This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Inderdaad, je krijgt waarschijnlijk iets waar ze vanaf willen.Señor Sjon schreef op zondag 29 oktober 2017 @ 11:10:
[...]
Je krijgt geen zand, maar grond. Ik weet niet of je daar blij van wordt.
Met gestrekt been.
Nee, peil van de woning is vrij te bepalen.D-e-n schreef op zondag 29 oktober 2017 @ 11:02:
@mistaoutlaw
Heeft diezelfde gemeente dat peil van de woning vastgesteld?
I was born intelligent - education ruined me
Maar waarom dan zo hoog? Meestal leg je het peil van de woning vast op zo'n 15cm boven het bestaande maaiveld. Dan hoef je ook nog op te hogen, alleen wat uit te vlakkenmistaoutlaw schreef op zondag 29 oktober 2017 @ 12:32:
[...]
Nee, peil van de woning is vrij te bepalen.
Maaiveld nu ca. 4,8 - NAP, dan zit je in een van de diepere delen van Nederland. Dat zal veen achtige grond zijn. Daar kan je niet mee rekenen dat als je 1m3 ontgraaft en je spreid dat over 10m2 dat je dan 10cm ophoging hebt.mistaoutlaw schreef op zondag 29 oktober 2017 @ 07:02:
[...]
Kavel oppervlakte is 513m2.
Maaiveldhoogte is gemiddeld 4,84 – NAP.
Het peil van de woning is 4,3 – NAP.
Grond dat overblijft na het uitgraven en aanvullen rondom de fundering: ca. 84 m3.
Oppervlakte kavel wat rondom de woning overblijft is ca. 336 m2.
Dit houdt in dat als de overgebleven grond uitvlakt over de kavel dat het maaiveld c.a. 0,25 meter hoger komt te liggen. Verschil tussen het woningpeil en maaiveld is dan nog 0,29 meter.
Uiteraard zal de bestrating en tuin op afschot liggen maar dan nog verwacht ik dat ik grond moet aanvoeren.
Daarnaast snap ik niet waarom je het peil van de woning zo hoog legt. Je kan de grond rond je huis waarschijnlijk slechts heel moeizaam ophogen. Als je er 50 cm grond opaan brengt zakt er snel een groot deel weg, en dat inklinkingsproces gaat niet zomaar stoppen. Vanaf maaiveld zit er namelijk eerst een soort spons, en omdat jij er gewicht bovenop hebt gelegd, wordt die spons langzaam samen gedrukt. En elke keer als je weer ophoogt wordt de spons gewoon verder samengedrukt.
Hi @D-e-nD-e-n schreef op zondag 29 oktober 2017 @ 14:30:
[...]
Maar waarom dan zo hoog? Meestal leg je het peil van de woning vast op zo'n 15cm boven het bestaande maaiveld. Dan hoef je ook nog op te hogen, alleen wat uit te vlakken
De openbare weg waar we aan zitten is nog weer wat hoger: -3.93
Edit: er is een klein stukje mandelig oppervlakte dat ontsluit naar de openbare weg via een brug. Die ligt op -4.20.
Aan de waterkant is het trouwens weer -5.05.
[ Voor 18% gewijzigd door mistaoutlaw op 29-10-2017 16:33 ]
Morgen is dus bij ons de opbouw (van het HSB), we bouwen in een woonwijk en volgens mij wordt het echt passen en meten met de kraan en alle ladingen.
Hoop dat alles gaat volgens plan, de steigerbouwers (onderaannemer) waren nog niet helemaal klaar nl omdat ze materiaal te kort kwamen. Ben benieuwd hoe ze dat gaan oplossen maar daar hebben we gelukkig een aannemer voor. Vrees dat we niet echt vrienden met de buurt maken want ik hoorde dat ze vanmorgen om 8u verder zijn gegaan met de steigers. Had dat ook niet zien aankomen eerlijk gezegd, dat ze op zondag gingen werken.
Dat inderdaad. Bij mijn ouderlijk huis lag de schuur tientallen misschien wel een halve meter lager dan het huis. En dat was geen grote tuin.MeTooPV schreef op zondag 29 oktober 2017 @ 15:28:
[...]
Je kan de grond rond je huis waarschijnlijk slechts heel moeizaam ophogen. Als je er 50 cm grond opaan brengt zakt er snel een groot deel weg, en dat inklinkingsproces gaat niet zomaar stoppen. Vanaf maaiveld zit er namelijk eerst een soort spons, en omdat jij er gewicht bovenop hebt gelegd, wordt die spons langzaam samen gedrukt. En elke keer als je weer ophoogt wordt de spons gewoon verder samengedrukt.
Daar houden ze ook rekening mee met de drainage eisen/voorbeelden.
Er klopt waar wij bouwen echter niet veel van.
Maaiveld: -4.35
Weg-as: -4.30
Vloerpeil: -4.20
Grond waterpeil: -5.84 (oude zeebodem waar ongeveer 100 cm zand op ligt wat met 60-70 cm klei afgedekt is)
Wij moeten dus voor de bouwput die zeg maar 70 cm klei laag afgraven en dan heb je zand (laag van 1 meter) die zand laag is water doorlatend tot grondwater. De kleilaag erboven is slecht doorlatend.
Zie afbeelding uit sondering rapport van de 1e 2 meter..

Vloerpijl is minimale eis, dus ik heb de bouwer gevraagd vloerpijl 20 cm hoger te maken. Meer zou denk ik geen gezicht met de buren vergeleken zijn.
Nadeel is dat ik wat meer zand en tuinaarde moet aanvoeren. Maar dan heb ik niet meer die klei wat slecht waterdoorlatend is. Het worden tegels, plantenborder en kunstgras. Alles moet dus 30 cm boven huidig maailveld komen (met afschot naar de weg en buren) Maar even zien wat er aan klei kan blijven liggen, of dat bijna alles weg moet tot op het zand en opnieuw opbrengen van betere bodem. Als ik onder border en kunstgras ook alles 70 cm diep weghaal en dan 90 cm aan moet vullen gaat het wel duur worden vrees ik..
[ Voor 8% gewijzigd door jacovn op 30-10-2017 09:34 ]
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
Nadat we alles op een rijtje hebben gezet vwb de totale bouw (incl. inrit, tuin, overige bestrating, erfafscheiding etc. etc.) dan komen we uit op zo'n €480.000. Dit kunnen we betalen, maar de vraag die in ons opkomt is 'willen we dat wel?'.
Voor ons lijkt het gewoon niet aantrekkelijk genoeg, we bouwen helemaal niet zo'n groot huis.
Wikken, wegen.

Bouwkavel houden we sowieso nog even aan, er word daar meer gebouwd en er staat geen kavel meer te koop. Wij hebben er 2 in ons bezit, hier kunnen we tzt onze gemaakte kosten nog wel uitkrijgen.
Qua kosten kun je beter een bestaande woning kopen, maar dat had je voor de tijd ook kunnen zien.
Bij het bouwen van je eigen huis is wel alles precies zoals je zelf wilt.
Als ik alle kosten bij elkaar optel hoop ik ook niet dat wij ons huis binnen korte tijd hoeven te verkopen, maar dat is bij ons ook niet de intentie.
Je gevoel moet wel goed zijn, dus denk er nog eens goed over na zou ik je aanbevelen
Je twijfelt over een bedrag van 80k dat je duurder uit bent dan een bestaande woning? En dat is dus ook inclusief kavel?the-edge schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 07:28:
Dingen krijgen een vreemde wending hier. Met 1 been bij de notaris vwb financiering en overschrijving grond, met de pen in de aanslag om te tekenen met de aannemer slaat de twijfel toe.
Nadat we alles op een rijtje hebben gezet vwb de totale bouw (incl. inrit, tuin, overige bestrating, erfafscheiding etc. etc.) dan komen we uit op zo'n €480.000. Dit kunnen we betalen, maar de vraag die in ons opkomt is 'willen we dat wel?'.
Voor ons lijkt het gewoon niet aantrekkelijk genoeg, we bouwen helemaal niet zo'n groot huis.De bouwkosten die elke dag stijgen, wat ik in de buurt hier voor €400.000 kan kopen is gewoon vergelijkbaar of zelfs meer/beter.
Wikken, wegen... Reëel zijn.
Bouwkavel houden we sowieso nog even aan, er word daar meer gebouwd en er staat geen kavel meer te koop. Wij hebben er 2 in ons bezit, hier kunnen we tzt onze gemaakte kosten nog wel uitkrijgen.
Dan moet je het denk ik niet doen. Als je voor die kleine (relatief dan) meerprijs niet perse in je zelf ontworpen huis wilt wonen, moet je het niet doen.
Hier gingen we 2,5 ton over budget. En toch is het in vergelijking met wat hier te koop is voor mij het geld waard. Maar puur omdat het huis echt onze smaak is en bij ons past.
Met gestrekt been.
Het zal aan het einde van de rit over een verschil van een ton gaan. Inderdaad, die ton. €100.000 in haal haar glorieartbij schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 08:04:
[...]
Je twijfelt over een bedrag van 80k dat je duurder uit bent dan een bestaande woning? En dat is dus ook inclusief kavel?
Dan moet je het denk ik niet doen. Als je voor die kleine (relatief dan) meerprijs niet perse in je zelf ontworpen huis wilt wonen, moet je het niet doen.
Hier gingen we 2,5 ton over budget. En toch is het in vergelijking met wat hier te koop is voor mij het geld waard. Maar puur omdat het huis echt onze smaak is en bij ons past.
Yup. Ik heb via via een oude vlaggenmast geregeld en plaats die op een hoek van het kavel. Onderaan de mast een kantelvoet, zodat je de mast makkelijk omlaag kunt halen, zodat je bij de timelaps camera kunt.TLer schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 18:54:
@WNT
Gaan jullie nog iets van een timelapse video maken?
Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.
€80.000 is wel een groot verschil. Zo'n verschil hebben wij niet. Echter hebben wij gekocht voor de gekte en gelukkig is bij ons de prijs "vast". Nu zie ik de verschillen inderdaad rap stijgen tussen bestaand en nieuw. Je kunt het overigens niet 1 op 1 vergelijken want de nieuwe huizen zijn kwalitatief natuurlijk een stuk beter en uitgebreider. Plus het onderhoud wat de eerste jaren een stuk lager is.the-edge schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 07:28:
Dingen krijgen een vreemde wending hier. Met 1 been bij de notaris vwb financiering en overschrijving grond, met de pen in de aanslag om te tekenen met de aannemer slaat de twijfel toe.
Voor ons lijkt het gewoon niet aantrekkelijk genoeg, we bouwen helemaal niet zo'n groot huis.De bouwkosten die elke dag stijgen, wat ik in de buurt hier voor €400.000 kan kopen is gewoon vergelijkbaar of zelfs meer/beter.
Wikken, wegen... Reëel zijn.
Maar als je nu een huis ziet van €400.000 waar je ook helemaal van weg bent dan is de keus "makkelijk". Echter zagen wij toch ook weer snel dingen die we wilden aanpakken. En dan rijst de vraag, wil je een woning van 4 ton+ k.k. + 50k aan verbouwingen met de standaarden van toen en bijna helemaal naar wens. Of nu 480k betalen voor een woning precies naar jouw wens met de standaarden van nu.
The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?
Is dit nou echt zo? Ik hoor dit vaak als argument van mensen die zelf een huis hebben laten bouwen. Maar het lijkt mij zo onwaarschijnlijk dat het huis, eenmaal klaar, precies is zoals je zelf wilt. Zoveel keuzes, zoveel variaties, zoveel zaken die op papier goed lijken maar in de praktijk minder goed kunnen uitvallen. Compromissen omdat bepaalde wensen niet in het budget passen.Grolsch schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 07:38:
@the-edge
Bij het bouwen van je eigen huis is wel alles precies zoals je zelf wilt.
Heb jij zelf nog helemaal geen punten die je, achteraf gezien, anders had gedaan? Of zaken die je hebt moeten schrappen/uitstellen/wijzigen ivm budget (lees: een afwijking van je 'droom'huis)?
In huidige huis paar pijnpuntjes:
- geen extra stroomgroep naar boven te krijgen zonder veel hak en breekwerk, of domweg via buitengevel gaan.
- IP camera's lopen wel met buizen over buitenmuren, niet echt mooi.
- Veel warmte door zon instraling (ondanks screens wil de warmte na paar dagen mooi zonning weer huis niet meer uit)
- Buren geluid
- geen parkeer ruimte genoeg in de straat
- (te) veel mensen met andere afkomst in de straat (sociale woningen gemengd met koopwoningen => valend beleid ?)
- geen 3 slaapkamers op 1 verdieping.
- open keuken en open traphuis (kookluchtjes)
Als ik voor zeg 500K ga rondkijken kom ik vast uit bij huizen die veel van die 'problemen' niet hebben..
Echter enkele vast ook wel (zoals geen extra buizen waar ik ze wil), en dan woon je er voor een xxx lager bedrag nog niet met vol plezier in vrees ik.
Bij ons kwam de locatie er verder nog bij. Hier wordt wel veel aangeboden, maar veelal gewoon kleine kavels dicht op elkaar. We gaan nu naar voor en achter op > 50 meter huizen, links wel dicht bij, en rechts een weg met parkeervakken (enigszins een nadeel, maar het is geen dooorlopende weg)
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
Met een nieuw huis kom je ook tegenslagen tegen en je moet veel keuzes maken, al dan niet voor budgettaire redenen. Zo ben ik er zeker van dat wij ook te veel aandacht hebben besteed aan achteraf bekeken nutteloze zaken. En tegelijk ook dingen vergeten zijn of keuzes hebben gemaakt die niet zo goed blijken uit te draaien.
Helemaal eens met @MrFl0ppY!MrFl0ppY schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 09:09:
[...]
€80.000 is wel een groot verschil. Zo'n verschil hebben wij niet. Echter hebben wij gekocht voor de gekte en gelukkig is bij ons de prijs "vast". Nu zie ik de verschillen inderdaad rap stijgen tussen bestaand en nieuw. Je kunt het overigens niet 1 op 1 vergelijken want de nieuwe huizen zijn kwalitatief natuurlijk een stuk beter en uitgebreider. Plus het onderhoud wat de eerste jaren een stuk lager is.
Maar als je nu een huis ziet van €400.000 waar je ook helemaal van weg bent dan is de keus "makkelijk". Echter zagen wij toch ook weer snel dingen die we wilden aanpakken. En dan rijst de vraag, wil je een woning van 4 ton+ k.k. + 50k aan verbouwingen met de standaarden van toen en bijna helemaal naar wens. Of nu 480k betalen voor een woning precies naar jouw wens met de standaarden van nu.
Ik hoop het huis van mijn ''dromen'' te gaan (laten) bouwen. Maar als ik vandaag een soortgelijk huis vind via Funda, met ongeveer dezelfde indeling, afwerkingsniveau, onderhoudsniveau, energiezuinigheid en smaak, dan ga ik gelijk over tot koop.
Kijk regelmatig op Funda, maar ben zo'n huis nog niet tegen gekomen. Of ik moet vloer, badkamer, toilet, keuken, etc. aanpassen, maar dan is het prijsverschil met zelfbouw niet meer zo groot.
En natuurlijk moet je bij zelfbouw keuzes maken vanwege budget. Mijn architect heeft 3 zwart stalen binnenkozijnen en deuren (van vloer tot plafond) als optie voorgesteld. Inderdaad heeeeeeeel mooi, maar 10 k-eur is echt te veel. Er zullen vast hele mooie en betaalbare alternatieven zijn. Je kunt het zo gek maken als je wilt, dan zijn de bouwkosten navenant.
Natuurlijk, omdat het budget niet onbeperkt is. Als ik 10 miljoen meer te besteden had gehad had ik het wel anders gedaanB-lex schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 09:17:
[...]
Is dit nou echt zo? Ik hoor dit vaak als argument van mensen die zelf een huis hebben laten bouwen. Maar het lijkt mij zo onwaarschijnlijk dat het huis, eenmaal klaar, precies is zoals je zelf wilt. Zoveel keuzes, zoveel variaties, zoveel zaken die op papier goed lijken maar in de praktijk minder goed kunnen uitvallen. Compromissen omdat bepaalde wensen niet in het budget passen.
Heb jij zelf nog helemaal geen punten die je, achteraf gezien, anders had gedaan? Of zaken die je hebt moeten schrappen/uitstellen/wijzigen ivm budget (lees: een afwijking van je 'droom'huis)?
Maar indeling van kamer, kleuren op de muren, keuze van materialen, aansluitingen, etc. etc. Alles precies zoals ik wou, en ik zou zo nog niet weten wat ik anders gedaan zou hebben met de wetenschap van nu.
Daarom bouwen wij dan ook "zelf". Het huis met de indeling konden we hier niet vinden in de buurt, zelfs geen huizen die we dan nog fors moesten verbouwen. En als er al een tussen zat, dan waren keuken en badkamer ook niet naar wens, in alle gevallen waren we hetzelfde of duurder uit. Nu scheelt het dat we bouwen met een catalogusbouwer, en niet veel anders hebben dan standaard.MrFl0ppY schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 09:09:
[...]
€80.000 is wel een groot verschil. Zo'n verschil hebben wij niet. Echter hebben wij gekocht voor de gekte en gelukkig is bij ons de prijs "vast". Nu zie ik de verschillen inderdaad rap stijgen tussen bestaand en nieuw. Je kunt het overigens niet 1 op 1 vergelijken want de nieuwe huizen zijn kwalitatief natuurlijk een stuk beter en uitgebreider. Plus het onderhoud wat de eerste jaren een stuk lager is.
Een vrijstaand huis, in hetzelfde dorp, zelfde oppervlakte, kavel zelfde grootte, modern ingericht (naar onze smaak qua indeling, kleuren, vloeren). De keuken is niet onze droomkeuken maar wel nieuw. Ketel uit 2013. Master bedroom met badkamer en suite, 3 overige kamers met een aparte badkamer.
Tuin met overkapping etc. is helemaal klaar. Prima wijk etc.
Nadelen: niet onze droomkeuken, geen rolluiken, geen 'hoge' zolder, niet energieneutraal, geen panelen, geen warmtepomp.
De plannen zijn nog niet van tafel, maar we zijn verbaasd over onze 'beweging' die afwijkt van de plannen...
[ Voor 10% gewijzigd door the-edge op 14-03-2023 14:00 ]
Oef dat is een lastige, en de locatie? beter dan de kavel? Want op de Hoge zolder na, kan je alles nog (later) doen, en dat energie-neutrale zal denk in de toekomst steeds meer gesubsidieerd gaan worden. De terugverdientijd met een warmtepomp is nog best een lange periode, en er komen meer systemen die geschikt zijn als vervaging voor de CV en gewoon op radiatoren kunnen.the-edge schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 10:21:
Dat alles is dus nu bij ons wel het geval.
Een vrijstaand huis, in hetzelfde dorp, zelfde oppervlakte, kavel zelfde grootte, modern ingericht (naar onze smaak qua indeling, kleuren, vloeren). De keuken is niet onze droomkeuken maar wel nieuw. Ketel uit 2013. Master bedroom met badkamer en suite, 3 overige kamers met een aparte badkamer.
Tuin met overkapping etc. is helemaal klaar. Prima wijk etc.
Nadelen: niet onze droomkeuken, geen rolluiken, geen 'hoge' zolder, niet energieneutraal, geen panelen, geen warmtepomp.
En dat voor €370.000 (vraagprijs). Ik zou een vergelijkbaar huis bouwen op eenzelfde stuk grond voor zo'n €475.000 exclusief onvoorziene post.
De plannen zijn nog niet van tafel, maar we zijn verbaasd over onze 'beweging' die afwijkt van de plannen...
De vraag is ook welke kosten/boetes moet je gaan betalen indien je niet meer zelf gaat bouwen. Wij waren tot koop grond al zo'n 20K "kwijt" aan leges en handtekeningen die we her en der al gezet hadden (aannemer, leges etc)
Wij zijn met de zelfbouwplannen gestopt omdat we er met een grondeigenaar niet uit konden komen, een ander helemaal niet meer reageert en de rest te klein/groot/duur/suboptimaal gelegen is. Inmiddels is het ook gewoon te duur aan het worden, met prijsstijgingen van 10k+ euro per halfjaar en je wil toch gasloos gaan als je nieuw bouwt.
Ik heb nu bijna al mijn wensen in een bestaande woning kunnen stoppen. Voordeel is dat ik nu ook gewoon in de gewenste wijk met voorzieningen ga wonen ipv ergens achteraf in het buitengebied. Ja, dat betekent op den duur verbouwen, maar het huis en perceel leent zich daar uitstekend voor.
Dat hadden wij ook. Maar wij zijn uiteindelijk wel ons huis tegen gekomen op Funda. En zelfs, met behoorlijke verbouwing, voor een prijs waar we het nooit zelf voor hadden kunnen bouwen.SjakieZulu schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 10:03:
[...]
Ik hoop het huis van mijn ''dromen'' te gaan (laten) bouwen. Maar als ik vandaag een soortgelijk huis vind via Funda, met ongeveer dezelfde indeling, afwerkingsniveau, onderhoudsniveau, energiezuinigheid en smaak, dan ga ik gelijk over tot koop.
Kijk regelmatig op Funda, maar ben zo'n huis nog niet tegen gekomen. Of ik moet vloer, badkamer, toilet, keuken, etc. aanpassen, maar dan is het prijsverschil met zelfbouw niet meer zo groot.
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
Locatie is niet beter dan de kavel, huis staat meer in het centrum dus potentieel meer verkeer.sanvv78 schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 10:33:
[...]
Oef dat is een lastige, en de locatie? beter dan de kavel? Want op de Hoge zolder na, kan je alles nog (later) doen, en dat energie-neutrale zal denk in de toekomst steeds meer gesubsidieerd gaan worden. De terugverdientijd met een warmtepomp is nog best een lange periode, en er komen meer systemen die geschikt zijn als vervaging voor de CV en gewoon op radiatoren kunnen.
De vraag is ook welke kosten/boetes moet je gaan betalen indien je niet meer zelf gaat bouwen. Wij waren tot koop grond al zo'n 20K "kwijt" aan leges en handtekeningen die we her en der al gezet hadden (aannemer, leges etc)
Wij zijn zo'n 10k kwijt aan leges en architect. Maar geen boetes verder. Handtekening aannemer is nog niet gezet, dus in die zin is er niets aan de hand.
Ik denk dat je je "blind" kunt staren op je eigen project waardoor je de rest vergeet. Ook raak je conform met hoge bedragen. 10k hier, 10k daar, 40k daar, 100k hier. Je tekent daar snel voor af en begint het normaal te vinden.Señor Sjon schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 10:37:
@the-edge I know your pain.
Wij zijn met de zelfbouwplannen gestopt omdat we er met een grondeigenaar niet uit konden komen, een ander helemaal niet meer reageert en de rest te klein/groot/duur/suboptimaal gelegen is. Inmiddels is het ook gewoon te duur aan het worden, met prijsstijgingen van 10k+ euro per halfjaar en je wil toch gasloos gaan als je nieuw bouwt.
Ik heb nu bijna al mijn wensen in een bestaande woning kunnen stoppen. Voordeel is dat ik nu ook gewoon in de gewenste wijk met voorzieningen ga wonen ipv ergens achteraf in het buitengebied. Ja, dat betekent op den duur verbouwen, maar het huis en perceel leent zich daar uitstekend voor.
Los daarvan, de bouwkosten, ik zie dat zeer somber in. De kosten gaan echt hard en gaan nog harder stijgen.
Uiteindelijk dus gekozen voor zelf bouwen, en ik moet wel zeggen dat we een beetje geluk hebben gehad met de tijd.
Onze bestaande woning zou nu 10 á 20K meer opbrengen als een jaar geleden, maar wat wij hebben betaald voor de grond en aan de aannemer dat zou nu zo'n 100K extra gekost hebben.
Ook stond de rente gunstig toen wij gebouwd hebben.
Al met al sta ik nog steeds achter de gemaakte keuze.
Vooral onze "specifieke" eisen aan locatie en hoeveelheid grond zorgen ervoor dat er weinig tot geen bestaande huizen zijn die te koop zijn die daar aan voldoen.
Begin dit jaar werd ik al ''gewaarschuwd'' voor 500 EUR per m3 (ex vloerafwerking en keuken). Hoop nog steeds dat ik daar een huis kan van laten bouwen met een goed (niet overdreven luxe) afwerkingsniveau.
Nee, die twijfel had ik niet vanaf het begin af aan. Die twijfel is er pas nu we alle offertes binnen hebben en +/- weet waar ik aan toe ben. Ik kom uit op €507 per m3 (incl. BTW excl vloer en keuken).SjakieZulu schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 11:24:
@the-edge: ik proef heel veel twijfel, twijfel die je waarschijnlijk van begin af aan al had. Wanneer is het besluit tot zelfbouw genomen, en met welk budget (kosten per m3) hield je rekening?
Begin dit jaar werd ik al ''gewaarschuwd'' voor 500 EUR per m3 (ex vloerafwerking en keuken). Hoop nog steeds dat ik daar een huis kan van laten bouwen met een goed (niet overdreven luxe) afwerkingsniveau.
Wanneer alles klaar is kom ik uit op zo'n €550 per m3.
Normaal afwerkingsniveau, keuken van 18k, lucht/water warmtepomp, overal vloerverwarming etc.
Dus die 500 per m3 klopt wel ongeveer.
Maar de grond moet ook gekocht worden, de tuin moet aangelegd worden, de inrit en overige bestrating, infiltratiekratten tbv hemelwaterafvoer etc.
Om antwoord te geven op je vraag "met welk budget hield je rekening"?: €460 per m3.
[ Voor 7% gewijzigd door the-edge op 30-10-2017 11:35 ]
Echter ben ik wel bezorgd over de oververhitting in de bouw en hoe dat z'n weerslag gaat krijgen op de prijzen. Heb het idee dat ik 2 jaar terug 50k goedkoper had kunnen bouwen. Dat doet wel pijn. Maar we willen er 25+ jaar blijven wonen, dus is het de investering wel waard.
Onze aannemer had vorig jaar een vergelijkbaar huis gebouwd wat wij willen gaan bouwen voor €40k minder. Dit zat alleen in materialen en uren.JaxMcFadden schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 11:36:
We gaan zeker ons huis bouwen omdat we niet meer terug kunnen na ons enthousiasme over de plannen.
Echter ben ik wel bezorgd over de oververhitting in de bouw en hoe dat z'n weerslag gaat krijgen op de prijzen. Heb het idee dat ik 2 jaar terug 50k goedkoper had kunnen bouwen. Dat doet wel pijn. Maar we willen er 25+ jaar blijven wonen, dus is het de investering wel waard.
Ik merk dat mijn aannemer steeds sneller werkt, hoe snelle mijn huis klaar is, hoe sneller hij beter betalende opdrachten gaat doen.the-edge schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 11:30:
[...]
Nee, die twijfel had ik niet vanaf het begin af aan. Die twijfel is er pas nu we alle offertes binnen hebben en +/- weet waar ik aan toe ben. Ik kom uit op €507 per m3 (incl. BTW excl vloer en keuken).
Normaal afwerkingsniveau, keuken van 18k, lucht/water warmtepomp, overal vloerverwarming etc.
Maar de grond moet ook gekocht worden, de tuin moet aangelegd worden, de inrit en overige bestrating, infiltratiekratten tbv hemelwaterafvoer etc.
Om antwoord te geven op je vraag "met welk budget hield je rekening"?: €460 per m3.
Ik heb het geluk gehad begin dit jaar offertes aangevraagd te hebben. Ik bouw nu incl alles in het huis, zonder tuin voor 390,- per meter voor luxe bouw. 25k voor de keuken, 15k voor de badkamer, riet aluminium kozijnen etc.. Als dat 500,- of zelfs 550,- moest worden had ik het ook niet gedaan.
Je moet wel erg opletten, de waarde van geld veranderd snel als je veel met zulke bedragen omgaat.
Ik vrees dat het je meer gaat schelen dan 50K.JaxMcFadden schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 11:36:
We gaan zeker ons huis bouwen omdat we niet meer terug kunnen na ons enthousiasme over de plannen.
Wat jij hebt hebben wij ook, een huis kopen is een heel andere beleving dan een huis zelf (laten) bouwen. Ik ben bijna elke dag op de bouw en vind het prachtig om te zien hoe ons huis groeit.
[ Voor 22% gewijzigd door Artbij op 30-10-2017 11:43 ]
Met gestrekt been.
Check. Doe ik vanavond.Grolsch schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 12:30:
@artbij Aangezien je bijna elke dag op de bouw bent om te kijken verwachten we natuurlijk wel dat je ons een beetje op de hoogte houdt van de voortgang
[afbeelding]
Met gestrekt been.
Een jaar geleden zag ons huis er zo uit

En, hoe voelt dat, nu je er in woont en die foto's terugkijkt?Grolsch schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 12:51:
Dat vind ik het mooiste van bouwen, de voortgang
Een jaar geleden zag ons huis er zo uit
[afbeelding]
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
Je moet er ook gewoon je werk van maken.Sturgeon22 schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 13:47:
Het hele proces van tekening tot oplevering lijkt me ook super, een van de charmes van het zelf bouwen. Wij zijn nog niet zo ver in dit proces, nu vooral veel uitzoeken. Jammer dat we nog moeten werken, want alles uitzoeken kost aardig wat tijd. Wel heel leuk (tot nu toe in ieder geval)!
Niet alleen van zelf bouwen, ook bij compleet renoveren is dat proces super hoor! Elke dag als we thuis kwamen, liepen we even door het huis om te kijken wat er nu weer veranderd was (ons huis had een deel wat gelijk moest en een deel waar we al redelijk in konden wonen, practisch al het sloopwerk hebben we zelf gedaan, al het lastige werk hebben we laten doen, en de rest hebben we weer zelf gedaan).Sturgeon22 schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 13:47:
Het hele proces van tekening tot oplevering lijkt me ook super, een van de charmes van het zelf bouwen. Wij zijn nog niet zo ver in dit proces, nu vooral veel uitzoeken. Jammer dat we nog moeten werken, want alles uitzoeken kost aardig wat tijd. Wel heel leuk (tot nu toe in ieder geval)!
Ik herken je gevoel wel. Bij ons werd het ook stuk duurder, en dat was nog in de goede tijd qua prijzen. Je moet toch regelmatig keuzes maken en die kosten dan vaak meer dan initieel bedacht en bijna altijd beland de meerprijs bij jou. Ook de inrichtingszaken zoals gordijnen, verf, behang, lampen e.d. tikten behoorlijk aan. We hebben het oude bankstel maar meegenomen ipv gelijk een nieuwe.the-edge schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 11:30:
[...]
Nee, die twijfel had ik niet vanaf het begin af aan. Die twijfel is er pas nu we alle offertes binnen hebben en +/- weet waar ik aan toe ben. Ik kom uit op €507 per m3 (incl. BTW excl vloer en keuken).
De tuin was de laatste post en dat viel fors tegen, de tuinbedrijven hier rekenden allemaal tussen de 80 en 110 euro per m2, eea een beetje afhankelijk van de oppervlakte (incl. bestrating). Alleen met heel veel gras kon dat goedkoper.
Je moet je echt afvragen of de meerprijs en geld en de energie die je het zelf kost het waard is. Ons huis is redelijk geworden zoals we wilden, maar op een aantal plekken ook niet. Het ideale plaatje wat gecreeerd wordt, dat een zelf gebouwd huis perfekt is, is maar ten dele waar. Wij zitten op circa 90 procent denk ik.
Sterkte met de keuze.
Ik ben blij dat ik er woon!Wailing_Banshee schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 13:12:
[...]
En, hoe voelt dat, nu je er in woont en die foto's terugkijkt?
Het is zeker supergaaf, maar het vreet energie en tijd.
Een aangezien er maar 24 uren in een dag zitten, en maar 7 dagen in een week kwam ik het afgelopen jaar regelmatig chronisch tijd te kort.
Dat is dan ook het enigste wat ik onderschat heb.
Je moet echt alles, maar dan ook ALLES uitzoeken/beslissen wat (als je het goed wilt doen) gewoon erg veel tijd kost.
Nu heb ik zelf praktisch niets met de handjes gedaan, en hadden we een bouwbegeleider, het blijven onze keuze's die je alleen als klant zelf kan maken.
En ondanks dat ik zelf weinig tot niets "gewerkt" heb, kostte het nog erg veel tijd.
[ Voor 5% gewijzigd door Grolsch op 30-10-2017 14:48 ]
Dat is helemaal waar. Zeker in jullie geval, waarbij als ik het goed heb ongeveer alleen de buitenmuren zijn blijven staan. In ons geval was dat echter geen optie en hebben we geluk gehad met de kavel.Wailing_Banshee schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 14:06:
Niet alleen van zelf bouwen, ook bij compleet renoveren is dat proces super hoor! Elke dag als we thuis kwamen, liepen we even door het huis om te kijken wat er nu weer veranderd was (ons huis had een deel wat gelijk moest en een deel waar we al redelijk in konden wonen, practisch al het sloopwerk hebben we zelf gedaan, al het lastige werk hebben we laten doen, en de rest hebben we weer zelf gedaan).
Binnenmuren (met een paar uitzonderingen), buitenmuren en het dak. En de vloer in de keuken en in het achterhuis. Keuken, dak en achterhuis komen uit eind jaren '80.Sturgeon22 schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 16:01:
[...]
Dat is helemaal waar. Zeker in jullie geval, waarbij als ik het goed heb ongeveer alleen de buitenmuren zijn blijven staan. In ons geval was dat echter geen optie en hebben we geluk gehad met de kavel.
We wisten dat we heel veel moesten verbouwen met dit huis, maar dat we het helemaal konden maken zoals we wilden. En het ligt ook nog eens perfect op het perceel. Anders waren we waarschijnlijk ook aan nieuwbouw begonnen (we konden geen leuk perceel vinden, ze waren allemaal kleiner dan 500m2, en wij wilden minimaal 500m2 hebben). De ruwe schetsen hadden we al klaar liggen
Wanneer staat de dakbedekking gepland
Bij ons in het dorp was voorlaatst de cursus rietdekken afgelast.
Volgende week dakplaten. Dan kozijnen, schoorstenen e.d. erop. Half november wordt (het) riet gedekt.Grolsch schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 16:33:
@artbij dat schiet mooi op! Wel jammer dat je al die m3's van de kelder nu niet weer ziet
Wanneer staat de dakbedekking geplandHopen voor je dat het weer nog ff goed blijft, en dat we geen vorstperiode van 2 maand gaan krijgen
Bij ons in het dorp was voorlaatst de cursus rietdekken afgelast.
spoiler:Riet was ziek
Met gestrekt been.
Kunnen ze trouwens rietdekken met vorst
Volgens mij wel, alleen harde wind kan ze tegenhouden.Grolsch schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 16:42:
Voorlopig voorspellen ze nog geen vorst, dus als alles volgens planning verloopt heb je je huis wind en waterdicht voor de echte winter
Kunnen ze trouwens rietdekken met vorst(ik zou ff niet weten waarom niet
)
Gisteren nog wel even in de kelder geweest:

Zal blij zijn als de stempels eruit gaan. Loopt toch een stuk makkelijker
[ Voor 21% gewijzigd door Artbij op 30-10-2017 16:51 ]
Met gestrekt been.
Zitten we al weer aan het niveau van 2008? Volgens mij niet....LittleTycoon schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 17:21:
De tijd om redelijk kosteneffectief zelf te bouwen is inmiddels voorbij. Nu even wachten tot de markt normaliseert. Helaas kost dat tijd. Kan natuurlijk niet dat deze gekte door blijft gaan.
Met gestrekt been.
Hier vandaag de eerste dag van de opbouw. Ging in het begin heel vlot. Daarna zat het tegen, morgen maken ze het af. Timelapse is in de maak. Wij hebben hem aan een pvc buis gemaakt die op de kavel lag en die met een spanband aan een boom vastgemaakt. Batterij moest wel elke 2u verwisseld worden, maar eerste beelden zien er goed uit.
Met gestrekt been.
Ja idd en ik vind het ook niet erg, we hebben hier voor gekozen. Onze overbuurman zet zijn huis na 3jr wonen te koop (ook kavelbouw). Ben benieuwd of hij quite speelt, hij hoopt winst te maken maar ik weet niet of dat lukt.artbij schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 18:46:
Uiteindelijk komt je geld er echt wel uit, maar dan moet je er wel x jaar blijven wonen.
Hehe nee ik zou weleens benieuwd zijn waarop onze 2-kapper getaxeerd word. Ik denk zelf boven de totale kosten wat wij kwijt waren (alles netjes in een excel bijgehouden incl. de kleine dingen). Voor minder gaat ie ook niet weg maar de kans is heel klein dat wij de komende 20/25jr gaan verhuizen...
Volgens mij zitten we er al overheen.artbij schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 17:49:
[...]
Zitten we al weer aan het niveau van 2008? Volgens mij niet....
Waarom denk je dat jouw woning meer waard is? 99 van de 100 mensen zijn meer kwijt dan dat een bestaande woning kost.Road-runner83 schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 19:46:
Ik heb ook al met de gedachten gespeeld om een makelaar langs te laten komen voor een taxatie. Alleen als m'n vriendin dat hoort dan heb ik er nog steeds 1 nodig alleen dan voor een appartementje voor mezelf.
Hehe nee ik zou weleens benieuwd zijn waarop onze 2-kapper getaxeerd word. Ik denk zelf boven de totale kosten wat wij kwijt waren (alles netjes in een excel bijgehouden incl. de kleine dingen). Voor minder gaat ie ook niet weg maar de kans is heel klein dat wij de komende 20/25jr gaan verhuizen...
Met gestrekt been.
Nu vraag ik me echter af hoe normaliter de "dagkant", lat aan de binnenkant van de kozijnen is afgewerkt. De stucadoor heeft volgens mij tot de lat / binnenkant / "dagkant" van het kozijn gestucadoord. Ik heb echter het idee dat hier normaliter een gipsplaatje op komt, en deze wordt mee gestucadoort. Of wordt deze juist afgetimmerd met een soort architraaf.
Heb helaas geen foto van het geheel om het e.a. te verduidelijken.
...
Wordt dit na het stucwerk afgetimmerd? Aannemer komt morgenavond overigens even meekijken t.b.v. de afwerking (ook al is afbouw in eigen beheer).IceM schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 22:26:
Wordt afgetimmerd anders krijg je op de overgang van het stucwerk naar het kozijn een scheur. Je deurkozijnen worden ook afgetimmerd om diezelfde reden. Zoek maar eens op deurlijsten of koplatten.
Zou een pak van mijn hart zijn
De aftimmering komt deels over het stucwerk om die naad af te dekken dus dat is altijd na het stucen. Tenminste, als ik je vraag goed begrijp maar dat denk ik wel.dewil1990 schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 22:30:
[...]
Wordt dit na het stucwerk afgetimmerd? Aannemer komt morgenavond overigens even meekijken t.b.v. de afwerking (ook al is afbouw in eigen beheer).
Zou een pak van mijn hart zijn, kan mij bijna niet indenken dat de stucadoor zo'n stomme fout zou maken (het is niet zijn eerste huis).
...
Ik ben aan het kijken voor het bouwen van een 1200m3 woning in de regio Venlo en heb met een architect gesproken.
Hij gaf een range van 400 tot 500 aan per m3, is dat haalbaar?
Dan ga ik er vanuit dat de woning staat, keuken en sanitair er in, maar verder gewoon nog een betonvloer en de tuin niet gedaan.
Komt een hele hoop op je af terwijl je nog in de planning zit.
Ga maar uit van 500 per m3 en nog zeker 30-50K als buffer extra aanhouden. Kan me niet voorstellen dat je met 1200m3 voor de meest basic afwerking gaat.Snow_King schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 22:54:
Ik heb dit topic met grote aandacht gelezen en zie hier prijzen van rond de €500 per m3.
Ik ben aan het kijken voor het bouwen van een 1200m3 woning in de regio Venlo en heb met een architect gesproken.
Dan ga ik er vanuit dat de woning staat, keuken en sanitair er in, maar verder gewoon nog een betonvloer en de tuin niet gedaan.
Ik bouw nuSnow_King schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 22:54:
Ik heb dit topic met grote aandacht gelezen en zie hier prijzen van rond de €500 per m3.
Of het nu nog kan weet alleen je aannemer. Laat hem eens een elementen begroting maken.
Met gestrekt been.
Vriend, jouw kelder is een aanzienlijk deel van de 1200m3. Dat is een betonnen doos, daar valt niks luxe aan af te werken, dus dat drukt je m3 prijs. Hij moet die 1200m3 meer specificeren om te bepalen of dit te vergelijken is met ervaringen van anderen op dit forum.artbij schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 23:27:
[...]
Ik bouw nu
***members only***
voor alles exclusief buiten gebeuren. En luxe afgewerkt.
Of het nu nog kan weet alleen je aannemer. Laat hem eens een elementen begroting maken.
LittleTycoon schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 23:55:
[...]
Vriend, jouw kelder is een aanzienlijk deel van de 1200m3. Dat is een betonnen doos, daar valt niks luxe aan af te werken, dus dat drukt je m3 prijs. Hij moet die 1200m3 meer specificeren om te bepalen of dit te vergelijken is met ervaringen van anderen op dit forum.

Was het maar waar dat mijn vrouw het niet voor elkaar kreeg om mijn kelder toch luxe af te laten werken. Had ons veel geld gescheeld.
Laten we het verder on topic houden.
[ Voor 7% gewijzigd door Artbij op 31-10-2017 10:30 ]
Met gestrekt been.
Hier in het midden van het land gaat het hard die kant op, komt ook doordat de grondprijs omhoog gaat en om van de voorraden af te komen, de gemiddelde kavelgrootte ook stijft.LittleTycoon schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 20:08:
[...]
Volgens mij zitten we er al overheen.
En vraag en aanbod....Road-runner83 schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 21:26:
@artbij Locatie, locatie, locatie + offerte aannemer uit begin 2015.
Maar kosten voor tuin bijvoorbeeld ga je niet terugverdienen, en zo zijn er nog wel meer posten. Dus afhankelijk van de prijsbeweging lijkt het me voor de meeste zelfbouwers wel even duren voordat hun kostprijs gelijk is aan de marktprijs.
Incl/Excl Grond, Leges, Tuin, Schilder, Wandafwerking (Stucadoor), Keuken, Badkamer, Vloer, Aansluitingen (incl en excl Tijdelijke/Bouwaansluiting), kadastrale metingen, binnendeuren, verbruik bouwstroom, raambekleding (incl en excl screens en rolluiken), installateur, enz enz.
Is er iemand in dit vakgebied die hier eens een mooie opzet voor kan maken zodat we die voor dit topic standardiseren?
Dan nog steeds is de mate van afwerking een enorm verschill in M3 prijs.
20*350ZO45°
Met gestrekt been.
Ik schrik wel als ik de huidige prijzen lees. Ik zou dat in ieder geval niet kunnen betalen.
De vekoopwaarde is altijd een lastige. In een booming market, of op een booming locatie, of bij een echt uniek ontwerp, kan je er natuurlijk wel winst op gaan maken. Voor de meeste van ons is dat, met wat ik zo zie langskomen aan ontwerpen, de komende jaren niet echt weggelegd. Misschien eens 10-20% winst na een paar jaar, maar zelfs een taxatie zegt in dat opzicht niets. De prijs wordt bepaald door de markt.
Dat mag ook niet de reden zijn om te bouwen.
Dat gezegd hebbende, wij wonen nu 2 jaar naar volle tevredenheid in ons met eigen handen gebouwde huis (er is toch een nuance in het begrip zelfbouw merk ik
"Don't blow out my candle if you want yours to shine brighter..."
Een huis "slijt" ook, een huis van 20 jaar oud voldoet niet meer aan de eisen van de tijd, en ik zou het niet gek vinden dat deze minder waard zou zijn.
Grondprijzen zouden inderdaad wel kunnen stijgen. Maar dat een bak met stenen na 20 jaar substantieel meer waard is als toen het gebouwd is, dat is in principe vreemd
De banken / AFM hebben dit ook wel door, dat is ook de reden dat je nu verplicht moet aflossen. Als je het mij vraagt heel gezond om na 30 jaar een groot gedeelte afbetaald te hebben van de schuld.
Grootste reden van stijging is dat geld minder waard wordt. Mijn schoonouders bijvoorbeeld kosten hun woning voor fl35000,-. Die wordt nu, 40 jaar later, verkocht voor €200.000,-Grolsch schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 08:25:
Ik blijf het vreemd vinden dat bijna alles in de wereld minder waard wordt na verloop van tijd, maar dat huizen zouden stijgen
Een huis "slijt" ook, een huis van 20 jaar oud voldoet niet meer aan de eisen van de tijd, en ik zou het niet gek vinden dat deze minder waard zou zijn.
Grondprijzen zouden inderdaad wel kunnen stijgen. Maar dat een bak met stenen na 20 jaar substantieel meer waard is als toen het gebouwd is, dat is in principe vreemd
De banken / AFM hebben dit ook wel door, dat is ook de reden dat je nu verplicht moet aflossen. Als je het mij vraagt heel gezond om na 30 jaar een groot gedeelte afbetaald te hebben van de schuld.
Een huis van fl1.000.000,- was heel wat 20 jaar geleden. Nu is zowat elk huis in dit topic duurder.
Met gestrekt been.
Toen wij ons huis moesten verzekeren, was de grond al voldoende om de premie op 0 te zetten (daarom pakken ze maar max zoveel m2 grond als waarde) en dat in NO Groningen! Het huis is dus eigenlijk al niets waard...Grolsch schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 08:25:
He?Wailing_Banshee schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 09:11:
[...]
Toen wij ons huis moesten verzekeren, was de grond al voldoende om de premie op 0 te zetten (daarom pakken ze maar max zoveel m2 grond als waarde) en dat in NO Groningen! Het huis is dus eigenlijk al niets waard...
Dat is toch een verzekering voor de herbouwwaarde in geval van bijvoorbeeld brand neem ik aan? Die is normaal gesproken toch onafhankelijk van de grondwaarde?
Het ging om de opstal, ja. Maar blijkbaar dus niet onafhankelijk. Was ik ook een beetje verbaasd overRtificial schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 09:28:
[...]
He?
Dat is toch een verzekering voor de herbouwwaarde in geval van bijvoorbeeld brand neem ik aan? Die is normaal gesproken toch onafhankelijk van de grondwaarde?
De materialen van het huis stijgen niet per se in waarde gecorrigeerd voor inflatie maar de waarde van de mogelijkheid om te wonen op plaats X stijgt omdat de bevolking over het algemeen groeit in de meeste regio's. De vraag is dus hoger en het aanbod stijgt relatief traag of stijgt niet meer op bepaalde plaatsen.Grolsch schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 08:25:
Ik blijf het vreemd vinden dat bijna alles in de wereld minder waard wordt na verloop van tijd, maar dat huizen zouden stijgen
In regio's die een bevolkingsafname kennen zie je dan ook dat je huizen belachelijk goedkoop kan kopen.
Ruime 2 kappers (200m2) met een ruim perceel (321m2, voor een 2-kapper dan) in een wijk met vrijstaande woningen en 2 kappers gaan bij ons in het westen voor 550K de deur uit (hou Funda voor de gein in de gatenjerh schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 07:09:
[...]
Hier in het midden van het land gaat het hard die kant op, komt ook doordat de grondprijs omhoog gaat en om van de voorraden af te komen, de gemiddelde kavelgrootte ook stijft.
[...]
En vraag en aanbod....
Maar kosten voor tuin bijvoorbeeld ga je niet terugverdienen, en zo zijn er nog wel meer posten. Dus afhankelijk van de prijsbeweging lijkt het me voor de meeste zelfbouwers wel even duren voordat hun kostprijs gelijk is aan de marktprijs.
En al zou die voor 5ton weggaan dan heb ik nog steeds winst
Volgens mij hoort dat ook 0 te zijn. Grond kun je niet verbranden of stelen volgens mij....Wailing_Banshee schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 09:11:
[...]
Toen wij ons huis moesten verzekeren, was de grond al voldoende om de premie op 0 te zetten (daarom pakken ze maar max zoveel m2 grond als waarde) en dat in NO Groningen! Het huis is dus eigenlijk al niets waard...
Herbouwwaarde wordt vaak maar wat mee getoverd.
Vanaf wanneer hebben jullie trouwens je huis verzekerd?
[ Voor 11% gewijzigd door Artbij op 31-10-2017 09:57 ]
Met gestrekt been.
Staat los van het feit dat ik wonen niet als investering waar winst uit voort moet komen zie.
Daarom is het ook een gezondere situatie dat een nieuw, zelf ontworpen huis, een stuk duurder is dan een gelijkwaardig bestaand huis. Zie het als het kopen van een nieuwe of een gebruikte auto.Grolsch schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 08:25:
Op de een of andere manier bestaat het woord 'afschrijving' niet in huizenland. Komt natuurlijk omdat onze economie volledig van hypotheken en vastgoed aan elkaar hangt.
Dat is tevens de reden dat, als het slecht gaat met de economie, de huizenmarkt als eerste instort.
[ Voor 4% gewijzigd door B-lex op 31-10-2017 10:35 ]
Denk dat het inderdaad ligt aan het type woning.Road-runner83 schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 09:35:
[...]
Ruime 2 kappers (200m2) met een ruim perceel (321m2, voor een 2-kapper dan) in een wijk met vrijstaande woningen en 2 kappers gaan bij ons in het westen voor 550K de deur uit (hou Funda voor de gein in de gaten).
En al zou die voor 5ton weggaan dan heb ik nog steeds winst.
Wij hebben ook een 2onder1 kapper. Inclusief zolder ongeveer dezelfde vloeroppervlakte, dan zou ik met 350k al winst maken.
Nu hebben wij de offerte ook getekend in 2015. Ik weet zeker dat ik het nu niet meer voor die prijs voor elkaar zou krijgen...
We hebben een kavel van 310m2. Daar hebben we € 112.500 voor betaald.
We hebben voor onze woning 170k betaald.
Vanaf dat we het gekocht hebben (2006). Dat we binnen practisch alles gestript hebben, hebben ze bij de verzekeraar natuurlijk geen boodschap aanartbij schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 09:53:
[...]
Volgens mij hoort dat ook 0 te zijn. Grond kun je niet verbranden of stelen volgens mij.....
Herbouwwaarde wordt vaak maar wat mee getoverd.
Vanaf wanneer hebben jullie trouwens je huis verzekerd?
Een huis kan wel degelijk afgeschreven worden. Alleen, als je normaal onderhoud pleegt, en het goed verzorgd, en zeker als je zelf iets moois neerzet, wordt het, net als een mooie auto die altijd verzorgd wordt, meer waard. En die 13-in-een-dozijn rijtjes huizen worden gedurende de normale levensduur van een huis wel degelijk goedkoper (rekening houdend met het feit dat geld ook steeds minder waard wordt). Tenzij er natuurlijk een enorme vraag ontstaat, want dan heb je een grotere vraag dan aanbod en dan gelden er weer hele andere regels!B-lex schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 10:23:
[...]
Op de een of andere manier bestaat het woord 'afschrijving' niet in huizenland. Komt natuurlijk omdat onze economie volledig van hypotheken en vastgoed aan elkaar hangt.
Als ik ooit een huis zelf zou bouwen (zie het niet meer gebeuren, wij hebben ons huis zo aan onze eisen aangepast dat hij ondertussen elk boxje tikt van onze oorspronkelijke lijst), zou ik daarom ook iets bijzonders willen bouwen, gewoon omdat het kan...
Situatie:
- Ik woon nu in een koopwoning. Heb net een nieuw contract afgesloten huis Qurrent voor energielevering per 1 januari 2018
- mijn bouwaansluiting wordt per 6 december gerealiseerd (pfew, twee dagen na start bouw... Hehe)
- ik moet natuurlijk voor mijn bouwaansluiting een energiecontract afsluiten
Vraag: Moet ik dan per se bij Qurrent een nieuw contract aangaan?
Nee, dat hoeft natuurlijk niet. Is een andere meter, ander leveradres.
Nee, zeker niet. Zijn twee adressen....mistaoutlaw schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 12:40:
Even een hulpvraag.
Situatie:
- Ik woon nu in een koopwoning. Heb net een nieuw contract afgesloten huis Qurrent voor energielevering per 1 januari 2018
- mijn bouwaansluiting wordt per 6 december gerealiseerd (pfew, twee dagen na start bouw... Hehe)
- ik moet natuurlijk voor mijn bouwaansluiting een energiecontract afsluiten
Vraag: Moet ik dan per se bij Qurrent een nieuw contract aangaan?
Met gestrekt been.
Bij ons hing er ook nog een bankgarantie vast aan die datum.
Ja, ik moet sowieso rekenen met onvoorziene kosten.LittleTycoon schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 23:07:
[...]
Ga maar uit van 500 per m3 en nog zeker 30-50K als buffer extra aanhouden. Kan me niet voorstellen dat je met 1200m3 voor de meest basic afwerking gaat.
We hebben geen 'rare' wensen in de keuken of badkamer met exotische zaken zoals jaccuzi's, home connected ovens, etc. Maar we willen een ruim huis.
Veel van de ruimte gaat hem zitten in de kelder van 150m2, die laten we volledig onderkelderen met daarin ook direct de parkeergarage voor twee auto's.
Voordeel, maar ook nadeel is dat we geen hypotheek nodig hebben. Nadeel daar aan is dat je heel snel te veel geld gaat uit geven.....
Bedankt voor de informatie! Die getallen klinken mooi, wellicht wel té mooi.artbij schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 23:27:
[...]
Ik bouw nu
***members only***
voor alles exclusief buiten gebeuren. En luxe afgewerkt.
Ik ga dit topic (en die over warmtepompen) blijven volgen!
Maar keer op keer komt een aannemer met een prijs terug dat niet binnen budget ligt.
M2 prijs rond de 1300 soms meer
Kuubprijs rond de 525 / 550 soms meer.
Dan is het gewoon niet meer te betalen.
Ik kom al snel 100k boven budget uit, en dan zou daar bovenop ook nog meerwerk / tegenslagen bovenop komen.
Het lastige is dat je er nu al snel 35-40k in heb zitten in het voortraject.
Wat te doen wat te doen...
w00t
Het klinkt makkelijk, maar daar moet je het wel zoeken.
Heb je er dure elementen in zitten welke je kunt schrappen
Die 1200m3 die @artbij aangeeft met de bijbehorende m3 prijs is gebaseerd met een kelder. Dat zijn natuurlijk relatief goedkope m3's, en omdat het aantal m3's vrij groot is daalt de prijs per m3 ook weer.
Hoeveel m2 oppervlakte heeft je woning ook alweer @artbij
[ Voor 43% gewijzigd door Grolsch op 31-10-2017 16:56 ]
320m2.Grolsch schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 16:54:
Kleiner bouwen, details veranderen of budget bijstellen
Het klinkt makkelijk, maar daar moet je het wel zoeken.
Heb je er dure elementen in zitten welke je kunt schrappen
Die 1200m3 die @artbij aangeeft met de bijbehorende m3 prijs is gebaseerd met een kelder. Dat zijn natuurlijk relatief goedkope m3's, en omdat het aantal m3's vrij groot is daalt de prijs per m3 ook weer.
Hoeveel m2 oppervlakte heeft je woning ook alweer @artbij
Dat relatief goedkope valt wel mee. Mijn kelder krijgt vloerverwarming, zitten 6 ramen in, is aangesloten op de WTW en wordt hetzelfde afgewerkt als de woonkamer. Dus je prijswinst zit alleen in verschil in prijs tussen metselen en storten. Ook moet je voor de bgg ook een breedplaatvoer gebruiken, dat heb je niet als je op de bgg bouwt. Verder heb ik in de kelder een open ruimte van 50m2, omdat daar nog een huis bovenop komt zijn er vrij dure voorzieningen genomen.
Als ik alles tel, graven, afvoeren grond, storten, trap, denk ik dat het vergroten van het oppervlak van de eerste en tweede verdieping goedkoper geweest was.
Groot voordeel van de kuubs beneden is wel dat je een grotere tuin overhoud en dat het huis niet zo heel groot lijkt.
Overigens is het voor @Snow_King een ideaal vergelijk. Hij wil ook een flinke kelder.
Met gestrekt been.
Bedankt! Ik wil idd grote kelder met daar in:artbij schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 17:14:
[...]
320m2.
Dat relatief goedkope valt wel mee. Mijn kelder krijgt vloerverwarming, zitten 6 ramen in, is aangesloten op de WTW en wordt hetzelfde afgewerkt als de woonkamer. Dus je prijswinst zit alleen in verschil in prijs tussen metselen en storten. Ook moet je voor de bgg ook een breedplaatvoer gebruiken, dat heb je niet als je op de bgg bouwt. Verder heb ik in de kelder een open ruimte van 50m2, omdat daar nog een huis bovenop komt zijn er vrij dure voorzieningen genomen.
Als ik alles tel, graven, afvoeren grond, storten, trap, denk ik dat het vergroten van het oppervlak van de eerste en tweede verdieping goedkoper geweest was.
Groot voordeel van de kuubs beneden is wel dat je een grotere tuin overhoud en dat het huis niet zo heel groot lijkt.
Overigens is het voor @Snow_King een ideaal vergelijk. Hij wil ook een flinke kelder.
- Garage voor twee auto's
- Washok (wasdroger, wasrek, etc)
- Voorraad ruimte
- Techniek ruimte
- Werkruimte met werkbank enzo
Al deze ruimtes ga ik niet met vloervervarming verwarmen, maar ga ik waar nodig (elektrisch) bij verwarmen.
Ik vermoed dus dat de kelder redelijk 'goedkoop' gaat worden.
Denk dat je wel e.a. moet investeren in afzuiging oid. Auto's in je huis ruiken niet zo lekkerSnow_King schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 17:20:
[...]
Bedankt! Ik wil idd grote kelder met daar in:
- Garage voor twee auto's
- Washok (wasdroger, wasrek, etc)
- Voorraad ruimte
- Techniek ruimte
- Werkruimte met werkbank enzo
Al deze ruimtes ga ik niet met vloervervarming verwarmen, maar ga ik waar nodig (elektrisch) bij verwarmen.
Ik vermoed dus dat de kelder redelijk 'goedkoop' gaat worden.
Met gestrekt been.
Uiteraard! Afzuiging en afwatering is belangrijk.artbij schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 17:28:
[...]
Denk dat je wel e.a. moet investeren in afzuiging oid. Auto's in je huis ruiken niet zo lekker. Een graragedeur waar 2 auto's doorheen kunnen slaat ook nogal een gat in de wand, dat naast afwatering en verwarming voor je inrit en grondverbetering zodat die blijft liggen.
Voordeel is: We rijden elektrisch (2x).
Maar ik doel er meer op dat de kelder niet een zeer hoge mate van afwerking krijgt en/of relatief dure vloerverwarming.
Ik doelde meer op je bruto vloeroppervlake (LxB van de woning) en netto b.g.g. vloeroppervlakte (oppervlakte ruimtes B.G.G.)
Dan heb jij inderdaad een vrij "dure" kelder, maar vloerverwarming kost heel de wereld niet, de ramen en WTW en afwerkingsniveau waarschijnlijk welDat relatief goedkope valt wel mee. Mijn kelder krijgt vloerverwarming, zitten 6 ramen in, is aangesloten op de WTW en wordt hetzelfde afgewerkt als de woonkamer. Dus je prijswinst zit alleen in verschil in prijs tussen metselen en storten. Ook moet je voor de bgg ook een breedplaatvoer gebruiken, dat heb je niet als je op de bgg bouwt. Verder heb ik in de kelder een open ruimte van 50m2, omdat daar nog een huis bovenop komt zijn er vrij dure voorzieningen genomen.
Het zijn inderdaad "handige" kuubs om te hebben, wij hebben ook destijds de afweging gemaakt, maar kzou niet weten wat ik met 1200m3 moet gaan doen
1300€/m2 is een keurige prijs. Voor minder is het niet goed meer te doen, of je afwerkingsniveau lijdt er dusdanig onder dat het weinig zin heeft ten opzichte van een projectmatige woning.FireStarter schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 16:45:
Ik ga nog even door met het zoeken naar een aannemer na vele tegenslagen..
Maar keer op keer komt een aannemer met een prijs terug dat niet binnen budget ligt.
M2 prijs rond de 1300 soms meer
Kuubprijs rond de 525 / 550 soms meer.
Dan is het gewoon niet meer te betalen.
Ik kom al snel 100k boven budget uit, en dan zou daar bovenop ook nog meerwerk / tegenslagen bovenop komen.
Het lastige is dat je er nu al snel 35-40k in heb zitten in het voortraject.
Wat te doen wat te doen...
Dit topic is gesloten.
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.
Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic