Grolsch schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 19:45:
Er wordt in de bouwwereld inderdaad aardig geld verdiend op dit moment. Kwestie vraag & aanbod.
De bouw heeft jarenlang onder druk gestaan, en nu bepalen hun de prijs.
Al zie ik bij de grote jongens al een kentering, de orderportefeuille voor 2024 zit nog lang niet vol.
De kleine aannemers zijn bij ons in de regio (Twente) allemaal nog steeds stuiterdruk, je mag blij zijn dat je iemand vindt, dus onderhandelen zit er dan niet in.
maar bouwen is wel gewoon duur, ik ben bezig met een garage aan het bouwen en ben straks 100K kwijt terwijl 90% als "vriendendienst" gebeurt.
Hoe ingewikkelder de bouwvorm hoe duurder de prijs per m3.
Hoe meer m3's hoe goedkoper de prijs per m3
Maar een relatief kleine vrijstaande woning van "stel" 500m3, dan moet je toch echt aan 800 euro / m3 rekenen zonder gekke dingen.
En ja, daar komt de grond, keuken, tuin, behang, schilderen, etc. allemaal nog bij.
Precies, maar de prijs is niet meer op ratio gebaseerd (inkoop + arbeid + gezonde winstmarge), maar op "wat kun je ongeveer pakken". Daarom ben ik wel benieuwd wat een woning echt kost en wat er nog aan verdiend wordt. En ja, vraag aanbod, maar als iedereen het doet is het net zo goed een soort van "prijsafspraak" (zonder perse met zijn allen om tafel te zitten). Als je daar zelf je zuurverdiende geld ingooit lijkt het me niet meer dan logisch dat je daarop scherp bent. Maar goed, nu het goedkope geld lenen voorbij is is het een kwestie van tijd voordat mensen niet meer dit soort bedragen gaan betalen en dan worden de prijzen vanzelf weer normaal(er).
En precies wat je schrijft:
Hoe ingewikkelder de bouwvorm hoe duurder de prijs per m3.
Hoe meer m3's hoe goedkoper de prijs per m3
Daarom kun je nooit een kuubs prijs van de ene woning zomaar met de andere vergelijken, of het moeten zeer gelijkwaardige woningen zijn.
In ons geval gaat het om een ruime vrijstaande woning, maar wel simpel qua vorm-constructie. Buitenmaten praten we dan ongeveer over 13,7m bij 9,7m, goot rond de 4m en nok zal dan rond de 9m zijn. De inhoud hiervan is gemakkelijk te berekenen:
13,7 x 9,70 x 4 = 531,56 m3
9,7x5x0,5 x 13,7 = 332,225 m3
Totaal = 863,79 m3
En dat zou bij een dergelijk opzet tot een relatief lage kuubs prijs moeten komen. Bij groothuisbouw is dat in ieder geval zo, een huis van 900m3 met ingewikkeldere vorm dan wij willen is daar al onder de 4 ton, sleutel klaar met warmtepomp etc er zelfs al bij, architect kosten etc ook erbij. En geloof maar dat die het ook niet voor niets doen.
Maar ben alsnog wel benieuwd naar een gemiddeld winstpercentage van een aannemer op dit moment, moet haast wel 30%+ zijn.
En over je garage: 90% als vriendendienst gedaan en alsnog 100k in totaal! Wat voor garage hebben we het dan over qua maten? Wat voor dak en is er verder nog wat bijzonders aan qua indeling/afwerking wat de prijs verklaard? Want in eerste instantie zou je bijna zeggen: zit er goud in verwerkt ofzo
Uiteindelijk wil ik bij de woning als het plan doorgaat ook een vrijstaande garage, gewoon ook recht-toe-recht-aan, als dat 100k zou moeten kosten ga je bijna zelf de boel regelen en samen met een handig iemand lijmblokken gebruiken en wellicht een metselaar inhuren voor het metselwerk.
Nog even trouwens over de drukte van de aannemers: ik heb nu 3 kleinere aannemers gebeld en ze werken allemaal meteen wat voor me uit, dus blijkbaar hebben ze wel zin in wat werk.