Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 20 ... 272 Laatste
Acties:
  • 2.621.017 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16-09 14:02
rspoe schreef op zondag 5 november 2017 @ 18:25:
[...]

Ja in eerste instantie gewoon met lasdoppen. Dus redelijke 'traditineel'. Kan ik er in de toekomst ethernetrelais of iets dergelijks tussen plaatsen :)

Edit: en dan idd schakelaars en lichtgroepen naar de meterkast. Misschien ook een schakelaar in de hoek voor een staanlamp.
Ik heb daar ook aan gedacht, alles naar de technische ruimte, maar dat zorgde voor erg veel praktische bezwaren in de uitvoering. Ben jij nergens tegenaan gelopen?

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
rspoe schreef op woensdag 1 november 2017 @ 11:18:
Update vanuit mijn kant: welstand heeft het schetsplan goedgekeurd. We hebben een funderingsadvies ontvangen en de constructieberekeningen zijn gemaakt. De architect is nu bezig met de bestektekeningen. We doen de bouw in eigen beheer. Een oom (timmerman) en neef (calculator) gaan het zetten en definitief calculeren als de tekeningen klaar zijn. Dan kunnen we de vergunning aan gaan vragen!

Stenen (geen voeg maar pointeren):
[afbeelding]

Dakpannen
Noord - Monier Stonewold
[afbeelding]

Zuid
Indaksysteem met solar panelen (voorbeeld)
[afbeelding]

Overig wensen:
- Gasloos. Momenteel aan het kijken wat de verschillen zijn tussen Techneco en Nefit.
- Schakelaars/sensors + lichtpunten centraal naar de meterkast brengen. Lichtplan is inmiddels al gemaakt.
- Kunstofkozijnen
- Ventilatie Duco Comfort-Plus
- Vloerverwarming beneden + badkamer. Met zones.
- Aansluitingen voor convectoren op de slaapkamers
- Quooker in keuken om het boilervat op lagere temperatuur te houden

:)
Waarom heb je gekozen voor pointeren? Heb een beetje gegoogled en heb er niet veel voordelen van kunnen vinden.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:47
GAEvakYD schreef op zondag 5 november 2017 @ 17:58:
[...]

kunststof kozijnen met haakse las en houtlook binnen en buiten
Ik heb echt nog nooit een houten kozijn gezien wat lekker in de verf zit en houtlook heeft, toch blijven kunststof kozijnenboeren dat maar als verkoopargument gebruiken. Wij hebben het ook maar volgens mij was het net zo mooi geweest gewoon glad.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rspoe
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 28-08 08:23
artbij schreef op zondag 5 november 2017 @ 19:16:
[...]

Waarom heb je gekozen voor pointeren? Heb een beetje gegoogled en heb er niet veel voordelen van kunnen vinden.
We vinden het er mooi uit zien als de steen eruit komt en de cement dieper zit. Dit kun je overigens ook met voegen bereiken.

Verder heb je geen voegkosten. De mortel is wel duurder dus zal wellicht ook om het even zijn. Dus ook een mannetje minder nodig, de voeger.

[ Voor 5% gewijzigd door rspoe op 05-11-2017 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rspoe
artbij schreef op zondag 5 november 2017 @ 19:11:
[...]

Ik heb daar ook aan gedacht, alles naar de technische ruimte, maar dat zorgde voor erg veel praktische bezwaren in de uitvoering. Ben jij nergens tegenaan gelopen?
Nog niet. Wat zou er praktisch niet kunnen? Het is wel iets meer werk met al die kabels en buizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rspoe
No Hands schreef op zondag 5 november 2017 @ 19:21:
[...]

Ik heb echt nog nooit een houten kozijn gezien wat lekker in de verf zit en houtlook heeft, toch blijven kunststof kozijnenboeren dat maar als verkoopargument gebruiken. Wij hebben het ook maar volgens mij was het net zo mooi geweest gewoon glad.
Bij Alku hebben ze mooie kozijnen. Verder zijn die profielen daar ook niet schuin maar recht, wat dus ook die 'houtlook' geeft. Lijkt gewoon iets meer op traditionele kozijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berriedebouwer
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 14-01 08:02
Op zich staan ‘traditioneel ogende’ kozijnen in mijn optiek mooier bij een ‘traditioneel huis’... als je dan niet met hout en schilderwerk wil bouwen... dan is dit de beste optie lijkt me.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJT
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 25-08 23:36

DJT

Voor onze nieuwe woning ga ik ook aan de domotica. Dan wel op basis van een normale pulsdrukker met daarachter een domotica dimmer, zo kan ik ervoor kiezen om te schakelen/dimmen via domotica of gewoon met de pulsdrukker. Dat werkt dus ook gewoon als de domotica server (Domoticz in mijn geval) niet draait. Dan moet je uiteraard wel gewoon kabels van je schakelaar naar je verlichting aanleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 07:38
GAEvakYD schreef op zondag 5 november 2017 @ 08:41:
Cool. Donderdag de omgevingsvergunning binnen. Gelukkig maar want de aannemer heeft alles klaar staan om over 2 weken te beginnen en er moeten nog wat zaken gebeuren. Passeren bij de notaris, rooilijnen uitzetten, bouwstroom plaatsen. Oplevering eind mei, mits er geen horror winter komt.

Dit is ons huis die we gaan bouwen. Staat helemaal in Sketchup.
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Ziet er mooi uit! Heb je plattegronden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-09 21:57
SquareOne schreef op zondag 5 november 2017 @ 21:40:
[...]

Ziet er mooi uit! Heb je plattegronden?
Zeker. Hierbij de plattegrond van de begaande grond en eerste verdieping.

Afbeeldingslocatie: https://ordelman.org/plattegrond1.png

[ Voor 3% gewijzigd door GAEvakYD op 05-11-2017 21:51 ]

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
rspoe schreef op zondag 5 november 2017 @ 20:08:
[...]

Nog niet. Wat zou er praktisch niet kunnen? Het is wel iets meer werk met al die kabels en buizen.
Die 60 a 70 buizen passen bij mijn niet in de meterkast. Ze moeten ook nog door het plafond en muren. Daar zitten al erg veel buizen ivm WTW e.d.

Daarnaast ben ik toch wel overtuigd van draadloos.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 07:42
Als er zoveel loze buizen door de vloer gaan, dan moet er ook constructief naar gekeken worden. Bij riool buizen gebeurt dat al, maar een bundel met 20 loze pijpen is ook een behoorlijke verzwakking.

@GAEvakYD dat wordt een mooi huis. Wellicht kan je de indeling boven nog een keer bekijken. Slaapkamer 2/3 zou ik zelf iets rustiger proberen te maken. Er zitten wel erg veel hoekjes in.
Als je de traprichting omdraait kan je de ruimte onder de trap als bergruimte voor de keuken gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-09 12:04
Bij ons moet het 600 euro meer kosten om de loze leidingen van 1e en 2e verdieping op de meterkast af te monteren ten opzichte van op 2 hoog.een van de argumenten was dat er anders wel erg veel buizen de meterkast in moeten. Verder zakken de meeste leidingen voor 1e verdieping uit plafond neem ik aan, en dan lopen ze al over de vloer van 2e verdieping dus minder werk dan ze weer te laten zakken. Dat is dan voor 22 leidingen ongeveer. Laat ze maar mooi op 2 hoog afmonteren, komt toch ook al een switch te staan..

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 16-09 19:24
artbij schreef op zondag 5 november 2017 @ 23:51:
[...]

Daarnaast ben ik toch wel overtuigd van draadloos.
Grotendeels wel ja, dat ben ik met je eens, maar jij en bijna ieder ander in dit topic zijn ook druk bezig met isolatie e.d.
En met die isolatie warmtewerende/isolerende lagen e.d. in de vorm van aluminium folie (op bv. de PIR platen) en dat houd zo gigantisch veel signaal tegen.
De enige manier om daar omheen/doorheen te komen is uiteindelijk toch het "boren van een gaatje en er een kabeltje langs/door leggen" om de andere ruimte te bereiken.

Klein praktijk voorbeeldje
Familielid afgelopen jaar een monumentale boerderij volledig opnieuw opgebouwd, moest direct voldoen aan de huidige normen wat betreft isolatie e.d.
Huis heeft een houten verdiepingsvloer (was verplicht), zodoende praktisch overal in huis wel goed bereik w.b.t. wifi.
Zitten ze buiten moeten ze 2 deuren open hebben staan om buiten op het terras ook wifi te kunnen gebruiken, valt 1 van beide deuren dicht/doen ze dicht dan is er geen bereik meer buitenshuis.
Hoe is dat evt. op te lossen.. juist kabeltje die kant op en een accespoint buiten.
Maar dat gebeurt ook met je 4G signaal wat niet binnenkomt en ook andere draadloze signalen die niet afdoende werken (lees signaal hebben) om je dingen te kunnen besturen.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Annuk schreef op maandag 6 november 2017 @ 08:44:
[...]

Grotendeels wel ja, dat ben ik met je eens, maar jij en bijna ieder ander in dit topic zijn ook druk bezig met isolatie e.d.
En met die isolatie warmtewerende/isolerende lagen e.d. in de vorm van aluminium folie (op bv. de PIR platen) en dat houd zo gigantisch veel signaal tegen.
De enige manier om daar omheen/doorheen te komen is uiteindelijk toch het "boren van een gaatje en er een kabeltje langs/door leggen" om de andere ruimte te bereiken.

Klein praktijk voorbeeldje

[...]
Die alu schil zit inderdaad aan de buitenkant, heb dus binnen geen issues daarmee. Ikzelf heb straks buiten ook een WiFi ontvanger hangen.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evilswordfish
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 28-02 15:20
Ik ga er binnenkort ook eindelijk aan kunnen beginnen. Aan het wachten op vergunning van de gemeente. Van zodra deze binnen is kunnen de grondwerken beginnen.

Grondonderzoek moet ik mijn verslag nog van ontvangen, stabilisatieplan zijn ze ook aan het maken.

Hopelijk kan er ergens in januari begonnen worden met het zetten van de kelder.

Lekker pompen enzo

https://i.imgur.com/i9YUqKI.jpg <-- kleine render :)

Duurde super lang vooraleer ik eindelijk mijn bomen kon weg doen (Belgisch parlement was mij zwaar aan het naaien)

Maar daar zijn we al vanaf

Voor:
https://i.imgur.com/cVkIizl.jpg

Na:
https://i.imgur.com/9ruIup8.jpg

[ Voor 21% gewijzigd door Evilswordfish op 06-11-2017 09:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Je perceel stond ingekleurd als zonevreemd bos op de nieuwe boskaart? Dat was Vlaamse materie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evilswordfish
Admiral Freebee schreef op maandag 6 november 2017 @ 09:30:
Je perceel stond ingekleurd als zonevreemd bos op de nieuwe boskaart? Dat was Vlaamse materie ;)
Inderdaad ;)

Ik was bezig met de aankoop van dat perceel toen ze ineens afkwamen met de boskaart. Uiteindelijk heb ik samen met nog een hoop anderen redelijk wat amok gemaakt en had de regering door dat ze verkeerd bezig waren.

Van zodra dat boskaart gedoe weer van de baan was heb ik meteen een aanvraag gedaan voor het "bos" (40 tal dennen) neer te halen. Op die manier zouden ze me niet kunnen "kloten" als ze toch beslissen om die regeltjes door te voeren. Want nu staat er geen bos meer :)

Ik heb wel met Natuur en bos de afspraak dat ik terug een aantal bomen ga planten. Als de ruwbouw er staat ga ik waarschijnlijk een 6 a 7 tal eiken planten. Heb bij debomenshop.nl gezien dat ze voor een mooi prijsje eiken van 6 meter verkopen. Waarschijnlijk ga ik via hen ze aankopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial
  • Laatst online: 19-12-2024

Rtificial

as fake as can be

Ah, jij krijgt de vergunning voordat de aanplant in orde is? Dat was bij ons toch niet zo in ieder geval.
Ik vind het zonde van de kaalslag die je gedaan hebt, maar dat is persoonlijke voorkeur. Voor mij valt nu het bosrijke, natuurlijke karakter van het kavel volledig weg, maar eerlijk gezegd past het ontwerp van de woning daar ook niet echt goed bij.

Heel veel plezier en succes met het project in ieder geval :-)

"Don't blow out my candle if you want yours to shine brighter..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evilswordfish
Rtificial schreef op maandag 6 november 2017 @ 13:06:
Ah, jij krijgt de vergunning voordat de aanplant in orde is? Dat was bij ons toch niet zo in ieder geval.
Ik vind het zonde van de kaalslag die je gedaan hebt, maar dat is persoonlijke voorkeur. Voor mij valt nu het bosrijke, natuurlijke karakter van het kavel volledig weg, maar eerlijk gezegd past het ontwerp van de woning daar ook niet echt goed bij.

Heel veel plezier en succes met het project in ieder geval :-)
Ik heb zo een deal gemaakt met die van ruimtelijke ordening daarover. Ik wilde geen dennenbomen op mijn perceel. Ik ga de helft van perceel terug bos planten maar met mooiere bomen.

Ze hebben ook een uitzondering gemaakt door dat gedoe van boskaart. Hebben hun akkoord gegeven voor alles neer te halen voor het geval dat minister Schauvliege weer met zo een dom ding af kwam ;)

Er komt terug bos. Gewoon geen dennenbomen. Die dingen zijn ooit in een ver verleden daar gezet om als brandhout te gebruiken maar nooit neergehaald. De helft ervan stond scheef en een stuk of 10 hadden ze 2 jaar terug moeten neerhalen omdat ze dreigden te vallen op de woning van de buren en de draden van de elektriciteit.

Van zodra de ruwbouw er is laat ik er een hoop eiken zetten, een treurwilg en dan nog twee kersenbomen voor de vriendin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rspoe
Wifi is minder secure. Nu heb ik de mogelijkheid om alles bedraad aan te leggen, ik zal vast wel iets vergeten of later willen toevoegen. Dan kan ik er altijd wifi componenten aan toevoegen. Maar ik wil nu niet de kans laten lopen om het bedraad aan te leggen. Daar ga ik dan toch spijt van krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
rspoe schreef op maandag 6 november 2017 @ 14:27:
Wifi is minder secure. Nu heb ik de mogelijkheid om alles bedraad aan te leggen, ik zal vast wel iets vergeten of later willen toevoegen. Dan kan ik er altijd wifi componenten aan toevoegen. Maar ik wil nu niet de kans laten lopen om het bedraad aan te leggen. Daar ga ik dan toch spijt van krijgen.
Tuurlijk nu heb je de mogelijkheid. Denk jij dat alles in de meterkast past bij jou?

Met gestrekt been.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JaxMcFadden
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 21-06-2022
artbij schreef op maandag 6 november 2017 @ 14:40:
[...]

Tuurlijk nu heb je de mogelijkheid. Denk jij dat alles in de meterkast past bij jou?
Waarom moet het uitkomen in de meterkast?

Ik heb een technische ruimte in de kelder (waterpomp, boiler, e.d.) en ik zou alle UTP aansluitingen in huis daar uit willen laten komen. Prima plek voor een 19" rack, patchpaneeltjes, NAS, 10gbit backbone, etc...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
JaxMcFadden schreef op maandag 6 november 2017 @ 15:01:
[...]

Waarom moet het uitkomen in de meterkast?

Ik heb een technische ruimte in de kelder (waterpomp, boiler, e.d.) en ik zou alle UTP aansluitingen in huis daar uit willen laten komen. Prima plek voor een 19" rack, patchpaneeltjes, NAS, 10gbit backbone, etc...
We hebben het niet over UTP :).

[ Voor 10% gewijzigd door Artbij op 06-11-2017 17:47 ]

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rspoe
artbij schreef op maandag 6 november 2017 @ 14:40:
[...]

Zoals hij nu ingetekend is niet. Hij wordt breder zodat het wel gaat passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WNT
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 03-08 09:26

WNT

rspoe schreef op maandag 6 november 2017 @ 17:58:
[...]

Zoals hij nu ingetekend is niet. Hij wordt breder zodat het wel gaat passen.
Onze meterkast was breder getekend maar is in het werk de standaard maat geworden, anders wordt hij niet aangesloten en goedgekeurd aldus de elektraman. Nu moet ik wel zeggen dat wij een collectieve WKO hebben en er een bodemplaat werd aangeleverd, de kast moest dus precies even groot worden als de bodemplaat. Maar meen ook wel eerder te hebben gelezen dat sommige nuts bedrijven nogal precieze eisen over de afmeting en inrichting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cai
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-04 09:13

Cai

Zo, ons eerste echte baal puntje is aangebroken. Dat uiteindelijk 3 weken voor oplevering valt best mee. Graag jullie vrije input, want ik weet het even niet meer.

Mrs. Cai en ik hebben besloten om met de trap iets luxer te kiezen. Voor wat meerwerk hebben we een keepboomtrap genomen. Aan de onderkant vinden we een boom wel prima, want dat valt mee in het zicht en anders werd het echt prijzig.

Nu is de trap geïnstalleerd en vinden we het er echt niet uitzien. (input julllie oordeel).

Forum
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/yNf3MdxlOTgPkXbOEkl8ONn5/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/aZFeAnWVv8qWDqZmfZj4tW9V/thumb.jpg

Met name de kieren tussen boom en wand, maar ook de ondersteunende latjes aan de onderkant zijn voor ons reden voor dispuut.

Nu de trappenfabrikant aangesproken en die geeft aan dat er twee opties zijn. Namelijk de latjes en de proppen. Daarbij heeft hij deze foto's per e-mail opgestuurd.
Forum
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/MfDgZvrKwJjT8kyQUTP9ad94/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/6uTmztMxCQ94h04ypXAawfM3/thumb.jpg

Ik heb diverse foto's naar hem verzonden van voorbeeld trappen op internet. Sterker nog als ik Google op onderkant trap, dan kom ik nergens de "latjes" variant tegen. De proppen variant vind ik ook niet mooi.
Forum
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Izhyq8fXCrZCHUy8UH1CiQAP/thumb.jpg

Onze aannemer en de trapfabrikant staan (nog) open voor debat (dus dat is fijn), maar zelf weet ik nu niet meer wat ik voor moet stellen, aangezien ik de aangedragen oplossingen niet mooi vind.

Zijn deze ganbaar? Hebben jullie andere ideeën?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mistaoutlaw
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19-03 14:47
@artbij wat bedoel je hier precies mee: "Pv moet je sowieso zelf doen, anders kun je de btw niet terugvragen."?

I was born intelligent - education ruined me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireStarter
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-09 06:47
mistaoutlaw schreef op maandag 6 november 2017 @ 19:47:
@artbij wat bedoel je hier precies mee: "Pv moet je sowieso zelf doen, anders kun je de btw niet terugvragen."?
PV = zonnepanelen.

Hiervan kan je de BTW terugvragen zonder een echte ondernemer te zijn:
https://www.belastingdien...igenaren_van_zonnepanelen

w00t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RUFFNECK
  • Laatst online: 16-09 17:59

RUFFNECK

Poentje

WNT schreef op maandag 6 november 2017 @ 19:25:
[...]

Onze meterkast was breder getekend maar is in het werk de standaard maat geworden, anders wordt hij niet aangesloten en goedgekeurd aldus de elektraman.
Is hier ook zo gedaan, maar wel meegedacht door de elektricien. De zijwand aan de kant van de verbreding is met schroefjes los te halen, waardoor ik ineens een bredere meterkast heb. De ruimte is dus alleen te bereiken vanuit de binnenzijkant van de meterkast (naast de deur is dus een gipswand), maar da's prima te doen. Kan daar m'n netwerkapparatuur prima kwijt en meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mistaoutlaw
FireStarter schreef op maandag 6 november 2017 @ 20:02:
[...]

PV = zonnepanelen.

Hiervan kan je de BTW terugvragen zonder een echte ondernemer te zijn:
https://www.belastingdien...igenaren_van_zonnepanelen
Hi,

Thanks ik snap dat het over zonnepanelen ging.
In mijn geval verzorgt de installateur van mijn aannemer de PV panelen.
Waarom zou ik dan niet btw terug kunnen vragen?

Gr. Burak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CrashOne
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

Cai schreef op maandag 6 november 2017 @ 19:44:
Zo, ons eerste echte baal puntje is aangebroken. Dat uiteindelijk 3 weken voor oplevering valt best mee. Graag jullie vrije input, want ik weet het even niet meer.

Mrs. Cai en ik hebben besloten om met de trap iets luxer te kiezen. Voor wat meerwerk hebben we een keepboomtrap genomen. Aan de onderkant vinden we een boom wel prima, want dat valt mee in het zicht en anders werd het echt prijzig.

Nu is de trap geïnstalleerd en vinden we het er echt niet uitzien. (input julllie oordeel).

Forum
[afbeelding][afbeelding]

Met name de kieren tussen boom en wand, maar ook de ondersteunende latjes aan de onderkant zijn voor ons reden voor dispuut.

Nu de trappenfabrikant aangesproken en die geeft aan dat er twee opties zijn. Namelijk de latjes en de proppen. Daarbij heeft hij deze foto's per e-mail opgestuurd.
Forum
[afbeelding][afbeelding]

Ik heb diverse foto's naar hem verzonden van voorbeeld trappen op internet. Sterker nog als ik Google op onderkant trap, dan kom ik nergens de "latjes" variant tegen. De proppen variant vind ik ook niet mooi.
Forum
[afbeelding]

Onze aannemer en de trapfabrikant staan (nog) open voor debat (dus dat is fijn), maar zelf weet ik nu niet meer wat ik voor moet stellen, aangezien ik de aangedragen oplossingen niet mooi vind.

Dat is inderdaad een lelijke oplossing voor een probleem wat er niet zou moeten zijn. Wij hebben een strakke onderkant, zonder latjes. Ik heb dit ook nog niet eerder gezien, ziet er uit als onkunde.

Huur mij in als freelance SEO consultant!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dirtbiter
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:57

Forum
[afbeelding][afbeelding]

Forum
[afbeelding][afbeelding]

Forum
[afbeelding]

Wij hebben een keepboomtrap besteld, maar dit ben ik op geen enkel voorbeeld tegengekomen, en is nooit ter sprake gekomen (trap moet nog geleverd worden.

Die latjes lijken alleen te zijn om de boom te verbreden, of verbinden die de trede met de boom?

In beide gevallen vind ik het geen gezicht, en ik zou dit niet accepteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08:04

The Legend

*Plop*

mistaoutlaw schreef op maandag 6 november 2017 @ 20:42:
[...]

Hi,

Thanks ik snap dat het over zonnepanelen ging.
In mijn geval verzorgt de installateur van mijn aannemer de PV panelen.
Waarom zou ik dan niet btw terug kunnen vragen?

Gr. Burak
Omdat de panelen dan een onderdeel zijn van de totale aanneemsom en je een gespecificeerde factuur moet hebben (officieel zelfs op naam van de persoon die het contract aangaat met de energieleverancier) om de btw terug te kunnen vragen.

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NDF82
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:55

NDF82

Doomed Space Marine

Jeetje, vanmiddag de meerprijs ontvangen voor een Nibe l/w warmtepomp...

Meerprijs € 9.369,34 excl. B.T.W. (€ 8.852 + AK 6 %) / € 11.336,90 incl. B.T.W.

Het gaat om dit pakket: http://www.nibenl.eu/NIBE...-SPLIT/NIBE-SPLITpakket1/

Dat is wel wat meer dan die 3K waar @Grolsch het over had :X Wij gaan dus voorlopig voor gas.

Pentium 233MHz MMX + Diamond Monster 3D 3DFX Voodoo II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
NDF82 schreef op maandag 6 november 2017 @ 21:17:

Dat is wel wat meer dan die 3K waar @Grolsch het over had :X Wij gaan dus voorlopig voor gas.
Je moet er wel e.a. afhalen dan.

Subsidie 2K
Geen gas 2k
En vergeek vast nog wel iets.
mistaoutlaw schreef op maandag 6 november 2017 @ 19:47:
Rekening moet op je eigen naam staan, anders kun je geen 21%BTW terugvragen. Als het bij jou in de aanneemsom zit scheelt het dus nog meer dan 21%....

Forum
[afbeelding][afbeelding]

Forum
[afbeelding][afbeelding]

Forum
[afbeelding]

Die "latjes" moeten gewoon uit hetzelfde materiaal als de trap. En dus een dikkere wang. Zoals hieronder:

Afbeeldingslocatie: http://www.mebutrappen.nl/content/14946/pages/clnt/82_org.jpg

[ Voor 55% gewijzigd door Artbij op 06-11-2017 21:37 ]

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceM
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16-09 16:12
The Legend schreef op maandag 6 november 2017 @ 21:15:
[...]

Omdat de panelen dan een onderdeel zijn van de totale aanneemsom en je een gespecificeerde factuur moet hebben (officieel zelfs op naam van de persoon die het contract aangaat met de energieleverancier) om de btw terug te kunnen vragen.
Vraag gewoon een losse factuur voor de panelen en plaatsing van de pv panelen en klaar, kan gewoon van de aannemer komen.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mistaoutlaw
Thanks @artbij @The Legend @IceM weet nu wat ik nog ff moet regelen d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceM
mistaoutlaw schreef op maandag 6 november 2017 @ 21:49:
Thanks @artbij @The Legend @IceM weet nu wat ik nog ff moet regelen d:)b
Zorg dat je die losse factuur ook los betaald en dan is het in orde. Zeker voor de installateur moet dit geen vreemd verzoek zijn en die kan het eventueel afstemmen met de aannemer. Zelfde geld overigens voor de warmtepomp mocht je die krijgen.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08:00

Ik heb eigenlijk alles zelf geregeld, dat scheelt blijkbaar nogal ;)

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cai

Cai

CrashOne schreef op maandag 6 november 2017 @ 20:45:
[...]

Dat is inderdaad een lelijke oplossing voor een probleem wat er niet zou moeten zijn. Wij hebben een strakke onderkant, zonder latjes. Ik heb dit ook nog niet eerder gezien, ziet er uit als onkunde.
Heb je eventueel wat foto's van jullie onderkant? En als je dus geen latjes hebt, ook van de bovenkant. De fabrikant geeft aan dat je de "liggende delen" moet(!) bevestigen. Dus óf schroeven in de onderkant óf schroeven in de bovenkant (en dan proppen achteraf plaatsen).
Dirtbiter schreef op maandag 6 november 2017 @ 21:14:
[...]

Wij hebben een keepboomtrap besteld, maar dit ben ik op geen enkel voorbeeld tegengekomen, en is nooit ter sprake gekomen (trap moet nog geleverd worden.

Die latjes lijken alleen te zijn om de boom te verbreden, of verbinden die de trede met de boom?

In beide gevallen vind ik het geen gezicht, en ik zou dit niet accepteren.
Mag ik vragen waar jullie de trap besteld hebben? Hebben jullie met of zonder boom aan de onderkant? Is er in het voortraject gesproken over de "latjes" of proppen? Wordt er bij jullie met een andere oplossing gewerkt? Zo ja, dan hoor ik die graag. Naast aangeven dat ik nu niet akkoord ga, krijg ik als terugkeer vraag de "hoe wil je het dan?".
The Legend schreef op maandag 6 november 2017 @ 21:15:
[...]

Die "latjes" moeten gewoon uit hetzelfde materiaal als de trap. En dus een dikkere wang. Zoals hieronder:
.
Maar hoe zitten die treden dan bevestigd? Geschroefd vanaf de bovenkant en dan met proppen? Een vraagstuk waar ik mij nog nooit mee bezig heb gehouden, maar nu belangrijk wordt.

In regio Rijnmond zit een "trappendokter"/ expert, die veel traprenovaties en dergelijke doet. Ik zit er al aan te denken om hem morgen te bellen en eventueel in te huren om mee te denken. Ik weet namelijk zelf niet hoe het anders moet, behalve dat ik de "latjes" oplossing of de proppen oplossing te lelijk voor woorden vindt.

Een alternatief wat mrs. Cai aandraagt is dat de "latjes" de gehele lijn van de onderkant (dus ook verticaal) volgt en deze volledig laten afwerken en lakken. Dan heb je in ieder geval een strakke zichtlijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-08 21:46

Nibe is relatief duur. Kijk eens naar een daikin Techneco Loria, Mitsubishi Panasonic of Nefit. Of doe het buiten je aannemer om, moet je Nibe wel in Zweden kopen om een goede prijs te krijgen.

[ Voor 8% gewijzigd door LittleTycoon op 06-11-2017 22:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rspoe
[...]

Onze meterkast was breder getekend maar is in het werk de standaard maat geworden, anders wordt hij niet aangesloten en goedgekeurd aldus de elektraman. Nu moet ik wel zeggen dat wij een collectieve WKO hebben en er een bodemplaat werd aangeleverd, de kast moest dus precies even groot worden als de bodemplaat. Maar meen ook wel eerder te hebben gelezen dat sommige nuts bedrijven nogal precieze eisen over de afmeting en inrichting.
Okay. Hij wordt nu 1,65 breed. Hopelijk is dat voldoende. Heb eventueel nog ruimte erlangs onder de trap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-edge
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16-09 14:31
Cai schreef op maandag 6 november 2017 @ 22:00:

Een alternatief wat mrs. Cai aandraagt is dat de "latjes" de gehele lijn van de onderkant (dus ook verticaal) volgt en deze volledig laten afwerken en lakken. Dan heb je in ieder geval een strakke zichtlijn.
Dat is ook het eerste waar ik aan dacht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Artbij
[...]

Heb je eventueel wat foto's van jullie onderkant? En als je dus geen latjes hebt, ook van de bovenkant. De fabrikant geeft aan dat je de "liggende delen" moet(!) bevestigen. Dus óf schroeven in de onderkant óf schroeven in de bovenkant (en dan proppen achteraf plaatsen).

[...]

Mag ik vragen waar jullie de trap besteld hebben? Hebben jullie met of zonder boom aan de onderkant? Is er in het voortraject gesproken over de "latjes" of proppen? Wordt er bij jullie met een andere oplossing gewerkt? Zo ja, dan hoor ik die graag. Naast aangeven dat ik nu niet akkoord ga, krijg ik als terugkeer vraag de "hoe wil je het dan?".

[...]

Maar hoe zitten die treden dan bevestigd? Geschroefd vanaf de bovenkant en dan met proppen? Een vraagstuk waar ik mij nog nooit mee bezig heb gehouden, maar nu belangrijk wordt.

In regio Rijnmond zit een "trappendokter"/ expert, die veel traprenovaties en dergelijke doet. Ik zit er al aan te denken om hem morgen te bellen en eventueel in te huren om mee te denken. Ik weet namelijk zelf niet hoe het anders moet, behalve dat ik de "latjes" oplossing of de proppen oplossing te lelijk voor woorden vindt.

Vastzetten met deuvels/lamellos en lijm.

Ben wel benieuwd wat je als voor beeld bij de leverancier gezien hebt.....

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:22
@Cai
Ik heb het ook even bij ons gecheckt en bij onze trap lijken de treden gewoon in de wang te zitten, geen latjes dus. Het is een eenvoudige dichte trap van vurenhout dus het verbaast me wel dat er bij een trap die in het zicht (?) komt latjes zitten.

De oplossing van mevr Cai lijkt me inderdaad het makkelijkst haalbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 07:38

Snow_King

Konijn is stoer!

[...]

In de meterkast hoeft toch alleen de meter + hoofschakelaar te zitten?

Daarna kan je toch ergens anders de daadwerkelijke distributie in huis doen?

Ik wil namelijk in mijn kelder de techniek ruimte waar in moet komen:

- PV inverter
- Batterij
- Warmtepomp

Mijn idee was om daar dan te voorzien in een hele brede groepenkast en in de meterkast enkel de Slimme Meter + hoofschakelaar te plaatsen en dan de 3-fase door te trekken naar de techniek ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NDF82
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:55

NDF82

Doomed Space Marine

artbij schreef op maandag 6 november 2017 @ 21:33:
[...]

Je moet er wel e.a. afhalen dan.

Subsidie 2K
Geen gas 2k
En vergeek vast nog wel iets.
Ja, dat weet ik. Gasaansluiting voor G4/G6 prijs 774 euro excl BTW. En 2300 subsidie. Maar dan zit ik nog steeds op 8K meerprijs.
Grolsch schreef op maandag 6 november 2017 @ 21:55:
[...]

Ik heb eigenlijk alles zelf geregeld, dat scheelt blijkbaar nogal ;)
Dat blijkt :-) Helaas heb ik nu al tijd te kort dus dat gaat me niet lukken...
LittleTycoon schreef op maandag 6 november 2017 @ 22:02:
[...]

Nibe is relatief duur. Kijk eens naar een daikin Techneco Loria, Mitsubishi Panasonic of Nefit. Of doe het buiten je aannemer om, moet je Nibe wel in Zweden kopen om een goede prijs te krijgen.
Had zelf Mitsubishi, Panasonic of Hitachi in gedachten maar de onderaannemer werkt alleen met Nibe. Al had ik van iemand anders in de wijk gehoord dat zijn meerprijs voor Hitachi via een andere installateur toch ook 9K is (~2K goedkoper).

Pentium 233MHz MMX + Diamond Monster 3D 3DFX Voodoo II

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CrashOne
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

[...]

Tuurlijk:

http://uploads.metsander.nl/IMG_1337.jpg

http://uploads.metsander.nl/IMG_0699.JPG

Ik heb zo geen detailfoto van de treden, maar daar zitten zeker geen proppen in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harmsen
  • Registratie: November 2000
  • Nu online
@Cai
Wij hebben ook een witte keepboom met eiken treden maar geen latjes onder de traptreden. Dat ziet er toch niet uit! Maar volgens mij hebben we proppen, maar dan aan de onderkant.

Ik zal vanmiddag eens foto's maken voor je als ik thuis ben

What a fine day for Science! | Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cai

Cai

artbij schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 07:56:
[...]

Vastzetten met deuvels/lamellos en lijm.

Ben wel benieuwd wat je als voor beeld bij de leverancier gezien hebt.....
Alleen een bovenaanzicht. Niet geraliseerd dat wij ons moesten (onderdeel van het leertraject denk ik nu maar) ons moesten richten op het onderaanzicht. Bij de trappenboer is ook de door ons geselecteerde keepboomtrap aan de onderzijde niet zichtbaar.
CrashOne schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 08:40:
[...]

Tuurlijk:

Ik heb zo geen detailfoto van de treden, maar daar zitten zeker geen proppen in.
Nu als leek zijnde denk ik dat jouw trap iets anders is. Het leg/horizontale gedeelte valt over het verticale heen, terwijl het bij ons een soort "muizen" idee is. Wellicht dat daardoor de constructie anders is.

/offtopic: Gave trap trouwens, erg tof!
Harmsen schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 08:56:
@Cai
Wij hebben ook een witte keepboom met eiken treden maar geen latjes onder de traptreden. Dat ziet er toch niet uit! Maar volgens mij hebben we proppen, maar dan aan de onderkant.

Ik zal vanmiddag eens foto's maken voor je als ik thuis ben
Thanks, ik ben benieuwd en wacht af.

Ik zal bij onze aannemer de voorgestelde methode van @artbij aandragen of dat een optie is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dirtbiter
[...]

Zie je pb.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dirtbiter
CrashOne schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 08:40:
[...]

Tuurlijk:

Hele toffe trap!

Aan de bovenkant wordt het bij ons ook zo, maar het wordt een dichte 'dubbel kwart' trap, dus de onderkant is niet zichtbaar bij ons.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CrashOne
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

Cai schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 09:22:

[...]

Nu als leek zijnde denk ik dat jouw trap iets anders is. Het leg/horizontale gedeelte valt over het verticale heen, terwijl het bij ons een soort "muizen" idee is. Wellicht dat daardoor de constructie anders is.

/offtopic: Gave trap trouwens, erg tof!

[...]
Dat zou kunnen, al lijkt mij dat dat niet veel uit moet maken (ben natuurlijk geen trappenexpert ;)).

Onze trap komt bij Kemna vandaan. Helaas was bij ons de verf op sommige delen losgetrokken bij het verwijderen van de bouwbescherming. Hebben ze overigens netjes opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Nog mensen hier die een beetje verstand hebben van het schilderen van muren.

Heb twee schilders op het oog, weet niet goed welke ik moet kiezen. De ene houdt vol dat spuiten mooier en beter is, de andere weet zeker dat rollen beter is.

Spuiten zou minder stootvast en afwasbaar zijn.

Van rollen zou je altijd aanzetten zien, hoe goed je het ook doet.

Iemand ervaring?

Met gestrekt been.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IceM
Een goede schilder moet een muur kunnen rollen zonder aanzetten achter te laten (hoe donkerder de kleur hoe moeilijker dit is). Een goede amateur kan dit ook :-). Spuitwerk is wat dunner en daarom minder slijtvast simpelweg omdat de laag minder dik is.

Met een roller blijft meer structuur achter dan bij spuiten (afhankelijk van de poolhoogte van de rol). Ik vind spuiten zelf het mooiste. Aangezien ik alles zelf heb gedaan was spuiten geen optie :-). Het plafond heb ik wel laten spuiten. Super strak.

Waar je ook naar moet kijken is de latex die gebruikt wordt, die bepaald ook voor een groot deel de schrobvastheid (en hoe mat het is bijvoorbeeld). Als iemand Sikkens Alphacryl pure mat spuit tegenover iemand die bouwmarktprut rolt dan weet ik wel welke muur schrobvaster is.

[ Voor 22% gewijzigd door IceM op 07-11-2017 14:58 ]

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial
  • Laatst online: 19-12-2024

Rtificial

as fake as can be

Hou er rekening dat je met spuiten overal nevel hebt. Dus als het huis nog helemaal niet klaar is, nog niets van vloer of sanitair of andere afwerking geplaatst is, prima, maar anders...
Ik kan me herinneren dat ze onze slaapkamer een keer gespoten hebben, alles netjes afgeplakt en folies gehangen etc., en toch nog onze hele ensuite badkamer vol met piepkleine druppeltjes verf, die dan toch tussen de folies door zijn gekomen ofzo. Vond ik niet plezierig in ieder geval.

"Don't blow out my candle if you want yours to shine brighter..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R Kuipers
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 09-09 16:52
Heeft er hier iemand ervaring met L/W warmtepompen en het geluidsnivo daarvan? Ik wil voor mijn nieuw te bouwen woning een L/W warmtepomp plaatsen, maar vind het moeilijk om onpartijdige informatie over geluid te vinden. Ieder merk zegt van zichzelf dat ze met deze warmtepomp tot de stilste warmtepompen horen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
R Kuipers schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 19:38:
Heeft er hier iemand ervaring met L/W warmtepompen en het geluidsnivo daarvan? Ik wil voor mijn nieuw te bouwen woning een L/W warmtepomp plaatsen, maar vind het moeilijk om onpartijdige informatie over geluid te vinden. Ieder merk zegt van zichzelf dat ze met deze warmtepomp tot de stilste warmtepompen horen...
Ik heb in onze nieuwe woning ook een L/W WP geplaatst (laten plaatsen) en geluid is wel een dingetje.

Nu woon ik buitenaf, en tijdens CV bedrijf geen centje pijn (bijna geluidsloos) maar het is nog niet echt stervenskoud geweest.

Maar in SWW bedrijf hoor ik hem wel als ik er 10 meter vanaf sta. Nu woon ik redelijk buitenaf, dus is geluid niet zo'n issue.

Ik heb een Mitsubishi Zubadan 11,2KW, wat ook een redelijke "buffel" is (1 met dubbele fans), het schijnt dat de Panasonic's monoblock aanzienlijk stiller zijn.

In Twente ben je altijd welkom om een keer te komen luisteren, als je dat wil dan graag ff contact via PB.

Er is maar 1 manier om erachter te komen of het geluid hard of zacht is, dat is luisteren.

[ Voor 5% gewijzigd door Grolsch op 07-11-2017 19:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harmsen
  • Registratie: November 2000
  • Nu online
Cai schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 09:22:
[...]

Thanks, ik ben benieuwd en wacht af.
Hierbij de beloofde foto's:

Aan de keepboom kant zitten zeker geen latjes, maar ook geen proppen:

Trap 1
Trap 2

Aan de muurkant zitten de treden wel vast met proppen aan de onderkant. Deze zijn in dezelfde kleur als de trap en vallen niet echt op, behalve als je er met je neus opstaat. Ik heb er een foto van gemaakt, het is dat donkere plekje langs de rand. Hiervan zitten er 2 per trede.

Trap 3

What a fine day for Science! | Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Grolsch schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 19:44:
[...]

Ik heb in onze nieuwe woning ook een L/W WP geplaatst (laten plaatsen) en geluid is wel een dingetje.

Nu woon ik buitenaf, en tijdens CV bedrijf geen centje pijn (bijna geluidsloos) maar het is nog niet echt stervenskoud geweest.

Maar in SWW bedrijf hoor ik hem wel als ik er 10 meter vanaf sta. Nu woon ik redelijk buitenaf, dus is geluid niet zo'n issue.

Ik heb een Mitsubishi Zubadan 11,2KW, wat ook een redelijke "buffel" is (1 met dubbele fans), het schijnt dat de Panasonic's monoblock aanzienlijk stiller zijn.

In Twente ben je altijd welkom om een keer te komen luisteren, als je dat wil dan graag ff contact via PB.

Er is maar 1 manier om erachter te komen of het geluid hard of zacht is, dat is luisteren.
Heb jij die 11,2 echt nodig?
R Kuipers schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 19:38:
Hoeveel db een wp is kun je gewoon opzoeken. Lijkt me sterk dat elk merk dit roept, maar mijn Enviline is bij 20% stiller dan de Panasonic van Grolsch (op papier tenminste), maar hoeveel stiller dat klinkt als je er naast staat? Geen idee....

Luisteren is het enige advies en dan het liefst op verschillende momenten.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
artbij schreef op woensdag 8 november 2017 @ 07:43:
[...]

[...]

Hoeveel db een wp is kun je gewoon opzoeken. Lijkt me sterk dat elk merk dit roept, maar mijn Enviline is bij 20% stiller dan de Panasonic van Grolsch (op papier tenminste), maar hoeveel stiller dat klinkt als je er naast staat? Geen idee....

Mitsubsidie ;)

Geluidsspecificaties zijn vaak notoir misleidend, luisteren is idd het beste.
Maar met slim plaatsen en evt een geluidsdempende omkasting kom je ook al weer een stuk verder.
Mijn Pana mono hoor je iig bijna niet.

[ Voor 45% gewijzigd door bbbrumbrum op 08-11-2017 07:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
Nibe is ook erg stil qua buitenunit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
bbbrumbrum schreef op woensdag 8 november 2017 @ 07:50:
[...]

Mitsubsidie ;)

Geluidsspecificaties zijn vaak notoir misleidend, luisteren is idd het beste.
Maar met slim plaatsen en evt een geluidsdempende omkasting kom je ook al weer een stuk verder.
Mijn Pana mono hoor je iig bijna niet.
Wordt gewoon gemeten via dezelfde normen, zou niet weten waarom dat niet betrouwbaar is.

Staat je Pana wel aan dan? As je hem bijna niet hoort als je dichtbij staat lijkt me er iets mis mee. Ding doet 52db, dus die kan je wel horen.

[ Voor 3% gewijzigd door Artbij op 08-11-2017 07:57 ]

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
artbij schreef op woensdag 8 november 2017 @ 07:43:
[...]

Volgens de WarmteVerliesBerekening 10KW bij -10.
Aangezien ik helemaal geen gas meer heb leek het mij verstandig voor de 11,2KW variant te kiezen.

Omdat ik ook mijn SWW ermee verwarm is een beetje extra vermogen niet weg.
Ook heeft de 11,2KW variant ten opzichte van de 8KW variant geen nadelen (los van de prijs), ze moduleren alle 2 terug tot 4,5KW.

Ik wou persé een Mitsubishi Zubadan hebben omdat deze het opgegeven vermogen garandeert tot -15 zonder elektrisch element (COP=1).

Heel veel warmtepompen geven een vermogen op bij een buitentemperatuur van 7 graden, maar die vermogens heb je pas nodig bij -10, en dat verschilt nogal bij veel WP leveranciers.
[...]

Ik heb een Mitsubishi en geen Panasonic, en de ervaringen in het L/W WP topic is dat een Panasonic stiller zou zijn als de Mitsubishi.

Welke Enviline krijg je :? Ik neem aan dat je voor Full-Electric gaat (zonder gas) :?

Nefit is dus ook zo'n WP leverancier die het vermogen opgeeft bij +7 graden maar die als het koud wordt gewoon met een elektrisch element gaat werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
artbij schreef op woensdag 8 november 2017 @ 07:56:
[...]

Wordt gewoon gemeten via dezelfde normen, zou niet weten waarom dat niet betrouwbaar is.

Staat je Pana wel aan dan? As je hem bijna niet hoort als je dichtbij staat lijkt me er iets mis mee. Ding doet 52db, dus die kan je wel horen.
Helaas, zoek maar eens op dB-gate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Grolsch schreef op woensdag 8 november 2017 @ 07:57:
[...]

Volgens de WarmteVerliesBerekening 10KW bij -10.
Aangezien ik helemaal geen gas meer heb leek het mij verstandig voor de 11,2KW variant te kiezen.

Omdat ik ook mijn SWW ermee verwarm is een beetje extra vermogen niet weg.
Ook heeft de 11,2KW variant ten opzichte van de 8KW variant geen nadelen (los van de prijs), ze moduleren alle 2 terug tot 4,5KW.

Ik wou persé een Mitsubishi Zubadan hebben omdat deze het opgegeven vermogen garandeert tot -15 zonder elektrisch element (COP=1).

Heel veel warmtepompen geven een vermogen op bij een buitentemperatuur van 7 graden, maar die vermogens heb je pas nodig bij -10, en dat verschilt nogal bij veel WP leveranciers.

[...]

Ik heb een Mitsubishi en geen Panasonic, en de ervaringen in het L/W WP topic is dat een Panasonic stiller zou zijn als de Mitsubishi.

Welke Enviline krijg je :? Ik neem aan dat je voor Full-Electric gaat (zonder gas) :?

Nefit is dus ook zo'n WP leverancier die het vermogen opgeeft bij +7 graden maar die als het koud wordt gewoon met een elektrisch element gaat werken.
Ik moet de warmteverliesberekening nog laten maken, ben benieuwd waar ik op uitkom.

Ik heb me niet echt verdiept in de WP, vind ik verder niet zo interessant, die paar euro stroom.

Lees nu snel dat hij idd bij -15 maar een COP haalt van 2,41. Bij +2 is dat nog 4,86. Gelukkig is het in Nederland bijna nooit -15 :).
bbbrumbrum schreef op woensdag 8 november 2017 @ 08:00:
[...]

Helaas, zoek maar eens op dB-gate.
Kom op aliexptress en bij IBM uit als ik op db-gate google.

Of moet ik eerst mijn alu hoedje opzetten :P ?

[ Voor 8% gewijzigd door Artbij op 08-11-2017 08:09 ]

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
artbij schreef op woensdag 8 november 2017 @ 08:08:
[...]

Ik moet de warmteverliesberekening nog laten maken, ben benieuwd waar ik op uitkom.

Ik heb me niet echt verdiept in de WP, vind ik verder niet zo interessant, die paar euro stroom.

Lees nu snel dat hij idd bij -15 maar een COP haalt van 2,41. Bij +2 is dat nog 4,86. Gelukkig is het in Nederland bijna nooit -15 :).

[...]

Kom op aliexptress en bij IBM uit als ik op db-gate google.

Of moet ik eerst mijn alu hoedje opzetten :P ?
Met die instelling ook maar gewoon bouwbesluitisolatie?

Zou een muts opzetten, tis best fris. Zoeken kan gewoon hier op het forum.

Maar wel raar, je koopt een megadure warmtepomp installatie (>10k toch?), en dan zou mijn Pana monoblocje van 500 euro nog een stuk beter presteren (verschillen gerelateerd aan vermogen daargelaten)? Dan zou ik toch eens achter mijn oren krabben, ook als ik geld genoeg zou hebben

[ Voor 22% gewijzigd door bbbrumbrum op 08-11-2017 08:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
artbij schreef op woensdag 8 november 2017 @ 08:08:
[...]

Je hebt je er dus echt helemaal niet in verdiept, dus je mag blij zijn dat je voor een Nefit gekozen hebt, want er wordt geen Nefit WP geïnstalleerd voordat Nefit er zelf goedkeuring op heeft gegeven :P

Het gaat helemaal niet om COP bij de vraag of je voldoende vermogen beschikbaar hebt.

Stel uit je WVB komt +- 7~9 KW (verwacht ik in jou situatie, er vanuit gaande dat je WTW hebt).

Dit betekend dat je dus (stel) 9KW nodig hebt bij -10.

De 9KW variant van Nefit doet 9KW bij A7/W35, en bij -10 haalt deze bij lange na de 9KW niet meer (net als je het nodig hebt).

Dit wordt veelal opgelost door een dijk van een elektrisch element.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Grolsch schreef op woensdag 8 november 2017 @ 08:30:
[...]

Je hebt je er dus echt helemaal niet in verdiept, dus je mag blij zijn dat je voor een Nefit gekozen hebt, want er wordt geen Nefit WP geïnstalleerd voordat Nefit er zelf goedkeuring op heeft gegeven :P

Het gaat helemaal niet om COP bij de vraag of je voldoende vermogen beschikbaar hebt.

Stel uit je WVB komt +- 7~9 KW (verwacht ik in jou situatie, er vanuit gaande dat je WTW hebt).

Dit betekend dat je dus (stel) 9KW nodig hebt bij -10.

De 9KW variant van Nefit doet 9KW bij A7/W35, en bij -10 haalt deze bij lange na de 9KW niet meer (net als je het nodig hebt).

Dit wordt veelal opgelost door een dijk van een elektrisch element.
Sowieso laat ik hem installeren, dus zelf verstand ervan is gelukkig niet nodig, Dat geldt voor Mitsu, Pana, Nibe etc. heeft niet veel met Nefit te maken. Waar lees jij dat Nefit alles keurt?

Ik heb het ook niet over het vermogen, maar over de COP. Moet binnenkort echt kiezen welke WP ik wil, kom nog wel een keer langs in het andere topic als ik nog vragen heb ;) .

Met gestrekt been.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
artbij schreef op woensdag 8 november 2017 @ 08:40:
[...]

Sowieso laat ik hem installeren, dus zelf verstand ervan is gelukkig niet nodig, Dat geldt voor Mitsu, Pana, Nibe etc. heeft niet veel met Nefit te maken. Waar lees jij dat Nefit alles keurt?

Ik heb het ook niet over het vermogen, maar over de COP. Moet binnenkort echt kiezen welke WP ik wil, kom nog wel een keer langs in het andere topic als ik nog vragen heb ;) .
Persoonlijker vind ik het belangrijker dat ik het warm heb in huis, als dat er een goede COP zou zijn.

De kleine panasonics hebben de beste COP, maar daar heb je wat aan als het een keer -5 en het is 16 graden in je woonkamer en de keet wordt niet warm.

Je kiest allereerst een WP op vermogen, en daarna kijk je pas naar de COP.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalevandaal
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12-09 12:49
Harmsen schreef op woensdag 8 november 2017 @ 07:29:
[...]

Hierbij de beloofde foto's:

Aan de keepboom kant zitten zeker geen latjes, maar ook geen proppen:

[afbeelding]

Aan de muurkant zitten de treden wel vast met proppen aan de onderkant. Deze zijn in dezelfde kleur als de trap en vallen niet echt op, behalve als je er met je neus opstaat. Ik heb er een foto van gemaakt, het is dat donkere plekje langs de rand. Hiervan zitten er 2 per trede.

[afbeelding]
Bij de binnenboom (foto 1) worden de treden gefixeerd door de spijlen lijkt mij. Hierom hoeft deze natuurlijk niet ook nog geschroefd te worden.
De muurkant is geschoten denk ik, met een beetje guppa.

@Cai de treden moeten gefixeerd worden. "onze" trappenfabriek doet alleen maar proppen gezien de kwaliteit. Let wel proppen van éénzelfde houtsoort

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Grolsch schreef op woensdag 8 november 2017 @ 08:45:
[...]

Persoonlijker vind ik het belangrijker dat ik het warm heb in huis, als dat er een goede COP zou zijn.

De kleine panasonics hebben de beste COP, maar daar heb je wat aan als het een keer -5 en het is 16 graden in je woonkamer en de keet wordt niet warm.

Je kiest allereerst een WP op vermogen, en daarna kijk je pas naar de COP.
Volgens mij praten we naast elkaar heen :).

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-09 12:04
[...]

Dan kies je een W/W warmtepomp, heb je min of meer altijd dezelfde COP.
De meer investering haal je er niet uit als dat belangrijk vindt.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
jacovn schreef op woensdag 8 november 2017 @ 09:33:
[...]

Dan kies je een W/W warmtepomp, heb je min of meer altijd dezelfde COP.
De meer investering haal je er niet uit als dat belangrijk vindt.
W/W is helaas boven budget, als is dat wel een mooie oplossing....

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
artbij schreef op woensdag 8 november 2017 @ 09:32:
[...]

Volgens mij praten we naast elkaar heen :).
Ik geef aan dat je goed het te leveren vermogen in de gaten met houden bij een buitentemperatuur van -7 graden omdat de opgegeven vermogens van WP fabrikanten vaak bij een buitentemperatuur van +7 graden is, en dat bij veel merken het vermogen drastisch daalt bij temperaturen onder 0, juist wanneer je het maximale vermogen nodig hebt.

Jij antwoord met een COP waarde bij -15, maar dat heeft helemaal niets met bovenstaande te maken, vandaar dat ik het idee kreeg dat jij mij niet goed begreep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WNT

WNT

Over het luisteren naar een buitenunit -> as zaterdag is het duurzame huizenroute https://duurzamehuizenroute.nl/. Misschien kan je een huis in de buurt vinden met een L/W pomp van jouw voorkeur dan kan je het zelf ter plekke beoordelen/aan de bewoner vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R Kuipers
@Grolsch bedankt voor de uitnodiging, maar Twente is net iets te ver we (woon zelf in Boxtel).
Maar als ik het goed begrijp:
- eerst maar eens tot een definitief ontwerp komen (zover zijn we nog lang niet)
- dan warmteverliesberekening op los laten
- ik ga ook voor gasloos, dus beter wat overdimensioneren -> geeft benodigde vermogen voor WP
- dan kijken naar COP (bij -10)
- dan kijken naar geluidsnivo
- eventueel een geluidsdempende omkasting (kan altijd nog)
@WNT thanx voor de tip, ik ga eens kijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
R Kuipers schreef op woensdag 8 november 2017 @ 10:41:
@Grolsch bedankt voor de uitnodiging, maar Twente is net iets te ver we (woon zelf in Boxtel).
- eerst maar eens tot een definitief ontwerp komen (zover zijn we nog lang niet)
- ik ga ook voor gasloos, dus beter wat overdimensioneren -> geeft benodigde vermogen voor WP
Zoek gewoon een goede installateur. Dan kun je een hoop dingen overslaan. En die omkasting kan volgens mij niet, tenminste, ding moet kunnen blazen begreep ik.

[ Voor 5% gewijzigd door Artbij op 08-11-2017 10:55 ]

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R Kuipers
artbij schreef op woensdag 8 november 2017 @ 10:54:
[...]
Zoek gewoon een goede installateur. Dan kun je een hoop dingen overslaan. En die omkasting kan volgens mij niet, tenminste, ding moet kunnen blazen begreep ik.
ze bestaan wel hoor:
https://www.google.nl/sea...mkasting+warmtepomp&spell

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
R Kuipers schreef op woensdag 8 november 2017 @ 10:41:
De COP bij -10 is helemaal niet interessant, want die is bij alle WP's slecht met deze temperaturen, en zo vaak is het geen -10, dus ik zou de COP bij -10 achterin het rijtje zetten.

geluidsdempende omkasting voor een WP bestaat wel degelijk, zie onderstaande

Afbeeldingslocatie: https://www.installatieprofs.nl/uploads/article/main_image/5775006c1ad72.jpg

Hij moet inderdaad wel vrij kunnen ademen en uitblazen.

Zelf ga ik er nog een soort "hok" omheen timmeren, niet voor het geluid, maar meer voor de looks :P

Maar dat wordt dit jaar niet meer wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Grolsch schreef op woensdag 8 november 2017 @ 11:03:
[...]

De COP bij -10 is helemaal niet interessant, want die is bij alle WP's slecht met deze temperaturen, en zo vaak is het geen -10, dus ik zou de COP bij -10 achterin het rijtje zetten.

geluidsdempende omkasting voor een WP bestaat wel degelijk, zie onderstaande

[afbeelding]

Hij moet inderdaad wel vrij kunnen ademen en uitblazen.

Zelf ga ik er nog een soort "hok" omheen timmeren, niet voor het geluid, maar meer voor de looks :P

Maar dat wordt dit jaar niet meer wat.
Dat ze bestaan wist ik, maar zou wel willen weten of zoiets voldoende is. En of het vanuit de fabrikant aanbevolen wordt.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
artbij schreef op woensdag 8 november 2017 @ 12:16:
[...]

Dat ze bestaan wist ik, maar zou wel willen weten of zoiets voldoende is. En of het vanuit de fabrikant aanbevolen wordt.
Fabrikant geeft gewoon een minimale flow in m3's per uur op, en met zulke grote lamellen gaat dat zeker wel lukken.

Ze geven ook heel duidelijk aan hoeveel afstand je vrij moet houden voor/achter/boven/zijkant voor luchtflow.

En het dempt altijd geluid, maar geluid is een "subjectief" iets, dat moet je horen/voelen/zien.
Aantal DB's zegt ook niet altijd alles, het geluid kan net een "irritante" frequentie hebben dat je het wel hoort, of dat er ergens iets begint te resoneren.

Zo kan ik me mateloos ergeren aan sommige opladers die een heel knetterirritant piepje hebben welke je waarschijnlijk met een DB meter niet eens waarneemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sturgeon22
  • Nu online
NDF82 schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 08:16:
Ja, dat weet ik. Gasaansluiting voor G4/G6 prijs 774 euro excl BTW. En 2300 subsidie. Maar dan zit ik nog steeds op 8K meerprijs.
Dat is wel veel! Wij hebben 8K meerprijs voor een 16KW (lijkt mij veel, zijn ze nog aan het berekenen) Daikin L/W warmtepomp incl 260l boiler en WTW ventilatie ipv ventilatie type C. Dit is de meerprijs bij de aannemer, dus daar gaat in ons geval nog de gasaansluiting en subsidie vanaf, dus in totaal ongeveer 4K meerprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15-09 20:23
@artbij Tussen schilderen en spuiten zit weinig verschil, zoals eerder opgemerkt maakt het wel uit wat voor materiaal je gebruikt. In ons huidige (gerenoveerde) huis heb ik alles laten stuccen, de stucadoor stond er destijds op dat ik het afwerkte met Sikkens Alphatex SF verf, die heeft hij dan ook geleverd. In vergelijking met bouwmarkt latex en Flexa/Histor (alles gebruikt) dekte deze verf veel mooier en was het zeer goed zelf te doen. Inmiddels heeft Sikkens (en Sigma) weer doorontwikkelde Latex, de al genoemde Alphacryl. Daarmee kun je zelf met rollen ook makkelijk een strak resultaat krijgen. De kunst is dan om te rollen met een lange steel, hiermee verdeel je de druk veel gelijkmatiger ipv een losse roller in de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sturgeon22
  • Nu online
Lekker dat jij zo laat nog keuzes kan maken. Wij moeten binnen nu en een maand bijna alles al gekozen/uitgezocht hebben en ze gaan eind mei 2018 pas beginnen met bouwen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Artbij
Sturgeon22 schreef op woensdag 8 november 2017 @ 14:27:
[...]

Lekker dat jij zo laat nog keuzes kan maken. Wij moeten binnen nu en een maand bijna alles al gekozen/uitgezocht hebben en ze gaan eind mei 2018 pas beginnen met bouwen.
Ik bouw in eigen beheer, ik mag alles zelf weten :).

Of mijn aannemer en loodgieter er ook zo blij mee zijn is een tweede...:P

Nadeel hiervan is wel dat ik ook echt ALLES moet beslissen.... Vrienden hebben een projectwoning, die hadden in een middag alles keuzes gemaakt. Wij blijven maanden bezig.

[ Voor 9% gewijzigd door Artbij op 08-11-2017 14:56 ]

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanvv78
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 01-03-2021
Even een vraagje, wij krijgen straks een Hybride systeem L/W van Daikin/Intergaz. Dit model staat in de lijst om subsidie voor te ontvangen. Maar nu geeft de aannemer aan (groothuisbouw) dat we hier geen recht op hebben omdat het systeem gebruikt is om de EPC norm te halen. Dat laatste geloof ik, maar waarom kunnen wij de aanvraag dan niet doen bij de overheid voor die subsidie, wij kopen toch het systeem.

Het kon wel als we wat pv panelen op het dak gooien om aan die EPC norm te komen? Hoe zit dit nu precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
sanvv78 schreef op woensdag 8 november 2017 @ 20:47:
Even een vraagje, wij krijgen straks een Hybride systeem L/W van Daikin/Intergaz. Dit model staat in de lijst om subsidie voor te ontvangen. Maar nu geeft de aannemer aan (groothuisbouw) dat we hier geen recht op hebben omdat het systeem gebruikt is om de EPC norm te halen. Dat laatste geloof ik, maar waarom kunnen wij de aanvraag dan niet doen bij de overheid voor die subsidie, wij kopen toch het systeem.

Het kon wel als we wat pv panelen op het dak gooien om aan die EPC norm te komen? Hoe zit dit nu precies?
Dat zijn gewoon de door de overheid opgestelde regels, zie https://www.rvo.nl/subsid...duurzame-energie-isde/faq. Je moet dus al onder de epc 0,4 zitten zonder WP. WP moet dan verder epc verbeteren. Je moet dit ook aantonen d.m.v. overleggen epc berekeningen. 1e zonder wp (b.v. gas) met al epc < 0,4 en dan met wp 2e epc met lagere uitkomst dan 1e.

Ik wacht nog op toekenning, met gas was epc 0,2, met WP 0,18. Dus voldoe ik aan de regels voor subsidie 🤣

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanvv78
LittleTycoon schreef op woensdag 8 november 2017 @ 21:04:
[...]

Dat zijn gewoon de door de overheid opgestelde regels, zie https://www.rvo.nl/subsid...duurzame-energie-isde/faq. Je moet dus al onder de epc 0,4 zitten zonder WP. WP moet dan verder epc verbeteren. Je moet dit ook aantonen d.m.v. overleggen epc berekeningen. 1e zonder wp (b.v. gas) met al epc < 0,4 en dan met wp 2e epc met lagere uitkomst dan 1e.

Ik wacht nog op toekenning, met gas was epc 0,2, met WP 0,18. Dus voldoe ik aan de regels voor subsidie 🤣
Gevonden! Ok dus met zonne-panelen erbij zou dat dus wel een optie zijn. De zonne-panelen zijn dan nodig om onder die 0.4 te komen. Maar voor €1900 heb je er toch al een paar ;-)

[ Voor 21% gewijzigd door sanvv78 op 08-11-2017 21:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LittleTycoon
sanvv78 schreef op woensdag 8 november 2017 @ 21:11:
[...]

Gevonden! Ok dus met zonne-panelen erbij zou dat dus wel een optie zijn. De zonne-panelen zijn dan nodig om onder die 0.4 te komen. Maar voor €1900 heb je er toch al een paar ;-)
Dat hangt van je caralogusbouwer af. Die rekenen msschien met een iets grotere vork. Anders moet je het in eigen beheer doen die zonnepanelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanvv78
Klopt @LittleTycoon al is het maar een start om ooit eens uit te breiden. Ik denk dat wij er 30 nodig hebben tzt om op 0 te spelen. Maar al liggen er in het begin 8-12 en is die €1900 een "korting" (zo zie ik dat dan nu :-)) en betalen we bij om onder die 0.4 te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11-09 21:58

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

LittleTycoon schreef op woensdag 8 november 2017 @ 21:04:
[...]

Dus als een woning (op papier) met een gasaansluiting+ketel op EPC0,4 of lager komt.
Dan kun de woning zonder gasaansluiting en met een l/w warmtepomp aanschaffen _met_ subsidie.

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Artbij
Mijn huis staat er nu zo bij:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ykUQz2gsn3Kcso5Na6zAtsIE/fu

Met gestrekt been.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LittleTycoon
Atomic2005 schreef op woensdag 8 november 2017 @ 21:42:
[...]

Dus als een woning (op papier) met een gasaansluiting+ketel op EPC0,4 of lager komt.
Dan kun de woning zonder gasaansluiting en met een l/w warmtepomp aanschaffen _met_ subsidie.
si

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WNT

WNT

Ziet er goed uit! Hoe lang doen ze over het rietdekken (was jij toch met een rieten dak?) en is dat werk weersafhankelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
WNT schreef op woensdag 8 november 2017 @ 22:52:
[...]

Ziet er goed uit! Hoe lang doen ze over het rietdekken (was jij toch met een rieten dak?) en is dat werk weersafhankelijk?
Week of twee geloof ik. Buitenwerk heeft altijd last van regen en wind. Maar niets specifiek voor riet volgens mij. Weekje of drie en dan zit het erop.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjakieZulu
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 16-09 16:09
@artbij: dat is een strakke rieten kap!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjakieZulu
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 16-09 16:09
Sturgeon22 schreef op woensdag 8 november 2017 @ 13:35:
[...]

Dat is wel veel! Wij hebben 8K meerprijs voor een 16KW (lijkt mij veel, zijn ze nog aan het berekenen) Daikin L/W warmtepomp incl 260l boiler en WTW ventilatie ipv ventilatie type C. Dit is de meerprijs bij de aannemer, dus daar gaat in ons geval nog de gasaansluiting en subsidie vanaf, dus in totaal ongeveer 4K meerprijs.
Ik hoor en lees een behoorlijk grote variatie in meerprijzen voor gasloos/LW WW/WtW ventilatie :? Zou voor mij een reden zijn om dit stuk in ''eigen'' beheer te doen, met hulp van architect/bouwbegeleider.

Die 4K klinkt heel aantrekkelijk. Mag ik vragen in welke regio je bouwt en wie jouw aannemer en installateur is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08:04

The Legend

*Plop*

SjakieZulu schreef op donderdag 9 november 2017 @ 09:31:
@artbij: dat is een strakke rieten kap!
Volgens mij ligt er nog geen strootje op :P

Ik ben toch malle pietje niet!

Pagina: 1 ... 20 ... 272 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.

Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic