Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 41 ... 272 Laatste
Acties:
  • 2.620.911 views

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10:53
xminator schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 14:07:
[...]

Bij nieuwbouw hoort ook een tuin. Bij elke huis hoort een tuin.

Dan kunnen we net zo goed keukens en badkamers hier ook gaan discussiëren.
Dat doen we toch ook?

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaxMcFadden
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 21-06-2022
Artbij schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 15:42:
[...]

Nope.

Heb net staan kijken, is van kavel 2.

@JaxMcFadden Stond jij net met een stok in die boom te vissen?
Ja dat was ik :)

Wordt dat kavel 2 ook project bouw dat je weet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
JaxMcFadden schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 15:46:
[...]

Ja dat was ik :)

Wordt dat kavel 2 ook project bouw dat je weet?
Nee, wordt door de eigenaar zelf gebouwd. Moderne notariswoning als ik het me goed herinner.

[ Voor 5% gewijzigd door Artbij op 15-03-2018 15:54 ]

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjakieZulu
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 11-09 18:37
@stefijn: bij jou betreft het een wijziging op reeds compleet ingediende stukken. Is toch net wat anders.

Na wijziging blijft eea binnen de kaders van het bestemmingsplan (en beeldkwaliteidsplan?), zou dus weinig tot geen vertraging op moeten leveren aan gemeente zijde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15-09 10:31
@stefijn Jij moet er wonen, niet die ambtenaar. Dus hup, nieuwe situatietekening uploaden en klaar. Of dacht je dat hij gelijk in behandeling genomen was?

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:18
Señor Sjon schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 15:58:
@stefijn Jij moet er wonen, niet die ambtenaar. Dus hup, nieuwe situatietekening uploaden en klaar. Of dacht je dat hij gelijk in behandeling genomen was?
Haha, nee, de eerste week sowieso niet, en deze week blijkt hij ziek te zijn (en niemand anders neemt het over). Maandag a.s. zou hij er weer zijn, dan gaan we bellen om de wijziging toe te lichten en dan ligt de aanvraag al 2 weken te niksen bij de gemeente.
Er is ook geen ontkomen aan, maar ik vind t wel vervelend (en stom van mezelf |:( )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

stefijn schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 15:21:
jawel, maar door een misverstand hebben wij vanaf het begin van het traject als voorgrens de minimale vereiste 13,5m aangehouden. Dat leek een prima afstand. Alleen is dat nooit door onszelf echt uitgezet op de kavel (we hebben de kavel pas 6 dagen in bezit nu) en op alle tekeningen/3d beelden leek dat óók een prima afstand. Er staat echter een rij bomen voor op de kavel en nu ik nog eens goed op de kavel ging rondlopen kwam ik er achter dat in de praktijk ons huis veel te dicht op die bomen kwam te staan en op zo'n grote kavel is 13,5m eigenlijk niet zo heel groot.... Ik wil nu 3 meter naar achteren. Dat kan dus gewoon binnen het bouwvlak, geen enkele regel of richtlijn die ons in de weg staat.

Uiteraard wil ik het ook gewoon bij de gemeente doorgeven (en dus op laten nemen in de vergunning), maar de ambtenaar daar had al aangegeven dat hij al diverse incomplete aanvragen had gekregen de afgelopen tijd (m.a.w. "wee je gebeente als je niet compleet indient...") en een week geleden hebben we een mooi - naar ons idee - compleet pakket ingeleverd (met wat vertraging om alles compleet te hebben)

En krap een week later moeten we de boel al weer wijzigen....daar baal ik dus gewoon van - want ik was net blij dat we alles mooi op orde hadden - en ik maak me dan gelijk zorgen dat ik dan net degene ben die er last mee krijgt (bijv. een hoop extra vragen/eisen/vertraging)
Joh, Als alleen de situering wijzigt, upload dan even via het omgevingsloket een nieuwe situatietekening. Voeg er desnoods nog een document bij dat tekening XXX_situatie_oud.pdf daarmee komt te vervallen en ik kan mij bijna niet voorstellen dat de vergunningverlener daar moeilijk over doet.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjakieZulu
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 11-09 18:37
stefijn schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 16:01:
[...]

Haha, nee, de eerste week sowieso niet, en deze week blijkt hij ziek te zijn (en niemand anders neemt het over). Maandag a.s. zou hij er weer zijn, dan gaan we bellen om de wijziging toe te lichten en dan ligt de aanvraag al 2 weken te niksen bij de gemeente.
Er is ook geen ontkomen aan, maar ik vind t wel vervelend (en stom van mezelf |:( )
Maakt toch niet uit, de teller voor 1e 8 weken loopt toch al. En ziekte lijkt me geen geldige reden voor uitstel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Bedankt voor de bemoedigende woorden :) zal binnenkort t ontwerp (nog eens) posten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
stefijn schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 16:01:
[...]

Waarom bellen? Gewoon uploaden. Daar kan je je toelichting kwijt. Als hij nog vragen heeft, belt/mailt/postduift hij vanzelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Nja....de gemeente had aangegeven dat als wij de vergunning compleet zouden aanleveren de vergunning er waarschijnlijk veel sneller dan 8wk doorheen zou gaan...Daarom hadden we extra ons best gedaan om alles compleet te maken en daarom vind ik het een beetje jammer dat het nu alsnog niet goed is.
De tekeningen worden geupload, maar daarna even persoonlijk contact werkt hopelijk t beste. Misschien (hopelijk) valt het allemaal mee.

[ Voor 5% gewijzigd door Stefke op 15-03-2018 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

SjakieZulu schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 16:03:
[...]

Maakt toch niet uit, de teller voor 1e 8 weken loopt toch al. En ziekte lijkt me geen geldige reden voor uitstel.
"We hebben meer tijd nodig" is al genoeg reden om een reguliere procedure te verlengen.
stefijn schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 16:12:
Nja....de gemeente had aangegeven dat als wij de vergunning compleet zouden aanleveren de vergunning er waarschijnlijk veel sneller dan 8wk doorheen zou gaan...Daarom hadden we extra ons best gedaan om alles compleet te maken en daarom vind ik het een beetje jammer dat het nu alsnog niet goed is.
De tekeningen worden geupload, maar daarna even persoonlijk contact werkt hopelijk t beste. Misschien (hopelijk) valt het allemaal mee.
Je doet het blijkbaar heel netjes en als aanvragers zo lief tegen mij zijn wil ik gerust een stapje harder lopen voor ze. Wat Senor Sjon zegt klopt wel, maar bellen kan zeker geen kwaad.

Ik heb niet het hele topic terug gelezen, maar over welke gemeente gaat dit?

[ Voor 55% gewijzigd door PaT op 15-03-2018 16:18 ]

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Gemeente Oisterwijk

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• rspoe
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 28-08 08:23
Omgevingsvergunning is binnen. Let's go! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Sturgeon22 schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 12:12:
@mistaoutlaw Zeker fijn! Was even spannend ivm bodemonderzoek en aantal m3.

@Cheesy @Wailing_Banshee Bedankt. Een foto zou fijn zijn!
Afbeeldingslocatie: https://i290.photobucket.com/albums/ll256/Kees_B/th_55D66427-5176-48EB-AB30-52458689212A_zps96oa1a9b.jpeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 11:17
De buren hebben hier een omgevingsvergunning gekregen en er heeft iemand ontzettend zitten slapen bij het verlenen. De vergunning is in strijd met het bestemmingsplan, de woning staat 20 cm te dicht op de erfgrens en de nokhoogte wordt te hoog. De aanvrager heeft zo te zien expres verkeerde maten opgegeven voor de 20cm en voor de nokhoogte staat geen totaal in de tekening. Nadat ik de verlener in kwestie belde, gaf hij toe dat dit niet goed is. Buurman is al begonnen met bouwen ondanks dat de vergunning niet onherroepelijk is. Tja wat nu, dichterbij en te hoge nok gaat hier daglicht schelen. Bezwaar maken heeft niet zoveel zin denk ik als we het werk niet stil laten leggen, want dan gaat de bouw verder en zijn straks de kosten niet in verhouding tot het probleem. Maar ja, dat zal denk ik niet zo goed uitwerken op de verhouding met de toekomstige buren. Iemand ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09:16
Wordt het niet afgevangen door de in het bestemmingsplan reeds genoemde uitzonderingsregels? Bij ons mag je ook 10% hoger bouwen dan de maximale nokhoogte, mits dat nodig is voor het nuttig gebruik (of zoiets). Iets dergelijks staat er ook voor bouwen buiten het bouwvlak.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Klopt. Lees dat na. Opgegeven maten mogen vaak 10% afwijken. Overigens is een bestemmingsplankaart niet zo nauwkeurig. De lijndikte alleen al is 20cm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-09 12:04
jerh schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 19:26:
De buren hebben hier een omgevingsvergunning gekregen en er heeft iemand ontzettend zitten slapen bij het verlenen. De vergunning is in strijd met het bestemmingsplan, de woning staat 20 cm te dicht op de erfgrens en de nokhoogte wordt te hoog. De aanvrager heeft zo te zien expres verkeerde maten opgegeven voor de 20cm en voor de nokhoogte staat geen totaal in de tekening. Nadat ik de verlener in kwestie belde, gaf hij toe dat dit niet goed is. Buurman is al begonnen met bouwen ondanks dat de vergunning niet onherroepelijk is. Tja wat nu, dichterbij en te hoge nok gaat hier daglicht schelen. Bezwaar maken heeft niet zoveel zin denk ik als we het werk niet stil laten leggen, want dan gaat de bouw verder en zijn straks de kosten niet in verhouding tot het probleem. Maar ja, dat zal denk ik niet zo goed uitwerken op de verhouding met de toekomstige buren. Iemand ervaring?
Dat is lelijk.
Staat het binnen de 2.5 meter van de erfgrens ?
Dan mag hij bijvoorbeeld al geen kunstof kozijnen meer vanwege brandoverslag risico. Als je dat doortrekt zou jij als je kunstof kozijnen hebt ze door hout moeten vervangen om veilig te zitten

Hij kan toch moeilijk boos op je worden als het niet goed is, wat voor belang heeft iemand om een huis op de verkeerde plek te zetten ? (Meer ruimte aan de andere kant waarschijnlijk)

Ik zou bezwaar maken met te dichtbij, te hoog is ook lelijk voor je zon (ook op je panelen ?) maar ik zou meer zitten met te dicht bij. Eisen zijn er niet voor niets..

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
Señor Sjon schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 19:58:
Klopt. Lees dat na. Opgegeven maten mogen vaak 10% afwijken. Overigens is een bestemmingsplankaart niet zo nauwkeurig. De lijndikte alleen al is 20cm.
Maar is dat dan al op voorhand, dus bij de vergunningsaanvraag dat je mag afwijken? Dat rekt een bestemmingsplan dan wel heel erg op.

De maat heb ik nagevraagd en is vervolgens door de verlener gecheckt met de aannemer, dus nu is het voor iedereen duidelijk dat het fout is. Maar de funderingspalen zijn al de grond ingegaan en de aannemer zegt nu ik bouw volgens de afgegeven vergunning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
De gemeente geeft in de vergunning aan of er vrijstellingen gebruikt zijn. Je zal dus een kopie ervan op moeten vragen. Maar inderdaad, op voorhand is het mogelijk om af te wijken. Die marge zit erin omdat niet alles op voorhand te bepalen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
jerh schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 20:10:
[...]

Maar is dat dan al op voorhand, dus bij de vergunningsaanvraag dat je mag afwijken? Dat rekt een bestemmingsplan dan wel heel erg op.

De maat heb ik nagevraagd en is vervolgens door de verlener gecheckt met de aannemer, dus nu is het voor iedereen duidelijk dat het fout is. Maar de funderingspalen zijn al de grond ingegaan en de aannemer zegt nu ik bouw volgens de afgegeven vergunning.
Je kunt niet zomaar 10% af gaan wijken, ik zou zsm bezwaar maken. Je kunt dan eventueel nog in gesprek gaan met je buurman zodat hij het voor jou acceptabel aan kan passen.

Ik kreeg geen vergunning voor mijn garage omdat die 10cm te hoog op de tekening stond....

[ Voor 6% gewijzigd door Artbij op 15-03-2018 21:03 ]

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
Señor Sjon schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 20:25:
De gemeente geeft in de vergunning aan of er vrijstellingen gebruikt zijn. Je zal dus een kopie ervan op moeten vragen. Maar inderdaad, op voorhand is het mogelijk om af te wijken. Die marge zit erin omdat niet alles op voorhand te bepalen is.
Die heb ik liggen, er is geen vrijstelling gebruikt. De verlener heeft niet doorgehad dat de minimale maat overschreden werd. De maximale maat stond ingetekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-edge
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:18
Vanmorgen is hier de 1e verdiepingsvloer gestort. 2 kleine (oplosbare) tegenvallers:

- Een klodder cement is bij het storten op het dekseltje van een verticaal pijpje gevallen met als gevolg dat het dekseltje nu in de pijp zit. De leiding is wel direct schoon gespoten dus de troep is eruit. Nu de deksel nog :|
- Daarnaast kwamen we tot de conclusie dat de verkeerde gevelstenen zijn geleverd :(

-

Links de geleverde stenen, rechts het monster (de daadwerkelijk door ons uitgekozen stenen).
Het is allemaal op te lossen, maar zo jammer. Morgen wilde ik samen met mijn pa gaan isoleren, maar men kan geen maatlat maken aangezien die word gemaakt adhv de juiste gevelstenen.

Geen tegenslag, wel balen :z

[ Voor 3% gewijzigd door the-edge op 14-03-2023 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
the-edge schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 10:03:
Vanmorgen is hier de 1e verdiepingsvloer gestort. 2 kleine (oplosbare) tegenvallers:

- Een klodder cement is bij het storten op het dekseltje van een verticaal pijpje gevallen met als gevolg dat het dekseltje nu in de pijp zit. De leiding is wel direct schoon gespoten dus de troep is eruit. Nu de deksel nog :|
- Daarnaast kwamen we tot de conclusie dat de verkeerde gevelstenen zijn geleverd :(

[afbeelding]

Links de geleverde stenen, rechts het monster (de daadwerkelijk door ons uitgekozen stenen).
Het is allemaal op te lossen, maar zo jammer. Morgen wilde ik samen met mijn pa gaan isoleren, maar men kan geen maatlat maken aangezien die word gemaakt adhv de juiste gevelstenen.

Geen tegenslag, wel balen :z
Wees blij, het wordt morgen weer echt koud. Gevoel van -18 weer. Ik mag moet morgen een hekwerk plaatsen :(.

Met gestrekt been.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jacovn
Wij wachten nog steeds op de vloer. Verschillende uitleggen gehoord, maar het lijkt nu dat de constructeur van de bouwer en de constructeur van de vloerenfabriek het niet eens zijn.
Zou vandaag opgelost moeten worden, en dan gaat de vloer gemaakt worden blijkbaar..

Ze zijn stempels aan het plaatsen voor de steun van de vloer inmiddels.

Uitbouw keuken

[ Voor 34% gewijzigd door jacovn op 16-03-2018 10:36 ]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aikink
  • Laatst online: 11:24
@the-edge Nogal een verschil tussen levering en monster zeg. Maar waarom zou je niet kunnen isoleren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
jacovn schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 10:34:
Wij wachten nog steeds op de vloer. Verschillende uitleggen gehoord, maar het lijkt nu dat de constructeur van de bouwer en de constructeur van de vloerenfabriek het niet eens zijn.
Zou vandaag opgelost moeten worden, en dan gaat de vloer gemaakt worden blijkbaar..

Ze zijn stempels aan het plaatsen voor de steun van de vloer inmiddels.

[afbeelding]
Ligt je bouw nu stil? Produceren kost je weer 2-4 weken volgens mij.

Jij had toch een max aan werkbare dagen afgesproken? Loopt die teller nu gewoon door?

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-edge
aikink schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 10:46:
@the-edge Nogal een verschil tussen levering en monster zeg. Maar waarom zou je niet kunnen isoleren?
Klopt, nogal een verschil.
De metselaars maken voor ons een "maat lat" waarop de maten staan waarmee we kunnen boren (voor de pluggen/ankers). De metselaar wil pas de maat lat maken als het 100% de goede stenen zijn. Een kleine afwijking in de maat van de steen heeft grote gevolgen voor de maten.

Dat begrijp ik dus heel goed. Nu hopen dat de juiste stenen op voorraad staan en snel geleverd kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Klopt. Anders loopt de metselaar continu ankers te verbuigen. Vroeger niet zo erg met een paar per m2, maar die aantallen zijn in loop der jaren ook gestegen + strengere eisen aan de afdichting rondom isolatie..

[ Voor 14% gewijzigd door Señor Sjon op 16-03-2018 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
the-edge schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 10:48:
[...]

Klopt, nogal een verschil.
De metselaars maken voor ons een "maat lat" waarop de maten staan waarmee we kunnen boren (voor de pluggen/ankers). De metselaar wil pas de maat lat maken als het 100% de goede stenen zijn. Een kleine afwijking in de maat van de steen heeft grote gevolgen voor de maten.

Dat begrijp ik dus heel goed. Nu hopen dat de juiste stenen op voorraad staan en snel geleverd kunnen worden.
Ik ben een n00b hoor, maar wat hebben de pluggen en ankers voor je isolatie met je buitenmuur te maken?

Met gestrekt been.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
@Artbij Zie boven. Zo veranker je de buitengevel aan het binnenblad voor stabiliteit. Ca. 6 RVS ankers/m2. Daar komt een plastic schotel overheen die de isolatie fixeert. Als die ankers goed op de lagenmaat zitten, dan heb je een blije metselaar. Met een spouw van 3-4cm en harde isolatie is die ankers telkens verbuigen geen pretje.

[ Voor 51% gewijzigd door Señor Sjon op 16-03-2018 10:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• the-edge
Señor Sjon schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 10:50:
@Artbij Zie boven. Zo veranker je de buitengevel aan het binnenblad voor stabiliteit. Ca. 6 RVS ankers/m2. Daar komt een plastic schotel overheen die de isolatie fixeert. Als die ankers goed op de lagenmaat zitten, dan heb je een blije metselaar. Met een spouw van 3-4cm en harde isolatie is die ankers telkens verbuigen geen pretje.
Precies.
Zoals hier;
Afbeeldingslocatie: http://www.ekbouwadvies.nl/bouwwoordenboek/images/spouwankers.gif

Dus zoals @Señor Sjon zegt: hoe dichter de ankers op de lagenmaat zitten hoe blijer de metselaars. En ik wil alleen maar blije mensen aan mijn huis :+ 8)

[ Voor 12% gewijzigd door the-edge op 16-03-2018 10:53 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Artbij
Bij mij zijn ze begonnen met het plaatsen van de verwarming:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/aNZ3WTZ90A6ChYFRySfb6tRQ/thumb.jpg

Binnen een weekje moet de VV draaien :).

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aikink
  • Laatst online: 11:24
Señor Sjon schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 10:49:
Klopt. Anders loopt de metselaar continu ankers te verbuigen. Vroeger niet zo erg met een paar per m2, maar die aantallen zijn in loop der jaren ook gestegen + strengere eisen aan de afdichting rondom isolatie..
Daar maakten ze bij ons helemaal geen probleem van. Zolang het anker maar naar buiten afwatert vind ik het ook best.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• mistaoutlaw
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19-03 14:47
Dakrand wordt gelijmd.
Hoogste punt bereikt!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/QzebQm9XADRCWi5D8Kh3ZHvO/full.jpg

I was born intelligent - education ruined me

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
mistaoutlaw schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 11:07:
Dakrand wordt gelijmd.
Hoogste punt bereikt!

[afbeelding]
Dan weten we nu waar we vanavond pannenbier kunnen halen *O*

[ Voor 8% gewijzigd door Cheesy op 16-03-2018 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaxMcFadden
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 21-06-2022
mistaoutlaw schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 11:07:
Dakrand wordt gelijmd.
Hoogste punt bereikt!

[afbeelding]
Leuke huisjes ook in de omgeving als je zo kijkt.
(zou wederom persoonlijk balen van die hoogspanningsmast)

[ Voor 8% gewijzigd door JaxMcFadden op 16-03-2018 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11:07
Artbij schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 10:59:
Bij mij zijn ze begonnen met het plaatsen van de verwarming:

[afbeelding]

Binnen een weekje moet de VV draaien :).
Ik was ook blij dat de verwarming aan kon. Maar vandaag kreeg ik te horen van de tegelzetter dat ik 'm 5 weken niet mag aanzetten ;( ... Had ik even geen rekening mee gehouden. Onze eerste planning was om er volgende week al te gaan wonen. Nu is dat met 2 weken uitgesteld maar toch. Achja gelukkig wordt het niet echt koud met die isolatie en af en toe een lekker zonnetje door de ramen. Is al heel de week niet onder 17 graden gekomen met de verwarming uit en de voordeur open.

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
MrFl0ppY schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 11:55:
[...]

Ik was ook blij dat de verwarming aan kon. Maar vandaag kreeg ik te horen van de tegelzetter dat ik 'm 5 weken niet mag aanzetten ;( ... Had ik even geen rekening mee gehouden. Onze eerste planning was om er volgende week al te gaan wonen. Nu is dat met 2 weken uitgesteld maar toch. Achja gelukkig wordt het niet echt koud met die isolatie en af en toe een lekker zonnetje door de ramen. Is al heel de week niet onder 17 graden gekomen met de verwarming uit en de voordeur open.
Waarom mag die 5 weken niet aan? En met een straalkachel heb je ook zo het huis warm.

[ Voor 3% gewijzigd door Artbij op 16-03-2018 11:56 ]

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08:59
Werd bij ons toen met tegelen ook aangegeven, 4 weken v.v. uit laten, ik lees onderstaande als reden, wat erg plausibel klinkt:
Als je tegels gaat lijmen op een vloer met vloerverwarming, moet deze minimaal 4 weken niet gestookt worden.

Bij een tegelvloer die je direkt in de specie gaat leggen is dit een maand of 3-4

Dit heeft te maken met het volledig uitharden van de lijm.
Poeder tegel lijm is na 1 dag wel beloopbaar, maar het duurt echt wel een tijd voordat hij volledig uitgehard is, en al het vocht uit de lijm verdampt is.
Het water waarmee de tegel lijm is aangemaakt, kan namelijk alllen maar verdampen via de voegen van de tegels.

Daarom wordt ook geadviseerd door alle tegel lijm fabrikanten, om de vloerverwarming na 4 weken langzaam op te stoken, zodat het vocht uit de tegel lijm gelijkmatig kan verdampen.
Dit om grote spannings verschillen op te vangen, en zo de tegels niet los komen te liggen.

Beter is het dan om de eerste 4 weken even een kacheltje neer te zetten die de ruimte verwarmt.

Maarja de keuze is aan je zelf.
Of je volgt het algemene advies op, of je doet eigenwijs en hebt kans dat straks de gehele tegel vloer los ligt.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrogeR
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 05-06-2024
Euhh, hoe hebben jullie dat dan gedaan?

De tegels van badkamer en toilet worden door de aannemer aangebracht, dan wordt de woning daarna vrij vlot opgeleverd. Vervolgens eerst 4 weken niet stoken, en dan het opstookprotocol pas gaan volgen voor het (laten) leggen van de overige vloeren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jacovn
Artbij schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 10:47:
[...]

Ligt je bouw nu stil? Produceren kost je weer 2-4 weken volgens mij.

Jij had toch een max aan werkbare dagen afgesproken? Loopt die teller nu gewoon door?
Het ligt niet echt stil, ze zijn de stempels of hoe die steunen ook heten aan het plastsen voor de vloer.
Het zou 1 week productie zijn, al is me nu al 2 x eerder beloofd dat de vloer zou komen. Ik moet het eerst zien.

Ze zitten nu op werkbare dag 69 van de 160. Dat is als ik tel vanaf gat graven en palen erin.
Als ze beginnen te tellen vanaf bg vloer klaar, dan is het 43 werkbare dagen minder.

Contract is AVA 2013, herzien in 2014

Daar staat in:
Het werk vangt uiterlijk aan:
- binnen 50 dagen na verlening van onheroepelijke bouwvergunning
Het werk wordt opgeleverd:
- binnen 160 werkbare dagen na de uiterste datum van aanvang.

Nu lees ik dat als:
- beginnen niet later dan 50 dagen nadat we vergunning definitief hadden.
- doen er dan max 160 dagen over.

Ik zie verder niets benoemd, in de aanvullende voorwaarden die bijgevoegd zijn, wat de datum van aanvang is, als bijvoorbeeld gereed zijn BG vloer,

Betaaltermijn 1 was dus: aanvang werkzaamheden. Dus de datum van die rekening is dan voor mij de start.
Ik krijg termijn 3 voor gereedkomen 1e ruwe betonvloer. Dat is neem ik aan als alle ledingen ering liggen, staal gevlochten is en er beton over heen gegoten is.

[ Voor 3% gewijzigd door jacovn op 16-03-2018 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Grolsch schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 12:17:
Werd bij ons toen met tegelen ook aangegeven, 4 weken v.v. uit laten, ik lees onderstaande als reden, wat erg plausibel klinkt:

[...]
Maar dit geldt dan toch alleen voor de vloeren die betegeld zijn? Maw, in andere ruimtes kan hij wel aan.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
DrogeR schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 12:20:
Euhh, hoe hebben jullie dat dan gedaan?

De tegels van badkamer en toilet worden door de aannemer aangebracht, dan wordt de woning daarna vrij vlot opgeleverd. Vervolgens eerst 4 weken niet stoken, en dan het opstookprotocol pas gaan volgen voor het (laten) leggen van de overige vloeren?
Het opstookprotocol voer je normaal gesproken uit voordat ruimtes betegeld worden.

Dus vloer erin, minimaal 4 weken wachten, opstookprotocol, tegelen, 4 weken wachten, CV aan.
Artbij schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 12:29:
[...]

Maar dit geldt dan toch alleen voor de vloeren die betegeld zijn? Maw, in andere ruimtes kan hij wel aan.
Klopt, heb jij het opstookprotocol al achter de rug dan :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mistaoutlaw
Ik heb vanochtend nog mijn aannemer gevraagd of ze voor de oplevering al een keertje het stookprotocol willen uitvoeren.
Zou veel tijd schelen.
Hij riep niet direct nee maar wees er wel op dat het pas kan als de installatie compleet is.
Maar goed zelfs al scheelt het 5 dagen dan is het toch al een halve cyclus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Grolsch schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 12:51:
[...]

Het opstookprotocol voer je normaal gesproken uit voordat ruimtes betegeld worden.

Dus vloer erin, minimaal 4 weken wachten, opstookprotocol, tegelen, 4 weken wachten, CV aan.

[...]

Klopt, heb jij het opstookprotocol al achter de rug dan :?
Hoe heb ik dat moeten doen?

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
mistaoutlaw schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 13:03:
Ik heb vanochtend nog mijn aannemer gevraagd of ze voor de oplevering al een keertje het stookprotocol willen uitvoeren.
Zou veel tijd schelen.
Hij riep niet direct nee maar wees er wel op dat het pas kan als de installatie compleet is.
Maar goed zelfs al scheelt het 5 dagen dan is het toch al een halve cyclus.
Jij krijgt ook een gietvloer toch?

Reken er wel op dat de meeste vloeren niet droog zijn als de aannemer klaar is, meestal wordt de vloer nl in de laatste fase gestort.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Artbij schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 13:17:
[...]

Hoe heb ik dat moeten doen?
Nog niet dus ;) ik weet gelukkig niet van iedereen de planning uit het hoofd. Begin april oplevering toch bij jou :?

Nog veel te doen dan ;)
Artbij schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 13:20:
[...]

Reken er wel op dat de meeste vloeren niet droog zijn als de aannemer klaar is, meestal wordt de vloer nl in de laatste fase gestort.
Bij mij toen niet als laatste, juist zsm om de hierboven vermelde redeneren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Grolsch schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 13:28:
[...]

Nog niet dus ;) ik weet gelukkig niet van iedereen de planning uit het hoofd. Begin april oplevering toch bij jou :?

Nog veel te doen dan ;)

[...]

Bij mij toen niet als laatste, juist zsm om de hierboven vermelde redeneren.
Foto zoals hier gepost is van vandaag :).

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Artbij schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 13:37:
[...]

Foto zoals hier gepost is van vandaag :).
Heb je al ruimtes betegeld dan :? Het geniet toch de voorkeur opstookprotocol uit te voeren voor je betegeld (hebben we het ook al eerder over gehad volgens mij).

Je wilt begin mei verhuizen toch :? In principe kun je de vloerverwarming dus wel 4 maand uit laten, normaal gesproken heb je vanaf mei geen verwarming nodig, en anders een elektrisch kacheltje erin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Grolsch schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 13:54:
[...]

Heb je al ruimtes betegeld dan :? Het geniet toch de voorkeur opstookprotocol uit te voeren voor je betegeld (hebben we het ook al eerder over gehad volgens mij).

Je wilt begin mei verhuizen toch :? In principe kun je de vloerverwarming dus wel 4 maand uit laten, normaal gesproken heb je vanaf mei geen verwarming nodig, en anders een elektrisch kacheltje erin.
Planning is nu zo:

Over 2 weken stookprotocol 1.
Elf dagen later stookprotocol 2.
3 dagen gietvloer leggen.
7 dagen geen vv.
Klaar.

Badkamer heeft de aannemer al laten betegelen, ben benieuwd of dat goed gaat.

[ Voor 6% gewijzigd door Artbij op 16-03-2018 14:12 ]

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Net een telefoontje dat de vloer volgende week donderdag komt.
Hopenlijk lukt dat dan ook..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• the-edge
Wat kan het toch snel gaan. Zojuist is de gevelstenen leverancier persoonlijk komen kijken en 2 uur later stond hij met nieuwe (voorradige ) monsters op de stoep. Nieuwe steen uitgezocht, deze word nu besteld :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mistaoutlaw
Artbij schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 13:20:
[...]

Klopt.
Reken ik ook op, thanks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Artbij schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 14:11:
[...]

Planning is nu zo:

Over 2 weken stookprotocol 1.
Elf dagen later stookprotocol 2.
3 dagen gietvloer leggen.
7 dagen geen vv.
Klaar.

Badkamer heeft de aannemer al laten betegelen, ben benieuwd of dat goed gaat.
Nu ik terug zit te denken, volgens mij lag bij mij ook al het keramische parket erin voordat stookprotocol is uitgevoerd.

Gaat wel goed verwacht ik, en anders probleem aannemer.

Ik zou als het niet nodig is de vloerverwarming nog niet aanzetten na die laatste 7 dagen. Je zit dan toch al bijna in de zomer, als je het geduld op kunt brengen mooi rustig laten drogen.

Aangezien je een WP hebt zou ik het stookprotocol ook niet op extreem hoge temperaturen uitvoeren, max 35 graden erin, en dan weer terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xminator
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 06:53
Krijg net de offerte om van HR++ naar HR+++ te gaan. Een meerprijs van 2.000 euro incl btw voor circa 50m2 kozijn.

De kozijnen met glas was circa 15K met HR++. Dus als je naar het totaalplaatje kijkt valt het dan wel mee. Vraag me af of het de meerprijs van 2k wel waard is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Vraag de U-waarden op van de twee, HR++(+) geeft een klasse aan, geen concrete waarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xminator
Señor Sjon schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 16:52:
Vraag de U-waarden op van de twee, HR++(+) geeft een klasse aan, geen concrete waarde.
De u-waarde van hr+++ is 0,6 en dat van hr++ was 1,1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mistaoutlaw
Paar vragen.

Op een aantal plekken zie ik dit soort gaten zitten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/UBiCxB75br7v9nob6T8kpsqd/full.jpg
Moet ik nog specifiek vragen of ze die gaan dichten?
Ik zie ook kieren tussen sommige kzs.
Moet ik die ook laten dichten?

Bij het storten van de verdiepingsvloer heeft een rouwdouwer de douche slangen gesloopt.
Dus nu heeft de installateur "buitenlangs" nieuwe leidingen aangelegd,via de buitenmuur.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/iIthA6dniYhXmZskqQXLL3CW/full.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/AjqIYiRjTEicuSrpmo0KEZLX/full.jpg
Kan dit kwaad?
Er komt nog isolatie op maar toch. Lijkt me toch dat het een reden heeft dat het eerst binnendoor liep...

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• TLer
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 09:31
Zolang je binnen de isolatieschil blijft kan het vast geen kwaad, maar ideaal is anders. Is er geen andere oplossing mogelijk?

Hoe gaan ze ervoor zorgen dat hier geen kier ontstaat in de toekomst?

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 73% gewijzigd door TLer op 16-03-2018 19:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinE
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:26
Als de leidingen die aan de buitenkant lopen IN het metselwerk gefreesd zijn dan is het geen probleem. Anders gaat het ten kosten van je isolatie waarde en nog erger in de praktijk wordt er dan erg slecht omheen geisoleerd waardoor ruimte/lucht achter de isolatie komt met als gevolg dat je totale isolatiewaarde tot 50% kan afnemen. dus even netjes in de muur wegwerken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jacovn
mistaoutlaw schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 18:45:
Paar vragen.

Op een aantal plekken zie ik dit soort gaten zitten.
[afbeelding]
Moet ik nog specifiek vragen of ze die gaan dichten?
Ik zie ook kieren tussen sommige kzs.
Moet ik die ook laten dichten?...
Die had ik ook, en ik heb beleefd verzocht de gatenkaas te dichten. Onze KZS blokken kwamen als bouwpakket aan blijkbaar (als in muur per pallet) en er zitten dilletatievoegen of zoiets hier en daar.

Grote gaten zijn met blokjes/stukjes KZS en lijm gedicht, en de kieren etc met witte pur die niet uitdroogt.

Ik ga al die punten met blowerproof liquid afsmeren. Ligt ter goedkeuring bij de stukadoor, hoop maar dat die niet redeneert als "dat ken ik niet en dat wil ik niet"

Als je kieren in de KZS muur hebt en de isolatie sluit niet goed aan, dan hoef je maar een miniscuul scheurtje in je stuckwerk te hebben en je hebt een luchtlek/tochtgat.
Nu ligt het er maar aan of je een klasse C of een klasse D luchtverversing hebt hoe ernstig een tochtgaatje is wellicht, maar elk gat is er wat mij betreft 1 te veel.
De onderkant van een boot leveren ze ook niet met kieren en gaten op, waarom een huis wel..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Grolsch schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 16:44:
[...]

Nu ik terug zit te denken, volgens mij lag bij mij ook al het keramische parket erin voordat stookprotocol is uitgevoerd.

Gaat wel goed verwacht ik, en anders probleem aannemer.

Ik zou als het niet nodig is de vloerverwarming nog niet aanzetten na die laatste 7 dagen. Je zit dan toch al bijna in de zomer, als je het geduld op kunt brengen mooi rustig laten drogen.

Aangezien je een WP hebt zou ik het stookprotocol ook niet op extreem hoge temperaturen uitvoeren, max 35 graden erin, en dan weer terug.
De loodgieter had het erover dat er regelmatig 40 graden door de vv zou gaan, dat klopt toch niet?

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TLer
Niet in een moderne woning, en al helemaal niet met een warmtepomp. De hoogste temperatuur welke ik ooit gehaald heb in een woning van 2008 was 35 graden Celsius. Dat was met stadsverwarming in de winter van 2011/2012 geloof ik. Die was wat fris.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RUFFNECK
  • Laatst online: 04-09 07:54

RUFFNECK

Poentje

Artbij schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 21:49:
[...]

De loodgieter had het erover dat er regelmatig 40 graden door de vv zou gaan, dat klopt toch niet?
Lijkt me idd te hoog, hier gaat 34 er in (en 30 retour) en dat werkt meer dan prima.

Kan wellicht wat lager, maar ff aankijken, woon er maar net 2 maanden :p

[ Voor 11% gewijzigd door RUFFNECK op 16-03-2018 22:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
[...]

Met mijn WP max 34 graden (bij -5) en nu stook ik vrij hoog, ik ken er genoeg die max 28 graden doen in een passief huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Toch eens even in de materie verdiepen. Al wordt dat denk ik oktober komend jaar :)

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 11:36
xminator schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 16:47:
Krijg net de offerte om van HR++ naar HR+++ te gaan. Een meerprijs van 2.000 euro incl btw voor circa 50m2 kozijn.

De kozijnen met glas was circa 15K met HR++. Dus als je naar het totaalplaatje kijkt valt het dan wel mee. Vraag me af of het de meerprijs van 2k wel waard is?
In ons geval kunnen we met tripel glas een grotere besparing halen dan met betere spouwmuurisolatie (van 4,5 naar 6,0). Hebben wel ca 50-60 m2 aan glazen pui op oost, zuid en west.

Meerprijs is ca 4500 euro

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
xminator schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 16:47:

De glas post was iets meer dan 4k (119€ per m2) de rest is kozijnen en wat er bij komt.
Ze rekenen 572€ ex voor een m2, met stelkozijnen, aftimmering etc (ook incl glas) Dat zijn dan garagedeur, voordeur, achterdeur, schuifpui, bloemkozijn en de andere vaste en draai/kiepramen.

Van U1.1 naar U0.5 is hier 755€ ex btw, dat is dan 17,55€ per m2 en dat was nog te doen vond ik.
Geen idee hoe de prijs opgebouwd is, maar bij ons kunnen de kozijnen blijven, het profiel is geschikt voor 3 laags glas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
TLer schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 19:07:
Zolang je binnen de isolatieschil blijft kan het vast geen kwaad, maar ideaal is anders. Is er geen andere oplossing mogelijk?

Hoe gaan ze ervoor zorgen dat hier geen kier ontstaat in de toekomst?

***members only***
Welke HSB'r is dit? Ziet er goed uit! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
bbbrumbrum schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 05:53:
[...]

:)

@mistaoutlaw
Wat ik niet helemaal snap is:
Is het een leiding op de BG die gesloopt is bij het plaatsen van de 1e verdiepingsvloer ?

Bovenste van de 2 foto's met leiding is de buitekant neem ik aan
Dan is het geboord door de fundatiebalk heen lijkt het. Was van de kruipruimte naar boven aan de binnenkant niet logischer geweest ?

Ik heb in het geheel geen waterleidingen nog.
Die zouden onder de vloer door lopen, maar blijkbaar gaan ze nu door breedplaatvloer 1e verdieping, of door de dekvloer.

Er komt een waterontharder in technische ruimte. Dus koud water moet daar naar toe, dan moeten warm en koud water daar vandaan naar keuken (4 meter diagonaal) wc bg (6 meter diagonaal) en badkamer. (8 meter diagonaal)
Door de breedplaatvloer zou in ieder geval het koude water wel wat opwarmen neem ik aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Waterleidingen mogen nooit in de vloer liggen waar ook v.v. in ligt ivm legionella toch :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Grolsch schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 07:21:
Waterleidingen mogen nooit in de vloer liggen waar ook v.v. in ligt ivm legionella toch :?
Die groeien sneller in een buffervat met 45 graden sww water dan in een leiding die ververst in 30 graden denk ik.

Afbeeldingslocatie: http://www.legionellaprevention.org/images/dis_chart.jpg

Warm water leidingen waarvan ik verwachte dat ze geisoleerd zouden worden, worden dat niet ivm legionella.
Geen idee of koud water dan geisoleerde leidingen zijn om ze koeler te houden.

[ Voor 29% gewijzigd door jacovn op 17-03-2018 07:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TLer
bbbrumbrum schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 05:53:
[...]

Dit is Presolid uit Enter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mistaoutlaw
jacovn schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 06:34:
[...]

:)

@mistaoutlaw
Wat ik niet helemaal snap is:
Is het een leiding op de BG die gesloopt is bij het plaatsen van de 1e verdiepingsvloer ?

Bovenste van de 2 foto's met leiding is de buitekant neem ik aan
Dan is het geboord door de fundatiebalk heen lijkt het. Was van de kruipruimte naar boven aan de binnenkant niet logischer geweest ?

Ik heb in het geheel geen waterleidingen nog.
Die zouden onder de vloer door lopen, maar blijkbaar gaan ze nu door breedplaatvloer 1e verdieping, of door de dekvloer.

Er komt een waterontharder in technische ruimte. Dus koud water moet daar naar toe, dan moeten warm en koud water daar vandaan naar keuken (4 meter diagonaal) wc bg (6 meter diagonaal) en badkamer. (8 meter diagonaal)
Door de breedplaatvloer zou in ieder geval het koude water wel wat opwarmen neem ik aan.
Hi @jacovn het betreft de badkamer op de 1e verdieping.
De CV staat beneden in de bijkeuken, in een bijbouw naast de hoofdwoning.
Er liepen leidingen naar de badkamer voor de douche.
Deze waren in de breedplaatvloer gelegd als voorziening.
Bij het storten en uitsmeren van de 1e verdiepingsvloer hebben ze de warm/koud water leidingen blijkbaar gesloopt (aldus installateur die het aan het fixen was).

Wat hij dus heeft gedaan is via het dak van de bijkeuken (vlak naast het hoofdgebouw langs) nieuwe leidingen naar boven getrokken.
Die leidingen buigen dan ook meteen af naar de badkamer.
Vlak boven de 1e verdiepingsvloer door de KZS muur. Zie plaatje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/X7vJjMyyEhebMNedJNkfe9R5/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09:16
mistaoutlaw schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 16:25:
[...]
Bij het storten en uitsmeren van de 1e verdiepingsvloer hebben ze de warm/koud water leidingen blijkbaar gesloopt (aldus installateur die het aan het fixen was).
Als ze de waterleidingen al hebben gesloopt, hoe is het dan met de andere leidingen (voor ventilatie, en PVC-buisjes voor de elektra? Ik zou me hier serieus zorgen over maken (en zsm gaan inspecteren).

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jacovn
mistaoutlaw schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 16:25:
[...]

Hi @jacovn het betreft de badkamer op de 1e verdieping.
De CV staat beneden in de bijkeuken, in een bijbouw naast de hoofdwoning.

Wat hij dus heeft gedaan is via het dak van de bijkeuken (vlak naast het hoofdgebouw langs) nieuwe leidingen naar boven getrokken.
Die leidingen buigen dan ook meteen af naar de badkamer.
Vlak boven de 1e verdiepingsvloer door de KZS muur. Zie plaatje:
[afbeelding]
Aha dan snap ik het.
Voor zo ver ik weet komen bij ons ook een aantal leidingen min of meer zo te liggen. Ze stijgen in de tech ruimte achter in de garage door plafond en dan lopen ze door de breedplaatvloer onder huismuur naar binnen. Als dat een kwetsbare oplossing is dan zal ik vragen of ze opletten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mistaoutlaw
Andrehj schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 16:47:
[...]

Als ze de waterleidingen al hebben gesloopt, hoe is het dan met de andere leidingen (voor ventilatie, en PVC-buisjes voor de elektra? Ik zou me hier serieus zorgen over maken (en zsm gaan inspecteren).
Hi alles is nagelopen.
De afvoer van het bad was dus ook gebroken...
Verder gelukkig alles tip-top.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
jacovn schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 07:45:
[...]

Die groeien sneller in een buffervat met 45 graden sww water dan in een leiding die ververst in 30 graden denk ik.

[afbeelding]

Warm water leidingen waarvan ik verwachte dat ze geisoleerd zouden worden, worden dat niet ivm legionella.
Geen idee of koud water dan geisoleerde leidingen zijn om ze koeler te houden.
Legionella ontstaat alleen maar bij stilstaand water.

Maar waterleiding (horizontaal) door de breedplaatvloer samen met v.v. is echt een NOGO.

Dat mag niet, en moet je ook niet willen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Artbij
Grolsch schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 21:05:
[...]

Legionella ontstaat alleen maar bij stilstaand water.

Maar waterleiding (horizontaal) door de breedplaatvloer samen met v.v. is echt een NOGO.

Dat mag niet, en moet je ook niet willen.
Volgens mij zit water normaal in de breedplaatvloer en vv in de cementdekvloer. Hoe moet het anders?

Met gestrekt been.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jacovn
Artbij schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 21:43:
[...]

Volgens mij zit water normaal in de breedplaatvloer en vv in de cementdekvloer. Hoe moet het anders?
Ja de waterleiding in de Breedplaat vloer en VV komt in de dekvloer.

De leidingen zijn dan wel meer dan 10 cm van elkaar.

[ Voor 8% gewijzigd door jacovn op 17-03-2018 22:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wimhaw
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Grolsch schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 07:21:
Klopt.... afstand tussen waterleiding en vv moet volgens mijn aannemer minimaal 10cm zijn. Zij houden een afstand van 30cm aan.

Fossielbrandstofloos huis en -vervoer vanaf november 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Als je geen breedplaat vloer hebt en dan kanaalvloer ligt toch alles in de dekvloer laag, die is 70 mm of zo.

Van de site van joost devree
Afbeeldingslocatie: http://www.joostdevree.nl/bouwkunde2/jpgb/breedplaatvloer_10_tralieligger_www_vobn_nl.jpg

Vloer zou 320 mm zijn met dekvloer van 70 mm en de schil van de breedplaat is dan 40 mm of 50 mm als
Ik het gevonden had online. Dan ligt de waterleiding bovenkant 18 cm onder dekvloer, en dus van de vv leiding af.

Maar goed, de hele vloer warmt wel op naar de Tafvoer neem ik aan, dus 28 graden of zo.
Dus de koud waterleiding zal niet de buitentemperatuur houden als deze een aantal meters door die vloer loopt. Geen idee wat de warmte overdracht is als het een geisoleerde leiding is.

[ Voor 52% gewijzigd door jacovn op 17-03-2018 22:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Artbij
Ik zag dit bij mij:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/1nZRV09Unclu7ENLNVVNb78O/full.jpg

Maandag maar eens even navragen hoe of wat.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrashOne
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

TLer schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 10:36:
[...]

Dit is Presolid uit Enter.
Wij wonen inmiddels bijna een jaar in ons Presolid huis. Ook een erg prettige bouw gehad :)

Huur mij in als freelance SEO consultant!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Artbij schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 22:28:
Ik zag dit bij mij:

[afbeelding]

Maandag maar eens even navragen hoe of wat.
Jij hebt piepschuim isolatie onder de vloerverwarming liggen zo te zien.
Is dat BG vloer ?

Op de verdieping zou je dat niet willen hebben als je koelen wilt via de vloer omdat je dan niet de onderkant van de vloer koeler maakt waar het het beste werkt voor koeling.
Althans dat was de uitleg van onze instalateur. Dit was mooi voor slapen op 1e verdieping, koele,vloer en koel plafond.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grolsch
Vandaag de beukenhaag gepoot , wat FUCKINGKOUD :(

Nog 60 meter te gaan, al het grondwerk + bandjes wel bijna klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-08 21:46
[...]

Onzin, ik zit op 30 graden bij min 10, maar heb wel 20x2 leiding.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Artbij
Grolsch schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 23:27:
Vandaag de beukenhaag gepoot , wat FUCKINGKOUD :(

Nog 60 meter te gaan, al het grondwerk + bandjes wel bijna klaar.
Ik heb ook van 7:00 tot 17:00 buiten gestaan. 70 van de 100m hekwerk staan. Morgen de rest. En dan nog gaas spannen, gleuf graven en compost uitrijden.

En @Grolsch als je het koud had, werkte je gewoon niet hard genoeg 8) .

[ Voor 8% gewijzigd door Artbij op 18-03-2018 07:49 ]

Met gestrekt been.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
Ik had het niet koud, ik had nog thermo onderkleding :)

Kan wel merken dat ik dat niet gewend ben graszoden steken, ik had nog net voldoende kracht in mijn onderarmen om een flesje Grolsch op te tillen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-edge
Ik heb gisteren de hele dag geïsoleerd, heel ironisch bij dergelijke temperaturen.

Nu (lees: nu), sta ik op het punt weer te gaan isoleren. Wil eigenlijk de onderste laag (120 hoog) rond af hebben. Dan kunnen de metselaars komende week aan de plint beginnen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-12-2024

Rtificial

as fake as can be

Productief weekend geweest!
Wij zijn gister ook druk geweest met het resterende deel van de tuin ophogen en aanvullen, wat steenpuinverharding naast en achter het huis, paadje naar achterin in de tuin in zavel, grote afgebroken boom er uit.
Nu volgende week eens wat graszoden leggen. Maar dat is maar een klein stukje van 150m2, dus im neem aan dat ik daarna nog wel een borrel kan vasthouden :)

Voor wat betreft de discussie over water en vvw over dezelfde vloer: over elkaar leggen kan niet.Vvw wil je ook in de dekvloer hebben, en waterleiding niet. Efficiënter is om tussen de betonvloer en de dekvloer isolatie te leggen, zoals bij @Artbij. Dan warmte vloer wat sneller op.

"Don't blow out my candle if you want yours to shine brighter..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Ik heb gisteren een gat gegraven voor de bouwwaterput, geen last van de kou :D

Het grondwater komt 1 meter diep al omhoog, maakt dat voor de waterput iets uit? (Vreemde vraag ;) )
Of zetten ze de watermeter dan net boven t bodemwater

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Dat is best een goede vraag. Wij hadden daa4 geen last van, maar moesten de kist die we in de put maakten wel isoleren, om te voorkomen dat de waterleiding in die put zou bevriezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Rtificial schreef op zondag 18 maart 2018 @ 08:24:
Voor wat betreft de discussie over water en vvw over dezelfde vloer: over elkaar leggen kan niet.Vvw wil je ook in de dekvloer hebben, en waterleiding niet. Efficiënter is om tussen de betonvloer en de dekvloer isolatie te leggen, zoals bij @Artbij. Dan warmte vloer wat sneller op.
Voor de BG vloer lijkt me dat juist, voor de andere verdiepingen is het achterhaald denk ik, die complete vloer pakket gebruik je om de ruimte eronder ook te koelen. Dan plak je er geen isolatielaag tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Rtificial schreef op zondag 18 maart 2018 @ 08:47:
Dat is best een goede vraag. Wij hadden daa4 geen last van, maar moesten de kist die we in de put maakten wel isoleren, om te voorkomen dat de waterleiding in die put zou bevriezen.
Ik heb al een waterput met een isolatielaag dus dat komt goed, maar die staat er nog niet in. Misschien moet ik een stuk plastic op de bodem leggen om het water buiten te houden? Ik denk dat dat al snel kapot gaat als ik de put in het gaat laat zakken
Ik kan ook de waterput 10cm hoger zetten en dan de grond rondom 10cm ophogen?

Zal maandag de aansluiter even bellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

jacovn schreef op zondag 18 maart 2018 @ 09:18:
[...]

Voor de BG vloer lijkt me dat juist, voor de andere verdiepingen is het achterhaald denk ik, die complete vloer pakket gebruik je om de ruimte eronder ook te koelen. Dan plak je er geen isolatielaag tussen.
Inderdaad, op de verdiepingsvloer niet. Dat zit allemaal in je geisoleerde schil, dus dat heeft geen zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xminator
the-edge schreef op zondag 18 maart 2018 @ 08:13:
Ik heb gisteren de hele dag geïsoleerd, heel ironisch bij dergelijke temperaturen.

Nu (lees: nu), sta ik op het punt weer te gaan isoleren. Wil eigenlijk de onderste laag (120 hoog) rond af hebben. Dan kunnen de metselaars komende week aan de plint beginnen :).
Isolatie gelijmd? Moet het daarvoor niet boven de 5 graden zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-edge
xminator schreef op zondag 18 maart 2018 @ 10:09:
[...]

Isolatie gelijmd? Moet het daarvoor niet boven de 5 graden zijn?
Nee, niet gelijmd. Met pluggen (voor de ankers) het eea vastgezet. De naden met aluminiumtape afgeplakt.

Als de temperaturen beter zijn wat pur tussen grotere kieren en klaar is kees ;)

Foto:
-

[ Voor 13% gewijzigd door the-edge op 14-03-2023 13:57 ]

Pagina: 1 ... 41 ... 272 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.

Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic