In je huiskamer daar leef je. Daar wil je ruimte en licht hebben. In je slaapkamer daar is ruimte en licht van minder belang. In je tweede slaapkamer/werkkamer daar is natuurlijk licht van minder belang.
Met brainstorm 1 heb je twee ramen in je slaapkamer, ten koste van een raam in je huiskamer. Je huiskamer zal dus qua licht wat donkerder worden. Wat is hiervoor de beweegreden? Waarom wil je minder licht in de huiskamer, en waarom is veel licht (iig 2 ramen) belangrijk in je werkkamer?
In brainstorm1 zal het relatief donker zijn in huis, met name omdat de keuken wat licht blokkeert vanuit het keukenraam naar de woning. De plek waar je in je plattegrond nu de tekst "keuken/woonkamer" hebt staan zal dus een relatief donkere plek worden.
Qua plaatsing deuren (naar links of naar rechts draaiend) kijk van welke richting je gewoonlijk zou komen, en hoe je met zo min mogelijk moeite door de deuropening heen kan.
In onderstaand zul je bijna altijd vanuit de huiskamer naar het toilet gaan. Dan is de bovenste versie van de deurplaatsing gewoon beter.
De deur naar het CV/MV hok dat is niet zo belangrijk, deze zul je max een paar keer per jaar open doen.
Verder lijkt het mij erg prettig om de gang met een deur te scheiden van de hal. Qua licht maakt het niks uit (er komt immers geen licht vanuit de gang), maar het scheelt wel geluid van buiten. Als de dame op de bank zit wil jij dan dat zij kan genieten van het door Hak Bruine bonen gesponsorde concert dat jij geeft op het toilet?
Persoonlijk vind ik het er ook iets netter en luxer uitzien. Zonder een scheiding is het al snel zo goedkoop en druk omdat je vanuit de huiskamer zicht hebt om een hele verzameling aan deuren..
Persoonlijk zou ik gaan voor optie 2