Snap ikThe Legend schreef op donderdag 9 november 2017 @ 09:45:
[...]
Volgens mij ligt er nog geen strootje op
De vorm van het dak is duidelijk (strak met rechte hoeken); had het in gedachte al visueel gemaakt
Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.
Snap ikThe Legend schreef op donderdag 9 november 2017 @ 09:45:
[...]
Volgens mij ligt er nog geen strootje op
Wordt inderdaad mooiSjakieZulu schreef op donderdag 9 november 2017 @ 09:48:
[...]
Snap ik...
De vorm van het dak is duidelijk (strak met rechte hoeken); had het in gedachte al visueel gemaakt
8k meerprijs lijkt me normaal.SjakieZulu schreef op donderdag 9 november 2017 @ 09:38:
[...]
Ik hoor en lees een behoorlijk grote variatie in meerprijzen voor gasloos/LW WW/WtW ventilatieZou voor mij een reden zijn om dit stuk in ''eigen'' beheer te doen, met hulp van architect/bouwbegeleider.
Die 4K klinkt heel aantrekkelijk. Mag ik vragen in welke regio je bouwt en wie jouw aannemer en installateur is?
Met gestrekt been.
[ Voor 66% gewijzigd door Stefke op 09-11-2017 10:30 ]
We hebben het over meerprijzen. Dus wtw tov mv.stefijn schreef op donderdag 9 november 2017 @ 10:29:
WTW 2k? En de installatie van je buizennetwerk dan? Lijkt me niet dat je voor 10k een L/W warmtpomp met WTW en volledig luchtnetwerk hebt. De goedkoopste offerte die ik tot nu toe heb gehad was 13.5 en dan doe ik de installatie van de buizen zelf...
Met gestrekt been.
Wij gaan ook voor type c. Lagere investering, minder buizenwerk. Ik ben ook wel benieuwd of type D qua rendement zoveel beter is. Dat systeem moet tenslotte ook veel werken, en dus energie gebruiken. Die aantal keer dat de roosters, bij type C, vraaggestuurd omhoog gaan bij de ramen om het CO2 of vochtgehalte op niveau te krijgen is misschien wel te verwaarlozen?artbij schreef op donderdag 9 november 2017 @ 09:54:
Let wel op of je echt type c wilt. Ik zou voor type d gaan.
Heb je in je huidige woning ook roosters in de ramen? Ik vond het tochten als de ziekte in de winter en zou alleen daarom al voor type D gaan. Roosters in de ramen vind ik verder ook behoorlijk lelijk.rspoe schreef op donderdag 9 november 2017 @ 14:13:
[...]
Wij gaan ook voor type c. Lagere investering, minder buizenwerk. Ik ben ook wel benieuwd of type D qua rendement zoveel beter is. Dat systeem moet tenslotte ook veel werken, en dus energie gebruiken. Die aantal keer dat de roosters, bij type C, vraaggestuurd omhoog gaan bij de ramen om het CO2 of vochtgehalte op niveau te krijgen is misschien wel te verwaarlozen?
Ik heb me er niet heel veel in verdiept verder.
...
Uh je staat heel de winter warme lucht naar buiten te blazen... Lijkt me dus dat >90% efficientie van type D inderdaad een stuk beter is.rspoe schreef op donderdag 9 november 2017 @ 14:13:
[...]
Wij gaan ook voor type c. Lagere investering, minder buizenwerk. Ik ben ook wel benieuwd of type D qua rendement zoveel beter is. Dat systeem moet tenslotte ook veel werken, en dus energie gebruiken. Die aantal keer dat de roosters, bij type C, vraaggestuurd omhoog gaan bij de ramen om het CO2 of vochtgehalte op niveau te krijgen is misschien wel te verwaarlozen?
Ik heb me er niet heel veel in verdiept verder.
[ Voor 3% gewijzigd door rspoe op 09-11-2017 15:27 ]
[ Voor 9% gewijzigd door Grolsch op 09-11-2017 15:29 ]
Wie verbiedt jou met een type D om een raampje open te zetten?Grolsch schreef op donderdag 9 november 2017 @ 15:28:
Wij ook bewust voor ventilatie type C met CO/vocht sensoren gekozen en helemaal geen last van tocht
Staan standaard op een heel heel laag pitje, behalve als je douched, of veel mensen in de woonkamer hebt. En dan nog wordt alleen het vertrek geventileerd welke de ventilatie nodig heeft.
Ik hou er niet zo van om "gefilterde" Lucht binnen te krijgen, geef mij maar puur natuur buitenlucht.
Ook het niet lossen kunnen zetten van een raampje stond mij nogal tegen.
Met gestrekt been.
artbij schreef op donderdag 9 november 2017 @ 16:29:
waaien je kinderen bijna door een luchtrooster naar buiten..
[ Voor 28% gewijzigd door rspoe op 09-11-2017 16:44 ]
Degene die hier het hardste, en het meest ongefundeerd loopt te roepen ben jij.artbij schreef op donderdag 9 november 2017 @ 16:29:
Altijd een discussie hier, type c of d. Veelal worden meningen gebruikt en iedereen vindt dat hij zelf de beste keus gemaakt heeft. In die trant wordt een meerprijs van 200,- als snel 2000,- waaien je kinderen bijna door een luchtrooster naar buiten door de tocht en betaal je 1000,- per jaar meer aan stookkosten als je type c pakt ipv d.
Waarheid zal zoals altijd in het midden liggen. Ik ga zelf voor D, C was geen optie voor mij, ik wil geen koude lucht mijn huis in krijgen en hecht wel veel waarde aan frisse lucht. Koude lucht voel je echt wel uit zo'n rooster, sommige vinden dat wel lekker, andere moeten er niets van hebben.
Als je type D hebt kun je gewoon een raam openzetten, er is geen balans om te verstoren.
@grolsch drink je ook rechtstreeks water uit de sloot zonder het te filteren? Van filteren wordt lucht alleen maar schoner, niet dat dat in Nederland nodig is.
Het mooie is meestal, de mensen die het hardst roepen dat een andere keus niet goed is, die twijfelen nog het meeste of ze wel de goede keus gemaakt hebben...![]()
Exact wat ik bedoel in de eerste alinea van mijn reactie.Grolsch schreef op donderdag 9 november 2017 @ 16:49:
[...]
Degene die hier het hardste, en het meest ongefundeerd loopt te roepen ben jij.
Ik geef in het kort aan waarom wij voor type C hebben gekozen, en jij reageert alsof iemand je op je p*k heeft getrapt.
Even een aantal dingen rechtzetten, water uit de sloot drinken vergelijken met verse lucht binnenhalen slaat nergens op.
Gefilterde lucht naar binnen blazen levert met enige regelmaat WEL grote problemen op. ( zie onder andere deze link https://www.bouwwereld.nl...iljoen-woningen-ongezond/ en zelfs eerdere reacties van Tweakers in dit Topic)
Het kostenverhaal wat je aangeeft slaat helemaal nergens op, al helemaal niet in die verhouding. Ja, WTW heeft minder ventilatieverlies, maar WTW verbruikt aanzienlijk meer stroom, en heeft meer onderhoudskosten i.v.m. het schoonmaken / vervangen van de filters.
Laat een ieder lekker zelf de keuze maken wat ze doen, en ga anderen niet compleet ongefundeerd affakkelen, heb je niets aan. Geef dan aan waarom jij wel voor D kiest, en wat je beweegredenen waren.
Met gestrekt been.
[ Voor 39% gewijzigd door FireStarter op 09-11-2017 17:05 ]
w00t
Zo kennen we je weer, iets ongefundeerds roepen en vervolgens weglopen als het te heet wordt onder je voetenartbij schreef op donderdag 9 november 2017 @ 17:00:
[...]
Exact wat ik bedoel in de eerste alinea van mijn reactie.
Laat ik hier dus maar niet op ingaan.
Ik zit nu in de tocht, en dat staat me tegen. Plaatsing van de roosters is inderdaad van belang, en die zijn nu niet tactisch.rspoe schreef op donderdag 9 november 2017 @ 15:26:
Niet boven alle ramen komen roosters dus niet zo dat je in de tocht zit. Je doet net of het een ventilator is. Ze kunnen verder netjes weggewerkt worden waardoor je ze nauwelijks ziet. Dus dat vind ik ook niet storend.
Verder staat hij niet heel de winter warme lucht naar buiten te blazen, hij haalt alleen verse lucht naar binnen en blaast vervuilde/vochtige lucht naar buiten. Wanneer nodig, niet constant. In tegenstelling tot een Type D wat altijd bezig is, en dus altijd energie verbruikt.
Maargoed jullie hebben er ervaring mee. Mag ik vragen wanneer jullie de systemen hebben geplaatst? En zijn deze ook vraaggestuurd?
Edit: en welke systemen hebben jullie?
Van onder de dakpannen aanzuigen?FireStarter schreef op donderdag 9 november 2017 @ 17:02:
Vannavond maar eens met de installateur bespreken.
Als ik zoek op balansventilatie ongezond komt dit artikel naar boven:
http://www.energievastgoe...terde-ventilatiesystemen/
Ik bedenk me nu dat de schoorsteen bij ons een meter of 4/5 van de buis met invoer lucht zal komen te liggen.
Los van het feit dat het waarschijnlijk niet te harde zal zijn als de openhaard aan is(met je tshirt aan) kan het dus ook zijn dat ie rook gaat opzuigen vanaf buiten?
Hebben jullie ervaring hiermee?
Nee, alleen een "gesloten" haard waarbij de aanvoer van buiten komt.AUijtdehaag schreef op donderdag 9 november 2017 @ 17:41:
[...]
Van onder de dakpannen aanzuigen?
Kan je met een "open" haard wel balansventilatie toepassen?
Je blijft met een trekgat zitten...en onbalans
Pentium 233MHz MMX + Diamond Monster 3D 3DFX Voodoo II
I was born intelligent - education ruined me
Wat staat er in je aanneemoveeeenkomst?mistaoutlaw schreef op donderdag 9 november 2017 @ 19:15:
Zo 3 weken voor start bouw een interessante ontdekking.
De staart kosten van mijn aannemer zijn 11%.
We hebben al een aantal posten meer / minderwerk gehad die geaccordeerd zijn.
Vandaag kreeg ik een paar meer/minderwerk opties van de installateur door (via de aannemer).
In zijn email stelt hij het volgende:
Bij minderprijzen moet je 11% staartkosten en 21% btw over het bedrag er bij optellen. Bij meerwerken 15% staartkosten en 21% btw.
Dit is echt een verrassing. In het verkooptraject is hier nooit melding van gemaakt.
Sowieso beetje meten met twee maten...
Uiteraard heb ik de aannemer gebeld en gezegd dat dit niet kan.
We hebben 11% afgesproken.
15% is nooit gemeld.
Ik noemde het: je wijzigt de regels van het spel terwijl we al aan het spelen zijn.
Ik heb gezegd dat ik 15% niet accepteer en dat hij het met zijn directeur moet bespreken.
Wat maken jullie hier nou van?
Hebben jullie te maken gehad met twee percentages zoals hier ineens naar voren komt?
Tips / advies welkom.
Uiteraard ga ik ook vragen om de eerdere meer/minder prijzen obv 11% te berekenen.
Woningborg contract.LittleTycoon schreef op donderdag 9 november 2017 @ 19:44:
[...]
Wat staat er in je aanneemoveeeenkomst?
Huh, je hebt een woningborg contract en belt met bouwgarantmistaoutlaw schreef op donderdag 9 november 2017 @ 20:26:
[...]
Woningborg contract.
Er staat alleen iets over meerwerk in relatie tot termijnen en betalingen:
lndien meerwerk overeengekomen wordt, zal de volgende betalingsregeling gelden:
Voor meeruverk geldt dat bij opdracht door de Verkrijger 25% mag worden gedeclareerd door de Ondernemer als vergoeding voor algemene en voorbereidende kosten. Het resterende gedeelte dient te worden gedeclareerd bij het gereedkomen van het meeniverk dan wel bij de eerst komende betalingsterm ijn daarna;
De leden 2, 3 en 4 van dit artikel zijn van overeenkomstige toepassing ter zake van meerwerk;
Het meerwerk dient betaald te zijn vóór oplevering van de woning, mits het meerwerk gereed is.
Ik zal morgen even met Bouwgarant bellen.
[ Voor 4% gewijzigd door xminator op 09-11-2017 21:42 ]
Pardon, het is een bouwgarant contract dus ik ga bellen met Bouwgarant :-)xminator schreef op donderdag 9 november 2017 @ 21:41:
[...]
Huh, je hebt een woningborg contract en belt met bouwgarant![]()
Maar als je een aanneemovereenkomst al heb getekend, is dat zo gek nog niet..
Normaal heb je ook bijlagen met de specificatie van de kosten, waarin vaak de marge voor aannejer bij meerwerk en/of stelposten staat. Zo niet dan wordf het lastig, concurreende offertes opvragenmistaoutlaw schreef op donderdag 9 november 2017 @ 20:26:
[...]
Woningborg contract.
Er staat alleen iets over meerwerk in relatie tot termijnen en betalingen:
lndien meerwerk overeengekomen wordt, zal de volgende betalingsregeling gelden:
Voor meeruverk geldt dat bij opdracht door de Verkrijger 25% mag worden gedeclareerd door de Ondernemer als vergoeding voor algemene en voorbereidende kosten. Het resterende gedeelte dient te worden gedeclareerd bij het gereedkomen van het meeniverk dan wel bij de eerst komende betalingsterm ijn daarna;
De leden 2, 3 en 4 van dit artikel zijn van overeenkomstige toepassing ter zake van meerwerk;
Het meerwerk dient betaald te zijn vóór oplevering van de woning, mits het meerwerk gereed is.
Ik zal morgen even met Bouwgarant bellen.
Als ik energiekosten vergelijk is een itho eco300 die ik krijg iets van 40 watt in eco stand.Grolsch schreef op donderdag 9 november 2017 @ 16:49:
[...]
Het kostenverhaal wat je aangeeft slaat helemaal nergens op, al helemaal niet in die verhouding. Ja, WTW heeft minder ventilatieverlies, maar WTW verbruikt aanzienlijk meer stroom, en heeft meer onderhoudskosten i.v.m. het schoonmaken / vervangen van de filters..
[ Voor 5% gewijzigd door jacovn op 10-11-2017 07:53 ]
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
Ik zou voor optie 1 gaan. Maar ik ga dan ook bij de bouw van mijn huis voor het optimale, slechte luchtverversing op de slaapkamer is iets wat ik echt niet zou willen._sepulnation_ schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 09:23:
Ik wil graag een extra WTW-toevoerpunt op de zolder (hier komt een slaapkamer). Dit kan volgens de aannemer op twee manieren:
1. een extra leiding direct onder de nok van de scharnierkap. Deze moet ik dan zelf aftimmeren. Voordeel is dat het ventiel dan mooi in de daknok valt.
2. een extra leiding achter het knieschot. Hierbij zal de ventieldop op maximaal 80cm hoogte komen (bovenkant knieschot). Hierbij de vraag of dit optimaal is voor de luchtverversing. Dit is verreweg de goedkoopste maatregel, echter komt er wel een ventieldop op ooghoogte.
Iemand een advies?
Met gestrekt been.
Nee, de aannemer heeft een specificatie van de installateur doorgestuurd naar mij.aikink schreef op donderdag 9 november 2017 @ 22:10:
@mistaoutlaw Zit de installateur nu de aannemer te passeren? Als installateur een onderaannemer van de hoofdaannemer is, dan horen calculaties (en verrekening staartkosten) via de hoofdaannemer te lopen. Als hoofdaannemer dan 15% staartkosten over het meerwerk doorrekent heb je wat om stampij over te maken, met 11% niet. Of geeft aannemer die 15% nu al toe?
Bij nevenaanneming heb je twee -of meer- separate contracten.
Wat was zijn reactie toen je dat aangaf?mistaoutlaw schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 09:55:
[...]
Nee, de aannemer heeft een specificatie van de installateur doorgestuurd naar mij.
In het begeleidend schrijven geeft hij die 15% staartkosten over meerwerk aan.
Dit terwijl we 11% hadden afgesproken, gespecificeerd op de begroting.
Mijns inziens is die 11% van toepassing op alles wat inherent is aan de aanneemovereenkomst.
Zo ook meer / minderwerk.
Tenzij anders van te voren aangegeven, en dat is nou precies niet gebeurd.
Met gestrekt been.
Dat dit de standaard toeslag zou zijn die ze rekenen bij alle klanten voor meerwerk.artbij schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 10:14:
[...]
Wat was zijn reactie toen je dat aangaf?
Ik merk wel dat het echt erg druk is in de bouw, mijn aannemer heeft al meerdere huizen af moeten zeggen, hij merkt ook dat mensen morgen willen beginnen. Als hij dan aangeeft dat hij pas juni 2018 vinden ze dat ook goed.
The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?
[ Voor 39% gewijzigd door The Legend op 10-11-2017 13:31 ]
Ik ben toch malle pietje niet!
[ Voor 4% gewijzigd door mistaoutlaw op 10-11-2017 10:51 ]
Ik denk dat het in de praktijk maar weinig verschil maakt._sepulnation_ schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 09:23:
Ik wil graag een extra WTW-toevoerpunt op de zolder (hier komt een slaapkamer). Dit kan volgens de aannemer op twee manieren:
1. een extra leiding direct onder de nok van de scharnierkap. Deze moet ik dan zelf aftimmeren. Voordeel is dat het ventiel dan mooi in de daknok valt.
2. een extra leiding achter het knieschot. Hierbij zal de ventieldop op maximaal 80cm hoogte komen (bovenkant knieschot). Hierbij de vraag of dit optimaal is voor de luchtverversing. Dit is verreweg de goedkoopste maatregel, echter komt er wel een ventieldop op ooghoogte.
Iemand een advies?
"Don't blow out my candle if you want yours to shine brighter..."
Je meot wel ten allen tijde zorgen dat je op goede voet met je aannemer blijft. Die man kan je huis maken en breken.mistaoutlaw schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 10:41:
[...]
Dat dit de standaard toeslag zou zijn die ze rekenen bij alle klanten voor meerwerk.
En dat ze bij mij al scherp waren gaan zitten met 11%.
Allemaal leuk en aardig maar dit lijkt me Not done.
Ik heb rechtsbijstand even gebeld voor advies, die "geven mij ook gelijk".
Ik heb een naar mijn idee nette maar ook duidelijke email naar de aannemer gestuurd (meteen zwart op wit).
Verder is mijn ervaring met de aannemer trouwens super.
Deze kink in de kabel krijgen we vast ook weer weg.
Met gestrekt been.
Te duur. Voor dat geld heb je een stalen, pivoterende deur. Alu zou veel goedkoper moeten zijn.mistaoutlaw schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 10:51:
Iets van een andere orde: heeft iemand hier prijzen van Anyway doors?
Specs:
- aluminum frame, glas
- uitgevoerd als klapdeur dus kan twee kanten op
- breed 1m hoog 2,5
Prijs die genoemd wordt incl meten en arbeid is 2500 euro incl BTW.
Veel? Of meteen doen?
Hi,NDF82 schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 11:35:
[...]
Te duur. Voor dat geld heb je een stalen, pivoterende deur. Alu zou veel goedkoper moeten zijn.
Voor onze stalen, pivoterende deur gaan we nu naar maatwerk. Onze onzichtbare kozijnen (die biedt Anydoors ook) komen nu van Xinnix.
Is geen dooddoener, is de waarheid. Zo moeilijk is het toch niet om je zin te krijgen zonder de relatie met je aannemer te beschadigen?Oilman schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 11:27:
Sorry maar dat vind ik wel zo'n geweldige dooddoener, dan kan je iedere keer water bij de wijn doen om maar vrienden te blijven. Je kunt het ook van een andere kant bekijken, als je nu direct over je heen laat lopen, waarom zou de aannemer dat dan niet nog vaker doen in het bouwproces?
Als je 11% afspreekt dan is het 11%. De andere kant op werd het toch ook niet geaccepteerd tijdens de crisis, dat je halverwege de bouw jezelf 5% korting geeft, omdat de aannemer anders toch niets te doen heeft?
[ Voor 11% gewijzigd door Artbij op 10-11-2017 11:50 ]
Met gestrekt been.
Stalen deur nog niet. Maar op de BIS beurs in Gent varieerden de prijzen van staal tussen de 2000 en 2500 euro voor een enkele, plafond hoog (1 meter breed). Heb ook al met lokale smederijen gesproken en die doen het ook (dat zal waarschijnlijk goedkoper zijn aangezien die geen mannen in pak moeten betalen).mistaoutlaw schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 11:40:
[...]
Hi,
Zal Xinnix eens opzoeken.
Bij welk bedrijf heb je de stalen deur aangeschaft?
Bedoel je trouwens dat je zowel de deur als het onzichtbare kozijn bij Xinnix afneemt?
Wij kregen deze tip van een deurenzaak.NDF82 schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 11:48:
[...]
Stalen deur nog niet. Maar op de BIS beurs in Gent varieerden de prijzen van staal tussen de 2000 en 2500 euro voor een enkele, plafond hoog (1 meter breed). Heb ook al met lokale smederijen gesproken en die doen het ook (dat zal waarschijnlijk goedkoper zijn aangezien die geen mannen in pak moeten betalen).
Voor de overige deuren nemen we alles bij Xinnix af (deuren en kozijnen). Incl. plaatsen kost dat 8K excl. BTW, excl. klinken maar incl. magneetslot voor 7 deuren.
Onder de streep maakt dit niet uit...The Legend schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 10:47:
Let ook even op dat de staartkosten zijn opgebouwd uit meerdere posten en dat die doorgaans cummulatief worden berekend. De volgorde van de posten met hun percentages is dus van belang voor de hoogte van het uiteindelijke bedrag.
En waar leid jij uit af dat hij de relatie met de aannemer aan het beschadigen is? Lijkt mij toch niet meer dan de normaalste zaak van de wereld dat je zo iets in een email zet en niet enkel mondeling gaat bespreken. Hij staat er positief en constructief in, hij schrijft te vrede te zijn met de aannemer (buiten dit om) en dat kink er wel uit gaat.artbij schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 11:48:
[...]
Is geen dooddoener, is de waarheid. Zo moeilijk is het toch niet om je zin te krijgen zonder de relatie met je aannemer te beschadigen?
Je hebt natuurlijk gelijk
Ik ben toch malle pietje niet!
De door mij genoemde meerprijs is voor warmtepomp en ventilatie type D.artbij schreef op donderdag 9 november 2017 @ 09:54:
8k meerprijs lijkt me normaal.
- Warmtepomp 8k
- WTW 2k
10k totaal
Haal daar je cv af, 2k. Kom je op de 8k uit.
Let wel op of je echt type c wilt. Ik zou voor type d gaan.
Ik durf niets meer te zeggen over WTWSturgeon22 schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 15:08:
[...]
De door mij genoemde meerprijs is voor warmtepomp en ventilatie type D.
In ons vorige huis hadden we helemaal geen ventilatiesysteem en geen roosters in het raam (woning uit 1975). Isolatie en afdichting was echter dermate slecht dat er toch automatisch een bepaalde mate van ventilatie was. Bij veel wind zag je de gordijnen bewegen. Nu een huurhuis met roosters boven de ramen. Roosters geven duidelijk voelbare tocht/kou als je op de bank zit, dus alle roosters in het woongedeelte staan dicht. Die bij de eettafel staan wel open, maar ook daar voel je helaas wel tocht. Ik ga er vanuit dat dit bij vraaggestuurde type C systemen veel minder is, maar het comfort van een type D spreekt mij persoonlijk wel aan. Daarvoor 1 keer per kwartaal de filters schoonmaken is wel prima te doen.
Met gestrekt been.
Ligt eraan hoe groot je huis is, ventilatiesysteem c hier, geen last van tocht 🤣Rtificial schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 16:52:
Ach, ik heb al eens eerder omschrijven hoe ik op voorhand heel voorzichtig was naar WTW / systeem D toe, omdat ik graag slaap met een open raam, graag het bos om ons heen ruik, etc. Ik was er van overtuigd dat ik nog altijd een raam open zou zetten. Voor ons was WTW sowieso nodig om aan de eisen te voldoen.
Nu wonen wij al 2 jaar in onze woning, en hebben we vrijwel nog nooit een raam open gezet. De behoefte is er gewoon niet, de lucht in huis heeft blijkbaar alle frisheid die we nodig hebben. Hadden we beiden van tevoren nooit verwacht. Het feit dat je daardoor dus ook geen tocht meer voelt is ontzettend comfortabel.
Ieder moet z'n eigen keuze maken natuurlijk, maar mij is duidelijk geworden dat geheel tegen mn gevoel is, balansventilatie met WTW een heel grote meerwaarde heeft naar comfort toe.
Het schoonmaken van de filters is wat mij betreft geen sterk argument om het niet te doen.
Maar ik begrijp dus best dat mensen in dezelfde gedachte vast blijven hangen waarin ik tijdens de bouw ook zat. En als je dan niet gedwongen bent om te kiezen voor een WTW, dan begrijp ik ook best dat je die keuze niet maakt. Zou ik waarschijnlijk ook niet gedaan hebben. En waarschijnlijk zou ik dan ook tevreden zijn met m'n roosters. De fabrikanten van systeem C en de raamroosters voeden de cognitieve dissonantie ook met voldoende argumenten waarom het minstens net zo goed of zelfs beter is
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
Sommige mensen hebben nergens last vanLittleTycoon schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 18:59:
[...]
Ligt eraan hoe groot je huis is, ventilatiesysteem c hier, geen last van tocht 🤣
[ Voor 4% gewijzigd door Ernemmer op 11-11-2017 09:55 ]
Ik krijg breedplaat dus die gaten opvullen is meer een observatie en geeft de aandacht voor detail van bouwen van goed huis aan voor mij. Als ze op een steunbalk boven raam een te klein blok zetten denk ik dat de bouwbegeleider wel er op toe ziet. Ik heb bouwer en bouwbegeleider al duidelijk gemaakt dat ik geen tochthok wil en met Klasse D ook niet veel heb aan lekken.Rtificial schreef op zaterdag 11 november 2017 @ 09:18:
Lastig, @jacovn , het hoeven niet perse dramatische dingen te zijn, maar goed vakmanschap is het ook niet.
Ik ben blij dat ik bij ons vrijwel alles zelf gedaan heb, en anders wel met m’n neus er bovenop. De vakmannen kiezen in het algemeen snel een shortcut.
Maar juist in de winter moeten ze alle openstaan. Nu veruil je comfort voor een slecht binnenklimaat terwijl je ook beide kunt hebben.nokiaan958GB schreef op zaterdag 11 november 2017 @ 22:30:
In onze keet geen enkele last van tocht.
In de woonkamer hebben we 4 roosters icm MV. In de winter staat eentje half open, is de zomer staat alles open.
Nadeel van goedkopere roosters is wel het geluid van buiten wat je duidelijk hoort en het condenseren aan de binnenkant. Maar als je een duurdere versie neemt heb je dat probleem niet.
Nee, dat is geen probleem bij de relatief kleine ruimtes van ons huis.TLer schreef op zondag 12 november 2017 @ 09:59:
[...]
Maar juist in de winter moeten ze alle openstaan. Nu veruil je comfort voor een slecht binnenklimaat terwijl je ook beide kunt hebben.
Mijn email heeft geholpen.mistaoutlaw schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 09:55:
[...]
Nee, de aannemer heeft een specificatie van de installateur doorgestuurd naar mij.
In het begeleidend schrijven geeft hij die 15% staartkosten over meerwerk aan.
Dit terwijl we 11% hadden afgesproken, gespecificeerd op de begroting.
Mijns inziens is die 11% van toepassing op alles wat inherent is aan de aanneemovereenkomst.
Zo ook meer / minderwerk.
Tenzij anders van te voren aangegeven, en dat is nou precies niet gebeurd.
Met de panelen vraag kun je wellicht beter terecht in het pv topic.mistaoutlaw schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 06:21:
[...]
Mijn email heeft geholpen.
De aannemer gaat toch de 11% hanteren om de goede samenwerking niet in de weg te staan.
Heeft iemand nog tips qua leverancier van zonnepanelen in Rotterdam?
Er zijn er zo veel dat ik geen idee welke partij goed is.
Met gestrekt been.
Recent heb ik een co2 meter gekocht. Gevoelsmatig was de luchtkwaliteit in mijn kleine huurappartementje dramatisch slecht (geen ventilatie aanwezignokiaan958GB schreef op zondag 12 november 2017 @ 23:25:
[...]
Nee, dat is geen probleem bij de relatief kleine ruimtes van ons huis.
Mijn MV is ingegesteld is op een bepaald aantal kuubs per uur. Bij een verhoogde luchtvochtigheid gaat hij iets sneller draaien.
Vanuit de bouw is het huis geleverd met 2 ventilatieroosters in de woonkamer/keuken, bij de vervanging van de ruiten zijn er uit comfortoverwegingen twee roosters bijgeplaatst waarbij een uitzetraampje is komen te vervallen.
Www.onlinebouwbesluit.nl. Artikel 2.25. Afstand tussen verticale spijlen dient maximaal 20cm te zijn.maartenmoerman schreef op donderdag 16 november 2017 @ 17:22:
Vraagje, in het pand wat ik aan het ombouwen ben naar woning, zitten industriele trappen. Die trappen hebben een leuning van iets van een meter hoog, en halverwege zit er nog een 'horizontale' spijl in. Er zitten dus geen verticale spijlen in. Nu moet ik volgens bouwbesluit 2012 bouwen, en de inspecteur van de gemeente die kwam kijken, die melde dat zo'n trap niet veilig is, en verticale spijlen moet hebben, want dan kunnen kinderen er niet in klauteren.
Nu heb ik me suf gezocht naar bouwbesluiten/nen normen / eisen voor trapleuningen, maar ik kan nergens daar wat over vinden.
Iemand hier een idee?
Thanks! Grmbl, ik zat dus geheel verkeerd te zoeken...Www.onlinebouwbesluit.nl. Artikel 2.25. Afstand tussen verticale spijlen dient maximaal 20cm te zijn.
Ja, dat is gebruikelijk. Zeker als het braakliggend terrein is.jacovn schreef op donderdag 16 november 2017 @ 16:34:
Bij ons wordt nu eindelijk de bult zand van het kavel verwijderd.
Die hadden ze er maar opgegooid bij uitgraven buur kavel, en laten liggen in de hoop dat ze klaar zouden zijn om het als tuin verhoging kunden gebruiken.
Is het gebruikelijk in de bouw om maar (tijdelijk) iets bij een ander neer te zetten ?
Dit was 100m3 kleigrond..dus even wat anders dan pallet stenen die ze in een week wegmetselen.
Met gestrekt been.
Bij ons hadden ze er zelfs een hek omheen gezet om de opslag bouwmaterialen enigszins te beschermen. Dat ging ons wel echt te ver, nu allemaal weer opgelost overigens, maar was wel een rare gewaarwording.artbij schreef op donderdag 16 november 2017 @ 22:04:
[...]
Ja, dat is gebruikelijk. Zeker als het braakliggend terrein is.
Mooi man, leuk dat je toch de stap waagt.the-edge schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 10:41:
Tijdje niets van me laten horen, waar we hier (the-edge in "Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2") nog enorm twijfelde hebben we deze week de knoop doorgehakt.
We gaan alles doorzetten en de aannemer begint over een paar weken met uitgraven. We hebben heel reëel gekeken naar onze mogelijkheden en nog maar weer een keer de voor- en nadelen bekeken vwb het te bouwen huis. Maar alle nadelen wegen niet zo zwaar als de voordelen.
De aannemer gaat het huis zetten excl. kozijnen, elektra, loodgieterwerk, schilderwerk en keuken. Al deze onderdelen coördineer ik zelf. Met de verschillende installateurs zijn we nu tot in detail de offerte aan te laten passen en deze zullen komende week getekend worden voor opdracht.
1 ding wat we nog bij de aannemer als optie hebben (wat we in heel goed overleg doen) is het isoleren, dit vinden mijn pa en ik machtig mooi werk, wij hebben er meer aandacht voor dan een bouwvakker met tijdsdruk (die hebben wij ook maar in mindere mate) en ik bespaar er wat geld op.
Ik beloof plechtig hier foto's, ervaringen (hopelijk enkel positieve), etc. te delen
Ik heb alles goed bekeken, toen besloten helemaal niets te doen. Systemen zijn nu nog erg duur en wat je er mee kunt is zeer beperkt.Boeie schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 10:28:
Even mening horen, hoe zijn jullie hier mee omgegaan?
Waar ik nog over nadenk is domotica voorbereiding bij ons in de woning. Er zijn op dit moment zoveel systemen dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Ik was eerst overtuigd van bijvoorbeeld een Busch Jaeger Free@Home systeem maar kom er toch achter dat de opzet vrij beperkt is. Wat mij tegenstaat bij dit systeem is dat je er eigenlijk een 2e meterkast bij krijgt met allerlei dure dimmers etc.
Voor mijzelf heb ik bepaald wat ik wil met de 'domotica' in huis. Dit is allemaal niet zo spannend:
- Diverse lichtschakelingen op begane grond en overloop/badkamer. Slaapkamers hoeven niet mee te doen. Zowel inbouwspots als losse lichtpunten (bijvoorbeeld lampen boven de eettafel).
- Tuinverlichting/buitenverlichting
- Aansturing zonwering
- Aansturing rolluiken/zonwering Velux ramen
- Sonos integratie
- Mogelijkheid tot alarm integratie
- Mogelijkheid tot integratie met WTW ventilatie, Warmtepomp
- Mogelijkheid tot weerstation
- Mogelijkheid tot integreren informatie PV-panelen systeem
Nu ben ik vooral benieuwd wat ik het beste kan doen om dit voor te bereiden. Gezien de vele opties op de markt, denk ik dat ik het in eerste instantie niet mee laat nemen in het installatiewerk, maar alleen de basis. Dus bijvoorbeeld een extra (KNX) kabel meetrekken naar de cruciale punten, touch schakelaars in plaats van aan/uit.
Domoticz hoort ook tot de mogelijkheden maar ik wil in de woning een zoveel mogelijk WAF proof systeem waarbij ook niet een volledige afhankelijkheid is van het functioneren van het domotica systeem.
[ Voor 45% gewijzigd door Artbij op 17-11-2017 11:53 ]
Met gestrekt been.
artbij schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 11:51:
[...]
Ik heb alles goed bekeken, toen besloten helemaal niets te doen. Systemen zijn nu nog erg duur en wat je er mee kunt is zeer beperkt.
Lichtknoppen zijn 100x makkelijker dan apjes.
Alles kan draadloos, daar zijn al mooie systemen voor, dus kabels heb ik niet laten leggen. Mbt voorbereiding zou ik kiezen voor alle kabels naar de meterkast, daar kun je dan op een later moment naar hartelust koppelen en schakelen.
Precies mijn gedachte eigenlijk. UTP wordt overal voldoende gelegd. Ik vind het allemaal nog erg duur en naast KNX is er niet een echte consumentenstandaard. We blijven hier tweakers en een hoop zelf rommelen met Domoticz behoort tot de mogelijkheden, maar dat is niet waar ik vanuit wil gaan bij een nieuw huis.Grolsch schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 12:02:
Wij hebben er ook voor gekozen om geen domotica toe te passen.
Wel overal voldoende UTP kabels en waar in de toekomst nog iets kan komen loze leidingen.
Ik ben normaal gesproken ook voorstander van automatisering, maar waar ik binnenkom in de bijjkeuken een sensor, en voor de rest gewoon traditionele (puls) schakelaars.
Wat is er nu handiger als met je vuist op de muur te slaan als je licht wil hebben
The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?
Gratis voorbelasting. Wees er blij mee in Almere.jacovn schreef op donderdag 16 november 2017 @ 16:34:
Bij ons wordt nu eindelijk de bult zand van het kavel verwijderd.
Die hadden ze er maar opgegooid bij uitgraven buur kavel, en laten liggen in de hoop dat ze klaar zouden zijn om het als tuin verhoging kunden gebruiken.
Is het gebruikelijk in de bouw om maar (tijdelijk) iets bij een ander neer te zetten ?
Dit was 100m3 kleigrond..dus even wat anders dan pallet stenen die ze in een week wegmetselen.
Ja, naast het gelinkte artikel staat in het begin van het bouwbesluit staat dat je als zelfbouwer wat meer vrijheden hebt + je mag terugvallen op de regels van bestaande bouw als nieuwbouw regels redelijkerwijs niet mogelijk zijn. Zie:maartenmoerman schreef op donderdag 16 november 2017 @ 17:22:
Vraagje, in het pand wat ik aan het ombouwen ben naar woning, zitten industriele trappen. Die trappen hebben een leuning van iets van een meter hoog, en halverwege zit er nog een 'horizontale' spijl in. Er zitten dus geen verticale spijlen in. Nu moet ik volgens bouwbesluit 2012 bouwen, en de inspecteur van de gemeente die kwam kijken, die melde dat zo'n trap niet veilig is, en verticale spijlen moet hebben, want dan kunnen kinderen er niet in klauteren.
Nu heb ik me suf gezocht naar bouwbesluiten/nen normen / eisen voor trapleuningen, maar ik kan nergens daar wat over vinden.
Iemand hier een idee?
Qua domotica. Ik probeer eigenlijk alles met appjes en internetverbindingen te mijden. Je spullen zijn sneller obsolete dan je huis, terwijl een oldskool dimmer of schakelaar gewoon werkt.Artikel 1.12a. Uitzonderingen woonfunctie voor particulier eigendom
Op het bouwen van een woonfunctie voor particulier eigendom zijn de afdelingen, 4.3, 4.4, 4.5 en 4.6 en onverminderd het bepaalde in artikel 9.2, 10e lid, artikel 6.10 niet van toepassing. Wat betreft de afdelingen 2.3, 2.4, 2.5, 2.6, 3.11, 4.1, 4.2 en 4.7 zijn de voorschriften voor een bestaand bouwwerk van toepassing.
[ Voor 4% gewijzigd door Señor Sjon op 17-11-2017 14:06 ]
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Als zijnde de grond ingedrukt bedoel je neem ik aan.Señor Sjon schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 14:05:
[...]
Gratis voorbelasting. Wees er blij mee in Almere..
[ Voor 44% gewijzigd door jacovn op 17-11-2017 14:43 ]
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Als je als voorbereiding in ieder geval meeneemt dat je met puls-schakelaars en impulsrelais werkt, zoals je volgens mij van plan bent, dan is er later nog een hoop mogelijk met domotica, terwijl je normale functionaliteit van de puls-schakelaars behouden blijft.Boeie schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 10:28:
Waar ik nog over nadenk is domotica voorbereiding bij ons in de woning. Er zijn op dit moment zoveel systemen dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Ik was eerst overtuigd van bijvoorbeeld een Busch Jaeger Free@Home systeem maar kom er toch achter dat de opzet vrij beperkt is. Wat mij tegenstaat bij dit systeem is dat je er eigenlijk een 2e meterkast bij krijgt met allerlei dure dimmers etc.
Voor mijzelf heb ik bepaald wat ik wil met de 'domotica' in huis. Dit is allemaal niet zo spannend:
- Diverse lichtschakelingen op begane grond en overloop/badkamer. Slaapkamers hoeven niet mee te doen. Zowel inbouwspots als losse lichtpunten (bijvoorbeeld lampen boven de eettafel).
- Aansturing zonwering
- Sonos integratie
Nu ben ik vooral benieuwd wat ik het beste kan doen om dit voor te bereiden. Gezien de vele opties op de markt, denk ik dat ik het in eerste instantie niet mee laat nemen in het installatiewerk, maar alleen de basis. Dus bijvoorbeeld een extra (KNX) kabel meetrekken naar de cruciale punten, touch schakelaars in plaats van aan/uit.
Domoticz hoort ook tot de mogelijkheden maar ik wil in de woning een zoveel mogelijk WAF proof systeem waarbij ook niet een volledige afhankelijkheid is van het functioneren van het domotica systeem.
Is dat alles? Dacht dat je het over een bult zand had.... Dit is niet echt grootjacovn schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 14:38:
[...]
Als zijnde de grond ingedrukt bedoel je neem ik aan.
Bult grond
[afbeelding]
Leeg
[afbeelding]
Met gestrekt been.
Dat was 100’m3 of ongeveer Iets van 6-8 vracht autosartbij schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 14:53:
[...]
Is dat alles? Dacht dat je het over een bult zand had.... Dit is niet echt groot.
[ Voor 7% gewijzigd door jacovn op 17-11-2017 14:56 ]
100 m3 is ook niet zoveel. Tenminste voor een vrachtwagen, met een kruiwagen weljacovn schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 14:54:
[...]
Dat was 100’m3 of ongeveer Iets van 6-8 vracht autos
Met gestrekt been.
Daarom de man ook maar gevraagd aan die man of hij ook de grond die uit de bouwput gaat komen af kan voeren voor me. Dat is ook snel 100-120 m3.artbij schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 15:00:
[...]
100 m3 is ook niet zoveel. Tenminste voor een vrachtwagen, met een kruiwagen wel.
Wel eens naar Homey - Alles in huis verbonden gekeken? In combinatie met Philips Hue en eigenlijk elk ander merk zijn er heel veel toepassingen te bedenken.Boeie schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 10:28:
- Aansturing zonwering
- Sonos integratie
Welkom in M-City!stefijn schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 15:08:
Wij hebben getekend voor een kavel...2 deuren (de onze zal de 3e zijn) verderop bij Artbij
[afbeelding]
Nu is het zaak snel een nieuw ontwerp te krijgen en dan kan het proces voor ons beginnen. Ik hoop dat we nog ergens in mei kunnen starten.
Met gestrekt been.
Ziet er goed uit, eigenlijk hetgeen waar ik aan denk. Hoeft dus niet gelijk. Anders zou ik bijvoorbeeld rekening houden met de compatibiliteit van verschillende toepassingen (zoals bijvoorbeeld Somfy motoren voor rolluiken).Jochemd13 schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 15:20:
[...]
Wel eens naar Homey - Alles in huis verbonden gekeken? In combinatie met Philips Hue en eigenlijk elk ander merk zijn er heel veel toepassingen te bedenken.
De vraag is hoe stevig en hoe dik die laag is. Zit er wellicht een dipje op tien meter of heeft de sondering toch net wat te weinig weerstand aangegeven? Dan moet je hem soms net wat dieper neerzetten.sanvv78 schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 23:04:
Vraag aan de kenners; sonderingen kwamen uit op 9 meter diepte voor stevige laag (doorgemeten tot 16 meter) . Nu geeft de aannemer aan dat de heipalen 12 meter moeten worden en ipv 22x22 het palen van 25x25 moeten zijn, en dus alles 2300,00 duurder gaat worden tov offerte.
Kan dit kloppen? Waarom 3 meter langer dan het sonderingsrapport aangeeft? Zal vast kloppen hoor, maar ben gewoon nieuwsgierig waarom 9 meter dus niet volstaat in dit geval.
Als het goed is ligt hier een funderingsadvies aan te grondslag. Je zou die kunnen opvragen bij je aannemer, dan weet je hoe en wat. Ze zullen dat advies ook gewoon volgen i.v.m. aansprakelijkheden.sanvv78 schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 15:51:
@D-e-n ik stond er zelf bij toen de sonderingen gedaan werden en zag de metingen. die man heeft ook uitleg gegeven over wat er te zien was op de laptop qua uitslagen. Bij 8 meter zat hij op stevig grond, toen moest hij nog minimaal 7-8 meter doorgaan om te kijken of dit zo bleef, de zijwaartse druk was normaal volgens hem , iig geen gekke dingen te zien. Vandaar ook mijn verbazing dat de palen nu 12 meter moeten zijn.
Dit topic is gesloten.
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq