Toon posts:

Gazon tweaking: hoe krijgen we optimaal gras

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17-03 15:52

André

Analytics dude

Topicstarter
Dit leek me het beste forum voor gazon-tweaking. Ik ben nu 1,5 jaar in het bezit van 140m2 gras wat natuurlijk onderhoud vraagt. Inmiddels heb ik alle benodigde gereedschappen en dus 1,5 jaar onderhoud er op zitten. Maar ik ben niet tevreden.

Na afgelopen winter is er redelijk wat mos ontstaan in het gras. En na het machinaal verticuteren bleef er een redelijk kale grasmat achter. Na het verticuteren heb ik alles bemest met kalkmest (voor de zuurtegraad), heb ik met spijkerschoenen duizenden gaatjes in de grond gemaakt en trekt het gras weer wat bij.

Maar toch denk ik dat er iets aan de hand is met de grond. Ondanks het verticuteren, bemesten en beluchten gaat het nog niet zoals ik graag zie.

Dit zie ik bijvoorbeeld rond de voet van de droogmolen:

Het gras spuit de grond uit, bijna niet tegen te maaien. Mooi donkergroen dicht gras (negeer die dorre plek daar maar, dat komt door het plassen van onze pup). Maar op andere plekken zie ik dit:

Droog en dor, terwijl het een plek is waar ook veel zon komt en genoeg water is. Ik denk dat het komt omdat de grond te verdikt is. Op de plek van de droogmolen zal het water via het droogmolenvoet-gat weg kunnen vloeien waar het in de rest van het gras moeilijker gaat.

Is dit vermoeden juist? Als dat zo is zat ik aan de volgende oplossing te denken: met de grondboor een gat maken van 150cm diep en dat vullen met scherp-zand of gemalen schelpen. Hierdoor zakt het water sneller weg via die 'drainage' buizen. Als dit dan werkt kan ik zien tot hoever het werkt en op basis daarvan meerdere gaten maken.

Iemand anders nog suggesties? Meer tweakers waarbij het gras van de buren altijd groener is :P

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 07:56

Sharky

Skamn Dippy!

Misschien heeft het ook wel met beluchting te maken, dat de voet van de droogmolen dus voor betere beluchting zorgt. Ik noem maar wat.

This too shall pass

Acties:
  • 0Henk 'm!

• André

André

Analytics dude

Topicstarter
Sharky schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 15:24:
Misschien heeft het ook wel met beluchting te maken, dat de voet van de droogmolen dus voor betere beluchting zorgt. Ik noem maar wat.
Zou kunnen, ik loop nu 3 keer per jaar het gras wat los, maar dat is niet goed genoeg denk ik:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• killer2
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-03 20:26
mmmm geen last van ondergrondse insecten? Engerlingen
Die eerste foto kan ook urine van een huisdier zijn...

[Voor 5% gewijzigd door killer2 op 06-05-2015 15:35]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06:56
Ik heb ook zulke kale plekken, een aantal ervan zijn volgens mij door mierennesten ontstaan.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• André

André

Analytics dude

Topicstarter
killer2 schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 15:32:
mmmm geen last van ondergrondse insecten? Engerlingen
Die eerste foto kan ook urine van een huisdier zijn...
Die kale plek op de eerste foto is inderdaad het resultaat van onze nieuwe pup die de eerste weken in de tuin geplast heeft. Die is dus te verklaren. Maar alle andere kale plekken in de tuin niet.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• 50Miles
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12-11-2021
Leuk topic! Zelf ook veel mee bezig :). Hoe vaak bemest je? Elk seizoen éénmaal, of om de x-aantal weken?

Andere dieren in je tuin, van de buren? Katten bijvoorbeeld?

Aan mijn posts kunnen geen rechten worden ontleend.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09:21
welke grassoort heb je gebruikt? De ene soort is beter geschikt om op de lopen dan de andere?

Ik lees dat je bemest hebt met kalkhoudende mest. Heb je ook nog gewone bemesting gegeven?

Eventueel kun je als de grond heel erg verdicht lijkt te zijn, met een spitvork gaatjes prikken en die vullen met zand.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19-03 20:45

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Herkenbaar. Vorig jaar hier de grasmat opnieuw aangelegd na jarenlange verwaarlozing. Eerst al het oude spul eruit geharkt, spa diep omgespit en na het egaliseren netjes gezaaid en geharkt. Er staat een hoop gras, dat wel, maar hier en daar van die 'eilandjes' met erg enthousiast groen gras (wat inderdaad harder groeit dan de rest).
Paar weken geleden kunstmest gestrooid en nu groeit alles wat harder (en groener) maar blijven er nog steeds mindere plekken over.
Ik twijfel of ik moet gaan bij zaaien of het nog een jaartje aankijken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• killer2
tja ik zorg ervoor dat in april / mei het verticuteren gedaan is, zeewier kalk erover (werkt binnen 3 weken) beetje kunstmest een gaan met dat gras!
Let wel verticuteren met een echte zware machine :)

Soms wat koemest korrels, maar wertk niet zo goed als een beetje kunstmest.

Bijzaaien is niet nodig gras groeit vanzelf door...

TIP : nooit te kort maaien!

Misschien kunnen we dit ook gaan bespreken ?
robot-grasmaaier - ervaringen?

[Voor 25% gewijzigd door killer2 op 06-05-2015 15:43]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• André

André

Analytics dude

Topicstarter
50Miles schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 15:38:
Leuk topic! Zelf ook veel mee bezig :). Hoe vaak bemest je? Elk seizoen éénmaal, of om de x-aantal weken?

Andere dieren in je tuin, van de buren? Katten bijvoorbeeld?
Vorig jaar 1 keer bemest, maar van plan om het nu 3 keer te doen. Ik zie praktisch geen katten langskomen hier.
nachtnet schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 15:38:
welke grassoort heb je gebruikt? De ene soort is beter geschikt om op de lopen dan de andere?

Ik lees dat je bemest hebt met kalkhoudende mest. Heb je ook nog gewone bemesting gegeven?

Eventueel kun je als de grond heel erg verdicht lijkt te zijn, met een spitvork gaatjes prikken en die vullen met zand.
Grassoort weet ik niet, het lag er al.
En nee, ik heb nog geen gewone bemesting gegeven, maar volgens mij was dit een alles-in-1 voorjaarsmest.

Zo'n spitvork heb ik ook aan gedacht, met van die holle buizen, en dan in de ontstane gaten zand gooien. Maar dat blijft oppervlakkig. Ik denk ook dat ik met de grondboor op enkele plaatsen hele diepe gaten moet maken.

Ik denk zelfs dat ik dat gewoon op 1 plek ga testen, het resultaat zou ik dan snel genoeg moeten kunnen zien.
killer2 schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 15:41:
tja ik zorg ervoor dat in april / mei het verticuteren gedaan is, zeewier kalk erover (werkt binnen 3 weken) beetje kunstmest een gaan met dat gras!

Korter dan 5cm maai ik niet.

[Voor 20% gewijzigd door André op 06-05-2015 15:44]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ruurd v.
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:29
Interessant topic! Ik heb mijn gazonnetje afgelopen maanden ook een beetje verwaarloosd, dus wellicht dat ik wat handige tips mee kan pakken hier.
Ik heb onze grasmat twee jaar geleden aangelegd, en de grond lag toen vrij egaal, maar merk nu wel dat er wat hobbeltjes ontstaan waardoor het kort maaien wat lastig kan worden. Ook heb ik erg veel last van paardenbloemen die her en der mijn mat verzieken. Ik probeer ze er wel zo snel mogelijk uit te steken, maar die wortels zijn vrij stevig en groeien diep, waardoor ik ze er nooit helemaal uit krijg. Iemand nog een gouden tip? :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hippocampus

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

ruurd v. schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 15:45:
[knip]Ik probeer ze er wel zo snel mogelijk uit te steken, maar die wortels zijn vrij stevig en groeien diep, waardoor ik ze er nooit helemaal uit krijg. Iemand nog een gouden tip? :)
Penwortels kan je met een aardappelschil mesje wel loskrijgen, probeer ze niet door te snijden. Onder bij de blaadjes pakken en eruit 'wrikken'. Komt de penwortel niet mee, dan staat ie er een paar weken later weer.
Monnikenwerk, dat wel :P

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rudolf
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 14-03 20:24
Mijn kunstgrasje ligt er altijd zo perfect bij :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• killer2
heeft bayer een leuk goedje voor, werkt perfect tegen onkruid klaver paardebloem etc...
Bayer gazon net ultra
Interessant topic! Ik heb mijn gazonnetje afgelopen maanden ook een beetje verwaarloosd, dus wellicht dat ik wat handige tips mee kan pakken hier.
Ik heb onze grasmat twee jaar geleden aangelegd, en de grond lag toen vrij egaal, maar merk nu wel dat er wat hobbeltjes ontstaan waardoor het kort maaien wat lastig kan worden. Ook heb ik erg veel last van paardenbloemen die her en der mijn mat verzieken. Ik probeer ze er wel zo snel mogelijk uit te steken, maar die wortels zijn vrij stevig en groeien diep, waardoor ik ze er nooit helemaal uit krijg. Iemand nog een gouden tip? :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:32

Señor Sjon

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Magnificent bastard

>>> AZ

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Oculus
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-03 22:57

Oculus

Live is always good.

Ik heb voor dit "probleem" Primastar gebruikt.

Werkte bij mij super goed, je zit na plm. 7 dagen de paardenbloemen doodgaan.

Primastar is een breedwerkend onkruidbestrijdingsmiddel tegen met name:
  • kleefkruid
  • vogelmuur
  • echte kamille
  • herik
  • paardenbloem
  • boterbloem
  • ridderzuring

Everything you say, can and will be used against you.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Señor Sjon

Señor Sjon

Magnificent bastard

Rudolf schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 15:50:
Mijn kunstgrasje ligt er altijd zo perfect bij :)
Dit ga ik ook doen. Al mijn grasperikelen ten spijt ben ik helemaal klaar ermee. Groeit op plekken waar ik niet wil, is dor op plekken waar ik het wel wil en het is eerder een onkruidnest dan wat anders. Na een paar jaar is het ook niet meer egaal en wordt strak maaien ook steeds lastiger.

Toegegeven, ik ben ook laks met maaien enzo. ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rudolf
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 14-03 20:24
Señor Sjon schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 16:07:
[...]

Dit ga ik ook doen. Al mijn grasperikelen ten spijt ben ik helemaal klaar ermee. Groeit op plekken waar ik niet wil, is dor op plekken waar ik het wel wil en het is eerder een onkruidnest dan wat anders. Na een paar jaar is het ook niet meer egaal en wordt strak maaien ook steeds lastiger.

ik vond het in eerste instantie best een dure investering. geloof dat ik een 500 euries kwijt was voor 15m2.

Eerste paar maanden was ik er ook niet echt tevreden over, het lag niet mooi strak. Maar dit komt omdat het zo lang op de rol heeft gelegen. Nu ligt het er 2 jaar in en keurig netjes. Zou nooit meer iets anders willen. De hond ook niet volgens mij :)

Enige onderhoud wat ik er aan heb is af en toe een beetje sproeien. (als het lang droog is wil het nog wel eens gaan geuren als de hond er een plasje op heeft gedaan) Mag ie eigenlijk niet, maar doet ie stiekem toch wel eens.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• killer2
Señor Sjon schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 16:07:
[...]

Daar heb je dus robot maaiers voor! _/-\o_

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ruurd v.
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:29
killer2 schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 15:52:
heeft bayer een leuk goedje voor, werkt perfect tegen onkruid klaver paardebloem etc...
Bayer gazon net ultra
Oculus schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 16:03:

Ik heb voor dit "probleem" Primastar gebruikt.

Werkte bij mij super goed, je zit na plm. 7 dagen de paardenbloemen doodgaan.

Primastar is een breedwerkend onkruidbestrijdingsmiddel tegen met name:
  • kleefkruid
  • vogelmuur
  • echte kamille
  • herik
  • paardenbloem
  • boterbloem
  • ridderzuring
Hippocampus schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 15:48:

Penwortels kan je met een aardappelschil mesje wel loskrijgen, probeer ze niet door te snijden. Onder bij de blaadjes pakken en eruit 'wrikken'. Komt de penwortel niet mee, dan staat ie er een paar weken later weer.
Monnikenwerk, dat wel :P
Ik zal van het weekend eens bij een tuincentrum langsgaan. Het gazon moet er natuurlijk wel beter bijliggen dan die van de buurman.. 8)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hippocampus

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

killer2 schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 15:41:

Misschien kunnen we dit ook gaan bespreken ?
robot-grasmaaier - ervaringen?
Twee vragen, dat verticuteren, hoe oud moet je gras dan zijn ? Ik heb het idee dat mijn gras nog niet erg diep geworteld is en ben dan bang dat ik er alles uittrek. Ik ben er een paar weken geleden met een puntige bladhark doorheen gegaan om vervilting te voorkomen, verder durf ik nog niet te gaan.
En hoe kort is te kort maaien ?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• killer2
Ik zou als je net nieuw gras hebt minimaal 2 jaar wachten met echt verticuteren.
Niet korter dan 4 cm zou ik zeggen, hierdoor zie je dat onkruid ook minder kans krijgt om te groeien :)
Hippocampus schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 16:58:
[...]

Twee vragen, dat verticuteren, hoe oud moet je gras dan zijn ? Ik heb het idee dat mijn gras nog niet erg diep geworteld is en ben dan bang dat ik er alles uittrek. Ik ben er een paar weken geleden met een puntige bladhark doorheen gegaan om vervilting te voorkomen, verder durf ik nog niet te gaan.
En hoe kort is te kort maaien ?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hippocampus

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

killer2 schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 17:00:
Ik zou als je net nieuw gras hebt minimaal 2 jaar wachten met echt verticuteren.
Niet korter dan 4 cm zou ik zeggen, hierdoor zie je dat onkruid ook minder kans krijgt om te groeien :)
Thanks, dan zal ik de afstelling van de grasmaaier eens tweaken :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• nachtnet
  • Laatst online: 09:21
killer2 schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 17:00:

[...]
IS die 4cm niet veel te lang? ik heb hem tussen de 2 en 3 cm staan. Dan vaak (2x per week) maaien, gras kan daar goed tegen, onkruid niet en verdwijnt dan zo uit je gazonnetje.

Maar nogmaals dat is ook erg afhankelijk van het type gras...

• André

André

Analytics dude

Topicstarter
Wat ik veel lees is dat 4 a 5 cm het minimum zou moeten zijn. Dan is het gras lekker lang en sterk en krijgt onkruid veel minder kans. Ik maai daarom altijd op 5cm.

• talin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:02

talin

My god is the sun!

wij hebben ook een grasveldje om het huis.
dat vergt e.e.a. aan onderhoud.
eind Maart strooi ik korrels speciaal voor gazon mest stof
en dan een aantal uur sproeien met grondwater.
week later zoek ik de lelijke plekken op, die ik loshark en opnieuw inzaai met sportveld mening wat ze bij ons in de buurt per kilo verkopen.
dat weer sproeien
en vorige week een middag met de verticuteermachine in de weer geweest.
als het goed is aankomend weekend voor het eerst maaien, mulching noemen ze dat, hoog maaien en dan wat gemaaid word laten liggen.
direct weer sproeien en dan iets lager maaien een week later.
en dan hebben we meestal dit resultaat:

onkruid er uit halen zodra je het ziet, paardebloemen e.d. direct aanpakken, niet laten staan die zaaien zeer snel uit en gebruiken voedingstoffen die je liever in de gras hebt.

[Voor 10% gewijzigd door talin op 07-05-2015 09:25]

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 06:04
Het is al een oud topic, maar ik zit met hetzelfde probleem dat mijn gazonnetje meer een onkruidveld dan een grasveld is. Veel mos, veel wild gras, klaver en paardebloemen.

Heb jij jouw gazon uiteindelijk weer mooi strak weten te krijgen? En wat heb je allemaal gedaan?

Ik zie zelf wat nadelen aan kunstgras. De zon staat er bij mij de hele dag op, wat waarschijnlijk erg heet gras oplevert. Mogelijk ook zelfs verkleuring naar verloop van tijd. Daarnaast voelt echt gras gewoon fijn aan.

Ik wil er best tijd en energie insteken, maar weet eigenlijk niet waar en wanneer te beginnen.

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Voor kinderen is kunstgras ideaal dat heb ik nu wel gezien. Snel droog, dus speelbaar en er kan ook volop met water geklooid worden zonder modderplassen en een gazon naar zijn grootje. Los daarvan geen onderhoud. Zeker voor een klein stukje gras perfect.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• André

André

Analytics dude

Topicstarter
LA-384 schreef op zaterdag 27 augustus 2016 @ 16:33:
[...]

Het is al een oud topic, maar ik zit met hetzelfde probleem dat mijn gazonnetje meer een onkruidveld dan een grasveld is. Veel mos, veel wild gras, klaver en paardebloemen.

Heb jij jouw gazon uiteindelijk weer mooi strak weten te krijgen? En wat heb je allemaal gedaan?

Ik zie zelf wat nadelen aan kunstgras. De zon staat er bij mij de hele dag op, wat waarschijnlijk erg heet gras oplevert. Mogelijk ook zelfs verkleuring naar verloop van tijd. Daarnaast voelt echt gras gewoon fijn aan.

Ik wil er best tijd en energie insteken, maar weet eigenlijk niet waar en wanneer te beginnen.
Ik heb een terugkerende afspraak in de agenda gezet die me om de 3 maanden er aan herinnert om (kunst) mest te kopen. Daarnaast in het voorjaar verticuteren, en in de zomer als de kinderen er op spelen veel beluchten. En veel maaien om het niet te lang te laten worden. Alle paardebloemen met penwortels steek ik er direct uit tijdens het maaien, dus die zie ik bijna niet meer.

Op dit moment ben ik wel tevreden, het ziet er beter uit dan andere grasmatten in de straat.

• danielik
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 02-11-2016
Je overleden kat in de tuin begraven onder het gras is voedingsbron eerste klas.

Onze kat is nu 2 jaar dood, begraaf ze altijd in de tuin. Maar de vorige kat is door iets opgegraven, dus deze keer een stuk gras uitgestoken en daaronder de kat begraven. Dat stuk waar de kat ligt groeit nu 2 jaar later nog steeds als de beste. Het gras is voller, donkerder van kleur en groeit veel harder dan de rest van het grasveld.

• whoami
  • Laatst online: 00:40
Heb je wel wat katten voor nodig natuurlijk, als je een grasveld van 100m2 hebt. :+

Ik heb eigenlijk ook een probleem met mijn gras; veel onkruid, mos, dorre plekken etc... Verticuteren staat komend voorjaar op het programma, maar ik denk dat ik heb eigenlijk beter opnieuw kan aanleggen.

https://fgheysels.github.io/

• danielik
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 02-11-2016
Dan heb je het zo weer, de wind en insecten, vogels en andere dieren brengen de zaden met zich mee. Ik heb blauwe regen stekjes tussen de tegel in de oprit, En de blauwe regen staat helemaal achterin de tuin.

Paardebloemen zit niks anders op dan ze er uit te steken met wortel en al en die zitten soms best diep

• LA-384
Ik denk dat ik er dan niet aan ontkom om wat meer aandacht aan het gras te besteden. Ik vond ergens al een soort jaarkalender, waar bij elke maand werd genoemd wat je wel, of niet moet, mag en kan doen.

Oa. 2x per jaar verticuteren en bijzaaien. Idd in het voorjaar en zomer elke maand kunstmest. En het gras niet te kort maaien en met regelmaat sproeien.

Ik ga het in elk geval een jaartje proberen. Vandaag begonnen met gif voor mos. Over een paar dagen gif voor onkruid. Dan verticuteren en bijzaaien.

• Matthis
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 09:20
In het voorjaar eerst kalk strooien en een tweetal weken later bemesten. In het najaar omgekeerd: eerst bemesten, dan kalken.

Zelf sproei ik -bij mooi weer- in het voorjaar eerst even alles tegen mos & onkruid, en ga er, naargelang de hoeveelheid mos & dood gras, met de verticuteermachine door. In de late zomer desnoods nog eens sproeien tegen onkruid (dit jaar is het absoluuuuut nodig :( ).

Verder gaat in de zonnige periodes de sproeier dagelijks aan. De ondergrond is hier zand, zand en nog eens zand, dus veel houdt dat niet vast qua vocht. Sproei ik niet dagelijks/om de 2 dagen, heb ik na een tweetal weken een soort woestijn.

• Rob-T6
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22:48
We gaan het eens in de gaten houden dit topic.

We hebben gisteren besloten dat de achtertuin toch grotendeels in te zaaien met gras, in ieder geval voor de eerste tijd.

Zijn er ook echte goede zaken voor aanschaf van de zaden ed.?
En heeft iemand advies voor het type gras?

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

LA-384 schreef op zaterdag 27 augustus 2016 @ 16:33:
[...]

Paardebloemen: allemaal uitsteken. Diep, zodat je de wortels ook meeneemt.
Tegen veel onkruid kun je het beste gif spuiten, in de tuinwinkels is daar voldoende voor te krijgen.
Tegen mos helpt niet te kort maaien en verticuteren.

Ik heb zelf ook een flinke strijd met mijn grasveld. De westkant ligt een beetje beschut en daar groeit het gras goed tot geweldig, de oostkant ligt vrijwel altijd in de zon en daar is het gras een stuk minder. Er groeit een roodbruine grondbedekker in die ik niet echt weg krijg en ik heb 200 kg kalk gekocht om de pH van 4,5 naar iets beters op te krikken.

Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart

• Jipsy
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 07:42
Bij ons oude huis zelfde symptomen: vergeeld, kale plekken, etc, etc. Via-via deze gouden tip gekregen: Evergreen Complete Season gazonmest.

Na een paar weken was de oude gazon onherkenbaar: donker groen, stevig gras en weer volgroeid. Zelfs visite vroeg wat we hadden gedaan.

Wel op tijd verticuteren en gazon netjes maaien. Voor +/- 3 tientjes heb je een zak van 8kg voor 175m2.

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Ik bewaar de kalk voor het najaar zodat de zuurgraad van de grond gedurende de winter wel okay is maar mos een zware tijd heeft. En de mest voor het voorjaar, zodat het gras er dankbaar gebruik van kan maken wanneer het wil. Geen mest in het najaar en geen kalk in het voorjaar.
Begin April flink verticuteren, de mest dus eroverheen en een beetje bijzaaien... en dan hopen dat je kinderen er 3 weken niet overheen denderen (dit jaar 3 weken kloteweer met af en toe een bui, ons grasveld was echter superblij).

Door de zomer heen elke week maaien (niet te kort, dan blijft het gazon redelijk dicht) zodat overige planten (paardebloemen) weinig tot geen kans krijgen en zo rond eind september ermee stoppen, dan kan het veld wat langer groeien en zo beschermd de winter in.

Het gras bij ons doet het sinds dit ritme eigenlijk prima en is gewoon lekker vol groen.

• Fox-Web
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-01-2020
Tip om paardenbloemen weg te steken: Gebruik een stukje PVC buis (elektrobuis 16 of 19mm, afhankelijk hoe goed je kan mikken) en steek deze in het hart van de paardenbloem diep de grond in. Als je deze omhoog trekt, trek je of de penwortel al mee, of kan je deze daarna met enige voorzichtigheid zo de grond uit trekken.

Eat right. Stay fit. Die anyway.

• Anoniem: 486348
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
wanneer je kwalitatief sterk gras wil heb je goed grond nodig, de meeste achtertuinnen zitten vol bouw-afval in de grond achtergebleven een mooi matje krijgen daar is inprencipe onmogelijk.

het beste wast je kunt doen is het gebied waar je het mat je wil hebben af zetten met stokjes en touwtjes, waarna je van dat gebied het grond ongeveer 1 spade lengte weg schept waardoor er plek komt voor nieuwe grond, tussen de oude en het nieuwe grond moet je een wortel doek plaatsen anders heeft het plaatsen van nieuwe grond geen nut, daarna kun je speciaal grond wat afgewogen is kwa zurtegraad etc etc vullen over het doek heen en dan je zaadjes planten.

zo kun je er voor zorgen dat je gras net zo strak wordt als dat van voetbalstadions.

• Berrepoot
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21-09-2018
Anoniem: 486348 schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 14:36:
wanneer je kwalitatief sterk gras wil heb je goed grond nodig, de meeste achtertuinnen zitten vol bouw-afval in de grond achtergebleven een mooi matje krijgen daar is inprencipe onmogelijk.

het beste wast je kunt doen is het gebied waar je het mat je wil hebben af zetten met stokjes en touwtjes, waarna je van dat gebied het grond ongeveer 1 spade lengte weg schept waardoor er plek komt voor nieuwe grond, tussen de oude en het nieuwe grond moet je een wortel doek plaatsen anders heeft het plaatsen van nieuwe grond geen nut, daarna kun je speciaal grond wat afgewogen is kwa zurtegraad etc etc vullen over het doek heen en dan je zaadjes planten.

zo kun je er voor zorgen dat je gras net zo strak wordt als dat van voetbalstadions.
20m³ van deze perfect zwarte grond kost je ongeveer 250 tot 300 € (inclusief transport)
600m² x 0.3m (diepte) = 180m²
Dat wordt wel een hele dure grap op die manier. Al is het natuurlijk wel de waarheid...

• whoami
  • Laatst online: 00:40
LA-384 schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 19:06:

Ik ga het in elk geval een jaartje proberen. Vandaag begonnen met gif voor mos. Over een paar dagen gif voor onkruid. Dan verticuteren en bijzaaien.
Doe je dat niet beter in het voorjaar ?

https://fgheysels.github.io/

• LA-384
@whoami, het mag 2x per jaar heb ik begrepen. Maart/april en augustus/september. Nu is 1 hoek meer mos dan wat anders, dus kan misschien nog net wat gras krijgen voor de winter.

Wat grond betreft heb ik wel geluk denk ik. Ik woon in peelgebied met veel klei en turf in de grond. Het is ook niet zo snel pof.

Dit is overigens de kalender waar ik het over heb:
https://www.graszodengele...erhoud/gazonkalender.html

[Voor 16% gewijzigd door LA-384 op 31-08-2016 19:38]

• leducw
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 30-01 08:24
Even een vraagje voor dit oude topic. Begin 2017 hebben we grasmatten gelegd. Nu met de zomermaanden hebben we last van veel gele dorre plekken. Ondertussen heb ik 2 weken terug volgende stappen ondernomen.
Gras afgereden op 3cm
Gras verticuteren
Doorzaaien met aveve herstelgras
Najaars meststof
Om de 2 dagen sproeien.

Nu 2 weken later zijn de zaadjes nog niet aan het kiemen. Duurt dit zolang.? Zou ik ook nog kalk mogen strooien of beter wachten en eventueel in het voorjaar opnieuw proberen.
Ondertussen is het oude gras ook al flink gegroeid, kan het kwaad om dit af te doen.?

• André

André

Analytics dude

Topicstarter
leducw schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 11:00:
Even een vraagje voor dit oude topic. Begin 2017 hebben we grasmatten gelegd. Nu met de zomermaanden hebben we last van veel gele dorre plekken. Ondertussen heb ik 2 weken terug volgende stappen ondernomen.
Gras afgereden op 3cm
Gras verticuteren
Doorzaaien met aveve herstelgras
Najaars meststof
Om de 2 dagen sproeien.

Nu 2 weken later zijn de zaadjes nog niet aan het kiemen. Duurt dit zolang.? Zou ik ook nog kalk mogen strooien of beter wachten en eventueel in het voorjaar opnieuw proberen.
Ondertussen is het oude gras ook al flink gegroeid, kan het kwaad om dit af te doen.?
Goeie vraag, ik heb hetzelfde gedaan, en zie na 2 weken ook nog niets...ik had al iets meer verwacht.

• Señor Sjon

Señor Sjon

Magnificent bastard

Gras groeit boven de 7 graden en we hebben nogal wat koude nachten achter de rug.

• leducw
  • Laatst online: 30-01 08:24
Maar overdag is het toch voldoende warm. Kan ik ondertussen mn gras nog afrijden of best nog een weekje wachten.?

• PnD
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08:08

PnD

like in Pinda ^_^

Besef me dat ik een oud topic kick, maar leek me een prima plek voor mijn vraag.

Gazon heeft het zwaar gehad deze winter. Wat me opvalt is dat er de afgelopen weken/maanden elke keer van die hoopjes zand op liggen. Kan me niet herinneren dit eerder op mijn gazon te hebben gehad. Zijn van die hoopjes zoals je op het strand vaak ziet liggen.

Is dit gewoon van regenwormen of heb ik ergens anders mee te maken?

Al mijn oude & nieuwe systemen

• flo-rist
  • Laatst online: 19-03 17:43
Het lijken mij inderdaad hoopjes van regenwormen.een goed teken, zorgen voor een beetje lucht in de bodem.

• PnD
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08:08

PnD

like in Pinda ^_^

flo-rist schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 12:15:
Het lijken mij inderdaad hoopjes van regenwormen.een goed teken, zorgen voor een beetje lucht in de bodem.
Bedankt, inmiddels geverticuteerd en geëgaliseerd en zaad gestrooid. Eens kijken of het wil kiemen..

Al mijn oude & nieuwe systemen

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 09:25
PnD schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 20:18:
[...]

Bedankt, inmiddels geverticuteerd en geëgaliseerd en zaad gestrooid. Eens kijken of het wil kiemen..
Erg vroeg hiervoor. Zou wachten tot eind maart. Is nu echt nog te koud hiervoor.

• CrazyOne
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22:08
Ook maar even spieken nu iemand hem omhoog heeft gehaalf. Vorig jaar +-350 meter laten inzaaien en daarna behalve gras gemaaid niks meer aan gedaan, zitten wel wat kale plekken in. Moet dus de boel gaan onderhouden. Zoals ik had begrepen kan ik nu beter eerst maaien, dan verticuteren (en alles eraf harken wat los komt) dan met kalk bezig mocht dit nodig zijn en daarna bijzaaien? Klopt deze volgorde ongeveer? En zo ja, vanaf wanneer hiermee bezig? Als het ook snachts weer boven nul is?

• ppatrick
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 02:11
Meestal kun je best aanhouden als het niet onder de 10 graden komt Dan kiemt het gras sneller. Kalk is bijna altijd nodig volgens mij.

• Sunri5e
  • Laatst online: 08:33
Even een kickje! Tot hoe ver in het jaar maaien jullie het gras? Ik lees op internet dat het tot eind november nog wel kan. Maar is dat niet veel te laat?

• redah
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-03 22:12
Sunri5e schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 15:09:
Even een kickje! Tot hoe ver in het jaar maaien jullie het gras? Ik lees op internet dat het tot eind november nog wel kan. Maar is dat niet veel te laat?
Ik let voornamelijk op het weer. Dit jaar ben ik nog volop aan het maaien omdat de combinatie van regen en zon ervoor zorgt dat de boel maar blijft groeien. En gras groeit snel. Als de vooruitzichten voor de komende week zacht zijn, maai ik de boel gewoon nog. Ook in november.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee