Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 267 ... 272 Laatste
Acties:
  • 2.621.003 views

Onderwerpen

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• jan011
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12-09 16:44
Na een lange voorbereidingstijd hopen we aan het eind van dit jaar of begin volgend jaar te starten met de bouw van ons zelfbouwhuis.

Aanvankelijk was ons plan om een casco huis te laten bouwen door een van de grote bouwbedrijven. We overwogen zelfs een samenwerking met GHB. Maar na gesprekken met mensen die hun eigen huis volledig zelf hebben gebouwd en daar zeer tevreden over waren, hebben we onze plannen gewijzigd. We realiseerden ons dat er geld te besparen valt bij de ruwbouw, maar niet bij de afbouw.

Na veel overwegingen hebben we besloten een architect in de arm te nemen. Het vooroverleg met de architect verliep bijna vlekkeloos. Het enige struikelblok was de door ons gekozen gevelsteen: grijs. De gemeente kon hiermee niet akkoord gaan. Daarom hebben we de kleur van de steen aangepast naar Rode mangaan.

Er zijn bepaalde werkzaamheden die we zullen uitbesteden, zoals het gevelmetselwerk en het grondverzet. Voor de rest willen we vrijwel alles zelf doen.

Ik kijk ernaar uit om binnenkort "echte" foto's te delen! Maar voor nu, hierbij alvast een render van ons toekomstige huis.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g1MWBHPjTzkJtPRd9NqxwUQU7EU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jaarGkZAWE7i1hNuNuB8mfsx.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:44

Sport_Life

Solvitur ambulando

nokiaan958GB schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 22:26:
[...]

Ik zie in de praktijk dat zo'n sanibroyeur (terecht) vaak vermeden wordt. Heb je dit afvoersysteem omdat je in de kelder sanitair hebt geinstalleerd?
Ik las het ook met verbazing eerlijk gezegd.
Wij kochten bestaande woning met kelder waar een natte ruimte/washok in zat en hebben alles verplaatst naar boven en de sanibroyeur (20 j oud) eruit gegooid.

In Amerika/Canada zijn (woon)kelders vrij standaard, ik ben wel benieuwd hoe ze dat daar oplossen.

[ Voor 9% gewijzigd door Sport_Life op 30-10-2023 09:09 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jay-v
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Jay-v

Uhhhh......

jan011 schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 08:56:
Na een lange voorbereidingstijd hopen we aan het eind van dit jaar of begin volgend jaar te starten met de bouw van ons zelfbouwhuis.

Aanvankelijk was ons plan om een casco huis te laten bouwen door een van de grote bouwbedrijven. We overwogen zelfs een samenwerking met GHB. Maar na gesprekken met mensen die hun eigen huis volledig zelf hebben gebouwd en daar zeer tevreden over waren, hebben we onze plannen gewijzigd. We realiseerden ons dat er geld te besparen valt bij de ruwbouw, maar niet bij de afbouw.

Na veel overwegingen hebben we besloten een architect in de arm te nemen. Het vooroverleg met de architect verliep bijna vlekkeloos. Het enige struikelblok was de door ons gekozen gevelsteen: grijs. De gemeente kon hiermee niet akkoord gaan. Daarom hebben we de kleur van de steen aangepast naar Rode mangaan.

Er zijn bepaalde werkzaamheden die we zullen uitbesteden, zoals het gevelmetselwerk en het grondverzet. Voor de rest willen we vrijwel alles zelf doen.

Ik kijk ernaar uit om binnenkort "echte" foto's te delen! Maar voor nu, hierbij alvast een render van ons toekomstige huis.

[Afbeelding]
Ziet er uit als een groothuisbouw woning. Puntje van feedback, de ruimte tussen de ramen op de eerste verdieping en (staande) ramen op de begane grond is niet gelijk. Ook lijken de ramen zelf een andere maat.

Dat ziet er gek uit en zou me persoonlijk storen. Ik zou het rechter staande raam uitlijnen met het linker raam op de eerste verdieping en de maat gelijk houden.

Dit bedoel ik:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/05C78QnFLu-8yG0p0PeQ_AFe0Jw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/rPUzXGWFr9K5GCN4e2QrodWy.png?f=user_large

[ Voor 9% gewijzigd door Jay-v op 30-10-2023 09:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 16-09 14:27
Jay-v schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 09:12:
[...]

Ziet er uit als een groothuisbouw woning. Puntje van feedback, de ruimte tussen de ramen op de eerste verdieping en (staande) ramen op de begane grond is niet gelijk. Ook lijken de ramen zelf een andere maat.

Dat ziet er gek uit en zou me persoonlijk storen. Ik zou het rechter staande raam uitlijnen met het linker raam op de eerste verdieping en de maat gelijk houden.

Dit bedoel ik:

[Afbeelding]
Ik weet niet of je dat zo kan afleiden uit een perspectief-render, maar dan zou ik alsnog de vraag stellen of je het raam of de kozijn uitlijnt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jan011
Jay-v schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 09:12:
[...]

Klopt, het huis is ook gebaseerd op een Groothuis woning. Echter, we hebben gekozen voor andere raampartijen, waaronder een opvallend hoekraam. Ook is de maatvoering net iets anders, en een andere bouwmethode.

De keuze hiervoor kwam eigenlijk na het bezichtigen van de modelbouwwoningen. We waren beiden direct overtuigd en zeiden: "Dit moet het worden." Dat is dan ook ons uitgangspunt geworden.

Wat betreft de indeling van de ramen: het rechter benedenraam staat in lijn met het linker bovenraam. Ze zijn even breed, maar de ramen boven zijn iets korter vanwege de inbouwrolluiken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a1GgSe9lM2D59J5Mfl84WFwUg6M=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/XjhyVYnAR0Y1Qp9VpIYzriqm.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jay-v
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Jay-v

Uhhhh......

jan011 schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 09:26:
[...]

Klopt, het huis is ook gebaseerd op een Groothuis woning. Echter, we hebben gekozen voor andere raampartijen, waaronder een opvallend hoekraam. Ook is de maatvoering net iets anders, en een andere bouwmethode.

De keuze hiervoor kwam eigenlijk na het bezichtigen van de modelbouwwoningen. We waren beiden direct overtuigd en zeiden: "Dit moet het worden." Dat is dan ook ons uitgangspunt geworden.

Wat betreft de indeling van de ramen: het rechter benedenraam staat in lijn met het linker bovenraam. Ze zijn even breed, maar de ramen boven zijn iets korter vanwege de inbouwrolluiken.

[Afbeelding]
Ah, ik heb dezelfde woning bezocht denk ik ;). Netjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan011
Jay-v schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 09:42:
[...]

Ah, ik heb dezelfde woning bezocht denk ik ;). Netjes!
Dat vind ik een zeer groot voordeel van de modelwoningen. Je krijgt er meteen een gevoel bij, iets dat je aan de hand van een tekening niet kran krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:48
Misschien ben ik een uitzondering, maar bij huizen denk ik altijd van binnen naar buiten. Ik ben juist erg benieuwd welke indeling je gekozen hebt.

Mijn huis is slimmer dan ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan011
Conrado schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 10:18:
[...]

Misschien ben ik een uitzondering, maar bij huizen denk ik altijd van binnen naar buiten. Ik ben juist erg benieuwd welke indeling je gekozen hebt.
Dat kan geregeld worden.

Op de begane grond is alles open, met een berging / technische ruimte. De berging zou eventueel in de toekomst omgebouwd kunnen worden naar een praktijk, maar voorlopig blijft het gewoon een berging.

(De keuken zouden we eventueel kleiner kunnen maken en een kwartslag draaien, waardoor we tussen de berging en de keuken een extra ruimte kunnen creëren die als praktijk kan dienen. Zo hoeft de berging niet opgeofferd te worden. Als de berging toch opgeofferd wordt, zal verderop op het perceel een losse garage gebouwd worden)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RSYq1NsdTVNWcWlZ9DDgk6h-v3o=/x800/filters:strip_exif()/f/image/JFNyd3Pn9vD557cgRLN4smV5.png?f=fotoalbum_large

Op de eerste verdieping zijn er 3 slaapkamers, een badkamer en een wasruimte.
De zolder is bereikbaar via een vlizotrap, hier zal de WTW geplaatst gaan worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tYfFxTBduXA290LE8VGgqfXxB6I=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/bdSGFesLcUYCAKjfWxb19GPZ.png?f=user_large
```

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Case_C
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 21:26

Case_C

[Team Carrack]

jan011 schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 10:28:
[...]

Dat kan geregeld worden.

Op de begane grond is alles open, met een berging / technische ruimte. De berging zou eventueel in de toekomst omgebouwd kunnen worden naar een praktijk, maar voorlopig blijft het gewoon een berging.

(De keuken zouden we eventueel kleiner kunnen maken en een kwartslag draaien, waardoor we tussen de berging en de keuken een extra ruimte kunnen creëren die als praktijk kan dienen. Zo hoeft de berging niet opgeofferd te worden. Als de berging toch opgeofferd wordt, zal verderop op het perceel een losse garage gebouwd worden)

[Afbeelding]

Op de eerste verdieping zijn er 3 slaapkamers, een badkamer en een wasruimte.
De zolder is bereikbaar via een vlizotrap, hier zal de WTW geplaatst gaan worden.

[Afbeelding]
```
Wat voor kap zit erop, want die oog heel dun in de plattegrond?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• axensir
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 16-09 14:06

[Afbeelding]
Ben erg benieuwd hoeveel er bespaard kan worden door het bouwen met een architect en eigen aannemer in vergelijking met GHB?

Wij zijn zelf ook aan het kijken naar een GL2. Op de afbouw valt naar ons inzien ook niet veel te besparen. Maar als ik naar de ruwbouw kijk dan ben ik wel benieuwd of dit eventueel goedkoper kan.

Marstek 5.12kw v151, CT003 v114 | Victron 8kw batterij | 4400Wp zuidoost | 1240Wp noordwesten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21:14
axensir schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 10:55:
[...]

Ben erg benieuwd hoeveel er bespaard kan worden door het bouwen met een architect en eigen aannemer in vergelijking met GHB?

Wij zijn zelf ook aan het kijken naar een GL2. Op de afbouw valt naar ons inzien ook niet veel te besparen. Maar als ik naar de ruwbouw kijk dan ben ik wel benieuwd of dit eventueel goedkoper kan.
Hier ben ik ook wel benieuwd naar, wij zijn afgelopen weekend wezen kijken en vinden de GH1 en GH5 beide wel mooie woningen (alleen in een andere afwerking, wij zijn niet van het moderne :+ ).

GHB is volgens mij wel stevig qua prijs maar de afwerking ligt ook wel hoog heb ik het idee.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jan011
Case_C schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 10:47:
[...]

Wat voor kap zit erop, want die oog heel dun in de plattegrond?
We gaan gebruik maken van prefab dakpanplaten. de dikte hiervan is 180mm exclusief de dakpannen.
axensir schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 10:55:
[...]

Het hangt een beetje af van wat je allemaal zelf doet. We hebben de offerte voor alle ruwbouwmaterialen (van fundering tot en met het dak) binnen en dit komt net onder de €80.000,-. We hebben gekozen voor Porotherm PL bouwblokken vanwege een kleinere kans op scheuren in vergelijking met kalkzandsteen en omdat ze makkelijker zijn om in te frezen voor leidingen dan het beton dat GHB gebruikt. Voor de verdiepingsvloer hebben we een breedplaatvloer gekozen in plaats van een kanaalplaat.

Dit is exclusief ramen en deuren. We hebben gekozen voor triple glas en houten kozijnen, wat ons ongeveer 30K heeft gekost. De offerte van de metselaar was net iets onder de 10K. We hebben gekozen voor pointerwerk met een terugliggende voeg. De kosten voor de architect en constructeur waren ook net iets onder de 10K. Het grondverzet kostte ons €4.500,-. In dit bedrag hebben we grondverbetering meegenomen vanwege de aanwezigheid van leem in de grond. Dit moet volledig worden afgegraven, waarbij we 180 ton grondverbetering hebben begroot.

Ons heeft de doorslag doen geven toen we zelf offertes gingen opvragen, zeker de sondering. Wij hebben dit in eigen beheer gedaan, kosten €550 Excl BTW. Waarbij de catalogusbouwers en aannemers hier gewoon tussen de 1000 en 2000 excl. btw voor vragen... en zo gaat dit met alles.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 01:08
Conrado schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 23:59:
Denk je dat, weet je dat, wat is het alternatief?
Ik heb een slechte ervaring ermee bij mijn vorige werkgever. Daar was een broyeur geplaatst voor “grijs” water weg te pompen.
In een jaar tijd 5x problemen ermee gehad, waardoor alles blank stond met water.
Ik weet niet over welke afstand je moet wegpompen of overbruggen maar ik zou het ten alle tijden proberen te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Case_C

Case_C

[Team Carrack]

jan011 schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 11:13:
[...]
We gaan gebruik maken van prefab dakpanplaten. de dikte hiervan is 180mm exclusief de dakpannen.
Haal je daar een rc van 6,3 mee? Die platen ken ik nog niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jan011
Case_C schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 11:21:
[...]

Haal je daar een rc van 6,3 mee? Die platen ken ik nog niet.
Sorry, had me vergist. ik heb ze even opgezocht in de offerte.
Unilin Roof SW Light plus 201mm dik inclusief tengels.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:02
jan011 schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 11:23:
Sorry, had me vergist. ik heb ze even opgezocht in de offerte.
Unilin Roof SW Light plus 201mm dik inclusief tengels.
Dat is een dakplaat met harde (PIR) isolatie. :|
Dergelijke dakplaten (maar dan met XPS isolatie, ook Rc6) heb ik hier op de garage liggen en ik ben waanzinnig blij dat die platen niet op de woning liggen. Die platen hebben namelijk totaal geen geluidsisolatie.
Op de zolder van de garage hoor je alles van buiten (regen, wind, verkeer) enorm goed. Daar wil je echt niet onder slapen.

Op de woning daarentegen zit een sporenkap, die is voorzien van een dik pak glaswol. Hierdoor is de geluidsisolatie veel beter. Gevoelsmatig scheelt het wel 10 of 20 dB.

Ik zou die keuze nog maar eens heroverwegen (of eens gaan luisteren bij slecht weer bij iemand met zulke platen op het dak).

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
elektriekert schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 11:21:
Ik heb een slechte ervaring ermee bij mijn vorige werkgever. Daar was een broyeur geplaatst voor “grijs” water weg te pompen.
In een jaar tijd 5x problemen ermee gehad, waardoor alles blank stond met water.
Ik weet niet over welke afstand je moet wegpompen of overbruggen maar ik zou het ten alle tijden proberen te voorkomen.
Dat is dus een n=1 ervaring, waarbij onduidelijk is of deze goed geïnstalleerd en onderhouden is. Ik ben ook niet ver één nacht ijs gegaan. Als je vuil water 3m wilt opvoeren, dan heb je niet zoveel keus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Conrado schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 15:02:
[...]

Dat is dus een n=1 ervaring, waarbij onduidelijk is of deze goed geïnstalleerd en onderhouden is. Ik ben ook niet ver één nacht ijs gegaan. Als je vuil water 3m wilt opvoeren, dan heb je niet zoveel keus.
Ik hoop voor je dat je ook hebt nagedacht over je pompsysteem wat het water van je inrit moet wegwerken. Je zult altijd zien dat bij een stevige stortbui ( komt steeds vaker voor) dat:

a. Je dompelpomp net kapot gaat.
b. Je een stroomstoring in huis hebt.
c. Er een netstoring in je buurt optreed.

Die strontpomp is je probleem niet.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Conrado
ds23man schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 16:14:
Ik hoop voor je dat je ook hebt nagedacht over je pompsysteem wat het water van je inrit moet wegwerken. Je zult altijd zien dat bij een stevige stortbui ( komt steeds vaker voor) dat:

a. Je dompelpomp net kapot gaat.
b. Je een stroomstoring in huis hebt.
c. Er een netstoring in je buurt optreed.
Ik denk nooit na en doe maar wat :)

Mijn pompput is 60 x 60 x 80 cm, dus een kleine 300 liter, je moet je best doen om dat vol te krijgen. Een dompelpomp - gewoon een goedkoop bouwmarktmodel - gaat zonder problemen 8 à 10 jaar mee. Het gaat eigenlijk fout op de vlotter, want die kabel breekt ooit. Dan valt de aardlek uit...

Ik heb al 20 jaar een hellingbaan en pompput en dat werk verbluffend betrouwbaar. Mijn garage heeft nog nooit blank gestaan. Nu plaats ik twee dompelpompen. De eerste loost op het HWA, de tweede - staat wat hoger in de put - stort het in de tuin. Een vlotter meld als de tweede pomp ooit ingeschakeld wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Conrado schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 17:05:
[...]

Mijn pompput is 60 x 60 x 80 cm, dus een kleine 300 liter, je moet je best doen om dat vol te krijgen. Een dompelpomp - gewoon een goedkoop bouwmarktmodel - gaat zonder problemen 8 à 10 jaar mee. Het gaat eigenlijk fout op de vlotter, want die kabel breekt ooit. Dan valt de aardlek uit...

Ik heb al 20 jaar een hellingbaan en pompput en dat werk verbluffend betrouwbaar. Mijn garage heeft nog nooit blank gestaan. Nu plaats ik twee dompelpompen. De eerste loost op het HWA, de tweede - staat wat hoger in de put - stort het in de tuin. Een vlotter meld als de tweede pomp ooit ingeschakeld wordt.
Totdat je geen stroom meer hebt.
Conrado schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 17:05:
[...]

Dan hoop ik dat je dan stroom hebt. Ga maar eens rekenen met een stortbui van 80mm per uur, die 300 liter zit zo vol. Zeker als de straat het niet aankan en loost op je afrit.

Recent voorbeeld:

https://www.rtvnoord.nl/n...kend-zonder-stroom-update

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
Hier nog een zelfbuwer @jan011, die alles in eigen beheer doet. Blijft mooi om te zien dat andere die route ook kiezen.
We hebben gekozen voor Porotherm PL bouwblokken vanwege een kleinere kans op scheuren in vergelijking met kalkzandsteen en omdat ze makkelijker zijn om in te frezen voor leidingen dan het beton dat GHB gebruikt. Voor de verdiepingsvloer hebben we een breedplaatvloer gekozen in plaats van een kanaalplaat.
Ik heb ook voor Porotherm gekozen met het oog op het vorkomen van scheuren. Echter, het is een ramp om te hakken. het versplinterd enorm verstopt daarmee de sleuven maar ook de afvoerslang. Één ramp.
Het grondverzet kostte ons €4.500,-. In dit bedrag hebben we grondverbetering meegenomen vanwege de aanwezigheid van leem in de grond. Dit moet volledig worden afgegraven, waarbij we 180 ton grondverbetering hebben begroot.
Is dat incl. grond afvoer, want het oogt goedkoop? Leem zit hier ook en die drab hebben we hier ook afgevoerd.
Ons heeft de doorslag doen geven toen we zelf offertes gingen opvragen, zeker de sondering. Wij hebben dit in eigen beheer gedaan, kosten €550 Excl BTW. Waarbij de catalogusbouwers en aannemers hier gewoon tussen de 1000 en 2000 excl. btw voor vragen... en zo gaat dit met alles.
Ja dat is zo, echter bedenk dat zij alle uren moeten doorbelasten terwijl jij je er je eigen tijd in steekt. Dat blijft gedurende de gehele bouw zo. Dat is niet erg, maar gat wel gewoon elke dag door.

Nog wat opmerkingen:
- Ik deel de zorgen over de dakisolatie. Bespaar daar ook niet want BENG stelt best hoge eisen;
- Je render toont mooie overstekken; aftimmermateriaal en arbeid zijn aardige kosten;
- Is stelwerk begroot, want de metselaar stelt de muren noch de kozijnen, toch?;
- Breedplaat vraagt veel werk; in de voorbereiding aanleveren van CAD, maar ook tijdens de bouw zoals randbekisting maar ook het vlechten van al het ijzerwerk;
- Hoe zorg je dat het luchtdicht wordt?

Go, go, go :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan011
Andrehj schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 12:11:
[...]

Dergelijke dakplaten (maar dan met XPS isolatie, ook Rc6) heb ik hier op de garage liggen en ik ben waanzinnig blij dat die platen niet op de woning liggen. Die platen hebben namelijk totaal geen geluidsisolatie.
Op de zolder van de garage hoor je alles van buiten (regen, wind, verkeer) enorm goed. Daar wil je echt niet onder slapen.

Op de woning daarentegen zit een sporenkap, die is voorzien van een dik pak glaswol. Hierdoor is de geluidsisolatie veel beter. Gevoelsmatig scheelt het wel 10 of 20 dB.

Ik zou die keuze nog maar eens heroverwegen (of eens gaan luisteren bij slecht weer bij iemand met zulke platen op het dak).
Ik ben het met je eens dat glaswol een beter geluidsisolator is. Echter hebben we bij onze huidige woning ook PIR isolatie, en hebben geen last hiervan. Maar ik zal deze vraag zeker nog een opgooien bij de architect en de bouwmaterialen levarancier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan011
Conrado schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 18:31:
Hier nog een zelfbuwer @jan011, die alles in eigen beheer doet. Blijft mooi om te zien dat andere die route ook kiezen.

[...]

Ik heb ook voor Porotherm gekozen met het oog op het vorkomen van scheuren. Echter, het is een ramp om te hakken. het versplinterd enorm verstopt daarmee de sleuven maar ook de afvoerslang. Één ramp.

[...]

Is dat incl. grond afvoer, want het oogt goedkoop? Leem zit hier ook en die drab hebben we hier ook afgevoerd.

[...]

Ja dat is zo, echter bedenk dat zij alle uren moeten doorbelasten terwijl jij je er je eigen tijd in steekt. Dat blijft gedurende de gehele bouw zo. Dat is niet erg, maar gat wel gewoon elke dag door.

Nog wat opmerkingen:
- Ik deel de zorgen over de dakisolatie. Bespaar daar ook niet want BENG stelt best hoge eisen;
- Je render toont mooie overstekken; aftimmermateriaal en arbeid zijn aardige kosten;
- Is stelwerk begroot, want de metselaar stelt de muren noch de kozijnen, toch?;
- Breedplaat vraagt veel werk; in de voorbereiding aanleveren van CAD, maar ook tijdens de bouw zoals randbekisting maar ook het vlechten van al het ijzerwerk;
- Hoe zorg je dat het luchtdicht wordt?

Go, go, go :)
Mooi om te lezen dat we niet alleen zijn. 😊

Wat betreft het grondverzet, dit is exclusief het afvoeren van grond. We hopen de grond kwijt te kunnen op het perceel. Echter, ik vrees dat we toch moeten afvoeren, omdat we ook een infiltratiesysteem moeten aanleggen voor het regenwater. Afvoeren kost ons 250 euro per trailer wagen (25m3).
Ik moet wel toelichten dat dit een goede vriend van mijn schoonvader is die dit voor ons gaat doen.

De BENG-berekening is gedaan, en dat lijkt allemaal goed te zitten, ook met de gekozen dakisolatie.

De overstekken zullen inderdaad een behoorlijke kostenpost zijn. Ik ben echter van plan dit zelf te maken. Er zijn ook mooie prefab oplossingen te koop.

Het stellen van de kozijnen zal samen gedaan worden met de timmerman die de kozijnen levert.

Zojuist was ik bij de leverancier voor de bouwmaterialen en de breedplaatvloeren kwamen ook ter sprake. De fabrikant zal de CAD-tekeningen maken, waarbij wij inspraak hebben over waar alles moet komen qua inbouwdozen, riool, Ventilatie etc. Daarna zullen zij alles doorrekenen met betrekking tot extra staal en het vervolgens doorsturen naar onze constructeur ter controle.

Ik heb me nog niet verdiept in het luchtdicht maken, maar ik zal hier advies over inwinnen bij leveranciers en bouwkundigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Case_C

Case_C

[Team Carrack]

jan011 schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 20:12:
[...]

Ik heb me nog niet verdiept in het luchtdicht maken, maar ik zal hier advies over inwinnen bij leveranciers en bouwkundigen.
Compriband, aftapen van folies, oplegvilt tussen wanden/balklaag. Wanneer de kanalen zijn gefreesd nalopen op eventuele gaten die zijn ontstaan en dichtzetten.

Gezien je dakplaten al van Unilin zijn, voor de gevel het volgende gebruiken: Unilin Utherm Wall L Flex 90+25.
De wol achter de PIR plaat zorgt voor een betere afdichting tegen de poro-blokken en helpt daarmee mee aan een betere luchtdichtheid.

Met een beetje gedegen bouw moet een luchtdichtheid van 0,2 prima te halen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan011
Case_C schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 20:46:
[...]

Compriband, aftapen van folies, oplegvilt tussen wanden/balklaag. Wanneer de kanalen zijn gefreesd nalopen op eventuele gaten die zijn ontstaan en dichtzetten.

Gezien je dakplaten al van Unilin zijn, voor de gevel het volgende gebruiken: Unilin Utherm Wall L Flex 90+25.
De wol achter de PIR plaat zorgt voor een betere afdichting tegen de poro-blokken en helpt daarmee mee aan een betere luchtdichtheid.

Met een beetje gedegen bouw moet een luchtdichtheid van 0,2 prima te halen zijn.
Hartelijk dank voor de feedback. Momenteel staat er 95mm van Eurowall op de offerte. Maar ik zal morgen die van Unilin belijken.

De timmerman gaf tevens ook de voorkeur naar een kleinere spouw ( maat moet ik navragen) dit in verband met de stelkozijnen. Tot een bepaalde breedte kan uit standaard hout. En daarboven worden het dikke balken die flink terug geschaafd moeten worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Andrehj schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 12:11:
[...]

Je hebt ook nog de massa van de dakpan die zorgt dat je van de regeldruppels al bijna niets meer hoort. Een zware sneldekpan zal meer geluid tegenhouden dan een lichtere ceramische dakpan.

Zou het trouwens erg knap vinden dat je als je een geluid hoort je kunt zeggen of het 10 of 20 dB scheelt met een ander geluid ;)
Het is net alsof je zegt dat het ene dropje 6x zo zout is als een ander dropje :o

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
Zojuist was ik bij de leverancier voor de bouwmaterialen en de breedplaatvloeren kwamen ook ter sprake. De fabrikant zal de CAD-tekeningen maken, waarbij wij inspraak hebben over waar alles moet komen qua inbouwdozen, riool, Ventilatie etc. Daarna zullen zij alles doorrekenen met betrekking tot extra staal en het vervolgens doorsturen naar onze constructeur ter controle.
Het proces klopt, alleen de verantwoordelijkheid ligt iets anders :)

Je krijgt de basis CAD van de betonfabrikant en vervolgens moet je ervoor zorgen dat daar riool, lucht en verwarming ingetekend wordt.
Uit je verhaal weet ik niet of je met installateur(s) werkt of dat je dat zelf wenst te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheusk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 00:36
[...]

Wat betreft het grondverzet, dit is exclusief het afvoeren van grond. We hopen de grond kwijt te kunnen op het perceel. Echter, ik vrees dat we toch moeten afvoeren, omdat we ook een infiltratiesysteem moeten aanleggen voor het regenwater. Afvoeren kost ons 250 euro per trailer wagen (25m3).
Ik moet wel toelichten dat dit een goede vriend van mijn schoonvader is die dit voor ons gaat doen.
Of het grondverzet een vriendenprijs is durf ik niet te zeggen. De prijs is denk ik heel redelijk, maar ook niet heel goedkoop, maar zeker ook niet de duurste. Ik heb ze ruim 3x zo hoog gezien!!! Omdat er vaak weinig informatie op internet te vinden is over grondverbetering hierbij mijn bijdrage.

Het gaat om 180ton, dat is ongeveer 140m3.

Als er een beetje ruimte is dan kan dat in een dag wel uitgegraven worden, als het gelijk een dumper oid in kan. Wanneer de kraan over het terrein moet rijden per bak om het te verdelen zal het wel een stuk(je) langer duren vermoed ik.

Een kraan incl. machine kost ongeveer €70,- ex. btw per uur.

Wat betreft €250 per 25m3 afvoeren is €10 per kuub, dat hebben wij ook betaald per rit van een kleine 20km op basis van een dumper met 14 kuub. Een 25 kuub wagen is een beste jongen trouwens. Als dit inclusief afvoeren naar een grondbank is dan is het wel steen goedkoop, de stortkosten zijn vaak al snel €15,- ex. per ton (+/- 0,75 kuub) , daar komt transport nog bij op en daarnaast mag er ook nog geen puin inzitten en moet er dus vooraf gezeefd worden. Vaak kunnen loonwerkers het ook wel bij een boer kwijt. ;)

Hier is 125 kuub afgegraven in 1 dag afgegraven + afvoeren en daarnaast ongeveer 100 kuub zand aangevoerd tbv de grondverbetering, dit kostte tussen de 15 en 20 per kuub Incl. transport. + verbeteren (aantrillen in laagjes). In totaal kwam ik uit op €4000,- ex. zonder afvoer was ik zeker 1250 euro ex goedkoper uitgeweest.

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jan011
Conrado schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 23:32:
[...]

Het proces klopt, alleen de verantwoordelijkheid ligt iets anders :)

Je krijgt de basis CAD van de betonfabrikant en vervolgens moet je ervoor zorgen dat daar riool, lucht en verwarming ingetekend wordt.
Uit je verhaal weet ik niet of je met installateur(s) werkt of dat je dat zelf wenst te doen.
Het is de bedoeing dat ik de instalatie zelf ga doen. (Riool en verwarming) Ventilatie heb ik 2 partijen benaderd voor een belans berekening, en posities van de ventielen. (worden veel ventielen :| )
Elektra ook zelf, alleen ik wil in het begin een partij zoeken die mij helpt maken het maken van een plan, zodat ik zeker niks vergeet.

Ikzelf ben werkzaam in de CV-branche, en tekenen is een van mijn werkzaamheden, dus ik voorzie geen problemen om dit in CAD in te tekenen.

@Morpheusk
Hartelijk dank voor je bijdrage

Ik vind de prijs heel redelijk, zeker omdat ze in fases moeten komen. Uitgraven bouwpunt + grondverbetering, na het storten van fundering en metselwerk beneden peil komen ze terug om weer alles aan te vullen tot gewenst peil.

Wat betreft de €250 per trailer wagen. dit is transport + afvoer kosten.

Daarnaast lijkt mij €70,- voor een kraanmachinist vrij weinig? (gevoelsmatig)
Zal natuurlijk ook wel met de grote etc. te maken hebben. Ik weet niet waar die mee komt, maar hij heeft ze tot 25 ton.

[ Voor 7% gewijzigd door jan011 op 31-10-2023 08:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sysiwan
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16-09 08:56
Bij ons waren GHB, Selekthuis en GoedHuis juist een ton duurder dan de (lokale) bouwers uit West-Friesland voor een (heren)huis uit de catalogus met aanpasingen. Misschien dat als je echt standaard-standaard een huis neemt bij die 'grote jongens' dat het iets goedkoper kan, maar 100.000 verschil was echt even mindblowing. En dan hebben GHB, Selekthuis en GoedHuis ter illustratie ook nog eens geen vloerverwarning op de 1e en 2e verdieping.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
sysiwan schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 09:25:
Bij ons waren GHB, Selekthuis en GoedHuis juist een ton duurder dan de (lokale) bouwers uit West-Friesland voor een (heren)huis uit de catalogus met aanpasingen. Misschien dat als je echt standaard-standaard een huis neemt bij die 'grote jongens' dat het iets goedkoper kan, maar 100.000 verschil was echt even mindblowing. En dan hebben GHB, Selekthuis en GoedHuis ter illustratie ook nog eens geen vloerverwarning op de 1e en 2e verdieping.
En hoe is de afwerking dan tussen beiden? Wel van gelijk niveau?

Bijvoorbeeld kiezen ze beide voor hardhouten binnendeur kozijn of stalen kozijnen, een vuren trap of een hardhouten trap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan011
FabianGTI schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 09:52:
[...]

Bijvoorbeeld kiezen ze beide voor hardhouten binnendeur kozijn of stalen kozijnen, een vuren trap of een hardhouten trap.
Wat ons opviel toen we de catalogusbouwers aan het vergelijken waren, was dat GHB wat ons betreft de beste afwerking / kwaliteit van bouwmaterialen gebruikt. Echter, betaal je hier wel voor. Selekthuis was een heel stuk goedkoper, maar hun bouwmethode sprak ons niet aan.

Ik heb zojuist nog eens in de offerte gekeken van Groothuisbouw, enkele voorbeelden:

Toeslag luxe gevelsteen --> € 9525,- (Met zelfbouw betalen we € 9300,- voor aankoop van de stenen, inclusief garage)
Extra wanden € 100,- per m2 onafgewerkt
Toeslag fundering op staal: € 10.000
Gestreken voeg i.p.v. geborsteld: € 2000,-
Holle wand dozen: € 45,- per stuk
Op deze manier kwam onze cascowoning al € 80.000 duurder uit dan de basiswoning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sysiwan
FabianGTI schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 09:52:
[...]

Natuurlijk heb ik het vergeleken met uiteindelijk een Excel tussen 5 bouwers, maar om te reageren op je vuren versus hardhouten trap als voorbeeld. Als je graag een hardhouten trap wil dan zit er wel ruimte in de 100.000 euro verschil :) en neem je toch als 'extra' een hardhouten trap. Ik heb nu ook 21 jr een vuren trap gehad en is prima voor die periode. Net zoals bv dat een PVC hemelafwater versus een zinken je maar 950 Euro extra kost op het geheel.

Het gaat meer om de afwerking op grotere onderdelen van je huis. Wat voor materiaal wordt er gebruikt voor je binnenmuren op de bgg, en op de verdiepingen, aftimmering op zolder met spaanplaat of meranti, maar ook is het dak van de garage met beton of houten afwerking.

En het gaat om het 'gevoel' dat je hebt bij zo'n bouwer. Het is een 'open deur', maar het is echt zo.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• FrankSpin
  • Niet online
De aannemer is bijna klaar en we zijn inmiddels zelf begonnen met aftimmeren :-)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fs0aLmqu8vpSlO1MFIT1Zb3jS1E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2JXrjtKm9t2oTHtOWhxNuM1N.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door FrankSpin op 31-10-2023 11:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:03

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
FrankSpin schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 10:58:
De aannemer is bijna klaar en we zijn inmiddels zelf begonnen met aftimmeren :-)
[Afbeelding]
lekker bezig, wat mij opvalt is de buitenunit ga je daar nog iets omheen zetten? nu lijkt het dat je
zo trots bent op de buitenunit dat hij uitgelicht moest worden? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

twain4me schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 11:13:
[...]

lekker bezig, wat mij opvalt is de buitenunit ga je daar nog iets omheen zetten? nu lijkt het dat je
Daar zat ik ook naar te kijken, een buitenunit bij de voordeur met een nieuwbouwwoning...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
[...]

[...]

Het hangt een beetje af van wat je allemaal zelf doet. We hebben de offerte voor alle ruwbouwmaterialen (van fundering tot en met het dak) binnen en dit komt net onder de €80.000,-. We hebben gekozen voor Porotherm PL bouwblokken vanwege een kleinere kans op scheuren in vergelijking met kalkzandsteen en omdat ze makkelijker zijn om in te frezen voor leidingen dan het beton dat GHB gebruikt. Voor de verdiepingsvloer hebben we een breedplaatvloer gekozen in plaats van een kanaalplaat.

Dit is exclusief ramen en deuren. We hebben gekozen voor triple glas en houten kozijnen, wat ons ongeveer 30K heeft gekost. De offerte van de metselaar was net iets onder de 10K. We hebben gekozen voor pointerwerk met een terugliggende voeg. De kosten voor de architect en constructeur waren ook net iets onder de 10K. Het grondverzet kostte ons €4.500,-. In dit bedrag hebben we grondverbetering meegenomen vanwege de aanwezigheid van leem in de grond. Dit moet volledig worden afgegraven, waarbij we 180 ton grondverbetering hebben begroot.

Zou je de kosten van de architect en constructeur misschien iets verder willen specificeren, ik ben wel benieuwd wat mijn concullega's precies vragen ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FrankSpin
  • Niet online
twain4me schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 11:13:
[...]

Hij is inderdaad letterlijk uitgelicht nu :-) Komt op de hoek van de gevel nog groenbeplating. De positie van de buitenunit is bewust gekozen. We hebben (nieuwsgierige) kleine kinderen en op dit gedeelte van de kavel komen ze niet alleen. Dus geen last van steentjes, takjes, of vingertjes in de buitenunit. Bovendien staat die nu redelijk dichtbij de technische ruimte en niet dicht tegen een erfgrens aan.

Achterzijde van de woning was sowieso geen optie omdat we daar beneden slapen. Naast de woning rechts wordt nog een garage gebouwd.

En bovendien vind ik dat ding niet eens zo lelijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

FrankSpin schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 11:24:
[...]

Hij is inderdaad letterlijk uitgelicht nu :-) Komt op de hoek van de gevel nog groenbeplating. De positie van de buitenunit is bewust gekozen. We hebben (nieuwsgierige) kleine kinderen en op dit gedeelte van de kavel komen ze niet alleen. Dus geen last van steentjes, takjes, of vingertjes in de buitenunit. Bovendien staat die nu redelijk dichtbij de technische ruimte en niet dicht tegen een erfgrens aan.

Achterzijde van de woning was sowieso geen optie omdat we daar beneden slapen. Naast de woning rechts wordt nog een garage gebouwd.

Ach, en het jaagt Jehova's getuigen weg..... :+ :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FabianGTI
@sysiwan en @jan011

Het was ook zeker niet als aanval bedoeld, we zijn ons aan het oriënteren en hebben inmiddels afspraken met GHB en Selecthuis gemaakt, maar willen ook zeker met de (2) lokale aannemers om de tafel.
Ook willen we eens kijken bij Brummelhuis en Dijkhofwonen, al vind ik de laatste in de configurator al erg duur. :o

We zijn nog een beetje zoekende waar we allemaal precies op moeten letten, is voor ons de eerste keer. :+

Een hoge afwerking vind ik zelf erg belangrijk, hier zal ik dus ook zeker op letten tussen de offertes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aurum
  • Laatst online: 16-09 13:25
sysiwan schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 09:25:
Ik denk dat het ligt aan de aannemers in west-friesland :9 Wij hebben ook gebouwd in west-friesland en waren inderdaad ook goedkoper uit dan selekthuis en GHB, Desaunois. Mag ik vragen welke aannemer jullie huis gebouwd heeft?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sysiwan
Aurum schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 13:36:
[...]

Mag ik vragen welke aannemer jullie huis gebouwd heeft?
Bouwbedrijf HOF icm DWP Architecten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
Kijk, dat is een échte Tweaker :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 23:23
[...]

Allereerst, prachtige woning!

Tweede puntje, een warmtepomp koelt de lucht gemiddeld zo'n 7 tot 10 graden af. Als je daar dagelijks langs moet naar de voordeur dan kan dat vervelend worden. Zo'n windstroom van -5 tot -10 graden is geen pretje, zeker niet omdat de luchtsnelheid hoog is. Er wordt zo een paar duizend kuub lucht per uur verplaatst.

Mocht het vervelend worden, dan kan het raadzaam zijn om de buitenunit een kwartslag te draaien.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Morpheusk
[...]

Ik zou hem denk ik achter de garage gezet hebben. Ik acht de kans groter dat de buurt kinderen er van alles in gaan stoppen nu :9

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Alcides
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:59
Hoi allemaal,

Wij hebben zojuist een schetsvoorstel gekregen van een catalogus woning met onze wensen erin verwerkt en zijn heel blij met het resultaat. We hebben zelf niet heel veel ervaring met het bouwen en zouden feedback daarom waarderen.
Wellicht dat er zaken zijn die beter kunnen of waar we nog niet bij stil hebben gestaan!

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Het blijft spannend @Alcides als je, je eigen huis voor het eerst ziet :)

Commentaar leveren is wat lastig als we niet jullie wensen kenen en wat je aan dit ontwerp mag veranderen.
Toch vallen me een paar zaken zo op:
- Buiten-unit van de WP zou ik zo ver mogelijk van de slaapkamers af willen hebben, dus achter de berging.
- Die vaste kast op de verdieping zou ik niet doen, want het is statisch en lastig om optimaal te gebruiken.
- Als je de kast weglaat kun je met de beide SK-deuren spelen waardoor de gang kleiner wordt er er dus effectief meer SK-oppervlakte is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loft
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-09 20:48
Alcides schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 19:41:
Hoi allemaal,

Wij hebben zojuist een schetsvoorstel gekregen van een catalogus woning met onze wensen erin verwerkt en zijn heel blij met het resultaat. We hebben zelf niet heel veel ervaring met het bouwen en zouden feedback daarom waarderen.
Wellicht dat er zaken zijn die beter kunnen of waar we nog niet bij stil hebben gestaan!

***members only***
Gaaf. Succes de komende tijd.

* Ik zou jullie douche/wastafel ruimte groter maken en de algemene badkamer kleiner... Die muur hoeft denk ik maar 50cm op te schuiven. Dan heb je net wat meer ruimte om daar te douchen/staan/wastafel te gebruiken
* Kast in de hal boven zou ik zo laten. Nette slaapkamers zo.
* Wellicht kun je de hal 30cm breder maken... Het is wel erg krap met deur open doen en voldoende ruimt te hebben om mensen binnen te laten. 1.20 / 1.30 breed is wel wenselijk/minimaal. (die ruimte kun je echt missen in de keuken en waardeer je in de hal)
* Kun je tekening laten zien van het huis op de kavel?? I.v.m. zon positionering e.d.

If I agreed with you, we'd both be wrong.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas.013
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 23:33
Alcides schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 19:41:
Hoi allemaal,

***members only***
Leuk om je eigen huis te mogen bouwen. Ga vooral voor je eigen smaak. Hierboven zijn al een paar goede punten gemaakt.

- Ik mis nog een terrasdeur vanuit de woonkeuken. En afhankelijk van de zon en de tuin zou ik hier een overkapping doen. Zodat je eenvoudig vanuit de keuken naar buiten kunt om te eten, wat te drinken etc..
- Teken ook jouw meubels in de plattegrond, kijk of alles past wat je erin wilt plaatsen. Dit in verband met de vele ramen, heb je plaats voor de tv(meubel), boekenkast e.d.?
- Voordat je een overeenkomst tekent, werk alles uit t.a.v. stopcontacten, lichtpunten, kranen e.d.. na het tekenen wordt het meerwerk en valt altijd tegen.
- Vraag hoe de aannemer omgaat met de Wkb (kosten). Of ga je nog dit jaar de vergunning aanvragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaez
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16:22
Conrado schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 20:00:
Het blijft spannend @Alcides als je, je eigen huis voor het eerst ziet :)

Commentaar leveren is wat lastig als we niet jullie wensen kenen en wat je aan dit ontwerp mag veranderen.
Toch vallen me een paar zaken zo op:
- Buiten-unit van de WP zou ik zo ver mogelijk van de slaapkamers af willen hebben, dus achter de berging.
- Die vaste kast op de verdieping zou ik niet doen, want het is statisch en lastig om optimaal te gebruiken.
- Als je de kast weglaat kun je met de beide SK-deuren spelen waardoor de gang kleiner wordt er er dus effectief meer SK-oppervlakte is.
Wij hebben ook een kast op de overloop gedaan aangezien we niet de vloerverwarming verdeler in een kamer wilden hebben. Uiteindelijk een hele goede keuze voor ons, hier staat ook een accesspoint voor boven en de monitoring unit van de zonnepanelen(micro omvormers) beide kwamen namelijk heel slecht door de beton vloer heen. Daarnaast een mooie plek om van alles op te slaan wat niet in een kamer hoort maar je wel vaker gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alcides
Dank jullie wel voor de respons!

@Conrado Buitenunit wat verder van de slaapkamer is idd wenselijk alleen zit de berging echt op de erfgrens. Zou er eventueel bovenop kunnen maar dat is ook zo zichtbaar dan.
Ik heb me laten vertellen dat de huidige units niet zoveel lawaai meer maken, of dat ook echt zo is zou ik niet weten haha.
Zelf vinden we de kast in de hal wel nuttig om ea in kwijt te kunnen, de slaapkamers zelf zijn op zich groot genoeg. De muur tussen de 2 slaapkamers rechts word nog iets verschoven zodat er in beide kamers een inbouwkast geplaatst kan worden.

@Loft Yes, idd een mogelijkheid om met de badkamer afmetingen te spelen. Op de huidige tekening is de badkamer in de slaapkamer 120 bij 300 cm ong. Zou opzich wel moeten kunnen, op de tekening zijn er nu 2 wastafels ingetekend maar dat word er 1.
Punt mbt tot de hal had ik inderdaad nog niet bij stilgestaan. Die is nu op de tekening 1 meter breed, dat is idd iets te smal naar mijn mening. Zie onderstaande foto voor de kavel. De tuin zit aan het zuidwesten (wsw)

@Bas.013 Onze tuin zit aan de zijkant van het huis (tuin aan de woonkamer). Komt ook een beetje door de afmetingen van de kavel zelf, zie onderstaande foto.
Ik ga inderdaad even bezig met floorplanner haha.
Bedoeling is idd om dit jaar de vergunning aan te vragen, wkb kosten zouden tot wel 10k konden oplopen (?)

Members only:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bas.013
Alcides schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 21:23:

@Conrado Buitenunit wat verder van de slaapkamer is idd wenselijk alleen zit de berging echt op de erfgrens. Zou er eventueel bovenop kunnen maar dat is ook zo zichtbaar dan.
Ik heb me laten vertellen dat de huidige units niet zoveel lawaai meer maken, of dat ook echt zo is zou ik niet weten haha.
Zelf vinden we de kast in de hal wel nuttig om ea in kwijt te kunnen, de slaapkamers zelf zijn op zich groot genoeg. De muur tussen de 2 slaapkamers rechts word nog iets verschoven zodat er in beide kamers een inbouwkast geplaatst kan worden.

@Loft Yes, idd een mogelijkheid om met de badkamer afmetingen te spelen. Op de huidige tekening is de badkamer in de slaapkamer 120 bij 300 cm ong. Zou opzich wel moeten kunnen, op de tekening zijn er nu 2 wastafels ingetekend maar dat word er 1.
Punt mbt tot de hal had ik inderdaad nog niet bij stilgestaan. Die is nu op de tekening 1 meter breed, dat is idd iets te smal naar mijn mening. Zie onderstaande foto voor de kavel. De tuin zit aan het zuidwesten (wsw)

@Bas.013 Onze tuin zit aan de zijkant van het huis (tuin aan de woonkamer). Komt ook een beetje door de afmetingen van de kavel zelf, zie onderstaande foto.
Bedoeling is idd om dit jaar de vergunning aan te vragen, wkb kosten zouden tot wel 10k konden oplopen (?)

***members only***
Wel een groot huis met hoge gootlijn voor deze kavel. Roept bij mij wel een aantal vragen op:
Past dit wel in het bestemmingsplan?
Hou je 3meter achtertuin over?
Heb je ook een noordpijl?
En wat is het blok eronder?
6 meter voor 2 auto’s kan wel, maar dan heb je weinig ruimte over voor fietsen. Zeker met een heg of groene schutting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Loft
Alcides schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 21:23:

***members only***
Parkeren zou zo geen probleem moeten zijn. De auto die het meest links zal parkeren, dus naast de keuken, zal niet recht kunnen uitrijden, maar zolang de auto rechts maar voldoen richting de garage parkeert is dat geen probleem omdat je een lange parkeerplek hebt (8 meter)

Hoe gaat het afval ophalen??? Als je eigen container krijgt, weet je dan waar je die neer zet??

De overige ruimte om de kavel snap ik niet helemaal, maar als dit de N/Z orientatie is, dan heb je de middag/avond zon onder de veranda.

Uit nieuwsgierigheid, wat is die strook noordelijk en ten oosten van je huis??
En ook ten westen en zuiden. Met name zuiden en westen is van belang voor de zon (en schaduw ;) )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alcides
@Bas.013
Past gelukkig in het bestemmingsplan (5.7 max goothoogte, zit ik niet aan) ook zit ik onder het bebouwbaar vlak voor het hoofdgebouw (dat mag 22 bij 8 zijn :P).
De tuin zit dus links van het huis (10 bij 14 meter) waarbij er 3 meter afstand zit tussen de erfgrens en het hoofdgebouw.

@Loft Tuin komt inderdaad op het westen uit (zuidwest), de tuin kan eigenlijk ook nergens anders want de strook ten noorden en oosten is een looppad/steeg en daar weer naast zit de kavel van 2 andere buren. Ten westen is een vrij landschap en ten zuiden zit gelijk de kavel van de buurman. Rechtsonderin is de weg, vanuit daar komen we de oprit op met de auto/fiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• axensir
Wij zijn dus ook naar het kijken bij GHB, nu ben ik wel benieuwd wat dezelfde woning bij andere aannemers zou kosten. Kan ik gewoon met de plattegrond en foto's naar andere aannemers stappen zodat zij een schatting kunnen maken of is dat te simpel gedacht?

Marstek 5.12kw v151, CT003 v114 | Victron 8kw batterij | 4400Wp zuidoost | 1240Wp noordwesten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
Alcides schreef op woensdag 1 november 2023 @ 00:31:
Past gelukkig in het bestemmingsplan (5.7 max goothoogte, zit ik niet aan) ook zit ik onder het bebouwbaar vlak voor het hoofdgebouw (dat mag 22 bij 8 zijn :P).
De tuin zit dus links van het huis (10 bij 14 meter) waarbij er 3 meter afstand zit tussen de erfgrens en het hoofdgebouw.
Die bestemmingsplannen vind ik maar lastig te snappen, maar dat komt ook wel een beetje door de gemeente/aannemers hoe dat samengesteld is.

Members only:

Ik heb soms echt het idee dat we de helft van de regels nog niet hebben. :$

Ik moet wel zeggen dat wij bij GHB niet echt met een warm welkom kregen op de beurs en op de zaterdagen, ik ben benieuwd of dit verbeterd bij een huizen gesprek, wel jammer, want ik vind hun huizen wel erg mooi.
Ze keken ons echt aan van 'wat moet je hier pauper'. B)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
axensir schreef op woensdag 1 november 2023 @ 12:35:
Wij zijn dus ook naar het kijken bij GHB, nu ben ik wel benieuwd wat dezelfde woning bij andere aannemers zou kosten. Kan ik gewoon met de plattegrond en foto's naar andere aannemers stappen zodat zij een schatting kunnen maken of is dat te simpel gedacht?
Alles kan, maar waarom zou je dat willen?

De catalogusjongens bieden huizenbouw-als-een-service. Je kiest bij ze de materialen uit, komt de prijs overheen en gaan. Verder geen gedoe en je krijgt op een dag de sleutel van je woning. Dat is handig en overzichtelijk maar daar zit ook ergens een prijskaartje aan.

Een aannemer neemt aan, maar in de praktijk ga je een soort van gebondenheid aan. Je bent vrij in je keuzes, bent veel meer bij de bouw betrokken, maar er is altijd wel gedoe, en het gaat altijd over geld. Daar moet je in je begroting rekening mee houden.
De aanneemsom is een soort van dagprijs, Als het goed gaat gaan de prijzen omhoog, andersom krijg je korting zodat hun orderportefeuille gevuld blijft. Je hebt overigens ook aannemers die met standaard woningontwerpen werken.

Ik zou eerder kijken wat bij je past.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jan011
axensir schreef op woensdag 1 november 2023 @ 12:35:
In principe zou dat moeten kunnen, maar ik denk niet dat aannemers hierop zitten te wachten. Ik zou het via een architect proberen; die werken vaak samen met aannemers, waardoor je wel een offerte krijgt. Als je zelf naar een aannemer stapt, denk ik dat ze niet de tijd voor je nemen. Dat is mijn ervaring tijdens de zoektocht.

Wel zal een aannemer eerder op een traditionele methode bouwen, waarbij GHB met prefab betonwanden werkt, en boven is het houtskeletbouw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• axensir
Conrado schreef op woensdag 1 november 2023 @ 13:54:
[...]

Alles kan, maar waarom zou je dat willen?

De catalogusjongens bieden huizenbouw-als-een-service. Je kiest bij ze de materialen uit, komt de prijs overheen en gaan. Verder geen gedoe en je krijgt op een dag de sleutel van je woning. Dat is handig en overzichtelijk maar daar zit ook ergens een prijskaartje aan.

Een aannemer neemt aan, maar in de praktijk ga je een soort van gebondenheid aan. Je bent vrij in je keuzes, bent veel meer bij de bouw betrokken, maar er is altijd wel gedoe, en het gaat altijd over geld. Daar moet je in je begroting rekening mee houden.
De aanneemsom is een soort van dagprijs, Als het goed gaat gaan de prijzen omhoog, andersom krijg je korting zodat hun orderportefeuille gevuld blijft. Je hebt overigens ook aannemers die met standaard woningontwerpen werken.

Ik zou eerder kijken wat bij je past.
Ik ben vooral benieuwd of er veel prijs verschil zit in de ruwbouw. Ook de opties bij GHB zijn erg prijzig. Als dit goedkoper kan bij een lokale aannemer heb ik ook nog eens veel meer vrijheid tijdens de bouw. Eventueel zelf dingen regelen of bepaalde zaken casco laten opleveren kan veel geld schelen. Iets simpels als loze leidingen kan al niet bij GHB is mij vertelt bij een bezoek. daar zul je geen last van hebben bij een aannemer. Dat het iets meer energie kost snap ik, en ergens vindt ik het ook wel leuk om direct betrokken te zijn bij een bouw.

Wel spreekt 1 ontwerp van GHB ons erg aan, als we met een architect gaan zitten zal dit aan de buitenkant een bijna exacte kopie worden van de GHB woning.

Wat ik dus lastig vind is om tijd en geld in een architect te steken en er daarna misschien achter te komen dat met een aannemer bouwen juist duurder is.
jan011 schreef op woensdag 1 november 2023 @ 14:09:
[...]

In principe zou dat moeten kunnen, maar ik denk niet dat aannemers hierop zitten te wachten. Ik zou het via een architect proberen; die werken vaak samen met aannemers, waardoor je wel een offerte krijgt. Als je zelf naar een aannemer stapt, denk ik dat ze niet de tijd voor je nemen. Dat is mijn ervaring tijdens de zoektocht.

Wel zal een aannemer eerder op een traditionele methode bouwen, waarbij GHB met prefab betonwanden werkt, en boven is het houtskeletbouw.
Duidelijk, zo'n gevoel had ik al.. Toch maar de architect overwegen, misschien kan hij een kleine opzet maken zodat de kosten minimaal blijven waarmee we wel offertes kunnen opvragen bij aannemers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas.013
Alcides schreef op woensdag 1 november 2023 @ 00:31:
@Bas.013

@Loft Tuin komt inderdaad op het westen uit (zuidwest), de tuin kan eigenlijk ook nergens anders want de strook ten noorden en oosten is een looppad/steeg en daar weer naast zit de kavel van 2 andere buren. Ten westen is een vrij landschap en ten zuiden zit gelijk de kavel van de buurman. Rechtsonderin is de weg, vanuit daar komen we de oprit op met de auto/fiets.
Oke. Nogmaals jouw huis en jouw keuzes. Dat is het mooie van het zelf bouwen op een eigen kavel. Maar jouw voorgevel zit dus wat verstopt achter de woning onder op de tekening?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jan011
axensir schreef op woensdag 1 november 2023 @ 14:59:
[...]

Duidelijk, zo'n gevoel had ik al.. Toch maar de architect overwegen, misschien kan hij een kleine opzet maken zodat de kosten minimaal blijven waarmee we wel offertes kunnen opvragen bij aannemers.
Wij hebben diverse architecten gesproken en zij boden allemaal een eerste gesprek + schetsontwerp geheel vrijblijvend aan. Ook hebben zij al inzicht in wat de bouwkosten gaan worden en kunnen daarop anticiperen met materiaalkeuzes, groottes, etc

Wij hebben een overeenkomst getekend toen we ervan overtuigd waren dat dit de juiste weg was om te bewandelen en we het vooroverleg wilden starten.

En ja het is zeker meer regelwerk, maar dat brengt ook veel voordelen / vrijheden met zich mee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loft
Bas.013 schreef op woensdag 1 november 2023 @ 14:59:
[...]

Oke. Nogmaals jouw huis en jouw keuzes. Dat is het mooie van het zelf bouwen op een eigen kavel. Maar jouw voorgevel zit dus wat verstopt achter de woning onder op de tekening?
Houd er wel rekeing mee dat een architect geen expert is in kosten en kunde van een aannemer. Zij kunnen een inschatting maken, maar geen belofte en dat kan echt tienduizenden euros schelen.

Wil je meer zekerheid, dan zou ik met een aannemer gaan zitten of een catalogus bouwer.
Een stap er tussen kan ook. wij hebben met Allure bouw samen een schets gemaakt, ons ontwerp, zij hebben dat verder uitgewerkt en we zijn samen tot een prijs gekomen.

Overigens ook met Selecthuis en Groothuisbouw het zelfde traject doorlopen. Bij deze 2 ben je wel meer gebponden aan standaard ontwerp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
Ik ben vooral benieuwd of er veel prijs verschil zit in de ruwbouw.
....
Wel spreekt 1 ontwerp van GHB ons erg aan, als we met een architect gaan zitten zal dit aan de buitenkant een bijna exacte kopie worden van de GHB woning.
Dat is simpel, als een aannemer je verzoek oppakt, weet je dat 'ie goedkoper zal zijn. Anders heeft 't geen zin voor 'm. Blijft verder wel appels en peren vergelijken, want er wordt anders gebouwd.

Ik snap dat jullie een ontwerp erg aanspreekt, maar er is geen architect die kopieert. Laat je verassen want GHB weet heel goed wat mensen mooi vinden, maar zijn bedoeld voor een hele groep kopers, niet specifiek voor jullie. .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• codeneos
  • Laatst online: 11-09 00:04

codeneos

[...]

[...]
Als de kwaliteit en opties van een groter bouwer je aanspreekt zou ik die zeker niet direct afschrijven. Catalogus bouwers hebben schaalvoordelen, en tevens ben je geen kosten kwijt aan een architect.

Verder is mijn persoonlijke ervaring dat een aannemer de complexiteit van een ontwerp vaak onderschat en dat je tijdens de bouw toch ineens te horen gaat krijgen "ja, dit is zo onmogelijk zo te bouwen". Dan gaat er een vingertje naar de architect, soms terecht maar soms ook omdat ze op eerder punten in de bouw niet precies het detail ontwerp gevolg hebben.

Met een catalogus bouwer heb je die discussie waarschijnlijk minder. Zeker als je dicht bij het standaard ontwerp blijft.

Daarbij zijn voordelen van een catalogus bouwer:
  • Sneller doorlooptijd
  • Direct duidelijkheid wat betreft de totale kosten
  • een (klein) kosten voordeel
Maakt het overwegen van een catalogus bouwer zeker de moeite waard.

http://www.tweakers.net/gallery/119170/sys

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FabianGTI
Gewoon met iedereen in gesprek gaan, een huis is duur genoeg om overal informatie in te winnen. :+

Ik gok dat iedereen wel een overzicht heeft gemaakt van de kosten in een spreadsheet, wij ook uiteraard, maar ik heb geen idee of ik onderdelen ben vergeten of misschien te laag heb ingeschat.

Zijn er ergens van die lijstjes? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan011
FabianGTI schreef op donderdag 2 november 2023 @ 07:20:
Gewoon met iedereen in gesprek gaan, een huis is duur genoeg om overal informatie in te winnen. :+

Ik gok dat iedereen wel een overzicht heeft gemaakt van de kosten in een spreadsheet, wij ook uiteraard, maar ik heb geen idee of ik onderdelen ben vergeten of misschien te laag heb ingeschat.

Ik denk dat het heel moeilijk is om hier een lijstje voor te hebben voor iedereen. Iedereen wil het anders: sommigen willen alles uitbesteden en anderen helemaal niets, terwijl weer anderen er tussenin zitten.

Wat zoek je precies wellicht heb ik iets waarmee je verder kunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savagenld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 21:12

STABU bestek is misschien een goed lijstje om even doorheen te lopen. Misschien niet de format die je nodig hebt, je kan er wel mee checken of je iets bent vergeten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
[...]

Je wordt gelijk droog geblazen in de herfst..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tijgerhaai
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 12-09 12:13
(jarig!)

Misschien handiger als jij jouw lijst deelt? Dan komt er vanzelf commentaar of je iets bent vergeten of laag hebt ingeschat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Loft
codeneos schreef op woensdag 1 november 2023 @ 22:48:
[...]

Als de kwaliteit en opties van een groter bouwer je aanspreekt zou ik die zeker niet direct afschrijven. Catalogus bouwers hebben schaalvoordelen, en tevens ben je geen kosten kwijt aan een architect.

Verder is mijn persoonlijke ervaring dat een aannemer de complexiteit van een ontwerp vaak onderschat en dat je tijdens de bouw toch ineens te horen gaat krijgen "ja, dit is zo onmogelijk zo te bouwen". Dan gaat er een vingertje naar de architect, soms terecht maar soms ook omdat ze op eerder punten in de bouw niet precies het detail ontwerp gevolg hebben.

Met een catalogus bouwer heb je die discussie waarschijnlijk minder. Zeker als je dicht bij het standaard ontwerp blijft.

Daarbij zijn voordelen van een catalogus bouwer:
  • Sneller doorlooptijd
  • Direct duidelijkheid wat betreft de totale kosten
  • een (klein) kosten voordeel
Maakt het overwegen van een catalogus bouwer zeker de moeite waard.
Er is nog een tussenweg.

Er zijn bouwers die het proces standaardiseren, maar de bouw kan 100% maatwerk zijn.
Ik vermoed dat die optie voor @axensir dat wel een goede optie is.
www.allurebouw.nl is zo'n partij. Kan een catalogues woning zijn, maar ook 100% maatwerk en zelf ontworpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBaroN
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 06-09 02:08
Loft schreef op donderdag 2 november 2023 @ 15:31:
[...]

Er is nog een tussenweg.

Er zijn bouwers die het proces standaardiseren, maar de bouw kan 100% maatwerk zijn.
Ik vermoed dat die optie voor @axensir dat wel een goede optie is.
www.allurebouw.nl is zo'n partij. Kan een catalogues woning zijn, maar ook 100% maatwerk en zelf ontworpen.
Doet Selekthuis ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan011
Wij zijn ook in gesprek geweest met Selekthuis, en zoals wij begrepen werken ze met vaste maten. Dit komt omdat ze met kanaalplaatvloeren werken ipv. breedtplaatvloeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
Tijgerhaai schreef op donderdag 2 november 2023 @ 10:15:
[...]

Misschien handiger als jij jouw lijst deelt? Dan komt er vanzelf commentaar of je iets bent vergeten of laag hebt ingeschat.
Jullie hebben gelijk, dus bij deze:

Members only:

Ik denk dat ik nu al wel een paar dingen kan bedenken waar jullie een opmerking over zullen hebben, ik ben benieuwd. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loft
jan011 schreef op donderdag 2 november 2023 @ 15:57:
[...]

Wij zijn ook in gesprek geweest met Selekthuis, en zoals wij begrepen werken ze met vaste maten. Dit komt omdat ze met kanaalplaatvloeren werken ipv. breedtplaatvloeren.
Nou, ik weet wat ze daar verteld hebben. Maar kanaalplaatvloeren kunnen in veeeeel lengte en verschillende breedtes geleverd worden. daarmee kun je bijna alles maken.
Breedplaatvloeren wellicht iets flexibeler, maar niet met alles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loft
Ja, klopt. die had ik ook eerder genoemd in een vorige post

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan011
@Loft
ons is verteld geworden dat het (uit mn hoofd) per 700 a 800mm ging. In de breedte. Lengte heb ik geen idee van.

@FabianGTI
De Sondering ontbreekt nog (nodig voor de constructie berekening.
Indien het aan een bestaande weg is moet je een oprit aanvraag doen.
Elektra en water heb je ook een bouwaansluiting nodig die later omgezet wordt in een definitieven,
De keuken is voor mijn gevoel aan de lage kant. Maar dit kun je zo gek maken als je wilt.

Ik weet niet of wij een uitzondering hebben, maar in ons kavel zit bouwrijp maken, notaris, schone grond verklaring, inmeten kadaster, riool aansluiting en oprit bij de prijs inbegrepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob-T6
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 19:13
FabianGTI schreef op donderdag 2 november 2023 @ 16:56:
[...]

***members only***

Ik denk dat ik nu al wel een paar dingen kan bedenken waar jullie een opmerking over zullen hebben, ik ben benieuwd. :P
In ieder geval de kosten voor keuken, vloerbedekking, verf en dergelijke laag zijn ingeschat.
Tegelwerk zie ik niet staan?

Ga je veel zelf doen?
Voor de beneden verdieping ben ik tot op heden €1500,- aan verf kwijt

Ik was al €2400 voor Liander en PWN kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loft
jan011 schreef op donderdag 2 november 2023 @ 17:59:
@Loft
ons is verteld geworden dat het (uit mn hoofd) per 700 a 800mm ging. In de breedte. Lengte heb ik geen idee van.

@FabianGTI
De Sondering ontbreekt nog (nodig voor de constructie berekening.
Indien het aan een bestaande weg is moet je een oprit aanvraag doen.
Elektra en water heb je ook een bouwaansluiting nodig die later omgezet wordt in een definitieven,
De keuken is voor mijn gevoel aan de lage kant. Maar dit kun je zo gek maken als je wilt.

Ik weet niet of wij een uitzondering hebben, maar in ons kavel zit bouwrijp maken, notaris, schone grond verklaring, inmeten kadaster, riool aansluiting en oprit bij de prijs inbegrepen.
Die breedte zal wel kloppen. Vaak aan het einde, maar kan ook ergens anders kun je een passtuk plaatsen en de breedte kun je zelf bepalen (binnen redelijke marges ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBaroN
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 06-09 02:08
jan011 schreef op donderdag 2 november 2023 @ 15:57:
[...]
Nee hoor, je bent gewoon flexibel daar. Wel tot een maximale overspanning van de kanaalplaatvloer natuurlijk. Diepte maakt natuurlijk niks uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaez
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16:22
[...]

***members only***

Best een compleet overzicht al, dingen die wij nog hadden waren architect, constructeur kosten en kosten voor onze overbruggingshypotheek.

Ook waren de kosten voor de nuts aansluiting veel hoger(totaal €3800 bij Stedin en glasvezel gratis maar dit ligt aan de plek waar je gaat bouwen), naast de definitieve nuts aansluiting heb je daarvoor vaak een bouwaansluiting nodig waar je los voor moet betalen.

Renovlies hebben wij zelf gedaan maar viel ons op dat je online dit erg voordelig kan aanschaffen(wij waren zonder lijm en verf €190 voor 9 rollen kwijt) veel goedkoper dan de winkels in de buurt hier en het resultaat is perfect.

Ander punt is grondafvoer, dit zit vaak niet bij de aannemer erin, als je de grond niet op je kavel kwijt kan moet het afgevoerd worden(kostte ons €12 per m2 ex btw)

Keuken lijkt mij aan de lage kant maar dat is maar net wat je er zelf mee van plan bent en kan je zo gek maken als je zelf wilt.

Bouwrijp maken zat bij ons in de aankoopprijs van het kavel trouwens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tijgerhaai
(jarig!)
[...]

***members only***

Het eerste wat ik mis zijn afmetingen/hoeveelheden. Bestrating is dat 5m2 of 100m2, simpele bss of keramische tegels. En de grootste kostenpost is het huis wat nog ontbreekt, wat zit daar bij in? Compleet afgewerkt of plaats je zelf later bijv verlichting?
Vaak zijn funderingspalen stelposten, of zit dat in jouw geval bij de prijs van het huis in? Net zoals aansluitkosten voor bouwstroom en bouwwater?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arosa
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:18
Loft schreef op donderdag 2 november 2023 @ 17:03:
[...]

Nou, ik weet wat ze daar verteld hebben. Maar kanaalplaatvloeren kunnen in veeeeel lengte en verschillende breedtes geleverd worden. daarmee kun je bijna alles maken.
Breedplaatvloeren wellicht iets flexibeler, maar niet met alles.
Geen aanval, maar een stukje aanvulling op bovenstaande.

Een kanaalplaat heeft een werkende breedte van 1200 mm, maar in combinatie met pasplaten, etc. is bijna alles mogelijk. Een kanaalplaat is in allerlei lengtes verkrijgbaar, maar hoe langer de kanaalplaat (= grotere overspanning) des te dikker de kanaalplaat. En die dikte kan bijvoorbeeld gevolgen hebben voor het hele ontwerp van de woning, waardoor sommige bouwers je niet volledige vrijheid geven.

Verdiepingshoogte + dikte constructieve vloer + afwerkvloer = veelal tussen de 2.900 en 3.000 mm. Stel dat je een grote overspanning wil met kanaalplaten, dan wordt de constructieve vloer dikker en zou het zomaar kunnen dat er een extra trede nodig is in de trap (vanwege regels uit het bouwbesluit). Dit kan gevolgen hebben voor de 'standaard' indeling van de plattegronden, dus ik snap goed dat sommige bouwers bepaalde grenzen hanteren in de ontwerp vrijheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:44
[...]

***members only***

Ik moest ook €810 (in 2021) betalen voor aansluiting op het riool.
Ik mis de post zonwering.(bij mij €16000).
Keuken was bij mij het dubbele.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankSpin
  • Niet online
[...]

***members only***

- Keuken is wel echt aan de lage kant. Op basis van Ikea corpus zitten wij al richting de 25k voor keuken. Hangt natuurlijk helemaal af van de grote van je keuken, welke apparatuur je wilt en wat voor werkblad.

- Zitten zonnepanelen bij de woningprijs in?

- Vloerafwerking lijkt mij ook wel aan de lage kant. Zit bij ons rond de 20k waar ik boven geheel zelf leg. Vergeet ook niet plinten mee te rekenen.

- Meubels dien je vanaf je privé vermogen te betalen. Mag je niet met je overwaarde/hypotheek geld betalen. Let daar even goed op.

- Wil je nog iets van bouwbegeleiding erbij hebben? Afhankelijk van hoe vaak je zo'n iemand inhuurt, reken dan ook wel tussen de 3 a 5k voor de gehele periode.

- Kosten architect/tekenaar zitten bij de woningprijs in? Anders kan je daar ook zo'n 10k voor reserveren.

- Binnendeuren zitten ook bij de woningprijs in? Als dat stelposten zijn, goed opletten. Binnendeuren zijn duur. Zelfde geldt voor de trap. Vaak standaard zo'n vuren trap, wil je wat luxer. Reken dan ook snel zo'n 5k als meerprijs.

- Heb je geen stukadoor meer nodig? Of zit dat bij de woningprijs in? Vaak zie je dat je standaard zo'n spuit spuitspack plafond krijgt en afhankelijk van je verdiepingsvloer ze de naden ook niet dichtzetten.

- Vergeet ook niet de termijnen voor de nuts tijdens de bouw. Wij waren voor tijdelijke aansluitingen € 1.879,00 kwijt, en voor definitieve aansluiting € 1.187,01 + € 921,05

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas.013
[...]

***members only***

Meeste punten zijn al genoemd, naast het lage bedrag van de keuken, hou ook rekening met installatie werk. Indien je niet de basisopstelling wenst. Maar als je niet teveel eisen en wensen hebt, kan het wel een keuken voor 10k.

Wat niet in het overzicht staat zijn de kosten voor de Wkb kwaliteitsborger. Indien je de vergunning na 1 januari gaat aanvragen. Daartegenover staat wel lagere leges van de gemeente, echter de algemene verwachting is dat de mogelijke lagere leges niet opwegen tegen de kosten van deze kwaliteitsborger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• codeneos
  • Laatst online: 11-09 00:04

codeneos

[...]

[...]

***members only***

Toevoegen op wat al gepost is, bij sanitair zeg je "samen met woning". Houdt er rekening mee dat wat je standaard krijgt misschien niet is wat je wil hebben. En hoe zit het met tegels in de natte ruimtes? Zitten die bij de vloerafwerking in?

Voor vloerafwerking PVC (plak) zou ik 90 euro per m2 aanhouden inclusief leggen, plinten en egaliseren. Voor tegels zou ik een stelpost van 50 euro per m2 aanhouden, dan heb een luxe keramisch tegel (dat is excl. leggen en materiaal). Laminaat 45 euro per m2 inclusief leggen, ondervloer en plinten. Als je laminaat gaat leggen kan dat nog een stuk goedkoper.

Voor sanitair 1000 euro per toilet en 5000 euro voor een badkamer aanhouden als stelpost. De prijs van kraanwerk gaat van 200 euro voor een complete regendouche tot 5000 euro voor alleen het inbouw deel. Weet dus van te voren wat je wilt hebben en ga ook eens kijken bij X2O om een idee te krijgen van hoeveel je kwijt bent voor een badkamer en toilet.

De stelpost voor de keuken is te laag, maak daar maar 25.000 van minimaal. De goedkoopste keukens vindt je bij Ikea, daar kan je gemakkelijk online een offerte maken. Tel daar 30% bij op als je de keuken gaat kopen bij een keukenleverancier en neem dat als richtprijs.

[ Voor 4% gewijzigd door codeneos op 03-11-2023 10:55 ]

http://www.tweakers.net/gallery/119170/sys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
@Rob-T6 @jan011 @deejeebv @FrankSpin @codeneos @Bas.013 @Tijgerhaai

Bedankt voor jullie opmerkingen/aanvullingen, ik zal er vast nog een aantal vergeten maar zal alvast een aantal benoemen :) :

Keuken klopt, deze is laag aangehouden omdat ik de keuken zelf maak (werk bij een interieurbouwer), kosten zullen voornamelijk in de apparatuur zitten.

Renovlies en schilderwerk gaan we volledig zelf uitvoeren, prijzen komen van het internet af.

Sondering, zit deze niet bij de prijs van de aannemer in? Of verschilt dat per geval? Eentje die de aandacht mag krijgen inderdaad.

De kavel is bij ons niet bouwrijp, het is puur bouwgrond wat we van de aannemer kopen welke ook projectbouw uitvoert.

Zonwering is niet van toepassing, daar zijn we beide niet erg van, maar wel eentje om onder de aandacht te houden.

Zonnepanelen wil ik via de aannemer, deze heb ik dus in de huisprijs zitten.

Grondafvoer zit er bij ons inderdaad ook niet in kwamen we gisteren achter, hier ga ik nog even een post voor maken.

- Vloerafwerking lijkt mij ook wel aan de lage kant. Zit bij ons rond de 20k waar ik boven geheel zelf leg. Vergeet ook niet plinten mee te rekenen.
Hmm, hier ga ik inderdaad nog eens naar kijken, gelukkig is het leggen voordelig voor me.

- Meubels dien je vanaf je privé vermogen te betalen. Mag je niet met je overwaarde/hypotheek geld betalen. Let daar even goed op.
Klopt, is geen probleem, we hebben een relatief lage hypotheek nodig.

- Wil je nog iets van bouwbegeleiding erbij hebben? Afhankelijk van hoe vaak je zo'n iemand inhuurt, reken dan ook wel tussen de 3 a 5k voor de gehele periode.
Willen we via de aannemer.

- Kosten architect/tekenaar zitten bij de woningprijs in? Anders kan je daar ook zo'n 10k voor reserveren.
We zitten nu vooral de kijken naar catelogus woningen met wat aanpassingen.

- Binnendeuren zitten ook bij de woningprijs in? Als dat stelposten zijn, goed opletten. Binnendeuren zijn duur. Zelfde geldt voor de trap. Vaak standaard zo'n vuren trap, wil je wat luxer. Reken dan ook snel zo'n 5k als meerprijs.
Dit willen we allemaal bij de aannemer laten liggen.

- Heb je geen stukadoor meer nodig? Of zit dat bij de woningprijs in? Vaak zie je dat je standaard zo'n spuit spuitspack plafond krijgt en afhankelijk van je verdiepingsvloer ze de naden ook niet dichtzetten.
Wanden willen we afwerken met renovlies en schilderen, stucwerk willen we nog niet in verband met scheurvorming.

- Vergeet ook niet de termijnen voor de nuts tijdens de bouw. Wij waren voor tijdelijke aansluitingen € 1.879,00 kwijt, en voor definitieve aansluiting € 1.187,01 + € 921,05
Ah, goede om mee te nemen, die hele nuts moet ik me nog een keer goed in verdiepen, het is me allemaal nog niet helemaal duidelijk.

Het eerste wat ik mis zijn afmetingen/hoeveelheden. Bestrating is dat 5m2 of 100m2, simpele bss of keramische tegels.
Ik moet eerlijk bekennen, dit zijn prijzen uit een inspiratie brochure, oprit zal gewoon betonklinkers worden inderdaad.

En de grootste kostenpost is het huis wat nog ontbreekt, wat zit daar bij in? Compleet afgewerkt of plaats je zelf later bijv verlichting?
Voor het huis hebben we een budget van 450 k, dit is wel afgewerkt inclusief grondwerk en heipalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan011
De sondering kan inderdaad via de aannemer gaan. Bij groothuisbouw zit dit niet in de standaard prijs maar hanteren hun een extra post voor.

Wij hebben bij groothuisbouw gekeken naar de GL5 woning, deze kwam bij ons casco op €340.000 (basis is/was €260.000 )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankSpin
  • Niet online
FabianGTI schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 11:33:

Willen we via de aannemer.
Dit wil je liever niet via de aannemer, dan keurt die namelijk zijn eigen vlees. Zoek een derde in de omgeving die als onafhankelijk expert je belangen behartigd. Liefste een aannemer die bijvoorbeeld met pensioen is, of iemand die technische keuringen doet bij aankopen van woningen.

Zo'n iemand spreekt de taal van de aannemer en let erop dat er geen (dure) fouten worden gemaakt. Veel dingen zie jezelf ook wel, maar met een expert in de arm heb je wat meer om mee te slaan ;-)

Volgende keer zou ik direct zo'n iemand inhuren, nu hebben we het pas halverwege gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Laatst online: 23:03

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
FrankSpin schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 13:07:
[...]

Dit wil je liever niet via de aannemer, dan keurt die namelijk zijn eigen vlees. Zoek een derde in de omgeving die als onafhankelijk expert je belangen behartigd. Liefste een aannemer die bijvoorbeeld met pensioen is, of iemand die technische keuringen doet bij aankopen van woningen.

Zo'n iemand spreekt de taal van de aannemer en let erop dat er geen (dure) fouten worden gemaakt. Veel dingen zie jezelf ook wel, maar met een expert in de arm heb je wat meer om mee te slaan ;-)

Volgende keer zou ik direct zo'n iemand inhuren, nu hebben we het pas halverwege gedaan.
1 van de grootste voordelen van bouwbegeleiding vindt ik dat je er een tweede netwerk bij krijgt. vooral als je vooruitstervend wil bouwen kan dat heel erg handig zijn qua prijs, kwaliteit , maar vooral mogelijkheden. ook dat is een reden om die niet uit de aannemer zijn vijver te halen. (al is eigen vlees keuren opzichzelf al reden genoeg)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14-09 22:39

Zonwering is niet van toepassing, daar zijn we beide niet erg van, maar wel eentje om onder de aandacht te houden.
Smaak is prima, maar zonwering is vooral ook functioneel en zeker in moderne goed geïsoleerde huizen van groot belang. Warmte die binnenkomt, gaat er niet meer uit.

Ik heb de oriëntatie van onze woning net verkeerd ingeschat toen ik dit moest bepalen en daardoor de ramen aan de noord-oost zijde niet van zonwering voorzien maar enkel een zonwerende coating. Ik merk in de zomer dat de zon tussen 9 en 12 toch enorm veel warmte energie de woning in straalt, een airco red het wel om dit te compenseren maar fijn is het niet. Ik vermoed ook dat hij het red omdat we verder wel zonwering hebben en een redelijke overstek, dus de rest van de dag is er minder directe zoninstraling.

In de winter wil je wellicht geen zonwerende coating hebben vandaar dat zonwering een erg goede oplossing is. (Of overstek wanneer dat kan met de bouw/locatie/tijd van de dag)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tijgerhaai
(jarig!)
FrankSpin schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 13:07:
[...]

Bij catalogusbouw zou ik zeker geen bouwbegeleider inhuren. En bij eigen ontwerp denk ik ook niet. Komt door negatieve ervaringen met “experts”. Ik had VEH ingeschakeld voor een controle tijdens de bouw omdat ik al fouten had gezien. Heeft niks opgeleverd. Ook bij de opleverkeuring had ik VEH ingeschakeld, ook daar geen toegevoegde waarde gehad. Sterker nog? Het heeft voor mij een negatieve invloed gehad. De aannemer wilde de sleutel niet afgeven omdat hij onterecht meerwerk had geclaimed welke ik niet wilde betalen. Dat heet retentie, maar de “expert” van VEH heeft opgeschreven dat het huis later voor oplevering zou worden aangeboden.
Ik denk dat een vriend/familie met technische kennis ook een zeer goed oog heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Morpheusk
@Tijgerhaai wordt meerwerk niet van te voren overlegt dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgerhaai
(jarig!)
Morpheusk schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 21:03:
@Tijgerhaai wordt meerwerk niet van te voren overlegt dan?
Dat zou wel zo horen. Minderwerk zou ook van te voren overlegd moeten worden. Maar in de voorbereiding vond onze aannemer dat hij al teveel tijd aan ons kwijt was.
Een goede aannemer houdt regelmatig even een bouwvergadering waarbij meer/minderwerk een standaard agendapunt is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sysiwan
@Rob-T6 @jan011 @deejeebv @FrankSpin @codeneos @Bas.013 @Tijgerhaai

Sondering, zit deze niet bij de prijs van de aannemer in? Of verschilt dat per geval? Eentje die de aandacht mag krijgen inderdaad.

Voor het huis hebben we een budget van 450 k, dit is wel afgewerkt inclusief grondwerk en heipalen.
Hou ook rekening met de lengte van de heipalen, want bij ons kwam uit de sondering dat er palen van 18m nodig waren (veengrond NH) en standaard rekenen de bouwers vaak met palen van 10m. Dit zijn dus ook weer extra kosten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bouwertje
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 12-09 19:58
Ik heb voor de tweede keer geprobeerd of het bouwen met een eigen architect en bouwer qua prijs in de buurt komt van een catalogusbouwer. Het antwoord is opnieuw helaas NEE. Ik heb een zelfde soort huis voorgelegd bij een architect en vrijblijvend eens gevraagd wat het hele traject ongeveer gaat kosten, maar dan kom ik toch wel 1/4 duurder uit. Er worden dan misschien wel andere materialen gebruikt, bv breedplaat vs kanaalplaat, maar ik vind dat toch veel geld. Ik ‘vrees’ dat ik toch aangewezen ben op de catalogusbouwer. Op zich geen ramp hoor, maar ik denk ik laat het jullie even weten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:44
Bouwertje schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 06:02:
Ik heb voor de tweede keer geprobeerd of het bouwen met een eigen architect en bouwer qua prijs in de buurt komt van een catalogusbouwer. Het antwoord is opnieuw helaas NEE. Ik heb een zelfde soort huis voorgelegd bij een architect en vrijblijvend eens gevraagd wat het hele traject ongeveer gaat kosten, maar dan kom ik toch wel 1/4 duurder uit. Er worden dan misschien wel andere materialen gebruikt, bv breedplaat vs kanaalplaat, maar ik vind dat toch veel geld. Ik ‘vrees’ dat ik toch aangewezen ben op de catalogusbouwer. Op zich geen ramp hoor, maar ik denk ik laat het jullie even weten.
Wij hebben gebouwd met een prefab casco van SIP panelen. Dit op basis van een eigen ontwerp. Dit is, mede omdat het sneller bouwt goedkoper dan traditionele bouw.
Bovendien is biobased bouwen ook duurzamer dan traditioneel. Triodos geeft tegenwoordig zelfs korting als je huis biobased gebouwd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
deejeebv schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 08:16:
[...]

Wij hebben gebouwd met een prefab casco van SIP panelen. Dit op basis van een eigen ontwerp. Dit is, mede omdat het sneller bouwt goedkoper dan traditionele bouw.
Bovendien is biobased bouwen ook duurzamer dan traditioneel. Triodos geeft tegenwoordig zelfs korting als je huis biobased gebouwd is.
Maar SIP is toch niet biobased?

En het is in jullie geval goedkoper, maar dat is zeker niet altijd zo.

[ Voor 7% gewijzigd door bbbrumbrum op 04-11-2023 08:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Tijgerhaai schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 17:38:
[...]

Bij catalogusbouw zou ik zeker geen bouwbegeleider inhuren. En bij eigen ontwerp denk ik ook niet. Komt door negatieve ervaringen met “experts”. Ik had VEH ingeschakeld voor een controle tijdens de bouw omdat ik al fouten had gezien. Heeft niks opgeleverd. Ook bij de opleverkeuring had ik VEH ingeschakeld, ook daar geen toegevoegde waarde gehad. Sterker nog? Het heeft voor mij een negatieve invloed gehad. De aannemer wilde de sleutel niet afgeven omdat hij onterecht meerwerk had geclaimed welke ik niet wilde betalen. Dat heet retentie, maar de “expert” van VEH heeft opgeschreven dat het huis later voor oplevering zou worden aangeboden.
Ik denk dat een vriend/familie met technische kennis ook een zeer goed oog heeft.
Per 1 januari verandert er nogal wat:

https://www.bouwendnederland.nl/wet-kwaliteitsborging
https://www.noa.nl/nl/ken...ging-voor-het-bouwen-wkb/

Al in de ontwerpfase moet er al een kwaliteitsborger bij betrokken worden.

[ Voor 3% gewijzigd door ds23man op 04-11-2023 08:34 ]

Pagina: 1 ... 267 ... 272 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.

Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic