Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 19 ... 272 Laatste
Acties:
  • 2.621.006 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-edge
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16-09 14:31
FireStarter schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 16:45:
Ik ga nog even door met het zoeken naar een aannemer na vele tegenslagen..

Maar keer op keer komt een aannemer met een prijs terug dat niet binnen budget ligt.

M2 prijs rond de 1300 soms meer
Kuubprijs rond de 525 / 550 soms meer.

Dan is het gewoon niet meer te betalen.
Ik kom al snel 100k boven budget uit, en dan zou daar bovenop ook nog meerwerk / tegenslagen bovenop komen.

Het lastige is dat je er nu al snel 35-40k in heb zitten in het voortraject.

Wat te doen wat te doen...
Ik zit dus ongeveer in hetzelfde schuitje. 10k in het voortraject zitten, dus dat is aanzienlijk minder (en betaald van eigen rekening). Wij krijgen vandaag de aannemer waarmee we in zee willen gaan op bezoek. Ook wij gaan vragen waar mogelijke besparingen zitten.

We hebben 2 dakkapellen, 2 erkers en een vaste overkapping aan het huis. Ik verwacht dat hier wel wat te halen valt, al is het maar constructief. De erkers met al haar staal, kunstof kozijnen incl. screens etc.
Misschien is het wel goedkoper om er een halve meter over de lengte aan te zetten dan 2 erkers erin te bouwen. Bespaar je geen 100k mee though :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16-09 16:14
the-edge schreef op woensdag 1 november 2017 @ 07:20:
[...]

Ik zit dus ongeveer in hetzelfde schuitje. 10k in het voortraject zitten, dus dat is aanzienlijk minder (en betaald van eigen rekening). Wij krijgen vandaag de aannemer waarmee we in zee willen gaan op bezoek. Ook wij gaan vragen waar mogelijke besparingen zitten.

We hebben 2 dakkapellen, 2 erkers en een vaste overkapping aan het huis. Ik verwacht dat hier wel wat te halen valt, al is het maar constructief. De erkers met al haar staal, kunstof kozijnen incl. screens etc.
Misschien is het wel goedkoper om er een halve meter over de lengte aan te zetten dan 2 erkers erin te bouwen. Bespaar je geen 100k mee though :*)
Daar is zeker geld op te besparen. En zeker dakkapellen kun je eenvoudig toevoegen na een aantal jaar.

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16-09 14:02
the-edge schreef op woensdag 1 november 2017 @ 07:20:
[...]

Ik zou uitkijken met het veranderen van je plannen. Het moet wel je "perfecte" huis blijven. Je moet straks niet elke keer als.je boven komt balen van het ontbreken van de dakkapellen bijvoorbeeld.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sturgeon22
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 16-09 15:18
artbij schreef op woensdag 1 november 2017 @ 08:22:
[...]

Ik zou uitkijken met het veranderen van je plannen. Het moet wel je "perfecte" huis blijven. Je moet straks niet elke keer als.je boven komt balen van het ontbreken van de dakkapellen bijvoorbeeld.
Als het financieel niet mogelijk of wenselijk is om gelijk je droomwoning te bouwen, maar je kunt door het weglaten van bepaalde zaken als dakkapellen, erkers en/of carports dan zou ik dat zeker overwegen. Al deze zaken zijn later prima toe te voegen, zeker als je bijvoorbeeld al wel rekening houd met eventuele fundering van erkers etc.

Wij doen zelfs concessies aan de garage. Ik wilde graag een stenen dubbele garage (8,7x7,5m) in de stijl van het huis, maar meerdere offertes en prijsindicaties zaten rond de 100K, dus nu wordt het waarschijnlijk een houten garage in dezelfde afmetingen, scheelt meer dan de helft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NDF82
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:55

NDF82

Doomed Space Marine

Sturgeon22 schreef op woensdag 1 november 2017 @ 08:49:
[...]

Als het financieel niet mogelijk of wenselijk is om gelijk je droomwoning te bouwen, maar je kunt door het weglaten van bepaalde zaken als dakkapellen, erkers en/of carports dan zou ik dat zeker overwegen. Al deze zaken zijn later prima toe te voegen, zeker als je bijvoorbeeld al wel rekening houd met eventuele fundering van erkers etc.

Wij doen zelfs concessies aan de garage. Ik wilde graag een stenen dubbele garage (8,7x7,5m) in de stijl van het huis, maar meerdere offertes en prijsindicaties zaten rond de 100K, dus nu wordt het waarschijnlijk een houten garage in dezelfde afmetingen, scheelt meer dan de helft.
Garage hebben we ons ook erg in vergist. Is door de dezelfde stijl te kiezen als de woning 80K! Taxatie kwam uit op slechts 40K :/ Rationale was dat potentiële kopers geen waarde hechten aan een luxe uitstraling maar alleen aan m3.

Pentium 233MHz MMX + Diamond Monster 3D 3DFX Voodoo II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20:34

Snow_King

Konijn is stoer!

Weet iemand om het mogelijk is om te achterhalen wat er voor een kavel betaald is? Woningen zijn op te vragen bij het Kadaster, maar kavels ook ergens?

Ik moet het kavel nog kopen en wil uiteraard de M2 prijs naar beneden. Ik hoorde dat er mensen zijn die EUR174/m2 hebben betaald in die regio (Venlo), maar ik wil die informatie ook kunnen onderbouwen in mijn onderhandeling met de makelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Sturgeon22 schreef op woensdag 1 november 2017 @ 08:49:
[...]

Hij kan het betalen zegt hij al, vandaar mijn opmerking. Het heeft voor hem niet veel te maken met niet kunnen, maar met niet willen.
NDF82 schreef op woensdag 1 november 2017 @ 09:17:
[...]

Garage hebben we ons ook erg in vergist. Is door de dezelfde stijl te kiezen als de woning 80K! Taxatie kwam uit op slechts 40K :/ Rationale was dat potentiële kopers geen waarde hechten aan een luxe uitstraling maar alleen aan m3.
Dat met die garage is wel apart inderdaad, ik wilde een grote garage. Maar die mocht niet te duur zijn. Architect iets laten tekenen, toen bedachten we dat deze altijd in het zicht zou staan vanuit het huis. Dus architect gevraagd om het in de stijl van het huis te doen. Dus met alu kozijnen, zelfde steen en riet op het dak.

Hiermee naar aannemers gegaan, bij de ene kostte het 100K, bij de ander "maar" 40k. En die heeft ook nog ipv houten regelwerk een kzs muur gemetseld aan de binnenkant.

Ik was net voor de drukke tijd en de aannemer wilde mijn huis graag zetten als uithangbord voor zijn bedrijf.

[ Voor 3% gewijzigd door Artbij op 01-11-2017 10:05 ]

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Road-runner83
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:04
Snow_King schreef op woensdag 1 november 2017 @ 09:50:
Weet iemand om het mogelijk is om te achterhalen wat er voor een kavel betaald is? Woningen zijn op te vragen bij het Kadaster, maar kavels ook ergens?

Ik moet het kavel nog kopen en wil uiteraard de M3 prijs naar beneden. Ik hoorde dat er mensen zijn die EUR174/m3 hebben betaald in die regio (Venlo), maar ik wil die informatie ook kunnen onderbouwen in mijn onderhandeling met de makelaar.
Per m2 bedoel je waarschijnlijk ;). 174 euro is een koopje. M'n broer heeft 2jr terug ook gekeken om een huis te gaan bouwen in die regio (wel een veel kleiner plaatsje namelijk America). Daar kon hij grond van een particulier kopen voor 100 euro per m2.

In het westen is het allemaal een stukje duurder helaas, wij hebben 430 euro per m2 betaald.

Maar volgens mij is dit inderdaad nergens op te vragen....of je moet even aanbellen bij de buren waar je de kavel op het oog hebt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Road-runner83 schreef op woensdag 1 november 2017 @ 10:03:
[...]

Per m2 bedoel je waarschijnlijk ;). 174 euro is een koopje. M'n broer heeft 2jr terug ook gekeken om een huis te gaan bouwen in die regio (wel een veel kleiner plaatsje namelijk America). Daar kon hij grond van een particulier kopen voor 100 euro per m2.

In het westen is het allemaal een stukje duurder helaas, wij hebben 430 euro per m2 betaald.

Maar volgens mij is dit inderdaad nergens op te vragen....of je moet even aanbellen bij de buren waar je de kavel op het oog hebt :)
M2 idd. Veel te druk met rekenen de hele dag door. M3 zit beetje in mijn hoofd.

Kadastrale grenzen worden wel bij het kadaster vast gelegd, maar kavelprijzen dus niet?

De woningen daar zijn nog in aanbouw. Ik wil daar +- 800m2 kopen. Zou rond de 150k uit komen als ik op EUR 174/m2 uit kom.

Naast aanbellen nog andere manieren om aan deze informatie te komen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17:25
@the-edge Erkers zijn dure dingen. Als je wilt besparen, zorg dat het 'gat' dan al in de gevel zit zodat je hier altijd makkelijk een erker kan plaatsen. Dat scheelt constructieve aanpassingen die het meeste werk bij een verbouwing vragen. Een erker kost zo 15-20k afhankelijk van de afmetingen en afwerking.

@Snow_King Kadaster houdt wel koopprijzen bij, maar als een perceel nog gesplitst moet worden, zie je alleen het hoofdperceel. Als er meerdere perceelnummers betrokken zijn, zie je ook staan dat de transactie groter was, maar het bedrag is de totaalprijs voor de transactie. Dus daar kan je ook niet blind op varen. Je zou de akte van levering moeten lichten waar dat perceel onder valt. Maar als het bv agrarisch naar wonen is, dan verandert de grondwaarde ook enorm. Beter is om te zoeken wat kavels in de omgeving kosten en dan te kijken naar omgevingsfactoren en grootte/ligging. Het blijft een spel en wat iemand ergens voor betaald heeft is eigenlijk nooit een criterium.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjakieZulu
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 16-09 16:09
Snow_King schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 17:31:
[...]

Uiteraard! Afzuiging en afwatering is belangrijk.

Voordeel is: We rijden elektrisch (2x).

Maar ik doel er meer op dat de kelder niet een zeer hoge mate van afwerking krijgt en/of relatief dure vloerverwarming.
Is vloerverwarming (relatief) duur? Wat kost vloerverwarming per m2?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Señor Sjon schreef op woensdag 1 november 2017 @ 10:27:

@Snow_King Kadaster houdt wel koopprijzen bij, maar als een perceel nog gesplitst moet worden, zie je alleen het hoofdperceel. Als er meerdere perceelnummers betrokken zijn, zie je ook staan dat de transactie groter was, maar het bedrag is de totaalprijs voor de transactie. Dus daar kan je ook niet blind op varen. Je zou de akte van levering moeten lichten waar dat perceel onder valt. Maar als het bv agrarisch naar wonen is, dan verandert de grondwaarde ook enorm. Beter is om te zoeken wat kavels in de omgeving kosten en dan te kijken naar omgevingsfactoren en grootte/ligging. Het blijft een spel en wat iemand ergens voor betaald heeft is eigenlijk nooit een criterium.
Het gaat om een project waar nu al woningen gebouwd worden en kavels te koop zijn. Daar worden nu dus al huizen gebouwd.

Ik krijg een mooie Excel sheet van de Makelaar met prijzen, maar daar wil ik op onderhandelen. Dan moet ik wel weten wat mijn aanstaande buren betaald hebben. Ik hoop die informatie dus bij het Kadaster op te kunnen vragen.
SjakieZulu schreef op woensdag 1 november 2017 @ 10:29:
[...]

Is vloerverwarming (relatief) duur? Wat kost vloerverwarming per m2?
Durf ik niet direct te zeggen, maar in een kelder vind ik het niet nodig. Dat bespaard ook een stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Snow_King schreef op woensdag 1 november 2017 @ 10:32:
[...]

Het gaat om een project waar nu al woningen gebouwd worden en kavels te koop zijn. Daar worden nu dus al huizen gebouwd.

Ik krijg een mooie Excel sheet van de Makelaar met prijzen, maar daar wil ik op onderhandelen. Dan moet ik wel weten wat mijn aanstaande buren betaald hebben. Ik hoop die informatie dus bij het Kadaster op te kunnen vragen.

[...]

Durf ik niet direct te zeggen, maar in een kelder vind ik het niet nodig. Dat bespaard ook een stuk.
Daarvoor moeten ze wel langs de notaris geweest zijn. Kost je een paar euro per perceel dat je in wilt zien. :) Denk niet dat het koopsommenoverzicht dat laat zien, maar die kan je ook proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Señor Sjon schreef op woensdag 1 november 2017 @ 10:42:
[...]

Daarvoor moeten ze wel langs de notaris geweest zijn. Kost je een paar euro per perceel dat je in wilt zien. :) Denk niet dat het koopsommenoverzicht dat laat zien, maar die kan je ook proberen.
Duidelijk! Dan moet ik alleen zien te achterhalen bij welke Notaris het plaats heeft gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KraveN
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:06
Na lang rondkijken hebben we dan eindelijk een optie op een kavel. Even snel contact gehad met een aannemer uit de buurt en hij had voor dit plan (er zijn meerdere kavels) al een ontwerp gemaakt wat past binnen de richtlijnen en wat redelijk overeenkomt met onze wens (althans qua inhoud). Aangezien ik nog in de oriënterende fase zit was ik op zoek naar een richtprijs waar ik rekening mee moet houden om te zien of het financieel haalbaar is.

Als referentie had ik natuurlijk het huis van mijn zwager en wat prijzen van catalogusbouwers, maar dat is toch net even anders.

Nu ben ik alleen wel een beetje geschrokken van de prijs. Want zoals het er nu uitziet ga ik 100k hoger uitkomen dan initieel gepland en dan heb ik eigenlijk alleen mijn huis klaar en moet de tuin, bestrating, hekwerk, etc nog.

Nu ga ik nog wel met de betreffende aannemer om tafel om voor een gedetailleerder beeld. Maar ben wel aan het twijfelen of ik het zelf laten bouwen moet doorzetten of beter mijn zinnen kan zetten op reeds bestaande huizen. Hier zal je inderdaad concessies moeten doen.

Maar ik zie meerdere mensen die in dit schuitje zitten op dit moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Road-runner83
@KraveN In dit topic lees je dit vaker idd, komt ook wel grotendeels door de huidige hoge bouwkosten :(.

Wat betaal je precies per m3 of per m2 voor de voorgestelde woning van deze aannemer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KraveN
Road-runner83 schreef op woensdag 1 november 2017 @ 10:55:
@KraveN In dit topic lees je dit vaker idd, komt ook wel grotendeels door de huidige hoge bouwkosten :(.

Wat betaal je precies per m3 of per m2 voor de voorgestelde woning van deze aannemer?
Het was een globale schatting dus wellicht kan de prijs nog omlaag :)

Het voorstel zit nu op 320k voor 744m3 = ongeveer 430 maar....
Dan moet ik nog keuken, badkamer (wel post opgenomen voor 5k, maar in mijn huidige huis moest ik daar zeker nog 10k bij optellen), schilderwerk, stucadoor, vloeren, infiltratie, aansluiten nuts/riool, leges, etc

Dus daar komt nog een deel bij, plus de grond moet ook nog worden betaald a 134k voor 537m2.

Naturlijk kun je de afwerking zo duur maken als je zelf wil, maar ik had gehoopt op prijzen uit mijn omgeving toch wel onder de 500k te kunnen blijven. Wellicht kan budget technisch iets hoger, maar ik wil eigenlijk ook niet alleen maar werken voor een huis, genoeg leuke dingen te doen zeg maar :)

Daarnaast is het ontwerp nog niet helemaal naar wens, en ik verwacht niet dat het kleiner gaat worden. En ooit is mij verteld hoe groter de fundering hoe duurder het allemaal wordt. En heb ik mijn plannen voor energie neutraal (lees geen gas) meegenomen.

[ Voor 9% gewijzigd door KraveN op 01-11-2017 11:15 . Reden: Toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Road-runner83
@KraveN En welke omgeving is 'mijn' omgeving? :)

Onze 2 kapper is ook 750m3 en was bijna een ton goedkoper om te bouwen (ok mag je natuurlijk niet vergelijken met een vrijstaande). 430 per m2 klinkt verder nog niet heel verkeerd. Zie hier al genoeg reacties voorbij komen met offertes van 500 a 550 per m2. Meestal is dat ook excl. keuken en een stelpost voor de badkamer (5K is wel weinig though).

Bij ons is er naast de kavel en bouwen huis nog zo'n 80K uitgegeven aan dus: Keuken, luxe badkamer en toilet, afwerking huis (tegelvloer, laminaat, schilderen), tuin (oprit/voortuin, achtertuin), overige kosten zoals bouwleges etc....

Als ik het voor jou even snel op tel dan moet je zeker rekening houden dat je over de 5ton gaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Snow_King schreef op woensdag 1 november 2017 @ 10:46:
[...]

Duidelijk! Dan moet ik alleen zien te achterhalen bij welke Notaris het plaats heeft gevonden.
Die data staat in de opvolgende maand na passeren in het Kadaster. Als een notaris je die informatie geeft, is ie niet echt betrouwbaar. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rspoe
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 28-08 08:23
Update vanuit mijn kant: welstand heeft het schetsplan goedgekeurd. We hebben een funderingsadvies ontvangen en de constructieberekeningen zijn gemaakt. De architect is nu bezig met de bestektekeningen. We doen de bouw in eigen beheer. Een oom (timmerman) en neef (calculator) gaan het zetten en definitief calculeren als de tekeningen klaar zijn. Dan kunnen we de vergunning aan gaan vragen!

Overig wensen:
- Gasloos. Momenteel aan het kijken wat de verschillen zijn tussen Techneco en Nefit.
- Schakelaars/sensors + lichtpunten centraal naar de meterkast brengen. Lichtplan is inmiddels al gemaakt.
- Kunstofkozijnen
- Ventilatie Duco Comfort-Plus
- Vloerverwarming beneden + badkamer. Met zones.
- Aansluitingen voor convectoren op de slaapkamers
- Quooker in keuken om het boilervat op lagere temperatuur te houden

:)

[ Voor 23% gewijzigd door Moonsugar op 13-08-2024 14:13 . Reden: Op verzoek van gebruiker ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
KraveN schreef op woensdag 1 november 2017 @ 11:09:
[...]

Het was een globale schatting dus wellicht kan de prijs nog omlaag :)

Het voorstel zit nu op 320k voor 744m3 = ongeveer 430 maar....
Dan moet ik nog keuken, badkamer (wel post opgenomen voor 5k, maar in mijn huidige huis moest ik daar zeker nog 10k bij optellen), schilderwerk, stucadoor, vloeren, infiltratie, aansluiten nuts/riool, leges, etc

Dus daar komt nog een deel bij, plus de grond moet ook nog worden betaald a 134k voor 537m2.

Naturlijk kun je de afwerking zo duur maken als je zelf wil, maar ik had gehoopt op prijzen uit mijn omgeving toch wel onder de 500k te kunnen blijven. Wellicht kan budget technisch iets hoger, maar ik wil eigenlijk ook niet alleen maar werken voor een huis, genoeg leuke dingen te doen zeg maar :)

Daarnaast is het ontwerp nog niet helemaal naar wens, en ik verwacht niet dat het kleiner gaat worden. En ooit is mij verteld hoe groter de fundering hoe duurder het allemaal wordt.
Bij een catalogusbouwer zal het vast wat goedkoper kunnen maar verwacht geen wonderen. Dus ja wat verwacht je? 100k + tuin van 10-20k is niet een bedrag wat je even kunt wegstrepen door het laten vallen van een dakkapelletje. Dan moet je flink gaan snijden in het aantal m3. Bedenk je ook dat het geen "leuk" traject wordt als je continue moet gaan snijden in jouw wensen. En eigenlijk is het verstandig om 10-20k achter de hand te hebben voor kleine eventuele tegenvallers.

Maar ik zou kijken of je niet gefaseerd jouw wens kunt realiseren. Bijvoorbeeld door geen garage te bouwen maar die over 5 jaar te doen. Dan kun je wellicht wel het huis bouwen wat je nu graag hebt. Kijk dus goed wat je nu moet doen en wat eventueel later kan.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• WNT
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 03-08 09:26

WNT

Gisteren is de opbouw van het HSB voltooid, echt leuk om zo al een gevoel te krijgen bij de ruimtes in huis.

In lage kwaliteit maar wel leuk de timelapse:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KraveN
Road-runner83 schreef op woensdag 1 november 2017 @ 11:17:
@KraveN En welke omgeving is 'mijn' omgeving? :)

Onze 2 kapper is ook 750m3 en was bijna een ton goedkoper om te bouwen (ok mag je natuurlijk niet vergelijken met een vrijstaande). 430 per m2 klinkt verder nog niet heel verkeerd. Zie hier al genoeg reacties voorbij komen met offertes van 500 a 550 per m2. Meestal is dat ook excl. keuken en een stelpost voor de badkamer (5K is wel weinig though).

Bij ons is er naast de kavel en bouwen huis nog zo'n 80K uitgegeven aan dus: Keuken, luxe badkamer en toilet, afwerking huis (tegelvloer, laminaat, schilderen), tuin (oprit/voortuin, achtertuin), overige kosten zoals bouwleges etc....

Als ik het voor jou even snel op tel dan moet je zeker rekening houden dat je over de 5ton gaat...
Mijn berekeningen kwamen inderdaad ook al snel boven de 500k en dat vind ik persoonlijk te veel. We zijn in ieder geval wel een ervaring rijker nu we gekeken hebben naar de mogelijkheden. Ik ga nog wel in gesprek met de aannemer, maar persoonlijk denk ik de nieuwbouw plannen voorlopig in de ijskast gaan.

De regio is Noord Limburg, Gemeente Gennep.
MrFl0ppY schreef op woensdag 1 november 2017 @ 11:21:
[...]

Bij een catalogusbouwer zal het vast wat goedkoper kunnen maar verwacht geen wonderen. Dus ja wat verwacht je? 100k + tuin van 10-20k is niet een bedrag wat je even kunt wegstrepen door het laten vallen van een dakkapelletje. Dan moet je flink gaan snijden in het aantal m3. Bedenk je ook dat het geen "leuk" traject wordt als je continue moet gaan snijden in jouw wensen. En eigenlijk is het verstandig om 10-20k achter de hand te hebben voor kleine eventuele tegenvallers.

Maar ik zou kijken of je niet gefaseerd jouw wens kunt realiseren. Bijvoorbeeld door geen garage te bouwen maar die over 5 jaar te doen. Dan kun je wellicht wel het huis bouwen wat je nu graag hebt. Kijk dus goed wat je nu moet doen en wat eventueel later kan.
Precies, daarom heb ik ook de twijfels of ik dit moet doorzetten. Ik woon nu in een twee onder één kap en het is ook een luxe probleem om te verhuizen. Lees we hebben een wens voor meer ruimte beneden, afsluiten hypotheek met betere rente en andere product, stukje investering zodat ik als ik 65 (of hoe lang ik ook moet werken) het huis vrij heb.

Het doel van nieuwbouw is natuurlijk ook je droomhuis neerzetten binnen budget, maar ik wil niet beslissingen nemen om maar aan het budget te kunnen voldoen en daardoor uiteindelijk iets neer te zetten waar je niet helemaal tevreden over bent. Dan accepteer ik liever dat het geen haalbare kaart is binnen mijn budget.

Bedankt voor de tip voor gefaseerd bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-09 14:12

Richard

Kuru Kuru Kururin

Señor Sjon schreef op woensdag 1 november 2017 @ 10:27:
@the-edge Erkers zijn dure dingen. Als je wilt besparen, zorg dat het 'gat' dan al in de gevel zit zodat je hier altijd makkelijk een erker kan plaatsen. Dat scheelt constructieve aanpassingen die het meeste werk bij een verbouwing vragen. Een erker kost zo 15-20k afhankelijk van de afmetingen en afwerking.
Had los laten offreren ~E6200 voor 13M3, luxe afwerking, hardstenen vensterbanken, zinken hemelwaterafvoer, zinken kraal, vloerverwarming doorgetrokken, fundering uiteraard. Vond dat wel meevallen.

20*350ZO45°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Road-runner83
WNT schreef op woensdag 1 november 2017 @ 11:40:
Gisteren is de opbouw van het HSB voltooid, echt leuk om zo al een gevoel te krijgen bij de ruimtes in huis.

In lage kwaliteit maar wel leuk de timelapse:
***members only***
Is leuk om te zien inderdaad! Gaat wel rap zo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Richard schreef op woensdag 1 november 2017 @ 13:02:
[...]

Had los laten offreren ~E6200 voor 13M3, luxe afwerking, hardstenen vensterbanken, zinken hemelwaterafvoer, zinken kraal, vloerverwarming doorgetrokken, fundering uiteraard. Vond dat wel meevallen.
13 kuub? Ligt eraan wat de vorm is natuurlijk, maar in de regel zijn de traditionele erkers ondiep en vrij duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard

Richard

Kuru Kuru Kururin

Señor Sjon schreef op woensdag 1 november 2017 @ 13:20:
[...]

13 kuub? Ligt eraan wat de vorm is natuurlijk, maar in de regel zijn de traditionele erkers ondiep en vrij duur.
Ik bedacht me nog dat een erker nog weleens per dialect een andere betekenis kan hebben. Ik heb het dan echt over zo'n ding:

Afbeeldingslocatie: http://www.mathijsvandenbroektimmerwerken.nl/bestanden/138.jpg

Een erker aan een erkerwoning is weer heel iets anders.

Zelfde met een Koekoek; dat is ook per streek/dialect verschillend wat daar mee bedoeld wordt.

20*350ZO45°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
Dat is een halve uitbouw. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-09 12:04
Wij hebben ooit een erker laten quote , maar 1 meter diep en 5 meter breed, was iets van 10.000-15000 ex toen.
Verder moet je hier je huis dan 1 meter naar achteren zetten, en dat samen heeft ons doen besluiten er een bloemkozijn in te zetten.
Dan heb je ook stuk meer vensterbank, en die zit boven de grond en mag op de bouwgebied grens staan (minimaal 3 meter van de erfgrens aan de voorkant. Blijft een slap aftreksel van een erker, maar goed..

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-edge
Onze erkers zijn 300x90 per stuk.
Vanavond de aannemer eens vragen wat die krengen kosten :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MrFl0ppY
Gisteren is bij ons het dak erop gezet. Mooi om te zien hoe snel en simpel dat tegenwoordig gaat. Kleine animatie van gemaakt. In 4 uur was het gepiept. Het plaatsen van de 4 hoofdelementen ging binnen 2 uur. :o

Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/C4EsHoci7pkje2GB0ZVW8ONJzd9cc-5UU0Ej1ErUAhmdTQy2uYC3W1AQA3aDWJHq00m9VTDR73kkXgFXu4w_RrBLsLo_uRWJi4BS-97HuUptDooCRWplxlgXm0BimeSaxyc8mMSc3hrgm2c59jtOhBfv-k9_neOXtqbLBZyNVotXz85zF6xpMH8iCMDqNG4Z1rov0YlarkBOVW9WtjI5NWAT4c-1nzYmkJ9MHa_zm3qFYsCVha6oXha_Xkhb84gmdxB2vVdGQA_L5RxNDlt24QJZv_IE7MXUemkNwzUf89qtgMvyJ3xq7hIKCG-1eGVdlrSBUOBeEVQY_Aguy0vmRpK1z83r-8V1RSdIDgwHAi7fD_71tSrjUQkBL-g1eKrClQbnvKcCptXi4TJ6mvel5EQAEbmdRTHBAjdGwVR0t9weEAZzdZGI0wMBq-etaMMWe2a3OD2lErCfJHSObAkC0Rjwc0RNLC2ISXHtxKN637OFuPxtiFV1KmaAc7u7I2zwZ3WFBtmTvlKn9ItltMco9nUrGFOsx77DDRMAuJimy2n40bV2tRMlTHKfUBaqHhb_tWxwewQEI50PgP3kN-rm0lSgJbTkLvItoK6Tz-i_hQ=w1024-h683-no

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rspoe
jacovn schreef op woensdag 1 november 2017 @ 14:07:
Wij hebben ooit een erker laten quote , maar 1 meter diep en 5 meter breed, was iets van 10.000-15000 ex toen.
Verder moet je hier je huis dan 1 meter naar achteren zetten, en dat samen heeft ons doen besluiten er een bloemkozijn in te zetten.
Dan heb je ook stuk meer vensterbank, en die zit boven de grond en mag op de bouwgebied grens staan (minimaal 3 meter van de erfgrens aan de voorkant. Blijft een slap aftreksel van een erker, maar goed..
Hier mag een erker wel over de rooilijn geplaatst worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Wij zijn referentieadressen aan het bezoeken voor het bezichtigen van gevelstenen. De voorkeuren beginnen wel duidelijk te worden maar wat zijn er toch veel huizen met lelijke uitbloeiingen :X De ene zegt dat de kwaliteit van de steen hier mee te maken heeft terwijl de andere zegt dat het vooral aan de zorgvuldigheid van de metser ligt. Wat is wijsheid? Het lijkt er op dat vooral donkere stenen hier last van hebben maar misschien valt het hierbij gewoon eerder op.

Ik heb het dus over dit soort zaken:
Uitbloeiing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rspoe
Admiral Freebee schreef op woensdag 1 november 2017 @ 20:24:
Wij zijn referentieadressen aan het bezoeken voor het bezichtigen van gevelstenen. De voorkeuren beginnen wel duidelijk te worden maar wat zijn er toch veel huizen met lelijke uitbloeiingen :X De ene zegt dat de kwaliteit van de steen hier mee te maken heeft terwijl de andere zegt dat het vooral aan de zorgvuldigheid van de metser ligt. Wat is wijsheid? Het lijkt er op dat vooral donkere stenen hier last van hebben maar misschien valt het hierbij gewoon eerder op.

[afbeelding]
Onze metselaar zegt dat dit ligt aan de cementmortel die je gebruikt. Ik ben hier ook wel benieuwd naar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Ligt aan de steen en de klei die gebruikt woedt volgens mij.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22-05 13:34
artbij schreef op woensdag 1 november 2017 @ 23:37:
Ligt aan de steen en de klei die gebruikt woedt volgens mij.
Nope, meestal het niet afdekken van het metselwerk bij regen en het te snelle bouwen:
http://www.knb-keramiek.n...tie_van_witte_uitslag.pdf

http://www.hetportaal.be/uitbloeiing-en-uitloging.html

Wikipedia: Uitbloei

[ Voor 26% gewijzigd door Vanoverdegrens op 02-11-2017 00:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TLer
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21:41
Onlangs bij de stenenboer geweest en die gaf ook aan de de klei bepalend is. Het kan bij alle stenen gebeuren, maar klei gewonnen uit de Rijn is gevoeliger dan klei gewonnen uit de Maas als ik het goed onthouden is.

De temperatuur en de gebruikte mortel tijdens het verwerken spelen ook een rol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Nope. Bij bepaalde klei gebeurd het vaker, Daas bijvoorbeeld impregneerd zijn stenen opdat we teveel zout uitkomt

Ik heb overigens nog nooit pas gemetselde muren afgedekt gezien.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22-05 13:34
Heb nog 2 linkjes in m'n vorige reactie geplaatst. Vooral die brochure van de KNB legt het fenomeen uitgebreid uit. Dat impregneren van de steen de uitbloei kan voorkomen, lijkt me logisch.

Beschermen tegen regen heb ik bij mij in Dld. wel gezien. In NL zie ik vaker uitbloei dan bij ons. Wellicht is er een verband tussen beide observaties. ;)

[ Voor 19% gewijzigd door Vanoverdegrens op 02-11-2017 00:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard

Richard

Kuru Kuru Kururin

artbij schreef op donderdag 2 november 2017 @ 00:05:
[...]

Nope. Bij bepaalde klei gebeurd het vaker, Daas bijvoorbeeld impregneerd zijn stenen opdat we teveel zout uitkomt

Ik heb overigens nog nooit pas gemetselde muren afgedekt gezien.
Hier hadden ze alle muren afgedekt aan de bovenzijde met een plastic gewafeld gootje voordat de metselaars naar huis gingen. (zelfde als de loodslabben van Velux dakraam).
Edit: Op verzoek kan ik wel een foto opsnorren van die gootjes.

Heb zelf 1 topgevel gehad die in zijn geheel zo erg uitgeboeit was; dat het leek alsof iemand de gevel met spuitsneeuw had bewerkt. Dit was na een week in zijn geheel weg en ook niet meer teruggekomen.
.
Staan hier 3 donkertint huizen in de straat 3 verschillende stenen fabrikanten. Het enige huis wat geen uitbloeing had is uiteindelijk toch ook een weekje gaan bloeien.

Gelukkig zijn wij er nu in het geheel vanaf _/-\o_

[ Voor 3% gewijzigd door Richard op 02-11-2017 07:50 ]

20*350ZO45°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Richard schreef op donderdag 2 november 2017 @ 07:49:
[...]

Hier hadden ze alle muren afgedekt aan de bovenzijde met een plastic gewafeld gootje voordat de metselaars naar huis gingen. (zelfde als de loodslabben van Velux dakraam).

Heb zelf 1 topgevel gehad die in zijn geheel zo erg uitgeboeit was; dat het leek alsof iemand de gevel met spuitsneeuw had bewerkt. Dit was na een week in zijn geheel weg en ook niet meer teruggekomen.
.
Staan hier 3 donkertint huizen in de straat 3 verschillende stenen fabrikanten. Het enige huis wat geen uitbloeing had is uiteindelijk toch ook een weekje gaan bloeien.

Gelukkig zijn wij er nu in het geheel vanaf _/-\o_
Bloei kan uit de steen komen, die is meestal hardnekkig, maar bloei kan ook uit het mortel komen, die bloei regent er gewoon af. En dat zal in een weekje wel gebeurd zijn.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
In je wikipedia link staat toch dat het in de stenen zit? :?

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 16-09 13:49
Admiral Freebee schreef op woensdag 1 november 2017 @ 20:24:

[afbeelding]
Wij vonden dat ook heel lelijk en daarom hebben we een steen genomen die je niet hoeft te voegen. Click brick, komt uit Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WNT
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 03-08 09:26

WNT

jerh schreef op donderdag 2 november 2017 @ 10:28:
[...]

Wij vonden dat ook heel lelijk en daarom hebben we een steen genomen die je niet hoeft te voegen. Click brick, komt uit Nederland.
Heb me hier niet in verdiept en ga dus af op wat onze stenenboer vertelde, maar dat is dus geen garantie dat er geen bloei komt (want het kan ook uit de steen komen).
Dat het per steen verschilt is volgens mijn logica wel logisch, want ik de ene klei zitten meer mineralen/zouten dan in de andere klei en dus meer kans op bloei.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-edge
rspoe schreef op woensdag 1 november 2017 @ 19:47:
[...]

Hier mag een erker wel over de rooilijn geplaatst worden.
Hier ook daar het laagbouw betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NDF82

NDF82

Doomed Space Marine

the-edge schreef op donderdag 2 november 2017 @ 11:23:
[...]

Hier ook daar het laagbouw betreft.
Bij ons ook, wel maximaal 1.5 meter (wilden eigenlijk 2 maar soit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjakieZulu
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 16-09 16:09
[...]

Ik ben ook van plan om ''voegloze'' stenen te nemen. Gaat dat netto nog een besparing opleveren? Wellicht iets meer werk bij het metselen vs het niet hoeven voegen ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
[...]

De steen kan ook bloeien. En dat is meestal het hardnekkige. Of zijn die dingen geïmpregneerd?
SjakieZulu schreef op donderdag 2 november 2017 @ 14:14:
[...]

Ik ben ook van plan om ''voegloze'' stenen te nemen. Gaat dat netto nog een besparing opleveren? Wellicht iets meer werk bij het metselen vs het niet hoeven voegen ...
Ik denk dat het zelfs duurder is. Volgens mij is het bewerkelijker. En zijn er minder metselaars voor beschikbaar.

Maar het ziet er wel erg strak uit.

[ Voor 4% gewijzigd door Artbij op 02-11-2017 15:02 ]

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aikink
  • Laatst online: 21:13
@artbij ClickBrick komt van Daas. ;)

@SjakieZulu Als je pointeren bedoelt, dat hebben we uitgezocht, het verschil was bij ons niet groot. Zal het nog eens nakijken wat nu het verschil is in ons geval.

Voegwerk vervalt inderdaad, en de steigers kunnen wat eerder weg omdat je niet tot het laatst op de voeger hoeft te wachten.

Nadelen:
- de metselaar heeft een lagere capaciteit (of je moet er zelf met de pointer achteraan willen hobbelen, maar de timing qua afwerken luistert redelijk nauw);
- specie wordt bij ons geleverd in een silo (=duurder dan zakgoed). De laatste troffel specie heeft dan dezelfde kleur als de eerste troffel. Bij specie uit zakgoed en de metselaar het pigment laten mengen bestaat de kans op kleurverschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 16-09 13:49
SjakieZulu schreef op donderdag 2 november 2017 @ 14:14:
[...]

Het was duurder volgens de aannemer, vooral omdat hij er geen ervaring mee had. Gelukkig heeft hij het toen uibesteed, daardoor werd het weer goedkoper.
artbij schreef op donderdag 2 november 2017 @ 14:53:
[...]

De steen kan ook bloeien. En dat is meestal het hardnekkige. Of zijn die dingen geïmpregneerd?
[...]

Ik denk dat het zelfs duurder is. Volgens mij is het bewerkelijker. En zijn er minder metselaars voor beschikbaar.

Maar het ziet er wel erg strak uit.
Geen idee, maar we hebben aardig wat referentieprojecten bekeken en nergens uitbloei.

En wij vinden het bij ons erg mooi geworden, trekt veel bekijks:
Zonnedak
aikink schreef op donderdag 2 november 2017 @ 15:29:
@artbij ClickBrick komt van Daas. ;)

@SjakieZulu Als je pointeren bedoelt, dat hebben we uitgezocht, het verschil was bij ons niet groot. Zal het nog eens nakijken wat nu het verschil is in ons geval.

Voegwerk vervalt inderdaad, en de steigers kunnen wat eerder weg omdat je niet tot het laatst op de voeger hoeft te wachten.

Nadelen:
- de metselaar heeft een lagere capaciteit (of je moet er zelf met de pointer achteraan willen hobbelen, maar de timing qua afwerken luistert redelijk nauw);
- specie wordt bij ons geleverd in een silo (=duurder dan zakgoed). De laatste troffel specie heeft dan dezelfde kleur als de eerste troffel. Bij specie uit zakgoed en de metselaar het pigment laten mengen bestaat de kans op kleurverschil.
Het ging bij ons een stuk sneller dan metselen, geen limiet aan de hoogte die per dag gedaan werd. Wel gedaan door een bedrijf wat alleen maar click bricks deed. Er er wordt niet gemetseld, alleen de lagen onder de grond. De rest is gelijmd en met rvs krammen vastgezet.

Het nadeel waar je wel rekening mee moet houden is het goed uitzetten van de maten. Wij wisten al in de ontwerp fase dat we clickbricks wilden, dus heeft de architect daar rekening meegehouden.
Het andere product wat we nog bekeken hebben is leebrick, maar dat is eigenlijk alleen interessant voor grote projecten en niet een enkel woonhuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Richard schreef op donderdag 2 november 2017 @ 07:49:
Ik ben wel geïnteresseerd in een foto :)

Voor zo ver ik het kan opzoeken kunnen uitbloeiingen komen door:
• Zouten uit de steen
• Zouten uit de mortel die naar buiten migreren
• Een combinatie van de mortel en de steen
• Een te hoge porositeit van de steen die daardoor te veel water opneemt wat het migreren van de zouten bevordert
• Het niet afdekken/beschermen van vers voegwerk tegen regen

Het valt mij op dat ik het héél vaak zie bij donkergrijze, donkerbruine of zwarte stenen wat mij al doet vermoeden dat bepaalde stenen er meer gevoelig voor zijn dan andere. Ik zie zelfs huizen in de buurt die men na een aantal jaar schildert omdat het zo lelijk is. Of men probeert het te verwijderen met een zuur en dan zie je weer aangetaste voegen. Goed voor de steen lijkt mij dat ook niet te zijn.

Onze architect en de stenenboer hadden ook niet echt concreet advies buiten dat het risico groter is met een donkere steen. Een echt goede uitleg gaf men er wel niet aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluemoon23
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11-06-2024
SjakieZulu schreef op donderdag 2 november 2017 @ 14:14:Ik ben ook van plan om ''voegloze'' stenen te nemen. Gaat dat netto nog een besparing opleveren? Wellicht iets meer werk bij het metselen vs het niet hoeven voegen ...
Ik denk dat ze bij voegloze stenen ook wat secuurder en nauwkeuriger moeten werken dan bij traditioneel metselen, minder "smokkelruimte" om een paar mm op te vangen ;)
Voegen kost ook niet de hoofdprijs.
aikink schreef op donderdag 2 november 2017 @ 15:29:
Ook bij traditioneel metselen worden er al lang geen zakjes mortel meer gebruikt hoor, daar gebruiken ze ook een silo.
Uiteindelijk is dat goedkoper en sneller dan handmatig met zakjes cement, zand en water te lopen knoeien.

Waterslang (en stroom :) ) aansluiten op de silo en er komt metselmortel uitlopen in de juiste verhouding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
bluemoon23 schreef op donderdag 2 november 2017 @ 23:30:
[...]
Ik denk dat ze bij voegloze stenen ook wat secuurder en nauwkeuriger moeten werken dan bij traditioneel metselen, minder "smokkelruimte" om een paar mm op te vangen ;)
Voegen kost ook niet de hoofdprijs.

[...]
Ook bij traditioneel metselen worden er al lang geen zakjes mortel meer gebruikt hoor, daar gebruiken ze ook een silo.
Uiteindelijk is dat goedkoper en sneller dan handmatig met zakjes cement, zand en water te lopen knoeien.

Waterslang (en stroom :) ) aansluiten op de silo en er komt metselmortel uitlopen in de juiste verhouding.
Bij ons is gewoon gewerkt met big bags met mortel.....

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluemoon23
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11-06-2024
Oh, dat ze zelf metselspecie draaien is anders zeldzaam tegenwoordig hoor.
Ik had een kleine dorpsaannemer, zonder fancy equipment en materieel, maar daar stond wel een silo voor de metselspecie ;)
Die laten ze gewoon bezorgen door de plaatselijk bouwmaterialenleverancier.

[ Voor 17% gewijzigd door bluemoon23 op 03-11-2017 02:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Richard

Richard

Kuru Kuru Kururin

Admiral Freebee schreef op donderdag 2 november 2017 @ 21:22:
[...]

Ik ben wel geïnteresseerd in een foto :)
Afbeeldingslocatie: http://www.dekeijzer.eu/tnet/gootje1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.dekeijzer.eu/tnet/gootje2.jpg

Iedere dag als ik op de bouw kwam trof ik het zo aan; altijd slabben over het verse metselwerk.

Voor de geinteresseerden; er is gemetseld met Caprice Syrah - WCMPD (Waalformaat Caprice MaasPaars Donker): https://www.capricebaksteen.nl/nl/assortiment/wcmpd-syrah

Verder is er bij ons gevoegd met Sakrete voegmortel Antraciet 300. Mortel om te metselen kwam uit een silo van Cantillana die ook al meteen antractiet was.

20*350ZO45°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrashOne
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

Bij ons was het ook allemaal netjes afgedekt, maar is het toch uit gaan bloeien. Ik heb het daarna iedere dag een tijdje met de tuinslang natgespoten, waarna alle uitbloeiing volledig verdwenen is. Als je het laat zitten schijnt het daarna alleen door een specialist te verwijderen te zijn.

Ze hebben ons ook een verzekering aangeboden, mocht het dan gaan uitslaan dan werd het daarna professioneel verwijderd. Was nog vrij duur doordat het een m2 prijs was. Blij dat we dat niet gedaan hebben :)

Huur mij in als freelance SEO consultant!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
CrashOne schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 07:47:
Bij ons was het ook allemaal netjes afgedekt, maar is het toch uit gaan bloeien. Ik heb het daarna iedere dag een tijdje met de tuinslang natgespoten, waarna alle uitbloeiing volledig verdwenen is. Als je het laat zitten schijnt het daarna alleen door een specialist te verwijderen te zijn.

Ze hebben ons ook een verzekering aangeboden, mocht het dan gaan uitslaan dan werd het daarna professioneel verwijderd. Was nog vrij duur doordat het een m2 prijs was. Blij dat we dat niet gedaan hebben :)
Dus aanneemer levert het op met uitbloei door eventueel niet goed verwerken/opslaan/afdekken en dan kun jij je extra ertegen verzekeren ? (Al was het bij jou wel afgedekt)

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrashOne
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

De verzekering werd aangeboden door de stenenleverancier, die een mortel kon gebruiken die die verzekering aanbiedt.

En afdekken is leuk, maar het ken ook gebeuren door een stevige regenbui terwijl het afgedekt is. Het schijnt nogal lastig volledig te voorkomen te zijn.

Huur mij in als freelance SEO consultant!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuX-TUX
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16-09 13:33
Beste,

Ik zit met een klein dilemma. /me LinuX-TUX gaat ook samen met zijn gezinnetje een nog te bouwen nieuwbouwhuis betrekken. De opties en deadlines voor beslissingen LANG voordat men uberhaubt begint met bouwen zijn duizelingwekkend, maar dat terzijde.

We kregen nu te horen, dat de woning helemaal geen coax aansluiting meer zal krijgen/hebben (de hele wijk gewoon niet). Lang leve glasvezel ... jeej. Maar even terug, dat betekend dus dat ELKE TV een UTP aansluiting, decoderbox EN extra stopcontact nodig heeft. Iets waar ik niet op zat te wachten, want onze TV's hebben prima interne decoders en wil ik van die 1001 afstandsbedieningen af, moet ik weer gaan investeren in universele all in 1 afstandsbedieningen (nog meer troep). Daarbij hebben we ook nog satelliet, want vriendinlief kan niet zonder de Italiaanse zenderpakket, en voorheen ging dit prima, door de satelliet direct op de TV te prikken zelfs. Gewone standaarden, DVB-C(coax gebruiken we nu)/DVB-T(tijdje digitenne gehad)/DVB-S(voor de satelliet ... 0 externe decoder boxen nodig gehad. En nu onder het mom van 'the future' ... krijgen we iets in ons maag gesplitst wat niet eens een 'standaard' heeft.

Hebben andere tweakers hier ook last van en zoja, hoe zijn jullie er mee omgegaan? Is er nog een oplossing waar ik niets van weet? Ik heb zelf al gezocht naar een 'all in 1 converter' richting coax, maar zo werkt glasvezel helaas niet. Er is geen zenderpakket welke gebroadcast wordt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard

Richard

Kuru Kuru Kururin

Er zijn glasvezelmodems (die geloof ik obsolete zijn geworden) die analoge coax aan kunnen bieden binnenshuis:

https://www.onsbrabantnet...ijn-modem/genexis-hybrid/

20*350ZO45°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-12-2024

Rtificial

as fake as can be

Je verhaal klopt denk ik wel, maar als je TV via glasvezel gaat, weet ik niet of je daarvoor overal een extra decoderbox nodig hebt, of dat moderne TV's dat via IP prima kunnen afhandelen? De SmartIPTV app bijvoorbeeld?

Verder zal je er dus gewoon voor moeten zorgen dat in alle ruimtes waar je satelliet ontvangst wil, er netjes een coax gelegd en afgewerkt is, naar een centraal punt om naar buiten te gaan.

"Don't blow out my candle if you want yours to shine brighter..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
LinuX-TUX schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 10:37:
Beste,

Ik zit met een klein dilemma. /me LinuX-TUX gaat ook samen met zijn gezinnetje een nog te bouwen nieuwbouwhuis betrekken. De opties en deadlines voor beslissingen LANG voordat men uberhaubt begint met bouwen zijn duizelingwekkend, maar dat terzijde.

We kregen nu te horen, dat de woning helemaal geen coax aansluiting meer zal krijgen/hebben (de hele wijk gewoon niet). Lang leve glasvezel ... jeej. Maar even terug, dat betekend dus dat ELKE TV een UTP aansluiting, decoderbox EN extra stopcontact nodig heeft. Iets waar ik niet op zat te wachten, want onze TV's hebben prima interne decoders en wil ik van die 1001 afstandsbedieningen af, moet ik weer gaan investeren in universele all in 1 afstandsbedieningen (nog meer troep). Daarbij hebben we ook nog satelliet, want vriendinlief kan niet zonder de Italiaanse zenderpakket, en voorheen ging dit prima, door de satelliet direct op de TV te prikken zelfs. Gewone standaarden, DVB-C(coax gebruiken we nu)/DVB-T(tijdje digitenne gehad)/DVB-S(voor de satelliet ... 0 externe decoder boxen nodig gehad. En nu onder het mom van 'the future' ... krijgen we iets in ons maag gesplitst wat niet eens een 'standaard' heeft.

Hebben andere tweakers hier ook last van en zoja, hoe zijn jullie er mee omgegaan? Is er nog een oplossing waar ik niets van weet? Ik heb zelf al gezocht naar een 'all in 1 converter' richting coax, maar zo werkt glasvezel helaas niet. Er is geen zenderpakket welke gebroadcast wordt :)
Gewoon een provider kiezen met DVB-C ondersteuning. Dan kun je coax gebruiken volgens mij. Al zou ik deze vraag in een ander topic stellen.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuX-TUX
  • Laatst online: 16-09 13:33
artbij schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 10:53:
[...]

Gewoon een provider kiezen met DVB-C ondersteuning. Dan kun je coax gebruiken volgens mij. Al zou ik deze vraag in een ander topic stellen.
Ander topic ... zat zelf idd te twijfelen. Maar omdat dit het '(nieuw)bouw' topic is, had ik mijn hoop gezet op de expertise/ervaringen hier :Y)

Helaas, gemeente Schiedam hier met monopolist CaiWay als coax/glasboer. En het besluit is dat de hele nieuwbouwwijk alleen met glasvezel wordt uitgerust. Andere kopers in de besloten facebookgroep lijken zich er gewoon bij neer te leggen lijkt het.

Excuses voor de ruis post, back ontopic :)

edit:
@ reactie beneden: Ja leuk :+ :o . Ga mijn eigen TV aanbieder beginnen intern. Ging meer over een standaard die broadcasters hanteren. En aangezien DVB-IPTV nog een rommeltje is, is er geen enkele TV bouwer overgegaan op een interne decoder aanbieden.

[ Voor 16% gewijzigd door LinuX-TUX op 03-11-2017 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
LinuX-TUX schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 10:58:
[...]

Ander topic ... zat zelf idd te twijfelen. Maar omdat dit het '(nieuw)bouw' topic is, had ik mijn hoop gezet op de expertise/ervaringen hier :Y)

Helaas, gemeente Schiedam hier met monopolist CaiWay als coax/glasboer. En het besluit is dat de hele nieuwbouwwijk alleen met glasvezel wordt uitgerust. Andere kopers in de besloten facebookgroep lijken zich er gewoon bij neer te leggen lijkt het.

Excuses voor de ruis post, back ontopic :)
Hoe het signaal naar je huis komt heeft niets te maken met hoe het intern naar je TV gaat. Via glas naar je huis en dan intern verder via DVB-C is mogelijk.

Doe maar een nieuw topic ;).

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NDF82

NDF82

Doomed Space Marine

bluemoon23 schreef op donderdag 2 november 2017 @ 23:30:
[...]

Kan ik bevestigen. Heb offertes gehad van drie verschillende aannemers en allemaal werkten ze met een silo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16-09 16:01
Heeft iemand een idee hoe lang je moet wachten voordat je stucloop op de dekvloer mag leggen? Afgelopen dinsdag ochtend is deze gemaakt en gisteravond hebben we er stucloop op gelegd omdat we verder moeten met de werkzaamheden.

Nu begon ik toch wel te twijfelen of dit wel voldoende droogt op deze manier. De tegels worden pas in januari gelegd dus de vloer heeft voldoende tijd om te drogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dewil1990
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16-09 14:12
GrooV schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 12:21:
Heeft iemand een idee hoe lang je moet wachten voordat je stucloop op de dekvloer mag leggen? Afgelopen dinsdag ochtend is deze gemaakt en gisteravond hebben we er stucloop op gelegd omdat we verder moeten met de werkzaamheden.

Nu begon ik toch wel te twijfelen of dit wel voldoende droogt op deze manier. De tegels worden pas in januari gelegd dus de vloer heeft voldoende tijd om te drogen
Hoelang wil je de stucloper laten liggen? En dek je de gehele vloer af? Bij ons ging de stucadoor 3 of 4 dagen na het smeren van de vloer aan de slag ;-). Toen ik op 1 gedeelte van de vloer, na 2 weken de stucloper weghaalde, was de vloer hier nog beduidend vochtig.

Zolang de vloer enigzins kan luchten/ademenen, en je de stucloper niet te lang laat liggen, verwacht ik dat dit weinig kwaad doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skating_vince
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
CrashOne schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 07:47:

Dat is een goede tip. Ze zijn bij ons nu met de buitengevel bezig en dekken het precies zo af als hier eerder op de foto staat (die zwarte wafeltjes). Wij laten het uiteindelijk voegen met speciale uitbloeiingsarme voegmortel. Speciale metselmortel gebruiken vond de aannemer niet nodig, omdat de uitbloeiing vaak uit de steen zelf komt. Goed om te horen dat je het er met een tuinslang af kan spuiten, maar stiekem hoop ik dat het niet nodig gaat zijn :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16-09 16:01
dewil1990 schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 12:29:
[...]

Hoelang wil je de stucloper laten liggen? En dek je de gehele vloer af? Bij ons ging de stucadoor 3 of 4 dagen na het smeren van de vloer aan de slag ;-). Toen ik op 1 gedeelte van de vloer, na 2 weken de stucloper weghaalde, was de vloer hier nog beduidend vochtig.

Zolang de vloer enigzins kan luchten/ademenen, en je de stucloper niet te lang laat liggen, verwacht ik dat dit weinig kwaad doet.
Minstens een week of 3-4, wil de vloer namelijk netjes houden ivm grote tegels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard

Richard

Kuru Kuru Kururin

Skating_vince schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 13:00:
[...]

Dat is een goede tip. Ze zijn bij ons nu met de buitengevel bezig en dekken het precies zo af als hier eerder op de foto staat (die zwarte wafeltjes). Wij laten het uiteindelijk voegen met speciale uitbloeiingsarme voegmortel. Speciale metselmortel gebruiken vond de aannemer niet nodig, omdat de uitbloeiing vaak uit de steen zelf komt. Goed om te horen dat je het er met een tuinslang af kan spuiten, maar stiekem hoop ik dat het niet nodig gaat zijn :).
Die Sakrete waar ik het over had; is van die special voegmortel. Kijk ook uit met de tuinslang; want dan spuit je er ook weer kalk tegenaan.

20*350ZO45°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skating_vince
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Richard schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 13:03:
[...]

Die Sakrete waar ik het over had; is van die special voegmortel. Kijk ook uit met de tuinslang; want dan spuit je er ook weer kalk tegenaan.
Ah ok, mooi resultaat gekregen? Wij gaan voor de uitbloeiingsarme voegmortel van Remix of Beamix (voorkeur aannemer).

Goed punt van de kalk uit het water. Misschien even een ontharder lenen als het nodig is.

Als je ziet hoe vaak de uitbloeiing voorkomt, is de kans erg groot dat het alsnog gebeurt (soms pas na een aantal jaar). Zoveel mogelijk proberen te voorkomen en dan maar duimen denk ik....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial
  • Laatst online: 19-12-2024

Rtificial

as fake as can be

GrooV schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 13:02:
[...]

Dat zou ik niet doen. Dan is je dekvloer niet droog genoeg om de tegels te leggen.
Stucloper leggen waar je het nodig hebt, en weghalen als je klaar bent. Je bent toch geen 3-4 weken op dezelfde plek bezig?

"Don't blow out my candle if you want yours to shine brighter..."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IceM
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16-09 16:12
GrooV schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 13:02:
[...]

Hoe netjes moet je hem houden? Hier heeft geen stucloop gelegen de hele tijd en dat lijkt me ook niet nodig als je nog moet tegelen? Met een schraper voor het tegelen zorgen dat de zooi er af is en dan gaat het toch prima?

...

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• ScuzzNL
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 16-09 15:27
Hier gaat de bouw ook (eindelijk) op tempo. Van de week is de eerste verdiepingsvloer gelegd. Die had erg veel vertraging waardoor de aannemer met de kozijnen en metselwerk begonnen was om niet nog meer tijd te verliezen. Indrukwekkend hoe snel ze zo'n breedplaatvloer leggen...

Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4510/38159325791_7dc82823b9_c.jpgDJI_0063

Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4551/38159325951_9d380a27a3_c.jpgDJI_0072

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Road-runner83
@ScuzzNL Zo dan dat is geen kleintje zo te zien :). Ziet er goed uit! Heb je het ontwerp al weleens gepost?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GAEvakYD
  • Laatst online: 15-09 21:57
Cool. Donderdag de omgevingsvergunning binnen. Gelukkig maar want de aannemer heeft alles klaar staan om over 2 weken te beginnen en er moeten nog wat zaken gebeuren. Passeren bij de notaris, rooilijnen uitzetten, bouwstroom plaatsen. Oplevering eind mei, mits er geen horror winter komt.

Dit is ons huis die we gaan bouwen. Staat helemaal in Sketchup.
Afbeeldingslocatie: https://ordelman.org/huisfoto1.png
Afbeeldingslocatie: https://ordelman.org/huisfoto2.png
Afbeeldingslocatie: https://ordelman.org/huisfoto3.png
Afbeeldingslocatie: https://ordelman.org/huisfoto4.png

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3CPO
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 18-01 06:46
GAEvakYD schreef op zondag 5 november 2017 @ 08:41:
Cool. Donderdag de omgevingsvergunning binnen. Gelukkig maar want de aannemer heeft alles klaar staan om over 2 weken te beginnen en er moeten nog wat zaken gebeuren. Passeren bij de notaris, rooilijnen uitzetten, bouwstroom plaatsen. Oplevering eind mei, mits er geen horror winter komt.

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Kosten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireStarter
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-09 06:47
Grolsch schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 16:54:
Kleiner bouwen, details veranderen of budget bijstellen :)

Het klinkt makkelijk, maar daar moet je het wel zoeken.
Heb je er dure elementen in zitten welke je kunt schrappen :?

Die 1200m3 die @artbij aangeeft met de bijbehorende m3 prijs is gebaseerd met een kelder. Dat zijn natuurlijk relatief goedkope m3's, en omdat het aantal m3's vrij groot is daalt de prijs per m3 ook weer.

Hoeveel m2 oppervlakte heeft je woning ook alweer @artbij :?
Dat is makkelijker gezegd dan gedaan :) .
Het huis heeft geen dure elementen, dit hebben we tijdens de ontwerpfase ook zoveel mogelijk beperkt. We hebben wel veel kuubs.
Nu ik me erbij heb neerlegt dat we pas in het voorjaar kunnen beginnen, komen er weer andere aannemers in beeld.
Ik krijg weer stille hoop, over 2 weken meer nieuws.

Een manier om te besparen is door meer posten zelf aan te sturen:
- Installateur
- Electricien
- Stukadoor
- Schilder
- PV boer

Mijn vraag is aan jullie, wie heeft hier ervaring mee?

Viel het mee of tegen?

Tips en wijze lessen?

w00t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
FireStarter schreef op zondag 5 november 2017 @ 09:28:
[...]

Dat is makkelijker gezegd dan gedaan :) .
Het huis heeft geen dure elementen, dit hebben we tijdens de ontwerpfase ook zoveel mogelijk beperkt. We hebben wel veel kuubs.
Nu ik me erbij heb neerlegt dat we pas in het voorjaar kunnen beginnen, komen er weer andere aannemers in beeld.
Ik krijg weer stille hoop, over 2 weken meer nieuws.

Een manier om te besparen is door meer posten zelf aan te sturen:
- Installateur
- Electricien
- Stukadoor
- Schilder
- PV boer

Mijn vraag is aan jullie, wie heeft hier ervaring mee?

Viel het mee of tegen?

Tips en wijze lessen?
Installateur en elektricien kun je vergeten. Die werken veel te nauw samen met de aannemer. Als je daar tussen gaat zitten kost je meer dan watje bespaart, naast een hoop ergernis.

Pv moet je sowieso zelf doen, anders kun je de btw niet terugvragen.

Schilder en elektricien zijn natuurlijk wel zelf te doen. Al heb ik de stukadoor zelf wel bij de aannemer zitten, puur omdat die 100% garandeerde dat het super strak wordt en niet gaan scheuren

Besparing als je dat zelf doet zal ongeveer 2 a 3k zijn. Voor een groot huis dan.

Hoeveel m3 bouw je?

Wat je wel kunt doen is losse offertes ophalen van installatie en loodgieter. Die kun je dan voorleggen aan je aannemer.

[ Voor 5% gewijzigd door Artbij op 05-11-2017 09:39 ]

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Haha lekker schaamteloos.....
:/

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireStarter
825m3, plus een kelder 300m3.

Nog een vraag aan jullie betreft verlichting. In mijn huidige huis heb ik al de meeste verlichting vervangen door Hue.

Nu ik van de week een offerte voor elektra heb binnengekregen schiet toch de volgende gedachte door mijn hoofd.
Waarom heb je nog schakelaars nodig? Waarom geen remote schakelaars en sensoren?
We gebruiken de schakelaars nu ook niet meer in de woonkamer. Het is meer irritant als de kinderen eraan hebben gezeten, en de schakeling is onderbroken.

Je bespaard in je nieuwe huis in breekwerk en schakelpunten. De besparing hierop kan je dan gebruiken om een systeem ervoor in de plaats te pakken zoals Hue.

[ Voor 65% gewijzigd door FireStarter op 05-11-2017 10:19 ]

w00t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
  • Laatst online: 19:24
@ hierboven...
Ik weet niet hoe dat bij jullie in de regio's zit, maar als ik hier rond kijk dan is de installateur/loodgieter/elektricien altijd 1 en hetzelfde bedrijf (en meestal zelfs dezelfde persoon).

Weet dus niet wat bij jullie gewoonlijk is, maar anders lijkt het me nogal moeilijk op te splitsen ;)
Wat betreft PV doen sommige bedrijven dat hier wel en andere niet, dat kan je indd nog wel opsplitsen tussen bedrijf A en B..

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireStarter
Annuk schreef op zondag 5 november 2017 @ 10:19:
@ hierboven...
Ik weet niet hoe dat bij jullie in de regio's zit, maar als ik hier rond kijk dan is de installateur/loodgieter/elektricien altijd 1 en hetzelfde bedrijf (en meestal zelfs dezelfde persoon).

Weet dus niet wat bij jullie gewoonlijk is, maar anders lijkt het me nogal moeilijk op te splitsen ;)
Wat betreft PV doen sommige bedrijven dat hier wel en andere niet, dat kan je indd nog wel opsplitsen tussen bedrijf A en B..
Brabant, omgeving Eindhoven.

Ik ga dit ook met de aannemer bespreken wat mogelijk is. Doel is om het huis binnen budget te realiseren.

w00t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Wij hebben zelf E en W instalateur aangebracht en een bouwbegeleider.
Die heeft iets van 5K aan cooridinatie kosten bij bouwer weg gehaald.

Zijn nu wel 10-15K duurder uit met deze 2 instalateurs, maar ondertussen wel alles uitgewerkt met water ontharder, douche wtw, 3 fase groepen, lichtpunten, en van L/W naar W/W oplossing gegaan.
Ben er wel van overtuigd dat ik bij de originele offerte via de bouwer ook hetzelfde kwijt was geweest als ik de dingen die we nu hebben ook meegenomen hadden. Zeker weten doe je het nooit natuurlijk.

De bouwer had er niet veel problemen mee volgens mij, hoe het in de uitvoering gaat werken moet ik nog meemaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-e-n
  • Laatst online: 00:22
FireStarter schreef op zondag 5 november 2017 @ 10:12:
[...]

Waarom heb je nog schakelaars nodig? Waarom geen remote schakelaars en sensoren?
We gebruiken de schakelaars nu ook niet meer in de woonkamer. Het is meer irritant als de kinderen eraan hebben gezeten, en de schakeling is onderbroken.
Het lijkt me zeer onverstandig om je hele huis afhankelijk te maken van draadloze bediening. Dat kan allereerst uitvallen en dan is het fijn als er nog knoppen zijn.

En denk ook aan de toekomst wanneer je het ooit zou willen verkopen. Als je dan de knoppen niet monteert leg dan in ieder geval de bedrading ervoor aan en maak de aansluitpunten. Een huis zonder zou voor mij een deal-breaker kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireStarter
D-e-n schreef op zondag 5 november 2017 @ 11:07:
[...]

Het lijkt me zeer onverstandig om je hele huis afhankelijk te maken van draadloze bediening. Dat kan allereerst uitvallen en dan is het fijn als er nog knoppen zijn.

En denk ook aan de toekomst wanneer je het ooit zou willen verkopen. Als je dan de knoppen niet monteert leg dan in ieder geval de bedrading ervoor aan en maak de aansluitpunten. Een huis zonder zou voor mij een deal-breaker kunnen zijn.
Ik denk dat je in de toekomst juist meer gewend eraan raakt dat je alles met sensoren en zelfs met je stem bediend. De vooruitgang in techniek gaat tussen 2017-2027 veel sneller als tussen 2007-2017 laat staan daarna. Lastig puntje..

w00t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
FireStarter schreef op zondag 5 november 2017 @ 10:12:
[...]

825m3, plus een kelder 300m3.

Nog een vraag aan jullie betreft verlichting. In mijn huidige huis heb ik al de meeste verlichting vervangen door Hue.

Nu ik van de week een offerte voor elektra heb binnengekregen schiet toch de volgende gedachte door mijn hoofd.

Je bespaard in je nieuwe huis in breekwerk en schakelpunten. De besparing hierop kan je dan gebruiken om een systeem ervoor in de plaats te pakken zoals Hue
De aannemer heeft gewoon een vast bedrag voor hak en breekwerk, die gaat echt de meters niet tellen. Dus hiermee bespaar je niets denk ik.

[ Voor 10% gewijzigd door Artbij op 05-11-2017 11:27 ]

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Laatst online: 00:22
@FireStarter
Maar dan nog lijkt het voor mij een must dat je handmatig iets kunt overrulen, in elk geval voor nood.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-09 22:26
FireStarter schreef op zondag 5 november 2017 @ 11:13:
[...]

Ik denk dat je in de toekomst juist meer gewend eraan raakt dat je alles met sensoren en zelfs met je stem bediend. De vooruitgang in techniek gaat tussen 2017-2027 veel sneller als tussen 2007-2017 laat staan daarna. Lastig puntje..
Glazenbol? Ik zou in ieder geval voorbereidingen voor bedieningsmogelijkheden treffen. Een aantal pulsdrukkers die in de meterkast uitgelezen worden kan sowieso geen kwaad, kan je altijd zelf nog beslissen wat ze moeten bedienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berriedebouwer
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 14-01 08:02
GAEvakYD schreef op zondag 5 november 2017 @ 08:41:

Wat een mooi huis, ziet er erg groot uit! Erg benieuwd naar de indeling en welke bouwer / bouwmethode er gebruikt wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
FireStarter schreef op zondag 5 november 2017 @ 11:13:
[...]

Volgens mij staat de acceptatie van die ontwikkelingen al een tijdje stil.

Het is nu eenmaal veel makkelijker om op een knop te drukken dan om een commando uit te spreken. Maar soms zal het best handiger zijn, dus combi is het beste denk ik. Al zal alle nieuwe techniek probleemloos in te bouwen zijn in bestaande situaties.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireStarter
artbij schreef op zondag 5 november 2017 @ 12:30:
[...]

Volgens mij staat de acceptatie van die ontwikkelingen al een tijdje stil.

Het is nu eenmaal veel makkelijker om op een knop te drukken dan om een commando uit te spreken. Maar soms zal het best handiger zijn, dus combi is het beste denk ik. Al zal alle nieuwe techniek probleemloos in te bouwen zijn in bestaande situaties.
Wellicht toch maar beter loze leidingen te laten leggen voor eventueel toekomstig schakelmateriaal. Zelfs mijn vrouw is voor de situatie om alles Hue enabled te maken. Dat ene station ben ik dus al gepasseerd. :*)

w00t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
Persoonlijk zou ik sowieso kiezen voor een mogelijkheid tot gewoon schakelmateriaal/schakelaars.
@FireStarter Je hebt het inderdaad wel over Hue, en dat zal vast en zeker prima werken, maar leg je ook meerdere Hue lampen (a €80 p.s. ofzo) op voorraad voor als er een "knapt"?

Of leg je voor noodgevallen ff een gewoon GU10 spotje en een gewone led lamp met E14 en/of E27 fitting in de kast?
Persoonlijk zou ik in zo'n geval (heb zelf geen Hue e.d.) in ieder geval ff een gewoon lampje op voorraad hebben, en die zal je dan toch moeten schakel met dimmer/schakelaar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Annuk schreef op zondag 5 november 2017 @ 13:10:
Persoonlijk zou ik sowieso kiezen voor een mogelijkheid tot gewoon schakelmateriaal/schakelaars.
@FireStarter Je hebt het inderdaad wel over Hue, en dat zal vast en zeker prima werken, maar leg je ook meerdere Hue lampen (a €80 p.s. ofzo) op voorraad voor als er een "knapt"?

Of leg je voor noodgevallen ff een gewoon GU10 spotje en een gewone led lamp met E14 en/of E27 fitting in de kast?
Persoonlijk zou ik in zo'n geval (heb zelf geen Hue e.d.) in ieder geval ff een gewoon lampje op voorraad hebben, en die zal je dan toch moeten schakel met dimmer/schakelaar ;)
Als je meer dan 1 lamp in je plafond hebt is het meestal niet zo’n probleem om een tijdje zonder te zitten.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
artbij schreef op zondag 5 november 2017 @ 14:00:
[...]

Als je meer dan 1 lamp in je plafond hebt is het meestal niet zo’n probleem om een tijdje zonder te zitten.
Klopt maar als het toevallig wel net in je hal is of op de overloop of in het toilet o.i.d. (waar je vaak maar 1 lamp hebt hangen) dan is het wel knap vervelend...
In de woonkamer o.i.d. is het natuurlijk een iets ander verhaal aangezien je daar meestal wel meerdere lampen hebt. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GAEvakYD
  • Laatst online: 15-09 21:57
Haha ik maak er geen geheim van, maar vind je het zelf ook niet een iets te directe vraagstelling?

aanneemsom 225k, dat is excl:
- 23k voor kunststof kozijnen met haakse las en houtlook binnen en buiten
- 75k installatiewerk
- grond 560m2
- keuken
- vloeren
- tuin etc

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

rspoe schreef op woensdag 1 november 2017 @ 11:18:
Update vanuit mijn kant: welstand heeft het schetsplan goedgekeurd. We hebben een funderingsadvies ontvangen en de constructieberekeningen zijn gemaakt. De architect is nu bezig met de bestektekeningen. We doen de bouw in eigen beheer. Een oom (timmerman) en neef (calculator) gaan het zetten en definitief calculeren als de tekeningen klaar zijn. Dan kunnen we de vergunning aan gaan vragen!

Stenen (geen voeg maar pointeren):
[afbeelding]

Dakpannen
Noord - Monier Stonewold
[afbeelding]

Zuid
Indaksysteem met solar panelen (voorbeeld)
[afbeelding]

Overig wensen:
- Gasloos. Momenteel aan het kijken wat de verschillen zijn tussen Techneco en Nefit.
- Schakelaars/sensors + lichtpunten centraal naar de meterkast brengen. Lichtplan is inmiddels al gemaakt.
- Kunstofkozijnen
- Ventilatie Duco Comfort-Plus
- Vloerverwarming beneden + badkamer. Met zones.
- Aansluitingen voor convectoren op de slaapkamers
- Quooker in keuken om het boilervat op lagere temperatuur te houden

:)
hoe ga je het centraal schakelen doen?

Komt elke lamp in de meterkast uit waar je daar met relais alles schakelt?

Ik ben naar de zelfde dingen aan het kijken namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rspoe
Snow_King schreef op zondag 5 november 2017 @ 18:16:
[...]
hoe ga je het centraal schakelen doen?

Komt elke lamp in de meterkast uit waar je daar met relais alles schakelt?

Ik ben naar de zelfde dingen aan het kijken namelijk.
Ja in eerste instantie gewoon met lasdoppen. Dus redelijke 'traditineel'. Kan ik er in de toekomst ethernetrelais of iets dergelijks tussen plaatsen :)

Edit: en dan idd schakelaars en lichtgroepen naar de meterkast. Misschien ook een schakelaar in de hoek voor een staanlamp.

[ Voor 12% gewijzigd door rspoe op 05-11-2017 18:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Laatst online: 15-09 14:26
Zijn er hier mensen die een rieten dak hebben of daar naar hebben gekeken? Ik ben erg benieuwd hoeveel het duurder is dan een dak gedekt met pannen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Sunri5e schreef op zondag 5 november 2017 @ 19:00:
Zijn er hier mensen die een rieten dak hebben of daar naar hebben gekeken? Ik ben erg benieuwd hoeveel het duurder is dan een dak gedekt met pannen.
Ik krijg over twee weken een rieten dak. Maar daar heb jij niet zoveel aan :).

Offertes vergelijken is de enige manier om er achter te komen.

Oh wacht, reken de rest van de tijd dat je in het huis woont een tientje of 5 per maand aan onderhoud. Bij pannen is dat misschien 1 euro.

[ Voor 14% gewijzigd door Artbij op 05-11-2017 19:11 ]

Met gestrekt been.

Pagina: 1 ... 19 ... 272 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.

Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic