Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 266 ... 272 Laatste
Acties:
  • 2.621.052 views

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Loft
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-09 20:48
Grolsch schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 19:45:
Er wordt in de bouwwereld inderdaad aardig geld verdiend op dit moment. Kwestie vraag & aanbod.

De bouw heeft jarenlang onder druk gestaan, en nu bepalen hun de prijs.
Al zie ik bij de grote jongens al een kentering, de orderportefeuille voor 2024 zit nog lang niet vol.

De kleine aannemers zijn bij ons in de regio (Twente) allemaal nog steeds stuiterdruk, je mag blij zijn dat je iemand vindt, dus onderhandelen zit er dan niet in.

maar bouwen is wel gewoon duur, ik ben bezig met een garage aan het bouwen en ben straks 100K kwijt terwijl 90% als "vriendendienst" gebeurt.

Hoe ingewikkelder de bouwvorm hoe duurder de prijs per m3.
Hoe meer m3's hoe goedkoper de prijs per m3

Maar een relatief kleine vrijstaande woning van "stel" 500m3, dan moet je toch echt aan 800 euro / m3 rekenen zonder gekke dingen.

En ja, daar komt de grond, keuken, tuin, behang, schilderen, etc. allemaal nog bij.
Tuurlijk wordt er geld verdiend... Inkoop en arbeidsloon zijn aardig gestegen afgelopen 2 jaar.
Laten we niet overdrijven...

Bij groothuisbouw bouw je een basis woning zoals jij omschrijft voor net onder 300k, inclusief 20m heipalen. Dan heb je een woning van 537 m3.
Dat is een prijs van 552 euro per m3. Natuurlijk komt daar alles bij wat je schrijft, maar is wel ruim onder die 800 euro per m3 die je schetst.

100k voor een garage waarbij 90% een "vriendendienst" is.
Dat is dus een garage van 1 miljoen euro ??? Ik weet niet of je dat zo bedoeld hebt, maar zo komt het over ;)
Ook hier, met overdrijven schiet je niets op en help je anderen niet.
Of bedoel je een garage van 100k en 90% krijg je voor niets of geen arbeidsloon?

[ Voor 3% gewijzigd door Loft op 12-10-2023 21:08 ]

If I agreed with you, we'd both be wrong.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MB300
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 11-09 21:48
Dreamer-1982 schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 20:21:
[...]

Kijk dat is even een andere reactie qua prijs, fijn om te lezen. En grappige is dat sinds die tijd (hoor ik van kennis die zelf dus bouwt) hout al veel goedkoper is (bijna oude prijzen), steen nog iets duurder maar zeker al gezakt. Hij kocht zelf de stenen in Duitsland in (wij zitten redelijk dicht bij de grens), scheelde 50%. Tja, ik ga gewoon niet de Porsche(s) van de aannemer betalen zeg maar ;-)

Ik zal je ook even een PB sturen want ben zeker geïnteresseerd in je excel, woning lijkt qua maat ook vergelijkbaar, ben ook wel benieuwd naar hoe deze verder qua afwerking/materialen vergelijkt. Anders helpt zo'n verhaal ook als ik met lokale ondernemers dadelijk verder ga.

En qua garage: dat durf ik ook rustig zelf te regelen met een handig iemand erbij, hier in de kleine dorpen (huis komt ook in een klein dorp) vaak genoeg mensen die dat kunnen/willen tegen redelijke prijzen.

Als prijzen van materialen sindsdien verder gedaald zijn betekent dus dat de winsten echt exorbitant zijn op het moment.
De prijzen zijn nog steeds hoog. De winstmarges trouwens ook.

Als je met Kees Karel en Klaas en ouwe Joop in de avonduren en op de zaterdagen een woning in elkaar kunt bouwen dan kun je bijna niet goedkoper bouwen hoor als je begrijpt wat ik bedoel. Misschien ook wel voor 250 euro per kuub.

Daar kan een aannemer niet tegen concurreren; de jongens kostten me minimaal 45 ex. En als er geen wc, geen schaftwagen geen steiger geen zaaghok en bouwkraan staat gaan ze naar de concullega en zie ik ze eerst niet weer, of ze rekenen een tientje (of 2) meer per uur.

En als ik dan op maandagmorgen een telefoontje van de klant krijg die graag een muurtje anders wil hebben staan kost me dat zo een paar uur regelwerk; al dan niet constructief berekenen en tekenen, sowieso administratief verwerken en factureren en dan nog richting de jongens buiten die daar ook een paar uur extra mee bezig zijn. Kost me (stel) 1000 extra, ik vraag dus 1500 dan vinden ze het te duur ' alleen om dat muurtje anders te plaatsen 1500 extra? er moet nog mee worden gestart, dat kun je zo veranderen toch? '

Tja zo gaat dat tegenwoordig.

Zorg als je bouwt dat je van tevoren alles duidelijk vastlegt wat je voor welk geld krijgt tot in detail zodat er geen discussie ontstaat. Betaal in delen zodat je (en de aannemer) ook daar geen/weinig risico loopt.

De woningen die wij bouwden zaten altijd tussen de 1500 a 2000 manuren in. Reken maar uit. Reken vervolgens opstartkosten (aan- afvoer materieel) en wat overige kosten (20%).

En ja 15 jaar terug hebben we ook weleens tegen kostprijs materiaal + kostprijs uren voor 175k een enorme villa gebouwd omdat de bouw zo mager was maar toen was materiaal ook ruim de helft voordeliger en de zzp-ers goedkoper als onze eigen jongens. Toen was bouwen met Kees Karel Klaas en ouwe Joop en opa Jan net zo duur als uitbesteden...... Mocht je bouwen op deze manier zorg dan wel dat je tegenvallers kunt opvangen want je zal niet de eerste zijn die het niet gereed krijgt vanwege finciële tekorten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dreamer-1982
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10:50
MB300 schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 21:30:
[...]

Als je met Kees Karel en Klaas en ouwe Joop in de avonduren en op de zaterdagen een woning in elkaar kunt bouwen dan kun je bijna niet goedkoper bouwen hoor als je begrijpt wat ik bedoel. Misschien ook wel voor 250 euro per kuub.

Daar kan een aannemer niet tegen concurreren; de jongens kostten me minimaal 45 ex. En als er geen wc, geen schaftwagen geen steiger geen zaaghok en bouwkraan staat gaan ze naar de concullega en zie ik ze eerst niet weer, of ze rekenen een tientje (of 2) meer per uur.

En als ik dan op maandagmorgen een telefoontje van de klant krijg die graag een muurtje anders wil hebben staan kost me dat zo een paar uur regelwerk; al dan niet constructief berekenen en tekenen, sowieso administratief verwerken en factureren en dan nog richting de jongens buiten die daar ook een paar uur extra mee bezig zijn. Kost me (stel) 1000 extra, ik vraag dus 1500 dan vinden ze het te duur ' alleen om dat muurtje anders te plaatsen 1500 extra? er moet nog mee worden gestart, dat kun je zo veranderen toch? '

Zorg als je bouwt dat je van tevoren alles duidelijk vastlegt wat je voor welk geld krijgt tot in detail zodat er geen discussie ontstaat. Betaal in delen zodat je (en de aannemer) ook daar geen/weinig risico loopt.

De woningen die wij bouwden zaten altijd tussen de 1500 a 2000 manuren in. Reken maar uit. Reken vervolgens opstartkosten (aan- afvoer materieel) en wat overige kosten (20%).

En ja 15 jaar terug hebben we ook weleens tegen kostprijs materiaal + kostprijs uren voor 175k een enorme villa gebouwd omdat de bouw zo mager was maar toen was materiaal ook ruim de helft voordeliger en de zzp-ers goedkoper als onze eigen jongens. Toen was bouwen met Kees Karel Klaas en ouwe Joop en opa Jan net zo duur als uitbesteden...... Mocht je bouwen op deze manier zorg dan wel dat je tegenvallers kunt opvangen want je zal niet de eerste zijn die het niet gereed krijgt vanwege finciële tekorten.
Bedankt voor je reactie! Lijkt erop dat er hier een aannemer reageert, klopt dat?

Ik snap je verhaal en uiteraard kun je met een paar "handige Harries" (of Kees/Karel/Klaas/oude Joop etc ;) veel goedkoper bouwen. Dan moet je ook zelf allerlei risico's dragen, maar als het dan voor veel minder geld kan is dat (voor mij) prima op te vangen en zou ik dat direct doen, maar dan moet je wel de juiste mensen kennen die dat allemaal kunnen. Het regelen van zaken vind ik wel leuk om op te pakken. En dat als klanten "even" wat willen wijzigen terwijl je al aan het bouwen bent vind ik niet meer dan normaal dat daar een relatief hoge meerprijs op staat. Vooraf dus goed nadenken en beter een stopcontactje teveel dan te weinig. En anders of pech of hoge meerprijs.

Klopt het overigens wel dat materialen al wel weer een stuk goedkoper zijn dan op het duurdere moment (afgelopen jaren)?

En over die forse winst, durf je een gemiddelde marge aan te geven op een heel project? Daar ben ik zelf wel erg benieuwd naar.

Verder ben ik benieuwd hoe je tegen bijv. groothuisbouw aankijkt, is dat kwalitatief nou echt veel minder dan helemaal "traditioneel"? Met alleen de boven muren prefab lijkt mij het verschil namelijk erg mee te vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:53
Even een detail vraagje: onze woning heeft een 1e verdieping waarbij het schuine deel op ca. 1.50 begint. Vraag me nu af wat je hier typisch als afwerking gebruikt en wat de eventuele voor- en nadelen zijn (afgezien van persoonlijke voorkeuren). Het schuine deel en het platte deel van het plafond (onderzijde zolder) is met gips afgewerkt. Het plafond wordt met spack (met fijne korrel) afgewerkt, de wanden worden gestuct en van renovlies voorzien. Voor mijn idee behoort het schuine deel bij het plafond, dus ook spack, mijn eega geeft de voorkeur aan renovlies.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 11:17
Dreamer-1982 schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 15:51:
Even een vraag voor mensen die recent hebben gebouwd via normale kleinere aannemer of onder eigen beheer: is er iemand die zelf het e.e.a heeft uitgezocht en op een rij gezet in bijv. excel van de verschillende kosten en dat met me zou willen delen?
Wij zijn eind 2022 beginnen te bouwen. Bewust 9 maanden uitgesteld, want de prijzen gingen door het dak, niemand wilde zich daarop vastleggen en aannemers vroegen de hoofdprijs plus prijsopslag. Je kunt ook een blanco cheque tekenen :)

We moesten besparen - budget heeft grenzen - en hebben de aannemer weggelaten. Ik heb al letterlijk een eigen huis gebouwd, dus wist waaraan we aan begonnen. Ik doe de planning, techniek, detailtekeningen, mijn vrouw de (financiële)administratie. Best heftig naast je werk.

We bouwen met ZZP'ers in eigen beheer, super team van vakmensen. Niet goedkoop, wel efficiënt. We hebben nergens op beknibbeld; volledig onderkeldert, aluminium kozijnen, geothermische warmtepomp, domotica, buitenstuc met geintegreerde jaloezieën, luxe keuken, regenwaterregeneratie, 46 zonnepanelen met Enphase, etc, etc.
We zitten zo rond de € 685 per m³, all-in, wel met de opmerking dat we nogal wat kuubs hebben....

Mijn huis is slimmer dan ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arosa
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 06:47
Dreamer-1982 schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 22:23:
[...]

...
Klopt het overigens wel dat materialen al wel weer een stuk goedkoper zijn dan op het duurdere moment (afgelopen jaren)?
...
Op deze vraag kan ik wel antwoord geven, maar die is tweeledig.
  • Ja, sommige materialen worden goedkoper, energieprijzen dalen, dus producten zijn goedkoper te produceren en sommige fabrikanten laten dit zien in de prijs.[/i]
  • Nee, lonen zijn fors gestegen (ook voor fabrieksmedewerkers), sommige grondstoffen zijn nog steeds lastig verkrijgbaar (bv. door conflict met Rusland), ...
Kortom sommige dingen zijn weer iets een prijs gezakt, maar lang niet alles en dat zie ik ook niet 1-2-3 meer gebeuren. Daar zijn ook allerlei redenen voor te verzinnen.

Zomaar een voorbeeld: Bedrijven worden gedwongen te investeren, denk aan de energietransitie. De bedrijfsbus voor in de (grote) stad moet elektrisch worden (soms alleen al vanwege imago), maar die is fors duurder dan vertrouwde dieselbus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Arosa schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 01:04:
[...]

Zomaar een voorbeeld: Bedrijven worden gedwongen te investeren, denk aan de energietransitie. De bedrijfsbus voor in de (grote) stad moet elektrisch worden (soms alleen al vanwege imago), maar die is fors duurder dan vertrouwde dieselbus.
Maar TCO is vrijwel altijd (fors) lager. Zeker met de korte stukjes, veelal met zware aanhanger die aannemers rijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SH007
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Batilan schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 22:48:
Even een detail vraagje: onze woning heeft een 1e verdieping waarbij het schuine deel op ca. 1.50 begint. Vraag me nu af wat je hier typisch als afwerking gebruikt en wat de eventuele voor- en nadelen zijn (afgezien van persoonlijke voorkeuren). Het schuine deel en het platte deel van het plafond (onderzijde zolder) is met gips afgewerkt. Het plafond wordt met spack (met fijne korrel) afgewerkt, de wanden worden gestuct en van renovlies voorzien. Voor mijn idee behoort het schuine deel bij het plafond, dus ook spack, mijn eega geeft de voorkeur aan renovlies.
Als het om spack gaat zoals in de meeste projectbouw op plafonds wordt aangebracht: spack is al niet zo fijn spul, maar op een plafond waar je het bijna nooit aanraakt gaat het wel. Op plaatsen waar je het aan kunt raken zou ik het zeker afraden. Je haalt je handen er aan open, als je het aanraakt vallen er kleine korreltjes af. Mijn advies zou zijn om stuc met of zonder renovlies te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10:27
Dreamer-1982 schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 22:23:
[...]

Bedankt voor je reactie! Lijkt erop dat er hier een aannemer reageert, klopt dat?

Ik snap je verhaal en uiteraard kun je met een paar "handige Harries" (of Kees/Karel/Klaas/oude Joop etc ;) veel goedkoper bouwen. Dan moet je ook zelf allerlei risico's dragen, maar als het dan voor veel minder geld kan is dat (voor mij) prima op te vangen en zou ik dat direct doen, maar dan moet je wel de juiste mensen kennen die dat allemaal kunnen. Het regelen van zaken vind ik wel leuk om op te pakken. En dat als klanten "even" wat willen wijzigen terwijl je al aan het bouwen bent vind ik niet meer dan normaal dat daar een relatief hoge meerprijs op staat. Vooraf dus goed nadenken en beter een stopcontactje teveel dan te weinig. En anders of pech of hoge meerprijs.

En over die forse winst, durf je een gemiddelde marge aan te geven op een heel project? Daar ben ik zelf wel erg benieuwd naar.

Verder ben ik benieuwd hoe je tegen bijv. groothuisbouw aankijkt, is dat kwalitatief nou echt veel minder dan helemaal "traditioneel"? Met alleen de boven muren prefab lijkt mij het verschil namelijk erg mee te vallen.
Ik denk niet dat catalogusbouwers als Groothuis kwalitatief slecht bouwen. Sterker nog, ik denk dat het kwalitatief vaak beter is. De standaarddingen die ze maken zijn goed doordacht en "proven concept".
Conrado schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 22:58:
[...]

Wij zijn eind 2022 beginnen te bouwen. Bewust 9 maanden uitgesteld, want de prijzen gingen door het dak, niemand wilde zich daarop vastleggen en aannemers vroegen de hoofdprijs plus prijsopslag. Je kunt ook een blanco cheque tekenen :)

We moesten besparen - budget heeft grenzen - en hebben de aannemer weggelaten. Ik heb al letterlijk een eigen huis gebouwd, dus wist waaraan we aan begonnen. Ik doe de planning, techniek, detailtekeningen, mijn vrouw de (financiële)administratie. Best heftig naast je werk.

We bouwen met ZZP'ers in eigen beheer, super team van vakmensen. Niet goedkoop, wel efficiënt. We hebben nergens op beknibbeld; volledig onderkeldert, aluminium kozijnen, geothermische warmtepomp, domotica, buitenstuc met geintegreerde jaloezieën, luxe keuken, regenwaterregeneratie, 46 zonnepanelen met Enphase, etc, etc.
We zitten zo rond de € 685 per m³, all-in, wel met de opmerking dat we nogal wat kuubs hebben....
Je zit dus aan de inkoopkant al op 685 per m3, en dan ga ik er vanuit dat je alles "officieel" betaalt, op papier, incl. BTW.

Als dit via een aannemer zou lopen dan heeft hij sws al 5% winst & risico opslag, die hij ook nodig heeft.

En dan vergeet je voor het gemak even jullie eigen uren. Ik vermoed dat er qua begeleiding in totaal zo een paar 100 uur in gaat zitten, stel 200 uur waar je normaal toch wel 100 per uur voor mag rekenen in de BTW is ook al weer 20K.

En als je veel kuubs bouwt gaat de prijs per m3 inderdaad (fors) omlaag.

Er zit zeker voor zo'n 50K aan kosten in een woning waar het niet uitmaakt of je 500m3 bouwt of 1500m3 bouwt.

Dit scheelt ook al 70 euro per m3

Als je bijvoorbeeld de hele woning onderkelderd hebt scheelt dat ook gigantisch in de m3 prijs. Kelderruimte is relatief goedkoop per m3.

@Dreamer-1982 hoeveel m3 zit je aan te denken?

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgerhaai
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 12-09 12:13
(jarig!)
MB300 schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 21:30:
[...]

Dan moet het wel een dragend muurtje zijn.
Het is in elk geval duidelijk dat je eigenlijk achteraf geen wijzigingen meer wilt hebben. Dus denk aan de voorkant goed na.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Nu online
Qua perspectief.
Onze woning bijna volledig zelf gebouwd maar erg klein in vergelijking met wat hier gedeeld word. 325m3 95m2 waarvan de bovenste verdieping ook nog eens een heel hoog plafond heeft. Komen wij uit rond de 1000 euro per m3. Dat is dan alles exclusief grondkosten. We hebben wel veel dure opties gekozen, bijvoorbeeld 60m2 tripple glas, deuren van xinnix en een KNX systeem. Dat maakt dat dit een fijne maar ook dure woning is voor de hoeveelheid m2.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
Oei @Grolsch, dat zijn wel heel veel zaken die echt anders zitten dat jij blijkbaar aanneemt.
Je zit dus aan de inkoopkant al op 685 per m3, en dan ga ik er vanuit dat je alles "officieel" betaalt, op papier, incl. BTW.
Nee, je leest niet goed. Dat is de complete bouw inclusief alle uren van de ZZP'ers. En natuurlijk gewoon op rekening incl. BTW.
Als dit via een aannemer zou lopen dan heeft hij sws al 5% winst & risico opslag, die hij ook nodig heeft.
Ha, ha, ha, tuurlijk jôh, tuurlijk. Ik heb hier offertes van aannemers liggen en weet nu heel goed wat de bouw kost. Dat maak je niet goed met 5% :)
Mooi voorbeeld: Warmtepomp, precies gespecificeerd in het bestek. Aannemers voegen de 'offerte' van hun installateur bij: "Warmtepomp systeem voor woning incl. montage" voor 60K. Gaat BTW en W&R nog overheen. Directe offerte van een installeer was 45K (excl. BTW).
En dan vergeet je voor het gemak even jullie eigen uren. Ik vermoed dat er qua begeleiding in totaal zo een paar 100 uur in gaat zitten, stel 200 uur waar je normaal toch wel 100 per uur voor mag rekenen in de BTW is ook al weer 20K.
Hoe weet je of ik dat vergeet? Ik bouw in eigen beheer voor alle duidelijkheid en dat kun je niet naar een aannemer terugrekenen. Vergelijken wel en het verschil is groot. En als particulier krijg ik niet de prijzen die een aannemer krijgt..
Er zit zeker voor zo'n 50K aan kosten in een woning waar het niet uitmaakt of je 500m3 bouwt of 1500m3 bouwt.
Of dat nu wel of niet zo is, ieder bouw is anders en lastig te vergelijken.
Als je bijvoorbeeld de hele woning onderkelderd hebt scheelt dat ook gigantisch in de m3 prijs. Kelderruimte is relatief goedkoop per m3.
Mooi theorie, totdat je een offerte opvraagt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
Conrado schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 18:01:
Oei @Grolsch, dat zijn wel heel veel zaken die echt anders zitten dat jij blijkbaar aanneemt.
Ik laat me graag verrassen, wat zie ik niet goed :?
[...]

Nee, je leest niet goed. Dat is de complete bouw inclusief alle uren van de ZZP'ers. En natuurlijk gewoon op rekening incl. BTW.
Ik lees wel goed, ik vraag even voor de zekerheid of je in de BTW rekent, dat was mijn uitgangspunt, anders zou je namelijk een aardig vertekent beeld krijgen.
[...]

Ha, ha, ha, tuurlijk jôh, tuurlijk. Ik heb hier offertes van aannemers liggen en weet nu heel goed wat de bouw kost. Dat maak je niet goed met 5% :)
Mooi voorbeeld: Warmtepomp, precies gespecificeerd in het bestek. Aannemers voegen de 'offerte' van hun installateur bij: "Warmtepomp systeem voor woning incl. montage" voor 60K. Gaat BTW en W&R nog overheen. Directe offerte van een installeer was 45K (excl. BTW).

[...]
Volgens mij lees je wederom niet goed. Alles wat jij nu zelf geregeld hebt moet je in het geval van een aannemer minimaal 5% winst en risico overheen rekenen. Dat er cowboy's zijn die ergens 100% overheen zetten was geen punt van discusie.

Toen ik 7 jaar geleden nieuw gebouwd heb, heb ik gebouwd met een aannemer en bouwbegeleiding en toen was het nog 3% op een open begroting / factuur
Hoe weet je of ik dat vergeet?
Ik lees niet terug dat je het meegerekend hebt :? Hoeveel uur keer welk tarief heb jij meegenomen in je prijs per m3 prijs :? Ik lees het niet terug
Ik bouw in eigen beheer voor alle duidelijkheid en dat kun je niet naar een aannemer terugrekenen. Vergelijken wel en het verschil is groot. En als particulier krijg ik niet de prijzen die een aannemer krijgt..
Als particulier kun je vaak juist extra korting / betere deals krijgen als zakelijke klanten.
Over het algemeen gaat een aannemer niet zijn best voor jou doen om te pingelen en 3 leveranciers tegen elkaar uitspelen.

Ik deed destijds zelf de inkoop, en de aannemer mocht daar 3% overheen zetten, en ik had condities waar de aannemer jaloers op was
[...]

Of dat nu wel of niet zo is, ieder bouw is anders en lastig te vergelijken.
Dat is helemaal niet lastig te vergelijken, of ik nu 3x25A aanvraag voor een woning van 3000m3 of 300m3, prijs is gelijk, geldt voor heel veel zaken. Installatiewerk, WP, ventilatie, constructieberekening, etc. etc. hoe groter de woning, hoe lager de prijs per m3.

[...]
Mooi theorie, totdat je een offerte opvraagt :)
Een kelder heeft geen mooie buitenmuren, weinig ramen, etc.

Een kelder is per m3 "relatief" goedkoop ten opzichte van de m3's die boven het maaiveld zitten (mits je geen speciale dingen moet doen).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Conrado
Grolsch schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 20:11:
Ik lees niet terug dat je het meegerekend hebt :? Hoeveel uur keer welk tarief heb jij meegenomen in je prijs per m3 prijs :? Ik lees het niet terug
In mijn perceptie is dit een forum waar we elkaar informeren, niet waar we rekenschap of verantwoording moeten afleggen.
Hopelijk heeft @Dreamer-1982 wat aan mijn informatie :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 16-09 20:05
Conrado schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 20:54:
[...]

In mijn perceptie is dit een forum waar we elkaar informeren, niet waar we rekenschap of verantwoording moeten afleggen.
En ik kan je informeren dat heel goedkoop en goed kunnen bouwen voor maar heel weinig mensen is weg gelegd; tekenen, techniek, planning & organisatie en financiën in eigen beheer... ik denk dat 95% van de zelfbouwers dit niet doen omdat ze eenvoudig dit niet kunnen, ik heb ze zelf wel meegemaakt, wel casco woning kopen maar geen benul van techniek en de kosten daarvan.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
natural colour schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 22:24:
[...]

En ik kan je informeren dat heel goedkoop en goed kunnen bouwen voor maar heel weinig mensen is weg gelegd; tekenen, techniek, planning & organisatie en financiën in eigen beheer... ik denk dat 95% van de zelfbouwers dit niet doen omdat ze eenvoudig dit niet kunnen, ik heb ze zelf wel meegemaakt, wel casco woning kopen maar geen benul van techniek en de kosten daarvan.
En die 5% is goed vertegenwoordigd in dit topic.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Conrado
Dat besef ik @natural colour terdege en het is zeker niet voor iedereen weggelegd.

Voor velen is het eigen ontwerp - via architect naar een bouwer - al een te grote stap, laat staan het zelf bouwen. Dat is verder ook niet erg. Iedereen heeft z'n eigen sterke kanten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Conrado schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 20:54:
[...]

@Dreamer-1982 vraagt om een advies en om cijfers te laten zien. Dan zul je toch iets van rekenschap moeten laten zien om de vraag te kunnen beantwoorden.

Concreet was zijn vraag "welke marge maken de aannemers", jij geeft als antwoord een getal in euro's per m3 zonder dat de m3's bekend zijn, en zonder aan te geven hoeveel tijd tegen welk bedrag jij er zelf in gestopt hebt. Daar heeft hij toch niet zoveel aan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10:53
Grolsch schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 10:33:
Ik denk dat je hier zeker een factor 10 te laag zit.
Wij hebben in 2019-2020 gebouwd en ik heb ook best veel zelf gedaan en enorm veel zelf uitgezocht (o.a. via dit fantastische forum! _/-\o_ ). Ik schat dat ik er gemiddeld per dag zo'n 4 uur mee bezig was (7 dgn per week) over een periode van ca 2 jaar. (1 jaar voorbereiding en 1 jaar bouwen). En dan hebben we nog gewoon gebouwd met een aannemer, die een groot deel van het regelwerk deed. Ik was zelf vooral druk met de installaties etc.
Toch heb ik er geschat dus zo'n 2 à 3000 uur ingestoken. Zonder aannemer was het nog veel meer geworden (en was ik er aan onderdoor gegaan, het was nu al een grote uitdaging ondanks een baan van slechts 32 uur en het opnemen van veel gespaarde vakantiedagen).

[ Voor 5% gewijzigd door Andrehj op 14-10-2023 10:51 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 10:42

Rzaan

Altijd zoekende

Andrehj schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 09:35:
[...]

Ik weet niet welke factor je nodig hebt, maar ik ben aan het verbouwen (redelijk ingrijpend) en dat is een dagtaak. Ik werk als ZZP'er en heb bewust weinig klussen aangenomen. Als ik een gewone baan zou hebben met verplichte kantoortijden, was deze verbouwing onmogelijk geweest.
Ik doe het ook met een aannemer, maar ik regel zelf veel en vooral de inkopen. Duizend-en-één dingen waar je aan moet denken. Ik benijd aannemers niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob-T6
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 09:44
Ik ben zelf aan het bouwen, en doe de gehele afbouw zelf 👀 vanaf het casco gereed. Het kost veel tijd inderdaad.

Bijna elke avond en weekend zijn we bezig.
Maar om nu te zeggen dat ik er op het einde 2000 uur aan besteed heb, denk ik niet.

Installatie/ loodgieters werk wordt gedaan. Elektra doe ik zelf ook pijp en dozen, plus draad. Groepen kast is dan weer door een elektricien.

Sinds april vergunning en week 20 het casco neergezet. Volgende week is de keuken plaatsing gepland, dat laat ik ook doen.

Al met al hoop ik richting eind van dit jaar erin te kunnen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10:10

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Rob-T6 schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 13:40:
Ik ben zelf aan het bouwen, en doe de gehele afbouw zelf 👀 vanaf het casco gereed. Het kost veel tijd inderdaad.

Maar om nu te zeggen dat ik er op het einde 2000 uur aan besteed heb, denk ik niet.

Installatie/ loodgieters werk wordt gedaan. Elektra doe ik zelf ook pijp en dozen, plus draad. Groepen kast is dan weer door een elektricien.

Sinds april vergunning en week 20 het casco neergezet. Volgende week is de keuken plaatsing gepland, dat laat ik ook doen.

Al met al hoop ik richting eind van dit jaar erin te kunnen.
mensen die zelf (af)bouwen doen veel "denk"werk tijdens het fysieke werk althans dat doe ik. normaal moet werkvoorbereiding 100% goed en in orde en bovenal comuniceerbaar zijn. Ik verbouw mijn eigen huis en daar zijn de werkvoorbereidingsuren vele malen minder dan die voor iemand anders zijn huis (toen ik dat nog deed) door dit effect.. ik hoef mijn ideeen immers niet te comuniceren met de werklui.. ik ben de werklui. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Rob-T6 schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 13:40:

Doe je ook zelf inkoop?
Bijvoorbeeld van de spullen voor de meterkast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob-T6
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 09:44
Ik doe zelf inkoop van bouwmaterialen, en alle elektra pijp etc.

Loodgieter heeft wel alles inclusief materiaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Andrehj schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 09:35:
[...]

Wij hebben in 2019-2020 gebouwd en ik heb ook best veel zelf gedaan en enorm veel zelf uitgezocht (o.a. via dit fantastische forum! _/-\o_ ). Ik schat dat ik er gemiddeld per dag zo'n 4 uur mee bezig was (7 dgn per week) over een periode van ca 2 jaar. (1 jaar voorbereiding en 1 jaar bouwen). En dan hebben we nog gewoon gebouwd met een aannemer, die een groot deel van het regelwerk deed. Ik was zelf vooral druk met de installaties etc.
Toch heb ik er geschat dus zo'n 2 à 3000 uur ingestoken. Zonder aannemer was het nog veel meer geworden (en was ik er aan onderdoor gegaan, het was nu al een grote uitdaging ondanks een baan van slechts 32 uur en het opnemen van veel gespaarde vakantiedagen).
Zoveel uur er insteken is natuurijk meer hobby dan noodzaak.

Normaal gesproken zit er in een woning hooguit 200 uur begeleiding, dan moet het wel ophouden zakelijk gezien.

In 2000-3000 uur bouw je een complete woning namelijk.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Conrado
Grolsch schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 19:47:
Normaal gesproken zit er in een woning hooguit 200 uur begeleiding, dan moet het wel ophouden zakelijk gezien.
In 2000-3000 uur bouw je een complete woning namelijk.
Uit oogpunt van doelmatigheid heb je daarin helemaal gelijk. Het mooie van zelfbouwen is dat je van alles kunt uitzoeken wat een aannemer logischerwijs niet doet. Die houdt vast aan wat 'ie - en z'n onderaannemers - kennen.
Het is het verschil tussen een huis bouwen en jouw huis bouwen :)

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• karelkale
  • Laatst online: 17-06 14:45
Dreamer-1982 schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 15:51:
Wij zitten zelf nu in de fase om te kijken of we willen gaan bouwen op een ruimte voor ruimte kavel. We zijn bezig met 3 lokale kleinere aannemers om tot een schatting van de bouwkosten te komen. Met die info, samen met inschatting van verkoopwaarde van onze woning en de kavel en overige kosten/buffer zullen we de knoop door moeten hakken of we ervoor willen gaan of niet.

Even een vraag voor mensen die recent hebben gebouwd via normale kleinere aannemer of onder eigen beheer: is er iemand die zelf het e.e.a heeft uitgezocht en op een rij gezet in bijv. excel van de verschillende kosten en dat met me zou willen delen? Mag uiteraard zonder bedragen (al zijn die wel interessant ter vergelijk/indicatie).

Een van de aannemers kwam al meteen met een grove indicatie op het aantal kuub gebaseerd. Ik snap dat het makkelijk is om daarmee te vergelijken, maar volgens mij zijn verschillende woningen lastig te vergelijken, of ze moeten uiteraard bijna gelijk zijn. In ons geval willen we gaan voor zo recht-toe-recht-aan mogelijk qua constructie, dus gewoon de woning in de vorm zoals een kind een huis tekent. Vanaf rond de 3,8 a 4m komt er schuin dak en de woning is gewoon rechthoekig dus kan zo worden dichtgelegd met standaard dakplaten, geen gekke hoeken of niets. In een discussie gaf ik ook aan dat als je bijv. de woning een meter langer zou maken, maar verder niets toevoegt qua nieuwe kamers, elektrische installaties of wat dan ook. Dan zou je toch relatief goedkoop die kuubs erbij moeten krijgen want de aanpassingen zijn niet zo groot.

Dit zie ik ook terug als ik bij een catalogusbouwer als groothuisbouw in hun configurator kijk: als ik daar de maat flink aanpas (ik had een voorbeeld woning die van +/- 600 naar bijna 800 kuub ging door de andere maat): de prijs ging van iets van 330.000 naar 370.000 in dit voorbeeld. Dus 33% meer volume, maar de prijs ging maar een goede 10% omhoog (wat ik ook logisch vind).

Viel me verder op dat groothuisbouw helemaal niet zo'n extreme prijzen heeft en bij sleutel klaar zit er ook al warmtepomp etc in. Als de offertes met de aannemers tegenvallen dan wil ik ook wel eens met zo'n partij gaan praten.

Een kennis van me bouwt echt onder eigen beheer en zet een gigantische woning neer voor echt veel minder geld dan wat ik tot nu toe zie wat aannemers tellen. En al het grote werk laat hij gewoon doen. Er lijkt dus toch ook wel veel geld aan de strijkstok te blijven hangen.
Een aantal punten waar je blij van wordt; de prijzen van bouwmaterialen etc. is dalend. Nog niet op niveau van voor de prijsstijgingen, maar wel lager dan op het hoogste punt.
Hier in het zuiden des lands kun je steeds meer ZZP'ers vinden die willen en kunnen werken. ( Minder projecten op de planning.)
Je wilt iets meer prijzen: een gemiddelde ZZP'er werkt voor €35.00 excl. btw per uur(metselaar, timmerman). Wat ze gemiddeld zouden moeten metselen per uur kun je even googlen.

Voor bouwmaterialen zou ik altijd kijken in Belgie en Duitsland. Mijn ervaring tot nu toe is dat het daar altijd goedkoper is /kan.
Op projectbasis heb ik onlangs de volgende offerte gekregen:
Snelbouwmetselstenen: € 25.00 per m2
Isoleren en lijmen buitengevel (geostylistix)_ € 100 per m2
Trap incl. ijzer en beton storten per trap € 1250
Schroefpalen (AA schroefpalen) 39 stuks 6.20 meter € 10.643 incl. btw
afgraven en transporteren grond : €3130.88
deponeren bouwgrond (246 ton) €2383.41
Architect (tot vergunning( € 11.000 incl btw
geisoleerde kanaalplaatvloer 200 mm dikte rc3.7 € 65.00 per m2 excl. btw
Breedplaatvloer 50 mm € 27 per m2 excl. btw ( constructief benodigde plaatbewaping incl.)

Alleen al tot de begane grondvloer zit er een verschil van om en nabij de €7000,00 verschil aan materiaal tussen mijn eigen woning en het nieuwe project waar ik mee ga beginnen.

Ik deel deze prijzen openlijk; waarom zouden we teveel betalen en andere mensen rijk maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennepen
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 02-04 13:24
Wij zijn op dit moment in gesprek met verschillende aannemers voor het bouwen van onze nieuwe vrijstaande woning. Wij merken dat er echt wel een verschil is t.o.v. 1-2 jaar geleden toen de werkvoorraad/opdrachten onuitputtelijk leken. Ook lijkt er geen wachttijd meer te zijn.

We hebben inmiddels de eerste offertes binnen, op welke manieren kan je onderhandelen met de aannemer? Op basis van meerwerk of zoals bij de aanschaf van een auto of koopwoning een 'bod' uitbrengen op de uitgebrachte offerte? Of is dit niet gebruikelijk?

Iemand hiervoor een aantal bruikbare tips?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Conrado
In het algemeen; kijk de kat uit de boom, dan ga je merken hoe gretig ze zijn. Pas verder op met stelposten, want dat zijn toch een soort van blanco cheques. Zorg verder dat je precies al weet wat je allemaal wilt en de mogelijke verdeling daarvan tussen jou en de aannemer. Wijzigingen later verstoren de onderhandelingen.
En bij alles; beiden partijen moet er een goed gevoel bij hebben.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-09 22:26
Grolsch schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 20:11:
Als particulier kun je vaak juist extra korting / betere deals krijgen als zakelijke klanten.
Over het algemeen gaat een aannemer niet zijn best voor jou doen om te pingelen en 3 leveranciers tegen elkaar uitspelen.

Ik deed destijds zelf de inkoop, en de aannemer mocht daar 3% overheen zetten, en ik had condities waar de aannemer jaloers op was
Hier zit met name een grote crux. Bij dit soort kleine projecten heeft eigenlijk niemand in de keten veel belang om goedkoop in te kopen. Aannemer rekent immers met een vaste opslag, kan je bij de vaste leverancier terecht, allemaal lekker makkelijk. De installateur die doet ook precies hetzelfde, waarom risico nemen met een ander merk warmtepomp als je de vorige 10 projecten met Nibe hebt gedaan. Aannemer zal het een zorg zijn wat die installateur doet, want de aannemer zet zijn percentage er toch wel overheen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
Oilman schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 20:19:
Aannemer zal het een zorg zijn wat die installateur doet, want de aannemer zet zijn percentage er toch wel overheen.
Daarom heb ik wat moeite met de generieke post winst&risico….

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• codeneos
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11-09 00:04

codeneos

[...]

Conrado schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 21:34:
[...]

Daarom heb ik wat moeite met de generieke post winst&risico….
Wat je eigenlijk verwacht is dat de aannemer je woon-wens beprijst en dan X euro afspreekt voor de bouw. Om tegenvallers en meevallers op te vangen heb je dan een buffer in de vorm van winst en risico. Als je het zo bekijkt is de post w&r gewoon het afkopen van het risco.

Wat ik alleen zelf heb gemerkte is dat aannemers wel de winst willen maar niet het risico. Dus bij alles wat ze niet precies kunnen inschatten krijg je een stelpost wat betekent dat ze eigenlijk het risco gewoon bij jou als opdrachtgever neerleggen. En daar heb ik wel moeite mee.

http://www.tweakers.net/gallery/119170/sys

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• codeneos

codeneos

[...]

Dennepen schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 18:35:
Wij zijn op dit moment in gesprek met verschillende aannemers voor het bouwen van onze nieuwe vrijstaande woning. Wij merken dat er echt wel een verschil is t.o.v. 1-2 jaar geleden toen de werkvoorraad/opdrachten onuitputtelijk leken. Ook lijkt er geen wachttijd meer te zijn.

We hebben inmiddels de eerste offertes binnen, op welke manieren kan je onderhandelen met de aannemer? Op basis van meerwerk of zoals bij de aanschaf van een auto of koopwoning een 'bod' uitbrengen op de uitgebrachte offerte? Of is dit niet gebruikelijk?

Precies wat @Conrado zegt, stelposten vermijden. Als ik kijk naar onze eigen bouw is dat gewoon hetzelfde als een blanco cheque.

Verder zorg voor een dicht getimmerd bestek waarin je alles uit specificeert, van het type deurklink tot en met het aantal stopcontacten per ruimte. En wees de secuur, specificeer als het kan de kleinste details, laat niets aan interpretatie over. En niet alleen het producten maar ook de specificaties. De meeste producenten hebben bestek teksten die je zo kan overnemen.

Meerwerk is werk wat je niet van te voren afspreekt en meerwerk na het tekenen van je contract is altijd duurder. Dus voorkom meerwerk, zorg dat je alles wat je wilt duidelijk hebt voor je zelf.

En ja, je kunt onderhandelen, als de aannemer zegt 687k dan kan je een voorstel doen dat je wil tekenen voor 670k. Maar begin pas over de prijs te onderhandelen zodra je blij bent met wat de aannemer beloofd.

En alles zwart op wit, geen mondelinge beloftes. Je gaat een lang traject in van in ieder geval 10 maanden tot een jaar. Je wil geen gesteggel over wat er wel of niet beloofd is tijdens de bouw. Dat werkt ontzettend verstorend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09:58
Conrado schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 22:40:
Dat besef ik @natural colour terdege en het is zeker niet voor iedereen weggelegd.

Voor velen is het eigen ontwerp - via architect naar een bouwer - al een te grote stap, laat staan het zelf bouwen. Dat is verder ook niet erg. Iedereen heeft z'n eigen sterke kanten :)
Bouwen en werkvoorbereiding is natuurlijk ook gewoon een vak. Dat vergeten mensen nogal eens. Zeker bij complexe woningen kan de afstemming van wat je wanneer besteld een hele klus zijn.

In mijn werk bij een constructeur kom ik wel eens opdrachtgevers tegen die veel zelf regelen en dat is niet altijd een feest. Dan hebben wij er uiteindelijk ook meer werk aan vanwege alle vragen en problemen die opduiken.

Ook tussen de aannemers zitten er overigens prutsers op dit terrein maar die leren in elk geval door ervaring naar ik hoop. Aannemer is tenslotte ook een ervaringsvak.

Uiteindelijk moet een ieder zelf bepalen wat hij wel of niet zelf doet maar enige waarschuwing is altijd wel op zijn plek, zeker bij de ruwbouw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
codeneos schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 23:57:
Wat ik alleen zelf heb gemerkte is dat aannemers wel de winst willen maar niet het risico.
Dat is ook het gevoel dat ik kreeg tijdens de offerteronde. Komt bij dat ze grote posten, zoals installaties, bij onderaannemers plaatsen. Die werken ook met een w&r-opslag en is het dus dubbelop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-06 15:11
Dennepen schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 18:35:

Heeft de architect een bestek uitgeschreven?

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tijgerhaai
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 12-09 12:13
(jarig!)
codeneos schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 23:57:
[...]

Wat je eigenlijk verwacht is dat de aannemer je woon-wens beprijst en dan X euro afspreekt voor de bouw. Om tegenvallers en meevallers op te vangen heb je dan een buffer in de vorm van winst en risico. Als je het zo bekijkt is de post w&r gewoon het afkopen van het risco.

Wat ik alleen zelf heb gemerkte is dat aannemers wel de winst willen maar niet het risico. Dus bij alles wat ze niet precies kunnen inschatten krijg je een stelpost wat betekent dat ze eigenlijk het risco gewoon bij jou als opdrachtgever neerleggen. En daar heb ik wel moeite mee.
Een stelpost is niet per definitie een blanco cheque.
Een stelpost moet duidelijk beschrijven waarvoor hij bedoeld is. In je bestek kun je bijvoorbeeld een stelpost fundering opnemen a 10.000,-
Maar wat zit hier bij in? funderingskraan/heipalen/koppensneller/funderingsbalken? Daar ga je dan discussie over krijgen.
Een stelpost heipalen geeft al iets meer afbakening, maar als deze stelpost 10.000 groot is en wordt overschreden dan krijg je weer discussie. Een stelpost kan namelijk gezien worden als richtprijs, dit om te voorkomen dat aannemer een stelpost van 1000,- opneemt en 10.000 afrekent.
Om minder discussie te krijgen kun je beter een stelpost baseren op een inschatting van het benodigd aantal heipalen en/of een prijs per lengte van een heipaal. en duidelijk afstemmen wat de risico's zijn en voor wiens rekening deze komen.

Ik heb zelf een enorme discussie met mijn aannemer gehad over een stelpost bronbemaling, aannemer had een aantal domme fouten gemaakt en legde de daarbij behorende rekening bij mij neer. Wat daarbij enorm stak is dat hij ook doodleuk staartkosten over dit extra bedrag rekende. Terwijl ik van te voeren had afgesproken dat bij tegenvallers wij allebei pijn zouden moeten leiden. Ik ben van mening dat een tegenvaller eerst ten koste gaat van het risico van aannemer dat hij over de hele bouwsom rekent (vaak zien ze risico als een verkapte winst). Uiteindelijk heeft een rechter geoordeeld dat ik de stelpost als een richtprijs mocht zien en aangezien aannemer niet had gewaarschuwd voor een overschrijding mocht hij max 10% extra over de stelpost rekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennepen
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 02-04 13:24
battler schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 13:53:
[...]

Heeft de architect een bestek uitgeschreven?
Nee, zou dit al een onderdeel moeten zijn in de offerte fase?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zena pdm
  • Registratie: November 2021
  • Niet online
Dennepen schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 19:04:
[...]

Jazeker. Dan kan de aannemer een betere inschatting maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
Alles wat onduidelijk is, legt de aannemer anders uit dan jij en daar krijg je gesteggel, over.

Simpele afwerk voorbeelden: tegels in het toilet tot 1 meter of volledige hoogte? Stucwerk behangklaar of volledig strak afgewerkt en getext?
Maar ook allerlei technische zaken: aan welke eisen moet de verwarming voldoen voor de diverse ruimtes, welk peil wordt aangehouden, oplegvilt onder vloerdelen en ga zomaar door.
Verder staat - in mijn bestek - allerlei algemene voorwaarden en afspraken over oplever-, betaaltermijnen en verzekeringen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• codeneos

codeneos

[...]

[...]

Nee dit is het document waarmee je naar een aannemer gaat om een offerte op te vragen, hier in staan de specificaties van die bouw materialen, de technisch installaties en andere details.

De aannemer maakt op basis daarvan een accurate kosten en prijs inschatting en jij weet zo wat je kan verwachten van het werk (en kwaliteit) van de aannemer.

Om een praktisch voorbeeld te geven kan je een kamer sausen met 1 laag Gamma muurverf of met 2 lagen afneembare Sikkens muurverf. Daar zit nog al een prijsverschil in qua materiaalkosten en arbeid. Als jij alleen aangeeft dat je graag wil dat de muren wit geschilderd worden laat je het over aan de aannemer om die kwaliteit keuze te maken. Als jij dan achteraf of tijdens de bouw aangeeft dat je graag Sikkens wil krijg je gegarandeerd een meerwerk factuur voor de duurdere verf.

Ons bestek is ongeveer 75 pagina's zonder bijlagen, daar hebben wij en onze aannemer voor getekend. Zo weet ik wat ik mag verwachten en weet de aannemer precies welke kwaliteit hij moet inkopen. Je hebt nog steeds geen garantie dat je aannemer zich aan het bestek houdt maar je voorkomt wel discussie tijdens de bouw.

Dus als je met een eigen architect bouw loont het om een een bestek te laten opstellen door diezelfde architect. En zorg er voor dat er heel erg duidelijk instaat wat je wil, bij alle grote (en kleinere) leveranciers kan je bestek teksten downloaden waarin de specificaties zijn uitgeschreven. Dit omdat je in het bestek niet alleen opschrijft dat je product X wil maar ook belangrijkste kenmerken van product X zodat de aannemer een gelijkwaardig alternatief kan plaatsen als X niet beschikbaar is.

Als je bij catalogus bouwers offertes gaat aanvragen heb je geen bestek nodig want daar dicteert de catalogus bouwer de kwaliteit, overigens is er helemaal niks mis met de kwaliteit die de grotere catalogus bouwers leveren. Waar ik zelf wel van gecharmeerd ben is dat je net als bij het kopen van een auto een lijstje met opties en duidelijke meerprijzen hebt.

Als je met een architect bouw heb je tijdens het ontwerp proces wel feedback over de impact van keuzes op de prijs van het huis maar het daar kan je geen rechten aan ontlenen. Als je architect beweerd dat een huis voor 500k te bouwen is maar je krijgt een prijs van 600k terug van meerdere aannemers moet je toch concessies gaan doen in het ontwerp, of gaan bouwen zonder aannemer ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• codeneos

codeneos

[...]

Conrado schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 20:17:
[...]

Alles wat onduidelijk is, legt de aannemer anders uit dan jij en daar krijg je gesteggel, over.

Simpele afwerk voorbeelden: tegels in het toilet tot 1 meter of volledige hoogte? Stucwerk behangklaar of volledig strak afgewerkt en getext?
Maar ook allerlei technische zaken: aan welke eisen moet de verwarming voldoen voor de diverse ruimtes, welk peil wordt aangehouden, oplegvilt onder vloerdelen en ga zomaar door.
Verder staat - in mijn bestek - allerlei algemene voorwaarden en afspraken over oplever-, betaaltermijnen en verzekeringen.
Inderdaad precies dit _/-\o_ - wij bouwen nu voor de eerste keer met architect en ik ben ontzettend blij dat we een duidelijk bestek hebben. Ons bestek is door onze architect opgesteld en alle mogelijk details wat betreft materialen en techniek staan er in.

Ook de protocollen m.b.t. meerwerk en niet geheel onbelangrijk de garantie voorwaarden staan er in beschreven.

Bij onduidelijkheid pak ik ook zelf altijd het bestek er even bij om te kijken wat we gespecificeerd hadden.

En ondanks de compleetheid zijn er nog steeds kleine puntjes gemist en dat zijn ook precies de punten waar we tijdens de bouw discussie over hebben gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoelsRules
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:58
Wij hebben meerdere offertes bij aannemers opgevraagd met een mini bestek. 2 x A4 met de belangrijkste uitgangspunten (plus tekeningen natuurlijk). Daarmee konden we de offertes enigszins vergelijken.
Hadden slechts een paar stelposten maar die waren ook zelf beïnvloedbaar. Denk aan een stelpost binnendeuren. Die hadden we toen nog niet uitgezocht. Maakte ook niet uit waar we ze kozen. Konden ze indien gewenst zelfs zelf leveren. Was gewoon inzichtelijk wat de inkoop was en daarop hun marge.

tja, wat hier stond heb ik al lang niet meer...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Danny755
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 09:04
Ter info: de staalprijzen (balkstaal, kokers etc) zijn sinds januari'23 ongeveer 25% lager.
Ten opzichte van het hoogtepunt (maart/april 2022 liggen de prijzen nu ca. 50% lager
De prijzen liggen op dit moment weer ongeveer op hetzelfde niveau als voor corona.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Dreamer-1982
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10:50
Even wat drukke dagen gehad dus duurde even voordat ik toe ben gekomen om hier te reageren. Allereerst bedankt voor alle reacties/discussies. Goed om met zijn allen ook te zien wat redelijk is en wat niet. Zo lees ik het voorbeeld van @Conrado waar een aannemer een prijs van een onderaannemer verhoogt en er dan ook nog gewoon de winst & risico post overheen gooit. Dat laatste is prima, zo werkt dat als je met een aannemer werkt. Maar dat eerste, aanpassen van de offerte van de onderaannemer valt voor mij onder valsheid in geschrifte/fraude, hoe dan ook als ik zoiets opmerk dan is het vertrouwen wel weg. En de informatie van @Conrado over zijn kosten zijn ook zeker nuttig, toevoegen van eigen uren is interessant qua hoeveelheid, maar niet qua kosten. Ik ga mijn eigen uren ook niet rekenen. Ik krijg wel de indruk dat wat @Conrado aan het bouwen is een zeer luxe/uitgebreide (en ook grote) woning is die in dat geval veel complexer zal zijn dan wat wij voor ogen hebben.

Verder vroeg @Grolsch nog wat het aantal kuub ongeveer zouden zijn van de woning waar wij mee bezig zijn. Dat had ik in een van mijn (ik weet het, lange, posts) had geschreven, maar dat komt neer op een 860-870 kuub (dat is berkend met buienwerkse maten).

Om nog wat info te geven over catalogusbouwers, in dit geval groothuisbouw om specifiek te zijn: ik heb contact met hen opgenomen omdat ik toch onze woning eens uitgewerkt zou willen zien en dan qua offerte kan vergelijken met lokale aannemers. Een afspraak met een verkoopadviseur kon pas over een maand, die staat nu ingepland. Maar ik gaf aan dat we toch wel iets eerder de knoop willen doorhakken of we voor ons plan gaan of niet en of ik een paar vragen kon stellen zodat ik wel zelf vast wat kan gaan tellen. Daarna kreeg ik een zeer vriendelijke mevrouw die normaal het puntjes-op-de-i gesprek doet (bijv. afstemmen lichtpunten en wcd's). Uiteindelijk hebben we een uur gebeld en kon zij eigenlijk inzicht geven in alle meerprijzen en mijn vragen beantwoorden. Even de belangrijkste zaken op een rij:

- Waar ik hierboven met een video nog aangaf/liet zien dat groothuisbouw beneden met kalkzandsteen lijmblokken werkte klopt dat niet op 2 manieren:
1) Het waren geen kalkzandsteen lijmelementen, maar Ytong, gasbeton dus.
2) Deze werkwijze voor de binnenmuren beneden is ondertussen aangepast: alle niet dragende binnenmuren, beneden en boven, zijn prefab houtskeletbouw. Dit gaat om speciale harde platen die ze gebruiken, in de showroom staat er een opgesteld en mag je je daar even op uitleven om te zien dat het geen simpel gipsplaatje is. Er zit ook isolatie tussen.

Toen ik dit hoorde gaf ik al aan dat we in ons vorige (projectbouw huis) we ook gasbeton hadden en dat ik dat nooit meer in een woning zou willen, qua geluidsisolatie is dat echt zeer minimaal. Dat was ook de hoofdreden dat ze bij groothuisbouw waren overgestapt op deze geisoleerde houtskeletbouw elementen, die ze voor boven al gebruikten. Verder zijn dragende muren van beton. De indeling is volledig vrij aan te passen, op de positie van de trap en de muur naast de trap, dit is onderdeel van de constructie, de muur naast de trap is ook van beton. Deze zitten op een vrij logische plaats, voor ons plan is dat geen belemmering, maar je hebt op dat punt dus geen volledige vrijheid.

Een voordeel van de strakke platen die ze gebruiken voor de houtskelet wanden is dat het mogelijk is om die direct te schilderen. Er komt aan het einde van het project een stucadoor in die naden en oneffenheden wergwerkt. Het is dan net niet zo strak als dat je het nog volledig zou stuccen maar zij kon bevestigen dat een groot deel van de klanten gewoon zelf gaat schilderen/texen en daarmee tevreden is. Ze mocht van de projectleiders dit absoluut niet beloven want niet voor iedereen is dit goed genoeg, maar nadat ik erna vroeg noemde ze dit dus wel. In ons geval denk ik dat wij daar ook tevreden mee zouden zijn. In ons huidige huis hebben we stucwerk en ook daar zie je soms kleine oneffenheden, het blijft mensenwerk. Enige wat we iets minder vinden is dat bij groothuisbouw plafonds spuitwerk(spac) afwerking standaard hebben, en dat vaak wordt afgeraden om de naden tussen platen te stuccen omdat dat zou gaan werken. Een geheel verlaagd plafond kan ook allemaal, maar zal flink extra kosten als we dit niet zelf gaan doen. Dus dit is voor ons nog even iets om over na te denken hoe erg we dit vinden. In onze huidige woning is het plafond op de beganegrond wel geheel glad gestucd en ja, dat ziet er wel strak uit.

Verder is het zo dat ze niet met loze leidingen werken, je kunt wel de voordeligste leiding met 230v kabel erin laten leggen en die dan eruit halen en dan heb je alsnog een loze leiding, maar ze gaf aan dat ze met flexibele leidingen werken en je daar lastig draden doorheen kunt trekken, zeker als deze door de kanaalplaat vloer bijv. naar de zolder moeten omdat er dan wat rottige bochten in kunnen zitten. Aangeraden is dus om gewoon de juiste kabels (bijv. voor zonnepanelen) naar de juiste posities te laten leggen, dan is er geen probleem. Ik gaf aan dat bijv. voor speakers in de kamer normaal een loze leiding wel handig is, en dat daarvoor de leiding met 230v kabel van 100 euro ook wel voldoet, en die zit in de zelfde kamer dus speakerkabel moest daar prima doorheen te krijgen zijn was haar verwachting.
Ik heb een aantal prijzen opgevraagd voor dit soort zaken, ter indicatie (geen idee wat een normale aannemer telt):
- Leiding met 230v kabel: 100 euro
- Leiding met cat6 data kabel: 160 euro
- Extra dubbel WCD: 160 euro
- Uitsparing voor spot in de betonplaat met bekabeling voorbereid: 160 euro, incl. spot gemonteerd: 250 euro (ze hebben alleen een RVS spot)

Ze gaf aan dat als je er geen kermis van wil maken gemiddeld genomen rond de 5000 euro extra voor deze zaken voldoende is. Maar dit kun je uiteraard zo gek maken als je zelf wilt. Wel belangrijk hier goed over na te denken want het is eigenlijk onmogelijk om zelf extra uitbreidingen te doen. Stopcontactje vergeten is dus verlengsnoertje kopen, datakabel vergeten is connecten via WiFi :P

Verder vroeg ik over de mogelijkheid voor ingebouwde rolluiken. Dat kon helaas niet, paste niet in het standaard proces. Ik heb aangegeven dat dat toch wel erg zonde is, bouwen jullie zo'n mooie grote huizen die jullie naam eer aan doen, maar kun je gewoon geen ingebouwde rolluiken plaatsen. En een opbouwrolluik kan natuurlijk niet op zo'n mooie woning. Ze was het helemaal met me eens en er waren wel meer klanten die naarna vroegen en met een nee werden telleurgesteld. Ze vroeg me om deze vraag over ingebouwde rolluiken toch nog eens per mail op te stellen want ze wilde daar intern even mee verder. Later kreeg ik van een verkoper antwoord op de mail dat dat helaas niet ging, maar binnen 10 minuten na de mail werd ik door de mevrouw waar ik een deel van de ochtend al mee had gebeld teruggebeld: ze was er al mee naar de directie gegaan en die gaan dit punt nu wel opnemen en kijken of ze dit als optie kunnen ontwikkelen. Toch weer wat goeds aangezet voor wellicht onzelf of toekomstige klanten :)

Ook nog gevraagd naar welke warmtepomp ze standaard gebruiken (want ook die zit gewoon bij de sleutelklaar prijs inbegrepen). Standaard zit er de Mitsubishi Ecodan 8kw versie met 300l boiler in. Er is een meerprijs voor 10kw of 12kw versie of 500l boiler. Maar ik was eigenlijk wel blij met wat er standaard inzat, volgens mij is dat in ieder geval geen rommel.

Meerprijs van een FAKRO dakraam 780x1400 is 1530 euro, dakkapellen (strak uitgevoerd) enkel/dubbel/drievoudig: 5160/8595/11240. Ik vond dit toch vrij forse prijzen maar wellicht zijn er hier mensen die de prijzen van aannemers kennen en kunnen we dat vergelijken.

Lang verhaal kort, nou ja, dit lange verhaal krijg ik er niet echt korter mee :P: Catalogusbouw is voor ons zeker interessant dus we gaan daar ook mee verder en eens wat modelwoningen bekijken (sowieso leuk om te doen). Ik geloof verder dat zo'n partij een prima woning zal bouwen, dat zal ook vast voor een aantal van hun concullega's gelden zoals Selekthuis, Allure en nog vele anderen. Als ik wat meer info heb van lokale aannemers zal ik daar ook wat van delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alcides
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-09 22:59
Dreamer-1982 schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 13:06:
Even wat drukke dagen gehad dus duurde even voordat ik toe ben gekomen om hier te reageren. Allereerst
Hoi Dreamer,

Bedankt voor de uitgebreide toelichting. Wij zitten op dit moment een beetje in dezelfde fase als jullie.

Hebben een prettig gesprek gehad met een catalogusbouwer en krijgen binnenkort een schetsvoorstel op basis van een modelwoning en onze aanpassingen (uitstraling buitenkant en indeling van de kamers)
Helaas hebben we zelf weinig verstand van zaken wat bouw betreft en kunnen daarom tijdens zo'n gesprek niet echt inhoudelijk de diepte in. Om die reden ook even goed dit topic bestuderen :P

Nou heb ik begrepen dat de woning word geleverd met vloerverwarming op de begane grond, en in de badkamer boven. De slaapkamers worden geleverd met elektrische radiatoren. Verder komen er zonnepanelen en werd ik geadviseerd om een airco installatie te nemen voor de warme dagen.

Nou zie ik dat dat bij veel catalogus bouwers wel een beetje de standaard is. Maar is dat ook verstandig? Zijn er zaken waarvan jij/jullie zeggen van dit en dat is echt een must wat veel catalogusbouwers niet doen/vertellen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grolsch
Even wat drukke dagen gehad dus duurde even voordat ik toe ben gekomen om hier te reageren. Allereerst bedankt voor alle reacties/discussies. Goed om met zijn allen ook te zien wat redelijk is en wat niet. Zo lees ik het voorbeeld van @Conrado waar een aannemer een prijs van een onderaannemer verhoogt en er dan ook nog gewoon de winst & risico post overheen gooit. Dat laatste is prima, zo werkt dat als je met een aannemer werkt. Maar dat eerste, aanpassen van de offerte van de onderaannemer valt voor mij onder valsheid in geschrifte/fraude, hoe dan ook als ik zoiets opmerk dan is het vertrouwen wel weg. En de informatie van @Conrado over zijn kosten zijn ook zeker nuttig, toevoegen van eigen uren is interessant qua hoeveelheid, maar niet qua kosten. Ik ga mijn eigen uren ook niet rekenen. Ik krijg wel de indruk dat wat @Conrado aan het bouwen is een zeer luxe/uitgebreide (en ook grote) woning is die in dat geval veel complexer zal zijn dan wat wij voor ogen hebben.

Verder vroeg @Grolsch nog wat het aantal kuub ongeveer zouden zijn van de woning waar wij mee bezig zijn. Dat had ik in een van mijn (ik weet het, lange, posts) had geschreven, maar dat komt neer op een 860-870 kuub (dat is berkend met buienwerkse maten).

Om nog wat info te geven over catalogusbouwers, in dit geval groothuisbouw om specifiek te zijn: ik heb contact met hen opgenomen omdat ik toch onze woning eens uitgewerkt zou willen zien en dan qua offerte kan vergelijken met lokale aannemers. Een afspraak met een verkoopadviseur kon pas over een maand, die staat nu ingepland. Maar ik gaf aan dat we toch wel iets eerder de knoop willen doorhakken of we voor ons plan gaan of niet en of ik een paar vragen kon stellen zodat ik wel zelf vast wat kan gaan tellen. Daarna kreeg ik een zeer vriendelijke mevrouw die normaal het puntjes-op-de-i gesprek doet (bijv. afstemmen lichtpunten en wcd's). Uiteindelijk hebben we een uur gebeld en kon zij eigenlijk inzicht geven in alle meerprijzen en mijn vragen beantwoorden. Even de belangrijkste zaken op een rij:

- Waar ik hierboven met een video nog aangaf/liet zien dat groothuisbouw beneden met kalkzandsteen lijmblokken werkte klopt dat niet op 2 manieren:
1) Het waren geen kalkzandsteen lijmelementen, maar Ytong, gasbeton dus.
2) Deze werkwijze voor de binnenmuren beneden is ondertussen aangepast: alle niet dragende binnenmuren, beneden en boven, zijn prefab houtskeletbouw. Dit gaat om speciale harde platen die ze gebruiken, in de showroom staat er een opgesteld en mag je je daar even op uitleven om te zien dat het geen simpel gipsplaatje is. Er zit ook isolatie tussen.

Toen ik dit hoorde gaf ik al aan dat we in ons vorige (projectbouw huis) we ook gasbeton hadden en dat ik dat nooit meer in een woning zou willen, qua geluidsisolatie is dat echt zeer minimaal. Dat was ook de hoofdreden dat ze bij groothuisbouw waren overgestapt op deze geisoleerde houtskeletbouw elementen, die ze voor boven al gebruikten. Verder zijn dragende muren van beton. De indeling is volledig vrij aan te passen, op de positie van de trap en de muur naast de trap, dit is onderdeel van de constructie, de muur naast de trap is ook van beton. Deze zitten op een vrij logische plaats, voor ons plan is dat geen belemmering, maar je hebt op dat punt dus geen volledige vrijheid.

Een voordeel van de strakke platen die ze gebruiken voor de houtskelet wanden is dat het mogelijk is om die direct te schilderen. Er komt aan het einde van het project een stucadoor in die naden en oneffenheden wergwerkt. Het is dan net niet zo strak als dat je het nog volledig zou stuccen maar zij kon bevestigen dat een groot deel van de klanten gewoon zelf gaat schilderen/texen en daarmee tevreden is. Ze mocht van de projectleiders dit absoluut niet beloven want niet voor iedereen is dit goed genoeg, maar nadat ik erna vroeg noemde ze dit dus wel. In ons geval denk ik dat wij daar ook tevreden mee zouden zijn. In ons huidige huis hebben we stucwerk en ook daar zie je soms kleine oneffenheden, het blijft mensenwerk. Enige wat we iets minder vinden is dat bij groothuisbouw plafonds spuitwerk(spac) afwerking standaard hebben, en dat vaak wordt afgeraden om de naden tussen platen te stuccen omdat dat zou gaan werken. Een geheel verlaagd plafond kan ook allemaal, maar zal flink extra kosten als we dit niet zelf gaan doen. Dus dit is voor ons nog even iets om over na te denken hoe erg we dit vinden. In onze huidige woning is het plafond op de beganegrond wel geheel glad gestucd en ja, dat ziet er wel strak uit.

Verder is het zo dat ze niet met loze leidingen werken, je kunt wel de voordeligste leiding met 230v kabel erin laten leggen en die dan eruit halen en dan heb je alsnog een loze leiding, maar ze gaf aan dat ze met flexibele leidingen werken en je daar lastig draden doorheen kunt trekken, zeker als deze door de kanaalplaat vloer bijv. naar de zolder moeten omdat er dan wat rottige bochten in kunnen zitten. Aangeraden is dus om gewoon de juiste kabels (bijv. voor zonnepanelen) naar de juiste posities te laten leggen, dan is er geen probleem. Ik gaf aan dat bijv. voor speakers in de kamer normaal een loze leiding wel handig is, en dat daarvoor de leiding met 230v kabel van 100 euro ook wel voldoet, en die zit in de zelfde kamer dus speakerkabel moest daar prima doorheen te krijgen zijn was haar verwachting.
Ik heb een aantal prijzen opgevraagd voor dit soort zaken, ter indicatie (geen idee wat een normale aannemer telt):
- Leiding met 230v kabel: 100 euro
- Leiding met cat6 data kabel: 160 euro
- Extra dubbel WCD: 160 euro
- Uitsparing voor spot in de betonplaat met bekabeling voorbereid: 160 euro, incl. spot gemonteerd: 250 euro (ze hebben alleen een RVS spot)

Ze gaf aan dat als je er geen kermis van wil maken gemiddeld genomen rond de 5000 euro extra voor deze zaken voldoende is. Maar dit kun je uiteraard zo gek maken als je zelf wilt. Wel belangrijk hier goed over na te denken want het is eigenlijk onmogelijk om zelf extra uitbreidingen te doen. Stopcontactje vergeten is dus verlengsnoertje kopen, datakabel vergeten is connecten via WiFi :P

Verder vroeg ik over de mogelijkheid voor ingebouwde rolluiken. Dat kon helaas niet, paste niet in het standaard proces. Ik heb aangegeven dat dat toch wel erg zonde is, bouwen jullie zo'n mooie grote huizen die jullie naam eer aan doen, maar kun je gewoon geen ingebouwde rolluiken plaatsen. En een opbouwrolluik kan natuurlijk niet op zo'n mooie woning. Ze was het helemaal met me eens en er waren wel meer klanten die naarna vroegen en met een nee werden telleurgesteld. Ze vroeg me om deze vraag over ingebouwde rolluiken toch nog eens per mail op te stellen want ze wilde daar intern even mee verder. Later kreeg ik van een verkoper antwoord op de mail dat dat helaas niet ging, maar binnen 10 minuten na de mail werd ik door de mevrouw waar ik een deel van de ochtend al mee had gebeld teruggebeld: ze was er al mee naar de directie gegaan en die gaan dit punt nu wel opnemen en kijken of ze dit als optie kunnen ontwikkelen. Toch weer wat goeds aangezet voor wellicht onzelf of toekomstige klanten :)

Ook nog gevraagd naar welke warmtepomp ze standaard gebruiken (want ook die zit gewoon bij de sleutelklaar prijs inbegrepen). Standaard zit er de Mitsubishi Ecodan 8kw versie met 300l boiler in. Er is een meerprijs voor 10kw of 12kw versie of 500l boiler. Maar ik was eigenlijk wel blij met wat er standaard inzat, volgens mij is dat in ieder geval geen rommel.

Meerprijs van een FAKRO dakraam 780x1400 is 1530 euro, dakkapellen (strak uitgevoerd) enkel/dubbel/drievoudig: 5160/8595/11240. Ik vond dit toch vrij forse prijzen maar wellicht zijn er hier mensen die de prijzen van aannemers kennen en kunnen we dat vergelijken.

Lang verhaal kort, nou ja, dit lange verhaal krijg ik er niet echt korter mee :P: Catalogusbouw is voor ons zeker interessant dus we gaan daar ook mee verder en eens wat modelwoningen bekijken (sowieso leuk om te doen). Ik geloof verder dat zo'n partij een prima woning zal bouwen, dat zal ook vast voor een aantal van hun concullega's gelden zoals Selekthuis, Allure en nog vele anderen. Als ik wat meer info heb van lokale aannemers zal ik daar ook wat van delen.
Dat is inderdaad een uitgebreid, maar duidelijk verhaal geworden.

_/-\o_ _/-\o_

Je wekt wederom de illusie dat een catalogusbouw woning kwalitatief minder zou zijn, maar dat is in mijn beleving echt niet zo.

Ze bouwen prefab en proven concept dus het is kwalitatief eerder beter dan slechter, en het bouwt zeker sneller!

Als jullie je kunnen vinden in een "standaard" catalogusbouw woning, kun je nooit goedkoper bouwen.
Vraag het maar eens aan een lokale aannemer, die begint niet eens met rekenen ;)

En zo heel standaard zijn ze ook weer niet, want je kunt erg veel variatie aanbrengen.

Qua geld is catalogusbouw gewoon "the most bang for the buck" maar je moet je dan wel kunnen vinden in de geboden oplossing, ze gaan (zoals je zelf al aangeeft) op bepaalde vlakken geen uitzonderingen maken voor jou.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Alcides schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 13:34:
[...]

Hoi Dreamer,

Bedankt voor de uitgebreide toelichting. Wij zitten op dit moment een beetje in dezelfde fase als jullie.

Hebben een prettig gesprek gehad met een catalogusbouwer en krijgen binnenkort een schetsvoorstel op basis van een modelwoning en onze aanpassingen (uitstraling buitenkant en indeling van de kamers)
Helaas hebben we zelf weinig verstand van zaken wat bouw betreft en kunnen daarom tijdens zo'n gesprek niet echt inhoudelijk de diepte in. Om die reden ook even goed dit topic bestuderen :P

Nou heb ik begrepen dat de woning word geleverd met vloerverwarming op de begane grond, en in de badkamer boven. De slaapkamers worden geleverd met elektrische radiatoren. Verder komen er zonnepanelen en werd ik geadviseerd om een airco installatie te nemen voor de warme dagen.

Nou zie ik dat dat bij veel catalogus bouwers wel een beetje de standaard is. Maar is dat ook verstandig? Zijn er zaken waarvan jij/jullie zeggen van dit en dat is echt een must wat veel catalogusbouwers niet doen/vertellen?
cop 1 verwarmen in een nieuwbouwhuis, ik blijf het een bijzondere keuze vinden ookal is het voor boven.
airco is de goedkoopste manier om oververhitting te voorkomen. screens, rolluiken etc zijn doorgaans een stuk duurder maar tegelijk wel passief. Daar kan een ontworpen huis dus voordelen hebben, daar kan men rekening houden met de zon, ramen, overstekken etc met catalogus gaat dat een heel stuk minder makkelijk.
maargoed het is gewoon het zelfde als een maatpak of een pak uit een rek. het pak uit het rek kan ook beperkt worden aangepast waarbij je bij een maatpak alles kan kiezen.En uiteindelijk kan je er net zo blij mee zijn. overegens is het wel zo dat een catalouswoning vaak meer waste space heeft en je daardoor al snel groter aan het bouwen bent dan nodig. maar reken je niet rijk op dit moment is het verschil te groot met de meeste "normale" aannemers en wint catalogus het makkelijk qua prijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• codeneos

codeneos

[...]

twain4me schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 16:55:
[...]
airco is de goedkoopste manier om oververhitting te voorkomen. screens, rolluiken etc zijn doorgaans een stuk duurder maar tegelijk wel passief.
Dit is niet helemaal waar, airco is duur in aanleg en al helemaal als je de leidingen weggewerkt wil hebben in de muren. Installatie moet door een stek monteur gedaan worden en die is dan verplicht om ook de leidingen aan te leggen. Of wel die hebben geen zin om een airco aan te sluiten op leidingen die ze niet zelf gelegd hebben.

En ja het kan goedkoper als je zelf de airco's inkoopt (uit spanje of frankrijk) en vervolgens zelf aansluit en zelf de leidingen infreest. Maar als je dat afzet tegen zelf screens bestellen en monteren is een airco nog steeds duurder.

Wij hebben verschillende offertes voor een airco's opgevraagd bij de airco-installateurs en het is zeker niet goedkoop. Al zijn sommige offertes echt absurd. Elektrisch screens zijn de helft goedkoper in aanleg en kosten vrijwel niets in gebruik.

PS: wij laten wel airco aanleggen in ons nieuwe huis in plaats van screens O-) - prijs was ongeveer het dubbele ten opzichte van screens

[ Voor 9% gewijzigd door codeneos op 18-10-2023 17:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alcides
codeneos schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 17:52:
[...]

Dit is niet helemaal waar, airco is duur in aanleg en al helemaal als je de leidingen weggewerkt wil hebben in de muren. Installatie moet door een stek monteur gedaan worden en die is dan verplicht om ook de leidingen aan te leggen. Of wel die hebben geen zin om een airco aan te sluiten op leidingen die ze niet zelf gelegd hebben.

En ja het kan goedkoper als je zelf de airco's inkoopt (uit spanje of frankrijk) en vervolgens zelf aansluit en zelf de leidingen infreest. Maar als je dat afzet tegen zelf screens bestellen en monteren is een airco nog steeds duurder.

Wij hebben verschillende offertes voor een airco's opgevraagd bij de airco-installateurs en het is zeker niet goedkoop. Al zijn sommige offertes echt absurd. Elektrisch screens zijn de helft goedkoper in aanleg en kosten vrijwel niets in gebruik.

PS: wij laten wel airco aanleggen in ons nieuwe huis in plaats van screens O-) - prijs was ongeveer het dubbele ten opzichte van screens
Mag ik vragen wat voor airco's je laat installeren in je nieuwe huis?

In veel Spaanse huizen zitten de airco's al in de muren/plafond geintegreerd met een design rooster ervoor. Is dit gebruikelijk bij nieuwbouw, prijzig wellicht?
Wij willen de begane vloer (keuken + woonkamer), 3 slaapkamers en een werkkamer op zolder eigenlijk allemaal wel gekoeld hebben tijdens een warme zomermaand. Is het slim om dat met airco's te doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
Even wat drukke dagen gehad dus duurde even voordat ik toe ben gekomen om hier te reageren. Allereerst bedankt voor alle reacties/discussies.
Goed bezig hoor, je hebt al veel uitgezocht!

Ik deel de mening van @Grolsch, catalogusbouwers bouwen niet slechter dan aannemers. Alleen is het middle-of-the-road. Ze bieden huizen aan die de gemiddeld koper aanspreekt en werken die af zoals de gemiddelde koper dat kent. Eigenlijk een soort individuele projectbouw. Opties zijn simpelweg duur, ook het 'kleine' werk.
Daar is verder niets mis mee, tenzij je andere wensen hebt. Dat past vaak niet.

Catalogusbouwers hebben twee grote voordelen: je weet straks in één keer wat je huis gaat kosten en what-you-see-is-what you-get. Geen gesteggel tijdens de bouw wat nu precies afgesproken was en wie de tegenvallers betaalt.
Alcides schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 13:34:
[...]
De slaapkamers worden geleverd met elektrische radiatoren.
......
Catalogusbouwers doen/leveren niet meer dat strikt noodzakelijk is. Als ze met elektrische radiatoren boven, in de BENG uitkomen, dan doen ze dat. En dat geldt zo'n beetje voor alles: kozijnen, isolatie, hang- en sluitwerk, alle installaties, het is precies wat minimaal moet, zonder franje of een stapje meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

codeneos schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 17:52:
[...]

ik heb het idd iets te zwartwit neergezet er zijn situaties waarbij screens goedkoper zijn. ik kom ze alleen niet veel tegen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreezingPixels
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11:23
Alcides schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 18:23:
[...]

In veel Spaanse huizen zitten de airco's al in de muren/plafond geintegreerd met een design rooster ervoor. Is dit gebruikelijk bij nieuwbouw, prijzig wellicht?
Wij willen de begane vloer (keuken + woonkamer), 3 slaapkamers en een werkkamer op zolder eigenlijk allemaal wel gekoeld hebben tijdens een warme zomermaand. Is het slim om dat met airco's te doen?
Wij hebben vloerkoeling door middel van een bodemwarmtepomp en 1 zware airco op de overloop hangen om alle kamers boven extra te koelen. Dit is voldoende om het hele huis op tempratuur te houden. Daarnaast is, zoals al gezegd, screens/buiten zonzenwering de simpelste manier om warmte buiten te houden. We hebben boven op alle velux dakramen nu buiten screens zitten en dit helpt echt enorm, beneden nog niets en geen last van hitte in de woonkamer. We proberen overdag het huis te koelen zodat savonds de airco uit kan, het huis warmt daarna niet meer op. Het is hier van de zomer niet warmer geweest dan 22 graden binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alcides
Conrado schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 18:27:
[...]

Catalogusbouwers doen/leveren niet meer dat strikt noodzakelijk is. Als ze met elektrische radiatoren boven, in de BENG uitkomen, dan doen ze dat. En dat geldt zo'n beetje voor alles: kozijnen, isolatie, hang- en sluitwerk, alle installaties, het is precies wat minimaal moet, zonder franje of een stapje meer.
Die indruk had ik inderdaad ook wel gekregen, en nou ben ik toevallig zo'n gemiddeld koper haha.

Natuurlijk kan je het zo spannend maken als je zelf wilt. Mag ik vragen wat jij persoonlijk absoluut in je woning wilt hebben wat je met een catalogus woning niet standaard krijgt?

Zou voor mezelf graag een lijstje willen maken (incl de kosten) van zaken die slim zijn om voor/tijdens de bouw mee te nemen om daar achteraf geen spijt van te krijgen omdat je er niet aan gedacht hebt.
FreezingPixels schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 18:37:
[...]

Wij hebben vloerkoeling door middel van een bodemwarmtepomp en 1 zware airco op de overloop hangen om alle kamers boven extra te koelen.
Hebben jullie de vloerverwarming op alle verdiepingen of enkel begane grond?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

FreezingPixels schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 18:37:
[...]

Wij hebben vloerkoeling door middel van een bodemwarmtepomp en 1 zware airco op de overloop hangen om alle kamers boven extra te koelen. Dit is voldoende om het hele huis op tempratuur te houden. Daarnaast is, zoals al gezegd, screens/buiten zonzenwering de simpelste manier om warmte buiten te houden. We hebben boven op alle velux dakramen nu buiten screens zitten en dit helpt echt enorm, beneden nog niets en geen last van hitte in de woonkamer. We proberen overdag het huis te koelen zodat savonds de airco uit kan, het huis warmt daarna niet meer op. Het is hier van de zomer niet warmer geweest dan 22 graden binnen.
dat is mooi als je ook vvw hebt op de verdieping. het voorbeeld heeft een L/W wp en geen afgifte (en dus geen koeling) boven waar juist de koeling het meeste gaat doen (plafond koeling) grappig dat je het ziet als bewijs dat screens veel doen terwijl je zowel vloerkoeling als een airco ernaast hebt draaien om het 22 graden te krijgen. ik zie het eerder als bewijs dat alleen screens te weinig doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• codeneos

codeneos

[...]

Alcides schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 18:23:
[...]

Wij hebben 7 binnenunits op 2 buitenunits, in de woonkamer is de binnenunit netjes weggewerkt in de muur met een stuc rooster er voor. Daar zie je niks van terug.

Verder hebben we ook voor een aantal van de slaapkamers de binnenunits weggewerkt in een verlaagd plafond met een stuc rooster er voor.

De frameloze stuc roosters zie je niets van alleen de lamellen van het rooster zijn zichtbaar. Ik heb even geen foto van hoe het er uitziet met de lamellen maar dit is dat een beetje het effect:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GqW3f6BOZufGJiRKV76B4GrmbI0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/uT55b7pVP9vhgHLd1e6PFv9s.jpg?f=user_large

Als ik het opnieuw zou kunnen doen was ik voor een multizone kit gegaan, de luchtkanalen kan je gelijk mee laten leggen in de breedplaat vloer en dan 1 kanaal unit per verdieping. Maar goed toen ik door had zat bij onse de vloer er al lang en breed in :+

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Grolsch
Grolsch schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 21:16:
[...]

We zijn ondertussen een maand verder en het schiet mooi op.

De binnenmuren ondertussen allemaal gelijmd, behalve waar de balklaag opkomt
Er is gestart met isoleren aan de buiten, ik kon nog een mooie partij 2e hands isolatie op de kop tikken _/-\o_

Vandaag begonnen met de buitenstenen

Zo krijg je toch meer een idee van garage / mancave als de muren staan :P

Voorkant:
[Afbeelding]

Garage deel:
[Afbeelding]

Linker zijkant:
[Afbeelding]

Achterkant:
[Afbeelding]

Mancave:
[Afbeelding]

Mancave:
[Afbeelding]

Hopelijk voor de vakantie (over 2,5 week) de balklaag erop en het buitenmetselwerk meest klaar :P

Ik heb nog nagedacht over de ventilatie in mancave en ik denk dat het een Ducobox Silent wordt met CO2 sensor en zo'n communication print zodat ik er dmv Domotica nog 1 en ander mee kan.

Iemand betere ideeën :?
En toen belde mijn metselaar eind juli op zaterdagochtend op dat hij niet kwam, omdat hij 's nachts met de ambulance was opgehaald en 's nachts gedotterd was en meerdere stents had gekregen ;( ;(

Gelukkig is hij goed hersteld en half september weer begonnen met metselen en afgelopen zaterdag is de laatste buitensteen gelegd _/-\o_ _/-\o_

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/KQLbRUP.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/7Ow4O34.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/MjpxQ5L.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/0gc2TeK.jpg

Volgende stap is de kap + platdak + dakpannen erop.

Als het goed is komen de benodigde materialen deze/volgende week binnen, dus ik hoop binnenkort de boel waterdicht te hebben.

Vervolgens kozijnen erin (kunststof, staat al klaar) en daarna de afwerkvloer erin.

Daarna de sectionaaldeur, en dat is eigenlijk mijn plan voor de winter.

Dan kan ik komend winter binnen bezig met aanleggen van elektra, afzuigen, afwerking mancave, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreezingPixels
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11:23
Alcides schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 18:42:
[...]

Die indruk had ik inderdaad ook wel gekregen, en nou ben ik toevallig zo'n gemiddeld koper haha.

Natuurlijk kan je het zo spannend maken als je zelf wilt. Mag ik vragen wat jij persoonlijk absoluut in je woning wilt hebben wat je met een catalogus woning niet standaard krijgt?

Zou voor mezelf graag een lijstje willen maken (incl de kosten) van zaken die slim zijn om voor/tijdens de bouw mee te nemen om daar achteraf geen spijt van te krijgen omdat je er niet aan gedacht hebt.

[...]

Hebben jullie de vloerverwarming op alle verdiepingen of enkel begane grond?
Alle verdiepingen.
twain4me schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 18:45:
[...]

dat is mooi als je ook vvw hebt op de verdieping. het voorbeeld heeft een L/W wp en geen afgifte (en dus geen koeling) boven waar juist de koeling het meeste gaat doen (plafond koeling) grappig dat je het ziet als bewijs dat screens veel doen terwijl je zowel vloerkoeling als een airco ernaast hebt draaien om het 22 graden te krijgen. ik zie het eerder als bewijs dat alleen screens te weinig doen.
Met de airco en vloerkoeling kregen we het wel op temperatuur maar we merkte dat er erg veel warmte via de dakramen binnenkwam en daarna pas de screens toegevoegd en hoeft de airco minder te blazen. Met alleen screens gaat dit inderdaad niet lukken en zoals met alles... het is een combinatie van verschillende maatregelen en niet 1 ding is het wondermiddel.

[ Voor 38% gewijzigd door FreezingPixels op 18-10-2023 18:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• codeneos

codeneos

[...]

twain4me schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 18:33:
[...]

ik heb het idd iets te zwartwit neergezet er zijn situaties waarbij screens goedkoper zijn. ik kom ze alleen niet veel tegen.
Wij hebben ook een behoorlijke airco installatie (7 binnenunits) en op de zolderetage gaat de airco ook als verwarming dienen omdat we daar geen vloerverwarming hebben liggen want zolder.

Dus misschien was ik iets te snel met mijn conclusie, nu ik erover nadenk was de offerte voor screens alleen voor de zuid en zuid-west gevel. En was de prijs voor screens excl. het het extra werk voor een extra latai (als je dat zo schrijft?) om de screens op te kunnen monteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aurum
  • Laatst online: 11:06
Ik denk dat wij dan mazzel hebben met de locatie waar ons huis staat (noord-holland noord) want wij hebben tot nu toe geen aico,
maar wel vloerkoeling boven en beneden en eigenlijk met de minimale aantal screens ons huis in de zomermaanden max 24/25 graden kunnen houden, wat met s'avonds de ramen open vaak nog wel weer wat afkoelde

We hebben alleen screens op onze velux dakramen en een knikarm scherm op de grootste pui op het zuiden. Tot nu toe komt er in de zomer het meeste warmte binnen via de ramen op het westen omdat die lang en smal zijn dus niet echt mooi om daar screens voor op te hangen. We zijn bezig met natuurlijke schaduw van bomen op deze ramen om dat nog iets te verminderen.

Ik moet zeggen dat ik echt positief verast was dat het nu al 2 zomers redelijk koel blijft binnen. We waren van plan om ook screens op de 1ste verdieping op de ramen op het zuiden te plaatsen, maar vanwege hoogte verschillen in metselwerk en een houten detail passen standaard profielen niet en moet het maatwerk worden. Daar hebben we niet de tijd in gestoken daar een geschikte partij voor te zoeken. Maar zoals het nu gaat denk ik ook dat we het laten voor wat het is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 16-09 14:27
Aurum schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 20:08:
Ik denk dat wij dan mazzel hebben met de locatie waar ons huis staat (noord-holland noord) want wij hebben tot nu toe zonder airco, met vloerkoeling boven en beneden en eigenlijk met de minimale aantal screens ons huis in de zomermaanden max 24/25 graden kunnen houden, wat met s'avonds de ramen open vaak nog wel weer wat afkoelde

We hebben alleen screens op onze velux dakramen en een knikarm scherm op de grootste pui op het zuiden. Tot nu toe komt er in de zomer het meeste warmte binnen via de ramen op het westen omdat die lang en smal zijn dus niet echt mooi om daar screens voor op te hangen. We zijn bezig met natuurlijke schaduw van bomen op deze ramen om dat nog iets te verminderen.

Ik moet zeggen dat ik echt positief verast was dat het nu al 2 zomers redelijk koel blijft binnen. We waren van plan om ook screens op de 1ste verdieping op de ramen op het zuiden te plaatsen, maar vanwege hoogte verschillen in metselwerk en een houten detail passen standaard profielen niet en moet het maatwerk worden. Daar hebben we niet de tijd in gestoken daar een geschikte partij voor te zoeken. Maar zoals het nu gaat denk ik ook dat we het laten voor wat het is.
Zonder vloerkoeling bleef het bij ons ook 25 graden, maar ik vermoed dat de kelder van grote invloed was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aurum
  • Laatst online: 11:06
Deleon78 schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 20:31:
[...]

Zonder vloerkoeling bleef het bij ons ook 25 graden, maar ik vermoed dat de kelder van grote invloed was.
Ow Sorry, wij hebben wel vloerkoeling boven en beneden.
ons verraste het toch wel dat alleen vloerkoeling met screens op dakramen en kinkarmscherm benenden genoeg is :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Conrado
Alcides schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 18:42:
[...]

Het is helemaal niet erg om bij een grote kopergroep te horen, dat betekent ook direct dat er veel keus voor een schappelijke prijs is :)

Wij - mijn vrouw natuurlijk ook - zijn bezig met onze droom te vervullen. We hebben eerder gebouwd en wonen fantastisch, maar toch kriebelde het om het nog'es een keer te doen. Ik ben op een leeftijd dat je dat later misschien niet meer kunt of durft.
We hebben een hele waslijst van wensen opgesteld en die allemaal in het ontwerp en locatie meegenomen Waarbij we eerst hebben bedacht wàt en hoe we het wilden, en daar toen een kavel erbij gezocht.

Het huis is volledig onderderkelderd met een dubbele garage en atelier voor mijn vrouw .Op de begane grond hebben we een complete slaapvleugel, hebben we nu ook, en waanzinnig veel glas. Dat maakt de constructie ingewikkeld want, in combinatie met een paar vides, moet je dan een oplossing bedenken om de rest van het huis te ondersteunen.

Ik geef je gewoon een lijstje mee wat wij doen, waar je over kunt denken;
- Warmtepomp met vloerverwarming- en koeling op alle verdiepingen;
- Voorbereiding voor airco's inclusief afvoer condenswater;
- In de gevel geïntegreerde buiten jaloezieën, automatisch gestuurd;
- Regenwater regeneratie met gescheiden circuits voor tuin, toilets en wasmachine;
- Centraal stofzuigsysteem;
- Domotica, volledig slim systeem met licht en ruimtesensoren;
- Load-balancing voor zonnepanelen, EV;s, koken, warmtepomp en batterij;
- Volledige LED-verlichting, zonder 230-centraaldozen;
- Volledig bedraad ethernet op belangrijke plekken (media, bureau's, dubbel) plus serverruimte;

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alcides
Conrado schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 21:42:
[...]

Het is helemaal niet erg om bij een grote kopergroep te horen, dat betekent ook direct dat er veel keus voor een schappelijke prijs is :)
Dank voor je reactie! Worden we toch een stukje wijzer van, ethernet kabels naar alle relevante ruimten komt ook op ons lijstje!

@codeneos Ik ga even uitvogelen wat zo'n multizone kit inhoud en of we dit ook kunnen meenemen voor we beginnen, dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meijer3
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 19-05 12:02
[...]
Oh heb je een centraal stofzuigsysteem? Ben eigenlijk wel benieuwd naar je ervaringen, want ik hoor dit nergens meer. We hebben zelf nog zo'n systeem maar aangelegd in de jaren 80. In mijn ogen was dit altijd een hype maar hij staat in je lijstje met highend moderne oplossingen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• codeneos

codeneos

[...]

meijer3 schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 07:47:
[...]

Oh heb je een centraal stofzuigsysteem? Ben eigenlijk wel benieuwd naar je ervaringen, want ik hoor dit nergens meer. We hebben zelf nog zo'n systeem maar aangelegd in de jaren 80. In mijn ogen was dit altijd een hype maar hij staat in je lijstje met highend moderne oplossingen
Vrienden van ons hebben een aantal jaar geleden dit ook laten aanleggen in hun nieuwenouwhuis, nadeel is dat je nog steeds loopt te zeulen met zo'n slang. Het kost relatief veel stroom en je hebt een centrale stofzuiger die je ergens kwijt moet.

Het lijkt mij echt ontzettend onhandig en iets dat ondertussen door de tijd is ingehaald.

Een draadloze steelstofzuiger + robotstofzuiger per verdieping is wat mij betreft veel praktischer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• codeneos

codeneos

[...]

[...]
Leg dan gelijk de airco aan, wij hadden precies dit in eerste instantie opgenomen in ons bestek maar later uitgebreid naar een volledig voorbereiding incl. leidingwerk.

Als je alleen de condens laat aanleggen heb je bij de installatie van een airco nog steeds je koelleidingen die over de muren heen lopen die naar de buitenunit.

Of laat dan gelijk een multizone kanaal airco aanleggen. Als je dat later wilt doen is het bijna onmogelijk om de kanalen mooi weg te laten werken.

En je zegt netwerk kabels overal, kan ik alleen maar aanbevelen maar bedenk ook van te voren waar je wifi access points gaat ophangen. Bedraad internet is mooi maar het grootste deel van de moderne apparatuur gebruik je over wifi.

[ Voor 28% gewijzigd door codeneos op 19-10-2023 09:01 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

codeneos schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 08:47:
[...]

Vrienden van ons hebben een aantal jaar geleden dit ook laten aanleggen in hun nieuwenouwhuis, nadeel is dat je nog steeds loopt te zeulen met zo'n slang. Het kost relatief veel stroom en je hebt een centrale stofzuiger die je ergens kwijt moet.

Het lijkt mij echt ontzettend onhandig en iets dat ondertussen door de tijd is ingehaald.
Wij hadden vroeger (spreek ik echt over 45 jaar geleden) zoiets thuis.
%$&#-systeem. Overal gaten in de muur waar je die slang op moest aansluiten.
En het systeem raakte steeds verstopt. Zat je enorm te pielen.
Kennissen hadden het ook en daar hebben ze toen een sterkere motor gekregen. Verstoppingen bleven uit, maar alles wat ook maar in de buurt van de zuigmond kwam verdween. Kleedjes continue vast, dinkey toys, buurtkinderen. Ellende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Mijn ouders hebben het ook en ik vind het helemaal niks. Het is duur, rendement is slecht (lange leidingen geven veel weerstand) en je zeult nu ipv een stofzuiger ca 12 meter slang door je huis. Die slang is nauwelijks lichter dan je stofzuiger, en draagt veel onhandiger.
En uiteindelijk heb je een losse stofzuiger nog steeds nodig voor de plaatsen waar je met je centrale systeem niet kunt komen, bijvoorbeeld om je caravan of auto voor de deur uit te zuigen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
Ik geef je gewoon een lijstje mee wat wij doen, waar je over kunt denken;
- Warmtepomp met vloerverwarming- en koeling op alle verdiepingen;
Leg vooral ook de koelmiddelleiding gelijk aan. In combinatie met WTW-ventilatie en enthalpiewisselaar (die ik in je rijtje trouwens mis) en de vloerkoeling op alle verdiepingen heb je maar zeer beperkte airco-capaciteit nodig. Een unit in de kamers op de bovenste verdieping is voldoende.
- In de gevel geïntegreerde buiten jaloezieën, automatisch gestuurd;
+1 Hebben wij ook (na een tip van een collega) mee kunnen nemen. Ziet er zeer mooi uit en houdt de warmte goed buiten. Automatisch is nog niet eens nodig. Ze gaan in mei naar beneden en ergens in oktober weer omhoog...
- Regenwater regeneratie met gescheiden circuits voor tuin, toilets en wasmachine;
Dat kan de komende decennia vanwege de lage waterprijs nog niet uit. Dit doe je vooral uit idealisme.
zie boven
- Domotica, volledig slim systeem met licht en ruimtesensoren;
Dit is, bij gebrek aan een fatsoenlijke standaard (elke fabrikant verzint zo'n beetje zijn eigen "standaard") nog een grote uitdaging, waardoor je je compleet aan één leverancier ophangt. Wie gaat zo'n systeem debuggen als die leverancier omvalt? Dat heeft ons doen besluiten om alles gewoon conventioneel te bedraden en hooguit op een paar plaatsen te voorzien van slimme (z-wave) dimmers. Die kun je zeer eenvoudig weer vervangen door iets anders.
- Load-balancing voor zonnepanelen, EV;s, koken, warmtepomp en batterij;
- Volledige LED-verlichting, zonder 230-centraaldozen;
- Volledig bedraad ethernet op belangrijke plekken (media, bureau's, dubbel) plus serverruimte;
Dat ethernet zou ik vervangen door minimaal twee loze 19mm leidingen (geen ribbelbuis!) naar elke kamer of hoek waar je mogelijk ooit een TV of bureau wilt plaatsen. Dat heb ik hier ook gedaan en geeft je maximale flexibiliteit, ook naar de toekomst toe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
Oh heb je een centraal stofzuigsysteem? Ben eigenlijk wel benieuwd naar je ervaringen, want ik hoor dit nergens meer.
Ja, dat hebben we nu ook en werkt als een tierelier. We hebben dat van Soek.
codeneos schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 08:47:
Het kost relatief veel stroom en je hebt een centrale stofzuiger die je ergens kwijt moet.
....
Een draadloze steelstofzuiger + robotstofzuiger per verdieping is wat mij betreft veel praktischer.
Hoeveel stof zuig je dan wel als stroom een issue is? Het is zeker niet door de tijd achterhaald want alle andere (robot)zuigers verplaatsen vooral stof. Een CSS voert de lucht af naar buiten. Mijn vrouw een dochter zijn daar gevoelig voor en hebben met een CSS geen enkel probleem meer!.

Je hebt tegenwoordig toch ruimte nodig voor alle techniek, daar kan de CSS-motor ook wel bij.
Rzaan schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 09:19:
Wij hadden vroeger (spreek ik echt over 45 jaar geleden) zoiets thuis.
%$&#-systeem. Overal gaten in de muur waar je die slang op moest aansluiten.
En het systeem raakte steeds verstopt. Zat je enorm te pielen.
De gaten in de muur zijn tegenwoordig aansluitpunten die we gewoon in het rijtje met schakelaars en WCD zitten. Hief je ook niet te bukken of zo.
We hebben het nu 20 jaar en nooit een verstopping gehad. Alles met vaste 50mm pijp en 45° bochten uitgevoerd, alleen achter de aansluiting direct een 90° om de grote stukken direct op te vangen.
CSS gebruik ik ook als afzuiging voor m'n (zaag)machines. Wel met een cyclone ervoor, werkt super.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Conrado schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 09:58:
Hoeveel stof zuig je dan wel als stroom een issue is? Het is zeker niet door de tijd achterhaald want alle andere (robot)zuigers verplaatsen vooral stof. Een CSS voert de lucht af naar buiten.
Dat is inderdaad een voordeel van een CSS.
Echter, bij moderne huizen is dat niet zo heel gemakkelijk:
Ten eerste omdat je dan een luchtafvoer speciaal voor je CSS naar buiten moet maken. Standaard blazen de systemen die ik ken hun lucht gewoon uit bij de motor/filter unit, en die zal bij een nieuwbouwwoning in de technische ruimte hangen. Ergo, die lucht komt gewoon weer in je huis terecht.
Extra afvoer nodig dus.
Maar daarmee ben je er nog niet: Een moderne BENG woning is luchtdicht gebouwd, en er is dus geen aanvoer van lucht voor je stofzuiger. Je zult dus tijdens het stofzuigen ook op de een of andere manier een aanvoer moeten zien te creëren. Geen idee hoe men dat tegenwoordig oplost, maar het lijkt me een lastig probleem.
Een geregeld te vervangen HEPA filter (voor de prijs van een CSS kun je er heel veel kopen) in een goede stofzuiger lijkt me een stuk eenvoudiger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
Andrehj schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 09:51:
[...]

Leg vooral ook de koelmiddelleiding gelijk aan. In combinatie met WTW-ventilatie en enthalpiewisselaar (die ik in je rijtje trouwens mis)
Yep, de koelmiddelleiding leggen we ook al aan. WTW-ventilatie en enthalpiewisselaar - ik krijg er twee - had ik niet genoemd want WTW is toch standaard tegenwoordig?
Dat kan de komende decennia vanwege de lage waterprijs nog niet uit. Dit doe je vooral uit idealisme.
Als prijs mijn drijfveer was kan ik het beste niet verhuizen :)
Overigens weet niemand wat dat soort prijzen gaan doen, maar ik vind het gewoon zonde om regenwater niet te hergebruiken. Zeker voor de tuin. Over water gesproken, al het water gaat door een waterontharder heen.
Dit is, bij gebrek aan een fatsoenlijke standaard (elke fabrikant verzint zo'n beetje zijn eigen "standaard") nog een grote uitdaging, waardoor je je compleet aan één leverancier ophangt. Wie gaat zo'n systeem debuggen als die leverancier omvalt? Dat heeft ons doen besluiten om alles gewoon conventioneel te bedraden en hooguit op een paar plaatsen te voorzien van slimme (z-wave) dimmers. Die kun je zeer eenvoudig weer vervangen door iets anders.
Mee eens, dat zijn consumentenoplossingen, en een huis gaat veel lager mee. We gaan voor KNX met DALI voor de verlichting. Verlichting is decentraal verdeeld, want het heeft geen zin alles naar de meterkast te laten lopen.
Dat ethernet zou ik vervangen door minimaal twee loze 19mm leidingen (geen ribbelbuis!) naar elke kamer of hoek waar je mogelijk ooit een TV of bureau wilt plaatsen. Dat heb ik hier ook gedaan en geeft je maximale flexibiliteit, ook naar de toekomst toe.
+1 Ik doe echt alles met 19mm, behalve de zonnepanelen, dat is 25mm. Ribbenbuis is een gruwel. Wij hebben ook overal minstens twee loze aansluitingen liggen, plus nog de voordehand liggende aansluitingen voor TV's. Alles komt centraal uit in een 'serverruimte'. Daar werk ik met een dubbele vloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan011
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12-09 16:44
Voor ons nieuwbouwhuis zijn we in afwachting van de vergunning. We willen al zoveel mogelijk voorbereiden, echter vragen leveranciers nog om diverse principe details om het juiste te kunnen voorschrijven.

We hebben de architect/constructeur betaald voor bouwkundige principe-details (ca. 12 stuks). Op de tekening staan er echter maar 7. Ook de beloofde schaal klopt niet.

Leveranciers vragen met name naar kozijnverankering, doorsneden van de spouwmuur, doorsneden van de fundering, onderdorpels en borstwering. Kan ik deze details verstaan onder bouwkundige principe-details? Of vallen deze niet meer onder bouwkundig?
Ook de details die we hebben gekregen zijn maar heel minimalistisch.

Daarnaast is voor de binnemuren stalen latei voorgeschreven, hier staat bij ieder raam en deuropening een berekend hoekprofiel. Als alternatief staat er "Beton latei" Zonder enige maatvoering etc?? kan ik hier dan gewoon elke willekeurige latei voor nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
jan011 schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 13:07:
Leveranciers vragen met name naar kozijnverankering, doorsneden van de spouwmuur, doorsneden van de fundering, onderdorpels en borstwering. Kan ik deze details verstaan onder bouwkundige principe-details? Of vallen deze niet meer onder bouwkundig?
Ook de details die we hebben gekregen zijn maar heel minimalistisch.
Van een constructeur verwacht ik gemaatvoerde principe tekeningen om details van de constructie te verduidelijken. Ik heb die van alle stalen constructie elementen en -opleggingen. Wat jij noemt zijn standaard bouwdetails, dat pakken ze quasi uit het grote voorbeeldboek.
Ik zou de vraag ook gewoon bij de architect neerleggen, want blijkbaar zijn z'n tekening niet geheel duidelijk.
Daarnaast is voor de binnemuren stalen latei voorgeschreven, hier staat bij ieder raam en deuropening een berekend hoekprofiel. Als alternatief staat er "Beton latei" Zonder enige maatvoering etc?? kan ik hier dan gewoon elke willekeurige latei voor nemen?
Staal in binnenmuren zou ik niet snel doen, tenzij schoon metselwerk, want dat is lastig bij stucen. Bouwstoffenleveranciers hebben standaard betonlatielein op voorraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan011
Conrado schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 14:47:
[...]

Van een constructeur verwacht ik gemaatvoerde principe tekeningen om details van de constructie te verduidelijken. Ik heb die van alle stalen constructie elementen en -opleggingen. Wat jij noemt zijn standaard bouwdetails, dat pakken ze quasi uit het grote voorbeeldboek.
Ik zou de vraag ook gewoon bij de architect neerleggen, want blijkbaar zijn z'n tekening niet geheel duidelijk.

[...]

Staal in binnenmuren zou ik niet snel doen, tenzij schoon metselwerk, want dat is lastig bij stucen. Bouwstoffenleveranciers hebben standaard betonlatielein op voorraad.
Ik ben inderdaad ook van plan de architect de vraag te stellen of ik niet wat meer en betere details kan krijgen. Iedereen die ik de tekeningen laat zien zegt hetzelfde: "heel minimalistisch".
Voor we in zee gingen met deze partij hebben ze mondeling gezegd dat alle tekeningen aanwezig zijn om een huis te bouwen (helaas staat het zo niet in de offerte).

Met betrekking tot de betonlatei, hoeven deze dan niet doorgerekend te worden? We gaan namelijk ook werken met porotherm lijmblokken, omdat we hoge ramen krijgen zou op de latei dan nog maar 1 laag komen, wat mij niet heel erg gunstig lijkt voor de stabiliteit. Vandaar dat onze voorkeur ook naar een betonlatei gaat.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• whipcheck
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 07:44
We hebben bericht gekregen dat we ingeloot zijn voor een kavel, 1100m2.
Binnen 2 weken moet het koopcontract worden getekend, het betreft een ruimte voor ruimte project.

We hadden het idee om bij gunning een architect te benaderen, dit idee hebben we laten varen omdat we denken dat dit veel meer tijd en energie gaat kosten dan een aangepast catalogus huis.

Eerste stap is de financiering en koopcontract, vandaag alvast een afspraak gemaakt bij 2 catalogusbouwers. Het blijkt best lastig is om een afspraak voor dit jaar te realiseren, enige opties waren vlak voor kerst.

Ik heb het laatste jaar veel meegelezen en zal mijn ervaringen ook delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09:16
whipcheck schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 15:28:
Binnen 2 weken moet het koopcontract worden getekend, het betreft een ruimte voor ruimte project.

We hadden het idee om bij gunning een architect te benaderen, dit idee hebben we laten varen omdat we denken dat dit veel meer tijd en energie gaat kosten dan een aangepast catalogus huis.

Eerste stap is de financiering en koopcontract, vandaag alvast een afspraak gemaakt bij 2 catalogusbouwers. Het blijkt best lastig is om een afspraak voor dit jaar te realiseren, enige opties waren vlak voor kerst.

Verbaasd me wel dat die clubs het nog zo druk hebben! Lees juist overal berichten dat vraag naar nieuwbouw daalt. Maar wellicht juist mensen van uitgestelde of geannuleerde projectbouw doorstromen naar ‘zelfbouw’ met catalogus bouwer.

Gefeliciteerd overigens met het kavel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan011

Mooi om te lezen.
Wij hebben voor dezelfde keuzes gestaan en wilden ook met een catalogusbouwer in zee gaan. Hun basisprijzen zijn heel reëel, maar al het extra gaat 5x over de kop. Ook de startdatum van deze bouwers is +1 jaar. (andere gevelsteen, andere voeg, wanden verplaatsen, dat gaat heel hard. Ook als je een wand weg laat gaat er €100,- vanaf, en als je in een andere kamer een extra muur wilt komt er zo €1500,- bij)

Wij hebben dan ook gekozen voor een architect, waarbij we heel het vergunning traject neer gelegd hebben.

[ Voor 41% gewijzigd door jan011 op 26-10-2023 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Case_C
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 10:55

Case_C

[Team Carrack]

Dat is ook vrij bizar, zijn dat dan grote of kleine spelers?
Hier is het gewoon altijd wel een datum te prikken voor verkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
  • Nu online
Congrats! Wij hebben ook gekocht van Ruimte voor Ruimte (als het gaat om de ontwikkelingsmaatschappij in Brabant in ieder geval), en ik ben er te spreken over, ook achteraf is het gewoon netjes geregeld, met korte lijnen.

1100m2 is een flinke lap grond, ik ben benieuwd naar de plannen.

Als ik bij ons in de straat kijk heb ik niet het idee dat de mensen met een catalogus huis minder energie kwijt zijn aan de bouw en het traject, het zit meer op andere punten. Wel merk ik dat de klik met de architect en bouwer van groot belang is. Als je niet makkelijk op één lijn zit dan gaat het heel lang duren.

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whipcheck
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 07:44
Bedankt voor de felicitaties, we wonen momenteel vrijstaand op een perceel van 550m2 en willen een grotere tuin. Dit is gelukt :).

Een orientatiegesprek is op korte termijn te boeken, dit hebben we gedaan voordat we ons op het perceel hebben ingeschreven. komend gesprek zal iets concreter worden waar we de opties + meerprijzen willen bespreken. bijv. extra zonnepanelen en grondwarmtepomp ipv hybride, vaste trap ipv vlizo etc.

Dit gaat om de grote partijen zoals ghb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
jan011 schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 15:20:
Met betrekking tot de betonlatei, hoeven deze dan niet doorgerekend te worden?
Over welke lengtes gaat het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Gefeliciteerd met je kavel!

De vraag is wat voor eisen je aan je huis stelt. Catalogus bouw is een soort individuele projectbouw, niets bijzonders. Als je meer wilt, kun je andere wegen bewandelen.
Los daarvan zijn er ook tussen vormen; er zijn allerlei aannemers die zelf architecten hebben en waar je vrij snel tot een budget komt. Hebben hier mensen ook ervaring mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan011
Conrado schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 19:09:
[...]

Over welke lengtes gaat het?
Van ramen met een breedte van 450mm tot een schuifpui van 2600mm. Overal hetzelfde hoekproefiel van 100x100x10 toegepast. Daar heb ik al een raar gevoel bij.

Overigens is het latei van de buitenmuur bij de schuifpui 150x90x10. Terwijl de binnenmuur voor mijn gevoel meer te dragen heeft?

[ Voor 7% gewijzigd door jan011 op 26-10-2023 19:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
De langste overspanning die wij met standaard lateien gemaakt hebben is 1300mm. Hier gaat het daarboven direct richting 5 meter, en dat doen we in staal (H-profiel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinsterzz92
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 14-09 20:49
Foutje

[ Voor 99% gewijzigd door Dinsterzz92 op 27-10-2023 17:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour

Ik heb voor mijn woning bewust geen architect benaderd maar de bouwkundig tekenaar van het bouwbedrijf zelf.
Hij had ruime ervaring met het ontwerpen en de detaillering van woningen, net zo goed als doorsnee architect maar wel veel goedkoper.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deleon78
natural colour schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 18:26:
[...]

Ik heb voor mijn woning bewust geen architect benaderd maar de bouwkundig tekenaar van het bouwbedrijf zelf.
Hij had ruime ervaring met het ontwerpen en de detaillering van woningen, net zo goed als doorsnee architect maar wel veel goedkoper.
Mijn timmerman kon ook metselen, maar dat is toch wat anders dan een metselaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Deleon78 schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 18:38:
[...]

Mijn timmerman kon ook metselen, maar dat is toch wat anders dan een metselaar :)
Mijn timmerman is ooit begonnen bij een metselbedrijf, beide vakgebieden beheerst die tot in de puntjes.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deleon78
ds23man schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 18:42:
[...]

Mijn timmerman is ooit begonnen bij een metselbedrijf, beide vakgebieden beheerst die tot in de puntjes.
Dat is toch echt wat anders dan ik probeer te zeggen :) En de tekenaar lijkt niet ook architect te zijn geweest.

Dat wil niet zeggen dat de tekenaar niet ook goede, mooie en functionele huizen kan ontwerpen. Maar als ze in principe hetzelfde doen, zouden het niet gescheiden beroepen zijn ;)

Dat wederom gezegd hebbende: het zou zo maar eens fantastisch kunnen worden zonder separate architect! Maak de keuze bewust, dat is alles.

Mijn zeer beperkte ervaring (n=1) plus wat beroepskennis: op papier is het nog makkelijk schuiven. Als je eenmaal aan het bouwen bent, wordt het een stuk lastiger.

Geniet er van! Als het lukt (en dat gaat gebeuren!) heb je een mooi potje geld bespaard wat het extra leuk maakt! De juiste mensen maken het een succes :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Deleon78 schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 19:01:
[...]

Dat is toch echt wat anders dan ik probeer te zeggen :) En de tekenaar lijkt niet ook architect te zijn geweest.

Dat wil niet zeggen dat de tekenaar niet ook goede, mooie en functionele huizen kan ontwerpen. Maar als ze in principe hetzelfde doen, zouden het niet gescheiden beroepen zijn ;)

Dat wederom gezegd hebbende: het zou zo maar eens fantastisch kunnen worden zonder separate architect! Maak de keuze bewust, dat is alles.

Mijn zeer beperkte ervaring (n=1) plus wat beroepskennis: op papier is het nog makkelijk schuiven. Als je eenmaal aan het bouwen bent, wordt het een stuk lastiger.

Geniet er van! Als het lukt (en dat gaat gebeuren!) heb je een mooi potje geld bespaard wat het extra leuk maakt! De juiste mensen maken het een succes :)
Probleem is dat we tegenwoordig in hokjes denken. In mijn omgeving hebben we veel Oedsjes, een timmerman die ooit vanuit Friesland hierheen kwam:

https://www.deverhalenvan...van-oeds-de-leeuw-wieland

Veel van deze panden zijn Rijksmonument geworden.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

ds23man schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 19:24:
Probleem is dat we tegenwoordig in hokjes denken.
Soms is er niks mis met in hokjes denken.
Ik laat me bij een operatie liever opereren door een chirurg, en niet door de anesthesist die er ook heel veel van weet en er dagelijks naast staat.

Een architect vliegt soms zaken ook anders aan. Let wellicht meer op samenhang, bijzonderheid, vorm.
Een tekenaar zal wellicht meer op functionaliteit en technische beperkingen/mogelijkheden letten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
natural colour schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 18:26:
Wil je vertellen wat je daarvoor betaald hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
Conrado schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 18:59:
[...]

Wil je vertellen wat je daarvoor betaald hebt?
Onbekend, was bij de aanneemsom inbegrepen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Conrado
Even wat techniek, voor wie over een kelder nadenkt.

We hebben in de kelder twee watersystemen; Het regenwater dat via de helingbaan na beneden stroomt, komt in een pompput terecht. met een eenvoudige dompelpomp wordt het dan in de HWA buiten gepompt.
Al het rioolwater - inclusief een toilet - komt in deze vermaler/opvoerpomp terecht die onder de betonnen trap geplaats is.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/ZK7DzV2s/KVL56.jpg

De rioolpijpen mochten niet in de keldervloer, want dat is het plaatfundament van het heel huis. Ze liggen er daarom op. De totale afwerkvloer is 200mm (130mm isolatie plus 70 mm afstrijkvloer), dus ruimte zat. Echter de Sanibroyeur heeft een opvangbak en de afvoeren komen op circa 60 mm hoogte binnen. Daarom heb ik tijdens het storten van de keldervloer dit deel laten verdiepen.

De twee riool pijpen zijn van afsluitschuiven voorzien in het geval de unit vervangen zou moeten worden. De 50mm PVC-pijp is de druk afvoer naar het riool, met een kogelafsluiter. De zwarte PE pijp is de ontluchting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Conrado schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 19:11:
Even wat techniek, voor wie over een kelder nadenkt.

We hebben in de kelder twee watersystemen; Het regenwater dat via de helingbaan na beneden stroomt, komt in een pompput terecht. met een eenvoudige dompelpomp wordt het dan in de HWA buiten gepompt.
Al het rioolwater - inclusief een toilet - komt in deze vermaler/opvoerpomp terecht die onder de betonnen trap geplaats is.

[Afbeelding]

De rioolpijpen mochten niet in de keldervloer, want dat is het plaatfundament van het heel huis. Ze liggen er daarom op. De totale afwerkvloer is 200mm (130mm isolatie plus 70 mm afstrijkvloer), dus ruimte zat. Echter de Sanibroyeur heeft een opvangbak en de afvoeren komen op circa 60 mm hoogte binnen. Daarom heb ik tijdens het storten van de keldervloer dit deel laten verdiepen.

De twee riool pijpen zijn van afsluitschuiven voorzien in het geval de unit vervangen zou moeten worden. De 50mm PVC-pijp is de druk afvoer naar het riool, met een kogelafsluiter. De zwarte PE pijp is de ontluchting.
Ik zie in de praktijk dat zo'n sanibroyeur (terecht) vaak vermeden wordt. Heb je dit afvoersysteem omdat je in de kelder sanitair hebt geinstalleerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
nokiaan958GB schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 22:26:
Ik zie in de praktijk dat zo'n sanibroyeur (terecht) vaak vermeden wordt. Heb je dit afvoersysteem omdat je in de kelder sanitair hebt geinstalleerd?
Waarom terecht...?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 10:44
Storingsgevoelig
En het : “brrrrrrrrrrrrrrrrt”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
Denk je dat, weet je dat, wat is het alternatief?

Pagina: 1 ... 266 ... 272 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.

Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic