling zijn:
- de draairichting van de deur van de meterkast, waardoor je altijd een weggegooide vierkante meter hebt, of een vreemde vorm in de hal
- de cv/mv die in een ruimte zitten waar ook een raam, zodat je hier nooit een andere inrichting geef
- bij cv/mv hoog zit hij aan een binnenmuur, waarbij een potentiele verbouwing lastig wordt (dit gaan jullie al aanpassen)

Afbeelding
Huidige standaard indeling vs. gewenste standaard indeling
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/4gCUFg3R6WrDMXmyTb9vmvX1/thumb.png

Mijn vragen aan jullie:
Zou deze aangepaste standaard indeling goed zijn m.b.t. meterkast, cv en mv?
Heb ik nog meer argumenten tegen de huidige standaard indeling?
Zijn er nadelen van mijn getekende standaard indeling?

[ Voor 4% gewijzigd door G33st op 27-07-2018 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

@G33st Ik zou 100% gaan voor de rechter van deze 2:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/4gCUFg3R6WrDMXmyTb9vmvX1/full.png

Wel zou ik zelf een muur tussen woonkamer en gang zetten, zodat je geen open verbinding hebt met je gang. De gang word dan wat donker maar de eerder aangehaalde toiletgeluiden ben je kwijt. :)

Persoonlijk zo ik de bovenste wand van de berging doortrekken naar links en de deur van je badkamer naar beneden verplaatsen zodat die toegankelijk is vanuit de gang, niet vanuit je woonkamer.

Op die manier voorkom je ook rare hoekjes. Ok, je gang heeft een gek hoekje maar daar kun je dan weer goed een kapstok of kast neer zetten. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dakong
Ik zou bij de rechter indeling de deur naar boven verplaatsen en naar de muur laten draaien.

Daarnaast zou ik van de berging altijd een slaapkamer maken. Volgens mij moet slaapkamer namelijk aan andere regelgeving voldoen dan een berging. In dat geval kan je van een slaapkamer altijd een berging maken maar van een berging niet altijd een slaapkamer 8).

Dan kijken of je ergens nog een berging van ongeveer 1.400 (rek 600mm + lopen 800m) x 1.500mm kan maken. Wellicht iets van de tweede slaapkamer afhalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 27-05 14:56

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Ik begrijp nog steeds niet wat je met zo'n grote berging moet.
En waarom 2 toiletten? Zonde van de ruimte. Ik zou één van de twee weg doen.
Ik kan me voorstellen dat je je bezoekers niet met hun (vieze) voeten in je badkamer wilt hebben dus haal dat toilet daar weg.

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Steamwitz
Als je de meterkast mag verplaatsen is dat nieuwe plaatje (rechts) idd wel de beste indeling die ik tot nu toe gezien hebt.
Ik zou misschien alleen nog de rechter badkamerdeur naar boven verplaatsen. Nu heb je in de rechterbovenhoek van de badkamer net zo'n hoekje waar je niets mee kan. Als je de deur naar boven verplaatst, ben je dat hoekje kwijt.
En ik zou even nadenken over de plek van de kapstok. Die zou ik op de plek van de deur van de berging plaatsen, maar dan moet de deur van de berging verplaatst worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Nyarlathotep schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 12:10:
Ik begrijp nog steeds niet wat je met zo'n grote berging moet.
Mancave. :)
Kantoor dus en dan is het verdomd nuttig.
En waarom 2 toiletten? Zonde van de ruimte. Ik zou één van de twee weg doen.
Ik kan me voorstellen dat je je bezoekers niet met hun (vieze) voeten in je badkamer wilt hebben dus haal dat toilet daar weg.
Eens. Gelijkvloers in zo'n niet al te groot appartement is dat niet nuttig maar volgens mij heeft TS het 2e toilet ook al weg gehaald. (Wij kiezen wél voor een 2e toilet maar da's een huis met 3 woonlagen. Het 2e toilet komt op dezelfde verdieping als de slaapkamer.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nyarlathotep

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Haal ook de deur van de badkamer naar de slaapkamer weg. Zo ver is het niet lopen in een klein appartement :)
Dan die andere deur naar buiten laten draaien (ruimte zat) en je kan dan zelfs de wastafels tegen de bovenste wand plaatsen. En eventueel een bad plaatsen aan de andere wand!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

Nyarlathotep schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 12:56:
Haal ook de deur van de badkamer naar de slaapkamer weg. Zo ver is het niet lopen in een klein appartement :)
Dan die andere deur naar buiten laten draaien (ruimte zat) en je kan dan zelfs de wastafels tegen de bovenste wand plaatsen. En eventueel een bad plaatsen aan de andere wand!
Een bad zou ik inderdaad zéker doen! De ruimte is er groot zat voor.
(En mocht er eens een meneer of mevrouw @G33st komen logeren, word zoiets erg gewaardeerd...)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• G33st
Lieve Tweakers, ik heb gepoogd om al jullie terugkoppelingen te verwerken in 1 plaatje. Uiteraard lastig omdat we niet allemaal 100% op een lijn liggen, desalniettemin heb ik mijn best gedaan. (Ik bedenk me nu dat ik nog steeds de deur van het toilet niet heb opgedraaid, weer niet ban @Señor Sjon , dit gaat goed komen).

Alle reacties in 1 afbeelding:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/lyKPl1GdSf2HJDIGxvg95scn/thumb.png

Den de toelichting:

1- De huidige situatie
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ZgTICS7cy30dvRrsp9DEZn3j/full.png

We zijn het er vrijwel allemaal over eens dat de CV/MV aan de binnenmuur echt niet kan. Daarnaast irriteer ik mezelf ook behoorlijk aan de draairichting van de meterkast, die zorgt voor een m2 aan extra hal ruimte. Tevens werd geopperd dat de cv/mv het best kon verdwijnen naar een plek waar de zon niet scheen.

Op basis van deze informatie, heb ik bij de verkoper geopperd om de indeling van dit type appartement op alle 3 de bouwlagen aan te passen. Ik acht de kans klein dat ze hier mee in zee gaan, maar heb stille hoop.

2- De gewenste standaardindeling
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/bGNdESe6fTWPnzw92ks4yQyA/full.png

Uiteraard al een verbetering. Toch blijft de berging ontzettend groot voor een appartement van deze omvang. Daarnaast vind ik het zelf prettig om een extra kamer te hebben die ingezet kan worden als slaapkamer'tje' of kantoor. Om dit te bewerkstelligen heb ik al jullie tips & tricks proberen te verwerken en ben ik uitgekomen op onderstaande 2 opties:

Brainstorm 1
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/E6cOVbmjWqRAUMETG9gshMAp/full.png

Brainstorm 2
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/W6blKywN2wdQEeqCRfYhvG0Y/full.png

Mijn vragen aan jullie
Welke variant geniet jullie voorkeur en waarom?
Zien jij bij de brainstormvarianten nog dingen die echt niet kunnen?

Note: indien verkoper niet akkoord gaat met het aanpassen van de standaardindeling naar de gewenste standaardindeling zijn de brainstorm varianten uberhaupt niet mogelijk. Wish-me-luck!
unezra schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 13:01:
[...]

Een bad zou ik inderdaad zéker doen! De ruimte is er groot zat voor.
(En mocht er eens een meneer of mevrouw @G33st komen logeren, word zoiets erg gewaardeerd...)
Mijn vriendin houdt net als ik ook niet van een bad, en volgens internet hoef je het voor de verkoopwaarde ook niet te doen. Maar eventueel wel een optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Met brainstorm 1 vrees ik dat je een erg donkere woonkamer krijgt met dat ene raam. De andere zal voor minder licht zorgen omdat ie meer je keuken verlicht. Zéker niet doen als je het mij vraagt!

Nummer 2 is een stuk beter, met een veel efficiëntere benutting van de beperkte ruimte die je hebt.
Optioneel: Een deur naar de gang. Voor het weren van geluid en kou die van het trappenhuis af kan komen.
Vergeet niet dat men in het trappenhuis anders ook kan horen wat je binnen uitspookt :)

[ Voor 7% gewijzigd door Nyarlathotep op 27-07-2018 13:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
Ik zou voor 1 gaan. Je keuken zit dan naast de berging, wat een bijkeuken wordt. Ook de mechanische ventilatie zit dan naast de keuken.
Ik zou de badkamer via de slaapkamer doen, scheelt weer een deur in de woonkamer. Wel zou ik een (glas)deur tussen woonkamer en gang plaatsen. Anders sta je gelijk in je woonkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G33st
Nyarlathotep schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 13:59:
Met brainstorm 1 vrees ik dat je een erg donkere woonkamer krijgt met dat ene raam. De andere zal voor minder licht zorgen omdat ie meer je keuken verlicht. Zéker niet doen als je het mij vraagt!

Nummer 2 is een stuk beter, met een veel efficiëntere benutting van de beperkte ruimte die je hebt.
Optioneel: Een deur naar de gang. Voor het weren van geluid en kou die van het trappenhuis af kan komen.
Vergeet niet dat men in het trappenhuis anders ook kan horen wat je binnen uitspookt :)
Dank voor je terugkoppeling. Ik snap alleen je opmerking m.b.t. het raam nog niet helemaal. Ik heb daar toch ook 2 ramen & 1 pui (Brainstorm 1). Bij Brainstorm 2 heb inderdaad wel 2 puien maar ook 2 ramen. Zou dus 1 pui schelen.

Daarbij heb ik het appartement op de hoek met extra veel ramen, alle andere appartementen hebben slechts 1 raam in de woonkamer, en 1 pui in een slaapkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep

Nyarlathotep

Crawling Chaos

G33st schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 14:11:
[...]

Dank voor je terugkoppeling. Ik snap alleen je opmerking m.b.t. het raam nog niet helemaal. Ik heb daar toch ook 2 ramen & 1 pui (Brainstorm 1). Bij Brainstorm 2 heb inderdaad wel 2 puien maar ook 2 ramen. Zou dus 1 pui schelen.

Daarbij heb ik het appartement op de hoek met extra veel ramen, alle andere appartementen hebben slechts 1 raam in de woonkamer, en 1 pui in een slaapkamer.
Ik kijk inderdaad scheel; ik zag die balkondeur over het hoofd 8)7

Ik denk dat de ruimte beter benut wordt in beide gevallen. Dan kan misschien je voorkeur uit gaan a.d.h.v. de ligging van de slaapkamer. Ik zou de kant kiezen waar de minste zon komt. Ik spreek uit ervaring; in mijn oude appartement had ik een slaapkamer met twee buitenmuren die de halve dag volop zonlicht ving. Het werd daar bloedheet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eärendil
  • Nu online
G33st schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 13:49:(Ik bedenk me nu dat ik nog steeds de deur van het toilet niet heb opgedraaid, weer niet ban @Señor Sjon , dit gaat goed komen).
Ik zou die deur zou laten als hij nu is. Als je de deur omdraait komt die in een hele onhandige hoek uit bij de voordeur. Dat lijkt me voor de toegankelijkheid ook niet optimaal, want als je met een rolstoel vlak achter de voordeur staat kan de deur van het toilet waarschijnlijk niet meer goed open, en als je aan de andere kant staat kan je er niet meer omheen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/oYygxTlFjiijgR0okJqvmgtH/full.png

[ Voor 4% gewijzigd door Eärendil op 27-07-2018 14:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• G33st
Eärendil schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 14:43:
[...]

Ik zou die deur zou laten als hij nu is. Als je de deur omdraait komt die in een hele onhandige hoek uit bij de voordeur. Dat lijkt me voor de toegankelijkheid ook niet optimaal, want als je met een rolstoel vlak achter de voordeur staat kan de deur van het toilet waarschijnlijk niet meer goed open, en als je aan de andere kant staat kan je er niet meer omheen

[afbeelding]
Je hebt weer gelijk, dan zit de voordeur in de weg. Eigenlijk is de makkelijkste oplossing om een villa aan te schaffen i.p.v. een appartement.

Dan heb ik wel een probleem met betrekking tot de benodigde liquide middelen, maar als jullie mij al 8 pagina's helpen over een indeling willen jullie mij ook vast wel sponsoren. _/-\o_

[ Voor 18% gewijzigd door G33st op 27-07-2018 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eärendil
  • Nu online
Dit zou misschien wel kunnen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/v7VcBO0bPwbX8YbFevOHaCdu/full.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steamwitz
Ik zou zeggen brainstrom 2 omdat je meer ramen (een extra pui) in de woonkamer/keuken hebt. Ik vind extra licht van buiten erg prettig.

Het hangt wel ook een beetje af van de zon en het uitzicht dat je rondom hebt.
Als je middag/avond zon hebt, dan kan een extra raam inderdaad voor meer warmte opleveren in die ruimte. (Het is dan maar net of je een extra warme slaapkamer of extra warme woonkamer/keuken wilt.)
Als je aan beide zijden een mooi uitzicht hebt, kan het mooi zijn als je woonkamer aan twee kanten uitzicht heeft en zou het zonde kunnen zijn om het uitzicht aan één kant te blokkeren door een slaapkamer.

Ik zou trouwens bij brainstorm 2 de slaapkamerdeur dichter naar de keuken plaatsen zodat je een grote kast tegen de ondermuur van de slaapkamer kunt zetten OF je keuken doortrekken tot aan de slaapkamerdeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeltedForest
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07-05 10:35

MeltedForest

Lenny-t

Geen poll? Mijn vote is #2 :P
Wat hierboven al is gezegd: meer lichtinval in je woonkamer + licht van zowel de gevel aan de bovenkant en de zijkant, weet niet hoe het met de ligging qua zon is gesteld?

[ Voor 74% gewijzigd door MeltedForest op 27-07-2018 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

MeltedForest schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 14:57:
Geen poll? Mijn vote is #2 :P
Wat hierboven al is gezegd: meer lichtinval in je woonkamer + licht van zowel de gevel aan de bovenkant en de zijkant, weet niet hoe het met de ligging qua zon is gesteld?
Ja! Definetely brainstorm 2 met die hoek-keuken!
Mis! Ik bedoelde dus brainstorm 1... :) Te snel...

Op de eoa manier dacht ik dat die keuken daar boven *moest* staan, maar die kan dus ook verplaatst worden. Dat vind ik veel leuker. Meer blad, staat op een fraaiere plek én je hebt je mancave op een heel toffe logische plek.

Ga d'r zo nog een keer extra goed naar kijken, maar brainstorm 1 met de keuken rechtsonder vind ik tot nu toe echt het tofste voorstel.

[ Voor 3% gewijzigd door unezra op 27-07-2018 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G33st
unezra schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 15:15:
[...]

Ja! Definetely brainstorm 2 met die hoek-keuken!
Mis! Ik bedoelde dus brainstorm 1... :) Te snel...

Op de eoa manier dacht ik dat die keuken daar boven *moest* staan, maar die kan dus ook verplaatst worden. Dat vind ik veel leuker. Meer blad, staat op een fraaiere plek én je hebt je mancave op een heel toffe logische plek.

Ga d'r zo nog een keer extra goed naar kijken, maar brainstorm 1 met de keuken rechtsonder vind ik tot nu toe echt het tofste voorstel.
Officieel weet ik niet wat er allemaal mogelijk is, maar ik probeer natuurlijk de voor mij meest optimale tekening er door te krijgen.

Officieel kan ik namelijk de meterkast absoluut niet verplaatsen. En de CV/MV alleen recht naar beneden, dus ook niet waar die nu ziet.

Deze brainstorms gaan er vanuit dat de 'standaard indeling' kan worden aangepast naar de 'gewenste standaard indeling'. Als die stap al niet te maken valt, dan heb ik al deze dingen voor niets ingetekend .. en ben ik weer terug bij af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

G33st schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 15:22:
[...]

Officieel weet ik niet wat er allemaal mogelijk is, maar ik probeer natuurlijk de voor mij meest optimale tekening er door te krijgen.

Officieel kan ik namelijk de meterkast absoluut niet verplaatsen. En de CV/MV alleen recht naar beneden, dus ook niet waar die nu ziet.

Deze brainstorms gaan er vanuit dat de 'standaard indeling' kan worden aangepast naar de 'gewenste standaard indeling'. Als die stap al niet te maken valt, dan heb ik al deze dingen voor niets ingetekend .. en ben ik weer terug bij af.
Wat is de situatie van zaken die je niet kunt wijzigen? As in, (misschien heb je het al eens gedaan maar ik ben het overzicht wat kwijt), kun je eens een tekening maken met onveranderbare componenten ingetekend en verder helemaal vrij?

(Idealiter met een aantal voorbeelden waar jij aan denkt als je niet de keuze hebt *alles* te verplaatsen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G33st
unezra schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 15:25:
[...]

Wat is de situatie van zaken die je niet kunt wijzigen? As in, (misschien heb je het al eens gedaan maar ik ben het overzicht wat kwijt), kun je eens een tekening maken met onveranderbare componenten ingetekend en verder helemaal vrij?

(Idealiter met een aantal voorbeelden waar jij aan denkt als je niet de keuze hebt *alles* te verplaatsen.)
Waarvan ik op de hoogte ben is deze positie van MV/CV & de meterkast.
Verder nog onbekend.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/5274oQuqzSPKGMvNdLJwxQud/full.png

Ze hebben de positie van MV/CV al verlaagd naar de ondermuur, omdat ze met mij eens waren dat midden in de woning aan de binnenmuur niet het meest optimaal was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rrob
Volgens mij moet je je afvragen wat je zelf wilt!
- Sommige ontwerpen hebben erg veel deuren in de woonkamer en andere juist zo min mogelijk. wat wil jij? (denk aan looproutes en muren waar kasten kunnen staan)
- wil je een open hal of een deur? Oftewel wil je vanaf je bank zicht(+geluid en geur) op de voordeur en de WC?
- bouw je voor 1, 2 of 3 personen?

edit> het aantal deuren wordt trouwens bepaald door het aantal ruimtes, je kunt alleen kiezen in welke ruimte de deuren komen (woonkamer of hal). Ik heb liever meer deuren in de hal en zo min mogelijk in de woonkamer, maar wat wil JIJ?

[ Voor 24% gewijzigd door Rrob op 27-07-2018 15:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• G33st
Rrob schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 15:45:
Volgens mij moet je je afvragen wat je zelf wilt!
- Sommige ontwerpen hebben erg veel deuren in de woonkamer en andere juist zo min mogelijk. wat wil jij? (denk aan looproutes en muren waar kasten kunnen staan)
- wil je een open hal of een deur? Oftewel wil je vanaf je bank zicht(+geluid en geur) op de voordeur en de WC?
- bouw je voor 1, 2 of 3 personen?
Heb het vrij helder voor mezelf.
- Ik heb nu de meterkast verplaatst, hierdoor móet die deur naar de woonkamer. Hierdoor heb ik geen vreemd draaiende meterkast deur meer die me een hele vierkante meter kost. Ook is het praktischer om de deur van de 2e slaapkamer/mancave (geef het een naam) toch maar in de woonkamer te doen, vanwege de vorm van de kamer (brainstorm 2). Bij brainstorm 1 zit de berging deur weer in de keuken zodat deze eenvoudig als voorraadkast gebruikt kan worden vanuit de keuken.
- Open, desnoods plaats ik later een tussenwand als het écht niet bevalt.
- 2, maar het vereiste dat ik mezelf heb opgelegd is dat er een extra kamer is waar indien nodig een bed kan staan. In realiteit zal deze gebruikt worden voor kantoor zolang ik er woon. Maar voor de verkoop lijkt het me verschikkelijk handig, als in (een opa/oma die een kleinkind kan laten logeren, een nieuw stel met kans op een (onverwacht) kind. Ik wil zelf ook niet het risico lopen dat ik het appartement móét verlaten omdat er een kind op komst is die toch eerder zou komen dan verwacht en er geen ruimte voor is.

[ Voor 4% gewijzigd door G33st op 27-07-2018 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dakong
Brainstorm 1 zou veruit de beste oplossing zijn.

1) Berging met ruimte voor een opslag rek (altijd handig voor bier enzo ;)) .
2) Een 2e slaapkamer
3) Hoekkeuken lijkt mij ook een plus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Laatst online: 19:00

[afbeelding]
Yes zou alleen proberen tussen de slaapkamer en badkamer een berghok te plaatsen. Wel zo handig en moet kunnen in 77m2.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Steamwitz
Misschien iets off-topic, maar wil het toch even opmerken. Ik zie dat je steeds een 6-persoontafel tekent. Ik vermoed dat je niet vaak met 6-personen aan tafel zal zitten, maar meer incidenteel. Misschien is het een idee om een 4-persoons uitschuiftafel te kopen. Die neemt minder plek in en kan je als het nodig is uitschuiven zodat het een 6/8-persoons tafel wordt.

Voorbeeld van Ikea: https://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/30116264/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Laatst online: 13:49

SeatRider

Hips don't lie

Even een vraagje tussendoor, heb net 2 uur van mijn leven gespendeerd aan het doorlezen van dit topic (leuk leesvoer!), maar er wordt steeds gesproken over rolstoelvriendelijk. Waarom is dat een vereiste? Ik lees niet in de OP dat de TS in een rolstoel zit?

En ik zou altijd een bad plaatsen, dan maar een deur en/of een wastafel minder in de badkamer.

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Steamwitz
@SeatRider

Stel dat je om wat voor reden dan ook later in een rolstoel terecht komt, dan is het wel fijn als je niet hoeft te verbouwen om je appartement rolstoelvriendelijk te maken. (Of dat je misschien wel moet verhuizen omdat je je appartement niet meer rolstoelvriendelijk kan maken.)

Daarnaast is het natuurlijk wel fijn als een vriend(in) in een rolstoel gewoon op visite kan komen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Steamwitz schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 12:17:
Misschien iets off-topic, maar wil het toch even opmerken. Ik zie dat je steeds een 6-persoontafel tekent. Ik vermoed dat je niet vaak met 6-personen aan tafel zal zitten, maar meer incidenteel. Misschien is het een idee om een 4-persoons uitschuiftafel te kopen. Die neemt minder plek in en kan je als het nodig is uitschuiven zodat het een 6/8-persoons tafel wordt.

Voorbeeld van Ikea: https://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/30116264/
Zo wil je de hoekbank volgens mij ook precies andersom hebben, het lange deel parallel aan de tv.
Pagina: 1 2 3 Laatste