@Road-runner83: Is Allure geen prefab bouwer? Bouwen zij ook huizen die door een architect zijn getekend/gedetailleerd?
Klopt is een prefab bouwer, ze hebben zelf ook een architect in huis. Ik heb zelf middels Floorplanner de plattegronden gemaakt zoals wij het wilde hebben en wat plaatjes opgezocht van mooie 2-kappers (samen met de buren) en dat hebben we meegegeven aan Allure
.
Als je zelf al een tekening hebt, gemaakt door een architect, dan moet dat ook direct bruikbaar zijn lijkt mij maar heb daar zelf geen ervaring mee (icm Allure).
Als je zelf al een tekening hebt, gemaakt door een architect, dan moet dat ook direct bruikbaar zijn lijkt mij maar heb daar zelf geen ervaring mee (icm Allure).
Wij hebben net de hypotheek gepasseerd en de grond op naam gekregen. Voorlopig lijkt start bouw in week 48 te zijn.
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
All-in is in jouw geval ook echt all-in (++). Ik reken persoonlijk met hogere bouwkosten per m3. Worse case, kan het in realiteit alleen maar meevallen.
Warmtepomp is tegenwoordig geen luxe die je niet mee moet rekenen. Ook scheelt dat in de regel geen 8K, zeker niet als je het combineert met gasloos en voor de L/W variant gaat. Dan is het eerder een extra van 2K, al vind ik dat voortaan "normaal". En mag het wat mij betreft in de m3 prijs.
Screens e.d. kosten 1000,- per raam? Hoeveel heb je die? Dat zal 10 a 15 k zijn op dat hele bedrag. Is ook niet zoveel per meter3.
Met gestrekt been.
@Señor Sjon, @artbij: ik ga bouwen in de regio Eindhoven, waar het heel lastig is om aan een aannemer te komen. Heeft het zin om aannemers aan te schrijven uit een andere regio/provincie? En dan kijk ik mn naar beschikbaarheid en bouwkosten.
Wij hebben destijds offertes opgevraagd bij 4 aannemers.the-edge schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 09:45:
Gisteren de 'laatste' aannemer op bezoek gehad. Prijzen liggen redelijk gelijk (zit hier en daar 10k tussen).
Al met al toch geschrokken van alle bedragen, als je het terug rekent in m3 dan komen wij (all-in) uit rond de €520 per m3 incl. BTW.
Nu gaan we een keuze maken voor wat betreft de aannemer en de offerte definitief maken. Nog tips? Zijn er op algemene kosten & winst-risico nog onderhandelingsmogelijkheden? Nog andere slimmigheden om de prijs van de offerte omlaag te krijgen zonder al te veel constructieve concessies?
De goedkoopste aannemer heeft toen bericht gehad dat hij de goedkoopste was, en dat wij verder met hem ons huis willen laten bouwen, maar dat de prijs nog steeds te hoog lag.
De aannemer heeft toen de opdracht gekregen de prijs naar beneden te halen en met een nieuw voorstel te komen. Dit kon natuurlijk niet anders door technische concessies te gaan doen. De aannemers weten vaak heel goed waar de kosten zitten, en weten dan vaak ook wel hoe ze het beste kunnen besparen.
De aannemer kwam toen met een aangepast voorstel welke +- 30% onder de eerste offerteprijs lag.
Niet alles wat hij voorstelde hebben we uiteindelijk gedaan, maar toch zo'n 50K goedkoper gebouwd als de eerste offerte.
In ons bestek stond bijvoorbeeld dat alle dakplaten op de 1e verdieping afgewerkt moesten worden met gipsplaten. De aannemer gaf aan dat meestal de dakplaten niet afgewerkt worden. ff bij een huis gekeken waar dit zo was, en wij vonden dit mooi genoeg voor de 1e verdieping. 1e besparing van 10K te pakken.
Als je nog een aannemer kunt vinden in het Oosten die tijd over heeft, laat het mij ook weten, want volgens mij zijn ze er niet op dit moment.Road-runner83 schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 11:31:
[...]
Je zou ook nog 1/2 aannemers in het oosten van het land kunnen benaderen. Ons huis is bijv. gebouwd door Allure die in Rijssen zit (komen aardig wat aannemers vandaan) terwijl ons huis in Waddinxveen is gebouwd.
Wij zaten op 340 per m3 (ok is wel een 2-kapper en het is 2jr geleden) incl. elektrische rolluiken (1e verdieping, 6 stuks) en elektrische screens (begane grond, 3 stuks). Dit was dan excl. keuken, badkamer (was wel een stelpost voor) maar wel incl. renovlies op begane grond (ook het plafond) en 1e verdieping.
Ik zou niet zomaar Rolluiken/screens uit de offerte gooien, je kunt wel bijv. de bakken al laten doen en dan later de rolluiken/screens. Ook de overkapping zou later kunnen maar ik kan niet in je portemonnee kijken.
Ook in het oosten zijn de prijzen zeker met 20% gestegen. Waar ik vorig jaar/dit jaar nog gebouwd heb voor € 350,00 / m3 (incl. BTW) geeft de aannemer al aan dat het op dit moment zeker € 450,00 / m3 zou moeten kosten.
Prijs is een kwestie van vraag en aanbod, veel vraag, weinig aanbod = hoge prijzen.
De prijzen in de bouw hebben ook te lang onder druk gestaan, waardoor het voor de aannemers wel goed is dat de prijzen omhoog gaan. Alleen voor de personen die een huis willen laten bouwen valt het tegen
Volgens mij is het in alle regio's druk, dus veel maakt dat volgens mij niet uit. En als je een aannemer treft die meteen tijd heeft zou ik goed zijn referenties nakijken.SjakieZulu schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 12:12:
@Señor Sjon, @artbij: ik ga bouwen in de regio Eindhoven, waar het heel lastig is om aan een aannemer te komen. Heeft het zin om aannemers aan te schrijven uit een andere regio/provincie? En dan kijk ik mn naar beschikbaarheid en bouwkosten.
Wij waren van plan om alles te doen met lokale mensen, dat is gelukt, we zijn nu zelfs bezig om te keuken te laten bouwen door een keukenbouwer uit het dorp. Dat vonden wij wel zo leuk.
[ Voor 6% gewijzigd door Artbij op 25-10-2017 12:21 ]
Met gestrekt been.
@Grolsch Allure is nu ook flink druk heb ik begrepen en ik zou niet weten wanneer ze kunnen beginnen. Maar dat geldt voor de meeste aannemers. Ook zijn de prijzen flink gestegen inderdaad (sprak laatst nog onze contactpersoon bij Allure) maargoed een offerte aanvragen kan altijd natuurlijk
.
@Road-runner83 aanvragen kan inderdaad altijd, en je hoort vanzelf wel of ze uberhaupt een offerte willen maken.
De aannemer welke ons huis gebouwd heeft vraag momenteel wanneer het nieuw te bouwen huis opgeleverd moet worden. Is dit in 2018 dan maakt hij al geen offertes meer op dit moment.
Ook ver reizen begint hij op dit moment niet aan. Op zich logisch als je het werk in de buurt kunt krijgen.
De aannemer welke ons huis gebouwd heeft vraag momenteel wanneer het nieuw te bouwen huis opgeleverd moet worden. Is dit in 2018 dan maakt hij al geen offertes meer op dit moment.
Ook ver reizen begint hij op dit moment niet aan. Op zich logisch als je het werk in de buurt kunt krijgen.
@the-edgeGrolsch schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 12:16:
[...]
Wij hebben destijds offertes opgevraagd bij 4 aannemers.
De goedkoopste aannemer heeft toen bericht gehad dat hij de goedkoopste was, en dat wij verder met hem ons huis willen laten bouwen, maar dat de prijs nog steeds te hoog lag.
De aannemer heeft toen de opdracht gekregen de prijs naar beneden te halen en met een nieuw voorstel te komen. Dit kon natuurlijk niet anders door technische concessies te gaan doen. De aannemers weten vaak heel goed waar de kosten zitten, en weten dan vaak ook wel hoe ze het beste kunnen besparen.
De aannemer kwam toen met een aangepast voorstel welke +- 30% onder de eerste offerteprijs lag.
Niet alles wat hij voorstelde hebben we uiteindelijk gedaan, maar toch zo'n 50K goedkoper gebouwd als de eerste offerte.
In ons bestek stond bijvoorbeeld dat alle dakplaten op de 1e verdieping afgewerkt moesten worden met gipsplaten. De aannemer gaf aan dat meestal de dakplaten niet afgewerkt worden. ff bij een huis gekeken waar dit zo was, en wij vonden dit mooi genoeg voor de 1e verdieping. 1e besparing van 10K te pakken.
[...]
Als je nog een aannemer kunt vinden in het Oosten die tijd over heeft, laat het mij ook weten, want volgens mij zijn ze er niet op dit moment.
Ook in het oosten zijn de prijzen zeker met 20% gestegen. Waar ik vorig jaar/dit jaar nog gebouwd heb voor € 350,00 / m3 (incl. BTW) geeft de aannemer al aan dat het op dit moment zeker € 450,00 / m3 zou moeten kosten.
Prijs is een kwestie van vraag en aanbod, veel vraag, weinig aanbod = hoge prijzen.
De prijzen in de bouw hebben ook te lang onder druk gestaan, waardoor het voor de aannemers wel goed is dat de prijzen omhoog gaan. Alleen voor de personen die een huis willen laten bouwen valt het tegen
Wij hebben destijds ook met twee verschillende aannemers gekeken naar punten om het ontwerp van de architect goedkoper te kijken.
De een kwam weer met andere punten dan de ander.
Al met al offerte wel 20k lager gekregen.
En het ontwerp ging er ook op vooruit in ons geval.
I was born intelligent - education ruined me
Je heb inderdaad gelijk, het begrip bouwterrein is iets verruimd waardoor er vaker sprake zal zijn van een btw-belaste levering.artbij schreef op zaterdag 21 oktober 2017 @ 00:15:
[...]
En dat klopt dus niet. Sowieso heeft na 1 jan bouwrijp of niet er niets meer mee te maken.
Het valt niet mee om van alle wetswijzingen op de hoogte te blijven
Wat is jullie bron dat een niet-ondernemer een bouwterrein met 6% overdrachtsbelasting ipv 21% btw kan/mag leveren?stefijn schreef op zaterdag 21 oktober 2017 @ 09:30:
De oude regels spreken over expliciete activiteiten/werkzaamheden. Sinds 1-1-2017 is bij verkoop van kavels door een zakelijke partij alleen al de "kennelijke" intentie om er op te gaan bouwen voldoende om een kavel onder 21% te laten vallen.
Bij een particuliere verkoper is het zowieso 6%, (vermoedelijk) ook als er al activiteiten zijn verricht.
...........
Nu blijkt echter dat ze de grond mogelijk particulier verkopen heb ik al aangegeven dat dat wel degelijk 6% OB zou kunnen betekenen en dan trek ik mijn bod in.
Je kunt alleen nog besparen als je afzonderlijke posten eruit licht en daar offertes voor gaat opvragen. Realiseer je dat je je dan moet gaan verdiepen in zaken waar je waarschijnlijk nog niet veel verstand van hebt. Kan ook risico voor je opleveren.the-edge schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 10:15:
[...]
Aannemers zijn binnen de regio. Bouwen 650 m3. Bouwkosten komen rond de €340.000. Moet het stukje grond er nog bij
En toch gaat het zo gebeurenLittleTycoon schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 00:28:
[...]
Je kunt alleen nog besparen als je afzonderlijke posten eruit licht en daar offertes voor gaat opvragen. Realiseer je dat je je dan moet gaan verdiepen in zaken waar je waarschijnlijk nog niet veel verstand van hebt. Kan ook risico voor je opleveren.
Ik kom beslagen ten ijs, dat merk ik al met de gesprekken die ik heb gehad met loodgieter, kozijnenboer, elektricien en aannemer. Er is nog maar weinig wat ik er niet aan begrijp, en wanneer ik het niet begrijp zoek ik het tot op de bodem uit. Ik denk dat ik met die 'eigenschap' en de kennis die ik er al over had het laat slagen zonder al teveel faalkosten.
Wij hebben de aannemer gekozen, nu gaan we daar verdere afspraken mee maken. Daarna in overleg om het budget wat te verhogen
Let er wel op dat als je nu een offerte van > 3 maanden oud hebt liggen en denk ergens anders goedkoper te slagen je wellicht bedrogen uit komt.
De prijzen lijken echt te stijgen. 10-20% op sommige dingen.
Vloerverwarming bijvoorbeeld had ik voor 13,50 per m2 staan en is nu 16.20 geworden.
Het is maar €2.70 maal 249 m2 maar als je zo een aantal posten krijgt wordt het snel meer helaas.
De prijzen lijken echt te stijgen. 10-20% op sommige dingen.
Vloerverwarming bijvoorbeeld had ik voor 13,50 per m2 staan en is nu 16.20 geworden.
Het is maar €2.70 maal 249 m2 maar als je zo een aantal posten krijgt wordt het snel meer helaas.
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
Of je stelt je eisen naar boven bij, omdat je het nu begrijpt en voor de lange termijn kiest.... het kostenaspect is dan evident.the-edge schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 08:08:
[...]
En toch gaat het zo gebeuren![]()
Ik kom beslagen ten ijs, dat merk ik al met de gesprekken die ik heb gehad met loodgieter, kozijnenboer, elektricien en aannemer. Er is nog maar weinig wat ik er niet aan begrijp, en wanneer ik het niet begrijp zoek ik het tot op de bodem uit. Ik denk dat ik met die 'eigenschap' en de kennis die ik er al over had het laat slagen zonder al teveel faalkosten.
Wij hebben de aannemer gekozen, nu gaan we daar verdere afspraken mee maken. Daarna in overleg om het budget wat te verhogen
Particulieren hebben niks met BTW van doen. Dat is een belasting voor ondernemers. het is echter wel zo dat de BD een particulier als ondernemer kan typeren bij de verkoop van kavels, maar wanneer je één kavel verkoopt lijkt me dat sterk...nokiaan958GB schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 22:59:
[...]
Je heb inderdaad gelijk, het begrip bouwterrein is iets verruimd waardoor er vaker sprake zal zijn van een btw-belaste levering.
Het valt niet mee om van alle wetswijzingen op de hoogte te blijven![]()
[...]
Wat is jullie bron dat een niet-ondernemer een bouwterrein met 6% overdrachtsbelasting ipv 21% btw kan/mag leveren?
Inhoudelijke kennis heb je niet zo veel nodig bij het uitzoeken van onderaannemers. Kunst is om te zorgen dat je een offerte krijgt die ook daadwerkelijk te vergelijken is.LittleTycoon schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 00:28:
[...]
Je kunt alleen nog besparen als je afzonderlijke posten eruit licht en daar offertes voor gaat opvragen. Realiseer je dat je je dan moet gaan verdiepen in zaken waar je waarschijnlijk nog niet veel verstand van hebt. Kan ook risico voor je opleveren.
Met gestrekt been.
Dat kun je niet zo zeggen. Je moet er bij het vergelijken behoorlijk goed opletten dat ze ook daadwerkelijk alles aanbieden conform bestek, dat ze ook allemaal hetzelfde aanbieden.artbij schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 10:24:
[...]
Inhoudelijke kennis heb je niet zo veel nodig bij het uitzoeken van onderaannemers.
Dat is gezond verstand. Je hebt dan geen specifieke bouwkundige nodig.D-e-n schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 10:40:
[...]
Dat kun je niet zo zeggen. Je moet er bij het vergelijken behoorlijk goed opletten dat ze ook daadwerkelijk alles aanbieden conform bestek, dat ze ook allemaal hetzelfde aanbieden.
Ik hoef niet te weten hoe je rockpanel zaagt, maar moet wel weten of ze dezelfde meters aanbieden.
Als projectmanager heb ik genoeg offertes beoordeeld zonder inhoudelijke kennis.
Met gestrekt been.
Kunnen beoordelen/vergelijken is onderdeel inhoudelijke kennisartbij schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 10:24:
[...]
Inhoudelijke kennis heb je niet zo veel nodig bij het uitzoeken van onderaannemers. Kunst is om te zorgen dat je een offerte krijgt die ook daadwerkelijk te vergelijken is.
Eens. Je moet weten tot op welk niveau je waar verstand van wil/moet hebben.artbij schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 10:51:
[...]
Dat is gezond verstand. Je hebt dan geen specifieke bouwkundige nodig.
Ik hoef niet te weten hoe je rockpanel zaagt, maar moet wel weten of ze dezelfde meters aanbieden.
Als projectmanager heb ik genoeg offertes beoordeeld zonder inhoudelijke kennis.
Bij bijvoorbeeld houten dakplaten heb je diverse typen. Ze kunnen bedekt zijn met multiplex, OSB of spaanplaat: dat maakt constructief een verschil. Of breedplaatvloeren: die kunnen worden aangeboden in diverse "klassen" wat inhoudt dat bepaalde werkzaamheden wel of niet worden opgenomen in de opdracht. Dat zijn punten die invloed hebben of de kwaliteit en/of extra werkzaamheden voor andere partijen (en dus weer extra kosten).artbij schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 10:51:
[...]
Ik heb al heel veel opdrachtgevers en bouwmanagers (praat me er niet van ............) zo het schip in zien gaan omdat ze puur naar de kosten keken.
Daarom moet je slim je offerte vragen. Je vraagt niet om een dakplaat, je vraagt om de Kingspan Aero Riet 6.0 bijvoorbeeld.D-e-n schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 11:40:
[...]
Bij bijvoorbeeld houten dakplaten heb je diverse typen. Ze kunnen bedekt zijn met multiplex, OSB of spaanplaat: dat maakt constructief een verschil. Of breedplaatvloeren: die kunnen worden aangeboden in diverse "klassen" wat inhoudt dat bepaalde werkzaamheden wel of niet worden opgenomen in de opdracht. Dat zijn punten die invloed hebben of de kwaliteit en/of extra werkzaamheden voor andere partijen (en dus weer extra kosten).
Ik heb al heel veel opdrachtgevers en bouwmanagers (praat me er niet van ............) zo het schip in zien gaan omdat ze puur naar de kosten keken.
Breedplaat gaat volgens richtlijnen constructeur. Als is dat iets dat ik nooit eruit zou halen bij de aannemer.
Denk het niet, je moet wel je offertes slim opstellen.LittleTycoon schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 11:22:
[...]
Kunnen beoordelen/vergelijken is onderdeel inhoudelijke kennis
[ Voor 11% gewijzigd door Artbij op 26-10-2017 12:00 ]
Met gestrekt been.
Ook wel een leuke, ik kreeg vanmorgen te horen dat ik veel te veel nadenk over dingen en te veel er vanaf weet wat tot discussies leid volgens mijn bouwbegeleider. Ofwel ik ben een zeikerd.
Tja zit nog met een WP die zonder buffer op 249 m2 vloerverwarming komt te draaien.
Paar keer gevraagd of dat wel goed zal gaan en een halfbakken mondelinge verklaring dat Nathan het wel op gaat lossen mocht het pendelen.
Toen maar gevraagd om een verklaring op papier welke beschrijft wat ze als pendelen zien en een beschrijfing wat ze gaan doen om op te lossen (buffervat, pompgroep 3 weg kleppen en weet ik wat meer)
Dan maar een zeikerd zijn...
Tja zit nog met een WP die zonder buffer op 249 m2 vloerverwarming komt te draaien.
Paar keer gevraagd of dat wel goed zal gaan en een halfbakken mondelinge verklaring dat Nathan het wel op gaat lossen mocht het pendelen.
Toen maar gevraagd om een verklaring op papier welke beschrijft wat ze als pendelen zien en een beschrijfing wat ze gaan doen om op te lossen (buffervat, pompgroep 3 weg kleppen en weet ik wat meer)
Gewoon zeiken hoor. WP systemen snapt de gemiddelde aannemer en/of bouwbegeleider ook niks van helaas.
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Zonder buffer op 250m2 gaat. Gisteren mijn zelf geimporteerde NIBE voor verwarming aan de praat gekregen. Mijn werkspot installateur zat ook te tobben of het wel zou lukken zonder buffer en zonder extra circulatiepompen. Loopt goed.
Een hele dag al? Ik zou toch een wat grotere periode willen proberen.....LittleTycoon schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 13:54:
Zonder buffer op 250m2 gaat. Gisteren mijn zelf geimporteerde NIBE voor verwarming aan de praat gekregen. Mijn werkspot installateur zat ook te tobben of het wel zou lukken zonder buffer en zonder extra circulatiepompen. Loopt goed.
@jacovn voor de bedragen die aannemer etc ontvangen van je mag je best wat zeiken.....
[ Voor 9% gewijzigd door Artbij op 26-10-2017 14:18 ]
Met gestrekt been.
Ik heb me erin verdiept. Dan is 1 dag voldoende. En dat is sowieso al meer dan de gemiddelde aannemer/bouwbegeleiderartbij schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 14:12:
[...]
Een hele dag al? Ik zou toch een wat grotere periode willen proberen.....
@jacovn voor de bedragen die aannemer etc ontvangen van je mag je best wat zeiken.....
[ Voor 9% gewijzigd door LittleTycoon op 26-10-2017 14:29 ]
Zelf wetenLittleTycoon schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 14:27:
[...]
Ik heb me erin verdiept. Dan is 1 dag voldoende. En dat is sowieso al meer dan de gemiddelde aannemer/bouwbegeleider
Bij ons komen volgende week de dakplaten erop. Weekje of twee later de rietdekker en dan is de buitenkant ver klaar
[ Voor 19% gewijzigd door Artbij op 26-10-2017 14:46 ]
Met gestrekt been.
Beetje nuanceren.LittleTycoon schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 13:54:
Kamer is 42.6 m2
Woonkeuken is 41.4 m2
garage is 19.8 m2
De rest van de ruimtes wordt nageregeld.
Een van de ruimtes moet een ruimte zonder regelklep worden die altijd open staat. (en ik dacht dat daar ook de hoofd thermostaat moest hangen)
Instalateur dacht de garage te nemen, eventueel een lekker warme auto
Maar die vloer heeft blijkbaar te weinig inhoud. Dus kamer dan maar. Als die niet genoeg inhoud heeft de woonkeuken er bij. Alleen zit tussen woonkamer en eentkeuken een schuifdeur en ligt anders op de zon as. Dus ik verwacht (te) veel verschil in zonopwamring tussen de ruimtes.
Zonder buffervat gaat alleen werken als je geen zone-regeling hebt en zo voldoende systeeminhoud hebt om de benodigde flow kwijt te kunnen.jacovn schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 13:15:
Ook wel een leuke, ik kreeg vanmorgen te horen dat ik veel te veel nadenk over dingen en te veel er vanaf weet wat tot discussies leid volgens mijn bouwbegeleider. Ofwel ik ben een zeikerd.
Zelf ben ik van mening dat een WP zonder naregeling geen regeling is (niet comfortabel) en dat je daarom altijd een buffervat moet willen toepassen, puur en alleen al vanwege het feit dat je je primaire circuit en secundaire circuit wilt scheiden (flowgestuurd/drukgestuurd).
Een buffervat kost nog geen € 200,00, en als je de ruimte hebt, en je bouwt een huis van 200K+ waarom dan 0,1% willen bezuinigen
Wij moeten nog kiezen of we naregeling nemen. Waarom zou het zonder niet comfortabel zijn? Ik hoef de temp op de slaapkamers niet te regelen.Grolsch schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 15:11:
[...]
Zonder buffervat gaat alleen werken als je geen zone-regeling hebt en zo voldoende systeeminhoud hebt om de benodigde flow kwijt te kunnen.
Zelf ben ik van mening dat een WP zonder naregeling geen regeling is (niet comfortabel) en dat je daarom altijd een buffervat moet willen toepassen, puur en alleen al vanwege het feit dat je je primaire circuit en secundaire circuit wilt scheiden (flowgestuurd/drukgestuurd).
Een buffervat kost nog geen € 200,00, en als je de ruimte hebt, en je bouwt een huis van 200K+ waarom dan 0,1% willen bezuinigen
Met gestrekt been.
Ik wel, want op de BGG draait de WP nu toch al wel een maandje met enige regelmaat, omdat ik het in onze woonkamer en keuken graag 21 graden wil hebben. maar onze slaapkamers hoeven niet verwarmd te worden op dit moment, daarom zijn de thermostaten op de slaapkamers ingesteld op 17 graden.artbij schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 16:33:
[...]
Wij moeten nog kiezen of we naregeling nemen. Waarom zou het zonder niet comfortabel zijn? Ik hoef de temp op de slaapkamers niet te regelen.
Zomers wil ik juist wel koelen op de slaapkamers.
De thermostaat in de badkamer staat wel weer op 20,5 graden ingesteld, omdat wij dat wel graag willen als wij in ons "adamskostuum" rond lopen in de badkamer.
Ook vinden wij het enigszins comfortabel om een warmte badkamer te hebben als de houtkachel in de woonkamer aanstaat.
Bovenstaande is niet fatsoenlijk te regelen zonder naregeling per vertrek naar mijn mening.
Maar het is inderdaad een "comfort" issue, het is niet verplicht maar voor ons wel wenselijk.
Ik heb ook per ruimte een schakelaar om mijn lampen aan/uit te kunnen zetten, ook niet per se nodig, maar wel zo handig
[ Voor 11% gewijzigd door Grolsch op 26-10-2017 17:02 ]
Ok, dat bedoel je.Grolsch schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 16:58:
[...]
Ik wel, want op de BGG draait de WP nu toch al wel een maandje met enige regelmaat, omdat ik het in onze woonkamer en keuken graag 21 graden wil hebben. maar onze slaapkamers hoeven niet verwarmd te worden op dit moment, daarom zijn de thermostaten op de slaapkamers ingesteld op 17 graden.
De thermostaat in de badkamer staat wel weer op 20,5 graden ingesteld, omdat wij dat wel graag willen als wij in ons "adamskostuum" rond lopen in de badkamer.
Ook vinden wij het enigszins comfortabel om een warmte badkamer te hebben als de houtkachel in de woonkamer aanstaat.
Bovenstaande is niet fatsoenlijk te regelen zonder naregeling per vertrek naar mijn mening.
Maar het is inderdaad een "comfort" issue, het is niet verplicht maar voor ons wel wenselijk.
Ik heb ook per ruimte een schakelaar om mijn lampen aan/uit te kunnen zetten, ook niet per se nodig, maar wel zo handig
Voor mij allemaal niet relevant. Slaapkamers hebben in huizen van tegenwoordig geen verwarming nodig. Eigenlijk alleen koeling. Badkamer heb ik voorzien van een elektrische radiator en daar draai in de slang gewoon van open, dus die warmt mee met de woonkamer.
Volgens mij is het ook achteraf makkelijk aan te sluiten.
Met gestrekt been.
Wat is jullie ervaring met BIA Eco blokken voor de binnenmuren ten aanzien van stucwerk?
Ik hoorde een paar jaar geleden geluiden dat deze gevoelig zijn voor krimp en dus een grotere kans hebben op scheuren versus poriso of PM20-25 blokken. Jammer voor het stucwerk dus.
Of in die paar jaar die blokken zijn verbeterd weet ik dus niet.
Wat is jullie ervaring?
Ik hoorde een paar jaar geleden geluiden dat deze gevoelig zijn voor krimp en dus een grotere kans hebben op scheuren versus poriso of PM20-25 blokken. Jammer voor het stucwerk dus.
Of in die paar jaar die blokken zijn verbeterd weet ik dus niet.
Wat is jullie ervaring?
[ Voor 10% gewijzigd door the-edge op 26-10-2017 19:39 ]
Of slaapkamers nog verwarming nodig hebben is van de situatie afhankelijk.artbij schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 17:16:
[...]
Ok, dat bedoel je.
Voor mij allemaal niet relevant. Slaapkamers hebben in huizen van tegenwoordig geen verwarming nodig. Eigenlijk alleen koeling. Badkamer heb ik voorzien van een elektrische radiator en daar draai in de slang gewoon van open, dus die warmt mee met de woonkamer.
Volgens mij is het ook achteraf makkelijk aan te sluiten.
Om te slapen niet nee, maar studerende kinderen vinden het misschien wel lekker om 21 graden op de slaapkamer te hebben. Heb jij dan helemaal geen verwarmingsmogelijkheid op je slaapkamers
Dat van je badkamer snap ik nog niet helemaal. Je hebt er een elektrische radiator in hangen waar je een "Slang"
Koelen is zeker een issue in nieuwe woningen, hoe ga jij dat oplossen
Heb overal vv. Maar denk niet dat die boven gebruikt worden. Alleen in de badkamer, daar hangt naast vv een elektrische designradiator. De groep van de badkamer zit op de thermostaat van de woonkamer.Grolsch schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 20:26:
[...]
Of slaapkamers nog verwarming nodig hebben is van de situatie afhankelijk.
Om te slapen niet nee, maar studerende kinderen vinden het misschien wel lekker om 21 graden op de slaapkamer te hebben. Heb jij dan helemaal geen verwarmingsmogelijkheid op je slaapkamers
Dat van je badkamer snap ik nog niet helemaal. Je hebt er een elektrische radiator in hangen waar je een "Slang"van open draait die verbonden is met de woonkamer
Koelen is zeker een issue in nieuwe woningen, hoe ga jij dat oplossen
Avondje studeren doe je met een straalkachel oid. Anders moet je twee dagen eerder je groep open draaien en dan is het een week warm. Het warmt langzaam op en koelt langzaam af.
Beetje kouder water door de vv is het enige dat ik nu ingericht heb. En natuurlijk wtw met nachtverlaging.
Met gestrekt been.
We krijgen naregeling in elke ruimte op 1e en 2e verdieping. (Badkamer en 3 slaapkamers, en dan hobbyruimte en logeerkamer/opslag) staat 19 zones gespecificeerd, maar in de grotere ruimtes heb je vast meer dan 1 zone in een kamer.Grolsch schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 15:11:
[...]
Zonder buffervat gaat alleen werken als je geen zone-regeling hebt en zo voldoende systeeminhoud hebt om de benodigde flow kwijt te kunnen.
Mijn instalateur plaatst een concept van Nathan, en een alpha innotec buffer van 200 liter is 699€
Dan moet er een pomp groep achter die ook >450€ is. 3 weg klep on buffervat vrij te schakelen als je koelen wilt 500€ etc. Dus er werd toen 1500€ ex btw genoemd.
Edit:
tps 200: https://www.installatieva...at-tps200-200ltr-15030701
€699
Instalateur gaat naar fabriek voor demo en trainig en gaat het daar specifiek voorleggen. Hij wil ook noet terug hoeven komen voor een buffervat te plaatsen nadien. En Nathan moet maar op papier toezeggen dat het of werkt of dat ze alsnog op hun kosten een buffer plaatsen.
[ Voor 4% gewijzigd door jacovn op 26-10-2017 21:10 ]
Als je geen naregeling hebt hoe ga je dan de vloerverwarming op je slaapkamers uitschakelenartbij schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 20:38:
[...]
Heb overal vv. Maar denk niet dat die boven gebruikt worden. Alleen in de badkamer, daar hangt naast vv een elektrische designradiator. De groep van de badkamer zit op de thermostaat van de woonkamer.
Avondje studeren doe je met een straalkachel oid. Anders moet je twee dagen eerder je groep open draaien en dan is het een week warm. Het warmt langzaam op en koelt langzaam af.
Beetje kouder water door de vv is het enige dat ik nu ingericht heb. En natuurlijk wtw met nachtverlaging.
Ga je 2 x per jaar al je groepen boven dicht/open draaien
Ik weet niet wie of wat Nathan is, maar waarom moet je zoveel geld betalen voor een buffervat ( https://kotly.com.pl/prod...l-vertical-2874.html?l=en ) 321.20.jacovn schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 20:44:
[...]
We krijgen naregeling in elke ruimte op 1e en 2e verdieping. (Badkamer en 3 slaapkamers, en dan hobbyruimte en logeerkamer/opslag) staat 19 zones gespecificeerd, maar in de grotere ruimtes heb je vast meer dan 1 zone in een kamer.
Mijn instalateur plaatst een concept van Nathan, en een alpha innotec buffer van 200 liter is 699€
Dan moet er een pomp groep achter die ook >450€ is. 3 weg klep on buffervat vrij te schakelen als je koelen wilt etc. Dus er werd toen 1500€ ex btw genoemd.
Edit:
tps 200: https://www.installatieva...at-tps200-200ltr-15030701
€699
Instalateur gaat naar fabriek voor demo en trainig en gaat het daar specifiek voorleggen. Hij wil ook noet terug hoeven komen voor een buffervat te plaatsen nadien. En Nathan moet maar op papier toezeggen dat het of werkt of dat ze alsnog op hun kosten een buffer plaatsen.
En waarom 200 ltr
En waarom een extra pompgroep
Koeling loopt bij mij gewoon ook door het buffervat. Werkt goed hoor, misschien niet ideaal maar het werkt wel.
Ja. Is twee minuten werk.Grolsch schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 21:13:
[...]
Als je geen naregeling hebt hoe ga je dan de vloerverwarming op je slaapkamers uitschakelen
Ga je 2 x per jaar al je groepen boven dicht/open draaien
[...]
Ik weet niet wie of wat Nathan is, maar waarom moet je zoveel geld betalen voor een buffervat ( https://kotly.com.pl/prod...l-vertical-2874.html?l=en ) 321.20.
En waarom 200 ltrStelregel is 20 ltr per KW minimaal vermogen.
Koeling loopt bij mij gewoon ook door het buffervat. Werkt goed hoor, misschien niet ideaal maar het werkt wel.
Met gestrekt been.
9 x 20 = 180..Grolsch schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 21:13:
Ik weet niet wie of wat Nathan is, maar waarom moet je zoveel geld betalen voor een buffervat ( https://kotly.com.pl/prod...l-vertical-2874.html?l=en ) 321.20.
En waarom 200 ltrStelregel is 20 ltr per KW minimaal vermogen.
En de 140 liter is veel beter geisoleerd en nog diurder.
En een extra pomp is toch nodig om op druk naar de afgifte groep te leveren.
De pomp in de WP regelt dan op flow door buffer heen los van de afgiftegroep dacht ik gelezen te hebben.
Inderdaad, ik begreep je niet goed, grunfoss alpha 2 kost 200 euro dacht ik.
Maar ik zou gewoon altijd met 2 pompen werken omdat WP op flow werkt en afgifte op druk
Maar ik zou gewoon altijd met 2 pompen werken omdat WP op flow werkt en afgifte op druk
Interessant!stefijn schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 10:01:
[...]
Particulieren hebben niks met BTW van doen. Dat is een belasting voor ondernemers. het is echter wel zo dat de BD een particulier als ondernemer kan typeren bij de verkoop van kavels, maar wanneer je één kavel verkoopt lijkt me dat sterk...
De notaris beoordeelt of er sprake is van btw-belaste levering of overdrachtsbelasting.
Zou die gaan vragen of de verkoper ondernemer is of niet? Dat is alleen te controleren door de belastingdienst te benaderen.
No problemoGrolsch schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 22:02:
Inderdaad, ik begreep je niet goed, grunfoss alpha 2 kost 200 euro dacht ik.
Bij alpha innotec kost een Alpha2 32-60Grundfos Alpha2 32-60, 400 CHF list prijs, dus zeg 380€. Wat korting is het wellicht 300€, 50% erbij
Gewoon kijken met welke ruimten je je minimale systeeminhoud kwijt kunt zonder na te moeten regelen. Als dat een ruimte op het noorden is dan altijd goed. Kun je de rest naar hartelust naregelen. Want als de kamer op het noorden warmte nodig heeft dan loopt de wp en kun je de rest ook verwarmen indien nodig. Rest kun je dan naregelen = afknijpen los van werking wp.jacovn schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 22:43:
[...]
No problemo
Bij alpha innotec kost een Alpha2 32-60Grundfos Alpha2 32-60, 400 CHF list prijs, dus zeg 380€. Wat korting is het wellicht 300€, 50% erbij
Voor de rest is het afhankelijk van de regeling per merk wp en de gebrukte pompen. De regeling van die Nibe van mij werkt b.v. heel anders dan de Mistu van Grolsch. Die van mij berekent de aanvoerremperatuur o.b.v. het opwarm en afkoelpatroon van het huis en kun je instellen hoe daarmee om te gaan, dus bepalen wanneer wp start (incl. Integratie met gewenste kamertemperatuur). Heel ander regelgedrag dan een Mitsu. Die alpha innorec van jou zal ook weer eigen regelgedrag kennen. Alpha Innotec is onderdeel van Nibe trouwens, dus ook (te) duur.
Belangrijkste is echter hoe je huis in elkaar zit. Ik zit nu een maand in mijn huis. Eigenlijk niet/nauwelijks temp. Verschillen tussen kamers. Komt door 2 vides die het huis volledig open maken op de slaapkamers en badkamer na.
Heb het nog niet gedaan maar goede kans dat ik slaapkamers ga naregelen door de ventielen vloerverwarming permanent dicht te draaien.
Dus tunen op hoe jouw huis in elkaar zit lijkt me belangrijk. Kan zijn dat buffer handig is, maar nathan is direkte importeur, die weten over het algemeen meer dan de dealers (installateurs). Als zij zeggen geen buffer zou ik daarop vertrouwen. Op eigenlijk meeste "tweakers" fora in Europa is consensus dat als je in goed geselecteerde referentieruimtes je minmale systeeminhoud lwijt kunt em je vloerverwarming goed is aangelegd en goed ingeregeld een buffer de efficiency verlaagt. Maar dit is wel en en en.
Naregeling is een eindeloze discusie.
Het hangt natuurlijk af van hoe je de slaapkamers gebruikt. Als slaapkamer of als slaap/studeerkamer. In het tweede geval zou ik waarschijnlijk iets installeren wat los in te stellen zou zijn van de verwarming van het gehele huis. De verwarming in die kamer is natuurlijk maar soms nodig, terwijl je vaker je huis (woondeel, zeg maar) wilt verwarmen.Grolsch schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 20:26:
[...]
Of slaapkamers nog verwarming nodig hebben is van de situatie afhankelijk.
Een slaapkamer verwarmen zou ik persoonlijk complete onzin vinden, helemaal in een modern geisoleerd huis.
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
Met dit soort radiatoren kun je ook actief koelen met een warmtepomp, er moet dan wel een condensafvoer aangelegd worden. Bij nieuwbouw is dat vrij gemakkelijk te realiseren, zeker bij een breedplaatvloer: http://www.jaga.nl/briza . Koelt ook een stuk beter als vloerverwarming met koeling heb ik mij laten vertellen (lijkt op een airco).
Het "probleem" met vloerverwarming vind ik dat je het niet snel op bijvoorbeeld 21 graden kan krijgen (studerende kinderen bijvoorbeeld), op slaapkamers zou ik daarom eerder voor zoiets gaan dan voor vloerverwarming.
Het "probleem" met vloerverwarming vind ik dat je het niet snel op bijvoorbeeld 21 graden kan krijgen (studerende kinderen bijvoorbeeld), op slaapkamers zou ik daarom eerder voor zoiets gaan dan voor vloerverwarming.
[ Voor 10% gewijzigd door IceM op 27-10-2017 08:10 ]
...
@LittleTycoon Het is inderdaad een heftig bediscussieerd onderwerp 
Maar ik vraag me af hoe je in de praktijk de gewenste flow voor de WP en de gewenste druk in je afgiftesysteem goed werkend krijgt. Ik heb daar veel problemen over gelezen en gezien.
@Wailing_Banshee wij hebben dan ook eigenlijk alleen voor koeling vloerverwarming in de slaapkamers. Alle thermostaten van de slaapkamers staan op 17 graden ingesteld, en de verwarming is er inderdaad nog nooit aan aan geweest.
Maar ik vraag me af hoe je in de praktijk de gewenste flow voor de WP en de gewenste druk in je afgiftesysteem goed werkend krijgt. Ik heb daar veel problemen over gelezen en gezien.
@Wailing_Banshee wij hebben dan ook eigenlijk alleen voor koeling vloerverwarming in de slaapkamers. Alle thermostaten van de slaapkamers staan op 17 graden ingesteld, en de verwarming is er inderdaad nog nooit aan aan geweest.
Naregeling met LTV vloerverwarming is met een goed geisoleerde woning wel een moeizaam principe hoor. De warmte verdeelt zich sowieso vanzelf door het huis, dus zoals @artbij al aangeeft is verwarming op slaapkamers eigenlijk niet nodig, en is een elektrische verwarming van de badkamer mogelijk de meest efficiente manier om daar net even wat warmte te krijgen op de korte momenten dat je die daar nodig hebt.
De temperatuur regelen met een LTV vloerverwarming duurt zo lang, is zo vertraagd, dat sturing daarop nauwelijks zinvol is als je het hebt over tijdspannes korter dan een dag. Opwarmen duurt lang, afkoelen duurt lang. En de warmte verspreid zich uiteindelijk toch wel.
De temperatuur regelen met een LTV vloerverwarming duurt zo lang, is zo vertraagd, dat sturing daarop nauwelijks zinvol is als je het hebt over tijdspannes korter dan een dag. Opwarmen duurt lang, afkoelen duurt lang. En de warmte verspreid zich uiteindelijk toch wel.
"Don't blow out my candle if you want yours to shine brighter..."
Het is helemaal geen moeilijk principe en het werkt uitstekend tot nu toeRtificial schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 08:59:
Naregeling met LTV vloerverwarming is met een goed geisoleerde woning wel een moeizaam principe hoor. De warmte verdeelt zich sowieso vanzelf door het huis, dus zoals @artbij al aangeeft is verwarming op slaapkamers eigenlijk niet nodig, en is een elektrische verwarming van de badkamer mogelijk de meest efficiente manier om daar net even wat warmte te krijgen op de korte momenten dat je die daar nodig hebt.
Geen naregeling is pas een ingewikkeld systeem naar mijn mening, want dan kun je in ieder geval niets regelen, dat staat vast
In principe stuur ik ook niet met de naregeling, het is zoals de naam al aangeeft een NAregeling.
In de basis moet je systeem kloppen.
De badkamer geeft bij ons ook geen enkel probleem, altijd lekkere warme voetjes, en geen elektrische kacheltjes in ons huis, alleen een houtkachel voor de sfeer
Maar zoveel mensen, zoveel wensen, ik heb misschien op installatietechniek hoge (comfort) eisen, maar ik zie het verschil tussen kunststof kozijnen en houten kozijnen niet.
Een ieder in dit topic kan zijn / haar geld maar 1 x uitgeven, en voor velen is de installatie een sluitpost waar goed op bezuinigd kan worden als je dat wil.
[ Voor 4% gewijzigd door Grolsch op 27-10-2017 09:17 ]
Zo heeft iedereen zijn wensen inderdaad. Ik vind goede zonwering erg belangrijk en mijn vrouw wou dan weer een ruime keuken op een zeer specifieke plek in de woning. Beiden kosten geld en je moet heel de tijd keuzes maken met soms grote nadelen op een ander vlak.
Zo is dat uiteraard. Hoe doe je dat eigenlijk met die houthaard, zet je dan een paar ramen open?Grolsch schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 09:16:
[...]
Maar zoveel mensen, zoveel wensen, ik heb misschien op installatietechniek hoge (comfort) eisen, maar ik zie het verschil tussen kunststof kozijnen en houten kozijnen niet.
Een ieder in dit topic kan zijn / haar geld maar 1 x uitgeven, en voor velen is de installatie een sluitpost waar goed op bezuinigd kan worden als je dat wil.
Als ik bij ons een paar kW warmte erbij genereer is het in een half uurtje 24 graden. Dat gaat al vrij snel als ik de ovens goed gebruik.
Verwijderd
Ik denk dat men met de term "naregeling" vaak de extra thermostaten in in de verschillende kamers bedoelt.Grolsch schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 09:16:
[...]
Het is helemaal geen moeilijk principe en het werkt uitstekend tot nu toe
Geen naregeling is pas een ingewikkeld systeem naar mijn mening, want dan kun je in ieder geval niets regelen, dat staat vast
Met gewoon handmatig groepen kunnen knijpen of dicht kunnen zetten, heb je ook een prima "naregeling".
Puntje bij paaltje denk ik dat je in slaapkamers en andere ruimten de verwarming nauwelijks gaat gebruiken. Dat studerende kinderen verhaal snap ik, maar LTV is nu eenmaal niet geschikt voor een avondje opstoken van een kamer. Slapen bij 21 graden is voor niet veel mensen een pretje. Dus de meesten, en ook de leergierige kinders, zullen toch kiezen voor nachtrust en 17 graden, denk ik.
@Grolsch
Naregeling achter een buffervat zodat de afgifte kant pomp stopt als er geen vraag meer is uit de nageregelde ruimtes is denk ik het beste. De WP kan dan op buffer temperatuur sturen neem ik aan, en als die nadraait of te veel vermogen levert warmt de buffer iets meer op.
Wij krijgen een uponor systeem, welke precies weet ik nog niet, maar in principe werken die gelijk.
Dan is er een hoofd thermostaat, en kamer thermostaten.
Naar ik aan neem zit de hoofd thermostaat ergens op de bg en stuurt dan de WP als er warmte nodig is.
Dat kan dan die hoofd thermostaat, of een kamer thermostaat zijn.
Als het de woonkamer wordt zal die bij vraag uit een andere dan hoofd thermostaat ook iets opwarmen zelfs al is die hoofd ruimte wel al op temperatuur omdat deze ongeregeld is. Mag aannemen dat die hoofd thermostaat wel registreerd dat hij zelf geen warmtevraag heeft, maar een van de ruimte thermostaten wel.
Dus dat principe moet wel werken alleen heb je wat overshoot in temperatuur. Waarschijnlijk is dat de reden dat ze mij een vrij grote ruimte aanraden om ongeregeld te doen. Dat is dan een vervanging voor de buffer min of meer.
Naregeling achter een buffervat zodat de afgifte kant pomp stopt als er geen vraag meer is uit de nageregelde ruimtes is denk ik het beste. De WP kan dan op buffer temperatuur sturen neem ik aan, en als die nadraait of te veel vermogen levert warmt de buffer iets meer op.
Wij krijgen een uponor systeem, welke precies weet ik nog niet, maar in principe werken die gelijk.
Naar ik aan neem zit de hoofd thermostaat ergens op de bg en stuurt dan de WP als er warmte nodig is.
Als het de woonkamer wordt zal die bij vraag uit een andere dan hoofd thermostaat ook iets opwarmen zelfs al is die hoofd ruimte wel al op temperatuur omdat deze ongeregeld is. Mag aannemen dat die hoofd thermostaat wel registreerd dat hij zelf geen warmtevraag heeft, maar een van de ruimte thermostaten wel.
Dus dat principe moet wel werken alleen heb je wat overshoot in temperatuur. Waarschijnlijk is dat de reden dat ze mij een vrij grote ruimte aanraden om ongeregeld te doen. Dat is dan een vervanging voor de buffer min of meer.
Ik snap wel dat naregeling handig is, maar bij mijn aannemer kwam het op een meerprijs van 3K. En dat heb ik er niet voor over omdat het dat voor mij echt niet waard is.
Met gestrekt been.
Ik volg deze naregeling discussie met interesse maar ik weet nog niet waar ik zelf naar toe wil. Wat ik wel weet is dat ik het niet echt aantrekkelijk (uiterlijk gezien) vind om in elke kamer een thermostaat te hebben hangen om de temperatuur te regelen.
Isn't there an app for that?
Verwijderd
Ja, als je kijkt naar bijvoorbeeld evohome, dan kan dat zeker met een app. Maar die app moet ook weten hoe warm het is in de kamers. Daar heb je echt een thermostaat voor nodig.JaxMcFadden schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 10:52:
Ik volg deze naregeling discussie met interesse maar ik weet nog niet waar ik zelf naar toe wil. Wat ik wel weet is dat ik het niet echt aantrekkelijk (uiterlijk gezien) vind om in elke kamer een thermostaat te hebben hangen om de temperatuur te regelen.
Uponor heeft meerdere series.
S-matrix wave plus

653 DK = 85€
S-matrix wave

551 DK = 71€
S-matrix style

881 DK = 115€
Prijzen uit deense winkel: https://www.billigvvs.dk/...ist_style=gallery&show=20
Gaat me meer om verschil tussen de types. Zal wel de laagste geoffereerd hebben gekregen.
S-matrix wave plus

653 DK = 85€
S-matrix wave

551 DK = 71€
S-matrix style

881 DK = 115€
Prijzen uit deense winkel: https://www.billigvvs.dk/...ist_style=gallery&show=20
Gaat me meer om verschil tussen de types. Zal wel de laagste geoffereerd hebben gekregen.
[ Voor 103% gewijzigd door jacovn op 27-10-2017 17:09 ]
Klopt, naregeling bij radiatoren doet men met van die instelbare thermostaatknoppen, met vloerverwarming kan dat niet, dus moet je per ruimte een thermostaat hebben als je automatisch wilt naregelen.Verwijderd schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 10:22:
[...]
Ik denk dat men met de term "naregeling" vaak de extra thermostaten in in de verschillende kamers bedoelt.
Met gewoon handmatig groepen kunnen knijpen of dicht kunnen zetten, heb je ook een prima "naregeling".
Puntje bij paaltje denk ik dat je in slaapkamers en andere ruimten de verwarming nauwelijks gaat gebruiken. Dat studerende kinderen verhaal snap ik, maar LTV is nu eenmaal niet geschikt voor een avondje opstoken van een kamer. Slapen bij 21 graden is voor niet veel mensen een pretje. Dus de meesten, en ook de leergierige kinders, zullen toch kiezen voor nachtrust en 17 graden, denk ik.
Ik heb Danfoss toegepast (CF2+) en die kosten vielen mij mee.(100 per stuk).
Ik gebruik dus de Danfoss hoofdregelaar en zodra er 1 groep is die warmte (of koelte) vraagt gaat er een signaal naar de WP met de melding AAN.jacovn schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 10:31:
@Grolsch
De WP doet vervolgens wat ingesteld is, in mijn situatie op dit moment vaste Ta van 28 graden.
Is er geen warmtevraag, dan gaat de WP uit.
WP stuurt puur en alleen op gewenste Ta, afhankelijk van de Tr moduleert de inverter zo laag mogelijk.
Systeeminhoud / pendelen is niet de enigste reden om een buffervat te nemen.Wij krijgen een uponor systeem, welke precies weet ik nog niet, maar in principe werken die gelijk.
Juist de circuits hydraulisch scheiden is vaak DE reden om te kiezen voor 2 pompen en een open buffervat waar de WP zijn flow kwijt kan.
Alles met elkaar heeft het bij mij ook wel ergens tussen 2K en 3K gekost.artbij schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 10:35:
Ik snap wel dat naregeling handig is, maar bij mijn aannemer kwam het op een meerprijs van 3K. En dat heb ik er niet voor over omdat het dat voor mij echt niet waard is.
Het scheelt dat ik al naregeling in de overeenkomst had zitten dus het voor mij geen meerwerk is.
Het is en blijft inderdaad een persoonlijke afweging.
Het regelen kan met de thermostaat, maar bij mijn Danfoss CF2+ systeem zit zo'n afstandsbediening waar ik alles mee kan instellen / regelen.JaxMcFadden schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 10:52:
Maar zoals aangegeven zul je toch in elke ruimte de temperatuur moeten meten om te kunnen schakelen.
Ik ben echt gigantisch enthousiast over Danfoss, het werkt tadeloos, ook met koeling. 1 nadeel, er zit geen app bij. Dat vind ik een gemiste kans van Danfoss.
Mijn installateur werkte normaal met Honeywell, maar op aandringen van mij (na advies van medetweakers Oxellaar) toch Danfoss toegepast, en ook mijn installateur is helemaal dolenthousiast over de simpele en goede werking van dit systeem.
Volgens hem verkoopt hij nooit geen Honeywell naregeling meer sinds hij Danfoss kent
Het plaatje hieronder geeft precies aan hoe het werkt. Ik heb nachtverlaging toegepast tussen 22:00 en 08:00.

Om 08:00 gaat de WP aan, om 10:00 alle ruimtetemperaturen bereikt (waarschijnlijk door de zon verwacht ik).
Van 15.00 tot 15.45 is de warm water run (boiler warm maken)
Om 16.00 is er weer warmte behoefte ergens in huis, en je kunt zien dat er steeds meer groepen/zones dichtlopen (runs worden korter) omdat de ruimtetemperatuur is bereikt.
Valt me 100% mee, de kamer is eigenlijk altijd al rond de 21 graden als ik de kachel aansteek, en eind van de avond meestal zo rond de 22 á 23 graden.Rtificial schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 10:09:
[...]
Zo is dat uiteraard. Hoe doe je dat eigenlijk met die houthaard, zet je dan een paar ramen open?
Als ik bij ons een paar kW warmte erbij genereer is het in een half uurtje 24 graden. Dat gaat al vrij snel als ik de ovens goed gebruik.
1 avond ben ik flink aan het stoken geweest en toen was het 23,5 graden, maar onze kachel is goed te temperen. Gewoon per keer 2 fatsoenlijke grote stukken eiken erop, en dat brand niet zo onbenullig.
Ligt eraan welk systeem je kiest. Die s matrix style is zeker niet lelijk. Ik ga temp- en vochtigheids sensoren via loze leidingen doen en koppelen aan domitica (app). Zie je helemaal niets in de kamer. Sensoren heb ik al nu nog de tijd vindenJaxMcFadden schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 10:52:
@Grolsch waar gaat die energie dan allemaal naartoe? Ik bedoel, het zal toch al snel een 3-4kW zijn aan vermogen lijkt me, bij een klein vuurtje? Gaat dat rechtstreeks naar buiten ofzo?
@Rtificial geen flauw idee eigenlijk, de woonkamer en keuken worden wel warmer, dus ik vermoed dat daar de meeste energie naar toe gaat.
Nu is een houtkachel natuurlijk niet het meest gunstige apparaat om zuinig te stoken
Vergeet ook niet dat bij hogere temperaturen de verliezen exponentieel toenemen. (En de behoefte dus groter
)
Als we gaan slapen laten we vaak de deur naar de hal open, dan heeft de rest van het huis ook nog wat aan de warmte van de kachel
Nu is een houtkachel natuurlijk niet het meest gunstige apparaat om zuinig te stoken
Vergeet ook niet dat bij hogere temperaturen de verliezen exponentieel toenemen. (En de behoefte dus groter
Als we gaan slapen laten we vaak de deur naar de hal open, dan heeft de rest van het huis ook nog wat aan de warmte van de kachel
[ Voor 10% gewijzigd door Grolsch op 27-10-2017 13:35 ]
Ik vind die 20,5 voor een badkamer wel laag en ben daar niet alleen in. Bij alles wat ik heb gezien wordt met 24 graden voor een badkamer gerekend.Grolsch schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 16:58:
[...]
Ik wel, want op de BGG draait de WP nu toch al wel een maandje met enige regelmaat, omdat ik het in onze woonkamer en keuken graag 21 graden wil hebben. maar onze slaapkamers hoeven niet verwarmd te worden op dit moment, daarom zijn de thermostaten op de slaapkamers ingesteld op 17 graden.
Wij lossen dat zelf op met een ir plaat aan het plafond, voor verwarming on demand.
Zal wel niet de zon geweest zijn, 24 oktober was een hele grauwe dagGrolsch schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 11:49:
[...]
Het plaatje hieronder geeft precies aan hoe het werkt. Ik heb nachtverlaging toegepast tussen 22:00 en 08:00.
Om 08:00 gaat de WP aan, om 10:00 alle ruimtetemperaturen bereikt (waarschijnlijk door de zon verwacht ik).
Van 15.00 tot 15.45 is de warm water run (boiler warm maken)
Om 16.00 is er weer warmte behoefte ergens in huis, en je kunt zien dat er steeds meer groepen/zones dichtlopen (runs worden korter) omdat de ruimtetemperatuur is bereikt.
Ik ben dat helemaal met je eens, ik gebruik een aanvoer van 24 graden en dan heeft zoneregeling mi totaal geen zin. Het is gewoon te traag. Dus in de ruimtes waar af en toe eens iemand komt, gebruiken we een elektrisch kacheltje of zoals in de badkamer een ir plaat. Verder alles hier thermostaat/vermogengestuurd en de thermostaat hangt in de hal, de koudste plek van het huis.Rtificial schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 08:59:
Voordeel van goed geisoleerd is dat het met een kacheltje ook zo warm is. De basis temperatuur in huis gaat prima met de wp.
24 graden is wel heel warm. Dat is volgens mij niet nodig. 22 a 23 graden wel.
Met gestrekt been.
Hij heeft het over de aanvoertemperatuur van zijn wp.artbij schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 14:08:
24 graden is wel heel warm. Dat is volgens mij niet nodig. 22 a 23 graden wel.
Tja, als jij er tevreden mee bent is het toch goed. Ik zou het aan de koude kant vinden en mijn vrouw zeker. Maar het kan ook afhangen van hoe je badkamer is ingericht. Wij hebben een inloopdouche zonder cabine oid en dan voelt het al sneller kouder dan in een cabine bijv.Grolsch schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 14:28:
@jerh / @artbij Bij ons WVB is rekening gehouden met 22 graden voor de badkamer, zelf heb ik hem nu ingesteld op 20,5 graden, en ik vind het lekker zo, en blijkbaar mijn vrouw ook, anders had ik wel klachten gehoord
Ik had zowel over de Ta van de wp als de gewenste temperatuur in de badkamer. Vandaar een ir plaat.LittleTycoon schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 14:29:
[...]
Hij heeft het over de aanvoertemperatuur van zijn wp.
@jerh , wij hebben ook een inloopdouche zonder cabine, maar mocht te koud zijn, geen probleem, dan klikken we de theromstaat ff 3 standjes omhoog.
Wat ik persoonlijk vooral aangenaam vind in de badkamer, is de warme vloer.
Dus als je 's morgens vroeg de douche binnen stapt, dat de vloer niet koud is.
Ja, zo gaat dat bij mij dus ook. Watertemperatuur, wel met een gasketeltje overigens, is tussen de 24 en 28 graden, dat verwarmt prima, maar even een graadje bijstoken doe je niet zomaar. Daar kan uren overheen gaan.jerh schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 13:48:
Ik ben dat helemaal met je eens, ik gebruik een aanvoer van 24 graden en dan heeft zoneregeling mi totaal geen zin. Het is gewoon te traag. Dus in de ruimtes waar af en toe eens iemand komt, gebruiken we een elektrisch kacheltje of zoals in de badkamer een ir plaat. Verder alles hier thermostaat/vermogengestuurd en de thermostaat hangt in de hal, de koudste plek van het huis.
Voordeel van goed geisoleerd is dat het met een kacheltje ook zo warm is. De basis temperatuur in huis gaat prima met de wp.
Met doorgedreven isolatie duurt afkoelen natuurlijk ook heel lang.
Ik heb overigens nu wel experimenteel een paar Jaga convectoren aangekocht, om te zien of die de badkamers net wat bij zouden kunnen warmen.
Met gesloten deuren in huis warmen die ruimtes met stevige vorst in de nacht niet zo goed mee met de begane grond. Wij hebben boven verder helemaal geen verwarming, wat perfect gaat als je de deuren de hele dag open houdt, maar als je die zoals wij het grootste deel van de dag gesloten hebt, dan koelen de kamers wel wat af.
Die begrijp ik. Hier is de wp begin van de maand 2 dagen aangeweest, maar daarna niet meer. Het is gewoon nog te warm buiten om het huis heel erg af te doen koelen.Grolsch schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 15:18:
@jerh , wij hebben ook een inloopdouche zonder cabine, maar mocht te koud zijn, geen probleem, dan klikken we de theromstaat ff 3 standjes omhoog.
Afgelopen 2 weken ook behoorlijke zon instraling gehad, dat helpt ook mee aan het opwarmen overdag.
Dus hier is de ir plaat in de badkamer nodig.
Vandaag bij de kozijnen boer geweest. Hier o.a. gesproken over zonwering.
Onze architect had op diverse plekken screen bedacht. Nu is het alleen zo dat onze leverancier geen Zip screens kan leveren welke ingebouwd zijn en wij diverse hoge kozijnen hebben. Hierdoor kan het screen gaan wapperen. Hij stelde voor om zonwerend glas toe te passen op die plekken.
Nu heb ik hem reeds gevraagd hoe goed dat werk, ook in vergelijk met een screen. Die vraag heeft hij meegenomen want daarop wist hij geen antwoord.
Op zich zijn er wel een aantal voordelen;
Het werkt altijd
Wordt niet vies (niet meer dan een normale ruit)
Kan niet defect raken
Goedkoper dan een screen
Ook zie ik een nadeel, het werkt namelijk altijd. Ook in de winter als je die zon wel binnen wilt hebben.
Heeft iemand hiermee ervaring toevallig? Zo ja, hoe bevalt het en welke mate van zonwerend glas heb je toegepast?
Wij gaan overigens sowieso 3-voudig glas toepassen.
Onze architect had op diverse plekken screen bedacht. Nu is het alleen zo dat onze leverancier geen Zip screens kan leveren welke ingebouwd zijn en wij diverse hoge kozijnen hebben. Hierdoor kan het screen gaan wapperen. Hij stelde voor om zonwerend glas toe te passen op die plekken.
Nu heb ik hem reeds gevraagd hoe goed dat werk, ook in vergelijk met een screen. Die vraag heeft hij meegenomen want daarop wist hij geen antwoord.
Het werkt altijd
Kan niet defect raken
Goedkoper dan een screen
Ook zie ik een nadeel, het werkt namelijk altijd. Ook in de winter als je die zon wel binnen wilt hebben.
Heeft iemand hiermee ervaring toevallig? Zo ja, hoe bevalt het en welke mate van zonwerend glas heb je toegepast?
Zou je verschil zien tussen de ramen en die zonder zonwerend glas?
Wij hebben ook gedubt hierover voor de ramen aan de zuid-kant, maar uiteindelijk alleen voor 3-voudig glas gegaan omdat volgens de man die wij spraken 3-voudig glas al weer meer straling tegenhoud dan 2-voudig. Daarnaast hebben we maar een paar kleinere ramen op het zuiden. De pui op de westkant doen we een gewoon zonnescherm denk ik, daar is een screen natuurlijk niet praktisch.
Wij hebben ook gedubt hierover voor de ramen aan de zuid-kant, maar uiteindelijk alleen voor 3-voudig glas gegaan omdat volgens de man die wij spraken 3-voudig glas al weer meer straling tegenhoud dan 2-voudig. Daarnaast hebben we maar een paar kleinere ramen op het zuiden. De pui op de westkant doen we een gewoon zonnescherm denk ik, daar is een screen natuurlijk niet praktisch.
Even een hele andere vragen. We laten een HSB-huis bouwen, maandag is de opbouw. Wat hebben jullie gedaan/zijn jullie van plan om richting de bouwers te doen? Ik begreep altijd dat je het hoogste punt met bier viert, maar een HSB heeft natuurlijk niet zo'n punt waar je naar toe werkt + ik drink zelf nooit bier (niet dat dat belangrijk is maar ik ga dus niet meedrinken dan). Maandag is ook de eerste keer dat we de ploeg leren kennen dus heb ook geen flauw idee wat voor type mensen het zijn.
Der bouwvakkersborrel hebben wij na Oplevering gedaan, was supergezellig en ik was 8 kratten bier lichter
@WNT
Bij Presolid werken ze met bouwploegen. De mensen die je woning opbouwen zie je denk ik nooit weer.
De rede om het te doen is denk ik om bij kleine probleempjes en gunsten wat meer gedaan te krijgen. Dan kan je denk ik beter de ploeg die binnen de boel afwerkt paaien.
Wat betreft het kleurverschil, het is er wel maar hangt sterk samen met de mate van zonwering. Hoe meer hoe donkerder. De truck zal wel de juiste balans bepalen zijn.
Bij ons zit op zuid west de ingang met een grote vide. Die vangt veel zon.

Gaan jullie nog iets van een timelapse video maken?
Bij Presolid werken ze met bouwploegen. De mensen die je woning opbouwen zie je denk ik nooit weer.
De rede om het te doen is denk ik om bij kleine probleempjes en gunsten wat meer gedaan te krijgen. Dan kan je denk ik beter de ploeg die binnen de boel afwerkt paaien.
Wat betreft het kleurverschil, het is er wel maar hangt sterk samen met de mate van zonwering. Hoe meer hoe donkerder. De truck zal wel de juiste balans bepalen zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door TLer op 27-10-2017 18:56 ]
Wij hebben nu zo'n soort glas of een folie op het glas wat die functie zou moeten hebben. (weet niet wat het is, omdat we nu in een huurappartement zitten, en niiet bij de bouw daarvan zijn geweest). De ruiten spiegelen enorm, en ik vind zelf de werking echt niet geweldig. De zon houdt het minimaal tegen net als de warmte, nu is de zon midden in mijn gezicht irritanter dan de warmte, aar daar werkt het dus niet echt goed voor.TLer schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 18:07:
Vandaag bij de kozijnen boer geweest. Hier o.a. gesproken over zonwering.
Het werkt altijd
Kan niet defect raken
Goedkoper dan een screen
De sample die ik gezien heb in de showroom leek niet meer of minder te spiegelen dan de standaard variant... Wellicht is het een folie.
In theorie zou het best goed moeten kunnen werken. Zolang je het UV-licht reflecteert terug naar buiten, dan komt er in principe geen warmte binnen. Warmte is immers UV-licht.
Ik vindt het lastig. We kunnen voor alle ramen er ook voor kiezen om gewoon standaard 3-voudig te nemen. Later kan er altijd een screen opgezet worden, of een folie. Bij de entree is dit alleen niet zo logisch. Dan krijg je een geleider op de wand geschroefd. Deze zal alleen stoppen net boven de deur, en dat ziet er niet echt uit denken we.
In theorie zou het best goed moeten kunnen werken. Zolang je het UV-licht reflecteert terug naar buiten, dan komt er in principe geen warmte binnen. Warmte is immers UV-licht.
Ik vindt het lastig. We kunnen voor alle ramen er ook voor kiezen om gewoon standaard 3-voudig te nemen. Later kan er altijd een screen opgezet worden, of een folie. Bij de entree is dit alleen niet zo logisch. Dan krijg je een geleider op de wand geschroefd. Deze zal alleen stoppen net boven de deur, en dat ziet er niet echt uit denken we.
Wij gaan over twee weken naar kroeg met heel de bouwploeg. Dan liggen de dakplaten erop.
Met gestrekt been.
Los vd warmte is de zon vol in je gezicht natuurlijk iets wat gecoate ruiten niet oplost.
Nee, klopt al zou ik daar op de entree niet snel last van hebben. Op de voorgevel is dat weer anders. Daar zit je op de bank, maar daar kijken we ook weg over de natuur. Daar wil ik ook niet een grijs doek voor hangen.
Ik denk dat ik zonwerende beglazing doe op bij de entree en op dat kleine raam. Op de voorgevel doe ik voorlopig helemaal niets. Ik ga dat wel even aankijken. Een screen kan ik altijd nog plaatsen als het een probleem is. Wellicht kan het ook met raam decoratie aan de binnenzijde worden opgelost. Zolang de warmte maar niet teveel binnen kan komen.
Ik denk dat ik zonwerende beglazing doe op bij de entree en op dat kleine raam. Op de voorgevel doe ik voorlopig helemaal niets. Ik ga dat wel even aankijken. Een screen kan ik altijd nog plaatsen als het een probleem is. Wellicht kan het ook met raam decoratie aan de binnenzijde worden opgelost. Zolang de warmte maar niet teveel binnen kan komen.
We hebben wel een camera van iemand geleend die dat kan. Morgen komen de steigers dus dan willen het uitproberen. Truc zal vooral zijn om een goede plek te vinden om hem op te hangen. Het is nl midden in een woonwijk. Idee is nu op een lange laten en die lat tegen een lantaarnpaal ofzo.TLer schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 18:54:
@WNT
Edit: mooi huis trouwens TLer, en inderdaad veel glas blijft lastig in te schatten hoeveel last je nu echt krijgt van de zon.
[ Voor 12% gewijzigd door WNT op 27-10-2017 20:16 ]
Wij hebben ook zo'n ingang, op het zuiden, wellicht nog niets groter. Is 2x6m. Daar doen we een zipscreen in tot aan de deur. Geleiders en de bak worden helemaal weggewerkt.TLer schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 18:54:
@WNT
[afbeelding]
Van wat voor materiaal maken dat?

Met gestrekt been.
Leuk om te zien 
Wij hebben dat ook (zie eerdere foto's), maar onze ingang ligt op het noorden en die van ons is 2,72x9 meter
Wij hebben de afwerking met Cembrit RAW (verlijmd zodat je geen schroeven ziet), dit omdat dit zo goed als onderhoudsvrij is.
Wij hebben dat ook (zie eerdere foto's), maar onze ingang ligt op het noorden en die van ons is 2,72x9 meter
Wij hebben de afwerking met Cembrit RAW (verlijmd zodat je geen schroeven ziet), dit omdat dit zo goed als onderhoudsvrij is.
Is dat spul naadloos te verlijmen? Als ik zo rondkijk zie ik toch wel naden. Wij gaan waarschijnlijk voor rockpanel.CrashOne schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 21:46:
Leuk om te zien
Met gestrekt been.
Bij ons gebruiken ze ook Cembrit. De maat is 1,6m * 6m (het kozijn). De totale constructie is 2,32m.
Ik zal eens met de aannemer bellen wat zijn mogelijkheden zijn. De kozijnen boer had er in ieder geval geen goede oplossing voor.
Ik zal eens met de aannemer bellen wat zijn mogelijkheden zijn. De kozijnen boer had er in ieder geval geen goede oplossing voor.
[ Voor 10% gewijzigd door TLer op 27-10-2017 22:14 ]
Nee, er zit een naadje tussen de verschillende platen, maar niet storend (vind ik, zie hier)artbij schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 22:11:
[...]
Is dat spul naadloos te verlijmen? Als ik zo rondkijk zie ik toch wel naden. Wij gaan waarschijnlijk voor rockpanel.
Op sommige huizen is het zelfs mooi. Is een kwestie van smaak, ik wil het eigenlijk uit een stuk....CrashOne schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 22:30:
[...]
Nee, er zit een naadje tussen de verschillende platen, maar niet storend (vind ik, zie hier)
Met gestrekt been.
Uit 1 stuk dan kom je toch eerder op iets als een gegoten constructie denk ik?artbij schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 22:47:
[...]
Op sommige huizen is het zelfs mooi. Is een kwestie van smaak, ik wil het eigenlijk uit een stuk....
Of je laat het afwerken met een pleister bijvoorbeeld, dat krijg je ook heel vlak.
Rockpanel kan tot 3 meter oid. Op ons stuk komt 1 naad die koud op elkaar mag. Daar zie je dus weinig van.Rtificial schreef op zaterdag 28 oktober 2017 @ 07:45:
[...]
Uit 1 stuk dan kom je toch eerder op iets als een gegoten constructie denk ik?
Of je laat het afwerken met een pleister bijvoorbeeld, dat krijg je ook heel vlak.
Pleister hebben we aan gedacht, maar waren bang dat het te kwetsbaar zou zijn op die kleine oppervlakte.
Met gestrekt been.
Heb je daar details van? Wij krijgen ook zo'n dak kapel boven de voordeur maar volgens de architect was het constructief niet mogelijk om screens weg te werken...artbij schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 20:25:
[...]
Wij hebben ook zo'n ingang, op het zuiden, wellicht nog niets groter. Is 2x6m. Daar doen we een zipscreen in tot aan de deur. Geleiders en de bak worden helemaal weggewerkt.
[afbeelding]
Pentium 233MHz MMX + Diamond Monster 3D 3DFX Voodoo II
Bij ons zou dat denk ik wel gekund hebben, maar onze ramen liggen wat terug. Voor ons was het in ieder geval niet nodig, onze ingang ligt op het noorden.NDF82 schreef op zaterdag 28 oktober 2017 @ 08:45:
[...]
Heb je daar details van? Wij krijgen ook zo'n dak kapel boven de voordeur maar volgens de architect was het constructief niet mogelijk om screens weg te werken...
Hier in de wijk zie je dat alle soortgelijke constructies allemaal al een keer afgebikt en/of opnieuw gepleisterd zijn. Dat is ook de reden dat wij opzoek zijn gegaan naar een alternatief.artbij schreef op zaterdag 28 oktober 2017 @ 08:42:
[...]
Rockpanel kan tot 3 meter oid. Op ons stuk komt 1 naad die koud op elkaar mag. Daar zie je dus weinig van.
Pleister hebben we aan gedacht, maar waren bang dat het te kwetsbaar zou zijn op die kleine oppervlakte.
Heb het niet op papier. Volgens mij maken ze een koof die aan de onderkant open blijft. De bak hangt daarin.NDF82 schreef op zaterdag 28 oktober 2017 @ 08:45:
[...]
Heb je daar details van? Wij krijgen ook zo'n dak kapel boven de voordeur maar volgens de architect was het constructief niet mogelijk om screens weg te werken...
Met gestrekt been.
Kan me niet voorstellen dat het veel verschil maakt.TLer schreef op zaterdag 28 oktober 2017 @ 13:34:
@artbij
Weet je zo hoe de kosten zich verhouden tussen Rockpanel en Cembrit?
Met gestrekt been.
Weer een update:
- bouwkast en waterput zijn geplaatst. Schouwing door Baas is a.s. maandag
- Vrijdag kavel geschouwd met de gemeente. Aantal punten worden door de gemeente opgepakt
- Tip: Uit ons sonderingsrapport blijkt dat de maaiveldhoogte ter plaatse varieert van ca. -4,86 m1 NAP tot ca. -4,82 m1 NAP. Met een gemiddeld maaiveldniveau van ca. -4,84 m1 NAP. Terwijl in het koopcontract een oplevering van -4.81 genoemd wordt. Wij hebben de gemeente gevraagd om op te hogen. Wellicht voor anderen ook interessant?
- Afgelopen vrijdag ook de keuken eindelijk gekocht. Zal ik nog posten in het keuken topic
- start bouw gemeld voor 4 December
We zijn nu echt open punten aan het aftikken.
- bouwkast en waterput zijn geplaatst. Schouwing door Baas is a.s. maandag
- Vrijdag kavel geschouwd met de gemeente. Aantal punten worden door de gemeente opgepakt
- Tip: Uit ons sonderingsrapport blijkt dat de maaiveldhoogte ter plaatse varieert van ca. -4,86 m1 NAP tot ca. -4,82 m1 NAP. Met een gemiddeld maaiveldniveau van ca. -4,84 m1 NAP. Terwijl in het koopcontract een oplevering van -4.81 genoemd wordt. Wij hebben de gemeente gevraagd om op te hogen. Wellicht voor anderen ook interessant?
- Afgelopen vrijdag ook de keuken eindelijk gekocht. Zal ik nog posten in het keuken topic
- start bouw gemeld voor 4 December
We zijn nu echt open punten aan het aftikken.

Wil je 3 cm grond opgehoogd hebben voordat ze de bouwput uitgegegraven hebben ? Dan zit je toch met een enorme bult grond die je al moet verspreiden of afvoeren ?
Omdat je - nap noemt zit je ergens op veen of klei grond waarschijnlijk en wil je dat echt aan de oppervlakte houden ?
Wij zitten hier op mix van klei en zand, en het is slecht water doorlatend, erg zwaar. Onkruid groeit er wel goed op overigens. Ik ben aan het kijken hoe ik alles uit de bouwput af kan voeren direct.
Bij ons moet er geel zand bij om het huis heen want de bouwput graven ze groter uit (voor strookje tegels) Verder wil ik waterdoorlatend zand onder de vloeren van het huis en GEEN klei, dus als ze binnen de fundamenten aanvullen willen dan moet dat ook met opvulzand of hoe het maar heet.
Hier simple ruitjes papier genomen en kavel en huis getekend om een idee te krijgen hoe veel zand er over blijft als ze de bouput uitgraven etc. Er blijft erg veel grond over.
En hier wil de gemeente het niet meer hebben, zand depots zitten allemaal vol. Dus moet iedereen het verder af gaan voeren. Mensen hebben tot 2000€ per kavel voor afvoeren moeten betalen
Omdat je - nap noemt zit je ergens op veen of klei grond waarschijnlijk en wil je dat echt aan de oppervlakte houden ?
Wij zitten hier op mix van klei en zand, en het is slecht water doorlatend, erg zwaar. Onkruid groeit er wel goed op overigens. Ik ben aan het kijken hoe ik alles uit de bouwput af kan voeren direct.
Bij ons moet er geel zand bij om het huis heen want de bouwput graven ze groter uit (voor strookje tegels) Verder wil ik waterdoorlatend zand onder de vloeren van het huis en GEEN klei, dus als ze binnen de fundamenten aanvullen willen dan moet dat ook met opvulzand of hoe het maar heet.
Hier simple ruitjes papier genomen en kavel en huis getekend om een idee te krijgen hoe veel zand er over blijft als ze de bouput uitgraven etc. Er blijft erg veel grond over.
En hier wil de gemeente het niet meer hebben, zand depots zitten allemaal vol. Dus moet iedereen het verder af gaan voeren. Mensen hebben tot 2000€ per kavel voor afvoeren moeten betalen
Kavel oppervlakte is 513m2.jacovn schreef op zondag 29 oktober 2017 @ 06:04:
Wil je 3 cm grond opgehoogd hebben voordat ze de bouwput uitgegegraven hebben ? Dan zit je toch met een enorme bult grond die je al moet verspreiden of afvoeren ?
Maaiveldhoogte is gemiddeld 4,84 – NAP.
Het peil van de woning is 4,3 – NAP.
Grond dat overblijft na het uitgraven en aanvullen rondom de fundering: ca. 84 m3.
Oppervlakte kavel wat rondom de woning overblijft is ca. 336 m2.
Dit houdt in dat als de overgebleven grond uitvlakt over de kavel dat het maaiveld c.a. 0,25 meter hoger komt te liggen. Verschil tussen het woningpeil en maaiveld is dan nog 0,29 meter.
Uiteraard zal de bestrating en tuin op afschot liggen maar dan nog verwacht ik dat ik grond moet aanvoeren.
[ Voor 3% gewijzigd door mistaoutlaw op 29-10-2017 07:34 ]
Ik zou de gemeente geen 1,5m3 laten brengen. Formeel heb je gelijk maar het gaat maar over een tientje aan zand.
Met gestrekt been.
@mistaoutlaw
Heeft diezelfde gemeente dat peil van de woning vastgesteld?
Heeft diezelfde gemeente dat peil van de woning vastgesteld?
Dit topic is gesloten.
Let op:
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.
Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.
Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic