Dat doen we toch ook?xminator schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 14:07:
[...]
Bij nieuwbouw hoort ook een tuin. Bij elke huis hoort een tuin.
Dan kunnen we net zo goed keukens en badkamers hier ook gaan discussiëren.
Met gestrekt been.
Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.
Dat doen we toch ook?xminator schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 14:07:
[...]
Bij nieuwbouw hoort ook een tuin. Bij elke huis hoort een tuin.
Dan kunnen we net zo goed keukens en badkamers hier ook gaan discussiëren.
Met gestrekt been.
Ja dat was ikArtbij schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 15:42:
[...]
Nope.
Heb net staan kijken, is van kavel 2.
@JaxMcFadden Stond jij net met een stok in die boom te vissen?
Nee, wordt door de eigenaar zelf gebouwd. Moderne notariswoning als ik het me goed herinner.JaxMcFadden schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 15:46:
[...]
Ja dat was ik
Wordt dat kavel 2 ook project bouw dat je weet?
[ Voor 5% gewijzigd door Artbij op 15-03-2018 15:54 ]
Met gestrekt been.
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Haha, nee, de eerste week sowieso niet, en deze week blijkt hij ziek te zijn (en niemand anders neemt het over). Maandag a.s. zou hij er weer zijn, dan gaan we bellen om de wijziging toe te lichten en dan ligt de aanvraag al 2 weken te niksen bij de gemeente.Señor Sjon schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 15:58:
@stefijn Jij moet er wonen, niet die ambtenaar. Dus hup, nieuwe situatietekening uploaden en klaar. Of dacht je dat hij gelijk in behandeling genomen was?
Joh, Als alleen de situering wijzigt, upload dan even via het omgevingsloket een nieuwe situatietekening. Voeg er desnoods nog een document bij dat tekening XXX_situatie_oud.pdf daarmee komt te vervallen en ik kan mij bijna niet voorstellen dat de vergunningverlener daar moeilijk over doet.stefijn schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 15:21:
jawel, maar door een misverstand hebben wij vanaf het begin van het traject als voorgrens de minimale vereiste 13,5m aangehouden. Dat leek een prima afstand. Alleen is dat nooit door onszelf echt uitgezet op de kavel (we hebben de kavel pas 6 dagen in bezit nu) en op alle tekeningen/3d beelden leek dat óók een prima afstand. Er staat echter een rij bomen voor op de kavel en nu ik nog eens goed op de kavel ging rondlopen kwam ik er achter dat in de praktijk ons huis veel te dicht op die bomen kwam te staan en op zo'n grote kavel is 13,5m eigenlijk niet zo heel groot.... Ik wil nu 3 meter naar achteren. Dat kan dus gewoon binnen het bouwvlak, geen enkele regel of richtlijn die ons in de weg staat.
Uiteraard wil ik het ook gewoon bij de gemeente doorgeven (en dus op laten nemen in de vergunning), maar de ambtenaar daar had al aangegeven dat hij al diverse incomplete aanvragen had gekregen de afgelopen tijd (m.a.w. "wee je gebeente als je niet compleet indient...") en een week geleden hebben we een mooi - naar ons idee - compleet pakket ingeleverd (met wat vertraging om alles compleet te hebben)
En krap een week later moeten we de boel al weer wijzigen....daar baal ik dus gewoon van - want ik was net blij dat we alles mooi op orde hadden - en ik maak me dan gelijk zorgen dat ik dan net degene ben die er last mee krijgt (bijv. een hoop extra vragen/eisen/vertraging)
Groot genoeg voor 2 hoofdletters
Maakt toch niet uit, de teller voor 1e 8 weken loopt toch al. En ziekte lijkt me geen geldige reden voor uitstel.stefijn schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 16:01:
[...]
Haha, nee, de eerste week sowieso niet, en deze week blijkt hij ziek te zijn (en niemand anders neemt het over). Maandag a.s. zou hij er weer zijn, dan gaan we bellen om de wijziging toe te lichten en dan ligt de aanvraag al 2 weken te niksen bij de gemeente.
Er is ook geen ontkomen aan, maar ik vind t wel vervelend (en stom van mezelf)
Waarom bellen? Gewoon uploaden. Daar kan je je toelichting kwijt. Als hij nog vragen heeft, belt/mailt/postduift hij vanzelf.stefijn schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 16:01:
[...]
Haha, nee, de eerste week sowieso niet, en deze week blijkt hij ziek te zijn (en niemand anders neemt het over). Maandag a.s. zou hij er weer zijn, dan gaan we bellen om de wijziging toe te lichten en dan ligt de aanvraag al 2 weken te niksen bij de gemeente.
Er is ook geen ontkomen aan, maar ik vind t wel vervelend (en stom van mezelf)
[ Voor 5% gewijzigd door Stefke op 15-03-2018 16:12 ]
"We hebben meer tijd nodig" is al genoeg reden om een reguliere procedure te verlengen.SjakieZulu schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 16:03:
[...]
Maakt toch niet uit, de teller voor 1e 8 weken loopt toch al. En ziekte lijkt me geen geldige reden voor uitstel.
Je doet het blijkbaar heel netjes en als aanvragers zo lief tegen mij zijn wil ik gerust een stapje harder lopen voor ze. Wat Senor Sjon zegt klopt wel, maar bellen kan zeker geen kwaad.stefijn schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 16:12:
Nja....de gemeente had aangegeven dat als wij de vergunning compleet zouden aanleveren de vergunning er waarschijnlijk veel sneller dan 8wk doorheen zou gaan...Daarom hadden we extra ons best gedaan om alles compleet te maken en daarom vind ik het een beetje jammer dat het nu alsnog niet goed is.
De tekeningen worden geupload, maar daarna even persoonlijk contact werkt hopelijk t beste. Misschien (hopelijk) valt het allemaal mee.
[ Voor 55% gewijzigd door PaT op 15-03-2018 16:18 ]
Groot genoeg voor 2 hoofdletters
Sturgeon22 schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 12:12:
@mistaoutlaw Zeker fijn! Was even spannend ivm bodemonderzoek en aantal m3.
@Cheesy @Wailing_Banshee Bedankt. Een foto zou fijn zijn!
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Dat is lelijk.jerh schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 19:26:
De buren hebben hier een omgevingsvergunning gekregen en er heeft iemand ontzettend zitten slapen bij het verlenen. De vergunning is in strijd met het bestemmingsplan, de woning staat 20 cm te dicht op de erfgrens en de nokhoogte wordt te hoog. De aanvrager heeft zo te zien expres verkeerde maten opgegeven voor de 20cm en voor de nokhoogte staat geen totaal in de tekening. Nadat ik de verlener in kwestie belde, gaf hij toe dat dit niet goed is. Buurman is al begonnen met bouwen ondanks dat de vergunning niet onherroepelijk is. Tja wat nu, dichterbij en te hoge nok gaat hier daglicht schelen. Bezwaar maken heeft niet zoveel zin denk ik als we het werk niet stil laten leggen, want dan gaat de bouw verder en zijn straks de kosten niet in verhouding tot het probleem. Maar ja, dat zal denk ik niet zo goed uitwerken op de verhouding met de toekomstige buren. Iemand ervaring?
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
Maar is dat dan al op voorhand, dus bij de vergunningsaanvraag dat je mag afwijken? Dat rekt een bestemmingsplan dan wel heel erg op.Señor Sjon schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 19:58:
Klopt. Lees dat na. Opgegeven maten mogen vaak 10% afwijken. Overigens is een bestemmingsplankaart niet zo nauwkeurig. De lijndikte alleen al is 20cm.
Je kunt niet zomaar 10% af gaan wijken, ik zou zsm bezwaar maken. Je kunt dan eventueel nog in gesprek gaan met je buurman zodat hij het voor jou acceptabel aan kan passen.jerh schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 20:10:
[...]
Maar is dat dan al op voorhand, dus bij de vergunningsaanvraag dat je mag afwijken? Dat rekt een bestemmingsplan dan wel heel erg op.
De maat heb ik nagevraagd en is vervolgens door de verlener gecheckt met de aannemer, dus nu is het voor iedereen duidelijk dat het fout is. Maar de funderingspalen zijn al de grond ingegaan en de aannemer zegt nu ik bouw volgens de afgegeven vergunning.
[ Voor 6% gewijzigd door Artbij op 15-03-2018 21:03 ]
Met gestrekt been.
Die heb ik liggen, er is geen vrijstelling gebruikt. De verlener heeft niet doorgehad dat de minimale maat overschreden werd. De maximale maat stond ingetekend.Señor Sjon schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 20:25:
De gemeente geeft in de vergunning aan of er vrijstellingen gebruikt zijn. Je zal dus een kopie ervan op moeten vragen. Maar inderdaad, op voorhand is het mogelijk om af te wijken. Die marge zit erin omdat niet alles op voorhand te bepalen is.
[ Voor 3% gewijzigd door the-edge op 14-03-2023 13:57 ]
Wees blij, het wordt morgen weer echt koud. Gevoel van -18 weer. Ik mag moet morgen een hekwerk plaatsenthe-edge schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 10:03:
Vanmorgen is hier de 1e verdiepingsvloer gestort. 2 kleine (oplosbare) tegenvallers:
- Een klodder cement is bij het storten op het dekseltje van een verticaal pijpje gevallen met als gevolg dat het dekseltje nu in de pijp zit. De leiding is wel direct schoon gespoten dus de troep is eruit. Nu de deksel nog![]()
- Daarnaast kwamen we tot de conclusie dat de verkeerde gevelstenen zijn geleverd
[afbeelding]
Links de geleverde stenen, rechts het monster (de daadwerkelijk door ons uitgekozen stenen).
Het is allemaal op te lossen, maar zo jammer. Morgen wilde ik samen met mijn pa gaan isoleren, maar men kan geen maatlat maken aangezien die word gemaakt adhv de juiste gevelstenen.
Geen tegenslag, wel balen
Met gestrekt been.
[ Voor 34% gewijzigd door jacovn op 16-03-2018 10:36 ]
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
Ligt je bouw nu stil? Produceren kost je weer 2-4 weken volgens mij.jacovn schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 10:34:
Wij wachten nog steeds op de vloer. Verschillende uitleggen gehoord, maar het lijkt nu dat de constructeur van de bouwer en de constructeur van de vloerenfabriek het niet eens zijn.
Zou vandaag opgelost moeten worden, en dan gaat de vloer gemaakt worden blijkbaar..
Ze zijn stempels aan het plaatsen voor de steun van de vloer inmiddels.
[afbeelding]
Met gestrekt been.
Klopt, nogal een verschil.aikink schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 10:46:
@the-edge Nogal een verschil tussen levering en monster zeg. Maar waarom zou je niet kunnen isoleren?
[ Voor 14% gewijzigd door Señor Sjon op 16-03-2018 10:50 ]
Ik ben een n00b hoor, maar wat hebben de pluggen en ankers voor je isolatie met je buitenmuur te maken?the-edge schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 10:48:
[...]
Klopt, nogal een verschil.
De metselaars maken voor ons een "maat lat" waarop de maten staan waarmee we kunnen boren (voor de pluggen/ankers). De metselaar wil pas de maat lat maken als het 100% de goede stenen zijn. Een kleine afwijking in de maat van de steen heeft grote gevolgen voor de maten.
Dat begrijp ik dus heel goed. Nu hopen dat de juiste stenen op voorraad staan en snel geleverd kunnen worden.
Met gestrekt been.
[ Voor 51% gewijzigd door Señor Sjon op 16-03-2018 10:51 ]
Precies.Señor Sjon schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 10:50:
@Artbij Zie boven. Zo veranker je de buitengevel aan het binnenblad voor stabiliteit. Ca. 6 RVS ankers/m2. Daar komt een plastic schotel overheen die de isolatie fixeert. Als die ankers goed op de lagenmaat zitten, dan heb je een blije metselaar. Met een spouw van 3-4cm en harde isolatie is die ankers telkens verbuigen geen pretje.
[ Voor 12% gewijzigd door the-edge op 16-03-2018 10:53 ]
Daar maakten ze bij ons helemaal geen probleem van. Zolang het anker maar naar buiten afwatert vind ik het ook best.Señor Sjon schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 10:49:
Klopt. Anders loopt de metselaar continu ankers te verbuigen. Vroeger niet zo erg met een paar per m2, maar die aantallen zijn in loop der jaren ook gestegen + strengere eisen aan de afdichting rondom isolatie..
I was born intelligent - education ruined me
Dan weten we nu waar we vanavond pannenbier kunnen halenmistaoutlaw schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 11:07:
Dakrand wordt gelijmd.
Hoogste punt bereikt!
[afbeelding]
[ Voor 8% gewijzigd door Cheesy op 16-03-2018 11:41 ]
Leuke huisjes ook in de omgeving als je zo kijkt.mistaoutlaw schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 11:07:
Dakrand wordt gelijmd.
Hoogste punt bereikt!
[afbeelding]
[ Voor 8% gewijzigd door JaxMcFadden op 16-03-2018 11:51 ]
Ik was ook blij dat de verwarming aan kon. Maar vandaag kreeg ik te horen van de tegelzetter dat ik 'm 5 weken niet mag aanzettenArtbij schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 10:59:
Bij mij zijn ze begonnen met het plaatsen van de verwarming:
[afbeelding]
Binnen een weekje moet de VV draaien.
The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?
Waarom mag die 5 weken niet aan? En met een straalkachel heb je ook zo het huis warm.MrFl0ppY schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 11:55:
[...]
Ik was ook blij dat de verwarming aan kon. Maar vandaag kreeg ik te horen van de tegelzetter dat ik 'm 5 weken niet mag aanzetten... Had ik even geen rekening mee gehouden. Onze eerste planning was om er volgende week al te gaan wonen. Nu is dat met 2 weken uitgesteld maar toch. Achja gelukkig wordt het niet echt koud met die isolatie en af en toe een lekker zonnetje door de ramen. Is al heel de week niet onder 17 graden gekomen met de verwarming uit en de voordeur open.
[ Voor 3% gewijzigd door Artbij op 16-03-2018 11:56 ]
Met gestrekt been.
Als je tegels gaat lijmen op een vloer met vloerverwarming, moet deze minimaal 4 weken niet gestookt worden.
Bij een tegelvloer die je direkt in de specie gaat leggen is dit een maand of 3-4
Dit heeft te maken met het volledig uitharden van de lijm.
Poeder tegel lijm is na 1 dag wel beloopbaar, maar het duurt echt wel een tijd voordat hij volledig uitgehard is, en al het vocht uit de lijm verdampt is.
Het water waarmee de tegel lijm is aangemaakt, kan namelijk alllen maar verdampen via de voegen van de tegels.
Daarom wordt ook geadviseerd door alle tegel lijm fabrikanten, om de vloerverwarming na 4 weken langzaam op te stoken, zodat het vocht uit de tegel lijm gelijkmatig kan verdampen.
Dit om grote spannings verschillen op te vangen, en zo de tegels niet los komen te liggen.
Beter is het dan om de eerste 4 weken even een kacheltje neer te zetten die de ruimte verwarmt.
Maarja de keuze is aan je zelf.
Of je volgt het algemene advies op, of je doet eigenwijs en hebt kans dat straks de gehele tegel vloer los ligt.
Het ligt niet echt stil, ze zijn de stempels of hoe die steunen ook heten aan het plastsen voor de vloer.Artbij schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 10:47:
[...]
Ligt je bouw nu stil? Produceren kost je weer 2-4 weken volgens mij.
Jij had toch een max aan werkbare dagen afgesproken? Loopt die teller nu gewoon door?
[ Voor 3% gewijzigd door jacovn op 16-03-2018 12:28 ]
Maar dit geldt dan toch alleen voor de vloeren die betegeld zijn? Maw, in andere ruimtes kan hij wel aan.Grolsch schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 12:17:
Werd bij ons toen met tegelen ook aangegeven, 4 weken v.v. uit laten, ik lees onderstaande als reden, wat erg plausibel klinkt:
[...]
Met gestrekt been.
Het opstookprotocol voer je normaal gesproken uit voordat ruimtes betegeld worden.DrogeR schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 12:20:
Euhh, hoe hebben jullie dat dan gedaan?
De tegels van badkamer en toilet worden door de aannemer aangebracht, dan wordt de woning daarna vrij vlot opgeleverd. Vervolgens eerst 4 weken niet stoken, en dan het opstookprotocol pas gaan volgen voor het (laten) leggen van de overige vloeren?
Klopt, heb jij het opstookprotocol al achter de rug danArtbij schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 12:29:
[...]
Maar dit geldt dan toch alleen voor de vloeren die betegeld zijn? Maw, in andere ruimtes kan hij wel aan.
Hoe heb ik dat moeten doen?Grolsch schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 12:51:
[...]
Het opstookprotocol voer je normaal gesproken uit voordat ruimtes betegeld worden.
Dus vloer erin, minimaal 4 weken wachten, opstookprotocol, tegelen, 4 weken wachten, CV aan.
[...]
Klopt, heb jij het opstookprotocol al achter de rug dan
Met gestrekt been.
Jij krijgt ook een gietvloer toch?mistaoutlaw schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 13:03:
Ik heb vanochtend nog mijn aannemer gevraagd of ze voor de oplevering al een keertje het stookprotocol willen uitvoeren.
Zou veel tijd schelen.
Hij riep niet direct nee maar wees er wel op dat het pas kan als de installatie compleet is.
Maar goed zelfs al scheelt het 5 dagen dan is het toch al een halve cyclus.
Met gestrekt been.
Nog niet dus
Bij mij toen niet als laatste, juist zsm om de hierboven vermelde redeneren.Artbij schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 13:20:
[...]
Jij krijgt ook een gietvloer toch?
Reken er wel op dat de meeste vloeren niet droog zijn als de aannemer klaar is, meestal wordt de vloer nl in de laatste fase gestort.
Foto zoals hier gepost is van vandaagGrolsch schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 13:28:
[...]
Nog niet dusik weet gelukkig niet van iedereen de planning uit het hoofd. Begin april oplevering toch bij jou
Nog veel te doen dan
[...]
Bij mij toen niet als laatste, juist zsm om de hierboven vermelde redeneren.
Met gestrekt been.
Heb je al ruimtes betegeld dan
Planning is nu zo:Grolsch schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 13:54:
[...]
Heb je al ruimtes betegeld danHet geniet toch de voorkeur opstookprotocol uit te voeren voor je betegeld (hebben we het ook al eerder over gehad volgens mij).
Je wilt begin mei verhuizen tochIn principe kun je de vloerverwarming dus wel 4 maand uit laten, normaal gesproken heb je vanaf mei geen verwarming nodig, en anders een elektrisch kacheltje erin.
[ Voor 6% gewijzigd door Artbij op 16-03-2018 14:12 ]
Met gestrekt been.
Klopt.Artbij schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 13:20:
[...]
Jij krijgt ook een gietvloer toch?
Reken er wel op dat de meeste vloeren niet droog zijn als de aannemer klaar is, meestal wordt de vloer nl in de laatste fase gestort.
Nu ik terug zit te denken, volgens mij lag bij mij ook al het keramische parket erin voordat stookprotocol is uitgevoerd.Artbij schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 14:11:
[...]
Planning is nu zo:
Over 2 weken stookprotocol 1.
Elf dagen later stookprotocol 2.
3 dagen gietvloer leggen.
7 dagen geen vv.
Klaar.
Badkamer heeft de aannemer al laten betegelen, ben benieuwd of dat goed gaat.
De u-waarde van hr+++ is 0,6 en dat van hr++ was 1,1.Señor Sjon schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 16:52:
Vraag de U-waarden op van de twee, HR++(+) geeft een klasse aan, geen concrete waarde.
[ Voor 73% gewijzigd door TLer op 16-03-2018 19:24 ]
Die had ik ook, en ik heb beleefd verzocht de gatenkaas te dichten. Onze KZS blokken kwamen als bouwpakket aan blijkbaar (als in muur per pallet) en er zitten dilletatievoegen of zoiets hier en daar.mistaoutlaw schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 18:45:
Paar vragen.
Op een aantal plekken zie ik dit soort gaten zitten.
[afbeelding]
Moet ik nog specifiek vragen of ze die gaan dichten?
Ik zie ook kieren tussen sommige kzs.
Moet ik die ook laten dichten?...
De loodgieter had het erover dat er regelmatig 40 graden door de vv zou gaan, dat klopt toch niet?Grolsch schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 16:44:
[...]
Nu ik terug zit te denken, volgens mij lag bij mij ook al het keramische parket erin voordat stookprotocol is uitgevoerd.
Gaat wel goed verwacht ik, en anders probleem aannemer.
Ik zou als het niet nodig is de vloerverwarming nog niet aanzetten na die laatste 7 dagen. Je zit dan toch al bijna in de zomer, als je het geduld op kunt brengen mooi rustig laten drogen.
Aangezien je een WP hebt zou ik het stookprotocol ook niet op extreem hoge temperaturen uitvoeren, max 35 graden erin, en dan weer terug.
Met gestrekt been.
Lijkt me idd te hoog, hier gaat 34 er in (en 30 retour) en dat werkt meer dan prima.Artbij schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 21:49:
[...]
De loodgieter had het erover dat er regelmatig 40 graden door de vv zou gaan, dat klopt toch niet?
[ Voor 11% gewijzigd door RUFFNECK op 16-03-2018 22:17 ]
Met mijn WP max 34 graden (bij -5) en nu stook ik vrij hoog, ik ken er genoeg die max 28 graden doen in een passief huis.Artbij schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 21:49:
[...]
De loodgieter had het erover dat er regelmatig 40 graden door de vv zou gaan, dat klopt toch niet?
Met gestrekt been.
In ons geval kunnen we met tripel glas een grotere besparing halen dan met betere spouwmuurisolatie (van 4,5 naar 6,0). Hebben wel ca 50-60 m2 aan glazen pui op oost, zuid en west.xminator schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 16:47:
Krijg net de offerte om van HR++ naar HR+++ te gaan. Een meerprijs van 2.000 euro incl btw voor circa 50m2 kozijn.
De kozijnen met glas was circa 15K met HR++. Dus als je naar het totaalplaatje kijkt valt het dan wel mee. Vraag me af of het de meerprijs van 2k wel waard is?
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
De glas post was iets meer dan 4k (119€ per m2) de rest is kozijnen en wat er bij komt.xminator schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 16:47:
Krijg net de offerte om van HR++ naar HR+++ te gaan. Een meerprijs van 2.000 euro incl btw voor circa 50m2 kozijn.
De kozijnen met glas was circa 15K met HR++. Dus als je naar het totaalplaatje kijkt valt het dan wel mee. Vraag me af of het de meerprijs van 2k wel waard is?
Welke HSB'r is dit? Ziet er goed uit!TLer schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 19:07:
Zolang je binnen de isolatieschil blijft kan het vast geen kwaad, maar ideaal is anders. Is er geen andere oplossing mogelijk?
Hoe gaan ze ervoor zorgen dat hier geen kier ontstaat in de toekomst?
***members only***
Die groeien sneller in een buffervat met 45 graden sww water dan in een leiding die ververst in 30 graden denk ik.Grolsch schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 07:21:
Waterleidingen mogen nooit in de vloer liggen waar ook v.v. in ligt ivm legionella toch
[ Voor 29% gewijzigd door jacovn op 17-03-2018 07:52 ]
Hi @jacovn het betreft de badkamer op de 1e verdieping.jacovn schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 06:34:
[...]
![]()
@mistaoutlaw
Wat ik niet helemaal snap is:
Is het een leiding op de BG die gesloopt is bij het plaatsen van de 1e verdiepingsvloer ?
Bovenste van de 2 foto's met leiding is de buitekant neem ik aan
Dan is het geboord door de fundatiebalk heen lijkt het. Was van de kruipruimte naar boven aan de binnenkant niet logischer geweest ?
Ik heb in het geheel geen waterleidingen nog.
Die zouden onder de vloer door lopen, maar blijkbaar gaan ze nu door breedplaatvloer 1e verdieping, of door de dekvloer.
Er komt een waterontharder in technische ruimte. Dus koud water moet daar naar toe, dan moeten warm en koud water daar vandaan naar keuken (4 meter diagonaal) wc bg (6 meter diagonaal) en badkamer. (8 meter diagonaal)
Door de breedplaatvloer zou in ieder geval het koude water wel wat opwarmen neem ik aan.
Als ze de waterleidingen al hebben gesloopt, hoe is het dan met de andere leidingen (voor ventilatie, en PVC-buisjes voor de elektra? Ik zou me hier serieus zorgen over maken (en zsm gaan inspecteren).mistaoutlaw schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 16:25:
[...]
Er liepen leidingen naar de badkamer voor de douche.
Deze waren in de breedplaatvloer gelegd als voorziening.
Bij het storten en uitsmeren van de 1e verdiepingsvloer hebben ze de warm/koud water leidingen blijkbaar gesloopt (aldus installateur die het aan het fixen was).
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Aha dan snap ik het.mistaoutlaw schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 16:25:
[...]
Hi @jacovn het betreft de badkamer op de 1e verdieping.
De CV staat beneden in de bijkeuken, in een bijbouw naast de hoofdwoning.
Er liepen leidingen naar de badkamer voor de douche.
Deze waren in de breedplaatvloer gelegd als voorziening.
Bij het storten en uitsmeren van de 1e verdiepingsvloer hebben ze de warm/koud water leidingen blijkbaar gesloopt (aldus installateur die het aan het fixen was).
Wat hij dus heeft gedaan is via het dak van de bijkeuken (vlak naast het hoofdgebouw langs) nieuwe leidingen naar boven getrokken.
Die leidingen buigen dan ook meteen af naar de badkamer.
Vlak boven de 1e verdiepingsvloer door de KZS muur. Zie plaatje:
[afbeelding]
Hi alles is nagelopen.Andrehj schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 16:47:
[...]
Als ze de waterleidingen al hebben gesloopt, hoe is het dan met de andere leidingen (voor ventilatie, en PVC-buisjes voor de elektra? Ik zou me hier serieus zorgen over maken (en zsm gaan inspecteren).
Legionella ontstaat alleen maar bij stilstaand water.jacovn schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 07:45:
[...]
Die groeien sneller in een buffervat met 45 graden sww water dan in een leiding die ververst in 30 graden denk ik.
[afbeelding]
Warm water leidingen waarvan ik verwachte dat ze geisoleerd zouden worden, worden dat niet ivm legionella.
Geen idee of koud water dan geisoleerde leidingen zijn om ze koeler te houden.
Volgens mij zit water normaal in de breedplaatvloer en vv in de cementdekvloer. Hoe moet het anders?Grolsch schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 21:05:
[...]
Legionella ontstaat alleen maar bij stilstaand water.
Maar waterleiding (horizontaal) door de breedplaatvloer samen met v.v. is echt een NOGO.
Dat mag niet, en moet je ook niet willen.
Met gestrekt been.
Ja de waterleiding in de Breedplaat vloer en VV komt in de dekvloer.Artbij schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 21:43:
[...]
Volgens mij zit water normaal in de breedplaatvloer en vv in de cementdekvloer. Hoe moet het anders?
[ Voor 8% gewijzigd door jacovn op 17-03-2018 22:08 ]
Klopt.... afstand tussen waterleiding en vv moet volgens mijn aannemer minimaal 10cm zijn. Zij houden een afstand van 30cm aan.Grolsch schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 07:21:
Waterleidingen mogen nooit in de vloer liggen waar ook v.v. in ligt ivm legionella toch
Fossielbrandstofloos huis en -vervoer vanaf november 2024
[ Voor 52% gewijzigd door jacovn op 17-03-2018 22:27 ]
Met gestrekt been.
Wij wonen inmiddels bijna een jaar in ons Presolid huis. Ook een erg prettige bouw gehad
Jij hebt piepschuim isolatie onder de vloerverwarming liggen zo te zien.Artbij schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 22:28:
Ik zag dit bij mij:
[afbeelding]
Maandag maar eens even navragen hoe of wat.
Onzin, ik zit op 30 graden bij min 10, maar heb wel 20x2 leiding.Artbij schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 21:49:
[...]
Ik heb ook van 7:00 tot 17:00 buiten gestaan. 70 van de 100m hekwerk staan. Morgen de rest. En dan nog gaas spannen, gleuf graven en compost uitrijden.Grolsch schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 23:27:
Vandaag de beukenhaag gepoot , wat FUCKINGKOUD
Nog 60 meter te gaan, al het grondwerk + bandjes wel bijna klaar.
[ Voor 8% gewijzigd door Artbij op 18-03-2018 07:49 ]
Met gestrekt been.
"Don't blow out my candle if you want yours to shine brighter..."
Voor de BG vloer lijkt me dat juist, voor de andere verdiepingen is het achterhaald denk ik, die complete vloer pakket gebruik je om de ruimte eronder ook te koelen. Dan plak je er geen isolatielaag tussen.Rtificial schreef op zondag 18 maart 2018 @ 08:24:
Voor wat betreft de discussie over water en vvw over dezelfde vloer: over elkaar leggen kan niet.Vvw wil je ook in de dekvloer hebben, en waterleiding niet. Efficiënter is om tussen de betonvloer en de dekvloer isolatie te leggen, zoals bij @Artbij. Dan warmte vloer wat sneller op.
Ik heb al een waterput met een isolatielaag dus dat komt goed, maar die staat er nog niet in. Misschien moet ik een stuk plastic op de bodem leggen om het water buiten te houden? Ik denk dat dat al snel kapot gaat als ik de put in het gaat laat zakkenRtificial schreef op zondag 18 maart 2018 @ 08:47:
Dat is best een goede vraag. Wij hadden daa4 geen last van, maar moesten de kist die we in de put maakten wel isoleren, om te voorkomen dat de waterleiding in die put zou bevriezen.
Inderdaad, op de verdiepingsvloer niet. Dat zit allemaal in je geisoleerde schil, dus dat heeft geen zin.jacovn schreef op zondag 18 maart 2018 @ 09:18:
[...]
Voor de BG vloer lijkt me dat juist, voor de andere verdiepingen is het achterhaald denk ik, die complete vloer pakket gebruik je om de ruimte eronder ook te koelen. Dan plak je er geen isolatielaag tussen.
Isolatie gelijmd? Moet het daarvoor niet boven de 5 graden zijn?the-edge schreef op zondag 18 maart 2018 @ 08:13:
Ik heb gisteren de hele dag geïsoleerd, heel ironisch bij dergelijke temperaturen.
Nu (lees: nu), sta ik op het punt weer te gaan isoleren. Wil eigenlijk de onderste laag (120 hoog) rond af hebben. Dan kunnen de metselaars komende week aan de plint beginnen.
Nee, niet gelijmd. Met pluggen (voor de ankers) het eea vastgezet. De naden met aluminiumtape afgeplakt.xminator schreef op zondag 18 maart 2018 @ 10:09:
[...]
Isolatie gelijmd? Moet het daarvoor niet boven de 5 graden zijn?
[ Voor 13% gewijzigd door the-edge op 14-03-2023 13:57 ]
Dit topic is gesloten.
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq