Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 265 ... 272 Laatste
Acties:
  • 2.621.096 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-06 15:11
Krijnemans schreef op zondag 24 september 2023 @ 18:58:
Mijn bouw staat nu al een paar maandjes rechtop en de woning begint zich wat te zetten. In het stucwerk zijn kleine scheurtjes ontstaan precies op de naden van de dilataties in de kalkzandsteen ter plaatse van raamsparingen.

De aannemer gaf aan dat zij deze scheurtjes normaal een beetje openkrassen en dichtkitten. Ik heb dat geprobeerd, alleen de kit blijft maar terugvallen t.o.v. het stucwerk, dus je ziet alsnog de naad zitten.

Heeft iemand goede ervaringen met alternatieve oplossingen?
Ik twijfel om het met uniflott dicht te smeren aangezien je dit bij filleren ook zonder gaasband kunt gebruiken, maar twijfel omdat dat een hard product is, terwijl de dilataties altijd zullen blijven werken..
Hier alles ingesneden na het stucken en scheuren gekit. Er is echt nauwelijks iets meer van te zien. Hoe dik is de stucklaag?

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krijnemans
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 16:12
battler schreef op maandag 25 september 2023 @ 15:04:
[...]

Hier alles ingesneden na het stucken en scheuren gekit. Er is echt nauwelijks iets meer van te zien. Hoe dik is de stucklaag?
6-10mm dik. Maar ik heb niet de gehele dikte ingesneden. Heb een V-naadje van ca. 3-4mm breed en 2-3mm diep ingesneden. Heb je dat in één laag gekit? En met welke kit dan? Ik heb het met anti-crack van Den Braven gekit en toen met die spray van Den Braven natgespoten en afgestreken met een plamuurmes. De kitnaad blijft ongeveer 1mm terugvallen en dat valt mij heel erg op |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geneuzel
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 05:37
Krijnemans schreef op zondag 24 september 2023 @ 18:58:
Mijn bouw staat nu al een paar maandjes rechtop en de woning begint zich wat te zetten. In het stucwerk zijn kleine scheurtjes ontstaan precies op de naden van de dilataties in de kalkzandsteen ter plaatse van raamsparingen.

De aannemer gaf aan dat zij deze scheurtjes normaal een beetje openkrassen en dichtkitten. Ik heb dat geprobeerd, alleen de kit blijft maar terugvallen t.o.v. het stucwerk, dus je ziet alsnog de naad zitten.

Heeft iemand goede ervaringen met alternatieve oplossingen?
Ik twijfel om het met uniflott dicht te smeren aangezien je dit bij filleren ook zonder gaasband kunt gebruiken, maar twijfel omdat dat een hard product is, terwijl de dilataties altijd zullen blijven werken..
Je kunt de scheur met een rugvulling vullen..
Hierdoor zakt de kit niet terug (zet hem wat dikker op eventueel) en snijd af.

https://www.kitcentrum.nl/rugvulling-rondschuim-g:124/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 16:49
Conrado schreef op donderdag 21 september 2023 @ 20:17:
[...]

Dit is in de kelder, daar is het altijd zo'n 18°. Een paar druppels is natuurlijk relatief, van bijvoorbeeld gewoon een natte auto komt behoorlijk wat water, en rotzooi af.
Maar dit is Tweakers, iedereen zijn eigen tweak voor iets wat een ander niet als probleem ziet of ervaart :)
Ja en als je eens een emmer water over de vloer wil gooien na de winter om die vloer schoon te maken kan dat ook mooi, auto binnen wassen, tal van redenen waarom dit handig is

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savagenld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 16:53
Ik ben op zoek naar aluminium kozijnen in onze nieuwe woning, maar ik zie door de bomen het bos niet meer.

Er zijn ontzettend veel kleine aanbieders, maar het is a) lastig om de kwaliteit te vergelijken en b) door het onderhandelen is het latig om prijzen te vergelijken.

Hebben jullie goede ervaringen bij een leverancier met een prima prijs/kwaliteit verhouding?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Loft
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:46
savagenld schreef op maandag 25 september 2023 @ 22:12:
Ik ben op zoek naar aluminium kozijnen in onze nieuwe woning, maar ik zie door de bomen het bos niet meer.

Er zijn ontzettend veel kleine aanbieders, maar het is a) lastig om de kwaliteit te vergelijken en b) door het onderhandelen is het latig om prijzen te vergelijken.

Hebben jullie goede ervaringen bij een leverancier met een prima prijs/kwaliteit verhouding?
In 1996 het huis van mijn ouders ontworpen en laten bouwen. Aluminium via https://www.rollecate.nl/
Super en nog steeds kleurgetrouw en geen fouten.

If I agreed with you, we'd both be wrong.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• codeneos
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11-09 00:04

codeneos

[...]

Wij hebben ook lang gezocht en zijn uiteindelijk bij Reynaers uit gekomen. Dat is een grote leverancier van alluminium profielen. Verder Kawaneer hoog aangeschreven qua isolatie waarde. Van Kawaneer zou ik GT72s (RT72 serrie) aanraden, dit is een super slank profiel met een van de beste isolatie waarde in de markt.

Van Reynaers zijn CS77 en SL38 veel gebruikte profielen. CS77 isoleert beter maar is dikker, SL38 is smaller en heeft een iets mindere isolatie waarde maar omdat je veel minder profiel hebt valt het in het niet ten opzicht van de isolatie waarde van het hele raam.

Zelf heb en wij SL38 en de profielen zijn heel smal en zien er echt geweldig uit. Zal eens wat fotos maken als ik weer op de bouw ben.

http://www.tweakers.net/gallery/119170/sys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jannibal23
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Goeie tips! Dank, ik ben ook aan het verkennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:02
codeneos schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 00:05:
[...]

Wij he ben ook lang gezocht en zijn uiteindelijk bij Reynaers uit gekomen. Dat is een grote leverancier van alluminium profielen. Verder Kawaneer hoog aangeschreven qua isolatie waarde. Van Kawaneer zou ik GT72s aanraden, dit is een super slank profiel met een van de beste isolatie waarde in de markt.

Van Reynaers zijn CS77 en SL38 veel gebruikte profielen. CS77 isoleert beter maar is dikker, SL38 is smaller en heeft een iets mindere isolatie waarde maar omdat je veel minder profiel hebt valt het in het niet ten opzicht van de isolatie waarde van het hele raam.

Zelf heb en wij SL38 en de profielen zijn heel smal en zien er echt geweldig uit. Zal eens wat fotos maken als ik weer op de bouw ben.
Inderdaad is Kawneer ook top-spul. Wij hebben voor de RT 72 Reflex gekozen, 'helaas' moesten we i.v.m. de BENG de duurdere 'HI' variant nemen (redelijk wat glas in de woning). De GT72s hebben we ook overwogen, dat is inderdaad mooi slank spul, waar je wel rekening mee moet houden is praktische zaken zoals het hebben van voldoende ruimte voor de montage van het "hang en sluitwerk" :) Bij ons bleek dat uiteindelijk een 'dealbreaker'. :/

Kawneer is overigens 'alleen maar' fabrikant van kozijn profielen, vervolgens maakt een kozijnen leverancier (zoals in ons geval bovengenoemde Rollecate, maar kan ook een 'willekeurige' andere leverancier zijn) er dan kozijnen van en zal montage en glas voor je regelen.

Reken overigens niet op spectaculaire prijsverschillen of koopjes als je voor 'gegarandeerd' kwalitatief goede kozijnen van een Nederlandse leverancier gaat. Er zijn hier op het forum ook mensen die aanzienlijk goedkopere kozijnen uit bijvoorbeeld Polen halen. Ik zeg niet dat dat geen goed spul is, wel kan 'over de grens shoppen' je een aanzienlijk voordeel opleveren.

[ Voor 7% gewijzigd door Batilan op 26-09-2023 00:40 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• RoelsRules
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:38
Wij zijn ook bij Kawneer uitgekomen (Via de aannemer) en ook grotendeels op het RT 72 Reflex profiel. Grotendeels omdat de voordeur/glas er boven een ander profiel is.
Buiten en binnen een andere kleur, erg mooi geworden. Onze leverancier is www.stefvandelf.nl
Je mag altijd komen kijken (omgeving Den Bosch)
bijgevoegd wat eerder geplaatste foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2DuWPrA-_Qvsbu3mL6o5s3l061A=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a4eRoZJifWkOGqPao0BYTanQ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e1JRv65FQ2XYGFUTpegJr-qxkwY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z3sSCWEgVAWmwffowRf4vlIm.jpg?f=fotoalbum_tile

tja, wat hier stond heb ik al lang niet meer...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Krijnemans
walletje-w schreef op zondag 24 september 2023 @ 21:07:
En knauf Renoband al geprobeerd? Dat zou iets flexibel moeten blijven. Maar word nog steeds wel wat brood naar mijn idee. Ik denk toch dat een goede kit het beste werkt.
Gisteren een bekend aannemer gesproken en die gaf aan de naden te vullen met anti-crack kit. Dat trekt dan inderdaad een beetje hol. Na droging met knauf uniflott ca. 10cm breed opzetten en na droging beetje vlak schuren. Doet hij al jaren en werkt voor hem goed. Ik ga dat dus eens proberen :)

Ik ben ook bij Reynaers uitgekomen en wel bij de Masterine 8Hi. Voor de schuifpuien de masterpatio.
In België is de Masterline 10 ook al uit zag ik (beetje extreem misschien :+ )

Vind het heel degelijk aanvoelen en de verborgen scharnieren zijn ook wel fraai :) Maar dat hebben vast heel veel leveranciers tegenwoordig!

Prijs was ook heel prima! Heb ze in België gehaald. Had een offerte voor hetzelfde met Heroal kozijnen in Nederland en daarbij was de excl. BTW prijs de incl. BTW prijs in België...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 16:47
Hier ook zelf voor Reynaers SL38 gekozen, want ik bouw zonder aannemer.
De grote jongens zitten dicht bij elkaar, want die elkaar wel in de gaten.

Let als zelfbouwer ook op de stelkozijnen. Ten eerste is dat een aardige kostenpost èn ze moeten perfect op de kozijnen afgestemd zijn. Wij zijn uiteindelijk in zee gegaan met het voorgestelde contact van de kozijnenboer. Toch is niet alles naar wens verlopen. Allemaal opgelost maar meer gedoe dan verwacht.

Mijn huis is slimmer dan ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jannibal23
  • Nu online
@Krijnemans en/of @Conrado Uit nieuwsgierigheid, zou je willen delen wat je bij benadering kwijt was voor je woning aan aluminium kozijnen/deuren/stelkozijnen? Mag ook in PM.

[ Voor 9% gewijzigd door Jannibal23 op 26-09-2023 18:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreezingPixels
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17:05
Hier ook de RT 72 Reflex serie, geleverd door Rollecate met met HR+++ glas. Tevreden met de kwaliteit, het voelt allemaal degelijk en stevig aan. Wel een hoop dingen mis gegaan maar uiteindelijk (bijna) allemaal opgelost. Vooral in het offerte traject is er wat miscommunicatie geweest waardoor opties die we hadden gekozen niet meer helder waren.

We hebben zwarte spacers in het glas, zwart hang en sluitwerk en de profielen zijn in een andere glansgraad gespoten op verzoek. 40% glans volgens mij ipv de standaard 60-80% glans,
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nightgold
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 16-09 00:35
RoelsRules schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 11:11:
Wij zijn ook bij Kawneer uitgekomen (Via de aannemer) en ook grotendeels op het RT 72 Reflex profiel. Grotendeels omdat de voordeur/glas er boven een ander profiel is.
Buiten en binnen een andere kleur, erg mooi geworden. Onze leverancier is www.stefvandelf.nl
[Afbeelding][Afbeelding]
Ik ben nu wel nieuwsgierig naar hoe je die ramen poetst :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoelsRules
nightgold schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 19:36:
[...]

Ik ben nu wel nieuwsgierig naar hoe je die ramen poetst :+
Die achter de lamellen? Niet... Zijn we goed pissig om maar dat is de architect zijn fout. Denk dat we die nog een keer gaan vervangen voor iets anders wat open kan oid. Voor nu spuit ik ze schoon en ga als het zand weg is voor een keer met een magneet oplossing aan de slag.

Die boven de voordeur maar ik schoon met borstel op steel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krijnemans
Jannibal23 schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 18:30:
@Krijnemans en/of @Conrado Uit nieuwsgierigheid, zou je willen delen wat je bij benadering kwijt was voor je woning aan aluminium kozijnen/deuren/stelkozijnen? Mag ook in PM.
Pfoe. Zou ik echt voor je moeten gaan nazoeken. Dat zit in tig posten bij diverse aannemers verstopt :)
Kom ik nog op terug in een PB ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• codeneos

codeneos

[...]

RoelsRules schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 11:11:
[Afbeelding][Afbeelding]
Ziet er mooi uit! Zijn de houten deuren in een alluminium profiel geplaatst?

Wij krijgen ook een houten voordeur en vanwege de werking van het hout heeft de aannemer ons daar een houten kozijnen aangeraden. Dus ben wel benieuwd hoe dat bij jullie gedaan is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoelsRules
codeneos schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 22:51:
[...]

Ziet er mooi uit! Zijn de houten deuren in een alluminium profiel geplaatst?

Wij krijgen ook een houten voordeur en vanwege de werking van het hout heeft de aannemer ons daar een houten kozijnen aangeraden. Dus ben wel benieuwd hoe dat bij jullie gedaan is.
Oh dat is niet duidelijk van me geweest: nee geen houten deuren. Alle kozijnen, ramen, kozijnen en deuren zijn aluminium. De deuren naar buiten zijn bekleed met red cedar

• onne
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 03:10
RoelsRules schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 22:13:
[...]

Die achter de lamellen? Niet... Zijn we goed pissig om maar dat is de architect zijn fout. Denk dat we die nog een keer gaan vervangen voor iets anders wat open kan oid. Voor nu spuit ik ze schoon en ga als het zand weg is voor een keer met een magneet oplossing aan de slag.

Die boven de voordeur maar ik schoon met borstel op steel
Ik heb via aliexpress een robot glazenwasser gekocht voor achter de lamellen (die van ons kunnen ook niet “open”). Werkt echt perfect!

• RoelsRules
onne schreef op woensdag 27 september 2023 @ 06:50:
[...]

Ik heb via aliexpress een robot glazenwasser gekocht voor achter de lamellen (die van ons kunnen ook niet “open”). Werkt echt perfect!
Heb je een linkje? Heb daar ook naar gekeken en zelfs 1 besteld maar die kon retour: te dik.. En paste dus niet tussen lamel en glas

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Conrado
Jannibal23 schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 18:30:
De vraag is een beetje als 'wat kost een huis' :)

In het algemeen is aluminium incl glas, maar excl stelkozijnen. Verder komen de buitendorpels er bij, als je die in aluminium uitvoert. De vorm speelt een rol in de prijs, zo hebben wij allerlei kozijnen tot aan het dak die dus logischerwijs puntvormig zijn; speciale assemblage van de profielen, speciale glaslatten en speciaal glas.
Andere prijsverhogende zaken zijn hoekopstellingen en zetwerk. Dat laatste is aluminium plaat tussen kozijnen voor een strakke afwerking.

Een ander kostenaspect is de grootte: we hebben twee grotere puien op het (noord)westen, daarin zijn extra verstevigen nodig ivm de windbelasting.

Members only:

• Vaez
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16-09 16:22
Wij hebben aluminium kozijnen met profielen van Aliplast. Kwaliteit is zeer goed en ziet er netjes en degelijk uit. Heel tevreden mee. Eerder heb ik een aantal fotos gedeeld Vaez in "Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 2"

Wel hebben we aardig wat problemen met het triple glas erin(komt van Scheuten) tussen de verschillende lagen(zijn er 3) zitten krassen in de coating of vuil tussen de glasplaten. Je kan dit zelf dus ook niet oplossen omdat het echt in het glas zit. Er zijn er al een aantal vervangen en staan er nog een aantal voor vervanging op de planning. Leverancier van de kozijnen baalt er ook erg van maar lijkt netjes opgelost te worden. Blijkbaar iets wat vaker voorkomt bij triple glas aangezien ze in de fabriek eigenlijk 2 ruiten maken en deze weer aan elkaar lijmen, waardoor de ruit 2 keer door de machine moet. Dit is in ieder geval wat de glasfabriek(deze is ook langs geweest met de leverancier hierover vertelde.

[ Voor 7% gewijzigd door Vaez op 27-09-2023 09:02 ]

• RoelsRules
Members only:

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:51
RoelsRules schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 22:13:
Die achter de lamellen? Niet... Zijn we goed pissig om maar dat is de architect zijn fout.
Inderdaad niet handig van de architect, maar dit mag je ook jezelf best aanrekenen. Want ik neem toch aan dat je dit ontwerp gezien hebt voordat je ging bouwen? Dan is dat toch het eerste wat opvalt?
Denk dat we die nog een keer gaan vervangen voor iets anders wat open kan oid. Voor nu spuit ik ze schoon en ga als het zand weg is voor een keer met een magneet oplossing aan de slag.
Als je een magneet van binnenuit bedoelt: Ik denk dat je dat door de dikke ramen (er zal toch wel drievoudig glas in zitten?) kunt vergeten.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoelsRules
Andrehj schreef op woensdag 27 september 2023 @ 09:36:
[...]

Inderdaad niet handig van de architect, maar dit mag je ook jezelf best aanrekenen. Want ik neem toch aan dat je dit ontwerp gezien hebt voordat je ging bouwen? Dan is dat toch het eerste wat opvalt?

[...]

Als je een magneet van binnenuit bedoelt: Ik denk dat je dat door de dikke ramen (er zal toch wel drievoudig glas in zitten?) kunt vergeten.
Tja ik vind dat als ik 25k+ neerleg voor een ontwerp en ik al over 1000en1 ding moet nadenken dat ik dan over dit zaken soort zaken ook in begeleid wordt. De architect heeft gewoon esthetisch gekeken, niet naar praktisch... Zo ook gordijnen in de punt; niet te doen... Enige optie waren shutters aan de binnenkant. Dat had ik graag vooraf besproken en bepaald. Net als de lamellen buiten; ff bespreken met ons vooraf en we hadden een andere optie bepaald.
Ik ben de specialist niet voor een huis bouwen, dat is de architect...

Neef van me heeft zo'n magneet op tripple glas wat redelijk werkt. Het is beter dan niets ;)

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 14:24

Rzaan

Altijd zoekende

codeneos schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 22:51:
Ben ik ook benieuwd naar. Ik wil een mooie deur en die komen (naar mijn smaak) vooral in hout.
Maar ik wil wel kunststof kozijnen van Schüco.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• onne
RoelsRules schreef op woensdag 27 september 2023 @ 07:54:
[...]

Heb je een linkje? Heb daar ook naar gekeken en zelfs 1 besteld maar die kon retour: te dik.. En paste dus niet tussen lamel en glas
Ja veel hebben een dikke knobbel erop. Ik heb ook specifiek een dunne gezocht. Als je zoekt op: “Liectroux HCR10 Robot Window Cleaner” kan je hem vinden denk ik.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FVUvHiol2B4ioqcEvIybkCUbcpo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qwBKsukYYhDsQjJbmG4zUAqs.jpg?f=fotoalbum_large

Hier is hij bezig bij mij:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zhx--6Y_4WksEodulEi24lgwLPg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cHt0R537Mx3NCfIUuzIXivui.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 36% gewijzigd door onne op 27-09-2023 18:24 ]

• RoelsRules
onne schreef op woensdag 27 september 2023 @ 18:16:
[...]

Ja veel hebben een dikke knobbel erop. Ik heb ook specifiek een dunne gezocht. Als je zoekt op: “Liectroux HCR10 Robot Window Cleaner” kan je hem vinden denk ik.
[Afbeelding]

Hier is hij bezig bij mij:
[Afbeelding]
Top thx!
Zou je de dikte voor me willen opmeten? Mijn ervaring met de opgegeven waarde heb ik geen vertrouwen meer in ;)
En hoeveel ruimte heb je tussen de horizontale lamellen?
Dan ga ik kijken of het past :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onne
RoelsRules schreef op woensdag 27 september 2023 @ 18:43:
[...]

Top thx!
Zou je de dikte voor me willen opmeten? Mijn ervaring met de opgegeven waarde heb ik geen vertrouwen meer in ;)
En hoeveel ruimte heb je tussen de horizontale lamellen?
Dan ga ik kijken of het past :)
In dit geval klopt de spec. 68mm dik en dan komt er nog circa 5mm bij voor de spons.
Wij hebben 10cm ruimte tussen de lamellen als ik het goed heb.
En je hebt voldoende ruimte tussen lamellen en raam nodig om de draai te maken en hem vast te zetten tegen het raam.

• battler
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-06 15:11
Krijnemans schreef op maandag 25 september 2023 @ 16:05:
[...]

6-10mm dik. Maar ik heb niet de gehele dikte ingesneden. Heb een V-naadje van ca. 3-4mm breed en 2-3mm diep ingesneden. Heb je dat in één laag gekit? En met welke kit dan? Ik heb het met anti-crack van Den Braven gekit en toen met die spray van Den Braven natgespoten en afgestreken met een plamuurmes. De kitnaad blijft ongeveer 1mm terugvallen en dat valt mij heel erg op |:(
Mijn scheuren zijn veel minder dik, misschien 2 of 3 mm. Daardoor valt het ook niet zo diep terug.

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl

Acties:
  • +23 Henk 'm!

• Batilan
Omdat ik het zelf ook altijd leuk vindt de visuele updates van de vorderingen van anderen te zien, bij deze ook maar weer eens een update. Nu de stukadoors aan de slag gaan is het huis 'ingepakt', maar toch beginnen ook de ontwerp lijnen van het huis herkenbaar te worden :-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OrLKVQ1EK_MZhUiRU2tYK3Vk8EA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i1iiMVZjhDfqGmIjZUY25SRv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DYzbQcTE3nAOgmksizgVzKX0Ze4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ARd2rrIpKKBFQk1xr3JXbHVf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KCA9AN_gErNcO3AOJvTC5RF7u_E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ciwdVKfITbqCBFR1vWBvscBS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OPbR_wrKHeeasG7HGj4F0JzrOBU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6DaRKlKdQcHvHkzf2RkWgNcm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BlRbeaGJBt2tQlzAZH6cM_KKaLc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BOBTPgCaMxJjBDR5bmwNXYm1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ER9sy-UwGKaNwqMxrqZiiabKT4Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8SkibHhoqErYhU2GuAb7PmyY.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan011
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12-09 16:44
Voor ons nieuwbouwhuis ben ik bezig met de ventilatie om dit in te laten tekenen voor de breedplaatvloeren.
We hebben bij ventilatieland een ventilatie advies opgevraagd, dit komt overeen qua aan en afvoer met wat de architect heeft gedaan. De architect / constructeur heeft ook een voorstel gedaan voor aanvoer en afzuigpunten. Het komt er op neer dat ventilatieland het dubbelen aan aantal ventielen gebruikt.

Onze woonkaper / open keuken heeft een toevoer / afvoer nodig van 245m3 per uur. Ventilatieland realiseert dit met 5 toevoerpunten, 4 af zuigpunten, en een af zuigpunt zit dan in het toilet. Waarbij de architect / constructeur 2 toevoer en afvoer doet in de woonkamer / open keuken en een op het toilet.

Het komt erop neer dat je grotere ventielen nodig hebt, maar liever 4 groten in de woonkamer / keuken dan 9 kleineren. Qua luchtsnelheid blijven we dan ook binnen de norm van ventilatieland 3 en 5m/s.

Mij bekruipt het gevoel een beetje dat ventilatieland ons heel veel spullen wil verkopen, terwijl het ook met minder kan. of zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rob-T6
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15:40
@jan011 ik zou niet besparen op de ventilatie.

Ik heb voor de woonkamer / keuken van 58m2 ook veel punten. Totaal 6 toevoer en 4 afvoer.

Over het algemeen wil je traag inblazen, niet te snel. Dit om geluid te beperken. Afvoer is iets snellen per punt.

Een constructeur en architect zijn geen experts in dit soort materie.
Ik heb van ventilatieland en 123installatie een advies gekregen, en deze kwamen wel met hoeveelheden overeen met elkaar

Ik had wel een beter gevoel bijna 123, omdat die ook een uitgebreide offerte erbij maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Rob-T6 schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 20:42:
@jan011
Ik heb voor de woonkamer / keuken van 58m2 ook veel punten. Totaal 6 toevoer en 4 afvoer.
Da's best veel. Vraag me af of dat wel nodig is.
De berekeningen van Ventilatieland vind ik niet heel geweldig (het bedrijf wel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Rob-T6 schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 20:42:
Over het algemeen wil je traag inblazen, niet te snel. Dit om geluid te beperken. Afvoer is iets snellen per punt.
Natuurlijk kan meer geen kwaad, maar er zijn wel wat meer zaken die spelen. Grotere buisdoorsnee reduceren ook de luchtsnelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob-T6
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15:40
Eens, ik heb alleen elk kanaal individueel naar de technische ruimte gebracht. Het ubbink systeem.

Ik had 1 ventiel van de aanvoer en 1 van de afvoer kunnen besparen, maar ik wilde een aanvoer onder de 40 m3/h. Er wordt een Max van 50 geadviseerd voor de aanvoer, en 75 voor de afvoer.

Ik zit nu op 33~37 om 50~55 qua inregelen.

Op de grote slaapkamer in huis zit ik op 2 toevoer en een afvoer 👀

De andere slaapkamers 1 toevoer en dan in de badkamer 2, toilet 1 afvoer.

Door het enigszins symmetrisch te verdelen langs de wanden in de woonkamer en de afvoer bij de keuken ook goed te verdelen denk ik dat de drukte op het plafond wel mee valt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Rob-T6 schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 22:25:

Op de grote slaapkamer in huis zit ik op 2 toevoer en een afvoer 👀

De andere slaapkamers 1 toevoer en dan in de badkamer 2, toilet 1 afvoer.
Had je de afvoer in de grote slaapkamer niet kunnen regelen via een spleet onder de deur en dan ook eentje onder de deur van de badkamer?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11:39
Conrado schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 22:16:
[...]

Natuurlijk kan meer geen kwaad, maar er zijn wel wat meer zaken die spelen. Grotere buisdoorsnee reduceren ook de luchtsnelheid.
Maar let wel op, een grotere diameter heeft ook langere geluidsdempers nodig om effectief het motor geluid te kunnen dempen. Hier ben ik helaas (te laat) achter gekomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
En kunststof leidingen en systemen met een plenumbox zijn ook gunstig voor het geluid.

@Rob-T6Aan- en afvoer in dezelfde ruimte zie je niet vaak in particuliere woningbouw. Technisch natuurlijk wel het mooiste, maar geeft wel enorm veel extra leidingwerk.

• FreezingPixels
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17:05
walletje-w schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 09:02:
[...]

Maar let wel op, een grotere diameter heeft ook langere geluidsdempers nodig om effectief het motor geluid te kunnen dempen. Hier ben ik helaas (te laat) achter gekomen.
Goede notitie want hier hebben wij helaas ook wat last van. Tussen de wtw en en het 1e ventiel in onze slaapkamer zit ongeveer 2 meter, er zit een demper op maar we horen de wtw via het ventiel. Ook hebben we een co2 sensor op de slaapkamer dus snachts wilt t toerental nog wel eens variëren. Ik ga nu het installatie bedrijf vragen om er een extra demper tussen te zetten of de buis een stuk om te leggen zodat er meer lengte zit tussen de ventielen in de slaapkamer en de wtw.

Ook hebben we de zoldervloer extra laten isoleren om t geluid van de wtw te verminderen en overdag hoor je het eigenlijk ook niet maar snachts is het zo stil, geen achtergrond geluid, dat je alleen de wtw hoort.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
jan011 schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 20:34:
Voor ons nieuwbouwhuis ben ik bezig met de ventilatie om dit in te laten tekenen voor de breedplaatvloeren.
We hebben bij ventilatieland een ventilatie advies opgevraagd, dit komt overeen qua aan en afvoer met wat de architect heeft gedaan. De architect / constructeur heeft ook een voorstel gedaan voor aanvoer en afzuigpunten. Het komt er op neer dat ventilatieland het dubbelen aan aantal ventielen gebruikt.

Onze woonkaper / open keuken heeft een toevoer / afvoer nodig van 245m3 per uur. Ventilatieland realiseert dit met 5 toevoerpunten, 4 af zuigpunten, en een af zuigpunt zit dan in het toilet. Waarbij de architect / constructeur 2 toevoer en afvoer doet in de woonkamer / open keuken en een op het toilet.

Het komt erop neer dat je grotere ventielen nodig hebt, maar liever 4 groten in de woonkamer / keuken dan 9 kleineren. Qua luchtsnelheid blijven we dan ook binnen de norm van ventilatieland 3 en 5m/s.

Mij bekruipt het gevoel een beetje dat ventilatieland ons heel veel spullen wil verkopen, terwijl het ook met minder kan. of zie ik iets over het hoofd?
Veel ventielen en grote leidingen geven lagere luchtsnelheden, minder geluid (van zowel ventielen als je ventilatie-unit) en een lager stroomverbruik.
Richtlijn is één ventiel per 25 m³/h op de normaalstand. Dus 1 ventiel in de kinderslaapkamers / logeerkamer, en twee ventielen in de ouderslaapkamer.
Voor (veel) meer info: Het centrale balansventilatie met warmteterugwinning topic

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LennartTW94
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14:00
Nu weet ik dat deze vraag al vaker is gevraagd, maar ik zie toch gemengde antwoorden als ik door verschillende topics scroll.

Het gaat over de volgorde van badkamer / vloer / wand / keuken / plint.

Onze specifieke situatie:

- Afschuren wanden + renovlies + sauzen kan al gedaan worden voor oplevering als we dat willen.
- Plinten willen we in dezelfde kleur geverfd hebben als de wanden.
- Vloer wordt PVC verlijmd.
- Keuken krijgt een kastenwand met eiland, inclusief koof/ombouw om de kastenwand heen.

Ik zal hieronder mijn gedachtes delen, maar ik hoor het graag mocht ik het volledig verkeerd hebben qua volgorde.

Eerst de badkamer.

Na de badkamer de PVC vloer inclusief plint. Bij onze vorige woning (nieuwbouw projectmatig appartement) werd de vloer eerst geschuurd voordat de egaline erop kwam, en dat schuren bracht aardig wat stof met zich mee. Weet niet of dat schuren altijd nodig is en een standaardprocedure is voor aanleg van PVC? Nu bouwen we een vrijstaande woning via Selekthuis, dus misschien is dat daar niet nodig?

Daarna koof/ombouw laten maken voor de kastenwand van de keuken. Dan stucloop aanbrengen en de wanden laten afschuren, en dan renovlies & sauzen, inclusief plinten afkitten & sauzen.

En dan als laatste de keuken installatie.

Ik hoor graag jullie advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Het wordt langzaam tijd om ook over de afwerking na te denken :)

In de kelder komt een PU/Epoxy vloer. Nu had ik eigenlijk de verwachting dat je dat ook als plint gebruikt, zodat je een dicht wandaansluiting hebt. Ook prettig als je de vloer schoonmaakt. Ben bij twee leveranciers geweest, maar die geven aan dat, dat niet kan.
Hoe krijg je dan een dichte wandaansluiting?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• big bang
  • Nu online
Conrado schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 10:33:
As ge ut nie meer wit, gebruikte pur of kit. In dit geval kit dus.

Integrale holplint kan wel met epoxy, maar dat ziet er nogal industrieel uit. Moet je van houden zeg maar.

[ Voor 24% gewijzigd door big bang op 04-10-2023 10:42 ]

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

big bang schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 10:40:
[...]

As ge ut nie meer wit, gebruikte pur of kit. In dit geval kit dus.

Integrale holplint kan wel met epoxy, maar dat ziet er nogal industrieel uit. Moet je van houden zeg maar.
Het is in de kelder, dus dan is het wel mooi en handig ook.
Heb het al een paar keer gezien en beetje jaloers wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bouwertje
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 12-09 19:58
Is er inmiddels al wat te merken aan de (nieuwbouw) prijzen van vrijstaande huizen? Doordat er een stuk minder gebouwd wordt zullen de aannemers hun orderportefeuille toch ook wel zien slinken en zullen ze misschien met minder winst genoegen nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• walletje-w

In de kelder komt een PU/Epoxy vloer. Nu had ik eigenlijk de verwachting dat je dat ook als plint gebruikt, zodat je een dicht wandaansluiting hebt. Ook prettig als je de vloer schoonmaakt. Ben bij twee leveranciers geweest, maar die geven aan dat, dat niet kan.
Wij hebben de pu gietvloer zelf gelegd en die rechtstreeks tegen de plint aan gelegd. Het zijn kleine ruimtes dus qua dillatie zou dat goed moeten gaan. We hebben aluminium plinten die in de muur zijn meegestuct. Wel veel werk met opnieuw afplakken en er direct afhalen tijdens het aanbrengen om een strakke lijn te krijgen voor iedere nieuwe laag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Bouwertje schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 22:47:
Is er inmiddels al wat te merken aan de (nieuwbouw) prijzen van vrijstaande huizen? Doordat er een stuk minder gebouwd wordt zullen de aannemers hun orderportefeuille toch ook wel zien slinken en zullen ze misschien met minder winst genoegen nemen.
Ik krijg weer af en toe reclame van partijen waar we in 2021 mee bezig zijn geweest (catalogus bouw), toen is het niks geworden want uitgeloot voor de kavel , ik weet wel dat ze toen allemaal heel druk waren.

[ Voor 5% gewijzigd door Sport_Life op 05-10-2023 23:36 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compuhair
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09:14
Bouwertje schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 22:47:
Groothuisbouw heeft al zeker een jaar dezelfde prijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savagenld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 16:53
walletje-w schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 23:24:
[...]

Wij hebben de pu gietvloer zelf gelegd en die rechtstreeks tegen de plint aan gelegd. Het zijn kleine ruimtes dus qua dillatie zou dat goed moeten gaan. We hebben aluminium plinten die in de muur zijn meegestuct. Wel veel werk met opnieuw afplakken en er direct afhalen tijdens het aanbrengen om een strakke lijn te krijgen voor iedere nieuwe laag.
Ik heb er eigenlijk nooit over nagedacht om zelf een gietvloer te leggen. Is dat lastig? En zou je eens een foto kunnen maken van de vloer + plint?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bouwertje
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 12-09 19:58
Sport_Life schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 23:36:
[...]

Ik krijg weer af en toe reclame van partijen waar we in 2021 mee bezig zijn geweest (catalogus bouw), toen is het niks geworden want uitgeloot voor de kavel , ik weet wel dat ze toen allemaal heel druk waren.
Ik ben ook al een poosje aan het rondkijken (wachten op gemeente, druk, druk, druk) maar ik vond de prijzen van huizen wel behoorlijk aan de hoge kant. Ik snap dat alle materialen en arbeid duurder zijn geworden maar ik had ook wel de indruk dat bouwers konden vragen wat ze wilden. De orderportefeuille zat toch wel vol en ze hoefde niet te concurreren om jou als klant binnen te halen. Ik denk dat die ontwikkeling ongezond was en ik hoop dat dat nu een beetje gaat veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whipcheck
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 07:44
Compuhair schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 00:24:
[...]

Groothuisbouw heeft al zeker een jaar dezelfde prijzen.
Ik houd de prijzen sinds bij van ghb, prijzen zijn gezakt sinds vorig jaar. In de periode van 2019-2021 is de basisprijs van een aantal huizen huizen een ton duurder geworden.
We hebben deze maand ingeschreven op 2 kavels, begin volgende maand uitsluitsel.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• walletje-w
savagenld schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 05:23:
[...]

Ik heb er eigenlijk nooit over nagedacht om zelf een gietvloer te leggen. Is dat lastig? En zou je eens een foto kunnen maken van de vloer + plint?
Afwerking wand vloer
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2gQq0SgMc46SrgYTFDOgnTK_PME=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Wh721KXkNKO1jYm3wzqk6qeI.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n2g4M1rUMvKBu8Qhu4PMIH6pwK8=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mEftjvvSSJlR1E3YHHsEgnAb.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O__gFEEvQFpK7j7Qarvjzoehytk=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uku8cUWU3CDx1mgmzYd1Hraa.jpg?f=fotoalbum_small
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iIrq4dA5_zLerErNFu8es-Jd9kw=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DEV4yIaVJV2dLEMVOyeSthLC.jpg?f=fotoalbum_small

Hier wat detail opnamen.
Foto 1: De reden waarom we een gietvloer gelegd hebben. Zodat hij door kon lopen in de douche. Dat werkt erg goed en we zijn er ontzettend blij mee.
Foto 2. Vanaf de "privé" vertrekken naar de publieke ruimtes. Dus van slaapkamer/badkamer naar hal/binnenkomst/werkkamers. Daar hebben we de gietvloer tegen het linoleum aan gelegd. Levert een erg strakke overgang op, precies op hetzelfde niveau.
Foto 3. De plinten die meegestuct zijn en waar we daarna de gietvloer tegenaan gelegd hebben. Deze scherpe punt is omdat hier nog een klapdeur komt onder een hoek van 45 graden. Stucadoor vond het geen goed idee, dus ik mocht de hoeklijn maken. Hoek is van metaal en hij heeft het mooi weg kunnen stuccen. Voelt erg stevig.
Foto 4. Het beton cire hebben we zelf overal gedaan en is steviger dan mp75, dus had niet per se een plint nodig maar voelt toch fijn ivm met de stofzuiger die er langs gaat. Deze deuren samen met de weggewerkte plinten en de gietvloer die er naadloos tegenaan gaat levert een erg strak geheel op. Zal door professionals vaak gedaan worden maar het zelf uitzoeken was toch een flinke puzzel en blij dat het zo goed gelukt is.

Deze plinten gelijmd: https://www.xinnix.nl/art...ix-vlakwandige-plint.html
Deze deuren: https://www.xinnix.nl/art...ozijn-zwart-maatwerk.html (maar dan met witte deuren)
Deze gietvloer: https://www.decochip.nl/contents/nl/d780_gietvloer.html ook daar een workshop gedaan, voelde wel fijn.

Heel blij met de gietvloer, maar ook blij dat we die enkel in de vertrekken hebben gedaan waar weinig met schoenen gelopen word. Voor de rest hebben we linoleum met spikkel en dat is toch wel erg fijn, dan zie je niet ieder slijtage streepje, haartje, en broodkruimeltje liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

savagenld schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 05:23:
[...]

Ik heb wat videootjes gezien van een bloggend stel die het zelf doen.
Zag er niet heel moeilijk uit. Je moet wel zorgvuldig zijn (wat zij niet waren)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• walletje-w
Rzaan schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 20:16:
[...]

Ik heb wat videootjes gezien van een bloggend stel die het zelf doen.
Zag er niet heel moeilijk uit. Je moet wel zorgvuldig zijn (wat zij niet waren)
Stiekem geld dat voor heel veel zaken in een woning. Als je het allemaal uitgezocht hebt is het niet zo moeilijk. Maar daar kom ik nu wel achter, een professional inhuren geeft rust doordat hij/zij garantie kan bieden en met ervaring een hoop fouten kan voorkomen.

Onze gietvloer is goed gegaan, maar het was erg puzzelen hoe de laag opbouw moest voor de verticale wanden in de douche. Je hebt afschot en je wilt dat natuurlijk mee “gieten”. Maar ook hebben we helaas 2 kleine “blaren”, dat zijn waarschijnlijk 2 kleine zweet druppels geweest tijdens het leggen. Dat verminderd gelijk de hechting en dat krijg je dan later te zien.

Toch merk ik dat de zaken die ik wel uitbesteed heb door professionals je er nog steeds bovenop moet zitten. Tijd is geld en ondanks dat ze goed werk willen leveren is het ook makkelijker goed genoeg. Onder het linoleum wat ik heb laten leggen zit ook ergens een klein stofje wat dan een bultje word en is niet zo netjes ingesneden bij de schuif pui als dat ik gehoopt had.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tijgerhaai
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 12-09 12:13
(jarig!)

Heb je een zwevende dekvloer? Zo ja, dan zou ik de zijkant in de kimband zetten. Mocht je wateroverlast krijgen dan komt het niet onder je dekvloer.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gumtree
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16-09 17:43
walletje-w schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 23:22:
[...]

Toch merk ik dat de zaken die ik wel uitbesteed heb door professionals je er nog steeds bovenop moet zitten. Tijd is geld en ondanks dat ze goed werk willen leveren is het ook makkelijker goed genoeg. Onder het linoleum wat ik heb laten leggen zit ook ergens een klein stofje wat dan een bultje word en is niet zo netjes ingesneden bij de schuif pui als dat ik gehoopt had.
Precies, en zorg dat je ook altijd een map bij je hebt met de afspraken en als het even kan de merken en kleurnummers benoemen die worden gebruikt.

Tijdens het voegen van de vloeren merkte we bijvoorbeeld op dat er een veel lichtere kleur voegsel werd gebruikt. Volgens de tegelzetter, was deze kleur afgesproken, volgens de projectbegeleider zou dat na het drogen wel donkerder worden. Volgens de eigenaar van tegelbedrijf (meneer X) is de verkeerde kleur gebruikt, maar zit er er nu in en moeten we het ermee doen. 8)7 en vond hij ons een stelletje aanstellers (zwart op wit).

We hebben dit echter laten escaleren en de zaak ligt nu bij de rechter. (want ik weiger te betalen voor iets wat duidelijk niet volgens afspraak is uitgevoerd) Zijn advocaat gaf in zijn pleidooi aan dat er bij de bouwmarkt voegenverf te koop is in alle kleuren van de regenboog. De rechter tijdens de zitting: "Ik ken u als een zeer ervaren en kundige advocaat en deze opmerking had ik niet van u verwacht." Gezien de schriftelijke verklaring met de bijpassende zeer ongepaste opmerking van meneer X kan ik alleen maar besluiten de familie Gumtree gelijk te geven.

Alleen nu wil meneer X dat er een externe partij de problemen gaat bekijken. Die partij heeft pas volgend jaar tijd.

Hier onder nog een paar mooie oplossingen van meneer de tegelzetter waar we uren over gediscussieerd hebben.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ywe-7oiua0ZRsGocvgAeAbnqZd4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ILVMuttzc9PByQoU2zjiy12Z.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yK44iisUJAqdS7Hr5pvVoG2tl7U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fSico3ABNVTyQeMKG80BDjD8.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Conrado
gumtree schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 15:14:
[...]
Hier onder nog een paar mooie oplossingen van meneer de tegelzetter waar we uren over gediscussieerd hebben.
Nou zeg, dat je dáár over valt :)

Verder wel typisch bouw; prutswerk of fouten proberen recht te parten. Jammer dat het via de rechter moet, gelijk krijgen is mooi maar het kost véél tijd, en dan is nog maar afwachten hoe 't opgelost wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
-

[ Voor 100% gewijzigd door Conrado op 07-10-2023 17:37 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• codeneos

codeneos

[...]

gumtree schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 15:14:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wat een een prutswerk, ziet er inderdaad niet uit. Snap niet hoe je dit zo kan tegelen en dan denkt dat het goed is. Die overgangen zien er echt heel erg lelijk uit.

[ Voor 3% gewijzigd door codeneos op 07-10-2023 23:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prutsertje13
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 16:18
Zo dat is echt prutswerk, de gemiddelde stagaire zou het waarschijnlijk nog netter doen. Lijkt er op alsof de "tegelzetter" er weinig zin in had en voor hem zo snel en makkelijk mogelijk erin heeft geplakt. Zou hier absoluut niet mee akkoord gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Matadores
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 06:31
Je zit ons te trollen is het niet?
Dit tegelwerk kan niet professioneel gelegd zijn; een schande!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gumtree
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16-09 17:43
Matadores schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 22:52:
Je zit ons te trollen is het niet?
Dit tegelwerk kan niet professioneel gelegd zijn; een schande!
Wij hadden tijdens de bouw een externe onafhankelijke opzichter. Die kwam niet geheel toevallig op de bouw om een controle rondje te maken. Hij zei ook ik heb veel meegemaakt op de bouw, maar dit slaat echt alles.

We hebben dit samen gedocumenteerd, we hebben de eigenaar van het tegelbedrijf geïnformeerd over dit prutswerk. Dan krijg je natuurlijk het standaard smoezenboek.

- de tegellijm is al droog, jammer dan
- de tegelzetter zal ik aanspreken op zijn werk
- Ja het kan niet anders want dit en zus en zo
- ik heb niet genoeg van deze tegels meer
- Het is maar een kelder (bij wat beschadigde tegels)

Dit met het prutswerk is uiteindelijk opgelost. Maar de toon was wel gezet en de rest van de werkzaamheden en afspraken waren zeer moeizaam. (wat je in de eindfase van je bouw niet wilt hebben.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tijgerhaai
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 12-09 12:13
(jarig!)
gumtree schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 14:32:
[...]

Wij hadden tijdens de bouw een externe onafhankelijke opzichter. Die kwam niet geheel toevallig op de bouw om een controle rondje te maken. Hij zei ook ik heb veel meegemaakt op de bouw, maar dit slaat echt alles.

We hebben dit samen gedocumenteerd, we hebben de eigenaar van het tegelbedrijf geïnformeerd over dit prutswerk. Dan krijg je natuurlijk het standaard smoezenboek.

- de tegellijm is al droog, jammer dan
- de tegelzetter zal ik aanspreken op zijn werk
- Ja het kan niet anders want dit en zus en zo
- ik heb niet genoeg van deze tegels meer
- Het is maar een kelder (bij wat beschadigde tegels)

Dit met het prutswerk is uiteindelijk opgelost. Maar de toon was wel gezet en de rest van de werkzaamheden en afspraken waren zeer moeizaam. (wat je in de eindfase van je bouw niet wilt hebben.)
Heel vermoeiend allemaal. exact de reden dat wij zonder ervaring toch zelf de tegelvloer in de kelder hebben aangelegd. En ons redelijke werk ziet er beter uit dan de foto's die jij liet zien.
Wij hadden helaas een echte beunhaas als tegelzetter. badkamer niet in de kimband gezet (ook niet naar een vraag daarover), met als resultaat een extra douche beneden. Wij hebben zelf gelukkig een vochtmeter en konden het probleem vaststellen (gescheurde voeg op de zijwand) maar anders had de badkamer compleet opnieuw gedaan moeten worden.
In elk geval mooi om te lezen dat jij bij de rechter gelijk hebt gekregen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Conrado
Even een update van onze bouw. Eigenlijk loopt alles wel volgens plan, behalve de aluminium kozijnen dan. Het is een continue gehannes tussen de leverancier van de stelkozijnen, de timmerlieden en de kozijnenleverancier. Die laatste levert welliswaar goede kwaliteit, maar het is Capatain Chaos.. Er gaat steeds wat verkeerd, of niet goed besteld, waardoor de productie hapert.
Hierdoor loopt de buitenstuc achter. dat hebben we maar drie weken opgeschoven.

Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Batilan
Conrado schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 19:08:
Even een update van onze bouw. Eigenlijk loopt alles wel volgens plan, behalve de aluminium kozijnen dan. Het is een continue gehannes tussen de leverancier van de stelkozijnen, de timmerlieden en de kozijnenleverancier. Die laatste levert welliswaar goede kwaliteit, maar het is Capatain Chaos.. Er gaat steeds wat verkeerd, of niet goed besteld, waardoor de productie hapert.
Hierdoor loopt de buitenstuc achter. dat hebben we maar drie weken opgeschoven.

***members only***
Ziet er goed uit, mooi aantal panelen! Ook een EV neem ik aan? :)
Top-uitzicht ook d:)b

Wel "grappig" bij jou loopt het buitenstuc werk uit vanwege de kozijnen, terwijl bij ons de kozijnen uitlopen vanwege het uitlopen van het buitenstucwerk (Strikolith op EPS) en het zetwerk (de zetwerk partij kon/wilde geen aluminium in RAL9016 leveren 8)7 ). De meningen over de beste volgorde stucwerk en kozijnen zijn vooral verdeeld?

Bij ons is de gewenste volgorde: buitenstucwerk + zetwerk van de boeien (parallel binnenstucwerk), steigers weg, kozijnen er in, aansluiten meterkast, binnenvloer met vloerverwarming er in, elektra afwerken, tegelwerk, binnendeuren afhangen, trappen plaatsen, en als laatste schoonmaken :)

Ik begrijp ook dat het de voorkeur heeft om de kozijnen te plaatsen voordat de dekvloer (+ vloerverwarming) er in komt (om de vloer mooi aan te laten sluiten op de kozijnen?). De aannemer overweegt om de vloer eerder te gaan doen. We krijgen PVC op de vloer, dus er wordt nog geëgaliseerd. Zal het leggen van de dekvloer vóór het plaatsen van de kozijnen negatieve effecten hebben naar jullie ervaring?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
Batilan schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 23:55:
De meningen over de beste volgorde stucwerk en kozijnen zijn vooral verdeeld?
Het is niet zozeer een verschil van mening, maar van wat je wilt bereiken. Onze architect stuct net over het aluminum heen, voor een minimalistisch effect. Tegelijkertijd krijgen wij inbouw buiten jaloezieën en dat moet er ook eerst zijn voordat je kunt stucen.
Ik begrijp ook dat het de voorkeur heeft om de kozijnen te plaatsen voordat de dekvloer (+ vloerverwarming) er in komt (om de vloer mooi aan te laten sluiten op de kozijnen?). De aannemer overweegt om de vloer eerder te gaan doen.
Hebben wij ook gedaan; eerst de vloer en dan pas de kozijnen. We hebben gespoten isolatie met cementdekvloer er bovenop. Daarvoor hadden we bekisting gesteld. Dankzij de stelkozijnen weet je exact de juist plek. Er zit nu een minimaal lijntje tussen dat we dichtkitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delium86
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 12:48
We zijn aan onze kant inmiddels druk bezig om richting de vergunning te werken. Planning is nu om deze omstreeks week 46 aan te vragen. Zal zodra ik de finale tekeningen heb deze nog eens delen. Leuk om van de andere de voortgang zo voorbij te zien komen!

Wel even een andere vraag waarbij ik benieuwd ben naar jullie ervaring. Onze architect kan ook de bouwbegeleiding verzorgen. Ik twijfel een beetje of dat een logische keus is of dat we hier juist specifiek een bouwbegeleider op moeten zetten. Gevoelsmatig, maar het is ook niks meer als dat, is het ontwerpen van een woning een andere tak van sport als het begeleiden van de bouw.

Hoe kijken jullie hier tegenaan? Mochten we voor een afzonderlijke bouwbegeleider kiezen dan neig ik er namelijk ook na om deze vanaf de beoordeling van de offertes van aannemers (en wellicht al even voor het tegenlezen/meelezen op het bestek) in te schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
  • Nu online
Delium86 schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 14:13:

Wel even een andere vraag waarbij ik benieuwd ben naar jullie ervaring. Onze architect kan ook de bouwbegeleiding verzorgen. Ik twijfel een beetje of dat een logische keus is of dat we hier juist specifiek een bouwbegeleider op moeten zetten. Gevoelsmatig, maar het is ook niks meer als dat, is het ontwerpen van een woning een andere tak van sport als het begeleiden van de bouw.
Het voordeel is natuurlijk wel dat de architect door heeft waar de knelpunten zitten. Ook kunnen zaken dan niet meer op de architect afgeschoven worden.

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xminator
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16:19
Als het kan zou ik ze beiden inzetten of je architect hoofdzakelijk en af en toe nog met een peilstok laten steken door een derde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13:33
Wij zijn nog druk bezig met het bouwen van de garage (metselwerk is bijna af) en willen ook nog 2 van die "poeren" laten metselen voor aan onze oprit.

De afmeting zijn we wel redelijk over uit, dat wordt waarschijnlijk +- 70x70cm (beetje afhankelijk hoe dit uitkomt met de steenmaat).

Dan komt er dus zo'n "paalmuts" op van 80x80CM, die dus aan beide kanten +- 5CM oversteekt.

Ik zit alleen nog te denken hoe ik dat ga doen met de brievenbus, die moet daar ook "in" komen.

Hoe werkt zoiets, ik wordt van internet niet veel wijzer, en ben een beetje inspiratieloos...

[ Voor 3% gewijzigd door Grolsch op 10-10-2023 20:23 ]

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• codeneos

codeneos

[...]

Delium86 schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 14:13:
We zijn aan onze kant inmiddels druk bezig om richting de vergunning te werken. Planning is nu om deze omstreeks week 46 aan te vragen. Zal zodra ik de finale tekeningen heb deze nog eens delen. Leuk om van de andere de voortgang zo voorbij te zien komen!

Hoe kijken jullie hier tegenaan? Mochten we voor een afzonderlijke bouwbegeleider kiezen dan neig ik er namelijk ook na om deze vanaf de beoordeling van de offertes van aannemers (en wellicht al even voor het tegenlezen/meelezen op het bestek) in te schakelen.
Dat hangt erg van de prijs af die ze vragen.

Wij hebben ook een bouwmanager van de architect en we zijn er wel over te spreken. Hij ontzorgt ons ook in het bij houden van beslissingen, maakt notulen en controleert de aannemer.

Het voorkomt geen fouten maar je staat natuurlijk sterker als het eens een keer mis gaat aan de kant van de aannemer met een goede paper trail.

Verder gaat het jou ook overkomen dat je aannemer tijdens de bouw gaat zeggen dat iets niet mogelijk is en dan is het de schuld van de architect. Dan is het makkelijk dat je een bouwmanager hebt van de architect die kan het dan direct, terecht of on terecht even op kantoor checken waarom het zo getekend is en met een oplossing komen.

Wij zitten nu tegen het eind van de bouw, maar ik kan een bouwmanager je van harte aanbevelen. En als het architecten bureau iemand heeft met die skilset is het natuurlijk super.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan011
Vandaag de tekeningen van de constructeur gekregen en ben niet erg te spreken hierover.

Tijdens het laatste gesprek viel me al op dat kalkzandsteen als binnenmuur gebruikt is, terwijl we poriso lijmblokken willen gebruiken. PL25. Bij de tekeningen die ik vandaag ontving werd nog steeds verwezen naar kalkzandsteen. Echter in de berekening was gerekend met Poriso pm20. Ook de lijm die we moeten gebruiken bij deze stenen is totaal anders dan cement

Ik heb dit aangekaart maar het zou geen verschil maken.

Er is gerekend met pm20 18N/mm2 en de cement 5N/mm2.

Waar wij mee gaan werken is 24N/mm2 steen, en de lijm 25N/mm2. Hij gaf aan dat het verschil zo klein is dat je geen smallere steen kan gebruiken. Dit is een verschil van meer dan 30% echter een smallere steen zal nadeliger zijn bij knik.

Ik zou graag op de expertise van de meneer vertrouwen, maar door mijn achtergrond als werktuigbouwer trek ik dit sterk in twijfel…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
Grolsch schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 20:17:
Wij zijn nog druk bezig met het bouwen van de garage (metselwerk is bijna af) en willen ook nog 2 van die "poeren" laten metselen voor aan onze oprit.

De afmeting zijn we wel redelijk over uit, dat wordt waarschijnlijk +- 70x70cm (beetje afhankelijk hoe dit uitkomt met de steenmaat).

Dan komt er dus zo'n "paalmuts" op van 80x80CM, die dus aan beide kanten +- 5CM oversteekt.

Ik zit alleen nog te denken hoe ik dat ga doen met de brievenbus, die moet daar ook "in" komen.

Hoe werkt zoiets, ik wordt van internet niet veel wijzer, en ben een beetje inspiratieloos...
Ik zou een grote brievenbus kopen en die erin laten metselen. Op je werk kun je vast wel voor die standaard bus een handige inlaat laten lassen
Let wel op de afmetingen, zorg dat de inlaat minimaal de PostNL brievenbuspakketmaat accepteert. Ik heb namelijk een mooie RVS brievenbus bij de Hornbach gehaald. Na een paar jaar vroeg ik me af waarom de bezorger mijn brievenbuspakketje dubbel vouwde, en toen kwam ik er dus achter dat de inlaat 2cm te smal is. En als je dat dan in een review op de site van Hornbach vermeldt wordt de review verwijderd wegens niet positief genoeg... :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• codeneos

codeneos

[...]

jan011 schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 20:33:
Vandaag de tekeningen van de constructeur gekregen en ben niet erg te spreken hierover.

Tijdens het laatste gesprek viel me al op dat kalkzandsteen als binnenmuur gebruikt is, terwijl we poriso lijmblokken willen gebruiken. PL25. Bij de tekeningen die ik vandaag ontving werd nog steeds verwezen naar kalkzandsteen. Echter in de berekening was gerekend met Poriso pm20. Ook de lijm die we moeten gebruiken bij deze stenen is totaal anders dan cement

Ik heb dit aangekaart maar het zou geen verschil maken.

Er is gerekend met pm20 18N/mm2 en de cement 5N/mm2.

Waar wij mee gaan werken is 24N/mm2 steen, en de lijm 25N/mm2. Hij gaf aan dat het verschil zo klein is dat je geen smallere steen kan gebruiken. Dit is een verschil van meer dan 30% echter een smallere steen zal nadeliger zijn bij knik.

Ik zou graag op de expertise van de meneer vertrouwen, maar door mijn achtergrond als werktuigbouwer trek ik dit sterk in twijfel…
Constructeurs.. in ons ontwerp hadden we specifiek een dak constructie gekozen die gesteund was op de buitenmuren om zo extra staal te voorkomen.

Helaas niet de constructie tekening van de constructeur gecontroleerd en nu hebben we een enorme staal constructie waardoor hoge ramen van het plafond tot de 1e verdieping niet mogelijk waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan011
codeneos schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 21:20:
[...]

Constructeurs.. in ons ontwerp hadden we specifiek een dak constructie gekozen die gesteund was op de buitenmuren om zo extra staal te voorkomen.

Helaas niet de constructie tekening van de constructeur gecontroleerd en nu hebben we een enorme staal constructie waardoor hoge ramen van het plafond tot de 1e verdieping niet mogelijk waren.
Ik denk dat ze gewoon allemaal hun eigen manier van werken hebben, en niet naar de klant luisteren😂😂😂. Wij hadden ook een dak constructie van staal gevraagd om de mogelijkheid te hebben de indeling altijd nog aan te passen, en op onze slaapkamer het plafond tot de nok te maken.

Maar nee, gewoon draagmuren boven… en de zoldervloer is onderdeel van de constructie.

Gelukkig hebben we nog niks betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15:51
Grolsch schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 20:17:

Als ik zoiets nieuw zou moeten bedenken dan zou het altijd een grote combikast worden waar ook pakjes in gaan.
https://www.amazon.de/-/e...Galvanised/dp/B0182KFHUM/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
ASW1 schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 22:19:
[...]

Als ik zoiets nieuw zou moeten bedenken dan zou het altijd een grote combikast worden waar ook pakjes in gaan.
Nee dat vind ik echt niet mooi.

Ik ga geen mooie poeren laten maken om er zo'n groot lelijk ding in te zetten, ik zoek eigenlijk iets elegants.

Pakketten worden hier gewoon onder de veranda gelegd achter het huis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15:51
Grolsch schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 22:27:
[...]

Pakketten worden hier gewoon onder de veranda gelegd achter het huis.
Als het bij jullie zo werkt is dat natuurlijk een betere oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
jan011 schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 20:33:

Daar heb je helemaal gelijk in, alleen gaat je dat niet helpen :)

Er zijn afspraken gemaakt om bouwconstructies te verzwaren. 20 jaar geleden bouwde ik een kelder met 200x200 stalen bewapeningsnetten, nu is dat 100x100 geworden. Een staal leverancier liet me het tabellenboekje zie om snel een balk te bepalen. De toelaatbare belasting is gehalveerd tov een paar jaar geleden.
Ik moest snelbouwsteen gebruiken ivm de druksterkte. Echt poriso was ook niet ingezakt.

Onder de streep zet de constructeur z’n handtekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

ASW1 schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 22:19:
[...]

Ik zou best zoiets willen hebben, maar die dingen zijn IMHO allemaal zo spuuglelijk.
Heb laatst een mand met deksel naast de voordeur gezet (toen alles afgeplakt was) en dat vond ik nog mooier. Alhoewel snoodaards daar natuurlijk wel uit kunnen stelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
Als je iets anders wilt dan een box vorm dan gaat het lastig worden.

Ik zit hier aan te denken in combinatie met het hout vervangen en daar hetzelfde gevelhout voor gebruiken. https://www.tuinextra.nl/...-geroba-xilta-zwart-hout/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delium86
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 12:48
codeneos schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 20:28:
[...]

Dat hangt erg van de prijs af die ze vragen.

Wij hebben ook een bouwmanager van de architect en we zijn er wel over te spreken. Hij ontzorgt ons ook in het bij houden van beslissingen, maakt notulen en controleert de aannemer.

Het voorkomt geen fouten maar je staat natuurlijk sterker als het eens een keer mis gaat aan de kant van de aannemer met een goede paper trail.

Verder gaat het jou ook overkomen dat je aannemer tijdens de bouw gaat zeggen dat iets niet mogelijk is en dan is het de schuld van de architect. Dan is het makkelijk dat je een bouwmanager hebt van de architect die kan het dan direct, terecht of on terecht even op kantoor checken waarom het zo getekend is en met een oplossing komen.

Wij zitten nu tegen het eind van de bouw, maar ik kan een bouwmanager je van harte aanbevelen. En als het architecten bureau iemand heeft met die skilset is het natuurlijk super.
Ja daar zit wel wat in, scheelt in ieder geval een 'extra' partij in het eventuele wijzen naar elkaar. Is het bij jullie de architect zelf geweest of iemand met een andere achtergrond die als bouwmanager bezig is geweest? Zal de vraag ook eens bij onze eigen architect neerleggen en hoe hij zelf tegen de rol aankijkt (we hebben het er bij de offerte wel globaal over gehad maar toen ook besloten eerst maar eens de ontwerpfase te doorlopen).

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Lwent
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 17-04 13:54
Ik lees al een tijdje mee en hier zijn ze na 1,5 jaar voorbereidingen ook eindelijk gestart met het bouwen van de woning. We zijn destijds met een prefab bouwer aan de slag gegaan waar we nog wel redelijk wat opties hadden om het een en ander aan te passen. Nu alles eindelijk is gaan lopen verbaas ik me wel over de snelheid dat het casco is gemonteerd. Hierbij een update van de afgelopen weken:

eind september palen erin:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/30Dm-4RlnKnlIVv3Rx1EXRZSn0s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0b8Z8rshR1bqs4D5Rt2V4YbF.jpg?f=fotoalbum_large

Begin oktober prefab fundering/vloeren erin
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y_jqo46OgWoxzUKnHT0gRnWfj6I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wPcyEnhLD26D5TxbcTZUq1sV.jpg?f=fotoalbum_large

Bouwpakketje is geleverd:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2c2zhBZKOJDMxvDVD8OPG7u3hc8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pKqwrIbaveiQFS0H1G7NLnHs.jpg?f=fotoalbum_large

Resultaat na 1 dag monteren:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SAvuhCBCoztI-pZiB28ZbYc6cXk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OWGlr2lENxPu5avHTh1ut4eN.jpg?f=fotoalbum_large

Resultaat na 2 dagen monteren:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kQQfbJHWWNbyXKo8Zp6qbTlRb_Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZrOSHzecOpyi4rjfZMDnbYHt.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door Lwent op 12-10-2023 08:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loft
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:46
Mooie voortgang @Lwent
Dit is nog het makkelijke deel. Ruwbouw op deze manier is lekker snel, denkwerk en voorbereiding is al getroffen.... Afwerking zal wel wat langer duren ;)

Mooi stap!

Met wie bouwen jullie?? Alllure Bouw, onderdeel van Hardeman?

If I agreed with you, we'd both be wrong.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lwent
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 17-04 13:54
Loft schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 10:03:
Mooie voortgang @Lwent
Dit is nog het makkelijke deel. Ruwbouw op deze manier is lekker snel, denkwerk en voorbereiding is al getroffen.... Afwerking zal wel wat langer duren ;)

Mooi stap!

Met wie bouwen jullie?? Alllure Bouw, onderdeel van Hardeman?
Dankje! ja nog een lange weg te gaan helaas maar gelukkig een leuk proces om te zien. Ja de woning wordt inderdaad door Allure gebouwd. Tot nu toe tevreden over hoe heel het proces gaat en de expertise vanuit hun kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamer-1982
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 14:53
Wij zitten zelf nu in de fase om te kijken of we willen gaan bouwen op een ruimte voor ruimte kavel. We zijn bezig met 3 lokale kleinere aannemers om tot een schatting van de bouwkosten te komen. Met die info, samen met inschatting van verkoopwaarde van onze woning en de kavel en overige kosten/buffer zullen we de knoop door moeten hakken of we ervoor willen gaan of niet.

Even een vraag voor mensen die recent hebben gebouwd via normale kleinere aannemer of onder eigen beheer: is er iemand die zelf het e.e.a heeft uitgezocht en op een rij gezet in bijv. excel van de verschillende kosten en dat met me zou willen delen? Mag uiteraard zonder bedragen (al zijn die wel interessant ter vergelijk/indicatie).

Een van de aannemers kwam al meteen met een grove indicatie op het aantal kuub gebaseerd. Ik snap dat het makkelijk is om daarmee te vergelijken, maar volgens mij zijn verschillende woningen lastig te vergelijken, of ze moeten uiteraard bijna gelijk zijn. In ons geval willen we gaan voor zo recht-toe-recht-aan mogelijk qua constructie, dus gewoon de woning in de vorm zoals een kind een huis tekent. Vanaf rond de 3,8 a 4m komt er schuin dak en de woning is gewoon rechthoekig dus kan zo worden dichtgelegd met standaard dakplaten, geen gekke hoeken of niets. In een discussie gaf ik ook aan dat als je bijv. de woning een meter langer zou maken, maar verder niets toevoegt qua nieuwe kamers, elektrische installaties of wat dan ook. Dan zou je toch relatief goedkoop die kuubs erbij moeten krijgen want de aanpassingen zijn niet zo groot.

Dit zie ik ook terug als ik bij een catalogusbouwer als groothuisbouw in hun configurator kijk: als ik daar de maat flink aanpas (ik had een voorbeeld woning die van +/- 600 naar bijna 800 kuub ging door de andere maat): de prijs ging van iets van 330.000 naar 370.000 in dit voorbeeld. Dus 33% meer volume, maar de prijs ging maar een goede 10% omhoog (wat ik ook logisch vind).

Viel me verder op dat groothuisbouw helemaal niet zo'n extreme prijzen heeft en bij sleutel klaar zit er ook al warmtepomp etc in. Als de offertes met de aannemers tegenvallen dan wil ik ook wel eens met zo'n partij gaan praten.

Een kennis van me bouwt echt onder eigen beheer en zet een gigantische woning neer voor echt veel minder geld dan wat ik tot nu toe zie wat aannemers tellen. En al het grote werk laat hij gewoon doen. Er lijkt dus toch ook wel veel geld aan de strijkstok te blijven hangen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grolsch
Dreamer-1982 schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 15:51:
Wij zitten zelf nu in de fase om te kijken of we willen gaan bouwen op een ruimte voor ruimte kavel. We zijn bezig met 3 lokale kleinere aannemers om tot een schatting van de bouwkosten te komen. Met die info, samen met inschatting van verkoopwaarde van onze woning en de kavel en overige kosten/buffer zullen we de knoop door moeten hakken of we ervoor willen gaan of niet.

Even een vraag voor mensen die recent hebben gebouwd via normale kleinere aannemer of onder eigen beheer: is er iemand die zelf het e.e.a heeft uitgezocht en op een rij gezet in bijv. excel van de verschillende kosten en dat met me zou willen delen? Mag uiteraard zonder bedragen (al zijn die wel interessant ter vergelijk/indicatie).

Een van de aannemers kwam al meteen met een grove indicatie op het aantal kuub gebaseerd. Ik snap dat het makkelijk is om daarmee te vergelijken, maar volgens mij zijn verschillende woningen lastig te vergelijken, of ze moeten uiteraard bijna gelijk zijn. In ons geval willen we gaan voor zo recht-toe-recht-aan mogelijk qua constructie, dus gewoon de woning in de vorm zoals een kind een huis tekent. Vanaf rond de 3,8 a 4m komt er schuin dak en de woning is gewoon rechthoekig dus kan zo worden dichtgelegd met standaard dakplaten, geen gekke hoeken of niets. In een discussie gaf ik ook aan dat als je bijv. de woning een meter langer zou maken, maar verder niets toevoegt qua nieuwe kamers, elektrische installaties of wat dan ook. Dan zou je toch relatief goedkoop die kuubs erbij moeten krijgen want de aanpassingen zijn niet zo groot.

Dit zie ik ook terug als ik bij een catalogusbouwer als groothuisbouw in hun configurator kijk: als ik daar de maat flink aanpas (ik had een voorbeeld woning die van +/- 600 naar bijna 800 kuub ging door de andere maat): de prijs ging van iets van 330.000 naar 370.000 in dit voorbeeld. Dus 33% meer volume, maar de prijs ging maar een goede 10% omhoog (wat ik ook logisch vind).

Viel me verder op dat groothuisbouw helemaal niet zo'n extreme prijzen heeft en bij sleutel klaar zit er ook al warmtepomp etc in. Als de offertes met de aannemers tegenvallen dan wil ik ook wel eens met zo'n partij gaan praten.

Een kennis van me bouwt echt onder eigen beheer en zet een gigantische woning neer voor echt veel minder geld dan wat ik tot nu toe zie wat aannemers tellen. En al het grote werk laat hij gewoon doen. Er lijkt dus toch ook wel veel geld aan de strijkstok te blijven hangen.
Als je prijzen van kleine aannemers die "traditioneel" gaan bouwen wilt vergelijken met "standaard" cataloguswoningen van bijv. Groothuis, dan kan ik je nu al beloven dat de cataloguswoningen aanzienlijk goedkoper zullen zijn.

Als je goedkoop wilt bouwen en niet teveel speciale eisen hebt winnen jongens als Groothuis altijd de strijd.

Bouwen met een aannemer ben je zeker zo'n 700~800 euro de m3 kwijt, dan moet je de grond, keuken, afwerking,tuin, etc. allemaal zelf nog regelen.

Bouwen is gewoon reteduur op het moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamer-1982
Grolsch schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 16:23:
[...]

Als je prijzen van kleine aannemers die "traditioneel" gaan bouwen wilt vergelijken met "standaard" cataloguswoningen van bijv. Groothuis, dan kan ik je nu al beloven dat de cataloguswoningen aanzienlijk goedkoper zullen zijn.

Als je goedkoop wilt bouwen en niet teveel speciale eisen hebt winnen jongens als Groothuis altijd de strijd.

Bouwen met een aannemer ben je zeker zo'n 700~800 euro de m3 kwijt, dan moet je de grond, keuken, afwerking,tuin, etc. allemaal zelf nog regelen.

Bouwen is gewoon reteduur op het moment.
Daar kan het inderdaad goed op uitkomen, even kijken als we daadwerkelijk wat prijzen hebben. Maar als ik het goed heb gezien bouwt groothuisbouw beneden gewoon met kalkzandsteen binnenmuren, daar zijn onze huidige binnenmuren ook van en is wat mij betreft helemaal prima. Boven hebben ze prefab wanden van stevig materiaal, persoonlijk zou ik die ook liever van steen hebben, maar dat zal qua gewicht dan wel extra kosten toevoegen. Verder is de rest van de afwerking qua metselen etc gewoon traditioneel. Ik vraag me dus af: op de muren boven na, is er zo'n groot verschil tussen bijv. groothuisbouw of een traditionele aannemer?

Verder vraag ik me gezien de bedragen die ik hoor van een kennis die onder eigen beheer bouwt af of aannemers op dit moment niet ook gewoon heel dikke winsten draaien. Zou graag de berekening gesplitst zien in materiaal inkoop, uurloon en winst, maar ik gok dat ze dat niet prijsgeven ;-).

En als dat in ons geval het met een lokale aannemer niet te betalen is en met groothuisbouw wel, dan moeten we afwegen of we dat zien zitten. Anders zal het project afgeblazen worden. Voordeel is dat wij niet perse hoeven te verhuizen, maar zelf bouwen was altijd al een droom en de locatie is mooi en wat extra ruimte rondom het huis is ook prettig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• codeneos

codeneos

[...]

Dreamer-1982 schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 16:28:
[...]

Daar kan het inderdaad goed op uitkomen, even kijken als we daadwerkelijk wat prijzen hebben. Maar als ik het goed heb gezien bouwt groothuisbouw beneden gewoon met kalkzandsteen binnenmuren, daar zijn onze huidige binnenmuren ook van en is wat mij betreft helemaal prima. Boven hebben ze prefab wanden van stevig materiaal, persoonlijk zou ik die ook liever van steen hebben, maar dat zal qua gewicht dan wel extra kosten toevoegen. Verder is de rest van de afwerking qua metselen etc gewoon traditioneel. Ik vraag me dus af: op de muren boven na, is er zo'n groot verschil tussen bijv. groothuisbouw of een traditionele aannemer?

Verder vraag ik me gezien de bedragen die ik hoor van een kennis die onder eigen beheer bouwt af of aannemers op dit moment niet ook gewoon heel dikke winsten draaien. Zou graag de berekening gesplitst zien in materiaal inkoop, uurloon en winst, maar ik gok dat ze dat niet prijsgeven ;-).

En als dat in ons geval het met een lokale aannemer niet te betalen is en met groothuisbouw wel, dan moeten we afwegen of we dat zien zitten. Anders zal het project afgeblazen worden. Voordeel is dat wij niet perse hoeven te verhuizen, maar zelf bouwen was altijd al een droom en de locatie is mooi en wat extra ruimte rondom het huis is ook prettig.
Het voordeel van catalogsbouw is dat de tekeningen er al liggen en ze al meerdere keren bijna het zelfde huis gebouwd hebben. Daarom kunnen ze strakker plannen en hebben ze de kosten veel beter onder controle. Daar profiteer je als koper van door een snellere bouw, en scherpere prijzen.

Je bent wel beperkt in wat je kan aanpassen, en aanpassingen in het standaard ontwerp zijn ook duur omdat daarmee de voordelen voor de catalogus bouwer verloren gaan. Ze moeten namelijk iets nieuws doen wat extra risco betekent.

Heb je al een ontwerp? Als je een lokale aannemer gaat vragen naar de prijs van een Groothuisbouw woning zullen ze altijd bijna duurder zijn, het is alleen al omdat ze de werk tekening zullen moeten maken (laten maken).

Als je een ontwerp hebt kan je best op een open begroting vragen, dan zie je precies hoe duur elk onderdeel is uitgesplitst in uren en materiaal. De begroting moet dan ook onderbouwd zijn met offertes van onderaannemers. Rekening zeker op een doorlooptijd van 4 tot 6 weken als je een open begroting gaat opvragen. En dat kan je alleen doen als je al een detail ontwerp hebt van een architect.

Maar als ik het zo lees moet je eerst de keuze gaan maken of je een catalogus woning wilt of niet. Kwalitatief zijn dat ook gewoon goede huizen die aan de normen voldoen. Als je met eigen architect werkt valt Groothuis gewoon al af. En als je een catalogus woning wilt vallen lokale aannemers af.

Voor bouw met eigen architect kan je, zoals eerder al aangegeven rekenen met 800 euro per m3 + 100k-200k voor afwerking zoals keuken, vloer, sanitair, tuin, stoffering, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Dreamer-1982 schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 16:28:
[...]

De catalogusbouwers bouwen prefab met standaard "pakketten".

je moet dus heel goed vooraf bepalen wat je wil hebben, en vooral waar je wat wil hebben (lichtpunten, schakelaars, stopcontacten).

Ook "even" wat wijzigen qua indeling, extra, etc. is vaak veel lastiger en erg prijzig.

Ik heb wel eens gehoord dat meerwerk schreeuwend duur is bij catalogusbouwers, maar dat kunnen anderen misschien beamen.

Bijv. loze leidingen voor UTP, extra WCD's, etc.

Bij "traditionele" bouw kun je nog heel veel in het werk bepalen, die vlieger gaat bij catalogusbouwers niet op.

Wel bouwen ze over het algemeen veel sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamer-1982
codeneos schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 16:50:
[...]

Het voordeel van catalogsbouw is dat de tekeningen er al liggen en ze al meerdere keren bijna het zelfde huis gebouwd hebben. Daarom kunnen ze strakker plannen en hebben ze de kosten veel beter onder controle. Daar profiteer je als koper van door een snellere bouw, en scherpere prijzen.

Je bent wel beperkt in wat je kan aanpassen, en aanpassingen in het standaard ontwerp zijn ook duur omdat daarmee de voordelen voor de catalogus bouwer verloren gaan. Ze moeten namelijk iets nieuws doen wat extra risco betekent.

Heb je al een ontwerp? Als je een lokale aannemer gaat vragen naar de prijs van een Groothuisbouw woning zullen ze altijd bijna duurder zijn, het is alleen al omdat ze de werk tekening zullen moeten maken (laten maken).

Als je een ontwerp hebt kan je best op een open begroting vragen, dan zie je precies hoe duur elk onderdeel is uitgesplitst in uren en materiaal. De begroting moet dan ook onderbouwd zijn met offertes van onderaannemers. Rekening zeker op een doorlooptijd van 4 tot 6 weken als je een open begroting gaat opvragen. En dat kan je alleen doen als je al een detail ontwerp hebt van een architect.

Maar als ik het zo lees moet je eerst de keuze gaan maken of je een catalogus woning wilt of niet. Kwalitatief zijn dat ook gewoon goede huizen die aan de normen voldoen. Als je met eigen architect werkt valt Groothuis gewoon al af. En als je een catalogus woning wilt vallen lokale aannemers af.

Voor bouw met eigen architect kan je, zoals eerder al aangegeven rekenen met 800 euro per m3 + 100k-200k voor afwerking zoals keuken, vloer, sanitair, tuin, stoffering, etc.
Ja, uiteraard is het een voordeel dat ze de basistekeningen hebben liggen. Overigens kun je aan zowel de buiten maatvoering als de indeling binnen nog genoeg aanpassen en dat geeft dus zoals ik in mijn eerste bericht aangaf naar verhouding weinig extra kosten (zeker ten opzichte van de extra kuubs). Wil je echt een custom huis dan zou ik zeker een systeembouwer overslaan, maar als je kijkt wat voor type woningen er worden aangeboden dan vallen toch veel van de huizen die gebouwd worden onder zo'n type. Wij zelf hebben helemaal geen extreme wensen, we willen juist veel huis voor ons geld. Dus ons type staat er gewoon tussen. Qua maatvoering zal het net anders zijn maar dat zal het probleem niet zijn. Verder wordt er beneden dus gewoon met kalkzandsteen lijmblokken gewerkt, gewoon mensen werk, dus ik zie ook niet zo in als je huis een meter langer of breder is of binnenmuren staan net anders wat dat voor invloed op dat proces heeft. Ook leidingen in die muren worden gewoon gefreesd en zijn dus net zo makkelijk of moeilijk aan te passen als bij een "traditionele aannemer". De muren boven zijn wel prefab en daar zit alles dus af fabriek op de juiste plaats, daar achteraf wijzigingen in maken zal duur of wellicht zelfs onmogelijk zijn. Maar persoonlijk ben ik daar niet zo bang voor. Ik weet dat er ook catalogusbouwers zijn die met betonnen prefab muren werken, ook beneden, waar alles vooraf gedaan is. Dan heb je uiteraard weinig mogelijkheden tot aanpassing of wordt het duur. Dus even goed vooraf nadenken.

Overigens die prijzen zoals 800-850 euro per kuub die ik hier voorbij zie komen en daarnaast nog 100k-200k voor keuken en andere afwerking (is uiteraard zeer smaak gevoelig, kun je ze duur maken als je wilt) zijn voor een relatief simpel type woning echt veel te hoog, als je dat betaald zou ik graag even de winst zien die de aannemer maakt, je valt van je stoel als je daar inzicht in zou hebben. En woningen zijn zo verschillend qua vorm, constructie, materiaal dat een kuub prijs aanhouden nooit kan.

Dit vond ik trouwens een leuke serie van korte time-lapse video's van een T-kap woning gebouwd door groothuisbouw: YouTube: Dag 1 Time lapse fundering (Groothuisbouw Emmeloord) Maasbracht

Het meeste werk wordt gewoon door mensen met de hand gedaan, wel wat meer man tegelijk. Ik vraag me nog steeds af als ik dit zie wat, op de muren van de bovenverdieping na, nog meer zo'n grote verschillen zijn met een traditionele aannemer.

Overigens heb ik zelf alleen een eigen floorplanner ontwerp en wat plaatjes van huizen met bijv. hoe we de dakrand afwerking willen. Het huis is verder simpel, dus even in 3D tekenen doe je zo met de hand en kuubs uitrekenen is ook erg simpel. Pas als we verder gaan met het plan laat ik afhankelijk van de gekozen aannemer deze tekeningen "officieel" maken, maar een huis vanuit het niets ontwerpen is dus niet nodig. Van kennissen die nu onder eigen beheer bouwen heb ik al een klein lokaal architectenbureau als tip gekregen die voor hen meerdere huizen heeft getekend voor zeer schappelijke prijzen, daar zit blijkbaar ook een enorm verschil in. Ik vraag ook alleen om mijn tekening om te zetten in een officiële tekening. Niet om met een wensenlijst een ingewikkeld huis te bedeken dus dat moet ik ook in het aantal uren terug zien.

En zouden we voor groothuisbouw gaan dan zit zelfs al dit soort werk al bij die (relatief) lage prijs in ;-), ook het regelen van alle vergunningen zit erbij.
Grolsch schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 16:51:
[...]

De catalogusbouwers bouwen prefab met standaard "pakketten".

je moet dus heel goed vooraf bepalen wat je wil hebben, en vooral waar je wat wil hebben (lichtpunten, schakelaars, stopcontacten).

Ook "even" wat wijzigen qua indeling, extra, etc. is vaak veel lastiger en erg prijzig.

Ik heb wel eens gehoord dat meerwerk schreeuwend duur is bij catalogusbouwers, maar dat kunnen anderen misschien beamen.

Bijv. loze leidingen voor UTP, extra WCD's, etc.

Bij "traditionele" bouw kun je nog heel veel in het werk bepalen, die vlieger gaat bij catalogusbouwers niet op.

Wel bouwen ze over het algemeen veel sneller.
Op een aantal van deze zaken heb ik hierboven gereageerd, maar zo lijkt het aandeel prefab bij in ieder geval groothuisbouw dus wel mee te vallen. Alles beneden moet gewoon ouderwets worden gefreesd, als ze dan woekerprijzen vragen doe je het zelf of onderhandel je erover, ik hoor links en rechts dat de portefeuille van werk bij de grote jongens al leeg begint te lopen.

En onze woning wordt echt recht-toe-recht-aan, ik zou prefab dus wat dat betreft prima aandurven, geen ramen die over meerdere verdiepingen gaan, slaapkamers tot de nok (liefst juist niet, hebben we nu ook, blijft in de zomer een stuk warmer op die kamer dan op de andere slaapkamers). Boven de eerste verdieping alleen bergzolder met vlizotrap dus die 2e verdieping kan zelfs van hout, zolang ik er zooi op kan zetten en dat blijft er staan maakt het mij niet uit. Wel moet natuurlijk het huis gewoon goed geïsoleerd zijn uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 16:46
Ik ben weer eens lost, sorry allen.
@Dreamer-1982 kan je aangeven waar je naar op zoek bent? De antwoorden die je tot nu toe krijgt lijken niet te zijn wat je zoekt. Misschien nog een keer anders geformuleerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jannibal23
  • Nu online
Dreamer-1982 schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 18:10:
[...]
Overigens die prijzen zoals 800-850 euro per kuub die ik hier voorbij zie komen en daarnaast nog 100k-200k voor keuken en andere afwerking (is uiteraard zeer smaak gevoelig, kun je ze duur maken als je wilt) zijn voor een relatief simpel type woning echt veel te hoog, als je dat betaald zou ik graag even de winst zien die de aannemer maakt, je valt van je stoel als je daar inzicht in zou hebben. En woningen zijn zo verschillend qua vorm, constructie, materiaal dat een kuub prijs aanhouden nooit kan.
Tsja, dit is de ervaring van forumleden die deze kennis hebben of net door zo'n proces gegaan zijn toch?

Er zullen hier weinig aannemers zijn, dus inzage in de winstrekening van een aannemer zal lastig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamer-1982
Deleon78 schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 18:30:
Ik ben weer eens lost, sorry allen.
@Dreamer-1982 kan je aangeven waar je naar op zoek bent? De antwoorden die je tot nu toe krijgt lijken niet te zijn wat je zoekt. Misschien nog een keer anders geformuleerd?
Mijn oorspronkelijke vraag uit mijn eerste bericht is of er iemand die recent een huis heeft gebouwd onder eigen beheer of met traditionele aannemer een excel heeft met daarin alle kosten op een rijtje en die met we wilt delen.

Dat helpt me bij een overzicht te krijgen, mag met en zonder bedragen als je geen bedragen zou willen delen.

De discussie ging nu verder over een catalog bouwer versus traditionele aannemer en vergelijken van kuubs prijzen, het is prima om daar ook op door te gaan, want dat is zeker interessant. Zo verschillen uiteraard catalog bouwers onderling en met het videootje van groothuisbouw vraag ik me oprecht af hoe groot dat verschil is met traditioneel, want op de muren boven na is het allemaal werk met de hand. Je kan hoogstens praten over binnenmuren beneden van kalkzandsteen ipv bijv. poriso waar veel lokale aannemers mee werken. Maar er zijn ook aannemers die juist met kalkzandsteen werken vanwege beste geluidsisolatie tegen iets mindere warmte isolatie. Ik ben dus benieuwd of ik dingen over het hoofd zie bij groothuisbouw waardoor daar nog meer nadelen aanzitten (wellicht dus duurder en onhandiger om later wijzigingen aan te brengen).

Maar naast de excel mocht iemand die willen delen vind ik deze discussie ook best interessant hoor dus het is niet dat ik perse naar wat anders op zoek ben. Maar we mogen natuurlijk wel scherp zijn op prijzen.
Jannibal23 schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 19:01:
[...]

Tsja, dit is de ervaring van forumleden die deze kennis hebben of net door zo'n proces gegaan zijn toch?

Er zullen hier weinig aannemers zijn, dus inzage in de winstrekening van een aannemer zal lastig zijn.
En ja, ik zie hier vooral luxere huizen met leuke snufjes/vormen voorbij komen, kan me voorstellen dat dat een andere prijs heeft dan wat ik voor ogen heb. Een kuubsprijs is gewoon van zeer veel zaken afhankelijk.

Wellicht zit er hier ook een aannemer of iemand die er een kent, of iemand die alles zelf in eigen beheer heeft gebouwd en dus "zelf aannemer" was en zo kan zien hoeveel dat uitspaarde ten opzichte van de hele klus uit handen geven. Ik heb zelf gewoon sterk het gevoel dat er behoorlijke flinke winsten gemaakt worden op het moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Er wordt in de bouwwereld inderdaad aardig geld verdiend op dit moment. Kwestie vraag & aanbod.

De bouw heeft jarenlang onder druk gestaan, en nu bepalen hun de prijs.
Al zie ik bij de grote jongens al een kentering, de orderportefeuille voor 2024 zit nog lang niet vol.

De kleine aannemers zijn bij ons in de regio (Twente) allemaal nog steeds stuiterdruk, je mag blij zijn dat je iemand vindt, dus onderhandelen zit er dan niet in.

maar bouwen is wel gewoon duur, ik ben bezig met een garage aan het bouwen en ben straks 100K kwijt terwijl 90% als "vriendendienst" gebeurt.

Hoe ingewikkelder de bouwvorm hoe duurder de prijs per m3.
Hoe meer m3's hoe goedkoper de prijs per m3

Maar een relatief kleine vrijstaande woning van "stel" 500m3, dan moet je toch echt aan 800 euro / m3 rekenen zonder gekke dingen.

En ja, daar komt de grond, keuken, tuin, behang, schilderen, etc. allemaal nog bij.

[ Voor 17% gewijzigd door Grolsch op 12-10-2023 19:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamer-1982
Grolsch schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 19:45:
Er wordt in de bouwwereld inderdaad aardig geld verdiend op dit moment. Kwestie vraag & aanbod.

De bouw heeft jarenlang onder druk gestaan, en nu bepalen hun de prijs.
Al zie ik bij de grote jongens al een kentering, de orderportefeuille voor 2024 zit nog lang niet vol.

De kleine aannemers zijn bij ons in de regio (Twente) allemaal nog steeds stuiterdruk, je mag blij zijn dat je iemand vindt, dus onderhandelen zit er dan niet in.

maar bouwen is wel gewoon duur, ik ben bezig met een garage aan het bouwen en ben straks 100K kwijt terwijl 90% als "vriendendienst" gebeurt.

Maar een relatief kleine vrijstaande woning van "stel" 500m3, dan moet je toch echt aan 800 euro / m3 rekenen zonder gekke dingen.

En ja, daar komt de grond, keuken, tuin, behang, schilderen, etc. allemaal nog bij.
Precies, maar de prijs is niet meer op ratio gebaseerd (inkoop + arbeid + gezonde winstmarge), maar op "wat kun je ongeveer pakken". Daarom ben ik wel benieuwd wat een woning echt kost en wat er nog aan verdiend wordt. En ja, vraag aanbod, maar als iedereen het doet is het net zo goed een soort van "prijsafspraak" (zonder perse met zijn allen om tafel te zitten). Als je daar zelf je zuurverdiende geld ingooit lijkt het me niet meer dan logisch dat je daarop scherp bent. Maar goed, nu het goedkope geld lenen voorbij is is het een kwestie van tijd voordat mensen niet meer dit soort bedragen gaan betalen en dan worden de prijzen vanzelf weer normaal(er).

En precies wat je schrijft:

Daarom kun je nooit een kuubs prijs van de ene woning zomaar met de andere vergelijken, of het moeten zeer gelijkwaardige woningen zijn.

In ons geval gaat het om een ruime vrijstaande woning, maar wel simpel qua vorm-constructie. Buitenmaten praten we dan ongeveer over 13,7m bij 9,7m, goot rond de 4m en nok zal dan rond de 9m zijn. De inhoud hiervan is gemakkelijk te berekenen:

13,7 x 9,70 x 4 = 531,56 m3
9,7x5x0,5 x 13,7 = 332,225 m3

Totaal = 863,79 m3

En dat zou bij een dergelijk opzet tot een relatief lage kuubs prijs moeten komen. Bij groothuisbouw is dat in ieder geval zo, een huis van 900m3 met ingewikkeldere vorm dan wij willen is daar al onder de 4 ton, sleutel klaar met warmtepomp etc er zelfs al bij, architect kosten etc ook erbij. En geloof maar dat die het ook niet voor niets doen.

Maar ben alsnog wel benieuwd naar een gemiddeld winstpercentage van een aannemer op dit moment, moet haast wel 30%+ zijn.

En over je garage: 90% als vriendendienst gedaan en alsnog 100k in totaal! Wat voor garage hebben we het dan over qua maten? Wat voor dak en is er verder nog wat bijzonders aan qua indeling/afwerking wat de prijs verklaard? Want in eerste instantie zou je bijna zeggen: zit er goud in verwerkt ofzo :P

Uiteindelijk wil ik bij de woning als het plan doorgaat ook een vrijstaande garage, gewoon ook recht-toe-recht-aan, als dat 100k zou moeten kosten ga je bijna zelf de boel regelen en samen met een handig iemand lijmblokken gebruiken en wellicht een metselaar inhuren voor het metselwerk.

Nog even trouwens over de drukte van de aannemers: ik heb nu 3 kleinere aannemers gebeld en ze werken allemaal meteen wat voor me uit, dus blijkbaar hebben ze wel zin in wat werk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aurum
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 14:02
Wij hebben voor ons huis getekend in eind 2020/ begin 2021. Dus misschien is de markt al weer heel anders ondertussen maar wij waren met een traditionele bouwer goedkoper uit dan met selekthuis. Daar kregen we dan ook nog een iets meer m2 woonoppervlakte en een custom grote pui aan de voorkant voor terug.
Tevens was het aan aannemer die bekend was met de grond waarop we gingen bouwen. Dus een knappe stelpost voor de heipalen en ook eentje die netjes de kruipruimte wou draineren omdat dat in de buurt vaak problemen geeft. En dan ook nog goedkoper.
Dat was dan wel alleen Casco aannemer vs Casco selekthuis.
Ik heb nog wel onze excelsheet waarin ik alles uiteen heb gezet voor de afbouw die we hebben gedaan. Dit zijn dan wel grotendeels alleen de materialen omdat we alles zelf hebben uitgevoerd. Dus misschien niet relevant voor je.
Mocht je daarin interesse hebben zou je dan een prive bericht willen sturen?

Ik vind het evengoed bizar als ik eerlijk ben, onze m3 prijs waarop we zijn uitgekomen was 380 euro. Tuurlijk afbouw grotendeels zelf gedaan/zelf geregeld. De aannemer met wie we hadden gebouwd had toen aangegeven dat als ze het sleutelklaar zouden opleveren we dan rond de 520 waren uitgekomen. Dat dit nu al gemiddeld 800 is vind ik best bizar. Wij zaten ook al in de tijd waarbij bakstenen/pannen niet aan te leveren waren en de houtprijs ineens giga was gestegen vanwege corona.

Onze maten waren 14 x 8.5 buitenmaat, met verhoogde borstwering en een nok van 10m hoog. Wij zaten net iets onder de 830 m3 volgens mij.

We hebben net een geisoleerde fundering laten storten voor 10k, van 5x10 voor de garage met puntdak. waarbij het HSB nog ongeveer 15k moet gaan kosten en we alleen nog twijfelen hoe duur we gaan met de dakbekleding en stucwerk aan de buitenkant. Zeg nog 15k voor de afwerking binnen. Alleen wel dan helemaal zelf gebouwd ;)

Wij hopen net rond de 50k uit te komen en dan geheel afgewerkt. Meestal is materiaal en manuren wel redelijk gelijk aan elkaar dus dan zou 100k niet eens heel vreemd zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dreamer-1982
Aurum schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 20:12:
Wij hebben voor ons huis getekend in eind 2020/ begin 2021. Dus misschien is de markt al weer heel anders ondertussen maar wij waren met een traditionele bouwer goedkoper uit dan met selekthuis. Daar kregen we dan ook nog een iets meer m2 woonoppervlakte en een custom grote pui aan de voorkant voor terug.
Tevens was het aan aannemer die bekend was met de grond waarop we gingen bouwen. Dus een knappe stelpost voor de heipalen en ook eentje die netjes de kruipruimte wou draineren omdat dat in de buurt vaak problemen geeft. En dan ook nog goedkoper.
Dat was dan wel alleen Casco aannemer vs Casco selekthuis.
Ik heb nog wel onze excelsheet waarin ik alles uiteen heb gezet voor de afbouw die we hebben gedaan. Dit zijn dan wel grotendeels alleen de materialen omdat we alles zelf hebben uitgevoerd. Dus misschien niet relevant voor je.
Mocht je daarin interesse hebben zou je dan een prive bericht willen sturen?

Ik vind het evengoed bizar als ik eerlijk ben, onze m3 prijs waarop we zijn uitgekomen was 380 euro. Tuurlijk afbouw grotendeels zelf gedaan/zelf geregeld. De aannemer met wie we hadden gebouwd had toen aangegeven dat als ze het sleutelklaar zouden opleveren we dan rond de 520 waren uitgekomen. Dat dit nu al gemiddeld 800 is vind ik best bizar. Wij zaten ook al in de tijd waarbij bakstenen/pannen niet aan te leveren waren en de houtprijs ineens giga was gestegen vanwege corona.

Onze maten waren 14 x 8.5 buitenmaat, met verhoogde borstwering en een nok van 10m hoog. Wij zaten net iets onder de 830 m3 volgens mij.

We hebben net een geisoleerde fundering laten storten voor 10k, van 5x10 voor de garage met puntdak. waarbij het HSB nog ongeveer 15k moet gaan kosten en we alleen nog twijfelen hoe duur we gaan met de dakbekleding en stucwerk aan de buitenkant. Zeg nog 15k voor de afwerking binnen. Alleen wel dan helemaal zelf gebouwd ;)

Wij hopen net rond de 50k uit te komen en dan geheel afgewerkt. Meestal is materiaal en manuren wel redelijk gelijk aan elkaar dus dan zou 100k niet eens heel vreemd zijn.
Kijk dat is even een andere reactie qua prijs, fijn om te lezen. En grappige is dat sinds die tijd (hoor ik van kennis die zelf dus bouwt) hout al veel goedkoper is (bijna oude prijzen), steen nog iets duurder maar zeker al gezakt. Hij kocht zelf de stenen in Duitsland in (wij zitten redelijk dicht bij de grens), scheelde 50%. Tja, ik ga gewoon niet de Porsche(s) van de aannemer betalen zeg maar ;-)

Ik zal je ook even een PB sturen want ben zeker geïnteresseerd in je excel, woning lijkt qua maat ook vergelijkbaar, ben ook wel benieuwd naar hoe deze verder qua afwerking/materialen vergelijkt. Anders helpt zo'n verhaal ook als ik met lokale ondernemers dadelijk verder ga.

En qua garage: dat durf ik ook rustig zelf te regelen met een handig iemand erbij, hier in de kleine dorpen (huis komt ook in een klein dorp) vaak genoeg mensen die dat kunnen/willen tegen redelijke prijzen.

Als prijzen van materialen sindsdien verder gedaald zijn betekent dus dat de winsten echt exorbitant zijn op het moment.
Pagina: 1 ... 265 ... 272 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.

Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic