Even wat drukke dagen gehad dus duurde even voordat ik toe ben gekomen om hier te reageren. Allereerst bedankt voor alle reacties/discussies. Goed om met zijn allen ook te zien wat redelijk is en wat niet. Zo lees ik het voorbeeld van @
Conrado waar een aannemer een prijs van een onderaannemer verhoogt en er dan ook nog gewoon de winst & risico post overheen gooit. Dat laatste is prima, zo werkt dat als je met een aannemer werkt. Maar dat eerste, aanpassen van de offerte van de onderaannemer valt voor mij onder valsheid in geschrifte/fraude, hoe dan ook als ik zoiets opmerk dan is het vertrouwen wel weg. En de informatie van @
Conrado over zijn kosten zijn ook zeker nuttig, toevoegen van eigen uren is interessant qua hoeveelheid, maar niet qua kosten. Ik ga mijn eigen uren ook niet rekenen. Ik krijg wel de indruk dat wat @
Conrado aan het bouwen is een zeer luxe/uitgebreide (en ook grote) woning is die in dat geval veel complexer zal zijn dan wat wij voor ogen hebben.
Verder vroeg @
Grolsch nog wat het aantal kuub ongeveer zouden zijn van de woning waar wij mee bezig zijn. Dat had ik in een van mijn (ik weet het, lange, posts) had geschreven, maar dat komt neer op een 860-870 kuub (dat is berkend met buienwerkse maten).
Om nog wat info te geven over catalogusbouwers, in dit geval groothuisbouw om specifiek te zijn: ik heb contact met hen opgenomen omdat ik toch onze woning eens uitgewerkt zou willen zien en dan qua offerte kan vergelijken met lokale aannemers. Een afspraak met een verkoopadviseur kon pas over een maand, die staat nu ingepland. Maar ik gaf aan dat we toch wel iets eerder de knoop willen doorhakken of we voor ons plan gaan of niet en of ik een paar vragen kon stellen zodat ik wel zelf vast wat kan gaan tellen. Daarna kreeg ik een zeer vriendelijke mevrouw die normaal het puntjes-op-de-i gesprek doet (bijv. afstemmen lichtpunten en wcd's). Uiteindelijk hebben we een uur gebeld en kon zij eigenlijk inzicht geven in alle meerprijzen en mijn vragen beantwoorden. Even de belangrijkste zaken op een rij:
- Waar ik hierboven met een video nog aangaf/liet zien dat groothuisbouw beneden met kalkzandsteen lijmblokken werkte klopt dat niet op 2 manieren:
1) Het waren geen kalkzandsteen lijmelementen, maar Ytong, gasbeton dus.
2) Deze werkwijze voor de binnenmuren beneden is ondertussen aangepast: alle niet dragende binnenmuren, beneden en boven, zijn prefab houtskeletbouw. Dit gaat om speciale harde platen die ze gebruiken, in de showroom staat er een opgesteld en mag je je daar even op uitleven om te zien dat het geen simpel gipsplaatje is. Er zit ook isolatie tussen.
Toen ik dit hoorde gaf ik al aan dat we in ons vorige (projectbouw huis) we ook gasbeton hadden en dat ik dat nooit meer in een woning zou willen, qua geluidsisolatie is dat echt zeer minimaal. Dat was ook de hoofdreden dat ze bij groothuisbouw waren overgestapt op deze geisoleerde houtskeletbouw elementen, die ze voor boven al gebruikten. Verder zijn dragende muren van beton. De indeling is volledig vrij aan te passen, op de positie van de trap en de muur naast de trap, dit is onderdeel van de constructie, de muur naast de trap is ook van beton. Deze zitten op een vrij logische plaats, voor ons plan is dat geen belemmering, maar je hebt op dat punt dus geen volledige vrijheid.
Een voordeel van de strakke platen die ze gebruiken voor de houtskelet wanden is dat het mogelijk is om die direct te schilderen. Er komt aan het einde van het project een stucadoor in die naden en oneffenheden wergwerkt. Het is dan net niet zo strak als dat je het nog volledig zou stuccen maar zij kon bevestigen dat een groot deel van de klanten gewoon zelf gaat schilderen/texen en daarmee tevreden is. Ze mocht van de projectleiders dit absoluut niet beloven want niet voor iedereen is dit goed genoeg, maar nadat ik erna vroeg noemde ze dit dus wel. In ons geval denk ik dat wij daar ook tevreden mee zouden zijn. In ons huidige huis hebben we stucwerk en ook daar zie je soms kleine oneffenheden, het blijft mensenwerk. Enige wat we iets minder vinden is dat bij groothuisbouw plafonds spuitwerk(spac) afwerking standaard hebben, en dat vaak wordt afgeraden om de naden tussen platen te stuccen omdat dat zou gaan werken. Een geheel verlaagd plafond kan ook allemaal, maar zal flink extra kosten als we dit niet zelf gaan doen. Dus dit is voor ons nog even iets om over na te denken hoe erg we dit vinden. In onze huidige woning is het plafond op de beganegrond wel geheel glad gestucd en ja, dat ziet er wel strak uit.
Verder is het zo dat ze niet met loze leidingen werken, je kunt wel de voordeligste leiding met 230v kabel erin laten leggen en die dan eruit halen en dan heb je alsnog een loze leiding, maar ze gaf aan dat ze met flexibele leidingen werken en je daar lastig draden doorheen kunt trekken, zeker als deze door de kanaalplaat vloer bijv. naar de zolder moeten omdat er dan wat rottige bochten in kunnen zitten. Aangeraden is dus om gewoon de juiste kabels (bijv. voor zonnepanelen) naar de juiste posities te laten leggen, dan is er geen probleem. Ik gaf aan dat bijv. voor speakers in de kamer normaal een loze leiding wel handig is, en dat daarvoor de leiding met 230v kabel van 100 euro ook wel voldoet, en die zit in de zelfde kamer dus speakerkabel moest daar prima doorheen te krijgen zijn was haar verwachting.
Ik heb een aantal prijzen opgevraagd voor dit soort zaken, ter indicatie (geen idee wat een normale aannemer telt):
- Leiding met 230v kabel: 100 euro
- Leiding met cat6 data kabel: 160 euro
- Extra dubbel WCD: 160 euro
- Uitsparing voor spot in de betonplaat met bekabeling voorbereid: 160 euro, incl. spot gemonteerd: 250 euro (ze hebben alleen een RVS spot)
Ze gaf aan dat als je er geen kermis van wil maken gemiddeld genomen rond de 5000 euro extra voor deze zaken voldoende is. Maar dit kun je uiteraard zo gek maken als je zelf wilt. Wel belangrijk hier goed over na te denken want het is eigenlijk onmogelijk om zelf extra uitbreidingen te doen. Stopcontactje vergeten is dus verlengsnoertje kopen, datakabel vergeten is connecten via WiFi
Verder vroeg ik over de mogelijkheid voor ingebouwde rolluiken. Dat kon helaas niet, paste niet in het standaard proces. Ik heb aangegeven dat dat toch wel erg zonde is, bouwen jullie zo'n mooie grote huizen die jullie naam eer aan doen, maar kun je gewoon geen ingebouwde rolluiken plaatsen. En een opbouwrolluik kan natuurlijk niet op zo'n mooie woning. Ze was het helemaal met me eens en er waren wel meer klanten die naarna vroegen en met een nee werden telleurgesteld. Ze vroeg me om deze vraag over ingebouwde rolluiken toch nog eens per mail op te stellen want ze wilde daar intern even mee verder. Later kreeg ik van een verkoper antwoord op de mail dat dat helaas niet ging, maar binnen 10 minuten na de mail werd ik door de mevrouw waar ik een deel van de ochtend al mee had gebeld teruggebeld: ze was er al mee naar de directie gegaan en die gaan dit punt nu wel opnemen en kijken of ze dit als optie kunnen ontwikkelen. Toch weer wat goeds aangezet voor wellicht onzelf of toekomstige klanten
Ook nog gevraagd naar welke warmtepomp ze standaard gebruiken (want ook die zit gewoon bij de sleutelklaar prijs inbegrepen). Standaard zit er de Mitsubishi Ecodan 8kw versie met 300l boiler in. Er is een meerprijs voor 10kw of 12kw versie of 500l boiler. Maar ik was eigenlijk wel blij met wat er standaard inzat, volgens mij is dat in ieder geval geen rommel.
Meerprijs van een FAKRO dakraam 780x1400 is 1530 euro, dakkapellen (strak uitgevoerd) enkel/dubbel/drievoudig: 5160/8595/11240. Ik vond dit toch vrij forse prijzen maar wellicht zijn er hier mensen die de prijzen van aannemers kennen en kunnen we dat vergelijken.
Lang verhaal kort, nou ja, dit lange verhaal krijg ik er niet echt korter mee :P: Catalogusbouw is voor ons zeker interessant dus we gaan daar ook mee verder en eens wat modelwoningen bekijken (sowieso leuk om te doen). Ik geloof verder dat zo'n partij een prima woning zal bouwen, dat zal ook vast voor een aantal van hun concullega's gelden zoals Selekthuis, Allure en nog vele anderen. Als ik wat meer info heb van lokale aannemers zal ik daar ook wat van delen.